PRAVILNIK

O NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNI PROFIL ZLATAR

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 17/2006, 22/2007 i 8/2009)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovni profil Zlatar, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 2

Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:

1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03, 10/03, 24/04, 3/05, 6/05, 11/05 i 6/06), i to sa nastavnim planom i programom:

1) srpskog jezika i književnosti;

2) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;

3) jezika nacionalnih manjina;

4) stranih jezika;

5) fizičkog vaspitanja;

6) računarstva i informatike;

7) ekologije i zaštite čovekove sredine;

8) građanskog vaspitanja i

2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta Verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", br. 6/03, 23/04 i 9/05).

Član 3

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".

 

Samostalni član Pravilnika o dopuni
Pravilnika o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovni profil zlatar

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 8/2009)

Član 2

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku", a primenjivaće se počev od školske 2009/2010. godine.

 

NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA

 

Područje rada: GEOLOGIJA, RUDARSTVO I METALURGIJA

 

Obrazovni profil: ZLATAR - ogled

 

Trajanje obrazovanja: tri godine

Cilj ogleda:

Unapređenje kvaliteta i osavremenjivanje obrazovno-vaspitnog rada kroz:

- uvođenje u svakodnevnu nastavnu praksu savremenih i efikasnih metoda rada sa učenicima;

- uvođenje novog nastavnog plana i programa u cilju ostvarivanja predviđenih ishoda stručnog obrazovanja i obrazovanja uopšte;

- povećanje fonda časova vežbi i praktičnog rada, radi uspešnog ostvarivanja ciljeva obrazovanja za ovaj obrazovni profil;

- uspostavljanje višeg nivoa korelacije nastavnih sadržaja;

- uvođenje fleksibilnog nastavnog programa, koji bi bio definisan u jednom delu od strane škole, a u zavisnosti od interesa lokalne sredine, kako bi se obezbedila efikasnija upošljivost stručnjaka ovog obrazovnog profila u lokalnoj sredini;

- uvođenje preduzetništva kao predmeta u nastavni program, radi razvijanja preduzetničkog duha kod učenika;

- izradu kriterijuma ocenjivanja i građenja standarda ocenjivanja učenika;

- proveru novog koncepta završnog ispita.

Uvođenje organizacionih novina:

- prilagođavanje organizacije nastavnog procesa u školi, u okviru godišnjeg fonda časova, a u skladu sa postavljenim ishodima stručnog obrazovanja i uslovima rada u školi i na radnom mestu;

- nastavni sadržaji su organizovani modularno za pojedine opštestručne i sve stručne predmete;

- pojedini moduli su zbog svoje dužine trajanja organizovani u modularne jedinice;

- uvođenje izborne nastave, kao mogućnosti da učenik samostalno kreira deo svog obrazovanja.

Očekivani ishodi ogleda

- Učenik koji se po završenom obrazovanju brže adaptira na radnom mestu.

-unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:

- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;

- efikasnije usvajanje generativnih, transfernih i funkcionalnih znanja i veština, relevantnih za buduću profesiju kao rezultat modularnog pristupa;

- ocenjivanje učenika prema postavljenim ishodima;

- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole, ali i na nivou Republike.

Trajanje ogleda

Ogled se sprovodi od 1. septembra 2006. godine kroz najmanje 3 generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene rezultata, Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja.

Način ostvarivanja ogleda

Ogled će biti realizovan na osnovu ovog nastavnog plana i programa.

Istovremeno organizovaće se obuke nastavnika srednjih stručnih škola u kojima će se sprovoditi ovaj ogled, za primene novih metoda rada sa učenicima, primene novog nastavnog programa i objektivnog ocenjivanja u svakodnevnoj obrazovnoj praksi.

Obuka za nastavnike srednjih stručnih škola u kojima se realizuje program ovog ogleda, biće organizovana u sledećim oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada:

- nova koncepcija obrazovanja (usmerenost na ciljeve i ishode obrazovanja, modularni pristup u obrazovanju);

- stručno usavršavanje nastavnika za primenu novih nastavnih metoda;

- stručno usavršavanje nastavnika u okviru matične struke.

Nastavnici srednjih stručnih škola će u okviru obrazovnog rada primenjivati metode rada i ocenjivanja za koje su obučavani na seminarima.

U okviru Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja i stručnih veća Zajednica stručnih škola biće izdvojene ključne teme, u okviru kojih je potrebno stručno usavršavanje nastavnika.

Stručni timovi u školama i na nivou Republike će sarađivati na horizontalnom i vertikalnom povezivanju nastavnih sadržaja, kako sa autorskim timom, tako i sa predstavnicima Unije zlatara Srbije.

Planirana je izrada testova sa zajedničkim sadržajima i zajednički postavljenim kriterijumima od strane stručnih timova, koji će se formirati pri Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centru za stručno i umetničko obrazovanje i Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.

Način polaganja završnog ispita biće definisani posebnim Pravilnikom.

Uslovi ostvarivanja programa ogleda

Ogled će se realizovati u uslovima svakodnevnog obrazovnog rada u srednjim stručnim školama. Njegova realizacija podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.

Pravilnik o vrsti stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika, kao i Pravilnik o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovni profil Zlatar u ogledu, su posebno definisani.

Ministarstvo prosvete i sporta, Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i program podrške Zanatske komore Kelna, pružaće stručnu i materijalnu podršku za realizaciju obuke nastavnika, materijal za rad, praćenje i evaluaciju ogleda.

Praćenje i vrednovanje ogleda

Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa, koje će biti naknadno publikovano.

Primena ogleda će biti praćena najmanje dva puta u toku školske godine.

Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovno - vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja i mišljenja učenika i nastavnika.

I CILJEVI I ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA

za obrazovni profil ZLATAR - ogled

CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA

ISHODI OBRAZOVANJA
Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će steći:

znanja

veštine

stručne kompetencije

• Osposobljavanje učenika za izradu i popravku nakita i predmeta od plemenitih metala

 

 

 

 

 

 

 

• Osposobljavanje učenika da primenjuje mere lične zaštite, zaštite okoline i zaštite životne sredine

• o istorijskom razvoju zlatarskog zanata
• o dobijanju i preradi plemenitih metala
• o osobinama plemenitih metala
• o plemenitim mineralima i dragom kamenju
• o principima rada i upotrebe alata, mašina, uređaja i mernih instrumenata koji se koriste u zlatarstvu
• o dobijanju predlegura i legura
• o pomoćnim materijalima u zlatarstvu
• o fazama procesa izrade nakita i predmeta od plemenitih metala
• o načinima kontrole procesa izrade nakita i predmeta od plemenitih metala

 

• o načinima i uslovima čuvanja i skladištenja sirovina, poluproizvoda, nakita i predmeta od plemenitih metala
• o mogućim izvorima zagađenja u zlatarstvu
• o sredstvima lične zaštite, zaštite okoline i životne sredine

• da sačini tehničku dokumentaciju izrade i popravke nakita i predmeta od plemenitih metala
• da izvrši merenje i kontrolisanje prilikom izrade nakita i predmeta od plemenitih metala
• da obavi postupke plastične prerade
• da obavi postupke mehaničke obrade
• da obavi postupke spajanja
• da napravi nakit livenjem

 

• da pripremi kalupe za livenje legure
• da izvodi postupke pripreme, topljenja i ručnog izlivanja legure u kalup

 

• da primeni mere lične zaštite, zaštite okoline i zaštite životne sredine

 

• da od poluproizvoda izradi nakit i predmete od plemenitih metala, kombinovanim metodama

 

 

 

• da preradi polazne sirovine od plemenitih metala u poluproizvod

 

II NASTAVNI PLAN

Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta

za obrazovni profil ZLATAR - ogled

PREDMETI / MODULI

I RAZRED

II RAZRED

III RAZRED

UKUPNO

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

nedeljno

godiš.

A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI

11

407

9

333

9

306

29

1046

1a.

Srpski jezik i književnost

3

111

3

111

3

102

9

324

1b.

Srpski jezik kao nematernji jezik

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

________ jezik i književnost

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

Strani jezik

2

74

2

74

2

68

6

216

4.

Fizičko vaspitanje

2

74

2

74

2

68

6

216

5.

Matematika

2

74

2

74

2

68

6

216

6.

Računarstvo i informatika

2

74

 

 

 

 

2

74

B: OPŠTE STRUČNI PREDMETI

10

370

5

185

2

68

17

623

1.

Fizika

2

74

 

 

 

 

2

74

2.

Materijali u zlatarstvu

3

111

 

 

 

 

3

111

3.

Tehnički crtež u zlatarstvu

2

74

2

74

 

 

4

148

4.

Crtanje i modelovanje

2

74

2

74

 

 

4

148

5.

Stilovi u zlatarstvu

1

37

1

37

 

 

2

74

6.

Preduzetništvo

 

 

 

 

2

68

2

68

V: STRUČNI PREDMETI

8

296

15

555

18

612

41

1463

1.

Merenje i kontrola u zlatarstvu

*

35

 

 

 

 

*

35

2.

Mehanička obrada u zlatarstvu

*

125

 

 

 

 

*

125

3.

Plastična prerada plemenitih metala

*

86

*

170

 

 

*

256

4.

Spajanje elemenata nakita

*

50

*

108

 

 

*

158

5.

Izrada i popravka nakita

 

 

*

277

*

186

*

463

6.

Topljenje i izlivanje

 

 

 

 

*

65

*

65

7.

Izrada nakita livenjem

 

 

 

 

*

209

*

209

8.

Fasovanje

 

 

 

 

*

102

*

102

9.

Izrada tehničke dokumentacije

 

 

 

 

*

50

*

50

G: IZBORNI PREDMETI

2

74

2

74

2

68

6

216

1.

Izborni predmet predviđen Zakonom

1

37

1

37

1

34

3

108

2.

Izborni predmet predviđen Programom ogleda

1

37

1

74

1

68

3

179

Ukupno: A + B + V + G

31

1147

31

1147

31

1054

93

3348

Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir časova teorije, vežbi i praktične nastave, a prema programu predmeta.

* Nedeljni broj časova stručnih predmeta/modula prikazan u gantogramu.

GANTOGRAM - I RAZRED

 

PREDMETI / MODULI

časova

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

MERENJE I KONTROLA U ZLATARSTVU

35

4

4

4

4

4

4

4

4

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MEHANIČKA OBRADA U ZLATARSTVU

125

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ocrtavanje i obeležavanje

20

4

4

4

4

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Testerisanje

20

 

 

 

 

 

4

4

4

5

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Turpijanje

20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

4

4

4

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bušenje i glodanje

20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

4

4

4

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Brušenje i poliranje

45

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

4

4

4

4

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

PLASTIČNA PRERADA PLEMENITIH METALA

86

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Savijanje, sečenje i ispravljanje

86

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

6

2

2

2

2

2

2

2

2

 

 

 

SPAJANJE ELEMENATA NAKITA

50

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spajanje lepljenjem

16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

4

4

4

 

 

 

 

 

 

 

Spajanje zatvaračima i kopčama

34

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

4

4

4

6

6

6

Ukupno časova

296

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

 

GANTOGRAM - II RAZRED

 

PREDMETI / MODULI

časova

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

PLASTIČNA PRERADA PLEMENITIH METALA

170

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plastična deformacija

170

7

7

7

7

7

6

6

6

6

7

7

7

7

6

5

8

7

7

7

7

8

8

8

8

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPAJANJE ELEMENATA NAKITA

108

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spajanje lemljenjem i zavarivanjem

108

8

8

8

8

8

9

9

9

9

8

8

8

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IZRADA I POPRAVKA NAKITA

277

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Izrada i popravka jednostavnijeg nakita i predmeta od plemenitih metala

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

10

7

8

8

8

8

7

7

7

7

11

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

Ukupno časova

555

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

15

 

GANTOGRAM - III RAZRED

 

PREDMETI / MODULI

časova

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

IZRADA I POPRAVKA NAKITA

186

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Izrada i popravka nakita i predmeta od plemenitih metala

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

18

18

18

18

18

18

18

18

18

18

TOPLJENJE I IZLIVANJE

65

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IZRADA NAKITA LIVENJEM

209

12

12

12

12

12

12

12

6

6

6

5

12

12

12

12

6

6

6

6

6

6

6

6

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FASOVANJE

102

 

 

 

 

 

 

 

6

6

6

8

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IZRADA TEHNIČKE DOKUMENTACIJE

50

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

6

6

6

6

6

6

6

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ukupno časova

612

18

18

18

18

18

18

18

18

18

18

18

18

18

18

18

18

18

18

18

18

18

18

18

18

18

18

18

18

18

18

18

18

18

18

Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima

G: IZBORNI PREDMETI

I

II

III

Izborni predmet predviđen Zakonom

 

 

 

1.    

Građansko vaspitanje / Verska nastava

*

*

*

Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda

 

 

 

1.

Ekologija i zaštita čovekove okoline

*

*

 

3.

Istorija

*

*

*

2.

Industrijska geografija

 

*

*

4.

Fizika

 

*

*

5.

Neorganska hemija

 

*

*

Izborna nastava zastupljena je svake školske godine iz dva predmeta:

- izbornog predmeta predviđenog Zakonom: Građansko vaspitanje ili Verska nastava (1 čas nedeljno tokom školske godine)

- jednog izbornog predmeta predviđenog Programom ogleda - 1 čas nedeljno (sa mogućnošću realizacije u bloku, ili 2 časa nedeljno u toku jednog polugodišta)

Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno odobrilo Ministarstvo prosvete. U toku školovanja učenik može da bira određene predmete samo jednom (Industrijska geografija, Fizika i Neorganska hemija). Nastava izbornih predmeta predviđenih programom ogleda organizuje se za one predmete za koje se izjasni najmanje 30% učenika oglednog odeljenja.

Ocena izbornog predmeta predviđenog Programom ogleda je numerička i ulazi u prosek ocena na kraju godine.

Ostvarivanje programa ogleda

Predviđen broj učenika u odeljenju je 20.

Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V) i praktičnu nastavu (PN):

razred

predmet / modul

godišnji fond časova

broj učenika u grupi

V

PN

I

Računarstvo i informatika

74

 

10

Tehnički crtež u zlatarstvu

74

 

10

Crtanje i modelovanje

74

 

10

Merenje i kontrola u zlatarstvu

35

 

10

Mehanička obrada u zlatarstvu

125

 

10

Plastična prerada plemenitih metala

86

 

10

Spajanje elemenata nakita

50

 

10

II

Tehnički crtež u zlatarstvu

74

 

10

Crtanje i modelovanje

74

 

10

Plastična prerada plemenitih metala

102

68

10

Spajanje elemenata nakita

67

41

10

Izrada i popravka nakita

166

3

10

III

Topljenje i izlivanje

26

39

10

Izrada nakita livenjem

84

125

10

Fasovanje

41

61

10

Izrada tehničke dokumentacije

20

30

10

Izrada i popravka nakita

75

111

10

Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine

 

I RAZRED
časova

II RAZRED
časova

III RAZRED
časova

UKUPNO
časova

Čas odeljenskog starešine

74

74

68

216

Dodatni rad *

do 30

do 30

do 30

do 90

Dopunski rad *

do 30

do 30

do 30

do 90

Pripremni rad *

do 30

do 30

do 30

do 90

Društveno korisni rad *

do 30

do 30

do 30

do 90

*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada

Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima

 

I

II

III

Ekskurzija

2-3 dana

2-3 dana

do 5 dana

Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture

2 časa nedeljno

Drugi strani jezik

2 časa nedeljno

Drugi predmeti *

1 - 2 časa nedeljno

Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo)

30 - 60 časova godišnje

Društvene aktivnosti - đački parlament, učeničke zadruge

15 - 30 časova godišnje

Kulturna i javna delatnost škole

2 radna dana

*Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno akreditovani.

Ostvarivanje školskog programa po nedeljama

razred

razredno
časovna nastava

obavezne
vannastavne
aktivnosti

završni ispit

ukupno
radnih nedelja

I

37

2

 

39

II

37

2

 

39

III

34

2

3

39

 

III NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA
(UPUTSTVO )

Nastavni plan i program za obrazovni profil Zlatar - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:

- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik", broj 7/91 i

- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama područja rada geologija, rudarstvo i metalurgija - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik" broj 6/2002.

Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:

- publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete i elektronske publikacije);

- Internet.

Nastava se realizuje uz korišćenje:

- računara i projektora za Power Point prezentacije;

- skenera;

- grafoskopa;

- dijaprojektora;

- televizora i video rekordera;

- očiglednih nastavnih sredstava;

- školske radionice (zlatarski radni stolovi, pribori za merenje u zlatarstvu, stege, kalupi za livenje legura, valcna, alati i pribori za testerisanje, turpijanje, brušenje i poliranje, mašine, alati i pribori za bušenje i glodanje, alati i pribori za plastičnu preradu, alati i pribori za spajanje);

- zlatarske radionice (zlatarski radni stolovi, pribori za merenje u zlatarstvu, stege, kalupi za livenje legura, valcna, alati i pribori za testerisanje, turpijanje, brušenje i poliranje, mašine, alati i pribori za bušenje i glodanje, alati i pribori za plastičnu preradu, alati i pribori za spajanje, alati i pribori za fasovanje, alati i pribori za izradu nakita livenjem).

Detaljna uputstva za ostvarivanje programa data su uz svaki predmet pojedinačno.

MATEMATIKA

1. CILJEVI:

- Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja
- Razvijanje sposobnosti jasnog i preciznog izražavanja i korišćenja osnovnog matematičko-logičkog jezika
- Razvijanje sposobnosti određivanja i procene kvantitativnih veličina i njihovog odnosa
- Razvijanje osećaja za prostor, razlikovanje geometrijskih figura i njihovi uzajamni odnosi i transformacije
- Razumevanje funkcionalnih zavisnosti, njihovo predstavljanje i primena
- Razvijanje sistematičnosti, urednosti, preciznosti, temeljnosti, istrajnosti, kritičnosti u radu; razvijanje radnih navika i sposobnosti za samostalni i grupni rad
- Sticanje znanja i veština korisnih za transfer u stručno-teoretskim predmetima i razvijanje sposobnosti za pravilno korišćenje stručne literature
- Formiranje svesti o univerzalnosti i primeni matematičkog načina mišljenja
- Podsticanje stručnog razvoja i usavršavanje u skladu sa individualnim sposobnostima i potrebama društva
- Razvoj sposobnosti potrebnih za rešavanje problema i novih situacija u procesu rada i svakodnevnom životu

2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Despotović Radivoje, Tošić Ratko, Šešelja Branimir, Matematika za prvi razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
- Vojvodić Gradimir, Despotović Radivoje, Petrović Vojislav, Tošić Ratko, Šešelja Branimir, Matematika za drugi razred
srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
- Vojvodić Gradimir, Vukasović Milan, Despotović Radivoje, Paunić Đura, Petrović Vojislav, Tošić Ratko, Matematika sa zbirkom zadataka za treći razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
- Ivanović Živorad, Ognjanović Srđan, Matematika 1, zbirka zadataka i testova za prvi razred gimnazija i tehničkih škola, Krug, Beograd
- Ivanović Živorad, Ognjanović Srđan, Matematika 2, zbirka zadataka i testova za drugi razred gimnazija i tehničkih škola, Krug, Beograd
- Ognjanović Srđan, Ivanović Živorad, Matematika 3, zbirka zadataka i testova za treći razred gimnazija i tehničkih škola, Krug, Beograd
- Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike 1, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
- Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike 2, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
- Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike 3, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd

3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

- Fizika
- Materijali u zlatarstvu
- Tehnički crtež u zlatarstvu
- Merenje i kontrola u zlatarstvu
- Računarstvo i informatika

4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA

Fond časova:

74 časa

Razred:

prvi

 

CILJEVI

ISHODI
Po završetku prvog razreda učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

Obnavljanje i proširivanje znanja o skupu realnih brojeva

• znati osnovne podskupove skupa realnih brojeva (N, Z, Q, I) i razlikovati njihove elemente na primerima
• znati da odredi NZS i NZD prirodnih brojeva
• obavljati računske operacije sa razlomcima i decimalnim brojevima, prevoditi decimalne brojeve u razlomke i obrnuto
• znati da izračuna vrednost jednostavnog racionalnog brojevnog izraza poštujući prioritet računskih operacija i upotrebu zagrada, znati da delilac mora biti različit od nule
• znati da odredi apsolutnu vrednost realnog broja i da grafički interpretira na brojevnoj osi
• znati da zaokružuje broj na određeni broj decimala
• znati šta je apsolutna i relativna greška i umeti da ih razlikuje

• Pregled brojeva, operacije sa realnim brojevima
• Približna vrednosti realnih brojeva, greška

• Uraditi ulazni test na početku
• Insistirati na preciznosti, tačnosti, sistematičnosti i urednosti u radu
• Sadržaje o greškama povezati sa predmetom merenje i kontrola u zlatarstvu, izračunavati apsolutnu i relativnu grešku konkretnih merenja
• Za realizaciju realnih brojeva preporučuje se 10 časova

• Sticanje osnovnih znanja o proporcijama i procentnom računu i njihova primena

• znati da izračuna određen deo neke veličine
• znati šta je razmera, umeti da je proširi ili skrati i umeti da je primenjuje u rešavanju problema podele,
• znati da reši prostu proporciju
• znati da prepozna direktnu ili obrnutu proporcionalnost dve veličine, i da je primeni u rešavanju jednostavnih problema i da to prikaže grafički
• znati da reši problem koji se odnosi na smešu dve ili više komponenti
• znati da rešava osnovne probleme procentnog i promilnog računa

• Razmera i proporcija
• Direktna i obrnuta proporcionalnost
• Prost srazmerni račun
• Račun podele
• Račun mešanja
• Procentni i promilni račun

• Važno je da se razmera konkretno vezuje i za realne primere npr. kod planova i geografskih karata, raditi što više raznovrsnih primera (npr. račun mešanja koristiti za određivanje količine komponenata u legurama)
• kroz ove sadržaje se mogu obnoviti neka minimalna znanja iz linearnih jednačina i funkcija iz osnovne škole i povezati sa novim sadržajima iz tih oblasti
• za realizaciju proporcionalnosti veličina preporučuje se 14 časova

Sticanje osnovnih znanja i veština o polinomima i racionalnim algebarskim izrazima

• znati da sredi polinom dobijen sabiranjem, oduzimanjem i množenjem polinoma
• primenjivati distributivni zakon množenja prema sabiranju i formule za kvadrat binoma i razliku kvadrata, zbir i razliku kubova pri transformaciji polinoma
• znati da rastavi polinom na činioce
• znati da odredi NZD i NZS polinoma
• znati da transformiše jednostavniji racionalni algebarski izraz

• Polinomi
• Rastavljanje polinoma na činioce
• NZD i NZS polinoma
• Transformacije racionalnih algebarskih izraza

• Insistirati na preciznom izražavanju
• Uraditi test po završetku racionalnih algebarskih izraza
• Za realizaciju racionalnih algebarskih izraza preporučuje se 14 časova

Sticanje osnovnih znanja i veština iz geometrije

• znati šta je duž, poluprava, ugao, trougao, krug
• razlikovati međusobni odnos uglova (susedni, komplementni, suplementni, naporedni, unakrsni)
• znati šta su uglovi sa paralelnim (ili normalnim kracima) i veze između njih
• znati relacije vezane za unutrašnje i spoljašnje uglove trougla
• znati svojstva simetrale duži i njenu konstrukciju, centar opisane kružnice oko trougla
• znati svojstva simetrale ugla i njenu konstrukciju, centar upisane kružnice u trougao
• znati da konstruiše visinu trougla
• znati šta je težišna duž trougla i svojstvo težišta
• znati šta je srednja linija trougla i njeno svojstvo
• znati osnovne relacije u jednakokrakom, odnosno jednakostraničnom trouglu
• razlikovati vrste četvorouglova i njihove osobine
• znati osnovne stavove o paralelogramu i umeti da ih primeni
• znati osobine specijalnih paralelograma
• znati Talesovu teoremu i njenu primenu na podelu duži na n jednakih delova

• Geometrijski pojmovi i veze između njih
• Trougao
• Značajne tačke trougla
• Četvorougao
• Talesova teorema

• Insistirati na izvođenju precizne i uredne konstrukcije jednostavnih figura
• Za realizaciju planimetrije preporučuje se 14 časova

Usvajanje pojmova i rešavanje linearnih jednačina i nejednačina, sistema linearnih jednačina i grafički prikaz linearne funkcije

• rešavati linearne jednačine
• rešavati probleme koji se svode na linearne jednačine
• znati šta je linearna funkcija
• znati da prikazuje analitički, tabelarno i grafički linearnu funkciju
• rešavati linearne nejednačine i grafički prikazivati skup rešenja
• rešavati sistem linearnih jednačina sa dve nepoznate

• Linearna jednačina i njene primene
• Linearna funkcija i njen grafik
• Linearna nejednačina
• Sistem linearnih jednačina

• Istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza funkcije
• Sadržaje povezati sa odgovarajućim sadržajima fizike i materijala u zlatarstvu
• Za realizaciju linearnih jednačina, nejednačina, funkcija i sistema preporučuje se 14 časova

NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA SA ISPRAVKAMA PLANIRANO JE 8 ČASOVA.

Fond časova:

74 časa

Razred:

drugi

 

CILJEVI

ISHODI
Po završetku prvog razreda učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

• Sticanje početnih znanja iz trigonometrije pravouglog trougla

• znati šta je sinus, kosinus, tangens i kotangens oštrog ugla u pravouglom trouglu
• znati da odredi, pomoću kalkulatora, vrednosti trigonometrijskih funkcija proizvoljnog ugla i obrnuto
• "rešavati" pravougli trougao
• znati da meri uglove i izmerene veličine u stepenima pretvara u decimalne mere

• Definicija trigonometrijskih funkcija u pravouglom trouglu
• Vrednosti trigonometrijskih funkcija karakterističnih uglova (30°, 45°, 60°)
• Osnovne trigonometrijske identičnosti
• Merenje uglova

• Osposobiti učenika da pomoću kalkulatora odredi vrednost trigonometrijskih funkcija oštrog ugla
• Ponoviti pravila zaokruživanja brojeva i primenjivati ih
• Za realizaciju trigonometrije pravouglog trougla preporučuje se 12 časova

• Sticanje osnovnih znanja i veština stepenovanja i korenovanja

• znati osobine operacija stepenovanja sa celim eksponentom i umeti da ih primenjuje u transformacijama jednostavnijih izraza
• znati osobine operacija korenovanja i primenjivati ih u transformacijama jednostavnih izraza
• znati osobine operacija stepenovanja sa racionalnim izložiocem i primenjivati ih u transformacijama jednostavnijih izraza
• znati da racionališe imenilac razlomka u jednostavnim slučajevima

• Pojam stepena
• Operacije sa stepenima
• Stepen sa celim izložiocem
• Pojam korena
• Operacije sa korenima
• Stepen sa racionalnim izložiocem
• Racionalisanje imenioca razlomka

• Naglasiti i dalje važenje osobina stepenovanja pri proširivanju skupa iz koga je izložilac
• Osposobiti učenika da pomoću kalkulatora odredi vrednosti korena i stepena celih brojeva
• Ponoviti pravila zaokruživanja brojeva i primenjivati ih
• Izgrađivati sistematičnost, preciznost, urednost i istrajnost u radu
• Za realizaciju stepenovanja i korenovanja preporučuje se 18 časova

• Sticanje osnovnih znanja i veština potrebnih za rešavanje kvadratnih jednačina, skiciranje i analizu grafika kvadratnih funkcija

• znati da rešava nepotpune kvadratne jednačine u skupu R
• znati primer kvadratne jednačine koja nema rešenja u skupu R i šta je imaginarna jedinica
• znati šta su kompleksni brojevi i umeti da vrši operacije sa njima
• znati obrazac za rešavanje kvadratne jednačine i umeti da ga primeri
• znati da odredi prirodu rešenja kvadratne jednačine
• znati da rastavi kvadratni trinom
• znati da skicira i analizira grafik kvadratne funkcije

• Kvadratna jednačina
• Pojam kompleksnog broja i operacije sa njima
• Obrazac za rešavanje kvadratne jednačine
• Rešenja kvadratne jednačine
• Rastavljanje kvadratnog trinoma na linearne činioce
• Kvadratna funkcija i njen grafik

• Istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza kvadratne funkcije
• Razvijati sistematičnost, preciznost i urednost u radu
• Razvijati ideju smene
• Za realizaciju kvadratne jednačine, nejednačine i funkcije preporučuje se 24 časova

• Sticanje osnovnih znanja i veština iz analitičke geometrije tačke i prave

• znati Dekartov koordinati sistem i kako se u njemu predstavlja tačka
• znati da odredi rastojanje između dve date tačke u koordinatnom sistemu
• znati da odredi koordinate središta date duži
• znati da izračuna površinu trougla ako su date koordinate njegovih temena
• znati da razlikuje implicitni i eksplicitni oblik jednačine prave i ume da ih koristi
• znati da odredi jednačinu prave kroz jednu tačku
• znati da odredi jednačinu prave kroz dve tačke

• Rastojanje između dve tačke
• Središte duži
• Površina trougla
• Implicitni i eksplicitni oblik jednačine prave
• Jednačina prave kroz jednu tačku
• Jednačina prave kroz dve tačke

• Istaći povezanost grafičkog i analitičkog pristupa u analitičkoj geometriji
• Razvijati sistematičnost, urednost i preciznost
• Za realizaciju analitičke geometrije tačke i prave preporučuje se 12 časova

NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA SA ISPRAVKAMA PLANIRANO JE 8 ČASOVA.

Fond časova:

68 časova

Razred:

treći

 

CILJEVI

ISHODI
Po završetku prvog razreda učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

• Sticanje znanja o poliedrima

• znati da izračuna obim i površinu figura u ravni
• znati da razlikuje pravilne poliedre
• izračunavati površinu i zapreminu prizme
• izračunavati površinu i zapreminu piramide
• znati pojam zarubljene piramide
• znati da odredi površinu jednostavnih ravnih preseka poliedara

• Obim i površina figura u ravni
• Pojam, vrste i osobine poliedra
• Pravilni poliedri
• Pojam prizme, vrste
• Površina i zapremina prizme
• Pojam piramide, vrste
• Površina i zapremina piramide
• Pojam zarubljene piramide
• Jednostavni ravni preseci poliedara

• Insistirati na samostalnom pravljenju modela poliedara
• Koristiti simulacije preseka na računaru
• Istaći problem udvostručenja kocke
• Za realizaciju poliedara preporučuje se 22 časova

• Sticanje znanja o obrtnim telima

• izračunavati obim i površinu kruga, znati šta je Ludolfov broj i njegovu približnu vrednost
• izračunavati površinu i zapreminu valjka
• izračunavati površinu i zapreminu kupe
• znati pojam zarubljene kupe
• izračunavati površinu sfere, kalote i sfernog pojasa
• izračunavati zapreminu lopte
• izračunavati površinu jednostavnih ravnih preseka obrtnih tela

• Obim i površina kruga, Ludolfov broj
• Cilindrična i konusna površ
• Pojam i vrste obrtnih tela
• Pojam valjka
• Površina i zapremina valjka
• Pojam kupe
• Površina i zapremina kupe
• Pojam zarubljene kupe
• Pojam sfere i lopte
• Pojam kalote i sfernog pojasa
• Površina i zapremina lopte i njenih delova
• Ravni preseci jednostavnih obrtnih tela

• Insistirati na samostalnom pravljenju modela obrtnih tela
• Koristiti simulacije na računaru
• Sadržaje povezati sa stručnim predmetima i problemima iz svakodnevnog života
• Za realizaciju obrtnih tela preporučuje se 24 časova

• Sticanje osnovnih znanja o nizovima

• znati šta je aritmetički niz (opšti član i zbir prvih n članova)
• znati šta je geometrijski niz (opšti član i zbir prvih n članova)

• Aritmetički niz
• Geometrijski niz

• Nizove zadavati kako formulom, tako i svojim članovima i rekurzivno i u svakom od slučajeva kod učenika stvarati predstavu o ponašanju niza
• Zadatke povezivati sa svakodnevnim životom
• Za realizaciju nizova preporučuje se 14 časova

NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA SA ISPRAVKAMA PLANIRANO JE 8 ČASOVA.

 

FIZIKA

(za obrazovni profil ZLATAR - ogled)

1. CILJEVI PREDMETA:

- Razvijanje funkcionalne pismenosti
- Razumevanje pojava, procesa i odnosa u prirodi na osnovu fizičkih zakona
- Sticanje sposobnosti za uočavanje, formulisanje, analiziranje i rešavanje problema
- Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja i kritičkog stava u mišljenju
- Upoznavanje uloge čoveka u osvajanju i menjanju prirode i razvijanje pravilnog odnosa učenika prema zaštiti čovekove sredine
- Sticanje znanja o fizičkim svojstvima plemenitih metala
- Razvijanje sposobnosti za primenu znanja iz fizike u stručno - teorijskim predmetima
- Razvijanje svesti o neophodnosti doživotnog učenja i usavršavanja

2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Fizika za prvi razred srednje škole, J. Janjić, M. Pavlov
- Eksperimenti iz fizike, D. Obadović, M. Pavkov, M. Garić
- Vizuelni rečnik fizike, Džek Čeloner
- Osnove elektrotehnike, J. Nikolić i N. Babić

3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

- Materijali u zlatarstvu
- Plastična prerada plemenitih metala
- Merenje i kontrola u zlatarstvu
- Matematika
- Mehanička obrada u zlatarstvu
- Spajanje elemenata nakita

4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA

Razred:

prvi

Godišnji fond časova: 

74 časa

 

CILJEVI

ISHODI
Po završetku prvog
razreda učenik će:

PREPORUČENI
SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

• Razvijanje tehničke pismenosti

 

• Razvijanje logičkog mišljenja

 

• Razumevanje prirodnih pojava i odnosa

 

• Razvijanje sposobnosti za primenu teorijskih znanja

 

• Uočavanje veza među prirodnim fenomenima
• Uočavanje veze između fizike i stručnih predmeta

• poznavati fizičke veličine i njihove merne jedinice
• razlikovati skalarne i vektorske veličine
• umeti da konvertuje merne jedinice
• umeti da sabira, oduzima i razlaže vektore
• razumeti različite vrste kretanja
• opisivati kretanje pomoću odgovarajućih veličina i zakona
• rešavati jednostavne računske primere
• razumeti povezanost kretanja sa silom i energijom
• poznavati uslove ravnoteže tela
• razumeti uticaj gravitacije na kretanje, pojave i procese na Zemlji
• poznavati osnovne zakone održanja i razumeti njihov značaj

• razumeti kako su makroskopska svojstva određena strukturom
• poznavati svojstva čvrstih tela i vrste deformacija
• poznavati osnovne pojmove elektrostatike
• poznavati pojmove, veličine i zakone kojima se opisuje jednosmerna električna struja
• razumeti značaj i primenu električne struje
• poznavati pojam magnetno polje
• poznavati pojavu elektromagnetne indukcije i razumeti njen značaj
• poznavati pojam naizmenična struja i mogućnosti primene
• umeti da primeni stečena znanja u stručnim predmetima i svakodnevnom životu

Uvod

• fizika - predmet izučavanja, metode, veza sa drugim naukama
• osnovne fizičke veličine i njihove jedinice (SI sistem); skalarne i vektorske veličine
• osnovne operacije s vektorima (sabiranje, oduzimanje i razlaganje)

Kinematika, dinamika, energija

• pojmovi: referentni sistem, materijalna tačka, vektor položaja, kretanje, putanja; vrste kretanja
• veličine: put, brzina; ravnomerno pravolinijsko kretanje
• ubrzanje; ravnomerno promenljivo pravolinijsko kretanje
• ravnomerno kružno kretanje, rotacija (period, ugaoni pomeraj, ugaona brzina, ugaono ubrzanje)
• pojmovi: masa, impuls, sila
• Njutnovi zakoni dinamike
• pojmovi: moment inercije, moment sile, spreg sila
• trenje i otpor sredine
• ravnoteža, uslovi ravnoteže (poluga, strma ravan)
• mehanički rad, snaga
• mehanička energija, zakon održanja mehaničke energije
• Zakon održanja impulsa
• Njutnov zakon gravitacije (sila Zemljine teže, težina tela)

Molekulske sile, agregatna stanja

• pojmovi: atom, molekul, međumolekulske sile, agregatno stanje
• veličine: pritisak, zapremina, temperatura, unutrašnja energija, količina toplote
• čvrsta tela (kristalna i amorfna tela, elastična svojstva i vrste deformacija tela; Hukov zakon)
• tečnosti (svojstva, tečenje, površinski napon, kapilarnost)
• gasovi (svojstva, pritisak gasa)

Elektricitet, magnetizam

• pojmovi: naelektrisano telo, električna sila, elektrostatičko polje, jačina polja, potencijal i napon
• električna struja (definicija, jačina, smer, strujno kolo, izvori struje, dejstva struje)
• električna otpornost, Omov zakon
• Kirhofova pravila
• toplotno dejstvo struje, Džul-Lencov zakon, primena
• hemijsko dejstvo struje (elektroliza, Faradejevi zakoni elektrolize, primena)
• rad i snaga električne struje
• magnetno polje (izvori, magnetna indukcija, magnetni fluks)
• elektromagnetna indukcija, Faradejev zakon elektromagnetne indukcije, primena (generatori, transformatori)
• naizmenična struja (pojam, dobijanje, karakteristike)
• dejstvo struje na čoveka, zaštita od strujnog udara

• utvrditi nivo prethodno stečenih znanja
• koristiti tabelarni prikaz veličina i jedinica
• uvežbati pretvaranje jedinica na primerima iz svakodnevnog života
• rešavati jednostavne računske primere
• definisati domaće zadatke
• insistirati na primerima iz svakodnevnog života da bi učenici shvatili značaj fizičkih zakona
• insistirati na korelaciji sa sadržajima stručnih predmeta
• proveravati nivo stečenog znanja na kraju svake teme (test, pismena vežba, ...)
• preporučene sadržaje organizovati u kratke nastavne jedinice tako da na svakom času bude ponavljanja, vežbanja, utvrđivanja, tj. da svi učenici aktivno uče u školi.



Preporučeni broj časova po temama:

Uvod

6

Kinematika, dinamika, energija

36

Molekulske sile, agregatna stanja

9

Elektricitet, magnetizam

23

 

MATERIJALI U ZLATARSTVU

1. CILJEVI PREDMETA:

- Sticanje znanja o osobinama, primeni i postupcima dobijanja plemenitih metala;
- Razvijanje sposobnosti učenika da razlikuje plemenite metale i njihove legure i razume razloge legiranja;
- Osposobljavanje učenika da definiše i prepozna koroziju na plemenitim metalima, objasni postupke zaštite plemenitih metala od korozije i izabere odgovarajuću vrstu zaštitne prevlake;
- Sticanje osnovnih znanja o plemenitim mineralima i dragom kamenju, organskim i sintetičkim sirovinama i njihovoj primeni u zlatarstvu;
- Osposobljavanje učenika da stečena znanja primeni pri izradi nakita i predmeta od plemenitih metala.

2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Opšta hemija za prvi razred srednje škole, Slavoljub Đukić, Radivoje Nikolajević, Milena Šurjanović
- Teorijski osnovi obojene metalurgije, Živan Živković
- Topljenje i livenje u zlatarstvu, Salma Antal, Miloš Stojmenović
- Plemeniti metali, Pavle Gertik
- Umetnička obrada metala, Pavle Gertik
- Azbuka zlatarstva, Vlada Anđelović
- Počti bse o juvelirnih izdelijah, V.P. Novikov
- Literatura preuzeta sa Interneta
- Ostala literatura po izboru nastavnika

3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Merenje i kontrola u zlatarstvu
- Mehanička obrada u zlatarstvu
- Plastična prerada plemenitih metala
- Spajanje elemenata nakita
- Matematika
- Fizika

4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA

Razred:

prvi

Godišnji fond časova: 

111 časova

 

CILJEVI

ISHODI
Po završetku prvog razreda
učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI
SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

• Sticanje znanja o osobinama, primeni i postupcima dobijanja plemenitih metala;


 
• Razvijanje sposobnosti učenika da razlikuje plemenite metale i njihove legure i razume razloge legiranja;

• razlikuje pojmove materije i supstance,
• primenjuje osnovne hemijske zakone,
• rešava osnovne hemijske jednačine,
• izračunava molarnu i zapreminsku masu.

Osnovni hemijski pojmovi i zakonitosti
- materija i supstanca
- hemijski zakoni
- hemijski znaci, formule i jednačine

• ponoviti osnovne pojmove o atomu i molekulu
• sadržaje svesti na opštu primenu hemijskih zakona i jednačina u zlatarstvu
• uvežbati učenike da samostalno rešavaju jednostavne hemijske reakcije
nastavnu temu realizovati kroz 9 časova

• objasniti vrste, značaj i primenu oksidoredukcionih procesa u zlatarstvu

Oksidoredukcioni procesi
- proces oksidacije
- proces redukcije

• ponoviti osnovne pojmove o hemijskim jednačinama
• oksidoredukciju obraditi samo sa aspekta primene u zlatarstvu
nastavnu temu realizovati kroz 5 časova

 

• Osposobljavanje učenika da prepozna koroziju na plemenitim metalima i izabere odgovarajuću vrstu dekorativne zaštitne prevlake;

• Sticanje osnovnih znanja o plemenitim mineralima i dragom kamenju, organskim i sintetičkim sirovinama i njihovoj primeni u zlatarstvu.

• razlikuje kiseline koje se upotrebljavaju u zlatarstvu,
• navede baze koje se upotrebljavaju u zlatarstvu,
• klasifikuje soli koje se upotrebljavaju u zlatarstvu,
• objasni značaj i primenu kiselina, baza i soli u zlatarstvu.

Kiseline, baze i soli u zlatarstvu
kiseline:
azotna, sumporna, sona, ortofosforna i borna, "carska voda"
baze: natrijumhidroksid
soli: boraks, natrijumhlorid, natrijumsilikat, kalijumkarbonat, srebronitrat

• sadržaje svesti na primenu kiselina, baza i soli u zlatarstvu
uraditi test teorijskih znanja na nivou prepoznavanja i dopunjavanja
nastavnu temu realizovati kroz 9 časova

• prepozna kristalne materijale,
• skicira jednostavnije kristalne rešetke metalnih materijala.

Kristalni materijali
- građa kristalnih materijala
- kristalne rešetke
- raspored atoma u kristalnoj rešetki

• pokazati primere kristalne građe
• demonstrirati vrste kristalnih rešetki na modelu
• uvežbavati učenike da skiciraju kristalne rešetke metalnih materijala
nastavnu temu realizovati kroz 6 časova

 

• razlikuje amorfne materijale

Amorfni materijali
- vrste i struktura amorfnih materijala
- osobine amorfnih materijala

• ponoviti pojmove materije i supstance
• pokazati uzorke amorfnih materijala
• ukazati na primenu amorfnih materijala u zlatarstvu
nastavnu temu realizovati kroz 4 časa

 

 

 

• klasifikuje metale,
• identifikuje osnovne osobine metala,
• objasni primenu i osnovne postupke dobijanje metala.

• prepozna i klasifikuje različite vrste plemenitih metala (zlato, srebro, platina),
• sortira plemenite metale prema osobinama,
• objasni postupke dobijanja plemenitih metala,
• identifikuje glavne nedostatke plemenitih metala u čistom obliku.

Metalni materijali
- metali i njihove osobine
- postupci dobijanja metala (pirometalurški, hidrometalurški i elektrometalurški postupci)

Plemeniti metali
- istorijski razvoj dobijanja plemenitih metala

Zlato
- osobine
- postupci dobijanja:
gravitacijska koncentracija, amalgamacija, cijanizacija,
- dobijanje zlata iz međuprodukata pri dobijanju bakra, olova i cinka
- primena zlata

Srebro
- osobine
- postupci dobijanja:
amalgamacija, cijanizacija,
- dobijanje srebra iz međuprodukata pri dobijanju olova, cinka i bakra
- primena srebra

Platina
- osobine, dobijanje i primena
Prečišćavanje plemenitih metala i njihovo međusobno razdvajanje (afinaža plemenitih metala)
Nedostaci čistih plemenitih metala

• ponoviti osnovne pojmove u vezi sa hemijskim elementima, kiselinama, bazama i solima u zlatarstvu
• sadržaj svesti na nekoliko primera reakcija karakterističnih za dobijanje plemenitih metala
nastavnu temu realizovati kroz 7 časova

• istorijski razvoj dobijanja plemenitih metala svesti na osnovne informacije i kratak istorijski presek
• ponoviti osnovne pojmove u vezi sa kiselinama, bazama i solima u zlatarstvu
• postupke dobijanja zlata, srebra i platine obraditi detaljno, uz veći broj časova za obnavljanje i utvrđivanje gradiva
• akcenat staviti na osobine plemenitih metala
• posebnu pažnju posvetiti prečišćavanju plemenitih metala elektrolizom
uraditi test teorijskih znanja na nivou prepoznavanja i dopunjavanja
nastavnu temu realizovati kroz 15 časova

 

 

 

• objasni neophodnosti legiranja plemenitih metala
• razlikuje legure plemenitih metala
• očitava dijagrame stanja dvokomponentnih i trokomponentnih legura
• analizira uticaj legirajućih elemenata na legure plemenitih metala

Legure plemenitih metala
- građa legura
- kristalizacija
- krive zagrevanja i hlađenja
- legirajući elementi i njihov uticaj na osobine legura plemenitih metala
- legure zlata
- legure srebra
- dijagrami stanja dvokomponentnih legura zlata i srebra
- trokomponentni dijagram stanja zlata i srebra

• ponoviti kristalne materijale
• legure, legirajuće elemente i njihov uticaj na osobine legura raditi detaljnije, sa više časova ponavljanja i utvrđivanja gradiva
• više puta, uz detaljna objašnjenja i uputstva, demonstrirati očitavanje dvokomponentnih i trokomponentnih dijagrama
• kod učenika razvijati sposobnost samostalnog očitavanja odgovarajućih dijagrama
uraditi test teorijskih znanja na nivou prepoznavanja i dopunjavanja
nastavnu temu realizovati kroz 22 časa

• razlikuje osnovne pomoćne materijale u zlatarstvu
• objasni primenu pomoćnih materijala u zlatarstvu

Pomoćni materijali u zlatarstvu
- keramički materijali
- vatrostalni materijali (šamot, silikatni, magnezitni materijali...)
- gips: svojstva, oblik, sušenje i pečenje
- guma
- vosak

• učenici treba da steknu osnovne predstave o vrstama pomoćnih materijala u zlatarstvu
• naglašavati činjenicu da će se, u modulima koji slede, to znanje znatno proširiti i nadograditi
nastavnu temu realizovati kroz 8 časova

• prepozna koroziju na predmetima od plemenitih metala
• slikovito opiše procese korozije
• navede vrste zaštite od korozije
• objasni neophodnost i značaj zaštite plemenitih metala od korozije
• objasni funkciju zaštitnih prevlaka
• prepozna vrste zaštitnih prevlaka
• objasni postupke zaštite prevlakama
• razlikuje zaštitne i ukrasne prevlake

Korozija plemenitih metala
- proces korozije plemenitih metala
- vrste korozije plemenitih metala
- faktori koji utiču na brzinu korozije plemenitih metala

Prevlake
- zaštitne prevlake
- dekorativne prevlake

• sadržaje svesti na osnovne pojmove vezane za koroziju i zaštitu od korozije
• pokazati koroziju na raznim uzorcima od plemenitih metala
• pokazati različite zaštitne i ukrasne prevlake na predmetima od plemenitih metala
• akcenat staviti na razvijanje svesti učenika zašto treba poznavati procese korozije plemenitih metala i načine zaštite
nastavnu temu realizovati kroz 6 časova

 

 

• razume značaj gemologije u zlatarstvu
• raspozna osnovne vrste plemenitih minerala
• opiše postupke tehničke obrade plemenitih minerala

Plemeniti minerali i drago kamenje
- pojam gemologije
- vrste i osobine plemenitih minerala (dijamant, korund, spinel, hrizoberil, beril)
- tehnička obrada plemenitih minerala

• učenicima pružiti osnovnu predstavu o gemologiji kao naučnoj disciplini
• potencirati činjenicu da je to oblast u kojoj je korisno da se dalje obrazuju
• pokazati različite vrste minerala
• demonstrirati razliku između obrađenih i neobrađenih plemenitih minerala putem slajdova, slika, fotografija, ilustracija
nastavnu temu realizovati kroz 15 časova

• navede vrste i osobine organskih sirovina i slikovito ih opiše
• razlikuje cirkon od plemenitih minerala
• objasni prednosti i mane upotrebe

Organske i sintetičke sirovine
- organske sirovine: biser, ćilibar, koral
- sintetičke sirovine - cirkon

• napraviti razliku između prirodnih i sintetičkih, organskih i sintetičkih sirovina
• informisati učenike o kvalitetu tih sirovina
nastavnu temu realizovati kroz 6 časa
uraditi test teorijskih znanja na nivou prepoznavanja i dopunjavanja

 

TEHNIČKI CRTEŽ U ZLATARSTVU

1. CILJEVI:

- Osposobljavanje učenika za samostalnu izradu crteža
- Osposobljavanje učenika za samostalno čitanje tehničkog crteža
- Osposobljavanje učenika da pomoću pribora za crtanje nacrta detalje i jednostavnije komade nakita
- Razvijanje preciznosti i urednosti
- Osposobljavanje učenika za samostalnu izradu jednostavnijih tehničkih crteža na računaru

2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom za mašinske škole, Dušan Đorđević, Željko Papić, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, 2003.

- AutoCAD, domaća ili prevedena izdanja

- Literatura preuzeta sa interneta

- AutoCAD 2002, A. Kalameja, Kompjuter biblioteka, "Svetlost" Čačak, 2002.

- Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom za prvi razred mašinske škole, Dušan Đorđević, Željko Papić, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd 2003.

3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

- Matematika
- Stilovi u zlatarstvu
- Mehanička obrada u zlatarstvu
- Spajanje elemenata nakita
- Crtanje i modelovanje
- Izrada i popravka nakita

4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA

Fond časova:

74 časa

Razred:

prvi

 

TEMA

CILJEVI

ISHODI
Po završetku prvog razreda
učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

Izrada crteža pomoću pribora

• Osposobljavanje učenika za samostalnu izradu crteža pomoću pribora
• Osposobljavanje učenika za samostalno čitanje tehničkog crteža

• raspoznaje osnovne geometrijske figure i tela
• konstruiše osnovne geometrijske figure (kružnica, elipsa, pravilni poligoni, spirale)
• razvije i nacrta mreže geometrijskih tela
• nacrta ortogonalne projekcije tačke, duži i geometrijskih figura
• nacrta ortogonalne projekcije geometrijskih tela
• razlikuje kosu i ortogonalnu projekciju
• iz ortogonalnih projekcija formira kosu projekciju
• realni predmet predstavi u kosoj projekciji
• pročita tehnički crtež

• Razmera. Deljenje duži na jednake delove
• Tipovi i debljina linija
• Konstrukcija geometrijskih figura (prostih i složenih)
• Razvijanje i konstrukcija mreže geometrijskih tela: kocka, kvadar, prizma, piramida, kupa
• Vrste projiciranja
• Veza između kose i ortogonalne projekcije
• Projiciranje tačke, duži i ravanskih geometrijskih slika
• Projiciranje geometrijskih tela
• Ortogonalno projiciranje, pogledi i njihov raspored
• Kotiranje
• Kosa projekcija

• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

kabinetske vežbe (74 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije:

• kabinetskih vežbi

Mesto realizacije nastave

• Kabinetske vežbe se realizuju u školskom kabinetu

Preporuke za realizaciju nastave

• Koristiti stručnu literaturu u pripremi nastavnog materijala;
• Demostrirati podelu duži u razmeri, konstrukciju geometrijskih figura, razvijanje mreža geometrijskih tela
• Kroz brojne primere, demostrirati formiranje ortogonalnih projekcija i kose projekcije

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

• praćenje ostvarenosti ishoda
• testove znanja
• testove praktičnih veština

Okvirni broj časova po temama

• Izrada crteža pomoću pribora (54 časa)
• Izrada crteža nakita pomoću pribora (20 časova)

Izrada crteža nakita pomoću pribora

 

• Osposobljavanje učenika da pomoću pribora za crtanje nacrta detalje i jednostavnije komade nakita
• Razvijanje preciznosti i urednosti

 

• nacrta detalje i jednostavnije komade nakita pomoću pribora
• nacrta predmete od plemenitih metala pomoću pribora

 

• Izrada tehničkog crteža detalja i jednostavnijih komada nakita pomoću pribora
• Izrada tehničkog crteža predmeta od plemenitih metala pomoću pribora

 

 

Fond časova:

74 časa

Razred:

drugi

 

TEMA

CILJEVI

ISHODI
Po završetku prvog razreda
učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

Izrada tehničkog crteža pomoću računara

• Osposobljavanje učenika za samostalnu izradu crteža u projekcijama, pomoću CAD programa
• Osposobljavanje učenika da pomoću CAD programa nacrta tehničke crteže detalja, jednostavnijih komada nakita i predmeta od plemenitih metala

• objasni prednosti formiranja tehničke dokumentacije pomoću programskog paketa
• upotrebljava naredbe za crtanje osnovnih geometrijskih oblika
• modifikuje nacrtane elemente u svrhu dobijanja željenih kontura
• nabroji osobine koje se mogu dodeliti slojevima
• koristi slojeve pri izradi složenijih tehničkih crteža
• objasni svrhu upotrebe blokova u tehničkim crtežima
• formira blokove karakterističnih i često upotrebljavanih elemenata, napravi njihovu biblioteku i upotrebljava je pri crtanju
• šrafira, kotira i, u željenoj formi, štampa tehničke crteže
• koristi računarski program pri crtanju tehničkih crteža elemenata nakita, gotovog nakita i predmeta od plemenitih metala

• Naredbe za crtanje primitiva
• Vrste linija
• Modifikovanje osnovnih primitiva (trimovanje, ekstenzija, obaranje i zaobljavanje ivica i prelaza, pomeranje, rotiranje, kopiranje, osna simetrija, dobijanje paralelnih i koncentričnih kontura, matrični raspored)
• Radu slojevima
• Šrafiranje
• Izrada i umetanje blokova
• Kotiranje tehničkih crteža
• Priprema parametara za štampanje
• Izrada tehničkih crteža konkretnih elemenata nakita, pomoću računara

• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

• kabinetske vežbe (74 časa)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije:

• kabinetskih vežbi

Mesto realizacije nastave

• Kabinetske vežbe se realizuju u školskom kabinetu

Preporuke za realizaciju nastave

• Koristiti stručnu literaturu u pripremi nastavnog materijala;

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

• praćenje ostvarenosti ishoda
• testove znanja
• testove praktičnih veština

Okvirni broj časova po temama

• Izrada tehničkog crteža pomoću računara (40 časova)
• Izrada trodimenzionalnog modela pomoću računara (34 časa)

Izrada trodimenzionalnog modela pomoću računara

• Osposobljavanje učenika za samostalne modeliranje elemenata u zlatarstvu pomoću računara

• modelira, pomoću odgovarajućeg programa, karakteristične trodimenzionalne oblike
• razlikuje tipove objekata po načinu nastanka
• izvršava ujedinjavanje, oduzimanje, ravansko preslikavanje i rotaciju formiranih trodimenzionalnih objekata
• izvrši odabir i postavljanje karakterističnih parametara u svrhu dobijanja realnog izgleda i željenih pogleda modeliranog objekta
• objasni postupak dobijanja ortogonalnih projekcija iz trodimenzionalnog objekta u programskom paketu
• izradi jednostavne trodimenzionalne modele nakita i predmeta od plemenitih metala

• Modeliranje osnovnih i upotreba gotovih trodimenzionalih objekata
• Bulove operacije nad objektima
• Vrste prikaza
• Dodela materijala i upotreba biblioteke materijala
• Priprema scene, senčenje, postavljanje svetla i pogleda
• Izrada modela elemenata nakita, kalupa za livenje itd.

 

CRTANJE I MODELOVANJE

1. CILJEVI PREDMETA:

- Osposobljavanje učenika za slobodoručnu izradu dvodimenzionalnih i trodimenzionalnih skica i kopija prema zadatom modelu;
- Osposobljavanje učenika za jasno prikazivanje plemenitih i neplemenitih materijala korišćenjem jednostavnih crtačkih tehnika;
- Osposobljavanje učenika da razlikuje i pravilno koristi crtačke i modelarske tehnike, alatke i materijale;
- Osposobljavanje učenika da razlikuje, samostalno odabere i pravilno koristi meke materijale za modelovanje prema određenom zadatku;
- Osposobljavanje učenika za izradu jednostavnih voštanih modela za livenje kalupa;
- Osposobljavanje učenika za izradu jednostavnih elemenata i komada nakita u mekim materijalima;
- Osposobljavanje učenika za izradu preciznih dvodimenzionalnih i trodimenzionalnih kopija prema ponuđenom uzorku;
- Razvijanje manuelnih veština učenika za crtanje i modelovanje;
- Razvijanje preciznosti, sistematičnosti i upornosti u radu.

2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Sva dostupna stručna literatura iz oblasti crtanja i primenjenog modelovanja;
- ORNAMENTI FRESAKA iz Srbije i Makedonije od XII do sredine XV veka, Zagorka Janc, Muzej primenjene umetnosti, Beograd;
- FIDEM katalozi medalja i plaketa;
- Sva literatura iz srodnih predmeta;
- Internet.

3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Tehnički crtež u zlatarstvu
- Slobodoručno crtanje
- Materijali u zlatarstvu
- Modelovanje
- Mehanička obrada u zlatarstvu
- Istorija

4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA

Fond časova:

74 časa

Razred:

prvi

 

TEMA

CILJ

ISHODI
Po završetku teme
učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

Slobodoručno crtanje

• Upoznavanje učenika sa osnovnim crtačkim materijalima i tehnikama;
• Osposobljavanje učenika za samostalnu izradu skica po zadatom modelu;
• Razvijanje crtačkih veština učenika

• pravilno koristi osnovne crtačke materijale i tehnike;
• slobodoručno izradi dvodimenzionalne skice prema jednostavnim trodimenzionalnim modelima;
• kopira jednostavne elemente i komade nakita.

• Skiciranje osnovnih geometrijskih oblika olovkom i perom;
• Skiciranje jednostavnih trodimenzionalnih žičanih modela olovkom i perom;
• Kopiranje ukrasnih slova olovkom, tušem i četkicom;
• Kopiranje jednostavnih ornamenata olovkom i perom;
• Kopiranje jednostavnih elemenata i komada nakita olovkom i perom.

• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

kabinetske vežbe (74 časa)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije:

• kabinetskih vežbi

Mesto realizacije nastave

• Kabinetske vežbe se realizuju u školskom kabinetu

Preporuke za realizaciju nastave

• Koristiti stručnu literaturu i Internet u pripremi nastavnog materijala;
• Prilikom kopiranja kao dvodimezionalni model ponuditi učeniku gotov crtež ili fotografiju
• Izrada dvodimenzionalne skice i modelovanje prema izrađenoj skici.

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

• praćenje ostvarenosti ishoda
• testove znanja
• testove praktičnih veština

Okvirni broj časova po temama

• Slobodoručno crtanje (20 časova)
• Modelovanje (54 časa)

Modelovanje

 

• Upoznavanje učenika sa vrstama mekih materijala za modelovanje i osnovnim tehnikama modelovanja mekim materijalima;
• Osposobljavanje učenika da koristi različite vrste modelarskih alatki;
• Osposobljavanje učenika za samostalnu izradu jednostavnih trodimenzionalnih skica i kopija u mekim materijalima;
• Razvijanje manuelnih veština učenika potrebnih za modelovanje u mekim materijalima

 

• razlikuje vrste mekih materijala i alatke za modelovanje u mekim materijalima;
• pravilno koristi različite meke materijale i alatke za modelovanje mekim materijalima;
• izradi jednostavne trodimenzionalne skice u mekim materijalima prema zadatom modelu;
• izradi kopije jednostavnih ornamenata u mekim materijalima;
• modeluje jednostavne konveksne forme u mekim materijalima;
• modeluje jednostavne konkavne forme u mekim materijalima.

 

• Izrada osnovnih geometrijskih oblika u mekim materijalima (plastelin, vosak);
• Izrada jednostavnih geometrijskih ornamenata u mekim materijalima prema zadatom modelu (prema crtežu ili fotografiji);
• Izrada jednostavnih konveksnih formi u mekim materijalima;
• Izrada jednostavnih konkavnih formi u mekim materijalima.

 

 

Fond časova:

74 časa

Razred:

drugi

 

TEMA

CILJI

ISHODI
Po završetku teme
učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

Slobodoručno crtanje

• Osposobljavanje učenika za samostalnu izradu preciznih dvodimenzionalnih kopija i skica složenijim tehnikama

• navede složenije crtačke tehnike za izradu skica i kopija;
• slobodoručno izradi dvodimenzionalne skice različitim crtačkim tehnikama po složenijim trodimenzionalnim modelima;
• opiše postupke rada tehnikom akvarela;
• prikaže bojenim crtežom predmete od plemenitih i neplemenitih metala;
• prikaže bojenim crtežom drago i poludrago kamenje;
• napravi precizne dvodimenzionalne kopije po zadatom modelu

• Skiciranje složenijih ornamenata (geometrijski ornamenti, slova, flora, fauna) korišćenjem različitih crtačkih tehnika i materijala;
• Izrada bojenog crteža predmeta od plemenitih i neplemenitih metala preciznim kopiranjem ponuđenog modela;
• Izrada bojenog crteža dragog i poludragog kamenja preciznim kopiranjem ponuđenog modela;
• Izrada bojenog crteža složenijih elemenata i komada nakita prema gotovom modelu i fotografiji

• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

• kabinetske vežbe (74 časa)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije:

• kabinetskih vežbi

Mesto realizacije nastave

• Kabinetske vežbe se realizuju u školskom kabinetu

Preporuke za realizaciju nastave

• Koristiti internet i stručnu literaturu za pripremu i realizaciju nastave
• Tokom izlaganja koristiti reprodukcije, fotografije, grafo-folije i druga vizuelna nastavna sredstva
• Organizovati posete muzejima i izložbama

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

• praćenje ostvarenosti ishoda
• testove znanja
• testove praktičnih veština

Okvirni broj časova po temama

• Slobodoručno crtanje (20 časova)
• Modelovanje (54 časa)

Modelovanje

• Osposobljavanje učenika da prema datom zadatku samostalno odabere tehniku modelovanja i precizno izradi elemente nakita i jednostavne modele nakita u mekim materijalima

• samostalno odabere materijal i tehniku modelovanja mekim materijalima prema datom zadatku;
• modeluje mekim materijalima elemente nakita prema zadatom dvodimenzionalnom i trodimenzionalnom modelu;
• modeluje mekim materijalima jednostavne komade nakita prema zadatom dvodimenzionalnom i trodimenzionalnom modelu;
• precizno kopira u mekim materijalima složenije ornamente i elemente nakita;
• opiše postupak izrade dubokog reljefa;
• opiše postupke graviranja u mekim materijalima;
• opiše postupak izrade voštanog modela za livenje šupljih predmeta od plemenitih materijala;
• samostalno uradi jednostavni voštani model za livenje šupljih predmeta od plemenitog metala.

• Izrada elemenata nakita u mekim materijalima prema dvodimenzionalnoj skici, crtežu i fotografiji;
• Izrada jednostavnih komada nakita u mekim materijalima prema dvodimenzionalnoj skici, crtežu i fotografiji;
• Izrada trodimenzionalnih kopija složenijih ornamenata (geometrijski ornamenti, slova, flora, fauna);
• Precizno kopiranje jednostavnih komada nakita u mekim materijalima prema trodimenzionalnom modelu;
• Izrada dubokog reljefa;
• Graviranje u mekim materijalima

 

STILOVI U ZLATARSTVU

1. CILJEVI PREDMETA:

- Upoznavanje učenika sa počecima izrade nakita;
- Razvijanje svesti o značaju i funkciji nakita kroz razvoj civilizacije i društva;
- Upoznavanje učenika sa istorijatom zlatarskog zanata;
- Upućivanje učenika u tehnike izrade nakita kroz epohe;
- Osposobljavanje učenika da razlikuje zanatske stilove kroz epohe;
- Upoznavanje učenika sa stilovima dizajna nakita;
- Upoznavanje učenika sa umetničkim i zanatskim nasleđem;
- Izoštravanje kriterijuma za procenjivanje predmeta i nakita od plemenitih materijala;
- Sticanje sposobnosti za primenu znanja u praktičnom radu;
- Osposobljavanje učenika za samostalno korišćenje stručne literature u svakodnevnoj praksi;
- Podsticanje stručnog razvoja i usavršavanja u skladu sa individualnim sposobnostima.

2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Sva dostupna stručna literatura iz oblasti dizajna i stilova nakita;
- Umetnička obrada metala, Pavle Gertik;
- Azbuka zlatarstva, Vlada Anđelović, Majdapek 2001.
- Srebrnina u Srbiji XIX vek, Muzej primenjenih umetnosti, 1990.
- Almanah nakita, Muzej primenjenih umetnosti, 2005.
- Modern Jewelry, Graham Huges, 1964.
- Istorija umetnosti (Dženson, Arnason, udžbenici...);
- Internet;
- Stručni časopisi (Dorotheum; GZ; accessor ITALY; BIOU; Schmuck;...)

3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Tehnički crtež u zlatarstvu
- Slobodoručno crtanje
- Materijali u zlatarstvu
- Modelovanje
- Mehanička obrada u zlatarstvu
- Istorija

4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA

Fond časova:

37 časova

Razred:

prvi

 

TEMA

CILJ

ISHODI
Po završetku teme
učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

Stari vek
(Praistorija, Egipat, Grčka-Rim, Ranohrišćanstvo, Vizantija)

• Upoznavanje učenika sa istorijom i primenom nakita u starom veku
• Upoznavanje učenika sa osnovnim stilovima u zlatarstvu u starom veku

• razlikuje tehnike izrade nakita u starom veku
• objasni karakteristike starog veka
• objasni osnovne načine izrade nakita u zlatarstvu u starom veku
• poznaje umetničko i zanatsko nasleđe
• prepozna na zadatom primeru istorijsku epohu i tehniku izrade

• Istorijat nakita, tehnike u zlatarstvu, stilovi dizajna i izrade nakita;
• Primena nakita i materijali
• Svrha i namena korišćenja nakita (religijska, obredna...);
• Istorijsko nasleđe;
• Početak radioničke izrade

• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

teorijska nastava (37 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe

Mesto realizacije nastave

• Teorijska nastava se realizuje u učionici

Preporuke za realizaciju nastave

• Koristiti internet i stručnu literaturu za pripremu i realizaciju nastave
• Tokom izlaganja koristiti reprodukcije, fotografije, grafo-folije i druga vizuelna nastavna sredstva
• Organizovati posete muzejima i izložbama

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

• praćenje ostvarenosti ishoda
• testove znanja

Okvirni broj časova po temama

• Stari vek (14 časova)
• Srednji vek (10 časova)
• Novi vek (13 časova)

Srednji vek
(Romanika, Gotika, Renesansa, Barok)

• Upoznavanje učenika sa istorijom i primenom nakita u srednjem veku
• Upoznavanje učenika sa osnovnim stilovima u zlatarstvu u srednjem veku

• razlikuje tehnike izrade nakita u srednjem veku
• objasni karakteristike srednjeg veka
• objasni osnovne načine izrade nakita u zlatarstvu u srednjem veku
• poznaje umetničko i zanatsko nasleđe
• prepozna na zadatom primeru istorijsku epohu i tehniku izrade

• Istorijat nakita, tehnike u zlatarstvu, stilovi dizajna i izrade nakita;
• Primena nakita i materijali
• Svrha i namena korišćenja nakita (religijska, obredna...);
• Istorijsko nasleđe;
• Radionička i manufakturna izrada
• Zanatska i manufakturna izrada
• Zanatsko-umetnička i manufakturna izrada nakita

Novi vek
(Neoklasicizam i romantizam, Realizam i impresionizam, Postimpresionizam)

• Upoznavanje učenika sa istorijom i primenom nakita u novom veku
• Upoznavanje učenika sa osnovnim stilovima u zlatarstvu u novom veku

• razlikuje tehnike izrade nakita u novom veku
• objasni karakteristike novog veka
• objasni osnovne načine izrade nakita u zlatarstvu u novom veku
• poznaje umetničko i zanatsko nasleđe
• prepozna na zadatom primeru istorijsku epohu i tehniku izrade

• Istorijat nakita, tehnike u zlatarstvu, stilovi dizajna i izrade nakita;
• Primena nakita i materijali
• Svrha i namena korišćenja nakita (religijska, obredna...);
• Zanatsko-umetnička i manufakturna izrada nakita
• Izrada unikatnog nakita

 

Fond časova:

37 časova

Razred:

drugi

 

TEMA

CILJ

ISHODI
Po završetku teme
učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

Zlatarski stilovi XX veka

• Upoznavanje učenika sa razvojem zlatarskog zanata u XX veku

• opiše razvoj zlatarskog zanata u XX veku
• navede zlatarske stilove XX-og veka
• razlikuje klasične i karakteristične zlatarske stilove

• Secesija
• Simbolizam
• Kubizam
• Futurizam
• Art deko
• Realizam
• Konstruktivizam
• Modernizam
• Savremeni nakit

• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:

teorijska nastava (37 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe

Mesto realizacije nastave

• Teorijska nastava se realizuje u učionici

Preporuke za realizaciju nastave

• Koristiti internet i stručnu literaturu za pripremu i realizaciju nastave
• Tokom izlaganja koristiti reprodukcije, fotografije, grafo-folije i druga vizuelna nastavna sredstva
• Organizovati posete muzejima i izložbama

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:

• praćenje ostvarenosti ishoda
• usmeno izlaganje
• testove znanja

Okvirni broj časova po temama

• zlatarski stilovi XX veka (18 časova)
• savremene tehnike izrade nakita od plemenitih materijala (6 časova)
• razvoj industrijske proizvodnje nakita (6 časova)
• razvoj zlatarstva kao umetničkog zanata (5 časova)
• značaj i uloga zlatarskog zanata u savremenom svetu (2 časa)

Savremene tehnike izrade nakita od plemenitih materijala

• Osposobljavanje učenika da razlikuje savremene tehnike izrade nakita i upotrebnih predmeta od plemenitih materijala

• navede savremene tehnike izrade nakita od plemenitih materijala
• razlikuje industrijski i ručno izrađen nakit i upotrebne predmete
• prepozna tehniku izrade nakita i upotrebnih predmeta na datom primeru

• Livenje (centrifuga i vakuum)
• Obrada (mehanička obrada savremenim mašinama)
• Presovanje (razne vrste presa, pruf tehnika)
• Spajanje elemenata nakita (lotovanje, garbo aparat)
• Finalna obrada (poliranje, dijamantiranje)
• Zaštita nakita i upotrebnih predmeta

Razvoj industrijske proizvodnje nakita

• Upoznavanje učenika sa razvojem industrijske proizvodnje nakita

• opiše razvoj industrijske proizvodnje nakita od plemenitih materijala

• Serijska proizvodnja nakita
• Mašine
• Alati

Razvoj zlatarstva kao umetničkog zanata

• Upoznavanje učenika sa razvojem zlatarstva kao umetničkog zanata

• opiše razvoj zlatarstva kao umetničkog zanata;
• navede istaknute juvelirske radionice
• prepozna umetničku vrednost predmeta i nakita od plemenitih materijala

• Unikatna izrada
• Umetnici kao dizajneri nakita
• Proizvodnja nakita u malim serijama

Značaj i uloga zlatarskog zanata u savremenom svetu

• Razvijanje svesti o značaju i ulozi zlatarskog zanata u savremenom svetu

• objasni značaj i ulogu zlatarskog zanata kroz istoriju i utvrdi njegov značaj u savremenom svetu

• Uloga nakita u svakodnevnom životu
• Nakit i plemeniti metali kao ekonomska i finansijska pomoć

 

PREDUZETNIŠTVO

1. CILJEVI:

- Razvijanje poslovnih i preduzetničkih znanja, veština i ponašanja (inovativnost i kreativnost, pokretanje inicijativa, preuzimanje odgovornosti i rizika, upravljanje promenama, timski rad, veštine komunikacije, konstruktivno rešavanje problema, kritičko mišljenje, upravljanje vremenom, liderstvo, ...).
- Razvijanje preduzetničkih vrednosti i sposobnosti da se prepoznaju preduzetničke mogućnosti u lokalnoj sredini i deluje u skladu sa tim.
- Razvijanje poslovnog i preduzetničkog načina mišljenja.
- Multidisciplinarni pristup i orijentacija na praksu.
- Razvijanje osnove za kontinuirano učenje.
- Razvijanje svesti o sopstvenim znanjima i sposobnostima i daljoj profesionalnoj orijentaciji.
- Osposobljavanje za aktivno traženje posla (zapošljavanje i samozapošljavanje).
- Razvoj odgovornog odnosa prema očuvanju prirodnih resursa i ekološke ravnoteže.

2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Inovacije i preduzetništvo, Peter F. Drucker, Privredni pregled, Beograd, 1991
- Moj pogled na menadžment, Peter F. Drucker, Adižas, Novi Sad, 2003
- Kako kreirati, ovladati i dominirati tržištem, Filip Kotler, Adižas, Novi Sad, 2003
- Osnivanje i vođenje malog biznisa, Tihomir Radovanović, Nacionalna služba za zapošljavanje, Beograd, 2003
- Sajtovi: www.apr.sr.gov.yu, www.sme.sr.gov.yu; www.mspbg.co.yu

3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

- Svi opšte stručni predmeti i stručni moduli

4. STRUKTURA PREDMETA

- Predmet realizovati kroz 2 časa nedeljno vežbi.
- Preporuka je da se tema "Učenički projekt - izrada i prezentacija poslovnog plana" započne prilikom obrađivanja teme "Procena poslovnih ideja". Na ovaj način predavač može da integriše učenički projekt tokom narednih tema predmeta.
- UPUTSTVA ZA SVE TEME:
- Metode rada: mini predavanja, diskusija, grupni rad, igranje uloga, studije slučaja, simulacija, rad na terenu, Brainstorming; SWOT analiza, anketa/intervju, prezentacija
- Ciklus empirijskog učenja
- Dnevnik rada - objasniti vođenje dnevnika rada
- Mesto održavanja: dovoljno veliki prostor koji omogućuje rad u grupama
- Koristiti pozitivne primere iz prakse

5. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA

Fond časova:

68 časova

Razred:

treći

 

TEMA

CILJEVI

ISHODI
Po završetku teme
učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

Preduzetništvo i preduzetnik

• Razumevanje pojma i značaja preduzetništva
• Prepoznavanje osobenosti preduzetnika

• navede adekvatne primere preduzetništva iz lokalnog okruženja
• navede karakteristike preduzetnika
• objasni značaj motivacionih faktora u preduzetništvu
• dovede u odnos pojmove preduzimljivost i preduzetništvo

• Pojam, razvoj i značaj preduzetništva
• Profil i karakteristike uspešnog preduzetnika
• Motivi preduzetnika
• Tehnike i kriterijumi za utvrđivanje preduzetničkih predispozicija

• Dati primer dobrog preduzetnika i/ili pozvati na jedan čas gosta - preduzetnika koji bi govorio učenicima o svojim iskustvima
• Preporučene metode ocenjivanja:

- aktivnost na času
- dnevnik rada

• Temu realizovati kroz 10 časova vežbi

• Kroz oluju ideja i vođenje diskusije, nastavnik pomaže učenicima da se kreativno izraze u smišljanju biznis ideja i izboru realne za dalji rad na njoj
• Učenici se dele na grupe u kojima ostaju do kraja i rade na delovima poslovnog plana
• Grupe učenika okupljene oko jedne poslovne ideje vrše istraživanje tržišta po nastavnikovim uputstvima
• Grupe učenika u posetama malim preduzećima informišu se o načinu pravljenja ponude i samostalno prave ponudu za primer njihovog preduzeća
• Preporučene metode ocenjivanja:

- aktivnost na času
- domaći zadatak
- dnevnik rada
- praktičan rad

• Temu realizovati kroz 14 časova vežbi

Razvijanje i procena poslovnih ideja, marketing plan

• Razvijanje sposobnosti za uočavanje, formulisanje i procenu poslovnih ideja
• Upoznavanje učenika sa elementima marketing plana
• Razvijanje smisla za timski rad

• selektuje iz mnoštva ideja onu koja je primenljiva i realna za otpočinjanja biznisa
• prepozna različite načine otpočinjanja posla
• uoči međusobno delovanje faktora koji utiču na tržište
• samostalno prikupi podatke sa tržišta - konkurencija, potencijalni klijenti, veličina tržišta
• pravi ponudu usluge
• razvija marketing strategiju za svoju poslovnu ideju i prezentuje svoj marketing plan
• radi timski u učeničkoj grupi

• Procena poslovnih mogućnosti za novi poslovni poduhvat
• SWOT analiza
• Elementi marketing miksa (5P) - proizvod, usluga, cena, kanali distribucije, promocija)
• Faktori poslovnog okruženja: potencijalni klijenti, veličina tržišta, direktna i indirektna konkurencija, trendovi na tržištu itd.
• Elementi marketing plana
• Rad na terenu - istraživanje tržišta

 

TEMA

CILJEVI

ISHODI
Po završetku prvog razreda
učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

Upravljanje i organizacija

• Upoznavanje učenika sa stilovima rukovođenja
• Razumevanje značaja razvoja ljudskih resursa za potrebe organizacije

• navede osobine uspešnog menadžera
• razlikuje različite upravljačke stilove
• objasni suštinu menadžmenta usluga/proizvodnje
• objasni značaj planiranja i odabira ljudskih resursa za potrebe organizacije
• objasni značaj informacionih tehnologija za savremeno poslovanje

• Menadžment funkcije (planiranje, organizovanje, vođenje i kontrola)
• Menadžment stilovi -(preduzetnik kao menadžer)
• Osnovna znanja o upravljanju i liderstvu - demokratski stil, centralizovan, lise fer..
• Menadžment usluga/proizvodnje - upravljanje proizvodim resursima, upravljanje proizvodnim procesom
• Informacione tehnologije u poslovanju (poslovni informacioni sistemi, internet, intranet i ekstranet u poslovanju, elektronsko poslovanje, elektronska trgovina, itd.)

• Preporučene metode ocenjivanja:
- aktivnost na času
- dnevnik rada
• Temu realizovati kroz 10 časova vežbi od toga određen broj prema izboru nastavnika u informatičkom kabinetu

Pravni okvir za osnivanje i funkcionisanje delatnosti

• Usmeravanje učenika da spozna pravni okvir funkcionisanja delatnosti (poređenje i izbor prihvatljive mogućnosti)
• Davanje osnovnih uputstava gde doći do neophodnih informacija

• izabere najpovoljniju organizacionu i pravnu formu organizovanja delatnosti
• prikupi informacije koje su potrebne za uspešno vođenje posla
• samostalno sačini ili popuni poslovnu dokumentaciju (CV, poslovna pisma, molbe, zapisnik, obrasci...)

• Zakonske forme organizovanja delatnosti
• Institucije i infrastruktura za podršku preduzetništvu

• Koristiti sajtova za prikupljanje informacija (www.apr.sr.gov.yu, www.sme.sr.gov.yu; www.mspbg.co.yu...)
• Poseta socijalnim partnerima na lokalnom nivou (opština, filijale Nacionalne službe za zapošljavanje, Regionalne agencije za razvoj malih i srednjih preduzeća i sl.)
• Poseta ili dolazak uspešnog preduzetnika
• Temu realizovati kroz 12 časova vežbi

 

TEMA

CILJEVI

ISHODI
Po završetku teme
učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

Ekonomija poslovanja

• Upoznavanje učenika sa finansijskim aspektima preduzeća / radnje

• planira proizvodnju i troškove za sopstveni biznis
• klasifikuje troškove preduzeća i izračuna prag rentabilnosti
• sastavi finansijske izveštaje u najjednostavnijoj formi (bilans stanja, bilans uspeha i tok gotovine preduzeća)
• prikupi informacije potrebne za proizvodni i finansijski plan i o izvorima finansiranja
• prezentuje plan proizvodnje, osnovne elemente finansijskog plana i organizacioni plan za sopstvenu biznis ideju

• Struktura troškova (fiksni i varijabilni troškovi) i prag rentabilnosti
• Prihodi i rashodi
• Prikupljanje potrebnih podataka na terenu i njihova prezentacija

• Preporučene metode ocenjivanja:

- aktivnost na času
- dnevnik rada
- samostalni praktični rad
- grafička metoda (sheme)

• Temu realizovati kroz 12 časova vežbi

Učenički projekt-prezentacija poslovnog plana

• Osposobljavanje učenika veštini prezentacije poslovnog plana

• poveže sve segmente poslovnog plana za sopstvenu biznis ideju
• stečene veštine i znanja primeni u okviru tima i na prezentaciji poslovnog plana;

• Izrada celovitog biznis plana za sopstvenu biznis ideju
• Prezentacija pojedinačnih/grupnih biznis planova i diskusija

• Organizovati dolazak stručnjaka za procenu biznis plana
• U prezentaciji koristiti sva raspoloživa sredstva za vizualizaciju
• Preporučene metode ocenjivanja:

- aktivnost na času
- praćenje praktičnog rada
- veština prezentacije
- samostalni praktični rad

• Temu realizovati kroz 10 časova vežbi

 

MERENJE I KONTROLA U ZLATARSTVU

1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava
u bloku

I

 

35

 

 

 

35

2. CILJEVI PREDMETA:

- Osposobljavanje učenika da samostalno meri i kontroliše radne predmete
- Razvijanje preciznosti, tačnosti merenja i odgovornosti u radu

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred: 

prvi

 

NAZIV MODULA

TRAJANJE MODULA
(časovi)

Merenje i kontrola u zlatarstvu

35

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Merenje i kontrola u zlatarstvu

Trajanje modula: 

35 časova

 

CILJEVI MODULA

MODULARNE JEDINICE

TRAJANJE

ISHODI
Po završetku modula
učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI
SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

• Osposobljavanje učenika da samostalno meri i kontroliše radne predmete;
• Razvijanje preciznosti, tačnosti merenja i odgovornosti u radu.
• Merenje i kontrola u zlatarstvu

• Merenje i kontrola u zlatarstvu

35

• primenjuje SI sistem mera i osnovne merne jedinice u zlatarstvu,
• razlikuje metode i postupke merenja u zlatarstvu,
• objasni postupke provere finoće legure,
• razlikuje merne instrumente, alate i pribor,
• primenjuje zakone, propise i standarde u zlatarstvu,
• meri masu,
• meri dužine,
• meri uglove,
• kontroliše hrapavost,
• kontroliše oblik i veličinu pomoću merača prstena,
• vizuelno pregleda površinu pomoću lupe,
• proverava finoću legura,
• rukuje mernim alatima, priborom i predmetom rada,
• odabira merne metode i merne instrumente,
• održava radno mesto,
• vodi dnevnik rada.

• Merne jedinice;
• Merenje dužina lenjirom, pomičnim merilom i mikrometrom;
• Merenje uglova uglomerima;
• Kontrolisanje šablonima;
• Kontrola hrapavosti uporednim metodama;
• Merenje mase na elektronskoj i tehničkoj vagi;
• Upotreba merača prstena;
• Primena lupe pri vizuelnoj kontroli;
• Provera finoće zlata na "kamenu".

• Koristiti stručnu literaturu u pripremi nastavnog materijala
• Objasniti postupak merenja i kontrolisanja
• Pripremati potrebne elemente za vežbe
• Demonstrirati rad sa mernim instrumentima
• Pratiti rad učenika na radnom mestu i ukazivati na greške pri radu
• Ocenjivati samostalan rad učenika
• Odeljenje deliti u dve grupe od po 10 učenika

Preporučeni načini ocenjivanja

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički
rad

*

*

 

 

 

*

*

*

*

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Merenje i kontrolisanje, Jovica Jovičić

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Matematika
- Fizika
- Mehanička obrada u zlatarstvu
- Crtanje i modelovanje

Sledeći