Prethodni
5. PREPORUČENI SADRŽAJI ZA STRANI JEZIK U SREDNJEM STRUČNOM OBRAZOVANJU
| I RAZRED | II RAZRED | III RAZRED | IV RAZRED |
| OPŠTE TEME 80% | OPŠTE TEME 70% | OPŠTE TEME 60% | OPŠTE TEME 50% |
- Svakodnevni život
(organizacija vremena, poslova, slobodno vreme) - Hrana i zdravlje
(navike u ishrani karakteristična jela i pića u zemljama sveta) - Poznati i gradovi i njihove znamenitosti
- Sportovi i poznata sportska takmičenja
- Život i dela slavnih ljudi XX veka (iz sveta nauke, kulture)
- Mediji (štampa, televizija)
- Hrabra i plemenita dela ljudi (interesantne životne priče i događaji)
- Svet kompjutera
(rasprostranjenost i primena) | - Mesta, ljudi i znamenitosti u svetu
- Putovanja
(turistička, poslovna; transport, hoteli, kupovina, obilazak znamenitosti, zabava) - Život u gradu
(ulice, ustanove; problemi buke, zagađenosti, gužvi) - Štampa i televizija (aktuelni i interesantni događaji i priče)
- Ljudska solidarnost i podvizi
- Iz sveta filma, muzike, umetnosti
| - Životna sredina
(uticaj nove tehnologije na biljni, životinjski svet, zdravlje ljudi) - Tekovine kulture, znamenitosti i zanimljivosti iz sveta
- Iz života mladih (zabava, sport, obrazovanje)
- Običaji i praznici naroda sveta
- Značajna otkrića, pronalasci i događaji u XX veku
| - Države i gradovi sveta
(savremeni život, kulturne tekovine, znamenitosti) - Međunarodna saradnja i međunarodne organizacije
- Marketing
(roba i usluge karakteristične za određene gradove, regione) - Svet rada
(zanimanja, organizacija preduzeća; odnos prema radu) - Svet budućnosti
(tehnologija, životna sredina, stanovništvo) |
| STRUČNE TEME* 20% | STRUČNE TEME* 30% | STRUČNE TEME* 40% | STRUČNE TEME* 50% |
- izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
| - izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
| - izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
| - izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
|
| FUNKCIJE | FUNKCIJE | FUNKCIJE | FUNKCIJE |
- Pozdravljanje i predstavljanje u susretu sa ljudima
- Zahvaljivanje, izvinjavanje
- Izražavanje dopadanja i nedopadanja
- Davanje informacije (o vremenu i mestu)
- Opisivanje ljudi stvari, aktivnosti
| - Traženje i davanje dozvole
- Traženje i davanje uputstva za pravac kretanja
- Odbijanje zahteva ili molbe
- Izražavanje slaganja i neslaganja
- Izražavanje želje, potrebe
- Izražavanje interesovanja
| - Izražavanje planova i namera u budućnosti
- Traženje i nuđenje pomoći
- Izveštavanje (pripovedanje o prošlim događajima)
- Izražavanje saosećanja, ohrabrenja
| - Izražavanje pretpostavke, mogućnosti, verovatnoće, sigurnosti
- Traženje usluge, prigovor, izvinjavanje, zahvaljivanje
- Davanje informacija o sebi (u razgovoru za posao)
- Pisanje pisama (lična i jednostavna poslovna)
- Pisanje CURICULUM VITAE (CV)
|
* IZBOR STRUČNIH TEMA IZVRŠITI U SARADNJI SA STRUČNIM VEĆEM NASTAVNIKA STRUČNIH PREDMETA U ŠKOLI.
Teorija forme sa crtanjem
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA – OBLICI I TRAJANJE
| RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
| Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
| I | | 140 | | | | 140 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada.
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje znanja o pravilima slobodoručnog crtanja
- Osposobljavanje za slobodoručno crtanje raznih predmeta
- Razvijanje osećaja za prostor, ravnotežu i simetriju
- Sticanje znanja o skladu oblika i njihovog raspoređivanja u prostoru
- Formiranje estetskog odnosa i estetskih osećaja
- Motivisanje učenika da u daljem školovanju kroz izborne predmete prošire svoja saznanja o mogućnosti primene umetnosti u oblikovanju nameštaja i enterijera.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
| NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
| Crtež | 12 |
| Veličine i njihovi međusobni odnosi | 20 |
| Crtanje po prirodi | 16 |
| Osnovi teorije forme | 20 |
| Perspektiva | 20 |
| Slikarske tehnike | 12 |
| Crtanje i slikanje upotrebnih predmeta i draperije | 40 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
| Naziv modula: | Crtež |
| Trajanje modula: | 12 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Ovladavane tehnikom crtanja, postupcima i materijalima
| - znati da je crtež osnova likovnog kreativnog procesa
- shvatiti odnos: gledati-videti-crtati
- shvatiti korelaciju, iluzije i 3-d realnosti
- znati da je studija po prirodi osnova za likovnu nadgradnju (kreaciju)
- znati da koristi pribor i materijal za crtanje.
| - Pojam, vrsta i značaj crteža u kreativnim oblastima likovnih i primenjenih umetnosti
- Opšta uputstva za rad na crtežu
- Pomoćna sredstva za crtanje i njihova primena
| - Vežbati mogućnost pamćenja što većeg broja detalja na primerima iz prirode
- Analizirati i porediti crteže koji su tematski, tehnički i likovno različiti
- Pokazati mogućnosti podloge, materijala, osnovnog i pomoćnog pribora za crtanje.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | * | | * | * | | | * | |
| Naziv modula: | Veličine i njihovi međusobni odnosi |
| Trajanje modula: | 20 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje i primena osnovnih znanja o veličinama i njihovim međusobnim odnosima
| - znati da svaki objekat (prirodni ili fabrikovan) predstavlja jednu logičnu i vizuelno skladnu celinu
- znati da je crtež organska celina-slojevita u likovnom i estetskom smislu
- znati osnove formatiranja, viziranja, određivanja proporcije i konstruisanja pojedinih elemenata objekta (motiva) koji crta.
| - Objekat crtanja kao celine
- Sistematičnost i postupnost u građenju crteža
- Prva faza - analiza: koncept i izbor motiva, materijala, priprema za crtanje
- Druga faza - postavka, komponovanje, konstruisanje i proporcija
| - Vežbati precizno gledanje i jasno predočavanje motiva
- Sadržaje povezati sa primerima iz okoline
- Stalno vršiti upoređivanje i procenjivanje.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | * | | * | * | | | * | |
| Naziv modula: | Crtane po prirodi |
| Trajanje modula: | 16 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih pojmova o crtanju po prirodi.
| - znati da je u svim nepravilnim i prirodnim elementima osnova geometrijski pravilan oblik
- shvatati značaj (čiste) linije u građenju i definisanju forme
- znati da je u osnovi organizovanog crteža - stabilnost tačne konstrukcije i uočavanje karakteristike elemenata.
| - Crtanje geometrijskih elemenata
- Analiza modela, pomoćne linije, primene
- Konstrukcija crteža i karakteristike
| - Kroz vežbu stalno vršiti upoređivanje
- Koristiti kao primere adekvatne crteže iz primenjene umetnosti
- Konstantno analizirati kvalitet linije i njene mogućnosti, individualno i u celoj grupi
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | * | | * | * | | | * | |
| Naziv modula: | Osnovi teorije forme |
| Trajanje modula: | 20 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o teoriji forme
| - znati likovne zakonitosti: proporcija, zlatni presek, simetrija, kompozicija
- znati da svetlo – senka daju iluziju trodimenzionalnosti.
| - Teorija forme: oblik, karakter, vrste, grupisanje
- Teorija forme: proporcije i zlatni presek
- Teorija forme: senka i iluzija trodimenzionalnosti
| - Vežba: linija, površina, oblik
- Uraditi vežbu: proporcije i zlatni presek
- Koristiti slajdove iz primenjene umetnosti
- Uraditi vežbu: proporcija i senke nekog izabranog predmeta
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | * | | * | * | | | * | |
| Naziv modula: | Perspektiva |
| Trajanje modula: | 20 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o perspektivi
| - znati šta je centralna i vazdušna perspektiva
- znati šta je harmonija, čista konstrukcija i simetrija.
| - Centralna (linearna) perspektiva
| - Uraditi konstrukciju centralne (linearne) i vazdušne perspektive
- Pokazati primere centralne i vazdušne perspektive
- Vežbati primenu perspektive
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | * | | * | * | | | | * |
| Naziv modula: | Slikarske tehnike |
| Trajanje modula: | 12 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Ovladavanje tehnikom slikanja, postupcima i materijalima
| - znati da koristi pribor i materijal za slikanje
- znati osobine i tehnološki postupak tehnike: akvarela, gvaša, tempere i pastela.
| - Pojam i vrste slikarskih tehnika
- Osobine, alati i tehnološki postupci tehnike akvarela, gvaša, tempere i pastela
| - Analizirati i porediti slike koje su tematski slične i tehnički različite
- Po vlastitoj imaginaciji uraditi skicu i razraditi je u u različitim slikarskim tehnikama
- Isprobati kombinovanu tehniku (isti materijali u susretu sa drugim materijalima)
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | * | | * | * | | | | |
| Naziv modula: | Crtanje i slikanje upotrebnih predmeta i draperije |
| Trajanje modula: | 40 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Osposobljavanje da stečena znanja uspešno primenjuje u rešavanju kreativnog zadatka uže struke
| - biti sposoban da odredi odnos unutar kompozicije
- razlikovati površinsko od prostornog oblikovanja.
| - Linearna analiza forme i oblika
- Ostvarivanje proporcionalnosti modela: detalja i celine crteža
- Slikanje upotrebnih predmeta (nameštaj) sa posebnim naglaskom na prostornost celokupne postavke
| - Stalno isticati osobenosti predmeta (nameštaja) i njihovu međusobnu povezanost
- Koristiti radove drugih učenika kao primere za analizu
- Analizirati odnos - oblik i veličina
- Koristiti kao modele delove nameštaja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | * | | * | * | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Nedeljko Magjer: Umeće crtanja
- R. Arnhajm: Umetnost i vizuelno opažanje
- Kosta Bogdanović i Bojana Burić: Teorija forme
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom
Tehnologija materijala
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
| RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
| Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
| I | 105 | | | | | 105 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje znanja o stablu kao sirovinskoj osnovi za dobijanje repromaterijala u drvnoj industriji
- Sticanje znanja o makroskopskoj, mikroskopskoj i hemijskoj građi drveta
- Sticanje znanja o tehničkim svojstvima drveta i njihovom uticaju na način obrade kao i oblasti upotrebe drveta
- Sticanje znanja o greškama drveta, uzrocima njihovog nastajanja i njihovom uticaju na procenat iskorišćenja drvne mase
- Sticanje znanja o makroskopskim karakteristikama, tehničkim svojstvima i upotrebi naših najvažnijih vrsta drveta
- Sticanje znanja o polufinalnim proizvodima od drveta
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
| NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
| Spoljašnji izgled stabla | 5 |
| Građa drveta | 18 |
| Tehnička svojstva drveta | 22 |
| Greške drveta | 15 |
| Makroskopsko raspoznavanje i upotreba najvažnijih vrsta drveta | 20 |
| Polufinalni proizvoda od drveta | 25 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
| Naziv modula: | Spoljašnji izgled stabla |
| Trajanje modula: | 5 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o stablu kao sirovinskoj osnovi za dobijanje repromaterijala u drvnoj industriji
| - znati kako svojstva drveta kao materijala variraju u zavisnosti od delova stabla i uslova u kojima je stablo raslo
| - Izgled stabla, činioci izgleda stabla, tipovi izgleda stabla;
- Spoljašnje karakteristike debla.
| - Nastavu realizovati demonstracijom slika i crteža.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | | | |
| Naziv modula: | Građa drveta |
| Trajanje modula: | 18 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o makroskopskoj, mikroskopskoj i hemijskoj građi drveta
| - znati makroskopsku, mikroskopsku i hemijsku građu drveta;
- razlikovati lišćarsko od četinarskog drveta na osnovu makroskopske i mikroskopske građe.
| - Opšti pojmovi o građi drveta
- Makroskopska građa drveta: prstenovi prirasta, preseci drveta, beljaka i srčika
- Mikroskopski izgled građe drveta: elementi građe drveta (traheje, traheide, drvna vlakna i parenhim) i tkiva drveta (trake drveta i smolni kanali)
| - Deo nastave realizovati u obliku vežbi uz korišćenje slika, mikroskopa i mikroskopskih preparata drveta ili slajdova i uzoraka drveta.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | | | |
| Naziv modula: | Tehnička svojstva drveta |
| Trajanje modula: | 22 časa |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o tehničkim svojstvima drveta i njihovom uticaju na način obrade kao i oblasti upotrebe drveta
| - znati da definiše osnovna estetska, fizička, mehanička i fizičko-hemijska svojstva drveta i da na osnovu njih proceni vrednost drveta i oblast primene, s ciljem da se drvo koristi na najracionalniji način
- znati da odredi vlažnost drveta
- znati principe sušenja drveta i greške koje se javljaju pri sušenju drveta.
| - Estetska svojstva drveta: boja, tekstura, sjaj, miris, finoća i ukus drveta
- Fizička svojstva drveta: vlažnost drveta, sušenje drveta, greške pri sušenju drveta, gradijent vlage, higroskopnost, pojivost, gustina, poroznost, utezanje i bubrenje drveta, termička, akustična, električna i svojstva drveta pri elektromagnetnim zračenjima
- Mehanička svojstva drveta: elastičnost i plastičnost drveta, čvrstoća, tvrdoća i otpornost na habanje
- Fizičko-hemijska svojstva drveta: trajnost drveta i toplotna moć.
| - Za realizaciju nastave koristiti slike, uzorke drveta, električni vlagomer.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | | | |
| Naziv modula: | Greške drveta |
| Trajanje modula: | 15 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o greškama drveta, uzrocima njihovog nastajanja i njihovom uticaju na procenat iskorišćenja drvne mase
| - znati da odredi veličinu greške i uporedi je sa standardom dozvoljenom veličinom greške
- znati uzrok nastajanja greške
- znati kako da se pojedine greške, poput grešaka nastalih pri sušenju drveta, izbegnu ili svedu na najmanju moguću meru.
| - Greške građe drveta: nepravilnost poprečnog preseka, nepravilnost strukture drveta, dvostruko srce, reakcijsko drvo, čvorovi, smolne vrećice
- Greške izazvane dejstvom spoljašnih faktora: paljivost, okružljivost, raspukline od isušivanja, krivljenje rezane građe
- Greške boje drveta koje ne umanjuju čvrstoću: sržne mrlje, lažna srčevina, plavetnilo (modrenje), rujavost, zelenjenje, dvostruka beljika
- Greške boje drveta koje umanjuju čvrstoću: piravost ili prozuklost, trulež drveta
| - Za realizaciju nastave neophodni su uzorci drveta-grešaka, slike ili crteži, instrumenti za merenje.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | * | | |
| Naziv modula: | Makroskopsko raspoznavanje i upotreba najvažnijih vrsta drveta |
| Trajanje modula: | 20 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o makroskopskim karakteristikama, tehničkim svojstvima i upotrebom naših najvažnijih vrsta drveta
| - znati makroskopske karakteristike najznačajnijih domaćih vrsta drveta
- znati da determiniše - prepozna vrstu drveta
- znati osnovna tehnička svojstva navedenih vrsta
- znati oblast primene pojedinih vrsta drveta.
| - Makroskopsko raspoznavanje, svojstva i upotreba važnijih domaćih vrsta drveta i egzota: jele, smrče, belog i crnog bora, bagrema, belog jasena, hrasta lužnjaka, poljskog bresta, divlje trešnje, običnog oraha, bukve, gorskog javora, običnog graba, breze, crne jove, lipe, topole i bele vrbe
| - Deo nastave realizovati u obliku vežbi i pri tome koristiti uzorke navedenih vrsta drveta.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | * | | |
| Naziv modula: | Polufinalni proizvodi od drveta |
| Trajanje modula: | 25 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o polufinalnim proizvodima od drveta
| - razlikovati sortimente rezane građe
- znati osnovne odredbe standardnih propisa za rezanu građu
- razlikovati furnire prema tehnici dobijanja i vrsti drveta
- znati osnovna svojstva, konstrukciju i namenu furnirske i stolarske ploče, ploče iverice i ploče vlaknatice
- znati osnovne odredbe standardnih propisa za furnirske i stolarske ploče, ploče iverice i ploče vlaknatice.
| - Rezana građa: sirovina za proizvodnju rezane građe, pilana-strugara, tehnike rezanja, sortimenti rezane građe, standardni propisi za rezanu građu
- Proizvodnja furnira: priprema sirovine, tehnike izrade furnira, standardni propisi za furnire
- Furnirske ploče: proizvodnja, svojstva, upotreba i standardni propisi za furnirske ploče
- Stolarske ploče: tehnologija izrade, svojstva, upotreba i standardni propisi za stolarske ploče
- Ploče iverice: proizvodnja, svojstva, upotreba i standardni propisi za ploče iverice
- Ploče vlaknatice: proizvodnja,svojstva, upotreba i standardni propisi za ploče vlaknatice.
| - Tehnike rezanja, izrade furnira, furnirskih, stolarskih, ploča iverica i ploča vlaknatica ilustrovati po mogućnosti video zapisima ili slikama
- Uzorci furnira, ploča i rezane građe čine obavezan nastavni materijal.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | * | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Tehnologija materijala za drvoprerađivačke škole, Milinko Banković, Beograd, 2005.
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Mašine i finalna obrada drveta
- Drvne konstrukcije
Tehničko crtanje i nacrtna geometrija
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
| RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
| Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
| I | | 70 | | 30 | | 100 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada.
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje znanja i veština koje će učenici primeniti u savladavanju drugih predmeta i modula, a naročito: drvnih konstrukcija, oblikovanja nameštaja i pripreme proizvodnje.
- Prikazivanje oblika i predmeta iz prostora crtežima u ravni, odnosno njihovim projekcijama.
- Formiranje prostorne predstave o projektovanim oblicima na osnovu crteža.
- Sticanje znanja o osnovnim principima centralnog projektovanja i sticanje veštine crtanja pojedinačnih predmeta u perspektivi na osnovu projekcija.
- Razvijanje sposobnosti percepcije prostora i logičkog zaključivanja radi primene u stručnim predmetima i praksi.
- Upotreba tehničkog crteža kao osnovnog sredstva za sporazumevanje u struci.
- Sticanje znanja o elementima i pravilima tehničkog izražavanja crtežom u određenoj razmeri.
- Razvijanje shvatanja o neophodnosti urednog i tačnog grafičkog izražavanja.
- Sticanje znanja o standardnim propisima za izradu tehničkih crteža, vrste linija, slova, brojeva, kao i način kotiranja.
- Rukovanje priborom za tehničko crtanje i pravilna upotreba materijala za tehničko crtanje.
- Razvijanje samostalnosti u primeni stečenog znanja u praktičnoj nastavi, što doprinosi kasnijoj primeni u proizvodnoj praksi.
- Razvijanje tačnosti, sistematičnosti i odgovornosti prema radu.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
| NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
| Standardi i tehnika izrade tehničkih crteža | 24 |
| Pravila za izradu tehničkih crteža | 16 |
| Tehničko crtanje u oblikovanju nameštaja | 30 |
| Izrada grafičkih radova | 30 (blok) |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
| Naziv modula: | Standardi i tehnika izrade tehničkih crteža |
| Trajanje modula: | 24 časa |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o pravilima izrade tehničkih crteža
- Sticanje veština potrebnih za izradu tehničkih crteža
- Razvijanje urednosti i preciznosti
- Razvijanje radnih navika u pogledu pravilne upotrebe i održavanja pribora za tehničko crtanje
- Sticanje veština u izradi tehničkog crteža primenjenih u zanimanju
| - znati vrste tehničkih crteža
- znati dimenzije tehničkih crteža i formata papira
- umeti da primeni i nacrta odgovarajuće zaglavlje, sastavnicu i okvir crteža
- umeti da savije tehnički crtež na standardni format
- umeti da pretvara dimenzije u skladu sa razmerom
- znati koji se pribor koristi pri različitim fazama izrade tehničkog crteža
- umeti da pravilno rukuje i održava pribor za tehničko crtanje
- umeti da pravilno nacrta prave i krive linije različitih tipova i debljina
- umeti da slobodoručno ispisuje tekst tehničkim pismom.
| - dimenzije tehničkih crteža, standardni formati i vrste papira
- savijanje tehničkih crteža
- zaglavlje, sastavnice i okvir crteža
- pribor za tehničko crtanje
- Vrste linija i njihova primena
- Osnovna pravila u tehnici crtanja: crtanje olovkom, izvlačenje linija tušem
- I grafički rad: Vrste linija
- II grafički rad: Slova i brojevi
| - Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja
- Prikazati sav pribor i definisati tačne nazive i karakteristike
- Vežbati izradu okvira na svim formatima
- Vežbati savijanje na formatima A3 i A0
- Proveriti svakog učenika da li je u stanju da rukuje priborom
- Posebnu pažnju posvetiti preciznosti i tačnosti iscrtavanja
- Izlaganja podržati crtežima na tabli ili koristeći druge vizuelne medije
- Težište ostvarivanja sadržaja treba da je na praktičnoj izradi crteža
- Grafičke radove izvesti u A4 formatu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | * | | * | | | | | * |
| Naziv modula: | Pravila za izradu tehničkih crteža |
| Trajanje modula: | 16 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Razvijanje sposobnosti prikazivanja predmeta i jasnog tehničkog izražavanja crtežom
- Sticanje sposobnosti tumačenja tehničkih crteža
- Sticanje znanja o načinima prikazivanja vrsta materijala, preseka i prekida
- Sticanje znanja o merenju
| - znati da prikaže predmet u aksonometriji
- znati da prikaže predmet u ortogonalnim projekcijama sa pravilno označenim potrebnim presecima, prekidima i vidljivim i nevidljivim konturama
- znati da odredi potreban broj projekcija i njihovo pozicioniranje na crtežu
- znati pravila za kotiranje na tehničkim crtežima
- znati da prepozna i da na tehničkom crtežu upotrebi pravilne oznake različitih materijala
- umeti da predmet prikazan na skici nacrta u formi tehničkog crteža.
| - prikazivanje predmeta u aksonometriji
- prikazivanje predmeta u ortogonalnim projekcijama
- vidljive i nevidljive ivice
- preseci i šrafiranje preseka
- označavanje materijala na tehničkim crtežima
- V grafički rad: Označavanje vrsta materijala
| - obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja
- crteže predmeta treba raditi po unapred izrađenim! modelima čija složenost postupno raste i to, prvo skicu u aksonometriji, a zatim crtež u ortogonalnim projekcijama;
- kao didaktički materijal treba prikazati pravilno izrađene crteže odgovarajućeg modela i u kosoj i u ortogonalnim projekcijama
- zahtevati urednost, tačnost i preciznost pri izradi crteža
- Grafički rad izvesti u A3 formatu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | * | | * | | | | | * |
| Naziv modula: | Tehničko crtanje u oblikovanju nameštaja |
| Trajanje modula: | 30 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o načinima prikazivanja nameštaja i delova nameštaja tehničkim crtežima
- Razvijanje sposobnosti percepcije prostora i logičnog zaključivanja radi primene u stručnim predmetima i praksi
- Razvijanje preciznosti i sistematičnosti u radu
| - znati da nacrta stolarske veze u ortogonalnoj i kosoj projekciji
- znati da nacrta i na crtežu prepozna primenjeni okov ili vezni element
- umeti da tehničkim crtežom prikaže jednostavniji predmet - komad nameštaja.
| - crtanje stolarskih veza u ortogonalnoj i kosoj projekciji:
- jednostruki čep i pročep - dvostruki čep i pročep - veza na uglu valjkastim čepovima - ugaoni sastav na ravne zupce - ugaoni sastav na kose zupce - spajanje umetnutom letvicom - veza pero-žljeb - crtanje veznih elemenata i okova za nameštaj:
- zavrtnji za drvo - ručice za fijoke - odmični i leptir šarnir - crtanje jednostavnih predmeta:
- ram za ogledalo - korpusna konstrukcija sa frontom | - obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja
- izradu crteža vršiti uz pomoć modela i uzoraka
- obavezno je učenicima prikazati pravilno izrađen crtež uz odgovarajuća objašnjenja o načinima izrade
- obavezna je izrada crteža na času
- zahtevati urednost, tačnost i preciznost pri izradi crteža
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | * | | * | | | | | * |
| Naziv modula: | Grafički radovi |
| Trajanje modula: | 30 časova (u bloku) |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje veština u tehničkom crtanju;
- Sticanje znanja o konstrukciji pravilnih mnogouglova i osnovnih krivih linija;
- Razvijanje preciznosti i sistematičnosti u radu
- Razvijanje samostalnosti u izradi crteža
| - znati da konstruiše pravilne mnogouglove;
- znati da konstruiše osnovne krive linije;
- moći da samostalno izradi tehničke crteže drvnih proizvoda sa svim neophodnim detaljima u odgovarajućoj razmeri.
| - III grafički rad:
Geometrijske konstrukcije pravilnih mnogouglova, spajanje prave sa lukom - IV grafički rad:
Elipsa, sinusoida i parabola - VI grafički rad:
Prikazivanje predmeta u projekcijama sa presecima prekidima i kotiranjem - VII i VIII grafički rad:
Prikazivanje predmeta u oblikovanju nameštaja | - Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja
- Izrada grafičkih radova treba da se obavi u korelaciji sa pređenim sadržajima odgovarajućih modula. Zato se blok nastava ne sme obaviti u toku jedne nedelje, već je potrebno razložiti na 5 dana, terminiranih prema odvijanju nastave tehničkog crtanja.
- Svi grafički radovi se moraju izvesti u A3 formatu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | | * | | | | | * |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Svi odobreni udžbenici za Tehničko crtanje i nacrtnu geometriju
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Računarstvo i informatika
- Drvne konstrukcije
Mašine i finalna obrada drveta
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
| RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
| Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
| I | 105 | | | 30 | | 135 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje kompetencija pripreme radnog mesta i izbora operacija za izradu proizvoda od drveta
- Sticanje znanja o vrstama, konstrukciji, delovima i tehnološkoj primeni mašina za obradu drveta
- Sticanje znanja o operacijama u tehnološkom procesu obrade drveta i veština izbora tehnoloških operacija
- Sticanje znanja o operacijama površinske obrade drveta i veština izbora tehnoloških operacija
- Sticanje znanja o merama zaštite na radu
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
| NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
| Mašinsko radno mesto - priprema, održavanje i podmazivanje | 30 (blok) |
| Mašinski elementi i konstruktivni delovi mašina | 24 |
| Osnovne operacije i procesi u finalnoj obradi drveta | 6 |
| Operacije krojenja, mašine i alati za rezanje | 25 |
| Izrada baznih površina, dimenzionisanje, mašine i alati za rendisanje | 20 |
| Izrada profila, mašine i alati za glodanje | 30 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
| Naziv modula: | Mašinsko radno mesto-priprema, održavanje i podmazivanje |
| Trajanje modula: | 30 časova u bloku |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o pripremi i održavanju radnog mesta
| - znati postavke organizacije radnog mesta na osnovnim mašinama za obradu drveta;
- znati vezu između snage motora i karakteristika elektronapajanja;
- znati vrste maziva i njihovu primenu;
- znati da podmazuje odgovarajuće mašine.
| - Elektroinstalacije, napajanje i elektromotori
- Higijensko tehnički uslovi organizacije radnih mesta na osnovnim mašinama:
o cirkular, o ravnalica, o debljača, o stona glodalica - Podmazivanje na osnovnim mašinama:
o cirkular, o ravnalica, o debljača, o stona glodalica. | - Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja
- Blok nastavu treba podeliti na 5 odvojenih celina od po 6 časova koji se realizuje u toku prve nastavne nedelje za ovaj predmet;
- Teorijske delove sadržaja izvoditi primenjujući mašine kao očigledno nastavno sredstvo;
- Izlaganje sadržaja treba da je orijentisano na praktično demonstriranje i rad učenika;
- Podmazivanje treba obraditi sa nastojanjem da svaki učenik izvede tu operaciju.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | * | | * | | | | * | |
| Naziv modula: | Mašinski elementi i osnovni konstruktivni delovi mašina za obradu drveta |
| Trajanje modula: | 24 časa |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o opštim mašinskim elementima i njihovoj ulozi u konstrukciji i radu mašine
- Sticanje znanja o osnovnim konstruktivnim delovima mašina za obradu drveta
| - znati mašinske elemente za spajanje i načine spajanja
- znati mašinske elemente kružnog kretanja i njihovu funkciju u konstrukciji i radu mašine
- znati mašinske elemente za prenos snage i njihovu funkciju
- znati oblik, konstrukciju i funkciju postolja mašine
- znati oblik, konstrukciju i funkciju radnog stola mašine
- znati konstrukciju i funkciju radnog vretena mašine
- znati konstrukciju i funkciju uređaja i aparata za pomer predmeta rada
- znati najčešće primenjene uređaje za učvršćivanje predmeta rada
| - Mašinski elementi za spajanje
- Mašinski elementi kružnog kretanja
- Mašinski elementi za prenos snage
- Uređaji za učvršćivanje predmeta rada na mašinama
| - Modul realizovati u kabinetu sa prikazima modela ili crteža mašinskih elemenata
- Modul realizovati u kabinetu sa prikazima slajdova, fotografija, crteža osnovnih konstrukcijskih delova mašina za obradu drveta
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | * | | * | | | | | |
| Naziv modula: | Osnovne operacije i procesi u finalnoj obradi drveta |
| Trajanje modula: | 6 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o strukturi procesa finalne obrade drveta i osnovnim oblicima drvnih proizvoda
- Sticanje znanja o podeli tehnološkog procesa na faze i operacije
| - znati osnovne prelazne i završne oblike drvnih proizvoda u finalnoj obradi drveta;
- znati podelu tehnološkog procesa drvne proizvodnje na faze i operacije.
| - Osnovni oblici drvnih proizvoda, podela po stepenu konstruktivne složenosti i stepenu obrade;
- Osnovne faze rada i njihova struktura u tehnološkom procesu proizvodnje drvnih proizvoda.
| - Sadržaje realizovati u kabinetu uz prikazivanje primera i uzoraka različitih drvnih proizvoda, uz paralelno obrazlaganje tehnoloških operacija potrebnih za njihovu izradu.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | | | |
| Naziv modula: | Operacije krojenja, mašine i alati za rezanje |
| Trajanje modula: | 25 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o mašinama za rezanje i njihovoj tehnološkoj primeni
- Sticanje znanja o operacijama krojenja
| - znati osnovne operacije krojenja rezane građe i ploča:
- znati konstrukciju i način upotrebe kružnih testera za uzdužno rezanje;
- znati konstrukciju i način upotrebe kružnih testera za poprečno rezanje;
- znati konstrukciju i način upotrebe formatizera;
- znati vrste alata - kružnih testera i njihovu upotrebu;
- znati način primene i održavanja kružnih testera;
- znati konstrukciju i način upotrebe tračnih testera;
- znati način primene i održavanja tračnih testera;
- znati mere i uređaje za zaštitu na radu na svim navedenim mašinama.
| - Osnovne operacije krojenja rezane građe
- Kružne testere sa ručnim pomerom - cirkulari;
- Kružne testere sa mehanizovanim pomerom:
- Mašine za poprečno rezanje-kratilice;
- Osnovne operacije krojenja ploča;
- Formatne testere - formatizeri;
- Radni alat - kružne testere;
- Priprema i održavanje kružnih testera;
- Mere zaštite na radu kod kružnih testera;
- Osnovne operacije krivolinijskog krojenja
- Stolarske tračne testere;
- Radni alat tračna testera;
- Priprema i održavanje tračnih testera.
- Mere zaštite na radu kod tračnih testera;
| - Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja;
- Pri izlaganju sadržaja modula treba koristiti vizuelna sredstva, foliju, prezentacije projektorom, a po mogućstvu i mašine u školskoj radionici;
- Tražiti od učenika da crtežima ilustruju osnovne delove mašina i da se pri usmenom izlaganju u objašnjavanju koriste što više crtežima.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | | | |
| Naziv modula: | Izrada baznih površina, dimenzionisanje, mašine i alati za rendisanje |
| Trajanje modula: | 20 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o tehnološkim operacijama izrade baznih površina i dimenzionisanja
- Sticanje znanja o rendisaljkama
- Sticanje znanja o korišćenju i pripremi radnih alata rendisaljki
- Sticanje znanja o merama i uređajima zaštite na radu kod rendisaljki
| - znati osnovne operacije izrade baznih površina i dimenzionisanja;
- znati konstrukciju i način upotrebe ravnalice;
- znati konstrukciju i način upotrebe debljače;
- znati konstrukciju i način upotrebe četvorostrane rendisaljke;
- znati uticaje režima obrade na kvalitet površine pri primeni rendisaljki;
- znati način primene i održavanja radnog alata rendisaljki;
- znati mere i uređaje za zaštitu na radu na rendisaljkama.
| - Osnovne operacije formiranja baznih površina i izrade tačnih mera;
- Opšti pojmovi o obradi drveta na rendisaljkama;
- Četvorostrana rendisaljka;
- Priprema i održavanje radnih alata rendisaljki;
- Mere zaštite na radu kod rendisaljki.
| - Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja;
- Pri izlaganju sadržaja modula treba koristiti vizuelna sredstva, foliju, prezentacije projektorom, a po mogućstvu i mašine u školskoj radionici;
- Tražiti od učenika da crtežima ilustruju osnovne delove mašina i da se pri usmenom izlaganju u objašnjavanju koriste što više crtežima.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | | | |
| Naziv modula: | Izrada profila, mašine i alati za glodanje |
| Trajanje modula: | 30 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o operacijama profilisanja
- Sticanje znanja o glodalicama
- Sticanje znanja o korišćenju i pripremi radnih alata za glodalice
- Sticanje znanja o merama i uređajima zaštite na radu pri obradi glodanjem
| - znati osnovne operacije izrade profila
- znati konstrukciju i način upotrebe pojedinih vrsta glodalica
- znati uticaje režima obrade na kvalitet površine pri primeni glodalica
- znati način primene i održavanja radnih alata kod glodalica
- znati mere i uređaje za zaštitu na radu na glodalicama,
| - Osnovne operacije profilisanja
- Opšti pojmovi o obradi drveta na glodalicama
- Vrste radnih alata koji se primenjuju kod glodalice
- Priprema, održavanje i nameštanje radnog alata
- Mere zaštite na radu kod glodalica
| - Obrazložiti cilj modula, način i kriterijum ocenjivanja;
- Pri izlaganju sadržaja modula treba koristiti vizuelna sredstva, foliju, prezentacije projektorom, a po mogućstvu i mašine u školskoj radionici;
- Tražiti od učenika da crtežima ilustruju osnovne delove mašina i da se pri usmenom izlaganju u objašnjavanju koriste što više crtežima.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | * | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Borivoj Tomić "Mašine i uređaji za obradu drveta"
- Božidar Janić "Finalna obrada drveta"
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Praktična nastava