Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda
za obrazovni profil poljoprivredni tehničar za I i II razred, koji je odštampan
uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Član 2
Program ogleda iz člana 1 ovog pravilnika ostvaruje se u skladu
sa:
1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja
za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik
RS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br.
4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/2002 i 5/2003), i to
nastavnim planom i programom:
1) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;
2) jezika nacionalnih manjina;
3) stranih jezika - engleskog, francuskog, ruskog i nemačkog
jezika;
4) računarstva i informatike;
5) muzičke umetnosti;
6) likovne kulture i
2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta verska
nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", broj 6/2003).
Član 3
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja
u "Prosvetnom glasniku".
NASTAVNI PLAN I PROGRAM
Područje rada:
Poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane
Oblast:
Poljoprivreda
Obrazovni profil:
POLJOPRIVREDNI TEHNIČAR - ogled
Trajanje obrazovanja:
četiri godine
CILJ OGLEDA:
Unapređenje kvaliteta i osavremenjivanje obrazovno-vaspitnog
rada kroz:
- uvođenje u svakodnevnu nastavnu praksu savremenih i efikasnih
metoda rada sa učenicima
- uvođenjem novog nastavnog plana i programa kroz horizontalno
i vertikalno povezivanje nastavnih tema i sadržaja, u sklopu modula, a u cilju
ostvarivanja ishoda obrazovanja (predlog novog nastavnog plana i programa za
prvi i drugi razred dat je u prilogu ovog predloga, njegov je sastavni deo i
predstavlja polaznu osnovu za kontinuirani rad na poboljšanju njegovog kvaliteta)
- uvođenje fleksibilnog nastavnog programa, definisanog u potpunosti
od strane škole kao krajnjeg realizatora programa, a u zavisnosti od interesa
lokalne sredine, kako bi se obezbedila efikasnija upošljivost stručnjaka ovog
obrazovnog profila u lokalnoj sredini
- izradu kriterijuma ocenjivanja i građenja standarda ocenjivanja
učenika.
Uvođenje organizacionih novina:
- prilagođavanje unutrašnje strukture nastavnog plana i časova
u okviru godišnjeg fonda časova u skladu sa postavljenim ishodima obrazovanja
i uslovima rada u školi i na radnom mestu (nov nastavni plan) a prema strategiji
strukture nastavnog plana u reformisanoj srednjoj stručnoj školi
- nastavni plan i program će biti objavljivani za svaku školsku
godinu radi usaglašavanja sa neophodnim izmenama tokom realizacije programa
ogleda
- nastavni sadržaji su organizovani modularno
- povećanje fonda časova praktične nastave radi uspešnijeg
ostvarivanja opštih ciljeva obrazovanja u ovom obrazovnom profilu
- uvođenje izborne nastave, kao mogućnosti za učenika da samostalno
planira i organizuje svoj ukupni obrazovni proces.
OČEKIVANI ISHODI OGLEDA
Unapređen i kvalitetan obrazovno-nastavni rad:
- efikasni i podsticajni metodi rada sa učenicima primenjeni
u svakodnevnoj obrazovnoj praksi
- nastavni sadržaji organizovani modularno, na način koji omogućava
usvajanje generativnih, transfernih i funkcionalnih znanja i veština, relevantnih
za buduću profesiju a koja predstavljaju osnovu za usvajanje pojmova i znanja
u narednim fazama rada i školovanja
- vertikalno i horizontalno povezani nastavni planovi i programi
- objektivno ocenjivanje učenika prema postavljenim kriterijumima.
TRAJANJE OGLEDA
Predviđeno je da ogled traje od septembra 2002. do juna 2007.
godine.
NAČIN OSTVARIVANJA OGLEDA
Ogled će biti realizovan putem obuke nastavnika srednjih stručnih
škola područja rada Poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane, primene novih
metoda rada sa učenicima, primene novog nastavnog programa i objektivnog ocenjivanja
u svakodnevnoj obrazovnoj praksi.
Obuka za nastavnike srednjih stručnih škola u kojima se realizuje
program ovog ogleda, biće organizovana u sledećim oblastima koje su bitne za
unapređenje kvaliteta obrazovnog rada:
- nova koncepcija obrazovanja (usmerenost na ciljeve i ishode
obrazovanja, modularni pristup u obrazovanju) trodnevna obuka
- ocenjivanje učenika - trodnevna obuka
- stručno usavršavanje nastavnika kroz obuku za akreditovane
programe.
Nastavnici srednjih stručnih škola će u okviru obrazovnog rada
primenjivati metode rada i ocenjivanja za koje su obučavani na seminarima.
U okviru stručnih aktiva biće izdvojene ključne teme u okviru
kojih je moguće postizanje obrazovnih ishoda.
Stručni timovi će sarađivati na horizontalnom i vertikalnom
povezivanju nastavnih tema i sadržaja kako sa oblasnim i predmetnim timovima,
tako i sa predstavnicima privrede.
Planirana je izrada testova sa zajedničkim sadržajima i zajednički
postavljenim kriterijumima.
USLOVI OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA
Ogled će se realizovati u uslovima svakodnevnog obrazovnog
rada u srednjim stručnim školama. Njegova realizacija podrazumeva uključenost
i saradnju nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.
Ministarstvo prosvete i sporta i Centar za stručno obrazovanje
i obrazovanje odraslih će pružiti kadrovsku i materijalnu podršku za realizaciju
obuke profesora, materijal za rad, praćenje i evaluaciju ogleda.
PRAĆENJE I VREDNOVANJE OGLEDA
Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Centar za stručno obrazovanja
i obrazovanje odraslih.
Primena ogleda će biti praćena najmanje četiri puta u toku
školske godine.
Na kraju školske godine, metodom paralelnih grupa biće ispitani
ishodi obrazovno vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika
i nastavnika.
I NASTAVNI PLAN
1. Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih
predmeta I i II razreda
I RAZRED
II RAZRED
nedeljno
godiš.
nedeljno
godiš.
A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI
10
320
8
256
1a. Srpski jezik i književnost
2
64
2
64
1b. ______ jezik i književnost
2. Strani jezik
2
64
2
64
3. Fizičko vaspitanje
2
64
2
64
4. Matematika
2
64
2
64
5. Računarstvo i informatika
2
64
B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI
11
352
2
64
1. Biologija
2
64
2. Fizika
2
64
3. Hemija
3
96
2
64
4. Agrohemija i pedologija
3
96
5. Latinski jezik
1
32
V: STRUČNI PREDMETI
7
374
18
726
1. Poljoprivredna tehnika
2
64
2
64
2. Zaštita bilja
2
64
3. Poljoprivredna proizvodnja
5
160
4. Praktična nastava
3
246
11
502
G: IZBORNI PREDMETI
3
96
3
96
1. Izborni predmet predviđen Zakonom
1
32
1
32
2. Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda
2
64
2
64
Ukupno: A + B + V + G
31
1142
31
1142
Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir
časova teorije i vežbi.
Blok nastava i praksa prikazuju se u ukupnom zbiru na godišnjem
nivou.
2. Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima
G: IZBORNI PREDMETI
I
II
III
IV
Izborni predmet predviđen Zakonom
1. Građansko vaspitanje / Verska nastava
*
*
*
*
Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda
1. Istorija (odabrani moduli)
*
2. Geografija (odabrani moduli)
*
3. Likovna kultura
*
4. Muzička umetnost
*
5. Biologija (odabrani moduli)
*
*
*
6. Fizika (odabrani moduli)
*
*
*
7. Lekovito bilje
*
*
*
8. Gajenje puževa
*
*
*
Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz:
- Izbornog predmeta predviđenog Zakonom: Građansko vaspitanje
ili Verska nastava (1 čas nedeljno tokom školske godine)
- Dva izborna predmeta predviđena Programom ogleda svaki po
1 čas nedeljno (sa mogućnošću realizacije u bloku ili sa 2 časa nedeljno)
Učenik može svake godine da bira tri izborna predmeta i ima
do 33 časa nastave nedeljno u stručnoj školi, odnosno 35 časova ako stiče obrazovanje
na jeziku nacionalne manjine ili dvojezično.
Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na
predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno odobrilo Ministarstva
prosvete i sporta. Ostvaruje se iz onih predmeta za koji se izjasni najmanje
30 % učenika oglednog odeljenja.
U toku školovanja učenik može da bira određene predmete samo
jedanput (likovna kultura, muzička umetnost, latinski jezik, sociologija, filozofija).
Ocena izbornog predmeta je numerička i ulazi u prosek ocena
na kraju godine.
3. Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom
školske godine
I RAZRED
časova
II RAZRED
časova
III RAZRED
časova
IV RAZRED
časova
UKUPNO
časova
Čas odeljenskog starešine
do 64
do 64
do 64
do 64
do 256
Dodatni rad *
do 30
do 30
do 30
do 30
do 120
Dopunski rad *
do 30
do 30
do 30
do 30
do 120
Pripremni rad *
do 30
do 30
do 30
do 30
do 120
Društveno korisni rad*
do 30
do 30
do 30
do 30
do 120
*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada
4. Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske
godine po razredima
I
II
III
IV
Ekskurzija
2-3 dana
2-3 dana
3-4 dana
do 5 dana
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima
nacionalne kulture
2 časa nedeljno
Drugi strani jezik
2 časa nedeljno
Drugi predmeti *
1 - 2 časa nedeljno
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije
i drugo)
30 - 60 časova godišnje
Društvene aktivnosti -- đački parlament, učeničke zadruge
15 - 30 časova godišnje
Kulturna i javna delatnost škole
2 radna dana
*Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu
sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni
nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao
i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.
5. Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
razred
razredno-časovna nastava
mentorski rad
(nastava u bloku, praksa)
obavezne vannastavne aktivnosti
ukupno radnih nedelja
ostalo
(matura)
I
32
5
2
39
II
32
5
2
39
III
32
5
2
39
IV
32
2
2
39
3
II NASTAVNI PROGRAM
SRPSKI JEZIK I KNJIŽEVNOST
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED
NASTAVA
PRAKSA
UKUPNO
Teorijska nastava
Vežbe
Praktična nastava
Nastava u bloku
I
64
64
II
64
64
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki
oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Osposobljavanje za efikasno komuniciranje
- Unapređivanje znanja o sopstvenoj kulturi i kulturama drugih
naroda i civilizacija
- Aktivno učestvovanje u dijalogu i argumentovano učestvovanje
u debati
- Poštovanje književne tradicije i vrednosti humanističke baštine
- Razvijanje i negovanje jezičke kulture, poštovanje pravila
standardnog književnog jezika u usmenom i pisanom izražavanju
- Uobličavanje jasnih i logičkih tekstova različitih dužina,
složenosti, formi, tematika koristeći odgovarajuće tehničke pripreme i poštujući
pravopisnu normu
- Iskazivanje svoje kreativne sposobnosti i negovanje ličnog
izraza i komunikativnosti
- Praćenje i vrednovanje sadržaja iz različitih oblasti medijske
produkcije
- Doživljavanje, razumevanje i procenjivanje idejno-estetskih
vrednosti i poruka reprezentativnih dela nastalih u određenim društvenim uslovima
i razdobljima
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: prvi
NAZIV MODULA
Trajanje modula (časovi)
Uvod u proučavanje književnog dela
8
Književnost Starog veka
9
Srednjovekovna književnost
8
Narodna književnost
6
Humanizam i renesansa
7
Opšti pojmovi o jeziku
5
Fonetika
5
Pravopis 1
5
Kultura izražavanja 1
11
Razred: drugi
NAZIV MODULA
Trajanje modula (časovi)
Barok, klasicizam, prosvetiteljstvo
9
Romantizam
16
Realizam
16
Morfologija
6
Pravopis 2
6
Kultura izražavanja 2
11
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA
MODULA
Naziv modula:
Uvod u proučavanje književnog dela
Trajanje modula:
8 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Sticanje znanja o podeli i vrstama umetnosti
uočavanje strukture književnog teksta, funkcije
književnosti i povezanosti književnosti i drugih umetnosti
usvajanje osnovnih književno teorijskih znanja,
pojma književnog roda i vrsta
razvijanje sposobnosti mišljenja i kritičkog stava
prema stvarnosti
znati da prepozna vrste umetnosti i njihova izražajna
sredstva
shvatati pojam i funkciju književnosti; shvatati
povezanost književnosti sa drugim umetnostima
poznavati naučne discipline koje se njome bave
uviđati razliku između usmene i pisane književnosti,
umeti da definiše njihove specifičnosti
razlikovati književne rodove i vrste i znati njihovu
klasifikaciju
uočavati na primerima lirskog, epskog i dramskog
dela strukturu književnog teksta (tema, motiv, siže, fabula)
znati da definiše lik i ideju
shvatati funkciju jezika kao sredstva umetničkog
izražavanja
umeti da zauzme stav o umetničkom delu, obrazloži
ga pozivajući se na samo delo, druga iskustva i znanja.
Vrste umetnosti, podela umetnosti
Književnost kao umetnost, književnost i druge
umetnosti
Teorija književnosti
Istorija književnosti
Književna kritika
Struktura lirskog književnog dela: lirska umetnička
pesma po izboru profesora
Struktura epskog dela: (predlog Dragoslav Mihailović
"Kad su cvetale takve")
Struktura dramskog dela: Poseta pozorišnoj predstavi
ili snimak pozorišne predstave na videu, a potom razgovor o specifičnostima
ovog književnog roda (predlog)
Domaći zadatak vezan za subjektivan doživljaj
određenog umetničkog dela
Evaluacija - test
Selekcija i organizovanje informacija
tekst - metoda
prepoznavanje različitih žanrova
evaluacija informacija
kritički odnos prema izvoru informacija
analiza argumenata i kontraargumenata u tekstu
poređenje sa drugim medijima
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
Naziv modula:
Književnost starog veka
Trajanje modula:
9 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Upoznavanje učenika sa najvećim kulturnim i umetničkim
tekovinama čovečanstva
sticanje znanja o klasičnim kulturama, književnoj
tradiciji i univerzalnim vrednostima humanističke baštine
shvatanje značaja književnosti Starog veka za
razvoj evropske kulture, umetnosti i književnosti
steći uvid o najznačajnijim piscima i delima u
književnosti Starog veka
umeti da sagleda njen razvoj
uočavati raznovrsnost tematike i motiva, zastupljenost
književnih vrsta
shvatati značaj mitologije za antičku književnost
i razvoj evropske kulture
shvatati univerzalne poruke koje nam ova dela
pružaju
umeti da prepozna teme i motive ove književnosti
koje su preuzeli umetnici svih epoha i pravaca
Sumersko-vavilonska književnost
Ep o Gilgamešu (analiza odlomka)
Helenska književnost
Struktura mitskog mišljenja
Obraditi mitove sa čijim se junacima i motivima
susrećemo kada izražavamo određene životne pozicije (Tantal, Sizif,
Narcis) kao i najreprezentativnije o Trojancima, Atrejevićima ili Tebancima
(Parisov sud, Odisej i Penelopa, mit o Edipu) koji su poslužili kao
osnova epskim i dramskim delima antičke i evropske književnosti
Sofokle-Antigona
Hebrejska književnost
Obraditi najkarakterističnije tekstove sa kojima
su se učenici već susretali u različitim oblastima medijske produkcije
(Knjiga postanja, Legenda o potopu, Samson i Dalila, Knjiga o Jovu,
Stradanje i vaskrsenje Hristovo, Besjeda na gori
mogućnost poređenja mita o nastanku sveta u grčkoj
i rimskoj mitologiji sa Knjigom postanja u Bibliji
Evaluacija - test
Problemski pristup
prepoznavanje značenja i smisla
rad po grupama
jasno definisani istraživački zadaci
tekst-metoda
selekcija i organizovanje informacija
analiza argumenata i kontraargumenata u tekstu
grupni i individualni rad
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
Naziv modula:
Srednjovekovna književnost
Trajanje modula:
8 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Razvijanje svesti o potrebi negovanja sopstvene
književne kulture i tradicije
Usvajanje znanja o prvim pismima, jeziku i najstarijim
pisanim spomenicama južnoslovenske kulture
Sticanje znanja o osobenostima književnih dela
ove epohe i duhu vremena u kome su nastale
Analizom dela izazvati u učenicima raznorodna
estetička i etička osećanja
steći jasnu sliku o počecima slovenske pismenosti
i njihovom značaju za razvoj srpske kulture i književnosti
uočavati zastupljenost književnih vrsta i poznaje
karakteristike najprisutnijih
umeti da prati razvoj književnog jezika i pisma
umeti da analizira izabrane tekstove vezujući
ih za žanrovsku pripadnost i specifičnost istorijskog trenutka u kome
su nastali
umeti da iskaže svoja razmišljanja o estetičkim
i etičkim osećanjima koja pokreću obrađena dela
opažati sličnost među fenomenima književne i kulturne
istorije
Počeci slovenske pismenosti - Crnorisac Hrabar:
Slovo o pismenima
Rad Ćirila i Metodija - slovensko pismo i književni
jezik, glagoljica, ćirilica, staroslovenski jezik, recenzije
Najstariji spomenici južnoslovenske kulture
Sveti Sava - Žitije svetog Simeona (odlomak Bolest
i smrt svetog Simeona)
Jefimija - Pohvala knezu Lazaru
Despot Stefan Lazarević Slovo ljubve
Evaluacija - test
Selekcija i organizovanje informacija
tekst-metoda
prepoznavanje značenja i smisla
izgrađivanje ličnog odnosa prema izvoru informacija
jasno definisani istraživački zadaci
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
Naziv modula:
Narodna književnost
Trajanje modula:
6 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Razvijanje nacionalne samosvesti i poštovanja
duhovnih vrednosti koje neguje narodna književnost
formiranje estetskih kriterijuma u analiziranju
dela naše narodne književnosti
podsticanje istraživačkog mišljenja i formiranje
originalnog gledišta
ukazivanje na narodnu književnost kao izraz kolektivnog
mišljenja i osećanja, riznicu narodnih običaja, kodeks etičkih normi
razlikovati epske, lirske i lirsko-epske pesme
uočavati raznolikost u tematici, oblicima i postupcima
izlaganja
shvatati da narodna književnost obuhvata način
života i običaje
umeti da zaključi da je u njoj najizrazitije i
najpotpunije izražen duh i karakter našeg naroda
umeti da sagleda bogatstvo i lepotu jezika
steći osnovne pojmove i znanja na kojima se zasniva
tumačenje narodne književnosti
umeti da razgraniči legendu, istorijsku činjenicu
i umetničku interpretaciju
Odlike lirske narodne pesme, kriterijum podele,
vrste (izbor pesama prepustiti nastavniku i učenicima)
Narodne epske i epsko-lirske pesme, kompoziciona
struktura, motivi, narativni postupci (mogućnost obrade po zastupljenosti
motiva, po ciklusima ili odabirom pojedinih pesama - dogovor učenika
i nastavnika)
Narodna proza, podela, bogatstvo motiva, specifičnosti
narativnih postupaka (mogućnost obrade poređenjem sa motivima bajki
i pripovedaka drugih naroda ili odabirom konkretnih bajki - izbor nastavnika
i učenika)
Evaluacija - test
Rad po grupama
tekst-metoda
selekcija i organizovanje informacija
rad po grupama
prepoznavanje značenja i smisla
analiza argumenata i kontraargumenata u tekstu
izgrađivanje ličnog odnosa prema izvoru informacija
rad po grupama
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
Naziv modula:
Humanizam i renesansa
Trajanje modula:
7 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Upoznavanje sa poetikom književnosti humanizma
i reenesanse
sagledavanje značaja procvata umetnosti, kulture,
nauke i ljudske misli
osposobljavanje učenika za apstraktno i kreativno
promišljanje stvarnosti
razvijanje sposobnosti analize, sinteze i komparacije
znati da objasni nastanak i razvoj ove epohe društveno-istorijskim
kontekstom
praviti paralelu sa duhom Srednjeg veka i uočavati
razlike
shvatati značenje pojmova humanizam i renesansa
uviđati zastupljenost književnih formi, tematsku
raznovrsnost i jezičko bogatstvo
umeti da prepozna odlike ove epohe i u drugim
umetnostima, navoditi najznačajnije predstavnike i njihova dela
shvatati važnost umetnosti renesanse za razvoj
evropske kulture i civilizacije
Poetika humanizma i renesanse u Evropi i kod nas,
najznačajniji predstavnici u književnosti i umetnosti
pojam petrarkističke poezije, njeni uticaji u
evropskoj i dubrovačkoj književnosti
Frančesko Petrarka - Kanconijer (izbor soneta)
Đovani Bokačo - Dekameron (pripovetka po izboru
nastavnika)
Vilijem Šekspir - Romeo i Julija
Migel Servantes - Don Kihot (rad na odabranom
odlomku)
Evaluacija - test
tekst-metoda
individualni i grupni rad
prepoznavanje značenja i smisla
analiza argumenata i kontraargumenata
izgrađivanje ličnog odnosa prema izvoru informacija
uočavanje i prepoznavanje problema
jasno definisani istraživački zadaci
Domaći zadatak
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
Naziv modula:
Opšti pojmovi o jeziku
Trajanje modula:
5 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Utemeljivanje nastave pismenosti i nastave gramatike
na jezičkim vežbanjima
usvajanje znanja o jeziku kao sistemu znakova
i jeziku kao društvenoj i istorijskoj pojavi
razvijanje svesti o potrebi negovanja sopstvenog
jezika
shvatati jezik kao društveno-istorijsku kategoriju
razlikovati govor od jezika
shvatati funkciju jezika
znati da objasni pojam jezičkog znaka
imati znanja o izvorima informacija i vidovima
komunikacije
shvatati pojam standardnog jezika, njegov nacionalni
i kulturni značaj
uočavati odstupanja od standardnog jezika, poznaje
pojam nestandardnog varijeteta
poznavati istorijske etape u standardizaciji jezika
poznavati discipline koje se bave izučavanjem
jezičkog sistema
Mesto jezika u ljudskom društvu (bitna svojstva
jezika, jezik i komunikacija)
Književni jezik, jezička norma i standardizacija
Narečja srpskog jezika
Književni jezici na južnoslovenskom jezičkom području
do 19. veka
Početak standardizacije srpskog književnog jezika
i pravopisa u prvoj polovini 19. veka
Razvoj srpskog književnog jezika u 19. i 20. veku
Osnovni principi jezičke norme srpskog književnog
jezika
Ekavski i ijekavski izgovor i pisma srpskog jezika
(ćirilica i latinica)
Priručnici za negovanje jezičke kulture i služenje
njima
Evaluacija - test
Sve teme obuhvaćene ovim modulom obraditi informativno,
kako bi učenici stekli predstavu o razvoju jezika i mogli samostalno
da proširuju svoja znanja.
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
Naziv modula:
Fonetika
Trajanje modula:
5 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Razvijanje jezičke kulture učenika
podsticanje i negovanje istraživačkog odnosa prema
jezičkim pojavama
uspešna primena stečenih znanja iz fonetike i
fonologije
primenjivati već stečena znanja o glasovnim alternacijama
u pravopisnim rešenjima
uočavati zakonitosti i pravilnost jezičkih pojava
pristupati jezičkim pojavama na istraživački način
Fonetika i fonologija
Fonologija - glasovi i foneme
Slog i granica sloga
Glasovne promene suglasnika i samoglasnika sa
pravopisnim rešenjima (po mestu tvorbe i zvučnosti izgovora)
Palatalizacija i sibilarizacija
Jotovanje
L>O, nepostojano a, prevoj vokala
O>E, disimilacija
Gubljenje suglasnika i suglasničkih grupa
Evaluacija - test
Vežbe na konkretnim tekstovima
individualni i grupni rad
pravopisni diktat
samostalan rad učenika na prikupljanju primera
koji predstavljaju odstupanja od fonetskih pravila
ponavaljanje već stečenih znanja, a ne njihova
ponovna obrada
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
Naziv modula:
Pravopis 1
Trajanje modula:
5 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
usvajanje kulture pisanog izražavanja po normama
i standardima srpskog književnog jezika
praktična primena stečenih znanja iz jezika i
pravopisa
osposobljavanje učenika da se u pisanom sastavu
pravopisa vežbanja stavljaju u službu praktičnih pisanih ostvarenja
razlikovati dve glavne službe početnog velikog
slova: na početku rečenice (naslova, natpisa i slično) i kod jednočlanih
vlastitih imena
poznavati kurtoaznu upotrebu velikog slova
savladati upotrebu suglasnika h i j u sprskom
jeziku
uspešno primenjivati osnovna pravila o podeli
reči na kraju reda
Na početku rečenice (naslovi, natpisi i slično)
kod jednočlanih vlastitih imena (ljudska, verska
i mitološka imena)
imena naroda, etničkih zajednica i naziva njihovih
pripadnika
geografska i topografska mesta
nebeska tela i njihovi sistemi
individualna imena životinja
praznici
ustanove, organizacije, društva i slično
glasila i autorska dela
prisvojni pridevi na -ov i -in
mogućnost kurtoaznog markiranja pisanjem velikog
slova u zamenicama Vi i Vaš kada se odnose na jednu osobu i diferenciranje
od prave množinske upotrebe
normativno usvojeni oblici sa izvorima h i u kojima
je h izostalo kao i varijante u kojima je zamenjeno suglasnicima v ili
j
poziciono j u susedstvu sa i, i ostali slučajevi
formant eja, pridevi na --iski, imperativ glagola)
obavezni normativni minimum u vezi sa podelom
reči na kraju reda
Evaluacija - test
Pravopisne vežbe
diktat
preoblikovanje teksta
samodiktat
nakon obrade glasovnih promena i ove teme iz pravopisa
sprovesti praktičnim vežbanjima u kojima će učenici sami prikupljati
građu (naslovi, natpisi na raznim ustanovama, prodavnicama, reklamnim
panoima, televiziji, štampi) i pokazati zakonitosti funkcionisanja glasovnih
promena i međusobne odnose glasova, odustajanje od njih, eventualna
kolebanja i greške u tekstu
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
Naziv modula:
Kultura izražavanja 1
Trajanje modula:
11 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Osposobljavanje učenika da teorijska znanja o
jezičkim kategorijama i pravopisnoj normi uspešno primenjuju u praksi
adekvatna upotreba različitih oblika kazivanja
i funkcionalnih stilova
mogućnost povezivanja informacija unutar teksta
i između više različitih, uspostavljajući logičku hijerarhiju među njima
vladanje konvencijama obraćanja u pisanoj formi
precizno izražavati svoja osećanja, raspoloženja,
stavove
pravilno akcentovati reči, grupe reči, rečenica,
ispravljati nestandarde akcentuacije
korektno interpretirati i kazivati odabrane tekstove
praktično primenjivati stečena znanja iz jezika
i pravopisa
savladati metodologiju izrade pismenog sastava
znati da se služi stručnom literaturom i drugim
izvorima saznanja
koristiti funkcionalne stilove u zavisnosti od
zadate teme
znati da napiše različite vrste poruka, pisama,
zahteva, molbi, ponuda
odgovarati na javne pozive, oglase, ankete, konkurse
negovati pravilno usmeno i pismeno izražavanje
standardnim jezikom
Jezičke vežbe
Stilske vežbe
Vrste funkcionalnih stilova, osnovne odlike
Administrativni funkcionalni stil (poslovno pismo,
molba, ponuda, zahtev, prigovor)
Pismeni zadaci (2x2+1)
Domaći zadaci
Evaluacija - test
Vežbe zapažanja
vežbe asocijacije
situacioni izazovi za bogaćenje rečnika i traženje
pogodnog izraza
uopšteno i konkretno kazivanje
otklanjanje nejasnosti i dvosmislenosti
razlikovna uloga intonacija
stilska usmerenost pismenih sastava
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
*
Naziv modula:
Barok, klasicizam, prosvetiteljstvo
Trajanje modula:
9 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Upoznavanje evropskih, kulturnih, duhovnih i misaonih
tendencija 17. i 18. veka
prepoznavanje evropskih tendencija ovih epoha
u književnim pojavama, delima i ličnostima u našoj književnosti
shvatanje i razumevanje stila, tema i motiva epohe
razvijanje moći zapažanja i razumevanja književnih
tekstova epohe
podsticanje istraživačkog mišljenja i formiranje
originalnog gledišta
uočavati društveno-istorijsku uslovljenost ovih
pravaca u umetnosti
prepoznavati osobenosti i predstavnike baroka
i klasicizma u književnosti, a u drugim umetnostima sagledavati specifičnosti
i stilske osobenosti ovih pravaca (arhitektura, muzika, slikarstvo)
prepoznavati odlike baroka i klasicizma u delima
naših pisaca
shvatati osnove filozofskih učenja koji su uslovili
pojavu prosvetiteljstva
znati da navede osnovne odlike i najvažnije predstavnike
uočavati žanrovsku raznovrsnost i njihovu specifičnost
uočavati na odabranim delima, prosvetiteljske
ideje, shvatati njihov značaj
umeti da sagleda geopolitičke i duhovne okvire
u kojima se razvija prosvetiteljstvo među Srbima
razmišljati o problemima koje pokreću određena
dela i iznositi svoj stav (značaj razuma, iskustva, prosvećenosti, verske
tolerancije, demokratizacije umetnosti)
znati da analizira na primeru dramskog dela likove,
da izdvoji motive, prepozna dominantan, uoči osobenosti komedije karaktera
uviđati oslonjenost na komediografsku tradiciju
i odstupanja od nje
umeti da prepozna tipično, individualno, lokalno,
realistično u likovima Sterijine komedije
Barok i klasicizam; poetika stilska obeležja,
glavni predstavnici u našoj i evropskoj književnosti
Molijer - Tvrdica (obrada dramskog dela, odlike
komedije karaktera)
Prosvetiteljstvo u Evropi i kod nas
Književno-prosvetiteljski rad Dositeja Obradovića,
informativno o značaju programskog teksta Pismo Haralampiju
Dositej Obradović - Život i priključenija (obrada
na odlomcima)
Informativno o baroknim tendencijama kod Venclovića
i Orfelina
Jovan Sterija Popović - Tvrdica
Rad po grupama
precizno definisani istraživački zadaci
tekst-metoda
selekcija i organizovanje informacija
kritički odnos prema izvoru informacija
problematički pristup
jednu od ponuđenih komedija odgledati u pozorištu,
snimak na videu ili televizijsku adaptaciju budući da komedija karaktera
deluje veoma autentično na sceni
mogućnost paralele Molijerovog i Sterijinog dela
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
Naziv modula:
Romantizam
Trajanje modula:
16 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Upoznavanje sa poetikom književnosti romantizma
uočavanje veze našeg romantizma i romantizma u
evropskoj književnosti
prepoznavanje univerzalnih tema u delima ove epohe
negovanje opšte kulture
usavršavanje perceptivne moći u doživljavanju
književnih dela epohe romantizma
shvatati društveno-istorijsku uslovljenost ovog
pravca
poznavati najznačajnije predstavnike u evropskoj
i srpskoj književnosti
uočavati tematsku, motivsku i žanrovsku zastupljenost,
stilske odlike
sagledavati uticaj evropske misli i književnosti
u delima srpskih romantičara
uviđati specifičnosti romantizma u srpskoj književnosti,
objasni njihovu uslovljenost
izgraditi odnos prema jezičkom bogatstvu svoje
nacionalne književnosti
uočavati na odabranim književnim tekstovima odlike
ovog književnog pravca
imati razvijenu moć zapažanja i razumevanja
umeti da prepozna odlike romantizma u drugim umetnostima
iznositi svoj sud o delima koristeći stečena znanja
i sopstvena zapažanja
Romantizam u Evropi i kod nas (pojam, osobenosti,
značaj, predstavnici)
A.S. Puškin - Cigani
H. Hajne - Lorelaj ili Šandor Petefi - Sloboda
sveta
Vuk Karadžić kao reformator jezika i pravopisa
Vuk Karadžić kao sakupljač narodnih umotvorina
Vuk kao pisac, istoričar i biograf
Vuk kao leksikograf
Petar Petrović Njegoš - Gorski vijenac (delo u
celosti)
Branko Radičević - Kad mlidija umrijeti ili izbor
iz poezije
Đura Jakšić - Na Liparu ili izbor iz poezije
Jovan Jovanović Zmaj - Đulići i uveoci ili J.J.
Zmaj kao satirični pesnik - pesma po izboru
Laza Kostić - Među javom i med snom, Santa Maria
de la Salute
Evaluacija - test
Mogućnost gledanja ekranizacije nekog od poznatih
dela evropskog romantizma (Evgenije Onjegin, Jadnici...)
jasno definisani istraživački zadaci
problemski pristup delu
tekst-metoda
grupni i individualni rad
poređenje sa drugim medijima
izražajno kazivanje stihova
korišćenje zvučne čitanke
prepoznavanje smisla i značenja
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
Naziv modula:
Realizam
Trajanje modula:
16 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Upoznavanje sa poetikom književnosti realizma
razvijanje sposobnosti analize, sinteze i komparacije
osposobljavanje učenika da samostalno čitaju i
tumače književna dela
negovanje osećaja za estetske i moralne vrednosti
epohe
uočavanje veza između evropskog i srpskog realizma
sagledavanje uticaja realizma i važnosti ove epohe
u svetskoj kulturnoj baštini
definisanje razlike između književnih vrsta i
žanrova nastalih iz dodira sa drugim umetnostima (libreto, filmski,
televizijski scenario)
usvojiti pojam realizam kao književni postupak
i kao epohu u istoriji književnosti
shvatati društveno-istorijsku uslovljenost ovog
pravca
prepoznavati i definiše odlike realizma (žanrovsku
zastupljenost, tematske, motivske i stilske osobenosti)
praviti paralelu sa odlikama književnosti romantizma
umeti da sagleda specifičnost jezika i njegovu
socijalnu motivisanost
uviđati značaj humora i satire, različitost njihovih
efekata na formiranje slike sveta
uočavati prisustvo regionalne tematike u srpskoj
književnosti
praviti razliku među pojmovima subjektivno i objektivno,
tip i karakter
znati da uporedi dela književnosti realizma sa
njihovim ekranizacijama, likovnim i muzičkim interpretacijama
znati da posmatra situacije, pojave i ličnosti
sa aspekta pisca realiste
uviđati veze između našeg i evropskog realizma
samostalno tumačiti delo, argumentovano izlaže
svoje zaključke i zapažanja
shvatati značaj udela ove epohe u svetskoj kulturnoj
baštini
Balzak - Čiča Gorio ili Tolstoj - Ana Karenjina
N.V. Gogolj - Revizor
Milovan Glišić - Glava šećera ili pripovetka po
izboru nastavnika
Laza Lazarević - Vetar ili pripovetka po izboru
nastavnika
Radoje Domanović - Vođa ili pripovetka po izboru
nastavnika
Simo Matavulj - Povareta ili pripovetka po izboru
nastavnika
Roman srpskog realizma obraditi na najkarakterističnijim
odlomcima romana Jakova Ignjatovića - Večiti mladoženja ili Zona Zamfirova
Stevana Sremca
Branislav Nušić - Komedija po izboru nastavnika
(poseta pozorišnoj predstavi, video snimak, televizijska adaptacija)
Vojislav Ilić - Izbor iz poezije
Mogućnost gledanja ekranizacije jednog od značajnijih
romana evropskog realizma (Ana Karenjina, Rat i mir...)
jasno definisani istraživački zadaci
grupni i individualni rad
ekranizacija pripovetke Glava šećera ili Leptirica
paralela pripovedaka Vetar i Povareta
razgovor o sličnostima i razlikama u poimanju
motiva vlasti kod Domanovića i Nušića
razgovor o filmu Zona Zamfirova
problemski pristup delima, saznavanje idejnog
i etičkog sveta dela
prepoznavanje značenja i smisla
izgrađivanje ličnog odnosa prema delu
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
Naziv modula:
Morfologija
Trajanje modula:
6 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Usvajanje znanja o morfološkim kategorijama reči
unapređivanje jezičkih sposobnosti i utvrđivanje
već stečenih znanja
shvatati predmet izučavanja morfologije
uočavati vezu između fonetike i morfologije
umeti da sagleda bitna svojstva morfoloških pojava
prepoznavati osnovne principe promene reči
posmatrati morfologiju kao sistem oblika sa različitih
stanovišta (upoređivanjem, opisivanjem, klasifikovanjem)
aktivno i samostalno rešavati jezički problem
Morfologija (u užem smislu)
Vrste reči
Imenice - imeničke kategorije, padež, broj, rod,
vrste imenica i promena padeža
Brojevi - osnovni, redni i zbirni; promena brojeva,
brojne imenice
Glagoli - glagolski rod i glagolski vid
Morfološke glagolske kategorije
Građenje glagola izvođenjem (derivacijom)
Glagoli nepotpunog značenja
Nelični (bezlični) glagolski oblici
Pisanje odričnih oblika pomoćnih glagola
Prilozi - vrste i komparacija priloga
Predlozi
Veznici
Rečce (partikule)
Uzvici
Evaluacija - test
Vežbe na tekstu
grupni individualni rad
obnoviti već stečena znanja, a ne obrađivati navedene
teme ovog modula
svrha ovog modula je da učenici izbegnu greške
u usmenom i pismenom izražavanju, lakše prate nastavu stranog jezika
i uočavaju sličnosti i razlike između našeg i stranog jezika
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
Naziv modula:
Pravopis 2
Trajanje modula:
6 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Usvajanje kulture pisanog izražavanja po normama
i stnadardima srpskog književnog jezika
praktična primena stečenih znanja iz jezika i
pravopisa
osposobljavanje učenika da se u pisanom sastavu
pravopisa, vežbanja stavljaju u službu praktičnih pisanih ostvarenja
sposobnost uočavanja, definisanje i korigovanje
greške u tekstu
razlikovati upotrebu velikog i malog slova unutar
višečlanih vlastitih imena (pisanje velikog slova kada je uže vlastito
ime u širem i malog kod opštih reči unutar imena osim u slučajevima
koji su izuzeci od pravila)
praviti razliku između vlastitih imena i opštih
naziva
savladati osnovna pravila o sastavljenom i rastavljenom
pisanju reči
uspešno primenjivati pravila pisanja negacije
Ljudska i personifikovana imena
višečlana imena zemalja i ostala višečlana imena
(gradovi, sela, naselja imena, od opštih reči)
pomoćne reči u imenima
preduzimanje izvornog pravopisa u stranim rečima
nazivi administrativnih i drugih područja
nazivi događaja i istorijskih zbivanja
nazivi serijskih i apstraktnih pojmova (školski
predmeti, odlikovanja, proizvodi i slično)
puna i skraćena imena (ustanova, preduzeća, pravnih
akata) i podudarni opšti nazivi; mogućnost dvojakog pisanja
zemlja, sunce, mesec
biće iz mitološkog i religioznog pojmovnika
zvanja, titule
tri vrste spojeva (složenice, polusloženice, sintagme)
i tri načina pisanja (sastavljeno, sa crticom, rastavljeno)
upotreba odrične rečce ne uz imenice, prideve,
glagole, zamenice
Evaluacija - test
pravopisne vežbe
diktat
preoblikovanje teksta
samodiktat
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
Naziv modula:
Kultura izražavanja 2
Trajanje modula:
11 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Praktično usvajanje i bogaćenje jezika pomoću
odgovarajućih jezičkih vežbi
proširivanje rečnika novim pojmovima, ispravno
korišćenje usvojenih termina
posedovanje znanja o funkciji, uticaju i značaju
medija: selektivno praćenje sadržaja iz različitih oblasti medijske
produkcije
utvrđivanje metoda i načina stvaranja pisanog
zadatka u etapama
integracija informacija i ideja iz različitih
izvora
osposobljavanje učenika za samostalan rad na pisanju
stručnih tekstova
umeti da izrazi svoja razmišljanja i kritički
odnos prema problemima i pojavama koje obuhvataju književni tekstovi,
ali su i deo svakodnevnog života
imati razvijenu objektivnost; umeti da zapazi,
uoči i definiše značajne pojedinosti, koristi usvojene pojmove iz jezika,
književnosti, nauke i umetnosti na adekvatan način
znati da posmatra i opiše određene situacije iz
različitih uglova
znati da selektivno i kritički prati sadržaje
iz različitih oblasti medijske produkcije
umeti da prepozna figurativni jezik u književnom
i neknjiževnom tekstu, da razume njegovo značenje
znati da napiše stilski kompoziciono korektan
tekst
znati da pojača informativnost, da otkloni suvišne
reči i neprikladne izraze u svom izlaganju
koristiti stručnu literaturu selektivno, znati
njome da se služi, ali svoja izlaganja bazirati na vlastitom mišljenju
uspešno primenjivati znanja iz jezika i pravopisa
uočavati i iskazivati sličnosti i razlike u pristupu
istim motivima, temi, delu u različitim vrstama umetnosti
umeti da sastavi izveštaj, pripremi referat koristeći
ilustracije, tabele, dijagrame, fusnote da bi tekst bio potpun i precizan.
Leksičke vežbe
Semantičke vežbe
Stilske vežbe
Domaći zadaci
Pismeni zadaci (2x2+1)
Evaluacija - test
Uočavanje i otklanjanje beznačajnih pojedinosti
sažimanje teksta uz pojačavanje informativnosti
promena gledišta
tumačenje izraznog ponašanja
prenesena značenja reči
otklanjanje praznoslovlja i tuđica
pojačavanje i ublažavanje izraza
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
*
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- književne kritike
- studije
- eseji
- rečnici
- leksikoni
- enciklopedije
- internet
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- Istorija
- Muzička umetnost
- Likovna umetnost
FIZIČKO VASPITANJE
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED
NASTAVA
PRAKSA
UKUPNO
Teorijska
nastava
Vežbe
Praktična
nastava
Nastava u
bloku
I
1
63
74
II
1
63
64
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki
oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti u skladu
sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
- Razvijanje motoričkih umenja i navika
- Osposobljavanje za samostalno vežbanje
- Očuvanje i unapređivanje zdravlja
- Razvoj pozitivne slike o sebi
- Promovisanje pozitivnih socijalnih interakcija
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: prvi
NAZIV MODULA
Trajanje modula (časovi)
Antropomotoričke sposobnosti 1
18
Atletika 1
9
Gimnastika 1
9
Plivanje 1
10
Sportske igre 1
10
Druga motorička iskustva 1
8
NAPOMENA: ukoliko škola nema uslova za izvođenje nastave plivanja
časovi predviđeni za ovaj modul preraspodeljuju se na sledeći način: atletika
4 časa, gimnastika 4 časa i sportske igre 2 časa
Razred: drugi
NAZIV MODULA
Trajanje modula (časovi)
Antropomotoričke sposobnosti 2
16
Atletika 2
10
Gimnastika 2
10
Plivanje 2
8
Sportske igre 2
11
Druga motorička iskustva 2
9
NAPOMENA: ukoliko škola nema uslova za izvođenje nastave plivanja
časovi predviđeni za ovaj modul preraspodeljuju se na sledeći način: antropomotoričke
sposobnosti 3 časa, gimnastika 2 časa i sportske igre 3 časa
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA
MODULA
Naziv modula:
Antropomotoričke sposobnosti 1
Trajanje modula:
18 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti
u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
Osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno
vreme
Očuvanje i unapređivanje zdravlja
Razvoj pozitivne slike o sebi
unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti
(snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
poznavati sportske tehničko-taktičke termine
produbiti znanja o funkcionisanju pojedinih organskih
sistema prilikom vežbanja i oporavka
poznavati osnovne pojmove vezane za karakter fizičke
aktivnosti: obim i intenzitet
znati kako da prati reakcije organizma na opterećenje
(merenje pulsa, praćenje disanja i sl.)
poznavati procedure bezbednog vežbanja
biti sposoban da samostalno kreira jednostavnije
programe fizičkog vežbanja (jutarnja gimnastika, vežbe oblikovanja,
trčanje)
profilisati sopstvene potrebe za fizičkim vežbanjem
i sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
održavati ličnu i kolektivnu higijenu
koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje
sa stresom ili njegovim posledicama
poznavati uzroke nastajanja nepravilnih držanja
tela
poznavati uticaj nepravilnih držanja tela po organizam
znati osnovne vežbe za najvažnije grupe mišića
koje obezbeđuju pravilno držanje tela
sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno
vreme
promovisati fizičku aktivnost kao deo zdravog
načina života
objektivno vrednovati i prihvatati svoje postignuće
i postignuće drugih u fizičkoj aktivnosti
potvrđivati svoje sposobnosti i sticati samopouzdanje
Utvrđivanje inicijalnog stanja
Opštefizička priprema
Rad usmeren na razvoj ili održavanje pojedinačnih
sposobnosti:
snaga (svi vidovi),
brzina (brzina reakcije, pojedinačnog pokreta
i frekvencija pokreta), izdržljivost (aerobna i anaerobna),
pokretljivost.
koordinacija.
preciznost.
ravnoteža
Atletika
Gimnastika
Sportske igre
Aerobik
Ples i dr.
Testovi za utvrđivanje stanja sposobnosti
Pravilno držanje tela
Utvrđivanje finalnog stanja
Obzirom da je za realizaciju drugih modula potreban
odgovarajući nivo antropomotoričkih sposobnosti, po sistemu povratne
sprege će se, pored časova opredeljenih za ovaj modul i na ostalim časovima
i preko drugih predviđenih sadržaja praktično uticati na njihov razvoj
Objašnjavati učenicima kakav je uticaj odabranog
sadržaja (vežbe...), obim i intenzitet (koliko ponavljanja, kojom brzinom...)
Ukazivati na greške koje se pojavljuju
Osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
Oprema za vežbanje
Higijena
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
Naziv modula:
Atletika 1
Trajanje modula:
9 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Razvijanje motoričkih umenja i navika
Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti
u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
Osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno
vreme
Očuvanje i unapređivanje zdravlja
Razvoj pozitivne slike o sebi
usavršavati umenja iz atletike stečena u osnovnom
obrazovanju
unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti
(snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
poznavati osnovne pojmove vezane za karakter fizičke
aktivnosti: obim i intenzitet
znati kako da prati reakcije organizma na opterećenje
(merenje pulsa, praćenje disanja i sl.)
poznavati procedure bezbednog vežbanja
biti sposoban da samostalno kreira jednostavnije
programe fizičkog vežbanja (jutarnja gimnastika, vežbe oblikovanja,
trčanje)
profilisati sopstvene potrebe za fizičkim vežbanjem
i sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje
sa stresom i njegovim posledicama
sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno
vreme
promovisati fizičku aktivnost kao deo zdravog
načina života
moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće
i postignuće drugih u fizičkoj aktivnosti
Provera umenja stečenih u osnovnoj školi
Tehnika: vežbe trčanja
visoki i niski start
Tehnika skokova
Tehnika bacanja
Elementarne igre
Poligoni
Doziranje opterećenja preko pulsa
Pripremanje organizma za vežbanje (zagrevanje,
istezanje...)
Objašnjavati učenicima kakav je uticaj odabranog
sadržaja (vežbe...), obim i intenzitet (koliko ponavljanja, kojom brzinom...)
Ukazivati na greške koje se pojavljuju
Osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
Oprema za vežbanje
Higijena
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
Naziv modula:
Gimnastika 1
Trajanje modula:
9 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Razvijanje motoričkih umenja i navika
Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti
u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
Osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno
vreme
Očuvanje i unapređivanje zdravlja
Razvoj pozitivne slike o sebi
Promovisanje pozitivnih socijalnih interakcija
poboljšati umenja iz gimnastike stečena u osnovnom
obrazovanju
unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti
(snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
poznavati sportske tehničko-taktičke termine
poznavati procedure bezbednog vežbanja
održavati ličnu i kolektivnu higijenu
koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za očuvanje
zdravlja
moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće
i postignuće drugih
uspostavljati saradničke odnose, učestvovati u
timskom radu
Provera umenja stečenih u osnovnom obrazovanju
Osnovni elementi partera
Osnovni elementi na spravama
Podrške u parovima
Ravnoteže u parovima
Kolutanja i preskoci u parovima
Poligoni koji u sebi sadrže gimnastičke elemente
Vežbe istezanja
Objašnjavati učenicima kakav je uticaj odabranog
sadržaja (vežbe...) na organizam
Ukazivati na greške koje se pojavljuju
Osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
Oprema za vežbanje
Higijena
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
Naziv modula:
Plivanje 1
Trajanje modula:
10 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Razvijanje motoričkih umenja i navika
Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti
u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
Osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno
vreme
Očuvanje i unapređivanje zdravlja
Razvoj pozitivne slike o sebi
usvajati znanje ili usavršavati umenje plivanja
unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti
(snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
poznavati sportske tehničko-taktičke termine
poznavati procedure bezbednog vežbanja
održavati ličnu i kolektivnu higijenu
koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za očuvanje
i unapređivanja zdravlja
moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće
i postignuće drugih
Ponašanje pri boravku na bazenu
Higijena pri boravku na bazenu
Provera umenja stečenih u osnovnom obrazovanju
Obuka neplivača
Usavršavanje tehnike plivanja
Elementarne igre u vodi
Vežbe oblikovanja u vodi
Trčanje u vodi (ukoliko je bazen male dubine)
Akvabik
Objašnjavati učenicima kakav je uticaj plivača
na organizam i značaj za zdravlje
Ukazivati na greške koje se pojavljuju
Osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
Oprema za vežbanje
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
Naziv modula:
Sportske igre 1
Trajanje modula:
10 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Razvijanje motoričkih umenja i navika
Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti
u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
Osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno
vreme
Očuvanje i unapređivanje zdravlja
Razvoj pozitivne slike o sebi
Promovisanje pozitivnih socijalnih interakcija
posedovati umenja iz sportskih igara stečena u
osnovnom obrazovanju
unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti
(snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
poznavati sportske tehničko-taktičke termine
imati profilisane sopstvene potrebe za fizičkim
vežbanjem i sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje
sa stresom i njegovim posledicama
sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno
vreme
promovisati fizičku aktivnost kao deo zdravog
načina života
prihvatati sopstveni fizički izgled i sposobnosti,
i biti svestan razvojnih promena
potvrđivati svoje sposobnosti i sticati samopouzdanje
rešavati probleme uz poštovanje svog okruženja
promovisati sportski fer-plej
prepoznavati negativnosti u sportu i kritički
se odnositi prema njima (doping, gruba igra, navijački izgredi i sl.)
posedovati informacije o osobenostima različitih
kultura u sredini u kojoj živi i uvažavati ih
korektno se odnositi prema svih akterima sportskog
događaja (igrači, treneri/nastavnici, sudije, navijači i dr.)
moći da sarađuje sa svim članovima ekipe i učestvuje
u timskom radu
Provera umenja stečenih u osnovnom obrazovanju
Obnavljanje osnovnih elemenata tehnike
Igra
Odeljenjsko takmičenje
Ukazivati na greške koje se pojavljuju
Osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
Oprema za vežbanje
Higijena
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
Naziv modula:
Druga motorička iskustva 1
Trajanje modula:
8 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Razvijanje motoričkih umenja i navika
Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti
u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
Osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno
vreme
Očuvanje i unapređivanje zdravlja
Razvoj pozitivne slike o sebi
posedovati i druga motorička iskustva u zavisnosti
od ličnih interesovanja i mogućnosti sredine (ples, aerobik, klizanje,
vožnja rolera, bicikla, plivanje, umetničko plivanje, badminton, orijentiring,
karate, džudo, aikido, taekvondo...)
unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti
(snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
poznavati osnovne pojmove vezane za karakter fizičke
aktivnosti: obim i intenzitet
znati kako da prati reakcije organizma na opterećenje
(merenje pulsa, praćenje disanja i sl.)
poznavati procedure bezbednog vežbanja
biti sposoban da samostalno kreira jednostavnije
programe fizičkog vežbanja (jutarnja gimnastika, vežbe oblikovanja,
trčanje)
moći da profiliše sopstvene potrebe za fizičkim
vežbanjem i sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje
sa stresom i njegovim posledicama
sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno
vreme
promovisati fizičku aktivnost kao deo zdravog
načina života
moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće
i postignuće drugih u fizičkoj aktivnosti
Provera umenja stečenih u osnovnoj školi
Tehnika: vežbe trčanja
visoki i niski start
Tehnika skokova
Tehnika bacanja
Elementarne igre
Poligoni
Doziranje opterećenja preko pulsa
Pripremanje organizma za vežbanje (zagrevanje,
istezanje...)
Objašnjavati učenicima kakav je uticaj odabranog
sadržaja (vežbe...), obim i intenzitet (koliko ponavljanja, kojom brzinom...)
Ukazivati na greške koje se pojavljuju
Osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
Oprema za vežbanje
Higijena
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
Naziv modula:
Antropomotoričke sposobnosti 2
Trajanje modula:
16 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti
u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
Osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno
vreme
Očuvanje i unapređivanje zdravlja
Razvoj pozitivne slike o sebi
razvijati i održavati antropomotoričke sposobnosti
(snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
poznavati sportske tehničko-taktičke termine
produbljivati znanja o funkcionisanju pojedinih
organskih sistema prilikom vežbanja i oporavka
znati osnovne pojmove vezane za karakter fizičke
aktivnosti: obim i intenzitet
znati kako da prati reakcije organizma na opterećenje
(merenje pulsa, praćenje disanja i sl.)
poznavati procedure bezbednog vežbanja
biti sposoban da samostalno kreira jednostavnije
programe fizičkog vežbanja (jutarnja gimnastika, vežbe oblikovanja,
trčanje)
profilisati sopstvene potrebe za fizičkim vežbanjem
i sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
znati da održava ličnu i kolektivnu higijenu
koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje
sa stresom i njegovim posledicama
znati uzroke nastajanja nepravilnih držanja tela
znati uticaj nepravilnih držanja tela po organizam
znati komplekse vežbi za očuvanje pravilnog držanja
tela
sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno
vreme
promovisati fizičku aktivnost kao deo zdravog
načina života
moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće
i postignuće drugih u fizičkoj aktivnosti;
prihvatati sopstveni fizički izgled i sposobnosti,
i biti svestan razvojnih promena
potvrđivati svoje sposobnosti i sticati samopouzdanje
Utvrđivanje inicijalnog stanja
Opštefizička priprema
Rad usmeren na razvoj ili održavanje pojedinačnih
sposobnosti:
snaga (svi vidovi),
brzina (brzina reakcije, pojedinačnog pokreta
i frekvencija pokreta), izdržljivost (aerobna i anaerobna),
pokretljivost.
koordinacija.
preciznost.
ravnoteža
Atletika
Gimnastika
Plivanje
Sportske igre
Aerobik
Ples i dr.
Testovi za utvrđivanje stanja sposobnosti
Pravilno držanje tela
Utvrđivanje finalnog stanja
Obzirom da je za realizaciju drugih modula potreban
odgovarajući nivo antropomotoričkih sposobnosti, po sistemu povratne
sprege će se, pored časova opredeljenih za ovaj modul i na ostalim časovima
i preko drugih predviđenih sadržaja praktično uticati na njihov razvoj
Objašnjavati učenicima kakav je uticaj odabranog
sadržaja (vežbe...), obim i intenzitet (koliko ponavljanja, kojom brzinom...)
Ukazivati na greške koje se pojavljuju
Osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
Oprema za vežbanje
Higijena
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
Naziv modula:
Atletika 2
Trajanje modula:
10 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Razvijanje motoričkih umenja i navika
Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti
u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
Osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno
vreme
Očuvanje i unapređivanje zdravlja
Razvoj pozitivne slike o sebi
vladati složenim umenjima iz atletike (tehnika
hodanja, trčanja, skoka udalj, uvis i bacanja) i usavršavati ih
razvijati i održavati antropomotoričke sposobnosti
(snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
poznavati osnovne pojmove vezane za karakter fizičke
aktivnosti: obim i intenzitet
znati kako da prati reakcije organizma na opterećenje
(merenje pulsa, praćenje disanja i sl.)
poznavati procedure bezbednog vežbanja
biti sposoban da samostalno kreira jednostavnije
programe fizičkog vežbanja (jutarnja gimnastika, vežbe oblikovanja,
trčanje) kao i da profiliše sopstvene potrebe za fizičkim vežbanjem
sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno
vreme
koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje
sa stresom i njegovim posledicama
promovisati fizičku aktivnost kao deo zdravog
načina života
moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće
i postignuće drugih u fizičkoj aktivnosti
Tehnika: vežbe trčanja
visoki i niski start
Tehnika skokova
Tehnika bacanja
Elementarne igre
Poligoni
Pravila
Doziranje opterećenja preko pulsa
Pripremanje organizma za vežbanje (zagrevanje,
istezanje...)
Objašnjavati učenicima kakav je uticaj odabranog
sadržaja (vežbe...), obim i intenzitet (koliko ponavljanja, kojom brzinom...)
Ukazivati na greške koje se pojavljuju
Osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
Oprema za vežbanje
Higijena
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
Naziv modula:
Gimnastika 2
Trajanje modula:
10 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Razvijanje motoričkih umenja i navika
Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti
u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
Osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno
vreme
Očuvanje i unapređivanje zdravlja
Razvoj pozitivne slike o sebi
Promovisanje pozitivnih socijalnih interakcija
vladati umenjima iz gimnastike (vežbe na tlu i/ili
na spravama, podrške) i povezivati ih u jednostavne sastave
razvijati i održavati antropomotoričke sposobnosti
(snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, ravnotežu)
poznavati sportske tehničko-taktičke termine
poznavati procedure bezbednog vežbanja
znati da održava ličnu i kolektivnu higijenu
koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje
sa stresom i njegovim posledicama
moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće
i postignuće drugih
moći da sarađuje sa svim članovima ekipe i učestvuje
u timskom radu
Elementi partera
Elementi na spravama
Podrške u parovima
Ravnoteže u parovima
Kolutanja i preskoci u parovima
Poligoni koji u sebi sadrže gimnastičke elemente
Poskoci
Skokovi
Okreti
Vežbe istezanja
Objašnjavati učenicima kakav je uticaj odabranog
sadržaja (vežbe...) na organizam
Ukazivati na greške koje se pojavljuju
Osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
Oprema za vežbanje
Higijena
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
Naziv modula:
Plivanje 2
Trajanje modula:
8 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Razvijanje motoričkih umenja i navika
Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti
u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
Osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno
vreme
Očuvanje i unapređivanje zdravlja
Razvoj pozitivne slike o sebi
Promovisanje pozitivnih socijalnih interakcija
posedovati umenje plivanja
unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti
(snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
poznavati sportske tehničko-taktičke termine
poznavati procedure bezbednog vežbanja
znati da održava ličnu i kolektivnu higijenu
koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za očuvanje
zdravlja
moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće
i postignuće drugih
znati da rešava probleme uz poštovanje svog okruženja,
kroz odgovarajuću komunikaciju i toleranciju
Ponašanje pri boravku na bazenu
Higijena pri boravku na bazenu
Obuka neplivača
Usavršavanje tehnike plivanja
Elementarne igre u vodi
Vežbe oblikovanja u vodi
Trčanje u vodi (ukoliko je bazen male dubine)
Akvabik
Objašnjavati učenicima kakav je uticaj plivanja
na organizam i značaj za zdravlje
Ukazivati na greške koje se pojavljuju
Osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
Oprema za vežbanje
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
Naziv modula:
Sportske igre 2
Trajanje modula:
11 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Razvijanje motoričkih umenja i navika
Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti
u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
Osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno
vreme
Očuvanje i unapređivanje zdravlja
Razvoj pozitivne slike o sebi
Promovisanje pozitivnih socijalnih interakcija
usavršavati stečena umenja i sticati nova, primenjuje
ih u izabranim sportskim igrama
unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti
(snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
znati sportske tehničko-taktičke termine
profilisati sopstvene potrebe za fizičkim vežbanjem
i sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje
sa stresom i njegovim posledicama
sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno
vreme
promovisati fizičku aktivnost kao deo zdravog
načina života
prihvatati sopstveni fizički izgled i sposobnosti,
i biti svestan razvojnih promena
potvrđivati svoje sposobnosti i sticati samopouzdanje
rešavati probleme uz poštovanje svog okruženja,
komunikaciju i toleranciju
promovisati sportski fer-plej
prepoznavati negativnosti u sportu i kritički
se odnositi prema njima (doping, gruba igra, navijački izgredi i sl.)
korektno se odnositi prema svim akterima sportskog
događaja (igrači, treneri/nastavnici, sudije, navijači i dr.)
moći da sarađuje sa svim članovima ekipe i učestvuje
u timskom radu
Obnavljanje elemenata tehnike
Igra
Odeljenjsko takmičenje
Ukazivati na greške koje se pojavljuju
Osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
Ukazivati na fer igru i korektno navijanje
Osposobljavati učenike za suđenje
Angažovati učenike koji sportisti za pomoć pri
realizaciji časova, takmičenja...
Oprema za vežbanje
Higijena
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
Naziv modula:
Druga motorička iskustva 2
Trajanje modula:
9 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Razvijanje motoričkih umenja i navika
Razvijanje i očuvanje antropomotoričkih sposobnosti
u skladu sa uzrasnim i individualnim karakteristikama
Osposobljavanje za samostalno vežbanje u slobodno
vreme
Očuvanje i unapređivanje zdravlja
Razvoj pozitivne slike o sebi
posedovati i druga motorička iskustva u zavisnosti
od ličnih interesovanja i mogućnosti sredine (ples, aerobik, klizanje,
vožnja rolera, bicikla, umetničko plivanje, badminton, orijentiring,
karate, džudo, aikido, taekvondo...)
unapređivati i održavati antropomotoričke sposobnosti
(snagu, brzinu, izdržljivost, koordinaciju, gipkost, preciznost, ravnotežu)
znati osnovne pojmove vezane za karakter fizičke
aktivnosti: obim i intenzitet
znati kako da prati reakcije organizma na opterećenje
(merenje pulsa, praćenje disanja i sl.)
poznavati procedure bezbednog vežbanja
biti sposoban da samostalno kreira jednostavnije
programe fizičkog vežbanja (jutarnja gimnastika, vežbe oblikovanja,
trčanje)
moći da profiliše sopstvene potrebe za fizičkim
vežbanjem i sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno vreme
koristiti fizičku aktivnost kao sredstvo za suočavanje
sa stresom i njegovim posledicama
sistematski se baviti fizičkom aktivnošću u slobodno
vreme
promovisati fizičku aktivnost kao deo zdravog
načina života
moći da objektivno vrednuje i prihvata svoje postignuće
i postignuće drugih u fizičkoj aktivnosti
potvrđivati svoje sposobnosti i sticati samopouzdanje
Prikaz nivoa usvojenosti motoričkih iskustava
iz prethodnog razreda
Elementi tehnike
Uticaj odabrane aktivnosti
Doziranje opterećenja preko pulsa
Pripremanje organizma za vežbanje (zagrevanje,
istezanje...)
Objašnjavati učenicima kakav je uticaj odabranog
sadržaja (vežbe...), obim i intenzitet (koliko ponavljanja, kojom brzinom...)
Uključivanje naprednih učenika u rad sa manje
uspešnima
Ukazivati na greške koje se pojavljuju
Osposobljavati učenike za samostalno vežbanje
Oprema za vežbanje
Higijena
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Anderson, B. (2001): Stretching, Zagreb, Gopal DOO
- Anderson, B. Burke, E. Pearl, B. (2002): Fitness za sve,
Zagreb, Gopal DOO
- Baey, J. (1968): Gymnastics in the schools, Boston
- Ivanić, S. (1996): Metodologija, Beograd, Gradski
sekretarijat za sport i omladinu grada Beograda
- Korkin, V. P. (1983): Akrobatika, Moskva, Fizkuljtura
i sport
- Kukolj, M. (1996): Opšta antropomotorika, Beograd,
Finegraf
- Nićin, Đ. (2003): Fitness, Beograd, Fakultet za menadžment
u sportu Univerziteta "Braća Karić" i Viša škola za sportske trenere
MATEMATIKA
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED
NASTAVA
PRAKSA
UKUPNO
Teorijska nastava
Vežbe
Praktična nastava
Nastava u bloku
I
64
64
II
64
64
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki
oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- sticanje znanja i umenja neophodnih za razumevanje zakonitosti
u prirodi i društvu, za primenu u - svakodnevnom životu i praksi;
- razvijanje mentalnih sposobnosti učenika, pozitivnih osobina
ličnosti i naučnog pogleda na svet;
- sticanje opšte matematičke kulture, uz shvatanje mesta i
značaja matematike u progresu civilizacije;
- osposobljavanje učenika za uspešno nastavljanje obrazovanja
i izučavanja drugih oblasti u kojima se matematika primenjuje;
- doprinos radnom i politehničkom obrazovanju učenika;
- razvijanje logičkog mišljenja i zaključivanja, apstraktnog
mišljenja i matematičke intuicije;
- dalje razvijanje radnih, kulturnih, etičkih i estetskih navika
učenika;
- dalje osposobljavanje učenika za korišćenje stručne literature
i drugih izvora znanja.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: prvi
NAZIV MODULA
Trajanje modula (časovi)
Realni brojevi
7
Proporcionalnost veličina
10
Racionalni algebarski izrazi
9
Linearna jednačina, funkcija, nejednačina. Sistemi linearnih
jednačina.
14
Planimetrija
9
Trigonometrija pravouglog trougla
7
Obavezna su četiri jednočasovna pismena zadatka sa jednočasovnim
ispravkama (8 časova)
Razred: drugi
NAZIV MODULA
Trajanje modula (časovi)
Stepenovanje i korenovanje
12
Kvadratna jednačina i kvadratna funkcija
16
Poliedri
15
Obrtna tela
13
Obavezna su četiri jednočasovna pismena zadatka sa jednočasovnim
ispravkama (8 časova)
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA
MODULA
Naziv modula:
Realni brojevi
Trajanje modula:
7 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
upoznavanje skupa realnih brojeva
znati da odredi NZS i NZD prirodnih brojeva
znati osnovna pravila deljivosti
prevoditi decimalne brojeve u razlomke i obrnuto
znati da izračuna vrednost jednostavnog racionalnog
brojevnog izraza
razlikovati iracionalne od racionalnih brojeva
izračunavati ili procenjivati vrednost kvadratnog
korena
znati da odredi apsolutnu vrednost realnog broja
zaokrugljivati broj na određen broj decimala
znati osnovne podskupove skupa realnih brojeva
(N, Z, Q, I)
skup realnih brojeva i njegovi podskupovi
insistirati na preciznosti, tačnosti, sistematičnosti
i urednosti u radu
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
Naziv modula:
Proporcionalnost veličina
Trajanje modula:
10 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
sticanje osnovnih znanja iz proporcija i procentnog
(promilnog) računa i njihova primena
znati šta je razmera i umeti da je proširi i skrati
primenjivati razmeru u rešavanju problema
prepoznati direktnu i obrnutu proporcionalnost
i primenjivati ih pri rešavanju zadataka
rešavati problem podele
rešavati problem mešalja
izračunavati nepoznati član proporcije
izračunavati deo neke veličine
izračunavati procenat i promil neke veličine
izračunavati veličinu ako je poznat procentni
iznos
izračunavati novu cenu posle promene za određeni
procenat (množi određenim koeficijentom)
razmera
proporcije
račun podele
račun mešanja
procentni i promilni račun
insistirati na potpunom razumevanju i efikasnoj
primeni znanja o procentima
sadržaj modula povezati sa sadržajima odgovarajućih
modula hemije, fizike i praktične nastave
izgrađivati predstavu o mogućim okvirima rešenja
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
Naziv modula:
Racionalni algebarski izrazi
Trajanje modula:
9 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
sticanje osnovnih znanja i veština o polinomima
i racionalnim izrazima
znati da sredi polinom dobijen sabiranjem, oduzimanjem
i množenjem polinoma
znati da primeni formule za kvadrat binoma i razliku
kvadrata
znati da rastavi polinom na činioce
znati da transformiše jednostavnije algebarske
izraze
polinomi i operacije sa njima
rastavljanje polinoma na činioce
transformacija racionalnih izraza
Insistirati na preciznom izražavanju
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
Naziv modula:
Linearna jednačina, funkcija i nejednačina. Sistemi linearnih
jednačina
Trajanje modula:
14 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
pravilno rešavanje linearnih jednačina i nejednačina
i usvajanje pojma linearne funkcije
znati da rešava linearne jednačine
znati da rešava probleme koji se svode na rešavanje
linearnih jednačina
prikazivati tabelarno, analitički i grafički linearnu
funkciju
rešavati sisteme linearnih jednačina
rešavati linearne nejednačine i grafički da prikazuje
skup rešenja
linearna jednačina
linearna nejednačina
linearna funkcija
istaći povezanost između analitičkog i grafičkog
prikaza funkcije
sadržaj modula povezati sa sadržajima odgovarajućih
modula hemije, fizike i praktične nastave
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
Naziv modula:
Planimetrija
Trajanje modula:
9 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
sticanje osnovnih znanja i veština iz geometrije
znati šta je duž, poluprava, ugao i krug
znati šta su kolinearne, odnosno nekolinearne
tačke
znati stavove o podudarnosti trougla i primenjivati
ih
znati šta su uglovi sa paralelnim kracima i veze
između njih
razlikovati vrste uglova (opruženi. naporedni,
susedni, unakrsni, prav)
znati relacije vezane za unutrašnje i spoljašnje
uglove trougla
znati osnovne relacije u jednakokrakom, odnosno
jednakostraničnom trouglu
razlikovati vrste četverougla
znati osnovne stavove o paralelogramu i njihovu
primenu
znati izračunati obim i površinu trougla, četverougla
i kruga
geometrijski pojmovi i veze između njih
pojam podudarnosti i primena
trougao
četverougao
krug
insistirati na preciznom izražavanju i izračunavanju
sadržaje modula povezati sa primerima iz prakse
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
Naziv modula:
Trigonometrija pravouglog trougla
Trajanje modula:
7 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
sticanje početnih znanja iz trigonometrije pravouglog
trougla
znati šta je sinus, kosinus, tangens i kotangens
oštrog ugla pravouglog trougla
znati osnovne trigonometrijske identičnosti i
umeti da ih primeni u praksi
umeti da rešava pravougli trougao
trigonometrijske funkcije oštrog ugla
osnovne trigonometrijske identičnosti
rešavanje pravouglog trougla
sadržaj modula povezati sa odgovarajućim sadržajima
modula fizike
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
Naziv modula:
Stepenovanje i korenovanje
Trajanje modula:
12 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Ovladavanje veštinom matematičkih operacija sa
stepenima čiji je izložilac u skupu celih i racionalnih brojeva
Sticanje osnovnih znanja o kompleksnim brojevima
znati definiciju izraza a-1
i an/m
umeti da vrši operacije sa stepenima čiji je izložilac
ceo broj i racionalan broj
znati šta je imaginarna jedinica
umeti da vrši operacije sa kompleksnim brojevima
Stepen čiji je izložilac ceo broj, operacije.
Funkcija y-xn(n Î
N) i njen grafik
Koren: stepen čiji je izložilac racionalan broj.
Osnovne operacije sa korenima.
Kompleksni brojevi i osnovne operacije sa njima.
Obrazložiti ciljeve modula, način i kriterijum
ocenjivanja
Insistirati na preciznom izražavanju
Insistirati na redovnom pisanju domaćeg zadatka
Osim pisanog testa po završetku modula, sadržaje
modula oceniti i u sastavu narednog pismenog zadatka
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
Naziv modula:
Kvadratna jednačina i kvadratna funkcija
Trajanje modula:
16 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Sticanje osnovnih znanja o kvadratnim jednačinama,
funkcijama i nejednačinama
znati šta je kvadratna jednačina sa jednom nepoznatom
umeti da odredi rešenje kvadratne jednačine
umeti da odredi prirodu rešenja kvadratne jednačine
znati šta je kvadratna funkcija
umeti da ispita tok kvadratne funkcije
moći da rešava kvadratne nejednačine
moći da reši sistem jedne linearne i jedne kvadratne
jednačine sa dve nepoznate
Kvadratna jednačina sa jednom nepoznatom i njeno
rešavanje
Diskriminanta i priroda rešenja kvadratne jednačine
Vijetove formule i njihove jednostavnije primene.
Rastavljanje kvadratnog trinoma na linearne činioce
Kvadratna funkcija i njen grafik; ekstremna vrednost
Prostije kvadratne nejednačine
Sistem od jedne kvadratne i jedne linearne jednačine
sa dve nepoznate
Obrazložiti ciljeve modula, način i kriterijum
ocenjivanja
Insistirati na preciznom izražavanju
Insistirati na redovnom pisanju domaćeg zadatka
Osim pisanog testa po završetku modula, sadržaje
modula oceniti i u sastavu narednog pismenog
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
Naziv modula:
Poliedri
Trajanje modula:
15 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Sticanje osnovnih znanja o poliedrima
Osposobiti učenika da stečeno znanje primeni u
praksi
znati pojam poliedra i pravilnog poliedra
umeti da izračunava površinu i zapreminu prizme,
piramide i zarubljene piramide
Poliedar; pravilan poliedar, površina i zapremina
poliedra
Prizma; površina i zapremina prizme
Piramida; površina i zapremina piramide
Zarubljena piramida; površina i zapremina zarubljene
piramide
obrazložiti ciljeve modula, način i kriterijum
ocenjivanja
insistirati na preciznom izražavanju
gradivo izlagati na primerima iz prakse
insistirati na preciznom izračunavanju sa tačnošću
na određenom broju decimala
osim pisanog testa po završetku modula, sadržaje
modula oceniti u sastavu narednog pismenog zadatka
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
Naziv modula:
Obrtna tela
Trajanje modula:
13 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Sticanje osnovnih znanja o obrtnim telima
Osposobiti učenika da stečeno znanje primeni u
praksi
znati pojam cilindrične i konusne površi
umeti da izračunava površinu i zapreminu pravog
valjka, kupe i zarubljene kupe
Cilindrična i konusna površ, obrtna površ
Prav valjak; površina i zapremina
Prava kružna kupa; površina i zapremina
Zarubljena kupa; površina i zapremina
obrazložiti ciljeve modula, način i kriterijum
ocenjivanja
insistirati na preciznom izražavanju
insistirati na preciznom izračunavanju sa tačnošću
na određenom broju decimala
osim pisanog testa po završetku modula, sadržaje
modula oceniti i u sastavu narednog pismenog zadatka
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost
na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- R. Despotović, R. Tošić, B. Šešelja Matematika za prvi
razred srednjih stručnih škola
- Sve odobrene zbirke zadataka iz matematike za prvi razred
srednjih stručnih škola
- R. Despotović, R. Tošić, B. Šešelja Matematika za drugi
razred srednjih stručnih škola
- Vene Bogoslavov Zbirka zadataka iz matematike za drugi
razred