PRAVILNIK

O NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNI PROFIL KONOBAR

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 11/2007)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovni profil konobar, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 2

Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:

1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03, 10/03, 24/04, 3/05, 6/05, 11/05, 6/06 i 12/06), iz sledećih predmeta:

1) Srpski jezik i književnost;

2) Srpski jezik kao nematernji jezik;

3) Strani jezik;

4) Drugi i treći strani jezik;

5) Fizičko vaspitanje;

6) Građansko vaspitanje;

2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta Verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", br. 6/03, 23/04 i 9/05).

Član 3

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku", a primenjivaće se od školske 2007/2008. godine.

NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA

 

Područje rada: TRGOVINA, UGOSTITELJSTVO I TURIZAM

 

Oblast: UGOSTITELJSTVO

 

Obrazovni profil: KONOBAR - ogled

 

Trajanje obrazovanja: tri godine

Cilj ogleda:

Uvođenje programskih novina:

- razvoj i primena modularnih programa stručnog obrazovanja koji su zasnovani na standardima zanimanja i potrebama tržišta rada za znanjem i veštinama;

- razvoj obrazovnih programa koji zadovoljavaju razvojne potrebe i potrebe za generičkim i životnim veštinama učenika;

- zasnivanja programa obrazovanja, nastave i učenja na precizno definisanim ciljevima i ishodima koji omogućuju individualni pristup učenju i koji uvažavaju razvojne potencijale i mogućnosti učenika;

- uspostavljanje funkcionalne veze između sadržaja obaveznih predmeta i stručnih modula kako bi se podržalo i omogućilo uspešno sticanje stručnih znanja i veština;

- provera stručno teorijskih znanja i radnih kompetencija u okviru završnog ispita.

Uvođenje organizacionih novina:

- prilagođavanje organizacije nastave i uslova rada u školi modularnoj programskoj strukturi i uspešnom dosezanju ishoda obrazovanja;

- razvoj modela socijalnog partnerstva putem programskog i organizacionog povezivanja srednjih stručnih škola sa kompanijama, tržištem rada i lokalnom zajednicom;

- realizacija modularnih programa kroz različite organizacione oblike nastave (teorijsku nastavu, vežbe, praktičan rad i nastavu u bloku);

- razvoj kriterijuma i standarda evaluacije i ocenjivanja zasnovanih na projektovanim ishodima obrazovanja;

- unapređenje stručnih i pedagoških kompetencija nastavnika;

- modernizovanje školske infrastrukture i unapređenje uslova za rad i učenje.

Očekivani ishodi ogleda:

- unapređene mogućnosti za zapošljavanje i sticanje kompetencija neophodnih za kvalitetan rad u zanimanju i obavljanje određenih poslova;

- sticanje uslova za nastavak školovanja i osposobljavanje za dalje celoživotno učenje;

- sticanje ključnih (generičkih) kompetencija i životnih veština neophodnih za dalje učenje i profesionalni razvoj;

- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;

- ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;

- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole i na nivou Republike;

- provera radnih kompetencija učenika na završnom ispitu.

Trajanje ogleda

Ogled se sprovodi od 1. septembra 2007. godine kroz najmanje tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene rezultata, ministar prosvete.

Način ostvarivanja ogleda

Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa u području rada Trgovina, ugostiteljstvo i turizam. U cilju uspešnog sprovođenje ogleda za nastavnike i direktore srednjih stručnih škola u kojima se ostvaruje program ovog ogleda, organizuje se obuka u oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada.

Način polaganja završnog ispita biće propisan posebnim podzakonskim aktom.

Uslovi ostvarivanja programa ogleda

Ogled će se ostvarivati u uslovima svakodnevnog obrazovno-vaspitnog rada u školama.

Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.

Ministarstvo prosvete i Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje pružiće savetodavnu podršku direktorima i nastavnicima za realizaciju programa, razvoj materijala za rad, praćenje i vrednovanje ogleda.

Praćenje i vrednovanje ogleda

Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Ministarstvo prosvete i Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa koje će biti naknadno publikovano.

Primena ogleda će biti praćena kontinuirano u toku školske godine.

Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovno - vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.

Rezultate ogleda objaviće Ministarstvo prosvete na način dostupan široj stručnoj javnosti.

CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA

za obrazovni profil: KONOBAR - ogled

CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA:

Cilj stručnog obrazovanja za obrazovni profil Konobar je osposobljavanje učenika za prijem, prihvat i kvalitetno usluživanje gostiju u ugostiteljskim objektima.

S obzirom na neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebu kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoj karijere, unapređenje zapošljivosti, učenici će biti osposobljavani za:

- primenu teorijskih znanja u praktičnom kontekstu

- efikasan rad u grupnim situacijama

- preuzimanje odgovornost za vlastito kontinuirano učenje i napredovanje u poslu i karijeri

- blagovremeno reagovanje na promene u radnoj sredini

- prepoznavanje poslovnih mogućnosti u radnoj sredini i širem socijalnom okruženju

- primenu sigurnosnih i zdravstvenih mera u procesu rada

- upotrebu informatičke tehnologije u prikupljanju, organizovanju i korišćenju informacija u radu i svakodnevnom životu.

OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA:

radne kompetencije

znanja

veštine

stavovi

Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će biti u stanju da:

  • obavi pripremne i završne radove u ugostiteljstvu
  • izvrši prijem, prihvat i smeštaj gostiju u ugostiteljski objekat
  • usluži goste pićem, napicima, hranom i poslasticama
  • vodi administrativno-knjigovodstvene poslove u ugostiteljstvu
  • navede sanitarno-zdravstvene propise u ugostiteljstvu
  • objasni pojam i funkciju pripremnih i završnih radova u ugostiteljskim objektima
  • poznaje proceduru prijema, prihvat i smeštaj gostiju
  • razlikuje načine usluživanja gostiju hranom, poslasticama, pićem i napicima
  • objasni načine vođenja administrativnih poslova
  • sprovodi sanitarno zdravstvene propise u ugostiteljskim objektima
  • obavi pripremne i završne radove
  • organizuje prijem, prihvat i smeštaj gostiju
  • usluži goste pićem, napicima, hranom i poslasticama
  • vodi administrativno-knjigovodstvene poslove
  • savesno, odgovorno i uredno obavlja poverene mu poslove
  • pozitivno se odnosi prema primeni sanitarnih i zdravstvenih mera u ugostiteljskim objektima
  • ispolji ljubaznost, preduzimljivost, nenametljivost i fleksibilan u odnosu prema gostima i saradnicima
  • efikasno organizuje vreme
  • ispolji pozitivan odnos prema profesionalno-etičkim normama i vrednostima.

Ove multifunkcionalne veštine i sposobnosti su rezultat:

- fleksibilne i na kvalitet učeničkih postignuća usmerene školske organizacije

- zajedničkog rada nastavnika i učenika u svim modulima i predmetima

- primene strategija, metoda i tehnika aktivnog učenja i usvajanja znanja i veština u nastavi.

Nastavni plan za ogled - KONOBAR

 

I RAZRED

II RAZRED

III RAZRED

UKUPNO

nedeljno

godišnje

nedeljno

godišnje

nedeljno

godišnje

godišnje

T

V

PN

T

V

PN

B

T

V

PN

T

V

PN

B

T

V

PN

T

V

PN

B

T

V

PN

B

Σ

A: OPŠTE OBRAZOVNI PREDMETI

11

2

 

385

70

   

11

   

374

     

11

   

352

     

1111

70

0

0

1181

1. Srpski jezik i književnost

3

   

105

     

3

   

102

     

3

   

96

     

303

0

0

0

303

1.1 _____________ jezik i književnost

                                         

0

0

0

0

0

2. Srpski jezik kao nematernji jezik

                                         

0

0

0

0

0

3. Strani jezik I

2

   

70

     

2

   

68

     

2

   

64

     

202

0

0

0

202

4. Strani jezik II

2

   

70

     

2

   

68

     

2

   

64

     

202

0

0

0

202

5. Fizičko vaspitanje

2

   

70

     

2

   

68

     

2

   

64

     

202

0

0

0

202

6. Matematika

2

   

70

     

2

   

68

     

2

   

64

     

202

0

0

0

202

7. Računarstvo i informatika

 

2

   

70

                               

0

70

0

0

70

B: OPŠTE STRUČNI PREDMETI

3

   

105

     

4

   

136

       

2

   

64

   

241

64

0

0

305

1. Zdravstveno vaspitanje

2

   

70

                                 

70

0

0

0

70

2. Osnove ugostiteljstva

1

   

35

                                 

35

0

0

0

35

3. Psihologija

             

2

   

68

                   

68

0

0

0

68

4. Nauka o ishrani

             

2

   

68

                   

68

0

0

0

68

5. Preduzetništvo

                             

2

   

64

   

0

64

0

0

64

V: STRUČNI PREDMETI*

0

10

12

0

175

210

60

0

10

12

0

170

204

90

3

10

18

72

165

342

30

72

510

756

180

1518

1. Higijenski standardi u usluživanju

 

5

6

 

25

30

                             

0

25

30

0

55

2. Pripremni i završni radovi u ugostiteljskim objektima

 

5

6

 

150

180

60

                           

0

150

180

60

390

3. Poslovna komunikacija

               

5

6

 

45

54

30

             

0

45

54

30

129

4. Usluživanje pića i napitaka

               

5

6

 

125

150

60

             

0

125

150

60

335

5. Usluživanje hrane i poslastica

                             

5

12

 

120

288

 

0

120

288

0

408

6. Osnove kuvarstva

                           

2

   

48

     

48

0

0

0

48

7. Osnove poslastičarstva

                           

1

   

24

     

24

0

0

0

24

8. Usluživanje na svečanim prijemima

                             

5

6

 

45

54

30

0

45

54

30

129

G: IZBORNI PREDMETI

3

   

105

     

3

   

102

     

3

   

96

     

303

0

0

0

303

1. Građansko vaspitanje / Verska nastava

1

   

35

     

1

   

34

     

1

   

32

     

101

0

0

0

101

2. Izborni predmeti prema programu ogleda

2

   

70

     

2

   

68

     

2

   

64

     

202

0

0

0

202

Ukupno A+B+V+G:

17

12

12

595

245

210

60

18

10

12

612

170

204

90

17

12

18

520

229

342

30

1727

644

756

180

3307

 

3307

* Nedeljni broj časova stručnih predmeta prikazan je u gantogramu

Gantogram stručnih predmeta po razredima za ogled - KONOBAR

 

Predmeti / Radne nedelje

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

T

V

PN

B

Σ

Prvi

1. Higijenski standardi u usluživanju

T

                                                                         

0

25

30

0

55

V

5

5

5

5

5

                                                               

PN

6

6

6

6

6

                                                               

B

                                                                         

2. Pripremni i završni radovi u ugostiteljskim objektima

T

                                                                         

0

150

180

60

390

V

         

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

   

PN

         

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

   

B

                                                                     

30

30

 

Σ

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

30

30

0

175

210

60

445

 

Predmeti / Radne nedelje

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

T

V

PN

B

Σ

Drugi

3. Poslovna komunikacija

T

                                                                         

0

45

54

30

129

V

5

5

5

5

5

5

5

5

5

                                                       

PN

6

6

6

6

6

6

6

6

6

                                                       

B

                 

30

                                                     

4. Usluživanje pića i napitaka

T

                                                                         

0

125

150

60

335

V

                   

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

   

PN

                   

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

   

B

                                                                     

30

30

 

Σ

11

11

11

11

11

11

11

11

11

30

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

11

30

30

0

170

204

90

464

 

Predmeti / Radne nedelje

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

T

V

PN

B

Σ

Treći

5. Usluživanje hrane i poslastica

T

                                                                         

0

120

288

0

408

V

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

                         

PN

12

12

12

12

12

12

12

12

12

12

12

12

12

12

12

12

12

12

12

12

12

12

12

12

                         

B

                                                                         

6. Osnove kuvarstva

T

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

                         

48

0

0

0

48

V

                                                                         

PN

                                                                         

B

                                                                         

7. Osnove poslastičarstva

T

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

                         

24

0

0

0

24

V

                                                                         

PN

                                                                         

B

                                                                         

8. Usluživanje na svečanim prijemima

T

                                                                         

0

45

54

30

129

V

                                               

5

5

5

5

5

5

5

5

5

       

PN

                                               

6

6

6

6

6

6

6

6

6

       

B

                                                                 

30

     

Σ

20

20

20

20

20

20

20

20

20

20

20

20

20

20

20

20

20

20

20

20

20

20

20

20

11

11

11

11

11

11

11

11

11

30

0

0

0

72

165

342

30

609

 
 

Σ= 

72

510

756

180

1518

Fond časova izbornih predmeta po razredima

IZBORNI PREDMETI

I

II

III

Izborni predmet predviđen zakonom

1. Građansko vaspitanje / Verska nastava

35

34

32

Izborni predmeti predviđeni programom ogleda

     

1. Treći strani jezik

70

68

64

2. Geografija

70

68

 

3. Istorija - izabrane teme

70

68

 

4. Likovna kultura

70

68

 

5. Marketing u turizmu

 

68

64

6. Poslovna informatika u turizmu i ugostiteljstvu

 

68

64

7. Računarstvo i informatika 2

 

68

64

Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz 3 (tri) časa i to:

- obavezni izborni predmet predviđen zakonom - Građansko vaspitanje ili Verska nastava, 1 čas nedeljno tokom školske godine;

- jedan izborni predmet predviđen Programom ogleda, pri čemu su svi ponuđeni predmeti sa fondom 2 časa nedeljno.

Učenici mogu da se opredele za strani jezik kao izborni predmet samo u prvom razredu i mogu ga slušati u kontinuitetu do kraja školovanja ili kraće. To znači da ukoliko odustanu u nekom razredu ne mogu ga ponovo birati u narednim.

Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno odobrilo Ministarstva prosvete. Ostvaruje se iz onih predmeta za koji se izjasni najmanje 30 % učenika oglednog odeljenja.

Ukoliko je isti nastavni predmet ponuđen kao izborni u različitim razredima u toku školovanja, učenik može da bira ponuđeni predmet samo jedanput.

Ocena izbornih predmeta predviđenih programom ogleda je numerička i ulazi u prosek ocena na kraju godine.

Ostvarivanje programa ogleda

Predviđen broj učenika u odeljenju je 24.

Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN) i nastavu u bloku (B):

razred

predmet

godišnji fond časova

broj učenika u grupi

V

PN

B

I

Računarstvo i informatika

70

   

12

Higijenski standardi u usluživanju

25

30

 

12

Pripremni i završni radovi u ugostiteljskim objektima

150

180

60

12

II

Poslovna komunikacija

45

54

30

12

Usluživanje pića i napitaka

125

150

60

12

III

Preduzetništvo

64

   

12

Usluživanje hrane i poslastica

120

288

 

12

Usluživanje na svečanim prijemima

45

54

30

12

Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine

 

I RAZRED
časova

II RAZRED
časova

III RAZRED
časova

UKUPNO
časova

Čas odeljenskog starešine

do 70

do 68

do 64

do 202

Dodatni rad *

do 30

do 30

do 30

do 90

Dopunski rad *

do 30

do 30

do 30

do 90

Pripremni rad *

do 30

do 30

do 30

do 90

*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada.

Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima

 

I

II

III

Ekskurzija

1-2 dana

2-3 dana

do 5 dana

Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture

2 časa nedeljno

Drugi predmeti *

1-2 časa nedeljno

Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo)

30-60 časova godišnje

Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge

15-30 časova godišnje

Kulturna i javna delatnost škole

2 radna dana

* Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.

Ostvarivanje školskog programa po nedeljama

razred

razredno-časovna
nastava

mentorski rad
(nastava u bloku)

obavezne
vannastavne
aktivnosti

ostalo
(završni ispit)

ukupno
radnih nedelja

I

35

2

2

 

39

II

34

3

2

 

39

III

32

2

2

3

39

 

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA ( UPUTSTVO)

Nastavni plan i program za obrazovni profil Konobar - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:

- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme ("Prosvetni glasnik", broj 7/91).

- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama čija su područja rada trgovina, ugostiteljstvo i turizam ("Prosvetni glasnik", broj 9/91).

Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:

- publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete i elektronske publikacije);

- odgovarajuće softverske pakete;

- Internet.

Nastava se realizuje uz korišćenje dostupnih nastavnih sredstava (računara i projektora, dijaprojektora, grafoskopa, televizora i video rekordera i sl).

 

Naziv predmeta:

MATEMATIKA

Godišnji fond časova:

70 časova

Razred:

Prvi

Ciljevi predmeta

1. Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja

2. Razvijanje sposobnosti jasnog i preciznog izražavanja i korišćenja osnovnog matematičko-logičkog jezika

3. Razvijanje sposobnosti određivanja i procene kvantitativnih veličina i njihovog odnosa

4. Razvijanje osećaja za prostor, razlikovanje geometrijskih figura i njihovi uzajamni odnosi i transformacije

5. Razvijanje sistematičnosti, urednosti, preciznosti, temeljnosti, istrajnosti, kritičnosti u radu

 

TEMA

CILJEVI

ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

Skupovi realnih brojeva

  • Obnavljanje i proširivanje znanja o skupu realnih brojeva
  • navede osnovne podskupove skupa realnih brojeva (N, Z, Q, I) i razlikuje njihove elemente na primerima
  • odredi NZS i NZD prirodnih brojeva
  • obavlja računske operacije sa razlomcima i decimalnim brojevima, prevodi decimalne brojeve u razlomke i obrnuto
  • izračuna vrednost jednostavnog racionalnog brojčanog izraza poštujući prioritet računskih operacija i upotrebu zagrada, znati da delilac mora biti različit od nule
  • odredi apsolutnu vrednost realnog broja i grafički interpretira na brojevnoj osi
  • zaokruži broj na određeni broj decimala
  • razlikuje apsolutnu i relativnu grešku
  • Pregled brojeva, operacije sa realnim brojevima
  • Približna vrednosti realnih brojeva, greška
  • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

  • teorijska nastava (70 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe

Mesto realizacije nastave

  • Teorijska nastava se realizuje u učionici

Preporuke za realizaciju nastave

  • Skupovi realnih brojeva: Sadržaje o greškama povezati sa predmetima i modulima (u zavisnosti od vrste obrazovnog profila), izračunavati apsolutnu i relativnu grešku konkretnih merenja
  • Proporcije i procentni račun: Važno je da se razmera vezuje konkretno za realne primene npr. kod planova geografskih karata, receptura za određene prehrambene proizvode; raditi što više raznovrsnih primera (npr. račun mešanja koristiti za određivanje količine komponenata u prehrambenim proizvodima)
  • Polinomi i racionalni algebarski izrazi: Insistirati na preciznom izražavanju
  • Geometrija: Insistirati na izvođenju precizne i uredne konstrukcije jednostavnih figura
  • Linearne jednačine i nejednačine: Istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza funkcije. Sadržaje povezati sa odgovarajućim sadržajima fizike, hemije i praktične nastave

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja
3. testove praktičnih veština

Okvirni broj časova po temama

  • Skupovi realnih brojeva 9 časova
  • Proporcije i procentni račun 13 časova
  • Polinomi i racionalni algebarski izrazi 14 časova
  • Geometrija 12 časova
  • Linearne jednačine i nejednačine 14 časova
  • Za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano je 8 časova.

Proporcije i procentni račun

  • Sticanje osnovnih znanja o proporcijama i procentnom računu i njihova primena
  • izračuna određeni deo neke veličine
  • objasni razmeru, ume da je proširi ili skrati i primeni u rešavanju problema podele,
  • reši prostu proporciju
  • prepozna direktnu ili obrnutu proporcionalnost dve veličine i primeni je u rešavanju jednostavnih problema i to prikaže grafički
  • reši problem koji se odnosi na smešu dve ili više komponenti
  • rešava osnovne probleme procentnog i promilnog računa
  • Razmera i proporcija
  • Direktna i obrnuta proporcionalnost
  • Prost srazmerni račun
  • Račun podele
  • Račun mešanja
  • Procentni i promilni račun

Polinomi i racionalni algebarski izrazi

  • Sticanje osnovnih znanja i veština o polinomima i racionalnim algebarskim izrazima
  • sredi polinom dobijen sabiranjem, oduzimanjem i množenjem polinoma
  • primeni distributivni zakon množenja prema sabiranju i formule za kvadrat binoma i razliku kvadrata, zbir i razliku kubova pri transformaciji polinoma
  • rastavi polinom na činioce
  • odredi NZD i NZS polinoma
  • transformiše jednostavniji racionalni algebarski izraz
  • Polinomi
  • Rastavljanje polinoma na činioce
  • NZD i NZS polinoma
  • Transformacije racionalnih algebarskih izraza

Geometrija

  • Sticanje osnovnih znanja i veština iz geometrije
  • razlikuje duž, polupravu, ugao, trougao, krug
  • razlikuje međusobni odnos uglova (susedni, komplementni, suplementni, naporedni, unakrsni)
  • prepoznaje uglove sa paralelnim (ili normalnim kracima i veze između njih)
  • identifikuje relacije vezane za unutrašnje i spoljašnje uglove trougla
  • navede svoj stav simetrale duži i njenu konstrukciju, centar opisane kružnice oko trougla
  • navede svojstva simetrale ugla i njenu konstrukciju, centar upisane kružnice u trougao
  • konstruiše visinu trougla
  • objasni težišnu duž trougla i svojstvo težišta
  • objasni srednju liniju trougla i njena svojstva
  • navede osnovne relacije u jednakokrakom, odnosno jednakostraničnom trouglu
  • razlikuje vrste četvorouglova i njihove osobine
  • navede osnovne stavove o paralelogramu i umeti da ih primeni
  • navede osobine specijalnih paralelograma
  • objasni Talesovu teoremu i njenu primenu na podelu duži na podjednake delove
  • Geometrijski pojmovi i veze između njih
  • Trougao
  • Značajne tačke trougla
  • Četvorougao
  • Talesova teorema

Linearne jednačine i nejednačine

  • Usvajanje pojmova i rešavanje linearnih jednačina i nejednačina, sistema linearnih jednačina i grafički prikaz linearne funkcije
  • rešava linearne jednačine
  • rešava probleme koji se svode na linearne jednačine
  • objasni linearne funkcije
  • prikaže analitički, tabelarno i grafički linearnu funkciju
  • rešava linearne nejednačine i grafički prikaže skup rešenja
  • rešava sistem linearnih jednačina sa dve nepoznate
  • Linearna jednačina i njene primene
  • Linearna funkcija i njen grafik
  • Linearna nejednačina
  • Sistem linearnih jednačina

 

Naziv predmeta:

MATEMATIKA

Godišnji fond časova:

68 časova

Razred:

Drugi

Ciljevi predmeta

1. Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja

2. Razvijanje sposobnosti jasnog i preciznog izražavanja i korišćenja osnovnog matematičko-logičkog jezika

3. Razvijanje sposobnosti određivanja i procene kvantitativnih veličina i njihovog odnosa

4. Razvijanje osećaja za prostor, razlikovanje geometrijskih figura i njihovi uzajamni odnosi i transformacije

5. Razumevanje funkcionalnih zavisnosti, njihovo predstavljanje i primena

 

TEMA

CILJEVI

ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

Trigonometrija

  • Sticanje početnih znanja iz trigonometrije pravouglog trougla
  • odredi sinus, kosinus, tangens i kotangens oštrog ugla u pravouglom trouglu
  • odredi vrednosti trigonometrijskih funkcija proizvoljnog ugla i obrnuto
  • "rešava" pravougli trougao
  • meri uglove i izmerene veličine u ° pretvara u decimalne mere
  • Definicija trigonometrijskih funkcija u pravouglom trouglu
  • Vrednosti trigonometrijskih funkcija karakterističnih uglova (30°, 45°, 60°)
  • Osnovne trigonometrijske identičnosti
  • merenje uglova
  • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

  • teorijska nastava (68 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe

Mesto realizacije nastave

  • Teorijska nastava se realizuje u učionici

Preporuke za realizaciju nastave

  • Trigonometrija Osposobiti učenika da pomoću kalkulatora odredi vrednost trigonometrijskih funkcija oštrog ugla. Ponoviti pravila zaokruživanja brojeva i primenjivati ih
  • Stepenovanje i korenovanje Naglasiti i dalje važenje osobina stepenovanja pri proširivanju skupa iz koga je izložilac. Osposobiti učenika da pomoću kalkulatora odredi vrednosti korena i stepena celih brojeva. Ponoviti pravila zaokruživanja brojeva i primenjivati ih. Izgrađivati sistematičnost, preciznost, urednost i istrajnost u radu.
  • Kvadratne jednačine Istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza kvadratne funkcije
  • Analitička geometrija Istaći povezanost grafičkog i analitičkog pristupa u analitičkoj geometriji. Razvijati sistematičnost, urednost i preciznost

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja
3. testove praktičnih veština

Okvirni broj časova po temama

  • Trigonometrija 10 časova
  • Stepenovanje i korenovanje 16 časova
  • Kvadratne jednačine 24 časa
  • Analitička geometrija 10 časova
  • Za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano je 8 časova.

Stepenovanje i korenovanje

  • Sticanje osnovnih znanja i veština stepenovanja i korenovanja
  • navede osobine operacija stepenovanja sa celim eksponentom i ume da ih primenjuje u transformacijama jednostavnijih izraza
  • navede osobine operacija korenovanja i primenjuje ih u transformacijama jednostavnih izraza
  • navede osobine operacija stepenovanja sa racionalnim izložiocem i primenjuje ih u transformacijama jednostavnijih izraza
  • racionališe imenilac razlomka u jednostavnim slučajevima
  • Pojam stepena
  • Operacije sa stepenima
  • Stepen sa celim izložiocem
  • Pojam korena
  • Operacije sa korenima
  • Stepen sa racionalnim izložiocem
  • Racionalisanje imenioca razlomka

Kvadratne jednačine

  • Sticanje osnovnih znanja i veština potrebnih za rešavanje kvadratnih jednačina, skiciranje i analizu grafika kvadratnih funkcija
  • rešava nepotpune kvadratne jednačine u skupu R
  • navede primer kvadratne jednačine koja nema rešenja u skupu R i šta j e imaginarna jedinica
  • objasni pojam kompleksnih brojevi i ume da vrši operacije sa njima
  • navede obrazac za rešavanje kvadratne jednačine i ume da ga primeni
  • odredi prirodu rešenja kvadratne jednačine
  • rastavi kvadratni trinom
  • skicira i analizira grafik kvadratne funkcije
  • Kvadratna jednačina
  • Pojam kompleksnog broja i operacije sa njima
  • Obrazac za rešavanje kvadratne jednačine
  • Rešenja kvadratne jednačine
  • Rastavljanje kvadratnog trinoma na linearne činioce
  • Kvadratna funkcija i njen grafik

 

Naziv predmeta:

MATEMATIKA

Godišnji fond časova:

64 časa

Razred:

Treći

Ciljevi predmeta

1. Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja

2. Razvijanje sposobnosti jasnog i preciznog izražavanja i korišćenja osnovnog matematičko-logičkog jezika

3. Razvijanje sposobnosti određivanja i procene kvantitativnih veličina i njihovog odnosa

4. Razvijanje osećaja za prostor, razlikovanje geometrijskih figura i njihovi uzajamni odnosi i transformacije

5. Razvoj sposobnosti za transfer znanja i veština u stručno-teoretske predmete i module

 

TEMA

CILJEVI

ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

Poliedri

• Sticanje znanja o poliedrima

  • izračuna obim i površinu figura u ravni
  • razlikuje pravilne poliedre
  • izračuna površinu i zapreminu prizme
  • izračuna površinu i zapreminu piramide
  • navede definiciju pojma zarubljene piramide
  • odredi površinu jednostavnih ravnih preseka poliedara
  • Obim i površina figura u ravni
  • Pojam, vrste i osobine poliedra
  • Pravilni poliedri
  • Pojam prizme, vrste
  • Površina i zapremina prizme
  • Pojam piramide, vrste
  • Površina i zapremina piramide
  • Pojam zarubljene piramide
  • Jednostavni ravni preseci poliedara
  • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

  • teorijska nastava (64 časa)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe

Mesto realizacije nastave

  • Teorijska nastava se realizuje u učionici

Preporuke za realizaciju nastave

  • Poliedri: Insistirati na samostalnom pravljenju modela poliedara. Koristiti simulacije preseka na računaru. Istaći problem udvostručenja kocke
  • Obrtna tela: Insistirati na samostalnom pravljenju modela obrtnih tela. Koristiti simulacije na računaru. Sadržaje povezati sa stručnim predmetima i problemima iz svakodnevnog života
  • Nizovi: Nizove zadavati kako formulom, tako i svojim članovima i rekurzivno i u svakom od slučajeva kod učenika stvarati predstavu o ponašanju niza. Zadatke povezivati sa svakodnevnim životom

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja
3. testove praktičnih veština

Okvirni broj časova po temama

  • Poliedri 20 časova
  • Obrtna tela 20 časova
  • Nizovi 16 časova
  • Za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano je 8 časova.

Obrtna tela

  • Sticanje znanja o obrtnim telima
  • izračuna obim i površinu kruga,
  • objasni Ludolfov broj i navede njegovu približnu vrednost
  • izračuna površinu i zapreminu valjka
  • izračuna površinu i zapreminu kupe
  • navede definiciju zarubljene kupe
  • izračuna površinu sfere, kalote i sfernog pojasa
  • izračuna zapreminu lopte
  • izračuna površinu jednostavnih ravnih preseka obrtnih tela
  • Obim i površina kruga, Ludolfov broj
  • Cilindrična i konusna površ
  • Pojam i vrste obrtnih tela
  • Pojam valjka
  • Površina i zapremina valjka
  • Pojam kupe
  • Površina i zapremina kupe
  • Pojam zarubljene kupe
  • Pojam sfere i lopte
  • Pojam kalote i sfernog pojasa
  • Površina i zapremina lopte i njenih delova
  • Ravni preseci jednostavnih obrtnih tela

Nizovi

  • Sticanje osnovnih znanja o nizovima
  • objasni aritmetički niz (opšti član i zbir prvih n članova)
  • objasni geometrijski niz (opšti član i zbir prvih n članova)
  • Aritmetički niz
  • Geometrijski niz

PREPORUČENA LITERATURA

1. Despotović, R., Tošić, R., Šešelja, B., Matematika za prvi razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd.
2. Vojvodić, G., Despotović, R., Petrović, V., Tošić, R., Šešelja, B., Matematika za drugi razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd.
3. Vojvodić, G., Vukasović, M., Despotović, R., Paunić, Đ., Petrović, V., Tošić, R., Matematika sa zbirkom zadataka za treći razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd.
4. Ivanović, Ž., Ognjanović, S., Matematika 1, zbirka zadataka i testova za prvi razred gimnazija i tehničkih škola, Krug, Beograd.
5. Ivanović, Ž., Ognjanović, S., Matematika 2, zbirka zadataka i testova za drugi razred gimnazija i tehničkih škola, Krug, Beograd.
6. Ognjanović, S., Ivanović, Ž., Matematika 3, zbirka zadataka i testova za treći razred gimnazija i tehničkih škola, Krug, Beograd.
7. Bogoslavov, V., Zbirka rešenih zadataka iz matematike 1, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd.
8. Bogoslavov, V., Zbirka rešenih zadataka iz matematike 2, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
9. Bogoslavov, V., Zbirka rešenih zadataka iz matematike 3, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd.

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

1. Fizika
2. Hemija
3. Stručni predmeti

Naziv predmeta:

RAČUNARSTVO I INFORMATIKA

Godišnji fond časova:

70 časova

Razred:

Prvi

Ciljevi predmeta

1. Sticanje osnovne računarske pismenosti;

2. Razvoj sposobnosti za samostalno sticanje znanja i primenu računara u radu i svakodnevnom životu

 

TEMA

CILJEVI

ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

Uvod u informatiku

  • Upoznavanje učenika sa osnovnim konceptom informatike.
  • razlikuje pojmove "podatak" i "informacija"
  • objasni pojam bita i bajta
  • objasni tok obrade podataka
  • navede uređaje za obradu podataka
  • navede neke primere primene računara u svakodnevnom životu
  • Informatika i društvo
  • Podatak i informacija
  • Bit i bajt
  • Obrada podataka
  • Uređaji za obradu podataka
  • Primena računara u svakodnevnom životu
  • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

  • teorijska nastava (70 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe.
Ako škola nije u mogućnosti da obezbedi dovoljan broj kompleta, predvideti rad u grupama tako da najviše dva učenika rade zajedno.

Mesto realizacije nastave

  • Teorijska nastava se realizuje u kabinetu za informatiku

Preporuke za realizaciju nastave

  • Uvod u informatiku: U uvodnom delu treba povezati objekte i procese u prirodi sa računarom, tj. kako se formalno predstavljaju u računaru veličine iz realnog sveta i ukazati na prednosti korišćenja računara. Pojam bita i bajta obraditi informativno. Obradu podataka obraditi kroz blok šemu.
  • Računarski sistem: U uvodnom delu dvočasa nastavnik ističe cilj i zadatke odgovarajuće nastavne jedinice, zatim realizuje teorijski deo naophodan za rad učenika na računarima. U okviru softvera upoznati učenika sa ulogom programa u radu računarskog sistema.
  • Operativni sistemi: Pri realizaciji teme "Operativni sistemi" akcenat je na načinu komunikacije računara i korisnika. Posebnu pažnju treba posvetiti karakteristikama i elementima grafičkog okruženja i postupcima rada u grafičkom okruženju. Za najčešće korišćene aplikativne programe (tekst procesore, radne tabele, grafičke pakete, sisteme za upravljanje bazama,...) prikazati u kratkim crtama osnovnu namenu. Od uslužnih programa prikazati nekoliko najčešće korišćenih (kompresiju podataka, narezivanje diskova, zaštitu od virusa,...). Imajući u vidu široku rasprostranjenost operativnog sistema Windows, preporuka je da se koristi neka od poslednjih verzija ovog operativnog sistema.
  • Obrada teksta: Praktičnu realizaciju programa ilustrovati nekom od poslednjih verzija programa Word. Izvođenje nastave podrazumeva neophodna objašnjenja nastavnika a zatim samostalno vežbanje učenika. Poželjno je da ne bude više od dva učenika za računarom. Učenici treba da shvate principe rada u grafičkom okruženju, da je dovoljno da znaju da neka komanda postoji i kako i gde je mogu pronaći.
  • Rad sa tabelama: Praktičnu realizaciju programa ilustrovati nekom od poslednjih verzija programa Excel. Izvođenje nastave podrazumeva neophodna objašnjenja nastavnika a zatim samostalno vežbanje učenika. Poželjno je da ne bude više od dva učenika za računarom. Učenici treba da shvate principe rada u grafičkom okruženju, da je dovoljno da znaju da neka komanda postoji i kako i gde je mogu pronaći.
  • Izrada prezentacija: Praktičnu realizaciju programa ilustrovati nekom od poslednjih verzija programa Power Point. Izvođenje nastave podrazumeva neophodna objašnjenja nastavnika i samostalnu vežbu učenika na praktičnom primeru iz struke. Poželjno je da ne bude više od dva učenika za računarom. Učenici treba da savladaju osnove iz pravljenja prezentacije.
  • Računarske komunikacije: Akcenat nastave je na važnosti primene komunikacije između računara u svakodnevnom životu. Koristiti različite programe - pretraživače. Učenike osposobiti za osnovno korišćenje elektronske pošte i rad u mrežnom okruženju.

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja
3. testove praktičnih veština

Okvirni broj časova po temama

  • Uvod u informatiku 4 časa
  • Računarski sistem 10 časova
  • Operativni sistemi 12 časova
  • Obrada teksta 16 časova
  • Rad sa tabelama 12 časova
  • Izrada prezentacija 6 časova
  • Računarske komunikacije 10 časova

Računarski sistem

  • Upoznavanje učenika sa unutrašnjom organizacijom računarskih sistema.
  • navede osnovne delove računarskog sistema
  • uključi, isključi, restartuje računar koristeći standardnu proceduru za to
  • detektuje osnovne informacije o računarskom sistemu (operativni sistem i verzija, brzina procesora, veličina RAM memorije)
  • obavlja osnovne operacije: menja desktop konfiguraciju, postavlja i menja važeći jezik tastature, koristi help, instalira, deinstalira aplikativni softver
  • navede osnovne komponente u strukturi hardvera
  • objasni funkciju mikroprocesora u okviru računarskog sistema
  • objasni ulogu memorije u računarskom sistemu i navede vrste memorija
  • poredi uređaje za skladištenje podataka po kapacitetu, ceni i brzini
  • identifikuje uređaje za unošenje podataka
  • identifikuje uređaje za prikazivanje rezultata obrade izvedene na računaru
  • uradi instalaciju novog štampača u sistemu
  • izvrši podešavanje difoltnog štampača
  • pusti na štampu tekstualni fajl
  • izvrši analizu statusa štampača koristeći desktop print manager
  • restartuje, izbriše ili privremeno zaustavi trenutni posao štampača koristeći desktop print menager
  • objasni pojam i podelu softvera
  • razlikuje operativni sistem od aplikativnog softvera
  • objasni razloge za postojanje verzija u softveru
  • nabroji najzastupljenije operativne sisteme u svetu računara
  • nabroji neke aplikativne programe i navede primere njihove primene
  • objasni pojam licence, objasni potrebu za zaštitu softvera i hardvera
  • objasni razloge za back up podataka
  • uradi back up podataka
  • Struktura računarskog sistema
  • Hardver, softver, odnos hardvera i softvera
  • Struktura hardvera
  • Memorija, ROM, RAM, uloga memorije, hijerarhija memorijskog sistema, Operativna memorija
  • Medijumi za čuvanje podataka, magnetna traka i kaseta, disketa, čvrsti disk, optički disk, višenamenski digitalni disk - DVD
  • Ulazno - izlazni podsistem
  • Struktura softvera
  • Operativni sistemi, razvojni softver, korisnički softver
  • Licence, zaštita softvera i hardvera

Operativni sistemi

  • Osposobljavanje učenika za korišćenje operativnog sistema.
  • objasni hijerarhijsku organizaciju datoteka, fascikli, drive-ova
  • otvori, kreira, sačuva na određenom drive-u, kopira, premešta, promeni naziv, zatvori, briše file i folder
  • prepoznaje osnovne tipove file-ova
  • menja status file-a (read only /locked, read - write), sortira file-ove
  • pronalazi file-ove koristeći find alatku po različitim ključevima
  • objasni pojam kompresije file-ova i koristi alate za ekstrakciju i kompresiju
  • identifikuje i koristi različite ikone na desktop-u, reorganizuje desktop ikone
  • napravi prečicu na desktop-u
  • identifikuje različite delove prozora: traka sa natpisom, traka glavnog menija, traka sa alatkama, statusna traka, dugme upravljačkog menija, dugme za zatvaranje prozora, dugme za maksimiziranje prozora, dugme za minimiziranje prozora
  • proširi, smanji, pomeri, zatvori prozor, prelazi sa jednog otvorenog prozora na drugi.
  • koristi programe: kalkulator, beležnica, crtanje, program za kompresiju podataka, program za narezivanje diskova...
  • objasni pojam virusa u računarskom sistemu i navede neke od načina ulaska u računarski sistem
  • koristi softver za otkrivanje virusa
  • objasni potrebu za redovnim up date-om programa za skeniranje virusa
  • Osnovni pojmovi (datoteka, fascikla, prečica, ikona, prozor, meni)
  • Upotreba miša i tastature
  • Pokretanje aplikacija operativnog sistema
  • Rad sa prozorima, komponente prozora i njihova uloga
  • Organizacija podataka na disku, pokretanje programa
  • Rad sa datotekama i fasciklama (kreiranje novog objekta, kopiranje i premeštanje, brisanje, promena naziva)
  • Korišćenje dodatnih programa (beležnica, crtanje, igre, kalkulator)
  • Podešavanje parametara radnog okruženja
  • Održavanje računarskog sistema (interventno, preventivno i kombinovano održavanje)

Obrada teksta

  • Upoznavanje i osposobljavanje učenika za korišćenje programa za obradu teksta.
  • podesi radno okruženje
  • umetne, selektuje, duplira, briše, pomera tekst ili deo teksta
  • izvrši formatiranje paragrafa, teksta i celog dokumenta
  • kreira i modifikuje tabele
  • umetne u tekst i modifikuje: sliku, crtež, grafikon
  • pretražuje tekst po zadatom ključu koristeći search komandu
  • izvrši pripremu i pusti dokument na štampu
  • Osnovni pojmovi (pasus, margina, zaglavlje, podnožje)
  • Struktura teksta
  • Podešavanje radnog okruženja
  • Unošenje teksta
  • Učitavanje dokumenta i izmena u dokumentu
  • Rad sa blokovima (označavanje, kopiranje, isecanje, lepljenje), rad sa više dokumenata
  • Nabrajanje u tekstu, rad sa tabelama, umetanje slika u tekst
  • Obeležavanje stranica, kreiranje zaglavlja i podnožja, fusnote
  • Oblikovanje dokumenta, stilovi, štampanje dokumenta

Rad sa tabelama

  • Upoznavanje i osposobljavanje učenika za korišćenje programa za rad sa tabelama.
  • podesi radno okruženje
  • otvara radnu svesku i podesi broj radnih listova
  • manipuliše radnim listovima: menja redosled radnih listova u radnoj svesci, menja ime radnog lista, dodaje radni list, briše radni list
  • manipuliše ćelijama: unosi tekst u ćeliju, vrši formatiranje teksta u ćeliji, unosi brojčane podatke u ćeliju, vrši formatiranje numeričkih oznaka, selektuje ćeliju, kopira sadržaj ćelije, briše sadržaj ćelija, unosi podatke u ćelije kopiranjem i premeštanjem ...
  • manipuliše vrstama i kolonama: selekcija, umetanje, brisanje...
  • koristi elementarne formule i funkcije za zadata izračunavanja (SUM, MIN, MAX, AVERAGE, PRODUCT).
  • kreira i modifikuje elementarne grafikone
  • ne izlazeći iz programa za rad sa tabelama napravi dokument u programu za obradu teksta i smesti ga u radnu svesku
  • izvrši pripremu i pusti dokument na štampu
  • Osnovni pojmovi o radu sa tabelama
  • Osnovni pojmovi o programima za rad sa tabelama
  • Unošenje podataka u tabelu, manipulacije podacima
  • Transformacije tabele, formatiranje tabele
  • Formule, adrese ćelija, reference, imena
  • Funkcije
  • Automatsko unošenje serija podataka
  • Prethodni pregled tabele i grafikona, štampanje
  • Povezivanje programa za obradu teksta i programa za rad sa tabelama

Izrada prezentacija

  • Upoznavanje osnova za korišćenje programa za izradu prezentacija
  • poznaje pravila pravljenja prezentacije s obzirom na cilj prezentacije
  • podesi radno okruženje u programu za pravljenje prezentacija
  • formatira slajdove
  • podešava prelaz sa slajda na slajd i način prikazivanja
  • izrađuje prezentaciju
  • izvrši pripremu dokumenta i pusti na štampu
  • Pojam prezentacije (količina informacija na jednom slajdu, naslov, boje)
  • Slajd, podloga, forma
  • Prikazivanje prezentacija
 
  • Upoznavanje učenika sa načinima komunikacije između računara.
  • objasni pojmove LAN (Local Area Network), MAN (Metropolitan Area Network), WAN (Wide Area Network), klijent - server
  • nabroji prednosti rada u mreži
  • poznaje pojmove: WWW (World Wide Web), URL (Uniform Resource Locator), FTP (File Transfer Protocol), HTTP (Hipr Text Transfer Protocol), ISP (Internet Sevice Provider)
  • koristi programe čitače interneta
  • koristi pretraživače interneta i manipuliše sa Web stranama
  • izvrši podešavanja vezana za postavljanje elektronske adrese
  • manipuliše sa elektronskim porukama: prijem, slanje i brisanje
  • radi u mrežnom okruženju
  • Načini komunikacije između računara, pojam računarske mreže, Internet i Intranet
  • Povezivanje računara i Interneta, uspostavljanje veze, podešavanje parametara i prekidanje veze
  • Servisi Interneta (WWW, e-mail, FTP...), rad sa čitačima interneta, otvaranje Web strana, korišćenje pretraživača
  • Snimanje Web strana, snimanje slika, prebacivanje sadržaja Web strane u tekst procesor, štampanje
  • Elektronska pošta (pokretanje programa, postavljanje elektronske adrese, prijem i slanje elektronske pošte, pravljenje i korišćenje adresara)
  • Rad u mreži, deljenje mrežnih resursa

PREPORUČENA LITERATURA

1. N. Klem: Računarstvo i informatika za prvi razred gimnazije, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2006.
2. N. Klem: Računarstvo i informatika za drugi razred gimnazije, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2006.
3. Čabarkapa, Nešić: Računarstvo i informatika za drugi razred gimnazije, Krug, 2006.

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

1. Matematika
2. Poslovna komunikacija

 

Naziv predmeta:

ZDRAVSTVENO VASPITANJE

Godišnji fond časova:

70 časova

Razred:

Prvi

Ciljevi predmeta

1. Sticanje znanja o važnosti zdravog života i negovanju ličnog zdravlja

2. Osposobljavanje za samostalnu brigu o svom zdravlju i zdravlju drugih

 

TEMA

CILJEVI

ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

Zdravlje i zdrav život

  • Usvajanje odgovornosti i doslednosti prema ličnom i zdravlju drugih
  • navede definiciju zdravlja SZO (svetske zdravstvene organizacije)
  • objasni pojam duševnog i telesnog zdravlja
  • objasni principe zdravog života
  • navede posledice nezdravog života
  • objasni značaj redovnog lekarskog pregleda
  • Predmet izučavanja
  • Definicija zdravlja SZO
  • Principi zdravog života
  • Značaj prevencije u zdravlju
  • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

  • teorijska nastava 70 časova

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe

Mesto realizacije nastave

  • Teorijska nastava se realizuje u učionici

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja
3. testove praktičnih veština

Okvirni broj časova po temama

  • Zdravlje i zdrav život - 5 časova
  • Higijena tela, zuba, odeće i obuće - 10 časova
  • Zarazne bolesti - 10 časova
  • Intimna higijena - 9 časova
  • Mentalno zdravlje - 12 časova
  • Radna sredina - 12 časova
  • Uticaj okoline na zdravlje ljudi - 12 časova

Higijena tela, zuba, odeće i obuće

  • Sticanje pozitivnih stavova i navika u ličnoj higijeni
  • objasni načine i značaj nege pojedinih delova tela
  • prepozna osnovne simptome kožnih bolesti
  • održava pravilnu higijenu ruku i noktiju
  • nabroji uslove pod kojima se prenose bolesti prljavih ruku
  • primeni mere kojima se sprečavaju bolesti prljavih ruku
  • navede osobine materijala za izbor odeće i obuće i načine održavanja tih materijala
  • Građa i uloge kože
  • Osnovne kožne bolesti kao posledica nedovoljne higijene
  • Higijena tela, kože, kose, ruku i nogu
  • Bolesti koje nastaju usled nedovoljne higijene
  • Higijena usne duplje
  • Higijena obuće i odeće

Zarazne bolesti

  • Osposobljavanje za primenu higijenskih standarda u životu i radu
  • nabroj i osnovne karakteristike mikroorganizama, gljivica, parazita i plesni
  • nabroji i klasifikuje zarazne bolesti prema načinu njihovog prenošenja
  • objasni uslove pri kojima se razvijaju prenosive bolesti (prepozna moguće situacija visokog rizika)
  • pravilno reaguje pri pojavi pojedinih znakova bolesti
  • primeni mere za sprečavanje zaraznih bolesti u svakodnevnom životu i na radnom mestu
  • planira i organizuju mere zaštite
  • objasni značaj redovnog obavljanja sanitarnog pregleda
  • Izazivači zaraznih bolesti
  • Putevi prenošenja zaraznih bolesti
  • Mere zaštite za sprečavanje zaraznih bolesti - opšte i posebne
  • Sadržaj sanitarnog pregleda

Intimna higijena

  • Razvijanje pozitivnih stavova i navika u polnom životu
  • objasni građu i funkciju polnih organa
  • klasifikuje sredstva za kontracepciju i objasni dejstvo
  • poznaju uzročnike i uslove prenošenja polno prenosivih bolesti (PPB)
  • prepozna simptome PPB
  • Anatomija i fiziologija polnih organa
  • Metode kontracepcije
  • PPB

Mentalno zdravlje

  • Sticanje osnovnih znanja o faktorima koji utiču na mentalno zdravlje čoveka
  • objasni koji faktori utiču na duševno zdravlje čoveka
  • objasni karakteristike bolesti zavisnosti
  • nabroji vrste toksikomanija
  • poznaju uzroke, razvoj i posledice zloupotrebe psihoaktivnih supstanci
  • Faktori koji unapređuju i opredeljuju duševno zdravlje
  • Adolescencija i pubertet
  • Bolesti zavisnosti
  • Psihoaktivne supstance

Radna sredina

  • Sticanje znanja o nejčešćim štetnim uticajima u radnoj sredini i načinima njihovog sprečavanja
  • pravilno rasporedi vreme rada i odmora
  • poznaju posledice dejstva štetnih faktora u radnoj sredini
  • nabroji najčešće uzroke povreda na radu
  • primene osnovne principe pružanja prve pomoći kod povreda na radu
  • nabroji mere zaštite na radu
  • nefiziološki uslovi rada
  • zamor, premor
  • odmor
  • profesionalne bolesti
  • povrede na radu
  • mere zaštite

Uticaj okoline na zdravlje ljudi

  • Sticanje osnovnih znanja o značaju zdravog životnog prostora
  • poznaje sastav vazduha, izvore zagađenja i mere zaštite
  • poznaje značaj zdrave vode, izvore zagađenja i mere zaštite
  • poznaje načine zagađenja zemljišta i načine uklanjanja otpadnih materija
  • Normalni sastav vazduha
  • Aerozagađenje
  • Mere zaštite od aerozagađenja
  • Značaj i uloge vode
  • Ispravnost vode za piće i načini ispitivanja
  • Zagađivači vode
  • Mere zaštite od zagađenja vode
  • Zagađenje zemljišta
  • Otpadne materije i načini njihovog uklanjanja

PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

1. M. Savićević i saradnici, Higijena, Medicinska knjiga, Beograd, Zagreb. 1989
2. M. Stoiljković, Psihijatrija, Medicinska knjiga, Beograd, Zagreb, 1986.
3. M. Nikolić, R. Kocijančić, Higijena sa zdravstvenim vaspitanjem za stručne škole - medicinske, prehrambene i srednje u delatnosti ličnih usluga, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1998.
4. K. Paunović, Biologija za 2 razred srednjih škola
5. G. Đurić, Lj. Petrović, Zagađenje životne sredine i zdravlja čoveka, Velarta, Beograd, 1996.
6. Lj. Grlić, Enciklopedija jestivog i samoniklog bilja, August Cesarec, Zagreb, 1990.

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

1. Nauka o ishrani
2. Osnove kuvarstva
3. Osnove poslastičarstva
4. Osnovi ugostiteljstva
5. Psihologija

 

Naziv predmeta:

OSNOVE UGOSTITELJSTVA

Godišnji fond časova:

35 časova

Razred:

Prvi

Cilj predmeta

Upoznavanje učenika sa delatnošću ugostiteljstva, njegovim karakteristikama i značajem

 

TEMA

CILJEVI

ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

Ugostiteljstvo

  • Upoznavanje učenika sa pojmom ugostiteljstvo i njegovim mestom i značajem u privrednim delatnostima
  • navede definiciju pojma ugostiteljstva
  • opiše nastanak i istorijski razvoj ugostiteljstva
  • objasni mesto i ulogu ugostiteljstva u svetskoj ekonomiji
  • poznaje mesto i ulogu ugostiteljstva u privredi zemlje
  • objasni značaj ugostiteljstva za strateški razvoj privrede Srbije
  • navede zadatke i objasni značaj ugostiteljstva
  • Pojam ugostiteljstva
  • Nastanak i istorijski razvoj
  • Uloga ugostiteljstva u svetskoj ekonomiji
  • Uloga ugostiteljstva u privredi Srbije
  • Zadatak i značaj ugostiteljstva
  • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

  • teorijska nastava (35 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe

Mesto realizacije nastave

  • Teorijska nastava se realizuje u učionici

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja
3. testove praktičnih veština

Okvirni broj časova po temama

  • Ugostiteljstvo 5 časova
  • Usluge u ugostiteljstvu 10 časova
  • Ugostiteljske poslovne jedinice 12 časova
  • Kadrovi u ugostiteljstvu 8 časova

Usluge u ugostiteljstvu

  • Osposobljavanje učenika da razlikuju ugostiteljske usluge i prilagode ih željama i potrebama gostiju
  • objasni pojam ugostiteljske usluge
  • razlikuje vrste ugostiteljskih usluga
  • objasni pojam ugostiteljske ponude
  • Pojam usluge u ugostiteljstvu
  • Podela ugostiteljskih usluga
  • Kvalitet ugostiteljskih usluga
  • Ugostiteljska ponuda
  • Ugostiteljska usluga

Ugostiteljske poslovne jedinice

  • Osposobljavanje učenika da razlikuju ugostiteljske poslovne jedinice prema nameni i uslugama koje pružaju
  • navodi definiciju ugostiteljske poslovne jedinice
  • razlikuje vrste ugostiteljsko poslovnih jedinica
  • poznaje pravilnik o kategorizaciji ugostiteljsko poslovnih jedinica
  • razlikuje ugostiteljsku ponudu različitih ugostiteljsko poslovnih jedinica
  • Ugostiteljske poslovne jedinice
  • Podela ugostiteljskih poslovnih jedinica
  • Karakteristike ugostiteljske poslovne jedinice
  • Kategorizacija UPJ

Kadrovi u ugostiteljstvu

  • Upoznavanje učenika sa značajem, ulogom i strukturom
  • objasni značaj i ulogu kadrova u ugostiteljstvu
  • objasni strukturu kadrova u ugostiteljstvu
  • Značaj i uloga kadrova u ugostiteljstvu
  • Struktura uloga kadrova u ugostiteljstvu
  • Kvalitet uloga kadrova u ugostiteljstvu

PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

1. S. Ivanović, S., Nićetin, Usluživanje sa praktičnom nastavom za 1. i 2. razred ugostiteljsko turističke škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd 2006.
2. M., Krasavčić, S., Nićetin, Usluživanje sa praktičnom nastavom za 3. i 4. razred ugostiteljsko turističke škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd 2005.

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

1. Osnove kuvarstva
2. Osnove poslastičarstva
3. Usluživanje pića i napitaka
4. Usluživanje hrane i poslastica
5. Nauka o ishrani

 

Naziv predmeta:

PSIHOLOGIJA

Godišnji fond časova:

68 časova

Razred:

Drugi

Ciljevi predmeta

1. Sticanje znanja o prirodi osnovnih psiholoških procesa i ličnosti

2. Razumevanje principa i zakonitosti ljudskog ponašanja u procesu rada

3. Razvijanje veština u ophođenju s gostom/potrošačem usluga

 

TEMA

CILJEVI

ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

Psihologija kao nauka

  • Upoznavanje sa predmetom psihologije i njenom primenom u ugostiteljstvu i turizmu
  • objasni predmet izučavanja psihologije i oblast njene primene u ugostiteljstvu/turizmu
  • ukaže na organsku osnovu psihičkog života
  • Predmet, značaj i oblasti primene psihologije u ugostiteljstvu i turizmu
  • Organski osnovi psihičkog života
  • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

  • teorijska nastava (68 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe

Mesto realizacije nastave

  • Teorijska nastava se realizuje u učionici

Preporuke za realizaciju nastave

  • Međuljudski odnosi u radu: Za postizanje ishoda koristite simulacije realnih radnih situacija. Preporučeno je da učenici kroz igranje uloga shvate važnost svoje uloge (vežbanje samoodgovornosti)
  • Komunikacija: Na primeru simulacije radne situacije, učenik aktivno sluša, govori jasno i sažeto i upotrebljava neverbalnu komunikaciju da bi podržao poruku.
  • Psihologija ophođenja sa gostima: Preporuka je da se ishodi postižu na vežbama u simulacijama radne situacije u kojima pomenute osobine turističkog radnika mogu biti osvešćene.
  • Psihologija reklame: Temu povezati sa znanjima iz oblasti opažanja, emocija, motivacije i ličnosti. Podsticati samostalni rad za male grupe ili pojedince sa zadatkom da osmisle reklamne poruke za promociju lokalnih turističkih resursa.

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja
3. testove praktičnih veština

Okvirni broj časova po temama

  • Psihologija kao nauka 4 časa
  • Psihički procesi 10 časova
  • Ličnost 6 časova
  • Međuljudski odnosi na radu 10 časova
  • Komunikacija 8 časova
  • Psihologija ophođenja sa gostima 20 časova
  • Psihologija reklame 10 časova

Psihički procesi

  • Sticanje osnovnih znanja o prirodi psihičkih procesa
  • opiše proces opažanja drugih osoba i faktore od kojih taj proces zavisi
  • poznaje pojam pažnje i činioce od kojih ona zavisi
  • poznaje osnove o procesima učenja i zaboravljanja
  • poznaje osnove o pojmovima mišljenja i inteligencije
  • poznaje pojmove i značenje mišljenja i inteligencije
  • navede šta su emocije, vrste i osnovne karakteristike i opiše značaj emocija za duševno zdravlje čoveka
  • objasni šta su motivi i navede vrste i karakteristike motiva
  • objasni pojam i vrste frustracija, konflikata i načine reagovanja na njih
  • Opažanje
  • Pažnja i faktori koji je izazivaju
  • Učenje, vrste učenja instrumentalno, verbalno, učenje po modelu, sticanje motornih veština
  • Pamćenje i zaboravljanje
  • Mišljenje stvaralačko, imaginarno, inteligencija
  • Emocije pojam i vrste, značaj za duševno zdravlje, stres
  • Motivacija /pojam i vrste, frustracije i konflikti, načini reagovanja - realističko i odbrambeno

Ličnost

  • Sticanje opštih znanja o psihologiji ličnosti: struktura, dinamika i razvoj ličnosti
  • navede definiciju pojma ličnosti
  • razlikuje osnovne pojmove strukture ličnosti
  • poznaje pojam tipa ličnosti i karakteristike tipova ličnosti prema Jungu
  • objasni proces formiranja zrele ličnosti kroz razdoblja psihofizičkog života
  • Pojam ličnosti (jedinstvo, osobenost i doslednost)
  • Struktura ličnosti (crte ličnosti, temperament, karakter, sposobnosti, i svest o sebi)
  • Tipologija ličnosti: (Jungova)
  • Razvoj ličnosti: faze i faktori koji utiču na razvoj ličnosti (zrela ličnost)

Međuljudski odnosi na radu

  • Upoznavanje principa i zakonitosti ljudskog ponašanja i ponašanja u grupi u procesu rada
  • Razvijanje svesti o ličnoj odgovornosti za međuljudske odnose
  • Usvajanje socijalnih veština za konstruktivno rešavanje konflikata
  • razlikuje osnovne vrste grupa i njihovu strukturu
  • objasni razliku između grupe i tima
  • razlikuje i navodi različite uloge koje imaju članovi tima
  • razlikuje vođstvo od rukovođenja
  • razlikuje i opiše tipove konflikata u grupi
  • objasni na primeru važnost pozitivne psihološke klime u grupi/organizaciji
  • Pojam, vrste i struktura grupe/tima (formalne, neformalne, kohezivne, referentne)
  • Određivanje uloga pojedinaca u timu (prema R. Belbinu, Le Bon-u itd.)
  • Tipovi vođenja i rukovođenja
  • Saradnja i takmičenje
  • Konflikti u grupi (pojam, vrste i način rešavanja)
  • Međuljudski odnosi kao faktor uspeha u radu (organizaciona kultura)

Komunikacija

  • Sticanje opštih znanja o komunikaciji
  • razlikuje osnovne elemente komunikacionog procesa
  • razlikuje verbalnu od neverbalne komunikacije
  • navodi faktore nesporazuma i objasni načine njihovog negativnog delovanja
  • demonstrira tehnike uspešne komunikacije
  • Komunikacioni proces (pošiljalac - primalac, jednosmerna i dvosmerna, sadržaj i forma poruke)
  • Verbalna i neverbalna komunikacija
  • Izvori nesporazuma u komunikaciji (značenja, nejasne i duple poruke itd.)
  • Tehnike uspešne komunikacije: aktivno slušanje, jasan govor, itd.

Psihologija ophođenja sa gostima

  • Usvajanje znanja i veština u ophođenju sa gostom/korisnikom usluga
  • objasni i demonstrira osobine turističkog radnika potrebne za uspešno obavljanje posla
  • objasni i demonstrira posledice dobre i loše prve impresije koju turistički radnik ostavlja na gosta
  • objasni i demonstrira opšta i specifična pravila ophođenja sa gostima
  • objasni i demonstrira osnovne principe prodaje turističkih usluga na primeru
  • opiše i demonstrira na primeru kako se stvara poverenje kod gosta / klijenta
  • razlikuje i objasni motive kupovine koji opredeljuju gosta / korisnika usluga
  • razlikuje vrste gostiju/ korisnika usluga s obzirom na svojstva i osobenosti njihovog ponašanja
  • Osobine ugostiteljskog radnika (sposobnosti, osobine ličnosti, znanja, veštine, motivacija, interesovanja, stavovi) iz analize i opisa posla i radnih zadataka
  • Pravila ophođenja sa gostima: komunikativnost, odmerenost, asertivnost, srdačnost, taktičnost, ljubaznost, poletnost, strpljivost
  • Nediskriminativnost (u odnosu na rasu, pol, veru, invaliditet, seksualno opredeljenje itd.)
  • Osnovni principi prodaje turističkih usluga: ostvarivanje povoljne atmosfere prodaje, uvažavanje ličnosti gosta klijenta
  • Stvaranje poverenja kod gosta/ klijenta
  • Motivi za korišćenjem usluga
  • Stvaranje odluke o kupovini - korišćenju usluga i opažanje rizika
  • Vrste gostiju/korisnika usluga: odlučan/neodlučan, strpljiv/ nestrpljiv, osećajan/ razuman, skroman/ razmetljiv, ugodan/ neugodan itd.

Psihologija reklame

  • Razvijanje svesti o neophodnosti planiranja marketinške strategije u turističko ugostiteljskim poslovima
  • poznaje koje osnovne psihološke principe treba da zadovolji reklamna poruka
  • poznaje osnovne principe delovanja reklame
  • demonstrira primer reklame prema zadatoj ciljnoj grupi korisnika
  • Predmet, ciljevi i uloga oglašavanja
  • Delovanje reklame
  • Psihološki uslovi oglašavanja /reklamne poruke
  • Uticaj autoriteta u kupovini / korišćenju usluga
  • Slika proizvoda / usluge
  • Reklama "Od usta do usta"
  • Vrste promotivnih sredstava, njihove prednosti i mane

PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

1. Kuzmanović, B.; Štajnberger, I.: Psihologija za III i IV razred ugostiteljsko-turističkih i škola za lične usluge, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2003.
2. Bojanović, R.: Psihologija međuljudskih odnosa, Nolit, Beograd,1979.
3. Havelka, N.: Socijalna percepcija, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1992.
4. Rot, N.: Znakovi i značenja, Nolit, Beograd, 1982.
5. Belić, Š.: Gostoljubivost u ugostiteljstvu i turizmu, Otokar Keršovani, Rijeka, 1983.
6. Stari, D.: Osnove poslovne psihologije za ugostitelje i hotelijere, Školska knjiga, Zagreb, 1981.
7. Nikolić, R.: Psihologija poslovnog bontona, Udruženje pisaca Srbije, Beograd
8. Lončar, M.: Korisnici ugostiteljskih usluga i njihove karakterne osobine, /članak/ Viša hotelijerska škola, 2004.
9. Đorđević, M.: Poslovna psihologija za specijalističko obrazovanje, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2005.
10. Čizmić, S.: Psihologija i menadžment, Filozofski fakultet, Institut za psihologiju, Beograd, 1995.
11. Rot, N. Psihologija grupa, ZUNS, Beograd 1988.
12. Havelka, N. Psihološke osnove grupnog rada, naučna knjiga Beograd 1988.
13. Rot, N. Radonjić S. Udžbenik za gimnazije

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

1. Zdravstveno vaspitanje
2. Preduzetništvo
3. Sociologija
4. Građansko vaspitanje

Sledeći