Prethodni
Ekologija i edukacija
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | | | | | |
II | | | | | | |
III | 35 | 35 | | 6 | | 76 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Da se učenici upoznaju sa ekološkim činiocima, njihovim karakteristikama i uticajima na životnu sredinu
- Da se učenici upoznaju sa ekosistemima i osposobe za njihovu zaštitu
- Da se učenici upoznaju sa vrstama prirodnih resursa, njihovim značajem i načinima očuvanja
- Da se učenici upoznaju sa vrstama zaštićenih prirodnih dobara, njihovim očuvanjem i unapređenjem
- Da se kod učenika formira visoka ekološka svest
- Da se učenici osposobe za prenošenje ekoloških znanja na interesne grupe i da mogu putem edukacije pozitivno delovati u smislu zaštite životne sredine
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Ekologija i ekološki činioci | 16 |
Ekosistemi | 15 |
Životna sredina i prirodni resursi, značaj, očuvanje i unapređenje | 16 |
Zaštićeni objekti prirode | 19 |
Edukacija posetilaca u zaštićenim objektima prirode | 10 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Ekologija i ekološki činioci |
Trajanje modula: | 16 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o ekologiji i ekološkim činiocima
- Razvijanje ekološke svesti
| - da zna i razume pojam i značaj ekologije
- da poznaje vrste i karakteristike ekoloških činilaca
- da poznaje načine delovanja ekoloških činilaca na životnu sredinu
- da zna primere i praktičan značaj negativnih i pozitivnih uticaja čoveka na životnu sredinu
- da razvije svest o značaju zaštite životne sredine
| - Pojam ekologije, njen značaj i povezanost sa ostalim prirodnim naukama
- Podela ekologije sa osvrtom na humanu ekologiju
- Definicija i podela ekoloških činilaca
- Abiotički činioci - klimatski, orografski i edafski činioci, načini njihovog delovanja
- Biotički činioci - zoogeni i fitogeni činioci, načini njihovog delovanja
- Antropogeni činioci, pozitivan i negativan uticaj čoveka na životnu sredinu
| - Koristiti prethodno stečena znanja i povezati ih sa sadržajem modula
- Koristiti slajdove i fotografije kao primer uticaja ekoloških činilaca
- Koristiti primere ekoloških činilaca u neposrednoj blizini (sa naročitim osvrtom na antropogene činioce)
- Koristiti sadržaje i informacije iz ekoloških časopisa i biltena
- Povezati sadržaj modula sa aktuelnim ekološkim problemima (domaći zadatak)
- Sistematizovati gradivo i testirati učenike na kraju modula
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | * | | * | | | | | |
Naziv modula: | Ekosistemi |
Trajanje modula: | 15 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o ekosistemima na planeti Zemlji, njihovoj klasifikaciji i karakteristikama
- Razvijanje svesti o važnosti biodiverziteta
| - da zna definiciju i osnovnu podelu ekosistema
- da poznaje karakteristike, strukturu i funkcionisanje ekosistema
- da poznaje klasifikaciju ekosistema
- da zna i razume pojam i značaj biodiverziteta
| - Ekosistemi - definicija i osnovna podela
- Karakteristike, struktura i funkcionisanje ekosistema
- Klasifikacija ekosistema na osnovu tipa staništa
- Klasifikacija ekosistema na osnovu veličine i porekla
- Klasifikacija ekosistema na osnovu antropogenih činilaca
- Klasifikacija ekosistema na osnovu zajedničkih osobina staništa i biocenoze
- Karakteristike šumskih ekosistema kao najsloženijih ekosistema na zemlji i njihov prostorni raspored
- Ekosistemski biodiverzitet
| - Koristiti prethodno stečena znanja i povezati ih sa sadržajem modula
- Koristiti šeme strukture ekosistema
- Koristiti karte prostornog rasporeda ekosistema
- Sistematizovati gradivo i testirati učenike na kraju modula
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Životna sredina i resursi, značaj, očuvanje i unapređenje |
Trajanje modula: | 16 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o životnoj sredini i prirodnim resursima, njihovom značaju i načinima za očuvanje i unapređenje
| - da zna definiciju, komponente i faktore životne sredine
- da poznaje kulturne elemente životne sredine
- da poznaje načine ugrožavanja životne sredine i njihove posledice
- da poznaje načine unapređenja životne sredine i njihovu praktičnu primenu
- da poznaje vrste, klasifikaciju i načine očuvanja prirodnih resursa
| - Životna sredina - komponente i faktori
- Kulturni elementi životne sredine
- Vidovi ugrožavanja osnovnih elemenata životne sredine - zagađenje vazduha, voda i zemljišta
- Posledice zagađenja
- Promene klime, globalno otopljavanje
- Načini unapređenja životne sredine
- Prirodni resursi - vrste i klasifikacija
- Degradacija prirodnih resursa, njihovo iscrpljivanje i načini očuvanja
| - Koristiti prethodno stečena znanja i povezati ih sa sadržajem modula
- Koristiti sajtove sa odgovarajućom tematikom
- Koristiti slike, plakate, aktuelne izveštaje i istraživanja u vezi sa zaštitom prirode i životne sredine
- Koristiti primere iz dnevne štampe o ugrožavanja životne sredine na našem području (domaći zadatak)
- Povezati sadržaj modula sa aktuelnim ekološkim problemima
- Sistematizovati gradivo i testirati učenike na kraju modula
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | * | | * | | | | | |
Naziv modula: | Zaštićeni objekti prirode |
Trajanje modula: | 19 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o zaštićenim objektima prirode, njihovoj podeli, funkcijama, organizaciji i načinima očuvanja i unapređenja
| - da zna vrste zaštićenih prirodnih dobara
- da poznaje uslove i razloge za proglašenje neke teritorije nacionalnim parkom ili drugim vidom zaštićenog prirodnog dobra
- da zna funkcije i načine očuvanja, zaštite i unapređenja postojećeg stanja nacionalnih parkova
- da poznaje organizaciju i načine poslovanja u nacionalnim parkovima
| - Vrste zaštićenih prirodnih dobara
- Predeli posebnih prirodnih vrednosti, nacionalni parkovi, regionalni parkovi, rezervati prirode, park šume
- Uslovi koje treba da zadovolji neka teritorija da bi bila proglašena nacionalnim parkom
- Nacionalni parkovi i njihove osnovne funkcije
- Naučno-obrazovna i turistička (zdravstveno-rekreativna) funkcija zaštićenih objekata prirode
- Organizacija i poslovanje u nacionalnim parkovima
- Očuvanje i zaštita nacionalnih parkova i unapređenje postojećeg stanja
| - Koristiti prethodno stečena znanja i povezati ih sa sadržajem modula
- Koristiti odgovarajuća zakonska akta
- Koristiti aktuelne brošure i izdanja nacionalnih parkova i turističkih agencija
- Koristiti sajtove domaćih i stranih nacionalnih parkova
- Realizovati posetu i praktično upoznavanje sa organizacijom i poslovanjem u nacionalnom parku, načinima i praktičnoj primeni zaštite i unapređenja postojećeg stanja (6 časova blok nastave)
- Sistematizovati gradivo i testirati učenike na kraju modula
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | * | | | | |
Naziv modula: | Edukacija posetilaca u zaštićenim objektima prirode |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o ciljevima, značaju, obimu i tehnikama edukacije posetilaca u zaštićenim objektima prirode
| - da zna ciljeve i značaj edukacije u zaštićenim objektima prirode
- da zna i praktično primeni tehnike izvođenja edukacije posetilaca
| - Ciljevi i značaj edukacije posetilaca u zaštićenim objektima prirode
- Obim i stepen edukacije posetilaca
- Razvijanje ekološke svesti posetilaca
- Tehnike izvođenja edukacije
- Zaštita prirodnih vrednosti kroz uređenje predela za odmor i rekreaciju ljudi
| - Koristiti prethodno stečena znanja i povezati ih sa sadržajem modula
- Vežbati metode i tehnike jasnog i preciznog izražavanja
- Vežbati upotrebu praktičnih primera i principa očiglednosti u edukaciji
- Izraditi edukativnu brošuru i njenu prezentaciju kao deo praktičnog primera edukacije (domaći zadatak u vidu eseja)
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | * | | | * | * | | * | * | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Vučićević: Šuma i životna sredina
- Tomanić L.: Zaštita prirode i unapređenje životne sredine
- Janković M.: Savremena ekologija i njen značaj u obnovi, unapređivanju i zaštiti čovekove sredine
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Povezati sadržaje modula sa predmetom Biologija
- Povezati sadržaje modula sa predmetom Šumska botanika
- Povezati sadržaje modula sa predmetom Meteorologija sa klimatologijom
- Povezati sadržaje modula sa predmetom Pedologija sa geologijom
- Povezati sadržaje modula sa predmetom Zoologija i ekologija divljači
- Povezati sadržaje modula sa predmetom Osnovi geomorfologije sa hidrologijom
- Povezati sadržaje modula sa predmetom Zaštita šuma i predela
- Povezati sadržaje modula sa predmetom Gajenje šuma
- Povezati sadržaje modula sa predmetom Vrednovanje i korišćenje prirodnih resursa
7. PREPORUČENO KORIŠĆENJE NASTAVNIH SREDSTAVA ZA OSTVARIVANJE MODULA
- Video materijal
- Fotografije
Fitocenologija
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | | | | | |
II | | | | | | |
III | 70 | 35 | | 12 | | 117 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Upoznavanje najvažnijih fitocenoza šumskih, livadskih, pašnjačkih i vodnih ekosistema, radi upoznavanja, zaštite i edukacije čuvanja zaštićenih prirodnih vrednosti
- Proširiti znanja o diverzitetu biljnih vrsta i povećati sposobnost determinisanja što većeg broja biljnih vrsta
- Učvrstiti znanja i uverenja o povezanosti uslova sredine i biodiverziteta biljnih vrsta
- Naučiti da promena uslova životne sredine može da dovede do pozitivne i negativne sukcesije (razvoja) biljne zajednice
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Osnovne fitocenologije | 35 |
Šumske fitocenoze | 46 |
Fitocenoze livada, pašnjaka, močvara i argocenoze | 36 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Osnovi fitocenologije |
Trajanje modula: | 35 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o fitocenologiji i njenom značaju u čuvanju i zaštiti ekosistema
| - znati definiciju fitocenologije
- znati razvoj fitocenologije
- znati podelu fitocenologije i značaj fitocenologije
- znati morfologiju fitocenoza
- znati kako se prave fitocenološki snimci i fitocenološke tabele
- znati razvitak fitocenoza (sindinamiku)
- znati klasifikaciju biljnih zajednica (sintaksonomiju)
- znati kako se radi fitocenološko kartiranje
- znati o osnovnim tipovima biljnog pokrivača zemlje
| - Definicija i značaj fitocenologije
- Razvoj fitocenologije
- Podela fitocenologije
- Morfologija fitocenoza
- Fitocenološki snimci i fitocenološke tabele
- Razvitak fitocenoza (sindinamika)
- Klasifikacija biljnih zajednica sintaksonomija
- Fitocenološko kartiranje
- Osnovni tipovi biljnog pokrivača zemlje
| - Koristiti stečena znanja srodnih predmeta Botanika, Dendrologija, Klimatologija i sl.
- Koristiti izlaske na teren u toku realizacije modula
- Uraditi test na kraju modula
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Šumske fitocenoze |
Trajanje modula: | 46 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o najvažnijim šumskim fitocenozama prirodnih ekosistema
| - znati najvažnije šumske zajednice vlažnih i poplavnih terena, cenoze vrba, topola, jova...
- znati zajednice nizijskih hrastovih šuma (lužnjakove i druge šume)
- znati zajednice hrastovih šuma u pobrđu
- znati zajednice brdskih bukovih šuma
- znati zajednice bukovo-jelovih šuma
- znati zajednice borovih šuma
- znati zajednice smrčevih šuma
- znati zajednice predplaninskih bukovih šuma
- znati zajednice planinskog bora krivulja
| - Šumske fitocenoze vlažnih i poplavnih terena kraj reka
- Šumske fitocenoze nizijskih lužnjakovih i drugih šuma
- Šumske fitocenoze hrastovih šuma u pobrđu
- Šumske fitocenoze brdskih bukovih šuma
- Šumske fitocenoze bukovo-jelovih šuma
- Šumske fitocenoze borovih šuma
- Šumske fitocenoze smrčevih šuma
- Šumske fitocenoze predplaninskih bukovih šuma
- Fitocenoze planinskog bora krivulja
| - koristiti herbarski materijal radi lakšeg i uspešnijeg sticanja znanja o šumskim fitocenozama
- koristiti stručnu literaturu a posebno foto materijal, fitocenološke tabele i snimke šumskih fitocenoza
- upoznati na terenu u vidu blok nastave najvažnije šumske fitocenoze
- prikupiti i upotpuniti zbirke herbarskog materijala
- uraditi test na kraju modula
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Fitocenoze livada, pašnjaka, močvara i agrocenoze |
Trajanje modula: | 36 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o biljnim zajednicama prirodnih livada i pašnjaka, njihovom diverzitetu biljnih vrsta, kao održavanju i razvoju, odnosno pozitivnoj ili negativnoj sukcesiji
- Sticanje osnovnih znanja o fitocenozama močvarnih ekosistema, priobalnog područja rečnih i jezerskih ekosistema
- Sticanje osnovnih znanja o antropogenim tvorevinama argocenozama nastalim agrotehničkim delatnostima
| - znati osnovne biljne zajednice stepa
- znati osnovne biljne zajednice dolinskih livada i pašnjaka
- znati zajednice brdskih livada i pašnjaka
- znati zajednice planinskih livada i pašnjaka
- znati osnovno o biljnim zajednicama niskih močvara
- znati osnovno o zajednicama visokih močvara - tresetišta
- znati osnovno o biljnim zajednicama priobalnog područja rečnih i jezerskih ekosistema
- znati osnovno o antropogenim tvorevinama nastalih poljoprivrednom delatnošću
| - Fitocenoze stepskih područja na prostoru Republike Srbije
- Fitocenoze dolinskih livada i pašnjaka
- Fitocenoze brdskih livada i pašnjaka
- Fitocenoze planinskih livada i pašnjaka
- Fitocenoze niskih močvara
- Fitocenoze visokih močvara
- Fitocenoze priobalnog područja rečnih i jezerskih ekosistema
- Antropogene tvorevine - Agrocenoze
| - Koristiti herbarski materijal radi lakšeg i boljeg upoznavanja fitocenoze
- Koristiti stručnu literaturu, foto-materijal, fitocenološke tabele i snimke biljnih zajednica
- Upoznati na terenu najvažnije biljne zajednice u vidu blok nastave
- Prikupiti herbarski materijal i upotpuniti zbirke herbarskog materijala
- Uraditi test na kraju modula
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Dr Branislav Jovanović: Dendrologija sa fitocenologijom
- Janković M. Vegetacija SR Srbije, istorija i opšte karakteristike
- Stefanović V. Fitocenologija sa pregledom šumskih fitocenoza
- Janković M. Fitoekologija sa osnovama fitocenologije i pregledom vegetacije na zemlji
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Koristiti znanje stečeno u predmetima i modulima Botanika, a posebno modul Sistematika biljaka
- Povezati sadržaje predmeta i module sa predmetom Gajenje šuma radi lakšeg i uspešnijeg ovladavanja materijom
- Koristiti znanja iz predmeta Dendrologija a posebno module koji se odnose na autohtonu dendrofloru
- Povezati sadržaje predmeta i modula sa predmetom Ekologija i edukacija radi boljeg razumevanja odnosa u ekosistemima
7. PREPORUČENO KORIŠĆENJE NASTAVNIH SREDSTAVA ZA OSTVARIVANJE MODULA
- Fitocenološke karte
- Abele o fitocenozama Srbije
- Fotografije
Gazdovanje faunom
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | | | | | |
II | | | | | | |
III | 70 | 35 | | 12 | | 117 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Razvijanje naučnog pogleda na svet, sistematičnosti, postupnosti u radu
- Osposobljavanje učenika za organizaciju i realizaciju poslova i zadataka gajenje divlje faune, posebno za organizaciju i rukovođenje na poslovima gajenja faune u zaštićenim delovima područja
- Osposobljavanje učenika za organizaciju, realizaciju i kontrolu poslova i zadataka na svim vidovima zaštite faune
- Osposobljavanje učenika za organizaciju, realizaciju i kontrolu lova i ribolova
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Prostor kao osnov za gazdovanje faunom | 16 |
Ishrana divljih životinja | 14 |
Uređenje prostora za gazdovanje faunom | 14 |
Zaštita divljih životinja | 16 |
Gajenje divljih životinja | 43 |
Korišćenje i prezentacija divljih životinja | 14 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Prostor kao osnov za gazdovanje faunom |
Trajanje modula: | 16 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje užestručnih znanja i profesionalno osposobljavanje za gazdovanje divljom faunom
| - znati šta reguliše Prostorni plan RS
- znati prostorno funkcionalnu podelu prostora
- znati vrste i tipove lovišta
- znati da izvrši bonitiranje lovišta
- znati šta je kapacitet lovišta
- znati vrste kapaciteta lovišta i kako se određuju
- znati elemente strukture populacije koji su potrebni za gazdovanje
- znati šta su ribolovna područja i njihove delove
| - Prostorni plan RS
- Prostor - funkcionalno rejoniranje područja
- Prostorno uređenje šumskih područja za gazdovanje faunom
- Jedinice prostorne podele za gazdovanje divljom faunom
- Lovište - vrste i tipovi lovišta, ustanovljavanje lovišta, osnivanje lovišta za gajenje pojedinih vrsta divljači
- Bonitet lovišta
- Kapacitet lovišta
- Populacija divljih životinja kao osnovna jedinica za gazdovanje (struktura populacije)
- Ribolovna područja i njihovi delovi
| - Na časovima vežbi obraditi bonitiranje, određivanje kapaciteta lovišta
- Sadržaj povezati sa prethodno stečenim znanjima iz zoologije i ekologije divljih životinja, pedologije, dendologije i meteorologije
- Nakon završetka modula uraditi test
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Ishrana divljih životinja |
Trajanje modula: | 14 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje užestručnih znanja i stručno osposobljavanje za ishranu divljih životinja
| - znati značaj ishrane divljih životinja
- znati vrste i osobine hrane, sastav obroka i učestalost uzimanja hrane preživara, nepreživara i ptica
- znati pripremanje, nabavku, uskladištenje, čuvanje i davanje hrane
- znati higijenu ishrane
- znati načine ishrane u određenim delovima lovišta, otvorenim lovištima, rezervatima i sl.
- znati specifičnosti prihvatanja krupne divljači, sitne divljači i riba
- znati potrebu i količinu iznošenja soli u zavisnosti od vrste divljači
| - Hrana kao osnovni ekološki faktor
- Voda kao elemenat ishrane
- Vrsta hraniva
- Higijena ishrane
- Ishrana divljih životinja
- Prihvatanje divljači
- Prihranjivanje riba
| - Na časovima vežbi obraditi normative i balansiranje obroka za pojedine vrste divljači
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Uređenje prostora za gazdovanje faunom |
Trajanje modula: | 14 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o uređivanju otvorenih i ograđenih lovišta i ostalih namenskih celina i delova u području
- Sticanje znanja o vrstama, izboru, korišćenju i održavanju pojedinih objekata, opreme i sredstava za gazdovanje
| - znati šta su namenske celine u području
- znati načine i oznake za obeležavanje granica pojedinih namenskih celina za gazdovanje
- znati vrste, izbor tipa i lokacije i određivanje potrebnog broja objekata za gajenje, zaštitu, korišćenje i prezentaciju lovne i nelovne faune u području
| - Osnovne namenske celine u području i njihovo uređenje (obeležavanje)
- Proizvodni objekti (melioracija livada, veštačke livade, njive za divljač, zasadi plodonosnog drveća i žbunja)
- Objekti za skladištenje hrane (kabasta, zrnasta, gomoljasta)
- Objekti za ponudu hrane (hranilišta)
- Solišta
- Pojilišta
- Objekti za sprečavanje štete od divljači
- Prihvatilišta (za dlakavu, za pernatu)
- Objekti za komunikaciju
- Objekti i oprema za osmatranje, fotolov i lov divljači (osmatračnice, čeke, zasadi i sl.)
- Objekti za obradu i čuvanje odstreljene divljači
- Sredstva za hvatanje divljači (hvataljke, mreže, klopke, zamke, ambalaža za transport i dr.)
- Smeštajni objekti za turiste i lovce (lovačke kolibe, lovačke kuće, kolibe za prinudni smeštaj)
- Ostali objekti (mesta za probanje oružja, izletišta, roštilja i sl.)
- Lovačko oružje i municija
- Vrste lovačkog oružja
- Municija za lovačko oružje
- Osnove lovne balistike
- Streljački dogled
| - Nastavu realizovati demonstracijom filmova, slika crteža i maketa
- Prostorni raspored, konstrukcija i kalkulacija troškova, izgradnje objekata obrađuje se u predmetu Uređenje predela
- Na kraju modula uraditi test
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Zaštita divljih životinja |
Trajanje modula: | 16 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Osposobljavanje učenika za sve vidove zaštite divljači i lovišta
- Osposobljavanje učenika za otkrivanje simptoma obolele divljači i riba i slanje uzoraka veterinarskim stanicama radi utvrđivanja bolesti
- Osposobljavanje za sprovođenje preventivnih mera zdravstvene zaštite divljači i riba
- Sticanje profesionalnih znanja za identifikaciju vrsta sisara koje se nalaze kod nas, pre svega vrste koje se nalaze u posebno zaštićenim i u zaštićenim predelima prirode
- Sticanje praktičnih znanja za ocenu lovačkih trofeja
| - zna sve vidove zaštite divljači i riba u području
- zna da prepozna simptome odgovarajuće vrste bolesti
- zna da uzme uzorke za slanje veterinarskoj stanici
| - Neposredna zaštita divljači
- Zaštita od lovokrađe i prekomernog lova
- Zaštita od elementarnih nepogoda
- Zaštita od posledica radova u šumarstvu, poljoprivredi i drugim delatnostima
- Zaštita od predatora
- Neposredna zaštita retkih vrsta faune
- Neposredne preventivne i represivne zaštitne mere
- Zdravstvena zaštita divljači
- Uzroci nastanka bolesti divljači
- Virusne bolesti
- Bakterijske bolesti
- Parazitske bolesti
- Povrede divljači
- Bolesti zečeva i kunića
- Bolesti papkara
- Bolesti pernate divljači
- Zoonoze i epizotije
- Bolesti riba
- Veterinarska zdravstvena preventiva
- Sekciranje, pretraga i slanje uzoraka na pregled
- Lečenje divljači
- Postupak sa uginulom divljači
- Postupak sa uginulom ribom
- Zdravstvena zaštita korisne faune - ptica i druge vrste
| - Zaštita šuma, šumskih i poljoprivrednih kultura od divljači obrađuje se u predmetu Zaštita šuma i predela
- Na časovima vežbi putem filmova i fotografija obraditi determinaciju bolesti
- Vežbe realizovati i u najbližem veterinarskom institutu ili stanici
- Na kraju modula uraditi test
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | * | * | |
Naziv modula: | Gajenje divljih životinja |
Trajanje modula: | 43 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Osposobljavanje za praktičan rad i rukovođenje na izvršavanju stručnih poslova i zadataka na gajenju divljači
- Osposobljavanje za prikupljanje određenih podataka u lovištu neophodnih za unapređivanje stručnog i naučnog rada na gajenju i zaštiti divljači
| - zna tehnologiju gajenja pojedinih vrsta krupne i sitne divljači
- zna tehnologiju gajenja pojedinih vrsta riba
| - Gajenje krupne divljači
- Značaj gajenja krupne divljači sa ekološkog i ekonomskog stanovišta
- Osnovna znanja o populacijama krupne divljači
- Prirodna i veštačka selekcija
- Gajenje krupne divljači u otvorenim lovištima i slobodnoj prirodi
- Osnovni principi gajenja krupne divljači
- Izbor vrsta krupne divljači za gajenje u otvorenim lovištima
- Specifičnosti i karakteristike gajenja pojedinih vrsta
- Gajenje sitne divljači
- Značaj gajenja sitne divljači sa ekološkog i ekonomskog stanovišta
- Osnovna znanja o populacijama sitne divljači
- Prirodna i veštačka selekcija
- Gajenje sitne divljači u otvorenim lovištima i slobodnoj prirodi
- Osnovni principi gajenja sitne divljači
- Specifičnosti i karakteristike gajenja pojedinih vrsta
- Gajenje riba
| - Na časovima vežbi pomoću crteža i uzoraka trofeja objasniti trofejnu vrednost i selekciju pojedinih vrsta divljači
- Na kraju modula uraditi test
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Korišćenje i prezentacija divljih životinja |
Trajanje modula: | 14 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Osposobljavanje za neposrednu organizaciju i kontrolu realizacije lova i ribolova
| - zna načine i tehniku lova pojedinih vrsta divljači
- zna obradu odstreljenje divljači
- zna postupak za obradu trofeja pojedinih vrsta divljači
- zna vrste, osobine i načine korišćenja odgovarajućih vrsta lovačkih pasa za odgovarajuće načine lova i odgovarajuće vrste divljači
- zna tehnologiju gajenja pojedinih vrsta riba
| - Načini (tehnike) lova
- Načini lova krupne divljači: jelen, srna, divokoza, divlja svinja, medved
- Način lova sitne divljači
- Postupak sa ulovljenom divljači
- Fotolov
- Kinologija
- Lovački psi
- Podela pasa i osnovne biološke i lovne karakteristike
- Gajenje lovačkih pasa
- Ribolov
| - Nastavu realizovati sa što je moguće većom primenom audiovizuelnih nastavnih sredstava, pre svega korišćenjem odgovarajućih filmova a zatim slajdova
- Na kraju modula uraditi test
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Zoran Ristić, Lovstvo, udžbenik za šumarske škole, ZUNS, Beograd
- Z. Ristić, Proizvodnja i gajenje sitne divljači, skripta, Šumarska škola, Kraljevo
- Miloš Beuković, Ishrana divljači, skripta, Šumarska škola, Kraljevo
- B. Anovčanin, Bolesti divljači, skripta, Šumarska škola, Kraljevo
- Ž. Rapaić, M. Mićević, Uređenje lovišta, priručnik, Bijeljina
- B. Novaković, Divlji papkari, tehnologija gajenja i korišćenja, Beograd
- Vukoman Šelmić i grupa autora, Lovački priručnik, LSS, Beograd
- Grupa autora, Enciklopedija lovstva, GK, Beograd
- Predrag Simonović, Ribe Srbije, priručnik, Biološki fakultet, Beograd
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Programe iz pojedinih modula povezati sa programom iz predmeta Zoologija i ekologija divljih životinja, Dendrologija i Meteorologija
- Nastavnu materiju iz pojedinih modula u okviru predmeta povezati sa stručnim predmetima koji se uporedo izučavaju a u vezi su sa sadržajima iz pojedinih modula: Fitocenologija, Zaštita šuma i predela, modul Ostale biotičke štete i dr.
- Naglasiti direktnu vezu i osnovu gazdovanja faunom sa planiranjem gazdovanja šumama i područjem (modul planiranje gazdovanja lovištima)
7. PREPORUČENO KORIŠĆENJE NASTAVNIH SREDSTAVA ZA OSTVARIVANJE MODULA
- Video materijal
- Makete objekata za gazdovanje
- Karakteristična oruđa i oružja koja se koriste pri gazdovanju
- Specijalizovana učionica
Zaštita šuma i predela
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | | | | | |
II | | | | | | |
III | 35 | 35 | | 12 | | 82 |
IV | 64 | 32 | | 18 | | 114 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje teorijskih i praktičnih znanja iz oblasti zaštite šuma i zaštite prirode
- Primena stečenih znanja i veština u praksi, kao i za dalje stručno obrazovanje
- Sticanje i usvajanje stručnih znanja i veština preko dostignuća savremene nauke u skladu sa ekološkim tendencijama u svetu
- Jačanje svesti o potrebi zaštite prirode i čovekove sredine
- Upoznavanje karakteristika bolesti šumskog drveća, biologije štetnih organizama i njihov značaj za ekosistem
- Upoznavanje sa štetama ostalih činioca biotičke prirode
- Primena stečenih znanja i veština u praksi, kao i za dalje stručno obrazovanje
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Biljne bolesti | 10 |
Osnove gljiva | 16 |
Najvažniji paraziti | 46 |
Ostale biotičke štete | 10 |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Osnove šumarske entomologije | 45 |
Sistematika i klasifikacija insekata | 42 |
Abiotički štetni uticaji | 12 |
Šumski požari | 15 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Biljne bolesti |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznavanje karakteristika bolesti šumskog drveća, biologije štetnih organizama i njihov značaj za ekosistem
| - znati simptome i suzbijanje virusa, fitopatogenih bakterija i parazitnih cvetnica
| - Definicija i značaj biljnih bolesti
- Vrste i uzroci biljnih bolesti
- Virusi
- Fitopatogene bakterije
- Parazitne cvetnice
| - Nastavu realizovati demonstracijom slika, uzoraka i preparata pojedinih bolesti
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Osnove gljiva (Fungi) |
Trajanje modula: | 16 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznavanje karakteristika i sistematike gljiva
| - znati ishranu gljiva
- znati šta je parazitizam
- znati šta je patogeneza
- znati koji su najvažniji tipovi oboljenja
- znati uticaj ekoloških faktora na razviće gljiva
- znati opštu sistematiku gljiva
- znati mere za suzbijanje gljiva
| - Osnovi gljiva
- Ishrana gljiva
- Paraziti i parazitizam
- Patogeneza
- Najvažniji tipovi oboljenja
- Uticaj ekoloških faktora na razviće gljiva
- Razmnožavanje gljiva
- Opšta sistematika i podela gljiva
- Mere suzbijanja biljnih bolesti
| - U realizaciji nastave koristiti šeme i uzorke simptoma
- Sadržaje programa povezati sa već stečenim znanjima iz Biologije i Ekologije
- Uraditi test
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Najvažniji paraziti |
Trajanje modula: | 46 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih teorijskih i praktičnih znanja iz sistematike gljiva
| - znati najvažnije parazite koji napadaju šumsko drveće
- znati vrste i simptome bolesti koje prouzrokuju pojedine vrste gljiva
- znati mere za suzbijanje biljnih bolesti prouzrokovane gljivama
| - Najvažniji paraziti iz klase Phycomycetes
- Najvažniji paraziti iz klase Ascomycetes
- Najvažniji paraziti iz zbirne grupe Fungi imperfecti
- Najvažniji paraziti iz klase Basidiomycetes
- Red Uredinales
- Red Hymenomycetales
| - Nastavni program u okviru modula realizovati demonstracijom nastavnih filmova, slika, preparata i uzoraka pojedinih bolesti
- Povezati nastavne sadržaje sa ostalim nastavnim predmetima kao što su Biologija, Ekologija, Dendrologija
- U okviru blok nastave prikupiti uzorke i izvršiti determinaciju vrste bolesti i prouzrokovača
- U toku i na kraju realizacije modula uraditi test i pismenu vežbu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Ostale biotičke štete |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih teorijskih i praktičnih znanja za štete u šumi koje nastaju od ostalih biotičkih šteta, načine determinacije, preventive i suzbijanja oštećenja
| - znati najštetnije vrste korova i načine njihovog suzbijanja
- znati štete od domaće stoke i načine njihovog suzbijanja
- znati da identifikuje vrste divljači koje su pričinile štetu
- znati metode i sredstva zaštite šuma i poljoprivrednih kultura od divljači i domaće stoke
- znati da izvrši procenu štete od divljači i domaće stoke
- znati prava, obaveze i metode zaštite šuma od čoveka
| - Štetni šumski korov
- Štete od domaće stoke
- Zaštita šuma, šumskih i poljoprivrednih kultura od divljači
- Štete od divljači, mogućnost nastajanja, pojam oštećenja i zaštite
- Sitna divljač i štete od njih
- Štetni sitni glodari Fam. Sciuridae, Glisidae, Spalacidae, Cricetidae, Muridae
- Ostale vrste sitne divljači
- Tehnička sredstva zaštite šuma, šumskih i poljoprivrednih kultura od divljači
- Mehanička sredstva zaštite
- Hemijska sredstva zaštite
- Utvrđivanje šteta od divljači
- Štete od čoveka
| - Nastavni program u okviru modula realizovati demonstracijom nastavnih filmova i slika
- Povezati nastavne sadržaje sa ostalim nastavnim predmetima kao što su Zoologija i Ekologija divljih životinja, Gazdovanje faunom i Planiranje gazdovanja šumama i područjem
- Na časovima vežbi uraditi praktično primere na osnovu podataka prikupljenih na terenu u okviru nastave u bloku i sl.
- U toku i na kraju realizacije modula uraditi test i pismenu vežbu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Osnove šumarske entomologije |
Trajanje modula: | 45 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja iz biologije insekata
| - znati spoljašnju i unutrašnju građu insekata
- znati razmnožavanje i razviće insekata
- znati ekonomski značaj štetnih insekata
- znati ekologiju insekata
- znati suzbijanje štetnih insekata
| - Zadaci i podela šumarske entomologije
- Opšte odlike insekata
- Spoljna građa tela insekta
- Unutrašnja građa tela insekta
- Razmnožavanje insekata
- Razviće insekata
- Ekonomski značaj štetnih šumskih insekata
- Uticaj spoljne sredine za život i razvoj insekata
- Prirodni neprijatelji insekata
- Prenamnoženja insekata
- Suzbijanje štetnih šumskih insekata
| - Nastavu realizovati demonstracijom slika, uzoraka karakterističnih vrsta insekata
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Sistematika i klasifikacija insekata |
Trajanje modula: | 42 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznavanje karakteristika i sistematike insekata
- Sticanje praktičnih znanja za determinaciju insekata i njihovih oštećenja na šumskom drveću
| - znati bionomiju pojedinih vrsta insekata
- znati da prepozna u svim fazama razvoja vrstu insekata
- znati da determiniše od koje je vrste insekata nastalo oštećenje na šumskom drveću
- znati mere preventive za određenu vrstu insekata
- znati mehaničke, hemijske i biološke mere suzbijanja odgovarajućih vrsta insekata
| - Sistematika i klasifikacija insekata
- Red Pravokrilaca Otophtera
- Rovac Gryllotalpa grillotalpa
- Red Jednakokrili rilaši Homophtera
- Podred Lisne vaši Aphidinea
- Familija Hermesi Adelgidae
- Podred Štitaste vaši Coccinea
- Red Tvrdokrilci Coleopthera
- Familija Listorošci Scarabeaidea
- Familija Skočibube Eletaridae
- Familija Strižibube Cerambycidae
- Familija Bube listare Chrysomelidae
- Familija Surlaši Curculionidae
- Familija Sipci Scolytidae
- Red Leptiri Lepidoptera
- Familija Vrbotočci Cossidae
- Familija Savijači Tortricidae
- Familija Zemljomorke Geometridae
- Familija Kokonoprelje Lasiocampidae
- Familija Gubari Lymantridae
- Familija Litijaši Thaumatopeidae
- Red Opnokrilaca Himenoptera
- Familija Borove ose Diprionidae
- Familija Ose drvenarice Sericidae
- Familija Mravi Formicidae
| - U realizaciji nastave koristiti šeme i uzorke insekata i oštećenja
- Sadržaje programa povezati sa već stečenim znanjima iz Biologije i Ekologije, kao i predmeta Mašine i alati, Modul uređaji i Oprema za zaštitu šuma
- Uraditi test iz bionomije insekata
- Uraditi test proveru determinacije insekata i oštećenja od insekata
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Abiotički štetni uticaji |
Trajanje modula: | 12 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih teorijskih i praktičnih znanja o štetnim uticajima na šumu od strane abiotičkih faktora
| - znati sve vrste abiotičkih štetnih uticaja na šumu
- znati štete od globalnih zagađivača
| - Edafski štetni uticaji
- Štete od ekstremnih temperatura
- Štete od atmosferskih uticaja
- Globalne promene i njihov negativan uticaj na šume i predele (efekat staklene bašte, uništavanje ozonskog omotača)
- Zagađivanje vazduha i štetan uticaj na šume i predele
- Zagađivanje vode i štetan uticaj na šume i predele
- Zagađivanje zemljišta i štetan uticaj na šume i predele
- Neplansko iskorišćavanje zemljišta i geološke podloge
- Nekontrolisana urbanizacija i objekti infrastrukture sa štetnim uticajem na šume i predele
| - Nastavni program u okviru modula realizovati demonstracijom nastavnih filmova i slika
- Povezati nastavne sadržaje sa Ekologijom
- U toku i na kraju realizacije modula uraditi test i pismenu vežbu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Šumski požari |
Trajanje modula: | 15 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih teorijskih i praktičnih znanja za štete u šumi koje nastaju od ostalih biotičkih šteta, načine determinacije, preventive i suzbijanja oštećenja
| - znati značaj, pojavu i razvoj šumskih požara
- znati izazivače šumskih požara
- znati vrste šumskih požara
- znati štete od šumskih požara
- znati preventivnu zaštitu šuma od požara
- znati da planira i organizuje mere zaštite od požara
- znati da otkrije i gasi šumski požar
- znati da sanira stanje šuma posle požara
| - Šumski požari i njihov značaj
- Pojava i razvoj šumskih požara
- Kako nastaju šumski požari
- Šta uslovljava osetljivost šuma na požare
- Izazivači šumskih požara
- Vrste šumskih požara
- Podzemni požar
- Prizemni požar
- Požar u krošnjama
- Štete od šumskih požara
- Zaštita šuma od požara
- Preventivne mere zaštite
- Planiranje i organizacija zaštite
- Otkrivanje šumskih požara
- Gašenje šumskih požara
- Saniranje šuma posle požara
| - Program ovog modula realizovati demonstracijom filmova, slika i crteža, kao i demonstracijom upotrebe pojedine opreme i uređaja za gašenje požara
- U okviru blok nastave pokazati i demonstrirati opremu, uređaje i objekte za zaštitu od požara (npr. na Deliblatskoj peščari, spec. rezervat prirode)
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Dragan Karadžić, Šumska fitopatologija, udžbenik za šumarske škole, Beograd
- K. Vasić i D. Živojinović, Zaštita šuma, udžbenik za šumarske škole, Beograd
- Miomir Vasić, Zaštita šuma od požara, priručnik, Beograd
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Povezati sadržaj pojedinih modula sa predmetima Biologija, Zoologija i Ekologija divljih životinja i Alati i mašine (Oprema i uređaji za zaštitu šuma)
- Povezati sadržaj pojedinih modula u okviru Fitopatologije, opšti i posebni deo
- Povezati sadržaj pojedinih modula u okviru Entomologije, opšti i posebni deo
- Povezati sadržaje modula sa modulima iz istog predmeta u četvrtom razredu, zatim sa Planiranjem gazdovanja šumama i područjem i sa predmetom Ekologija i edukacija
7. PREPORUČENO KORIŠĆENJE NASTAVNIH SREDSTAVA ZA OSTVARIVANJE MODULA
- Entomološke i fitopatološke zbirke uzoraka i oštećenja
- Pribor za protivpožarnu zaštitu
- Video materijal i ilustracije
Uređenje predela
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | | | | | |
II | | | | | | |
III | | | | | | |
IV | 64 | 32 | | 18 | | 114 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje znanja potrebnih za uređenje predela ili segmenata predela u zaštićenim objektima prirode, kao i znanja i veština potrebnih za izradu planske dokumentacije i izvođenje radova
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Elementi žive i nežive prirode | 20 |
Građevinski elementi | 18 |
Uređenje prirodnih pejzaža | 29 |
Uređenje sadržaja za gazdovanje faunom i vodotokova | 29 |
Uređenje urbanih sadržaja | 18 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Elementi žive i nežive prirode |
Trajanje modula: | 20 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznavanje sa celovitošću i interaktivnim uticajima nežive prirode
- Upoznavanje sa interaktivnim uticajima žive prirode, kao i međusobne zavisnosti sa neživom
| - znati klimatske tipove i njihov uticaj na reljef i procese pedogeneze u našoj zemlji
- znati specifičnosti elemenata žive prirode našoj zemlji
- znati da pravilno organizuje zaštitu zaštićenih vrsta biljnog i životinjskog sveta
- znati da sprovodi mere za zaštitu ugroženih vrsta
| - Klimatski elementi (vreme i podneblje)
- Geološka podloga
- Reljef
- Šumska vegetacija
- Obradivo zemljište
- Pašnjaci
- Jezera, bare, trstici
- Zaštićene vrste sisara
- Zaštićene vrste ptica
- Nezaštićene vrste sisara i ptica
- Ugrožene vrste
| - Koristiti klimatske i geološke karte pri objašnjenju različitih tipova u našoj zemlji
- Koristiti fitocenološke karte i mape
- Koristiti najsvežije podatke o brojnosti i rasporedu zaštićenih vrsta faune
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | * | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Građevinski elementi |
Trajanje modula: | 18 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznavanje sa osnovnom namenom građevinskih elemenata u zaštićenim objektima prirode
- Poznavanje definisanja potreba pri gradnji građevinskih objekata
- Poznavanje funkcionalnog održavanja građevinskih objekata u zaštićenim objektima prirode
| - znati da prepozna potrebe za određenim građevinskim objektima u zaštićenim objektima prirode
- znati da definiše zahteve i daje smernice pri planiranju objekata
- znati da daje smernice o održavanju i funkcionalnom unapređenju objekata prirode
| - Putevi i staze
- Mostovi i brane
- Vidikovci
- Kamp prostori
- Znakovi i oznake
| - Koristiti za primere postojeća rešenja u našoj zemlji sa osvrtom na pozitivna i negativna iskustva, koja se tiču funkcionalnosti i izbora materijala
- Koristiti video materijal sa rešenjima u svetski verifikovanim nacionalnim parkovima sa osvrtom na dobre i loše strane tih rešenja
- Praktično uraditi plan i raspored objekata u zadatom objektu prirode
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Uređenje prirodnih pejzaža |
Trajanje modula: | 29 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznati se sa uređenjem pejzaža u zaštićenim područjima pri čemu je od prvenstvene važnosti svaki vegetacijski oblik koji je zaštićen
| - znati da pravilno uređuje pejzaž oko retkih i zaštićenih vrsta drveća
- znati da pravilno uređuje pejzaž oko retkih i zaštićenih grupa drveća i sastojina
- znati da neguje pašnjačke površine kao deo pejzaža
| - Retka i zaštićena pojedinačna stabla drveća
- Retke i zaštićene grupe drveća
- Retke i zaštićene sastojine
- Pašnjaci
| - Svim ilustrativnim i video materijalom preneti znanja o svim zaštićenim vrstama drveća i sastojina u našoj zemlji
- Sa šest časova nastave u bloku učenicima pokazati očigledne primere zaštićenih vrsta drveća i grupe drveća
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | * | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Uređenje sadržaja za gazdovanje faunom i vodotokova |
Trajanje modula: | 29 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznati načine i radove na uređenju objekata u kojima se aktivno gazduje faunom
- Upoznati metodologiju za pravilan izbor mesta na kojima će se osnivati budući objekti za aktivno gazdovanje faunom
- Osposobiti kandidate za zaštitu i pravilno korišćenje objekata koji se nalaze na vodotokovima
| - zna da sagleda i odredi dinamiku gazdovanja u rezervatima i lovištima
- zna da štiti i pravilno reguliše brojnost u parkovima divljači
- zna da gazduje i unapređuje stanje u ribnjacima i ribolovnim terenima
- zna da pravilno upravlja kupalištima
| - Rezervati
- Parkovi divljači
- Lovišta
- Ribnjaci
- Kupališta
- Ribolovni tereni
| - Koristiti kao primere postojeća dobra rešenja u našoj zemlji koja se tiču gazdovanja rezervatima, lovištima i parkovima divljači
- Uraditi praktičan plan i dimenzionisanje parka divljači na zadatom terenu
- Praktično dimenzionisati ribnjak na zadatom terenu
- U okviru šest časova blok nastave organizovati upoznavanje sa objektima koji su dostupni u našoj zemlji
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | * | | | * | * | | | | |
Naziv modula: | Uređenje urbanih sadržaja |
Trajanje modula: | 18 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Osposobiti kandidata da prepozna urbane sadržaje koji su nužni a mogu nepravilnim angažovanjem narušiti ekološku ravnotežu u zaštićenom području
- Osposobiti kandidate da na najbolji mogući način blagovremeno uočavaju probleme urbanih sadržaja
- Osposobiti kandidate da primenom postojećih rešenja i rešenja koja se primenjuju u drugim zemljama otklanjaju posledice izazvane nepravilnim radom u urbanim sadržajima
| - znati koji su urbani sadržaji neophodni u zaštićenom području
- znati dimenzionisanje urbanih sadržaja i koje su posledice nepravilnog korišćenja istih
- znati da otklanja negativne posledice koje postoje a nastajale su tokom vremena korišćenjem urbanih sadržaja
- znati da preporuči rešenja za unapređenje postojećeg stanja u urbanim sadržajima i doprinese formiranju novih u slučaju neophodnosti
| - Uređenje deponija smeća
- Uređenje i sanacija kamenoloma, napuštenih rudnika i sl.
- Igrališta
- Kamp prostori i prostori za piknik
- Staze, stajališta, brvna
| - Koristiti postojeće šeme i planove urbanih sadržaja
- Koristiti materijale koji prezentuju nova rešenja u sanaciji urbanih sadržaja
- Izlaskom na konkretne sadržaje kroz praktičan rad upoznati učenika sa problematikom
- Kroz samostalan praktičan rad učenicima zadati iznalaženje rešenja za konkretne objekte
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | * | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Ugrenović A., Estetika šume, šumarska enciklopedija
- Manester S., Čovekova okolina u prostornom planiranju
- Kiš D., Krajolik
- Bertović S., Značajni krajolici
- Klepac D. - Meštrović Š, Upotreba drveća i grmlja u uređivanju čovekove okoline
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Osnovi geomorfologije
- Proizvodnja sadnog materijala
- Gajenje šuma
- Zaštita šuma i predela
- Planiranje i gazdovanje šumama i područjem
- Turistički objekti u nacionalnim parkovima
7. PREPORUČENO KORIŠĆENJE NASTAVNIH SREDSTAVA ZA OSTVARIVANJE MODULA
- Šumsko-privredne osnove
- Snimci karakterističnih predela
Planiranje gazdovanja šumama i područjem
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | | | | | |
II | | | | | | |
III | | | | | | |
IV | 64 | 64 | | 12 | | 140 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje osnovnih znanja o primeni tipologije šuma u savremenom planiranju gazdovanja šumama
- Sticanje osnovnih teorijskih i praktičnih znanja za prikupljanje podataka za izradu i realizaciju planova gazdovanja šumama
- Sticanje osnovnih teorijskih i praktičnih znanja za prikupljanje podataka za izradu projektno-planske dokumentacije za lovišta
- Sticanje osnovnih teorijskih i praktičnih znanja za prikupljanje podataka za izradu projektno-planske dokumentacije za ribolov
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Tipologija šuma | 12 |
Planiranje gazdovanja šumama | 66 |
Planiranje gazdovanja lovištima | 42 |
Planiranje gazdovanja ribama | 20 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Tipologija šuma |
Trajanje modula: | 12 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o primeni tipologije šuma u savremenom planiranju gazdovanja šumama
| - znati potrebu i značaj tipologije šuma za savremeno planiranje gazdovanja šumama
- znati tipološku podelu šuma
| - Definicija, istorijat, razvoj i primena tipologije šuma
- Osnovne faze podele šume
- Kompleksi, pojasevi tipova šuma
| - Sadržaj povezati sa prethodno usvojenim znanjima iz Dendrologije i Fitocenologije
- Uraditi test na kraju modula
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Planiranje gazdovanja šumama |
Trajanje modula: | 66 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih teorijskih i praktičnih znanja za prikupljanje podataka za izradu i realizaciju planova gazdovanja šumama
| - znati teorijske osnove, odnosno potrebne elemente, načine i metode za prikupljanje, sređivanje i obradu i njihov značaj za planiranje i vođenje gazdovanja šumama
- znati koja se projektno-planska dokumentacija izrađuje za gazdovanje šumama i šta sadrži
| - Zadaci planiranja gazdovanja šumama
- Šumski ekosistemi i funkcije šuma
- Sastojina kao jedinica planiranja gazdovanja šumama
- Vreme kao osnov planiranja gazdovanja šumama
- Prostor kao osnov planiranja gazdovanja šumama
- Trajnost i obezbeđenje trajnosti pri planiranju gazdovanja šumama
- Šumski prinosi
- Sistemi planiranja gazdovanja šumama
- Vrednovanje značaja funkcija šuma
- Vrednovanje i funkcionalni zahtevi rekreativne funkcije šuma
- Planiranje gazdovanja u zaštićenim delovima područja - nacionalni parkovi, specijalni rezervati prirode i dr.
- Projektno-planska dokumentacija u šumarstvu
- Osnove za gazdovanje šumama
- Godišnji plan
- Izvođački plan gazdovanja šumama
| - Nastavni program u okviru modula realizovati demonstracijom nastavnih filmova, tabela i grafikona
- Povezati nastavne sadržaje sa ostalim nastavnim predmetima kao što su Dendrometrija, Gajenje šuma i svim ostalim predmetima
- U okviru blok nastave prikupiti potrebne podatke za jednodobnu i prebirnu sastojinu
- Na časovima vežbi uraditi praktično primere na osnovu podataka prikupljenih na terenu u okviru nastave u bloku i sl.
- U toku i na kraju realizacije modula uraditi test, pismenu vežbu i elaborat, tabelarni i grafički prikaz elemenata strukture sastojina
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | * | | * | * | | | * | * |
Naziv modula: | Planiranje gazdovanja lovištima |
Trajanje modula: | 42 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih teorijskih i praktičnih znanja za prikupljanje podataka za izradu projektno planske dokumentacijeza lovišta
| - znati teorijske osnove, odnosno potrebne elemente, način i metode prikupljanja podataka, sređivanje i obradu i njihov značaj za planiranje i vođenje gazdovanja lovištima
- znati koja se projektno-planska dokumentacija izrađuje za gazdovanje lovištima i šta sadrži
| - Zadaci planiranja gazdovanja lovištima
- Teorijske osnove planiranja gazdovanja lovištima
- Karakteristike planiranja u lovstvu
- Usklađivanje lovnog sa ostalim vidovima gazdovanja u području
- Populacija divljači i njeni elementi strukture kao osnov za planiranje u lovstvu
- Prostor kao osnova za planiranje u lovstvu
- Određivanje boniteta i kapaciteta lovišta
- Ciljevi gazdovanja lovištem
- Mere za realizaciju ciljeva
- Metodika praktičnih radova na izradi projektno-planske dokumentacije za gazdovanje lovištima. Lovna osnova. Godišnji plan gazdovanja lovištem
- Evidencija lovnog gazdovanja
| - Nastavni program u okviru modula realizovati demonstracijom nastavnih filmova, tabela i grafikona
- Povezati nastavne sadržaje sa ostalim nastavnim predmetima kao što su Zoologija i Ekologija divljih životinja, Gazdovanje faunom i svim ostalim predmetima
- U okviru blok nastave prikupiti potrebne podatke za jedno lovište
- Na časovima vežbi uraditi praktično primere na osnovu podataka prikupljenih na terenu u okviru nastave u bloku i sl.
- U toku i na kraju realizacije modula uraditi test, pismenu vežbu i elaborat, tabelarni i grafički prikaz elemenata strukture odgovarajućih populacija divljači
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | * | | | * | * |
Naziv modula: | Planiranje gazdovanja ribama |
Trajanje modula: | 20 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih teorijskih i praktičnih znanja za prikupljanje podataka za izradu projektno-planske dokumentacijeza ribolov
| - znati teorijske osnove, odnosno potrebne elemente, način i metode prikupljanja podataka, sređivanje i obradu i njihov značaj za planiranje i vođenje ribolova
- znati koja se projektno-planska dokumentacija izrađuje i šta sadrži za ribolov
| - Zadaci planiranja gazdovanja ribama
- Teorijske osnove planiranja gazdovanja u ribarstvu
- Karakteristike planiranja u ribarstvu
- Usklađivanje ribolovnog sa ostalim vidovima gazdovanja u području
- Populacija ribe i njeni elementi strukture kao osnov za planiranje u ribarstvu
- Akvatični ekosistemi kao osnov za planiranje u ribarstvu
- Određivanje fondova riba
- Ciljevi gazdovanja ribolovnim područjem
- Mere za realizaciju ciljeva
- Metodika praktičnih radova na izradi projektno-planske dokumentacije u ribarstvu
- Ribolovna osnova, godišnji plan ribolova i sl.
- Evidencija ribolova
| - Nastavni program u okviru modula realizovati demonstracijom nastavnih filmova, tabela i grafikona
- Povezati nastavne sadržaje sa ostalim nastavnim predmetima kao što su Zoologija i Ekologija divljih životinja, Gazdovanje faunom i svim ostalim predmetima
- U okviru blok nastave prikupiti potrebne podatke za lovište riba
- Na časovima vežbi uraditi praktično primere na osnovu podataka prikupljenih na terenu u okviru nastave u bloku i sl.
- U toku i na kraju realizacije modula uraditi test, pismenu vežbu i elaborat, tabelarni i grafički prikaz elemenata strukture odgovarajućih populacija riba
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- D. Jović, M. M. Drenić, Planiranje gazdovanja šumama, udžbenik za šumarske škole, Beograd
- M. M. Drenić, Planiranje gazdovanja lovištima, skripta, Šumarska škola, Kraljevo
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Povezati sadržaj pojedinih modula sa predmetima Zoologija i Ekologija divljači i Gazdovanje faunom
- Povezati sadržaj pojedinih modula, sličnosti i specifičnosti flore i faune
- Povezati sadržaje za obradu podataka sa Informatikom i Informacionim sistemima
7. PREPORUČENO KORIŠĆENJE NASTAVNIH SREDSTAVA ZA OSTVARIVANJE MODULA
- Šumsko-privredne osnove
- Oprema za taksaciju
- Potreban softver
- Specijalizovana učionica
Turistički objekti u nacionalnim parkovima
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | | | | | |
II | | | | | | |
III | | | | | | |
IV | 64 | 32 | | 12 | | 108 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Shvatanje značaja i funkcije turističkih objekata u nacionalnim parkovima
- Poznavanje različitih tipova turističkih objekata i njihove namene
- Osmišljavanje izgleda i sadržaja turističkih objekata sa pozicija funkcionalnosti
- Upoznavanje sa trendovima u svetu iz ove oblasti
- Sticanje teorijskih znanja i osposobljavanje učenika za primenu stečenih znanja na terenu
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Pojam i svrha turističkih objekata u nacionalnim parkovima, materijali za izradu, položaj i funkcionalnost | 40 |
Tipovi turističkih objekata | 36 |
Postojeći objekti u nacionalnim parkovima | 32 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Pojam i svrha turističkih objekata u nacionalnim parkovima, materijali za izradu, položaj i funkcionalnost |
Trajanje modula: | 40 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o pojmu i svrsi turističkih objekata u nacionalnim parkovima, materijalima za izradu tih objekata, njihovoj funkcionalnosti i uklapanju u pejzaž
| - da zna pojam i svrhu turističkih objekata u nacionalnim parkovima
- da poznaje prirodne i industrijske materijale za izradu turističkih objekata, njihove prednosti i mane
- da poznaje tradicionalne i etno oblike objekata i njihovo funkcionalno uklapanje u pejzaž
- da poznaje principe rasporeda turističkih objekata u odnosu na određene zaštićene objekte prirode
| - Nacionalni parkovi kao područja izuzetnih prirodnih kvaliteta, ali i objekti namenjeni edukaciji i rekreaciji
- Pojam i svrha turističkih objekata u nacionalnim parkovima
- Materijali za izradu turističkih objekata
- Prirodni materijali i njihova primena u izgradnji turističkih objekata
- Industrijski materijali i mogućnost njihove primene u turističkim objektima. Prednosti i nedostaci
- Funkcionalno uklapanje turističkih objekata u pejsaž
- Tradicionalni etno oblici
- Ambijentalni oblici
- Odgovarajući položaj u odnosu na zaštićene delove prirode
- Položaj u odnosu na delove šume sa zaštićenom florom
- Položaj u odnosu na zaštićene zoološke vrste
- Položaj u odnosu na zaštićene hidrološke, geološke i geomorfološke spomenike
- Vidljivost objekta i položaj u odnosu na komunikacije
| - Koristiti prethodno stečena znanja i povezati ih sa sadržajem modula
- Koristiti nastavi prilagođene pokazne prirodne i industrijske građevinske materijale
- Koristiti šematske prikaze, makete, fotografije i slajdove turističkih i drugih objekata
- Koristiti brošure i časopise iz oblasti etnografije i arhitekture
- Koristiti karte i turističke vodiče naših nacionalnih parkova
- Koristiti instrumente i pribor za projektovanje rasporeda objekata (domaći zadatak)
- Sistematizovati gradivo i testirati učenike na kraju modula
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | * | | * | | | | | |
Naziv modula: | Tipovi turističkih objekata |
Trajanje modula: | 36 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o tipovima turističkih objekata, njihovim praktičnim funkcijama i primeni
| - da zna tipove turističkih objekata
- da zna njihovu funkciju, izgled i raspored
- da poznaje primere iz svetske prakse
- da zna da dimenzioniše turističke objekte
| - Tipovi turističkih objekata
- Objekti za informisanje (table sa mapama, table sa pravilnikom ponašanja)
- Njihove funkcije, izgled, sadržaj i položaj
- Objekti za kretanje (pešačke staze, pešački mostovi, biciklističke staze)
- Njihove funkcije, položaj, markacije, izgled
- Uslužni objekti (skloništa sa klupama, izvorišta pijaće vode, korpe za otpatke ...)
- Objekti za boravak (kamp prostor, planinski domovi)
- Dimenzionisanje objekata
- Objekti za osmatranje
- Objekti za edukaciju
| - Koristiti prethodno stečena znanja i povezati ih sa sadržajem modula
- Koristiti šematske prikaze, makete, fotografije i slajdove turističkih i drugih objekata
- Koristiti instrumente i pribor za trasiranje staza, puteva i drugih komunikacija u području zaštite
- Koristiti alat i pribor za uređenje prostora i izradu pojedinih objekata
- Realizovati nastavu u bloku (6 časova) uz osmišljavanje, izradu i uređenje nekog turističkog objekta
- Sistematizovati gradivo i testirati učenike na kraju modula
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | * | | * | * | |
Naziv modula: | Postojeći objekti u nacionalnim parkovima |
Trajanje modula: | 32 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o postojećim objektima i nacionalnim parkovima
| - da poznaje postojeće objekte u nacionalnim parkovima (kod nas i u svetu)
- da poznaje primere dobrih rešenja kao i neadekvatne objekte u nacionalnim parkovima
- da poznaju osnovne principe ekološkog projektovanja i dizajniranja objekata
- da poznaje primenu ekoloških energetskih resursa i bio razgradivih materijala u izradi objekata u nacionalnim parkovima
| - Postojeći objekti u nacionalnim parkovima
- Primeri dobrih rešenja u našim nacionalnim parkovima
- Nacionalni parkovi u Evropi i njihovi objekti
- Neadekvatni objekti u nacionalnim parkovima
- Ekološki pristup dizajniranja objekata u nacionalnim parkovima
- Ekološki energetski resursi
- Bio razgradivi materijali i tehnologije (primena kod objekata)
| - Koristiti prethodno stečena znanja i povezati ih sa sadržajem modula
- Koristiti brošure i izdanja naših nacionalnih parkova
- Koristiti sajtove inostranih nacionalnih parkova
- Koristiti slajdove i fotografije objekata (uz posebno naglašavanje razlike uspešnih i neadekvatnih rešenja)
- Koristiti časopise i brošure sa tematikom modernog i etno dizajna
- Koristiti fotografije, izveštaje i primere izrade eko i solarnih kuća i objekata kod nas i u svetu (domaći zadatak)
- Koristiti aktuelne izveštaje i istraživanja u vezi sa primenom ekoloških energetskih resursa i bio-razgradivih materijala
- Realizovati posetu i upoznavanje sa postojećim objektima u nekom od naših nacionalnih parkova, njihovom funkcijom, rasporedom i planovima za unapređenje
- Sistematizovati gradivo i testirati učenike na kraju modula
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | * | | * | * | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Čolić D., Prirodne retkosti i njihov značaj za turizam
- Seliškar A., Šuma i rekreacija
- Ringel E., Šuma zelena medicina
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Povezati sadržaje modula sa predmetom Etnologija
- Povezati sadržaje modula sa predmetom Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom
- Povezati sadržaje modula sa predmetom Vrednovanje i korišćenje prirodnih resursa
- Povezati sadržaje modula sa predmetom Ekologija i edukacija
- Povezati sadržaje modula sa predmetom Zaštita šuma i predela
- Povezati sadržaje modula sa predmetom Uređenje predela
- Povezati sadržaje modula sa predmetom Planiranje gazdovanja šumama i područjem
7. PREPORUČENO KORIŠĆENJE NASTAVNIH SREDSTAVA ZA OSTVARIVANJE MODULA
- Video materijal
- Fotografije
- Makete
Komunikacije i informacioni sistemi
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | | | | | |
II | | | | | | |
III | | | | | | |
IV | 32 | 32 | | 32 | | 96 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Osposobljavanje učenika za različite vidove komunikacija sa ciljnim grupama (turisti, grupe koje se bave istraživačkim radom, oni koji krše pravila zaštićenih područja, gorske i spasilačke službe ...).
- Osposobljavanje učenika za sve vidove komunikacije na distanci, kao i prezentaciju zaštićenog područja.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Komunikacije u turizmu | 28 |
Ponašanje i komunikacija u prekršajnim situacijama | 28 |
Komunikacije sa pratećim službama i organima javnih službi | 15 |
Tehnički nivoi u službi komunikacija | 12 |
Primena informatike u komunikacijama | 13 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Komunikacije u turizmu |
Trajanje modula: | 28 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Osposobiti učenike da imaju neposrednu i edukativnu komunikaciju sa posetiocima zaštićenih područja
- Formirati pravilan stav u ponašanju pri nepredviđenim situacijama prilikom rada sa turistima
- Podstaći kreativnost učenika radi budućeg osmišljavanja sadržaja za turiste
| - znati da valjano komunicira sa turistima i da im blagovremeno pruža potrebne informacije
- znati da osmišljava sadržaje za turiste i prezentuje sadržaje koji su njima namenjeni
- znati da blagovremeno nađe najbolje rešenje u nepredviđenim situacijama u koje mogu turisti i posetioci zapasti
| - Vidovi komunikacija u odnosu na ciljne grupe
- Komunikacije sa organizovanim grupama turista
- Osmišljavanje sadržaja za turiste
- Ponašanje u neočekivanim situacijama pri radu sa turistima
- Edukacija turista sadržajima koji postoje na datom lokalitetu
| - Izvoditi vežbe simulirajući među učenicima situacije u radu sa turistima
- Koristiti postojeća iskustva pri radu sa turistima u zaštićenim objektima prirode
- Proučavati sve izvore koje obuhvataju rad na turističkim sadržajima
- Organizovati demonstracije rada sa turistima i posetiocima
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | * | | | * | | | * | | |
Naziv modula: | Ponašanje i komunikacija u prekršajnim situacijama |
Trajanje modula: | 28 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Osposobiti kandidate da prepoznaju i blagovremeno reaguju na sve oblike prekršajnog ponašanja u zaštićenim objektima prirode
- Obučiti kandidate da u prekršajnim situacijama deluju u granicama svojih ovlašćenja i nivoa nadležnosti
| - znati da na vreme prepozna i blagovremeno reaguje na sve oblike nanošenja šteta i prekršaja u zaštićenim objektima prirode
- pravilno pristupi komunikaciji sa prekršiocima
- procenjuje ponašanje i postupke prekršilaca
| - Oblici ugrožavanja bezbednosti i nanošenja šteta zaštićenom objektu prirode
- Štete od bespravnih seča
- Štete od krivolova
- Ugrožavanje zooloških vrsta zaštićenih zakonom
- Ugrožavanje zaštićenih biljnih vrsta
- Štete koje mogu biti izazvane nehatom i nedozvoljenim ponašanjem
| - Koristiti u nastavi primere iz dosadašnje prakse u radu zaštićenih objekata
- Vežbati načine komunikacija u situacijama sa prekršiocima
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | * | | | | | | | | |
Naziv modula: | Komunikacije sa pratećim službama i organima javnih službi |
Trajanje modula: | 15 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Osposobiti učenika za saradnju i pravovremeno delovanje sa svim službama koje su angažovane u zaštićenim objektima prirode
- Razviti kod učenika sposobnost i naviku stalne komunikacije sa pratećim službama
| - znati da inicira komunikaciju sa pratećim službama zaštićenih objekata prirode
- znati održavati stalnu komunikaciju i na taj način podizati kvalitet svih službi u objektu
- biti upoznat sa radom drugih službi i načinima saradnje sa njima
| - Službe sa kojima posluju i na čiji se rad naslanjaju objekti prirode
- Upravna služba
- Spasilačka služba
- Gorska služba
- Šumska gazdinstva
- Lovačka i ribolovačka udruženja
- Policija
| - Kroz prikaze rada i organizacije službi upoznavati učenike sa zajedničkim sferama interesovanja
- Praktičan rad organizovati sa pripadnicima različitih službi
- Organizovati demonstracioni deo nastave
- Organizovati simulaciju komunikacija sa drugim službama
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | | * | | | * | * | | | | |
Naziv modula: | Tehnički nivoi u službi komunikacija |
Trajanje modula: | 12 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Osposobiti učenike da efikasno i pravilno koriste sva raspoloživa tehnička sredstva koja se koriste u komunikacijama na distanci
- Proširiti učenicima potrebna tehnička znanja i osposobiti ih da sami racionalno biraju sredstva komunikacija koja su u datom trenutku najefikasnija
| - znati da pravilno koristi sredstva radio veze
- znati da se oslanja na mobilnu telefoniju kao dopunu komunikacijama u zaštićenim objektima prirode
- znati da se stara i blagovremeno održava sredstva komunikacija
| - Tipovi tehničkih sredstava za daljinsku vezu i njihova upotreba
- Klasična i mobilna telefonija
- Radio veza
- Komunikacija putem Interneta
| - Kroz demonstracije učenike upoznati sa različitim tehničkim aspektima različitih komunikacijskih sredstava
- Na časovima vežbi individualno koristiti sva tehnička sredstva komunikacija
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | * | | | | |
Naziv modula: | Primena informatike u komunikacijama |
Trajanje modula: | 13 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Kroz informatičke sisteme učenike osposobiti da unapređuju komunikacije
- Osposobiti učenike da budu u stanju prikazati svoje polje delovanja i sarađivati sa sličnim institucijama kako u zemlji, tako i van nje
| - znati da koristi Interent kao sredstvo komunikacija u oblastima vezanim za njegovo polje rada
- znati da koristi multimedijalne prezentacije
- znati da aktivno korespondira elektronskom poštom
- znati da okuplja na mreži što širi krug interesenata za zaštićene objekte prirode
| - Načini komunikacije između računara
- Računarske mreže
- Elektronska pošta
- World Wide Web
- Multimedijalne aplikacije
- Korišćenje multimedijalnih aplikacija
| - Koristiti domaća i strana pozitivna iskustva u računarskim komunikacijama
- Koristiti računare na vežbama
- Na vežbama raditi elektronsku prezentaciju
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | * | * | | | | |
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Ekologija i edukacija
- Turistički objekti u nacionalnim parkovima
- Vrednovanje i korišćenje prirodnih resursa
- Zaštita šuma i predela
7. PREPORUČENO KORIŠĆENJE NASTAVNIH SREDSTAVA ZA OSTVARIVANJE MODULA
- Oprema za radio vezu
- GPS
- Potreban softver
- Specijalizovana informatička učionica
Ustav i zakonodavstvo
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | | | | | |
II | | | | | | |
III | | | | | | |
IV | 64 | | | | | 64 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje znanja iz pozitivnih zakonskih rešenja i njihova primena na terenu
- Upoznavanje ustavne osnove radi primene i poštovanja prava
- Upoznavanje sa nacionalnim dobrom kroz zakonsku osnovu
- Upoznavanje sa pravima i postupcima ovlašćenih lica
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Država i pravo | 16 |
Nacionalno dobro | 16 |
Postupanje i prava lica u nadzoru i intervencije na terenu | 16 |
Sankcije vezane za nanošenje štete u zaštićenom području | 16 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Država i pravo |
Trajanje modula: | 16 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o državnom uređenju i funkcijama države
- Upoznavanje sa ustavom, kao osnovom zakonodavne forme
| - znati osnove pravnog uređenja države
- znati ustav sa naglaskom na pojedine članove
- znati da poštuje i primenjuje prava
| - Država i pravo
- Pojam države i državna organizacija
- Opšti pojmovi o pravu
- Stvaranje prava, primena i poštovanje prava
- Pravni poslovi
- Ustav Republike Srbije
| - U nastavi koristiti ustav i tumačenja ustava kroz praksu
- Davati osvrt na ranija ustavna rešenja
- Koristiti različite zakone i pravilnike da bi se kandidatima približilo shvatanje pravne forme
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | * | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Nacionalno dobro |
Trajanje modula: | 16 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja i mesta nacionalnog dobra kroz zakonsku osnovu
- Znanja o zaštiti nacionalnog dobra kroz zakonsku osnovu
- Sticanje znanja o pravnoj ulozi pojedinih službi u zaštićenim objektima prirode kroz zakonsku osnovu
| - znati funkciju pravnog sistema u zaštićenim objektima prirode
- znati zakone i podzakonske akte koji tretiraju problematiku zaštićenog područja
- znati pravni osnov organizacije pojedinih službi u zaštićenim područjima
| - Pojam nacionalnog dobra
- Značaj i funkcija nacionalnog dobra
- Nacionalno dobro u ustavu i zakonu
- Nadležnosti pojedinih organa i institucija u očuvanju nacionalnog dobra
- Zakon o šumama
- Zakon o vodama
- Zakon o zaštiti životne sredine
- Zakon o nacionalnim parkovima
- Zakon o lovstvu
- Uredba o utvrđivanju programa zaštite i unapređenju šuma 2003. godine
| - U nastavi koristiti sva zakonska rešenja koja su trenutno na snazi
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | * | * | | * | | | | | |
Naziv modula: | Postupanje i prava lica u nadzoru i intervencije na terenu |
Trajanje modula: | 16 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Osposobiti kandidate da na pravno valjan način interveniše u slučaju prekršaja ili nanošenja šteta zaštićenom objektu prirode
- Osposobiti kandidate da ispravno vode i blagovremeno ažuriraju dokumentaciju koja prati postupanje lica u nadzoru
| - znati da interveniše u slučaju prekršaja poštujući zakonska ovlašćenja
- znati granice svoje nadležnosti u zaštićenom objektu prirode
- znati da nakon intervencije ažurira prateću dokumentaciju za koju je nadležan
| - Ovlašćenja lica u nadzoru
- Oblici prekršaja i ponašanja suprotni zakonu i podzakonskim aktima u zaštićenom objektu prirode
- Krivični zakon Republike Srbije
- Pravilnik o unutrašnjem redu u parku prirode Golija
| - Koristiti pozitivne primere iz prakse
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | * | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Sankcije vezane za nanošenje šteta u zaštićenom području |
Trajanje modula: | 16 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Upoznati učenike sa svim oblicima sankcija vezanih za svesno izazvane štete kao i štete koje su izazvane nehatom u zaštićenim objektima prirode
- Osposobiti učenike za postupak u izricanju mandatnih kazni
- Osposobiti učenike da edukuju i upozoravaju na posledice korisnike usluga nacionalnih parkova kako bi preventivno delovali
| - znati pravne osnove i situacije kada treba izreći sankcije
- znati da u skladu sa svojim ovlašćenjima lice koje vrši nadzor izriče mandatne kazne
- znati da preventivno deluje u pravcu poštovanja propisa od strane posetilaca zaštićenog objekta prirode
| - Vrste i oblici prekršaja posetilaca
- Vrste i visina mandatnih kazni
- Postupak pri izricanju mandatnih kazni
- Zloupotreba ovlašćenja u službi nadzora
| - Koristiti primere iz prakse
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | * | | | * | | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Zakon o zaštiti životne sredine
- Zakon o nacionalnim parkovima
- Zakon o šumama
- Zakon o lovstvu
- Uredba o utvrđivanju programske zaštite i unapređivanju šuma 2003. godine
- Pravilnik o unutrašnjem redu u parku prirode Golija
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Zaštita šuma i predela
- Uređenje predela
- Turistički objekti u nacionalnim parkovima
- Gazdovanje faunom
- Vrednovanje i korišćenje prirodnih resursa