Prethodni

Meteorologija sa klimatologijom

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

35

35

 

12

 

82

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Uvod u meteorologiju, atmosfera, vazdušni pritisak

20

Vazdušna kretanja, oblaci, magle i padavine

18

Prognoza vremena, klima i klimatologija

22

Mikroklimatologija, vegetacija i mikroklima. Klima Balkanskog poluostrva, klima Srbije i Crne Gore

22

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Uvod u meteorologiju, atmosfera, vazdušni pritisak

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o meteorologiji atmosferi i vazdušnom pritisku
  • znati šta je meteorologija
  • znati šta je vreme a šta klima
  • znati podelu meteorologije
  • znati šta su meteorološki elementi a šta pojave
  • znati šta je atmosfera i podelu atmosfere
  • znati hemijske sastojke vazduha
  • znati pridodatke vazduha
  • znati izvore toplote za zemlju i atmosferu
  • znati sunčevo zračenje
  • znati izračivanje iz zemljine površine i kontra zračenje atmosfere
  • znati dnevno i godišnje kolebanje sunčevog zračenja
  • poznavati instrumente za merenje sunčevog zračenja
  • znati šta je toplota a šta temperatura
  • znati načine zagrevanja i hlađenja kopna, vode i vazduha
  • znati dnevno i godišnje kolebanje temperature zemljišta, vode i vazduha
  • poznavati instrumente za merenje temperature
  • znati da izmeri temperaturu vazduha, vode i zemljišta
  • znati šta je vazdušni pritisak
  • znati dnevna i godišnja kolebanja vazdušnog pritiska
  • poznavati instrumente za merenje vazdušnog pritiska
  • Pojam meteorologije i podela
  • Meteorološki elementi i pojave
  • Pojam atmosfere i podela atmosfere
  • Sastav vazduha
  • Izvori zračenja i toplotne energije
  • Sunčevo zračenje
  • Instrumenti za merenje sunčevog zračenja
  • Zagrevanje zemlje i atmosfere
  • Dnevna i godišnja kolebanja kopna vode i vazduha
  • Merenje temperature i instrumenti za merenje
  • Vazdušni pritisak
  • Merenje vazdušnog pritiska i instrumenti za merenje
  • Koristiti znanja iz prethodnog školovanja i povezati ih sa sadržajem modula
  • Koristi informacije iz dnevnih meteoroloških vesti i biltena
  • Povezati sadržaje materija sa aktuelnim ekološkim tendencijama (efekat staklene bašte i sl.)
  • Uraditi test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Vazdušna kretanja, oblaci, magle i padavine

Trajanje modula:

18 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o vazdušnim kretanjima, oblacima, maglama i padavinama
  • znati šta su vazdušna kretanja
  • poznavati vrste vetrova
  • znati šta su vrtložna strujanja
  • znati uticaj vetra na biljni svet
  • poznavati instrumente za merenje pravca i brzine vetra
  • znati da odredi pravac i brzinu vetra
  • znati procese isparivanja
  • znati dnevni i godišnji hod vlažnosti vazduha
  • znati uticaj vlažnosti vazduha na živi svet
  • poznavati instrumente za merenje vlažnosti vazduha
  • znati da izmeri vlažnost vazduha
  • znati šta su oblaci
  • moći da odredi rodove i vrste oblaka
  • znati šta su magle
  • moći da odredi vidljivost
  • znati šta su padavine
  • znati kako se obrazuju padavine na zemljinoj površini
  • znati kako se obrazuju padavine u oblacima
  • znati uticaj padavina na biljni svet
  • poznavati instrumente za merenje atmosferskih taloga
  • znati da izmeri atmosferske taloge
  • Vazdušna kretanja
  • Nastanak i vrste vetrova
  • Vrtložna strujanja
  • Uticaj vetra na biljni svet
  • Instrumenti za merenje pravca i brzine vetra
  • Isparavanje
  • Dnevni i godišnji hod vlažnosti vazduha
  • Merenje vlažnosti vazduha i instrumenti
  • Oblaci, magle i vidljivost
  • Uticaj oblaka i magli na biljni svet
  • Padavine koje se obrazuju na zemljinoj površini
  • Padavine koje se obrazuju u oblacima
  • Značaj padavina za biljni svet
  • Instrumenti za merenje atmosferskih taloga i merenje atmosferskih taloga
  • Koristi znanja iz prethodnog školovanja
  • Koristiti aktuelne dnevne meteorološke izveštaje
  • Koristiti meteorološke sajtove

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Prognoza vremena, klima i klimatologija

Trajanje modula:

22 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o sinoptičkoj meteorologiji, prognozi vremena, klimi i klimatologiji
  • znati šta je to sinoptička meteorologija
  • znati šta se koristi za prognozu vremena
  • znati tipove vremenske prognoze
  • znati šta je klima
  • znati šta je klimatologija
  • znati šta su klimatološki podaci
  • znati jednostavnu obradu klimatoloških podataka
  • znati kišni faktor i indeks suše
  • znati šta je solarna a šta fizička klima
  • znati osnovne karakteristike planinske klime
  • znati osnovne karakteristike umereno kontinentalne klime
  • znati osnovne karakteristike mediteranske, submediteranske klime
  • Sinoptička meteorologija
  • Prognoza vremena
  • Klimatologija
  • Obrada klimatoloških podataka
  • Određivanje klime
  • Solarna i fizička klima
  • Planinska klima
  • Umereno kontinentalna klima
  • Mediteranska i submediteranska klima
  • Koristiti znanja iz prethodnog školovanja
  • Korišćenje aktuelnih dnevnih i kratkoročnih prognoza
  • Koristiti dostupne lokalne klimatološke podatke
  • Koristiti sajtove sa prognozom vremena i klimatskim promenama
  • Realizovati blok nastavu 6 časova za posetu meteorološkoj stanici

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Mikroklimatologija, vegetacija i mikroklima. Klima Balkanskog poluostrva, klima Srbije i Crne Gore

Trajanje modula:

22 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o mikroklimi, značaju mikroklime za živi svet
  • Promene mikroklimatskih uslova
  • Sticanje znanja o klimi Balkanskog poluostrva, klimi Srbije i Crne Gore
  • znati šta je mikroklima
  • znati šta je mikroklimatologija
  • znati šta utiče na promenu mikroklimatskih uslova
  • znati kako mikroklima utiče na biljni svet
  • znati kako mikroklima utiče na životinjski svet
  • znati osnovne karakteristike klimatskih područja Balkanskog poluostrva
  • znati osnovne karakteristike klime SCG
  • Mikroklimatologija
  • Mikroklima određenih sredina
  • Vegetacija i mikroklima
  • Uticaj mikroklime na životinjski svet
  • Klima Balkanskog poluostrva
  • Klima Srbije
  • Klima Crne Gore
  • Koristiti znanja iz prethodnog školovanja
  • Koristiti dostupne podatke o klimatskim i mikroklimatskim uslovima lokalnog područja
  • Koristiti sajtove sa klimatskim sadržajima
  • Realizovati 6 časova blok nastave na terenu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

7. PREPORUČENO KORIŠĆENJE NASTAVNIH SREDSTAVA ZA OSTVARIVANJE MODULA

 

Dendrologija

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

 

 

 

 

 

 

II

70

70

 

12

 

152

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

drugi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Golosemenice PINOPHYTA = GYMNOSPERMAE

48

Skrivenosemenice MAGNOLIOPHYTA = ANGYSPERMAE

104

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Golosemenice PINOPHYTA = GYMNOSPERMAE

Trajanje modula:

48 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje i usvajanje znanja radi determinisanja odgovarajućih vrsta četinarskog drveća i žbunja na osnovu morfoloških karakteristika
  • znati da prepozna i determiniše naše najvažnije autohtone četinarske vrste drveća i žbunja
  • znati determinisati vrstu roda Ginkgo
  • znati determinisati autohtone vrste roda Taxus
  • znati determinisati vrste roda Pseudotsuga
  • znati determinisati autohtone vrste roda Abies
  • znati determinisati autohtone vrste roda Picea
  • znati determinisati autohtone vrste roda Pinus
  • znati determinisati vrste roda Larix
  • znati determinisati autohtone vrste roda Juniperus
  • Pojam Dendrologija
  • Podela drvenastih vrsta po formi i visini
  • Osnovne morfološke karakteristike drvenastih vrsta
  • Vrste roda Ginkgo
  • Vrste roda Taxus
  • Vrste roda Pseudotsuga
  • Vrste roda Abies
  • Vrste roda Picea
  • Vrste roda Pinus
  • Vrste roda Larix
  • Vrste roda Juniperus
  • Koristiti kabinet za Dendrologiju
  • Koristiti Arboretum u krugu škole
  • Koristiti deo fonda časova u vidu blok nastave
  • Kompletirati herbarsku zbirku dendrovrstama
  • Na kraju modula uraditi test

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Skrivenosemenice MAGNOLIOPHYTA = ANGYOSPERMAE

Trajanje modula:

104 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje i usvajanje znanja radi determinisanja autohtoni vrsta lišćarskog drveća i žbunja na osnovu morfoloških karakteristika
  • znati da prepozna i determiniše naše najvažnije autohtone vrste lišćarskog drveća i žbunja
  • znati determinisati vrste rodova Betula, Corylus, Alnus, Carpinus i Ostrya
  • znati determinisati vrste rodova Fagus, Quercus, Castanea
  • znati determinisati vrste rodova Aesculus, Juglans, Celtis
  • znati determinisati vrste rodova Salix, Populu
  • znati determinisati vrste rodova Ulmus, Platanus, Tilia
  • znati determinisati vrste rodova Acer, Fraxinus
  • znati determinisati vrste rodova Sorbus, Rosa, Cotonaster
  • znati determinisati vrste rodova Prunus, Pyrus, Malus, Crategus, Cornus, Ribes, Rubus
  • znati determinisati vrste rodova Sambucus, Viburnum, Lonicera, Daphne, Ligustrum
  • znati determinisati vrste rodova Cotinus, Syringa, Evonimus Rhamhus
  • znati determinisati vrste Robinia Cytisus, Genista Clematis, Hedera
  • Osnovne morfološke karakteristike lišćara
  • Vrste roda Betula, Corylus, Alnus, Carpinus i Ostrya
  • Vrste roda Fagus, Quercus, Castanea
  • Vrste roda Aesculus, Juglans, Celtis
  • Vrste roda Salix, Populus
  • Vrste roda Ulmus, Platanus, Tilia
  • Vrste roda Acer, Fraxinus
  • Vrste roda Sorbus, Rosa, Cotonaster
  • Vrste roda Prunus, Pyrus, Malus, Crategus, Cornus, Ribes, Rubus
  • Vrste roda Sambucus, Viburnum, Lonicera, Daphne, Ligustrum
  • Vrste roda Cotinus, Syringa, Evonimus, Rhamhus
  • Vrste roda Robinia Cytisus, Genista Clematis, Hedera
  • Koristiti kabinet za Dendrologiju
  • Koristiti Arboretum u krugu škole
  • Koristiti deo fonda časova u vidu blok nastave
  • Kompletirati herbarsku zbirku dendrovrstama
  • Na kraju modula uraditi test

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

7. PREPORUČENO KORIŠĆENJE NASTAVNIH SREDSTAVA ZA OSTVARIVANJE MODULA

Mašine i uređaji

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

 

 

 

 

 

 

II

35

35

 

12

 

82

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

drugi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Ručna oruđa i alati

10

Podela mašina prema pogonskim i radnim delovima

21

Mašine uređaji i oprema koja se koristi za seču stabala i rasadničku proizvodnju

20

Transportna sredstva, vozila i oprema u turističkim i zaštićenim objektima prirode

21

Transportna sredstva na vodenim površinama

10

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Ručna oruđa i alati

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje sa specifičnim alatima i oruđima koji se koriste u obradi zemljišta, krčenju, održavanju zelenih površina, seči i izradi, kao i zaštiti biljaka
  • biti osposobljen da koristi i pravilno organizuje rad sa ručnim oruđima i alatima koji se koriste u održavanju sastojina, obradi zemljišta i zaštiti bilja
  • umeti da održava pomenute alate i znati da određuje intervale oštrenja i podmazivanja
  • znati tradicionalnu upotrebu oruđa i alata kao i savremena kretanja u ovoj oblasti
  • Istorijat oruđa, alata i njihov značaj
  • Vrste oruđa i alata, podela prema funkciji i principima rada
  • Oruđa za obradu zemljišta
  • Oruđa za negu biljaka
  • Sekire i načini oštrenja
  • Testere i načini oštrenja
  • Koristiti oruđa i alate za neposredno upoznavanje i principe rada
  • Koristiti šematske prikaze i dijagrame za pojašnjenje funkcionisanja oruđa
  • Koristiti alate za oštrenje i održavanje radi prikaza funkcionisanja
  • Praktičan rad sa oruđima i alatima

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

*

*

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Podela mašina prema pogonskim i radnim delovima

Trajanje modula:

21 čas

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje sa svim oblicima mašina koji se koriste u zaštićenim objektima prirode
  • Poznavanje funkcije pogonskih delova mašina
  • Poznavanje funkcije radnih delova mašina
  • Poznavanje rada na mašinama
  • biti osposobljen da pravilno rukuje mašinama koje se koriste u zaštićenim objektima prirode
  • poznavanje načina održavanja mašina, prvenstveno radnih delova
  • znati pravilne servisne intervale i biti osposobljen da ih realno raspoređuje u vremenskim intervalima
  • Podela prema nameni i pogonskim rešenjima
  • Vrste pogona kod mašina
  • Dizel i benzinski motori
  • Elektro motori
  • Goriva i maziva
  • Veza između radnih i pogonskih delova mašina
  • Koristiti sve raspoložive tipove mašina i uređaja
  • Principe rada objašnjavati na presecima i modelima
  • Koristiti dokumentarne filmove o upotrebi mašina i uređaja
  • Organizovati praktičan rad sa osnovnim tipovima mašina
  • Organizovati demonstracije rada u svim terenskim uslovima

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

*

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Mašine, uređaji i oprema koji se koriste za seču stabala i rasadničku proizvodnju

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Osposobljavanje učenika za korišćenje mašina i uređaja u proizvodnji sadnica
  • Osposobljavanje učenika za rad sa motornim testerama i opremom za održavanje
  • Organizovanje poslova u seči stabala i izradi drvnih sortimenata
  • znati da pravilno upotrebljava mašine, alate i opremu koja se koristi u rasadničkoj proizvodnji
  • zna da radi sa motornom testerom u svim radnim operacijama
  • zna da određuje uslove za seču stabala
  • Mašine i uređaji koji se koriste za pripremnu obradu zemljišta
  • Mašine i uređaji koji se koriste za osnovnu obradu zemljišta
  • Mašine i uređaji koji se koriste za naknadnu obradu zemljišta
  • Oprema za sakupljanje semena
  • Uređaji za trušenje semena
  • Automatizovani procesi u proizvodnji sadnog materijala
  • Motorne testere, tipovi i glavni delovi
  • Princip rada i rukovanje
  • Tehnike rada i održavanje motorne testere
  • Oruđa u fazi seče i obrade sortimenata
  • Načini privlačenja, podela i vrste mašina i uređaja
  • Vitla, skideri i žičare
  • Traktori, tipovi i kategorizacija
  • Pogonski i radni delovi traktora, rukovanje
  • Priključni mehanizmi traktora
  • Kamioni, tipovi i podela
  • Upotreba kamiona, pogonski i radni delovi
  • Organizovati radove na sakupljanju semena šumskih vrsta
  • Demonstrirati rad na proizvodnji semena i sadnica
  • Principe funkcionisanja motornih testera pokazati na modelima
  • Organizovati rad motornim testerama
  • U realnim uslovima organizovati demonstracije faza seče i izrade
  • U realnim uslovima organizovati privlačenje i transport drvnih sortimenata

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Transportna sredstva, vozila i oprema u turističkim objektima i zaštićenim objektima prirode

Trajanje modula:

21 čas

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznati rad na transportnim sredstvima koja se koriste za izletničku i turističku ponudu
  • Prepoznavanje realnih potreba i kapaciteta uređaja za transport
  • znati da koristi određena transportna sredstva
  • znati da se stara o održavanju transportnih sredstava
  • donosi sugestije o dimenzionisanju, nabavci i upotrebi transportnih sredstava
  • Mašine i uređaji za transport u letnjim uslovima
  • Mašine i uređaji za transport u zimskim uslovima
  • Žičare, ski liftovi
  • Motorne sanke, tabači
  • Oprema i alati za održavanje
  • Upoznati učenike sa postojećim transportnim uređajima koji se koriste u našim uslovima
  • Organizovati rukovanje motornim sankama i praktično ga sprovesti
  • Upoznati se sa načinima održavanja transportnih sredstava

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Transportna sredstva na vodenim površinama

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje sa formama transportnih sredstava na vodenim površinama
  • Sticanje praktičnog iskustva u upravljanju lakih čamaca
  • Pravilno korišćenje transportnih sredstava na vodi
  • znati da pravilno upotrebljava vodena transportna sredstva
  • znati da upravlja i rukuje lakim čamcima
  • znati da održava laka transportna sredstva
  • Mašine i transportna sredstva za vodene površine
  • Laki čamci sa vanbrodskim motorima
  • Turistički čamci za prevoz putnika srednjih gabarita
  • Oprema i uređaji za održavanje
  • Koristiti dokumentarne filmove za prikaz korišćenja transportnih sredstava na vodi
  • Organizovati praktičnu upotrebu lakih čamaca
  • Organizovati demonstracije upotrebe plovila u turističke svrhe

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

*

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

7. PREPORUČENO KORIŠĆENJE NASTAVNIH SREDSTAVA ZA OSTVARIVANJE MODULA

 

Osnovi geomorfologije sa hidrologijom

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

 

 

 

 

 

 

II

35

35

 

12

 

82

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

drugi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Upoznavanje osnovnih pojmova iz geologije, hidrologije i geomorfologije

18

Geomorfologija i hidrologija u okviru šumskih i drugih ekosistema

27

Uticaj geomorfologije na vodne potencijale, kvalitet vode i vodni režim u šumskim ekosistemima

27

Sprovođenje potrebnih mera za revitalizaciju i sanaciju erozionih vodnih tokova

10

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Upoznavanje osnovnih pojmova iz geologije, hidrologije i geomorfologije

Trajanje modula:

18 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o geologiji, hidrologiji i geomorfologiji
  • znati šta je geologija
  • znati šta je hidrologija
  • znati šta je geomorfologija
  • osnovni pojmovi iz geologije
  • šta je stenska masa
  • klasifikacija i struktura stena
  • tektonske i seizmičke pojave
  • osnovni pojmovi iz morfologije
  • definicija reljefa
  • oblici reljefa
  • osnovni pojmovi iz hidrologije
  • atmosferske padavine - nastanak i oblici
  • vodotoci, izvori
  • Koristiti znanje iz prethodnog školovanja i povezati sa sadržajem modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Geomorfologija i hidrologija u okviru šumskih i drugih ekosistema

Trajanje modula:

27 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o geomorfološkim i hidrološkim uticajima u okviru šumskih i drugih ekosistema
  • znati šta je šumski ekosistem
  • zna kakav je uticaj geomorfologije u šumskim i drugim ekosistemima
  • znati kakav je uticaj hidrologije u šumskim i drugim ekosistemima
  • Pojam šumskih ekosistema
  • Uticaj geomorfoloških oblika na pojavu šumskih ekosistema
  • Uticaj geomorfoloških oblika na raspored šumskih ekosistema
  • Pojam i definisanje hidrologije u okviru šumskih i drugih ekosistema
  • Osnovni pojmovi iz hidrometrije
  • Merenje i utvrđivanje atmosferskih padavina, oteklih voda
  • Merenje i utvrđivanje izdašnosti izvorišne vode
  • Bilansiranje vode u slivu
  • Povezati sadržaje materije sa znanjem iz pedologije, meterologije, botanike, dendrologije i ekologije

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Uticaj geomorfologije na vodne potencijale, kvalitet vode i vodni režim u šumskim ekosistemima

Trajanje modula:

27 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o geološkim i morfološkim uticajima na vodne režime, potencijale i kvalitet vode u šumskim ekosistemima
  • znati kako da definiše vodne potencijale u slivu
  • znati kako da definiše vodne režime
  • znati kakav je kvalitet vode u šumskim ekosistemima
  • znati koji faktori utiču na kvalitet vode u šumskim ekosistemima
  • definisanje vodnih potencijala
  • definisanje vodnog režima
  • uticaj orografije na vodne potencijale
  • sastav i struktura stenske mase na kvalitet vode
  • uticaj zemljišta na kvalitet vode
  • uticaj vegetacije na kvalitet vode
  • erozioni procesi i kvalitet vode
  • aero zagađenje i kvalitet vode
  • Koristiti znanje iz prethodnog školovanja i povezati sa sadržajem modula
  • koristiti informacije iz časopisa i biltena
  • Povezati sadržaje materije sa aktuelnom ekološkom situacijom

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Sprovođenje potrebnih mera za revitalizaciju i sanaciju erozionih vodnih tokova

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o merama za uređenje vodnih tokova i sprečavanja erozionih procesa u njima
  • znati koje su to mere za sprečavanje erozionih procesa u slivu
  • znati kako izvršiti sanaciju klizišta u slivu
  • znati kako da gazduje sa slivnom površinom u cilju sprečavanja erozionih procesa
  • sanacija izvorišta, vodozahvata
  • sanacija klizišta u slivu
  • uzvodna regulacija
  • nizvodna regulacija
  • povezati sadržaje materije sa erozionim procesima u svetu i u našoj zemlji
  • koristiti informacije iz raznih biltena i časopisa

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

7. PREPORUČENO KORIŠĆENJE NASTAVNIH SREDSTAVA ZA OSTVARIVANJE MODULA

 

Zoologija i ekologija divljih životinja

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

 

 

 

 

 

 

II

105

35

 

12

 

152

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

drugi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Osnove zoologije divljih životinja

8

Osnove ekologije i biogeografije divljih životinja

20

Osnove zoološke sistematike

8

Sistematika sisara

46

Sistematika ptica

40

Sistematika riba

30

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Osnove zoologije divljih životinja

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Proširivanje osnovnih znanja iz opšte biologije
  • znati šta je zoologija divljih životinja
  • znati šta je i šta proučava: anatomija, morfologija, fiziologija, genetika, etiologija, biogeografija, ekologija i sistematika divljih životinja
  • Potreba i značaj izučavanja predmeta
  • Definicija zoologije i zoologije divljih životinja
  • Podela zoologije
  • Problemi koje proučavaju pojedine naučne discipline
  • Povezati sa opisom poslova i radnih zadataka osnovnog profila
  • Sadržaj povezati sa prethodno stečenim znanjima iz biologije i ekologije
  • Nakon završetka uraditi test

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Osnove ekologije i biogeografije divljih životinja

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje užestručnih znanja iz ekologije divljih životinja
  • Sticanje užestručnih znanja iz ekologije, lovnih, lovostajem zaštićenih i trajno zaštićenih vrsta faune
  • znati šta je predmet i problem proučavanja ekologije divljih životinja
  • znati pojmove: životno stanište i biotop
  • znati biotičke sisteme
  • znati opšte zakonitosti ekoloških faktora
  • znati ekološke faktore
  • znati šta je populacija divljači
  • znati strukturu populacije divljači
  • znati primere za strukturu vezane za vrste divljih životinja koje izučava
  • znati metode i načine za određivanje pojedinih elemenata strukture populacije divljih životinja
  • Definicija i problem izučavanja ekologije divljih životinja
  • Životno stanište i pojam biotopa
  • Biotički sistemi
  • Ekološki faktori: opšte zakonitosti ekoloških faktora, podela i klasifikacija faktora
  • Populacija divljači
  • Struktura populacije
  • Brojnost i gustina populacije
  • Starosna struktura
  • Polna struktura
  • Genetička struktura
  • Socijalna struktura
  • Realni prirast lovnih vrsta
  • Dinamika populacije
  • Definicija i problem izučavanja biogeografije
  • Životne oblasti biosfere
  • Rasprostranjenje i karakteristike bioma
  • Biogeografske teritorije i staništa sisara i ptica Balkanskog poluostrva
  • Zoogeografski pregled ihtiofaune područja Srbije
  • Hidografija Srbije
  • Povezati sa konkretnim klasama faune koje su predmet izučavanja
  • Na časovima za vežbe obraditi praktično metode i načine određivanja pojedinih elemenata strukture populacije
  • Uraditi test

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Osnove zoološke sistematike

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih potrebnih znanja iz sistematike faune
  • znati šta je sistematika
  • znati šta je zoološka sistematika
  • znati šta je taksomanija
  • znati šta je klasifikacija
  • znati koji se morfološki karakteri koriste u izradi ključeva
  • znati šta je i koji cilj ima nomenklatura
  • znati šta je vrsta uopšte kao takson
  • znati šta je biološka koncepcija vrste
  • znati korišćenje ključeva za indentifikaciju i sistematizaciju određenih klasa divljih životinja
  • Predmet i zadatak proučavanja sistematike
  • Sistematska zoologija ili zoološka sistematika
  • Taksonomija (biološka i lovna)
  • Klasifikacija
  • Nomenklatura
  • Vrsta
  • Razvijanje odgovornosti za tačnost identifikacije vrsta, polne i starosne strukture divljih životinja u prirodi
  • Na vežbama demonstrirati primenu ključeva za određivanje pripadnosti vrsta određenoj sistematskoj kategoriji
  • Na kraju modula uraditi test

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Sistematika sisara (Klasa Mammalia)

Trajanje modula:

46 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje profesionalnih znanja o vrstama autohtone faune i alohtone faune koja se nalazi kod nas
  • Sticanje profesionalnih znanja za identifikaciju vrsta sisara koje se nalaze kod nas, a posebno zaštićenih i u zaštićenim predelima prirode
  • Sticanje praktičnih znanja za ocenu lovačkih trofeja
  • znati sistematiku sisara
  • znati opšte biološke karakteristike sisara
  • znati biološke karakteristike pojedinih vrsta sisara
  • znati kategorije ugroženosti pojedinih vrsta
  • znati kategorije zaštite
  • znati lovnu taksonomiju pojedinih vrsta sisara
  • znati da oceni lovački trofej pojedinih vrsta lovne divljači
  • Opšte biološke karakteristike sisara
  • Red papkara /Arctiodactyla/ opšte morfološke karakteristike
  • Jelen evropski /Cervus elaphus L./
  • Jelen lopatar /Dama dama L./
  • Srna /Capreolus capreolus L./
  • Divokoza /Rupicapra rupikapra L./
  • Alpski kozorog /Capra ibeh L./
  • Muflon /Ovis musimon Pallas/
  • Divlja svinja /Sus scrofa L./
  • Red zveri - mesojedi /Carinivora/ - opšte morfološke karakteristike
  • Vuk /Canis lupus L./
  • Šakal /Canis aureus L./
  • Lisica /Vulpes vulpes L./
  • Rakunopas /nuctereutes procynoides Grey/
  • Divlja mačka /Felis silvestris Schreber/
  • Ris /Linx linx L./
  • Kuna zlatica /Martes Martes L./
  • Kuna belica /Martes foina Erxleben/
  • Tvor /Mustela putorius L./
  • Hermelin /Mustela erminea L./
  • Lasica /Mustela nivalis L./
  • Vidra /Lutra lutra L./
  • Jazavac /Males males L./
  • Mrki medved /Urcus arctos L./
  • Red dvozipci /Logomorpha/ opšte karakteristike
  • Zec evropski - običan /Lepus europaeus Pallas/
  • Red glodari /Rodentia/ - opšte karakteristike
  • Veverica /Sciurus vulgaris L./
  • Veliki ili sivi puh /Glis glis L./
  • Bizamski pacov /Ondatra zbetrhicus L./
  • Nutrija /Muocstor coypus Molinia/
  • Obradu pojedinih vrsta sisara realizovati putem demonstracije nastavnih filmova, slajdova, slika, crteža i demonstracijom određenih eksponata i preparata celih životinja ili njihovih delova
  • Na vežbama učenike obučiti za praktičnu primenu morfometrijskih merenja delova tela sisara potrebnih za proučavanje i praćenje mikropopulacija
  • Obradu, merenja, ocenu i obradu podataka za ocenu lovačkih trofeja
  • U okviru nastave u bloku realizovati stručni izlet i posetu. Prirodnjačkom muzeju šumarstva i lovstva i Zoološkom vrtu u Beogradu / izlet organizovati na kraju modula ili nakon završetka modula o pticama
  • U toku i na kraju modula uraditi test iz bionomije i to jedan test za red papkara, jedan za red zveri i jedan za red glodara
  • Izvršiti proveru praktičnih znanja za ocenjivanje lovačkih trofeja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

*

*

 

 

Naziv modula:

Sistematika ptica (Klasa Aves)

Trajanje modula:

40 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje profesionalnih znanja o vrstama autohtone ornitofaune
  • Sticanje profesionalnih znanja za identifikaciju vrsta ptica koje se nalaze kod nas, pre svega vrsta koja se nalazi u zaštićenim predelima prirode
  • Sticanje osnovnih znanja za gajenje i zaštitu ptica
  • znati sistematiku ptica
  • znati opšte biološke karakteristike ptica
  • znati biološke karakteristike pojedinih vrsta ptica
  • znati kategorije ugroženosti pojedinih vrsta ptica
  • znati kategorije zaštite
  • znati lovnu taksonomiju
  • znati ptice pevačice
  • Klasa ptice /Aves/ osnovne biološke karakteristike
  • Red koke /Galliformis/ - osnovne karakteristike
  • Veliki tetreb /Tetrao urogallus L./
  • Tetreb ruževac /Lyrurus tetrix L./
  • Lešinarka /Tetrestes bonasia L./
  • Fazan /Phasianus colchicus L./
  • Poljska jarebica /Perdix perdix L./
  • Jarebica kamenjarka /Alcectoris greca Meisner/
  • Prepelica /Coturnix coturnix L./
  • Red ždralovke /Gruiformes/
  • Porodica droplje, potrci /Otididae/
  • Red patkarice ili guščarice /Anseiformes/
  • Potporodica labudovi /Cygninae/
  • Potporodica ronaca /Marginae/
  • Potporodica liske /Rallidae/
  • Red gnjurci /Podicipediformes/
  • Red rodarice /Ciconiformes/
  • Porodica rode /Ciconidae/
  • Porodica čaplje /Ardeidae/
  • Red vinčarke /Charadriformes/
  • Porodica vivci, šljunkarice /Charadridae/
  • Red grabljivice /Falconiformes/
  • Porodica jastrebovi /Accipitridae/
  • Porodica sokolovi /Falconidae/
  • Red veslarice /Steganopodiformes/
  • Familija pelikani /Pelecinidae/
  • Porodica kormorani /Phalacrocoracidae/
  • Red golubovke /Columbiformes/
  • Porodica golubovi /Columbidae/
  • Red sove /Strigiformes/
  • Porodica sove /Strigidae/
  • Red vrapčarke /Passeriformes/
  • Porodica vrane /Corvidae/
  • Red detlići /Piciformes/
  • Porodica detlići /Picidae/
  • Porodica svilorepe /Bombicilliddae/
  • Red ptice pevačice /Paseriforme/
  • Osnove bioloških karakteristika pevačica
  • Sistematika i opis ptica pevačica
  • Obradu pojedinih vrsta ptica realizovati putem demonstracije nastavnih filmova, slajdova, slika, crteža i demonstracijom određenih eksponata i preparata celih životinja ili njihovih delova i jaja ptica
  • Na vežbama učenika obučiti za praktičnu primenu morfometrijskih merenja delova tela ptica
  • U toku i na kraju modula uraditi testove iz poznavanja bionomije vrsta
  • Izvršiti proveru obučenosti učenika za determinaciju vrsta divljači, polova determinaciju jaja sl.
  • Osnovati sekciju za konzerviranje i prepariranje ptica, riba i sisara.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Sistematika riba (Klasa Osteichthyes)

Trajanje modula:

30 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Stanje profesionalnih znanja o vrstama autohtone ihtifaune
  • Sticanje profesionalnih znanja za identifikaciju vrsta riba koje se nalaze kod nas
  • znati sistematiku riba
  • znati opšte biološke karakteristike riba
  • znati biološke karakteristike pojedinih vrsta riba
  • znati kategorije ugroženih vrsta riba
  • znati kategorije zaštite
  • znati ribolovnu taksonomiju
  • Osnovne morfološke karakteristike riba
  • Taksonomski karakter kod riba
  • Čuvanje i konzerviranje uzoraka
  • Ribe i njihova staništa
  • Monitoring i konzerviranje riba
  • Familija /Acipenseridae/ dunavska jesetra, kečiga/
  • Familija /Salmonidae/ mladica, pastrmka/
  • Familija /Esocidae/ štuka/
  • Familija Cyprindae /deverika, pliska/ uklja, sivi tostolobik, bucov, mrena, babuška, karaš, skobalj, beli amur, šaran, govedarka, krkuša, beli tostolobik /glavaš/, belica, klen, sabljarka, gaovica, crvenperka/
  • Familija /Silridae /som
  • Familija Percidae / grgeč, smuđ, vretenar/
  • Obradu pojedinih vrsta riba realizovati putem demonstracije nastavnih filmova, slajdova, slika, crteža i demonstracijom određenih eksponata i preparata riba
  • Na vežbama učenike obučiti za praktičnu primenu morfometrijskih merenja delova tela riba
  • U toku i na kraju modula uraditi testove iz poznavanja bionomije vrsta
  • Izvršiti proveru obučenosti učenika za determinaciju vrsta riba
  • Realizovati stručni izlet do većih akvarijuma u zemlji

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

*

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

7. PREPORUČENO KORIŠĆENJE NASTAVNIH SREDSTAVA ZA OSTVARIVANJE MODULA

 

Etnologija

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

 

 

 

 

 

 

II

35

 

 

 

 

35

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

drugi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Uvod u etnologiju, postanak i razvoj naroda, narodi na tlu SCG od praistorije do danas

7

Materijalna kultura

20

Duhovna kultura

8

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Uvod u etnologiju, postanak i razvoj naroda, narodi na tlu SCG od praistorije do danas

Trajanje modula:

7 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznati učenike sa etnologijom kao i sa nastankom civilizovanog društva
  • Upoznati učenike sa narodima na prostoru SCG od praistorije do danas
  • znati šta je etnologija, metode istraživanja etnologije i pomoćne nauke etnologije
  • znati o nastanku civilizovanog društva, prirodnim, istorijskim i drugim uslovima za nastanak određenih ljudskih zajednica od praistorije do savremenog doba
  • znati osnovno o narodima na tlu SCG
  • Uvod u etnologiju i podela etnologije
  • Pomoćne nauke etnologije
  • Postanak i razvoj naroda
  • Prirodni, istorijski i drugi uslovi za nastanak ljudskih zajednica od praistorije do savremenog doba
  • Narodi na tlu SCG od praistorije do danas
  • Koristiti stečena znanja iz istorije
  • Koristiti istorijske karte
  • Koristiti foto-slajdove

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Materijalna kultura

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o materijalnom kulturnom nasleđu, sa posebnim osvrtom na područja zaštićenih prirodnih područja
  • znati o graditeljskom nasleđu u području pod režimom zaštite
  • znati o privredi i saobraćaju kao kulturnom nasleđu
  • znati o hrani, nakitu, oružju kao kulturnom nasleđu
  • znati o crkvama i manastirima i drugim mestima okupljanja kao kulturnom nasleđu
  • Graditeljsko nasleđe i tradicija. Kuće, dvorišta, utvrđenja naselja i gradovi
  • Privreda i saobraćaj
  • Hrana, nakit, nošnja i oružje
  • Crkve i manastiri centri okupljanja u prethodnom periodu
  • Koristiti prethodna znanja iz istorije, geografije i drugih oblasti radi bolje obrade materije
  • Koristiti foto-slajdove, slike i slična nastavna sredstva
  • Posetiti Etnološki muzej u Beogradu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Duhovna kultura

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o duhovnom kulturnom nasleđu, sa posebnim osvrtom na zaštićena prirodna područja
  • Znati o umetnosti, igri, pesništvu, slikarstvu, muzici i ornamentici
  • Znati o veri i tradiciji naših prostora
  • Umetnost, igre, pesništvo, slikarstvo, muzika, ornamentika
  • Vera
  • Nauka
  • Koristiti prethodna znanja iz istorije geografije i drugih oblasti radi bolje obrade materije
  • Koristiti audio i video materijal i slična nastavna sredstva
  • Posetiti neku od manifestacija duhovne kulturne baštine

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

7. PREPORUČENO KORIŠĆENJE NASTAVNIH SREDSTAVA ZA OSTVARIVANJE MODULA

 

Proizvodnja sadnog materijala

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

 

 

 

 

 

 

II

35

35

 

12

 

82

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA: Proizvodnja sadnog materijala

Razred:

drugi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Šumsko semenarstvo

30

Svrha osnivanja rasadnika, priprema zemljišta i održavanje plodnosti

16

Proizvodnja sadnica

26

Tehnologija proizvodnje važnijih vrsta šumskog drveća u rasadniku

10

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Šumsko semenarstvo

Trajanje modula:

30 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o plodonošenju biljaka, sakupljanju semena, doradi semena i manipulaciji semenom
  • zna pojam fizike i zrelosti tj. plodonošenja
  • zna faktore koji utiču na učestalost i obilnost plodonošenja
  • zna kako izvršiti procenu i prognozu uroda
  • zna vreme sazrevanja i opadanja semena najznačajnijih vrsta šumskog drveća zna da dâ opis spoljašnih osobina semena utvrdi dobra ili loša svojstva šumskog semena
  • zna da ispitivanjem unutrašnjih osobina odredi kvalitativna svojstva šumskog semena
  • zna da determiniše seme važnijih vrsta šumskog drveća
  • zna značaj i vrste semenskih objekata
  • zna genetsku osnovu i kriterijume za izdvajanje i priznavanje semenskih objekata
  • teoretski zna obeležavanje semenskih objekata na terenu i na karti, kao i administrativni tok
  • zna kako se vrši selekcija tj. izdvajanje plus stabala
  • zna način poboljšavanja tj. oplemenjivanja svojstava šumskog drveća
  • zna teoretski-praktične metode kalemljenja
  • zna kako se može nabaviti potrebno seme
  • zna vreme i način sakupljanja semena
  • zna postupak naknade dorade semena
  • zna načine trušenja četinarskog semena
  • zna postupak čuvanja semena
  • zna načine dezinfekcije i dezinsekcije, stimulacije i stratifikacije
  • zna kako se treba pakovati i vršiti transport semena
  • Doba fizičke zrelosti - plodonošenja
  • Učestalost plodonošenja
  • Obilnost plodonošenja - prognoza i procena uroda
  • Doba sazrevanja i opadanje semena
  • Spoljašne osobine šumskog semena
  • Unutrašnje osobine šumskog semena
  • Uzimanje prosečnog i radnog uzorka semena
  • Određivanje čistoće semena
  • Određivanje apsolutne težine semena
  • Ispitivanje klijavosti i energije klijanja
  • Određivanje upotrebe vrednosti i potrebne količine semena
  • Ispitivanje zdravstvenog stanja semena
  • Standardizacija šumskog semena
  • Genetska osnova za izdavanje semenskih objekata
  • Kriterijumi za ocenjivanje, izdavanje i priznavanje semenskih objekata
  • Administrativni postupak
  • Oplemenjivanje šumskog drveća
  • Individualna selekcija
  • Razmnožavanje-plus stabala kalemljenjem
  • Nabavka semena za rad u rasadniku
  • Sakupljanje šumskog semena
  • Naknadno dozrevanje, sušenje i ispiranje semena
  • Trušenje četinarskog semena
  • Čuvanje i konzerviranje šumskog semena
  • Dezinfekcija i dezinsekcija
  • Stimulacija i stratifikacija semena
  • Pakovanje i transport semena
  • Objasniti pojam plodonošenja, kulminacije visinskog prirasta i njihove međusobne zavisnosti
  • Slikovito predstaviti obilnost plodonošenja
  • Na terenu pokazati primer doba sazrevanja i opadanja pojedinih vrsta drveća
  • Vežbanje i sistematizovanje gradiva nakon obrađenog modula
  • Koristiti zbirke šumskog semena - semenare za determinaciju
  • Zadužiti učenike da sakupe semenare sa određenim brojem vrsta
  • Po završenoj obradi modula proveriti teoretsko znanje učenika i prepoznavanje semena šumskog drveća
  • Koristiti karte na kojima su obeleženi semenski objekti
  • Nacrtati na tabli oznake semenskih objekata na terenu
  • Realizovati blok nastavu u semenskom objektu
  • Pokazati uverenja o priznatim semenskim objektima
  • Izvršiti testiranje učenika na kraju modula
  • Usmeno objasniti značaj oplemenjivanja tj. poboljšavanja ekoloških i šumsko uzgojnih svojstava šumskog drveća
  • Praktično i teoretski obraditi razmnožavanje kalemljenjem
  • Na kraju modula sistematizovati gradivo
  • Realizovati deo blok nastave u trusnicama
  • Na kraju modula izvršiti proveru znanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Svrha osnivanja rasadnika, priprema zemljišta i održavanje plodnosti

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Da se učenici upoznaju sa značenjem rasadničke proizvodnje
  • Upoznavanje sa vrstama rasadnika i osnovnim pravilima uređenja
  • Upoznavanje sa načinom obrade zemljišta i održavanjem njene plodnosti
  • zna svrhu osnivanja i vrste rasadnika
  • zna uslove za podizanje rasadnika
  • zna kako se određuje veličina rasadnika
  • zna vrste ograda, unutrašnju podelu
  • zna uređenje rasadnika i odeljke po vrsti proizvodnje
  • zna način obrade zemljišta
  • zna održavanje plodnosti
  • zna kako izvršiti dezinfekciju zemljišta
  • Svrha osnivanja rasadnika i vrste rasadnika
  • Izbor mesta za rasadnik
  • Veličina rasadnika
  • Oblik rasadnika
  • Ograđivanje rasadnika
  • Unutrašnja podela rasadnika
  • Uređenje rasadnika
  • Odeljci šumskog rasadnika po vrsti proizvodnje
  • Obrada zemljišta
  • Održavanje plodnosti zemljišta
  • Dezinfekcija zemljišta
  • Šematski predstaviti izgled rasadnika, unutrašnju podelu, uređenje i odeljke po vrsti proizvodnje
  • U školskom rasadniku pokazati i unutrašnju podelu i odeljke u rasadniku kao i ograđivanje rasadnika
  • Izvršiti testiranje po obrađenom modulu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Proizvodnja sadnica

Trajanje modula:

26 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje sa tehnologijom i fazama u proizvodnji
  • Upoznavanje sa načinom zaštite zasejanih površina i biljaka u rasadnicima
  • Upoznati postupak vađenja i dalje manipulisanje sadnicama
  • zna faze u proizvodnji šumskih sadnica na klasičan način
  • zna proizvodnju sadnica Duneman sistemom
  • zna kontejnersku proizvodnju šumskih sadnica
  • zna proizvodnju topolovih sadnica vegetativnim putem kao primarne vrste za vegetativno razmnožavanje
  • zna kako se obeležavaju leje i polja u rasadniku
  • zna da nacrta kartu rasadnika
  • zna koji se podaci unose u knjigu evidencije
  • Faze u proizvodnji šumski sadnica na klasičan način
  • Vreme setve
  • Nabavka i priprema semena za setvu
  • Pripremanje polja, leja i brazdica
  • Dubina setve
  • Način setve
  • Potrebna količina semena za setvu
  • Zaštita zasejanih površina pre klijanja semena
  • Nega i zaštita biljaka u rasadniku
  • Posebne mere nege u rasadniku
  • Vađenje, sortiranje i čuvanje izvađenih sadnica do sadnje
  • Pakovanje i transport sadnica
  • Rasađivanje biljaka u rasadniku
  • Proizvodnja sadnika-Duneman sistemom
  • Kontejnerska proizvodnja šumskih sadnica
  • Rasadnici topola
  • Glavne metode proizvodnje topolovih sadnica
  • Metoda "Ožilište-rastilište"
  • Metoda "Matičnjak-ožilište"
  • Evidencija biljaka i izvršenih radova u rasadniku
  • Realizovati blok nastavu u rasadniku u vreme setve
  • Koristiti ilustracije za prikaz zasejavanja, zalivanja, zaštite od mraza i grada
  • U rasadniku praktično pokazati vađenje, sortiranje i čuvanje sadnica
  • Koristiti u nastavi različite vrste kontejnera
  • Izvršiti testiranje učenika na kraju modula
  • Učenicima pokazati ilustracije iz rasadnika topola o pripremanju reznica, trapljenju, izgledu rastilišta i sadnji
  • Realizovati deo blok nastave u rasadniku topola
  • Izvršiti testiranje učenika na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Tehnologija proizvodnje važnijih vrsta šumskog drveća u rasadnicima

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje sa svim značajnijim karakteristikama određene vrste šumskog drveća za proizvodnju sadnica
  • zna za važnije vrste lišćara i četinara, vreme sakupljanja semena, procenat klijavosti, način čuvanja semena, broj semenki u kilogramu
  • zna vreme setve, potrebnu količinu semena po m2, način setve i tehnologiju daljeg školovanja
  • Proizvodnja važnijih vrsta četinara (jela, smrča, omorika, ariš, crni bor, beli bor, vajmutov bor, duglazija)
  • Proizvodnja važnijih vrsta lišćara (lužnjak, lipa, orah, crni orah, poljski brest, pitomi kesten, divlji kesten, bagrem, gledicija, breza)
  • Napraviti tabelu sa potrebnim podacima za proizvodnju važnijih vrsta šumskog drveća
  • Slikovito prikazati sadnice u različitim godinama starosti
  • Izvršiti testiranje učenika po završenom modulu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

7. PREPORUČENO KORIŠĆENJE NASTAVNIH SREDSTAVA ZA OSTVARIVANJE MODULA

 

Dendrometrija sa geodezijom

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

 

 

 

 

 

 

II

 

 

 

 

 

 

III

70

70

 

18

 

158

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

treći

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Uvod u geodeziju, karta, razmera i razmernici, pojam mera i merenja

15

Busola i busolni instrumenti, računanje površina, padomer

30

Osnove GPS-a i GIS-a, princip rada prijemnika

14

Uvod u dendrometriju, merni instrumenti, određivanje zapremine oborenih stabala i rezanih sortimenata

47

Merenje dubećih stabala i njihovih delova, zapremina, starost i prirast dubećih stabala

20

Pojam sastojine i taksacionih elemenata, merenje elemenata zapremine sastojine, metode merenja

32

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Uvod u geodeziju, karta, razmera i razmernici, pojam mera i merenja

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih pojmova o geodeziji, razmeri kao i o merenju veličina u prirodi
  • steći osnovna znanja o geodeziji kao naučnoj disciplini
  • naučiti osnovne pojmove o karti (vrste karti, podela, sadržaj karti)
  • naučiti osnovne pojmove o razmeri
  • da zna da crta veličine u smanjujućoj i uvećavajućoj razmeri
  • znati da prenosi veličine sa karte u prirodu i obrnuto
  • naučiće osnovni pribor za merenje linearnih dužina
  • znati praktično da izmeri dužine pantljikom i obradi zapisnik za merenje dužina
  • Uvod u geodeziju, predmet, zadaci i uloga
  • Pojam karte (plan, skica)
  • Razmera i razmernici
  • Čitanje veličina u smanjujućoj i uvećavajućoj razmeri
  • Merenje linearnih veličina u prirodi
  • Obrada zapisnika za merenje dužina
  • Koristiti znanja iz prethodnih razreda i povezati ih sa sadržajem modula
  • Koristiti nastavna sredstva: karte (opšte i posebne), pribor za merenje dužina (pantljika, metar i sl.), neophodne zapisnike i dr.
  • Korišćenje školskog arboretuma
  • Uraditi test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Busola i busolni instrumenti, računanje površina, padomer

Trajanje modula:

30 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o busoli i busolnom teodolitu, planimetrisanju, padomeru i njihovom korišćenju
  • steći osnovna znanja o busoli i njenim delovima
  • naučiti praktično da koristi busolu (npr: orijentacija karte, merenje poligona busolom, kretanje u prirodi)
  • steći osnovna znanja o azimutu pravca, protiv-pravca i korišćenje istih u prirodi
  • upoznati delove busolnog teodolita, način rada i praktično merenje poligona
  • naučiti pribor i metode za računanje površina (planimetrisanje)
  • steći osnovne pojmove o padomeru i njegovoj upotrebi
  • Osnovni pojmovi azimuta pravca i protiv-pravca
  • Busola, delovi, namena
  • Orijentacija karte, kretanje po azimutu
  • Merenje poligona busolom
  • Busolni teodolit, delovi
  • Upotreba busolnog teodolita, merenje
  • Obrada zapisnika i kartiranje
  • Pribor i metode za računanje površina
  • Padomer i njegova upotreba
  • Koristiti neophodna nastavna sredstva: busola, karta, busolni teodolit, zapisnici, planimetar, padomer i dr.
  • Korišćenje školskog arboretuma
  • Realizovati nastavu u bloku u trajanju od 6 časova
  • Uraditi test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Osnovi GPS-a i GIS-a, princip rada prijemnika

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnog znanja o globalnom pozicionom sistemu i o GIS računarskom sistemu uz mogućnost praktične primene
  • naučiti šta je GPS
  • saznaće kako radi GPS
  • saznati koji su tipični izvori grešaka, šta je diferencijalni GPS
  • naučiti šta je GIS
  • saznati kako radi GIS
  • znati za šta se može koristiti GIS
  • saznati koje su standardne aktivnosti GIS-a (unos podataka, obrada, upravljanje, analize i izveštavanje)
  • Šta je GPS i kako radi
  • Izvori grešaka koji se javljaju u GPS pozicioniranju
  • Osobine prijemnika, standardni pribor
  • Tehničke karakteristike GPS prijemnika
  • Šta je GIS i kako radi
  • Za šta se može koristiti GIS
  • GIS aktivnosti - unos podataka, obrada, upravljanje, upiti i analize, izveštavanje
  • Koristiti sajtove sa GPS i GIS podacima
  • Koristiti odgovarajuće baze podataka u GIS formatima
  • Koristiti nastavna sredstva: pozicioner, gotove GIS baze podataka

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

*

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Uvod u dendrometriju, merni instrumenti, određivanje zapremine oborenih stabala i rezanih sortimenata

Trajanje modula:

47 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih pojmova o dendometriji, mernim instrumentima, primeni tih instrumenata i metodama određivanja zapremine
  • steći osnovna znanja o dendrometriji kao naučnoj disciplini
  • naučiti osnovne instrumente u dendrometriji i znati praktično da ih koristi
  • naučiti metode za određivanje zapremine oborenih stabala, rezanih sortimenata i znati da ih primeni
  • Uvod u dendrometriju, predmet, zadaci i uloga
  • Instrumenti za merenje prečnika
  • Instrumenti za merenje dužina
  • Instrumenti za merenje visina
  • Oblik stabla
  • Prosta i složena Huberova formula
  • Prosta i složena Smalijanova formula
  • Prosta i složena Rikeova formula
  • Složena Hoenadlova formula
  • Određivanje zapremine trupaca i ostalog oblog drveta
  • Određivanje zapremine rezanih sortimenata (daske, grede, letve, gredice i dr.)
  • Određivanje zapremine poluobrađenih sortimenata
  • Premer složenog drveta
  • Neophodna nastavna sredstva: prečnica (elektronska, Vilerova i dr.), pribor za merenje dužina (metar, pantljika i sl.), visinomer (Blume-Lajsov, Haga, Sunto), dendrometrijske tablice
  • Koristiti školski arboretum
  • Realizovati nastavu u bloku u trajanju od 6 časova
  • Na kraju modula uraditi test

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Merenje dubećih stabala i njihovih delova, zapremina, starost i prirast dubećih stabala

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o načinu merenja dubećeg stabla, njegovih delova, kao i način određivanja zapremine, starosti i prirasta dubećeg stabla
  • naučiti da meri neophodne elemente za zapreminu dubećeg stabla
  • znati da odredi i primeni pad prečnika
  • naučiti da odredi zapreminu stabla
  • naučiti da odredi starost oborenog i dubećeg stabla
  • znati vrste prirasta i poznavati metode za utvrđivanje prirasta
  • Merenje prečnika i visine dubećih stabala
  • Određivanje i primena pada prečnika
  • Određivanje zapremine dubećeg stabla po tablicama i približnim formulama
  • Određivanje starosti oborenog stabla
  • Određivanje starosti dubećeg stabla
  • Vrste prirasta
  • Određivanje debljinskog prirasta
  • Određivanje visinskog prirasta
  • Određivanje zapreminskog prirasta
  • Koristiti nastavna sredstva: prečnica, visinomer, dendrometrijske tablice, priraštajno svrdlo
  • Koristiti školski arboretum
  • Na kraju modula uraditi test

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Pojam sastojine i taksacionih elemenata, merenje elemenata zapremine sastojine, metode merenja

Trajanje modula:

32 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o sastojini, taksacionim elementima, načinima i metodama merenja elemenata zapremine
  • saznati osnovne pojmove o sastojini i taksacionim elementima
  • naučiti da meri elemente sastojine (prečnik, visina, određivanje temeljnice i dr.)
  • savladati osnovne metode uređajne inventure šuma
  • saznati osnovne metode za određivanje zapremine sastojine
  • Pojam sastojine i taksacioni elementi
  • Uređajna inventura šuma
  • Metod totalnog premera
  • Metodi delimičnog premera (inventura pomoću primernih površina)
  • Metodi za određivanje zapremine sastojine
  • Metod srednjeg sastojinskog stabla
  • Metod zapreminskih tablica
  • Metod tarifa
  • Koristi nastavna sredstva: prečnica, visinomer, dendrometrijske tablice, odgovarajuće zapisnike, ostali pribor neophodan pri inventuri šuma
  • Realizovati blok nastavu u trajanju od 6 časova
  • Na kraju modula uraditi test

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

7. PREPORUČENO KORIŠĆENJE NASTAVNIH SREDSTAVA ZA OSTVARIVANJE MODULA

 

Gajenje šuma

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

 

 

 

 

 

 

II

 

 

 

 

 

 

III

70

35

 

12

 

117

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

treći

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Uvod u predmet Gajenje šuma i uslovi sredine u šumi

40

Život i razvoj drveća u šumi i sastojina

28

Prirodno obnavljanje šuma i negovanje šuma

40

Obnavljanje autohtonih prirodnih sastojina

9

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Uvod u predmet Gajenje šuma i uslovi sredine u šumi

Trajanje modula:

40 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Da upozna učenike sa ciljevima i zadacima predmeta Gajenje šuma, i uslovima sredine u šumi
  • znati definiciju gajenja šuma
  • znati šta je šuma
  • znati koji su uslovi sredine u šumi i kako utiču na šumu
  • Pojam, definicija i zadaci gajenja šuma
  • Priroda i definicija pojma šume
  • Struktura šume kao ekosistema
  • Klimatski uslovi sredine u šumi
  • Edafski uslovi sredine u šumi
  • Orografski uslovi sredine u šumi
  • Biotički uslovi sredine u šumi
  • Koristiti znanja stečena u predmetima Meteorologija sa klimatologijom, Pedologija sa geologijom, Botanika i Dendrologija
  • Koristiti foto-slajdove, skice i zbirke oštećenja šumskog drveća i druga nastavna sredstva
  • Uraditi test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Život i razvoj drveća u šumi i sastojina

Trajanje modula:

28 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o životu i razvoju drveća u šumi
  • Sticanje znanja o sastojini kao specifičnom delu šume
  • znati osnovne karakteristike života i razvoja šumskog drveća od jednogodišnje biljke do vremena izumiranja
  • znati kako se razmnožava i obnavlja šumsko drveće
  • osnovne karakteristike života i razvoja šumskog drveća od jednogodišnje biljke do vremena izumiranja
  • načini razmnožavanja i obnavljanja šumskog drveća
  • Koristiti znanja stečena u predmetima Meteorologija sa klimatologijom, Pedologija sa geologijom, Botanika i Dendrologija
  • Koristiti foto-slajdove, skice i zbirke oštećenja šumskog drveća i druga nastavna sredstva
  • Uraditi test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Prirodno obnavljanje i negovanje šuma

Trajanje modula:

40 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih teoretskih znanja o prirodnom obnavljanju i negovanju šuma i njihove primene u praksi kao preduslov za pravilno izvođenje tehnike obnavljanja i negovanja šuma
  • znati šta su mere nege i obnavljanja šuma
  • znati tehnike prirodnog obnavljanja šuma
  • znati vrste seča, faze seča, i tehnike izvođenja seča kao i prednost i nedostatke različitih vrsta seča
  • znati tehnike veštačkog podizanja šuma
  • znati načine prirodnog obnavljanja i unapređenja degradiranih šuma
  • tehnike obnavljanja i negovanja šuma
  • tehnike veštačkog podizanja šuma
  • seče obnavljanja šuma
  • tehnike veštačkog podizanja šuma
  • tehnike negovanja šuma
  • tehnike obnavljanja i unapređenja niskih degradiranih šuma
  • Koristiti znanja iz predmeta i modula Botanika, Dendrologija, Klimatologija, Fitocenologija
  • Koristiti slajdove, skice i grafikone
  • Koristiti deo fonda časova za realizaciju blok nastave na terenu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Obnavljanje autohtonih prirodnih sastojina

Trajanje modula:

9 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o metodama i tehnikama uspešnog obnavljanja i negovanja autohtonih sastojina zastupljenih u našim zaštićenim objektima prirode
  • znati prirodno obnavljanje i negovanje autohtonih čistih prirodnih sastojina
  • znati prirodno obnavljanje i negovanje autohtonih mešovitih prirodnih sastojina
  • Obnavljanje i negovanje čistih četinarskih sastojina
  • Obnavljanje i negovanje čistih lišćarskih sastojina
  • Obnavljanje i negovanje mešovitih sastojina
  • Koristiti znanja iz Fitocenologije
  • Ukazati na značaj i vrednost autohtonih prirodnih sastojina
  • Ukazati na naše najvrednije autohtone sastojine u zaštićenim objektima prirode

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

7. PREPORUČENO KORIŠĆENJE NASTAVNIH SREDSTAVA ZA OSTVARIVANJE MODULA

 

Vrednovanje i korišćenje prirodnih resursa

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

 

 

 

 

 

 

II

 

 

 

 

 

 

III

35

35

 

12

 

82

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

treći

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Potencijali staništa, ekološka osnova za korišćenje pojedinih prirodnih resursa u tradicionalnoj medicini i zvaničnoj farmakopeji

21

Korišćenje gljiva

20

Korišćenje proizvoda sa stabla u industrijskoj preradi

21

Potencijali, ekonomski značaj, korišćenje i zaštita pojedinih prirodnih resursa

20

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Potencijali staništa, ekološka osnova za korišćenje pojedinih prirodnih resursa u tradicionalnoj medicini i zvaničnoj farmakopeji

Trajanje modula:

21 čas

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje i usvajanje stručnog znanja o lekovitom bilju
  • da zna oblike prirodnih resursa za korišćenje
  • da zna staništa
  • da zna primenu flore koja se može koristiti u lekovite svrhe sa naših staništa
  • da zna osnovna pravila o sakupljanju lekovitog bilja
  • da zna zaštićene vrste i vrste pod kontrolom korišćenja
  • da zna klasifikaciju bilja
  • da zna da determiniše prizemnu floru
  • da zna da izvrši preradu
  • Oblici prirodnih resursa pogodnih za korišćenje u prirodi
  • Potencijali, staništa za korišćenje prirodnih resursa
  • Klasifikacija bilja
  • Sakupljanje lekovitog bilja (osnovna pravila)
  • Prerada
  • Korišćenje slajdova, priručnika i drugih nastavnih sredstava za uspešno realizovanje modula
  • Uraditi test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Korišćenje gljiva

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje i usvajanje praktičnog znanja o gljivama
  • znati karakteristične vrste gljiva iz naših krajeva
  • znati osnovna pravila o sakupljanju i preradi gljiva
  • znati da prepozna najvažnije vrste otrovnih i jestivih gljiva
  • Biologija i ekologija gljiva (jestivih i otrovnih)
  • Osnovna pravila sakupljanja gljiva
  • Prerada i tehnike konzerviranja
  • Korišćenje fotografija, slika i slajdova lekovitog bilja i gljiva
  • Realizovanje praktične (blok) nastave na terenu na kraju 1. i 2. modula
  • Uraditi test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Korišćenje proizvoda sa stabla u industrijskoj preradi

Trajanje modula:

21 čas

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje i usvajanje osnovnih znanja za dobijanje pojedinih sirovina koje se koriste u industriji
  • da zna potencijale naših staništa
  • da zna korišćenje aksimilacionih organa u industrijskoj preradi
  • da zna vrste drveća koje se koriste za dobijanje štavnih materijala, smola
  • da zna metode smolarenja
  • da zna posledice smolarenja
  • Potencijali naših staništa u korišćenju asimilacionih organa za dobijanje etarskog ulja, vitamina
  • Korišćenje pojedinih vrsta za dobijanje štavnih materija
  • Korišćenje pojedinih vrsta za dobijanje smole
  • Metode smolarenja
  • Posledice smolarenja
  • Korišćenje slajdova, fotografija i drugih nastavnih sredstava za uspešno realizovanje modula
  • Uraditi test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Potencijali, ekonomski značaj, korišćenje i zaštita pojedinih resursa

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje i usvajanje znanja o zaštiti pojedinih prirodnih resursa i njihovom pravilnom korišćenju
  • da zna o korišćenju lišćarskog i četinarskog semena u ishrani i preradi
  • da zna koji se šumski plodovi mogu koristiti
  • da zna o korišćenju pojedinih vrsta bezkičmenjaka i gmizavaca u ishrani, kao i mere zaštite u racionalnom korišćenju tih vrsta
  • Sakupljanje i korišćenje šumskog semena
  • Šumske voćkarice
  • Korišćenje pojedinih vrsta bezkičmenjaka, vodozemaca i gmizavaca
  • Zaštita vrsta
  • Korišćenje slajdova, prospekata i fotografija zaštićenih vrsta
  • Uraditi test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

7. PREPORUČENO KORIŠĆENJE NASTAVNIH SREDSTAVA ZA OSTVARIVANJE MODULA

Sledeći