Prethodni
NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA
   |  Područje rada:  |  Geodezija i građevinarstvo | 
   |  Obrazovni profil:  |  GEODETSKI TEHNIČAR - GEOMETAR - ogled | 
   |  Trajanje obrazovanja:  |  četiri godine | 
 CILJ OGLEDA:
 Unapređenje kvaliteta i osavremenjivanje obrazovno-vaspitnog  rada kroz:
 - uvođenje u svakodnevnu nastavnu praksu savremenih i efikasnih  metoda rada sa učenicima;
 - uvođenje novog nastavnog plana i programa u cilju ostvarivanja  ishoda stručnog obrazovanja i obrazovanja uopšte;
 - povećanje fonda časova vežbi i praktičnog rada, radi uspešnog  ostvarivanja ciljeva obrazovanja za ovaj obrazovni profil;
 - uspostavljanje višeg nivoa korelacije nastavnih sadržaja;
 - izradu kriterijuma ocenjivanja i građenja standarda ocenjivanja  učenika;
 - proveru koncepta stručne mature.
 Uvođenje organizacionih novina:
 - prilagođavanje organizacije nastavnog procesa u školi, u  okviru godišnjeg fonda časova, a u skladu sa očekivanim ishodima stručnog obrazovanja  i uslovima rada u školi i na radnom mestu;
 - nastavni sadržaji su organizovani modularno za sve opštestručne  i stručne predmete.
 OČEKIVANI ISHODI OGLEDA
 - Brzo adaptiranje učenika na uslove rada.
 - Unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:
   - efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima  primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;
   - efikasnije usvajanje generativnih, transfernih  i funkcionalnih znanja i veština, relevantnih za buduću profesiju kao rezultat  modularnog pristupa;
   - ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;
   - razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog  programa na nivou škole i na nivou Republike.
 TRAJANJE OGLEDA
 Ogled se sprovodi od 1. septembra 2003. godine kroz najmanje  tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene  rezultata, ministar prosvete i sporta.
 NAČIN OSTVARIVANJA OGLEDA
 Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa.
 Nastaviće se sa organizovanjem obuke nastavnika za primene  novih metoda rada sa učenicima, primene novog nastavnog programa i objektivnog  ocenjivanja u svakodnevnoj obrazovnoj praksi.
 Obuka za nastavnike srednjih stručnih škola u kojima se ostvaruje  program ovog ogleda, organizuje se u sledećim oblastima koje su bitne za unapređenje  kvaliteta obrazovnog rada:
 - nova koncepcija obrazovanja (usmerenost na ciljeve i ishode  obrazovanja, modularni pristup u obrazovanju);
 - stručno usavršavanje nastavnika za primenu novih nastavnih  metoda;
 - stručno usavršavanje nastavnika u okviru matične struke.
 Nastavnici srednjih stručnih škola će u okviru obrazovno-vaspitnog  rada primenjivati metode rada i ocenjivanja za koje su obučavani na seminarima.
 U okviru Zavoda za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja i  stručnih aktiva zajednica stručnih škola biće izdvojene ključne teme u okviru  kojih je potrebno stručno usavršavanje nastavnika.
 Stručni timovi u školama i na nivou Republike će sarađivati  na horizontalnom i vertikalnom povezivanju nastavnih sadržaja kako sa autorskim  timom, tako i sa predstavnicima privrede.
 Planirana je izrada testova sa zajedničkim sadržajima i zajednički  postavljenim kriterijumima od strane stručnih timova koji će se formirati pri  Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centru za stručno i umetničko  obrazovanje i Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
 Način polaganja stručne mature biće propisan posebnim podzakonskim  aktom.
 USLOVI OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA
 Ogled će se ostvarivati u uslovima svakodnevnog obrazovno-vaspitnog  rada u školama.
 Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika  i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.
 Vrsta stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika za ostvarivanje  oglednog programa propisana je posebnim pravilnikom.
 Ministarstvo prosvete i sporta, Zavod za unapređivanje vaspitanja  i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i međunarodni programi  podrške reformi stručnog obrazovanja pružiće kadrovsku i materijalnu podršku  za realizaciju obuke nastavnika, materijal za rad, praćenje i evaluaciju ogleda.
 PRAĆENJE I VREDNOVANJE OGLEDA
 Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje  vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni  savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa  koje će biti naknadno publikovano.
 Primena ogleda će biti praćena najmanje četiri puta u toku  školske godine.
 Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja,  biće ispitani ishodi obrazovno-vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja  učenika i nastavnika.
 Rezultati ogleda biće objavljeni na način dostupan široj stručnoj  javnosti.
 I CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
 za obrazovni profil GEODETSKI TEHNIČAR - GEOMETAR -  ogled
   |  CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA |  OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA  Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će steći:
 | 
   |  znanja |  veštine |  radne kompetencije | 
   |   Osposobljavanje svršenog učenika za primenu stečenih  teorijskih znanja i praktičnih veština:  na premeru zemljišta i nepokretnosti;  na održavanju katastra zemljišta;  u inženjerskoj geodeziji. Osposobljavanje učenika za dalje stručno usavršavanje  i permanentno samoobrazovanje. Usvajanje umenja korišćenja izvora informacija. Razvijanje sposobnosti povezivanja znanja iz različitih  oblasti. Podizanje svesti o značaju preuzimanja odgovornosti  za sopstveni uspeh ili neuspeh. Napuštanje filozofije "dobiti posao"  i prihvatanje filozofije "kreirati posao sam". |   da pripremi podatke za obeležavanje tačaka različitim  metodama;  da koristi geodetske instrumente i opremu; da izvede formule i primeni kontrole merenja i  računanja; da koristi instrumente i pribor kao i potrebne  softvere za izradu plana; da prati i primeni sve važeće uredbe, pravilnike  i instrukcije u vezi sa održavanjem katastra. |   samostalnog obeležavanja tačke na terenu; da ispita instrumente i primeni metode merenja  uglovnih i linearnih veličina (merenje dužina, uglova i visinskih razlika); da izračuna koordinate i visine tačaka; da nanošenjem tačaka izradi plan koji sadrži horizontalnu  i vertikalnu predstavu terena; da prikupi i evidentira sve podatke o zemljištu  i nepokretnostima. |   za rad na prikupljanju podataka na terenu (merenje  uglova, dužina i visinskih razlika); za rad na izradi geodetskih planova i u oblasti  inženjerske geodezije;  za rad u opštinskim katastrima. | 
 II NASTAVNI PLAN
 Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta
 za obrazovni profil GEODETSKI TEHNIČAR - GEOMETAR -  ogled
   |    |  I RAZRED |  II RAZRED |  III RAZRED |  IV RAZRED |  UKUPNO | 
   |  nedeljno |  godiš. |  nedeljno |  godiš. |  nedeljno |  godiš. |  nedeljno |  godiš. |  nedeljno |  godiš. | 
   |  A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI |  9 |  333 |  7 |  259 |  7 |  259 |  7 |  238 |  30 |  1089 | 
   |  1a. Srpski jezik i književnost |  3 |  111 |  3 |  111 |  3 |  111 |  3 |  102 |  12 |  435 | 
   |  1b. Srpski jezik kao nematernji jezik |    |    |    |    |    |    |    |    |    |    | 
   |  2.  _____ jezik i književnost |    |    |    |    |    |    |    |    |    |    | 
   |  3. Strani jezik |  2 |  74 |  2 |  74 |  2 |  74 |  2 |  68 |  8 |  290 | 
   |  4.   Fizičko vaspitanje |  2 |  74 |  2 |  74 |  2 |  74 |  2 |  68 |  8 |  290 | 
   |  5.  Računarstvo i informatika |  2 |  74 |    |    |    |    |    |    |  2 |  74 | 
   |  B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI |  10 |  370 |  6 |  222 |  6 |  222 |  4 |  136 |  26 |  950 | 
   |  1.   Matematika |  4 |  148 |  4 |  148 |  4 |  148 |  4 |  136 |  16 |  580 | 
   |  2.   Fizika |  2 |  74 |  2 |  74 |  2 |  74 |    |    |  6 |  222 | 
   |  3.   Fizička geografija |  2 |  74 |    |    |    |    |    |    |  2 |  74 | 
   |  4. Nacrtna geometrija |  2 |  74 |    |    |    |    |    |    |  2 |  74 | 
   |  V: STRUČNI PREDMETI |  9 |  333 |  15 |  555 |  15 |  555 |  17 |  578  |  56 |  2021 | 
   |  1.   Tehničko crtanje |  2 |  74 |  2 |  74 |    |    |    |    |  4 |  148 | 
   |  2.   Geodezija |  3 |  111 |  4 |  148 |  3 |  111 |  2 |  68 |  12 |  438 | 
   |  3.   Geodetska merenja i računanja |  4 |  148 |  7 |  259 |  6 |  222 |  4 |  136 |  21 |  765 | 
   |  4.   Primena računara u geodeziji |    |    |  2 |  74 |  2 |  74 |  2 |  68 |  6 |  216 | 
   |  5.   Primenjena geodezija |    |    |    |    |  2 |  74 |  2 |  68 |  4 |  142 | 
   |  6.   Geodetski planovi |    |    |    |    |  2 |  74 |  2 |  68 |  4 |  142 | 
   |  7.   Katastar nepokretnosti i uređenje zemljišne teritorije
 |    |    |    |    |    |    |  3 |  102 |  3 |  102 | 
   |  8. Fotogrametrija |    |    |    |    |    |    |  2 |  68 |  2 |  68 | 
   |  G: IZBORNI PREDMETI |  1 |  37 |  1 |  37 |  1 |  37 |  1 |  34 |  4 |  145 | 
   |  1. Građansko vaspitanje / Verska nastava |  1 |  37 |  1 |  37 |  1 |  37 |  1 |  34 |  4 |  145 | 
   |  Ukupno: A + B + V + G |  29 |  1073 |  29 |  1073 |  29 |  1073 |  29 |  986 |  116 |  4205 | 
 Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir  časova teorije, vežbi i praktične nastave, a prema programu predmeta.
 Blok nastava se prikazuje u ukupnom zbiru na godišnjem nivou  za odgovarajući predmet u okviru koga se realizuje, a prema programu predmeta.
 Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima
   |  G: IZBORNI PREDMETI |  I |  II |  III |  IV | 
   |  Izborni predmet predviđen Zakonom |    |    |    |    | 
   |  Građansko vaspitanje / Verska nastava |  * |  * |  * |  * | 
 Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz:
  Izbornog predmeta predviđenog Zakonom: Građansko vaspitanje  ili Verska nastava (1 čas nedeljno tokom školske godine).
 Ostvarivanje programa ogleda
 Predviđen broj učenika u odeljenju je 20.
 Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe:
   |  razred |  predmet/ modul |  godišnji fond časova vežbi
 |  broj učenika u grupi
 | 
   |  I |  Računarstvo i informatika |  74 |  10 | 
   |  Tehničko crtanje |  74 |  10 | 
   |  Geodetska merenja i računanja |  148 |  10 | 
   |  II |  Tehničko crtanje |  74 |  10 | 
   |  Geodetska merenja i računanja |  259 |  10 | 
   |  Primena računara u geodeziji |  74 |  10 | 
   |  III |  Geodetska merenja i računanja |  222 |  10 | 
   |  Primena računara u geodeziji |  74 |  10 | 
   |  Geodetski planovi |  40 |  10 | 
   |  IV |  Geodetska merenja i računanja |  136 |  10 | 
   |  Primena računara u geodeziji |  68 |  10 | 
   |  Geodetski planovi |  34 |  10 | 
   |  Katastar nepokretnosti i uređenje zemljišta |  102 |  10 | 
 Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske  godine
   |    |  I RAZREDčasova
 |  II RAZRED časova
 |  III RAZRED časova
 |  IV RAZREDčasova
 |  UKUPNO časova
 | 
   |  Čas odeljenskog starešine |  do 74 |  do 74 |  do 74 |  do 68 |  do 390 | 
   |  Dodatni rad * |  do 37 |  do 37 |  do 37 |  do 34 |  do 145 | 
   |  Dopunski rad * |  do 37 |  do 37 |  do 37 |  do 34 |  do 145 | 
   |  Pripremni rad * |  do 37 |  do 37 |  do 37 |  do 34 |  do 145 | 
 *Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada.
 Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske  godine po razredima
   |    |  I |  II |  III |  IV | 
   |  Ekskurzija |  1-2 dana |  2-3 dana |  3-4 dana |  do 5 dana | 
   |  Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima  nacionalne kulture |  2 časa nedeljno | 
   |  Drugi strani jezik |  2 časa nedeljno | 
   |  Drugi predmeti * |  1-2 časa nedeljno | 
   |  Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije  i drugo) |  30-60 časova godišnje | 
   |  Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge |  15-30 časova godišnje | 
   |  Kulturna i javna delatnost škole |  2 radna dana | 
 *Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu  sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni  nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao  i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.
 Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
   |  razred |  razredno časovnanastava
 |  obavezne vannastavneaktivnosti
 |  obavezne vannastavne aktivnosti
 |  ostalo(matura)
 |  ukupno radnih nedelja
 | 
   |  I |  37 |  2 |  2 |    |  39 | 
   |  II |  37 |  2 |  2 |    |  39 | 
   |  III |  37 |  2 |  2 |    |  39 | 
   |  IV |  34 |  2 |  2 |  3 |  39 | 
 III NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)
 Nastavni plan i program za obrazovni profil geodetski tehničar-geometar  - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva  propisani:
  Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme  i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta  u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme - "Službeni  glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik" broj 7/91 i
  Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme  i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja  za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim  školama područje rada geodezija i građevinarstvo - "Službeni glasnik Republike  Srbije - Prosvetni glasnik" broj 8/91.
 Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive,  grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom,  koristeći:
  publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana  literatura, različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete  i elektronske publikacije);
  odgovarajuće softverske pakete za geodeziju;
  Internet.
 Nastava se realizuje uz korišćenje:
  računara i projektora za Power Point prezentacije;
  skenera;
  dijaprojektora;
  grafoskopa;
  televizora i video rekordera;
  totalne stanice;
  elektrooptičkih daljinomera;
  GPS-a.
 Detaljna uputstva za ostvarivanje programa data su uz svaki  predmet pojedinačno.
 STRANI JEZIK (L2)
 1. CILJEVI PREDMETA:
 Nastava stranog jezika u srednjem stručnom obrazovanju predstavlja  kontinuitet nastave stranog jezika u prethodnom školovanju. Ciljevi ove nastave  su:
 · utvrđivanje znanja i dalje obučavanje učenika da komuniciraju  sa ljudima iz drugih zemalja o opštim temama;
 · razvijanje odnosa tolerancije kroz upoznavanje kulture  i načina života drugih naroda;
 · sticanje osnovnih jezičkih znanja i kompetencija u skladu  sa potrebama struke i zanimanja.
 2. ISHODI NASTAVE STRANOG JEZIKA NA KRAJU ČETVOROGODIŠNJEG  SREDNJEG STRUČNOG OBRAZOVANJA
   |  Jezičke aktivnosti |  po završetku četvorogodišnjeg obrazovanja: | 
   |  JEZIČKA   RECEPCIJA |  SLUŠANJE |  · razume osnovni smisao informacija i tekstova koji  govore o poznatim temama · razume jednostavne informacije i instrukcije u okviru svoje struke
 · razume osnovne informacije u radio ili televizijskim emisijama  ako se govori o poznatim temama iz domena njegovog interesovanja ili struke
 | 
   |  ČITANJE |  · razume jednostavne natpise, etikete na proizvodima,  reklamni materijal, uputstva za upotrebu· pronalazi potrebnu informaciju u tekstu
 · otkriva značenje nepoznatih reči na osnovu poznatog konteksta ili  ličnog / profesionalnog iskustva
 · razume u opštim crtama tekstove koji sadrže frekventne reči i strukture  iz svakodnevnog života i strukture
 | 
   |  JEZIČKA PRODUKCIJA |  GOVOR |  · govori o bliskim temama i događajima (porodica,  hobi, posao) koristeći jednostavne reči i rečenice · govori o sebi  (lični podaci, obrazovanje) · traži i daje informacije iz svoje struke
 · može da opiše kako se nešto radi i da uputstva iz svoje struke
 | 
   |  PISANJE |  · piše kratke jednostavne tekstove u različite svrhe  (poruke, uputstva, popunjava upitnike, formulare, piše lična i jednostavna  poslovna pisma prema modelu) | 
   |  INTERAKCIJA |  · komunicira u svakodnevnim situacijama (pita, predlaže,  traži i daje uputstva ili obaveštenja) · prima i prenosi jednostavne poruke (prijateljima, kolegama) koje  se odnose na neposredne potrebe
 · piše jednostavna pisma i poruke da bi tražio ili preneo informaciju,  izrazio zahvalnost ili izvinjenje
 | 
   |  MEDIJACIJA |  · rezimira ili prepričava kraće delove teksta ili  audio vizuelnog zapisa jednostavnim jezičkim sredstvima | 
   |  ZNANJA O JEZIKU |  · poznaje leksiku i gramatičke sadržaje jezika koji  uči na nivou koji mu omogućava da razume, govori ili piše o temama iz  svakodnevnog života ili struke · uočava osnovne sličnosti i razlike između maternjeg jezika i stranog  jezika koji uči
 | 
   |  MEDIJSKA PISMENOST |  · koristi sadržaje medijske produkcije radi zadovoljenja  ličnog interesovanja i profesionalnih potreba (knjige, časopise, prospekte,  kataloge, rečnike, audio i video zapise, kompakt disk, Internet) | 
 3. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
 · postojeći odobreni udžbenici
 · popularna literatura
 · Internet
 4. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
 · Srpski jezik i književnost
 · stručni predmeti
 5. PREPORUČENI SADRŽAJI ZA STRANI JEZIK U SREDNJEM STRUČNOM  OBRAZOVANJU
   |  I RAZRED |  II RAZRED |  III RAZRED |  IV RAZRED | 
   |  OPŠTE TEME 80% |  OPŠTE TEME 70% |  OPŠTE TEME 60% |  OPŠTE TEME 50% | 
   |   Svakodnevni život(organizacija vremena, poslova, slobodno vreme)
 Hrana i zdravlje (navike u ishrani, karakteristična jela i pića u zemljama sveta)
 Poznati gradovi i njihove znamenitosti   Sportovi i poznata sportska takmičenja Život i dela slavnih ljudi XX veka (iz  sveta nauke, kulture)  Mediji (štampa, televizija) Hrabra i plemenita dela ljudi (interesantne  životne priče i događaji)  Svet kompjutera (rasprostranjenost i primena)
 |   Mesta, ljudi i znamenitosti u svetu  Putovanja(turistička, poslovna; transport, hoteli, kupovina, obilazak znamenitosti,  zabava)
 Prijateljstvo i druženje  Život u gradu (ulice, stanove; problemi  buke, zagađenosti, gužvi) Štampa i televizija (aktuelni i interesantni događaji i priče)
 Ljudska solidarnost i podvizi  Iz sveta filma, muzike, umetnost |   Životna sredina (uticaj nove tehnologije na biljni, životinjski svet, zdravlje ljudi)
 Tekovine kulture, znamenitosti i zanimljivosti  iz sveta  Iz života mladih (zabava, sport, obrazovanje)
 Običaji i praznici naroda sveta  Značajna otkrića, pronalasci i događaji u XX  veku Knjige, filmovi, muzika |   Države i gradovi sveta(savremeni život, kulturne tekovine, znamenitosti)
 Međunarodna saradnja i međunarodne organizacije. Marketing (roba i usluge karakteristične za određene gradove, regione)
 Svet rada (zanimanja, organizacija preduzeća; odnos prema radu)
 Svet budućnosti (tehnologija, životna sredina,  stanovništvo) | 
   |  STRUČNE TEME* 20% |  STRUČNE TEME* 30% |  STRUČNE TEME* 40% |  STRUČNE TEME* 50% | 
   |   izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom  rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje |   izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom  rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje |   izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom  rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje |   izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom  rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje | 
   |  FUNKCIJE |  FUNKCIJE |  FUNKCIJE |  FUNKCIJE | 
   |   Pozdravljanje i predstavljanje u susretu sa ljudima   Zahvaljivanje, izvinjavanje  Molbe, naredbe  Izražavanje dopadanja i nedopadanja  Traženje informacije  Davanje informacije (o vremenu i mestu) Opisivanje ljudi, stvari, aktivnosti |   Traženje i davanje dozvole  Traženje i davanje uputstva za pravac kretanja   Predlaganje i ubeđivanje  Odbijanje zahteva ili molbe Izražavanje slaganja i neslaganja  Izražavanje želje, potrebe Izražavanje interesovanja |   Izražavanje preferenci  Izražavanje planova i namera u budućnosti  Izražavanje verovatnoće  Traženje i nuđenje pomoći Izveštavanje (pripovedanje o prošlim događajima) izražavanje saosećanja, ohrabrenja |   Izražavanje pretpostavke, mogućnosti, verovatnoće,  sigurnosti Traženje usluge, prigovor, izvinjavanje, zahvaljivanje   Traženje usluge, prigovor, izvinjavanje, zahvaljivanje   Davanje informacija o sebi (u razgovoru za posao)   Pisanje pisma (lična i jednostavna poslovna) Pisanje CURICULUM VITAE (CV) | 
 * IZBOR STRUČNIH TEMA IZVRŠITI U SARADNJI SA STRUČNIM VEĆEM  NASTAVNIKA STRUČNIH PREDMETA U ŠKOLI.
 MATEMATIKA
 1. CILJEVI :
 · Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja
 · Razvijanje sposobnosti jasnog i preciznog izražavanja  i korišćenja osnovnog matematičko-logičkog jezika
 · Razvijanje sposobnosti određivanja i procene kvantitativnih  veličina i njihovog odnosa
 · Razvijanje osećaja za prostor, razlikovanje geometrijskih  figura i njihovi uzajamni odnosi i transformacije
 · Razumevanje funkcionalnih zavisnosti, njihovo predstavljanje  i primena
 · Razvijanje sistematičnosti, urednosti, preciznosti,  temeljnosti, istrajnosti, kritičnosti u radu; razvijanje radnih navika i sposobnosti  za samostalni i grupni rad
 · Sticanje znanja i veština korisnih za transfer u stručno-teoretskim  predmetima i razvijanje sposobnosti za pravilno korišćenje stručne literature
 · Formiranje svesti o univerzalnosti i primeni matematičkog  načina mišljenja
 · Podsticanje stručnog razvoja i usavršavanje u skladu  sa individualnim sposobnostima i potrebama društva
 · Razvoj sposobnosti potrebnih za rešavanje problema i  novih situacija u procesu rada i svakodnevnom životu
 3. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU:
 · Despotović Radivoje, Tošić Ratko, Šešelja Branimir,  Matematika za prvi razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna  sredstva, Beograd
 · Vojvodić Gradimir, Despotović Radivoje, Petrović Vojislav,  Tošić Ratko, Šešelja Branimir, Matematika za drugi razred srednje škole,  Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
 · Milošević Vladislav, Ivović Miodrag, Nenadović Ratko,  Simić Krstomir, Matematika sa zbirkom zadataka za treći razred srednje škole,  Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
 · Pap Endre, Tošić Ratko, Lozanov-Crvenković Zagorka,  Matematika sa zbirkom zadataka za četvrti razred srednje škole, Zavod  za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
 · Ivanović Živorad, Ognjanović Srđan, Matematika 1,  zbirka zadataka i testova za prvi razred gimnazija i tehnička škola, Krug,  Beograd
 · Ivanović Živorad, Ognjanović Srđan, Matematika 2,  zbirka zadataka i testova za drugi razred gimnazija i tehničkih škola, Krug,  Beograd
 · Ognjanović Srđan, Ivanović Živorad, Matematika 3,  zbirka zadataka i testova za treći razred gimnazija i tehničkih škola, Krug,  Beograd
 · Ognjanović Srđan, Ivanović Živorad, Matematika 4,  zbirka zadataka i testova za četvrti razred gimnazija i tehničkih škola,  Krug, Beograd
 · Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike  1, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
 · Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike  2, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
 · Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike  3, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
 · Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike  4, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
 · Kečkić Jovan, Matematika sa zbirkom zadataka za prvi  razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
 · Kečkić Jovan, Matematika sa zbirkom zadataka za drugi  razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
 · Kečkić Jovan, Matematika sa zbirkom zadataka za treći  razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
 · Kečkić Jovan, Matematika sa zbirkom zadataka za četvrti  razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
 · M. Obradović , D. Georgijević, Matematika za četvrti  razred, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
 4. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
 · Geodezija
 · Fizika
 · Geodetska merenja i računanja
 2. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO RAZREDIMA
   |  Razred:  |  prvi | 
   |  Godišnji fond časova:  |  148 časova | 
  
   |  CILJEVI  |  ISHODI Po završetku prvog razreda učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  PROGRAMA | 
   |   Obnavljanje i proširivanje znanja o realnim brojevima |   znati osnovne podskupove skupa realnih brojeva  (N, Z, Q, I) i razlikovati njihove elemente na primerima  određivati NZS i NZD prirodnih brojeva  znati osnovna pravila deljivosti, umeti da ih  obrazloži i primenjivati  prevoditi decimalan broj u razlomak i obrnuto;  obavljati računske operacije sa razlomcima i decimalnim brojevima  izračunavati vrednost jednostavnog racionalnog  brojevnog izraza poštujući prioritet računskih operacija i upotrebu  zagrada; znati da delilac mora biti različit od nule  znati šta je kvadratni koren; umeti da proceni  njegovu vrednost, pročita iz tablica ili odredi uz pomoć kalkulatora;  znati približne vrednosti za Ö2 i Ö3  na dve decimale  određivati apsolutnu vrednost realnog broja i  grafički interpretirati na realnoj pravoj (brojevnoj osi)  upoređivati dva realna broja; znati šta su intervali,  označavati ih i ustanovljavati da li broj pripada intervalu  znati šta je apsolutna i relativna greška, zaokrugljivati  broj, izračunavati približnu vrednost i granicu apsolutne greške na  primerima jednostavnih izraza |   Skupovi brojeva N, Z, Q, I, R i njihova struktura   Brojevna osa  Približne vrednosti realnih brojeva |   Raditi ulazni test (npr. po zadacima iz zbirke  pripremnih zadataka za prijemni ispit, samo sa izvariranim podacima)   Izračunavanja apsolutne i relativne greške povezati  sa praktičnim zadacima, konkretnim merenjima  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 11  časova | 
   |   Sticanje osnovnih znanja iz elemenata matematičke  logike i teorije skupova i primene |   razlikovati: znake konstanti, promenljive, znake  operacija, izraze, znake relacija, elementarne formule (na "brojevnim"  primerima)  prepoznati iskaz i utvrđivati njegovu istinitost   ispitivati tačnost iskazne formule  određivati vrednost skupovnog izraza i ispitivati  tačnost skupovnih relacija  znati šta je funkcija, prepoznavati primere funkcija  i znati analitički izraz linearne funkcije  određivati kompoziciju dve funkcije znati uslove da je neka funkcija bijekcija i određivati  inverznu funkciju  rešavati jednostavne kombinatorne probleme primenom  pravila zbira i proizvoda |   Matematičko-logički jezik  Iskazi  Osnovne logičke i skupovne operacije  Dekartov proizvod skupova, binarna relacija  Pojam funkcije, primer linearne funkcije  Bijekcija  Kompozicija funkcija  Inverzna funkcija  Pravila zbira i proizvoda u kombinatorici |   Posebnu pažnju obratiti na razumevanje i pravilno  korišćenje matematičkih simbola, jasno i precizno izražavanje; sadržaje  povezivati sa primerima iz govornog jezika  Naglašavati veze odgovarajućih logičkih i skupovnih  operacija  Povezivati ove sadržaje sa sadržajima bliskim  iskustvu učenika odranije, posebno na primerima iz skupa realnih brojeva  (npr. obraditi skupovne operacije i nad intervalima realne prave) Ne insistirati na pojmu bijekcije i inverzne funkcije  na beskonačnom skupu (jer će odgovarajući sadržaji ponovo biti zastupljeni  u četvrtom razredu) izuzev na primeru linearne funkcije  Insistirati da učenici shvate vezu kombinatornih  situacija (grananje, više mogućih slučajeva ostvarenja) i aritmetičkih  operacija (množenje, sabiranje)  Koristiti Venove dijagrame (npr. u zadacima određivanja  broja elemenata podskupova unije dva ili više skupova)  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 12  časova | 
   |   Razumevanje i primena proporcionalnosti |   izračunavati određen deo neke veličine  znati šta je razmera, proširivati je ili skraćivati  i to primenjivati u rešavanju problema podele  rešavati prostu i produženu proporciju  prepoznati direktnu ili obrnutu proporcionalnost  dve veličine i to primenjivati u rešavanju jednostavnih problema  rešavati problem smeše dve ili više komponenti   rešavati osnovne probleme procentnog računa (određivanja:  nepoznate glavnice, procenta ili procentnog iznosa) i složenije kombinovane  primere  rešavati probleme složenijih zavisnosti više proporcionalnih  veličina |   Razmera i proporcija  Proporcionalnost veličina, direktna i obrnuta   Račun podele Račun mešanja  Procentni račun |   Važno je da se razmera, pre svega, vezuje za konkretne  primene (npr. kod planova, topografskih i geografskih karata) i treba  raditi što više raznovrsnih primera  Kroz ove sadržaje se mogu obnoviti neka minimalna  znanja o linearnim jednačinama i funkcijama iz osnovne škole i povezati  sa novim sadržajima iz tih oblasti u ovom razredu  Insistirati na potpunom razumevanju i efikasnoj  primeni znanja o procentu (npr. treba shvatiti i upamtiti da se iznos  cene, posle promene za određeni procenat, dobija množenjem stare cene  i koeficijenta koji zavisi od tog procenta)  Izgrađivati predstavu o mogućim okvirima rešenja   Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 12  časova | 
   |   Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o osnovnim  i izvedenim geometrijskim pojmovima, njihovom uzajamnom odnosu i transformacijama  podudarnosti |   znati da su tačka, prava i ravan osnovni pojmovi  i razlikovati njihove međusobne položaje: kolinearnost, komplanarnost  tačaka; paralelnost (pravih, ravni, prave i ravni), mimoilaznost pravih,...   rešavati jednostavne kombinatorne probleme prebrojavanja  geometrijskih objekata znati šta je duž. poluprava, ugao, trougao, poluravan,  diedar, rogalj znati šta su uglovi sa paralelnim kracima i veze  između njih znati relacije vezane za unutrašnje i spoljašnje  uglove trougla i to primenjivati u rešavanju jednostavnih problema znati osnovne stavove o podudarnosti trouglova  i primenjivati ih znati definiciju normalnosti prave i ravni i dovoljan  uslov po Košijevoj teoremi znati definicije ugla između prave i ravni i ugla  između dve ravni  znati šta su krug. kružna linija i njihovi elementi  (centar, poluprečnik, tetiva, luk), znati šta su tangenta i sečica kruga  i umeti da ih konstruiše znati šta je simetrala duži (ugla), znati njeno  svojstvo i umeti da ga dokaže; konstruisati opisani (upisani) krug datog  trougla konstruisati visine trougla i znati da se seku  u jednoj tački (ortocentru) znati šta je srednja linija trougla i njeno svojstvo znati šta je težišna duž trougla i svojstvo težišta znati osnovne relacije u jednakokrakom i jednakostraničnom  trouglu i primenjivati ih razlikovati vrste četvorouglova znati osnovne stavove o trapezu i paralelogramu,  umeti da ih dokaže i primenjivati ih  znati osobine specijalnih paralelograma, umeti  da ih dokaže i primenjivati ih izvoditi jednostavne konstrukcije trougla i četvorougla znati šta je konveksan mnogougao; umeti da dokaže  i primeni formule za: izračunavanje broja dijagonala, zbir unutrašnjih  uglova, zbir spoljašnjih uglova konveksnog mnogougla znati šta su periferijski i centralni ugao kruga  nad istim lukom i vezu između njih; znati da je ugao između tetive i  tangente u njenoj krajnjoj tački jednak periferijskom uglu nad tom tetivom znati definiciju i osobine pravilnih mnogouglova znati šta je vektor, kada su dva vektora jednaka  i izvoditi operacije sabiranja i oduzimanja vektora, množenja vektora  skalarom razumeti šta su translacija, rotacija, osna i  centralna simetrija i primenjivati ih na jednostavnim figurama |   Osnovni i izvedeni pojmovi; aksioma, teorema,  dokaz  Tačka, prava, ravan; međusobni položaj, odnosi  pripadanja Duž, ugao, diedar, rogalj, Normalnost pravih i ravni Ugao između prave i ravni, ugao između dve ravni Podudarnost figura, podudarnost trouglova, primena Četvorougao, mnogougao, krug Vektori, jednakost, operacije sa vektorima Translacija, rotacija, simetrija(osna, centralna, ravanska)
 |   Insistirati na izvođenju precizne i uredne konstrukcije  jednostavnih figura  Insistirati na znanju i razumevanju dokaza najjednostavnijih  tvrđenja; (npr. o simetrali duži) Kod definisanja i obrade transformacija pomagati  se grafoskopom ili bar ilustracijama na nekim pogodnim modelima, ako  već nije moguće da se izvede simulacija na računaru Znanja o vektorima povezati sa znanjima o vektorskim  veličinama u fizici, naglašavati razliku između skalarnih i vektorskih  veličina Posebnu pažnju obratiti na definisanje ugla između  dve ravni i normalnost ravni kao važan slučaj  Za obradu preporučenih sadržaja se predlaže 33  časa | 
   |   Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o polinomima  i racionalnim algebarskim izrazima |   znati šta je monom, prepoznavati slične monome,  sabirati ih i oduzimati  znati da množi i deli monome; znati kada je algebarski  razlomak definisan i kada je jednak nuli, skraćivati ga (proširivati)  i znati uslove pod kojim to važi  znati šta je polinom, njegov opšti oblik i stepen:  sređivati polinom dobijen sabiranjem, oduzimanjem, množenjem polinoma znati formule za kvadrat i kub binoma i primenjivati  ih određivati količnik C(x) i ostatak q(x) pri deljenju  polinoma A(x) polinomom B(x) (B(x) ą 0)  i umeti da to zapiše  A(x) = B(x) C(x) + q(x); znati da je polinom  B(x) delilac polinoma A(x), odnosno polinom A(x) sadržalac polinoma  B(x), ako važi A(x) = B(x) C(x) za neki polinom C(x)  rastavljati polinom na činioce primenom osnovnih  formula (distributivni zakon množenja prema sabiranju, kvadrat binoma,  razlika kvadrata, kub binoma, zbir i razlika kubova)  određivati NZS i NZD datih polinoma  transformisati racionalni algebarski izraz |   Monomi, račun sa stepenima  Polinomi i operacije sa njima  Deljivost polinoma, Bezuova teorema  Rastavljanje polinoma na činioce  Racionalni algebarski izrazi, operacije sa racionalnim  algebarskim izrazima |   Rastavljanje polinoma na činioce i sređivanje  racionalnih izraza obrađivati na jako puno primera i insistirati da  učenici jednim delom rade sami ili u grupama  Ozbiljnom greškom treba smatrati previđanje ograničavajućih  uslova pri sređivanju izraza (npr. vrednost izraza x/x jeste 1, ali  samo pod uslovom da je xą0 - ne sme se  "izgubiti informacija" da izraz x/x nije ni definisan za x=0)   Zašto ne bi, ponekad, pri sređivanju izraza naglasili  i distributivnost deljenja prema sabiranju (oduzimanju) da bi se i na  taj način počelo sa eliminisanjem poznate materijalne greške ? Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 20  časova | 
   |   Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o sličnosti  mnogouglova i primena |   znati Talesovu teoremu i primenjivati je (npr.  pri konstruktivnom određivanju nepoznate duži u proporciji četiri duži  ili konstrukciji podele duži u datom odnosu; u dokazima teorema o srednjoj  liniji trougla ili trapeza, dokazu svojstva težišta trougla...)  znati obrnutu Talesovu teoremu; znati šta su perspektivno-slični  trouglovi, četvorouglovi,... i umeti da ih konstruiše  znati definiciju sličnih figura, razumeti šta  je koeficijent sličnosti i stavove o sličnosti trouglova  primenjivati stavove o sličnosti trouglova u dokazima  sličnosti figura  znati kakav je odnos površina dve slične figure  sa poznatim koeficijentom sličnosti i to primenjivati znati Pitagorinu teoremu i primenjivati je  umeti da dokaže ili primeni sličnost figura u  kombinovanim zadacima (primene znanja o svojstvima figura, izračunavanje  površine, konstrukcijama,..) |   Razmera i proporcionalnost duži  Talesova teorema  Obrnuta Talesova teorema i perspektivna sličnost Sličnost figura  Sličnost trouglova  Primena sličnosti na pravougli trougao (Euklidovi  stavovi, Pitagorina teorema) i primena |   Naglasiti analogije između stavova podudarnosti  i odgovarajućih stavova sličnosti trouglova  Navesti kao primer merenje visine Keopsove piramide,  koje se pripisuje Talesu; osvrnuti se na istorijski značajno Eratostenovo  merenje Zemljinog meridijana  Kroz primenu obrnute Talesove teoreme može se  prirodno doći do pojma perspektivno-sličnih figura; u zavisnosti od  raspoloživog vremena može se, ali nije neophodno, eksplicitno obraditi  transformacija homotetije  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 16  časova | 
   |   Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o linearnim  funkcijama, jednačinama, nejednačinama, sistemima i primena |   umeti da predstavi zavisnost dve veličine u stanjima,  pojavama i procesima iz realnih situacija - tabelarno i grafički  umeti da sa grafika, grafikona ili iz tabele pročita  i zapiše koliko iznosi vrednost jedne veličine ako je poznata druga  i koliko iznosi promena jedne veličine ako je poznata promena druge rešavati linearne jednačine primenom ekvivalentnih  transformacija rešavati praktične probleme koji se svode na linearne  jednačine rešavati jednačine koje se svode na linearnu jednačinu,  uz razmatranje eventualnih uslova (primer jednačine x/x = 1, primeri  jednačina u kojima figuriše apsolutna vrednost,...) znati analitički oblik y = kx + n linearne funkcije,  znati da je grafik linearne funkcije prava i geometrijski interpretirati  parametre k i n grafički rešavati sisteme linearnih jednačina  sa dve nepoznate  znati analitičke metode za rešavanje sistema linearnih  jednačina sa dve i tri nepoznate i primenjivati ih rešavati problem ili sistem koji se svodi na rešavanje  sistema linearnih jednačina razlikovati jednačine i sisteme koji imaju jedinstveno  rešenje od onih koji su protivurečni ili neodređeni rešavati linearnu jednačinu (sistem linearnih  jednačina) sa parametrom rešavati linearnu nejednačinu, odnosno sistem  linearnih nejednačina sa jednom nepoznatom ili formule koje se na to  svode (npr. nejednačine oblika (ax +b) (cx + d)>0           pomoću ekvivalentnih transformacija i grafički prikazivati skup rešenja |   Osobine jednakosti  Linearna jednačina Rešavanje linearnih jednačina sa jednom nepoznatom,  ekvivalentnost jednačina Linearna jednačina sa parametrom Jednačine čije se rešavanje svodi na rešavanje  linearne jednačine; apsolutna vrednost Linearna funkcija i njen grafik Sistem linearnih jednačina sa dve i tri nepoznate,  različite metode rešavanja Primena linearnih jednačina na rešavanje različitih  problema Osobine nejednakosti <,>, Ł,  ³ Linearne nejednačine sa jednom nepoznatom, sistemi Nejednačine oblika (ax +b) (cx + d)>0 itd. |   Sadržaje povezivati sa odgovarajućim sadržajima  fizike, hemije i praktične nastave Insistirati na geometrijskoj interpretaciji grafika  funkcije f(x) = kx + n kao prave kroz tačku N(0,n) i pravcem koji, za  ką0 određuje duž XY gde je X(1,0), Y(1,k),  a za k=0 je paralelan x osi Insistirati na povezivanju sa skupovnim i logičkim  operacijama (npr. pri rešavanju sistema dve linearne nejednačine sa  jednom nepoznatom ili npr. pri razlikovanju slučaja rešenja sistema  sa parametrom) Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 20  časova | 
   |   Sticanje početnih znanja iz trigonometrije pravouglog  trougla i primena  |   znati šta je sinus, kosinus, tangens i kotangens  oštrog ugla u pravouglom trouglu, izračunavati ih ako su date stranice  (ili se mogu izračunati) i obrnuto - konstruisati ugao ako je poznata  jedna njegova trigonometrijska funkcija znati osnovne trigonometrijske identičnosti i  primenjivati ih u određivanju vrednosti trigonometrijskih funkcija na  osnovu poznavanja samo jedne znati vrednosti trigonometrijskih funkcija karakterističnih  uglova (od 30°, 45°, 60°), umeti da sa kalkulatora pročita  vrednosti za ostale oštre uglove i obrnuto - umeti da odredi ugao ako  je poznata vrednost jedne trigonometrijske funkcije "rešavati" pravougli trougao i to primenjivati  pri "rešavanju" složenijih figura (npr. pri približnom izračunavanju  obima i površine pravilnih n-trouglova, n=3, 4, 5,...) umeti da elemente trigonometrije pravouglog trougla  koristi u rešavanju praktičnih problema  dokazivati jednostavne trigonometrijske identičnosti |   Definicije trigonometrijskih funkcija oštrog ugla  u pravouglom trouglu Vrednosti trigonometrijskih funkcija karakterističnih  uglova (od 30°, 45°, 60°) Osnovne trigonometrijske identičnosti Rešavanje pravouglog trougla; približne formule  za obim i površinu pravilnog n-trougla. n= 3,4.5,..., poređenje sa formulama  za obim i površinu kruga |   Naglasiti da se rezultat Talesove teoreme koristi  pri uvođenju trigonometrijskih funkcija oštrog ugla Sadržaj trigonometrije su povezani sa raznim matematičkim  sadržajima - npr. kroz zadatke izračunavanja obima i površine pravilnih  n-touglova,       n= 3,4,5,.. i posmatranje  količnika obima i prečnika opisanog kruga tih n- trouglova i poređenje  sa brojem p., mogu se obnoviti i upotpuniti  prethodna znanja i povezati sa onim što se uči kasnije o obimu i površini  kruga i delova kruga. Sadržaje povezivati sa odgovarajućim sadržajima  fizike i stručnih predmeta: nagib strme ravni, razlaganje sila (normalna  komponenta kod sile trenja ili komponenta sile u pravcu kretanja tela...),  veličina senke,...  Učenici treba da urade samostalno što više primera  "rešavanja" pravouglog trougla i to bez unapred upamćenih  formula za "rešavanje" Treba insistirati na upotrebi -kalkulatora, kao  efikasnog pomoćnog sredstva pri rešavanju problema primenom trigonometrije   Za realizaciju trigonometrije pravouglog trougla  preporučuje se 12 časova | 
 NAPOMENA: Za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano  je 12 časova.
 Razred:                             drugi
 Godišnji fond časova:       148 časova
   |  CILJEVI  |  ISHODI Po završetku drugog razreda učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  PROGRAMA | 
   |   Sticanje znanja o trigonometrijskim funkcijama  i primena |   znati šta je trigonometrijski krug i da je njegov  obim 2p; razumeti jedinice stepen i radijan  za merenje ugla i umeti da meru ugla u jednoj od njih pretvori u meru  po drugoj  znati definicije i geometrijsku interpretaciju  četiri osnovne trigonometrijske funkcije  određivati trigonometrijske funkcije proizvoljnog  ugla, svodeći ih na trigonometrijske funkcije nenegativnog oštrog ugla  (na osnovu osobina o periodičnosti, (ne)parnosti, svođenju na prvi kvadrant,...)   primenjivati adicione teoreme i ostale identitete  pri transformisanju izraza  znati grafike osnovnih trigonometrijskih funkcija  i umeti da sa grafika pročita osnovne osobine znati sinusnu i kosinusnu teoremu i primenjivati  ih, "rešavati" trougao određivati skup rešenja trigonometrijske jednačine  (nejednačine) |   Stepen i radijan  Trigonometrijske funkcije proizvoljnog ugla na  trigonometrijskom krugu  Svođenje na prvi kvadrant  Periodičnost  Znak  (Ne)parnost  Monotonost  Grafici trigonometrijskih funkcija, osobine  Sinusna i kosinusna teorema sa primenom  Adicione teoreme  Transformacije zbira i razlike trigonometrijskih  funkcija u proizvod i obrnuto Arkus funkcije, grafici, osobine Trigonometrijske jednačine i nejednačine |   Trigonometrijske jednačine i nejednačine mogu  se rešavati paralelno sa ostalim sadržajima, a ne samo na kraju oblasti,  ali na primerima kada su rešenja specijalni uglovi (dok se ne uvedu  arkus funkcije)  Ponoviti o pravilima zaokrugljivanja brojeva i  primenjivati ih  Ovi sadržaji ne mogu biti efikasno obrađivani  bez povezivanja sa ostalim  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 42  časa | 
   |   Sticanje znanja o kvadratnim funkcijama, rešavanje  kvadratnih jednačina i nejednačina i primena |   rešavati nad R jednačinu x2  = a (ako je a³0) i druge nepotpune kvadratne  jednačine  znati primer kvadratne jednačine koja nema rešenja  u skupu R i šta je imaginarna jedinica  znati šta su kompleksni brojevi i vršiti osnovne  operacije sa njima rešavati jednostavne slučajeve kvadratne jednačine  na osnovu rastavljanja kvadratnog trinoma znati obrazac za rešavanje kvadratne jednačine,  primenjivati ga i umeti da na osnovu obrasca rastavi kvadratni trinom   znati šta je diskriminanta i određivati prirodu  rešenja kvadratne jednačine znati Vietova pravila i primenjivati ih rešavati jednačine koje se smenom svode na kvadratne rešavati kvadratne jednačine sa parametrom znati kanonski oblik kvadratnog trinoma i primenjivati  ga umeti da nacrta grafik kvadratne funkcije i opiše  njene osobine rešavati sistem linearne i kvadratne jednačine  (dve kvadratne jednačine) razlikovati šest mogućih tipova grafika kvadratne  funkcije i primenjivati ih pri određivanju znaka kvadratnog trinoma  i rešavanju kvadratne nejednačine rešavati formule koje se svode na rešavanje jedne  ili više kvadratnih nejednačina |   Kvadratni trinom, kvadratna jednačina Kompleksni brojevi, jednakost, operacije Obrazac za rešavanje kvadratne jednačine Diskriminanta i priroda rešenja kvadratne jednačine Rastavljanje kvadratnog trinoma na linearne činioce Vietova pravila Jednačine koje se smenom svode na kvadratne Kvadratna funkcija i njen grafik Kvadratna nejednačina Sistem kvadratne i linearne jednačine, sistem  dve kvadratne jednačine |   Preporuka je da se kvadratne jednačine prvo rešavaju  samo nad skupom realnih brojeva, dok se ne savlada osnovno iz kvadratnih  funkcija. Pre izvođenja i korišćenja obrasca za rešavanje  kvadratne jednačine, preporuka je da se konkretne jednačine sa "lepim  brojevima" rešavaju rastavljanjem kvadratnog trinoma (na jednom  ili dva časa) a tako nešto ne treba potpuno izbegavati ni kasnije Pre izvođenja kanonskog oblika kvadratnog trinoma,  predlaže se da se odgovarajuće rastavljanje koristi na nekoliko konkretnih  primera Razvijati ideju smene Ovi veoma važni sadržaji ne mogu biti efikasno  savladani bez povezivanja sa ostalim - povezivati znanja o kvadratnoj  funkciji, jednačini i nejednačini sa znanjima iz trigonometrije, kompleksnih  brojeva.... Pri proširivanju skupa realnih brojeva naglasiti  da više ne važe" relacije <,>, Ł,  ³, a da operacije +.-.*,: proširuju svoje  dejstvo na nove konstante, i to uz nastavak važenja istih zakona (tako  da učenici i sami mogu da naslute kako se npr. množe kompleksni brojevi)   Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 44  časa | 
   |   Sticanje znanja o stepenima i korenima i operacijama  sa njima |   znati osobine operacija stepenovanja sa celim  eksponentom i primenjivati ih u transformacijama izraza znati grafike funkcija y=xn  (n - paran broj; n - neparan broj) i umeti da sa grafika pročita osobine znati definiciju n- tog korena (n - paran broj;  n- neparan broj), znati odgovarajuće grafike i umeti da sa grafika pročita  osobine znati osobine operacija korenovanja i primenjivati  ih u transformacijama izraza racionalisati imenilac razlomka u jednostavnim  slučajevima umeti da reši iracionalnu jedinačinu (razmatrajući  i uslove za postojanje rešenja) umeti da reši iracionalnu nejednačinu (razmatrajući  i uslove za postojanje rešenja) znati osobine operacija stepenovanja sa racionalnim  izložiocem i primenjivasti ih u transformacijama jednostavnih izraza |   Stepen, operacije sa stepenima Stepen sa celim izložiocem Parni i neparni koreni Operacije sa korenima Stepen sa racionalnim izložiocem Racionisanje imenioca razlomka Iracionalne jednačine i nejednačine, uslovi |   Isticati da permanentno važe osobine stepenovanja  bez obzira na proširivanje skupa kojem pripada izložilac Posebno insistirati na razmatranju uslova da bi  neki broj mogao biti rešenje iracionalne (ne)jednačine Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 22  časa | 
   |   Sticanje znanja o eksponencijalnim i logaritamskim  funkcijama, rešavanje jednostavnih eksponencijalnih i logaritamskih  jednačina i nejednačina i primena |   prikazivati analitički, tabelarno i grafički eksponencijalnu  funkciju i znati njene osobine rešavati jednostavne eksponencijalne jednačine  i nejednačine prikazivati analitički, tabelarno i grafički logaritamsku  funkciju kao inverznu funkciju eksponencijalne i znati njene osnovne  osobine znati šta je logaritam i pravila logaritmovanja  i primenjivati ih pri transformaciji jednostavnih izraza rešavati jednostavne logaritamske jednačine i  nejednačine znati da koristi kalkulator za određivanje logaritama  vrednosti koje nisu specijalne i zaokrugljivati ih |   Eksponencijalna funkcija i njen grafik, osobine Eksponencijalne jednačine i nejednačine Inverzna funkcija Logaritamska funkcija i njen grafik, osobine Pravila logaritmovanja i antilogaritmovanja i  primena Logaritamske jednačine i nejednačine Dekadni logaritam i upotreba kalkulatora |   Naglasiti da karakteristična svojstva stepenovanja  ostaju u važnosti pri proširivanju domena za eksponente od skupa prirodnih  do skupa realnih brojeva i da osnova na kraju može biti samo pozitivan  broj, različit od 1 Posebno insistirati na razmatranju uslova za postojanje  rešenja eksponencijalne ili logaritamske (ne)jednačine Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 28  časova | 
 NAPOMENA: Za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano  je 12 časova.
 Razred:                           treći
 Godišnji fond časova:    148 časova
   |  CILJEVI  |  ISHODI Po završetku trećeg razreda učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  PROGRAMA | 
   |   Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o obimu i  površini mnogouglova, površini i zapremini poliedara i primena  |   razumeti šta je obim (površina) mnogougla, merna  jedinica i merni broj  primenjivati formule za izračunavanje obima i  površina: pravougaonika, kvadrata, paralelograma, trougla, četvorougla  sa normalnim dijagonalama, jednakostraničnog trougla, trapeza, pravilnog  šestougla znati moguće međusobne položaje tačaka, pravih  i ravni u prostoru znati šta je normalnost prave i ravni, normalna  projekcija tačke, ugao između prave i ravni znati šta je poluravan, diedar, ugao diedra  crtati pomoćne slike osnovnih oblika prizme i  piramide ( kvadar, kocka, pravilna trostrana, četvorostrana i šestostrana  prizma, piramida i zarubljena piramida) i znati njihove elemente razlikovati pet pravilnih poliedara razumeti šta je površina, odnosno zapremina poliedra,  merna jedinica i merni broj crtati mrežu i računati površinu i zapreminu prizme,  piramide, zarubljene piramide izračunavati zapreminu prizme, piramide, zarubljene  piramide izračunavati zapreminu prizme, piramide, zarubljene  piramide znati kakav je odnos površina (zapremina) dva  slična poliedra sa poznatim koeficijentom sličnosti i to primenjivati izračunavati površinu i zapreminu složenih figura  nastalih od poliedara određivati površinu ravnih preseka poliedara primenjivati stečeno znanje na rešavanje praktičnih  problema iz svakodnevne građevinske prakse |   Metričke relacije za mnogouglove Međusobni položaj tačaka, pravih i ravni u prostoru Normalnost prave i ravni, Košijeva teorema; normalna  projekcija tačke, ugao između prave i ravni Poliedri, osnovni pojmovi, diedar, rogalj, zbir  ivičnih uglova roglja  Pravilni poliedri  Prizma, vrste, površina, zapremina  Piramida, vrste, površina, zapremina Zarubljena piramida, vrste, površina, zapremina Ravni preseci poliedara Površina i zapremina složenih tela |   Na početnim časovima obnavljanja i dopunjavanja  znanja o obimu, površini i zapremini tela i osnovnim mernim jedinicama,  koristiti model kocke ivice 1 dm na čijim stranama je centimetarska  mreža i, ako je moguće, kod kojeg se iz jednog roglja može izvaditi  kocka ivice 1 cm posle ponovo uklopiti  Insistirati da svaki učenik napravi mrežu i model  bar jednog poliedra, kao i da, pri navođenju skoro svakog zadatka, crta  pomoćnu sliku  Ako je moguće, koristiti simulacije na računaru,  npr. simulacije preseka poliedara  Istaći primere iz istorijata matematike, npr.  problem udvostručenja kocke  Zahtevati da pravilne poliedre učenici obrade  samostalno uz korišćenje literature  Insistirati na primeni Pitagorine teoreme i trigonometrije  kroz više zadataka Neke rezultate učenici moraju automatski da znaju  i da koriste, bez izvođenja (npr. obrasci za dijagonalu kvadrata, kocke,  kvadra) U zadacima koristiti što više primera iz prakse,  posebno stručne Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 26  časova | 
   |   Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o obimu i  površini kruga i delova kruga, površini i zapremini oblih tela i primena |   znati formule za izračunavanje obima i površine  kruga i delova kruga i primenjivati ih, znati približnu vrednost broja  p na dve decimale  razumeti da valjak, kupa, zarubljena kupa nastaju  rotacijom, redom: pravougaonika oko jedne strane, pravouglog trougla  oko katete, polukruga oko prečnika i umeti da to prikaže  crtati mrežu i izračunavati površinu valjka, kupe,  zarubljene kupe  izračunavati površinu sfere, kalote i sfernog  pojasa znati da je između dve tačke na sferi najkraći  put onaj koji je deo velikog kruga (geodezijske linije)  izračunavati površinu osnih preseka obrtnih tela   izračunavati zapreminu valjka, kupe i lopte  znati kakav je odnos površina (zapremina) dva  slična obla tela sa poznatim koeficijentom sličnosti i to primenjivati   izračunavati površinu i zapreminu složenih figura primenjivati stečeno znanje na rešavanje praktičnih  problema iz svakodnevne građevinske prakse |   Obim i površina kruga, broj p Obim i površina delova kruga Obrtna tela Valjak, površina i zapremina  Kupa, površina i zapremina  Zarubljena kupa, površina i zapremina  Sfera i lopta, kalota i sferni pojas  Površina i zapremina lopte i njenih delova  Ravni preseci obrtnih tela  Površina i zapremina složenih figura |   Na početnim časovima obnavljanja i dopunjavanja  znanja o obimu i površini kruga insistirati na formulacijama: obim bilo  kog kruga je približno 3,14 puta veći od svog prečnika, površina bilo  kog kruga je približno 3,14 puta veća od kvadrata nad jednim svojim  poluprečnikom; tek posle toga taj standardni odnos označiti sa p  i, naravno, obezbediti da učenici razlikuju broj p od svojih približnih  vrednosti  Nije loše primetiti sličnost među formulama za  površinu trougla (trapeza) i kružnog isečka (isečka kružnog prstena)   Insistirati na samostalnom pravljenju mreža i  modela obrtnih tela. Ako je moguće, koristiti simulacije na računaru   Insistirati na primeni Pitagorine teoreme i trigonometrije  kroz zadatke  Sadržaje povezati sa stručnim predmetima i problemima  iz svakodnevnog života  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 14  časova | 
   |   Upoznavanje sa elementima analitičke geometrije  prave i krivih drugog rada |   znati šta je Dekartov koordinati sistem i kako  se u njemu predstavlja tačka, određuje rastojanje dve tačke, središte  date duži, površina trougla ako su date koordinate njegovih temena i  to primenjivati  razlikovati implicitni, eksplicitni i segmentni  oblik jednačine prave i primenjivati ih  primenjivati jednačinu pramena pravih kroz jednu  tačku  primenjivati jednačinu prave kroz dve tačke  utvrđivati međusobne odnose dve prave (paralelnost,  normalnost, ugao preseka)  znati jednačine krivih linija drugog reda i njihove  osnovne osobine  znati geometrijsku interpretaciju sistema od jedne  linearne i jedne kvadratne jednačine, odnosno dve kvadratne jednačine  sa dve nepoznate i određivati koordinate tačaka preseka, ako presek  postoji  znati uslove dodira prave i krivih drugog reda  i primenjivati ih u jednostavnim zadacima |   Podela duži u datoj razmeri, središte duži  Implicitni, eksplicitni, segmentni oblik jednačine  prave Jednačina pramena pravih kroz jednu tačku, jednačina  prave kroz dve tačke  Ugao između dve prave  Normalan oblik jednačine prave. rastojanje tačke  od prave  Krive linije drugog reda, jednačine, osnovna svojstva   Odnos prave i krive linije drugog reda, uslov  dodira, tangenta |   Istaći povezanost grafičkog i analitičkog pristupa  u analitičkoj geometriji. Često naglašavati da tačka pripada liniji  ako i samo ako njene koordinate zadovoljavaju jednačinu te linije  Ukazati učenicima na primenu računanja površine  trougla u struci  Da se formule ne bi samo mehanički pamtile treba  npr. birati ponekad i neke specijalne slučajeve  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 40  časova | 
   |   Razvijanje osnovnih znanja o vektorima i primena |   znati šta su (ne)kolinearni i (ne)komplanarni  vektori umeti da dati vektor razloži na tri komponente,  kolinearne osama koordinatnog sistema  sabirati, oduzimati i množiti skalarom vektore  date svojim koordinatama  znati definiciju skalarnog proizvoda i njegovu  vrednost u funkciji koordinata, i to primenjivati pri određivanju intenziteta  vektora, ugla između dva vektora i ispitivanju ortogonalnosti  znati definiciju vektorskog proizvoda i njegovu  vrednost u funkciji koordinata, i to primenjivati pri određivanju površine  paralelograma i ispitivanju kolinearnosti  znati definiciju mešovitog proizvoda i njegovu  vrednost u funkciji koordinata, i to primenjivati pri određivanju zapremine  prizme i ispitivanju komplanarnosti |   Vektorska baza i koordinatizacija  Sabiranje i oduzimanje vektora, množenje vektora  skalarom, intenzitet vektora (u funkciji koordinata)  Linearna (ne)zavisnost vektora, kolinearnost i  komplanarnost  Skalarni proizvod vektora i primene  Vektorski proizvod vektora i primene  Mešovitog proizvoda vektora i primene |   Pri uvođenju prostornog koordinatnog sistema naglašavati  analogije sa koordinatnim sistemom u ravni  Navoditi puno primera vektorskih veličina u matematici,  fizici, svakodnevnom životu Naglašavati razliku između skalarnih i vektorskih  veličina  Determinante, ako se koriste, koriste se isključivo  kao zgodan zapis za lakše računanje  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 20  časova | 
   |   Sticanje osnovnih znanja o nizovima i graničnoj  vrednosti |   određivati prvih nekoliko članova niza zadatog  formulom, tabelom ili nekim drugim opisom  znati svojstva monotonosti i ograničenosti niza  i umeti da navede primere nizova kod kojih ona (ne)važe  razumeti princip matematičke indukcije i primenjivati  ga na jednostavnijim primerima  znati definiciju i osobine aritmetičkog i geometrijskog  niza i primenjivati ih u određivanju niza i izračunavanju sume  primenjivati znanja o nizovima u rešavanju različitih  problema (npr. pri određivanju složenog interesa)  razumeti definiciju granične vrednosti niza i  primenjivati je na jednostavnijim primerima  znati šta su beskonačno male i beskonačno velike  veličine, koje su osnovne relacije među njima i to primenjivati  znati šta je beskonačni geometrijski niz i određivati  sumu beskonačnog opadajućeg geometrijskog niza (npr. kod pretvaranja  beskonačnoperiodičnog decimalnog broja u razlomak)  poznavati broj e kao graničnu vrednost odgovarajućeg  niza i znati njegovu približnu vrednost na dve decimale  izračunavati graničnu vrednost niza, primenom  osnovnih teorema |   Beskonačan niz, načini zadavanja, osnovni pojmovi   Matematička indukcija  Aritmetički niz - pojam, svojstva, primene  Geometrijski niz - pojam, svojstva, primene  Granična vrednost niza, beskonačno male i beskonačno  velike veličine  Primena |   Nizove zadavati kako formulom, tako i svojim članovima  i rekurzivno, ili nekim drugim opisom - i u svakom od tih slučajeva  kod učenika stvarati predstavu o ponašanju niza  Primere nizova uzimati iz raznih oblasti matematike,  (npr. iz geometrije) kao i iz svakodnevnog života (npr. neki izabrani  problem složenog interesnog računa)  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 20  časova | 
   |   Proširivanje znanja o polinomima i kompleksnim  brojevima |   znati Vietova pravila za polinome trećeg i četvrtog  stepena i primenjivati ih u jednostavnim primerima  rešavati jednostavne primere jednačina i sistema  jednačina višeg stepena  kompleksan broj u algebarskom obliku prevoditi  u trigonometrijski oblik i obrnuto  umeti da za brojeve date u trigonometrijskom obliku  nađe proizvod, količnik, stepen, koren i znati geometrijsku interpretaciju   primenjivati znanja o kompleksnim brojevima |   Osnovna teorema algebre  Vietova pravila  Geometrijska interpretacija kompleksnih brojeva,  modul i argument kompleksnog broja  Predstavljanje kompleksnog broja u algebarskom  i trigonometrijskom obliku, Ojlerov oblik  Računske operacije sa kompleksnim brojevima u  trigonometrijskom obliku (množenje, deljenje, stepenovanje, korenovanje) |   Porediti rezultate adicionih formula i Moavrove  formule  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 16  časova | 
 NAPOMENA: Za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano  je 12 časova.
 Razred:                            četvrti
 Godišnji fond časova:     136 časova
   |  CILJEVI  |  ISHODI Po završetku četvrtog razreda učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  PROGRAMA | 
   |   Upotpunjavanje znanja o pojmu, osobinama i klasifikaciji  realnih funkcija |   znati grafike elementarnih funkcija i umeti da,  čitajući sa grafika, navede njihove osobine ( nule, parnost, monotonost,  periodičnost) određivati inverznu funkciju date funkcije određivati kompoziciju dve funkcije određivati oblast definisanosti, nule i znak složene  funkcije, ispitivati parnost  određivati graničnu vrednost funkcije na jednostavnim  primerima, primenjujući odgovarajuće teoreme znati šta su beskonačno male i beskonačno velike  veličine, koje su osnovne relacije među njima i to primenjivati znati šta su leva i desna granična vrednost, leva  i desna neprekidnost funkcije, prekid u tački i umeti da to geometrijski  interpretira  ispitivati ponašanje funkcije na "krajevima"  oblasti definisanosti, ispitivati da li postoje asimptote i to grafički  prikazivati |   Realna funkcija, domen, kodomen, skup slika Nule i znak funkcije, (ne)parnost, monotonost,  ekstremne vrednosti, ograničenost, konveksnost grafika funkcije Inverzna funkcija Kompozicija funkcija Elementarne funkcije (linearna, kvadratna, eksponencijalna,  logaritamska, trigonometrijske) Granična vrednost funkcije, beskonačno male i  beskonačno velike veličine Asimptote funkcije Neprekidnost funkcije |   Insistirati na samostalnom i grupnom radu učenika  kod ponavljanja elementarnih funkcija  Napraviti paralelu između granične vrednosti funkcije  i granične vrednosti niza Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 34  časa. | 
   |   Sticanje znanja o izvodu funkcije i znanja neophodnih  za ispitivanje i crtanje grafika jednostavnih funkcija |   znati šta je izvod funkcije i njegovu geometrijsku  i mehaničku interpretaciju izračunavati izvod funkcije po definiciji znati tablicu izvoda elementarnih funkcija izračunavati izvod zbira, razlike, proizvoda i  količnika funkcija; izračunavati izvod složene funkcije  izračunavati izvode drugog, trećeg i višeg reda  elementarnih i složenih funkcija  znati jednačine tangente i normale kroz datu tačku  sa krive na datu krivu i umeti da to primeni  ispitivati monotonost i ekstremne vrednosti funkcije,  na osnovu primene izvoda  rešavati ekstremalne geometrijske probleme primenom  izvoda  ispitivati konkavnost i konveksnost funkcije,  na osnovu primene izvoda  ispitivati i grafički prikazivati jednostavne  primere funkcija |   Priraštaj funkcije  Problem tangente i brzine  Pojam i definicija izvoda funkcije  Teoreme o izvodu funkcije i primene Izvodi elementarnih funkcija  Izvodi složenih funkcija  Izvod inverzne funkcije  Pojam ekstremne vrednosti funkcije  Drugi izvod  Konveksnost i konkavnost, prevojne tačke Izvodi višeg reda Ispitivanje funkcija i crtanje grafika |   Povezati dosadašnja znanja o jednačini prave sa  znanjem o izvodima  Staviti naglasak na geometrijsku i mehaničku interpretaciju  izvoda  Posebno izvežbati monotonost i konveksnost funkcije  primenom izvoda, pre detaljnog ispitivanja funkcije  Insistirati na što većem samostalnom radu učenika   Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 34  časa | 
   |   Sticanje osnovnih znanja o integralima i primena |   razumeti šta je diferencijal i znati geometrijsku  interpretaciju  znati tablicu diferencijala i osnovne teoreme  o diferencijalu zbira, razlike, proizvoda, količnika funkcija, složene  funkcije i to primenjivati  razumeti pojam primitivne funkcije i neodređenog  integrala, znati tablicu neodređenih integrala, osnovne teoreme o neodređenom  integralu i to primenjivati u jednostavnim izračunavanjima  znati geometrijsku interpretaciju određenog integrala  i Njutn - Lajbnicovu formulu i to primenjivati u izračunavanjima određenog  integrala znati formulu za izračunavanje površine ravnih  figura i to primenjivati  znati formulu za izračunavanje zapremine obrtnog  tela i primenjivati je na jednostavnim primerima |   Pojam diferencijala, primitivne funkcije i neodređenog  integrala  Svojstva neodređenog integrala Metod zamene kod neodređenog integrala  Metod parcijalne integracije kod neodređenog integrala   Određeni integral  Njutn - Lajbnicova formula  Metode zamene i parcijalne integracije kod određenog  integrala  Primena određenog integrala |   Ne treba raditi neke složene primere, ali treba  insistirati na tačnosti urađenog.  "Proveriti" neke formule za površinu,  poznate od ranije, pomoću integrala  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 26  časova | 
   |   Produbljivanje i sticanje novih znanja iz kombinatorike  i primena |   rešavati jednostavne kombinatorne probleme koristeći  osnovna pravila o zbiru i proizvodu  razlikovati varijacije, permutacije i kombinacije,  sa ili bez ponavljanja i razumeti odgovarajuće formule  prepoznati tip (ili više tipova) kombinovanja  u postavljenom problemu i umeti da primeni odgovarajuće formule  znati binomni obrazac i primenjivati ga |   Uvod u kombinatoriku Osnovne kombinatorne konfiguracije  Binomni obrazac |   Binomni obrazac povezati sa ranijim formulama  za stepen binoma  Kroz raznovrsne zadatke u vezi binomnog obrasca  mogu se obnoviti znanja iz raznih oblasti Matematike  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 15  časova | 
   |   Upoznavanje sa prvim pojmovima i rezultata teorije  verovatnoće i osposobljavanje za statističku obradu podataka |   poznavati pojam i razumeti definiciju slučajnog  događaja i njemu najvažnijih srodnih pojmova (ishod opita kao elementaran  slučajan događaj, prostor događaja; slučajan, suprotan, siguran, nemoguć  događaj; presek i unija- događaja, (ne)zavisnost događaja, potpun sistem  događaja)  znati klasičnu definiciju verovatnoće slučajnog  događaja i primenjivati je na jednostavnim primerima  znati šta je slučajno promenljiva veličina diskretnog  tipa i njena funkcija raspodele verovatnoća na najjednostavnijim konkretnim  primerima  razumeti pojam slučajno promenljive veličine neprekidnog  tipa i pojam gustine raspodele, na nekom od modela (ravnomerne, eksponencijalne  ili Gausove) raspodele, zadatim grafikom  znati šta predstavljaju numeričke karakteristike  slučajno promenljive veličine: matematičko očekivanje, disperzija i  standardna devijacija  shvatiti uvodne statističke pojmove (populacija,  uzorak, statistika)  prepoznavati i primenjivati određene statistike:  uzoračka sredina, uzoračka disperzija.... grafički prikazivati dobijene rezultate |   Opiti i ishodi opita, događaji  Klasična definicija verovatnoće i njene osobine   Geometrijska verovatnoća  (Ne)zavisnost događaja  Uslovna verovatnoća  Potpun sistem događaja i totalna verovatnoća  Bajesova formula Slučajno promenljiva veličina diskretnog tipa   Zakoni raspodele verovatnoća slučajno promenljive  veličine  Binomna raspodela  Funkcija raspodele verovatnoće  Gustina raspodele verovatnoće slučajno promenljive  veličine neprekidnog tipa; normalna, ravnomerna, eksponencijalna raspodela Osnovni pojmovi matematičke statistike: populacija,  uzorak, statistika  Grafički prikaz dobijenih podataka  Primeri statistika: aritmetička sredina, srednja  vrednost, disperzija uzorka |   Ne insistirati na jakoj formalizaciji jer bi strogo  deduktivno izlaganje bilo preteško na ovom nivou  Pojmove tumačiti kroz raznovrsne primere iz realnog  okruženja, bazirajući ih u dobroj meri na intuitivnim predstavama  Gustinu raspodele verovatnoća slučajno promenljivih  veličina neprekidnog tipa i njihove osobine opisivati pre svega grafički,  na posebnim primerima, bez uopštenog parametarskog prikaza  Insistirati na primeru primene Gausove raspodele  u analize slučajnih grešaka (slučajnih odstupanja od tačne vrednosti)  pri izvođenju velikog broja merenja (jer je Gausova raspodela upravo  na takvim primerima prvobitno i zasnovana)  Insistirati na primeni u drugim oblastima matematike  i ostalih nauka, ali i u praksi  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 15  časova | 
 NAPOMENA: Za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano  je 12 časova.
Sledeći