Prethodni

Istorija umetnosti sa teorijom forme

(za obrazovni profil TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

64

10

 

 

 

74

II

66

8

 

 

 

74

III

62

8

 

 

 

70

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred: prvi

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Umetnost prvobitne zajednice

8

Umetnost starih naroda

10

Umetnost antičkih naroda

20

Umetnost srednjeg veka

20

Srednjovekovna umetnost Srbije i Crne Gore

16

 

Razred: drugi

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Umetnost renesanse

20

Umetnost baroka

18

Umetnost XVIII veka

16

Umetnost XIX veka

20

 

Razred: treći

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Moderna umetnost XX veka

36

Moderna arhitektura XX veka

6

Moderna skulptura XX veka

8

Moderna umetnost na našem tlu

12

Savremena umetnost

8

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Razred: prvi

Naziv modula:

Umetnost prvobitne zajednice

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o umetnosti prvobitne zajednice
  • znati šta je u osnovi prvobitnog izražavanja čoveka (vera - magija - religija)
  • znati da odredi i definiše kvalitet
  • prepoznati vezu umetnosti prvobitne zajednice i moderne umetnosti
  • paleolit
  • neolit
  • metalno doba
  • površina i linija kao granica površine
  • ukazati na ekspresivnost i spontanost prvobitnog umetničkog izražavanja
  • analizirati likovnost pećinskog slikarstva
  • uraditi vežbu linije i površine na primeru pećinskih crteža (funkcija, dinamika, ekspresija, jednostavnost)

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

*

*

 

 

Naziv modula:

Umetnost starih naroda

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o umetnosti starih naroda
  • znati da je umetnost deo i produkt društvenih zbivanja
  • znati hronološki sled arhitektonskih dostignuća
  • upoznati osobine likovnih umetnosti na tlu starog Egipta, Tigra i Eufrata, Persije, Krita i Mikene
  • upoznati razvoj skulpture, slikarstva i primenjene umetnosti upotrebnih predmeta starih naroda
  • umetnost Egipta
  • umetnost Mesopotamije
  • umetnost Krita i Mikene
  • teorija forme: oblik - karakter, vrste, grupisanje
  • vežba (linija, površina, oblik)
  • isticati osobenosti umetničkih dostignuća shodno geopolitičkom položaju naroda
  • ukazati na sličnosti i prepoznati ih
  • služiti se mnogim reprodukcijama iz istorije umetnosti, slajdovima
  • uraditi vežbu - linija, površina, oblik, boja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

*

*

 

 

Naziv modula:

Umetnost antičkih naroda

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o umetnosti antičkih naroda
  • znati osobine i principe arhitekture, slikarstva, vajarstva i primenjene umetnosti
  • znati likovne zakonitosti: proporcija, zlatni presek, ritam, simetrija, kompozicija
  • prati nastanak prostornosti (perspektive: inverzna, linearna, vazdušna)
  • znati da svetlo - senka daju iluziju trodimenzionalnosti
  • umetnost antičke Grčke
  • teorija forme: proporcija i zlatni presek
  • etrurska umetnost
  • rimska umetnost
  • teorija forme: senka i iluzija trodimenzionalnosti
  • vežba (proporcija, senka)
  • uraditi vežbu - proporcija i zlatni presek
  • stalno koristiti reprodukcije i slajdove iz istorije likovnih i primenjenih umetnosti
  • upoređivati sa modernom umetnošću
  • uraditi praktičan rad na temu - proporcija i senke nekog izabranog motiva

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

*

*

 

 

Naziv modula:

Umetnost srednjeg veka

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o umetnosti srednjeg veka
  • znati šta je bazilika
  • znati osobine reljefa kao arhitektonskog elementa
  • znati arhitektonske osobine romaničkih i gotskih građevina (crkava i katedrala) u Francuskoj, Italiji, Španiji, Hrvatskoj
  • znati šta je: freska, enkaustika, mozaik, vitraž i tapiserija
  • ranohrišćanska umetnost
  • romanska umetnost
  • gotska umetnost
  • vizantijska umetnost
  • teorija forme: linija i boja u umetnosti srednjeg veka
  • vežba (linija, boja)
  • koristiti modele crkava i katedrala
  • pokazati reprodukcije iz istorije umetnosti ovog perioda
  • tražiti motive srednjovekovne arhitekture modernim građevinama ili urbanim sredinama
  • uraditi vežbu na primeru neke freske - linija i boja srednjovekovne umetnosti

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

*

*

 

 

Naziv modula:

Srednjovekovna umetnost Srbije i Crne Gore

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o umetnosti srednjeg veka u Srbiji i Crnoj Gori
  • znati arhitektonske odlike crkava - Studenica, Dečani, Mileševa, Sopoćani, Gračanica, Ravanica, Manasija, Ljubostinja, Kalenić, Lazarica
  • znati karakteristike srednjevekovnog fresko slikarstva
  • poznavati slikarstvo ikona i minijatura
  • shvatiti suštinu i značaj srednjovekovne umetnosti naših naroda
  • umetnost XII veka
  • Raška škola
  • umetnost XIV veka
  • Moravska škola
  • linearna perspektiva
  • vežbe
  • ukazati na društvena zbivanja u Evropi od XII do XV veka
  • posebno obraditi ikonopisanje i slikarstvo minijatura
  • uraditi vežbu po aspektima mogućnostima linearne perspektive

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

*

*

 

 

Razred: drugi

Naziv modula:

Umetnost renesanse

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o umetnosti renesanse
  • upoznati likovna umetnička dela renesanse
  • znati uporediti srednjovekovnu umetnost sa umetnošću renesanse
  • znati šta je perspektiva, volumen, prikazivanje oblika po planovima, sfumato majolika zgrafito
  • znati šta je harmonija, smirena ravnoteža, jednostavna lepota, čista konstrukcija i simetrija
  • znati da konstruiše centralnu perspektivu
  • Protorenesansa
  • Arhitektura rane renesanse
  • Skulptura rane renesanse
  • Slikarstvo rane renesanse
  • Visoka renesansa:
  • Leonardo da Vinči, Mikelanđelo Buonaroti, Rafaelo Santi
  • Renesansa u Veneciji
  • Renesansa u Flandriji (Van Ajk, Boš i Brojge)
  • Renesansa u Nemačkoj
  • Renesansa na našem tlu
  • Prostor. Centralna perspektiva. Način konstruisanja
  • Primena perspektive (linearna, vazdušna i perspektive boje)
  • Pokazati reprodukcije iz ovog perioda istorije umetnosti
  • Ukazati na društvene i istorijske prilike koje su dovele do nastanka humanizma i renesanse
  • Upoređivati sa umetnošću kod antičkih naroda i sa neoklasicizmom
  • Suprotstaviti sa umetnošću srednjeg veka i baroka
  • Uraditi konstrukciju srednjeg veka i perspektive

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Umetnost baroka

Trajanje modula:

18 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o umetnosti baroka
  • upoznati umetnička dela baroka u svetu i kod nas
  • znati šta je mansarda, galerija, štuko, parket, intarzija, krivolinijski spiralni motiv
  • znati šta je rokoko
  • znati šta su efekti svetlosti i tame, dinamizam i upotreba različitih materijala u skulpturi
  • shvatiti suštinu svetlosti i senke u umetničkom oblikovanju
  • Idejne osnove i pojam baroka, obeležje barokne arhitekture. Glavni spomenici
  • Lorenco Bernini i barokna skulptura
  • Slikarstvo baroka u Italiji. Karači i njihova slikarska akademija. Karavađo i njegov uticaj na evropsko slikarstvo
  • Barokno slikarstvo u Španiji: El Greko, Velaskez, Muriljo i Zurbaran
  • Širenje baroknih shvatanja u Evropi - Rubens
  • Društvene i kulturne prilike 17. veka u Holandiji - Rembrant. 17. vek u Francuskoj za vreme vladavine Luja XIV: arhitektura, Pusen i Loren; umetnički zanati, tapiserija, nameštaj, sitna plastika, zlatarstvo
  • Svetlost i senka kao elementi slikarskog i skulpturalnog oblikovanja
  • Kontrast svetlosti i senke detalja i oblika. Dinamika motiva
  • Pokazati reprodukcije iz ovog perioda istorije umetnosti
  • Ukazati na društvene, istorijske i religijske prilike koje su dovele do nastanka umetnosti baroka
  • Suprotstaviti sa umetnošću renesanse
  • Tražiti spomenike arhitekture ovog umetničkog stila
  • Uraditi vežbu koja pokazuje odnos svetlosti i senke i njihov međusobni kontrast

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Umetnost XVIII veka

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o umetnosti XVIII veka
  • upoznati umetnost XVIII veka
  • znati povući paralelu između arhitekture, antike, renesanse, neoklasicizma sa arhitekturom baroka
  • znati šta je ahromatsko slikarstvo i jasna i čista kontura
  • Društveni i umetnički okviri epohe. Francuski arhitekti XVIII veka i njihova dela
  • Glavne struje u francuskom slikarstvu: Vato, Šarden
  • Obnova mletačkog slikarstva: Tijepolo i engleska nacionalna škola XVIII veka
  • Neoklasicizam: poreklo, arhitektura, skulptura, slikarstvo Luja Davida i Engra
  • Crtež kao osnovni izraz umetničkog dela (jasna i čista kontura)
  • Ahromatsko slikarstvo
  • Ukazati na društvena zbivanja u Evropi u XVIII veku
  • Pokazati reprodukcije iz ovog perioda istorije umetnosti
  • Ukazati na sličnosti antičke arhitekture, renesansne arhitekture i arhitekture neoklasicizma
  • Uraditi vežbu na primeru pojedinih Engrovih crteža (jasna i čista kontura)

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Umetnost XIX veka

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o umetnosti XIX veka
  • upoznati umetnost XIX veka u svetu, a i kod nas
  • znati povući paralelu između neoklasicizma, romantizma i realizma
  • znati uporediti arhitekturu romantizma i srednjeg veka
  • znati šta je plener, valer, lokalni ton, optičko mešanje boja
  • Društveni okviri epohe. Arhitektura
  • Pojava umetničkih pravaca: romantizam, Delakroa, Žeriko, Goja
  • Realizam u Francuskoj - poreklo i obeležja. Kurbe, Domije i Nije
  • Impresionizam - poreklo i osnovne karakteristike. Glavni predstavnici: Mane, Mone, Renoar, Dega.

Impresionistička skulptura: Roden i Medardo Roso

  • Neoimpresionizam - Žorž Sera
  • Stvaralaštvo Vinsenta van Goga. Pol Gogen i slikari mon Martra
  • Stvaralaštvo Pola Sezana i njegov značaj za savremenu umetnost
  • Optički problemi: svetlost, vazduh, valer i refleksi
  • boja (lokalni ton, komplementarna boja kao senka, optičko mešanje boja)
  • Ukazati na društvena zbivanja u Evropi u XIX veku
  • Pokazati reprodukcije iz ovog perioda umetnosti
  • Ukazati na razlike i prepoznati ih
  • Uraditi vežbu: boja, veler

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

*

 

Razred: treći

Naziv modula:

Moderna umetnost XX veka

Trajanje modula:

36 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o umetnosti XX veka
  • upoznati umetničke pravce i pokrete u prvoj polovini XX veka
  • upoznati slikarska ostvarenja prve polovine XX veka
  • znati šta je kolaž, redi-meid, frotaž, nađeni predmeti, automatizam
  • shvatiti koliki je značaj ritma u likovnoj umetnosti
  • Idejne osnove evropske umetnosti XX veka
  • Ekspresionizam i njegovi predstavnici: E. Munk, Dž. Ensor, grupa "Most" i "Plavi jahač". O. Kokoška
  • Kubizam - odlike i predstavnici
  • Stvaralaštvo Pabla Pikasa
  • Futuristi i grupa "Dada"
  • Nadrealizam kao pojava u književnosti, filmu i slikarstvu
  • Pojava apstraktne umetnosti: Vasilij Kandinski
  • Pit Mondrijan i neoplasticizam
  • Ruska umetnost početkom XIX veka
  • Škola industrijskog dizajna - Bauhaus
  • Kompozicija u slikarstvu
  • Ritam (pokret, simetrija, ravnoteža od površine ka masi i kretanju)
  • Pokazati reprodukcije iz ovog perioda istorije umetnosti
  • Učenike treba uvoditi u samostalno korišćenje stručne literature iz oblasti istorije umetnosti
  • Uraditi vežbu - ritam

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Moderna arhitektura XX veka

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o arhitekturi XX veka
  • upoznati arhitekturu XX veka
  • znati arhitektonske osobine XX veka
  • znati šta je funkcionalizam, a šta organska arhitektura
  • povezati geometrijsku apstrakciju i ostvarenja moderne arhitekture
  • Novi građevinski materijali
  • Funkcionalizam moderne arhitekture
  • Kompozicija arhitekture
  • Konstrukcija u službi funkcije
  • Pokazati reprodukcije iz ovog perioda istorije umetnosti
  • Tražiti primere moderne arhitekture u svom mestu
  • Ostvarivanje teoretskog dela treba kombinovati sa samostalnim likovnim izražavanjem
  • Učenike treba navesti da primenjuju već usvojena znanja, odnosno da koriste odgovarajuća likovna ostvarenja na kojima su postavljeni zahtevi i problemi rešeni

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Moderna skulptura XX veka

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o skulpturi u XX veku
  • upoznati skulpturu XX veka
  • znati da prazan prostor (antiforma) ima isti značaj kao i ispunjen prostor (forma)
  • Evropska skulptura u prvoj polovini XX veka
  • Glavni nosioci novih tendencija: Brankusi, Mur
  • Kompozicije u skulpturi
  • Pokazati reprodukcije iz ovog perioda istorije umetnosti
  • Ukazati na sličnosti problematike, kompozicije u arhitekturi i skulpturi
  • Uraditi vežbu u kojoj forma uslovljava antiformu i obrnuto

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Moderna umetnost na našem tlu

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o modernoj umetnosti na našem tlu
  • upoznati modernu umetnost na tlu naše zemlje
  • znati analizirati likovno-umetnička dela
  • upoznati problematiku komponovanja u slikarstvu
  • Društveni i umetnički okviri epohe. Umetnost XVIII i XIX veka
  • Impresionizam na našem tlu - Nadežda Petrović
  • Umetnost prve polovine XX veka na našem tlu
  • Kompozicija u slikarstvu
  • Pokazati reprodukcije iz ovog perioda umetnosti
  • Odlazak u muzeje i galerije
  • Izvršiti analizu odnosa moderne umetnosti kod nas i u svetu
  • Uraditi kompozicijsku vežbu uz utvrđenu tehniku rada

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Savremena umetnost

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o savremenoj umetnosti
  • upoznati savremena događanja savremene umetnosti
  • steći svoj stav o savremenim tendencijama u umetnosti
  • upoznati jedinstvo forme i sadržaja umetničkog dela
  • Društveni i umetnički okviri za nastanak savremene umetnosti
  • Lirska apstrakcija
  • Neoavangarda
  • Enformel, op-art, kinetička umetnost, strukturalizam, sistematična umetnost, minimal-art, post-painterlyapstraction, konceptualna umetnost, land-art
  • Pop-art i slične pojave
  • Akciono slikarstvo
  • Post-moderna umetnost
  • Forma i sadržaj
  • Ukazati na vezu društvenih zbivanja i razvitka umetnosti sredinom XX veka
  • Posetiti izložbu savremene umetnosti
  • Ukazati na savremena dostignuća arhitekture u našem mestu
  • Tražiti primere koji povezuju tradiciju i savremenu umetnost
  • Uraditi vežbu: znak i značenja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

*

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

 

Pismo

(za obrazovni profil TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

 

74

 

 

 

74

II

 

74

 

 

 

74

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Istorijski razvoj pisma

8

Pribor i materijal, osnovna pravila i vežbe poteza

10

Blok pismo - sistem mreže

8

Monumentalna kapitala, minuskula i majuskula

12

Unicijala i poluunicijala

16

Ćirilica

20

 

Razred:

drugi

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Razvoj štamparstva i tipografski merni sistem

8

Tipografska pisma - antikva

8

Savremena tipografska pisma

14

Tipografsko oblikovanje

12

Formiranje stranice

12

Optičke iluzije u tipografiji

4

Komponovanje slova u jedinstvenu formu

8

Komponovanje slova i slike (grafičkog znaka) - primena boje u tipografiji

8

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Razred: prvi

Naziv modula:

Istorijski razvoj pisma

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o istorijskom razvoju pisma kao jednom od najznačajnijih vidova komunikacije
  • znati šta je pismo
  • prepoznavati odnos pisma, mišljenja i govora
  • znati koji su elementi pisma
  • znati da se glasovno (fonetsko) pismo razvilo kroz istoriju razvojem čovekovog mišljenja
  • koristiti pismo kao likovno grafički prikaz govora i mišljenja
  • piktogrami
  • ideogrami
  • fonetsko pismo
  • istaći razliku između piktograma i ideograma
  • istaći primenu piktograma i ideograma u savremenoj komunikaciji
  • uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula
  • povezati sadržaje sa jezikom i komunikacijom

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

 

 

 

*

 

Naziv modula:

Pribor i materijal, osnovna pravila i vežbe poteza

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o priboru, materijalu i pravilima pisanja
  • sticanje veština i sposobnosti korišćenja pribora i poteza u pisanju
  • znati da koristi pribor i materijal za pisanje
  • koristiti osnovna pravila pri pisanju
  • imati veštinu poteza
  • biti sposoban da formira reči i redove
  • pribor i materijal
  • osnovna pravila
  • vežbe poteza - belina i razmak između slova
  • formiranje reči i redova
  • uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula
  • sadržaje povezati sa jezikom
  • vežbati preciznost i pedantnost u radu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

 

 

 

*

 

Naziv modula:

Blok pismo - sistem mreže

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja i veština konstrukcije slova i komponovanja teksta
  • znati da konstruiše slovo pomoću mreže
  • znati da konstruiše i komponuje tekst uz poznavanje pravila o optičkom delovanju slova i njihovih međurazmaka
  • konstrukcija slova
  • komponovanje teksta
  • uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula
  • vežbati preciznost u radu
  • sadržaje ilustrovati iz knjiga i tekstova o pismu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

 

 

 

*

 

Naziv modula:

Monumentalna kapitala, minuskula i majuskula

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja iz elemenata monumentalne kapitale, minuskule i majuskule
  • znati osobine i veštinu pisanja monumentalne kapitale
  • znati dvolinijski sistem pisanja
  • znati četvorolinijski sistem pisanja
  • monumentalna kapitala
  • dvolinijski sistem pisanja (minuskula)
  • četvorolinijski sistem pisanja (majuskula)
  • uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula
  • uraditi test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

 

 

 

*

 

Naziv modula:

Unicijala i poluunicijala

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja i veština pisanja slova - unicijale i poluunicijale
  • znati da piše unicijalnim pismom
  • znati da piše poluunicijalnim pismom
  • prepoznavati razlike pisama
  • znati da piše bilo kojim datim pismom
  • unicijala - pisanje slova
  • poluunicijala - pisanje slova
  • uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula
  • uraditi test prepoznavanja pisama na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

 

 

 

*

 

Naziv modula:

Ćirilica

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • sticanje osnovnih znanja o ćiriličnom pismu
  • znati istorijski razvoj ćiriličnog pisma
  • znati o uticajima i reformi ćiriličnog pisma
  • znati koji narodi pišu ćiriličnim pismom
  • znati da primeni ćirilično pismo u oblikovanju grafičkih proizvoda
  • razvoj ćiriličnog pisma
  • uticaji
  • reforma ćiriličnog pisma
  • rukopisno i tipografsko pismo
  • primena u dizajnu
  • pisanje slova
  • povezati sadržaje sa jezikom i komunikacijama
  • na kraju modula uraditi test o poznavanju i upotrebi u dizajnu ćiriličnog pisma

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

 

 

 

*

 

Razred: drugi

Naziv modula:

Razvoj štamparstva i tipografski merni sistemi

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnog znanja o nastanku i razvoju štamparstva
  • Sticanje znanja o razlozima uvođenja tipografskog mernog sistema i primena u štamparstvu
  • znati kako, kada i zašto je nastalo štamparstvo
  • saznati o razvojnom putu štamparstva
  • upoznati osnovne principe štampe u tehnikama štampe
  • saznati razloge uvođenja tipografskog mernog sistema
  • znati koristiti tipografski merni sistem
  • Šta je ksilografija
  • Pomična slova - nastanak i razvoj
  • Nastanak i razvoj tehnike visoke štampe i princip štampe
  • Nastanak i razvoj ostalih tehnika štampe (ravna, duboka i sito)
  • Razlozi i period razvoja tipografskog mernog sistema
  • Upoznavanje i metod korišćenja tipografskih jedinica
  • Istaći prednosti i nedostatke ksilografije
  • Prvi oblici pomičnih slova i prednosti u odnosu na ksilografiju
  • Razvojni put tehnike visoke štampe od Gutemberga do danas
  • Novi oblici štampanja tehnikom visoke štampe
  • Oblici štampanja ostalim tehnikama štampe
  • "Stopa" kao osnova za postavku tipografskog mernog sistema
  • Putem vežbi savladati upotrebu i pretvaranje tipografskih jedinica u druge merne jedinice

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

 

 

 

*

 

Naziv modula:

Tipografska pisma - antikva

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o "stilovima" i njihov uticaj na tipografska pisma
  • Uticaj razvoja civilizacije na oblik tipografskog pisma
  • Klasifikacija tipografskih pisama temeljnog oblika
  • znati temeljne oblike tipografskih pisama
  • znati da je antikva osnovni oblik tipografskog pisma temeljnog oblika
  • znati razliku između: renesansne antikve, prelazne antikve, klasicističke antikve
  • Vremenski stilovi u arhitekturi, ornamentici, simbolima itd.
  • Uticaji stilova na konstrukciju temeljnih oblika tipografskih pisama
  • Karakteristika i razlike osnovnih elemenata slova kod temeljnog oblika tipografskih pisama antikve
  • Ukazati na period nastanka i razliku kod vremenskih stilova
  • Konstruisati "serife" temeljnog oblika tipografskog pisma
  • Vežbati crtanjem slovnih simbola temeljnog oblika tipografskog pisma

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

*

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Savremena tipografska pisma

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Prvi oblici i razvoj savremenih oblika tipografskog pisma
  • Sticanje osnovnih znanja o savremenim tipografskim pismima
  • znati oblike i karakteristike savremenih oblika tipografskih pisama
  • znati da konstruiše i komponuje tekst uz poznavanje pravila o optičkom delovanju savremenih oblika tipografskih pisama
  • Razraditi karakteristične razlike u oblicima savremenih tipografskih pisama
  • Konstrukcija nekih tipova slova iz savremenih tipografskih pisama
  • Komponovanje teksta sa kombinacijom savremenih oblika tipografskog pisma
  • Uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula
  • Vežbati preciznost u radu
  • Sadržaje ilustrovati iz knjiga i tekstova o pismu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

*

 

 

 

*

 

Naziv modula:

Tipografsko oblikovanje

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o tipografiji i njenom razvoju
  • Tipografska pisma kao osnova za oblikovanje
  • Sticanje osnovnog znanja o tipografskom oblikovanju
  • znati šta je to tipografija i kada i kako je nastala
  • znati vrste tipografskih pisama
  • znati osnovu tipografskog oblikovanja
  • Pojam tipografije
  • Tipografska pisma u funkciji tipografskog oblikovanja
  • Kombinacije tipografskih pisama u oblikovanju
  • Uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula
  • Uraditi test na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

 

 

*

*

 

Naziv modula:

Formiranje stranica

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o osnovnim kriterijumima pri formiranju stranica
  • znati da formira stranicu
  • znati standardne i vanstandardne dimenzije (formate) stranica
  • znati da utvrdi parametre za formiranje stranice
  • znati da utvrdi parametre za tipografsko oblikovanje
  • znati da utvrdi sadržaj kompozicije na stranici
  • Utvrđivanje i postavljanje tehničkih parametara na stranici
  • Uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula
  • Uraditi test prepoznavanja pisama na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

 

 

 

 

*

*

 

*

*

 

 

Naziv modula:

Optičke iluzije u tipografiji

Trajanje modula:

4 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o optičkoj iluziji
  • znati šta je optička iluzija
  • steći znanja o kontrastima i njihovom optičkom uticaju
  • znati kakav je uticaj okoline na optičku iluziju
  • Pojam optičke iluzije
  • Efekti kontrasta
  • Prividne i stvarne veličine
  • Uticaj okoline na kontrast
  • Povezati teoriju sa praktičnim primerima
  • Uraditi vežbu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

*

*

 

 

Naziv modula:

Komponovanje slova u jedinstvenu formu

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o komponovanju forme
  • Sticanje osnovnih znanja o komponovanju slova u formu
  • znati šta je kompozicija
  • znati principe na kojima se zasniva kompozicija slova
  • znati vrste kompozicije
  • znati koji utisak treba da dâ kompozicija slova na formi
  • Razvoj ćiriličnog pisma
  • Uticaji
  • Reforma ćiriličnog pisma
  • Rukopisno i tipografsko pismo
  • Primena u dizajnu
  • Pisanje slova
  • Povezati sadržaje sa jezikom i komunikacijama
  • Na kraju modula uraditi test o poznavanju i upotrebi u dizajnu ćiriličnog pisma

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

 

 

 

*

 

Naziv modula:

Komponovanje slova u slike (grafičkog znaka) primena boje u tipografiji

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o varijantama kompozicije i ugradnji slova u kompoziciju
  • znati horizontalne, vertikalne, kružne, dijagonalne, simetrične i spiralne kompozicije
  • znati da odredi format za određenu kompoziciju
  • znati komponovanje i ugradnju slova u kompoziciju (grafički znak)
  • znati primenu boje u komponovanju
  • Razraditi varijante kompozicije
  • Kombinovanje varijanti kompozicije
  • Apstrakcija u kompoziciji
  • Statičnost i dinamičnost kompozicije
  • Značaj slova u kompoziciji simbola, zaštitnih znakova itd.
  • Povezati sadržaje sa praksom
  • Na kraju modula uraditi vežbu kroz praktičan primer

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

*

 

 

 

*

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

 

Fotografija

(obavezni predmet za obrazovni profil TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled)

1. CILJEVI PREDMETA:

2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

4. CILJEVI, ISHODI i PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA

Razred: drugi

Godišnji fond časova:

74 časa

 

CILJEVI

ISHODI
Po završetku prvog razreda učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

 

  • Sticanje osnovnih znanja o pronalasku fotografije i razvoju fotografske tehnologije
  • Sticanje osnovnih znanja o razvoju fotografske likovnosti

 

  • znati osnovne činjenice o otkriću fotografije
  • razlikovati etape u tehnološkom razvoju fotografije
  • razlikovati etape u likovnom razvoju fotografije

Fotografija - uvod, otkriće

  • Dager i Talbot
  • Bitniji fotografski procesi 19. veka
  • Razvoj kamera, optike i materijala
  • Fotografska likovnost 19. i 20. veka
  • Fotografija i štampa

 

  • Objasniti tehnologiju dagerotipije i postupka sa slanim papirom
  • Pokazati reprodukcije fotografija referentnih autora 19. i 20. veka
  • Demonstrirati rad sa kamerama velikog srednjeg i malog formata
  • Temu realizovati kroz 5 časova

 

  • Sticanje osnovnih znanja o vrstama kamera, principima rada područjima primene, rukovanjem, prednostima i nedostacima u fotografskoj praksi

 

  • razlikovati kamere po formatima i konstrukciji
  • znati da odredi vrstu kamere prema zahtevima konkretnog projekta
  • znati osnovne principe rukovanja sa kamerama različitih formata

Fotografske kamere

  • Kamere velikog, srednjeg i malog formata
  • Objektivi za kamere različitih formata
  • Pribor za kamere različitih formata
  • Rukovanje kamerama različitih formata

 

  • Demonstrirati rad kamerama različitih formata
  • Rukovanje kamerom malog formata - individualna vežba
  • Temu realizovati kroz 5 časova

 

  • sticanje osnovnih znanja o organizaciji i radu u fotografskom studiju, opremi, instalacijama i izvorima opasnosti

 

  • znati u kojim područjima rada se koristi studio
  • razlikovati vrste rasvete u fotografskom studiju
  • poznavati pribor za kontrolu svetla
  • poznavati izvore opasnosti u fotografskom studiju

Fotografski studio

  • osnovne dimenzije studija
  • kontinuirano i trenutno svetlo područja primene, prednosti i nedostaci
  • pribor za kontrolu karaktera svetla, usmeravanje i raspršavanje
  • pribor za kontrolu senki
  • ostali pribor u studiju

 

  • demonstrirati rad sa kontinuiranim i trenutnim svetlom
  • obratiti pažnju na prednosti i nedostatke različitih vrsta rasvete
  • demonstrirati efekte pribora za kontrolu svetla i senki
  • Temu realizovati kroz 5 časova

 

  • sticanje osnovnih znanja o vrstama, formatima, karakteristikama, manipulaciji i obradi savremenih fotografskih materijala

 

  • razlikovati vrste i formate fotomaterijala
  • znati procese obrade
  • znati da odredi vrstu i format materijala prema konkretnim fotografskim projektima

Fotografski materijali

  • crno-beli negativ i pozitiv materijali
  • kolor negativ i pozitiv materijali
  • procesi za obradu crno belih materijala
  • procesi za obradu kolor materijala
  • izbor materijala prema konkretnom projektu

 

  • demonstracija vrsta i formata
  • demonstracija obrade crno-belih materijala
  • demonstracija obrade kolor materijala
  • Temu realizovati kroz 5 časova

 

  • sticanje osnovnih znanja neophodnih za rukovanje kamerom i samostalno snimanje jednostavnijih fotografskih zadataka

 

  • biti osposobljen da rukuje kamerom malog formata
  • znati da odredi eksponometrijske vrednosti
  • znati da obavi jednostavnija snimanja

Snimanje

  • ulaganje filma u kameru
  • određivanje eksponometrijskih vrednosti pomoću svetlomera u kameri
  • Skeniranje višetonskih kolor originala u različitim razmerama
  • uoštravanje i kadriranje
  • upotreba i kontrola programa i automatika kod savremenih kamera

 

  • vežba upotrebe kamere malog formata
  • praktičan rad individualno snimanje kamerom malog formata
  • demonstracija rada programa i automatika kod savremenih kamera
  • individualno snimanje sa odabranim programom
  • Temu realizovati kroz 10 časova

 


 

  • sticanje osnovnih znanja o upotrebi fotografije u različitim oblastima grafičke proizvodnje


 

  • znati da odredi fotografske zahteve prema konkretnom projektu
  • razlikovati specifične fotografske potrebe različitih grafičkih medija
  • znati da odredi tehničke zahteve prema konkretnom projektu

Primena fotografije u grafičkoj proizvodnji

  • pojava fotografije u štampi, kratka istorija i pregled razvoja
  • fotografija u novinama
  • fotografija na ambalaži
  • fotografija u masovnim grafičkim komunikacijama, plakat, bilbord


 

  • objasniti postupke štampanja fotografije
  • objasniti promene u štampanim medijima nastale uvođenjem fotografije
  • objasniti istorijske uticaje magazina Lajf, Alekseja Brodoviča itd.
  • fotografija i savremene grafičke komunikacije
  • Temu realizovati kroz 7 časova

 

  • sticanje osnovnih tehničko tehnoloških znanja o digitalnoj fotografiji

 

  • znati tehničko-tehnološke osobine digitalne fotografije
  • znati da rukuje digitalnom kamerom
  • biti osposobljen da obavi jednostavnija snimanja
  • znati da izradi otiske u različitim tehnikama digitalne štampe

Digitalna fotografija

  • tehnološke osobine digitalne fotografije
  • digitalna kamera, funkcije, meniji
  • snimanje digitalnom kamerom
  • transferi obrada snimaka
  • otiskivanje digitalne slike

 

  • objasniti osobine digitalnih čipova, ccd i cmos
  • veličina slike i rezolucija
  • demonstracija funkcija, menija i snimanja digitalnom kamerom
  • praktičan rad, snimanje digitalnom kamerom
  • praktičan rad, transfer, obrada i otiskivanje snimaka
  • Temu realizovati kroz 37 časova

Sledeći