Prethodni
MOTORI SUS I MOTORNA VOZILA
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
II | 74 | | | | | 74 |
III | 70 | | | | | 70 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
Sticanje teorijskih znanja o osnovnim sistemima na motorima SUS i motornim vozilima
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Podela motornih vozila i motora SUS i njihovi glavni delovi | 9 |
Način rada motora SUS, goriva i maziva | 29 |
Dinamika motornog mehanizma | 8 |
Sistemi na motoru SUS | 28 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Osnovni sistemi na motornim vozilima | 5 |
Sistem za prenos snage | 20 |
Kretači i sistem oslanjanja | 14 |
Sistem upravljanja | 11 |
Sistem za kočenje | 13 |
Noseći sistem i specijalni uređaji na vozilima | 7 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Podela motornih vozila i motora SUS i njihovi glavni delovi |
Trajanje modula: | 9 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih teoretskih znanja o osnovnim delovima SUS motora i primeni
| - znati primenu motora i vozila, osnovne delove motora i sisteme na motoru SUS
| - Primena i podela motornih vozila
- Primena i podela motora SUS
- Nepokretni delova SUS
- Pokretni delovi motora SUS
- Osnovni pojmovi o sistemima na motoru SUS
| - Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže, simulacije
- U toku izlaganja koristiti dostupne delove i preseke motora SUS
- Nakon obrade ovog modula odraditi deo modula SUS motori - praktična nastava iz predmeta Električni i elektronski sistemi na vozilima u trajanju od 5 časova u radionici
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Načini rada motora SUS, goriva i maziva |
Trajanje modula: | 29 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih teoretskih znanja o načinu rada motora SUS, svojstvima goriva i maziva i njihovoj primeni
| - znati principe rada OTO i Dizel motora i primenu goriva i maziva
| - Način rada četvorotaktnog OTO i DIZEL motora
- Način rada dvotaktnog OTO i DIZEL motora
- Teorijski i stvarni ciklus u motoru
- Goriva i njihova svojstva
- Maziva i njihova svojstva
| - Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže
- Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada motora SUS
- U toku izlaganja koristiti dostupne delove i preseke motora SUS
- Nakon obrade ovog modula odraditi deo modula SUS motori - praktična nastava iz predmeta Električni i elektronski sistemi na vozilima u trajanju od 5 časova u radionici
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Dinamika motornog mehanizma |
Trajanje modula: | 8 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih teoretskih znanja o radnim procesima u motoru i načinu razvođenja radne materije
| - shvatiti procese u toku rada motora, dinamiku motornog mehanizma i principe razvođenja radne materije
| - Procesi u toku rada motora
- Radni parametri
- Dinamika motornog mehanizma
- Sistemi razvoda radne materije
- Ventilski mehanizmi
| - Pri obradi pojedinih nastavnihjedinica koristiti panoe, slike, crteže
- Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i uređaja
- Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
- Insistirati na povezivanju prethodno stečenih znanja iz osnova mašinstva
- Nakon obrade ovog modula odraditi deo modula SUS motori - praktična nastava iz predmeta Električni i elektronski sistemi na vozilima u trajanju od 6 časova u radionici
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Sistemi na motoru SUS |
Trajanje modula: | 28 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih teoretskih znanja o sistemima na motoru i njihovim konstrukcionim rešenjima
| - znati elemente sistema na motoru SUS, način rada pojedinih uređaja i konstrukciona rešenja
| - Sistem za napajanje OTO i DIZEL motora
- Sistem za hlađenje motora SUS
- Sistem za podmazivanje motora
- Sistem za paljenje smeše kod OTO i Dizel motora
| - Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže
- Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
- Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
- Nakon obrade ovog modula odraditi deo modula SUS motori - praktična nastava iz predmeta Električni i elektronski sistemi na vozilima u trajanju od 6 časova u radionici
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Osnovni sistemi na motornim vozilima |
Trajanje modula: | 5 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih teoretskih znanja o koncepciji gradnje motornih vozila i parametrima bezbednosti
| - znati položaj ugradnje pogonskog agregata kao i ostalih agregata na vozilu
- znati parametre koji utiču na bezbednost učesnika u saobraćaju
| - Koncepcija gradnje motornih i priključnih vozila
- Bezbednost vozila u saobraćaju (aktivni, pasivni i katalitički parametri bezbednosti)
| - Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže, modele
- Nakon obrade ovog modula odraditi deo modula Motorna vozila - praktična nastava iz predmeta Električni i elektronski sistemi na vozilima u trajanju od 6 časova u radionici
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Sistem za prenos snage |
Trajanje modula: | 20 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih teoretskih znanja o elementima sistema za prenos snage i njihovim konstrukcionim rešenjima
| - znati konstrukciona rešenja pojedinih prenosnika, način rada i način komandovanja pojedinim sklopovima
| - Spojnice
- Menjački prenosnici
- Zglobni prenosnici
- Pogonski most
- Hidraulični prenosnici snage
| - Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže
- Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
- Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
- Nakon obrade ovog modula odraditi deo modula Motorna vozila - praktična nastava iz predmeta Električni i elektronski sistemi na vozilima u trajanju od 6 časova u radionici
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Kretači i sistem oslanjanja |
Trajanje modula: | 14 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih teoretskih znanja o vrsti kretača i elementima sistema oslanjanja
| - znati vrste i način obeležavanja pneumatika kao i konstrukciona rešenja osnovnih elemenata sistema oslanjanja
| - Kretači motornih vozila
- Točkovi i pneumatici
- Mehanizam za vođenje točkova
- Elastični oslonci
- Elementi za prigušivanje
- Stabilizatori
| - Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže
- Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
- Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Sistem upravljanja |
Trajanje modula: | 11 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih teoretskih znanja o elementima sistema upravljanja i njihovim konstrukcionim rešenjima
| - znati kako se ostvaruje upravljanje motornim vozilom kao i konstrukciona rešenja upravljačkih sistema
| - Konstrukciona rešenja upravljačkih sistema
- Upravljački mehanizmi
- Prenosni mehanizmi
- Postavljanje upravljačkih točkova
| - Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže
- Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
- Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
- Nakon obrade ovog modula odraditi deo modula Motorna vozila - praktična nastava iz predmeta Električni i elektronski sistemi na vozilima u trajanju od 4 časa u radionici
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Sistem za kočenje |
Trajanje modula: | 13 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih teoretskih znanja o elementima sistema za kočenje i njihovim konstrukcionim rešenjima
| - znati kako se vrši usporavanje kretanja i zaustavljanje motornih vozila
- znati osnovne elemente kočnog sistema, njihov način rada i konstrukciona rešenja
| - Zadaci i elementi kočnog sistema
- Prenosni mehanizmi
- Kočnice
- Komandni mehanizmi
- Uređaji za regulaciju i ispitivanje kočnih sila
- Usporivači
| - Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže
- Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
- Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
- Nakon obrade ovog modula odraditi deo modula Motorna vozila - praktična nastava iz predmeta Električni i elektronski sistemi na vozilima u trajanju od 4 časa u radionici
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Noseći sistem i specijalni uređaji na vozilima |
Trajanje modula: | 7 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih teoretskih znanja o elementima nosećeg sistema i specijalnim uređajima na vozilima
| - poznavati osnovne elemente nosećeg sistema kao i pojedine specijalne uređaje
| - Karoserije
- Ramovi (Okviri)
- Specijalni uređaji na motornim vozilima
| - Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže
- Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
- Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
Janković, Janićijević, Todorović: Konstrukcija motornih vozila
Lenasi, Ristanović: Motorna vozila
Janković, Janićijević: Tehnologija obrazovnog profila
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
Osnove mašinstva
Osnove praktičnih veština
ELEKTRONIKA
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
II | 74 | 37 | | | | 111 |
III | 70 | 35 | | | | 105 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
Sticanje osnovnih znanja o diskretnim elektronskim elementima, njihovim karakteristikama i primeni u elektronskim kolima
Sticanje osnovnih znanja o linearnim, logičkim i impulsnim integrisanim kolima koja su potrebna za ostale stručne predmete
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Diode | 18 |
Bipolarni tranzistori | 34 |
FET-ovi | 10 |
Oscilatori, tiristori i optoelektronika | 12 |
Laboratorijske vežbe 1 | 37 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Linearna integrisana kola | 29 |
Digitalna tehnika | 34 |
Impulsna elektronika | 7 |
Laboratorijske vežbe 2 | 35 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Diode |
Trajanje modula: | 18 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznavanje učenika sa poluprovodnicima, PN spojem, diodama i njihovom primenom
| - znati da objasni kristalnu strukturu poluprovodnika N i P tipa
- znati formiranje PN spoja, direktnu i inverznu polarizaciju
- znati dobijanje diode od PN spoja, kolo za snimanje karakteristika diode, karakteristike silicijumske i germanijumske diode
- znati princip rada jednostranog, dvostranog i Grecovog usmerača bez kondenzatora i sa njim
- znati karakteristike stabilizatorskih dioda i njihovu primenu
| - Kristalna struktura poluprovodnika.
Poluprovodnici N i P tipa - Obrazovanje PN spoja
- Direktno i inverzno polarisani PN spoj
- Karakteristika PN spoja
- Proboj PN spoja
- Diode. Dioda u električnom kolu. Radna prava i radna tačka
- Vrste dioda
- Jednostrani usmerač
- Dvostrani usmerač
- Grecov usmerač
- Stabilizatorske diode i njihova primena
| - Na početku ponoviti građu atoma koja je obrađena u predmetu Osnove elektrotehnike - prvi razred
- Strukturu atoma predstavljati u jednoj ravni, ali naglasiti da ljuske imaju oblik lopte
- Kovalentnu vezu ponoviti na osnovu stečenih znanja iz prvog razreda
- Takođe, atome poluprovodnika predstaviti u jednoj ravni
- Sva objašnjenja bazirati na silicijumu kao poluprovodniku, a germanijum samo napomenuti
- Inverznu struju kod PN spoja obraditi ukratko i napomenuti da ima uticaja u nekim retkim slučajevima
- Kod dioda dati statičku i dinamičku otpornost diode
- Prilikom obrade usmerača crtati vremenske dijagrame jedan ispod drugog. Pokazati određivanje filtarskog kondenzatora
- Dati karakteristike stabilizatorskih dioda i objasniti princip rada stabilizatora sa Cener diodom
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Bipolarni tranzistor |
Trajanje modula: | 34 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznavanje učenika sa principom rada bipolarnih tranzistora i njihovom primenom
| - znati da objasni princip rada bipolarnog tranzistora, struje kroz njega, faktor strujnog pojačanja sa zajedničkim emitorom i bazom, karakteristike tranzistora i ograničenja u radu tranzistora
- znati da objasni pojačavač sa zajedničkim emitorom, radnu pravu i radnu tačku
- znati da objasni hibridne parametre tranzistora i pojednostavljenu ekvivalentnu šemu tranzistora
- znati koji su uzroci nestabilnosti i kako se vrši stabilizacija radne tačke
- znati da objasni grafičku analizu pojačavača sa zajedničkim emitorom
- znati da primeni izraze za pojačanje napona, struje, ulaznu i izlaznu otpornost pojačavača sa zajedničkim emitorom i kolektorom
- znati da objasni frekvencijsku karakteristiku pojačavača
- znati da objasni negativnu povratnu spregu i pojačavač sa negativnom povratnom spregom
- znati da objasni Darlingtonov spoj, klase rada pojačavača sa komplementarnim parom tranzistora
- znati da objasni tranzistor kao prekidač
| - Princip rada tranzistora na modelu sa zajedničkim emitorom
- Osnovne komponente struja u tranzistoru. Koeficijent strujnog pojačanja
- Načini vezivanja tranzistora
- Karakteristike tranzistora. Ograničenja u radu tranzistora
- Oznake tranzistora
- Pojačavač sa zajedničkim emitorom. Radna prava i radna tačka. Hibridni parametri tranzistora. Ekvivalentna šema bipolarnog tranzistora sa h-parametrima
- Uzroci nestabilnosti radne tačke i njena stabilizacija
- Grafička analiza pojačavača sa zajedničkim emitorom
- Izrazi za pojačanje struje, napona i snage, ulazne i izlazne otpornosti kod pojačavača sa zajedničkim emitorom
- Frekvencijska karakteristika
Negativna povratna sprega. Pojačavač sa negativnom povratnom spregom - Pojačavač sa zajedničkim kolektorom
- Darlingtonov spoj
- Klase rada pojačavača
- Pojačavač sa komplementarnim parom tranzistora
- Višestepeni pojačavač
- Bipolarni tranzistor kao prekidač
- Hlađenje poluprovodnika
| - Princip rada tranzistora obraditi na modelu sa zajedničkim emitorom. Za isti model obraditi i karakteristike tranzistora. Kod obrade ograničenja u radu tranzistora uraditi primer crtanja hiperbole snage
- Na početku pojačavača obraditi polarizaciju tranzistora u spoju sa zajedničkim emitorom i ukratko obraditi opisno princip pojačanja. Radnu pravu i radnu tačku obraditi na izlaznim karakteristikama
- Ekvivalentnu šemu tranzistora dati sa parametrima h1 1e i h21e, a ostale napomenuti
- Kao glavne uzroke nestabilnosti radne tačke navesti razlike između pojedinih primeraka tranzistora istog tipa, a kao dodatne navesti promenu koeficijenta strujnog pojačanja i promenu napona između baze i emitora s promenom temperature
- Obraditi oba načina stabilizacije radne tačke
- Grafičku analizu obraditi počevši od ulaznih i završiti sa izlaznim karakteristikama
- Pojačanja pojačavača obraditi sa hibridnim parametrima
- Klase rada pojačavača obraditi na izlaznim i ulaznim karakteristikama
- Pojačavač s komplementarnim parom obraditi opisno
- Bipolarni tranzistor kao prekidač obraditi preko izlaznih karakteristika
- Skrenuti pažnju na značaj hlađenja tranzistora
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | FET-ovi |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznavanje učenika sa vrstama, principom rada FET-ova i njihovom primenom
| - znati princip rada FET-ova i MOSFET-ova, kao i da objasni njihove karakteristike
- znati princip polarizacije FET-ova i MOSFET-ova, da objasni automatski prednapon i da odredi vrednost otpornika u kolu sorsa
- znati da definiše i objasni parametre i ekvivalentnu šemu FET-a
- znati da nacrta i objasni električnu i ekvivalentnu šemu pojačavača sa zajedničkim sorsom, kao i da izračuna njegovo pojačanje
| - Princip rada FET-a na modelu sa zajedničkim sorsom
- Statičke karakteristike FET-a
- Parametri FET-a
- FET-ovi sa izolovanim gejtom - MOSFET-ovi
- V MOSFET-ovi
- Jednosmerni režim rada sa FET-ovima
- Radna prava i radna tačka
- Automatski prednapon
- Parametri FET-a i ekvivalentna šema
- Pojačavač sa zajedničkim sorsom
| - Princip rada FET-a obraditi na modelu sa zajedničkim sorsom i to za promenljiv napon UGS i konstantan napon UDS i obrnuto
- Naglasiti da se karakteristike FET-a veoma mnogo razlikuju kod različitih primeraka iste vrste
- Parametre FET-a obraditi pomoću karakteristika i objasniti da je pojednostavljena šema FET-a dovoljna za praktičnu primenu
- Pojačavač sa zajedničkim sorsom obraditi pomoću električne i ekvivalentne šeme
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Oscilatori, tiristori i optoelektronika |
Trajanje modula: | 12 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznavanje učenika sa principom rada oscilatora, tiristora i optoelektronskih elemenata i njihovom primenom
| - znati pozitivnu povratnu spregu i osnovni princip rada RC i LC oscilatora
- znati princip rada triodnih tiristora, triaka, diaka i njihove primene
- znati princip rada fotodioda, fototranzistora, fotootpornika, svetlećih dioda i tečnih kristala
| - Pozitivna povratna sprega. Barhauzenov uslov oscilovanja
- Oscilatori
- Triodni tiristor. Diak i triak
- Pobuđivanje tiristora
- Fazna regulacija pomoću triaka i diaka
- Fotodiode, fototranzistori i fotootpornici
- Svetleće poluprovodničke diode
- Tečni kristali
| - Obraditi osnovni princip pozitivne povratne sprege na modelu sa pojačavačem i kolom povratne sprege, a zatim obraditi Barhauzenov uslov oscilovanja
- Obraditi RC i LC oscilator sa induktivnom spregom
- Triodni tiristor obraditi na modelu sa dva tranzistora i obraditi njegovu karakteristiku
- Nacrtati simbol i presek triaka i diaka i dati njihove karakteristike
- Navesti načine uključivanja i isključivanja triaka i diaka
- Obraditi osnovni princip rada optoelektronskih elemenata i navesti njihovu primenu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Laboratorijske vežbe 1 |
Trajanje modula: | 37 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Snimanje karakteristika diskretnih elemenata u elektronici i provera rada električnih kola u cilju njihovog boljeg razumevanja i sticanja praktičnih iskustava
| - umeti da snimi karakteristiku diode
- znati princip rada usmerača i umeti da izmeri i snimi napon na njihovom izlazu
- znati princip stabilizacije sa Cener diodom i umeti da snimi njenu karakteristiku
- umeti da snimi karakteristike tranzistora
- znati jednosmerni režim rada RC pojačavača
- znati rad pojačavača sa zajedničkim emitorom i kolektorom, kao i njihove karakteristike
- znati da objasni rad pojačavača sa komplementarnim parom tranzistora
- umeti sa snimi karakteristike FET-a
- znati da objasni princip rada pojačavača sa FET-om
- umeti da sastavlja RC i LC oscilatore i određuje njihove učestanosti oscilovanja
- znati da objasni kolo za faznu regulaciju pomoću triaka i diaka
| - Snimanje karakteristika diode
- Usmerači
- Stabilizator napona sa Cener diodom
- Snimanje ulaznih i izlaznih karakteristika bipolarnih tranzistora
- Snimaje prenosnih karakteristika bipolarnih tranzistora
- Jednosmerni režim rada RC pojačavača
- Pojačavač sa zajedničkim emitorom
- Pojačavač sa zajedničkim kolektorom
- Pojačavač sa komplementarnim parom tranzistora
- Bipolarni tranzistor kao prekidač
- Snimanje izlaznih i prenosnih karakteristika FET-a
- Pojačavač sa FET-om
- RC oscilator
- Oscilatori sa induktivnom spregom
- Fazna regulacija pomoću triaka i diaka
| - Početak vežbi može se odložiti dok se ne pređe potrebno gradivo
- Organizovati ih u ciklusima od najviše tri vežbe
- Jedna vežba treba da traje dva spojena - školska časa i za to vreme treba da se završe merenja, snimanja i da se završi elaborat
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | * | * | | * | |
Naziv modula: | Linearna integrisana kola |
Trajanje modula: | 29 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznavanje učenika sa linearnim kolima i njihovom primenom
| - znati blok šemu operacionog pojačavača, ulazni i izlazni stepen i karakteristične veličine
- znati da objasni intvertujući i neinvertujući pojačavač, kolo za sabiranje i kolo za oduzimanje
- znati da objasni princip rada i odredi elemente pasivnih i aktivnih kola za diferenciranje i integraljenje
- znati da objasni princip rada ograničavača, komparatora i Šmitovog okidnog kola
- znati da objasni princip rada integrisanih stabilizatora napona, prekidačkih stabilizatora i pretvarača jednosmernog napona
| - Monolitna i hibridna integrisana kola
- Blok šema integrisanog operacionog pojačavača
- Diferencijalni pojačavač. Diferencijalno pojačanje i pojačanje zajedničkog signala. Izlazni stepen
- Karakteristične veličine integrisanih operacionih pojačavača
- Idealni invertujući pojačavač
- Realni invertujući pojačavač
- Neinvertujući pojačavač
- Jedinični pojačavač
- Kolo za sabiranje i oduzimanje sa operacionim pojačavačem
- Pasivna i aktivna kola za diferenciranje i integraljenje
- Ograničavači. Naponski komparator. Šmitovo okidno kolo
- Integrisani stabilizatori napona
- Prekidački stabilizatori
- Pretvarači jednosmernog napona (DC-DC pretvarači)
| - Blok šemu operacionog pojačavača obraditi pomoću ulaznog diferencijalnog pojačavača, dodatnog pojačavača, pojačavača velikih signala i izlaznog pojačavača
- Detaljnije obraditi diferencijalni pojačavač prvo opisno, a zatim uz pomoć ekvivalentne šeme, a izlazni stepen samo opisno
- Od karakterističnih veličina obraditi maksimalne vrednosti i osnovne parametre
- Realni invertujući pojačavač obraditi sa konačnim pojačanjem, a idealni invertujući i neinvertujući pojačavač, kolo za sabiranje i oduzimanje napona sa beskonačnim pojačanjem
- Pasivna i aktivna kola za diferenciranje i integraljenje obraditi opisno i matematički, a ograničavače i komparatore samo opisno
- Šmitovo okidno kolo obraditi opisno i matematički
- Stabilizatore napona obraditi prvenstveno opisno i dati primere stabilizatora konstantnog napona
- Dati primere primene DC-DC pretvarača na vozilu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Digitalna tehnika |
Trajanje modula: | 34 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznavanje učenika sa osnovnim pojmovima i načinima izvođenja digitalne tehnike
| - znati da definiše pojam informacije
- znati brojne sisteme i osnovne operacije u binarnom brojnom sistemu
- znati da objasni osnovna i univerzalna logička kola, osnovna pravila logičke algebre
- znati da objasni opšte osobine logičnih kola, princip rada TTL i CMOS logičkih kola
- znati da objasni rad kodera, dekodera i binarnih sabirača
- znati princip rada RS, L, JK, T i D flip-flopova
- znati princip rada binarnih brojača i brojača sa proizvoljnim modulom i indikacije brojanja
- znati princip A/D konverzije
- znati princip D/A konverzije
| - Pojam informacije
- Brojni sistemi
- Osnovne operacije u binarnom brojnom sistemu
- Osnovna i univerzalna logička kola
- Opšte karakteristike logičkih kola
- Tranzistorsko - tranzistorska logička kola
- CMOS logička kola
- Koderi i dekoderi
- Binarni sabirači
- RS, L, JK, T i D flip-flop
- Binarni brojači
- Brojači sa proizvoljnim modulom
- Indikacija brojanja
- A/D i D/A konvertori
| - Definisati informaciju i pojam bita
- Binarni brojni sistem obraditi detaljno, a ostale informativno
- Osnovna kola objasniti pomoću prekidača
- Prikazati dobijanje logičkih kola pomoću univerzalnih
- Obraditi unutrašnju strukturu TTL i CMOS kola, prikazati prenosne karakteristike i definisati logičke nivoe
- Kodere, dekodere i sabirače uraditi na primerima
- Obraditi detaljno binarne brojače, a brojače sa proizvoljnim modulom obraditi sa dekoderima stanja
- Indikaciju brojanja obraditi sa sedmosegmentnim pokazivačima
- Dati primere primene konvertora na vozilima
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Impulsna elektronika |
Trajanje modula: | 7 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznavanje učenika sa principom rada osnovnih kola u impulsnoj elektronici
| - znati princip rada i proračun astabilnih multivibratora
- znati princip rada kvarca i oscilatora sa kvarcom
- znati princip rada i proračun monostabilnih multivibratora
| - Astabilni multivibratori
- Osobine kvarca
- Oscilatori sa kvarcom
- Monostabilni multivibratori
| - Astabilne multivibratore obraditi pomoću TTL i CMOS kola
- Obraditi realnu ekvivalentnu šemu kvarca i pomoću nje obraditi oscilatore koji rade na rednoj i paralelnoj rezonantnoj učestanosti
- Monostabilne multivibratore obraditi pomoću logičkih kola i RC elemenata
- Primeri primene na vozilima
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Laboratorijske vežbe 2 |
Trajanje modula: | 35 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Proveravanje rada kola koja se obrađuju u teorijskom delu predmeta i sticanje praktičnih znanja o ovim kolima
| - umeti da izvede i prikaže rad invertujućeg i neinvertujućeg pojačavača, diferencijalnog pojačavača i kola za sabiranje i oduzimanje napona, ograničavača, Šmitovog okidnog kola, pasivnog i aktivnog kola za diferenciranje i integraljenje i stabilizatora napona
- umeti da snima karakteristike TTL i CMOS kola
- umeti da praktično prikaže rad osnovnih i univerzalnih logičkih kola, binarnih sabirača i flip-flopova, brojača
- umeti da praktično prikaže rad astabilnih multivibratora
| - Invertujući pojačavač. Kolo za sabiranje napona
- Neinvertujući pojačavač. Jedinični pojačavač
- Diferencijalni pojačavač. Kolo za oduzimanje napona
- Ograničavači
- Šmitovo okidno kolo
- Pasivna kola za diferenciranje integraljenje
- Stabilizator napona
- Snimanje karakteristika integrisanih TTL kola
- Snimanje karakteristika integrisanih CMOS kola
- Osnovna i univezalna logička kola
- Binarni sabirači
- RS flip-flop. L flip-flop
- JK flip-flop. D flip-flop
- Brojači
- Astabilni multivibrator
- D/A konvertori
| - Početak vežbi se može pomeriti dok se ne pređe odgovarajuće gradivo iz teorijskog dela predmeta
- Svaku vežbu raditi dva spojena časa i za to vreme uraditi sva merenja, snimanja i proračun, odnosno završiti elaborat vežbe
- Vežbe raditi u ciklusima sa najviše tri vežbe
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | * | * | | * | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
R. Opačić: Elektronika 1
Ratko Opačić: Elektronika 2
Topalović: Digitalna elektronika
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
Osnove elektrotehnike - prvi razred
Osnove elektrotehnike - drugi razred
Elektronika - drugi razred
ELEKTRIČNI I ELEKTRONSKI SISTEMI NA VOZILIMA
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
II | 148 | | 222 | | | 370 |
III | 210 | | 350 | 60 | | 620 |
IV | 217 | | 372 | 90 | | 679 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
Osposobljavanje učenika za obavljanje poslova održavanja, dijagnostifikovanja i otklanjanja neispravnosti na električnim i elektronskim sistemima na vozilima
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Električne instalacije i osvetljenje na vozilima | 112 |
Električne mašine na vozilima | 132 |
Davači na vozilima | 104 |
SUS motori - praktična nastava | 22 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Elektronska upravljačka jedinica i izvršni elementi na vozilima | 60 |
Baterijski sistemi paljenja na vozilima | 120 |
Elektronski sistemi ubrizgavanja benzinskog motora | 200 |
Kombinovani elektronski sistemi paljenja i ubrizgavanja benzinskog motora | 160 |
Motorna vozila - praktična nastava | 20 |
Blok praktična nastava 1 | 60 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Elektronski sistemi ubrizgavanja dizel motora | 188 |
Sistemi stabilnosti na vozilima | 158 |
Sistemi sigurnosti na vozilima | 109 |
Sistemi komfora na vozilima | 120 |
Nove i alternativne tehnologije u automobilskoj industriji | 14 |
Blok praktična nastava 2 | 90 |
NAPOMENA:
Pri ostvarivanju praktičnog dela modula, odeljenje se deli na dve grupe, koje rade sa različitim nastavnicima.
Jedan od njih ostvaruje teorijsku nastavu ovog predmeta.
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Električne instalacije i osvetljenje na vozilima |
Trajanje modula: | 112 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje teoretskih i praktičnih znanja iz električnih instalacija i osvetljenja na vozilima
| - umeti da čita električne šeme, pronađe kvar i zameni neispravan deo instalacije,
- umeti da izabere vrstu provodnika i odabere presek na osnovu tabela,
- umeti da pročita izvode, proveri ispravnost i izvrši zamenu neispravnih: osigurača, prekidača, mikroprekidača i releja,
- umeti da proveri ispravnost, vrši održavanje, punjenje i povezivanje elektrohemijskih izvora struje,
- umeti da koristi, održava punjače i startere za električno pokretanje vozila,
- umeti da proveri ispravnost i pravilno izvrši zamenu farova i sijalica,
- umeti da koristi uređaj za podešavanje farova i da pravilno podesi farove,
- umeti da proveri i zameni signalno-kontrolne lampe i instrumente.
| - Vrste električnih instalacija na vozilima
- Provodnici i izbor preseka
- Osigurači na vozilima
- Prekidači i mikroprekidači na vozilima
- Releji na vozilima
- Pribor za povezivanje
- Simboli i označavanje krajeva provodnika
- Električne šeme karakterističnih sistema na vozilima
- Elektrohemijski izvori struje
- Punjači i starteri za električno pokretanje vozila,
- Novi sistemi baterija na vozilima
- Osvetljenje puta
- Farovi za osvetljenje puta
- Svetlosni i zvučni signalni ređaji
- Kontrolno - signalne lampe
- Kontrolni instrumenti
| - Teorijski deo modula obuhvata 42 časa a praktični 70 časova
- Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže, primerke elektroinstalacionog materijala, pribora i elemenata. Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema
- Koristiti raspoložive softverske pakete za izučavanje i čitanje električnih šema konkretnih sistema na vozilima
- Prilikom teorijske obrade punjača i startera, koristiti uređaje i opremu iz radionice
- Insistirati na povezivanju prethodno stečenih znanja iz elektrotehnike
- Tokom izučavanja elektrohemijskih izvora posebnu pažnju posvetiti ispravnom rukovanju i održavanju, kao i preduzimanju posebnih mera zaštita
- Praktične sadržaje uskladiti sa izvođenjem teorijske nastave
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | * | * | * | * | |
Naziv modula: | Električne mašine na vozilima |
Trajanje modula: | 132 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje teoretskih i praktičnih znanja iz električnih mašina na vozilima
| - razumeti konstrukciju i princip rada mašina za jednosmernu struju,
- znati ulogu, princip rada, konstrukciju i vrste elektropokretača,
- umeti da izvrši proveru ispravnosti, održavanje i opravku elektropokretača
- razumeti konstrukciju i princip rada specijalnih mašina za jednosmernu struju na vozilima,
- umeti da izvrši proveru ispravnosti, održavanje i opravku specijalnih mašina za jednosmernu struju na vozilu,
- razumeti konstrukciju i princip rada mašina za naizmeničnu struju,
- umeti da izvrši proveru ispravnosti, održavanje i opravku alternatora
| - Osnove mašina jednosmerne struje
- Elektropokretač (uloga, princip rada, konstrukcija i vrste) i električne šeme veza
- Održavanje, opravka i ispitivanje različitih vrsta elektropokretača
- Specijalne mašine jednosmerne struje na vozilima (sa stalnim magnetima, koračni motor, momentni motor, impulsno-upravljani motor)
- Održavanje, opravka i ispitivanje specijalnih mašina jednosmerne struje
- Osnove mašina naizmeničnih struja
- Alternator (uloga, princip rada, konstrukcija, regulator) i električne šeme veza
- Održavanje, opravka i ispitivanje alternatora
| - Teorijski deo modula obuhvata 62 časa a praktični 70 časova
- Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže, primerke električnih mašina, pribora i elemenata. Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema
- Koristiti raspoložive softverske pakete za izučavanje i čitanje električnih šema konkretnih sistema sa električnim mašinama
- Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
- Insistirati na povezivanju prethodno stečenih znanja iz elektrotehnike, elektronike, osnove mašinstva i motora SUS
- Posebnu pažnju posvetiti ispravnom rukovanju i održavanju, kao i preduzimanju posebnih mera zaštita
- Praktične sadržaje uskladiti sa izvođenjem teorijske nastave
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | * | * | * | * | |
Naziv modula: | Davači na vozilima |
Trajanje modula: | 104 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje teoretskih i praktičnih znanja iz davača na vozilima
| - znati princip rada i konstrukciju davača na vozilima,
- da u električnim šemama vozila prepozna vrstu davača, zna njegovu namenu i izlazni signal.
- umeti da proveri ispravnost pomoću dijagnostičkih instrumenata i pravilno zameni davače na vozilu,
| - Davači na vozilima (Namena, vrste i perspektive razvoja)
- Davači pozicija (pomaka/ugla)
- Davači brzine i broja obrtaja
- Davači ubrzanja i vibracija
- Davači pritiska
- Davači sile i momenta
- Davači protoka vazduha
- Davači koncentracije gasa (lambda sonde)
- Davači temperature
| - Teorijski deo modula obuhvata 44 časa a praktični 60 časova
- Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže, primerke davača, pribora i elemenata. Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema
- Koristiti raspoložive softverske pakete za izučavanje i čitanje električnih šema konkretnih sistema sa električnim davačima
- Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
- Insistirati na povezivanju prethodno stečenih znanja iz elektrotehnike, elektronike, osnove mašinstva i motora SUS
- Praktične sadržaje uskladiti sa izvođenjem teorijske nastave
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | * | * | * | * | |
Naziv modula: | SUS motori - praktična nastava |
Trajanje modula: | 22 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih praktičnih znanja iz motora sa unutrašnjim sagorevanjem
| - poznavati osnovne sklopove i delove motora
- znati da podesi zazor ventila motora
- znati da podesi ugao pretpaljenja
- poznavati osnovne sklopove i delove kojima se reguliše ugao predubrizgavanja motora
| - Osnovni delovi motora
- Podešavanje zazora ventila
- Podešavanje ugla pretpaljenja
- Podešavanje ugla predubrizgavanja
| - Pokazati delove rasklopljenog motora
- Izvršiti podešavanje zazora ventila na motoru
- Na konkretnom motoru izvršiti podešavanje ugla pretpaljenja stroboskopskom metodom
- Pokazati osnovne sklopove i delove kojima se reguliše ugao predubrizgavanja motora
- Koristiti manometre za merenje propustljivosti cilindara, pritiska goriva i pritiska usisne grane
- Praktične sadržaje uskladiti sa izvođenjem teorijske nastave
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | * | * | * | * | |
Naziv modula: | Elektronska upravljačka jedinica i izvršni elementi na vozilima |
Trajanje modula: | 60 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje teoretskih i praktičnih znanja vezanih za elektronsku upravljačku jedinicu i izvršne elemente na vozilima.
| - znati ulogu, princip rada i konstrukciju upravljačke jedinice,
- umeti da uporedi izmerene električne veličine sa referentnim vrednostima upravljačke jedinice pomoću dijagnostičkih uređaja,
- znati ulogu, vrste, princip rada i konstrukciju osnovnih izvršnih elemenata na vozilu,
- umeti da uporedi izmerene električne veličine sa referentnim vrednostima izvršnih elemenata na vozilima pomoću dijagnostičkih uređaja,
| - Elektronska upravljačka jedinica:
- Uslovi upotrebe i struktura pojedinih sistema merenja i regulacije,
- Ulazni signali, merenja, transformacije,
- Obrada signala,
- Zakoni upravljanja, algoritmi,
- Izlazni signali, konverzija, pojačanje,
- Mikrokontroleri, blok šema, sastavni delovi.
- Izvršni elementi na vozilima:
- Releji i elektromagneti,
- Brizgaljke,
- Ventili za vraćanje dimnih gasova,
- Regulatori pritiska punjenja,
- Regulatori torzije,
- Kočnice motora i retarderi,
- Sistemi za pomoć pri startu.
| - Teorijski deo modula obuhvata 30 časova a praktični 30 časova
- Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže, primerke elektronskih upravljačkih jedinica i izvršnih elemenata. Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
- Koristiti raspoložive softverske pakete za izučavanje i čitanje električnih šema konkretnih sistema sa električnim davačima, elektronskom jedinicom i izvršnim elementima.
- Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
- Insistirati na povezivanju prethodno stečenih znanja iz elektrotehnike, elektronike, osnova mašinstva, motora SUS i prethodno obrađenih modula ovog predmeta.
- Praktične sadržaje uskladiti sa izvođenjem teorijske nastave, a u toku merenja koristiti raspoložive osciloskope i dijagnostičke instrumente.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | * | * | * | * | |
Naziv modula: | Baterijski sistemi paljenja na vozilima |
Trajanje modula: | 120 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje teoretskih i praktičnih znanja iz baterijskih sistema paljenja na vozilima
| - znati elemente i princip rada baterijskog sistema paljenja sa mehaničkim kontaktima,
- umeti da izvrši proveru ispravnosti primarnog i sekundarnog strujnog kola sistema paljenja sa mehaničkim kontaktima,
- znati pojam ugla pretpaljenja i ulogu regulatora,
- znati elemente i princip rada tranzistorizovanog paljenja sa mehaničkim kontaktima,
- umeti da izvrši proveru ispravnosti komutatora,
- znati elemente i princip rada beskontaktnog paljenja sa Holovim i induktivnim davačem,
- umeti da izvrši proveru ispravnosti i zameni neispravne elemente u beskontaktnim sistemima paljenja,
- znati ulogu i princip rada svih elemenata sistema potpunog elektronskog paljenja vozila,
- umeti da izvrši proveru ispravnosti i zameni neispravne elemente u potpuno elektronskom sistemu paljenja,
- umeti da izvrši dijagnostiku davača detonacije i pravilnu zamenu,
| - Baterijski sistemi paljenja benzinskih motora:
- Klasični baterijski sistem paljenja, ugao pretpaljenja, svećice, oscilogram visokog i niskog napona, nedostaci baterijskog paljenja,
- Tranzistorizovani sistem paljenja sa mehaničkim kontaktima,
- Beskontaktno, tranzistorsko paljenje sa Holovim i induktivnim davačem,
- Potpuno elektronsko paljenje, elektronska upravljačka jedinica, regulacija detonacije,
- Dijagnoza sistema
| - Teorijski deo modula obuhvata 40 časova a praktični 80 časova
- Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže, primerke baterijskog sistema paljenja. Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
- Koristiti raspoložive softverske pakete za izučavanje i čitanje električnih šema konkretnih sistema sa električnim davačima, elektronskom jedinicom i izvršnim elementima.
- Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
- Insistirati na povezivanju prethodno stečenih znanja iz elektrotehnike, elektronike, osnove mašinstva, motora SUS i prethodno obrađenih modula ovog predmeta.
- Praktične sadržaje uskladiti sa izvođenjem teorijske nastave, a u toku merenja koristiti raspoložive osciloskope i dijagnostičke instrumente
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | * | * | * | * | |
Naziv modula: | Elektronski sistemi ubrizgavanja benzinskog motora |
Trajanje modula: | 200 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje teoretskih i praktičnih znanja iz elektronskih sistema ubrizgavanja benzinskog motora
| - znati osnovne principe obrazovanja smeše i ubrizgavanja kod benzinskog motora,
- znati elemente i princip rada mehaničkog sistema ubrizgavanja K-Jetronic
- umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata sistema K-Jetronic
- znati elemente i princip rada mehaničko-elektronskog sistema ubrizgavanja KE-Jetronic
- umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata sistema KE-Jetronic
- znati elemente i princip rada elektronskog sistema ubrizgavanja L -Jetronic
- umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata sistema L -Jetronic
- umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata sistema L H-Jetronic
- umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata sistema Mono-Jetronic
- znati sve propise vezane za izduvne gasove i njihovu obradu
- umeti da izvrši kontrolu i testiranje uređajima za ispitivanje izduvnih gasova
| - Elektronski sistemi ubrizgavanja goriva benzinskih motora:
- Principi obrazovanja smeše i zavisnost sastava smeše od režima rada motora,
- Osnovni principi ubrizgavanja kod benzinskog motora,
- Mehanički sistem ubrizgavanja K-Jetronic
- Mehaničko-elektronski sistem ubrizgavanja KE-Jetronic
- Elektronski sistemi ubrizgavanja L-Jetronic
- Elektronski sistemi ubrizgavanja LH-Jetronic
- Elektronski sistemi ubrizgavanja Mono-Jetronic
- Izduvni gasovi, dodatna obrada, propisi, kontrola i testiranje
| - Teorijski deo modula obuhvata 80 časova a praktični 120 časova
- Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže, primerke elektronskih upravljačkih jedinica i izvršnih elemenata. Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
- Koristiti raspoložive softverske pakete za izučavanje i čitanje električnih šema konkretnih sistema sa električnim davačima, elektronskom jedinicom i izvršnim elementima.
- Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
- Insistirati na povezivanju prethodno stečenih znanja iz elektrotehnike, elektronike, osnove mašinstva, motora SUS i prethodno obrađenih modula ovog predmeta.
- Praktične sadržaje uskladiti sa izvođenjem teorijske nastave, a u toku merenja koristiti raspoložive osciloskope i dijagnostičke instrumente
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | * | * | * | * | |
Naziv modula: | Kombinovani elektronski sistemi paljenja i ubrizgavanja benzinskog motora |
Trajanje modula: | 160 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje teoretskih i praktičnih znanja iz kombinovanih elektronskih sistema paljenja i ubrizgavanja benzinskog motora
| - znati elemente i princip rada kombinovanog sistema paljenja i ubrizgavanja
- umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata sistema
- znati elemente i princip rada elektronskog sistema gasnih motora
- umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata sistema gasnih motora
- znati sve propise vezane za izduvne gasove i njihovu obradu
- umeti da izvrši kontrolu i testiranje uređajima za ispitivanje izduvnih gasova
- umeti da izvrši dijagnostiku sistema sa završnom kontrolom
| - Kombinovani sistemi paljenja i ubrizgavanja
- Elektronski sistemi ubrizgavanja sa gasom
- Izduvni gasovi, dodatna obrada, propisi, kontrola i testiranje,
- Dijagnostika i samodijagnostika sistema.
| - Teorijski deo modula obuhvata 60 časova a praktični 100 časova
- Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže, primerke elektronskih upravljačkih jedinica i izvršnih elemenata. Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
- Koristiti raspoložive softverske pakete za izučavanje i čitanje električnih šema konkretnih sistema sa električnim davačima, elektronskom jedinicom i izvršnim elementima.
- Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
- Insistirati na povezivanju prethodno stečenih znanja iz elektrotehnike, elektronike, osnove mašinstva, motora SUS i prethodno obrađenih modula ovog predmeta.
- Praktične sadržaje uskladiti sa izvođenjem teorijske nastave, a u toku merenja koristiti raspoložive osciloskope i dijagnostičke instrumente
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | * | * | * | * | |
Naziv modula: | Motorna vozila - praktična nastava |
Trajanje modula: | 20 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih praktičnih znanja iz motornih vozila
| - znati postupak ispitivanja sistema za kočenje na valjcima,
- znati osnovne delove, sklopove i funkciju sistema za prenos snage, sistema za upravljanje, sistema za kočenje i servo uređaja za kočenje i upravljanje
- znati da sa dijagnostičkim uređajem za merenje izduvnih gasova izvrši merenje sastava izduvnih gasova
| - Ispitivanje sistema za kočenje na uređaju sa valjcima
- Pregled sistema za prenos snage
- Pregled sistema za upravljanje
- Pregled sistema za kočenje
- Pregled servo uređaja za kočenje i upravljanje
- Kontrola izduvnih gasova
| - Na konkretnom vozilu učeniku pokazati način ispitivanja sistema za kočenje na uređaju sa valjcima
- Na konkretnom vozilu učeniku pokazati sklopove i delove, kao i funkciju sistema za prenos snage, sistema za upravljanje, sistema za kočenje i servo uređaja za kočenje i upravljanje
- Sa dijagnostičkim uređajem za merenje izduvnih gasova izvršiti merenje sastava izduvnih gasova raspoloživih tipova vozila
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | * | * | * | * | |
Naziv modula: | Blok praktična nastava 1 |
Trajanje modula: | 60 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje praktičnih znanja iz električnih i elektronskih sistema na vozilima sa benzinskim motorom
| - znati organizaciju preduzeća-servisa, organizaciju radnog mesta, mere zaštite na radu i zaštite okoline.
- umeti da izvrši prijem vozila i popuni tehničku dokumentaciju vezanu za pojedinačnu neispravnost vozila,
- znati da identifikuje osnovne delove benzinskog motora i uoči karakteristične kvarove, a naročito kvarove mehaničkih delova koji su vezani za dijagnostiku elektronskih sistema motora.
- umeti da pravilno koristi dijagnostičku opremu i uređaje različitih proizvođača,
- umeti da samostalno izvrši dijagnostiku električnih i elektronskih uređaja i sistema na vozilu sa benzinskim motorom.
| - Organizacija preduzeća - servisa,
- Organizacija radnog mesta,
- Sprovođenje mera zaštite na radu i zaštita okoline
- Prijem vozila, popunjavanje dokumentacije i procena problema stranke vezane za tehničku neispravnost vozila,
- Učestvovanje u rastavljanju, defektaciji i sastavljanju benzinskog motora,
- Podešavanje zazora ventila, ugla pretpaljenja i ugla predubrizgavanja,
- Proučavanje tehničkih uputstava dijagnostičke opreme u servisu i načina korišćenja.
- Dijagnostika i otklanjanje kvarova na električnim instalacijama i osvetljenju vozila,
- Dijagnostika i otklanjanje kvarova na svetlosno-zvučnim signalnim uređajima, kao i kontrolnim instrumentima,
- Dijagnostika i otklanjanje kvarova na električnim mašinama vozila,
- Dijagnostika i otklanjanje kvarova na davačima vozila,
- Dijagnostički postupci u komunikaciji sa ECU,
- Dijagnostika i otklanjanje kvarova na izvršnim elementima vozila,
- Dijagnostika i otklanjanje kvarova na sistemima paljenja vozila sa benzinskim motorom.
| - Zavisno od veličine preduzeća-servisa organizovati praktičnu nastavu tako da učenik u potpunosti bude upoznat sa organizacijom rada u preduzeću-servisu, da se pridržava mera zaštite na radu i mera zaštite okoline,
- U prvih nekoliko dana učenik treba da učestvuje u poslovima rastavljanja, defektacije i sastavljanja benzinskih motora u cilju dopunjavanja nastavnih sadržaja iz predmeta "Motori SUS i vozila" i "Praktične nastave-Motora SUS i vozila".
- U drugom delu prve nedelje učenika treba detaljno upoznati sa kompletnom raspoloživom opremom i dijagnostičkim uređajima kojima servis raspolaže.
- U drugoj nedelji učenik treba pod nadzorom stručnog lica da učestvuje u dijagnostici svih uređaja i sistema na benzinskim motorima.
- Za vreme rada učenik treba da vodi dnevnik rada sa opisom izvršenih radova i svojim zapažanjima.
- Dnevnik rada pregledava i ocenjuje predmetni nastavnik, koji je ujedno i zadužen za obilazak i kontrolu izvođenja praktične nastave.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | * | * | * | * | |
Naziv modula: | Elektronski sistemi ubrizgavanja dizel motora |
Trajanje modula: | 188 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje teoretskih i praktičnih znanja iz elektronskih sistema ubrizgavanja dizel motora
| - znati elemente i princip rada uređaja za ubrizgavanje dizel motora
- umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata uređaja za ubrizgavanje
- znati elemente i princip rada rednih i rotacionih pumpi za ubrizgavanje, kao i njihovih regulatora
- umeti da izvrši dijagnostiku elektromagnetnih elemenata rednih i rotacionih pumpi i njihovih regulatora
- znati elemente i princip rada jedinačne pumpe, jedinačnog brizgača i Common Rail sistema
- umeti da izvrši dijagnostiku elektromagnetnih elemenata jedinačne pumpe, jedinačnog brizgača i Common Rail sistema
- znati osnovne elemente i principe rada elektronske regulacije dizel motora
- umeti da izvrši dijagnostiku zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata sistema elektronske regulacije dizel motora
- znati osnovne elemente obrade izduvnih gasova i njihovu kontrolu
- umeti da izvrši merenje sastava izduvnih gasova sa mernim uređajem za izduvne gasove
| - Priprema smeše, ubrizgavanje
- Uređaj za ubrizgavanje, opis, konstrukcija i princip rada,
- Redne pumpe za ubrizgavanje i regulatori,
- Rotacione pumpe za ubrizgavanje i regulatori,
- Sistem jedinačne pumpe (UIS)
- Sistem jedinačnog brizgača-Unit injector (UI)
- Common Rail sistemi
- Elektronska regulacija dizel motora (EDC)
- Davači i izvršni elementi na dizel motorima,
- Upravljačka jedinica,
- Elektronsko upravljanje i regulacija rada dizel motora
- Elektronska dijagnoza i samodijagnoza sistema,
- Izduvni gasovi, dodatna obrada, propisi, kontrola i testiranje.
| - Teorijski deo modula obuhvata 68 časova, a praktični 120 časova
- Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže, primerke elektronskih upravljačkih jedinica, davača i izvršnih elemenata. Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
- Koristiti raspoložive softverske pakete za izučavanje i čitanje električnih šema konkretnih sistema sa električnim davačima, elektronskom jedinicom i izvršnim elementima.
- Prilikom teorijske obrade koristiti motore, uređaje i opremu iz radionice
- Insistirati na povezivanju prethodno stečenih znanja iz elektrotehnike, elektronike, osnove mašinstva, motora SUS i prethodno obrađenih modula ovog predmeta.
- Praktične sadržaje uskladiti sa izvođenjem teorijske nastave, a u toku merenja koristiti raspoložive osciloskope i dijagnostičke instrumente
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | * | * | * | * | |
Naziv modula: | Sistemi stabilnosti na vozilima |
Trajanje modula: | 158 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje teoretskih i praktičnih znanja iz sistema stabilnosti na vozilima
| - znati osnovnu problematiku stabilnosti i upravljivosti vozila na putu
- znati namenu, princip rada i osnovne komponente antiblokadnih sistema, sistema za regulisanje pogonskog klizanja i sistema za regulisanje dinamike vožnje
- umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata i uređaja antiblokadnih sistema, sistema za regulisanje pogonskog klizanja i sistema za regulisanje dinamike vožnje
- umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata i uređaja aktivnog ogibljenja (vešanja)
| - Osnovna problematika stabilnosti i upravljivosti vozila na putu,
- Namena, princip rada, osnovne komponente i dijagnosticiranje:
- Klasičnih i antiblokadnih sistema za kočenje (ABS)
- Sistema za regulisanje pogonskog klizanja (ASR)
- Sistema za regulisanje dinamike vožnje (ESP)
- Aktivno ogibljenje (vešanje)
| - Teorijski deo modula obuhvata 58 časova, a praktični 100 časova
- Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže, primerke elektronskih upravljačkih jedinica i izvršnih elemenata pojedinih sistema.
- Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
- Koristiti raspoložive softverske pakete za izučavanje i čitanje električnih šema konkretnih sistema sa električnim davačima, elektronskom jedinicom i izvršnim elementima.
- Prilikom teorijske obrade koristiti vozila, uređaje i opremu iz radionice
- Insistirati na povezivanju prethodno stečenih znanja iz elektrotehnike, elektronike, osnove mašinstva, motora SUS i prethodno obrađenih modula ovog predmeta.
- Praktične sadržaje uskladiti sa izvođenjem teorijske nastave, a u toku merenja koristiti raspoložive osciloskope i dijagnostičke instrumente
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | * | | * | * | |
Naziv modula: | Sistemi sigurnosti na vozilima |
Trajanje modula: | 109 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje teoretskih i praktičnih znanja iz sistema sigurnosti na vozilima
| - znati osnovne elemente, princip rada i funkciju sistema za sigurnost putnika u slučaju sudara - vazdušni jastuci i sigurnosni pojasevi
- umeti da izvrši dijagnostiku pojedinačnih elemenata i uređaja sistema za sigurnost putnika u slučaju sudara
- znati osnovne elemente, princip rada i funkciju sistema za nadzor pritiska u gumama
- umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata i uređaja sistema za nadzor pritiska u gumama
- znati osnovne elemente, princip rada i funkciju sistema za kontrolu rastojanja
- umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata i uređaja sistema za kontrolu rastojanja
- znati osnovne elemente, princip rada i funkciju sistema za zaštitu od krađe vozila
- umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata i uređaja sistema za zaštitu od krađe vozila
| - Sistem za sigurnost putnika u slučaju sudara,
- Sistem za nadzor pritiska u gumama
- Radar za kontrolu rastojanja,
- Sistem za zaštitu od krađe,
- Ostalil savremeni sistemi sigurnosti na vozilima,
| - Teorijski deo modula obuhvata 29 časova, a praktični 80 časova
- Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže, primerke elektronskih upravljačkih jedinica i izvršnih elemenata pojedinih sistema.
- Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
- Koristiti raspoložive softverske pakete za izučavanje i čitanje električnih šema konkretnih sistema sa električnim davačima, elektronskom jedinicom i izvršnim elementima.
- Prilikom teorijske obrade koristiti vozila, uređaje i opremu iz radionice
- Insistirati na povezivanju prethodno stečenih znanja iz elektrotehnike, elektronike, osnove mašinstva, motora SUS i prethodno obrađenih modula ovog predmeta.
- Praktične sadržaje uskladiti sa izvođenjem teorijske nastave, a u toku merenja koristiti raspoložive osciloskope i dijagnostičke instrumente
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | * | | * | * | |
Naziv modula: | Sistemi komfora na vozilima |
Trajanje modula: | 120 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje teoretskih i praktičnih znanja iz sistema komfora na vozilima
| - znati osnovne elemente, princip rada i funkciju sistema za elektronsko upravljanje automatskim menjačem
- umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata i uređaja sistema za elektronsko upravljanje automatskim menjačem
- znati osnovne elemente, princip rada i funkciju sistema za automatsku regulaciju brzine
- umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata i uređaja sistema za automatsku regulaciju brzine
- znati osnovne elemente, princip rada i funkciju sistema za elektro-mehaničko upravljanje menjačem
- umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata i uređaja sistema za elektro-mehaničko upravljanje menjačem
- znati osnovne elemente, princip rada i funkciju sistema za informacione i navigacione uređaje
- umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata i uređaja sistema za informacione i navigacione uređaje
- znati osnovne elemente, princip rada i funkciju antene, radia, audio i TV uređaja na vozilima
- umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja za ugradnju radia, audio i TV uređaja na vozilima
- znati osnovne elemente, princip rada i funkciju sistema za automatsko zagrevanje putničkog prostora
- umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata i uređaja sistema za automatsku zagrevanje
- znati osnovne elemente, princip rada i funkciju klima uređaja na vozilima
- umeti da izvrši dijagnostiku, zamenu i potrebna podešavanja pojedinačnih elemenata i kompletnog sistema klima uređaja na vozilima
| - Namena, princip rada, osnovne komponente i dijagnosticiranje sistema za:
- Elektronsko upravljanje automatskim menjačem,
- Automatsku regulaciju brzine,
- Elektro-mehaničko upravljanje menjačem,
- Informacioni i navigacioni uređaji,
- Antena, radio, audio i TV uređaji na vozilima,
- Automatsko zagrevanje putničkog prostora,
- Klima uređaji na vozilima
- Ostali savremeni sistemi komfora na vozilima.
| - Teorijski deo modula obuhvata 48 časova, a praktični 72 časa
- Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže, primerke elektronskih upravljačkih jedinica i izvršnih elemenata pojedinih sistema.
- Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
- Koristiti raspoložive softverske pakete za izučavanje i čitanje električnih šema konkretnih sistema sa električnim davačima, elektronskom jedinicom i izvršnim elementima.
- Prilikom teorijske obrade koristiti vozila, uređaje i opremu iz radionice
- Insistirati na povezivanju prethodno stečenih znanja iz elektrotehnike, elektronike, osnove mašinstva, motora SUS i prethodno obrađenih modula ovog predmeta.
- Praktične sadržaje uskladiti sa izvođenjem teorijske nastave, a u toku merenja koristiti raspoložive osciloskope i dijagnostičke instrumente
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | * | * | * | * | |
Naziv modula: | Nove i alternativne tehnologije u automobilskoj industriji |
Trajanje modula: | 14 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje teoretskih znanja iz novih i alternativnih tehnologija u automobilskoj industriji
| - znati nove i alternativne tehnologije u automobilskoj industriji koje su nastale i koje će se uvesti u budućnosti iz oblasti:
- električnih instalacija i osvetljenja,
- električnih mašina (starter-generator,...)
- elektrohemijskih izvora struje,
- elektronskih sistema ubrizgavanja benzinskih i dizel motora,
- elektronskih sistema stabilnosti, sigurnosti i komfora
- alternativnih pogona vozila
- novih dijagnostičkih uređaja
- novih propisa
| - Nove i alternativne tehnologije u oblasti:
- Električnih instalacija i osvetljenja,
- Električnih mašina (starter-generator,...)
- Elektrohemijskih izvora struje,
- Elektronskih sistema ubrizgavanja benzinskih i dizel motora,
- Elektronskih sistema stabilnosti i sigurnosti,
- Elektronskih sistema komfora
- Alternativnih pogona vozila
- Novih dijagnostičkih uređaja
- Novih propisa
| - Učenike upoznati sa najnovijim tehnologijama koje su se pojavile kod renomiranih proizvođača vozila poslednjih godina, kao i tendencije razvoja u navedenim oblastima.
- Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže objavljene u stručnim časopisima, sajamskim katalozima, informativnim biltenima i slično.
- Prema mogućnostima škole organizovati posete sajmovima automobila
- Modul obraditi kroz 14 časova teoretske nastave
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Blok praktična nastava 2 |
Trajanje modula: | 90 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje praktičnih znanja iz sistema električnih i elektronskih sistema na vozilima
| - znati organizaciju preduzeća-servisa, organizaciju radnog mesta, mere zaštite na radu i zaštite okoline,
- umeti da izvrši prijem vozila i popuni tehničku dokumentaciju vezanu za pojedinu neispravnost vozila,
- umeti da pravilno koristi dijagnostičku opremu i uređaje različitih proizvođača,
- umeti da samostalno izvrši dijagnostiku električnih i elektronskih uređaja i sistema na vozilima.
| - Organizacija preduzeća - servisa,
- Organizacija radnog meta,
- Sprovođenje mera zaštite na radu i zaštita okoline
- Prijem vozila, popunjavanje dokumentacije i procena problema stranke vezane za tehničku neispravnost vozila,
- Podešavanje zazora ventila i ugla predubrizgavanja dizel motora,
- Proučavanje tehničkih uputstava dijagnostičke opreme u servisu i načina korišćenja,
- Dijagnostika i otklanjanje kvarova na elektronskim sistemima ubrizgavanja dizel motora,
- Dijagnostika i otklanjanje kvarova na sistemima stabilnosti vozila,
- Dijagnostika i otklanjanje kvarova na sistemima sigurnosti vozila,
- Dijagnostika i otklanjanje kvarova na sistemima komfora vozila,
| - Zavisno od veličine preduzeća-servisa organizovati praktičnu nastavu tako da učenik u potpunosti bude upoznat sa organizacijom rada u preduzeću-servisu, da se pridržava mera zaštite na radu i mera zaštite okoline,
- U prvoj nedelji učenika treba detaljno upoznati sa kompletnom raspoloživom opremom i dijagnostičkim uređajima kojima servis raspolaže.
- U drugoj i trećoj nedelji učenik treba pod nadzorom stručnog lica da učestvuje u dijagnostici svih uređaja i sistema na vozilima.
- Za vreme rada učenik treba da vodi dnevnik rada sa opisom izvršenih radova i svojim zapažanjima.
- Dnevnik rada pregledava i ocenjuje predmetni nastavnik, koji je ujedno i zadužen za obilazak i kontrolu izvođenja praktične nastave.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | * | * | * | * | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
Batterien und Bordnetze, Bosch, 1 987 722 003
Lichttehnik, Bosch, 1 987 722 039
Generatoren, Bosch, 1 987 722 006
Startanlagen, Bosch, 1 987 722 007
Schaltzeichen und - plane fur Kfz, Bosch, 1 987 722 002
Sensoren im Kraftfahrzeug, Bosch, 1 987 722 031
Mikroelektronik im Kraftfahrzeug, Bosch, 1 987 722 022
Zundsysteme, Bosch, 1 987 722 004,
Zundkerzen, Bosch, 1 987 722 005,
Ottomotor-management, Grundlagen und Komponenten, Bosch, 1 987 722 036,
Benzineinspritzsystem K-Jetronic, Bosch, 1 987 722 009,
Benzineinspritzsystem KE-Jetronic, Boch, 1 987 722 021,
Benzineinspritzsystem L-Jetronic, Bosch, 1 987 722 010,
Benzineinspritzsystem mit Mono-Jetronic, Bosch, 1 987 722 033,
Benzineinspritzsystem mit M-Motronic, Bosch, 1 987 722 011,
Benzineinspritzsystem mit ME-Motronic, Bosch, 1 987 722 051,
Abgastechnik fur Ottomotoren, Bosch, 1 987 722 023,
Kantengesteuerte Diesel-Vereilereinspritzpumpen, Bosch, 1 987 722 014,
Elektronische Dieselregelung EDC, Bosch, 1 987 722 035
Diesel-Radialkolbenpumpen VR, Bosch, 1 987 722 053,
Diesel-Speichereinspritzsystem, Common Rail CR, Bosch, 1 987 722 054,
Diesel-Einspritzsysteme, Unit Injector System/Unit Pump System, Bosch, 1 987 722 056,
Diesel-Reiheinspritzpumpen, Bosch, 1 987 722 057,
Dieselmotor-Management im Uberblick, Bosch, 1 987 722 058,
Nfz-Druckluftanlagen (1): Anlagenplane, Bosch, 1 987 722 015,
Nfz-Druckluftanlagen (2): Gerate, Bosch, 1 987 722 016,
Audio, Navigation und Telematik fur Kraftfahrzeuge, Bosch, 1 987 722 032,
Sichereits - und Komforsysteme, Bosch, 1 987 722 037,
Elektronisches Stabilitionsprogramm EPS, Bosch, 1 987 722 052,
Adaptive Fahrgeschwindigkeitsregelung ECC, Bosch, 1 987 722 034,
Anton Herner: Kfz-Elektronik, Vogel, 1999.
Urlich Deh: Kfz-Klimaanlagen, Vogel, 1999.
Tehnička dokumentacija poznatih proizvođača vozila,
Programski paketi za vozila (ESI-tronic BOSCH, Autodata, ElsaWin, Sun SAIS, TIS 2000, Workshop, i dr.)
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
Tehnički materijali
Osnove mašinstva
Motori SUS i vozila
Osnove elektrotehnike
Elektronika
Računarstvo i informatika
Fizika
Matematika
Strani jezik (engleski i nemački)
INDUSTRIJSKA GEOGRAFIJA U ELEKTROTEHNICI
1. CILJEVI PREDMETA:
Razvijanje sposobnosti prikazivanja rezultata istraživanja kroz korišćenje reči, tabela i grafika, kao i jezika geografije
Razvijanje sposobnosti korišćenja različitih izvora informacija i samostalnog i timskog učestvovanja u istraživačkim projektima
Primenjivanje stečenih znanja iz privredne geografije u svom poslovnom okruženju
Razvijanje vlastitih strategija uspešnog učenja (razlikuje bitno od nebitnog, analizira podatke, samostalno zaključuje,...)
Poznavanje prirodnih resursa i njihovog razmeštaja za potrebe industrije
Poznavanje razvoja i razmeštaja industrijske proizvodnje
Sticanje znanja o prirodnim resursima i značaju očuvanja ekološke ravnoteže
Razvijanje sposobnosti korišćenja računara za pronalaženje, obradu i prikazivanje geografskih podataka
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
Vresk M. (1986): Osnovi urbane geografije, "Školska knjiga", Zagreb
Grčić M. (1993): Industrijska geografija, "Naučna knjiga", Beograd
Đurić V. (1980): Ekonomska geografija, "Naučna knjiga", Beograd
Žegarac Z. (2002): Infrastruktura,
Lješević M. (2002): Urbana ekologija, Geografski fakultet, Beograd
Lješević M., Živković D. (2001): Kartografija, Geografski fakultet, Beograd
Milićević G. (1990): Urbana ekonomika, Ekonomski fakultet, Beograd
Petovar K. (2003): Urbana i ruralna sociologija, Institut za geografiju-PMF, Novi Sad
Piha B. (1973): Prostorno planiranje, Službeni list SFRJ, Beograd
Pleše J. (1979): Geografske osnove gradskih regija, Institut za geografiju-PMF, Novi Sad
Tomić P., Romelić J., Lazić L. (1996): Ekonomska geografija sveta, Institut za geografiju-PMF, Novi Sad
Ćurčić S. (1996): Kartografija, Institut za geografiju-PMF, Novi Sad
Fick, J. (1998): Geography of Development,
Šećibović Refik, Đoković Emilija: Regionalna ekonomska geografija I Ekonomski fakultet, Beograd, 2002
Šećibović Refik: Regionalna ekonomska geografija II, Ekonomski fakultet, Beograd, 2002
Šećibović Refik: Regionalna ekonomska geografija III, Ekonomski fakultet, Beograd, 2002
Dinić Jovan: Ekonomska geografija, Ekonomski fakultet, Beograd, 1999.
Grupa autora: Ekonomska geografija, "Vuk Karadžić", Beograd, 1972
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
stručni predmeti
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: | prvi |
Godišnji fond časova: | 37 časova |
CILJEVI | ISHODI Po završetku prvog razreda učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
- razumevanje faktora lokacije industrije
| - znati prirodne faktore lokacije (sirovine, vodni resursi, energetski izvori, klima)
- znati društvene faktore lokacije (tržište, kapital, saobraćaj, radna snaga)
- učenik će znati kako industrija utiče na promenu životne sredine
- znati pojam globalizacije
- razumeti uticaj procesa globalizacije na lokaciju velikih preduzeća (multinacionalne i transnacionalne kompanije)
| Faktori i lokacije industrije - prirodni i društveni faktori lokacije
- proces globalizacije i problem lokacije velikih preduzeća
| - korišćenje osnovne literature
- korišćenje informacija sa interneta
- korišćenje interaktivnih metoda rada
- Temu realizovati kroz 3 teorijska časa
|
- razumevanje značaja energetike, njenog razvoja i proizvodnje energije
| - znati faktore razvoja energetike
- znati faze razvoja energetike
- znati osnovne izvore energije
- znati geografski razmeštaj izvora energije
- znati načine korišćenja vode kao izvora energije
- znati razmeštaj hidroenergetskog potencijala
- znati izvore energije koji se koriste u termoenergetici
- znati razmeštaj najvećih termoelektrana
- znati koji su alternativni izvori energije
- razumeti probleme vezane za snabdevanje energentima i proizvodnju električne energije
- znati buduće trendove u razvoju energetike
| Energetika - faktori i faze razvoja
- energetski izvori i njihov geografski razmeštaj
- hidroenergija i termoenergetika
- alternativna energetika
- problemi i perspektive razvoja energetike u svetu i u našoj zemlji
| - korišćenje osnovne literature
- korišćenje informacija sa Interneta
- korišćenje interaktivnih metoda rada
- korišćenje statističkog materijala koji je predstavljen grafički i tabelarno
- Temu realizovati kroz 5 teorijskih časova
|
- razumevanje razvoja, razmeštaja, značaja i promena u rudarstvu i metalurgiji
| - znati koje se mineralne sirovine koriste u metalurgiji
- znati razmeštaj najvažnijih mineralnih sirovina u svetu i u našoj zemlji
- znati razvoj crne metalurgije
- znati razmeštaj proizvodnih kapaciteta crne metalurgije
- znati razvoj obojene metalurgije
- znati razmeštaj proizvodnje obojenih metala
- razumeti značaj metalurgije za razvoj privrede
- razumeti faktore koji su doveli do promena u rudarstvu i metalurgiji
- znati buduće trendove razvoja metalurgije u svetu i u našoj zemlji
| Rudarstvo i metalurgija - vrste i razmeštaj najvažnijih ruda
- crna i obojena metalurgija - razvoj i razmeštaj
- problemi i perspektive razvoja rudarstva i metalurgije u našoj zemlji
| - korišćenje osnovne literature
- korišćenje informacija sa Interneta
- korišćenje interaktivnih metoda rada
- Temu realizovati kroz 4 teorijska časa
|
- razumevanje razvoja, razmeštaja, promena i značaja metalne i mašinske industrije
| - znati faktore razvoja metalne i mašinske industrije
- znati geografski razmeštaj kapaciteta metalne i mašinske industrije
- znati grane mašinske industrije
- znati najveće kompanije mašinske industrije
- znati savremene tendencije u razvoju metalne i mašinske industrije
| Metalna i mašinska industrija - faktore razvoja i razmeštaja metalne i mašinske industrije
- grane mašinske industrije
- najveće kompanije mašinske industrije u svetu
- savremene promene u metalnoj i mašinskoj industriji
| - korišćenje osnovne literature
- korišćenje informacija sa Interneta
- korišćenje interaktivnih metoda rada
- Temu realizovati kroz 8 teorijskih časova
|
- Razumevanje razvoja, razmeštaja i značaja elektrotehnička i elektronske industrije
| - znati faktore razvoja elektrotehničke i elektronske industrije
- znati faktore razmeštaja elektrotehničke i elektronske industrije
- znati geografski razmeštaj elektrotehničke i elektronske industrije
- znati najveće kompanije elektrotehničke i elektronske industrije
| Elektrotehnička i elektronska industrija - faktore razvoja i razmeštaja elektrotehničke i elektronske industrije
- geografski razmeštaj
- najveće kompanije elektronske industrije
| - korišćenje osnovne literature
- korišćenje informacija sa Interneta
- korišćenje interaktivnih metoda rada
- Temu realizovati kroz 7 teorijskih časova
|
- Razumevanje razvoja, razmeštaja i značaja hemijske industrije
| - znati faktore razvoja hemijske industrije
- znati faktore razmeštaja hemijske industrije
- znati koje se sirovine koriste u hemijskoj industriji
- znati najvažnije regione hemijske industrije u svetu
- znati najvažnije proizvodne kapacitete hemijske industrije u našoj zemlji
- znati proizvode hemijske industrije koji se koriste kao sirovine u drugim prerađivačkim delatnostima
- znati najveće kompanije hemijske industrije
| Hemijska industrija - razvoj i značaj hemijske industrije
- faktori razmeštaja hemijske industrije
- sirovine za potrebe hemijske industrije
- proizvodi hemijske industrije kao sirovine
- najveće kompanije hemijske industrije
| - korišćenje osnovne literature
- korišćenje informacija sa Interneta
- korišćenje interaktivnih metoda rada
- Temu realizovati kroz 5 teorijskih časova
|
- Razumevanje savremenih polarizacijskih i integracijskih procesa u svetu
| - razumeti zašto u svetu postoje razvijena i nerazvijena područja
- znati geografski razmeštaj razvijenih i nerazvijenih područja u svetu
- razumeti tranzicione procese u Evropi i mesto naše zemlje u njima
- razumeti značaj naučno-tehničkog progresa za razvoj privrede
- znati koje su posledice naučno-tehničkog progresa (regionalne, strukturne, organizacione i lokacione)
- znati najvažnije integracije u svetu
- znati nastanak, razvoj i strukturu Evropske unije
- znati načine zagađivanja životne sredine industrijskom proizvodnjom
- znati mere zaštite životne sredine
| Geografija i razvoj - razvijena i nerazvijena područja u svetu
- tranzicioni proces i mesto naše zemlje
- naučno-tehnički progres i posledice regionalne, strukturne, organizacione i lokacione promene
- integracijski procesi i Evropska unija
- industrija kao zagađivač životne sredine i mere zaštite
| - korišćenje osnovne literature
- korišćenje informacija sa Interneta
- korišćenje interaktivnih metoda rada
- Temu realizovati kroz 5 teorijskih časova
|