O NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNE PROFILE TEHNIČAR ZA KOZMETIČKU TEHNOLOGIJU, TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU I TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA
("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 21/2004 i 11/2005)
Član 1
Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovne profile: tehničar za kozmetičku tehnologiju, tehničar za grafičku pripremu i tehničar za oblikovanje grafičkih proizvoda, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Član 2
Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:
1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/2002, 5/2003 i 10/2003), i to sa nastavnim planom i programom:
1) srpskog jezika i književnosti;
2) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;
3) jezika nacionalnih manjina;
4) stranog jezika;
5) fizičkog vaspitanja;
6) računarstva i informatike;
7) sociologije;
8) filozofije;
9) građanskog vaspitanja i
2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", broj 6/2003).
Osim predmeta iz stava 1. tačka 1. ovog člana za obrazovne profile tehničar za grafičku pripremu i tehničar za oblikovanje grafičkih proizvoda primenjuje se i program predmeta Ustav i prava građana.
Član 3
Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovne profile tehničar za kozmetičku tehnologiju, tehničar za pripremu grafičkih proizvoda i tehničar za oblikovanje grafičkih proizvoda "Prosvetni glasnik", broj 3/2004).
Član 4
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".
NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA
Područje rada: HEMIJA, NEMETALI I GRAFIČARSTVO
Oblast: HEMIJA
Obrazovni profil: TEHNIČAR ZA KOZMETIČKU TEHNOLOGIJU - ogled
Trajanje obrazovanja: četiri godine
Cilj ogleda:
Unapređivanje kvaliteta i osavremenjivanje obrazovno-vaspitnog
rada kroz:
uvođenje u svakodnevnu nastavnu praksu savremenih i
efikasnih metoda rada sa učenicima;
uvođenje novog nastavnog plana i programa u cilju ostvarivanja
ishoda stručnog obrazovanja i obrazovanja uopšte;
povećanje fonda časova vežbi i praktičnog rada, radi
uspešnog ostvarivanja ciljeva obrazovanja za ovaj obrazovni profil;
uvođenja preduzetništva u nastavni program radi razvijanja
preduzetničkog duha kod učenika;
izradu kriterijuma ocenjivanja i građenja standarda
ocenjivanja učenika;
proveru koncepta stručne mature.
Uvođenje organizacionih novina:
prilagođavanje organizacije nastavnog procesa u školi,
u okivru godišnjeg fonda časova, a u skladu sa očekivanim ishodima stručnog
obrazovanja i uslovima rada u školi i na radnom mestu;
nastavni sadržaji su organizovani modularno za pojedine opštestručne i sve stručne predmete;
moduli se realizuju kroz teorijsku nastavu, vežbe, praktičan rad i nastavu u bloku;
uvođenje izborne nastave, kao mogućnosti da učenik samostalno kreira deo svog obrazovanja.
Očekivani ishodi ogleda
Brzo adaptiranje učenika na uslove rada.
Unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:
- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene
u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;
- efikasnije usvajanje generativnih, transfernih i funkcionalnih
znanja i veština, relevantnih za buduću profesiju kao rezultat modularnog pristupa;
- ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;
- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa
na nivou škole i na nivou Republike.
Trajanje ogleda
Ogled se sprovodi od 1. septembra 2003. godine kroz najmanje tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene rezultata, ministar prosvete i sporta.
Način ostvarivanja ogleda
Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa.
Nastaviće se sa organizovanjem obuka nastavnika, za primene novih metoda rada sa učenicima, primene novog nastavnog programa i objektivnog ocenjivanja u svakodnevnoj obrazovnoj praksi.
Obuka za nastavnike srednjih stručnih škola u kojima se ostvaruje program ovog ogleda, organizuje se u sledećim oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada:
nova koncepcija obrazovanja (usmerenost na ciljeve i ishode obrazovanja, modularni pristup u obrazovanju);
stručno usavršavanje nastavnika za primenu novih nastavnih metoda;
stručno usavršavanje nastavnika u okviru matične struke.
Nastavnici će u okviru obrazovno-vaspitnog rada primenjivati metode rada i ocenjivanja za koje su obučavani na seminarima.
U okviru Zavoda za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja i stručnih aktiva zajednica stručnih škola biće izdvojene ključne teme u okviru kojih je potrebno stručno usavršavanje nastavnika.
Stručni timovi u školama i na nivou Republike sarađivaće na horizontalnom i vertikalnom povezivanju nastavnih sadržaja kako sa autorskim timom, tako i sa predstavnicima privrede.
Planirana je izrada testova sa zajedničkim sadržajima i zajednički postavljenim kriterijumima od strane stručnih timova koji će se formirati pri Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centru za stručno i umetničko obrazovanje i Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
Način polaganja stručne mature biće propisan posebnim podzakonskim aktom.
Uslovi ostvarivanja programa ogleda
Ogled će se ostvarivati u uslovima svakodnevnog obrazovno-vaspitnog rada u školama.
Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika, pomoćnih nastavnika i stručnih saradnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.
Vrsta stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika za ostvarivanje oglednog programa propisana je posebnim pravilnikom.
Ministarstvo prosvete i sporta, Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i međunarodni programi podrške reformi stručnog obrazovanja pružiće kadrovsku i materijalnu podršku za realizaciju obuke nastavnika, materijal za rad, praćenje i evaluaciju ogleda.
Praćenje i vrednovanje ogleda
Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa koje će biti naknadno publikovano.
Primena ogleda će biti praćena najmanje četiri puta u toku školske godine.
Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovno-vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.
Rezultati ogleda biće objavljeni na način dostupan široj stručnoj javnosti.
I CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA KOZMETIČKU TEHNOLOGIJU
- ogled
CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA
OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će steći:
znanja
veštine
radne kompetencije
Osposobljavanje učenika da shvati izvore opasnosti
u laboratorijama i pogonima za dobijanje kozmetičkih proizvoda (parfimerijski
proizvodi, dekorativna kozmetika, kreme, losioni, boje, šamponi, paste,
voda za ispiranje usta).
o osnovnim subjektivnim i objektivnim uzrocima
opasnosti na radu u laboratorijama i pogonima za dobijanje kozmetičkih
proizvoda.
korišćenje sredstava zaštite na radu.
obaveznost primene mera zaštite na radu.
Osposobljavanje učenika da izvrši valjan izbor
osnovnih i pomoćnih sirovina koje ulaze u sastav kozmetičkih proizvoda.
o vrstama i svojstvima osnovnih i pomoćnih sirovina
za kozmetičke proizvode;
standardizaciji i uzimanju uzoraka osnovnih i
pomoćnih sirovina;
o pravilnom skladištenju sirovina;
o uticaju nepovoljnog skladištenja sirovina na
kvalitet proizvoda.
određivanje bitnih svojstava za osnovne i pomoćne
sirovine;
procene značaja doziranja osnovnih i pomoćnih
sirovina u toku proizvodnje.
odabira i priprema osnovnih i pomoćnih sirovina
u zavisnosti od vrste proizvoda.
Osposobljavanje učenika da samostalno izrađuje
kozmetičke proizvode uz poštovanje zakonske regulative.
o tehnologiji dobijanja određenih vrsta kozmetičkih
proizvoda;
o pravilnoj pripremi sirovina koje ulaze u sastav
kozmetičkih proizvoda;
kako se primenjuju metode, postupci i operacije
za izradu kozmetičkih proizvoda.
razlikovanje osnovnih i pomoćnih sirovina;
korišćenje aparata, uređaja i opreme;
samostalnog dobijanja raznih kozmetičkih proizvoda
u zavisnosti od vrste sirovina i recepture;
obavljanja kontrole osnovnih parametara procesa
proizvodnje;
pravilnog pakovanja, ambalažiranja i prezentacije
proizvoda.
izbora metoda tehnološkog procesa proizvodnje;
korišćenja savremenih mašina, uređaja i opreme
za proces proizvodnje;
primene odgovarajućih higijensko-tehničkih uslova
u procesu proizvodnje;
pakovanja i skladištenja gotovih proizvoda;
psihološka procena potrošača;
razvijanja i primene novih stručnih znanja.
Razvijanje svesti učenika da samostalno izvodi
poslove i radne zadatke za dobijanje kozmetičkih proizvoda i preuzimanje
odgovornosti za obavljanje;
Sticanje pravilnog odnosa prema radu.
načinima procene propusta u toku procesa proizvodnje;
kako se samostalno organizuje i vode tehnološki
procesi proizvodnje određenog kozmetičkog proizvoda.
prilagođavanja i podešavanja kvaliteta sirovina
zahtevima proizvodnog procesa;
izvođenja poslova i radnih zadataka u timu.
primene stečenih znanja za praćenje tehnoloških
procesa proizvodnje i njihovo prilagođavanje uslovima proizvodnje.
Osposobljavanje učenika da stiče nova stručna
znanja u skladu sa ličnim sposobnostima radi unapređivanja sopstvenog
rada.
o korišćenju stručne literature radi unapređivanja
procesa rada.
odabira i primene informacija o novim tehnološkim
dostignućima u proizvodnji.
primena novih znanja u tehnologiji kozmetičkih
proizvoda.
NASTAVNI PLAN
Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta
za obrazovni profil TEHNIČAR ZA KOZMETIČKU TEHNOLOGIJU -
ogled
I RAZRED
II RAZRED
III RAZRED
IV RAZRED
UKUPNO
nedeljno
godiš.
nedeljno
godiš.
nedeljno
godiš.
nedeljno
godiš.
nedeljno
godiš.
A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI
12
420
8
272
8
272
8
256
36
1.220
1a. Srpski jezik i književnost
2
70
2
68
2
68
2
64
8
270
1b. Srpski jezik kao nematernji jezik
2. _________ jezik i književnost
3. Strani jezik
2
70
2
68
2
68
2
64
8
270
4. Fizičko vaspitanje
2
70
2
68
2
68
2
64
8
270
5. Matematika
2
70
2
68
2
68
2
64
8
270
6. Računarstvo i informatika
2
70
2
70
7. Biologija
2
70
2
70
B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI
9
315
6
68
2
68
17
593
1. Fizika
2
70
2
68
4
138
2. Opšta i neorganska hemija
7
245
7
245
3. Preduzetništvo
2
64
2
64
V: STRUČNI PREDMETI
6
270
17
668
21
804
19
698
63
2.440
1. Tehničko crtanje i mašinski elementi
2
70
2
70
2. Organska hemija
5
170
5
170
3. Analitička hemija
4
136
4
136
4. Tehnološke operacije
4
136
4
136
8
272
5. Mikrobiologija
3
102
3
102
6. Tehnologija sredstava za pranje i kozmetičkih proizvoda
6
204
6
204
7. Fizička hemija
4
136
5
160
9
296
8. Tehnologija kozmetičkih proizvoda
5
160
5
160
9. Kontrola kvaliteta
2
64
2
64
10. Automatska kontrola
2
64
2
64
11. Praktična nastava
4
200
4
226
4
226
5
250
17
902
G: IZBORNI PREDMETI
3
105
3
102
3
102
3
96
12
405
1. Izborni predmet predviđen Zakonom
1
35
1
34
1
34
1
32
4
135
2. Izborni predmet predviđen Programom ogleda
2
70
2
68
2
68
2
64
8
270
Ukupno: A + B + V + G
30
1.110
30
1.110
32
1.178
32
1.114
124
4.512
Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir časova teorije, vežbi i praktične nastave, a prema programu predmeta.
Blok nastava se prikazuje u ukupnom zbiru na godišnjem nivou
za odgovarajući predmet u okviru koga se realizuje, a prema programu predmeta.
Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima
G: IZBORNI PREDMETI
I
II
III
IV
Izborni predmet predviđen Zakonom
1. Građansko vaspitanje / Verska nastava
*
*
*
*
Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda
1. Likovna kultura
*
2. Istorija
*
*
3. Industrijska geografija
*
*
4. Muzička umetnost
*
5. Računarstvo i informatika
*
*
*
6. Matematika (odabrane teme)
*
*
*
7. Sociologija
*
8. Fizika
*
*
9. Filozofija
*
10. Proračuni u hemiji
*
Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz tri izborna
predmeta:
izbornog predmeta predviđenog Zakonom: Građansko
vaspitanje ili Verska nastava
(1 čas nedeljno tokom školske godine) i
dva izborna predmeta predviđena Programom ogleda
- svaki po 1 čas nedeljno tokom školske godine
(sa mogućnošću realizacije u bloku, ili sa 2 časa nedeljno u toku jednog polugodišta).
Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno odobrilo Ministarstvo prosvete i sporta. Ostvaruje se iz onih predmeta za koje se izjasni najmanje 30% učenika oglednog odeljenja. U toku školovanja učenik može da bira određene predmete samo jedanput (Likovna kultura, Muzička umetnost, Industrijska geografija, Sociologija, Filozofija).
Ocena izbornih predmeta predviđenih Programom ogleda je numerička
i ulazi u prosek ocena na kraju godine.
Ostvarivanje programa ogleda
Predviđen broj učenika u odeljenju je 20.
Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN) i nastavu u bloku (B):
razred
predmet / modul
godišnji fond časova
broj učenika u grupi
V
PN
B
I
Računarstvo i informatika
70
10
Opšta i neorganska hemija
70
10
Tehničko crtanje i mašinski elementi
70
10
Praktična nastava
140
60
10
II
Organska hemija
68
10
Analitička hemija
68
10
Tehnološke operacije
68
10
Praktična nastava
136
90
10
III
Tehnološke operacije
68
10
Mikrobiologije
68
10
Tehnologija sredstava za pranje i kozmetičkih proizvoda
102
10
Fizička hemija
68
10
Praktična nastava
136
90
10
IV
Preduzetništvo
64
10
Fizička hemija
64
10
Tehnologija kozmetičkih proizvoda
64
10
Kontrola kvaliteta
64
10
Automatska kontrola
64
10
Praktična nastava
160
90
10
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske
godine
I RAZRED
časova
II RAZRED
časova
III RAZRED
časova
IV RAZRED
časova
UKUPNO
časova
Čas odeljenskog starešine
do 70
do 68
do 68
do 64
do 270
Dodatni rad*
do 30
do 30
do 30
do 30
do 120
Dopunski rad*
do 30
do 30
do 30
do 30
do 120
Pripremni rad*
do 30
do 30
do 30
do 30
do 120
* Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske
godine po razredima
I
II
III
IV
Ekskurzija
1-2 dana
2-3 dana
3-4 dana
do 5 dana
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture
2 časa nedeljno
Drugi strani jezik
2 časa nedeljno
Drugi predmeti *
1 - 2 časa nedeljno
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo)
30 - 60 časova godišnje
Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge
15 - 30 časova godišnje
Kulturna i javna delatnost škole
2 radna dana
* Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.
Osvarivanje školskog programa po nedeljama
razred
razredno-časovna nastava
mentorski rad
(nastava u bloku)
obavezne vannastavne aktivnosti
ostalo
(matura)
ukupno radnih nedelja
I
35
2
2
39
II
34
3
2
39
III
34
3
2
39
IV
32
3
2
2
39
III NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)
Nastavni plan i program za obrazovni profil tehničar za kozmetičku tehnologiju - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:
Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik", broj 7/91 i
Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama područja rada hemija, nemetali i grafičarstvo - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik", br. 9/91 i 15/97.
Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:
publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete i elektronske publikacije);
Internet.
Nastava se realizuje uz korišćenje:
računara i projektora za Power Point prezentacije;
skenera;
dijaprojektora;
grafoskopa;
televizora i video rekordera.
Detaljna uputstva za ostvarivanje programa data su uz svaki predmet pojedinačno.
NAPOMENE O OSTVARIVANJU PROGRAMA SRPSKOG JEZIKA U
ODELJENJIMA OGLEDNIH OBRAZOVNIH PROFILA SREDNJIH STRUČNIH ŠKOLA U PODRUČJU RADA
HEMIJA, NEMETALI I GRAFIČARSTVO
Pošto je u nastavnom planu oglednog obrazovnog profila TEHNIČAR ZA KOZMETIČKU TEHNOLOGIJU - ogled, godišnji fond časova srpskog jezika i književnosti osetnije smanjen u odnosu na važeći nastavni plana za četvorogodišnje obrazovne profile ovog područja rada, u ostvarivanju programa biće neophodno da nastavnik vrši primerena sažimanja programskih sadržaja nastavnog predmeta Srpski jezik i književnost, objavljenih u "Službenom glasniku RS - Prosvetnom glasniku", broj 6/90 i "Prosvetnom glasniku", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/2002, 5/2003 i 10/2003.
Sažimanja treba vršiti prevashodno u programskom području KNJIŽEVNOST
jer je u ostvarivanju tih sadržaja bitniji kvalitet učeničkog čitanja nego
broj pročitanih književnih dela. Takav pristup programskim sadržajima moguć
je, na primer, u onim segmentima gde je ponuđeno više književnih dela istog
pisca. Celishodno može biti rešenje da nastavnik predvidi da na nivou interpretacije
obradi jedno delo, reprezentativno za stvaralaštvo tog pisca i pristupačno recepciji
konkretnog đačkog kolektiva, a da ostala potpuno izostavi, ili obradi na nivou
prikaza i osvrta. Sličan pristup može primeniti i u obradi pojedinih književnih
dela kao reprezentativnih za stilska razdoblja, odnosno književne pravce u istoriji
književnosti.
U okviru domaće lektire moguće je, takođe, da nastavnik
izostavi pojedina književna ostvarenja za koja je nastavna praksa potvrdila
da nisu u dovoljnoj meri pristupačna recepciji učenika određenog uzrasta i stručnog
usmerenja. Moguće je, takođe, izostavljena dela zameniti nekim ostvarenjem iz
tekuće srpske ili svetske književnosti za koje nastavnik proceni da je primerenije
mogućnostima recepcije konkretnog đačkog kolektiva sa kojim ostvaruje nastavni
program.
Eventualna sažimanja u programskom području JEZIK moraju biti veoma obazriva jer je jezik sistem, što uvek podrazumeva celovita rešenja, odnosno povezanost svih rešenja u okviru programa za određeni razred, ali i njihovo vertikalno povezivanje, odnosno međusobnu povezanost programskih sadržaja predviđenih za ostvarivanje u svim razredima srednjeg stručnog obrazovanja.
Strani jezik (L2)
1. CILJEVI PREDMETA:
Nastava stranog jezika u srednjem stručnom obrazovanju predstavlja kontinuitet nastave stranog jezika u prethodnom školovanju. Ciljevi ove nastave su:
utvrđivanje znanja i dalje obučavanje učenika da komuniciraju
sa ljudima iz drugih zemalja o opštim temama;
razvijanje odnosa tolerancije kroz upoznavanje kulture
i načina života drugih naroda;
sticanje osnovnih jezičkih znanja i kompetencija u skladu
sa potrebama struke i zanimanja.
2. ISHODI NASTAVE STRANOG JEZIKA NA KRAJU ČETVOROGODIŠNJEG SREDNJEG STRUČNOG OBRAZOVANJA
Jezičke aktivnosti
po završetku četvorogodišnjeg obrazovanja:
JEZIČKA RECEPCIJA
SLUŠANJE
razume osnovni smisao informacija i tekstova koji
govore o poznatim temama
razume jednostavne informacije i instrukcije u
okviru svoje struke
razume osnovne informacije u radio ili televizijskim
emisijama ako se govori o poznatim temama iz domena njegovog interesovanja
ili struke
ČITANJE
razume jednostavne natpise, etikete na proizvodima,
reklamni materijal, uputstva za upotrebu
pronalazi potrebnu informaciju u tekstu
otkriva značenje nepoznatih reči na osnovu poznatog
konteksta ili ličnog - profesionalnog iskustva
razume u opštim crtama tekstove koji sadrže frekventne
reči i strukture iz svakodnevnog života i strukture
JEZIČKA PRODUKCIJA
GOVOR
govori o bliskim temama i događajima (porodica,
hobi, posao) koristeći jednostavne reči i rečenice
govori o sebi (lični podaci, obrazovanje)
traži i daje informacije iz svoje struke
može da opiše kako se nešto radi i da uputstva
iz svoje struke
PISANJE
piše kratke jednostavne tekstove u različite svrhe
(poruke, uputstva, popunjava upitnike, formulare, piše lična i jednostavna
poslovna pisma prema modelu)
INTERAKCIJA
komunicira u svakodnevnim situacijama (pita, predlaže,
traži i daje uputstva ili obaveštenja)
prima i prenosi jednostavne poruke (prijateljima,
kolegama) koje se odnose na neposredne potrebe
piše jednostavna pisma i poruke da bi tražio ili
preneo informaciju, izrazio zahvalnost ili izvinjenje
MEDIJACIJA
rezimira ili prepričava kraće delove teksta ili
audio vizuelnog zapisa jednostavnim jezičkim sredstvima
ZNANJA O JEZIKU
poznaje leksiku i gramatičke sadržaje jezika koji
uči na nivou koji mu omogućava da razume, govori ili piše o temama iz
svakodnevnog života ili struke
uočava osnovne sličnosti i razlike između maternjeg
jezika i stranog jezika koji uči
MEDIJSKA PISMENOST
koristi sadržaje medijske produkcije radi zadovoljenja
ličnog interesovanja i profesionalnih potreba (knjige, časopise, prospekte,
kataloge, rečnike, audio i video zapise, kompakt disk, internet)
3. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
postojeći odobreni udžbenici
popularna literatura
Internet
4. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
Srpski jezik i književnost
Stručni predmeti
5. PREPORUČENI SADRŽAJI ZA STRANI JEZIK U SREDNJEM STRUČNOM OBRAZOVANJU
I RAZRED
II RAZRED
III RAZRED
IV RAZRED
OPŠTE TEME 80%
OPŠTE TEME 70%
OPŠTE TEME 60%
OPŠTE TEME 50%
Svakodnevni život
(organizacija vremena, poslova, slobodno vreme)
Hrana i zdravlje
(navike u ishrani, karakteristična jela i pića u zemljama sveta)
Poznati gradovi i njihove znamenitosti
Sportovi i poznata sportska takmičenja
Život i dela slavnih ljudi XX veka
(iz sveta nauke, kulture)
Mediji (štampa, televizija)
Hrabra i plemenita dela ljudi
(interesantne životne priče i događaji)
* IZBOR STRUČNIH TEMA IZVRŠITI U SARADNJI SA STRUČNIM VEĆEM
NASTAVNIKA STRUČNIH PREDMETA U ŠKOLI.
Matematika
(obavezan i izborni predmet)
1. CILJEVI PREDMETA:
dobijanje temeljnih teoretskih znanja;
razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja;
razvijanje sistematičnosti i urednosti u radu;
dobijanje znanja potrebnih za rešavanje problema i simulaciju procesa rada;
osposobljavanje za planiranje rada i preuzimanje odgovornosti za sopstveno učenje;
sticanje sposobnosti za primenu znanja u stručno-teoretskim predmetima;
sticanje sposobnosti za pravilnu upotrebu poslovne dokumentacije uz korišćenje računara;
formiranje osnova za nastavak obrazovanja;
sticanje sposobnosti za primenu računara u obradi podataka;
podsticanje stručnog razvoja i usavršavanje u skladu sa individualnim sposobnostima i potrebama društva;
formiranje matematičke kulture koja podrazumeva svest o univerzalnosti i primeni matematike i matematičkog načina mišljenja.
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike 1
Radivoje Despotović, Ratko Tošić i Branimir Šešelj, Matematika
za prvi razred srednje škole
G. Vojvodić, V. Petrović, R. Despotović, B. Šešelja, Matematika
sa zbirkom zadataka za drugi razred srednje škole, Zavod za udžbenike i
nastavna sredstva, Beograd
B. Mićić, Ž. Ivanović, S. Ognjanović, Matematika za drugi
razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
B. Vene, Zbirka zadataka iz matematike za drugi razred,
Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
B. Bogetić, Zbirka zadataka iz matematike, Grifon, Beograd
D. Georgijević, M. Obradović, Matematika sa zbirkom zadataka
za treći razred srednjih stručnih škola, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva,
Beograd
B. Vene, Zbirka zadataka iz matematike za treći razred,
Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
D. Georgijević, M. Obradović, Matematika sa zbirkom zadataka
za četvrti razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva,
Beograd
B. Vene, Zbirka zadataka iz matematike za četvrti razred,
Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
Sve odobrene zbirke zadataka iz matematike
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
Fizika
Tehnološke operacije
Tehnologija kozmetičkih proizvoda
Automatska kontrola
Organska hemija
Praktična nastava
Kontrola kvaliteta
Analitička hemija
Fizička hemija
Preduzetništvo
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: prvi - Obavezan predmet
Godišnji fond časova: 70 časova
CILJEVI
ISHODI Po završetku prvog razreda učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA
Sticanje osnovnih znanja iz proporcija, procentnog
računa i njihova primena.
znati šta je razmera i umeće da je proširi i skrati;
primenjivati razmeru u rešavanju problema;
prepoznati direktnu i obrnutu proporcionalnost
i primeniti pri rešavanju problema;
rešavati problem mešanja;
izračunavati nepoznati član proporcije;
izračunavati deo neke veličine;
izračunavati procenat i promil neke veličine;
izračunavati veličinu ako je poznat procentni
iznos;
izračunavati novu cenu posle promene za određeni
procenat (množi određenim koeficijentom.
Proporcionalnost veličina
Razmera.
Račun mešanja.
Proporcije.
Procentni i promilni račun.
Insistirati na potpunom razumevanju i efikasnoj
primeni znanja o procentu.
Izgrađivati predstavu o mogućim okvirima rešenja.
Uraditi jedan test na kraju teme.
Temu realizovati kroz 6 časova
Sticanje osnovnih znanja i veština iz geometrije.
znati šta je duž, poluprava, ugao, krug;
naučiti šta su kolinearne, odnosno nekolinearne
tačke;
razlikovati mogući međusobni položaj pravih;
razumeti mogući međusobni položaj ravni, diedar;
znati kakav je međusobni položaj prave i ravni,
ugao između prave i ravni.
Uvod u geometriju
Geometrijski pojmovi i veze između njih.
Insistirati na jasnom sagledavanju pojmova, diedara
i ugla između prave i ravni.
Temu realizovati kroz 8 časova
Upoznavanje skupa realnih brojeva.
Sticanje osnovnih znanja i veština o polinomima
i racionalnim izrazima.
znati da odredi NZS i NZD brojeva;
znati osnovna pravila deljivosti;
prevodi decimalne brojeve u razlomke i obrnuto;
znati da izračuna vrednost racionalnog brojevnog
izraza;
razlikovati iracionalne od racionalnih brojeva;
izračunavati ili procenjivati vrednost kvadratnog
korena;
znati da odredi apsolutnu vrednost realnog broja;
zaokruživati broj na određeni broj decimala;
znati osnovne podskupove skupa realnih brojeva
(N, Z, Q, i);
znati da sredi polinom dobijen sabiranjem, oduzimanjem
i množenjem polinoma;
znati da primeni distributivni zakon množenja
prema sabiranju i formule za kvadrat i kub binoma, razliku kvadrata,
zbir i razliku kubova pri transformaciji polinoma;
znati da rastavi polinom na činioce;
znati da transformiše jednostavniji racionalni
izraz.
Racionalni algebarski izrazi
Skup realnih brojeva i njegovi podskupovi.
Rastavljanje polinoma na činioce.
Sabiranje, oduzimanje, množenje i deljenje algebarskih
razlomaka.
Racionalni izrazi.
Uraditi jedan test iz realnih brojeva.
Insistirati na preciznosti, tačnosti, sistematičnosti
i urednosti u radu.
Uraditi jedan test iz polinoma i racionalnih izraza.
Insistirati na preciznosti, tačnosti, sistematičnosti
i urednosti u radu.
Temu realizovati kroz 18 časova
Sticanje osnovnih znanja i veština iz geometrije.
znati šta je duž, poluprava, ugao, krug;
naučiti šta su kolinearne, odnosno nekolinearne
tačke;
naučiti da sabira i oduzima vektore i množi ih
skalarom;
znati stavove o podudarnosti trougla i da ih primenjuje;
naučiti šta su uglovi sa paralelnim kracima i
veze između njih;
znati relacije vezane za unutrašnje i spoljašnje
uglove trougla;
naučiti svojstva simetrale duži i njenu konstrukciju
i konstrukciju centra opisane kružnice oko trougla;
saznati svojstva simetrale ugla i njenu konstrukciju
i konstrukciju centra upisane kružnice u trougao;
znati da konstruiše visinu trougla i odredi ortocentar;
naučiti osnovne relacije u jednakokrakom, odnosno
jednakostraničnom trouglu;
razlikuje vrste četvorouglova;
shvati osnovne stavove o paralelogramu i njihovu
primenu.
Izometrijske transformacije
Geometrijski pojmovi i veze između njih.
Pojam vektora.
Sabiranje, oduzimanje vektora i množenje vektora
skalarom.
Pojam podudarnosti i primena.
Značajne tačke trougla.
Četvorougao.
Insistirati na izvođenju precizne i uredne konstrukcije
jednostavnih figura.
Izvesti dokaze najjednostavnijih tvrđenja (npr.
tvrđenje o simetrali duži).
Uraditi jedan seminarski rad na kraju modula (npr.
o srednjoj liniji trougla, značajnim tačkama trougla, podeli četvorouglova
itd.).
Temu realizovati kroz 17 časova
Pravilno rešavanje linearnih jednačina i nejednačina
i usvajanje pojma linearne funkcije.
rešavati linearne jednačine;
rešavati probleme koji se svode na rešavanje linearnih
jednačina;
prikazivati analitički, tabelarno i grafički linearnu
funkciju;
analizirati grafik linearne funkcije;
rešavati linearne nejednačine i grafički prikazuje
skup rešenja.
Linearne jednačine, nejednačine i funkcije
Linearna jednačina.
Linearna funkcija.
Linearna nejednačina.
Istaći povezanost između analitičkog i grafičkog
prikaza funkcije.
Uraditi jedan test na kraju teme.
Temu realizovati kroz 15 časova
Sticanje osnovnih znanja i veština iz geometrije.
znati Talesovu teoremu i njenu primenu na podelu
duži na n jednakih delova;
naučiti šta je homotetija i tom transformacijom
preslikava tačku i jednostavnije figure;
znati definiciju sličnih figura i koeficijent
sličnosti;
na osnovu stavova o sličnosti trougla, utvrđuje
sličnost u nekim jednostavnim slučajevima, npr. pri dokazu teorema o
srednjoj liniji trougla i svojstvu težišta.
Homotetija i sličnost
Homotetija.
Sličnost.
Uraditi test iz sličnosti i homotetije.
Temu realizovati kroz 6 časova
NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA SA ISPRAVKAMA
PLANIRANO JE 8 ČASOVA.
Razred: drugi - Obavezan predmet
Godišnji fond časova: 68 časova
CILJEVI
ISHODI Po završetku drugog razreda učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA
Sticanje osnovnih znanja i veština stepenovanja
i korenovanja.
znati svojstva operacija stepenovanja sa celim
eksponentom;
znati definiciju n-tog korena (n paran i n neparan
broj n;
znati svojstva operacija korenovanja;
znati svojstva operacija stepenovanja sa racionalnim
izložiocem;
znati da racionališe imenilac razlomka (sa kvadratnim
korenom).
Stepenovanje i korenovanje
Stepen sa celim izložiocem.
Funkcije y=x i y=x i njihovi grafici.
Operacije sa korenima.
Stepen sa racionalnim izložiocem.
Pojam kompleksnog broja.
Naglasiti važnost svojstva stepenovanja pri proširivanju
skupa iz koga je izložilac.
Izgrađivati sistematičnost, preciznost, urednost
i istrajnost u radu.
Uraditi test na kraju teme.
Temu realizovati kroz 12 časova
Sticanje osnovnih znanja i veština rešavanja kvadratnih
jednačina, nejednačina i funkcija.
znati da rešava nepotpune kvadratne jednačine
u skupu R;
znati da rešava potpune kvadratne jednačine primenom
obrasca u skupu R i C;
znati da rastavi kvadratni trinom na činioce;
znati Vijetova pravila i primenjivati ih u jednostavnijim
primerima;
znati da rešava jednačine koje se svode na kvadratne;
znati da nacrta grafik kvadratne funkcije i pomoću
njega ispita tok;
znati da rešava kvadratne nejednačine na osnovu
grafika kvadratne funkcije;
znati da rešava jednostavnije iracionalne jednačine.
Kvadratne jednačina i kvadratna funkcija
Kvadratna jednačina.
Prirodna rešenja kvadratne jednačine.
Rastavljanje kvadratnog trinoma na činioce.
Vijetova pravila.
Bikvadratna jednačina.
Kvadratna funkcija i njen grafik.
Kvadratna nejednačina.
Iracionalna jednačina.
Istaći povezanost između izračunavanja karakterističkih
tačaka i grafika funkcije.
Izgrađivati sistematičnosti, preciznost, urednost
i istrajnost u radu.
Uraditi test na kraju teme.
Temu realizovati kroz 19 časova
Sticanje osnovnih znanja i veština rešavanja eksponencijalnihi
logaritamskih funkcija.
znati da nacrta grafik eksponencijalne funkcije
i da razlikuje dva tipa grafika;
znati da rešava najjednostavnije eksponencijalne
jednačine;
znati da nacrta grafik logaritamske funkcije i
da razlikuje dva tipa grafika;
znati da primeni osnovna pravila za logaritmovanje;
znati da rešava najjednostavnije logaritamske
jednačine.
Eksponencijalna i logaritamska funkcija
Eksponencijalna funkcija.
Eksponencijalne jednačine.
Logaritamska funkcija.
Pravila logaritmovanja.
Logaritamske jednačine.
Istaći povezanost između analitičkog i grafičkog
prikaza eksponencijalne i logaritamske funkcije.
Sadržaje teme povezati sa odgovarajućim sadržajima
tema i modula iz drugih predmeta.
Izgrađivati sistematičnost, preciznost, urednost
i istrajnost u radu.
Uraditi test na kraju teme.
Temu realizovati kroz 12 časova
Sticanje osnovnih znanja i veština izračunavanja
površina i zapremina geometrijskih tela.
imati osnovnu predstavku o poliedrima i obrtnim
telima i umeti da ih prikaže crtežom;
znati da izračuna površinu i zapreminu geometrijskih
tela.
Geometrijska tela
Prizma.
Piramida.
Valjak.
Kupa.
Lopta.
Razvijati prostorne predstavke koristeći modele
ili simulacije na računaru.
Izgrađivati sistematičnost, preciznost, urednost
i istrajnost u radu.
Uraditi tekst na kraju teme.
Temu realizovati kroz 17 časova
NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA SA ISPRAVKAMA
PLANIRANO JE 8 ČASOVA.
Razred: treći - Obavezan predmet
Godišnji fond časova: 68 časova
CILJEVI
ISHODI Po završetku trećeg razreda učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA
Sticanje osnovnih znanja i veština o nizovima.
znati graničnu vrednost niza i umeti da rešava
jednostavne zadatke;
znati da odredi opšti član aritmetičkog i geometrijskog
niza;
znati da izračuna sumu prvih n članova
aritmetičkog i geometrijskog niza.
Nizovi
Osnovni pojmovi o nizovima.
Granična vrednost niza.
Aritmetički niz.
Geometrijski niz.
Istaći pojam beskonačnosti.
Izgrađivati sistematičnost, preciznost, urednost
i istrajnost u radu.
Uraditi test na kraju teme.
Temu realizovati kroz 9 časova
Sticanje osnovnih znanja i veština iz trigonometrije.
znati vezu između stranica i uglova pravouglog
trougla;
moći da rešava pravougli trougao;
znati trigonometrijski krug i trigonometrijske
funkcije ma kog ugla;
da se osposobi da nacrta grafike trigonometrijskih
funkcija i iz njih izvede grafike oblika y=Asinx, y=sin(x+C), y=sinx+D
i iste oblike za ostale funkcije;
znati adicione teoreme i njihove jednostavnije
primene i primenu na dvostruki ugao i poluugao;
znati da rešava jednostavnije trigonometrijske
jednačine;
znati da rešava bilo koji trougao.
Elementi trigonometrije
Trigonometrijske funkcije oštrog ugla, vrednosti
trigonometrijskih funkcija karakterističnih uglova.
Trigonometrijske identičnosti.
Rešavanje pravouglog trougla
Uopštavanje pojma ugla, radijan.
Trigonometrijske funkcije ma kog ugla, svođenje
na I kvadrant.
Grafici osnovnih trigonometrijskih funkcija.
Adicione teoreme.
Funkcije dvostrukih uglova i poluuglova.
Trigonometrijske jednačine.
Sinusna i kosinusna teorema, rešavanje trougla.
Istaći svojstva periodičnosti.
Sadržaje teme povezati sa odgovarajućim sadržajima
tema i modula drugih predmeta.
Izgrađivati sistematičnost, preciznost, urednost
i istrajnost u radu.
Uraditi test na kraju teme.
Temu realizovati kroz 21 čas
Sticanje osnovnih znanja o skalarnom i vektorskom
proizvodu.
znati da vektor predstavi u komponentama i koordinatama;
moći da izračuna skalarni i vektorski proizvod
po definiciji i u koordinatama;
znati da primeni skalarni i vektorski proizvod.
Vektori
Pravougli koordinatni sistem u prostoru, koordinate
vektora.
elektromagnetni talasi (nastanak, veličine: E
i B, brzina, spektar).
svetlosni talasi (nastanak, prostiranje).
ultraljubičasti zraci (svojstva, primena).
pojmovi: kvant energije, foton.
fotoelektrični efekat, primena.
insistirati na primerima iz svakodnevnog života.
rešavati jednostavnije računske zadatke.
definisati pojedinačne i grupne domaće zadatke.
insistirati na korelaciji sa sadržajima drugih
predmeta.
temu realizovati kroz 10 časova
sticanje osnovnih znanja o strukturi atoma, pobuđivanju
i zračenju.
sticanje osnovnih znanja o strukturi atomskog
jezgra i radioaktivnosti.
razvijanje sposobnosti primene znanja.
razumevanje važnosti zaštite životne sredine.
razumeti strukturu atoma i opisati je odgovarajućim
parametrima;
razumeti proces pobuđivanja i zračenja i shvatiti
značaj njihove primene;
poznavati strukturu atomskog jezgra i nuklearne
sile;
razumeti prirodnu radioaktivnost, nuklearne reakcije
i njihovu primenu;
znati posledice čovekovog delovanja u prirodi.
Osnove atomske i nuklearne fizike
Raderfordov eksperiment i model atoma.
Frank-Hercov eksperiment, kvantno-mehanički model
atoma.
pobuđivanje i zračenje, spektar atoma vodonika.
rentgentsko zračenje (svojstva i primena).
stimulisano zračenje, laser, primena.
poluprovodnici (struktura, svojstva i primena).
struktura atomskog jezgra, nuklearne sile.
defekt mase, stabilnost jezgra, radioaktivnost,
zakon radioaktivnog raspada.
radioaktivni raspadi (a,
b, i g).
nuklearne reakcije, fisija i fuzija, primena.
insistirati na primerima iz svakodnevnog života.
rešavati jednostavnije zadatke.
definisati pojedinačne i grupne domaće zadatke.
insistirati na korelaciji sa sadržajima drugih
predmeta.
temu realizovati kroz 20 časova
Razred: treći - Izborni predmet
Godišnji fond časova: 34 časa
CILJEVI
ISHODI Po završetku trećeg razreda učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA
Razvijanje tehničke pismenosti.
Razvijanje logičkog mišljenja.
Upoznavanje sa osnovama današnje tehnologije.
poznavati razloge za postavljanje ove teorije;
znati njene zaključke;
znati primenu ove teorije;
poznavati osnovne zakone zračenja;
poznavati različite pristupe tom problemu ;
poznavati pojam dualizma;
znati osnove moderne tehnologije;
prepoznavati razne elektronske elemente.
Osnove teorije relativnosti
Osnovni postulati specijalne teorije relativnosti.
Prostor, vreme, masa i energija u specijalnoj
teoriji relativnosti.
Elementi kvantne optike
Emisiona moć, Štefan - Bolcmanov, Vinov i Plankov
zakon zračenja.
Fotoni i fotoelektrični efekat.
Osnove elektronike
Tumačenje provodljivosti pomoću zonskog modela.
Vrste poluprovodnika (N - tip, P - tip).
Diode, tranzistori, integrisana kola.
Koristiti misaone primere.
Navoditi konkretnu primenu.
Rešavati jednostavnije zadatke.
Davati zadatke za samostalan rad uz korišćenje
raznih izvora (Internet, enciklopedije).
Vezati za savremena tehnološka sredstva (računar,
mobilni telefon).
Razred: četvrti - Izborni predmet
Godišnji fond časova: 32 časa
CILJEVI
ISHODI Po završetku trećeg razreda učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA
Upoznavanje osnovnih zakona.
Rešavanje jednostavnih problema.
Upoznavanje sa primenom u praksi.
Upoznavanje sa savremenim trendovima u istraživanju.
Razvijanje svesti o veličini Kosmosa.
Razvijanje znatiželje.
poznavati definicije hidrostatičkog i aerostatičkog
pritiska, paradoksa i potiska;
poznavati jednačinu kontinuiteta i Bernulijevu
jednačinu kao i njene primene;
poznavati strukturu jezgra, defekta mase, stabilnosti
jezgra, energiju veze po nukleonu;
poznavati razloge postojanja fisije i fuzije,
kao i same te procese;
poznavati pojam elementarne čestice;
poznavati njihovu osnovnu podelu;
upoznati pojam kvarka;
upoznati savremeni pogled na elementarne čestice;
čuti o teorijama Velikog ujedinjenja sila;
sagledati moguće razmere Kosmosa;
saznati o njegovom nastanku;
upoznati strukturu Kosmosa.
Statika i dinamika fluida
Hidrostatički pritisak i paradoks.
Aerostatički pritisak.
Potisak.
Jednačina kontinuiteta.
Bernulijeva jednačina.
Površinski napon i kapilarnost.
Osnove nuklearne fizike i elementarnih čestica
Sastav i karakteristike jezgra.
Nuklearne sile.
Defekt mase i energija veze.
Fisija i fuzija.
Nuklearno oružje.
Podela elementarnih čestica.
Kvarkovi i njihove osobine.
Fizika megasveta
Struktura Vasione.
Naša Galaksija.
Sunčev sistem.
Kosmogonija.
Demonstrirati sve što je moguće.
Koristiti se različitim izvorima znanja.
Povezivati sa znanjima iz hemije, fizičke hemije
i sl.
Raditi jednostavne računske zadatke.
Koristiti video projekcije za predavanja iz astronomije.
Koristiti podatke sa Interneta.
Opšta i neorganska hemija
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED
NASTAVA
PRAKSA
UKUPNO
Teorijska nastava
Vežbe
Praktična nastava
Nastava u bloku
I
140
105
245
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA
sistematično sticanje znanja o osnovnim hemijskim promenama, procesima i zakonitostima koja su neophodna za razumevanje i tumačenje pojava u prirodi i rešavanju zahteva u okviru delokruga rada;
ovladavanje trajnim znanjima o materiji, njenoj strukturi i zakonitostima promena materije do kojih je došla savremena teorija i praksa;
razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja;
sticanje znanja potrebnih za rešavanje računskih zadataka;
osposobljavanje za primenu znanja za izučavanje stručnih predmeta;
ovladavanje tehnikama rada u laboratoriji, razvijanje veština i navika i pobuđivanja intelektualne radoznalosti;
razvijanje sposobnosti učenika za posmatranje i analitičko zaključivanje;
razvijanje putem samostalnog eksperimentalnog rada stvaralačkih sposobnosti učenika, sposobnosti da povezuje teoriju sa praksom i formiranje pravilnog odnosa prema radu;
podsticanje stručnog razvoja i usavršavanja u skladu sa individualnim sposobnostima i potrebama društva.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: prvi
NAZIV MODULA
Trajanje modula (časovi)
Hemijski zakoni i proračuni
53
Struktura atoma i molekula
24
Disperzni sistemi
23
Klasifikacija neorganskih jedinjenja
42
Hemijski procesi
35
Svojstva elemenata i njihovih jedinjenja
68
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA
MODULA
Naziv modula:
Hemijski zakoni i proračuni
Trajanje modula:
53 časa
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Upoznavanje osnovnih hemijskih pojmova, zakona i proračuna.
Upoznavanje sa pravilima rada u laboratoriji, reagensima, povredama i pružanje prve pomoć.
TEORIJA
shvatiti značenje pojmova: materija, supstanca, elemenat, jedinjenje, atom, molekul, simbol, formula, jednačina, mol, molska masa i molska zapremina;
razumeti Lavoazijeov, Prustov, Daltonov, Gej-Lisakov i Avogdrov zakon;
primenjivati osnovne hemijske zakone za sastavljanje formula i pisanje hemijskih jednačina;
izvoditi proračune sa fizičkim veličinama /M, m, Na i V/.
VEŽBE
proveriti Lavoazijeov, Prustov, Gej-Lisakov zakon
odrediti empirijsku formulu kristalne soli
odrediti molarnu zapreminu kiseonika
slediti uputstva pri radu u laboratoriji
prepoznavati povrede i znati da pruži odgovarajuću prvu pomoć
umeti da definiše reagense, poznavati reagens boce, znati sadržaj etikete
TEORIJA
Osnovni pojmovi: Kratak istorijat hemija sa osvrtom na kozmetiku. Materija, supstanca, elementi, jedinjenja, atom i molekul.
Hemijski zakoni: Lavoazijeov zakon, Prustov zakon, Daltonov zakon, Daltonova atomska teorija, Avogadrov zakon. Hemijski simboli, formule i jednačine. Mol, molska masa, molska zapremina.
Stehiometrijski proračuni.
Proračuni na osnovu mola i molarne zapremine, izračunavanje masenog udela elemenata u jedinjenju na osnovu hemijske formule. Postavljanje hemijskih formula. Izračunavanje na osnovu hemijskih zakona i hemijskih jednačina.
VEŽBE
Pravila rada u hemijskoj laboratoriji, laboratorijski prostor, radno mesto, značaj eksperimenta u hemiji, mere predostrožnosti pri radu, povrede i pružanje prve pomoći, reagensi, pakovanje i čuvanje, provera zakona o održanju mase, provera zakona stalnih masenih odnosa sintezom i analizom, provera Gej-Lisakovog zakona, određivanje empirijske formule kristalne soli, određivanje molarne zapremine kiseonika.
Polazeći od osnovnih znanja učenika objasniti primenu zakona na osnovu konkretnih primera i proračuna.
Insistirati da svi učenici savladaju pojam mola, molske mase i zapremine i stehiometrijske proračune.
Insistirati da učenici shvate uzroke opasnosti koje se javljaju pri radu i da znaju kako da saniraju povrede.
Upoznati ih sa što više različitih reagens boca i naučiti ih da čitaju i razumeju sadržaj etiketa.
27 časova ovog modula realizovati kroz laboratorijske
vežbe
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
test
esej
domaći zadatak
pismeni zadatak
aktivnost na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
Naziv modula:
Struktura atoma i molekula
Trajanje modula:
24 časa
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Osposobljavanje da na osnovu strukture atoma i molekula, donese zaključke o fizičkim i hemijskim svojstvima supstance.
TEORIJA
poznavati Borov i Talasno-mehanički model atoma;
odrediti mesto elementa u periodnom sistemu na osnovu strukture atoma tog elementa;
povezivati strukturu atoma sa principom izgradnje periodnog sistema, sa pravilnošću promena svojstava elemenata unutar grupa i perioda i sa tipom veze koju atomi stvaraju pri postizanju stabilne konfiguracije;
predviđati vrednost jonizacione energije, afiniteta prema elektronu i elektronegativnost za atom u zavisnosti od mesta tog atoma u periodnom sistemu;
definisati i znati kako se gradi jonska i kovalentna veza
određivati tip veze na osnovu poznatih vrednosti;
jonizacione energije i elektronegativnosti;
poznavati fizička svojstva supstance ako zna koji tip veze je kod nje zastupljen.
VEŽBE
određivati tačku topljenja, ključanja i paljenja supstanci sa jonskom i supstanci sa kovalentnom vezom;
povezivati eksperimentalna saznanja sa teorijskim znanjem.
TEORIJA
Struktura atoma: Borov atomski model. Talasno-mehanički model atoma: energetski nivoi, podnivoi i orbitala. Princip izgradnje periodnog sistema.
Razvijanje poslovnih i preduzetničkih znanja, veština i ponašanja (inovativnost i kreativnost, pokretanje inicijativa, preuzimanje odgovornosti, upravljanje promenema, timski rad, veštine komunikacije, konstruktivno rešavanje problema, kritičko mišljenje, upravljanje vremenom, liderstvo...).
Razvijanje poslovnog i preduzetničkog načina mišljenja.
Multidisciplinarni pristup i orijentacija na praksu.
Razvijanje osnove za kontinuirano učenje.
Razvijanje svesti o sopstvenim znanjima i sposobnostima i daljoj profesionalnoj orijentaciji.
Osposobljavanje za aktivno traženje posla (zapošljavanje i samozapošljavanje).
Razvoj odgovornog odnosa prema očuvanju prirodnih resursa i ekološke ravnoteže.
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
Mary Coulter, Entrepreneurship in Action, Prentice
Hall, 2003
Donlad F. Kuratko and Richard M. Hodgetts, Entrepreneurship,
Theory, process Practice, 2004
Peter F. Drucker, Inovacije i preduzetništvo, Grmeč
1996.
Peter F. Drucker, Moj pogled na menadžment, 2003.
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
Stručni predmeti
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: četvrti
Godišnji fond časova: 64 časa
CILJEVI
ISHODI Po završetku programa učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
PROGRAMA
Razumevanje pojma i značaja preduzetništva.
Prepoznavanje osobenosti preduzetnika i podsticanje
preduzetničkih predispozicija.
Iniciranje preduzetničkih veština i akcija.
znati da objasni značenje preduzetništva i da
navede adekvatne primere iz poslovne prakse u Srbiji;
moći da odgovori na pitanje šta sve podrazumeva
pojam preduzetnika i da navede njegove karakteristike;
shvatiti značaj motivacionih faktora u preduzetništvu
i moći da ih prepozna.
Osnovni pojmovi u preduzetništvu
Pojam, razvoj i značaj preduzetništva.
Profil i karakteristike uspešnog preduzetnika.
Motivi preduzetnika.
Tehnike i kriterijumi za utvrđivanje preduzetničkih
predispozicija.
Koristiti preporučenu literaturu.
Adekvatna priprema časa u saradnji sa pedagoško-psihološkom
službom.
Priprema didaktičkog materijala za realizaciju
časa.
Uputiti učenike kako da vode dnevnik rada.
Metod rada - radionica (primena aktivnih metoda
učenja):
- predavanje - mini
lekcija
- brainstorming
Mesto održavanja
- učionica
- informatički kabinet
Koristiti primere iz poslovnog života Srbije,
naročito iz specifične stručne oblasti.
Preporučene metode ocenjivanja:
- aktivnost na času
- dnevnik rada.
Temu realizovati kroz 4 časa vežbi
Razvijanje sposobnosti planiranja i procene u
svim životnim situacijama.
Osposobljavanje učenika da shvate strukturu i
značaj poslovnog plana.
razumeti sadržaj i značaj poslovnog plana i izdvojiti
bitne "teorijske" delove.
Poslovni plan kao okvir za posao
Pojam, elementi, struktura i sadržaj poslovnog
plana.
Koristiti preporučenu literaturu.
Adekvatna priprema časa.
Prikazati primer dobro urađenog biznis plana.
Priprema didaktičkog materijala za realizaciju
časa.
Pripremiti vežbe za opuštanje (uvodne i završne
igre) u saradnji sa stručnom službom.
Metod rada
- radionica (primena
aktivnih metoda učenja):
- predavanje - mini
lekcija
- grupni oblik rada
- diskusija
Mesto održavanja
- učionica
- informatički kabinet
Nastavnik organizuje dolazak uspešnog preduzetnika
koji će učenicima prezentovati značaj poslovnog plana.
Preporučene metode ocenjivanja:
- aktivnost na času
- dnevnik rada.
Temu realizovati kroz 2 časa vežbi
Razvijanje sposobnosti za uočavanje i formulisanje
ideje.
Razvijanje inovativnog pristupa i upućivanje na
neophodnost učenja tokom čitavog života.
Razvijanje sposobnosti korišćenja ideja u kreiranju
budućih poslova.
Razvijanje sposobnosti kritičkog korišćenja različitih
izvora informacija.
moći da primeni kreativne tehnike razvijanja poslovnih
ideja;
moći da diskutuje o poslovnim idejama;
da shvati značaj inovativnog pristupa i ume da
ga koristi u realizaciji ideje i njenog pretvaranja u proizvod - uslugu;
moći da prepozna različite načine otpočinjanja
posla.
Razvijanje poslovnih ideja
Preduzetnička ideja i njeni izvori.
Metode razvijanja poslovnih ideja.
Inovacije i preduzetništvo.
Načini otpočinjanja poslovanja (razvoj novog proizvoda
ili usluge, korišćenje postojećeg proizvoda - usluge, korišćenje patenata
i inovacija).
Koristiti preporučenu literaturu.
Adekvatna priprema časa u saradnji sa pedagoško-psihološkom
službom i nastavnicima stručnih predmeta - prakse.
Priprema didaktičkog materijala za realizaciju
časa.
Pripremiti vežbe za opuštanje (uvodne i završne
igre) u saradnji sa stručnom službom.
Metod rada - radionica (primena aktivnih metoda
učenja):
- predavanje - mini
lekcija
- grupni oblik rada
- brainstorming
- kooperativno učenje
- diskusija
- individualni rad
- asocijacije
Mesto održavanja:
- učionica
- informatički kabinet
Organizovati dolazak uspešnog preduzetnika na
čas.
Koristiti primere uspešnih ljudi iz lokalne zajednice
i šire, u okviru struke (izvor - sredstva javnog informisanja).
Preporučene metode ocenjivanja:
- aktivnost na času
- domaći zadatak
- dnevnik rada
Temu realizovati kroz 4 časa vežbi
Razvijanje sposobnosti za analiziranje ideja
Upoznavanje učenika sa značajem tržišne orijentacije
u poslovanju.
Razvijanje kreativnog mišljenja i kritičkog stava
u odnosu na poslovne mogućnosti.
Upoznavanje učenika sa elementima marketing plana
i marketing miksa.
Razvijanje sposobnosti samoocenjivanja i procene
rada drugih.
znati najvažnije faktore poslovnog okruženja (što
uključuje klijente, veličinu potencijalnog tržišta, direktne i indirektne
konkurente, trendove itd.);
moći da analizira potencijalnu veličinu tržišta
za poslovni poduhvat;
moći da analizira potrebe i preporuke klijenata;
moći da analizira sistem konkurencije.
Procena poslovnih ideja
Procena poslovnih mogućnosti za novi poslovni
poduhvat.
Elementi marketing miksa (proizvod i usluga, cena,
kanali distribucije, promocija).
Opis i analiza poslovnog okruženja; potencijalni
klijenti, veličina tržišta, direktna i indirektna konkurencija, trendovi
na tržištu.
Različiti metodi istraživanja i analize tržišta:
različiti izvori informacija, kvalitativna i kvantitativna istraživanja,
obična i terenska istraživanja.
Koristiti preporučenu literaturu.
Adekvatna priprema časa u saradnji sa pedagoško-psihološkom
službom i nastavnicima stručnih predmeta - prakse.
Priprema didaktičkog materijala za realizaciju
časa.
Pripremiti vežbe za opuštanje (uvodne i završne
igre) u saradnji sa stručnom službom.
Metod rada - radionica (primena aktivnih metoda
učenja):
- predavanje - mini
lekcija
- grupni oblik rada
- brainstorming
- kooperativno učenje
- diskusija
- individualni rad
- SWOT analiza.
Mesto održavanja:
- učionica
- informatički kabinet.
Organizovati dolazak uspešnog preduzetnika na
čas.
Organizovati odlazak u uspešnu marketinšku agenciju.
Preporučene metode ocenjivanja:
- aktivnost na časa
- domaći zadatak
- dnevnik rada.
Temu realizovati kroz 8 časova vežbi
Upoznavanje učenika sa finansijskim aspektima
preduzeća - radnje.
znati strukturu troškova preduzeća;
znati da izračuna bilans stanja i bilans uspeha
preduzeća;
znati mogućnosti finansiranja;
znati da primenjuje osnovnu finansijsku prognozu
(rad na budžetu);
znati da izračuna tok gotovine (Cash flow) i prelomnu
tačku rentabiliteta.
Ekonomija poslovanja
Struktura troškova (fiksni i varijabilni troškovi).
Finansijske prognoze.
Bilans stanja i bilans uspeha (prihodi i gubici).
Tok gotovine (Cash flow) i prelomna tačka rentabiliteta.
Osnovni principi računovodstva.
Finansiranje (sopstvena sredstva, fondovski i
kreditni izvori).
Adekvatna priprema časa u saradnji sa pedagoško-psihološkom
službom i nastavnicima stručnih predmeta / prakse.
Priprema didaktičkog materijala za realizaciju
časa.
Pripremiti vežbe za opuštanje (uvodne i završne
igre) u saradnji sa stručnom službom.
Metod rada: radionica (primena aktivnih metoda
učenja):
- predavanje - mini
lekcija
- grupni oblik rada
- brainstorming
- igra uloga
- kooperativno učenje
- individualni rad.
Mesto održavanja
- učionica
- informatički kabinet
Poseta socijalnim partnerima na lokalnom nivou
(opština, trgovinski sud, filijale Nacionalne službe za zapošljavanje,
regionalne agencije za razvoj malih i srednjih preduzeća i preduzetništva,
banke, inspekcijski organi...).
Poseta ili dolazak uspešnog preduzetnika.
Preporučene metode ocenjivanja:
- aktivnost na času
- domaći zadatak
- test
- dnevnik rada
- samostalni praktični
rad.
Temu realizovati kroz 8 časova vežbi
Upoznavanje učenika sa menadžment funkcijama i
menadžment stilovima.
Upoznavanje učenika sa specifičnostima upravljanja
proizvodnjom - uslugama i ljudskim resursima.
Upoznavanje učenika sa karakteristikama timskog
rada.
Razumevanje značaja razvoja ljudskih resursa.
Upoznavanje učenika sa značajem korišćenja informacionih
tehnologija za savremeno poslovanje.
Razvijanje sposobnosti samoocenjivanja i procene
rada drugih.
znati suštinu osnovnih menadžment funkcija;
umeti da praktično demonstrira određene menadžment
veštine;
znati da oceni finansijsku isplativost investicije;
znati važnost i značaj kontrole i standarda kvaliteta;
znati samostalno ili uz stručnu pomoć da utvrdi
profitabilnost proizvoda - usluge;
shvatiti važnost informacionih tehnologija za
savremeno poslovanje i da ih koristi u svom radu;
shvatiti suštinu menadžmenta usluga;
znati važnost planiranja i odabira ljudskih resursa
za potrebe organizacije;
shvatiti da efikasnost timskog rada zavisi od
efikasnosti svakog pojedinca u timu;
shvatiti vezu između nagrađivanja i radnog učinka
zaposlenih;
imati svest o potrebi doživotnog učenja i različitim
načinima ličnog usavršavanja - formalnim i neformalnim;
imati odgovoran odnos prema očuvanju prirodnih
resursa.
Upravljanje i organizacija
Menadžment funkcije (planiranje, organizovanje,
vođenje i kontrola).
Menadžment stilovi (preduzetnik kao menadžer).
Osnovna upravljačka znanja i veštine i razvoj
upravljačkih kompetencija.
Menadžment usluga - proizvodnje (upravljanje proizvodnim
resursima, upravljanje sirovinama i poluproizvodima, upravljanje proizvodnim
procesom).
Upravljanje ljudskim resursima (planiranje ljudskih
resursa, timski rad, liderstvo, stručno usavršavanje zaposlenih, ocenjivanje
i nagrađivanje).
Informacione tehnologije u poslovanju (poslovni
informacioni sistemi, internet, internet i ekstranet u poslovanju, elektronsko
poslovanje, elektronska trgovina, elektronsko bankarstvo).
Koristiti preporučenu literaturu.
Adekvatna priprema časa u saradnji sa pedagoško-psihološkom
službom i nastavnicima stručnih predmeta posebno prakse.
Priprema didaktičkog materijala za realizaciju
časa.
Pripremiti vežbe za opuštanje (uvodne i završne
igre) u saradnji sa stručnom službom.
Metod rada - radionica (primena aktivnih metoda
učenja):
- predavanje - mini
lekcija
- grupni oblik rada
- igra uloga
- kooperativno učenje
- simulacija
- individualni rad
- asocijacije
- prezentacija
Mesto održavanja
- učionica
- informatički kabinet
Organizovati dolazak uspešnog menadžera na čas.
Koristiti primere uspešnih ljudi iz lokalne zajednice
i šire, u okviru struke (izvor - sredstva javnog informisanja).
Preporučene metode ocenjivanja:
- aktivnost na času
- test
- dnevnik rada
- samostalni praktični
rad.
Temu realizovati kroz 8 časova vežbi
Osposobljavanje učenika da shvate strukturu poslovnog
plana i u određenoj meri samostalno primene stečena znanja i veštine
Osposobljavanje učenika da stečene veštine i znanja
primeni, u okviru tima, na izradi poslovnog plana.
Razvijanje sposobnosti samoocenjivanja i procene
rada drugih.
biti osposobljen da uz stručnu pomoć izradi sve
segmente poslovnog plana za specifičnu stručnu oblast;
biti osposobljen da stečene veštine i znanja primeni
u okviru tima, na prezentaciji poslovnog plana.
Učenički projekat - izrada i prezentacija poslovnog
plana
Opšti opis aktivnosti.
Zakonske osnove za započinjanje planiranja i pravljenje
rasporeda.
Analiza potencijalnih klijenata, delovi i veličina
tržišta.
Analiza konkurencije.
Izbor odgovarajućih kanala distribucije - prodaje.
Razvoj i pozicioniranje pravih proizvoda - usluga.
Opisivanje neophodnih proizvodnih kapaciteta (objekti
i oprema).
Izbor dobavljača i prevoznika.
Procena prihoda i troškova.
Izvođenje analize prelomne tačke rentabiliteta.
Izvođenje analize protoka gotovine.
Ovo je integrativna tema (upotrebiti znanja i
veštine iz prethodnih 7 tema).
Koristiti preporučenu literaturu i uputstva za
poslovni plan.
Adekvatna priprema časa.
Prikazati primer dobro urađenog biznis plana.
Priprema didaktičkog materijala za realizaciju
časa.
Pripremiti vežbe za opuštanje (uvodne i završne
igre) u saradnji sa stručnom službom.
Metod rada: radionica (primena aktivnih metoda
učenja):
- predavanje - mini
lekcija
- grupni oblik rada
- igra uloga
- kooperativno učenje
- diskusija
- simulacija
- individualni rad
- SWOT analiza
- prezentacija
- praktični rad
- grafički radovi.
Mesto održavanja
- učionica
- informatički kabinet.
Organizovati dolazak stručnjaka za procenu biznis
plana.
Preporučene metode ocenjivanja:
- aktivnost na času
- praćenje praktičnog
rada
- veština prezentacije
- samostalni praktični
rad.
Temu realizovati kroz 22 časa vežbi
Tehničko crtanje i mašinski elementi
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED
NASTAVA
PRAKSA
UKUPNO
Teorijska nastava
Vežbe
Praktična nastava
Nastava u bloku
I
70
70
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
sticanje sposobnosti za prostorno predstavljanje mašinskih delova, sklopova, mašina i postrojenja i shvatanje njihove funkcionalnosti;
sticanje sposobnosti analize tehničko-tehnološke dokumentacije;
razvijanje sistematičnosti, preciznosti i urednosti u radu;
razvijanje samostalnosti u rešavanju problema;
razvijanje logičkog, kreativnog i kritičkog mišljenja;
sticanje sposobnosti za primenu znanja u stručnim predmetima.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: prvi
NAZIV MODULA
Trajanje modula (časovi)
Tehničko crtanje
36
Mašinski elementi
34
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula:
Tehničko crtanje
Trajanje modula:
36 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Sticanje sposobnosti izrade i analize tehničkog crteža.
ispravno koristiti materijal i pribor;
poznavati formate, opremu, razmeru crteža i tehničko pismo;
pravilno primenjivati različite tipove linija pri izradi crteža;
znati vrste projekcija;
razumeti položaj tačke u kvadrantima i oktantima;
ortogonalno projektovati tačku, pravu, duž, ravan lik i geometrijsko telo na tri ravni;
znati vrste aksonometrijskog projektovanja;
poznavati standarde projektovanja;
tačno određivati potreban broj projekcija za izradu crteža;
pravilno primenjivati preseke i uprošćenja pri crtanju;
ispravno unositi dimenzije predmeta na tehnički crtež;
analizirati tehnički crtež;
znati mogućnosti primene računara za izradu crteža;
samostalno izrađivati tehnički crtež.
Materijal i pribor za tehničko crtanje
Formati i oprema tehničkih crteža.
Razmera crteža.
Tehničko pismo.
Tipovi linija.
Pojam i vrste projekcija.
Kvadranti i oktanti.
Ortogonalne projekcije tačke na tri ravni.
Ortogonalne projekcije prave i duži na tri ravni.
Ortogonalne projekcije ravnog lika na tri ravni.
Ortogonalne projekcije geometrijskog tela na tri ravni.
Aksonometrijsko projektovanje.
Potreban broj projekcija za prikazivanje predmeta.
Preseci i uprošćenja pri crtanju.
Kotiranje.
Analiza tehničkog crteža.
Primena računara za izradu crteža.
Insistirati na preciznosti i urednosti u radu.
Insistirati na raznovrsnim primerima iz područja rada.
Istaći povezanost sa sadržajima drugih predmeta.
Koristiti softverske pakete /Corel DRAW, Auto CAD, Pro/DESKTOP.../.
Zahtevati korišćenje komandi koje omogućavaju realizaciju vežbi u određenom računarskom programu.
Uraditi grafički rad na kraju modula (npr.: na osnovu aksonometrijskog crteža konstruisati potreban broj projekcija tela, crtež dimenziono definisati i uraditi u standardnoj razmeri, koristiti preseke i potrebna uprošćenja pri crtanju).
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
test
esej
domaći zadatak
pismeni zadatak
aktivnost na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
Naziv modula:
Mašinski elementi
Trajanje modula:
34 časa
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Primena i grafičko prikazivanje mašinskih elemenata.
znati elemente nerazdvojive, razdvojive i elastične
veze;
vršiti pravilan izbor odgovarajuće veze mašinskih
elemenata;
znati elemente kružnog kretanja;
znati i primenjivati elemente za prenos snage;
poznavati i primenjivati elemente za transport
fluida;
koristiti simbole za šematsko prikazivanje postrojenja
u hemijskoj industriji;
analizirati šeme tehnoloških procesa;
prikazivati mašinske elemente tehničkim crtežom;
poznavati materijale za postrojenja hemijske industrije.
Pojam i podela mašinskih elemenata.
Elementi nerazdvojive veze.
Elementi razdvojive veze.
Elementi elastične veze.
Elementi kružnog kretanja.
Elementi za prenos snage.
Elementi za transport fluida.
Šematsko prikazivanje cevne armature.
Analiza šema tehnoloških procesa.
Materijali za postrojenja hemijske industrije.
Insistirati na raznovrsnim primerima iz područja
rada.
Istaći povezanost sa sadržajima drugih predmeta.
Insistirati na logičkom zaključivanju i kritičkom
mišljenju.
Insistirati na sistematičnosti, preciznosti i
urednosti u radu.
Koristiti softverske pakete (Corel DRAW, Auto
CAD, Pro/DESKTOP...).
Ne zahtevati ovladavanje određenim računarskim
programom, nego samo korišćenje komandi koje omogućuju realizaciju vežbi.
Uraditi grafički rad na kraju modula (npr.: ventil,
vijak, cevna armatura i dr.).
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
test
esej
domaći zadatak
pismeni zadatak
aktivnost na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
S. Drapić, D. Gačić, Tehničko crtanje sa mašinskim
elementima za prvi razred
D. Đorđević, Ž. Papić, Tehničko crtanje sa nacrtnom
geometrijom
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
Matematika
Fizika
Računarstvo i informatika
Tehnologija
Praktična nastava
Tehnološke operacije
Kontrola procesa
Organska hemija
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED
NASTAVA
PRAKSA
UKUPNO
Teorijska nastava
Vežbe
Praktična nastava
Nastava u bloku
I
II
102
68
170
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki
oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
osposobljavanje učenika da razlikuje osnovne klase organskih
jedinjenja kao i njihove karakteristike;
osposobljavanje učenika da pravilno koristi pribor i
opremu u hemijskoj laboratoriji;
primena stečenih teorijskih znanja u praktičnom radu
u laboratoriji:
sticanje praktičnih znanja i veština pri analizi organskih
jedinjenja;
produbljivanje teorijskih znanja kroz praktično izvedene
oglede;
osposobljavanje učenika za samostalan rad;
podsticanje stručnog razvoja i usavršavanje u skladu
sa individualnim sposobnostima i potrebama društva.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: prvi
NAZIV MODULA
Trajanje modula (časovi)
Osnovni pojmovi u organskoj hemiji
6
Ugljovodonici, halogeni, derivati ugljovodonika
30
Kiseonička organska jedinjenja
54
Derivati karboksilnih kiselina
20
Ugljeni hidrati
14
Organska jedinjenja sa azotom
20
Heterociklična jedinjenja
10
Enzimi, vitamini, hormoni
14
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA
MODULA
Naziv modula:
Osnovni pojmovi u organskoj hemiji
Trajanje modula:
6 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Sticanje znanja o svojstvima ugljenikovog atoma,
vrstama i strukturi organskih jedinjenja.
znati da objasni svojstva ugljenikovog atoma;
znati da razlikuje vrste organskih jedinjenja;
razumeti hibridizaciju ugljenikovog atoma;
znati strukturne teorije organskih molekula.
TEORIJA
Podela organskih jedinjenja.
Hemijska veza u organskim jedinjenjima.
Hibridizacija i strukturne teorije.
Koristiti modele, šeme, grafofolije.
Uraditi test teorijskih znanja.
Sticanje praktičnih znanja pri ispitivanju organskih
supstanci.
znati da dokaže elemente u organskom jedinjenju.
VEŽBE
Dokazivati C, H, N, S, X u organskim jedinjenjima.
Koristiti dokazne reakcije pojedinih elemenata.
Zaključke uneti u dnevnik rada sa odgovarajućim
jednačinama reakcija.
Modul realizovati kroz:
4 teorijska časa i
2 časa laboratorijskih vežbi
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
test
esej
domaći zadatak
pismeni zadatak
aktivnost na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
*
*
*
Naziv modula:
Ugljovodonici, halogeni, derivati ugljovodonika
Trajanje modula:
30 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Ovladavanje osnovnim znanjima o ugljovodonicima
i halogenim derivatima ugljovodonika.
znati da razlikuje vrste ugljovodonika, homologe
nizove, nomenklaturu i izomeriju;
razume hemijska svojstva alkana, alkena, alkina
i primenjuje ih;
znati strukturu cikloalkana;
razumeti diene i uočavati njihovu primenu;
znati da objasni strukturu benzena i hemijska
svojstva;
identifikovati arene sa kondenzovanim prstenovima;
znati da objasni elektronske efekte u molekulima
halogenih derivata ugljovodonika, svojstva i praktičan značaj.
TEORIJA
Alkani.
Alkeni.
Alkini.
Dieni.
Cikloalkani.
Areni.
Halogeni derivati ugljovodonika.
Koristiti modele, šeme, grafofolije, kompjuterske
animacije.
Uraditi test.
Sticanje praktičnih znanja o alifatičnim i aromatičnim
ugljovodonicima.
Sticanje praktičnih znanja pri dobijanju preparata.
Znati da eksperimentalno dobije metan, eten, etin
i ispita njihova svojstva;
umeti da ispita svojstva benzena i toluena;
znati da izvrši sintezu brom-etana (etil-bromida).
VEŽBE
Dobijanje alifatičnih ugljovodonika i ispitivanje
njihovih svojstava.
Svojstva benzena i toluena.
Sinteza brom-etna (etil-bromida).
Koristiti i druge primere supstanci koje pokazuju
ista svojstva.
Izračunati prinos dobijenog preparata.
Uneti u dnevnike rada dobijene rezultate i zapažanja.
Modul realizovati kroz:
18 teorijskih časova i
12 časova laboratorijskih vežbi
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
test
esej
domaći zadatak
pismeni zadatak
aktivnost na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
*
*
*
Naziv modula:
Kiseonička organska jedinjenja
Trajanje modula:
54 časa
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Sticanje osnovnih znanja o kiseoničnim organskim
jedinjenjima.
znati pojam funkcionalne grupe;
povezivati nomenklaturu sa tipom kiseoničnog jedinjenja;
uočiti karakteristično hemijsko ponašanje za odgovarajuću
funkcionalnu grupu;
praviti razliku u strukturi kiseoničnih jedinjenja;
uočavati sličnosti i razlike.
TEORIJA
Alkoholi.
Fenoli.
Etri.
Karbonilna jedinjenja.
Organometalna jedinjenja.
Karbonske kiseline.
Supstituisane karbonske kiseline.
Koristiti modele, šeme, slike, grafo-folije, kompjuterske
animacije.
Povezati kiseonična organska jedinjenja sa ugljovodonicima.
Ukazati na ulogu u prirodi kiseoničnih organskih
jedinjenja.
Koristiti različite primere kiseoničnih jedinjenja.
Sticanje praktičkih znanja o ispitivanju kiseoničnih
organskih jedinjenja.
znati da eksperimentalnim putem dobije alkohole,
karbonilna jedinjenja, karboksilne kiseline i da ispita njihova svojstva
različitim ogledima.
VEŽBE
Dobijanje alkohola vrenjem.
Ispitivanje svojstava aldehida i ketona.
Dobijanje metanske i etanske kiseline.
Svojstva karboksilnih kiselina.
Dokazivanje karboksilnih kiselina.
Pratiti reakciju oksidacije od alkohola preko
karbonilnih jedinjenja do karboksilnih kiselina.
Zapažanja uneti u dnevnik rada.
Modul realizovati kroz:
30 teorijskih časova i
24 časa laboratorijskih vežbi
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
test
esej
domaći zadatak
pismeni zadatak
aktivnost na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
*
*
*
Naziv modula:
Derivati karboksilnih kiselina
Trajanje modula:
20 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Razvijanje osnovnih znanja o derivatima karboksilnih
kiselina.
Sticanje znanja o lipidima, njihovim svojstvima
i ulozi u organizmu.
znati da razlikuje derivate;
da stekne znanja da objasni načine dobijanja i
hemijskog ponašanja;
umeti da definiše lipide i razlikuje proste i
složene;
znati da objasni opšte karakteristike lipida,
triglicerida i fosfolipida;
znati da definiše voskove.
TEORIJA
Hloridi.
Amidi.
Anhidridi.
Estri.
Prosti i složeni lipidi.
Trigliceridi.
Fosfolipidi.
Neosapunjivi lipidi.
Voskovi.
Koristiti modele, šeme, slike, grafo-folije, kompjuterske
animacije.
Primeri derivata kiselina.
Različiti primeri lipida i biološki značaj.
Povezivanje saponifikacije sa procesima u industriji
kozmetičkih proizvoda.
Sticanje praktičkih znanja o dobijanju i svojstvima
derivata karboksilnih kiselina.
znati da eksperimentalnim putem dobije različite
derivate karboksilnih kiselina i dokaže ih.
VEŽBE
Sinteza etil-acetata.
Saponifikacija masti.
Dobijanje sapuna.
Sinteza aspirina.
Prikazati dobijanja i izračunati prinose.
Uneti u dnevnik rada dobijene rezultate.
Modul realizovati kroz:
12 teorijskih časova i
8 časova laboratorijskih vežbi
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
test
esej
domaći zadatak
pismeni zadatak
aktivnost na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
*
*
*
Naziv modula:
Ugljeni hidrati
Trajanje modula:
14 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Razvijanje osnovnih znanja o ugljenim hidratima.
znati da objasni ulogu, svojstva i podelu ugljenih
hidrata;
umeti da definiše monosaharide, di- i polisaharide;
znati da prepozna asimetričan ugljenikov atom
i objasni optičku aktivnost;
znati nastajanje ciklične strukture;
predvideti hemijsko ponašanje.
TEORIJA
Svojstva i podela saharida.
Monosaharidi.
Redukujući i neredukujući disaharidi.
Polisaharidi, skrob, celuloza, glikogen.
Koristiti modele, šeme, slike, grafo-folije, kompjuterske
animacije.
Različiti primeri ugljenih hidrata.
Sticanje praktičnih znanja o svojstvima ugljenih
hidrata.
znati da izvede karakteristične reakcije ugljenih
hidrata.
Sadržaj ovog modula povezati sa sadržajem vežbi
u okviru ispitivanja aldehida i ketona.
Koristiti ugljene hidrate iz svakodnevnog života.
Zapažanja uneti u dnevnike rada.
Modul realizovati kroz:
10 teorijskih časova i
4 časa laboratorijskih vežbi
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
test
esej
domaći zadatak
pismeni zadatak
aktivnost na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
*
*
*
Naziv modula:
Organska jedinjenja sa azotom
Trajanje modula:
20 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Sticanje osnovnih znanja o nitro jedinjenjima,
aminima, amino-kiselinama i proteinima.
prepoznati vrste jedinjenja sa azotom;
znati da objasni svojstva nitro-jedinjenja i amina;
znati da objasni značaj, podelu i hemijska svojstva
aminokiselina;
da ume da definiše i objasni peptidnu vezu;
znati da objasni podelu, strukturu i svojstva
proteina;
da ume da definiše složene proteine.
TEORIJA
Azotna organska jedinjenja.
Nitro jedinjenja.
Amini.
Aminokiseline.
Proteini.
Koristiti slike, šeme, grafo-folije, kompjuterske
animacije.
Različiti primeri azotnih jedinjenja.
Povezivati ova jedinjenja sa procesima u prirodi.
Uraditi test.
Sticanje praktičkih znanja o svojstvima azotnih
organskih jedinjenja.
moći da izvede bojene reakcije aminokiselina i
proteina;
umeti da izvede taložne reakcije proteina;
znati da izvrši hidrolizu proteina;
da izvede izdvajanje kazeina iz mleka;
da odredi izoelektričnu tačku proteina.
VEŽBE
Bojene reakcije na aminokiseline i proteine.
Taložne reakcije proteina.
Hidroliza proteina.
Izdvajanje kazeina iz mleka.
Određivanje izoelektrične tačke proteina.
Uraditi dokazne reakcije na aminokiseline i proteine
koji su najčešće u upotrebi.
Rezultate rada uneti u dnevnik rada.
Modul realizovati kroz
12 teorijskih časova i
8 časova laboratorijskih vežbi
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
test
esej
domaći zadatak
pismeni zadatak
aktivnost na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
*
*
*
Naziv modula:
Heterociklična jedinjenja
Trajanje modula:
10 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Sticanje osnovnih znanja o heterocikličnim jedinjenjima,
sa petočlanim i šestočlanim prstenom, sa jednim i više heteroatoma,
osnovna znanja o alkaloidima.
znati da razlikuje heterociklična jedinjenja;
umeti da objasni značaj alkaloida.
TEORIJA
Heterociklična jedinjenja sa jednim i više heteroatoma.
Alkaloidi.
Koristiti slike, šeme, grafofolije, kompjuterske
animacije.
Koristiti različite primere heterocikličnih jedinjenja.
Alkaloidi, ukazati na njihov značaj.
Uraditi test.
Ovladavanje praktičnim znanjima dobijanja i ispitivanja
svojstava heterocikličnih jedinjenja.
znati da izvede reakcije dobijanja furfurala i
oksimetil furfurola i dokazne reakcije;
umeti da dokaže bazni karakter piridina rastvaranjem
piridina u vodi i odgovarajućim reakcijama.
VEŽBE
Dobijanje furfurola i oksimetil furfurola.
Dokazne reakcije heterocikličnih jedinjenja sa
anilinom.
Rastvorljivost piridina.
Reakcije piridina sa FeCl3
i CuSO4.
Izvesti reakcije dobijanja heterocikličnih jedinjenja
sa kiseonikom.
Uraditi dokazne reakcije na dobijena jedinjenja
kao i na piridin.
Rezultate uneti u dnevnik rada.
Modul realizovati kroz:
6 teorijskih časova i
4 časa laboratorijskih vežbi
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
test
esej
domaći zadatak
pismeni zadatak
aktivnost na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
*
*
*
Naziv modula:
Enzimi, vitamini, hormoni
Trajanje modula:
14 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA
Sticanje osnovnih znanja o vitaminima, enzimima
i hormonima.
znati da objasni dejstvo enzima, podelu i vrste;
umeti da razlikuje vrste vitamina predstavnike
i značaj;
znati da razlikuje hormone, podelu, strukturu
i biološku ulogu.
TEORIJA
Enzimi.
Vitamini.
Hormoni.
Koristiti šeme, slike, grafofolije, kompjuterske
animacije.
Koristiti različite primere ovih jedinjenja i
ukazati na njihov značaj.
Uraditi test.
Sticanje praktičnih znanja o metodama ispitivanja
svojstava vitamina, enzima i hormona.
znati da izvede dokaznu reakciju za vitamin A;
umeti da izvede dokaznu reakciju vitamin D u ribljem
ulju;
umeti da izvede dokaznu reakciju na vitamin C;
znati da dokaže specifičnost amilaze pljuvačke
i uticaj temperature i pH sredine na aktivitet;
znati da izvede dokaznu reakciju na proizvoljno
izabrani hormon.
VEŽBE
Dokazne reakcije na vitamine A, D, C i hormone.
Svojstva amilaze.
Uraditi dokazne reakcije na najpristupačnije vitamine,
enzime i hormone.
Zapažanja uneti u dnevnik rada.
Modul realizovati kroz:
10 teorijskih časova i
4 časa laboratorijskih vežbi
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje
test
esej
domaći zadatak
pismeni zadatak
aktivnost na času
praćenje praktičnog rada
dnevnik rada
test praktičnih veština
samostalni praktični rad
grafički rad
*
*
*
*
*
*
*
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
dr Aleksandar Milovanović, dr Vladimir Pavlović, Organska
hemija sa praktikumom za vežbe za drugi razred hemijsko-tehnološke škole
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
Opšta i neorganska hemija
Praktična nastava
Tehnologija sredstava za pranje i kozmetičkih proizvoda