Prethodni

 

5. PREPORUČENI SADRŽAJI ZA STRANI JEZIK U SREDNJEM STRUČNOM OBRAZOVANJU

I RAZRED

II RAZRED

III RAZRED

IV RAZRED

OPŠTE TEME 80%

OPŠTE TEME 70%

OPŠTE TEME 60%

OPŠTE TEME 50%

  • Svakodnevni život
    (organizacija vremena, poslova, slobodno vreme)
  • Hrana i zdravlje
    (navike u ishrani karakteristična jela i pića u zemljama sveta)
  • Poznati i gradovi i njihove znamenitosti
  • Sportovi i poznata sportska takmičenja
  • Život i dela slavnih ljudi XX veka (iz sveta nauke, kulture)
  • Mediji (štampa, televizija)
  • Hrabra i plemenita dela ljudi (interesantne životne priče i događaji)
  • Svet kompjutera
    (rasprostranjenost i primena)
  • Mesta, ljudi i znamenitosti u svetu
  • Putovanja
    (turistička, poslovna; transport, hoteli, kupovina, obilazak znamenitosti, zabava)
  • Prijateljstvo i druženje
  • Život u gradu
    (ulice, ustanove; problemi buke, zagađenosti, gužvi)
  • Štampa i televizija (aktuelni i interesantni događaji i priče)
  • Ljudska solidarnost i podvizi
  • Iz sveta filma, muzike, umetnosti
  • Životna sredina
    (uticaj nove tehnologije na biljni, životinjski svet, zdravlje ljudi)
  • Tekovine kulture, znamenitosti i zanimljivosti iz sveta
  • Iz života mladih (zabava, sport, obrazovanje)
  • Običaji i praznici naroda sveta
  • Značajna otkrića, pronalasci i događaji u XX veku
  • Knjige, filmovi, muzika
  • Države i gradovi sveta
    (savremeni život, kulturne tekovine, znamenitosti)
  • Međunarodna saradnja i međunarodne organizacije
  • Marketing
    (roba i usluge karakteristične za određene gradove, regione)
  • Svet rada
    (zanimanja, organizacija preduzeća; odnos prema radu)
  • Svet budućnosti
    (tehnologija, životna sredina, stanovništvo)

STRUČNE TEME* 20%

STRUČNE TEME* 30%

STRUČNE TEME* 40%

STRUČNE TEME* 50%

  • izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
  • izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
  • izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
  • izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje

FUNKCIJE

FUNKCIJE

FUNKCIJE

FUNKCIJE

  • Pozdravljanje i predstavljanje u susretu sa ljudima
  • Zahvaljivanje, izvinjavanje
  • Molbe, naredbe
  • Izražavanje dopadanja i nedopadanja
  • Traženje informacije
  • Davanje informacije (o vremenu i mestu)
  • Opisivanje ljudi stvari, aktivnosti
  • Traženje i davanje dozvole
  • Traženje i davanje uputstva za pravac kretanja
  • Predlaganje i ubeđivanje
  • Odbijanje zahteva ili molbe
  • Izražavanje slaganja i neslaganja
  • Izražavanje želje, potrebe
  • Izražavanje interesovanja
  • Izražavanje preferenci
  • Izražavanje planova i namera u budućnosti
  • Izražavanje verovatnoće
  • Traženje i nuđenje pomoći
  • Izveštavanje (pripovedanje o prošlim događajima)
  • Izražavanje saosećanja, ohrabrenja
  • Izražavanje pretpostavke, mogućnosti, verovatnoće, sigurnosti
  • Traženje usluge, prigovor, izvinjavanje, zahvaljivanje
  • Davanje informacija o sebi (u razgovoru za posao)
  • Pisanje pisama (lična i jednostavna poslovna)
  • Pisanje CURICULUM VITAE (CV)

* IZBOR STRUČNIH TEMA IZVRŠITI U SARADNJI SA STRUČNIM VEĆEM NASTAVNIKA STRUČNIH PREDMETA U ŠKOLI.

 

Teorija forme sa crtanjem

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA – OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

 

140

 

 

 

140

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada.

2. CILJEVI PREDMETA:

- Sticanje znanja o pravilima slobodoručnog crtanja

- Osposobljavanje za slobodoručno crtanje raznih predmeta

- Razvijanje osećaja za prostor, ravnotežu i simetriju

- Sticanje znanja o skladu oblika i njihovog raspoređivanja u prostoru

- Formiranje estetskog odnosa i estetskih osećaja

- Motivisanje učenika da u daljem školovanju kroz izborne predmete prošire svoja saznanja o mogućnosti primene umetnosti u oblikovanju nameštaja i enterijera.

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Crtež

12

Veličine i njihovi međusobni odnosi

20

Crtanje po prirodi

16

Osnovi teorije forme

20

Perspektiva

20

Slikarske tehnike

12

Crtanje i slikanje upotrebnih predmeta i draperije

40

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Crtež

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Ovladavane tehnikom crtanja, postupcima i materijalima
  • znati da je crtež osnova likovnog kreativnog procesa
  • shvatiti odnos: gledati-videti-crtati
  • shvatiti korelaciju, iluzije i 3-d realnosti
  • znati da je studija po prirodi osnova za likovnu nadgradnju (kreaciju)
  • znati da koristi pribor i materijal za crtanje.
  • Pojam, vrsta i značaj crteža u kreativnim oblastima likovnih i primenjenih umetnosti
  • Opšta uputstva za rad na crtežu
  • Pomoćna sredstva za crtanje i njihova primena
  • Vežbati mogućnost pamćenja što većeg broja detalja na primerima iz prirode
  • Analizirati i porediti crteže koji su tematski, tehnički i likovno različiti
  • Pokazati mogućnosti podloge, materijala, osnovnog i pomoćnog pribora za crtanje.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

*

 

*

*

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Veličine i njihovi međusobni odnosi

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje i primena osnovnih znanja o veličinama i njihovim međusobnim odnosima
  • znati da svaki objekat (prirodni ili fabrikovan) predstavlja jednu logičnu i vizuelno skladnu celinu
  • znati da je crtež organska celina-slojevita u likovnom i estetskom smislu
  • znati osnove formatiranja, viziranja, određivanja proporcije i konstruisanja pojedinih elemenata objekta (motiva) koji crta.
  • Objekat crtanja kao celine
  • Sistematičnost i postupnost u građenju crteža
  • Prva faza - analiza: koncept i izbor motiva, materijala, priprema za crtanje
  • Druga faza - postavka, komponovanje, konstruisanje i proporcija
  • Vežbati precizno gledanje i jasno predočavanje motiva
  • Sadržaje povezati sa primerima iz okoline
  • Stalno vršiti upoređivanje i procenjivanje.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

*

 

*

*

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Crtane po prirodi

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih pojmova o crtanju po prirodi.
  • znati da je u svim nepravilnim i prirodnim elementima osnova geometrijski pravilan oblik
  • shvatati značaj (čiste) linije u građenju i definisanju forme
  • znati da je u osnovi organizovanog crteža - stabilnost tačne konstrukcije i uočavanje karakteristike elemenata.
  • Crtanje geometrijskih elemenata
  • Analiza modela, pomoćne linije, primene
  • Konstrukcija crteža i karakteristike
  • Kroz vežbu stalno vršiti upoređivanje
  • Koristiti kao primere adekvatne crteže iz primenjene umetnosti
  • Konstantno analizirati kvalitet linije i njene mogućnosti, individualno i u celoj grupi

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

*

 

*

*

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Osnovi teorije forme

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o teoriji forme
  • znati likovne zakonitosti: proporcija, zlatni presek, simetrija, kompozicija
  • znati da svetlo – senka daju iluziju trodimenzionalnosti.
  • Teorija forme: oblik, karakter, vrste, grupisanje
  • Teorija forme: proporcije i zlatni presek
  • Teorija forme: senka i iluzija trodimenzionalnosti
  • Vežba: linija, površina, oblik
  • Uraditi vežbu: proporcije i zlatni presek
  • Koristiti slajdove iz primenjene umetnosti
  • Uraditi vežbu: proporcija i senke nekog izabranog predmeta

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

*

 

*

*

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Perspektiva

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o perspektivi
  • znati šta je centralna i vazdušna perspektiva
  • znati šta je harmonija, čista konstrukcija i simetrija.
  • Prostor
  • Centralna (linearna) perspektiva
  • Vazdušna perspektiva
  • Promena perspektive
  • Uraditi konstrukciju centralne (linearne) i vazdušne perspektive
  • Pokazati primere centralne i vazdušne perspektive
  • Vežbati primenu perspektive

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

*

 

*

*

 

 

 

*

 

Naziv modula:

Slikarske tehnike

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Ovladavanje tehnikom slikanja, postupcima i materijalima
  • znati da koristi pribor i materijal za slikanje
  • znati osobine i tehnološki postupak tehnike: akvarela, gvaša, tempere i pastela.
  • Pojam i vrste slikarskih tehnika
  • Osobine, alati i tehnološki postupci tehnike akvarela, gvaša, tempere i pastela
  • Analizirati i porediti slike koje su tematski slične i tehnički različite
  • Po vlastitoj imaginaciji uraditi skicu i razraditi je u u različitim slikarskim tehnikama
  • Isprobati kombinovanu tehniku (isti materijali u susretu sa drugim materijalima)

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

*

 

*

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Crtanje i slikanje upotrebnih predmeta i draperije

Trajanje modula:

40 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Osposobljavanje da stečena znanja uspešno primenjuje u rešavanju kreativnog zadatka uže struke
  • biti sposoban da odredi odnos unutar kompozicije
  • razlikovati površinsko od prostornog oblikovanja.
  • Linearna analiza forme i oblika
  • Ostvarivanje proporcionalnosti modela: detalja i celine crteža
  • Slikanje upotrebnih predmeta (nameštaj) sa posebnim naglaskom na prostornost celokupne postavke
  • Stalno isticati osobenosti predmeta (nameštaja) i njihovu međusobnu povezanost
  • Koristiti radove drugih učenika kao primere za analizu
  • Analizirati odnos - oblik i veličina
  • Koristiti kao modele delove nameštaja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

*

 

*

*

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Nedeljko Magjer: Umeće crtanja

- R. Arnhajm: Umetnost i vizuelno opažanje

- Kosta Bogdanović i Bojana Burić: Teorija forme

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom

 

Tehnologija materijala

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

105

 

 

 

 

105

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

- Sticanje znanja o stablu kao sirovinskoj osnovi za dobijanje repromaterijala u drvnoj industriji

- Sticanje znanja o makroskopskoj, mikroskopskoj i hemijskoj građi drveta

- Sticanje znanja o tehničkim svojstvima drveta i njihovom uticaju na način obrade kao i oblasti upotrebe drveta

- Sticanje znanja o greškama drveta, uzrocima njihovog nastajanja i njihovom uticaju na procenat iskorišćenja drvne mase

- Sticanje znanja o makroskopskim karakteristikama, tehničkim svojstvima i upotrebi naših najvažnijih vrsta drveta

- Sticanje znanja o polufinalnim proizvodima od drveta

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Spoljašnji izgled stabla

5

Građa drveta

18

Tehnička svojstva drveta

22

Greške drveta

15

Makroskopsko raspoznavanje i upotreba najvažnijih vrsta drveta

20

Polufinalni proizvoda od drveta

25

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

 

Naziv modula:

Spoljašnji izgled stabla

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o stablu kao sirovinskoj osnovi za dobijanje repromaterijala u drvnoj industriji
  • znati kako svojstva drveta kao materijala variraju u zavisnosti od delova stabla i uslova u kojima je stablo raslo
  • Stablo - delovi stabla;
  • Izgled stabla, činioci izgleda stabla, tipovi izgleda stabla;
  • Spoljašnje karakteristike debla.
  • Nastavu realizovati demonstracijom slika i crteža.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Građa drveta

Trajanje modula:

18 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o makroskopskoj, mikroskopskoj i hemijskoj građi drveta
  • znati makroskopsku, mikroskopsku i hemijsku građu drveta;
  • razlikovati lišćarsko od četinarskog drveta na osnovu makroskopske i mikroskopske građe.
  • Opšti pojmovi o građi drveta
  • Makroskopska građa drveta: prstenovi prirasta, preseci drveta, beljaka i srčika
  • Mikroskopski izgled građe drveta: elementi građe drveta (traheje, traheide, drvna vlakna i parenhim) i tkiva drveta (trake drveta i smolni kanali)
  • Građa četinara
  • Građa lišćara
  • Hemijski sastav drveta.
  • Deo nastave realizovati u obliku vežbi uz korišćenje slika, mikroskopa i mikroskopskih preparata drveta ili slajdova i uzoraka drveta.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Tehnička svojstva drveta

Trajanje modula:

22 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o tehničkim svojstvima drveta i njihovom uticaju na način obrade kao i oblasti upotrebe drveta
  • znati da definiše osnovna estetska, fizička, mehanička i fizičko-hemijska svojstva drveta i da na osnovu njih proceni vrednost drveta i oblast primene, s ciljem da se drvo koristi na najracionalniji način
  • znati da odredi vlažnost drveta
  • znati principe sušenja drveta i greške koje se javljaju pri sušenju drveta.
  • Estetska svojstva drveta: boja, tekstura, sjaj, miris, finoća i ukus drveta
  • Fizička svojstva drveta: vlažnost drveta, sušenje drveta, greške pri sušenju drveta, gradijent vlage, higroskopnost, pojivost, gustina, poroznost, utezanje i bubrenje drveta, termička, akustična, električna i svojstva drveta pri elektromagnetnim zračenjima
  • Mehanička svojstva drveta: elastičnost i plastičnost drveta, čvrstoća, tvrdoća i otpornost na habanje
  • Fizičko-hemijska svojstva drveta: trajnost drveta i toplotna moć.
  • Za realizaciju nastave koristiti slike, uzorke drveta, električni vlagomer.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Greške drveta

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o greškama drveta, uzrocima njihovog nastajanja i njihovom uticaju na procenat iskorišćenja drvne mase
  • znati da prepozna grešku
  • znati da odredi veličinu greške i uporedi je sa standardom dozvoljenom veličinom greške
  • znati uzrok nastajanja greške
  • znati kako da se pojedine greške, poput grešaka nastalih pri sušenju drveta, izbegnu ili svedu na najmanju moguću meru.
  • Greške građe drveta: nepravilnost poprečnog preseka, nepravilnost strukture drveta, dvostruko srce, reakcijsko drvo, čvorovi, smolne vrećice
  • Greške izazvane dejstvom spoljašnih faktora: paljivost, okružljivost, raspukline od isušivanja, krivljenje rezane građe
  • Greške boje drveta koje ne umanjuju čvrstoću: sržne mrlje, lažna srčevina, plavetnilo (modrenje), rujavost, zelenjenje, dvostruka beljika
  • Greške boje drveta koje umanjuju čvrstoću: piravost ili prozuklost, trulež drveta
  • Greške od insekata.
  • Za realizaciju nastave neophodni su uzorci drveta-grešaka, slike ili crteži, instrumenti za merenje.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Makroskopsko raspoznavanje i upotreba najvažnijih vrsta drveta

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o makroskopskim karakteristikama, tehničkim svojstvima i upotrebom naših najvažnijih vrsta drveta
  • znati makroskopske karakteristike najznačajnijih domaćih vrsta drveta
  • znati da determiniše - prepozna vrstu drveta
  • znati osnovna tehnička svojstva navedenih vrsta
  • znati oblast primene pojedinih vrsta drveta.
  • Makroskopsko raspoznavanje, svojstva i upotreba važnijih domaćih vrsta drveta i egzota: jele, smrče, belog i crnog bora, bagrema, belog jasena, hrasta lužnjaka, poljskog bresta, divlje trešnje, običnog oraha, bukve, gorskog javora, običnog graba, breze, crne jove, lipe, topole i bele vrbe
  • Deo nastave realizovati u obliku vežbi i pri tome koristiti uzorke navedenih vrsta drveta.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Polufinalni proizvodi od drveta

Trajanje modula:

25 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o polufinalnim proizvodima od drveta
  • znati tehnike rezanja
  • razlikovati sortimente rezane građe
  • znati osnovne odredbe standardnih propisa za rezanu građu
  • razlikovati furnire prema tehnici dobijanja i vrsti drveta
  • znati osnovna svojstva, konstrukciju i namenu furnirske i stolarske ploče, ploče iverice i ploče vlaknatice
  • znati osnovne odredbe standardnih propisa za furnirske i stolarske ploče, ploče iverice i ploče vlaknatice.
  • Rezana građa: sirovina za proizvodnju rezane građe, pilana-strugara, tehnike rezanja, sortimenti rezane građe, standardni propisi za rezanu građu
  • Proizvodnja furnira: priprema sirovine, tehnike izrade furnira, standardni propisi za furnire
  • Furnirske ploče: proizvodnja, svojstva, upotreba i standardni propisi za furnirske ploče
  • Stolarske ploče: tehnologija izrade, svojstva, upotreba i standardni propisi za stolarske ploče
  • Ploče iverice: proizvodnja, svojstva, upotreba i standardni propisi za ploče iverice
  • Ploče vlaknatice: proizvodnja,svojstva, upotreba i standardni propisi za ploče vlaknatice.
  • Tehnike rezanja, izrade furnira, furnirskih, stolarskih, ploča iverica i ploča vlaknatica ilustrovati po mogućnosti video zapisima ili slikama
  • Uzorci furnira, ploča i rezane građe čine obavezan nastavni materijal.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

*

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Tehnologija materijala za drvoprerađivačke škole, Milinko Banković, Beograd, 2005.

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Mašine i finalna obrada drveta

- Drvne konstrukcije

 

Tehničko crtanje i nacrtna geometrija

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

 

70

 

30

 

100

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada.

2. CILJEVI PREDMETA:

- Sticanje znanja i veština koje će učenici primeniti u savladavanju drugih predmeta i modula, a naročito: drvnih konstrukcija, oblikovanja nameštaja i pripreme proizvodnje.

- Prikazivanje oblika i predmeta iz prostora crtežima u ravni, odnosno njihovim projekcijama.

- Formiranje prostorne predstave o projektovanim oblicima na osnovu crteža.

- Sticanje znanja o osnovnim principima centralnog projektovanja i sticanje veštine crtanja pojedinačnih predmeta u perspektivi na osnovu projekcija.

- Razvijanje sposobnosti percepcije prostora i logičkog zaključivanja radi primene u stručnim predmetima i praksi.

- Upotreba tehničkog crteža kao osnovnog sredstva za sporazumevanje u struci.

- Sticanje znanja o elementima i pravilima tehničkog izražavanja crtežom u određenoj razmeri.

- Razvijanje shvatanja o neophodnosti urednog i tačnog grafičkog izražavanja.

- Sticanje znanja o standardnim propisima za izradu tehničkih crteža, vrste linija, slova, brojeva, kao i način kotiranja.

- Rukovanje priborom za tehničko crtanje i pravilna upotreba materijala za tehničko crtanje.

- Razvijanje samostalnosti u primeni stečenog znanja u praktičnoj nastavi, što doprinosi kasnijoj primeni u proizvodnoj praksi.

- Razvijanje tačnosti, sistematičnosti i odgovornosti prema radu.

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Standardi i tehnika izrade tehničkih crteža

24

Pravila za izradu tehničkih crteža

16

Tehničko crtanje u oblikovanju nameštaja

30

Izrada grafičkih radova

30 (blok)

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Standardi i tehnika izrade tehničkih crteža

Trajanje modula:

24 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o pravilima izrade tehničkih crteža
  • Sticanje veština potrebnih za izradu tehničkih crteža
  • Razvijanje urednosti i preciznosti
  • Razvijanje radnih navika u pogledu pravilne upotrebe i održavanja pribora za tehničko crtanje
  • Sticanje veština u izradi tehničkog crteža primenjenih u zanimanju
  • znati vrste tehničkih crteža
  • znati dimenzije tehničkih crteža i formata papira
  • umeti da primeni i nacrta odgovarajuće zaglavlje, sastavnicu i okvir crteža
  • umeti da savije tehnički crtež na standardni format
  • umeti da pretvara dimenzije u skladu sa razmerom
  • znati koji se pribor koristi pri različitim fazama izrade tehničkog crteža
  • znati vrste linija
  • umeti da pravilno rukuje i održava pribor za tehničko crtanje
  • umeti da pravilno nacrta prave i krive linije različitih tipova i debljina
  • umeti da slobodoručno ispisuje tekst tehničkim pismom.
  • vrste tehničkih crteža
  • dimenzije tehničkih crteža, standardni formati i vrste papira
  • savijanje tehničkih crteža
  • razmera
  • zaglavlje, sastavnice i okvir crteža
  • pribor za tehničko crtanje
  • upotreba pribora
  • Vrste linija i njihova primena
  • Osnovna pravila u tehnici crtanja: crtanje olovkom, izvlačenje linija tušem
  • I grafički rad: Vrste linija
  • Tehničko pismo
  • II grafički rad: Slova i brojevi
  • Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja
  • Prikazati sav pribor i definisati tačne nazive i karakteristike
  • Vežbati izradu okvira na svim formatima
  • Vežbati savijanje na formatima A3 i A0
  • Proveriti svakog učenika da li je u stanju da rukuje priborom
  • Posebnu pažnju posvetiti preciznosti i tačnosti iscrtavanja
  • Izlaganja podržati crtežima na tabli ili koristeći druge vizuelne medije
  • Težište ostvarivanja sadržaja treba da je na praktičnoj izradi crteža
  • Grafičke radove izvesti u A4 formatu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

*

 

*

 

 

 

 

*

 

Naziv modula:

Pravila za izradu tehničkih crteža

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Razvijanje sposobnosti prikazivanja predmeta i jasnog tehničkog izražavanja crtežom
  • Sticanje sposobnosti tumačenja tehničkih crteža
  • Sticanje znanja o načinima prikazivanja vrsta materijala, preseka i prekida
  • Sticanje znanja o merenju
  • znati da prikaže predmet u aksonometriji
  • znati da prikaže predmet u ortogonalnim projekcijama sa pravilno označenim potrebnim presecima, prekidima i vidljivim i nevidljivim konturama
  • znati da odredi potreban broj projekcija i njihovo pozicioniranje na crtežu
  • znati pravila za kotiranje na tehničkim crtežima
  • znati da prepozna i da na tehničkom crtežu upotrebi pravilne oznake različitih materijala
  • umeti da predmet prikazan na skici nacrta u formi tehničkog crteža.
  • prikazivanje predmeta u aksonometriji
  • prikazivanje predmeta u ortogonalnim projekcijama
  • vidljive i nevidljive ivice
  • potreban broj projekcija
  • preseci i šrafiranje preseka
  • prekidi
  • kotiranje
  • označavanje materijala na tehničkim crtežima
  • V grafički rad: Označavanje vrsta materijala
  • obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja
  • crteže predmeta treba raditi po unapred izrađenim! modelima čija složenost postupno raste i to, prvo skicu u aksonometriji, a zatim crtež u ortogonalnim projekcijama;
  • kao didaktički materijal treba prikazati pravilno izrađene crteže odgovarajućeg modela i u kosoj i u ortogonalnim projekcijama
  • zahtevati urednost, tačnost i preciznost pri izradi crteža
  • Grafički rad izvesti u A3 formatu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

*

 

*

 

 

 

 

*

 

Naziv modula:

Tehničko crtanje u oblikovanju nameštaja

Trajanje modula:

30 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o načinima prikazivanja nameštaja i delova nameštaja tehničkim crtežima
  • Razvijanje sposobnosti percepcije prostora i logičnog zaključivanja radi primene u stručnim predmetima i praksi
  • Razvijanje preciznosti i sistematičnosti u radu
  • znati da nacrta stolarske veze u ortogonalnoj i kosoj projekciji
  • znati da nacrta i na crtežu prepozna primenjeni okov ili vezni element
  • umeti da tehničkim crtežom prikaže jednostavniji predmet - komad nameštaja.
  • crtanje stolarskih veza u ortogonalnoj i kosoj projekciji:
    - jednostruki čep i pročep
    - dvostruki čep i pročep
    - veza na uglu valjkastim čepovima
    - ugaoni sastav na ravne zupce
    - ugaoni sastav na kose zupce
    - spajanje umetnutom letvicom
    - veza pero-žljeb
  • crtanje veznih elemenata i okova za nameštaj:
    - zavrtnji za drvo
    - ručice za fijoke
    - odmični i leptir šarnir
  • crtanje jednostavnih predmeta:
    - ram za ogledalo
    - korpusna konstrukcija sa frontom
  • obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja
  • izradu crteža vršiti uz pomoć modela i uzoraka
  • obavezno je učenicima prikazati pravilno izrađen crtež uz odgovarajuća objašnjenja o načinima izrade
  • obavezna je izrada crteža na času
  • zahtevati urednost, tačnost i preciznost pri izradi crteža

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

*

 

*

 

 

 

 

*

 

Naziv modula:

Grafički radovi

Trajanje modula:

30 časova (u bloku)

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje veština u tehničkom crtanju;
  • Sticanje znanja o konstrukciji pravilnih mnogouglova i osnovnih krivih linija;
  • Razvijanje preciznosti i sistematičnosti u radu
  • Razvijanje samostalnosti u izradi crteža
  • znati da konstruiše pravilne mnogouglove;
  • znati da konstruiše osnovne krive linije;
  • moći da samostalno izradi tehničke crteže drvnih proizvoda sa svim neophodnim detaljima u odgovarajućoj razmeri.
  • III grafički rad:
    Geometrijske konstrukcije pravilnih mnogouglova, spajanje prave sa lukom
  • IV grafički rad:
    Elipsa, sinusoida i parabola
  • VI grafički rad:
    Prikazivanje predmeta u projekcijama sa presecima prekidima i kotiranjem
  • VII i VIII grafički rad:
    Prikazivanje predmeta u oblikovanju nameštaja
  • Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja
  • Izrada grafičkih radova treba da se obavi u korelaciji sa pređenim sadržajima odgovarajućih modula. Zato se blok nastava ne sme obaviti u toku jedne nedelje, već je potrebno razložiti na 5 dana, terminiranih prema odvijanju nastave tehničkog crtanja.
  • Svi grafički radovi se moraju izvesti u A3 formatu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

 

 

 

 

*

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Svi odobreni udžbenici za Tehničko crtanje i nacrtnu geometriju

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Računarstvo i informatika

- Drvne konstrukcije

 

Mašine i finalna obrada drveta

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

105

 

 

30

 

135

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

- Sticanje kompetencija pripreme radnog mesta i izbora operacija za izradu proizvoda od drveta

- Sticanje znanja o vrstama, konstrukciji, delovima i tehnološkoj primeni mašina za obradu drveta

- Sticanje znanja o operacijama u tehnološkom procesu obrade drveta i veština izbora tehnoloških operacija

- Sticanje znanja o operacijama površinske obrade drveta i veština izbora tehnoloških operacija

- Sticanje znanja o merama zaštite na radu

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Mašinsko radno mesto - priprema, održavanje i podmazivanje

30 (blok)

Mašinski elementi i konstruktivni delovi mašina

24

Osnovne operacije i procesi u finalnoj obradi drveta

6

Operacije krojenja, mašine i alati za rezanje

25

Izrada baznih površina, dimenzionisanje, mašine i alati za rendisanje

20

Izrada profila, mašine i alati za glodanje

30

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Mašinsko radno mesto-priprema, održavanje i podmazivanje

Trajanje modula:

30 časova u bloku

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o pripremi i održavanju radnog mesta
  • znati postavke organizacije radnog mesta na osnovnim mašinama za obradu drveta;
  • znati vezu između snage motora i karakteristika elektronapajanja;
  • znati vrste maziva i njihovu primenu;
  • znati da podmazuje odgovarajuće mašine.
  • Elementi radnog mesta
  • Elektroinstalacije, napajanje i elektromotori
  • Higijensko tehnički uslovi organizacije radnih mesta na osnovnim mašinama:

o cirkular,

o ravnalica,

o debljača,

o stona glodalica

  • Podmazivanje na osnovnim mašinama:

o cirkular,

o ravnalica,

o debljača,

o stona glodalica.

  • Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja
  • Blok nastavu treba podeliti na 5 odvojenih celina od po 6 časova koji se realizuje u toku prve nastavne nedelje za ovaj predmet;
  • Teorijske delove sadržaja izvoditi primenjujući mašine kao očigledno nastavno sredstvo;
  • Izlaganje sadržaja treba da je orijentisano na praktično demonstriranje i rad učenika;
  • Podmazivanje treba obraditi sa nastojanjem da svaki učenik izvede tu operaciju.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

*

 

*

 

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Mašinski elementi i osnovni konstruktivni delovi mašina za obradu drveta

Trajanje modula:

24 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o opštim mašinskim elementima i njihovoj ulozi u konstrukciji i radu mašine
  • Sticanje znanja o osnovnim konstruktivnim delovima mašina za obradu drveta
  • znati mašinske elemente za spajanje i načine spajanja
  • znati mašinske elemente kružnog kretanja i njihovu funkciju u konstrukciji i radu mašine
  • znati mašinske elemente za prenos snage i njihovu funkciju
  • znati oblik, konstrukciju i funkciju postolja mašine
  • znati oblik, konstrukciju i funkciju radnog stola mašine
  • znati konstrukciju i funkciju radnog vretena mašine
  • znati konstrukciju i funkciju uređaja i aparata za pomer predmeta rada
  • znati najčešće primenjene uređaje za učvršćivanje predmeta rada
  • Mašinski elementi za spajanje
  • Mašinski elementi kružnog kretanja
  • Mašinski elementi za prenos snage
  • Postolje mašine
  • Radni sto
  • Suport alata
  • Radno vreteno
  • Uređaji za pomer
  • Uređaji za učvršćivanje predmeta rada na mašinama
  • Modul realizovati u kabinetu sa prikazima modela ili crteža mašinskih elemenata
  • Modul realizovati u kabinetu sa prikazima slajdova, fotografija, crteža osnovnih konstrukcijskih delova mašina za obradu drveta

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Osnovne operacije i procesi u finalnoj obradi drveta

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o strukturi procesa finalne obrade drveta i osnovnim oblicima drvnih proizvoda
  • Sticanje znanja o podeli tehnološkog procesa na faze i operacije
  • znati osnovne prelazne i završne oblike drvnih proizvoda u finalnoj obradi drveta;
  • znati podelu tehnološkog procesa drvne proizvodnje na faze i operacije.
  • Tehnološki proces;
  • Osnovni oblici drvnih proizvoda, podela po stepenu konstruktivne složenosti i stepenu obrade;
  • Osnovne faze rada i njihova struktura u tehnološkom procesu proizvodnje drvnih proizvoda.
  • Sadržaje realizovati u kabinetu uz prikazivanje primera i uzoraka različitih drvnih proizvoda, uz paralelno obrazlaganje tehnoloških operacija potrebnih za njihovu izradu.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Operacije krojenja, mašine i alati za rezanje

Trajanje modula:

25 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o mašinama za rezanje i njihovoj tehnološkoj primeni
  • Sticanje znanja o operacijama krojenja
  • znati osnovne operacije krojenja rezane građe i ploča:
  • znati konstrukciju i način upotrebe kružnih testera za uzdužno rezanje;
  • znati konstrukciju i način upotrebe kružnih testera za poprečno rezanje;
  • znati konstrukciju i način upotrebe formatizera;
  • znati vrste alata - kružnih testera i njihovu upotrebu;
  • znati način primene i održavanja kružnih testera;
  • znati konstrukciju i način upotrebe tračnih testera;
  • znati način primene i održavanja tračnih testera;
  • znati mere i uređaje za zaštitu na radu na svim navedenim mašinama.
  • Osnovne operacije krojenja rezane građe
  • Kružne testere sa ručnim pomerom - cirkulari;
  • Kružne testere sa mehanizovanim pomerom:
  • Mašine za poprečno rezanje-kratilice;
  • Osnovne operacije krojenja ploča;
  • Formatne testere - formatizeri;
  • Radni alat - kružne testere;
  • Priprema i održavanje kružnih testera;
  • Mere zaštite na radu kod kružnih testera;
  • Osnovne operacije krivolinijskog krojenja
  • Stolarske tračne testere;
  • Radni alat tračna testera;
  • Priprema i održavanje tračnih testera.
  • Mere zaštite na radu kod tračnih testera;
  • Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja;
  • Pri izlaganju sadržaja modula treba koristiti vizuelna sredstva, foliju, prezentacije projektorom, a po mogućstvu i mašine u školskoj radionici;
  • Tražiti od učenika da crtežima ilustruju osnovne delove mašina i da se pri usmenom izlaganju u objašnjavanju koriste što više crtežima.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Izrada baznih površina, dimenzionisanje, mašine i alati za rendisanje

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o tehnološkim operacijama izrade baznih površina i dimenzionisanja
  • Sticanje znanja o rendisaljkama
  • Sticanje znanja o korišćenju i pripremi radnih alata rendisaljki
  • Sticanje znanja o merama i uređajima zaštite na radu kod rendisaljki
  • znati osnovne operacije izrade baznih površina i dimenzionisanja;
  • znati konstrukciju i način upotrebe ravnalice;
  • znati konstrukciju i način upotrebe debljače;
  • znati konstrukciju i način upotrebe četvorostrane rendisaljke;
  • znati uticaje režima obrade na kvalitet površine pri primeni rendisaljki;
  • znati način primene i održavanja radnog alata rendisaljki;
  • znati mere i uređaje za zaštitu na radu na rendisaljkama.
  • Osnovne operacije formiranja baznih površina i izrade tačnih mera;
  • Opšti pojmovi o obradi drveta na rendisaljkama;
  • Ravnalica;
  • Debljača;
  • Četvorostrana rendisaljka;
  • Priprema i održavanje radnih alata rendisaljki;
  • Mere zaštite na radu kod rendisaljki.
  • Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja;
  • Pri izlaganju sadržaja modula treba koristiti vizuelna sredstva, foliju, prezentacije projektorom, a po mogućstvu i mašine u školskoj radionici;
  • Tražiti od učenika da crtežima ilustruju osnovne delove mašina i da se pri usmenom izlaganju u objašnjavanju koriste što više crtežima.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Izrada profila, mašine i alati za glodanje

Trajanje modula:

30 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o operacijama profilisanja
  • Sticanje znanja o glodalicama
  • Sticanje znanja o korišćenju i pripremi radnih alata za glodalice
  • Sticanje znanja o merama i uređajima zaštite na radu pri obradi glodanjem
  • znati osnovne operacije izrade profila
  • znati konstrukciju i način upotrebe pojedinih vrsta glodalica
  • znati uticaje režima obrade na kvalitet površine pri primeni glodalica
  • znati način primene i održavanja radnih alata kod glodalica
  • znati mere i uređaje za zaštitu na radu na glodalicama,
  • Osnovne operacije profilisanja
  • Opšti pojmovi o obradi drveta na glodalicama
  • Stona glodalica
  • Nadstona glodalica
  • Glodanje složenih oblika
  • Vrste radnih alata koji se primenjuju kod glodalice
  • Priprema, održavanje i nameštanje radnog alata
  • Mere zaštite na radu kod glodalica
  • Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja;
  • Pri izlaganju sadržaja modula treba koristiti vizuelna sredstva, foliju, prezentacije projektorom, a po mogućstvu i mašine u školskoj radionici;
  • Tražiti od učenika da crtežima ilustruju osnovne delove mašina i da se pri usmenom izlaganju u objašnjavanju koriste što više crtežima.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Borivoj Tomić "Mašine i uređaji za obradu drveta"

- Božidar Janić "Finalna obrada drveta"

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Praktična nastava