(prva, druga, treća i četvrta godina učenja)
Cilj
Usvajanje drugog stranog jezika obezbeđuje sticanje novih znanja i ovladavanje novim jezičkim sistemom, što doprinosi proširivanju i bogaćenju opštih izražajnih i intelektualnih sposobnosti učenika, upoznavanju kulture, običaja i načina života naroda čiji se jezik uči kao i razvijanju etičkih i moralnih vrednosti.
Zadaci učenja drugog stranog jezika:
- upoznavanje osnovnih karakteristika sistema jezika i jezičkih struktura i usvajanje oko 1200 najfrekventnijih reči i izraza;
- usvajanje korektnog izgovora i intonacije;
- razumevanje sagovornika i usmenog izlaganja o temama iz svakodnevnog života;
- ovladavanje tehnikom glasnog čitanja i čitanja u sebi;
- razumevanje jednostavnih tekstova o temama iz svakodnevnog života i tekstova sa naučno-popularnim sadržajima;
- savladavanje osnova ortografije radi korektnog pismenog izražavanja u okvirima usvojene leksike i jezičkih struktura;
- osposobljavanje za davanje informacija o sebi, svom domu, o našoj zemlji, njenim prirodnim lepotama i kulturno-istorijskim tekovinama;
- upoznavanje sa načinom života naroda čiji jezik uče i tekovinama njihove kulture i civilizacije;
- razvijanje intelektualnih sposobnosti i izgrađivanje svesti o potrebi saradnje i tolerancije među narodima;
- ovladavanje metodama za dalji samostalan rad na usavršavanju stečenog jezičkog znanja.
(2 časa nedeljno, 74 časa godišnje)
SADRŽAJI PROGRAMA
Tematika*
Porodica:
članovi porodice, njihova interesovanja i svakodnevne navike i obaveze u kući; porodica na okupu; proslave;
dom, prostorije u stanu;
identifikacija osoba i predmeta i opisivanje njihovih osobina i svojstava;
Škola:
život u školi; situacije na času;
Život mladih:
oblačenje, slobodno vreme; sportske aktivnosti; muzika; druženje, zajednički izlasci; odlazak na izlet; saobraćajna sredstva;
Svakodnevni život:
mesto u kome učenik živi; kupovina; praznici; obroci i karakteristična jela;
Priroda:
klima i godišnja doba; orijentacija u vremenu i prostoru; vreme na časovniku.
Školski pismeni zadaci:
po jedan pismeni zadatak u svakom polugodištu.
* | Navedene teme po razredima odnose se na život i situacije u zemlji/zemljama čiji se jezik uči i u našoj zemlji i mogu se proširiti i ponoviti i u sledećim razredima. |
(2 časa nedeljno, 74 časa godišnje)
SADRŽAJI PROGRAMA
Tematika
Svakodnevni život u porodici i školi.
Poseta pozorištu, muzeju i drugim kulturnim i istorijskim znamenitostima.
Društvena zbivanja u svetu i u našoj zemlji.
Opšta geografska obeležja zemlje/zemalja čiji se jezik uči i naše zemlje: glavni grad, prirodne lepote, turistički centri i prirodna bogatstva. Karakteristični običaji.
Školski pismeni zadaci:
po jedan pismeni zadatak u svakom polugodištu.
(2 časa nedeljno, 72 časa godišnje)
SADRŽAJI PROGRAMA
Tematika
Svakodnevni život u zemlji/zemljama čiji se jezik uči i u našoj zemlji.
Kulturni i istorijski spomenici i druge znamenitosti karakteristične za razumevanje kulture i običaja naroda čiji se jezik uči.
Primeri ljudske solidarnosti.
Odnos prema okruženju: zaštita čovekove sredine.
Nacionalni praznici i običaji.
Putovanje: informacije na stanici, aerodromu, u turističkoj agenciji, hotelu i restoranu.
Školski pismeni zadaci:
po jedan pismeni zadatak u svakom polugodištu.
(2 časa nedeljno, 64 časa godišnje)
SADRŽAJI PROGRAMA
Tematika
Život i rad učenika u školi i van nje.
Priprema za dalje školovanje i izbor zanimanja.
Aktuelne teme iz društvenog života u zemljama čiji se jezik uči i u našoj zemlji.
Sredstva javnog informisanja.
Dostignuća savremene nauke i tehnike.
Iz života i rada znamenitih ljudi.
Školski pismeni zadaci:
po jedan pismeni zadatak u svakom polugodištu.
Komunikativne jedinice
predstavljanje sebe i drugih; oslovljavanje poznate i nepoznate osobe; iskazivanje dopadanja ili nedopadanja, slaganja ili neslaganja s mišljenjem sagovornika;
traženje i davanje dozvole; traženje i davanje obaveštenja;
čestitanje i iskazivanje dobrih želja;
pozivanje u goste, prihvatanje ili neprihvatanje poziva;
izražavanje mogućnosti/nemogućnosti, obaveze ili nepostojanja obaveze da se nešto uradi;
privlačenje pažnje;
predlaganje da se nešto uradi;
odobravanje ili neodobravanje nečijih postupaka;
izražavanje zadovoljstva i nezadovoljstva;
izricanje zabrane, naredbe;
izražavanje čuđenja, uverenosti, pretpostavke ili sumnje;
iskazivanje fizičkih tegoba, raspoloženja, radosti, zabrinutosti;
davanje saveta.
SADRŽAJI PROGRAMA
I REČENICA
Prosta rečenica: potvrdna, upitna, odrična.
John buys newspapers every day.
Is he going to finish the work soon? When did you arrive home?
Tom wasn’t at home. I don’t like milk.
Pitanja
a) Yes/No questions
b) "WH" questions
Red reči u rečenici. Mesto priloga i priloških odredbi.
The train arrived late this morning.
II IMENIČKA GRUPA
Član
Neodređeni član:
u prvom pominjanju nekoga ili nečega;
u značenju broja jedan;
uz nazive zanimanja;
generička upotreba: A cat is an animal.
Određeni član:
uz zajedničke imenice u jednini i množini;
uz redne brojeve, superlativ, nazive reka, mora i okeana;
the second, the tallest, the Danube, the Adriatic, the Pacific
u predloškim frazama (izrazi sa delovima dana)
in the morning / in the evening
uz nazive muzičkih instrumenata.
Nulti član:
uz nebrojive imenice i uz brojive imenice u množini;
uz vlastita imena, nazive obeda, dana u nedelji, meseca i godišnjih doba.
uz imena gradova i zemalja;
uz nazive praznika i sportova;
u izrazima: go by car / by plane; go home / to school; be at home/ at school; have breakfast/lunch.
Imenice
Brojive i nebrojive imenice;
Pravilna množina imenice
book/books, box/boxes, lady/ladies, shelf/shelves
Najčešći primeri nepravilne množine
man/men, woman/women, child/children, foot/feet, tooth/teeth
Izražavanje pripadanja i svojine
sintetički genitiv: Tom’s dog; our neighbours’ car
analitički genitiv: The leg of the table is broken.
Zamenički oblici
a) Zamenice
Lične zamenice u funkciji subjekta i objekta
I meet him at school every day.
Pokazne zamenice
This is my book and these are Peter’s books.
Upitne zamenice
Who is he? What is your father? Which of the boys is your brother?
b) Determinatori
Pokazni determinatori: This book is Mary’s.
Prisvojni determinatori: My books are on the shelf.
Neodređeni determinatori some, any, uz nebrojive i brojive imenice
Some boys are playing in the park. There isn’t any flour in the house.
Kvantifikatori brojivih i nebrojivih imenica
much / many; a lot of, lots of
I don’t have much time now. He doesn’t have many friends.
Pridevi
Najfrekventniji opisni pridevi
I’ve got yellow tulips in my garden.
Sintetički komparativ i superlativ
Dick’s brother is younger than Peter.
Brojevi
Prosti brojevi do 100. Redni brojevi do 30.
Prosti brojevi u značenju rednih brojeva: page ten; line four; room 23
II GLAGOLSKA GRUPA
Glagoli
a) vreme
The Simple Present Tense za opšte tvrdnje, bez ukazivanja na vremenske odrednice i za izražavanje uobičajene ili stalne radnje i pojave.
John always gets up late. It rains a lot in winter.
The Simple Past Tense pravilnih i najfrekventnijih nepravilnih glagola
b) aspekt
The Present Continuous za radnju koja je u toku i za planiranu buduću radnju:
John is singing now. Andrew is leaving Belgrade tomorrow.
BE GOING TO za izražavanje namere.
Zapovedni način - drugo lice jednine i prvo lice množine
Come here! Don’t stay too late, John. Let’s go out.
Nepotpuni glagoli
can
u značenju sposobnosti i mogućnosti
She can speak English well. She can’t come today.
u značenju dozvole: Can I take your book?
must
u značenju obaveze: You must work hard.
must not u značenju zabrane: You mustn't do it again.
BE kao vezivni i kao pomoćni glagol
I'm happy. He's cleaning his shoes.
HAVE kao punoznačni glagol za izražavanje pripadanja i posedovanja i u izrazima have breakfast/dinner; have fun.
DO kao punoznačni glagol i kao pomoćni glagol
He's doing his homework. Do you like to sing?
Prilozi +
Vrste priloga (za način, mesto i vreme)
He works hard. The bus stops here. He is working now.
Predlozi
Najčešći predlozi za orijentaciju u vremenu i prostoru.
Veznici and, or
IV TVORBA REČI
Izvođenje imenica sufiksom
VI LEKSIKOLOGIJA
Najjednostavniji idiomi i fraze
VII LEKSIKOGRAFIJA
Struktura i korišćenje dvojezičnih rečnika.
SADRŽAJI PROGRAMA
I REČENICA
Upitno-odrična rečenica
Složena rečenica sa veznicima and, but, or, neither ... nor
Philip went to the theatre and I stayed at home. She can neither sing nor dance.
Pitanja
Kratka pitanja i pitanja sa predlogom na kraju: When? Where? Who with?
Pitanja sa upitnim priveskom (Question tags)
Neupravni govor
Izjave - uvodni glagol u sadašnjem vremenu
"Tom will meet you at the station". He says that Tom will meet me at the station.
Molbe, zahtevi, naredbe
"Give me the book". She told me to give her the book.
"Sign the papers, please". He asked me to sign the papers.
Pitanja - uvodni glagol u sadašnjem vremenu
Yes/No questions
"Can you do it later?" He asks if we can do it later.
"WH" questions
"Where does Peter live?" She wants to know where Peter lives.
II IMENIČKA GRUPA
Član
Neodređeni član:
uz gradivne imenice i uz nazive bolesti
A coffee, please. I've got a bad headache.
uz dozen, hundred, thousand: She bought a dozen eggs.
u izrazima have a party, go for a walk
u izrazima za meru, količinu i vreme.
He drove 90 km an hour. The apples are 40p a kilo. He will come in a day or two.
Određeni član:
generička upotreba: The cow is an animal.
uz nazive planinskih venaca, imena zemalja: the Alps, the Netherlands
uz imenice koje su jedine u svojoj vrsti (the sun, the earth i dr.)
uz vlastita imena da označi porodicu ili skupinu ljudi
the Browns, the Beatles
uz zanimanja: You must see the doctor. Call the plumber.
Nulti član
uz nazive kontinenata, jezera, planina i ostrva.
Africa, Lake Michigan, England, Ben Navis, Greenland
uz delove dana: at noon / midnight
Imenice
Množina najčešćih složenih imenica: armchairs, postmen, passers- by
Imenice sa glagolom u jednini
I’ve got some very useful information. What’s the news?
Imenice sa glagolom u množini
There were many people at the meeting. The cattle are in the barn.
Drugi nominali - gerund
u funkciji subjekta i u funkciji objekta
Painting is a nice hobby. I like reading.
Zamenički oblici
a) Zamenice
Povratne zamenice: John has hurt himself.
Prisvojne zamenice: The book I found was hers.
Neodređene zamenice (složenice sa some i any)
somebody, someone, something; anybody, anyone, anything
Something very interesting happened to him last night.
Anyone can do that. He didn’t see anything.
b) Determinatori
Upitni determinatori: What books do you read? Whose daughter is she?
Odrični determinator no: There’s no butter in the fridge. He has no friends.
Pridevi
Analitički komparativ i superlativ
She is more popular than her sister. She is the most popular girl in her class.
Nepravilno poređenje
He is better than Paul. Is he really the worst pupil in his school?
Pridevi za izražavanje pripadnosti nekoj naciji: She's British.
Brojevi
Prosti brojevi preko 100.
Kvantifikatori
Partitivni kvantifikatori; a slice of bread, a bottle of wine i dr.
Kvantifikatori uz brojive i nebrojive imenice: few/a few; little/a little
III GLAGOLSKA GRUPA
Glagoli
a) vreme
Future simple
Will you be at home tonight? John will be 16 next year.
Leave the old bread in the garden. The birds will eat it.
b) aspekt
The Present Perfect
za radnju koja se upravo završila
Mary has just arrived. He has finished it at last.
u rezultativnom značenju: Who has broken the glass?
uz priloge already, yet/not yet
The Past Continuous
za isticanje dužeg trajanja jedne prošle radnje u odnosu na drugu
prošlu radnju: He was sitting in a café when I saw him.
za isticanje trajnosti radnje: They were training all afternoon yesterday.
Zapovedni način - prvo i treće lice jednine i treće lice množine
Let me do it! Let them go!
Nepotpuni glagoli
could u značenju mogućnosti i molbe
I couldnt’t come earlier. Could you tell me where the bus stop is, please?
have to u značenju obaveze
I have to see him. Why did you have to leave so early?
may u značenju dozvole
May I take your pen, please? You may go now.
will u značenju molbe i namere
Will you do it for me, please? I'll have a Coke, and you?
Prilozi
Prilozi i priloške odredbe za mesto, vreme i učestalost
Izvođenje priloga nastavkom - ly, bez promene značenja
She always drives slowly.
Prilog well: You have done it well.
Veznici but, neither ... nor
TVORBA REČI
Najčešći prefiksi i sufiksi za izvođenje prideva.
LEKSIKOLOGIJA
Najčešći idiomi i fraze
LEKSIKOGRAFIJA
Upotreba dvojezičnih rečnika.
SADRŽAJI PROGRAMA
I REČENICA
Složena rečenica
a) Relativne klauze
Is this the girl whose mother is a famous painter?
The man (that) you saw yesterday is my father.
b) Adverbijalne klauze
za poređenje: He runs faster than I do.
za mesto: I don’t know where she he lives.
za vreme: I haven’t seen him since he left school.
Uzvične rečenice: What a lovely day! What beautiful weather!
Slaganje vremena
I know that he likes/liked/ will like you. He was sure I would come again.
Neupravni govor
Izjavna rečenica - glagol glavne rečenice u jednom od prošlih vremena
"I’ll meet him tomorrow. "She said she would meet him the following day.
Upitna rečenica - glagol glavne rečenice u jednom od prošlih vremena.
"Have you ever been to London?" He asked me if I had ever been to London.
"Where does Peter live?" He wanted to know where Peter lived.
Pitanja
Učtiva pitanja i zahtevi: Would you open the window, please?
II IMENIČKA GRUPA
Član
Neodređeni član u uzvičnim rečenicama
What a day! What a mess!
Određeni član
uz gradivne i apstraktne imenice, uz nazive obeda
The milk I bought yesterday turned sour. The breakfast she prepared this morning was delicious.
Nulti član
uz nazive igara: He plays chess. Waltz is her mother's favourite dance.
uz nazive ulica, parkova, mostova.
Imenice
Adjektivalna upotreba imenica
She likes cheese pie. Who has seen the film "Love Story?"
Pluralia tantum: scissors, spectacles, trousers
Zamenički oblici
Zamenice
Uzajamno povratne zamenice - each other, one another
Tom and Mary have known each other for years. We must understand one another if we want to live together.
Relativne zamenice - who, which, whose, what, that
This is the man who you met last night.
The book which I brought this morning is Mary’s.
Odrične zamenice (složenice sa no; none)
nobody, no one, nothing
Nobody saw him. I saw nothing. None of us is getting any younger.
Pridevi
Pridevi u nominalnoj funkciji (deadjektivalni nominali)
the rich, the poor i dr.
He’s collecting money for the blind.
well u funkciji prideva
I'm very well, thank you (= I'm in good health)
Mesto prideva u rečenici
Brojevi
Osnovne računske radnje
III GLAGOLSKA GRUPA
Glagoli
aspekt glagola
The Present Perfect
uz priloge ever, never, since, for, lately
Have you ever been to London? I have never seen a mummy.
I haven’t seen him since his birthday. He has been ill for two weeks now.
Have you seen a god film lately?
u kontinuativnom značenju: Have you been to the cinema this week?
The Past Perfect
After I had heard the news I hurried to see him.
Pasiv
English is spoken all over the world. This book was published last year.
Nepotpuni glagoli
should, ought to u značenju saveta
You should go to the dentist. Would you do me a favour?
You ought to finish it on time.
would u značenju molbe: Would you do me a favour?
DO za isticanje: Do come again! I do like him.
Gerund
posle predloga: Cxe is fond of reading. She left without saying a word.
posle nekih glagola: She ewoys painting. She prefers reading to walking.
Prilozi
Poređenje priloga
fast - faster - fastest; cleverly - more cleverly - most cleverly
IV TVORBA REČI
Najčešći prefiksi i sufiksi za građenje glagola
V LEKSIKOLOGIJA
Idiomi i fraze
VI LEKSIKOGRAFIJA
Upotreba jednojezičkih rečnika
SADRŽAJI PROGRAMA
I REČENICA
Složena rečenica
a) adverbijalne klauze
namerna: He went to the airport to see Mary off.
uzročna: We camped there because it was too dark to go on.
b) Pogodbene rečenice
realna: I shall understand you better if you speak slowly.
potencijalna: If I had the book, I would give it to you.
irealna (R)*: If I had seen him, I would have told him to come.
II IMENIČKA GRUPA
Član
Određeni član uz nazive godišnjih doba i uz nazive institucija, hotela
I’ll always remember the spring of 1995. He booked a room at the Metropol.
Imenice
genitiv mere: a two miles’s walk, a day’s work
Zamenički oblici
a) Zamenice
Bezlična upotreba ličnih zamenica množine (we, you, they)
They say she left him years ago.
Neodređeno ONE: I needed a pen and he gave me one.
Opšte zamenice (složenice sa every; each; all)
everybody, everyone, everything
Everybody liked him. He knew everyone. I know everything.
Each had a book. He was sorry for them all.
b) Determinatori
Opšti determinatori: every, each, all
He comes here every day. Each boy got an apple. He works all day.
Pridevi
Pridevi u funkciji priloga (perceptivni glagoli praćeni pridevima)
The dinner smells good. She looks nice.
Brojevi
Decimali, razlomci
* na receptivnom nivou
III GLAGOLSKA GRUPA
Glagoli
aspekt glagola
The Present Continuous za izražavanje radnje koja se ponavlja
He's always making the same mistake.
The Present Perfect za izražavanje radnje koja se dogodila jednom ili više puta u okviru
govornikovog iskustva: I've been to England only once/several times.
The Present Perfect Continuous: She has been living here since 1980.
Pasiv
Your letter will be delivered tomorrow. His books have been translated into English.
Gerund
posle prideva worth, busy
She was busy peeling potatoes. Is the exibition worth seeing?
Infinitiv
bez TO (bare infinitive)
I must finish this homework. I saw him cross the street.
He makes us work very hard.
posle upitnih reči
I don’t know how to open this box. I’ve no idea which bus to take.
posle prideva
I’m glad to have met you. This bag is too heavy to carry.
Participi
Participi kao adjektivali: stolen money, running water
Prilozi
Konverzija prideva i priloga: early, fast, pretty i dr.
She’s a pretty girl. It’s pretty hard for us to understand him.
This is a fast car. He runs fast.
Izvedeni ca -ly,uz promenu značenja.
He works hard. He hardly works at all.
IV TVORBA REČI
Građenje složenih imenica i deminutiva
V LEKSIKOLOGIJA
Idiomi i fraze
VI LEKSIKOGRAFIJA
Upotreba jednojezičnih rečnika
Uputstvo za ostvarivanje programa
U nastavi drugog stranog jezika prožimaju se obrazovni i vaspitni ciljevi i zadaci. Četvorogodišnji period učenja omogućuje učeniku poznavanje i vladanje stranim jezikom do nivoa tzv. osnovne komunikacije; učeći strani jezik učenik istovremeno stiče i znanje o kulturi i civilizaciji zemlje/zemalja čiji jezik uči i time proširuju svoju opštu kulturu.
Jezički program je kumulativan što znači da se u svakom razredu nova građa nadovezuje na ranije stečena znanja. Neki jezički sadržaji obrađuju se koncentrično, odnosno uvode se u manjem obimu u jednom razredu, a kasnije se proširuju. Usvajanje novih jezičkih sadržaja ne sme da potisne ranije stečena znanja. Stupnjevi usvojenosti pojedinih jezičkih sadržaja idu od prepoznavanja do automatizacije.
Program je utemeljen na dostignućima savremene razvojne psihologije i metodike nastave stranog jezika, odnosno na principima koji podrazumevaju komunikativnu ili praktičnu orijentaciju nastave, uz uvažavanje psihofizičkih karakteristika učenika na ovom uzrasnom nivou.
Programski zahtevi obuhvataju četiri jezičke veštine: razumevanje govora, usmeno izražavanje, razumevanje pisanog teksta i pismeno izražavanje. U toku procesa učenja i usvajanja stranog jezika učenik stiče i razvija te veštine po redosledu koji je naveden. On, dakle, prvo treba da razume sadržaj iskaza, a potom da ga reprodukuje da bi usvojio pravilan akcenat, intonaciju i ritam i da se kasnije, putem vežbanja, osposobi da i sam korektno učestvuje u razgovoru i iznosi svoje stavove i potrebe.
Težište učenja u početnoj fazi je na razumevanju govora i usmenom izražavanju, a kasnije značajno mesto dobijaju razumevanje pisanog teksta i pismeno izražavanje. Prema tome, usmeno izražavanje prethodi pismenom izražavanju, ide se od govorne komunikacije ka pisanoj, a gramatika je u funkciji govornog i pisanog jezika.
Nastava drugog stranog jezika nosi odlike početne nastave s tim što je ona, s obzirom na uzrast i iskustva učenika stečena tokom učenja prvog stranog jezika, intenzivnija i efikasnija.
Tematika se zasniva na ciljevima i zadacima nastave stranog jezika i u skladu je sa interesovanjima učenika. Za obradu pojedinih tema i kao povod za razgovor, pored tekstova iz udžbenika, mogu da posluže i drugi izvori informacija (TV emisije, film i sl.).
Komunikativne funkcije navedene su na kraju opšteg dela programa i date su celovito za ukupan period učenja drugog stranog jezika.
Stalna intelektualna aktivnost učenika podstiče se:
- vođenjem razgovora o poznatim temama, koristeći znanja stečena u drugim nastavnim oblastima;
- rezimiranjem sadržaja teksta ili poruke i povezivanjem manjih tematskih delova u logičnu celinu;
- čitanjem jednostavnih autentičnih ili adaptiranih tekstova i odlomaka iz književnih dela koji jezički i tematski odgovaraju uzrastu i znanju učenika.
Pismeno izražavanje neguje se pisanjem rezimea, kraćih neformalnih pisama i sl.
Gramatika nije sama sebi cilj, ali je neophodna za shvatanje zakonitosti jezika i za korektnu usmenu i pisanu komunikaciju. Uvežbava se primenom različitih tipova manipulativnih i komunikativnih vežbanja: supstitucija, dopunjavanje, variranje, sažimanje, odgovori na pitanja, prestilizacija prema datom zahtevu, pisanje dijaloga i sl.
Po pravilu, dve trećine raspoloživog vremena treba predvideti za uvežbavanje jezičkih struktura i razvijanje jezičkih veština, odnosno za aktivan rad učenika na času. Učenik treba da bude subjekat u nastavnom procesu, odgovaran za svoje učenje i napredovanje, a nastavnik je u sve većoj meri samo koordinator učeničkih aktivnosti.
Očekivana postignuća
Od učenika se očekuje da na kraju
prve godine:
- upozna i usvoji fonološki sistem jezika i one prozodijske elemente koji su bitni u svakodnevnoj komunikaciji;
- upozna i usvoji osnovna pravila grafije i ortografije;
- opisuje predmete i lica;
- osposobi se za osnovnu usmenu i pisanu komunikaciju.
druge godine:
- usavrši izgovor i intonaciju;
- razume sagovornika i učestvuje u razgovoru, sam ili uz pomoć nastavnika;
- samostalno ili uz manju pomoć, izlaže kraće celine u okviru usvojene leksike i morfosintaksičkih struktura;
- prepoznaje naučene strukture u pisanom jeziku i čita jednostavne, kratke tekstove poznate sadržine, sa razumevanjem smisla celine i značenja poznatih reči u novom kontekstu;
- piše kratke, jednostavne poruke i sažetke.
treće godine:
- razume, uz manju pomoć, kratka izlaganja sagovornika;
- opisuje situacije i događaje, u okviru stečenih jezičkih znanja;
- izražava potrebe, osećanja, dopadanja/ nedopadanja;
- osposobi se za razumevanje jednostavnog nepoznatog teksta, uz korišćenje rečnika;
- osposobi se za pisanje kraćih sastava na osnovu datih teza ili drugih podsticaja kao i kratkih neformalnih pisama.
četvrte godine:
- iznosi svoje stavove, slaganja ili neslaganja sa sagovornikom;
- osposobi se za davanje informacija o sebi i drugima i o našoj zemlji;
- osposobi se za globalno razumevanje lakših tekstova bez rečnika, uz prepoznavanje značenja nepoznatih reči na osnovu datog konteksta.
Učenici obrazovnog profila Bankarski službenik uče dva strana jezika.
Cilj nastave nemačkog kao prvog stranog jezika za profil Bankarski službenik je da:
- osposobi učenika da komunicira u usmenom i pisanom obliku o temama iz svakodnevnog života (relevantnim kako za stranca koji boravi kod nas, tako i za našeg čoveka koji poslovno boravi u zemljama određenog govornog područja), koristeći frekventne reči i izraze u jednostavnijim oblicima interakcije;
- osposobi učenika da komunicira u usmenom obliku sa strankama (izvornim govornikom) o temama vezanim za bankarsko poslovanje, koristeći frekventne reči i izraze u jednostavnijim oblicima interakcije;
- osposobi učenika da razume tekstove iz oblasti bankarstva kao i stručnog jezika vezanog za javne aktivnosti i poslovanje;
- razvija svest o značaju višejezičnosti u savremenom društvu, odnosno svest da uspešno ovladavanje jezičkim kompetencijama doprinosi ličnoj afirmaciji i optimalnom profesionalnom razvoju.
Nastava nemačkog jezika je bazirana na interkulturalnom pristupu pri čemu se učenici, radeći sa autentičnim tekstovima, upoznaju sa običajima, načinom života, kulturom i svakodnevnim životom zemalja nemačkog govornog područja što će im svakako omogućiti da već stečena znanja iz drugih oblasti prepoznaju u sadržajima nastave drugog stranog jezika.
ISHODI
Veštine | Na kraju prvog razreda učenik može da: | Na kraju drugog razreda učenik može da: | Na kraju trećeg razreda učenik može da: | Na kraju četvrtog razreda učenik može da: |
Razumevanje na sluh | • razume rečenice, pitanja i uputstva iz svakodnevnog govora, (kratka uputstva, izgovorena razgovetno i sporo) | • razume kraće iskaze koji sadrže frekventne reči i strukture (informacije o ličnostima, poslu, porodici, kupovini, školi, bližem okruženju...) | • razume osnovne poruke i zahteve na standardnom i jasnom jeziku kada je reč o bliskim temama (škola, posao, hobi) | • razume suštinu bitnih informacija sa radija ili televizije, prezentacija ili diskusija o aktuelnim zbivanjima ili o stvarima koje se njega tiču na privatnom i profesionalnom planu, ukoliko se govori razgovetno standardnim jezikom |
Razumevanje pročitanog | • u nepoznatom tekstu prepoznaje poznate reči, izraze i rečenice (npr. u oglasima, na plakatama) | • čita i razume različite vrste kratkih i prilagođenih tekstova (jednostavnija lična/poslovna pisma, pozivnice, termini, prospekti, uputstva, oglasi) prepoznajući osnovna značenja i relevantne detalje | • razume jednostavnije tekstove (standardna pisma, informacije o procesu rada u struci) koji su pisani običnim jezikom ili jezikom struke | • razume i shvati smisao složenijih tekstova, šematskih prikaza, uputstava, ugovora |
Usmena produkcija | • upotrebljava jednostavne izraze i rečenice da bi predstavio svakodnevne, sebi bliske ličnosti, aktivnosti, situacije i događaje | • opisuje situacije, priča o događajima i argumentuje stavove koristeći jednostavne izraze i rečenice | • jednostavnim sredstvima opiše status i obrazovanje, buduće zaposlenje | • na izrazitiji način vodi monološki tip izlaganja |
Pismena produkcija | • sastavlja kratak tekst o odgovarajućoj temi, | • piše kratak tekst u različite svrhe | • popunjava račune, priznanice i hartije od vrednosti | • napiše pismo ili nešto duži tekst da bi saopštio informaciju ili ukazao na lični stav ili suprotstavljanje mišljenja |
Interakcija | • se na jednostavan način sporazumeva sa sagovornikom koji govori sporo i razgovetno | • Komunicira u svakodnevnim situacijama i razmenjuje informacije, bliske njegovim interesovanjima (pismeno i usmeno) | • povede, nastavi i završi neki jednostavan razgovor, pod uslovom da je lice u lice sa sagovornikom | • ostvari komunikaciju o osnovnim temama, pod uslovom da je u stanju da traži pomoć od sagovornika |
Medijacija | • Na ovom nivou nije predviđena | • prevodi usmeno ili pismeno kratke poruke u skladu sa potrebama komunikacije | • sažima sadržaj teksta, filma, razgovora i sl. | • prepričava sadržaj teksta, razgovora, dogovora. |
Znanja o jeziku | • prepoznaje i pravilno koristi osnovne fonološke (intonacija, prozodija, ritam) i morfosintaksičke kategorije (imenički i glagolski nastavci, osnovni red reči) | • prepoznaje osnovne gramatičke kategorije i može da poredi sa svojim maternjim jezikom | • korektno upotrebljava jednostavne strukture koristeći zavisne rečenice(uz određene sistemske elementarne greške koje globalni smisao ne dovode u pitanje) | • korektno upotrebljava složenije strukture i procese(nominalizacije, gradacije i transformacije) |
Medijska pismenost | • koriste sadržaje medijske produkcije namenjen učenju stranih jezika (štampani mediji, audio/video zapisi, kompakt disk, internet, itd.) | • argumentuje svoj stav o medijskom tekstu | • identifikuje različita gledišta o istoj temi | • poredi različite prikaze istog događaja u različitim medijima |
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME KOMUNIKATIVNE FUNKCIJE
Funkcije | Primeri za nemački jezik | |
1. | Predstavljanje sebe i drugih | Ich bin.....Ich heiße.... Mein Name ist.... Das ist Frau/Herr....... |
2. | Pozdravljanje (sastajanje, rastanci, formalno, neformalno, specifično po regionima) | Guten Morgen/Tag/Abend. Auf Wiedersehen/Auf Wiederhören. Hallo.Grüß Gott! Servus! Tschüss. |
3. | Identifikacija i imenovanje osoba, objekata, boja, brojeva, itd. | Das ist...Das sind.....Es gibt drei Bankautomaten dort. |
4. | Razumevanje i davanje jednostavnih uputstava i komandi | Kommen Sie an den Schalter 4! Füllen Sie das Formular aus!..... |
5. | Postavljanje i odgovaranje na pitanja | Wo kann ich mein Gepäck abgeben? Wie ist Ihre Telefonnummer? |
6. | Molbe i izrazi zahvalnosti | Vielen Dank! Danke sehr! Könnten Sie....... |
7. | Izražavanje izvinjenja, potvrde i negiranje | Entschuldigung!Verzeihung! Entschuldigen Sie bitte! Nein, das stimmt nicht! |
8. | Izražavanje dopadanja/nedopadanja | Das gefällt mir (nicht)! Ich finde das gut/nicht so gut. |
9. | Izražavanje fizičkih senzacija i potreba | Ich habe Hunger/Durst. Ich brauche...... |
10. | Iskazivanje prostornih odnosa i veličina (Idem, dolazim iz..., Levo, desno, gore, dole...) | Ich gehe nach/in/zu......Ich komme aus, von......Links oben, rechts unten.... |
11. | Davanje i traženje informacija o sebi i drugima | Ich arbeite bei der Volksbank. Sie ist Bankkauffrau. |
12. | Traženje i davanje obaveštenja | Hier können Sie Geld wechseln. Der Geldautomat funktioniert nicht. |
13. | Opisivanje i upoređivanje lica i predmeta | Er ist fleißig und zuverlässig. Er ist unser guter Kunde. |
14. | Izricanje zabrane i reagovanje na zabranu | Das ist verboten/nicht erlaubt. |
15. | Izražavanje pripadanja i posedovanja | Das gehört mir. Das ist die Rechnung von der Firma Siemens. |
16. | Traženje i davanje obaveštenja o vremenu na časovniku | Wie spät ist es? Um wieviel Uhr? Um halb zwei./Viertel vor 10/ Kurz nach halb sieben. |
17. | Skretanje pažnje | Sieh mal! Hör aufmerksam zu ! |
18. | Traženje mišljenja i izražavanje slaganja/neslaganja | Wie finden Sie....? Ich bin damit (nicht) einverstanden. |
19. | Telefoniranje (povezivanje preko centrale, identifikacija osobe, poziv informativne službe, ostavljanje poruke osobi koja nije tu) | Kann ich Herrn/Frau.....sprechen? Können Sie mich mit Herrn/Frau.....verbinden?-Er hat leider eine Besprechung.- Kann ich eine Nachricht hinterlassen? |
20. | Traženje dozvole | Darf ich.......? Kann ich....? |
21. | Upućivanje pozdrava | Bestellen Sie Grüsse an ....... Grüssen Sie Herr/Frau ....von mir! |
22. | Traženje i davanje nformacije o snalaženju u prostoru | Wie komme ich zu.....? Wo ist, bitte,......? |
23. | Iskazivanje čestitki | Alles Gute zu.....! Ich gratuliere zu.....! |
24. | Iskazivanje preporuke i porudžbine | Das ist gut. Ich empfehle das.....Bestellen Sie ....! |
25. | Upoređivanje podataka sa šema, formulara | Das ist besser/teuerer/ günstiger als....Im Vergleich zu....ist das..... |
26. | Izražavanje hitnosti i obaveznosti | Das ist dringend/nötig/ wichtig. |
27. | Ugovaranje, pomeranje i otkazivanje termina | Ich möchte einen Termin vereinbaren/ verschieben / absagen. |
28. | Iskazivanje sumnje i nesigurnosti | Ich befürchte, dass.../ Wahrscheinlich/Vielleicht./Ich würde.... |
Preporučene teme
OPŠTE | STRUČNE | ||
1. | opis lica | 1. | uspostavljanje kontakta |
2. | kuća, dom i okruženje | 2. | planiranje poslova i termina |
3. | svakodnevne životne aktivnosti (zabava, interesovanja, mediji, izlasci, štampa, sport) | 3. | organizacija firme i preduzeća |
4. | Odmor i zabava | 4. | vođenje poslova i proizvodne aktivnosti |
5. | putovanja | 5. | administrativne procedure |
6. | odnosi sa drugima | 6. | prevoz robe i ljudi |
7. | zdravlje i dobrobit | 7. | komercijalizacija |
8. | obrazovanje | 8. | primena informacionih tehnologija |
9. | kupovina | 9. | bankarsko poslovanje |
10. | hrana i piće | 10. | bilansi, izveštaji i privredne novine |
11. | javne službe | 11. | aplikovanje na radno mesto |
12. | strani jezik | 12. | prezentacija proizvoda, firme, novina.... |
13. | vremenske prilike | 13. | usavršavanje i napredovanje u poslu |
14. | zemlje nemačkog govornog područja | 14. | javne manifestacije: sajmovi, izložbe, konferencije, savetovanja |
METODIČKA UPUTSTVA
PRISTUP I METOD: KOMUNIKATIVNA NASTAVA STRANIH JEZIKA
Komunikativna nastava stranih jezika podrazumeva poimanje jezika kao sredstva komunikacije; insistira na upotrebi ciljnog jezika u učionici u dobro osmišljenim kontekstima od interesa za učenike; pretpostavlja primenu tzv. teacher talk, odn. prilagođavanje govorne delatnosti nastavnika interesovanjima i znanjima učenika; pretpostavlja da učenici u početku samo slušaju i reaguju a tek potom počinju i da govore; insistira na komunikativnom aspektu upotrebe jezika, odn. na značenju jezičke poruke, nikako na gramatičnoj preciznosti iskaza (naročito u prvim fazama usvajanja); pretpostavlja da se znanja učenika mere precizno definisanim relativnim, nikako apsolutnim kriterijumima tačnosti. Jedan od ključnih elemenata komunikativne nastave je i socijalna interakcija (kroz rad u učionici koji se bazira na grupnom ili individualnom rešavanju problema, potrazi za informacijama i manje ili više kompleksnim zadacima u kojima je uvek jasno određen kontekst, procedura i cilj), koja u mnogome unapređuje kvantitet jezičkog materijala koji je, neophodan uslov za bilo koje učenje jezika.
Takozvana komunikativno-interaktivna paradigma u nastavi stranih jezika, između ostalog, uključuje i sledeće komponenete:
- […] usvajanje jezičkog sadržaja kroz ciljano i osmišljeno učestvovanje u društvenom činu
- […] poimanje nastavnog programa kao dinamične, zajednički pripremljene i ažurirane liste zadataka i aktivnosti
- […] nastavnik je tu da omogući pristup i prihvatanje novih ideja
- […] učenici se tretiraju kao odgovorni, kreativni, aktivni učesnici u društvenom činu
- […] udžbenici postaju resursi
- […] učionica postaje prostor koji je moguće restruktuirati iz dana u dan
Tehnike (aktivnosti)
1. TPR (Totalni fizički odgovor): Slušanje i reagovanje na komande nastavnika ili sa trake
2. Rad u parovima, malim i velikim grupama (mini-dijalozi, role-placing, itd.)
4. Vežbe slušanja (prema uputstvima nastavnika ili sa trake povezati pojmove, dodati delove dijaloga koji nedostaju, dopuniti delove dijaloga koji nedostaju i sl.)
5. Igre
7. Klasiranje i upoređivanje
8. Pogađanje predmeta, lica, zanimanja.....
9. Rešavanje "tekućih problema" u razredu ili fiktivno na radnom mestu, tj. dogovori i mini-projekti
10. Igra po ulogama (simulacija)
12. "Prevođenje" iskaza u gest i gesta u iskaz
13. Povezivanje zvučnog materijala sa ilustracijom/tekstom
14. Zajedničko pravljenje ilustrovanih materijala (izveštaj/plan nedeljnih aktivnosti i slično)
15. Razumevanje pisanog jezika:
- korišćenje informacija iz formulara
- povezivanje teksta i naslova
- odgovaranje na pitanja u vezi sa tekstom
- izvršavanje pročitanih uputstava i naredbi
16. Produkcija pisanog jezika
- popunjavanje formulara i drugih obrazaca
- pronalaženje nedostajuće reči
- povezivanje reči i rečenica sa slikama/tekstom
- rezimiranje, vođenje beleški/protokola
17. Rad na projektu (prikupljanje informacija i materijala, organizacija poslova, rad, prezentacija).
Učenici obrazovnog profila Bankarski službenik uče dva strana jezika.
Cilj nastave drugog stranog jezika za profil Bankarski službenik je da:
- osposobi učenika da komunicira u usmenom i pisanom obliku o temama iz svakodnevnog života (relevantnih kako za stranca koji boravi kod nas, tako i za našeg čoveka koji poslovno boravi u zemljama određenog govornog područja), koristeći frekventne reči i izraze u jednostavnijim oblicima interakcije.
- osposobi učenika da komunicira u usmenom obliku sa strankama (izvornim govornikom) o temama vezanim za bankarsko poslovanje, koristeći frekventne reči i izraze u jednostavnijim oblicima interakcije.
- osposobi učenika da razume tekstove iz oblasti bankarstva kao i stručnog jezika vezanog za javne aktivnosti i poslovanje.
- razvija svest o značaju višejezičnosti u savremenom društvu, odnosno svest da uspešno ovladavanje jezičkim kompetencijama doprinosi ličnoj afirmaciji i optimalnom profesionalnom razvoju.
Nastava nemačkog jezika je bazirana na interkulturalnom pristupu pri čemu se učenici, radeći sa autentičnim tekstovima, upoznaju sa običajima, načinom života, kulturom i svakodnevnim životom zemalja nemačkog govornog područja što će im svakako omogućiti i da već stečena znanja iz drugih oblasti prepoznaju u sadržajima nastave drugog stranog jezika.
ISHODI
Veštine | Na kraju prvog razreda učenik može da: | Na kraju drugog razreda učenik može da: | Na kraju trećeg razreda učenik može da: | Na kraju četvrtog razreda učenik može da: |
Razumevanje na sluh | • razume rečenice svakodnevnog govora, (kratka uputstva, izgovorena razgovetno i sporo) | • razume kraće iskaze koji sadrže frekventne reči i strukture (informacije o ličnostima, porodici, kupovini, školi, bližem okruženju...) | • razume osnovne poruke i zahteve na standardnom i jasnom jeziku kad je reč o bliskim temama (škola, posao, hobi) | • razume suštinu nekih informacija sa radija ili televizije o aktuelnim zbivanjima ili o stvarima koje se njega tiču na privatnom i profesionalnom planu, ukoliko se govori polako i razgovetno |
Razumevanje pročitanog | • u nepoznatom tekstu prepoznaje poznate reči, izraze i rečenice (npr. u oglasima, plakatama) | • čita i razume različite vrste kratkih i prilagođenih tekstova prepoznajući osnovna značenja i relevantne detalje | • uoči predvidljive informacije u svakodnevnim tekstovima (reklame, oglasi, jelovnici, prospekti) kao i jednostavnijim stručnim tekstovima (formulari, šeme, izveštaji) | • razume jednostavnije tekstove koji su pisani običnim jezikom ili jezikom struke |
Usmena produkcija | • upotrebljava jednostavne izraze i rečenice da bi predstavio svakodnevne, sebi bliske ličnosti, aktivnosti, situacije i događaje | • opisuje situacije, priča o događajima i argumentuje stavove koristeći jednostavne izraze i rečenice | • jednostavnim sredstvima opiše status i obrazovanje, buduće zapošljenje | • na izrazitiji način vodi monološki tip izlaganja |
Pismena produkcija | • sastavlja kratak tekst o odgovarajućoj temi | • piše kratak tekst u različite svrhe | • zapisuje zabeleške | • napiše jednostavno poslovno pismo prema određenom šablonu |
Interakcija | • se na jednostavan način sporazumeva sa sagovornikom koji govori sporo i razgovetno | • Komunicira u svakodnevnim situacijama i razmenjuje informacije, bliske njegovim interesovanjima (pismeno i usmeno) | • povede, nastavi i završi neki jednostavan razgovor, pod uslovom da je lice u lice sa sagovornikom | • ostvari komunikaciju o osnovnim temama, pod uslovom da je u stanju da traži pomoć od sagovornika |
Medijacija | • Na ovom nivou nije predviđena | • prevodi usmeno ili pismeno kratke poruke u skladu sa potrebama komunikacije | • sažima sadržaj teksta, filma, razgovora i sl. | • prepričava sadržaj teksta, razgovora, dogovora. |
Znanja o jeziku | • prepoznaje i pravilno koristi osnovne fonološke (intonacija, prozodija, ritam) i morfosintaksičke kategorije (imenički i glagolski nastavci, osnovni red reči) | • prepoznaje osnovne gramatičke kategorije i može da poredi sa svojim maternjim jezikom | • korektno upotrebljava jednostavne strukture pravilno koristeći vremena (uz određene sistemske elementarne greške koje globalni smisao ne dovode u pitanje) | • korektno upotrebljava jednostavne strukture koristeći zavisne rečenice (uz određene sistemske elementarne greške koje globalni smisao ne dovode u pitanje) |
Medijska pismenost | • koriste sadržaje medijske produkcije namenjen učenju stranih jezika (štampani mediji, audio/video zapisi, kompakt disk, internet) | • argumentuje svoj stav o medijskom tekstu | • identifikuje različita gledišta o istoj temi | • poredi različite prikaze istog događaja u različitim medijima |
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME KOMUNIKATIVNE FUNKCIJE
Funkcija | Primeri za nemački jezik | |
1. | Predstavljanje sebe i drugih | Ich bin.....Ich heiße.... Mein Name ist.... Das ist Frau/Herr....... |
2. | Pozdravljanje (sastajanje, rastanci, formalno, neformalno, specifično po regionima) | Guten Morgen/Tag/Abend. Auf Wiedersehen/Auf Wiederhören. Hallo. Grüß Gott! Servus! Tschüss. |
3. | Identifikacija i imenovanje osoba, objekata, boja, brojeva, itd. (u vezi sa temama) | Das ist... Das sind..... Es gibt drei Bankautomaten dort. |
4. | Razumevanje i davanje jednostavnih uputstava i komandi | Kommen Sie an den Schalter 4! Füllen Sie das Formular aus!..... |
5. | Postavljanje i odgovaranje na pitanja | Wo kann ich mein Gepäck abgeben? Wie ist Ihre Telefonnummer? |
6. | Molbe i izrazi zahvalnosti | Vielen Dank! Danke sehr! Könnten Sie....... |
7. | Izražavanje izvinjenja, potvrde i negiranje | Entschuldigung!Verzeihung! Entschuldigen Sie bitte! Nein, das stimmt nicht! |
8. | Izražavanje dopadanja/nedopadanja | Das gefällt mir (nicht)! Ich finde das gut/nicht so gut. |
9. | Izražavanje fizičkih senzacija i potreba | Ich habe Hunger/Durst. Ich brauche...... |
10. | Iskazivanje prostornih odnosa i veličina (Idem, dolazim iz..., Levo, desno, gore, dole...) | Ich gehe nach/in/zu...... Ich komme aus, von...... Links oben, rechts unten.... |
11. | Davanje i traženje informacija o sebi i drugima | Ich arbeite bei der Volksbank. Sie ist Bankkauffrau. |
12. | Traženje i davanje obaveštenja | Hier können Sie Geld wechseln. Der Geldautomat funktioniert nicht. |
13. | Opisivanje i upoređivanje lica i predmeta | Er ist fleißig und zuverlässig. Er ist unser guter Kunde. |
14. | Izricanje zabrane i reagovanje na zabranu | Das ist verboten/nicht erlaubt. |
15. | Izražavanje pripadanja i posedovanja | Das gehört mir. Das ist die Rechnung von der Firma Siemens. |
16. | Traženje i davanje obaveštenja o vremenu na časovniku | Wie spät ist es? Um wieviel Uhr? Um halb zwei./Viertel vor 10/ Kurz nach halb sieben. |
17. | Skretanje pažnje | Sieh mal! Hör aufmerksam zu ! |
18. | Traženje mišljenja i izražavanje slaganja/neslaganja | Wie finden Sie....? Ich bin damit (nicht) einverstanden. |
19. | Telefoniranje (povezivanje preko centrale, identifikacija osobe, poziv informativne službe, ostavljanje poruke osobi koja nije tu) | Kann ich Herrn/Frau.....sprechen? Können Sie mich mit Herrn/Frau.....verbinden? - Er hat leider eine Besprechung. - Kann ich eine Nachricht hinterlassen? |
20. | Traženje dozvole | Darf ich.......? Kann ich....? |
21. | Upućivanje pozdrava | Bestellen Sie Grüsse an ....... Grüssen Sie Herr/Frau ....von mir! |
22. | Traženje i davanje nformacije o snalaženju u prostoru | Wie komme ich zu.....? Wo ist, bitte,......? |
23. | Iskazivanje čestitki | Alles Gute zu.....! Ich gratuliere zu.....! |
24. | Iskazivanje preporuke i porudžbine | Das ist gut. Ich empfehle das..... Bestellen Sie ....! |
25. | Upoređivanje podataka sa šema, formulara | Das ist besser/teuerer/ günstiger als.... Im Vergleich zu....ist das..... |
26. | Izražavanje hitnosti i obaveznosti | Das ist dringend/nötig/ wichtig. |
27. | Ugovaranje, pomeranje i otkazivanje termina | Ich möchte einen Termin vereinbaren/ verschieben / absagen. |
PREPORUČENE TEME
OPŠTE | STRUČNE | ||
1. | opis lica | 1. | uspostavljanje kontakta |
2. | kuća, dom i okruženje | 2. | planiranje poslova i termina |
3. | svakodnevne životne aktivnosti (zabava, interesovanja, mediji, izlasci, štampa, sport) | 3. | organizacija firme i preduzeća |
4. | Odmor i zabava | 4. | vođenje poslova i proizvodne aktivnosti |
5. | putovanja | 5. | administrativne procedure |
6. | odnosi sa drugima | 6. | prevoz robe i ljudi |
7. | zdravlje i dobrobit | 7. | komercijalizacija |
8. | obrazovanje | 8. | primena informacionih tehnologija |
9. | kupovina | 9. | bankarsko poslovanje |
10. | hrana i piće | 10. | bilansi, izveštaji i privredne novine |
11. | javne službe | 11. | aplikovanje na radno mesto |
12. | strani jezik |
|
|
13. | vremenske prilike |
|
|
METODIČKA UPUTSTVA
PRISTUP I METOD: KOMUNIKATIVNA NASTAVA STRANIH JEZIKA
Komunikativna nastava stranih jezika podrazumeva poimanje jezika kao sredstva komunikacije; insistira na upotrebi ciljnog jezika u učionici u dobro osmišljenim kontekstima od interesa za učenike; pretpostavlja primenu tzv. teacher talk, odn. prilagođavanje govorne delatnosti nastavnika interesovanjima i znanjima učenika; pretpostavlja da učenici u početku samo slušaju i reaguju a tek potom počinju i da govore; insistira na komunikativnom aspektu upotrebe jezika, odn. na značenju jezičke poruke, nikako na gramatičnoj preciznosti iskaza (naročito u prvim fazama usvajanja); pretpostavlja da se znanja učenika mere precizno definisanim relativnim, nikako apsolutnim kriterijumima tačnosti. Jedan od ključnih elemenata komunikativne nastave je i socijalna interakcija (kroz rad u učionici koji se bazira na grupnom ili individualnom rešavanju problema, potrazi za informacijama i manje ili više kompleksnim zadacima u kojima je uvek jasno određen kontekst, procedura i cilj), koja u mnogome unapređuje kvantitet jezičkog materijala koji je, neophodan uslov za bilo koje učenje jezika.
Takozvana komunikativno-interaktivna paradigma u nastavi stranih jezika, između ostalog, uključuje i sledeće komponenete:
- […] usvajanje jezičkog sadržaja kroz ciljano i osmišljeno učestvovanje u društvenom činu
- […] poimanje nastavnog programa kao dinamične, zajednički pripremljene i ažurirane liste zadataka i aktivnosti
- […] nastavnik je tu da omogući pristup i prihvatanje novih ideja
- […] učenici se tretiraju kao odgovorni, kreativni, aktivni učesnici u društvenom činu
- […] udžbenici postaju resursi
- […] učionica postaje prostor koji je moguće restruktuirati iz dana u dan
Tehnike (aktivnosti)
1. TPR (Totalni fizički odgovor): Slušanje i reagovanje na komande nastavnika ili sa trake (uglavnom fizičke aktivnosti: ustani, sedi, hodaj, skoči, igraj, ali i aktivnosti u vezi sa radom u učionici: crtaj, seci, otvori/zatvori svesku, itd.)
2. Rad u parovima, malim i velikim grupama (mini-dijalozi, role-placing, itd.)
4. Vežbe slušanja (prema uputstvima nastavnika ili sa trake povezati pojmove u vežbanki, dodati delove dijaloga koji nedostaju, i sl.)
5. Igre
7. Klasiranje i upoređivanje (po količini, obliku, boji, godišnjim dobima, volim/ne volim, komparacije...)
8. Pogađanje predmeta, lica, zanimanja.....
9. Rešavanje "tekućih problema" u razredu ili fiktivno na radnom mestu, tj. dogovori i mini-projekti
10. Igra po ulogama (simulacija)
12. "Prevođenje" iskaza u gest i gesta u iskaz
13. Povezivanje zvučnog materijala sa ilustracijom
14. Zajedničko pravljenje ilustrovanih materijala (album fotografija odeljenja, izveštaj/plan nedeljnih aktivnosti i slično)
15. Razumevanje pisanog jezika:
- korišćenje informacija iz formulara
- povezivanje reči i slike
- odgovaranje na jednostavna pitanja u vezi sa tekstom
- izvršavanje pročitanih uputstava i naredbi
16. Produkcija pisanog jezika
- popunjavanje formulara i drugih obrazaca
- pronalaženje nedostajuće reči
- povezivanje reči i kratkih rečenica sa slikama
1. CILJEVI PREDMETA:
- razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja
- razvijanje sistematičnosti i urednosti u radu
- dobijanje znanja potrebnih za rešavanje problema i simulaciju procesa rada
- osposobljavanje za planiranje rada i preuzimanje odgovornosti za sopstveno učenje
- sticanje sposobnosti za primenu znanja u stručno-teoretskim predmetima
- sticanje sposobnosti za pravilnu upotrebu poslovne dokumentacije uz korišćenje računara
- sticanje sposobnosti za primenu računara u obradi podataka
- podsticanje stručnog razvoja i usavršavanje u skladu sa individualnim sposobnostima i potrebama društva
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Testovi iz matematike-prvi razred srednje škole, autori: Veljković Mihailo, Vrcelj Vesna, Vlahović Danka, Pavlović Slobodan, Gavrilović Milorad
- Zbirke zadataka
- Udžbenici
- Priručnici
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Račun štednog uloga
- Račun štednog uloga
- Račun zajma
- Račun štednog uloga
- Bankarsko poslovanje
- Bankarsko poslovanje
- Bankarsko poslovanje
- Devizno poslovanje
- Devizni poslovi i platne kartice
- Novčani depoziti
- Kreditni poslovi
- Devizni poslovi sa fizičkim licima
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: | prvi |
Godišnji fond časova: | 111 časova |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
• Sticanje osnovnih znanja iz elemenata matematičke logike i teorije skupova | • znati šta su znaci konstanti, promenljive, brojevni izrazi | • Iskazi | • Sadržaje povezati sa jezikom i komunikacijom |
• Upoznavanje skupa realnih brojeva | • znati da odredi NZS i NZD brojeva | • Skup realnih brojeva i njegovi podskupovi | • Uraditi jedan test iz realnih brojeva |
• Sticanje osnovnih znanja i veština o polinomima i racionalnim izrazima | • znati da sredi polinom dobijen sabiranjem, oduzimanjem i množenjem polinoma | • Polinomi Sabiranje, oduzimanje i množenje polinoma | • Uraditi jedan test iz polinoma i racionalnih izraza |
• Sticanje osnovnih znanja i veština iz geometrije | • znati šta je duž, poluprava, ugao, krug | • Geometrijski pojmovi i veze između njih | • Insistirati na izvođenju precizne i uredne konstrukcije jednostavnih figura |
• Pravilno rešavanje linearnih jednačina i nejednačina i usvajanje pojma linearne funkcije | • rešavati linearne jednačine | • Linearna jednačina | • Istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza funkcije |
• Sticanje osnovnih znanja iz proporcija, procentnog i kamatnog računa i njihova primena | • znati šta je razmera i ume da je proširi i skrati | • Razmera | • Insistirati na potpunom razumevanju i efikasnoj primeni znanja o procentu |
Razred: | drugi |
Godišnji fond časova: | 111 časova |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
• Sticanje osnovnih znanja i veština iz stepenovanja i korenovanja | • znati osobine operacija stepenovanja sa celim eksponentom i primenjuje u transformacijama izraza | • Pojam stepena, operacije sa stepenima, stepen sa celim izložiocem, osobine | • Naglasiti i dalje važenje osobina stepenovanja pri proširivanju skupa iz koga je izložilac |
• Sticanje osnovnih znanja i veština iz kvadratnih jednačina, nejednačina i funkcija | • rešavati nepotpune kvadratne jednačine u skupu R | • Kvadratna jednačina | • Istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza funkcije |
• Sticanje osnovnih znanja iz matričnog računa | • znati da izračuna vrednost determinante | • Definicija i osobine determinante | • Ne insistirati isključivo na primeni obrazaca (vežbati i kombinovane zadatke) |
Razred: | treći |
Godišnji fond časova: | 72 časa |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
• Primena prostog kamatnog računa | • umeti da prepozna i primenjuje osnovnu proporciju prostog kamatnog računa za vreme dato u godinama, mesecima, danima | • Glavnica, prosta kamata, kamatna stopa i vreme | • Insistirati na raznovrsnim primerima iz područja rada |
• Sticanje osnovnih znanja iz složenog kamatnog računa | • umeti da prepozna razliku između prostog i složenog kamatnog računa | • Složena kamata | • Insistirati na raznovrsnim primerima iz područja rada |
• Primena složenog kamatnog računa u računu uloga | • znati da odredi uvećanu vrednost više periodičnih uloga pri ulaganju početkom i krajem perioda | • Ulaganje početkom perioda | • Insistirati na raznovrsnim primerima iz područja rada |
• Primena složenog kamatnog računa u računu rente | • razumeti pojam sadašnje (početne) vrednosti više periodičnih suma koje se isplaćuju početkom ili krajem perioda | • Sadašnja vrednost više pojedinačnih suma | • Insistirati na raznovrsnim primerima iz područja rada |
• Sticanje osnovnih znanja o elementima zajma | • razumeti pojam i vrste zajmova | • Zajam i anuitet | • Insistirati na raznovrsnim primerima iz područja rada |
• Ovladavanje postupkom amortizacije zajma | • znati da izračuna anuitet | • Kamatna stopa | • Insistirati na raznovrsnim primerima iz područja rada |
• Sticanje osnovnih znanja o konverziji zajma | • razumeti pojam konverzije zajma | • Promena vremena amortizacije | • Insistirati na raznovrsnim primerima iz područja rada |
Razred: | četvrti |
Godišnji fond časova: | 64 časova |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
• Grafičko prikazivanje funkcija | • znati karakteristike elementarnih funkcija | • Osobne funkcije | • Ne insistirati isključivo na primeni obrazaca (vežbati i kombinovane zadatke) |
• Ekonomske funkcije: funkcija tražnje, ponude, prihoda, troškova, dobit | • znati da obračuna plate za sve radnike u preduzeću na osnovu poznatih podataka | • Obračun plata | • Insistirati na raznovrsnim primerima iz područja rada |
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska | Vežbe | Praktična | Nastava u | |||
I |
| 74 |
|
|
| 74 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada.
2. CILJEVI PREDMETA:
- Obučavanje učenika za praktično obavljanje poslova
- Upoznavanje učenika sa radnim prostorom
- Razvijanje sposobnosti učenika za interakciju sa spoljašnjim okruženjem
- Obučavanje učenika u korišćenju Interneta i Intraneta u poslovnom procesu
- Razvijanje sposobnosti za korišćenje elektronskog bankarstva
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: | prvi |
NAZIV MODULA | Trajanje modula |
Struktura računarskog sistema | 10 |
Grafičke operativne sredine | 14 |
Računarske komunikacije | 16 |
Internet i intranet | 18 |
Elektronsko bankarstvo | 16 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Struktura računarskog sistema |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Upoznavanje istorijata razvoja informacione tehnologije i shvatanje značaja informacione tehnologije u društvu | • objasniti značaj pravilnog korišćenja računara | • predmet i značaj izučavanja informacionih tehnologija | • ne ulaziti u detaljan istorijski razvoj i primenu |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Grafičke operativne sredine |
Trajanje modula: | 14 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje za korišćenje grafičke operativne sredine | • poznavati osnovne pojmove i karakteristike grafičke operativne sredine | • osnovni pojmovi i karakteristike grafičke operativne sredine | • za realizaciju modula koristiti Windows 2000, XP |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* |
|
|
|
|
| * |
| * |
|
|
Naziv modula: | Računarske komunikacije |
Trajanje modula: | 16 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje za komuniciranje primenom računara | • poznavati načine funkcionisanja mreža | • načini komunikacije između računara | • istaći značaj zaštite mreže |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
|
|
| * | * |
| * | * |
|
Naziv modula: | Internet i intranet |
Trajanje modula: | 18 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje za korišćenje Interneta | • koristiti čitače i pretraživače interneta | • Website | • demonstracija |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
|
|
| * | * |
| * | * |
|
Naziv modula: | Elektronsko bankarstvo |
Trajanje modula: | 16 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Razumevanje primene sistema samousluge u približavanju usluga klijentima | • Razlikovati samouslužne sisteme u bankarskom poslovanju | • Sistemi za samoposluživanje u bankarskom poslovanju | • istaći ulogu i značaj sistema za samoposluživanje u bankarskom poslovanju |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
|
|
|
| * |
| * | * | * |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Nikola Klem, Nikola Perin, Nataša Praščević (2002): Računarstvo i informatika
- Windows 2000 profesional-biblija, Mikro knjiga
- Windows XP-biblija, Mikro knjiga
- Office 2000-biblija, Mikro knjiga
- Potrebno je napraviti udžbenik za primenu navedenih modula.
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Internet i intranet
- Kancelarijsko poslovanje
- Poslovna komunikacija
- Elektronsko bankarstvo
- Bankarsko poslovanje
- Izdavanje i korišćenje bankarskih kartica
- Svi moduli
- Svi stručni predmeti
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska | Vežbe | Praktična | Nastava u | |||
I | 111 |
|
|
|
| 111 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Razvijanje sposobnosti za razumevanje osnovnih ekonomskih pojmova
- Razvijanje ekonomskog načina razmišljanja
- Razumevanje prirode odnosa između privrednih subjekata i institucija na makro i mikro ekonomskom nivou
- Upoznavanje sa pojmom, značajem i vrstama nosilaca privređivanja
- Razumevanje značaja i neophodnosti ulaganja u reprodukciju i razlikovanje vrsta ulaganja
- Razumevanje značaja ostvarivanja rezultata kao cilja poslovanja preduzeća i razlikovanje oblika rezultata
- Razlikovanje pokazatelja uspešnosti u ostvarivanju postavljenih ciljeva preduzeća
- Povezivanje dobijenih znanja sa stručnim predmetima
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: | prvi |
NAZIV MODULA | Trajanje modula |
Privreda | 20 |
Osnovni pojmovi tržišne privrede | 25 |
Nosioci privređivanja | 30 |
Ulaganja u reprodukciju | 16 |
Rezultati poslovanja, njihova raspodela i merenje uspešnosti poslovanja | 20 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Privreda |
Trajanje modula: | 20 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Razvijanje sposobnosti za razumevanje značaja privrede za zadovoljenje ljudskih potreba | • objasniti vezu između ekonomskih aktivnosti i ljudskih potreba | • Pojam privrede - značaj privređivanja | • Šematski prikazati strukturu proizvodnih i uslužnih delatnosti privrede sa posebnim akcentom na mesto i ulogu bankarstva |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
|
|
| * |
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Osnovni pojmovi tržišne privrede |
Trajanje modula: | 25 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Razvijanje sposobnosti za razumevanje osnovnih pojmova tržišne privrede | • razlikovati pojam robe od pojma proizvoda | • Oblici privređivanja (naturalna i robna privreda) | • Razgovorom i pitanjima navoditi učenike da sami, iz svojih iskustava, dođu do zaključaka, na primer o svojstvima robe |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
| * |
|
|
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Nosioci privređivanja |
Trajanje modula: | 30 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Razvijanje sposobnosti za razumevanje pojma, značaja i elemenata preduzeća | • definisati pojam i značaj preduzeća i ostalih privrednih subjekata | • Preduzeće kao bazični ekonomski subjekt i ostali nosioci privređivanja | • Šematski prikazati pojam i podelu preduzeća prema delatnosti, veličini i vlasništvu |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
| * |
| * |
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Ulaganja u reprodukciju |
Trajanje modula: | 16 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje za razlikovanje pojedinih vrsta ulaganja | • definisati pojam ulaganja | • Pojam i vrste ulaganja | • Obraditi pojmove i klasifikacije uz korišćenje različitih šematskih prikaza |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
| * |
| * |
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Rezultati poslovanja, njihova raspodela i merenje uspešnosti poslovanja |
Trajanje modula: | 20 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje za razumevanje rezultata kao cilja poslovanja preduzeća | • objasniti pojedine oblike rezultata poslovanja | • Pojavni oblici rezultata poslovanja (naturalni i vrednosni) | • Koristiti praktične primere za utvrđivanje svih oblika rezultata poslovanja i njihovu raspodelu |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
| * |
| * |
|
|
|
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Osnovi ekonomije za prvi razred ekonomske škole - Dragana Bogdanović, Gordana Ivanišević
- Osnovi ekonomije za drugi razred ekonomske škole - dr Branko Medojević, dr Bogdan Ilić, dr Milovan Pavlović, dr Dragoljub Dragišić
- Božidar Stavrić, Blagoje Paunović i Petar Bojović - Poslovna ekonomija za I razred ekonomske škole
- Aleksandar Jovanović, Svetlana Kisić i Vojislav Božić - Poslovna ekonomija za II razred ekonomske škole
- dr Momčilo Živković i mr Rajko Unčanin - Ekonomika preduzeća
- dr Milena Perović - Jovanović, dr Dušan Janičić i mr Svetlana Kisić - Ekonomika preduzeća
- Osnovi ekonomije, dr Miroljub Labus
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Privreda
- Nosioci privređivanja
- Nosioci privređivanja
- Ulaganja u reprodukciju
- Rezultati poslovanja, njihova raspodela i merenje uspešnosti poslovanja
- Bankarsko poslovanje
- Pravo
- Knjigovodstvo
- Knjigovodstvo
- Bankarsko poslovanje
- Bankarski sistem
- Privredni subjekti
- Osnove knjigovodstva
- Osnove knjigovodstva
- Bankarski sistem
KANCELARIJSKO POSLOVANJE I RAČUNARSKA TEHNIKA
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska | Vežbe | Praktična | Nastava u | |||
I |
| 111 |
|
|
| 111 |
II |
| 111 |
|
|
| 111 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada.
2. CILJEVI PREDMETA:
- Obučavanje učenika za praktično obavljanje poslova u obrazovnom profilu Bankarski službenik
- Upoznavanje učenika sa dizajnom poslovnog prostora banke
- Upoznavanje učenika sa uputstvima o protokolarniim pravilima ponašanja radnika u bankama u funkciji kulturnog, delotvornog i domaćinskog komuniciranja banke sa javnošću
- Usvajanje normi i pravila ponašanja u kontaktu sa kolegama, strankama i poslovnim partnerima na maternjem i stranom jeziku
- Osposobljavanje učenika za sastavljanje i izradu pisanih sastava
- Osposobljavanje za vođenje poslovne i službene korespondencije
- Razvijanje sposobnosti za oblikovanje tekstova, akata i kratkih javnih isprava
- Osposobljavanje učenika za korišćenje i primenu savremenih uređaja
- Razvijanje smisla za tačnost, ažurnost, urednost, odgovornost, sistematičnost, strpljivost i predusretljivost, pri obavljanju svakodnevnih dužnosti i zadataka
- Razvijanje svesti da se za obavljanje stručnih poslova moraju obučavati putem seminara, stručnih sastanaka
- Razvijanje sposobnosti za korišćenje novih metoda i primenu novih tehnika pri obavljanju konkretnih zadataka
- Osposobljavanje učenika za korišćenje programa za obradu tabelarnih podataka i njihovom grafičkom prezentacijom
- Upoznavanje učenika sa organizacijom i upravljanjem podacima
- Upoznavanje učenika sa bankama podataka
- Osposobljavanje za prikupljanje, procenjivanje i prosleđivanje informacija u domenu aktivnih, pasivnih, neutralnih i sopstvenih poslova banke
- Razvijanje sposobnosti za prevazilaženje svih konfliktnih situacije u kontaktu sa strankama
- Osposobljavanje za tačno i samostalno formulisanje informacija u usmenom, pismenom i elektronskom obliku
- Osposobljavanje za proveru identiteta stranaka adekvatnim komuniciranjem
- Upoznavanje sa postupkom uvođenja sistema kvaliteta 5.3.2.2. JUS ISO 9004-2, gde je Banka označena kao institucija koja se bavi pružanjem finansijskih usluga.
- Razvijanje svesti da je kvalitet rada uslovljen obukom novih ili periodičnim obnavljanjem znanja, osoblja koje je duže zaposleno.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: | prvi |
NAZIV MODULA | Trajanje modula |
Kancelarija bankarskog službenika | 14 |
Poslovna kultura i kodeks ponašanja službenika u bankama | 10 |
Obrada teksta i tehnika kucanja | 87 |
Razred: | drugi |
NAZIV MODULA | Trajanje modula |
Oblikovanje tekstova, poslovnih i službenih akata, javnih i kratkih isprava | 48 |
Poslovna komunikacija | 26 |
Rad sa tabelama | 25 |
Banke podataka | 12 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Kancelarija bankarskog službenika |
Trajanje modula: | 14 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Prepoznavanje potrebnih uslova za rad | • prepoznati osnovne uslove za rad bankarskog službenika | • Dizajn poslovnog prostora - Uslovi potrebni za rad: • Radno okruženje - šalter | • Izrada eseja o dizajnu poslovnog prostora banke, prema ličnom iskustvu učenika |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
| * | * |
|
| * |
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Poslovna kultura i kodeks ponašanja službenika u bankama |
Trajanje modula: | 10 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Razvijanje sposobnosti za poštovanjem kodeksa ponašanja i odevanja kao i pravila čuvanja poslovne i službene tajne | • primeniti pravila kulturnog i profesionalnog | • Bankarski službenik i kodeksi ponašanja | • Primena kodeksa ponašanja, pravila i standarda kroz simulacije karakterističnih radnih situacija službenika banke - metodom uloga |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
| * |
|
|
| * |
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Obrada teksta i tehnika slepog kucanja |
Trajanje modula: | 87 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje za desetoprstno kucanje na alfanumeričkom i numeričkom delu tastature, pri pravilnom držanju tela | • dizajnirati radno okruženje za unos teksta | • Tehnika slepog kucanja | • Praktičan rad na uređajima za pisanje (računar, računska mašina) |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
| * |
| * | * |
| * | * |
|
Naziv modula: | Oblikovanje tekstova, poslovnih i službenih akata, javnih i kratkih isprava |
Trajanje modula: | 48 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje za sastavljanje i oblikovanje tekstova, poslovnih pisama javnih i kratkih isprava | • prepisivati tekst na maternjem i stranim jezicima za ograničeno ili najkraće vreme | • Prepisi oblikovanih tekstova sa ograničenim vremenom izrade | • Izrada praktičnih primera tekstova na maternjem i stranim jezicima (prepisi, po diktatu i sl.) |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
| * |
| * |
|
| * |
| * | * |
|
Naziv modula: | Poslovna komunikacija |
Trajanje modula: | 26 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje za sastavljanja svih vrsta pisanih sastava, formalnih ili neformalnih radi uspostavljanja poslovnog kontakta | • sastaviti svaki formalni ili neformalni pisani sastav kojim se uspostavlja poslovni kontakt | • Pismeno komuniciranje | • Metodom uloga pismeno komunicirati koristeći računar, mobilni telefon, telefaks |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
| * |
| * |
|
| * |
|
|
Naziv modula: | Rad sa tabelama |
Trajanje modula: | 25 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje za sastavljanje i popunjavanje tabela i dizajniranje grafika | • praviti odgovarajuće tabele | • Organizacija radne sveske | • Prednost davati praktičnom radu na računaru |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
|
|
|
| * |
| * | * | * |
Naziv modula: | Banke podataka |
Trajanje modula: | 12 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje za samostalno modeliranje podataka baze podataka | • primeniti pravila organizovanja i upravljanja podacima | • Organizacija i upravljanje podacima | • Usmeriti pažnju na modele i tehnike u modeliranju procesa i podataka |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
|
|
|
|
| * | * |
| * | * |
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Udžbenik - Kancelarijsko poslovanje, autori: Subotić, Branka i Rajković, mr Slobodan
- Propisi - Zakon o platnom prometu ("Službeni list SRJ", broj 3/2002, 5/2003), Odluka o obliku, sadržini i načinu korišćenja jedinstvenih instrumenata platnog prometa ("Službeni list SRJ", broj 29/2002)
- Odluka o elektronskom načinu obavljanja platnog prometa - "Službeni list SRJ", broj 29/2002)
- Birotehnika i kancelarijsko poslovanje - Milan Plećaš, Beograd
- Savremena poslovna korespondencija - grupa autora
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Oblikovanje tekstova, poslovnih i službenih akata, javne i kratke isprave
- Rad sa tabelama
- Poslovne komunikacije
- Banke podataka
- Pravo
- Računarstvo i informatika
- Knjigovodstvo
- Bankarsko poslovanje
- Statistika
- Bankarsko poslovanje
- Ugovori
- Obrada teksta
- Računarske komunikacije
- Osnove knjigovodstva
- Evidencija poslova sa gotovinom i gotovinskim ekvivalentima
- Devizni poslovi sa pravnim licima
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska | Vežbe | Praktična | Nastava u | |||
II | 74 |
|
|
|
| 74 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada.
2. CILJEVI PREDMETA:
- Osposobljavanje za opšta i stručna znanja iz oblasti pravne nauke
- Ovladavanje pravnim terminima i pravilno primenjivanje pravne terminologije
- Korišćenje osnovnih pravnih instrumenata
- Razvijanje svesti o pravnoj državi
- Prepoznavanje vrsta pravnih akata
- Razlikovanje subjekata prava
- Razvijanje stvaralačkog odnosa prema radu
- Razvijanje pravilnog odnosa prema kolegama na poslu i unapređenju radne sredine
- Poznavanje postupka osnivanja, promena i prestanka privrednih subjekata
- Razumevanje dužničko-poverilačkog odnosa
- Razumevanje različitih vrsta ugovora
- Identifikovanje robnih hartija od vrednosti
- Osposobljavanje za timski rad
- Obučavanje za veštine ubeđivanja i argumentovanja
- Osposobljavanje za logično razmišljanje i primenu stručnih znanja
- Praćenje stručne literature i propisa
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: | drugi |
NAZIV MODULA | Trajanje modula |
Osnovi prava | 20 |
Privredni subjekti | 14 |
Ugovori | 40 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Osnovi prava |
Trajanje modula: | 20 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Poznavanje osnovnih pojmova o državi i pravu | • objasniti odnos društva i pojavu države i prava | • Odnos društva, države i prava | • Razgovorom utvrditi znanje učenika o društvu, državi i pravu |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
|
|
| * |
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Privredni subjekti |
Trajanje modula: | 14 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Upoznavanje sa pojmovima statusa i oblicima privrednih subjekata | • identifikovati vrste privrednih subjekata | • Privredni subjekti | • Šematski prikazati i objasniti vrste privrednih subjekata |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
|
|
| * |
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Ugovori |
Trajanje modula: | 40 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Korišćenje pravne terminologije i ugovornog prava | • definisati pojam ugovora | • Pojam ugovora | • Kroz primer prikazati zaključivanje ugovora |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
|
|
| * |
|
|
|
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Budimir Košutić, Uvod u pravo
- Radašin Rajović, Osnovi prava
- Zakon o obligacionim odnosima
- Zakon o hartijama od vrednosti
- Zakon o preduzećima
- Slavko Carić, Bankarski poslovi i hartije od vrednosti
- Slavko Carić, Privredno pravo
- Nevenka Subotić-Konstantinović, Bosiljka Mijatović, Pravo
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Osnovi prava
- Privredni subjekti
- Ugovori
- Bankarsko poslovanje
- Knjigovodstvo
- Ekonomija
- Knjigovodstvo
- Bankarsko poslovanje
- Kancelarijsko poslovanje
- Banka za obuku
- Dinarski poslovi sa fizičkim i pravnim licima
- Devizni poslovi sa fizičkim licima
- Devizni poslovi banaka sa pravnim licima
- Evidencija bankarskog poslovanja
- Nosioci privređivanja
- Evidencija bankarskog poslovanja
- Bankarski poslovi
- Depo poslovi
- Kreditni poslovi
- Oblikovanje tekstova