Prethodni

Ekologija i edukacija

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

 

 

 

 

 

 

II

 

 

 

 

 

 

III

35

35

 

6

 

76

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

treći

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Ekologija i ekološki činioci

16

Ekosistemi

15

Životna sredina i prirodni resursi, značaj, očuvanje i unapređenje

16

Zaštićeni objekti prirode

19

Edukacija posetilaca u zaštićenim objektima prirode

10

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Ekologija i ekološki činioci

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o ekologiji i ekološkim činiocima
  • Razvijanje ekološke svesti
  • da zna i razume pojam i značaj ekologije
  • da poznaje vrste i karakteristike ekoloških činilaca
  • da poznaje načine delovanja ekoloških činilaca na životnu sredinu
  • da zna primere i praktičan značaj negativnih i pozitivnih uticaja čoveka na životnu sredinu
  • da razvije svest o značaju zaštite životne sredine
  • Pojam ekologije, njen značaj i povezanost sa ostalim prirodnim naukama
  • Podela ekologije sa osvrtom na humanu ekologiju
  • Definicija i podela ekoloških činilaca
  • Abiotički činioci - klimatski, orografski i edafski činioci, načini njihovog delovanja
  • Biotički činioci - zoogeni i fitogeni činioci, načini njihovog delovanja
  • Antropogeni činioci, pozitivan i negativan uticaj čoveka na životnu sredinu
  • Koristiti prethodno stečena znanja i povezati ih sa sadržajem modula
  • Koristiti slajdove i fotografije kao primer uticaja ekoloških činilaca
  • Koristiti primere ekoloških činilaca u neposrednoj blizini (sa naročitim osvrtom na antropogene činioce)
  • Koristiti sadržaje i informacije iz ekoloških časopisa i biltena
  • Povezati sadržaj modula sa aktuelnim ekološkim problemima (domaći zadatak)
  • Sistematizovati gradivo i testirati učenike na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Ekosistemi

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o ekosistemima na planeti Zemlji, njihovoj klasifikaciji i karakteristikama
  • Razvijanje svesti o važnosti biodiverziteta
  • da zna definiciju i osnovnu podelu ekosistema
  • da poznaje karakteristike, strukturu i funkcionisanje ekosistema
  • da poznaje klasifikaciju ekosistema
  • da zna i razume pojam i značaj biodiverziteta
  • Ekosistemi - definicija i osnovna podela
  • Karakteristike, struktura i funkcionisanje ekosistema
  • Klasifikacija ekosistema na osnovu tipa staništa
  • Klasifikacija ekosistema na osnovu veličine i porekla
  • Klasifikacija ekosistema na osnovu antropogenih činilaca
  • Klasifikacija ekosistema na osnovu zajedničkih osobina staništa i biocenoze
  • Karakteristike šumskih ekosistema kao najsloženijih ekosistema na zemlji i njihov prostorni raspored
  • Ekosistemski biodiverzitet
  • Koristiti prethodno stečena znanja i povezati ih sa sadržajem modula
  • Koristiti šeme strukture ekosistema
  • Koristiti karte prostornog rasporeda ekosistema
  • Sistematizovati gradivo i testirati učenike na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Životna sredina i resursi, značaj, očuvanje i unapređenje

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o životnoj sredini i prirodnim resursima, njihovom značaju i načinima za očuvanje i unapređenje
  • da zna definiciju, komponente i faktore životne sredine
  • da poznaje kulturne elemente životne sredine
  • da poznaje načine ugrožavanja životne sredine i njihove posledice
  • da poznaje načine unapređenja životne sredine i njihovu praktičnu primenu
  • da poznaje vrste, klasifikaciju i načine očuvanja prirodnih resursa
  • Životna sredina - komponente i faktori
  • Kulturni elementi životne sredine
  • Vidovi ugrožavanja osnovnih elemenata životne sredine - zagađenje vazduha, voda i zemljišta
  • Posledice zagađenja
  • Promene klime, globalno otopljavanje
  • Načini unapređenja životne sredine
  • Prirodni resursi - vrste i klasifikacija
  • Degradacija prirodnih resursa, njihovo iscrpljivanje i načini očuvanja
  • Koristiti prethodno stečena znanja i povezati ih sa sadržajem modula
  • Koristiti sajtove sa odgovarajućom tematikom
  • Koristiti slike, plakate, aktuelne izveštaje i istraživanja u vezi sa zaštitom prirode i životne sredine
  • Koristiti primere iz dnevne štampe o ugrožavanja životne sredine na našem području (domaći zadatak)
  • Povezati sadržaj modula sa aktuelnim ekološkim problemima
  • Sistematizovati gradivo i testirati učenike na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Zaštićeni objekti prirode

Trajanje modula:

19 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o zaštićenim objektima prirode, njihovoj podeli, funkcijama, organizaciji i načinima očuvanja i unapređenja
  • da zna vrste zaštićenih prirodnih dobara
  • da poznaje uslove i razloge za proglašenje neke teritorije nacionalnim parkom ili drugim vidom zaštićenog prirodnog dobra
  • da zna funkcije i načine očuvanja, zaštite i unapređenja postojećeg stanja nacionalnih parkova
  • da poznaje organizaciju i načine poslovanja u nacionalnim parkovima
  • Vrste zaštićenih prirodnih dobara
  • Predeli posebnih prirodnih vrednosti, nacionalni parkovi, regionalni parkovi, rezervati prirode, park šume
  • Uslovi koje treba da zadovolji neka teritorija da bi bila proglašena nacionalnim parkom
  • Nacionalni parkovi i njihove osnovne funkcije
  • Naučno-obrazovna i turistička (zdravstveno-rekreativna) funkcija zaštićenih objekata prirode
  • Organizacija i poslovanje u nacionalnim parkovima
  • Očuvanje i zaštita nacionalnih parkova i unapređenje postojećeg stanja
  • Koristiti prethodno stečena znanja i povezati ih sa sadržajem modula
  • Koristiti odgovarajuća zakonska akta
  • Koristiti aktuelne brošure i izdanja nacionalnih parkova i turističkih agencija
  • Koristiti sajtove domaćih i stranih nacionalnih parkova
  • Realizovati posetu i praktično upoznavanje sa organizacijom i poslovanjem u nacionalnom parku, načinima i praktičnoj primeni zaštite i unapređenja postojećeg stanja (6 časova blok nastave)
  • Sistematizovati gradivo i testirati učenike na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Edukacija posetilaca u zaštićenim objektima prirode

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o ciljevima, značaju, obimu i tehnikama edukacije posetilaca u zaštićenim objektima prirode
  • da zna ciljeve i značaj edukacije u zaštićenim objektima prirode
  • da zna i praktično primeni tehnike izvođenja edukacije posetilaca
  • Ciljevi i značaj edukacije posetilaca u zaštićenim objektima prirode
  • Obim i stepen edukacije posetilaca
  • Razvijanje ekološke svesti posetilaca
  • Tehnike izvođenja edukacije
  • Zaštita prirodnih vrednosti kroz uređenje predela za odmor i rekreaciju ljudi
  • Koristiti prethodno stečena znanja i povezati ih sa sadržajem modula
  • Vežbati metode i tehnike jasnog i preciznog izražavanja
  • Vežbati upotrebu praktičnih primera i principa očiglednosti u edukaciji
  • Izraditi edukativnu brošuru i njenu prezentaciju kao deo praktičnog primera edukacije (domaći zadatak u vidu eseja)

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

*

 

 

*

*

 

*

*

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

7. PREPORUČENO KORIŠĆENJE NASTAVNIH SREDSTAVA ZA OSTVARIVANJE MODULA

 

Fitocenologija

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

 

 

 

 

 

 

II

 

 

 

 

 

 

III

70

35

 

12

 

117

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

treći

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Osnovne fitocenologije

35

Šumske fitocenoze

46

Fitocenoze livada, pašnjaka, močvara i argocenoze

36

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Osnovi fitocenologije

Trajanje modula:

35 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o fitocenologiji i njenom značaju u čuvanju i zaštiti ekosistema
  • znati definiciju fitocenologije
  • znati razvoj fitocenologije
  • znati podelu fitocenologije i značaj fitocenologije
  • znati morfologiju fitocenoza
  • znati kako se prave fitocenološki snimci i fitocenološke tabele
  • znati razvitak fitocenoza (sindinamiku)
  • znati klasifikaciju biljnih zajednica (sintaksonomiju)
  • znati kako se radi fitocenološko kartiranje
  • znati o osnovnim tipovima biljnog pokrivača zemlje
  • Definicija i značaj fitocenologije
  • Razvoj fitocenologije
  • Podela fitocenologije
  • Morfologija fitocenoza
  • Fitocenološki snimci i fitocenološke tabele
  • Razvitak fitocenoza (sindinamika)
  • Klasifikacija biljnih zajednica sintaksonomija
  • Fitocenološko kartiranje
  • Osnovni tipovi biljnog pokrivača zemlje
  • Koristiti stečena znanja srodnih predmeta Botanika, Dendrologija, Klimatologija i sl.
  • Koristiti izlaske na teren u toku realizacije modula
  • Uraditi test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Šumske fitocenoze

Trajanje modula:

46 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o najvažnijim šumskim fitocenozama prirodnih ekosistema
  • znati najvažnije šumske zajednice vlažnih i poplavnih terena, cenoze vrba, topola, jova...
  • znati zajednice nizijskih hrastovih šuma (lužnjakove i druge šume)
  • znati zajednice hrastovih šuma u pobrđu
  • znati zajednice brdskih bukovih šuma
  • znati zajednice bukovo-jelovih šuma
  • znati zajednice borovih šuma
  • znati zajednice smrčevih šuma
  • znati zajednice predplaninskih bukovih šuma
  • znati zajednice planinskog bora krivulja
  • Šumske fitocenoze vlažnih i poplavnih terena kraj reka
  • Šumske fitocenoze nizijskih lužnjakovih i drugih šuma
  • Šumske fitocenoze hrastovih šuma u pobrđu
  • Šumske fitocenoze brdskih bukovih šuma
  • Šumske fitocenoze bukovo-jelovih šuma
  • Šumske fitocenoze borovih šuma
  • Šumske fitocenoze smrčevih šuma
  • Šumske fitocenoze predplaninskih bukovih šuma
  • Fitocenoze planinskog bora krivulja
  • koristiti herbarski materijal radi lakšeg i uspešnijeg sticanja znanja o šumskim fitocenozama
  • koristiti stručnu literaturu a posebno foto materijal, fitocenološke tabele i snimke šumskih fitocenoza
  • upoznati na terenu u vidu blok nastave najvažnije šumske fitocenoze
  • prikupiti i upotpuniti zbirke herbarskog materijala
  • uraditi test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Fitocenoze livada, pašnjaka, močvara i agrocenoze

Trajanje modula:

36 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o biljnim zajednicama prirodnih livada i pašnjaka, njihovom diverzitetu biljnih vrsta, kao održavanju i razvoju, odnosno pozitivnoj ili negativnoj sukcesiji
  • Sticanje osnovnih znanja o fitocenozama močvarnih ekosistema, priobalnog područja rečnih i jezerskih ekosistema
  • Sticanje osnovnih znanja o antropogenim tvorevinama argocenozama nastalim agrotehničkim delatnostima
  • znati osnovne biljne zajednice stepa
  • znati osnovne biljne zajednice dolinskih livada i pašnjaka
  • znati zajednice brdskih livada i pašnjaka
  • znati zajednice planinskih livada i pašnjaka
  • znati osnovno o biljnim zajednicama niskih močvara
  • znati osnovno o zajednicama visokih močvara - tresetišta
  • znati osnovno o biljnim zajednicama priobalnog područja rečnih i jezerskih ekosistema
  • znati osnovno o antropogenim tvorevinama nastalih poljoprivrednom delatnošću
  • Fitocenoze stepskih područja na prostoru Republike Srbije
  • Fitocenoze dolinskih livada i pašnjaka
  • Fitocenoze brdskih livada i pašnjaka
  • Fitocenoze planinskih livada i pašnjaka
  • Fitocenoze niskih močvara
  • Fitocenoze visokih močvara
  • Fitocenoze priobalnog područja rečnih i jezerskih ekosistema
  • Antropogene tvorevine - Agrocenoze
  • Koristiti herbarski materijal radi lakšeg i boljeg upoznavanja fitocenoze
  • Koristiti stručnu literaturu, foto-materijal, fitocenološke tabele i snimke biljnih zajednica
  • Upoznati na terenu najvažnije biljne zajednice u vidu blok nastave
  • Prikupiti herbarski materijal i upotpuniti zbirke herbarskog materijala
  • Uraditi test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

7. PREPORUČENO KORIŠĆENJE NASTAVNIH SREDSTAVA ZA OSTVARIVANJE MODULA

 

Gazdovanje faunom

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

 

 

 

 

 

 

II

 

 

 

 

 

 

III

70

35

 

12

 

117

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

treći

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Prostor kao osnov za gazdovanje faunom

16

Ishrana divljih životinja

14

Uređenje prostora za gazdovanje faunom

14

Zaštita divljih životinja

16

Gajenje divljih životinja

43

Korišćenje i prezentacija divljih životinja

14

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Prostor kao osnov za gazdovanje faunom

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje užestručnih znanja i profesionalno osposobljavanje za gazdovanje divljom faunom
  • znati šta reguliše Prostorni plan RS
  • znati prostorno funkcionalnu podelu prostora
  • znati vrste i tipove lovišta
  • znati da izvrši bonitiranje lovišta
  • znati šta je kapacitet lovišta
  • znati vrste kapaciteta lovišta i kako se određuju
  • znati elemente strukture populacije koji su potrebni za gazdovanje
  • znati šta su ribolovna područja i njihove delove
  • Prostorni plan RS
  • Prostor - funkcionalno rejoniranje područja
  • Prostorno uređenje šumskih područja za gazdovanje faunom
  • Jedinice prostorne podele za gazdovanje divljom faunom
  • Lovište - vrste i tipovi lovišta, ustanovljavanje lovišta, osnivanje lovišta za gajenje pojedinih vrsta divljači
  • Bonitet lovišta
  • Kapacitet lovišta
  • Populacija divljih životinja kao osnovna jedinica za gazdovanje (struktura populacije)
  • Ribolovna područja i njihovi delovi
  • Na časovima vežbi obraditi bonitiranje, određivanje kapaciteta lovišta
  • Sadržaj povezati sa prethodno stečenim znanjima iz zoologije i ekologije divljih životinja, pedologije, dendologije i meteorologije
  • Nakon završetka modula uraditi test

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Ishrana divljih životinja

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje užestručnih znanja i stručno osposobljavanje za ishranu divljih životinja
  • znati značaj ishrane divljih životinja
  • znati vrste i osobine hrane, sastav obroka i učestalost uzimanja hrane preživara, nepreživara i ptica
  • znati pripremanje, nabavku, uskladištenje, čuvanje i davanje hrane
  • znati higijenu ishrane
  • znati načine ishrane u određenim delovima lovišta, otvorenim lovištima, rezervatima i sl.
  • znati specifičnosti prihvatanja krupne divljači, sitne divljači i riba
  • znati potrebu i količinu iznošenja soli u zavisnosti od vrste divljači
  • Hrana kao osnovni ekološki faktor
  • Voda kao elemenat ishrane
  • Vrsta hraniva
  • Higijena ishrane
  • Ishrana divljih životinja
  • Prihvatanje divljači
  • Prihranjivanje riba
  • Na časovima vežbi obraditi normative i balansiranje obroka za pojedine vrste divljači

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Uređenje prostora za gazdovanje faunom

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o uređivanju otvorenih i ograđenih lovišta i ostalih namenskih celina i delova u području
  • Sticanje znanja o vrstama, izboru, korišćenju i održavanju pojedinih objekata, opreme i sredstava za gazdovanje
  • znati šta su namenske celine u području
  • znati načine i oznake za obeležavanje granica pojedinih namenskih celina za gazdovanje
  • znati vrste, izbor tipa i lokacije i određivanje potrebnog broja objekata za gajenje, zaštitu, korišćenje i prezentaciju lovne i nelovne faune u području
  • Osnovne namenske celine u području i njihovo uređenje (obeležavanje)
  • Proizvodni objekti (melioracija livada, veštačke livade, njive za divljač, zasadi plodonosnog drveća i žbunja)
  • Objekti za skladištenje hrane (kabasta, zrnasta, gomoljasta)
  • Objekti za ponudu hrane (hranilišta)
  • Solišta
  • Pojilišta
  • Objekti za sprečavanje štete od divljači
  • Prihvatilišta (za dlakavu, za pernatu)
  • Objekti za komunikaciju
  • Objekti i oprema za osmatranje, fotolov i lov divljači (osmatračnice, čeke, zasadi i sl.)
  • Objekti za obradu i čuvanje odstreljene divljači
  • Sredstva za hvatanje divljači (hvataljke, mreže, klopke, zamke, ambalaža za transport i dr.)
  • Smeštajni objekti za turiste i lovce (lovačke kolibe, lovačke kuće, kolibe za prinudni smeštaj)
  • Ostali objekti (mesta za probanje oružja, izletišta, roštilja i sl.)
  • Lovačko oružje i municija
  • Vrste lovačkog oružja
  • Municija za lovačko oružje
  • Osnove lovne balistike
  • Streljački dogled
  • Nastavu realizovati demonstracijom filmova, slika crteža i maketa
  • Prostorni raspored, konstrukcija i kalkulacija troškova, izgradnje objekata obrađuje se u predmetu Uređenje predela
  • Na kraju modula uraditi test

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Zaštita divljih životinja

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Osposobljavanje učenika za sve vidove zaštite divljači i lovišta
  • Osposobljavanje učenika za otkrivanje simptoma obolele divljači i riba i slanje uzoraka veterinarskim stanicama radi utvrđivanja bolesti
  • Osposobljavanje za sprovođenje preventivnih mera zdravstvene zaštite divljači i riba
  • Sticanje profesionalnih znanja za identifikaciju vrsta sisara koje se nalaze kod nas, pre svega vrste koje se nalaze u posebno zaštićenim i u zaštićenim predelima prirode
  • Sticanje praktičnih znanja za ocenu lovačkih trofeja
  • zna sve vidove zaštite divljači i riba u području
  • zna da prepozna simptome odgovarajuće vrste bolesti
  • zna da uzme uzorke za slanje veterinarskoj stanici
  • Neposredna zaštita divljači
  • Zaštita od lovokrađe i prekomernog lova
  • Zaštita od elementarnih nepogoda
  • Zaštita od posledica radova u šumarstvu, poljoprivredi i drugim delatnostima
  • Zaštita od predatora
  • Neposredna zaštita retkih vrsta faune
  • Neposredne preventivne i represivne zaštitne mere
  • Zdravstvena zaštita divljači
  • Uzroci nastanka bolesti divljači
  • Virusne bolesti
  • Bakterijske bolesti
  • Parazitske bolesti
  • Povrede divljači
  • Bolesti zečeva i kunića
  • Bolesti papkara
  • Bolesti pernate divljači
  • Zoonoze i epizotije
  • Bolesti riba
  • Veterinarska zdravstvena preventiva
  • Sekciranje, pretraga i slanje uzoraka na pregled
  • Lečenje divljači
  • Postupak sa uginulom divljači
  • Postupak sa uginulom ribom
  • Zdravstvena zaštita korisne faune - ptica i druge vrste
  • Zaštita šuma, šumskih i poljoprivrednih kultura od divljači obrađuje se u predmetu Zaštita šuma i predela
  • Na časovima vežbi putem filmova i fotografija obraditi determinaciju bolesti
  • Vežbe realizovati i u najbližem veterinarskom institutu ili stanici
  • Na kraju modula uraditi test

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

*

*

 

 

Naziv modula:

Gajenje divljih životinja

Trajanje modula:

43 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Osposobljavanje za praktičan rad i rukovođenje na izvršavanju stručnih poslova i zadataka na gajenju divljači
  • Osposobljavanje za prikupljanje određenih podataka u lovištu neophodnih za unapređivanje stručnog i naučnog rada na gajenju i zaštiti divljači
  • zna tehnologiju gajenja pojedinih vrsta krupne i sitne divljači
  • zna tehnologiju gajenja pojedinih vrsta riba
  • Gajenje krupne divljači
  • Značaj gajenja krupne divljači sa ekološkog i ekonomskog stanovišta
  • Osnovna znanja o populacijama krupne divljači
  • Prirodna i veštačka selekcija
  • Gajenje krupne divljači u otvorenim lovištima i slobodnoj prirodi
  • Osnovni principi gajenja krupne divljači
  • Izbor vrsta krupne divljači za gajenje u otvorenim lovištima
  • Specifičnosti i karakteristike gajenja pojedinih vrsta
  • Gajenje sitne divljači
  • Značaj gajenja sitne divljači sa ekološkog i ekonomskog stanovišta
  • Osnovna znanja o populacijama sitne divljači
  • Prirodna i veštačka selekcija
  • Gajenje sitne divljači u otvorenim lovištima i slobodnoj prirodi
  • Osnovni principi gajenja sitne divljači
  • Specifičnosti i karakteristike gajenja pojedinih vrsta
  • Gajenje riba
  • Na časovima vežbi pomoću crteža i uzoraka trofeja objasniti trofejnu vrednost i selekciju pojedinih vrsta divljači
  • Na kraju modula uraditi test

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Korišćenje i prezentacija divljih životinja

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Osposobljavanje za neposrednu organizaciju i kontrolu realizacije lova i ribolova
  • zna načine i tehniku lova pojedinih vrsta divljači
  • zna obradu odstreljenje divljači
  • zna postupak za obradu trofeja pojedinih vrsta divljači
  • zna vrste, osobine i načine korišćenja odgovarajućih vrsta lovačkih pasa za odgovarajuće načine lova i odgovarajuće vrste divljači
  • zna tehnologiju gajenja pojedinih vrsta riba
  • Načini (tehnike) lova
  • Načini lova krupne divljači: jelen, srna, divokoza, divlja svinja, medved
  • Način lova sitne divljači
  • Postupak sa ulovljenom divljači
  • Fotolov
  • Kinologija
  • Lovački psi
  • Podela pasa i osnovne biološke i lovne karakteristike
  • Gajenje lovačkih pasa
  • Ribolov
  • Nastavu realizovati sa što je moguće većom primenom audiovizuelnih nastavnih sredstava, pre svega korišćenjem odgovarajućih filmova a zatim slajdova
  • Na kraju modula uraditi test

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

7. PREPORUČENO KORIŠĆENJE NASTAVNIH SREDSTAVA ZA OSTVARIVANJE MODULA

 

Zaštita šuma i predela

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

 

 

 

 

 

 

II

 

 

 

 

 

 

III

35

35

 

12

 

82

IV

64

32

 

18

 

114

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

treći

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Biljne bolesti

10

Osnove gljiva

16

Najvažniji paraziti

46

Ostale biotičke štete

10

 

Razred:

četvrti

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Osnove šumarske entomologije

45

Sistematika i klasifikacija insekata

42

Abiotički štetni uticaji

12

Šumski požari

15

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Razred:

treći

 

Naziv modula:

Biljne bolesti

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje karakteristika bolesti šumskog drveća, biologije štetnih organizama i njihov značaj za ekosistem
  • znati simptome i suzbijanje virusa, fitopatogenih bakterija i parazitnih cvetnica
  • Definicija i značaj biljnih bolesti
  • Vrste i uzroci biljnih bolesti
  • Virusi
  • Fitopatogene bakterije
  • Parazitne cvetnice
  • Nastavu realizovati demonstracijom slika, uzoraka i preparata pojedinih bolesti

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Osnove gljiva (Fungi)

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje karakteristika i sistematike gljiva
  • znati ishranu gljiva
  • znati šta je parazitizam
  • znati šta je patogeneza
  • znati koji su najvažniji tipovi oboljenja
  • znati uticaj ekoloških faktora na razviće gljiva
  • znati opštu sistematiku gljiva
  • znati mere za suzbijanje gljiva
  • Osnovi gljiva
  • Ishrana gljiva
  • Paraziti i parazitizam
  • Patogeneza
  • Najvažniji tipovi oboljenja
  • Uticaj ekoloških faktora na razviće gljiva
  • Razmnožavanje gljiva
  • Opšta sistematika i podela gljiva
  • Mere suzbijanja biljnih bolesti
  • U realizaciji nastave koristiti šeme i uzorke simptoma
  • Sadržaje programa povezati sa već stečenim znanjima iz Biologije i Ekologije
  • Uraditi test

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Najvažniji paraziti

Trajanje modula:

46 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih teorijskih i praktičnih znanja iz sistematike gljiva
  • znati najvažnije parazite koji napadaju šumsko drveće
  • znati vrste i simptome bolesti koje prouzrokuju pojedine vrste gljiva
  • znati mere za suzbijanje biljnih bolesti prouzrokovane gljivama
  • Najvažniji paraziti iz klase Phycomycetes
  • Najvažniji paraziti iz klase Ascomycetes
  • Najvažniji paraziti iz zbirne grupe Fungi imperfecti
  • Najvažniji paraziti iz klase Basidiomycetes
  • Red Uredinales
  • Red Hymenomycetales
  • Nastavni program u okviru modula realizovati demonstracijom nastavnih filmova, slika, preparata i uzoraka pojedinih bolesti
  • Povezati nastavne sadržaje sa ostalim nastavnim predmetima kao što su Biologija, Ekologija, Dendrologija
  • U okviru blok nastave prikupiti uzorke i izvršiti determinaciju vrste bolesti i prouzrokovača
  • U toku i na kraju realizacije modula uraditi test i pismenu vežbu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Ostale biotičke štete

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih teorijskih i praktičnih znanja za štete u šumi koje nastaju od ostalih biotičkih šteta, načine determinacije, preventive i suzbijanja oštećenja
  • znati najštetnije vrste korova i načine njihovog suzbijanja
  • znati štete od domaće stoke i načine njihovog suzbijanja
  • znati da identifikuje vrste divljači koje su pričinile štetu
  • znati metode i sredstva zaštite šuma i poljoprivrednih kultura od divljači i domaće stoke
  • znati da izvrši procenu štete od divljači i domaće stoke
  • znati prava, obaveze i metode zaštite šuma od čoveka
  • Štetni šumski korov
  • Štete od domaće stoke
  • Zaštita šuma, šumskih i poljoprivrednih kultura od divljači
  • Štete od divljači, mogućnost nastajanja, pojam oštećenja i zaštite
  • Sitna divljač i štete od njih
  • Štetni sitni glodari Fam. Sciuridae, Glisidae, Spalacidae, Cricetidae, Muridae
  • Ostale vrste sitne divljači
  • Tehnička sredstva zaštite šuma, šumskih i poljoprivrednih kultura od divljači
  • Mehanička sredstva zaštite
  • Hemijska sredstva zaštite
  • Utvrđivanje šteta od divljači
  • Štete od čoveka
  • Nastavni program u okviru modula realizovati demonstracijom nastavnih filmova i slika
  • Povezati nastavne sadržaje sa ostalim nastavnim predmetima kao što su Zoologija i Ekologija divljih životinja, Gazdovanje faunom i Planiranje gazdovanja šumama i područjem
  • Na časovima vežbi uraditi praktično primere na osnovu podataka prikupljenih na terenu u okviru nastave u bloku i sl.
  • U toku i na kraju realizacije modula uraditi test i pismenu vežbu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Razred:

četvrti

 

Naziv modula:

Osnove šumarske entomologije

Trajanje modula:

45 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja iz biologije insekata
  • znati spoljašnju i unutrašnju građu insekata
  • znati razmnožavanje i razviće insekata
  • znati ekonomski značaj štetnih insekata
  • znati ekologiju insekata
  • znati suzbijanje štetnih insekata
  • Zadaci i podela šumarske entomologije
  • Opšte odlike insekata
  • Spoljna građa tela insekta
  • Unutrašnja građa tela insekta
  • Razmnožavanje insekata
  • Razviće insekata
  • Ekonomski značaj štetnih šumskih insekata
  • Uticaj spoljne sredine za život i razvoj insekata
  • Prirodni neprijatelji insekata
  • Prenamnoženja insekata
  • Suzbijanje štetnih šumskih insekata
  • Nastavu realizovati demonstracijom slika, uzoraka karakterističnih vrsta insekata

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Sistematika i klasifikacija insekata

Trajanje modula:

42 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje karakteristika i sistematike insekata
  • Sticanje praktičnih znanja za determinaciju insekata i njihovih oštećenja na šumskom drveću
  • znati bionomiju pojedinih vrsta insekata
  • znati da prepozna u svim fazama razvoja vrstu insekata
  • znati da determiniše od koje je vrste insekata nastalo oštećenje na šumskom drveću
  • znati mere preventive za određenu vrstu insekata
  • znati mehaničke, hemijske i biološke mere suzbijanja odgovarajućih vrsta insekata
  • Sistematika i klasifikacija insekata
  • Red Pravokrilaca Otophtera
  • Rovac Gryllotalpa grillotalpa
  • Red Jednakokrili rilaši Homophtera
  • Podred Lisne vaši Aphidinea
  • Familija Hermesi Adelgidae
  • Podred Štitaste vaši Coccinea
  • Red Tvrdokrilci Coleopthera
  • Familija Listorošci Scarabeaidea
  • Familija Skočibube Eletaridae
  • Familija Strižibube Cerambycidae
  • Familija Bube listare Chrysomelidae
  • Familija Surlaši Curculionidae
  • Familija Sipci Scolytidae
  • Red Leptiri Lepidoptera
  • Familija Vrbotočci Cossidae
  • Familija Savijači Tortricidae
  • Familija Zemljomorke Geometridae
  • Familija Kokonoprelje Lasiocampidae
  • Familija Gubari Lymantridae
  • Familija Litijaši Thaumatopeidae
  • Red Opnokrilaca Himenoptera
  • Familija Borove ose Diprionidae
  • Familija Ose drvenarice Sericidae
  • Familija Mravi Formicidae
  • U realizaciji nastave koristiti šeme i uzorke insekata i oštećenja
  • Sadržaje programa povezati sa već stečenim znanjima iz Biologije i Ekologije, kao i predmeta Mašine i alati, Modul uređaji i Oprema za zaštitu šuma
  • Uraditi test iz bionomije insekata
  • Uraditi test proveru determinacije insekata i oštećenja od insekata

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Abiotički štetni uticaji

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih teorijskih i praktičnih znanja o štetnim uticajima na šumu od strane abiotičkih faktora
  • znati sve vrste abiotičkih štetnih uticaja na šumu
  • znati štete od globalnih zagađivača
  • Edafski štetni uticaji
  • Štete od ekstremnih temperatura
  • Štete od atmosferskih uticaja
  • Globalne promene i njihov negativan uticaj na šume i predele (efekat staklene bašte, uništavanje ozonskog omotača)
  • Zagađivanje vazduha i štetan uticaj na šume i predele
  • Zagađivanje vode i štetan uticaj na šume i predele
  • Zagađivanje zemljišta i štetan uticaj na šume i predele
  • Neplansko iskorišćavanje zemljišta i geološke podloge
  • Nekontrolisana urbanizacija i objekti infrastrukture sa štetnim uticajem na šume i predele
  • Nastavni program u okviru modula realizovati demonstracijom nastavnih filmova i slika
  • Povezati nastavne sadržaje sa Ekologijom
  • U toku i na kraju realizacije modula uraditi test i pismenu vežbu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Šumski požari

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih teorijskih i praktičnih znanja za štete u šumi koje nastaju od ostalih biotičkih šteta, načine determinacije, preventive i suzbijanja oštećenja
  • znati značaj, pojavu i razvoj šumskih požara
  • znati izazivače šumskih požara
  • znati vrste šumskih požara
  • znati štete od šumskih požara
  • znati preventivnu zaštitu šuma od požara
  • znati da planira i organizuje mere zaštite od požara
  • znati da otkrije i gasi šumski požar
  • znati da sanira stanje šuma posle požara
  • Šumski požari i njihov značaj
  • Pojava i razvoj šumskih požara
  • Kako nastaju šumski požari
  • Šta uslovljava osetljivost šuma na požare
  • Izazivači šumskih požara
  • Vrste šumskih požara
  • Podzemni požar
  • Prizemni požar
  • Požar u krošnjama
  • Štete od šumskih požara
  • Zaštita šuma od požara
  • Preventivne mere zaštite
  • Planiranje i organizacija zaštite
  • Otkrivanje šumskih požara
  • Gašenje šumskih požara
  • Saniranje šuma posle požara
  • Program ovog modula realizovati demonstracijom filmova, slika i crteža, kao i demonstracijom upotrebe pojedine opreme i uređaja za gašenje požara
  • U okviru blok nastave pokazati i demonstrirati opremu, uređaje i objekte za zaštitu od požara (npr. na Deliblatskoj peščari, spec. rezervat prirode)

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

7. PREPORUČENO KORIŠĆENJE NASTAVNIH SREDSTAVA ZA OSTVARIVANJE MODULA

 

Uređenje predela

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

 

 

 

 

 

 

II

 

 

 

 

 

 

III

 

 

 

 

 

 

IV

64

32

 

18

 

114

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

četvrti

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Elementi žive i nežive prirode

20

Građevinski elementi

18

Uređenje prirodnih pejzaža

29

Uređenje sadržaja za gazdovanje faunom i vodotokova

29

Uređenje urbanih sadržaja

18

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Elementi žive i nežive prirode

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje sa celovitošću i interaktivnim uticajima nežive prirode
  • Upoznavanje sa interaktivnim uticajima žive prirode, kao i međusobne zavisnosti sa neživom
  • znati klimatske tipove i njihov uticaj na reljef i procese pedogeneze u našoj zemlji
  • znati specifičnosti elemenata žive prirode našoj zemlji
  • znati da pravilno organizuje zaštitu zaštićenih vrsta biljnog i životinjskog sveta
  • znati da sprovodi mere za zaštitu ugroženih vrsta
  • Klimatski elementi (vreme i podneblje)
  • Geološka podloga
  • Reljef
  • Šumska vegetacija
  • Obradivo zemljište
  • Pašnjaci
  • Jezera, bare, trstici
  • Zaštićene vrste sisara
  • Zaštićene vrste ptica
  • Nezaštićene vrste sisara i ptica
  • Ugrožene vrste
  • Koristiti klimatske i geološke karte pri objašnjenju različitih tipova u našoj zemlji
  • Koristiti fitocenološke karte i mape
  • Koristiti najsvežije podatke o brojnosti i rasporedu zaštićenih vrsta faune

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

*

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Građevinski elementi

Trajanje modula:

18 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje sa osnovnom namenom građevinskih elemenata u zaštićenim objektima prirode
  • Poznavanje definisanja potreba pri gradnji građevinskih objekata
  • Poznavanje funkcionalnog održavanja građevinskih objekata u zaštićenim objektima prirode
  • znati da prepozna potrebe za određenim građevinskim objektima u zaštićenim objektima prirode
  • znati da definiše zahteve i daje smernice pri planiranju objekata
  • znati da daje smernice o održavanju i funkcionalnom unapređenju objekata prirode
  • Putevi i staze
  • Mostovi i brane
  • Vidikovci
  • Kamp prostori
  • Znakovi i oznake
  • Koristiti za primere postojeća rešenja u našoj zemlji sa osvrtom na pozitivna i negativna iskustva, koja se tiču funkcionalnosti i izbora materijala
  • Koristiti video materijal sa rešenjima u svetski verifikovanim nacionalnim parkovima sa osvrtom na dobre i loše strane tih rešenja
  • Praktično uraditi plan i raspored objekata u zadatom objektu prirode

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Uređenje prirodnih pejzaža

Trajanje modula:

29 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznati se sa uređenjem pejzaža u zaštićenim područjima pri čemu je od prvenstvene važnosti svaki vegetacijski oblik koji je zaštićen
  • znati da pravilno uređuje pejzaž oko retkih i zaštićenih vrsta drveća
  • znati da pravilno uređuje pejzaž oko retkih i zaštićenih grupa drveća i sastojina
  • znati da neguje pašnjačke površine kao deo pejzaža
  • Retka i zaštićena pojedinačna stabla drveća
  • Retke i zaštićene grupe drveća
  • Retke i zaštićene sastojine
  • Pašnjaci
  • Svim ilustrativnim i video materijalom preneti znanja o svim zaštićenim vrstama drveća i sastojina u našoj zemlji
  • Sa šest časova nastave u bloku učenicima pokazati očigledne primere zaštićenih vrsta drveća i grupe drveća

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

*

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Uređenje sadržaja za gazdovanje faunom i vodotokova

Trajanje modula:

29 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznati načine i radove na uređenju objekata u kojima se aktivno gazduje faunom
  • Upoznati metodologiju za pravilan izbor mesta na kojima će se osnivati budući objekti za aktivno gazdovanje faunom
  • Osposobiti kandidate za zaštitu i pravilno korišćenje objekata koji se nalaze na vodotokovima
  • zna da sagleda i odredi dinamiku gazdovanja u rezervatima i lovištima
  • zna da štiti i pravilno reguliše brojnost u parkovima divljači
  • zna da gazduje i unapređuje stanje u ribnjacima i ribolovnim terenima
  • zna da pravilno upravlja kupalištima
  • Rezervati
  • Parkovi divljači
  • Lovišta
  • Ribnjaci
  • Kupališta
  • Ribolovni tereni
  • Koristiti kao primere postojeća dobra rešenja u našoj zemlji koja se tiču gazdovanja rezervatima, lovištima i parkovima divljači
  • Uraditi praktičan plan i dimenzionisanje parka divljači na zadatom terenu
  • Praktično dimenzionisati ribnjak na zadatom terenu
  • U okviru šest časova blok nastave organizovati upoznavanje sa objektima koji su dostupni u našoj zemlji

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

*

 

 

*

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Uređenje urbanih sadržaja

Trajanje modula:

18 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Osposobiti kandidata da prepozna urbane sadržaje koji su nužni a mogu nepravilnim angažovanjem narušiti ekološku ravnotežu u zaštićenom području
  • Osposobiti kandidate da na najbolji mogući način blagovremeno uočavaju probleme urbanih sadržaja
  • Osposobiti kandidate da primenom postojećih rešenja i rešenja koja se primenjuju u drugim zemljama otklanjaju posledice izazvane nepravilnim radom u urbanim sadržajima
  • znati koji su urbani sadržaji neophodni u zaštićenom području
  • znati dimenzionisanje urbanih sadržaja i koje su posledice nepravilnog korišćenja istih
  • znati da otklanja negativne posledice koje postoje a nastajale su tokom vremena korišćenjem urbanih sadržaja
  • znati da preporuči rešenja za unapređenje postojećeg stanja u urbanim sadržajima i doprinese formiranju novih u slučaju neophodnosti
  • Uređenje deponija smeća
  • Uređenje i sanacija kamenoloma, napuštenih rudnika i sl.
  • Igrališta
  • Kamp prostori i prostori za piknik
  • Staze, stajališta, brvna
  • Koristiti postojeće šeme i planove urbanih sadržaja
  • Koristiti materijale koji prezentuju nova rešenja u sanaciji urbanih sadržaja
  • Izlaskom na konkretne sadržaje kroz praktičan rad upoznati učenika sa problematikom
  • Kroz samostalan praktičan rad učenicima zadati iznalaženje rešenja za konkretne objekte

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

*

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

7. PREPORUČENO KORIŠĆENJE NASTAVNIH SREDSTAVA ZA OSTVARIVANJE MODULA

 

Planiranje gazdovanja šumama i područjem

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

 

 

 

 

 

 

II

 

 

 

 

 

 

III

 

 

 

 

 

 

IV

64

64

 

12

 

140

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

četvrti

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Tipologija šuma

12

Planiranje gazdovanja šumama

66

Planiranje gazdovanja lovištima

42

Planiranje gazdovanja ribama

20

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Tipologija šuma

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o primeni tipologije šuma u savremenom planiranju gazdovanja šumama
  • znati potrebu i značaj tipologije šuma za savremeno planiranje gazdovanja šumama
  • znati tipološku podelu šuma
  • Definicija, istorijat, razvoj i primena tipologije šuma
  • Osnovne faze podele šume
  • Kompleksi, pojasevi tipova šuma
  • Sadržaj povezati sa prethodno usvojenim znanjima iz Dendrologije i Fitocenologije
  • Uraditi test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Planiranje gazdovanja šumama

Trajanje modula:

66 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih teorijskih i praktičnih znanja za prikupljanje podataka za izradu i realizaciju planova gazdovanja šumama
  • znati teorijske osnove, odnosno potrebne elemente, načine i metode za prikupljanje, sređivanje i obradu i njihov značaj za planiranje i vođenje gazdovanja šumama
  • znati koja se projektno-planska dokumentacija izrađuje za gazdovanje šumama i šta sadrži
  • Zadaci planiranja gazdovanja šumama
  • Šumski ekosistemi i funkcije šuma
  • Sastojina kao jedinica planiranja gazdovanja šumama
  • Vreme kao osnov planiranja gazdovanja šumama
  • Prostor kao osnov planiranja gazdovanja šumama
  • Trajnost i obezbeđenje trajnosti pri planiranju gazdovanja šumama
  • Šumski prinosi
  • Sistemi planiranja gazdovanja šumama
  • Vrednovanje značaja funkcija šuma
  • Vrednovanje i funkcionalni zahtevi rekreativne funkcije šuma
  • Planiranje gazdovanja u zaštićenim delovima područja - nacionalni parkovi, specijalni rezervati prirode i dr.
  • Projektno-planska dokumentacija u šumarstvu
  • Osnove za gazdovanje šumama
  • Godišnji plan
  • Izvođački plan gazdovanja šumama
  • Nastavni program u okviru modula realizovati demonstracijom nastavnih filmova, tabela i grafikona
  • Povezati nastavne sadržaje sa ostalim nastavnim predmetima kao što su Dendrometrija, Gajenje šuma i svim ostalim predmetima
  • U okviru blok nastave prikupiti potrebne podatke za jednodobnu i prebirnu sastojinu
  • Na časovima vežbi uraditi praktično primere na osnovu podataka prikupljenih na terenu u okviru nastave u bloku i sl.
  • U toku i na kraju realizacije modula uraditi test, pismenu vežbu i elaborat, tabelarni i grafički prikaz elemenata strukture sastojina

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

*

 

 

*

*

 

Naziv modula:

Planiranje gazdovanja lovištima

Trajanje modula:

42 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih teorijskih i praktičnih znanja za prikupljanje podataka za izradu projektno planske dokumentacijeza lovišta
  • znati teorijske osnove, odnosno potrebne elemente, način i metode prikupljanja podataka, sređivanje i obradu i njihov značaj za planiranje i vođenje gazdovanja lovištima
  • znati koja se projektno-planska dokumentacija izrađuje za gazdovanje lovištima i šta sadrži
  • Zadaci planiranja gazdovanja lovištima
  • Teorijske osnove planiranja gazdovanja lovištima
  • Karakteristike planiranja u lovstvu
  • Usklađivanje lovnog sa ostalim vidovima gazdovanja u području
  • Populacija divljači i njeni elementi strukture kao osnov za planiranje u lovstvu
  • Prostor kao osnova za planiranje u lovstvu
  • Određivanje boniteta i kapaciteta lovišta
  • Ciljevi gazdovanja lovištem
  • Mere za realizaciju ciljeva
  • Metodika praktičnih radova na izradi projektno-planske dokumentacije za gazdovanje lovištima. Lovna osnova. Godišnji plan gazdovanja lovištem
  • Evidencija lovnog gazdovanja
  • Nastavni program u okviru modula realizovati demonstracijom nastavnih filmova, tabela i grafikona
  • Povezati nastavne sadržaje sa ostalim nastavnim predmetima kao što su Zoologija i Ekologija divljih životinja, Gazdovanje faunom i svim ostalim predmetima
  • U okviru blok nastave prikupiti potrebne podatke za jedno lovište
  • Na časovima vežbi uraditi praktično primere na osnovu podataka prikupljenih na terenu u okviru nastave u bloku i sl.
  • U toku i na kraju realizacije modula uraditi test, pismenu vežbu i elaborat, tabelarni i grafički prikaz elemenata strukture odgovarajućih populacija divljači

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

 

 

*

*

 

Naziv modula:

Planiranje gazdovanja ribama

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih teorijskih i praktičnih znanja za prikupljanje podataka za izradu projektno-planske dokumentacijeza ribolov
  • znati teorijske osnove, odnosno potrebne elemente, način i metode prikupljanja podataka, sređivanje i obradu i njihov značaj za planiranje i vođenje ribolova
  • znati koja se projektno-planska dokumentacija izrađuje i šta sadrži za ribolov
  • Zadaci planiranja gazdovanja ribama
  • Teorijske osnove planiranja gazdovanja u ribarstvu
  • Karakteristike planiranja u ribarstvu
  • Usklađivanje ribolovnog sa ostalim vidovima gazdovanja u području
  • Populacija ribe i njeni elementi strukture kao osnov za planiranje u ribarstvu
  • Akvatični ekosistemi kao osnov za planiranje u ribarstvu
  • Određivanje fondova riba
  • Ciljevi gazdovanja ribolovnim područjem
  • Mere za realizaciju ciljeva
  • Metodika praktičnih radova na izradi projektno-planske dokumentacije u ribarstvu
  • Ribolovna osnova, godišnji plan ribolova i sl.
  • Evidencija ribolova
  • Nastavni program u okviru modula realizovati demonstracijom nastavnih filmova, tabela i grafikona
  • Povezati nastavne sadržaje sa ostalim nastavnim predmetima kao što su Zoologija i Ekologija divljih životinja, Gazdovanje faunom i svim ostalim predmetima
  • U okviru blok nastave prikupiti potrebne podatke za lovište riba
  • Na časovima vežbi uraditi praktično primere na osnovu podataka prikupljenih na terenu u okviru nastave u bloku i sl.
  • U toku i na kraju realizacije modula uraditi test, pismenu vežbu i elaborat, tabelarni i grafički prikaz elemenata strukture odgovarajućih populacija riba

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

7. PREPORUČENO KORIŠĆENJE NASTAVNIH SREDSTAVA ZA OSTVARIVANJE MODULA

 

Turistički objekti u nacionalnim parkovima

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

 

 

 

 

 

 

II

 

 

 

 

 

 

III

 

 

 

 

 

 

IV

64

32

 

12

 

108

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

četvrti

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Pojam i svrha turističkih objekata u nacionalnim parkovima, materijali za izradu, položaj i funkcionalnost

40

Tipovi turističkih objekata

36

Postojeći objekti u nacionalnim parkovima

32

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Pojam i svrha turističkih objekata u nacionalnim parkovima, materijali za izradu, položaj i funkcionalnost

Trajanje modula:

40 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o pojmu i svrsi turističkih objekata u nacionalnim parkovima, materijalima za izradu tih objekata, njihovoj funkcionalnosti i uklapanju u pejzaž
  • da zna pojam i svrhu turističkih objekata u nacionalnim parkovima
  • da poznaje prirodne i industrijske materijale za izradu turističkih objekata, njihove prednosti i mane
  • da poznaje tradicionalne i etno oblike objekata i njihovo funkcionalno uklapanje u pejzaž
  • da poznaje principe rasporeda turističkih objekata u odnosu na određene zaštićene objekte prirode
  • Nacionalni parkovi kao područja izuzetnih prirodnih kvaliteta, ali i objekti namenjeni edukaciji i rekreaciji
  • Pojam i svrha turističkih objekata u nacionalnim parkovima
  • Materijali za izradu turističkih objekata
  • Prirodni materijali i njihova primena u izgradnji turističkih objekata
  • Industrijski materijali i mogućnost njihove primene u turističkim objektima. Prednosti i nedostaci
  • Funkcionalno uklapanje turističkih objekata u pejsaž
  • Tradicionalni etno oblici
  • Ambijentalni oblici
  • Odgovarajući položaj u odnosu na zaštićene delove prirode
  • Položaj u odnosu na delove šume sa zaštićenom florom
  • Položaj u odnosu na zaštićene zoološke vrste
  • Položaj u odnosu na zaštićene hidrološke, geološke i geomorfološke spomenike
  • Vidljivost objekta i položaj u odnosu na komunikacije
  • Koristiti prethodno stečena znanja i povezati ih sa sadržajem modula
  • Koristiti nastavi prilagođene pokazne prirodne i industrijske građevinske materijale
  • Koristiti šematske prikaze, makete, fotografije i slajdove turističkih i drugih objekata
  • Koristiti brošure i časopise iz oblasti etnografije i arhitekture
  • Koristiti karte i turističke vodiče naših nacionalnih parkova
  • Koristiti instrumente i pribor za projektovanje rasporeda objekata (domaći zadatak)
  • Sistematizovati gradivo i testirati učenike na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Tipovi turističkih objekata

Trajanje modula:

36 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o tipovima turističkih objekata, njihovim praktičnim funkcijama i primeni
  • da zna tipove turističkih objekata
  • da zna njihovu funkciju, izgled i raspored
  • da poznaje primere iz svetske prakse
  • da zna da dimenzioniše turističke objekte
  • Tipovi turističkih objekata
  • Objekti za informisanje (table sa mapama, table sa pravilnikom ponašanja)
  • Njihove funkcije, izgled, sadržaj i položaj
  • Objekti za kretanje (pešačke staze, pešački mostovi, biciklističke staze)
  • Njihove funkcije, položaj, markacije, izgled
  • Uslužni objekti (skloništa sa klupama, izvorišta pijaće vode, korpe za otpatke ...)
  • Objekti za boravak (kamp prostor, planinski domovi)
  • Dimenzionisanje objekata
  • Objekti za osmatranje
  • Objekti za edukaciju
  • Koristiti prethodno stečena znanja i povezati ih sa sadržajem modula
  • Koristiti šematske prikaze, makete, fotografije i slajdove turističkih i drugih objekata
  • Koristiti instrumente i pribor za trasiranje staza, puteva i drugih komunikacija u području zaštite
  • Koristiti alat i pribor za uređenje prostora i izradu pojedinih objekata
  • Realizovati nastavu u bloku (6 časova) uz osmišljavanje, izradu i uređenje nekog turističkog objekta
  • Sistematizovati gradivo i testirati učenike na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

 

*

*

 

 

Naziv modula:

Postojeći objekti u nacionalnim parkovima

Trajanje modula:

32 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o postojećim objektima i nacionalnim parkovima
  • da poznaje postojeće objekte u nacionalnim parkovima (kod nas i u svetu)
  • da poznaje primere dobrih rešenja kao i neadekvatne objekte u nacionalnim parkovima
  • da poznaju osnovne principe ekološkog projektovanja i dizajniranja objekata
  • da poznaje primenu ekoloških energetskih resursa i bio razgradivih materijala u izradi objekata u nacionalnim parkovima
  • Postojeći objekti u nacionalnim parkovima
  • Primeri dobrih rešenja u našim nacionalnim parkovima
  • Nacionalni parkovi u Evropi i njihovi objekti
  • Neadekvatni objekti u nacionalnim parkovima
  • Ekološki pristup dizajniranja objekata u nacionalnim parkovima
  • Ekološki energetski resursi
  • Bio razgradivi materijali i tehnologije (primena kod objekata)
  • Koristiti prethodno stečena znanja i povezati ih sa sadržajem modula
  • Koristiti brošure i izdanja naših nacionalnih parkova
  • Koristiti sajtove inostranih nacionalnih parkova
  • Koristiti slajdove i fotografije objekata (uz posebno naglašavanje razlike uspešnih i neadekvatnih rešenja)
  • Koristiti časopise i brošure sa tematikom modernog i etno dizajna
  • Koristiti fotografije, izveštaje i primere izrade eko i solarnih kuća i objekata kod nas i u svetu (domaći zadatak)
  • Koristiti aktuelne izveštaje i istraživanja u vezi sa primenom ekoloških energetskih resursa i bio-razgradivih materijala
  • Realizovati posetu i upoznavanje sa postojećim objektima u nekom od naših nacionalnih parkova, njihovom funkcijom, rasporedom i planovima za unapređenje
  • Sistematizovati gradivo i testirati učenike na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

*

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

7. PREPORUČENO KORIŠĆENJE NASTAVNIH SREDSTAVA ZA OSTVARIVANJE MODULA

 

Komunikacije i informacioni sistemi

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

 

 

 

 

 

 

II

 

 

 

 

 

 

III

 

 

 

 

 

 

IV

32

32

 

32

 

96

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

četvrti

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Komunikacije u turizmu

28

Ponašanje i komunikacija u prekršajnim situacijama

28

Komunikacije sa pratećim službama i organima javnih službi

15

Tehnički nivoi u službi komunikacija

12

Primena informatike u komunikacijama

13

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Komunikacije u turizmu

Trajanje modula:

28 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Osposobiti učenike da imaju neposrednu i edukativnu komunikaciju sa posetiocima zaštićenih područja
  • Formirati pravilan stav u ponašanju pri nepredviđenim situacijama prilikom rada sa turistima
  • Podstaći kreativnost učenika radi budućeg osmišljavanja sadržaja za turiste
  • znati da valjano komunicira sa turistima i da im blagovremeno pruža potrebne informacije
  • znati da osmišljava sadržaje za turiste i prezentuje sadržaje koji su njima namenjeni
  • znati da blagovremeno nađe najbolje rešenje u nepredviđenim situacijama u koje mogu turisti i posetioci zapasti
  • Vidovi komunikacija u odnosu na ciljne grupe
  • Komunikacije sa organizovanim grupama turista
  • Osmišljavanje sadržaja za turiste
  • Ponašanje u neočekivanim situacijama pri radu sa turistima
  • Edukacija turista sadržajima koji postoje na datom lokalitetu
  • Izvoditi vežbe simulirajući među učenicima situacije u radu sa turistima
  • Koristiti postojeća iskustva pri radu sa turistima u zaštićenim objektima prirode
  • Proučavati sve izvore koje obuhvataju rad na turističkim sadržajima
  • Organizovati demonstracije rada sa turistima i posetiocima

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

*

 

 

*

 

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Ponašanje i komunikacija u prekršajnim situacijama

Trajanje modula:

28 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Osposobiti kandidate da prepoznaju i blagovremeno reaguju na sve oblike prekršajnog ponašanja u zaštićenim objektima prirode
  • Obučiti kandidate da u prekršajnim situacijama deluju u granicama svojih ovlašćenja i nivoa nadležnosti
  • znati da na vreme prepozna i blagovremeno reaguje na sve oblike nanošenja šteta i prekršaja u zaštićenim objektima prirode
  • pravilno pristupi komunikaciji sa prekršiocima
  • procenjuje ponašanje i postupke prekršilaca
  • Oblici ugrožavanja bezbednosti i nanošenja šteta zaštićenom objektu prirode
  • Štete od bespravnih seča
  • Štete od krivolova
  • Ugrožavanje zooloških vrsta zaštićenih zakonom
  • Ugrožavanje zaštićenih biljnih vrsta
  • Štete koje mogu biti izazvane nehatom i nedozvoljenim ponašanjem
  • Koristiti u nastavi primere iz dosadašnje prakse u radu zaštićenih objekata
  • Vežbati načine komunikacija u situacijama sa prekršiocima

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Komunikacije sa pratećim službama i organima javnih službi

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Osposobiti učenika za saradnju i pravovremeno delovanje sa svim službama koje su angažovane u zaštićenim objektima prirode
  • Razviti kod učenika sposobnost i naviku stalne komunikacije sa pratećim službama
  • znati da inicira komunikaciju sa pratećim službama zaštićenih objekata prirode
  • znati održavati stalnu komunikaciju i na taj način podizati kvalitet svih službi u objektu
  • biti upoznat sa radom drugih službi i načinima saradnje sa njima
  • Službe sa kojima posluju i na čiji se rad naslanjaju objekti prirode
  • Upravna služba
  • Spasilačka služba
  • Gorska služba
  • Šumska gazdinstva
  • Lovačka i ribolovačka udruženja
  • Policija
  • Kroz prikaze rada i organizacije službi upoznavati učenike sa zajedničkim sferama interesovanja
  • Praktičan rad organizovati sa pripadnicima različitih službi
  • Organizovati demonstracioni deo nastave
  • Organizovati simulaciju komunikacija sa drugim službama

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

*

 

 

*

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Tehnički nivoi u službi komunikacija

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Osposobiti učenike da efikasno i pravilno koriste sva raspoloživa tehnička sredstva koja se koriste u komunikacijama na distanci
  • Proširiti učenicima potrebna tehnička znanja i osposobiti ih da sami racionalno biraju sredstva komunikacija koja su u datom trenutku najefikasnija
  • znati da pravilno koristi sredstva radio veze
  • znati da se oslanja na mobilnu telefoniju kao dopunu komunikacijama u zaštićenim objektima prirode
  • znati da se stara i blagovremeno održava sredstva komunikacija
  • Tipovi tehničkih sredstava za daljinsku vezu i njihova upotreba
  • Klasična i mobilna telefonija
  • Radio veza
  • Komunikacija putem Interneta
  • Kroz demonstracije učenike upoznati sa različitim tehničkim aspektima različitih komunikacijskih sredstava
  • Na časovima vežbi individualno koristiti sva tehnička sredstva komunikacija

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Primena informatike u komunikacijama

Trajanje modula:

13 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Kroz informatičke sisteme učenike osposobiti da unapređuju komunikacije
  • Osposobiti učenike da budu u stanju prikazati svoje polje delovanja i sarađivati sa sličnim institucijama kako u zemlji, tako i van nje
  • znati da koristi Interent kao sredstvo komunikacija u oblastima vezanim za njegovo polje rada
  • znati da koristi multimedijalne prezentacije
  • znati da aktivno korespondira elektronskom poštom
  • znati da okuplja na mreži što širi krug interesenata za zaštićene objekte prirode
  • Načini komunikacije između računara
  • Računarske mreže
  • Elektronska pošta
  • World Wide Web
  • Multimedijalne aplikacije
  • Korišćenje multimedijalnih aplikacija
  • Koristiti domaća i strana pozitivna iskustva u računarskim komunikacijama
  • Koristiti računare na vežbama
  • Na vežbama raditi elektronsku prezentaciju

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

*

 

 

 

*

*

 

 

 

 

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

7. PREPORUČENO KORIŠĆENJE NASTAVNIH SREDSTAVA ZA OSTVARIVANJE MODULA

 

Ustav i zakonodavstvo

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

 

 

 

 

 

 

II

 

 

 

 

 

 

III

 

 

 

 

 

 

IV

64

 

 

 

 

64

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

četvrti

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Država i pravo

16

Nacionalno dobro

16

Postupanje i prava lica u nadzoru i intervencije na terenu

16

Sankcije vezane za nanošenje štete u zaštićenom području

16

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Država i pravo

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o državnom uređenju i funkcijama države
  • Upoznavanje sa ustavom, kao osnovom zakonodavne forme
  • znati osnove pravnog uređenja države
  • znati ustav sa naglaskom na pojedine članove
  • znati da poštuje i primenjuje prava
  • Država i pravo
  • Pojam države i državna organizacija
  • Opšti pojmovi o pravu
  • Stvaranje prava, primena i poštovanje prava
  • Pravni poslovi
  • Ustav Republike Srbije
  • U nastavi koristiti ustav i tumačenja ustava kroz praksu
  • Davati osvrt na ranija ustavna rešenja
  • Koristiti različite zakone i pravilnike da bi se kandidatima približilo shvatanje pravne forme

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

*

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Nacionalno dobro

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja i mesta nacionalnog dobra kroz zakonsku osnovu
  • Znanja o zaštiti nacionalnog dobra kroz zakonsku osnovu
  • Sticanje znanja o pravnoj ulozi pojedinih službi u zaštićenim objektima prirode kroz zakonsku osnovu
  • znati funkciju pravnog sistema u zaštićenim objektima prirode
  • znati zakone i podzakonske akte koji tretiraju problematiku zaštićenog područja
  • znati pravni osnov organizacije pojedinih službi u zaštićenim područjima
  • Pojam nacionalnog dobra
  • Značaj i funkcija nacionalnog dobra
  • Nacionalno dobro u ustavu i zakonu
  • Nadležnosti pojedinih organa i institucija u očuvanju nacionalnog dobra
  • Zakon o šumama
  • Zakon o vodama
  • Zakon o zaštiti životne sredine
  • Zakon o nacionalnim parkovima
  • Zakon o lovstvu
  • Uredba o utvrđivanju programa zaštite i unapređenju šuma 2003. godine
  • U nastavi koristiti sva zakonska rešenja koja su trenutno na snazi

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

*

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Postupanje i prava lica u nadzoru i intervencije na terenu

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Osposobiti kandidate da na pravno valjan način interveniše u slučaju prekršaja ili nanošenja šteta zaštićenom objektu prirode
  • Osposobiti kandidate da ispravno vode i blagovremeno ažuriraju dokumentaciju koja prati postupanje lica u nadzoru
  • znati da interveniše u slučaju prekršaja poštujući zakonska ovlašćenja
  • znati granice svoje nadležnosti u zaštićenom objektu prirode
  • znati da nakon intervencije ažurira prateću dokumentaciju za koju je nadležan
  • Ovlašćenja lica u nadzoru
  • Oblici prekršaja i ponašanja suprotni zakonu i podzakonskim aktima u zaštićenom objektu prirode
  • Krivični zakon Republike Srbije
  • Pravilnik o unutrašnjem redu u parku prirode Golija
  • Koristiti pozitivne primere iz prakse

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

*

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Sankcije vezane za nanošenje šteta u zaštićenom području

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznati učenike sa svim oblicima sankcija vezanih za svesno izazvane štete kao i štete koje su izazvane nehatom u zaštićenim objektima prirode
  • Osposobiti učenike za postupak u izricanju mandatnih kazni
  • Osposobiti učenike da edukuju i upozoravaju na posledice korisnike usluga nacionalnih parkova kako bi preventivno delovali
  • znati pravne osnove i situacije kada treba izreći sankcije
  • znati da u skladu sa svojim ovlašćenjima lice koje vrši nadzor izriče mandatne kazne
  • znati da preventivno deluje u pravcu poštovanja propisa od strane posetilaca zaštićenog objekta prirode
  • Vrste i oblici prekršaja posetilaca
  • Vrste i visina mandatnih kazni
  • Postupak pri izricanju mandatnih kazni
  • Zloupotreba ovlašćenja u službi nadzora
  • Koristiti primere iz prakse

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

*

 

 

*

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA