PRAVILNIKO NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNI PROFIL BANKARSKI SLUŽBENIK("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 11/2005 i 21/2007) |
Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovni profil bankarski službenik, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:
1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03, 10/03, 24/04, 3/05 i 6/05), i to sa nastavnim planom i programom:
1) srpskog jezika i književnosti;
2) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;
3) jezika nacionalnih manjina;
4) ruskog jezika;
5) francuskog jezika;
6) fizičkog vaspitanja;
7) muzičke umetnosti;
8) likovne umetnosti;
9) građanskog vaspitanja i
2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta Verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", br. 6/03, 2/04 i 9/05).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".
NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA
Područje rada: EKONOMIJA, PRAVO I ADMINISTRACIJA
Obrazovni profil: BANKARSKI SLUŽBENIK - ogled
Trajanje obrazovanja: četiri godine
Cilj ogleda:
Unapređenje kvaliteta i osavremenjivanje obrazovno-vaspitnog rada kroz:
- uvođenje u svakodnevnu nastavnu praksu savremenih i efikasnih metoda rada sa učenicima;
- uvođenje novog nastavnog plana i programa u cilju ostvarivanja ishoda stručnog obrazovanja i obrazovanja uopšte;
- uvođenje Engleskog jezika kao jednog od obaveznih stranih jezika I ili II u nastavni plan i program prema zahtevima bankarske struke.
- uvođenje drugog obaveznog stranog jezika koga određuje sama škola u kojoj se sprovodi ogled na osnovu strukture upisanih učenika u ogledno odeljenje (da li su učili dva strana jezika u osnovnoj školi i koji su to strani jezici) ali i kadrovskih, organizacionih i prostornih mogućnosti same škole u kojoj se ogled sprovodi;
- povećanje fonda časova vežbi radi uspešnog ostvarivanja ciljeva obrazovanja za ovaj obrazovni profil;
- uspostavljanje višeg nivoa korelacije nastavnih sadržaja;
- izradu kriterijuma ocenjivanja i građenja standarda ocenjivanja učenika;
- proveru koncepta stručne mature.
Uvođenje organizacionih novina:
- prilagođavanje organizacije nastavnog procesa u školi, u okviru godišnjeg fonda časova, a u skladu sa očekivanim ishodima stručnog obrazovanja i uslovima rada u školi i na radnom mestu;
- nastavni sadržaji su organizovani modularno za pojedine opštestručne i sve stručne predmete;
- moduli se realizuju kroz teorijsku nastavu, vežbe i nastavu u bloku;
Očekivani ishodi ogleda
Brzo adaptiranje učenika na uslove rada.
Unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:
- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;
- efikasnije usvajanje generativnih, transfernih i funkcionalnih znanja i veština, relevantnih za buduću profesiju kao rezultat modularnog pristupa;
- ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;
- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole i na nivou Republike.
Trajanje ogleda
Ogled se sprovodi od 1. septembra 2005. godine kroz najmanje tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene rezultata, ministar prosvete i sporta.
Način ostvarivanja ogleda
Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa.
Nastaviće se sa organizovanjem obuke nastavnika za primene novih metoda rada sa učenicima, primene novog nastavnog programa i objektivnog ocenjivanja u svakodnevnoj obrazovnoj praksi.
Obuka za nastavnike srednjih stručnih škola u kojima se ostvaruje program ovog ogleda, organizuje se u sledećim oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada:
- nova koncepcija obrazovanja (usmerenost na ciljeve i ishode obrazovanja, modularni pristup u obrazovanju);
- stručno usavršavanje nastavnika za primenu novih nastavnih metoda;
- stručno usavršavanje nastavnika u okviru matične struke.
Nastavnici srednjih stručnih škola će u okviru obrazovno - vaspitnog rada primenjivati metode rada i ocenjivanja za koje su obučavani na seminarima.
U okviru Zavoda za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja i stručnih aktiva zajednica stručnih škola biće izdvojene ključne teme u okviru kojih je potrebno stručno usavršavanje nastavnika.
Stručni timovi u školama i na nivou Republike će sarađivati na horizontalnom i vertikalnom povezivanju nastavnih sadržaja kako sa autorskim timom, tako i sa predstavnicima privrede.
Planirana je izrada testova sa zajedničkim sadržajima i zajednički postavljenim kriterijumima od strane stručnih timova koji će se formirati pri Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centru za stručno i umetničko obrazovanje i Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
Način polaganja stručne mature biće propisan posebnim podzakonskim aktom.
Uslovi ostvarivanja programa ogleda
Ogled će se ostvarivati u uslovima svakodnevnog obrazovno - vaspitnog rada u školama.
Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.
Vrsta stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika za ostvarivanje oglednog programa propisana je posebnim pravilnikom.
Ministarstvo prosvete i sporta, Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i međunarodni programi podrške reformi stručnog obrazovanja pružiće kadrovsku i materijalnu podršku za realizaciju obuke nastavnika, materijal za rad, praćenje i evaluaciju ogleda.
Praćenje i vrednovanje ogleda
Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa koje će biti naknadno publikovano.
Primena ogleda će biti praćena najmanje četiri puta u toku školske godine.
Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovno - vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.
Rezultati ogleda biće objavljeni na način dostupan široj stručnoj javnosti.
I CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
za obrazovni profil BANKARSKI SLUŽBENIK - ogled
CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA |
OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA |
||
znanja |
veštine |
radne kompetencije |
|
• Razvijanje sposobnosti za
samostalno profesionalno obavljanje poslova u bankama |
• o osnovnim pojmovima iz
oblasti ekonomije, prava i administracije |
• primena metoda i procedura
pri obavljanju bankarskih poslova |
• obavljanja poslova sa gotovinom |
Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta za obrazovni profil BANKARSKI SLUŽBENIK - ogled
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
IV RAZRED |
UKUPNO |
||||||
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
|
A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI |
15 |
555 |
13 |
481 |
12 |
432 |
10 |
384 |
50 |
1852 |
1a. Srpski jezik i književnost |
3 |
111 |
3 |
111 |
3 |
108 |
3 |
96 |
12 |
426 |
1b. _____ jezik i književnost |
||||||||||
2. Strani jezik I |
3 |
111 |
3 |
111 |
3 |
108 |
3 |
96 |
12 |
426 |
3. Strani jezik II |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
72 |
2 |
64 |
8 |
284 |
4. Fizičko vaspitanje |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
72 |
2 |
64 |
8 |
284 |
5. Matematika |
3 |
111 |
3 |
111 |
2 |
72 |
2 |
64 |
10 |
358 |
6. Računarstvo i informatika |
2 |
74 |
2 |
74 |
||||||
B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI |
6 |
222 |
5 |
185 |
11 |
407 |
||||
1. Ekonomija |
3 |
111 |
3 |
111 |
||||||
2. Kancelarijsko poslovanje i računarska tehnika |
3 |
111 |
3 |
111 |
6 |
222 |
||||
3. Pravo |
2 |
74 |
2 |
74 |
||||||
V: STRUČNI PREDMETI |
5 |
185 |
8 |
296 |
14 |
534 |
20 |
508 |
47 |
1523 |
1. Knjigovodstvo |
3 |
111 |
3 |
111 |
||||||
2. Bankarsko poslovanje |
2 |
74 |
4 |
148 |
4 |
144 |
3 |
96 |
13 |
462 |
3. Bankarska obuka |
4 |
148 |
8 |
318 |
8 |
316 |
26 |
782 |
||
4. Finansije i računovodstvo |
2 |
72 |
2 |
72 |
||||||
5. Marketing u bankarstvu |
3 |
96 |
3 |
96 |
||||||
G: IZBORNI PREDMETI |
3 |
111 |
3 |
111 |
3 |
108 |
3 |
96 |
12 |
426 |
1. Građansko vaspitanje/Verska nastava |
1 |
37 |
1 |
37 |
1 |
36 |
1 |
32 |
4 |
142 |
2. Izborne grupe predmeta |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
72 |
2 |
64 |
8 |
284 |
Ukupno: A + B+V+G |
29 |
29 |
29 |
29 |
4208 |
Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir časova teorije i vežbi, a prema programu predmeta.
Blok nastava se prikazuje u ukupnom zbiru na godišnjem nivou za odgovarajući predmet u okviru koga se realizuje, a prema programu predmeta.
Fond časova izbornih predmeta po razredima
G: IZBORNI PREDMETI |
I |
II |
III |
IV |
|
Izborni predmet predviđen Zakonom |
|||||
1. Građansko vaspitanje / Verska nastava |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
Grupa izbornih predmeta A |
Istorija |
1 |
|||
Zdravstveno vaspitanje / Ekologija |
1 |
||||
Geografija |
1 |
||||
Sociologija |
1 |
||||
Osnovi ekonomije |
1 |
||||
Opšta matematika |
1 |
1 |
|||
Poslovna ekonomija |
1 |
||||
Grupa izbornih predmeta B |
Muzička umetnost |
1 |
|||
Zdravstveno vaspitanje / Ekologija |
1 |
||||
Likovna umetnost |
1 |
||||
Psihologija |
1 |
||||
Statistika |
1 |
||||
Marketing |
1 |
||||
Preduzetništvo |
2 |
Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz tri časa i to:
- 1 čas nedeljno tokom školske godine izbornog predmeta predviđenog Zakonom: Građansko vaspitanje ili Verska nastava;
- ukupno 2 časa nedeljno dva izborna predmeta predviđena Programom ogleda iz grupe A ili B - svaki po 1 čas nedeljno tokom školske godine (sa mogućnošću realizacije u bloku, ili sa 2 časa nedeljno u toku jednog polugodišta).
Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno odobrilo Ministarstva prosvete.
Izborna nastava ostvaruje se iz onih predmeta za koji se izjasni najmanje 30% učenika oglednog odeljenja. U toku školovanja učenik može u zavisnosti od svojih interesovanja i planova za buduće obrazovanje, da bira predmete određene grupe:
- Grupa izbornih predmeta namenjena učenicima koji žele da nastave školovanje (A) koja je strukturirana prema postojećim zahtevima prijemnih ispita na fakultetima i visokoškolskim ustanovama;
- Grupa izbornih predmeta namenjena učenicima koji žele da se zaposle po završetku školovanja (B) koja je strukturirana prema zahtevima ekonomske struke uopšte na ovom nivou obrazovanja i omogućava sticanje dodatnih znanja i veština neophodnih za rad i van bankarskog sektora.
Za svaku godinu učenja propisani su izborni predmeti, što se vidi iz prethodne tabele.
U prvom razredu učenik bira grupu izbornih predmeta tj. dva predmeta od kojih je jedan propisan samom grupom (Istorija - za grupu A ili Muzička umetnost - za grupu B ) a drugi predmet bira između Zdravstvenog vaspitanja i Ekologije.
U drugom razredu učenik može da promeni grupu izbornih predmeta.
Učenik koji je izabrao grupu predmeta B u trećem razredu ne može da je promeni u četvrtom zbog razvojne prirode predmeta Opšta matematika. Sa druge strane učenik koji je izabrao grupu predmeta A u trećem razredu može da je promeni u četvrtom izborom Preduzetništva kao izbornog predmeta.
Ocena izbornih predmeta predviđenih Programom ogleda je numerička i ulazi u prosek ocena na kraju godine.
Predviđen broj učenika u odeljenju je 24.
Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN) i nastavu u bloku (B):
razred |
predmet /modul |
godišnji fond časova |
broj učenika u grupi |
||
V |
PN |
B |
|||
I |
Računarstvo i informatika |
74 |
12 |
||
Kancelarijsko poslovanje i računarska tehnika |
111 |
12 |
|||
Knjigovodstvo |
74 |
12 |
|||
II |
Kancelarijsko poslovanje i računarska tehnika |
111 |
12 |
||
Bankarska obuka |
148 |
12 |
|||
III |
Bankarska obuka |
288 |
30 |
12 |
|
IV |
Bankarska obuka |
256 |
60 |
12 |
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
IV RAZRED |
UKUPNO |
|
Čas odeljenskog starešine |
do 74 |
do 74 |
do 72 |
do 64 |
do 284 |
Dodatni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
Dopunski rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
Pripremni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
* Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
I |
II |
III |
IV |
|
Ekskurzija |
do 3 dana |
do 3 dana |
do 4 dana |
do 5 dana |
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture |
2 časa nedeljno |
|||
Drugi strani jezik |
2 časa nedeljno |
|||
Drugi predmeti * |
1-2 časa nedeljno |
|||
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo) |
30-60 časova godišnje |
|||
Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge |
15-30 časova godišnje |
|||
Kulturna i javna delatnost škole |
2 radna dana |
* Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
razred |
razredno- |
mentorski
rad |
obavezne |
ostalo |
ukupno |
I |
37 |
2 |
39 |
||
II |
37 |
2 |
39 |
||
III |
36 |
1 |
2 |
39 |
|
IV |
32 |
2 |
2 |
3 |
39 |
III NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)
Nastavni plan i program za obrazovni profil bankarski službenik - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme ("Prosvetni glasnik", broj 7/91);
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama za područje rada ekonomija, pravo i administracija ("Prosvetni glasnik", br. 9/91 i 2/98).
Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:
- publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete i elektronske publikacije);
- odgovarajuće softverske pakete;
- Internet.
Nastava se realizuje uz korišćenje:
- računara i projektora za Power Point prezentacije;
- skenera;
- dijaprojektora;
- grafoskopa;
- televizora i video rekordera;
- odgovarajućeg kancelarijskog pribora;
- odgovarajuće kancelarijske opreme i alata;
- telefona;
- telefaksa i
- fotokopir aparata.
Detaljna uputstva za ostvarivanje programa data su uz svaki predmet pojedinačno.
CILJEVI PREDMETA |
Veštine |
Očekivana postignuća na kraju obrazovanja |
Razvijanje saznajnih i intelektualnih sposobnosti i sticanje pozitivnog odnosa prema drugim kulturama, uz uvažavanje različitosti, i usvajanje znanja i umenja potrebnih u poslovnoj komunikaciji i opštenju sa drugim govornicima koji se služe engleskim jezikom kao sredstvom komunikacije. |
Razumevanje govora |
Od učenika se očekuje da: • razume usmenu poruku iskazanu savremenim jezikom,
bez nepotrebnih leksičkih i sintaksičkih složenosti, i to na nivou
globalnog razumevanja (da shvati osnovno obaveštenje iz poruke), na
nivou selektivnog razumevanja (da uoči traženu informaciju) i na nivou
razumevanja implicitnog sadržaja (da shvati intonaciju poruke, odnosno
nameru govornika); |
Usmeno izražavanje i interaktivna komunikacija |
• učestvuje spontano u jednostavnom
razgovoru o bliskim temama i poslovima iz delokruga rada; |
|
Razumevanje pisanog teksta |
• čita, sa zadovoljavajućim
stepenom razumevanja, kraće jednostavnije tekstove koji se odnose na
njegovo područje rada i interesovanja; |
|
Pismeno izražavanje |
• vodi kratke beleške i piše
lična pisma da bi tražio ili preneo informacije, iskazao osećanja, iskustva
i dešavanja; |
RAZVIJANJE KOMPENZACIONIH STRATEGIJA
Učenik se osposobljava da:
- razume značenja složenih reči sastavljenih od elemenata koji su učeniku poznati i koji se kombinuju u skladu sa produktivnim pravilima o građenju reči, pod uslovom da proces građenja reči ne uključuje značajnije fonološke promene u konstituentnim elementima;
- razume značenja nepoznatih elemenata na osnovu datog konteksta sa poznatim elementima, pod uslovom da se kontekstualni podsticaji mogu lako prepoznati i tumačiti;
- uoči razlike u značenjima reči koje pripadaju istoj jezičkoj porodici ili derivaciji;
- opiše lica i predmete parafraziranjem koristeći opšta fizička svojstva, posebne karakteristike i namenu;
- opiše svojstva i kvalitete koji se odnose na opšta i posebna fizička svojstva i namenu;
- zatraži pomoć, obaveštenje i sl.;
- se izvini zbog nepoznavanja društvenih normi i običaja.
(tri časa nedeljno, 111 časova godišnje)
Moduli |
Strukture |
Govorne situacije |
Primeri govornih situacija |
Modul 1 Home and family |
have /have got kao
punoznačan glagol za izražavanje pripadanja i posedovanja Present simple za opšte tvrdnje (bez ukazivanja na vremenske odrednice) Upitni determinatori Present simple za opisivanje i pripovedanje
događaja Pridevi sufiksalno građeni nebrojive imenice sa glagolom u jednini (singularia tantum) |
Talking about family members Asking / answering about age Talking about everyday activities Describing and locating objects and places Talking about the house/ flat Talking about family reunions |
I’ve got two younger sisters. They are the most beautiful creatures I know. My granny lives with us. My brother reads a lot. What books does he read? My family lives in a nice old house. There is a lawn in front of the house and a small
back yard. I like our family get-togethers. It's usually for Christmas. |
Modul 2 Making friends |
Opšte zamenice (everybody, everyone) Upitna zamenica who u funkciji subjekta (subject
question) Nulti član uz imena dana u nedelji |
Greetings and introductions Giving personal information Talking about friendship Talking about present activities Leave-taking |
Hello! Hi! Hi, everybody! Do you know each other? I’m sixteen and I have a lot of friends. I like going out and listening to pop music. The music my friends and I like, annoys my parents. Who's your best friend? George. He's fond of Canadian literature. He's reading a book by Margaret Atwood and he finds the book most interesting. See you! See you soon / later/ tomorrow/on Monday! |
Modul 3 Daily life |
Present simple za
izražavanje uobičajene ili stalne radnje, uz priloške odredbe every day, often, usually, always, never. Predlozi uz priloške odredbe za vreme Nulti član uz nazive prevoznih sredstava Wh pitanja have u izrazima have a shower, have
a bath Present continuous (Present
progressive) za izražavanje radnje koja se događa u trenutku govora. |
Talking about routines/habits Asking questions about daily routines Expressing preference Expressing mental states and feelings Contrasting
usual habits and current situations
|
Peter often goes to football
matches. He hates watching football on television. I have a shower every morning, but my mother prefers
a nice, hot bath. I go to the baker’s every morning to buy fresh rolls. They smell so good. I feel tired. I’ll go to bed. He’s not well. He must/should see the doctor. Stephanie
doesn’t smoke. I can’t understand why she’s smoking now. |
Modul 4 Working life |
Neodređeni član uz nazive
zanimanja IT kao formalni subjekat uz kopulativne glagole. Prisvojna zamenica have to za izražavanje obaveze will posle glagola think u značenju pretpostavke Realna pogodbena rečenica must u značenju
potrebe, obaveze |
Asking/answering about jobs Making plans for the future Discussing jobs Expressing obligation Expressing predictions or expectations Expressing likes/dislikes |
What’s his job? / What
does he do for a living? Peter has been promoted to accounts manager. She's happy with her job conditions. She doesn't have to work at weekends. I think he’ll get a promotion in the summer. You must work hard if you want to be successful
in your job. |
Modul 5 Food and drinks |
can't za izražavanje nemogućnosti da se nešto uradi can/could u značenju molbe
i zahteva Neodređeni član u značenju broja jedan. Povratne zamenice, bez emfatične upotrebe Neodređeni determinator some, uz brojive i nebrojive
imenice. Upitni determinator |
Talking about eating habits Ordering food Offering food/ drink Asking / Answering questions about food Polite refusals Expressing strong likes and dislikes |
I can't eat fish. I'm allergic
to it. What do you have for breakfast?/ What would you
like for lunch? Have some more cake/tea. Do have a biscuit. No,
thank you, I’m full. |
Modul 6 Hobbies and leisure activities |
Gerund u funkciji objekta (posle glagola like, prefer, enjoy, be fond of; look forward to; hate, start, stop) Pridevi u nominalnoj funkciji (deadjektivalni nominali) - the young Nulti član uz nazive muzičkih instrumenata i društvenih igara Gerund u funkciji subjekta have u izrazima: have a swim; have a walk; Povratni glagoli (enjoy/cut /hurt oneself) |
Expressing likes and dislikes Discussing how people use their free time Talking about hobbies Making suggestions Making arrangements Expressing satisfaction |
What do you like doing? What do you do in your free time? Would you like to go to the concert with me tonight? I’m going to invite a lot of people to my party next week. I'll invite you, too. I enjoyed myself at the party./ I enjoyed the party very much. |
Modul 7 Sports and recreations |
Gerund u funkciji subjekta Prilozi izvedeni sa -ly,
bez promene značenja Gerund posle predloga too + pridev, u značenju very, extremely Odrična zamenica Potencijalna pogodbena rečenica go + gerund (go skiing, shopping) |
Talking about sports Talking about past events Expressing necessity Describing skills and abilities Talking about past experiences Expressing doubt Making plans Making suggestions Talking about present events Talking about habits and attitudes to sports Expressing likes and dislikes |
Swimming is her favourite
sport. She can swim extremely well. He’s good at playing basketball. Can he climb up the cliff? What are you doing this afternoon? We're on a cycling tour in Slovakia. It would be
great if you could join us. I like doing martial arts. |
Modul 8 Going places |
Present simple u značenju buduće radnje i za kazivanja reda vožnje. Neodređeni determinator some uz nebrojive imenice Zapovedni način za davanje uputstva Nulti član u izrazima go by plane / car / bus /
train/ on foot Past simple za opisivanje događaja u prošlosti Pridevi na -y Član uz nazive parkova, mostova, godišnjih doba i
uz geografska imena. so u uzvičnim rečenicama |
Asking for and giving information Polite requests for information Giving directions Buying a ticket Expressing preferences Talking about past events Talking about the weather Complaining Talking about experience Describing places Expressing wishes |
What time does the train for Barcelona leave? When did you last go to the seaside? We had such awful weather on holiday. It was raining all the time. Have you ever been to France? Central Park is beautiful in spring when cherry
trees are in blossom. |
Modul 9 People |
Upitna zamenica u funkciji
subjekta Opisni pridevi (veličina, oblik, boja) Relativni pluralia tantum oblici have za izražavanje lepih želja u izrazima have a nice time; have fun; have a good journey |
Asking about people Identifying people Talking about nationalities and languages Describing a person's physical appearance Describing what people are wearing Social conventions |
Who’s the man in the white
jacket? Where are they from? She likes to wear jeans. Have a nice time! Have a good weekend! Have a nice
journey! Enjoy yourselves! |
Modul 10 Short history of money Foreign currencies |
Brojevi could u značenju predloga Upitno-odrična rečenica Poređenje po jednakosti/nejednakosti |
Asking for / giving prices Exchanging numerical information Differentiating between numbers Talking facts Expressing intentions Making enquires Seeking for agreement Expressing opinion Working out the prices in other currencies |
How much is/are…/ How much
does it cost? I have only a five pound note. Will it do? His bank account is pretty big. He has saved more than 200,000 euros. I want to change some money. Do you know how much is euro today? Isn’t the exchange rate today the lowest for the
past few weeks? It was more favourable in May, don’t you think so? Fourteen pounds fifty is about 2000 dinars. |
Veštine |
Očekivana postignuća |
Od učenika se očekuje da: |
|
Razumevanje govora |
• shvati smisao kraće, razgovetne
poruke; |
Usmeno izražavanje i interaktivna komunikacija |
• traži i daje jednostavna
obaveštenja lične prirode; |
Razumevanje pisanog teksta |
• prepozna bitne informacije
u većini jednostavnih tekstova o običnim stvarima iz života; |
Pismeno izražavanje |
• traži i prenese obaveštenja
lične prirode; |
(tri časa nedeljno, 111 časova godišnje)
Moduli |
Strukture |
Govorne situacije |
Primeri govornih situacija |
Modul 1 Special occasions |
Pisanje datuma: Brojevi u funkciji imenice (hundreds of, thousands of) will u učtivim pitanjima i zahtevima will za planirane događaje u budućnosti |
Saying dates Talking about holidays and festivals Expressing good wishes Polite requests and greetings Talking about future events |
When were you born? Valentine’s Day is celebrated in February. My grandparents will celebrate their 50th wedding anniversary next June. |
Modul 2 Travel |
Imenice sa glagolom u jednini can u značenju mogućnosti Present continuous za planiranu buduću
radnju need kao punoznačan glagol must /have to u
značenju obaveznosti Realna pogodbena rečenica BE going to + infinitive za
planiranu buduću radnju Savezni način Past perfect uz priloške
odredbe as soon as, when, after. |
Asking for information Expressing wishes Expressing obligation Making arrangements Discussing holidays Making suggestions Expressing regrets Giving advice Describing a sequence of events Reporting what people say |
I’d like some information
about holidays in Spain. We’d like to go to Budapest. Do we need a visa? You’ll miss the plane if you don’t take a taxi. They asked why the flight had been delayed. |
Modul 3 Living in town |
Present perfect uz
priloge recently, lately Gerund u funkciji subjekta u rečenici Nulti član ispred imena gradova where u relativnoj rečenici too na kraju rečenice za davanje dodatne
informacije Nepravilno poređenje prideva (good, bad) Poređenje prideva |
Talking about advantages and disadvantages Adjusting to new ways Stressing disadvantages Pointing out advantages Giving extra information Connecting past to present experience Expressing opinions Making comparisons |
Our friends have recently moved to a big city. They used to live in a small town. They say life in the country is healthier. My grandparents are getting used to living in Belgrade. There's too much traffic and the streets are always
crowded and noisy. The town where I live has got good public transport
and the shops are excellent. He got used to living in a big city, but he found it very difficult at first. He thinks the best place to live is in a suburb. |
Modul 4 Shops and services |
Infinitiv za davanje uputstva Upitna zamenica u funkciji subjekta Opšti determinator Present perfect continuous da označi radnju koja duže traje Neodređeno one Kongruencija imenica sa glagolom u jednini Potencijalna pogodbena rečenica will za izražavanje očekivane buduće radnje i za predviđanja Adjektivalna upotreba participa Priloške odredbe za mesto |
Asking for and giving information Describing the purpose of something Requesting location Giving location Expressing necessity Expressing duration Expressing likes/dislikes Making suggestions Expressing opinions Making predictions Expressing intentions Expressing likes/dislikes |
On which floor is the toy
department? What's this for? It's for polishing shoes./ You use it to polish shoes. Excuse me, where’s the cash desk / the cash point,
please? I’ll need a trolley for all these bags. We have been shopping here ever since the store
was open. |
Modul 5 Banks: Types of banks: - paying bank |
Genitiv porekla Particip u funkciji prideva should + infinitive u značenju potrebe Adjektivalna upotreba imenica Opšta lična zamenica one be + infinitiv u značenju potrebe Realna pogodbena rečenica Izvođenje prideva nastavkom -ful i -ible Nulti član u paralelnim strukturama: hand in hand, arm in arm i
dr. |
Asking for extra information Reporting what people say Describing competence Expressing necessity Describing duties and responsibilities Stating differences Making predictions |
What is Mr Rogers’ job
title? One needs computing skills for that job. The bank is to meet the client's needs. Service
to customers comes first. If a client has a complaint the first thing the employee does is apologize. The employee should know how to deal with difficult
people and stressful situations. The banking system differs from country to country. In ten years all banking will be online. |
Modul 6 Going out |
Present perfect pasiva let u značenju predloga, poziva na zajedničku
akciju let's kao kratak odgovor na neki podsticaj Alternativna pitanja Lična zamenica me u apsolutnoj upotrebi might za izražavanje verovatnoće |
Making suggestions Accepting suggestion Accepting / refusing invitation Inviting people out Accepting invitation Disagreeing and giving alternatives Making enquiries |
What about going to see
the new Spielberg movie? It has been nominated for the Academy award. Where would you like to go out tonight, to McDonald’s
or to Pizza Hut? |
Modul 7 Famous people |
Pogodbena potencijalna rečenica Past simple vs. past continuous Pitanja sa predlogom na kraju Namerna rečenica Neupravni govor Neodređeni determinator some Upitna zamenica u funkciji subjekta Prisvojna zamenica Apsolutni superlativ Sadašnje vreme pasiva |
Talking about celebrities Talking about appearance and personality Expressing disbelief Expressing likes Talking about past events Reporting what people say Expressing opinions Making enquiries |
If you could, who would
you like to interview or write about? What did he impress you by? Who's your favourite singer? Bill Gates, who is one of the most prolific entrepreneurs in computer history, is said to be the richest man in the States. |
Modul 8 Events that marked the 20th century |
Past simple za
opisivanje događaja u prošlosti Broj u funkciji imenice Nulti član uz nazive meseci used to + infinitive za
opisivanje radnje koja se ponavljala u prošlosti Upotreba određenog člana uz imenice koje su jedinstvene u svojoj vrsti |
Describing events Talking about results Reporting past events Asking questions about past events |
Coca-Cola became a truly
international product and the third most popular drink in the world. September 11, showed the world that terrorism has
become No1 threat today. I read that most of San Francisco had been destroyed
in an earthquake. Who was the first man to walk on the moon? |
Modul 9 At the bank |
would u značenju želje, namere Neodređeni determinator no Kvantifikatori uz brojive i nebrojive imenice (many
/ much; a lot of / lots of; few
/a a few; little/ a little) what u funkciji objekta Present perfect u rezultativnom značenju could u značenju mogućnosti Određeni član uz nazive moneta |
Requesting service Expressing regrets Asking questions about raising money Expressing necessity Making enquiries Stating intentions Requesting location Stating facts |
I’d like/I want to open
a current account. Sorry to hear that, but we've had no complaints about our services so far. How much money do you want to raise? The bank has sent me my new credit card. Have the
conditions remained the same? If so, could we renew the contract? Excuse me, where is the enquiry counter? The dollar fell against the euro last week. |
Modul 10 Communication Writing informal letters and emails Using the telephone |
Informal vs formal regret + infinitiv Pogodbena realna rečenica Nepravilno poređenje prideva may, could u značenju molbe, zahteva shall u značenju predloga Alternativna pitanja složene imenice |
Giving reasons for email Stating the problem Asking for information Apologizing Closing Getting through on the phone Polite request Apologizing Offering help / Taking telephone messages Making contact over the phone Asking questions Stating facts Expressing purpose |
We are writing to inform
you that…/ I am writing to let you know that… Shall I transfer you? / I’ll connect you. Will you tell her that Mary phoned? Do you have a phone card or a mobile? |
Veštine |
Očekivana postignuća |
Od učenika se očekuje da |
|
Razumevanje govora |
• razume izraze i reči koje
se često koriste, a odnose se na njegovo blisko okruženje, potrebe i
interesovanja; |
Usmeno izražavanje i interaktivna komunikacija |
• jednostavne jezičke strukture
i izraze korektno koristi u prepoznatljivim situacijama i jednostavnom
razgovoru o bliskim sadržajima; |
Razumevanje pisanog teksta |
• razume specifične i predvidljive
informacije u dokumentima kao što su reklame, prospekti, red vožnje,
jelovnici i sl., ukoliko su pisani jednostavnim jezikom; |
Pismeno izražavanje |
• napiše kratko neformalno
pismo o ličnom doživljaju i interesovanjima; |
(tri časa nedeljno, 108 časova godišnje)
Moduli |
Strukture |
Govorne situacije |
Primeri govornih situacija |
Modul 1 The world around us: Endangered species Planet in trouble People in need |
may u značenju
verovatnoće, pretpostavke Present continuous da označi radnju koja je u toku will u značenju očekivane buduće radnje might u značenju mogućnosti, pretpostavke Sinkretizam jednine i množine Prefiks il- za izvođenje prideva should
u značenju neophodnosti, potrebe Particip u funkciji imenice |
Making general predictions Talking about present events Speculating on possible future events Talking about ambitions/ intentions Expressing obligation and necessity Stating facts Asking questions about people's attitudes |
Many of the larger mammals
may become extinct in the wild; some will possibly survive only in
zoos. Water will become a valuable resource. According to some scientists at NASA, the year of
2005 might be the hottest in the history of mankind. Illegal wild bird trade should be banned. There are a lot of charitable organizations / institutions today which are helping people in need. Human beings control the world and therefore have
a responsibility to protect wildlife and their habitats. |
Modul 2 The world of work |
Present simple za
pripovedanje will u značenju pretpostavke, mogućnosti so kao objekat glagola Pokazne zamenice in order to + infinitive za
izražavanje namere Relativna zamenica that Konverzija glagola i imenice |
Talking about work and ambitions Stating intentions Giving advice Asking for an opinion Expressing opinions Giving reasons Expressing duration of an action Asking for advice/ Giving advice Stating facts Expressing expectations |
Fiona's boyfriend is a professional photographer. He specialized in fashion photography and now works for a magazine called The Latest Fashion. I have changed up my mind. I'm not going to be an
accountant. I'm bad with money. Do you think computers will replace secretaries
and accountants? What are you planning to do when you leave school?
I want to work in a bank. Many companies today use psychometric tests to select employees for the job that suits their personality. He's expecting to get a pay rise. |
Modul 3 Traveller's cheques Debit and credit cards |
can u značenju zahteva, potrebe it kao logički subjekat should za davanje saveta, predloga must za izražavanje potrebe i neophodnosti Pitanja sa predlogom na kraju Pogodbena rečenica sa glagolom must u
glavnoj rečenici |
Requesting service Giving advice Expressing possibility Giving advice Expressing necessity Making enquiries Asking for / giving information Expressing necessity Talking about conveniences Asking where something is Giving location |
Can I order some traveller's
cheques, please? What is the base rate? What about the bank charges? If you want to get the Visa card, you must open a foreign currency account. As soon as your application has been approved, you can come to the bank and take your card. Cash withdrawals 24 hours a day. No fee on our ATMs. |
Modul 4 Stories from real life |
Past simple / Past perfect za pripovedanje prošlih događaja Past simple / Past continuous za
pripovedanje prošlih događaja. Neupravni govor Present perfect u pitanjima Present continuous za radnju koja se
događa u sadašnjosti |
Making enquiries about past events Talking about a sequence of events in the past Expressing opinions Showing interest Responding to stories Sympathizing Talking about frightening / exciting experiences |
How do you think the
accident happened? Had they noticed anything strange before the plane
crashed? It was a great gathering, You should have come. Did you listen to the broadcast? Have you heard any more about Pauline's daughter? The hurricane devastated the whole village. |
Modul 5 Foreign currency operations: savings; Call deposits |
Particip u funkciji prideva Sadašnje vreme pasiva Neodređeni determinator any Prošlo vreme pasiva would za izražavanje želje, namere should u značenju obaveznosti may u značenju mogućnosti |
Explaining bank services Talking about conveniences Requesting service Making enquiries Explaining differences |
For long-term time deposits and larger amounts of foreign currency the bank offers stimulating interest rates at annual level. The lowest interest rate is for savings at sight. The users are given a free of charge Visa Electron card with the built-in chip technology, which guarantees high safety. The payment of foreign currency pensions is effected
without any fee and they are paid out as soon as they reach the bank. Is the copy of passport of the person authorized to the account valid enough? FCY savings deposits may be call deposits or fixed-term deposits. The interest rate depends on the currency and amount of deposit as well as the depositing time. |
Modul 6 Office cultures Cross cultural Work-related stress |
should u značenju saveta Prefiks mis za izvođenje apstraktnih
imenica it u funkciji logičkog subjekta can u značenju verovatnoće Pokazni determinatori Zamenički oblici u funkciji determinatora (all) Množina imenica na - y Izvođenje prideva prefiksom un- Izvođenje imenica nastavkom - ness should u značenju preporuke |
Giving advice Stressing differences Expressing possibility Expressing obligation and necessity Stating facts Giving advice |
Good manners make for
good business. Giving and receiving gifts is an important part
of business life in the Middle East. When at work, you must wear a suit and a tie. Client satisfaction is one of the bank's priorities. Working with the public can be very stressful. Too much stress is bad for the individual as
well as for the employing organization. |
Modul 7 The stock exchange Securities |
Particip u funkciji prideva may u značenju mogućnosti Mesto priloga i priloških odredbi u rečenici Izvođenje imenica nastavkom - ment "wh"pitanja i "da / ne" pitanja Analitički superlativ |
Explaining how the institution functions Talking about past events Giving details Asking for / giving extra information |
The stock exchange has strictly defined rules and requirements regarding trading procedures, listing of securities and participants in trading. Participants in trading may act as either brokers
or dealers. Securities can be of different types: listed securities, bearer securities, registered securities. The most significant debt securities are bonds
which may be issued by government, regional and municipal authorities
and corporations. What is the duration of the bond? Is it a redeemable bond? |
Modul 8 News and headlines |
news - nebrojiva imenica sa glagolom u jednini be going to + infinitive za
planiranu buduću radnju present simple / present perfect u rezultativnom značenju Izostavljanje člana u novinskim izveštajima Infinitiv u namernoj rečenici pluralia tantum Nebrojiva imenica sa glagolom u množini (police u značenju grupe) Kongruencija imenice i glagola |
Reporting events from newspapers Making predictions Stating usual activities Stating facts |
On the front page is
the news that the Alpha The sensational news! General election at the
end of the year! Madonna has released a new record. Market report: Dollar's boost! Her father always reads the business pages first The police have offered 30 000 pounds for information leading to the arrest of the kidnappers. |
Modul 9 Inventions |
Izvođenje prideva nastavkom - less Past simple za pripovedanje prošlih događaja Generička upotreba člana Slaganje vremena Izvođenje imenica nastavkom - kind may/might u značenju predpostavke, predviđanja Neodređeno one |
Stating facts Asking questions about past events Making predictions |
Ford built his horseless carriage in 1896. Marconi, the Italian electrical engineer, invented the radio over 100 years ago. He thought television would never become popular. Do you know who invented dynamite? Did it bring any good to mankind? One day remote control robots may replace humans in many fields of work, especially dangerous ones. |
Modul 10 Topics for Education |
Present simple tense za iznošenje činjenica Upitna zamenica u funkciji objekta will / be going to + infinitive za planiranu radnju could u značenju predpostavke have to u značenju obaveznosti Pridev u značenju imenice |
Exchanging opinions Expressing preferences Talking about plans for the future Exchanging views Initiating discussion Asking about the clothes |
Do your school subjects
educate you for life? What are your plans after leaving school? What are advantages and disadvantages of globalization? Are you willing to do any voluntary work? Are there enough facilities for young people in your town? Do you get an allowance from your parents? What do the young like to wear today? |
Veštine |
Očekivana postignuća |
Od učenika se očekuje da |
|
Razumevanje govora |
• razume i izdvoji bitne informacije
iz kratkih, jednostavnih poruka i obaveštenja; |
Usmeno izražavanje i interaktivna komunikaija |
• izrazi svoje mišljenje i
stavove o temama iz svakodnevnog života; |
Razumevanje pisanog teksta |
• shvati osnovni smisao kratkih
jednostavnih tekstova o događanjima u svetu; |
Pismeno izražavanje |
• traži i prenese obaveštenja
i poruke vezane za posao koji obavlja; |
(3 časa nedeljno, 96 časova godišnje)
Moduli |
Strukture |
Govorne situacije |
Primeri govornih situacija |
Modul 1 People and the Pollution |
Present perfect u rezultativnom značenju Realna pogodbena rečenica should u značenju preporuke, potrebe Opšta lična zamenica one Particip u adjektivalnoj funkciji Relativna restriktivna klauza |
Stating the problem Solutions to the problems Making predictions Making recommendations Stating facts Discussing environmental issues |
The storage of nuclear waste has become a great problem today. In the next decade, environmentalism will be the most important issue for business. Companies should produce ozone
- friendly products which are not harmful to the environment and use reusable
/ recyclable material wherever possible. What negative effects can people who work in offices have on their environment? |
Modul 2 Applying for a job: Interview |
Realna pogodbena rečenica must u značenju obaveznosti can u značenju mogućnosti her u funkciji objekta Present continuous za radnju koja je u toku will za izražavanje namere Gerund posle glagola enjoy, like Present perfect u rezultativnom značenju Prošlo vreme pasiva Realna pogodbena rečenica Future perfect u rezultativnom značenju so u funkciji objekta glagola |
Giving advice Stating necessity Describing procedures Asking for advice Giving advice Talking about past events Reporting past events Stating intentions Expressing wishes Expressing regrets Rejecting a job offer Describing the abilities Talking about results |
If you want to apply
for a job, you have to fill in / complete an application form and give
personal details which include your qualifications and relevant work
experience. He was asked if he would like to be a teleworker
but he refused. He said he wanted something more dynamic. |
Modul 3 Banking services Personal current accounts |
Množina apstraktnih imenica Genitiv uz imenice u množini whenever u funkciji priloga will za očekivanu buduću radnju Skraćivanje relativne klauze it kao logički subjekat Infinitiv za davanje uputstva |
Describing duties and responsibilities Showing interest Promoting bank services Making predictions Explaining how some services function Making requests Expressing regrets Giving advice Giving instructions |
For the general public
and many businesses, banking services are provided by commercial banks,
or clearing banks which have branches throughout the country. With our bank you no longer have to fit your
business into banking hours. You can control your accounts whenever
it suits you, 24 hours a day. Internet banking will be widely used soon. Current accounts are based on payrolls, payment
of pensions and individual payments made to accounts. State the credit terms clearly on each invoice (a pay-by date and details of interest charges). |
Modul 4 Safe boxes: classical safe boxes Electronic self-service Methods of international Priority payments |
Množina imenica Sadašnje vreme za davanje uputstva Particip u funkciji prideva Poređenje prideva Imenice u adjektivalnoj funkciji should za davanje saveta, preporuke Izvođenje prideva nastavkom -less Sinkretizam jednine i množine Veznici either ... or / neither...nor Sintetičko poređenje prideva Upitna zamenica u funkciji subjekta Present perfect da označi nesvršenost radnje |
Explaining how bank services function Making comparisons Giving extra information Talking about payments Giving details Making enquiries Drawing attention |
The Retail Department offers, in addition to regular services, the rent of safe boxes. Electronic safe boxes guarantee maximum security. The complete safe box operations are monitored electronically through the central computer. The client states the desired size of the safe
box and the renting time. Priority payments should be used when speed of
delivery is the most important factor. They are sent by SWIFT, which
is an electronic payment system. Who is the drawer of the bill of exchange? |
Modul 5 Loans: Quick loans Corporate lending Short / long- term loans Leasing deposit financing |
Sadašnje vreme za davanje uputstva Relativni pluralia tantum oblici (goods) Brojevi: procenti Imenica u funkciji prideva be involved in + gerund Analitičko poređenje prideva Upitno-odrična rečenica |
Explaining banking services Giving details and extra information Giving reasons Making enquiries |
Quick loans are disbursed in 100% amount according to the presented pro-forma invoice for the goods and services clients wish to buy. The bank charges the commission of 1.5% for granting a quick loan against the standing order. Cash loans are granted for 24 months loan term,
based on 10 % FCY deposit and interest rate of 12 % at the annual level. Car loans are based on 10 % down payment or on
10 % deposit. The loan amount includes basic price plus customs tax
and comprehensive insurance. With 10-30 % deposit and interest rate of 10-30 % p.a., leasing appears to be more attractive than conventional loans for cars and equipment. Why don't you take out a loan to pay for your
car? |
Modul 6 Corporate deposits: Demand deposits Types of accounts: Deposit account Sight deposit account |
Sadašnje vreme za davanje uputstva Realna pogodbena rečenica will za očekivanu buduću radnju can za izražavanje mogućnosti Upitna reč u funkciji subjekta would u značenju želje Generička upotreba člana Present perfect u rezultativnom značenju |
Explaining banking services Giving advice Making enquiries Expressing intentions Stating the rights of the client Drawing the clients' attention to their obligations |
The interest on time deposits is accrued and paid on monthly basis and on maturity. If the client's withdrawal request is received prior to maturity, the interest on the remaining deposit will be accrued and paid at the rate applied to demand deposits. If you transfer your money to a deposit account, you will earn more interest. Can I draw on that account when I am abroad? We would like to close the dormant account in
that currency. As the account holder you can make any transaction you want from your account. Your account is overdrawn. You have taken more money than you have paid in. We expect you will settle your outstanding account shortly. |
Modul 7 Entertainment |
Upitna zamenica u funkciji subjekta Gerund posle glagola koji označavaju početak ili završetak neke radnje prefer + infinitive Nulti član uz nazive sportova Gerund posle glagola like, hate, prefer Gerund u funkciji objekta some u funkciji neodređene zamenice Slaganje vremena bare infinitive Pridevi na -ing/-ed Nulti član uz nazive društvenih igara |
Asking personal questionss Describing activities Expressing likes/dislikes Talking about past activities Expressing preferences Agreeing / Disagreeing |
What's your favourite pastime? What are your favourite programmes on TV? My best friend and I prefer sitting in the park
and gossiping to going to cafés. |
Modul 8 Lifestyles Modern manners |
get used to + gerund it u funkciji logičkog objekta might za izražavanje manjeg stepena verovatnoće future perfect tense za radnju koja će se završiti do određenog trenutka u budućnosti Pokazne zamenice (these, those) Zapovedni način za izražavanje preporuke, saveta Gerund posle glagola avoid Pogodbena rečenica sa zapovednim načinom u glavnoj rečenici used to + infinitive za uobičajenu prošlu radnju Izvođenje prideva nastavkom - ed |
Expressing views Adjusting to different lifestyles Stating facts Stressing cultural differences Asking questions about people's characters Stating facts |
I could never get used
to driving on the left. Peter had to change to a completely different
diet, which he found very difficult. Store opening hours in Germany differ from those in our country. When in Britain do not stand too close to the other person. It's considered rude. In Japan avoid prolonged eye contact and wrapping gifts in white. If you invite an Arab to dinner, don't serve any pork or alcohol. Do you believe in stereotypes? People today kiss and embrace in public. |
Veštine |
Očekivana postignuća |
Od učenika se očekuje da |
|
Razumevanje govora |
• razume izlaganja u okviru svoje struke, pod uslovom
da je predmet izlaganja poznat i da se izlaže razgovetno i na standardnom
jeziku; |
Usmeno izražavanje i interaktivna komunikacija |
• izlaže jednostavnim jezičkim sredstvima, samostalno
ili uz manju pomoć, kraće delove pisanog teksta o temama koje su mu bliske; |
Razumevanje pisanog teksta |
• razume jednostavne tekstove koje su u vezi sa njegovim
interesovanjima; |
Pismeno izražavanje |
• opiše svoje planove i ambicije u vezi posla ili daljeg
obrazovanja; |
Skraćenice
EU: European Union
EMU: European Monetary Fund
ECB: European Central Bank
ESCB: European System of Central Banks
IMF: International Monetary Fund
MPC, the: the Monetary Policy Committee: a committee at the Bank of England that sets the level of UK interest rates
FYI: for your information
bcc: blind copy (a copy will be sent to this person but other people will not know this).
CSH: cash
CV: curriculum vitae (BrE) ; resum - (AmE)
DC: debit card
TR: transfer
IMO: International money order
LIBOR: London interbank offered rate
PIN: confidential code
CIF: all costs, insurance, and freight charges are to be paid by the exporter.
CHQ: cheque
ATM: automatic transfer of money (AmE) cash dispencer machine (BrE); automated teller machine
CEO: chief executive officer
RPI: The Retail Price Index (an index to measure inflation)
Preporučena literatura za nastavnike:
In Company, Simon Clarke, MacMillan
Profile, Jon Naunton, Oxford
Power Base, David Evans, Longman
Market Leader - Banking and Finance, Christine Johnson, Longman
Business Grammar Builder, Paul Emmerson, MacMillan
Business words you need, Miroslava Cvejić, Savremena administracija