Prethodni
KONSTRUKCIJA ODEĆE
(za obrazovni profil KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled)
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | 74 | | | | 74 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Razvijanje sposobnosti zapažanja i uočavanja osnovnih karakteristika odeće
- Izrada osnovne konstrukcije
- Izrada šablona i uzoraka
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Osnove tehničkog crtanja | 20 |
Osnove konstruisanja odeće | 16 |
Izrada šablona za detalje odevnih predmeta | 38 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Osnove tehničkog crtanja |
Trajanje modula: | 20 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja iz tehničkog crtanja neophodnih za realizaciju sadržaja predmeta konstrukcija;
- Razvijanje sposobnosti jasnog, preciznog i urednog tehničkog izražavanja;
- Razvijanje sposobnosti i veština u korišćenju računara.
| - primeni osnovne principe tehničkog crtanja u konstruisanju odeće;
- utvrdi vrste i formate tehničkih crteža;
- crta linije, poligone i krive linije;
- koristiti računar u izradi tehničkog crteža;
- pravilno koristi pribor za konstrukciju odeće.
| - Zadatak i značaj tehničkog crtanja;
- Rukovanje priborom;
- Vrste i formati tehničkih crteža;
- Dimenzionisanje i razmera crteža;
- Vrste linija;
- Paralelne i normalne linije;
- Konstrukcija pravilnih poligona i krivih linija;
- Primena kompjuterske grafike;
- Materijal i pribor za konstrukciju odeće:
| - Obrazložiti cilj modula;
- Izlaganje podržati crtežom na tabli ili na grafoskopu sa prikazom na folijama;
- Prikazati različite tipove vežbi kako bi učenik savladao konstruisanje različitih krivih linija i pravilnih poligona;
- Insistirati na pravilnom korišćenju pribora za crtanje;
- Omogućiti rad na računaru uz primenu programa Corel DRAW;
- Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima);
- Obrazložiti način i kriterijume ocenjivanja.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | | | | | * |
Naziv modula: | Osnove konstruisanja odeće |
Trajanje modula: | 16 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje teorijskih znanja koja služe kao osnova za shvatanje konstruisanja odeće;
- Sticanje teorijskih znanja o osnovnim elementima koji su neophodni u definisanju odevnog predmeta;
- Osposobljavanje za precizno konstruisanje odeće;
- Razvijanje sposobnosti korišćenja računara u konstruisanju odeće.
| - definiše proporcionalnost, simetričnost i prepozna deformacije ljudskog tela;
- utvrdi stas i uzrast ljudskog tela;
- koristi standarde;
- izmeri i izračuna mere koje su neophodne za konstrukciju odeće;
- koristi računar i programe za konstruisanje odeće.
| - Značaj konstruisanja i modelovanja odeće;
- Vrste odevnih predmeta;
- Proporcionalnost i simetričnost ljudskog tela;
- Stas i uzrast;
- Deformacije tela;
- Skica i opis modela;
- Standardi i nove evropske mere;
- Mere za konstrukciju odeće (podela mera, način uzimanja i izračunavanje mera);
| - Nastava se realizuje u specijalizovanoj učionici;
- Obrazložiti cilj modula;
- Koristiti skice, modne žurnale, crteže, standarde;
- Posebnu pažnju posvetiti snalaženju u tabelama i izračunavanju mera;
- Učenike međusobno angažovati oko uzimanja mera;
- Koristiti računar i programe za crtanje;
- Obrazložiti način i kriterijume ocenjivanja.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | * | | * | | | | | |
Naziv modula: | Izrada šablona za detalje odevnih predmeta |
Trajanje modula: | 38 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja i veština u izradi šablona za odevne predmete;
- Razvijanje sposobnosti korišćenja računara u izradi šablona.
| - izradi šablone za detalje odevnih predmeta (kosi džep, našiveni džep, poklopci za džepove, manžetne i okovratnik);
- izradi osnovnu konstrukciju kroja, kompletira i izradi šablon za suknju.
| - Materijal i pribor za konstrukciju odeće;
- Izrada šablona za detalje: kosi džep, našiveni džep, poklopci za džepove, manžetne, okovratnik;
- Konstrukcija suknje:
• skica i opis modela, • osnovna konstrukcija • kroja, kompletiranje i • izrada šablona za odevni predmet | - Obrazložiti cilj modula;
- Na časovima teorije učenici konstruišu u razmeri, a na časovima vežbi u prirodnoj veličini;
- Na časovima vežbi obavezno koristiti računar i program za crtanje;
- Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima);
- Obrazložiti načine i kriterijume ocenjivanja;
- Domaći zadatak: skicirati sopstveni model suknje i uraditi osnovnu konstrukciju u razmeri.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | | | | * | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom, Đorđević Dušan, Papić Željko
- Škole u kojima se realizuje pilot program međusobno će sarađivati u pripremi adekvatne literature
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Estetsko oblikovanje
- Praktična nastava
- Tekstilni materijali
- Tehnologija odeće
TEHNOLOGIJA ODEĆE
(za obrazovni profil KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled)
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | 74 | | | | | 74 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada.
2. CILJEVI PREDMETA:
- Podsticanje i razvijanje sposobnosti likovnog izražavanja
- Dobijanje temeljnih teorijskih i praktičnih znanja za izradu odevnog predmeta, organizovanje proizvodnje i rešavanje tekućih problema u procesu rada
- Razvijanje sposobnosti korišćenja različitih izvora informacija
- Razvijanje potrebnih veština u izradi odeće
- Razvijanje sistematičnosti i urednosti u radu
- Osposobljavanje za samostalan i timski rad
- Osposobljavanje za korišćenje računara u realizaciji modula predmeta
- Osposobljavanje za pravilno rukovanje uređajima za krojenje, mašinama za šivenje i uređajima i aparatima za peglanje
- Sticanje znanja za izradu i korišćenje tehnološke dokumentacije za odevne predmete
- Razvijanje logičkog mišljenja i međusobnog povezivanja teorijskih znanja i praktičnih veština i ukazivanje na njihovu međusobnu uslovljenost
- Sticanje osnovnih znanja o pripremi i održavanju radnog mesta, kao i o zaštiti na radu
- Sticanje znanja o ekonomskim principima proizvodnje
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Karakteristike proizvodnje odeće i krojenje tekstilnog materijala | 25 |
Tehnologija šivenja i peglanja | 49 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Karakteristike proizvodnje odeće i krojenje tekstilnog materijala |
Trajanje modula: | 25 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih teorijskih znanja o karakteristikama proizvodnje odeće
- Sticanje znanja i veština o krojenju tekstilnog materijala
- Sticanje znanja o zanatskom i industrijskom modelu izrade odeće
| - koristi razne tehnike za crtanje i slikanje kao i podloge;
- znati različite funkcije odeće
- znati osnovna obeležja zanatskog načina izrade odeće
- znati karakteristike industrijskog načina proizvodnje različitih odevnih predmeta
- shvatiti šemu proizvodnje odeće od ideje do gotovog proizvoda
- znati kada se primenjuje ručno krojenje makazama, a kada krojenje pomoću uređaja i mašina
- znati kako se priprema krojna naslaga za krojenje i prenosi krojna slika na naslagu
- znati koje mere zaštite treba preduzeti prilikom krojenja sa uređajima za krojenje
- znati razliku između grubog i finog krojenja
- znati kako se obeležavaju iskrojeni delovi
| - Pojam, vrsta i značaj crteža u likovnim i primenjenim oblastima;
- Odeća kao društvena potreba;
- Proizvodnja odeće na zanatski način;
- Kultura i tradicija naših naroda u zanatskoj proizvodnji odeće;
- Industrijski način proizvodnje odeće;
- Organizaciona šema industrijskog procesa proizvodnje;
- Priprema materijala i polaganje u krojnu naslagu;
- Prenošenje krojne slike na krojnu naslagu;
- Krojenje pomoću makaza i ostalih uređaja i mašina za krojenje: vertikalni nož, mašina za fino krojenje;
- Fino i grubo krojenje;
- Načini obeležavanja iskrojenih delova;
| - Obrazložiti značaj modula
- Izlaganje podržati primerima odeće izrađene na zanatski i industrijski način
- Insistirati na proučavanju istorijske literature i upoznavanju sa zanatskim načinom proizvodnje i elementima nacionalne kulture
- Prikazati, putem video-zapisa, proizvodnju odeće od ideje do gotovog proizvoda
- Prikazati funkciju sredstava za krojenje, od različitih vrsta makaza za krojenje pa do uređaja i mašina
- Prikazati preko video-zapisa savremenu tehnologiju krojenja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Tehnologija šivenja i peglanja |
Trajanje modula: | 49 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje teorijskih znanja o tehnologiji šivenja i peglanja
| - znati različite vrste šavova i njihovu primenu
- znati mogućnosti klasične mašine za šivenje
- znati da odabere vrstu mašinske igle u skladu sa materijalom i koncem
- znati značaj pravilne napetosti konca
- znati vrste i mogućnosti mašina za specijalnu namenu
- znati parametre peglanja u zavisnosti od materijala
- znati mogućnosti za različitu primenu pegli, valjaka za peglanje i termofiksir prese
| - Osnovni elementi šivenja (ubod, šav i konac)
- Šavovi, vrste i njihova namena
- Klasična industrijska mašina za šivenje
- Mašinska igla (vrste, primena, odnos igle i konca, odnos igle i materijala)
- Uvlačenje gornjeg i donjeg konca i regulisanje napetosti konca
- Mogućnosti klasične mašine za šivenje sa dodatkom pomoćnih uređaja
- Specijalne mašine za šivenje i njihova primena u praksi
- parametri peglanja
- električna, parna elektroparna pegla, stolovi i valjci za peglanje
- termofiksir presa
| - Obrazložiti značaj modula
- Izlaganje podržati šemama, skicama i pokretnim slikama raznih vrsta šavova i mašina za šivenje
- Prikazati razne vrste igala, i njihovu namenu u odnosu na konac i materijal za šivenje
- Koristiti šeme, skice ili pokretne slike raznih vrsta pegli, valjaka za peglanje i termofiksir prese
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Tehnologija izrade odeće
- Skice, slike, video zapisi
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Tekstilni materijali
- Konstrukcija odeće
- Praktična nastava
PRAKTIČNA NASTAVA
(za obrazovni profil KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled)
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | | 222 | | | 222 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Dobijanje temeljnih teorijskih i praktičnih znanja za izradu odevnog predmeta i rešavanje problema u procesu rada
- Razvijanje svesti o neophodnosti zadovoljenja estetskih i funkcionalnih karakteristika odevnih predmeta kao neodvojivih elemenata izrade
- Razvijanje sposobnosti korišćenja različitih izvora informacija
- Razvijanje potrebnih veština u izradi odeće
- Razvijanje sistematičnosti i urednosti u radu
- Osposobljavanje za samostalan i timski rad
- Osposobljavanje za korišćenje računara u realizaciji modula predmeta
- Osposobljavanje za pravilno rukovanje uređajima za krojenje, mašinama za šivenje i uređajima i aparatima za peglanje
- Razvijanje logičkog mišljenja i međusobnog povezivanja teorijskih znanja i praktičnih veština i ukazivanje na njihovu međusobnu uslovljenost
- Sticanje osnovnih znanja o pripremi i održavanju radnog mesta, kao i o zaštiti na radu
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Ručno krojenje i ručno šivenje | 48 |
Mašinsko krojenje | 24 |
Mašinsko šivenje | 96 |
Izrada mašinskih šavova i peglanje | 54 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Ručno krojenje i ručno šivenje |
Trajanje modula: | 48 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja i veština u ručnom krojenju, izradi ručnih bodova i rupica.
| - koristi pribor za ručno krojenje;
- kroji ručno;
- izradi sve vrste ručnih bodova;
- izradi rupice.
| - Pojam, elementi i priprema radnog mesta;
- Pribor za ručno krojenje i njegovo pravilno korišćenje;
- Ručni bodovi: prošivajući, opšivajući, prekrivni, kosi, cik-cak, pikirajući, lančani;
- Izrada rupica.
| - Obrazložiti cilj modula;
- Naglasiti značaj pravilnog držanja tela pri radu;
- Koristiti alat za ručno krojenje;
- Pripremiti uzorke i demonstrirati izradu ručnih bodova i rupica;
- Insistirati na samostalnom radu i pratiti rad učenika;
- Na kraju modula proglasiti najpreciznije urađenu rupicu.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | | | * | * | |
Naziv modula: | Mašinsko krojenje |
Trajanje modula: | 24 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja i veština u mašinskom krojenju.
| - pripremi materijal za krojenje;
- koristi uređaje za krojenje;
- iskroji potrebne delove;
- označi i numeriše krojne delove;
| - Formiranje krojne naslage i krojne slike;
- Prenošenje krojne slike na naslagu;
- Aparati i uređaji za grubo i fino krojenje, označavanje i numerisanje iskrojenih delova.
| - Obrazložiti cilj modula;
- Demonstrirati formiranje krojne naslage;
- Preneti krojnu sliku na gornji sloj naslage;
- Demonstrirati grubo i fino krojenje uz pravilno korišćenje uređaja;
- Prikazati kako se označavaju i numerišu krojni delovi.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | * | | | | | |
Naziv modula: | Mašinsko šivenje |
Trajanje modula: | 96 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja i veština u radu sa običnim i specijalnim mašinama za šivenje.
| - izvodi operacije šivenja na klasičnim mašinama;
- koristi specijalne mašine za šivenje;
- koristi i pravilno rukuje aparatima za peglanje.
| - Mašina za šivenje: izgled, delovi, funkcija, pravilno rukovanje (nameštanje igle, uvođenje gornjeg konca, postavljanje čunka sa donjim koncem);
- Uvežbavanje štepova: ravnih i zaobljenih, bez konca i sa koncem;
- Specijalne mašine za šivenje.
| - Obrazložiti cilj modula;
- Pripremiti mašinu za rad;
- Demonstrirati rad na običnim i specijalnim mašinama za šivenje;
- Insistirati na preciznoj izradi ravnih i zaobljenih štepova, bez i sa koncem;
- Vežbati na papiru i tekstilnom materijalu;
- Obavezno primeniti potrebne mere zaštite na radu;
- Informisati učenike o načinu provere usvojenih znanja i veština i kriterijumima za ocenjivanje.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | | | * | * | |
Naziv modula: | Izrada mašinskih šavova i peglanje |
Trajanje modula: | 54 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja i veština u izradi različitih mašinskih šavova;
- Sticanje znanja i veština u međufaznom peglanju.
| - sastavlja delove odevnih predmeta;
- raspeglava šavove, uz korišćenje parametara peglanja;
- utvrdi potrebne mere zaštite na radu.
| - Vrste šavova: otvoreni i zatvoreni;
- Primena šavova: sastavljanje, porubljivanje, opšivanje ivica materijala, izrada rubnih šavova, paspuliranje kosom trakom;
- Međufazno peglanje: parametri peglanja, električna, elektroparna i parna pegla, stolovi za peglanje.
| - Obrazložiti cilj modula;
- Insistirati na preciznoj izradi svih vrsta šavova;
- Ukazati na ponašanje različitih vrsta šavova u zavisnosti od vrste materijala i namene odeće;
- Insistirati na samostalnom i individualnom radu;
- Obavezno primeniti potrebne mere zaštite na radu;
- Informisati učenike o načinu provere usvojenih znanja i veština i kriterijumima za ocenjivanje.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | | | * | * | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Stručna literatura
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Tehnologija odeće
- Estetsko oblikovanje
- Konstrukcija odeće
- Tekstilni materijali
CRTANJE I SLIKANJE
(za obrazovni profil MODELAR ODEĆE - ogled)
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | 74 | | | | 74 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada.
2. CILJEVI PREDMETA:
- Podsticanje i razvijanje sposobnosti likovnog izražavanja
- Formiranje i usvajanje kriterijuma u odnosu na estetsku formu, boju i oblike
- Razvijanje sposobnosti vizuelnog opažanja i izoštravanja kriterijuma za procenjivanje primljenih informacija
- Obezbeđivanje potrebnog nivoa likovne pismenosti za zahteve obrazovnog profila
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Linija, smer, veličina i oblik | 20 |
Tekstura i valer | 14 |
Boje, komponovanje, svetlost, ton-senka | 24 |
Crtanje po modelu | 16 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Linija - karakteristike, smer, veličina i oblik |
Trajanje modula: | 20 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje elementarnih i opštih znanja iz crtanja i slikanja
| - koristi razne tehnike za crtanje i slikanje kao i podloge;
- definiše i primeni osnovne činioce kompozicije;
- se koristi zakonitostima perspektive trodimenzionalnosti, svetlosti i prostora;
- upotrebljava liniju kao elementarno sredstvo likovnog izražavanja;
- razlikuje stvarne od imaginarnih linija;
- može da koristi linije u svim pravcima i smerovima, a u zavisnosti od psihološkog dejstva na posmatrača;
- prikaže prostor kao elemenat likovne strukture;
- definiše proporciju kao odmeravanje određenih odnosa u okviru pojma veličina;
- predstavi prirodne, geometrijske i umetničke oblike;
- predstavi dvodimenzionalne i trodimenzionalne forme oblika.
| - Pojam, vrsta i značaj crteža u likovnim i primenjenim oblastima;
- Demonstracija likovnih tehnika;
- Pomoćna sredstva i njihova primena;
- Kompozicija i osnovni činioci njene građe ;
- Svetlost i prostor, oko-vidno polje;
- Treća dimenzija i prividnost treće dimenzije;
- Horizontala i vertikala u prirodi i konstrukcijama;
- Perspektiva;
- Linija kao osnovno sredstvo crteža, karakteristike, izražajne mogućnosti i vrste linija;
- Smer, pravac kretanja, položaj u prostoru;
- Osnovni smerovi, smer u kompoziciji, smer u prostoru;
- Psihološko dejstvo linije i smera;
- Prostorne dimenzije i proporcije;
- Odnos veličina unutar forme;
- Zlatni presek;
- Prirodni oblici;
- Geometrijski oblici;
- Umetnički oblici;
- Forme oblika (dvodimenzionalne i trodimenzionalne)
| - Prikazati pribor za crtanje i materijale za slikanje, kao i njihove izražajne mogućnosti;
- Izlaganje podržati crtežom na tabli, ili koristeći grafoskop sa prikazom na folijama;
- Istaći kako linija svojim oblikom, veličinom i jasnoćom određuje karakter oblika koji stvara;
- Istaći karakteristike linija u slikarskim delima postimpresioniste Vinsenta Van Goga;
- Istaći značaj prostora i svetlosti kao elemenata likovne strukture;
- Demonstrirati organizaciju prikaza prostora u slikarskom delu Mazača, slikara vizionara renesanse;
- Definisati proporciju, prirodne, geometrijske i umetničke oblike;
- Akcentirati forme oblika;
- Uputiti učenike na posete izložbi originalnih likovnih dela;
- Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | * | | | | |
Naziv modula: | Tekstura i valer |
Trajanje modula: | 14 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja o teksturi i valeru;
- Razvijanje sposobnosti likovnog izražavanja;
| - predstavi različite oblike teksture, a da pritom ne naruši celinu likovne kompozicije;
- prikaže teksturu u klasičnom slikarstvu;
- prikaže valer u celom rasponu (od najsvetlijih do najtamnijih tonova) i različitim likovnim tehnikama);
- se koristi kontrastom u valeru u procesu umetničkog izražavanja;
- demonstrira realistički način prikaza prostora i dekorativan način prikaza prostora.
| - Tekstura kao jedan od činilaca kompozicije;
- Prirodna i veštačka (simulirana) tekstura;
- Valer kao količina svetlosti u jednom tonu i kao određeno tonsko prosvetljavanje boje;
- Durski valerski ključ (raspon od prvog do devetog podeoka);
- Molski valerski ključ (raspon od četiri do pet podeoka);
- Valerski akordi (različiti valeri zajedno);
- Postizanje intervala i ritmova koristeći valere;
- Realistički način prikaza prostora i dekorativan način prikaza prostora.
| - Definisati pojam teksture;
- Prikazati različite vrste i oblike teksture kroz radove priznatih slikara;
- Izlaganje podržati slajdovima, filmom, fotografijom i dr.;
- Prikazati slikanje tehnikom prskanja boje na slikarsku podlogu (Hekson Polok);
- Demonstrirati teksture prema debljini nanetog sloja boje, smeru namaza, gustini boje, razlikama u namazu četke;
- Pratiti rad učenika u prikazivanju različitih površina teksture (glatka, hrapava, mat, sjajna...);
- Prikazati valer u različitim likovnim tehnikama;
- Prikazati valer kroz remek dela slikara u različitim umetničkim epohama;
- Istaknuti svojstvo valera kao stepenovanje i povećanje energije;
- Insistirati na uočavanju kontrasta u valeru i njegovog značaja u procesu umetničkog izražavanja.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Boje, komponovanje, svetlost, ton - senka |
Trajanje modula: | 24 časa |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje teorijskih znanja o vrstama boja i njihovim osnovnim karakteristikama;
- Razvijanje umeća da se pomoću svetlosti i senke shvati i prikaže dvodimenzionalnost i trodimenzionalnost forme.
| - utvrdi koje su osnovne, a koje izvedene (primarne i sekundarne) boje, hromatske i ahromatske, tople i hladne, kontrastne i harmonične kao i komplementarne parove boja;
- meša više vrsta boja;
- komponuje, odnosno formira jednu celinu od različitih likovnih elemenata, prema unapred utvrđenom i zamišljenom programu;
- prikaže kako svetlost i senka modeluju oblik i prostor sa oštrim, intenzivnim i nežnim odnosima;
- predstavi svetlosne kontraste koji su prisutni u formi i antiformi;
- prikaže boje i njihove promene u zavisnosti od količine svetlosti koje primaju;
- prikaže tehničke postupke pri senčenju.
| - Boja kao likovno izražajno sredstvo;
- Tonske gradacije i tonsko slikanje
- Karakteristike boja;
- Mešanje boja;
- Tople, hladne, kontrastne, harmonične boje;
- Opažanje i predstavljanje boja;
- Komponovanje likovnih elemenata u kompoziciji;
- Svođenje prirodnih oblika na geometrijske površine;
- Međusobni odnosi delova i celine u kompoziciji;
- Opažanje i predstavljanje likovnih elemenata u kompoziciji;
- Vrste kompozicije;
- Svetlost i senka;
- Bačena i lokalna senka;
- Forma i antiforma;
- Svetlo-tamno (tonska obrada);
- Tehnički postupci pri senčenju.
| - Demonstrirati praktičan slikarski rad i ukazivati na adekvatno korišćenje i primenu boje sa karakteristikama i izražajnim mogućnostima boje u likovnom procesu;
- Podsticati radoznalost učenika kroz sagledavanje remek dela svetskog slikarstva;
- Analizirati umetnička dela i odrediti vrste kompozicija u motivima različitih umetničkih epoha;
- Insistirati na pravilima komponovanja od dva ili više elemenata radi uspostavljanja likovno-estetskih potreba celine umetničkog dela;
- Analizirati umetnička dela barokne epohe, predstavnika svetlo-tamnog kontrasta;
- Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | * | |
Naziv modula: | Crtanje po modelu |
Trajanje modula: | 16 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja i veština za crtanje po modelu.
| - prikaže crte lica odražavajući karakter ličnosti;
- utvrdi mere, proporcije i njihov raspored na licu;
- nacrta portret živog modela;
- koristi zakonitosti u crtanju profila, poluprofila, anfasa i poluanfasa.
| - Crtanje portreta po gipsanom modelu;
- Crtanje portreta po živom modelu;
- Crtanje polufigure;
- Složena kompozicija.
| - Proučavati dela likovnih umetnika, istorijskih epoha sa akcentom na crtanje portreta i polufigura;
- Demonstrirati crtanje portreta po gipsanom i živom modelu;
- Demonstrirati crtanje polufigure;
- Pratiti rad učenika uz sugestije kako koristiti potrebne elemente u složenoj kompoziciji;
- Samostalan rad učenika na kraju modula;
- Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | | | * | | | | * | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Likovna kultura za gimnaziju i srednje stručne škole, autori: Vidosava Galović i Branka Gostović
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Konstrukcija i modelovanje odeće
KONSTRUKCIJA I MODELOVANJE ODEĆE
(za obrazovni profil MODELAR ODEĆE - ogled)
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | 37 | 74 | | | | 111 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada.
2. CILJEVI PREDMETA:
- razvijanje sposobnosti zapažanja i uočavanja osnovnih karakteristika odeće
- skiciranje odevnog predmeta
- izrada osnovne konstrukcije
- modelovanje odevnog predmeta
- izrada šablona i uzoraka
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Osnove tehničkog crtanja | 10/20 |
Osnove konstruisanja i modelovanja odeće | 6/12 |
Izrada šablona za odevne predmete | 21/42 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Osnove tehničkog crtanja |
Trajanje modula: | 10 časova teorije i 20 časova vežbi |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje osnovnih znanja iz tehničkog crtanja neophodnih za realizaciju sadržaja predmeta konstrukcija i modelovanje odeće;
- Razvijanje sposobnosti jasnog, preciznog i urednog tehničkog izražavanja;
- Razvijanje sposobnosti i veština u korišćenju računara.
| - primeni osnovne principe tehničkog crtanja u konstruisanju i modelovanju odeće;
- utvrdi vrste i formate tehničkih crteža;
- crta linije, poligone i krive linije;
- koristi računar u izradi tehničkog crteža;
- pravilno koristi pribor za konstrukciju i modelovanje odeće.
| - Zadatak i značaj tehničkog crtanja;
- Rukovanje priborom;
- Vrste i formati tehničkih crteža;
- Dimenzionisanje i razmera crteža;
- Vrste linija;
- Paralelne i normalne linije;
- Konstrukcija pravilnih poligona i krivih linija;
- Primena kompjuterske grafike;
- Materijal i pribor za konstrukciju i modelovanje odeće:
| - Obrazložiti cilj modula;
- Izlaganje podržati crtežom na tabli ili na grafoskopu sa prikazom na folijama;
- Prikazati različite tipove vežbi kako bi učenik savladao konstruisanje različitih krivih linija i pravilnih poligona;
- Insistirati na pravilnom korišćenju pribora za crtanje;
- Omogućiti rad na računaru uz primenu programa Corel DRAW;
- Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima);
- Obrazložiti način i kriterijum ocenjivanja
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| * | | * | | * | | | | | * |
Naziv modula: | Osnove konstruisanja i modelovanja odeće |
Trajanje modula: | 6 časova teorije i 12 časova vežbi |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje teorijskih znanja koja služe kao osnova za shvatanje konstruisanja i modelovanja odeće;
- Sticanje teorijskih znanja o osnovnim elementima koji su neophodni u definisanju modela;
- Osposobljavanje za precizno konstruisanje i modelovanje odeće;
- Razvijanje sposobnosti korišćenja računara u konstruisanju i modelovanju odeće.
| - konstruiše i modeluje odeću;
- definiše proporcionalnost, simetričnost i prepozna deformacije ljudskog tela;
- utvrdi stas i uzrast ljudskog tela;
- skicira modele odeće;
- koristi standarde;
- izmeri i izračuna mere koje su neophodne za konstrukciju odeće;
- koristi računar i programe za konstruisanje i modelovanje odeće.
| - Značaj konstruisanja i modelovanja odeće;
- Vrste odevnih predmeta;
- Proporcionalnost i simetričnost ljudskog tela;
- Stas i uzrast;
- Deformacije tela;
- Skica i opis modela
- Standardi i nove evropske mere;
- Mere za konstrukciju odeće (podela mera, način uzimanja i izračunavanja mera);
| - Nastava se realizuje u specijalizovanoj učionici;
- Obrazložiti cilj modula;
- Koristiti skice, modne žurnale, crteže, standarde;
- Posebnu pažnju posvetiti snalaženju u tabelama i izračunavanju mera;
- Učenike međusobno angažovati oko uzimanja mera;
- Koristiti računar i programe za crtanje;
- Obrazložiti način i kriterijume ocenjivanja.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | * | | * | | | | | |
Naziv modula: | Izrada šablona za odevne predmete |
Trajanje modula: | 21 čas teorije i 42 časa vežbi |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja i veština u izradi šablona za odevne predmete;
- Razvijanje sposobnosti korišćenja računara u izradi šablona.
| - izradi šablone za detalje odevnih predmeta (kosi džep, našiveni džep, poklopci za džepove, manžetne i okovratnik);
- izradi osnovnu konstrukciju kroja, kompletira i izradi šablon za suknju.
| - Izrada šablona za detalje: kosi džep, našiveni džep, poklopci za džepove, manžetne, okovratnik;
- Konstrukcija suknje;
- skica i opis modela, osnovna konstrukcija kroja, kompletiranje i izrada šablona za odevni predmet.
| - Obrazložiti cilj modula;
- Na časovima teorije učenici konstruišu u razmeri, a na časovima vežbi u prirodnoj veličini;
- Na časovima vežbi obavezno koristiti računar i program za crtanje;
- Nastavu realizovati u specijalizovanim učionicama (kabinetima);
- Obrazložiti načine i kriterijume ocenjivanja;
- Domaći zadatak: skicirati sopstveni model suknje i uraditi osnovnu konstrukciju u razmeri.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
* | * | | * | | * | | | | * | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Likovna kultura za gimnaziju i srednje stručne škole, autori: Vidosava Galović i Branka Gostović
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Konstrukcija i modelovanje odeće
PRAKTIČNA NASTAVA
(za obrazovni profil MODELAR ODEĆE - ogled)
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO |
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku |
I | | | 185 | | | 185 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Dobijanje temeljnih teorijskih znanja o tekstilnim vlaknima, vrstama, svojstvima i upotrebi
- Dobijanje temeljnih teorijskih i praktičnih znanja za izradu odevnog predmeta i rešavanje problema u procesu rada
- Razvijanje svesti o neophodnosti zadovoljenja estetskih i funkcionalnih karakteristika odevnih predmeta kao neodvojivih elemenata izrade;
- Razvijanje sposobnosti korišćenja različitih izvora informacija
- Razvijanje potrebnih veština u izradi odeće
- Razvijanje sistematičnosti i urednosti u radu
- Osposobljavanje za samostalan i timski rad
- Osposobljavanje za korišćenje računara u realizaciji modula predmeta
- Osposobljavanje za pravilno rukovanje uređajima za krojenje, mašinama za šivenje i uređajima i aparatima za peglanje
- Razvijanje logičkog mišljenja i međusobnog povezivanja teorijskih znanja i praktičnih veština i ukazivanje na njihovu međusobnu uslovljenost
- Sticanje osnovnih znanja o pripremi i održavanju radnog mesta, kao i o zaštiti na radu
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
Ručno krojenje i ručno šivenje | 40 |
Mašinsko krojenje i šivenje | 75 |
Izrada džepova | 70 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Ručno krojenje i ručno šivenje |
Trajanje modula: | 30 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja i veština u ručnom krojenju, izradi ručnih bodova i rupica.
| - koristi pribor za ručno krojenje;
- kroji ručno;
- izradi sve vrste ručnih bodova;
- izradi rupice.
| - Pojam, elementi i priprema radnog mesta;
- Pribor za ručno krojenje i njegovo pravilno korišćenje;
- Ručni bodovi: prošivajući, opšivajući, prekrivni, kosi, cik-cak, pikirajući, lančani;
- Izrada rupica
| - Obrazložiti cilj modula;
- Naglasiti značaj pravilnog držanja tela pri radu;
- Koristiti alat za ručno krojenje;
- Pripremiti uzorke i demonstrirati izradu ručnih bodova i rupica;
- Insistirati na samostalnom radu i pratiti rad učenika;
- Na kraju modula proglasiti najpreciznije urađenu rupicu.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | * | | * | | | * | * | |
Naziv modula: | Mašinsko krojenje i šivenje |
Trajanje modula: | 75 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje znanja i veština u mašinskom krojenju;
| - pripremi materijal za krojenje;
- koristi uređaje za krojenje;
- iskroji potrebne delove;
- označi i numeriše krojne delove;
| - Formiranje krojne naslage i krojne slike;
- Prenošenje krojne slike na naslagu;
- Aparati i uređaji za grubo i fino krojenje, označavanje i numerisanje iskrojenih delova.
| - Obrazložiti cilj modula;
- Demonstrirati formiranje krojne naslage;
- Preneti krojnu sliku na gornji sloj naslage;
- Demonstrirati grubo i fino krojenje uz pravilno korišćenje uređaja;
- Prikazati kako se označavaju i numerišu krojni delovi;
|
- Sticanje znanja i veština u radu sa običnim i specijalnim mašinama za šivenje.
| - upravlja i koristi klasične i specijalne mašine za šivenje;
- koristi i rukuje aparatima za peglanje.
| - Mašina za šivenje: izgled, delovi, funkcija, rukovanje (nameštanje igle, uvođenje gornjeg konca, postavljanje čunka sa donjim koncem)
- Uvežbavanje štepova: ravnih i zaobljenih, bez konca i sa koncem;
- Specijalne mašine za šivenje;
| - Pripremiti mašinu za rad;
- Demonstrirati rad na običnim i specijalnim mašinama za šivenje;
- Insistirati na preciznoj izradi ravnih i zaobljenih štepova, bez i sa koncem;
- Vežbati na papiru i tekstilnom materijalu;
|
- Sticanje znanja i veština u izradi različitih mašinskih šavova;
- Sticanje znanja i veština u međufaznom peglanju.
| - sastavlja delove odevnih predmeta;
- raspeglava šavove, uz korišćenje parametara peglanja;
- utvrdi potrebne mere zaštite na radu.
| - Vrste šavova: otvoreni i zatvoreni;
- Primena šavova: sastavljanje, porubljivanje, opšivanje ivica materijala, izrada rubnih šavova, paspuliranje kosom trakom;
- Međufazno peglanje: parametri peglanja, električna, elektroparna i parna pegla i stolovi za peglanje.
| - Insistirati na preciznoj izradi svih vrsta šavova;
- Ukazati na ponašanje različitih vrsta šavova u zavisnosti od vrste materijala i namene odeće;
- Insistirati na individualnom radu;
- Obavezno primeniti potrebne mere zaštite na radu
- Informisati učenike o načinu provere usvojenih znanja i veština i kriterijumima za ocenjivanje
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | | | * | * | |
Naziv modula: | Izrada džepova |
Trajanje modula: | 70 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će biti u stanju da: | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
- Sticanje veština za izradu detalja odevnih predmeta, uz primenu prethodno stečenih teorijskih znanja;
- Razvijanje osećaja za izbor džepa kao detalja u garderobi, u zavisnosti od vrste odevnog predmeta.
| - iskroji i sašije razne vrste džepova za žensku i mušku odeću.
| - Krojenje i izrada detalja:
• kosi našiveni džepovi, • paspulirani džepovi, • ostale vrste džepova. | - Obrazložiti cilj modula i naglasiti značaj detalja u konačnom izgledu odevnog predmeta;
- Istaći izbor šavova u zavisnosti od vrste tekstilnog materijala i odevnog predmeta;
- Insistirati na samostalnom krojenju i izradi detalja;
- Akcenat staviti na tačnost izvođenja postupaka šivenja i peglanja;
- Upućivati učenika da samostalno kontroliše svoj rad, uočava i otklanja greške,
- Uočava greške u izradi šablona i sagleda uzročno-posledične veze.
|
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje | test | esej | domaći zadatak | pismeni zadatak | aktivnost na času | praćenje praktičnog rada | dnevnik rada | test praktičnih veština | samostalni praktični rad | grafički rad |
| | | | | * | | | * | * | |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Stručna literatura
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Konstrukcija i modelovanje odeće
- Estetsko oblikovanje
- Tehnologija izrade odeće
- Tekstilni materijali
FIZIKA
(izborni predmet za obrazovne profile KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled i MODELAR ODEĆE - ogled)
1. CILJEVI PREDMETA:
- Razvijanje funkcionalne pismenosti
- Razumevanje pojava, procesa i odnosa u prirodi na osnovu fizičkih zakona
- Sticanje sposobnosti za uočavanje, formulisanje, analiziranje i rešavanje problema
- Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja i kritičkog stava u mišljenju
- Upoznavanje uloge čoveka u osvajanju i menjanju prirode i razvijanje pravilnog odnosa učenika prema zaštiti čovekove sredine
- Razvijanje sposobnosti za primenu znanja iz fizike u stručno - teorijskim predmetima
- Da razvije svest o neophodnosti doživotnog učenja i usavršavanja
- Da razvije samostalnost i sposobnost učenika za usvajanje i formiranje sopstvenih stavova i znanja
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- J. Janjić, M. Pavlov: Fizika za prvi razred srednje škole
- D. Obadović, M. Pavkov, M. Garić: Eksperimenti iz fizike
- J. Nikolić i N. Babić: Osnove elektrotehnike
3. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA
Razred: | prvi ili drugi |
Godišnji fond časova: | 74 časa |
CILJEVI | ISHODI Po završetku prvog razreda učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
- Sticanje teorijskih i praktičnih preduslova za dalje praćenje nastave
- Poznavanje i upotreba mernih jedinica SI sistema
- Sticanje osnovnih znanja iz kinematike
- Razviti sposobnost učenika da vidi primenu kretanja u svakodnevnom životu
- Razumevanje prirodnih pojava i odnosa
- Razvijanje sposobnosti za sticanje i primenu teorijskih znanja
- Sticanje osnovnih znanja o zakonima održanja
- Uočavanje veza među prirodnim fenomenima
- Sticanje osnovnih znanja o gravitacionom polju
- Sticanje osnovnih znanja iz elektrostatike
- Sticanje osnovnih znanja o jednosmernoj struji i instalacijama koje svakodnevno upotrebljavamo
- Sticanje znanja o magnetnom polju i fizičkim veličinama koje ga opisuju
- Sticanje znanja o delovanju magnetnog polja na naelektrisanja i kretanju
| - izražavati precizno, koncizno i jasno svoje zaključke
- znati osnovne operacije sa vektorima i njihovu primenu u fizici
- znati da je fizika eksperimentalna nauka i da se pojave opisuju zakonima i odgovarajućim veličinama koje se mogu meriti
- znati osnovne veličine kojima se opisuje kretanje
- razumeti različite vrste kretanja
- znati osnovne zakone dinamike translatornog kretanja
- znati delovanje sile trenja i otpora sredine
- razumeti pojmove energije, rada i snage
- razumeti zakone održanja i vezu između energije i rada
- razumeti uzajamno delovanje (mehaničko, gravitaciono...)
- razumeti razliku između težine tela i Zemljine teže.
- umeti da na osnovu primera izvede odgovarajući zaključak
- poznavati osnovne pojmove elektrostatike
- znati električna svojstva materijala
- razumeti pojmove kojima se opisuje električna struja
- shvatiti značaj i primenu električne struje
- poznavati pojam magnetnog polja i veličine koje ga opisuju
- razumeti pojave u magnetnom polju
- shvatiti njihov značaj i primenu
- shvatiti značaj elektromagnetne indukcije
- znati osnove rada generatora, transformatora i elektromotora
- znati da primeni stečena znanja u svakodnevnom životu
| Uvod - predmet, metode i zadaci fizike, veza sa drugim prirodnim naukama
- osnovne fizičke veličine i njihove jedinice (SI sistem)
- osnovne operacije s vektorima (sabiranje, oduzimanje i razlaganje)
Kinematika i dinamika - referentni sistem, vektor položaja
- elementi translatornog kretanja (putanja, put, srednja i trenutna brzina)
- inertnost tela (masa, zakon inercije)
- međusobno delovanje tela (sila, zakon akcije i reakcije)
- promena brzine kao posledica međusobnog delovanja tela (ubrzanje, impuls, drugi Njutnov zakon)
- trenje i otpor sredine
- ravnomerno translatorno pravolinijsko kretanje (grafici brzine i puta)
- ravnomerno promenljivo translatorno pravolinijsko kretanje
Energija, rad, snaga - energija kretanja (Ek) i energija položaja (Ep)
- mehanički rad pri translaciji
- snaga i stepen korisnog dejstva mašine
- zakon održanja impulsa i energije
Fizička polja - vrste polja (elektrostatičko, gravitaciono, magnetno)
- Njutnov zakon gravitacije
- jačina gravitacionog polja, ubrzanje slobodnog padanja, težina i bestežinsko stanje
Elektromagnetizam - naelektrisano telo, električna sila, jačina polja, potencijal i napon
- električna struka, definicija i jačina, strujno kolo
- magnetno polje, magnetna indukcija, magnetni fluks
- električna otpornost, Omov zakon
- toplotno dejstvo struje, Džul-Lencov zakon
- elektromagnetna indukcija
- trofazni generatori i transformatori
- Lorencova sila i primena
- Amperov zakon (bez izvođenja) i primena
- elektromotori
- zaštita od strujnih udara (uzemljenje)
| - Koristiti sve merne instrumente koje poseduje kabinet
- Koristiti prethodno stečena znanja učenika u ovoj oblasti
- Koristiti tabelarni prikaz veličina i jedinica
- Uvežbati pretvaranje jedinica na primerima iz svakodnevnog života
- Sadržaj povezati sa primerima iz prakse
- Demonstraciono prikazati ravnomerno i ubrzano kretanje kod translacije
- Demonstraciono prikazivanje zakona održanja
- Demonstraciono prikazati elektrostatičko polje (grafoskop, elektrostatička mašina...)
- Demonstraciono prikazati linije sile magnetnog polja pomoću opiljaka gvožđa i magneta
- Insistirati na primerima iz svakodnevnog života
- Definisati pojedinačne i grupne domaće zadatke
- Insistirati na korelaciji sa sadržajima stručnih predmeta
- raditi test na kraju svake teme
Preporučeni broj časova po temama: • | Uvod | 6 | • | Kinematika i dinamika | 26 | • | Energija, rad i snaga | 12 | • | Fizička polja | 8 | • | Elektromagnetizam | 22 | |
HEMIJA
(izborni predmet za obrazovne profile KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled i MODELAR ODEĆE - ogled)
1. CILJEVI PREDMETA:
- Dobijanje najosnovnijih teoretskih znanja
- Razvijanje logičkog razmišljanja
- Razvijanje sistematičnosti
- Osposobljavanje učenika da preuzme odgovornost za sopstveni rad
- Osposobljavanje učenika da razumeju i primene stečena znanja u užestručnom području i praktičnoj nastavi
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Literatura, udžbenici i praktikumi koji su i do sada bili odobreni za realizaciju ovih sadržaja hemije.
- Koristiti podatke iz stručnih časopisa, sa interneta...
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Fizika
- Tekstilni materijali
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: | prvi, drugi, treći ili četvrti |
Godišnji fond časova: | 74 časa (I, II, III) / 68 časova (IV) |
CILJEVI | ISHODI Po završetku prvog razreda učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
- sticanje osnovnih znanja o vrstama neorganskih jedinjenja
| - znati da prepozna različite vrste neorganskih jedinjenja (okside, baze, kiseline i soli)
- znati ponašanje ovih jedinjenja u vodi
- znati osnovne međusobne reakcije različitih vrsta neorganskih jedinjenja
| Vrste neorganskih jedinjenja - oksidi
- baze
- kiseline
- soli
| - ponoviti osnovne pojmove o atomu, molekulu, čistoj supstanci i smeši
- sadržaje oksida svesti na nekoliko primera oksida metala i oksida nemetala
- sadržaje baza svesti na karakteristične primere (NaOH, Ca(OH)2, NH4OH)
- primere i osobine kiselina objasniti na nekoliko osnovnih i karakterističnih kiselina koje su u službi struke
- dobijanje soli objasniti preko reakcija neutralizacije
- vežbati na samostalnosti u pisanju reakcija
- uraditi test teoretskih znanja
- Temu realizovati kroz 14 teorijskih časova
|
- sticanje osnovnih znanja o vrstama disperznih sistema, pripremanju rastvora određene koncentracije, zavisnosti pH rastvora od disocijacije baza, kiselina i soli odnosno hidrolize soli
| - znati da pripremi rastvor određenog masenog udela
- znati da raspoznaje različite disperzne sisteme
- znati osnovne karakteristike koloidnih rastvora
- znati da pripremi rastvor određene količinske koncentracije (1M, 0,1 M)
- znati šta predstavlja pH
- znati da na osnovu vrednosti pH odredi kakva je sredina
- znati šta je hidroliza soli i kako ona utiče na pH rastvora
| Disperzni sistemi - koloidni rastvori
- pravi rastvori
- koncentracija rastvora (maseni udeo, količinska koncentracija)
- jonski proizvod vode, pH
- hidroliza soli
| - vrste disperznih sistema demonstrirati na primerima iz okoline
- osobine koloidnih sistema objasniti i demonstrirati na primeru bubrenja skroba, taloženja proteina mleka...
- pripremanje rastvora određenog masenog udela raditi primenom formule i na primerima vezanim za struku
- količinsku koncentraciju raditi primenom osnovnih formula i raditi pripremu 1M i 0,1M rastvora soli, baza i kiselina
- pH svesti na prepoznavanje sredine u zavisnosti od vrednosti pH
- hidrolizu soli prikazati na primerima vezanim za primenu u struci
- uraditi test teoretskih znanja
- Temu realizovati kroz 17 teorijskih časova
|
- sticanje osnovnih znanja iz ugljovodonika
| - znati da razlikuje alkane, alkene, alkine i arene
- znati nomenklaturu osnovnih ugljovodonika
- znati šta su reakcije supstitucije i prepozna ih na primeru
- znati šta su reakcije adicije i prepozna ih na primeru
- znati produkte sagorevanja ugljovodonika
| Ugljovodonici - alkani
- alkeni
- alkini
- areni (benzen)
- supstitucija
- adicija
- sagorevanje ugljovodonika
| - sadržaj ugljovodonika svesti na prepoznavanje kojoj grupi ugljovodonika pripada određeno jedinjenje
- nomenklatura prvih pet jedinjenja u homologom nizu
- primere supstitucije raditi na primeru supstitucije metana i benzena
- adiciju vežbati na etenu, propenu, etinu i propinu
- vežbati sagorevanje različitih ugljovodonika koji se koriste kao izvori toplote
- uraditi test teoretskih znanja
- Temu realizovati kroz 6 teorijskih časova
|
- sticanje osnovnih znanja iz alkohola, fenola, etara, aldehida, ketona, organskih kiselina i njihovih derivata
| - znati šta su alkoholi i osobine metanola i etanola
- znati šta su fenoli i njihove karakteristične osobine
- prepoznati etre i znati im upotrebu
- prepoznati aldehide i ketone i znati im osobine
- znati osnovne organske kiseline i njihove osobine
- znati kako nastaju estri
| Organska kiseonična jedinjenja - alkoholi
- fenoli
- etri
- aldehidi i ketoni
- organske kiseline
- estri
| - osobine alkohola demonstrirati na etanolu
- upoznati učenike sa glicerolom
- demonstrirati osobine fenola i ukazati na razliku od alkohola
- osobine aldehida i ketona demonstrirati na etanalu i propanonu
- osobine kiselina demonstrirati na etanskoj kiselini
- upoznati učenike sa metanskom, etanskom, propanskom, mlečnom, limunskom, vinskom, sorbinskom, benzoevom i masnim kiselinama (njihovim osobinama, nalaženju u prirodi i značaju)
- vežbati dobijanje soli K- i Na- propionata i benzoata i ukazati na njihovu primenu u prehrambenoj industriji
- demonstrirati dobijanje prostijih estara i ukazati na njihove osobine
- uraditi test teoretskih znanja
- Temu realizovati kroz 10 teorijskih časova
|
- sticanje osnovnih znanja iz masti i ulja (lipidi)
| - znati šta su masti i ulja, kako nastaju i njihove osobine
- znati hidrolizu masti i ulja u kiseloj i baznoj sredini
- znati šta su sapuni
- znati šta su voskovi
| Masti i ulja - dobijanje masti i ulja
- hidroliza masti i ulja
- sapuni
- voskovi
| - osobine demonstrirati na rastvorljivosti
- demonstrirati dobijanje sapuna
- dati primere karakterističnih voskova
- uraditi test teoretskih znanja
- Temu realizovati kroz 5 teorijskih časova
|
- sticanje osnovnih znanja iz ugljenih hidrata
| - znati da definiše i podeli ugljene hidrate
- znati glukozu i njene osobine
- znati fruktozu i njene osobine
- znati šta su disaharidi i osobine maltoze, laktoze i saharoze
- znati šta su polisaharidi i osobine skroba, glikogena i celuloze
| Ugljeni hidrati - definicija i podela ugljenih hidrata
- glukoza
- fruktoza
- disaharidi
- polisaharidi
| - demonstrirati osobine ugljenih hidrata na glukozi, fruktozi, maltozi, laktozi, saharozi i skrobu
- uraditi test teoretskih znanja
- Temu realizovati kroz 12 teorijskih časova
|
- sticanje osnovnih znanja iz amino kiselina, proteina i enzima
| - znati šta su amino kiseline i njihove osobine
- znati šta su proteini, kako nastaju i kako ih delimo prema strukturi
- znati ulogu proteina i njihovo taloženje
- znati šta su enzimi i koja im je uloga
| Amino kiseline i proteini - amino kiseline
- proteini
- enzimi
| - osobine amino kiselina povezati sa njihovom strukturom
- podelu proteina povezati sa mestom u živim organizmima koje izgrađuju
- demonstrirati taloženje proteina kao i bojene reakcije na proteine
- ukazati na značaj enzima i njihovu ulogu u organizmu i tehnološkim procesima
- uraditi test teoretskih znanja
- Temu realizovati kroz 10 teorijskih časova
|
GEOGRAFIJA U TEKSTILSTVU
(izborni predmet za obrazovne profile: KONFEKCIONAR TEKSTILA - ogled i MODELAR ODEĆE - ogled)
1. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje znanja o geografskoj sredini i uticaju njenih elemenata i resursa na proizvodnju sirovina za tekstilnu industriju
- Sticanje znanja o vrstama i proizvodnji sirovina za tekstilnu industriju
- Poznavanje razvoja tekstilne industrije i sticanje znanja o njenom uticaju na privredni razvoj pojedinih delova sveta
- Sticanje znanja o strukturi tekstilne industrije i njenom razmeštaju u našoj zemlji i u svetu
- Razvijanje sposobnosti korišćenja različitih izvora informacija i računara za pronalaženje, obradu i prikazivanje podataka vezanih za razvoj i razmeštaj sirovina i tekstilne industrije
- Osposobljavanje za samostalno i timsko učestvovanje u istraživačkim projektima
- Primenjivanje stečenih znanja i umenja iz geografije u svom poslovnom okruženju
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Vajt C, Grifin P, Meknajt T. (1972): Ekonomska geografija sveta, Vuk Karadžić, Beograd
- Grčić M. (1993): Industrijska geografija, "Naučna knjiga", Beograd
- Davies L.R. (1985): Marketing Geography, Rutledge, London
- Đurić V. (1973): Opšta privredna geografija, Naučna knjiga, Beograd
- Đurić V. (1980): Ekonomska geografija, "Naučna knjiga", Beograd
- Kellerman A. (2002): The Internet on Earth - A Geography of Information, Wiley, London
- Pavlović M, (1998): Geografija Jugoslavije 2. Savremena administracija, Beograd
- Tomić P., Romelić J., Lazić L. (1996): Ekonomska geografija sveta, Institut za geografiju - PMF, Novi Sad
- Šećibović, R. (1998): Regionalna ekonomska geografija 2. Ekonomski fakultet, Beograd
- Šećibović, R. (1998): Regionalna ekonomska geografija 3. Ekonomski fakultet, Beograd
- Šećibović, R., Đoković E. (1998): Regionalna ekonomska geografija 1- Evropa. Ekonomski fakultet, Beograd, skripta
- Šećibović R, Đoković E. (2003): Ekonomska geografija sveta, Ekonomski fakultet, Beograd, priručnik
- Šećibović R, Đoković E. (2003): Ekonomska geografija Evrope, Ekonomski fakultet, Beograd, priručnik
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- opšteobrazovni predmeti: istorija, biologija, sociologija, informatika
- stručni predmeti
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: | prvi |
Godišnji fond časova: | 74 časa |
CILJEVI | ISHODI Po završetku prvog razreda učenik će: | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
- Sticanje znanja o geografskoj sredini i razumevanje njenih elemenata kao činilaca u proizvodnji sirovina za tekstilnu industriju.
- Sticanje znanja o uslovima za proizvodnju sirovina za tekstilnu industriju u našoj zemlji
- Osposobljavanje za samostalno učenje, grupni /timski rad i dolaženje do informacija kroz korišćenje različitih izvora znanja
| - znati kako prirodni elementi geografske sredine utiču na proizvodnju sirovina za tekstilnu industriju u svetu
- znati kako društveni elementi geografske sredine utiču na proizvodnju sirovina za tekstilnu industriju u svetu
- razumeti kako prirodni i društveni elementi geografske sredine utiču na proizvodnju sirovina za tekstilnu industriju u našoj zemlji
- sarađivati u grupi/timu i učestvovati u rešavanju zajedničkih zadataka i problema
| Geografski uslovi i resursi - Geografska sredina i njeni elementi (prirodni i društveni)
- Reljef kao činilac u proizvodnji sirovina za tekstilnu industriju
- Klima kao činilac u proizvodnji sirovina za tekstilnu industriju
- Vode kao činilac u proizvodnji sirovina za tekstilnu industriju
- Produktivno tle kao osnova za proizvodnju sirovina za tekstilnu industriju
- Biosfera kao prirodni resurs
- Društveni faktori kao činilac u proizvodnji sirovina za tekstilnu industriju (stanovništvo - kvalitativna i kvantitativna svojstva, primena naučnih i tehničko tehnoloških dostignuća)
- Uslovi za proizvodnju sirovina za tekstilnu industriju u našoj zemlji
| - preporučuje se korišćenje savremenih elektronskih pomagala, uz postojeće izvore literature i izrada seminarskih radova
- za realizaciju ove teme preporučuje se 20 časova
|
- Poznavanje i razumevanje uslova i razmeštaja proizvodnje biljnih, životinjskih i hemijskih vlakana
- Sticanje znanja o geografskom razmeštaju i proizvodnji tekstilnih sirovina
- Upoznavanje svetskog tržišta i međunarodne trgovine tekstilnim sirovinama i mesto naše zemlje u ovim procesima
| - Poznavati osnovna svojstva biljnih, životinjskih i hemijskih vlakna
- Prepoznavati uslove i razmeštaj proizvodnje komercijalnih vrsta pamuka
- Prepoznavati uslove i razmeštaj proizvodnje lana, jute i konoplje
- Razumeti trgovinu biljnim vlaknima
- Poznavati osnovna svojstva životinjskih vlakana
- Poznavati uslove za uzgajanje ovaca i drugih životinja
- Znati najveće proizvođače vunenih i svilenih vlakana
- Razumeti trgovinu životinjskim vlaknima
- Poznavati osnovna svojstva hemijskih vlakana
- Razumeti trgovinu hemijskim vlaknima
- Znati geografski razmeštaj i proizvodnju tekstilnih sirovina u našoj zemlji
| Geografski razmeštaj i proizvodnja tekstilnih sirovina - Biljna, životinjska i hemijska vlakna
- Biljna vlakna: semena, meka i tvrda vlakna
- Pamuk - uslovi i razmeštaj proizvodnje
- Komercijalne vrste i svetska trgovina pamukom
- Lan - uslovi i razmeštaj proizvodnje
- Juta - uslovi i razmeštaj proizvodnje
- Konoplja (kudelja) i vrste: kenaf, henekven (sisal kudelja), abaka (manila) - uslovi i razmeštaj proizvodnje
- Svetska trgovina biljnim vlaknima
- Životinjska vlakna - vrste i značaj
- Uslovi za uzgajanje ovaca i drugih životinja (kašmirska i angorska koza, jak, lama) i najveći proizvođači vunenih vlakana
- Svila - proizvodnja i glavni proizvođači
- Svetska trgovina životinjskim vlaknima
- Hemijska vlakna - vrste i značaj
- Veštačka vlakna - celuloza i viskoza: sirovine za proizvodnju i glavni proizvođači
- Sintetička vlakna - poliesteri, poliamidi, poliakrilonitrili; sirovine za proizvodnju i glavni proizvođači
- Svetska trgovina hemijskim vlaknima
- Geografski razmeštaj i proizvodnja tekstilnih sirovina u našoj zemlji
| - Preporučuje se upotreba tekstualnih izvora i elektronskih pomagala pri prikupljanju, analizi, obradi i prezentovanju geografskog materijala.
- U korišćenju literature nastavnici imaju selektivan pristup nastavnim sadržajima i nije potrebno insistirati na memorisanju statističkog i faktografskog materijala. Statistički materijal treba da se koristi za izradu tabela, grafikona, dijagrama i skica, a u svrhu analiziranja, proizvodnje i geografskog razmeštaja tekstilne industrije u svetu i u našoj zemlji.
- Sadržaji ovog modula mogu se realizovati kroz izradu seminarskih radova učenika.
- za realizaciju ove teme preporučuje se 20 časova
|
- Poznavanje i razumevanje faza u razvoju tekstilne industrije
- Sticanje znanja o razvoju tekstilne industrije u našoj zemlji
- Upoznavanje mesta i uloge tekstilne industrije u privrednoj strukturi naše zemlje i sveta
| - Znati faze u razvoju tekstilne industrije u svetu i u našoj zemlji
- Razumeti mesto i ulogu tekstilne industrije u privrednoj strukturi naše zemlje i sveta
| Razvoj i značaj tekstilne industrije - Faze u razvoju tekstilne industrije
- Razvoj tekstilne industrije u našoj zemlji
- Mesto i uloga tekstilne industrije u privrednoj strukturi naše zemlje i sveta
| - preporučuje se korišćenje savremenih elektronskih pomagala, uz postojeće izvore literature i izrada seminarskih radova
- za realizaciju ove teme preporučuje se 6 časova
|
- Razumevanje podele, faktora lokacije i koncentracije tekstilne industrije
- Sticanje znanja o proizvodnji prediva i tkanina od sirovina biljnog, životinjskog i hemijskog porekla
- Sticanje znanja o strukturi, centrima tekstilne industrije i perspektivama razvoja tekstilne industrije u svetu i u našoj zemlji
- Upoznavanje svetskog tržišta i međunarodne trgovine predivima, tkaninama i odećom i mesto naše zemlje u ovim procesima
- Razumevanje razmeštaja industrije odeće u svetu, Evropi i u našoj zemlji
| - Razumeti podelu, faktore lokacije i koncentracije tekstilne industrije
- Znati razvoj pamučne industrije, najveće svetske proizvođače i trgovinu pamučnim predivima i tkaninama
- Znati razvoj ostalih grana tekstilne industrije koje koriste sirovine biljnog porekla, najveće svetske proizvođače i trgovinu predivima i tkaninama
- Znati razvoj grana tekstilne industrije koje koriste sirovine životinjskog porekla, najveće svetske proizvođače i trgovinu predivima i tkaninama
- Znati proizvodnju hemijskih vlakana i tkanina i najveće svetske proizvođače
- Znati strukturu, centre tekstilne industrije i perspektive razvoja tekstilne industrije u našoj zemlji
- Razumeti razmeštaj industrija odeće na lokalnom i svetskom nivou
| Struktura tekstilne industrije i geografski razmeštaj - Podela tekstilne industrije
- Faktori lokacije i koncentracije tekstilne industrije
- Pamučna industrija: tradicionalna i savremena
- Proizvodnja pamučnog prediva i tkanina i najveći svetski proizvođači
- Svetska trgovina pamučnim predivima i tkaninama
- Proizvodnja prediva i tkanina od lana, jute, konoplje i najveći svetski proizvođači
- Proizvodnja prediva i tkanina od vune i najveći svetski proizvođači
- Svetska trgovina vunom
- Proizvodnja svilenog prediva i tkanina i najveći svetski proizvođači
- Svetska trgovina svilom
- Proizvodnja hemijskih vlakana i tkanina i najveći svetski proizvođači
- Konkurencija između prirodnih i veštačkih vlakana
- Struktura i centri tekstilne industrije u našoj zemlji
- Industrija odeće u svetu
- Industrija odeće u Evropi
- Industrija odeće u našoj zemlji
- Perspektive razvoja tekstilne industrije u našoj zemlji
| - Preporučuje se upotreba tekstualnih izvora i elektronskih pomagala pri prikupljanju, analizi, obradi i prezentovanju geografskog materijala.
- U korišćenju literature nastavnici imaju selektivan pristup nastavnim sadržajima i nije potrebno insistirati na memorisanju statističkog i faktografskog materijala. Statistički materijal treba da se koristi za izradu tabela, grafikona, dijagrama i skica, a u svrhu analiziranja strukture tekstilne industrije i geografskog razmeštaja njene proizvodnje
- Sadržaji ovog modula mogu se realizovati kroz izradu seminarskih radova učenika.
- za realizaciju ove teme preporučuje se 28 časova
|