Prethodni

BIOLOGIJA
(obavezni i izborni predmet)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

64

 

 

 

 

64

II

32*

 

 

 

 

32*

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

- Sticanje znanja iz određenih bioloških oblasti

- Povezivanje i primena stečenih znanja

- Razvijanje sposobnosti povezivanja stečenih znanja iz ostalih predmeta

- Povezivanje znanja stečenih iz biologija sa znanjima iz stručnih predmeta

- Razvijanje logičkog razmišljanja pri primeni stečenih znanja

- Razvijanje sposobnosti povezivanja stečenih znanja sa pojavama u prirodi

- Primena stečenih znanja u svakodnevnom životu

- Uočavanje povezanosti procesa u organizmu

- Uočavanje zavisnosti funkcionisanja organizma od procesa koji se odvijaju na molekularnom nivou i na nivou ćelije

- Formiranje osnova za nastavak obrazovanja

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:             prvi

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Hemijski sastav ćelije

10

Specifičnosti građe animalne ćelije

13

Jedro i ćelijski ciklus

13

Biologija razvoja

13

Osnovi molekularne biologije

15

Razred:           drugi    (*izborni predmet)

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Osnovi opšte genetike

18

Humana genetika

14

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Hemijski sastav ćelije

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • pružanje osnovnih znanja o sadržaju i ulozi neorganskih i organskih materija u ćeliji
  • znati da nabroji neorganske i organske materije koje ulaze u sastav ćelije
  • znati da objasni značaj elemenata i mineralnih soli u ćeliji
  • znati oblike vode i njenu ulogu u ćeliji
  • znati da nabroji osnovne organske materije u ćeliji, njihovu ulogu i značaj
  • pojam hemijskog sastava ćelije uporediti sa pojmom građe ćelije
  • neorganske materije u ćeliji
  • ugljeni hidrati - podela i značaj
  • masti-podela i značaj
  • belančevine-podela i značaj
  • nukleinske kiseline - građa podela i uloga
  • opšte upoznavanje sa vitaminima, hormonima i enzimima
  • uraditi test predznanja stečenih u osnovnoj školi povezan sa sadržajima modula
  • koristiti šeme i grafofolije
  • definisati pojedinačne i grupne domaće zadatke
  • po završetku modula uraditi test znanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Specifičnosti građe animalne ćelije

Trajanje modula:

13 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o građi animalne ćelije
  • razumevanje funkcionisanja animalne ćelije
  • znati građu, osobine i ulogu ćelijske membrane (plazmaleme)
  • znati da objasni procese vezane za plazmalemu
  • znati da nabroji i objasni komponente citoplazme: citosol, citoskelet, organele i inkluzije
  • znati da objasni mitohondrijsku DNK
  • građa i osobine ćelijske membrane
  • transport kroz membranu: osmoza, pasivna difuzija, olakšana difuzija, aktivni transport, endocitoza (pinocitoza i fagocitoza)
  • pojam i značaj citosola
  • elementi citoskeleta: mikrofilamenti i mikrotubuli
  • nemembranske organele: centrioli i ribozomi
  • membranske organele: endoplazmatični retikulum, goldžijev aparat, lizozomi, peroksizomi, mitohondrije (ukazati na mitohondrijsku DNK)
  • povezanost procesa i ćelijskih organela u ćeliji
  • definisati domaće zadatke o predznanjima sadržaja modula
  • uraditi test predznanja
  • koristiti šeme, grafofolije, slajdove, i mikroskopske preparate
  • po mogućnosti koristiti kompjuterske animacije
  • definisati pojedinačne i grupne seminarske radove
  • na kraju modula uraditi test stečenih znanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

*

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Jedro i ćelijski ciklus

Trajanje modula:

13 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razumevanje procesa koji se odvijaju u ćeliji u periodu od jedne deobe ćelije pa do početka druge deobe ćelije
  • znati da objasni građu i ulogu jedra
  • znati da objasni građu i sastav hromozoma
  • razumeti pojam haploidnog i diploidnog broja hromozoma
  • razumeti faze ćelijskog ciklusa
  • znati da navede tipove ćelijskih deoba
  • znati opšte karakteristike i značaj amitoze, mitoze i mejoze
  • pojam veličina i oblik jedra
  • građa jedra: omotač, nukleoplazma, hromatin, jedarce
  • hromozomi: građa i broj (haploidan, diploidan)
  • ćelijski ciklus: period interfaze i deoba
  • amitoza - osnovne karakteristike
  • mitoza - značaj i faze (profaza, prometafaza, metafaza, anafaza i telofaza)
  • mejoza - značaj i faze
  • definisati domaće zadatke o predznanjima sadržaja modula
  • uraditi test predznanja
  • koristiti šeme, grafofolije, slajdove, i mikroskopske preparate
  • po mogućnosti koristiti kompjuterske animacije
  • definisati pojedinačne i grupne seminarske radove
  • na kraju modula uraditi test stečenih znanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

*

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Biologija razvoja

Trajanje modula:

13 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razumevanje prirodnih pojava i procesa
  • sticanje znanja o procesima gametogeneze, embriogeneze i organogeneze
  • uočavanje razlika postembrionalnog razvoja kod različitih organizama
  • razvijanje sposobnosti primene stečenih znanja
  • razumeti proces gametogeneze
  • znati da objasni procese koji se odvijaju tokom embriogeneze i organogeneze
  • razumeti značaj faktora spoljašnje sredine na razvoj embriona
  • znati da objasni razlike u toku postembrionalnog razvoja kod različitih organizama
  • gametogeneza
  • tipovi jajnih ćelija
  • oplođenje, vrste oplođenja i razvoja oplođene jajne ćelije (oviparitet, viviparitet)
  • brazdanje: morula, blastula, gastrula
  • obrazovanje klicinih listova i formiranje primarnih začetaka organa
  • embrionalno poreklo telesnih tkiva i organa
  • ekstraembrionalni organi: žumancetova kesa, amnion, alantois, horion. pupčana vrpca
  • postembrionalni razvoj: direktan i indirektan
  • koristiti šeme, grafofolije i slajdove
  • po mogućnosti koristiti kompjuterske animacije
  • definisati grupne i pojedinačne seminarske radove
  • definisati grupne i pojedinačne domaće zadatke
  • na kraju modula uraditi test stečenih znanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

*

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Osnovi molekularne biologije

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o molekularnoj biologiji
  • razvijanje sposobnosti primene stečenih znanja
  • razumeti značaj molekularne biologije
  • razumeti i objasniti značaj nukleinskih kiselina u procesu nasleđivanja
  • shvatiti i objasniti značaj proteina
  • razumeti mehanizam sinteze proteina
  • razumeti pojam, značaj i univerzalnost genetičke šifre
  • poznavati pojam gena, genotipa i fenotipa
  • shvatiti značaj rekombinantne DNK i mogućnost menjanja genetičkog materijapa
  • uočiti pozitivne i negativne efekte GMO
  • predmet i značaj izučavanja molekularne biologije
  • molekularne osnove nasleđivanja: DNK i RNK
  • proteini: građa i uloga
  • genetička šifra
  • pojam i funkcije gena
  • replikacija, transkripcija i translacija
  • rekombinantna DNK i genetičko inženjerstvo
  • istorijat GMO i primeri
  • upotreba GMO hrane
  • koristiti šeme, grafofolije i slajdove
  • po mogućnosti koristiti kompjuterske animacije
  • definisati grupne i pojedinačne seminarske radove
  • definisati grupne i pojedinačne domaće zadatke
  • koristiti podatke sa interneta
  • na kraju modula uraditi test stečenih znanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

*

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Osnovi opšte genetike

Trajanje modula:

18 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o pravilima nasleđivanja
  • Upoznavanje sa promenama genetičkog materijala
  • Upoznavanje sa uticajima gena na proces razvoja
  • Razvijanje sposobnosti primene stečenih znanja
  • objasniti pojmove: hromozom, gen, genotip, fenotip
  • znati osnovna pravila i tipove nasleđivanja
  • shvatiti genetičku kontrolu razvojnih procesa
  • nabrojati tipove nasleđivanja pola
  • objasniti značaj mutagenih faktora sredine
  • znati da objasni tipove mutacija i posledice mutacija
  • Mehanizmi nasleđivanja, hromozomi, genotip, fenotip
  • Istorijski razvoj genetike
  • Osnovna pravila nasleđivanja: prvo i drugo Mendelovo pravilo
  • Tipovi nasleđivanja: dominantno-recesivno, intermedijarno, kodominantno, korelativno i poligeno
  • Genetička kontrola razvojnih procesa
  • Tipovi nasleđivanja pola
  • Izvori genetičke varijabilnosti
  • Promene u strukturi genetičkog materijala: strukturne i numeričke hromozomske mutacije
  • Genske mutacije
  • Uticaj sredine na izazivanje naslednih promena
  • Definisati domaće zadatke o predznanjima sadržaja modula
  • Uraditi test predznanja
  • Koristiti šeme, grafofolije, slajdove
  • Uraditi zadatke iz pravila nasleđivanja
  • Uraditi zadatke iz tipova nasleđivanja
  • Po mogućnosti koristiti kompjuterske animacije
  • Definisati grupne seminarske radove
  • Na kraju modula uraditi test stečenih znanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

*

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Humana genetika

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje sa humanim genomom i opštim principima genetike čoveka
  • Razumevanje procesa nasleđivanja kod čoveka
  • Razvijanje sposobnosti primene stečenih znanja
  • znati da navede metode izučavanja u genetici čoveka
  • znati da opiše hromozome čoveka i objasni nasleđivanje pola kod čoveka
  • znati nasleđivanje normalnih i patoloških osobina kod čoveka
  • razume posledice braka u srodstvu
  • razume značaj genetičkih savetovališta i ranog otkrivanja naslednih bolesti
  • Metode izučavanja u genetici čoveka
  • Hromozomi čoveka i nasleđivanje pola kod čoveka
  • Humani genom
  • Nasledne osnove varijabilnosti ljudi-monogensko nasleđivanje
  • Nasleđivanje vezano za X hromozom
  • Nasleđivanje vezano za Y hromozom
  • Poligeno nasleđivanje
  • Posledice ukrštanja u srodstvu
  • Hromozomopatije
  • Rano otkrivanje naslednih bolesti
  • Koristiti šeme, grafofolije i slajdove
  • Po mogućnosti koristiti kompjuterske animacije
  • Definisati grupne i pojedinačne seminarske radove
  • Definisati grupne i pojedinačne domaće zadatke
  • Koristiti podatke sa interneta
  • Na kraju modula uraditi test stečenih znanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

*

*

 

*

 

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Svi odgovarajući udžbenici iz Biologije do sada odobreni od Ministarstva prosvete

- Z. Anđelković i saradnici - Ćelija i tkiva, izdavač GIP Bonafides doo, Niš 2002. godine

- prof. dr. Milica Matavulj - Reprodukcija i razviće životinja, skripta za studente biologije Novi Sad , 2002. godine

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

- Hemija

- Agrohemija i pedologija

- Poljoprivredna proizvodnja

- Zaštita bilja

- Praktična nastava

 

FIZIKA
(obavezni i izborni predmet)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

64

 

 

 

 

64

II

32*

 

 

 

 

32*

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

- Sticanje znanja o fizičkim pojavama i procesima

- Razvijanje logičkog zaključivanja i kritičkog mišljenja

- Razvijanje intelektualnih sposobnosti učenika

- Formiranje osnove za dalje obrazovanje i primenu stečenog znanja u praksi

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:             prvi

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Mehanika

28

Bezvrtložna fizička polja

8

Zakoni održanja

12

Fizika velikog broja molekula

16

 

Razred:            drugi    (*izborni predmet)

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Mehanika fluida

5

Jednosmerna struja

8

Elektromagnetizam

19

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Mehanika

Trajanje modula:

28 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja iz mehanike
  • razvijanje logičkog mišljenja
  • razvijanje osnove za dalje obrazovanje i primenu stečenih znanja u praksi
  • znati fizičke veličine SI sistema
  • znati osnovna svojstva vektora
  • poznavati osnovne kinematičke veličine
  • razumeti različite vrste kretanja
  • primenjivati osnovne kinematičke i dinamičke zakone
  • pojmovi: referentni sistem, vektor položaja, putanja, vrste kretanja
  • pojmovi: put, pomeraj, brzina i ubrzanje
  • ravnomerno pravolinijsko kretanje
  • ravnomerno promenljivo pravolinijsko kretanje
  • ravnomerno kružno kretanje
  • Njutnovi zakoni mehanike
  • dinamika rotacionog kretanja
  • rad, snaga, mehanička energija
  • insistirati na primerima iz svakodnevnog života
  • koristiti prigodne demonstracione oglede
  • koristiti tabelarne i grafičke prikaze
  • rešavati jednostavnije računske zadatke
  • insistirati na korelaciji sa sadržajima stručnih predmeta
  • koristiti audiovizuelna sredstva
  • definisati pojedinačne i grupne domaće zadatke

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Bezvrtložna fizička polja

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o fizičkim poljima
  • razumevanje prirodnih pojava i značaj fizičkih polja za uzajamna delovanja u prirodi
  • usvojiti pojam fizičkog polja
  • upoznati vrste fizičkih polja
  • upoznati i primenjivati Njutnov zakon gravitacije
  • upoznati Kulonov zakon
  • upoznati osnovne karakteristike stalnih bezvrtložnih fizičkih polja
  • rešavati jednostavnije računske zadatke
  • pojam fizičkog polja
  • vrste fizičkih polja
  • Njutnov zakon gravitacije
  • Kulonov zakon
  • jačina polja
  • potencijalna energija i potencijal polja
  • električni napon i kapacitet
  • navoditi primere iz svakodnevnog života
  • koristiti prigodne demonstracione oglede
  • koristiti audio vizuelna sredstva

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Zakoni održanja

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o osnovnim zakonima održanja
  • shvatanje posebnog značaja zakona održanja
  • shvatanje praktične primene zakona održanja
  • usvojiti opšti karakter zakona održanja
  • upoznati osnovne zakone održanja
  • primenjivati pri rešavanju zadataka zakone održanja impulsa i energije
  • opšti karakter zakona održanja
  • zakon održanja impulsa
  • zakon održanja momenta impulsa
  • zakon održanja energije u klasičnoj mehanici
  • zakon održanja mase i naelektrisanja
  • sudari
  • insistirati na primerima iz svakodnevnog života
  • koristiti prigodne demonstracione oglede
  • koristiti tabelarne i grafičke prikaze
  • rešavati jednostavnije računske zadatke
  • insistirati na korelaciji sa sadržajima stručnih predmeta
  • koristiti audiovizuelna sredstva
  • definisati pojedinačne i grupne domaće zadatke

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Fizika velikog broja molekula

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o molekulima
  • shvatanje molekularno-atomske strukture supstance
  • razumevanje veze makro i mikro pojava i procesa
  • razumevanje povezanosti fizičkih i hemijskih pojava
  • usvojiti atomsko-molekularnu strukturu supstance
  • shvatiti povezanost makroskopskih svojstava tela sa osobinama molekula tela
  • usvojiti Hukov zakon
  • razumeti površinski napon i kapilarne pojave
  • usvojiti i primenjivati gasne zakone
  • usvojiti principe termodinamike i shvatiti njihov značaj u tehnici
  • Međumolekularne sile
  • Elastičnost i Hukov zakon
  • Površinski napon i kapilarne pojave
  • Osnovna jednačina kinetičke teorije gasova
  • Jednačina stanja idealnog gasa
  • Gasni zakoni
  • Pojam o termodinamici
  • Prvi i drugi princip termodinamike
  • Insistirati na primerima iz svakodnevnog života
  • Koristiti prigodne demonstracione oglede
  • Koristiti tabelarne i grafičke prikaze
  • Rešavati jednostavnije računske zadatke
  • Insistirati na korelaciji sa sadržajima stručnih predmeta
  • Koristiti audiovizuelna sredstva
  • Definisati pojedinačne i grupne domaće zadatke

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Mehanika fluida

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o svojstvima fluida
  • Uočavanje veza između prirodnih fenomena
  • poznavati osnovna svojstva statike tečnosti i gasova
  • poznavati osnovne zakone dinamike fluida
  • rešavati jednostavnije računske zadatke
  • razumeti primenu ovih zakona u praksi
  • Statika tečnosti i gasova
  • Jednačina kontinuiteta
  • Bernulijeva jednačina
  • Insistirati na primerima iz svakodnevnog života
  • Koristiti prigodne demonstracione oglede
  • Insistirati na povezanosti sa drugim stručnim predmetima i praksom
  • Rešavati prostije računske zadatke

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Jednosmerna struja

Trajanje modula:

17 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o jednosmernoj struji
  • Razvijanje sposobnosti primene znanja o jednosmernoj struji
  • usvojiti osnovne pojmove o jednosmernoj struji
  • usvojiti Omov zakon, Džulov zakon i Kihofova pravila
  • usvojiti i znati primenu Faradejevih zakona elektrolize i Faradejevog zakona elektromagnetne indukcije
  • razumeti pojave superprovodljivosti, provođenja struje u tečnostima, gasovima i vakuumu
  • rešavati prostije računske zadatke
  • Jačina struje, elektromotorna sila i napon
  • Električni otpor, Omov zakon
  • Džul-Lencov zakon i Kirhofova pravila
  • Otpornici, vezivanje otpornika, superprovodljivost
  • Termoelektrične pojave
  • Faradejevi zakoni elektrolize
  • Hemijski izvori struje
  • Provođenje struje u gasovima
  • Provođenje struje u vakuumu
  • Insistirati na primerima iz svakodnevnog života
  • Koristiti prigodne demonstracione oglede
  • Koristiti tabelarne i grafičke prikaze
  • Rešavati jednostavnije računske zadatke
  • Insistirati na korelaciji sa sadržajima stručnih predmeta
  • Koristiti audiovizuelna sredstva
  • Definisati pojedinačne i grupne domaće zadatke

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Elektromagnetizam

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o magnetnim svojstvima tela i povezanosti sa električnim svojstvima tela
  • Uočavanje veza između prirodnih fenomena
  • Razvijanje sposobnosti primene znanja
  • poznavati pojam magnetnog polja i veličine kojim se opisuje
  • razumeti povezanost magnetizma i elektriciteta
  • shvatiti značaj magnetizma i primenu
  • Magnetno polje, magnetna indukcija, magnetni fluks
  • Lorencova sila
  • Amperov zakon
  • Feromagnetizam
  • Insistirati na primerima iz svakodnevnog života
  • Koristiti prigodne demonstracione oglede
  • Koristiti tabelarne i grafičke prikaze
  • Rešavati jednostavnije računske zadatke
  • Insistirati na korelaciji sa sadržajima stručnih predmeta
  • Koristiti audiovizuelna sredstva
  • Definisati pojedinačne i grupne domaće zadatke

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- postojeći udžbenici i prigodne zbirke zadataka

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

- Matematika

- Hemija

- Stručni predmeti

 

HEMIJA

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

96

 

 

 

 

96

II

64

 

 

 

 

64

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

- Sticanje znanja o prirodnim pojavama i svojstvima supstanci

- Razvijanje logičkog zaključivanja i kritičkog mišljenja

- Razvijanje radoznalosti, samostalnosti i sposobnosti primene znanja

- Formiranje osnove za dalje obrazovanje

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:             prvi

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Materija i hemijske veze

18

Hemijske reakcije

8

Rastvori

13

Oksido-reakcioni procesi

5

Vrste neorganskih jedinjenja

12

Metali

19

Nemetali

21

Razred:             drugi

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Ugljovodonici

17

Organska kiseonična jedinjenja

30

Organska azotna jedinjenja

17

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Materija i hemijske veze

Trajanje modula:

18 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o svojstvima supstanci
  • shvatanje zavisnosti svojstva supstance od sastava i strukture
  • shvatiti pojam materije, smeše i čiste supstance
  • razumeti pojam elemenata i jedinjenja
  • razlikovati agregatna stanja materije
  • znati atomsku strukturu
  • razlikovati tipove primarnih i sekundarnih hemijskih veza
  • materija, vrste materije, smeše i čiste supstance, elementi i jedinjenja
  • agregatna stanja
  • atomska masa i atomski broj
  • izgradnja elektronskog omotača
  • tipovi hemijskih veza
  • koristiti: slike, šeme, slajdove, video-zapise
  • koristiti stručnu literaturu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Hemijske reakcije

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • postupno upoznavanje sa metodama hemijskih istraživanja
  • shvatiti pojmove: relativna atomska masa, relativna molekulska masa, mol i molarna zapremina
  • znati da radi stehiometrijska izračunavanja
  • razumeti pojmove brzina hemijske reakcije i hemijska ravnoteža
  • kvantitativno značenje simbola i formula
  • mol i molarna zapremina
  • stehnometrijska izračunavanja sa čistim supstancama i sa supstancama koje sadrže primese
  • faktori koji utiču na brzinu hemijske reakcije i na hemijsku ravnotežu
  • koristiti: slike, šeme, slajdove, video-zapise
  • koristiti stručnu literaturu
  • rešavati računske zadatke
  • definisati pojedinačne i grupne domaće zadatke

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Rastvori

Trajanje modula:

13 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o svojstvima, osobinama i dobijanju određenih rastvora
  • naučiti podelu i osnovne karakteristike rastvora
  • razlikovati elektrolite i na osnovu stepena disocijacije zaključiti o njihovoj jačini
  • znati da rešava zadatke iz masenog udela i molske koncentracije
  • znati da pripremi rastvore određene procentne i molske koncentracije (vežba)
  • pojam rastvora i njihova podela
  • rastvorljivost
  • rastvori elektrolita, elektrolitička disocijacija i stepen elektrolitičke disocijacije
  • koloidni rastvori
  • vežba: pripremanje rastvora određene koncentracije
  • insistirati na primerima iz prakse
  • teorijske iskaze potkrepiti demonstracionim ogledima
  • definisati pojedinačne i grupne domaće zadatke

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Oksido-redukcioni procesi

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • razvijanje sposobnosti za primenu teorijskog znanja iz oblasti - oksido-relukcionih procesa
  • naučiti da na bazi promene oksidacionih brojeva određuje koeficijente u hemijskoj jednačini
  • shvatiti pojam korozije i elektrolize
  • osnovni pojmovi redoks - reakcija,
  • naponski niz,
  • elektroliza i korozija
  • rešavati jednostavnije primere
  • definisati pojedinačne i grupne domaće zadatke

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Vrste neorganskih jedinjenja

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o oksidima, kiselinama, bazama i solima
  • primena na jonski proizvod vode i pH-vrednost
  • naučiti podelu i osobine svake grupe
  • naučiti da na osnovu indikatora prepoznaje kiselost i baznost
  • naučiti da vrši proračune
  • oksidi, podela i osobine
  • kiseline, dobijanje i svojstva
  • baze, dobijanje i svojstva
  • soli, podela, dobijanje i svojstva
  • jonski proizvod vode i pH-vrednost
  • vežba: određivanje pH-vrednosti određenih vodenih rastvora
  • koristiti tabelarni prikaz
  • insistirati na primerima iz prakse
  • definisati domaće zadatke

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Metali

Trajanje modula:

19 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o metalima
  • naučiti da na osnovu elektronske konfiguracije tumači fizičke i hemijske osobine za celu grupu
  • shvatiti značaj biogenih elemenata
  • znati osnovna svojstva i dobijanje važnijih metala
  • naučiti opšta svojstva prelaznih metala
  • naučiti značaj i najvažnija jedinjenja: Fe, Co, Ni, Cr i Mn
  • opšta svojstva elemenata Ia grupe. Natrijum i kalijum-osobine, dobijanje, značaj i najvažnija jedinjenja
  • opšta svojstva elemenata IIa grupe. Magnezijum i kalcijum, osobine, dobijanje, značaj i najvažnija jedinjenja
  • opšta svojstva prelaznih metala
  • građenje kompleksa
  • značaj i najvažnija jedinjenja: Fe, Co, Ni, Cr i Mn
  • koristiti šeme, folije i tablicu fizičkih konstanti
  • insistirati na korelaciji sa sadržajima iz stručnih predmeta
  • definisati pojedinačne i grupne domaće zadatke

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Nemetali

Trajanje modula:

21 čas

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o nemetalima
  • naučiti da na osnovu elektronske konfiguracije tumači fizičke i hemijske osobine za celu grupu
  • shvatiti osobine i praktičnu primenu najvažnijih elemenata i njihovih jedinjenja
  • znati osnovna svojstva i dobijanje važnijih nemetala i njihovih jedinjenja
  • opšta svojstva elemenata Va grupe. Azot i fosfor-osobine, dobijanje, značaj i najvažnija jedinjenja
  • veštačka đubriva
  • opšta svojstva elemenata VIa grupe. Sumpor-osobine, dobijanje, značaj i najvažnija jedinjenja
  • opšta svojstva elemenata VIIa grupe. Osobine, dobijanje, značaj i najvažnija jedinjenja
  • odgovarajući demonstracioni ogledi
  • koristiti šeme, folije i tablicu fizičkih konstanti
  • insistirati na korelaciji sa sadržajima iz stručnih predmeta
  • definisati pojedinačne i grupne domaće zadatke

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Ugljovodonici

Trajanje modula:

17 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje produbljenih i proširenih znanja o strukturi supstance
  • primenjivanje stečenih znanja kao osnove za bolje savlađivanje gradiva iz mnogih stručnih predmeta
  • shvatiti klasifikaciju organskih jedinjenja i ugljovodonika
  • razlikovati zasićena organska jedinjenja od nezasićenih
  • razlikovati ciklična od acikličnih organskih jedinjenja
  • Karakter veze u organskim jedinjenjima. Pojam funkcionalne grupe
  • Opšte karakteristike i podela ugljovodonika. Homologi niz. Nomenklatura. Izomerija.
  • Supstitucija (alkani). Adicija vodonika, halogena, halogenovodonika i vode na alkene i alkine.
  • Hemijske reakcije arena.
  • Koristiti folije, šeme i stručnu literaturu
  • Rešavati jednostavnije primere
  • Teorijske iskaze potkrepiti demonstracionim ogledima
  • Definisati pojedinačne i grupne domaće zadatke

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Organska kiseonična jedinjenja

Trajanje modula:

30 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Shvatanje zavisnosti svojstva supstance od sastava i strukture
  • Produbljivanje i proširivanje znanja iz organske hemije
  • Sticanje znanja o organskim jedinjenjima u biološki važnim jedinjenjima
  • naučiti: alkohole, adehide, ketone i karbonske kiseline
  • shvatiti masti i ulja
  • naučiti najznačajnije monosaharide, disaharide i polisaharide
  • Nomenklatura, dobijanje, fizička i hemijska svojstva alkohola, aldehida, ketona i karbonskih kiselina
  • Masti i ulja. Dobijanje i svojstva
  • Ugljeni hidrati. Monosaharidi, disaharidi i polisaharidi
  • Koristiti šeme, video zapise i stručnu literaturu
  • Insistirati na primerima iz prakse
  • Teorijske iskaze potkrepiti demonstracionim ogledima
  • Definisati pojedinačne i grupne domaće zadatke

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Organska azotna jedinjenja

Trajanje modula:

17 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Produbljivanje i proširivanje znanja iz organske hemije
  • Upoznavanje fizičko - hemijskih svojstava pojedinih hemijskih jedinjenja
  • Sagledavanje značaja i mesta hemije u poljoprivredi
  • Naučiti najbitnija nitrojedinjenja i amine
  • Naučiti aminokiseline i proteine
  • Shvatiti nukleinske kiseline
  • Nitrojedinjenja. Dobijanje, fizička i hemijska svojstva
  • Amini, nomenklatura
  • Aminokiseline. Esencijalne aminokiseline
  • Proteini. Podela, fizička i hemijska svojstva
  • Heterociklična jedinjenja. Nukleinske kiseline
  • Koristiti šeme, video zapise i stručnu literaturu
  • Insistirati na primerima iz prakse
  • Teorijske iskaze potkrepiti demonstracionim ogledima
  • Definisati pojedinačne i grupne domaće zadatke

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Opšta hemija

- Neorganska hemija

- Zbirka zadataka za opštu i neorgansku hemiju

- Organska hemija

- Biohemija

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

- Biologija

- Zaštita bilja

- Fizika

- Matematika

- Agrohemija i pedologija

 

AGROHEMIJA I PEDOLOGIJA

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

96

 

 

 

 

96

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

- Ovladavanje određenim znanjima neophodnim za razumevanje zakonitosti ishrane biljaka.

- Shvatanje hemijskog sastava, fiziologije i načina ishrane biljaka.

- Upoznavanje karakteristika i hemijskih osobina zemljišta.

- Shvatanje važnosti režima zemljišta.

- Sticanje znanja o značaju upotrebe đubriva, u odnosu na tip zemljišta, i njihovog uticaja na visinu prinosa poljoprivrednih kultura.

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:             prvi

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Ishrana bilja

32

Zemljište

32

Đubriva

32

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Ishrana bilja

Trajanje modula:

32 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • ovladavanje određenim znanjima neophodnim za razumevanje zakonitosti ishrane biljaka.
  • shvatanje hemijskog sastava, fiziologije i načina ishrane biljaka
  • reprodukovati značaj vode za biljke, oblike vode u biljci.
  • upoznati organske materije, ugljene hidrate, belančevine, masti i ulja.
  • reprodukovati proces fotosinteze i značaj kruženja elemenata za fotosintezu
  • shvatiti autotrofni i heterotrofni način ishrane.
  • objasniti hlorofil i njegovu ulogu u procesu fotosinteze.
  • objasniti mehanizam i hemizam fotosinteze.
  • reprodukovati izvore vode za biljke, usvajanje vode, njeno kretanje kroz biljku, odavanje vode iz biljke
  • definisati transpiraciju, i faktore koji na nju utiču
  • objasniti privremeno i trajno uvenuće i uticaj viška vode koji utiče na razvitak biljke
  • objasniti značaj korena u usvajanju mineralne materije, kao i značaj lista u tom procesu
  • objasniti važnost i značaj biogenih elemenata za biljke, njihove oblike u zemljištu i manifestovanje viška i manjka istih
  • objasniti značaj, oblike i asimilaciju potrebnih mikroelemenata za biljku
  • interpretirati pokazatelje, koeficijent, intenzitet disanja
  • objasniti oksidacione reakcije u procesu disanja, kao i faktore koji na njega utiču
  • objasniti rast i razviće biljaka
  • objasniti otpornost biljaka prema: niskim, visokim temperaturama, suši, solima i reakciji sredine
  • hemijski sastav biljaka
  • način i ishrana biljaka
  • snabdevanje biljaka vodom
    i mineralna ishrana
  • makro i mikro elementi
  • disanje, rast i razviće biljke
  • fiziologija otpornosti biljaka
  • koristi šeme i slike
  • koristi slajdove
  • audio-vizuelna sredstva
  • modele
  • sveže i herbarizovane uzorke

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Zemljište

Trajanje modula:

32 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja iz hemijskog sastava zemljišta:
  • upoznavanje karakteristika i hemijskih osobina zemljišta;
  • shvatanja važnosti režima zemljišta
  • shvatiti nastanak i genezu zemljišta
  • shvatiti do nivoa obaveštenosti mineraloški sastav zemljišta i odnos minerala u zemljištu;
  • shvatiti najvažnije osobine gline i njen značaj u biljnoj proizvodnji sa aspekta apsorpcije;
  • upoznati zemljišni rastvor kao činilac plodnosti zemljišta;
  • razumeti važnost pH vrednosti i njegov uticaj na uspevanje biljaka, kao i pufernu sposobnost zemljišta.
  • shvatiti i razumeti osnovne fizičke, vodno-fizičke, fizičko-mehaničke, vazdušne i toplotne osobine zemljišta.
  • razumeti i definisati plodnost zemljišta;
  • na osnovu činioca i vrste plodnosti zemljišta utvrditi stepen plodnosti zemljišta i mere za popravljanje plodnosti.
  • shvatiti morfologiju zemljišta, raspoznati i definisati horizonte zemljišta;
  • razumeti, raspoznati i definisati različite tipove zemljišta, a naročito tipove zemljišta u okruženju lokalne sredine.
  • geneza i procesi obrazovanja zemljišta
  • hemijski sastav i osobine zemljišta
  • osobine zemljišta
  • plodnost zemljišta
  • sistematika zemljišta
  • audio-vizuelna sredstva
  • šematski prikazi pedogenetskih procesa zemljišta
  • šematski prikazi hemijskog sastava zemljišta
  • zbirka humusa
  • kolekcija strukturnih agregata zemljišta
  • kolekcija tipova zemljišta

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Đubriva

Trajanje modula:

32 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • upoznavanje učenika sa vrstama đubriva;
  • sticanje znanja o značaju upotrebe različitih oblika đubriva i njihovog uticaja na visinu prinosa poljoprivrednih kultura.
  • upoznavanje karakteristika vrste đubriva
  • raspoznati organska đubriva po vrsti, poreklu i odredi njihov sastav i kvalitet;
  • shvatiti značaj upotrebe organskih đubriva u biljnoj proizvodnji;
  • odrediti optimalnu količinu đubriva za gajene kulture.
  • spoznati osobine mineralnih đubriva;
  • razlikovati prosta i složena mineralna đubriva;
  • shvatiti dobre i loše strane upotrebe složenih (mešanih) mineralnih đubriva;
  • odrediti optimalnu količinu đubriva za gajene kulture.
  • shvatiti prednosti upotrebe folijarnih đubriva.
  • shvatiti svrhu upotrebe bakterijalnih đubriva.
  • oceniti potrebu za đubrenjem zemljišta, kao i da utvrdi prisutnost važnih elemenata u zemljištu.
  • objasniti razloge korišćenja određenih vrsta đubriva u odnosu na tip zemljišta
  • organska đubriva
  • mineralna đubriva
  • folijarna i bakterijalna đubriva
  • utvrđivanje potreba za đubrenjem
  • načini đubrenja zemljišta
  • kolekcija mineralnih đubriva
  • zbirka ili kolekcija folijalnih đubriva
  • šeme, slike različitih načina đubrenja zemljišta

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Pedologija za 1. razred, Nevenka Balog

- Agrohemija sa fiziologijom bilja, Nikola Miljković

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

- Hemija

- Biologija

- Poljoprivredna proizvodnja

 

LATINSKI JEZIK

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

32

 

 

 

 

32

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

- Sticanje osnovnih gramatičkih znanja kako bi učenici mogli da pravilno čitaju, pišu i prevode stručne termine i skraćenice iz       oblasti veterine, medicine i farmacije

- Upoznavanje sa osnovnim farmakološkim oznakama - recepturom

- Korišćenje određenih termina iz date oblasti

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:             prvi

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Upoznavanje sa osnovnim pojmovima u latinskom jeziku

3

Imenice

8

Glagoli

7

Pridevi

4

Brojevi

3

Zamenice

4

Prilozi i predlozi

3

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Upoznavanje sa osnovnim pojmovima u latinskom jeziku

Trajanje modula:

3 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • upoznavanje osnovnih pojmova o latinskom jeziku i osnovnim vrstama reči i promenama
  • znati da čita i piše latinski jezik
  • moći da sposobnost čitanja i pisanja latinskog jezika primenjuje u stručnim predmetima
  • proširiti znanje iz opšte kulture
  • latinsko pismo, izgovor i akcenat
  • vrste reči i njihove promene
  • lekcija - vežbanje
  • čitanje tekstova, recepata, naziva biljaka
  • praćenje procesa usvajanja novih sadržaja usmenim ispitivanjem učenika
  • ocena na kraju poglavlja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Imenice

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • savladavanje promene imenica latinskog porekla po pet deklinacija
  • sticanje osnovnih znanja o imenicama grčkog porekla u latinskom jeziku
  • znati da prevode stručne termine u oblasti ostalih stručnih predmeta
  • znati da pravilno upotrebljava latinske i grčke imenice pri prevođenju u oba smera
  • imenice I, II, III, IV, V deklinacije
  • grčke imenice
  • različite vrste vežbanja u pisanom obliku (prepoznavanje oblika imenica, promena imenica u svim padežima jedne deklinacije, promena imenica različitih deklinacija u istom padežu)
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Glagoli

Trajanje modula:

7 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • savladavanje pravila verbalne promene
  • povezivanje sa sadržajem prethodnog modula
  • znati da pravilno upotrebljava glagolske oblike pri prevođenju u oba smera
  • indikativ prezenta aktiva i pasiva glagola svih konjugacija i glagola na io, -ere
  • imperativ prezenta glagola svih konjugacija
  • indikativ prezenta, imperativ prezenta i konjuktiv prezenta glagola esse
  • vežbanja u pisanom obliku koja podrazumevaju i prevođenje jednostavnijih rečenica u oba smera
  • praćenje procesa usvajanja novih znanja usmenim ispitivanjem
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Pridevi

Trajanje modula:

4 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o vrstama i promeni prideva u latinskom jeziku
  • znati da pravilno upotrebljava prideve pri prevođenju stručnih termina i rečenica u oba smera
  • pridevi I, II, III deklinacije
  • komparacija prideva (pravilna, nepravilna, opisna, nepotpuna)
  • različite vrste vežbanja u pisanom obliku (slaganje prideva sa imenicom, analiza rečenice, prevod rečenice u oba smera ...)
  • praćenje procesa usvajanja novih znanja usmenim ispitivanjem
  • test znanja na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Brojevi

Trajanje modula:

3 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o vrstama i promeni brojeva u latinskom jeziku
  • znati da pravilno upotrebljava brojeve pri prevođenju u oba smera
  • osnovni brojevi
  • redni brojevi
  • različite vrste vežbanja u pisanom obliku
  • test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Zamenice

Trajanje modula:

4 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o vrstama i promeni zamenica u latinskom jeziku
  • znati da pravilno upotrebljava zamenice u stručnoj terminologiji i prevođenju u oba smera
  • lične zamenice, prisvojne i povratne zamenice
  • pokazne, odnosne i upitne zamenice
  • zamenice u recepturi
  • različite vrste vežbanja u pisanom obliku
  • test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Prilozi i predlozi

Trajanje modula:

3 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o prilozima i predlozima u latinskom jeziku
  • znati da pravilno upotrebljava priloge i predloge u stručnoj terminologiji i prevođenje u oba smera
  • prilozi (tvorba i komparacija)
  • predlozi
  • različite vrste vežbanja u pisanom obliku
  • praćenje procesa usvajanja novih znanja usmenim ispitivanjem

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Radmila Popović, Latinski jezik za prvi razred medicinske, veterinarske i poljoprivredne škole

- Gorton, Gorski, Pauš, Latinska gramatika

- Čolić, Latinsko-srpski rečnik

- Milan Žepić, Latinsko-hrvatski ili srpski rečnik

- U. Krstić, B. Živojinović, Latinske izreke sa izgovorom i akcentom

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Stručni predmeti

 

POLJOPRIVREDNA TEHNIKA

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

64

 

 

 

 

64

II

64

 

 

 

 

64

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

 

2. CILJEVI PREDMETA:

- upoznavanje konstrukcija poljoprivrednih mašina

- sticanje znanja o primeni mašina u poljoprivrednoj proizvodnji i njihovo najefikasnije iskorišćavanje

- osposobljavanje za pravilno podešavanje i održavanje mašina radi postizanja odgovarajućeg kvaliteta rada

- sticanje znanja o funkcionalnim i tehničkim karakteristikama mašina, aparata i uređaja koji se koriste u poljoprivrednoj proizvodnji

- razvijanje interesovanja za poljoprivredne mašine

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:             prvi

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Tehnologija materijala

12

Mašinski elementi

14

Motori

18

Traktori

20

U zavisnosti od interesa lokalne sredine, škola odabire jednu od ponuđenih tehnologija u drugom, trećem ili četvrtom razredu. Izabrana tehnologija se može slušati samo jednom u toku školovanja

Razred:

drugi, treći, četvrti - po izboru

RATARSTVO

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Mašine za obradu zemljišta u ratarstvu

12

Mašine za đubrenje

7

Mašine za setvu ratarskih kultura

10

Mašine za negu useva i zaštitu bilja u ratarstvu

8

Uređaji za navodnjavanje ratarskih kultura

5

Mašine za ubiranje plodova ratarskih kultura

12

Mašine i oprema za transport u ratarstvu

5

Mašine i uređaji za pripremu semena

5

 

Razred:

drugi, treći, četvrti - po izboru POVRTARSTVO I CVEĆARSTVO

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Mašine za obradu zemljišta u povrtarstvu i cvećarstvu

10

Mašine za đubrenje

7

Uređaji za setvu i sadnju povrtarskih cvećarskih kultura

10

Mašine za zasnivanje i održavanje travnjaka

6

Mašine i oprema za navodnjavanje u povrtarstvu i cvećarstvu

7

Mašine i oprema za rad u rasadničarstvu i zaštićenim objektima

4

Mašine za negu kruna drveća

4

Mašine i oprema za zaštitu u povrtarstvu i cvećarstvu

6

Mašine za pripremu zemljišnih smeša

4

Staklenici i plastenici

6

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Tehnologija materijala

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • upoznavanje vrsta svojstava i upotrebe tehničkih materijala
  • sticanje teorijskih znanja o procesu dobijanja gvožđa i čelika i shvatanje značaja termičke obrade
  • sticanje teorijskih znanja o procesu dobijanja obojenih metala i njihovoj primeni u poljoprivrednoj tehnici
  • upoznavanje svojstava goriva i maziva i njihov značaj u poljoprivrednoj tehnici
  • prepoznati vrste materijala
  • pravilno koristiti materijale
  • objasniti značaj pravilnog izbora materijala sa aspekta eksploatacione pouzdanosti mašina
  • objasniti proces dobijanja gvožđa i čelika
  • nabrojati vrste čelika prema nameni
  • objasniti termičku obradu čelika
  • nabrojati načine zaštite čelika od korozije
  • objasniti proces dobijanja obojenih metala
  • nabrojati osobine obojenih metala koje su značajne za primenu na poljoprivrednim mašinama
  • objasniti značaj legura obojenih metala
  • prepoznati vrste goriva i maziva
  • objasniti osobine goriva i maziva
  • znati pravilno da skladišti i čuva gorivo i mazivo
  • pojam podela i osobine materijala za izradu poljoprivrednih mašina
  • sirovine iz kojih se dobija gvožđe i proces dobijanja gvožđa
  • proizvodi visoke peći
  • sirovo gvožđe
  • liveno gvožđe
  • čelik (dobijanje, značaj, i podela)
  • termička obrada čelika
  • značaj i podela obojenih metala
  • bakar, aluminijum, cink, olovo, kalaj (osobine i upotreba)
  • legure obojenih metala(osobine i upotreba)
  • značaj i vrste goriva i maziva
  • benzin(vrste i upotreba)
  • oktanska vrednost benzina
  • dizel gorivo(vrste i upotreba)
  • cetanska vrednost dizel goriva
  • biodizel(dobijanje i upotreba)
  • koristiti stručnu literaturu
  • navesti primere primene tehničkih materijala na osnovu njihovih osobina
  • koristiti uzorke gvožđa i čelika
  • koristiti slike, crteže i šeme
  • koristiti uzorke obojenih metala i njihovih legura
  • navesti primere primene obojenih metala i njihovih legura
  • koristiti uzorke goriva i maziva
  • koristiti video zapise

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Mašinski elementi

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja iz mašinskih elemenata za spajanje, prenošenje kretanja i snage i sprovođenje fluida
  • definisati mašinske elemente
  • prepoznati pojedine mašinske elemente
  • pravilno koristiti elemente
  • objasniti karakteristike određenih elemenata
  • zakivci (osnovni pojmovi i vrste)
  • zavarivanje (vrste i način spajanja)
  • navojni spojevi
  • zavrtnji i navrtke
  • osovine i vratila
  • spojnice (zadatak i vrste)
  • ležišta, vrste i primena
  • zupčasti prenosnici
  • kaišni prenosnici
  • lančasti prenosnici
  • podela opis i primena elemenata za sprovođenje fluida
  • insistirati na primerima iz svakodnevnog života
  • koristiti uzorke mašinskih elemenata
  • koristiti stručnu literaturu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Motori

Trajanje modula:

18 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje teorijskih znanja o osnovnim veličinama motora i principima na kojima se zasniva rad motora SUS
  • upoznavanje delova motora
  • upoznavanje konstrukcija i funkcionisanje uređaja OTO i dizel motora
  • razvijanje sposobnosti za primenu teorijskih znanja
  • nabrojati delove motora SUS
  • identifikovati delove motora
  • definisati osnovne veličine motora SUS
  • objasniti princip rada dvotaktnih i četvorotaktnih motora SUS
  • nabrojati i definisati uređaje OTO i dizel motora
  • prepoznati uređaje motora SUS
  • objasniti rad pojedinih uređaja
  • objasniti održavanje pojedinih uređaja
  • nepokretni i pokretni delovi motora SUS
  • osnovne veličine motora SUS
  • princip rada dvotaktnog i četvorotaktnih OTO i dizel motora
  • uređaji OTO i dizel motora(uređaj za hlađenje, uređaj za podmazivanje, uređaj za napajanje motora gorivom, električni uređaji)
  • koristiti delove motora SUS
  • prikazati rad motorskog mehanizma na modelu motora
  • koristiti video zapise i slajdove
  • koristiti modele uređaja motora
  • koristiti slike crteže i šeme
  • koristiti stručnu literaturu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Traktori

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • upoznavanje konstrukcije i funkcionisanja transmisije traktora
  • sticanje znanja o funkcionalnim i tehničkim karakteristikama uređaja na traktoru
  • usvajanje neophodnih znanja za pravilno korišćenje i čuvanje traktora
  • nabrojati delove transmisije traktora
  • identifikovati delove transmisije
  • objasniti rad pojedinih delova transmisije
  • nabrojati uređaje traktora
  • objasniti ulogu pojedinih uređaja
  • identifikovati uređaje traktora
  • objasniti rad pojedinih uređaja
  • definisati snagu traktorskog motora i načine merenja
  • objasniti raspodelu snage traktorskog motora
  • objasniti vučnu silu traktora
  • objasniti statičku i dinamičku raspodelu težine traktora
  • objasniti preventivno održavanje traktora
  • transmisija traktora (spojnica, menjač, reduktor, diferencijal i prednji pogon traktora)
  • uređaji traktora (uređaj za kretanje, uređaj za upravljanje, uređaj za kočenje, hidraulični uređaj, dodatni uređaji)
  • kabina traktora i uslovi rada rukovaoca
  • energetska svojstva motora traktora
  • vučni bilans traktora
  • vučna sila i brzina traktora
  • koeficijent korisnog dejstva traktora
  • koristiti model traktora
  • koristiti slike, crteže i šeme
  • koristiti video zapise i slajdove
  • koristiti stručnu literaturu
  • rešavati jednostavnije računske zadatke

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Izborna tehnologija:

RATARSTVO

Naziv modula:

Mašine za obradu zemljišta u ratarstvu

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • upoznavanje vrsta i tipova mašina za obradu zemljišta
  • sticanje znanja za pravilno korišćenje i održavanje mašina za obradu zemljišta
  • nabrojati podelu mašina za obradu zemljišta
  • objasniti princip rada raonih plugova
  • objasniti podešavanje za rad plugova i održavanje
  • objasniti načine oranja
  • objasniti rad mašina za predsetvenu pripremu zemljišta
  • raoni plugovi (vrste namena, tehnički opis. princip rada, podešavanje i održavanje)
  • podela mašina za predsetvenu pripremu zemljišta, namena, tehnički opis, princip rada i tehničko održavanje
  • koristiti modele mašina
  • koristiti slike, šeme i prospekte
  • koristiti video zapise i slajdove
  • koristiti stručnu literaturu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Mašine za đubrenje

Trajanje modula:

7 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • upoznavanje vrsta i tipova za đubrenje
  • sticanje znanja za pravilno korišćenje, čuvanje i održavanje mašina za đubrenje
  • nabrojati podelu mašina za đubrenje
  • objasniti princip rada pojedinih mašina
  • objasniti podešavanje, održavanje i čuvanje mašina za đubrenje
  • identifikovati mašine za đubrenje
  • podela mašina za đubrenje, namena. tehnički opis, princip rada, podešavanje i održavanje
  • rasipači mineralnih đubriva
  • utovarači i rasturači stajnjaka
  • rasipači osoke
  • koristiti slike, šeme, crteže
  • koristiti video zapise i slajdove
  • koristiti stručnu literaturu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Mašine za setvu ratarskih kultura

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • ovladavanje neophodnim znanjima o tehničkim karakteristikama i funkcionisanju mašina za setvu ratarskih kultura
  • sticanje znanja za pravilno podešavanje, održavanje i čuvanje mašina za setvu
  • nabrojati agrotehničke zahteve mašina za setvu
  • identifikovati mašine za setvu
  • nabrojati podelu mašina za setvu
  • objasniti neophodna podešavanja na mašinama za setvu
  • ukazati na razlike u radu pojedinih mašina
  • podela mašina, namena, tehnički opis, princip rada, podešavanje i održavanje sejačica za strna žita, kukuruz, suncokret, šećernu repu
  • koristiti modele mašina
  • koristiti slike, crteže i prospekte
  • koristiti video zapise i slajdove
  • koristiti stručnu literaturu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Mašine za negu useva i zaštitu bilja u ratarstvu

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja za pravilno korišćenje, čuvanje i održavanje mašina za negu useva i zaštitu bilja
  • nabrojati agrotehničke zahteve mašina
  • identifikovati mašine
  • nabrojati podelu mašina za negu useva i zaštitu bilja
  • objasniti neophodna podešavanja na mašinama
  • objasniti proces rada prskalice
  • objasniti preventivno održavanje prskalice
  • kultivatori za međurednu. obradu (podešavanje i održavanje)
  • prskalice (osnovni delovi, protok tečnosti)
  • pumpa, regulator pritiska i rasprskivači
  • podešavanje i održavanje prskalice
  • koristiti slike, crteže i prospekte
  • koristiti video zapise i slajdove
  • koristiti stručnu literaturu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Uređaji za navodnjavanje ratarskih kultura

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje neophodnih znanja o tehničkim karakteristikama i funkcionisanju uređaja za navodnjavanje
  • nabrojati vrste uređaja za navodnjavanje
  • definiše načine navodnjavanja
  • definiše osnovne pokazatelje rada uređaja (kapacitet, proces rada i ekonomičnost)
  • objasni princip rada pojedinih uređaja
  • podela sistema za navodnjavanje i tehnički opis
  • podešavanje i održavanje uređaja za navodnjavanje
  • agregati za navodnjavanje (pumpe i motori)
  • kišna krila i rasprskivači
  • koristiti slike, crteže i prospekte
  • koristiti video zapise i slajdove
  • koristiti stručnu literaturu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Mašine za ubiranje plodova ratarskih kultura

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja za pravilno korišćenje, čuvanje i održavanje mašina za ubiranje plodova
  • definisati agrotehičke zahteve mašina
  • nabrojati podelu mašina prema tehnološkom procesu
  • objasniti tehnološki proces rada pojedinih mašina
  • objasniti neophodna podešavanja na mašinama
  • objasniti preventivno održavanje mašina
  • žitni kombajn (osnovni delovi i uloga)
  • tehnološki proces rada kombajna
  • podešavanje žitnog kombajna
  • dodatni uređaji i oprema kombajna
  • berači kukuruza (vrste, tehnički opis, održavanje i mere zaštite na radu)
  • mašine za vađenje šećerne repe
  • vadilice krompira
  • koristiti slike crteže i prospekte
  • koristiti video zapise i slajdove
  • koristiti stručnu literaturu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Mašine i oprema za transport u ratarstvu

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o tehničkim karakteristikama i funkcionisanju transportnih sredstava
  • definisati sredstva spoljašnjeg i unutrašnjeg transporta
  • objasniti proces rada pojedinih transportnih sredstava
  • ukazati na prednosti i nedostatke pojedinih transportnih sredstava
  • klasifikacija transportnih sredstava
  • prikolice (vrste i karakteristike)
  • transporteri
  • elevatori
  • održavanje transportnih sredstava
  • koristiti slike i crteže
  • koristiti video zapise i slajdove
  • koristiti stručnu literaturu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Mašine i uređaji za pripremu semena

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • upoznavanje mašina i uređaja za pripremu semena
  • nabrojati mašine i uređaje
  • objasniti rad pojedinih uređaja
  • objasniti mogućnosti korišćenja mašina i uređaja
  • objasniti značaj savremene tehnike
  • uređaji za izdvajanje primesa (aspiratori, trijeri)
  • selektori (tehnički opis)
  • trifolin mašina
  • kalibratori i uređaji za zaprašivanje semena
  • koristiti slike i crteže
  • koristiti stručnu literaturu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Izborna tehnologija:

POVRTARSTVO I CVEĆARSTVO

Naziv modula:

Mašine za obradu zemljišta u povrtarstvu i cvećarstvu

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • upoznavanje vrsta i tipova mašina za obradu zemljišta u povrtarstvu i cvećarstvu
  • sticanje znanja za pravilno korišćenje i održavanje mašina za obradu zemljišta
  • nabrojati podelu mašina za obradu zemljišta
  • objasniti princip rada raonih plugova
  • objasniti podešavanje za rad plugova i održavanje
  • objasniti načine oranja
  • objasniti rad mašina za predsetvenu pripremu zemljišta
  • raoni plugovi (vrste namena, tehnički opis, princip rada, podešavanje i održavanje)
  • podela mašina za predsetvenu pripremu zemljišta, namena, tehnički opis, princip rada i tehničko održavanje
  • koristiti modele mašina
  • koristiti slike, šeme i prospekte
  • koristiti video zapise i slajdove
  • koristiti stručnu literaturu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Mašine za đubrenje

Trajanje modula:

7 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • upoznavanje vrsta i tipova za đubrenje
  • sticanje znanja za pravilno korišćenje, čuvanje i održavanje mašina za đubrenje
  • nabrojati podelu mašina za đubrenje
  • objasniti princip rada pojedinih mašina
  • objasniti podešavanje, održavanje i čuvanje mašina za đubrenje
  • identifikovati mašine za đubrenje
  • podela mašina za đubrenje, namena, tehnički opis, princip rada, podešavanje i održavanje
  • rasipači mineralnih đubriva
  • utovarači i rasturači stajnjaka
  • rasipači osoke
  • koristiti slike, šeme, crteže
  • koristiti video zapise i slajdove
  • koristiti stručnu literaturu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Mašine za setvu i sadnju povrtarskih i cvećarskih kultura

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • ovladavanje neophodnim znanjima o tehničkim karakteristikama i funkcionisanju mašina za setvu i sadnju povrtarskih i cvećarskih kultura
  • sticanje znanja za pravilno podešavanje, održavanje i čuvanje mašina za setvu i sadnju
  • nabrojati agrotehničke zahteve mašina za setvu i sadnju
  • identifikovati mašine za setvu i sadnju
  • nabrojati podelu mašina za setvu i sadnju
  • objasniti neophodna podešavanja na mašinama za setvu i sadnju
  • ukazati na razlike u radu pojedinih mašina
  • podela mašina, namena, tehnički opis, princip rada, podešavanje i održavanje sejačica za setvu povrća i cveća
  • sadilice rasada (podela, tehnički opis, podešavanje i održavanje)
  • sadilice krompira
  • koristiti modele mašina
  • koristiti slike, crteže i prospekte
  • koristiti video zapise i slajdove
  • koristiti stručnu literaturu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Mašine za zasnivanje i održavanje travnjaka

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja za pravilno korišćenje, čuvanje i održavanje mašina za zasnivanje i održavanje travnjaka
  • nabrojati podelu mašina za zasnivanje i održavanje travnjaka
  • objasniti princip rada mašina za setvu semena trava
  • objasniti rad sekača busenova
  • objasniti karakteristike valjaka za travnjake
  • objasniti princip rada pojedinih travokosačica
  • objasniti preventivno održavanje mašina
  • podela mašina za zasnivanje i održavanje travnjaka
  • sejačice za setvu semena trava
  • tehničke karakteristike valjaka za travnjake
  • travokosačice (vrste, princip rada)
  • održavanje mašina za zasnivanje i održavanje travnjaka
  • koristiti slike, crteže i prospekte
  • koristiti video zapise i slajdove
  • koristiti stručnu literaturu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Uređaji za navodnjavanje u povrtarstvu i cvećarstvu

Trajanje modula:

7 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje neophodnih znanja o tehničkim karakteristikama i funkcionisanju uređaja za navodnjavanje
  • nabrojati vrste uređaja za navodnjavanje
  • definiše načine navodnjavanja
  • definiše osnovne pokazatelje rada uređaja (kapacitet, proces rada i ekonomičnost)
  • objasni princip rada pojedinih uređaja
  • podela sistema za navodnjavanje i tehnički opis
  • podešavanje i održavanje uređaja za navodnjavanje
  • agregati za navodnjavanje (pumpe i motori)
  • kišna krila i rasprskivači
  • koristiti slike, crteže i prospekte
  • koristiti video zapise i slajdove
  • koristiti stručnu literaturu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Mašine i oprema za rad u rasadničarstvu i zaštićenim objektima

Trajanje modula:

4 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • upoznavanje vrsta i tipova mašina i opreme za rad u rasadničarstvu zaštićenim objektima
  • nabrojati podelu mašina za i opreme za rad u rasadničarstvu zaštićenim objektima
  • objasniti princip rada pojedinih mašina i opreme
  • objasniti neophodna podešavanja, održavanje i čuvanje mašina i opreme
  • ukazati na razlike u radu pojedinih mašina
  • podela mašina, namena, tehnički opis, princip rada, podešavanje i održavanje mašina i opreme za rad u rasadničarstvu i zaštićenim objektima
  • mašine i uređaji za automatsku proizvodnju sadnica
  • oprema u staklenicima i plastenicima
  • koristiti modele mašina
  • koristiti slike, crteže i prospekte
  • koristiti video zapise i slajdove
  • koristiti stručnu literaturu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Mašine za negu kruna drveća

Trajanje modula:

4 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja za pravilno korišćenje, čuvanje i održavanje mašina za negu kruna drveća
  • nabrojati podelu mašina za negu kruna drveća
  • objasniti rad motornih testera
  • objasniti rad autodizalica
  • objasniti preventivno održavanje mašina za negu kruna drveća
  • ukazati na razlike u radu po jedinih mašina
  • podela mašina, namena, tehnički opis, princip rada, podešavanje i održavanje mašina i opreme za negu kruna drveća
  • ručne testere i makaze
  • motorne testere
  • autodizalice (regulisanje i održavanje)
  • koristiti modele mašina
  • koristiti slike, crteže i prospekte
  • koristiti video zapise i slajdove
  • koristiti stručnu literaturu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Mašine i oprema za zaštitu u povrtarstvu i cvećarstvu

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja za pravilno korišćenje, čuvanje i održavanje mašina za negu useva i zaštitu u povrtarstvu i cvećarstvu
  • nabrojati agrotehničke zahteve mašina
  • identifikovati mašine
  • nabrojati podelu mašina za negu useva i zaštitu u povrtarstvu i cvećarstvu
  • objasniti neophodna podešavanja na mašinama
  • objasniti proces rada prskalice
  • objasniti preventivno održavanje prskalice
  • objasniti mere zaštite na radu
  • prskalice (osnovni delovi, protok tečnosti)
  • pumpa, regulator pritiska i rasprskivači
  • podešavanje i održavanje prskalice
  • mere zaštite na radu pri korišćenju mašina za zaštitu
  • koristiti slike, crteže i prospekte
  • koristiti video zapise i slajdove
  • koristiti stručnu literaturu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Mašine za pripremu zemljišnih smeša

Trajanje modula:

4 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • upoznavanje vrsta i tipova mašina za pripremu zemljišnih smeša
  • sticanje znanja za pravilno korišćenje, čuvanje i održavanje mašina za pripremu zemljišnih smeša
  • nabrojati podelu mašina za pripremu zemljišnih smeša
  • objasniti princip rada pojedinih mašina
  • objasniti podešavanje, održavanje i čuvanje mašina za pripremu zemljišnih smeša
  • ukazati na razlike u radu pojedinih mašina
  • podela mašina, namena, tehnički opis, princip rada, podešavanje i održavanje mašina za pripremu zemljišnih smeša
  • ručni alat za pripremu zemljišnih smeša
  • mašine za negu komposta
  • prese za saksije (ručne, nožne, automatske)
  • koristiti modele mašina
  • koristiti slike, crteže i prospekte
  • koristiti video zapise i slajdove
  • koristiti stručnu literaturu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Staklenici i plastenici

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • ovladavanje neophodnim znanjima o tehničkim karakteristikama i funkcionisanju staklenika i plastenika
  • definisati staklenike i plastenike
  • objasniti konstruktivne karakteristike staklenika i plastenika
  • definisati uređaje za hlađenje, provetravanje i grejanje
  • objasniti ekonomsku opravdanost podizanja staklenika i plastenika
  • staklenici (tehnički opis, materijal za izradu)
  • plastenici (tehnički opis, materijal za izradu)
  • uređaji za hlađenje, provetravanje i grejanje
  • mehanizam za senčenje i zamračivanje staklenika
  • koristiti slike, crteže i prospekte
  • koristiti video zapise i slajdove
  • koristiti stručnu literaturu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Poljoprivredna tehnika za prvi razred

- Uputstvo za rukovanje i održavanje traktora

- Poljoprivredne mašine (udžbenik)

- Uputstvo za rukovanje i održavanje mašina

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA

- Poljoprivredna proizvodnja

- Zaštita bilja

- Praktična nastava

- Matematika

- Fizika

- Hemija

Sledeći