PRAVILNIK
O NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNE PROFILE TEHNIČAR ZA KOZMETIČKU TEHNOLOGIJU, TEHNIČAR ZA PRIPREMU GRAFIČKIH PROIZVODA I TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 3/2004)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovne profile: tehničar za kozmetičku tehnologiju, tehničar za pripremu grafičkih proizvoda i tehničar za oblikovanje grafičkih proizvoda za I razred, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 2

Program ogleda iz člana 1 ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:

1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik RS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93,1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/2002 i 5/2003), i to sa nastavnim planom i programom:

1)

srpskog jezika kao nematernjeg jezika;

2)

jezika nacionalnih manjina;

3)

stranih jezika - engleskog, francuskog, ruskog i nemačkog jezika;

4)

računarstva i informatike;

5)

muzičke umetnosti;

6)

likovne kulture za obrazovne profile kozmetički tehničar i maserka - maser i

2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", broj 6/2003).

Član 3

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".

 

NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA

Područje rada:

Hemija, nemetali i grafičarstvo

Oblast:

Hemija

Obrazovni profil:

TEHNIČAR ZA KOZMETIČKU TEHNOLOGIJU - ogled

Trajanje obrazovanja:

četiri godine

 

CILJ OGLEDA:

Unapređenje kvaliteta i osavremenjivanje obrazovno-vaspitnog rada kroz:

- uvođenje u svakodnevnu nastavnu praksu savremenih i efikasnih metoda rada sa učenicima

- uvođenjem novog nastavnog plana i programa kroz horizontalno i vertikalno povezivanje nastavnih tema i sadržaja, u sklopu modula, a u cilju ostvarivanja ishoda obrazovanja (predlog novog nastavnog plana i programa za prvi i drugi razred dat je u prilogu ovog predloga, njegov je sastavni deo i predstavlja polaznu osnovu za kontinuirani rad na poboljšanju njegovog kvaliteta)

- uvođenje fleksibilnog nastavnog programa, definisanog u potpunosti od strane škole kao krajnjeg realizatora programa, a u zavisnosti od interesa lokalne sredine, kako bi se obezbedila efikasnija upošljivost stručnjaka ovog obrazovnog profila u lokalnoj sredini.

- izradu kriterijuma ocenjivanja i građenja standarda ocenjivanja učenika.

Uvođenje organizacionih novina:

-

prilagođavanje unutrašnje strukture nastavnog plana i časova u okviru godišnjeg fonda časova u skladu sa postavljenim ishodima obrazovanja i uslovima rada u školi i na radnom mestu (nov nastavni plan) a prema strategiji strukture nastavnog plana u reformisanoj srednjoj stručnoj školi

-

nastavni plan i program će biti objavljivani za svaku školsku godinu radi usaglašavanja sa neophodnim izmenama tokom realizacije programa ogleda

-

nastavni sadržaji su organizovani modularno

-

povećanje fonda časova praktične nastave radi uspešnijeg ostvarivanja opštih ciljeva obrazovanja u ovom obrazovnom profilu

-

uvođenje izborne nastave, kao mogućnosti za učenika da samostalno planira i organizuje svoj ukupni obrazovni proces.

 

OČEKIVANI ISHODI OGLEDA

Unapređen i kvalitetan obrazovno-nastavni rad:

-

efikasni i podsticajni metodi rada sa učenicima primenjeni u svakodnevnoj obrazovnoj praksi

-

nastavni sadržaji organizovani modularno, na način koji omogućava usvajanje generativnih, transfernih i funkcionalnih znanja i veština, relevantnih za buduću profesiju a koja predstavljaju osnovu za usvajanje pojmova i znanja u narednim fazama rada i školovanja

-

vertikalno i horizontalno povezani nastavni planovi i programi

-

objektivno ocenjivanje učenika prema postavljenim kriterijumima

 

TRAJANJE OGLEDA

Predviđeno je da ogled traje od septembra 2003. do juna 2007. godine

 

NAČIN OSTVARIVANJA OGLEDA

Ogled će biti realizovan putem obuke nastavnika srednjih stručnih škola područja rada Hemija, nemetali i grafičarstvo, primene novih metoda rada sa učenicima, primene novog nastavnog programa i objektivnog ocenjivanja u svakodnevnoj obrazovnoj praksi.

Obuka za nastavnike srednjih stručnih škola u kojima se realizuje program ovog ogleda, biće organizovana u sledećim oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada:

-

nova koncepcija obrazovanja (usmerenost na ciljeve i ishode obrazovanja, modularni pristup u obrazovanju) trodnevna obuka

-

ocenjivanje učenika - trodnevna obuka

-

stručno usavršavanje nastavnika kroz obuku za akreditovane programe

Nastavnici srednjih stručnih škola će u okviru obrazovnog rada primenjivati metode rada i ocenjivanja za koje su obučavani na seminarima.

U okviru stručnih aktiva biće izdvojene ključne teme u okviru kojih je moguće postizanje obrazovnih ishoda.

Stručni timovi će sarađivati na horizontalnom i vertikalnom povezivanju nastavnih tema i sadržaja kako sa oblasnim i predmetnim timovima, tako i sa predstavnicima privrede.

Planirana je izrada testova sa zajedničkim sadržajima i zajednički postavljenim kriterijumima.

 

USLOVI OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA

Ogled će se realizovati u uslovima svakodnevnog obrazovnog rada u srednjim stručnim školama. Njegova realizacija podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.

Ministarstvo prosvete i sporta i Centar za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih će pružiti kadrovsku i materijalnu podršku za realizaciju obuke profesora, materijal za rad, praćenje i evaluaciju ogleda.

 

PRAĆENJE I VREDNOVANJE OGLEDA

Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Centar za stručno obrazovanja i obrazovanje odraslih.

Primena ogleda će biti praćena najmanje četiri puta u toku školske godine.

Na kraju školske godine, metodom paralelnih grupa biće ispitani ishodi obrazovno vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.

 

I NASTAVNI PLAN

1. NEDELJNI I GODIŠNJI FOND ČASOVA OBAVEZNIH I IZBORNIH PREDMETA I RAZREDA

 

I RAZRED

 

nedeljno

godiš.

A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI

12

420

1a. Srpski jezik i književnost

2

70

1b. jezik i književnost

 

 

2. Strani jezik

2

70

3. Fizičko vaspitanje

2

70

4. Matematika

2

70 .

5. Računarstvo i informatika

2

70

6. Biologija

2

70

B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI

9

315

1. Fizika

2

70

2. Opšta i neorganska hemija

7

245

V: STRUČNI PREDMETI

6

270

1. Tehničko crtanje i mašinski elementi

2

70

2. Praktična nastava

4

200

G: IZBORNI PREDMETI

3

105

1. Izborni predmet predviđen Zakonom

1

35

2. Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda

2

70

Ukupno: A + B + V + G

30

1110

Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir časova teorije i vežbi.

Blok nastava i praksa prikazuju se u ukupnom zbiru na godišnjem nivou.

 

2. LISTA PONUĐENIH IZBORNIH PREDMETA PO RAZREDIMA

G: IZBORNI PREDMETI

I

II

III

IV

Izborni predmet predviđen Zakonom

 

 

 

 

1. Građansko vaspitanje / Verska nastava

*

*

*

*

Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda

 

 

 

 

1. Istorija (odabrani moduli)

*

*

 

 

2. Geografija (odabrani moduli)

*

*

 

 

3. Likovna kultura

*

 

 

 

4. Muzička umetnost

 

*

 

 

5. Informatika (odabrani moduli)

 

*

*

*

6. Matematika (odabrani moduli)

 

*

*

*

7. Fizika (odabrani moduli)

 

 

*

*

8. Sociologija

 

 

*

 

9. Filozofija

 

 

 

*

10. Tehnološki proračun

 

 

 

*

 

Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz:

-

Izbornog predmeta predviđenog Zakonom: Građansko vaspitanje ili Verska nastava (1 čas nedeljno tokom školske godine)

-

Dva izborna predmeta predviđena Programom ogleda - svaki po 1 čas nedeljno

Učenik može svake godine da bira tri izborna predmeta i ima do 32 časa nastave nedeljno u stručnoj školi, odnosno 34 časa ako stiče obrazovanje na jeziku nacionalne manjine ili dvojezično.

Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno odobrilo Ministarstvo prosvete i sporta. Izborna nastava se realizuje iz onih predmeta za koji se izjasni najmanje 30 % učenika oglednog odeljenja.

U toku školovanja učenik može samo jednom da bira određene predmete (likovna kultura, muzička umetnost, sociologija, filozofija i dr.).

Ocena izbornog predmeta je numerička i ulazi u prosek ocena na kraju godine.

 

3. OSTALI OBAVEZNI OBLICI OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA TOKOM ŠKOLSKE GODINE

 

I RAZRED časova

II RAZRED časova

III RAZRED časova

IV RAZRED časova

UKUPNO časova

Čas odeljenskog starešine

do 70

do 68

do 68

do 64

do 270

Dodatni rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Dopunski rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Pripremni rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Društveno korisni rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada.

 

4. FAKULTATIVNI OBLICI OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA TOKOM ŠKOLSKE GODINE PO RAZREDIMA

 

I

II

III

IV

Ekskurzija

2-3 dana

2-3 dana

3-4 dana

do 5 dana

Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture

2 časa nedeljno

Drugi strani jezik

2 časa nedeljno

Drugi predmeti *

1-2 časa nedeljno

Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo)

30-60 časova godišnje

Društvene aktivnosti - đački parlament, učeničke zadruge

15-30 časova godišnje

Kulturna i javna delatnost škole

2 radna dana

*Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.

 

5. OSTVARIVANJE ŠKOLSKOG PROGRAMA PO NEDELJAMA

razred

razredno-časovna nastava

mentorski rad
(nastava u bloku, praksa)

obavezne vannastavne aktivnosti

ukupno radnih nedelja

ostalo
(matura)

I

35

2

2

39

 

II

34

3

2

39

 

III

34

3

2

39

 

IV

32

3

2

39

2

 

II NASTAVNI PROGRAM

SRPSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST
(za obrazovni profil TEHNIČAR ZA KOZMETIČKU TEHNOLOGIJU - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

70

 

 

 

 

70

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

-

Osposobljavanje za efikasno komuniciranje

-

Unapređivanje znanja o sopstvenoj kulturi i kulturama drugih naroda i civilizacija

-

Aktivno učestvovanje u dijalogu i argumentovano učestvovanje u debati

-

Poštovanje književne tradicije i vrednosti humanističke baštine

-

Razvijanje i negovanje jezičke kulture, poštovanje pravila standardnog književnog jezika u usmenom i pisanom izražavanju

-

Uobličavanje jasnih i logičkih tekstova različitih dužina, složenosti, formi, tematika koristeći odgovarajuće tehničke pripreme i poštujući pravopisnu normu

-

Iskazivanje svoje kreativne sposobnosti i negovanje ličnog izraza i komunikativnosti

-

Praćenje i vrednovanje sadržaja iz različitih oblasti medijske produkcije

-

Doživljavanje, razumevanje i procenjivanje idejno-estetskih vrednosti i poruka reprezentativnih dela nastalih u određenim društvenim uslovima i razdobljima

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:             prvi

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Uvod u proučavanje književnog dela

9

Književnost starog veka

10

Srednjevekovna književnost

9

Narodna književnost

6

Humanizam i renesansa

8

Opšti pojmovi o jeziku

5

Fonetika

5

Pravopis 1

5

Kultura izražavanja 1

13

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Uvod u proučavanje književnog dela

Trajanje modula:

9 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o podeli i vrstama umetnosti
  • uočavanje strukture književnog teksta, funkcije književnosti i povezanosti književnosti i drugih umetnosti
  • usvajanje osnovnih književno teorijskih znanja, pojma književnog roda i vrsta
  • razvijanje sposobnosti mišljenja i kritičkog stava prema stvarnosti
  • znati da prepozna vrste umetnosti i njihova izražajna sredstva
  • shvatati pojam i funkciju književnosti; shvatati povezanost književnosti sa drugim umetnostima
  • poznavati naučne discipline koje se njome bave
  • uviđati razliku između usmene i pisane književnosti, umeti da definiše njihove specifičnosti
  • razlikovati književne rodove i vrste i znati njihovu klasifikaciju
  • uočavati na primerima lirskog, epskog i dramskog dela strukturu književnog tekst (tema, motiv, siže, fabula)
  • znati da definiše lik i ideju
  • shvatati funkciju jezika kao sredstva umetničkog izražavanja
  • umeti da zauzme stav o umetničkom delu, obrazloži ga pozivajući se na samo delo, druga iskustva i znanja.
  • Vrste umetnosti, podela umetnosti
  • Književnost kao umetnost, književnost i druge umetnosti
  • Teorija književnosti
  • Istorija književnosti
  • Književna kritika
  • Struktura lirskog književnog dela: lirska umetnička pesma po izboru profesora
  • Struktura epskog dela: (predlog Dragoslav Mihailović "Kad su cvetale tikve")
  • Struktura dramskog dela: Poseta pozorišnoj predstavi ili snimak pozorišne predstave na videu, a potom razgovor o specifičnostima ovog književnog roda (predlog)
  • Domaći zadatak vezan za subjektivan doživljaj određenog umetničkog dela
  • Evaluacija - test
  • Selekcija i organizovanje informacija
  • tekst-metoda
  • prepoznavanje različitih žanrova
  • evaluacija informacija
  • kritički odnos prema izvoru informacija
  • analiza argumenata i kontraargumenata u tekstu
  • poređenje sa drugim medijima

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Književnost Starog veka

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje učenika sa najvećim kulturnim i umetničkim tekovinama čovečanstva
  • sticanje znanja o klasičnim kulturama, književnoj tradiciji i univerzalnim vrednostima humanističke baštine
  • shvatanje značaja književnosti Starog veka za razvoj evropske kulture, umetnosti i književnosti
  • steći uvid o najznačajnijim piscima i delima u književnosti Starog veka
  • umeti da sagleda njen razvoj
  • uočavati raznovrsnost tematike i motiva, zastupljenost književnih vrsta
  • shvatati značaj mitologije za antičku književnost i razvoj evropske kulture
  • shvatati univerzalne poruke koje nam ova dela pružaju
  • umeti da prepozna teme i motive ove književnosti koje su preuzeli umetnici svih epoha i pravaca
  • Sumersko-vavilonska književnost
  • Ep o Gilgamešu (analiza odlomka)
  • Helenska književnost
  • Struktura mitskog mišljenja
  • Obraditi mitove sa čijim se junacima i motivima susrećemo kada izražavamo određene životne pozicije (Tantal, Sizif, Narcis) kao i najprezentativnije o Trojancima, Atrejevićima ili Tebancima (Parisov sud, Odisej i Penelopa, mit o Edipu) koji su polužili kao osnova epskim i dramskim delima antičke i evropske književnosti
  • Sofokle-Antigona
  • Hebrejska književnost
  • Obraditi najkarakterističnije tekstove sa kojima su se učenici već susretali u različitim oblastima medijske produkcije (Knjiga postanja, Legenda o potopu, Samson i Dalila, Knjiga o Jovu, Stradanje i vaskresenje Hristovo, Besjeda na gori)
  • mogućnost poređenja mita o nastanku sveta u grčkoj i rimskoj mitologiji sa Knjigom postanja u Bibliji
  • Evaluacija - test
  • Problemski pristup
  • prepoznavanje značenja i smisla
  • rad po grupama
  • jasno definisani istraživački zadaci
  • tekst-metoda
  • selekcija i organizovanje informacija
  • analiza argumenata i kontraargumenata u tekstu
  • grupni i individualni rad

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Srednjovekovna književnost

Trajanje modula:

9 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Razvijanje svesti o potrebi negovanja sopstvene književne kulture i tradicije
  • Usvajanje znanja o prvim pismima, jeziku i najstarijim pisanim spomenicama južnoslovenske kulture
  • Sticanje znanja o osobenostima književnih dela ove epohe i duhu vremena u kome su nastale
  • Analizom dela izazvati u učenicima raznorodna estetička i etička osećanja
  • steći jasnu sliku o počecima slovenske pismenosti i njihovom značaju za razvoj srpske kulture i književnosti
  • uočavati zastupljenost književnih vrsta i poznaje karakteristike najprisutnijih
  • umeti da prati razvoj književnog jezika i pisma
  • umeti da analizira izabrane tekstove vezujući ih za žanrovsku pripadnost i specifičnost istorijskog trenutka u kome su nastali
  • umeti da iskaže svoja razmišljanja o estetičkim i etičkim osećanjima koja pokreću obrađena dela
  • opažati sličnost među fenomenima književne i kulturne istorije
  • Počeci slovenske pismenosti - Crnorisac Hrabar: Slovo o pismenima
  • Rad Ćirila i Metodija-slovensko pismo i književni jezik, glagoljica, ćirilica, staroslovenski jezik, recenzije
  • Najstariji spomenici južnoslovenske kulture
  • Sveti Sava-Žitije svetog Simeona (odlomak Bolest i smrt svetog Simeona)
  • Jefimija - Pohvala knezu Lazaru
  • Despot Stefan Lazarević Slovo ljubve
  • Evaluacija - test
  • Selekcija i organizovanje informacija
  • tekst-metoda
  • prepoznavanje značenja i smisla
  • izgrađivanje ličnog odnosa prema izvoru informacija
  • jasno definisani istraživački zadaci

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Narodna književnost

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Razvijanje nacionalne samosvesti i poštovanja duhovnih vrednosti koje neguje narodna književnost
  • formiranje estetskih kriterijuma u analiziranju dela naše narodne književnosti
  • podsticanje istraživačkog mišljenja i formiranje originalnog gledišta
  • ukazivanje na narodnu književnost kao izraz kolektivnog mišljenja i osećanja, riznicu narodnih običaja, kodeks etičkih normi
  • razlikovati epske, lirske i lirsko-epske pesme
  • uočavati raznolikost u tematici, oblicima i postupcima izlaganja
  • shvatati da narodna književnost obuhvata način života i običaje
  • umeti da zaključi da je u njoj najizrazitije i najpotpunije izražen duh i karakter našeg naroda
  • umeti da sagleda bogatstvo i lepotu jezika
  • steći osnovne pojmove i znanja na kojima se zasniva tumačenje narodne književnosti
  • umeti da razgraniči legendu, istorijsku činjenicu i umetničku interpretaciju
  • Odlike lirske narodne pesme, kriterijum podele, vrste (izbor pesama prepustiti nastavniku i učenicima
  • Narodne epske i epsko-lirske pesme, kompoziciona struktura, motivi, narativni postupci (mogućnost obrade po zastupljenosti motiva, po ciklusima ili odabirom pojedinih pesama - dogovor učenika i nastavnika
  • Narodna proza, podela, bogatstvo motiva, specifičnosti narativnih postupaka (mogućnost obrade poređenjem sa motivima bajki i pripovedaka drugih naroda ili odabirom konkretnih bajki - izbor nastavnika i učenika)
  • Evaluacija-test
  • Rad po grupama
  • tekst-metoda
  • selekcija i organizovanje informacija
  • rad po grupama
  • prepoznavanje značenja i smisla
  • analiza argumenata i kontraargumenata u tekstu
  • izgrađivanje ličnog odnosa prema izvoru informacija
  • rad po grupama

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Humanizam i renesansa

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje sa poetikom književnosti humanizma i renesanse
  • sagledavanje značaja procvata umetnosti, kulture, nauke i ljudske misli
  • osposobljavanje učenika za apstraktno i kreativno promišljanje stvarnosti
  • razvijanje sposobnosti analize, sinteze i komparacije
  • znati da objasni nastanak i razvoj ove epohe društveno istorijskim kontekstom
  • praviti paralelu sa duhom srednjeg veka, uoči razlike
  • shvatati značenje pojmova humanizam i renesansa
  • uviđati zastupljenost književnih formi, tematsku raznovrsnost i jezičko bogatstvo
  • umeti da prepozna odlike ove epohe i u drugim umetnostima, navoditi najznačajnije predstavnike i njihova dela
  • shvatati važnost umetnosti renesanse za razvoj evropske kulture i civilizacije
  • Poetika humanizma i renesanse u Evropi i kod nas, najznačajniji predstavnici u književnosti i umetnosti
  • pojam petrarkističke poezije, njeni uticaji u evropskoj i dubrovačkoj književnosti
  • Frančesko Petrarka -Kanconijer (izbor soneta)
  • Đovani Bokačo - Dekameron (pripovetka po izboru nastavnika)
  • Vilijem Šekspir - Romeo i Julija
  • Migel Servantes - Don Kihot (rad na odabranom odlomku)
  • Evaluacija - test
  • tekst-metoda
  • individualni i grupni rad
  • prepoznavanje značenja i smisla
  • analiza argumenata i kontraargumenata
  • izgrađivanje ličnog odnosa prema izvoru informacija
  • uočavanje i prepoznavanje problema
  • jasno definisani istraživački zadaci
  • domaći zadatak

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Opšti pojmovi o jeziku

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Utemeljivanje nastave pismenosti i nastave gramatike na jezičkim vežbanjima
  • usvajanje znanja o jeziku kao sistemu znakova i jeziku kao društvenoj i istorijskoj pojavi
  • razvijanje svesti o potrebi negovanja sopstvenog jezika
  • shvatati jezik kao društveno-istorijsku kategoriju
  • razlikovati govor od jezika
  • shvatati funkciju jezika
  • znati da objasni pojam jezičkog znaka
  • imati znanja o izvorima informacija i vidovima komunikacije
  • shvatati pojam standardnog jezika, njegov nacionalni i kulturni značaj
  • uočavati odstupanja od standardnog jezika, poznaje pojam nestandardnog varijeteta
  • poznavati istorijske etape u standardizaciji jezika
  • poznavati discipline koje se bave izučavanjem jezičkog sistema
  • Mesto jezika u ljudskom društvu (bitna svojstva jezika, jezik i komunikacija)
  • Književni jezik, jezička norma i standardizacija
  • Narečja srpskog jezika
  • Književni jezici na južno -slovenskom jezičkom području do 19. veka
  • Početak standardizacije srpskog književnog jezika i pravopisa u prvoj polovini 19. veka
  • Razvoj srpskog književnog jezika u 19. i 20. veku
  • Osnovni principi jezičke norme srpskog književnog jezika
  • Ekavski i ijekavski izgovor i pisma srpskog jezika (ćirilica i latinica)
  • Priručnici za negovanje jezičke kulture i služenje njima
  • Evaluacija - test
  • Sve teme obuhvaćene ovim modulom obraditi informativno, kako bi učenici stekli predstavu o razvoju jezika i mogli samostalno da proširuju svoja znanja.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Fonetika

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Razvijanje jezičke kulture učenika
  • podsticanje i negovanje istraživačkog odnosa prema jezičkim pojavama
  • uspešna primena stečenih znanja iz fonetike i fonologije
  • pravilno artkulisati glasove
  • umeti da sagleda fonetsku prirodu srpskog jezika
  • vladati pojmovima: glas, fonema, fonetika. fonologija
  • primenjivati već stečena znanja o glasovnim alternacijama u pravopisnim rešenjima
  • uočavati zakonitosti i pravilnost jezičkih pojava
  • pristupati jezičkim pojavama na istraživački način
  • Fonetika i fonologija
  • Fonologija - glasovi i foneme
  • Slog i granica sloga
  • Glasovne promene suglasnika i samoglasnika sa pravopisnim rešenjima (po mestu tvorbe i zvučnosti izgovora)
  • Palatalizacija i sibilarizacija
  • Jotovanje
  • L>0, nepostojano a, prevoj vokala
  • O>E, disimilacija
  • Gubljenje suglasnika i suglasničkih grupa
  • Evaluacija - test
  • Vežbe na konkretnim tekstovima
  • individualni i grupni rad
  • pravopisni diktat
  • samostalan rad učenika na prikupljanju primera koji predstavljaju odstupanja od fonetskih pravila
  • ponavljanje već stečenih znanja, a ne njihova ponovna obrada

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Pravopis I

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • usvajanje kulture pisanog izražavanja po normama i standardima srpskog književnog jezika
  • praktična primena stečenih znanja iz jezika i pravopisa
  • osposobljavanje učenika da se u pisanom sastavu pravopisa vežbanja stavljaju u službu praktičnih pisanih ostvarenja
  • razlikovati dve glavne službe početnog velikog slova: na početku rečenice (naslova, natpisa i slično) i kod jednočlanih vlastitih imena
  • poznavati kurtoaznu upotrebu velikog slova
  • savladati upotrebu suglasnika h i j u srpskom jeziku
  • uspešno primenjivati osnovna pravila o podeli reči na kraju reda
  • Na početku rečenice (naslovi, natpisi i slično)
  • kod jednočlanih vlastitih imena (ljudska, verska i mitološka imena)
  • imena naroda, etničkih zajednica i naziva njihovih pripadnika
  • geografska i topografska mesta nebeska tela i njihovi sistemi
  • individualna imena životinja
  • praznici
  • ustanove, organizacije, društva i slično
  • glasila i autorska dela
  • prisvojni pridevi na -ov i -in
  • mogućnost kurtoaznog markiranja pisanjem velikog slova u zamenicama Vi i Vaš kada se odnose na jednu osobu i diferenciranje od prave množinske upotrebe
  • normativno usvojeni oblici sa izvorima h i u kojima je h izostalo kao i varijante u kojima je zamenjeno suglasnicima v ili j
  • poziciono j u susedstvu sa i, i ostali slučajevi (formant eja, pridevi na ---iski, imperativ glagola)
  • obavezni normativni minimum u vezi sa podelom reči na kraju reda
  • Evaluacija - test
  • Pravopisne vežbe
  • diktat
  • preoblikovanje teksta
  • samodiktat
  • nakon obrade glasovnih promena i ove teme iz pravopisa sprovesti praktičnim vežbanjima u kojima će učenici sami prikupljati građu (naslovi, natpisi na raznim ustanovama, prodavnicama, reklamnim panoima, televiziji, štampi) i pokazati zakonitosti funkcionisanja glasovnih promena i međusobne odnose glasova, odustajanje od njih, eventualna kolebanja i greške u tekstu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Kultura izražavanja I

Trajanje modula:

13 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Osposobljavanje učenika da teorijska znanja o jezičkim kategorijama i pravopisnoj normi uspešno primenjuju u praksi
  • adekvatna upotreba različitih oblika kazivanja i funkcionalnih stilova
  • mogućnost povezivanja informacija unutar teksta i između više različitih, uspostavljajući logičku hijerarhiju među njima
  • vladanje konvencijama obraćanja u pisanoj formi
  • precizno izražavati svoja osećanja, raspoloženja, stavove
  • pravilno akcentovati reči, grupe reči, rečenica, ispravljati nestandardne akcentuacije
  • korektno interpretirati i kazivati odabrane tekstove
  • praktično primenjivati stečena znanja iz jezika i pravopisa
  • savladati metodologiju izrade pismenog sastava
  • znati da se služi stručnom literaturom i drugim izvorima saznanja
  • koristiti funkcionalne stilove u zavisnosti od zadate teme
  • znati da napiše različite vrste poruka, pisama, zahteva, molbi, ponuda
  • odgovarati na javne pozive, oglase, ankete, konkurse
  • negovati pravilno usmeno i pismeno izražavanje standardnim jezikom
  • Jezičke vežbe
  • Stilske vežbe
  • Vrste funkcionalnih stilova, osnovne odlike
  • Administrativni funkcionalni stil (poslovno pismo, molba, ponuda, zahtev, prigovor)
  • Pismeni zadaci (2x2+1)
  • Domaći zadaci
  • Evaluacija - test
  • Vežbe zapažanja
  • vežbanje asocijacije
  • situacioni izazovi za bogaćenje rečnika i traženje pogodnog izraza
  • uopšteno i konkretno kazivanje
  • otklanjanje nejasnosti i dvosmislenosti
  • razlikovna uloga intonacija
  • stilska usmerenost pismenih sastava

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

*

*

 

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

-

književne kritike

-

studije

-

eseji

-

rečnici

-

leksikoni

-

enciklopedije

-

internet

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

-

Istorija

-

Muzička umetnost

-

Likovna kultura

 

 

FIZIČKO VASPITANJE
(za obrazovni profil TEHNIČAR ZA KOZMETIČKU TEHNOLOGIJU - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

1

 

69

 

 

70

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

-

Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama

-

Razvijanje motoričkih umenja i navika

-

Osposobljavanje za samostalno vežbanje

-

Očuvanje i unapređivanje zdravlja

-

Razvoj pozitivne slike o sebi

-

Promovisanje pozitivnih socijalnih interakcija

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:                prvi

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Antropomotoričke sposobnosti

20

Atletika

10

Gimnastika

10

Plivanje

10

Sportske igre

10

Druga motorička iskustva

10


NAPOMENA:

ukoliko škola nema uslova za izvođenje nastave plivanja časovi predviđeni za ovaj modul preraspodeljuju se na sledeći način: atletika 4 časa, gimnastika 4 časa i sportske igre 2 časa

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Antropomotoričke sposobnosti

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
  • Osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno vreme
  • Očuvanje i unapređivanje zdravlja
  • Razvoj pozitivne slike o sebi
  • Unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti (snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
  • Poznavati sportske tehničko-taktičke termine
  • Produbiti znanja o funkcionisanju pojedinih organskih sistema prilikom vežbanja i oporavka
  • Poznavati osnovne pojmove vezane za karakter fizičke aktivnosti: obim i intenzitet
  • Znati kako da prati reakcije organizma na opterećenje (merenje pulsa, praćenje disanja i sl.)
  • Poznavati procedure bezbednog vežbanja
  • Biti sposoban da samostalno kreira jednostavnije programe fizičkog vežbanja (jutarnja gimnastika, vežbe oblikovanja, trčanje)
  • Profilisati sopstvene potrebe za fizičkim vežbanjem i sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • Održavati ličnu i kolektivnu higijenu
  • Koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje sa stresom ili njegovim posledicama
  • Poznavati uzroke nastajanja nepravilnih držanja tela
  • Poznavati uticaj nepravilnih držanja tela po organizam
  • Znati osnovne vežbe za najvažnije grupe mišića koje obezbeđuju pravilno držanje tela
  • Sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • Promovisati fizičku aktivnost kao deo zdravog načina života
  • Objektivno vrednovati i prihvatati svoje postignuće i postignuće drugih u fizičkoj aktivnosti;
  • Potvrđivati svoje sposobnosti i sticati samopouzdanje
  • Utvrđivanje inicijalnog stanja
  • Opštefizička priprema
  • Rad usmeren na razvoj ili održavanje pojedinačnih sposobnosti:
  • snaga (svi vidovi),
  • brzina (brzina reakcije, pojedinačnog pokreta i frekvencija pokreta), izdržljivost (aerobna i anaerobna),
  • pokretljivost,
  • koordinacija,
  • preciznost,
  • ravnoteža
  • Atletika
  • Gimnastika
  • Sportske igre
  • Aerobik
  • Ples i dr.
  • Testovi za utvrđivanje stanja sposobnosti
  • Pravilno držanje tela
  • Utvrđivanje finalnog stanja
  • Obzirom da je za realizaciju drugih modula potreban odgovarajući nivo antropomotoričkih sposobnosti, po sistemu povratne sprege će se, pored časova opredeljenih za ovaj modul i na ostalim časovima i preko drugih predviđenih sadržaja praktično uticati na njihov razvoj
  • Objašnjavati učenicima kakav je uticaj odabranog sadržaja (vežbe....), obim i intenzitet (koliko ponavljanja, kojom brzinom...)
  • Ukazivati na greške koje se pojavljuju
  • Osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
  • Oprema za vežbanje
  • Higijena

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

 

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Atletika

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Razvijanje motoričkih umenja i navika
  • Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
  • Osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno vreme
  • Očuvanje i unapređivanje zdravlja
  • Razvoj pozitivne slike o sebi
  • usavršavati umenja iz atletike stečena u osnovnom obrazovanju
  • unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti (snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
  • poznavati osnovne pojmove vezane za karakter fizičke aktivnosti: obim i intenzitet
  • znati kako da prati reakcije organizma na opterećenje (merenje pulsa, praćenje disanja i sl.)
  • poznavati procedure bezbednog vežbanja
  • biti sposoban da samostalno kreira jednostavnije programe fizičkog vežbanja (jutarnja gimnastika, vežbe oblikovanja, trčanje)
  • profilisati sopstvene potrebe za fizičkim vežbanjem i sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje sa stresom i njegovim posledicama
  • sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • promovisati fizičku aktivnost kao deo zdravog načina života
  • moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće i postignuće drugih u fizičkoj aktivnosti
  • Provera umenja stečenih u osnovnoj školi
  • Tehnika: vežbe trčanja
  • visoki i niski start
  • Tehnika skokova
  • Tehnika bacanja
  • Elmentarne igre
  • Poligoni
  • Doziranje opterećenja preko pulsa
  • Pripremanje organizma za vežbanje (zagrevanje, istezanje...)
  • Objašnjavati učenicima kakav je uticaj odabranog sadržaja (vežbe,...), obim i intenzitet (koliko ponavljanja, kojom brzinom...)
  • Ukazivati na greške koje se pojavljuju
  • Osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
  • Oprema za vežbanje
  • Higijena

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Gimnastika

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Razvijanje motoričkih umenja i navika
  • Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
  • Osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno vreme
  • Očuvanje i unapređivanje zdravlja
  • Razvoj pozitivne slike o sebi
  • Promovisanje pozitivnih socijalnih interakcija
  • poboljšati umenja iz gimnastike stečena u osnovnom obrazovanju
  • unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti (snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
  • poznavati sportske tehničko-taktičke termine
  • poznavati procedure bezbednog vežbanja
  • održavati ličnu i kolektivnu higijenu
  • koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za očuvanje zdravlja
  • moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće i postignuće drugih
  • uspostavljati saradničke odnose, učestvovati u timskom radu
  • Provera umenja stečenih u osnovnom obrazovanju
  • Osnovni elementi partera
  • Osnovni elementi na spravama
  • Podrške u parovima
  • Ravnoteže u parovima
  • Kolutanja i preskoci u parovima
  • Poligoni koji u sebi sadrže gimnastike elemente
  • Vežbe istezanja
  • Objašnjavati učenicima kakav je uticaj odabranog sadržaja (vežbe,...) na organizam
  • Ukazivati na greške koje se pojavljuju
  • Osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
  • Oprema za vežbanje
  • Higijena

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

*

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Plivanje

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Razvijanje motoričkih umenja i navika
  • Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
  • Osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno vreme
  • Očuvanje i unapređivanje zdravlja
  • Razvoj pozitivne slike o sebi
  • usvajati znanje ili usavršavati umenje plivanja
  • unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti (snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
  • poznavati sportske tehničko-taktičke termine
  • poznavati procedure bezbednog vežbanja
  • održavati ličnu i kolektivnu higijenu
  • koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za očuvanje i unapređivanja zdravlja
  • moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće i postignuće drugih
  • Ponašanje pri boravku na bazenu
  • Higijena pri boravku na bazenu
  • Provera umenja stečenih u osnovnom obrazovanju
  • Obuka neplivača
  • Usavršavanje tehnike plivanja
  • Elementarne igre u vodi
  • Vežbe oblikovanja u vod
  • Trčanje u vodi (ukoliko je bazen male dubine)
  • Akvabik
  • Objašnjavati učenicima kakav je uticaj plivanja na organizam i značaj za zdravlje
  • Ukazivati na greške koje se pojavljuju
  • Osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
  • Oprema za vežbanje

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Sportske igre

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Razvijanje motoričkih umenja i navika
  • Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
  • Osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno vreme
  • Očuvanje i unapređivanje zdravlja
  • Razvoj pozitivne slike o sebi
  • Promovisanje pozitivnih socijalnih interakcija
  • posedovati umenja iz sportskih igara stečena u osnovnom obrazovanju
  • unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti (snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
  • poznavati sportske tehničko-taktičke termine
  • imati profilisane sopstvene potrebe za fizičkim vežbanjem i sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje sa stresom i njegovim posledicama
  • sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • promovisati fizičku aktivnost kao deo zdravog načina života
  • prihvatati sopstveni fizički izgled i sposobnosti, i biti svestan razvojnih promena;
  • potvrđivati svoje sposobnosti i sticati samopouzdanje
  • rešavati probleme uz poštovanje svog okruženja
  • promovisati sportski fer-plej
  • prepoznavati negativnosti u sportu i kritički se odnositi prema njima (doping, gruba igra. navijački izgredi i sl.)
  • posedovati informacije o osobenostima različitih kultura u sredini u kojoj živi i uvažavati ih
  • korektno se odnositi prema svim akterima sportskog događaja (igrači, treneri/nastavnici, sudije, navijači i dr.)
  • moći da sarađuje sa svim članovima ekipe i učestvuje u timskom radu
  • Provera umenja stečenih u osnovnom obrazovanju
  • Obnavljanje osnovnih elemenata tehnike
  • Igra
  • Odeljenjsko takmičenje
  • Ukazivati na greške koje se pojavljuju
  • Osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
  • Oprema za vežbanje
  • Higijena

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

*

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Druga motorička iskustva

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Razvijanje motoričkih umenja i navika
  • Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
  • Osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno vreme
  • Očuvanje i unapređivanje zdravlja
  • Razvoj pozitivne slike o sebi
  • posedovati i druga motorička iskustva u zavisnosti od ličnih interesovanja i mogućnosti sredine (ples, aerobik, klizanje, vožnja rolera, bicikla, plivanje, umetničko plivanje, badminton, orijentiring, karate, džudo, aikido, taekvondo...)
  • unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti (snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
  • poznavati osnovne pojmove vezane za karakter fizičke aktivnosti: obim i intenzitet
  • znati kako da prati reakcije organizma na opterećenje (merenje pulsa, praćenje disanja i sl.)
  • poznavati procedure bezbednog vežbanja
  • biti sposoban da samostalno kreira jednostavnije programe fizičkog vežbanja (jutarnja gimnastika, vežbe oblikovanja, trčanje)
  • moći da profiliše sopstvene potrebe za fizičkim vežbanjem i sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje sa stresom i njegovim posledicama
  • sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
  • promovisati fizičku aktivnost kao deo zdravog načina života
  • moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće i postignuće drugih u fizičkoj aktivnosti
  • Provera umenja stečenih u osnovnoj školi
  • Tehnika: vežbe trčanja
  • visoki i niski start
  • Tehnika skokova
  • Tehnika bacanja
  • Elementarne igre
  • Poligoni
  • Doziranje opterećenja preko pulsa
  • Pripremanje organizma za vežbanje (zagrevanje, istezanje...)
  • Objašnjavati učenicima kakav je uticaj odabranog sadržaja (vežbe...), obim i intenzitet (koliko ponavljanja, kojom brzinom...)
  • Ukazivati na greške koje se pojavljuju
  • Osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
  • Oprema za vežbanje
  • Higijena

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

*

 

*

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

-

Anderson, B. (2001): Stretching, Zagreb, Gopal DOO

-

Anederson, B. Burke, E. Pearl, B. (2002): Fitness za sve, Zagreb, Gopal DOO

-

Baey, J. (1968): Gymnastics in the schools, Boston

-

Ivanić, S. (1996): Metodologija, Beograd, Gradski sekretarijat za sport i omladinu grada Beograda,

-

Korkin, V. P. (1983): Akrobatika, Moskva, Fizkultura i sport

-

Kukolj, M. (1996): Opšta antopomotorika, Beograd, Finegraf

-

Nićin, Đ. (2003): Fitness, Beograd, Fakultet za menadžment u sportu Univerziteta "Braća Karić" i Viša škola za sportske trenere

 

 

MATEMATIKA
(za obrazovni profil TEHNIČAR ZA KOZMETIČKU TEHNOLOGIJU - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

70

 

 

 

 

70

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

-

Dobijanje temeljnih teoretskih znanja;

-

Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja;

-

Razvijanje sistematičnosti i urednosti u radu;

-

Dobijanje znanja potrebnih za rešavanje problema i simulaciju procesa rada;

-

Osposobljavanje za planiranje rada i preuzimanje odgovornosti za sopstveno učenje;

-

Sticanje sposobnosti za primenu znanja u stručno-teoretskim predmetima;

-

Sticanje sposobnosti za pravilnu upotrebu poslovne dokumentacije uz korišćenje računara;

-

Formiranje osnova za nastavak obrazovanja;

-

Sticanje sposobnosti za primenu računara u obradi podataka;

-

Podsticanje stručnog razvoja i usavršavanje u skladu sa individualnim sposobnostima i potrebama društva;

-

Formiranje matematičke kulture koja podrazumeva svest o univerzalnosti i primeni matematike i matematičkog načina mišljenja.

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:                 prvi

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Proporcionalnost veličina

6

Uvod u geometriju

8

Racionalni algebarski izrazi

18

Izometrijske transformacije

17

Linearne jednačine, nejednačine i funkcije

15

Homotetija i sličnost

6

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Proporcionalna veličina

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja iz proporcija, procentnog računa i njihova primena
  • znati šta je razmera i umeće da je proširi i skrati
  • primenjivaće razmeru u rešavanju problema
  • prepoznaće direktnu i obrnutu proporcionalnost i primenjuje pri rešavanju problema
  • rešava će problem mešanja
  • izračunavaće nepoznati član proporcije
  • izračunavaće deo neke veličine
  • izračunavaće procenat i promil neke veličine
  • izračunavaće veličinu ako je poznat procentni iznos
  • izračunavaće novu cenu posle promene za određeni procenat (množi određenim koeficijentom)
  • Razmera
  • Račun mešanja
  • Proporcije
  • Procentni i promilni račun
  • Insistirati na potpunom razumevanju i efikasnoj primeni znanja o procentu
  • Izgrađivati predstavu o mogućim okvirima rešenja
  • Uraditi jedan test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

*

*

 

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Uvod u geometriju

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja i veština iz geometrije
  • znati šta je duž, poluprava, ugao, krug
  • znati šta su kolinearne, odnosno nekolinearne tačke
  • razlikovati mogući međusobni položaj pravih
  • razumeti mogući međusobni položaj ravni, diedar
  • znati kakav je međusobni položaj prave i ravni, ugao između prave i ravni
  • Geometrijski pojmovi i veze između njih
  • Insistirati na jasnom sagledavanju pojmova, diedara i ugla između prave i ravni

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Racionalni algebarski izrazi

Trajanje modula:

18 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje skupa realnih brojeva
  • Sticanje osnovnih znanja i veština o polinomima i racionalnim izrazima
  • znati da odredi NZS i NZD brojeva
  • znati osnovna pravila deljivosti
  • prevodi decimalne brojeve u razlomke i obrnuto
  • znati da izračuna vrednost racionalnog brojevnog izraza
  • razlikovati iracionalne od racionalnih brojeva
  • izračunavati ili procenjivati vrednost kvadratnog korena
  • znati da odredi apsolutnu vrednost realnog broja
  • zaokrugljivati broj na određeni broj decimala
  • znati osnovne podskupove skupa realnih brojeva (N, Z, Q, I)
  • znati da sredi polinom dobijen sabiranjem, oduzimanjem i množenjem polinoma
  • znati da primeni distributivni zakon množenja prema sabiranju i formule za kvadrat i kub binoma, razliku kvadrata, zbir i razliku kubova pri transformaciji polinoma
  • znati da rastavi polinom na činioce
  • znati da transformiše jednostavniji racionalni izraz
  • Skup realnih brojeva i njegovi podskupovi
  • Rastavljanje polinoma na činioce
  • Sabiranje, oduzimanje, množenje i deljenje algebarskih razlomaka
  • Racionalni izrazi
  • Uraditi jedan test iz realnih brojeva
  • Insistirati na preciznosti, tačnosti, sistematičnosti i urednosti u radu
  • Uraditi jedan test iz polinoma i racionalnih izraza
  • Insistirati na preciznosti, tačnosti, sistematičnosti i urednosti u radu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

*

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Izometrijske transformacije

Trajanje modula:

17 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja i veština iz geometrije
  • znati šta je duž, poluprava, ugao, krug
  • znati šta su kolinearne, odnosno nekolinearne tačke
  • znati da sabira i oduzima vektore i množi ih skalarom
  • znati stavove o podudarnosti trougla i primenjuje ih
  • znati šta su uglovi sa paralelnim kracima i veze između njih;
  • znati relacije vezane za unutrašnje i spoljašnje uglove trougla
  • znati svojstva simetrale duži i njenu konstrukciju i konstrukciju centra opisane kružnice oko trougla
  • znati svojstva simetrale ugla i njenu konstrukciju i konstrukciju centra upisane kružnice u trougao
  • znati da konstruiše visinu trougla i odredi ortocentar
  • znati osnovne relacije u jednakokrakom, odnosno jednakostraničnom trouglu
  • razlikuje vrste četvorouglova
  • znati osnovne stavove o parapelogramu i njihovu primenu
  • Geometrijski pojmovi i veze između njih
  • Pojam vektora
  • Sabiranje, oduzimanje vektora i množenje vektora skalarom
  • Pojam podudarnosti i primena
  • Značajne tačke trougla
  • Četvorougao
  • Insistirati na izvođenju precizne i uredne konstrukcije jednostavnih figura
  • Izvesti dokaze najjednostavnijih tvrđenja (npr. tvrđenje o simetrali duži)
  • Uraditi jedan seminarski rad na kraju modula (npr. o srednjoj liniji trougla, značajnim tačkama trougla, podeli četvorouglova itd.)

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

*

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Linearne jednačine, nejednačine i funkcije

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Pravilno rešavanje linearnih jednačina i nejednačina i usvajanje pojma linearne funkcije
  • rešavati linearne jednačine
  • rešavati probleme koji se svode na rešavanje linearnih jednačina
  • prikazivati analitički, tabelarno i grafički linearnu funkciju
  • analizirati grafik linearne funkcije
  • rešavati linearne nejednačine i grafički prikazuje skup rešenja
  • Linearna jednačina
  • Linearna funkcija
  • Linearna nejednačina
  • Istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza funkcije
  • Uraditi jedan test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

*

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Homotetija i sličnost

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja i veština iz geometrije
  • znati Talesovu teoremu i njenu primenu na podelu duži na n jednakih delova
  • znati šta je homotetija i tom transformacijom preslikava tačku i jednostavnije figure
  • znati definiciju sličnih figura i koeficijent sličnosti
  • na osnovu stavova o sličnosti trougla utvrđuje sličnost u nekim jednostavnim slučajevima, npr. pri dokazu teorema o srednjoj liniji trougla i svojstvu težišta
  • Homotetija sličnost
  • Uraditi test iz sličnosti i homotetije

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

*

*

 

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

-

Zbirka rešenih zadataka iz matematike 1, Bogoslavov Vene

-

Matematika za prvi razred srednje škole, Radivoje Despotović, Ratko Tošić i Branimir Šešelj

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

- Fizika - vektori

 

 

BIOLOGIJA
(za obrazovni profil TEHNIČAR ZA KOZMETIČKU TEHNOLOGIJU - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

70

 

 

 

 

70

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

-

Dobijanje teoretskih znanja iz biologije;

-

Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja;

-

Razvijanje sistematičnosti u radu;

-

Sticanje sposobnosti za primenu znanja;

-

Formiranje osnova za nastavak obrazovanja;

-

Formiranje ekološke kulture koja podrazumeva svest o univerzalnosti i primeni ekologije i ekološkog načina mišljenja.

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:                 prvi

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Osnove citologije

14

Biljna i životinjska tkiva

6

Osnove molekularne biologije

10

Metabolizam

10

Osnovni pojmovi i principi ekologije

10

Zagađivanje i zaštita životne sredine

20

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Osnove citologije

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja za razumevanje hemijskog sastava ćelije, građe i deoba
  • znati hemijski sastav ćelije
  • znati građu ćelije
  • razlikovati biljnu od životinjske ćelije
  • razumeti građu molekula nukleinskih kiselina
  • imati osnovu da razume građu hromozoma i ćelijsku deobu
  • Neorganska i organska jedinjenja ćelije
  • Nukleinske kiseline
  • Građa eukariotske ćelije
  • Hromozomi
  • Deoba ćelije
  • Insistirati na razumevanju značaja biogenih elemenata
  • Istaći povezanost replikacije DNK sa deobom ćelije
  • Insistirati na potpunom razumevanju ćelijske građe

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Biljna i životinjska tkiva

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o osnovnim karakteristikama biljnih i životinjskih tkiva
  • znati da razlikuje različite tipove tkiva
  • znati građu trajnih i tvornih tkiva
  • znati građu i ulogu kože
  • Karakteristike svih vrsta tkiva
  • Koža kao kožni sistem organa
  • Karakteristike trajnih tkiva
  • Insistirati na razumevanju pojma tkiva i na specifičnim karakteristikama vrsta tkiva

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Osnove molekularne biologije

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje sa osnovnim pojmovima iz molekularne biologije i formiranje osnova za nastavak obrazovanja
  • znati pojam gena genotipa i fenotipa
  • razumeti biosintezu proteina
  • imati osnovu da razume genetičko inženjerstvo
  • Osnovi molekulskih osnova nasleđivanja
  • Pojam i funkcije gena
  • Biosinteza proteina
  • Genetičko inženjerstvo
  • Insistirati na pravilnom razumevanju molekulskih osnova nasleđivanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Metabolizam

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o prometu materije i energije u ćelijama živih bića
  • znati šta je metabolizam
  • razumeti ulogu fermenata
  • razlikovati tipove ishrane
  • razumeti način odvijanja fotosinteze i njen značaj
  • Fermenti
  • Katabolički procesi
  • Tipovi ishrane
  • Fotosinteza
  • Istaći značaj fermenata
  • Insistirati na razumevanju procesa fotosinteze i kataboličkih procesa

 

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Osnovni pojmovi i principi ekologije

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje sa osnovnim pojmovima ekologije
  • znati dejstvo ekoloških faktora
  • razumeti sposobnost prilagođavanja živih bića
  • uočiti povezanost živih bića u prirodi i moći da analizira njihove međusobne odnose
  • Ekološki faktori
  • Adaptacije na uslove životne sredine
  • Nivoi biološke integracije
  • Izgraditi pravilnu predstavu o neraskidivoj vezi živih bića i spoljašnje sredine

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Zagađivanje i zaštita životne sredine

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Izgrađivanje ekološke svesti i formiranje ekološke kulture
  • razumeti promene u životnoj sredini izazvane demografskim rastom
  • znati i primenjivati znanja o dejstvu zagađivača u cilju zaštite svoga zdravlja
  • razumeti uzroke i posledice zagađenosti životne sredine
  • Razvojni tokovi u životnoj sredini
  • Zagađivanje i zaštita životne sredine
  • Dejstvo zagađivača
  • Zagađivanje i zaštita: vazduha, vode, zemljišta, hrane
  • Radioaktivno zagađivanje i buka
  • Insistirati na razvoju ekološke svesti i shvatanju posledica narušavanja ekološke ravnoteže
  • Istaći povezanosti zagađivača i izumiranje živih bića

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

-

Biologija za prvi i drugi razred srednje škole, D. Marinković, K. Paunović i V. Terzija

-

Ekologija i zaštita životne sredine za prvi razred srednjih stručnih škola, I. Savić, V. Terzija

-

Ekologija i zaštita životne sredine za prvi i drugi razred medicinske škole, prehrambene i škole za negu lepote, grupa autora

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

-

Opšta i neorganska hemija

-

Organska hemija

 

 

FIZIKA
(za obrazovni profil TEHNIČAR ZA KOZMETIČKU TEHNOLOGIJU - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

70

 

 

 

 

70

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

-

sticanje znanja o prirodnim pojavama i svojstvima tela

-

razvijanje logičkog zaključivanja i kritičkog mišljenja

-

razvijanje radoznalosti, samostalnosti i sposobnosti primene znanja

-

formiranje osnove za dalje obrazovanje

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:                 prvi

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Fizičke veličine, SI sistem

5

Kinematika

16

Sila, energija, gravitacija

26

Zakoni održanja

7

Fizika velikog broja molekula

8

Mehaničke oscilacije, mehanički talasi

8

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Fizičke veličine, SI sistem

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razvijanje naučno-tehničke pismenosti
  • poznavati fizičke veličine i SI sistem jedinica
  • razlikovati skalarne i vektorske veličine
  • umeti da sabira, oduzima, razlaže i množi brojem vektore
  • umeti da konvertuje merne jedinice
  • fizika-predmet izučavanja, metode, veza sa drugim naukama
  • skalarne i vektorske veličine, operacije sa vektorima
  • SI sistem, primena
  • koristiti tabelarni prikaz veličina i jedinica
  • uvežbati konverziju jedinica na primerima iz svakodnevnog života
  • definisati pojedinačne domaće zadatke

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Kinematika

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja iz kinematike
  • razvijanje logičkog mišljenja
  • razumeti različite vrste kretanja
  • poznavati kinematičke veličine i zakone kojima se opisuje pravolinijsko i kružno kretanje
  • rešavati jednostavnije računske primere
  • pojmovi: referentni sistem, materijalna tačka, vektor položaja, kretanje, putanja; vrste kretanja
  • veličine: put, pomeraj, brzina, ubrzanje
  • ravnomerno pravolinijsko kretanje
  • ravnomerno promenljivo pravolinijsko kretanje
  • kružno kretanje, rotacija (veličine: ugaoni pomeraj, ugaona brzina, ugaono ubrzanje)
  • klasično sabiranje brzina
  • insistirati na primerima iz svakodnevnog života
  • rešavati jednostavnije računske zadatke
  • definisati pojedinačne i grupne-domaće zadatke

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Sila, energija, gravitacija

Trajanje modula:

26 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razumevanje prirodnih pojava i odnosa na osnovu znanja zakona
  • razvijanje sposobnosti za primenu teorijskih znanja
  • poznavati dinamičke veličine i zakone kojima se opisuje translatorno i rotaciono kretanje
  • razumeti povezanost kretanja sa silom i energijom
  • poznavati uslove ravnoteže tela
  • rešavati jednostavnije dinamičke probleme
  • poznavati pojmove gravitaciono polje i gravitaciona sila
  • razumeti uticaj gravitacione sile na kretanje tela, pojave i procese na Zemlji i u Sunčevom sistemu
  • pojmovi: masa, impuls, sila
  • Njutnovi zakoni mehanike
  • inercijalni i neinercijalni sistemi (dinamika kružnog kretanja)
  • pojmovi: moment inercije, moment sile, moment impulsa; II Njutnov zakon za rotaciju
  • sila trenja
  • mehanički rad, snaga, mehanička energija
  • ravnoteža tela, uslovi ravnoteže
  • gravitaciona sila (Njutnov zakon gravitacije, sila zemljine teže, težina tela)
  • gravitaciono polje (jačina zemljinog gravitacionog polja)
  • insistirati na primerima iz svakodnevnog života
  • teorijske iskaze potkrepiti demonstacionim ogledima
  • rešavati jednostavnije računske zadatke
  • definisati pojedinačne i grupne domaće zadatke
  • insistirati na korelaciji sa sadržajima stručnih predmeta (tehnološke operacije)

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Zakoni održanja

Trajanje modula:

7 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razvijanje sposobnosti za uočavanje, analiziranje i rešavanje problema
  • razvijanje svesti o sopstvenim znanjima i sposobnostima
  • razumeti zakone održanja: impulsa, mehaničke energije i momenta impulsa
  • primenjivati zakone održanja pri rešavanju jednostavnijih problema
  • opšti karakter zakona održanja, izolovan sistem, zakon održanja impulsa, primena
  • zakon održanja momenta impulsa, primena
  • zakon održanja mehaničke energije, primena
  • insistirati na primerima iz svakodnevnog života
  • teorijske iskaze potkrepiti demonstacionim ogledima
  • rešavati jednostavnije računske zadatke
  • definisati pojedinačne i grupne domaće zadatke
  • insistirati na korelaciji sa sadržajima drugih predmeta

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Fizika velikog broja molekula

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o svojstvima supstanci
  • uočavanje veza među prirodnim fenomenima
  • razumeti kako su makroskopska svojstva određena strukturom
  • poznavati elemente strukture čvrstih tela, njihova fizička svojstva i veličine kojima se ta svojstva opisuju
  • poznavati elemente strukture tečnosti i njihova fizička svojstva
  • poznavati strukturu i svojstva gasova i veličine kojima se gasovi opisuju
  • međumolekulske sile, agregatna stanja
  • veličine: pritisak, zapremina, temperatura
  • čvrsta tela (struktura, elastična svojstva, Hukov zakon)
  • tečnosti (svojstva tečnosti, površinski napon, kvašenje, kapilarne pojave)
  • gasovi (pritisak gasa, jednačina stanja)
  • insistirati na primerima iz svakodnevnog života
  • teorijske iskaze potkrepiti demonstacionim ogledima
  • insistirati na korelaciji sa sadržajima stručnih predmeta

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Mehaničke oscilacije, mehanički talasi

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o složenim kretanjima
  • razumevanje i opisivanje pojava primenom teorijskih znanja i modela
  • poznavati veličine i zakone koji opisuju harmonijsko oscilovanje
  • poznavati veličine i zakone koji opisuju mehaničke talase
  • poznavati svojstva zvučnih talasa
  • harmonijsko oscilatorno kretanje, harmonijska sila, period, frekvencija, elongacija, amplituda, jednačina oscilovanja
  • matematičko klatno (jednačina oscilovanja, period, mehanička energija)
  • mehanički talasi (nastanak, vrste talasa, brzina, talasna dužina)
  • zvučni talasi
  • insistirati na primerima iz svakodnevnog života
  • teorijske iskaze potkrepiti demonstacionim ogledima
  • rešavati jednostavnije računske zadatke
  • definisati pojedinačne i grupne domaće zadatke
  • insistirati na korelaciji sa sadržajima drugih predmeta

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

-

D. Ivanović, M. Raspopović,... Fizika za prvi razred srednje škole

-

D. Ivanović, M. Raspopović,... Fizika za drugi razred srednje škole

-

J. Janjić, M. Pavlov Fizika za prvi razred srednje škole

-

J. Nikolić, N. Babić Osnove elektrotehnike

-

Džek Čeloner Vizuelni rečnik fizike

-

Charles Auffray,... (prevod Stevan Jokić) Zrnca nauka I

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

-

Matematika

-

Praktična nastava

-

Tehnologija

-

Biologija

-

Tehnološke operacije

-

Automatska kontrola

-

Hemija

-

Fizička hemija

Sledeći