Prethodni
ZAŠTITA BILJA
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
| RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
| Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
| I | 64 | | | | | 64 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Upoznavanje građe i fiziologije insekata
- Upoznavanje patogenih mikroorganizama
- Upoznavanje svojstava pesticida
- Primena pesticida
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
| NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
| Entomologija | 22 |
| Fitopatologija | 22 |
| Suzbijanje biljnih bolesti i štetočina | 20 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
| Naziv modula: | Entomologija |
| Trajanje modula: | 22 časa |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- usvajanje nastavnih sadržaja iz proizvodnje entomologije sa naučnog i praktičnog aspekta
- razvijanje i jačanje svesti učenika o značaju štetnih insekata i drugih štetočina za poljoprivredu
| - definisati entomologiju
- interpretirati istorijski razvoj entomologije
- nabrojati najvažnije grupe biljnih štetočina
- objasniti koje štetočine nanose značajne ekonomske štete poljoprivredi
- nabrojati sistematske jedinice
- klasu insekata podeliti na niže sistematske jedinice
- objasniti spoljašnju građu insekata
- objasniti morfologiju glave, grudi, trbuha insekta
- objasniti anatomsku građu i fiziološke funkcije: kožnog skeleta, mišića, nervnog sistema, organa za disanje, pipaka, čula vida, organa za varenje, krvotoka, organa za izlučivanje, polnih organa
- nabrojati načine razmnožavanja insekata
- objasniti bespolno razmnožavanje
- objasniti spolno razmnožavanje
- shvatiti metamorfozu - preobražaj insekata
- nabrojati načine preobražaja insekata
- nabrojati stadijume razvoja kod nepotpunog preobražaja
- opisati stadijume jaja, larve, lutke, imaga
- nabrojiti činioce sredine koji utiču na razvoj insekata
- objasniti kako biotički činioci utiču na razvoj insekata
- objasniti kako abiotički činioci utiču na razvoj insekata
| - značaj entomologije u poljoprivrednoj proizvodnji najvažnije grupe štetočina
- sistematizacija i klasifikacija insekata
- spoljašnja građa insekta
- anatomska građa i fiziološke funkcije važnijih organa insekata
- razmnožavanje i razvoj
- uticaj činilaca sredine na razvoj insekata
| - slike, prospekti,
- herbarijum,
- audio-vizuelna sredstva,
- zbirka insekata
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | | | |
| Naziv modula: | Fitopatologija |
| Trajanje modula: | 22 časa |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje informacija o značaju fitopatologije u poljoprivrednoj proizvodnji
- Usvajanje nastavnih sadržaja iz fitopatologije sa naučnog i praktičnog aspekta
| - definisati fitopatologiju i izazivače biljnih bolesti
- definisati ciljeve i značaj proučavanja fitopatologije i povezivanje sa drugim naukama
- definisati pojam bolesti
- nabrojati vrste biljnih bolesti, parazitskih i neparazitskih bolesti
- nabrojati izazivače parazitskih i neparazitskih bolesti
- objasniti građu tela gljiva
- objasniti bespolno i polno razmnožavanje gljiva
- objasniti čime gljive vrše infekcije domaćina
- objasniti građu i osobine virusa
- interpretirati mišljenja o razmnožavanju virusa
- objasniti specifičan način infekcije virusa i mogućnosti njihovog suzbijanja
- shvatiti štetno dejstvo virusa na domaćine
- nabrojati oblike fitopatogenih bakterija
- objasniti građu bakterija
- objasniti načine razmnožavanja bakterija
- nabrojati vrste parazitnih cvetnica
- objasniti biologiju i način parazitiranja parazitnih cvetnica
- shvatiti štetno dejstvo parazitnih cvetnica na domaćina
- shvatiti odnos domaćin-patogen
- nabrojati faze patogeneze
- objasniti svaku fazu patogeneze
- nabrojati faktore koji utiču na razvoj bolesti
- objasniti kako činioci sredine utiču na domaćina, patogena i tok bolesti
- nabrojati uslove za širenje bolesti
- objasniti kako uslovi utiču na širenje bolesti
- objasniti podelu bolesti prema intezitetu
- biti osposobljen da nabroji načine reagovanja domaćina na prisustvo patogena
- nabrojati vrste otpornosti
- objasniti vrste otpornosti
| - značaj fitopatologije u poljoprivrednoj proizvodnji
- opšti pojmovi o biljnim bolestima
- gljive
- virusi
- bakterije
- parazitne cvetnice
- patogeneza
- uticaj činilaca na razvoj bolesti
- uslovi za širenje biljnih bolesti i podela bolesti prema intenzitetu
- otpornost biljaka prema bolesti
| - preparati,
- mikroskop,
- slike,
- slajdovi i filmovi,
- uzorci obolelih organa,
- audio-vizuelna sredstva
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | | | |
| Naziv modula: | Suzbijanje biljnih bolesti i štetočina |
| Trajanje modula: | 20 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- ovladati merama borbe protivu bolesti i štetočina
- upoznavanje svojstva pesticida i primena istih
- shvatiti važnost primene pesticida i mere predostrožnosti
| - nabrojati mere borbe protiv bolesti i štetočina;
- nabrojati indirektne mere borbe
- objasniti značajnost indirektnih mera borbe
- nabrojati direktne mere borbe
- objasniti svaku meru posebno
- objasniti značajnost direktnih mera borbe
- definisati pojam pesticida
- objasniti hemijski sastav pesticida
- nabrojati i objasni oblike pesticida
- objasniti načine delovanja pesticida
- objasniti načine primene pesticida
- objasniti toksično dejstvo pesticida na biljku
- objasniti simptome toksičnog dejstva pesticida na delove biljke i celu biljku
- nabrojati mere predostrožnosti koje će sprečiti trovanje ljudi koji rade sa pesticidima, životinja i okoline
- objasniti načine pružanja prve pomoći radniku koji se otrovao nekim pesticidom
| - mere borbe protiv bolesti i štetočina
- indirektne mere borbe
- direktne mere borbe
- pesticidi (fungicidi, insekticidi, akaricidi, herbicidi, rodenticidi, nematocidi, limacidi, korovicidi i fumiganti)
- fitotoksičnost
- mere predostrožnosti pri radu sa pesticidima i pružanje prve pomoći
| - uzorci sredstava
- prospekti
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Zaštita bilja za 3. i 4. razred za poljoprivrednog tehničara, dr R. Sekulić i dr M. Babović
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- Hemija
- Biologija
- Poljoprivredna proizvodnja
POLJOPRIVREDNA PROIZVODNJA
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
| RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
| Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
| II / III ili IV | 160 | | | | | 160 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Osposobljavanje za samostalno primenjivanje povrtarske i cvećarske tehnologije;
- Osposobljavanje za primenu naučnih i praktičnih dostignuća iz oblasti povrtarske i cvećarske proizvodnje;
- Osposobljavanje za pravilno korišćenje pesticida, đubriva i ostalih sredstava u povrtarskoj i cvećarskoj proizvodnji;
- Osposobljavanje za samostalno primenjivanje ratarske tehnologije;
- Osposobljavanje za primenu naučnih i praktičnih dostignuća iz oblasti ratarske proizvodnje;
- Osposobljavanje za pravilno korišćenje pesticida, đubriva i ostalih sredstava u ratarskoj proizvodnji;
- Osposobljavanje za vođenje evidencije o radu;
- Razvijanje radnih navika, sigurnosti, preciznosti i odgovornosti u radu
- Osposobljavanje za samostalno stručno usavršavanje i permanentno samoobrazovanje
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
U zavisnosti od interesa lokalne sredine, škola odabire jednu od ponuđenih tehnologija u drugom, trećem ili četvrtom razredu. Izabrana tehnologija se može slušati samo jednom u toku školovanja.
| Razred: | drugi, treći ili četvrti RATARSTVO |
| NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
| Opšte ratarstvo | 64 |
| Posebno ratarstvo | 64 |
| Zaštita ratarskih kultura | 32 |
| Razred: | drugi, treći ili četvrti | POVRTARSTVO I CVEĆARSTVO |
| NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
| Opšte povrtarstvo | 32 |
| Posebno povrtarstvo | 32 |
| Cvećarstvo | 64 |
| Zaštita povrtarskih i cvećarskih kultura | 32 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
| Izborna tehnologija: | RATARSTVO |
| Naziv modula: | Opšte ratarstvo |
| Trajanje modula: | 64 časa |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja i umenja u tehnici oplemenjivanja bilja;
- Upoznavanje učenika sa prirodnim uslovima za proizvodnju kulturnih biljaka;
- Shvatanja važnosti obrade zemljišta, setve, nege i ubiranja useva u cilju postizanja visokih i stabilnih prinosa u poljoprivrednoj proizvodnji
| - shvatiti i razumeti metode oplemenjivanja samooplodnih, stranooplodnih i biljaka sa vegetativnim razmnožavanja;
- upoznati kategorije semenskog materijala;
- shvatiti najvažnije osobine semena:
- shvatiti i razumeti značaj i uzajamnu povezanost vegetacionih činioca u poljoprivrednoj proizvodnji;
- razumeti važnost osnovne obrade zemljišta za ozime i jare kulture;
- shvatiti i razumeti značaj dopunske obrade zemljišta u poljoprivrednoj proizvodnji,
- shvatiti do nivoa obaveštenosti značaj primene semena;
- upoznati različite načine setve poljoprivrednih kultura;
- izračunati količinu semena za setvu poljoprivrednih kultura,
- shvatiti i razumeti značaj nege useva u cilju postizanja visokih i stabilnih prinosa;
- razumeti značaj blagovremene primene tih mera;
- utvrditi momenat ubiranja useva i raspoznati različite faze zrelosti
- razumeti važnost pravilnog čuvanja i uskladištenja proizvoda,
- prepoznati najčešće korove naših ciljeva:
- shvatiti i razumeti štetnost korova u usevu;
- upoznati se sa mehaničkim i hemijskim merama borbe protiv korova.
- razumeti značaj plodoreda u proizvodnji biljaka:
- upoznati organizaciju plodoreda;
- sastaviti različite tipove plodoreda;
- shvatiti i razumeti značaj izbora mesta za proizvodnju rasada i povrća;
- razumeti prednosti gajenja rasada u zaštićenom prostoru
| - Oplemenjivanje biljaka
- Prirodni uslovi uspevanja biljaka
- Obrada zemljišta
- Seme i setva
- Nega useva
- Ubiranje i čuvanje useva
- Korovi, osobine i načini suzbijanja
- Plodored
- Proizvodnja rasada i izbor mesta
| - Maksimalno iskoristiti obradive površine na školskoj ekonomiji, površine koje pripadaju lokalnoj zajednici
- Ostvariti saradnju sa institutima, zavodima i naprednim privatnim gazdinstvima
- Insistirati na korelaciji sa sadržajima drugih predmeta
- Koristiti šeme i audio-vizuelna sredstva
- Insistirati na učestvovanju učenika u izradi herbarijuma
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | | * | |
| Naziv modula: | Posebno ratarstvo |
| Trajanje modula: | 64 časa |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja i umenja u gajenju kulturnih biljaka, iznalaženje najboljih sredstava i načina za postizanja najboljih prinosa
| - prepoznati biljke na osnovu morfologije;
- moći da odredi njenu pripadnost;
- upoznati agroekološke uslove gajenja;
- shvatiti značaj kultura potrebu njihovog gajenja;
- se upoznati sa agrotehnikom (tehnologijom proizvodnje);
- odrediti momenat siliranja i košenja;
| - Žitarice
- Zrnene mahunarke
- Biljke za tehničku preradu
- Biljke za proizvodnju vlakana
- Biljke za proizvodnju šećera
- Ostale biljke za tehničku preradu
- Biljke za proizvodnju stočne hrane
- Livade i pašnjaci
| - Maksimalno iskoristiti obradive površine na školskoj ekonomiji, površine koje pripadaju lokalnoj zajednici
- Ostvariti saradnju sa institutima, zavodima i naprednim privatnim gazdinstvima
- Insistirati na korelaciji sa sadržajima drugih predmeta
- Koristiti šeme i audio-vizuelna sredstva
- Insistirati na učestvovanju učenika u izradi herbarijuma i semenarnika
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | | * | |
| Naziv modula: | Zaštita ratarskih kultura |
| Trajanje modula: | 32 časa |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Usvajanje nastavnih sadržaja iz fitopatologije i entomologije sa naučnog i praktičnog aspekta;
- Osposobljavanje za suzbijanje bolesti i štetočine;
- Pravilna i blagovremena primena pesticida
| - moći da nabroji najznačajnije bolesti i štetočine
- shvatiti ekonomski značaj svake bolesti i štetočine
- moći da opiše simptome bolesti i izgled štetočine
- moći da objasni biologiju izazivača bolesti i štetočine
- moći da objasni mere borbe protiv izazivača bolesti i štetočine
| - Bolesti i štetočine
- Bolesti i štetočine uskladištenih proizvoda
| - Maksimalno iskoristiti obradive površine na školskoj ekonomiji, površine koje pripadaju lokalnoj zajednici
- Ostvariti saradnju sa institutima. zavodima i naprednim privatnim gazdinstvima
- Koristiti šeme i audio-vizuelna sredstva
- Insistirati na korelaciji sa sadržajima drugih predmeta
- Insistirati na učestvovanju učenika u izradi herbarijuma i insektarijuma
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | | * | |
| Izborna tehnologija: | POVRTARSTVO I CVEĆARSTVO |
| Naziv modula: | Opšte povrtarstvo |
| Trajanje modula: | 32 časa |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznavanje učenika sa prirodnim uslovima za proizvodnju kulturnih biljaka;
- Shvatanja važnosti obrade zemljišta, setve, nege i ubiranja useva u cilju postizanja visokih i stabilnih prinosa u poljoprivrednoj proizvodnji
- Sticanje znanja i umenja o proizvodnji rasada u zaštićenom prostoru
| - shvatiti i razumeti značaj i uzajamnu povezanost vegetacionih činilaca u poljoprivrednoj proizvodnji
- shvatiti i razumeti značaj obrade zemljišta
- razumeti važnost đubrenja zemljišta
- shvatiti do nivoa obaveštenosti značaj pripreme semena za setvu
- moći da raspoznaje semena povrtarskih i cvećarskih kultura
- shvatiti i razumeti značaj nege useva u cilju postizanja visokih i stabilnih prinosa;
- razumeti značaj blagovremene primene tih mera;
- moći da utvrdi momenat ubiranja povrtarskih i cvećarskih kultura i raspoznaje različite faze zrelosti
- shvatiti do nivoa obaveštenosti specifičnosti ubiranja i čuvanja povrtarskih i cvećarskih kultura
- razumeti značaj plodoreda u povrtarskoj i cvećarskoj proizvodnji i planiranje istog
- shvatiti i razumeti značaj izbora mesta za proizvodnju rasada povrća i cveća;
- razumeti prednosti gajenja rasada u zaštićenom prostoru;
| - Prirodni uslovi uspevanja biljaka
- Obrada i đubrenje zemljišta
- Seme i setva
- Nega povrća
- Ubiranje i čuvanje povrća
- Plodored
- Proizvodnja rasada i izbor mesta
| - Maksimalno iskoristiti obradive površine na školskoj ekonomiji, površine koje pripadaju lokalnoj zajednici
- Ostvariti saradnju sa institutima, zavodima i naprednim privatnim gazdinstvima
- Insistirati na korelaciji sa sadržajima drugih predmeta
- Koristiti šeme i audio-vizuelna sredstva
- Insistirati na učestvovanju učenika u izradi herbarijuma i semenarnika
- Maksimalno iskoristiti obradive površine na školskoj ekonomiji, površine koje pripadaju lokalnoj zajednici
- Ostvariti saradnju sa institutima, zavodima i naprednim privatnim gazdinstvima
- Insistirati na korelaciji sa sadržajima drugih predmeta
- Koristiti šeme i audio-vizuelna sredstva
- Insistirati na učestvovanju učenika u izradi herbarijuma i semenarnika
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | | * | |
| Naziv modula: | Posebno povrtarstvo |
| Trajanje modula: | 32 časa |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o načinima razmnožavanja povrća, o podeli i vrstama povrtarskih kultura, zemljišnim supstratima, o jednogodišnjem i višegodišnjem povrću; primene agrotehničkih mera i ubiranja povrća;
| - prepoznati biljke na osnovu morfologije;
- moći da odredi njenu pripadnost;
- upoznati agroekološke uslove gajenja;
- shvatiti značaj kultura potrebu njihovog gajenja;
- se upoznati sa agrotehnikom (tehnologijom proizvodnje);
| - Značaj i klasifikacija povrća
- Kupusnjače
- Lisnato povrće
- Korenasto povrće
- Lukovi
- Povrće sa mesnatim plodovima
| - Maksimalno iskoristiti obradive površine na školskoj ekonomiji, površine koje pripadaju lokalnoj zajednici
- Ostvariti saradnju sa institutima, zavodima i naprednim privatnim gazdinstvima
- Insistirati na korelaciji sa sadržajima drugih predmeta
- Koristiti šeme i audio-vizuelna sredstva
- Insistirati na učestvovanju učenika u izradi herbarijuma i semenarnika
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | | * | |
| Naziv modula: | Cvećarstvo |
| Trajanje modula: | 64 časa |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o načinima razmnožavanja cveća, o podeli i vrstama cvetnih kultura, zemljišnim supstratima, o jednogodišnjem cveću, o dvogodišnjem cveću, o perenama-višegodišnjem cveću i ružama, o lukovičastom i gomoljastom cveću, o sobnom cveću, cveću za rezanje u staklarama, cvetnom semenarstvu i pospešivanju za razmnožavanje (jarovizacija).
| - prepoznati biljke na osnovu morfologije;
- moći da odredi njenu pripadnost;
- upoznati agroekološke uslove gajenja;
- shvatiti značaj kultura potrebu njihovog gajenja;
- se upoznati sa agrotehnikom (tehnologijom proizvodnje);
| - Način razmnožavanja cveća
- Podela i vrste cvetnih biljaka
- Zemljišni supstrati
- Jednogodišnje cveće
- Dvogodišnje cveće
- Perene-višegodišnje cveće i ruže
- Lukovičasto i gomoljasto cveće
- Sobno cveće
- Cveće za rezanje u staklarama
- Cvetno semenarstvo
- Pospešivanje za rano cvetanje (jarovizacija)
| - Maksimalno iskoristiti obradive površine na školskoj ekonomiji, površine koje pripadaju lokalnoj zajednici
- Ostvariti saradnju sa institutima, zavodima i naprednim privatnim gazdinstvima
- Insistirati na korelaciji sa sadržajima drugih predmeta
- Koristiti šeme i audio-vizuelna sredstva
- Insistirati na učestvovanju učenika u izradi herbarijuma i semenarnika
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | | * | |
| Naziv modula: | Zaštita povrtarskih i cvećarskih kultura |
| Trajanje modula: | 32 časa |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Usvajanje nastavnih sadržaja iz fitopatologije i entomologije sa naučnog i praktičnog aspekta;
- Osposobljavanje za suzbijanje bolesti i štetočine;
- Pravilna i blagovremena primena pesticida.
| - moći da nabroji najznačajnije bolesti i štetočine
- shvatiti ekonomski značaj svake bolesti i štetočine
- moći da opiše simptome bolesti i izgled štetočine
- moći da objasni biologiju izazivača bolesti i štetočine
- moći da objasni mere borbe protiv izazivača bolesti i štetočine
| - Bolesti i štetočine
- Bolesti i štetočine uskladištenih proizvoda
| - Maksimalno iskoristiti obradive površine na školskoj ekonomiji, površine koje pripadaju lokalnoj zajednici
- Ostvariti saradnju sa institutima, zavodima i naprednim privatnim gazdinstvima
- Koristiti šeme i audio-vizuelna sredstva
- Insistirati na korelaciji sa sadržajima drugih predmeta
- Insistirati na učestvovanju učenika u izradi herbarijuma i insektarijuma
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | | * | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Posebno ratarstvo i povrtarstvo,
- Cvećarstvo,
- Opšte ratarstvo,
- Posebno ratarstvo sa povrtarstvom,
- Zaštita bilja
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- Biologija
- Poljoprivredna tehnika
- Agrohemija i pedologija
- Zaštita bilja
- Praktična nastava
PRAKTIČNA NASTAVA
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
| RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
| Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
| I | | 64 | 32 | 60 | 90 | 246 |
| II | | 192 | 160 | 60 | 90 | 502 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Osposobljavanje za primenu agrotehničkih mera;
- Osposobljavanje za pravilnu primenu pesticida, đubriva i ostalih sredstava u ratarskoj proizvodnji, proizvodnji povrća i cveća;
- Osposobljavanje za samostalno primenjivanje ratarske tehnologije;
- Osposobljavanje za samostalno primenjivanje povrtarske i cvećarske tehnologije;
- Osposobljavanje za samostalno rukovanje, podešavanje i održavanje poljoprivrednih mašina, uređaja i opreme
- Osposobljavanje za pravilno korišćenje poljoprivredne tehnike
- Osposobljavanje za vođenje evidencije o radu;
- Razvijanje radnih navika, sigurnosti, preciznosti i odgovornosti u radu
- Osposobljavanje za praćenje i primenjivanje rezultata novih naučnih dostignuća u poljoprivrednoj proizvodnji
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
| NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
| Mašinski materijali i elementi | 24 |
| Motori i traktori | 40 |
| Zaštita bilja | 32 |
U zavisnosti od interesa lokalne sredine, škola odabire jednu od ponuđenih tehnologija u drugom, trećem ili četvrtom razredu. Izabrana tehnologija se može slušati samo jednom u toku školovanja.
| Razred: | drugi, treći, četvrti - po izboru | RATARSTVO |
| NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
| Opšte ratarstvo | 178 |
| Posebno ratarstvo | 183 |
| Mašine za obradu zemljišta u ratarstvu | 22 |
| Mašine za đubrenje | 12 |
| Mašine za setvu ratarskih kultura | 19 |
| Mašine za negu useva i zaštitu bilja u ratarstvu | 14 |
| Uređaji za navodnjavanje ratarskih kultura | 8 |
| Mašine za ubiranje plodova ratarskih kultura | 38 |
| Mašine i oprema za transport u ratarstvu | 18 |
| Mašine i uređaji za pripremu semena | 10 |
| Razred: | drugi, treći, četvrti - po izboru | POVRTARSTVO I CVEĆARSTVO |
| NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
| Povrtarstvo | 193 |
| Cvećarstvo | 178 |
| Mašine za obradu zemljišta u povrtarstvu i cvećarstvu | 21 |
| Mašine za đubrenje | 13 |
| Mašine za setvu i sadnju povrtarskih i cvećarskih kultura | 17 |
| Mašine za zasnivanje i održavanje travnjaka | 16 |
| Mašine i oprema za navodnjavanje u povrtarstvu i cvećarstvu | 14 |
| Mašine za ubiranje plodova povrtarskih kultura | 16 |
| Mašine za negu kruna drveća | 7 |
| Mašine i oprema za zaštitu u povrtarstvu i cvećarstvu | 11 |
| Mašine za pripremu zemljišnih smeša | 7 |
| Staklenici i plastenici | 9 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
| Naziv modula: | Mašinski materijali i elementi |
| Trajanje modula: | 62 časa |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje praktičnih znanja o primeni mašinskih materijala i elemenata na poljoprivrednim mašinama
- osposobljavanje za pravilnu primenu i racionalnu upotrebu goriva i maziva
| - prepoznati mašinske materijale
- prepoznati postupke spajanja materijala
- znati da obavi zaštitu materijala od korozije
- prepoznati tehnike termičke obrade
- identifikovati goriva i maziva
- pravilno koristiti i skladištiti goriva i maziva
- identifikovati mašinske elemente na poljoprivrednim mašinama
- objasniti ulogu pojedinih mašinskih elemenata
- obaviti montažu i demontažu mašinskih elemenata
| - primena mašinskih materijala na poljoprivrednim mašinama
- spajanje metala zavarivanjem i lemljenjem
- zaštita metala od korozije
- postupci termičke obrade čelika
- primena goriva i maziva
- skladištenje goriva i maziva
- primena mašinskih elemenata na poljoprivrednim mašinama
| - koristiti stručnu literaturu
- koristiti poljoprivredne mašine
- pokazati montažu i demontažu mašinskih elemenata
- koristiti alat i opremu za opravku
- Modul realizovati kroz:
16 časova vežbi 8 časova praktičnog rada 15 časova nastave u bloku 23 časa letnje prakse |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | | * | * | * | * | * |
| Naziv modula: | Motori i traktori - vežbe |
| Trajanje modula: | 102 časa |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- osposobljavanje za samostalno rukovanje, održavanje i čuvanje traktora
| - identifikovati delove i uređaje traktora
- obaviti održavanje pojedinih uređaja motora i traktora
- uočiti neispravnosti u radu motora i traktora i predložiti način opravke
- pravilno rukovati traktorom
| - identifikovati delove i uređaje traktora
- obaviti održavanje pojedinih uređaja motora i traktora
- uočiti neispravnosti u radu motora i traktora i predložiti način opravke
- pravilno rukovati traktorom
| - koristiti stručnu literaturu
- demonstrirati održavanje motora i traktora
- pokazati pravilno rukovanje traktorom
- Modul realizovati kroz:
26 časova vežbi 14 časova praktičnog rada 25 časova nastave u bloku 37 časova letnje prakse |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | | * | * | * | * | |
| Naziv modula: | Zaštita bilja |
| Trajanje modula: | 82 časa |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- da učenici steknu praktična znanja iz zaštite bilja;
- da steknu znanja o primeni sredstava zaštite; poljoprivrednih kultura
- da steknu preciznost i odgovornost u pripremi i primeni sredstava za zaštitu bilja
| - uočiti razlike u građi zdravog i patološki promenjenog tkiva
- prikupljati insekte i preparirati ih za insektarij
- obaviti uklanjanje insekata u određenim stadijumima razvoja
- obaviti uklanjanje obolelih delova biljaka ili ukloniti celu biljku
- prepoznati simptome bolesti
- odrediti izazivača bolesti na osnovu simptoma bolesti
- preporučiti mere borbe protiv patogena
- izvršiti analizu zemljišta na prisustvo izazivača bolesti i štetočina uzimanjem uzoraka zemljišta
- razvrstati pesticide prema obliku na osnovu naziva pesticida
- rukovati pesticidima, shvatiti njihovu otrovnost i pridržavati se mera zaštite
- objasniti koncentraciju pesticida na osnovu uputstva proizvođača
- izračunati potrebnu dozu preparata u zavisnosti od vrste pesticida
- objasniti kako se priprema rastvor određene koncentracije
- objasniti mogućnost mešanja dva ili više preparata
| - mikroskopiranje preparata i komparacija fiziološki zdravog tkiva sa patološki promenjenim tkivom
- kontrola zemljišta na prisustvo izazivača bolesti i štetočina
- mehaničke mere borbe protiv izazivača bolesti i štetočina
- mehaničke mere borbe protiv izazivača bolesti i štetočina
- prikupljanje insekata i prepariranje
- formulacija pesticida
- rukovanje pesticidima i njihovo čuvanje
- izračunavanje koncentracije pesticida, praktični proračun dozacije u zavisnosti od vrste pesticida
- izračunavanje koncentracije pesticida, praktični proračun dozacije u zavisnosti od vrste pesticida proračun dozacije u zavisnosti od vrste pesticida
- kompatibilnost preparata
| koristiti: - slike, šeme, slajdove, prospekte, video zapise
- zbirke insekata i bolesti
- herbarijum bolesti
- preparate
- zbirku pesticida
- mikroskop
- školsku ekonomiju
- pribor za prepariranje insekata
- Modul realizovati kroz:
22 časa vežbi 10 časova praktičnog rada 20 časova nastave u bloku 30 časova letnje prakse |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | * | * | * | * | | |
| Izborna tehnologija: | RATARSTVO |
| Naziv modula: | Opšte ratarstvo |
| Trajanje modula: | 178 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Da učenici ocene kvalitet semena ratarskih i povrtarskih kultura;
- Da se učenici osposobe da izračunaju poljoprivrednu vrednost semena i količine semena za setvu najvažnijih ratarskih i povrtarskih kultura;
- Da se učenici osposobe da sastavljaju različiti plodored u zavisnosti od vrste i namene plodoreda.
| - znati da proračuna hranljive vrednosti stajnjaka na osnovu hemijskog sastava osnovnih elemenata
- znati da izvrši determinaciju važnijih ratarskih i povrtarskih kultura
- znati da odredi hektolitarske i apsolutne mase semena
- znati da izvrši ispitivanje klijavosti i energije klijanja semena
- znati da sastavi plodored u zavisnosti od vrste i namene
| - Određivanje količine đubriva
- Ispitivanje semena
- Plodored
| - Stečena teorijska znanja primeniti u praksi
- Modul realizovati kroz:
64 časa važbi 64 časa praktičnog rada 20 časova nastave u bloku 30 časova letnje prakse |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | | * | * | * | * | * |
| Naziv modula: | Posebno ratarstvo |
| Trajanje modula: | 183 časa |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Stiču praktična znanja o ratarskoj proizvodnji;
- Da se učenici kroz praktičan rad osposobe da aktivno učestvuju u savremenoj tehnologiji proizvodnje ratarskih kultura;
- Razvijanje radnih navika, sposobnosti i ljubavi za ratarsku proizvodnju
| - moći da prepozna i razlikuje vrste i sorte
- znati da blagovremeno primeni agrotehničke mere
- znati da odredi vreme žetve (košenja) i učestvuje u organizaciji žetve (košenja)
| - Žitarice
- Zrnene mahunarke
- Biljke za tehničku preradu
- Biljke za proizvodnju vlakna
- Biljke za proizvodnju šećera
- Ostale biljke za tehničku preradu
- Biljke za proizvodnju stočne hrane
- Livade i pašnjaci
| - Stečena teorijska znanja primeniti u praksi
- Modul realizovati kroz:
64 časa vežbi 64 časa praktičnog rada 25 časova nastave u bloku 30 časova letnje prakse |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | | * | * | * | * | * |
| Naziv modula: | Mašine za obradu zemljišta u ratarstvu |
| Trajanje modula: | 22 časa |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Osposobljavanje za pravilno korišćenje mašina za obradu zemljišta u ratarstvu
- Sticanje znanja i umenja koja su neohodna za opravku i održavanje mašina
| - Pravilno formirati agregat za obradu zemljišta
- Znati da podesi mašine za obradu zemljišta
- Pravilno koristi agregat za obradu zemljišta
- Otklanja manje kvarove na mašinama
- Pravilno čuva i održava mašine
| - Raoni plugovi (agregatiranje, podešavanje i održavanje)
- Načini oranja
- Mašine za predsetvenu pripremu zemljišta (kultivatori, tanjirače, drljače, valjci, setvospremači)
- Izbor mašina za predsetvenu pripremu zemljišta
| - Koristiti stručnu literaturu
- Demonstrirati agregatiranje mašina i rad sa mašinama
- Pokazati pravilno održavanje i podešavanje mašina
- Modul realizovati kroz:
12 časova vežbi 6 časova praktičnog rada 4 časa nastave u bloku |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | | * | * | * | * | |
| Naziv modula: | Mašine za đubrenje |
| Trajanje modula: | 12 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Osposobljavanje za rukovanje, opravku i održavanje mašina za đubrenje
| - Pravilno formirati agregat za đubrenje
- Znati da podesi mašine za đubrenje
- Pravilno koristiti mašine za đubrenje
- Znati da otkloni manje kvarove na mašinama za đubrenje
- Pravilno održavati i čuvati mašine za đubrenje
| - Rasipači mineralnih đubriva (priprema, podešavanje i održavanje)
- Utovarači i rasturači stajnjaka (vrste i način primene)
- Održavanje rasturača stajnjaka
- Cisterne za osoku (korišćenje i održavanje)
| - Koristiti stručnu literaturu
- Demonstrirati rad mašina za đubrenje
- Pokazati podešavanje i održavanje mašina za đubrenje
- Modul realizovati kroz:
7 časova vežbi 3 časa praktičnog rada 2 časa nastave u bloku |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | | * | * | * | * | |
| Naziv modula: | Mašine za setvu ratarskih kultura |
| Trajanje modula: | 19 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Osposobljavanje za pravilno rukovanje, podešavanje i održavanje mašina za setvu ratarskih kultura
| - Pravilno formirati agregat za setvu
- Znati da obavi neophodna podešavanja na mašinama za setvu
- Pravilno koristiti agregat za setvu
- Znati da otklanja manje kvarove na mašinama
- Pravilno održavati i čuvati mašine za setvu
| - Uskoredne sejačice (korišćenje, opravka i održavanje)
- Širokoredne sejačice (namena, vrste, podešavanje i održavanje)
- Opsluživanje sejačica i kontrola rada
| - Koristiti stručnu literaturu
- Demonstrirati korišćenje sejačica
- Pokazati podešavanje i održavanje sejačica
- Modul realizovati kroz:
10 časova vežbi 5 časova praktičnog rada 4 časa nastave u bloku |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | | * | * | * | * | |
| Naziv modula: | Mašine za negu useva i zaštitu bilja u ratarstvu |
| Trajanje modula: | 14 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Osposobljavanje za pravilno rukovanje, podešavanje i održavanje mašina za negu useva i zaštitu bilja u ratarstvu
| - Pravilno formirati agregate za negu useva i zaštitu bilja
- Znati da podešava i održava prskalicu
- Znati da otklanja manje kvarove na mašinama
- Pravilno održavati i čuvati mašine za negu useva i zaštitu bilja
| - Kultivatori za međurednu obradu (priprema za rad, podešavanje i održavanje)
- Prskalice (priprema za rad, podešavanje i održavanje i provera ispravnosti)
| - Koristiti stručnu literaturu
- Pokazati rad međurednih kultivatora
- Demonstrirati rad prskalice
- Pokazati podešavanje i održavanje prskalice
- Modul realizovati kroz:
8 časova vežbi 4 časa praktičnog rada 2 časa nastave u bloku |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | | * | * | * | * | |
| Naziv modula: | Uređaji za navodnjavanje ratarskih kultura |
| Trajanje modula: | 8 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje praktičnih znanja i umenja o funkcionalnim i tehničkim karakteristikama uređaja za navodnjavanje i mogućnostima njihove primene
| - Pravilno formirati i postaviti uređaj za navodnjavanje
- Znati da obavi neophodna podešavanja na uređajima
- Znati da otkloni manje kvarove na uređajima
- Pravilno održavati i čuvati uređaje za navodnjavanje
| - Vrste uređaja za navodnjavanje (tehnički opis)
- Podešavanje uređaja za navodnjavanje
- Agregat za navodnjavanje (pumpe i motori)
- Održavanje uređaja za navodnjavanje
| - Koristiti stručnu literaturu
- Pokazati podešavanje uređaja za navodnjavanje
- Pokazati održavanje uređaja za navodnjavanje
- Demonstrirati rad pojedinih uređaja
- Modul realizovati kroz:
5 časova vežbi 2 časa praktičnog rada 1 čas nastave u bloku |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | | * | * | * | * | |
| Naziv modula: | Mašine za ubiranje plodova ratarskih kultura |
| Trajanje modula: | 38 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje praktičnih znanja i umenja o funkcionalnim i tehničkim karakteristikama mašina za ubiranje plodova ratarskih kultura
| - Identifikovati mašine za ubiranje plodova
- Znati da obavi preventivno održavanje na mašinama
- Znati da obavi neophodna podešavanja na mašinama
- Izvršiti montažu, demontažu i manje opravke pojedinih sklopova mašina
- Znati da se pridržava mera zaštite na radu
| - Univerzalni žitni kombajn (tehnički opis, priprema za rad, podešavanje i održavanje)
- Adaptacija žitnog kombajna za ubiranje različitih kultura
- Berači kukuruza
- Mašine za vađenje šećerne repe (tehnički opis i način rada)
| - Koristiti stručnu literaturu
- Pokazati rad žitnog kombajna
- Demonstrirati podešavanje i održavanje kombajna
- Pokazati rad berača kukuruza
- Demonstrirati podešavanje i održavanje berača kukuruza
- Insistirati na pridržavanju mera zaštite na radu
- Pokazati rad mašina za vađenje šećerne repe i održavanje
- Modul realizovati kroz:
12 časova vežbi 6 časova praktičnog rada 20 časova letnje prakse |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | | * | * | * | * | |
| Naziv modula: | Mašine i oprema za transport u ratarstvu |
| Trajanje modula: | 18 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Osposobljavanje za pravilno korišćenje i održavanje transportnih sredstava u ratarstvu
| - Identifikovati transportna sredstva
- Znati da obavi preventivno održavanje transportnih sredstava
- Znati da obavi neophodna podešavanja na transportnim sredstvima
- Izvršiti demontažu, montažu i manje opravke pojedinih sklopova transportnih sredstava
| - Prikolice (tehnički opis, namena i održavanje)
- Transporteri (način rada i održavanje)
- Elevatori (vrste, namena i održavanje)
| - Koristiti stručnu literaturu
- Pokazati kipovanje prikolice Demonstrirati proveru ispravnosti uređaja prikolice
- Pokazati rad transportera i održavanje
- Pokazati rad elevatora i održavanje
- Modul realizovati kroz:
5 časova vežbi 3 časa praktičnog rada 10 časova letnje prakse |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | | * | * | * | * | |
| Naziv modula: | Mašine i uređaji za pripremu semena |
| Trajanje modula: | 10 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznavanje mašina i uređaja za pripremu semena
| - Identifikovati mašine i uređaje
- Znati da obavi preventivno održavanje mašina i uređaja
- Znati da obavi podešavanje mašina i uređaja
- Izvršiti montažu, demontažu i manje opravke pojedinih sklopova mašina i uređaja
| - Uređaji za izdvajanje primesa (aspiratori i trijeri)
- Selektori (način rada i održavanje)
- Kalibratori i uređaji za zaprašivanje semena (način rada i održavanje)
| - Koristiti stručnu literaturu
- Pokazati rad aspiratora i trijera
- Demonstrirati rad selektora
- Pokazati rad uređaja za zaprašivanje i održavanje
- Modul realizovati kroz:
5 časova vežbi 3 časa praktičnog rada 2 časa nastave u bloku |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | | * | * | * | * | |
| Izborna tehnologija: | POVRTARSTVO I CVEĆARSTVO |
| Naziv modula: | Povrtarstvo |
| Trajanje modula: | 193 časa |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Da učenici stiču praktična znanja o povrtarskoj proizvodnji;
- Da se učenici kroz praktičan rad osposobe da aktivno učestvuju u savremenoj tehnologiji proizvodnje povrtarskih kultura na otvorenom i zatvorenom prostoru;
- Razvijanje radnih navika, sposobnosti i ljubavi za povrtarsku proizvodnju
| - moći da raspozna vrste i sorte
- znati da primeni kompletnu zaštitu
- znati da blagovremeno primeni agrotehničke mere
- učestvovati u organizaciji berbe
| - Kupusnjače
- Lisnato povrće
- Korenasto povrće
- Lukovi
- Povrće sa mesnatim plodovima
| - Nastavnik i učenici su obavezni da imaju radnu odeću i pridržavaju se Pravilnika zaštite na radu
- Obavezna je kontrola vođenja dnevnika prakse učenika
- Koristiti slike, šeme, modele
- Insistirati na primerima iz svakodnevnog života
- Modul realizovati kroz:
32 časa vežbi 96 časova praktičnog rada 20 časova nastave u bloku 45 časova letnje prakse |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | | * | * | * | * | |
| Naziv modula: | Cvećarstvo |
| Trajanje modula: | 178 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznavanje poslova, radnog mesta i zadataka u proizvodnji cveća.
- Upoznavanje sredstava za rad kao i mera zaštite na radu.
- Primena teorijskih znanja iz predmeta cvećarstvo
- Osposobiti učenike da kroz praktični rad mogu da se uključe u samostalnu proizvodnju cveća na otvorenom i zatvorenom prostoru
| - uspešno vegetativno i generativno razmnožavati cveće
- moći da raspozna, odabere i napravi odgovarajući supstrat za pojedine vrste cveća.
- moći da raspozna sortiment, umnožava i proizvodi cveće
- znati adekvatno da upotrebi sredstva za pospešivanje cvetanja
- znati da odredi vreme i način rezanja cveća
- znati da pakuje cveće
- znati da aranžira cveće
- znati da semena cveća sakuplja, čisti, klasira, dezinfikuje i adekvatno uskladišti
| - Način razmnožavanja cveća
- Zemljišni supstrati
- Jednogodišnje cveće
- Dvogodišnje cveće
- Perene-višegodišnje cveće i ruže
- Lukovičasto i gomoljasto cveće
- Sobno cveće
- Rezanje cveća i pospešivanje cvetanja
- Cvetno semenarstvo
| - Nastavnik i učenici su obavezni da imaju radnu odeću i pridržavaju se Pravilnika zaštite na radu
- Obavezna je kontrola vođenja dnevnika prakse učenika
- Koristiti slike, šeme, modele
- Insistirati na primerima iz svakodnevnog života
- Modul realizovati kroz:
32 časa vežbi 96 časova praktičnog rada 20 časova nastave u bloku 30 časova letnje prakse |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | | * | * | * | * | |
| Naziv modula: | Mašine za obradu zemljišta u povrtarstvu i cvećarstvu |
| Trajanje modula: | 21 čas |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Osposobljavanje za pravilno korišćenje mašina za obradu zemljišta u povrtarstvu i cvećarstvu
- Sticanje znanja i umenja koja su neophodna za opravku i održavanje mašina
| - Pravilno formirati agregat za obradu zemljišta
- Znati da podesi mašine za obradu zemljišta
- Pravilno koristiti agregat za obradu zemljišta
- Otklanja manje kvarove na mašinama
- Pravilno čuva i održava mašine
| - Raoni plugovi (agregatiranje, podešavanje i održavanje)
- Načini oranja
- Mašine za predsetvenu pripremu zemljišta (kultivatori, tanjirače, drljače, valjci, setvospremači)
- Izbor mašina za predsetvenu pripremu zemljišta
- Rotofreza
| - Koristiti stručnu literaturu
- Demonstrirati agregatiranje mašina i rad sa mašinama
- Pokazati pravilno održavanje i podešavanje mašina
- Modul realizovati kroz:
10 časova vežbi 5 časova praktičnog rada 6 časova nastave u bloku |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | | * | * | * | * | |
| Naziv modula: | Mašine za đubrenje |
| Trajanje modula: | 13 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Osposobljavanje za rukovanje, opravku i održavanje mašina za đubrenje
| - Pravilno formirati agregat za đubrenje
- Znati da podesi mašine za đubrenje
- Pravilno koristiti mašine za đubrenje
- Znati da otkloni manje kvarove na mašinama za đubrenje
- Pravilno održavati i čuvati mašine za đubrenje
| - Rasipači mineralnih đubriva (priprema, podešavanje i održavanje)
- Utovarači i rasturači stajnjaka (vrste i način primene)
- Održavanje rasturača stajnjaka
- Cisterne za osoku (korišćenje i održavanje)
| - Koristiti stručnu literaturu
- Demonstrirati rad mašina za đubrenje
- Pokazati podešavanje i održavanje mašina za đubrenje
- Modul realizovati kroz:
7 časova vežbi 4 časa praktičnog rada 2 časa nastave u bloku |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | | * | * | * | * | |
| Naziv modula: | Mašine za setvu i sadnju povrtarskih i cvećarskih kultura |
| Trajanje modula: | 17 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Osposobljavanje za pravilno rukovanje, podešavanje i održavanje mašina za setvu i sadnju povrtarskih i cvećarskih kultura
| - Pravilno formirati agregat za setvu i sadnju
- Znati da obavi neophodna podešavanja na mašinama za setvu i sadnju
- Pravilno koristiti agregat za setvu i sadnju
- Znati da otklanja manje kvarove na mašinama
- Pravilno održavati i čuvati mašine za setvu i sadnju
| - Uskoredne sejačice (korišćenje, opravka i održavanje)
- Širokoredne sejačice (namena, vrste, podešavanje i održavanje)
- Opsluživanje sejačica i kontrola rada
- Sadilice rasada
- Sadilice krompira
| - Koristiti stručnu literaturu
- Demonstrirati korišćenje sejačica i sadilica
- Pokazati podešavanje i održavanje sejačica i sadilica
- Modul realizovati kroz:
10 časova vežbi 5 časova praktičnog rada 2 časa nastave u bloku |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | | * | * | * | * | |
| Naziv modula: | Mašine za zasnivanje i održavanje travnjaka |
| Trajanje modula: | 16 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja i veština za pravilno korišćenje, čuvanje i održavanje mašina za zasnivanje i održavanje travnjaka
| - Identifikovati mašine za zasnivanje i održavanje travnjaka
- Obaviti neophodna podešavanja i održavanje na mašinama
- Pravilno koristiti mašine za zasnivanje i održavanje travnjaka
- Znati da uoči i otkloni nedostatke u radu mašina
| - Travokosačice (oscilatorne i rotacione)
- Mašine za setvu semena trava
- Sekači busenova
- Valjci za travnjake
| - Pokazati rad mašina za zasnivanje i održavanje travnjaka
- Demonstrirati podešavanje i održavanje mašina
- Koristiti stručnu literaturu
- Modul realizovati kroz:
6 časova vežbi 3 časa praktičnog rada 2 časa nastave u bloku 5 časova letnje prakse |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | | * | * | * | * | |
| Naziv modula: | Mašine i oprema za navodnjavanje u povrtarstvu i cvećarstvu |
| Trajanje modula: | 14 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje praktičnih znanja i umenja o funkcionalnim i tehničkim karakteristikama uređaja za navodnjavanje i mogućnostima njihove primene
| - Pravilno formirati i postaviti uređaj za navodnjavanje
- Znati da obavi neophodna podešavanja na uređajima
- Znati da otkloni manje kvarove na uređajima
- Pravilno održavati i čuvati uređaje za navodnjavanje
| - Vrste uređaja za navodnjavanje (tehnički opis)
- Podešavanje uređaja za navodnjavanje
- Agregat za navodnjavanje (pumpe i motori)
- Održavanje uređaja za navodnjavanje
| - Koristiti stručnu literaturu
- Pokazati podešavanje uređaja za navodnjavanje
- Pokazati održavanje uređaja za navodnjavanje
- Demonstritrati rad pojedinih uređaja
- Modul realizovati kroz:
5 časova vežbi 2 časa praktičnog rada 2 časa nastave u bloku 5 časova letnje prakse |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | | * | * | * | * | |
| Naziv modula: | Mašine za ubiranje plodova povrtarskih kultura |
| Trajanje modula: | 16 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje praktičnih znanja i umenja o funkcionalnim i tehničkim karakteristikama mašina za ubiranje plodova povrtarskih kultura
| - Identifikovati mašine za ubiranje plodova
- Znati da obavi preventivno održavanje na mašinama
- Znati da obavi neophodna podešavanja na mašinama
- Izvršiti montažu, demontažu i manje opravke pojedinih sklopova mašina
- Znati da se pridržava mera zaštite na radu
| - Mašine za ubiranje graška
- Mašine za ubiranje boranije
- Mašine za ubiranje paradajza
- Mašine za vađenje mrkve i luka (tehnički opis i način rada)
- Vadilice krompira
| - Koristiti stručnu literaturu
- Pokazati rad kombajna za grašak i boraniju
- Demonstrirati podešavanje i održavanje kombajna za grašak i boraniju
- Pokazati rad vadilice krompira
- Demonstrirati podešavanje i održavanje vadilice krompira
- Insistirati na pridržavanju mera zaštite na radu
- Pokazati rad mašina za vađenje mrkve i luka
- Modul realizovati kroz:
6 časova vežbi 3 časa praktičnog rada 2 časa nastave u bloku 5 časova letnje prakse |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | | * | * | * | * | |
| Naziv modula: | Mašine za negu kruna drveća - vežbe |
| Trajanje modula: | 7 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Osposobljavanje za pravilno rukovanje, podešavanje i održavanje mašina za negu kruna drveća
| - Identifikovati mašine za negu kruna drveća
- Znati da podešava i održava mašine
- Znati da otklanja manje kvarove na mašinama
| - Testere (ručne i motorne)
- Autodizalice (rukovanje, podešavanje i održavanje)
| - Koristiti stručnu literaturu
- Pokazati rad motorne testere
- Demonstrirati rukovanje autodizalicom
- Pokazati podešavanje i održavanje autodizalice
- Modul realizovati kroz:
4 časa vežbi 2 časa praktičnog rada 1 čas nastave u bloku |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | | * | * | * | * | |
| Naziv modula: | Mašine i oprema za zaštitu u povrtarstvu i cvećarstvu |
| Trajanje modula: | 11 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Osposobljavanje za pravilno rukovanje, podešavanje i održavanje mašina i opreme za zaštitu u povrtarstvu i cvećarstvu
| - Pravilno formirati agregate za zaštitu
- Znati da podešava i održava prskalicu
- Znati da otklanja manje kvarove na mašinama
- Pravilno održavati i čuvati mašine i opremu u povrtarstvu i cvećarstvu
| - Orošivači (priprema za rad, podešavanje i održavanje)
- Prskalice (priprema za rad, podešavanje i održavanje i provera ispravnosti)
- Mere zaštite na radu pri korišćenju mašina za zaštitu
| - Koristiti stručnu literaturu
- Pokazati rad orošivača
- Demonstrirati rad prskalice
- Pokazati podešavanje i održavanje prskalice
- Modul realizovati kroz:
6 časova vežbi 3 časa praktičnog rada 2 časa nastave u bloku |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | | * | * | * | * | |
| Naziv modula: | Mašine za pripremu zemljišnih smeša - vežbe |
| Trajanje modula: | 7 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Osposobljavanje za pravilno korišćenje, čuvanje i održavanje mašina za pripremu zemljišnih smeša
| - Identifikovati mašine za pripremu zemljišnih smeša
- Znati da koristi mašine za pripremu zemljišnih smeša
- Obaviti neophodna podešavanja i održavanja na mašina za pripremu zemljišta
- Pravilni koristiti i čuvati mašine
| - Mašine za negu komposta
- Ručni alat
- Prese za saksije (ručne, nožne i automatske)
| - Pokazati rad mašina za negu komposta
- Demonstrirati rad prese za saksije
- Koristiti stručnu literaturu
- Modul realizovati kroz:
4 časa vežbi 2 časa praktičnog rada 1 čas nastave u bloku |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | | * | * | * | * | |
| Naziv modula: | Staklenici i plastenici |
| Trajanje modula: | 9 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Osposobljavanje za korišćenje staklenika i plastenika
| - Prepoznati sve vrste staklenika i plastenika
- Obaviti podešavanje uređaja u staklenicima i plastenicima
- Obaviti održavanje uređaja u staklenicima i plastenicima
- Objasniti ekonomsku opravdanost podizanja staklenika i plastenika
| - Konstrukcija plastenika
- Koncepcija i konstrukcija staklenika
- Ekonomska opravdanost podizanja staklenika i plastenika
- Uređaji staklenika i plastenika
| - Pokazati izgradnju staklenika i plastenika
- Demonstrirati održavanje uređaja
- Koristiti stručnu literaturu
- Modul realizovati kroz:
6 časova vežbi 3 časa praktičnog rada |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | | * | * | * | * | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Poljoprivredna tehnika za prvi razred
- Uputstvo za rukovanje i održavanje traktora
- Zaštita bilja za 3. i 4. razred poljoprivrednih škola
- uputstvo za rukovanje i održavanje mašina i uređaja
- radionička uputstva za opravku mašina i uređaja
- propisi o bezbednosti saobraćaja
- Milošević dr Dušan, Priručnik za praktičnu obuku ratarske proizvodnje
- Opšte ratarstvo i povrtarstvo,
- Cvećarstvo
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- Poljoprivredna proizvodnja
- Poljoprivredna tehnika
- Matematika
- Biologija
- Agrohemija i pedologija
- Zaštita bilja
- Fizika
- Hemija
AGRARNA GEOGRAFIJA
(izborni predmet)
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
| RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
| Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
| II | 18* | 14* | | | | 32* |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Razvijanje osnova naučne pismenosti
- Razumevanje pojava, procesa i promena na osnovu znanja zakona, modela i teorija prirodnih nauka
- Razumevanje usklađenosti društveno-ekonomskog razvoja sa raspoloživim geografskim resursima
- Razvijanje sposobnosti korišćenja različitih izvora informacija i samostalnog i timskog učešća u istraživačkim projektima
- Primenjivanje stečenih geografskih znanja u svom okruženju
- Razvijanje sposobnosti za uočavanje, formulisanje i rešavanje problema
- Ovladavanje informaciono-komunikacionim tehnologijama
- Sticanje znanja o prirodnim resursima i značaju očuvanja ekološke ravnoteže
- Razvijanje samosvesti, odgovorno ophođenje prema sebi i okruženju
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: prvi (*izborni predmet)
| NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
| Uvod u agrarnu geografiju | 4 |
| Fizičko-geografski faktor i poljoprivreda | 9 |
| Društveno-geografske pretpostavke poljoprivrede | 9 |
| Geografska svojstva biljne proizvodnje | 5 |
| Geografska svojstva stočne proizvodnje | 5 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
| Naziv modula: | Uvod u agrarnu geografiju |
| Trajanje modula: | 4 časa |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- razumevanje opštih karakteristika agrarne geografije
| - razumeti predmet, značaj i mesto agrarne geografije u sistemu nauka
- znati važnost geografskog razmeštaja poljoprivredne proizvodnje
- razumeti vertikalnu i horizontalnu povezanost poljoprivrede sa drugim privrednim delatnostima
- razumeti značaj agroindustrije
- znati podelu i tipove poljoprivrede u svetu
- razumeti pojam globalizacije hrane kao posledice međudejstva geografskih uslova i tehnološkog razvoja
| - predmet i značaj proučavanja agrarne geografije i njeno mesto u sistemu nauka
- geografski razmeštaj poljoprivredne proizvodnje
- mesto poljoprivrede u prostornoj organizaciji privrede i značaj agroindustrije
- podela i tipovi poljoprivrede u svetu
- globalizacija hrane i njene posledice
| - predmet i značaj proučavanja agrarne geografije i njeno mesto u sistemu nauka
- geografski razmeštaj poljoprivredne proizvodnje
- mesto poljoprivrede u prostornoj organizaciji privrede i značaj agroindustrije
- podela i tipovi poljoprivrede u svetu
- globalizacija hrane i njene posledice
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | * | | | * | | | | | |
| Naziv modula: | Fizičko-geografski faktori i poljoprivreda |
| Trajanje modula: | 9 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- razumevanje fizičko-geografskih zakonitosti na osnovu poznavanja pojava, procesa i odnosa u geografskom omotaču Zemlje
| - znati pojam i granice agrarnog prostora
- znati kako reljef utiče na poljoprivrednu proizvodnju
- znati uticaj klime na razvoj poljoprivredne proizvodnje
- razumeti značaj voda za razvoj poljoprivrede
- razumeti značaj zemljišta na razvoj poljoprivrede
- znati načine zaštite zemljišta od erozije, zagađivanja, zaslanjivanja i uništavanja
- znati uticaj biljnog i životinjskog sveta na savremenu poljoprivredu
- razumeti uticaj čoveka na agrarni prostor
- znati mere zaštite elemenata geografske sredine za potrebe poljoprivrede
| - agrarni prostor i njegove granice
- reljef i poljoprivreda
- klima i poljoprivreda
- hidrologija i poljoprivreda
- zemljište kao presudno važan uslov poljoprivredne proizvodnje
- biljni i životinjski svet i poljoprivreda
- uticaji čoveka na promene prirodnih uslova - posledice
| - korišćenje osnovne literature
- korišćenje informacija sa Interneta
- korišćenje interaktivnih metoda rada
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | * | | | * | | | | | |
| Naziv modula: | Društveno-geografske pretpostavke poljoprivrede |
| Trajanje modula: | 9 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- razumevanje značaja društveno-geografskih faktora za razvoj poljoprivrede
| - razumeti odnos između broja stanovnika i raspoloživih količina hrane
- razumeti uticaj strukture poljoprivrednog stanovništva na proizvodnju hrane i načine ishrane
- razumeti proces deagrarizacije kao posledicu migracije poljoprivrednog stanovništva
- razumeti vezu između seoskih naselja kao agrarnih proizvođača i gradova kao agrarnih tržišta
- znati pozitivne i negativne posledice naučno-tehnoloških dostignuća na poljoprivrednu proizvodnju
| - porast svetskog stanovništva i raspoložive količine hrane
- povezanost strukturnih odlika stanovništva sa proizvodnjom hrane i načinima ishrane
- migracije poljoprivrednog stanovništva i proces deagrarizacije
- seoska naselja i seoski atari kao prostori poljoprivredne proizvodnje
- gradovi kao agrarna tržišta
- savremena naučno-tehnološka dostignuća i poljoprivreda - pozitivne i negativne posledice
| - korišćenje osnovne literature
- korišćenje informacija sa Interneta
- korišćenje interaktivnih metoda rada
- korišćenje statističkih podataka u izradi tabela, dijagrama, i grafičkih metoda u kartografiji
- istraživanja u lokalnoj sredini
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | * | | | * | | | | | |
| Naziv modula: | Geografska svojstva biljne proizvodnje |
| Trajanje modula: | 5 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- razumevanje pojma, geografskog razmeštaja i značaja biljne proizvodnje
| - znati nastanak, razvoj i granice zemljoradnje
- razumeti značaj zemljoradnje
- znati prostorni razmeštaj proizvodnje najvažnijih biljnih kultura - žitarice, povrće, voće, šećerna repa i šećerna trska, uljarice, kafa, kakao i čaj, duvan, začini i narkotičke biljke, tekstilne biljke
- znati razmeštaj šuma, njihove opšte karakteristike i značaj
| - pojava, razvoj, granice i značaj zemljoradnje
- geografski razmeštaj najvažnijih biljnih kultura
- razmeštaj šuma u svetu i njihov privredni značaj
| - korišćenje osnovne literature
- korišćenje informacija sa Interneta
- korišćenje interaktivnih metoda rada
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | * | | | * | | | | | |
| Naziv modula: | Geografska svojstva stočne proizvodnje |
| Trajanje modula: | 5 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- razumevanje pojma, faktora razvoja i razmeštaja i značaja stočarstva
| - znati nastanak, razvoj i značaj stočarstva
- znati koji fizičko-geografski faktori utiču na razvoj i razmeštaj stočarstva
- znati koji društveno-geografski faktori utiču na razvoj i razmeštaj stočarstva
- znati načine ishrane domaćih životinja u ekstenzivnom stočarstvu
- znati načine ishrane domaćih životinja u intenzivnom stočarstvu
- znati faktore razvoja i razmeštaja stočarstva u našoj zemlji i u lokalnoj sredini
- poznavati vrste domaćih životinja u lokalnoj sredini
- primenjivati stečena znanja na unapređenju uslova za razvoj stočarstva u lokalnoj sredini
| - nastanak, razvoj i značaj stočarstva
- fizičko-geografski faktori i njihov uticaj na razvoj stočarstva
- društveno-geografski faktori i njihov uticaj na razvoj stočarstva
- značaj pašnjaka i livada za stočarstvo
- proizvodnja biljnih kultura namenjenih za stočnu ishranu
- uslovi za razvoj stočarstva u našoj zemlji i lokalnoj sredini
| - korišćenje osnovne literature
- korišćenje informacija sa Interneta
- korišćenje interaktivnih metoda rada
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | * | | | * | | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- B. Stojkov: Metode prostornog planiranja, 2002.
- S. Kicošev, D. Dunčić: Geografske osnove prostornog planiranja, 1998.
- M. Lješević: Geografija zemljišta, 2003, Fakultet u Nikšiću
- N. Miljković: Pedologija, 1997.
- N. Miljković, S. Marković: Osnovi pedologije: praktikum, 2002.
- D. Dukić: Klimatologija sa osnovama meteorologije, "Naučna knjiga", Beograd
- M. Grčić: Industrijska geografija, "Naučna knjiga", Beograd
- P. Tomić, J. Romelić, L. Lazić: Ekonomska geografija sveta, PMF - Novi Sad, 1996.
- M. Todorović: Osnove tipologije i regionalizacije poljoprivrede Srbije, SGD, Beograd, 2002.
- V. Đurić: Ekonomska geografija, 1980.
- M. Stepić: Agrarna geografija (rukopis), Beograd, 2003.
- M. Pavlović, D. Rodić: Geografija Jugoslavije I i II, Beograd, 2000.
- D. Petrović: Geomorfologija, 1977, "Građevinska knjiga", Beograd
- Lj. Gavrilović: Hidrologija, Beograd, 2002.
- B. Atanacković: Biogeografija, Beograd, 1990.
- K. Petovar: Urbana i ruralna sociologija, 2003. g.
- S. Đurčić: Geografija naselja, 1992. g.
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- Stručni predmeti
GEOGRAFIJA STOČARSTVA
(izborni predmet)
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
| RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
| Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
| I | 18* | 14* | | | | 32* |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Razvijanje osnova naučne pismenosti
- Razumevanje pojava, procesa i promena na osnovu znanja zakona, modela i teorija prirodnih nauka
- Poznavanje pravilnog skladištenja i čuvanja hrane i pravilnog transporta žive stoke i stočnih proizvoda
- Razvijanje sposobnosti za uočavanje, formulisanje i rešavanje problema
- Razvijanje sposobnosti za izvođenje istraživanja
- Ovladavanje informaciono-komunikacionih tehnologijama
- Sticanje osnovnih saznanja o vrstama sirovina životinjskog porekla koje se koriste u prerađivačkoj industriji
- Sticanje znanja o prirodnim resursima i značaju očuvanja ekološke ravnoteže
- Razvijanje samosvesti i odgovornog ophođenja prema sebi i okruženju
- Uvažavanje različitosti pojedinaca i kultura i promovisanje demokratskih načela i tolerancije
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: drugi (*izborni predmet)
| NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
| Stočarstvo - pojam, podela i uslovi razvoja | 8 |
| Stočarstvo - oblici, vrste i oblasti gajenja stoke | 9 |
| Proizvodi stočarstva i njihov razmeštaj | 9 |
| Valorizacija stočarstva | 6 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
| Naziv modula: | Stočarstvo - pojam, podela i uslovi razvoja |
| Trajanje modula: | 8 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Razumevanje pojma, faktora razvoja i podele stočarstva
| - znati nastanak stočarstva kao grane poljoprivrede
- znati istorijski razvoj stočarstva
- razumeti značaj stočarstva
- razumeti kako fizičko-geografski faktori utiču na razvoj i razmeštaj stočarstva
- razumeti kako društveno-geografski faktori utiču na razvoj i razmeštaj stočarstva
- znati načine ishrane domaćih životinja u ekstenzivnom i intenzivnom stočarstvu
- znati faktore za razvoj i razmeštaj stočarstva u našoj zemlji i u lokalnoj sredini
- primenjivati stečena znanja na unapređenju uslova za razvoj stočarstva u lokalnoj sredini
| - pojava, razvoj i značaj stočarstva
- fizičko-geografski faktori i njihov uticaj na razvoj i razmeštaj stočarstva
- društveno-geografski faktori i njihov uticaj na razvoj i razmeštaj stočarstva
- značaj pašnjaka i livada za stočarstvo
- proizvodnja biljnih kultura namenjenih za stočnu ishranu
- uslovi za razvoj stočarstva u našoj zemlji i lokalnoj sredini
| - korišćenje osnovne literature
- korišćenje informacija sa Interneta
- korišćenje interaktivnih metoda rada
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | | | |
| Naziv modula: | Stočarstvo - oblici, vrste i oblasti gajenja stoke |
| Trajanje modula: | 9 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Poznavanje oblika, vrsta i oblasti gajenja stoke u svetu i u našoj zemlji
- Poznavanje geografskog rasprostranjenja stočnih bolesti i njihov uticaj na brojnost grla i njihov kvalitet
| - znati koji su oblici gajenja stoke (krmna baza i stepen njenog iskorišćavanja, zootehničke mere, način ishrane, nega, kvalitet stoke, organizacija rada)
- znati važnije vrste stoke u svetu i u našoj zemlji
- znati tipične stočarske oblasti u svetu i u našoj zemlji
- razumeti značaj lova i ribolova
- znati lovna i ribolovna područja u svetu i u našoj zemlji
- znati geografsko rasprostranjenje stočnih bolesti
- razumeti uticaj stočnih bolesti na brojnost grla i njihov kvalitet
| - oblici gajenja stoke - ekstenzivno i intenzivno stočarstvo
- važnije vrste stoke
- tipične oblasti gajenja pojedinih vrsta stoke u svetu i u našoj zemlji
- nekadašnji i sadašnji značaj lova u svetu i kod nas
- okeanske i morske ribolovne oblasti u svetu i u Jadranskom moru
- stočne bolesti i njihov uticaj na brojnost pojedinih vrsta grla stoke
- stočne bolesti i njihov uticaj na proizvodnju hrane
| - korišćenje osnovne literature
- korišćenje informacija sa Interneta
- korišćenje grafičkih priloga i geografske karte (digitalne i analogne)
- korišćenje interaktivnih metoda rada
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | * | | | * | | | | | |
| Naziv modula: | Proizvodi stočarstva i njihov razmeštaj |
| Trajanje modula: | 9 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o glavnim proizvodima stočarstva i njihovom geografskom rasprostranjenju za potrebe ishrane ljudi i industrijsku proizvodnju
- Razumevanje značaja pravilnog skladištenja i transporta žive stoke i stočnih proizvoda
| - znati vrste stočnih proizvoda (proizvodi za ishranu i industrijsku proizvodnju)
- znati geografsko poreklo najkvalitetnijih i najpoznatijih stočnih proizvoda u svetu i u našoj zemlji
- poznavati najveće proizvođače stočnih proizvoda u svetu i u našoj zemlji
- znati načine razmene stočnih proizvoda na domaćem i svetskom tržištu
- razumeti značaj stočnih proizvoda za potrebe lake industrije
- znati geografski razmeštaj prerade stočnih proizvoda
- znati načine pravilnog skladištenja i čuvanja lako kvarljivih stočnih proizvoda
- znati koje su posledice nepravilnog čuvanja hrane
- razumeti kako se nepravilno čuvanje hrane odražava na zdravlje ljudi i na životnu sredinu
- poznavati načine pravilnog transporta žive stoke i stočnih proizvoda
| - glavni proizvodi stočarstva koji se koriste u ljudskoj ishrani
- najkvalitetniji i najpoznatiji stočni proizvodi na svetskom tržištu i u našoj zemlji
- trgovinska razmena stočnih proizvoda na našem i inostranom tržištu
- stočna proizvodnja i njen značaj za razvoj pojedinih grana lake industrije
- geografski razmeštaj industrijskih preduzeća zasnovanih na sirovinama životinjskog porekla
- načini skladištenja i čuvanja stočnih proizvoda i transport žive stoke
| - korišćenje osnovne literature
- korišćenje informacija sa Interneta
- korišćenje grafičkih priloga i geografske karte (digitalne i analogne)
- korišćenje interaktivnih metoda rada
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | * | | | * | | | | | |
| Naziv modula: | Valorizacija stočarstva |
| Trajanje modula: | 6 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- razumevanje načina ishrane u skladu sa religioznim i ostalim društvenim normama u svetu i u našoj zemlji
- razumevanje značaja stočarstva za razvoj drugih delatnosti
| - razumeti kako religija i kultura utiču na ishranu
- znati koje se vrste životinja koriste za primitivne oblike transporta (tovarni i zaprežni)
- znati koje se vrste životinja koriste za potrebe rekreacije i turizma
- razumeti da nekontrolisan lov i ribolov utiče na narušavanje ravnoteže u prirodi
- znati geografsku rasprostranjenost retkih i zaštićenih životinjskih vrsta
- uspostaviti odgovoran odnos prema životinjama
| - uticaj religije i kulture na konzumiranje određenih stočnih proizvoda
- stočarstvo u službi transporta, rekreacije i turizma
- problem nekontrolisanog lova i ribolova u svetu i kod nas
- geografska rasprostranjenost retkih i zaštićenih životinjskih vrsta
- unapređenje i zaštita retkih i zaštićenih životinjskih vrsta
| - korišćenje osnovne literature
- korišćenje informacija sa Interneta
- korišćenje grafičkih priloga i geografske karte (digitalne i analogne)
- korišćenje interaktivnih metoda rada
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | * | | | * | | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Crkvenčić I., (): Agrarna geografija, "Školska knjiga", Zagreb
- Jordan, Rowntree (1990): Cultural Geography, London
- Grčić M., (1994): Industrijska geografija, "Naučna knjiga", Beograd
- -, (): Globalizing food, -
- Đurić V., (1978): Opšta prirodna geografija, Beograd
- - : Food in Society,
- Šišov, Alisov (2001): Обшчаја социјалнаја и економическаја географија, Moskva
- V. Rudić: Metodika nastave geografije, 1998, Beograd
- Đ. Kornel: Metodika nastave geografije, 1982. g.
- A. Ivkov: Nastava geografije u osnovnim i srednjim školama: priručnik za studente i nastavnike, 2002. g.
- J. Romelić: Praktikum iz metodike nastave geografije, 1999. g.
- K. Petovar: Urbana i ruralna sociologija, 2003. g.
- N. Carić: Geografija naselja, četiri izdanja, 1976. g.
- S. Ćurčić: Geografija naselja, 1992. g.
- M. Grčić: Industrijska geografija,
- P. Tomić, J. Romelić, L. Lazić: Ekonomska geografija sveta, 1996.
- M. Todorović: Osnove tipologije i regionalizacije poljoprivrede Srbije, SGD, Beograd, 2002.
- V. Đurić: Ekonomska geografija, 1980.
- M. Stepić: Agrarna geografija (rukopis), Beograd, 2003.
- M. Pavlović, D. Rodić: Geografija Jugoslavije I i II, Beograd, 2000.
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- stručni predmeti
LEKOVITO BILJE
(izborni predmet)
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
| RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
| Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
| II / III / IV | 32* | | | | | 32* |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Osposobljavanje za samostalno primenjivanje tehnologije lekovitog bilja;
- Osposobljavanje za primenu naučnih i praktičnih dostignuća iz oblasti proizvodnje lekovitog bilja;
- Osposobljavanje za pravilno korišćenje pesticida, đubriva i ostalih sredstava u proizvodnji;
- Osposobljavanje za vođenje evidencije o radu;
- Razvijanje radnih navika, sigurnosti, preciznosti i odgovornosti u radu;
- Osposobljavanje za samostalno stručno usavršavanje i permanentno samoobrazovanje.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: prvi, drugi ili treći (*izborni predmet)
| NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
| Opšti deo lekovitog bilja | 32 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
| Naziv modula: | Opšti deo lekovitog bilja |
| Trajanje modula: | 32 časa |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje znanja i umenja u tehnici gajenja i sakupljanja lekovitog bilja
- upoznavanje učenika sa prirodnim uslovima za proizvodnju lekovitog i aromatičnog bilja
- shvatanje važnosti obrade zemljišta, setve, nege i ubiranja useva u cilju postizanja visokih i stabilnih prinosa u poljoprivrednoj proizvodnji
- razviti značaj proizvodnje ekološki ispravnog lekovitog i aromatičnog bilja
| - razumeti značaj gajenja i sakupljanja lekovitog bilja
- poznavati morfološke karakteristike pojedinih kultura
- shvatiti i razumeti značaj i uzajamnu povezanost proizvodnje kvalitetne droge i njenu upotrebu
- shvatiti i razumeti značaj i uzajamnu povezanost vegetacionih činilaca kao i ekonomskih momenata u poljoprivrednoj proizvodnji
- shvatiti i razumeti razlike podizanja plantaža na neobradivim površinama i njivski uzgoj
- shvatiti do nivoa obaveštenosti značaj pripreme semena
- se upoznati sa različitim načinima setve lekovitih biljaka
- upoznati osobine semena i razlikovati seme najvažnijih kultura
- shvatiti i razumeti značaj izbora mesta za proizvodnju rasada
- razumeti prednosti gajenja rasada u zaštićenom prostoru
- shvatiti i razumeti značaju nege useva u cilju postizanja visokih i stabilnih prinosa
- razumeti značaj blagovremene primene tih mera
- znati da utvrdi momenat ubiranja useva i raspoznavati različite faze zrelosti
- razumeti važnost pravilnog čuvanja i uskladištenja proizvoda
- umeti da blagovremeno i kvalitetno odredi način prerade i čuvanja droge
- razumeti važnost stalne kontrole uslova za čuvanje droge
- shvatiti i razumeti metode oplemenjivanja samooplodnih, stranooplodnih i biljaka sa vegetativnim razmnožavanjem
- upoznati kategorije semenskog i sadnog materijala
- shvatiti najvažnije osobine semena
| - značaj gajenja i sakupljanja lekovitog bilja
- upotreba lekovitog i aromatičnog bilja
- uslovi za gajenje lekovitog i aromatičnog bilja
- plantažno gajenje
- seme i setve
- proizvodnja rasada
- nega useva
- berba
- dorada, prerada i čuvanje droge
- oplemenjivanje sa semenarstvom
| - slike, slajdovi, šeme, prospekti, dijafilmovi
- ogledne parcele
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Popularna literatura
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/ MODULIMA
- Agrohemija i pedologija
- Biologija
GAJENJE PUŽEVA
(izborni predmet)
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
| RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
| Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
| II / III / IV | 32* | | | | | 32* |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Dobijanje potrebnih informacija o anatomiji puževa;
- Razumevanje životnog ciklusa puževa;
- Dobijanje informacija o sakupljanju i kalibriranju puževa;
- Razumevanje sistema uzgoja u kohlearima, vezanih za pripremanje leja, ishranu, rodilište i uređaje potrebne za rad u lejama;
- Dobijanje potrebnih informacija o zaštiti puževa u pužarniku u prirodi.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: prvi, drugi ili treći (*izborni predmet)
| NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
| Gajenje puževa | 32 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
| Naziv modula: | Gajenje puževa |
| Trajanje modula: | 32 časa |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Dobijanje potrebnih informacija o anatomiji puževa
- Razumevanje životnog ciklusa puževa
- Dobijanje informacija o sakupljanju i kalibriranju puževa
- Razumevanje sistema uzgoja u kohlearima, vezanih za pripremanje leja, ishranu, rodilište i uređaje potrebne za rad u lejama
| - reprodukovati upotrebu uzgajanja puža
- shvatiti i umeti da objasni anatomiju i sisteme organa puža
- shvatiti i umeti da objasni životni ciklus i reprodukciju puževa
- umeti da reprodukuje biokalendar
- umeti da reprodukuje uticaj sredine na razvoj puža
- umeti da reprodukuje berbu, ispošćavanje i kalibriranje puža
- umeti da reprodukuje sisteme uzgoja (tipove)
- shvatiti i objasniti izbor uređaja i ozelenjavanje zemljišta za leje
- umeti da reprodukuje potrebne uređaje za rad u lejama
- shvatiti i objasniti godišnje radove i poslove na farmama
- shvatiti i objasniti funkciju rodilišta
- umeti da reprodukuje ishranu i puževa i njihova hranljiva svojstva
- shvatiti i objasniti potrebu zaštite puževa u prirodi
- umeti da reprodukuje mere zaštite puževa u pužarniku
| - Anatomija i životni ciklus puža
- Mere zaštite puževa
- Sistem uzgoja puževa
| - slike, slajdovi, šeme, prospekti, dijafilmovi
- objekti za proizvodnju puževa
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Popularna literatura
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- Biologija