PRAVILNIKO NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNI PROFIL ZLATAR("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 17/2006, 22/2007 i 8/2009) |
Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovni profil Zlatar, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:
1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03, 10/03, 24/04, 3/05, 6/05, 11/05 i 6/06), i to sa nastavnim planom i programom:
1) srpskog jezika i književnosti;
2) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;
3) jezika nacionalnih manjina;
4) stranih jezika;
5) fizičkog vaspitanja;
6) računarstva i informatike;
7) ekologije i zaštite čovekove sredine;
8) građanskog vaspitanja i
2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta Verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", br. 6/03, 23/04 i 9/05).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".
Samostalni član Pravilnika o dopuni
Pravilnika o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovni profil zlatar
("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 8/2009)
Član 2
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku", a primenjivaće se počev od školske 2009/2010. godine.
NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA
Područje rada: GEOLOGIJA, RUDARSTVO I METALURGIJA
Obrazovni profil: ZLATAR - ogled
Trajanje obrazovanja: tri godine
Cilj ogleda:
Unapređenje kvaliteta i osavremenjivanje obrazovno-vaspitnog rada kroz:
- uvođenje u svakodnevnu nastavnu praksu savremenih i efikasnih metoda rada sa učenicima;
- uvođenje novog nastavnog plana i programa u cilju ostvarivanja predviđenih ishoda stručnog obrazovanja i obrazovanja uopšte;
- povećanje fonda časova vežbi i praktičnog rada, radi uspešnog ostvarivanja ciljeva obrazovanja za ovaj obrazovni profil;
- uspostavljanje višeg nivoa korelacije nastavnih sadržaja;
- uvođenje fleksibilnog nastavnog programa, koji bi bio definisan u jednom delu od strane škole, a u zavisnosti od interesa lokalne sredine, kako bi se obezbedila efikasnija upošljivost stručnjaka ovog obrazovnog profila u lokalnoj sredini;
- uvođenje preduzetništva kao predmeta u nastavni program, radi razvijanja preduzetničkog duha kod učenika;
- izradu kriterijuma ocenjivanja i građenja standarda ocenjivanja učenika;
- proveru novog koncepta završnog ispita.
Uvođenje organizacionih novina:
- prilagođavanje organizacije nastavnog procesa u školi, u okviru godišnjeg fonda časova, a u skladu sa postavljenim ishodima stručnog obrazovanja i uslovima rada u školi i na radnom mestu;
- nastavni sadržaji su organizovani modularno za pojedine opštestručne i sve stručne predmete;
- pojedini moduli su zbog svoje dužine trajanja organizovani u modularne jedinice;
- uvođenje izborne nastave, kao mogućnosti da učenik samostalno kreira deo svog obrazovanja.
Očekivani ishodi ogleda
- Učenik koji se po završenom obrazovanju brže adaptira na radnom mestu.
-unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:
- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;
- efikasnije usvajanje generativnih, transfernih i funkcionalnih znanja i veština, relevantnih za buduću profesiju kao rezultat modularnog pristupa;
- ocenjivanje učenika prema postavljenim ishodima;
- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole, ali i na nivou Republike.
Trajanje ogleda
Ogled se sprovodi od 1. septembra 2006. godine kroz najmanje 3 generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene rezultata, Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja.
Način ostvarivanja ogleda
Ogled će biti realizovan na osnovu ovog nastavnog plana i programa.
Istovremeno organizovaće se obuke nastavnika srednjih stručnih škola u kojima će se sprovoditi ovaj ogled, za primene novih metoda rada sa učenicima, primene novog nastavnog programa i objektivnog ocenjivanja u svakodnevnoj obrazovnoj praksi.
Obuka za nastavnike srednjih stručnih škola u kojima se realizuje program ovog ogleda, biće organizovana u sledećim oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada:
- nova koncepcija obrazovanja (usmerenost na ciljeve i ishode obrazovanja, modularni pristup u obrazovanju);
- stručno usavršavanje nastavnika za primenu novih nastavnih metoda;
- stručno usavršavanje nastavnika u okviru matične struke.
Nastavnici srednjih stručnih škola će u okviru obrazovnog rada primenjivati metode rada i ocenjivanja za koje su obučavani na seminarima.
U okviru Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja i stručnih veća Zajednica stručnih škola biće izdvojene ključne teme, u okviru kojih je potrebno stručno usavršavanje nastavnika.
Stručni timovi u školama i na nivou Republike će sarađivati na horizontalnom i vertikalnom povezivanju nastavnih sadržaja, kako sa autorskim timom, tako i sa predstavnicima Unije zlatara Srbije.
Planirana je izrada testova sa zajedničkim sadržajima i zajednički postavljenim kriterijumima od strane stručnih timova, koji će se formirati pri Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centru za stručno i umetničko obrazovanje i Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
Način polaganja završnog ispita biće definisani posebnim Pravilnikom.
Uslovi ostvarivanja programa ogleda
Ogled će se realizovati u uslovima svakodnevnog obrazovnog rada u srednjim stručnim školama. Njegova realizacija podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.
Pravilnik o vrsti stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika, kao i Pravilnik o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovni profil Zlatar u ogledu, su posebno definisani.
Ministarstvo prosvete i sporta, Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i program podrške Zanatske komore Kelna, pružaće stručnu i materijalnu podršku za realizaciju obuke nastavnika, materijal za rad, praćenje i evaluaciju ogleda.
Praćenje i vrednovanje ogleda
Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa, koje će biti naknadno publikovano.
Primena ogleda će biti praćena najmanje dva puta u toku školske godine.
Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovno - vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja i mišljenja učenika i nastavnika.
I CILJEVI I ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
za obrazovni profil ZLATAR - ogled
CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA |
ISHODI OBRAZOVANJA |
||
znanja |
veštine |
stručne kompetencije |
|
• Osposobljavanje učenika za izradu i popravku nakita i predmeta od plemenitih metala
• Osposobljavanje učenika da primenjuje mere lične zaštite, zaštite okoline i zaštite životne sredine |
• o istorijskom razvoju zlatarskog zanata
• o načinima i uslovima čuvanja i skladištenja sirovina, poluproizvoda, nakita i predmeta od plemenitih metala |
• da sačini tehničku dokumentaciju izrade i popravke nakita i predmeta od plemenitih metala
• da pripremi kalupe za livenje legure
• da primeni mere lične zaštite, zaštite okoline i zaštite životne sredine |
• da od poluproizvoda izradi nakit i predmete od plemenitih metala, kombinovanim metodama
• da preradi polazne sirovine od plemenitih metala u poluproizvod |
Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta
za obrazovni profil ZLATAR - ogled
PREDMETI / MODULI |
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
UKUPNO |
|||||
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
||
A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI |
11 |
407 |
9 |
333 |
9 |
306 |
29 |
1046 |
|
1a. |
Srpski jezik i književnost |
3 |
111 |
3 |
111 |
3 |
102 |
9 |
324 |
1b. |
Srpski jezik kao nematernji jezik |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
________ jezik i književnost |
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
Strani jezik |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
68 |
6 |
216 |
4. |
Fizičko vaspitanje |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
68 |
6 |
216 |
5. |
Matematika |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
68 |
6 |
216 |
6. |
Računarstvo i informatika |
2 |
74 |
|
|
|
|
2 |
74 |
B: OPŠTE STRUČNI PREDMETI |
10 |
370 |
5 |
185 |
2 |
68 |
17 |
623 |
|
1. |
Fizika |
2 |
74 |
|
|
|
|
2 |
74 |
2. |
Materijali u zlatarstvu |
3 |
111 |
|
|
|
|
3 |
111 |
3. |
Tehnički crtež u zlatarstvu |
2 |
74 |
2 |
74 |
|
|
4 |
148 |
4. |
Crtanje i modelovanje |
2 |
74 |
2 |
74 |
|
|
4 |
148 |
5. |
Stilovi u zlatarstvu |
1 |
37 |
1 |
37 |
|
|
2 |
74 |
6. |
Preduzetništvo |
|
|
|
|
2 |
68 |
2 |
68 |
V: STRUČNI PREDMETI |
8 |
296 |
15 |
555 |
18 |
612 |
41 |
1463 |
|
1. |
Merenje i kontrola u zlatarstvu |
* |
35 |
|
|
|
|
* |
35 |
2. |
Mehanička obrada u zlatarstvu |
* |
125 |
|
|
|
|
* |
125 |
3. |
Plastična prerada plemenitih metala |
* |
86 |
* |
170 |
|
|
* |
256 |
4. |
Spajanje elemenata nakita |
* |
50 |
* |
108 |
|
|
* |
158 |
5. |
Izrada i popravka nakita |
|
|
* |
277 |
* |
186 |
* |
463 |
6. |
Topljenje i izlivanje |
|
|
|
|
* |
65 |
* |
65 |
7. |
Izrada nakita livenjem |
|
|
|
|
* |
209 |
* |
209 |
8. |
Fasovanje |
|
|
|
|
* |
102 |
* |
102 |
9. |
Izrada tehničke dokumentacije |
|
|
|
|
* |
50 |
* |
50 |
G: IZBORNI PREDMETI |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
68 |
6 |
216 |
|
1. |
Izborni predmet predviđen Zakonom |
1 |
37 |
1 |
37 |
1 |
34 |
3 |
108 |
2. |
Izborni predmet predviđen Programom ogleda |
1 |
37 |
1 |
74 |
1 |
68 |
3 |
179 |
Ukupno: A + B + V + G |
31 |
1147 |
31 |
1147 |
31 |
1054 |
93 |
3348 |
Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir časova teorije, vežbi i praktične nastave, a prema programu predmeta.
* Nedeljni broj časova stručnih predmeta/modula prikazan u gantogramu.
PREDMETI / MODULI |
časova |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
MERENJE I KONTROLA U ZLATARSTVU |
35 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MEHANIČKA OBRADA U ZLATARSTVU |
125 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ocrtavanje i obeležavanje |
20 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Testerisanje |
20 |
|
|
|
|
|
4 |
4 |
4 |
5 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Turpijanje |
20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bušenje i glodanje |
20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Brušenje i poliranje |
45 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
PLASTIČNA PRERADA PLEMENITIH METALA |
86 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Savijanje, sečenje i ispravljanje |
86 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
6 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
SPAJANJE ELEMENATA NAKITA |
50 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Spajanje lepljenjem |
16 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
4 |
4 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
Spajanje zatvaračima i kopčama |
34 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
4 |
4 |
4 |
6 |
6 |
6 |
Ukupno časova |
296 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
PREDMETI / MODULI |
časova |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
PLASTIČNA PRERADA PLEMENITIH METALA |
170 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Plastična deformacija |
170 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
6 |
6 |
6 |
6 |
7 |
7 |
7 |
7 |
6 |
5 |
8 |
7 |
7 |
7 |
7 |
8 |
8 |
8 |
8 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SPAJANJE ELEMENATA NAKITA |
108 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Spajanje lemljenjem i zavarivanjem |
108 |
8 |
8 |
8 |
8 |
8 |
9 |
9 |
9 |
9 |
8 |
8 |
8 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IZRADA I POPRAVKA NAKITA |
277 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Izrada i popravka jednostavnijeg nakita i predmeta od plemenitih metala |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
10 |
7 |
8 |
8 |
8 |
8 |
7 |
7 |
7 |
7 |
11 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
Ukupno časova |
555 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
PREDMETI / MODULI |
časova |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
IZRADA I POPRAVKA NAKITA |
186 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Izrada i popravka nakita i predmeta od plemenitih metala |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
TOPLJENJE I IZLIVANJE |
65 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IZRADA NAKITA LIVENJEM |
209 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
6 |
6 |
6 |
5 |
12 |
12 |
12 |
12 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FASOVANJE |
102 |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
6 |
6 |
8 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IZRADA TEHNIČKE DOKUMENTACIJE |
50 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ukupno časova |
612 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
18 |
Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima
G: IZBORNI PREDMETI |
I |
II |
III |
|
Izborni predmet predviđen Zakonom |
|
|
|
|
1. |
Građansko vaspitanje / Verska nastava |
* |
* |
* |
Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda |
|
|
|
|
1. |
Ekologija i zaštita čovekove okoline |
* |
* |
|
3. |
Istorija |
* |
* |
* |
2. |
Industrijska geografija |
|
* |
* |
4. |
Fizika |
|
* |
* |
5. |
Neorganska hemija |
|
* |
* |
Izborna nastava zastupljena je svake školske godine iz dva predmeta:
- izbornog predmeta predviđenog Zakonom: Građansko vaspitanje ili Verska nastava (1 čas nedeljno tokom školske godine)
- jednog izbornog predmeta predviđenog Programom ogleda - 1 čas nedeljno (sa mogućnošću realizacije u bloku, ili 2 časa nedeljno u toku jednog polugodišta)
Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno odobrilo Ministarstvo prosvete. U toku školovanja učenik može da bira određene predmete samo jednom (Industrijska geografija, Fizika i Neorganska hemija). Nastava izbornih predmeta predviđenih programom ogleda organizuje se za one predmete za koje se izjasni najmanje 30% učenika oglednog odeljenja.
Ocena izbornog predmeta predviđenog Programom ogleda je numerička i ulazi u prosek ocena na kraju godine.
Ostvarivanje programa ogleda
Predviđen broj učenika u odeljenju je 20.
Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V) i praktičnu nastavu (PN):
razred |
predmet / modul |
godišnji fond časova |
broj učenika u grupi |
|
V |
PN |
|||
I |
Računarstvo i informatika |
74 |
|
10 |
Tehnički crtež u zlatarstvu |
74 |
|
10 |
|
Crtanje i modelovanje |
74 |
|
10 |
|
Merenje i kontrola u zlatarstvu |
35 |
|
10 |
|
Mehanička obrada u zlatarstvu |
125 |
|
10 |
|
Plastična prerada plemenitih metala |
86 |
|
10 |
|
Spajanje elemenata nakita |
50 |
|
10 |
|
II |
Tehnički crtež u zlatarstvu |
74 |
|
10 |
Crtanje i modelovanje |
74 |
|
10 |
|
Plastična prerada plemenitih metala |
102 |
68 |
10 |
|
Spajanje elemenata nakita |
67 |
41 |
10 |
|
Izrada i popravka nakita |
166 |
3 |
10 |
|
III |
Topljenje i izlivanje |
26 |
39 |
10 |
Izrada nakita livenjem |
84 |
125 |
10 |
|
Fasovanje |
41 |
61 |
10 |
|
Izrada tehničke dokumentacije |
20 |
30 |
10 |
|
Izrada i popravka nakita |
75 |
111 |
10 |
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
|
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
UKUPNO |
Čas odeljenskog starešine |
74 |
74 |
68 |
216 |
Dodatni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 90 |
Dopunski rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 90 |
Pripremni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 90 |
Društveno korisni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 90 |
*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
|
I |
II |
III |
Ekskurzija |
2-3 dana |
2-3 dana |
do 5 dana |
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture |
2 časa nedeljno |
||
Drugi strani jezik |
2 časa nedeljno |
||
Drugi predmeti * |
1 - 2 časa nedeljno |
||
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo) |
30 - 60 časova godišnje |
||
Društvene aktivnosti - đački parlament, učeničke zadruge |
15 - 30 časova godišnje |
||
Kulturna i javna delatnost škole |
2 radna dana |
*Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno akreditovani.
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
razred |
razredno |
obavezne |
završni ispit |
ukupno |
I |
37 |
2 |
|
39 |
II |
37 |
2 |
|
39 |
III |
34 |
2 |
3 |
39 |
III NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA
(UPUTSTVO )
Nastavni plan i program za obrazovni profil Zlatar - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik", broj 7/91 i
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama područja rada geologija, rudarstvo i metalurgija - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik" broj 6/2002.
Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:
- publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete i elektronske publikacije);
- Internet.
Nastava se realizuje uz korišćenje:
- računara i projektora za Power Point prezentacije;
- skenera;
- grafoskopa;
- dijaprojektora;
- televizora i video rekordera;
- očiglednih nastavnih sredstava;
- školske radionice (zlatarski radni stolovi, pribori za merenje u zlatarstvu, stege, kalupi za livenje legura, valcna, alati i pribori za testerisanje, turpijanje, brušenje i poliranje, mašine, alati i pribori za bušenje i glodanje, alati i pribori za plastičnu preradu, alati i pribori za spajanje);
- zlatarske radionice (zlatarski radni stolovi, pribori za merenje u zlatarstvu, stege, kalupi za livenje legura, valcna, alati i pribori za testerisanje, turpijanje, brušenje i poliranje, mašine, alati i pribori za bušenje i glodanje, alati i pribori za plastičnu preradu, alati i pribori za spajanje, alati i pribori za fasovanje, alati i pribori za izradu nakita livenjem).
Detaljna uputstva za ostvarivanje programa data su uz svaki predmet pojedinačno.
1. CILJEVI:
- Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja
- Razvijanje sposobnosti jasnog i preciznog izražavanja i korišćenja osnovnog matematičko-logičkog jezika
- Razvijanje sposobnosti određivanja i procene kvantitativnih veličina i njihovog odnosa
- Razvijanje osećaja za prostor, razlikovanje geometrijskih figura i njihovi uzajamni odnosi i transformacije
- Razumevanje funkcionalnih zavisnosti, njihovo predstavljanje i primena
- Razvijanje sistematičnosti, urednosti, preciznosti, temeljnosti, istrajnosti, kritičnosti u radu; razvijanje radnih navika i sposobnosti za samostalni i grupni rad
- Sticanje znanja i veština korisnih za transfer u stručno-teoretskim predmetima i razvijanje sposobnosti za pravilno korišćenje stručne literature
- Formiranje svesti o univerzalnosti i primeni matematičkog načina mišljenja
- Podsticanje stručnog razvoja i usavršavanje u skladu sa individualnim sposobnostima i potrebama društva
- Razvoj sposobnosti potrebnih za rešavanje problema i novih situacija u procesu rada i svakodnevnom životu
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Despotović Radivoje, Tošić Ratko, Šešelja Branimir, Matematika
za prvi razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
- Vojvodić Gradimir, Despotović Radivoje, Petrović Vojislav, Tošić Ratko,
Šešelja Branimir, Matematika za drugi razred
srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
- Vojvodić Gradimir, Vukasović Milan, Despotović Radivoje, Paunić Đura, Petrović Vojislav, Tošić Ratko, Matematika sa zbirkom zadataka za treći razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
- Ivanović Živorad, Ognjanović Srđan, Matematika 1, zbirka zadataka i testova za prvi razred gimnazija i tehničkih škola, Krug, Beograd
- Ivanović Živorad, Ognjanović Srđan, Matematika 2, zbirka zadataka i testova za drugi razred gimnazija i tehničkih škola, Krug, Beograd
- Ognjanović Srđan, Ivanović Živorad, Matematika 3, zbirka zadataka i testova za treći razred gimnazija i tehničkih škola, Krug, Beograd
- Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike 1, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
- Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike 2, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
- Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike 3, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Fizika
- Materijali u zlatarstvu
- Tehnički crtež u zlatarstvu
- Merenje i kontrola u zlatarstvu
- Računarstvo i informatika
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Fond časova: |
74 časa |
Razred: |
prvi |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
• Obnavljanje i proširivanje znanja o skupu realnih brojeva |
• znati osnovne podskupove skupa realnih brojeva (N, Z, Q, I) i razlikovati njihove elemente na primerima |
• Pregled brojeva, operacije sa realnim brojevima |
• Uraditi ulazni test na početku |
• Sticanje osnovnih znanja o proporcijama i procentnom računu i njihova primena |
• znati da izračuna određen deo neke veličine |
• Razmera i proporcija |
• Važno je da se razmera konkretno vezuje i za realne primere npr. kod planova i geografskih karata, raditi što više raznovrsnih primera (npr. račun mešanja koristiti za određivanje količine komponenata u legurama) |
• Sticanje osnovnih znanja i veština o polinomima i racionalnim algebarskim izrazima |
• znati da sredi polinom dobijen sabiranjem, oduzimanjem i množenjem polinoma |
• Polinomi |
• Insistirati na preciznom izražavanju |
• Sticanje osnovnih znanja i veština iz geometrije |
• znati šta je duž, poluprava, ugao, trougao, krug |
• Geometrijski pojmovi i veze između njih |
• Insistirati na izvođenju precizne i uredne konstrukcije jednostavnih figura |
• Usvajanje pojmova i rešavanje linearnih jednačina i nejednačina, sistema linearnih jednačina i grafički prikaz linearne funkcije |
• rešavati linearne jednačine |
• Linearna jednačina i njene primene |
• Istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza funkcije |
NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA SA ISPRAVKAMA PLANIRANO JE 8 ČASOVA.
Fond časova: |
74 časa |
Razred: |
drugi |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
• Sticanje početnih znanja iz trigonometrije pravouglog trougla |
• znati šta je sinus, kosinus, tangens i kotangens oštrog ugla u pravouglom trouglu |
• Definicija trigonometrijskih funkcija u pravouglom trouglu |
• Osposobiti učenika da pomoću kalkulatora odredi vrednost trigonometrijskih funkcija oštrog ugla |
• Sticanje osnovnih znanja i veština stepenovanja i korenovanja |
• znati osobine operacija stepenovanja sa celim eksponentom i umeti da ih primenjuje u transformacijama jednostavnijih izraza |
• Pojam stepena |
• Naglasiti i dalje važenje osobina stepenovanja pri proširivanju skupa iz koga je izložilac |
• Sticanje osnovnih znanja i veština potrebnih za rešavanje kvadratnih jednačina, skiciranje i analizu grafika kvadratnih funkcija |
• znati da rešava nepotpune kvadratne jednačine u skupu
R |
• Kvadratna jednačina |
• Istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza kvadratne funkcije |
• Sticanje osnovnih znanja i veština iz analitičke geometrije tačke i prave |
• znati Dekartov koordinati sistem i kako se u njemu predstavlja tačka |
• Rastojanje između dve tačke |
• Istaći povezanost grafičkog i analitičkog pristupa u analitičkoj geometriji |
NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA SA ISPRAVKAMA PLANIRANO JE 8 ČASOVA.
Fond časova: |
68 časova |
Razred: |
treći |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
• Sticanje znanja o poliedrima |
• znati da izračuna obim i površinu figura u ravni |
• Obim i površina figura u ravni |
• Insistirati na samostalnom pravljenju modela poliedara |
• Sticanje znanja o obrtnim telima |
• izračunavati obim i površinu kruga, znati šta je Ludolfov broj i njegovu približnu vrednost |
• Obim i površina kruga, Ludolfov broj |
• Insistirati na samostalnom pravljenju modela obrtnih tela |
• Sticanje osnovnih znanja o nizovima |
• znati šta je aritmetički niz (opšti član i zbir prvih
n članova) |
• Aritmetički niz |
• Nizove zadavati kako formulom, tako i svojim članovima i rekurzivno i u svakom od slučajeva kod učenika stvarati predstavu o ponašanju niza |
NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA SA ISPRAVKAMA PLANIRANO JE 8 ČASOVA.
(za obrazovni profil ZLATAR - ogled)
1. CILJEVI PREDMETA:
- Razvijanje funkcionalne pismenosti
- Razumevanje pojava, procesa i odnosa u prirodi na osnovu fizičkih zakona
- Sticanje sposobnosti za uočavanje, formulisanje, analiziranje i rešavanje problema
- Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja i kritičkog stava u mišljenju
- Upoznavanje uloge čoveka u osvajanju i menjanju prirode i razvijanje pravilnog odnosa učenika prema zaštiti čovekove sredine
- Sticanje znanja o fizičkim svojstvima plemenitih metala
- Razvijanje sposobnosti za primenu znanja iz fizike u stručno - teorijskim predmetima
- Razvijanje svesti o neophodnosti doživotnog učenja i usavršavanja
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Fizika za prvi razred srednje škole, J. Janjić, M. Pavlov
- Eksperimenti iz fizike, D. Obadović, M. Pavkov, M. Garić
- Vizuelni rečnik fizike, Džek Čeloner
- Osnove elektrotehnike, J. Nikolić i N. Babić
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Materijali u zlatarstvu
- Plastična prerada plemenitih metala
- Merenje i kontrola u zlatarstvu
- Matematika
- Mehanička obrada u zlatarstvu
- Spajanje elemenata nakita
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA
Razred: |
prvi |
Godišnji fond časova: |
74 časa |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
||||||||||||
• Razvijanje tehničke pismenosti
• Razvijanje logičkog mišljenja
• Razumevanje prirodnih pojava i odnosa
• Razvijanje sposobnosti za primenu teorijskih znanja
• Uočavanje veza među prirodnim fenomenima
|
• poznavati fizičke veličine i njihove merne jedinice
• razumeti kako su makroskopska svojstva određena strukturom
|
Uvod • fizika - predmet izučavanja, metode, veza sa drugim naukama
Kinematika, dinamika, energija • pojmovi: referentni sistem, materijalna tačka, vektor položaja, kretanje, putanja; vrste kretanja
Molekulske sile, agregatna stanja • pojmovi: atom, molekul, međumolekulske sile, agregatno stanje
Elektricitet, magnetizam • pojmovi: naelektrisano telo, električna sila, elektrostatičko polje, jačina polja, potencijal i napon
|
• utvrditi nivo prethodno stečenih znanja
|
1. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje znanja o osobinama, primeni i postupcima dobijanja plemenitih metala;
- Razvijanje sposobnosti učenika da razlikuje plemenite metale i njihove legure i razume razloge legiranja;
- Osposobljavanje učenika da definiše i prepozna koroziju na plemenitim metalima, objasni postupke zaštite plemenitih metala od korozije i izabere odgovarajuću vrstu zaštitne prevlake;
- Sticanje osnovnih znanja o plemenitim mineralima i dragom kamenju, organskim i sintetičkim sirovinama i njihovoj primeni u zlatarstvu;
- Osposobljavanje učenika da stečena znanja primeni pri izradi nakita i predmeta od plemenitih metala.
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Opšta hemija za prvi razred srednje škole, Slavoljub Đukić, Radivoje Nikolajević, Milena Šurjanović
- Teorijski osnovi obojene metalurgije, Živan Živković
- Topljenje i livenje u zlatarstvu, Salma Antal, Miloš Stojmenović
- Plemeniti metali, Pavle Gertik
- Umetnička obrada metala, Pavle Gertik
- Azbuka zlatarstva, Vlada Anđelović
- Počti bse o juvelirnih izdelijah, V.P. Novikov
- Literatura preuzeta sa Interneta
- Ostala literatura po izboru nastavnika
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Merenje i kontrola u zlatarstvu
- Mehanička obrada u zlatarstvu
- Plastična prerada plemenitih metala
- Spajanje elemenata nakita
- Matematika
- Fizika
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: |
prvi |
Godišnji fond časova: |
111 časova |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Sticanje znanja o osobinama, primeni i postupcima dobijanja plemenitih metala; |
• razlikuje pojmove materije i supstance,
|
• Osnovni hemijski pojmovi i zakonitosti |
• ponoviti osnovne pojmove o atomu i molekulu
|
• objasniti vrste, značaj i primenu oksidoredukcionih procesa u zlatarstvu |
• Oksidoredukcioni procesi |
• ponoviti osnovne pojmove o hemijskim jednačinama
|
• Osposobljavanje učenika da prepozna koroziju na plemenitim metalima i izabere odgovarajuću vrstu dekorativne zaštitne prevlake;
|
• razlikuje kiseline koje se upotrebljavaju u zlatarstvu,
|
• Kiseline, baze i soli u zlatarstvu |
• sadržaje svesti na primenu kiselina, baza i soli u zlatarstvu
|
• prepozna kristalne materijale,
|
• Kristalni materijali |
• pokazati primere kristalne građe
|
|
|
• razlikuje amorfne materijale |
• Amorfni materijali |
• ponoviti pojmove materije i supstance
|
|
• klasifikuje metale,
• prepozna i klasifikuje različite vrste plemenitih metala (zlato, srebro, platina),
|
• Metalni materijali • Plemeniti metali • Zlato • Srebro • Platina |
• ponoviti osnovne pojmove u vezi sa hemijskim elementima, kiselinama, bazama i solima u zlatarstvu
• istorijski razvoj dobijanja plemenitih metala svesti na osnovne informacije i kratak istorijski presek
|
|
• objasni neophodnosti legiranja plemenitih metala
|
• Legure plemenitih metala |
• ponoviti kristalne materijale
|
• razlikuje osnovne pomoćne materijale u zlatarstvu
|
• Pomoćni materijali u zlatarstvu |
• učenici treba da steknu osnovne predstave o vrstama pomoćnih materijala u zlatarstvu
|
|
• prepozna koroziju na predmetima od plemenitih metala
|
• Korozija plemenitih metala • Prevlake |
• sadržaje svesti na osnovne pojmove vezane za koroziju i zaštitu od korozije
|
|
• razume značaj gemologije u zlatarstvu
|
• Plemeniti minerali i drago kamenje |
• učenicima pružiti osnovnu predstavu o gemologiji kao naučnoj disciplini
|
• navede vrste i osobine organskih sirovina i slikovito ih opiše
|
• Organske i sintetičke sirovine |
• napraviti razliku između prirodnih i sintetičkih, organskih i sintetičkih sirovina
|
1. CILJEVI:
- Osposobljavanje učenika za samostalnu izradu crteža
- Osposobljavanje učenika za samostalno čitanje tehničkog crteža
- Osposobljavanje učenika da pomoću pribora za crtanje nacrta detalje i jednostavnije komade nakita
- Razvijanje preciznosti i urednosti
- Osposobljavanje učenika za samostalnu izradu jednostavnijih tehničkih crteža na računaru
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom za mašinske škole, Dušan Đorđević, Željko Papić, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, 2003.
- AutoCAD, domaća ili prevedena izdanja
- Literatura preuzeta sa interneta
- AutoCAD 2002, A. Kalameja, Kompjuter biblioteka, "Svetlost" Čačak, 2002.
- Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom za prvi razred mašinske škole, Dušan Đorđević, Željko Papić, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd 2003.
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Matematika
- Stilovi u zlatarstvu
- Mehanička obrada u zlatarstvu
- Spajanje elemenata nakita
- Crtanje i modelovanje
- Izrada i popravka nakita
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Fond časova: |
74 časa |
Razred: |
prvi |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Izrada crteža pomoću pribora |
• Osposobljavanje učenika za samostalnu izradu crteža pomoću pribora |
• raspoznaje osnovne geometrijske figure i tela |
• Razmera. Deljenje duži na jednake delove |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave • kabinetske vežbe (74 časova) Podela odeljenja na grupe • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Kabinetske vežbe se realizuju u školskom kabinetu Preporuke za realizaciju nastave • Koristiti stručnu literaturu u pripremi nastavnog materijala; Ocenjivanje • praćenje ostvarenosti ishoda Okvirni broj časova po temama • Izrada crteža pomoću pribora (54 časa) |
Izrada crteža nakita pomoću pribora
|
• Osposobljavanje učenika da pomoću pribora za crtanje nacrta detalje i jednostavnije komade nakita
|
• nacrta detalje i jednostavnije komade nakita pomoću pribora
|
• Izrada tehničkog crteža detalja i jednostavnijih komada nakita pomoću pribora
|
Fond časova: |
74 časa |
Razred: |
drugi |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Izrada tehničkog crteža pomoću računara |
• Osposobljavanje učenika za samostalnu izradu crteža u projekcijama, pomoću CAD programa |
• objasni prednosti formiranja tehničke dokumentacije pomoću programskog paketa |
• Naredbe za crtanje primitiva |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave • kabinetske vežbe (74 časa) Podela odeljenja na grupe • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Kabinetske vežbe se realizuju u školskom kabinetu Preporuke za realizaciju nastave • Koristiti stručnu literaturu u pripremi nastavnog materijala; Ocenjivanje • praćenje ostvarenosti ishoda Okvirni broj časova po temama • Izrada tehničkog crteža pomoću računara (40 časova) |
Izrada trodimenzionalnog modela pomoću računara |
• Osposobljavanje učenika za samostalne modeliranje elemenata u zlatarstvu pomoću računara |
• modelira, pomoću odgovarajućeg programa, karakteristične trodimenzionalne oblike |
• Modeliranje osnovnih i upotreba gotovih trodimenzionalih objekata |
1. CILJEVI PREDMETA:
- Osposobljavanje učenika za slobodoručnu izradu dvodimenzionalnih i trodimenzionalnih skica i kopija prema zadatom modelu;
- Osposobljavanje učenika za jasno prikazivanje plemenitih i neplemenitih materijala korišćenjem jednostavnih crtačkih tehnika;
- Osposobljavanje učenika da razlikuje i pravilno koristi crtačke i modelarske
tehnike, alatke i materijale;
- Osposobljavanje učenika da razlikuje, samostalno odabere i pravilno koristi meke materijale za modelovanje prema određenom zadatku;
- Osposobljavanje učenika za izradu jednostavnih voštanih modela za livenje kalupa;
- Osposobljavanje učenika za izradu jednostavnih elemenata i komada nakita u mekim materijalima;
- Osposobljavanje učenika za izradu preciznih dvodimenzionalnih i trodimenzionalnih kopija prema ponuđenom uzorku;
- Razvijanje manuelnih veština učenika za crtanje i modelovanje;
- Razvijanje preciznosti, sistematičnosti i upornosti u radu.
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Sva dostupna stručna literatura iz oblasti crtanja i primenjenog modelovanja;
- ORNAMENTI FRESAKA iz Srbije i Makedonije od XII do sredine XV veka, Zagorka Janc, Muzej primenjene umetnosti, Beograd;
- FIDEM katalozi medalja i plaketa;
- Sva literatura iz srodnih predmeta;
- Internet.
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Tehnički crtež u zlatarstvu
- Slobodoručno crtanje
- Materijali u zlatarstvu
- Modelovanje
- Mehanička obrada u zlatarstvu
- Istorija
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Fond časova: |
74 časa |
Razred: |
prvi |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Slobodoručno crtanje |
• Upoznavanje učenika sa osnovnim crtačkim materijalima i tehnikama; |
• pravilno koristi osnovne crtačke materijale i tehnike; |
• Skiciranje osnovnih geometrijskih oblika olovkom i perom; |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave • kabinetske vežbe (74 časa) Podela odeljenja na grupe • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Kabinetske vežbe se realizuju u školskom kabinetu Preporuke za realizaciju nastave • Koristiti stručnu literaturu i Internet u pripremi nastavnog materijala; Ocenjivanje • praćenje ostvarenosti ishoda Okvirni broj časova po temama • Slobodoručno crtanje (20 časova) |
Modelovanje
|
• Upoznavanje učenika sa vrstama mekih materijala za modelovanje i osnovnim tehnikama modelovanja mekim materijalima;
|
• razlikuje vrste mekih materijala i alatke za modelovanje u mekim materijalima;
|
• Izrada osnovnih geometrijskih oblika u mekim materijalima (plastelin, vosak);
|
Fond časova: |
74 časa |
Razred: |
drugi |
TEMA |
CILJI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Slobodoručno crtanje |
• Osposobljavanje učenika za samostalnu izradu preciznih dvodimenzionalnih kopija i skica složenijim tehnikama |
• navede složenije crtačke tehnike za izradu skica i kopija; |
• Skiciranje složenijih ornamenata (geometrijski ornamenti, slova, flora, fauna) korišćenjem različitih crtačkih tehnika i materijala; |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave • kabinetske vežbe (74 časa) Podela odeljenja na grupe • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Kabinetske vežbe se realizuju u školskom kabinetu Preporuke za realizaciju nastave • Koristiti internet i stručnu literaturu za pripremu i realizaciju nastave Ocenjivanje • praćenje ostvarenosti ishoda Okvirni broj časova po temama • Slobodoručno crtanje (20 časova) |
Modelovanje |
• Osposobljavanje učenika da prema datom zadatku samostalno odabere tehniku modelovanja i precizno izradi elemente nakita i jednostavne modele nakita u mekim materijalima |
• samostalno odabere materijal i tehniku modelovanja mekim materijalima prema datom zadatku; |
• Izrada elemenata nakita u mekim materijalima prema dvodimenzionalnoj skici, crtežu i fotografiji; |
1. CILJEVI PREDMETA:
- Upoznavanje učenika sa počecima izrade nakita;
- Razvijanje svesti o značaju i funkciji nakita kroz razvoj civilizacije i društva;
- Upoznavanje učenika sa istorijatom zlatarskog zanata;
- Upućivanje učenika u tehnike izrade nakita kroz epohe;
- Osposobljavanje učenika da razlikuje zanatske stilove kroz epohe;
- Upoznavanje učenika sa stilovima dizajna nakita;
- Upoznavanje učenika sa umetničkim i zanatskim nasleđem;
- Izoštravanje kriterijuma za procenjivanje predmeta i nakita od plemenitih materijala;
- Sticanje sposobnosti za primenu znanja u praktičnom radu;
- Osposobljavanje učenika za samostalno korišćenje stručne literature u svakodnevnoj praksi;
- Podsticanje stručnog razvoja i usavršavanja u skladu sa individualnim sposobnostima.
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Sva dostupna stručna literatura iz oblasti dizajna i stilova nakita;
- Umetnička obrada metala, Pavle Gertik;
- Azbuka zlatarstva, Vlada Anđelović, Majdapek 2001.
- Srebrnina u Srbiji XIX vek, Muzej primenjenih umetnosti, 1990.
- Almanah nakita, Muzej primenjenih umetnosti, 2005.
- Modern Jewelry, Graham Huges, 1964.
- Istorija umetnosti (Dženson, Arnason, udžbenici...);
- Internet;
- Stručni časopisi (Dorotheum; GZ; accessor ITALY; BIOU; Schmuck;...)
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Tehnički crtež u zlatarstvu
- Slobodoručno crtanje
- Materijali u zlatarstvu
- Modelovanje
- Mehanička obrada u zlatarstvu
- Istorija
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Fond časova: |
37 časova |
Razred: |
prvi |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Stari vek |
• Upoznavanje učenika sa istorijom i primenom nakita
u starom veku |
• razlikuje tehnike izrade nakita u starom veku |
• Istorijat nakita, tehnike u zlatarstvu, stilovi dizajna i izrade nakita; |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave • teorijska nastava (37 časova) Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici Preporuke za realizaciju nastave • Koristiti internet i stručnu literaturu za pripremu i realizaciju nastave Ocenjivanje • praćenje ostvarenosti ishoda Okvirni broj časova po temama • Stari vek (14 časova) |
Srednji vek |
• Upoznavanje učenika sa istorijom i primenom nakita u srednjem veku |
• razlikuje tehnike izrade nakita u srednjem veku |
• Istorijat nakita, tehnike u zlatarstvu, stilovi dizajna i izrade nakita; |
|
Novi vek |
• Upoznavanje učenika sa istorijom i primenom nakita u novom veku |
• razlikuje tehnike izrade nakita u novom veku |
• Istorijat nakita, tehnike u zlatarstvu, stilovi dizajna i izrade nakita; |
Fond časova: |
37 časova |
Razred: |
drugi |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Zlatarski stilovi XX veka |
• Upoznavanje učenika sa razvojem zlatarskog zanata u XX veku |
• opiše razvoj zlatarskog zanata u XX veku |
• Secesija |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave • teorijska nastava (37 časova) Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici Preporuke za realizaciju nastave • Koristiti internet i stručnu literaturu za pripremu i realizaciju nastave Ocenjivanje • praćenje ostvarenosti ishoda Okvirni broj časova po temama • zlatarski stilovi XX veka (18 časova) |
Savremene tehnike izrade nakita od plemenitih materijala |
• Osposobljavanje učenika da razlikuje savremene tehnike izrade nakita i upotrebnih predmeta od plemenitih materijala |
• navede savremene tehnike izrade nakita od plemenitih materijala |
• Livenje (centrifuga i vakuum) |
|
Razvoj industrijske proizvodnje nakita |
• Upoznavanje učenika sa razvojem industrijske proizvodnje nakita |
• opiše razvoj industrijske proizvodnje nakita od plemenitih materijala |
• Serijska proizvodnja nakita |
|
Razvoj zlatarstva kao umetničkog zanata |
• Upoznavanje učenika sa razvojem zlatarstva kao umetničkog zanata |
• opiše razvoj zlatarstva kao umetničkog zanata; |
• Unikatna izrada |
|
Značaj i uloga zlatarskog zanata u savremenom svetu |
• Razvijanje svesti o značaju i ulozi zlatarskog zanata u savremenom svetu |
• objasni značaj i ulogu zlatarskog zanata kroz istoriju i utvrdi njegov značaj u savremenom svetu |
• Uloga nakita u svakodnevnom životu |
1. CILJEVI:
- Razvijanje poslovnih i preduzetničkih znanja, veština i ponašanja (inovativnost i kreativnost, pokretanje inicijativa, preuzimanje odgovornosti i rizika, upravljanje promenama, timski rad, veštine komunikacije, konstruktivno rešavanje problema, kritičko mišljenje, upravljanje vremenom, liderstvo, ...).
- Razvijanje preduzetničkih vrednosti i sposobnosti da se prepoznaju preduzetničke mogućnosti u lokalnoj sredini i deluje u skladu sa tim.
- Razvijanje poslovnog i preduzetničkog načina mišljenja.
- Multidisciplinarni pristup i orijentacija na praksu.
- Razvijanje osnove za kontinuirano učenje.
- Razvijanje svesti o sopstvenim znanjima i sposobnostima i daljoj profesionalnoj orijentaciji.
- Osposobljavanje za aktivno traženje posla (zapošljavanje i samozapošljavanje).
- Razvoj odgovornog odnosa prema očuvanju prirodnih resursa i ekološke ravnoteže.
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Inovacije i preduzetništvo, Peter F. Drucker, Privredni pregled, Beograd, 1991
- Moj pogled na menadžment, Peter F. Drucker, Adižas, Novi Sad, 2003
- Kako kreirati, ovladati i dominirati tržištem, Filip Kotler, Adižas, Novi Sad, 2003
- Osnivanje i vođenje malog biznisa, Tihomir Radovanović, Nacionalna služba za zapošljavanje, Beograd, 2003
- Sajtovi: www.apr.sr.gov.yu, www.sme.sr.gov.yu; www.mspbg.co.yu
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Svi opšte stručni predmeti i stručni moduli
4. STRUKTURA PREDMETA
- Predmet realizovati kroz 2 časa nedeljno vežbi.
- Preporuka je da se tema "Učenički projekt - izrada i prezentacija poslovnog plana" započne prilikom obrađivanja teme "Procena poslovnih ideja". Na ovaj način predavač može da integriše učenički projekt tokom narednih tema predmeta.
- UPUTSTVA ZA SVE TEME:
- Metode rada: mini predavanja, diskusija, grupni rad, igranje uloga, studije slučaja, simulacija, rad na terenu, Brainstorming; SWOT analiza, anketa/intervju, prezentacija
- Ciklus empirijskog učenja
- Dnevnik rada - objasniti vođenje dnevnika rada
- Mesto održavanja: dovoljno veliki prostor koji omogućuje rad u grupama
- Koristiti pozitivne primere iz prakse
5. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Fond časova: |
68 časova |
Razred: |
treći |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
Preduzetništvo i preduzetnik |
• Razumevanje pojma i značaja preduzetništva |
• navede adekvatne primere preduzetništva iz lokalnog okruženja |
• Pojam, razvoj i značaj preduzetništva |
• Dati primer dobrog preduzetnika i/ili pozvati na jedan čas gosta - preduzetnika koji bi govorio učenicima o svojim iskustvima - aktivnost na času • Temu realizovati kroz 10 časova vežbi • Kroz oluju ideja i vođenje diskusije, nastavnik pomaže učenicima da se kreativno izraze u smišljanju biznis ideja i izboru realne za dalji rad na njoj - aktivnost na času • Temu realizovati kroz 14 časova vežbi |
Razvijanje i procena poslovnih ideja, marketing plan |
• Razvijanje sposobnosti za uočavanje, formulisanje i procenu poslovnih ideja |
• selektuje iz mnoštva ideja onu koja je primenljiva i realna za otpočinjanja biznisa |
• Procena poslovnih mogućnosti za novi poslovni poduhvat |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
Upravljanje i organizacija |
• Upoznavanje učenika sa stilovima rukovođenja |
• navede osobine uspešnog menadžera |
• Menadžment funkcije (planiranje, organizovanje, vođenje i kontrola) |
• Preporučene metode ocenjivanja: |
Pravni okvir za osnivanje i funkcionisanje delatnosti |
• Usmeravanje učenika da spozna pravni okvir funkcionisanja delatnosti (poređenje i izbor prihvatljive mogućnosti) |
• izabere najpovoljniju organizacionu i pravnu formu organizovanja delatnosti |
• Zakonske forme organizovanja delatnosti |
• Koristiti sajtova za prikupljanje informacija (www.apr.sr.gov.yu, www.sme.sr.gov.yu; www.mspbg.co.yu...) |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
Ekonomija poslovanja |
• Upoznavanje učenika sa finansijskim aspektima preduzeća / radnje |
• planira proizvodnju i troškove za sopstveni biznis |
• Struktura troškova (fiksni i varijabilni troškovi) i prag rentabilnosti |
• Preporučene metode ocenjivanja: - aktivnost na času • Temu realizovati kroz 12 časova vežbi |
Učenički projekt-prezentacija poslovnog plana |
• Osposobljavanje učenika veštini prezentacije poslovnog plana |
• poveže sve segmente poslovnog plana za sopstvenu biznis ideju |
• Izrada celovitog biznis plana za sopstvenu biznis ideju |
• Organizovati dolazak stručnjaka za procenu biznis plana - aktivnost na času • Temu realizovati kroz 10 časova vežbi |
MERENJE I KONTROLA U ZLATARSTVU
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska |
Vežbe |
Praktična |
Nastava |
|||
I |
|
35 |
|
|
|
35 |
2. CILJEVI PREDMETA:
- Osposobljavanje učenika da samostalno meri i kontroliše radne predmete
- Razvijanje preciznosti, tačnosti merenja i odgovornosti u radu
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
TRAJANJE MODULA |
Merenje i kontrola u zlatarstvu |
35 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Merenje i kontrola u zlatarstvu |
Trajanje modula: |
35 časova |
CILJEVI MODULA |
MODULARNE JEDINICE |
TRAJANJE |
ISHODI |
PREPORUČENI |
PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Osposobljavanje učenika da samostalno meri i kontroliše radne predmete;
|
• Merenje i kontrola u zlatarstvu |
35 |
• primenjuje SI sistem mera i osnovne merne jedinice u zlatarstvu, |
• Merne jedinice; |
• Koristiti stručnu literaturu u pripremi nastavnog materijala
|
Preporučeni načini ocenjivanja
usmeno |
test |
esej |
domaći |
pismeni |
aktivnost |
praćenje |
dnevnik |
test praktičnih |
samostalni |
grafički |
* |
* |
|
|
|
* |
* |
* |
* |
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Merenje i kontrolisanje, Jovica Jovičić
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Matematika
- Fizika
- Mehanička obrada u zlatarstvu
- Crtanje i modelovanje