Prethodni

 

Naziv modula:

Pravila za izradu tehničkih crteža

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Razvijanje sposobnosti prikazivanja predmeta i jasnog tehničkog izražavanja crtežom
  • Sticanje sposobnosti tumačenja tehničkih crteža
  • Sticanje znanja o načinima prikazivanja vrsta materijala, preseka i prekida
  • Sticanje znanja o merenju
  • znati da prikaže predmet u aksonometriji
  • znati da prikaže predmet u ortogonalnim projekcijama sa pravilno označenim potrebnim presecima, prekidima i vidljivim i nevidljivim konturama
  • znati da odredi potreban broj projekcija i njihovo pozicioniranje na crtežu
  • znati pravila za kotiranje na tehničkim crtežima
  • znati da prepozna i da na tehničkom crtežu upotrebi pravilne oznake različitih materijala
  • umeti da predmet prikazan na skici nacrta u formi tehničkog crteža.
  • prikazivanje predmeta u aksonometriji
  • prikazivanje predmeta u ortogonalnim projekcijama
  • vidljive i nevidljive ivice
  • potreban broj projekcija
  • preseci i šrafiranje preseka
  • prekidi
  • kotiranje
  • označavanje materijala na tehničkim crtežima
  • V grafički rad: Označavanje vrsta materijala
  • obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja
  • crteže predmeta treba raditi po unapred izrađenim modelima čija složenost postupno raste i to, prvo skicu u aksonometriji, a zatim crtež u ortogonalnim projekcijama;
  • kao didaktički materijal treba prikazati pravilno izrađene crteže odgovarajućeg modela i u kosoj i u ortogonalnim projekcijama
  • zahtevati urednost, tačnost i preciznost pri izradi crteža
  • Grafički rad izvesti u A3 formatu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

*

 

*

 

 

 

 

*

 

Naziv modula:

Tehničko crtanje u oblikovanju nameštaja

Trajanje modula:

30 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o načinima prikazivanja nameštaja i delova nameštaja tehničkim crtežima
  • Razvijanje sposobnosti percepcije prostora i logičnog zaključivanja radi primene u stručnim predmetima i praksi
  • Razvijanje preciznosti i sistematičnosti u radu
  • znati da nacrta stolarske veze u ortogonalnoj i kosoj projekciji
  • znati da nacrta i na crtežu prepozna primenjeni okov ili vezni element
  • umeti da tehničkim crtežom prikaže jednostavniji predmet - komad nameštaja.
  • crtanje stolarskih veza u ortogonalnoj i kosoj projekciji:
    - jednostruki čep i pročep
    - dvostruki čep i pročep
    - veza na uglu valjkastim čepovima
    - ugaoni sastav na ravne zupce
    - ugaoni sastav na kose zupce
    - spajanje umetnutom letvicom
    - veza pero-žljeb
  • crtanje veznih elemenata i okova za nameštaj:
    - zavrtnji za drvo
    - ručice za fijoke
    - odmični i leptir šarnir
  • crtanje jednostavnih predmeta:
    - ram za ogledalo
    - korpusna konstrukcija sa frontom
  • obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja
  • izradu crteža vršiti uz pomoć modela i uzoraka
  • obavezno je učenicima prikazati pravilno izrađen crtež uz odgovarajuća objašnjenja o načinima izrade
  • obavezna je izrada crteža na času
  • zahtevati urednost, tačnost i preciznost pri izradi crteža

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

*

 

*

 

 

 

 

*

 

Naziv modula:

Grafički radovi

Trajanje modula:

30 časova (u bloku)

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje veština u tehničkom crtanju;
  • Sticanje znanja o konstrukciji pravilnih mnogouglova i osnovnih krivih linija;
  • Razvijanje preciznosti i sistematičnosti u radu
  • Razvijanje samostalnosti u izradi crteža
  • znati da konstruiše pravilne mnogouglove;
  • znati da konstruiše osnovne krive linije;
  • moći da samostalno izradi tehničke crteže drvnih proizvoda sa svim neophodnim detaljima u odgovarajućoj razmeri.
  • III grafički rad:
    Geometrijske konstrukcije pravilnih mnogouglova, spajanje prave sa lukom
  • IV grafički rad:
    Elipsa, sinusoida i parabola
  • VI grafički rad:
    Prikazivanje predmeta u projekcijama sa presecima prekidima i kotiranjem
  • VII i VIII grafički rad:
    Prikazivanje predmeta u oblikovanju nameštaja
  • Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja
  • Izrada grafičkih radova treba da se obavi u korelaciji sa pređenim sadržajima odgovarajućih modula.
    Zato se blok nastava ne sme obaviti u toku jedne nedelje, već je potrebno razložiti na 5 dana, terminiranih prema odvijanju nastave tehničkog crtanja.
  • Svi grafički radovi se moraju izvesti u A3 formatu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

 

 

 

 

*

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Svi odobreni udžbenici za Tehničko crtanje i nacrtnu geometriju

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Računarstvo i informatika

- Drvne konstrukcije

 

Mašine i finalna obrada drveta

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

105

 

 

30

 

135

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

- Sticanje kompetencija pripreme radnog mesta i izbora operacija za izradu proizvoda od drveta

- Sticanje znanja o vrstama, konstrukciji, delovima i tehnološkoj primeni mašina za obradu drveta

- Sticanje znanja o operacijama u tehnološkom procesu obrade drveta i veština izbora tehnoloških operacija

- Sticanje znanja o operacijama površinske obrade drveta i veština izbora tehnoloških operacija

- Sticanje znanja o merama zaštite na radu

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Mašinsko radno mesto - priprema, održavanje i podmazivanje

30 (blok)

Mašinski elementi i konstruktivni delovi mašina

24

Osnovne operacije i procesi u finalnoj obradi drveta

6

Operacije krojenja, mašine i alati za rezanje

25

Izrada baznih površina, dimenzionisanje, mašine i alati za rendisanje

20

Izrada profila, mašine i alati za glodanje

30

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Mašinsko radno mesto - priprema, održavanje i podmazivanje

Trajanje modula:

30 časova u bloku

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o pripremi i održavanju radnog mesta
  • znati postavke organizacije radnog mesta na osnovnim mašinama za obradu drveta;
  • znati vezu između snage motora i karakteristika elektronapajanja;
  • znati vrste maziva i njihovu primenu;
  • znati da podmazuje odgovarajuće mašine.
  • Elementi radnog mesta
  • Elektroinstalacije, napajanje i elektromotori
  • Higijensko tehnički uslovi organizacije radnih mesta na osnovnim mašinama:

o cirkular,

o ravnalica,

o debljača,

o stona glodalica

  • Podmazivanje na osnovnim mašinama:

o cirkular,

o ravnalica.

o debljača,

o stona glodalica.

  • Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja
  • Blok nastavu treba podeliti na 5 odvojenih celina od po 6 časova koji se realizuje u toku prve nastavne nedelje za ovaj predmet;
  • Terijske delove sadržaja izvoditi primenjujući mašine kao očigledno nastavno sredstvo;
  • Izlaganje sadržaja treba da je orijentisano na praktično demonstriranje i rad učenika;
  • Podmazivanje treba obraditi sa nastojanjem da svaki učenik izvede tu operaciju.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

*

 

*

 

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Mašinski elementi i osnovni konstruktivni delovi mašina za obradu drveta

Trajanje modula:

24 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o opštim mašinskim elementima i njihovoj ulozi u konstrukciji i radu mašine
  • Sticanje znanja o osnovnim konstruktivnim delovima mašina za obradu drveta
  • znati mašinske elemente za spajanje i načine spajanja
  • znati mašinske elemente kružnog kretanja i njihovu funkciju u konstrukciji i radu mašine
  • znati mašinske elemente za prenos snage i njihovu funkciju
  • znati oblik, konstrukciju i funkciju postolja mašine
  • znati oblik, konstrukciju i funkciju radnog stola mašine
  • znati konstrukciju i funkciju radnog vretena mašine
  • znati konstrukciju i funkciju uređaja i aparata za pomer predmeta rada
  • znati najčešće primenjene uređaje za učvršćivanje predmeta rada
  • Mašinski elementi za spajanje
  • Mašinski elementi kružnog kretanja
  • Mašinski elementi za prenos snage
  • Postolje mašine
  • Radni sto
  • Suport alata
  • Radno vreteno
  • Uređaji za pomer
  • Uređaji za učvršćivanje predmeta rada na mašinama
  • Modul realizovati u kabinetu sa prikazima modela ili crteža mašinskih elemenata
  • Modul realizovati u kabinetu sa prikazima slajdova, fotografija, crteža osnovnih konstrukcijskih delova mašina za obradu drveta

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Osnovne operacije i procesi u finalnoj obradi drveta

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o strukturi procesa finalne obrade drveta i osnovnim oblicima drvnih proizvoda
  • Sticanje znanja o podeli tehnološkog procesa na faze i operacije
  • znati osnovne prelazne i završne oblike drvnih proizvoda u finalnoj obradi drveta;
  • znati podelu tehnološkog procesa drvne proizvodnje na faze i operacije.
  • Tehnološki proces;
  • Osnovni oblici drvnih proizvoda, podela po stepenu konstruktivne složenosti i stepenu obrade;
  • Osnovne faze rada i njihova struktura u tehnološkom procesu proizvodnje drvnih proizvoda.
  • Sadržaje realizovati u kabinetu uz prikazivanje primera i uzoraka različitih drvnih proizvoda, uz paralelno obrazlaganje tehnoloških operacija potrebnih za njihovu izradu.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Operacije krojenja, mašine i alati za rezanje

Trajanje modula:

25 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o mašinama za rezanje i njihovoj tehnološkoj primeni
  • Sticanje znanja o operacijama krojenja
  • znati osnovne operacije krojenja rezane građe i ploča;
  • znati konstrukciju i način upotrebe kružnih testera za uzdužno rezanje;
  • znati konstrukciju i način upotrebe kružnih testera za poprečno rezanje;
  • znati konstrukciju i način upotrebe formatizera;
  • znati vrste alata - kružnih testera i njihovu upotrebu;
  • znati način primene i održavanja kružnih testera;
  • znati konstrukciju i način upotrebe tračnih testera:
  • znati način primene i održavanja tračnih testera;
  • znati mere i uređaje za zaštitu na radu na svim navedenim mašinama.
  • Osnovne operacije krojenja rezane građe
  • Kružne testere sa ručnim pomerom - cirkulari;
  • Kružne testere sa mehanizovanim pomerom;
  • Mašine za poprečno rezanje-kratilice;
  • Osnovne operacije krojenja ploča;
  • Formatne testere - formatizeri;
  • Radni apat - kružne testere;
  • Priprema i održavanje kružnih testera;
  • Mere zaštite na radu kod kružnih testera;
  • Osnovne operacije krivolinijskog krojenja
  • Stolarske tračne testere;
  • Radni alat tračna testera;
  • Priprema i održavanje tračnih testera.
  • Mere zaštite na radu kod tračnih testera;
  • Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja;
  • Pri izlaganju sadržaja modula treba koristiti vizuelna sredstva, foliju, prezentacije projektorom, a po mogućstvu i mašine u školskoj radionici;
  • Tražiti od učenika da crtežima ilustruju osnovne delove mašina i da se pri usmenom izlaganju u objašnjavanju koriste što više crtežima.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Izrada baznih površina, dimenzionisanje, mašine i alati za rendisanje

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o tehnološkim operacijama izrade baznih površina i dimenzionisanja
  • Sticanje znanja o rendisaljkama
  • Sticanje znanja o korišćenju i pripremi radnih alata rendisaljki
  • Sticanje znanja o merama i uređajima zaštite na radu kod rendisaljki
  • znati osnovne operacije izrade baznih površina i dimenzionisanja;
  • znati konstrukciju i način upotrebe ravnalice;
  • znati konstrukciju i način upotrebe debljače;
  • znati konstrukciju i način upotrebe četvorostrane rendisaljke;
  • znati uticaje režima obrade na kvalitet površine pri primeni rendisaljki;
  • znati način primene i održavanja radnog alata rendisaljki;
  • znati mere i uređaje za zaštitu na radu na rendisaljkama.
  • Osnovne operacije formiranja baznih površina i izrade tačnih mera;
  • Opšti pojmovi o obradi drveta na rendisaljkama;
  • Ravnalica;
  • Debljača;
  • Četvorostrana rendisaljka;
  • Priprema i održavanje radnih alata rendisaljki;
  • Mere zaštite na radu kod rendisaljki.
  • Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja;
  • Pri izlaganju sadržaja modula treba koristiti vizuelna sredstva, foliju, prezentacije projektorom, a po mogućstvu i mašine u školskoj radionici;
  • Tražiti od učenika da crtežima ilustruju osnovne delove mašina i da se pri usmenom izlaganju u objašnjavanju koriste što više crtežima.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Izrada profila, mašine i alati za glodanje

Trajanje modula:

30 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o operacijama profilisanja
  • Sticanje znanja o glodalicama
  • Sticanje znanja o korišćenju i pripremi radnih alata za glodalice
  • Sticanje znanja o merama i uređajima zaštite na radu pri obradi glodanjem
  • znati osnovne operacije izrade profila
  • znati konstrukciju i način upotrebe pojedinih vrsta glodalica
  • znati uticaje režima obrade na kvalitet površine pri primeni glodalica
  • znati način primene i održavanja radnih alata kod glodalica
  • znati mere i uređaje za zaštitu na radu na glodalicama,
  • Osnovne operacije profilisanja
  • Opšti pojmovi o obradi drveta na glodalicama
  • Stona glodalica
  • Nadstona glodalica
  • Glodanje složenih oblika
  • Vrste radnih alata koji se primenjuju kod glodalice
  • Priprema, održavanje i nameštanje radnog alata
  • Mere zaštite na radu kod glodalica
  • Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja;
  • Pri izlaganju sadržaja modula treba koristiti vizuelna sredstva, foliju, prezentacije projektorom, a po mogućstvu i mašine u školskoj radionici;
  • Tražiti od učenika da crtežima ilustruju osnovne delove mašina i da se pri usmenom izlaganju u objašnjavanju koriste što više crtežima.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Borivoj Tomić "Mašine i uređaji za obradu drveta"

- Božidar Janić "Finalna obrada drveta"

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Praktična nastava

 

Praktična nastava

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

 

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

 

 

210

 

 

210

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

- Razvijanje veštine izvođenja tehnoloških operacija u ručnoj obradi drveta i to: rezanja, rendisanja, dubljenja, bušenja, prečišćavanje, brušenja i sve operacije vezane za montažu i sklapanje proizvoda od drveta

- Sticanje znanja i veština održavanja i pripreme ručnih alata

- Sticanje praktičnih znanja i veština mašinske obrade drveta i materijala na bazi drveta

- Sticanje praktičnih znanja i veština za površinsku obradu drveta

- Sticanje praktičnih znanja i veština potrebnih za pripremu i održavanje radnog mesta

- Sticanje praktičnih znanja i veština primene sredstava zaštite na radu

- Sticanje praktičnih znanja i veština za korišćenje šablona i pomagala uključujući izradu jednostavnijih šablona

- Sticanje znanja o značaju kvalitativnog i kvantitativnog iskorišćenja materijala

- Razvijanje samostalnosti u primeni stečenog znanja u praktičnoj nastavi, što doprinosi i kasnijoj primeni u proizvodnoj praksi

- Sticanje tačnosti, sistematičnosti i odgovornosti prema radu

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Radionica za ručnu obradu, nazivi, namena i čuvanje ručnih alata

18

Ručne operacije rezanja

24

Ručne operacije rendisanja i izrade tačnih mera

42

Ručne operacije dubljenja, bušenja i glodanja

30

Ručne operacije izrade elemenata veze

48

Ručne operacije sklapanja i montaže

24

Ručne operacije prečišćavanja i brušenja

24

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Radionica za ručnu obradu, nazivi, namena i čuvanje ručnih alata

Trajanje modula:

18 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja potrebnih za pravilno ponašanje i način rada u proizvodnim pogonima i radionicama
  • Sticanje znanja o načinima evidencije i ocenjivanja na praktičnoj nastavi
  • Sticanje znanja o podeli, nazivu i nameni stolarskih ručnih alata
  • znati da se ponaša u ručnoj radionici i proizvodnim pogonima;
  • znati značaj praktične nastave u sticanju obrazovanja za stolara;
  • znati da u toku rada mora da poštuje mere zaštite na radu;
  • znati da u toku rada mora da koristi sredstva zaštite na radu;
  • znati način na koji će voditi dnevnik praktične nastave;
  • znati da prepozna pojedine vrste ručnih alata;
  • znati izgled pojedinih vrsta ručnog alata;
  • znati namenu pojedinih vrsta ručnog alata
  • znati način čuvanja ručnih alata.
  • Upoznavanje sa planom praktične nastave;
  • Upoznavanje struke i zadataka koje treba savladati;
  • Upoznavanje sa načinima vođenja evidencije i dnevnika rada učenika;
  • Upoznavanje sa načinom praćenja rada učenika, podelom na grupe;
  • Upoznavanje sa merama zaštite na radu i održavanja radnog mesta;
  • Alati za rezanje i krojenje;
  • Alati za rendisanje;
  • Alati za dubljenje;
  • Alati za bušenje;
  • Alati za struganje;
  • Pomoćni alati;
  • Ručni električni alati za rezanje;
  • Ručni električni alati za rendisanje;
  • Ručni električni alati za glodanje;
  • Ručni električni alati za bušenje;
  • Ručni električni alati za brušenje.
  • Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja
  • Posebnu pažnju posvetiti merama zaštite na radu i zaštite od požara;
  • Učenike upoznati sa svim radnim mestima u radionici i zahtevima higijensko-tehničke zaštite;
  • Učenike upoznati sa postupanjima u slučaju povrede na radu.
  • Znanja navedena u ishodima obavezno proveriti putem ispitivanja i insistirati da sve mere zaštite učenik ima napisane u dnevniku praktične nastave;
  • Učenicima treba prikazati sve ručne alate koje će koristiti u toku nastave;
  • Za svaki alat treba izvršiti demonstraciju upotrebe;
  • Demonstracije vršiti paralelno sa ručnim i runim električnim alatom;
  • Učenike naučiti gde se smeštaju i čuvaju pojedini alati.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

 

 

*

 

 

 

 

Naziv modula:

Ručne operacije rezanja

Trajanje modula:

24 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja i veština za rukovanje ručnim alatima za rezanje
  • Sticanje znanja i veština potrebnih za oštrenje ručnih testera
  • Sticanje znanja veština i navika korišćenja sredstava zaštite na radu
  • znati da izvrši rezanje ručnim testerama
  • znati da izvrši rezanje ručnom električnom testerom;
  • znati da naoštri i razmetne ručnu testeru
  • znati mere zaštite na radu.
  • Rezanje ručnim testerama;
  • Rezanje drveta uzdužno i poprečno;
  • Rezanje drveta po ucrtanim linijama;
  • Rezanje drveta pod određenim uglom;
  • Oštrenje, razmetanje i podešavanje testere za rad;
  • Upotreba električne testere za izvođenje navedenih operacija;
  • Zaštita na radu pri korišćenju ručnih i ručnih električnih testera.
  • Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja;
  • Učenici treba da samostalno, uz kontrolu nastavnika izvrše sve navedene operacije;
  • Znanja navedena u ishodima obavezno proveravati putem stalnog praćenja rada učenika.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

*

*

*

 

*

 

 

Naziv modula:

Ručne operacije rendisanja i izrade tačnih mera

Trajanje modula:

42 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja i veština za rukovanje ručnim alatima za rendisanje
  • Sticanje znanja i veština potrebnih za oštrenje i podešavanje ručnih alata za rendisanje
  • Sticanje znanja i veština i navike za korišćenje sredstava zaštite na radu
  • znati da izvrši rendisanje ručnim alatom;
  • znati da izvrši podešavanje alata, da oštri noževe i podešava visine noža i preklopne pločice;
  • znati da obradi elemente na zadatu meru;
  • znati da obradi bazne strane;
  • znati da odredi dimenzije po dužini, širini i debljini;
  • znati da koristi ručno električno rende;
  • znati da koristi sredstva zaštite na radu prilikom rada sa ručnim i ručnim električnim rendima.
  • Rendisanje - obrada ravnih površina. Pravilno postavljanje materijala u smeru rendisanja;
  • Konstrukcija alata, oštrenje noževa i podešavanje visine noža i preklopne pločice;
  • Obrada elemenata na zadatu meru;
  • Obrada baznih strana i njihov značaj;
  • Merenje i obeležavanje potrebnih dimenzija širine, debljine i dužine;
  • Upotreba električnog renda za izvođenje navedenih operacija;
  • Zaštita na radu pri korišćenju ručnih i ručnih električnih renda.
  • Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja;
  • Učenici treba da samostalno, uz kontrolu nastavnika izvrše sve navedene operacije;
  • Znanja navedena u ishodima obavezno proveravati putem stalnog praćenja rada učenika.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

*

*

 

*

 

 

Naziv modula:

Ručne operacije dubljenja, bušenja i glodanja

Trajanje modula:

30 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja i veština za rukovanje ručnim alatima za dubljenje, bušenje i glodanje
  • Sticanje znanja i veština potrebnih za oštrenje i podešavanje alata za dubljenje i bušenje
  • Sticanje znanja i veština i navike korišćenja sredstava zaštite na radu pri dubljenju, bušenju i profilisanju
  • umeti da izvrši operacije obrade dletima;
  • umeti da oštri dleto i održava opremu za oštrenje;
  • umeti da obradi otvor dubljenjem na zadate mere;
  • umeti da odredi dimenzije otvora po dužini, širini i debljini;
  • primenjivati mere zaštite na radu prilikom rada dletima;
  • umeti da izvrši izradu cilindričnog i produženog otvora ručnom električnom bušilicom;
  • umeti da izbuši otvor u betonu;
  • primenjivati mere zaštite na radu prilikom rada električnom bušilicom;
  • koristiti ručnu električnu glodalicu;
  • primenjivati mere zaštite na radu prilikom rada ručnom električnom glodalicom.
  • Dubljenje, pravilno postavljanje materijala u smeru dubljenja;
  • Vrsta dleta;
  • Oštrenje dleta;
  • Izrada otvora i žljebova dletom;
  • Merenje i obeležavanje potrebnih dimenzija širine, dubine i dužine;
  • Upotreba električne bušilice za izradu cilindričnih i produženih otvora;
  • Upotreba električne glodalice za dubljenje;
  • Upotreba električne glodalice za izradu profila;
  • Oštrenje burgije;
  • Zaštita na radu pri korišćenju ručnih i ručnih električnih alata za dubljenje, glodanje i bušenje.
  • Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja;
  • Učenici treba samostalno, uz kontrolu nastavnika, da izvrše sve navedene operacije;
  • Znanja navedena u ishodima obavezno proveravati putem stalnog praćenja rada učenika;
  • Insistirati da učenik ima opisane operacije i alate u dnevniku praktične nastave.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

*

*

 

*

 

 

Naziv modula:

Ručne operacije izrade elemenata veze

Trajanje modula:

48 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Osposobljavanje za izradu stolarskih ugaonih veza;
  • Osposobljavanje za izradu stolarskih veza za spajanje elemenata od drveta po širini i dužini.
  • znati da ručno uradi sve vrste stolarskih ugaonih veza;
  • znati da ručno izradi elemente veze za spajanje drveta po širini i dužini.
  • Izrada jednostrukog i dvostrukog čepa i pročepa;
  • Izrada ugaone veze čep i gnezdo;
  • Izrada kosih, otvorenih i poluotvorenih zubaca;
  • Ugaoni sastav sa valjkastim čepovima;
  • Sastavljanje drveta po širini na ravan sudar, utor i pero, umetnutom letvicom i polužljebom;
  • Veze za podužno nastavljanje gredica.
  • Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja;
  • Učenicima treba prikazati sve modele za odgovarajuće ugaone stolarske veze;
  • Učenicima treba prikazati sve modele stolarskih veza za spajanje elemenata od drveta po širini;
  • Učenici treba da samostalno izrade pojedine stolarske veze uz pomoć i kontrolu nastavnika.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

*

*

 

*

 

 

Naziv modula:

Ručne operacije sklapanja i montaže

Trajanje modula:

24 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Osposobljavanje za izvođenje ručnih operacija sklapanja i montaže elemenata od drveta;
  • Osposobljavanje za korišćenje ručnih alata kod sklapanja i montaže jednostavnih sklopova od drveta.
  • znati da samostalno odabere, pripremi i upotrebi lepilo;
  • znati da lepi jednostavne podsklopove, ramovske konstrukcije i podsklopove sa valjkastim čepovima;
  • znati da sastavi jednostavne elemente u sklop, i izvrši kontrolu proizvoda;
  • znati da upotrebi ručne alate za formiranje jednostavnih sklopova i proizvoda;
  • znati da sklapa elemente uz pomoć ručnih stega.
  • Priprema i upotreba lepila;
  • Lepljenje jednostavnih podsklopova, ramovskih konstrukcija i podsklopova sa valjkastim čepovima;
  • Sastavljanje jednostavnih elemenata u sklop i kontrola proizvoda;
  • Upotreba ručnih alata za sklapanje jednostavnih sklopova i proizvoda.
  • Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja
  • Učenicima treba prikazati pripremu i upotrebu lepila
  • Učenici treba samostalno da vrše formiranje jednostavnih podsklopova i sklopova uz kontrolu nastavnika.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

*

*

 

*

 

 

Naziv modula:

Ručne operacije prečišćavanja i brušenja

Trajanje modula:

24 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Osposobljavanje za izvođenje ručnih operacija pročišćavanja i brušenja;
  • Sticanje znanja i veština potrebnih za pripremu i upotrebu alata i sredstava za prečišćavanje i brušenje.
  • znati samostalno da oceni kvalitet i stanje drvne površine;
  • znati da izvrši prečišćavanje pomoću čelične pločice;
  • znati da pripremi i naoštri čeličnu pločicu;
  • znati da izabere i primeni odgovarajuća brusna sredstva;
  • znati da čuva brusna sredstva;
  • znati da obavi proces brušenja ručno i pomoću vibracione brusilice.
  • Prečišćavanje ravnih površina;
  • Prečišćavanje profila;
  • Prečišćavanje reljefnih površina;
  • Upotreba čelične pločice;
  • Oštrenje i priprema čelične pločice;
  • Izbor brusnog sredstva u zavisnosti od površine;
  • Upotreba i čuvanje brusnog papira;
  • Izrada i upotreba pomoćnih sredstava za brušenje;
  • Upotreba ručne vibracione električne brusilice.
  • Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja;
  • Učenicima treba prikazati razlike u pristupu brušenja i prečišćavanja kod furniranih i masivnih obradaka;
  • Učenici treba samostalno da pripreme i naoštre potreban alat;
  • Učenici treba samostalno da odrede granulaciju i vrstu brusnog papira;
  • Insistirati na samostalnom radu učenika.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

*

*

 

*

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Mašine i finalna obrada drveta

- Tehnologija materijala

 

NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA

 

Područje rada: ŠUMARSTVO I OBRADA DRVETA

 

Oblast: OBRADA DRVETA

 

Obrazovni profil: TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE NAMEŠTAJA I ENTERIJERA - ogled

 

Trajanje obrazovanja: četiri godine

Cilj ogleda:

Unapređenje kvaliteta i osavremenjivanje obrazovno-vaspitnog rada kroz:

- uvođenje u svakodnevnu nastavnu praksu savremenih i efikasnih metoda rada sa učenicima;

- uvođenje novog nastavnog plana i programa u cilju ostvarivanja ishoda stručnog obrazovanja i obrazovanja uopšte;

- povećanje fonda časova vežbi i praktičnog rada, radi uspešnog ostvarivanja ciljeva obrazovanja za ovaj obrazovni profil;

- uspostavljanje višeg nivoa korelacije nastavnih sadržaja;

- uvođenja preduzetništva u nastavni program radi razvijanja preduzetničkog duha kod učenika;

- izradu kriterijuma ocenjivanja i građenja standarda ocenjivanja učenika;

- proveru koncepta stručne mature.

Uvođenje organizacionih novina:

- prilagođavanje organizacije nastavnog procesa u školi, u okviru godišnjeg fonda časova, a u skladu sa očekivanim ishodima stručnog obrazovanja i uslovima rada u školi i na radnom mestu;

- nastavni sadržaji su organizovani modularno za pojedine opštestručne i sve stručne predmete;

- uvođenje izborne nastave, kao mogućnosti da učenik samostalno kreira deo svog obrazovanja.

Očekivani ishodi ogleda

- Brzo adaptiranje učenika na uslove rada.

- Unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:

- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;

- efikasnije usvajanje generativnih, transfernih i funkcionalnih znanja i veština, relevantnih za buduću profesiju kao rezultat modularnog pristupa;

- ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;

- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole i na nivou Republike.

Trajanje ogleda

Ogled se sprovodi od 1. septembra 2005. godine kroz najmanje tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene rezultata, ministar prosvete i sporta.

Način ostvarivanja ogleda

Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa.

Organizovaće se obuke nastavnika, za primene novih metoda rada sa učenicima, primene novog nastavnog programa i objektivnog ocenjivanja u svakodnevnoj obrazovnoj praksi.

Obuka za nastavnike srednjih stručnih škola u kojima se ostvaruje program ovog ogleda, organizovaće se u sledećim oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada:

- nova koncepcija obrazovanja (usmerenost na ciljeve i ishode obrazovanja, modularni pristup u obrazovanju);

- stručno usavršavanje nastavnika za primenu novih nastavnih metoda;

- stručno usavršavanje nastavnika u okviru matične struke.

Nastavnici će u okviru obrazovno - vaspitnog rada primenjivati metode rada i ocenjivanja za koje su obučavani na seminarima.

U okviru Zavoda za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja i stručnih aktiva zajednica stručnih škola biće izdvojene ključne teme u okviru kojih je potrebno stručno usavršavanje nastavnika.

Stručni timovi u školama i na nivou Republike će sarađivati na horizontalnom i vertikalnom povezivanju nastavnih sadržaja kako sa autorskim timom, tako i sa predstavnicima privrede.

Planirana je izrada testova sa zajedničkim sadržajima i zajednički postavljenim kriterijumima od strane stručnih timova koji će se formirati pri Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centru za stručno i umetničko obrazovanje i Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.

Način polaganja završnog ispita biće propisani posebnim podzakonskim aktom.

Uslovi ostvarivanja programa ogleda

Ogled će se ostvarivati u uslovima svakodnevnog obrazovno - vaspitnog rada u srednjim stručnim školama. Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.

Vrsta stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika za ostvarivanje oglednog programa propisana je posebnim pravilnikom.

Ministarstvo prosvete i sporta, Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i međunarodni programi podrške reformi stručnog obrazovanja pružiće kadrovsku i materijalnu podršku za realizaciju obuke profesora, materijal za rad, praćenje i evaluaciju ogleda.

Praćenje i vrednovanje ogleda

Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa koje će biti naknadno publikovano.

Primena ogleda će biti praćena najmanje četiri puta u toku školske godine.

Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovno - vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.

Rezultati ogleda biće objavljeni na način dostupan široj stručnoj javnosti.

 

I CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA

za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE NAMEŠTAJA I ENTERIJERA - ogled

CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA

OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
Po završenom obračunavanju za ovaj profil, učenik će steći:

znanja

veštine

radne kompetencije

  • Osposobljavanje za izradu tehničke dokumentacije.
  • o pravilima slobodoručnog crtanja;
  • o skladu oblika pri kreiranju nameštaja i prostora;
  • o pravilima raspoređivanja nameštaja u prostoru;
  • o pravilima tehničkog crtanja;
  • o pravilima ortogonalnog i kosog projektovanja;
  • o stilovima nameštaja kroz epohe;
  • o ergonomskim pravilima;
  • o vrstama nameštaja;
  • o funkcijama nameštaja u prostoru;
  • o vrstama i svojstvima osnovnih i pomoćnih materijala;
  • o konstrukciji nameštaja;
  • o vrstama i tehnološkoj primeni mašina za obradu drveta;
  • o operacijama u tehnološkom procesu obrade drveta;
  • o operacijama površinske obrade drveta:
  • skiciranja nameštaja;
  • usklađivanja oblika pri kreiranju nameštaja;
  • raspoređivanja nameštaja u prostoru;
  • izrade tehničkih crteža;
  • prikazivanja ortogonalne i kose projekcije;
  • konstruktivne razrade;
  • izrade krojnih lista;
  • izrade šeme krojenja;
  • obračunavanja potrebne količine materijala;
  • izbora tehnoloških operacija;
  • određivanja redosleda tehnoloških operacija;
  • određivanje vremena izrade po operacijama;
  • izrade radnog naloga;
  • izrade tehničke dokumentacije
  • Osposobljavanje za tumačenje tehničke dokumentacije za proces proizvodnje.
  • o strukturi i kretanju proizvodne dokumentacije;
  • tumačenja proizvodne dokumentacije;
  • tumačenja tehničke dokumentacije za proces proizvodnje
  • Osposobljavanje za praćenje procesa proizvodnje.
  • o operativnom planiranju;
  • o principima organizacije proizvodnje i radnog mesta;
  • izrade operativnog plana;
  • upoređivanja planiranih i ostvarenih zadataka u proizvodnji;
  • merenja tačnosti oblika i dimenzija proizvoda;
  • organizacije proizvodnje po fazama;
  • praćenja procesa proizvodnje
  • Osposobljavanje za kontrolu kvaliteta proizvoda i sirovina.
  • o vrstama i načinima tehničke kontrole;
  • kontrolisanja: sirovina, površinske obrade, proizvoda, pakovanja, skladištenja;
  • pisanja poslovnih izveštaja i zapisnika;
  • kontrole kvaliteta proizvoda i sirovina
  • Osposobljavanje za prodaju nameštaja.
  • o elementima i strukturi kalkulacije;
  • o elementima i strukturi ponude i ugovora;
  • o osnovama marketinga;
  • o preduzetništvu:
  • izrade kalkulacije;
  • izrade ponude;
  • poslovne komunikacije i ponašanja;
  • prodaje nameštaja

 

 

II NASTAVNI PLAN

Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta

za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE NAMEŠTAJA I ENTERIJERA - ogled

 

I RAZRED

II RAZRED

III RAZRED

IV RAZRED

UKUPNO

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI

15

525

11

385

9

315

9

288

44

1513

1a. Srpski jezik i književnost

2

70

2

70

2

70

2

64

8

274

1b. Srpski jezik kao nematernji jezik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. ______ jezik i književnost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Strani jezik

2

70

2

70

2

70

2

64

8

274

4. Fizičko vaspitanje

2

70

2

70

2

70

2

64

8

274

5. Matematika

3

105

3

105

3

105

3

96

12

411

6. Fizika

2

70

2

70

 

 

 

 

4

140

7. Hemija

2

70

 

 

 

 

 

 

2

70

8. Računarstvo i informatika

2

70

 

 

 

 

 

 

2

70

B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI

 

 

2

70

 

 

2

64

4

134

1. Tehnologija pomoćnih materijala

 

 

2

70

 

 

 

 

2

70

2. Preduzetništvo

 

 

 

 

 

 

2

64

2

64

V: STRUČNI PREDMETI

12

480

14

550

18

690

16

572

60

2292

1. Teorija forme sa crtanjem

4

140

 

 

 

 

 

 

4

140

2. Tehnologija materijala

3

105

 

 

 

 

 

 

3

105

3. Tehničko crtanje i nacrtna geometrija

2

100

2

70

 

 

 

 

4

170

4. Mašine i finalna obrada drveta

3

135

4

140

4

140

 

 

11

415

5. Praktična nastava

 

 

6

 

6

210

6

192

18

612

6. Drvne konstrukcije

 

 

2

130

4

170

2

94

8

394

7. Oblikovanje nameštaja i enterijera

 

 

 

 

2

100

4

158

6

258

8. Organizacija proizvodnje

 

 

 

 

2

70

 

 

2

70

9. Priprema proizvodnje

 

 

 

 

 

 

4

128

4

128

G: IZBORNI PREDMETI

3

105

3

105

3

105

3

96

12

411

1. Izborni predmet predviđen Zakonom

1

35

1

35

1

35

1

32

4

137

2. Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda

2

70

2

70

2

70

2

64

8

274

Ukupno: A + B + V + G

30

1111

30

1110

30

1110

30

1020

120

4350

Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir časova teorije, vežbi i praktične nastave, a prema programu predmeta.

Blok nastava prikazuje se u ukupnom zbiru na godišnjem nivou za odgovarajući predmet u okviru koga se realizuje, a prema programu predmeta.

Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima

G: IZBORNI PREDMETI

I

II

III

IV

Izborni predmet predviđen Zakonom

 

 

 

 

1. Građansko vaspitanje / Verska nastava

*

*

*

*

Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda

 

 

 

 

1. Geografija

*

 

 

 

2. Istorija

*

*

 

 

3. Biologija

*

*

 

 

4. Istorija umetnosti

 

*

 

 

5. Teorija dizajna

 

 

*

 

6. Sociologija

 

 

*

 

7. Psihologija

 

 

*

 

8. Tehnologija tapetarske proizvodnje

 

 

 

*

9. Filozofija

 

 

 

*

Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz:

- Izbornog predmeta predviđenog Zakonom: Građansko vaspitanje ili Verska nastava (1 čas nedeljno tokom školske godine)

Jednog izbornog predmeta predviđenog Programom ogleda: (2 časa nedeljno tokom školske godine)

Učenik može svake godine da bira dva izborna predmeta i ima do 33 časa nastave nedeljno u stručnoj školi, odnosno 35 časova ako stiče obrazovanje na jeziku nacionalne manjine ili dvojezično.

Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno odobrilo Ministarstvo prosvete i sporta. Ostvaruje se iz onih predmeta za koji se izjasni najmanje 30 % učenika oglednog odeljenja.

U toku školovanja učenik može da bira određene predmete samo jedanput (Istorija, Biologija).

Ocena izbornog predmeta predviđenog Programom ogleda je numerička i ulazi u prosek ocena na kraju godine.

Ostvarivanje programa ogleda

Predviđen broj učenika u odeljenju je 20.

Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN), nastavu u bloku (B):

razred

predmet / modul

godišnji fond časova

broj učenika u grupi

V

PN

B

I

Računarstvo i informatika

70

 

 

10

Tehničko crtanje i nacrtna geometrija

70

 

30

10

Mašine i finalna obrada drveta

 

 

30

10

Teorija forme sa crtanjem

140

 

 

10

Praktična nastava

 

210

 

7

Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine

 

I RAZRED
časova

II RAZRED
časova

III RAZRED
časova

IV RAZRED
časova

UKUPNO
časova

Čas odeljenskog starešine

do 70

do 70

do 70

do 64

274

Dodatni rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Dopunski rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Pripremni rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

*Ako se ukaže potreba za njim.

Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima

 

I

II

III

IV

Ekskurzija

1 -2 dana

2-3 dana

3-4 dana

4-5 dana

Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture

2 časa nedeljno

Drugi strani jezik

 

Drugi predmeti *

 

Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo)

30-60 časova godišnje

Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge

15-30 časova godišnje

Kulturna i javna delatnost škole

2 radna dana

*Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije.

Ostvarivanje školskog programa po nedeljama

razred

razredno-časovna nastava

mentorski rad
(nastava u bloku, praksa)

obavezne vannastavne aktivnosti

ostalo (matura)

ukupno radnih
nedelja

I

35

2

2

 

39

II

35

2

2

 

39

III

35

2

2

 

39

IV

32

2

2

3

39

 

III NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA
(UPUTSTVO)

Nastavni plan i program za obrazovni profil tehničar za oblikovanje nameštaja i enterijera - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:

- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik" broj 7/91 i

- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama područja rada poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik" broj 8/91.

Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:

- publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete i elektronske publikacije);

- Internet.

Nastava se realizuje uz korišćenje:

- računara i projektora za Power Point prezentacije;

- skenera;

- dijaprojektora;

- grafoskopa;

- episkopa;

- televizora i video rekordera.

Detaljna uputstva za ostvarivanje programa data su uz svaki predmet pojedinačno.

NAPOMENE O OSTVARIVANJU PROGRAMA SRPSKOG JEZIKA U ODELJENJIMA OGLEDNOG OBRAZOVNOG PROFILA TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE NAMEŠTAJA I ENTERIJERA - ogled

Pošto je u nastavnom planu oglednog obrazovnog profila TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE NAMEŠTAJA I ENTERIJERA - ogled, godišnji fond časova srpskog jezika i književnosti osetnije smanjen u odnosu na važeći nastavni plan za ostale obrazovne profile u trajanju od četiri godine u području rada Šumarstvo i obrada drveta, u ostvarivanju programa biće neophodno da nastavnik vrši primerena sažimanja programskih sadržaja nastavnog predmeta Srpski jezik i književnost, objavljenih u "Službenom glasniku RS - Prosvetnom glasniku", broj 6/90 i "Prosvetnom glasniku", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03 i 10/03.

Sažimanja treba vršiti prevashodno u programskom području KNJIŽEVNOST jer je u ostvarivanju tih sadržaja bitniji kvalitet učenikovog čitanja nego broj pročitanih književnih dela. Takav pristup programskim sadržajima moguć je, na primer, u onim segmentima gde je ponuđeno više književnih dela istog pisca. Celishodno može biti rešenje da nastavnik predvidi da na nivou interpretacije obradi jedno delo, reprezentativno za stvaralaštvo tog pisca i pristupačno recepciji konkretnog đačkog kolektiva, a da ostala potpuno izostavi, ili obradi na nivou prikaza i osvrta. Sličan pristup može primeniti i u obradi pojedinih književnih dela kao reprezentativnih za stilska razdoblja, odnosno književne pravce u istoriji književnosti.

U okviru domaće lektire moguće je, takođe, da nastavnik izostavi pojedina književna ostvarenja za koja je nastavna praksa potvrdila da nisu u dovoljnoj meri pristupačna recepciji učenika određenog uzrasta i stručnog usmerenja. Moguće je, takođe, izostavljena dela zameniti nekim ostvarenjem iz tekuće srpske ili svetske književnosti za koje nastavnik proceni da je primerenije mogućnostima recepcije konkretnog đačkog kolektiva sa kojim ostvaruje nastavni program.

Eventualna sažimanja u programskom području JEZIK moraju biti veoma obazriva jer je jezik s i s t e m, što uvek podrazumeva; celovita rešenja, odnosno povezanost svih rešenja u okviru programa za određeni razred, ali i njihovo vertikalno povezivanje, odnosno međusobnu povezanost programskih sadržaja predviđenih za ostvarivanje u svim razredima srednjeg stručnog obrazovanja.

 

Strani jezik (L2)

1. CILJEVI PREDMETA:

Nastava stranog jezika u srednjem stručnom obrazovanju predstavlja kontinuitet nastave stranog jezika u prethodnom školovanju. Ciljevi ove nastave su:

- utvrđivanje znanja i dalje obučavanje učenika da komuniciraju sa ljudima iz drugih zemalja o opštim temama;

- razvijanje odnosa tolerancije kroz upoznavanje kulture i načina života drugih naroda;

- sticanje osnovnih jezičkih znanja i kompetencija u skladu sa potrebama struke i zanimanja.

2. ISHODI NASTAVE STRANOG JEZIKA NA KRAJU ČETVOROGODIŠNJEG SREDNJEG STRUČNOG OBRAZOVANJA

Jezičke aktivnosti

po završetku četvorogodišnjeg obrazovanja:

JEZIČKA RECEPCIJA

SLUŠANJE

  • razume osnovni smisao informacija i tekstova koji govore o poznatim temama
  • razume jednostavne informacije i instrukcije u okviru svoje struke
  • razume osnovne informacije u radio ili televizijskim emisijama ako se govori o poznatim temama iz domena njegovog interesovanja ili struke

ČITANJE

  • razume jednostavne natpise, etikete na proizvodima, reklamni materijal, uputstva za upotrebu
  • pronalazi potrebnu informaciju u tekstu
  • otkriva značenje nepoznatih reči na osnovu poznatog konteksta ili ličnog / profesionalnog iskustva
  • razume u opštim crtama tekstove koji sadrže frekventne reči i strukture iz svakodnevnog života

JEZIČKA PRODUKCIJA

GOVOR

  • govori o bliskim temama i događajima (porodica, hobi, posao) koristeći jednostavne reči i rečenice
  • govori o sebi (lični podaci, obrazovanje)
  • traži i daje informacije iz svoje struke
  • može da opiše kako se nešto radi i da uputstva iz svoje struke

PISANJE

  • piše kratke jednostavne tekstove u različite svrhe (poruke, uputstva, popunjava upitnike, formulare piše lična i jednostavna poslovna pisma prema modelu)

INTERAKCIJA

  • komunicira u svakodnevnim situacijama (pita, predlaže, traži i daje uputstva ili obaveštenja)
  • prima i prenosi jednostavne poruke (prijateljima, kolegama) koje se odnose na neposredne potrebe
  • piše jednostavna pisma i poruke da bi tražio ili preneo informaciju, izrazio zahvalnost ili izvinjenje

MEDIJACIJA

  • rezimira ili prepričava kraće delove teksta ili audio vizuelnog zapisa jednostavnim jezičkim sredstvima

ZNANJA O JEZIKU

  • poznaje leksiku i gramatičke sadržaje jezika koji uči na nivou koji mu omogućava da razume, govori ili piše o temama iz svakodnevnog života ili struke
  • uočava osnovne sličnosti i razlike između maternjeg jezika i stranog jezika koji uči

MEDIJSKA PISMENOST

  • koristi sadržaje medijske produkcije radi zadovoljenja ličnog interesovanja i profesionalnih potreba (knjige, časopise, prospekte, kataloge, rečnike, audio i video zapise, kompakt disk, Internet)

3. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- postojeći odobreni udžbenici

- popularna literatura

- Internet

4. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

- Srpski jezik i književnost

- stručni predmeti

 

Sledeći