PRAVILNIK

O NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNE PROFILE KONFEKCIONAR TEKSTILA I MODELAR ODEĆE

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 16/2006)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovne profile konfekcionar tekstila i modelar odeće, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 2

Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:

1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03, 10/03, 24/04, 3/05 i 6/05), iz sledećih predmeta:

- srpski jezik i književnost,

- srpski jezik kao nematernji jezik,

- jezik nacionalnih manjina,

- engleski jezik,

- ruski jezik,

- francuski jezik,

- nemački jezik,

- fizičko vaspitanje,

- računarstvo i informatika,

- ekologija,

- sociologija,

- filozofija i

- građansko vaspitanje.

2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu ogleda italijanskog jezika kao drugog stranog jezika za gimnaziju ("Prosvetni glasnik", broj 4/01).

3. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta Verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", br. 6/03, 23/04 i 9/05).

Član 3

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".

NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA

Područje rada: TEKSTILSTVO I KOŽARSTVO

Oblast: TEKSTILSTVO

Obrazovni profili: MODELAR ODEĆE - ogled

KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled

Trajanje obrazovanja: četiri godine

Cilj ogleda:

Unapređenje kvaliteta i osavremenjivanje obrazovno-vaspitnog rada kroz:

- uvođenje u svakodnevnu nastavnu praksu savremenih i efikasnih metoda rada sa učenicima;

- uvođenje timskog rada u ostvarivanje programa i zajedničko praćenje efekata obrazovanja;

- uvođenje novog nastavnog plana i programa u cilju ostvarivanja ishoda stručnog obrazovanja i obrazovanja uopšte - formiranja stručnjaka za izradu prototipova odevnih predmeta (modelar odeće) i za izradu odevnih predmeta (konfekcionar tekstila);

- povećanje fonda časova vežbi radi uspešnog ostvarivanja ciljeva obrazovanja za ovaj obrazovni profil;

- uspostavljanje višeg nivoa korelacije nastavnih sadržaja;

- uvođenje preduzetništva u nastavni program radi razvijanja preduzetničkog duha kod učenika;

- izradu kriterijuma ocenjivanja i definisanje standarda ocenjivanja učenika;

- priprema novog koncepta udžbenika;

- proveru koncepta stručne mature.

Uvođenje organizacionih novina:

- prilagođavanje organizacije nastavnog procesa u školi, u okviru godišnjeg fonda časova, a u skladu sa očekivanim ishodima stručnog obrazovanja i uslovima rada u školi i na radnom mestu;

- nastavni sadržaji su organizovani modularno za pojedine opštestručne i sve stručne predmete;

- moduli se realizuju kroz teorijsku nastavu, vežbe i praktičnu nastavu.

Očekivani ishodi ogleda

Brzo adaptiranje učenika na uslove rada.

Unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:

- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;

- efikasnije usvajanje generativnih, transfernih i funkcionalnih znanja i veština, relevantnih za buduću profesiju kao rezultat modularnog pristupa;

- ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;

- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole i na nivou Republike.

Trajanje ogleda

Ogled se sprovodi od 1. septembra 2006. godine kroz najmanje tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene rezultata, ministar prosvete i sporta.

Način ostvarivanja ogleda

Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa.

Obuka za nastavnike srednjih stručnih škola u kojima se ostvaruje program ovog ogleda, organizuje se u sledećim oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada:

- nova koncepcija obrazovanja (usmerenost na ciljeve i ishode obrazovanja, modularni pristup u obrazovanju);

- priprema škole za uvođenje ogleda;

- stručno usavršavanje nastavnika za primenu novih nastavnih metoda;

- stručno usavršavanje nastavnika za primenu različitih metoda ocenjivanja;

- stručno usavršavanje nastavnika u okviru matične struke.

Nastavnici srednjih stručnih škola će u okviru obrazovno - vaspitnog rada primenjivati metode rada i ocenjivanja za koje su obučavani na seminarima.

U okviru Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja i stručnih aktiva Zajednice tekstilnih i kožarskih škola Srbije biće izdvojene ključne teme u okviru kojih je potrebno stručno usavršavanje nastavnika.

Stručni timovi u školama i na nivou Republike će sarađivati na horizontalnom i vertikalnom povezivanju nastavnih sadržaja kako sa autorskim timom, tako i sa predstavnicima privrede.

Planirana je izrada testova sa zajedničkim sadržajima i zajednički postavljenim kriterijumima od strane stručnih timova koji će se formirati pri Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centru za stručno i umetničko obrazovanje.

Način polaganja maturskog ispita biće propisan posebnim podzakonskim aktom.

Uslovi ostvarivanja programa ogleda

Ogled će se ostvarivati u uslovima svakodnevnog obrazovno - vaspitnog rada u školama.

Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.

Vrsta stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika za ostvarivanje oglednog programa propisana je posebnim pravilnikom.

Ministarstvo prosvete i sporta, Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja će u skladu sa svojim mogućnostima i ovlašćenjima pružati podršku ostvarivanju oglednog nastavnog programa.

Praćenje i vrednovanje ogleda

Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa.

Primena ogleda će biti praćena najmanje dva puta u toku školske godine.

Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovno - vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.

Rezultati ogleda biće objavljeni na način dostupan široj stručnoj javnosti.

CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA

za obrazovni profil - KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled

CILJEVI STRUČNOG
OBRAZOVANJA

OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će steći:

znanja

veštine

radne kompetencije

  • Osposobljavanje učenika za izradu odevnih predmeta
  • Osposobljavanje učenika za organizaciju i kontrolu proizvodnog procesa
  • o vrstama tekstilnih vlakana, njihovim svojstvima i upotrebi u izradi odeće
  • o vrstama tekstilnih materijala, njihovim osnovnim karakteristikama i nameni
  • o održavanju tekstilnih materijala
  • o karakteristikama zanatske i industrijske proizvodnje odeće
  • o vrstama ručnih i mašinskih uboda i šavova
  • o značaju i ulozi tehnološko-tehničke dokumentacije u proizvodnom procesu odeće
  • o pravilima izrade tehnološko-tehničke dokumentacije
  • o izboru i pripremi materijala za šivenje
  • o krojenju materijala za izradu odeće
  • o funkciji uređaja za krojenje i šivenje
  • o vrstama i izboru mašinskih igala prema vrsti materijala i koncu
  • o mogućnostima klasične mašine za šivenje
  • o vrstama i specifičnostima specijalnih mašina za šivenje
  • o ulozi peglanja, izboru parametara peglanja u zavisnosti od materijala i funkciji uređaja za peglanje
  • o tehnološkim postupcima dobijanja odevnih predmeta
  • o bitnim faktorima koji utiču na radnu efikasnost
  • o potrebnim uslovima za efikasno poslovanje
  • o značaju kontrole kvaliteta u toku i na kraju procesa proizvodnje
  • o značaju primene mera zaštite na radu i okoline
  • o održavanju radnog mesta
  • izrađuje i čita tehnološko-tehničku dokumentaciju
  • vrši izbor materijala za definisanje odevnog predmeta
  • vrši izbor konca za šivenje i ostalih pomoćnih materijala (postava, lepljivo platno, patent zatvarač, kopče, dugmad, traka za paspuliranje i dr.)
  • postavlja materijal za krojenje
  • vrši grubo i fino krojenje
  • obavlja krojenje uz primenu računara
  • vrši izbor igala i konca
  • izrađuje operacioni list
  • vrši izbor mašine za šivenje prema operacionom listu
  • postavlja mašinu u funkciju za šivenje i izvodi operacije šivenja
  • vrši izbor uređaja za peglanje, podešava parametre peglanja i pegla
  • definiše faktore proizvodnje i obezbeđuje uslove za efikasno poslovanje
  • izračunava plansku kalkulaciju
  • kontroliše proces izrade odevnog predmeta u toku faza i na kraju tehnološkog procesa
  • primenjuje mere zaštite na radu i okoline
  • vrši redovno održavanje radnog mesta
  • Izrada odevnih predmeta na osnovu tehnološko-tehničke dokumentacije
  • Organizovanje i nadzor proizvodnje
  • Kontrola tehnološkog procesa

za obrazovni profil - MODELAR ODEĆE - ogled

CILJEVI STRUČNOG
OBRAZOVANJA

OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će steći:

znanja

veštine

radne kompetencije

  • Osposobljavanje učenika za izradu idejne skice odevnog predmeta
  • Osposobljavanje učenika za realizaciju ideje u konačan oblikovan proizvod
  • o značaju crteža u likovnim i primenjenim oblastima
  • o liniji kao osnovnom sredstvu likovnog izražavanja
  • o prostoru kao elementu likovne strukture
  • o činiocima kompozicije
  • o zakonitostima perspektive, trodimenzionalnosti, svetlosti i prostora
  • o teksturi i valeru
  • o bojama, komponovanju, svetlosti i ton-senkama
  • o crtama lica koje odražavaju karakter ličnosti
  • o merama, proporcijama i njihovom rasporedu na licu
  • o proporcijama ljudskog tela
  • o predstavljanju ljudske figure sa naglašenom anatomskom i likovnom strukturom
  • o materijalima i tehnikama likovnog izražavanja
  • o kulturi odevanja
  • o istoriji kostima
  • o formi i silueti u odeći
  • o modi kroz specifične vremenske periode (epohe)
  • o osnovnim odevnim predmetima
  • izrade crteža koristeći liniju, prostor i ostale elemente koji čine kompoziciju;
  • bojenja, vodeći računa o teksturi, valeru, svetlosti i ton-senkama
  • crtanja lica sa isticanjem karaktera ličnosti
  • crtanja ljudskog tela koristeći pravilno proporcije
  • predstavljanja ljudske figure sa naglašenom anatomskom strukturom
  • korišćenja različitih materijala i tehnika likovnog izražavanja
  • kombinovanja više boja u prikazivanju ljudskog tena i odeće uz poseban akcenat na pozadinu modela
  • primenjuje specifične karakteristike odevanja kroz razne istorijske epohe
  • skicira osnovne odevne predmete
  • izrađuje osnovnu konstrukciju modela
  • pravilno koristi pribor za konstrukciju i modelovanje
  • koristi računar u izradi tehničkog crteža
  • konstruiše i modeluje odeću
  • koristi propisane standarde
  • uzima i izračunava mere neophodne za konstrukciju odeće
  • koristi računar u konstruisanju, modelovanju i premodelovanju odevnog predmeta
  • izrađuje šablon za detalje odevnog predmeta
  • modeluje i kompletira šablon za krojenje
  • vrši izbor osnovnog i pomoćnog materijala za izradu prototipa
  • ručno ili kompjuterski kroji tekstilni materijal
  • izrađuje prototip odevnog predmeta
  • uočava i ispravlja greške
  • pegla i kontroliše gotov proizvod
  • Izrada skice odevnog predmeta
  • Konstrukcija odevnog predmeta na osnovu idejne skice
  • Izrada šablona
  • Izrada prototipa odevnog predmeta

 

 

I NASTAVNI PLAN

Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta

za obrazovni profil - KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled

 

I RAZRED

II RAZRED

III RAZRED

IV RAZRED

UKUPNO

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI

13

481

8

296

8

296

8

272

37

1345

1a. Srpski jezik i književnost

2

74

2

74

2

74

2

68

10

290

1b. Srpski jezik kao nematernji jezik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. __________ jezik i književnost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Strani jezik

2

74

2

74

2

74

2

68

8

290

4. Fizičko vaspitanje

2

74

2

74

2

74

2

68

8

290

5. Matematika

2

74

2

74

2

74

2

68

8

290

6. Računarstvo i informatika

2

74

 

 

 

 

 

 

2

74

7. Istorija

2

74

 

 

 

 

 

 

2

74

8. Ekologija

1

37

 

 

 

 

 

 

1

37

B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI

4

148

4

148

2

74

4

136

14

506

Tekstilni materijali

4

148

4

148

 

 

 

 

8

296

Estetsko oblikovanje

 

 

 

 

2

74

2

68

4

142

Preduzetništvo

 

 

 

 

 

 

2

68

2

68

V: STRUČNI PREDMETI

10

370

15

555

18

666

16

544

59

2135

1. Tehnologija odeće

2

74

2

74

3

111

3

102

10

361

2. Konstrukcija odeće

2

74

3

111

3

111

3

102

11

398

3. Praktična nastava

6

222

10

370

12

444

10

340

38

1376

G: IZBORNI PREDMETI

3

111

3

111

3

111

3

102

12

435

1. Građansko vaspitanje/Verska nastava

1

37

1

37

1

37

1

34

4

145

2. Izborne grupe predmeta

2

74

2

74

2

74

2

68

8

290

Ukupno: A + B + V + G

30

1110

30

1110

31

1147

31

1054

122

4421

Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir časova teorije i vežbi, a prema programu predmeta.

Blok nastava se prikazuje u ukupnom zbiru na godišnjem nivou za odgovarajući predmet u okviru koga se realizuje, a prema programu predmeta.

 

Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta

za obrazovni profil - MODELAR ODEĆE - ogled

 

I RAZRED

II RAZRED

III RAZRED

IV RAZRED

UKUPNO

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI

13

481

8

296

8

296

8

272

37

1345

1a. Srpski jezik i književnost

2

74

2

74

2

74

2

68

10

290

1b. Srpski jezik kao nematernji jezik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. __________ jezik i književnost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Strani jezik

2

74

2

74

2

74

2

68

8

290

4. Fizičko vaspitanje

2

74

2

74

2

74

2

68

8

290

5. Matematika

2

74

2

74

2

74

2

68

8

290

6. Računarstvo i informatika

2

74

 

 

 

 

 

 

2

74

7. Istorija

2

74

 

 

 

 

 

 

2

74

8. Ekologija

1

37

 

 

 

 

 

 

1

37

B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI

6

222

6

222

2

74

4

136

18

654

1. Tekstilni materijali

4

148

4

148

 

 

 

 

8

296

2. Crtanje i slikanje

2

74

2

74

 

 

 

 

4

148

3. Estetsko oblikovanje

 

 

 

 

2

74

2

68

4

142

4. Preduzetništvo

 

 

 

 

 

 

2

68

2

68

V: STRUČNI PREDMETI

8

296

13

481

17

629

15

510

53

1916

1. Tehnologija odeće

 

 

2

74

2

74

2

68

6

216

2. Konstrukcija i modelovanje odeće

3

111

6

222

9

333

7

238

25

904

3. Praktična nastava

5

185

5

185

6

222

6

204

22

796

G: IZBORNI PREDMETI

3

111

3

111

3

111

3

102

12

435

- Građansko vaspitanje/Verska nastava

1

37

1

37

1

37

1

34

4

145

- Izborne grupe predmeta

2

74

2

74

2

74

2

68

8

290

Ukupno: A + B + V + G

30

1110

30

1110

30

1110

30

1020

120

4350

Fond časova izbornih predmeta po razredima

za oba obrazovna profila:

G: IZBORNI PREDMETI

I

II

III

IV

Izborni predmet predviđen Zakonom

1. Građansko vaspitanje / Verska nastava

1

1

1

1

Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda

2

2

2

2

1. Italijanski jezik

2

2

2

2

2. Fizika

2

2

 

 

3. Hemija

2

2

2

2

4. Geografija u tekstilstvu

 

2

2

2

5. Dizajn odeće

 

 

2

2

6. Sociologija

 

 

2

 

7. Filozofija

 

 

 

2

Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz tri časa i to:

- 1 čas nedeljno tokom školske godine izbornog predmeta predviđenog Zakonom: Građansko vaspitanje ili Verska nastava;

- 2 časa nedeljno jednog izbornog predmeta predviđenog Programom ogleda.

Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno objavilo Ministarstvo prosvete i sporta.

Izborna nastava ostvaruje se iz onih predmeta za koji se izjasni najmanje 30 % učenika oglednog odeljenja.

Ocena izbornih predmeta predviđenih Programom ogleda je numerička i ulazi u prosek ocena na kraju godine.

Napomena o ostvarivanju programa izbornih predmeta:

Program nastavnog predmeta Italijanski jezik je razvojnog karaktera, te ga učenik može izabrati samo na početku školovanja. Ukoliko učenik odluči da tokom školovanja promeni izborni predmet, to može da učini na kraju školske godine i izbere nov predmet za sledeću školsku godinu.

Programi svih ostalih izbornih predmeta se mogu birati samo jednom u toku školovanja.

Ostvarivanje programa ogleda:

Predviđen broj učenika u odeljenju je 20.

Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN):

Obrazovni profil: KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled

razred

predmet / modul

godišnji fond časova

broj učenika u grupi

V

PN

I

Računarstvo i informatika

74

 

10

Tekstilni materijali

74

 

10

Konstrukcija odeće

74

 

10

Praktična nastava

 

222

10

II

Tekstilni materijali

74

 

10

Konstrukcija odeće

111

 

10

Praktična nastava

 

370

10

III

Estetsko oblikovanje

74

 

10

Tehnologija odeće

37

 

10

Konstrukcija odeće

111

 

 

Praktična nastava

 

444

10

IV

Estetsko oblikovanje

68

 

10

Preduzetništvo

68

 

 

Tehnologija odeće

34

 

 

Konstrukcija odeće

102

 

10

Praktična nastava

 

340

10

Obrazovni profil: MODELAR ODEĆE - ogled

razred

predmet / modul

godišnji fond časova

broj učenika u grupi

V

PN

I

Računarstvo i informatika

74

 

10

Tekstilni materijali

74

 

10

Crtanje i slikanje

74

 

10

Konstrukcija i modelovanje odeće

74

 

10

Praktična nastava

 

185

10

II

Tekstilni materijali

74

 

10

Crtanje i slikanje

74

 

10

Konstrukcija i modelovanje odeće

148

 

10

Praktična nastava

 

185

10

III

Estetsko oblikovanje

74

 

10

Konstrukcija i modelovanje odeće

185

 

10

Praktična nastava

 

222

10

IV

Estetsko oblikovanje

68

 

10

Preduzetništvo

68

 

10

Konstrukcija i modelovanje odeće

136

 

10

Praktična nastava

 

204

10

Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine

 

I RAZRED časova

II RAZRED časova

III RAZRED časova

IV RAZRED časova

UKUPNO časova

Čas odeljenskog starešine

do 74

do 74

do 74

do 68

do 290

Dodatni rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Dopunski rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Pripremni rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

* Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada

Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima

 

I

II

III

IV

Ekskurzija

do 3 dana

do 3 dana

do 4 dana

do 5 dana

Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture

2 časa nedeljno

Drugi strani jezik

2 časa nedeljno

Drugi predmeti *

1-2 časa nedeljno

Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo)

30-60 časova godišnje

Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge

15-30 časova godišnje

Kulturna i javna delatnost škole

2 radna dana

* Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti

Ostvarivanje školskog programa po nedeljama

razred

razredno-časovna
nastava

obavezne vannastavne
aktivnosti

ostalo
(matura)

ukupno
radnih nedelja

I

37

2

 

39

II

37

2

 

39

III

37

2

 

39

IV

34

2

3

39

 

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA

(UPUTSTVO)

Nastavni plan i program za obrazovne profile Konfekcionar tekstila - ogled i Modelar odeće - ogled ostvaruje se u školama koje imaju odgovarajući školski prostor, opremu i nastavna sredstva propisane:

- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme ("Prosvetni glasnik", broj 7/91) i

- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama područja rada tekstilstvo i kožarstvo ("Prosvetni glasnik", br. 9/91 i 3/05).

Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:

- publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete i elektronske publikacije);

- odgovarajuće softverske pakete;

- Internet.

Nastava se realizuje uz korišćenje:

- računara i projektora za Power Point prezentacije;

- skenera;

- dijaprojektora;

- grafoskopa;

- televizora i video rekordera.

Detaljna uputstva za ostvarivanje programa data su uz svaki predmet pojedinačno.

NAPOMENE O OSTVARIVANJU PROGRAMA SRPSKOG JEZIKA I KNJIŽEVNOSTI U ODELJENJIMA OGLEDNIH OBRAZOVNIH PROFILA

Pošto je u nastavnim planovima oglednih obrazovnih profila: Konfekcionar tekstila - ogled i Modelar odeće - ogled, godišnji fond časova srpskog jezika i književnosti osetnije smanjen u odnosu na važeći nastavni plan ovih obrazovnih profila, u ostvarivanju programa biće neophodno da nastavnik vrši primerena sažimanja programskih sadržaja nastavnog predmeta Srpski jezik i književnost, objavljenih u "Službenom glasniku SRS - Prosvetnom glasniku", broj 6/90 i "Prosvetnom glasniku", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03, 10/03, 24/04, 3/05 i 6/05.

Sažimanja treba vršiti prevashodno u programskom području KNJIŽEVNOST jer je u ostvarivanju tih sadržaja bitniji kvalitet učenikovog čitanja nego broj pročitanih književnih dela. Takav pristup programskim sadržajima moguć je, na primer, u onim segmentima gde je ponuđeno više književnih dela istog pisca. Celishodno može biti rešenje da nastavnik predvidi da na nivou interpretacije obradi jedno delo, reprezentativno za stvaralaštvo tog pisca i pristupačno recepciji konkretnog đačkog kolektiva, a da ostala potpuno izostavi, ili obradi na nivou prikaza i osvrta. Sličan pristup može primeniti i u obradi pojedinih književnih dela kao reprezentativnih za stilska razdoblja, odnosno književne pravce u istoriji književnosti.

U okviru domaće lektire moguće je, takođe, da nastavnik izostavi pojedina književna ostvarenja za koja je nastavna praksa potvrdila da nisu u dovoljnoj meri pristupačna recepciji učenika određenog uzrasta i stručnog usmerenja. Moguće je, takođe, izostavljena dela zameniti nekim ostvarenjem iz tekuće srpske ili svetske književnosti za koje nastavnik proceni da je primerenije mogućnostima recepcije konkretnog đačkog kolektiva sa kojim ostvaruje nastavni program.

Eventualna sažimanja u programskom području JEZIK moraju biti veoma obazriva jer je jezik s i s t e m, što uvek podrazumeva celovita rešenja, odnosno povezanost svih rešenja u okviru programa za određeni razred, ali i njihovo vertikalno povezivanje, odnosno međusobnu povezanost programskih sadržaja predviđenih za ostvarivanje u svim razredima srednjeg stručnog obrazovanja.

MATEMATIKA

(za obrazovne profile: KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled i MODELAR ODEĆE - ogled)

CILJEVI PREDMETA:

- sticanje matematičkih znanja i umenja neophodnih za razumevanje zakonitosti u prirodi i svakodnevnom životu (praksi) kao i za nastavljanje obrazovanja;

- razvijanje mentalnih sposobnosti učenika, pozitivnih osobina ličnosti i naučnog pogleda na svet.

- sticanje znanja neophodnih za razumevanje kvantitativnih i prostornih odnosa kao i problema iz raznih područja;

- sticanje opšte matematičke kulture uz shvatanje mesta i značaja matematike u civilizacijskom procesu;

- osposobljavanje učenika za uspešno nastavljanje obrazovanja i izučavanje drugih oblasti u kojima se matematika primenjuje;

- doprinos razvijanju naučnog pogleda na svet;

- doprinos radnom i politehničkom obrazovanju učenika;

- razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja i zaključivanja i matematičke intuicije;

- doprinos izgrađivanju pozitivnih osobina ličnosti: upornost, sistematičnost, urednost, tačnost, odgovornost, smisao za samostalan rad, samokritičnost;

- razvijanje: radnih, kulturnih, etičkih i estetskih navika učenika;

- osposobljavanje učenika za korišćenje stručne literature i drugih izvora znanja.

PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Literatura, udžbenici i praktikumi koji su i do sada bili odobreni za realizaciju ovih sadržaja matematike.

CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA

Razred:

prvi

Godišnji fond:

74 časa

 

CILJEVI

ISHODI
Po završetku prvog razreda učenik će:

PREPORUČENI
SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA
OSTVARIVANJE PROGRAMA

  • Sticanje znanja o osnovnim pojmovima matematičke logike
  • Sticanje osnovnih znanja iz teorije skupova
  • znati šta je: osnovni pojam, definicija, teorema, dokaz
  • znati šta je iskaz i njegova istinitosna vrednost i njihove simboličke oznake
  • znati osnovne operacije sa iskazima i umeti da ih primeni
  • znati šta je logička formula, određivanje njene istinitosne vrednosti a posebno neke važnije zakone zaključivanja - tautologije
  • znati značenje i upotrebu osnovnih matematičkih simbola koji se koriste u operacijama sa skupovima - posebno skupovima: prirodnih, celih, racionalnih, iracionalnih brojeva
  • umeti da izvodi osnovne operacije sa realnim brojevima
  • naučiti da radi sa približnim brojevima

Matematička logika. Skupovi. Skupovi realnih brojeva

  • Osnovni pojam, definicija, aksioma, teorema, dokaz
  • Iskaz, istinitosna vrednost, operacije sa iskazima
  • Logičke formule - zakoni zaključivanja
  • Skup, podskup, operacije sa skupovima
  • Skup prirodnih i skup celih brojeva
  • Skup racionalnih i realnih brojeva
  • Približni brojevi. Apsolutna i relativna greška
  • Insistirati na preciznosti, tačnosti, sistematičnosti i urednosti u radu.
  • Sadržaje matematičke logike uraditi samo onoliko koliko je potrebno za razumevanje i pravilno korišćenje matematičkih simbola u daljem radu.
  • Insistirati na uočavanju veza između skupovnih i logičkih operacija.
  • Skupove i skupovne operacije i relacije povezati sa brojevnim skupovima.
  • Izračunavanje apsolutne i relativne greške povezati sa praktičnim zadacima, konkretnim merenjima
  • Za realizaciju ove teme preporučuje se 12 časova
  • Sticanje osnovnih znanja o proporcijama, procentnom računu, računu podele, računu mešanja i njihova primena
  • znati pojam razmere i proporcionalnosti
  • umeti da izračuna nepoznate veličine iz uslova proporcionalnosti
  • umeti da podeli veličinu na delove srazmerno/obrnuto srazmerno zadatim brojevima
  • umeti da reši probleme procentnog/promilnog računa
  • umeti da reši probleme koji se odnose na smešu dve ili više komponenata

Razmera i proporcija

  • Razmera i proporcija
  • Direktna i obrnuta proporcionalnost
  • Prost srazmerni račun
  • Procentni i promilni račun
  • Račun podele i račun mešanja
  • Razmeru povezati za konkretne primene (konstrukcije krojnog modela, geografske karte, bojenje, oplemenjivanje, posmatranje vlakana pod mikroskopom, % vlažnosti tekstilnog vlakna itd.)
  • Za realizaciju realnih ove teme preporučuje se 10 časova
  • Sticanje osnovnih znanja o polinomima i racionalnim algebarskim izrazima
  • znati šta je polinom
  • znati operacije sa polinomima
  • znati da primeni formule za: kvadrat i kub binoma, razliku kvadrata, zbir i razliku kubova
  • znati da rastavi polinom na činioce
  • znati da odredi NZD i NZS za polinome
  • znati da izvrši operacije sa jednostavnijim racionalnim algebarskim izrazima

Racionalni algebarski izrazi

  • Monom, račun sa stepenima
  • Polinomi. Operacije sa polinomima
  • Rastavljanje polinoma na činioce
  • NZD i NZS za polinome
  • Racionalni algebarski izrazi. Operacije
  • Ove sadržaje obraditi sa dosta jednostavnih primera uz insistiranje na samostalnom radu i radu u grupama
  • Za realizaciju ove teme preporučuje se 12 časova
  • Sticanje osnovnih znanja i veština iz geometrije
  • Upoznavanje izometrijskih transformacija i njihova primena
  • Upoznavanje sa jednom neizometrijskom transformacijom - homotetijom
  • znati osnovne pojmove geometrije: tačka, prava, ravan i njihov odnos i njihovu određenost (bez insistiranja na aksiomatici) već intuitivno
  • znati šta je: duž, poluprava, ugao, mnogougao, krug, vektor
  • znati operacije sa vektorima
  • znati elemente trougla i vrste trouglova
  • znati elemente četvorougla i vrste četvorougla
  • znati stavove o podudarnosti trouglova
  • znati konstrukciju simetrale duži i simetrale ugla i njene osobine
  • znati izometrijske transformacije i njihovu primenu
  • znati Talesovu teoremu i njenu primenu na podelu duži
  • znati da konstruiše hemotetične figure

Uvod u geometriju (vektori, izometrijske transformacije)

  • Osnovni geometrijski pojmovi
  • Vektor, operacije sa vektorima
  • Podudarnost trouglova
  • Izometrijske transformacije (osna simetrija, rotacija, translacija)
  • Neke elementarne konstrukcije
  • Talesova teorema
  • Sličnost i homotetija
  • Pogodno bi bilo transformacije (izometrijske i homotetiju) obrađivati uz pomoć računara uz demonstraciju sa dosta različitih primera.
  • Znanje o vektorima povezivati sa vektorskim veličinama u fizici uz stalno naglašavanje razlike između vektorskih i skalarnih veličina.
  • Naglasiti analogiju između stavova podudarnosti i stavova sličnosti trouglova.
  • Navesti primere primene sličnosti (npr. merenje visine Keopsove piramide - koja se pripisuje Talesu)
  • Za realizaciju ove teme preporučuje se 17 časova
  • Sticanje znanja o načinima rešavanja linearnih jednačina i nejednačina sa jednom nepoznatom i sistema linearnih jednačina sa dve nepoznate
  • Sticanje znanja o grafičkom prikazu linearne funkcije
  • Osposobljavanje za primenu znanja o rešavanju linearnih jednačina, nejednačina i sistema na konkretnim primerima iz prakse
  • znati da reši linearnu jednačinu sa jednom nepoznatom
  • znati da reši linearnu nejednačinu sa jednom nepoznatom
  • umeti da primeni rešavanje linearne jednačine na različite probleme iz prakse
  • znati grafički da prikaže linearnu funkciju, da pročita vrednosti funkcije sa grafika (naglasak na zavisnosti dve veličine u stanjima, pojavama i procesima iz realnih situacija)
  • znati da reši sistem od dve nepoznate

Linearna jednačina i nejednačina. Linearna funkcija. Sistemi linearnih jednačina

  • Linearna jednačina. Skup rešenja.
  • Primena linearnih jednačina
  • Linearna nejednačina sa jednom nepoznatom
  • Linearna funkcija
  • Sistem linearnih jednačina sa dve nepoznate (različite metode rešavanja)
  • Istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza funkcije
  • Sadržaje povezati sa odgovarajućim sadržajima fizike i materijala u zlatarstvu
  • Za realizaciju ove teme preporučuje se 15 časova

NAPOMENA: Za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano je 8 časova.

 

ISTORIJA

(za obrazovne profile: KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled i MODELAR ODEĆE - ogled)

CILJEVI PREDMETA:

- Razumevanje osnovnih pojmova istorijske nauke;

- Razumevanje društva i društvenih odnosa u prošlosti;

- Razumevanje uticaja privrede na društvo i način života;

- Razumevanje pojma država i njenog razvitka u vremenu i prostoru;

- Razumevanje razvojnosti kulturnih pojava i procesa;

- Poznavanje ustanova kulture;

- Poznavanje verovanja i običaja i povezanosti vere i kulture u prošlosti i sadašnjosti;

- Razumevanje ekonomskih promena u prošlosti i sadašnjosti i posledice tih promena na društvo, državu i kulturu;

- Razumevanje uloge pojedinaca u pojavama i procesima prošlih i sadašnjih vremena.

Ciljevi i ishodi nastave istorije su:

1. Razumevanje pojava i procesa u društvu i njihova povezanost u prostoru i vremenu.

Učenik će:

- znati da objasni veze između prirodnih i društvenih pojava i procesa u prostoru i vremenu;

- znati da objasni dejstvo različitih društvenih i kulturnih činilaca i njihove međusobne odnose u istorijskim procesima (privredni, društveni, tehnološki, politički, religijski...);

- biti u stanju da objasni razvojnost društvenih i kulturnih pojava i procesa i njihovu povezanost u prostoru i vremenu.

2. Primena znanja, veština i stavova stečenih u nastavi istorije u različitim okolnostima.

Učenik će:

- zauzimati stav prema lokalnim, regionalnim, nacionalnim i svetskim problemima;

- odlučivati o vlastitoj profesionalnoj orijentaciji na osnovu sopstvene sposobnosti i interesovanja kao i na osnovu podataka o društvenoj i profesionalnoj pokretljivosti;

- razumeti društvene i kulturne vrednosti i norme (etičke, pravne, estetske);

- kritički koristiti informacije (razlikuje bitno od nebitnog, povezuje, organizuje, procenjuje sa stanovišta verodostojnosti).

Nastava istorije u oglednim profilima u području rada Tekstilstvo i kožarstvo, koncipirana je u velike tematske celine. Zadatak nastavnika je da učenicima na početku školske godine ponudi 6 nastavnih tema od kojih će učenici, kao grupa, prema svojim sklonostima izabrati 3 teme koje će obraditi na časovima istorije a prema nastavnom planu za svaki ogledni obrazovni profil.

TEME

1. PRIČE IZ STARINA

Ciljevi:

- upoznavanje verovanja i običaja naroda u prošlosti i sadašnjosti;

- razumevanje mitova kao predstave sveta u određenom istorijskom vremenu.

Ishodi:

Učenik će:

- poznavati verske predstave ljudi u prošlosti;

- poznavati običaje ljudi u prošlosti i sadašnjosti;

- uočiti sličnosti i razlike u običajima verskih zajednica;

- razumeti mit kao obeležje određenog kulturno-istorijskog perioda;

- razumeti biljne i životinjske predstave u mitovima, religiji, običajima, likovnim predstavama.

Sadržaji:

- politeizam, monoteizam - judaizam, hrišćanstvo, islam;

- post, Božić, Uskrs, slava, Kurban Bajram, Jon Kipur.

2. PROBLEMI SAVREMENOG SVETA

Cilj:

- prepoznavanje problema savremenog sveta.

Ishodi:

Učenik će:

- uočiti promene u svetu u drugoj polovini XX veka koje su izazvane ekonomskim i vojno-političkim pregrupisavanjem;

- biti u stanju da uoči ekološke probleme savremenog sveta;

- uočiti tehnološki razvoj savremenog sveta;

- uočiti suprotnosti izazvane tehnološkim razvojem savremenog sveta.

Sadržaji:

- evropske i svetske institucije;

- problem siromaštva;

- ekološki problemi;

- problemi u obrazovanju;

- nuklearni otpad;

- savremena industrija.

3. ZNAMENITI SRBI

Ciljevi:

- razumevanje međuzavisnosti pojedinca, društva i kulture u prošlosti i sadašnjosti;

- sticanje znanja o znamenitim Srbima koji su obeležili epohe u kojima su živeli;

- razvijanje kritičkog stava prema njihovoj ulozi u društvu.

Ishodi:

Učenik će:

- poznavati načine na koje društvo i kultura utiču na formiranje ličnosti i ponašanja pojedinaca;

- biti u stanju da shvati uloge pojedinca za razvoj nacije, društva i kulture;

- znati čime je znamenita ličnost obeležila epohu u kojoj je živela;

- biti u stanju da kritički koristi informacije (razlikuje bitno od nebitnog, procenjuje sa stanovišta verodostojnosti);

- razlikovati naučno-istorijske od slobodnih i tendecioznih ili mitskih interpretacija.

Sadržaj:

- državnici;

- vladari;

- pisci;

- slikari.

4. MIGRACIJE

Ciljevi:

- sticanje znanja o migracijama kao konstantnim pojavama u istoriji ljudskog društva;

- razumevanje uzročno-posledičnih veza privredno-ekonomskog, političkog i kulturnog razvoja društva u odnosu na migracije.

Ishodi:

Učenik će:

- znati osnovne činioce migracija kao društvenih pojava;

- biti u stanju da analizira dinamiku unutar društva koja dovodi do pojačanog kretanja društva;

- razumeti uticaj migracija na svakodnevni život ljudi.

Sadržaj:

- pojam i tipovi migracija;

- najstarije ljudske migracije (praistorijske, biblijske, migracije antičkog sveta);

- velika seoba naroda (od Huna do Mađara);

- kolonizacija Novog sveta;

- savremene migracije (privredno-ekonomske, političke, prisilne);

- srpske seobe (od Zakarpatja do XX veka).

5. VOJSKA, ORUŽJE, RAT

Ciljevi:

- sticanje znanja o oružju, vojsci i ratovima;

- razvijanje kritičkog stava prema ratu kao društvenoj pojavi.

Ishodi:

Učenik će:

- znati razvoj oružja, vojne organizacije i tipove rata;

- razumeti ulogu pojedinca u ratu kao društvenoj pojavi;

- razlikovati negativne i pozitivne posledice rata;

- argumentovano diskutovati o ratu kao društvenoj pojavi;

- kritički koristiti informacije u izgradnji sopstvenog stava.

Sadržaj:

Pojam rata kao fenomena i tekovine ljudske civilizacije

Ovu temu obraditi kroz:

- karakteristične ratove određene epohe;

- tipove rata (osvajački, odbrambeni, kolonijalni i dr.);

- najveće vojskovođe i njihovo vreme (npr. Aleksandar Makedonski, Hanibal, Napoleon);

- karakteristične bitke određenih epoha;

- ratovi XX veka (međunarodne konvencije).

6. ŽIVOT I OBIČAJI NA DVORU

Cilj:

- sticanje znanja o životu i običajima na evropskim dvorovima.

Ishodi:

Učenik će:

- biti u stanju da shvati ulogu dvora u društvenom, političkom, ekonomskom i kulturnom razvoju države;

- biti u stanju da kritički i analitički sagleda uslovljenost života na dvoru pripadnošću određenom kulturnom području;

- razlikovati pozitivne i negativne posledice života na dvoru na ukupan društveni razvoj.

Sadržaj:

- pojam monarhije;

- zapadnoevropski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja);

- vizantijski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja);

- osmanlijski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja);

- srpski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja).

7. SRPSKA REVOLUCIJA 1804-1835

Ciljevi:

- sticanje znanja o srpskoj revoluciji kao najznačajnijem događaju borbe za nacionalno oslobođenje;

- razumevanje aspekata srpske revolucije kao društvene pojave.

Ishodi:

Učenik će:

- znati uzroke, tok i posledice srpske revolucije;

- biti u stanju da sagleda srpsku revoluciju kao deo širih evropskih zbivanja;

- znati najznačajnije ličnosti i njihovu ulogu u srpskoj revoluciji;

- razumeti politički, sociološki i kulturni aspekt srpske revolucije;

- biti u stanju da se kritički i analitički odnositi prema mestu i značaju srpske revolucije u sveukupnom nacionalnom razvoju;

- biti u stanju da shvatiti značaj formiranja državnih institucija i kodifikovanog prava i utemeljenja novovekovnih srpskih dinastija.

Sadržaji:

- Turska na prelazu iz XVIII u XIX vek;

- buna na dahije;

- ustanci;

- društvene i privredne promene u Srbiji;

- izgradnja moderne srpske države;

- srpska revolucija u kontekstu evropskih zbivanja;

- značajne ličnosti revolucije.

8. KULTURA SRBA NA PRELAZU IZ XIX U XX VEK

Ciljevi:

- sticanje znanja o kulturi Srba na prelazu iz XIX u XX vek;

- razumevanje različitih kulturnih uticaja na prostoru Srbije;

- uočavanje međuzavisnosti pojedinca, društva i kulture.

Ishodi:

Učenik će:

- znati osnovne karakteristike kulturnog preobražaja kod Srba na prelazu iz XIX u XX vek biti u stanju da sagleda srpsku kulturu u kontekstu evropskih kulturnih dešavanja;

- razlikovati način života stanovnika grada i sela u odnosu na regiju;

- biti u stanju da razlikuje dinamiku promena, načina života pojedinca u odnosu na društvenu pripadnost;

- znati da navede uslove koji određuju kulturne procese;

- razumeti ulogu pojedinca za kulturni razvoj nacije;

- razumeti značaj obrazovanja za opšti kulturni napredak;

- razumeti način na koje društvene institucije i institucije kulture služe zadovoljenju ličnih i zajedničkih potreba.

Sadržaj:

- obrazovanje kod Srba;

- novi umetnički pravci u :književnosti, likovnoj umetnosti, arhitekturi, muzici (romantizam, realizam, impresionizam);

- kultura života u gradu i selu;

- evropeizacija Srbije.

9. SRPSKE DINASTIJE

Ciljevi:

- sticanje znanja o istorijskom periodu kojem odabrana dinastija pripada;

- sticanje znanja o ulozi i značaju dinastije za epohu kojoj pripada.

Ishodi:

Učenik će:

- znati da odredi epohu kojoj dinastija pripada;

- biti u stanju da odabranu dinastiju sagleda u nacionalnom i evropskom kontekstu;

- biti u stanju da shvati pojedinca, pripadnika odabrane dinastije, i njegovu ulogu u nacionalnom i evropskom kontekstu;

- moći da se kritički odnosi prema mestu i ulozi dinastije i pojedinca, pripadnika dinastije (vladar), u istorijskom razvitku Srba;

- uočiti uticaj dinastije na politički, ekonomski i kulturni razvitak države.

Sadržaj:

- pojam dinastije i principi nasleđivanja;

- uloga dinastije i pojedinaca u političkom, privrednom i kulturnom razvitku Srbije;

- dinastički sukobi.

10. GRAĐANSKE REVOLUCIJE - PUT KA MODERNOJ NACIJI

Cilj:

- negovanje svesti o nacionalnoj pripadnosti i razvijanje duha tolerancije prema pripadnicima drugih nacija.

Ishod:

Učenik će:

- razumeti pojam nacije i proces njenog razvoja;

- analizirati pozitivne i negativne aspekte procesa stvaranja nacije na primeru sopstvenog naroda;

- uočiti značaj građanskih revolucija za razvoj nacije;

- razlikovati nacionalizam, šovinizam i patriotizam.

Sadržaj:

- pojam nacije kroz ideje Francuske građanske revolucije;

- ideje Francuske građanske revolucije u revolucionarnim pokretima evropskih nacija;

- nacionalno ujedinjenje (Nemačka, Italija...);

- srpsko nacionalno pitanje i nacionalna pitanja u tri velika carstva (Rusija, Austro-Ugarska, Turska);

- nacionalizam, šovinizam, patriotizam;

- nacija danas.

11. BALKAN IZMEĐU ISTOKA I ZAPADA

Cilj:

- razumevanje prožimanja različitih kulturnih, geopolitičkih i ekonomskih uticaja i interesa na Balkanu.

Ishodi:

Učenik će:

- razumeti geopolitički položaj Balkana;

- uočiti i razumeti prožimanje različitih kulturnih, geopolitičkih i ekonomskih interesa na Balkanu;

- razviti kritički stav prema događajima iz neposredne prošlosti;

- analizirati i argumentovano diskutovati o pozitivnim i negativnim aspektima života na Balkanu.

Sadržaj:

- podela Carstva i doseljavanje Slovena;

- velika šizma;

- balkan na razmeđu različitih uticaja (Vizantija, Turska, Zapadna Evropa);

- istočno pitanje;

- Balkan u geopolitičkoj podeli XX veka.

12. IZUMI

Cilj:

- upoznavanje učenika sa predmetima koje je čovek izumeo i sa njihovom primenom;

- uočavanje linije razvojnosti izuma;

- poznavanje ličnosti koje su svojim izumima doprinele promeni slike sveta.

Ishodi:

Učenik će:

- znati izume čoveka u prošlosti i sadašnjosti;

- uočavati razvojnost čovekovih izuma;

- znati kako je čovek koristio izume;

- poznavati ličnosti čiji izumi su doprineli promeni slike sveta.

Sadržaj:

- izumi menjaju sliku sveta;

- izumi izazivaju otpore;

- izumi unapređuju privredu i menjaju sliku društva;

- značajne ličnosti i njihovi izumi.

13. INDUSTRIJSKE REVOLUCIJE

Cilj:

- poznavanje ključnih pronalazaka za industrijske revolucije;

- razumevanje perioda industrijske revolucije;

- uočiti značaj promena u privredi i društvu koje su nastale u vreme industrijskih revolucija.

Ishodi:

Učenik će:

- znati najznačajnije pronalaske u pojedinim industrijskim revolucijama;

- uviđati promene u razvoju privrede zahvaljujući industrijskim revolucijama;

- znati uticaj industrijskih revolucija na razvoj društva;

- znati promene u odnosima u svetu u vreme industrijskih revolucija;

- uočiti značaj industrijskih revolucija na promene u svakodnevnom životu ljudi;

- poznavati ličnosti značajne za industrijske revolucije.

Sadržaj:

- pronalasci dovode do revolucije u privredi;

- industrijske revolucije menjaju ekonomske i političke odnose;

- promene načina života i migracije u vreme industrijskih revolucija;

- značajne ličnosti i njihovi pronalasci.

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

(UPUTSTVO)

Nastava istorije u ovim školama, koncipirana je u velike tematske celine.

Zadatak nastavnika je da učenicima ponudi 6 nastavnih tema od kojih će učenici, kao grupa, prema svojim sklonostima izabrati 3 teme koje će obraditi na časovima istorije. Od te tri teme najmanje jedna mora biti iz nacionalne istorije.

Za svaku predloženu tematsku celinu dati su ciljevi, ishodi i sadržaji. Ishodi su centralno mesto ovog programa i oni treba da posluže nastavnicima da nastavni proces u ovom predmetu bude tako oblikovan da se navedeni ishodi postignu. Do ishoda se dolazi pravilnim i dobrim odabirom sadržaja. To znači da sadržaje koji su ponuđeni mogu se prilagođavati učenicima, kako bi najlakše i najbrže dostigli navedene ishode. Uspeh u realizaciji sadržaja i postizanju ishoda zavisi od metoda / aktivnosti koje se planiraju. Predlaže se stalna interakcija sa učenicima, primena radioničarskog rada, istraživačkih metoda / aktivnosti. Učenike treba podsticati na istraživački rad i rešavanje problemskih pitanja. Važno mesto u postizanju ishoda imaju i nastavna sredstva (karte, atlasi) Učenike treba upućivati i na ostalu literaturu.

Preporučena literatura za učenike:

- Radne sveske od prvog do četvrtog razreda gimnazije.
- Istorija privatnog života, 1-3, Beograd, Klio, 2000-2003.
- A. Veselinović, R. Ljušić, Srpske dinastije, Novi Sad, 2001.
- Miloš Blagojević, Dejan Medaković, Radoš Ljušić, Ljubodrag Dimić, Istorija srpske državnosti, 1-3, Novi Sad, 2000-2001.
- Bojan Aleksov, Uporedne hronologije, Novi Sad, 2003.
- Nebojša Jovanović, Leksikon ličnosti, Novi Sad, 2000.

Preporučena literatura za nastavnike:

- Oksfordska istorija Grčke i Helenističkog doba, Beograd, Klio, 1999.
- Oksfordska istorija Rimskog sveta, Beograd, Klio, 1999.
- Istorija privatnog života, 1-3, Beograd, Klio, 2000-2003.
- G. Ostrogorski, Istorija Vizantije, Beograd,
- Sidni Peinter, Istorija srednjeg veka, Beograd, Klio, 1997.
- Robert Mantran, Istorija Osmanskog carstva, Beograd, Klio 2002.
- Fernan Brodel, Mediteran, 1-2, Beograd, Geopoetika, 2001.
- H. Kenigsberger, Dž. Mouz, Dž. Bouler, Evropa u šesnaestom veku, Beograd, Klio, 2002.
- Donald H. Penington, Evropa u sedamnaestom veku, Beograd, Klio, 2002.
- Hari Herder, Evropa u devetnaestom veku, Beograd, Klio, 2003.
- Džon M. Roberts, Evropa 1880-1945, Beograd, Klio, 2002.
- Filip Longvort, Stvaranje istočne Evrope, Beograd, Klio, 2002.
- Grupa autora, Istorija srpskog naroda, Beograd,
- S. Ćirković, R. Mihaljčić, Leksikon srpskog srednjeg veka, Beograd, 1999.
- A. Veselinović, R. Ljušić, Srpske dinastije, Novi Sad, 2001.
- Miloš Blagojević, Dejan Medaković, Radoš Ljušić, Ljubodrag Dimić, Istorija srpske državnosti, 1-3, Novi Sad, 2000-2001.
- Ljubodrag Dimić, Kulturna politika Kraljevine Jugoslavije,
- Kenedi, Uspon i pad velikih sila, CID, Podgorica.

TEKSTILNI MATERIJALI

(za obrazovne profile: KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled i MODELAR ODEĆE - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

74

74

 

 

 

148

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

- Dobijanje temeljnih teorijskih znanja o tekstilnim vlaknima, vrstama, svojstvima i upotrebi
- Shvatanje značaja prerade vlakana u odgovarajuće tekstilne materijale i njihovu ulogu u dobijanju gotovih proizvoda
- Podsticanje i razvijanje sposobnosti prepoznavanja vlakana na osnovu izgleda i opipa
- Shvatanje značaja i uticaja svojstava vlakana na karakteristike krajnjeg proizvoda
- Ovladavanje znanjima o načinu izrade pređe, vrstama, svojstvima i primeni
- Sticanje znanja o načinu izrade tekstilnih površina, vrstama, svojstvima i primeni
- Sticanje znanja o načinu izrade netkanog tekstila, vrstama, svojstvima i primeni
- Sticanje znanja o značaju oplemenjivanja tekstilnih materijala kao završne procesne tehnologije

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Tekstilna vlakna / Ispitivanje tekstilnih vlakana

37 / 37

Izrada pređe / Ispitivanje pređe

15 / 15

Izrada pletenine / Ispitivanje pletenine

22 / 22

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Tekstilna vlakna / Ispitivanje tekstilnih vlakana

Trajanje modula:

37 časova teorijske nastave / 37 časova vežbi

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI
SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o tekstilnim vlaknima, vrstama, svojstvima i upotrebi.
  • znati vrste i svojstva tekstilnih vlakana
  • umeti da razlikuje tekstilna vlakna i odredi oblast njihove primene
  • ume da identifikuje vlakna
  • TEORIJA:
  • Svojstva prirodnih vlakana, dobijanje i primena (pamuk, lan, vuna, svila)
  • Principi proizvodnje hemijskih vlakana, njihova svojstva i primena (viskoza, poliamid, poliestar, poliakrilonitril, poliuretan, polipropilen)
  • Mešavine i novi tipovi vlakana
  • Identifikacija vlakana
  • Obrazložiti značaj modula
  • Izlaganje podržati uzorcima prirodnih i hemijskih vlakana
  • Insistirati na svojstvima vlakana
  • Insistirati na uočavanju razlika i sličnosti vlakana na osnovu njihovog porekla
  • Istaći polje primene pojedinih vrsta vlakana
  • Prikazati metode preko kojih se identifikuju vlakna
  • Dati strukturu testa i kriterijume za ocenjivanje
  • Sticanje znanja i razvijanje sposobnosti raspoznavanja tekstilnih vlakana
  • Sticanja znanja i veština za ispitivanje svojstva vlakana i statističku obradu podataka.
  • znati da identifikuje tekstilna vlakna
  • znati da ispita svojstva vlakana
  • znati da izvrši statističku obradu podataka rezultata
  • VEŽBE
  • Primena statistike u ispitivanju tekstilnih materijala (osnovne statističke veličine)
  • Ispitivanje vlažnosti vazduha i vlažnosti tekstilnih materijala
  • Mikroskopsko ispitivanje tekstilnih vlakana
  • Ispitivanje dužine, debljine i podužne mase vlakna
  • Ispitivanje jačine, izduženja i elastičnosti vlakana
  • Identifikacija tekstilnih vlakana
  • Obrazložiti cilj i značaj modula u primeni tekstilnih materijala za izradu odeće i njihov uticaj na ponašanje odevnog predmeta tokom eksploatacije
  • Demonstrirati neophodne vežbe uz upozorenja gde se mogu pojaviti greške, i na koje segmente vežbi treba obratiti pažnju da do njih ne dođe
  • Insistirati da učenik identifikuje vlakna, odredi svojstva definisana modulom i statistički obradi podatke uz opis metode za ispitivanje
  • Pratiti rad učenika i primenu teorijskih znanja u realizaciji vežbe

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

 

*

 

 

 

*

 

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Izrada pređe / Ispitivanje pređe

Trajanje modula:

15 časova teorijske nastave / 15 časova vežbi

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik
će biti u stanju da:

PREPORUČENI
SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o načinu izrade pređe, vrstama, svojstvima i primeni
  • znati tehnološke postupke dobijanja pređe prema vrsti vlakana
  • znati vrste pređe, svojstva i mogućnost primene
  • znati da označava pređu namenjenu za šivenje i vez
  • TEORIJA:
  • Pojam, svojstva i vrste pređe;
  • Načini izrade pređe;
  • Izrada pamučne pređe;
  • Izrada vunene pređe;
  • Izrada pređe od hemijskih vlakana i mešavine vlakana;
  • Izrada i označavanje konca za šivenje i vez
  • Obrazložiti značaj modula
  • Izlaganje podržati tehnološkim šemama dobijanja pređe od različitih vrsta vlakana
  • Prikazati uzorke pređa sa osvrtom na glavne karakteristike
  • Izvršiti klasifikaciju pređa na osnovu karakterističnih svojstava
  • Istaći karakteristike pređe koja se koristi kao konac za šivenje
  • Akcenat staviti na oznake i odgovarajuću primenu pređe prema datim oznakama
  • Dati strukturu testa i kriterijume za ocenjivanje
  • Sticanje znanja o najvažnijim svojstvima pređe i njihove upotrebne vrednosti na osnovu identifikovanih svojstava.
  • Znati da ispita geometrijska i osnovna fizičko-mehanička svojstva pređe
  • VEŽBE:
  • Ispitivanje podužne mase pređe
  • Ispitivanje upredenosti pređe
  • Ispitivanje jačine,
  • Izduženje i elastičnost pređe
  • Ispitivanje ravnomernosti pređe
  • Obrazložiti cilj i značaj modula u izradi odeće
  • Insistirati na tome da svaki učenik samostalno ispita podužnu masu, upredenost, jačinu, izduženje, elastičnost i ravnomernost pređe
  • Insistirati da učenici samostalno obrade rezultate merenja
  • Pratiti rad učenika i primenu teorijskih znanja u realizaciji vežbi
  • Izvršiti testiranje usvojenih znanja i veština

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

 

*

 

 

 

*

 

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Izrada pletenine / Ispitivanje pletenine

Trajanje modula:

22 časa teorijske nastave / 22 časa vežbi

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik
će biti u stanju da:

PREPORUČENI
SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o načinu izrade pletenine, vrstama i primeni
  • znati da definiše pleteninu, način izrade i osnovne karakteristike
  • umeti da klasifikuje pletenine prema karakterističnim svojstvima, prepletaju i mašinama na kojima se izrađuje
  • umeti da raspoznaje vrste pletenina i da odredi polje primene
  • TEORIJA:
  • Pojam i izrada pletenine
  • Svojstva pletenine
  • Prepletaji pletenina
  • Upotreba pletenina
  • Obrazložiti značaj modula
  • Izlaganje podržati tehnološkom šemom dobijanja pletenine od različitih vrsta pređa i na različitim mašinama za pletenje
  • Prikazati uzorke pletenina sa osvrtom na izgled, površinu i sirovinski sastav
  • Naznačiti osnovne prepletaje pletenina
  • Akcenat staviti na trgovačke nazive pletenina i upotrebu
  • Izvršiti testiranje učenika na kraju modula
  • Dati strukturu testa i kriterijume za ocenjivanje
  • Sticanje znanja o vrsti prepletaja pletenina
  • Sticanje znanja o najvažnijim svojstvima pletenine i namene u zavisnosti od svojstava
  • znati da odredi prepletaj na uzorku pletenine
  • znati da ispita geometrijska i osnovna fizičko-mehanička svojstva pletenina
  • VEŽBE:
  • Prepletaji pletenina: d-l prepletaj, d-d prepletaj, l-l prepletaj, lančani prepletaj
  • Svojstva pletenina: horizontalna, vertikalna i ukupna gustina pletenine, masa 1m2, dužina petlje
  • Obrazložiti cilj i značaj modula u izradu odeće
  • Insistirati na tome da svaki učenik samostalno ispita: horizontalnu, vertikalnu i ukupnu gustinu pletenine, masu 1m2, dužinu petlje i toplotno-izolaciona svojstva pletenine
  • Insistirati da učenici samostalno obrade rezultate merenja
  • Pratiti rad učenika i primenu teorijskih znanja u realizaciji vežbi
  • Izvršiti testiranje usvojenih znanja i veština
  • Izvršiti testiranje usvojenih znanja i veština

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

 

*

 

 

 

*

 

 

*

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Stručna literatura

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Hemija
- Fizika
- Tehnologija izrade odeće

Sledeći