Naziv modula: | Pravila za izradu tehničkih crteža |
Trajanje modula: | 16 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
|
|
| * |
| * |
|
|
|
| * |
Naziv modula: | Tehničko crtanje u oblikovanju nameštaja |
Trajanje modula: | 30 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
|
|
| * |
| * |
|
|
|
| * |
Naziv modula: | Grafički radovi |
Trajanje modula: | 30 časova (u bloku) |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
|
|
|
|
| * |
|
|
|
| * |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Svi odobreni udžbenici za Tehničko crtanje i nacrtnu geometriju
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Računarstvo i informatika
- Drvne konstrukcije
Mašine i finalna obrada drveta
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku | |||
I | 105 |
|
| 30 |
| 135 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje kompetencija pripreme radnog mesta i izbora operacija za izradu proizvoda od drveta
- Sticanje znanja o vrstama, konstrukciji, delovima i tehnološkoj primeni mašina za obradu drveta
- Sticanje znanja o operacijama u tehnološkom procesu obrade drveta i veština izbora tehnoloških operacija
- Sticanje znanja o operacijama površinske obrade drveta i veština izbora tehnoloških operacija
- Sticanje znanja o merama zaštite na radu
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: | prvi |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Mašinsko radno mesto - priprema, održavanje i podmazivanje | 30 (blok) |
Mašinski elementi i konstruktivni delovi mašina | 24 |
Osnovne operacije i procesi u finalnoj obradi drveta | 6 |
Operacije krojenja, mašine i alati za rezanje | 25 |
Izrada baznih površina, dimenzionisanje, mašine i alati za rendisanje | 20 |
Izrada profila, mašine i alati za glodanje | 30 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Mašinsko radno mesto - priprema, održavanje i podmazivanje |
Trajanje modula: | 30 časova u bloku |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
o cirkular, o ravnalica, o debljača, o stona glodalica
o cirkular, o ravnalica. o debljača, o stona glodalica. |
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* |
|
| * |
| * |
|
|
| * |
|
Naziv modula: | Mašinski elementi i osnovni konstruktivni delovi mašina za obradu drveta |
Trajanje modula: | 24 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * |
| * |
| * |
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Osnovne operacije i procesi u finalnoj obradi drveta |
Trajanje modula: | 6 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * |
|
|
| * |
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Operacije krojenja, mašine i alati za rezanje |
Trajanje modula: | 25 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * |
|
|
| * |
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Izrada baznih površina, dimenzionisanje, mašine i alati za rendisanje |
Trajanje modula: | 20 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * |
|
|
| * |
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Izrada profila, mašine i alati za glodanje |
Trajanje modula: | 30 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * |
|
|
| * | * |
|
|
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Borivoj Tomić "Mašine i uređaji za obradu drveta"
- Božidar Janić "Finalna obrada drveta"
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Praktična nastava
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku | |||
I |
|
| 210 |
|
| 210 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Razvijanje veštine izvođenja tehnoloških operacija u ručnoj obradi drveta i to: rezanja, rendisanja, dubljenja, bušenja, prečišćavanje, brušenja i sve operacije vezane za montažu i sklapanje proizvoda od drveta
- Sticanje znanja i veština održavanja i pripreme ručnih alata
- Sticanje praktičnih znanja i veština mašinske obrade drveta i materijala na bazi drveta
- Sticanje praktičnih znanja i veština za površinsku obradu drveta
- Sticanje praktičnih znanja i veština potrebnih za pripremu i održavanje radnog mesta
- Sticanje praktičnih znanja i veština primene sredstava zaštite na radu
- Sticanje praktičnih znanja i veština za korišćenje šablona i pomagala uključujući izradu jednostavnijih šablona
- Sticanje znanja o značaju kvalitativnog i kvantitativnog iskorišćenja materijala
- Razvijanje samostalnosti u primeni stečenog znanja u praktičnoj nastavi, što doprinosi i kasnijoj primeni u proizvodnoj praksi
- Sticanje tačnosti, sistematičnosti i odgovornosti prema radu
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: | prvi |
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Radionica za ručnu obradu, nazivi, namena i čuvanje ručnih alata | 18 |
Ručne operacije rezanja | 24 |
Ručne operacije rendisanja i izrade tačnih mera | 42 |
Ručne operacije dubljenja, bušenja i glodanja | 30 |
Ručne operacije izrade elemenata veze | 48 |
Ručne operacije sklapanja i montaže | 24 |
Ručne operacije prečišćavanja i brušenja | 24 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Radionica za ručnu obradu, nazivi, namena i čuvanje ručnih alata |
Trajanje modula: | 18 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * |
| * |
|
|
| * |
|
|
|
Naziv modula: | Ručne operacije rezanja |
Trajanje modula: | 24 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* |
|
|
|
| * | * | * |
| * |
|
Naziv modula: | Ručne operacije rendisanja i izrade tačnih mera |
Trajanje modula: | 42 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
|
|
|
|
| * | * | * |
| * |
|
Naziv modula: | Ručne operacije dubljenja, bušenja i glodanja |
Trajanje modula: | 30 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
|
|
|
|
| * | * | * |
| * |
|
Naziv modula: | Ručne operacije izrade elemenata veze |
Trajanje modula: | 48 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
|
|
|
|
| * | * | * |
| * |
|
Naziv modula: | Ručne operacije sklapanja i montaže |
Trajanje modula: | 24 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
|
|
|
|
| * | * | * |
| * |
|
Naziv modula: | Ručne operacije prečišćavanja i brušenja |
Trajanje modula: | 24 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
|
|
|
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
|
|
|
|
| * | * | * |
| * |
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Mašine i finalna obrada drveta
- Tehnologija materijala
NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA
Područje rada: ŠUMARSTVO I OBRADA DRVETA
Obrazovni profil: TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE NAMEŠTAJA I ENTERIJERA - ogled
Trajanje obrazovanja: četiri godine
Cilj ogleda:
Unapređenje kvaliteta i osavremenjivanje obrazovno-vaspitnog rada kroz:
- uvođenje u svakodnevnu nastavnu praksu savremenih i efikasnih metoda rada sa učenicima;
- uvođenje novog nastavnog plana i programa u cilju ostvarivanja ishoda stručnog obrazovanja i obrazovanja uopšte;
- povećanje fonda časova vežbi i praktičnog rada, radi uspešnog ostvarivanja ciljeva obrazovanja za ovaj obrazovni profil;
- uspostavljanje višeg nivoa korelacije nastavnih sadržaja;
- uvođenja preduzetništva u nastavni program radi razvijanja preduzetničkog duha kod učenika;
- izradu kriterijuma ocenjivanja i građenja standarda ocenjivanja učenika;
- proveru koncepta stručne mature.
Uvođenje organizacionih novina:
- prilagođavanje organizacije nastavnog procesa u školi, u okviru godišnjeg fonda časova, a u skladu sa očekivanim ishodima stručnog obrazovanja i uslovima rada u školi i na radnom mestu;
- nastavni sadržaji su organizovani modularno za pojedine opštestručne i sve stručne predmete;
- uvođenje izborne nastave, kao mogućnosti da učenik samostalno kreira deo svog obrazovanja.
Očekivani ishodi ogleda
- Brzo adaptiranje učenika na uslove rada.
- Unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:
- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;
- efikasnije usvajanje generativnih, transfernih i funkcionalnih znanja i veština, relevantnih za buduću profesiju kao rezultat modularnog pristupa;
- ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;
- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole i na nivou Republike.
Trajanje ogleda
Ogled se sprovodi od 1. septembra 2005. godine kroz najmanje tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene rezultata, ministar prosvete i sporta.
Način ostvarivanja ogleda
Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa.
Organizovaće se obuke nastavnika, za primene novih metoda rada sa učenicima, primene novog nastavnog programa i objektivnog ocenjivanja u svakodnevnoj obrazovnoj praksi.
Obuka za nastavnike srednjih stručnih škola u kojima se ostvaruje program ovog ogleda, organizovaće se u sledećim oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada:
- nova koncepcija obrazovanja (usmerenost na ciljeve i ishode obrazovanja, modularni pristup u obrazovanju);
- stručno usavršavanje nastavnika za primenu novih nastavnih metoda;
- stručno usavršavanje nastavnika u okviru matične struke.
Nastavnici će u okviru obrazovno - vaspitnog rada primenjivati metode rada i ocenjivanja za koje su obučavani na seminarima.
U okviru Zavoda za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja i stručnih aktiva zajednica stručnih škola biće izdvojene ključne teme u okviru kojih je potrebno stručno usavršavanje nastavnika.
Stručni timovi u školama i na nivou Republike će sarađivati na horizontalnom i vertikalnom povezivanju nastavnih sadržaja kako sa autorskim timom, tako i sa predstavnicima privrede.
Planirana je izrada testova sa zajedničkim sadržajima i zajednički postavljenim kriterijumima od strane stručnih timova koji će se formirati pri Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centru za stručno i umetničko obrazovanje i Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
Način polaganja završnog ispita biće propisani posebnim podzakonskim aktom.
Uslovi ostvarivanja programa ogleda
Ogled će se ostvarivati u uslovima svakodnevnog obrazovno - vaspitnog rada u srednjim stručnim školama. Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.
Vrsta stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika za ostvarivanje oglednog programa propisana je posebnim pravilnikom.
Ministarstvo prosvete i sporta, Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i međunarodni programi podrške reformi stručnog obrazovanja pružiće kadrovsku i materijalnu podršku za realizaciju obuke profesora, materijal za rad, praćenje i evaluaciju ogleda.
Praćenje i vrednovanje ogleda
Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa koje će biti naknadno publikovano.
Primena ogleda će biti praćena najmanje četiri puta u toku školske godine.
Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovno - vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.
Rezultati ogleda biće objavljeni na način dostupan široj stručnoj javnosti.
I CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE NAMEŠTAJA I ENTERIJERA - ogled
CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA | OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA | ||
znanja | veštine | radne kompetencije | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta
za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE NAMEŠTAJA I ENTERIJERA - ogled
| I RAZRED | II RAZRED | III RAZRED | IV RAZRED | UKUPNO | |||||
nedeljno | godiš. | nedeljno | godiš. | nedeljno | godiš. | nedeljno | godiš. | nedeljno | godiš. | |
A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI | 15 | 525 | 11 | 385 | 9 | 315 | 9 | 288 | 44 | 1513 |
1a. Srpski jezik i književnost | 2 | 70 | 2 | 70 | 2 | 70 | 2 | 64 | 8 | 274 |
1b. Srpski jezik kao nematernji jezik |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. ______ jezik i književnost |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Strani jezik | 2 | 70 | 2 | 70 | 2 | 70 | 2 | 64 | 8 | 274 |
4. Fizičko vaspitanje | 2 | 70 | 2 | 70 | 2 | 70 | 2 | 64 | 8 | 274 |
5. Matematika | 3 | 105 | 3 | 105 | 3 | 105 | 3 | 96 | 12 | 411 |
6. Fizika | 2 | 70 | 2 | 70 |
|
|
|
| 4 | 140 |
7. Hemija | 2 | 70 |
|
|
|
|
|
| 2 | 70 |
8. Računarstvo i informatika | 2 | 70 |
|
|
|
|
|
| 2 | 70 |
B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI |
|
| 2 | 70 |
|
| 2 | 64 | 4 | 134 |
1. Tehnologija pomoćnih materijala |
|
| 2 | 70 |
|
|
|
| 2 | 70 |
2. Preduzetništvo |
|
|
|
|
|
| 2 | 64 | 2 | 64 |
V: STRUČNI PREDMETI | 12 | 480 | 14 | 550 | 18 | 690 | 16 | 572 | 60 | 2292 |
1. Teorija forme sa crtanjem | 4 | 140 |
|
|
|
|
|
| 4 | 140 |
2. Tehnologija materijala | 3 | 105 |
|
|
|
|
|
| 3 | 105 |
3. Tehničko crtanje i nacrtna geometrija | 2 | 100 | 2 | 70 |
|
|
|
| 4 | 170 |
4. Mašine i finalna obrada drveta | 3 | 135 | 4 | 140 | 4 | 140 |
|
| 11 | 415 |
5. Praktična nastava |
|
| 6 |
| 6 | 210 | 6 | 192 | 18 | 612 |
6. Drvne konstrukcije |
|
| 2 | 130 | 4 | 170 | 2 | 94 | 8 | 394 |
7. Oblikovanje nameštaja i enterijera |
|
|
|
| 2 | 100 | 4 | 158 | 6 | 258 |
8. Organizacija proizvodnje |
|
|
|
| 2 | 70 |
|
| 2 | 70 |
9. Priprema proizvodnje |
|
|
|
|
|
| 4 | 128 | 4 | 128 |
G: IZBORNI PREDMETI | 3 | 105 | 3 | 105 | 3 | 105 | 3 | 96 | 12 | 411 |
1. Izborni predmet predviđen Zakonom | 1 | 35 | 1 | 35 | 1 | 35 | 1 | 32 | 4 | 137 |
2. Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda | 2 | 70 | 2 | 70 | 2 | 70 | 2 | 64 | 8 | 274 |
Ukupno: A + B + V + G | 30 | 1111 | 30 | 1110 | 30 | 1110 | 30 | 1020 | 120 | 4350 |
Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir časova teorije, vežbi i praktične nastave, a prema programu predmeta.
Blok nastava prikazuje se u ukupnom zbiru na godišnjem nivou za odgovarajući predmet u okviru koga se realizuje, a prema programu predmeta.
Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima
G: IZBORNI PREDMETI | I | II | III | IV |
Izborni predmet predviđen Zakonom |
|
|
|
|
1. Građansko vaspitanje / Verska nastava | * | * | * | * |
Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda |
|
|
|
|
1. Geografija | * |
|
|
|
2. Istorija | * | * |
|
|
3. Biologija | * | * |
|
|
4. Istorija umetnosti |
| * |
|
|
5. Teorija dizajna |
|
| * |
|
6. Sociologija |
|
| * |
|
7. Psihologija |
|
| * |
|
8. Tehnologija tapetarske proizvodnje |
|
|
| * |
9. Filozofija |
|
|
| * |
Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz:
- Izbornog predmeta predviđenog Zakonom: Građansko vaspitanje ili Verska nastava (1 čas nedeljno tokom školske godine)
Jednog izbornog predmeta predviđenog Programom ogleda: (2 časa nedeljno tokom školske godine)
Učenik može svake godine da bira dva izborna predmeta i ima do 33 časa nastave nedeljno u stručnoj školi, odnosno 35 časova ako stiče obrazovanje na jeziku nacionalne manjine ili dvojezično.
Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno odobrilo Ministarstvo prosvete i sporta. Ostvaruje se iz onih predmeta za koji se izjasni najmanje 30 % učenika oglednog odeljenja.
U toku školovanja učenik može da bira određene predmete samo jedanput (Istorija, Biologija).
Ocena izbornog predmeta predviđenog Programom ogleda je numerička i ulazi u prosek ocena na kraju godine.
Ostvarivanje programa ogleda
Predviđen broj učenika u odeljenju je 20.
Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN), nastavu u bloku (B):
razred | predmet / modul | godišnji fond časova | broj učenika u grupi | ||
V | PN | B | |||
I | Računarstvo i informatika | 70 |
|
| 10 |
Tehničko crtanje i nacrtna geometrija | 70 |
| 30 | 10 | |
Mašine i finalna obrada drveta |
|
| 30 | 10 | |
Teorija forme sa crtanjem | 140 |
|
| 10 | |
Praktična nastava |
| 210 |
| 7 |
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
| I RAZRED | II RAZRED | III RAZRED | IV RAZRED | UKUPNO |
Čas odeljenskog starešine | do 70 | do 70 | do 70 | do 64 | 274 |
Dodatni rad * | do 30 | do 30 | do 30 | do 30 | do 120 |
Dopunski rad * | do 30 | do 30 | do 30 | do 30 | do 120 |
Pripremni rad * | do 30 | do 30 | do 30 | do 30 | do 120 |
*Ako se ukaže potreba za njim.
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
| I | II | III | IV |
Ekskurzija | 1 -2 dana | 2-3 dana | 3-4 dana | 4-5 dana |
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture | 2 časa nedeljno | |||
Drugi strani jezik |
| |||
Drugi predmeti * |
| |||
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo) | 30-60 časova godišnje | |||
Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge | 15-30 časova godišnje | |||
Kulturna i javna delatnost škole | 2 radna dana |
*Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije.
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
razred | razredno-časovna nastava | mentorski rad | obavezne vannastavne aktivnosti | ostalo (matura) | ukupno radnih |
I | 35 | 2 | 2 |
| 39 |
II | 35 | 2 | 2 |
| 39 |
III | 35 | 2 | 2 |
| 39 |
IV | 32 | 2 | 2 | 3 | 39 |
III NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA
(UPUTSTVO)
Nastavni plan i program za obrazovni profil tehničar za oblikovanje nameštaja i enterijera - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik" broj 7/91 i
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama područja rada poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik" broj 8/91.
Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:
- publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete i elektronske publikacije);
- Internet.
Nastava se realizuje uz korišćenje:
- računara i projektora za Power Point prezentacije;
- skenera;
- dijaprojektora;
- grafoskopa;
- episkopa;
- televizora i video rekordera.
Detaljna uputstva za ostvarivanje programa data su uz svaki predmet pojedinačno.
NAPOMENE O OSTVARIVANJU PROGRAMA SRPSKOG JEZIKA U ODELJENJIMA OGLEDNOG OBRAZOVNOG PROFILA TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE NAMEŠTAJA I ENTERIJERA - ogled
Pošto je u nastavnom planu oglednog obrazovnog profila TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE NAMEŠTAJA I ENTERIJERA - ogled, godišnji fond časova srpskog jezika i književnosti osetnije smanjen u odnosu na važeći nastavni plan za ostale obrazovne profile u trajanju od četiri godine u području rada Šumarstvo i obrada drveta, u ostvarivanju programa biće neophodno da nastavnik vrši primerena sažimanja programskih sadržaja nastavnog predmeta Srpski jezik i književnost, objavljenih u "Službenom glasniku RS - Prosvetnom glasniku", broj 6/90 i "Prosvetnom glasniku", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03 i 10/03.
Sažimanja treba vršiti prevashodno u programskom području KNJIŽEVNOST jer je u ostvarivanju tih sadržaja bitniji kvalitet učenikovog čitanja nego broj pročitanih književnih dela. Takav pristup programskim sadržajima moguć je, na primer, u onim segmentima gde je ponuđeno više književnih dela istog pisca. Celishodno može biti rešenje da nastavnik predvidi da na nivou interpretacije obradi jedno delo, reprezentativno za stvaralaštvo tog pisca i pristupačno recepciji konkretnog đačkog kolektiva, a da ostala potpuno izostavi, ili obradi na nivou prikaza i osvrta. Sličan pristup može primeniti i u obradi pojedinih književnih dela kao reprezentativnih za stilska razdoblja, odnosno književne pravce u istoriji književnosti.
U okviru domaće lektire moguće je, takođe, da nastavnik izostavi pojedina književna ostvarenja za koja je nastavna praksa potvrdila da nisu u dovoljnoj meri pristupačna recepciji učenika određenog uzrasta i stručnog usmerenja. Moguće je, takođe, izostavljena dela zameniti nekim ostvarenjem iz tekuće srpske ili svetske književnosti za koje nastavnik proceni da je primerenije mogućnostima recepcije konkretnog đačkog kolektiva sa kojim ostvaruje nastavni program.
Eventualna sažimanja u programskom području JEZIK moraju biti veoma obazriva jer je jezik s i s t e m, što uvek podrazumeva; celovita rešenja, odnosno povezanost svih rešenja u okviru programa za određeni razred, ali i njihovo vertikalno povezivanje, odnosno međusobnu povezanost programskih sadržaja predviđenih za ostvarivanje u svim razredima srednjeg stručnog obrazovanja.
1. CILJEVI PREDMETA:
Nastava stranog jezika u srednjem stručnom obrazovanju predstavlja kontinuitet nastave stranog jezika u prethodnom školovanju. Ciljevi ove nastave su:
- utvrđivanje znanja i dalje obučavanje učenika da komuniciraju sa ljudima iz drugih zemalja o opštim temama;
- razvijanje odnosa tolerancije kroz upoznavanje kulture i načina života drugih naroda;
- sticanje osnovnih jezičkih znanja i kompetencija u skladu sa potrebama struke i zanimanja.
2. ISHODI NASTAVE STRANOG JEZIKA NA KRAJU ČETVOROGODIŠNJEG SREDNJEG STRUČNOG OBRAZOVANJA
Jezičke aktivnosti | po završetku četvorogodišnjeg obrazovanja: | |
JEZIČKA RECEPCIJA | SLUŠANJE |
|
ČITANJE |
| |
JEZIČKA PRODUKCIJA | GOVOR |
|
PISANJE |
| |
INTERAKCIJA |
| |
MEDIJACIJA |
| |
ZNANJA O JEZIKU |
| |
MEDIJSKA PISMENOST |
|
3. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- postojeći odobreni udžbenici
- popularna literatura
- Internet
4. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Srpski jezik i književnost
- stručni predmeti