Prethodni

II NASTAVNI PROGRAM

SRPSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST

(za obrazovne profile: ZDRAVSTVENA NEGOVATELJICA - NEGOVATELJ - ogled;
MASERKA - MASER - ogled
i KOZMETIČKI TEHNIČAR - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

99

 

 

 

 

99

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

-

Sticanje znanja o osnovama nauke o jeziku

-

Razvijanje pismenosti, jezičke, stilske i pravopisne kulture izražavanja

-

Sticanje znanja o pojmu književnosti, o nauci o književnosti i o književnosti kao umetnosti

-

Opšti duhovni i kulturni razvoj učenika

-

Komunikativna kompetencija učenika

-

Kultura izražavanja

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Proučavanje književnog dela

15

Književnost starog veka

15

Srednjovekovna književnost

16

Narodna književnost

16

Renesansa, barok, klasicizam

16

Jezik i pismenost

21

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Proučavanje književnog dela

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o značaju i ulozi književnosti kao umetnosti
  • sticanje znanja o nauci o književnosti
  • sticanje znanja o podeli književnosti na rodove i vrste
  • sticanje znanja o strukturi književnog dela
  • sveobuhvatno sagledavati književnost kao fenomen kulture, nauke i umetnosti
  • znati da sagledava književno delo sa istorijskog, teorijskog i umetničkog stanovišta
  • na nov način shvatiti pojam književnosti
  • znati da analitički pristupi književnom delu
  • umetnost-društvo
  • književnost kao umetnost
  • istorija književnosti
  • teorija književnosti
  • književna kritika
  • teorijska nastava
  • ilustrovanje primerima
  • domaći zadatak

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

*

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Književnost starog veka

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje saznanja o književnosti starih civilizacija
  • sticanje saznanja o sumersko-vavilonskoj, helenskoj i hebrejskoj književnosti
  • sticanje saznanja o nastanku epova
  • znati glavna književna dela starog veka
  • znati uzroke i načine nastanka epova kao osnovnih književnih vrsta starog veka
  • znati glavne stilske osobine antičkih epova
  • Sofokle-Antigona
  • Homer-Ilijada, Odiseja
  • Ep o Gilgamešu
  • Biblija-Stari zavjet, Novi zavjet
  • teorijska nastava
  • samostalna analiza motiva
  • dijalog
  • domaći zadatak
  • pismeni zadatak

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

*

*

*

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Srednjovekovna književnost

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje saznanja o nastanku srpskog književnog jezika i prvih književnih dela kod Srba
  • sticanje saznanja o redakcijama ili recenzijama staroslovenskog jezika i nastanku srpskoslovenskog jezika
  • sticanje znanja o srednjevekovnim knj. formama
  • znati uticaje evropske kulture na nastanak pismenosti i književnosti kod Srba
  • znati osnove za nastanak književnog jezika i književnih rodova i vrsta kod nas
  • znati glavna dela srpske srednjovekovne književnosti
  • Sv. Sava - Žitije svetog Simeona
  • Teodosije - Žitije Svetog Save
  • legende o Svetom Savi
  • Jefimija - Pohvala knezu Lazaru
  • Despot Stefan Lazarević - Slovo ljubve
  • teorijska nastava
  • domaća lektira
  • dijalog - analiza
  • pismeni zadatak

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

*

*

*

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Narodna književnost

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje saznanja o nacionalnom narodnom blagu - narodnim epskim i lirskim pesmama
  • sticanje saznanja o epskom i lirskom stihu
  • sticanje saznanja o stilskim osobinama narodne epike i lirike
  • razlikovati narodnu od umetničke književnosti
  • znati da vrednuje dela narodne književnosti
  • znati mesto naše narodne lirike i epike u evropskim i svetskim okvirima
  • narodne lirske pesme - izbor
  • narodne epske pesme - ciklusi (izbor iz pretkosovskog, kosovskog, pokosovskog ciklusa o Kraljeviću Marku, ciklusa o oslobođenju Srbije i Crne Gore)
  • prozne vrste narodne književnosti - izbor
  • teorijska nastava
  • domaća lektira
  • učenje stihova napamet
  • domaći zadatak
  • pismeni zadatak

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

*

*

*

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Renesansa, barok, klasicizam

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje saznanja o društvenim i kulturnim prilikama u Evropi XIV-XVIII veka, bitnih za nastanak i razvoj književnih pravaca
  • sticanje saznanja o uticajima evropske na našu književnost
  • sticanje saznanja o novim književnim vrstama
  • znati osnovne karakteristike i dela renesanse, baroka i klasicizma
  • uočiti specifičnosti sadržaja i stila evropske književnosti
  • uočiti uticaje evropske književnosti na našu književnost
  • povezati događanje na književnoj sceni Evrope sa prilikama kod nas
  • humanizam i renesansa u Evropi
  • Dante - Pakao
  • Bokačo - Dekameron
  • Petrarka
  • dubrovačka književnost: M. Držić, Novela od Stanca, Gundulić - odlomci
  • Šekspir - Romeo i Julija
  • Servantes - Don Kihot - odlomak
  • Molijer - Tvrdica
  • teorijska nastava
  • dijalog
  • domaća lektira
  • domaći zadatak
  • pismeni zadatak

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

*

*

*

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Jezik i pismenost

Trajanje modula:

21 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje saznanja o osnovama istorije jezika
  • sticanje saznanja o pojmovima standardnog i književnog jezika
  • sticanje saznanja o osnovama leksikologije
  • sticanje saznanja o fonetici, morfologiji i sintaksi (funkcionalni pristup nastavi jezika)
  • spoznati suštinu jezika, njegovu istorijsku i stilističku dimenziju
  • utvrditi fonetske, morfološke i sintaksičke principe jezika
  • utvrditi i proširiti saznanja iz pravopisa i primeniti ih
  • istorija jezika sa osnovama dijalektologije
  • jezik i jezička kultura
  • jezik kao komunikaciono sredstvo
  • funkcionalni stilovi
  • fonetika i fonologija (osnovni elementi u užem i širem smislu)
  • morfologija (osnovni elementi u užem i širem smislu)
  • sintaksa (osnovni elementi u užem i širem smislu)
  • pravopis
  • teorijska nastava
  • rad na tekstu
  • usmeno propitivanje
  • test znanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Pavle Popović - Pregled srpske književnosti

- Vojislav Đurić - Narodna lirika

- M. Đurić - Istorija helenske književnosti

- I. Andrić - Istorija i legenda

- Gramatika srpskoga jezika - Stanojčić, Popović

- Jovan Deretić - Istorija književnosti

- Vuk Karadžić - Narodne epske pesme 1-4

- Miroslav Pantić - Poetika humanizma i renesanse

- Kohan - Istorija zapadnoevropske književnosti

- M. Bogdanović - Stari i novi

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

- Istorija

- Likovna umetnost

- Muzička umetnost

 

 

FIZIČKO VASPITANJE
(za sve ogledne obrazovne profile u području rada Zdravstvo i socijalna zaštita)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

1

 

65

 

 

66

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

- Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama

- Razvijanje motoričkih umenja i navika

- Osposobljavanje za samostalno vežbanje

- Očuvanje i unapređivanje zdravlja

- Razvoj pozitivne slike o sebi

- Promovisanje pozitivnih socijalnih interakcija

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Antropomotoričke sposobnosti

18

Atletika

9

Gimnastika

9

Plivanje

10

Sportske igre

10

Druga motorička iskustva

10

NAPOMENA: ukoliko škola nema uslova za izvođenje nastave plivanja časovi predviđeni za ovaj modul preraspodeljuju se na sledeći način: atletika 4 časa, gimnastika 4 časa i sportske igre 2 časa.

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Antropomotoričke sposobnosti

Trajanje modula:

18 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
  • Osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno vreme
  • Očuvanje i unapređivanje zdravlja
  • Razvoj pozitivne slike o sebi
  • Unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti (snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
  • Poznavati sportske tehničko-taktičke termine
  • Produbiti znanja o funkcionisanju pojedinih organskih sistema prilikom vežbanja i oporavka
  • Poznavati osnovne pojmove vezane za karakter fizičke aktivnosti: obim i intenzitet
  • Znati kako da prati reakcije organizma na opterećenje (merenje pulsa, praćenje disanja i sl.)
  • Poznavati procedure bezbednog vežbanja
  • Biti sposoban da samostalno kreira jednostavnije programe fizičkog vežbanja (jutarnja gimnastika, vežbe oblikovanja, trčanje)
  • Profilisati sopstvene potrebe za fizičkim vežbanjem i sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • Održavati ličnu i kolektivnu higijenu
  • Koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje sa stresom ili njegovim posledicama
  • Poznavati uzroke nastajanja nepravilnih držanja tela
  • Poznavati uticaj nepravilnih držanja tela po organizam
  • Znati osnovne vežbe za najvažnije grupe mišića koje obezbeđuju pravilno držanje tela
  • Sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • Promovisati fizičku aktivnost kao deo zdravog načina života
  • Objektivno vrednovati i prihvatati svoje postignuće i postignuće drugih u fizičkoj aktivnosti
  • Potvrđivati svoje sposobnosti i sticati samopouzdanje
  • Utvrđivanje inicijalnog stanja
  • Opštefizička priprema
  • Rad usmeren na razvoj ili održavanje pojedinačnih sposobnosti:
  • snaga (svi vidovi).
  • brzina (brzina reakcije, pojedinačnog pokreta i frekvencija pokreta), izdržljivost (aerobna i anaerobna),
  • pokretljivost.
  • koordinacija.
  • preciznost.
  • ravnoteža
  • Atletika
  • Gimnastika
  • Sportske igre
  • Aerobik
  • Ples i dr.
  • Testovi za utvrđivanje stanja sposobnosti
  • Pravilno držanje tela
  • Utvrđivanje finalnog stanja
  • Obzirom da je za realizaciju drugih modula potreban odgovarajući nivo antropomotoričkih sposobnosti, po sistemu povratne sprege će se, pored časova opredeljenih za ovaj modul i na ostalim časovima i preko drugih predviđenih sadržaja praktično uticati na njihov razvoj
  • Objašnjavati učenicima kakav je uticaj odabranog sadržaja (vežbe...), obim i intenzitet (koliko ponavljanja, kojom brzinom...)
  • Ukazivati na greške koje se pojavljuju
  • Osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
  • Oprema za vežbanje
  • Higijena

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

 

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Atletika

Trajanje modula:

9 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Razvijanje motoričkih umenja i navika
  • Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
  • Osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno vreme
  • Očuvanje i unapređivanje zdravlja
  • Razvoj pozitivne slike o sebi
  • usavršavati umenja iz atletike stečena u osnovnom obrazovanju
  • unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti (snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
  • poznavati osnovne pojmove vezane za karakter fizičke aktivnosti: obim i intenzitet
  • znati kako da prati reakcije organizma na opterećenje (merenje pulsa, praćenje disanja i sl.)
  • poznavati procedure bezbednog vežbanja
  • biti sposoban da samostalno kreira jednostavnije programe fizičkog vežbanja (jutarnja gimnastika, vežbe oblikovanja, trčanje)
  • profilisati sopstvene potrebe za fizičkim vežbanjem i sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje sa stresom i njegovim posledicama
  • sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • promovisati fizičku aktivnost kao deo zdravog načina života
  • moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće i postignuće drugih u fizičkoj aktivnosti
  • Provera umenja stečenih u osnovnoj školi
  • Tehnika: vežbe trčanja
  • visoki i niski start
  • Tehnika skokova
  • Tehnika bacanja
  • Elementarne igre
  • Poligoni
  • Doziranje opterećenja preko pulsa
  • Pripremanje organizma za vežbanje (zagrevanje, istezanje...)
  • Objašnjavati učenicima kakav je uticaj odabranog sadržaja (vežbe...), obim i intenzitet (koliko ponavljanja, kojom brzinom...)
  • Ukazivati na greške koje se pojavljuju
  • Osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
  • Oprema za vežbanje
  • Higijena

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Gimnastika

Trajanje modula:

9 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Razvijanje motoričkih umenja i navika
  • Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
  • Osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno vreme
  • Očuvanje i unapređivanje zdravlja
  • Razvoj pozitivne slike o sebi
  • Promovisanje pozitivnih socijalnih interakcija
  • poboljšati umenja iz gimnastike stečena u osnovnom obrazovanju
  • unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti (snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
  • poznavati sportske tehničko-taktičke termine
  • poznavati procedure bezbednog vežbanja
  • održavati ličnu i kolektivnu higijenu
  • koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za očuvanje zdravlja
  • moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće i postignuće drugih
  • uspostavljati saradničke odnose, učestvovati u timskom radu
  • Provera umenja stečenih u osnovnom obrazovanju
  • Osnovni elementi partera
  • Osnovni elementi na spravama
  • Podrške u parovima
  • Ravnoteže u parovima
    Kolutanja i preskoci u parovima
  • Poligoni koji u sebi sadrže gimnastičke elemente
  • Vežbe istezanja
  • Objašnjavati učenicima kakav je uticaj odabranog sadržaja (vežbe...) na organizam
  • Ukazivati na greške koje se pojavljuju
  • Osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
  • Oprema za vežbanje
  • Higijena

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

*

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Plivanje

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Razvijanje motoričkih umenja i navika
  • Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
  • Osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno vreme
  • Očuvanje i unapređivanje zdravlja
  • Razvoj pozitivne slike o sebi
  • usvajati znanje ili usavršavati umenje plivanja
  • unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti (snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
  • poznavati sportske tehničko-taktičke termine
  • poznavati procedure bezbednog vežbanja
  • održavati ličnu i kolektivnu higijenu
  • koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za očuvanje i unapređivanja zdravlja
  • moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće i postignuće drugih
  • Ponašanje pri boravku na bazenu
  • Higijena pri boravku na bazenu
  • Provera umenja stečenih u osnovnom obrazovanju
  • Obuka neplivača
  • Usavršavanje tehnike plivanja
  • Elementarne igre u vodi
  • Vežbe oblikovanja u vodi
  • Trčanje u vodi (ukoliko je bazen male dubine)
  • Akvabik
  • Objašnjavati učenicima kakav je uticaj plivača na organizam i značaj za zdravlje
  • Ukazivati na greške koje se pojavljuju
  • Osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
  • Oprema za vežbanje

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Sportske igre

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Razvijanje motoričkih umenja i navika
  • Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
  • Osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno vreme
  • Očuvanje i unapređivanje zdravlja
  • Razvoj pozitivne slike o sebi
  • Promovisanje pozitivnih socijalnih interakcija
  • posedovati umenja iz sportskih igara stečena u osnovnom obrazovanju
  • unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti (snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
  • poznavati sportske tehničko-taktičke termine
  • imati profilisane sopstvene potrebe za fizičkim vežbanjem i sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje sa stresom i njegovim posledicama
  • sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • promovisati fizičku aktivnost kao deo zdravog načina života
  • prihvatati sopstveni fizički izgled i sposobnosti, i biti svestan razvojnih promena
  • potvrđivati svoje sposobnosti i sticati samopouzdanje
  • rešavati probleme uz poštovanje svog okruženja
  • promovisati sportski fer-plej
  • prepoznavati negativnosti u sportu i kritički se odnositi prema njima (doping, gruba igra, navijački izgredi i sl.)
  • posedovati informacije o osobenostima različitih kultura u sredini u kojoj živi i uvažavati ih
  • korektno se odnositi prema svih akterima sportskog događaja (igrači, treneri/nastavnici, sudije, navijači i dr.)
  • moći da sarađuje sa svim članovima ekipe i učestvuje u timskom radu
  • Provera umenja stečenih u osnovnom obrazovanju
  • Obnavljanje osnovnih elemenata tehnike
  • Igra
  • Odeljenjsko takmičenje
  • Ukazivati na greške koje se pojavljuju
  • Osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
  • Oprema za vežbanje
  • Higijena

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

*

 

*

*

 

 

Naziv modula:

Druga motorička iskustva

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Razvijanje motoričkih umenja i navika
  • Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
  • Osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno vreme
  • Očuvanje i unapređivanje zdravlja
  • Razvoj pozitivne slike o sebi
  • posedovati i druga motorička iskustva u zavisnosti od ličnih interesovanja i mogućnosti sredine (ples, aerobik, klizanje, vožnja rolera, bicikla, plivanje, umetničko plivanje, badminton, orijentiring, karate, džudo, aikido, taekvondo...)
  • unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti (snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
  • poznavati osnovne pojmove vezane za karakter fizičke aktivnosti: obim i intenzitet
  • znati kako da prati reakcije organizma na opterećenje (merenje pulsa, praćenje disanja i sl.)
  • poznavati procedure bezbednog vežbanja
  • biti sposoban da samostalno kreira jednostavnije programe fizičkog vežbanja (jutarnja gimnastika, vežbe oblikovanja, trčanje)
  • moći da profiliše sopstvene potrebe za fizičkim vežbanjem i sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje sa stresom i njegovim posledicama
  • sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • promovisati fizičku aktivnost kao deo zdravog načina života
  • moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće i postignuće drugih u fizičkoj aktivnosti
  • Provera umenja stečenih u osnovnoj školi
  • Tehnika: vežbe trčanja
  • visoki i niski start
  • Tehnika skokova
  • Tehnika bacanja
  • Elementarne igre
  • Poligoni
  • Doziranje opterećenja preko pulsa
  • Pripremanje organizma za vežbanje (zagrevanje, istezanje...)
  • Objašnjavati učenicima kakav je uticaj odabranog sadržaja (vežbe...), obim i intenzitet (koliko ponavljanja, kojom brzinom...)
  • Ukazivati na greške koje se pojavljuju
  • Osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
  • Oprema za vežbanje
  • Higijena

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

*

 

*

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

-

Anderson, B. (2001): Stretching, Zagreb, Gopal DOO

-

Anderson, B. Burke, E. Pearl, B. (2002): Fitness za sve, Zagreb, Gopal DOO

-

Baey, J. (1968): Gymnastics in the schools, Boston

-

Ivanić, S. (1996): Metodologija, Beograd, Gradski sekretarijat za sport i omladinu grada Beograda

-

Korkin, V. P. (1983): Akrobatika, Moskva, Fizkultura i sport

-

Kukolj, M. (1996): Opšta antropomotorika, Beograd, Finegraf

-

Nićin, Đ. (2003): Fitness, Beograd, Fakultet za menadžment u sportu Univerziteta "Braća Karić" i Viša škola za sportske trenere

 

 

MATEMATIKA
(za obrazovne profile: FARMACEUTSKI TEHNIČAR - ogled i LABORATORIJSKI TEHNIČAR - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

99

 

 

 

 

99

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

-

Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja

-

Formiranje matematičke kulture koja podrazumeva svest o univerzalnosti i primeni matematike i matematičkog načina mišljenja

-

Dobijanje temeljnih teoretskih znanja

-

Dobijanje znanja potrebnih za rešavanje problema i simulaciju procesa rada

-

Sticanje sposobnosti za primenu znanja u stručno-teoretskim predmetima

-

Razvijanje sistematičnosti, urednosti i istrajnosti u radu

-

Formiranje osnova za nastavak obrazovanja

-

Sticanje sposobnosti za primenu računara u obradi podataka

-

Osposobljavanje za planiranje rada i preuzimanje odgovornosti za sopstveno učenje

-

Podsticanje stručnog razvoja i usavršavanje u skladu sa individualnim sposobnostima i potrebama društva

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Geometrija

8

Realni brojevi

6

Algebarski racionalni izrazi

20

Proporcionalnost veličina

8

Stepenovanje i korenovanje

20

Linearne jednačine, nejednačine i funkcije

27

Uvod u trigonometriju

10

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Geometrija

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o osnovnim pojmovima u geometriji
  • Sticanje znanja o vezi između pojmova u geometriji
  • Sticanje veštine korišćenja matematičkog pribora i konstruisanja
  • znati šta je tačka, prava, ravan
  • pravilno uočavati odnose pripadanja i rasporeda
  • znati da sabira, oduzima i množi vektore skalarom
  • znati osnovne osobine trougla i vrste trouglova
  • znati osnovne osobine četvorougla
  • razlikovati vrste četvorouglova
  • Osnovni i izvedeni pojmovi u geometriji i veze između njih
  • Pojam vektora; radijus vektor
  • Sabiranje, oduzimanje i množenje vektora skalarom
  • Značajne tačke trougla
  • Četvorougao
  • Vektorski dokazi
  • Teoretska nastava
  • Praktične vežbe konstruisanja vektora
  • Test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

 

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Realni brojevi

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja iz elemenata matematičke logike
  • Razvijanje logičkog mišljenja i zaključivanja
  • Sticanje preciznog i jasnog izražavanja kao i matematičke pismenosti
  • Sticanje osnovnih znanja o realnim brojevima
  • znati šta su znaci konstanti, promenljive, brojevni izrazi
  • umeti da prepozna iskaz i da utvrdi njegovu istinitost
  • znati da ispita tačnost iskazne formule
  • umeti da koristi simbole (pored ostalih i veznike i kvantifikatore) za matematički zapis najjednostavnijih rečenica
  • umeti da prepozna skup realnih brojeva
  • razumeti način nalaženja približne vrednosti broja
  • Osnovni matematički pojmovi
  • Iskazi, iskazne formule, tautologije, osnovne logičke operacije
  • Pregled brojeva
  • Skup realnih brojeva
  • Približne vrednosti realnih brojeva (greška, granica greške, zaokruživanje brojeva)
  • Teoretska nastava
  • Aktivna nastava

Preporučeni načini ocenjivanja modula

 

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Algebarski racionalni izrazi

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o polinomima i algebarskim racionalnim izrazima
  • Sticanje veštine vladanja operacijama sa polinomima i algebarskim racionalnim izrazima
  • razumeti pojam polinoma i algebarskog racionalnog izraza
  • znati osobine operacija sa polinomima
  • znati da rastavi polinome na činioce raznim metodama
  • znati da odredi NZS i NZD za polinome
  • znati osobine operacija sa algebarskim racionalnim izrazima
  • Pojam algebarskog racionalnog izraza
  • Polinom i operacije sa polinomima
  • Rastavljanje polinoma na činioce (izdvajanje zajedničkih činilaca, binomne formule)
  • Definisanost, proširivanje i skraćivanje algebarskih racionalnih izraza
  • Operacije sa algebarskim racionalnim izrazima
  • Teoretska nastava
  • Grupni rad
  • Pismeni zadatak
  • Aktivna nastava
  • Test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

 

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

*

 

*

*

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Proporcionalnost veličina

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja iz proporcija, procentnog, promilnog i kamatnog računa
  • Potpuno razumevanje i efikasna primena znanja o procentu
  • Izgrađivanje predstave o mogućim okvirima rešenja
  • znati šta je razmera i umeti da je proširi i skrati
  • umeti da primenjuje razmeru u rešavanju problema
  • znati da prepozna direktnu i obrnutu proporcionalnost i da je primeni pri rešavanju problema
  • znati da reši problem mešanja
  • znati da izračuna nepoznati član proporcije
  • znati da izračuna deo neke veličine
  • znati da izračuna procenat i promil neke veličine
  • znati da izračuna veličinu ako je poznat procentni iznos
  • znati da izračuna novu cenu posle promene za određeni procenat (množi određenim koeficijentom)
  • Razmera
  • Proporcija
  • Promena proporcije: srazmerni račun, račun mešanja, račun podele
  • Procentni i promilni račun
  • Kamatni račun
  • Teoretska nastava
  • Aktivna nastava
  • Test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

 

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Stepenovanje i korenovanje

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja iz stepenovanja
  • Uočavanje da i dalje važe osobine stepenovanja pri proširivanju skupa iz kog je izložilac
  • Sticanje osnovnih znanja iz korenovanja
  • Uočavanje veze između stepenovanja i korenovanja
  • Sticanje osnovnih znanja o imaginarnim i kompleksnim brojevima
  • znati osobine operacija stepenovanja sa celim eksponentom i njihovu primenu u transformacijama izraza
  • znati da skicira grafik funkcija y = xn, razlikuje osobine u slučaju p-paran broj, n-neparan broj
  • znati definiciju n-tog korena (p-paran broj, n-neparan broj)
  • znati osobine operacija stepenovanja i njihovu primenu u transformacijama izraza
  • znati osobine operacija korenovanja i njihovu primenu u transformacijama izraza
  • znati da racionališe imenilac razlomka u jednostavnim slučajevima
  • razumeti pojam imaginarnog i kompleksnog broja
  • razumeti osobine operacija sa kompleksnim brojem
  • Pojam stepena, operacije sa stepenima
  • Stepen sa celim izložiocem
  • Decimalan zapis broja u standardnom obliku a·10n, 1Ła<a10, nÎZ
  • Funkcija yxxn, nÎN i njen grafik
  • Pojam korena
  • Operacije sa korenima
  • Racinalisanje imenioca oblika nÖa, Öa ± Öb
  • Stepen sa racionalnim izložiocem
  • Pojam imaginarnog broja
  • Pojam kompleksnog broja
  • Operacije sa kompleksnim brojevima
  • Teoretska nastava
  • Grupni rad
  • Aktivna nastava
  • Pismeni zadatak
  • Test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

 

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

*

 

*

*

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Linearne jednačine, nejednačine i funkcije

Trajanje modula:

27 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja za pravilno rešavanje linearnih jednačina i sistema linearnih jednačina
  • Uspešna primena u rešavanju problema koji se svode na rešavanje linearnih jednačina i sistema linearnih jednačina
  • Sticanje osnovnih znanja o linearnim nejednačinama i sistemima linearnih nejednačina
  • Sticanje osnovnih znanja o linearnoj funkciji
  • Uočavanje veze između analitičkog i grafičkog prikaza funkcija
  • znati da rešava linearne jednačine
  • znati da rešava probleme koji se svode na rešavanje linearnih jednačina
  • umeti da prikaže analitički, tabelarno i grafički linearnu funkciju
  • znati da analizira grafik linearne funkcije
  • znati da rešava sisteme linearnih jednačina
  • znati da rešava linearne nejednačine i umeti da zapiše skup rešenja i predstavi ga grafički
  • Pojam jednačine, rešenje ekvivalentne jednačine
  • Linearne jednačine sa nepoznatom u imeniocu
  • Linearne jednačine sa promenljivim koeficijentom
  • Primena linearnih jednačina sa jednom nepoznatom
  • Linearna funkcija
  • Sistem linearnih jednačina sa dve i tri nepoznate (Gausov metod zamene, Kramerovo pravilo)
  • Linearne nejednačine
  • Sistem linearnih nejednačina
  • Teoretska nastava
  • Grupni rad
  • Pismeni zadatak
  • Aktivna nastava
  • Test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

 

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

*

 

*

*

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Uvod u trigonometriju

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o merenju ugla
  • Sticanje znanja o trigonometrijskim funkcijama oštrog ugla pravouglog trougla i trigonometrijske kružnice
  • Usvajanje osobina sinusne i kosinusne funkcije
  • Primena znanja iz trigonometrije u rešavanju pravouglog trougla
  • znati da definiše trigonometrijske funkcije oštrog ugla pravouglog trougla
  • znati vrednosti trigonometrijskih funkcija za karakteristične uglove (0°, 30°, 45°, 60°, 90°)
  • znati da pretvori stepene u radijane i obrnuto
  • znati da pomoću kalkulatora izračuna vrednost trigonometrijskih funkcija proizvoljnog ugla
  • znati da pročita vrednosti trigonometrijskih funkcija sa trigonometrijske kružnice
  • znati da razlikuje grafike trigonometrijskih funkcija sinusa i kosinusa
  • znati da reši pravougli trougao
  • Definicija trigonometrijskih funkcija oštrog ugla pravouglog trougla
  • Vrednosti trigonometrijskih funkcija za karakteristične uglove (0°, 30°, 45°, 60°, 90°)
  • Osnovne trigonometrijske identičnosti
  • Uopštenje pojma ugla, merenje ugla, radijan
  • Trigonometrijska kružnica
  • Grafik sinusne funkcije
  • Grafik kosinusne funkcije
  • Rešavanje pravouglog trougla
  • Teoretska nastava
  • Grupni rad
  • Pismeni zadatak
  • Aktivna nastava
  • Test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

 

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

*

 

*

*

*

 

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

-

Matematika za prvi razred srednjeg obrazovanja i vaspitanja; V. Stojanović, D. Lipovac, V. Sotirović

-

Zbirka rešenih zadataka iz Matematike 1; mr. Bene T. Bogoslavov

-

Matematika za prvi razred gimnazije i srednjih stručnih škola; P. Miličić, V. Stojanović, Z. Kadelburg, B. Boričić

-

Matematika 1 zbirka zadataka i testova za prvi razred gimnazije i tehničkih škola; Ž. Ivanović, S. Ognjenović

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

- Fizika

- Hemija

- Farmaceutska grupa predmeta

 

MATEMATIKA
(za obrazovne profile: ZDRAVSTVENA NEGOVATELJICA - NEGOVATELJ - ogled; MASERKA-MASER - ogled;
KOZMETIČKI TEHNIČAR - ogled; MEDICINSKA SESTRA-TEHNIČAR - ogled;
STOMATOLOŠKA SESTRA-TEHNIČAR - ogled; FIZIOTERAPEUTSKI TEHNIČAR - ogled)

 

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

66

 

 

 

 

66

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

-

Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja

-

Formiranje matematičke kulture koja podrazumeva svest o univerzalnosti i primeni matematike i matematičkog načina mišljenja

-

Dobijanje temeljnih teoretskih znanja

-

Dobijanje znanja potrebnih za rešavanje problema i simulaciju procesa rada

-

Sticanje sposobnosti za primenu znanja u stručno-teoretskim predmetima

-

Razvijanje sistematičnosti, urednosti i istrajnosti u radu

-

Formiranje osnova za nastavak obrazovanja

-

Sticanje sposobnosti za primenu računara u obradi podataka

-

Osposobljavanje za planiranje rada i preuzimanje odgovornosti za sopstveno učenje

-

Podsticanje stručnog razvoja i usavršavanje u skladu sa individualnim sposobnostima i potrebama društva

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Geometrija

6

Realni brojevi

5

Algebarski racionalni izrazi

19

Proporcionalnost veličina

11

Linearne jednačine, nejednačine i funkcije

25

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Geometrija

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o osnovnim pojmovima u geometriji
  • sticanje znanja o vezi između pojmova u geometriji
  • sticanje veštine korišćenja matematičkog pribora i konstruisanja
  • znati šta je tačka, prava, ravan
  • pravilno uočavati odnose pripadanja i rasporeda
  • znati da sabira, oduzima i množi vektore skalarom
  • znati osnovne osobine trougla i vrste trouglova
  • znati osnovne osobine četvorougla
  • razlikovati vrste četvorouglova
  • osnovni i izvedeni pojmovi u geometriji i veze između njih
  • pojam vektora; radijus vektor
  • sabiranje, oduzimanje i množenje vektora skalarom
  • značajne tačke trougla
  • četvorougao
  • vektorski dokazi
  • teoretska nastava
  • praktične vežbe konstruisanja vektora
  • test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Realni brojevi

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja iz elemenata matematičke logike
  • razvijanje logičkog mišljenja i zaključivanja
  • sticanje preciznog i jasnog izražavanja kao i matematičke pismenosti
  • sticanje osnovnih znanja o realnim brojevima
  • znati šta su znaci konstanti, promenljive, brojevni izrazi
  • umeti da prepozna iskaz i da utvrdi njegovu istinitost
  • znati da ispita tačnost iskazne formule
  • umeti da koristi simbole (pored ostalih i veznike i kvantifikatore) za matematički zapis najjednostavnijih rečenica
  • umeti da prepozna skup realnih brojeva
  • razumeti način nalaženja približne vrednosti broja
  • osnovni matematički pojmovi
  • iskazi, iskazne formule, tautologije, osnovne logičke operacije
  • pregled brojeva
  • skup realnih brojeva
  • približne vrednosti realnih brojeva (greška, granica greške, zaokruživanje brojeva)
  • teoretska nastava
  • aktivna nastava

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Algebarski racionalni izrazi

Trajanje modula:

19 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o polinomima i algebarskim racionalnim izrazima
  • sticanje veštine vladanja operacijama sa polinomima i algebarskim racionalnim izrazima
  • razumeti pojam polinoma i algebarskog racionalnog izraza
  • znati osobine operacija sa polinomima
  • znati da rastavi polinome na činioce raznim metodama
  • znati da odredi NZS i NZD za polinome
  • znati osobine operacija sa algebarskim racionalnim izrazima
  • pojam algebarskog racionalnog izraza
  • polinom i operacije sa polinomima
  • rastavljanje polinoma na činioce (izdvajanje zajedničkih činilaca, binomne formule)
  • definisanost, proširivanje i skraćivanje algebarskih racionalnih izraza
  • operacije sa algebarskim racionalnim izrazima
  • teoretska nastava
  • grupni rad
  • pismeni zadatak
  • aktivna nastava
  • test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

*

 

*

*

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Proporcionalnost veličina

Trajanje modula:

11 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja iz proporcija, procentnog i promilnog i kamatnog računa
  • potpuno razumevanje i efikasna primena znanja o procentu
  • izgrađivanje predstave o mogućim okvirima rešenja
  • znati šta je razmera i umeti da je proširi i skrati
  • umeti da primenjuje razmeru u rešavanju problema
  • znati da prepozna direktnu i obrnutu proporcionalnost i da je primeni pri rešavanju problema
  • znati da reši problem mešanja
  • znati da izračuna nepoznati član proporcije
  • znati da izračuna deo neke veličine
  • znati da izračuna procenat i promil neke veličine
  • znati da izračuna veličinu ako je poznat procentni iznos
  • znati da izračuna novu cenu posle promene za određeni procenat (množi određenim koeficijentom)
  • razmera
  • proporcija
  • promena proporcije: srazmerni račun, račun mešanja, račun podele
  • procentni i promilni račun
  • teoretska nastava
  • aktivna nastava
  • pismeni zadatak
  • test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

*

 

*

*

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Linearne jednačine, nejednačine i funkcije

Trajanje modula:

25 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja za pravilno rešavanje linearnih jednačina i sistema linearnih jednačina
  • uspešna primena u rešavanju problema koji se svode na rešavanje linearnih jednačina i sistema linearnih jednačina
  • sticanje osnovnih znanja o linearnim nejednačinama i sistemima linearnih nejednačina
  • sticanje osnovnih znanja o linearnoj funkciji
  • uočavanje veze između analitičkog i grafičkog prikaza funkcija
  • znati da rešava linearne jednačine
  • znati da rešava probleme koji se svode na rešavanje linearnih jednačina
  • umeti da prikaže analitički, tabelarno i grafički linearnu funkciju
  • znati da analizira grafik linearne funkcije
  • znati da rešava sisteme linearnih jednačina
  • znati da rešava linearne nejednačine i umeti da zapiše skup rešenja i predstavi ga grafički
  • pojam jednačine, rešenje ekvivalentne jednačine
  • linearne jednačine sa nepoznatom u imeniocu
  • linearne jednačine sa promenljivim koeficijentom
  • primena linearnih jednačina sa jednom nepoznatom
  • linearna funkcija
  • sistem linearnih jednačina sa dve i tri nepoznate (Gausov metod zamene, Kramerovo pravilo)
  • linearne nejednačine
  • sistem linearnih nejednačina
  • teoretska nastava
  • grupni rad
  • pismeni zadatak
  • aktivna nastava
  • test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

*

 

*

*

*

 

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

-

Matematika za prvi razred srednjeg obrazovanja i vaspitanja; V. Stojanović, D. Lipovac, V. Sotirović

-

Zbirka rešenih zadataka iz Matematike 1; mr. Bene T. Bogoslavov

-

Matematika za prvi razred gimnazije i srednjih stručnih škola; P. Miličić, V. Stojanović, 3. Kadelburg, B. Boričić

-

Matematika 1 zbirka zadataka i testova za prvi razred gimnazije i tehničkih škola; Ž. Ivanović, S. Ognjenović

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

- Fizika

- Hemija

- Stručna grupa predmeta

 

 

LATINSKI JEZIK
(za sve ogledne obrazovne profile u području rada Zdravstvo i socijalna zaštita)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

66

 

 

 

 

66

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

-

Sticanje osnovnih gramatičkih znanja kako bi učenici mogli

-

da pravilno čitaju, pišu i prevode stručne termine i skraćenice iz oblasti medicine, farmacije i stomatologije i latinske rečenice

-

Savladavanje fonda internacionalnih reči poreklom iz klasičnih jezika

-

Dopunjavanje već stečenih znanja o antičkoj kulturi

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Upoznavanje sa osnovnim pojmovima u latinskom jeziku

8

Imenice

20

Glagoli

14

Pridevi

8

Brojevi

5

Zamenice

6

Prilozi i predlozi

5

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Upoznavanje sa osnovnim pojmovima u latinskom jeziku

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o latinskoj kulturi, poreklu jezika, pismu, glasovima, vrstama reči i promene
  • znati da čita i piše latinski jezik
  • moći da sposobnost čitanja i pisanja latinskog jezika primenjuje u stručnim predmetima
  • proširiti znanje iz opšte kulture
  • uvod u latinsku kulturu kroz tekstove i latinske citate
  • latinsko pismo, izgovor i akcenat
  • vrste reči i njihove promene
  • kategorije nominalne i verbalne promene
  • teorijska nastava
  • korišćenje tekstova sa različitim temama iz oblasti latinske kulture
  • čitanje tekstova, recepata, naziva biljaka
  • praćenje procesa usvajanja novih sadržaja usmenim ispitivanjem učenika
  • zbirna ocena na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Imenice

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • savladavanje promene imenica latinskog porekla po pet deklinacija
  • sticanje osnovnih znanja o imenicama grčkog porekla u latinskom jeziku
  • znati da prevede stručne termine u oblastima ostalih stručnih predmeta
  • znati da pravilno upotrebljava latinske i grčke imenice pri prevođenju u oba smera
  • imenice I, II, III, IV, V deklinacije
  • grčke imenice
  • teorijska nastava
  • praćenje procesa usvajanja novih znanja usmenim ispitivanjem
  • različite vrste vežbanja u pisanom obliku (prepoznavanje oblika imenica, promena imenica u svom padežima jedne deklinacije, promena imenica različitih deklinacija u istom padežu...)
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Glagoli

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • savladavanje pravila verbalne promene
  • povezivanje sa sadržajem prethodnog modula
  • znati da pravilno upotrebljava glagolske oblike pri prevođenju u oba smera
  • indikativ prezenta aktiva i pasiva glagola svih konjugacija i glagola na -io, -ere,
  • imperativ prezenta glagola svih konjugacija
  • indikativ prezenta, imperativ prezenta i konjunktiv prezenta glagola esse
  • teorijska nastava
  • vežbanja u pisanom obliku koja podrazumevaju i prevođenje jednostavnijih rečenica u oba smera
  • praćenje procesa usvajanja novih znanja usmenim ispitivanjem
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Pridevi

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o vrstama i promeni prideva u latinskom jeziku
  • znati da pravilno upotrebljava prideve pri prevođenju stručnih termina i rečenica u oba smera
  • pridevi I, II, III deklinacije
  • komparacija prideva (pravilna, nepravilna, opisna, nepotpuna)
  • teorijska nastava
  • različite vrste vežbanja u pisanom obliku (slaganje prideva sa imenicom, analiza rečenice, prevod rečenice u oba smera...)
  • praćenje procesa usvajanja novih znanja usmenim ispitivanjem
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Brojevi

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o vrstama i promeni brojeva u latinskom jeziku
  • znati da pravilno upotrebljava brojeve pri prevođenju u oba smera
  • osnovni brojevi
  • redni brojevi
  • teorijska nastava
  • različite vrste vežbanja u pisanom obliku
  • usmeno ispitivanje
  • test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Zamenice

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o vrstama i promeni zamenica u latinskom jeziku
  • znati da pravilno upotrebljava zamenice u stručnoj terminologiji i prevođenju u oba smera
  • lične zamenice, prisvojne i povratna zamenica
  • pokazne, odnosne i upitne zamenice
  • zamenice u recepturi
  • teorijska nastava
  • različite vrste vežbanja u pisanom obliku
  • usmeno ispitivanje
  • test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Prilozi i predlozi

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o prilozima i predlozima u latinskom jeziku
  • znati da pravilno upotrebljava priloge i predloge u stručnoj terminologiji i prevođenju u oba smera
  • prilozi (tvorba i komparacija
  • predlozi
  • teorijska nastava
  • različite vrste vežbanja u pisanom obliku
  • praćenje procesa usvajanja novih znanja usmenim ispitivanjem

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

-

Udžbenik: Latinski jezik za prvi razred medicinske, veterinarske i poljoprivredne škole, Radmila Popović

-

Latinska gramatika; Gorski, Gortan, Pauš

-

Latinsko-srpski rečnik; Čolić

-

Latinske izreke sa izgovorom i akcentom; U. Krstić, B. Živojinović

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

- Anatomija i fiziologija

- Ostale medicinske stručne discipline

 

 

LIKOVNA UMETNOST
(obavezan predmet za obrazovne profile: MASERKA-MASER - ogled i KOZMETIČKI TEHNIČAR - ogled)
(izborni predmet za obrazovne profile: ZDRAVSTVENA NEGOVATELJICA-NEGOVATELJ - ogled;
LABORATORIJSKI TEHNIČAR - ogled; MEDICINSKA SESTRA-TEHNIČAR - ogled;
STOMATOLOŠKA SESTRA-TEHNIČAR - ogled; FARMACEUTSKI TEHNIČAR - ogled i
FIZIOTERAPEUTSKI TEHNIČAR - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

33

 

 

 

 

33

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

-

Osposobljavanje učenika za shvatanje vrednosti u umetnosti

-

Proširivanje znanja o umetničkom blagu u svetu i u sopstvenoj kulturi

-

Oblikovanje sopstvenog mišljenja i stava o umetničkim delima

-

Sposobnost samostalne analize umetničkog dela

-

Kroz vežbe shvatanje osnovnih principa teorije forme

-

Iskazivanje sopstvene kreativnosti kroz izradu tematskih radova

-

Komparacija umetničkih dela likovne kulture sa savremenim izražajnim sredstvima

-

Razvijanje sposobnosti za analizu i sintezu u vizuelnom, audio i elektron. medijima

-

Sticanje samopouzdanja za argumentovanu diskusiju o umetnostima

-

Osposobljavanje za razumevanje savremene likovne umetnosti

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Uvod u likovnu umetnost

 4

Teorija forme

10

Istorija umetnosti

11

Umetnost XX veka

 8

 

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Uvod u likovnu umetnost

Trajanje modula:

4 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • upoznavanje sa vrstama umetnosti
  • uočavanje razlika između likovnih i primenjenih umetnosti
  • sticanje osnovnih pojmova o filozofiji i estetici kao filozofskoj disciplini
  • usvajanje osnovnih estetskih kriterijuma
  • upoznavanje sa bitnim faktorima promenljivosti estetskih kriterijuma u analizi umetničkog dela
  • sticanje saznanja o razlikama između umetničkih dela različitih stilova, epoha i kultura
  • pokušaj samostalnog definisanja umetnosti
  • upućivanje na samostalnu analizu umetničkog dela
  • umeti da prepozna vrste umetnosti
  • shvatiti pojam i funkciju umetnosti međusobnu povezanost ostalih vrsta umetnosti
  • znati da napravi razliku različitih stilova umetnosti
  • moći da samostalno analizira umetničko delo
  • imati formirane sopstvene stavove o umetničkim vrednostima
  • moći da shvati važnost umetnosti u svakodnevnom životu
  • podela umetnosti
  • podela unutar likovne umetnosti
  • likovne i primenjene umetnosti
  • istorija umetnosti
  • istorija civilizacija, kultura i religija
  • analiza stila na poznatim primerima iz značajnih umetničkih epoha
  • korišćenje literature vezane za istoriju umetnosti
  • pismeno, usmeno ili likovno izražavanje na temu umetnosti
  • evaluacija-test
  • sistematizacija novih pojmova
  • prepoznavanje različitih umetnosti
  • analiza informacija
  • anketa o razumevanju informacija sa naglaskom na individualno razmišljanje, samosvojnost u izradi
  • upućivanje na poređenje sa drugim umetnostima i medijima

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

*

 

 

*

 

 

*

 

*

 

Naziv modula:

Teorija forme

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • upoznavanje učenika sa značajem teorije forme
  • sticanje znanja o elementima likovnog izraza
  • sposobnost samostalnog analiziranja umetničkog dela
  • sposobnost da samostalno izradi idejno rešenje za svaku metodsku jedinicu
  • mogućnost da kreativno analizira umetničko delo koristeći elemente teorije
  • moći da stekne uvid u lepotu i značaj remek-dela likovne umetnosti
  • biti u stanju da sagleda razvoj umetnosti kroz analizu tema, motiva i stilova
  • razlikovati elemente kompozicije
  • umeti da koristi stečena znanja za samostalno likovno izražavanje
  • znati da koristi različite tehnike u likovnom izrazu
  • znati da prepozna značenje svakog elementa kompozicije
  • moći sam da stvara koristeći dva ili više elementa kompozicije
  • moći da razume značaj i značenje svih elemenata unutar umetničkog dela
  • svetlost i senka
  • linija kao osnovno likovno izražajno sredstvo, i njeno značenje
  • boja u likovnom, psihološkom, fizičkom, sociološkom smislu
  • crna i bela
  • valer
  • harmonija i kontrast
  • proporcija
  • ravnoteža, ritam
  • oblik, forma
  • tekstura
  • kompozicija
  • kreativni pristup svakom postavljenom problemu
  • precizno definisani zahtevi za postavljeni zadatak
  • izrada skice i konačnog likovnog rešenja za svaku oblast pojedinačno
  • korišćenje različitih motiva i tehnika u izradi zadataka-vežbe
  • prezentacija predhodnih radova na istu temu radi lakšeg shvatanja postavljenog problema
  • upućivanje na korišćenje literature i savremenih medija kao inspiracije
  • individualno ili grupno rešavanje problema u zavisnosti od teme ili tehnike koja se koristi
  • grupna analiza gotovih rešenja - najbolja zadržati za š. izložbu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

 

 

*

*

 

Naziv modula:

Istorija umetnosti

Trajanje modula:

11 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • usvajanje novih saznanja o razvoju umetnosti kroz razvoj starih civilizacija
  • sposobnost prepoznavanja i razumevanja značaja stilova u umetnosti
  • prepoznavanje najznačajnijih umetničkih dela unutar pojedine epohe
  • mogućnost shvatanja estetskih i umetničkih vrednosti umetničkih epoha
  • funkcionalna upotreba stečenih znanja iz prethodnih oblasti i korelacija sa drugim naukama (predmetima)
  • osposobljavanje učenika da usmeno, pismeno i grafički izraze i grade svoj stav o pojedinim umetničkim epohama
  • razvijanje kod učenika sopstvenog kritičkog stava o umetničkim delima uz upotrebu validnih argumenata
  • razvijanje estetskih kriterijuma na primerima remek-dela likovne umetnosti
  • znati da razlikuje značajne epohe u likovnoj umetnosti
  • znati da samostalno uoči razlike u temama i motivima umetničkih stilova
  • biti u mogućnosti da shvati značaj književnosti u likovnim umetnostima
  • razlikovati mitološke, biblijske ili žanr scene u likovnim ali i drugim umetnostima
  • shvatati značaj umetnosti u razvoju civilizacija i kultura
  • steći osnovna znanja o filosofskim pravcima unutar epohe značajnim za umetnost
  • shvatati funkciju umetnosti u svakodnevnom životu
  • umeti da sagleda bogatstvo svetske i domaće kulturne baštine
  • umeti da koristi literaturu u pisanoj, vizuelnoj i elektronskoj formi
  • znati da izdvoji bitne odlike stila u umetnosti i da pravi paralele sa drugim epohama
  • shvatati značaj uticaja različitih religija na umetnost
  • moći da stečena znanja funkcionalno upotrebi
  • umetnost praistorije, crteži, keramika, oruđe, oružje
  • Sumeri, Asirci, Vavilon, Mesopotamija i Persija - arhitektura, reljefi, skulpture, sitna plastika, zlatarstvo, mitologija
  • umetnost starog Egipta, arhitektura, skulptura, slike, zanatstvo, religija, mitologija
  • umetnost antičke Grčke, mitologija u umetnostima, skulpture značajnih umetnika, zanatstvo, arhitektura, značaj helenske kulture na buduće stvaralaštvo
  • Rimska umetnost, paralele sa Helenizmom, novonastala umetnost i uticaj na Vizantiju kroz značajna dela rimske umetnosti
  • Vizantija - njen značaj u razvoju hrišćanske umetnosti, arhitektura
  • Srednji vek u umetnosti Evrope
  • Renesansa, njen značaj i uticaj kroz stvaralaštvo najznačajnijih umetnika Barok i Rokoko u evropskoj umetnosti u delima značajnih umetnika
  • Neoklasicizam, paralele sa antičkom umetnošću najznačajniji stvaraoci te epohe
  • Umetnost XIX veka
  • vizuelno prepoznavanje karakteristika umetničkih epoha kroz dela značajnih stvaralaca
  • analiza estetskih vrednosti stilova
  • izgrađivanje sopstvenog stava o umetnosti prošlih epoha
  • izrada eseja o umetnosti jedne epohe po izboru učenika
  • grupni ili individualni grafički, likovni rad
  • izrađivanje ličnog stava prema epohama u likovnoj umetnosti
  • vežbe zapažanja i prepoznavanja
  • korišćenje literature iz oblasti istorije umetnosti
  • korišćenje interneta
  • odlazak na izložbe u muzeje i galerije
  • samostalno likovno izražavanje
  • analiza dela uz pomoć teorije forme

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

*

*

 

*

 

 

 

*

*

 

Naziv modula:

Umetnost XX veka

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • upoznavanje učenika sa umetničkim pravcima, školama, mišljenjima i konceptima u umetnosti
  • logična upotreba prethodno stečenih znanja iz teorije forme za analizu umetničkih dela savremene umetnosti
  • razvijanje kod učenika sposobnost apstraktnog mišljenja
  • sagledavanje značaja umetničkih epoha za savremenu umetnost
  • podsticanje na samostalno istraživanje u likovnom izrazu
  • formiranje estetskih kriterijuma u odnosu na savremenu umetnost i dizajn
  • upoznavanje učenika sa značajem dizajna u savremenom životu
  • upoznavanje učenika sa najboljim ostvarenjima likovne umetnosti
  • znati samostalno da analizira umetničko delo savremene umetnosti
  • znati da formuliše kom periodu ili pravcu pripada određeno umetničko delo
  • moći da precizno izrazi svoje stavove o umetnosti pojedinih segmenata umetnosti XX veka
  • znati da se služi literaturom
  • moći da shvati filosofiju apstraktnog slikarstva
  • znati da napravi paralelu između različitih koncepata umetnosti
  • steći naviku da posećuje izložbe umetničkih dela
  • znati da razlikuje i ispravno formuliše bitne karakteristike različitih pravaca u umetnosti
  • shvati značaj umetnosti i dizajna u životu savremenog čoveka
  • umetnost sa početkom XX veka
  • obrada svih značajnih pravaca u umetnosti XX veka
  • značajni umetnički centri za razvoj novih koncepata u umetnosti
  • povezanost svih vrsta umetnosti kroz dela umetnika
  • uz pomoć literature, učenicima vizuelno približiti umetnička dela
  • usmeno ili pismeno izražavanje o značajnim predstavnicima i umetnicima tog perioda
  • samostalno likovno izražavanje
  • Vežbe zapažanja i prepoznavanja
  • Selekcija i odabir bitnih informacija
  • Izgrađivanje ličnog stava prema umetnosti XX veka
  • Testovi
  • Izrada likovnih radova
  • Podsticaj na istraživanje u savremenim medijima, kompjuterska stilizacija, animacija, fotografija i dr.
  • Upućivanje na literaturu, opšte istorije umetnosti, savremene umetnosti, biografije, autobiografije, monografije umetnika
  • Posećivanje izložbi

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

*

*

 

*

*

 

 

*

*

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Istorija umetnosti - različiti autori

- Udžbenik za likovnu kulturu

- Udžbenik za teoriju forme (za dizajnersku školu)

- Monografije umetnika

- Biografije umetnika

- Autobiografije umetnika

- Enciklopedije

- Rečnici

- Internet

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

- Istorija

- Književnost

- Fizika

- Hemija

- Muzička umetnost

- Psihologija

- Sociologija

- Filozofija

- Geografija

- Strani jezici

 

BIOLOGIJA
(za obrazovne profile: KOZMETIČKI TEHNIČAR - ogled; LABORATORIJSKI TEHNIČAR - ogled;
MEDICINSKA SESTRA-TEHNIČAR - ogled; STOMATOLOŠKA SESTRA-TEHNIČAR - ogled;
FARMACEUTSKI TEHNIČAR - ogled i FIZIOTERAPEUTSKI TEHNIČAR - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

66

 

 

 

 

66

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

-

Razumevanje pojava i procesa odnosa u prirodi na osnovu bioloških zakona, modela i teorija

-

Sticanje sposobnosti za uočavanje, formulisanje i rešavanje problema

-

Razvijanje sposobnosti za izvođenje jednostavnih istraživanja

-

Razvijanje logičkog mišljenja i kritičkog stava u mišljenju

-

Sticanje znanja o prirodnim resursima, njihovoj ograničenosti i održivom korišćenju

-

Sticanje znanja o potrebi zaštite, obnove i unapređivanja životne sredine

-

Razvijanje radoznalosti i samostalnosti

-

Razvijanje svesti o sopstvenim znanjima i sposobnostima udaljoj profesionalnoj orjentaciji

-

Sticanje sposobnosti za kompletno rešavanje problema primenom naučnih znanja

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Biologija ćelije

30

Morfologija i anatomija biljnih organa

15

Ekologija i zaštita životne sredine

21

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Biologija ćelije

Trajanje modula:

30 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o organizaciji ćelije
  • uočavanje razlika prokariotske i eukariotske ćelije
  • razumevanje procesa ćelijskih deoba
  • sticanje znanja o anaboličkim i kataboličkim procesima
  • znati i razumeti povezanost žive i nežive prirode
  • razumeti građu ćelije i ćelijskih organela
  • umeti da razume osnovne metaboličke procese
  • umeti da razume suštinu ćelijskih deoba kao osnov odražavanja biološkog kontinuiteta
  • umeti da razume otvorenost i dinamičnost ćelije kao jedinice biološkog sistema
  • evolucija ćelije
  • hemijski sastav ćelije
  • razlika prokariotske i eukariotske ćelije
  • organizacija ćelije eukariota
  • ćelijske deobe
  • transport kroz ćelijsku membranu
  • enzimske reakcije
  • metabolički procesi:
  • anabolizam
  • katabolizam
  • teorijska nastava
  • demonstracioni ogled
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Morfologija i anatomija biljnih organa

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o primarnim sekundarnim tkivima
  • razumevanje građe i funkcije biljnih organa
  • razumevanje procesa i pojava koji se odvijaju u biljnim organima
  • sticanje znanja o funkcionisanju biljnog tela kao celine
  • razumeti značaj biljnih organa i njihovu međusobnu povezanost
  • umeti da interpretira usvojena znanja
  • umeti da prikupi podatke osmatranje biljnih organa
  • umeti da koristi različite izvore informacija
  • umeti da rezimira i izvodi zaključak
  • biljna tkiva (tvorna i trajna)
  • vegetativni biljni organi (koren, izdanak, građa i funkcija)
  • reproduktivni biljni organi (cvet, cvast, plod, seme, građa i funkcija)
  • teorijska nastava
  • demonstracioni ogled
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

+

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Ekologija i zaštita životne sredine

Trajanje modula:

21 čas

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o prirodnim resursima njihovoj ograničenosti i održivom korišćenju
  • sticanje znanja o potrebi zaštite, obnove i unapređenja životne sredine
  • razvijanje radoznalosti i samostalnosti
  • razumevanje povezanosti nežive i žive prirode kroz osnovne biološke i hemijske procese
  • razvoj ekološke svesti
  • razumeti važnost i mogućnost ličnog učešća u zaštiti, obnovi i unapređenju prirodnih i veštačkih eko sistema
  • razumeti značaj postojanja raznovrsnosti života i životnih staništa za očuvanje ekološke ravnoteže i opstanak čoveka
  • razumeti značaj, potrebu i oblike zaštite jedinki, vrsta, životnih zajednica i eko sistema
  • razlikovati pozitivne i negativne uticaje čoveka kao i globalne i lokalne posledice čovekovog delovanja u prirodi
  • preduzeti odgovarajuće mere zaštite u skladu sa mogućnostima
  • odnos organizma i sredine
  • ekološki faktori i ekološka valenca
  • adaptacija i životna forma
  • ekološka niša i životno stanište
  • populacija odlike
  • biocenoza i lanci ishrane
  • ekosistem
  • biosfera
  • čovek i njegov odnos prema prirodi
  • promene u prirodi izazvane delovanjem čoveka
  • zagađivanje i zaštita vode, vazduha, zemljišta, hrane
  • zaštita prirode
  • teorijska nastava
  • ekološka šetnja kroz grad
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Biologija za prvi razred medicinske škole; grupa autora

- Citologija; J. Radovanović

- Elementi citologije; Glišić

- Morfologija biljaka; B. Petković

- Botanika; R. Jančić (drugi razred medicinske škole)

- Ekologija i zaštita životne sredine (za prvi razred srednjih stručnih škola)

- Ekologija i zaštita životne sredine; M. Todotović

- Primenjena ekologija; M. Janović, V. Đorđević

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

- Hemija

- Medicinska mikrobiologija sa epidemiologijom

- Patologija

- Anatomija i fiziologija

- Histologija

- Fizika

- Higijena i zdravstveno vaspitanje

- Farmakognozija

 

 

BIOLOGIJA
(za obrazovne profile: ZDRAVSTVENA NEGOVATELJICA-NEGOVATELJ - ogled i MASERKA-MASER - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

66

 

 

 

 

66

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

-

Razumevanje pojava i procesa odnosa u prirodi na osnovu bioloških zakona, modela i teorija;

-

Sticanje sposobnosti za uočavanje, formulisanje i rešavanje problema;

-

Razvijanje sposobnosti za izvođenje jednostavnih istraživanja;

-

Razvijanje logičkog mišljenja i kritičnog stava u mišljenju;

-

Sticanje znanja o prirodnim resursima, njihovoj ograničenosti i održivom korišćenju;

-

Sticanje znanja o potrebi zaštite, obnove i unapređivanja životne sredine

-

Razvijanje radoznalosti i samostalnosti;

-

Razvijanje svesti o sopstvenim znanjima i sposobnostima u daljoj profesionalnoj orjentaciji;

-

Sticanje sposobnosti za kompletno rešavanje problema primenom naučnih znanja.

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Biologija ćelije

16

Molekularna biologija

11

Mehanizmi nasleđivanja

11

Biologija razvića

9

Evoluciona biologija

9

Ekologija i zaštita životne sredine

10

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Biologija ćelije

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o organizaciji ćelije
  • uočavanje razlika prokariotske i eukariotske ćelije
  • razumevanje procesa ćelijskih deoba
  • sticanje znanja o anaboličkim i kataboličkim procesima
  • da zna i razume povezanost žive i nežive prirode
  • da razume građu ćelije i ćelijskih organela
  • umeti da razume osnovne metaboličke procese
  • umeti da razume suštinu ćelijskih deoba kao osnov odražavanja biološkog kontinuiteta
  • umeti da razume otvorenost i dinamičnost ćelije kao jedinice biološkog sistema
  • evolucija ćelije
  • hemijski sastav ćelije
  • razlika prokariotske i eukariotske ćelije
  • organizacija ćelije eukariota
  • ćelijske deobe
  • transport kroz ćelijsku membranu
  • enzimske reakcije
  • metabolički procesi: anabolizam i katabolizam
    NASTAVNA SREDSTVA:
  • modeli: ćelije, DNK
  • grafofolije
  • video bim
  • TV
  • slike, šeme, mikropreparati, mikroskop, stručna literatura
  • teorijska nastava
  • demonstracioni ogled
  • usmeno propitivanje
  • test znanja na kraju modula
  • aktivnost na času

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Molekularna biologija

Trajanje modula:

11 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o osnovnim životnim procesima na nivou molekula
  • sticanje znanja o prenošenju i ostvarivanju genetičke informacije u prostoru i vremenu
  • sticanje znanja o novim genetičkim tehnologijama
  • razvijanje radoznalosti i samostalnosti
  • sticanje sposobnosti za rešavanje problema
  • uočavati uzročno posledične veze i odnose u okviru molekularne biologije
  • razumeti da su promene i pojave u organizmu posledice promena na nivou molekula
  • da razume značaj raznovrsnosti života kao posledicu promene na DNK molekulu
  • umeti da rezimira i izvodi zaključke
  • umeti da koristi različite izvore informacija
  • DNK - biosinteza
  • RNK - biosinteza
  • biosinteza proteina
  • genetička šifra i kontrola
  • molekulski odnosi gena i proteina
  • genetički inženjering
    NASTAVNA SREDSTVA:
  • modeli: ćelije, DNK
  • grafofolije
  • video bim
  • TV
  • slike,
  • šeme,
  • mikropreparati,
  • mikroskop,
  • stručna literatura
  • Teorijska nastava
  • Demonstracioni ogled
  • Usmeno propitivanje
  • Aktivnost na času
  • Aktivno učešće učenika kroz prikupljanje informacija (interneta)
  • Test znanja na kraju modula

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Mehanizmi nasleđivanja

Trajanje modula:

11 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o mehanizmima prenošenja genetičke informacije
  • sticanje znanja o osnovnim tipovima nasleđivanja
  • sticanje znanja o uzrocima raznovrsnosti živog sveta
  • sticanje znanja o naslednim bolestima
  • sticanje znanja o preduslovima variranja osobina kod ljudi
  • shvatanje značaja imunogenetike
  • sticanje znanja o genetičkoj uslovljenosti kancera
  • sticanje znanja o promenama na nivou molekula u toku starenja
  • da razlikuje međusobnu uslovljenost i promenljivost na nivou genotipa i fenotipa
  • da razume mehanizam prenošenja i ostvarivanja genetičke informacije
  • da razume osnove humane genetike
  • da ume da razdvoji bitno i nebitno
  • da analizira probleme iz različitih uglova
  • umeti da prikupi podatke iz različitih izvora
  • da postavlja pitanja sebi i drugima
  • da primeni stečena znanja u poboljšanju kvaliteta sopstvenog života
  • osnovna pravila nasleđivanja
  • tipovi nasleđivanja
  • izvori varijabilnosti (mutacije, genske i hromozonske, rekonbinacije, modifikacije, konbinativna promenljivost, reper mehanizmi)
  • naslednost i variranje osobina kod ljudi (metode, tipovi nasleđivanja) nasledne bolesti kod čoveka
    NASTAVNA SREDSTVA:
  • slike,
  • modeli,
  • grafofolije,
  • slajdovi,
  • filmovi,
  • video bim,
  • stručna literatura
  • teorijska nastava
  • demonstracioni ogled
  • usmeno propitivanje
  • aktivnost na času
  • aktivno učešće učenika kroz prikupljanje informacija (internet)
  • test znanja na kraju modula

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Biologija razvića

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o zakonitostima ontogenetskog razvića
  • sticanje znanja o hiararhiskom toku i univerzalnosti procesa razvitka
  • razumevanje pojava procesa i odnosa na osnovu bioloških zakona tokom razvića
  • uočavati uzročno posledične veze i odnose tokom razvića
  • da razume suštinu i postepenost tokom razvića
  • nova znanja zasnivati na svojim prethodno stečenim znanjima i iskustvima
  • postavljati pitanja sebi i drugima
  • gametogeneza
  • oplođenje
  • tipovi jajnih ćelija i brazdanje
  • gastrulacija i derivati klicinih listova
  • ekstraembrionalne tvorevine
  • rast i poremećaj razvića
    NASTAVNA SREDSTVA:
  • model,
  • slike
  • članci,
  • šeme,
  • slajdovi,
  • filmovi,
  • video bim,
  • stručna literatura
  • teorijska nastava
  • usmeno propitivanje
  • aktivnost na času
  • test znanja na kraju modula

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Evoluciona biologija

Trajanje modula:

9 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razumevanje pojava procesa i odnosa u prirodi na osnovu bioloških zakona modela i teorija
  • sticanje znanja o postepenosti procesa evolucije
  • razvoj logičkog mišljenja i kritičkog stava u mišljenju
  • da razume povezanost nežive
    i žive prirode
  • da razume značaj postojanja raznovrsnosti živog sveta za opstanak u prirodi
  • umeti da shvati pojam
    opstanka i trajanja vrste
    tokom vremena
  • umeti da rezimira i izvodi zaključke o postanku i razvoju živog sveta
  • genetička struktura populacije
  • abiogena evolucija i postanak organskih vrsta
  • filogenetski razvoj živih bića
  • teorije i dokazi evolucije
  • prirodna selekcija i adaptacije
  • poreklo čoveka i uticaj na
    pravac i brzinu evolucionih
    procesa
  • NASTAVNA SREDSTVA:
  • slike,
  • članci,
  • šeme,
  • slajdovi,
  • filmovi,
  • video bim,
  • stručna literatura
  • teorijska nastava
  • usmeno propitivanje
  • aktivnost na času
  • aktivno učešće učenika kroz
    prikupljanje informacija
    (internet)
  • test znanja na kraju modula

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Ekologija i zaštita životne sredine

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o prirodnim resursima njihovoj ograničenosti i održivom korišćenju
  • sticanje znanja o potrebi zaštite, obnove i unapređenja životne sredine
  • razvijanje radoznalosti i samostalnosti
  • razumevanje povezanosti nežive i žive prirode kroz osnovne biološke i hemijske procese
  • razvoj ekološke svesti
  • razumeti važnost i mogućnost ličnog učešća u zaštiti, obnovi i unapređenju prirodnih i veštačkih eko sistema
  • razumeti značaj postojanja raznovrsnosti života i životnih staništa za očuvanje ekološke ravnoteže i opstanak čoveka
  • razumeti značaj, potrebu i oblike zaštite jedinki, vrsta, životnih zajednica i eko sistema
  • razlikovati pozitivne i negativne uticaje čoveka kao i globalne i lokalne posledice čovekovog delovanja u prirodi
  • preduzeti odgovarajuće mere zaštite u skladu sa mogućnostima
  • odnos organizma i sredine
  • ekološki faktori i ekološka valenca
  • adaptacija i životna forma
  • ekološka niša i životno stanište
  • populacija odlike
  • biocenoza i lanci ishrane
  • ekosistem i biosfera
  • zagađivanje i zaštita životne sredine
  • zdravstveni efekat narušene i zagađene životne sredine
    NASTAVNA SREDSTVA:
  • slike,
  • članci,
  • šeme,
  • slajdovi,
  • filmovi,
  • video bim,
  • stručna literatura
  • teorijska nastava
  • ekološka šetnja kroz grad
  • usmeno propitivanje
  • aktivnost na času
  • test znanja na kraju modula

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Biologija 1 za prvi razred med. škole, grupa autora, Citologija J. Radovanović,

- Elementi citologije Glišić,

- Morfologija biljaka B. Petković,

- Botanika R. Jančić (drugi razred medicinske škole),

- Ekologija i zaštita životne sredine (za prvi razred srednjih stručnih škola) I. Savić, V. Terzija,

- Ekologija i zaštita životne sredine M. Todorović

- Primenjena ekologija M. Janović i V. Đorđević

- Biologija 3 (za treći razred medicinske škole) D. Marinković - grupa autora,

- Osnovi molekularne biologije G. Matić,

- Biohemija i molekularna biologija J. Petrović, R. Crkvenjakov, M. Kojić i A. Savić,

- Genetika - D. Marinković,

- Genetika - Glišić,

- Osnove biološkog nasleđivanja - V. Fenić,

- Genetičko inženjerstvo i biotehnologija - Lj. Berberović i grupa autora,

- Biologija sa humanom genetikom - V. Diklić i grupa autora,

- Geni i populacija - K. Borojević,

- Evoluciona biologija - N. Tucić,

- Uvod u teoriju evolucije - N. Tucić,

- Biologija 2 (za drugi razred medicinske škole) B. Ćurčić, M. Krunić i I. Savić,

- Razviće životinja - B. Ćurčić,

- Embriologija V. Pantić,

- Embriologija čoveka - S. Popović

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

- Hemija

- Fizika

- Patologija

- Anatomija i fiziologija

- Medicinska mikrobiologija sa epidemiologijom

- Higijena i zdravstveno vaspitanje

- Medicinska biohemija.

Sledeći