Prethodni

FIZIKA
(za sve ogledne obrazovne profile u području rada Zdravstvo i socijalna zaštita)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

66

 

 

 

 

66

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

- Sticanje znanja o osnovnim fizičkim zakonima

- Osposobljavanje učenika za praktičnu primenu fizičkih zakonitosti u profesionalnom radu i svakodnevnom iskustvu

- Razvijanje svesti o značaju fizičkih zakonitosti i fizičkih fenomena za očuvanje i unapređivanje zdravlja

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:               prvi

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Mehanika čvrstih tela

23

Mehanika fluida

17

Elektrostatičko polje i jednosmerna struja

16

Magnetno polje i elektromagnetna indukcija

10

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Mehanika čvrstih tela

Trajanje modula:

23 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o svojstvima čvrstih tela
  • raspoznavanje vrsta kretanja
  • poznavanje vrsta sila i energija
  • razumevanje zakona održanja
  • sticanje znanja o uslovima ravnoteže
  • razumeti mehaničke pojave u svakodnevnom iskustvu
  • razumeti da objasni ponašanje organizma izloženog dejstvu mehaničkih sila
  • biti sposoban da objasni ponašanje i funkcionisanje lokomotornog sistema
  • razumeti smisao mehanoterapije
  • fizičke veličine i SI sistem
  • mehaničko kretanje (podela i osnovni pojmovi)
  • brzina i ubrzanje
  • kinematički parametri kružnog kretanja
  • ravnomerna kretanja (pravolinijsko i kružno)
  • neravnomerna kretanja (pravolinijsko i kružno)
  • Njutnovi zakoni mehanike
  • dinamika kružnog kretanja
  • trenje
  • elastičnost i mehaničke deformacije
  • dinamika rotacionog kretanja
  • rad, snaga, energija
  • zakoni održanja u mehanici
  • uslovi ravnoteže i poluga
  • teorijska nastava
  • demonstracioni ogledi: za kinematiku
  • Atvudova mašina ili Galilejev žleb za Njutnove zakone
  • kolica sa tegovima
  • za dinamiku rotacije
  • Oberbekov točak za mehaničku energiju i rad
  • top sa oprugom i sabijena opruga

Za trenje

  • tribometar

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Mehanika fluida

Trajanje modula:

17 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o svojstvima tečnosti i gasova
  • razumevanje zakonitosti ponašanja tečnosti i gasova
  • sticanje znanja o zakonitostima kretanja fluida
  • shvatanje pojmova temperature, toplote i unutrašnje energije
  • sticanje znanja o toplotnim svojstvima supstancije
  • razumevanje uslova za promenu agregatnog stanja
  • umeti da objasni pojave vezane za ponašanje fluida
  • znati da objasni razliku temperature i toplote
  • shvatiti funkcionisanje respiratornog i kardiovaskularnog sistema
  • znati da primeni stečeno znanje iz termodinamike u dijagnostici i terapiji
  • umeti da obezbedi optimalne uslove za boravak pacijenta
  • shvatiti primenu termodinamičke ravnoteže na biološke sisteme
  • statika fluida
  • površinski sloj tečnosti
  • dinamika fluida
  • viskoznost
  • parametri stanja gasa i jednačina gasnog stanja
  • gasni zakoni
  • toplota, toplotni kapacitet i unutrašnja energija
  • principi termodinamike
  • agregatna stanja i promene stanja (topljenje, kristalizacija, isparavanje, kondenzacija, sublimacija)
  • teorijska nastava
  • demonstracioni ogledi:

za površinski napon

  • razne lamele, voda, sapunica, dinamometar

za kapilarne pojave,

  • razne kapilarne cevi
  • spojene posude

za promenu agregatnih stanja:

  • topljenje leda, isparavanje i ključanje vode

za toplotno širenje čvrstih tela:

  • metalna kugla sa prstenom

za gasne zakone:

  • kompjuterska animacija (CD)

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Elektrostatičko polje i jednosmerna struja

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o naelektrisanim telima
  • sticanje znanja o uzajamnom delovanju naelektrisanih tela
  • sticanje znanja o fizičkim veličinama koje karakterišu elektrostatičko polje
  • sticanje osnovnih znanja o kondenzatorima
  • sticanje osnovnih znanja o jednosmernoj struji
  • sticanje znanja o dejstvima i primeni jednosmerne struje
  • shvatiti funkcionisanje ćelije i ljudskog organizma zasnovanog na bioelektričnim pojavama
  • znati da primeni fiziološko dejstvo struje
  • znati da objasni princip rada električnih instrumenata koje koristi u dijagnostici
  • moći da shvati ljudsko telo kao sistem provodnika različitih otpornosti
  • znati da koristi stečena znanja u dijagnostici, elektrostimulaciji i medicinskoj kibernetici
  • Kulonov zakon, linije sile polja
  • fizičke veličine koje karakterišu elektrostatičko polje
  • električni kapacitet, kondenzatori
  • strujno kolo jednosmerne struje
  • električni otpor, Omov zakon
  • Džul-Lenciv zakon
  • Kirhofova pravila
  • teorijska nastava
  • demonstracioni ogledi:

za elektrostatičko polje:

  • grafoskop sa grizom ili papirne trake i elektrostatička mašine

za naelektrisavanje i Kulonov zakon

  • kuglice na koncima

za jednosmernu struju

  • kompjuterska animacija

za Omov zakon

  • sklopiti proizvoljno strujno
    kolo sa voltmetrom i
    ampermetrom

 

Preporučeni načini ocenjivalja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Magnetno polje i elektromagnetna indukcija

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o magnetnom polju i fizičkim veličinama koje ga opisuju
  • sticanje znanja o delovanju
    magnetnog polja na naelektrisanja u kretanju
  • sticanje osnovnog znanja o
    magnetnom svojstvu supstance
  • sticanje znanja o transformaciji energije magnetnog polja u električnu energiju i poznavanje odgovarajuće zakonitosti
  • biti sposoban da primeni stečeno znanje u magnetoterapiji
  • znati da se tkivo organizma u magnetnom polju ponaša kao dijamagnetik ili kao paramagnetik
  • razumeti dijagnostičku
    metodu: NMR (Nuklearnu
    magnetnu rezonancu)
  • magnetno polje i veličine
    koje ga karakterišu
  • linije sile magnetnog polja,
    magnetni fluks
  • Lorencova sila
  • Amperova sila
  • elektromagnetna indukcija,
    Faradejev zakon
  • uzajamna indukcija i samoindukcija
  • teorijska nastava
  • demonstracioni ogledi:

za magnetno polje:

  • prikaz linija sile pomoću
    opiljaka gvožđa

za Lorencovu i Amperovu silu

  • kompjuterska animacija (CD)

za elektromagnetnu indukciju

  • primarno i sekundarno kolo
  • permanentni magneti

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Udžbenik fizike za srednju školu

- stručni časopisi i druga stručna literatura

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

- Biologija

- Hemija

- Stručni predmeti

- Matematika

 

 

HEMIJA
(za obrazovne profile: LABORATORIJSKI TEHNIČAR - ogled i FARMACEUTSKI TEHNIČAR - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

99

 

 

 

 

99

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

- Razvijanje prirodne naučne kulture

- Razvijanje funkcionalne hemijske pismenosti

- Razumevanje pojava, procesa i odnosa u prirodi

- Povezivanje hemijskih pojava sa svakodnevnim životom

- Sticanje sposobnosti za uočavanje, formulisanje i rešavanje hemijskih problema

- Uvođenje u metodologiju istraživačkog rada u hemiji

- Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja

- Sticanje znanja o resursima

- Primena znanja iz hemije u hemijskoj industriji

- Sticanje osnovnih hemijskih predznanja neophodnih za izučavanje stručnih predmeta

- Briga za razvoj celovite ličnosti

- Razvijanje smisla za kreativnost, kritičnost, radoznalost, slobodu uma

- Briga o zdravlju i njegovo očuvanje

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:            prvi

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Struktura atoma

12

Hemijska veza

10

Hemijske reakcije

19

Rastvori

20

Kiseline i baze

18

Opšta svojstva elemenata

20

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Struktura atoma

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje i usvajanje znanja o atomima i molekulima kao osnovnim česticama čistih supstanci (prostih i složenih)
  • Razlikovanje čistih supstanci od smeša
  • Sticanje znanja o strukturi atoma i uočavanje razlike o tumačenju atoma po staroj i novoj teoriji
  • Shvatanje načina izgradnje elektronskog omotača i periodnog sistema elemenata
  • Sticanje znanja o formiranju anjona i katjona
  • Razvijanje radoznalosti, sistematičnosti, kreativnosti i istrajnosti kod učenika
  • biti sposoban da razlikuje simbole i formule
  • znati razliku u tumačenju atomske strukture po Boru i po savremenoj teoriji
  • znati strukturu atoma, elementarne čestice atoma i njihovo naelektrisanje i razlikovati energetske nivoe u atomu
  • znati kako je izgrađen PSE
  • biti sposoban da razlikuje atom, delove atoma, jone od molekula
  • Elementi jedinjenja, smeše
  • Borov model atoma i savremeni način tumačenja strukture atoma
  • Izgradnja elektronskog omotača i izgradnja PSE
  • Energija jonizacije i afinitet prema elektronu
  • Grupni rad
  • Aktivna nastava

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Hemijske veze

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o kovalentnoj i jonskoj vezi
  • sticanje znanja o osobinama jonskih i kovalentnih jedinjenja
  • uočavanje bitne razlike između jonskih i kovalentnih jedinjenja
  • sticanje znanja o formiranju vodonične veze
  • razvijanje sposobnosti za nastavljanje obrazovanja u drugim oblastima u kojima se hemija primenjuje
  • znati i razumeti formiranje kovalentno-nepolarne veze, kovalentno-polarne veze
  • razlikovati kovalentno-polarnu od kovalentno-nepolarne veze
  • znati da predstavi formiranje jonske veze i razumeti između kojih elemenata se jonska veza može formirati
  • znati osnovne i bitne karakteristike kovalentnih i jonskih jedinjenja
  • biti sposoban da razlikuje jonsku od kovalentne veze i da prepozna vodoničnu vezu
  • kovalentna veza: nepolarna i polarna
  • osobine kovalentnih jedinjenja
  • jonska veza i osobine jonskih jedinjenja
  • vodonična veza
  • grupni rad
  • aktivna nastava
  • korišćenje stručne literature

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Hemijske reakcije

Trajanje modula:

19 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o različitim tipovima hemijskih reakcija
  • Sticanje znanja o molu i primena mola u izračunavanju
  • Sticanje osnovnih znanja iz stehiometrijskog izračunavanja
  • Sticanje znanja o brzini hemijske reakcije
  • Sticanje osnovnih pojmova o hemijskoj ravnoteži
  • Razvijanje sposobnosti za naučnu i eksperimentalnu aktivnost
  • biti sposoban da razlikuje tipove hemijskih reakcija: sinteze, analize, supstitucije, adicije, oksidoredukcije...
  • biti sposoban da primeni i koristi osnovna znanja iz stehiometrijskog izračunavanja
  • razumeti pojam mola, kao osnovne jedinice količine supstance, shvatiti značaj i primenu mola u hemiji
  • biti sposoban da razlikuje reakcije prema njihovoj brzini (spore, brze...)
  • znati koji faktori utiču na brzinu hemijske reakcije i kako utiču na brzinu reakcije
  • razlikovati povratnu od nepovratne reakcije i da usvoji pojam o ravnoteži u hemijskim reakcijama
  • znati uticaj faktora (r, t, [ ]) na hemijsku ravnotežu
  • znati primenu hemijske ravnoteže
  • Tipovi hemijskih reakcija
  • Stehiometrija
  • Mol
  • Brzina hemijske reakcije
  • Faktori koji utiču na brzinu hemijske reakcije
  • Hemijska ravnoteža
  • Faktori koji utiču na hemijsku ravnotežu
  • Grupni rad
  • Demonstracioni ogledi
  • Aktivna nastava
  • Stručna literatura

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Rastvori

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja i pojmova o rastvornoj supstanci, rastvaraču, rastvoru
  • sticanje i usvajanje znanja o rastvaranju supstanci
  • sticanje znanja iz masenog udela, količinske koncentracije rastvora i molalne koncentracije rastvora
  • sticanje osnovnih pojmova o difuziji i osmozi
  • sticanje osnovnih pojmova o elektrolitima
  • sticanje i usvajanje znanja o kiselinama i bazama po arenijusovoj teoriji
  • usvajanje osnovnih pojmova o konstanti disocijacije i mogućnosti njene primene
  • sticanje znanja o jonskim reakcijama
  • razvijanje kritičke i stvaralačke mašte putem eksperimentalne nastave i formiranje pravilnog odnosa prema radu
  • znati podelu disperznih sistema
  • razumeti proces rastvaranja čvrstih i tečnih supstanci
  • razumeti i shvatiti osmozu i difuziju
  • razumeti koligativne osobine rastvora
  • razumeti proces elektrolitičke disocijacije (kiselina, baza i soli)
  • znati šta su kiseline, baze i soli po Arenijusovoj teoriji
  • znati i razumeti ravnotežne procese kod rastvora elektrolita
  • razlikovati slabe i jake elektrolite
  • razumeti hemijski proces između jona (kod taložnih reakcija, kod izdvajanja gasova i slabo disonovanih jedinjenja)
  • disperzni sistemi
  • sastav rastvora
  • maseni udeo rastvora
  • količinska i molalna koncentracija
  • osmoza i difuzija
  • koligativne osobine rastvora
  • rastvori elektrolita (slabi i jaki)
  • arenijusova teorija elektrolitičke disocijacije
  • konstanta disocijacije
  • jonske reakcije
  • grupni rad
  • aktivna nastava
  • demonstracioni ogledi
  • stručna literatura

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Kiseline i baze

Trajanje modula:

18 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o
    protolitičkoj teoriji kiselina
    i baza
  • sticanje osnovnih pojmova o vodoničnom eksponentu i o njegovoj primeni
  • sticanje znanja o pojavi hidrolize i njenom uticaju
  • sticanje znanja o puferima i njihovoj primeni
  • savladavanje sposobnosti za uspešno nastavljanje obrazovanja i izučavanje drugih oblasti u kojima se hemija primenjuje
  • biti sposoban da razume i primeni protolitičku teoriju kiselina i baza
  • znati da uoči razliku između kiselina i baza po Arenijusovoj teoriji i po protolitičkoj teoriji
  • znati da odredi vodonični eksponent primenom indikatora kiselosti i baznosti i pH-metra
  • znati šta je kisela a šta alkalna sredina rastvora
  • biti pripremljen da razume i shvati različito ponašanje soli u vodenoj sredini zbog hidrolize
  • znati pufere (acetatni, amonijačni...)
  • biti sposoban da shvati važnost i primenu pufera u biološkim sistemima
  • protolitička teorija kiselina i baza
  • jonski proizvod vode i vodonični eksponent
  • hidroliza soli
  • puferi
  • grupni rad
  • aktivna nastava
  • demonstracioni ogledi

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Opšta svojstva elemenata

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o opštim svojstvima
    metala
  • sticanje znanja o opštim svojstvima
    nemetala
  • sticanje znanja o opštim svojstvima prelaznih elemenata
  • uočavanje razlika u hemijskom
    ponašanju metala, nemetala
    i prelaznih elemenata
  • sagledavanje osnovnih znanja
    neophodnih za razumevanje i
    primenu u hemijskoj industriji i u
    svakodnevnom životu
  • biti osposobljen da zna hemijsko ponašanje metala i osobine metala
  • biti osposobljen da zna osnovna hemijska svojstva nemetala i osobine nemetala
  • biti osposobljen da zna osnovna hemijska svojstva i ponašanje prelaznih elemenata
  • opšta svojstva elemenata: Ia, IIa, IIIa, IVa, Va, VIa, VIIa i prelaznih elemenata
  • grupni rad
  • aktivna nastava
  • stručna literatura
  • demonstracioni ogledi

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Opšta hemija za studente medicine i stomatologije; J. Bojanović, M. Čorbić

- Opšta hemija; M. Čorbić, R. Horvat

- Hemija; R. Horvat

- Neorganska hemija; dr. I. Rikovski

- Zbirka zadataka; R. Nikolajević, M. Šurjanović

- Zbirka zadataka; Glinka

- Testovi sa prijemnog ispita farmaceutskog, medicinskog i stomatološkog fakulteta

- Hemija; J. Petrović, S. Velimirović

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

- Fizika

- Analitička hemija

- Biologija

- Farmaceutska hemija

- Medicinska mikrobiologija sa epidemiologijom

- Medicinska biohemija

- Uvod u kozmetologiju

- Higijena i zdravstveno vaspitanje

 

HEMIJA
(za obrazovne profile: ZDRAVSTVENA NEGOVATELJICA-NEGOVATELJ - ogled; MASERKA-MASER - ogled; KOZMETIČKI TEHNIČAR - ogled; MEDICINSKA SESTRA-TEHNIČAR - ogled; STOMATOLOŠKA SESTRA-TEHNIČAR - ogled i FIZIOTERAPEUTSKI TEHNIČAR - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

132

 

 

 

 

132

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

- Razvoj kulture u oblasti prirodnih nauka

- Razumevanje pojava, procesa i odnosa u prirodi na osnovu hemijskih zakona, modela i teorija

- Povezivanje primera hemijskih pojava sa svakodnevnim životom

- Sticanje sposobnosti za uočavanje, formulisanje i rešavanje hemijskih problema

- Razvijanje sposobnosti za izvođenje jednostavnih istraživanja u hemiji

- Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja i kritičkog stava u mišljenju

- Razvijanje sistematičnosti pri ispitivanju različitih pojava i procesa

- Sticanje osnovnih hemijskih predznanja neophodnih za izučavanje stručnih predmeta

- Razvijanje radoznalosti i samostalnosti

- Razvijanje svesti o sopstvenim znanjima i daljem profesionalnom napretku

- Razvijanje smisla za kreativnost, kritičnost, radoznalost

- Briga o zdravlju i njegovo očuvanje

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:                     prvi

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Struktura atoma

12

Hemijska veza

10

Hemijske reakcije

14

Rastvori

14

Kiseline i baze

10

Opšta svojstva elemenata

16

Ugljovodonici i halogeni derivati ugljovodonika

19

Organska jedinjenja sa kiseonikom

20

Organska jedinjenja sa azotom i sumporom

4

Biomolekuli

13

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Struktura atoma

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih hemijskih znanja o elementima i njihovoj strukturi, o jedinjenjima kao složenim strukturnim jedinicama
  • uočavanje razlike između elemenata, jedinjenja i smeša
  • sticanje znanja o strukturi atoma i njegovoj složenosti
  • sticanje znanja o delovima atoma
  • sticanje znanja o elektronskim nivoima u atomu i načinu izgradnje elektronskog omotača
  • sticanje znanja o izgradnji PSE
  • razvijanje radoznalosti,
    sistematičnosti i kreativnosti i
  • biti sposoban da razlikuje simbole i formule i shvati
    njihovo kvantitativno značenje
  • znati razliku između elemenata i jedinjenja od smeša
  • znati strukturu atoma po Boru i uočiti razliku između Borove teorije o strukturi atoma i savremenog tumačenja strukture atoma
  • prepoznati energetske nivoe u atomu
  • razumeti izgradnju elektronskog omotača atoma i preko izgradnje elektronskog omotača atoma shvatiti izgradnju PSE
  • biti sposoban da razlikuje atom i jone od molekula
  • elementi, jedinjenja, smeše
  • Borov model atoma i savremeni način tumačenja strukture atoma
  • izgradnja elektronskog omotača i izgradnja PSE
  • energija jonizacije i afinitet prema elektronu
  • grupni rad
  • aktivna nastava

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Hemijske veze

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o kovalentnoj vezi (nepolarnoj i polarnoj)
  • sticanje znanja o osobinama kovalentnih jedinjenja
  • sticanje i usvajanje znanja o formiranju jonske veze
  • sticanje znanja o osobinama jonskih jedinjenja
  • sticanje znanja o formiranju vodonične veze i njenom uticaju na proces rastvaranja
  • razvijanje sposobnosti za
    nastavljanje obrazovanja
    u drugim oblastima u kojima se hemija primenjuje
  • znati da predstavi formiranje kovalentno-nepolarne veze i kovalentno-polarne veze
  • znati osobine kovalentnih jedinjenja
  • znati da predstavi formiranje jonske veze
  • znati osobine jonskih jedinjenja
  • biti sposoban da razlikuje jonsku od kovalentne veze
  • prepoznati kada i kako se formira vodonična veza i kakav uticaj ima na rastvaranje
  • kovalentna veza: nepolarna i polarna
  • osobine kovalentnih jedinjenja
  • jonska veza i osobine jonskih jedinjenja
  • vodoničnih veza (formiranje
    i njen uticaj na rastvaranje
    supstanci)
  • grupni rad
  • aktivna nastava
  • korišćenje stručne literature

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Hemijske reakcije

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o različitim tipovima hemijskih reakcija
  • nalaženje koeficijenta u oksido-redukcionim reakcijama
  • sticanje osnovnih znanja iz stehiometrijskog izračunavanja
  • sticanje osnovnih znanja o molu kao osnovnoj jedinici količine supstance i njihova primena u hemijskim izračunavanjima
  • sticanje znanja o brzini hemijske reakcije
  • sticanje osnovnih pojmova o hemijskoj ravnoteži
  • razvijanje sposobnosti za naučnu i eksperimentalnu aktivnost
  • biti sposoban da razlikuje tipove hemijskih reakcija sinteze, analize, supstitucije, adicije, oksidoredukcije...
  • znati da reši oksido-redukcionu reakciju
  • biti sposoban da primeni i koristi osnovna znanja iz stehiometrijskog izračunavanja
  • razumeti pojam mola, kao osnovne jedinice količine supstance, shvatiti značaj i primenu mola u hemiji
  • biti sposoban da razlikuje reakcije prema njihovoj brzini (spore. brze...)
  • znati koji faktori utiču na brzinu hemijske reakcije i kako utiču na brzinu reakcije
  • razlikovati povratnu od nepovratne reakcije i da usvoji pojam o ravnoteži u hemijskim reakcijama
  • znati uticaj faktora (r, t, ŠĆ) na hemijsku ravnotežu
  • znati primenu hemijske ravnoteže
  • tipovi hemijskih reakcija
  • stehiometrija
  • mol
  • brzina hemijske reakcije
  • faktori koji utiču na brzinu hemijske reakcije
  • hemijska ravnoteža
  • faktori koji utiču na hemijsku ravnotežu i primena hemijske ravnoteže kod hemijskih reakcija
  • grupni rad
  • demonstracioni ogledi
  • aktivna nastava
  • stručna literatura

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Rastvori

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja i pojmova o rastvornoj supstanci, rastvaraču, rastvoru
  • sticanje znanja o procesu rastvaranja supstanci
  • sticanje znanja iz masenog udela, količinske koncentracije rastvora i molalne koncentracije rastvora
  • sticanje osnovnih pojmova o difuziji i osmozi
  • sticanje osnovnih pojmova o elektrolitima (uočavanje razlike između slabih i jakih elektrolita)
  • sticanje i usvajanje znanja o kiselinama i bazama po arenijusovoj teoriji
  • usvajanje osnovnih pojmova o konstanti disocijacije i mogućnosti njene primene
  • razvijanje kritičke i stvaralačke mašte putem eksperimentalne nastave i formiranje pravilnog odnosa prema radu
  • znati podelu disperznih sistema
  • razumeti proces rastvaranja čvrstih i tečnih supstanci
  • razumeti i shvatiti osmozu i difuziju
  • razlikovati jake i slabe elektrolite
  • razumeti proces elektrolitičke disocijacije (kiselina, baza i soli)
  • razumeti šta su kiseline, baze i soli
  • znati i razumeti ravnotežne procese kod rastvora elektrolita
  • razumeti hemijski proces između jona (kod taložnih reakcija, kod izdvajanja gasova i slabo disonovanih jedinjenja)
  • Disperzni sistemi
  • Sastav rastvora
  • Maseni udeo rastvora
  • Količinska i molalna koncentracija
  • Osmoza i difuzija
  • Koligativne osobine rastvora
  • Rastvori elektrolita
  • Arenijusova teorija elektrolitičke disocijacije
  • Konstanta disocijacije
  • Jonske reakcije
  • Grupni rad
  • Aktivna nastava
  • Demonstracioni ogledi
  • Stručna literatura

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Kiseline i baze

Trajanje modula:

10 časova

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o protolitičkoj teoriji kiselina i baza
  • uočavanje različitog tumačenja kiselina i baza po arenijusovoj teoriji i protolitičkoj teoriji
  • sticanje osnovnih pojmova o vodoničnom eksponentu i o njegovoj primeni
  • sticanje znanja o pojavi hidrolize i njenom uticaju
  • sticanje znanja o puferima i njihovoj primeni
  • savladavanje sposobnosti za uspešno nastavljanje obrazovanja i izučavanje drugih oblasti u kojima se hemija primenjuje
  • biti sposoban da razume i primeni protolitičku teoriju kiselina i baza
  • znati šta su kiseline i baze po Arenijusovoj teoriji i po protolitičkoj teoriji i uočiti razliku između ove dve teorije
  • znati da odredi vodonični eksponent primenom indikatora kiselosti i baznosti
  • znati šta je kisela a šta alkalna sredina rastvora
  • biti pripremljen da razume i shvati različito ponašanje soli u vodenoj sredini zbog hidrolize
  • biti sposoban da shvati važnost i primenu pufera u biološkim sistemima
  • protolitička teorija

kiselina i baza

  • vodonični eksponent i njegova primena
  • hidroliza soli
  • puferi
  • grupni rad
  • aktivna nastava
  • demonstracioni ogledi
    (određivanje pH - rastvora)

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Opšta svojstva elemenata

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o opštim svojstvima metala
  • sticanje znanja o opštim svojstvima nemetala
  • sticanje znanja o opštim svojstvima prelaznih elemenata
  • sagledavanje osnovnih znanja neophodnih za razumevanje i primenu u hemijskoj industriji i u svakodnevnom životu
  • biti osposobljen da zna hemijsko ponašanje metala i osobine metala
  • biti osposobljen da zna osnovna hemijska svojstva nemetala i osobine nemetala
  • biti osposobljen da zna osnovna hemijska svojstva i ponašanje prelaznih elemenata
  • opšta svojstva elemenata: Ia, IIa, IIIa, IVa, Va, VIa, VIIa i prelaznih elemenata
  • grupni rad
  • aktivna nastava
  • stručna literatura
  • demonstracioni ogledi

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Ugljovodonici i halogeni derivati ugljovodonika

Trajanje modula:

19 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih pojmova o organskim molekulima i organskim reakcijama
  • sticanje znanja o alkanima, njihovim halogenim derivatima i njihovoj primeni
  • sticanje znanja o strukturi i hemijskom ponašanju alkena
  • sticanje osnovnih pojmova o alkinima
  • sticanje osnovnih znanja o ciklo-alkanima
  • sticanje osnovnih znanja o halogenim derivatima alkana (hlorni i fluorni derivati) i njihov uticaj na okolinu
  • sticanje znanja o aromatičnim jedinjenjima i njihovoj primeni
  • znati strukturu organskih molekula, vrste hemijskih reakcija (supstitucija, adicija, eliminacija)
  • prepoznati i razlikovati
    alkane, alkene, alkine i
    cikloalkane, njihovu nomenklaturu i hemijsko ponašanje
  • znati strukturu, nomenklaturu i hemijsko ponašanje aromatičnih ugljovodonika
  • razumeti i uočavati bitne razlike između alifatičnih i aromatičnih ugljovodonika
  • znati strukturu halogenih derivata
  • znati da razlikuje halogeni
    derivat od ostalih ugljovodonika
  • znati primenu ugljovodonika (rastvarači, freoni, anestetici,...)
  • struktura organskih molekula i hemijske reakcije
  • alkani i halogeni derivati
  • alkeni
  • alkini
  • cikloalkani
  • aromatični ugljovodonici
  • halogeni derivati ugljovodonika
  • grupni rad
  • aktivna nastava
  • demonstarcioni ogledi
  • stručna literatura

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Organska jedinjenja sa kiseonikom

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih pojmova o klasifikaciji organskih jedinjenja preko funkcionalnih grupa
  • sticanje znanja o alkoholima
  • sticanje znanja o fenolima i uočavanje bitne razlike između alkohola i fenola i štetan uticaj fenola na mikrosvet
  • sticanje znanja o aldehidima i ketonima
  • sticanje znanja o karboksilnim kiselinama
  • sticanje osnovnih pojmova o estrima i mogućnosti njihove primene u svakodnevnom životu
  • sticanje osnovnih pojmova etrima
  • znati da razlikuje hidroksilnu, aldehidnu, karbonilnu, karboksilnu, estarsku, etarsku i amino grupu
  • znati šta su alkoholi
  • razlikovati monohidroksilne i polihidroksilne alkohole, primarne, sekundarne i tercijarne; njihova svojstva i primenu
  • razlikovati alkohol od fenola i uočiti toksičnost fenola
  • znati sličnosti i razlike između aldehida i ketona, reaktivnost i njihovu primenu
  • znati monokarboksilne kiseline i uočiti razliku između monokarbonskih i polikarbonskih, zasićenih i nezasićenih kiselina
  • prepoznati estar i upoznati se sa njihovom primenom
  • prepoznati etar i upoznati se sa njihovom primenom u medicini
  • funkcionalne grupe
  • alkoholi
  • fenoli
  • aldehidi i ketoni
  • kiseline
  • estri
  • etri
  • grupni rad
  • aktivna nastava
  • demonstracioni ogledi

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Organska jedinjenja sa azotom i sumporom

Trajanje modula:

4 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o aminima, aminokiselinama, cikličnim jedinjenjima sa azotom
  • sticanje osnovnih znanja i pojmova o organskim jedinjenjima sa azotom
  • sticanje sposobnosti za uspešno izučavanje drugih oblasti u kojima se hemija primenjuje
  • prepoznati amine (primarne, sekundarne, tercijarne)
  • prepoznati aminokiseline, praviti razliku između amina i aminokiselina, razlikovati aminokiseline od karboksilnih kiselina
  • znati najvažnija ciklična jedinjenja (purin, pirimidin)
  • prepoznati ciklična organska jedinjenja sa sumporom i merkaptane
  • amini
  • aminokiseline
  • ciklična jedinjenja sa azotom
  • organska jedinjenja sa sumporom
  • grupni rad
  • aktivna nastava
  • stručna literatura

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Biomolekuli

Trajanje modula:

13 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih pojmova o monosaharidima, disaharidima i polisaharidima
  • sticanje znanja o neutralnim mastima
  • sticanje osnovnih saznanja o peptidnoj vezi i nivoima strukture proteina
  • sagledavanje i sticanje osnovnih znanja neophodnih za razumevanje osnovnih bioloških funkcija
  • razlikovati monosaharide (glukoza, fruktoza) od disaharida (saharoza) i polisaharida (skrob, celuloza)
  • znati neutralne masti, višemasne kiseline (zasićene i nezasićene) i glicerol
  • shvatiti šta su sapuni
  • prepoznati peptidnu vezu i upoznati se sa strukturom proteina
  • ugljeni hidrati
  • lipidi
  • proteini
  • grupni rad
  • aktivna nastava

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Opšta hemija za studente medicine i stomatologije; J. Bojanović, M. Čorbić

- Opšta hemija; M. Čorbić, R. Horvat

- Hemija; R. Horvat

- Neorganska hemija; dr I. Rikovski

- Zbirka zadataka; R. Nikolajević, M. Šurjanović

- Zbirka zadatak; Glinka

- Testovi sa prijemnog ispita farmaceutskog, medicinskog i stomatološkog fakulteta

- Hemija; J. Petrović, S. Velimirović

- Organska hemija za studente medicine, stomatologije i veterine; N. Stojanović, M. Dimitrijević, V. Andrejević

- Organska hemija; S. Arsenijević

- Hemija; A. Stoiljković

- Biohemija; V. Đurić

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

- Fizika

- Stručni predmeti

- Medicinska mikrobiologija sa epidemiologijom

- Medicinska biohemija

- Higijena i zdravstveno vaspitanje

ANATOMIJA I FIZIOLOGIJA
(za obrazovne profile: ZDRAVSTVENA NEGOVATELJICA - NEGOVATELJ - ogled; MASERKA - MASER - ogled; KOZMETIČKI TEHNIČAR - ogled; MEDICINSKA SESTRA-TEHNIČAR - ogled; STOMATOLOŠKA SESTRA-TEHNIČAR - ogled i FIZIOTERAPEUTSKI TEHNIČAR)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

132

 

 

 

 

132

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

- Sticanje neophodnih stručnih znanja o anatomskoj građi, položaju i funkciji organa i organizma kao celine

- Shvatanje da je znanje iz anatomije i fiziologije osnov za izučavanje svih stručnih medicinskih predmeta

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:                 prvi

NAZIV MODULA

Trajaše modula
(časovi)

Tkiva

6

Anatomija koštano-zglobnog sistema

13

Miologija

5

Anatomija kardiovaskularnog sistema

9

Anatomija respiratornog sistema

5

Anatomija digestivnog trakta

5

Anatomija urogenitalnog sistema

7

Anatomija sistema endokrinih žlezda

4

Anatomija nervnog sistema

10

Anatomija čulnih organa

5

Fiziologija tkiva i krvi

7

Fiziologija lokomotornog aparata

7

Fiziologija kardiovaskularnog sistema

7

Fiziologija respiratornog sistema

5

Fiziologija digestivnog trakta

6

Metabolizam i termoregulacija

5

Fiziologija urogenitalnog sistema

7

Fiziologija endokrinog sistema

5

Fiziologija nervnog sistema

10

Fiziologija čula

4

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Tkiva

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o
    vrstama i građi tkiva
  • znati vrste tkiva
  • razumeti osnove strukture tkiva
  • umeti da prepozna pod
    mikroskopom pojedine
    vrste tkiva
  • definicija tkiva, podela tkiva
  • epitelno, mišićno i nervno tkivno
  • potporna tkiva (kostno, hrskavičavo i vezivno tkivo)
  • krv, limfa
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Anatomija koštano-zglobnog sistema

Trajanje modula:

13 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o postanku, razvoju, građi i podeli kostiju
  • sticanje znanja o građi i vrstama zglobova
  • znati osnove građe, način i postanak kostiju, sastav koštane srži
  • znati kriterijume za podelu kostiju
  • znati da pokaže i stručnim terminima opiše kosti glave
  • znati koje kosti pripadaju ramenom pojasu i slobodnom delu ruke, pojedinačno ih imenovati i opisati njihove glavne delove stručnom terminologijom
  • znati da na kosturu prepozna i stručnom terminologijom imenuje i opiše delove kostiju grudnog koša i kičmenog stuba
  • znati koje kosti čine karlicu i slobodni deo noge
  • znati da prepozna i stručno imenuje najmasivniju i najdužu kost čovečijeg organizma
  • znati strukturu zglobova i podelu zglobova prema njihovoj pokretljivosti
  • steći saznanja, o najjačem i najosetljivijem zglobu čovečijeg organizma
  • umeti da na kosturu pokaže i stručnom terminologijom opiše najjvažnije pokretne zglobove
  • građa i podela kostiju prema obliku i anatomskoj lokalizaciji
  • kosti glave (kosti lobanje i lica)
  • kosti ramenog pojasa i slobodnog dela ruke (kosti nadlakta, podlakta i šake)
  • kosti kičmenog stuba i grudnog koša (rebra i grudna kost)
  • kosti karličnog pojasa (karlica kao celina-dijametri), slobodnog dela noge (kosti nadkolenice, potkolenice i stopala)
  • podela zglobova po obliku i pokretljivosti
  • najvažniji zglobovi čovečijeg tela (rameni, lakatni, šačno-žbični, zglob kuka, kolena, gornji skočni zglob, zglob donje vilice...)
  • teorijska nastava
  • osteološka radionica: mozaično formiranje delova kostura - ruke, noge, kičmenog stuba...
  • test znanja na kraju modula

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Miologija

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje stručnih znanja o građi, obliku i podeli mišića
  • shvatanje mesta i uloge mišića u izgradnji lokomotornog sistema
  • znati osnove građe mišića
  • znati kriterijume za podelu mišića prema obliku, građi i anatomskoj lokalizaciji
  • znati da pokaže glavne mišiće glave i vrata i da ih stručnom terminologijom imenuje i determiniše pripoje istih
  • znati mišićnu strukturu trupa i stručnom terminologijom imenovati najvažnije mišiće leđa, grudi i trbušne prese
  • znati da pokaže i imenuje mišiće karlice i međice a naročito glutealne regije, među njima i mišić koji se najviše koristi za davanje I.M. injekcija
  • znati građu, oblik i imena najvažnijih mišića, donjih i gornjih ekstremiteta kao i njihove pripoje znati da imenuje i pokaže najduži mišić čovečijeg tela
  • građa i podela mišića
  • mišići glave i vrata
  • mišići trupa (leđa, grudi i trbuha)
  • mišići ramena i ruku
  • mišići međice, mišići sedalnog predela i nogu
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju
    modula

 

Preporučeni mačini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Anatomija kardiovaskularnog sistema

Trajanje modula:

9 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o topografiji srca, obliku, veličini i osnovnoj histološkoj strukturi
  • sticanje znanja o morfološkim karakteristikama vaskularnog sistema: arterija, vena i kapilara
  • spoznaja da srce i krvni sudovi čine nedeljiv sistem
  • znati topografiju srca, oblik, veličinu i histološku građu
  • znati morfološke karakteristike srca i stručnim terminima ih imenovati: građa zida srca, srčane pregrade, pretkomore, komore, srčani zalisci
  • znati da objasni lokaciju delova sprovodnog sistema srca (SA čvor, AV čvor, AV snop...)
  • znati građu arterijskih krvnih sudova, a posebno najveće arterije čovečijeg organizma (aorte) i njene bočne i završne grane
  • znati da objasni sistem formiranja vena, a naročito gornje i donje šuplje vene i površinskih vena ruku
  • znati da objasni građu kapilarne mreže (glavni i pravi kapilari)
  • znati način formiranja najvećih limfnih sudova i mesta njihovog ulivanja u venski sistem (veliko grudno limfno stablo...)
  • građa srca i srčane kese
  • krvni sudovi srca
  • sprovodni sistem srca
  • arterije
  • vene, kapilari i krvni sudovi
  • veliki i mali krvotok
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula
  • radionica: sklapanje modela srca iz delova

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Anatomija respiratornog sistema

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o položaju i građi organa za disanje
  • razumevanje podele disajnih organa na organe koji sprovode vazduh i one u kojima se vrši razmena gasova
  • znati anatomsku lokalizaciju, građu i stručne nazive gornjih disajnih puteva (nos, ždrelo)
  • znati topografiju i građu donjih disajnih puteva (grkljan, dušnik, dušnice)
  • znati građu pluća i plućne maramice
  • imenovati stručnom terminologijom glavne delove pomenutih organa (režanj-segment-režnjić-alveola)
  • znati da imenuje i na slici pokaže nutritivne i funkcionalne krvne sudove pluća
  • građa gornjih disajnih puteva
  • građa donjih disajnih puteva
  • građa pluća i plućne maramice
  • krvni sudovi pluća
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Anatomija digestivnog trakta

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o položaju, obliku i građi organa koji čine sistem za varenje
  • sticanje stručnih znanja o građi žlezda pridodatih sistemu organa za varenje
  • znati da opiše položaj, oblik i građu usne duplje, ždrela i jednjaka
  • znati da locira organe: želudac, tanko i debelo crevo; imenuje ih stručnom terminologijom i pokaže njihove glavne delove
  • znati anatomsku lokalizaciju, građu i stručne nazive za organe: pljuvačne žlezde, jetre, žučne puteve i gušteraču
  • znati da pokaže puteve i mesta spanja žlezda pridodatih sistemu organa za varenje sa glavnim digestivnim kanalom
  • građa usne duplje, pljuvačnih žlezda, ždrela i jednjaka
  • građa želuca, tankog i debelog creva i trbušne maramice
  • građa jetre, žučnih puteva i gušterače
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula
  • radionica: Modelarno formiranje digestivnog aparata

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

*

 

*

Naziv modula:

Anatomija urogenitalnog sistema

Trajanje modula:

7 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje neophodnih stručnih znanja o građi mokraćnih organa
  • sticanje stručnih znanja o polnim organima
  • razumeti anatomsku
    povezanost mokraćnog
    i polnog sistema
  • znati položaj, oblik, veličinu i građu bubrega, uključujući sve njegove strukturne delove
  • znati pokazati (na slici, modelu) i stručno imenovati organe mokraćnih puteva
  • znati položaj, morfološke karakteristike i latinske nazive unutrašnjih i spoljašnjih ženskih polnih organa
  • znati anatomsku lokalizaciju, morfološke karakteristike i latinske nazive unutrašnjih i spoljašnjih muških polnih organa
  • građa bubrega
  • građa mokraćnih puteva
  • građa unutrašnjih muških polnih organa
  • građa spoljašnjih muških polnih organa
  • građa unutrašnjih ženskih polnih organa
  • građa spoljašnjih ženskih polnih organa
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Anatomija sistema endokrinih žlezda

Trajanje modula:

4 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje stručnih znanja o položaju, obliku i građi žlezda sa unutrašnjim lučenjem
  • znati da pokaže na slici i modelu čoveka i stručno imenuje žlezde sa unutrašnjim lučenjem: hipofiza, štitna žlezda, paraštitna žlezda, gušterača, nadbubrežne žlezde, polne žlezde
  • znati glavne delove pomenutih žlezda i imena hormona koji se luče u tim delovima
  • građa hipofize, štitne i paraštitne žlezde
  • građa nadbubrežnih žlezda
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Anatomija nervnog sistema

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o podeli i građi organa koji čine nervni sistem, čoveka
  • sticanje stručnih znanja o moždanim ovojnicama i sastavu likvora
  • znati kriterijume za podelu nervnog sistema u morfološkom i funkcionalnom smislu
  • znati pokazati (na slici i modelu) i stručno imenovati pojedine delove centralnog nervnog sistema (kičmena moždina, moždani most, srednji mozak, međumozak, mali i veliki mozak, moždanice i moždane komore)
  • znati obeležiti anatomske strukture na preseku kičmene moždine (na crtežu kontrolnih testova)
  • znati nabrojati i stručno imenovati spletove kičmenih živaca i njihove najvažnije grane
  • znati latinske nazive moždanih živaca, njihova ishodišta i organe koje oživčavaju
  • znati glavne krvne sudove mozga i puteve centralnog nervnog sistema
  • podela nervnog sistema na centralni i periferni: somatski i vegetativni
  • građa kičmene moždine, produžene moždine, mosta i srednjeg mozga
  • građa međumozga, malog i velikog mozga
  • struktura moždanica,
    moždanih komora i
    sastav likvora
  • krvni sudovi mozga i putevi centralnog nervnog sistema
  • kičmeno moždinski živci (spletovi)
  • lobanjski živci
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula

 

Preporučeni način ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Anatomija čulnih organa

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje neophodnih stručnih znanja o čulnim organima - vrste čula i građa
  • sticanje znanja o građi kože kao organu u kome su smešteni receptori senzibiliteta
  • znati vrste i lokalizaciju receptora (receptori za dodir, bol, toplo, hladno, visceroreceptori, kinestetički receptori, receptori za miris i ukus)
  • znati osnovu građe očne jabučice (omotače, i sadržaj očne jabučice)
  • znati anatomsku lokalizaciju i građu spoljašnjeg, srednjeg i unutrašnjeg uha
  • znati strukturu kože i kožnih
    adneksa
  • vrste receptora (receptori za bol, toplo, hladno, visceroreceptori, kinestetički receptori, receptori za ukus i miris)
  • građa čula sluha i ravnoteže
  • građa oka, očne jabučice i pomoćni aparat oka
  • građa kože i kožnih adneksa
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Fiziologija tkiva i krvi

Trajanje modula:

7 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje stručnih znanja o funkcionalnim karakteristikama tkiva
  • shvatanje da čovečiji organizam poseduje sposobnost održavanja stabilnosti svoje unutrašnje sredine uprkos promenama u spoljašnjoj sredini
  • razumevanje uloga krvi i pojava karakterističnih za krv
  • znati funkcionalne karakteristike tkiva: epitelno, mišićno, nervno, kostno, hrskavičavo, vezivno, krvno, limfno
  • znati da je stalnost unutrašnje sredine preduslov za funkcionisanje svih organskih sistema u organizmu
  • znati uloge krvi: u disanju, ishrani, odbrani organizma, regulaciji telesne temperature, eliminaciji štetnih maternja, regulatornu i transportnu funkciju
  • razumeti uzroke nastanka sedimentacije i hemolize i shvatiti njihovu međusobnu uslovljenost
  • razumeti pojam i značaj koagulacije krvi, znati faze ovog procesa i stručne nazive faktora koji je omogućavaju
  • znati kriterijume za podelu krvnih grupa i rezus faktora, koje krvne grupe postoje i procenat njihove zastupljenosti
  • uloge tkiva
  • homeostaza, membranski i akcioni potencijal, biološka reakcija tkiva
  • pregled funkcija krvi, uloge plazme i krvnih elemenata
  • hemoliza i sedimentacija eritrocita, koagulacija krvi
  • krvne grupe i rezus faktor
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Fiziologija lokomotornog aparata

Trajanje modula:

7 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje stručnih znanja o ulogama organa koji čine lokomotorni aparat (uloge kostiju, zglobova i mišića)
  • razumeti principe rada svih delova aparata za kretanje
  • shvatanje funkcionalne povezanosti kostiju, zglobova i mišića u jedinstvenu celinu-lokomotorni sistem
  • znati da objasni uloge kostne srži, dugih, kratkih i pljosnatih kostiju
  • znati koje su uloge zglobova i vrste pokreta u njima
  • znati uloge mišića glave i vrata
  • znati uloge i objasniti efekte rada mišića leđa, grudi i trbuha, a naročito prečage
  • znati da objasni koje su uloge mišića ramenog pojasa i ruke i efekte istih
  • znati osobine mišića karlice i nogu i umeti da objasni ulogu ovih mišića u kretanju
  • znati vrste i oblike mišićnih kontrakcija
  • shvati vezu između rada i zamora mišića i razume način funkcionisanja glatkih mišića
  • uloge kostiju, kostne srži i pokreti u zglobovima
  • uloge mišića glave, vrata i leđa
  • uloge mišića grudi, trbuha i međice
  • uloge mišića gornjih i donjih ekstremiteta
  • mišićne kontrakcije (vrste, oblik), rad i zamor mišića, osobine glatkih mišića
  • nastavna sredstva:
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Fiziologija kardiovaskularnog sistema

Trajanje modula:

7 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje stručnih znanja o funkciji srca i krvnih sudova
  • shvatanje važne uloge ovog sistema u povezivanju svih životnih procesa u organizmu
  • razumeti pojam srčane pumpe i znati principe rada iste
  • umeti da uoči povezanost uloge malog i velikog krvotoka sa respiratornim i nutritivnim procesima
  • umeti da objasni faze srčanog ciklusa, stručno ih imenovati i znati dužinu njihovog trajanja
  • znati da objasni zakone srca (starlingov zakon i zakon "sve ili ništa"), i opiše pojave vezane za srčani rad
  • sa razumevanjem znati da objasni automatizam srčane radnje (razdražljivost srca, sprovodljivost i kontraktilnost)
  • znati faktore koji regulišu srčani rad (autoregulacija, nervna, humoralna)
  • znati načine kretanja krvi u krvnim sudovima
  • razumeti pojmove krvnog pritiska i pulsa kao fenomena rada srca i cirkulacije, znati njihove normalne vrednosti
  • umeti da na osnovu već ranije stečenih znanja u ovom modulu ustanovi faktore koji regulušu cirkulaciju
  • srce kao pumpa; veliki i mali krvotok
  • srčani ciklus
  • zakoni srca, pojave vezane
    za rad srca
  • automatizam rada srca
  • regulacija rada srca
  • kretanje krvi u krvnim
    sudovima (arterijama,
    venama, kapilarima)
  • regulacija cirkulacije
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Fiziologija respiratornog sistema

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje stručnih znanja o funkcijama organa za disanje
  • razvijanje saznanja o funkcionalnoj povezanosti sistema organa za disanje sa srčano-sudovnim i ostalim sistemima organizma
  • znati da objasni uloge organa koji čine disajne puteve i mehanizam ostvarivanja disajnih pokreta
  • razumeti pojmove plućnih volumena i kapaciteta, znati vrednosti i njihovu primenljivost u proceni funkcija respiratornog sistema
  • razumeti način razmene gasova u nivo pluća
  • znati načine transporta gasova (kiseonika i ugljen dioksida) krvlju
  • znati sa razumevanjem objasniti načine regulacije disanja (nervna i humoralna regulacija)
  • uloge disajnih puteva
  • mehanizam disajnih
    pokreta
  • plućni volumeni i kapaciteti
  • razmena gasova u nivou pluća
  • transport kiseonika i ugljen dioksida krvlju
  • regulacija disanja
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Fiziologija digestivnog trakta

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje stručnih znanja o sekretornim procesima, varenju hranljivih materija u pojedinim delovima digestivnog sistema i motornim aktivnostima organa ovog sistema
  • znati da u usnoj duplji započinje proces varenja hrane
  • znati sastav, uloge i način lučenja pljuvačke
  • znati da u želucu hrana biva podvrgnuta pravom varenju, kao i sastav, uloge i način lučenja želudačnog soka
  • znati da se u tankom crevu odvija završna faza proiesa razgradnje hranljivih materija pod uticajem žuči, enzima pankreasnog i crevnog soka
  • znati sastav, uloge i mehanizam lučenja žuči, pankreasnog i crevnog soka
  • znati najvažnije uloge jetre: sekretorna, metabolička, u deponovanju, u neutralizaciji otrovnih materija, u prečišćavanju, koagulaciji, regulisanju količine krvi i stvaranju krvnih ćelija
  • znati sastav i način formiranja fekalija
  • sa razumevanjem znati objasniti mesto i način resorpcije vode, hranljivih i mineralnih materija
  • znati vrste i lokalizaciju pokreta digestivnog kanala (gutanje, povraćanje, pokreti jednjaka, želuca, tankog i debelog creva, akt defekacije)
  • varenje u usnoj duplji, sastav, uloge i regulacija lučenja pljuvačke
  • varenje u želucu, sastav, uloge i načini lučenja želudačnog soka
  • varenje u crevima, osobine i mehanizam regulacije izlučivanja pankreasnog soka
  • crevni sok, uloge žuči, mehanizam izlučivanja
  • uloge jetre
  • varenje u debelom crevu, sastav i formiranje fekalija
  • resorpcija u digestivnom traktu
  • motorna aktivnost digestivnog trakta (gutanje, povraćanje, pokreti jednjaka, želuca, tankog i debelog creva i defekacija)
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Metabolizam i termoregulacija

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o prometu materija i energije u organizmu
  • shvatanje da je promet materija osnovni biološki proces
  • saznanje da organizam čoveka poseduje sposobnost održavanja svoje telesne temperature uprkos temperaturnim promenama spoljašnje sredine
  • znati da objasni šta je metabolizam, katabolizam i anabolizam
  • znati izvore energije koji zadovoljavaju energetske potrebe organizma
  • znati da masti kao izvor energije, imaju najveći značaj, ali će sa razumevanjem moći da objasni zašto su glavni izvor energije ugljeni hidrati, i da se belančevine u manjoj meri koriste kao energetske, a više kao gradivne materije
  • znati šta je glad i koji su simptomi gladi, te pojam apetita i sitosti
  • znati lokalizaciju centra za uzimanje hrane i način regulacije unošenja hrane
  • umeti da objasni pojam bazalnog metabolizma i znati njegove normalne vrednosti
  • znati da objasni pojam temperature, njene vrednosti i dozvoljena odstupanja i umeti da je izmeri
  • biti u stanju da objasni načine regulacije telesne temperature (hemijska, fizička termoregulacija)
  • pojam metabolizma, izvori energije
  • metabolizam šećera, masti i belančevina
  • regulacija uzimanja hrane i bazalni metabolizam
  • telesna temperatura, hemijska i fizička termioregulacija
  • NASTAVNA SREDSTVA:
  • tabelarni prikaz energetskih vrednosti hranljivih materija
  • termometar
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Fiziologija urogenitalnog sistema

Trajanje modula:

7 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje neophodnih stručnih znanja o funkcijama organa urinarnog sistema
  • sticanje stručnih znanja o funkciji organa polnog sistema
  • dolaženje do saznanja da isto embrionalno poreklo uslovljava funkcionalnu povezanost pojedinih organa mokraćnog i polnog sistema
  • znati da objasni osnovne funkcije bubrega: u izlučivanju, održavanju vodeno-sonog bilansa, acido-bazne ravnoteže, sekretornu i endokrinu ulogu
  • znati da se mokraća stvara u bubrezima procesima glomerularne filtracije, tubularne reapsorpcije, sekrecije i ekskrecije
  • znati da je mokrenje refleksna radnja regulisana vegetativnim nervnim sistemom sa centrom u lumbo-sakralnom delu kičmene moždine znati sastav i fizičko-hemijske osobine mokraće
  • znati uloge unutrašnjih i spoljašnjih muških i ženskih polnih organa
  • biti u stanju da stručnim terminima objasni procese gametogeneze
  • znati da objasni pojam ovulacije, znati dužinu i faze menstrualnog ciklusa
  • opšti pregled funkcija bubrega
  • mehanizam stvaranja mokraće
  • fiziologija mokrenja
  • sastav i osobine mokraće
  • uloge unutrašnjih i spoljašnjih muških polnih organa
  • uloge unutrašnjih i spoljašnjih ženskih polnih organa
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

*

 

*

Naziv modula:

Fiziologija endokrinog sistema

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih stručnih znanja o ulogama endokrinih žlezda i njihovih hormona
  • shvatanje da hormoni kao proizvodi endokrinih žlezda imaju izuzetno važnu ulogu u regulaciji svih životnih procesa
  • znati opšte osobine hormona i način uticanja na zdravlje čoveka
  • znati koje hormone stvara hipofiza i njihove uloge
  • znati i stručnim terminima imenovati hormone štitne, paraštitne žlezde i pankreasa i njihove uloge
  • znati nazive hormona nadbubrežnih i polnih žlezda i njihove uloge
  • znati da objasni pojam negativne povratne sprege
  • znati stručne nazive bolesti koje nastaju usled smanjenog ili povećanog lučenja pojedinih hormona
  • opšte osobine hormona
  • sekrecija hormona hipofize i uloge hormona hipofize
  • sekrecija hormona štitne, paraštitne žlezde i pankreasa; njihove uloge
  • sekrecija hormona nadbubrežnih i polnih žlezda i njihove uloge
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Fiziologija nervnog sistema

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje neophodnih stručnih znanja o funkcijama nervnih organa
  • saznanje da je nervni sistem regulator funkcija svih organskih sistema
  • shvatanje da je znanje stečeno na kraju ovog modula neophodan preduslov za izučavanje stručnih predmeta kao što su: psihologija, neuropsihijatrija, pedijatrija.
  • znati funkcionalne karakteristike CNS-a
  • znati da uoči razlike između mijeliniziranih i nemijeliziranih, motornih i senzitivnih nervnih vlakana i načine sprovođenja nadražaja u nervima
  • znati koje su osobine sinaptičkog sprovođenja impulsa i objasniti način prenosa impulsa sa nervnog na mišićno vlakno
  • znati da objasni pojam refleksnog luka, elemente koji ga čine, kao i najvažnije kliničke reflekse (tetivne, kožne i reflekse oka)
  • razumeti i objasniti funkcije kičmene moždine, produžene moždine i malog mozga
  • razumeti i objasniti funkcije srednjeg mozga, međumozga i velikog mozga (kore i subkortikalnih jedara)
  • znati da objasni pojam više nervne delatnosti, način formiranja motornih navika, karakteristike i faze sna
  • opšte funkcionalne osobine CNS-a
  • funkcionalne karakteristike perifernih nerava
  • osobine sinaptičkog sprovođenja impulsa (nervno-nervna i nervno- mišićna sinapsa)
  • refleksni luk i klinički važni refleksi, karakteristike bezuslovnih i uslovnih refleksa
  • funkcije kičmene moždine, produžene moždine i malog mozga
  • funkcije srednjeg mozga, međumozga i velikog mozga (kore i subkortikalnih jedara)
  • viša nervna delatnost, formiranje motornih navika i san
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Fiziologija čula

Trajanje modula:

4 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje stručnih znanja o vrstama draži i načinima prijema draži, kao i funkcijama čula vida, sluha i ravnoteže
  • shvatanje da je normalno funkcionisanje čulnih organa neophodno za opstanak organizma u uslovima spoljašnje sredine
  • znati definiciju receptora, načine ostvarivanja recepcije (viscerorecepcija, recepcija bola, taktilna i toplotna recepcija)
  • znati da objasni kako se pojedine vrste recepcija ostvaruju (recepcija položaja i kretanja tela, recepcija mirisa i ukusa, sluha i vida)
  • znati da definiše pojam akomodacije i refrakcije oka, načine korekcije poremećaja refrakcije i njihov klinički značaj
  • recepcija bola, viscerorecepcija, taktilna i toplotna recepcija
  • recepcija položaja i kretanja tela, recepcija mirisa i ukusa
  • recepcija sluha i vida
  • akomodacija i refrakcija
    oka
  • teorijska nastava
  • test znanja na kraju modula

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- I. Anđelković, A. Stajkovac, A. Ilić, Anatomija i fiziologija za I razred medicinske i zubotehničke škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1997. god.

- M. Bošković, Anatomija Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1998. god.

- Boteri J. Atlas of the anatomi, 1998. god

- A. Gajton, Medicinska fiziologija

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

- Biologija za VIII razred osnovne škole

- Hemija

- Fizika

- Moduli iz fiziologije koreliraju sa odgovarajućim modulima iz anatomije

- Patologija

- Medicinska biohemija

- Drugi stručni predmeti

Sledeći