Prethodni
Istorija umetnosti sa teorijom forme
 (za obrazovni profil TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE  GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled)
 1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
   |  RAZRED |  NASTAVA |  PRAKSA |  UKUPNO | 
   |  Teorijska nastava |  Vežbe |  Praktična nastava |  Nastava u bloku | 
   |  I |  64 |  10 |    |    |    |  74 | 
   |  II |  66 |  8 |    |    |    |  74 | 
   |  III |  62 |  8 |    |    |    |  70 | 
 Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki  oblik rada
 2. CILJEVI PREDMETA:
 -  Sticanje uvida u materijalni i duhovni život, kroz istoriju  civilizacije kao osnovu umetničkog stvaralaštva koje proučava istorija i teorija  umetnosti
-  Dobijanje znanja iz prošlosti različitih civilizacija  kroz uvid u rad, materijalna sredstva, običaje, navike, verovanja i mišljenja  raznih naroda
-  Shvatanje uslova i oblika savremene civilizacije, mesta  i uloge koju ima naša zemlja u tom okviru 
-  Sticanje sposobnosti kritičkog prosuđivanja vrednosti  umetničkog dela
-  Formiranje kriterijuma i sopstvenog odnosa prema umetnosti  i kulturi
-  Formiranje estetskog odnosa i estetskih osećanja
-  Formiranje osnova za nastavak obrazovanja
 3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
 Razred: prvi
   |  NAZIV MODULA |  Trajanje modula (časovi) | 
   |  Umetnost prvobitne zajednice |  8 | 
   |  Umetnost starih naroda |  10 | 
   |  Umetnost antičkih naroda |  20 | 
   |  Umetnost srednjeg veka |  20 | 
   |  Srednjovekovna umetnost Srbije i Crne Gore |  16 | 
 
 Razred: drugi
   |  NAZIV MODULA |  Trajanje modula (časovi) | 
   |  Umetnost renesanse |  20 | 
   |  Umetnost baroka |  18 | 
   |  Umetnost XVIII veka |  16 | 
   |  Umetnost XIX veka |  20 | 
 
 Razred: treći
   |  NAZIV MODULA |  Trajanje modula (časovi) | 
   |  Moderna umetnost XX veka |  36 | 
   |  Moderna arhitektura XX veka |  6 | 
   |  Moderna skulptura XX veka  |  8 | 
   |  Moderna umetnost na našem tlu |  12 | 
   |  Savremena umetnost |  8 | 
  
 4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA  MODULA
 Razred: prvi
   |  Naziv modula: |  Umetnost prvobitne zajednice | 
   |  Trajanje modula: |  8 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   sticanje osnovnih znanja o umetnosti prvobitne  zajednice |   znati šta je u osnovi prvobitnog izražavanja čoveka  (vera - magija - religija) znati da odredi i definiše kvalitet prepoznati vezu umetnosti prvobitne zajednice  i moderne umetnosti |   paleolit neolit metalno doba površina i linija kao granica površine |   ukazati na ekspresivnost i spontanost prvobitnog  umetničkog izražavanja analizirati likovnost pećinskog slikarstva uraditi vežbu linije i površine na primeru pećinskih  crteža (funkcija, dinamika, ekspresija, jednostavnost) | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
   |  * |  * |    |    |    |  * |    |    |  * |  * |    | 
  
   |  Naziv modula: |  Umetnost starih naroda | 
   |  Trajanje modula: |  10 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   sticanje osnovnih znanja o umetnosti starih naroda |   znati da je umetnost deo i produkt društvenih  zbivanja znati hronološki sled arhitektonskih dostignuća upoznati osobine likovnih umetnosti na tlu starog  Egipta, Tigra i Eufrata, Persije, Krita i Mikene upoznati razvoj skulpture, slikarstva i primenjene  umetnosti upotrebnih predmeta starih naroda |   umetnost Egipta umetnost Mesopotamije umetnost Krita i Mikene teorija forme: oblik - karakter, vrste, grupisanje vežba (linija, površina, oblik) |   isticati osobenosti umetničkih dostignuća shodno  geopolitičkom položaju naroda ukazati na sličnosti i prepoznati ih služiti se mnogim reprodukcijama iz istorije umetnosti,  slajdovima uraditi vežbu - linija, površina, oblik, boja | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
   |  * |  * |    |    |    |  * |    |    |  * |  * |    | 
  
   |  Naziv modula: |  Umetnost antičkih naroda | 
   |  Trajanje modula: |  20 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   sticanje osnovnih znanja o umetnosti antičkih  naroda |   znati osobine i principe arhitekture, slikarstva,  vajarstva i primenjene umetnosti znati likovne zakonitosti: proporcija, zlatni  presek, ritam, simetrija, kompozicija prati nastanak prostornosti (perspektive: inverzna,  linearna, vazdušna) znati da svetlo - senka daju iluziju trodimenzionalnosti |   umetnost antičke Grčke teorija forme: proporcija i zlatni presek etrurska umetnost rimska umetnost teorija forme: senka i iluzija trodimenzionalnosti vežba (proporcija, senka) |   uraditi vežbu - proporcija i zlatni presek stalno koristiti reprodukcije i slajdove iz istorije  likovnih i primenjenih umetnosti upoređivati sa modernom umetnošću uraditi praktičan rad na temu - proporcija i senke  nekog izabranog motiva | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
   |  * |  * |    |    |    |  * |    |    |  * |  * |    | 
  
   |  Naziv modula: |  Umetnost srednjeg veka | 
   |  Trajanje modula: |  20 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   sticanje osnovnih znanja o umetnosti srednjeg  veka |   znati šta je bazilika znati osobine reljefa kao arhitektonskog elementa znati arhitektonske osobine romaničkih i gotskih  građevina (crkava i katedrala) u Francuskoj, Italiji, Španiji, Hrvatskoj znati šta je: freska, enkaustika, mozaik, vitraž  i tapiserija |   ranohrišćanska umetnost romanska umetnost gotska umetnost vizantijska umetnost teorija forme: linija i boja u umetnosti srednjeg  veka vežba (linija, boja) |   koristiti modele crkava i katedrala pokazati reprodukcije iz istorije umetnosti ovog  perioda tražiti motive srednjovekovne arhitekture modernim  građevinama ili urbanim sredinama uraditi vežbu na primeru neke freske - linija  i boja srednjovekovne umetnosti | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
   |  * |  * |    |    |    |  * |    |    |  * |  * |    | 
  
   |  Naziv modula: |  Srednjovekovna umetnost Srbije i Crne Gore | 
   |  Trajanje modula: |  16 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   sticanje osnovnih znanja o umetnosti srednjeg  veka u Srbiji i Crnoj Gori |   znati arhitektonske odlike crkava - Studenica,  Dečani, Mileševa, Sopoćani, Gračanica, Ravanica, Manasija, Ljubostinja,  Kalenić, Lazarica znati karakteristike srednjevekovnog fresko slikarstva poznavati slikarstvo ikona i minijatura shvatiti suštinu i značaj srednjovekovne umetnosti  naših naroda |   umetnost XII veka Raška škola umetnost XIV veka  Moravska škola linearna perspektiva  vežbe |   ukazati na društvena zbivanja u Evropi od XII  do XV veka posebno obraditi ikonopisanje i slikarstvo minijatura uraditi vežbu po aspektima mogućnostima linearne  perspektive | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
   |  * |  * |    |    |    |  * |    |    |  * |  * |    | 
 
 Razred: drugi
   |  Naziv modula: |  Umetnost renesanse | 
   |  Trajanje modula: |  20 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Sticanje osnovnih znanja o umetnosti renesanse |   upoznati likovna umetnička dela renesanse znati uporediti srednjovekovnu umetnost sa umetnošću  renesanse znati šta je perspektiva, volumen, prikazivanje  oblika po planovima, sfumato majolika zgrafito znati šta je harmonija, smirena ravnoteža, jednostavna  lepota, čista konstrukcija i simetrija znati da konstruiše centralnu perspektivu |   Protorenesansa Arhitektura rane renesanse Skulptura rane renesanse Slikarstvo rane renesanse Visoka renesansa: Leonardo da Vinči, Mikelanđelo Buonaroti, Rafaelo  Santi Renesansa u Veneciji Renesansa u Flandriji (Van Ajk, Boš i Brojge) Renesansa u Nemačkoj Renesansa na našem tlu Prostor. Centralna perspektiva. Način konstruisanja Primena perspektive (linearna, vazdušna i perspektive  boje) |   Pokazati reprodukcije iz ovog perioda istorije  umetnosti Ukazati na društvene i istorijske prilike koje  su dovele do nastanka humanizma i renesanse Upoređivati sa umetnošću kod antičkih naroda i  sa neoklasicizmom Suprotstaviti sa umetnošću srednjeg veka i baroka   Uraditi konstrukciju srednjeg veka i perspektive | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
   |  * |  * |    |    |    |  * |    |    |    |  * |    | 
  
   |  Naziv modula: |  Umetnost baroka | 
   |  Trajanje modula: |  18 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Sticanje osnovnih znanja o umetnosti baroka |   upoznati umetnička dela baroka u svetu i kod nas znati šta je mansarda, galerija, štuko, parket,  intarzija, krivolinijski spiralni motiv znati šta je rokoko znati šta su efekti svetlosti i tame, dinamizam  i upotreba različitih materijala u skulpturi shvatiti suštinu svetlosti i senke u umetničkom  oblikovanju  |   Idejne osnove i pojam baroka, obeležje barokne  arhitekture. Glavni spomenici Lorenco Bernini i barokna skulptura Slikarstvo baroka u Italiji. Karači i njihova  slikarska akademija. Karavađo i njegov uticaj na evropsko slikarstvo Barokno slikarstvo u Španiji: El Greko, Velaskez,  Muriljo i Zurbaran Širenje baroknih shvatanja u Evropi - Rubens Društvene i kulturne prilike 17. veka u Holandiji  - Rembrant. 17. vek u Francuskoj za vreme vladavine Luja XIV: arhitektura,  Pusen i Loren; umetnički zanati, tapiserija, nameštaj, sitna plastika,  zlatarstvo Svetlost i senka kao elementi slikarskog i skulpturalnog  oblikovanja Kontrast svetlosti i senke detalja i oblika. Dinamika  motiva  |   Pokazati reprodukcije iz ovog perioda istorije  umetnosti Ukazati na društvene, istorijske i religijske  prilike koje su dovele do nastanka umetnosti baroka Suprotstaviti sa umetnošću renesanse Tražiti spomenike arhitekture ovog umetničkog  stila Uraditi vežbu koja pokazuje odnos svetlosti i  senke i njihov međusobni kontrast  | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
   |  * |  * |    |    |    |  * |    |    |    |  * |    | 
  
   |  Naziv modula: |  Umetnost XVIII veka | 
   |  Trajanje modula: |  16 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Sticanje osnovnih znanja o umetnosti XVIII veka   |   upoznati umetnost XVIII veka znati povući paralelu između arhitekture, antike,  renesanse, neoklasicizma sa arhitekturom baroka znati šta je ahromatsko slikarstvo i jasna i čista  kontura |   Društveni i umetnički okviri epohe. Francuski  arhitekti XVIII veka i njihova dela Glavne struje u francuskom slikarstvu: Vato, Šarden Obnova mletačkog slikarstva: Tijepolo i engleska  nacionalna škola XVIII veka Neoklasicizam: poreklo, arhitektura, skulptura,  slikarstvo Luja Davida i Engra Crtež kao osnovni izraz umetničkog dela (jasna  i čista kontura) Ahromatsko slikarstvo |   Ukazati na društvena zbivanja u Evropi u XVIII  veku Pokazati reprodukcije iz ovog perioda istorije  umetnosti Ukazati na sličnosti antičke arhitekture, renesansne  arhitekture i arhitekture neoklasicizma Uraditi vežbu na primeru pojedinih Engrovih crteža  (jasna i čista kontura) | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
   |  * |  * |    |    |    |  * |    |    |    |  * |    | 
  
   |  Naziv modula: |  Umetnost XIX veka | 
   |  Trajanje modula: |  20 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Sticanje osnovnih znanja o umetnosti XIX veka |   upoznati umetnost XIX veka u svetu, a i kod nas znati povući paralelu između neoklasicizma, romantizma  i realizma znati uporediti arhitekturu romantizma i srednjeg  veka znati šta je plener, valer, lokalni ton, optičko  mešanje boja |   Društveni okviri epohe. Arhitektura Pojava umetničkih pravaca: romantizam, Delakroa,  Žeriko, Goja Realizam u Francuskoj - poreklo i obeležja. Kurbe,  Domije i Nije Impresionizam - poreklo i osnovne karakteristike.  Glavni predstavnici: Mane, Mone, Renoar, Dega.   Impresionistička skulptura: Roden i Medardo Roso   Neoimpresionizam - Žorž Sera Stvaralaštvo Vinsenta van Goga. Pol Gogen i slikari  mon Martra  Stvaralaštvo Pola Sezana i njegov značaj za savremenu  umetnost Optički problemi: svetlost, vazduh, valer i refleksi boja (lokalni ton, komplementarna boja kao senka,  optičko mešanje boja) |   Ukazati na društvena zbivanja u Evropi u XIX veku Pokazati reprodukcije iz ovog perioda umetnosti Ukazati na razlike i prepoznati ih  Uraditi vežbu: boja, veler | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
   |  * |  * |    |    |    |  * |    |    |    |  * |    | 
 Razred: treći
   |  Naziv modula: |  Moderna umetnost XX veka | 
   |  Trajanje modula: |  36 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Sticanje osnovnih znanja o umetnosti XX veka |   upoznati umetničke pravce i pokrete u prvoj polovini  XX veka upoznati slikarska ostvarenja prve polovine XX  veka znati šta je kolaž, redi-meid, frotaž, nađeni  predmeti, automatizam shvatiti koliki je značaj ritma u likovnoj umetnosti |   Idejne osnove evropske umetnosti XX veka Ekspresionizam i njegovi predstavnici: E. Munk,  Dž. Ensor, grupa "Most" i "Plavi jahač". O. Kokoška Kubizam - odlike i predstavnici Stvaralaštvo Pabla Pikasa Futuristi i grupa "Dada" Nadrealizam kao pojava u književnosti, filmu i  slikarstvu Pojava apstraktne umetnosti: Vasilij Kandinski   Pit Mondrijan i neoplasticizam Ruska umetnost početkom XIX veka Škola industrijskog dizajna - Bauhaus Kompozicija u slikarstvu Ritam (pokret, simetrija, ravnoteža od površine  ka masi i kretanju) |   Pokazati reprodukcije iz ovog perioda istorije  umetnosti Učenike treba uvoditi u samostalno korišćenje  stručne literature iz oblasti istorije umetnosti Uraditi vežbu - ritam | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
   |  * |  * |    |    |    |  * |    |    |    |  * |    | 
  
   |  Naziv modula: |  Moderna arhitektura XX veka | 
   |  Trajanje modula: |  6 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Sticanje osnovnih znanja o arhitekturi XX veka |   upoznati arhitekturu XX veka znati arhitektonske osobine XX veka znati šta je funkcionalizam, a šta organska arhitektura povezati geometrijsku apstrakciju i ostvarenja  moderne arhitekture |   Novi građevinski materijali Funkcionalizam moderne arhitekture Kompozicija arhitekture Konstrukcija u službi funkcije |   Pokazati reprodukcije iz ovog perioda istorije  umetnosti Tražiti primere moderne arhitekture u svom mestu Ostvarivanje teoretskog dela treba kombinovati  sa samostalnim likovnim izražavanjem Učenike treba navesti da primenjuju već usvojena  znanja, odnosno da koriste odgovarajuća likovna ostvarenja na kojima  su postavljeni zahtevi i problemi rešeni | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
   |  * |  * |    |    |    |  * |    |    |    |  * |    | 
  
   |  Naziv modula: |  Moderna skulptura XX veka | 
   |  Trajanje modula: |  8 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Sticanje osnovnih znanja o skulpturi u XX veku |   upoznati skulpturu XX veka znati da prazan prostor (antiforma) ima isti značaj  kao i ispunjen prostor (forma) |   Evropska skulptura u prvoj polovini XX veka Glavni nosioci novih tendencija: Brankusi, Mur Kompozicije u skulpturi |   Pokazati reprodukcije iz ovog perioda istorije  umetnosti Ukazati na sličnosti problematike, kompozicije  u arhitekturi i skulpturi Uraditi vežbu u kojoj forma uslovljava antiformu  i obrnuto | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
   |  * |  * |    |    |    |  * |    |    |    |  * |    | 
  
   |  Naziv modula: |  Moderna umetnost na našem tlu | 
   |  Trajanje modula: |  12 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Sticanje osnovnih znanja o modernoj umetnosti  na našem tlu |   upoznati modernu umetnost na tlu naše zemlje znati analizirati likovno-umetnička dela upoznati problematiku komponovanja u slikarstvu |   Društveni i umetnički okviri epohe. Umetnost XVIII  i XIX veka Impresionizam na našem tlu - Nadežda Petrović Umetnost prve polovine XX veka na našem tlu  Kompozicija u slikarstvu |   Pokazati reprodukcije iz ovog perioda umetnosti Odlazak u muzeje i galerije Izvršiti analizu odnosa moderne umetnosti kod  nas i u svetu Uraditi kompozicijsku vežbu uz utvrđenu tehniku  rada | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
   |  * |  * |    |    |    |  * |    |    |    |  * |    | 
  
   |  Naziv modula: |  Savremena umetnost | 
   |  Trajanje modula: |  8 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Sticanje osnovnih znanja o savremenoj umetnosti |   upoznati savremena događanja savremene umetnosti steći svoj stav o savremenim tendencijama u umetnosti upoznati jedinstvo forme i sadržaja umetničkog  dela |   Društveni i umetnički okviri za nastanak savremene  umetnosti Lirska apstrakcija Neoavangarda Enformel, op-art, kinetička umetnost, strukturalizam,  sistematična umetnost, minimal-art, post-painterlyapstraction, konceptualna  umetnost, land-art Pop-art i slične pojave Akciono slikarstvo Post-moderna umetnost Forma i sadržaj |   Ukazati na vezu društvenih zbivanja i razvitka  umetnosti sredinom XX veka Posetiti izložbu savremene umetnosti Ukazati na savremena dostignuća arhitekture u  našem mestu Tražiti primere koji povezuju tradiciju i savremenu  umetnost Uraditi vežbu: znak i značenja | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
   |  * |  * |    |    |    |  * |    |    |    |  * |    | 
 5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
 -  Janson, Istorija umetnosti
-  Đ. Piskel, Istorija umetnosti
-  L. Trifunović, Umetnički spomenici
-  M. Levi, Istorija slikarstva
 6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
 -  Likovna kultura
-  Pismo
-  Praktična nastava
-  Oblikovanje grafičkih proizvoda
  
 Pismo
 (za obrazovni profil TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE  GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled)
 1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
   |  RAZRED |  NASTAVA |  PRAKSA |  UKUPNO | 
   |  Teorijska nastava |  Vežbe |  Praktična nastava |  Nastava u bloku | 
   |  I |    |  74 |    |    |    |  74 | 
   |  II |    |  74 |    |    |    |  74 | 
 Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki  oblik rada
 2. CILJEVI PREDMETA:
 -  Ovladavanje pisanjem i crtanjem slova kao i upoznavanje  sa stilovima i karakteristikama slovnog znaka
-  Ovladavanje osnovnim principima pisanja, komponovanja  i tehničke prezentacije
-  Razvijanje likovno-estetskog smisla i vizuelne vrednosti  pisma u zadacima grafičkog oblikovanja
-  Upoznavanje sa mogućnostima primene pisma u savremenom  dizajnu
-  Osposobljavanje za potpuno samostalno stvaranje novih  rešenja u ovoj oblasti
-  Razvijanje interesovanja učenika i za dalje proučavanje  mogućnosti primene pisma
-  Osposobljavanje za samostalan rad
-  Osposobljavanje da sva stečena znanja iz ove oblasti  uspešno individualno ili u stručnom timu primeni u svim oblastima grafičkog  dizajna
 3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
   |  NAZIV MODULA |  Trajanje modula (časovi) | 
   |  Istorijski razvoj pisma |  8 | 
   |  Pribor i materijal, osnovna pravila i vežbe poteza |  10 | 
   |  Blok pismo - sistem mreže |  8 | 
   |  Monumentalna kapitala, minuskula i majuskula |  12 | 
   |  Unicijala i poluunicijala |  16 | 
   |  Ćirilica |  20 | 
  
   |  NAZIV MODULA |  Trajanje modula (časovi) | 
   |  Razvoj štamparstva i tipografski merni sistem |  8 | 
   |  Tipografska pisma - antikva |  8 | 
   |  Savremena tipografska pisma |  14 | 
   |  Tipografsko oblikovanje |  12 | 
   |  Formiranje stranice |  12 | 
   |  Optičke iluzije u tipografiji |  4 | 
   |  Komponovanje slova u jedinstvenu formu |  8 | 
   |  Komponovanje slova i slike (grafičkog znaka) - primena  boje u tipografiji |  8 | 
  
 4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA  MODULA
 Razred: prvi
   |  Naziv modula: |  Istorijski razvoj pisma | 
   |  Trajanje modula: |  8 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   sticanje osnovnih znanja o istorijskom razvoju  pisma kao jednom od najznačajnijih vidova komunikacije |   znati šta je pismo prepoznavati odnos pisma, mišljenja i govora znati koji su elementi pisma znati da se glasovno (fonetsko) pismo razvilo  kroz istoriju razvojem čovekovog mišljenja koristiti pismo kao likovno grafički prikaz govora  i mišljenja |   piktogrami ideogrami fonetsko pismo |   istaći razliku između piktograma i ideograma istaći primenu piktograma i ideograma u savremenoj  komunikaciji uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula povezati sadržaje sa jezikom i komunikacijom | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
   |  * |  * |    |    |    |  * |  * |    |    |    |  * | 
  
   |  Naziv modula: |  Pribor i materijal, osnovna pravila i vežbe poteza | 
   |  Trajanje modula: |  10 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   sticanje osnovnih znanja o priboru, materijalu  i pravilima pisanja sticanje veština i sposobnosti korišćenja pribora  i poteza u pisanju |   znati da koristi pribor i materijal za pisanje koristiti osnovna pravila pri pisanju imati veštinu poteza  biti sposoban da formira reči i redove |   pribor i materijal  osnovna pravila vežbe poteza - belina i razmak između slova formiranje reči i redova |   uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula sadržaje povezati sa jezikom vežbati preciznost i pedantnost u radu | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
   |  * |  * |    |    |    |  * |  * |    |    |    |  * | 
  
   |  Naziv modula: |  Blok pismo - sistem mreže | 
   |  Trajanje modula: |  8 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   sticanje osnovnih znanja i veština konstrukcije  slova i komponovanja teksta |   znati da konstruiše slovo pomoću mreže znati da konstruiše i komponuje tekst uz poznavanje  pravila o optičkom delovanju slova i njihovih međurazmaka |   konstrukcija slova komponovanje teksta |   uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula vežbati preciznost u radu sadržaje ilustrovati iz knjiga i tekstova o pismu | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
   |  * |  * |    |    |    |  * |  * |    |    |    |  * | 
  
   |  Naziv modula: |  Monumentalna kapitala, minuskula i majuskula | 
   |  Trajanje modula: |  12 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   sticanje osnovnih znanja iz elemenata monumentalne  kapitale, minuskule i majuskule |   znati osobine i veštinu pisanja monumentalne kapitale znati dvolinijski sistem pisanja znati četvorolinijski sistem pisanja |   monumentalna kapitala dvolinijski sistem pisanja (minuskula) četvorolinijski sistem pisanja (majuskula) |   uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula uraditi test na kraju modula | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
   |  * |  * |    |    |    |  * |  * |    |    |    |  * | 
  
   |  Naziv modula: |  Unicijala i poluunicijala | 
   |  Trajanje modula: |  16 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   sticanje osnovnih znanja i veština pisanja slova  - unicijale i poluunicijale |   znati da piše unicijalnim pismom znati da piše poluunicijalnim pismom prepoznavati razlike pisama znati da piše bilo kojim datim pismom |   unicijala - pisanje slova poluunicijala - pisanje slova |   uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula uraditi test prepoznavanja pisama na kraju modula | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
   |  * |  * |    |    |    |  * |  * |    |    |    |  * | 
  
   |  Naziv modula: |  Ćirilica | 
   |  Trajanje modula: |  20 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   sticanje osnovnih znanja o ćiriličnom pismu |   znati istorijski razvoj ćiriličnog pisma znati o uticajima i reformi ćiriličnog pisma znati koji narodi pišu ćiriličnim pismom znati da primeni ćirilično pismo u oblikovanju  grafičkih proizvoda |   razvoj ćiriličnog pisma uticaji reforma ćiriličnog pisma rukopisno i tipografsko pismo primena u dizajnu pisanje slova |   povezati sadržaje sa jezikom i komunikacijama na kraju modula uraditi test o poznavanju i upotrebi  u dizajnu ćiriličnog pisma | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
   |  * |  * |    |    |    |  * |  * |    |    |    |  * | 
 
 Razred: drugi
   |  Naziv modula: |  Razvoj štamparstva i tipografski merni sistemi | 
   |  Trajanje modula: |  8 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Sticanje osnovnog znanja o nastanku i razvoju  štamparstva Sticanje znanja o razlozima uvođenja tipografskog  mernog sistema i primena u štamparstvu |   znati kako, kada i zašto je nastalo štamparstvo saznati o razvojnom putu štamparstva upoznati osnovne principe štampe u tehnikama štampe saznati razloge uvođenja tipografskog mernog sistema znati koristiti tipografski merni sistem |   Šta je ksilografija Pomična slova - nastanak i razvoj Nastanak i razvoj tehnike visoke štampe i princip  štampe Nastanak i razvoj ostalih tehnika štampe (ravna,  duboka i sito) Razlozi i period razvoja tipografskog mernog sistema Upoznavanje i metod korišćenja tipografskih jedinica |   Istaći prednosti i nedostatke ksilografije Prvi oblici pomičnih slova i prednosti u odnosu  na ksilografiju Razvojni put tehnike visoke štampe od Gutemberga  do danas Novi oblici štampanja tehnikom visoke štampe Oblici štampanja ostalim tehnikama štampe "Stopa" kao osnova za postavku tipografskog  mernog sistema Putem vežbi savladati upotrebu i pretvaranje tipografskih  jedinica u druge merne jedinice | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
   |  * |  * |    |    |    |  * |  * |    |    |    |  * | 
  
   |  Naziv modula: |  Tipografska pisma - antikva | 
   |  Trajanje modula: |  8 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Sticanje osnovnih znanja o "stilovima"  i njihov uticaj na tipografska pisma Uticaj razvoja civilizacije na oblik tipografskog  pisma Klasifikacija tipografskih pisama temeljnog oblika |   znati temeljne oblike tipografskih pisama znati da je antikva osnovni oblik tipografskog  pisma temeljnog oblika znati razliku između: renesansne antikve, prelazne  antikve, klasicističke antikve |   Vremenski stilovi u arhitekturi, ornamentici,  simbolima itd.  Uticaji stilova na konstrukciju temeljnih oblika  tipografskih pisama Karakteristika i razlike osnovnih elemenata slova  kod temeljnog oblika tipografskih pisama antikve |   Ukazati na period nastanka i razliku kod vremenskih  stilova Konstruisati "serife" temeljnog oblika  tipografskog pisma Vežbati crtanjem slovnih simbola temeljnog oblika  tipografskog pisma | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
   |  * |  * |    |  * |    |  * |  * |    |    |  * |    | 
  
   |  Naziv modula: |  Savremena tipografska pisma | 
   |  Trajanje modula: |  14 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Prvi oblici i razvoj savremenih oblika tipografskog  pisma Sticanje osnovnih znanja o savremenim tipografskim  pismima  |   znati oblike i karakteristike savremenih oblika  tipografskih pisama znati da konstruiše i komponuje tekst uz poznavanje  pravila o optičkom delovanju savremenih oblika tipografskih pisama |   Razraditi karakteristične razlike u oblicima savremenih  tipografskih pisama  Konstrukcija nekih tipova slova iz savremenih  tipografskih pisama Komponovanje teksta sa kombinacijom savremenih  oblika tipografskog pisma |   Uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula Vežbati preciznost u radu Sadržaje ilustrovati iz knjiga i tekstova o pismu | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
   |  * |  * |    |  * |    |  * |  * |    |    |    |  * | 
  
   |  Naziv modula: |  Tipografsko oblikovanje | 
   |  Trajanje modula: |  12 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Sticanje znanja o tipografiji i njenom razvoju Tipografska pisma kao osnova za oblikovanje Sticanje osnovnog znanja o tipografskom oblikovanju |   znati šta je to tipografija i kada i kako je nastala znati vrste tipografskih pisama znati osnovu tipografskog oblikovanja |   Pojam tipografije Tipografska pisma u funkciji tipografskog oblikovanja Kombinacije tipografskih pisama u oblikovanju   |   Uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula Uraditi test na kraju modula | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
   |  * |  * |    |    |    |  * |  * |    |    |  * |  * | 
  
   |  Naziv modula: |  Formiranje stranica | 
   |  Trajanje modula: |  12 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Sticanje znanja o osnovnim kriterijumima pri formiranju  stranica |   znati da formira stranicu  znati standardne i vanstandardne dimenzije (formate)  stranica znati da utvrdi parametre za formiranje stranice znati da utvrdi parametre za tipografsko oblikovanje znati da utvrdi sadržaj kompozicije na stranici |   Utvrđivanje i postavljanje tehničkih parametara  na stranici |   Uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula Uraditi test prepoznavanja pisama na kraju modula | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
   |  * |    |    |    |    |  * |  * |    |  * |  * |    | 
  
   |  Naziv modula: |  Optičke iluzije u tipografiji | 
   |  Trajanje modula: |  4 časa | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Sticanje osnovnih znanja o optičkoj iluziji |   znati šta je optička iluzija steći znanja o kontrastima i njihovom optičkom  uticaju znati kakav je uticaj okoline na optičku iluziju |   Pojam optičke iluzije Efekti kontrasta Prividne i stvarne veličine Uticaj okoline na kontrast |   Povezati teoriju sa praktičnim primerima Uraditi vežbu | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
   |  * |  * |    |    |    |  * |    |    |  * |  * |    | 
  
   |  Naziv modula: |  Komponovanje slova u jedinstvenu formu | 
   |  Trajanje modula: |  8 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Sticanje osnovnih znanja o komponovanju forme Sticanje osnovnih znanja o komponovanju slova  u formu |   znati šta je kompozicija znati principe na kojima se zasniva kompozicija  slova znati vrste kompozicije znati koji utisak treba da dâ kompozicija  slova na formi |   Razvoj ćiriličnog pisma Uticaji Reforma ćiriličnog pisma Rukopisno i tipografsko pismo Primena u dizajnu Pisanje slova |   Povezati sadržaje sa jezikom i komunikacijama Na kraju modula uraditi test o poznavanju i upotrebi  u dizajnu ćiriličnog pisma | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
   |  * |  * |    |    |    |  * |  * |    |    |    |  * | 
  
   |  Naziv modula: |  Komponovanje slova u slike (grafičkog znaka) primena  boje u tipografiji | 
   |  Trajanje modula: |  8 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Sticanje znanja o varijantama kompozicije i ugradnji  slova u kompoziciju |   znati horizontalne, vertikalne, kružne, dijagonalne,  simetrične i spiralne kompozicije znati da odredi format za određenu kompoziciju   znati komponovanje i ugradnju slova u kompoziciju  (grafički znak) znati primenu boje u komponovanju |   Razraditi varijante kompozicije Kombinovanje varijanti kompozicije Apstrakcija u kompoziciji Statičnost i dinamičnost kompozicije Značaj slova u kompoziciji simbola, zaštitnih  znakova itd.  |   Povezati sadržaje sa praksom Na kraju modula uraditi vežbu kroz praktičan primer | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
   |  * |  * |    |    |    |  * |  * |    |    |    |  * | 
 5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
 -  M. M. Nedeljković i S. Nedeljković: Grafičko oblikovanje  i pismo
-  M. Fruht, M. Rakić, I. Rakić: Grafički dizajn
-  Mary Noble, Janet Mebigan: Calligrapher's companion
-  Patricia Lovett: Calligraphy for Starter
 6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
 -  Srpski jezik i književnost
-  Oblikovanje grafičkih proizvoda
  
 Fotografija
 (obavezni predmet za obrazovni profil TEHNIČAR  ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled)
 1. CILJEVI PREDMETA:
 -  Sticanje potrebnog znanja o razvoju fotografije od otkrića  do danas
-  Upoznavanje sa različitim vrstama kamera i materijala  i njihovom namenom
-  Sticanje potrebnih veština u rukovanju kamerom
-  Sticanje potrebnih veština za snimanje jednostavnijih  fotografskih zadataka
-  Sticanje osnovnih dizajnerskih znanja potrebnih u kreiranju  grafičkih proizvoda
-  Razvijanje sistematičnosti, pedantnosti i urednosti  u radu
-  Razvijanje estetskih kriterijuma
-  Formiranje osnova za nastavak obrazovanja
 2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
 -  Dragoljub Kažić: Fotografija, sva izdanja
 3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
 4. CILJEVI, ISHODI i PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
 Razred: drugi
   |  Godišnji fond časova: |  74 časa | 
  
     |  CILJEVI  |  ISHODI Po završetku prvog razreda učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  PROGRAMA | 
   |      Sticanje osnovnih znanja o pronalasku fotografije  i razvoju fotografske tehnologije Sticanje osnovnih znanja o razvoju fotografske  likovnosti |      znati osnovne činjenice o otkriću fotografije razlikovati etape u tehnološkom razvoju fotografije razlikovati etape u likovnom razvoju fotografije |  Fotografija - uvod, otkriće   Dager i Talbot Bitniji fotografski procesi 19. veka Razvoj kamera, optike i materijala Fotografska likovnost 19. i 20. veka Fotografija i štampa |      Objasniti tehnologiju dagerotipije i postupka  sa slanim papirom Pokazati reprodukcije fotografija referentnih  autora 19. i 20. veka Demonstrirati rad sa kamerama velikog srednjeg  i malog formata Temu realizovati kroz 5 časova | 
   |      Sticanje osnovnih znanja o vrstama kamera, principima  rada područjima primene, rukovanjem, prednostima i nedostacima u fotografskoj  praksi |      razlikovati kamere po formatima i konstrukciji znati da odredi vrstu kamere prema zahtevima konkretnog  projekta znati osnovne principe rukovanja sa kamerama različitih  formata |  Fotografske kamere   Kamere velikog, srednjeg i malog formata Objektivi za kamere različitih formata Pribor za kamere različitih formata Rukovanje kamerama različitih formata |      Demonstrirati rad kamerama različitih formata Rukovanje kamerom malog formata - individualna  vežba Temu realizovati kroz 5 časova | 
   |      sticanje osnovnih znanja o organizaciji i radu  u fotografskom studiju, opremi, instalacijama i izvorima opasnosti |      znati u kojim područjima rada se koristi studio razlikovati vrste rasvete u fotografskom studiju poznavati pribor za kontrolu svetla poznavati izvore opasnosti u fotografskom studiju |  Fotografski studio   osnovne dimenzije studija kontinuirano i trenutno svetlo područja primene,  prednosti i nedostaci pribor za kontrolu karaktera svetla, usmeravanje  i raspršavanje pribor za kontrolu senki ostali pribor u studiju |      demonstrirati rad sa kontinuiranim i trenutnim  svetlom obratiti pažnju na prednosti i nedostatke različitih  vrsta rasvete demonstrirati efekte pribora za kontrolu svetla  i senki Temu realizovati kroz 5 časova  | 
   |      sticanje osnovnih znanja o vrstama, formatima,  karakteristikama, manipulaciji i obradi savremenih fotografskih materijala |      razlikovati vrste i formate fotomaterijala znati procese obrade znati da odredi vrstu i format materijala prema  konkretnim fotografskim projektima |  Fotografski materijali   crno-beli negativ i pozitiv materijali kolor negativ i pozitiv materijali procesi za obradu crno belih materijala procesi za obradu kolor materijala izbor materijala prema konkretnom projektu |      demonstracija vrsta i formata demonstracija obrade crno-belih materijala demonstracija obrade kolor materijala Temu realizovati kroz 5 časova | 
   |      sticanje osnovnih znanja neophodnih za rukovanje  kamerom i samostalno snimanje jednostavnijih fotografskih zadataka |      biti osposobljen da rukuje kamerom malog formata znati da odredi eksponometrijske vrednosti znati da obavi jednostavnija snimanja |  Snimanje   ulaganje filma u kameru određivanje eksponometrijskih vrednosti pomoću  svetlomera u kameri Skeniranje višetonskih kolor originala u različitim  razmerama  uoštravanje i kadriranje upotreba i kontrola programa i automatika kod  savremenih kamera |      vežba upotrebe kamere malog formata praktičan rad individualno snimanje kamerom malog  formata demonstracija rada programa i automatika kod savremenih  kamera individualno snimanje sa odabranim programom Temu realizovati kroz 10 časova    | 
   |  
   sticanje osnovnih znanja o upotrebi fotografije  u različitim oblastima grafičke proizvodnje |  
   znati da odredi fotografske zahteve prema konkretnom  projektu razlikovati specifične fotografske potrebe različitih  grafičkih medija znati da odredi tehničke zahteve prema konkretnom  projektu |  Primena fotografije u grafičkoj proizvodnji   pojava fotografije u štampi, kratka istorija i  pregled razvoja fotografija u novinama fotografija na ambalaži fotografija u masovnim grafičkim komunikacijama,  plakat, bilbord |  
   objasniti postupke štampanja fotografije objasniti promene u štampanim medijima nastale  uvođenjem fotografije objasniti istorijske uticaje magazina Lajf, Alekseja  Brodoviča itd.  fotografija i savremene grafičke komunikacije Temu realizovati kroz 7 časova | 
   |      sticanje osnovnih tehničko tehnoloških znanja  o digitalnoj fotografiji |      znati tehničko-tehnološke osobine digitalne fotografije znati da rukuje digitalnom kamerom biti osposobljen da obavi jednostavnija snimanja   znati da izradi otiske u različitim tehnikama  digitalne štampe |  Digitalna fotografija   tehnološke osobine digitalne fotografije digitalna kamera, funkcije, meniji snimanje digitalnom kamerom transferi obrada snimaka otiskivanje digitalne slike |      objasniti osobine digitalnih čipova, ccd i cmos veličina slike i rezolucija demonstracija funkcija, menija i snimanja digitalnom  kamerom praktičan rad, snimanje digitalnom kamerom praktičan rad, transfer, obrada i otiskivanje  snimaka Temu realizovati kroz 37 časova | 
Sledeći