Prethodni
FIZIKA
 1. CILJEVI PREDMETA:
  Shvatanje potrebe izučavanja fizike i njene povezanosti  sa strukom
  Razvijanje sistematičnosti i preciznosti kod učenika  u izračunavanju vrednosti traženih u zadacima
  Upoznavanje učenika sa metodama istraživanja u fizici
  Upoznavanje učenika sa ulogom čoveka u menjanju prirode  i zaštiti čovekove okoline
  Sticanje osnovnih znanja iz tehničke kulture
  Razvijanje kod učenika naučnog načina mišljenja, logičkog  zaključivanja i kritičkog načina razmišljanja
  Realizacijom opštih ciljeva dolazi se do sledećih ishoda
  Razvijanje interesovanja za prirodne nauke i sticanje  osnova za politehničko obrazovanje
  Razvijanje sposobnosti za kvantitativno rešavanje fizičkih  problema
  Sticanje radnih navika i mogućnost jasnog i logičnog  izlaganja svoga mišljenja
  Razvijanje sposobnosti kod učenika da se sami služe  literaturom i drugim izvorima saznanja
 3. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
  M. Raspopović, S. Božin i E. Danilović - Fizika za  prvi razred gimnazije
  M. Raspopović, S. Božin i E. Danilović - Fizika za  drugi razred gimnazije
  M. Raspopović, S. Božin i E. Danilović - Fizika za  treći razred gimnazije
  V. Vučić i D. Ivanović - Fizika
  J. Janjić, I. Bikit, N. Cindro - Opšti kurs fizike  I i II
  E. M. Purcell - Elektromagnetizam
  E. H. Wichman - Kvantna fizika
  T. Petrović - Didaktika fizike
 4. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
  Geodezija
  Matematika
  Geodetska merenja i računanja
 2. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
   |  Razred |  prvi | 
   |  Godišnji fond |  74 časa | 
  
   |  CILJEVI  |  ISHODI Po završetku prvog razreda učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  PROGRAMA
 | 
   |   Učenik treba da formira sliku o mestu i značaju  fizike za razvoj društva, o njenim vezama sa matematikom i ostalim prirodnim  i tehničkim naukama Primena stečenog znanja pri rešavanju problema  i zadataka Razvijanje radoznalosti i sposobnosti za nalaženje  primera u prirodi i životu Sticanje znanja o vektorskim fizičkim veličinama  i njihova primena u praksi Prepoznavanje vrsta kretanja u okruženju i prirodi Shvatanje značaja sile u svakodnevnom životu,  praksi i prirodi Razvijanje sposobnosti uočavanja osnovnih svojstava  tela pojava i procesa u okruženju i njihove povezanosti Koristeći jezik fizike i matematike učenik treba  da nauči da se jasno izražava Sticanje znanja o nekim novim fenomenima u prirodi  (inercijalni i neinercijalni sistemi) Usvajanje zakona održanja kao opšte važećih koji  postaju principi Prihvatanje da su promene u prirodi uvek strogo  kontrolisane zakonima održanja Sticanje odgovornog odnosa prema prirodi |   razlikovati prirodne od društvenih nauka, fundamentalne  od primenjenih i njihovu povezanost znati koje su osnovne metode u fizici, osnovne  fizičke veličine i njihove jedinice  naučiti koja je uloga eksperimenta, dokaza i kreativne  misli u razvoju naučnih ideja  razumeti razliku između hipoteza, modela i teorije znati koje su osnovne fizičke veličine i njihove  jedinice znati razliku između skalarnih i vektorskih fizičkih  veličina usvojiti osnovne predstave o mehaničkom kretanju  kao i razliku između translatornog i rotacionog kretanja znati da opiše jednostavne oblike mehaničkog kretanja  uz pomoć fizičkih veličina znati da izračunava i meri brzinu i ubrzanje znati da je svako kretanje i mirovanje relativno znati pojmove vezane za orijentaciju u prostoru  i vremenu znati rečima, matematičkim izrazom i grafikom  da opiše posmatrano kretanje znati razliku između translatornog i rotacionog  kretanja znati šta su sile i koja je jedinica mere  znati da sila može da promeni stanje, brzinu i  oblik tela znati da je fizičko polje jedan od dva oblika  materije znati da se gravitaciono polje javlja oko svakog  tela jer je njegov izazivač masa umeti da razlikuje masu od težine i objasni slobodno  padanje i hitac naviše znati da smo okruženi pojavama koje su potvrda  zakona održanja |  Fizika i njene metode  Fizika kao prirodna, fundamenta, egzaktna, eksperimentalna  i teorijska nauka Fizičke veličine, merenje u fizici. Fizički zakoni  i principi Osnovne fizičke veličine i njihove jedinice -  Međunarodni sistem jedinica Skalarne i vektorske fizičke veličine i osnovne  operacije sa vektorima (sabiranje, oduzimanje, razlaganje, množenje  vektora konstantom...)Kinematika translatornog i rotacionog kretanja
 Prostor, vreme, kretanje. Referentni sistem, vektor  položaja, pomeraj Srednja putna i pomerajna brzina Srednje i trenutno ubrzanje Ravnomerno pravolinijsko kretanje Ravnomerno promenljivo pravolinijsko kretanje Ravnomerno kružno kretanje Galilejev princip relativnosti i klasični zakon  sabiranja brzina Rotaciono kretanje, ugaoni pomeraj, ugaona brzina,  ugaono ubrzanje, ravnomerno i ravnomerno promenljivo rotaciono kretanje  Dinamika translatornog i rotacionog kretanja
 Masa, impuls, Prvi Njutnov zakon Osnovni zakon dinamike translatornog kretanja Zakon akcije i reakcije Trenje. Sila trenja na horizontalnoj podlozi i  strmoj ravni Inercijalni i neinercijalni sistemi Skalarni proizvod vektora Vektorski proizvod vektora Dinamika rotacionog kretanja: moment inercije,  moment sile, moment impulsa i osnovna jednačina dinamike rotacionog  kretanja Dinamika kružnog kretanjaRad, energija, snaga
 Rad u mehanici (preko skalarnog proizvoda) Energija položaja i energija kretanja Ukupna energija u mehanici Snaga i koeficijent korisnog dejstva Gravitacija
 Fizička polja, podela i vrste Njutnov zakon gravitacije. Jačina gravitacionog  polja Gravitaciona sila zemlje i njeno ubrzanje. Težina  tela i bestežinsko stanje Kretanje u gravitacionom polju, slobodan pad,  vertikalan hitacZakoni održanja
 Opšti karakter zakona održanja. Zakon održanja  impulsa Zakon održanja momenta impulsa (Pirueta, prvi  i drugi Keplerov zakon) Druga kosmička brzina Opisivanje kretanja zakonima održanja: elastični  i neelastični sudari
 |   Predstaviti fiziku kao prirodnu, fundamentalnu,  egzaktnu, eksperimentalnu i teorijsku nauku Definisati pojam materije Uvesti pojam fizičke veličine Objasniti šta su fizički zakoni i principi Insistirati na znanju i značaju osnovnih fizičkih  veličina i njihovih jedinica Reći šta su prefiksi i pokazati njihov značaj  na primerima Pri spominjanju fizičke veličine uvek tražiti  njenu jedinicu Uvesti pojam vektora i istaći razliku u odnosu  na skalare Pokazati operacije sa vektorima  Uvesti pojam mehaničkog kretanja uz pomoć referentnog  sistema, vektora položaja i vektora pomeraja Definisati srednju i trenutnu brzinu i izvesti  osnovnu jedinicu Definisati srednje i trenutno ubrzanje i izvesti  jedinicu Matematički izvesti zakone za jednoliko i ravnomerno  promenljivo pravolinijsko kretanje Objasniti kružno kretanje Uvesti rotacione fizičke veličine na osnovu analogije  sa translatornim Uz pomoć nastavnika učenici će doći do zakona  za ravnomerno i ravnomerno promenljivo rotaciono kretanje Pokazati pravila skalarnog i vektorskog množenja Definisati pojmove mase, impulsa i sile Ukazati na eksperimentalno zasnivanje Drugog Njutnovog  zakona Izvesti jedinicu za silu Definisati zakon inercije i zakon akcije i reakcije Obraditi silu trenja Definisati moment sile, moment inercije i moment  impulsa Uvesti pojam centripetalne sile i pomoću nje odrediti  prvu kosmičku brzinu Definisati rad preko skalarnog proizvoda i izvesti  jedinicu Reći čemu je jednaka ukupna mehanička energija  i od čega zavise potencijalna i kinetička energija tela. Zakon održanja  energije u mehanici Uvesti pojam mehaničkog rada kao skalarnog proizvoda,  snagu i stepen iskorišćenja Uvesti pojam fizičkog polja i obraditi gravitaciono. Objasniti opšti karakter zakona održanja Kroz primere koji će zainteresovati učenike, uz  prethodnu matematičku obradu objasniti zakone održanja impulsa, momenta  impulsa, energije... | 
  
   |  Razred |  drugi | 
   |  Godišnji fond |  74 časa | 
  
   |  CILJEVI  |  ISHODI Po završetku drugog razreda učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  PROGRAMA | 
   |   Shvatanje da agregatno stanje, u kome se nalazi  telo zavisi od međumolekulskih sila Shvatanje da su pojave sa kojima se svakodnevno  srećemo lako objašnjive sa gledišta međumolekularnih sila  Sticanje sposobnosti opisivanja promena i procesa  u prirodi iskazivanjem predviđanja i formiranjem pitanja  Sticanje znanja da su pojave u prirodi uvek strogo  kontrolisane zakonima održanja  Shvatanje da je poznavanje elektrostatičkog polja  baza elektrotehnike i elektronike  Sticanje sposobnosti zapažanja, analize i logičkog  zaključivanja  Steći osnovu za razumevanje rada električnih mernih  instrumenata  Samostalno snalaženje i korišćenje literature  i drugih izvora znanja Sposobnost učenika da dolaze do saznanja uz pomoć  analogije          |   znati da su najsitnije čestice svakog tela atomi  odnosno molekuli i da se između njih javljaju međumolekularne sile znati da od međumolekularnih sila zavisi da li  će telo biti u čvrstom, tečnom ili gasovitom agregatnom stanju znati da se pri objašnjenju gasova mora pristupiti  idealizacijama ali da su odstupanja od realnog u praksi u granicama  dozvoljenog znati da je fluid materijalna, korpuskularna sredina  čiji su delići vrlo pokretljivi. Pokretljivost fluida se smanjuje zbog  pojave viskoznih sila znati da Bernulijeva jednačina predstavlja zakon  održanja energije idealnih tečnosti kada stacionarno struje znati šta izaziva elektrostatičko polje, koje  su njegove karakteristike i značaj znati da sem elektrostatičkim silama naelektrisane  čestice koje se kreću uzajamno deluju silama koje zavise od brzina čestica  i naelektrisanja koje nose kao i od međusobnog rastojanja znati da je uzrok pojave indukovane struje ili  EMS promena magnetnog fluksa znati da je električna struja usmereno kretanje  naelektrisanja znati uslove nastanka električne struje u kolu znati da je električna energija jedan od mnogobrojnih  oblika energije znati da uoči periodično i oscilatorno kretanje  kao i njihov značaj znati da je talas posledica oscilatornog kretanja          |       |   Makroskopska tela predstaviti kao skupove velikog  broja molekula Uvesti pojam mola Definisati međumolekularne sile i grafički ih  predstaviti Objasniti elastičnost čvrstih tela pomoću Hukovog  zakona Površinski napon (sa primerima) objasniti kao  posledicu postojanja međumolekularnih sila Uvesti pojam idealnog gasa i napisati jednačinu  idealnog gasnog stanja Diskusijom navedene jednačine izvesti Bojl-Mariotov,  Gej-Lisakov, Šarlov i Avogadrov zakon Uvesti pojam termodinamike kao oblasti fizike  koja izučava termička svojstva makrosistema ne ulazeći u mikro strukturu  čestica koje ovaj sistem grade Objasniti da se tečnosti i gasovi jednim imenom  nazivaju fluidima. Da su međusobno različiti, ali da imaju zajedničku  osobinu - pokretljivost Ponoviti pojam fizičkog polja, reći vrste, podele  fizičkih polja i pokazati grafičko predstavljanje uz pomoć linija sila Uzajamno delovanje između tačkastih naelektrisanja  objasniti uz pomoć Kulonovog zakona Ukazati na vektorske i skalarne karakteristike  polja. Uvesti fizičke veličine: jačinu polja, fluks polja i potencijal  polja Objasniti od čega zavisi energija elektrostatičnog  polja Uvesti pojam magnetnog polja i veličina koje su  njegove kvantitativne karakteristike Objasniti njegovo delovanje na magnete i strujne  provodnike koje se uglavnom sastoji u pojavi mehaničkih sila čije dejstvo  je privlačno ili odbojno Upoznati učenike sa pojavom elektromagnetne indukcije  pri kretanju provodnika u magnetnom polju i u slučaju kada se provodnik  nalazi u promenljivom magnetnom polju Objasniti da električna struja predstavlja posledicu  uspostavljanja električnog polja u datoj sredini tj. razlike potencijala  na krajevima datog provodnika Izvesti Omov zakon za jednosmernu električnu struju  i pokazati vezu između napona, jačine struje i električnog otpora Uvesti Džulov zakon koji daje vezu između proizvedene  količine toplotne energije i odgovarajućih električnih veličina Istaći značaj i zakonitosti periodičnog i oscilatornog  kretanja u prirodi i njihovu praktičnu primenu u tehnici i svakodnevnom  životu Uvesti pojmove parametara (amplitude, elongacije,  perioda, frekvencije i faze) i jednačine kojima se ovo kretanje opisuje Na osnovu analogije između ravnomernog kružnog  kretanja materijalne tačke i harmonijskog kretanja njene projekcije  izvesti formule za brzinu i ubrzanje kod harmonijskog oscilovanja  Na primeru opadanja energije kod prigušenih oscilacija  podsetiti na univerzalnost zakona održanja i pretvaranja energije  Upoznati učenike sa pojavama koje se dešavaju  u zatvorenom električnom oscilatornom kolu Pokazati analogiju između električnih i mehaničkih  oscilacija  Upoznati učenike sa pojmom talasa, značajem talasnog  kretanja, vrstama, osnovnim karakteristikama i jednačinom talasnog kretanja   Zvuk predstaviti kao mehanički, longitudinalni  talas. Reći o pozitivnom i negativnom delovanju akustičnih pojava na  čoveka (muzika, šumovi, buka)  Objasniti Doplerov efekat u akustici na nivou  razumevanja, sposobnosti uočavanja i objašnjenja | 
  
   |  Razred |  treći | 
   |  Godišnji fond |  74 časa | 
  
   |  CILJEVI  |  ISHODI Po završetku trećeg razreda učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  PROGRAMA | 
   |   Razviti sposobnost naučnog načina mišljenja kod  učenika Upoznavanje učenika sa njegovom ulogom u zaštiti  čovekove okoline Primena stečenih teorijskih znanja u struci Sticanje znanja o povezanosti fizičkih zakona  sa principom rada mernih instrumenata koje koriste na vežbama Zainteresovati učenika da sam dođe do saznanja  iz oblasti koje izlaze iz okvira školskog programa  Shvatanje da je svaki pojedinac karika društva  čija čvrstina znači opštu čvrstinu Shvatanje svog mesta i njegovog značaja u prirodi |   znati da je svetlost elektromagnetni talas znati da je optika oblast fizike koja proučava  svetlost i da u zavisnosti od aspekta posmatranja postoji: talasna,  geometrijska i kvantna optika znati da instrumenti kojima se služe funkcionišu  na fizičkim zakonima znati da su merni instrumenti koji se koriste  u geodeziji sklop elemenata: ogledala, sočiva, prizmi, planparalelnih  ploča ... znati od kakvog značaja za čoveka je naizmenična  struja znati da se uz pomoć Teslinog generatora dobijaju  struje koje se koriste kako u industriji tako i u svakodnevnom životu znati da se neiscrpni izvor energije nalazi u  atomu odnosno u jezgru  znati da neka znanja, ma koliko korisna, u rukama  >pogrešnih ljudi < mogu da se okrenu protiv čovečanstva    |   Elektromagnetni talasi  Nastanak, vrste i svojstva elektromagnetnih talasa.  Spektar elektromagnetnih talasa i njihova primena. Radari.Talasna optika
 Interferencija svetlosti. Difrakcija svetlosti. Polarizacija svetlosti. Disperzija i rasejanje svetlosti.Geometrijska optika
 
 Zakon odbijanja svetlosti. Ogledala (ravna sverna)
 Geometrijska konstrukcija likova kod ogledala. Jednačina izdubljenog  ogledala.
 Zakon prelamanja svetlosti. Pojava potpunog unutrašnjeg odbijanja svetlosti. Prelamanje svetlosti kroz prizmu i planparalelnu  ploču. Sočiva-elementi. Konstrukcija lika kod sočiva.  Geometrijska jednačina sočiva. Optička jednačina sočiva. Nedostaci sočiva. Složena sočiva. Optički instrumenti. Oko kao optički instrument.  Lupa, Mikroskop, Durbin.Fotometrija
 Fotometrijske veličine i jedinice. Fotometri. Naizmenična struja
 Osnovni pojmovi. Princip rada generatora naizmenične struje Efektivne vrednosti naizmenične struje Otpor u kolu naizmenične struje Snaga naizmenične struje Generatori i motori naizmenične strujeFizika mikrosveta-kvantna svojstva elektromagnetnog zračenja
 Pojam kvanta. Foton. Fotoelektrični efekat. De Broljeva relacija.Fizika mikrosveta, struktura atoma
 Raderfordov model atoma. Borov model atoma. Stacionarna stanja i nivoi energije u atomu. Pobuđivanje i zračenje atoma. Spektar atoma vodonika. Pojam o rendgenskom zračenju. Spontano i stimulisano zračenje. Laser.Struktura atomskog jezgra
 Sastav jezgra, masa jezgra, naelektrisanje, energetski  nivoi i nuklearne sile. Defekt mase i stabilnost atomskog jezgra. Radioaktivni raspadi jezgra. Zakon radioaktivnog  raspada. Fisija i fuzija jezgra. Detektori radioaktivnog zračenja i zaštita. |   Upoznati učenike sa načinom nastanka elektromagnetnog  talasa i idejom postojanja elektromagnetnog polja, jedino u obliku talasa Uvesti pojam spektra elektromagnetnih talasa Ukazati na princip rada radara koji je direktno  preuzet iz prirode (orijentacija slepog miša) kao i na široku primenu  u odbrani i civilnom životu (navigacija, meteorologija, astronomija...) Reći šta je optika i njene oblasti Učenici treba da usvoje interferenciju na nivou  primene Uvesti pojam difrakcije i navesti učenike na zaključak  da se dve potpuno različite fizičke pojave pokoravaju analognim zakonima Objasniti polarizaciju i transverzalnost talasa  na nivou primene Reći zakone na kojima se bazira geometrijska optika  i pokazati na ogledalima, sočivima, prizmi i planparalelnoj ploči njihovu  primenu Obraditi optičke instrumente Uvesti pojam fotometrije kao dela optike koji  se odnosi na merenje elektromagnetnog zračenja u okviru optičkog spektra Obraditi fotometrijske veličine: svetlosni fluks,  jačinu svetlosnog izvora i osvetljenost Merni instrumenti - fotometri u zavisnosti od  konstrukcije i namene razlikuju se međusobno Objasniti da pored jednosmerne električne struje  postoji i naizmenična Uvesti osnovne veličine naizmenične struje preko  periodičnih odnosno sinusnih funkcija vremena Uvesti efektivne vrednosti naizmenične struje Objasniti princip rada trofaznih generatora i  istaći ulogu Nikole Tesle u nauci Uz pomoć pojma kvanta odnosno fotona učenici stiču  znanje o dualnoj prirodi elektromagnetnog zračenja i novom aspektu posmatranja  nekih fizičkih pojava Učenici treba da razlikuju pojam kontinuiteta  i diskontinuiteta Objasniti fotoelektrični efekat pomoću Ajnštajnove  jednačine Ukazati na pojavu dualnosti kod mikročestica uz  pomoć De Broljeve hipoteze koja sem što se oslanja na apstraktno mišljenje  ističe značaj eksperimenta kao kritrijuma za dolaženje do istine u fizici.  Ova apstraktna ideja ima praktičnu primenu kod elektronskog mikroskopa  koji je od ogromne važnosti za čovekov život (virusi)  Prikazati Raderfordov model atoma kao prvi značajniji  sa svim njegovim prednostima i nedostacima Uvesti pojam Borovog modela atoma Stacionarna stanja elektrona u atomu predstaviti  kao diskretan niz Pobuđivanje i zračenje objasniti uz pomoć atoma  kao kvantnog sistema Učenik treba da razume karakter linijskog atomskog  spektra i zna značaj spektrometrije u nauci, tehnici i kriminalistici Objasniti spontano i stimulisano zračenje sa laserom  kao uređajem koji ima ogromnu primenu u nauci i životu Upoznati učenike sa modelom strukture atomskog  jezgra, njegovim karakteristikama i nuklearnim silama Pojava defekta mase i energije veze jezgra pomaže  nam pri shvatanju transformacije energije pri nuklearnim reakcijama Objasniti da poznavanje zakona radioaktivnog raspada  omogućava sposobnost zaštite životne sredine Objasniti procese fisije i fuzije pri kojima se  nuklearna energija može da pretvori u toplotnu ali da su pratioci ovih  pojava radioaktivni produkti pa su potrebne posebne zaštitne mere Objasniti da se mikročestice mogu detektovati  instrumentima koji nam otvaraju mogućnost naučnog istraživanja i upravljanja  njihovim kretanjem | 
 FIZIČKA GEOGRAFIJA
 1. CILJEVI PREDMETA:
  Razvijanje kartografske pismenosti
  Razumevanje pojava, promena, procesa i odnosa u prirodi  na osnovu znanja, zakona, modela i teorija prirodnih nauka
  Razvijanje sposobnosti prikazivanja rezultata istraživanja  kroz korišćenje reči, tabela i grafika, kao i jezika geografije
  Razvijanje sposobnosti korišćenja različitih izvora  informacija i samostalnog i timskog učestvovanja u istraživačkim projektima
  Poznavanje urbanog i ruralnog prostora i funkcionisanje  sistema u njemu (saobraćaj, turizam, trgovina) kao i značaj lokacije pojedinih  privrednih subjekata u njemu
  Poznavanje povezanosti geografskih elemenata i razumevanje  njihovog uticaja na prostorno planiranje i urbane procese
  Primenjivanje stečenih znanja iz geografije u struci  i u daljem usavršavanju
  Razvijanje vlastitih strategija uspešnog učenja (razlikuje  bitno od nebitnog, analizira podatke, samostalno zaključuje,...)
  Sticanje znanja o značaju očuvanja ekološke ravnoteže
  Poznavanje digitalne kartografije kao alata u kompleksnom  radu
  Razvijanje sposobnosti korišćenja računara za pronalaženje,  obradu i prikazivanje geografskih podataka
 2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
  Barjaktarević M. (1977): Osnovi opšte etnologije,  Beograd
  M. Pavlović , D. Rodić: Geografija Jugoslavije I  i II
  M. Pavlović , J. Marković: Geografske regije Jugoslavije
  Barjaktarević M. (1977): Osnovi regionalne etnologije,  Beograd
  Vresk M. (1986): Osnovi urbane geografije, "Školska  knjiga", Zagreb
  Grčić M. (1993): Industrijska geografija, "Naučna  knjiga", Beograd
  Davies L.R. (1985): Marketing Geography, Rutledge,  London
  Đurić V. (1980): Ekonomska geografija, "Naučna  knjiga", Beograd
  Đurđev B. (1998): Geografija stanovništva, Institut  za geografiju-PMF, Novi Sad
  Žegarac Z. (2002): Infrastruktura
  Kicošev S., Dunčić D. (1998): Geografske osnove prostornog  planiranja, Institut za geografiju-PMF, Novi Sad
  Kellerman A. (2002): The Internet on Earth - A Geography  of Information, Wiley, London
  Lješević M. (2002): Urbana ekologija, Geografski  fakultet, Beograd
  Lješević M., Živković D. (2001): Kartografija,  Geografski fakultet, Beograd
  Milićević G. (1990): Urbana ekonomika, Ekonomski  fakultet, Beograd
  Petovar K. (2003): Urbana i ruralna sociologija,  Institut za geografiju-PMF, Novi Sad
  Piha B. (1973): Prostorno planiranje, Službeni  list SFRJ, Beograd
  Pleše J. (1979): Geografske osnove gradskih regija,  Institut za geografiju-PMF, Novi Sad
  Rupper K., Schaffer F., Maier J., Paesler (1981) - prevod  na srpski: Socijalna geografija, "Školska knjiga", Zagreb
  Stojkov B. (2002): Metode prostornog planiranja,  Geografski fakultet, Beograd
  Tomka D. (1998): Kultura kroz prostor, vreme i turizam,  Institut za geografiju-PMF, Novi Sad
  Tomić P., Romelić J., Lazić L. (1996): Ekonomska  geografija sveta, Institut za geografiju-PMF, Novi Sad
  Ćurčić S. (1992): Geografija naselja, Institut  za geografiju-PMF, Novi Sad
  Ćurčić S. (1996): Kartografija, Institut za geografiju-PMF,  Novi Sad
  Fick J. (1998): Geography of Development
  Jordan, Rowntree (1990): Cultural Geography,  London
 3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
  Fizika
  Računarstvo i informatika
  Stručni predmeti
 4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
   |  Razred: |  prvi | 
   |  Godišnji fond časova: |  74 časa | 
  
   |  CILJEVI  |  ISHODI Po završetku prvog razreda učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  PROGRAMA
 | 
   |   Kartografsko opismenjavanje za samostalno korišćenje  i izradu geografskih karata različitih po tematici, sadržaju i razmeru |   umeti da u geografskom koordinatnom sistemu odredi  položaj mesta i tačaka na Zemlji i da se služi geografskom kartom i  planom grada kao izvorom geografskih znanja i informacija  znati šta je razmer i primenjuje ga za određivanje  rastojanja na kartama  umeti da primeni različite kartografske metode  u samostalnoj izradi kartografskog materijala poznavati pojmove vezane za aerofotogrametriju  i GPS |  Kartografija   Uvod u kartografiju (pojam, svojstva i elementi  sadržaja karte)  Predstavljanje geografskog sadržaja na kartama  i vrste karata Tematska kartografija i planovi  Tehnička sredstva u digitalnoj kartografiji i  GPS |   Korišćenje savremenih elektronskih pomagala i  digitalnih mapa uz postojeće analogne geografske karte i planove  Primena kartografskih tehnika za samostalno prezentovanje  rezultata istraživanja  Temu realizovati kroz 13 teorijskih časova | 
   |   Razumevanje pojava, promena, procesa i odnosa  u prirodi na osnovu znanja, zakona, modela i teorija prirodnih nauka |   znati da je Zemljina kora raščlanjena na više  geotektonskih ploča;  znati sastav i građu Zemljine kore  razumeti uticaj unutrašnjih sila Zemlje i znati  kojim tektonskim pokretima dolazi do formiranja osnovnih oblika reljefa  (kontinenti, okeanski baseni, planine, kotline, nizije...);  razumeti kako spoljašnje sile utiču na oblikovanje  reljefa i prepoznati oblike reljefa nastale njihovim delovanjem;  moći da objasni faktore koji utiču na vreme i  klimu  znati šta su vremenske nepogode i uočiti njihove  posledice  znati tipove klime i njihove odlike  znati uticaj čoveka na klimu znati oblike pojavljivanja kopnenih voda i njihovu  rasprostranjenost i način korišćenja;  razlikovati osnovne tipove zemljišta i znati njihovu  rasprostranjenost;  znati procese degradacije tla, načine očuvanja,  zaštite i unapređenja razumeti kako prirodni faktori utiču na horizontalnu  i vertikalnu rasprostranjenost biljnog sveta; razumeti uticaje i posledice čovekovog delovanja  u geografskoj sredini |  Prirodna i geografska sredina   Geotektonske ploče  Geološki razvoj Zemljine kore, stene i minerali   Unutrašnje sile i tektonski pokreti  Spoljašnje sile i oblici reljefa nastali njihovim  delovanjem (erozivni i akumulativni oblici)  Vreme i klima, elementi i faktori Tipovi klime  Vremenske nepogode  Čovek i klima (globalno zagrevanje, kisele kiše,  fenomen staklene bašte ...)  Kopnene vode: pojavljivanje i odlike  Vodni resursi (hidroenergetski potencijal, vodosnabdevanje,  melioracija, saobraćaj...)  Tipove zemljišta i njihova rasprostranjenost;   Degradacija tla, problem erozije, zaštita i unapređenje  zemljišta  Horizontalna i vertikalna rasprostranjenost biljnog  sveta Pozitivni i negativni uticaji čovekovog delovanja  u geografskoj sredini-globalne i lokalne posledice  Zaštita i unapređenje geografske sredine |   Korišćenje osnovne literature Korišćenje informacija sa Interneta  Korišćenje geografskih karata Korišćenje interaktivnih metoda rada  Temu realizovati kroz 25 teorijskih časova | 
   |   Poznavanje činioca razvoja prostornog plana i  planiranja Razumevanje značaja prostornog plana i planiranja  za uravnotežen razvoj date teritorije |   znati pojam prostornog plana i principe prostornog  i urbanističkog planiranja znati vrste prostornih planova (urbanistički,  regionalni, prostorni plan Srbije) znati ciljeve i zadatke i zakonske osnove u prostornom  planiranju znati osnovne geografske pretpostavke u izradi  prostornih planova i zaštiti životne sredine; razumeti imovinsko-pravnu osnovu u postupku prostornog  planiranja; razumeti ekološka i privredna načela izrade opštinskih  prostornih planova; razumeti urbanističko planiranje novih gradova  i gradskih četvrti - tipovi gradova razumeti urbanističko planiranje i obnova starih  gradova i gradskih četvrti i njihova uloga u očuvanju ambijentalnih  vrednosti; razumeti prostorno planiranje industrijskih područja  (ekološki, tehnološki i privredni zahtevi); razumeti plan namenskih površina (stambenih, sportsko-rekreativnih,  saobraćajnih...) i osnovne zahteve za zaštitu i očuvanje čovekove okoline; razumeti prostorno planiranje ruralnih područja  (kategorije površina, uzroci i posledice promena namene obradivih površina,  iseljavanje i depopulacija); znati osnovne karakteristike prostornog razvoja  regije ili države sa posebnim osvrtom na monocentrični i policentrični  razvoj i ekološke posledice; razumeti urbanu mrežu regije i države - uticaj  istorijskog i političkog razvoja i hijerarhiju naselja  razumeti razvojna kretanja i njihov uticaj na  demografske i socijalne tokove (depopulacija, iseljavanje, koncentracija,  dnevna kretanja...);  razumeti ulogu saobraćaja u ostvarivanju planerskih  ciljeva, u funkcionisanju privrede i prometu putnika (gradski saobraćaj,  tranzitni saobraćaj, saobraćajna sredstva, saobraćajnice, struktura...). |  |   Korišćenje postojeće literature uz upotrebu savremenih  tehnologija za prezentovanje, analizu i manipulaciju prostornim planovima Primena znanja iz prostornog planiranja kada je  reč o urbanim prostorima i lokaciji delatnosti Temu realizovati kroz 14 teorijskih časova | 
   |   Poznavanje geografskog informacionog sistema i  načina njegovog korišćenja |   znati vrste i osobine geografskih informacija   znati vrste geografskih informacionih tehnologija   znati pojam GIS-a  znati strukturu i primenu GIS-a  umeti da selektuje informacije sa Interneta  razumeti značaj i primenu informacija sa Interneta  u lokalnoj sredini |  Geografski informacioni sistemi   Pojam i karakteristike geografskih informacija   Geografske informacione tehnologije: sistem za  globalno pozicioniranje (GPS), daljinska detekcija, geografski informacioni  sistem (GIS)  Geografski informacioni sistem (GIS) - pojam,  struktura i primena  Korišćenje informacija sa Interneta iz oblasti  geodezije |   Korišćenje računara i drugih elektronskih pomagala,  kao i digitalnih karata  Korišćenje klasičnih i savremenih izvora geografskih  informacija  Temu realizovati kroz 7 teorijskih časova | 
   |   Razumevanje pojmova grada i sela, strukture, odlika  o razvoja gradova  Razumevanje značaja očuvanja ekološke ravnoteže |   znati da objasni pojam grada i sela  znati faktore razvoja naselja znati da navede faktore oblikovanja prostorne  strukture grada (pojam poslovnog centra grada City-ja, pojam geta)  poznavati funkcionalnu strukturu grada  poznavati socijalno-geografske odlike grada (kulturne  funkcije grada; grad kao zajednica različitih grupacija ljudi; devijantne  pojave u gradu)  poznavati uzroke posledice rasta gradova - proces  urbanizacije  znati odnos grada i ruralnog okruženja znati buduće trendove urbanizacije  razumeti važnost usklađenosti društveno-ekonomskog  razvoja sa raspoloživim resursima (održivi razvoj)  znati lokalne i globalne posledice čovekovih intervencija  u prirodi |  Urbanizacija   Pojam grada i sela i faktori razvoja naselja  Prostorna struktura grada  Saobraćaj i turizam u gradu  Funkcionalni tipovi gradova  Socijalno-geografske odlike grada Uzroci, trendovi i posledice rasta gradova  Gradska periferija i ruralni prostori  Perspektive procesa urbanizacije  Zagađivanje i zaštita ruralnih i urbanih prostora |   Preporučujemo terenski rad Korišćenje interaktivnih metoda rada i elektronskih  pomagala  Korišćenje klasičnih oblika i izvora literature   Temu realizovati kroz 8 teorijskih časova | 
   |   Razumevanje pojma lokacije i njene uloge u oblikovanju  prostorne strukture delatnosti u gradu |   znati pojam lokacije razumeti značaj planskog korišćenja zemljišta  u gradu za potrebe lokacije delatnosti razumeti značaj fizičko-geografskih elemenata  sredine za lokaciju delatnosti u gradu razumeti značaj saobraćaja kao faktora lokacije  delatnosti u gradu razumeti značaj stanovništva grada kao faktora  lokacije delatnosti znati prostornu raspodelu industrije u gradu znati prostornu raspodelu trgovine i drugih uslužnih  delatnosti u gradu znati pojam biznis geografije razumeti značaj berzi u savremenim privrednim  tokovima zemlje i sveta |   Lokacija i biznis geografijaPojam lokacije i korišćenje zemljišta u gradu
 Odnos lokacije i delatnosti u gradu (industrija, trgovina, finansije  i bankarstvo, druge usluge,...)
 Faktori izbora lokacije:
  fizičko-geografski elementi saobraćaj kao faktor lokacije demografski razvoj i uticaj na biznisPojam značaj biznis geografija
 Berze u urbanim prostorima |   Stečena znanja moraju da budu praktično primenljiva  -primeri iz neposrednog urbanog okruženja Preko adekvatnih nastavnih sadržaja neophodno  je zainteresovati i angažovati učenike u terenskim istraživanjima, pri  čemu će učenici koristiti stečena geografska znanja, umenja i veštine. Temu realizovati kroz 7 teorijskih časova | 
 NACRTNA GEOMETRIJA 
 1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
   |  RAZRED |  NASTAVA |  PRAKSA |  UKUPNO | 
  
   |  Teorijska nastava |  Vežbe |  Praktična nastava |  Nastava u bloku | 
   |  I |  37 |  37 |    |    |    |  74 | 
 Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki  oblik rada
 2. CILJEVI PREDMETA:
  Osposobljavanje učenika da oblike i predmete iz prostora  prikazuju crtežima u ravni (njihovim projekcijama), kao i da na osnovu crteža  formiraju prostornu predstavu o projektovanim oblicima
  razvijanje sposobnosti kod učenika za orijentaciju u  ravni i prostoru, radi primene u stručnim predmetima i praksi
  razvijanje sistematičnosti, preciznosti i urednosti  kod učenika
  priprema učenika za izradu geodetskih podloga i planova
 3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
 Razred:                   prvi
   |  NAZIV MODULA |  Trajanje modula (časovi) | 
   |  Vrste projekcija, ortogonalna projekcija na jednu, dve  i tri ravni |  28 | 
   |  Transformacija - rotacija |  8 | 
   |  Kotirana projekcija |  14 | 
   |  Rešavanje putnog pojasa - plato - i - put - |  24 | 
 4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA  MODULA
   |  Naziv modula: |  Vrste projekcija, ortogonalna projekcija na jednu,  dve i tri ravni  | 
   |  Trajanje modula: |  28 časova | 
  
   |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULAPo završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA
 | 
   |   Razvijanje sposobnosti povezivanja znanja iz različitih  oblasti Sticanje znanja o vrstama projekcija sticanje znanja o ortogonalnom projektovanju tačke,  prave, i duži na jednu, dve i tri ravni Razvijanje sposobnosti kod učenika da stvori prostornu  sliku na osnovu crteža i obrnuto Sticanje znanja o orijentisanoj ravni i prostoru Sticanje znanja o određivanju dimenzija projekcija  na osnovu dimenzija tela koja se projektuju |   znati da prepozna vrste projekcija znati da ortogonalno projektuje geometrijske likove  na jednu, dve i tri ravni znati da ortogonalno projektuje geometrijska tela  na jednu, dve i tri ravni (prizma, valjak, kupa ..) moći da identifikuje orijentisanu ravan i orijentisani  prostor umeti da odredi dimenzije projektovanog tela i  dimenzije projekcija |   Pojam i vrste projekcija Ortogonalna projekcija tačke, prave i duži na  jednu ravan; prava veličina duži i nagibnog ugla Ortogonalna projekcija tačke na dve ravni Koordinatni triedar Tačka u oktantima i njene projekcije Ortogonalna projekcija prave i duži; prodori prave,  vidljivost Ortogonalna projekcija geometrijskih likova Ortogonalna projekcija geometrijskih tela Ravan u ortogonalnoj projekciji Tačka, karakteristične prave, geometrijski lik  na zadatoj ravni Dvočasovna provera znanja putem testa |   Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja U izlaganju materije o vrstama projekcije definisati  pojam ortogonalne projekcije (primer sa senkom objekta na ravni stola) Definisati pojam koordinatnog sistema u ravni  i prostoru i naglasiti povezanost sa matematikom i geodezijom Definisati projekcije tačke, prave i duži u oktantima Demonstrirati na grafoskopu projekcije geometrijskih  tela u oktantima Demonstrirati model oktanta i na njemu pokazati  kako izgledaju ortogonalne projekcije tačke, prave, duži i tela Sa učenicima obraditi elementarne primere Prezentirati formu testa i kriterijum ocenjivanja | 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
   |  usmeno izlaganje
 |  test |  esej |  domaći zadatak
 |  pismenizadatak
 |  aktivnost na času
 |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad  | 
   |    |  * |    |    |    |  * |    |    |    |    |  * | 
  
   |  Naziv modula: |  Transformacija - rotacija | 
   |  Trajanje modula: |  8 časova | 
  
   |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULAPo završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA
 | 
   |   Sticanje znanja o vrstama transformacija Sticanje znanja o nagibnom uglu duži prema projekcijskoj  ravni Sticanje znanja o rotaciji |   znati da prepozna transformacije i da ih primeni  u zadacima umeti da odredi nagibni ugao prema ravni projektovanja znati da definiše rotaciju i ugao za koji se ona  vrši umeti da uradi zadatke iz ove oblasti |   Pojam transformacije Određivanje prave veličine i nagibnog ugla duži  prema projekcijskoj ravni Pojam rotacije Rotacija ravni Jednočasovni test |   Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja Definisati vrste transformacija Definisati nagibni ugao duži prema projekcijskoj  ravni Definisati pojam rotacije i ugla za koji se vrši  rotacija Sa učenicima obraditi elementarne primere Prezentirati formu testa i kriterijum ocenjivanja | 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
   |  usmeno izlaganje
 |  test |  esej |  domaći zadatak
 |  pismenizadatak
 |  aktivnost na času
 |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad  | 
   |    |  * |    |    |    |  * |    |    |    |    |  * | 
  
   |  Naziv modula: |  Kotirana projekcija | 
   |  Trajanje modula: |  14 časova | 
  
   |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULAPo završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA
 | 
   |   Sticanje znanja o pojmu kotirane projekcije Sticanje znanja o graduiranju prave i određivanju  pada i intervala prave Sticanje znanja o međusobnom položaju dve prave  u kotiranoj projekciji Sticanje znanja o ravni u kotiranoj projekciji Sticanje znanja o preseku dve ravni u kotiranoj  projekciji |   shvatiti pojam kotirane projekcije umeti da graduira pravu, odredi pad prave i interval umeti da definiše međusobni položaj dve prave umeti da predstavi presek dve ravni u kotiranoj  projekciji |   Kotirana projekcija, pojam Graduiranje prave, pad prave i interval Međusobni položaj dve prave Ravan u kotiranoj projekciji Međusobni položaj dve ravni, presek ravni Topografska površina, izohipse terena, linija  najvećeg pada na terenu Presek ravni i terena Jednočasovni test provere znanja |   Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja Definisati pojam kotirane projekcije Definisati kako se graduira prava i određuje pad  prave (povezati sa merenjem dužina na terenu) Definisati međusobni položaj dve prave i povezati  sa matematikom Definisati pojam ravni u kotiranoj projekciji Definisati pojam preseka dve ravni  Sa učenicima obraditi elementarne primere Prezentirati formu testa i kriterijum ocenjivanja | 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
   |  usmeno izlaganje
 |  test |  esej |  domaći zadatak
 |  pismenizadatak
 |  aktivnost na času
 |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad  | 
   |    |  * |    |    |    |  * |    |    |    |    |  * | 
  
   |  Naziv modula: |  Rešavanje putnog pojasa - plato - i - put - | 
   |  Trajanje modula: |  22 časa | 
  
   |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULAPo završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA
 | 
   |   Osposobljavanje za dalje učenje i primenu stečenih  znanja u struci Razvijanje sistematičnosti, urednosti, preciznosti  u radu i veštine grafičkog izražavanja Rešavanje platoa Rešavanje puta u nagibu i krivini na pravilnom  i nepravilnom terenu |   znati da definiše pojam plato i da ga kroz zadatke  reši znati da definiše pojam put i da ga kroz zadatke  reši |   Pojam platoa, plato na pravilnom i nepravilnom  terenu, njegovo rešavanje Provera znanja putem testa u trajanju od dva časa Horizontalni put u pravcu i krivini, njegovo rešavanje Put u padu, pravcu i krivini, njegovo rešavanje Provera znanja putem testa u trajanju od dva časa |   Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja   Definisati pojam platoa i šta znači rešiti plato  putem grafičke vežbe Definisati pojam put i šta znači rešiti put putem  grafičkih vežbi Povezati sa primerima iz Primenjene geodezije Prezentirati formu testova i kriterijum ocenjivanja | 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
   |  usmeno izlaganje
 |  test |  esej |  domaći zadatak
 |  pismenizadatak
 |  aktivnost na času
 |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad  | 
   |    |  * |    |    |    |  * |    |    |    |    |  * | 
 5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
  S. Živanović - Nacrtna geometrija za prvi razred  geodetske tehničke škole
 6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
  Matematika
  Tehničko crtanje
  Primenjena geodezija
 TEHNIČKO CRTANJE 
 1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
   |  RAZRED |  NASTAVA |  PRAKSA |  UKUPNO | 
  
   |  Teorijska nastava |  Vežbe |  Praktična nastava |  Nastava u bloku | 
   |  I |    |  74 |    |    |    |  74 | 
   |  II |    |  74 |    |    |    |  74 | 
 Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki  oblik rada
 2. CILJEVI PREDMETA:
  Razvijanje sposobnosti i veština kod učenika za korišćenje  pribora za tehničko crtanje (rapidografi i šabloni za ispisivanje slova i brojeva,  lenjiri, hamer i paus papir)
  Razvijanje sposobnosti kod učenika da rade i čitaju  tehnički crtež kao načina komuniciranja i sporazumevanja u tehničkoj struci
  Razvijanje sistematičnosti, preciznosti i urednosti  kod učenika
  Osposobljavanje učenika za izradu grafičkog prikaza  u zadatom vremenskom roku
  Osposobljavanje za izradu grafičkog prikaza detalja  i celine u zadatim razmerama
  Priprema učenika za izradu geodetskih podloga i planova
  Upoznavanje sa izgledom geodetskog plana i geodetske  skice i iscrtavanje delova geodetskog plana i skice po zadatom uglednom primeru
  Korišćenje "Geodetskog ključa" pri crtanju
 3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
 Razred:           prvi
   |  NAZIV MODULA |  Trajanje modula (časovi)
 | 
   |  Izvlačenje pravih i kružnih linija 0,1 - 0,8 |  14 | 
   |  "Redis" pismo i brojevi |  20 | 
   |  Pisanje kaligrafije |  10 | 
   |  Pisanje teksta pomoću šablona |  10 | 
   |  Topografski znaci objekata i graničnih linija |  20 | 
 Razred:            drugi
   |  NAZIV MODULA |  Trajanje modula (časovi)
 | 
   |  Ispisivanje teksta i brojeva šablonima |  20 | 
   |  Iscrtavanje dela skice detalja snimljenog ortogonalnom  i polarnom metodom |  20 | 
   |  Iscrtavanje dela plana sa horizontalnom i vertikalnom  predstavom terena |  24 | 
   |  Iscrtavanje dela skice snimljenih podzemnih instalacija |  10 | 
 4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA  MODULA
   |  Naziv modula: |  Izvlačenje pravih i kružnih linija 0,1 - 0,8 | 
   |  Trajanje modula: |  14 časova | 
  
   |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULAPo završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA
 | 
   |   Razvijanje osećaja za tačnost, preciznost i pedantnost  neophodne geometru Upoznavanje sa priborom za crtanje Ovladavanje veštinom izvlačenja pravih i krivih  linija u olovci i u tušu |   umeti da crta tačno, precizno i pedantno umeti da koristi pribor za pisanje i crtanje |   Upoznavanje sa priborom za crtanje i načinom njegove  upotrebe Iscrtavanje pravih i izlomljenih linija različitih  debljina i odstojanja Tuširanje pravih i izlomljenih linija različitih  debljina i odstojanja Crtanje koncentričnih krugova nultim i običnim  šestarom Izrada prvog radnog lista - test 1 |   Prikazati sav pribor i definisati tačne nazive Objasniti potrebu da se radi u olovci i u tušu Proveriti svakog učenika koliko je u stanju da  rukuje priborom Objasniti sadržaj prvog radnog lista i način izrade  kao i kriterijume za ocenjivanje testa | 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
   |  usmeno izlaganje
 |  test |  esej |  domaći zadatak
 |  pismenizadatak
 |  aktivnost na času
 |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad  | 
   |    |    |    |    |    |  * |    |    |  * |    |  * | 
  
   |  Naziv modula: |  "Redis" pismo i brojevi  | 
   |  Trajanje modula: |  20 časova | 
 
   |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULAPo završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA
 | 
   |   Upoznavanje sa karakteristikama i potrebom korišćenja  "redis" pisma i brojeva Stvaranje navike da u skladu sa važećim normama  u geodeziji koristi "redis" pismo Ovladavanje veštinom slobodoručnog ispisivanja  cifara u olovci i u tušu prema normama koje važe u geodeziji |   znati da koristi "redis" kao i kada  treba slobodoručno da ispisuje cifre umeti da piše "edis" pismom slova i  brojeva u olovci i u tušu umeti da piše slobodnom rukom cifre u olovci |   Upoznavanje sa karakteristikama "redis"  pisma "redis" pismo, vežbanje u olovci "redis" pismo, vežbanje u tušu Ispisivanje cifara slobodnom rukom u olovci Brojevi: prav i kosi "redis" u olovci   Brojevi: prav i kosi "redis" u tušu Izrada četvrtog radnog lista u tušu - test 4 |   Prikazati ugledni primer slova i brojeva ispisanih  "redis" pismom Proveriti svakog učenika da li je shvatio izgled  i formu ispisivanja "redis" pisma u olovci i u tušu Zadatu rečenicu ispisati slovima pravog i kosog  "redisa" u određenom vremenskom roku Zadati da samostalno ispišu geodetskim ciframa  deo telefonskog imenika Obratiti pažnju na izgled slobodoručno ispisanih  cifara kao i ispisanih "redisom" Objasniti sadržaj četvrtog radnog lista i način  izrade kao i kriterijum ocenjivanja testa | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
   |  usmeno izlaganje
 |  test |  esej |  domaći zadatak
 |  pismenizadatak
 |  aktivnost na času
 |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad  | 
   |    |    |    |    |    |  * |    |    |  * |    |  * | 
  
   |  Naziv modula: |  Pisanje kaligrafije  | 
   |  Trajanje modula: |  10 časova | 
  
   |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULAPo završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA
 | 
   |   Sticanje navike učenika da vodi računa o estetskom  izgledu teksta pisanog kaligrafijom Sticanje veštine pisanja ćiriličnom i latiničnom  kaligrafijom |   umeti da grafički prikaže tekst pisan kaligrafijom znati da razlikuje sve vrste pisma koje se koriste  kod geodetskih crteža znati da piše ćiriličnim i latiničnim kaligrafskim  pismom u olovci i u tušu |   Upoznavanje sa kaligrafijom kao pismom Pisanje kaligrafijom ćirilice i latinice u olovci Pisanje kaligrafijom ćirilice i latinice u tušu Izrada trećeg radnog lista u tušu - test 3 |   Prikazati ugledni primer kaligrafije Proveriti svakog učenika da li je shvatio izgled  i formu ispisivanja kaligrafije u olovci i u tušu Objasniti sadržaj trećeg radnog lista i način  izrade kao i kriterijum ocenjivanja testa Zadati da na času oblikuju naslovnu stranu knjige  sa zadatim tekstom na osnovu uglednog primerka starih i savremenih knjiga | 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
   |  usmeno izlaganje
 |  test |  esej |  domaći zadatak
 |  pismenizadatak
 |  aktivnost na času
 |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad  | 
   |    |    |    |    |    |  * |    |    |  * |    |  * | 
  
   |  Naziv modula: |  Pisanje teksta pomoću šablona | 
   |  Trajanje modula: |  10 časova | 
  
   |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULAPo završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA
 | 
   |   Sticanje veštine korišćenja svih vrsta šablona  za ispisivanje teksta u olovci i u tušu Sticanje navike da sam odredi debljinu linije  za svaki šablon |   znati da koristi sve vrste šablona za ispisivanje  slova i brojeva u tušu znati da odredi odgovarajuću debljinu linije tuširanja  za svaki šablon |   Upotreba šablona Ispisivanje teksta šablonom u olovci Ispisivanje teksta šablonom u tušu Izrada drugog radnog lista - test 2 |   Pokazati različite vrste šablona i demonstrirati  pisanje pomoću olovke Proveriti svakog učenika da li pravilno koristi  šablon prilikom ispisivanja u olovci i u tušu Objasniti sadržaj drugog radnog lista i način  izrade kao i kriterijum ocenjivanja testa | 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
   |  usmeno izlaganje
 |  test |  esej |  domaći zadatak
 |  pismenizadatak
 |  aktivnost na času
 |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad  | 
   |    |    |    |    |    |  * |    |    |  * |    |  * | 
  
   |  Naziv modula: |  Topografski znaci objekata i graničnih linija | 
   |  Trajanje modula: |  20 časova | 
  
   |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULAPo završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA
 | 
   |   Sticanje znanja o topografskim znacima geodetskih  tačaka, repera objekata i graničnih linija Sticanje veštine crtanja topografskih znakova  svih elemenata u geodeziji |   znati da primeni topografske znake geodetskih  tačaka, repera objekata i graničnih linija moći da čita sve topografske znake umeti da samostalno crta sve topografske znake |   Vrste topografskih znakova Topografski znaci geodetskih tačaka i repera u  olovci Topografski znaci geodetskih tačaka i repera u  tušu Topografski znaci objekata u olovci Topografski znaci objekata u tušu Topografski znaci graničnih linija u olovci Topografski znaci graničnih linija u tušu Izrada petog radnog lista u tušu - test 5 |   Prikazati ugledni primer topografskih znakova Prikazati ugledni primer topografskih znakova  geodetskih tačaka, repera i graničnih linija Proveriti svakog učenika da li je shvatio izgled  i formu topografskih znakova u olovci i u tušu Objasniti sadržaj petog radnog lista i način izrade  kao i kriterijum ocenjivanja testa | 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
   |  usmeno izlaganje
 |  test |  esej |  domaći zadatak
 |  pismenizadatak
 |  aktivnost na času
 |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad  | 
   |    |    |    |    |    |  * |    |    |  * |    |  * | 
  
   |  Naziv modula: |  Ispisivanje teksta i brojeva šablonima | 
   |  Trajanje modula: |  20 časova | 
  
   |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULAPo završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA
 | 
   |   Razvijanje tačnosti i preciznosti neophodnih geometru Sticanje veštine pisanja šablonima koji imaju  primenu u geodeziji Razvijanje svih aspekata ličnosti učenika u skladu  sa njegovim razvojnim potrebama, potencijalima i interesovanjima |   umeti da ispisuje brojeve i slova uz pomoć šablona znati da samostalno primeni i koristi šablone  koji se koriste u geodetskoj struci |   Ispisivanje teksta i brojeva šablonom veličine  2 i 3 mm na osnovu uglednog primera Ispisivanje teksta i brojeva šablonom veličine  4 i 5 mm na osnovu uglednog primera Izrada radnog lista |   Definisati upotrebu tehničkog crtanja u izradi  geodetskih planova Demonstrirati korišćenje rapidografa i šablona Pokazati sadržaj prvog i drugog lista i način  izrade lista koji će učenik samostalno da iscrta. Zadati da na času učenici ispišu svoje indikacije  u zadatom roku | 
  
  
  
  
  
  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
   |  usmeno izlaganje
 |  test |  esej |  domaći zadatak
 |  pismenizadatak
 |  aktivnost na času
 |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad  | 
   |    |    |    |    |    |  * |    |    |  * |    |  * | 
  
   |  Naziv modula: |  Iscrtavanje dela skice detalja snimljenog ortogonalnom  i polarnom metodom | 
   |  Trajanje modula: |  20 časova | 
  
   |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULAPo završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA
 | 
   |   Sticanje znanja o sadržaju skice detalja  Sticanje veštine crtanja topografskih znakova  svih elemenata sa skice detalja  Razvijanje veštine slobodoručnog ispisivanja cifara  i teksta prema pravilima koje važe u geodeziji za ispisivanje podataka  snimanja ortogonalnom i polarnom metodom na skici detalja |   znati da opiše skicu detalja  znati da pravilno nacrta sve topografske znake  koji predstavljaju sadržaj skice detalja  znati da napiše na skici detalja snimanja ortogonalnom  metodom sve potrebne podatke  znati da napiše na skici detalja snimanja polarnom  metodom sve potrebne podatke |   Precrtavanje dela skice detalja snimanja ortogonalnom  metodom sa izradom opisa skice, iscrtavanje topografskih znakova, ispisivanje  podataka snimanja apscisa, ordinata, kontrolnih merenja i indikacija  vlasnika  Precrtavanje dela skice detalja snimanja polarnom  metodom  Izrada radnog lista  Izrada grafičkog rada |   Prikazati ugledni primer dela skice detalja  Objasniti način crtanja neophodnih topografskih  znakova i pokazati gde se oni nalaze u topografskom ključu  Objasniti sadržaj lista i način izrade i kriterijum  ocenjivanja Zadati da na času učenici samostalno iscrtaju  deo skice detalja u zadatom vremenskom roku | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
   |  usmeno izlaganje
 |  test |  esej |  domaći zadatak
 |  pismenizadatak
 |  aktivnost na času
 |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad  | 
   |    |    |    |    |    |  * |    |    |  * |    |  * | 
  
   |  Naziv modula: |  Iscrtavanje dela plana sa horizontalnom i vertikalnom  predstavom terena | 
   |  Trajanje modula: |  24 časa | 
  
   |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULAPo završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA
 | 
   |   Sticanje znanja o sadržaju katastarskog plana   Sticanje znanja o izgledu i sadržaju geodetskog  plana sa horizontalnom i vertikalnom predstavom terena  Sticanje znanja i veština crtanja topografskih  znakova koji se koriste za prikaz horizontalne i vertikalne predstave  terena na geodetskim planovima |   znati da interpretira geodetski plan sa horizontalnom  i vertikalnom predstavom terena  znati da pravilno nacrta sve topografske znake  koji čine sadržaj geodetskog plana sa horizontalnom i vertikalnom predstavom  terena (poligonske tačke, granične tačke i linije parcela, zgrade, izohipse,  kote tačaka i dr.) |   Precrtavanje dela katastarskog plana sa izradom  opisa lista Iscrtavanje graničnih tačaka i linija katastarskih  parcela  Numerisanje katastarskih parcela  Iscrtavanje dela plana sa horizontalnom predstavom  terena i objekata  Iscrtavanje dela plana sa vertikalnom predstavom  terena (kote tačaka i izohipse)  Izrada grafičkog rada u trajanju od 2 časa  Izrada radnog lista |   Prikazati ugledni primer dela plana sa horizontalnom  i vertikalnom predstavom terena  Proveriti svakog učenika u primeni topografskih  znakova  Objasniti sadržaj lista, način izrade i kriterijum  ocenjivanja | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
   |  usmeno izlaganje
 |  test |  esej |  domaći zadatak
 |  pismenizadatak
 |  aktivnost na času
 |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad  | 
   |    |    |    |    |    |  * |    |    |  * |    |  * | 
  
   |  Naziv modula: |  Iscrtavanje dela skice snimljenih podzemnih instalacija | 
   |  Trajanje modula: |  10 časova | 
  
   |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULAPo završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA
 | 
   |   Sticanje znanja o sadržaju skice snimljenih podzemnih  instalacija Sticanje znanja iscrtavanja topografskih znakova  podzemnih instalacija |   znati da pravilno iscrta topografske znake koji  se koriste na skici snimljenih podzemnih instalacija |   Iscrtavanje dela lista na kojem su predstavljeni  topografski znaci podzemnih instalacija Izrada grafičkog rada Izrada radnog lista |   Prikazati ugledni primer dela skice snimljenih  podzemnih instalacija Objasniti sadržaj lista i način izrade i kriterijum  ocenjivanja Zadati da na času samostalno prikažu nekoliko  topografskih znakova podzemnih instalacija u zadatom roku | 
  
  
  
  
  
  
  
  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
   |  usmeno izlaganje
 |  test |  esej |  domaći zadatak
 |  pismenizadatak
 |  aktivnost na času
 |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad  | 
   |    |    |    |    |    |  * |    |    |  * |    |  * | 
 5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
  S. Živanović - Udžbenik: Tehničko crtanje za Geodetsku  tehničku školu
  Zbirka radnih listova
  Topografski ključ
 6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
  Geodetska merenja i računanja
  Katastar nepokretnosti i uređenje zemljišne teritorije
  Nacrtna geometrija
  Geodetski planovi
 GEODEZIJA 
 1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
   |  RAZRED |  NASTAVA |  PRAKSA |  UKUPNO | 
  
   |  Teorijska nastava |  Vežbe |  Praktična nastava |  Nastava u bloku | 
   |  I |  111 |    |    |    |    |  111 | 
   |  II |  148 |    |    |    |    |  148 | 
   |  III |  111 |    |    |    |    |  111 | 
   |  IV |  68 |    |    |    |    |  68 | 
 Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki  oblik rada 
 2. CILJEVI PREDMETA:
  Upoznavanje sa poslovima geometra
  Sticanje potrebnih znanja iz oblasti geodezije
  Priprema za izučavanje i uspešno usvajanje znanja iz  drugih stručnih oblasti geodezije
  Upoznavanje metoda merenja i instrumenata
  Ovladavanje formulama za obradu podataka merenja
  Ovladavanje postupcima merenja uglovnih i linearnih  veličina
  Osposobljavanje za izradu horizontalne i vertikalne  predstave terena
  Spremnost za izradu testa provere znanja po modulima  i u celini
 3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
 Razred:            prvi
   |  NAZIV MODULA |  Trajanje modula (časovi) | 
   |  Opšti pojmovi u geodeziji |  15 | 
   |  Priprema instrumenata za merenje horizontalnih uglova,  metode merenja |  36 | 
   |  Priprema instrumenata za merenje vertikalnih uglova,  metode merenja |  20 | 
   |  Priprema za merenje dužine pantljikom i obrada podataka  merenih dužina |  19 | 
   |  Terenski radovi u poligonskoj mreži |  21 | 
 Razred:            drugi
   |  NAZIV MODULA |  Trajanje modula (časovi) | 
   |  Računanja u poligonskoj mreži |  80 | 
   |  Teorija grešaka |  15 | 
   |  Linijska mreža |  20 | 
   |  Elektronsko merenje dužina - elektronske merne stanice |  33 | 
 Razred:           treći 
   |  NAZIV MODULA |  Trajanje modula (časovi) | 
   |  Snimanje detalja |  22 | 
   |  Ortogonalna metoda snimanja detalja |  15 | 
   |  Nivelmanska mreža |  28 | 
   |  Detaljni nivelman |  15 | 
   |  Geodetska osnova - trigonometrijska mreža i referentna  mreža |  31 | 
 Razred:           četvrti 
   |  NAZIV MODULA |  Trajanje modula (časovi) | 
   |  Polarna metoda snimanja detalja |  36 | 
   |  Trigonometrijski nivelman |  12 | 
   |  Globalni pozicioni sistemi - GPS |  20 | 
 4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA  MODULA
   |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULAPo završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA
 | 
   |   Sticanje osnovnih znanja o geodeziji, čime se  bavi i koje se metode koriste  Sticanje znanja o geodetskim mrežama i njihovoj  nameni Shvatanje pojmova u vezi vertikalne predstave  terena Sticanje osnovnih znanja o planu, karti i razmeri. Osposobljavanje za dalje učenje Sticanje sistema pojmova |   umeti da definiše geodeziju, da kaže čime se bavi  i šta je njen zadatak znati da definiše geodetske mreže i objasni čemu  služe znati da definiše metode koje se koriste za snimanje  detalja moći da nabroji prednosti i nedostatke numeričkih  metoda znati da definiše koordinatni sistem i koordinate znati da definiše razmeru, plan i karta. umeti da sračuna dužinu na planu ili u prirodi  za odgovarajuću razmeru |   Pojam, zadatak i značaj geodezije Oblik i dimenzije Zemlje Nivoska površ, normala, vertikala, visina, visinska  razlika Geodetske mreže Jedinice za merenje uglova, dužina i površina,  pretvaranje jednih u druge Koordinatni sistem Metode snimanja Plan, karta, razmera Jednočasovni test provere znanja |   Definisati pojam i značaj geodezije i insistirati  na tome da svaki učenik to ponovi. Obnoviti osnovne jedinice mere za dužine i uglove. Na ravanskom i prostornom modelu definisati koordinatni  sistem. Prikazati plan i kartu i na njima definisati pojam  razmere. Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati  učenike sa kriterijumom ocenjivanja | 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
   |  usmeno izlaganje
 |  test |  esej |  domaći zadatak
 |  pismenizadatak
 |  aktivnost na času
 |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad  | 
   |  * |  * |    |  * |    |    |    |    |    |    |    | 
Sledeći