PRAVILNIK
O NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNI PROFIL OPERATER MAŠINSKE OBRADE

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 17/2004)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovni profil operater mašinske obrade, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 2

Program ogleda iz člana 1 ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:

1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik RS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/2002, 5/2003 i 10/2003), i to sa nastavnim planom i programom:

1) srpskog jezika i književnosti;

2) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;

3) jezika nacionalnih manjina;

4) fizičkog vaspitanja;

5) računarstva i informatike;

6) istorije;

7) muzičke umetnosti;

8) likovne kulture;

9) Ustava i prava građana, i

2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", broj 6/2003).

Član 3

Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovni profil operater mašinske obrade ("Prosvetni glasnik", broj 4/2004).

Član 4

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".

 

NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA

 

Područje rada: Mašinstvo i obrada metala

Obrazovni profil: OPERATER MAŠINSKE OBRADE - ogled

Trajanje obrazovanja: tri godine

Cilj ogleda:

Unapređenje kvaliteta i osavremenjivanje obrazovno-vaspitnog rada kroz:

- uvođenje u svakodnevnu nastavnu praksu savremenih i efikasnih metoda rada sa učenicima;

- uvođenje novog nastavnog plana i programa u cilju ostvarivanja ishoda stručnog obrazovanja i obrazovanja uopšte;

- povećanje fonda časova vežbi i praktičnog rada, radi uspešnog ostvarivanja ciljeva obrazovanja za ovaj obrazovni profil;

- uspostavljanje višeg nivoa korelacije nastavnih sadržaja;

- uvođenje fleksibilnog nastavnog programa, koji bi bio definisan u jednom delu od strane škole, a u zavisnosti od interesa lokalne sredine, kako bi se obezbedilo efikasnije zapošljavanje stručnjaka ovog obrazovnog profila u lokalnoj sredini;

- uvođenja preduzetništva kao izbornog predmeta u nastavni program radi razvijanja preduzetničkog duha kod učenika;

- izradu kriterijuma ocenjivanja i građenja standarda ocenjivanja učenika;

- proveru novog koncepta završnog ispita.

Uvođenje organizacionih novina:

- prilagođavanje organizacije nastavnog procesa u školi, u okviru godišnjeg fonda časova, a u skladu sa očekivanim ishodima stručnog obrazovanja i uslovima rada u školi i na radnom mestu;

- nastavni sadržaji su organizovani modularno za pojedine opšte-stručne i sve stručne predmete;

- uvođenje izborne nastave, kao mogućnosti da učenik samostalno kreira deo svog obrazovanja.

Očekivani ishodi ogleda

- Brzo adaptiranje učenika na uslove rada.

- Unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:

- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;

- efikasnije usvajanje generativnih, transfernih i funkcionalnih znanja i veština, relevantnih za buduću profesiju kao rezultat modularnog pristupa;

- ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;

- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole i na nivou Republike.

Trajanje ogleda

Ogled se sprovodi od 1. septembra 2003. godine kroz najmanje tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene rezultata, ministar prosvete i sporta.

Način ostvarivanja ogleda

Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa.

Nastaviće se sa organizovanjem obuke nastavnika za primene novih metoda rada sa učenicima, primene novog nastavnog programa i objektivnog ocenjivanja u svakodnevnoj obrazovnoj praksi.

Obuka za nastavnike srednjih stručnih škola u kojima se ostvaruje program ovog ogleda, organizuje se u sledećim oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada:

- nova koncepcija obrazovanja (usmerenost na ciljeve i ishode obrazovanja, modularni pristup u obrazovanju);

- stručno usavršavanje nastavnika za primenu novih nastavnih metoda;

- stručno usavršavanje nastavnika u okviru matične struke.

Nastavnici srednjih stručnih škola će u okviru obrazovno-vaspitnog rada primenjivati metode rada i ocenjivanja za koje su obučavani na seminarima.

U okviru Zavoda za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja i stručnih aktiva zajednica stručnih škola biće izdvojene ključne teme u okviru kojih je potrebno stručno usavršavanje nastavnika.

Stručni timovi u školama i na nivou Republike će sarađivati na horizontalnom i vertikalnom povezivanju nastavnih sadržaja kako sa autorskim timom, tako i sa predstavnicima privrede.

Planirana je izrada testova sa zajedničkim sadržajima i zajednički postavljenim kriterijumima od strane stručnih timova koji će se formirati pri Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centru za stručno i umetničko obrazovanje i Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.

Način polaganja završnog ispita biće propisan posebnim podzakonskim aktom.

Uslovi ostvarivanja programa ogleda

Ogled će se ostvarivati u uslovima svakodnevnog obrazovno-vaspitnog rada u školama.

Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.

Vrsta stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika za ostvarivanje oglednog programa propisana je posebnim pravilnikom.

Ministarstvo prosvete i sporta, Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i međunarodni programi podrške reformi stručnog obrazovanja pružiće kadrovsku i materijalnu podršku za realizaciju obuke nastavnika, materijal za rad, praćenje i evaluaciju ogleda.

Praćenje i vrednovanje ogleda

Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa koja će biti naknadno publikovana.

Primena ogleda će biti praćena najmanje četiri puta u toku školske godine.

Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovno-vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.

 

I CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA

za obrazovni profil OPERATER MAŠINSKE OBRADE - ogled

CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA

OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će steći:

znanja

veštine

radne kompetencije

Osposobljavanje učenika za izradu delova na alatnim i kompjuterski upravljanim mašinama (CNC)

  • da koristi tehničko tehnološku dokumentaciju
  • da izvršava radnje na konvencionalnim i CNC mašinama
  • da meri i kontroliše veličine predmeta obrade
  • da primenjuje mere zaštite i bezbednosti na radu
  • da organizuje radno mesto
  • da analizira tehničko tehnološku dokumentaciju
  • da reši probleme vezane za radna mesta
  • da izradi lični stav o svojim vrednostima i vrednostima okruženja
  • sposoban da obavi sve pripreme za obradu na konvencionalnim i CNC mašinama
  • sposoban da upravlja konvencionalnim i CNC mašinama
  • sposoban da izradi delove na konvencionalnim i CNC mašinama
  • sposoban da samostalno meri i kontroliše izradke u proizvodnom procesu

 

II NASTAVNI PLAN

Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta

za obrazovni profil OPERATER MAŠINSKE OBRADE - ogled

 

I RAZRED

II RAZRED

III RAZRED

UKUPNO

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI

10

350

8

280

8

264

26

886

1a. Srpski jezik i književnost

2

70

2

70

2

64

6

204

1b. Srpski jezik kao nematernji jezik

 

 

 

 

 

 

 

 

2. _________ jezik i književnost

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Strani jezik

2

70

2

70

2

64

6

204

4. Fizičko vaspitanje

2

70

2

70

2

64

6

204

5. Matematika

2

70

2

70

2

64

6

204

6. Računarstvo i informatika

2

70

 

 

 

 

2

70

B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI

9

315

7

245

 

 

16

560

1. Tehničko crtanje

4

140

 

 

 

 

4

140

2. Tehnički materijali

2

70

 

 

 

 

2

70

3. Tehnička mehanika

3

105

 

 

 

 

3

105

4. Mašinski elementi

 

 

3

105

 

 

3

105

5. Termodinamika i hidraulika

 

 

2

70

 

 

2

70

6. Elektrotehnika

 

 

2

70

 

 

2

70

V: STRUČNI PREDMETI

9

375

15

585

22

764

46

1724

1. Tehnologija

3

105

3

105

4

128

10

338

2. Praktična nastava

6

270

12

480

18

636

36

1368

G: IZBORNI PREDMETI

2

70

2

70

2

64

6

204

1. Izborni predmet predviđen Zakonom

1

35

1

35

1

32

3

102

2. Izborni predmet predviđen Programom ogleda

1

35

1

35

1

32

3

102

Ukupno: A + B + V + G

30

1110

32

1180

32

1184

94

3374

Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir časova teorije, vežbi i praktične nastave, a prema programu predmeta.

Blok nastava se prikazuje u ukupnom zbiru na godišnjem nivou za odgovarajući predmet u okviru koga se realizuje, a prema programu predmeta.

Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima

G: IZBORNI PREDMETI

I

II

III

Izborni predmet predviđen Zakonom

 

 

 

1. Građansko vaspitanje / Verska nastava

*

*

*

Izborni predmet predviđen Programom ogleda

 

 

 

1. Istorija

*

 

 

2. Industrijska geografija u mašinstvu

*

 

 

3. Muzička umetnost

 

*

 

4. Likovna umetnost

 

*

 

5. Ustav i prava građana

 

 

*

6. Preduzetništvo

 

 

*

Izborna nastava zastupljena je svake školske godine iz dva predmeta:

Ostvarivanje programa ogleda

Predviđen broj učenika u odeljenju je 20.

Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN) i nastavu u bloku (B):

razred

predmet / modul

godišnji fond časova

broj učenika u grupi

V

PN

B

 

I

Računarstvo i informatika

70

 

 

10

Tehničko crtanje

70

 

 

10

Tehnologija

105

 

 

10

Praktična nastava

 

210

60

10

II

Tehnologija

105

 

 

10

Praktična nastava

 

420

60

10

III

Tehnologija

128

 

 

10

Praktična nastava

 

576

60

6-10

Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine

 

I RAZRED
časova

II RAZRED
časova

III RAZRED
časova

UKUPNO
časova

Čas odeljenskog starešine

35

35

32

102

Dodatni rad *

do 30

do 30

do 30

do 90

Dopunski rad *

do 30

do 30

do 30

do 90

Pripremni rad *

do 30

do 30

do 30

do 90

Društveno korisni rad *

do 30

do 30

do 30

do 90

* Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada

Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima

 

I

II

III

Ekskurzija

2-3 dana

2-3 dana

do 5 dana

Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture

2 časa nedeljno

Drugi strani jezik

2 časa nedeljno

Drugi predmeti *

1 - 2 časa nedeljno

Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo)

30 - 60 časova godišnje

Društvene aktivnosti - đački parlament, učeničke zadruge

15 - 30 časova godišnje

Kulturna i javna delatnost škole

2 radna dana

* Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno akreditovani.

Ostvarivanje školskog programa po nedeljama

razred

razredno časovna nastava

mentorski rad
(nastava u bloku)

obavezne vannastavne aktivnosti

ostalo
(završni ispit)

ukupno radnih nedelja

I

35

2

2

 

39

II

35

2

2

 

39

III

32

2

2

3

39

 

III NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)

Nastavni plan i program za obrazovni profil operater mašinske obrade - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:

Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:

Nastava se realizuje uz korišćenje:

Detaljna uputstva za ostvarivanje programa data su uz svaki predmet pojedinačno.

NAPOMENE O OSTVARIVANJU PROGRAMA SRPSKOG JEZIKA U ODELJENJIMA OGLEDNIH OBRAZOVNIH PROFILA SREDNJIH STRUČNIH ŠKOLA

Pošto je u nastavnim planovima oglednog obrazovnog profila OPERATER MAŠINSKE OBRADE - ogled, godišnji fond časova srpskog jezika i književnosti osetnije smanjen u odnosu na važeći nastavni plan trogodišnjih obrazovnih profila, u ostvarivanju programa biće neophodno da nastavnik vrši primerena sažimanja programskih sadržaja nastavnog predmeta Srpski jezik i književnost, objavljenih u "Službenom glasniku RS - Prosvetnom glasniku", broj 6/90 i "Prosvetnom glasniku", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/2002, 5/2003 i 10/2003.

Sažimanja treba vršiti prevashodno u programskom području KNJIŽEVNOST jer je u ostvarivanju tih sadržaja bitniji kvalitet učenikovog čitanja nego broj pročitanih književnih dela. Takav pristup programskim sadržajima moguć je, na primer, u onim segmentima gde je ponuđeno više književnih dela istog pisca. Celishodno može biti rešenje da nastavnik predvidi da na nivou interpretacije obradi jedno delo, reprezentativno za stvaralaštvo tog pisca i pristupačno recepciji konkretnog đačkog kolektiva, a da ostala potpuno izostavi, ili obradi na nivou prikaza i osvrta. Sličan pristup može primeniti i u obradi pojedinih književnih dela kao reprezentativnih za stilska razdoblja, odnosno književne pravce u istoriji književnosti.

U okviru domaće lektire moguće je, takođe, da nastavnik izostavi pojedina književna ostvarenja za koja je nastavna praksa potvrdila da nisu u dovoljnoj meri pristupačna recepciji učenika određenog uzrasta i stručnog usmerenja. Moguće je, takođe, izostavljena dela zameniti nekim ostvarenjem iz tekuće srpske ili svetske književnosti za koje nastavnik proceni da je primerenije mogućnostima recepcije konkretnog đačkog kolektiva sa kojim ostvaruje nastavni program.

Eventualna sažimanja u programskom području JEZIK moraju biti veoma obazriva jer je jezik s i s t e m, što uvek podrazumeva celovita rešenja, odnosno povezanost svih rešenja u okviru programa za određeni razred, ali i njihovo vertikalno povezivanje, odnosno međusobnu povezanost programskih sadržaja predviđenih za ostvarivanje u svim razredima srednjeg stručnog obrazovanja.

Strani jezik (L2)

1. CILJEVI PREDMETA:

Nastava stranog jezika u srednjem stručnom obrazovanju predstavlja kontinuitet nastave stranog jezika u prethodnom školovanju. Ciljevi ove nastave su:

2. ISHODI NASTAVE STRANOG JEZIKA NA KRAJU TROGODIŠNJEG SREDNJEG STRUČNOG OBRAZOVANJA

Jezičke aktivnosti

po završetku trogodišnjeg obrazovanja:

JEZIČKA RECEPCIJA

SLUŠANJE

  • razume osnovni smisao informacija i tekstova koji govore o poznatim temama
  • razume jednostavne informacije i instrukcije u okviru svoje struke

ČITANJE

  • razume jednostavne natpise, etikete na proizvodima, reklamni materijal, uputstva za upotrebu
  • pronalazi potrebnu informaciju u tekstu
  • otkriva značenje nepoznatih reči na osnovu poznatog konteksta ili ličnog / profesionalnog iskustva

JEZIČKA PRODUKCIJA

GOVOR

  • govori o bliskim temama i događajima (porodica, hobi, posao) koristeći jednostavne reči i rečenice
  • govori o sebi (lični podaci, obrazovanje)
  • traži i daje informacije iz svoje struke

PISANJE

  • piše kratke jednostavne tekstove u različite svrhe (poruke, uputstva, popunjava upitnike, formulare i sl.)

INTERAKCIJA

  • komunicira u svakodnevnim situacijama (pita, predlaže, traži i daje uputstva ili obaveštenja)
  • prima i prenosi jednostavne poruke (prijateljima, kolegama) koje se odnose na neposredne potrebe

ZNANJA O JEZIKU

  • poznaje leksiku i gramatičke sadržaje jezika koji uči na nivou koji mu omogućava da razume, govori ili piše o temama iz svakodnevnog života ili struke
  • uočava osnovne sličnosti i razlike između maternjeg jezika i stranog jezika koji uči

MEDIJSKA PISMENOST

  • koristi sadržaje medijske produkcije radi zadovoljenja ličnog interesovanja i profesionalnih potreba (knjige, časopise, prospekte, kataloge, rečnike, audio i video zapise, kompakt disk, Internet)

3. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

4. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

5. PREPORUČENI SADRŽAJI ZA STRANI JEZIK U SREDNJEM STRUČNOM OBRAZOVANJU

I RAZRED

II RAZRED

III RAZRED

OPŠTE TEME 80%

OPŠTE TEME 70%

OPŠTE TEME 60%

  • Svakodnevni život
    (organizacija vremena, poslova, slobodno vreme)
  • Hrana i zdravlje
    (navike u ishrani, karakteristična jela i pića u zemljama sveta)
  • Poznati gradovi i njihove znamenitosti
  • Sportovi i poznata sportska takmičenja
  • Život i dela slavnih ljudi XX veka
    (iz sveta nauke, kulture)
  • Mediji (štampa, televizija)
  • Hrabra i plemenita dela ljudi
    (interesantne životne priče i događaji)
  • Svet kompjutera
    (rasprostranjenost i primena)
  • Mesta, ljudi i znamenitosti u svetu
  • Putovanja
    (turistička, poslovna; transport, hoteli, kupovina, obilazak znamenitosti, zabava)
  • Prijateljstvo i druženje
  • Život u gradu
    (ulice, ustanove; problemi buke, zagađenosti, gužvi)
  • Štampa i televizija
    (aktuelni i interesantni događaji i priče)
  • Ljudska solidarnost i podvizi
  • Iz sveta filma, muzike, umetnosti
  • Životna sredina
    (uticaj nove tehnologije na biljni, životinjski svet, zdravlje ljudi)
  • Tekovine kulture, znamenitosti i zanimljivosti iz sveta
  • Iz života mladih
    (zabava, sport, obrazovanje)
  • Običaji i praznici naroda sveta
  • Značajna otkrića, pronalasci i događaji u XX veku
  • Knjige, filmovi, muzika

STRUČNE TEME* 20%

STRUČNE TEME* 30%

STRUČNE TEME* 40%

  • izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
  • izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
  • izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje

FUNKCIJE

FUNKCIJE

FUNKCIJE

  • Pozdravljanje i predstavljanje u susretu sa ljudima
  • Zahvaljivanje, izvinjavanje
  • Molbe, naredbe
  • Izražavanje dopadanja i nedopadanja
  • Traženje informacije
  • Davanje informacije (o vremenu i mestu)
  • Opisivanje ljudi, stvari, aktivnosti
  • Traženje i davanje dozvole
  • Traženje i davanje uputstva za pravac kretanja
  • Predlaganje i ubeđivanje
  • Odbijanje zahteva ili molbe
  • Izražavanje slaganja i neslaganja
  • Izražavanje želje, potrebe
  • Izražavanje interesovanja
  • Izražavanje preferenci
  • Izražavanje planova i namera u budućnosti
  • Izražavanje verovatnoće
  • Traženje i nuđenje pomoći
  • Izveštavanje (pripovedanje o prošlim događajima)
  • Izražavanje saosećanja, ohrabrenja

* IZBOR STRUČNIH TEMA IZVRŠITI U SARADNJI SA STRUČNIM VEĆEM NASTAVNIKA STRUČNIH PREDMETA U ŠKOLI.

Matematika

1. CILJEVI:

2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU:

3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO RAZREDIMA

Razred:

prvi

Godišnji fond časova:

70 časova

 

CILJEVI

ISHODI
Po završetku prvog razreda učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

  • Obnavljanje i proširivanje znanja o skupu realnih brojeva
  • znati osnovne podskupove skupa realnih brojeva (N, Z, Q, I) i razlikovati njihove elemente na primerima
  • određivati NZS i NZD prirodnih brojeva
  • prevoditi decimalan broj u razlomak i obrnuto; obavljati računske operacije sa razlomcima i decimalnim brojevima
  • izračunavati vrednost jednostavnog racionalnog brojevnog izraza poštujući prioritet računskih operacija i upotrebu zagrada; znati da delilac mora biti različit od nule
  • upoređivati dva realna broja; znati šta su intervali, označavati ih i ustanovljavati da li broj pripada intervalu
  • određivati apsolutnu vrednost realnog broja i grafički interpretirati na realnoj pravoj (brojevnoj osi)
  • znati šta je kvadratni koren i umeti da proceni vrednost, pročita iz tablica ili odredi uz pomoć kalkulatora, znati približne vrednosti za Ö2 i Ö3 na dve decimale
  • zaokrugljivati broj na određeni broj decimala i određivati grešku zaokrugljivanja razlikovati apsolutnu i relativnu grešku
  • N, Z, Q, R i operacije
  • Brojevni izrazi
  • Približne vrednosti i zaokrugljivanje brojeva, apsolutna i relativna greška
  • Raditi ulazni test (npr. po zadacima iz zbirke pripremnih zadataka za prijemni ispit, samo sa izvariranim podacima)
  • Izračunavanja apsolutne i relativne greške povezati sa praktičnim zadacima, konkretnim merenjima
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 5 časova
  • Sticanje osnovnih znanja iz matematičke logike i teorije skupova
  • prepoznavati iskaz i utvrđivati njegovu istinitost
  • znati oznake i značenje logičkih veznika i umeti da ispita tačnost iskazne formule
  • izračunavati vrednost skupovnog izraza i ispitivati tačnost skupovnih relacija na jednostavnim primerima
  • znati šta je funkcija, prepoznavati primere funkcije, znati šta je linearna funkcija
  • Matematičko-logički jezik
  • Osnovne logičke i skupovne operacije
  • Iskazne formule i tauologije
  • Kvantifikatori
  • Funkcija
  • Naglašavati veze odgovarajućih logičkih i skupovnih operacija
  • Povezivati ove sadržaje sa sadržajima bliskim iskustvu učenika od ranije, posebno na primerima iz skupa realnih brojeva (npr. obraditi skupovne operacije i nad intervalima realne prave)
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 5 časova
  • Razumevanje i primena proporcionalnosti
  • izračunavati određen deo neke veličine
  • znati šta je razmera, proširivati je ili skraćivati i primenjivati u rešavanju problema podele
  • rešavati prostu proporciju
  • prepoznati direktnu ili obrnutu proporcionalnost dve veličine i to primenjivati u rešavanju jednostavnih problema
  • rešavati osnovne probleme procentnog i promilnog računa (određivanja nepoznate glavnice, ili procenta - promila ili procentni - promilni iznos)
  • Direktna i obrnuta proporcionalnost
  • Razmera i proporcija
  • Prost i složen srazmerni račun
  • Račun podele
  • Račun mešanja
  • Procentni i promilni račun
  • Važno je da se razmera vezuje i konkretno za realne primene npr. kod planova i geografskih karata; raditi što više raznovrsnih primera (npr. račun mešanja koristiti za određivanje količine komponenata u nekoj boji)
  • Kroz ove sadržaje se mogu obnoviti neka minimalna znanja iz linearnih jednačina i funkcija iz osnovne škole i povezati sa novim sadržajima iz tih oblasti
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 7 časova.
  • Obnavljanje i upotpunjavanje znanja iz geometrije
  • znati odnose pripadanja i paralelnosti između tačaka i pravih u ravni
  • razumeti šta je ugao i znati vrste uglova
  • znati da su konveksni uglovi sa paralelnim kracima jednaki ili suplementni
  • znati šta su unutrašnji i spoljašnji uglovi trougla, njihove veze i to primenjivati
  • znati osnovne stavove podudarnosti trouglova i njihovu primenu u jednostavnim dokazima
  • znati šta je simetrala duži, njeno svojstvo i umeti da je konstruiše; znati svojstvo simetrala stranica u trouglu
  • znati šta je simetrala ugla, njeno svojstvo i umeti da je konstruiše; znati svojstvo simetrala uglova u trouglu
  • znati šta je visina trougla i da je konstruiše, znati da se visine trougla seku u jednoj tački
  • znati šta je težišna duž trougla, umeti da je konstruiše i znati svojstvo težišta trougla
  • znati šta je srednja linija trougla i njeno svojstvo
  • znati podelu trouglova i osobine specijalnih trouglova,
  • razlikovati vrste četvorouglova
  • znati osnovne osobine paralelograma, vrste i njihove osobine
  • znati osnovne osobine trapeza, vrste i njihove osobine
  • znati osobine pravilnih mnogouglova
  • znati definiciju kruga i umeti da ga uredno konstruiše (npr. opisani i upisani krug trougla)
  • znati šta su centralni i periferijski ugao kruga, kao i vezu između njih
  • shvatati šta su vektori i umeti da ih sabira, oduzima i množi brojem,
  • znati da vrši translaciju, rotaciju, osnu i centralnu simetriju date figure
  • Odnosi pripadanja i paralelnosti tačaka i pravih
  • Pojam ugla, prav ugao, uglovi sa paralelnim kracima
  • Podudarnost duži, uglova i trouglova
  • Podela trouglova
  • Osobine strana i uglova trougla
  • Značajne tačke trougla i njihovo određivanje
  • Podela četvorouglova
  • Osobine kvadrata, pravougaonika, romba, paralelograma, trapeza i deltoida
  • Krug, periferijski i centralni uglovi
  • Konveksan mnogougao, formule za broj dijagonala i zbir unutrašnjih i spoljašnjih uglova
  • Pravilan mnogougao, osobine
  • Vektori
  • Izometrijske transformacije
  • Praviti ili bar koristiti modele; eventualno koristiti grafoskop ili računar.
  • Znanja o vektorima povezati sa znanjima o vektorskim veličinama u fizici, naglašavati razliku između skalarnih i vektorskih veličina
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 14 časova.
  • Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o polinomima i racionalnim algebarskim izrazima
  • znati šta je monom, prepoznavati slične monome, sabirati ih i oduzimati
  • znati da množi i deli monome; znati kada je algebarski razlomak definisan i kada je jednak nuli, skraćivati ga (proširivati) i znati uslove pod kojim to važi
  • znati šta je polinom, njegov opšti oblik i stepen; sređivati polinom dobijen sabiranjem, oduzimanjem, množenjem polinoma
  • znati formule za kvadrat i kub binoma i primenjivati ih
  • određivati količnik C(x) i ostatak q(x) pri deljenju polinoma A(x) polinom B(x) (B(x) ą 0) i umeti da to zapiše
    A(x) = B(x) C(x) + q(x); znati da je polinom B(x) delilac polinoma A(x), odnosno polinom A(x) sadržalac polinoma B(x), ako važi A(x) = B(x) C(x) za neki polinom C(x)
  • rastavljati polinom na činioce primenom osnovnih formula (distributivni zakon množenja prema sabiranju, kvadrat binoma, razlika kvadrata, kub binoma, zbir i razlika kubova)
  • određivati NZS i NZD datih polinoma
  • transformisati jednostavan racionalni algebarski izraz
  • Polinomi i operacije sa njima
  • Rastavljanje polinoma na činioce
  • Racionalni algebarski izrazi, operacije sa racionalnim algebarskim izrazima
  • Rastavljanje polinoma na činioce i sređivanje racionalnih izraza obrađivati na puno jednostavnih primera i insistirati da učenici jednim delom rade sami ili u grupama
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 12 časova
  • Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o linearnim funkcijama, jednačinama, nejednačinama, sistemima i primena
  • umeti da predstavi zavisnost dve veličine u stanjima, pojavama i procesima iz realnih situacija - tabelarno i grafički
  • umeti da sa grafika, grafikona ili iz tabele pročita i zapiše koliko iznosi vrednost jedne veličine ako je poznata druga i koliko iznosi promena jedne veličine ako je poznata promena druge
  • rešavati linearne jednačine primenom ekvivalentnih transformacija
  • rešavati praktične probleme koji se svode na linearne jednačine
  • znati analitički oblik y = kx + n linearne funkcije i znati da je grafik linearne funkcije prava
  • grafički rešavati sisteme linearnih jednačina sa dve nepoznate
  • znati analitičke metode za rešavanje sistema linearnih jednačina sa dve nepoznate i primenjivati ih
  • razlikovati jednačine i sisteme koji imaju jedinstveno rešenje od onih koji su protivurečni ili neodređeni
  • rešavati linearnu nejednačinu sa jednom nepoznatom i grafički prikazivati skup rešenja
  • Osobine jednakosti
  • Linearna jednačina
  • Rešavanje linearnih jednačina sa jednom nepoznatom, ekvivalentnost jednačina
  • Linearna funkcija i njen grafik
  • Sistem linearnih jednačina sa dve nepoznate, različite metode rešavanja
  • Primena linearnih jednačina na rešavanje različitih problema
  • Osobine nejednakosti <, >, Ł, ³
  • Linearne nejednačine sa jednom nepoznatom, sistemi
  • Sadržaje povezati sa odgovarajućim sadržajima fizike, hemije i praktične nastave; insistirati na primerima problema iz svakodnevnog života
  • Insistirati na geometrijskoj interpretaciji grafika funkcije f(x) = kx + n kao prave kroz tačku N(0, n) i pravcem koji, za k‡0 određuje duž XY gde je X(1,0), Y(1,k), a za k=0 je paralelan x osi
  • Povezivanje pojmova linearne funkcije, linearne jednačine i nejednačine, preko znaka linearne funkcije
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 11 časova
  • Sticanje znanja iz trigonometrije pravouglog trougla i primena
  • znati Talesovu teoremu i stavove o sličnosti trouglova i umeti da to primeni na jednostavnim primerima
  • znati šta je sinus, kosinus, tangens i kotangens oštrog ugla u pravouglom trouglu, izračunavati ih ako su date stranice (ili se mogu izračunati) i obrnuto - konstruisati oštar ugao ako je poznata jedna njegova trigonometrijska funkcija
  • znati osnovne trigonometrijske identičnosti i primenjivati ih u određivanju vrednosti trigonometrijskih funkcija na osnovu poznavanja samo jedne
  • znati vrednosti trigonometrijskih funkcija karakterističnih uglova (od 30o, 45o, 60o), umeti da sa kalkulatora pročita vrednosti za ostale oštre uglove i obrnuto - umeti da odredi ugao ako je poznata vrednost jedne trigonometrijske funkcije
  • "rešavati" pravougli trougao
  • umeti da elemente trigonometrije pravouglog trougla koristi u rešavanju praktičnih problema
  • Talesova teorema
  • Definicija trigonometrijskih funkcija oštrog ugla u pravouglom trouglu
  • Vrednosti trigonometrijskih funkcija uglova od 30o, 45o, 60o
  • Osnovni trigonometrijski identiteti
  • Rešavanje pravouglog trougla (primeri iz prakse)
  • Sadržaje povezivati sa odgovarajućim sadržajima fizike i stručnih predmeta: nagib strme ravni, razlaganje sila (normalna komponenta kod sile trenja ili komponenta sile u pravcu kretanja tela...), veličina senke,...
  • Učenici treba da urade samostalno što više primera "rešavanja" pravouglog trougla i to bez unapred upamćenih formula za "rešavanje"
  • Treba insistirati na upotrebi kalkulatora, kao efikasnog pomoćnog sredstva pri rešavanju problema primenom trigonometrije
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 8 časova

NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA SA ISPRAVKAMA PLANIRANO JE 8 ČASOVA.

 

Razred:

drugi

Godišnji fond časova:

70 časova

 

CILJEVI

ISHODI
Po završetku drugog razreda učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

  • Sticanje osnovnih znanja o stepenovanju i korenovanju
  • znati osobine operacija stepenovanja sa celim eksponentom i primenjivati ih u transformacijama izraza
  • crtati grafike i umeti da pročita osobine funkcija y=xn za n = 2 i n = 3
  • znati definicije drugog i trećeg korena, umeti da nacrta grafike i uoči osobine
  • znati osobine operacija korenovanja i primenjivati ih u transformacijama izraza (npr. znati da racionališe imenilac razlomka u jednostavnim slučajevima)
  • Stepen, operacije sa stepenima
  • Stepen sa celim izložiocem
  • Funkcija y=xn i njen grafik
    (n = 2, n = 3)
  • Drugi i treći koren; funkcija y=n Öx i njen grafik (n = 2, n = 3); parni i neparni koreni
  • Korenovanje u skupu realnih brojeva, operacije sa korenima
  • Stepen sa racionalnim izložiocem
  • Isticati da permanentno važe osobine stepenovanja pri proširivanju skupa iz kojeg je izložilac
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 8 časova
  • Sticanje znanja o kvadratnim funkcijama, rešavanje kvadratnih jednačina i nejednačina i primena
  • rešavati nad R jednačinu x2 = a (ako je a³0) i druge nepotpune kvadratne jednačine
  • znati primer kvadratne jednačine koja nema rešenja u skupu R i šta je imaginarna jedinica
  • znati šta su kompleksni brojevi i vršiti osnovne operacije sa njima
  • primenjivati obrazac za rešavanje kvadratne jednačine
  • znati šta je diskriminanta i određivati prirodu rešenja kvadratne jednačine
  • znati Vietova pravila i primenjivati ih u jednostavnim slučajevima
  • rešavati bikvadratnu jednačinu
  • znati kanonski oblik kvadratnog trinoma i primenjivati ga
  • umeti da nacrta grafik kvadratne funkcije i opiše njene osobine
  • rešavati sistem linearne i kvadratne jednačine (dve kvadratne jednačine)
  • razlikovati šest mogućih tipova grafika kvadratne funkcije i primenjivati ih pri određivanju znaka kvadratnog trinoma i rešavanju kvadratne nejednačine
  • rešavati formule koje se svode na rešavanje jedne ili više kvadratnih nejednačina
  • Kvadratni trinom, kvadratna jednačina
  • Kompleksni brojevi, jednakost, operacije
  • Obrazac za rešavanje kvadratne jednačine
  • Diskriminanta i priroda rešenja kvadratne jednačine
  • Rastavljanje kvadratnog trinoma na linearne činioce
  • Vietova pravila
  • Jednačine koje se smenom svode na kvadratne
  • Kvadratna funkcija i njen grafik
  • Kvadratna nejednačina
  • Sistem kvadratne i linearne jednačine, sistem dve kvadratne jednačine
  • Preporuka je da se kvadratne jednačine prvo rešavaju samo nad skupom realnih brojeva, dok se ne savlada osnovno iz kvadratnih funkcija.
  • Ovi veoma važni sadržaji ne mogu biti efikasno savladani bez povezivanja sa ostalim - povezivati znanja o kvadratnoj funkciji, jednačini i nejednačini sa znanjima iz trigonometrije, kompleksnih brojeva, ...
  • Pri proširivanju skupa realnih brojeva naglasiti da više "ne važe" relacije <, >, Ł, ³, a da operacije +.-.., : proširuju svoje dejstvo na nove konstante, uz nastavak važenja istih zakona (tako da učenici i sami mogu da naslute kako se npr. množe kompleksni brojevi)
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 18 časova
  • Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o obimu i površini mnogouglova, površini i zapremini poliedara i primena
  • razumeti šta je obim, odnosno površina mnogougla, šta je merna jedinica i merni broj
  • primenjivati formule za izračunavanje obima i površina: pravougaonika, kvadrata, paralelograma, trougla, četvorougla sa normalnim dijagonalama, jednakostraničnog trougla, trapeza, pravilnog šestougla
  • znati moguće međusobne položaje tačaka, pravih i ravni u prostoru
  • znati šta je normalnost prave i ravni, normalna projekcija tačke, ugao između prave i ravni
  • znati šta je poluravan, diedar, ugao diedra
  • crtati pomoćne slike osnovnih oblika prizme i piramide (kvadar, kocka, pravilna trostrana, četvorostrana i šestostrana prizma, piramida i zarubljena piramida) i znati njihove elemente
  • razlikovati pet pravilnih poliedara
  • razumeti šta je površina, odnosno zapremina poliedra, merna jedinica i merni broj
  • crtati mrežu i računati površinu i zapreminu prizme, piramide, zarubljene piramide
  • izračunavati zapreminu prizme, piramide, zarubljene piramide
  • znati kakav je odnos površina (zapremina) dva slična poliedra sa poznatim koeficijentom sličnosti i to primenjivati
  • izračunavati površinu i zapreminu složenih figura nastalih od poliedara
  • određivati površinu ravnih preseka poliedara
  • umeti da primeni stečeno znanje na rešavanje problema iz svakodnevne prakse
  • Metričke relacije za mnogouglove
  • Međusobni položaj tačaka, pravih i ravni u prostoru
  • Normalnost prave i ravni, Košijeva teorema; normalna projekcija tačke, ugao između prave i ravni
  • Poluravan, diedar, ugao diedra
  • Poliedri: prizma i piramida (elementi, podela, karakteristični preseci, mreža, površina i zapremina)
  • Pravilni poliedri
  • Na početnim časovima obnavljanja i dopunjavanja znanja o obimu, površini i zapremini tela i osnovnim mernim jedinicama, koristiti model kocke ivice 1 dm na čijim stranama je ucrtana centimetarska mreža i, ako je moguće, kod kojeg se iz jednog roglja može izvaditi kocka ivice 1 cm i posle ponovo uklopiti
  • Insistirati da svaki učenik napravi režu i model bar jednog poliedra, kao i da, pri navođenju skoro svakog zadatka, crta pomoćnu sliku
  • Ako je moguće, koristiti simulacije na računaru, npr. o presecima poliedara
  • Insistirati na primeni Pitagorine teoreme i trigonometrije kroz više zadataka
  • Neke rezultate učenici moraju automatski da znaju i da koriste, bez izvođenja (npr. obrasci za dijagonalu kvadrata, kocke, kvadra)
  • U zadacima koristiti što više primera iz prakse, posebno stručne
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 14 časova
  • Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o obimu i površini kruga i delova kruga, površini i zapremini oblih tela i primena
  • znati formule za izračunavanje obima i površine kruga i delova kruga i primenjivati ih, znati približnu vrednost broja p na dve decimale
  • razumeti da valjak, kupa, zarubljena kupa nastaju rotacijom, redom: pravougaonika oko jedne strane, pravouglog trougla oko katete, polukruga oko prečnika i umeti da to prikaže
  • crtati mrežu i izračunavati površinu valjka, kupe, zarubljene kupe
  • izračunavati površinu sfere,
  • izračunavati površinu osnih preseka obrtnih tela
  • izračunavati zapreminu valjka, kupe i lopte
  • znati kakav je odnos površina (zapremina) dva slična obla tela sa poznatim koeficijentom sličnosti i to primenjivati
  • izračunavati površinu i zapreminu složenih figura
  • primenjivati stečeno znanje na rešavanje praktičnih problema
  • Obim i površina kruga, broj p
  • Obim i površina delova kruga
  • Obrtna tela
  • Valjak, površina i zapremina
  • Kupa, površina i zapremina
  • Zarubljena kupa, površina i zapremina
  • Sfera i lopta, kalota i sferni pojas
  • Površina i zapremina lopte i njenih delova
  • Ravni preseci obrtnih tela
  • Površina i zapremina složenih figura
  • Na početnim časovima obnavljanja i dopunjavanja znanja o obimu i površini kruga insistirati na formulacijama: obim bilo kog kruga je približno 3,14 puta veći od svog prečnika, površina bilo kog kruga je približno 3,14 puta veća od kvadrata nad jednim svojim poluprečnikom; tek posle toga taj standardni odnos označiti sa p i, naravno, obezbediti da učenici razlikuju broj p od svojih približnih vrednosti
  • Nije loše primetiti sličnost među formulama za površinu trougla (trapeza) i kružnog isečka (isečka kružnog prstena)
  • Insistirati na samostalnom pravljenju modela obrtnih tela
  • Ako je moguće, koristiti simulacije na računaru
  • Sadržaje povezati sa stručnim predmetima i problemima iz svakodnevnog života
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 8 časova
  • Sticanje znanja o eksponencijalnim i logaritamskim funkcijama, rešavanje eksponencijalnih i logaritamskih jednačina i nejednačina i primena
  • prikazivati analitički, tabelarno i grafički eksponencijalnu funkciju i znati njene osobine
  • rešavati jednostavne eksponencijalne jednačine i nejednačine
  • prikazivati analitički, tabelarno i grafički logaritamsku funkciju kao inverznu funkciju eksponencijalne i znati njene osnovne osobine
  • znati šta je logaritam i pravila logaritmovanja i primenjivati ih pri transformaciji jednostavnih izraza
  • rešavati jednostavne logaritamske jednačine i nejednačine
  • znati da koristi kalkulator za određivanje logaritama vrednosti koje nisu specijalne i zaokrugljivati ih
  • Eksponencijalna funkcija i njen grafik, osobine
  • Eksponencijalne jednačine i nejednačine
  • Inverzna funkcija
  • Logaritamska funkcija i njen grafik, osobine
  • Pravila logaritmovanja i antilogaritmovanja i primena
  • Logaritamske jednačine i nejednačine
  • Dekadni logaritam i upotreba digitrona
  • Naglašavati da osnovna svojstva operacije stepenovanja ostaju u važnosti pri proširivanju domena za eksponente od skupa prirodnih do skupa realnih brojeva, a osnova na kraju može biti samo pozitivan broj, različit od 1
  • Za realizaciju preporučuje se 14 časova

NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA SA ISPRAVKAMA PLANIRANO JE 8 ČASOVA.

 

Razred:

treći

Godišnji fond časova:

64 časa

 

CILJEVI

ISHODI
Po završetku trećeg razreda učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

  • Sticanje znanja o trigonometrijskim funkcijama i primena
  • određivati trigonometrijske funkcije proizvoljnog ugla u trigonometrijskom krugu i umeti da konstruiše ugao ako je data vrednost jedne njegove trigonometrijske funkcije
  • znati grafike osnovnih trigonometrijskih funkcija i sa grafika čita osobine
  • shvatati pojam periodičnosti i umeti da tu osobinu predstavi zapisom i slikom
  • znati vrednosti trigonometrijskih funkcija za karakteristične uglove i umeti da na kalkulatoru pročita vrednost za bilo koji ugao
  • znati osnovne identičnosti za proizvoljne uglove i primenjivati ih u transformacijama trigonometrijskih izraza
  • poznavati osnovne adicione formule (za trigonometrijske funkcije zbira i razlike dva ugla, dvostruki ugao, polovinu ugla) i to primenjivati
  • rešavati jednostavne trigonometrijske jednačine
  • Trigonometrijski krug, definicije trigonometrijskih funkcija proizvoljnog ugla i njihove osobine
  • Adicione formule (funkcije zbira i razlike dva ugla; dvostrukog ugla, polovine ugla)
  • Trigonometrijski identiteti
  • Jednostavnije trigonometrijske jednačine
  • Osnovne trigonometrijske nejednačine
  • Trigonometrijske jednačine i nejednačine mogu se rešavati paralelno sa ostalim sadržajima, a ne samo na kraju oblasti (na primerima kada su rešenja specijalni uglovi)
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 18 časova
  • Razvijanje znanja o vektorima i primena
  • sabirati, oduzimati i množiti skalarom vektor dat koordinatama i određivati njegov intenzitet
  • znati šta su (ne)kolinearni i (ne)komplanarni vektori
  • razložiti dati vektor na tri komponente, kolinearne osama koordinatnog sistema
  • znati definiciju skalarnog proizvoda, njegovu vrednost u funkciji koordinata i to primenjivati na određivanje ugla između dva vektora i ispitivanje ortogonalnosti
  • znati definiciju vektorskog proizvoda, njegovu vrednost u funkciji koordinata i to primenjivati na određivanje površine paralelograma i ispitivanje kolinearnosti
  • znati definiciju mešovitog proizvoda dva vektora, njegovu vrednost u funkciji koordinata i to primenjivati na izračunavanje zapremine prizme i ispitivanje komplanarnosti
  • Vektorska baza i koordinatizacija
  • Sabiranje i oduzimanje vektora, množenje vektora skalarom i određivanje intenziteta vektora preko koordinata
  • Linearna zavisnost vektora, kolinearnost i komplanarnost
  • Skalarni proizvod vektora i primene (uglovi i ortogonalnost)
  • Vektorski proizvod vektora i primene (površina paralelograma i kolinearnost)
  • Mešovitog proizvoda vektora i primene (zapremina prizme i komplanarnost)
  • Determinante, ako se koriste, treba da budu shvaćene isključivo kao zgodan zapis za lakše računanje
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 14 časova
  • Upoznavanje sa elementima analitičke geometrije prave i kruga
  • znati šta je Dekartov koordinatni sistem i kako se u njemu predstavlja tačka, određuje rastojanje dve tačke, središte duži, površina trougla ako su date koordinate
  • razlikovati implicitni, eksplicitni i segmentni oblik jednačine prave i umeti da ih koristi
  • primenjivati jednačinu pramena pravih kroz jednu tačku
  • primenjivati jednačinu prave kroz dve tačke
  • utvrđivati međusobne odnose dve prave (paralelnost, normalnost, ugao preseka)
  • znati da napiše jednačinu kruga ako je poznat centar i poluprečnik
  • analitički određivati presek prave i kruga rešavajući odgovarajući sistem jednačina
  • određivati jednačinu tangente kruga koja zadovoljava određeni uslov
  • Tačka, duž i trougao u koordinatnom sistemu
  • Razni oblici jednačine prave (eksplicitni, implicitni, segmentni, određivanje prave tačkom i pravcem, određivanje prave dvema tačkama)
  • Odnos dve prave
  • Jednačina kruga
  • Prava i krug
  • Istaći povezanost grafičkog i analitičkog pristupa u analitičkoj geometriji
  • Razvijati sistematičnost, urednost i preciznost
  • Često naglašavati da tačka pripada liniji ako i samo ako njene koordinate zadovoljavaju jednačinu te linije ili tačke
  • Insistirati da što više učenika samostalno radi zadatke
  • Ne treba formule samo mehanički pamtiti, npr. površina trougla može da se računa...
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 14 časova
  • Sticanje osnovnih znanja o nizu i primena
  • znati šta je aritmetički niz i umeti da ga reši
  • znati šta je geometrijski niz i umeti da ga reši
  • Niz, zadavanje, monotonost, ograničenost niza
  • Aritmetički niz (definicija, osobine i suma prvih članova niza)
  • Geometrijski niz (definicija, osobine i suma prvih članova niza)
  • Matematička indukcija
  • Nizove zadavati kako formulom, tako i svojim članovima i rekurzivno - i u svakom od slučajeva kod učenika stvarati predstavu o ponašanju niza
  • Primere nizova davati u vezi sa raznim oblastima matematikom, kao i iz svakodnevnog života (npr. neki izabrani problem složenog interesnog računa)
  • Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 10 časova

NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA SA ISPRAVKAMA PLANIRANO JE 8 ČASOVA.

 

Tehničko crtanje

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

70

70

 

 

 

140

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Standardi i njihova primena u mašinstvu

16

Geometrijsko crtanje

10

Projiciranje

18

Osnove tehničkog crtanja

30

Izrada crteža mašinskih delova i sklopova

30

Tehničko crtanje uz pomoć računara

36

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Standardi i njihova primena u mašinstvu

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Osposobljavanje učenika za rukovanje priborom za tehničko crtanje, da prepoznaje vrste tehničkih crteža, koristi standarde, odgovorno se ponaša prema radu i razvija osećanje za tačnost i sistematičnost
  • da izabere materijal i pribor za crtanje
  • da koristi standarde
  • da izabere standardnu razmeru, tipove linija i format crteža
  • da koristi tehničko pismo
  • da odabere i popuni zaglavlje i označi tehnički crtež
  • da stvori osećaj za tačnost, estetiku i urednost
  • Materijal i pribor za tehničko crtanje
  • Standardizacija i standardi
  • Vrste tehničkih crteža
  • Formati crteža
  • Razmera
  • Tipovi i debljina linija
  • Tehničko pismo
  • Zaglavlja i sastavnice
  • Označavanje crteža
  • Nakon završenog modula uraditi grafički rad koji treba da sadrži vrste linija i tehničko pismo ispisano između horizontalnih linija
  • Format A3, hamer hartija

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

*

 

 

 

 

 

 

 

 

*

 

Naziv modula:

Geometrijsko crtanje

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o osnovnim geometrijskim konstrukcijama, razvijanje osećaja za tačnost, preciznost i sistematičnost
  • da nacrta osnovne geometrijske konstrukcije
  • da stvori osećaj za oblike i razvije psihomotorne sposobnosti
  • Deljenje duži na jednake delove
  • Konstrukcija tangenti
  • Složene linije
  • Nakon završenog modula uraditi grafički rad koji treba da sadrži jedan zadatak složene figure
  • Format A4, hamer hartija

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

*

 

 

 

 

 

 

 

 

*

 

Naziv modula:

Projiciranje

Trajanje modula:

18 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o projiciranju i primeni istih u izradi tehničke dokumentacije
  • da nacrta projekcije tačke, duži i slike na dve i tri ravni
  • da nacrta projekcije geometrijskih tela i njihove mreže
  • da pokaže logičko mišljenje, tačnost i doslednost pri primeni pravila
  • Vrste projiciranja
  • Orijentacija u prostoru
  • Projiciranje tačke, duži i ravanskih geometrijskih slika
  • Projiciranje geometrijskih tela i njihove mreže
  • Nakon završenog modula uraditi grafički rad koji treba da sadrži dva zadatka
  • Dva formata A4, hamer hartija

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

*

 

 

 

 

 

 

 

 

*

 

Naziv modula:

Osnove tehničkog crtanja

Trajanje modula:

30 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o tehničkom crtanju i primeni istog u izradi tehničke dokumentacije
  • da nacrta predmet u pravouglim projekcijama
  • da kotira projekcije
  • da razume preseke mašinskih delova i da nacrta jednostavnije delove u preseku
  • da koristi ostala pravila predstavljanja delova i njihovih detalja
  • da pokaže logičko mišljenje, tačnost i doslednost pri primeni pravila
  • Pravouglo projiciranje, pogledi, izgledi i njihov raspored
  • Kotiranje
  • Preseci mašinskih delova
  • Ostala pravila predstavljanja delova i njihovih detalja
  • Nakon završenog modula uraditi grafički rad koji treba da sadrži dva zadatka
  • Dva formata A4, hamer hartija

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

*

 

 

 

 

 

 

 

 

*

 

Naziv modula:

Izrada crteža mašinskih delova i sklopova

Trajanje modula:

30 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Osposobljavanje učenika za samostalnu izradu tehničkih crteža i pravilnu upotrebu tehničke dokumentacije
  • da skicira i nacrta jednostavnije mašinske delove
  • da nacrta i razradi jednostavnije sklopne crteže
  • da čita tehničke crteže
  • da pokaže sposobnost i logičko mišljenje pri izradi i razradi tehničkih crteža
  • da pokaže sposobnost povezivanja usvojenih znanja
  • Skiciranje mašinskih delova
  • Izrada crteža detalja
  • Izrada i razrada crteža sklopa
  • Čitanje tehničkih crteža
  • Nakon završenog modula uraditi grafički rad koji treba da sadrži dva zadatka i to: izrada jednostavnijeg sklopa, kao i četiri detalja sklopa
  • Format A3 i četiri formata A4, hamer hartija

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

*

 

 

 

 

 

 

 

 

*

 

Naziv modula:

Tehničko crtanje uz pomoć računara

Trajanje modula:

36 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Osposobljavanje učenika za samostalnu izradu jednostavnijih tehničkih crteža na računaru
  • da prepozna osnove programskog paketa CAD
  • da nacrta jednostavniji tehnički crtež na računaru
  • da pokaže sposobnost povezivanja usvojenih znanja i veština sa radom na računaru
  • Definisanje ulaznih parametara crteža
  • Komande za crtanje
  • Pomoćne komande za crtanje
  • Kotiranje crteža
  • Unos teksta u crtež
  • Snimanje završenog crteža
  • Štampanje crteža
  • Nakon završenog modula uraditi grafički rad koji treba da sadrži dva zadatka
  • Dva formata A4

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

*

 

 

 

 

 

 

 

 

*

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

 

Tehnički materijali

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

70

 

 

 

 

70

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Osobine materijala

10

Struktura metala i legura

10

Tehničko gvožđe

12

Čelik

10

Termička i hemijsko-termička obrada

8

Obojeni metali i nemetali

20

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Osobine materijala

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje fizičkih, mehaničkih, tehnoloških i hemijskih osobina materijala, kao i sticanje znanja o mehaničkim karakteristikama materijala
  • da prepozna materiju (supstancu), smeše elemenata i jedinjenja
  • da definiše pojam mase, težine, temperature topljenja, električne i toplotne provodljivosti
  • da očita vrednost zatezne čvrstoće, tvrdoće i žilavosti sa dijagrama ili iz tabela i shvati njihov red veličina
  • da prepozna osnovne metode ispitivanja mehaničkih, tehnoloških i hemijskih osobina materijala
  • da nabroji osnovne tehnološke osobine materijala i shodno tome pogodnost za određenu vrstu obrade
  • da prepozna pojavu i štetnost korozije kod metalnih proizvoda i razlikuje načine zaštite od korozije
  • Fizičke osobine materijala
  • Mehaničke osobine materijala
  • Ispitivanje mehaničkih osobina materijala
  • Tehnološke osobine materijala
  • Tehnološka ispitivanja materijala
  • Ispitivanje materijala bez razaranja
  • Korozija i zaštita materijala od korozije
  • Hemijske osobine materijala
  • Osloniti se na znanje iz hemije i fizike koje učenik donosi iz osnovne škole
  • Metode ispitivanja osobina materijala izvesti praktično u laboratoriji
  • Insistirati na poznavanju jedinica mera i redu njihovih veličina, kao i očitavanju vrednosti čvrstoće, Hukov dijagram i Velerove krive
  • Na kraju modula uraditi test znanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Struktura metala i legura

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o kristalnoj građi materijala, kristalizaciji i mešanju elemenata pri obrazovanju legura
  • da opiše monokristalni, polikristalni i amorfni oblik materijala
  • da poredi osnovne tipove kristalnih rešetki kod metala
  • da definiše proces kristalizacije i nacrta dijagram hlađenja
  • da nacrta i objasni ravnotežni dijagram stanja legura dva metala koji se potpuno mešaju u tečnom i čvrstom stanju
  • da očita sa dijagrama hemijski sastav svake faze i količine svake faze za prethodni problem
  • da opiše sve ostale tipove legura bez crtanja dijagrama i očitavanja sastava faze
  • Amorfni i kristalni materijali
  • Kristalna građa materijala
  • Proces kristalizacije
  • Kristali legura
  • Kristalizacija metala i legura
  • Osnovni fazni dijagrami stanja legura
  • Osloniti se na znanja iz hemije koja učenik donosi iz osnovne škole
  • Kristalne rešetke obraditi uz pomoć modela
  • Krivu hlađenja i dijagram stanja dvokomponentnih legura, crtati po fazama uz objašnjenje procesa kristalizacije
  • Vežbanje prethodno izvršiti kod dvokomponentne legure nikla i bakra
  • Na kraju modula uraditi test znanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Tehničko gvožđe

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje neophodnih znanja o vrstama tehničkog gvožđa i osposobljavanje za pravilan izbor u praksi
  • da navede osnovne osobine hemijski čistog gvožđa i opiše pojave pri zagrevanju i hlađenju
  • da diskutuje dijagram legure gvožđe-ugljenik i da izvrši osnovna tumačenja na šemi
  • da opiše postupak dobijanja sirovog gvožđa, njegove vrste i primenu u praksi
  • da navede osnovne osobine livenog gvožđa i uticaj primesa na njegov kvalitet
  • da opiše postupak dobijanja sivog liva, osobine i njegovu upotrebu
  • da prepozna ostale vrste livenog gvožđa i njihovu primenu u praksi
  • Hemijski čisto gvožđe
  • Dijagram stanja legura gvožđe-ugljenik
  • Sirovo gvožđe
  • Liveno gvožđe
  • Dijagram stanja legure gvožđe - ugljenik imati u preglednoj šemi a za svakog učenika obezbediti kopiju na A4 formatu
  • Posedovati modele visoke i kupolne peći ili odgovarajuće šeme
  • Vrste tehničkog gvožđa pokazati na uzorcima, a strukturu pomoću fotografija
  • Na kraju modula uraditi test znanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Čelik

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje vrsta čelika, načina označavanja po JUS-u i njihov izbor u praksi
  • da nabroji osnovne osobine čelika i analizira uticaj ugljenika na mehaničke karakteristike
  • da nabroji uticaje stalnih i legirajućih elemenata na svojstva čelika
  • da identifikuje oznake čelika po JUS-u
  • da navede klasifikaciju čelika na konstruktivne i alatne čelike
  • da opiše namenu najčešće korišćenih vrsta čelika
  • Čelik, svojstva i njegova proizvodnja
  • Označavanje čelika po JUS-u
  • Konstruktivni čelici
  • Alatni čelici
  • Čelični liv
  • Označavanje čelika objasniti uz pregledan tabelarni prikaz
  • Zadati domaći zadatak po pitanjima označavanja čelika po JUS-u
  • Oslanjati se na znanja učenika sa praktične nastave i tehnologije
  • Na kraju modula uraditi test znanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Termička i hemijsko-termička obrada

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o načinima termičke i hemijsko termičke obrade i njihov uticaj na promenu mehaničkih osobina materijala
  • da proceni značaj termičke obrade na promenu strukture materijala i njegovih mehaničkih osobina
  • da prepozna osnovne vidove termičke obrade i postupke izvođenja
  • da navede koje se vrste čelika podvrgavaju određenoj vrsti termičke obrade i kako se menjaju mehaničke karakteristike čelika
  • da prepozna postupke hemijsko-termičke obrade
  • da navede zašto i kada se primenjuju pojedine vrste hemijske obrade
  • Pojam, zadatak i režimi termičke obrade
  • Žarenje
  • Kaljenje
  • Normalizacija, otpuštanje i poboljšavanje
  • Hemijsko-termička obrada
  • Insistiranje na sistematičnosti i primeni stečenih znanja u praksi
  • U okviru dva časa planirati posetu radionici i praktičnom primenjivanju termičke i hemijsko-termičke obrade
  • Na kraju modula uraditi test znanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Obojeni metali i nemetali

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o legurama lakih i teških obojenih metala i njihova primena u praksi
  • Upoznavanje osnovnih vrsta nemetalnih materijala u mašinskoj industriji
  • da opiše razliku između lakih i teških obojenih metala
  • da prepozna označavanje legure obojenih metala
  • da navede osobine i primenu osnovnih legura bakra, aluminijuma i magnezijuma
  • da prepozna osnovne legure prema boji i masi
  • da prepozna legure za lemljenje i tvrde legure
  • da nabroji mogućnosti primene drveta, gume i stakla u mašinogradnji
  • da poznaje osnovne vrste plastičnih masa
  • da navede osnovne vrste zaptivnih materijala
  • da navede značaj boja i lakova i njihov izbor za zaštitu
  • da prepozna osnovne vrste goriva i maziva koje se koriste u mašinogradnji
  • Laki i teški obojeni metali i njihove legure
  • Označavanje legura obojenih metala
  • Bakar i njegove legure
  • Aluminijum i njegove legure
  • Magnezijum i njegove legure
  • Legure za lemljenje
  • Tvrde legure
  • Drvo, guma, staklo i lepak
  • Plastični materijali
  • Podmetači i zaptivni materijali
  • Boje i lakovi
  • Goriva i maziva
  • Osloniti se na znanja iz hemije koja učenik donosi iz osnovne škole
  • Legure obojenih metala, kao i nemetale objašnjavati uz pomoć uzoraka
  • Na kraju modula uraditi test znanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

 

Tehnička mehanika

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

105

 

 

 

 

105

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Statika

43

Otpornost materijala

28

Kinematika

19

Dinamika

15

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Statika

Trajanje modula:

43 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o metodama i postupcima rešavanja problema u statici
  • usvajanje znanja o aksiomima statike, sistemima sila u ravni, uslovima ravnoteže, težištu i punim ravanskim nosačima
  • Sticanje znanja o grafičkom načinu rešavanja zadataka statike
  • Sticanje znanja o analitičkom načinu rešavanja zadataka
  • Razvijanje logičnog mišljenja i rasuđivanja
  • Razvijanje samostalnosti za rešavanje svih tehničkih problema
  • da identifikuje silu kao posledicu delovanja materijalnih tela i uzrok promene kretanja tela
  • da prikaže sisteme sila u ravni i svede na prostiji oblik, grafičkim i analitičkim putem
  • da opiše ravnotežu tela pod delovanjem sila
  • da reši prostije probleme ravnoteže grafičkim i analitičkim putem
  • da definiše momenta sile i sprega sila kao meru obrtnog kretanja tela
  • da reši prostije probleme u vezi momenta sile i sprega sila
  • da odredi reakcije veza, odredi položaj opasnog preseka, izračuna veličinu napadnog momenta i promenu napadnog momenta da prikaže u dijagramu za puni ravanski nosač
  • da odredi položaj težišta za jednostavnije površine i linije
  • Osnovni pojmovi statike
  • Sistem sučeljnih sila u ravni
  • Momenta sile za tačku i spreg sila
  • Ravan sistem proizvoljnih sila
  • Puni ravanski nosači
  • Težište
  • S obzirom na skromnije znanje učenika iz matematike u rešavanju problema koristiti pretežno grafičku metodu, a analitičku uvoditi postepeno i uz pomoć nastavnika
  • Raditi na konkretnim brojčanim primerima, dobijene rezultate proanalizirati, podstaći učenike na donošenje zaključaka
  • Gde god je to moguće dobijene rezultate proveravati eksperimentalnim putem
  • Koristiti uz odgovarajuća učila didaktičke plakate i originalni pribor i merna sredstva (dinamometre, momentni ključ itd.)
  • Primenjivati grupni rad učenika i rad u parovima
  • Probleme vezivati za konkretnu praksu, naročito mašinsku
  • Insistirati na sistematičnosti u radu, uz posedovanje pribora za rad

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Otpornost materijala

Trajanje modula:

28 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o ponašanju raznih materijala pod dejstvom opterećenja koja na njih deluju
  • Upoznavanje vrsta i karakteristika različitih naprezanja
  • Obezbeđivanje kvantuma znanja neophodnog za dalje izučavanje stručnih predmeta, posebno mašinskih elemenata
  • Razvijanje interesovanja za dalje obrazovanje i usavršavanje u struci
  • da poznaje odnose između spoljašnjih i unutrašnjih sila, naprezanje i napon kao meru napregnutosti tela
  • da izračuna stvarni napon i nosivost jednostavnijih mašinskih elemenata napregnutim jednim od prostih naprezanja
  • da poveže usvojene sadržaje sa sadržajima iz nastavnih predmeta mašinski materijali, tehničko crtanje itd.
  • Aksijalna naprezanja
  • Smicanje
  • Momenti inercije ravanskih geometrijskih figura
  • Uvijanje
  • Savijanje
  • U okviru ovog dela modula izvršiti povezivanje sa delom modula Statika, koji se odnosi na ravnotežu sistema sučeljnih sila. Koristiti učila, modele i uzorke: aparat za deformaciju, epruvete za ispitivanje zatezne čvrstoće čelika i LG standardnih i proporcionalnih
  • Prikazivati smičuće površine u aksonometrijskom prikazu i na modelima zakovanih i zavarenih spojeva
  • Momente inercije obraditi bez preteranih matematičkih izvođenja, obrasce dati u tabelarnom prikazu, dobro uvežbati korišćenje podataka iz tablica za standardizovane profile, primere za složene površine uzimati sa bar jednom osom simetrije i sastavljenu od standardizovanih profila
  • Primenjivati induktivni put u nastavi
  • Navoditi učenike na samostalno zaključivanje, diskutovati dobijene rezultate

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Kinematika

Trajanje modula:

19 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o vrstama i zakonitostima kretanja tačke
  • Sticanje znanja o vrstama i zakonitostima kretanja tela
  • Osposobljavanje za primenu stečenih znanja u mašinskoj praksi
  • da odredi kinematičke veličine (brzinu, pomeranje, ubrzanje) za prostije slučajeve kretanja tačke i tela
  • da razume smisao veličina i njihovih mernih jedinica
  • da analizira na pojedinim prostijim mehanizmima značaj i ulogu kinematike u mašinskoj praksi
  • Osnovni pojmovi i opisivanje kretanja tačke
  • Pravolinijsko kretanje tačke
  • Kružno kretanje tačke
  • Obrtanje tela oko nepokretne ose
  • Mehanizmi
  • Radi lakšeg usvajanja predstava o ugaonoj brzini i ubrzanju potrebno je na odgovarajućim učilima demonstrirati ugao rotacije i ugaonu brzinu
  • Kroz primere primeniti stečena znanja na prenosnicima (kaišni prenosnik, zupčasti prenosnik, itd...)

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Dinamika

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Ovladavanje osnovnim znanjima koji imaju primenu u mašinskoj tehnici
  • Sticanje znanja o opštim zakonima dinamike materijalne tačke i dinamike krutog tela
  • Osposobljavanje za primenu stečenih znanja u mašinskoj praksi
  • da identifikuje silu kao uzrok promene stanja kretanja tela (mase)
  • da izračuna veličinu sile iz poznatih (prostijih) zakona kretanja
  • da izračuna ubrzanje, brzinu i put ako zna silu (samo konstantnu)
  • da identifikuje mehaničko kretanje, kao najčešće kretanje u prirodi sa kojim se neprestano susreće u životu, a posebno u mašinskoj praksi
  • da poredi mehaničku energiju, rad i odnose između energija i rada
  • Osnovni pojmovi i opisivanje kretanja materijalne tačke
  • Dinamika pravolinijskog kretanja materijalne tačke
  • Opšte teoreme dinamike materijalne tačke
  • Kroz ovaj modul učenici će proširiti znanja iz nastavnog predmeta Fizika stečena u osnovnoj školi, te s obzirom na uzrast steći jasniju predstavu o uzrocima dinamičkog kretanja
  • Izvršiti povezivanje i sintezu sadržaja prethodno upoznatih modula statika i kinematika

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

 

Mašinski elementi

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

 

 

 

 

 

 

II

105

 

 

 

 

105

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Standardi i tolerancije

10

Razdvojive i nerazdvojive veze

24

Elementi obrtnog kretanja

22

Elementi za prenos snage

49

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Standardi i tolerancije

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Osposobljavanje učenika za samostalno korišćenje tablica za standardizaciju i tolerancije
  • osposobljavanje učenika za samostalno čitanje radioničkih crteža sa stanovišta standardizacije i tolerancije
  • povezivanje tolerancija sa postupcima obrade na praktičnoj nastavi
  • da se odgovorno ponaša prema radu i razvija osećanje za tačnost i sistematičnost
  • da prepozna osnovne mašinske elemente
  • da proceni primenu standarda i tipizacije
  • da koristi tablice tolerancija
  • da odredi vrstu naleganja u sklopu mašinskih elemenata
  • da identifikuje sa radioničkog crteža podatke o tolerancijama mera i da odredi dobru, lošu ili doradnu meru
  • da stvori osećaj za tačnost i preciznost
  • Podela mašinskih elemenata
  • Standardizacija i tipizacija
  • Tolerancije dužinskih mera
  • Tolerancije oblika i položaja površine
  • Tolerancije hrapavosti površine
  • Sklop tolerisanih mera
  • Čitanje radioničkih crteža sa stanovišta tolerancija
  • Koristi stručnu literaturu
  • Koristi savremena nastavna sredstva
  • Prati napredovanje učenika u sticanju znanja
  • Ocenjuje učenika
  • Koristi potrebne tablice
  • Priprema radioničke crteže

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Razdvojive i nerazdvojive veze

Trajanje modula:

24 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Osposobljavanje učenika za samostalno korišćenje tablica mašinskih elementa
  • osposobljavanje učenika za samostalno čitanje radioničkih crteža
  • povezivanje znanja mašinskih elemenata sa postupcima obrade na praktičnoj nastavi
  • da se odgovorno ponaša prema radu i razvija osećanje za tačnost i sistematičnost
  • da poredi primenu mašinskih elementa razdvojivih i nerazdvojivih veza
  • da koristi tablice standardnih mašinskih elemenata razdvojivih i nerazdvojivih veza
  • da čita sa radioničkog crteža potrebne podatke
  • da prepozna geometrijske karakteristike mašinskih elemenata razdvojivih i nerazdvojivih veza
  • da primeni pročitane podatke u postupku izrade
  • da poseduje osećaj za tačnost
  • Navojni spojevi
  • Klinovi
  • Čivije
  • Žlebni spojevi
  • Stezni spojevi
  • Elastične veze
  • Zakovani spojevi
  • Zavareni spojevi
  • Čitanje radioničkih crteža
  • Koristi stručnu literaturu
  • Koristi savremena nastavna sredstva
  • Prati napredovanje učenika u sticanju znanja
  • Ocenjuje učenika
  • Koristi potrebne tablice
  • Priprema radioničke crteže

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Elementi obrtnog kretanja

Trajanje modula:

22 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Osposobljavanje učenika za samostalno korišćenje tablica mašinskih elementa
  • osposobljavanje učenika za samostalno čitanje radioničkih crteža
  • povezivanje znanja mašinskih elemenata sa postupcima obrade na praktičnoj nastavi
  • da se odgovorno ponaša prema radu i razvija osećanje za tačnost i sistematičnost
  • da poredi primenu mašinskih elementa obrtnog kretanja
  • da koristi tablice standardnih mašinskih elemenata obrtnog kretanja
  • da čita sa radioničkog crteža potrebne podatke
  • da prepozna geometrijske karakteristike mašinskih elemenata obrtnog kretanja
  • da primeni pročitane podatke u postupku izrade
  • da poseduje osećaj za tačnost
  • Osovine
  • Osovinice
  • Rukavci
  • Vratila
  • Klizna ležišta
  • Kotrljajni ležajevi
  • Podmazivanje kliznih i kotrljajnih ležajeva
  • Ugradnja i demontaža ležaja
  • Čitanje radioničkih crteža
  • Koristi stručnu literaturu
  • Koristi savremena nastavna sredstva
  • Prati napredovanje učenika u sticanju znanja
  • Ocenjuje učenika
  • Koristi potrebne tablice
  • Priprema radioničke crteže

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Elementi za prenos snage

Trajanje modula:

49 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Osposobljavanje učenika za samostalno korišćenje tablica mašinskih elementa
  • osposobljavanje učenika za samostalno čitanje radioničkih crteža
  • osposobljavanje za proračun osnovnih geometrijskih elemenata prenosnika snage
  • povezivanje znanja mašinskih elemenata sa postupcima obrade na praktičnoj nastavi
  • se odgovorno ponaša prema radu i razvija osećanje za tačnost i sistematičnost
  • da navede primenu mašinskih elementa za prenos snage
  • da koristi tablice standardnih mašinskih elemenata za prenos snage
  • da proračuna osnovne geometrijske podatke zupčastih parova potrebne za izradu
  • da čita sa radioničkog crteža potrebne podatke
  • da prepozna geometrijske karakteristike mašinskih elemenata za prenos snage
  • da primeni pročitane podatke u postupku izrade
  • da poseduje osećaj za tačnost
  • Spojnice
  • Zupčasti parovi
  • Cilindrični zupčasti parovi
  • Konusni zupčasti parovi
  • Pužni parovi
  • Lančani parovi
  • Prenosnici trenjem
  • Čitanje radioničkih crteža
  • Koristi stručnu literaturu
  • Koristi savremena nastavna sredstva
  • Prati napredovanje učenika u sticanju znanja
  • Ocenjuje učenika
  • Koristi potrebne tablice
  • Priprema radioničke crteže
  • Za ocenjivanje modul se može podeliti na više manjih celina

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

 

Termodinamika i hidraulika

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

 

 

 

 

 

 

II

70

 

 

 

 

70

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

drugi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Fizičke veličine stanja i procesa

10

Idealan i realan gas

10

Energetska postrojenja

10

Hidrostatika i hidrodinamika

10

Pneumatske komponentne

15

Hidrauličke komponentne

15

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Fizičke veličine stanja i procesa

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o sistemu mernih jedinica
  • Sticanje znanja o postupku merenja
  • Sticanju znanja o mernim uređajima
  • Razvijanje svesti o značaju tačnosti merenja i kontrolisanja energetskih veličina
  • da primeni propisani sistem mernih jedinica koji se primenjuju u termodinamici i mehanici fluida
  • da napiše vrednost merene veličine
  • da izmeri veličinu procesa
  • da pročita vrednost merene veličine na mernom uređaju
  • da poredi veličine procesa
  • Sistem mernih jedinica
  • Osnovne energetske veličine stanja i procesa
  • Podela mernih uređaja
  • Tačnost merenja
  • Procena tačnosti merenja
  • Merenje osnovnih veličina procesa
  • Koristi stručnu literaturu
  • Demonstrira rad sa mernim uređajima i instrumentima
  • Objašnjava postupak merenja i kontrolisanja
  • Ocenjuje samostalan praktičan rad učenika

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Idealan i realan gas

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o pojmu idealnog gasa
  • Sticanje znanja o pojmu realnog gasa
  • Sticanje osnovnih znanja o stanju gasa u procesu
  • da definiše idealan i realan gas
  • da definiše unutrašnju energiju i mehanički rad
  • da nabroji vrste procesa
  • da definiše svaki od procesa
  • da prepozna vrstu procesa
  • Osnovni pojam o idealnom i realnom gasu
  • Veličine stanja radne materije i jednačina stanja idealnog gasa
  • Unutrašnja energija
  • Mehanički rad
  • Prvi zakon termodinamike
  • Drugi zakon termodinamike
  • Povratni i nepovratni procesi
  • Promena stanja gasa pri izobarskom izotermskom, izohorskom i adijabatskom procesu
  • Politropska promena stanja
  • Mešavine idealnih gasova
  • Prikaz procesa nastajanja vodene pare
  • Veličine stanja vodene pare
  • Koristi stručnu literaturu
  • Koristi dijagrame stanja procesa
  • Koristi zidne plakate i panoe
  • Prati rad učenika
  • Ocenjuje usvojeno znanje učenika

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Energetska postrojenja

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o transformaciji energije
  • Sticanje znanja o energetskim postrojenjima
  • Sticanja znanja o transformaciji energije u energetskim postrojenjima
  • da prepozna energetsko postrojenje
  • da prepozna vidove transformacije energije
  • da navede energetske sisteme, uređaje, aparate i mašine u kojima se izvodi transformacija energije
  • da identifikuje toplotno opterećenje kod uređaja
  • Kružni procesi
  • Karnoov kružni proces
  • Pojam eksergije
  • Parnoturbinsko postrojenje
  • Rankin - Klauzijusov kružni proces
  • Oto, Dizel i kombinovani kružni proces
  • Gasnoturbinsko postrojenje
  • Džulov kružni proces
  • Levokretni kružni procesi
  • Razmena toplote
  • Kondukcija, konvekcija, zračenje
  • Radni mediji u termodinamici
  • Koristi stručnu literaturu
  • Koristi savremena nastavna sredstva i nastavne metode
  • Koristi zidne plakate i panoe
  • Prati rad učenika
  • Ocenjuje usvojeno znanje učenika

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Hidrostatika i hidrodinamika

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o fizičkim svojstvima tečnosti, zakonima i pojavama pri njihovom mirovanju i kretanju
  • Sticanje znanja o prenosu energije posredstvom fluida
  • da definiše tečno stanje fluida
  • da opiše transport energije pomoću pritiska tečnosti
  • da opiše transport energije pomoću brzine strujanja tečnosti
  • da prepozna pojmove: hidrostatički, hidraulički
  • da identifikuje hidroenergiju
  • Pojam pritiska i hidrostatički pritisak
  • Paskalov zakon
  • Spojeni sudovi
  • Hidraulička presa
  • Strujanje tečnog fluida i režimi strujanja
  • Protok tečnog fluida i njegova srednja brzina
  • Merni uređaji za merenje protoka tečnog fluida
  • Jednačina kontinuiteta
  • Bernulijeva jednačina
  • Otpori pri strujanju tečnosti
  • Hidraulički proračun cevovoda
  • Hidraulički udar
  • Kavitacija
  • Isticanje tečnosti kroz otvore i naglavke
  • Zakon o promeni količine kretanja
  • Sila reakcije
  • Koristi stručnu literaturu
  • Koristi zidne plakate i panoe
  • Prati rad učenika
  • Ocenjuje usvojeno znanje učenika

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Pneumatske komponente

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o pneumatskim sistemima
  • Sticanja znanja o delovima pneumatskih sistema
  • Sticanje znanja o pneumatskim radnim jedinicama
  • da navede prednosti vazduha kao radnog medija u radu pneumatskih uređaja
  • da prepozna pneumatske komponente
  • da prepozna pneumatske radne jedinice
  • Kompresori
  • Razvodnici vazduha i označavanje razvodnika
  • Sudovi pod pritiskom vazduha
  • Ventili, nepovratni ventili, dvosmerni ventili i prigušni ventili
  • Pneumatska stezna glava
  • Pneumatski cilindri
  • Filteri
  • Rezervoari za vazduh
  • Cevovodi, armatura i priključci (za gumena creva i plastične cevi)
  • Zaptivanje i zaptivke
  • Koristi stručnu literaturu
  • Koristi savremena nastavna sredstva i nastavne metode
  • Koristi zidne plakate i panoe
  • Prati rad učenika
  • Ocenjuje usvojeno znanje učenika
  • Saradnja sa nastavnicima praktične nastave

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Hidraulične komponente

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o hidrauličkim sistemima
  • Sticanja znanja o delovima hidrauličkih sistema
  • Sticanje znanja o hidrauličkim radnim jedinicama
  • da opiše tečni fluid kao radni medij u radu hidrauličkih uređaja
  • da prepozna hidrauličke komponente
  • da prepozna hidrauličke radne jedinice
  • Pumpe
  • Razvodnici
  • Nepovratni ventili
  • Ventili
  • Slavine
  • Upravljački delovi za regulisanje
  • Hidrostatički motori i radni cilindri
  • Filteri
  • Rezervoari
  • Cevovodi i cevna armatura
  • Zaptivanje i zaptivke
  • Koristi stručnu literaturu
  • Koristi savremena nastavna sredstva i nastavne metode
  • Koristi zidne plakate i panoe
  • Prati rad učenika
  • Ocenjuje usvojeno znanje učenika
  • Saradnja sa nastavnicima praktične nastave

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

Sledeći