Prethodni
Psihologija
 (za obrazovni profil TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE  GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled)
 1. CILJEVI PREDMETA:
 -  Upoznavanje i razumevanje teorijskih osnova psihološke  nauke
-  Upoznavanje realnosti sa aspekta psihologije
-  Uviđanje međusobnog odnosa pojedinca i njegovog prirodnog  i društvenog okruženja i podsticanje razvoja svih aspekata ličnosti učenika  koje će omogućiti upoznavanje i razvijanje sopstvene ličnosti, odgovoran odnos  prema sebi i okruženju i aktivno uključivanje u savremeno društvo
 2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
 -  Nikola Rot, Slavoljub Radonjić, Psihologija za drugi  razred gimnazije, Zavod za izdavanje udžbenika i nastavna sredstva, Beograd  (koristiti kao bazični izvor nastave)
-  Nikola Rot, Opšta psihologija, Zavod za izdavanje udžbenika  i nastavna sredstva, Beograd
-  Dejvid Kreč, Ričard Kračfild, Elementi psihologije,  Naučna knjiga, Beograd
-  Nikola Rot, Osnovi socijalne psihologije, Zavod za izdavanje  udžbenika i nastavna sredstva, Beograd
-  Nikola Rot, Psihologija grupa, Zavod za izdavanje udžbenika  i nastavna sredstva, Beograd
-  Predrag Ognjenović, Percepcija, Društvo psihologa Srbije,  Beograd
-  I. Štajnberger i S. Čizmić, Psihologija i savremena  tehnika, Zavod za izdavanje udžbenika i nastavna sredstva, Beograd
 3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
 -  Likovna kultura
-  Praktična nastava
-  Istorija umetnosti
 4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
 Razred: treći 
   |  Godišnji fond časova: |  70 časova | 
  
     |  CILJEVI  |  ISHODI Po završetku programa učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  PROGRAMA | 
   |  
   Poznavanje i razumevanje predmeta i zadataka psihologije  kao nauke Razumevanje metoda i tehnika istraživanja Poznavanje razvoja psihičkog života Poznavanje organske osnove psihičkog života Poznavanje društvenih činioca psihičkog života |  
   steći osnovna znanja o predmetu psihologije i  metodologiji istraživanja umeti da uoči povezanost psihičkog i fiziološkog  funkcionisanja čoveka znati da objasne značaj nastanka i razvoja govora umeti da razlikuje činioce i dinamiku psihičkog  razvoja znati osnovne karakteristike glavnih razdoblja  razvoja psihičkog života pojedinca znati funkciju centralnog i perifernog nervnog  sistema i put nervnog impulsa biti sposoban da objasni refleksnu aktivnost nervnog  sistema |  Uvodni deo - psihologija kao naučna disciplina   Predmet, grane, metode psihologije Predmet psihologije, teorijski i praktični zadaci Metode i tehnike psihološkog istraživanja Organske osnove i društveni činioci psihičkog  života Uloga nervnog sistema, put nervnog impulsa, moždana  kora, lokalizacija psihičkih funkcija, endokrine žlezde Razvoj psihičkog života - tri bitna momenta filogenetskog  razvoja, Ontogenetski razvoj, Shvatanja o činiocima psihičkog razvoja  (nativizam, empirizam, interakcionizam) |  
   Preporučeno uputstvo za realizaciju nastave predmeta  Psihologija odnosi se na sve teme. S obzirom na to da se psihologija  kroz eksperimentalne teme po prvi put uvodi kao predmet u školski program  grafičke struke, potrebno je učenicima ponuditi sadržaj koji daje bezični  sistem psiholoških saznanja psihologije kao nauke, uz posebnu obradu  određenih tema, tj. polja istraživanja psihologije koje se mogu interdisciplinarno  obrađivati sa stručnim predmetima. Pre svega, to je oblast Opažanja  i pažnje, čula (posebno čulo vida) i neke od oblasti industrijske psihologije.  Zato je uputno koristiti pored osnovnog udžbenika i širu literaturu  koja je navedena. Nastavu treba realizovati problemski, davanjem  primera i povezivati ih sa aktuelnim iskustvom učenika. Mnoge teme su  pogodne za radioničarski metod obrade, a takođe je moguće nastavu realizovati  kombinovanjem predavanja sa nekim od radioničarskih tehnika, na primer:  rad u paru, rad u grupi, igranje uloga - simulacija. Moguće je i potrebno  da se sadržaji ovog predmeta povezuju sa sadržajem stručnih predmeta,  prethodnim iskustvom učenika, vannastavnim aktivnostima i ostalim nastavnim  aktivnostima. Treba postaviti razvojne potrebe, sposobnosti,  interesovanja učenika, kao i objektivne mogućnosti koje škola pruža. Posebno voditi računa o tome da se nastavni sadržaj  naslanja na prethodno stanje učenika i ako je potrebno, detaljnije obraditi  bazična saznanja iz psihologije čime se ostavlja mogućnost da broj predviđenih  časova za obradu svakog od modela ne bude fiksiran. Unapred odrediti ključne pojmove kojima učenik  treba da vlada nakon obrade svake teme. U skladu sa posebno motivacionom ulogom ovog predmeta,  treba osavremeniti, koliko je to moguće, sredstva za izvođenje nastave,  zbog razvijanja saznanja radoznalosti učenika. Upotreba medija mogla bi da bude korisna spona  između interesovanja i potreba učenika adolescentnog uzrasta. Uz ovo uputstvo pratiti uputstvo koje je dato  u "Službenom glasniku" oktobar 2003. godine Temu realizovati kroz 10 teoretskih časova | 
   |      poznavanje i razumevanje osnovnih psihičkih procesa,  osobina i stanja poznavanje uticaja spoljašnjih i unutrašnjih faktora  na opažanje razumevanje značaja socijalnog opažanja i grešaka  u opažanju uočavanje značaja i mogućnosti primene znanja  o transferu učenja uočavanje povezanosti psiholoških procesa razumevanje složenosti strukture sposobnosti razvijanje logičkog i kritičkog mišljenja razvijanje kreativnosti učenika  uvid u različitost dinamičkih dispozicija čoveka učenik će biti podstaknut da razvija odgovorniji  odnos prema sebi, svom ličnom i profesionalnom razvoju |      znati da razlikuje psihičke procese i njihovu  međusobnu povezanost biti osposobljen da prepozna u svakodnevnim društvenim  pojavama neke od manifestacija psiholoških procesa, osobina i stanja biti sposoban da prepozna uticaj spoljašnjih i  unutrašnjih faktora na opažanje biti sposoban da uoči u svakodnevnom životu sistematske  greške u opažanju, posebno socijalnom opažanju moći da primeni psihološka saznanja o psihičkim  procesima, osobinama i stanjima, a naročito o procesu opažanja i pažnje  na polju grafičke struke moći da koristi znanja o fenomenu učenja u okviru  drugih predmeta kao i u svakodnevnom životu razumeti emocionalno reagovanje i prirodu emocija poznavati značaj emocija za mentalno zdravlje biti veštiji u razlikovanju ličnog od uticaja  sredinskih okolnosti znati značaj i mogućnost primene transfera učenja znati kriterijume stvaralaštva znati funkciju motiva i razliku između homeostaznih  i nehomeostaznih motiva |  Osnovne psihičke pojave - psihički procesi, osobine  i stanja   Opažanje Osnovni pojmovi: opažanje, draži i čula osećaj,  opažaj. Organizacija opažaja. Uticaj iskustva, motivacije i ličnosti  na opažanje Fizičke draži i čula Pokret, vreme, prostor i objekti Opažanje osoba Karakteristike procesa opažanja osoba: opažanje  emocija, procenjivanje osobina ličnosti, proces atribucije Prva impresija, sistematske greške u opažanju  osoba i značaj pravilnog procenjivanja drugih osoba Pažnja Pojam i karakteristike Činioci pažnje Učenje, pamćenje, zaboravljanje Učenje Pojam i vrste učenja: senzitivacija, habituacija,  klasično i emocionalno uslovljavanje, instrumentalno i učenje uviđanjem.  Učenje po modelu Transfer učenja - pojam, vrste i značaj Pamćenje Pojam pamćenja, kratkoročno i dugoročno pamćenje,  reprodukcija i prepoznavanje; kvalitativne promene u pamćenju Zaboravljanje Pojam zaboravljanja, uzroci Psihološki uslovi uspešnog učenja Sposobnosti i motivacija za učenje, metode uspešnog  učenja Mišljenje Pojam mišljenja, uloga znanja i iskustva u mišljenju;  vrste mišljenja - imaginativno i realističko, divergentno i konvergentno.  Razvoj mišljenja Intelektualne sposobnosti i stvaralačko mišljenje Pojam, merenje, individualne razlike u sposobnostima.  Teorije o strukturi sposobnosti. Stvaralačko mišljenje - pojam i faze Emocije Pojam emocija i emocionalnog reagovanja; vrste  emocionalnog doživljaja; organske promene pri emocijama, shvatanja o  prirodi emocija, emocionalni život u adolescenciji Značaj emocija za mentalno zdravlje i psihosomatska  oboljenja - pojam i vrste strahova, anksioznost, stres i psihička trauma Motivacija Pojam motiva, homeostazni i nehomeostazni motivi;  lični i društveni motivi. Funkcionalna autonomija i hijerarhija motiva,  frustracije, konflikti, reakcije i posledice frustracija i konflikata |      Prilikom obrade opažanja koristiti što više ilustrativni  materijal Male eksperimente na času Dati zadatak da naprave reklamu ili plakat koristeći  sve što znaju o opažanju Korisno je organizovati interdisciplinarnu nastavu  u obradi pažnje i opažanja sa likovnim i umetničkim predmetima Više posvetiti vremena psihologiji boja za ovaj  smer Detaljno obraditi temu opažanja koristeći Elemente  psihologije - Kreč i Kračfild i Percepciju - Predrag Ognjenović Fiziološke osnove opažanja samo na informativnom  nivou Temu realizovati kroz 30 teoretskih časova | 
   |      razumeti pojam ličnosti kritički prihvatati sopstvene sudove i sudove  drugih osnažiti i osvestiti osećanje ličnog identiteta upoznavanje osnovnih karakteristika i mogućnosti  prevazilaženja problema vezanih za određene razvojne periode u životu  čoveka |      imati uvid u složenost problema proučavanja ličnosti imati uvid u opšta pitanja strukture, dinamike  i razvoja ličnosti koristiti saznanja o dinamici i strukturi ličnosti  u društvenom životu poznavati manifestacije promena i poremećaja društvenog  života i ponašanja |  Ličnost   Pojam i struktura ličnosti Pojam ličnosti i karakteristike ljudskog ponašanja;  Struktura ličnosti, pojam i vrste crta - temperament, karakter (individualni  i socijalni), sposobnosti, telesne osobine. Svest o sebi, lični i socijalni  identitet Prikazivanje ličnosti u psihologiji  Dinamika ličnosti  Stavovi, interesovanja i vrednosti kao dinamičke  dispozicije, pojam volje, voljne radnje, odluke, proces odlučivanja Razvoj ličnosti Razvoj i socijalizacija ličnosti, činioci socijalizacije,  dinamičko razvojni pojam zrelosti Teorije ličnosti Pregled grupa opštih teorija ličnosti Promene i poremećaji društvenog života i ponašanja Izmenjena stanja svesti, san, hipnoza, parapsihološki  fenomeni Poremećaji ponašanja; Poremećaji mentalnog zdravlja,  prevencija i lečenje |      Prilikom obrade identiteta i/ili stavova, vrednosti,  interesovanja, povezati sa opažanjem osoba, emocijama i aktuelnim interesovanjima  adolescenata i ikonografijom različitih subkulturnih grupa. Rad u grupama  na temu imidža i identiteta. Prikazati film koji dotiče ovu problematiku i  kroz opis likova - zadatak za učenike - obrađivati temu identiteta i  socijalizacije. Informativno obraditi vrste psihoza i neuroza Temu realizovati kroz 10 teoretskih časova | 
   |      upoznavanje i razumevanje psiholoških osnova međuljudskih  odnosa i komunikacije u društvenim grupama |      znati kako da prepozna izvore nesporazuma u komunikaciji   biti sposoban da razume i primeni znanja o dinamičkom  sistemu grupe osvestiti postojanje i uticaj neverbalne komunikacije  u međuljudskim odnosima |  Osoba u socijalnoj interakciji   Komunikacija Pojam komunikacije, vrste komunikacija i komunikacionih  znakova; Verbalna i neverbalna komunikacija; komunikacioni  proces, socijalni činioci i jezik, izvori nesporazuma pri komunikaciji Život u grupi Pojam grupe, vrste grupa: velike, male, primarne,  referentne, formalne, neformalne Dinamika grupe: formiranje, odnosi u grupi, rukovođenje,  takmičenje, saradnja, grupno rešavanje problema, grupna diskusija. Nenasilna  komunikacija |      Posvetiti više pažnje neverbalnoj komunikaciji   U okviru dinamike grupe radioničarski obraditi  podelom uloga (simulacija demokratske, autoritarne i lese fer atmosfere Temu realizovati kroz 10 teoretskih časova | 
   |  
   razumevanje problematike psihologije rada kao  i mogućnosti primene saznanja u okviru ove discipline razumevanje problematike inženjerske psihologije  i mogućnosti primene saznanja u okviru ove discipline izgrađivanje profesionalnog stava prema poslu izgrađivanje proaktivnog ponašanja učenika |  
   znati šta je radni učinak i od čega zavisi znati šta je efektivnost a šta efikasnost znati koji su principi profesionalne selekcije znati koji su principi profesionalne orijentacije znati šta je profesionalizam znati šta su kompetencije a šta kvalifikacije  za posao znati kako konkurisati za posao (forma biografije) znati mesto, ulogu i značaj čoveka u dinamičkim,  složenim i zatvorenim sistemima znati psihološke posledice savremenog načina života  i rada - stres i naprezanje u radu  znati kakva je povezanost cirkadijalnih ritmova  i organizacije rada |  Neka pitanja psihologije rada i inženjerske psihologije   problemi psihologije rada osnovne karakteristike rada radni učinak, umor, odmaranje, radna efektivnost  i efikasnost profesionalna selekcija i profesionalna orijentacija mogućnost čoveka i mašina u sistemu čovek - mašina savremen način života i rada - stres i naprezanje individualne razlike u reagovanju na stres šta su biološki ritmovi istraživanja bioloških ritmova |      održati neke od ovih časova interdisciplinarno  - sa nastavnicima praktične nastave tražiti od učenika da samostalno izrade Curiculum  vitae korišćenje interneta i drugih medija za obradu  ovih tema, naročito za pretraživanje ponuda za zapošljavanje u grafičkoj  struci Temu realizovati kroz 10 teoretskih časova | 
  
 Umetnost i vizuelno opažanje
 (za obrazovni profil TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE  GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled)
 1. CILJEVI PREDMETA:
 -  Razvijanje sposobnosti da jasno odredi ono što vidi  i da razume zašto vidi ono što vidi
-  Sposoban je da vizuelne kategorije čini izričito razgovetnim
-  Sposoban je da izvlači osnovna vizuelna načela i da  prikazuje strukturalne odnose u dejstvu
-  Sposoban je da izoštri spontanu stvaralačku intuiciju,  potpomogne je i njenim elementima omogućava kreativno saopštavanje
 2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
 -  Rudolf Arnhajm: Umetnost i vizuelno opažanje (Psihologija  stvaralačkog gledanja)
 3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
 -  Estetika
-  Filozofija
-  Psihologija
-  Oblikovanje grafičkih proizvoda
-  Istorija umetnosti sa teorijom forme
-  Praktična nastava
 4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
 Razred: četvrti 
   |  Godišnji fond časova: |  60 časova | 
  
     |  CILJEVI  |  ISHODI Po završetku četvrtog razreda učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  PROGRAMA | 
   |      Sticanje osnovnih znanja o sagledavanju umetničkog  dela, o psihologiji stvaralačkog gledanja |      znati da opažena svojstva smesti u pogodne kategorije prepoznati put za čulnu vezu sa stvarnošću znati opažajne doživljaje da tačno označi opažajnom  analizom i imenuje ih |  Psihologija stvaralačkog gledanja   Psihologija stvaralačkog gledanja (uvod) Ravnoteža Šta su to opažajne sile Psihološka i fizička ravnoteža Težina  Smer Sklopovi ravnoteže Gore - dole - desno - levo Ravnoteža i ljudski um |      Analize slike "Pijana barka" S. Šumanović Analizirati umetnička dela, sličnog sadržaja,  po izboru učenika Uraditi test znanja: grafički prikaz dela - "Doručak  na travi" Temu realizovati kroz 8 časova | 
   |      Sticanje osnovnih znanja da upotrebljava svoje  kategorije oblika, da bi uhvatio nešto što je od sveopšteg značaj u  posebnom |      znati da aktivno istražuje ono što vidi znati da uoči bitne oblike znati da raspolaže opažajnim pojmovima - forma  i oblik znati da odredi prostorne koordinate znati korelaciju: realno -apstraktivno |  Oblik i forma   Viđanje kao aktivno istraživanje Uočavanje bitnih oblika Opažajni pojmovi Šta je oblik - viđenje oblika Jednostavnost Šta je deo? Sličnost i različitost Orijentacija u prostoru Projekcije Realizam i realnost Način apstrakcije |      Analize umetničkih dela Grafički prikaz kompenzacije nekog umetničkog  dela Uraditi test znanja dela po izboru učenika Temu realizovati kroz 12 časova | 
   |      Aktivno učenikovo ovladavanje prostornim dimenzijama  u skladu sa zakonom diferencijacije |      znati da izgled svakog elementa zavisi od njegovog  mesta i funkcije u prostoru znati da je svako opažanje elemenata u prostru,  u isti mah i mišljenje znati da je svaka opservacija prostora intencija  tog prostora |  Prostor   Linija i kontura Okviri i prozori Zašto vidimo dubinu Providnost Deformacije stvaraju prostor Jednostavno umesto istinito Centralnost i beskonačnost |      Analiza umetničkih dela: vizantijsko slikarstvo  (ranohrišćanska umetnost) Grafički prikaz prostora nekog umetničkog dela,  na predlog učenika Uraditi test znanja Temu realizovati kroz 8 časova | 
   |      Stiče osnovna znanja o ulozi svetlosti u vizuelnom  opažanju |      znati kako svetlost stvara prostor znati kako svetlost stvara oblik znati kako svetlost stvara boju |  Svetlost   Doživljavanje svetlosti Osvetljavanje Svetlost stvara prostor Senke Simbolizam svetlosti |    Analiza umetničkih dela na primerima impresionista Analiza dela po izboru učenika Uraditi test znanja Temu realizovati kroz 8 časova | 
   |      Stiče osnovna znanja o ulozi boje u vizuelnom  opažanju |      znati da sav vizuelni izgled duguje svoje postojanje  svetlosti i boji znati kako nastaju boje biti sposoban da pravilno upotrebi boju u građenju  vizuelnog utiska znati kako boje u korelaciji deluju na doživljaj |  Boja   Od svetlosti do boje Oblik i boja Kako nastaju boje Traganje za harmonijom Međusobno dejstvo boje Matis i "El Greko" Reagovanje na boju Toplo - hladno |      Analiza umetničkih dela Matisa i El Greka Analiza umetničkog dela po izboru učenika Uraditi test znanja Temu realizovati kroz 8 časova | 
   |      Stiče znanja da je kretanje u vizuelnom opažanju  najdominantnije |      znati da u vizuelnom opažanju kretanje najviše  privlači pažnju znati da pokret znači promenu stanja i zahteva  reakciju osposobiti se da pravi razliku između stvari izbivanja,  nepokretnosti i pokretnosti, vremena i bezvremenosti, postojanja i nastajanja |  Kretanje i dinamika   Zbivanja i vreme Istovremenost i redosled Kada vidimo pokret Pravac Otkrivanje brzine Kinestetička slika tela Dinamika i njena tradicionalna tumačenja Nepomično kretanje Dinamika kosine Napetost u deformaciji Dinamična kompozicija |      Analiza kretanja na primerima savremenih vizuelnih  komunikacija Analiza dinamike na primerima umetničkih dela Uraditi test znanja Temu realizovati kroz 11 časova | 
   |      Sticanje osnovnih znanja o izrazu kao osobenosti  svih elemenata vizuelnog opažanja |      znati da je izraz primereni sadržaj viđenja u  svakodnevnom životu znati da je izraz i način na koji umetnik gleda  na svet znati da su izražajna svojstva sredstvo za opažanje |  Izraz   Tradicionalne teorije Izraz ugrađen u strukturu Prvenstvo izraza Simbolizam u umetnosti |      Primeri umetničkih dela: Rembrant, Ticijanove  slike: "Sveta i svetovna ljubav", Sezan, Pikaso Uraditi test znanja Temu realizovati kroz 5 časova | 
  
 Estetika
 (za obrazovni profil TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE  GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled)
 1. CILJEVI PREDMETA:
 -  Usvajanje znanja o estetici kao važnoj filozofskoj disciplini
-  Izazvati u učenicima raznorodna estetska osećanja
-  Omogućiti učenicima pristup umetničkom delu
 2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
 -  Nikolaj Hartman: Estetika, Kultura, Beograd 1968.
-  Danko Grlić: Estetika - povjest filozofskih problema,  Naprijed, Zagreb, 1974.
-  Gvido Morpurgo-Taljabue: Savremena estetika, Nolit,  Beograd, 1968.
 3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
 -  Oblikovanje grafičkih proizvoda
-  Praktična nastava
-  Istorija umetnosti sa teorijom forme
-  Filozofija
-  Pismo
 4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
 Razred: četvrti 
   |  Godišnji fond časova: |  60 časova | 
  
     |  CILJEVI  |  ISHODI Po završetku četvrtog razreda učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  PROGRAMA | 
   |      Usvajanje znanja o predmetu estetike |      steći jasnu sliku o tome čime se estetika bavi |  Estetski stav i estetika kao saznanje   Zakoni lepote i znanje o njima Lepo kao univerzalni predmet estetike Forma i sadržaj Opažaj, uživanje, procena i produktivnost Prirodno lepo, ljudski lepo i umetnički lepo Odražavanje i stvaralaštvo |      Biti u korelaciji sa predavanjima na časovima  istorije i umetnosti sa teorijom forme Temu realizovati kroz 8 časova | 
   |      Sticanje osnovnih pojmova o umetničkom delu |      upoznati osnovne karakteristike umetničkog dela |  Struktura estetskog predmeta   Dvojaki opažaji i dvojaki slojevi estetskog predmeta Uloga "materije" Prednji plan i pozadina Slojevitost vajarskog umetničkog dela Crtanje i slikarstvo Pesnička umetnost Gluma i glumačka umetnost Muzički lepo |      Poseta aktuelnoj izložbi likovnih radova Poseta aktuelnoj izložbi vajarskih radova Poseta aktuelnoj pozorišnoj predstavi Temu realizovati kroz 10 časova | 
   |      Obučiti učenika da pristupi umetničkom delu |      iskazati svoja razmišljanja i svoje emocije koje  pokreće određeno umetničko delo |  Lepo u prirodi i ljudski svet   Lepo u prirodi i ljudski svet Ljudska lepota kao pojava Lepota u odnosu na druge vrednosti Pojavljivanje tipa Situacija i dramatika života Prirodna lepota i umetnost |      Biti u korelaciji sa predavanjima na časovima  teorije dizajna Temu realizovati kroz 10 časova | 
   |      Usvajanje znanja o umetničkom delu |      umeti da pristupi umetničkom delu |  Oblikovanje i slojevanje   Modusi postojanja i strukture sadržaja Niz slojeva u pesništvu Slojevi u likovnim umetnostima Slojevi muzičkog dela Slojevi u arhitekturi Estetska forma Stupnjevito formiranje u umetnostima O metafizici forme |      Obezbediti što je više moguće reprodukcija likovnih  dela  Koristiti analizu stihova iz obavezne školske  lektire  Temu realizovati kroz 12 časova | 
   |      Usvajanje estetskih vrednosti |      umeti da razlikuje umetničku vrednost od onoga  što nije |  Vrednost i rodovi lepog   Specifičnost i brojnost estetskih vrednosti Klase vrednosti Položaj lepog u carstvu vrednosti Fundiranje estetskih vrednosti na moralnim vrednostima Pregled vrednosnih momenata lepog Pojam i fenomen uzvišenog Struktura estetski uzvišenog Ljupko i njegove podvrste Osmišljavanje u estetskim vrednostima O potrebi smisla u svetu Osmišljavanje čoveka i umetnosti Pseudoestetski stavovi Ontologija estetskog predmeta O istoričnosti umetnosti Stvaralačko u čoveku |      Biti u korelaciji sa predavanjima na časovima  filozofije Temu realizovati kroz 20 časova | 
  
 Praktična nastava
 (za obrazovni profil TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE  GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled)
 1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
   |  RAZRED |  NASTAVA |  PRAKSA |  UKUPNO | 
   |  Teorijska nastava |  Vežbe |  Praktična nastava |  Nastava u bloku | 
   |  I |    |    |  222 |    |    |  222 | 
   |  II |    |    |  222 |    |    |  222 | 
   |  III |    |    |  420 |  60 |    |  480 | 
   |  IV |    |    |  360 |  120 |    |  480 | 
 Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki  oblik rada
 2. CILJEVI PREDMETA:
 -  Sticanje sposobnosti za procenjivanje i odabiranje pojedinih  postupaka realizacije i tehnike štampe prema nameni i uslovima idejno-grafičkog  projekta, odnosno grafičkog proizvoda
-  Dobijanje znanja o grafičkim materijalima, mašinama,  alatima, priboru i tehnološkim procesima proizvodnje
-  Osposobljavanje za uključivanje u neposrednu proizvodnju
-  Osposobljavanje za likovno-estetske i tehnološke intervencije  u pripremi za štampu i u samoj štampi
-  Sticanje sposobnosti za primenu računara u pripremi  i realizaciji idejno-grafičkih projekata
-  Razvijanje samostalnosti u radu
-  Formiranje osnova za nastavak obrazovanja
 3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
   |  NAZIV MODULA |  Trajanje modula (časovi) | 
   |  Crtež |  18 | 
   |  Veličine i njihovi međusobni odnosi |  30 | 
   |  Crtanje po prirodi |  24 | 
   |  Crtanje geometrijskih žičanih elemenata sa upotrebnim  predmetima |  30 | 
   |  Crtanje upotrebnih predmeta |  36 | 
   |  Crtanje upotrebnih i geometrijskih oblika |  42 | 
   |  Crtanje upotrebnih predmeta i draperije |  42 | 
  
   |  NAZIV MODULA |  Trajanje modula (časovi) | 
   |  Slikarske tehnike i likovno-grafičke tehnike etikete |  24 | 
   |  Slikanje geometrijskih oblika i likovno-grafičko rešenje  nalepnice |  24 | 
   |  Slikanje mrtve prirode i likovno-grafičko rešenje CD  omota |  42 | 
   |  Slikanje mrtve prirode sa gipsanim modelom i likovno-grafičko  rešenje zaštitnog znaka |  30 | 
   |  Slikanje mrtve prirode sa upotrebnim predmetom i draperijom,  sticanje osnovnog znanja o kompjuterskim grafičkim programima |  30 | 
   |  Crtanje po živom modelu, likovno-grafičko i kompjutersko  rešenje logotipa |  40 | 
   |  Slikanje po živom modelu, likovno-grafičko i kompjutersko  rešenje poslovnih papira |  32 | 
  
   |  NAZIV MODULA |  Trajanje modula (časovi) | 
   |  Likovno-grafičko rešenje i kompjuterska izrada nalepnica  i etika |  76 | 
   |  Likovno-grafičko rešenje i kompjuterska izrada oglasa |  64 | 
   |  Likovno-grafičko rešenje i kompjuterska izrada omota  za CD |  76 | 
   |  Likovno-grafičko rešenje i kompjuterska izrada znaka  i logotipa |  76 | 
   |  Likovno-grafičko rešenje i kompjuterska izrada poslovnog  pisma, koverte, računa, mape, fascikle |  64 | 
   |  Likovno-grafičko rešenje i kompjuterska izrada podsetnica,  vizitkarti |  76 | 
   |  Likovno-grafičko rešenje i kompjuterska izrada plakata |  48 | 
  
   |  NAZIV MODULA |  Trajanje modula (časovi) | 
   |  Konstrukcija perspektive, likovno-grafičko i kompjutersko  oblikovanje pakovanja |  132 | 
   |  Crtanje perspektive i upotrebnih predmeta uz upotrebu  perspektive, likovno-grafičko i kompjutersko rešenje pakovanja prehrambenih  proizvoda |  132 | 
   |  Crtanje enterijera, likovno-grafičko i kompjutersko rešenje  pakovanja za hemijske proizvode |  108 | 
   |  Crtanje eksterijera, likovno-grafičko i kompjutersko  rešenje pakovanja kožne i tekstilne galanterije |  108 | 
  
 4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA  MODULA
 Razred: prvi 
   |  Naziv modula: |  Crtež | 
   |  Trajanje modula: |  18 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   ovladavanje tehnikom crtanja, postupcima i materijalima |   znati da je crtež osnova svakog kreativnog procesa shvatiti odnos: gledati - videti - crtati shvatiti korelaciju, iluzije i 3-d realnosti naučiti da je studija objektivne stvarnosti polazna  osnova za njenu nadgradnju (kreaciju) znati da koristi pribor i materijal za crtanje |   pojam, vrsta i značaj crteža u kreativnim oblastima  likovnih i primenjenih umetnosti opšta uputstva za rad na crtežu pomoćna sredstva za crtanje i njihova primena |   sadržaje povezati sa primerima iz istorije likovnih  i primenjenih umetnosti vežbati mogućnost pamćenja što većeg broja detalja  na primerima iz prirode analizirati i porediti crteže koji su tematski,  tehnički i likovno različiti pokazati mogućnosti podloge, materijala, osnovnog  i pomoćnog pribora za crtanje | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
 |  * |    |    |    |    |  * |  * |    |    |  * |    | 
  
   |  Naziv modula: |  Veličine i njihovi međusobni odnosi | 
   |  Trajanje modula: |  30 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   sticanje i primena osnovnih znanja o veličinama  i njihovim međusobnim odnosima |   znati da svaki objekat (prirodni ili fabrikovan)  predstavlja jednu logičnu i vizuelno skladnu celinu znati da je crtež organska celina - slojevita  u likovnom i estetskom smislu znati da formatira, vizira, odredi proporcije  i iskonstruiše sve elemente objekta (motiva) koji crta |   objekat crtanja kao celine sistematičnost i postupnost u građenju crteža prva faza - analiza: koncept i izbor motiva, materijala,  priprema za crtanje druga faza - postavka, komponovanje, konstruisanje  i proporcija |   vežbati precizno gledanje i jasno predočavanje  motiva sadržaje povezati sa primerima iz različitih perioda  i oblasti likovnih i primenjenih umetnosti stalno vršiti upoređivanje i procenjivanje | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
 |  * |    |    |    |    |  * |  * |    |    |  * |    | 
  
   |  Naziv modula: |  Crtanje po prirodi | 
   |  Trajanje modula: |  24 časa | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   sticanje osnovnih pojmova o crtanju po prirodi |   znati da je u svim nepravilnim i prirodnim elementima  osnova geometrijski pravilan oblik  shvatati značaj (čiste) linije u građenju i definisanju  forme znati da je u osnovi organizovanog crteža - stabilnost  tačne konstrukcije i uočavati karakteristike elemenata |   crtanje geometrijskih žičanih elemenata analiza modela, pomoćne linije - primene konstrukcija crteža, karakteristike i konstrukcije |   kroz vežbu stalno vršiti upoređivanje  koristiti kao primere adekvatne crteže iz istorije  likovnih i primenjenih umetnosti konstantno analizirati kvalitet linije i njene  mogućnosti, individualno i u celoj grupi. | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
 |  * |    |    |    |    |  * |  * |    |    |  * |    | 
  
   |  Naziv modula: |  Crtanje geometrijskih žičanih elemenata sa upotrebnim  predmetima | 
   |  Trajanje modula: |  30 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   osposobljavanje da primenjuju konstruktivnu logiku  na konkretnom zadatku |   znati likovnu vrednost linije znati da je suština svakog nepravilnog (dinamičnog)  zapravo geometrijski (pravilan) oblik znati da postavi i odredi težište kompozicije  i svakog elementa shvatiti odnos čvrstih i fluidnih formi |   složenija analiza postavljenog zadatka prostorna konstrukcija i konstruktivna logika značaj poznavanja predmeta, njegove strukture,  građe, oblika i boja |   analizirati postavljeni zadatak analizirati elemente posebno akcentovati osobenosti i složenosti forme, strukture  i boja stalno vršiti upoređivanje i procenjivanje | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
 |  * |    |    |    |    |  * |  * |    |    |  * |    | 
  
   |  Naziv modula: |  Crtanje upotrebnih predmeta | 
   |  Trajanje modula: |  36 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   osposobljavanje da stečena znanja uspešno primenjuje  u rešavanju kreativnog zadatka uže struke |   znati da analizira: liniju, oblik, boju, smer  na konkretnom zadatku znati likovnu vrednost linije biti sposoban da odredi odnos unutar kompozicije moći da oseti svoju likovnu poetiku |   analiza likovnih elemenata na mrtvoj prirodi:  linija, oblik, smer, boja i njihova međusobna povezanost analiza linije: doživljaj linije i njena ekspresija,  međusobni odnosi i dominacija konturna i strukturna linija, statička i dinamička  linija |   stalno isticati osobenosti predmeta i njihovu  međusobnu povezanost akcentovati likovnu osobenost učenika (individualnost) koristiti kao primere adekvatne crteže i slike  velikih majstora mrtve prirode | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
 |  * |    |    |    |    |  * |  * |    |    |  * |    | 
  
   |  Naziv modula: |  Crtanje upotrebnih i geometrijskih oblika | 
   |  Trajanje modula: |  42 časa | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   osposobljavanje da primenjuje analitičan odnos  prema vidljivom i objektivnom |   znati da analizira crtež  znati da odvoji likovne kvalitete na nivo apstrakcije snalaziti se u površinskom i prostornom oblikovanju |   analiza linearnog crteža, analitički postupak oblik, veličina i njihova povezanost vrste oblika: prostorni i površinski oblik - konkretni,  izvedeni, transponovani i apstraktni viziranje i konkretno merenje |   isticati viziranje i konkretno merenje stalno analizirati odnos - oblik i veličina podsticati analitičan i samokritičan odnos izložiti radove i zajednički ih procenjivati | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
 |  * |    |    |    |    |  * |  * |    |    |  * |    | 
  
   |  Naziv modula: |  Crtanje upotrebnih predmeta i draperije | 
   |  Trajanje modula: |  42 časa | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   osposobljavanje da se stvaralačka produkcija od  nivoa učenja, vežbanja i reprodukcije izvesnih šema, preko stilizacije  šema, pretvore u apstraktno poimanje stvari (kao individualna stvaralačka  produkcija) |   znati da reši likovni problem, kompozicija, proporcija,  ritam, kontrast, geometrijski i slobodni likovi znati da nadogradi, istakne, stavi pečat originalnog,  novog, drugačijeg rada i mišljenja znati da nađe nove izvore informacija, iskustva  o prirodnoj, društvenoj i kulturnoj okolini u skladu sa individualno  pokazanim talentom |   ostvarivanje proporcionalnosti modela: detalja  i celine crteža linearna analiza forme i oblika |   koristiti primere iz istorije likovnih i primenjenih  umetnosti na temu - mrtve prirode ili draperije posebno koristiti radove drugih učenika kao primere za  analizu postaviti zajedničku izložbu radova praviti individualne izložbe učenika | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
 |  * |    |    |    |    |  * |  * |    |    |  * |    | 
 
 Razred: drugi 
   |  Naziv modula: |  Slikarske tehnike i likovno-grafičke tehnike etikete | 
   |  Trajanje modula: |  24 časa | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Ovladavanje tehnikom slikanja, postupcima i materijalima Sticanje i primena osnovnih znanja o likovno-grafičkom  rešenju etikete |   znati da koristi pribor i materijal za slikanje znati osobine i tehnološki postupak tehnike akvarela,  gvaša, tempere i pastela upoznati da je tehnika činilac stvaranja forme  kao i njenog razaranja znati da je boja u prahu (pigment) vezana različitim  vezivnim sredstvima znati osnovne karakteristike tehnike ulje na platnu,  enkaustike, kolaža, freske, mozaika, vitraža i tapiserije znati svrhu etikete - da se pomoću nje prepozna  proizvod i da na taj način svojim likovnim sadržajem privuče pažnju   |   Pojam i vrste slikarskih tehnika Osobine, alati i tehnološki postupak tehnike pastela Osobine, alati i tehnološki postupak tehnike akvarela Osobine, alati i tehnološki postupak tehnike gvaša Osobine, alati i tehnološki postupak tempera tehnike Rešenje etikete |   Sadržaje povezati sa primerima iz istorije likovnih  i primenjenih umetnosti Analizirati i porediti slike koji su tematski  slične i tehnički različite Pokazati mogućnosti podloge, materijala, osnovnog  i pomoćnog pribora za slikanje Po vlastitoj imaginaciji uraditi skicu i razraditi  je u različitim slikarskim tehnikama Isprobati kombinovanu tehniku (isti materijali  u susretima sa drugim materijalima) Koristiti postojeće etikete kao putokaz za izradu  novih etiketa | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
 |  * |  * |    |  * |    |  * |  * |    |    |  * |  * | 
  
   |  Naziv modula: |  Slikanje geometrijskih oblika i likovno-grafičko rešenje  nalepnice | 
   |  Trajanje modula: |  24 časa | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Sticanje i primena osnovnih znanja o odnosima  svetlosti i senke Sticanje znanja o likovno-grafičkom rešenju CD-omota  koje mora biti tako da svojim dizajnom privuče pažnju kupca |   znati da svaki geometrijski objekat predstavlja  jednu logičnu i vizuelno skladnu celinu znati da predstavi svetlost i senku ahromatski  na slici sa geometrijskim oblicima  naučiti da dobije mešanjem razne tonove sive u  različitim slikarskim tehnikama znati uskladiti likovni sadržaj sa tipografijom  i obrnuto |   Objekat slikanja kao celine Prva faza - analiza: koncept i izbor motiva, materijala,  priprema za slikanje Druga faza - postavka, komponovanje, konstruisanje  i proporcija Treća faza - analiza svetlosti i senke na posmatranom  motivu Slikanje ahromatske kompozicije u različitim slikarskim  tehnikama Idejno rešenje CD-omota |   Vežbati precizno gledanje i jasno definisati svetlost  i senku na slici upotrebom bele i crne boje Sadržaje povezati sa primerima iz različitih perioda  i oblasti likovnih i primenjenih umetnosti Sistematičnost i postupnost u izradi slike Navesti učenike da prilikom opažanja svetlo-tamnih  odnosa potpuno zanemare obojenost predmeta Prikupljanje prigodnog postojećeg materijala kao  putokaz rešenja izrade CD-omota | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
 |  * |    |    |  * |    |  * |    |    |    |  * |  * | 
  
   |  Naziv modula: |  Slikanje mrtve prirode i likovno-grafičko rešenje CD  omota | 
   |  Trajanje modula: |  42 časa | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Sticanje osnovnih pojmova o slikanju po prirodi Povezivanje postojećeg modela sa grafičkim rešenjem  zaštitnog znaka |   znati da je valer stepenovanje količine svetlosti  u jednoj boji znati šta je monohromatska kompozicija dočarati prefinjene prelaze jedne iste boje sa  dodavanjem crne i bele u različitim slikarskim tehnikama znati da valer omogućava plastično predstavljanje  svakog predmeta znati oblikovati znak |   Primena valera u slikarstvu Slikanje monohromatskih kompozicija na osnovu  različitih mrtvih priroda u drugačijim slikarskim tehnikama Rešavanje zaštitnog znaka u kompletnoj obradi |   Koristiti kao primere adekvatne reprodukcije iz  istorije likovnih i primenjenih umetnosti Navesti učenike da prilikom opažanja svetlo tamnih  odnosa potpuno zanemare obojenost predmeta Obratiti pažnju na indirektno osvetljenje mrtve  prirode - izvođenje vežbi Prikupljanje i demonstracija postojećih zaštitnih  znakova | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
 |  * |    |    |  * |    |  * |    |    |    |  * |  * | 
  
   |  Naziv modula: |  Slikanje mrtve prirode sa gipsanim modelom i likovno-grafičko  rešenje zaštitnog znaka | 
   |  Trajanje modula: |  30 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Sticanje osnovnih pojmova o slikanju po prirodi  u lokalnom tonu Sticanje osnovnog znanja o korišćenju grafičkog  programa |   znati likovnu vrednost boja znati šta je lokalni ton savladati mešanje hromatskih boja sa ahromatskim  bojama u različitim slikarskim tehnikama znati uspostaviti ravnotežu hromatskog i ahromatskog znati da lokalna boja dolazi do izražaja u senkama znati primeniti kompjutersko-grafički program  pri oblikovanju jednostavnih grafičkih oblika |   Složenija analiza postavljenog zadatka Slikanje predmeta u lokalnom tonu i njegovo mešanje  sa crnom i belom radi postizanja senke i svetlosnih refleksa Koristiti računar u rešavanju jednostavnih grafičkih  oblika |   Analizirati postavljeni zadatak Analizirati boje, svetlost i senku Akcentovati osobenosti i složenosti forme, strukture  i boja Koristiti kao primere adekvatne reprodukcije iz  istorije likovnih i primenjenih umetnosti Upoznavanje učenika sa mogućnostima grafičkih  programa | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
 |  * |    |    |  * |    |  * |    |    |    |  * |    | 
  
   |  Naziv modula: |  Slikanje mrtve prirode sa upotrebnim predmetom i draperijom,  sticanje osnovnog znanja o kompjuterskim grafičkim programima | 
   |  Trajanje modula: |  30 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Sticanje osnovnih pojmova o slikanju po prirodi  u lokalnom tonu sa toplim i hladnim bojama kao izraz svetlosti i senke Sticanje znanja o logotipu i svim njegovim karakteristikama  i povezivanje sa crtanjem živog modela Sticanje znanja o olakšicama i teškoćama pri korišćenju  grafičkih kompjuterskih program |   znati šta je kontrast, komplementarni kontrast  i harmonija boja dočarati sem samih predmeta osvetljene površine  i senke u hromatskim bojama naučiti da predstavi prostor toplim i hladnim  bojama utvrditi koji je osnovni kolorit na slici dočarati slikarskim metodama različite materijale znati šta je lazurno, a šta pastozno slikarstvo znati i primeniti u slikanju zasićenost boje znati oblikovati logotip znati oblikovati logotip prebaciti u kompjuterski  upotrebljiv oblik |   Slikanje mrtve prirode sa upotrebnim predmetom  i draperijom sa posebnim naglaskom na prostornost celokupne postavke,  obraćajući pažnju na nabore draperije. Slikanje u lokalnom tonu uz primenu  komplementarnog kontrasta kod dočaravanja svetlosti i senke uz upotrebu  različitih slikarskih tehnika uključujući kombinovanu tehniku Rešavanje logotipa Rešavanje logotipa korišćenjem računara |   Stalno isticati osobenosti predmeta i njihovu  međusobnu povezanost Koristiti kao primere adekvatne slike velikih  majstora - mrtve prirode Istu mrtvu prirodu uraditi u dvobojnoj, trobojnoj  i četvorobojnoj kombinaciji Upoznati učenike sa svim mogućim kontrastima boja  i ilustrovati sa primerima iz istorije umetnosti Demonstracija logotipa i povezivanje stečenog  znanja sa predmetom pisma Podsticanje učenika da koriste računar kao alat  pri izradi likovno-grafičkog rešenja | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
 |  * |    |    |  * |    |  * |    |    |    |  * |  * | 
  
   |  Naziv modula: |  Crtanje po živom modelu, likovno-grafičko i kompjutersko  rešenje logotipa | 
   |  Trajanje modula: |  40 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Sticanje osnovnih pojmova o crtanju po živom modelu Sticanje znanja o dobro osmišljenoj likovnoj kompoziciji  poslovnog pisma (koverta, memorandum, vizit karta i sl.). Sticanje znanja o bržem rešavanju problema uz  upotrebu grafičko-kompjuterskih programa |   znati šta je kontrapost i njegovu primenu znati šta je težišna tačka i osnovne konstrukcione  linije ljudskog tela savladati proporcije ljudskog tela u zavisnosti  od pola i uzrasta znati linearno izraziti karakter ličnosti znati svesti ljudsko telo na geometrijske oblike znati da odvoji likovne kvalitete na nivo apstrakcije   znati da dubinu prostora možemo prikazati skraćenjem  oblika znati oblikovati kovertu, memorandum, vizit kartu  i sl. znati upotrebiti kompjutersko-grafički program  za rešavanje poslovnog papira |   Crtanje portreta Crtanje cele figure Crtanje figure u odnosu na okolinu  Kroki Kroki (figura u pokretu) Idejno rešenje: koverte, memoranduma, vizit karti  i sl. Korišćenje računara pri realizaciji idejnog rešenja |   Stalno analizirati odnos - oblik i veličina Izložiti radove i zajednički ih procenjivati Podsticati učenike da koriste vizir kod utvrđivanja  proporcija ljudskog tela Upoznati učenike sa predstavljanjem ljudskog tela  u skraćenju Svaki sadržaj modula se izvodi u različitim crtačkim  tehnikama Demonstracija koverte, memoranduma, vizit karti  i sl.  | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
 |  * |    |    |  * |    |  * |    |    |    |  * |  * | 
  
   |  Naziv modula: |  Slikanje po živom modelu, likovno-grafičko i kompjutersko  rešenje poslovnih papira | 
   |  Trajanje modula: |  32 časa | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Osposobljavanje da se stvaralačka produkcija od  nivoa učenja, vežbanja i reprodukcije izvedenih šema, preko stilizacije  šema, pretvore u apstraktno poimanje stvari (kao individualna stvaralačka  produkcija) |   znati da nadogradi, istakne, stavi pečat originalnog,  novog, drugačijeg rada i mišljenja znati da nađe nove izvore informacija, iskustva  o prirodnoj, društvenoj i kulturnoj okolini u skladu sa individualno  pokazanim talentom  znati šta je ritam i ravnoteža boja  primeniti simboliku boja znati šta je kolorit i gama boja znati šta je izražajnost boja  akcentovati strukturu i teksturu slikane površine |   Analiza forme i oblika Slikanje figura kao odraz individualnog odnosa  prema stvarnosti kroz sopstvenu paletu Korišćenje individualno odabranih i što raznovrsnijih  slikarskih tehnika |   Adekvatni primeri iz istorije umetnosti Koristiti radove drugih učenika kao primere za  analizu Postaviti zajedničku izložbu radova Akcentovati likovnu osobenost učenika (individualnost) Praviti individualne izložbe učenika | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
 |  * |    |    |  * |    |  * |    |    |    |  * |  * | 
 
 Razred: treći 
   |  Naziv modula: |  Likovno-grafičko rešenje i kompjuterska izrada nalepnica  i etiketa | 
   |  Trajanje modula: |  76 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Ovladavanje kompjuterskom tehnikom crtanja i oblikovanja  nalepnica i etiketa |   znati da crta na kompjuteru i koristi efekte crteža  i boja na kompjuteru znati da formira dokument i dimenziju u dokumentu  za nalepnice i etikete znati koje efekte sme da koristi, pri oblikovanju  nalepnice i etikete, imajući u vidu tehniku štampe u kojoj će se štampati |   Postavljanje dimenzije (površine) nalepnice i  etikete Vrsta crteža koje se mogu uraditi na kompjuteru Tehnika crtanja na kompjuteru Oplemenjivanje crteža na kompjuteru |   Sadržaje povezati sa primerima Vežbati mogućnost i efekte na kompjuteru uz oblikovanje Analizirati crteže i efekte koji su tematski i  tehnički zamišljeni 12 časova ovog modula realizovati kao nastavu  u bloku | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
 |  * |    |    |    |    |  * |  * |    |    |  * |    | 
  
   |  Naziv modula: |  LIkovno-grafičko rešenje i kompjuterska izrada oglasa | 
   |  Trajanje modula: |  64 časa | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Ovladavanje kompjuterskom tehnikom crtanja i oblikovanja  oglasa |   znati da oblikuje na kompjuteru i koristi efekte  crteža i boja na kompjuteru znati da formira dokument i dimenziju u dokumentu  za oglas znati koje efekte sme da koristi, pri oblikovanju  oglasa, imajući u vidu tehniku štampe u kojoj će se štampati |   Postavljanje dimenzije (površine) oglasa Vrsta okvira i efekata koje se mogu uraditi na  kompjuteru za oglas Tehnika postavljanja okvira i pozadina na kompjuteru  za oglas Oplemenjivanje efektima na kompjuteru za oglas |   Sadržaje povezati sa primerima Vežbati mogućnost i efekte na kompjuteru uz oblikovanje Analizirati crteže i efekte koji su tematski i  tehnički zamišljeni | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
 |  * |    |    |    |    |  * |  * |    |  * |  * |    | 
  
   |  Naziv modula: |  Likovno-grafičko rešenje i kompjuterska izrada omota  za CD | 
   |  Trajanje modula: |  76 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Ovladavanje kompjuterskom tehnikom crtanja i oblikovanja  omota za CD |   znati da oblikuje na kompjuteru i koristi efekte  slike i tonova na kompjuteru znati da formira dokument i dimenziju u dokumentu  omota za CD znati koje efekte sme da koristi, pri oblikovanju  oglasa, imajući u vidu tehniku štampe i vrste materijala na čemu se  štampa na čemu će se štampati |   Postavljanje dimenzije (površine) omota za CD Vrsta okvira i efekata koje se mogu uraditi na  kompjuteru za omot za CD Tehnika postavljanja okvira i pozadina na kompjuteru  za omot za CD Oplemenjivanje efektima na kompjuteru za omot  za CD |   Sadržaje povezati sa primerima Vežbati mogućnost i efekte na kompjuteru uz oblikovanje Analizirati crteže i efekte koji su tematski i  tehnički zamišljeni 12 časova ovog modula realizovati kao nastavu  u bloku | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
 |  * |    |    |    |    |  * |  * |    |  * |  * |    | 
  
   |  Naziv modula: |  Likovno-grafičko rešenje i kompjuterska izrada znaka  i logotipa | 
   |  Trajanje modula: |  76 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Osposobljavanje da primenjuju konstruktivnu logiku  na konkretnom zadatku i prenesu na kompjuter |   znati likovno-grafički osmisliti konkretan zadatak  na kompjuteru znati da postavi i odredi težište kompozicije  i znaka i logotipa na kompjuteru |   Složenija analiza postavljenog zadatka  Prostorna konstrukcija kontrasta na znaku i logotipu  na kompjuteru Značaj znaka i logotipa, njegove strukture, građe,  oblika i boja |   Sadržaje povezati sa primerima Vežbati mogućnost i efekte na kompjuteru uz oblikovanje Analizirati znak i logotip te efekte koji su tematski  i tehnički zamišljeni 12 časova ovog modula realizovati kao nastavu  u bloku | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
 |  * |    |    |    |    |  * |  * |    |  * |  * |    | 
  
   |  Naziv modula: |  Likovno-grafičko rešenje i kompjuterska izrada poslovnog  pisma, koverte, računa, mape, fascikle | 
   |  Trajanje modula: |  64 časa | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Ovladavanje kompjuterskom tehnikom crtanja i oblikovanja  poslovnog pisma i koverte |   znati da oblikuje na kompjuteru i koristi efekte  crteža i boja na kompjuteru za poslovna pisma i koverte znati da formira dokument i dimenziju u dokumentu  za poslovno pismo i koverat znati koje efekte sme da koristi, pri oblikovanju  poslovnog pisma i koverte, imajući u vidu tehniku štampe i materijal  koji će se štampati |   Postavljanje dimenzije (površine) poslovnog pisma  i koverte Vrsta okvira i efekata koje se mogu uraditi na  kompjuteru za poslovna pisma i koverte Tehnika postavljanja linije i pozadina na kompjuteru  za poslovno pismo i kovertu Oplemenjivanje efektima na kompjuteru za poslovno  pismo i koverat |   Sadržaje povezati sa primerima Vežbati mogućnost i efekte na kompjuteru uz oblikovanje Analizirati crteže i efekte koji su tematski i  tehnički zamišljeni | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
 |  * |    |    |    |    |  * |  * |    |  * |  * |    | 
  
   |  Naziv modula: |  Likovno-grafičko rešenje i kompjuterska izrada podsetnica-vizitkarti,  povelja, diploma, zahvalnica, priznanja | 
   |  Trajanje modula: |  76 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Ovladavanje kompjuterskom tehnikom i oblikovanja  podsetnica, povelja, diploma, zahvalnica i priznanja |   znati da oblikuje na kompjuteru i koristi efekte  crteža i boja na kompjuteru za konkretne poslove znati da formira dokument i dimenziju u dokumentu  za konkretne poslove znati koje efekte sme da koristi, pri oblikovanju  konkretnih poslova, imajući u vidu tehniku štampe u kojoj će se štampati |   Postavljanje dimenzije (površine) konkretnih poslova Vrsta okvira i efekata koje se mogu uraditi na  kompjuteru za konkretnih poslova Tehnika postavljanja okvira i pozadina na kompjuteru  za konkretnih poslova Oplemenjivanje efektima na kompjuteru za konkretnih  poslova |   Sadržaje povezati sa primerima  Vežbati mogućnost i efekte na kompjuteru uz oblikovanje Analizirati crteže i efekte koji su tematski i  tehnički zamišljeni 12 časova ovog modula realizovati kao nastavu  u bloku | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
 |  * |    |    |    |    |  * |  * |    |  * |  * |    | 
  
   |  Naziv modula: |  Likovno-grafičko rešenje i kompjuterska izrada plakata,  letaka | 
   |  Trajanje modula: |  48 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Ovladavanje kompjuterskom tehnikom i oblikovanja  plakata i letaka |   znati da oblikuje na kompjuteru i koristi efekte  crteža i boja na kompjuteru za konkretne poslove znati da formira dokument i dimenziju u dokumentu  za konkretne poslove znati koje efekte sme da koristi, pri oblikovanju  konkretnih poslova, imajući u vidu tehniku štampe u kojoj će se štampati |   Postavljanje dimenzije (površine) konkretnih poslova Vrsta okvira i efekata koje se mogu uraditi na  kompjuteru za konkretne poslove Tehnika postavljanja okvira i pozadina na kompjuteru  za konkretne poslove Oplemenjivanje efektima na kompjuteru za konkretne  poslove |   Sadržaje povezati sa primerima Vežbati mogućnost i efekte na kompjuteru uz oblikovanje Analizirati crteže i efekte koji su tematski i  tehnički zamišljeni 12 časova ovog modula realizovati kao nastavu  u bloku | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
 |  * |    |    |    |    |  * |  * |    |  * |  * |    | 
  
 Razred: četvrti 
   |  Naziv modula: |  Konstrukcija perspektive, likovno-grafičko i kompjutersko  oblikovanje pakovanja | 
   |  Trajanje modula: |  132 časa | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Ovladavanje tehnikom crtanja na kompjuteru i primena  pri oblikovanju ambalaže Ovladavanje kompjuterskom tehnikom obrade gotove  slike na računaru i prilagođavanje obliku ambalaže |   znati crtež prilagoditi obliku ambalaže znati uraditi kompoziciju za ambalažu imajući  u vidu oblik i formu obrada gotovih ilustracija naučiti da je studija objektivne stvarnosti polazna  osnova za njenu nadgradnju (kreaciju) znati da koristi pribor i materijal za crtanje |   Upoznati i razraditi mogućnosti programa u kome  se može crtati Upoznati i razraditi program u kome se obrađuje  slika Upoznavanje i razrade efekata boje i oblika u  programu i njihova primena |   Praktičan prikaz crtanja i likovno-grafičkog oblikovanja  u adekvatnom programu Vežbe na konkretnim primerima sa postojećim rešenjima Likovno-grafičko oblikovanje novog oblika ambalaže 30 časova ovog modula realizovati kao nastavu  u bloku | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
 |  * |    |    |    |    |  * |  * |    |  * |  * |    | 
  
   |  Naziv modula: |  Crtanje perspektive i upotrebnih predmeta uz upotrebu  perspektive, likovno-grafičko i kompjutersko rešenje pakovanja prehrambenih  proizvoda | 
   |  Trajanje modula: |  132 časa | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Sticanje i primena osnovnih znanja o knjižnom  slogu i mogućnost realizacije na kompjuteru |   znati da koristi kompjuter kao sredstvo preko  koga može vršiti prelom i oblikovanje knjige znati mogućnosti programa u kojima vrši oblikovanje  i prelom knjige znati međusobnu kompatibilnost programa u kojima  radi oblikovanje i prelom knjige |   Utvrđivanje i unošenje tehničkih parametara stranice  potrebnih za oblikovanje i prelom knjižnog sloga Učitavanje fajlova i njihova obrada u adekvatnom  programu pre smeštanja na stranice knjižnog sloga Analiza operacija potrebih za oblikovanje i prelom Konstrukcija stranice na osnovu elemenata i ideje |   Upoznavanje i vežbanje na kompjuteru u programu  pogodnom za oblikovanje i prelom Koristiti kao primere adekvatna likovno-grafička  rešenja u knjižnom rešenju Upoznati se i vežbati efekte koji se mogu primeniti  u likovno-grafičkom oblikovanju na knjizi 30 časova ovog modula realizovati kao nastavu  u bloku | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
 |  * |    |    |    |    |  * |  * |    |    |  * |    | 
  
   |  Naziv modula: |  Crtanje enterijera, likovno-grafičko i kompjutersko rešenje  pakovanja za hemijske proizvode | 
   |  Trajanje modula: |  108 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Sticanje znanja oblikovanja novina i časopisa  na kompjuteru |   znati da koristi kompjuter kao sredstvo preko  koga može oblikovati novine i časopise znati mogućnosti programa u kojima vrši oblikovanje  novina i časopisa znati međusobnu kompatibilnost programa u kojima  radi oblikovanje novina i časopisa |   Utvrđivanje i unošenje tehničkih parametara potrebnih  za oblikovanje stranica novina i časopisa Učitavanje fajlova i njihova obrada u adekvatnom  programu pre smeštanja na stranice novina i časopisa Analiza operacija potrebnih za oblikovanje Konstrukcija stranice na osnovu elemenata i ideje |   Upoznavanje i vežbanje na kompjuteru u programu  pogodnom za oblikovanje Koristiti kao primere adekvatna likovno-grafička  rešenja časopisa i novina Upoznati se i vežbati efekte koji se mogu primeniti  u likovno-grafičkom oblikovanju 30 časova ovog modula realizovati kao nastavu  u bloku | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
 |  * |    |    |    |    |  * |  * |    |  * |  * |    | 
  
   |  Naziv modula: |  Crtanje eksterijera, likovno-grafičko i kompjutersko  rešenje pakovanja kožne i tekstilne galanterije | 
   |  Trajanje modula: |  108 časova | 
  
     |  CILJEVI MODULA |  ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA | 
   |   Osposobljavanje za primenu kompjutera i adekvatnih  programa za izradu određenih animacija - spotova |   znati osmisliti i preneti ideju animacije na računar znati programe u kojima se može odraditi adekvatna  animacija |   Složenija analiza postavljenog zadatka Upoznavanje sa mogućim efektima na računaru Mogućnost korekcije odrađenih animacija na računaru |   Prikaz kroz konkretne primere Analiza eleme efekata Vežbe na praktičnim primerima 30 časova ovog modula realizovati kao nastavu  u bloku | 
 Preporučeni načini ocenjivanja modula 
   |  usmeno izlaganje |  test |  esej |  domaći zadatak |  pismeni zadatak |  aktivnost na času |  praćenje praktičnog rada |  dnevnik rada |  test praktičnih veština |  samostalni praktični rad |  grafički rad | 
 |  * |    |    |    |    |  * |  * |    |  * |  * |    | 
 5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
 -  Janson: Istorija umetnosti
-  Đina Piskeli: Istorija umetnosti
-  Nedeljko Magjer: Umeće crtanja
-  R. Anhajm: Umetnost i vizuelno opažanje
- Stručna literatura određenih programa za grafičko  oblikovanje na kompjuteru
 6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
 -  Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom
-  Oblikovanje grafičkih proizvoda
-  Likovna kultura
-  Estetika
-  Istorija umetnosti sa teorijom forme
-  Računarstvo i informatika
  
 Fizika
 (izborni predmet za obrazovni profil TEHNIČAR  ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled)
 1. CILJEVI PREDMETA:
 -  Razvijanje radoznalosti i interesovanja za primenjenu  elektrotehniku, elektroniku i automatiku u grafičkoj struci
-  Sticanje i povezivanje teorijskih znanja značajnih za  tehniku i tehnologiju grafičkih proizvoda
-  Razvijanje sposobnosti uočavanja primene teorijskih  znanja u grafičkoj industriji
-  Navikavanje da primenjuju stečena znanja u drugim oblastima  (korelacija sa drugim oblastima).
 2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
 -  D. Ivanović, D. Krpić, S. Božin, M. Raspopović: Fizika  za II razred četvorogodišnjih stručnih škola
-  Jovan Nikolić, Nikola Babić: Osnove elektrotehnike  i elektronike
-  G. L. Dimić, D. M. Radivojević: Fizika za III razred  gimnazije prirodno-matematičkog smera
 3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
 -  Matematika 
-  Tehnologija grafičkih materijala
 4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
 Razred: prvi (izborni predmet) 
   |  Godišnji fond časova: |  37 časova | 
  
     |  CILJEVI  |  ISHODI Po završetku prvog razreda učenik će:
 |  PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |  PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  PROGRAMA | 
   |      Sticanje potrebnih znanja o električnoj struji Sticanje znanja o električnom otporu Upoznavanje učenika sa otpornicima stalnog i promenljivog  otpora Sticanje znanja o rednoj i paralelnoj vezi otpornika |      moći da navede i definiše veličine i zakone u  vezi sa električnom strujom objasniti zavisnost električnog otpora od dužine  provodnika, temperature i površine poprečnog preseka prepoznati i koristiti odgovarajuće merne jedinice  i oznake moći da objasni kako se otpornikom menja struja razlikovati rednu i paralelnu vezu otpornika objasniti zagrevanje otpornika |  Električna struja   Jačina, gustina električne struje Električni otpor Otpornici. Redna i paralelna veza otpornika Prvo i drugo Kirhofovo pravilo Omov i Džulov zakon |      Koristiti ranije stečena znanja u ovoj oblasti Povezati toplotno dejstvo struje sa Džulovim zakonom Istaći značaj struje u svakodnevnom životu Izvesti formulu za ekvivalentan otpor (ukupan)  redno i paralelno vezanih otpornika Objasniti promenu struje pomoću reostata Ukazati na štetno dejstvo struje i eventualnu  zaštitu od nje Temu realizovati kroz 6 časova | 
   |      Sticanje znanja o zakonima geometrijske optike Sticanje znanja o fotometriji i totalnoj refleksiji Naučiti ih da razlikuju sočiva (sabirna i rasipna),  ogledala (ravna i sferna), sočiva i ogledala  Navikavanje da primenjuju stečeno znanje u praksi |      moći da razlikuje sočiva (sabirna i rasipna),  ogledala (sferna i ravna), sočiva i ogledala objasniti zakone geometrijske optike (pravolinijsko  prostiranje svetlosti, odbijanje i prelamanje) razumeti fotometriju i totalnu refleksiju povezati stečeno znanje sa optikom (optičkim instrumentima) |  Optika   Zakoni geometrijske optike (pravolinijsko prostiranje  svetlosti, odbijanje i prelamanje) Ravna ogledala i totalna refleksija Sočiva Sferna ogledala Fotometrija |      Koristiti konstruktivne zadatke za određivanje  lika Objasniti kada se stvara realan, a kada imaginaran  lik Istaći značaj optike za objašnjenje principa rada  optičkih instrumenata Temu realizovati kroz 11 časova | 
   |      Razviti sposobnost učenika da vidi primenu lasera  u grafičkoj industriji Putem stimulisane emisije shvatiti princip rada  lasera |      objasniti princip rada lasera  razumeti upotrebu lasera u grafičkoj struci znati vrste lasera koji se primenjuju u grafičkoj  struci nabrojiti neka svojstva laserskog zračenja |  Laseri   Princip rada lasera Primena lasera u grafičkoj struci |      Navesti primere upotrebe lasera u grafičkoj struci Istaći značaj primene lasera u grafičkoj industriji Temu realizovati kroz 7 časova | 
   |      Proučavanje pojava povezanih sa kretanjem elektrona  i drugih naelektrisanih čestica u poluprovodnicima koje se dešavaju  elementima elektronskog kola Upoznavanje osnovnih elemenata računara i način  rada računara |      razlikovati poluprovodnike N i P tipa moći da definiše poluprovodnike moći da objasni sopstvenu provodnost poluprovodnika objasniti nastanak i polarizaciju P-N spoja razlikovati diode i tranzistore moći da navede elemente konfiguracije računara |  Elektronika   Sopstvena provodnost poluprovodnika Poluprovodnik N i P tipa P-N spoj i polarizacija P-N spoja Poluprovodnička dioda i tranzistori Sastavni delovi konfiguracije računara |      Istaći veliki značaj primene elektronskih elemenata   Obratiti pažnju na objašnjenje direktne i inverzne  polarizacije (difuzna i driftna struja, proboj) Ukazati na razlike i sličnosti dioda i tranzistora Obratiti pažnju na ulogu i način rada svakog elementa  konfiguracije računara Temu realizovati kroz 13 časova |