Prethodni
Istorija umetnosti sa teorijom forme
(za obrazovni profil TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled)
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
| RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
| Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
| I | 64 | 10 | | | | 74 |
| II | 66 | 8 | | | | 74 |
| III | 62 | 8 | | | | 70 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje uvida u materijalni i duhovni život, kroz istoriju civilizacije kao osnovu umetničkog stvaralaštva koje proučava istorija i teorija umetnosti
- Dobijanje znanja iz prošlosti različitih civilizacija kroz uvid u rad, materijalna sredstva, običaje, navike, verovanja i mišljenja raznih naroda
- Shvatanje uslova i oblika savremene civilizacije, mesta i uloge koju ima naša zemlja u tom okviru
- Sticanje sposobnosti kritičkog prosuđivanja vrednosti umetničkog dela
- Formiranje kriterijuma i sopstvenog odnosa prema umetnosti i kulturi
- Formiranje estetskog odnosa i estetskih osećanja
- Formiranje osnova za nastavak obrazovanja
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: prvi
| NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
| Umetnost prvobitne zajednice | 8 |
| Umetnost starih naroda | 10 |
| Umetnost antičkih naroda | 20 |
| Umetnost srednjeg veka | 20 |
| Srednjovekovna umetnost Srbije i Crne Gore | 16 |
Razred: drugi
| NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
| Umetnost renesanse | 20 |
| Umetnost baroka | 18 |
| Umetnost XVIII veka | 16 |
| Umetnost XIX veka | 20 |
Razred: treći
| NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
| Moderna umetnost XX veka | 36 |
| Moderna arhitektura XX veka | 6 |
| Moderna skulptura XX veka | 8 |
| Moderna umetnost na našem tlu | 12 |
| Savremena umetnost | 8 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Razred: prvi
| Naziv modula: | Umetnost prvobitne zajednice |
| Trajanje modula: | 8 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje osnovnih znanja o umetnosti prvobitne zajednice
| - znati šta je u osnovi prvobitnog izražavanja čoveka (vera - magija - religija)
- znati da odredi i definiše kvalitet
- prepoznati vezu umetnosti prvobitne zajednice i moderne umetnosti
| - paleolit
- neolit
- metalno doba
- površina i linija kao granica površine
| - ukazati na ekspresivnost i spontanost prvobitnog umetničkog izražavanja
- analizirati likovnost pećinskog slikarstva
- uraditi vežbu linije i površine na primeru pećinskih crteža (funkcija, dinamika, ekspresija, jednostavnost)
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | * | * | |
| Naziv modula: | Umetnost starih naroda |
| Trajanje modula: | 10 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje osnovnih znanja o umetnosti starih naroda
| - znati da je umetnost deo i produkt društvenih zbivanja
- znati hronološki sled arhitektonskih dostignuća
- upoznati osobine likovnih umetnosti na tlu starog Egipta, Tigra i Eufrata, Persije, Krita i Mikene
- upoznati razvoj skulpture, slikarstva i primenjene umetnosti upotrebnih predmeta starih naroda
| - umetnost Egipta
- umetnost Mesopotamije
- umetnost Krita i Mikene
- teorija forme: oblik - karakter, vrste, grupisanje
- vežba (linija, površina, oblik)
| - isticati osobenosti umetničkih dostignuća shodno geopolitičkom položaju naroda
- ukazati na sličnosti i prepoznati ih
- služiti se mnogim reprodukcijama iz istorije umetnosti, slajdovima
- uraditi vežbu - linija, površina, oblik, boja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | * | * | |
| Naziv modula: | Umetnost antičkih naroda |
| Trajanje modula: | 20 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje osnovnih znanja o umetnosti antičkih naroda
| - znati osobine i principe arhitekture, slikarstva, vajarstva i primenjene umetnosti
- znati likovne zakonitosti: proporcija, zlatni presek, ritam, simetrija, kompozicija
- prati nastanak prostornosti (perspektive: inverzna, linearna, vazdušna)
- znati da svetlo - senka daju iluziju trodimenzionalnosti
| - umetnost antičke Grčke
- teorija forme: proporcija i zlatni presek
- etrurska umetnost
- rimska umetnost
- teorija forme: senka i iluzija trodimenzionalnosti
- vežba (proporcija, senka)
| - uraditi vežbu - proporcija i zlatni presek
- stalno koristiti reprodukcije i slajdove iz istorije likovnih i primenjenih umetnosti
- upoređivati sa modernom umetnošću
- uraditi praktičan rad na temu - proporcija i senke nekog izabranog motiva
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | * | * | |
| Naziv modula: | Umetnost srednjeg veka |
| Trajanje modula: | 20 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje osnovnih znanja o umetnosti srednjeg veka
| - znati šta je bazilika
- znati osobine reljefa kao arhitektonskog elementa
- znati arhitektonske osobine romaničkih i gotskih građevina (crkava i katedrala) u Francuskoj, Italiji, Španiji, Hrvatskoj
- znati šta je: freska, enkaustika, mozaik, vitraž i tapiserija
| - ranohrišćanska umetnost
- romanska umetnost
- gotska umetnost
- vizantijska umetnost
- teorija forme: linija i boja u umetnosti srednjeg veka
- vežba (linija, boja)
| - koristiti modele crkava i katedrala
- pokazati reprodukcije iz istorije umetnosti ovog perioda
- tražiti motive srednjovekovne arhitekture modernim građevinama ili urbanim sredinama
- uraditi vežbu na primeru neke freske - linija i boja srednjovekovne umetnosti
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | * | * | |
| Naziv modula: | Srednjovekovna umetnost Srbije i Crne Gore |
| Trajanje modula: | 16 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje osnovnih znanja o umetnosti srednjeg veka u Srbiji i Crnoj Gori
| - znati arhitektonske odlike crkava - Studenica, Dečani, Mileševa, Sopoćani, Gračanica, Ravanica, Manasija, Ljubostinja, Kalenić, Lazarica
- znati karakteristike srednjevekovnog fresko slikarstva
- poznavati slikarstvo ikona i minijatura
- shvatiti suštinu i značaj srednjovekovne umetnosti naših naroda
| - umetnost XII veka
- Raška škola
- umetnost XIV veka
- Moravska škola
- linearna perspektiva
- vežbe
| - ukazati na društvena zbivanja u Evropi od XII do XV veka
- posebno obraditi ikonopisanje i slikarstvo minijatura
- uraditi vežbu po aspektima mogućnostima linearne perspektive
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | * | * | |
Razred: drugi
| Naziv modula: | Umetnost renesanse |
| Trajanje modula: | 20 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o umetnosti renesanse
| - upoznati likovna umetnička dela renesanse
- znati uporediti srednjovekovnu umetnost sa umetnošću renesanse
- znati šta je perspektiva, volumen, prikazivanje oblika po planovima, sfumato majolika zgrafito
- znati šta je harmonija, smirena ravnoteža, jednostavna lepota, čista konstrukcija i simetrija
- znati da konstruiše centralnu perspektivu
| - Protorenesansa
- Arhitektura rane renesanse
- Skulptura rane renesanse
- Slikarstvo rane renesanse
- Visoka renesansa:
- Leonardo da Vinči, Mikelanđelo Buonaroti, Rafaelo Santi
- Renesansa u Veneciji
- Renesansa u Flandriji (Van Ajk, Boš i Brojge)
- Renesansa u Nemačkoj
- Renesansa na našem tlu
- Prostor. Centralna perspektiva. Način konstruisanja
- Primena perspektive (linearna, vazdušna i perspektive boje)
| - Pokazati reprodukcije iz ovog perioda istorije umetnosti
- Ukazati na društvene i istorijske prilike koje su dovele do nastanka humanizma i renesanse
- Upoređivati sa umetnošću kod antičkih naroda i sa neoklasicizmom
- Suprotstaviti sa umetnošću srednjeg veka i baroka
- Uraditi konstrukciju srednjeg veka i perspektive
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | | * | |
| Naziv modula: | Umetnost baroka |
| Trajanje modula: | 18 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o umetnosti baroka
| - upoznati umetnička dela baroka u svetu i kod nas
- znati šta je mansarda, galerija, štuko, parket, intarzija, krivolinijski spiralni motiv
- znati šta je rokoko
- znati šta su efekti svetlosti i tame, dinamizam i upotreba različitih materijala u skulpturi
- shvatiti suštinu svetlosti i senke u umetničkom oblikovanju
| - Idejne osnove i pojam baroka, obeležje barokne arhitekture. Glavni spomenici
- Lorenco Bernini i barokna skulptura
- Slikarstvo baroka u Italiji. Karači i njihova slikarska akademija. Karavađo i njegov uticaj na evropsko slikarstvo
- Barokno slikarstvo u Španiji: El Greko, Velaskez, Muriljo i Zurbaran
- Širenje baroknih shvatanja u Evropi - Rubens
- Društvene i kulturne prilike 17. veka u Holandiji - Rembrant. 17. vek u Francuskoj za vreme vladavine Luja XIV: arhitektura, Pusen i Loren; umetnički zanati, tapiserija, nameštaj, sitna plastika, zlatarstvo
- Svetlost i senka kao elementi slikarskog i skulpturalnog oblikovanja
- Kontrast svetlosti i senke detalja i oblika. Dinamika motiva
| - Pokazati reprodukcije iz ovog perioda istorije umetnosti
- Ukazati na društvene, istorijske i religijske prilike koje su dovele do nastanka umetnosti baroka
- Suprotstaviti sa umetnošću renesanse
- Tražiti spomenike arhitekture ovog umetničkog stila
- Uraditi vežbu koja pokazuje odnos svetlosti i senke i njihov međusobni kontrast
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | | * | |
| Naziv modula: | Umetnost XVIII veka |
| Trajanje modula: | 16 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o umetnosti XVIII veka
| - upoznati umetnost XVIII veka
- znati povući paralelu između arhitekture, antike, renesanse, neoklasicizma sa arhitekturom baroka
- znati šta je ahromatsko slikarstvo i jasna i čista kontura
| - Društveni i umetnički okviri epohe. Francuski arhitekti XVIII veka i njihova dela
- Glavne struje u francuskom slikarstvu: Vato, Šarden
- Obnova mletačkog slikarstva: Tijepolo i engleska nacionalna škola XVIII veka
- Neoklasicizam: poreklo, arhitektura, skulptura, slikarstvo Luja Davida i Engra
- Crtež kao osnovni izraz umetničkog dela (jasna i čista kontura)
- Ahromatsko slikarstvo
| - Ukazati na društvena zbivanja u Evropi u XVIII veku
- Pokazati reprodukcije iz ovog perioda istorije umetnosti
- Ukazati na sličnosti antičke arhitekture, renesansne arhitekture i arhitekture neoklasicizma
- Uraditi vežbu na primeru pojedinih Engrovih crteža (jasna i čista kontura)
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | | * | |
| Naziv modula: | Umetnost XIX veka |
| Trajanje modula: | 20 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o umetnosti XIX veka
| - upoznati umetnost XIX veka u svetu, a i kod nas
- znati povući paralelu između neoklasicizma, romantizma i realizma
- znati uporediti arhitekturu romantizma i srednjeg veka
- znati šta je plener, valer, lokalni ton, optičko mešanje boja
| - Društveni okviri epohe. Arhitektura
- Pojava umetničkih pravaca: romantizam, Delakroa, Žeriko, Goja
- Realizam u Francuskoj - poreklo i obeležja. Kurbe, Domije i Nije
- Impresionizam - poreklo i osnovne karakteristike. Glavni predstavnici: Mane, Mone, Renoar, Dega.
Impresionistička skulptura: Roden i Medardo Roso - Neoimpresionizam - Žorž Sera
- Stvaralaštvo Vinsenta van Goga. Pol Gogen i slikari mon Martra
- Stvaralaštvo Pola Sezana i njegov značaj za savremenu umetnost
- Optički problemi: svetlost, vazduh, valer i refleksi
- boja (lokalni ton, komplementarna boja kao senka, optičko mešanje boja)
| - Ukazati na društvena zbivanja u Evropi u XIX veku
- Pokazati reprodukcije iz ovog perioda umetnosti
- Ukazati na razlike i prepoznati ih
- Uraditi vežbu: boja, veler
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | | * | |
Razred: treći
| Naziv modula: | Moderna umetnost XX veka |
| Trajanje modula: | 36 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o umetnosti XX veka
| - upoznati umetničke pravce i pokrete u prvoj polovini XX veka
- upoznati slikarska ostvarenja prve polovine XX veka
- znati šta je kolaž, redi-meid, frotaž, nađeni predmeti, automatizam
- shvatiti koliki je značaj ritma u likovnoj umetnosti
| - Idejne osnove evropske umetnosti XX veka
- Ekspresionizam i njegovi predstavnici: E. Munk, Dž. Ensor, grupa "Most" i "Plavi jahač". O. Kokoška
- Kubizam - odlike i predstavnici
- Stvaralaštvo Pabla Pikasa
- Futuristi i grupa "Dada"
- Nadrealizam kao pojava u književnosti, filmu i slikarstvu
- Pojava apstraktne umetnosti: Vasilij Kandinski
- Pit Mondrijan i neoplasticizam
- Ruska umetnost početkom XIX veka
- Škola industrijskog dizajna - Bauhaus
- Kompozicija u slikarstvu
- Ritam (pokret, simetrija, ravnoteža od površine ka masi i kretanju)
| - Pokazati reprodukcije iz ovog perioda istorije umetnosti
- Učenike treba uvoditi u samostalno korišćenje stručne literature iz oblasti istorije umetnosti
- Uraditi vežbu - ritam
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | | * | |
| Naziv modula: | Moderna arhitektura XX veka |
| Trajanje modula: | 6 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o arhitekturi XX veka
| - upoznati arhitekturu XX veka
- znati arhitektonske osobine XX veka
- znati šta je funkcionalizam, a šta organska arhitektura
- povezati geometrijsku apstrakciju i ostvarenja moderne arhitekture
| - Novi građevinski materijali
- Funkcionalizam moderne arhitekture
- Kompozicija arhitekture
- Konstrukcija u službi funkcije
| - Pokazati reprodukcije iz ovog perioda istorije umetnosti
- Tražiti primere moderne arhitekture u svom mestu
- Ostvarivanje teoretskog dela treba kombinovati sa samostalnim likovnim izražavanjem
- Učenike treba navesti da primenjuju već usvojena znanja, odnosno da koriste odgovarajuća likovna ostvarenja na kojima su postavljeni zahtevi i problemi rešeni
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | | * | |
| Naziv modula: | Moderna skulptura XX veka |
| Trajanje modula: | 8 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o skulpturi u XX veku
| - upoznati skulpturu XX veka
- znati da prazan prostor (antiforma) ima isti značaj kao i ispunjen prostor (forma)
| - Evropska skulptura u prvoj polovini XX veka
- Glavni nosioci novih tendencija: Brankusi, Mur
- Kompozicije u skulpturi
| - Pokazati reprodukcije iz ovog perioda istorije umetnosti
- Ukazati na sličnosti problematike, kompozicije u arhitekturi i skulpturi
- Uraditi vežbu u kojoj forma uslovljava antiformu i obrnuto
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | | * | |
| Naziv modula: | Moderna umetnost na našem tlu |
| Trajanje modula: | 12 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o modernoj umetnosti na našem tlu
| - upoznati modernu umetnost na tlu naše zemlje
- znati analizirati likovno-umetnička dela
- upoznati problematiku komponovanja u slikarstvu
| - Društveni i umetnički okviri epohe. Umetnost XVIII i XIX veka
- Impresionizam na našem tlu - Nadežda Petrović
- Umetnost prve polovine XX veka na našem tlu
- Kompozicija u slikarstvu
| - Pokazati reprodukcije iz ovog perioda umetnosti
- Odlazak u muzeje i galerije
- Izvršiti analizu odnosa moderne umetnosti kod nas i u svetu
- Uraditi kompozicijsku vežbu uz utvrđenu tehniku rada
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | | * | |
| Naziv modula: | Savremena umetnost |
| Trajanje modula: | 8 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o savremenoj umetnosti
| - upoznati savremena događanja savremene umetnosti
- steći svoj stav o savremenim tendencijama u umetnosti
- upoznati jedinstvo forme i sadržaja umetničkog dela
| - Društveni i umetnički okviri za nastanak savremene umetnosti
- Lirska apstrakcija
- Neoavangarda
- Enformel, op-art, kinetička umetnost, strukturalizam, sistematična umetnost, minimal-art, post-painterlyapstraction, konceptualna umetnost, land-art
- Pop-art i slične pojave
- Akciono slikarstvo
- Post-moderna umetnost
- Forma i sadržaj
| - Ukazati na vezu društvenih zbivanja i razvitka umetnosti sredinom XX veka
- Posetiti izložbu savremene umetnosti
- Ukazati na savremena dostignuća arhitekture u našem mestu
- Tražiti primere koji povezuju tradiciju i savremenu umetnost
- Uraditi vežbu: znak i značenja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | | * | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Janson, Istorija umetnosti
- Đ. Piskel, Istorija umetnosti
- L. Trifunović, Umetnički spomenici
- M. Levi, Istorija slikarstva
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Likovna kultura
- Pismo
- Praktična nastava
- Oblikovanje grafičkih proizvoda
Pismo
(za obrazovni profil TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled)
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
| RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
| Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
| I | | 74 | | | | 74 |
| II | | 74 | | | | 74 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Ovladavanje pisanjem i crtanjem slova kao i upoznavanje sa stilovima i karakteristikama slovnog znaka
- Ovladavanje osnovnim principima pisanja, komponovanja i tehničke prezentacije
- Razvijanje likovno-estetskog smisla i vizuelne vrednosti pisma u zadacima grafičkog oblikovanja
- Upoznavanje sa mogućnostima primene pisma u savremenom dizajnu
- Osposobljavanje za potpuno samostalno stvaranje novih rešenja u ovoj oblasti
- Razvijanje interesovanja učenika i za dalje proučavanje mogućnosti primene pisma
- Osposobljavanje za samostalan rad
- Osposobljavanje da sva stečena znanja iz ove oblasti uspešno individualno ili u stručnom timu primeni u svim oblastima grafičkog dizajna
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
| NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
| Istorijski razvoj pisma | 8 |
| Pribor i materijal, osnovna pravila i vežbe poteza | 10 |
| Blok pismo - sistem mreže | 8 |
| Monumentalna kapitala, minuskula i majuskula | 12 |
| Unicijala i poluunicijala | 16 |
| Ćirilica | 20 |
| NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
| Razvoj štamparstva i tipografski merni sistem | 8 |
| Tipografska pisma - antikva | 8 |
| Savremena tipografska pisma | 14 |
| Tipografsko oblikovanje | 12 |
| Formiranje stranice | 12 |
| Optičke iluzije u tipografiji | 4 |
| Komponovanje slova u jedinstvenu formu | 8 |
| Komponovanje slova i slike (grafičkog znaka) - primena boje u tipografiji | 8 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Razred: prvi
| Naziv modula: | Istorijski razvoj pisma |
| Trajanje modula: | 8 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje osnovnih znanja o istorijskom razvoju pisma kao jednom od najznačajnijih vidova komunikacije
| - znati šta je pismo
- prepoznavati odnos pisma, mišljenja i govora
- znati koji su elementi pisma
- znati da se glasovno (fonetsko) pismo razvilo kroz istoriju razvojem čovekovog mišljenja
- koristiti pismo kao likovno grafički prikaz govora i mišljenja
| - piktogrami
- ideogrami
- fonetsko pismo
| - istaći razliku između piktograma i ideograma
- istaći primenu piktograma i ideograma u savremenoj komunikaciji
- uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula
- povezati sadržaje sa jezikom i komunikacijom
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | * | | | | * |
| Naziv modula: | Pribor i materijal, osnovna pravila i vežbe poteza |
| Trajanje modula: | 10 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje osnovnih znanja o priboru, materijalu i pravilima pisanja
- sticanje veština i sposobnosti korišćenja pribora i poteza u pisanju
| - znati da koristi pribor i materijal za pisanje
- koristiti osnovna pravila pri pisanju
- imati veštinu poteza
- biti sposoban da formira reči i redove
| - pribor i materijal
- osnovna pravila
- vežbe poteza - belina i razmak između slova
- formiranje reči i redova
| - uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula
- sadržaje povezati sa jezikom
- vežbati preciznost i pedantnost u radu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | * | | | | * |
| Naziv modula: | Blok pismo - sistem mreže |
| Trajanje modula: | 8 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje osnovnih znanja i veština konstrukcije slova i komponovanja teksta
| - znati da konstruiše slovo pomoću mreže
- znati da konstruiše i komponuje tekst uz poznavanje pravila o optičkom delovanju slova i njihovih međurazmaka
| - konstrukcija slova
- komponovanje teksta
| - uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula
- vežbati preciznost u radu
- sadržaje ilustrovati iz knjiga i tekstova o pismu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | * | | | | * |
| Naziv modula: | Monumentalna kapitala, minuskula i majuskula |
| Trajanje modula: | 12 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje osnovnih znanja iz elemenata monumentalne kapitale, minuskule i majuskule
| - znati osobine i veštinu pisanja monumentalne kapitale
- znati dvolinijski sistem pisanja
- znati četvorolinijski sistem pisanja
| - monumentalna kapitala
- dvolinijski sistem pisanja (minuskula)
- četvorolinijski sistem pisanja (majuskula)
| - uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula
- uraditi test na kraju modula
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | * | | | | * |
| Naziv modula: | Unicijala i poluunicijala |
| Trajanje modula: | 16 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje osnovnih znanja i veština pisanja slova - unicijale i poluunicijale
| - znati da piše unicijalnim pismom
- znati da piše poluunicijalnim pismom
- prepoznavati razlike pisama
- znati da piše bilo kojim datim pismom
| - unicijala - pisanje slova
- poluunicijala - pisanje slova
| - uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula
- uraditi test prepoznavanja pisama na kraju modula
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | * | | | | * |
| Naziv modula: | Ćirilica |
| Trajanje modula: | 20 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- sticanje osnovnih znanja o ćiriličnom pismu
| - znati istorijski razvoj ćiriličnog pisma
- znati o uticajima i reformi ćiriličnog pisma
- znati koji narodi pišu ćiriličnim pismom
- znati da primeni ćirilično pismo u oblikovanju grafičkih proizvoda
| - razvoj ćiriličnog pisma
- uticaji
- reforma ćiriličnog pisma
- rukopisno i tipografsko pismo
- primena u dizajnu
- pisanje slova
| - povezati sadržaje sa jezikom i komunikacijama
- na kraju modula uraditi test o poznavanju i upotrebi u dizajnu ćiriličnog pisma
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | * | | | | * |
Razred: drugi
| Naziv modula: | Razvoj štamparstva i tipografski merni sistemi |
| Trajanje modula: | 8 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnog znanja o nastanku i razvoju štamparstva
- Sticanje znanja o razlozima uvođenja tipografskog mernog sistema i primena u štamparstvu
| - znati kako, kada i zašto je nastalo štamparstvo
- saznati o razvojnom putu štamparstva
- upoznati osnovne principe štampe u tehnikama štampe
- saznati razloge uvođenja tipografskog mernog sistema
- znati koristiti tipografski merni sistem
| - Šta je ksilografija
- Pomična slova - nastanak i razvoj
- Nastanak i razvoj tehnike visoke štampe i princip štampe
- Nastanak i razvoj ostalih tehnika štampe (ravna, duboka i sito)
- Razlozi i period razvoja tipografskog mernog sistema
- Upoznavanje i metod korišćenja tipografskih jedinica
| - Istaći prednosti i nedostatke ksilografije
- Prvi oblici pomičnih slova i prednosti u odnosu na ksilografiju
- Razvojni put tehnike visoke štampe od Gutemberga do danas
- Novi oblici štampanja tehnikom visoke štampe
- Oblici štampanja ostalim tehnikama štampe
- "Stopa" kao osnova za postavku tipografskog mernog sistema
- Putem vežbi savladati upotrebu i pretvaranje tipografskih jedinica u druge merne jedinice
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | * | | | | * |
| Naziv modula: | Tipografska pisma - antikva |
| Trajanje modula: | 8 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o "stilovima" i njihov uticaj na tipografska pisma
- Uticaj razvoja civilizacije na oblik tipografskog pisma
- Klasifikacija tipografskih pisama temeljnog oblika
| - znati temeljne oblike tipografskih pisama
- znati da je antikva osnovni oblik tipografskog pisma temeljnog oblika
- znati razliku između: renesansne antikve, prelazne antikve, klasicističke antikve
| - Vremenski stilovi u arhitekturi, ornamentici, simbolima itd.
- Uticaji stilova na konstrukciju temeljnih oblika tipografskih pisama
- Karakteristika i razlike osnovnih elemenata slova kod temeljnog oblika tipografskih pisama antikve
| - Ukazati na period nastanka i razliku kod vremenskih stilova
- Konstruisati "serife" temeljnog oblika tipografskog pisma
- Vežbati crtanjem slovnih simbola temeljnog oblika tipografskog pisma
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | * | | * | * | | | * | |
| Naziv modula: | Savremena tipografska pisma |
| Trajanje modula: | 14 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Prvi oblici i razvoj savremenih oblika tipografskog pisma
- Sticanje osnovnih znanja o savremenim tipografskim pismima
| - znati oblike i karakteristike savremenih oblika tipografskih pisama
- znati da konstruiše i komponuje tekst uz poznavanje pravila o optičkom delovanju savremenih oblika tipografskih pisama
| - Razraditi karakteristične razlike u oblicima savremenih tipografskih pisama
- Konstrukcija nekih tipova slova iz savremenih tipografskih pisama
- Komponovanje teksta sa kombinacijom savremenih oblika tipografskog pisma
| - Uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula
- Vežbati preciznost u radu
- Sadržaje ilustrovati iz knjiga i tekstova o pismu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | * | | * | * | | | | * |
| Naziv modula: | Tipografsko oblikovanje |
| Trajanje modula: | 12 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o tipografiji i njenom razvoju
- Tipografska pisma kao osnova za oblikovanje
- Sticanje osnovnog znanja o tipografskom oblikovanju
| - znati šta je to tipografija i kada i kako je nastala
- znati vrste tipografskih pisama
- znati osnovu tipografskog oblikovanja
| - Pojam tipografije
- Tipografska pisma u funkciji tipografskog oblikovanja
- Kombinacije tipografskih pisama u oblikovanju
| - Uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula
- Uraditi test na kraju modula
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | * | | | * | * |
| Naziv modula: | Formiranje stranica |
| Trajanje modula: | 12 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o osnovnim kriterijumima pri formiranju stranica
| - znati da formira stranicu
- znati standardne i vanstandardne dimenzije (formate) stranica
- znati da utvrdi parametre za formiranje stranice
- znati da utvrdi parametre za tipografsko oblikovanje
- znati da utvrdi sadržaj kompozicije na stranici
| - Utvrđivanje i postavljanje tehničkih parametara na stranici
| - Uraditi vežbu nakon svakog sadržaja modula
- Uraditi test prepoznavanja pisama na kraju modula
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | | * | * | | * | * | |
| Naziv modula: | Optičke iluzije u tipografiji |
| Trajanje modula: | 4 časa |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o optičkoj iluziji
| - znati šta je optička iluzija
- steći znanja o kontrastima i njihovom optičkom uticaju
- znati kakav je uticaj okoline na optičku iluziju
| - Pojam optičke iluzije
- Efekti kontrasta
- Prividne i stvarne veličine
- Uticaj okoline na kontrast
| - Povezati teoriju sa praktičnim primerima
- Uraditi vežbu
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | | | * | * | |
| Naziv modula: | Komponovanje slova u jedinstvenu formu |
| Trajanje modula: | 8 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o komponovanju forme
- Sticanje osnovnih znanja o komponovanju slova u formu
| - znati šta je kompozicija
- znati principe na kojima se zasniva kompozicija slova
- znati vrste kompozicije
- znati koji utisak treba da dâ kompozicija slova na formi
| - Razvoj ćiriličnog pisma
- Uticaji
- Reforma ćiriličnog pisma
- Rukopisno i tipografsko pismo
- Primena u dizajnu
- Pisanje slova
| - Povezati sadržaje sa jezikom i komunikacijama
- Na kraju modula uraditi test o poznavanju i upotrebi u dizajnu ćiriličnog pisma
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | * | | | | * |
| Naziv modula: | Komponovanje slova u slike (grafičkog znaka) primena boje u tipografiji |
| Trajanje modula: | 8 časova |
| CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja o varijantama kompozicije i ugradnji slova u kompoziciju
| - znati horizontalne, vertikalne, kružne, dijagonalne, simetrične i spiralne kompozicije
- znati da odredi format za određenu kompoziciju
- znati komponovanje i ugradnju slova u kompoziciju (grafički znak)
- znati primenu boje u komponovanju
| - Razraditi varijante kompozicije
- Kombinovanje varijanti kompozicije
- Apstrakcija u kompoziciji
- Statičnost i dinamičnost kompozicije
- Značaj slova u kompoziciji simbola, zaštitnih znakova itd.
| - Povezati sadržaje sa praksom
- Na kraju modula uraditi vežbu kroz praktičan primer
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
| usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | * | | | | * | * | | | | * |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- M. M. Nedeljković i S. Nedeljković: Grafičko oblikovanje i pismo
- M. Fruht, M. Rakić, I. Rakić: Grafički dizajn
- Mary Noble, Janet Mebigan: Calligrapher's companion
- Patricia Lovett: Calligraphy for Starter
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Srpski jezik i književnost
- Oblikovanje grafičkih proizvoda
Fotografija
(obavezni predmet za obrazovni profil TEHNIČAR ZA OBLIKOVANJE GRAFIČKIH PROIZVODA - ogled)
1. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje potrebnog znanja o razvoju fotografije od otkrića do danas
- Upoznavanje sa različitim vrstama kamera i materijala i njihovom namenom
- Sticanje potrebnih veština u rukovanju kamerom
- Sticanje potrebnih veština za snimanje jednostavnijih fotografskih zadataka
- Sticanje osnovnih dizajnerskih znanja potrebnih u kreiranju grafičkih proizvoda
- Razvijanje sistematičnosti, pedantnosti i urednosti u radu
- Razvijanje estetskih kriterijuma
- Formiranje osnova za nastavak obrazovanja
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Dragoljub Kažić: Fotografija, sva izdanja
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
4. CILJEVI, ISHODI i PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: drugi
| Godišnji fond časova: | 74 časa |
| CILJEVI | ISHODI Po završetku prvog razreda učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
| - Sticanje osnovnih znanja o pronalasku fotografije i razvoju fotografske tehnologije
- Sticanje osnovnih znanja o razvoju fotografske likovnosti
| - znati osnovne činjenice o otkriću fotografije
- razlikovati etape u tehnološkom razvoju fotografije
- razlikovati etape u likovnom razvoju fotografije
| Fotografija - uvod, otkriće - Dager i Talbot
- Bitniji fotografski procesi 19. veka
- Razvoj kamera, optike i materijala
- Fotografska likovnost 19. i 20. veka
- Fotografija i štampa
| - Objasniti tehnologiju dagerotipije i postupka sa slanim papirom
- Pokazati reprodukcije fotografija referentnih autora 19. i 20. veka
- Demonstrirati rad sa kamerama velikog srednjeg i malog formata
- Temu realizovati kroz 5 časova
|
| - Sticanje osnovnih znanja o vrstama kamera, principima rada područjima primene, rukovanjem, prednostima i nedostacima u fotografskoj praksi
| - razlikovati kamere po formatima i konstrukciji
- znati da odredi vrstu kamere prema zahtevima konkretnog projekta
- znati osnovne principe rukovanja sa kamerama različitih formata
| Fotografske kamere - Kamere velikog, srednjeg i malog formata
- Objektivi za kamere različitih formata
- Pribor za kamere različitih formata
- Rukovanje kamerama različitih formata
| - Demonstrirati rad kamerama različitih formata
- Rukovanje kamerom malog formata - individualna vežba
- Temu realizovati kroz 5 časova
|
| - sticanje osnovnih znanja o organizaciji i radu u fotografskom studiju, opremi, instalacijama i izvorima opasnosti
| - znati u kojim područjima rada se koristi studio
- razlikovati vrste rasvete u fotografskom studiju
- poznavati pribor za kontrolu svetla
- poznavati izvore opasnosti u fotografskom studiju
| Fotografski studio - osnovne dimenzije studija
- kontinuirano i trenutno svetlo područja primene, prednosti i nedostaci
- pribor za kontrolu karaktera svetla, usmeravanje i raspršavanje
- pribor za kontrolu senki
- ostali pribor u studiju
| - demonstrirati rad sa kontinuiranim i trenutnim svetlom
- obratiti pažnju na prednosti i nedostatke različitih vrsta rasvete
- demonstrirati efekte pribora za kontrolu svetla i senki
- Temu realizovati kroz 5 časova
|
| - sticanje osnovnih znanja o vrstama, formatima, karakteristikama, manipulaciji i obradi savremenih fotografskih materijala
| - razlikovati vrste i formate fotomaterijala
- znati procese obrade
- znati da odredi vrstu i format materijala prema konkretnim fotografskim projektima
| Fotografski materijali - crno-beli negativ i pozitiv materijali
- kolor negativ i pozitiv materijali
- procesi za obradu crno belih materijala
- procesi za obradu kolor materijala
- izbor materijala prema konkretnom projektu
| - demonstracija vrsta i formata
- demonstracija obrade crno-belih materijala
- demonstracija obrade kolor materijala
- Temu realizovati kroz 5 časova
|
| - sticanje osnovnih znanja neophodnih za rukovanje kamerom i samostalno snimanje jednostavnijih fotografskih zadataka
| - biti osposobljen da rukuje kamerom malog formata
- znati da odredi eksponometrijske vrednosti
- znati da obavi jednostavnija snimanja
| Snimanje - ulaganje filma u kameru
- određivanje eksponometrijskih vrednosti pomoću svetlomera u kameri
- Skeniranje višetonskih kolor originala u različitim razmerama
- uoštravanje i kadriranje
- upotreba i kontrola programa i automatika kod savremenih kamera
| - vežba upotrebe kamere malog formata
- praktičan rad individualno snimanje kamerom malog formata
- demonstracija rada programa i automatika kod savremenih kamera
- individualno snimanje sa odabranim programom
- Temu realizovati kroz 10 časova
|
| - sticanje osnovnih znanja o upotrebi fotografije u različitim oblastima grafičke proizvodnje
| - znati da odredi fotografske zahteve prema konkretnom projektu
- razlikovati specifične fotografske potrebe različitih grafičkih medija
- znati da odredi tehničke zahteve prema konkretnom projektu
| Primena fotografije u grafičkoj proizvodnji - pojava fotografije u štampi, kratka istorija i pregled razvoja
- fotografija u novinama
- fotografija na ambalaži
- fotografija u masovnim grafičkim komunikacijama, plakat, bilbord
| - objasniti postupke štampanja fotografije
- objasniti promene u štampanim medijima nastale uvođenjem fotografije
- objasniti istorijske uticaje magazina Lajf, Alekseja Brodoviča itd.
- fotografija i savremene grafičke komunikacije
- Temu realizovati kroz 7 časova
|
| - sticanje osnovnih tehničko tehnoloških znanja o digitalnoj fotografiji
| - znati tehničko-tehnološke osobine digitalne fotografije
- znati da rukuje digitalnom kamerom
- biti osposobljen da obavi jednostavnija snimanja
- znati da izradi otiske u različitim tehnikama digitalne štampe
| Digitalna fotografija - tehnološke osobine digitalne fotografije
- digitalna kamera, funkcije, meniji
- snimanje digitalnom kamerom
- transferi obrada snimaka
- otiskivanje digitalne slike
| - objasniti osobine digitalnih čipova, ccd i cmos
- veličina slike i rezolucija
- demonstracija funkcija, menija i snimanja digitalnom kamerom
- praktičan rad, snimanje digitalnom kamerom
- praktičan rad, transfer, obrada i otiskivanje snimaka
- Temu realizovati kroz 37 časova
|
Sledeći