Prethodni
TEHNIČKO CRTANJE
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | 74 | | | | 74 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
Ovladavanje potrebnim veštinama za korišćenje pribora za tehničko crtanje pri realizaciji različitih tehničkih crteža
Ovladavanje potrebnim veštinama za korišćenje različitih programskih paketa u ostvarivanju delova sadržaja modula
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Tehničko crtanje bez primene računara | 36 |
Tehničko crtanje sa primenom računara | 38 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Tehničko crtanje bez primene računara |
Trajanje modula: | 36 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Ovladavanje potrebnim veštinama za korišćenje pribora za tehničko crtanje pri realizaciji različitih tehničkih crteža
| - biti sposoban da koristi pribor za tehničko crtanje
- znati da koristi različite vrste linija
- znati vrste tehničkih crteža, kao i formate na kojima se isti rade, formira zaglavlje i sastavnicu
- znati da uradi različite konstrukcije pravilnih poligona i krivih linija koje se najčešće koriste, skicira ravanske i prostorne oblike,
- znati samostalno da uradi kompletan radionički crtež
| - Osnovni pojmovi o tehničkim crtežima
- Konstrukcije i projekcije
| - Insistirati na preciznosti i urednosti u radu
- Insistirati na raznovrsnim primerima iz područja rada
- Insistirati na logičkom zaključivanju i kritičkom mišljenju
- Insistirati na raznovrsnim primerima iz područja rada
- Uraditi grafički rad na kraju modula
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | * | | * | * | * |
Naziv modula: | Tehničko crtanje sa primenom računara |
Trjanje modula: | 38 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Ovladavanje potrebnim veštinama za korišćenje različitih programskih paketa u ostvarivanju delova sadržaja modula
| - znati da koristi računar kao pribor u rešavanju različitih grafičkih sadataka
- poznavaće odgovarajuće programske pakete (AutoCAD, Orcad i CorelDRAW) pri realizaciji sadržaja modula
- znati da crta različite vrste linija i druge geometrijske oblike
- znati da nacrta jednostavnije tehničke crteže na različitim formatima, formira zaglavlje i sastavnicu
- znati da obavi različite konstrukcije pravilnih poligona i krivih linija koje se najčešće koriste
- biti sposoban da rešavanjem zadataka ovlada planiranjem prostora na crtežu i stekne osećaj za sistematičnost, urednost i preglednost crteža
| - Crtanje osnovnih geometrijskih oblika
- Konstrukcije i projekcije
| - Insistirati na preciznosti i urednosti u radu
- Insistirati na raznovrsnim primerima iz područja rada
- Insistirati na logičkom zaključivanju i kritičkom mišljenju
- Insistirati na raznovrsnim primerima iz područja rada
- Ne zahtevati ovladavanje određenim računarskim programom, nego samo korišćenje komandi koje omogućuju realizaciju vežbi
- Uraditi grafički rad na kraju modula
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | * | | * | * | * |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
Udžbenik: Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom za prvi razred elektrotehničkih škola
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
Osnove elektrotehnike
Osnove praktičnih veština
Matematika
Računarstvo i informatika
OSNOVE PRAKTIČNIH VEŠTINA
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | | 222 | | | 222 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
Razvijanje navika za čuvanje zdravlja i pridržavanja mera zaštite na radu
Osposobljavanje učenika za organizovanje rada i racionalno korišćenje energije i materijala
Osposobljavanje učenika da koriste standarde, normative, kataloge kao i tehničko tehnološku dokumentaciju
Osposobljavanje učenika da pravilno koriste uređaje, alat, merni alat i pribor
Osposobljavanje učenika da vrše mašinske i ručne operacije na materijalima, kao što su: obeležavanje, rezanje, turpeisanje, bušenje, urezivanje i narezivanje navoja, zavarivanje
Sticanje osnovnih praktičnih znanja iz motora sa unutrašnjim sagorevanjem
Osposobljavanje učenika da izvode radove u elektrotehničkoj struci (priprema krajeva provodnika, izrada kablovskih snopića, montaža i povezivanje el. tehničkog pribora, merenja i ispitivanja)
Razvijanje odgovornosti prema rokovima, kvalitetu i preciznosti datog posla
Sticanje osnovnih praktičnih znanja iz motora sa unutrašnjim sagorevanjem
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Osnove praktičnih veština u mašinstvu | 89 |
Sus motori - praktična nastava | 22 |
Osnove praktičnih veština u elektrotehnici | 111 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Osnove praktičnih veština u mašinstvu |
Trjanje modula: | 89 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Razvijanje navika za čuvanje zdravlja i pridržavanje mera zaštite na radu
| - primenjivati zaštitne mere od mehaničkih povreda
- primenjivati zaštitne mere od požara
- koristiti zaštitnu opremu
| - Pravilnik zaštite na radu
- Mere zaštite od požara
- Zaštitna oprema
| - Koristiti zakon i pravilnike zaštite na radu
- Koristiti pravilnik o protivpožarnoj zaštiti
- Demonstrirati upotrebu zaštitne opreme
- Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 4 časa
|
- Sticanje znanja o karakteristikama materijala
- Razvijati sposobnosti korišćenja standarda, normativa, kataloga kao i tehničko tehnološke dokumentacije
| - poznavati metale i legure, kao što su: gvožđe, čelik, bakar, aluminijum, bronza
- prepoznavati izolacioni materijal: pertinaks, krilit, guma, prešpan
- koristiti radioničke metode za utvrđivanje mehaničkih i tehnoloških svojstava materijala: putem savijanja, utiskivanja kuglice, brušenjem itd.
- znati da koristi standarde, kataloge proizvoda (limova, profila, žica, ležaja)
| - Tehničke karakteristike materijala
- Poluproizvodi i proizvodi koji se koriste u mašinstvu (ploče, limovi, trake, profili, cevi, ležajevi, itd.)
| - Koristiti stručnu literaturu
- Koristiti standarde, propise i kataloge
- Koristiti uzorke metala, legura i izolacionog materijala
- Demonstrirati metode radioničkog ispitivanja mehaničkih i tehnoloških svojstava materijala
- Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 8 časova
|
- Osposobljavanje za pravilnu primenu i održavanje radioničkog alata
| - koristiti uređaje za obradu materijala
- koristiti alat za obeležavanje: obeleživače, lenjire, šestare
- koristiti merni alat: pomično merilo, mikrometar, dubinomer, čvrsta merila (šablone)
- koristiti ručni alat: bušilice, testere, turpije, ureznice, nareznice, čekiće, ključeve itd.
- održavati uređaje i alat
- se pridržavati mera zaštite na radu
- voditi dnevnik
| - Radionički alat
- Alat za merenje
- Primena i održavanje alata
- Higijena rada
- Mere zaštite na radu
| - Koristiti stručnu literaturu
- Koristiti kataloge proizvođača uređaja i alata
- Demonstrirati upotrebu uređaja i alata
- Demonstrirati postupak merenja mernim alatima
- Demonstrirati način održavanja uređaja i alata
- Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 17 časova
|
- Osposobljavanje učenika za organizovanje rada i racionalno korišćenje energije i materijala
- Sticanje veština za vršenje operacija, kao što su: obeležavanje, rezanje, turpeisanje, bušenje, urezivanje i narezivanje navoja
| - znati da pročita tehničko tehnološko uputstvo
- umeti da obeleži predmet rada
- umeti da uradi sledeće mašinske operacije: sečenje, bušenje, urezivanje i narezivanje navoja, rastavljanje i satavljanje sklopova
- se pridržavati zaštite na radu
| - Čitanje tehničko tehnološke dokumentacije
- Obeležavanje materijala
- Tehnološki postupak pri obradi materijala: sečenjem, turpeisanjem, bušenjem, urezivanjem i narezivanjem navoja
| - Koristiti stručnu literaturu
- Objasniti kako se koristi tehničko tehnološka dokumentacija
- Demonstrirati kako se pravilno obeležava predmet pri obradi
- Demonstrirati kako se učvršćuje predmet
- Demonstrirati pravilan položaj tela i pravilno vođenje alata pri obradi materijala
- Objasniti kako se ostvaruje organizacija radnog mesta i značaj higijene rada
- Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 52 časa
|
- Osposobljavanje učenika za vršenje radnih operacija zavarivanje, tvrdo i meko lemljenje
| - umeti da izvrši pripremu za zavarivanje i tvrdo lemljenje
- umeti da odabere opremu i materijal
- umeti da zavari i tvrdo zalemi predmet
- umeti da primenjuje odgovarajuću zaštitu na radu
| - Zavarivanje
- Tvrdo i meko lemljenje
| - Koristi stručnu literaturu
- Demonstrira pripremu za zavarivanje
- Demonstrira podešavanje aparata za zavarivanje
- Demonstrira metode zavarivanja, tvrdog i mekog lemljenja
- Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 8 časova
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | * | * | | * |
Naziv modula: | SUS motori - praktična nastava |
Trajanje modula: | 22 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih praktičnih znanja iz motora sa unutrašnjim sagorevanjem
| - Poznavati osnovne sklopove i delove motora
- Znati da podesi zazor ventila motora
- Znati da podesi ugao pretpaljenja
- Poznavati osnovne sklopove i delove kojima se reguliše ugao predubrizgranja motora
| - Osnovni delovi motora
- Podešavanje zazora ventila
- Podešavanje ugla pretpaljenja
- Podešavanje ugla predubrizgavanja
| - Pokazati delove rasklopljenog motora
- Izvršiti podešavanje zazora ventila na motoru
- Na konkretnom motoru izvršiti podešavanje ugla pretpaljenja stroboskopskom metodom
- Pokazati osnovne sklopove i delove kojima se reguliše ugao predubrizgavanja motora
- Koristiti manometre za merenje propustljivosti cilindara, pritiska goriva i pritiska usisne grane
- Praktične sadržaje uskladiti sa izvođenjem teorijske nastave
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | * | * | * | * | |
Naziv modula: | Osnove praktičnih veština u elektrotehnici |
Trajanje modula: | 111 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Razvijanje navika za čuvanje zdravlja i pridržavanja mera zaštita na radu
| - primenjivati zaštitne mere od štetnog uticaja električne energije
- koristiti zaštitnu opremu
- znati i umeti da pruži prvu pomoć unesređenom od udara električne energije
| - Uticaj električne energije na čoveka
- Mere zaštite na radu
- Pružanje prve pomoći
| - Koristiti zakon, pravilnike i stručnu literaturu o zaštiti na radu
- Demonstrirati zaštitnu opremu
- Demonstrirati rad zaštitne strujne sklopke
- Demonstrirati pružanje prve pomoći
- Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 6 časova
|
- Da učenik može da čita projekte i šeme
| - prepoznavati simbole u tehničko tehnološkoj dokumentaciji
- odabrati potreban pribor na osnovu simbola
- na osnovu pribora ucrtati simbole u datu dokumentaciju
| - Simboli i oznake u elektrotehnici
| - Koristiti stručnu literaturu, standarde i propise
- Koristiti tehničke planove i projekte el. instalacija
- Veći deo vremena posvetiti simbolima i šemama u automobilu
- Preporučeno vreme za realizciju ovih sadržaja: 6 časova
|
- Upoznavanje učenika sa pravilnom primenom radioničkog alata
- Upoznavanje učenika o održavanju alata
| - umeti da odabere i pravilno koristi alat u zavisnosti od radne operacije
- umeti da održava alat
- pridržavati se mera zaštite na radu
| - Alati koji se koriste u elektrotehnici
- Održavanje alata
| - Koristiti kataloge uređaja i alata
- Demonstrirati primenu uređaja i alata
- Demonstrirati način održavanja uređaja i alata
- Posvetiti više vremena rada sa alatom koji se koristi u autoelektrici
- Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 6 časova
|
- Da se učenici upoznaju sa provodnicima koji se koriste u elektrotehnici
- Da se učenici upoznaju sa načinom pripreme provodnika za primenu
- Da se učenici upoznaju sa pripremom krajeva provodnika
| - prepoznavati auto, optičke, elektroinstalacione, telekomunikacione kablove i dinamo žice
- umeti da otvori kabel, pravilno skine plašt i izolaciju provodnika
- umeti da nastavi (poveže) i izoluje nastavak
- umeti da napravi okce u zavisnosti od zavrtnja
- umeti da zalemi krajeve i postavlja kabel papučice i fastone
- umeti da skine izolaciju, nastavi i izoluje dinamo žicu
| - Autokablovi
- Optički kablovi
- Elektroinstalacioni provodnici
- Telekomunikacioni provodnici
- Dinamo žice
| - Koristiti kataloge proizvođača kablova i dinamo žica
- Koristiti kablove i dinamo žice
- Demonstrirati otvaranje kablova, pripremu krajeva i nastavljanje
- Demonstrirati šemiranje provodnika i izradu snopića
- Intenzivnije raditi sa autokablovima
- Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 24 časa
|
- Upoznavanje učenika sa osnovnim priborom koji se koristi u elektro, telekomunikacionim i auto instalacijama
| - umeti da prepozna i poveže pomoću autokabla osnovni auto pribor (osigurače, prekidače, utikače, sijalična grla)
- umeti da prepozna i poveže pomoću provodnika osnovni elektroinstalacioni pribor (osigurače, prekidače, utičnice, sijalična grla)
- umeti da prepozna i poveže pomoću provodnika telekomunikacioni pribor (reglete, telefonsku priključnicu, telefonski utikač)
| - Auto pribor
- Elektroinstalacioni pribor
- Telekomunikacioni pribor
| - Koristiti kataloge proizvođača
- Demonstrirati montažu i povezivanje opreme u strujno kolo
- Demonstrirati metode za utvrđivanje ispravnosti pribora
- Napraviti vežbe na montažnim pločama
- Vežbe raditi u ciklusu
- Preporučeno vrme za realizaciju ovih sadržaja: 48 časova
|
- Osposobljavanje učenika za rad sa instrumentom
| - umeti da podesi instrument (jednosmerna, naizmenična struja)
- umeti da odabere područje i odredi konstantu
- umeti da izmeri osnovne električne veličine: napon, struju i otpor
| | - Demonstrirati rad sa instrumenom
- Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 12 časova
|
- Da se učenici upoznaju sa izvorima el. energije
| - razlikovati sisteme naizmenične i jednosmerne struje
- umeti da priključi potrošače na izvore el. energije
| - Izvori jednosmerne struje (akumulator, punjač akumulatora)
- Izvori naizmenične struje (trofazni i monofazni sistem)
| - Prikazati izvore jednosmerne struje
- Demonstrirati povezivanje potrošača na izvor
- Demonstrirati povezivanje potrošača na sisteme naizmenične struje
- Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 3 časa
|
- Da se učenici upoznaju sa pasivnim električnim elementima
| - umeti da odabere na osnovu oznake otpornik i kondenzator
- umeti da ispita ispravnost elemenata
- umeti da zameni i ugradi pasivne elemente u odgovarajuće strujno kolo
| | - Koristiti kataloge proizvođača
- Demonstrirati proveru ispravnosti pasivnih elemenata
- Demonstrirati ugranju i povezivanje elemenata u strujno kolo
- Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 6 časova
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | | * | * | * |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
Električne instalacije
Katalozi proizvođača
Autoelektrika
7. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
Osnove elektrotehnike
Tehnički materijali
Tehničko crtanje
Motori SUS
OSNOVE ELEKTROTEHNIKE
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | 111 | | | | | 111 |
II | 70 | 35 | | | | 105 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
Sticanje osnovnih znanja iz teorijske elektrotehnike potrebnih za druge stručne predmete.
Sticanje osnovnih znanja iz teorijske elektrotehnike i merenja potrebnih za druge stručne predmete.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: prvi
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Elektrostatika | 18 |
Jednosmerne struje | 41 |
Elektromagnetizam | 24 |
Uvod u naizmenične struje | 28 |
Razred: drugi
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Uvod u merenja | 15 |
Naizmenične struje | 10 |
Redna veza elemenata u kolu naizmenične struje | 15 |
Paralelna veza elemenata u kolu naizmenične struje | 10 |
Složena kola i transformatori | 10 |
Trofazni sistemi | 10 |
Laboratorijske vežbe | 35 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Elektrostatika |
Trajanje modula: | 18 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznavanje sa veličinama kao što su elektricitet, električno polje, potencijal, rad u električnom polju, kondenzatori i sl.
| - znati da definiše osnovna i električna svojstva materije, kao i pojam elektriciteta; poznaje, preračunava i upotrebljava jedinice; objasni količinu elektriciteta, naelektrisano telo, način delovanja i jedinice
- znati da objasni, grafički prikazuje i izračunava polje u nekoj tački polja; objasni i izračunava silu u nekoj tački polja; objasni i izračunava rad u električnom polju; objasni i izračunava elektrostatičku indukciju i polarizaciju; objasni i izračunava proboj i dielektričnu čvrstoću;
- znati da definiše i izračunava kapacitivnost uopšte i kapacitivnost pločastog kondenzatora; objasni i izračunava kapacitivnost redne, paralelne i mešovite veze kondenzatora; radi zadatke s kondenzatorima priključenim na napon;
- znati da rešava proste i kombinovane zadatke
| - Struktura materije. Osnovni pojmovi o elektricitetu i električnim svojstvima materije. Provodnici, poluprovodnici i izolatori. Pojam jedinica. Međunarodni sistem jedinica.
- Pojam naelektrisanog tela. Količina elektriciteta, definicija i jedinice. Pojam električnog polja. Grafičko prikazivanje električnog polja. Homogeno električno polje. Vektor električnog polja. Sile u električnom polju. Kulonov zakon. Električni fluks i njegova gustina. Elektrostatička indukcija. Polarizacija dielektrika. Električni potencijal. Električni napon. Jačina homogenog električnog polja. Proboj dielektrika. Dielektrična čvrstoća. Pojam kapacitivnosti. Kapacitivnost pločastog kondenzatora. Redno, paralelno i mešovito vezivanje kondenzatora.
| - Na početku nastave dati kratak uvod u istorijat razvoja elektrotehnike. Strukturu materije obraditi kao nastavak na prethodno znanje iz fizike i hemije. Električno polje i pojave u njemu obraditi prvenstveno grafički, a zatim matematički obraditi zakone i pojave u njemu.
- Uz obradu pojava u električnom polju uraditi veći broj prvenstveno prostih zadataka.
- Uz obradu kondenzatora uraditi veliki broj prostih zadataka iz zbirke.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | * | * | | | | | |
Naziv modula: | Jednosmerne struje |
Trajanje modula: | 41 čas |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznavanje s veličinama kao što su električna struja, otpornost, snaga i rad, idealni i realni generatori, Kirhofovi zakoni, prosta i složena električna kola i načini njihovog rešavanja, veze otpornika i generatora i sl.
| - znati da definiše jednosmernu struju i pojmove kao što je pozitivna i negativna struja, fizički i tehnički smer struje, da izračuna jačinu struje, da objasni i izračuna gustinu struje
- znati da objasni elemente električnog kola, definiše kolo i uslov da u kolu bude struje; objasni elektromotornu silu generatora; objasni princip rada i glavna svojstva elektrohemijskih generatora
- znati da objasni suštinu električne otpornosti, objasni od čega i kako zavisi električna otpornost i da može da je izračuna; da objasni zavisnost otpornosti od temperature i da je izračuna; objasni vrste otpornika; definiše, objasni i izračuna električnu provodnost
- znati da definiše Omov zakon i da može da ga primeni; definišu prvi Kirhofov zakon i da može da ga primeni; definiše i primeni drugi Kirhofov zakon; definiše i primeni Džulov zakon; objasni i izračuna električnu snagu i rad; objasni merenje struje, napona, snage i rada
- znati da rešava prosta kola s jednim generatorom i jednim prijemnikom; objasni i rešava snagu generatora i snagu prijemnika
- znati da objasni i rešava režime rada generatora; objasni i rešava vezivanje generatora; objasni i rešava vezivanje otpornika; objasni i rešava kola pomoću uopštenog Omovog zakona
- znati da definiše i rešava složeno kolo pomoću prvog i drugog Kirhofovog zakona; definiše strujni generator i rešava složena kola pretvaranjem naponskog generatora u strujni i obrnuto
- znati da rešava proste i kombinovane zadatke
| - Pojam jednosmerne električne struje. Dejstva električne struje. Jačina električne struje. Gustina struje.
- Pojam električnog kola. Elementi električnog kola.
- Elektromotorna sila generatora. Elektrohemijski generatori.
- Električna otpornost. Otpornost provodnika. Zavisnost otpornosti od temperature.
- Električna provodnost
- Omov zakon
- Referentni smer struje i napona
- Prvi Kirhofov zakon. Električne sile u kolu
- Drugi Kirhofov zakon
- Džulov zakon. Električni rad i električna snaga
- Merenje struje i napona. Vezivanje ampermetra i voltmetra u kolo
- Rešavanje prostog kola sa jednim generatorom i jednim prijemnikom. Određivanje napona na krajevima realnog generatora. Snaga generatora i snaga potrošača. Režim praznog hoda i kratkog spoja; režim maksimalne snage. Redno i paralelno vezivanje generatora
- Redno, paralelno i mešovito vezivanje otpornika
- Uopšten Omov zakon
- Složeno električno kolo. Drugi Kirhofov zakon za složeno kolo. Rešavanje složenih kola pomoću prvog i drugog Kirhofovog zakona
- Strujni generator. Rešavanje složenih kola pretvaranjem naponskog generatora u strujni i obrnuto.
| - Na početku ovog poglavlja objasniti fizičku suštinu struje, fizički i tehnički smer, pozitivnu i negativnu struju, itd.
- Gustinu struje objasniti grafički i dati praktične vrednosti koje se susreću kod električnih instalacija, transformatora i sl.
- Električno kolo uporediti sa nekim mehaničkim sistemom u kojem se vrši dvostruka konverzija energije, gde se energija nepogodna za direktnu upotrebu (na primer potencijalna energija vode) pretvara u električnu, zatim prenosi provodnicima do potrošača i tu se pretvara u energiju pogodnu za korišćenje (na primer u svetlosnu)
- Uz standardne jedinice za specifičnu otpornost dati i vrednost sa površinom preseka izražnim u mm2
- Kod generatora obraditi i praktičan način merenja njihove unutrašnje otpornosti
- Uz električne sile u kolu uvek dati njihov smer u odnosu na smer struje; u ovom slučaju dati i smer napona na otporniku
- Drugi Kirhofov zakon dati kao opšti zakon ravnoteže sila i primeniti ga na električno kolo ili konturu
- Prilikom obrade jednosmernih struja uraditi veliki broj zadataka iz zbirke
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | * | * | | | | | |
Naziv modula: | Elektromagnetizam |
Trajanje modula: | 24 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznavanje sa veličinama kao što su magnetno polje, magnetni fluks, magnetni histerezis, principi rada elektromotora, generatora, transformatora, itd.
| - znati da objasni pojam magneta, magnetnog polja i grafičkog predstavljanja magnetnog polja, zatim izračunavanja magnetnog polja od struje u pravom provodniku
- znati da objasni magnetna svojstva materije i podelu magnetnih materijala, a naročito feromagnetnih materijala
- znati da definiše magnetni fluks i da gustinu fluksa poveže s magnetnom indukcijom
- znati da objasni magnećenje feromagnetnih materijala, kao i magnetni histerezis
- znati da objasni i izračuna magnetnu indukciju struje u pravom provodniku i da odredi njen smer; objasni magnetnu indukciju u navojku i navoju i odredi njen smer
- znati da objasni magnetno kolo i Kap-Hopkinsov zakon i izračunava veličine vezane za magnetno kolo
- znati da objasni i izračuna elektromagnetnu i elektrodinamičku silu i odredi njihov smer; objasni primenu elektromagnetne sile kod elektromotora
- znati da objasni Lencov zakon i njegovu primenu kod pravog provodnika, navojka i navoja u magnetnom polju; odredi smer indukovane elektromotorne sile; objasni princip rada generatora; objasni kontralektromotornu silu kod elektromotora; objasni vrtložne struje
- znati da objasni samoindukciju i koeficijent samoindukcije; izračunava induktivnost navoja
- znati da objasni uzajamnu indukciju
- znati da rešava proste i kombinovane zadatke
| - Pojam magnetnog polja. Grafičko predstavljanje magnetnog polja. Magnetna svojstva materije. Magnetna indukcija. Magnetna propustljivost. Fluks vektora magnetne indukcije. Magnećenje feromagnetnih materijala. Magnetni histerezis. Magnetno polje struje u provodniku. Magnetno polje struje u navojku i navoju. Magnetnomotorna sila. Magnetna otpornost. Pojam magnetnog kola. Kap-Hopkinsov zakon. Elektromagnetna sila. Elektrodinamička sila. Navojak i navoj u magnetnom polju.
- Princip rada elektromotora jednosmerne struje. Elektromagnetna indukcija. Lencov zakon. Indukovana elektromotorna sila u provodniku. Indukovana elektromotorna sila u navojku i navoju. Princip rada generatora jednosmerne struje. Sopstveno magnetno polje. Sopstveni fluks. Koeficijent samoindukcije (induktivnost). Elektromotorna sila samoindukcije. Međusobna indukcija. Elektromotorna sila međusobne indukcije. Vrtložne struje.
| - Pojam magnetnog polja takođe obraditi oslanjajući se na prethodno znanje iz osnovne škole. Po mogućnosti pokazati njen oblik pomoću gvozdene piljevine. Smerove veličina u magnetizmu prikazivati pomoću pravila desne i leve ruke ili desnog ili levog zavrtnja. Uz indukovanu elektromotornu silu dati i smer mehaničke sile koja potiče od indukovane struje, a uz elektromagnetnu silu objasniti indukovanu elektromotornu silu koja se u elektromotoru naziva kontaelektromotorna sila. Princip rada elektromotora i generatora jednosmerne struje obraditi na realnim primerima sa više od dva segmenta. Međusobnu indukciju, princip rada transformatora i vrtložne struje obraditi prvenstveno opisno.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | * | * | | | | | |
Naziv modula: | Uvod u naizmenične struje |
Trajanje modula: | 28 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznavanje s veličinama kao što su proizvodnja naizmenične struje, parametrima naizmeničnih veličina, operacija nad naizmeničnim veličinama i elementima u kolu naizmenične struje.
| - znati da objasni i grafički prikaže proizvodnju naizmenične elektromotorne sile kao i da objasni njen matematički oblik
- znati da objasni, primeni i izračuna parametre naizmeničnih veličina
- znati da objasni, grafički prikaže i primeni algebarske operacije nad naizmeničnim veličinama
- znati da objasni, prikaže i izračuna veličine kod otpornika u kolu naizmenične struje
- znati da objasni, prikaže i izračuna veličine kod kalema u kolu naizmenične struje
- znati da objasni, prikaže i izračuna veličine kod kondenzatora u kolu jednosmerne i naizmenične struje
- znati da rešava proste i kombinovane zadatke
| - Princip proizvodnje naizmenične elektromotorne sile. Generator naizmenične struje.
- Osnovni parametri naizmeničnih veličina: trenutna vrednost, amplituda, faza, početna faza, učestanost, kružna učestanost, srednja vrednost, efektivna vrednost, itd.
Predstavljanje naizmeničnih veličina pomoću fazora. Predstavljanje naizmeničnih veličina pomoću kompleksnih brojeva. Sabiranje i oduzimanje naizmeničnih veličina. - Elementi u kolu naizmenične struje. Otpornik u kolu naizmenične struje. Pojam aktivne snage. Kalem u kolu naizmenične struje. Pojam reaktivne snage. Kondenzator u kolu jednosmerne struje. Punjenje i pražnjenje kondenzatora. Kondenzator u kolu naizmenične struje.
| - Detaljno obraditi proizvodnju i matematički oblik prostoperiodične elektromotorne sile, kao i njene parametre. Sve veličine za naizmeničnu struju obraditi za prostoperiodični oblik, a za ostale uraditi nekoliko primera izračunavanja srednje i efektivne vrednosti. Kod elemenata u kolu naizmenične struje sve veličine obraditi grafički. I ovde uraditi veliki broj zadataka iz zbirke.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | * | * | | | | | |
Naziv modula: | Uvod u merenja |
Trajanje modula: | 15 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznavanje učenika sa osnovama teorije merenja, osnovnim električnim mernim instrumentima i metodama merenja na elementima u kolu jednosmerne i naizmenične struje
| - znati da definiše merenja u elektrotehnici kao i greške pri merenju
- znati da objasni upotrebu mernih instrumenata i pribora
- znati da opiše i primeni merenje jednosmerne struje i napona analognim instrumentom
- znati da opiše i primeni merenje naizmenične struje i napona analognim instrumentom
- znati da opiše i primeni merenje otpornosti
- znati da opiše i primeni merenje jednosmernih i naizmeničnih veličina digitalnim multimetrom
- znati da izvrši merenja i očitava Osciloskopom
| - Definicija merenja
- Greške pri merenju
- Merenje jednosmernih i naizmeničnih veličina analognim instrumentom
- Merenje otpornosti (malih i velikih); Vitstonov most
- Osnovna merenja digitalnim multimetrom
- Merenje jednosmernog i naizmeničnog napona, pojačanja i slabljenja osciloskopom
- Merenje učestanosti i fazne razlike osciloskopom
| - Na početku dati osnovnu definiciju merenja i greške merenja
- Nakon teorijske obrade tehničkih karakteristika mernih instrumenata: analognih, digitalnih i osciloskopa; učenike treba naučiti da rukuju instrumentima, povezuju ih u električna kola i pravilno ih očitavaju
- Veliku pažnju posvetiti univerzalnom instrumentu kao najviše korišćenom meraču električnih veličina kao i osciloskopu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | * | * | | | | | |
Naziv modula: | Naizmenične struje |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Utvrđivanje znanja iz uvoda naizmeničnih struja koji je obrađen u prvom razredu
| - znati da objasni i grafički prikaže proizvodnju naizmenične elektromotorne sile kao i da objasni njen matematički oblik
- znati da objasni, primeni i izračuna parametre naizmeničnih veličina
- znati da objasni, grafički prikaže i primeni algebarske operacije nad naizmeničnim veličinama
- znati da objasni, prikaže i izračuna veličine otpornika u kolu naizmenične struje
- znati da objasni, prikaže i izračuna veličine kod kalema u kolu naizmenične struje
- znati da objasni, prikaže i izračuna veličine kod kondenzatora u kolu jednosmerne i naizmenične struje
- znati da rešava proste zadatke
| - Princip proizvodnje naizmenične elektromotorne sile. Generator naizmenične struje.
- Osnovni parametri naizmeničnih veličina: trenutna vrednost, amplituda, faza, početna faza, učestanost, kružna učestanost, srednja vrednost, efektivna vrednost, itd. Predstavljanje naizmeničnih veličina pomoću fazora. Predstavljanje naizmeničnih veličina pomoću kompleksnih brojeva. Sabiranje i oduzimanje naizmeničnih veličina.
- Elementi u kolu naizmenične struje: otpornik, kalem, kondenzator. Aktivna, reaktivna snaga. Kondenzator u kolu jednosmerne struje. Punjenje i pražnjenje kondenzatora
| - Detaljno ponoviti proizvodnju i matematički oblik prostoperiodične elektromotorne sile, kao i njene parametre
- Sve veličine za naizmeničnu struju obraditi za prostoperiodični oblik
- Kod elemenata u kolu naizmenične struje sve veličine obraditi grafički
- Uraditi određeni broj zadataka iz zbirke
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | * | * | | | | | |
Naziv modula: | Redna veza elemenata u kolu naizmenične struje |
Trajanje modula: | 15 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznavanje učenika sa rednim vezama elemenata, impedansama i snagama kod njih
| - znati da objasni i grafički prikaže napone i struju kod rednih veza u vremenskom, vektorskom i kompleksnom obliku
- znati da definiše impedansu u kompleksnom obliku, njen moduo i fazni ugao
- znati da napiše i primeni Omov zakon za kompleksne i efektivne vrednosti
- znati da definiše snage u vremenskom, vektorskom i kompleksnom obliku
- znati da radi proste zadatke
| - Redna veza otpornika i kalema
- Pojam impedanse
- Redna veza otpornika i kondenzatora
- Redna veza otpornika, kalema i kondenzatora
- Redna rezonansa. Tomsonov obrazac
- Snage kod redne veze elemenata. Faktor snage
| - Objašnjenje rednih veza početi s vremenskim dijagramima struje i napona i to za RL i RC veze. Na osnovu vremenskih dijagrama nacrtati fazorske dijagrame i definisati kompleksni oblik impedansi
- Za rednu RLC vezu dati samo vektorski dijagram
- Kod redne rezonance poželjno je nacrtati i vremenski dijagram da se vidi šta se stvarno dešava u kolu
- Vremenske dijagrame snaga crtati na uobičajen način, a vektorske dijagrame snaga množeći i trougao napona sa strujom na faznoj osi
- Objasniti na neki od načina zašto se napon množi sa konjugovanom strujom
- Naglasiti da su vektori otpornosti i snaga nepokretni
- Uraditi određeni broj prostih zadataka iz zbirke
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | * | * | * | | | | | |
Naziv modula: | Paralelna veza elemenata u kolu naizmenične struje |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznavanje učenika sa paralelnim vezama elemenata, impedansama i snagama kod njih
| - znati da objasni i grafički prikaže napone i struju kod paralelnih veza u vektorskom i kompleksnom obliku
- znati da definiše impedansu u kompleksnom obliku, njen moduo i fazni ugao
- znati da napiše i primeni Omov zakon za kompleksne i efektivne vrednosti
- znati da radi proste zadatke
| - Paralelna veza prijemnika
- Pojam admitanse
- Paralelna veza otpornika i kalema
- Paralelna veza otpornika i kondenzatora
- Paralelna veza otpornika, kalema i kondenzatora
- Paralelna rezonansa
| - Paralelne veze elemenata započeti definicijom admitanse i pretvaranjem impedanse u admitansu
- Paralelne veze obrađivati uglavnom pomoću vektorskih dijagrama i kompleksnih vrednosti
- Uvek naglasiti o kojem se uglu radi - uglu između napona i struje ili argumentu admitanse
- Uraditi određeni broj prostih zadataka iz zbirke
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | * | * | * | | | | | |
Naziv modula: | Složena kola i transformatori |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznavanje učenika sa metodama rešavanja složenih kola i kombinovane veze elemenata
- Upoznavanje učenika sa transformatorima
| - znati da rešava kombinovane veze elemenata
- znati da rešava jednostavna kola naizmenične struje
- znati da napiše jednačine za rešavanje složenih kola primenom prvog i drugog Kirhofovog zakona
- znati da objasni princip rada transformatora i autotransformatora, da izračuna odnos transformacije
- znati da radi proste zadatke
| - Kombinovana veza elemenata
- Rešavanje složenih kola pomoću prvog i drugog Kirhofovog zakona
- Transformatori
- Autotransformatori
| - Rešavanje kombinovanih veza elemenata
- Pisanje jednačina za rešavanje složenih kola pomoću prvog i drugog Kirhofovog zakona obraditi oslanjajući se na gradivo iz prvog razreda
- Princip rada transformatora obraditi pomoću induktivnih elektromotornih sila u primaru i sekundaru gde su fluksevi kroz jedan navojak isti
- Struju naći iz jednakosti snaga na primaru i sekundaru
- Kao primer upotrebe transformatora objasniti ekonomičan prenos električne energije na daljinu, zatim snižavanje napona za elektronske uređaje
- Uraditi određeni broj prostih zadataka iz zbirke
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | * | * | * | | | | | |
Naziv modula: | Trofazni sistemi |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznavanje učenika sa osnovnim pojmovima o trofaznim sistemima za proizvodnju i prenos električne energije
| - znati da definiše višefazni princip rada s posebnim osvrtom na trofazni
- znati da objasni način dobijanja trofazne elektromotorne sile, njen vremenski oblik i matematičko predstavljanje
- znati da objasni povezivanje navoja generatora i prijemnika u trougao i zvezdu
| - Simetrični trofazni sistem
- Veza navoja generatora u zvezdu i trougao
- Veza prijemnika u zvezdu i trougao
- Trofazni transformator
| - Na početku objasniti pojam višefaznog sistema i njegove prednosti nad monofaznim s posebnim osvrtom na trofazni sistem
- Kod povezivanja generatora i prijemnika obratiti veću pažnju na povezivanje u zvezdu
- Posebno obraditi slučaj prekida nultog provodnika u niskonaponskoj mreži. Preostali deo obraditi na informativnom nivou
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Laboratorijske vežbe |
Trajanje modula: | 35 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Uvežbavanje upotrebe analognih i digitalnih instrumenata, osciloskopa, pribora i merenja osnovnih veličina u elektrotehnici
| - znati da objasni ulogu instrumenta i pribora u postupcima merenja
- umeti da izmeri jednosmerne i naizmenične napone i struje analognim, digitalnim instrumentom i osciloskopom
- umeti da proverava Omov zakon
- umeti da proverava prvi i drugi Kirhofov zakon
- umeti da meri na rednim i paralelnim vezama elemenata
- umeti da izmeri učestanost osciloskopom
| - Instrumenti i pribor u laboratoriji
- Merenje jednosmernih napona i struja
- Merenje otpornosti i snage pomoću ampermetra i voltmetra
- Osnovna merenja digitalnim multimetrom
- Podešavanje osciloskopa
- Merenje jednosmernih i naizmeničnih napona osciloskopom
- Merenje učestanosti osciloskopom
- Provera Omovog zakona
- Provera prvog Kirhofovog zakona
- Provera drugog Kirhofovog zakona
- Merenje otpora Vitstonovim mostom
- Snimanje napona i struja kod elemenata u kolu naizmenične struje
| - Vežbe organizovati tako da se odeljenje deli na dve grupe
- Po mogućnosti, u jednom terminu raditi jednu vežbu, a najviše tri vežbe u jednom ciklusu
- Jedna vežba se radi dva spojena - školska časa i za to vreme treba da se urade sva merenja i obrade rezultati
- U laboratoriji treba da bude dovoljno radnih mesta da za jednim stolom budu dva do tri učenika
- Početak vežbi se može odložiti neko vreme dok se ne pređe potrebno gradivo
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | * | | | * | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
Opačić Ratko - Osnove elektrotehnike za prvi razred trogodišnjeg obrazovanja za elektrotehničke škole
R. Opačić: Osnove elektrotehnike za drugi razred elektrotehničke škole.
D. Martinović: Električna merenja.
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
Osnove elektrotehnike - prvi razred
Matematika
Fizika
MOTORI SUS I MOTORNA VOZILA
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | 74 | | | | | 74 |
II | 70 | | | | | 70 |
NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
Sticanje teorijskih znanja o osnovnim sistemima na motorima SUS i motornim vozilima
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: prvi
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Podela motornih vozila i motora SUS i njihovi glavni delovi | 9 |
Način rada motora SUS, goriva i maziva | 29 |
Dinamika motornog mehanizma | 8 |
Sistemi na motoru SUS | 28 |
Razred: drugi
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Osnovni sistemi na motornim vozilima | 5 |
Sistem za prenos snage | 20 |
Kretači i sistem oslanjanja | 14 |
Sistem upravljanja | 11 |
Sistem za kočenje | 13 |
Noseći sistem i specijalni uređaji na vozilima | 7 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Podela motornih vozila i motora SUS i njihovi glavni delovi |
Trajanje modula: | 9 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih teoretskih znanja o osnovnim delovima SUS motora i primeni
| - znati primenu motora i vozila, osnovne delove motora i sisteme na motoru SUS
| - Primena i podela motornih vozila
- Primena i podela motora SUS
- Nepokretni delovi SUS
- Pokretni delovi motora SUS
- Osnovni pojmovi o sistemima na motoru SUS
| - Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže, simulacije
- U toku izlaganja koristiti dostupne delove i preseke motora SUS
- Nakon obrade ovog modula odraditi deo modula SUS motori - praktična nastava iz predmeta Osnovi praktičnih veština u trajanju od 5 časova u radionici
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Način rada motora SUS, goriva i maziva |
Trajanje modula: | 29 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih teoretskih znanja o načinu rada motora SUS, svojstvima goriva i maziva i njihovoj primeni
| - znati principe rada OTO i DIZEL motora i primenu goriva i maziva
| - Način rada četvorotaktnog OTO i DIZEL motora
- Način rada dvotaktnog OTO i DIZEL motora
- Teorijski i stvarni ciklus u motoru
- Goriva i njihova svojstva
- Maziva i njihova svojstva
| - Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže.
- Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada motora SUS
- U toku izlaganja koristiti dostupne delove i rpeseke motora SUS
- Nakon obrade ovog modula odraditi deo modula SUS motori - praktična nastava iz predmeta Osnovi praktičnih veština u trajanju od 5 časova u radionici
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Dinamika motornog mehanizma |
Trajanje modula: | 8 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih teoretskih znanja o radnim procesima u motoru i načinu razvođenja radne materije
| - shvatiti procese u toku rada motora, dinamiku motornog mehanizma i principe razvođenja radne materije
| - Procesi u toku rada motora
- Radni parametri
- Dinamika motornog mehanizma
- Sistemi razvoda radne materije
- Ventilski mehanizmi
| - Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže.
- Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i uređaja
- Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
- Insistirati na povezivanju prethodno stečenih znanja iz osnova mašinstva
- Nakon obrade ovog modula odraditi deo modula SUS motori - praktična nastava iz predmeta Osnovi praktičnih veština u trajanju od 6 časova u radionici
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Sistemi na motoru SUS |
Trajanje modula: | 28 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih teoretskih znanja o sistemima namotoru i njihovim konstrukcionim rešenjima
| - znati elemente sistema na motoru SUS, način rada pojedinih uređaja i konstrukciona rešenja
| - Sistem za napajanje OTO i DIZEL motora
- Sistem za hlađenje motora SUS
- Sistem za podmazivanje motora
- Sistem za paljenje smeše kod OTO i Dizel motora
| - Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže.
- Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
- Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
- Nakon obrade ovog modula odrediti deo modula SUS motori - praktična nastava iz predmeta Osnovi praktičnih veština u trajanju od 6 časova u radionici
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Osnovni sistemi na motornim vozilima |
Trajanje modula: | 5 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih teoretskih znanja o koncepciji gradnje motornih vozila i parametrima bezbednosti
| - znati položaj ugradnje pogonskog agregata kao i ostalih agregata na vozilu
- znati parametre koji utiču na bezbednost učesnika u saobraćaju
| - Koncepcija gradnje motornih i priključnih vozila
- Bezbednost vozila u saobraćaju (aktivni, pasivni i katalitički parametri bezbednosti)
| - Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže, modele...
- Nakon obrade ovog modula odraditi deo modula Motorna vozila - praktična nastava iz predmeta Električni i elektronski sistemi na vozilima u trajanju od 6 časova u radionici
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Sistem za prenos snage |
Trajanje modula: | 20 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih teoretskih znanja o elementima sistema za prenos snage i njihovim konstrukcionim rešenjima
| - znati konstrukciona rešenja pojedinih prenosnika, način rada i način komandovanja pojedinim sklopovima
| - Spojnice
- Menjački prenosnici
- Zglobni prenosnici
- Pogonski most
- Hidraulični prenosnici snage
| - Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže.
- Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
- Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
- Nakon obrade ovog modula odraditi deo modula Motorna vozila - praktična nastava iz predmeta Električni i elektronski sistemi na vozilima u trajanju od 6 časova u radionici
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Kretači i sistem oslanjanja |
Trajanje modula: | 14 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih teoretskih znanja o vrsti kretača i elementima sistema oslanjanja
| - znati vrste i način obeležavanja pneumatika kao i konstrukciona rešenja osnovnih elemenata sistema oslanjanja
| - Kretači motornih vozila
- Točkovi i pneumatici
- Mehanizam za vođenje točkova
- Elastični oslonci
- Elementi za prigušivanje
- Stabilizatori
| - Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže.
- Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
- Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Sistem upravljanja |
Trajanje modula: | 11 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih teoretskih znanja o elementima sistema upravljanja i njihovim konstrukcionim rešenjima
| - znati kako se ostvaruje upravljanje motornim vozilom kao i konstrukciona rešenja upravljačkih sistema
| - Konstrukciona rešenja upravljačkih sistema
- Upravljački mehanizmi
- Prenosni mehanizmi
- Postavljanje upravljačkih točkova
| - Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica korisitit panoe, slike, crteže.
- Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
- Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
- Nakon obrade ovog modula odraditi deo modula Motorna vozila - praktična nastava iz predmeta Električni i elektronski sistemi na vozilima u trajanju od 4 časa u radionici
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Sistem za kočenje |
Trajanje modula: | 13 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih teoretskih znanja o elementima sistema za kočenje i njihovim konstrukcionim rešenjima
| - znati kako se vrši usporavanje kretanja i zaustavljanje motornih vozila
- znati osnovne elemente kočnog sistema, njihov način rada i konstrukciona rešenja
| - Zadaci i elementi kočnog sistema
- Prenosni mehanizmi
- Kočnice
- Komandni mehanizmi
- Uređaji za regulaciju i ispitivanje kočnih sila
- Usporivači
| - Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže.
- Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
- Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
- Nakon obrade ovog modula odraditi deo modula Motorna vozila - praktična nastava iz predmeta Električni i elektronski sistemi na vozilima u trajanju od 4 časa u radionici
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Noseći sistem i specijalni uređaji na vozilima |
Trajanje modula: | 7 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih teoretskih znanja o elementima nosećeg sistema i specijalnim uređajima na vozilima
| - poznavati osnovne elemente nosećeg sistema kao i pojedine specijalne uređaje
| - Karoserije
- Ramovi (Okviri)
- Specijalni uređaji na motornim vozilima
| - Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže.
- Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
- Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
Janković, Janićijević, Todorović: Konstrukcija motornih vozila
Lenasi, Ristanović: Motorna vozila
Janković, Janićijević: Tehnologija obrazovnog profila
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
Osnove mašinstva
Osnove praktičnih veština
ELEKTRONIKA
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
II | 70 | 35 | | | | 105 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
Sticanje osnovnih znanja o diskretnim elektronskim elementima, njihovim karakteristikama i primeni u elektronskim kolima
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Diode | 17 |
Biopolarni tranzistori | 22 |
FET-ovi | 9 |
Oscilatori, tiristori i optoelektronika | 12 |
Integrisana kola | 10 |
Laboratorijske vežbe | 35 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Diode |
Trajanje modula: | 17 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznavanje učenika sa poluprovodnicima, PN spojem, diodama i njihovom primenom
| - znati da objasni kristalnu strukturu poluprovodnika N i P tipa
- znati formiranje PN spoja, direktnu i inverznu polarizaciju
- znati dobijanje diode od PN spoja, kolo za snimanje karakteristike diode, karakteristike silicijumske i germanijumske diode
- znati princip rada jednostranog, dvostranog i Grecovog usmerača bez kondenzatora i sa njim
- znati karakteristike stabilizatorskih dioda i njihovu primenu
| - Kristalna struktura poluprovodnika. Poluprovodnici N i P tipa
- Obrazovanje PN spoja
- Direktno i inverzno polarisani PN spoj
- Karakteristika PN spoja
- Proboj PN spoja
- Diode. Dioda u električnom kolu. Radna prava i radna tačka
- Vrste dioda
- Jednostrani usmerač
- Dvostrani usmerač
- Grecov usmerač
- Stabilizatorske diode i njihova primena
| - Na početku ponoviti građu atoma koja je obrađena u predmetu Osnove elektrotehnike - prvi razred
- Strukturu atoma predstavljati u jednoj ravni, ali naglasiti da ljuske imaju lopte
- Kovalentnu vezu ponoviti na osnovu stečenih znanja iz prvog razreda
- Takođe, atome poluprovodnika predstaviti u jednoj ravni
- Sva objašnjenja bazirati na silicijumu kao poluprovodniku, a germanijum samo napomenuti
- Prilikom obrade usmerača crtati vremenske dijagrame jedan ispod drugog
- Kod stabilizatorskih dioda dati samo osnovni princip rada
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Bipolarni tranzistori |
Trajanje modula: | 22 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznavanje učenika sa principom rada bipolarnih tranzistora i njihovom primenom
| - znati da objasni princip rada bipolarnog tranzistora, struje kroz njega, faktor strujnog pojačanja sa zajedničkim emitorom i bazom, karakteristike tranzistora
- znati da objasni pojačavač sa zajedničkim emitorom, radnu pravu i radnu tačku
- znati da objasni hibridne parametre tranzistora i pojednostavljenu ekvivalentnu šemu tranzistora
- znati koji su uzroci nestabilnosti i kako se vrši stabilizacija radne tačke
- znati da primeni izraze za pojačanje napona, struje, ulaznu i izlaznu otpornost pojačavača sa zajedničkim emitorom
- znati da objasni Darlingtonov spoj
- znati da objasni tranzistor kao prekidač
| - Princip rada tranzistora na modelu sa zajedničkim emitorom
- Osnovne komponente struja u tranzistoru. Koeficijent strujnog pojačanja
- Načini vezivanja tranzistora
- Karkteristike tranzistora
- Oznake tranzistora
- Pojačavač sa zajedničkim emitorom. Radna prava i radna tačka. Hibridni parametri tranzistora. Ekvivalentna šema bipolarnog tranzistora sa h-parametrima
- Uzroci nestabilnosti radne tačke i njena stabilizacija
- Izrazi za pojačanje struje, napona i snage, ulazne i izlazne otpornosti kod pojačavača sa zajedničkim emitorom
- Darlingtonov spoj
- Bipolarni tranzistor kao prekidač
- Hlađenje poluprovodnika
| - Princip rada tranzistora obraditi na modelu sa zajedničkim emitorom. Za isti model obraditi i karakteristike tranzistora
- Na početku pojačavača obraditi polarizaciju tranzistora u spoju sa zajedničkim emitorom i ukratko obraditi opisno princip pojačanja. Radnu pravu i radnu tačku obraditi na izlaznim karakteristikama
- Ekvivalentnu šemu tranzistora dati sa parametrima h1 1e i h2 1e
- Kao glavne uzroke nestabilnosti radne tačke navesti razlike između pojedinih primeraka tranzistora istog tipa, a kao dodatne navesti promenu koeficijenta strujnog pojačanja i promenu napona između baze i emitora s promenom temperature
- Obraditi oba načina stabilizacije radne tačke
- Bipolarni tranzistor kao prekidač obraditi uz pogodan primer
- Skrenuti pažnju na značaj hlađenja tranzistora
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | FET-ovi |
Trajanje modula: | 9 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznavanje učenika sa vrstama, principom rada FET-ova i njihovom primenom
| - znati princip rada FET-ova i MOSFET-ova
- znati princip polarizacije FET-ova i MOSFET-ova
- znati da nacrta i objasni električnu i ekvivalentnu šemu pojačavača sa zajedničkom sorsom, kao i da izračuna njegovo pojačanje
| - Pojam FET-a, princip rada i karakteristike
- Vrste FET-ova
- Pojačavač sa zajedničkim sorsom
- MOSFET-ovi, pojam i vrste
| - Princip rada FET-a obraditi na modelu sa zajedničkim sorsom i to za promenljiv napon UGS i konstantan napon UDS i obrnuto
- Pojačavač sa zajedničkim sorsom obraditi pomoću električne šeme
- Obraditi vrste i princip polarizacije MOSFET-ova
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Oscilatori, tiristori i optoelektronika |
Trajanje modula: | 12 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznavanje učenika sa principom rada oscilatora, tiristora i optoelektronskih elemenata i njihovom primenom
| - znati pozitivnu povratnu spregu i osnovni princip rada RC i LC oscilatora
- znati princip rada astabilnog multivibratora
- znati princip rada triodnih tiristora, triaka, diaka i njihove primene
- znati princip rada fotodioda, fototranzistora, fotootpornika i svetlećih dioda
| - Pojam oscilatora
- RC i LC oscilatori
- Astabilni multivibrator
- Triodni tristor. Diak i triak
- Pobuđivanje tiristora
- Fotodiode, fototranzistori i fotootpornici
- Svetleće poluprovodničke diode
| - Obraditi uslov oscilovanja
- Obraditi RC i LC oscilator sa induktivnom spregom
- Triodni tiristor obraditi na modelu sa dva tranzistora i obraditi njegovu karakteristiku
- Nacrtati simbol i presek triaka i diaka i dati njihove karakteristike
- Navesti načine uključivanja i isključivanja triaka i diaka
- Obraditi osnovni princip rada optoelektronskih elemenata i navesti njihovu primenu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Integrisana kola |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznavanje učenika sa pojmom integrisanog kola, konstrukcijom i namenom operacionog pojačavača i logičkih kola
| - znati šta su to integrisana kola i kako se mogu podeliti
- znati karakteristike operacionog pojačavača (idealnog)
- znati da objasni princip rada logičkih kola
| - Integrisana kola: pojam i podela
- Simbol i karakteristike operacionog pojačavača (idealnog)
- Pojam i vrste logičkih kola
| - Obraditi podelu integrisanih kola prema tehnologiji i funkciji
- Obraditi pojam operacionog pojačavača i njegove osnovne karakteristike u idealnom slučaju
- Realne samo spomenuti
- Obraditi I, ILI, NE, NI ili NILI logičko kolo
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Laboratorijske vežbe |
Trajanje modula: | 37 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Snimanje karakteristika diskretnih elemenata u elektronici i provera rada električnih kola u cilju njihovog boljeg razumevanja i sticanja praktičnih iskustava
| - umeti da snimi karakteristiku diode
- znati princip rada usmerača i umeti da izmeri i snimi napon na njihovom izlazu
- znati princip stabilizacije sa Cener diodom i umeti da snimi njenu karakteristiku
- umeti da snimi karakteristike tranzistora
- znati jednosmerni režim rada RC pojačavača
- znati rad pojačavača sa zajedničkim emitorom, kao i njegovu karakteristiku
- umeti da snimi karakteristike FET-a
- znati da objasni princip rada pojačavača sa FET-om
- umeti da sastavlja RC i LC oscilatore i određuje njihove učestanosti oscilovanja
- znati simbole i logiku rada logičkih kola
- znati karakteristiku operacionog pojačavača
| - Snimanje karakteristika diode
- Usmerači
- Stabilizator napona sa Cener diodom
- Snimanje ulaznih i izlaznih karakteristika bipolarnih tranzistora
- Snimanje prenosnih karakteristika bipolarnih tranzistora
- Jednosmerni režim rada RC pojačavača
- Pojačavač sa zajedničkim emitorom
- Bipolarni tranzistor kao prekidač
- Snimanje izlaznih i prenosnih karakteristika FET-a
- Pojačavač sa FET-om
- RC oscilator
- Oscilatori sa induktivnom spregom
- Logička kola (NI ili NILI)
- Operacioni pojačavač (sabirač, invertujući ili neinvertujući)
| - Početak vežbi može se odložiti dok se ne pređe potrebno gradivo
- Organizovati ih u ciklusima od najviše tri vežbe
- Jedna vežba treba da traje dva spojena - školska časa i za to vreme treba da se završe merenja, snimanja i da se završi elaborat
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | * | * | | * | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
Nikola Babić: Elektronika za obrazovne profile u trogodišnjem trajanju.
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
Osnove elektrotehnike - prvi razred
Sledeći