Prethodni

KONSTRUKCIJA ODEĆE

(za obrazovni profil KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

 

74

 

 

 

74

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

- Razvijanje sposobnosti zapažanja i uočavanja osnovnih karakteristika odeće
- Izrada osnovne konstrukcije
- Izrada šablona i uzoraka

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Osnove tehničkog crtanja

20

Osnove konstruisanja odeće

16

Izrada šablona za detalje odevnih predmeta

38

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Osnove tehničkog crtanja

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik
će biti u stanju da:

PREPORUČENI
SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja iz tehničkog crtanja neophodnih za realizaciju sadržaja predmeta konstrukcija;
  • Razvijanje sposobnosti jasnog, preciznog i urednog tehničkog izražavanja;
  • Razvijanje sposobnosti i veština u korišćenju računara.
  • primeni osnovne principe tehničkog crtanja u konstruisanju odeće;
  • utvrdi vrste i formate tehničkih crteža;
  • crta linije, poligone i krive linije;
  • koristiti računar u izradi tehničkog crteža;
  • pravilno koristi pribor za konstrukciju odeće.
  • Zadatak i značaj tehničkog crtanja;
  • Rukovanje priborom;
  • Vrste i formati tehničkih crteža;
  • Dimenzionisanje i razmera crteža;
  • Vrste linija;
  • Paralelne i normalne linije;
  • Konstrukcija pravilnih poligona i krivih linija;
  • Primena kompjuterske grafike;
  • Materijal i pribor za konstrukciju odeće:
  • Obrazložiti cilj modula;
  • Izlaganje podržati crtežom na tabli ili na grafoskopu sa prikazom na folijama;
  • Prikazati različite tipove vežbi kako bi učenik savladao konstruisanje različitih krivih linija i pravilnih poligona;
  • Insistirati na pravilnom korišćenju pribora za crtanje;
  • Omogućiti rad na računaru uz primenu programa Corel DRAW;
  • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima);
  • Obrazložiti način i kriterijume ocenjivanja.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

 

 

 

*

 

*

 

 

 

 

*

 

Naziv modula:

Osnove konstruisanja odeće

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik
će biti u stanju da:

PREPORUČENI
SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje teorijskih znanja koja služe kao osnova za shvatanje konstruisanja odeće;
  • Sticanje teorijskih znanja o osnovnim elementima koji su neophodni u definisanju odevnog predmeta;
  • Osposobljavanje za precizno konstruisanje odeće;
  • Razvijanje sposobnosti korišćenja računara u konstruisanju odeće.
  • definiše proporcionalnost, simetričnost i prepozna deformacije ljudskog tela;
  • utvrdi stas i uzrast ljudskog tela;
  • koristi standarde;
  • izmeri i izračuna mere koje su neophodne za konstrukciju odeće;
  • koristi računar i programe za konstruisanje odeće.
  • Značaj konstruisanja i modelovanja odeće;
  • Vrste odevnih predmeta;
  • Proporcionalnost i simetričnost ljudskog tela;
  • Stas i uzrast;
  • Deformacije tela;
  • Skica i opis modela;
  • Standardi i nove evropske mere;
  • Mere za konstrukciju odeće (podela mera, način uzimanja i izračunavanje mera);
  • Nastava se realizuje u specijalizovanoj učionici;
  • Obrazložiti cilj modula;
  • Koristiti skice, modne žurnale, crteže, standarde;
  • Posebnu pažnju posvetiti snalaženju u tabelama i izračunavanju mera;
  • Učenike međusobno angažovati oko uzimanja mera;
  • Koristiti računar i programe za crtanje;
  • Obrazložiti način i kriterijume ocenjivanja.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Izrada šablona za detalje odevnih predmeta

Trajanje modula:

38 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik
će biti u stanju da:

PREPORUČENI
SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja i veština u izradi šablona za odevne predmete;
  • Razvijanje sposobnosti korišćenja računara u izradi šablona.
  • izradi šablone za detalje odevnih predmeta (kosi džep, našiveni džep, poklopci za džepove, manžetne i okovratnik);
  • izradi osnovnu konstrukciju kroja, kompletira i izradi šablon za suknju.
  • Materijal i pribor za konstrukciju odeće;
  • Izrada šablona za detalje: kosi džep, našiveni džep, poklopci za džepove, manžetne, okovratnik;
  • Konstrukcija suknje:
    • skica i opis modela,
    • osnovna konstrukcija
    • kroja, kompletiranje i
    • izrada šablona za odevni predmet
  • Obrazložiti cilj modula;
  • Na časovima teorije učenici konstruišu u razmeri, a na časovima vežbi u prirodnoj veličini;
  • Na časovima vežbi obavezno koristiti računar i program za crtanje;
  • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima);
  • Obrazložiti načine i kriterijume ocenjivanja;
  • Domaći zadatak: skicirati sopstveni model suknje i uraditi osnovnu konstrukciju u razmeri.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

 

 

 

*

 

*

 

 

 

*

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom, Đorđević Dušan, Papić Željko
- Škole u kojima se realizuje pilot program međusobno će sarađivati u pripremi adekvatne literature

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Estetsko oblikovanje
- Praktična nastava
- Tekstilni materijali
- Tehnologija odeće

 

TEHNOLOGIJA ODEĆE

(za obrazovni profil KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

74

 

 

 

 

74

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada.

2. CILJEVI PREDMETA:

- Podsticanje i razvijanje sposobnosti likovnog izražavanja
- Dobijanje temeljnih teorijskih i praktičnih znanja za izradu odevnog predmeta, organizovanje proizvodnje i rešavanje tekućih problema u procesu rada
- Razvijanje sposobnosti korišćenja različitih izvora informacija
- Razvijanje potrebnih veština u izradi odeće
- Razvijanje sistematičnosti i urednosti u radu
- Osposobljavanje za samostalan i timski rad
- Osposobljavanje za korišćenje računara u realizaciji modula predmeta
- Osposobljavanje za pravilno rukovanje uređajima za krojenje, mašinama za šivenje i uređajima i aparatima za peglanje
- Sticanje znanja za izradu i korišćenje tehnološke dokumentacije za odevne predmete
- Razvijanje logičkog mišljenja i međusobnog povezivanja teorijskih znanja i praktičnih veština i ukazivanje na njihovu međusobnu uslovljenost
- Sticanje osnovnih znanja o pripremi i održavanju radnog mesta, kao i o zaštiti na radu
- Sticanje znanja o ekonomskim principima proizvodnje

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Karakteristike proizvodnje odeće i krojenje tekstilnog materijala

25

Tehnologija šivenja i peglanja

49

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Karakteristike proizvodnje odeće i krojenje tekstilnog materijala

Trajanje modula:

25 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik
će biti u stanju da:

PREPORUČENI
SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih teorijskih znanja o karakteristikama proizvodnje odeće
  • Sticanje znanja i veština o krojenju tekstilnog materijala
  • Sticanje znanja o zanatskom i industrijskom modelu izrade odeće
  • koristi razne tehnike za crtanje i slikanje kao i podloge;
  • znati različite funkcije odeće
  • znati osnovna obeležja zanatskog načina izrade odeće
  • znati karakteristike industrijskog načina proizvodnje različitih odevnih predmeta
  • shvatiti šemu proizvodnje odeće od ideje do gotovog proizvoda
  • znati kada se primenjuje ručno krojenje makazama, a kada krojenje pomoću uređaja i mašina
  • znati kako se priprema krojna naslaga za krojenje i prenosi krojna slika na naslagu
  • znati koje mere zaštite treba preduzeti prilikom krojenja sa uređajima za krojenje
  • znati razliku između grubog i finog krojenja
  • znati kako se obeležavaju iskrojeni delovi
  • Pojam, vrsta i značaj crteža u likovnim i primenjenim oblastima;
  • Odeća kao društvena potreba;
  • Proizvodnja odeće na zanatski način;
  • Kultura i tradicija naših naroda u zanatskoj proizvodnji odeće;
  • Industrijski način proizvodnje odeće;
  • Organizaciona šema industrijskog procesa proizvodnje;
  • Priprema materijala i polaganje u krojnu naslagu;
  • Prenošenje krojne slike na krojnu naslagu;
  • Krojenje pomoću makaza i ostalih uređaja i mašina za krojenje: vertikalni nož, mašina za fino krojenje;
  • Fino i grubo krojenje;
  • Načini obeležavanja iskrojenih delova;
  • Obrazložiti značaj modula
  • Izlaganje podržati primerima odeće izrađene na zanatski i industrijski način
  • Insistirati na proučavanju istorijske literature i upoznavanju sa zanatskim načinom proizvodnje i elementima nacionalne kulture
  • Prikazati, putem video-zapisa, proizvodnju odeće od ideje do gotovog proizvoda
  • Prikazati funkciju sredstava za krojenje, od različitih vrsta makaza za krojenje pa do uređaja i mašina
  • Prikazati preko video-zapisa savremenu tehnologiju krojenja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Tehnologija šivenja i peglanja

Trajanje modula:

49 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik
će biti u stanju da:

PREPORUČENI
SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje teorijskih znanja o tehnologiji šivenja i peglanja
  • znati različite vrste šavova i njihovu primenu
  • znati mogućnosti klasične mašine za šivenje
  • znati da odabere vrstu mašinske igle u skladu sa materijalom i koncem
  • znati značaj pravilne napetosti konca
  • znati vrste i mogućnosti mašina za specijalnu namenu
  • znati parametre peglanja u zavisnosti od materijala
  • znati mogućnosti za različitu primenu pegli, valjaka za peglanje i termofiksir prese
  • Osnovni elementi šivenja (ubod, šav i konac)
  • Šavovi, vrste i njihova namena
  • Klasična industrijska mašina za šivenje
  • Mašinska igla (vrste, primena, odnos igle i konca, odnos igle i materijala)
  • Uvlačenje gornjeg i donjeg konca i regulisanje napetosti konca
  • Mogućnosti klasične mašine za šivenje sa dodatkom pomoćnih uređaja
  • Specijalne mašine za šivenje i njihova primena u praksi
  • parametri peglanja
  • električna, parna elektroparna pegla, stolovi i valjci za peglanje
  • termofiksir presa
  • Obrazložiti značaj modula
  • Izlaganje podržati šemama, skicama i pokretnim slikama raznih vrsta šavova i mašina za šivenje
  • Prikazati razne vrste igala, i njihovu namenu u odnosu na konac i materijal za šivenje
  • Koristiti šeme, skice ili pokretne slike raznih vrsta pegli, valjaka za peglanje i termofiksir prese

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Tehnologija izrade odeće
- Skice, slike, video zapisi

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Tekstilni materijali
- Konstrukcija odeće
- Praktična nastava

PRAKTIČNA NASTAVA

(za obrazovni profil KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

 

 

222

 

 

222

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

- Dobijanje temeljnih teorijskih i praktičnih znanja za izradu odevnog predmeta i rešavanje problema u procesu rada
- Razvijanje svesti o neophodnosti zadovoljenja estetskih i funkcionalnih karakteristika odevnih predmeta kao neodvojivih elemenata izrade
- Razvijanje sposobnosti korišćenja različitih izvora informacija
- Razvijanje potrebnih veština u izradi odeće
- Razvijanje sistematičnosti i urednosti u radu
- Osposobljavanje za samostalan i timski rad
- Osposobljavanje za korišćenje računara u realizaciji modula predmeta
- Osposobljavanje za pravilno rukovanje uređajima za krojenje, mašinama za šivenje i uređajima i aparatima za peglanje
- Razvijanje logičkog mišljenja i međusobnog povezivanja teorijskih znanja i praktičnih veština i ukazivanje na njihovu međusobnu uslovljenost
- Sticanje osnovnih znanja o pripremi i održavanju radnog mesta, kao i o zaštiti na radu

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Ručno krojenje i ručno šivenje

48

Mašinsko krojenje

24

Mašinsko šivenje

96

Izrada mašinskih šavova i peglanje

54

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Ručno krojenje i ručno šivenje

Trajanje modula:

48 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik
će biti u stanju da:

PREPORUČENI
SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja i veština u ručnom krojenju, izradi ručnih bodova i rupica.
  • koristi pribor za ručno krojenje;
  • kroji ručno;
  • izradi sve vrste ručnih bodova;
  • izradi rupice.
  • Pojam, elementi i priprema radnog mesta;
  • Pribor za ručno krojenje i njegovo pravilno korišćenje;
  • Ručni bodovi: prošivajući, opšivajući, prekrivni, kosi, cik-cak, pikirajući, lančani;
  • Izrada rupica.
  • Obrazložiti cilj modula;
  • Naglasiti značaj pravilnog držanja tela pri radu;
  • Koristiti alat za ručno krojenje;
  • Pripremiti uzorke i demonstrirati izradu ručnih bodova i rupica;
  • Insistirati na samostalnom radu i pratiti rad učenika;
  • Na kraju modula proglasiti najpreciznije urađenu rupicu.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

 

 

 

*

 

*

 

 

*

*

 

 

Naziv modula:

Mašinsko krojenje

Trajanje modula:

24 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik
će biti u stanju da:

PREPORUČENI
SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja i veština u mašinskom krojenju.
  • pripremi materijal za krojenje;
  • koristi uređaje za krojenje;
  • iskroji potrebne delove;
  • označi i numeriše krojne delove;
  • Formiranje krojne naslage i krojne slike;
  • Prenošenje krojne slike na naslagu;
  • Aparati i uređaji za grubo i fino krojenje, označavanje i numerisanje iskrojenih delova.
  • Obrazložiti cilj modula;
  • Demonstrirati formiranje krojne naslage;
  • Preneti krojnu sliku na gornji sloj naslage;
  • Demonstrirati grubo i fino krojenje uz pravilno korišćenje uređaja;
  • Prikazati kako se označavaju i numerišu krojni delovi.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

 

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Mašinsko šivenje

Trajanje modula:

96 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik
će biti u stanju da:

PREPORUČENI
SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja i veština u radu sa običnim i specijalnim mašinama za šivenje.
  • izvodi operacije šivenja na klasičnim mašinama;
  • koristi specijalne mašine za šivenje;
  • koristi i pravilno rukuje aparatima za peglanje.
  • Mašina za šivenje: izgled, delovi, funkcija, pravilno rukovanje (nameštanje igle, uvođenje gornjeg konca, postavljanje čunka sa donjim koncem);
  • Uvežbavanje štepova: ravnih i zaobljenih, bez konca i sa koncem;
  • Specijalne mašine za šivenje.
  • Obrazložiti cilj modula;
  • Pripremiti mašinu za rad;
  • Demonstrirati rad na običnim i specijalnim mašinama za šivenje;
  • Insistirati na preciznoj izradi ravnih i zaobljenih štepova, bez i sa koncem;
  • Vežbati na papiru i tekstilnom materijalu;
  • Obavezno primeniti potrebne mere zaštite na radu;
  • Informisati učenike o načinu provere usvojenih znanja i veština i kriterijumima za ocenjivanje.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

 

 

 

 

 

*

 

 

*

*

 

 

Naziv modula:

Izrada mašinskih šavova i peglanje

Trajanje modula:

54 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik
će biti u stanju da:

PREPORUČENI
SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja i veština u izradi različitih mašinskih šavova;
  • Sticanje znanja i veština u međufaznom peglanju.
  • sastavlja delove odevnih predmeta;
  • raspeglava šavove, uz korišćenje parametara peglanja;
  • utvrdi potrebne mere zaštite na radu.
  • Vrste šavova: otvoreni i zatvoreni;
  • Primena šavova: sastavljanje, porubljivanje, opšivanje ivica materijala, izrada rubnih šavova, paspuliranje kosom trakom;
  • Međufazno peglanje: parametri peglanja, električna, elektroparna i parna pegla, stolovi za peglanje.
  • Obrazložiti cilj modula;
  • Insistirati na preciznoj izradi svih vrsta šavova;
  • Ukazati na ponašanje različitih vrsta šavova u zavisnosti od vrste materijala i namene odeće;
  • Insistirati na samostalnom i individualnom radu;
  • Obavezno primeniti potrebne mere zaštite na radu;
  • Informisati učenike o načinu provere usvojenih znanja i veština i kriterijumima za ocenjivanje.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

 

 

 

 

 

*

 

 

*

*

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Stručna literatura

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Tehnologija odeće
- Estetsko oblikovanje
- Konstrukcija odeće
- Tekstilni materijali

CRTANJE I SLIKANJE

(za obrazovni profil MODELAR ODEĆE - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

 

74

 

 

 

74

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada.

2. CILJEVI PREDMETA:

- Podsticanje i razvijanje sposobnosti likovnog izražavanja
- Formiranje i usvajanje kriterijuma u odnosu na estetsku formu, boju i oblike
- Razvijanje sposobnosti vizuelnog opažanja i izoštravanja kriterijuma za procenjivanje primljenih informacija
- Obezbeđivanje potrebnog nivoa likovne pismenosti za zahteve obrazovnog profila

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Linija, smer, veličina i oblik

20

Tekstura i valer

14

Boje, komponovanje, svetlost, ton-senka

24

Crtanje po modelu

16

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Linija - karakteristike, smer, veličina i oblik

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik
će biti u stanju da:

PREPORUČENI
SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje elementarnih i opštih znanja iz crtanja i slikanja
  • koristi razne tehnike za crtanje i slikanje kao i podloge;
  • definiše i primeni osnovne činioce kompozicije;
  • se koristi zakonitostima perspektive trodimenzionalnosti, svetlosti i prostora;
  • upotrebljava liniju kao elementarno sredstvo likovnog izražavanja;
  • razlikuje stvarne od imaginarnih linija;
  • može da koristi linije u svim pravcima i smerovima, a u zavisnosti od psihološkog dejstva na posmatrača;
  • prikaže prostor kao elemenat likovne strukture;
  • definiše proporciju kao odmeravanje određenih odnosa u okviru pojma veličina;
  • predstavi prirodne, geometrijske i umetničke oblike;
  • predstavi dvodimenzionalne i trodimenzionalne forme oblika.
  • Pojam, vrsta i značaj crteža u likovnim i primenjenim oblastima;
  • Demonstracija likovnih tehnika;
  • Pomoćna sredstva i njihova primena;
  • Kompozicija i osnovni činioci njene građe ;
  • Svetlost i prostor, oko-vidno polje;
  • Treća dimenzija i prividnost treće dimenzije;
  • Horizontala i vertikala u prirodi i konstrukcijama;
  • Perspektiva;
  • Linija kao osnovno sredstvo crteža, karakteristike, izražajne mogućnosti i vrste linija;
  • Smer, pravac kretanja, položaj u prostoru;
  • Osnovni smerovi, smer u kompoziciji, smer u prostoru;
  • Psihološko dejstvo linije i smera;
  • Prostorne dimenzije i proporcije;
  • Odnos veličina unutar forme;
  • Zlatni presek;
  • Prirodni oblici;
  • Geometrijski oblici;
  • Umetnički oblici;
  • Forme oblika (dvodimenzionalne i trodimenzionalne)
  • Prikazati pribor za crtanje i materijale za slikanje, kao i njihove izražajne mogućnosti;
  • Izlaganje podržati crtežom na tabli, ili koristeći grafoskop sa prikazom na folijama;
  • Istaći kako linija svojim oblikom, veličinom i jasnoćom određuje karakter oblika koji stvara;
  • Istaći karakteristike linija u slikarskim delima postimpresioniste Vinsenta Van Goga;
  • Istaći značaj prostora i svetlosti kao elemenata likovne strukture;
  • Demonstrirati organizaciju prikaza prostora u slikarskom delu Mazača, slikara vizionara renesanse;
  • Definisati proporciju, prirodne, geometrijske i umetničke oblike;
  • Akcentirati forme oblika;
  • Uputiti učenike na posete izložbi originalnih likovnih dela;
  • Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

*

*

 

 

 

*

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Tekstura i valer

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik
će biti u stanju da:

PREPORUČENI
SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o teksturi i valeru;
  • Razvijanje sposobnosti likovnog izražavanja;
  • predstavi različite oblike teksture, a da pritom ne naruši celinu likovne kompozicije;
  • prikaže teksturu u klasičnom slikarstvu;
  • prikaže valer u celom rasponu (od najsvetlijih do najtamnijih tonova) i različitim likovnim tehnikama);
  • se koristi kontrastom u valeru u procesu umetničkog izražavanja;
  • demonstrira realistički način prikaza prostora i dekorativan način prikaza prostora.
  • Tekstura kao jedan od činilaca kompozicije;
  • Prirodna i veštačka (simulirana) tekstura;
  • Valer kao količina svetlosti u jednom tonu i kao određeno tonsko prosvetljavanje boje;
  • Durski valerski ključ (raspon od prvog do devetog podeoka);
  • Molski valerski ključ (raspon od četiri do pet podeoka);
  • Valerski akordi (različiti valeri zajedno);
  • Postizanje intervala i ritmova koristeći valere;
  • Realistički način prikaza prostora i dekorativan način prikaza prostora.
  • Definisati pojam teksture;
  • Prikazati različite vrste i oblike teksture kroz radove priznatih slikara;
  • Izlaganje podržati slajdovima, filmom, fotografijom i dr.;
  • Prikazati slikanje tehnikom prskanja boje na slikarsku podlogu (Hekson Polok);
  • Demonstrirati teksture prema debljini nanetog sloja boje, smeru namaza, gustini boje, razlikama u namazu četke;
  • Pratiti rad učenika u prikazivanju različitih površina teksture (glatka, hrapava, mat, sjajna...);
  • Prikazati valer u različitim likovnim tehnikama;
  • Prikazati valer kroz remek dela slikara u različitim umetničkim epohama;
  • Istaknuti svojstvo valera kao stepenovanje i povećanje energije;
  • Insistirati na uočavanju kontrasta u valeru i njegovog značaja u procesu umetničkog izražavanja.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

 

*

 

 

 

*

 

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Boje, komponovanje, svetlost, ton - senka

Trajanje modula:

24 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik
će biti u stanju da:

PREPORUČENI
SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje teorijskih znanja o vrstama boja i njihovim osnovnim karakteristikama;
  • Razvijanje umeća da se pomoću svetlosti i senke shvati i prikaže dvodimenzionalnost i trodimenzionalnost forme.
  • utvrdi koje su osnovne, a koje izvedene (primarne i sekundarne) boje, hromatske i ahromatske, tople i hladne, kontrastne i harmonične kao i komplementarne parove boja;
  • meša više vrsta boja;
  • komponuje, odnosno formira jednu celinu od različitih likovnih elemenata, prema unapred utvrđenom i zamišljenom programu;
  • prikaže kako svetlost i senka modeluju oblik i prostor sa oštrim, intenzivnim i nežnim odnosima;
  • predstavi svetlosne kontraste koji su prisutni u formi i antiformi;
  • prikaže boje i njihove promene u zavisnosti od količine svetlosti koje primaju;
  • prikaže tehničke postupke pri senčenju.
  • Boja kao likovno izražajno sredstvo;
  • Tonske gradacije i tonsko slikanje
  • Karakteristike boja;
  • Mešanje boja;
  • Tople, hladne, kontrastne, harmonične boje;
  • Opažanje i predstavljanje boja;
  • Komponovanje likovnih elemenata u kompoziciji;
  • Svođenje prirodnih oblika na geometrijske površine;
  • Međusobni odnosi delova i celine u kompoziciji;
  • Opažanje i predstavljanje likovnih elemenata u kompoziciji;
  • Vrste kompozicije;
  • Svetlost i senka;
  • Bačena i lokalna senka;
  • Forma i antiforma;
  • Svetlo-tamno (tonska obrada);
  • Tehnički postupci pri senčenju.
  • Demonstrirati praktičan slikarski rad i ukazivati na adekvatno korišćenje i primenu boje sa karakteristikama i izražajnim mogućnostima boje u likovnom procesu;
  • Podsticati radoznalost učenika kroz sagledavanje remek dela svetskog slikarstva;
  • Analizirati umetnička dela i odrediti vrste kompozicija u motivima različitih umetničkih epoha;
  • Insistirati na pravilima komponovanja od dva ili više elemenata radi uspostavljanja likovno-estetskih potreba celine umetničkog dela;
  • Analizirati umetnička dela barokne epohe, predstavnika svetlo-tamnog kontrasta;
  • Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Crtanje po modelu

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik
će biti u stanju da:

PREPORUČENI
SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja i veština za crtanje po modelu.
  • prikaže crte lica odražavajući karakter ličnosti;
  • utvrdi mere, proporcije i njihov raspored na licu;
  • nacrta portret živog modela;
  • koristi zakonitosti u crtanju profila, poluprofila, anfasa i poluanfasa.
  • Crtanje portreta po gipsanom modelu;
  • Crtanje portreta po živom modelu;
  • Crtanje polufigure;
  • Složena kompozicija.
  • Proučavati dela likovnih umetnika, istorijskih epoha sa akcentom na crtanje portreta i polufigura;
  • Demonstrirati crtanje portreta po gipsanom i živom modelu;
  • Demonstrirati crtanje polufigure;
  • Pratiti rad učenika uz sugestije kako koristiti potrebne elemente u složenoj kompoziciji;
  • Samostalan rad učenika na kraju modula;
  • Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

*

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Likovna kultura za gimnaziju i srednje stručne škole, autori: Vidosava Galović i Branka Gostović

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Konstrukcija i modelovanje odeće

KONSTRUKCIJA I MODELOVANJE ODEĆE

(za obrazovni profil MODELAR ODEĆE - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

37

74

 

 

 

111

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada.

2. CILJEVI PREDMETA:

- razvijanje sposobnosti zapažanja i uočavanja osnovnih karakteristika odeće
- skiciranje odevnog predmeta
- izrada osnovne konstrukcije
- modelovanje odevnog predmeta
- izrada šablona i uzoraka

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Osnove tehničkog crtanja

10/20

Osnove konstruisanja i modelovanja odeće

6/12

Izrada šablona za odevne predmete

21/42

 

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Osnove tehničkog crtanja

Trajanje modula:

10 časova teorije i 20 časova vežbi

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik
će biti u stanju da:

PREPORUČENI
SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja iz tehničkog crtanja neophodnih za realizaciju sadržaja predmeta konstrukcija i modelovanje odeće;
  • Razvijanje sposobnosti jasnog, preciznog i urednog tehničkog izražavanja;
  • Razvijanje sposobnosti i veština u korišćenju računara.
  • primeni osnovne principe tehničkog crtanja u konstruisanju i modelovanju odeće;
  • utvrdi vrste i formate tehničkih crteža;
  • crta linije, poligone i krive linije;
  • koristi računar u izradi tehničkog crteža;
  • pravilno koristi pribor za konstrukciju i modelovanje odeće.
  • Zadatak i značaj tehničkog crtanja;
  • Rukovanje priborom;
  • Vrste i formati tehničkih crteža;
  • Dimenzionisanje i razmera crteža;
  • Vrste linija;
  • Paralelne i normalne linije;
  • Konstrukcija pravilnih poligona i krivih linija;
  • Primena kompjuterske grafike;
  • Materijal i pribor za konstrukciju i modelovanje odeće:
  • Obrazložiti cilj modula;
  • Izlaganje podržati crtežom na tabli ili na grafoskopu sa prikazom na folijama;
  • Prikazati različite tipove vežbi kako bi učenik savladao konstruisanje različitih krivih linija i pravilnih poligona;
  • Insistirati na pravilnom korišćenju pribora za crtanje;
  • Omogućiti rad na računaru uz primenu programa Corel DRAW;
  • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima);
  • Obrazložiti način i kriterijum ocenjivanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

 

*

 

*

 

*

 

 

 

 

*

 

Naziv modula:

Osnove konstruisanja i modelovanja odeće

Trajanje modula:

6 časova teorije i 12 časova vežbi

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik
će biti u stanju da:

PREPORUČENI
SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje teorijskih znanja koja služe kao osnova za shvatanje konstruisanja i modelovanja odeće;
  • Sticanje teorijskih znanja o osnovnim elementima koji su neophodni u definisanju modela;
  • Osposobljavanje za precizno konstruisanje i modelovanje odeće;
  • Razvijanje sposobnosti korišćenja računara u konstruisanju i modelovanju odeće.
  • konstruiše i modeluje odeću;
  • definiše proporcionalnost, simetričnost i prepozna deformacije ljudskog tela;
  • utvrdi stas i uzrast ljudskog tela;
  • skicira modele odeće;
  • koristi standarde;
  • izmeri i izračuna mere koje su neophodne za konstrukciju odeće;
  • koristi računar i programe za konstruisanje i modelovanje odeće.
  • Značaj konstruisanja i modelovanja odeće;
  • Vrste odevnih predmeta;
  • Proporcionalnost i simetričnost ljudskog tela;
  • Stas i uzrast;
  • Deformacije tela;
  • Skica i opis modela
  • Standardi i nove evropske mere;
  • Mere za konstrukciju odeće (podela mera, način uzimanja i izračunavanja mera);
  • Nastava se realizuje u specijalizovanoj učionici;
  • Obrazložiti cilj modula;
  • Koristiti skice, modne žurnale, crteže, standarde;
  • Posebnu pažnju posvetiti snalaženju u tabelama i izračunavanju mera;
  • Učenike međusobno angažovati oko uzimanja mera;
  • Koristiti računar i programe za crtanje;
  • Obrazložiti način i kriterijume ocenjivanja.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Izrada šablona za odevne predmete

Trajanje modula: 

21 čas teorije i 42 časa vežbi

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik
će biti u stanju da:

PREPORUČENI
SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja i veština u izradi šablona za odevne predmete;
  • Razvijanje sposobnosti korišćenja računara u izradi šablona.
  • izradi šablone za detalje odevnih predmeta (kosi džep, našiveni džep, poklopci za džepove, manžetne i okovratnik);
  • izradi osnovnu konstrukciju kroja, kompletira i izradi šablon za suknju.
  • Izrada šablona za detalje: kosi džep, našiveni džep, poklopci za džepove, manžetne, okovratnik;
  • Konstrukcija suknje;
  • skica i opis modela, osnovna konstrukcija kroja, kompletiranje i izrada šablona za odevni predmet.
  • Obrazložiti cilj modula;
  • Na časovima teorije učenici konstruišu u razmeri, a na časovima vežbi u prirodnoj veličini;
  • Na časovima vežbi obavezno koristiti računar i program za crtanje;
  • Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima);
  • Obrazložiti načine i kriterijume ocenjivanja;
  • Domaći zadatak: skicirati sopstveni model suknje i uraditi osnovnu konstrukciju u razmeri.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

*

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Likovna kultura za gimnaziju i srednje stručne škole, autori: Vidosava Galović i Branka Gostović

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Konstrukcija i modelovanje odeće

PRAKTIČNA NASTAVA

(za obrazovni profil MODELAR ODEĆE - ogled)

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

 

 

185

 

 

185

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

- Dobijanje temeljnih teorijskih znanja o tekstilnim vlaknima, vrstama, svojstvima i upotrebi
- Dobijanje temeljnih teorijskih i praktičnih znanja za izradu odevnog predmeta i rešavanje problema u procesu rada
- Razvijanje svesti o neophodnosti zadovoljenja estetskih i funkcionalnih karakteristika odevnih predmeta kao neodvojivih elemenata izrade;
- Razvijanje sposobnosti korišćenja različitih izvora informacija
- Razvijanje potrebnih veština u izradi odeće
- Razvijanje sistematičnosti i urednosti u radu
- Osposobljavanje za samostalan i timski rad
- Osposobljavanje za korišćenje računara u realizaciji modula predmeta
- Osposobljavanje za pravilno rukovanje uređajima za krojenje, mašinama za šivenje i uređajima i aparatima za peglanje
- Razvijanje logičkog mišljenja i međusobnog povezivanja teorijskih znanja i praktičnih veština i ukazivanje na njihovu međusobnu uslovljenost
- Sticanje osnovnih znanja o pripremi i održavanju radnog mesta, kao i o zaštiti na radu

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Ručno krojenje i ručno šivenje

40

Mašinsko krojenje i šivenje

75

Izrada džepova

70

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Ručno krojenje i ručno šivenje

Trajanje modula:

30 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik
će biti u stanju da:

PREPORUČENI
SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja i veština u ručnom krojenju, izradi ručnih bodova i rupica.
  • koristi pribor za ručno krojenje;
  • kroji ručno;
  • izradi sve vrste ručnih bodova;
  • izradi rupice.
  • Pojam, elementi i priprema radnog mesta;
  • Pribor za ručno krojenje i njegovo pravilno korišćenje;
  • Ručni bodovi: prošivajući, opšivajući, prekrivni, kosi, cik-cak, pikirajući, lančani;
  • Izrada rupica
  • Obrazložiti cilj modula;
  • Naglasiti značaj pravilnog držanja tela pri radu;
  • Koristiti alat za ručno krojenje;
  • Pripremiti uzorke i demonstrirati izradu ručnih bodova i rupica;
  • Insistirati na samostalnom radu i pratiti rad učenika;
  • Na kraju modula proglasiti najpreciznije urađenu rupicu.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

 

 

 

*

 

*

 

 

*

*

 

 

Naziv modula:

Mašinsko krojenje i šivenje

Trajanje modula:

75 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik
će biti u stanju da:

PREPORUČENI
SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja i veština u mašinskom krojenju;
  • pripremi materijal za krojenje;
  • koristi uređaje za krojenje;
  • iskroji potrebne delove;
  • označi i numeriše krojne delove;
  • Formiranje krojne naslage i krojne slike;
  • Prenošenje krojne slike na naslagu;
  • Aparati i uređaji za grubo i fino krojenje, označavanje i numerisanje iskrojenih delova.
  • Obrazložiti cilj modula;
  • Demonstrirati formiranje krojne naslage;
  • Preneti krojnu sliku na gornji sloj naslage;
  • Demonstrirati grubo i fino krojenje uz pravilno korišćenje uređaja;
  • Prikazati kako se označavaju i numerišu krojni delovi;
  • Sticanje znanja i veština u radu sa običnim i specijalnim mašinama za šivenje.
  • upravlja i koristi klasične i specijalne mašine za šivenje;
  • koristi i rukuje aparatima za peglanje.
  • Mašina za šivenje: izgled, delovi, funkcija, rukovanje (nameštanje igle, uvođenje gornjeg konca, postavljanje čunka sa donjim koncem)
  • Uvežbavanje štepova: ravnih i zaobljenih, bez konca i sa koncem;
  • Specijalne mašine za šivenje;
  • Pripremiti mašinu za rad;
  • Demonstrirati rad na običnim i specijalnim mašinama za šivenje;
  • Insistirati na preciznoj izradi ravnih i zaobljenih štepova, bez i sa koncem;
  • Vežbati na papiru i tekstilnom materijalu;
  • Sticanje znanja i veština u izradi različitih mašinskih šavova;
  • Sticanje znanja i veština u međufaznom peglanju.
  • sastavlja delove odevnih predmeta;
  • raspeglava šavove, uz korišćenje parametara peglanja;
  • utvrdi potrebne mere zaštite na radu.
  • Vrste šavova: otvoreni i zatvoreni;
  • Primena šavova: sastavljanje, porubljivanje, opšivanje ivica materijala, izrada rubnih šavova, paspuliranje kosom trakom;
  • Međufazno peglanje: parametri peglanja, električna, elektroparna i parna pegla i stolovi za peglanje.
  • Insistirati na preciznoj izradi svih vrsta šavova;
  • Ukazati na ponašanje različitih vrsta šavova u zavisnosti od vrste materijala i namene odeće;
  • Insistirati na individualnom radu;
  • Obavezno primeniti potrebne mere zaštite na radu
  • Informisati učenike o načinu provere usvojenih znanja i veština i kriterijumima za ocenjivanje

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

 

 

 

 

 

*

 

 

*

*

 

 

Naziv modula:

Izrada džepova

Trajanje modula:

70 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik
će biti u stanju da:

PREPORUČENI
SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje veština za izradu detalja odevnih predmeta, uz primenu prethodno stečenih teorijskih znanja;
  • Razvijanje osećaja za izbor džepa kao detalja u garderobi, u zavisnosti od vrste odevnog predmeta.
  • iskroji i sašije razne vrste džepova za žensku i mušku odeću.
  • Krojenje i izrada detalja:
    • kosi našiveni džepovi,
    • paspulirani džepovi,
    • ostale vrste džepova.
  • Obrazložiti cilj modula i naglasiti značaj detalja u konačnom izgledu odevnog predmeta;
  • Istaći izbor šavova u zavisnosti od vrste tekstilnog materijala i odevnog predmeta;
  • Insistirati na samostalnom krojenju i izradi detalja;
  • Akcenat staviti na tačnost izvođenja postupaka šivenja i peglanja;
  • Upućivati učenika da samostalno kontroliše svoj rad, uočava i otklanja greške,
  • Uočava greške u izradi šablona i sagleda uzročno-posledične veze.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

 

 

 

 

 

*

 

 

*

*

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Stručna literatura

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Konstrukcija i modelovanje odeće
- Estetsko oblikovanje
- Tehnologija izrade odeće
- Tekstilni materijali

FIZIKA

(izborni predmet za obrazovne profile KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled i MODELAR ODEĆE - ogled)

1. CILJEVI PREDMETA:

- Razvijanje funkcionalne pismenosti
- Razumevanje pojava, procesa i odnosa u prirodi na osnovu fizičkih zakona
- Sticanje sposobnosti za uočavanje, formulisanje, analiziranje i rešavanje problema
- Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja i kritičkog stava u mišljenju
- Upoznavanje uloge čoveka u osvajanju i menjanju prirode i razvijanje pravilnog odnosa učenika prema zaštiti čovekove sredine
- Razvijanje sposobnosti za primenu znanja iz fizike u stručno - teorijskim predmetima
- Da razvije svest o neophodnosti doživotnog učenja i usavršavanja
- Da razvije samostalnost i sposobnost učenika za usvajanje i formiranje sopstvenih stavova i znanja

2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- J. Janjić, M. Pavlov: Fizika za prvi razred srednje škole
- D. Obadović, M. Pavkov, M. Garić: Eksperimenti iz fizike
- J. Nikolić i N. Babić: Osnove elektrotehnike

3. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA

Razred:

prvi ili drugi

Godišnji fond časova:

74 časa

 

CILJEVI

ISHODI
Po završetku prvog razreda
učenik će:

PREPORUČENI
SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

  • Sticanje teorijskih i praktičnih preduslova za dalje praćenje nastave
  • Poznavanje i upotreba mernih jedinica SI sistema
  • Sticanje osnovnih znanja iz kinematike
  • Razviti sposobnost učenika da vidi primenu kretanja u svakodnevnom životu
  • Razumevanje prirodnih pojava i odnosa
  • Razvijanje sposobnosti za sticanje i primenu teorijskih znanja
  • Sticanje osnovnih znanja o zakonima održanja
  • Uočavanje veza među prirodnim fenomenima
  • Sticanje osnovnih znanja o gravitacionom polju
  • Sticanje osnovnih znanja iz elektrostatike
  • Sticanje osnovnih znanja o jednosmernoj struji i instalacijama koje svakodnevno upotrebljavamo
  • Sticanje znanja o magnetnom polju i fizičkim veličinama koje ga opisuju
  • Sticanje znanja o delovanju magnetnog polja na naelektrisanja i kretanju
  • izražavati precizno, koncizno i jasno svoje zaključke
  • znati osnovne operacije sa vektorima i njihovu primenu u fizici
  • znati da je fizika eksperimentalna nauka i da se pojave opisuju zakonima i odgovarajućim veličinama koje se mogu meriti
  • znati osnovne veličine kojima se opisuje kretanje
  • razumeti različite vrste kretanja
  • znati osnovne zakone dinamike translatornog kretanja
  • znati delovanje sile trenja i otpora sredine
  • razumeti pojmove energije, rada i snage
  • razumeti zakone održanja i vezu između energije i rada
  • razumeti uzajamno delovanje (mehaničko, gravitaciono...)
  • razumeti razliku između težine tela i Zemljine teže.
  • umeti da na osnovu primera izvede odgovarajući zaključak
  • poznavati osnovne pojmove elektrostatike
  • znati električna svojstva materijala
  • razumeti pojmove kojima se opisuje električna struja
  • shvatiti značaj i primenu električne struje
  • poznavati pojam magnetnog polja i veličine koje ga opisuju
  • razumeti pojave u magnetnom polju
  • shvatiti njihov značaj i primenu
  • shvatiti značaj elektromagnetne indukcije
  • znati osnove rada generatora, transformatora i elektromotora
  • znati da primeni stečena znanja u svakodnevnom životu

 Uvod

  • predmet, metode i zadaci fizike, veza sa drugim prirodnim naukama
  • osnovne fizičke veličine i njihove jedinice (SI sistem)
  • osnovne operacije s vektorima (sabiranje, oduzimanje i razlaganje)

 Kinematika i dinamika

  • referentni sistem, vektor položaja
  • elementi translatornog kretanja (putanja, put, srednja i trenutna brzina)
  • inertnost tela (masa, zakon inercije)
  • međusobno delovanje tela (sila, zakon akcije i reakcije)
  • promena brzine kao posledica međusobnog delovanja tela (ubrzanje, impuls, drugi Njutnov zakon)
  • trenje i otpor sredine
  • ravnomerno translatorno pravolinijsko kretanje (grafici brzine i puta)
  • ravnomerno promenljivo translatorno pravolinijsko kretanje

 Energija, rad, snaga

  • energija kretanja (Ek) i energija položaja (Ep)
  • mehanički rad pri translaciji
  • snaga i stepen korisnog dejstva mašine
  • zakon održanja impulsa i energije

 Fizička polja

  • vrste polja (elektrostatičko, gravitaciono, magnetno)
  • Njutnov zakon gravitacije
  • jačina gravitacionog polja, ubrzanje slobodnog padanja, težina i bestežinsko stanje

 Elektromagnetizam

  • naelektrisano telo, električna sila, jačina polja, potencijal i napon
  • električna struka, definicija i jačina, strujno kolo
  • magnetno polje, magnetna indukcija, magnetni fluks
  • električna otpornost, Omov zakon
  • toplotno dejstvo struje, Džul-Lencov zakon
  • elektromagnetna indukcija
  • trofazni generatori i transformatori
  • Lorencova sila i primena
  • Amperov zakon (bez izvođenja) i primena
  • elektromotori
  • zaštita od strujnih udara (uzemljenje)
  • Koristiti sve merne instrumente koje poseduje kabinet
  • Koristiti prethodno stečena znanja učenika u ovoj oblasti
  • Koristiti tabelarni prikaz veličina i jedinica
  • Uvežbati pretvaranje jedinica na primerima iz svakodnevnog života
  • Sadržaj povezati sa primerima iz prakse
  • Demonstraciono prikazati ravnomerno i ubrzano kretanje kod translacije
  • Demonstraciono prikazivanje zakona održanja
  • Demonstraciono prikazati elektrostatičko polje (grafoskop, elektrostatička mašina...)
  • Demonstraciono prikazati linije sile magnetnog polja pomoću opiljaka gvožđa i magneta
  • Insistirati na primerima iz svakodnevnog života
  • Definisati pojedinačne i grupne domaće zadatke
  • Insistirati na korelaciji sa sadržajima stručnih predmeta
  • raditi test na kraju svake teme

Preporučeni broj časova po temama:

Uvod

6

Kinematika i dinamika

26

Energija, rad i snaga

12

Fizička polja

8

Elektromagnetizam

22

 

HEMIJA

(izborni predmet za obrazovne profile KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled i MODELAR ODEĆE - ogled)

1. CILJEVI PREDMETA:

- Dobijanje najosnovnijih teoretskih znanja
- Razvijanje logičkog razmišljanja
- Razvijanje sistematičnosti
- Osposobljavanje učenika da preuzme odgovornost za sopstveni rad
- Osposobljavanje učenika da razumeju i primene stečena znanja u užestručnom području i praktičnoj nastavi

2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Literatura, udžbenici i praktikumi koji su i do sada bili odobreni za realizaciju ovih sadržaja hemije.
- Koristiti podatke iz stručnih časopisa, sa interneta...

3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

- Fizika
- Tekstilni materijali

4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA

Razred:

prvi, drugi, treći ili četvrti

Godišnji fond časova:

74 časa (I, II, III) / 68 časova (IV)

 

CILJEVI

ISHODI
Po završetku prvog razreda
učenik će:

PREPORUČENI
SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

  • sticanje osnovnih znanja o vrstama neorganskih jedinjenja
  • znati da prepozna različite vrste neorganskih jedinjenja (okside, baze, kiseline i soli)
  • znati ponašanje ovih jedinjenja u vodi
  • znati osnovne međusobne reakcije različitih vrsta neorganskih jedinjenja

Vrste neorganskih jedinjenja

  • oksidi
  • baze
  • kiseline
  • soli
  • ponoviti osnovne pojmove o atomu, molekulu, čistoj supstanci i smeši
  • sadržaje oksida svesti na nekoliko primera oksida metala i oksida nemetala
  • sadržaje baza svesti na karakteristične primere (NaOH, Ca(OH)2, NH4OH)
  • primere i osobine kiselina objasniti na nekoliko osnovnih i karakterističnih kiselina koje su u službi struke
  • dobijanje soli objasniti preko reakcija neutralizacije
  • vežbati na samostalnosti u pisanju reakcija
  • uraditi test teoretskih znanja
  • Temu realizovati kroz 14 teorijskih časova
  • sticanje osnovnih znanja o vrstama disperznih sistema, pripremanju rastvora određene koncentracije, zavisnosti pH rastvora od disocijacije baza, kiselina i soli odnosno hidrolize soli
  • znati da pripremi rastvor određenog masenog udela
  • znati da raspoznaje različite disperzne sisteme
  • znati osnovne karakteristike koloidnih rastvora
  • znati da pripremi rastvor određene količinske koncentracije (1M, 0,1 M)
  • znati šta predstavlja pH
  • znati da na osnovu vrednosti pH odredi kakva je sredina
  • znati šta je hidroliza soli i kako ona utiče na pH rastvora

Disperzni sistemi

  • koloidni rastvori
  • pravi rastvori
  • koncentracija rastvora (maseni udeo, količinska koncentracija)
  • jonski proizvod vode, pH
  • hidroliza soli
  • vrste disperznih sistema demonstrirati na primerima iz okoline
  • osobine koloidnih sistema objasniti i demonstrirati na primeru bubrenja skroba, taloženja proteina mleka...
  • pripremanje rastvora određenog masenog udela raditi primenom formule i na primerima vezanim za struku
  • količinsku koncentraciju raditi primenom osnovnih formula i raditi pripremu 1M i 0,1M rastvora soli, baza i kiselina
  • pH svesti na prepoznavanje sredine u zavisnosti od vrednosti pH
  • hidrolizu soli prikazati na primerima vezanim za primenu u struci
  • uraditi test teoretskih znanja
  • Temu realizovati kroz 17 teorijskih časova
  • sticanje osnovnih znanja iz ugljovodonika
  • znati da razlikuje alkane, alkene, alkine i arene
  • znati nomenklaturu osnovnih ugljovodonika
  • znati šta su reakcije supstitucije i prepozna ih na primeru
  • znati šta su reakcije adicije i prepozna ih na primeru
  • znati produkte sagorevanja ugljovodonika

Ugljovodonici

  • alkani
  • alkeni
  • alkini
  • areni (benzen)
  • supstitucija
  • adicija
  • sagorevanje ugljovodonika
  • sadržaj ugljovodonika svesti na prepoznavanje kojoj grupi ugljovodonika pripada određeno jedinjenje
  • nomenklatura prvih pet jedinjenja u homologom nizu
  • primere supstitucije raditi na primeru supstitucije metana i benzena
  • adiciju vežbati na etenu, propenu, etinu i propinu
  • vežbati sagorevanje različitih ugljovodonika koji se koriste kao izvori toplote
  • uraditi test teoretskih znanja
  • Temu realizovati kroz 6 teorijskih časova
  • sticanje osnovnih znanja iz alkohola, fenola, etara, aldehida, ketona, organskih kiselina i njihovih derivata
  • znati šta su alkoholi i osobine metanola i etanola
  • znati šta su fenoli i njihove karakteristične osobine
  • prepoznati etre i znati im upotrebu
  • prepoznati aldehide i ketone i znati im osobine
  • znati osnovne organske kiseline i njihove osobine
  • znati kako nastaju estri

Organska kiseonična jedinjenja

  • alkoholi
  • fenoli
  • etri
  • aldehidi i ketoni
  • organske kiseline
  • estri
  • osobine alkohola demonstrirati na etanolu
  • upoznati učenike sa glicerolom
  • demonstrirati osobine fenola i ukazati na razliku od alkohola
  • osobine aldehida i ketona demonstrirati na etanalu i propanonu
  • osobine kiselina demonstrirati na etanskoj kiselini
  • upoznati učenike sa metanskom, etanskom, propanskom, mlečnom, limunskom, vinskom, sorbinskom, benzoevom i masnim kiselinama (njihovim osobinama, nalaženju u prirodi i značaju)
  • vežbati dobijanje soli K- i Na- propionata i benzoata i ukazati na njihovu primenu u prehrambenoj industriji
  • demonstrirati dobijanje prostijih estara i ukazati na njihove osobine
  • uraditi test teoretskih znanja
  • Temu realizovati kroz 10 teorijskih časova
  • sticanje osnovnih znanja iz masti i ulja (lipidi)
  • znati šta su masti i ulja, kako nastaju i njihove osobine
  • znati hidrolizu masti i ulja u kiseloj i baznoj sredini
  • znati šta su sapuni
  • znati šta su voskovi

Masti i ulja

  • dobijanje masti i ulja
  • hidroliza masti i ulja
  • sapuni
  • voskovi
  • osobine demonstrirati na rastvorljivosti
  • demonstrirati dobijanje sapuna
  • dati primere karakterističnih voskova
  • uraditi test teoretskih znanja
  • Temu realizovati kroz 5 teorijskih časova
  • sticanje osnovnih znanja iz ugljenih hidrata
  • znati da definiše i podeli ugljene hidrate
  • znati glukozu i njene osobine
  • znati fruktozu i njene osobine
  • znati šta su disaharidi i osobine maltoze, laktoze i saharoze
  • znati šta su polisaharidi i osobine skroba, glikogena i celuloze

Ugljeni hidrati

  • definicija i podela ugljenih hidrata
  • glukoza
  • fruktoza
  • disaharidi
  • polisaharidi
  • demonstrirati osobine ugljenih hidrata na glukozi, fruktozi, maltozi, laktozi, saharozi i skrobu
  • uraditi test teoretskih znanja
  • Temu realizovati kroz 12 teorijskih časova
  • sticanje osnovnih znanja iz amino kiselina, proteina i enzima
  • znati šta su amino kiseline i njihove osobine
  • znati šta su proteini, kako nastaju i kako ih delimo prema strukturi
  • znati ulogu proteina i njihovo taloženje
  • znati šta su enzimi i koja im je uloga

Amino kiseline i proteini

  • amino kiseline
  • proteini
  • enzimi
  • osobine amino kiselina povezati sa njihovom strukturom
  • podelu proteina povezati sa mestom u živim organizmima koje izgrađuju
  • demonstrirati taloženje proteina kao i bojene reakcije na proteine
  • ukazati na značaj enzima i njihovu ulogu u organizmu i tehnološkim procesima
  • uraditi test teoretskih znanja
  • Temu realizovati kroz 10 teorijskih časova

 

GEOGRAFIJA U TEKSTILSTVU

(izborni predmet za obrazovne profile: KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled i MODELAR ODEĆE - ogled)

1. CILJEVI PREDMETA:

- Sticanje znanja o geografskoj sredini i uticaju njenih elemenata i resursa na proizvodnju sirovina za tekstilnu industriju
- Sticanje znanja o vrstama i proizvodnji sirovina za tekstilnu industriju
- Poznavanje razvoja tekstilne industrije i sticanje znanja o njenom uticaju na privredni razvoj pojedinih delova sveta
- Sticanje znanja o strukturi tekstilne industrije i njenom razmeštaju u našoj zemlji i u svetu
- Razvijanje sposobnosti korišćenja različitih izvora informacija i računara za pronalaženje, obradu i prikazivanje podataka vezanih za razvoj i razmeštaj sirovina i tekstilne industrije
- Osposobljavanje za samostalno i timsko učestvovanje u istraživačkim projektima
- Primenjivanje stečenih znanja i umenja iz geografije u svom poslovnom okruženju

2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Vajt C, Grifin P, Meknajt T. (1972): Ekonomska geografija sveta, Vuk Karadžić, Beograd
- Grčić M. (1993): Industrijska geografija, "Naučna knjiga", Beograd
- Davies L.R. (1985): Marketing Geography, Rutledge, London
- Đurić V. (1973): Opšta privredna geografija, Naučna knjiga, Beograd
- Đurić V. (1980): Ekonomska geografija, "Naučna knjiga", Beograd
- Kellerman A. (2002): The Internet on Earth - A Geography of Information, Wiley, London
- Pavlović M, (1998): Geografija Jugoslavije 2. Savremena administracija, Beograd
- Tomić P., Romelić J., Lazić L. (1996): Ekonomska geografija sveta, Institut za geografiju - PMF, Novi Sad
- Šećibović, R. (1998): Regionalna ekonomska geografija 2. Ekonomski fakultet, Beograd
- Šećibović, R. (1998): Regionalna ekonomska geografija 3. Ekonomski fakultet, Beograd
- Šećibović, R., Đoković E. (1998): Regionalna ekonomska geografija 1- Evropa. Ekonomski fakultet, Beograd, skripta
- Šećibović R, Đoković E. (2003): Ekonomska geografija sveta, Ekonomski fakultet, Beograd, priručnik
- Šećibović R, Đoković E. (2003): Ekonomska geografija Evrope, Ekonomski fakultet, Beograd, priručnik

3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

- opšteobrazovni predmeti: istorija, biologija, sociologija, informatika
- stručni predmeti

4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA

Razred:

prvi

Godišnji fond časova:

74 časa

 

CILJEVI

ISHODI
Po završetku prvog razreda
učenik će:

PREPORUČENI
SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

  • Sticanje znanja o geografskoj sredini i razumevanje njenih elemenata kao činilaca u proizvodnji sirovina za tekstilnu industriju.
  • Sticanje znanja o uslovima za proizvodnju sirovina za tekstilnu industriju u našoj zemlji
  • Osposobljavanje za samostalno učenje, grupni /timski rad i dolaženje do informacija kroz korišćenje različitih izvora znanja
  • znati kako prirodni elementi geografske sredine utiču na proizvodnju sirovina za tekstilnu industriju u svetu
  • znati kako društveni elementi geografske sredine utiču na proizvodnju sirovina za tekstilnu industriju u svetu
  • razumeti kako prirodni i društveni elementi geografske sredine utiču na proizvodnju sirovina za tekstilnu industriju u našoj zemlji
  • sarađivati u grupi/timu i učestvovati u rešavanju zajedničkih zadataka i problema

Geografski uslovi i resursi

  • Geografska sredina i njeni elementi (prirodni i društveni)
  • Reljef kao činilac u proizvodnji sirovina za tekstilnu industriju
  • Klima kao činilac u proizvodnji sirovina za tekstilnu industriju
  • Vode kao činilac u proizvodnji sirovina za tekstilnu industriju
  • Produktivno tle kao osnova za proizvodnju sirovina za tekstilnu industriju
  • Biosfera kao prirodni resurs
  • Društveni faktori kao činilac u proizvodnji sirovina za tekstilnu industriju (stanovništvo - kvalitativna i kvantitativna svojstva, primena naučnih i tehničko tehnoloških dostignuća)
  • Uslovi za proizvodnju sirovina za tekstilnu industriju u našoj zemlji
  • preporučuje se korišćenje savremenih elektronskih pomagala, uz postojeće izvore literature i izrada seminarskih radova
  • za realizaciju ove teme preporučuje se 20 časova
  • Poznavanje i razumevanje uslova i razmeštaja proizvodnje biljnih, životinjskih i hemijskih vlakana
  • Sticanje znanja o geografskom razmeštaju i proizvodnji tekstilnih sirovina
  • Upoznavanje svetskog tržišta i međunarodne trgovine tekstilnim sirovinama i mesto naše zemlje u ovim procesima
  • Poznavati osnovna svojstva biljnih, životinjskih i hemijskih vlakna
  • Prepoznavati uslove i razmeštaj proizvodnje komercijalnih vrsta pamuka
  • Prepoznavati uslove i razmeštaj proizvodnje lana, jute i konoplje
  • Razumeti trgovinu biljnim vlaknima
  • Poznavati osnovna svojstva životinjskih vlakana
  • Poznavati uslove za uzgajanje ovaca i drugih životinja
  • Znati najveće proizvođače vunenih i svilenih vlakana
  • Razumeti trgovinu životinjskim vlaknima
  • Poznavati osnovna svojstva hemijskih vlakana
  • Razumeti trgovinu hemijskim vlaknima
  • Znati geografski razmeštaj i proizvodnju tekstilnih sirovina u našoj zemlji

Geografski razmeštaj i proizvodnja tekstilnih sirovina

  • Biljna, životinjska i hemijska vlakna
  • Biljna vlakna: semena, meka i tvrda vlakna
  • Pamuk - uslovi i razmeštaj proizvodnje
  • Komercijalne vrste i svetska trgovina pamukom
  • Lan - uslovi i razmeštaj proizvodnje
  • Juta - uslovi i razmeštaj proizvodnje
  • Konoplja (kudelja) i vrste: kenaf, henekven (sisal kudelja), abaka (manila) - uslovi i razmeštaj proizvodnje
  • Svetska trgovina biljnim vlaknima
  • Životinjska vlakna - vrste i značaj
  • Uslovi za uzgajanje ovaca i drugih životinja (kašmirska i angorska koza, jak, lama) i najveći proizvođači vunenih vlakana
  • Svila - proizvodnja i glavni proizvođači
  • Svetska trgovina životinjskim vlaknima
  • Hemijska vlakna - vrste i značaj
  • Veštačka vlakna - celuloza i viskoza: sirovine za proizvodnju i glavni proizvođači
  • Sintetička vlakna - poliesteri, poliamidi, poliakrilonitrili; sirovine za proizvodnju i glavni proizvođači
  • Svetska trgovina hemijskim vlaknima
  • Geografski razmeštaj i proizvodnja tekstilnih sirovina u našoj zemlji
  • Preporučuje se upotreba tekstualnih izvora i elektronskih pomagala pri prikupljanju, analizi, obradi i prezentovanju geografskog materijala.
  • U korišćenju literature nastavnici imaju selektivan pristup nastavnim sadržajima i nije potrebno insistirati na memorisanju statističkog i faktografskog materijala. Statistički materijal treba da se koristi za izradu tabela, grafikona, dijagrama i skica, a u svrhu analiziranja, proizvodnje i geografskog razmeštaja tekstilne industrije u svetu i u našoj zemlji.
  • Sadržaji ovog modula mogu se realizovati kroz izradu seminarskih radova učenika.
  • za realizaciju ove teme preporučuje se 20 časova
  • Poznavanje i razumevanje faza u razvoju tekstilne industrije
  • Sticanje znanja o razvoju tekstilne industrije u našoj zemlji
  • Upoznavanje mesta i uloge tekstilne industrije u privrednoj strukturi naše zemlje i sveta
  • Znati faze u razvoju tekstilne industrije u svetu i u našoj zemlji
  • Razumeti mesto i ulogu tekstilne industrije u privrednoj strukturi naše zemlje i sveta

Razvoj i značaj tekstilne industrije

  • Faze u razvoju tekstilne industrije
  • Razvoj tekstilne industrije u našoj zemlji
  • Mesto i uloga tekstilne industrije u privrednoj strukturi naše zemlje i sveta
  • preporučuje se korišćenje savremenih elektronskih pomagala, uz postojeće izvore literature i izrada seminarskih radova
  • za realizaciju ove teme preporučuje se 6 časova
  • Razumevanje podele, faktora lokacije i koncentracije tekstilne industrije
  • Sticanje znanja o proizvodnji prediva i tkanina od sirovina biljnog, životinjskog i hemijskog porekla
  • Sticanje znanja o strukturi, centrima tekstilne industrije i perspektivama razvoja tekstilne industrije u svetu i u našoj zemlji
  • Upoznavanje svetskog tržišta i međunarodne trgovine predivima, tkaninama i odećom i mesto naše zemlje u ovim procesima
  • Razumevanje razmeštaja industrije odeće u svetu, Evropi i u našoj zemlji
  • Razumeti podelu, faktore lokacije i koncentracije tekstilne industrije
  • Znati razvoj pamučne industrije, najveće svetske proizvođače i trgovinu pamučnim predivima i tkaninama
  • Znati razvoj ostalih grana tekstilne industrije koje koriste sirovine biljnog porekla, najveće svetske proizvođače i trgovinu predivima i tkaninama
  • Znati razvoj grana tekstilne industrije koje koriste sirovine životinjskog porekla, najveće svetske proizvođače i trgovinu predivima i tkaninama
  • Znati proizvodnju hemijskih vlakana i tkanina i najveće svetske proizvođače
  • Znati strukturu, centre tekstilne industrije i perspektive razvoja tekstilne industrije u našoj zemlji
  • Razumeti razmeštaj industrija odeće na lokalnom i svetskom nivou

Struktura tekstilne industrije i geografski razmeštaj

  • Podela tekstilne industrije
  • Faktori lokacije i koncentracije tekstilne industrije
  • Pamučna industrija: tradicionalna i savremena
  • Proizvodnja pamučnog prediva i tkanina i najveći svetski proizvođači
  • Svetska trgovina pamučnim predivima i tkaninama
  • Proizvodnja prediva i tkanina od lana, jute, konoplje i najveći svetski proizvođači
  • Proizvodnja prediva i tkanina od vune i najveći svetski proizvođači
  • Svetska trgovina vunom
  • Proizvodnja svilenog prediva i tkanina i najveći svetski proizvođači
  • Svetska trgovina svilom
  • Proizvodnja hemijskih vlakana i tkanina i najveći svetski proizvođači
  • Konkurencija između prirodnih i veštačkih vlakana
  • Struktura i centri tekstilne industrije u našoj zemlji
  • Industrija odeće u svetu
  • Industrija odeće u Evropi
  • Industrija odeće u našoj zemlji
  • Perspektive razvoja tekstilne industrije u našoj zemlji
  • Preporučuje se upotreba tekstualnih izvora i elektronskih pomagala pri prikupljanju, analizi, obradi i prezentovanju geografskog materijala.
  • U korišćenju literature nastavnici imaju selektivan pristup nastavnim sadržajima i nije potrebno insistirati na memorisanju statističkog i faktografskog materijala. Statistički materijal treba da se koristi za izradu tabela, grafikona, dijagrama i skica, a u svrhu analiziranja strukture tekstilne industrije i geografskog razmeštaja njene proizvodnje
  • Sadržaji ovog modula mogu se realizovati kroz izradu seminarskih radova učenika.
  • za realizaciju ove teme preporučuje se 28 časova