Prethodni

MOTORI SUS I MOTORNA VOZILA

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

II

74

 

 

 

 

74

III

70

 

 

 

 

70

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

• Sticanje teorijskih znanja o osnovnim sistemima na motorima SUS i motornim vozilima

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

Drugi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Podela motornih vozila i motora SUS i njihovi glavni delovi

9

Način rada motora SUS, goriva i maziva

29

Dinamika motornog mehanizma

8

Sistemi na motoru SUS

28

 

Razred:

Treći

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Osnovni sistemi na motornim vozilima

5

Sistem za prenos snage

20

Kretači i sistem oslanjanja

14

Sistem upravljanja

11

Sistem za kočenje

13

Noseći sistem i specijalni uređaji na vozilima

7

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Podela motornih vozila i motora SUS i njihovi glavni delovi

Trajanje modula:

9 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih teoretskih znanja o osnovnim delovima SUS motora i primeni
  • znati primenu motora i vozila, osnovne delove motora i sisteme na motoru SUS
  • Primena i podela motornih vozila
  • Primena i podela motora SUS
  • Nepokretni delova SUS
  • Pokretni delovi motora SUS
  • Osnovni pojmovi o sistemima na motoru SUS
  • Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže, simulacije
  • U toku izlaganja koristiti dostupne delove i preseke motora SUS
  • Nakon obrade ovog modula odraditi deo modula SUS motori - praktična nastava iz predmeta Električni i elektronski sistemi na vozilima u trajanju od 5 časova u radionici

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Načini rada motora SUS, goriva i maziva

Trajanje modula:

29 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih teoretskih znanja o načinu rada motora SUS, svojstvima goriva i maziva i njihovoj primeni
  • znati principe rada OTO i Dizel motora i primenu goriva i maziva
  • Način rada četvorotaktnog OTO i DIZEL motora
  • Način rada dvotaktnog OTO i DIZEL motora
  • Teorijski i stvarni ciklus u motoru
  • Goriva i njihova svojstva
  • Maziva i njihova svojstva
  • Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže
  • Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada motora SUS
  • U toku izlaganja koristiti dostupne delove i preseke motora SUS
  • Nakon obrade ovog modula odraditi deo modula SUS motori - praktična nastava iz predmeta Električni i elektronski sistemi na vozilima u trajanju od 5 časova u radionici

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Dinamika motornog mehanizma

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih teoretskih znanja o radnim procesima u motoru i načinu razvođenja radne materije
  • shvatiti procese u toku rada motora, dinamiku motornog mehanizma i principe razvođenja radne materije
  • Procesi u toku rada motora
  • Radni parametri
  • Dinamika motornog mehanizma
  • Sistemi razvoda radne materije
  • Ventilski mehanizmi
  • Pri obradi pojedinih nastavnihjedinica koristiti panoe, slike, crteže
  • Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i uređaja
  • Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
  • Insistirati na povezivanju prethodno stečenih znanja iz osnova mašinstva
  • Nakon obrade ovog modula odraditi deo modula SUS motori - praktična nastava iz predmeta Električni i elektronski sistemi na vozilima u trajanju od 6 časova u radionici

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Sistemi na motoru SUS

Trajanje modula:

28 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih teoretskih znanja o sistemima na motoru i njihovim konstrukcionim rešenjima
  • znati elemente sistema na motoru SUS, način rada pojedinih uređaja i konstrukciona rešenja
  • Sistem za napajanje OTO i DIZEL motora
  • Sistem za hlađenje motora SUS
  • Sistem za podmazivanje motora
  • Sistem za paljenje smeše kod OTO i Dizel motora
  • Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže
  • Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
  • Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
  • Nakon obrade ovog modula odraditi deo modula SUS motori - praktična nastava iz predmeta Električni i elektronski sistemi na vozilima u trajanju od 6 časova u radionici

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Osnovni sistemi na motornim vozilima

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih teoretskih znanja o koncepciji gradnje motornih vozila i parametrima bezbednosti
  • znati položaj ugradnje pogonskog agregata kao i ostalih agregata na vozilu
  • znati parametre koji utiču na bezbednost učesnika u saobraćaju
  • Koncepcija gradnje motornih i priključnih vozila
  • Bezbednost vozila u saobraćaju (aktivni, pasivni i katalitički parametri bezbednosti)
  • Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže, modele
  • Nakon obrade ovog modula odraditi deo modula Motorna vozila - praktična nastava iz predmeta Električni i elektronski sistemi na vozilima u trajanju od 6 časova u radionici

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Sistem za prenos snage

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih teoretskih znanja o elementima sistema za prenos snage i njihovim konstrukcionim rešenjima
  • znati konstrukciona rešenja pojedinih prenosnika, način rada i način komandovanja pojedinim sklopovima
  • Spojnice
  • Menjački prenosnici
  • Zglobni prenosnici
  • Pogonski most
  • Hidraulični prenosnici snage
  • Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže
  • Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
  • Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
  • Nakon obrade ovog modula odraditi deo modula Motorna vozila - praktična nastava iz predmeta Električni i elektronski sistemi na vozilima u trajanju od 6 časova u radionici

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Kretači i sistem oslanjanja

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih teoretskih znanja o vrsti kretača i elementima sistema oslanjanja
  • znati vrste i način obeležavanja pneumatika kao i konstrukciona rešenja osnovnih elemenata sistema oslanjanja
  • Kretači motornih vozila
  • Točkovi i pneumatici
  • Mehanizam za vođenje točkova
  • Elastični oslonci
  • Elementi za prigušivanje
  • Stabilizatori
  • Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže
  • Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
  • Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Sistem upravljanja

Trajanje modula:

11 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih teoretskih znanja o elementima sistema upravljanja i njihovim konstrukcionim rešenjima
  • znati kako se ostvaruje upravljanje motornim vozilom kao i konstrukciona rešenja upravljačkih sistema
  • Konstrukciona rešenja upravljačkih sistema
  • Upravljački mehanizmi
  • Prenosni mehanizmi
  • Postavljanje upravljačkih točkova
  • Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže
  • Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
  • Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
  • Nakon obrade ovog modula odraditi deo modula Motorna vozila - praktična nastava iz predmeta Električni i elektronski sistemi na vozilima u trajanju od 4 časa u radionici

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Sistem za kočenje

Trajanje modula:

13 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih teoretskih znanja o elementima sistema za kočenje i njihovim konstrukcionim rešenjima
  • znati kako se vrši usporavanje kretanja i zaustavljanje motornih vozila
  • znati osnovne elemente kočnog sistema, njihov način rada i konstrukciona rešenja
  • Zadaci i elementi kočnog sistema
  • Prenosni mehanizmi
  • Kočnice
  • Komandni mehanizmi
  • Uređaji za regulaciju i ispitivanje kočnih sila
  • Usporivači
  • Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže
  • Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
  • Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
  • Nakon obrade ovog modula odraditi deo modula Motorna vozila - praktična nastava iz predmeta Električni i elektronski sistemi na vozilima u trajanju od 4 časa u radionici

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Noseći sistem i specijalni uređaji na vozilima

Trajanje modula:

7 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih teoretskih znanja o elementima nosećeg sistema i specijalnim uređajima na vozilima
  • poznavati osnovne elemente nosećeg sistema kao i pojedine specijalne uređaje
  • Karoserije
  • Ramovi (Okviri)
  • Specijalni uređaji na motornim vozilima
  • Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže
  • Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
  • Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

• Janković, Janićijević, Todorović: Konstrukcija motornih vozila

• Lenasi, Ristanović: Motorna vozila

• Janković, Janićijević: Tehnologija obrazovnog profila

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

• Osnove mašinstva

• Osnove praktičnih veština

 

ELEKTRONIKA

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u
bloku

II

74

37

 

 

 

111

III

70

35

 

 

 

105

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

• Sticanje osnovnih znanja o diskretnim elektronskim elementima, njihovim karakteristikama i primeni u elektronskim kolima

• Sticanje osnovnih znanja o linearnim, logičkim i impulsnim integrisanim kolima koja su potrebna za ostale stručne predmete

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

drugi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Diode

18

Bipolarni tranzistori

34

FET-ovi

10

Oscilatori, tiristori i optoelektronika

12

Laboratorijske vežbe 1

37

 

Razred:

treći

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Linearna integrisana kola

29

Digitalna tehnika

34

Impulsna elektronika

7

Laboratorijske vežbe 2

35

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Diode

Trajanje modula:

18 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje učenika sa poluprovodnicima, PN spojem, diodama i njihovom primenom
  • znati da objasni kristalnu strukturu poluprovodnika N i P tipa
  • znati formiranje PN spoja, direktnu i inverznu polarizaciju
  • znati dobijanje diode od PN spoja, kolo za snimanje karakteristika diode, karakteristike silicijumske i germanijumske diode
  • znati princip rada jednostranog, dvostranog i Grecovog usmerača bez kondenzatora i sa njim
  • znati karakteristike stabilizatorskih dioda i njihovu primenu
  • Kristalna struktura poluprovodnika.
    Poluprovodnici N i P tipa
  • Obrazovanje PN spoja
  • Direktno i inverzno polarisani PN spoj
  • Karakteristika PN spoja
  • Proboj PN spoja
  • Diode. Dioda u električnom kolu. Radna prava i radna tačka
  • Vrste dioda
  • Jednostrani usmerač
  • Dvostrani usmerač
  • Grecov usmerač
  • Stabilizatorske diode i njihova primena
  • Na početku ponoviti građu atoma koja je obrađena u predmetu Osnove elektrotehnike - prvi razred
  • Strukturu atoma predstavljati u jednoj ravni, ali naglasiti da ljuske imaju oblik lopte
  • Kovalentnu vezu ponoviti na osnovu stečenih znanja iz prvog razreda
  • Takođe, atome poluprovodnika predstaviti u jednoj ravni
  • Sva objašnjenja bazirati na silicijumu kao poluprovodniku, a germanijum samo napomenuti
  • Inverznu struju kod PN spoja obraditi ukratko i napomenuti da ima uticaja u nekim retkim slučajevima
  • Kod dioda dati statičku i dinamičku otpornost diode
  • Prilikom obrade usmerača crtati vremenske dijagrame jedan ispod drugog. Pokazati određivanje filtarskog kondenzatora
  • Dati karakteristike stabilizatorskih dioda i objasniti princip rada stabilizatora sa Cener diodom

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Bipolarni tranzistor

Trajanje modula:

34 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje učenika sa principom rada bipolarnih tranzistora i njihovom primenom
  • znati da objasni princip rada bipolarnog tranzistora, struje kroz njega, faktor strujnog pojačanja sa zajedničkim emitorom i bazom, karakteristike tranzistora i ograničenja u radu tranzistora
  • znati da objasni pojačavač sa zajedničkim emitorom, radnu pravu i radnu tačku
  • znati da objasni hibridne parametre tranzistora i pojednostavljenu ekvivalentnu šemu tranzistora
  • znati koji su uzroci nestabilnosti i kako se vrši stabilizacija radne tačke
  • znati da objasni grafičku analizu pojačavača sa zajedničkim emitorom
  • znati da primeni izraze za pojačanje napona, struje, ulaznu i izlaznu otpornost pojačavača sa zajedničkim emitorom i kolektorom
  • znati da objasni frekvencijsku karakteristiku pojačavača
  • znati da objasni negativnu povratnu spregu i pojačavač sa negativnom povratnom spregom
  • znati da objasni Darlingtonov spoj, klase rada pojačavača sa komplementarnim parom tranzistora
  • znati da objasni tranzistor kao prekidač
  • Princip rada tranzistora na modelu sa zajedničkim emitorom
  • Osnovne komponente struja u tranzistoru. Koeficijent strujnog pojačanja
  • Načini vezivanja tranzistora
  • Karakteristike tranzistora. Ograničenja u radu tranzistora
  • Oznake tranzistora
  • Pojačavač sa zajedničkim emitorom. Radna prava i radna tačka. Hibridni parametri tranzistora. Ekvivalentna šema bipolarnog tranzistora sa h-parametrima
  • Uzroci nestabilnosti radne tačke i njena stabilizacija
  • Grafička analiza pojačavača sa zajedničkim emitorom
  • Izrazi za pojačanje struje, napona i snage, ulazne i izlazne otpornosti kod pojačavača sa zajedničkim emitorom
  • Frekvencijska karakteristika
    Negativna povratna sprega. Pojačavač sa negativnom povratnom spregom
  • Pojačavač sa zajedničkim kolektorom
  • Darlingtonov spoj
  • Klase rada pojačavača
  • Pojačavač sa komplementarnim parom tranzistora
  • Višestepeni pojačavač
  • Bipolarni tranzistor kao prekidač
  • Hlađenje poluprovodnika
  • Princip rada tranzistora obraditi na modelu sa zajedničkim emitorom. Za isti model obraditi i karakteristike tranzistora. Kod obrade ograničenja u radu tranzistora uraditi primer crtanja hiperbole snage
  • Na početku pojačavača obraditi polarizaciju tranzistora u spoju sa zajedničkim emitorom i ukratko obraditi opisno princip pojačanja. Radnu pravu i radnu tačku obraditi na izlaznim karakteristikama
  • Ekvivalentnu šemu tranzistora dati sa parametrima h1 1e i h21e, a ostale napomenuti
  • Kao glavne uzroke nestabilnosti radne tačke navesti razlike između pojedinih primeraka tranzistora istog tipa, a kao dodatne navesti promenu koeficijenta strujnog pojačanja i promenu napona između baze i emitora s promenom temperature
  • Obraditi oba načina stabilizacije radne tačke
  • Grafičku analizu obraditi počevši od ulaznih i završiti sa izlaznim karakteristikama
  • Pojačanja pojačavača obraditi sa hibridnim parametrima
  • Klase rada pojačavača obraditi na izlaznim i ulaznim karakteristikama
  • Pojačavač s komplementarnim parom obraditi opisno
  • Bipolarni tranzistor kao prekidač obraditi preko izlaznih karakteristika
  • Skrenuti pažnju na značaj hlađenja tranzistora

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

FET-ovi

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje učenika sa vrstama, principom rada FET-ova i njihovom primenom
  • znati princip rada FET-ova i MOSFET-ova, kao i da objasni njihove karakteristike
  • znati princip polarizacije FET-ova i MOSFET-ova, da objasni automatski prednapon i da odredi vrednost otpornika u kolu sorsa
  • znati da definiše i objasni parametre i ekvivalentnu šemu FET-a
  • znati da nacrta i objasni električnu i ekvivalentnu šemu pojačavača sa zajedničkim sorsom, kao i da izračuna njegovo pojačanje
  • Princip rada FET-a na modelu sa zajedničkim sorsom
  • Statičke karakteristike FET-a
  • Parametri FET-a
  • FET-ovi sa izolovanim gejtom - MOSFET-ovi
  • V MOSFET-ovi
  • Jednosmerni režim rada sa FET-ovima
  • Radna prava i radna tačka
  • Automatski prednapon
  • Parametri FET-a i ekvivalentna šema
  • Pojačavač sa zajedničkim sorsom
  • Princip rada FET-a obraditi na modelu sa zajedničkim sorsom i to za promenljiv napon UGS i konstantan napon UDS i obrnuto
  • Naglasiti da se karakteristike FET-a veoma mnogo razlikuju kod različitih primeraka iste vrste
  • Parametre FET-a obraditi pomoću karakteristika i objasniti da je pojednostavljena šema FET-a dovoljna za praktičnu primenu
  • Pojačavač sa zajedničkim sorsom obraditi pomoću električne i ekvivalentne šeme

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Oscilatori, tiristori i optoelektronika

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje učenika sa principom rada oscilatora, tiristora i optoelektronskih elemenata i njihovom primenom
  • znati pozitivnu povratnu spregu i osnovni princip rada RC i LC oscilatora
  • znati princip rada triodnih tiristora, triaka, diaka i njihove primene
  • znati princip rada fotodioda, fototranzistora, fotootpornika, svetlećih dioda i tečnih kristala
  • Pozitivna povratna sprega. Barhauzenov uslov oscilovanja
  • Oscilatori
  • Triodni tiristor. Diak i triak
  • Pobuđivanje tiristora
  • Fazna regulacija pomoću triaka i diaka
  • Fotodiode, fototranzistori i fotootpornici
  • Svetleće poluprovodničke diode
  • Tečni kristali
  • Obraditi osnovni princip pozitivne povratne sprege na modelu sa pojačavačem i kolom povratne sprege, a zatim obraditi Barhauzenov uslov oscilovanja
  • Obraditi RC i LC oscilator sa induktivnom spregom
  • Triodni tiristor obraditi na modelu sa dva tranzistora i obraditi njegovu karakteristiku
  • Nacrtati simbol i presek triaka i diaka i dati njihove karakteristike
  • Navesti načine uključivanja i isključivanja triaka i diaka
  • Obraditi osnovni princip rada optoelektronskih elemenata i navesti njihovu primenu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Laboratorijske vežbe 1

Trajanje modula:

37 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Snimanje karakteristika diskretnih elemenata u elektronici i provera rada električnih kola u cilju njihovog boljeg razumevanja i sticanja praktičnih iskustava
  • umeti da snimi karakteristiku diode
  • znati princip rada usmerača i umeti da izmeri i snimi napon na njihovom izlazu
  • znati princip stabilizacije sa Cener diodom i umeti da snimi njenu karakteristiku
  • umeti da snimi karakteristike tranzistora
  • znati jednosmerni režim rada RC pojačavača
  • znati rad pojačavača sa zajedničkim emitorom i kolektorom, kao i njihove karakteristike
  • znati da objasni rad pojačavača sa komplementarnim parom tranzistora
  • umeti sa snimi karakteristike FET-a
  • znati da objasni princip rada pojačavača sa FET-om
  • umeti da sastavlja RC i LC oscilatore i određuje njihove učestanosti oscilovanja
  • znati da objasni kolo za faznu regulaciju pomoću triaka i diaka
  • Snimanje karakteristika diode
  • Usmerači
  • Stabilizator napona sa Cener diodom
  • Snimanje ulaznih i izlaznih karakteristika bipolarnih tranzistora
  • Snimaje prenosnih karakteristika bipolarnih tranzistora
  • Jednosmerni režim rada RC pojačavača
  • Pojačavač sa zajedničkim emitorom
  • Pojačavač sa zajedničkim kolektorom
  • Pojačavač sa komplementarnim parom tranzistora
  • Bipolarni tranzistor kao prekidač
  • Snimanje izlaznih i prenosnih karakteristika FET-a
  • Pojačavač sa FET-om
  • RC oscilator
  • Oscilatori sa induktivnom spregom
  • Fazna regulacija pomoću triaka i diaka
  • Početak vežbi može se odložiti dok se ne pređe potrebno gradivo
  • Organizovati ih u ciklusima od najviše tri vežbe
  • Jedna vežba treba da traje dva spojena - školska časa i za to vreme treba da se završe merenja, snimanja i da se završi elaborat

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

 

*

*

 

*

 

 

Naziv modula:

Linearna integrisana kola

Trajanje modula:

29 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje učenika sa linearnim kolima i njihovom primenom
  • znati blok šemu operacionog pojačavača, ulazni i izlazni stepen i karakteristične veličine
  • znati da objasni intvertujući i neinvertujući pojačavač, kolo za sabiranje i kolo za oduzimanje
  • znati da objasni princip rada i odredi elemente pasivnih i aktivnih kola za diferenciranje i integraljenje
  • znati da objasni princip rada ograničavača, komparatora i Šmitovog okidnog kola
  • znati da objasni princip rada integrisanih stabilizatora napona, prekidačkih stabilizatora i pretvarača jednosmernog napona
  • Monolitna i hibridna integrisana kola
  • Blok šema integrisanog operacionog pojačavača
  • Diferencijalni pojačavač. Diferencijalno pojačanje i pojačanje zajedničkog signala. Izlazni stepen
  • Karakteristične veličine integrisanih operacionih pojačavača
  • Idealni invertujući pojačavač
  • Realni invertujući pojačavač
  • Neinvertujući pojačavač
  • Jedinični pojačavač
  • Kolo za sabiranje i oduzimanje sa operacionim pojačavačem
  • Pasivna i aktivna kola za diferenciranje i integraljenje
  • Ograničavači. Naponski komparator. Šmitovo okidno kolo
  • Integrisani stabilizatori napona
  • Prekidački stabilizatori
  • Pretvarači jednosmernog napona (DC-DC pretvarači)
  • Blok šemu operacionog pojačavača obraditi pomoću ulaznog diferencijalnog pojačavača, dodatnog pojačavača, pojačavača velikih signala i izlaznog pojačavača
  • Detaljnije obraditi diferencijalni pojačavač prvo opisno, a zatim uz pomoć ekvivalentne šeme, a izlazni stepen samo opisno
  • Od karakterističnih veličina obraditi maksimalne vrednosti i osnovne parametre
  • Realni invertujući pojačavač obraditi sa konačnim pojačanjem, a idealni invertujući i neinvertujući pojačavač, kolo za sabiranje i oduzimanje napona sa beskonačnim pojačanjem
  • Pasivna i aktivna kola za diferenciranje i integraljenje obraditi opisno i matematički, a ograničavače i komparatore samo opisno
  • Šmitovo okidno kolo obraditi opisno i matematički
  • Stabilizatore napona obraditi prvenstveno opisno i dati primere stabilizatora konstantnog napona
  • Dati primere primene DC-DC pretvarača na vozilu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Digitalna tehnika

Trajanje modula:

34 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje učenika sa osnovnim pojmovima i načinima izvođenja digitalne tehnike
  • znati da definiše pojam informacije
  • znati brojne sisteme i osnovne operacije u binarnom brojnom sistemu
  • znati da objasni osnovna i univerzalna logička kola, osnovna pravila logičke algebre
  • znati da objasni opšte osobine logičnih kola, princip rada TTL i CMOS logičkih kola
  • znati da objasni rad kodera, dekodera i binarnih sabirača
  • znati princip rada RS, L, JK, T i D flip-flopova
  • znati princip rada binarnih brojača i brojača sa proizvoljnim modulom i indikacije brojanja
  • znati princip A/D konverzije
  • znati princip D/A konverzije
  • Pojam informacije
  • Brojni sistemi
  • Osnovne operacije u binarnom brojnom sistemu
  • Osnovna i univerzalna logička kola
  • Opšte karakteristike logičkih kola
  • Tranzistorsko - tranzistorska logička kola
  • CMOS logička kola
  • Koderi i dekoderi
  • Binarni sabirači
  • RS, L, JK, T i D flip-flop
  • Binarni brojači
  • Brojači sa proizvoljnim modulom
  • Indikacija brojanja
  • A/D i D/A konvertori
  • Definisati informaciju i pojam bita
  • Binarni brojni sistem obraditi detaljno, a ostale informativno
  • Osnovna kola objasniti pomoću prekidača
  • Prikazati dobijanje logičkih kola pomoću univerzalnih
  • Obraditi unutrašnju strukturu TTL i CMOS kola, prikazati prenosne karakteristike i definisati logičke nivoe
  • Kodere, dekodere i sabirače uraditi na primerima
  • Obraditi detaljno binarne brojače, a brojače sa proizvoljnim modulom obraditi sa dekoderima stanja
  • Indikaciju brojanja obraditi sa sedmosegmentnim pokazivačima
  • Dati primere primene konvertora na vozilima

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Impulsna elektronika

Trajanje modula:

7 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje učenika sa principom rada osnovnih kola u impulsnoj elektronici
  • znati princip rada i proračun astabilnih multivibratora
  • znati princip rada kvarca i oscilatora sa kvarcom
  • znati princip rada i proračun monostabilnih multivibratora
  • Astabilni multivibratori
  • Osobine kvarca
  • Oscilatori sa kvarcom
  • Monostabilni multivibratori
  • Astabilne multivibratore obraditi pomoću TTL i CMOS kola
  • Obraditi realnu ekvivalentnu šemu kvarca i pomoću nje obraditi oscilatore koji rade na rednoj i paralelnoj rezonantnoj učestanosti
  • Monostabilne multivibratore obraditi pomoću logičkih kola i RC elemenata
  • Primeri primene na vozilima

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Laboratorijske vežbe 2

Trajanje modula:

35 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Proveravanje rada kola koja se obrađuju u teorijskom delu predmeta i sticanje praktičnih znanja o ovim kolima
  • umeti da izvede i prikaže rad invertujućeg i neinvertujućeg pojačavača, diferencijalnog pojačavača i kola za sabiranje i oduzimanje napona, ograničavača, Šmitovog okidnog kola, pasivnog i aktivnog kola za diferenciranje i integraljenje i stabilizatora napona
  • umeti da snima karakteristike TTL i CMOS kola
  • umeti da praktično prikaže rad osnovnih i univerzalnih logičkih kola, binarnih sabirača i flip-flopova, brojača
  • umeti da praktično prikaže rad astabilnih multivibratora
  • Invertujući pojačavač. Kolo za sabiranje napona
  • Neinvertujući pojačavač. Jedinični pojačavač
  • Diferencijalni pojačavač. Kolo za oduzimanje napona
  • Ograničavači
  • Šmitovo okidno kolo
  • Pasivna kola za diferenciranje integraljenje
  • Stabilizator napona
  • Snimanje karakteristika integrisanih TTL kola
  • Snimanje karakteristika integrisanih CMOS kola
  • Osnovna i univezalna logička kola
  • Binarni sabirači
  • RS flip-flop. L flip-flop
  • JK flip-flop. D flip-flop
  • Brojači
  • Astabilni multivibrator
  • D/A konvertori
  • Početak vežbi se može pomeriti dok se ne pređe odgovarajuće gradivo iz teorijskog dela predmeta
  • Svaku vežbu raditi dva spojena časa i za to vreme uraditi sva merenja, snimanja i proračun, odnosno završiti elaborat vežbe
  • Vežbe raditi u ciklusima sa najviše tri vežbe

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

 

*

*

 

*

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

• R. Opačić: Elektronika 1

• Ratko Opačić: Elektronika 2

• Topalović: Digitalna elektronika

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

• Osnove elektrotehnike - prvi razred

• Osnove elektrotehnike - drugi razred

• Elektronika - drugi razred

 

ELEKTRIČNI I ELEKTRONSKI SISTEMI NA VOZILIMA

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

II

148

 

222

 

 

370

III

210

 

350

60

 

620

IV

217

 

372

90

 

679

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

• Osposobljavanje učenika za obavljanje poslova održavanja, dijagnostifikovanja i otklanjanja neispravnosti na električnim i elektronskim sistemima na vozilima

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

drugi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Električne instalacije i osvetljenje na vozilima

112

Električne mašine na vozilima

132

Davači na vozilima

104

SUS motori - praktična nastava

22

 

Razred:

treći

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Elektronska upravljačka jedinica i izvršni elementi na vozilima

60

Baterijski sistemi paljenja na vozilima

120

Elektronski sistemi ubrizgavanja benzinskog motora

200

Kombinovani elektronski sistemi paljenja i ubrizgavanja benzinskog motora

160

Motorna vozila - praktična nastava

20

Blok praktična nastava 1

60

 

Razred:

četvrti

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Elektronski sistemi ubrizgavanja dizel motora

188

Sistemi stabilnosti na vozilima

158

Sistemi sigurnosti na vozilima

109

Sistemi komfora na vozilima

120

Nove i alternativne tehnologije u automobilskoj industriji

14

Blok praktična nastava 2

90

NAPOMENA:

Pri ostvarivanju praktičnog dela modula, odeljenje se deli na dve grupe, koje rade sa različitim nastavnicima.

Jedan od njih ostvaruje teorijsku nastavu ovog predmeta.

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Električne instalacije i osvetljenje na vozilima

Trajanje modula:

112 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje teoretskih i praktičnih znanja iz električnih instalacija i osvetljenja na vozilima
  • umeti da čita električne šeme, pronađe kvar i zameni neispravan deo instalacije,
  • umeti da izabere vrstu provodnika i odabere presek na osnovu tabela,
  • umeti da pročita izvode, proveri ispravnost i izvrši zamenu neispravnih: osigurača, prekidača, mikroprekidača i releja,
  • umeti da proveri ispravnost, vrši održavanje, punjenje i povezivanje elektrohemijskih izvora struje,
  • umeti da koristi, održava punjače i startere za električno pokretanje vozila,
  • umeti da proveri ispravnost i pravilno izvrši zamenu farova i sijalica,
  • umeti da koristi uređaj za podešavanje farova i da pravilno podesi farove,
  • umeti da proveri i zameni signalno-kontrolne lampe i instrumente.
  • Vrste električnih instalacija na vozilima
  • Provodnici i izbor preseka
  • Osigurači na vozilima
  • Prekidači i mikroprekidači na vozilima
  • Releji na vozilima
  • Pribor za povezivanje
  • Simboli i označavanje krajeva provodnika
  • Električne šeme karakterističnih sistema na vozilima
  • Elektrohemijski izvori struje
  • Punjači i starteri za električno pokretanje vozila,
  • Novi sistemi baterija na vozilima
  • Osvetljenje puta
  • Farovi za osvetljenje puta
  • Svetlosni i zvučni signalni ređaji
  • Kontrolno - signalne lampe
  • Kontrolni instrumenti
  • Teorijski deo modula obuhvata 42 časa a praktični 70 časova
  • Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže, primerke elektroinstalacionog materijala, pribora i elemenata. Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema
  • Koristiti raspoložive softverske pakete za izučavanje i čitanje električnih šema konkretnih sistema na vozilima
  • Prilikom teorijske obrade punjača i startera, koristiti uređaje i opremu iz radionice
  • Insistirati na povezivanju prethodno stečenih znanja iz elektrotehnike
  • Tokom izučavanja elektrohemijskih izvora posebnu pažnju posvetiti ispravnom rukovanju i održavanju, kao i preduzimanju posebnih mera zaštita
  • Praktične sadržaje uskladiti sa izvođenjem teorijske nastave

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

*

*

*

 

 

Naziv modula:

Električne mašine na vozilima

Trajanje modula:

132 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje teoretskih i praktičnih znanja iz električnih mašina na vozilima
  • razumeti konstrukciju i princip rada mašina za jednosmernu struju,
  • znati ulogu, princip rada, konstrukciju i vrste elektropokretača,
  • umeti da izvrši proveru ispravnosti, održavanje i opravku elektropokretača
  • razumeti konstrukciju i princip rada specijalnih mašina za jednosmernu struju na vozilima,
  • umeti da izvrši proveru ispravnosti, održavanje i opravku specijalnih mašina za jednosmernu struju na vozilu,
  • razumeti konstrukciju i princip rada mašina za naizmeničnu struju,
  • umeti da izvrši proveru ispravnosti, održavanje i opravku alternatora
  • Osnove mašina jednosmerne struje
  • Elektropokretač (uloga, princip rada, konstrukcija i vrste) i električne šeme veza
  • Održavanje, opravka i ispitivanje različitih vrsta elektropokretača
  • Specijalne mašine jednosmerne struje na vozilima (sa stalnim magnetima, koračni motor, momentni motor, impulsno-upravljani motor)
  • Održavanje, opravka i ispitivanje specijalnih mašina jednosmerne struje
  • Osnove mašina naizmeničnih struja
  • Alternator (uloga, princip rada, konstrukcija, regulator) i električne šeme veza
  • Održavanje, opravka i ispitivanje alternatora
  • Teorijski deo modula obuhvata 62 časa a praktični 70 časova
  • Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže, primerke električnih mašina, pribora i elemenata. Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema
  • Koristiti raspoložive softverske pakete za izučavanje i čitanje električnih šema konkretnih sistema sa električnim mašinama
  • Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
  • Insistirati na povezivanju prethodno stečenih znanja iz elektrotehnike, elektronike, osnove mašinstva i motora SUS
  • Posebnu pažnju posvetiti ispravnom rukovanju i održavanju, kao i preduzimanju posebnih mera zaštita
  • Praktične sadržaje uskladiti sa izvođenjem teorijske nastave

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

*

*

*

 

 

Naziv modula:

Davači na vozilima

Trajanje modula:

104 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje teoretskih i praktičnih znanja iz davača na vozilima
  • znati princip rada i konstrukciju davača na vozilima,
  • da u električnim šemama vozila prepozna vrstu davača, zna njegovu namenu i izlazni signal.
  • umeti da proveri ispravnost pomoću dijagnostičkih instrumenata i pravilno zameni davače na vozilu,
  • Davači na vozilima (Namena, vrste i perspektive razvoja)
  • Davači pozicija (pomaka/ugla)
  • Davači brzine i broja obrtaja
  • Davači ubrzanja i vibracija
  • Davači pritiska
  • Davači sile i momenta
  • Davači protoka vazduha
  • Davači koncentracije gasa (lambda sonde)
  • Davači temperature
  • Teorijski deo modula obuhvata 44 časa a praktični 60 časova
  • Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže, primerke davača, pribora i elemenata. Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema
  • Koristiti raspoložive softverske pakete za izučavanje i čitanje električnih šema konkretnih sistema sa električnim davačima
  • Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
  • Insistirati na povezivanju prethodno stečenih znanja iz elektrotehnike, elektronike, osnove mašinstva i motora SUS
  • Praktične sadržaje uskladiti sa izvođenjem teorijske nastave

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

*

*

*

 

 

Naziv modula:

SUS motori - praktična nastava

Trajanje modula:

22 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih praktičnih znanja iz motora sa unutrašnjim sagorevanjem
  • poznavati osnovne sklopove i delove motora
  • znati da podesi zazor ventila motora
  • znati da podesi ugao pretpaljenja
  • poznavati osnovne sklopove i delove kojima se reguliše ugao predubrizgavanja motora
  • Osnovni delovi motora
  • Podešavanje zazora ventila
  • Podešavanje ugla pretpaljenja
  • Podešavanje ugla predubrizgavanja
  • Pokazati delove rasklopljenog motora
  • Izvršiti podešavanje zazora ventila na motoru
  • Na konkretnom motoru izvršiti podešavanje ugla pretpaljenja stroboskopskom metodom
  • Pokazati osnovne sklopove i delove kojima se reguliše ugao predubrizgavanja motora
  • Koristiti manometre za merenje propustljivosti cilindara, pritiska goriva i pritiska usisne grane
  • Praktične sadržaje uskladiti sa izvođenjem teorijske nastave

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

*

*

*

 

 

Naziv modula:

Elektronska upravljačka jedinica i izvršni elementi na vozilima

Trajanje modula:

60 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje teoretskih i praktičnih znanja vezanih za elektronsku upravljačku jedinicu i izvršne elemente na vozilima.
  • znati ulogu, princip rada i konstrukciju upravljačke jedinice,
  • umeti da uporedi izmerene električne veličine sa referentnim vrednostima upravljačke jedinice pomoću dijagnostičkih uređaja,
  • znati ulogu, vrste, princip rada i konstrukciju osnovnih izvršnih elemenata na vozilu,
  • umeti da uporedi izmerene električne veličine sa referentnim vrednostima izvršnih elemenata na vozilima pomoću dijagnostičkih uređaja,
  • Elektronska upravljačka jedinica:
  • Uslovi upotrebe i struktura pojedinih sistema merenja i regulacije,
  • Ulazni signali, merenja, transformacije,
  • Obrada signala,
  • Zakoni upravljanja, algoritmi,
  • Izlazni signali, konverzija, pojačanje,
  • Mikrokontroleri, blok šema, sastavni delovi.
  • Izvršni elementi na vozilima:
  • Releji i elektromagneti,
  • Brizgaljke,
  • Ventili za vraćanje dimnih gasova,
  • Regulatori pritiska punjenja,
  • Regulatori torzije,
  • Kočnice motora i retarderi,
  • Sistemi za pomoć pri startu.
  • Teorijski deo modula obuhvata 30 časova a praktični 30 časova
  • Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže, primerke elektronskih upravljačkih jedinica i izvršnih elemenata. Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
  • Koristiti raspoložive softverske pakete za izučavanje i čitanje električnih šema konkretnih sistema sa električnim davačima, elektronskom jedinicom i izvršnim elementima.
  • Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
  • Insistirati na povezivanju prethodno stečenih znanja iz elektrotehnike, elektronike, osnova mašinstva, motora SUS i prethodno obrađenih modula ovog predmeta.
  • Praktične sadržaje uskladiti sa izvođenjem teorijske nastave, a u toku merenja koristiti raspoložive osciloskope i dijagnostičke instrumente.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

*

*

*

 

 

Naziv modula:

Baterijski sistemi paljenja na vozilima

Trajanje modula:

120 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje teoretskih i praktičnih znanja iz baterijskih sistema paljenja na vozilima
  • znati elemente i princip rada baterijskog sistema paljenja sa mehaničkim kontaktima,
  • umeti da izvrši proveru ispravnosti primarnog i sekundarnog strujnog kola sistema paljenja sa mehaničkim kontaktima,
  • znati pojam ugla pretpaljenja i ulogu regulatora,
  • znati elemente i princip rada tranzistorizovanog paljenja sa mehaničkim kontaktima,
  • umeti da izvrši proveru ispravnosti komutatora,
  • znati elemente i princip rada beskontaktnog paljenja sa Holovim i induktivnim davačem,
  • umeti da izvrši proveru ispravnosti i zameni neispravne elemente u beskontaktnim sistemima paljenja,
  • znati ulogu i princip rada svih elemenata sistema potpunog elektronskog paljenja vozila,
  • umeti da izvrši proveru ispravnosti i zameni neispravne elemente u potpuno elektronskom sistemu paljenja,
  • umeti da izvrši dijagnostiku davača detonacije i pravilnu zamenu,
  • Baterijski sistemi paljenja benzinskih motora:
  • Klasični baterijski sistem paljenja, ugao pretpaljenja, svećice, oscilogram visokog i niskog napona, nedostaci baterijskog paljenja,
  • Tranzistorizovani sistem paljenja sa mehaničkim kontaktima,
  • Beskontaktno, tranzistorsko paljenje sa Holovim i induktivnim davačem,
  • Potpuno elektronsko paljenje, elektronska upravljačka jedinica, regulacija detonacije,
  • Dijagnoza sistema
  • Teorijski deo modula obuhvata 40 časova a praktični 80 časova
  • Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže, primerke baterijskog sistema paljenja. Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
  • Koristiti raspoložive softverske pakete za izučavanje i čitanje električnih šema konkretnih sistema sa električnim davačima, elektronskom jedinicom i izvršnim elementima.
  • Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
  • Insistirati na povezivanju prethodno stečenih znanja iz elektrotehnike, elektronike, osnove mašinstva, motora SUS i prethodno obrađenih modula ovog predmeta.
  • Praktične sadržaje uskladiti sa izvođenjem teorijske nastave, a u toku merenja koristiti raspoložive osciloskope i dijagnostičke instrumente

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

*

*

*

 

 

Naziv modula:

Elektronski sistemi ubrizgavanja benzinskog motora

Trajanje modula:

200 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje teoretskih i praktičnih znanja iz elektronskih sistema ubrizgavanja benzinskog motora
  • znati osnovne principe obrazovanja smeše i ubrizgavanja kod benzinskog motora,
  • znati elemente i princip rada mehaničkog sistema ubrizgavanja K-Jetronic
  • umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata sistema K-Jetronic
  • znati elemente i princip rada mehaničko-elektronskog sistema ubrizgavanja KE-Jetronic
  • umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata sistema KE-Jetronic
  • znati elemente i princip rada elektronskog sistema ubrizgavanja L -Jetronic
  • umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata sistema L -Jetronic
  • umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata sistema L H-Jetronic
  • umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata sistema Mono-Jetronic
  • znati sve propise vezane za izduvne gasove i njihovu obradu
  • umeti da izvrši kontrolu i testiranje uređajima za ispitivanje izduvnih gasova
  • Elektronski sistemi ubrizgavanja goriva benzinskih motora:
  • Principi obrazovanja smeše i zavisnost sastava smeše od režima rada motora,
  • Osnovni principi ubrizgavanja kod benzinskog motora,
  • Mehanički sistem ubrizgavanja K-Jetronic
  • Mehaničko-elektronski sistem ubrizgavanja KE-Jetronic
  • Elektronski sistemi ubrizgavanja L-Jetronic
  • Elektronski sistemi ubrizgavanja LH-Jetronic
  • Elektronski sistemi ubrizgavanja Mono-Jetronic
  • Izduvni gasovi, dodatna obrada, propisi, kontrola i testiranje
  • Teorijski deo modula obuhvata 80 časova a praktični 120 časova
  • Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže, primerke elektronskih upravljačkih jedinica i izvršnih elemenata. Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
  • Koristiti raspoložive softverske pakete za izučavanje i čitanje električnih šema konkretnih sistema sa električnim davačima, elektronskom jedinicom i izvršnim elementima.
  • Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
  • Insistirati na povezivanju prethodno stečenih znanja iz elektrotehnike, elektronike, osnove mašinstva, motora SUS i prethodno obrađenih modula ovog predmeta.
  • Praktične sadržaje uskladiti sa izvođenjem teorijske nastave, a u toku merenja koristiti raspoložive osciloskope i dijagnostičke instrumente

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

*

*

*

 

 

Naziv modula:

Kombinovani elektronski sistemi paljenja i ubrizgavanja benzinskog motora

Trajanje modula:

160 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje teoretskih i praktičnih znanja iz kombinovanih elektronskih sistema paljenja i ubrizgavanja benzinskog motora
  • znati elemente i princip rada kombinovanog sistema paljenja i ubrizgavanja
  • umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata sistema
  • znati elemente i princip rada elektronskog sistema gasnih motora
  • umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata sistema gasnih motora
  • znati sve propise vezane za izduvne gasove i njihovu obradu
  • umeti da izvrši kontrolu i testiranje uređajima za ispitivanje izduvnih gasova
  • umeti da izvrši dijagnostiku sistema sa završnom kontrolom
  • Kombinovani sistemi paljenja i ubrizgavanja
  • Elektronski sistemi ubrizgavanja sa gasom
  • Izduvni gasovi, dodatna obrada, propisi, kontrola i testiranje,
  • Dijagnostika i samodijagnostika sistema.
  • Teorijski deo modula obuhvata 60 časova a praktični 100 časova
  • Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže, primerke elektronskih upravljačkih jedinica i izvršnih elemenata. Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
  • Koristiti raspoložive softverske pakete za izučavanje i čitanje električnih šema konkretnih sistema sa električnim davačima, elektronskom jedinicom i izvršnim elementima.
  • Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
  • Insistirati na povezivanju prethodno stečenih znanja iz elektrotehnike, elektronike, osnove mašinstva, motora SUS i prethodno obrađenih modula ovog predmeta.
  • Praktične sadržaje uskladiti sa izvođenjem teorijske nastave, a u toku merenja koristiti raspoložive osciloskope i dijagnostičke instrumente

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

*

*

*

 

 

Naziv modula:

Motorna vozila - praktična nastava

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih praktičnih znanja iz motornih vozila
  • znati postupak ispitivanja sistema za kočenje na valjcima,
  • znati osnovne delove, sklopove i funkciju sistema za prenos snage, sistema za upravljanje, sistema za kočenje i servo uređaja za kočenje i upravljanje
  • znati da sa dijagnostičkim uređajem za merenje izduvnih gasova izvrši merenje sastava izduvnih gasova
  • Ispitivanje sistema za kočenje na uređaju sa valjcima
  • Pregled sistema za prenos snage
  • Pregled sistema za upravljanje
  • Pregled sistema za kočenje
  • Pregled servo uređaja za kočenje i upravljanje
  • Kontrola izduvnih gasova
  • Na konkretnom vozilu učeniku pokazati način ispitivanja sistema za kočenje na uređaju sa valjcima
  • Na konkretnom vozilu učeniku pokazati sklopove i delove, kao i funkciju sistema za prenos snage, sistema za upravljanje, sistema za kočenje i servo uređaja za kočenje i upravljanje
  • Sa dijagnostičkim uređajem za merenje izduvnih gasova izvršiti merenje sastava izduvnih gasova raspoloživih tipova vozila

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

*

*

*

*

 

 

Naziv modula:

Blok praktična nastava 1

Trajanje modula:

60 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje praktičnih znanja iz električnih i elektronskih sistema na vozilima sa benzinskim motorom
  • znati organizaciju preduzeća-servisa, organizaciju radnog mesta, mere zaštite na radu i zaštite okoline.
  • umeti da izvrši prijem vozila i popuni tehničku dokumentaciju vezanu za pojedinačnu neispravnost vozila,
  • znati da identifikuje osnovne delove benzinskog motora i uoči karakteristične kvarove, a naročito kvarove mehaničkih delova koji su vezani za dijagnostiku elektronskih sistema motora.
  • umeti da pravilno koristi dijagnostičku opremu i uređaje različitih proizvođača,
  • umeti da samostalno izvrši dijagnostiku električnih i elektronskih uređaja i sistema na vozilu sa benzinskim motorom.
  • Organizacija preduzeća - servisa,
  • Organizacija radnog mesta,
  • Sprovođenje mera zaštite na radu i zaštita okoline
  • Prijem vozila, popunjavanje dokumentacije i procena problema stranke vezane za tehničku neispravnost vozila,
  • Učestvovanje u rastavljanju, defektaciji i sastavljanju benzinskog motora,
  • Podešavanje zazora ventila, ugla pretpaljenja i ugla predubrizgavanja,
  • Proučavanje tehničkih uputstava dijagnostičke opreme u servisu i načina korišćenja.
  • Dijagnostika i otklanjanje kvarova na električnim instalacijama i osvetljenju vozila,
  • Dijagnostika i otklanjanje kvarova na svetlosno-zvučnim signalnim uređajima, kao i kontrolnim instrumentima,
  • Dijagnostika i otklanjanje kvarova na električnim mašinama vozila,
  • Dijagnostika i otklanjanje kvarova na davačima vozila,
  • Dijagnostički postupci u komunikaciji sa ECU,
  • Dijagnostika i otklanjanje kvarova na izvršnim elementima vozila,
  • Dijagnostika i otklanjanje kvarova na sistemima paljenja vozila sa benzinskim motorom.
  • Zavisno od veličine preduzeća-servisa organizovati praktičnu nastavu tako da učenik u potpunosti bude upoznat sa organizacijom rada u preduzeću-servisu, da se pridržava mera zaštite na radu i mera zaštite okoline,
  • U prvih nekoliko dana učenik treba da učestvuje u poslovima rastavljanja, defektacije i sastavljanja benzinskih motora u cilju dopunjavanja nastavnih sadržaja iz predmeta "Motori SUS i vozila" i "Praktične nastave-Motora SUS i vozila".
  • U drugom delu prve nedelje učenika treba detaljno upoznati sa kompletnom raspoloživom opremom i dijagnostičkim uređajima kojima servis raspolaže.
  • U drugoj nedelji učenik treba pod nadzorom stručnog lica da učestvuje u dijagnostici svih uređaja i sistema na benzinskim motorima.
  • Za vreme rada učenik treba da vodi dnevnik rada sa opisom izvršenih radova i svojim zapažanjima.
  • Dnevnik rada pregledava i ocenjuje predmetni nastavnik, koji je ujedno i zadužen za obilazak i kontrolu izvođenja praktične nastave.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

 

*

*

*

*

 

 

Naziv modula:

Elektronski sistemi ubrizgavanja dizel motora

Trajanje modula:

188 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje teoretskih i praktičnih znanja iz elektronskih sistema ubrizgavanja dizel motora
  • znati elemente i princip rada uređaja za ubrizgavanje dizel motora
  • umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata uređaja za ubrizgavanje
  • znati elemente i princip rada rednih i rotacionih pumpi za ubrizgavanje, kao i njihovih regulatora
  • umeti da izvrši dijagnostiku elektromagnetnih elemenata rednih i rotacionih pumpi i njihovih regulatora
  • znati elemente i princip rada jedinačne pumpe, jedinačnog brizgača i Common Rail sistema
  • umeti da izvrši dijagnostiku elektromagnetnih elemenata jedinačne pumpe, jedinačnog brizgača i Common Rail sistema
  • znati osnovne elemente i principe rada elektronske regulacije dizel motora
  • umeti da izvrši dijagnostiku zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata sistema elektronske regulacije dizel motora
  • znati osnovne elemente obrade izduvnih gasova i njihovu kontrolu
  • umeti da izvrši merenje sastava izduvnih gasova sa mernim uređajem za izduvne gasove
  • Priprema smeše, ubrizgavanje
  • Uređaj za ubrizgavanje, opis, konstrukcija i princip rada,
  • Redne pumpe za ubrizgavanje i regulatori,
  • Rotacione pumpe za ubrizgavanje i regulatori,
  • Sistem jedinačne pumpe (UIS)
  • Sistem jedinačnog brizgača-Unit injector (UI)
  • Common Rail sistemi
  • Elektronska regulacija dizel motora (EDC)
  • Davači i izvršni elementi na dizel motorima,
  • Upravljačka jedinica,
  • Elektronsko upravljanje i regulacija rada dizel motora
  • Elektronska dijagnoza i samodijagnoza sistema,
  • Izduvni gasovi, dodatna obrada, propisi, kontrola i testiranje.
  • Teorijski deo modula obuhvata 68 časova, a praktični 120 časova
  • Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže, primerke elektronskih upravljačkih jedinica, davača i izvršnih elemenata. Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
  • Koristiti raspoložive softverske pakete za izučavanje i čitanje električnih šema konkretnih sistema sa električnim davačima, elektronskom jedinicom i izvršnim elementima.
  • Prilikom teorijske obrade koristiti motore, uređaje i opremu iz radionice
  • Insistirati na povezivanju prethodno stečenih znanja iz elektrotehnike, elektronike, osnove mašinstva, motora SUS i prethodno obrađenih modula ovog predmeta.
  • Praktične sadržaje uskladiti sa izvođenjem teorijske nastave, a u toku merenja koristiti raspoložive osciloskope i dijagnostičke instrumente

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

*

*

*

 

 

Naziv modula:

Sistemi stabilnosti na vozilima

Trajanje modula:

158 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje teoretskih i praktičnih znanja iz sistema stabilnosti na vozilima
  • znati osnovnu problematiku stabilnosti i upravljivosti vozila na putu
  • znati namenu, princip rada i osnovne komponente antiblokadnih sistema, sistema za regulisanje pogonskog klizanja i sistema za regulisanje dinamike vožnje
  • umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata i uređaja antiblokadnih sistema, sistema za regulisanje pogonskog klizanja i sistema za regulisanje dinamike vožnje
  • umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata i uređaja aktivnog ogibljenja (vešanja)
  • Osnovna problematika stabilnosti i upravljivosti vozila na putu,
  • Namena, princip rada, osnovne komponente i dijagnosticiranje:
  • Klasičnih i antiblokadnih sistema za kočenje (ABS)
  • Sistema za regulisanje pogonskog klizanja (ASR)
  • Sistema za regulisanje dinamike vožnje (ESP)
  • Aktivno ogibljenje (vešanje)
  • Teorijski deo modula obuhvata 58 časova, a praktični 100 časova
  • Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže, primerke elektronskih upravljačkih jedinica i izvršnih elemenata pojedinih sistema.
  • Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
  • Koristiti raspoložive softverske pakete za izučavanje i čitanje električnih šema konkretnih sistema sa električnim davačima, elektronskom jedinicom i izvršnim elementima.
  • Prilikom teorijske obrade koristiti vozila, uređaje i opremu iz radionice
  • Insistirati na povezivanju prethodno stečenih znanja iz elektrotehnike, elektronike, osnove mašinstva, motora SUS i prethodno obrađenih modula ovog predmeta.
  • Praktične sadržaje uskladiti sa izvođenjem teorijske nastave, a u toku merenja koristiti raspoložive osciloskope i dijagnostičke instrumente

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

 

*

*

 

 

Naziv modula:

Sistemi sigurnosti na vozilima

Trajanje modula:

109 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje teoretskih i praktičnih znanja iz sistema sigurnosti na vozilima
  • znati osnovne elemente, princip rada i funkciju sistema za sigurnost putnika u slučaju sudara - vazdušni jastuci i sigurnosni pojasevi
  • umeti da izvrši dijagnostiku pojedinačnih elemenata i uređaja sistema za sigurnost putnika u slučaju sudara
  • znati osnovne elemente, princip rada i funkciju sistema za nadzor pritiska u gumama
  • umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata i uređaja sistema za nadzor pritiska u gumama
  • znati osnovne elemente, princip rada i funkciju sistema za kontrolu rastojanja
  • umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata i uređaja sistema za kontrolu rastojanja
  • znati osnovne elemente, princip rada i funkciju sistema za zaštitu od krađe vozila
  • umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata i uređaja sistema za zaštitu od krađe vozila
  • Sistem za sigurnost putnika u slučaju sudara,
  • Sistem za nadzor pritiska u gumama
  • Radar za kontrolu rastojanja,
  • Sistem za zaštitu od krađe,
  • Ostalil savremeni sistemi sigurnosti na vozilima,
  • Teorijski deo modula obuhvata 29 časova, a praktični 80 časova
  • Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže, primerke elektronskih upravljačkih jedinica i izvršnih elemenata pojedinih sistema.
  • Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
  • Koristiti raspoložive softverske pakete za izučavanje i čitanje električnih šema konkretnih sistema sa električnim davačima, elektronskom jedinicom i izvršnim elementima.
  • Prilikom teorijske obrade koristiti vozila, uređaje i opremu iz radionice
  • Insistirati na povezivanju prethodno stečenih znanja iz elektrotehnike, elektronike, osnove mašinstva, motora SUS i prethodno obrađenih modula ovog predmeta.
  • Praktične sadržaje uskladiti sa izvođenjem teorijske nastave, a u toku merenja koristiti raspoložive osciloskope i dijagnostičke instrumente

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

 

*

*

 

 

Naziv modula:

Sistemi komfora na vozilima

Trajanje modula:

120 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje teoretskih i praktičnih znanja iz sistema komfora na vozilima
  • znati osnovne elemente, princip rada i funkciju sistema za elektronsko upravljanje automatskim menjačem
  • umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata i uređaja sistema za elektronsko upravljanje automatskim menjačem
  • znati osnovne elemente, princip rada i funkciju sistema za automatsku regulaciju brzine
  • umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata i uređaja sistema za automatsku regulaciju brzine
  • znati osnovne elemente, princip rada i funkciju sistema za elektro-mehaničko upravljanje menjačem
  • umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata i uređaja sistema za elektro-mehaničko upravljanje menjačem
  • znati osnovne elemente, princip rada i funkciju sistema za informacione i navigacione uređaje
  • umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata i uređaja sistema za informacione i navigacione uređaje
  • znati osnovne elemente, princip rada i funkciju antene, radia, audio i TV uređaja na vozilima
  • umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja za ugradnju radia, audio i TV uređaja na vozilima
  • znati osnovne elemente, princip rada i funkciju sistema za automatsko zagrevanje putničkog prostora
  • umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata i uređaja sistema za automatsku zagrevanje
  • znati osnovne elemente, princip rada i funkciju klima uređaja na vozilima
  • umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata i kompletnog sistema klima uređaja na vozilima
  • Namena, princip rada, osnovne komponente i dijagnosticiranje sistema za:
  • Elektronsko upravljanje automatskim menjačem,
  • Automatsku regulaciju brzine,
  • Elektro-mehaničko upravljanje menjačem,
  • Informacioni i navigacioni uređaji,
  • Antena, radio, audio i TV uređaji na vozilima,
  • Automatsko zagrevanje putničkog prostora,
  • Klima uređaji na vozilima
  • Ostali savremeni sistemi komfora na vozilima.
  • Teorijski deo modula obuhvata 48 časova, a praktični 72 časa
  • Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže, primerke elektronskih upravljačkih jedinica i izvršnih elemenata pojedinih sistema.
  • Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
  • Koristiti raspoložive softverske pakete za izučavanje i čitanje električnih šema konkretnih sistema sa električnim davačima, elektronskom jedinicom i izvršnim elementima.
  • Prilikom teorijske obrade koristiti vozila, uređaje i opremu iz radionice
  • Insistirati na povezivanju prethodno stečenih znanja iz elektrotehnike, elektronike, osnove mašinstva, motora SUS i prethodno obrađenih modula ovog predmeta.
  • Praktične sadržaje uskladiti sa izvođenjem teorijske nastave, a u toku merenja koristiti raspoložive osciloskope i dijagnostičke instrumente

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

*

*

*

 

 

Naziv modula:

Nove i alternativne tehnologije u automobilskoj industriji

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje teoretskih znanja iz novih i alternativnih tehnologija u automobilskoj industriji
  • znati nove i alternativne tehnologije u automobilskoj industriji koje su nastale i koje će se uvesti u budućnosti iz oblasti:
  • električnih instalacija i osvetljenja,
  • električnih mašina (starter-generator,...)
  • elektrohemijskih izvora struje,
  • elektronskih sistema ubrizgavanja benzinskih i dizel motora,
  • elektronskih sistema stabilnosti, sigurnosti i komfora
  • alternativnih pogona vozila
  • novih dijagnostičkih uređaja
  • novih propisa
  • Nove i alternativne tehnologije u oblasti:
  • Električnih instalacija i osvetljenja,
  • Električnih mašina (starter-generator,...)
  • Elektrohemijskih izvora struje,
  • Elektronskih sistema ubrizgavanja benzinskih i dizel motora,
  • Elektronskih sistema stabilnosti i sigurnosti,
  • Elektronskih sistema komfora
  • Alternativnih pogona vozila
  • Novih dijagnostičkih uređaja
  • Novih propisa
  • Učenike upoznati sa najnovijim tehnologijama koje su se pojavile kod renomiranih proizvođača vozila poslednjih godina, kao i tendencije razvoja u navedenim oblastima.
  • Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže objavljene u stručnim časopisima, sajamskim katalozima, informativnim biltenima i slično.
  • Prema mogućnostima škole organizovati posete sajmovima automobila
  • Modul obraditi kroz 14 časova teoretske nastave

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Blok praktična nastava 2

Trajanje modula:

90 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje praktičnih znanja iz sistema električnih i elektronskih sistema na vozilima
  • znati organizaciju preduzeća-servisa, organizaciju radnog mesta, mere zaštite na radu i zaštite okoline,
  • umeti da izvrši prijem vozila i popuni tehničku dokumentaciju vezanu za pojedinu neispravnost vozila,
  • umeti da pravilno koristi dijagnostičku opremu i uređaje različitih proizvođača,
  • umeti da samostalno izvrši dijagnostiku električnih i elektronskih uređaja i sistema na vozilima.
  • Organizacija preduzeća - servisa,
  • Organizacija radnog meta,
  • Sprovođenje mera zaštite na radu i zaštita okoline
  • Prijem vozila, popunjavanje dokumentacije i procena problema stranke vezane za tehničku neispravnost vozila,
  • Podešavanje zazora ventila i ugla predubrizgavanja dizel motora,
  • Proučavanje tehničkih uputstava dijagnostičke opreme u servisu i načina korišćenja,
  • Dijagnostika i otklanjanje kvarova na elektronskim sistemima ubrizgavanja dizel motora,
  • Dijagnostika i otklanjanje kvarova na sistemima stabilnosti vozila,
  • Dijagnostika i otklanjanje kvarova na sistemima sigurnosti vozila,
  • Dijagnostika i otklanjanje kvarova na sistemima komfora vozila,
  • Zavisno od veličine preduzeća-servisa organizovati praktičnu nastavu tako da učenik u potpunosti bude upoznat sa organizacijom rada u preduzeću-servisu, da se pridržava mera zaštite na radu i mera zaštite okoline,
  • U prvoj nedelji učenika treba detaljno upoznati sa kompletnom raspoloživom opremom i dijagnostičkim uređajima kojima servis raspolaže.
  • U drugoj i trećoj nedelji učenik treba pod nadzorom stručnog lica da učestvuje u dijagnostici svih uređaja i sistema na vozilima.
  • Za vreme rada učenik treba da vodi dnevnik rada sa opisom izvršenih radova i svojim zapažanjima.
  • Dnevnik rada pregledava i ocenjuje predmetni nastavnik, koji je ujedno i zadužen za obilazak i kontrolu izvođenja praktične nastave.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

 

*

*

*

*

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

• Batterien und Bordnetze, Bosch, 1 987 722 003

• Lichttehnik, Bosch, 1 987 722 039

• Generatoren, Bosch, 1 987 722 006

• Startanlagen, Bosch, 1 987 722 007

• Schaltzeichen und - plane fur Kfz, Bosch, 1 987 722 002

• Sensoren im Kraftfahrzeug, Bosch, 1 987 722 031

• Mikroelektronik im Kraftfahrzeug, Bosch, 1 987 722 022

• Zundsysteme, Bosch, 1 987 722 004,

• Zundkerzen, Bosch, 1 987 722 005,

• Ottomotor-management, Grundlagen und Komponenten, Bosch, 1 987 722 036,

• Benzineinspritzsystem K-Jetronic, Bosch, 1 987 722 009,

• Benzineinspritzsystem KE-Jetronic, Boch, 1 987 722 021,

• Benzineinspritzsystem L-Jetronic, Bosch, 1 987 722 010,

• Benzineinspritzsystem mit Mono-Jetronic, Bosch, 1 987 722 033,

• Benzineinspritzsystem mit M-Motronic, Bosch, 1 987 722 011,

• Benzineinspritzsystem mit ME-Motronic, Bosch, 1 987 722 051,

• Abgastechnik fur Ottomotoren, Bosch, 1 987 722 023,

• Kantengesteuerte Diesel-Vereilereinspritzpumpen, Bosch, 1 987 722 014,

• Elektronische Dieselregelung EDC, Bosch, 1 987 722 035

• Diesel-Radialkolbenpumpen VR, Bosch, 1 987 722 053,

• Diesel-Speichereinspritzsystem, Common Rail CR, Bosch, 1 987 722 054,

• Diesel-Einspritzsysteme, Unit Injector System/Unit Pump System, Bosch, 1 987 722 056,

• Diesel-Reiheinspritzpumpen, Bosch, 1 987 722 057,

• Dieselmotor-Management im Uberblick, Bosch, 1 987 722 058,

• Nfz-Druckluftanlagen (1): Anlagenplane, Bosch, 1 987 722 015,

• Nfz-Druckluftanlagen (2): Gerate, Bosch, 1 987 722 016,

• Audio, Navigation und Telematik fur Kraftfahrzeuge, Bosch, 1 987 722 032,

• Sichereits - und Komforsysteme, Bosch, 1 987 722 037,

• Elektronisches Stabilitionsprogramm EPS, Bosch, 1 987 722 052,

• Adaptive Fahrgeschwindigkeitsregelung ECC, Bosch, 1 987 722 034,

• Anton Herner: Kfz-Elektronik, Vogel, 1999.

• Urlich Deh: Kfz-Klimaanlagen, Vogel, 1999.

• Tehnička dokumentacija poznatih proizvođača vozila,

• Programski paketi za vozila (ESI-tronic BOSCH, Autodata, ElsaWin, Sun SAIS, TIS 2000, Workshop, i dr.)

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

• Tehnički materijali

• Osnove mašinstva

• Motori SUS i vozila

• Osnove elektrotehnike

• Elektronika

• Računarstvo i informatika

• Fizika

• Matematika

• Strani jezik (engleski i nemački)

 

INDUSTRIJSKA GEOGRAFIJA U ELEKTROTEHNICI

1. CILJEVI PREDMETA:

• Razvijanje sposobnosti prikazivanja rezultata istraživanja kroz korišćenje reči, tabela i grafika, kao i jezika geografije

• Razvijanje sposobnosti korišćenja različitih izvora informacija i samostalnog i timskog učestvovanja u istraživačkim projektima

• Primenjivanje stečenih znanja iz privredne geografije u svom poslovnom okruženju

• Razvijanje vlastitih strategija uspešnog učenja (razlikuje bitno od nebitnog, analizira podatke, samostalno zaključuje,...)

• Poznavanje prirodnih resursa i njihovog razmeštaja za potrebe industrije

• Poznavanje razvoja i razmeštaja industrijske proizvodnje

• Sticanje znanja o prirodnim resursima i značaju očuvanja ekološke ravnoteže

• Razvijanje sposobnosti korišćenja računara za pronalaženje, obradu i prikazivanje geografskih podataka

2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

• Vresk M. (1986): Osnovi urbane geografije, "Školska knjiga", Zagreb

• Grčić M. (1993): Industrijska geografija, "Naučna knjiga", Beograd

• Đurić V. (1980): Ekonomska geografija, "Naučna knjiga", Beograd

• Žegarac Z. (2002): Infrastruktura,

• Lješević M. (2002): Urbana ekologija, Geografski fakultet, Beograd

• Lješević M., Živković D. (2001): Kartografija, Geografski fakultet, Beograd

• Milićević G. (1990): Urbana ekonomika, Ekonomski fakultet, Beograd

• Petovar K. (2003): Urbana i ruralna sociologija, Institut za geografiju-PMF, Novi Sad

• Piha B. (1973): Prostorno planiranje, Službeni list SFRJ, Beograd

• Pleše J. (1979): Geografske osnove gradskih regija, Institut za geografiju-PMF, Novi Sad

• Tomić P., Romelić J., Lazić L. (1996): Ekonomska geografija sveta, Institut za geografiju-PMF, Novi Sad

• Ćurčić S. (1996): Kartografija, Institut za geografiju-PMF, Novi Sad

• Fick, J. (1998): Geography of Development,

• Šećibović Refik, Đoković Emilija: Regionalna ekonomska geografija I Ekonomski fakultet, Beograd, 2002

• Šećibović Refik: Regionalna ekonomska geografija II, Ekonomski fakultet, Beograd, 2002

• Šećibović Refik: Regionalna ekonomska geografija III, Ekonomski fakultet, Beograd, 2002

• Dinić Jovan: Ekonomska geografija, Ekonomski fakultet, Beograd, 1999.

• Grupa autora: Ekonomska geografija, "Vuk Karadžić", Beograd, 1972

3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

• stručni predmeti

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA

Razred:

prvi

Godišnji fond časova:

37 časova

 

CILJEVI

ISHODI
Po završetku prvog razreda učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

  • razumevanje faktora lokacije industrije
  • znati prirodne faktore lokacije (sirovine, vodni resursi, energetski izvori, klima)
  • znati društvene faktore lokacije (tržište, kapital, saobraćaj, radna snaga)
  • učenik će znati kako industrija utiče na promenu životne sredine
  • znati pojam globalizacije
  • razumeti uticaj procesa globalizacije na lokaciju velikih preduzeća (multinacionalne i transnacionalne kompanije)

Faktori i lokacije industrije

  • prirodni i društveni faktori lokacije
  • proces globalizacije i problem lokacije velikih preduzeća
  • korišćenje osnovne literature
  • korišćenje informacija sa interneta
  • korišćenje interaktivnih metoda rada
  • Temu realizovati kroz 3 teorijska časa
  • razumevanje značaja energetike, njenog razvoja i proizvodnje energije
  • znati faktore razvoja energetike
  • znati faze razvoja energetike
  • znati osnovne izvore energije
  • znati geografski razmeštaj izvora energije
  • znati načine korišćenja vode kao izvora energije
  • znati razmeštaj hidroenergetskog potencijala
  • znati izvore energije koji se koriste u termoenergetici
  • znati razmeštaj najvećih termoelektrana
  • znati koji su alternativni izvori energije
  • razumeti probleme vezane za snabdevanje energentima i proizvodnju električne energije
  • znati buduće trendove u razvoju energetike

Energetika

  • faktori i faze razvoja
  • energetski izvori i njihov geografski razmeštaj
  • hidroenergija i termoenergetika
  • alternativna energetika
  • problemi i perspektive razvoja energetike u svetu i u našoj zemlji
  • korišćenje osnovne literature
  • korišćenje informacija sa Interneta
  • korišćenje interaktivnih metoda rada
  • korišćenje statističkog materijala koji je predstavljen grafički i tabelarno
  • Temu realizovati kroz 5 teorijskih časova
  • razumevanje razvoja, razmeštaja, značaja i promena u rudarstvu i metalurgiji
  • znati koje se mineralne sirovine koriste u metalurgiji
  • znati razmeštaj najvažnijih mineralnih sirovina u svetu i u našoj zemlji
  • znati razvoj crne metalurgije
  • znati razmeštaj proizvodnih kapaciteta crne metalurgije
  • znati razvoj obojene metalurgije
  • znati razmeštaj proizvodnje obojenih metala
  • razumeti značaj metalurgije za razvoj privrede
  • razumeti faktore koji su doveli do promena u rudarstvu i metalurgiji
  • znati buduće trendove razvoja metalurgije u svetu i u našoj zemlji

Rudarstvo i metalurgija

  • vrste i razmeštaj najvažnijih ruda
  • crna i obojena metalurgija - razvoj i razmeštaj
  • problemi i perspektive razvoja rudarstva i metalurgije u našoj zemlji
  • korišćenje osnovne literature
  • korišćenje informacija sa Interneta
  • korišćenje interaktivnih metoda rada
  • Temu realizovati kroz 4 teorijska časa
  • razumevanje razvoja, razmeštaja, promena i značaja metalne i mašinske industrije
  • znati faktore razvoja metalne i mašinske industrije
  • znati geografski razmeštaj kapaciteta metalne i mašinske industrije
  • znati grane mašinske industrije
  • znati najveće kompanije mašinske industrije
  • znati savremene tendencije u razvoju metalne i mašinske industrije

Metalna i mašinska industrija

  • faktore razvoja i razmeštaja metalne i mašinske industrije
  • grane mašinske industrije
  • najveće kompanije mašinske industrije u svetu
  • savremene promene u metalnoj i mašinskoj industriji
  • korišćenje osnovne literature
  • korišćenje informacija sa Interneta
  • korišćenje interaktivnih metoda rada
  • Temu realizovati kroz 8 teorijskih časova
  • Razumevanje razvoja, razmeštaja i značaja elektrotehnička i elektronske industrije
  • znati faktore razvoja elektrotehničke i elektronske industrije
  • znati faktore razmeštaja elektrotehničke i elektronske industrije
  • znati geografski razmeštaj elektrotehničke i elektronske industrije
  • znati najveće kompanije elektrotehničke i elektronske industrije

Elektrotehnička i elektronska industrija

  • faktore razvoja i razmeštaja elektrotehničke i elektronske industrije
  • geografski razmeštaj
  • najveće kompanije elektronske industrije
  • korišćenje osnovne literature
  • korišćenje informacija sa Interneta
  • korišćenje interaktivnih metoda rada
  • Temu realizovati kroz 7 teorijskih časova
  • Razumevanje razvoja, razmeštaja i značaja hemijske industrije
  • znati faktore razvoja hemijske industrije
  • znati faktore razmeštaja hemijske industrije
  • znati koje se sirovine koriste u hemijskoj industriji
  • znati najvažnije regione hemijske industrije u svetu
  • znati najvažnije proizvodne kapacitete hemijske industrije u našoj zemlji
  • znati proizvode hemijske industrije koji se koriste kao sirovine u drugim prerađivačkim delatnostima
  • znati najveće kompanije hemijske industrije

Hemijska industrija

  • razvoj i značaj hemijske industrije
  • faktori razmeštaja hemijske industrije
  • sirovine za potrebe hemijske industrije
  • proizvodi hemijske industrije kao sirovine
  • najveće kompanije hemijske industrije
  • korišćenje osnovne literature
  • korišćenje informacija sa Interneta
  • korišćenje interaktivnih metoda rada
  • Temu realizovati kroz 5 teorijskih časova
  • Razumevanje savremenih polarizacijskih i integracijskih procesa u svetu
  • razumeti zašto u svetu postoje razvijena i nerazvijena područja
  • znati geografski razmeštaj razvijenih i nerazvijenih područja u svetu
  • razumeti tranzicione procese u Evropi i mesto naše zemlje u njima
  • razumeti značaj naučno-tehničkog progresa za razvoj privrede
  • znati koje su posledice naučno-tehničkog progresa (regionalne, strukturne, organizacione i lokacione)
  • znati najvažnije integracije u svetu
  • znati nastanak, razvoj i strukturu Evropske unije
  • znati načine zagađivanja životne sredine industrijskom proizvodnjom
  • znati mere zaštite životne sredine

Geografija i razvoj

  • razvijena i nerazvijena područja u svetu
  • tranzicioni proces i mesto naše zemlje
  • naučno-tehnički progres i posledice regionalne, strukturne, organizacione i lokacione promene
  • integracijski procesi i Evropska unija
  • industrija kao zagađivač životne sredine i mere zaštite
  • korišćenje osnovne literature
  • korišćenje informacija sa Interneta
  • korišćenje interaktivnih metoda rada
  • Temu realizovati kroz 5 teorijskih časova