Prethodni
NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA
Područje rada: | Geodezija i građevinarstvo |
Obrazovni profil: | GEODETSKI TEHNIČAR - GEOMETAR - ogled |
Trajanje obrazovanja: | četiri godine |
CILJ OGLEDA:
Unapređenje kvaliteta i osavremenjivanje obrazovno-vaspitnog rada kroz:
- uvođenje u svakodnevnu nastavnu praksu savremenih i efikasnih metoda rada sa učenicima;
- uvođenje novog nastavnog plana i programa u cilju ostvarivanja ishoda stručnog obrazovanja i obrazovanja uopšte;
- povećanje fonda časova vežbi i praktičnog rada, radi uspešnog ostvarivanja ciljeva obrazovanja za ovaj obrazovni profil;
- uspostavljanje višeg nivoa korelacije nastavnih sadržaja;
- izradu kriterijuma ocenjivanja i građenja standarda ocenjivanja učenika;
- proveru koncepta stručne mature.
Uvođenje organizacionih novina:
- prilagođavanje organizacije nastavnog procesa u školi, u okviru godišnjeg fonda časova, a u skladu sa očekivanim ishodima stručnog obrazovanja i uslovima rada u školi i na radnom mestu;
- nastavni sadržaji su organizovani modularno za sve opštestručne i stručne predmete.
OČEKIVANI ISHODI OGLEDA
- Brzo adaptiranje učenika na uslove rada.
- Unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:
- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;
- efikasnije usvajanje generativnih, transfernih i funkcionalnih znanja i veština, relevantnih za buduću profesiju kao rezultat modularnog pristupa;
- ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;
- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole i na nivou Republike.
TRAJANJE OGLEDA
Ogled se sprovodi od 1. septembra 2003. godine kroz najmanje tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene rezultata, ministar prosvete i sporta.
NAČIN OSTVARIVANJA OGLEDA
Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa.
Nastaviće se sa organizovanjem obuke nastavnika za primene novih metoda rada sa učenicima, primene novog nastavnog programa i objektivnog ocenjivanja u svakodnevnoj obrazovnoj praksi.
Obuka za nastavnike srednjih stručnih škola u kojima se ostvaruje program ovog ogleda, organizuje se u sledećim oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada:
- nova koncepcija obrazovanja (usmerenost na ciljeve i ishode obrazovanja, modularni pristup u obrazovanju);
- stručno usavršavanje nastavnika za primenu novih nastavnih metoda;
- stručno usavršavanje nastavnika u okviru matične struke.
Nastavnici srednjih stručnih škola će u okviru obrazovno-vaspitnog rada primenjivati metode rada i ocenjivanja za koje su obučavani na seminarima.
U okviru Zavoda za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja i stručnih aktiva zajednica stručnih škola biće izdvojene ključne teme u okviru kojih je potrebno stručno usavršavanje nastavnika.
Stručni timovi u školama i na nivou Republike će sarađivati na horizontalnom i vertikalnom povezivanju nastavnih sadržaja kako sa autorskim timom, tako i sa predstavnicima privrede.
Planirana je izrada testova sa zajedničkim sadržajima i zajednički postavljenim kriterijumima od strane stručnih timova koji će se formirati pri Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centru za stručno i umetničko obrazovanje i Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
Način polaganja stručne mature biće propisan posebnim podzakonskim aktom.
USLOVI OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA
Ogled će se ostvarivati u uslovima svakodnevnog obrazovno-vaspitnog rada u školama.
Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.
Vrsta stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika za ostvarivanje oglednog programa propisana je posebnim pravilnikom.
Ministarstvo prosvete i sporta, Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i međunarodni programi podrške reformi stručnog obrazovanja pružiće kadrovsku i materijalnu podršku za realizaciju obuke nastavnika, materijal za rad, praćenje i evaluaciju ogleda.
PRAĆENJE I VREDNOVANJE OGLEDA
Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa koje će biti naknadno publikovano.
Primena ogleda će biti praćena najmanje četiri puta u toku školske godine.
Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovno-vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.
Rezultati ogleda biće objavljeni na način dostupan široj stručnoj javnosti.
I CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
za obrazovni profil GEODETSKI TEHNIČAR - GEOMETAR - ogled
CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA | OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će steći: |
znanja | veštine | radne kompetencije |
- Osposobljavanje svršenog učenika za primenu stečenih teorijskih znanja i praktičnih veština:
- na premeru zemljišta i nepokretnosti;
- na održavanju katastra zemljišta;
- u inženjerskoj geodeziji.
- Osposobljavanje učenika za dalje stručno usavršavanje i permanentno samoobrazovanje.
- Usvajanje umenja korišćenja izvora informacija.
- Razvijanje sposobnosti povezivanja znanja iz različitih oblasti.
- Podizanje svesti o značaju preuzimanja odgovornosti za sopstveni uspeh ili neuspeh.
- Napuštanje filozofije "dobiti posao" i prihvatanje filozofije "kreirati posao sam".
| - da pripremi podatke za obeležavanje tačaka različitim metodama;
- da koristi geodetske instrumente i opremu;
- da izvede formule i primeni kontrole merenja i računanja;
- da koristi instrumente i pribor kao i potrebne softvere za izradu plana;
- da prati i primeni sve važeće uredbe, pravilnike i instrukcije u vezi sa održavanjem katastra.
| - samostalnog obeležavanja tačke na terenu;
- da ispita instrumente i primeni metode merenja uglovnih i linearnih veličina (merenje dužina, uglova i visinskih razlika);
- da izračuna koordinate i visine tačaka;
- da nanošenjem tačaka izradi plan koji sadrži horizontalnu i vertikalnu predstavu terena;
- da prikupi i evidentira sve podatke o zemljištu i nepokretnostima.
| - za rad na prikupljanju podataka na terenu (merenje uglova, dužina i visinskih razlika);
- za rad na izradi geodetskih planova i u oblasti inženjerske geodezije;
- za rad u opštinskim katastrima.
|
II NASTAVNI PLAN
Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta
za obrazovni profil GEODETSKI TEHNIČAR - GEOMETAR - ogled
| I RAZRED | II RAZRED | III RAZRED | IV RAZRED | UKUPNO |
nedeljno | godiš. | nedeljno | godiš. | nedeljno | godiš. | nedeljno | godiš. | nedeljno | godiš. |
A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI | 9 | 333 | 7 | 259 | 7 | 259 | 7 | 238 | 30 | 1089 |
1a. Srpski jezik i književnost | 3 | 111 | 3 | 111 | 3 | 111 | 3 | 102 | 12 | 435 |
1b. Srpski jezik kao nematernji jezik | | | | | | | | | | |
2. _____ jezik i književnost | | | | | | | | | | |
3. Strani jezik | 2 | 74 | 2 | 74 | 2 | 74 | 2 | 68 | 8 | 290 |
4. Fizičko vaspitanje | 2 | 74 | 2 | 74 | 2 | 74 | 2 | 68 | 8 | 290 |
5. Računarstvo i informatika | 2 | 74 | | | | | | | 2 | 74 |
B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI | 10 | 370 | 6 | 222 | 6 | 222 | 4 | 136 | 26 | 950 |
1. Matematika | 4 | 148 | 4 | 148 | 4 | 148 | 4 | 136 | 16 | 580 |
2. Fizika | 2 | 74 | 2 | 74 | 2 | 74 | | | 6 | 222 |
3. Fizička geografija | 2 | 74 | | | | | | | 2 | 74 |
4. Nacrtna geometrija | 2 | 74 | | | | | | | 2 | 74 |
V: STRUČNI PREDMETI | 9 | 333 | 15 | 555 | 15 | 555 | 17 | 578 | 56 | 2021 |
1. Tehničko crtanje | 2 | 74 | 2 | 74 | | | | | 4 | 148 |
2. Geodezija | 3 | 111 | 4 | 148 | 3 | 111 | 2 | 68 | 12 | 438 |
3. Geodetska merenja i računanja | 4 | 148 | 7 | 259 | 6 | 222 | 4 | 136 | 21 | 765 |
4. Primena računara u geodeziji | | | 2 | 74 | 2 | 74 | 2 | 68 | 6 | 216 |
5. Primenjena geodezija | | | | | 2 | 74 | 2 | 68 | 4 | 142 |
6. Geodetski planovi | | | | | 2 | 74 | 2 | 68 | 4 | 142 |
7. Katastar nepokretnosti i uređenje zemljišne teritorije | | | | | | | 3 | 102 | 3 | 102 |
8. Fotogrametrija | | | | | | | 2 | 68 | 2 | 68 |
G: IZBORNI PREDMETI | 1 | 37 | 1 | 37 | 1 | 37 | 1 | 34 | 4 | 145 |
1. Građansko vaspitanje / Verska nastava | 1 | 37 | 1 | 37 | 1 | 37 | 1 | 34 | 4 | 145 |
Ukupno: A + B + V + G | 29 | 1073 | 29 | 1073 | 29 | 1073 | 29 | 986 | 116 | 4205 |
Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir časova teorije, vežbi i praktične nastave, a prema programu predmeta.
Blok nastava se prikazuje u ukupnom zbiru na godišnjem nivou za odgovarajući predmet u okviru koga se realizuje, a prema programu predmeta.
Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima
G: IZBORNI PREDMETI | I | II | III | IV |
Izborni predmet predviđen Zakonom | | | | |
Građansko vaspitanje / Verska nastava | * | * | * | * |
Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz:
Izbornog predmeta predviđenog Zakonom: Građansko vaspitanje ili Verska nastava (1 čas nedeljno tokom školske godine).
Ostvarivanje programa ogleda
Predviđen broj učenika u odeljenju je 20.
Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe:
razred | predmet/ modul | godišnji fond časova vežbi | broj učenika u grupi |
I | Računarstvo i informatika | 74 | 10 |
Tehničko crtanje | 74 | 10 |
Geodetska merenja i računanja | 148 | 10 |
II | Tehničko crtanje | 74 | 10 |
Geodetska merenja i računanja | 259 | 10 |
Primena računara u geodeziji | 74 | 10 |
III | Geodetska merenja i računanja | 222 | 10 |
Primena računara u geodeziji | 74 | 10 |
Geodetski planovi | 40 | 10 |
IV | Geodetska merenja i računanja | 136 | 10 |
Primena računara u geodeziji | 68 | 10 |
Geodetski planovi | 34 | 10 |
Katastar nepokretnosti i uređenje zemljišta | 102 | 10 |
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
| I RAZRED časova | II RAZRED časova | III RAZRED časova | IV RAZRED časova | UKUPNO časova |
Čas odeljenskog starešine | do 74 | do 74 | do 74 | do 68 | do 390 |
Dodatni rad * | do 37 | do 37 | do 37 | do 34 | do 145 |
Dopunski rad * | do 37 | do 37 | do 37 | do 34 | do 145 |
Pripremni rad * | do 37 | do 37 | do 37 | do 34 | do 145 |
*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada.
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
| I | II | III | IV |
Ekskurzija | 1-2 dana | 2-3 dana | 3-4 dana | do 5 dana |
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture | 2 časa nedeljno |
Drugi strani jezik | 2 časa nedeljno |
Drugi predmeti * | 1-2 časa nedeljno |
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo) | 30-60 časova godišnje |
Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge | 15-30 časova godišnje |
Kulturna i javna delatnost škole | 2 radna dana |
*Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
razred | razredno časovna nastava | obavezne vannastavne aktivnosti | obavezne vannastavne aktivnosti | ostalo (matura) | ukupno radnih nedelja |
I | 37 | 2 | 2 | | 39 |
II | 37 | 2 | 2 | | 39 |
III | 37 | 2 | 2 | | 39 |
IV | 34 | 2 | 2 | 3 | 39 |
III NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)
Nastavni plan i program za obrazovni profil geodetski tehničar-geometar - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:
Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik" broj 7/91 i
Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama područje rada geodezija i građevinarstvo - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik" broj 8/91.
Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:
publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete i elektronske publikacije);
odgovarajuće softverske pakete za geodeziju;
Internet.
Nastava se realizuje uz korišćenje:
računara i projektora za Power Point prezentacije;
skenera;
dijaprojektora;
grafoskopa;
televizora i video rekordera;
totalne stanice;
elektrooptičkih daljinomera;
GPS-a.
Detaljna uputstva za ostvarivanje programa data su uz svaki predmet pojedinačno.
STRANI JEZIK (L2)
1. CILJEVI PREDMETA:
Nastava stranog jezika u srednjem stručnom obrazovanju predstavlja kontinuitet nastave stranog jezika u prethodnom školovanju. Ciljevi ove nastave su:
· utvrđivanje znanja i dalje obučavanje učenika da komuniciraju sa ljudima iz drugih zemalja o opštim temama;
· razvijanje odnosa tolerancije kroz upoznavanje kulture i načina života drugih naroda;
· sticanje osnovnih jezičkih znanja i kompetencija u skladu sa potrebama struke i zanimanja.
2. ISHODI NASTAVE STRANOG JEZIKA NA KRAJU ČETVOROGODIŠNJEG SREDNJEG STRUČNOG OBRAZOVANJA
Jezičke aktivnosti | po završetku četvorogodišnjeg obrazovanja: |
JEZIČKA RECEPCIJA | SLUŠANJE | · razume osnovni smisao informacija i tekstova koji govore o poznatim temama · razume jednostavne informacije i instrukcije u okviru svoje struke · razume osnovne informacije u radio ili televizijskim emisijama ako se govori o poznatim temama iz domena njegovog interesovanja ili struke |
ČITANJE | · razume jednostavne natpise, etikete na proizvodima, reklamni materijal, uputstva za upotrebu · pronalazi potrebnu informaciju u tekstu · otkriva značenje nepoznatih reči na osnovu poznatog konteksta ili ličnog / profesionalnog iskustva · razume u opštim crtama tekstove koji sadrže frekventne reči i strukture iz svakodnevnog života i strukture |
JEZIČKA PRODUKCIJA | GOVOR | · govori o bliskim temama i događajima (porodica, hobi, posao) koristeći jednostavne reči i rečenice · govori o sebi (lični podaci, obrazovanje) · traži i daje informacije iz svoje struke · može da opiše kako se nešto radi i da uputstva iz svoje struke |
PISANJE | · piše kratke jednostavne tekstove u različite svrhe (poruke, uputstva, popunjava upitnike, formulare, piše lična i jednostavna poslovna pisma prema modelu) |
INTERAKCIJA | · komunicira u svakodnevnim situacijama (pita, predlaže, traži i daje uputstva ili obaveštenja) · prima i prenosi jednostavne poruke (prijateljima, kolegama) koje se odnose na neposredne potrebe · piše jednostavna pisma i poruke da bi tražio ili preneo informaciju, izrazio zahvalnost ili izvinjenje |
MEDIJACIJA | · rezimira ili prepričava kraće delove teksta ili audio vizuelnog zapisa jednostavnim jezičkim sredstvima |
ZNANJA O JEZIKU | · poznaje leksiku i gramatičke sadržaje jezika koji uči na nivou koji mu omogućava da razume, govori ili piše o temama iz svakodnevnog života ili struke · uočava osnovne sličnosti i razlike između maternjeg jezika i stranog jezika koji uči |
MEDIJSKA PISMENOST | · koristi sadržaje medijske produkcije radi zadovoljenja ličnog interesovanja i profesionalnih potreba (knjige, časopise, prospekte, kataloge, rečnike, audio i video zapise, kompakt disk, Internet) |
3. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
· postojeći odobreni udžbenici
· popularna literatura
· Internet
4. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
· Srpski jezik i književnost
· stručni predmeti
5. PREPORUČENI SADRŽAJI ZA STRANI JEZIK U SREDNJEM STRUČNOM OBRAZOVANJU
I RAZRED | II RAZRED | III RAZRED | IV RAZRED |
OPŠTE TEME 80% | OPŠTE TEME 70% | OPŠTE TEME 60% | OPŠTE TEME 50% |
- Svakodnevni život
(organizacija vremena, poslova, slobodno vreme) - Hrana i zdravlje
(navike u ishrani, karakteristična jela i pića u zemljama sveta) - Poznati gradovi i njihove znamenitosti
- Sportovi i poznata sportska takmičenja
- Život i dela slavnih ljudi XX veka (iz sveta nauke, kulture)
- Mediji (štampa, televizija)
- Hrabra i plemenita dela ljudi (interesantne životne priče i događaji)
- Svet kompjutera
(rasprostranjenost i primena) | - Mesta, ljudi i znamenitosti u svetu
- Putovanja
(turistička, poslovna; transport, hoteli, kupovina, obilazak znamenitosti, zabava) - Prijateljstvo i druženje
- Život u gradu (ulice, stanove; problemi buke, zagađenosti, gužvi)
- Štampa i televizija
(aktuelni i interesantni događaji i priče) - Ljudska solidarnost i podvizi
- Iz sveta filma, muzike, umetnost
| - Životna sredina
(uticaj nove tehnologije na biljni, životinjski svet, zdravlje ljudi) - Tekovine kulture, znamenitosti i zanimljivosti iz sveta
- Iz života mladih
(zabava, sport, obrazovanje) - Običaji i praznici naroda sveta
- Značajna otkrića, pronalasci i događaji u XX veku
- Knjige, filmovi, muzika
| - Države i gradovi sveta
(savremeni život, kulturne tekovine, znamenitosti) - Međunarodna saradnja i međunarodne organizacije.
- Marketing
(roba i usluge karakteristične za određene gradove, regione) - Svet rada
(zanimanja, organizacija preduzeća; odnos prema radu) - Svet budućnosti (tehnologija, životna sredina, stanovništvo)
|
STRUČNE TEME* 20% | STRUČNE TEME* 30% | STRUČNE TEME* 40% | STRUČNE TEME* 50% |
- izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
| - izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
| - izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
| - izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
|
FUNKCIJE | FUNKCIJE | FUNKCIJE | FUNKCIJE |
- Pozdravljanje i predstavljanje u susretu sa ljudima
- Zahvaljivanje, izvinjavanje
- Molbe, naredbe
- Izražavanje dopadanja i nedopadanja
- Traženje informacije
- Davanje informacije (o vremenu i mestu)
- Opisivanje ljudi, stvari, aktivnosti
| - Traženje i davanje dozvole
- Traženje i davanje uputstva za pravac kretanja
- Predlaganje i ubeđivanje
- Odbijanje zahteva ili molbe
- Izražavanje slaganja i neslaganja
- Izražavanje želje, potrebe
- Izražavanje interesovanja
| - Izražavanje preferenci
- Izražavanje planova i namera u budućnosti
- Izražavanje verovatnoće
- Traženje i nuđenje pomoći
- Izveštavanje (pripovedanje o prošlim događajima)
- izražavanje saosećanja, ohrabrenja
| - Izražavanje pretpostavke, mogućnosti, verovatnoće, sigurnosti
- Traženje usluge, prigovor, izvinjavanje, zahvaljivanje
- Traženje usluge, prigovor, izvinjavanje, zahvaljivanje
- Davanje informacija o sebi (u razgovoru za posao)
- Pisanje pisma (lična i jednostavna poslovna)
- Pisanje CURICULUM VITAE (CV)
|
* IZBOR STRUČNIH TEMA IZVRŠITI U SARADNJI SA STRUČNIM VEĆEM NASTAVNIKA STRUČNIH PREDMETA U ŠKOLI.
MATEMATIKA
1. CILJEVI :
· Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja
· Razvijanje sposobnosti jasnog i preciznog izražavanja i korišćenja osnovnog matematičko-logičkog jezika
· Razvijanje sposobnosti određivanja i procene kvantitativnih veličina i njihovog odnosa
· Razvijanje osećaja za prostor, razlikovanje geometrijskih figura i njihovi uzajamni odnosi i transformacije
· Razumevanje funkcionalnih zavisnosti, njihovo predstavljanje i primena
· Razvijanje sistematičnosti, urednosti, preciznosti, temeljnosti, istrajnosti, kritičnosti u radu; razvijanje radnih navika i sposobnosti za samostalni i grupni rad
· Sticanje znanja i veština korisnih za transfer u stručno-teoretskim predmetima i razvijanje sposobnosti za pravilno korišćenje stručne literature
· Formiranje svesti o univerzalnosti i primeni matematičkog načina mišljenja
· Podsticanje stručnog razvoja i usavršavanje u skladu sa individualnim sposobnostima i potrebama društva
· Razvoj sposobnosti potrebnih za rešavanje problema i novih situacija u procesu rada i svakodnevnom životu
3. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU:
· Despotović Radivoje, Tošić Ratko, Šešelja Branimir, Matematika za prvi razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
· Vojvodić Gradimir, Despotović Radivoje, Petrović Vojislav, Tošić Ratko, Šešelja Branimir, Matematika za drugi razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
· Milošević Vladislav, Ivović Miodrag, Nenadović Ratko, Simić Krstomir, Matematika sa zbirkom zadataka za treći razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
· Pap Endre, Tošić Ratko, Lozanov-Crvenković Zagorka, Matematika sa zbirkom zadataka za četvrti razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
· Ivanović Živorad, Ognjanović Srđan, Matematika 1, zbirka zadataka i testova za prvi razred gimnazija i tehnička škola, Krug, Beograd
· Ivanović Živorad, Ognjanović Srđan, Matematika 2, zbirka zadataka i testova za drugi razred gimnazija i tehničkih škola, Krug, Beograd
· Ognjanović Srđan, Ivanović Živorad, Matematika 3, zbirka zadataka i testova za treći razred gimnazija i tehničkih škola, Krug, Beograd
· Ognjanović Srđan, Ivanović Živorad, Matematika 4, zbirka zadataka i testova za četvrti razred gimnazija i tehničkih škola, Krug, Beograd
· Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike 1, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
· Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike 2, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
· Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike 3, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
· Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike 4, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
· Kečkić Jovan, Matematika sa zbirkom zadataka za prvi razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
· Kečkić Jovan, Matematika sa zbirkom zadataka za drugi razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
· Kečkić Jovan, Matematika sa zbirkom zadataka za treći razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
· Kečkić Jovan, Matematika sa zbirkom zadataka za četvrti razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
· M. Obradović , D. Georgijević, Matematika za četvrti razred, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
4. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
· Geodezija
· Fizika
· Geodetska merenja i računanja
2. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO RAZREDIMA
Razred: | prvi |
Godišnji fond časova: | 148 časova |
CILJEVI | ISHODI Po završetku prvog razreda učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
- Obnavljanje i proširivanje znanja o realnim brojevima
| - znati osnovne podskupove skupa realnih brojeva (N, Z, Q, I) i razlikovati njihove elemente na primerima
- određivati NZS i NZD prirodnih brojeva
- znati osnovna pravila deljivosti, umeti da ih obrazloži i primenjivati
- prevoditi decimalan broj u razlomak i obrnuto; obavljati računske operacije sa razlomcima i decimalnim brojevima
- izračunavati vrednost jednostavnog racionalnog brojevnog izraza poštujući prioritet računskih operacija i upotrebu zagrada; znati da delilac mora biti različit od nule
- znati šta je kvadratni koren; umeti da proceni njegovu vrednost, pročita iz tablica ili odredi uz pomoć kalkulatora; znati približne vrednosti za Ö2 i Ö3 na dve decimale
- određivati apsolutnu vrednost realnog broja i grafički interpretirati na realnoj pravoj (brojevnoj osi)
- upoređivati dva realna broja; znati šta su intervali, označavati ih i ustanovljavati da li broj pripada intervalu
- znati šta je apsolutna i relativna greška, zaokrugljivati broj, izračunavati približnu vrednost i granicu apsolutne greške na primerima jednostavnih izraza
| - Skupovi brojeva N, Z, Q, I, R i njihova struktura
- Brojevna osa
- Približne vrednosti realnih brojeva
| - Raditi ulazni test (npr. po zadacima iz zbirke pripremnih zadataka za prijemni ispit, samo sa izvariranim podacima)
- Izračunavanja apsolutne i relativne greške povezati sa praktičnim zadacima, konkretnim merenjima
- Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 11 časova
|
- Sticanje osnovnih znanja iz elemenata matematičke logike i teorije skupova i primene
| - razlikovati: znake konstanti, promenljive, znake operacija, izraze, znake relacija, elementarne formule (na "brojevnim" primerima)
- prepoznati iskaz i utvrđivati njegovu istinitost
- ispitivati tačnost iskazne formule
- određivati vrednost skupovnog izraza i ispitivati tačnost skupovnih relacija
- znati šta je funkcija, prepoznavati primere funkcija i znati analitički izraz linearne funkcije
- određivati kompoziciju dve funkcije
- znati uslove da je neka funkcija bijekcija i određivati inverznu funkciju
- rešavati jednostavne kombinatorne probleme primenom pravila zbira i proizvoda
| - Matematičko-logički jezik
- Iskazi
- Osnovne logičke i skupovne operacije
- Dekartov proizvod skupova, binarna relacija
- Pojam funkcije, primer linearne funkcije
- Bijekcija
- Kompozicija funkcija
- Inverzna funkcija
- Pravila zbira i proizvoda u kombinatorici
| - Posebnu pažnju obratiti na razumevanje i pravilno korišćenje matematičkih simbola, jasno i precizno izražavanje; sadržaje povezivati sa primerima iz govornog jezika
- Naglašavati veze odgovarajućih logičkih i skupovnih operacija
- Povezivati ove sadržaje sa sadržajima bliskim iskustvu učenika odranije, posebno na primerima iz skupa realnih brojeva (npr. obraditi skupovne operacije i nad intervalima realne prave)
- Ne insistirati na pojmu bijekcije i inverzne funkcije na beskonačnom skupu (jer će odgovarajući sadržaji ponovo biti zastupljeni u četvrtom razredu) izuzev na primeru linearne funkcije
- Insistirati da učenici shvate vezu kombinatornih situacija (grananje, više mogućih slučajeva ostvarenja) i aritmetičkih operacija (množenje, sabiranje)
- Koristiti Venove dijagrame (npr. u zadacima određivanja broja elemenata podskupova unije dva ili više skupova)
- Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 12 časova
|
- Razumevanje i primena proporcionalnosti
| - izračunavati određen deo neke veličine
- znati šta je razmera, proširivati je ili skraćivati i to primenjivati u rešavanju problema podele
- rešavati prostu i produženu proporciju
- prepoznati direktnu ili obrnutu proporcionalnost dve veličine i to primenjivati u rešavanju jednostavnih problema
- rešavati problem smeše dve ili više komponenti
- rešavati osnovne probleme procentnog računa (određivanja: nepoznate glavnice, procenta ili procentnog iznosa) i složenije kombinovane primere
- rešavati probleme složenijih zavisnosti više proporcionalnih veličina
| - Razmera i proporcija
- Proporcionalnost veličina, direktna i obrnuta
- Račun podele
- Račun mešanja
- Procentni račun
| - Važno je da se razmera, pre svega, vezuje za konkretne primene (npr. kod planova, topografskih i geografskih karata) i treba raditi što više raznovrsnih primera
- Kroz ove sadržaje se mogu obnoviti neka minimalna znanja o linearnim jednačinama i funkcijama iz osnovne škole i povezati sa novim sadržajima iz tih oblasti u ovom razredu
- Insistirati na potpunom razumevanju i efikasnoj primeni znanja o procentu (npr. treba shvatiti i upamtiti da se iznos cene, posle promene za određeni procenat, dobija množenjem stare cene i koeficijenta koji zavisi od tog procenta)
- Izgrađivati predstavu o mogućim okvirima rešenja
- Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 12 časova
|
- Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o osnovnim i izvedenim geometrijskim pojmovima, njihovom uzajamnom odnosu i transformacijama podudarnosti
| - znati da su tačka, prava i ravan osnovni pojmovi i razlikovati njihove međusobne položaje: kolinearnost, komplanarnost tačaka; paralelnost (pravih, ravni, prave i ravni), mimoilaznost pravih,...
- rešavati jednostavne kombinatorne probleme prebrojavanja geometrijskih objekata
- znati šta je duž. poluprava, ugao, trougao, poluravan, diedar, rogalj
- znati šta su uglovi sa paralelnim kracima i veze između njih
- znati relacije vezane za unutrašnje i spoljašnje uglove trougla i to primenjivati u rešavanju jednostavnih problema
- znati osnovne stavove o podudarnosti trouglova i primenjivati ih
- znati definiciju normalnosti prave i ravni i dovoljan uslov po Košijevoj teoremi
- znati definicije ugla između prave i ravni i ugla između dve ravni
- znati šta su krug. kružna linija i njihovi elementi (centar, poluprečnik, tetiva, luk), znati šta su tangenta i sečica kruga i umeti da ih konstruiše
- znati šta je simetrala duži (ugla), znati njeno svojstvo i umeti da ga dokaže; konstruisati opisani (upisani) krug datog trougla
- konstruisati visine trougla i znati da se seku u jednoj tački (ortocentru)
- znati šta je srednja linija trougla i njeno svojstvo
- znati šta je težišna duž trougla i svojstvo težišta
- znati osnovne relacije u jednakokrakom i jednakostraničnom trouglu i primenjivati ih
- razlikovati vrste četvorouglova
- znati osnovne stavove o trapezu i paralelogramu, umeti da ih dokaže i primenjivati ih
- znati osobine specijalnih paralelograma, umeti da ih dokaže i primenjivati ih
- izvoditi jednostavne konstrukcije trougla i četvorougla
- znati šta je konveksan mnogougao; umeti da dokaže i primeni formule za: izračunavanje broja dijagonala, zbir unutrašnjih uglova, zbir spoljašnjih uglova konveksnog mnogougla
- znati šta su periferijski i centralni ugao kruga nad istim lukom i vezu između njih; znati da je ugao između tetive i tangente u njenoj krajnjoj tački jednak periferijskom uglu nad tom tetivom
- znati definiciju i osobine pravilnih mnogouglova
- znati šta je vektor, kada su dva vektora jednaka i izvoditi operacije sabiranja i oduzimanja vektora, množenja vektora skalarom
- razumeti šta su translacija, rotacija, osna i centralna simetrija i primenjivati ih na jednostavnim figurama
| - Osnovni i izvedeni pojmovi; aksioma, teorema, dokaz
- Tačka, prava, ravan; međusobni položaj, odnosi pripadanja
- Duž, ugao, diedar, rogalj,
- Normalnost pravih i ravni
- Ugao između prave i ravni, ugao između dve ravni
- Podudarnost figura, podudarnost trouglova, primena
- Četvorougao, mnogougao, krug
- Vektori, jednakost, operacije sa vektorima
- Translacija, rotacija, simetrija
(osna, centralna, ravanska) | - Insistirati na izvođenju precizne i uredne konstrukcije jednostavnih figura
- Insistirati na znanju i razumevanju dokaza najjednostavnijih tvrđenja; (npr. o simetrali duži)
- Kod definisanja i obrade transformacija pomagati se grafoskopom ili bar ilustracijama na nekim pogodnim modelima, ako već nije moguće da se izvede simulacija na računaru
- Znanja o vektorima povezati sa znanjima o vektorskim veličinama u fizici, naglašavati razliku između skalarnih i vektorskih veličina
- Posebnu pažnju obratiti na definisanje ugla između dve ravni i normalnost ravni kao važan slučaj
- Za obradu preporučenih sadržaja se predlaže 33 časa
|
- Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o polinomima i racionalnim algebarskim izrazima
| - znati šta je monom, prepoznavati slične monome, sabirati ih i oduzimati
- znati da množi i deli monome; znati kada je algebarski razlomak definisan i kada je jednak nuli, skraćivati ga (proširivati) i znati uslove pod kojim to važi
- znati šta je polinom, njegov opšti oblik i stepen: sređivati polinom dobijen sabiranjem, oduzimanjem, množenjem polinoma
- znati formule za kvadrat i kub binoma i primenjivati ih
- određivati količnik C(x) i ostatak q(x) pri deljenju polinoma A(x) polinomom B(x) (B(x) ą 0) i umeti da to zapiše A(x) = B(x) C(x) + q(x); znati da je polinom B(x) delilac polinoma A(x), odnosno polinom A(x) sadržalac polinoma B(x), ako važi A(x) = B(x) C(x) za neki polinom C(x)
- rastavljati polinom na činioce primenom osnovnih formula (distributivni zakon množenja prema sabiranju, kvadrat binoma, razlika kvadrata, kub binoma, zbir i razlika kubova)
- određivati NZS i NZD datih polinoma
- transformisati racionalni algebarski izraz
| - Monomi, račun sa stepenima
- Polinomi i operacije sa njima
- Deljivost polinoma, Bezuova teorema
- Rastavljanje polinoma na činioce
- Racionalni algebarski izrazi, operacije sa racionalnim algebarskim izrazima
| - Rastavljanje polinoma na činioce i sređivanje racionalnih izraza obrađivati na jako puno primera i insistirati da učenici jednim delom rade sami ili u grupama
- Ozbiljnom greškom treba smatrati previđanje ograničavajućih uslova pri sređivanju izraza (npr. vrednost izraza x/x jeste 1, ali samo pod uslovom da je xą0 - ne sme se "izgubiti informacija" da izraz x/x nije ni definisan za x=0)
- Zašto ne bi, ponekad, pri sređivanju izraza naglasili i distributivnost deljenja prema sabiranju (oduzimanju) da bi se i na taj način počelo sa eliminisanjem poznate materijalne greške ?
- Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 20 časova
|
- Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o sličnosti mnogouglova i primena
| - znati Talesovu teoremu i primenjivati je (npr. pri konstruktivnom određivanju nepoznate duži u proporciji četiri duži ili konstrukciji podele duži u datom odnosu; u dokazima teorema o srednjoj liniji trougla ili trapeza, dokazu svojstva težišta trougla...)
- znati obrnutu Talesovu teoremu; znati šta su perspektivno-slični trouglovi, četvorouglovi,... i umeti da ih konstruiše
- znati definiciju sličnih figura, razumeti šta je koeficijent sličnosti i stavove o sličnosti trouglova
- primenjivati stavove o sličnosti trouglova u dokazima sličnosti figura
- znati kakav je odnos površina dve slične figure sa poznatim koeficijentom sličnosti i to primenjivati
- znati Pitagorinu teoremu i primenjivati je
- umeti da dokaže ili primeni sličnost figura u kombinovanim zadacima (primene znanja o svojstvima figura, izračunavanje površine, konstrukcijama,..)
| - Razmera i proporcionalnost duži
- Talesova teorema
- Obrnuta Talesova teorema i perspektivna sličnost
- Sličnost figura
- Sličnost trouglova
- Primena sličnosti na pravougli trougao (Euklidovi stavovi, Pitagorina teorema) i primena
| - Naglasiti analogije između stavova podudarnosti i odgovarajućih stavova sličnosti trouglova
- Navesti kao primer merenje visine Keopsove piramide, koje se pripisuje Talesu; osvrnuti se na istorijski značajno Eratostenovo merenje Zemljinog meridijana
- Kroz primenu obrnute Talesove teoreme može se prirodno doći do pojma perspektivno-sličnih figura; u zavisnosti od raspoloživog vremena može se, ali nije neophodno, eksplicitno obraditi transformacija homotetije
- Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 16 časova
|
- Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o linearnim funkcijama, jednačinama, nejednačinama, sistemima i primena
| - umeti da predstavi zavisnost dve veličine u stanjima, pojavama i procesima iz realnih situacija - tabelarno i grafički
- umeti da sa grafika, grafikona ili iz tabele pročita i zapiše koliko iznosi vrednost jedne veličine ako je poznata druga i koliko iznosi promena jedne veličine ako je poznata promena druge
- rešavati linearne jednačine primenom ekvivalentnih transformacija
- rešavati praktične probleme koji se svode na linearne jednačine
- rešavati jednačine koje se svode na linearnu jednačinu, uz razmatranje eventualnih uslova (primer jednačine x/x = 1, primeri jednačina u kojima figuriše apsolutna vrednost,...)
- znati analitički oblik y = kx + n linearne funkcije, znati da je grafik linearne funkcije prava i geometrijski interpretirati parametre k i n
- grafički rešavati sisteme linearnih jednačina sa dve nepoznate
- znati analitičke metode za rešavanje sistema linearnih jednačina sa dve i tri nepoznate i primenjivati ih
- rešavati problem ili sistem koji se svodi na rešavanje sistema linearnih jednačina
- razlikovati jednačine i sisteme koji imaju jedinstveno rešenje od onih koji su protivurečni ili neodređeni
- rešavati linearnu jednačinu (sistem linearnih jednačina) sa parametrom
- rešavati linearnu nejednačinu, odnosno sistem linearnih nejednačina sa jednom nepoznatom ili formule koje se na to svode (npr. nejednačine oblika (ax +b) (cx + d)>0 pomoću ekvivalentnih transformacija i grafički prikazivati skup rešenja
| - Osobine jednakosti
- Linearna jednačina
- Rešavanje linearnih jednačina sa jednom nepoznatom, ekvivalentnost jednačina
- Linearna jednačina sa parametrom
- Jednačine čije se rešavanje svodi na rešavanje linearne jednačine; apsolutna vrednost
- Linearna funkcija i njen grafik
- Sistem linearnih jednačina sa dve i tri nepoznate, različite metode rešavanja
- Primena linearnih jednačina na rešavanje različitih problema
- Osobine nejednakosti <,>, Ł, ³
- Linearne nejednačine sa jednom nepoznatom, sistemi
- Nejednačine oblika
- (ax +b) (cx + d)>0 itd.
| - Sadržaje povezivati sa odgovarajućim sadržajima fizike, hemije i praktične nastave
- Insistirati na geometrijskoj interpretaciji grafika funkcije f(x) = kx + n kao prave kroz tačku N(0,n) i pravcem koji, za ką0 određuje duž XY gde je X(1,0), Y(1,k), a za k=0 je paralelan x osi
- Insistirati na povezivanju sa skupovnim i logičkim operacijama (npr. pri rešavanju sistema dve linearne nejednačine sa jednom nepoznatom ili npr. pri razlikovanju slučaja rešenja sistema sa parametrom)
- Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 20 časova
|
- Sticanje početnih znanja iz trigonometrije pravouglog trougla i primena
| - znati šta je sinus, kosinus, tangens i kotangens oštrog ugla u pravouglom trouglu, izračunavati ih ako su date stranice (ili se mogu izračunati) i obrnuto - konstruisati ugao ako je poznata jedna njegova trigonometrijska funkcija
- znati osnovne trigonometrijske identičnosti i primenjivati ih u određivanju vrednosti trigonometrijskih funkcija na osnovu poznavanja samo jedne
- znati vrednosti trigonometrijskih funkcija karakterističnih uglova (od 30°, 45°, 60°), umeti da sa kalkulatora pročita vrednosti za ostale oštre uglove i obrnuto - umeti da odredi ugao ako je poznata vrednost jedne trigonometrijske funkcije
- "rešavati" pravougli trougao i to primenjivati pri "rešavanju" složenijih figura (npr. pri približnom izračunavanju obima i površine pravilnih n-trouglova, n=3, 4, 5,...)
- umeti da elemente trigonometrije pravouglog trougla koristi u rešavanju praktičnih problema
- dokazivati jednostavne trigonometrijske identičnosti
| - Definicije trigonometrijskih funkcija oštrog ugla u pravouglom trouglu
- Vrednosti trigonometrijskih funkcija karakterističnih uglova (od 30°, 45°, 60°)
- Osnovne trigonometrijske identičnosti
- Rešavanje pravouglog trougla; približne formule za obim i površinu pravilnog n-trougla. n= 3,4.5,..., poređenje sa formulama za obim i površinu kruga
| - Naglasiti da se rezultat Talesove teoreme koristi pri uvođenju trigonometrijskih funkcija oštrog ugla
- Sadržaj trigonometrije su povezani sa raznim matematičkim sadržajima - npr. kroz zadatke izračunavanja obima i površine pravilnih n-touglova, n= 3,4,5,.. i posmatranje količnika obima i prečnika opisanog kruga tih n- trouglova i poređenje sa brojem p., mogu se obnoviti i upotpuniti prethodna znanja i povezati sa onim što se uči kasnije o obimu i površini kruga i delova kruga.
- Sadržaje povezivati sa odgovarajućim sadržajima fizike i stručnih predmeta: nagib strme ravni, razlaganje sila (normalna komponenta kod sile trenja ili komponenta sile u pravcu kretanja tela...), veličina senke,...
- Učenici treba da urade samostalno što više primera "rešavanja" pravouglog trougla i to bez unapred upamćenih formula za "rešavanje"
- Treba insistirati na upotrebi -kalkulatora, kao efikasnog pomoćnog sredstva pri rešavanju problema primenom trigonometrije
- Za realizaciju trigonometrije pravouglog trougla preporučuje se 12 časova
|
NAPOMENA: Za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano je 12 časova.
Razred: drugi
Godišnji fond časova: 148 časova
CILJEVI | ISHODI Po završetku drugog razreda učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
- Sticanje znanja o trigonometrijskim funkcijama i primena
| - znati šta je trigonometrijski krug i da je njegov obim 2p; razumeti jedinice stepen i radijan za merenje ugla i umeti da meru ugla u jednoj od njih pretvori u meru po drugoj
- znati definicije i geometrijsku interpretaciju četiri osnovne trigonometrijske funkcije
- određivati trigonometrijske funkcije proizvoljnog ugla, svodeći ih na trigonometrijske funkcije nenegativnog oštrog ugla (na osnovu osobina o periodičnosti, (ne)parnosti, svođenju na prvi kvadrant,...)
- primenjivati adicione teoreme i ostale identitete pri transformisanju izraza
- znati grafike osnovnih trigonometrijskih funkcija i umeti da sa grafika pročita osnovne osobine
- znati sinusnu i kosinusnu teoremu i primenjivati ih, "rešavati" trougao
- određivati skup rešenja trigonometrijske jednačine (nejednačine)
| - Stepen i radijan
- Trigonometrijske funkcije proizvoljnog ugla na trigonometrijskom krugu
- Svođenje na prvi kvadrant
- Periodičnost
- Znak
- (Ne)parnost
- Monotonost
- Grafici trigonometrijskih funkcija, osobine
- Sinusna i kosinusna teorema sa primenom
- Adicione teoreme
- Transformacije zbira i razlike trigonometrijskih funkcija u proizvod i obrnuto
- Arkus funkcije, grafici, osobine
- Trigonometrijske jednačine i nejednačine
| - Trigonometrijske jednačine i nejednačine mogu se rešavati paralelno sa ostalim sadržajima, a ne samo na kraju oblasti, ali na primerima kada su rešenja specijalni uglovi (dok se ne uvedu arkus funkcije)
- Ponoviti o pravilima zaokrugljivanja brojeva i primenjivati ih
- Ovi sadržaji ne mogu biti efikasno obrađivani bez povezivanja sa ostalim
- Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 42 časa
|
- Sticanje znanja o kvadratnim funkcijama, rešavanje kvadratnih jednačina i nejednačina i primena
| - rešavati nad R jednačinu x2 = a (ako je a³0) i druge nepotpune kvadratne jednačine
- znati primer kvadratne jednačine koja nema rešenja u skupu R i šta je imaginarna jedinica
- znati šta su kompleksni brojevi i vršiti osnovne operacije sa njima
- rešavati jednostavne slučajeve kvadratne jednačine na osnovu rastavljanja kvadratnog trinoma
- znati obrazac za rešavanje kvadratne jednačine, primenjivati ga i umeti da na osnovu obrasca rastavi kvadratni trinom
- znati šta je diskriminanta i određivati prirodu rešenja kvadratne jednačine
- znati Vietova pravila i primenjivati ih
- rešavati jednačine koje se smenom svode na kvadratne
- rešavati kvadratne jednačine sa parametrom
- znati kanonski oblik kvadratnog trinoma i primenjivati ga
- umeti da nacrta grafik kvadratne funkcije i opiše njene osobine
- rešavati sistem linearne i kvadratne jednačine (dve kvadratne jednačine)
- razlikovati šest mogućih tipova grafika kvadratne funkcije i primenjivati ih pri određivanju znaka kvadratnog trinoma i rešavanju kvadratne nejednačine
- rešavati formule koje se svode na rešavanje jedne ili više kvadratnih nejednačina
| - Kvadratni trinom, kvadratna jednačina
- Kompleksni brojevi, jednakost, operacije
- Obrazac za rešavanje kvadratne jednačine
- Diskriminanta i priroda rešenja kvadratne jednačine
- Rastavljanje kvadratnog trinoma na linearne činioce
- Vietova pravila
- Jednačine koje se smenom svode na kvadratne
- Kvadratna funkcija i njen grafik
- Kvadratna nejednačina
- Sistem kvadratne i linearne jednačine, sistem dve kvadratne jednačine
| - Preporuka je da se kvadratne jednačine prvo rešavaju samo nad skupom realnih brojeva, dok se ne savlada osnovno iz kvadratnih funkcija.
- Pre izvođenja i korišćenja obrasca za rešavanje kvadratne jednačine, preporuka je da se konkretne jednačine sa "lepim brojevima" rešavaju rastavljanjem kvadratnog trinoma (na jednom ili dva časa) a tako nešto ne treba potpuno izbegavati ni kasnije
- Pre izvođenja kanonskog oblika kvadratnog trinoma, predlaže se da se odgovarajuće rastavljanje koristi na nekoliko konkretnih primera
- Razvijati ideju smene
- Ovi veoma važni sadržaji ne mogu biti efikasno savladani bez povezivanja sa ostalim - povezivati znanja o kvadratnoj funkciji, jednačini i nejednačini sa znanjima iz trigonometrije, kompleksnih brojeva....
- Pri proširivanju skupa realnih brojeva naglasiti da više ne važe" relacije <,>, Ł, ³, a da operacije +.-.*,: proširuju svoje dejstvo na nove konstante, i to uz nastavak važenja istih zakona (tako da učenici i sami mogu da naslute kako se npr. množe kompleksni brojevi)
- Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 44 časa
|
- Sticanje znanja o stepenima i korenima i operacijama sa njima
| - znati osobine operacija stepenovanja sa celim eksponentom i primenjivati ih u transformacijama izraza
- znati grafike funkcija y=xn (n - paran broj; n - neparan broj) i umeti da sa grafika pročita osobine
- znati definiciju n- tog korena (n - paran broj; n- neparan broj), znati odgovarajuće grafike i umeti da sa grafika pročita osobine
- znati osobine operacija korenovanja i primenjivati ih u transformacijama izraza
- racionalisati imenilac razlomka u jednostavnim slučajevima
- umeti da reši iracionalnu jedinačinu (razmatrajući i uslove za postojanje rešenja)
- umeti da reši iracionalnu nejednačinu (razmatrajući i uslove za postojanje rešenja)
- znati osobine operacija stepenovanja sa racionalnim izložiocem i primenjivasti ih u transformacijama jednostavnih izraza
| - Stepen, operacije sa stepenima
- Stepen sa celim izložiocem
- Parni i neparni koreni
- Operacije sa korenima
- Stepen sa racionalnim izložiocem
- Racionisanje imenioca razlomka
- Iracionalne jednačine i nejednačine, uslovi
| - Isticati da permanentno važe osobine stepenovanja bez obzira na proširivanje skupa kojem pripada izložilac
- Posebno insistirati na razmatranju uslova da bi neki broj mogao biti rešenje iracionalne (ne)jednačine
- Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 22 časa
|
- Sticanje znanja o eksponencijalnim i logaritamskim funkcijama, rešavanje jednostavnih eksponencijalnih i logaritamskih jednačina i nejednačina i primena
| - prikazivati analitički, tabelarno i grafički eksponencijalnu funkciju i znati njene osobine
- rešavati jednostavne eksponencijalne jednačine i nejednačine
- prikazivati analitički, tabelarno i grafički logaritamsku funkciju kao inverznu funkciju eksponencijalne i znati njene osnovne osobine
- znati šta je logaritam i pravila logaritmovanja i primenjivati ih pri transformaciji jednostavnih izraza
- rešavati jednostavne logaritamske jednačine i nejednačine
- znati da koristi kalkulator za određivanje logaritama vrednosti koje nisu specijalne i zaokrugljivati ih
| - Eksponencijalna funkcija i njen grafik, osobine
- Eksponencijalne jednačine i nejednačine
- Inverzna funkcija
- Logaritamska funkcija i njen grafik, osobine
- Pravila logaritmovanja i antilogaritmovanja i primena
- Logaritamske jednačine i nejednačine
- Dekadni logaritam i upotreba kalkulatora
| - Naglasiti da karakteristična svojstva stepenovanja ostaju u važnosti pri proširivanju domena za eksponente od skupa prirodnih do skupa realnih brojeva i da osnova na kraju može biti samo pozitivan broj, različit od 1
- Posebno insistirati na razmatranju uslova za postojanje rešenja eksponencijalne ili logaritamske (ne)jednačine
- Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 28 časova
|
NAPOMENA: Za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano je 12 časova.
Razred: treći
Godišnji fond časova: 148 časova
CILJEVI | ISHODI Po završetku trećeg razreda učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
- Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o obimu i površini mnogouglova, površini i zapremini poliedara i primena
| - razumeti šta je obim (površina) mnogougla, merna jedinica i merni broj
- primenjivati formule za izračunavanje obima i površina: pravougaonika, kvadrata, paralelograma, trougla, četvorougla sa normalnim dijagonalama, jednakostraničnog trougla, trapeza, pravilnog šestougla
- znati moguće međusobne položaje tačaka, pravih i ravni u prostoru
- znati šta je normalnost prave i ravni, normalna projekcija tačke, ugao između prave i ravni
- znati šta je poluravan, diedar, ugao diedra
- crtati pomoćne slike osnovnih oblika prizme i piramide ( kvadar, kocka, pravilna trostrana, četvorostrana i šestostrana prizma, piramida i zarubljena piramida) i znati njihove elemente
- razlikovati pet pravilnih poliedara
- razumeti šta je površina, odnosno zapremina poliedra, merna jedinica i merni broj
- crtati mrežu i računati površinu i zapreminu prizme, piramide, zarubljene piramide
- izračunavati zapreminu prizme, piramide, zarubljene piramide
- izračunavati zapreminu prizme, piramide, zarubljene piramide
- znati kakav je odnos površina (zapremina) dva slična poliedra sa poznatim koeficijentom sličnosti i to primenjivati
- izračunavati površinu i zapreminu složenih figura nastalih od poliedara
- određivati površinu ravnih preseka poliedara
- primenjivati stečeno znanje na rešavanje praktičnih problema iz svakodnevne građevinske prakse
| - Metričke relacije za mnogouglove
- Međusobni položaj tačaka, pravih i ravni u prostoru
- Normalnost prave i ravni, Košijeva teorema; normalna projekcija tačke, ugao između prave i ravni
- Poliedri, osnovni pojmovi, diedar, rogalj, zbir ivičnih uglova roglja
- Pravilni poliedri
- Prizma, vrste, površina, zapremina
- Piramida, vrste, površina, zapremina
- Zarubljena piramida, vrste, površina, zapremina
- Ravni preseci poliedara
- Površina i zapremina složenih tela
| - Na početnim časovima obnavljanja i dopunjavanja znanja o obimu, površini i zapremini tela i osnovnim mernim jedinicama, koristiti model kocke ivice 1 dm na čijim stranama je centimetarska mreža i, ako je moguće, kod kojeg se iz jednog roglja može izvaditi kocka ivice 1 cm posle ponovo uklopiti
- Insistirati da svaki učenik napravi mrežu i model bar jednog poliedra, kao i da, pri navođenju skoro svakog zadatka, crta pomoćnu sliku
- Ako je moguće, koristiti simulacije na računaru, npr. simulacije preseka poliedara
- Istaći primere iz istorijata matematike, npr. problem udvostručenja kocke
- Zahtevati da pravilne poliedre učenici obrade samostalno uz korišćenje literature
- Insistirati na primeni Pitagorine teoreme i trigonometrije kroz više zadataka
- Neke rezultate učenici moraju automatski da znaju i da koriste, bez izvođenja (npr. obrasci za dijagonalu kvadrata, kocke, kvadra)
- U zadacima koristiti što više primera iz prakse, posebno stručne
- Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 26 časova
|
- Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o obimu i površini kruga i delova kruga, površini i zapremini oblih tela i primena
| - znati formule za izračunavanje obima i površine kruga i delova kruga i primenjivati ih, znati približnu vrednost broja p na dve decimale
- razumeti da valjak, kupa, zarubljena kupa nastaju rotacijom, redom: pravougaonika oko jedne strane, pravouglog trougla oko katete, polukruga oko prečnika i umeti da to prikaže
- crtati mrežu i izračunavati površinu valjka, kupe, zarubljene kupe
- izračunavati površinu sfere, kalote i sfernog pojasa
- znati da je između dve tačke na sferi najkraći put onaj koji je deo velikog kruga (geodezijske linije)
- izračunavati površinu osnih preseka obrtnih tela
- izračunavati zapreminu valjka, kupe i lopte
- znati kakav je odnos površina (zapremina) dva slična obla tela sa poznatim koeficijentom sličnosti i to primenjivati
- izračunavati površinu i zapreminu složenih figura
- primenjivati stečeno znanje na rešavanje praktičnih problema iz svakodnevne građevinske prakse
| - Obim i površina kruga, broj p
- Obim i površina delova kruga
- Obrtna tela
- Valjak, površina i zapremina
- Kupa, površina i zapremina
- Zarubljena kupa, površina i zapremina
- Sfera i lopta, kalota i sferni pojas
- Površina i zapremina lopte i njenih delova
- Ravni preseci obrtnih tela
- Površina i zapremina složenih figura
| - Na početnim časovima obnavljanja i dopunjavanja znanja o obimu i površini kruga insistirati na formulacijama: obim bilo kog kruga je približno 3,14 puta veći od svog prečnika, površina bilo kog kruga je približno 3,14 puta veća od kvadrata nad jednim svojim poluprečnikom; tek posle toga taj standardni odnos označiti sa p i, naravno, obezbediti da učenici razlikuju broj p od svojih približnih vrednosti
- Nije loše primetiti sličnost među formulama za površinu trougla (trapeza) i kružnog isečka (isečka kružnog prstena)
- Insistirati na samostalnom pravljenju mreža i modela obrtnih tela. Ako je moguće, koristiti simulacije na računaru
- Insistirati na primeni Pitagorine teoreme i trigonometrije kroz zadatke
- Sadržaje povezati sa stručnim predmetima i problemima iz svakodnevnog života
- Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 14 časova
|
- Upoznavanje sa elementima analitičke geometrije prave i krivih drugog rada
| - znati šta je Dekartov koordinati sistem i kako se u njemu predstavlja tačka, određuje rastojanje dve tačke, središte date duži, površina trougla ako su date koordinate njegovih temena i to primenjivati
- razlikovati implicitni, eksplicitni i segmentni oblik jednačine prave i primenjivati ih
- primenjivati jednačinu pramena pravih kroz jednu tačku
- primenjivati jednačinu prave kroz dve tačke
- utvrđivati međusobne odnose dve prave (paralelnost, normalnost, ugao preseka)
- znati jednačine krivih linija drugog reda i njihove osnovne osobine
- znati geometrijsku interpretaciju sistema od jedne linearne i jedne kvadratne jednačine, odnosno dve kvadratne jednačine sa dve nepoznate i određivati koordinate tačaka preseka, ako presek postoji
- znati uslove dodira prave i krivih drugog reda i primenjivati ih u jednostavnim zadacima
| - Podela duži u datoj razmeri, središte duži
- Implicitni, eksplicitni, segmentni oblik jednačine prave
- Jednačina pramena pravih kroz jednu tačku, jednačina prave kroz dve tačke
- Ugao između dve prave
- Normalan oblik jednačine prave. rastojanje tačke od prave
- Krive linije drugog reda, jednačine, osnovna svojstva
- Odnos prave i krive linije drugog reda, uslov dodira, tangenta
| - Istaći povezanost grafičkog i analitičkog pristupa u analitičkoj geometriji. Često naglašavati da tačka pripada liniji ako i samo ako njene koordinate zadovoljavaju jednačinu te linije
- Ukazati učenicima na primenu računanja površine trougla u struci
- Da se formule ne bi samo mehanički pamtile treba npr. birati ponekad i neke specijalne slučajeve
- Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 40 časova
|
- Razvijanje osnovnih znanja o vektorima i primena
| - znati šta su (ne)kolinearni i (ne)komplanarni vektori
- umeti da dati vektor razloži na tri komponente, kolinearne osama koordinatnog sistema
- sabirati, oduzimati i množiti skalarom vektore date svojim koordinatama
- znati definiciju skalarnog proizvoda i njegovu vrednost u funkciji koordinata, i to primenjivati pri određivanju intenziteta vektora, ugla između dva vektora i ispitivanju ortogonalnosti
- znati definiciju vektorskog proizvoda i njegovu vrednost u funkciji koordinata, i to primenjivati pri određivanju površine paralelograma i ispitivanju kolinearnosti
- znati definiciju mešovitog proizvoda i njegovu vrednost u funkciji koordinata, i to primenjivati pri određivanju zapremine prizme i ispitivanju komplanarnosti
| - Vektorska baza i koordinatizacija
- Sabiranje i oduzimanje vektora, množenje vektora skalarom, intenzitet vektora (u funkciji koordinata)
- Linearna (ne)zavisnost vektora, kolinearnost i komplanarnost
- Skalarni proizvod vektora i primene
- Vektorski proizvod vektora i primene
- Mešovitog proizvoda vektora i primene
| - Pri uvođenju prostornog koordinatnog sistema naglašavati analogije sa koordinatnim sistemom u ravni
- Navoditi puno primera vektorskih veličina u matematici, fizici, svakodnevnom životu Naglašavati razliku između skalarnih i vektorskih veličina
- Determinante, ako se koriste, koriste se isključivo kao zgodan zapis za lakše računanje
- Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 20 časova
|
- Sticanje osnovnih znanja o nizovima i graničnoj vrednosti
| - određivati prvih nekoliko članova niza zadatog formulom, tabelom ili nekim drugim opisom
- znati svojstva monotonosti i ograničenosti niza i umeti da navede primere nizova kod kojih ona (ne)važe
- razumeti princip matematičke indukcije i primenjivati ga na jednostavnijim primerima
- znati definiciju i osobine aritmetičkog i geometrijskog niza i primenjivati ih u određivanju niza i izračunavanju sume
- primenjivati znanja o nizovima u rešavanju različitih problema (npr. pri određivanju složenog interesa)
- razumeti definiciju granične vrednosti niza i primenjivati je na jednostavnijim primerima
- znati šta su beskonačno male i beskonačno velike veličine, koje su osnovne relacije među njima i to primenjivati
- znati šta je beskonačni geometrijski niz i određivati sumu beskonačnog opadajućeg geometrijskog niza (npr. kod pretvaranja beskonačnoperiodičnog decimalnog broja u razlomak)
- poznavati broj e kao graničnu vrednost odgovarajućeg niza i znati njegovu približnu vrednost na dve decimale
- izračunavati graničnu vrednost niza, primenom osnovnih teorema
| - Beskonačan niz, načini zadavanja, osnovni pojmovi
- Matematička indukcija
- Aritmetički niz - pojam, svojstva, primene
- Geometrijski niz - pojam, svojstva, primene
- Granična vrednost niza, beskonačno male i beskonačno velike veličine
- Primena
| - Nizove zadavati kako formulom, tako i svojim članovima i rekurzivno, ili nekim drugim opisom - i u svakom od tih slučajeva kod učenika stvarati predstavu o ponašanju niza
- Primere nizova uzimati iz raznih oblasti matematike, (npr. iz geometrije) kao i iz svakodnevnog života (npr. neki izabrani problem složenog interesnog računa)
- Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 20 časova
|
- Proširivanje znanja o polinomima i kompleksnim brojevima
| - znati Vietova pravila za polinome trećeg i četvrtog stepena i primenjivati ih u jednostavnim primerima
- rešavati jednostavne primere jednačina i sistema jednačina višeg stepena
- kompleksan broj u algebarskom obliku prevoditi u trigonometrijski oblik i obrnuto
- umeti da za brojeve date u trigonometrijskom obliku nađe proizvod, količnik, stepen, koren i znati geometrijsku interpretaciju
- primenjivati znanja o kompleksnim brojevima
| - Osnovna teorema algebre
- Vietova pravila
- Geometrijska interpretacija kompleksnih brojeva, modul i argument kompleksnog broja
- Predstavljanje kompleksnog broja u algebarskom i trigonometrijskom obliku, Ojlerov oblik
- Računske operacije sa kompleksnim brojevima u trigonometrijskom obliku (množenje, deljenje, stepenovanje, korenovanje)
| - Porediti rezultate adicionih formula i Moavrove formule
- Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 16 časova
|
NAPOMENA: Za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano je 12 časova.
Razred: četvrti
Godišnji fond časova: 136 časova
CILJEVI | ISHODI Po završetku četvrtog razreda učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
- Upotpunjavanje znanja o pojmu, osobinama i klasifikaciji realnih funkcija
| - znati grafike elementarnih funkcija i umeti da, čitajući sa grafika, navede njihove osobine ( nule, parnost, monotonost, periodičnost)
- određivati inverznu funkciju date funkcije
- određivati kompoziciju dve funkcije
- određivati oblast definisanosti, nule i znak složene funkcije, ispitivati parnost
- određivati graničnu vrednost funkcije na jednostavnim primerima, primenjujući odgovarajuće teoreme
- znati šta su beskonačno male i beskonačno velike veličine, koje su osnovne relacije među njima i to primenjivati
- znati šta su leva i desna granična vrednost, leva i desna neprekidnost funkcije, prekid u tački i umeti da to geometrijski interpretira
- ispitivati ponašanje funkcije na "krajevima" oblasti definisanosti, ispitivati da li postoje asimptote i to grafički prikazivati
| - Realna funkcija, domen, kodomen, skup slika
- Nule i znak funkcije, (ne)parnost, monotonost, ekstremne vrednosti, ograničenost, konveksnost grafika funkcije
- Inverzna funkcija
- Kompozicija funkcija
- Elementarne funkcije (linearna, kvadratna, eksponencijalna, logaritamska, trigonometrijske)
- Granična vrednost funkcije, beskonačno male i beskonačno velike veličine
- Asimptote funkcije
- Neprekidnost funkcije
| - Insistirati na samostalnom i grupnom radu učenika kod ponavljanja elementarnih funkcija
- Napraviti paralelu između granične vrednosti funkcije i granične vrednosti niza
- Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 34 časa.
|
- Sticanje znanja o izvodu funkcije i znanja neophodnih za ispitivanje i crtanje grafika jednostavnih funkcija
| - znati šta je izvod funkcije i njegovu geometrijsku i mehaničku interpretaciju
- izračunavati izvod funkcije po definiciji
- znati tablicu izvoda elementarnih funkcija
- izračunavati izvod zbira, razlike, proizvoda i količnika funkcija; izračunavati izvod složene funkcije
- izračunavati izvode drugog, trećeg i višeg reda elementarnih i složenih funkcija
- znati jednačine tangente i normale kroz datu tačku sa krive na datu krivu i umeti da to primeni
- ispitivati monotonost i ekstremne vrednosti funkcije, na osnovu primene izvoda
- rešavati ekstremalne geometrijske probleme primenom izvoda
- ispitivati konkavnost i konveksnost funkcije, na osnovu primene izvoda
- ispitivati i grafički prikazivati jednostavne primere funkcija
| - Priraštaj funkcije
- Problem tangente i brzine
- Pojam i definicija izvoda funkcije
- Teoreme o izvodu funkcije i primene
- Izvodi elementarnih funkcija
- Izvodi složenih funkcija
- Izvod inverzne funkcije
- Pojam ekstremne vrednosti funkcije
- Drugi izvod
- Konveksnost i konkavnost, prevojne tačke
- Izvodi višeg reda
- Ispitivanje funkcija i crtanje grafika
| - Povezati dosadašnja znanja o jednačini prave sa znanjem o izvodima
- Staviti naglasak na geometrijsku i mehaničku interpretaciju izvoda
- Posebno izvežbati monotonost i konveksnost funkcije primenom izvoda, pre detaljnog ispitivanja funkcije
- Insistirati na što većem samostalnom radu učenika
- Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 34 časa
|
- Sticanje osnovnih znanja o integralima i primena
| - razumeti šta je diferencijal i znati geometrijsku interpretaciju
- znati tablicu diferencijala i osnovne teoreme o diferencijalu zbira, razlike, proizvoda, količnika funkcija, složene funkcije i to primenjivati
- razumeti pojam primitivne funkcije i neodređenog integrala, znati tablicu neodređenih integrala, osnovne teoreme o neodređenom integralu i to primenjivati u jednostavnim izračunavanjima
- znati geometrijsku interpretaciju određenog integrala i Njutn - Lajbnicovu formulu i to primenjivati u izračunavanjima određenog integrala
- znati formulu za izračunavanje površine ravnih figura i to primenjivati
- znati formulu za izračunavanje zapremine obrtnog tela i primenjivati je na jednostavnim primerima
| - Pojam diferencijala, primitivne funkcije i neodređenog integrala
- Svojstva neodređenog integrala
- Metod zamene kod neodređenog integrala
- Metod parcijalne integracije kod neodređenog integrala
- Određeni integral
- Njutn - Lajbnicova formula
- Metode zamene i parcijalne integracije kod određenog integrala
- Primena određenog integrala
| - Ne treba raditi neke složene primere, ali treba insistirati na tačnosti urađenog.
- "Proveriti" neke formule za površinu, poznate od ranije, pomoću integrala
- Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 26 časova
|
- Produbljivanje i sticanje novih znanja iz kombinatorike i primena
| - rešavati jednostavne kombinatorne probleme koristeći osnovna pravila o zbiru i proizvodu
- razlikovati varijacije, permutacije i kombinacije, sa ili bez ponavljanja i razumeti odgovarajuće formule
- prepoznati tip (ili više tipova) kombinovanja u postavljenom problemu i umeti da primeni odgovarajuće formule
- znati binomni obrazac i primenjivati ga
| - Uvod u kombinatoriku
- Osnovne kombinatorne konfiguracije
- Binomni obrazac
| - Binomni obrazac povezati sa ranijim formulama za stepen binoma
- Kroz raznovrsne zadatke u vezi binomnog obrasca mogu se obnoviti znanja iz raznih oblasti Matematike
- Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 15 časova
|
- Upoznavanje sa prvim pojmovima i rezultata teorije verovatnoće i osposobljavanje za statističku obradu podataka
| - poznavati pojam i razumeti definiciju slučajnog događaja i njemu najvažnijih srodnih pojmova (ishod opita kao elementaran slučajan događaj, prostor događaja; slučajan, suprotan, siguran, nemoguć događaj; presek i unija- događaja, (ne)zavisnost događaja, potpun sistem događaja)
- znati klasičnu definiciju verovatnoće slučajnog događaja i primenjivati je na jednostavnim primerima
- znati šta je slučajno promenljiva veličina diskretnog tipa i njena funkcija raspodele verovatnoća na najjednostavnijim konkretnim primerima
- razumeti pojam slučajno promenljive veličine neprekidnog tipa i pojam gustine raspodele, na nekom od modela (ravnomerne, eksponencijalne ili Gausove) raspodele, zadatim grafikom
- znati šta predstavljaju numeričke karakteristike slučajno promenljive veličine: matematičko očekivanje, disperzija i standardna devijacija
- shvatiti uvodne statističke pojmove (populacija, uzorak, statistika)
- prepoznavati i primenjivati određene statistike: uzoračka sredina, uzoračka disperzija....
- grafički prikazivati dobijene rezultate
| - Opiti i ishodi opita, događaji
- Klasična definicija verovatnoće i njene osobine
- Geometrijska verovatnoća
- (Ne)zavisnost događaja
- Uslovna verovatnoća
- Potpun sistem događaja i totalna verovatnoća
- Bajesova formula
- Slučajno promenljiva veličina diskretnog tipa
- Zakoni raspodele verovatnoća slučajno promenljive veličine
- Binomna raspodela
- Funkcija raspodele verovatnoće
- Gustina raspodele verovatnoće slučajno promenljive veličine neprekidnog tipa; normalna, ravnomerna, eksponencijalna raspodela
- Osnovni pojmovi matematičke statistike: populacija, uzorak, statistika
- Grafički prikaz dobijenih podataka
- Primeri statistika: aritmetička sredina, srednja vrednost, disperzija uzorka
| - Ne insistirati na jakoj formalizaciji jer bi strogo deduktivno izlaganje bilo preteško na ovom nivou
- Pojmove tumačiti kroz raznovrsne primere iz realnog okruženja, bazirajući ih u dobroj meri na intuitivnim predstavama
- Gustinu raspodele verovatnoća slučajno promenljivih veličina neprekidnog tipa i njihove osobine opisivati pre svega grafički, na posebnim primerima, bez uopštenog parametarskog prikaza
- Insistirati na primeru primene Gausove raspodele u analize slučajnih grešaka (slučajnih odstupanja od tačne vrednosti) pri izvođenju velikog broja merenja (jer je Gausova raspodela upravo na takvim primerima prvobitno i zasnovana)
- Insistirati na primeni u drugim oblastima matematike i ostalih nauka, ali i u praksi
- Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 15 časova
|
NAPOMENA: Za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano je 12 časova.
Sledeći