PRAVILNIK
O NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNI PROFIL NADZORNIK PARKA

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 19/2004)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovni profil nadzornik parka, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 2

Program ogleda iz člana 1 ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:

1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/2002, 5/2003 i 10/2003), i to sa nastavnim planom i programom:

1) srpskog jezika i književnosti;

2) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;

3) jezika nacionalnih manjina;

4) fizičkog vaspitanja;

5) računarstva i informatike;

6) fizike;

7) likovne kulture;

8) sociologije;

9) filozofije;

10) tehničkog crtanja sa nacrtnom geometrijom;

11) građanskog vaspitanja i

2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", broj 6/2003).

Član 3

Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovni profil nadzornik parka ("Prosvetni glasnik", broj 4/2004).

Član 4

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".

NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA

Područje rada: Šumarstvo i obrada drveta

Oblast: Šumarstvo

Obrazovni profil: NADZORNIK PARKA - ogled

Trajanje obrazovanja: četiri godine

Cilj ogleda:

Unapređenje kvaliteta i osavremenjivanje obrazovno-vaspitnog rada kroz:

Uvođenje organizacionih novina:

Očekivani ishodi ogleda

 

  • efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;
  • efikasnije usvajanje generativnih, transfernih i funkcionalnih znanja i veština, relevantnih za buduću profesiju kao rezultat modularnog pristupa;
  • ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;
  • razvijanje sistema praćenja i ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole i na nivou Republike.

Trajanje ogleda

Ogled se sprovodi od 1. septembra 2003. godine kroz najmanje tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene rezultata, ministar prosvete i sporta.

Način ostvarivanja ogleda

Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa.

Nastaviće se sa organizovanjem obuka nastavnika, za primene novih metoda rada sa učenicima, primene novog nastavnog programa i objektivnog ocenjivanja u svakodnevnoj obrazovnoj praksi.

Obuka za nastavnike srednjih stručnih škola u kojima se realizuje program ovog ogleda, biće organizovana u sledećim oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada:

Nastavnici će u okviru obrazovno-vaspitnog rada primenjivati metode rada i ocenjivanja za koje su obučavani na seminarima.

U okviru Zavoda za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja i stručnih aktiva zajednica stručnih škola biće izdvojene ključne teme u okviru kojih je potrebno stručno usavršavanje nastavnika.

Stručni timovi u školama i na nivou Republike će sarađivati na horizontalnom i vertikalnom povezivanju nastavnih sadržaja kako sa autorskim timom, tako i sa predstavnicima privrede.

Planirana je izrada tekstova sa zajedničkim sadržajima i zajednički postavljenim kriterijumima od strane stručnih timova koji će se formirati pri Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.

Način polaganja stručne mature biće propisan posebnim podzakonskim aktom.

Uslovi ostvarivanja programa ogleda

Ogled će se ostvarivati u uslovima svakodnevnog obrazovno-vaspitnog rada u školama.

Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika, pomoćnih nastavnika i stručnih saradnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.

Vrsta stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika za ostvarivanje oglednog programa propisana je posebnim pravilnikom.

Ministarstvo prosvete i sporta, Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i međunarodni programi podrške reforme srednjeg stručnog obrazovanja pružiće kadrovsku i materijalnu podršku za realizaciju obuke nastavnika, materijal za rad, praćenje i evaluaciju ogleda.

Praćenje i vrednovanje ogleda

Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa koje će biti naknadno publikovano.

Primena ogleda će biti praćena najmanje četiri puta u toku školske godine.

Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovno-vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.

Rezultati ogleda biće objavljeni na način dostupan široj stručnoj javnosti.

I CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA

za obrazovni profil: NADZORNIK PARKA - ogled

CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA

OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će steći:

znanja

veštine

radne kompetencije

  • da se učenici osposobe za poslove u zaštićenim objektima prirode: nacionalnim parkovima, parkovima prirode, rezervatima biosfere, specijalnim prirodnim rezervatima, lovištima i drugim zaštićenim objektima prirode, kao i svim organizacijama koje se bave ekološkom zaštitom na određenim prostorima, uključujući i poslove od naučnog, rekreativnog, edukativnog i turističkog značaja.
  • vezana za biogeografska obeležja u području.
  • botanička znanja vezana za floristiku.
  • zoologije i pratećih disciplina, uključujući ekologiju divljači.
  • znanja vezana za hidrologiju ekologiju i zaštitu vodnih ekosistema.
  • znanja vezana za uređenje i održavanje i zaštitu predela.
  • znanja potrebna za prezentaciju i popularizaciju prirodnih kulturnih i drugih vrednosti u području.
  • znanja potrebna za kontrolu i sprovođenje pravila unutrašnjeg reda u području.
  • brzo i efikasno orijentisanje u prostoru (korišćenje svih vrsta topografskih i drugih karata, u klasičnom i elektronskom obliku).
  • determinacija najčešćih biljnih i životinjskih vrsta.
  • poznavanje ekoloških činilaca i njihov uticaj na prirodne ekosisteme.
  • lakog i bezbednog kretanja u terenskim uslovima prilikom vođenja pojedinaca ili grupa radi prezentacije.
  • istraživačkog rada i ostalih ponuda u zaštićenom području.
  • korišćenje alata i uređaja za izradu i održavanje pešačkih staza i ostalih komunikacija u prostoru.
  • primene protivpožarnih sredstava na lokalizaciji i gašenju eventualnih požara.
  • zaštita i unapređenje biogeografskih obeležja područja.
  • zaštita flore i faune u području.
  • zaštita i unapređenje voda i slivova u području.
  • zaštita i korišćenje postojećih poljoprivrednih, pašnjačkih i livadskih površina.
  • kontrola građevinskog zemljišta i sprečavanje bespravne gradnje.
  • zaštita i kontrola korišćenja sportsko-turističkih objekata.
  • zaštita i unapređenje pejzaža, vidikovaca, prirodnih objekata i objekata od istorijskog značaja.
  • prezentacija i popularizacija svih vrednosti u području.
  • kontrola i sprovođenje unutrašnjeg reda u području.

 

II NASTAVNI PLAN

Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta

za obrazovni profil: NADZORNIK PARKA - ogled

 

I RAZRED

II RAZRED

III RAZRED

IV RAZRED

UKUPNO

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI

12

420

9

315

9

315

9

288

38

1338

1a. Srpski jezik i književnost

3

105

3

105

3

105

3

96

12

411

1b. Srpski jezik kao nematernji jezik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. _________ jezik i književnost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Strani jezik

2

70

2

70

2

70

2

64

8

274

4. Fizičko vaspitanje

2

70

2

70

2

70

2

64

8

274

5. Matematika

3

105

2

70

2

70

2

64

8

274

6. Računarstvo i informatika

2

70

 

 

 

 

 

 

2

70

B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI

8

280

3

105

2

70

2

64

15

519

1. Biologija

2

70

 

 

 

 

 

 

2

70

2. Hemija

2

70

 

 

 

 

 

 

2

70

3. Geografija u šumarstvu

2

70

 

 

 

 

 

 

2

70

4. Fizika

2

70

2

70

 

 

 

 

2

140

5. Likovna kultura

 

 

1

35

 

 

 

 

1

35

6. Sociologija

 

 

 

 

2

70

 

 

2

70

7. Filozofija

 

 

 

 

 

 

2

64

2

64

V: STRUČNI PREDMETI

10

410

16

655

19

725

17

636

62

2426

1. Šumska botanika

4

158

 

 

 

 

 

 

4

158

2. Pedologija sa geologijom

4

164

 

 

 

 

 

 

4

164

3. Meteorologija sa klimatologijom

2

88

 

 

 

 

 

 

2

82

4. Dendrologija

 

 

4

152

 

 

 

 

4

152

5. Mašine i uređaji

 

 

2

82

 

 

 

 

2

76

6. Osnovi geomorfologije sa hidrologijom

 

 

2

82

 

 

 

 

2

76

7. Zoologija i ekologija divljih životinja

 

 

3

152

 

 

 

 

3

146

8. Etnologija

 

 

1

35

 

 

 

 

1

35

9. Proizvodnja sadnog materijala

 

 

2

82

 

 

 

 

2

82

10. Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom

 

 

2

70

 

 

 

 

2

70

11. Dendometrija sa geodezijom

 

 

 

 

4

152

 

 

4

158

12. Gajenje šuma

 

 

 

 

3

117

 

 

3

117

13. Vrednovanje i korišćenje prirodnih resursa

 

 

 

 

2

76

 

 

2

82

14. Ekologija i edukacija

 

 

 

 

2

76

 

 

2

76

15. Fitocenologija

 

 

 

 

3

111

 

 

3

111

16. Gazdovanje faunom

 

 

 

 

3

111

 

 

3

111

17. Zaštita šuma i predela

 

 

 

 

2

82

3

114

5

196

18. Uređenje predela

 

 

 

 

 

 

3

114

3

114

19. Planiranje gazdovanja šumama i područjem

 

 

 

 

 

 

4

140

4

140

20. Turistički objekti u nacionalnim parkovima

 

 

 

 

 

 

3

108

3

108

21. Komunikacije i informacioni sistemi

 

 

 

 

 

 

2

96

2

96

22. Ustav i zakonodavstvo

 

 

 

 

 

 

2

64

2

64

G: IZBORNI PREDMETI

1

35

1

35

1

35

1

32

4

137

1. Građansko vaspitanje / Verska nastava

1

35

1

35

1

35

1

32

4

137

Ukupno: A + B + V + G

31

1145

29

1110

31

1145

29

1020

120

4420

Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir časova teorije i vežbi, a prema programu predmeta.

Blok nastava se prikazuje u ukupnom zbiru na godišnjem nivou za odgovarajući predmet u okviru koga se realizuje, a prema programu predmeta.

Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima

G: IZBORNI PREDMETI

I

II

III

IV

Izborni predmet predviđen Zakonom

 

 

 

 

Građansko vaspitanje / Verska nastava

*

*

*

*

Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz:

Ostvarivanje programa ogleda

Predviđen broj učenika u odeljenju je 20.

Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V), i nastavu u bloku (B):

razred

predmet / modul

godišnji fond časova

broj učenika u grupi

V

B

I

Računarstvo i informatika

70

 

20

Hemija

36

 

20

Šumska botanika

70

18

20

Pedologija sa geologijom

70

24

20

Meteorologija sa klimatologijom

35

18

20

II

Dendrologija

70

12

20

Mašine i uređaji

35

12

20

Osnovi geomorfologije sa hidrologijom

35

12

20

Zoologija i ekologija divljih životinja

35

12

20

Proizvodnja sadnog materijala

35

12

20

Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom

70

 

20

III

Dendrometrija sa geodezijom

70

12

20

Gajenje šuma

35

6

20

Vrednovanje i korišćenje prirodnih resursa

35

12

20

Ekologija i edukacija

35

6

20

Fitocenologija

35

6

20

Gazdovanje faunom

35

6

20

Zaštita šuma i predela

35

12

20

IV

Zaštita šuma i predela

32

18

20

Uređenje predela

32

18

20

Planiranje gazdovanja šumama i područjem

64

12

20

Turistički objekti u nacionalnim parkovima

32

12

20

Komunikacije i informacioni sistemi

32

 

20

Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine

 

I RAZRED
časova

II RAZRED
časova

III RAZRED
časova

IV RAZRED
časova

UKUPNO
časova

Čas odeljenskog starešine

do 70

do 70

do 70

do 64

do 274

Dodatni rad*

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Dopunski rad*

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Pripremni rad*

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Društveno korisni rad*

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

* Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada

Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima

 

I

II

III

IV

Ekskurzija

2-3 dana

2-3 dana

3-4 dana

do 5 dana

Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture

2 časa nedeljno

Drugi strani jezik

2 časa nedeljno

Drugi predmeti *

1 - 2 časa nedeljno

Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo)

30 - 60 časova godišnje

Društvene aktivnosti - đački parlament, učeničke zadruge

15 - 30 časova godišnje

Kulturna i javna delatnost škole

2 radna dana

* Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.

Ostvarivanje školskog programa po nedeljama

razred

razredno-časovna nastava

mentorski rad
(nastava u bloku)

obavezne vannastavne aktivnosti

ostalo
(matura)

ukupno radnih nedelja

I

35

2

2

 

39

II

35

2

2

 

39

III

35

2

2

 

39

IV

32

2

2

3

39

 

III NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)

Nastavni plan i program za obrazovni profil nadzornik parka - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:

Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:

Nastava se realizuje uz korišćenje:

Detaljna uputstva za ostvarivanje programa data su uz svaki predmet pojedinačno.

Strani jezik (L2)

1. CILJEVI PREDMETA:

Nastava stranog jezika u srednjem stručnom obrazovanju predstavlja kontinuitet nastave stranog jezika u prethodnom školovanju. Ciljevi ove nastave su:

2. ISHODI NASTAVE STRANOG JEZIKA NA KRAJU ČETVOROGODIŠNJEG SREDNJEG STRUČNOG OBRAZOVANJA

Jezičke aktivnosti

po završetku četvorogodišnjeg obrazovanja:

JEZIČKA RECEPCIJA

SLUŠANJE

  • razume osnovni smisao informacija i tekstova koji govore o poznatim temama
  • razume jednostavne informacije i instrukcije u okviru svoje struke
  • razume osnovne informacije u radio ili televizijskim emisijama ako se govori o poznatim temama iz domena njegovog interesovanja ili struke

ČITANJE

  • razume jednostavne natpise, etikete na proizvodima, reklamni materijal, uputstva za upotrebu
  • pronalazi potrebnu informaciju u tekstu
  • otkriva značenje nepoznatih reči na osnovu poznatog konteksta ili ličnog / profesionalnog iskustva
  • razume u opštim crtama tekstove koji sadrže frekventne reči i strukture iz svakodnevnog života i strukture

JEZIČKA PRODUKCIJA

GOVOR

  • govori o bliskim temama i događajima (porodica, hobi, posao) koristeći jednostavne reči i rečenice
  • govori o sebi (lični podaci, obrazovanje)
  • traži i daje informacije iz svoje struke
  • može da opiše kako se nešto radi i da uputstva iz svoje struke

PISANJE

  • piše kratke jednostavne tekstove u različite svrhe (poruke, uputstva, popunjava upitnike, formulare, piše lična i jednostavna poslovna pisma prema modelu)

INTERAKCIJA

  • komunicira u svakodnevnim situacijama (pita, predlaže, traži i daje uputstva ili obaveštenja)
  • prima i prenosi jednostavne poruke (prijateljima, kolegama) koje se odnose na neposredne potrebe
  • piše jednostavna pisma i poruke da bi tražio ili preneo informaciju, izrazio zahvalnost ili izvinjenje

MEDIJACIJA

  • rezimira ili prepričava kraće delove teksta ili audio vizuelnog zapisa jednostavnim jezičkim sredstvima

ZNANJA O JEZIKU

  • poznaje leksiku i gramatičke sadržaje jezika koji uči na nivou koji mu omogućava da razume, govori ili piše o temama iz svakodnevnog života ili struke
  • uočava osnovne sličnosti i razlike između maternjeg jezika i stranog jezika koji uči

MEDIJSKA PISMENOST

  • koristi sadržaje medijske produkcije radi zadovoljenja ličnog interesovanja i profesionalnih potreba (knjige, časopise, prospekte, kataloge, rečnike, audio i video zapise, kompakt disk, internet)

3. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

4. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

5. PREPORUČENI SADRŽAJI ZA STRANI JEZIK U SREDNJEM STRUČNOM OBRAZOVANJU

I RAZRED

II RAZRED

III RAZRED

IV RAZRED

OPŠTE TEME 80%

OPŠTE TEME 70%

OPŠTE TEME 60%

OPŠTE TEME 50%

  • Svakodnevni život
    (organizacija vremena, poslova, slobodno vreme)
  • Hrana i zdravlje
    (navike u ishrani, karakteristična jela i pića u zemljama sveta)
  • Poznati gradovi i njihove znamenitosti
  • Sportovi i poznata sportska takmičenja
  • Život i dela slavnih ljudi XX veka (iz sveta nauke, kulture)
  • Mediji (štampa, televizija)
  • Hrabra i plemenita dela ljudi
    (interesantne životne priče i događaji)
  • Svet kompjutera
    (rasprostranjenost i primena)
  • Mesta, ljudi i znamenitosti u svetu
  • Putovanja
    (turistička, poslovna; transport, hoteli, kupovina, obilazak znamenitosti, zabava)
  • Prijateljstvo i druženje
  • Život u gradu
    (ulice, ustanove; problemi buke, zagađenosti, gužvi)
  • Štampa i televizija (aktuelni i interesantni događaji i priče)
  • Ljudska solidarnost i podvizi
  • Iz sveta filma, muzike, umetnosti
  • Životna sredina
    (uticaj nove tehnologije na biljni, životinjski svet, zdravlje ljudi)
  • Tekovine kulture, znamenitosti i zanimljivosti iz sveta
  • Iz života mladih
    (zabava, sport, obrazovanje)
  • Običaji i praznici naroda sveta
  • Značajna otkrića, pronalasci i događaji u XX veku
  • Knjige, filmovi, muzika
  • Države i gradovi sveta
    (savremeni život, kulturne tekovine, znamenitosti)
  • Međunarodna saradnja i međunarodne organizacije
  • Marketing
    (roba i usluge karakteristične za određene gradove, regione)
  • Svet rada
    (zanimanja, organizacija preduzeća; odnos prema radu)
  • Svet budućnosti
    (tehnologija, životna sredina, stanovništvo)

STRUČNE TEME* 20%

STRUČNE TEME* 30%

STRUČNE TEME* 40%

STRUČNE TEME* 50%

  • izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
  • izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
  • izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
  • izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje

FUNKCIJE

FUNKCIJE

FUNKCIJE

FUNKCIJE

  • Pozdravljanje i predstavljanje u susretu sa ljudima
  • Zahvaljivanje, izvinjavanje
  • Molbe, naredbe
  • Izražavanje dopadanja i nedopadanja
  • Traženje informacije
  • Davanje informacije (o vremenu i mestu)
  • Opisivanje ljudi, stvari, aktivnosti
  • Traženje i davanje dozvole
  • Traženje i davanje uputstva za pravac kretanja
  • Predlaganje i ubeđivanje
  • Odbijanje zahteva ili molbe
  • Izražavanje slaganja i neslaganja
  • Izražavanje želje, potrebe
  • Izražavanje interesovanja
  • Izražavanje preferenci
  • Izražavanje planova i namera u budućnosti
  • Izražavanje verovatnoće
  • Traženje i nuđenje pomoći
  • Izveštavanje (pripovedanje o prošlim događajima)
  • Izražavanje saosećanja, ohrabrenja
  • Izražavanje pretpostavke, mogućnosti, verovatnoće, sigurnosti
  • Traženje usluge, prigovor, izvinjavanje, zahvaljivanje
  • Davanje informacija o sebi
    (u razgovoru za posao)
  • Pisanje pisma
    (lična i jednostavna poslovna)
  • Pisanje CURICULUM VITAE (CV)

* IZBOR STRUČNIH TEMA IZVRŠITI U SARADNJI SA STRUČNIM VEĆEM NASTAVNIKA STRUČNIH PREDMETA U ŠKOLI.

Matematika

1. CILJEVI:

2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA

Razred:

prvi

Godišnji fond časova:

105 časova

 

CILJEVI

ISHODI
Po završetku prvog razreda učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

  • Obnavljanje i proširivanje znanja o skupu realnih brojeva
  • znati osnovne podskupove skupa realnih brojeva (N, Z, Q, I) i razlikovati njihove elemente na primerima
  • umeti da odredi NZS i NZD prirodnih brojeva
  • znati osnovna pravila deljivosti i umeti da ih obrazloži
  • umeti da obavlja računske operacije sa razlomcima i decimalnim brojevima, prevoditi decimalne brojeve u razlomke i obrnuto
  • umeti da izračuna vrednost jednostavnog racionalnog brojevnog izraza poštujući prioritet računskih operacija i upotrebu zagrada, znati da delilac mora biti različit od nule
  • znati šta je kvadratni koren i umeti da proceni vrednost, pročita iz tablica ili odredi uz pomoć kalkulatora
  • umeti da odredi apsolutnu vrednost realnog broja i grafički interpretira na brojevnoj osi
  • umeti da zaokružuje broj na određeni broj decimala
  • znati šta je apsolutna i relativna greška i umeti da ih razlikuje
  • izračunavati približnu vrednost i granicu apsolutne greške jednostavnijih izraza
  • Pregled brojeva, operacije sa realnim brojevima
  • Približna vrednost realnih brojeva, greška, granica greške
  • Zaokruživanje realnih brojeva, osnovne operacije sa približnim vrednostima uz određivanje granice greške
  • uraditi ulazni test na početku
  • insistirati na preciznosti, tačnosti, sistematičnosti i urednosti u radu
  • sadržaje o greškama povezati sa praktičnom nastavom, hemijom, izračunavati apsolutnu i relativnu grešku konkretnih merenja
  • za realizaciju realnih brojeva preporučuje se 11 časova
  • Sticanje osnovnih znanja iz matematičke logike i teorije skupova
  • razlikovati: znake konstanti, promenljive, znake operacija, izraze, znake relacija, elementarne formule, na "brojevnim" primerima
  • prepoznavati iskaz i umeti da utvrdi njegovu istinitost
  • umeti da ispita tačnost iskazne formule
  • znati oznake za kvantifikatore i njihovo značenje
  • umeti da odredi tačnost skupovnih relacija
  • znati šta je funkcija, prepoznavati primere funkcija, znati šta je linearna funkcija
  • umeti da odredi kompoziciju dve funkcije
  • znati uslove da neka funkcija bude bijekcija i umeti da odredi njenu inverznu funkciju
  • umeti da rešava jednostavne kombinatorne probleme primenom pravila zbira i proizvoda
  • Matematičko-logički jezik
  • Osnovne logičke i skupovne operacije
  • Iskazi
  • Tautologije
  • Skupovne operacije i relacije
  • Dekartov proizvod skupova
  • Pojam funkcije, linearna funkcija kao primer
  • Bijekcija
  • Kompozicija funkcija
  • Inverzna funkcija
  • Pravilo zbira i pravilo proizvoda u kombinatorici
  • Posebnu pažnju obratiti na jasno i precizno izražavanje, razumevanje i pravilno korišćenje matematičkih simbola
  • Posebno povezivati ove sadržaje sa sadržajima bliskim iskustvu učenika iz ranijeg gradiva (npr. na primerima iz skupa realnih brojeva)
  • Insistirati na uočavanju veza logičkih sa odgovarajućim skupovnim operacijama, uz primenu prvenstveno na podskupove realne prave
  • Sadržaje povezivati sa primerima iz govornog jezika
  • Ne insistirati na pojmu bijekcije i inverzne funkcije na beskonačnom skupu jer će ovi ishodi biti ponovo zastupljeni u četvrtom razredu
  • Insistirati da učenici povežu kombinatorne situacije grananja i posebnih slučajeva rešavanja problema povezuju sa aritmetičkim operacijama množenja i sabiranja
  • Koristiti Venove dijagrame, a posebno u zadacima određivanja broja elemenata podskupova unije dva ili više skupova
  • za realizaciju elemenata matematičke logike i teorije skupova preporučuje se 12 časova
  • Razumevanje i primena proporcionalnosti
  • umeti da izračuna određen deo neke veličine
  • znati šta je razmera, umeti da je proširi ili skrati i umeti da je primenjuje u rešavanju problema podele,
  • umeti da reši prostu i produženu proporciju
  • prepoznati direktnu ili obrnutu proporcionalnost dve veličine, umeti da je primeni u rešavanju jednostavnih problema i umeti da to prikaže grafički
  • rešavati složenije zavisnosti više proporcionalnih veličina
  • umeti da reši problem koji se odnosi na smešu dve ili više komponenti
  • rešavati osnovne probleme procentnog i promilnog računa (određivanja nepoznate glavnice, ili procenta - promila ili procentni - promilni iznos) i složenije kombinovane primere
  • razmera
  • proporcija
  • račun podele
  • račun mešanja
  • procentni i promilni račun
  • Važno je da se razmera vezuje i konkretizuje za realne primene npr. kod planova i geografskih karata; raditi što više raznovrsnih primera (npr. račun mešanja koristi za određivanje količine komponenata u lekovima)
  • kroz ove sadržaje se mogu obnoviti neka minimalna znanja iz linearnih jednačina i funkcija iz osnovne škole i povezati sa novim sadržajima iz tih oblasti
  • insistirati na potpunom razumevanju i efikasnoj primeni znanja o procentu; npr. naglašavati činjenicu da se npr. iznos nove cene posle promene za određeni procenat dobija množenjem stare koeficijentom koji zavisi od tog procenta
  • izgrađivati predstavu o mogućim okvirima rešenja
  • za realizaciju proporcionalnosti veličina preporučuje se 12 časova
  • Sticanje osnovnih znanja i veština o polinomima i racionalnim algebarskim izrazima
  • umeti da sredi polinom dobijen sabiranjem, oduzimanjem i množenjem polinoma
  • umeti da deli dva polinoma
  • umeti da primeni distributivni zakon množenja prema sabiranju i formule za kvadrat i kub binoma, razliku kvadrata, zbir i razliku kubova pri transformaciji polinoma
  • umeti da rastavi polinom na činioce
  • umeti da odredi NZD i HZS polinoma
  • umeti da transformiše jednostavniji racionalni algebarski izraz
  • polinomi
  • rastavljanje polinoma na činioce
  • NZD i NZS polinoma
  • transformacije racionalnih algebarskih izraza
  • insistirati na preciznom izražavanju
  • uraditi test po završetku racionalnih algebarskih izraza
  • za realizaciju racionalnih algebarskih izraza preporučuje se 17 časova
  • Sticanje osnovnih znanja i veština iz geometrije
  • znati šta je duž, poluprava, ugao, krug
  • znati kada su tačke kolinearne, a kada komplanarne
  • razlikovati međusobni odnos uglova (susedni, komplementni, suplementni, naporedni, unakrsni)
  • znati šta su uglovi sa paralelnim (normalnim) kracima i veze između njih
  • znati relacije vezane za unutrašnje i spoljašnje uglove trougla i umeti da to primeni
  • znati svojstva simetrale duži i njenu konstrukciju i konstrukciju centra opisane kružnice oko trougla
  • znati svojstva simetrale ugla i njenu konstrukciju i konstrukciju centra upisane kružnice u trougao
  • umeti da konstruiše visinu trougla
  • znati šta je težišna duž trougla i svojstvo težišta
  • znati šta je srednja linija trougla i njeno svojstvo
  • znati osnovne relacije u jednakokrakom, odnosno jednakostraničnom trouglu
  • znati stavove o podudarnosti trougla i umeti da ih primenjuje
  • razlikovati vrste četvorouglova
  • znati osnovne stavove o paralelogramu i njihovu primenu
  • znati šta je konveksan mnogougao i formule za izračunavanje broja dijagonala i zbira unutrašnjih uglova, kao i zbir spoljašnjih uglova
  • znati šta su periferijski i centralni ugao kruga nad istim lukom i vezu između njih
  • znati šta je vektor, kada su dva vektora jednaka i umeti da izvede linearne operacije sa vektorima
  • geometrijski pojmovi i veze između njih
  • trougao
  • značajne tačke trougla
  • pojam podudarnosti i primena
  • četvorougao
  • konveksan mnogougao
  • krug
  • vektori
  • izometrije
  • Talesova teorema
  • sličnost
  • Insistirati na izvođenju precizne i uredne konstrukcije jednostavnih figura
  • Izvesti dokaze najjednostavnijih tvrđenja (npr. tvrđenje o simetrali duži)
  • Kod definisanja transformacija prikazati na grafoskopu primere osne i centralne simetrije, translacije i rotacije
  • Znanja o vektorima povezati sa znanjima o vektorskim veličinama u fizici, naglašavati razliku između skekalarnih i vektorskih veličina
  • za realizaciju planimetrije preporučuje se 26 časova

 

  • znati šta su translacija, rotacija, osna i centralna simetrija i umeti da ih primeni na jednostavnim figurama
  • znati Talesovu teoremu i njenu primenu na podelu duži na n jednakih delova
  • znati obrnutu Talesovu teoremu i njenu primenu na konstrukciju dva perspektivno slična trougla i uopšte mnogougla
  • znati definiciju sličnih figura i koeficijent sličnosti

 

 

  • usvajanje pojmova i rešavanje linearnih jednačina i nejednačina, sistema linearnih jednačina i grafički prikaz linearne funkcije
  • rešavati linearne jednačine
  • rešavati probleme koji se svode na linearne jednačine
  • prikazivati analitički, tabelarno i grafički linearnu funkciju
  • analizirati grafik linearne funkcije
  • rešavati linearne nejednačine i grafički prikazivati skup rešenja
  • rešavati sistem linearnih nejednačina sa jednom nepoznatom i grafički prikazivati skup rešenja
  • rešavati sistem linearnih jednačina sa dve i tri nepoznate
  • linearna jednačina i njene primene
  • linearna funkcija i njen grafik
  • linearna nejednačina
  • sistem linearnih nejednačina sa jednom nepoznatom
  • sistem linearnih jednačina
  • istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza funkcije
  • sadržaje povezati sa odgovarajućim sadržajima fizike, hemije i praktične nastave
  • za realizaciju linearnih jednačina, nejednačina, funkcija i sistema preporučuje se 15 časova

NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA SA ISPRAVKAMA PLANIRANO JE 12 ČASOVA.

Razred:

drugi

Godišnji fond časova:

70 časova

 

CILJEVI

ISHODI
Po završetku drugog razreda učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

  • Sticanje početnih znanja iz trigonometrije pravouglog trougla
  • znati šta je sinus, kosinus, tangens i kotangens oštrog ugla u pravouglom trouglu i umeti da konstruiše oštar ugao ako je data vrednost jedne njegove trigonometrijske funkcije
  • znati osnovne trigonometrijske identičnosti i umeti da ih primeni u izračunavanju
  • umeti da "rešava" pravougli trougao
  • Definicija trigonometrijskih funkcija u pravouglom trouglu
  • Vrednosti trigonometrijskih funkcija karakterističnih uglova (30o, 45o, 60o)
  • Osnovne trigonometrijske identičnosti
  • Sadržaje povezati sa odgovarajućim sadržajima fizike
  • Za realizaciju trigonometrije pravouglog trougla preporučuje se 8 časova
  • Sticanje osnovnih znanja i veština stepenovanja i korenovanja
  • znati osobine operacija stepenovanja sa celim eksponentom i umeti da ih primenjuje u transformacijama izraza
  • znati definiciju n - tog korena (n - paran broj; n - neparan broj)
  • znati osobine operacija korenovanja i primenjivati ih u transformacijama izraza
  • znati osobine operacija stepenovanja sa racionalnim izložiocem i primenjivati ih u transformacijama jednostavnijih izraza
  • umeti da racionališe imenilac razlomka u jednostavnim slučajevima
  • Pojam stepena
  • Operacije sa stepenima
  • Stepen sa celim izložiocem
  • Pojam korena
  • Operacije sa korenima
  • Stepen sa racionalnim izložiocem
  • Racionalisanje imenioca razlomka
  • Naglasiti i dalje važenje osobina stepenovanja pri proširivanju skupa iz koga je izložilac
  • Izgrađivati sistematičnost, preciznost, urednost i istrajnost u radu
  • Za realizaciju stepenovanja i korenovanja preporučuje se 11 časova
  • Sticanje osnovnih znanja i veština potrebnih za rešavanje kvadratnih jednačina i nejednačina i skiciranje i analizu grafika kvadratnih funkcija
  • rešava nepotpune kvadratne jednačine u skupu R
  • znati primer kvadratne jednačine koja nema rešenja u skupu R i šta je imaginarna jedinica
  • znati šta su kompleksni brojevi i umeti da vrši operacije sa njima
  • znati obrazac za rešavanje kvadratne jednačine i umeti da ga primeni
  • umeti da odredi prirodu rešenja kvadratne jednačine
  • umeti da rastavi kvadratni trinom
  • znati Vijetova pravila i koristi ih u jednostavnim primerima
  • rešavati najjednostavnije iracionalne jednačine
  • rešavati jednačine koje se smenom svode na kvadratne
  • znati da skicira i analizira grafik kvadratne funkcije
  • razlikovati šest mogućih tipova grafika kvadratne funkcije i primenjivati ih pri rešavanju kvadratne nejednačine
  • umeti da reši sistem od jedne linearne i jedne kvadratne jednačine
  • Kvadratna jednačina
  • Pojam kompleksnog broja i operacije sa njima
  • Obrazac za rešavanje kvadratne jednačine
  • Diskriminanta i priroda rešenja kvadratne jednačine
  • Rastavljanje kvadratnog trinoma na linearne činioce
  • Vijetova pravila
  • Jednačine koje se smenom svode na kvadratne
  • Kvadratna funkcija i njen grafik
  • Kvadratna nejednačina
  • Sistem od jedne kvadratne i jedne linearne jednačine
  • Istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza kvadratne funkcije
  • Razvijati sistematičnost, preciznost i urednost u radu
  • Razvijati ideju smene
  • Za realizaciju kvadratne jednačine, nejednačine i funkcije preporučuje se 21 čas
  • Sticanje osnovnih znanja i veština za razumevanje eksponencijalnih i logaritamskih funkcija i rešavanje jednostavnih eksponencijalnih i logaritamskih jednačina i nejednačina
  • prikazivati analitički, tabelarno i grafički eksponencijalnu funkciju i znati njene osobine
  • rešavati jednostavne eksponencijalne jednačine i nejednačine
  • prikazivati analitički, tabelarno i grafički logaritamsku funkciju kao inverznu funkciju eksponencijalne i znati njene osnovne osobine
  • znati pravila logaritmovanja i primenjivati ih pri transformaciji jednostavnih izraza
  • rešavati jednostavne logaritamske jednačine i nejednačine
  • Eksponencijalna funkcija i njen grafik
  • Eksponencijalne jednačine i nejednačine
  • Logaritamska funkcija i njen grafik
  • Pravila logaritmovanja i primena
  • Logaritamske jednačine i nejednačine
  • Istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza eksponencijalne i logaritamske funkcije
  • Obratiti pažnju na uslove pri transformacijama eksponencijalnih i logaritamskih jednačina i nejednačina
  • Sadržaje povezati sa odgovarajućim sadržajima fizike, hemije i analitičke hemije
  • Za realizaciju eksponencijalne i logaritamske funkcije preporučuje se 13 časova
  • Sticanje osnovnih znanja i veština iz analitičke geometrije tačke i prave
  • znati šta je Dekartov koordinatni sistem i kako se u njemu predstavlja tačka
  • umeti da odredi rastojanje između dve date tačke u koordinatnom sistemu
  • umeti da odredi koordinate središta date duži
  • izračunavati površinu trougla ako su date koordinate njegovih temena
  • razlikovati implicitni, eksplicitni i segmentni oblik jednačine prave i umeti da ih koristi
  • znati jednačinu pramena pravih kroz jednu tačku i umeti da je primeni
  • znati jednačinu prave kroz dve tačke i umeti da je primeni
  • Rastojanje između dve tačke
  • Središte duži
  • Površina trougla
  • Implicitni, eksplicitni i segmentni oblik jednačine prave
  • Jednačina pramena pravih kroz jednu tačku
  • Jednačina prave kroz dve tačke
  • Istaći povezanost grafičkog i analitičkog pristupa u analitičkoj geometriji
  • Razvijati sistematičnost, urednost i preciznost
  • Za realizaciju analitičke geometrije tačke i prave preporučuje se 9 časova

NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA SA ISPRAVKAMA PLANIRANO JE 8 ČASOVA.

Razred:

treći

Godišnji fond časova:

70 časova

 

CILJEVI

ISHODI
Po završetku trećeg razreda učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

  • Sticanje početnih znanja iz trigonometrije, neophodnih za primenu u daljem obrazovanju i svakodnevnom životu
  • umeti da ugao meren u stepenima pretvori u radijansku meru i obrnuto
  • umeti da pomoću kalkulatora odredi vrednosti trigonometrijskih funkcija proizvoljnog ugla
  • umeti da predstavi ugao na trigonometrijskoj kružnici i očita vrednosti trigonometrijskih funkcija sa trigonometrijske kružnice
  • umeti da vrednosti trigonometrijskih funkcija uglova iz drugog, trećeg i četvrtog kvadranta svede na vrednost trigonometrijske funkcije ugla iz prvog kvadranta
  • znati periodičnost osnovnih trigonometrijskih funkcija i umeti da je primeni
  • znati sinusnu i kosinusnu teoremu i umeti da ih primeni
  • stepen - radijan
  • trigonometrijske funkcije ugla na trigonometrijskoj kružnici
  • svođenje na prvi kvadrant
  • periodičnost
  • sinusna teorema i kosinusna teorema
  • ponoviti definiciju trigonometrijskih funkcija oštrih uglova pravouglog trougla
  • pomoći učenicima da ovladaju tehnikom korišćenja kalkulatora
  • ponoviti pravila zaokruživanja brojeva i primenjivati ih
  • za realizaciju elemenata trigonometrije preporučuje se 20 časova
  • Sticanje znanja o poliedrima
  • umeti da izračuna obim i površinu figura u ravni
  • razlikovati pet pravilnih poliedara
  • umeti da izračuna površinu i zapreminu prizme
  • umeti da izračuna površinu i zapreminu piramide
  • umeti da izračuna površinu i zapreminu zarubljene piramide
  • umeti da odredi površinu ravnih preseka poliedara
  • umeti da izračuna površinu i zapreminu složenih figura nastalih od poliedara
  • obim i površina figura u ravni
  • pojam, vrste i osobine poliedra
  • pravilni poliedri
  • pojam prizme, vrste
  • površina i zapremina prizme
  • pojam piramide, vrste
  • površina i zapremina piramide
  • pojam zarubljene piramide
  • površina i zapremina zarubljene piramide
  • ravni preseci poliedara
  • površina i zapremina složenih figura
  • insistirati na samostalnom pravljenju modela poliedara
  • koristiti simulacije preseka na računaru
  • istaći problem udvostručenja kocke
  • zahtevati da pravilne poliedre učenici obrade samostalno uz korišćenje literature
  • insistirati na primeni trigonometrije kroz zadatke
  • za realizaciju poliedara se preporučuje 16 časova
  • Sticanje znanja o obrtnim telima
  • umeti da izračuna obim i površinu kruga, znati šta je Ludolfov broj i njegovu približnu vrednost
  • znati šta su cilindrična i konusna površ i kako one nastaju
  • umeti da izračuna površinu i zapreminu valjka
  • umeti da izračuna površinu i zapreminu kupe
  • umeti da izračuna površinu i zapreminu zarubljene kupe
  • umeti da izračuna površinu sfere, kalote i sfernog pojasa
  • umeti da izračuna zapreminu lopte
  • umeti da izračuna površinu ravnih preseka obrtnih tela
  • umeti da izračuna površinu i zapreminu složenih figura nastalih od poliedara i obrtnih tela
  • obim i površina kruga, Ludolfov broj
  • cilindrična i konusna površ
  • pojam i vrste obrtnih tela
  • pojam valjka
  • površina i zapremina valjka
  • pojam kupe
  • površina i zapremina kupe
  • pojam zarubljene kupe
  • površina i zapremina zarubljene kupe
  • pojam sfere i lopte
  • pojam kalote i sfernog pojasa
  • površina i zapremina lopte i njenih delova
  • ravni preseci obrtnih tela
  • površina i zapremina složenih figura
  • insistirati na samostalnom pravljenju modela obrtnih tela
  • koristiti simulacije na računaru
  • sadržaje povezati sa stručnim predmetima i problemima iz svakodnevnog života
  • insistirati na primeni trigonometrije kroz zadatke
  • za realizaciju obrtnih tela preporučuje se 12 časova
  • Sticanje osnovnih znanja iz kombinatorike
  • umeti da rešava jednostavne kombinatorne probleme primenom pravila zbira i proizvoda
  • znati pojam faktorijela
  • razlikovati permutacije bez ponavljanja, varijacije bez i sa ponavljanjem, kombinacije bez ponavljanja i umeti da ih primeni
  • znati binomni obrazac i umeti da ga primeni
  • osnovna pravila kombinatorike
  • permutacije bez ponavljanja
  • varijacije bez ponavljanja
  • varijacije sa ponavljanjem
  • kombinacije bez ponavljanja
  • binomni obrazac
  • insistirati na problemima iz svakodnevnog života i planiranja procesa rada
  • što jasnije isticati razlike između permutacija, varijacija i kombinacija
  • za realizaciju elemenata kombinatorike preporučuje se 14 časova

NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA SA ISPRAVKAMA PLANIRANO JE 8 ČASOVA.

Razred:

četvrti

Godišnji fond časova:

64 časa

 

CILJEVI

ISHODI
Po završetku četvrtog razreda učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

  • Sticanje osnovnih znanja o nizovima i graničnim vrednostima nizova
  • umeti da odredi prvih nekoliko članova niza zadatog nekom formulom, tabelom, ili opisno (nekim pravilom)
  • znati šta su osnovna svojstva (ne)monotonosti i (ne)ograničenosti kod nizova i umeti da navede primere nizova kod kojih ona (ne)važe
  • umeti da izračuna graničnu vrednost niza na jednostavnim primerima
  • znati definiciju i osobine aritmetičkog i geometrijskog niza i umeti da ih primenjuje u određivanju niza i izračunavanju sume
  • umeti da primeni nizove u rešavanju različitih problema (npr. pri određivanju složenog interesa)
  • znati šta je beskonačni geometrijski niz i umeti da odredi sumu beskonačnog opadajućeg geometrijskog niza
  • Osnovni pojmovi o nizovima
  • Granična vrednost niza
  • Aritmetički niz
  • Geometrijski niz
  • Beskonačni geometrijski niz
  • Nizove zadavati kako formulom, tako i svojim članovima i rekurzivno i u svakom od slučajeva kod učenika stvarati predstavu o ponašanju niza
  • Zadatke povezivati sa geometrijom i svakodnevnim životom
  • Za realizaciju nizova preporučuje se 14 časova
  • Sticanje osnovnih znanja o pojmu i osobinama funkcije
  • znati svojstva elementarnih funkcija (nule, parnost, monotonost, periodičnost)
  • umeti da skicira grafike elementarnih funkcija
  • umeti da pročita osobine funkcije sa grafika
  • umeti da odredi oblast definisanosti funkcije
  • umeti da odredi nule funkcije
  • umeti da ispita parnost funkcije
  • umeti da odredi inverznu funkciju date funkcije
  • umeti da odredi složenu funkciju
  • umeti da odredi graničnu vrednost funkcije na jednostavnim primerima i to primenjuje kod određivanja asimptota funkcije
  • Pojam funkcije
  • Elementarne funkcije (linearna, kvadratna, stepena, eksponencijalna, logaritamska, trigonometrijske) i njihove osobine i grafici
  • Oblast definisanosti funkcije
  • Nule funkcije
  • Parnost i neparnost funkcije
  • Inverzna i složena funkcija
  • Granična vrednost funkcije
  • Asimptote funkcije
  • Ponoviti pojam bijekcije iz prvog razreda
  • Insistirati na samostalnom i grupnom radu učenika kod ponavljanja elementarnih funkcija
  • Napraviti paralelu između granične vrednosti funkcije i granične vrednosti niza
  • Za realizaciju funkcija preporučuje se 20 časova
  • Sticanje znanja o izvodu funkcije i znanja neophodnih za ispitivanje i crtanje grafika jednostavnih funkcija
  • znati šta je izvod funkcije i njegovu geometrijsku i mehaničku interpretaciju
  • umeti da izračuna izvod funkcije po definiciji
  • znati izvode elementarnih funkcija (tablica izvoda)
  • umeti da izračuna izvod zbira, proizvoda i količnika
  • umeti da odredi izvod složene funkcije
  • umeti da odredi izvode drugog, trećeg i višeg reda elementarnih i složenih funkcija
  • umeti da na jednostavnim primerima ispita monotonost i ekstremne vrednosti funkcije primenom izvoda
  • umeti da na jednostavnim primerima ispita konkavnost i konveksnost funkcije primenom izvoda
  • umeti da na jednostavnim primerima ispita i grafički prikaže funkciju
  • Priraštaj funkcije
  • Izvod funkcije po definiciji
  • Geometrijska i mehanička interpretacija izvoda
  • Izvodi elementarnih funkcija (tablica izvoda)
  • Osnovne teoreme o izvodu (izvod zbira, proizvoda i količnika)
  • Izvod složene funkcije
  • Izvodi drugog, trećeg i višeg reda
  • Monotonost i ekstremne vrednosti funkcije
  • Konveksnost i konkavnost funkcije, prevojne tačke
  • Ispitivanje funkcija i skiciranje njihovih grafika
  • Povezivati pojam izvoda sa problemom tangente i brzine
  • Pre ispitivanja funkcije zasebno izvežbati monotonost i konveksnost funkcije primenom izvoda
  • insistirati na samostalnom radu učenika pri ispitivanju funkcija i skiciranju njihovih grafika
  • Za realizaciju izvoda funkcije preporučuju se 22 časa

NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA SA ISPRAVKAMA PLANIRANO JE 8 ČASOVA.

 

Biologija

1. CILJEVI PREDMETA:

2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA

Razred:

prvi

Godišnji fond časova:

70 časova

 

CILJEVI

ISHODI
Po završetku prvog razreda učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

 

  • Sticanje znanja o građi ćelije i o osnovnim biohemijskim procesima koji se dešavaju u živim organizmima

 

  • znati šta su biološki sistemi
  • znati građu i način razmnožavanja bakterija i virusa
  • znati građu ćelije i funkcionisanje ćelijskih organela
  • znati šta je metabolizam
  • znati tipove ishrane živih bića
  • znati životne fenomene koji proističu iz metaboličkih procesa

Karakteristike života

  • Biološki sistemi
  • Biologija ćelije
  • Metabolizam
  • Tipovi ishrane živih bića
  • Energetika čoveka

 

  • Sadržaj povezati sa prethodno usvojenim znanjima
  • Uraditi test na kraju teme
  • Temu realizovati kroz 22 časa

 

  • Sticanje osnovnih znanja o individualnom razviću organizama

 

  • znati šta je spermatogeneza
  • znati šta je oogeneza
  • znati šta je oplođenje i koji tipovi oplođenja postoje
  • znati rane stadijume embriogeneze
  • znati šta je organogeneza
  • znati koji faktori utiču na starenje organizama

Biologija razvića

  • Gametogeneza
  • Oplođenje
  • Organogeneza
  • Rast i diferencijacija ćelija
  • Starenje organizma i smrt

 

  • Razvijanje logičkog mišljenja
  • Uraditi test na kraju teme
  • Temu realizovati kroz 12 časova

 

  • Sticanje znanja o osnovnim pojmovima i principima nauke o nasleđivanju

 

  • znati građu i ulogu nukleinskih kiselina
  • znati šta su geni, šta je genotip a šta fenotip
  • znati osnovna pravila nasleđivanja
  • znati šta prouzrokuje promene u strukturi i broju hromozoma
  • znati kakav je uticaj sredine na izazivanje naslednih promena
  • znati osnovne nasledne bolesti čoveka
  • znati šta je biotehnologija i genetički inženjering

Osnovi genetike

  • Molekulske osnove nasleđivanja
  • Osnovna pravila nasleđivanja
  • Promene u broju hromozoma
  • Naslednost i variranje osobina ljudi
  • Biotehnologija i genetički inženjering

 

  • Razvijanje sistematičnosti, postupnosti i individualnosti u radu
  • Uraditi test na kraju teme
  • Temu realizovati kroz 22 časa

 

  • Sticanje znanja iz oblasti teorije organske evolucije

 

  • znati biohemijsku evoluciju prvobitnih živih sistema
  • znati tok postanka pojedinih grupa organizama
  • znati dokaze evolucije
  • znati Darvinovu teoriju evolucije
  • znati poreklo i razvoj čoveka

Osnovi evolucije

  • Poreklo života na Zemlji
  • Evolucija i filogenija
  • Dokazi evolucije
  • Darvinizam
  • Poreklo razvoj čoveka

 

  • Razvijanje naučnog pogleda na svet
  • Uraditi test na kraju teme
  • Temu realizovati kroz 14 časova

 

Hemija

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

34

36

 

 

 

70

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Osnovni hemijski pojmovi

14

Struktura supstance

18

Hemijske reakcije

11

Rastvori

13

Oksido-redukcioni procesi

14

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Osnovni hemijski pojmovi

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Proširivanje i produbljivanje znanja o opštim pojmovima u hemiji
  • znati da razlikuje pojmove materija, supstanca i smeša
  • znati kvantitativno i kvalitativno značenje hemijskih simbola i formula
  • znati da poveže pojam atomske jedinice sa pojmom relativne atomske i molekulske mase
  • znati da hemijskim jednačinama prikaže hemijsku reakciju
  • znati da razlikuje osnovne jedinice za molarnu masu i molarnu zapreminu gasa i njihove odnose
  • znati da vrši stehiometrijsko izračunavanje količinskih i masenih odnosa supstanci pri hemijskim reakcijama
  • Materija i supstanca
  • Smeše
  • Elementi i jedinjenja
  • Hemijski simboli, formule i jednačine
  • Relativna atomska i molekulska masa
  • Mol i molarna masa
  • Molarna zapremina gasa
  • Osnovi hemijskog računanja
  • Sadržaje povezati sa stečenim pojmovima iz osnovne škole
  • Za lakše razumevanje neophodno je povezivanje sa matematikom i fizikom
  • Vežbati i objasniti na konkretnim primerima
  • Na kraju modula uraditi test

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Struktura supstance

Trajanje modula:

18 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Proširivanje stečenih i sticanje novih znanja o strukturi supstance
  • utvrditi stečena znanja o strukturi atoma i povezati ih sa zakonom periodičnosti
  • znati da razlikuje vrste hemijskih veza
  • znati da primeni stečena znanja o hemijskoj vezi na konkretnim primerima
  • Struktura atoma
  • Elektronski nivoi, atomske orbitale i elektronska konfiguracija
  • Periodičnost promene strukture atoma i svojstva elemenata u periodičnom sistemu
  • Hemijska veza
  • Kristalna struktura supstanci
  • Insistirati na korišćenju periodnog sistema elemenata pri određivanju hemijske veze
  • Vežbati na konkretnim primerima
  • Na kraju modula uraditi test

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Hemijske reakcije

Trajanje modula:

11 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Proširivanje stečenih i sticanje novih znanja o hemijskim reakcijama
  • znati da je proizvod svake hemijske reakcije nova supstanca
  • znati da su sve hemijske promene praćene promenom energije
  • prepoznavati tipove hemijskih reakcija
  • znati da je važno obeležje hemijske reakcije njena brzina i znati faktore koji utiču na brzinu
  • znati šta je hemijska ravnoteža
  • Kretanje čestica kao uslov za hemijsku reakciju
  • Energetske promene pri hemijskim jedinjenjima
  • Brzina hemijske reakcije (uticaj katalizatora)
  • Hemijska ravnoteža
  • Izvođenjem ogleda olakšati razumevanje novog sadržaja
  • Zahtevati da se stečena znanja iz fizike primene na konkretnim primerima
  • Na kraju modula uraditi test

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Rastvori

Trajanje modula:

13 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Proširivanje stečenih i sticanje novih znanja o rastvorima, kao i o kiselinama i bazama
  • znati koji su delovi rastvora i razumeti šta je rastvorljivost
  • umeti da stečeno znanje o rastvorima primeni u praksi
  • razumeti pojam elektrolita
  • znati da na osnovu hemijske formule prepoznaje kiseline i baze, kao i njihovo dokazivanje indikatorima
  • Rastvori i rastvorljivost (kvantitativni sastav rastvora)
  • Rastvori elektrolita
  • Kiseline i baze
  • Indikatori kiselosti i baznosti
  • Pripremiti različite rastvore
  • Izvođenjem laboratorijskih vežbi vršiti dokazivanje rastvora kiselina i baza
  • Na kraju modula uraditi test

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Oksido-redukcioni procesi

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o oksido-redukcionim procesima
  • znati da razlikuje reakcije oksidacije i redukcije
  • znati da prikaže proces oksido-redukcije hemijskom jednačinom
  • znati da koristi tablicu standardnih elektrodnih potencijala metala
  • znati da razlikuje hemijske izvore struje od akumulatora
  • razumeti pojam elektrolize i razlikovati je od obične analize
  • Pojam oksido-redukcionih procesa
  • Elektrohemijski niz metala
  • Hemijski izvori struje
  • Elektroliza
  • Korozija
  • Vežbati pravilno pisanje i izjednačavanje jednačina
  • Zadužiti učenike da donesu neke od izvora struje
  • Uraditi test

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

 

Geografija u šumarstvu

1. CILJEVI PREDMETA:

2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA

Razred:

prvi

Godišnji fond časova:

70 časova

 

CILJEVI

ISHODI MODULA
Po završetku prvog razreda učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

 

  • razumevanje pojava, promena, procesa i odnosa u litosferi na osnovu znanja, zakona, modela i teorija prirodnih nauka

 

  • poznavati geološku građu naše zemlje
  • znati kako reljef nadmorskom visinom, ekspozicijom, konfiguracijom i pravcem pružanja utiče na klimu
  • znati kako reljef nadmorskom visinom, konfiguracijom i pravcem pružanja utiče hidrografiju
  • znati kako reljef nadmorskom visinom i ekspozicijom raščlanjuje tle
  • znati kako reljef nadmorskom visinom, ekspozicijom, konfiguracijom i pravcem pružanja utiče na vegetaciju
  • znati nastanak i tipove tla
  • znati razmeštaj tipova tla u našoj zemlji
  • znati procese degradacije tla
  • znati načine zaštite i unapređenja tla

Geološka građa, reljef i zemljište

  • geološka građa Srbije i Crne Gore
  • nastanak, tipovi tla i njihov razmeštaj u našoj zemlji
  • reljef i njegov uticaj na klimu, hidrografiju, tle i vegetaciju
  • problem erozije i degradacije tla i mere zaštite tla

 

  • korišćenje osnovne literature
  • korišćenje informacija sa Interneta
  • korišćenje geografskih karata
  • korišćenje interaktivnih metoda rada
  • Temu realizovati sa 10 časova


 

  • razumevanje pojava, promena, procesa i odnosa u atmosferi na osnovu znanja, zakona, modela i teorija prirodnih nauka


 

  • znati kako insolacija i temperatura vazduha utiču na razvoj biljaka
  • znati planetarnu cirkulaciju vazduha
  • znati karakteristike stalnih, periodičnih i lokalnih vetrova
  • razumeti uticaj vetrova na razvoj vegetacije
  • znati kako vlažnost vazduha utiče na rast i razvoj biljaka
  • znati kako količina i vrste padavina utiču na rast i razvoj biljaka
  • znati kako biljke utiču na vrednosti klimatskih elemenata
  • razumeti kako čovek utiče na klimu i biljni svet

Klimatski elementi i njihov značaj za biljni svet

  • klimatski elementi i njihov uticaj na živi svet na Zemlji:
    - značaj insolacije i temperature za razvoj biljaka
    - kretanje vazdušnih masa i značaj vetra za razvoj biljaka
    - značaj vlažnosti vazduha i padavina za razvoj biljaka
  • antropogeni uticaj na klimu i biljni svet


 

  • korišćenje osnovne literature
  • korišćenje informacija sa Interneta
  • korišćenje interaktivnih metoda rada
  • Temu realizovati sa 10 časova

 

  • razumevanje pojava, promena, procesa i odnosa u hidrosferi na osnovu znanja, zakona, modela i teorija prirodnih nauka

 

  • znati kruženje vode u prirodi
  • znati fizička i hemijska svojstva kopnenih voda
  • znati tipove i karakteristike staništa
  • prepoznavati biljke određenih staništa: hidrofite, higrofite, mezofite, kserofite
  • razumeti vodne režime suvozemnih staništa i prilagođenosti biljnih vrsta tim uslovima
  • znati biljne vrste vodenih biotopa u lokalnoj sredini
  • znati zagađivače vodenog ekosistema
  • znati mere zaštite od zagađivanja
  • učestvovati u zaštiti, očuvanju i unapređivanju kvaliteta voda i ekosistema

Voda i vodni režim staništa

  • voda u tlu i atmosferi
  • fizička i hemijska svojstva kopnenih voda
  • tipovi i karakteristike staništa
  • klasifikacija biljaka po vodnom režimu staništa
  • biljni svet kopnenih voda i njihov zonalni raspored
  • problem zagađenja vodenog ekosistema i mere zaštite

 

  • korišćenje osnovne literature
  • korišćenje informacija sa Interneta
  • korišćenje interaktivnih metoda rada
  • Temu realizovati sa 10 časova

 

  • razumevanje pojava, promena, procesa i odnosa u biosferi na osnovu znanja, zakona, modela i teorija prirodnih nauka

 

  • razumeti kako elementi prirodne sredine utiču na horizontalni i vertikalni raspored biljnog i životinjskog sveta na kopnu
  • znati zonalni raspored biljnog sveta na Zemlji
  • znati fitogeografske oblasti na Zemlji
  • znati zoogeografske oblasti na Zemlji
  • umeti da prepozna reliktne i endemične vrste u našoj zemlji
  • znati pojam geodiverziteta i biodiverziteta i njegovu raznovrsnost u našoj zemlji
  • znati nacionalni i međunarodni značaj geodiverziteta i biodiverziteta
  • razumeti kako pomeranje granica ekumene utiče na biljni i životinjski svet
  • znati kako vegetacija utiče na klimatske elemente
  • znati primere pozitivnog antropogenog uticaja na živi svet na Zemlji

Biljni i životinjski svet

  • horizontalni i vertikalni raspored biljnog i životinjskog sveta na kopnu
  • fitogeografske i zoogeografske oblasti na Zemlji oblasti
  • reliktne i endemične vrste u našoj zemlji
  • oblici zaštite prirodne sredine (geodiverzitet i biodiverzitet)
  • uticaj vegetacije na mikroklimu
  • antropogeni uticaj na biosferu

 

  • korišćenje osnovne literature
  • korišćenje informacija sa Interneta
  • korišćenje interaktivnih metoda rada
  • Temu realizovati sa 10 časova


 

  • korišćenje osnovne literature
  • korišćenje informacija sa Interneta
  • korišćenje interaktivnih metoda rada


 

  • znati šta se podrazumeva pod nacionalnim parkom
  • znati tipove korišćenja i gazdvovanja nacionalnim parkovima (američki, švajcarski)
  • znati karakteristike svih nacionalnih parkova u našoj zemlji
  • znati geografski raspored nacionalnih parkova u našoj zemlji
  • znati geografski raspored i karakteristike prirodnih rezervata i spomenika prirode
  • umeti da prepozna pravilne načine zaštite i gazdovanja u nacionalnim parkovima, rezervatima i u spomenicima prirode
  • znati kako pojedine delatnosti narušavaju ekološku ravnotežu prirodne baštine
  • znati zadatke stručnog nadzora i upravljanja u nacionalnim parkovima i prirodnim rezervatima

Najveće riznice prirodne baštine (nacionalni parkovi)

  • definicija nacionalnog parka po Međunarodnoj uniji za očuvanje prirode (UICN, Nju Delhi, 1969)
  • tipovi korišćenja i gazdovanja nacionalnim parkovima
  • nacionalni parkovi naše zemlje
  • prirodni rezervati i spomenici prirode koji su pod zaštitom
  • zaštita i unapređenje nacionalnih parkova, prirodnih rezervata i spomenika prirode
  • valorizacija najvećih riznica prirodne baštine


 

  • korišćenje osnovne literature
  • korišćenje informacija sa Interneta
  • korišćenje interaktivnih metoda rada
  • Temu realizovati sa 30 časova

 

Šumska botanika

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

70

70

 

18

 

158

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Morfologija biljaka

80

Fiziologija biljaka

12

Sistematika biljaka

48

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Morfologija biljaka

Trajanje modula:

80 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o spoljašnjem obliku biljaka, unutrašnjoj građi i individualnom razviću biljaka
  • znati građu biljne ćelije
  • znati građu i funkciju biljnih tkiva
  • znati tipove razmnožavanja biljaka
  • znati morfološke i anatomske karakteristike vegetativnih i generativnih organa
  • građa biljne ćelije
  • nauka o tkivima (histologija)
  • razmnožavanje biljaka
  • morfologija i anatomija vegetativnih organa
  • morfologija i anatomija generativnih organa
  • insistirati na povezivanju sadržaja modula
  • razvijati sistematičnost i postupnost u radu
  • uraditi test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Fiziologija biljaka

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o životnim procesima i pojavama u biljnom telu
  • znati osnovne fiziološke procese u biljnoj ćeliji
  • znati fizička svojstva ćelije
  • znati građu i ulogu fitohormona
  • znati šta je ćelijsko disanje
  • znati faktore koji utiču na razviće biljaka
  • znati šta su pokreti biljaka i koji tipovi postoje
  • fiziologija biljne ćelije
  • vodni režim
  • fitohormoni
  • ćelijsko disanje
  • razviće biljaka
  • pokreti biljaka
  • povezivanje sadržaja modula sa prethodno usvojenim znanjima iz drugih predmeta
  • uraditi test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Sistematika biljaka

Trajanje modula:

48 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o uporednim ispitivanjima spoljašnjih i unutrašnjih morfoloških osobina pojedinih biljnih formi i njihovoj klasifikaciji
  • znati osnovne sistematske karakteristike bakterija i modrozelenih algi
  • znati osnovne sistematske karakteristike algi, gljiva, lišajeva i mahovina
  • znati osnovne sistematske karakteristike paprati
  • znati osnovne sistematske karakteristike (Spermatophyta) semenice, njihovu podelu i karakteristične predstavnike
  • Prokaryota
  • Talophyta - niže biljke
  • Cormophyta - više biljke
  • intezivirati primenu teoretskih znanja u praksi
  • uraditi test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

7. PREPORUČENO KORIŠĆENJE NASTAVNIH SREDSTAVA ZA OSTVARIVANJE MODULA

 

Pedologija sa geologijom

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

70

70

 

24

 

164

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Opšta znanja o Zemlji kao planeti Sunčevog sistema, njenoj građi, postanku i geohronološkom razvoju

14

Opšta mineralogija sa osnovama petrogene mineralogije

16

Osnovi petrografije

16

Uvod u pedologiju i opšti pojmovi o zemljištu kao specifičnoj prirodnoj tvorevini

14

Osobine zemljišta, ocena plodnosti i produktivnosti zemljišta

28

Pedogenetski činioci, procesi obrazovanja zemljišta i morfogenetska građa zemljišnog profila

16

Sistematika zemljišta

46

Geografija zemljišta i pedološke karte

14

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Opšta znanja o Zemlji kao planeti Sunčevog sistema, njenoj građi, postanku i geohronološkom razvoju

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o Zemlji kao planeti
  • znati položaj Zemlje u Sunčevom sistemu i njen postanak
  • znati osnovne podatke o obliku, veličini, toploti, gustini, gravitaciji i elementarnom sastavu Zemlje
  • znati podelu Zemlje na geosfere
  • Položaj Zemlje u Sunčevom sistemu i svemiru
  • Oblik i veličina Zemlje
  • Toplota Zemlje
  • Gravitacija Zemlje
  • Gustina Zemlje
  • Podela Zemlje na geosfere
  • Elementarni sastav Zemljine kore
  • Postanak Zemlje
  • Koristiti šeme za prikaz Zemlje u Sunčevom sistemu i podelu Zemlje na geosfere
  • Vežbati jasno i precizno izražavanje
  • Sistematizovati gradivo na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Opšta mineralogija sa osnovama petrogene mineralogije

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje svojstava minerala i način postanka
  • Osposobljavanje učenika za determinaciju najvažnijih vrsta petrogenih minerala
  • znati kako nastaju minerali
  • znati u kojim se oblicima javljaju minerali
  • znati da determiniše najvažnije petrogene minerale
  • Zadatak petrografske minerologije
  • Morfološka i kristalografska svojstva minerala
  • Fizičke osobine
  • Hemijska svojstva
  • Struktura minerala
  • Postanak minerala
  • Sistematika mineralnih vrsta
  • Silikati
  • Minerali gline
  • Karbonati
  • Sulfati i sulfidi
  • Fosfati
  • Oksidi i hidroksidi
  • Koristiti uzorke minerala za determinaciju
  • Nastojati da učenici naprave sopstvene zbirke minerala
  • Na kraju modula testirati učenike u determinaciji minerala

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Osnovi petrografije

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje glavnih predstavnika stena
  • Upoznavanje osobina stena
  • Shvatanje značaja stena kao produkta raspadanja u obrazovanju zemljišta
  • Osposobljavanje učenika za determinaciju predstavnika stena
  • zna podelu i glavne osobine najvažnijih magmatskih, metamorfnih i sedimentnih stena
  • zna da determiniše najvažnije predstavnike stena
  • Magmatske stene, najvažnije karakteristike
  • Sedimentne stene, najvažnije karakteristike
  • Metamorfne stene, najvažnije karakteristike
  • Fizičke osobine stena
  • Tehničke osobine stena
  • Upotreba stena kao građevinskog materijala
  • Koristiti uzorke stena i fotografije za determinaciju
  • Nastojati da učenici naprave sopstvene zbirke stena
  • Determinisati određeni broj stena na terenu
  • Realizovati 6 časova blok nastave
  • Testirati učenike u determinaciji stena

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Uvod u pedologiju i opšti pojmovi o zemljištu kao specifičnoj prirodnoj tvorevini

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Shvatanje značaja pedologije
  • Upoznavanje osnovnih komponenti zemljišta
  • Shvatanje značaja zemljišta kao hranjljive sredine za biljni i životinjski svet
  • Upoznavanje pedogenetskih pojava u prirodi
  • znati značaj i zadatke pedologije
  • znati specifičnosti biogeocenoze
  • znati specifičnosti komponenata koje grade zemljište i obrazovanje organo-mineralnog kompleksa zemljišta
  • Istorijski razvoj pedologije i veza sa drugim naučnim disciplinama
  • Značaj pedologije u prirodnim biogeocenozama
  • Zemljište kao deo biogeocenoze
  • Mineralna komponenta zemljišta
  • Organska komponenta zemljišta
  • Organo-mineralni kompleks zemljišta
  • Učenika uputiti na logičko zaključivanje
  • Prikazati uzorke organske komponente zemljišta u različitim stepenima transformacije
  • Na kraju modula sistematizovati gradivo

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Osobine zemljišta, ocena plodnosti i produktivnosti zemljišta

Trajanje modula:

28 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje učenika sa osnovnim fizičkim, hemijskim i fizičko-hemijskim osobinama zemljišta
  • Upoznavanje pojava u vezi sa dejstvom pojedinih osobina zemljišta na biljke
  • Razvijanje sposobnosti zapažanja i uočavanja raznih pojava u prirodi
  • Upoznavanje učenika sa činiocima plodnosti i metodama ocenjivanja zemljišta
  • Upoznavanje činilaca koji dovode do procesa erozije i metode borbe protiv erozije zemljišta
  • znati osobine zemljišta, načine njihovog određivanja na terenu i laboratoriji
  • znati šta utiče na plodnost i produktivnost zemljišta i kako se vrši ocena plodnosti zemljišta
  • upoznati činioce koji dovode do procesa erozije i metode borbe protiv erozije zemljišta
  • Fizičke osobine zemljišta
  • Plodnost i produktivnost šumskih zemljišta
  • Ponašanje zemljišta prema eroziji
  • Realizovati 6 časova blok nastave
  • Na kraju modula testirati učenike

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Pedogenetski činioci, procesi obrazovanja zemljišta i morfogenetska građa zemljišnog profila

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje činioca koji utiču na procese obrazovanja zemljišta
  • Upoznavanje pedogenetskih procesa koji dovode do obrazovanja zemljišta
  • Osposobljavanje učenika za determinaciju pojedinih morfogenetskih osobina zemljišta - zemljišnih horizonata, pothorizonata i prelaznih horizonata
  • znati pedogenetske faktore i njihov način delovanja na pedogenetske procese u zemljištu
  • znati pedogenetske procese u zemljištu, njihov značaj i način delovanja
  • znati da prepozna pojedine zemljišne horizonte, pothorizonte i prelazne horizonte
  • znati da iskopa zemljišni profil, determiniše horizonte i uzme uzorke za analizu, napravi mikromonolite i monolite
  • Činioci - faktori pedogeneze
  • Evoluciono-genetski procesi obrazovanja zemljišta
  • Pedogenetski procesi
  • Morfogenetska građa zemljišnog profila - zemljišni horizonti, pothorizonti i prelazni horizonti
  • Šematizovati zemljišni profil
  • Iskopati zemljišni profil na terenu
  • Koristiti uzorke monolita i mikromonolita za determinaciju horizonata
  • Sistematizovati gradivo i testirati učenike u poznavanju procesa obrazovanja zemljišta i determinaciji zemljišnih horizonata i pothorizonata

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Sistematika zemljišta

Trajanje modula:

46 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje osnovnih principa klasifikacije zemljišta
  • Upoznavanje osnovnih tipova zemljišta (prvenstveno šumskih) i njihovog mesta u višim sistematskim jedinicama
  • Osposobljavanje učenika za determinaciju osnovnih tipova zemljišta
  • znati osnovne principe klasifikacije zemljišta i sistematske jedinice
  • znati sistematiku zemljišta naše zemlje i osnovne karakteristike svakog važnijeg tipa, kao i podtipa šumskih zemljišta
  • znati da na osnovu profila zemljišta ili monolita determiniše osnovne tipove zemljišta
  • Terestrična zemljišta
  • Nerazvijena zemljišta sa građom profila (A)-C. Humusno akumulativna zemljišta A-C profila crnice, rendzine, rankeri, černozem, smonica. Smeđa zemljišta A-(B)-C profila (gajnjače, smeđe zemljište na serpentinu, smeđe zemljište na krečnjaku, crvenice, kisela smeđa zemljišta). Eluvijalno - iluvijalna zemljišta profila A-E-B-C (lesivirana zemljišta, podzol, smeđa podzolasta zemljišta). Antropogena zemljišta profila R-C (rigosoli, hortisoli, deposoli).
  • Semiterestrična zemljišta
  • Nerazvijena hidromorfna zemljišta (A)-I-II. profila. Pseudoglejna zemljišta A-Er-Br-C profila. Glejna zemljišta A-G profila. Tresetna zemljišta T-G profila. Antropogena semiterestrična zemljišta R-G profila.
  • Halomorfna zemljišta, solončak, solenec, solođ
  • Subakvalna zemljišta
  • Koristiti šeme, slike profila pojedinih tipova zemljišta
  • Koristiti monolite i mikromonolite tipova zemljišta
  • Realizovati 12 časova blok nastave na terenu
  • Sistematizovati gradivo i testirati učenika u poznavanju svojstava pojedinih tipova zemljišta kao i njihovoj determinaciji

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Geografija zemljišta i pedološke karte

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Shvatanje pojave zonalnosti zemljišta (horizontalne i vertikalne)
  • Upoznavanje rasprostranjenosti pojedinih tipova zemljišta kod nas
  • Shvatanje značaja pedoloških karata
  • znati zbog čega dolazi do pojave zonalnosti zemljišta
  • znati rasprostranjenost naših tipova zemljišta
  • znati podelu pedoloških karata i korišćenje istih
  • Geografija zemljišta naše zemlje
  • Horizontalna i vertikalna zonalnost zemljišta na Zemlji i kod nas
  • Pedološke karte-podela, korišćenje i interpretacija
  • Koristiti šeme i karte na kojima je prikazana zonalnost zemljišta
  • Učenicima prikazati pedološku kartu naše zemlje
  • Pokazati učenicima razne vrste pedoloških karata

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

7. PREPORUČENO KORIŠĆENJE NASTAVNIH SREDSTAVA ZA OSTVARIVANJE MODULA

Sledeći