PRAVILNIK
O NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA PRVI RAZRED ZA OBRAZOVNE PROFILE STOLAR I TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE NAMEŠTAJA I ENTERIJERA

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 8/2005)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za prvi razred za obrazovne profile: stolar i tehničar za oblikovanje nameštaja i enterijera, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 2

Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:

1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03, 10/03, 24/04 i 3/05), iz sledećih predmeta:

1) srpskog jezika i književnosti;

2) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;

3) jezika nacionalnih manjina;

4) fizičkog vaspitanja;

5) računarstva i informatike;

6) ekologije;

7) istorije;

8) likovne kulture;

9) građanskog vaspitanja i

2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta Verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", br. 6/03 i 23/04).

Član 3

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".

 

NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA

 

Područje rada: ŠUMARSTVO I OBRADA DRVETA

 

Oblast: OBRADA DRVETA

 

Obrazovni profil: STOLAR - ogled

 

Trajanje obrazovanja: tri godine

 

Cilj ogleda:

Unapređenje kvaliteta i osavremenjivanje obrazovno-vaspitnog rada kroz:

- uvođenje u svakodnevnu nastavnu praksu savremenih i efikasnih metoda rada sa učenicima;

- uvođenje novog nastavnog plana i programa u cilju ostvarivanja ishoda stručnog obrazovanja i obrazovanja uopšte;

- povećanje fonda časova vežbi i praktičnog rada, radi uspešnog ostvarivanja ciljeva obrazovanja za ovaj obrazovni profil;

- uspostavljanje višeg nivoa korelacije nastavnih sadržaja;

- izradu kriterijuma ocenjivanja i građenja standarda ocenjivanja učenika;

- proveru novog koncepta završnog ispita.

Uvođenje organizacionih novina:

- prilagođavanje organizacije nastavnog procesa u školi, u okviru godišnjeg fonda časova, a u skladu sa očekivanim ishodima stručnog obrazovanja i uslovima rada u školi i na radnom mestu;

- nastavni sadržaji su organizovani modularno za pojedine opštestručne i sve stručne predmete;

- uvođenje izborne nastave, kao mogućnosti da učenik samostalno kreira deo svog obrazovanja.

Očekivani ishodi ogleda

- Brzo adaptiranje učenika na uslove rada.

- Unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:

- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;

- efikasnije usvajanje generativnih, transfernih i funkcionalnih znanja i veština, relevantnih za buduću profesiju kao rezultat modularnog pristupa;

- ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;

- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole i na nivou Republike.

Trajanje ogleda

Ogled se sprovodi od 1. septembra 2005. godine kroz najmanje tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene rezultata, ministar prosvete i sporta.

Način ostvarivanja ogleda

Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa.

Nastaviće se sa organizovanjem obuka nastavnika, za primene novih metoda rada sa učenicima, primene novog nastavnog programa i objektivnog ocenjivanja u svakodnevnoj obrazovnoj praksi.

Obuka za nastavnike srednjih stručnih škola u kojima se ostvaruje program ovog ogleda, organizovaće se u sledećim oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada:

- nova koncepcija obrazovanja (usmerenost na ciljeve i ishode obrazovanja, modularni pristup u obrazovanju);

- stručno usavršavanje nastavnika za primenu novih nastavnih metoda;

- stručno usavršavanje nastavnika u okviru matične struke.

Nastavnici će u okviru obrazovno - vaspitnog rada primenjivati metode rada i ocenjivanja za koje su obučavani na seminarima.

U okviru Zavoda za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja i stručnih aktiva zajednica stručnih škola biće izdvojene ključne teme u okviru kojih je potrebno stručno usavršavanje nastavnika.

Stručni timovi u školama i na nivou Republike će sarađivati na horizontalnom i vertikalnom povezivanju nastavnih sadržaja kako sa autorskim timom, tako i sa predstavnicima privrede.

Planirana je izrada testova sa zajedničkim sadržajima i zajednički postavljenim kriterijumima od strane stručnih timova koji će se formirati pri Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centru za stručno i umetničko obrazovanje i Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.

Način polaganja završnog ispita biće propisani posebnim podzakonskim aktom.

Uslovi ostvarivanja programa ogleda

Ogled će se ostvarivati u uslovima svakodnevnog obrazovno - vaspitnog rada u srednjim stručnim školama. Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.

Vrsta stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika za ostvarivanje oglednog programa propisana je posebnim pravilnikom.

Ministarstvo prosvete i sporta, Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i međunarodni programi podrške reformi stručnog obrazovanja pružiće kadrovsku i materijalnu podršku za realizaciju obuke profesora, materijal za rad, praćenje i evaluaciju ogleda.

Praćenje i vrednovanje ogleda

Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa koje će biti naknadno publikovano.

Primena ogleda će biti praćena najmanje četiri puta u toku školske godine.

Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovno - vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.

Rezultati ogleda biće objavljeni na način dostupan široj stručnoj javnosti.

 

I CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA

za obrazovni profil: STOLAR - ogled

CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA

OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će steći:

znanja

veštine

radne kompetencije

  • Osposobljavanje za pripremu i održavanje radnog mesta.
  • o konstrukciji mašina;
  • o delovima i funkcijama delova mašine;
  • o konstruktivnim materijalima za delove mašine;
  • o vrstama maziva i njihovoj primeni;
  • o vezi snage mašine i karakteristikama elektro-napajanja;
  • o načinu održavanja, postupanja i čuvanja alata;
  • o izvorima opasnosti od povreda i požara;
  • o sredstvima zaštite na radu od povreda i požara;
  • o principima organizacije proizvodnje i radnog mesta;
  • čišćenja i podmazivanja mašina;
  • uočavanja nedostatka na mašinama i alatima;
  • primene sredstava zaštite na radu;
  • primene uređaja za gašenje požara;
  • pružanja prve pomoći;
  • organizovanja radnog mesta;
  • pripreme i održavanja radnog mesta
  • Osposobljavanje za ručnu obradu drveta i materijala na bazi drveta.
  • o elementima tehničkog crteža;
  • o strukturi i nameni krojne liste i šeme krojenja;
  • o vrstama i svojstvima osnovnih materijala;
  • o vrstama i primeni ručnih alata;
  • o operacijama ručne obrade;
  • o geometriji ručnih alata;
  • o postupku i sredstvima za oštrenje alata;
  • o upotrebi šablona u obradi;
  • o tehnološkim operacijama ručne obrade;
  • tumačenja tehničkog crteža;
  • izrade krojne liste;
  • tumačenja krojne liste i šeme krojenja;
  • izbora alata, prema vrsti materijala i operaciji ručne obrade;
  • oštrenja alata;
  • primene šablona pri obradi;
  • izvođenja tehnoloških operacija: rezanje, rendisanje, dubljenje, bušenje, glačanje, brušenje...
  • ručne obrade drveta i materijala na bazi drveta
  • Osposobljavanje za mašinsku obradu drveta i materijala na bazi drveta.
  • o vrstama i tehnološkoj primeni mašina za obradu drveta;
  • o tehnološkim operacijama mašinske obrade;
  • o primeni alata u mašinskoj obradi;
  • o upotrebi šablona u mašinskoj obradi;
  • izbora mašina i mašinskih alata, prema vrsti materijala i operacije,
  • postavljanja alata i podešavanja mašina;
  • primene šablona pri mašinskoj obradi;
  • izvođenja tehnoloških operacija na mašinama: rezanje, rendisanje, dubljenje, bušenje, brušenje, glodanje...
  • mašinske obrade drveta i materijala na bazi drveta
  • Osposobljavanje za površinsku obradu i zaštitu proizvoda od drveta.
  • o svrsi površinske obrade;
  • o tehnološkim operacijama u površinskoj obradi;
  • o materijalima za površinsku obradu;
  • o ekološkim aspektima primene materijala za površinsku obradu;
  • izbora materijala za površinsku obradu, prema vrsti proizvoda;
  • pripreme i nanošenja premaza;
  • površinske obrade i zaštite proizvoda od drveta
  • Osposobljavanje za sklapanje i montažu proizvoda od drveta.
  • o tehnološkom procesu montaže;
  • o konstrukciji proizvoda;
  • o lepkovima i njihovoj primeni u procesu sklapanja;
  • o vrstama i nameni okova;
  • sklapanja proizvoda prema datoj dokumentaciji;
  • montaža proizvoda na terenu;
  • izrade šablona i pomagala za sklapanje;
  • pakovanja i pripreme za transport proizvoda;
  • sklapanja i montaža proizvoda od drveta
  • Osposobljavanje za prodaju proizvoda od drveta.
  • o elementima i strukturi kalkulacije;
  • o elementima i strukturi ponude i ugovora;
  • o osnovama marketinga;
  • o preduzetništvu;
  • o organizaciji stolarske proizvodnje
  • izrade crteža potrebnih za krojnu listu;
  • izrade specifikacije materijala;
  • izrade kalkulacije;
  • izrade ponude;
  • poslovne komunikacije i ponašanja
  • prodaje proizvoda od drveta

 

II NASTAVNI PLAN

Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta

za obrazovni profil: STOLAR - ogled

 

I RAZRED

II RAZRED

III RAZRED

UKUPNO

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI

8

280

6

210

6

192

20

682

1a. Srpski jezik i književnost

2

70

2

70

2

64

6

204

1b. Srpski jezik kao nematernji

 

 

 

 

 

 

 

 

2. _________ jezik i književnost

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Strani jezik

2

70

2

70

2

64

6

204

4. Fizičko vaspitanje

2

70

2

70

2

64

6

204

5. Računarstvo i informatika

2

70

 

 

 

 

2

70

B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI

5

175

2

70

2

70

9

309

1. Matematika za stolare

2

70

2

70

2

64

6

204

2. Tehnologija pomoćnih materijala

2

70

 

 

 

 

2

70

3. Ekologija

1

35

 

 

 

 

1

35

V: STRUČNI PREDMETI

14

550

20

760

20

670

52

2010

1. Tehnologija materijala

3

105

 

 

 

 

3

105

2. Tehničko crtanje i nacrtna geometrija

2

100

2

70

 

 

4

170

3. Mašine i finalna obrada drveta

3

135

4

140

4

128

11

403

4. Praktična nastava

6

210

12

420

12

384

30

1014

5. Drvne konstrukcije

 

 

2

130

2

94

4

224

6. Organizacija proizvodnje

 

 

 

 

2

94

2

94

G: IZBORNI PREDMETI

3

105

2

70

2

64

7

239

1. Građansko vaspitanje / Verska nastava

1

35

1

35

1

32

3

102

2. Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda

2

70

1

35

1

32

4

137

Ukupno: A + B + V + G

30

1110

30

1110

30

1020

90

3240

Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir časova teorije, vežbi i praktične nastave, a prema programu predmeta.

Blok nastava prikazuje se u ukupnom zbiru na godišnjem nivou za odgovarajući predmet u okviru koga se realizuje, a prema programu predmeta.

Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima

G: IZBORNI PREDMETI

I

II

III

Izborni predmet predviđen Zakonom

 

 

 

1. Građansko vaspitanje / Verska nastava

*

 

*

Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda

 

 

 

1. Istorija

*

 

 

2. Likovna kultura

*

 

 

3. Stilovi nameštaja

 

*

 

4. Tehnologija tapetarske proizvodnje

 

*

*

5. Unutrašnja dekoracija

 

 

*

Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz dva izborna predmeta:

- Izbornog predmeta predviđenog Zakonom: Građansko vaspitanje ili Verska nastava (1 čas nedeljno tokom školske godine);

- Izbornog predmeta predviđenog Programom ogleda - po 1 ili 2 časa nedeljno tokom školske godine u zavisnosti od programa nastavnog predmeta (sa mogućnošću realizacije u bloku ili sa 2 časa nedeljno u toku jednog polugodišta).

Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno odobrilo Ministarstvo prosvete i sporta. Ostvaruje se iz onih predmeta za koji se izjasni najmanje 30 % učenika oglednog odeljenja.

U toku školovanja učenik može da bira određene predmete samo jedanput (Tehnologija tapetarske proizvodnje).

Ocena izbornog predmeta predviđenog Programom ogleda je numerička i ulazi u prosek ocena na kraju godine.

Ostvarivanje programa ogleda

Predviđen broj učenika u odeljenju je 20.

Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN), nastavu u bloku (B):

razred

predmet / modul

godišnji fond časova

broj učenika u grupi

V

PN

B

I

Računarstvo i informatika

70

 

 

10

Tehničko crtanje i nacrtna geometrija

70

 

30

10

Mašine i finalna obrada drveta

 

 

30

10

Praktična nastava

 

210

 

7

Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine

 

I RAZRED
časova

II RAZRED
časova

III RAZRED
časova

UKUPNO
časova

Čas odeljenskog starešine

do 70

do 70

do 64

do 204

Dodatni rad *

do 30

do 30

do 30

do 90

Dopunski rad *

do 30

do 30

do 30

do 90

Pripremni rad *

do 30

do 30

do 30

do 90

*Ako se ukaže potreba za njim.

Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima

 

I

II

III

Ekskurzija

1-2 dana

2-3 dana

do 5 dana

Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture

2 časa nedeljno

Drugi strani jezik

2 časa nedeljno

Drugi predmeti *

1 - 2 časa nedeljno

Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo)

30 - 60 časova godišnje

Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge

15 - 30 časova godišnje

Kulturna i javna delatnost škole

2 radna dana

* Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavni planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije.

Ostvarenje školskog programa po nedeljama

razred

razredno- časovna nastava

mentorski rad (nastava u bloku, praksa)

obavezne vannastavne aktivnosti

ostalo
(završni ispit)

ukupno radnih nedelja

I

35

2

2

 

39

II

35

2

2

 

39

III

32

2

2

3

39

 

III NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA

(UPUTSTVO)

Nastavni plan i program za obrazovni profil stolar - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:

- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik" broj 7/91 i

- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i
programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama područja rada poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik" broj 8/91.

Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:

- publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete i elektronske publikacije);

- Internet.

Nastava se realizuje uz korišćenje:

- računara i projektora za Power Point prezentacije;

- skenera;

- dijaprojektora;

- grafoskopa;

- televizora i video rekordera.

Detaljna uputstva za ostvarivanje programa data su uz svaki predmet pojedinačno.

NAPOMENE O OSTVARIVANJU PROGRAMA SRPSKOG JEZIKA U ODELJENJIMA OGLEDNOG OBRAZOVNOG PROFILA STOLAR - ogled

Pošto je u nastavnom planu oglednog obrazovnog profila STOLAR - ogled, godišnji fond časova srpskog jezika i književnosti osetnije smanjen u odnosu na važeći nastavni plan ovog obrazovnog profila, u ostvarivanju programa biće neophodno da nastavnik vrši primerena sažimanja programskih sadržaja nastavnog predmeta Srpski jezik i književnost, objavljenih u "Službenom glasniku RS - Prosvetnom glasniku", broj 6/90 i "Prosvetnom glasniku", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03 i 10/03.

Sažimanja treba vršiti prevashodno u programskom području KNJIŽEVNOST jer je u ostvarivanju tih sadržaja bitniji kvalitet učenikovog čitanja nego broj pročitanih književnih dela. Takav pristup programskim sadržajima moguć je, na primer, u onim segmentima gde je ponuđeno više književnih dela istog pisca. Celishodno može biti rešenje da nastavnik predvidi da na nivou interpretacije obradi jedno delo, reprezentativno za stvaralaštvo tog pisca i pristupačno recepciji konkretnog đačkog kolektiva, a da ostala potpuno izostavi, ili obradi na nivou prikaza i osvrta. Sličan pristup može primeniti i u obradi pojedinih književnih dela kao reprezentativnih za stilska razdoblja, odnosno književne pravce u istoriji književnosti.

U okviru domaće lektire moguće je, takođe, da nastavnik izostavi pojedina književna ostvarenja za koja je nastavna praksa potvrdila da nisu u dovoljnoj meri pristupačna recepciji učenika određenog uzrasta i stručnog usmerenja. Moguće je, takođe, izostavljena dela zameniti nekim ostvarenjem iz tekuće srpske ili svetske književnosti za koje nastavnik proceni da je primerenije mogućnostima recepcije konkretnog đačkog kolektiva sa kojim ostvaruje nastavni program.

Eventualna sažimanja u programskom području JEZIK moraju biti veoma obazriva jer je jezik s i s t e m, što uvek podrazumeva celovita rešenja, odnosno povezanost svih rešenja u okviru programa za određeni razred, ali i njihovo vertikalno povezivanje, odnosno međusobnu povezanost programskih sadržaja predviđenih za ostvarivanje u svim razredima srednjeg stručnog obrazovanja.

 

Strani jezik (L2)

1. CILJEVI PREDMETA:

Nastava stranog jezika u srednjem stručnom obrazovanju predstavlja kontinuitet nastave stranog jezika u prethodnom školovanju. Ciljevi ove nastave su:

- utvrđivanje znanja i dalje obučavanje učenika da komuniciraju sa ljudima iz drugih zemalja o opštim temama;

- razvijanje odnosa tolerancije kroz upoznavanje kulture i načina života drugih naroda;

- sticanje osnovnih jezičkih znanja i kompetencija u skladu sa potrebama struke i zanimanja.

2. ISHODI NASTAVE STRANOG JEZIKA NA KRAJU TROGODIŠNJEG SREDNJEG STRUČNOG OBRAZOVANJA

Jezičke aktivnosti

po završetku trogodišnjeg obrazovanja:

JEZIČKA RECEPCIJA

SLUŠANJE

  • razume osnovni smisao informacija i tekstova koji govore o poznatim temama
  • razume jednostavne informacije i instrukcije u okviru svoje struke

ČITANJE

  • razume jednostavne natpise, etikete na proizvodima, reklamni materijal, uputstva za upotrebu
  • pronalazi potrebnu informaciju u tekstu
  • otkriva značenje nepoznatih reči na osnovu poznatog konteksta ili ličnog / profesionalnog iskustva

JEZIČKA PRODUKCIJA

GOVOR

  • govori o bliskim temama i događajima (porodica, hobi, posao) koristeći jednostavne reči i rečenice
  • govori o sebi (lični podaci, obrazovanje)
  • traži i daje informacije iz svoje struke

PISANJE

  • piše kratke jednostavne tekstove u različite svrhe (poruke, uputstva, popunjava upitnike, formulare i sl.)

INTERAKCIJA

  • komunicira u svakodnevnim situacijama (pita, predlaže, traži i daje uputstva ili obaveštenja)
  • prima i prenosi jednostavne poruke (prijateljima, kolegama) koje se odnose na neposredne potrebe

ZNANJA O JEZIKU

  • poznaje leksiku i gramatičke sadržaje jezika koji uči na nivou koji mu omogućava da razume, govori ili piše o temama iz svakodnevnog života ili struke
  • uočava osnovne sličnosti i razlike između maternjeg jezika i stranog jezika koji uči

MEDIJSKA PISMENOST

  • koristi sadržaje medijske produkcije radi zadovoljenja ličnog interesovanja i profesionalnih potreba (knjige, časopise, prospekte, kataloge, rečnike, audio i video zapise, kompakt disk, Internet)

3. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- postojeći odobreni udžbenici

- popularna literatura

- Internet

4. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

- Srpski jezik i književnost

- stručni predmeti

5. PREPORUČENI SADRŽAJI ZA STRANI JEZIK U SREDNJEM STRUČNOM OBRAZOVANJU

I RAZRED

II RAZRED

III RAZRED

OPŠTE TEME 80%

OPŠTE TEME 70%

OPŠTE TEME 60%

  • Svakodnevni život
    (organizacija vremena, poslova, slobodno vreme)
  • Hrana i zdravlje
    (navike u ishrani, karakteristična jela i pića u zemljama sveta)
  • Poznati gradovi i njihove znamenitosti
  • Sportovi i poznata sportska takmičenja
  • Život i dela slavnih ljudi XX veka
    (iz sveta nauke, kulture)
  • Mediji (štampa, televizija)
  • Hrabra i plemenita dela ljudi (interesantne životne priče i događaji)
  • Svet kompjutera (rasprostranjenost i primena)
  • Mesta, ljudi i znamenitosti u svetu
  • Putovanja
    (turistička, poslovna; transport, hoteli, kupovina, obilazak znamenitosti, zabava)
  • Prijateljstvo i druženje
  • Život u gradu
    (ulice, ustanove, problemi buke, zagađenosti, gužvi)
  • Štampa i televizija
    (aktuelni i interesantni događaji i priče)
  • Ljudska solidarnost i podvizi
  • Iz sveta filma, muzike, umetnosti
  • Životna sredina
    (uticaj nove tehnologije na biljni, životinjski svet, zdravlje ljudi)
  • Tekovine kulture, znamenitosti i zanimljivosti iz sveta
  • Iz života mladih
    (zabava, sport, obrazovanje)
  • Običaji i praznici naroda sveta
  • Značajna otkrića, pronalasci i događaji u XX veku
  • Knjige, filmovi, muzika

STRUČNE TEME* 20%

STRUČNE TEME* 30%

STRUČNE TEME* 40%

  • izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
  • izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
  • izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje

FUNKCIJE

FUNKCIJE

FUNKCIJE

  • Pozdravljanje i predstavljanje u susretu sa ljudima
  • Zahvaljivanje, izvinjavanje
  • Molbe, naredbe
  • Izražavanje dopadanja i nedopadanja
  • Traženje informacije
  • Davanje informacije (o vremenu i mestu)
  • Opisivanje ljudi, stvari, aktivnosti
  • Traženje i davanje dozvole
  • Traženje i davanje uputstva za pravac kretanja
  • Predlaganje i ubeđivanje
  • Odbijanje zahteva ili molbe
  • Izražavanje slaganja i neslaganja
  • Izražavanje želje, potrebe
  • Izražavanje interesovanja
  • Izražavanje preferenci
  • Izražavanje planova i namera u budućnosti
  • Izražavanje verovatnoće
  • Traženje i nuđenje pomoći
  • Izveštavanje (pripovedanje o prošlim događajima)
  • Izražavanje saosećanja, ohrabrenja

* IZBOR STRUČNIH TEMA IZVRŠITI U SARADNJI SA STRUČNIM VEĆEM NASTAVNIKA STRUČNIH PREDMETA U ŠKOLI.

 

Matematika

1. CILJEVI PREDMETA:

- Naučiti učenika da izvrši potrebne obračune pri obavljanju stolarskog posla

2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Odgovarajući udžbenici i didaktički materijal za osnovne škole;

- Literatura i primeri iz prakse iz sadržaja stručnih predmeta obrade drveta.

3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Tehnologija materijala

- Mašine i finalna obrada drveta

- Organizacija proizvodnje

4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA

Razred:

Prvi

Godišnji fond časova:

70

 

CILJEVI

ISHODI
Po završetku prvog razreda učenik će:

PREPORUČENI
SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

  • Da učenik obnovi, utvrdi i stekne matematička znanja neophodna za izračunavanja u stolarskim poslovima
  • znati da obavlja osnovne računske operacije sabiranje, oduzimanje, delenje i množenje, kao i dizanje na kvadrat i korenovanje pomoću kalkulatora
  • znati da vrši izračunavanje razlomcima i decimalnim brojevima, odnosno, znati da sabira, oduzima, množi i deli razlomke, pretvara ih u decimalne brojeve i obrnuto.

Realni brojevi

  • Računske operacije sa prirodnim brojevima
  • Računske operacije sa razlomcima i decimalnim brojevima
  • Sadržaje izlagati i vežbati na nivou ishoda matematike osnovne škole, s tim što primeri treba da su u potpunosti orijentisani na praktičnu primenu u obradi drveta. Profesori stručnih predmeta obrade drveta obezbeđuju primere i literaturu na bazi koje se utvrđuju praktični zadaci za vežbe.
  • Preporučeni broj časova za dostizanje ishoda učenja po temama je:

Realni brojevi ........... 12

Merne jedinice dužine i površine .......................5

Merenje veličine ugla ..3

Mnogougao ................. 3

Linearne jednačine .... 9

Linearne jednačine .... 3

Koordinatni sistem .... 7

Proporcionalnost veličina .......................10

Procentni račun ........ 10

  • Za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano je 8 časova.
  • znati osnovne merne jedinice SI i njihovu primenu u praksi, pretvaranje većih u manje

Merne jedinice dužine i površine

  • Merne veličine i osnovne jedinice za dužinu i površinu
  • znati kako se meri ugao i načine računskih i geometrijskih operacija sabiranja i oduzimanja; množenja i deljenja uglova brojem
  • znati da koristi simetralu ugla

Merenje veličine ugla

  • Ugao i merenje ugla
  • znati da prepozna i izračuna površinu i obim geometrijskih figura u ravni

Mnogougao

  • Trougao, četvorougao (paralelogram, trapez, deltoid), pravilni mnogouglovi i krug
  • znati da rešava i primenjuje jednostavne jednačine sa jednom nepoznatom

Linearne jednačine

  • Linearne jednačine sa jednom nepoznatom
  • znati da paru brojeva pridruži tačku u ravni i obrnuto,
  • znati da nacrta linearnu funkciju
  • znati da očitava grafikone

Koordinatni sistem u ravni

  • Koordinatni sistem u ravni
  • znati da prepoznaje proporcionalne i obrnuto proporcionalne veličine i vrši izračunavanja sa proporcijama

Proporcionalnost veličina

  • Proporcionalne veličine
  • znati da izračuna procenat
  • znati da izvrši procentne obračune u struci

Procentni račun

  • Procentni račun i njegova primena u praksi (obračun vlage drveta, obračun deformacije zbog higroskopnosti drveta)

 

Tehnologija pomoćnih materijala

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

70

 

 

 

 

70

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

- Sticanje znanja o vrstama pomoćnih materijala koji se koriste u stolarstvu

- Sticanje znanja o proizvodnji i svojstvima pomoćnih materijala

- Sticanje znanja o osnovnim principima primene ekoloških materijala u stolarstvu

- Razvijanje logičkog zaključivanja i kritičkog mišljenja pri usvajanju znanja o mogućnostima primene pomoćnih materijala pri izradi stolarskih proizvoda u različitim uslovima i različitim zahtevima.

- Sticanje kompetencija pravilnog izbora i primene izabranog pomoćnog materijala za izradu stolarskih proizvoda.

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Voda, masti, ulja i maziva

10

Metali, staklo, emajl, kamen i brusni materijali

14

Plastične mase, guma, koža i tekstil

12

Lepkovi

16

Boje, rastvarači i premazi

18

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Voda, masti, ulja i maziva

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o vodi, rastvaračima, mastima, uljima i mazivima koji se koriste u stolarstvu
  • Razvijanje logičkog zaključivanja i kritičkog mišljenja pri usvajanju znanja o vodi, rastvaračima, mastima, uljima i mazivima i njihovoj primeni u različitim uslovima i prema različitim zahtevima
  • Sticanje znanja o osnovnim principima primene kao ekološkog materijala
  • znati koja su osnovna svojstva i načini ispitivanja vode, masti, ulja i maziva
  • steći znanja o vodi kao prirodnom materijalu i njenoj primeni
  • znati koje su vrste rastvarača, njihove karakteristike i način upotrebe
  • znati šta su to ulja, koje su vrste, primenu i svojstva.
  • Osnovna svojstva i ispitivanje pomoćnih materijala
  • Voda: vrste vode prema načinu nastajanja i tvrdoći (primena, prečišćavanje i omekšavanje vode za industrijske potrebe)
  • Masti i ulja: definicije, uloga, primena i vrste
  • Maziva: vrste maziva, svojstva i primena
  • Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja
  • Prikazati uzorke materijala koji su predmet izučavanja ovog modula
  • Insistirati na prepoznavanju i primeni raznih vrsta materijala iz iste grupacije
  • Koristiti kataloge proizvođača pomoćnih materijala
  • Prilikom sistematizacije gradiva primeniti rad u grupama.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Metali, staklo, emajl, kamen i brusni materijali

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o metalima, staklu, emajlu, kamenu i brusnim materijalima koji se koriste u stolarstvu
  • Razvijanje logičkog zaključivanja i kritičkog mišljenja pri usvajanju znanja o metalima, staklu, emajlu, kamenu i brusnim materijalima
  • Sticanje znanja o osnovnim principima primene kao ekološkog materijala
  • znati neophodne činjenice o različitim vrstama metala, njihovoj primeni u različitim pozicijama rada u stolarstvu
  • znati neophodne činjenice o staklu i emajlu i njihovu primenu u različitim pozicijama rada u stolarstvu
  • steći znanja o kamenu kao prirodnom građevinskom materijalu i njegovoj primeni znati šta je brusni materijal, koje su vrste, svojstva i primenu
  • Metali: gvožđe, čelik, tvrde legure, obojeni metali (vrste, karakteristika i primena)
  • Staklo: svojstva, vrste i upotreba
  • Emajl: svojstva, vrste i upotreba
  • Kamen: sastav, ugradnja i primena
  • Brusni materijali: prirodna brusna sredstva, veštačka brusna sredstva i tocila, brusni alati na fleksibilnoj podlozi
  • Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja
  • Prikazati uzorke materijala koji su predmet izučavanja ovog modula
  • Insistirati na prepoznavanju i primeni raznih vrsta materijala iz iste grupacije
  • Koristiti kataloge proizvođača pomoćnih materijala
  • Prilikom sistematizacije gradiva primeniti rad u grupama.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Plastične mase, guma, koža i tekstil

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o plastičnim masama, gumi, koži i tekstilu kao materijalima koji se koriste u stolarstvu
  • Razvijanje logičkog zaključivanja i kritičkog mišljenja pri usvajanju znanja o plastičnim masama, gumi, koži i tekstilu kao materijalima koji se koriste u stolarstvu
  • Sticanje znanja o osnovnim principima primene kao ekološkog materijala.
  • znati neophodne činjenice o plastičnim masama, njihovoj primeni kod različitih stolarskih proizvoda
  • znati neophodne činjenice o gumi kao pomoćnom primenjenom materijalu u stolarstvu
  • znati vrste i upotrebu kože u različitim pozicijama rada
  • znati neophodne činjenice o vrstama tekstila i njihovoj primeni u različitim pozicijama rada, a posebno kod tapaciranog nameštaja.
  • Plastične mase: terminologija, podela svojstva i primena (plastične mase termoplastičnog tipa, plastične mase termoaktivnog tipa, aditivi u proizvodnji plastičnih masa), oblikovanje
  • Guma: svojstva i proizvodi od gume
  • Koža: vrste, karakteristike, svojstva prirodne i veštačke kože i određivanje kvaliteta kože
  • Tekstil: vlakna (biljna, životinjska, neorganska, polusintetska i sintetska), prediva i tkanine (vrste, ispitivanje i kvalitet).
  • Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja
  • Prikazati uzorke materijala koji su predmet izučavanja ovog modula
  • Insistirati na prepoznavanju i primeni raznih vrsta materijala iz iste grupacije
  • Koristiti kataloge proizvođača pomoćnih materijala
  • Prilikom sistematizacije gradiva primeniti rad u grupama.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Lepkovi

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o lepkovima kao materijalima koji se koriste u stolarstvu
  • Razvijanje logičkog zaključivanja i kritičkog mišljenja pri usvajanju znanja o lepkovima, njihovoj primeni u različitim uslovima i prema različitim zahtevima
  • Sticanje znanja o osnovnim principima primene kao ekološkog materijala.
  • znati neophodne činjenice o lepkovima i njihovoj primeni u različitim pozicijama rada u stolarstvu
  • znati kvalitet veze u zavisnosti od vrste lepka, materijala za lepljenje i uslova rada
  • znati otpornost veze na toplotu, vodootpornost i otpornost na biodegradaciju.
  • Lepkovi: vrste (lepkovi prirodnog, polusintetskog i sintetskog porekla)
  • Definicije i terminologija lepkova
  • Teorija adhezije
  • Svojstva drveta važna za adheziju
  • Svojstva adheziva - kvalitet adhezivne veze
  • Vrste nanošenja lepka na osnovni materijal
  • Primena različitih adhezija u stolarstvu.
  • Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja
  • Prikazati uzorke materijala koji su predmet izučavanja ovog modula
  • Insistirati na prepoznavanju i primeni raznih vrsta materijala iz iste grupacije
  • Koristiti kataloge proizvođača pomoćnih materijala
  • Prilikom sistematizacije gradiva primeniti rad u grupama.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Boje, rastvarači i premazi

Trajanje modula:

18 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o bojama i premazima koji se koriste u stolarstvu
  • Razvijanje logičkog zaključivanja i kritičkog mišljenja pri usvajanju znanja o bojama i premazima, njihovoj primeni u različitim uslovima i prema različitim zahtevima
  • Sticanje znanja o osnovnim principima primene kao ekološkog materijala.
  • znati neophodne činjenice o bojama i njihovoj primeni u različitim pozicijama rada u stolarstvu
  • znati neophodne činjenice o premazima i njihovoj primeni u različitim pozicijama rada u stolarstvu
  • znati upotrebu rastvarača i razređivača u premazima i njihov uticaj na zagađivanje okoline
  • znati sastav boja
  • znati sastav premaza
  • znati koje se vrste boja koriste u površinskoj obradi stolarskih proizvoda
  • znati koje se vrste premaza koriste u površinskoj obradi stolarskih proizvoda.
  • Boje: teorija boja, podela boja, način bojenja, sredstva za hemijsko bojenje, sredstva za pigmentirano bojenje drveta i pigmenti
  • Rastvarači: vrste rastvarača i njihove karakteristike
  • Premazi: svojstva, sastav, teorija adhezije premaza, sušenje premaza, klasifikacija premaza, njihove osnovne karakteristike i primena.
  • Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja
  • Prikazati uzorke materijala koji su predmet izučavanja ovog modula
  • Insistirati na prepoznavanju i primeni raznih vrsta materijala iz iste grupacije
  • Koristiti kataloge proizvođača pomoćnih materijala
  • Prilikom sistematizacije gradiva primeniti rad u grupama.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Tehnologija pomoćnih materijala za drugi razred drvoprerađivačke škole, J. Miljković, O. Crnogorac

- Različiti prospekti i katalozi proizvođača pomoćnih materijala

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Mašine i finalna obrada drveta

- Praktična nastava

- Tehnologija materijala

- Drvne konstrukcije

 

Tehnologija materijala

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

105

 

 

 

 

105

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

- Sticanje znanja o stablu kao sirovinskoj osnovi za dobijanje repromaterijala u drvnoj industriji

- Sticanje znanja o makroskopskoj, mikroskopskoj i hemijskoj građi drveta

- Sticanje znanja o tehničkim svojstvima drveta i njihovom uticaju na način obrade kao i oblasti upotrebe drveta

- Sticanje znanja o greškama drveta, uzrocima njihovog nastajanja i njihovom uticaju na procenat iskorišćenja drvne mase

- Sticanje znanja o makroskopskim karakteristikama, tehničkim svojstvima i upotrebi naših najvažnijih vrsta drveta

- Sticanje znanja o polufinalnim proizvodima od drveta

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Spoljašnji izgled stabla

5

Građa drveta

18

Tehnička svojstva drveta

22

Greške drveta

15

Makroskopsko raspoznavanje i upotreba najvažnijih vrsta drveta

20

Polufinalni proizvodi od drveta

25

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Spoljašnji izgled stabla

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o stablu kao sirovinskoj osnovi za dobijanje repromaterijala u drvnoj industriji
  • znati kako svojstva drveta kao materijala variraju u zavisnosti od delova stabla i uslova u kojima je stablo raslo
  • Stablo - delovi stabla;
  • Izgled stabla, činioci izgleda stabla, tipovi izgleda stabla;
  • Spoljašnje karakteristike debla.
  • Nastavu realizovati demonstracijom slika i crteža.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Građa drveta

Trajanje modula:

18 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o makroskopskoj, mikroskopskoj i hemijskoj građi drveta
  • znati makroskopsku, mikroskopsku i hemijsku građu drveta;
  • razlikovati lišćarsko od četinarskog drveta na osnovu makroskopske i mikroskopske građe.
  • Opšti pojmovi o građi drveta
  • Makroskopska građa drveta: prstenovi prirasta, preseci drveta, beljika i srčika
  • Mikroskopski izgled građe drveta: elementi građe drveta (traheje, traheide, drvna vlakna i parenhim) i tkiva drveta (trake drveta i smolni kanali)
  • Građa četinara
  • Građa lišćara
  • Hemijski sastav drveta.
  • Deo nastave realizovati u obliku vežbi uz korišćenje slika, mikroskopa i mikroskopskih preparata drveta ili slajdova i uzoraka drveta.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Tehnička svojstva drveta

Trajanje modula:

22 časa

 

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o tehničkim svojstvima drveta i njihovom uticaju na način obrade kao i oblasti upotrebe drveta
  • znati da definiše osnovna estetska, fizička, mehanička i fizičko-hemijska svojstva drveta i da na osnovu njih proceni vrednosti drveta i oblast primene, s ciljem da se drvo koristi na najracionalniji način
  • znati da odredi vlažnost drveta
  • znati principe sušenja drveta i greške koje se javljaju pri sušenju drveta
  • Estetska svojstva drveta: boja, tekstura, sjaj, miris, finoća i ukus drveta
  • Fizička svojstva drveta: vlažnost drveta, sušenje drveta, greške pri sušenju drveta, gradijent vlage, higroskopnost, pojivost, gustina, poroznost, utezanje i bubrenje drveta, termička, akustična, električna i svojstva drveta pri elektromagnetnim zračenjima
  • Mehanička svojstva drveta: elastičnost i plastičnost drveta, čvrstoća, tvrdoća i otpornost na habanje
  • Fizičko-hemijska svojstva drveta: trajnost drveta i toplotna moć
  • Za realizaciju nastave koristiti slike, uzorke drveta, električni vlagomer.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Greške drveta

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o greškama drveta, uzrocima njihovog nastajanja i njihovom uticaju na procenat iskorišćenja drvne mase
  • znati da prepozna grešku
  • znati da odredi veličinu greške i uporedi je sa standardom dozvoljenom veličinom greške
  • znati uzrok nastajanja greške
  • znati kako da se pojedine greške, poput grešaka nastalih pri sušenju drveta, izbegnu ili svedu na najmanju moguću meru.
  • Greške građe drveta: nepravilnost poprečnog preseka, nepravilnost strukture drveta, dvostruko srce, reakcijsko drvo, čvorovi, smolne vrećice
  • Greške izazvane dejstvom spoljašnjih faktora: paljivost, okružljivost, raspukline od isušivanja, krivljenje rezane građe
  • Greške boje drveta koje ne umanjuju čvrstoću: sržne mrlje, lažna srčevina, plavetnilo (modrenje), rujavost, zelenjenje, dvostruka beljika
  • Greške boje drveta koje umanjuju čvrstoću: piravost ili prozuklost, trulež drveta
  • Greške od insekata.
  • Za realizaciju nastave neophodni su uzorci drveta-grešaka, slike ili crteži, instrumenti za merenje.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Makroskopsko raspoznavanje i upotreba najvažnijih vrsta drveta

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o makroskopskim karakteristikama, tehničkim svojstvima i upotrebom naših najvažnijih vrsta drveta
  • znati makroskopske karakteristike najznačajnijih domaćih vrsta drveta
  • znati da determiniše - prepozna vrstu drveta
  • znati osnovna tehnička svojstva navedenih vrsta
  • znati oblast primene pojedinih vrsta drveta.
  • Makroskopsko raspoznavanje, svojstva i upotreba važnijih domaćih vrsta drveta i egzota: jele, smrče, belog i crnog bora, bagrema, belog jasena, hrasta lužnjaka, poljskog bresta, divlje trešnje, običnog oraha, bukve, gorskog javora, običnog graba, breze, crne jove, lipe, topole i bele vrbe
  • Deo nastave realizovati u obliku vežbi i pri tome koristiti uzorke navedenih vrsta drveta.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Polufinalni proizvodi od drveta

Trajanje modula:

25 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o polufinalnim proizvodima od drveta
  • znati tehnike rezanja
  • razlikovati sortimente rezane građe
  • znati osnovne odredbe standardnih propisa za rezanu građu
  • razlikovati furnire prema tehnici dobijanja i vrsti drveta
  • znati osnovna svojstva, konstrukciju i namenu furnirske i stolarske ploče, ploče iverice i ploče vlaknatice
  • znati osnovne odredbe standardnih propisa za furnirske i stolarske ploče, ploče iverice i ploče vlaknatice.
  • Rezana građa: sirovina za proizvodnju rezane građe, pilana-strugara, tehnike rezanja, sortimenti rezane građe, standardni propisi za rezanu građu
  • Proizvodnja furnira: priprema sirovine, tehnike izrade furnira, standardni propisi za furnire
  • Furnirske ploče: proizvodnja, svojstva, upotreba i standardni propisi za furnirske ploče
  • Stolarske ploče: tehnologija izrade, svojstva, upotreba i standardni propisi za stolarske ploče
  • Ploče iverice: proizvodnja, svojstva, upotreba i standardni propisi za ploče iverice
  • Ploče vlaknatice: proizvodnja, svojstva, upotreba i standardni propisi za ploče vlaknatice.
  • Tehnike rezanja, izrade furnira, furnirskih, stolarskih, ploča iverica i ploča vlaknatica ilustrovati po mogućnosti video zapisima ili slikama
  • Uzorci furnira, ploča i rezane građe čine obavezan nastavni materijal.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

*

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Tehnologija materijala za drvoprerađivačke škole, Milinko Banković, Beograd, 2005.

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Mašine i finalna obrada drveta

- Drvne konstrukcije

 

Tehničko crtanje i nacrtna geometrija

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

70

 

 

30

 

100

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

- Sticanje znanja i veština koje će učenici primeniti u savladavanju drugih predmeta i modula, a naročito: drvnih konstrukcija, oblikovanja nameštaja i pripreme proizvodnje.

- Prikazivanje oblika i predmeta iz prostora crtežima u ravni, odnosno njihovim projekcijama.

- Formiranje prostorne predstave o projektovanim oblicima na osnovu crteža.

- Sticanje znanja o osnovnim principima centralnog projektovanja i sticanje veštine crtanja pojedinačnih predmeta u perspektivi na osnovu projekcija.

- Razvijanje sposobnosti percepcije prostora i logičkog zaključivanja radi primene u stručnim predmetima i praksi. Upotreba tehničkog crteža kao osnovnog sredstva za sporazumevanje u struci.

- Sticanje znanja o elementima i pravilima tehničkog izražavanja crtežom u određenoj razmeri.

- Razvijanje shvatanja o neophodnosti urednog i tačnog grafičkog izražavanja.

- Sticanje znanja o standardnim propisima za izradu tehničkih crteža, vrste linija, slova, brojeva, kao i način kotiranja.

- Rukovanje priborom za tehničko crtanje i pravilna upotreba materijala za tehničko crtanje.

- Razvijanje samostalnosti u primeni stečenog znanja u praktičnoj nastavi, što doprinosi kasnijoj primeni u proizvodnoj praksi.

- Razvijanje tačnosti, sistematičnosti i odgovornosti prema radu.

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Standardi i tehnika izrade tehničkih crteža

24

Pravila za izradu tehničkih crteža

16

Tehničko crtanje u oblikovanju nameštaja

30

Izrada grafičkih radova

30 (blok)

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Standardi i tehnika izrade tehničkih crteža

Trajanje modula:

24 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o pravilima izrade tehničkih crteža
  • Sticanje veština potrebnih za izradu tehničkih crteža
  • Razvijanje urednosti i preciznosti
  • Razvijanje radnih navika u pogledu pravilne upotrebe i održavanja pribora za tehničko crtanje
  • Sticanje veština u izradi tehničkog crteža primenjenih u zanimanju
  • znati vrste tehničkih crteža
  • znati dimenzije tehničkih crteža i formata papira
  • umeti da primeni i nacrta odgovarajuće zaglavlje, sastavnicu i okvir crteža
  • umeti da savije tehnički crtež na standardni format
  • umeti da pretvara dimenzije u skladu sa razmerom
  • znati koji se pribor koristi pri različitim fazama izrade tehničkog crteža
  • znati vrste linija
  • umeti da pravilno rukuje i održava pribor za tehničko crtanje
  • umeti da pravilno nacrta prave i krive linije različitih tipova i debljina
  • umeti da slobodoručno ispisuje tekst tehničkim pismom.
  • vrste tehničkih crteža
  • dimenzije tehničkih crteža, standardni formati i vrste papira
  • savijanje tehničkih crteža
  • razmera
  • zaglavlje, sastavnice i okvir crteža
  • pribor za tehničko crtanje
  • upotreba pribora
  • Vrste linija i njihova primena
  • Osnovna pravila u tehnici crtanja: crtanje olovkom, izvlačenje linija tušem
  • I grafički rad: Vrste linija
  • Tehničko pismo
  • II grafički rad: Slova i brojevi
  • Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja
  • Prikazati sav pribor i definisati tačne nazive i karakteristike
  • Vežbati izradu okvira na svim formatima
  • Vežbati savijanje na formatima A3 i A0
  • Proveriti svakog učenika da li je u stanju da rukuje priborom
  • Posebnu pažnju posvetiti preciznosti i tačnosti iscrtavanja
  • Izlaganja podržati crtežima na tabli ili koristeći druge vizuelne medije
  • Težište ostvarivanja sadržaja treba da je na praktičnoj izradi crteža
  • Grafički radovi se moraju izvesti u A4 formatu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

*

 

*

 

 

 

 

*

 

Sledeći