STRATEGIJA

DUGOROČNOG EKONOMSKOG RAZVOJA JUGA SRBIJE OPŠTINA PREŠEVO, BUJANOVAC I MEDVEĐA

("Sl. glasnik RS", br. 21/2007)

 

I UVODNI DEO

Ekonomski tim za Kosovo i Metohiju i jug Srbije je izradio Strategiju dugoročnog ekonomskog razvoja juga Srbije opština Preševo, Bujanovac i Medveđa (u daljem tekstu: Strategija) koja će predstavljati programsku podršku realizaciji prioritetnih ciljeva iz svih oblasti privrede i vanprivrede, sa utvrđenim Akcionim planom. S obzirom da su u pitanju sredine koje su u veoma nepovoljnim socio-ekonomskim uslovima, značaj izrade Strategije je da se obezbedi podrška za aktiviranje svih razvojnih potencijala i prevazilaženje obeležja nerazvijenosti i pomogne privrednim subjektima da se osposobe za poslovanje u savremenim tržišnim uslovima.

Strategija je usaglašena sa strategijama privrednog razvoja, Strategijom pristupanja Republike Srbije EU i drugim strategijama.

Skraćenice:

BDP - bruto društveni proizvod

EU - Evropska unija

JLS - jedinica lokalne samouprave

MSPP - mala i srednja preduzeća i preduzetništvo

ND - narodni dohodak

NIP - Nacionalni investicioni plan

PDV - porez na dodatu vrednost

RS - Republika Srbija

SDI - strane direktne investicije

Cilj i značaj Strategije

Strategija je pripremljena sa ciljem ubrzanog ekonomskog razvoja opština koje se nalaze u sastavu Pčinjskog i Jablaničkog okruga koji spadaju u najnerazvijenije okruge u Republici Srbiji. Nakon detaljnog i svestranog sagledavanja dosadašnjeg ekonomskog nivoa razvijenosti i razvojnih mogućnosti ovih opština identifikovani su osnovni privredni potencijali i strateški pravci njihove valorizacije.

Primenom Strategije će se obezbediti ekonomska stabilnost i prosperitet ovih opština i poboljšanje životnog standarda građana što su osnovni preduslovi za unapređenje stabilnosti na jugu Srbije.

Osnovni ciljevi Strategije su:

1) Stvaranje podsticajnog privrednog ambijenta, kao preduslov za privlačenje domaćih i stranih direktnih investicija, s obzirom da ne postoji finansijski potencijal lokalnih preduzeća da pokrenu značajan investicioni ciklus.

2) Jačanje kapaciteta lokalnih samouprava za pružanje usluga postojećim preduzećima i preduzećima koja započinju poslovanje u ovim opštinama. Posebna pažnja je usmerena na njihovo povezivanje sa nadležnim institucijama Republike Srbije i republičkim Agencijama zaduženim za privredni razvoj.

3) Valorizacija upotrebe lokalnih resursa, s obzirom da se u ovim opštinama nalaze značajni prirodni potencijali (šume, nalazišta minerala, poljoprivredno zemljište, termalni izvor). Poseban doprinos ostvarivanju ovog cilja će pružiti završetak dela auto-puta panevropskog koridora 10, čija trasa preseca teritorije ovih opština.

Realizacija i ostvarivanje ovih ciljeva je zasnovano na unapređenjima u okviru 6 razvojnih prioriteta:

1) infrastruktura;

2) poljoprivreda i ruralni razvoj;

3) industrija, usluge i razvoj MSPP;

4) turizam;

5) razvoj ljudskog potencijala i socijalna pitanja;

6) privlačenje stranih direktnih investicija.

Strategija sadrži i Akcioni plan u okviru koga su dati projekti za definisane prioritetne oblasti, po opštinama. U Akcionom planu su definisani i nosioci i rokovi implementacije nabrojanih projekata.

II EX-POST ANALIZA JUGA SRBIJE

Karta 1: Područje juga Srbije

 

Strategija i perspektiva integracije Srbije u EU

Strategija je koordinisana naporima Republike Srbije da uđe u članstvo EU. Koncept i metodologija Strategije, njeni osnovni principi, implementacija alata i pravila za njeno sprovođenje su zato kreirani u velikoj saglasnosti sa regionalnom i kohezionom politikom EU, participirajući reforme koje su u toku, posebno imajući u vidu poslednje proširenje EU koje naglašava kritičku ulogu regionalne politike, s obzirom na proporciju stanovništva koje živi u područjima gde se BNP po glavi stanovnika, standard života, infrastruktura, struktura ekonomije, značajno razlikuju od članica EU-15.1

Obrazloženje i cilj nove Evropske regionalne i kohezione politike su predstavljali platformu prilikom koncipiranja Strategije i identifikacije njegovih ciljeva i prioriteta. Skup planiranih intervencija se bazira na dva cilja nove Evropske regionalne i kohezione politike:

1) primarno stvaranje podsticajnog ambijenta za razvoj biznisa (pojačavanje pozitivne spoljašnosti i unapređenje administrativnih kapaciteta lokalnih samouprava);

2) efikasnija valorizacija lokalnih resursa u cilju privlačenja spoljnih resursa u područje (kapitala, pre svega) koji su deficitarni na lokalnom nivou.

Pravni i finansijski okvir

Ubrzanjem privrednih reformi povećana je pravna sigurnost privrednih subjekata i poboljšani su uslovi poslovanja (doneti su zakoni koji omogućuju bolje poslovno okruženje, odnosno štite svojinu, ugovore, poverioce i investitore: o privrednim subjektima, stečaju, registraciji privrednih subjekata, izvršnom i parničnom postupku, hipoteci, spoljno trgovinskom poslovanju, zaštiti konkurencije i dr.).

_______________________
1Osim nekoliko izuzetaka (mala Republika Kipar, praški region Republike Češke i region Bratislave u Slovačkoj), na celokupnoj teritoriji EU, BNP po glavi stanovnika značajno zaostaje iza EU-15 proseka i, sa izuzetkom Slovenije i Közép Magyarország u Mađarskoj, takođe je, ekonomski posmatrano, znatno iza ovih tipičnih manje razvijenih delova ("Mediteranska zona").

Pored brojnih zakona, kojima je definisan pravni okvir za ekonomski razvoj na nacionalnom nivou, za regionalni razvoj i razvoj opština, posebno su relevantni: Ustav Republike Srbije, Zakon o lokalnoj samoupravi i Zakon o finansiranju lokalne samouprave.

Ustav Republike Srbije u Sedmom delu precizno uređuje teritorijalnu organizaciju Srbije, u kome posebno je naglašeno da su opštine odgovorne za svoj razvoj i da moraju doneti svoje programe razvoja (član 190).

Prema Ustavu Republike Srbije, opština u skladu sa zakonom:

- uređuje i obezbeđuje obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti;

- uređuje i obezbeđuje korišćenje građevinskog zemljišta i poslovnog prostora;

- stara se o izgradnji i održavanju lokalnih puteva;

- stara se o zadovoljavanju potreba građana u oblasti prosvete, kulture, zdravstvene i socijalne zaštite, dečije zaštite, sporta i fizičke kulture;

- stara se o razvoju turizma, zanatstva, ugostiteljstva i trgovine;

- stara se o zaštiti životne sredine;

- stara se o zaštiti, unapređenju i korišćenju poljoprivrednog zemljišta.

Shodno odredbama članova 115. i 116. Zakona, jedinice lokalne samouprave mogu sarađivati na rešavanju pitanja od zajedničkog interesa ili organizovati asocijacije. One mogu i sarađivati sa asocijacijama lokalnih samouprava iz inostranstva.

Zakon o finansiranju lokalne samouprave donosi brojne pozitivne promene u cilju ravnomernijeg regionalnog razvoja i jačanja autonomije lokalne samouprave:

- u odnosu na baznu 2000. godinu, dosadašnji sistem finansiranja obezbedio je realan rast prihoda JLS za preko 2 puta, a učešće lokalne samouprave u BDP povećano je sa 3,8% u 2000. godini na 6,6% u 2004. godini;

- prisutne su bile značajne razlike u visini raspoloživih sredstava između pojedinih JLS, razlika između fiskalno najjače JLS (Novi Sad) i fiskalno najslabije JLS (Bojnik) je oko 16 puta (dodelom transfera, razlika je svedena na 9,5 puta u 2005. godini); transfer dobijaju samo one JLS, čiji je prosečan iznos ustupljenih poreza po stanovniku do nivoa od 90% proseka svih opština (bez gradova);

- porez na imovinu kao izvorni porez JLS značajno će omogućiti jačanje autonomije lokalne samouprave;

- zakonom se utvrđuje jedinstvena stopa učešća JLS u porezu na zarade u visini od 40% koji se plaća prema prebivalištu zaposlenog;

- JLS se ustupa 80% prihoda od turističke naknade uvedene Zakonom o turizmu.

Imajući u vidu najnovija rešenja Strategija je dizajnirana ka jedinicama lokalne samouprave, na horizontalnoj kooperaciji i koordinaciji između opština i vertikalnoj kooperaciji i koordinaciji između opštinskog nivoa sa jedne strane i i državnog nivoa sa druge strane, uvažavajući principe subsidijarnosti. Koordinacija i saradnja u dizajniranju i upravljanju Strategije nisu zasnovane jedino na institucionalnoj osnovi, već se proširuju i na ostale relevantne socijalne i ekonomske partnere koji predstavljaju interese privatnog sektora i "trećeg" sektora (nevladine organizacije).

Intenzivan interaktivni rad između Ekonomskog tima, Koordinacionog tela Vlade Republike Srbije za jug Srbije, lokalnih samouprava, nadležnih ministarstava i drugih relevantnih institucija na republičkom i lokalnom nivou trajao je kontinuirano u periodu maj-oktobar 2006. godine.

Osnovni principi Strategije

Partnerstvo - stvaranje jakog partnerstva uključujući javni, privatni sektor i lokalna udruženja. Partnerstva će se graditi na lokalnom, sub-regionalnom i na višim nivoima, sa vladinim agencijama i republičkim organima.

Promovisanje jednakih mogućnosti - nijedna grupa neće biti isključena iz procesa regionalnog razvoja i svi aspekti zajednice bi se trebali podsticati na učešće u regionalnom razvoju.

Održivost - Strategija će učiniti sve napore kako bi uspostavila programe i projekte koji imaju dugoročne ekonomske i socijalne efekte.

Kvalitet - potreba za ostvarivanjem najviših standarda kvaliteta će biti naglašena u svim aktivnostima Strategije.

Integracija i koordinacija - aktivnosti Strategije će biti integrisane, te će dopunjavati ciljeve nacionalne strategije privrednog razvoja Srbije, ostalih nacionalnih sektorskih strategija, kao i politika i programa EU.

Inovacija - razvoj i promovisanje novih načina upravljanja potrebama regije će biti podstaknuto u svim aktivnostima Strategije.

Saradnja - Strategije će promovisati volju ljudi iz regiona da podstaknu dobru saradnju i partnerstvo sa drugim regionima u Srbiji, zemljama jugoistočne Evrope i Evropske unije, a u cilju napretka, putem bržeg transfera znanja i najboljih primena.

1. Osnovni socio-ekonomski indikatori juga Srbije

Jug Srbije obuhvata 13 opština Jablaničkog i Pčinjskog okruga, što je bila polazna osnova za statističko-analitički obuhvat i davanje osnovnih ocena o stanju i mogućnostima razvoja ovog područja, na kome živi 468.613 stanovnika i čija je površina 6.289 km2.

Osnovni pokazatelji juga Srbije

Okruzi/Opštine

Površina
(km2)

Broj stanovnika
2002.

ND po
stanovniku
2004. (evra)

Zaposleni
2005.

Nezaposleni
2005.

REPUBLIKA SRBIJA

88.361

7.498.001

1.553

2.068.964

990.669

JUG SRBIJE

6.289

468.613

767

99.337

75.244

% u RS

7,12

6,25

-

4,80

7,59

Jablanički okrug

2.769

240.923

711

49.671

39.886

Bojnik

264

13.118

600

2.029

2.784

Vlasotince

308

33.312

463

6.407

5019

Lebane

337

24.918

447

3.875

5.045

Leskovac

1.024

156.252

842

34.333

25.440

Medveđa

524

10.760

329

1.521

1.265

Crna Trava

312

2.563

699

1.506

333

Pčinjski okrug

3.520

227.690

823

49.666

35.358

Bosilegrad

571

9.931

265

1.799

1.182

Bujanovac

461

43.302

546

7.395

5.449

Vladičin Han

366

23.703

521

5.312

4.163

Vranje

860

87.288

1.305

24.450

14.045

Preševo

264

34.904

307

3.620

5.418

Surdulica

628

22.190

995

5.933

4.113

Trgovište

370

6.372

335

1.157

988

Prosečna veličina opština se kreće oko 484 km2. U najmanje opštine spadaju Preševo i Bojnik (sa 264 km2), dok opština Leskovac sa 1.024 km2 spada u grupu najvećih opština u Srbiji.

Opšta odrednica ekonomsko-socijalnog nivoa razvijenosti je da, osim opština Vranje i Leskovac, većina opština već više od tri decenije ima status nerazvijenih opština, dok čak 7 od 11 opština pripadaju grupi najnerazvijenijih opština (Preševo, Bujanovac, Medveđa, Crna Trava, Bosilegrad, Trgovište i Bojnik).

Reljef, prostorna organizacija, demografski tokovi i infrastrukturna opremljenost područja doprineli su da se preko 11% naselja Republike skoncentriše na ovom prostoru (669 naselja). Međutim, sa 74,5 stanovnika na km2 (prosek Republike Srbije je 86) područje juga Srbije ima ispod prosečnu naseljenost.

2. Stanovništvo i demografske karakteristike

Narušena dugogodišnja opšta stabilnost osnovna je karakteristika aktuelnih demografskih kretanja na području juga Srbije. U čitavom posleratnom periodu stanovništvo u celini beleži umeren, konstantan porast koji je ostvaren zahvaljujući pozitivnom migracionom saldu do kraja 90-ih godina (pre svega u sedištima opština), proisteklom iz privlačnog razvojnog ambijenta u periodu industrijalizacije i visokom prirodnom priraštaju.

Međutim, destimulativna kretanja početkom 90-tih, uslovila su proces iseljavanja radno-sposobnog (i fertilnog) kontingenta i opadanje stope nataliteta, što je rezultiralo u smanjenju broja stanovnika za 24.687, odnosno za 5,1% u odnosu na 1991. godinu. Na pozitivnu stopu prirodnog priraštaja (1,3 promila, 2004. godine), presudno utiču ekstremno visoke stope priraštaja u opštinama Bujanovac (9,3) i Preševo (22,4), što je doprinelo da negativna kretanja ukupnog stanovništva budu ublažena.

Kao ilustracija negativnih demografskih tokova na ovom području poslužiće primer opština Trgovište i Medveđa koje su izgubile skoro 50% svog stanovništva u periodu između 1971-2002. godine. Ukupan broj stanovnika iz 2002. godine uključuje i oko 8.000 izbeglih i interno raseljenih lica, uglavnom srpske nacionalnosti.

Proces starenja zahvatio je i ovo područje, a najizraženiji je u seoskim sredinama. Relativni odnos ova dva kontingenta - indeks starenja 80% - značajno prelazi granicu koja ukazuje na početak starenja stanovništva (40%), što uslovljava i povećanje stope mortaliteta.

Grafikon 1. Broj stanovnika na jugu Srbije 1948-2002. godine

Broj stanovnika - jug Srbije 1948-2002. godine

 

Tabela 1. Obrazovna struktura i broj nepismenih, 2002. godina

 

Jablanički okrug %

Pčinjski okrug %

JUG SRBIJE %

Nepismeni

18.082

11,3

15.332

10,2

33.414

10,8

Bez škole

23.114

14,4

19.861

13,2

42.975

13,8

Osnovno

44.174

27,5

56.293

37,5

100.467

32,3

Srednje

67.794

42,2

50.195

33,5

117.989

37,9

Više

6.679

4,2

5.211

3,5

11.890

3,8

Fakultetski

7.185

4,5

6.794

4,5

13.979

4,5

Neregistrovano

11.702

7,3

11.627

7,8

23.329

7,5

Ukupno

16.0648

100,0

149.981

100,0

310.629

100,0

 

3. Infrastruktura juga Srbije

Na jugu Srbije prisutni su ozbiljni infrastrukturni problemi koji usporavaju razvoj regiona: nezadovoljavajuće stanje putne i železničke mreže, slaba putna povezanost urbanih i ruralnih područja, zastarelost kanalizacione i vodovodne mreže, znatni problemi sa otpadnim vodama, čvrstim otpadom i vodo-snabdevanjem stanovništva i privrede, nezadovoljavajuća opremljenost telekomunikacionim i poštanskim kapacitetima. Za rešenje krupnih infrastrukturnih problema neophodna su velika investiciona ulaganja.

Putna mreža je u veoma lošem stanju i zahteva hitnu rekonstrukciju i modernizaciju. Opštinski putevi, kojih je najviše (71%) uglavnom su u nezadovoljavajućem stanju. Samo 22,4% su sa savremenim kolovozom, a ostali su zemljani ili makadamski. Zbog njihovog lošeg stanja, nije omogućeno normalno odvijanje saobraćaja i međusobna povezanost sela, posebno u brdsko-planinskim delovima područja.

Tabela 2. Dužina putne mreže prema funkcionalnim kategorijama i vrsti kolovoza, 2004.

 

Putevi ukupno

Državni putevi prvog reda

Državni putevi drugog reda

Opštinski putevi

Ukupno

Savremeni
kolovoz

Savremeni
kolovoz

Ukupno

Ukupno

Savremeni
kolovoz

Ukupno

Savremeni
kolovoz

km

km

%

km

%

km

%

km

%

km

%

km

%

km

%

Srbija

38133

23688

62,1

4696

12,3

4618

98,3

10364

27,2

8902

85,9

23073

60,5

10168

44,1

Jug Srbije

4540

1691

37,2

313

6,9

313

100

1006

22,2

658

65,4

3221

70,9

720

22,4

Udeo %

11,9

7,1

-

6,7

-

6,8

-

9,7

-

7,4

-

14,0

-

7,1

-

Jablanič. okrug

1787

790

44,2

143

8,0

143

100

422

23,6

300

71,1

1222

68,4

347

18,4

Pčinjski okrug

2753

901

32,7

170

6,2

170

100

584

21,2

358

61,3

1999

72,6

373

17,7

Izvor: RZS, Opštine u Srbiji 2005, izračunato u RZR

U odnosu na Republiku Srbiju, gde ukupno ima 5,09 metara puteva po stanovniku, na jugu Srbije ima 9,69 metara puta po stanovniku, što je znatno iznad proseka.

Jug Srbije ima povoljan položaj u okviru železničke mreže Republike Srbije, jer teritorijom Bujanovca prolazi panevropski Koridor 10, na pravcu Budimpešta - Beograd - Kragujevac - Niš - Skoplje - Solun. Železnička mreža na teritoriji cele Srbije je u vrlo lošem stanju, pa samim tim i u ovom regionu. Mreža zaostaje za standardima evropskih zemalja u pogledu elektrificiranosti, dužine dvokolosečnih pruga, maksimalno dozvoljenih brzina i osovinskog opterećenja, zbog čega joj je potrebna modernizacija.

Stepen izgrađenosti i stanje poštanskih i telekomunikacionih kapaciteta na jugu Srbije nije zadovoljavajuće. Situiranost objektima PTT saobraćaja svrstava ovaj region među najnerazvijenije u Republici. Na jugu Srbije ima svega 19,5 pretplatnika fiksne telefonije na sto stanovnika, (58,6% u odnosu na prosek Republike). Ukoliko se uzme u obzir to da je prosečna veličina domaćinstva prema popisu iz 2002. godine u Jablaničkom okrugu 3,29, a u Pčinjskom 3,55 (prosečna veličina domaćinstva u Srbiji je 2,97) ovaj pokazatelj nije toliko negativan, ali opet zahteva korektivne akcije. U regionu ima 71 pošta, što je 6.579 stanovnika na jednu poštu, dok u Republici jedna pošta prosečno opslužuje 4.806 stanovnika.

Fiksne telefonske linije su nedovoljne da zadovolje tražnju, dok pokrivenost regiona signalom mobilne telefonije nije potpun. U poređenju sa brojem stanovnika, oko pet stanovnika otpada na jedan priključak, a republički prosek je tri priključka. Situacija je posebno negativna u Preševu, Bujanovcu, Medveđi i Trgovištu.

Tabela 3. Pošta i telekomunikacije, 2004. godine

 

Pošte

Stanovnika na
jednu poštu

Telefonski
pretplatnici

Telefonskih pretplatnika
na sto stanovnika

REPUBLIKA SRBIJA

1.553

4.806

2.485.232

33,3

Jug Srbije

71

6.579

90.972

19,5

Udeo, u %

4,6

-

0,039

58,6

Jablanički okrug

32

7.430

48.547

20,4

Pčinjski okrug

39

5.881

42.425

18,5

Izvor: RZS, Opštine u Srbiji 2005.; obrada RZR

Elektroenergetski kapaciteti uglavnom zadovoljavaju potražnju za električnom energijom. Problem u elektroenergetskom sistemu predstavljaju loša prenosna i distributivna infrastruktura.

4. Privreda - ex-post analiza

Osnovne karakteristike privrede juga Srbije:

- značajan pad u visini narodnog dohotka u periodu 1990-2004. godine;

- značajan udeo prerađivačke industrije i zavisnost od poljoprivrede u strukturi privredne aktivnosti;

- privatni sektor generiše veći deo narodnog dohotka u Jablaničkom okrugu, dok u Pčinjskom okrugu dominira mešoviti sektor;

Tabela 4. Struktura ND po sektorima, 2004. godina

 

Polj.,
šumarstvo
i vodopr.

Prerađiv.
industrija

Građev.

Trgovina

Saobraćaj

Ostali
sektori privrede

Vanprivreda

REPUBLIKA SRBIJA

17,3

26,2

7,0

24,7

10,3

9,8

4,7

Jug Srbije

25,3

32,2

8,5

16,8

6,5

8,8

1,9

Jablanički okrug

32,8

25,6

7,6

18,6

6,4

6,5

2,5

Bojnik

78,2

0,9

3,9

10,8

2,3

3,4

0,5

Vlasotince

54,9

9,9

11,9

14,6

2,5

5,4

0,8

Lebane

57,2

4,2

2,9

16,4

6,1

12,3

0,9

Leskovac

24,8

31,7

7,0

19,9

7,2

6,3

3,1

Medveđa

66,1

0,1

1,0

18,6

4,4

9,6

0,2

Crna Trava

16,2

6,0

67,8

4,2

2,9

2,9

0,0

Pčinjski okrug

17,7

38,7

9,5

15,0

6,6

11,1

1,4

Bosilegrad

38,5

6,4

8,2

13,8

17,2

14,3

1,6

Bujanovac

27,9

41,7

1,8

17,4

2,7

7,3

1,2

Vladičin Han

30,7

32,8

4,4

15,9

5,7

9,1

1,4

Vranje

12,6

45,6

11,6

14,5

8,0

5,9

1,8

Preševo

43,6

12,6

11,5

21,0

4,8

6,1

0,4

Surdulica

8,5

22,4

9,8

11,3

2,6

44,8

0,6

Trgovište

37,8

19,5

2,3

20,7

18,6

1,1

0,0

- porast broja registrovanih preduzeća;

- porast je zabeležen u svim sektorima vlasništva (osim u društvenom sektoru);

- oko 50% preduzeća se bavi trgovinom, 10% posluje u industriji;

- manje od 30% registrovanih firmi je aktivno;

- MSP čine 99% ukupnog broja aktivnih preduzeća;

- broj radnji raste, ali sa niskim uticajem na zaposlenost;

- usporen proces privatizacije.

Narodni dohodak u regionu opao je dramatično u poslednjih 15 godina. Naime, privreda juga Srbije je u 2004. godini izgubila oko 55% vrednosti narodnog dohotka iz 1990. godine, dok su pojedine opštine (Medveđa, Trgovište, Bosilegrad) izgubile oko 74% vrednosti. Republički indeks iznosi 47%, što znači da je pad ND na ovom području Srbije mnogo oštriji.

ND po glavi stanovnika juga Srbije iznosi 49,3% republičkog proseka.

Tabela 5. Broj preduzeća po veličini i broj zaposlenih - jug Srbije

veličina

1990.

2000.

2005.

 

ukupno

%

ukupno

%

ukupno

%

mala

423

75,5

2.158

94,4

2.171

95,4

srednja

104

18,6

86

3,8

79

3,5

velika

33

5,9

41

1,8

25

1,1

ukupno

560

100,0

2.285

100,0

2.275

100,0

zaposleni

82.209

 

66.076

 

44.426

 

Tabela 6. Broj registrovanih preduzeća po vlasništvu - Jablanički okrug

 

Ukupno

Društveni

Privatni

Zadružni

Mešoviti

Državni

Bez oznake

2000.

4.456

269

3023

127

54

55

928

2006.

4.973

175

3.266

151

60

135

1.204

Indeks

111,6

65,1

108,0

118,9

111,1

245,5

129,7

Tabela 7. Broj registrovanih preduzeća po vlasništvu - Pčinjski okrug

 

Ukupno

Društveni

Privatni

Zadružni

Mešoviti

Državni

Bez oznake

2000.

3.610

219

2.462

123

62

50

694

2006.

4.687

112

3.220

145

60

139

1.011

Indeks

129,8

51,1

130,8

117,9

96,8

278,0

145,7

Iako je kao pokazatelj broj preduzeća manje relevantan u odnosu na iznos kapitala (samo jedna velika "grinfild" investicija može doneti veće ekonomske koristi od otvaranja više malih preduzeća) ovaj trend ukazuje na pozitivna kretanja u privredi.

Tabela 8. Broj registrovanih preduzeća po poreklu kapitala - Jablanički okrug

 

Domaći

Strani

Mešoviti

Bez oznake

2000.

3.492

5

31

928

2006.

3.699

13

63

1.198

Indeks

105,9

260,0

203,2

129,1

Tabela 9. Broj registrovanih preduzeća po poreklu kapitala - Pčinjski okrug

 

Domaći

Strani

Mešoviti

Bez oznake

2000.

2.887

8

21

694

2006.

3.604

31

35

1.017

Indeks

124,8

375,0

166,7

146,5

Tabela 10. Struktura privrede prema broju preduzeća, 2005. godina

 

UKUPNO

Polj.,
šumarstvo
i vodopr.

Prerađiv.
industrija

Građev.

Trgovina

Saobraćaj

Ostali
sektori
privrede

Vanprivreda

1

2

3

4

5

6

7

8

9

REPUBLIKA SRBIJA

69.394

3.016

14.664

3.823

32.628

3.966

1.490

9.807

Jug Srbije

2.275

87

503

138

1.139

161

64

183

Jablanički okrug

1.043

45

233

73

491

86

23

92

Bojnik

20

3

4

2

5

1

1

4

Vlasotince

96

5

17

19

37

7

2

9

Lebane

68

2

20

2

30

6

3

5

Leskovac

837

34

181

50

416

71

13

72

Medveđa

15

1

8

-

3

1

1

1

Crna Trava

7

-

3

-

-

-

3

1

Pčinjski okrug

1.232

42

270

65

648

75

41

91

Bosilegrad

19

2

1

2

9

3

2

0

Bujanovac

210

8

46

5

135

6

5

5

Vladičin Han

78

3

24

6

30

8

2

5

Vranje

716

22

167

35

365

38

27

62

Preševo

132

-

13

7

80

14

2

16

Surdulica

54

2

16

9

16

6

3

2

Trgovište

23

5

3

1

13

 

0

1

Izvor: Završni računi 2005., obrada RZR

Grafikon 2. Regresiona analiza kretanja broja preduzeća do 2015. po nastavku postojećeg scenarija

Regresiona analiza kretanja broja preduzeća do 2015. po nastavku postojećeg scenarija

 

Uočava se da je oko 50% preduzeća registrovano u trgovini, a zatim društveno-političke organizacije (14%), preduzeća iz industrije i rudarstva (10%) i obrazovne institucije (9%). Po podacima Narodne banke Srbije, manje od 30% preduzeća u 2005. godini je bilo aktivno. Situacija u Jablaničkom okrugu je još nepovoljnija (21,5%), posebno u opštinama Crna Trava (9,4%) i Medveđa (11,7%).

5. Poljoprivreda

5.1. Opšte karakteristike

Jablanički i Pčinjski okrug poseduju povoljne uslove za razvoj poljoprivrede i prehrambene industrije. Brdsko-planinski deo pogoduje razvoju voćarstva, vinogradarstva i stočarstva i čini oko dve trećine područja.

Tabela 11. Broj registrovanih poljoprivrednih gazdinstava na dan 27.10.2006. godine

Opština

Regija

PPG

RPG

 

Aktivni

Blokirani

Ukupno

PPG

RPG

Ukupno

PPG

RPG

Ukupno

Bojnik

634

1

635

633

1

634

1

0

1

Vlasotince

2342

0

2342

2340

0

2340

2

0

2

Lebane

1256

6

1262

1251

6

1257

5

0

5

Leskovac

5488

10

5498

5401

8

5409

87

2

89

Medveđa

564

1

565

563

1

564

1

0

1

Crna Trava

255

0

255

254

0

254

1

0

1

 

Jablanički

10539

18

10557

10442

16

10458

97

2

99

Bosilegrad

512

2

514

512

2

514

0

0

0

Bujanovac

1655

8

1663

1654

8

1662

1

0

1

Vladičin Han

1150

0

1150

1149

0

1149

1

0

1

Vranje

1960

22

1982

1956

21

1977

4

1

5

Preševo

895

4

899

895

4

899

0

0

0

Surdulica

668

1

669

668

1

669

0

0

0

Trgovište

264

1

265

264

1

265

0

0

0

 

Pčinjski

7104

38

7142

7098

37

7135

6

1

7

Individualni sektor zauzima primarno mesto u primarnoj poljoprivrednoj proizvodnji u čijem je vlasništvu 90% svih proizvodnih kapaciteta.

5.2. Poljoprivredna zaposlenost

Učešće poljoprivrede u društvenom proizvodu privrede ovog područja iznosi 25,2%. Struktura gazdinstva je vrlo nepovoljna sa prosečnom veličinom gazdinstva od oko 3 hektara, a samo mali procenat proizvođača obrađuje preko 10 hektara zemljišta.

Ukupno poljoprivredno stanovništvo u opštini Bujanovac iznosi 8.267 što čini 19,1% ukupnog broja stanovnika, u Preševu 8.223 (17,8%), dok je u opštini Medveđa broj poljoprivrednog stanovništva 2.990 ili 27,8%.

Poljoprivredna populacija značajno stari, a nivo obrazovanosti je prilično nizak. Veoma mali broj poljoprivrednika je specijalizovan za određeni tip poljoprivredne proizvodnje. Navodnjavane površine su jako male, a sistemi su zastareli.

5.3. Finansijska pomoć poljoprivredi

Za poslednje tri godine od strane Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede u opštinama Preševo, Bujanovac i Medveđa kratkoročnim merama kreditiranja izdvojeno je 4.172.000 dinara. Najviše u opštini Bujanovac, 52 kredita, od čega 36 u 2006. godini.

Tabela 12. Kratkoročni krediti plasirani u poljoprivredu na teritoriji opština Preševo, Bujanovac i Medveđa

 

UKUPNO

2004.

2005.

2006.

BUJANOVAC

52

3.944.000

3

200.000

13

720.000

36

3.024.000

MEDVEĐA

14

1.480.000

4

280.000

3

240.000

7

960.000

PREŠEVO

1

80.000

0

0

1

80.000

0

0

Tabela 13. Dugoročni krediti plasirani u poljoprivredu na teritoriji opština Preševo, Bujanovac i Medveđa

 

UKUPNO

2004.

2005.

2006.

BUJANOVAC

5

18.624.026

3

16.737.500

1

782.496

1

1.104.030

MEDVEĐA

1

883.224

0

0

0

0

1

883.224

PREŠEVO

10

25.073.383

1

3.600.000

0

0

9

21.473.383

Dugoročnim merama kreditiranja u 2004., 2005. i 2006. godini izdvojeno je 44.580.633 dinara od čega je najviše realizovano u opštini Preševo, 9 kredita za 2006. godinu.

6. Konkurentnost privrede juga Srbije

Analiza troškova rada po zaposlenom ima značajnu ulogu prilikom procenjivanja konkurentnosti pojedinih sektora, naročito u situaciji kada visoki troškovi po zaposlenom poništavaju koristi višeg nivoa produktivnosti.

6.1. Produktivnost rada

Efikasnost korišćenja radne snage, tj. produktivnost rada preduzeća u Jablaničkom i Pčinjskom okrugu je daleko ispod nivoa privrede (47,3%).

Grafikon 3. Produktivnost rada u hilj. din., 2005.

 

Nivoi produktivnosti rada u 2005. godini u preduzećima oba okruga su približno isti (Jablaničkom 48,2% i Pčinjskom okrugu 46,7%). Ovi pokazatelji ukazuju na mogućnost rešavanja širokog seta problema povećanjem produktivnosti.

7. Privatizacija i restrukturiranje

Od početka privatizacije od januara 2002. godine do septembra 2006. godine na području juga Srbije je ukupno privatizovano 67 preduzeća, čime je ostvaren prihod od 74,9 mil. evra, a ukupna vrednost ugovorenih investicija iznosi 61,5 mil. evra. Aukcijom je prodato 63 preduzeća, a tenderskom procedurom 4. Na finansijski rezultat privatizacije tenderskom prodajom je inkasirano 74,2% sredstava, a 25,8% aukcijskom prodajom.

Tabela 14. Rezultati privatizacije januar 2002. - septembar 2006. godine

 

Broj preduzeća

Prihod od privatizacije, 000 evra

Ugovorene investicije, 000 evra

Ukupno

Tender

Aukcija

Ukupno

Tender

Aukcija

Ukupno

Tender

Aukcija

Jablanički okrug

40

1

39

17.513

3.500

14.013

24.097

20.000

4.097

Bojnik

4

-

4

1.412

-

1.412

277

-

277

Vlasotince

5

-

5

1.000

-

1.000

290

-

290

Lebane

1

-

1

301

-

301

20

-

20

Leskovac

30

1

29

14.800

3.500

11.300

23.510

20.000

3.510

Medveđa

0

-

-

0

-

-

0

-

 

Crna Trava

0

-

-

0

-

-

0

-

 

Pčinjski okrug

27

3

24

57.400

52.100

5.300

37.409

27.018

10.391

Bosilegrad

3

-

3

170

-

170

38

-

38

Bujanovac

1

-

1

491

-

491

406

-

406

Vladičin Han

6

1

5

1.176

50

1.126

1.579

578

1.001

Vranje

11

2

9

54.771

52.050

2.721

27.803

26.440

1.363

Preševo

2

-

2

590

-

590

7.509

-

7.509

Surdulica

4

-

4

202

-

202

75

-

75

Trgovište

0

-

-

0

-

-

0

-

 

JUG SRBIJE

67

4

63

74.913

55.600

19.313

61.506

47.018

14.489

Dinamika procesa privatizacija pokazuje neravnomeran tok privatizacije na celoj teritoriji Srbije. Usporen proces privatizacije posebno je izražen na jugu Srbije.

8. MSP i preduzetništvo juga Srbije

Položaj MSPP sektora u Srbiji. Sektor malih i srednjih preduzeća i preduzetništva na jugu Srbije suočava se sa dosta problema u radu. Kao ključni su navedeni problemi u obnavljanju i pronalaženju tržišta, neophodnost ulaganja u opremu, povoljniji uslovi kreditiranja i dr. Za većinu MSPP sektora sa ovog područja dostupni su samo niži delovi lanca snabdevanja (podugovarački odnosi), ali postoje i primeri uspešnog nastupa na regionalnom tržištu.

Tabela 15. Indikatori uslova poslovanja

POSLOVANJE

Srbija

Bugarska

Rumunija

Hrvatska

Mađarska

Slovenija

rang

68

54

49

124

66

61

Osnivanje preduzeća

18

32

11

45

38

60

broj dana

Izdavanje dozvola

211

226

242

278

212

207

broj dana

Regulativa u oblasti rada

38

47

51

50

34

57

indeks rigidnosti
zaposlenosti

Uknjižavanje imovine

111

19

150

399

78

391

broj dana

Odobravanje kredita

5

4

5

0

5

3

indeks kreditnog
obaveštavanja

Zaštita investitora

5,3

6

6

3

4

6

indeks zaštite
investitora

Plaćanje poreza

168

616

198

196

304

272

broj sati

Prekogranična trgovina

11; 12

26; 25

14; 14

26; 18

23; 24

20; 24

broj dana izvoza,
odnosno uvoza

Rešavanje trgovinskih sporova

635

440

335

561

335

1350

broj dana

Zatvaranje preduzeća

2,7

3

4,6

3

2

2

broj godina

Izvor: RZR prema podacima Svetske banke

Prema rezultatima istraživanja Svetske banke o rezultatima poslovanja (Izveštaj o poslovanju 2007. godine), Srbija je značajno popravila rejting. Na listi od 175 analiziranih zemalja Srbija se po pitanju uslova poslovanja nalazi na 68. mestu, što predstavlja poboljšanje sa 95. pozicije iz izveštaja od prethodne godine. U poređenju sa zemljama u okruženju, Srbija je ostvarila najveće poboljšanje uslova poslovanja u 2005. i 2006. godini. Rezultati analize pokazuju da je u Republici Srbiji trenutno ubrzan proces za otpočinjanje poslovanja: za osnivanje preduzeća potrebno je 18 dana, za registraciju preduzeća 111 dana, za izdavanje dozvola 211 dana, a za plaćanje poreza 168 sati godišnje. Potrebno je napomenuti da ovi podaci značajno variraju u zavisnosti od efikasnosti lokalne administracije.

U Medveđi i Preševu nema velikih preduzeća, dok je u Bujanovcu prisutno jedno veliko preduzeće. Broj malih preduzeća u Bujanovcu je 266, Preševu 144 a u Medveđi ekstremno malo - svega 20. Srednjih preduzeća je u Preševu 2, Bujanovcu 8 i u Medveđi nemamo kategoriju srednjih preduzeća.

Broj preduzeća. Od ukupnog broja MSPP, 69,0% ih je koncentrisano u tri sektora: trgovina na veliko i malo, opravka motornih vozila, motocikala i predmeta za ličnu upotrebu u domaćinstvu - 42,0%, prerađivačka industrija - 16,1%, i saobraćaj, skladištenje i veze 10,9%.

Prosek na ovom području je 29,1 radnji i MSP na 1000 stanovnika u 2004. godini je značajno manji od republičkog proseka - 37,6. Ova činjenica je u suprotnosti sa ustaljenim mišljenjem (veoma pozitivnim) regionalnog stanovništva, vezano za nivo preduzetništva: ukoliko se radnje i MSP smatraju formama otelovljene preduzetničke inicijative, nivo preduzetništva regionalnog stanovništva je ispod republičkog proseka (2,51% stanovništva u južnoj Srbiji, 3,76% u Republici Srbiji). Procenjuje se da ovom području nedostaje još 1.638 MSP i čak 4.199 radnji, da bi bio na nivou republičkog proseka.

Zaposlenost. U sektoru MSP juga Srbije radilo je 2.958 zaposlenih.

Ukupan promet. Porast učešća malih i srednjih preduzeća u prometu MSPP sa 41,1% u 2005. godini na 46,2% u 2004. godini ukazuje na činjenicu da su mala i srednja preduzeća počela sa ozbiljnijim razvojem i može se očekivati da će postati inicijator ubrzanijeg privrednog razvoja.

Da je sektor MSPP izuzetno nerazvijen na području juga Srbije pokazuje i analiza uticaja MSPP na promet ukupne privrede (svega 2,3%, odnosno 2,6% prometa privatnog sektora ukupno).

Porast vrednosti izvedenih pokazatelja: BDV po preduzeću (1.251,0 hiljada dinara u 2004. godini; 1.686,8 hiljada dinara u 2005. godini), BDV po radniku (473,9 hiljada dinara u 2004. godini; 575,6 hiljada dinara u 2005. godini) i rast učešća BDV u prometu (sa 14,3% na 16,8%) ukazuje na oživljavanje proizvodne aktivnosti i povećan uticaj MSPP na ukupnu ekonomsku aktivnost Republike Srbije, a samim tim i na sprovođenje strukturnih reformi. Ostvarena BDV po preduzeću povećana je kod svih privrednih subjekata, a najveći porast ostvarila su mikro preduzeća (38,4%), koja su ostvarila i najveći porast BDV po radniku (40,5%).

Efikasnost poslovanja MSP. MSP su koncentrisana u radno intenzivnim i uslužnim delatnostima sa bržim obrtom kapitala i kraćim proizvodnim ciklusom, tako da je skoro 70% profita MSP sektora ostvareno u trgovini na veliko i malo (38,2%) i prerađivačkoj industriji (30,8%).

Osnovni problemi poslovanja MSPP sektora.

Tabela 16. Glavni problemi u poslovanju po mišljenju anketiranih MSPP

Broj 

Glavni problemi u poslovanju

Odgovor, u %

1.

Nedostatak sredstava

36,0

2.

Propisi (zakonska regulativa)

21,0

3.

Nedostatak informacija o tržištima

11,0

4.

Neusklađenost sa standardima

9,3

5.

Nedostatak kvalifikovane radne snage

8,3

6.

Nedostatak informacija o tehnologijama

5,2

7.

Razvoj ljudskih resursa

3,3

8.

Drugo

5,9

 

Ukupan broj odgovora

100,0

Tabela 17. Pregled rangiranih zakonskih i administrativnih prepreka

Redosled najčešćih zakonskih prepreka

Rang

1.

Poreska opterećenja

3,66

2.

Dozvole za gradnju i renoviranje nekretnine

4,05

3.

Podnošenje obaveznih finansijskih i poreskih izveštaja

4,16

4.

Rad inspekcijskih organa

4,25

5.

Dozvole za rad

4,57

6.

Uvoz i tranzit robe

4,86

7.

Izvoz robe

5,05

8.

Registrovanje poslovanja

5,26

Stimulativni poreski sistem

Podsticaji koji postoje u okviru naplate poreza na dobit za velika preduzeća su predstavljeni u poreskih oslobađanja:

1) na rok od 10 godina za poreskog obveznika koji izvrši ulaganje veće od 600 mil. din. i zaposli na neodređeno vreme najmanje 100 lica. Poresko oslobađanje teče po ispunjenju uslova od prve godine u kojoj se ostvari oporeziva dobit;

2) poreski obveznik koji obavlja delatnost na području od posebnog interesa za RS, oslobađa se plaćanja poreza za period od 5 godina ako ispuni uslove:

- ako uloži u osnovna sredstva više od 6 mil. din;

- koristi 80% vrednosti osnovnih sredstava na području od posebnog interesa za RS;

- u periodu ulaganja dodatno zaposli najmanje 5 lica na neodređeno vreme;

- ako najmanje 80% novozaposlenih ima prebivalište i boravište na području od posebnog interesa za RS.

Stope poreza na dobit preduzeća od 10% i PDV od 18% među najnižima su u Evropi, ali se efekti devalviraju drugim poreskim opterećenjima, raznim taksama, procedurama i administriranjem.

Na MSPP se primenjuju isti podsticaji koji postoje u okviru naplate poreza na dobit kao i za velika preduzeća (osim za investiciona ulaganja u iznosu od 600 miliona dinara i zapošljavanje 100 novih radnika).

Pored poreskih olakšica koje postoje i za velika preduzeća, postoje i poreske olakšice koje se odnose na MSPP, kao što su poreski krediti iz člana 48 (za ulaganje u sopstvena sredstva u sopstvenoj registrovanoj delatnosti), 48a (za ulaganje u osnovna sredstva za obavljanje određenih proizvodnih delatnosti) i 49. Zakona o porezu na dobit preduzeća, 84/04 (za zapošljavanje novih radnika na neodređeno vreme.

Najveći teret za MSPP predstavlja fiskalno opterećenje zarada. Tokom 2006. godine usvojene su izmene Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje i Zakona o porezu na dohodak građana, kako bi se doprinelo fiskalnom rasterećenju u poslovanju preduzeća i preduzetnika, a koje se odnosi na zarade zaposlenih. Izvršena je korekcija kojom je prosečno fiskalno opterećenje neto zarada smanjeno sa 73,1% na 62,7%, s tim što je obezbeđeno veće rasterećenje za radnointenzivne grane i nerazvijena područja. Uvedeno je selektivno stimulisanje zapošljavanja i zaštite najosetljivijih starosnih i socijalnih grupa stanovništva. Ove izmene nisu predvidele povoljniji tretman za MSPP, ali će se povoljno odraziti i na njihovo poslovanje. Suština poreskih izmena sastoji se u sledećem:

- stopa poreza na zarade smanjena je sa 14% na 12% i utvrđen je neoporezivi deo zarade do iznosa od 5.000 dinara;

- oslobođene su od obaveze plaćanja zarada i doprinosa, na teret poslodavaca, firme koje zapošljavaju mlade i to: u trajanju od tri godine za pripravnike mlađe od 30 godina i u trajanju od dve godine za nezaposlene (koji su prijavljeni kod NZS najmanje tri meseca) mlađe od 30 godina;

- firme koje zaposle lica starija od od 45 godina (koja su na evidenciji NZS najmanje šest meseci) neće plaćati porez na zaposlene i biće oslobođeni plaćanja 80% doprinosa na teret poslodavca. Primenjuje se od 1. septembra 2006. godine;

- za zapošljavanje lica starijih od 50 godina firme će se oslobađati obaveze plaćanja poreza na zarade i doprinosa u potpunosti;

- uvedena su oslobađanja za invalide;

- katastarski prihodi od poljoprivrede i šumarstva neće se oporezivati u 2006. i 2007. godini.

9. Trgovina

9.1. Analiza oblasti

9.1.1. Kvantitativni indikatori

U tekućoj deceniji u većim urbanim sredinama zapaža se izvesno približavanje svetskim trendovima: koncentraciji trgovine, pre svega obima prometa, na manji broj velikih učesnika, pojačano povezivanje sa proizvodnjom, jačanje promocije, diverzifikovanje kanala prodaje, skromno uvođenje novijih oblika trgovine (elektronsko) i dr.

Vrlo malo od toga je zabeleženo u tri opštine juga Srbije. Aktivnost prethodnih društvenih trgovinskih preduzeća, uglavnom lokalnih monopola, preuzeo je izuzetno veliki broj malih trgovinskih preduzeća i radnji.

Tabela 18. Jug Srbije: Broj trgovinskih preduzeća i radnji

Opština

Pravna lica

Radnje

Ukupno

Bujanovac

135

244

379

Preševo

80

214

294

Medveđa

3

60

63

UKUPNO

218

518

736

Prema navedenim podacima, na području tri opštine registrovano je preko 700 trgovinskih aktera. Na veličinu područja od oko 89 hiljada stanovnika, ovo daje visoku "pokrivenost", odnosno postoji jedno registrovano trgovinsko preduzeće/radnja na oko 120 stanovnika.

Trgovinska delatnost učestvuje sa oko 60% u broju samostalnih preduzetnika (radnji), i uglavnom je koncentrisana na maloprodaju. Statistika u tri opštine zbirno evidentira oko 2.200 zaposlenih u sektoru privatnog preduzetništva, te bi se procena zaposlenosti u trgovinskim radnjama mogla kretati oko 1.200-1.500 zvanično zaposlenih.

U sve tri opštine juga Srbije udeli trgovine su ispod odgovarajućih republičkih proseka, koji iznose 24,7 % za udeo u nacionalnom dohotku i 13,2% u zaposlenosti.

9.2. Konkurencija i kretanje cena

Postoji određena konkurencija unutar lokalne trgovine, pre svega u onim oblastima u kojima je predimenzioniranost naglašenija. S obzirom na strukturu trgovine, osnovni oblici konkurentskog nadmetanja su lokacija i kvalitet usluge.

Konkurencija preko cena uglavnom je manje zastupljena. Prodajne cene su nešto niže nego u okruženju. Niska kupovna moć potrošača je jedan od glavnih faktora.

9.3. Spoljnotrgovinske performanse

Spoljnotrgovinski bilans juga Srbije je negativan, ali manje nego što je slučaj sa nacionalnim bilansom. Izvoz se uglavnom sastoji od sredstava za potrošnju. Izvoz investicione robe je veoma mali. Regionalnim uvozom dominira uvoz sredstava za reprodukciju. Sredstva za potrošnju uglavnom dolaze iz drugih regiona.

Tabela 19. Struktura izvoza i uvoza (u mil. dolara)

IZVOZ

Sredstva
za reprodukciju

Sredstva
za investicije

Sredstva
za potrošnju

2000.

16,5

0,9

55,2

2001.

17,0

1,5

55,0

2002.

20,5

1,3

68,6

UVOZ

Sredstva
za reprodukciju

Sredstva
za investicije

Sredstva
za potrošnju

2000.

82,5

9,3

7,5

2001.

74,9

11,2

12,9

2002.

67,6

14,9

18,1

Južna Srbija ima negativan trgovinski bilans sa većinom zemalja. Bilans je pozitivan samo sa dve bivše jugoslovenske republike. Nekoliko grana industrije je održalo dobre odnose sa ovim državama tokom sankcija i ekonomskog slabljenja. Saldo sa Italijom pokazuje nove karakteristike juga Srbije: proizvodnja potrošačke robe koju dizajnira i distribuira neka strana država. Ovakav "džobing" predstavlja osnovu tehnološkog i tržišnog razvoja kao i potencijalni povratak na tržište jugoistočne Evrope od strane nezavisnih srpskih preduzeća.

Tabela 20. Glavni uvozni i izvozni partneri u 2003. godini (u mil. dolara)

Zemlje

Ukupno

Izvoz

Uvoz

Bilans

Italija

56.9

24.9

32.0

-7.1

Makedonija

27.1

16.2

10.9

5.3

Nemačka

17.2

5.6

11.6

-6.0

BiH

16.5

13.3

3.2

10.1

Grčka

10.5

3.3

7.2

-3.9

Bugarska

6.6

2.5

4.1

-1.6

 

10. Turizam i ostale usluge

10.1. Kvantitativni indikatori

Turizam, kao klasična tercijarna delatnost, je i u opštinama juga Srbije u prethodnom periodu bio pod dejstvom nepovoljnih faktora razvoja, pre svega ekonomske stagnacije i recesije. Kretanja najreprezentativnijih parametara, broja turista i njihovog prosečnog boravka, je različito po opštinama:

Grafikon 4. Broj noćenja turista po opštinama na jugu Srbije

Broj noćenja turista na jugu Srbije 1990-2004. god.

 

Zbirno posmatrano, broj noćenja je sada oko nivoa od pre petnaestak godina, na osnovu kompenzacija dva kretanja suprotnih smerova: smanjen je broj turista, ali je povećan prosečan boravak. Prosečan boravak (8,6 dana po turisti) je znatno iznad republičkog proseka (3,6). Ovo je rezultat strukture ove delatnosti na jugu Srbije, sa dominantnim udelom banjskog, tj zdravstveno-rekreativnog turizma, koji pretpostavlja duži boravak. Udeo stranih turista je u opštinama sa razvijenijim turizmom (Medveđa i Bujanovac) praktično marginalan, sa oko 2-3% u totalima. Za poređenje, republički prosek udela stranih turista je posmatrane godine (2004.) iznosio 20% i 13%, za broj turista i noćenje, respektivno.

Posmatrano zbirno za područje, udeli turizma nisu znatnije različiti od republičkih proseka, koji iznose 1,9% za narodni dohodak i 2,6% za zaposlenost.

10.2. Razvijenost i ocena kapaciteta

Najznačajniji postojeći turistički kapaciteti su iz oblasti banjskog, tj zdravstveno-rekrativnog turizma. U opštini Medveđa, gde je turizam jedna od okosnica celokupnog ekonomskog razvoja, nosilac turističke aktivnosti je Zavod za specijalizovanu rehabilitaciju iz Sijerinske banje koji raspolaže sa oko 300 ležajeva (Stacionar zavoda 150, hotel "Gejzer", B kategorije, 100 postelja i kamp "Sijerinska Banja" sa 50 ležajeva). Banja raspolaže sa oko 1500 ležajeva u privatnom sektoru. Nosilac turističkog razvoja u opštini Bujanovac je Holding kompanija DP "Vrelo" koja u svom sastavu ima Zavod "Vrelo" - objekat B kategorije sa 200 ležajeva u Bujanovačkoj Banji i konak manastira Sv. Prohor Pčinjski sa 100 ležajeva. Kompanija zapošljava oko 200 radnika. U Bujanovcu se ugostiteljskom delatnošću bavi i DP Proleće koje u svom sastavu ima Motel kamping Bujanovac sa 80 ležajeva i pogon za proizvodnju ugostiteljske opreme. Zapošljava 52 radnika. U okviru DP Duvanska industrija Bujanovac posluje motel na jezeru sa 25 ležajeva. U opštini Preševo nema preduzeća (pravnih lica) iz oblasti turizma i ugostiteljstva. Registrovani turistički promet u ovoj opštini odnosi se na privatne ugostiteljske radnje.

Turizam nije razvijen srazmerno potencijalima područja koje karakteriše prirodne lepote, biodiverzitet, kulturno istorijski spomenici i već izgrađeni, postojeći kapaciteti. Aktiviranjem ovih potencijala uz pomoć dodatnih finansisjkih sredstava, rešavanje infrastrukturnih problema i upošljavanjem stručnog kadra, kao i osmišljavanje organizovanije ponude, ova grana privrede bi mogla da značajnije doprinese povećanju društvenog proizvoda područja.

10.3. Ostale usluge

Za sektor usluga u našim uslovima procenjuje se da je udeo sive ekonomije znatno iznad proseka za ostale delatnosti.

U ukupnom broju aktera ponude na tržištu usluga daleko je najzastupljenija trgovina (60%), potom slede usluge iz delatnosti transporta (11%), turizam i ugostiteljstvo (10%) i usluge održavanja i opravki (3,5%), koje se najvećim delom odnose na motorna vozila. U broju registrovanih aktera za ostale usluge (145, ili 16,5% ukupnog) relativno su značajno zastupljene usluge višeg stručnog nivoa, uglavnom advokatske (24), i tek početno usluge vezane za konsalting i kompjutere (6). Ostale radnje su iz klasičnih oblasti ličnih usluga i zanatstva. Usluge se po pravilu organizuju preko formalnog oblika samostalnih radnji, te uvid o redu veličine sektora ostalih usluga može pružiti naredna tabela.

Tabela 21. Broj registrovanih uslužnih radnji

 

Bujanovac

Preševo

Medveđa

Jug Srbije

Registrovane samostalne radnje, ukupno

452

308

120

880

- trgovina

244

220

60

524

- hoteli i restorani

39

28

19

86

- održavanje i opravke

13

14

4

31

- druge radnje

156

46

37

239

- taksi i prevoz roba

68

6

20

94

- ostale usluge

88

40

17

145

Šanse za ostvarenje strateških ciljeva razvoja ostalih usluga najpre se vezuju za:

- povećanje tražnje za uslugama na osnovu ukupnog ekonomskog rasta;

- eksterne finansijske i ostale podrške aktivnostima samozapošljavanja;

- razvoj tranzitnog turizma i izgradnju multifunkcionalnih objekata na glavnim saobraćajnicama i graničnim prelazima;

- izdvajanje i podrške za nekoliko starijih zanata, koji bi se ugradili u prepoznatljivu sliku regionalnih specifičnosti;

- relativno mlado stanovništvo, spremno za obuke i prekvalifikacije.

11. Strane direktne investicije

Strane direktne investicije (SDI) su neophodan uslov za brži ekonomsko-socijalni razvoj privreda u tranziciji i to ne samo zbog nedostatka domaćeg kapitala, već i zbog unapređenja metoda korporativnog upravljanja, transfera nove tehnologije, povećanja konkurentnosti preko proširenja i standardizacije proizvodnih programa i usluga, jačih trgovinskih veza sa poslovnim partnerima na propulzivnim tržištima i s tim u vezi, povećane izvozne aktivnosti. Osnovna podela SDI uočava sledeće 4 kategorije:

1) "Grinfild" investicije;

2) Merdžing/akvizicije;

3) Vertikalno povezivanje SDI;

4) Horizontalno povezivanje SDI.

Za naše okruženje značajna je i kategorija "braunfild" investicija koje su karakteristične za zemlje u tranziciji ili post-recesioni period. Po ovom pristupu u saradnji sa lokalnim vlastima ulaže se u napuštene proizvodne pogone koji su najčešće ekološki zagađeni.

Primenom koncepata koji su usvojeni na sastanku Pakta za stabilnost Republika Srbija tokom poslednjih nekoliko godina poboljšava investicionu klimu i kreditni rejting, i zahvaljujući stabilizaciji, pogodnostima za investitore, jeftinoj i obrazovanoj radnoj snazi značajno povećava iznos stranih direktnih investicija. Republika Srbija je 2004. godine od strane Svetske banke proglašena za zemlju sa najboljim procesom reformi.

Posebne pogodnosti za strane investitore su mogućnosti pristupa na strana tržišta:

- Srbija je jedini član van Zajednice nezavisnih država koji sa Rusijom ima sporazum o slobodnoj trgovini, što otvara tržište od 150.000.000 ljudi za robu proizvedenu u Srbiji;

- Srbija ima status preferencijalne trgovine sa EU i SAD;

- Evropski koridori 7 i 10 prolaze kroz Republiku Srbiju, što je posebno interesantno za jug Srbije.

Takođe, osnov za privlačenje stranih direktnih investicija su i pogodnosti koje Republika Srbija nudi u smislu:

- brzog otvaranja preduzeća;

- veliki broj poreskih olakšica, podsticaja i kredita koji se nude investitorima, a čiji se iznosi kreću i do nekoliko desetina miliona evra za direktne investicije u automobilsku industriju,

- najniže stope poreza na dodatu vrednost u Centralnoj i Istočnoj Evropi (0%, 8% i 18%), u odnosu na 19%-25% u ostalim zemljama;

- najniže stope poreza dobit u Centralnoj i Istočnoj Evropi (10%) u odnosu na 15%-26% u zemljama okruženja;

- najniža stopa poreza na lična primanja, koja se kreće od 14% za zaradu, do 20% za druge lične prihode (porez se kreće od 16%-45% u zemljama okruženja) Od 1. januara 2007. godine stopa poreza na zaradu će iznositi 12%. Sadašnja stopa poreza na prihode od samostalne delatnosti 10%;

- sporazuma na osnovu kojih se izbegava dvostruko oporezivanje;

- jeftina i stručna radna snaga - u Republici Srbiji godišnje diplomira 15.000 studenata, magistrira 1.000, a doktorira 350. Naši univerziteti su priznati u svetu, posebno Univerzitet u Beogradu. Prosečni troškovi za radnu snagu su 334 evra mesečno, što je mnogo niže u odnosu na zemlje sa sličnim kvalifikacijama radne snage.

Grafikon 5. Strane direktne investicije u Srbiju 2001-2006.

Strane direktne investicije (SDI)

 

Od 2001. godine nastavlja se trend povećanja SDI, a veći deo investicija se odnosi na kupovinu dela domaćih državnih i društvenih preduzeća i banaka u procesu tenderske i aukcijske privatizacije. Uočava se blago eksponencijalni trend sa prekidom posle 2003. godine. Ukoliko se ovaj trend eksatrapolira dobijaju se očekivane vrednosti SDI za budući period.

Kada se posmatra jug Srbije, od 2002. godine samo je 7 preduzeća našlo strateške partnere. Prodajom ovih firmi ostvarena je ukupna cena od 56,6 mil. evra, što iznosi 75,6% ukupnih prihoda od privatizacije u dva okruga juga Srbije, odnosno 74,5% vrednosti ukupno planiranih investicija.

12. Finansije, bankarstvo i investicioni fondovi

Generalni zaključak je da je na jugu Srbije došlo do porasta broja finansijskih institucija. Nekoliko domaćih i međunarodnih banaka su odlučile da otvori filijale u regionu.

Odluke o odobrenju kreditnih aranžmana se uglavnom donose od strane Kreditnih odbora na centralnom nivou. Rad banaka je pod konstantnim kritikama. Najviše žalbi je vezano za preveliku zahtevnost banaka po pitanju obezbeđenja kredita i komplikovanih procedura. Takođe, postoje komentari usmereni na spremnost banaka da investiraju u regionalno preduzetništvo. Međutim, nove banke koje su se pojavile u regionu opslužuju tržište agresivnije, neke obezbeđuju zajmove za izvoz ili mikro kredite, dok ostale nude pun spektar standardnih kredita. Ovo će za nekoliko godina u velikoj meri uticati na dostupnost kredita. UNDP je podržao prerastanje Garancijskog fonda opštine Leskovac u Regionalni garancijski fond.

Što se tiče međunarodne finansijske pomoći razvoju ovih regiona, na teritoriji juga Srbije je najznačajnije delovanje sledećih humanitarnih organizacija:

- CHF;

- UNDP;

- Fond Kraljevine Norveške;

- Fond Belgijskog Crvenog Krsta;

- Evropska agencija za rekonstrukciju;

- INC i UNICEF.

13. Imovinsko-pravni odnosi

13.1. Nadležne institucije

Institucije nadležne za zaštitu imovinsko-pravnih odnosa su opštinski sudovi navedenih opština, opštinska javna tužilaštva, sekretarijati unutrašnjih poslova i organi lokalne samouprave (direkcije za imovinsko-pravne poslove, služba katastra...) koje u svim opštinama funkcionišu.

Ne sme se zanemariti činjenica da je neophodno postojanje ostalih institucija RS u vidu ispostava, kancelarija i službi koje bi svojim aktivnostima doprinele realizaciji strategije, a bile bi formirane tj. otvorene u zavisnosti od broja i prirode prihvaćenih projekata.

13.2. Ljudska i manjinska prava i slobode

Poslednjih nekoliko godina, bezbednosne prilike su poboljšane, smanjene su nesuglasice i netrpeljivosti između srpskog i albanskog stanovništva i realno je očekivati da će odgovarajuća strategija još više pospešiti sistem imovinsko-pravnih odnosa i ljudskih prava.

Izbori za lokalnu samoupravu doveli su do učešća Albanaca u radu lokalne vlasti i prisustvo u institucijama srazmerno nacionalnoj strukturi stanovništva, tako da su uz većinski broj odbornika u Preševu i Bujanovcu i predsednici opština Albanci što teren političkih prava i sloboda čini najrazvijenijim.

Četiri osnovne oblasti društvenog života u kojima se mora obezbediti potpuno poštovanje prava manjina su:

1) obrazovanje;

2) kultura;

3) zastupljenost manjina u pravosuđu i upravi i službena upotreba jezika;

4) informisanje na maternjem jeziku.

13.3. Obrazovanje

Obrazovanje na albanskom jeziku omogućeno je na nivou osnovne i srednje škole. Postoji potreba za novim udžbenicima koji bi bili prilagođeni albanskim đacima, jer se prevođenje udžbenika sa srpskog jezika nije pokazalo kao adekvatno rešenje. Do izdavanja udžbenika na albanskom jeziku, kao prelazno rešenje, postoji predlog da se koriste udžbenici sa Kosova, iz Albanije ili Makedonije.

Što se tiče višeg i visokog obrazovanja, studenti odlaze na univerzitete na Kosovu ili u Makedoniju, a nakon diplomiranja podnose zahtev za priznavanje diploma tih fakulteta.

Albanci, kao i pripadnici drugih nacionalnih manjina u Srbiji, imaju pravo na izražavanje, čuvanje, negovanje, razvijanje i javno ispoljavanje nacionalne i etničke, kulturne i verske posebnosti. Imaju pravo na osnivanje prosvetnih i kulturnih organizacija i udruženja, čije je finansiranje dobrovoljno.

13.4. Zastupljenost manjina u pravosuđu i upravi i službena upotreba albanskog jezika

Postoji inicijativa za povećanjem broja Albanaca u administraciji, kao i organima državne uprave. Inače, Albanci su jedina značajna manjina u Republici Srbiji koja još nije formirala svoje Nacionalno veće.

Što se tiče organa pravosuđa, za sada ne postoji dovoljan broj sudija i tužilaca Albanaca koji bi odgovarao procentualnoj zastupljenosti Albanaca u ukupnom broju stanovnika ove tri opštine. Kao jedan od razloga navodi se nedostatak kvalifikovanih kadrova.

Sudski i administrativni postupci sprovode se uglavnom na srpskom jeziku, a na albanskom jeziku uz angažovanje sudskog tumača. Međutim, uz napore da se poveća broj sudija Albanaca, kao i sudija koji govore oba jezika, ovaj problem bi trebalo da bude prevaziđen.

13.5. Informisanje na maternjem jeziku

Na teritoriji opština Preševo, Bujanovac i Medveđa postoji više televizijskih i radio stanica koje emituju program na albanskom jeziku.

13.6. Uočeni problemi

Uočeni problemi u radu sudova kao najznačajnijih institucija za zaštitu imovinsko-pravnih odnosa:

- nedovoljan broj sudskog i drugog stručnog osoblja;

- nedostatak kadrova sa znanjem albanskog jezika;

- nedostatak finansijskih sredstava;

- problem smeštajnih i tehničkih uslova za rad;

- nezainteresovanost lica albanske nacionalnosti za rad u sudovima.

14. Nosioci ulaganja u razvoj juga Srbije

14.1. Državna pomoć

Fond za razvoj Republike Srbije je u periodu 2001-2006. godine u tri opštine juga Srbije - Bujanovac, Medveđa i Preševo odobrio kredite u iznosu od 843,9 miliona dinara, odnosno trećinu ukupno odobrenih kredita juga Srbije (13 opština). Najviše kredita odobravano je za ulaganja u agrokompleks (40,5%), drvnu industriju (22,1%), tekstilnu industriju (10,5%), metalski kompleks (5,5%), hemijsku industriju (5,2%) i građevinarstvo (4,4%).

14.2. Odobrena sredstva po opštinama na jugu Srbije u periodu 2000-2006. godine

U periodu od 2000. do 2006. godine, Koordinaciono telo u saradnji sa stranim donatorima učestvovalo je u finansiranju programa u opštinama na jugu Srbije, u ukupnoj vrednosti od 50,2 miliona evra. Strani donatori među kojima su CHF, UNDP, EAR, INC, UNICEF, Kraljevina Norveška i Belgijski Crveni krst, učestvovali su u ovom periodu sa 22,0% (11,0 miliona evra ) od ukupnih sredstava.

Materijalna podrška stranih donatora, osim što se po ukupnom obimu sredstava povećavala, bila je najizrazitija kod ulaganja u opštinu Preševo (44,4%) i Bujanovac (37,2%), dok su Medveđa (5,9%) i ostale opštine sa juga Srbije učestvovale sa 18,4%.

Tabela 22. Pregled utrošenih sredstava Koordinacionog tela i stranih donatora (u din.)

 

2001.

2002.

2003.

2004.

2005.

2006.

UKUPNO

Preševo

8.000.000

59.821.508

99.486.380

58.621.399

93.305.394

39.379.000

358.613.680

Bujanovac

18.162.144

72.934.308

41.144.871

32.094.172

59.074.568

76.415.092

299.825.154

Medveđa

-

13.500.000

7.274.930

849.492

18.133.460

7.814.847

47.572.729

SVEGA

26.162.144

144.541.005

147.906.181

91.565.063

170.513.422

123.608.939

706.011.564

OSTALE OPŠTINE

-

4.500.000

8.214.140

-

75.787.639

12.363.556

100.865.334

UKUPNO

26.162.144

149.041.005

156.120.321

91.565.063

246.301.060

135.972.495

806.876.898

14.3. Sredstva Nacionalnog investicionog plana za razvoj opština

U cilju što efektivnijeg korišćenja investicija od privatizacionih prihoda kao i kredita međunarodnih finansijskih institucija (Svetska banka, EBRD, EIB) i predpristupnih fondova Evropske unije, Vlada Srbije je usvojila izradu Nacionalni investicioni plan za period 2006-2011. godine. Do kraja 2006. i 2007. godine biće uloženo oko 1,2 milijarde evra u kapitalne investicije u raznim sektorima. U prvoj polovini 2007. godine pripremiće se plan za period 2007. do 2011. godine. Nacionalni investicioni plan daje prednost onim projektima2 koji su prepoznatljivi kao prioriteti i na osnovu preporuke Nacionalne strategije za pristupanje EU, kojima će se na duži vremenski rok, obezbediti rast zaposlenosti, održivi i dinamičan privredni razvoj kao i ravnomerni razvoj svih regiona u Srbiji. Značajna sredstva biće investirana u regione kojima redovna budžetska sredstva nisu dovoljna za ubrzani napredak.

Finansiranje razvoja nerazvijenih opština (čiji je korigovani narodni dohodak do 55% nivoa RS) i pravo na korišćenje posebnih sredstava, sadržana su u sledeća tri programa koje sprovode Ministarstvo finansija, Ministarstvo privrede, Fond za razvoj Republike Srbije i organi lokalne samouprave:

1) Program kreditiranja u cilju podsticanja investicija i povećanja zaposlenosti u nerazvijenim opštinama;

2) Program kreditne podrške za početnik;

3) Program kreditiranja nezaposlenih fizičkih lica, lica proglašenih tehnološkim viškom, kao i inovatora kroz odobravanje mikrokredita za zapošljavanje.

14.3.1 Program kreditne podrške za početnike

Ovim programom su posebno prilagođeni uslovi za odobravanje kredita za preduzetnike i pravna lica - početnike iz oblasti raznih zanatskih, proizvodnih i uslužnih delatnosti kao i za inovatore koji su verifikovani kroz takmičenje za izbor najbolje tehnološke inovacije. Krediti su namenski i služe za nabavku osnovnih sredstava, poslovnog prostora i delom za obezbeđenje trajnih obrtnih sredstava. Prednost u korišćenju kredita imaju lica do 35 godina starosti kao i preduzetnici i lica koja obezbeđuju i sopstvena sredstva.

Ukupan iznos raspoloživih sredstava za finansiranje ovih programa za Republiku Srbiju iznosi 595 miliona dinara, od kojih je za kreditiranje preduzetnika namenjeno 150 miliona dinara. Jug Srbije je identifikovan kao jedan od najnerazvijenijih područja pa stoga se može ostvariti značajno učešće u fondu namenjenih sredstava.

________________________
2Prioritete imaju projekti iz sedam sektora: Podsticanje privrednog razvoja, unapređenje obrazovanja, modernizacija zdravstvenog sistema i zaštite životne sredine, izgradnja saobraćajne infrastrukture, stanogradnja, poboljšanje standarda građana (sport, kultura, socijalna zaštita) i unapređenje rada državne uprave.

 

14.3.2. Program kreditiranja nezaposlenih fizičkih lica, lica proglašenih tehnološkim viškom, kao i inovatora kroz odobravanje mikrokredita za zapošljavanje

Korišćenje sredstava iz ovog programa imaju preduzeća i preduzetnici, fizička lica registrovana kod Nacionalne službe za zapošljavanje, zaposleni koji su utvrđeni kao višak pod uslovom da sredstva isplaćena na ime otpremnine ulože u sopstveni biznis i inovatori. Mikrokrediti se ne mogu koristiti za programe primarne poljoprivredne proizvodnje, kreditiranje infrastrukture, trgovine i taksi usluga, kao i za programe čija predračunska vrednost ulaganja prelazi 30 hiljada evra.

Uslovi za odobravanje mikrokredita su:

- kredit u vrednosti od 8,0 do 30,0 hiljada evra;

- kamatna stopa od 1% godišnje uz primenu valutne klauzule;

- rok otplate do 3 godine uz period počeka do 1 godine;

- tromesečna otplata kredita.

Instrumenti obezbeđenja mikrokredita su hipoteka na nepokretnosti u privatnom vlasništvu u odnosu 1:1 vrednosti odobrenog mikrokredita ili ugovorno jemstvo pravnog lica za korisnika kredita.

Raspoloživa sredstva za finansiranje ovog programa za Republiku Srbiju iznose 850 miliona dinara.

15. Osnovni okvir institucionalnih rešenja

Ukupan razvoj opština Bujanovac, Medveđa i Preševo biće u čitavom narednom periodu pod snažnim uticajem spoljnih činilaca. Poseban značaj za optimalno kombinovanje faktora razvoja imaće mehanizmi i mere politike regionalnog razvoja, a naročito rešenja kojima je:

1) utvrđeno da opština ima status prioriteta prvog ranga u okviru politike podsticanja razvoja nedovoljno razvijenih područja;

2) utvrđeno formiranje Ekonomskog saveta Vlade Republike Srbije za jug Srbije i Kosova i Metohije;

3) utvrđeno konstituisanje Koordinacionog tela za jug Srbije pri Vladi Republike Srbije, koje bi u kontinuitetu razmatralo probleme razvoja opština Bujanovac, Preševo i Medveđa i predlagalo mere i rešenja za njihovo prevazilaženje;

4) utvrđeno formiranje republičkog Saveta za regionalni razvoj i regionalne kapitalne investicije;

5) utvrđeno formiranje Kancelarije za razvoj MSP u Bujanovcu;

6) utvrđeno donošenje Nacionalne strategije privrednog razvoja Srbije za period 2006-2012. godine;

7) utvrđen predlog novog Zakona o podsticanju ravnomernog regionalnog razvoja Republike Srbije za period 2007-2012. godine;

8) utvrđeno da se u realizaciju programa opštine, pored Fonda za razvoj Republike Srbije, u istoj meri uključuju i drugi republički budžetski fondovi;

9) naglašena orijentacija ka kompleksnom razvoju sela, razvoju poljoprivredne proizvodnje i prerade na bazi raspoloživih sirovina, sa agrarnim budžetom kao materijalnim okvirom za razvoj ove oblasti;

10) utvrđeno prioritetno rešavanje infrastrukturnih problema u nedovoljno razvijenim područjima;

11) naglašen Prostornim planom Republike Srbije značaj zaštite prirodnih dobara: vlažna staništa kod Preševa, srednjevekovni spomenici kulture, objekti narodnog graditeljstva;

12) utvrđeno uvođenje značajnih poreskih olakšica na dobit korporacija, koje realizuju investicije u nedovoljno razvijenim područjima, kao i na dohodak građana.

16. SWOT ANALIZA JUGA SRBIJE

PREDNOSTI

NEDOSTACI

- Dobra geografska pozicija i klima

- Niska produktivnost

- Koridor 10

- Neizgrađeni infrastrukturni objekti (loše stanje regionalnog puta Leskovac-Priština, neodržavanje lokalnih puteva, slabo funkcionisanje putničkog železničkog sistema, nedostatak fiksnih PTT priključaka, postojeća oprema za mobilnu konekciju ne pokriva sve oblasti, visoki distributivni gubici zbog niske voltaže, spora gasifikacija, zastarelost lokalnih mreža, neefikasna politika naplate računa od industrije i domaćinstava, nedostatak kapaciteta za preradu otpadnih voda, nedostatak fabrike za reciklažu čvrstog otpada, nedostatak filtera za prečišćavanje, brojni ilegalni otpadi, prekomerna upotreba hemijskih sredstava, nepoštovanje Zakona o planiranju i izgradnji, problem divlje gradnje, neefikasno funkcionisanje Katastra nepokretnosti)

- Ugradnja optičkih kablova ka Leskovcu

- Jeftina radna snaga

- Plodno zemljište za određene kulture

- Resursi za proizvodnju zdrave hrane

- Južna Srbija je poznata po nekim poljoprivrednim proizvodima (paprika, višnja, itd.)

- Visok medicinski kvalitet vode

- Potencijali za razvoj turizma

- Značajan broj infrastrukturnih projekata sa kompletnom projektnom dokumentacijom

- Nepostojanje preduzeća lokalnih privrednih lidera

- Slabosti ljudskog faktora (neadekvatna kvalifikaciona struktura, inertnost radne snage - motivacija i mobilizacija, nefleksibilnost starijih nezaposlenih koje dolaze iz državnih i društvenih preduzeća, nedostatak tradicije dodatnog obučavanja i specijalizacije-mentalitet)

- Apatija kod nezaposlenih ljudi

- Slaba podrška agro instituta u pogledu transfera znanja i iskustva

- Nerazvijen agrarni sektor (usitnjeni posedi, zastarela mehanizacija, pad stočnog fonda, neorganizovan tržišni nastup)

- Nestajanje postojećih brendova, nedostatak novih brendova

- Slab menadžment i marketing

- Nedostatak adekvatne razvojne strategije

- Nezavršena privatizacija

ŠANSE

OPASNOSTI

- Povratak seoskim imanjima velikog broja radnika iz propalih fabrika

- Demografski faktor (demografsko pražnjenje, starenje stanovništva, migracije, nizak natalitet)

- Brana Prvonek i sistem za vodosnabdevanje Barje

- Manja zainteresovanost mladih ljudi za život u tradicionalnim uslovima

- Izgradnja regionalnih otpada

- Razvoj turizma i formiranje eko kampova

- Ponašanje po mentalitetu "čekaj i vidi"

- Inter regionalni reciklažni kapaciteti

- Nedostatak poverenja između etničkih grupa

- Međuregionalna saradnja

- Siva ekonomija

- Korišćenje banjskih potencijala

- Jaka konkurencija u oblasti agrara iz drugih regiona i inostranstva (Makedonija, Grčka, Bugarska, Turska)

- Povećanje broja tranzitnih turista

- Ekološki problemi uzrokovani NATO bombardovanjem

- Blizina Kosova (potencijalno tržište)

- Loša bezbednosna situacija, zbog Kosmeta

- Akumuliran privatni kapital (neinvestiran u ekonomske aktivnosti ili van legalnih tokova)

 

- Aktivnosti različitih fondova i donatora (međunarodnih organizacija)

 

- Dijaspora - tržište i kapital

 

 

Sledeći