Prethodni

Hemija

(obavezan predmet za obrazovni profil TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled)

1. CILJEVI PREDMETA:

2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA

Razred: prvi

Godišnji fond časova:

74 časa

 

CILJEVI

ISHODI
Po završetku prvog razreda učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

 

  • sticanje osnovnih znanja o hemijskim pojmovima i zakonitostima.

 

  • razlikovati smeše, elemente, jedinjenja;
  • znati da napiše hemijske jednačine;
  • znati da objasni razliku između Ar, Mr i M;
  • znati da rešava stehiometrijske zadatke.

Osnovni hemijski pojmovi i zakonitosti

  • materija;
  • supstanca;
  • smeše,
  • elementi;
  • jedinjenja;
  • hemijski simboli, formule i jednačine;
  • relativna atomska masa, molekulska masa, mol, molarna masa, molarna zapremina;
  • stehiometrijska proračunavanja.

 

  • proveriti i izvršiti rekapitulaciju znanja stečenih u osnovnoj školi;
  • demonstrirati sastavljanje modela molekula;
  • demonstrirati odmeravanje različitih količina pojedinih supstanci;
  • obratiti pažnju na stehiometrijske proračune na osnovu formule i na osnovu hemijskih jednačina;
  • za proračune na osnovu hemijskih jednačina koristiti jednačine koje su prethodno usvojene;
  • temu realizovati sa 9 časova.

 

  • sticanje znanja o strukturi atoma;
  • povezivanje strukture atoma sa svojstvima elemenata i sa njihovim mestom u periodnom sistemu elemenata.

 

  • navesti čestice atoma i objasniti njihovu građu;
  • znati da uoči vezu atom-elemenat periodnog sistema elemenata;
  • uočiti vezu između elemenata iz periodnog sistema elemenata sa njihovom primenom u grafičkoj industriji.

Struktura atoma

  • struktura atoma;
  • čestica;
  • omotač;
  • elektronska konfiguracija;
  • periodni sistem elemenata;
  • grupe periodnog sistema: I, VII, 0, prelazni elementi, nemetali, predstavnici IV, V i VI grupe

 

  • povezati strukturu atoma sa svojstvima elemenata i njihovim mestom u periodnom sistemu elemenata;
  • konfiguraciju elektronskog omotača obraditi zaključno sa četvrtim energetskim nivoom;
  • insistirati da učenici koriste periodni sistem elemenata;
  • koristiti demonstracione oglede;
  • pri obradi metala ukazati na njihovu primenu u grafičkoj industriji;
  • temu realizovati sa 10 časova.

 

  • sticanje osnovnih znanja o strukturi supstance.

 

  • razumeti važnost građenja hemijske veze;
  • razumeti pojam međumolekularnih sila.

Struktura supstanci

  • hemijske veze;
  • međumolekularne sile.

 

  • obratiti više pažnje na jonsku i kovalentnu vezu;
  • kovalentnu vezu treba objasniti na primeru spajanja istoimenih (x-x) i različitih atoma (x-cl);
  • temu realizovati sa 5 časova.

 

  • sticanje osnovnih znanja o disperznim sistemima i koncentracijama rastvora.

 

  • shvatiti razliku između pravih rastvora, koloidnih i grubo disperznih sistema;
  • znati da pripremi rastvore različitih koncentracija;
  • razumeti nastajanje soli;
  • uočiti značaj rastvora elektrolita;
  • razumeti pojam ph vrednosti;
  • znati da objasni građenje oksida.

Disperzni sistemi i koncentracija rastvora

  • podela disperznih sistema;
  • kvantitativni sastav rastvora;
  • rastvori elektrolita;
  • oksidi;
  • kiseline;
  • baze;
  • soli;
  • Arenijusova i protolitička teorija kiselina i baza;
  • jonski proizvod vode i ph rastvora.

 

  • dati što više primera disperznih sistema koji se sreću u praktičnom radu na primer: rastvori za nagrizanje za izradu štamparske forme, fotografska emulzija, rastvori za kopiranje itd;
  • vežbati određivanje ph vrednosti pomoću indikatora kod rastvora za ofset ploče;
  • kvantitativni sastav rastvora ilustrovati kroz pripremu rastvora za nagrizanje za izradu reljefnih štamparskih formi;
  • temu realizovati sa 10 časova.


 

  • sticanje osnovnih znanja o oksidoredukcionim procesima.


 

  • znati da objasni pojam oksidacije i redukcije;
  • razumeti građenje naponskog niza metala.

Oksido-redukcioni procesi i naponski niz metala

  • oksido-redukcioni procesi;
  • naponski niz metala.


 

  • naglasiti suštinu na kojoj se zasnivaju oksido-redukcioni procesi;
  • insistirati da usvojena znanja koriste za sastavljanje hemijskih jednačina
  • nastojati da koriste naponski niz metala;
  • temu realizovati sa 5 časova

 

  • sticanje znanja o organskim jedinjenjima.

 

  • znati da navede osobine C-atoma;
  • razlikovati alifatične ugljovodonike;
  • uočiti značaj ugljovodonika u svetu oko nas posebno u grafičkoj industriji;
  • znati da objasni ulogu aromatičnih ugljovodonika u grafičkoj tehnologiji.

Organska hemija

  • osobine C-atoma;
  • podela organskih jedinjenja;
  • alifatični ugljovodonici;
  • alkani;
  • alkeni;
  • alkini;
  • nafta;
  • aromatični ugljovodonici.

 

  • ponoviti i sistematizovati znanja o ugljeniku i kovalentnim vezama;
  • koristiti model C-atoma;
  • istaći sličnosti i razlike između neorganskih i organskih jedinjenja;
  • posebno skrenuti pažnju na strukturu i prostornu građu organskih molekula i na zavisnost njihovih svojstava od strukture;
  • posebno naglasiti reakciju polimerizovanja zbog značaja ove reakcije za postupke kopiranja;
  • naftu treba obraditi kao izvor organskih jedinjenja
  • temu realizovati sa 14 časova

 

  • sticanje znanja o organskim jedinjenjima sa kiseonikom.

 

  • razlikovati jedinjenja sa kiseonikom;
  • razlikovati tipove hemijskih reakcija;
  • dobiti znanje o primeni ovih jedinjenja u grafičkoj tehnologiji.

Organska jedinjenja sa kiseonikom

  • alkoholi;
  • fenoli;
  • aldehidi;
  • ketoni;
  • kiseline;
  • estri.

 

  • posebno naglasiti da svojstva ovih jedinjenja ne zavise samo od prisustva već i od načina vezivanja atoma kiseonika u molekulu i od toga kakvu funkcionalnu grupu grade;
  • pri obradi alkohola istaći njegovu ulogu u rastvoru za vlaženje štamparske forme za ofset štampu;
  • temu realizovati sa 16 časova.

 

  • sticanje znanja o organskim jedinjenjima sa azotom.

 

  • shvatiti značaj aminokiselina i proteina za živi svet;
  • znati fizička i hemijska svojstva ovih jedinjenja i kakvu primenu imaju.

Organska jedinjenja sa azotom

  • amino kiseline;
  • proteini.

 

  • naglasiti da sličnosti u svojstvima proteina potiču od prisustva peptidne veze a razlike od vrste, broja i redosleda aminokiselina u molekulima proteina;
  • temu realizovati sa 5 časova.

 

Razred: drugi

Godišnji fond časova:

74 časa

 

CILJEVI

ISHODI
Po završetku drugog razreda učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

 

  • Osobine boja
  • Uticaj hemijskog sastava na obojenost supstanci koje predstavljaju boje

 

  • razumeti pojam "boja"
  • znati razliku između komplementarnih i supstraktivnih boja
  • znati koji je uticaj hemijske strukture na obojenost organskih jedinjenja

Organske boje

  • Konstitucija i hemijska rezistentnost boja
  • Azo boje
  • Trifenilmetanske boje
  • Antrahinonske boje
  • Indigo i indigoidne boje
  • Sumporne boje
  • Ftalocijanske boje

 

  • Ponoviti funkcionalne grupe organskih jedinjenja
  • Ponoviti pojmove: adicija, supstitucija, oksidacija, konjugovane veze supstituent
  • Temu realizovati kroz 12 časova

 

  • Osobine koloidnih sistema
  • Primena koloidnih sistema u svakodnevnom životu

 

  • razumeti pojam "koloidni sistem"
  • znati kinetičke, optičke, površinske osobine koloidnih sistema
  • razlikovati elektrokinetičke pojave
  • znati da objasni pojmove: koagulacija, peptizacija, geliranje, bubrenje
  • znati principe formiranja i rastvaranja koloidnih sistema

Koloidna hemija

  • Podela i osobine koloidnih sistema
  • Obrazovanje disperznih koloidnih sistema
  • Veličina i oblik koloidnih čestica
  • Kinetičke pojave
  • Optičke pojave
  • Površinske pojave
  • Elektrokinetičke pojave
  • Viskoznost koloidnih sistema
  • Koagulacija
  • Geli i geliranje
  • Rastvaranje koloidnih sistema

 

  • Ponoviti pojmove: rastvor i rastvaranje
  • Koristiti primere koloidnih sistema iz svakodnevnog života
  • Eksperimentalna demonstracija elektroforeze
  • Eksperimentalno prezentovanje određivanja viskoznosti Ostvalodvim viskozimetrom
  • Primena koloidnih rastvora u tehnici štampe
  • Temu realizovati kroz 23 časa

 

  • Osnovni pojmovi i procesi hemijske termodinamike

 

  • razumeti pojmove: sistem, povratni i nepovratni procesi, unutrašnja energija
  • znati prvi zakon termodinamike i njegovu primenu za razne procese
  • razumeti pojam entalpije

Hemijska termodinamika

  • Povratni i nepovratni proces
  • Unutrašnja energija i prvi zakon termodinamike
  • Entalpija

 

  • Ponoviti pojmove: energija, rad, toplota, pritisak
  • Koristiti grafičke prikaze procesa
  • Računski zadaci iz prvog zakona termodinamike
  • Temu realizovati kroz 4 časa

 

  • Osnovni pojmovi u termohemiji

 

  • razlikovati egzotermne i endotermne hemijske reakcije
  • znati šta su: toplota rastvaranja, toplota stvaranja jedinjenja, toplota neutralizacije
  • znati šta je toplotni efekat

Termohemija

  • Egzotermne i endotermne hemijske reakcije
  • Toplotni efekat
  • Hesov zakon
  • Toplota: stvaranja jedinjenja, rastvaranja i neutralizacije

 

  • Ponoviti pojmove: hemijska reakcija rastvaranje, neutralizacija
  • Eksperimentalno određivanje toplotnog efekta pomoću kalorimetra
  • Računski zadaci iz oblasti određivanja toplote stvaranja nekih jedinjenja
  • Temu realizovati kroz 5 časova

 

  • Osnovni pojmovi u fotohemiji
  • Osnovni fotohemijski zakoni i reakcije i njihova primena

 

  • razumeti pojam: fotolize, fotodisocijacije, fotosinteze, fotohemijske polimerizacije, fluoro i fosforoscencija
  • znati razliku između hemijskih i fotohemijskih reakcija

Fotohemija

  • Osnovni pojmovi u fotohemiji
  • Osnovni zakoni
  • Fotohemijske reakcije
  • Senzibilizacija fotoslojeva
  • Sastav fotomaterijala
  • Fotografska slika
  • Razvijanje, fiksiranje, ispiranje, sušenje i obrada fotoslojeva

 

  • Ponoviti pojmove: disocijacija, sinteza, polimerizacija, atomske molekulske orbitale
  • Temu realizovati kroz 15 časova

 

  • Osnovni pojmovi i procesi elektrohemije
  • Primena galvanotehnike u grafici

 

  • razumeti pojmove: elektrolitička disocijacija, stepen disocijacije, elektroliza
  • znati razliku između provodnika prve i druge vrste
  • znati razliku između hemijskih i elektrohemijskih reakcija
  • razumeti pojam elektromotorna sila i elektrodni potencijal
  • znati šta su galvanski spregovi i njihovu svakodnevnu primenu
  • znati osnovne principe galvanotehnike koji se primenjuju u grafici
  • razumeti elektrohemijsku koroziju

Elektrohemija

  • Provodnici prve i druge vrste (elektroliti)
  • Elektrolitička disocijacija i stepen disocijacije
  • Elektrodni potencijal elektromotorna sila
  • Faradejevi zakoni elektrolize
  • Galvanski spregovi
  • Osnovni principi galvanotehnike i njena primena u grafici
  • Elektrohemijska korozija

 

  • Ponoviti pojmove: disocijacija, kiseline, baze, soli
  • Za određivanje pojma elektrolit i neelektrolit koristiti eksperiment
  • zajedno sa učenicima napraviti elektrolitičku ćeliju
  • Zajedno sa učenicima napraviti Danijelov spreg i odrediti njegovu EMC
  • Navesti primenu galvanskih spregova u svakodnevnom životu
  • Primena galvanotehnike u grafi
  • Temu realizovati kroz 15 časova

 

Osnovi elektrotehnike i elektronike

(za obrazovni profil TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled)

1. CILJEVI PREDMETA:

2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

 

4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA

Razred: drugi

Godišnji fond časova:

74 časa

 

CILJEVI

ISHODI
Po završetku programa učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

 

  • Upoznavanje osnovnih pojmova, pojava i veličina magnetnog polja

 

  • moći da navede i definiše fizičke veličine koje opisuju magnetno polje
  • moći da objasni elektromagnetnu indukciju (uzajamnu, samoindukciju)
  • povezati stečeno znanje sa stručnim predmetom

Magnetno polje

  • Fizičke veličine koje opisuju magnetno polje (magnetna indukcija, magnetni fluks, jačina magnetnog polja)
  • Lorencova i Amperova sila
  • Elektromagnetna indukcija (Faradejev zakon)
  • Uzajamna indukcija i samoindukcija

 

  • Primeniti analogiju između električnog i magnetnog polja za uvođenje fizičkih veličina magnetnog polja
  • Obratiti pažnju na definiciju i mernu jedinicu za elektromotornu silu
  • Napraviti razliku između samoindukcije i uzajamne indukcije, magnetne i elektromagnetne indukcije
  • Temu realizovati kroz 10 časova

 

  • Sticanje potrebnih znanja o jednosmernoj struji
  • Navikavanje primene stečenog znanja u praksi

 

  • moći da navede i definiše veličine i zakone u veći sa jednosmernom strujom
  • prepoznati i koristiti odgovarajuće merne jedinice i oznake
  • objasniti kako struja zavisi od otpora i zašto se provodnik zagreva pri proticanju električne struje
  • razumeti rad električne struje i princip rada generatora

Jednosmerna struja

  • Jačina, gustina, električni otpor električne struje
  • Generatori jednosmerne struje
  • Otpornici i vezivanje otpornika
  • Prvo i drugo Kirhofovo pravilo
  • Omov i Džulov zakon
  • Rad i snaga električne struje

 

  • Objasniti uslove nastanka i proticanja električne struje
  • Koristiti ranije stečena znanja u ovoj oblasti
  • Povezati toplotno dejstvo struje sa Džulovim zakonom, potrošnju struje sa radom električne struje
  • Istaći značaj struje u svakodnevnom životu i praksi
  • Ukazati na štetno dejstvo struje i eventualnu zaštitu
  • Temu realizovati kroz 12 časova

 

  • Sticanje potrebnih znanja o osnovnim pojmovima i veličinama naizmenične struje

 

  • objasniti trenutnu, maksimalnu i efektivnu vrednost naizmenične struje
  • razlikovati termogeni, induktivni i kapacitivni otpor
  • razumeti faznu razliku struje i napona
  • moći da definiše impedancu i snagu naizmenične struje
  • objasniti vezu trougao i zvezda kod naizmenične struje
  • moći da definiše trofaznu struju

Naizmenična struja

  • Nastanak naizmenične struje. Trenutne, maksimalne i efektivne vrednosti naizmenične struje
  • Otpori u kolu naizmenične struje. Impedanca
  • Fazoni i fazna razlika
  • Trofazna struja. Veza u zvezdu i trougao
  • Snaga naizmenične struje

 

  • Koristeći znanja o elektromagnetnoj indukciji - objasniti nastanak naizmenične struje
  • Objasniti im efektivnu vrednost naizmenične struje
  • Koristiti oba načina za prikazivanje fazne razlike struje i napona (fazori i grafik)
  • Pomoću crteža približiti učenicima vezu trougao i zvezda
  • Temu realizovati kroz 14 časova

 

  • Sticanje elementarnih znanja o električnim mašinama
  • Razvijanje interesovanja za primenjenu elektrotehniku u grafičkoj struci

 

  • moći da objasni princip rada transformatora i trofaznog asinhronog motora
  • razumeti ulogu transformatora i asinhronog trofaznog generatora

Električne mašine

  • Transformator (uloga, konstrukcija, princip rada)
  • Trofazni asinhroni generator (konstrukcija, princip rada)

 

  • Vratiti se na ranije stečena znanja (elektromagnetna indukcija, Amperova sila, Faradejev zakon) i povezati ih sa principom rada transformatora i trofaznog asinhronog generatora
  • Ukazati na značaj transformatora za povećanje i smanjenje napona
  • Temu realizovati kroz 7 časova

 

  • Upoznavanje optičkih instrumenata
  • Stvoriti jasnu sliku upotrebe optičkih instrumenata u grafičkoj struci

 

  • razumeti princip rada oka
  • shvatiti suštinu rada fotografskog aparata
  • objasniti zašto mikroskop i lupa uvećavaju
  • razumeti upotrebu optičkih instrumenata u grafičkoj struci

Optički instrumenti

  • Oko
  • Lupa, mikroskop
  • Fotografski aparat

 

  • Koristiti prethodno stečeno znanje iz geometrijske optike
  • Istaći značaj primene optičkih instrumenata u grafičkoj struci
  • Pomoću karakterističnih zraka (geometrijska optika) odrediti gde se stvara lik i kakav je
  • Temu realizovati kroz 8 časova

 

  • Razviti sposobnost učenika da vidi primenu lasera u grafičkoj industriji
  • Putem stimulisane emisije shvatiti princip rada lasera

 

  • objasniti princip rada lasera
  • razumeti upotrebu lasera u grafičkoj struci
  • navede vrste lasera koji se primenjuju u grafičkoj struci
  • nabrojiti neka svojstva laserskog zračenja

Laseri

  • Princip rada lasera
  • Primena lasera u grafičkoj struci

 

  • Navesti primere upotrebe lasera u grafičkoj struci
  • Istaći značaj primene lasera u grafičkoj industriji
  • Temu realizovati kroz 7 časova

 

 

  • Proučavanje pojava povezanih sa kretanjem elektrona i drugih naelektrisanih čestica u poluprovodnicima koje se dešavaju elementima elektronskog kola
  • Upoznavanje osnovnih elemenata računara i način rada računara

 

  • razlikovati poluprovodnike N i P tipa
  • moći da definiše poluprovodnike
  • moći da objasni sopstvenu provodnost - poluprovodnika
  • objasniti nastanak i polarizaciju P-N spoja
  • razlikovati diode i tranzistore
  • moći da navede elemente konfiguracije računara

Elektronika

  • Sopstvena provodnost poluprovodnika
  • Poluprovodnik N i P tipa
  • P-N spoj i polarizacija P-N spoja
  • Poluprovodnička dioda i tranzistori
  • Sastavni delovi konfiguracije računara

 

  • Istaći veliki značaj primene elektronskih elemenata
  • Obratiti pažnju na objašnjenje direktne inverzne polarizacije (difuzna i driftna struja, proboj)
  • Ukazati na razlike i sličnosti dioda tranzistora
  • Obratiti pažnju na ulogu i način rada svakog elementa konfiguracije računa
  • Temu realizovati kroz 16 časova

 

Grafičko oblikovanje i pismo

(za obrazovni profil TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled)

 

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

 

 

 

 

 

 

II

37

74

 

 

 

111

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

 

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred: drugi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Grafičko oblikovanje

6

Elementi likovnog (grafičkog) oblikovanja

54

Optičke iluzije u grafici

3

Ritam

3

Kompozicija

6

Pismo

21

Knjižna tipografija

18

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Grafičko oblikovanje

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o opštim pojmovima grafičkog oblikovanja
  • znati šta je grafičko oblikovanje
  • znati da svaki grafički oblik ima određenu formu (oblik) koji se sastoji iz niza likovnih elemenata
  • znati koja su osnovna načela oblikovanja
  • prepoznati neka estetska načela na likovno-grafičkim kompozicijama
  • Mesto, uloga i značaj grafičkog oblikovanja
  • Zapažanje oblika
  • Elementi oblika (forme)
  • Osnovna načela oblikovanja (dizajna)
  • Koristiti primere reprodukcije iz istorije likovnih i primenjenih umetnosti
  • Analizirati neki grafički proizvod u smislu primene nekih estetskih načela i odrediti odlike nekih stilova
  • Uraditi vežbu na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

*

 

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Elementi likovnog (grafičkog) oblikovanja

Trajanje modula:

54 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o likovno-grafičkim elementima
  • znati pojam, osnovne karakteristike i primenu likovno-grafičkih elemenata u grafičkom oblikovanju
  • znati povezati stečena znanja iz likovne kulture
  • Pojam tačke, tačka, tenzija, ravnoteža, repeticija, gradacija
  • Pojam i vrste linija - izražajna svojstva linija
  • Pojam i vrsta površina - strukturalni skelet površina
  • Površina osnove (format)
  • Oblik, proporcija, harmonična podela vertikalama i horizontalama
  • Sistem dijagonala, modularni sistem
  • Zlatni presek ili neprekidna podela
  • Kvadratura i trijangulatura, harmonske proporcije
  • Pojam odnosa crnog i belog
  • Forma i antiforma, pozitiv i negativ
  • Odnos figure i pozadine
  • Pojam valera - valerska skala
  • Komponovanje pojedinih grupa valera (valerski ključevi)
  • Pojam teksture - vežbe u komponovanju različitih tekstura
  • Različiti rasteri i nihove kombinacije (preklapanje)
  • Pojam i krug boja
  • Kontrasti boja (svetlo-tamno, toplo-hladno, komplementarni kontrast)
  • Harmonizacija boja
  • Sadržaje ilustrovati sa primerima iz oblasti grafičkog oblikovanja i istorije umetnosti
  • Uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula
  • Podsticati samostalnost i kreativnost kod učenika

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

*

 

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Optičke iluzije u grafici

Trajanje modula:

3 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o optičkim iluzijama u grafici
  • znati šta su optičke iluzije i kako nastaju
  • upoznati kako se koriste optičke iluzije u grafičkom oblikovanju
  • Pojam i nastanak optičkih iluzija u grafici
  • Simultani i sukcesivni kontrast
  • Iradijacija
  • Optička polovina vertikale
  • Iluzije uglova
  • Dimenzije vertikalne i horizontalne linije
  • Sadržaje ilustrovati sa primerima iz grafičkog oblikovanja
  • Uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula
  • Vežbati preciznost u radu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

*

 

 

 

 

*

 

Naziv modula:

Ritam

Trajanje modula:

3 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o ritmu kao bitnom odnosu unutar likovno-grafičke kompozicije
  • znati da se ritam može izvesti po različitim principima i znati koje efekte će dobiti
  • koristiti ritam kao dinamičko ponavljanje likovnih elemenata u istim ili različitim intervalima
  • Pojam ritma
  • Prosta repeticija
  • Repeticija s varijacijama
  • Repeticija s alternacijama
  • Sadržaje ilustrovati sa primerima iz istorije umetnosti i grafičkog dizajna
  • Uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

*

 

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Kompozicija

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o kompoziciji likovno-grafičke celine
  • znati da se kompozicija najčešće javlja kao plošna, horizontalna, vertikalna, dijagonalna i kružna i gde se koriste najčešće u grafičkom dizajnu
  • znati šta je simetrična i asimetrična kompozicija
  • koristiti formalnu i aformalnu ravnotežu
  • Pojam i vrste kompozicija
  • Simetrična kompozicija
  • Asimetrična kompozicija
  • Koristiti primere reprodukcija iz istorije likovnih i primenjenih umetnosti
  • Uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

*

 

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Pismo

Trajanje modula:

21 čas

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja
  • znati šta je pismo
  • znati koji su elementi pisma
  • znati da konstruiše verzalna i kurentna slova latinice i ćirilice
  • znati konstruisati brojeve u drvo u četvorolinijskom sistemu
  • znati da odredi razmake između slovnih znakova
  • Pojam pisma
  • Konstrukcijski skelet verzalnih slova latinice
  • Konstrukcijski skelet verzalnih slova ćirilice
  • Konstrukcijski skelet kurentnih slova latinice
  • Konstrukcijski skelet kurentnih slova ćirilice
  • Konstrukcija brojeva u dvolinijskom i četvorolinijskom sistemu
  • Razmaci između slova
  • Sadržaje ilustrovati iz knjiga i tekstova o pismu
  • Uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula
  • Vežbati preciznost, strpljivost i upornost pri radu
  • Vežbanje spretnosti pri upotrebi pribora ili primene postupaka

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

*

 

 

 

 

*

 

Naziv modula:

Knjižna topografija

Trajanje modula:

18 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o knjižnoj tipografiji
  • znati osnovna pravila uređivanja teksta na stranici
  • znati osnovna pravila uređivanja ilustracija (slike) na stranici
  • koristiti već stečena znanja iz grafičkog oblikovanja i pisma pri izradi vežbi
  • povezati stečena znanja iz tehnologije obrazovnog profila i praktične nastave
  • Pojam knjižne tipografije
  • Usklađivanje odnosa između oblika, veličine i valeri sloga s oblikom i veličinom formata
  • Objedinjavanje estetskog i funkcionalnog, sadržine i forme
  • Vizuelno jedinstvo heterogenih elemenata
  • Kompozicija istih oblika na različitim formama
  • Variranje jednog oblika u odnosu na veličinu i položaj
  • Uravnotežavanje leve i desne stranice
  • Sadržaje ilustrovati sa primerima iz grafičkog oblikovanja
  • Povezati stečena znanja iz tehnologije obrazovnog profila i praktične nastave
  • Uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula
  • Vežbati preciznost u radu
  • Podsticati samostalnost i kreativnost pri izradi zadataka

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

*

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

 

Proračuni u grafičkoj tehnici

(za obrazovni profil TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled)

1. CILJEVI PREDMETA

2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA

Razred: četvrti

Godišnji fond časova

60 časova

 

CILJEVI

ISHODI MODULA
Po završetku četvrtog razreda učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA


 

  • Sticanje elementarnih znanja o proračunima potrebnih bruto količina papira za različite grafičke proizvode
  • Sticanje osnovnih znanja iz analitičkih proračuna
  • Sticanje veština grafičkog prikazivanja tehnološki primenljivih varijanti i odabiranje najpovoljnijih


 

  • umeti da proračuna potrebnu količinu papira za različite grafičke proizvode
  • umeti da analitički i grafički utvrdi najpovoljniju varijantu
  • biti osposobljen da odabere najracionalnije iskorišćenje papira

Proračun potrebne količine papira za izradu različitih proizvoda

  • Određivanje minimalne veličine knjižne stranice i određivanje stvarne neobrezane veličine knjižne stranice
  • Izbor najpovoljnijeg reda papira:
  • a) racionalno korišćenje papira i trajanje rada
  • b) tehnologičnost izrade proizvoda
  • Izračunavanje bruto potrebne količine tabaka papira i kartona, za različite vrste grafičkih proizvoda grafičkim i analitičkim postupcima
  • Izračunavanje bruto potrebne količine papira kod štampe iz rolne
  • Normiranje viška papira i kartona koji je očekivan u procesu štampe i grafičke dorade


 

  • Pomoću testova ili usmenog izlaganja proveriti znanja o osnovnim materijalima koje su učenici stekli u prethodnim razredima
  • Realizaciju modula ostvariti stalnim vežbanjem zadataka, a proveru znanja učenika vršiti kroz pismene zadatke
  • Za bolju realizaciju modula treba uključiti i sve potrebne aktivnosti na času, a davanjem domaćih zadataka, postići veći stepen uvežbanosti učenika
  • Insistirati na samostalnom radu učenika
  • Temu realizovati kroz 15 časova


 

  • Sticanje znanja učenika o proračunima bruto potrebne količine boje za različite grafičke proizvode
  • Sticanje znanja iz analitičkih metoda proračunavanja potrebnih količina boja
  • Sticanje veština grafičkog prikazivanja tehnološki pripremljenih varijanata


 

  • biti osposobljen da izračuna potrošnju boje za štampanje određenog proizvoda u bruto količinama
  • znati da izračuna potrebnu količinu boja prema datim recepturama za pripremanje tona boja

Proračun potrebne količine grafičke boje za izradu različitih proizvoda

  • Potrošnja boje u procesu štampe
  • Normativi utroška boje - zavisno od:

       a) tehnike štampe

       b) vrste štamparske podloge

       v) vrste boje

  • Izračunavanje potrošnje boje kod korekcija u procesu štampanja
  • Izračunavanje bruto potrebnih količina boja za štampu knjiga
  • Određivanje učešća pojedinih boja prema datim recepturama
  • Normiranje dodatka boje u procesu štampe


 

  • Pomoću testova ili usmenog izlaganja proveriti prethodna (neophodna) znanja o bojama (vrste, sastav, svojstva), koja su učenici stekli u prethodnim razredima
  • Ostvariti realizaciju modula stalnim vežbanjem zadataka, davanjem domaćih zadataka uz uključivanje svih potrebnih aktivnosti na času
  • Proveru znanja učenika vršiti permanentno kroz pismene zadatke
  • Temu realizovati kroz 15 časova


 

  • Sticanje praktičnih znanja u proračunu obima knjige (broja strana knjige)
  • Sticanje veštine primene programa u proračunima pomoću računara


 

  • znati da koristi podatke za proračun obima knjige primenom programa za prelom teksta

Proračuni obima knjige i utvrđivanje veličine sloga na knjižnoj stranici

  • Postupak određivanja obima knjige pomoću računara
  • Normiranje vremena potrebnog za slaganje i prelom teksta


 

  • Pomoću testova ili usmeno proveriti znanja iz oblasti sloga koja su učenici stekli u prethodnim razredima
  • Proveru znanja učenika vršiti permanentno kroz pismene zadatke
  • Temu realizovati kroz 5 časova

 

  • Sticanje znanja o podacima koji su neophodni za proračune količine filmova
  • Sticanje znanja o načinu proračuna potrebne količine filmova

 

  • biti osposobljen da samostalno izračunava potrebne količine filma

Proračun potrebne količine filmova

  • Povećanje i smanjenje originala

       a) analitički način

       b) geometrijski način

  • Proračun potrebne količine filma koja će se utrošiti za izradu grafičkih proizvoda
  • Normiranje potrebnog vremena za snimanje originala

 

  • Pomoću testova ili usmenog izlaganja proveriti izlaganja proveriti neophodna znanja o vrstama i snimanju (reprodukciji) originala, kao i vrstama, sastavu i svojstvima fotografskih materijala, a koja su trebala biti stečena u prethodnim razredima
  • Realizaciju modula ostvariti vežbanjem zadataka, a proveru znanja učenika vršiti kroz pismene zadatke
  • za bolju realizaciju modula treba davati domaće zadatke da bi se postigla veća uvežbanost učenika
  • Temu realizovati kroz 6 časova

 

  • Sticanje potrebnih znanja o podacima koji su bitni za proračune u procesu štampe
  • Sticanje znanja o proračunu materijala u procesu štampe
  • Sticanje znanja o normiranju potrebnog vremena za štampu

 

  • biti osposobljen da može samostalno da određuje potrebne količine materijala u štampi
  • biti osposobljen da samostalno normira vreme potrebno za štampu
  • biti osposobljen da normira vreme pripreme mašine za štampu, kao i završno vreme

Proračuni u štampi

  • Određivanje: broja štamparskih formi, bruto količine otisaka, bruto količine knjižnih blokova
  • Normiranje potrebnog vremena za štampu grafičkih proizvoda:

       a) priprema mašine

       b) vreme za štampu

       v) završno vreme

  • Određivanje kapaciteta štamparskih mašina
  • Određivanja režima rada štamparskih mašina

 

  • Pomoću usmenog razgovora ili testa proveriti neophodna znanja iz štampe, a koje su učenici sticali u prethodnim razredima
  • Da učenici uz stalnu kontrolu nastavnika samostalno vežbaju zadatke vezane za analitičke proračune materijala i vremena štampe za sve tehnike štampe, a proveru znanja učenika vršiti kroz pismene vežbe
  • Teme realizovati kroz 5 časova

 

  • Sticanje neophodnih znanja i veština u proračunima u grafičkoj pripremi
  • Sticanje potrebnih znanja i ovladavanje analitičkim postupcima proračunavanja materijala i vremena u grafičkoj pripremi

 

  • biti osposobljen da može samostalno da izračunava potrebne materijale u grafičkoj pripremi
  • biti osposobljen da samostalno normira potrebno vreme za izradu grafičke montaže i štamparske forme

Proračuni u grafičkoj pripremi

  • Crtanje montažnog tabaka sa svim potrebnim oznakama
  • Proračun potrebnog vremena za crtanje montaže tabaka
  • Određivanje broja montaža, za različite grafičke proizvode i vreme potrebno za njihovu izradu
  • Određivanje broja štamparskih formi za sve tehnike štampe i normiranje vremena za njihovu izradu
  • Grafički prikaz najčešće upotrebljavanih knjižnih tabaka (4, 8, 12, 16, 24 i 32 strane)

 

  • Pomoću testova ili usmenim razgovorom proveriti da li učenici poseduju neophodna znanja uz pripremne proizvodnje čiji je zadatak izrada štamparske forme
  • Da učenici uz pomoć nastavnika vežbaju zadatke proračunavanjem materijala i vremena za grafičku montažu i izradu štamparske forme
  • Temu realizovati kroz 5 časova

 

  • Sticanje osnovnih znanja o podacima koja su bitna za proračune u grafičkoj doradi
  • Sticanje potrebnih znanja za analitički proračun materijala i vremena za pojedine faze u grafičkoj doradi

 

  • biti osposobljen da može samostalno da izračuna potrebne količine materijala u grafičkoj doradi
  • biti osposobljen da može samostalno da normira potrebna vremena rada u grafičkoj doradi

Proračun u grafičkoj doradi

  • Proračun bruto količina potrebnih materijala u grafičkoj doradi (papira za predlist, kartona, lepenke, platna, materijala za presvlačenje, kože, lepka, konca, žice, folije itd. )
  • Normiranje potrebnog vremena po fazama rada, za određene grafičke proizvode

 

  • Pomoću testova ili usmenim razgovorom proveriti da li učenici poseduju potrebna znanja iz grafičke dorade
  • Da učenici uz pomoć nastavnika vežbaju zadatke proračunavanja materijala i normiraju vreme rada u grafičkoj doradi
  • Temu realizovati kroz 7 časova


 

Sticanje elementarnih znanja o programima koji se koriste za proračune u grafičkoj proizvodnji

"

  • biti osposobljen da može samostalno da koristi programe za kalkulacije u grafičkoj proizvodnji
  • biti osposobljen da koristi programe za izradu radne dokumentacije, koja je neophodna u grafičkoj proizvodnji

Aktuelni programi za proračune u grafičkoj proizvodnji

  • Normiranje vremena za pojedine operacije (faze) odabranog tehnološkog procesa
  • Obrada tehničko-tehnološke (radne) dokumentacije:

       a) radni nalog

       b) kalkulacija

       v) radna lista

  • Program i za proračune grafičkih usluga

       a) izgled programa

       b) funkcija programa


 

  • Pismena i usmena provera neophodnih znanja učenika iz pripreme rada kao i programa koji se koriste za proračune u grafičkoj proizvodnji
  • Da uz stalnu kontrolu nastavnika vežba da bi ovladao automatizovanim postupcima izrade ponude za određene grafičke usluge (za različite) grafičke proizvode
  • Omogućiti korišćenje računara u realizaciji modula
  • Temu realizovati kroz 2 časa

 

Tehnologija tipografije

(za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

74

 

 

 

 

74

II

74

 

 

 

 

74

III

70

 

 

 

 

70

IV

60

 

 

 

 

60

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

razred:

prvi

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Mesto i uloga tehničara za grafičku pripremu

2

Tipografski sistem mera

6

Tipografski elementi sa likom i bez lika

22

Grafička i osnovna pravopisna pravila pri izradi sloga - mikrotipografija

28

Korektura i korektorski znaci

10

Uvod u računarski slog

6

 

razred:

drugi

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Knjižna tipografija

34

Tabelarna tipografija

15

Akcidenična tipografija

25

 

razred:

treći

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Novinarska tipografija

40

Prelom specijalnih vrsta slogova

20

Montaža tabaka

10

 

razred:

četvrti

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Programi za prelom knjige

30

Programi za prelom tabela i akcidencija

10

Programi za prelom novina

10

Programi za oblikovanje znakova

5

Izbor i eksploatacija sistema za obradu teksta i slika

5

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Razred: prvi

Naziv modula:

Mesto i uloga tehničara za grafičku pripremu

Trajanje modula:

2 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o mestu i ulozi tehničara za grafičku pripremu u procesu izrade grafičkog proizvoda
  • shvatiti mesto i ulogu budućeg zanimanja u procesu izrade grafičkih proizvoda
  • uloga grafičke industrije
  • vrste grafičkih proizvoda
  • faze izrade grafičkih proizvoda
  • prikazati što više različitih grafičkih proizvoda
  • dati šemu procesa izrade grafičkih proizvoda

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Tipografski sistem mera

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o tipografskim sistemima mera
  • sticanje znanja o načinu preračunavanja tipografskih mera u metrične i obrnuto
  • biti osposobljen da koristi sve sisteme mera koji se primenjuju u grafičarstvu
  • koristiti tipometar
  • prepoznavati standardne pismovne veličine
  • tipometar
  • standardne veličine pismovnih veličina
  • tipografski sistem mera
  • proračun i pretvaranje tipografskih mera u metrične i obrnuto
  • pokazati različite veličine slova u novinskom, knjižnom, akcideničnom slogu itd.
  • uraditi što više primera proračuna

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Tipografski elementi sa likom i bez lika

Trajanje modula:

22 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o tipografskim elementima sa likom i bez lika
  • sagledati slovni znak i sve ostale štamparske elemente u funkciji oblikovanja grafičkih proizvoda
  • izvršiti klasifikaciju slova prema likovnim rešenjima
  • prepoznati različite linije kao i mogućnost njihovih korišćenja
  • shvatiti ulogu ukrasnih elemenata, specijalnih univerzalnih znakova
  • prepoznati različitost i svojstva garnitura i familija pisama
  • shvatiti svrhu i ulogu belina u slogu
  • elementi slova
  • gradacija pisma
  • klasifikacija pisma prema likovnim rešenjima
  • linije
  • ukrasni elementi
  • specijalni znaci
  • pismovni oblici (rezovi)
  • garniture i familije pisama
  • ostvarivanje belina u slogu
  • posebno istaći gradaciju i klasifikaciju slova prema likovnim rešenjima
  • koristiti što više primer tekstova sa različitim vrstama pisma
  • ukazati na najčešće korišćena pisma za određene vrste grafičkih proizvoda

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Grafička i osnovna pravopisna pravila pri izradi sloga - mikrotipografija

Trajanje modula:

28 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o grafičkim i osnovnim pravopisnim pravilima pri izradi sloga
  • shvatiti pojam rukopisa u štamparstvu
  • prepoznati osnovne elemente rukopisa neophodne pri izradi bilo kog grafičkog proizvoda
  • prepoznati i znati da upotrebi osnovne elemente pri izradi teksta kao što su: dužina reda, beline između slova u reči, beline između reči, uloga uvlačenja početnog i izlaznog reda slova
  • rukopis, standardi rukopisa
  • isključivanje redova i postavljanje beline između slova u reči i između reči
  • uvlačenje početnog reda pasusa
  • isključivanje izlaznog reda pasusa
  • povećanje belina u slogu (proređivanje)
  • isticanje u slogu
  • slaganje naslova, nadnaslova, međunaslova, potpisa ispod slike u novinskoj i knjižnoj tipografiji
  • pravilna upotreba velikih i malih slova
  • sastavljeno i rastavljeno pisanje reči
  • interpunkcija i pravopisni znaci
  • skraćenice - brojevi (arapski i rimski)
  • pisanje stranih reči
  • podela reči na slogove
  • upotreba minusa i diviza
  • pravila pri slaganju zagrada i navodnica
  • posebno naglasiti uslove za pripremu rukopisa na računaru
  • koristiti ranije stečena znanja učenika u oblasti pravopisa
  • koristiti što više primera različitih tekstova

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Korektura i korektorski znaci

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje znanja o korekturi i korektorskim znacima
  • osposobljavanje za njihovu praktičnu primenu
  • znati da koristi korektorske znake
  • pojam korekture
  • način čitanja korekture
  • vrste korekture
  • tekstualni, promenljivi znaci specijalnog značenja i dogovoreni znaci
  • davati što više različitih tekstova sa greškama kako bi učenici samostalno izvršili korekturu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

 

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Uvod u računarski slog

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o računarskom slogu
  • shvatiti značaj i nezamenljivu ulogu računara u tipografiji
  • shvatiti princip rada pojedinih delova računarskog sistema
  • primena računara u tipografiji
  • pojmovi softvera i hardvera
  • struktura računara
  • programi za obradu teksta
  • koristiti prethodno stečena znanja iz informatike
  • koristiti šeme računarskih radnih stanica

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Razred: drugi

Naziv modula:

Knjižna tipografija

Trajanje modula:

34 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o celokupnoj grupi grafičkih proizvoda svrstane u oblasti knjige
  • saznati osnovne elemente knjige
  • znati sve operacije prilikom preloma bilo koje knjige
  • Uloga i oprema knjige
  • Izbor formata i papira prema nameni
  • Pojam štamparskog tabaka
  • Određivanje marginalnih belina
  • Proračun rukopisa sa i bez ilustracija
  • Naslovni tabak, nulti tabak, glavni deo knjige i završni deo knjige
  • Živa glava, pojam, uloga
  • Paginacija strana i signatura tabaka
  • Podnožne napomene
  • Izrada montiranog tabaka i raspored strana
  • Prelom posebnih vrsta sloga
  • Upoznati sa odeljenjem montaže
  • Na konkretnim gotovim proizvodima razraditi svaki elemenat rada

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

*

 

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Tabelarna tipografija

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o velikoj grupi grafičkih proizvoda koji prema svojoj nameni i načinu opreme pripadaju tabelarnoj tipografiji
  • znati da razvrsta prema nameni tabelarne proizvode (obrasci, formulari, knjižne tabele)
  • znati da upotrebi sve elemente prilikom preloma svakog proizvoda kao i osnovna grafička pravila vezana za izradu
  • Tabelarni slog - pojam, uloga, vrsta
  • Knjižne tabele
  • Tabelarni obrasci
  • Slog u glavi i trupu tabele
  • Izbor vrste i veličina slova i linija pri slaganju tabelarnog sloga
  • Zaglavlje i tabelarni naslovi
  • Proračuni tabele
  • Obnoviti upotrebu linija i serifnih i bezserifnih pisama kao i gradacije na konkretnim primerima koja su učenicima dostupna (dnevnik, prijava za upis, izvod iz matične knjige rođenih, svedočanstvo) prikazati kroz namenu zašto se ova vrsta grafičkog proizvoda tako radi
  • Davati primere loših i dobrih grafičkih proizvoda iz ove oblasti kroz ovu diskusiju

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

*

 

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Akcidenična tipografija

Trajanje modula:

25 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o nameni i izradi grupe grafičkih proizvoda koji pripadaju akcideničnom slogu
  • znati, uz opšte znanje koje je stekao iz oblasti elementarne tipografije, da konkretno primenjuje, uz dopunu specifičnih zakonitosti iz ove oblasti, na izradi plakata, prospekata, jelovnika, redova vožnje...
  • Akcidencija - pojam
  • Likovno-grafički elementi u akcideničnom slogu
  • Zakonitosti pri slaganju akcideničnog sloga (simetrija, proporcija, ritam)
  • Primena zlatnog preseka
  • Slaganje i oblikovanje prospekata
  • Slaganje i oblikovanje cenovnika
  • Slaganje i oblikovanje jelovnika
  • Slaganje i oblikovanje vizit karti
  • Slaganje i oblikovanje poslovnih pisama
  • Na konkretnim primerima već gotovih proizvoda koji učenici imaju objašnjavati sve teoretske zakonitosti
  • Dati učenicima neophodne elemente da sami naprave idejno rešenje za pojedine proizvode

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

*

 

 

 

*

 

 

Razred: treći

Naziv modula:

Novinska tipografija

Trajanje modula:

40 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o načinu preloma svih vrsta novina: dnevnih, sedmičnih, mesečnih i magazina
  • prepoznati novinske načine izražavanja (vest, izveštaj, članak, intervju, uvodnik)
  • naučiti način plasiranja, odnosno likovno tipografskog načina oblikovanja svakog od ovih oblika u novinarstvu
  • znati da upotrebi sva stečena znanja iz elementarnih oblika tipografije (linije, naslovi, fotografije)
  • prepoznati novinske načine izražavanja (vest, izveštaj, članak, intervju, uvodnik)
  • naučiti način plasiranja, odnosno likovno tipografskog načina oblikovanja svakog od ovih oblika u novinarstvu
  • znati da upotrebi sva stečena znanja iz elementarnih oblika tipografije (linije, naslovi, fotografije)
  • Uz usmeni način iznošenja činjenica i sliku na tabli, sve dokumentovati na konkretnim uzorcima iz široke lepeze domaćih i stranih izdanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

*

 

 

 

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Prelom specijalnih vrsta slogova

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o slogu koji već pripada oblasti jedne od četiri tipografije, ali zbog svog izgleda, načina oblikovanja i težine zaslužuju poseban tretman
  • prepoznati ove specifične slogove kada se pojave sami kao zasebna celina, ili pak kao segment nekog drugog izdanja
  • znati zakonitosti njihovog oblikovanja i upotrebu likovno-tipografskih elemenata zakona i načina
  • Slog reda vožnje
  • Slog matematičkog i hemijskih formula
  • Slog pesama
  • Slog šahovskih analiza
  • Pozorišni programi
  • Katalozi
  • Slog za slepe
  • Uz usmeno izlaganje prikazati i konkretne slogove praktično i na taj način ukazati na sve specifičnosti

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

*

 

*

 

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Montaža tabaka

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o montaži tabaka
  • Sticanje znanja o iskorišćenju tabaka i izboru veličine tabaka za štampanje
  • Sticanje znanja o formatima papira
  • znati da razlikuju vrste tabaka
  • znati formate papira
  • znati da izrade šemu za montažu tabaka
  • znati da primeni principe racionalnog korišćenja papira
  • znati da izabere veličinu papira za štampanje
  • znati od čega zavisi raspored strana na tabaku
  • upoznati oznake koje se štampaju na tabaku
  • znati kako se može izvršiti kontrola montaže
  • Vrste montaža
  • Tabak i štampani tabak
  • Formati papira
  • Smer vlakana papira
  • Izrada šeme za montažu tabaka
  • Podloge za montažu filma
  • Sečenje i lepljenje filma
  • Iskorišćenje papira u štampi
  • Izbor veličine tabaka za štampanje
  • Raspoređivanje stranica
  • Savijanje, sakupljanje i okretanje tabaka
  • Oznake na štampanom tabaku
  • Kontrola montaže
  • Elektronska montaža - programi za montažu tabaka
  • Dati što više primera šema za montažu različitih grafičkih proizvoda
  • Uraditi računske zadatke vezane za iskorišćenje papira u štampi

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Razred: četvrti

Naziv modula:

Programi za prelom knjige

Trajanje modula:

30 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja u radu sa programima za prelom knjige
  • Sticanje potrebnih veština u radu sa programima za ispravljanje grešaka u tekstu
  • Sticanje veština u primeni grafičkog oblikovanja
  • biti osposobljen da koristi programe za prelom knjiga
  • biti osposobljen da otkriva i ispravlja greške u tekstu
  • Upoznavanje sa programima za prelom knjiga
  • Manipulacija programima za prelom knjiga
  • Dizajn i izrada knjiga
  • Testom proveriti prethodno stečena znanja
  • Učenici uz nadzor nastavnika treba da vežbaju koristeći video materijale

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Programi za prelom tabela i akcidencije

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja u radu sa programima za prelom tabela i akcidencije
  • Sticanje veštine u primeni grafičkog oblikovanja
  • biti osposobljen da koristi programe za tabelarni slog i akcidenciju
  • biti osposobljen da definiše tabelu i njen izgled
  • biti osposobljen da izradi različite vrste aksideničnih proizvoda
  • Programi za tabelarni slog
  • Programi za akcidenciju
  • Testom proveriti prethodno stečena znanja iz oblasti tabelarne tipografije i akcidencije
  • Učenicima pokazati i objasniti pravila iz oblikovanja akcidenične tipografije

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Programi za prelom novina

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje veština za konstrukciju i rad sa strancima
  • Sticanje znanja o novinskoj tipografiji
  • Sticanje znanja o ulozi i načinu korišćenja slika i ilustracija
  • Sticanje veština u korišćenju boja
  • Sticanje veštine u primeni grafičkog oblikovanja
  • Sticanje znanja za pripremu dokumenta za izlazne uređaje
  • biti osposobljen da oblikuje stranice novina u zavisnosti od sadržaja, vremena izlaženja i načina prezentacije sadržaja
  • biti osposobljen da odabere osnovno pismo kao i pismo za naslove
  • biti osposobljen da upotrebljava slike za ilustrativno predstavljanje sadržaja
  • biti osposobljen da upotrebom boja utiče na bolju prezentaciju sadržaja
  • biti osposobljen da pripremi stranice novina za sve izlazne uređaje
  • Konstrukcija stranice
  • Manipulacija sadržajima na stranicama
  • Procesiranje teksta, editovanje, importovanje, eksportovanje, definisanje osobina teksta, definisanje osobina stava...
  • Upotreba boja
  • Upotreba slika - način korišćenja slika
  • Ostali tipografski elementi
  • Priprema dokumenta za izlazne uređaje
  • Testom proveriti prethodno znanje iz oblasti tipografije i grafičkog oblikovanja
  • Učenicima objasniti i praktično pokazati vežbe
  • Učenici, uz nadzor nastavnika, treba samostalno da vežbaju koristeći dostupne tekstove i slike

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

 

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Programi za oblikovanje znakova

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje veština u radu sa programima za definisanje slovnog znaka u računaru
  • Sticanje potrebnih veština za opisivanje slovnog znaka
  • biti osposobljen da oblikuje bitmapirane znakove
  • biti osposobljen da modifikuje postojeći znak
  • moći da oblikuje novi znak
  • biti osposobljen da oblikuje konturno opisane znakove
  • Programi za oblikovanje znakova
  • Upoznavanje sa vektorskim programima
  • Testom proveriti prethodno stečena znanja
  • Učenicima pokazati kataloge fontova i znakova
  • Učenici uz nadzor nastavnika treba samostalno da definišu digitalizaciju slovnog znaka

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Izbor i eksploatacija sistema za obradu teksta i slika

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje potrebnih znanja u izboru sistema za obradu teksta
  • Sticanje znanja o mogućnostima i kapacitetu proizvodnje sloga
  • biti osposobljen da pravilno odabere optimalnu konfiguraciju sistema
  • biti osposobljen da definiše ostale karakteristike sistema
  • biti osposobljen da proceni potreban stepen sigurnosti rada
  • da proceni postojeće stanje i prouči plan proizvodnje
  • Programi za prelom
  • Programi za obradu slika
  • Učenicima objasniti glavne osobine sistema za obradu slike i teksta
  • Objasniti im određivanje optimalne konfiguracije sistema
  • Uraditi kontrolni test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

 

Tehnologija reprodukcije

(za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA GRAFIČKU PRIPREMU - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

 

 

 

 

 

 

II

 

 

 

 

 

 

III

70

 

 

 

 

70

IV

60

 

 

 

 

60

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred: treći

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Originali za reprodukciju

4

Predlošci za izradu štamparske forme

6

Izrada transparentnih kopirnih predložaka

25

Digitalna reprodukcija

25

Osvetljivači

5

Mašine za razvijanje filma

5

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Reprodukcija višetonskog originala

10

Reprodukcija višebojnog originala

30

Izrada probnih otisaka

6

Digitalna izrada štamparske forme

12

Sistem registra

2

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Razred: treći

Naziv modula:

Originali za reprodukciju

Trajanje modula:

4 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje vrsta originala za reprodukciju
  • znati vrste originala
  • znati kako vrsta originala utiče na izbor načina reprodukcije
  • znati da pripremi original za reprodukciju
  • znati prednosti i nedostatke digitalne fotografije
  • poznavati zahteve u pogledu tehničkih karakteristika originala
  • Originali za reprodukciju
  • Priprema originala za reprodukciju
  • Digitalna fotografija kao original
  • Pokazati što više različitih originala
  • Ukazati na vezu između kvaliteta originala i kvaliteta reprodukcije

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Predlošci za izradu štamparske forme

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o vrstama predložaka za izradu štamparske forme i njihovoj ulozi
  • razlikovati vrste kopirnih predložaka
  • znati principe izrade različitih predložaka
  • Predlošci za izradu štamparske forme: uloga, vrste
  • Transparentni kopirni predložci
  • Digitalni predložci
  • Pokazati različite kopirne predloške na filmu i pausu
  • Naglasiti značaj kvaliteta predložaka za proces standardizacije izrade štamparske forme
  • Istaći prednosti primene digitalnih predložaka u izradi štamparske forme u odnosu na film

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Izrada transparentnih kopirnih predložaka

Trajanje modula:

25 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o procesu izrade kopirnih predložaka na filmu
  • Sticanje znanja o fotografskim materijalima
  • Sticanje znanja o denzitometriji
  • Sticanje znanja o principu rada štampača računara
  • znati vrste i osnovna svojstva fotografskih materijala
  • znati princip dobijanja slike na filmu
  • shvatiti značaj filma i istrošenog razvijača kao sekundarnih sirovina
  • upoznati parametre koji utiču na kvalitet filma
  • shvatiti značaj kontrole kvaliteta filma
  • znati princip rada denzitometra
  • znati kako svojstva filma utiču na kvalitet materijala
  • Izrada kopirnih predložaka na filmu
  • Fotografski materijali
  • Osvetljavanje fotografskog materijala
  • Razvijanje filma
  • Fiksiranje
  • Reproretuš
  • Izrada kopirnih predložaka na pausu - princip rada štampača računara
  • Svojstva transparentnih kopirnih predložaka za sve tehnike štampe
  • Koristiti kopirne predloške za različite tipove štamparske forme i tražiti od učenika da ih prepoznaju
  • Insistirati na korišćenju uputstava za nabavku i skladištenje fotografskih materijala
  • Isticati značaj održavanja klimatskih uslova u odeljenju i pedantnosti u radu
  • Deo predavanja realizovati u kabinetu za praktičnu nastavu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Digitalna reprodukcija

Trajanje modula:

25 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje principa skeniranja
  • Upoznavanje vrsta skenera i njihove konstrukcije
  • Upoznavanje različitih programa za obradu slike i njihovih uporednih karakteristika
  • znati da objasni princip skeniranja
  • znati vrste skenera i njihove karakteristike
  • znati koji su parametri bitni za nabavku skenera
  • znati osnovne pojmove vezane za programe za obradu slike
  • znati prednosti određenih programa za obradu slike
  • znati da koristi uputstva za rad i održavanje skenera
  • Skeneri - uloga, podela
  • Rotacioni skeneri
  • Ravni skeneri
  • Osnovni parametri skenera: rezolucija, inerpolacija, širina bitova
  • Osnovne funkcije skenera
  • Programi za obradu slike
  • Priprema skenera za rad
  • Koristi što više prospekata različitih skenera
  • Uputiti na korišćenje tehničke dokumentacije za skener na kome će raditi
  • Ukazati na značaj korišćenja uputstava proizvođača skenera za pravilan rad i održavanje skenera
  • Deo predavanja realizovati u kabinetu za praktičnu nastavu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Osvetljivači

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o osvetljivačima filma
  • Sticanje znanja o osvetljivačima ploča
  • shvatiti princip rada osvetljivača
  • znati koje su bitne karakteristike osvetljivača za izbor osvetljivača
  • shvatiti princip rada i vrste lasera
  • Osvetljivači filma CTP-postupak
  • Osvetljivači ploča CTP-postupak
  • Laseri
  • Koristiti što više prospekata osvetljivača
  • Upoznati učenike sa tehničkom dokumentacijom osvetljivača filma ili ploča na kome rade
  • Uputiti ih da koriste uputstva proizvođača osvetljivača za pravilan rad i održavanje
  • Deo predavanja realizovati u kabinetu za praktičnu nastavu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Mašine za razvijanje filma

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o principu rada mašine za razvijanje filma
  • upoznati princip rada mašine za razvijanje
  • znati koji se parametri mogu podešavati
  • upoznati standarde za kvalitet filma
  • Mašine za razvijanje filma
  • Kontrola kvaliteta filma
  • Koristiti prospekte mašina za razvijanje
  • Uputiti ih na korišćenje uputstava proizvođača mašine za pravilan rad i održavanje
  • Deo predavanja realizovati u kabinetu za praktičnu nastavu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Razred: četvrti

Naziv modula:

Reprodukcija višetonskog originala

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o principu reprodukcije višetonskog originala
  • Sticanje znanja o značaju kontrole veličine rasterske tačke za kvalitet reprodukcije tonova
  • znati da objasni princip reprodukcije višetonskog originala
  • znati da razlikuje AM i FM rastriranje
  • znati prednosti i nedostatke FM rastriranja
  • znati kakav značaj ima kontrola veličine rasterske tačke za reprodukciju tonova
  • Reprodukcija višetonskog originala - princip
  • Rastriranje
  • Klasično rastriranje - amplitudno modulisano rastriranje (AM)
  • Uglovanje rastera
  • Frekventno modulisano rastriranje (FM) - stohastičko rastriranje
  • Primenu projekcionih i kontaktnih rastera spomenuti kako bi se lakše objasnio princip rastriranja
  • Deo predavanja realizovati u kabinetu za praktičnu nastavu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Reprodukcija višebojnog originala

Trajanje modula:

30 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o boji
  • Sticanje znanja o principu reprodukcije višebojnih originala
  • Sticanje znanja o fotometriji, denzitometriji i spektrofotometriji
  • Sticanje znanja o kontroli kvaliteta tj. o sistemima upravljanja bojom
  • Sticanje znanja o kontrolnim i mernim trakama
  • znati karakteristike boja
  • razumeti princip reprodukcije višebojnog originala
  • upoznati CIE sistem prikazivanja boja
  • razumeti princip aditivne i suptraktivne sinteze boja
  • shvatiti princip rada denzitometra i spektrofotometra
  • shvatiti značaj kontrole kvaliteta
  • upoznati različite merne i kontrolne trake
  • uočiti vezu između reprodukcije višebojnih višetonskih originala i realne reprodukcije na otisku
  • Pojam boje
  • Karakteristike boje
  • Pojam kolornog prostora (gamuta) i ICC kolor profila
  • Sinteza boja
  • CIE sistem prikazivanja boja
  • Standardi za merenje boja
  • Atlas boja
  • Spektrofotometri
  • Denzitometri
  • Princip snimanja originala u boji
  • Sistem upravljanja bojom - kolor menadžment
  • Kontrolne i merne trake
  • Sivi balans šarenih boja i reprodukcija tonova
  • Grafičko praćenje procesa reprodukcija
  • Korekcija boja
  • Koristiti različite atlase i zbirke boja
  • Koristiti što više različitih prospekata denzitometara i spektrometara
  • Pokazati uzorke različitih mernih i kontrolnih traka
  • Deo predavanja realizovati u kabinetu za praktičnu nastavu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Izrada probnih otisaka

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o značaju i načinu dobijanja probnih otisaka
  • upoznati sve postupke dobijanja probnog otiska
  • znati da uoči greške i da nađe uzroke uočenih odstupanja
  • Probni otisak - uloga
  • Dobijanje probnog otiska fotomehaničkim postupkom
  • Dobijanje probnog otiska na štampačima računara
  • Pokazivati što više različitih uzoraka probnih otisaka
  • Tražiti od učenika da samostalno uoče greške na probnom otisku i da otkriju uzroke tih grešaka
  • Koristiti što više praktična znanja učenika

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Digitalna izrada štamparske forme

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o postupku digitalne izrade štamparske forme za ofset-štampu
  • Sticanje znanja o postupku digitalne izrade štamparske forme za flekso-štampu
  • znati princip rada uređaja za osvetljavanje ofset-ploča
  • upoznati različite vrste ofset-ploča za CTP postupak
  • znati prednosti digitalnog postupka u odnosu na analogni postupak
  • znati građu i karakteristike fotopolimernih ploča za flekso-štampu
  • Uređaj za osvetljavanje ofset-ploča
  • Izvori svetlosti
  • CTP ofset-ploče - podela
  • CTP ploče - kopirni sloj na bazi fotopolimera
  • CTP ploče - kopirni sloj na bazi srebro-halogenida
  • Termalne CTP ploče
  • CTP ploče koje koriste UV izvore svetlosti
  • Fotopolimerne ploče za flekso-štampu
  • Kontrola kvaliteta
  • Pokazati što više prospekata uređaja za osvetljavanje
  • Upućivati na korišćenje uputstava proizvođača opreme i materijala
  • Dati analizu prednosti i nedostataka analognih i digitalnih postupaka za izradu štamparske forme
  • Stalno ukazivati na značaj održavanja parametara bitnih za kvalitet
  • Deo predavanja realizovati u kabinetu za praktičnu nastavu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Sistem registra

Trajanje modula:

2 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o standardima za perforaciju filma i ploča
  • znati kakav značaj i ulogu imaju standardi za perforaciju filma i ploča
  • Standardi za perforaciju filma i ploče
  • Uređaji za perforaciju
  • Predavanje realizovati u kabinetu za praktičnu nastavu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

Sledeći