PRAVILNIK
O NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNE PROFILE GEODETSKI TEHNIČAR - GEOMETAR I MONTER SUVE GRADNJE

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 4/2004)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovne profile geodetski tehničar - geometar i monter suve gradnje za I razred, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 2

Program ogleda iz člana 1 ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:

1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik RS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/2002 i 5/2003), i to sa nastavnim planom i programom:

1) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;

2) jezika nacionalnih manjina;

3) stranih jezika - engleskog, francuskog, ruskog i nemačkog jezika;

4) računarstva i informatike i

2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", broj 6/2003).

Član 3

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".

 

NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA

Područje rada:

Geodezija i građevinarstvo

Oblast:

Geodezija

Obrazovni profil:

GEODETSKI TEHNIČAR - GEOMETAR - ogled

Trajanje obrazovanja:

četiri godine

CILJ OGLEDA

Unapređenje kvaliteta i osavremenjivanje obrazovno-vaspitnog rada kroz:

-

uvođenje u svakodnevnu nastavnu praksu savremenih i efikasnih metoda rada sa učenicima

-

uvođenjem novog nastavnog plana i programa kroz horizontalno i vertikalno povezivanje nastavnih tema i sadržaja, u sklopu modula, a u cilju ostvarivanja ishoda obrazovanja (predlog novog nastavnog plana i programa za prvi i drugi razred dat je u prilogu ovog predloga, njegov je sastavni deo i predstavlja polaznu osnovu za kontinuirani rad na poboljšanju njegovog kvaliteta)

-

uvođenje fleksibilnog nastavnog programa, definisanog u potpunosti od strane škole kao krajnjeg realizatora programa, a u zavisnosti od interesa lokalne sredine, kako bi se obezbedila efikasnija upošljivost stručnjaka ovog obrazovnog profila u lokalnoj sredini.

-

izradu kriterijuma ocenjivanja i građenja standarda ocenjivanja učenika.

Uvođenje organizacionih novina:

-

prilagođavanje unutrašnje strukture nastavnog plana i časova u okviru godišnjeg fonda časova u skladu sa postavljenim ishodima obrazovanja i uslovima rada u školi i na radnom mestu (nov nastavni plan), a prema strategiji strukture nastavnog plana u reformisanoj srednjoj stručnoj školi

-

nastavni plan i program će biti objavljivani za svaku školsku godinu radi usaglašavanja sa neophodnim izmenama tokom realizacije programa ogleda

-

nastavni sadržaji su organizovani modularno

-

povećanje fonda časova praktične nastave radi uspešnijeg ostvarivanja opštih ciljeva obrazovanja u ovom obrazovnom profilu

-

uvođenje izborne nastave, kao mogućnosti za učenika da samostalno planira i organizuje svoj ukupni obrazovni proces.

OČEKIVANI ISHODI OGLEDA

Unapređen i kvalitetan obrazovno-nastavni rad:

-

efikasni i podsticajni metodi rada sa učenicima primenjeni u svakodnevnoj obrazovnoj praksi

-

nastavni sadržaji organizovani modularno, na način koji omogućava usvajanje generativnih, transfernih i funkcionalnih znanja i veština, relevantnih za buduću profesiju a koja predstavljaju osnovu za usvajanje pojmova i znanja u narednim fazama rada i školovanja

-

vertikalno i horizontalno povezani nastavni planovi i programi

-

objektivno ocenjivanje učenika prema postavljenim kriterijumima

 

TRAJANJE OGLEDA

Predviđeno je da ogled traje od septembra 2003. do juna 2007. godine

 

NAČIN OSTVARIVANJA OGLEDA

Ogled će biti realizovan putem obuke nastavnika srednjih stručnih škola područja rada Geodezija i građevinarstvo, primene novih metoda rada sa učenicima, primene novog nastavnog programa i objektivnog ocenjivanja u svakodnevnoj obrazovnoj praksi.

Obuka za nastavnike srednjih stručnih škola u kojima se realizuje program ovog ogleda, biće organizovana u sledećim oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada:

-

nova koncepcija obrazovanja (usmerenost na ciljeve i ishode obrazovanja, modularni pristup u obrazovanju) trodnevna obuka

-

ocenjivanje učenika - trodnevna obuka

-

stručno usavršavanje nastavnika kroz obuku za akreditovane programe

Nastavnici srednjih stručnih škola će u okviru obrazovnog rada primenjivati metode rada i ocenjivanja za koje su obučavani na seminarima.

U okviru stručnih aktiva biće izdvojene ključne teme u okviru kojih je moguće postizanje obrazovnih ishoda.

Stručni timovi će sarađivati na horizontalnom i vertikalnom povezivanju nastavnih tema i sadržaja kako sa oblasnim i predmetnim timovima, tako i sa predstavnicima privrede.

Planirana je izrada testova sa zajedničkim sadržajima i zajednički postavljenim kriterijumima.

 

POSLOVI OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA

Ogled će se realizovati u uslovima svakodnevnog obrazovnog rada u srednjim stručnim školama. Njegova realizacija podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.

Ministarstvo prosvete i sporta i Centar za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih će pružiti kadrovsku i materijalnu podršku za realizaciju obuke profesora, materijal za rad, praćenje i evaluaciju ogleda.

 

PRAĆENJE I VREDNOVANJE OGLEDA

Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Centar za stručno obrazovanja i obrazovanje odraslih.

Primena ogleda će biti praćena najmanje četiri puta u toku školske godine.

Na kraju školske godine, metodom paralelnih grupa biće ispitani ishodi obrazovno vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika

 

I NASTAVNI PLAN

1. Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta I razreda

 

I RAZRED

nedeljno

godiš.

A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI

9

333

1a. Srpski jezik i književnost

3

111

1b. ________  jezik i književnost

 

 

2. Strani jezik

2

74

3. Fizičko vaspitanje

2

74

4. Računarstvo i informatika

2

74

B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI

10

370

1. Matematika

4

148

2. Fizika

2

74

3. Fizička geografija

2

74

4. Nacrtna geometrija

2

74

V: STRUČNI PREDMETI

9

333

1. Tehničko crtanje

2

74

2. Geodezija

3

111

3. Geodetska merenja

4

148

G: IZBORNI PREDMETI

1

37

1. Izborni predmet predviđen Zakonom

1

37

Ukupno: A+B+V+G

29

1073

Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir časova teorije i vežbi.

Blok nastava i praksa prikazuje se u ukupnom zbiru na godišnjem nivou.

 

2. Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima

V: IZBORNI PREDMETI

I

II

III

IV

Izborni predmet predviđen Zakonom

 

 

 

 

1. Građansko vaspitanje / Verska nastava

*

*

*

*

Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz:

- Izbornog predmeta predviđenog Zakonom: Građansko vaspitanje ili Verska nastava (1 čas nedeljno tokom školske godine).

Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno odobrilo Ministarstva prosvete i sporta. Ostvaruje se iz onih predmeta za koji se izjasni najmanje 30 % učenika oglednog odeljenja.

 

3. Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine

 

I RAZRED časova

II RAZRED časova

III RAZRED časova

IV RAZRED časova

UKUPNO časova

Čas odeljenskog starešine

do 70

do 70

do 70

do 68

do 278

Dodatni rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Dopunski rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Pripremni rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada.

 

4. Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima

 

I

II

III

IV

Ekskurzija

1-2 dana

2-3 dana

3-4 dana

do 5 dana

Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture

2 časa nedeljno

Drugi strani jezik

2 časa nedeljno

Drugi predmeti *

1 - 2 časa nedeljno

Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo)

30 - 60 časova godišnje

Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge

15 - 30 časova godišnje

Kulturna i javna delatnost škole

2 radna dana

*Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.

 

5. Ostvarivanje školskog programa po nedeljama

razred

razredno časovna nastava

mentorski rad (nastava u bloku, praksa)

obavezne vannastavne aktivnosti

ukupno radnih nedelja

ostalo (matura)

I

37

/

2

39

 

II

37

/

2

39

 

III

37

/

2

39

 

IV

34

/

2

39

3

 

II NASTAVNI PROGRAM

SRPSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST
(za obrazovni profil: GEODETSKI TEHNIČAR - GEOMETAR - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

 

NASTAVA

 

 

RAZRED

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

PRAKSA

UKUPNO

I

111

 

 

 

 

111

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

-

Unapređivanje jezičkih sposobnosti i znanja stečenih u obaveznom obrazovanju i osposobljavanje učenika da efikasno komunicira koristeći različite forme diskursa

-

Razvijanje sposobnosti apstraktnog i kreativnog mišljenja i kritičkog promišljanja stvarnosti

-

Unapređivanje znanja o sopstvenoj kulturi i drugim savremenim i klasičnim kulturama, književnoj tradiciji, kao i o univerzalnim vrednostima humanističke baštine i višejezičnosti

-

Razvijanje kreativnih sposobnosti i negovanje ličnog izraza i komunikativnosti učenika

-

Razvijanje sposobnosti za dalje usavršavanje u profesionalnom, društvenom, javnom i drugim domenima

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Uvod u proučavanje književnog dela

12

Književnost starog veka

10

Srednjovekovna književnost

12

Narodna (usmena) književnost

12

Humanizam i renesansa

10

Lektira

6

Jezik

31

Kultura izražavanja

18

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Uvod u proučavanje književnog dela

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o podeli i vrstama umetnosti
  • uočavanje strukture književnog teksta, funkcije književnosti i povezanosti književnosti i drugih umetnosti
  • usvajanje osnovnih književnoteorijskih znanja, pojma književnog roda i vrste
  • razvijanje sposobnosti mišljenja i kritičkog stava prema stvarnosti
  • prepoznati vrste umetnosti i njihova izražajna sredstva
  • razumeti pojam i funkciju književnosti
  • poznavati naučne discipline koje se njome bave
  • shvatati razliku između usmene i pisane književnosti, definisati njihove specifičnosti
  • razlikovati književne rodove i vrste i znati njihovu klasifikaciju
  • na primerima lirskog, epskog i dramskog dela uočiti strukturu književnog teksta
  • definisati lik i ideju
  • shvatiti funkciju jezika kao sredstva umetničkog izražavanja
  • zauzeti stav o umetničkom delu
  • književnost kao umetnost i književnost i druge umetnosti
  • struktura književnosti i struktura književnog dela
  • jezik književnog dela
  • lirska pesma - struktura
  • Sunce se devojkom ženi
  • D. Cesarić - Slap epska pesma - struktura
  • Banović Strahinja
  • prozno književno delo - struktura
  • L. Lazarević Prvi put s ocem na jutrenje
  • drama i dramska struktura
  • drama D. Kovačevića po izboru profesora i učenika
  • steći uvid u učenikova znanja, umenja, veštine i navike iz osnovne škole
  • pri realizaciji ovog modula raditi na motivaciji učenika da samostalno izlažu
  • podsticati ih da neosvešćeno i pasivno znanje prevedu u osvešćeno i aktivno znanje

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Književnost starog veka

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • usvajanje znanja o najstarijim pismima, knjigama, bibliotekama i najstarijim pisanim spomenicima čovečanstva
  • sticanje znanja o osobenostima književnih dela ove epohe i duhu vremena u kome su nastale
  • upoznavanje doba grčke mitologije i mitskog načina mišljenja
  • uočavanje neraskidivih veza književnih motiva najstarije književne epohe i savremene književnosti
  • razumeti vezu između književnosti ove epohe i mitskog načina mišljenja
  • poznavati najznačajnije predstavnike i književna dela ove epohe
  • upoznati junake grčke mitologije koji i danas traju u kulturnoj baštini svetske i naše kulture
  • shvatiti važnost ove epohe za razvoj evropske i svetske kulture i civilizacije
  • Stari grčki mitovi po izboru profesora i učenika
  • Ep o Gilgamešu (odlomak)
  • Ilijada (odlomak)
  • Biblija (odlomci)
  • Grčke mitove obraditi grupnim oblikom rada ili radom u parovima
  • Odlomak iz Ilijade dramatizovati čitanjem po ulogama (Hektor i Andromaha)
  • Obradu biblijskih tekstova povezati sa učeničkim znanjima iz veronauke

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Srednjovekovna književnost

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razvijanje svesti o potrebi negovanja sopstvene književne kulture i tradicije
  • usvajanje znanja o prvim pismima, jeziku i najstarijim pisanim spomenicima srpske kulture
  • sticanje znanja o osobenostima književnih dela ove epohe u duhu vremena u kome su nastale
  • analizom dela izazvati u učenicima raznorodna estetička i etička osećanja
  • steći jasnu sliku o počecima slovenske pismenosti
  • uočiti zastupljenost književnih vrsta i poznavati karakteristike najprisutnijih
  • pratiti razvoj književnog jezika i pisma
  • analizirati izabrane tekstove uspešno ih vezujući za istorijski trenutak u kome su nastali
  • iskazivati svoja razmišljanja o estetičkim i etičkim osećanjima koja pokreću obrađena dela i opažati sličnost među fenomenima književne i kulturne istorije
  • Počeci slovenske pismenosti Hrabar Slovo o pismenima i rad Ćirila i Metodija
  • Slovenska pisma i jezik
  • Najstariji spomenici srpske pisane kulture - Miroslavljevo jevanđelje
  • Sava Nemanjić Žitije svetog Simeona (odlomci)
  • Jefimija Pohvala knezu Lazaru
  • Stefan Lazarević Slovo ljubve
  • Obezbediti što je moguće više reprodukcija i fototipskih izdanja pomenutih originalnih tekstova, slika ličnosti o kojima se govori kako bi učenici i vizuelno doživeli epohu i njen duh
  • Biti u korelaciji sa predavanjima na časovima istorije
  • Posetiti Narodni muzej
  • Koristiti Priručnik kulture kritičkog mišljenja

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Narodna (usmena) književnost

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razvijanje nacionalne samosvesti i poštovanja duhovnih vrednosti koje neguje narodna književnost
  • formiranje estetskih kriterijuma u analiziranju dela naše narodne književnosti
  • podsticanje istraživačkog mišljenja i formiranje originalnog gledišta
  • ukazivanje na narodnu književnost kao izraz kolektivnog mišljenja i osećanja, riznicu narodnih običaja i kodeks etičkih normi
  • razlikovati epske, lirske i lirsko-epske pesme
  • uočiti raznolikost u tematici, oblicima i postupcima izlaganja
  • shvatiti da narodna književnost obuhvata način života i običaje
  • zaključiti da je u njoj najpotpunije izražen duh i karakter našeg naroda
  • sagledati bogatstvo i lepotu jezika
  • razgraničiti legendu, istorijsku činjenicu i umetničku interpretaciju
  • Lirska narodna poezija (jedna pesma svake književne vrste po izboru učenika)
  • Lirsko-epske narodne pesme
  • Hasanaginica
  • Epska narodna poezija (jedna ili više pesama iz svakog ciklusa po izboru profesora i učenika)
  • Narodna proza (prikaz književnih vrsta po izboru učenika)
  • Koristiti grupni rad
  • Koristiti priručnik kulture kritičkog mišljenja
  • Koristiti grupni rad
  • Insistirati na beleženju motiva i praćenju istih motiva u različitim pesmama
  • Motivisati učenike da samostalno i originalno interpretiraju pročitane tekstove

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Humanizam i renesansa

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • upoznavanje sa poetikom književnosti humanizma i renesanse
  • sagledavanje značaja procvata umetnosti, kulture, nauke i ljudske misli
  • osposobljavanje učenika za apstraktno i kreativno promišljanje stvarnosti
  • razvijanje sposobnosti analize, sinteze i komparacije
  • znati da objasni nastanak i razvoj ove epohe društveno-istorijskim kontekstom
  • napraviti paralelu sa epohom srednjeg veka i uočiti razlike
  • razumeti značenje pojmova humanizam i renesansa
  • znati da navede najznačajnije predstavnike i njihova dela
  • shvatati važnost umetnosti renesanse za razvoj evropske kulture i civilizacije
  • Dante Aligijeri
  • Božanstvena komedija (odlomci)
  • Poetika humanizma i renesanse
  • F. Petrarka - Kanconijer (izbor)
  • Ć. Bokačo - Dekameron (izbor)
  • M. Servantes - Don Kihot (odlomak)
  • V. Šekspir - Romeo i Julija
  • Dubrovački petrarkisti
  • M. Držić - Dundo Maroje
  • i Novela od Stanca (odlomci)
  • Biti u korelaciji sa časovima istorije
  • Primeniti Priručnik kulture kritičkog mišljenja
  • Svi književni stvaraoci i odlomci iz navedenih dela izučavaju se samo kao ilustracija epohe osim tragedije Romeo i Julija koja se obrađuje klasičnom analizom

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Lektira

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • dalje razvijanje kulture čitanja
  • razvijanje navike odlaska u biblioteku, pozajmljivanja knjige i korektnog odnosa prema njoj
  • razvijanje postupnosti u radu i osećanja za blagovremeni rad
  • osposobljavanje za individualni rad na umetničkom tekstu
  • nabaviti književne tekstove na vreme
  • vođen problemskim zadacima samostalno obrađivati tekstove
  • vladati veštinom jezičke produkcije (govorenje, pisanje) po sopstvenom izboru
  • Miroslav Antić - Tako zamišljam nebo
  • Dragoslav Mihailović - Kad su cvetale tikve
  • Dušan Radović - Plavi žaket
  • Formirati svesku sa beleškama sa utiscima o likovima iz pročitane lektire, odabranim motivima tzv. lepim mestima prepisanim da se ne zaborave, porukama književnih dela kao i sopstvenih doživljaja
  • Učenici bi trebalo da posete pozorišnu predstavu - Kad su cvetale tikve

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

*

*

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Jezik

Trajanje modula:

31 čas

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • utemeljivanje nastave pismenosti i nastave gramatike na jezičkim vežbanjima
  • usvajanje znanja o jeziku kao sistemu znakova i jeziku kao društvenoj i istorijskoj pojavi
  • razvijanje svesti o negovanju sopstvenog jezika i razvijanje
  • jezičke kulture učenika
  • podsticanje i negovanje istraživačkog odnosa prema jezičkim pojavama
  • uspešna primena stečenih znanja iz fonetike i fonologije
  • obezbeđivanje funkcionalnih znanja iz pravopisa radi uspešnog primenjivanja u praksi
  • shvatiti jezik kao društveno-istorijsku kategoriju
  • razlikovati govor od jezika
  • znati da objasni pojam jezičkog znaka
  • poznavati izvore informacija i vidove komunikacija
  • shvatati pojam standardnog jezika i odstupanja njegov nacionalni i kulturni značaj
  • znati istorijske etape u standardizaciji jezika
  • znati discipline koje se bave izučavanjem jezičkog sistema
  • pravilno artikulisati glasove
  • vladati pojmovima: glas, fonema, fonetika, fonologija
  • primenjivati već stečena znanja o glasovnim alternacijama u pravopisnim rešenjima
  • pristupati jezičkim pojavama na istraživački način
  • poznavati osnovne principe pravopisa
  • upoznati Pravopis i pravopisne priručnike
  • usvojiti normative o pisanju velikog slova
  • Opšti pojmovi o jeziku
  • Književni jezik
  • Jezički sistem i nauke koje se njime bave
  • Jezik kao sistem znakova
  • Glasovi i foneme
  • Reči i morfeme
  • Vrste morfema
  • Fonetika sa fonologijom i morfologijom
  • Glasovni sistem srpskog jezika
  • Fonološki sistem srpskog jezika
  • Glasovne alternacije
  • Osnovni principi pravopisa
  • Pravopisi i pravopisni priručnici
  • Pisanje velikog slova
  • Stalno ponavljanje, utvrđivanje, vežbanje i sistematizovanje programa izradom vežbi i diktata
  • U radu koristiti tekstove koji su tematski vezani za gradivo iz književnosti
  • Koristiti Priručnik kulture kritičkog mišljenja

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Kultura izražavanja

Trajanje modula:

18 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • osposobljavanje učenika da teorijska znanja o jezičkim kategorijama i pravopisnoj normi uspešno primenjuju u praksi
  • adekvatna upotreba različitih oblika kazivanja i funkcionalnih stilova
  • mogućnost povezivanja informacija unutar teksta i između više različitih, uspostavljajući logičku hijerarhiju među njima
  • vladanje konvencijama obraćanja u pisanoj formi osposobljavanje učenika da teorijska znanja o jezičkim kategorijama i pravopisnoj normi uspešno primenjuju u praksi
  • adekvatna upotreba različitih oblika kazivanja i funkcionalnih stilova
  • mogućnost povezivanja informacija unutar teksta i između više različitih, uspostavljajući logičku hijerarhiju među njima
  • vladanje konvencijama obraćanja u pisanoj formi
  • precizno izražavati svoja osećanja, raspoloženja i stavove
  • pravilno akcentovati reči, grupe reči, rečenice
  • korektno interpretirati i kazivati odabrane tekstove
  • praktično primeniti stečena znanja iz jezika i pravopisa
  • savladati metodologiju izrade pismenog sastava
  • uspešno koristiti priručnu literaturu i druge izvore saznanja
  • koristiti funkcionalne stilove u zavisnosti od zadate teme
  • znati da napiše različite vrste poruka, pisama, zahteva, molbi i ponuda
  • znati da reaguje na javne pozive, oglase, ankete i konkurse
  • četiri pismena zadatka
  • četiri domaća zadatka
  • dve govorne vežbe
  • Koristiti Priručnik kulture kritičkog mišljenja
  • Vežbati percepciju učenika tako što će komentarisati zadatke pročitane na času

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

*

*

 

 

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Čitanka za prvi razred

- Navedena književna dela kao lektire

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

- Građansko vaspitanje

- Verska nastava

 

 

FIZIČKO VASPITANJE
(za obrazovni profil: GEODETSKI TEHNIČAR - GEOMETAR - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

1

 

73

 

 

74

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

-

Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama

-

Razvijanje motoričkih umenja i navika - Osposobljavanje za samostalno vežbanje

-

Očuvanje i unapređivanje zdravlja

-

Razvoj pozitivne slike o sebi

-

Promovisanje pozitivnih socijalnih interakcija

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Antropomotoričke sposobnosti

20

Atletika

10

Gimnastika

10

Plivanje

10

Sportske igre

12

Druga motorička iskustva

12

NAPOMENA: ukoliko škola nema uslova za izvođenje nastave plivanja časovi predviđeni za ovaj modul preraspodeljuju se na sledeći način: atletika 4 časa, gimnastika 4 časa i sportske igre 2 časa

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Antropomotoričke sposobnosti

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
  • osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno vreme
  • očuvanje i unapređivanje zdravlja
  • razvoj pozitivne slike o sebi
  • unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti (snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
  • poznavati sportske tehničko-taktičke termine
  • produbiti znanja o funkcionisanju pojedinih organskih sistema prilikom vežbanja i oporavka
  • poznavati osnovne pojmove vezane za karakter fizičke aktivnosti: obim i intenzitet
  • znati kako da prati reakcije organizma na opterećenje (merenje pulsa, praćenje disanja i sl.)
  • poznavati procedure bezbednog vežbanja
  • biti sposoban da samostalno kreira jednostavnije programe fizičkog vežbanja (jutarnja gimnastika, vežbe oblikovanja, trčanje)
  • profilisati sopstvene potrebe za fizičkim vežbanjem i sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • održavati ličnu i kolektivnu higijenu
  • koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje sa stresom ili njegovim posledicama
  • poznavati uzroke nastajanja nepravilnih držanja tela
  • poznavati uticaj nepravilnih držanja tela po organizam
  • znati osnovne vežbe za najvažnije grupe mišića koje obezbeđuju pravilno držanje tela
  • sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • promovisati fizičku aktivnost kao deo zdravog načina života
  • objektivno vrednovati i prihvatati svoje postignuće i postignuće drugih u fizičkoj aktivnosti
  • potvrđivati svoje sposobnosti i sticati samopouzdanje
  • utvrđivanje inicijalnog stanja
  • opštefizička priprema
  • rad usmeren na razvoj ili održavanje pojedinačnih sposobnosti:
  • snaga (svi vidovi),
  • brzina (brzina reakcije, pojedinačnog pokreta i frekvencija pokreta), izdržljivost (aerobna i ananaerobna,
  • pokretljivost,
  • koordinacija,
  • preciznost,
  • ravnoteža,
  • atletika,
  • gimnastika,
  • sportske igre,
  • aerobik,
  • ples i dr.
  • testovi za utvrđivanje stanja sposobnosti
  • pravilno držanje tela
  • utvrđivanje finalnog stanja
  • obzirom da je za realizaciju drugih modula potreban odgovarajući nivo antropomotoričkih sposobnosti, po sistemu povratne sprege će se, pored časova opredeljenih za ovaj modul i na ostalim časovima i preko drugih predviđenih sadržaja praktično uticati na njihov razvoj
  • objašnjavati učenicima kakav je uticaj odabranog sadržaja (vežbe,...), obim i intenzitet (koliko ponavljanja, kojom brzinom...)
  • ukazivati na greške koje se pojavljuju
  • osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
  • oprema za vežbanje
  • higijena

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

 

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Atletika

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razvijanje motoričkih umenja i navika
  • razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
  • osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno vreme
  • očuvanje i unapređivanje zdravlja
  • razvoj pozitivne slike o sebi
  • usavršavati umenja iz atletike stečena u osnovnom obrazovanju
  • unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti (snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
  • poznavati osnovne pojmove vezane za karakter fizičke aktivnosti: obim i intenzitet
  • znati kako da prati reakcije organizma na opterećenje (merenje pulsa, praćenje disanja i sl.)
  • poznavati procedure bezbednog vežbanja
  • biti sposoban da samostalno kreira jednostavnije programe fizičkog vežbanja (jutarnja gimnastika, vežbe oblikovanja, trčanje)
  • profilisati sopstvene potrebe za fizičkim vežbanjem i sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje sa stresom i njegovim posledicama
  • sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • promovisati fizičku aktivnost kao deo zdravog načina života
  • moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće i postignuće drugih u fizičkoj aktivnosti
  • provera umenja stečenih u osnovnoj školi
  • tehnika: vežbe trčanja
  • visoki i niski start
  • tehnika skokova
  • tehnika bacanja
  • elementarne igre
  • poligoni
  • doziranje opterećenja preko pulsa
  • pripremanje organizma za vežbanje (zagrevanje, istezanje...)
  • objašnjavati učenicima kakav je uticaj odabranog sadržaja (vežbe,...), obim i intenzitet (koliko ponavljanja, kojom brzinom...)
  • ukazivati na greške koje se pojavljuju
  • osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
  • oprema za vežbanje
  • higijena

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Gimnastika

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razvijanje motoričkih umenja i navika
  • razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
  • osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno vreme
  • očuvanje i unapređivanje zdravlja
  • razvoj pozitivne slike o sebi
  • promovisanje pozitivnih socijalnih interakcija
  • poboljšati umenja iz gimnastike stečena u osnovnom obrazovanju
  • unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti (snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
  • poznavati sportske tehničko-taktičke termine
  • poznavati procedure bezbednog vežbanja
  • održavati ličnu i kolektivnu higijenu
  • koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za očuvanje zdravlja
  • moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće i postignuće drugih
  • uspostavljati saradničke odnose, učestvovati u timskom radu
  • provera umenja stečenih u osnovnom obrazovanju
  • osnovni elementi partera
  • osnovni elementi na spravama
  • podrške u parovima
  • ravnoteže u parovima
  • kolutanja i preskoci u parovima
  • poligoni koji u sebi sadrže gimnastičke elemente
  • vežbe istezanja
  • objašnjavati učenicima kakav je uticaj odabranog sadržaja (vežbe,...) na organizam
  • ukazivati na greške koje se pojavljuju
  • osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
  • oprema za vežbanje
  • higijena

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

*

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Plivanje

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razvijanje motoričkih umenja i navika
  • razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
  • osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno vreme
  • očuvanje i unapređivanje zdravlja
  • razvoj pozitivne slike o sebi
  • usvajati znanje ili usavršavati umenje plivanja
  • unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti (snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
  • poznavati sportske tehničko-taktičke termine
  • poznavati procedure bezbednog vežbanja
  • održavati ličnu i kolektivnu higijenu
  • koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za očuvanje i unapređivanja zdravlja
  • moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće i postignuće drugih
  • ponašanje pri boravku na bazenu
  • higijena pri boravku na bazenu
  • provera umenja stečenih u osnovnom obrazovanju
  • obuka neplivača
  • usavršavanje tehnike plivanja
  • elementarne igre u vodi
  • vežbe oblikovanja u vodi
  • trčanje u vodi (ukoliko je bazen male dubine)
  • akvabik
  • objašnjavati učenicima kakav je uticaj plivanja na organizam i značaj za zdravlje
  • ukazivati na greške koje se pojavljuju
  • osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
  • oprema za vežbanje

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Sportske igre

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razvijanje motoričkih umenja i navika
  • razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
  • osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno vreme
  • očuvanje i unapređivanje zdravlja
  • razvoj pozitivne slike o sebi
  • promovisanje pozitivnih socijalnih interakcija
  • posedovati umenja iz sportskih igara stečena u osnovnom obrazovanju
  • unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti (snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
  • poznavati sportske tehničko-taktičke termine
  • imati profilisane sopstvene potrebe za fizičkim vežbanjem i sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje sa stresom i njegovim posledicama
  • sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • promovisati fizičku aktivnost kao deo zdravog načina života
  • prihvatati sopstveni fizički izgled i sposobnosti, i biti svestan razvojnih promena;
  • potvrđivati svoje sposobnosti i sticati samopouzdanje
  • rešavati probleme uz poštovanje svog okruženja
  • promovisati sportski fer-plej
  • prepoznavati negativnosti u sportu i kritički se odnositi prema njima (doping, gruba igra, navijački izgredi i sl.)
  • posedovati informacije o osobenostima različitih kultura u sredini u kojoj živi i uvažavati ih
  • korektno se odnositi prema svim akterima sportskog događaja (igrači, treneri/nastavnici, sudije, navijači i dr.)
  • moći da sarađuje sa svim članovima ekipe i učestvuje u timskom radu
  • provera umenja stečenih u osnovnom obrazovanju
  • obnavljanje osnovnih elemenata tehnike
  • igra
  • odeljenjsko takmičenje
  • ukazivati na greške koje se pojavljuju
  • osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
  • oprema za vežbanje
  • higijena

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

*

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Druga motorička iskustva

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razvijanje motoričkih umenja i navika
  • razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
  • osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno vreme
  • očuvanje i unapređivanje zdravlja
  • razvoj pozitivne slike o sebi
  • posedovati i druga motorička iskustva u zavisnosti od ličnih interesovanja i mogućnosti sredine (ples, aerobik, klizanje, vožnja rolera, bicikla, plivanje, umetničko plivanje, badminton, orijentiring, karate, džudo, aikido, taekvondo...)
  • unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti (snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
  • poznavati osnovne pojmove vezane za karakter fizičke aktivnosti: obim i intenzitet
  • znati kako da prati reakcije organizma na opterećenje (merenje pulsa, praćenje disanja i sl.)
  • poznavati procedure bezbednog vežbanja
  • biti sposoban da samostalno kreira jednostavnije programe fizičkog vežbanja (jutarnja gimnastika, vežbe oblikovanja, trčanje)
  • moći da profiliše sopstvene potrebe za fizičkim vežbanjem i sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje sa stresom i njegovim posledicama
  • sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • promovisati fizičku aktivnost kao deo zdravog načina života
  • moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće i postignuće drugih u fizičkoj aktivnosti
  • provera umenja stečenih u osnovnoj školi
  • tehnika: vežbe trčanja
  • visoki i niski start
  • tehnika skokova
  • tehnika bacanja
  • elementarne igre
  • poligoni
  • doziranje opterećenja preko pulsa
  • pripremanje organizma za vežbanje (zagrevanje, istezanje...)
  • objašnjavati učenicima kakav je uticaj odabranog sadržaja (vežbe...), obim i intenzitet (koliko ponavljanja, kojom brzinom...)
  • ukazivati na greške koje se pojavljuju
  • osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
  • oprema za vežbanje
  • higijena

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

*

 

*

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

-

Anderson, B. (2001): Stretching, Zagreb, Gopal D.O.O

-

Anderson, B. Burke, E. Pearl, B. (2002): Fitness za sve, Zagreb, Gopal D.O.O.

-

Baey, J. (1968): Gymnastics in the schools, Boston

-

Ivanić, S. (1996): Metodologija, Beograd, Gradski sekretarijat za sport i omladinu grada Beograda

-

Korkin, V. P. (1983): Akrobatika, Moskva, Fizkuljtura i sport

-

Kukolj, M. (1996): Opšta antropomotorika, Beograd, Finegraf

-

Nićin, Đ. (2003): Fitness, Beograd, Fakultet za menadžment u sportu Univerziteta "Braća Karić" i Viša škola za sportske trenere

 

MATEMATIKA
(za obrazovni profil: GEODETSKI TEHNIČAR - GEOMETAR - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

148

 

 

 

 

148

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

-

razumevanje i pravilno korišćenje matematičkih simbola

-

preciznost u iskazivanju definicija osnovnih trigonomertijskih funkcija

-

osposobljenost za primenu osnovnih trigonometrijskih identiteta

-

shvatanje suštine deduktivnog zaključivanja

-

poznavanje osnovnih svojstava operacija sa realnim brojevima

-

prihvatanje značaja operacija sa približnim brojevima i računa greške

-

poznavanje osnovnih svojstava operacija sa racionalnim algebarskim izrazima

-

osposobljenost za rešavanje linearnih jednačina i sistema linearnih jednačina

-

shvatanje pojma funkcije i njenog predstavljanja u grafičkom i drugim oblicima

-

shvatanje pojma geometrijskih transformacija, podudarnosti i sličnosti

-

shvatanje značaja Talesove teoreme i njena primena na zadatke

-

shvatanje značaja Pitagorine teoreme i njena primena na zadatke

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Trigonometrija pravouglog trougla

16

Elementi matematičke logike i teorije skupova

15

Realni brojevi i proporcionalnost veličina

15

Uvod u geometriju i izometrijske transformacije

40

Racionalni algebarski izrazi

20

Linearne jednačine i nejednačine, linearna funkcija

23

Homotetija i sličnost

19

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Trigonometrija pravouglog trougla

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • objašnjavanje potrebe izučavanja trigonometrije i povezivanje sa stručnim predmetima
  • sticanje znanja potrebnih za rešavanje pravouglog trougla
  • sticanje znanja za primenu osnovnih identiteta u trigonometriji
  • sticanje opšteg znanja o trigonometriji
  • znati da primeni definicije trigonometrijskih funkcija i identitete na zadacima iz merenja i računanja
  • znati da izračuna vrednost svih trigonomertijskih funkcija oštrog ugla
  • znati da, koristeći osnovne identitete, izračuna vrednost
  • znati da reši svaki pravougli trougao znati da primeni definicije trigonometrijskih funkcija i identitete na zadacima iz merenja i računanja
  • znati da izračuna vrednost svih trigonomertijskih funkcija oštrog ugla
  • znati da, koristeći osnovne identitete, izračuna vrednost
  • znati da reši svaki pravougli trougao
  • trigonometrijske funkcije oštrog ugla u pravouglom trouglu
  • osnovni trigonometrijski identiteti
  • rešavanje pravouglog trougla
  • jednočasovni test provere stečenog znanja
  • na modelu pravouglog trougla pokazati zavisnost odnosa kateta i hipotenuze
  • definicije osnovnih trigonometrijskih funkcija dat na pravouglom trouglu
  • obrazložiti osnovne identitete i dokazati ih
  • primere zadataka iz rešavanja pravouglog trougla da rade učenici
  • objasniti kako se na džepnom kalkulatoru izračunava vrednost ugla kada je dobijena vrednost njegove trigonometrijske funkcije
  • prezentirati formu testa i kriterijum ocenjivanja

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

*

*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Elementi matematičke logike i teorija skupova

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja iz elemenata matematičke logike
  • usvajanje osnovnih zakona logičkog razmišljanja u matematici
  • sticanje osnovnih znanja iz teorije skupova
  • znati značenje simbola, konstanti, promenljivih, relacija, operacija, i izraza
  • znati da prepozna iskaz i da odredi istinitu vrednost iskaza
  • znati da odredi tačnost skupovnih relacija
  • osnovne logičke i skupovne operacije
  • osnovni matematički pojmovi: definicija, aksioma, teorema, dokaz
  • Dekartov proizvod, relacije i funkcije
  • elementi kombinatorike - informativno
  • jednočasovni test provere stečenog znanja
  • posebnu pažnju obratiti na jasno i precizno izražavanje
  • prikazati šemu simbola konstanti, promenljivih, relacija, operacija i izraza
  • prezentirati formu testa i kriterijum ocenjivanja
  • sadržaje prvog i drugog modula proveriti u okviru prvog pismenog zadatka

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

*

 

 

*

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Realni brojevi i proporcionalnost veličina

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • upoznavanje sa pojmom i osobinama skupa realnih brojeva
  • sticanje znanja o operacijama koje se izvode nad skupom realnih brojeva
  • sticanje znanja o pojmu greške i približnom računanju
  • sticanje osnovnih znanja o razmeri i proporcionalnosti
  • dobijanje informacije o procentnom i kamatnom računu
  • znati da primeni sve operacije nad skupom realnih brojeva
  • znati da primeni približni račun uz primenu pravila zaokrugljivanja brojeva i uradi svaki zadatak iz ove oblasti
  • znati šta su to direktno a šta obrnuto proporcionalne veličine
  • znati kako se formira proporcija i definiše razmera i šta ona znači na planovima i kartama
  • pregled brojeva, operacije, polje realnih brojeva
  • približna vrednosti realnih brojeva, greška, granica greške
  • zaokrugljivanje realnih brojeva, osnovne operacije sa približnim vrednostima
  • razmera i proporcija
  • proporcionalnost veličina direktna i obrnuta
  • procentni i kamatni račun - informativno
  • jednočasovni test provere stečenog znanja
  • definisati razvojnu šemu brojeva od prirodnih do realnih i operacije u njima definisane (polje brojeva)
  • definisati pravila zaokrugljivanja brojeva
  • definisati pojam proporcionalnosti direktne i obrnute
  • pojam razmere povezati sa planovima i kartama
  • seminarski obraditi pojmove procentnog i kamatnog računa
  • prezentirati formu testa i kriterijum ocenjivanja

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

*

 

 

*

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Uvod u geometriju i izometrijske transformacije

Trajanje modula:

40 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o osnovnim geometrijskim elementima i njihovom uzajamnom položaju
  • sticanje znanja o pojmu podudarnosti i stavovima koji je definišu
  • sticanje znanja o vektorskim veličinama i povezivanje sa tim pojmom u fizici
  • sticanje znanja o translaciji i rotaciji
  • sticanje znanja za rešavanje konstruktivnih zadataka
  • sticanje znanja o osnoj i centralnoj simetriji
  • znati šta su definicije tačke, prave, duži i ravni
  • znati šta je i kakav njihov međusobni položaj kao i uslove normalnosti i paralelnosti
  • znati da definiše ugao između pravih, prave i ravni kao i između dve ravni
  • znati šta su to diedar, rogalj,
  • znati šta podrazumeva podudarnost ravnih figura na primeru podudarnosti dva trougla
  • znati osnovne stavove o podudarnosti trouglova
  • usvojiti znanja o pojmu vektora i razliku između skalarnih i vektorskih veličina
  • znati šta su to translacija i rotacija
  • znati da postoje dve vrste simetrija (osna i centralna) i njihovo definisanje
  • tačka, prava ravan - odnosi pripadanja
  • međusobni položaj i tačaka pravi i ravni
  • duž, ugao, diedar
  • normalnost pravih i ravni
  • ugao između prave i ravni, ugao između dve ravni
  • podudarnost figura, podudarnost trouglova
  • vektor, jednakost vektora i operacije sa vektorima, translacija
  • rotacija
  • simetrija, (osna, centralna, ravanska)
  • primena izometrijskih transformacija u dokazima i konstruktivnim zadacima o trouglu, četvorouglu, poligonu i krugu
  • jednočasovni test provere stečenog znanja
  • definisati osnovne geometrijske pojmove i njihove međusobne položaje
  • posebnu pažnju obratiti na definisanje uglova između dve ravni i normalnost ravni kao poseban slučaj
  • u izlaganju strogo povući razliku između skalarnih i vektorskih veličina (povezati sa fizikom)
  • kod definisanja transformacija prikazati na grafoskopu primere osne i centralne simetrije translacije i rotacije
  • posle vektora obraditi gradivo u okviru drugog pismenog zadatka
  • prezentirati formu testa i kriterijum ocenjivanja

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

*

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Racionalni algebarski izrazi

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o polinomima
  • sticanje znanja o osnovnim operacijama sa polinomima (sabiranje, množenje, rastavljanje na činioce itd.)
  • sticanje znanja o osnovnim pravilima za razliku kvadrata, zbir i razliku trećih stepena binoma
  • sticanje znanja o racionalnim izrazima
  • sticanje znanja o osnovnim operacijama sa racionalnim izrazima
  • znati da definiše polinom, odredi njegov stepen i izvrši osnovne računske operacije sa polinomima
  • znati da rastavi na činioce polinom višeg stepena i uradi zadatak iz ove oblasti
  • znati da podeli polinom polinomom
  • znati formule za razliku kvadrata i zbir i razliku trećeg stepena kao i kvadrat i treći stepen zbira i razlike binoma
  • znati da definiše racionalni izraz, rastavljanjem na činioce skrati izraz i uradi zadatak
  • znati da uradi sve operacije sa racionalnim izrazima
  • polinomi i operacije sa njima, deljivost polinoma
  • rastavljanje polinoma na činioce, važnije jednakosti (dokazivanje)
  • racionalni algebarski izraz, algebarski razlomci
  • operacije sa racionalnim algebarskim izrazima
  • jednočasovni test provere stečenog znanja
  • definisati pojam polinoma, stepen i operacije sa polinomima
  • insistirati na tome da primere rastavljanja polinoma na činioce rade učenici sami ili u grupama
  • definisati pojam i operacije sa racionalnim algebarskim izrazima
  • uvežbati zadatke sa sabiranjem i množenjem racionalnih izraza
  • gradivo obraditi kroz treći pismeni zadatak
  • prezentirati formu testa i kriterijum ocenjivanja

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

*

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Linearne jednačine i nejednačine, linearna funkcija

Trajanje modula:

23 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o pojmu i metodama rešavanja linearnih jednačina
  • sticanje znanja o pojmu i ispitivanju linearnih funkcija
  • sticanje znanja o sistemima linearnih jednačina i metodama njihovog rešavanja
  • sticanje znanja o linearnim nejednačinama sa jednom nepoznatom i metodama njihovog rešavanja
  • znati definiciju linearne jednačine i načine njenog rešavanja
  • znati kada su jednačine ekvivalentne
  • znati definiciju i ispitivanje linearne funkcije
  • znati metode za rešavanje sistema linearnih jednačina sa dve i tri nepoznate
  • znati da grafički rešava sisteme linearnih jednačina sa dve nepoznate
  • znati da grafički i algebarski rešava linearne nejednačine sa jednom nepoznatom
  • biti sposoban da rešava zadatke iz ove oblasti
  • linearna jednačina sa jednom i više nepoznatih
  • ekvivalentnost i rešavanje linearnih linearnih jednačina sa jednom nepoznatom
  • linearna funkcija i njen grafik
  • sistem linearnih jednačina sa dve i tri nepoznate, različite metode rešavanja
  • primena linearnih jednačina na rešavanje različitih problema
  • linearne nejednačine sa jednom nepoznatom i njihovo rešavanje
  • nejednačine oblika
  • (ax + b) (cx + d )>0
  • jednočasovni test provere stečenog znanja
  • obnoviti sve o pojmu koordinatnog sistema i grafičkog prikaza linearne funkcije
  • povezivanje pojmova linearne funkcije, linearne jednačine i nejednačine, preko znaka linearne funkcije
  • definisati metode rešavanja sistema linearnih jednačina
  • demonstrirati grafički prikaz oba slučaja funkcije (a>0 i a<0) obratiti pažnju učenicima na znak funkcije
  • prezentirati formu testa i kriterijum ocenjivanja

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

*

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Homotetija i sličnost

Trajanje modula:

19 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o direktnoj i obrnutoj proporcionalnosti
  • sticanje znanja o Talesovoj teoremi i uslovima kada se primenjuje
  • sticanje znanja iz homotetije i njene primene na sličnost trouglova
  • sticanje znanja o Pitagorinoj teoremi i uslovima kada se ona primenjuje
  • znati pojam direktne i obrnute proporcionalnosti i da je primeni na duži i ravne figure
  • znati da primeni Talesovu teoremu u rešavanju zadataka iz oblasti sličnosti trouglova
  • znati da poveže pojmove sličnosti i homotetije
  • na primerima sličnosti trouglova
  • znati da uradi zadatke iz Talesove teoreme
  • znati da primeni Pitagorinu teoremu i da je poveže sa znanjima iz trigonometrije
  • znati da uradi zadatke iz Pitagorine teoreme
  • razmera i proporcionalnost duži
  • Talesova teorema i njena primena
  • homotetija, homotetija i sličnost
  • sličnost trouglova, primena na pravougli trougao
  • primena sličnosti u rešavanju konstruktivnih i drugih zadataka
  • Pitagorina teorema
  • jednočasovni test provere stečenog znanja
  • prilikom definisanja razmere povezati izlaganje sa primerima planova i karata
  • definisati direktnu i obrnutu proporcionalnost
  • na grafofolijama prikazati Talesovu teoremu na primeru pravouglog i proizvoljnog trougla
  • jednostavnije primere iz oblasti sličnosti trouglova prepustiti da učenici sami rešavaju
  • obnoviti deo o trigonometriji i definisati Pitagorinu teoremu
  • gradivo obraditi kroz četvrti pismeni zadatak
  • prezentirati formu testa i kriterijum ocenjivanja

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

*

*

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Udžbenik Matematika za prvi razred R. Tošić i grupa autora

- Zbirka zadataka za prvi razred B. Vene

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

- Geodezija

- Fizika

- Geodetska merenja i računanja

 

FIZIKA
(za obrazovni profil: GEODETSKI TEHNIČAR - GEOMETAR - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

74

 

 

 

 

74

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

-

shvatanje potrebe izučavanja fizike i njene povezanosti sa strukom

-

razvijanje sposobnosti kod učenika da poznaju osnovne veličine u fizici

-

razvijanje sistematičnosti i preciznosti kod učenika u izračunavanju vrednosti traženih u zadacima

-

sposobnost razlikovanja skalarnih i vektorskih veličina i primena stečenih znanja u struci

-

upoznavanje sa osnovnim fizičkim zakonima i njihovom primenom u struci

-

upoznavanje učenika sa metodama istraživanja u fizici

-

upoznavanje učenika sa ulogom čoveka u menjanju prirode i zaštiti čovekove okoline

-

sticanje osnovnih znanja iz tehničke kulture na primerima primene fizike

-

razvijanje kod učenika naučnog načina mišljenja, logičkog zaključivanja i kritičkog načina razmišljanja

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Fizika i njene metode

4

Prostor, vreme i kretanje

11

Sila i energija

16

Pojam o relativističkoj mehanici

3

Sile i bezvrtložno fizičko polje

9

Zakoni održanja

11

Fizika velikog broja molekula

10

Laboratorijske vežbe

10

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Fizika i njene metode

Trajanje modula:

4 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • primena stečenog znanja pri rešavanju problema i zadataka
  • razvijanje radoznalosti i sposobnosti za nalaženje primera u prirodi i životu
  • znati da razlikuje prirodne od društvenih nauka, fundamentalne od primenjenih i zna za njihovu povezanost
  • znati koje su osnovne metode u fizici, osnovne fizičke veličine i njihove jedinice
  • znati osnovne pojmova o prostor i vreme i vezu između njih
  • znati sve vrste kretanja i njihove karakteristike
  • se upoznati sa pojmom relativističke mehanike
  • se upoznati sa pojmovima kontrakcije dužina i dilatacije vremenskih intervala
  • znati vezu između energije i mase
  • fizika kao fundamentalna prirodna nauka i njena veza sa ostalim naukama
  • fizičke veličine i jedinice u fizici (SI - sistem) merenje i eksperiment
  • fizički zakoni i principi
  • predstaviti fiziku kao prirodnu, fundamentalnu, egzaktnu, eksperimentalnu i teorijsku nauku
  • definisati pojam materije
  • uvesti pojam fizičke veličina
  • objasniti šta su fizički zakoni i principi
  • insistirati na znanju i značaju osnovnih fizičkih veličina i njihovih jedinica
  • reči šta su prefiksi i pokazati njihov značaj na primerima
  • pri spominjanju fizičke veličine uvek tražiti i njenu jedinicu

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Prostor, vreme i kretanje

Trajanje modula:

11 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o vektorskim fizičkim veličinama i njihova primena u praksi
  • uz pomoć vektora (sabiranja, razlaganja..) poslovi se uprošćavaju
  • prepoznavanje pomenutih vrsta kretanja u svom okruženju i prirodi
  • znati da je svako kretanje i mirovanje relativno
  • znati pojmove vezane za orijentaciju u prostoru i vremenu
  • znati šta su brzina i ubrzanje i kako od ovih veličina zavisi vrsta kretanja
  • znati rečima, slikom, tabelom, grafikom i matematičkim izrazom opisati posmatrano kretanje
  • prepoznati različite oblike kretanja i njihove osnovne karakteristike
  • vektor i osnovne operacije sa vektorima
  • referentni sistem, vektor položaja
  • kretanje - vrste, vektor pomeranja, srednja i trenutna brzina
  • srednje i trenutno ubrzanje
  • pravolinijsko kretanje sa stalnim ubrzanjem
  • kružno kretanje
  • Galilejev princip relativnosti, klasični zakon sabiranja brzina
  • uvesti pojam vektora i istaći razliku u odnosu na skalare
  • pokazati operacije sabiranja i oduzimanja vektora
  • uvesti pojam mehaničkog kretanja uz pomoć referentnog sistema, vektora položaja i vektora pomeranja
  • definisati srednju i trenutnu brzinu i izvesti osnovnu jedinicu
  • definisati srednje i trenutno ubrzanje i izvesti jedinicu
  • matematički izvesti zakone za jednoliko i ravnomerno promenljivo pravolinijsko kretanje
  • objasniti kružno kretanje
  • jednočasovni test

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Sila i energija

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • shvatanje značaja sile u svakodnevnom životu, praksi i prirodi
  • razvijanje sposobnosti uočavanja osnovnih svojstava tela, pojava i procesa u okruženju i njihove povezanosti
  • koristeći jezik fizike i matematike učenik treba da nauči da jasno izražava
  • znati šta su sile i koja je jedinica mere
  • znati razliku između translatornog i rotacionog kretanja
  • znati oblike mehaničke energije i zakon očuvanja iste u izolovanom sistemu
  • razumeti da sila može da promeni stanje, brzinu i oblik tela
  • osnovni pojmovi masa - impuls i sila
  • osnovni zakoni klasične mehanike II Njutnov zakon
  • zakon akcije i reakcije-III Njutnov zakon
  • zakon inercije - I Njutnov zakon
  • sila trenja
  • inercijalni i neinercijalni sistemi referencije
  • skalarni i vektorski proizvod
  • pojam o kinematici rotacionog kretanja -- ugaoni pomeraj, ugaona brzina, ugaono ubrzanje.
  • ravnomerno promenljivo rotaciono kretanje
  • dinamika kružnog kretanja
  • rad kao skalarni proizvod dva vektora
  • potencijalna, kinetička i ukupna energija u mehanici.
  • snaga
  • definisati pojmove mase, impulsa i sile
  • ukazati na eksperimentalno zasnivanje drugog njutnovog zakona, dati oba njegova matematičkog impulsa
  • izvesti jedinicu za silu
  • definisati zakon inercije da bi kompletirali zakone dinamike
  • ponoviti silu trenja
  • pokazati na primeru množenje vektora ) pravila skalarnog i vektorskog množenja
  • uvesti pojam rotacionog kretanja, ugaoni pomeraj, ugaonu brzinu i ugaono ubrzanje, sa izvođenjem jedinica
  • uz malu pomoć nastavnika učenici će sami doći do zakona za ravnomerno i ravnomerno promenljivo rotaciono kretanje
  • definisati moment sile, moment inercije i moment impulsa
  • uvesti pojam centripetalne sile i pomoću nje odrediti prvu kosmičku brzinu
  • definisati rad preko skalarnog proizvoda, izvesti jedinicu
  • reći čemu je jednaka ukupna mehanička energija i od čega zavise potencijalna i kinetička energija tela
  • jednočasovni test

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Pojam o relativističkoj mehanici

Trajanje modula:

3 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • shvatanje da sem sistema - zemlja - postoje i drugi sistemi referencije
  • sticanje znanja o nekim novim fenomenima u prirodi
  • znati da su dužina, masa, vreme... pri malim brzinama sistema konstantne veličine, a da pri brzinama bliskim brzini svetlosti vrednosti ovih veličina se menjaju.
  • kontrakcija dužine
  • dilatacija vremenskih intervala
  • relativistički zakon sabiranja dužina
  • zavisnost mase od brzine, veza energije i mase
  • uz činjenicu da je najveća moguća izmerena brzina, brzina svetlosti kroz vakuum, sa gledišta relativističke mehanike, dužina, masa i vremenski intervali su promenljive veličine ako se posmatrana tela nalaze u sistemima koji se kreću brzinama bliskim pomenutoj
  • uz matematičke izraze (bez izvođenja) i primere koji su interesantni za učenike objasniti ove pojave
  • pozvati se na neke primere sa kojima se srećemo u literaturi i filmovima naučne fantastike i ukazati da su to upravo pojave o kojima govorimo (dilatacija vremena...)

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Sile i bezvrtložno fizičko polje

Trajanje modula:

9 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • shvatanje zašto telo iste mase u različitim gravitacionim poljima ima različitu težinu
  • shvatanje da je poznavanje elektrostatičkog polja baza elektrotehnike i elektronike
  • znati da je fizičko polje jedan od dva oblika materije
  • razlikovati vrste fizičkih polja
  • znati da se gravitaciono polje javlja oko svakog tela jer je njegov izazivač masa
  • shvatiti zemljino gravitaciono polje
  • umeti da objasni slobodno padanje i hitac naviše
  • umeti da razlikuje masu od težine
  • znati šta izaziva elektrostatičko polje, koje su njegove karakteristike i značaj
  • vrste i podela fizičkih polja
  • Njutnov zakon gravitacije
  • Kulonov zakon
  • jačina gravitacionog i elektrostatičkog polja
  • fluks polja
  • potencijal polja
  • energija elektrostatičkog polja i električni kapacitet
  • reči vrste, podele fizičkih polja i pokazati grafičko predstavljanje uz pomoć linija sila
  • obraditi gravitaciono i elektrostatičko polje i dati izraze za sile (Njutnov zakon gravitacije i Kulonov zakon)
  • ukazati na vektorske i skalarne karakteristike polja, paralelnim izvođenjem za oba polja uvesti fizičke veličine, jačina polja, fliks polja i potencijal polja
  • objasniti od čega zavisi energija elektrostatičkog polja.
  • jednočasovni test

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Zakoni održanja

Trajanje modula:

11 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • usvajanje zakona održanja kao opšte važećih koji kao takvi postaju principi
  • prihvatanje da su promene u prirodi uvek strogo kontrolisane zakonima održanja
  • sticanje navike odgovornog odnosa prema prirodi
  • posmatranje i istraživanje promena u okruženju.
  • znati opšti karakter zakona održanja koji se primenjuje na konkretne fizičke veličine
  • znati da smo okruženi pojavama koje su potvrda zakona održanja
  • znati da primeni zakone održanja pri kretanju tela pri kojima dolazi do sudara
  • uočavati razliku između elastičnih i neelastičnih sudara
  • opšti karakter zakona održanja
  • zakon održanja impulsa, primeri
  • zakon održanja momenta impulsa, primeri, pirueta, drugi Keplerov zakon
  • zakon održanja energije u klasičnoj fizici, druga, kosmička brzina
  • unutrašnja energija, promena unutrašnje energije i prvi princip termodinamike,
  • zakon održanja mase i naelektrisanja u klasičnoj fizici,
  • relativistički zakon održanja mase i energije
  • opisivanje kretanja zakonima održanja, elastični i neelastični sudar.
  • poći od opšteg karaktera zakona održanja
  • kroz primere koji će zainteresovati učenike, uz prethodnu matematičku obradu, objasniti zakone održanja: impulsa, momenta impulsa, energije, mase, naelektrisanja
  • jednočasovni test

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

**

 

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Fizika velikog broja molekula

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • shvatanje da agregatno stanje u kome se nalazi telo zavisi od međumolekularnih sila
  • shvatanje da su pojave sa kojima se svakodnevno srećemo lako objašnjive sa gledišta međumolekularnih sila
  • sticanje sposobnosti opisivanja promena i procesa u prirodi iskazivanjem predviđanja i formiranjem pitanja
  • znati da su najsitnije čestice svakog tela atomi odnosno molekuli i da između njih postoje sile
  • u zavisnosti od međumolekularnih sila telo će biti u čvrstom, tečnom ili gasovitom agregatnom stanju
  • znati da se pri objašnjenju gasova mora pristupiti idealizacijama ali da su odstupanja od realnog u praksi u granicama dozvoljenog
  • makroskopska tela kao skupovi velikog broja molekula
  • uzajamno delovanje molekula
  • čvrsta tela; kristali; elastičnost čvrstih tela; Hukov zakon.
  • tečnosti; površinski napon.
  • gasovi; osnovna jednačina kinetičke teorije gasova. Avogadrov zakon.
  • Veze između srednje kinetičke energije molekula i temperature idealnog gasa.
  • jednačina idealnog gasnog stanja.
  • diskusija jednačine idealnog gasnog stanja: Bojl-Mariotov zakon, Gej Lisakov zakon i Šarlov zakon
  • Makroskopska tela predstaviti kao skupove velikog broja molekula
  • Uvesti pojam mola
  • Definisati međumolekularne sile i grafički ih predstaviti
  • objasniti elastičnost čvrstih tela pomoću Hukovog zakona
  • površinski napon (sa primerima) objasniti kao posledicu postojanja međumolekularnih sila
  • uvesti pojam idealnog gasa i napisati jednačinu idealnog gasnog stanja
  • diskusijom navedene jednačine izvesti Bojl-Mariotov, Gej-Lisakov, Šarlov i Avogadrov zakon.
  • jednočasovni test

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Laboratorijske vežbe

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • shvatanje fizičkih zakona kroz vežbe
  • stvaranje bolje predstave o fizičkim pojavama
  • aktivno učešće u vežbama radi shvatanja promena koje se dešavaju u prirodi i u kontrolisanom zatvorenom sistemu
  • naučiti na praktičnom primeru primenu svih ovih fizičkih zakona i vežbajući približiti prirodne pojave svojim shvatanjima
  • PRVA VEŽBA: Zakon ubrzanog kretanja pomoću Atvudove mašine ili skalera- sekundomera
  • DRUGA VEŽBA: Zakon održanja energije ( kolica sa tegom )
  • TREĆA VEŽBA: Hukov zakon
  • ČETVRTA VEŽBA: Određivanje koeficijenta površinskog napona metodom otkidanja prstena ili metodom kapljice. Rejlijev ogled-proračun veličine molekula
  • PETA VEŽBA: Šarlov zakon.
  • najbolje bi bilo da ove vežbe budu organizovane u saradnji sa fizičkim fakultetom ili fizičkim institutom jer opremljenost srednjih škola ne dopušta da se one realizuju na odgovarajući način

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- D. Ivanović i grupa autora - Fizika sa zbirkom zadataka

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

- Matematika

- Geodezija

- Geodetska merenja i računanja

Sledeći