1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku | |||
I |
| 125 |
|
|
| 125 |
2. CILJEVI PREDMETA:
- Osposobljavanje učenika da samostalno obrađuje plemenite metale mehaničkom obradom;
- Sticanje osnovnih znanja o ocrtavanju, obeležavanju, turpijanju, testerisanju, bušenju, glodanju, brušenju i poliranju;
- Razvijanje sposobnosti učenika da primenjuje mere zaštite na radu pri mehaničkoj obradi.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULARNIH JEDINICA
Razred: | prvi |
NAZIV MODULARNIH JEDINICA | TRAJANJE |
Ocrtavanje i obeležavanje | 20 |
Testerisanje | 20 |
Turpijanje | 20 |
Bušenje i glodanje | 20 |
Brušenje i poliranje | 45 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Mehanička obrada u zlatarstvu |
Trajanje modula: | 125 časova |
CILJEVI MODULA | MODULARNE | TRAJANJE | ISHODI | PREPORUČENI | PREPORUČENO UPUTSTVO |
• Osposobljavanje učenika da samostalno obrađuje plemenite metale mehaničkom obradom; | • Ocrtavanje i obeležavanje | 20 | • objasni postupke ocrtavanja i obeležavanja, | • Postupak ocrtavanja i obeležavanja | • Koristiti stručnu literaturu u pripremi nastavnog materijala |
• Testerisanje | 20 | • objasni postupke obrade testerom, | Postupak testerisanja | ||
• Turpijanje | 20 | • objasni postupke obrade turpijanjem, | Postupak turpijanja | ||
• Bušenje i glodanje | 20 | • objasni postupke obrade bušenjem i glodanjem, | • Alat, pribor i uređaji za bušenje | ||
• Brušenje i poliranje | 44 | • objasni postupke obrade brušenjem, | • Alat, pribor i mašine za brušenje |
Preporučeni načini ocenjivanja
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
|
|
| * | * | * | * | * |
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Plemeniti metali, Pavle Gertik
- Umetnička obrada metala, Pavle Gertik
- Azbuka zlatarstva, Vlada Anđelović
- Počti vse o juvelirnih izdelijah, V.P. Novikov
- Literatura preuzeta sa Interneta
- Ostala literatura po izboru nastavnika
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Merenje i kontrola u zlatarstvu
- Fizika
- Spajanje elemenata nakita
- Tehnički crtež u zlatarstvu
- Plastična prerada plemenitih metala
- Materijali u zlatarstvu
PLASTIČNA PRERADA PLEMENITIH METALA
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska | Vežbe | Praktična | Nastava | |||
I |
| 86 |
|
|
| 86 |
II |
| 102 | 68 |
|
| 170 |
2. CILJEVI PREDMETA:
- Osposobljavanje učenika da samostalno preradi plemenite metale plastičnom deformacijom;
- Sticanje osnovnih znanja o preradi plastičnom deformacijom;
- Razvijanje sposobnosti učenika da primenjuje mere zaštite na radu pri preradi plastičnom deformacijom.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: | prvi |
NAZIV MODULA | TRAJANJE |
Savijanje, sečenje i ispravljanje | 86 |
Modul se realizuje od 10. do 34. sedmice školske godine (videti gantogram).
Razred: | drugi |
NAZIV MODULA | TRAJANJE |
Plastična deformacija | 170 |
Modul se realizuje od 1. do 25. sedmice školske godine (videti gantogram).
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Savijanje, sečenje i ispravljanje |
Fond časova: | 86 časova |
Razred: | prvi |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika da samostalno preradi plemenite metale plastičnom deformacijom;
| • opiše postupke savijanja, ispravljanja i sečenja makazama,
| • Alat i pribor za savijanje limova i žica
| • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave • kabinetske vežbe (86) Modul se realizuje od 10. do 34. sedmice školske godine (videti gantogram). • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Kabinetske vežbe se realizuju u školskom zlatarskom kabinetu Preporuke za realizaciju nastave • Demonstrirati postupke plastične prerade plemenitih metala Ocenjivanje • praćenje ostvarenosti ishoda |
Naziv modula: | Plastična deformacija |
Fond časova: | 170 časova |
Razred: | drugi |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika da samostalno preradi plemenite metale plastičnom deformacijom | • opiše postupke prerade plemenitih metala valjanjem | Valjanje poluproizvoda • Alat i pribor za valjanje poluproizvoda Kovanje u kalupu, probijanje i prosecanje • Alat i pribor za kovanje - slobodno kovanje • Alat i pribor za probijanje i prosecanje (štancovanje) Prerada izvlačenjem • Alat i pribor za izvlačenje Prerada istiskivanjem i dubokim izvlačenjem • Alat i pribor za istiskivanje šipke i cevi | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave • kabinetske vežbe (102) Modul se realizuje od 1. do 25. sedmice školske godine (videti gantogram). Podela odeljenja na grupe • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Kabinetske vežbe se realizuju u školskom zlatarskom kabinetu Preporuke za realizaciju nastave • Demonstrirati postupke plastične prerade plemenitih metala Ocenjivanje • praćenje ostvarenosti ishoda |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Plemeniti metali, Pavle Gertik
- Umetnička obrada metala, Pavle Gertik
- Azbuka zlatarstva, Vlada Anđelović
- Počti vse o juvelirnih izdelijah, V.P. Novikov
- Literatura preuzeta sa interneta
- Ostala literatura po izboru nastavnika
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Merenje i kontrola u zlatarstvu
- Fizika
- Materijali u zlatarstvu
- Spajanje elemenata nakita
- Mehanička obrada u zlatarstvu
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska | Vežbe | Praktična | Nastava | |||
I |
| 50 |
|
|
| 50 |
II |
| 67 | 41 |
|
| 108 |
2. CILJEVI PREDMETA:
- Osposobljavanje učenika da samostalno spaja elemente od plemenitih metala;
- Sticanje osnovnih znanja iz spajanja elemenata od plemenitih metala;
- Razvijanje preciznosti u postupcima spajanja.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: | prvi |
NAZIV MODULA | TRAJANJE |
Spajanje lepljenjem | 16 |
Spajanje zatvaračima i kopčama | 34 |
Moduli se realizuju od 27. do 37. sedmice školske godine (videti gantogram).
Razred: | drugi |
NAZIV MODULA | TRAJANJE |
Spajanje lemljenjem i zavarivanjem | 108 |
Modul se realizuje od 1. do 13. sedmice školske godine (videti gantogram).
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Spajanje lepljenjem |
Fond časova: | 16 časova |
Razred: | prvi |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika da samostalno spaja elemente od plemenitih metala lepljenjem | • objasni vrste spojeva pri lepljenju, | • Spajanje lepljenjem - priprema površina za lepljenje | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave • kabinetske vežbe (16) Modul se realizuje od 27. do 30. sedmice školske godine (videti gantogram). Podela odeljenja na grupe • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Kabinetske vežbe se realizuju u školskom zlatarskom kabinetu Preporuke za realizaciju nastave • Demonstrirati učenicima postupke spajanja elemenata nakita Ocenjivanje • praćenje ostvarenosti ishoda |
Naziv modula: | Spajanje zatvaračima i kopčama |
Fond časova: | 34 časa |
Razred: | prvi |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika da samostalno spaja elemente od plemenitih metala zatvaračima i kopčama | • razlikuje vrste i oblike čivija, | • Spajanje čivijama - primena čivija u spajanju elemenata nakita • Zatvarači i kopče - vrste i oblici zatvarača i kopči • Šarniri, klipsovi, alke i kontraalke - primena | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave • kabinetske vežbe (34) Modul se realizuje od 31. do 37. sedmice školske godine (videti gantogram). Podela odeljenja na grupe • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Kabinetske vežbe se realizuju u školskom zlatarskom kabinetu Preporuke za realizaciju nastave • Demonstrirati učenicima postupke spajanja elemenata nakita Ocenjivanje • praćenje ostvarenosti ishoda |
Naziv modula: | Spajanje lemljenjem i zavarivanjem |
Fond časova: | 108 časova |
Razred: | drugi |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika da samostalno spaja elemente od plemenitih metala lemljenjem i zavarivanjem | • objasni osnovne teorijske postavke spajanja elemenata postupkom lemljenja | • Spajanje lemljenjem - mehanizam obrazovanja spoja • Spajanje zavarivanjem - mehanizam obrazovanja spoja | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave • kabinetske vežbe (67) Modul se realizuje od 1. do 13. sedmice školske godine (videti gantogram). Podela odeljenja na grupe • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Kabinetske vežbe se realizuju u školskom zlatarskom kabinetu Preporuke za realizaciju nastave • Demonstrirati učenicima postupke spajanja elemenata nakita Ocenjivanje • praćenje ostvarenosti ishoda |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Plemeniti metali, Pavle Gertik
- Umetnička obrada metala, Pavle Gertik
- Azbuka zlatarstva, Vlada Anđelović
- Počti vse o juvelirnih izdelijah, V.P.Novikov
- Literatura preuzeta sa Interneta
- Ostala literatura po izboru nastavnika
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Merenje i kontrola u zlatarstvu
- Fizika
- Materijali u zlatarstvu
- Spajanje elemenata nakita
- Mehanička obrada u zlatarstvu
- Plastična prerada plemenitih metala
Fond časova: | 65 časova |
Razred: | treći |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Osposobljavanje učenika da samostalno legira, topi i izliva leguru | • objasni osnovne teorijske postavke dobijanja legura topljenjem | • Sirovine za proizvodnju legura plemenitih metala topljenjem | • Na početku programa učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave • kabinetske vežbe (26 časova) Podela odeljenja na grupe • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Kabinetske vežbe se realizuju u školskom zlatarskom kabinetu Preporuke za realizaciju nastave • Demonstrirati postupke topljenja i zlivanja legura od plemenitih metala Ocenjivanje • praćenje ostvarenosti ishoda |
1. PREPORUČENA LITERATURA
- Plemeniti metali, Pavle Gertik
- Umetnička obrada metala, Pavle Gertik
- Azbuka zlatarstva, Vlada Anđelović
- Počti vse o juvelirnih izdelijah, V.P.Novikov
- Literatura preuzeta sa Interneta
- Ostala literatura po izboru nastavnika
2. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Izrada nakita livenjem
- Izrada tehničke dokumentacije
- Izrada i popravka nakita
- Plastična prerada plemenitih metala
Fond časova: | 209 časova |
Razred: | treći |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Osposobljavanje učenika da samostalno izradi nakit livenjem | • opiše postupak izrade gumenog kalupa | Izrada gumenog kalupa • Osnovne operacije pri izradi nakita livenjem Izrada voštanog modela i formiranje grozda • Izrada voštanih modela Izrada gipsanog kalupa • Priprema kaluparskog materijala Livenje • Priprema sirovina za topljenje - centrifugalno livenje • Čišćenje i kontrola odlivaka Izrada delova nakita i predmeta od plemenitih metala livenjem • Livenje: - prstena | • Na početku programa učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave • kabinetske vežbe (84 časova) Podela odeljenja na grupe • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Kabinetske vežbe se realizuju u školskom zlatarskom kabinetu Preporuke za realizaciju nastave • Demonstrirati postupke izrade nakita i predmeta od plemenitih metala Ocenjivanje • praćenje ostvarenosti ishoda |
1. PREPORUČENA LITERATURA
- Plemeniti metali, Pavle Gertik
- Umetnička obrada metala, Pavle Gertik
- Azbuka zlatarstva, Vlada Anđelović
- Počti vse o juvelirnih izdelijah, V.P.Novikov
- Literatura preuzeta sa interneta
- Ostala literatura po izboru nastavnika
2. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Izrada i popravka nakita
- Izrada i popravka nakita
- Plastična prerada plemenitih metala
Fond časova: | 102 časa |
Razred: | treći |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Osposobljavanje učenika da samostalno ugradi kamen | • razlikuje tipove ležišta i držača kamena (fasunga) | Izrada ležišta i držača kamena (fasung) • Pojam fasovanja Ugradnja kamena u držač (fasovanje) • Osnovne vrste ugradnog kamenja (cirkon, biser, koral, ćilibar, drago kamenje) | • Na početku programa učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave • kabinetske vežbe (41 čas) Podela odeljenja na grupe • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Kabinetske vežbe se realizuju u školskom zlatarskom kabinetu Preporuke za realizaciju nastave • Demonstrirati postupke topljenja i zlivanja legura od plemenitih metala Ocenjivanje • praćenje ostvarenosti ishoda |
1. PREPORUČENA LITERATURA
- Plemeniti metali, Pavle Gertik
- Umetnička obrada metala, Pavle Gertik
- Azbuka zlatarstva, Vlada Anđelović
- Počti vse o juvelirnih izdelijah, V.P.Novikov
- Literatura preuzeta sa interneta
2. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Izrada i popravka nakita
- Izrada tehničko tehnološke dokumentacije
- Plastična prerada plemenitih metala
Fond časova: | 50 časova |
Razred: | treći |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Osposobljavanje učenika da samostalno razradi tehnološki postupak izrade i popravke nakita i predmeta od plemenitih metala Osposobljavanje učenika da samostalno napravi kalkulaciju potrebnog materijala, potrebnog vremena izrade i cene koštanja | • nacrta skicu predmeta i detalja | Izrada tehničke dokumentacije • razrada tehnološkog postupka pri izradi nakita mehaničkom obradom | • Na početku programa učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave • kabinetske vežbe (20 časova) Podela odeljenja na grupe • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Kabinetske vežbe se realizuju u školskom zlatarskom kabinetu Preporuke za realizaciju nastave • Demonstrirati postupke topljenja i zlivanja legura od plemenitih metala Ocenjivanje • praćenje ostvarenosti ishoda |
1. PREPORUČENA LITERATURA
- Plemeniti metali, Pavle Gertik
- Umetnička obrada metala, Pavle Gertik
- Azbuka zlatarstva, Vlada Anđelović
- Počti vse o juvelirnih izdelijah, V.P.Novikov
- Literatura preuzeta sa interneta
- Ostala literatura po izboru nastavnika
2. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Izrada i popravka nakita
- Plastična prerada plemenitih metala
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska | Vežbe | Praktična | Nastava | |||
II |
| 200 | 77 |
|
| 277 |
III |
| 75 | 111 |
|
| 186 |
2. CILJEVI PREDMETA:
- Osposobljavanje učenika da samostalno izradi i popravi jednostavniji nakit i predmete od plemenitih metala
- Osposobljavanje učenika da samostalno čisti i održava nakit i predmete od plemenitih metala
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: | drugi |
NAZIV MODULA | TRAJANJE |
Izrada i popravka jednostavnijeg nakita i predmeta od plemenitih metala | 277 |
Modul se realizuje od 14. do 37. sedmice školske godine (videti gantogram).
Razred: | treći |
NAZIV MODULA | TRAJANJE |
Izrada i popravka nakita i predmeta od plemenitih metala | 186 |
Modul se realizuje od 24. do 34. sedmice školske godine (videti gantogram).
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Izrada i popravka jednostavnijeg nakita i predmeta od plemenitih metala |
Fond časova: | 277 časova |
Razred: | drugi |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika da samostalno izradi i popravi jednostavniji nakit i predmete od plemenitih metala | • razlikuje vrste privezaka | Izrada jednostavnijeg nakita • Podele privezaka Popravka jednostavnijih oštećenja na nakitu • Vrste oštećenja na nakitu (lom, deformacija, pohabanost nakita...) | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave • kabinetske vežbe (200 časova) Modul se realizuje od 14. do 37. sedmice školske godine (videti gantogram). Podela odeljenja na grupe • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Kabinetske vežbe se realizuju u školskoj zlatarskoj radionici |
|
| • Vrste popravki (lemljenje. proširivanje, smanjivanje, zamena oštećenih elemenata, ...) Izrada jednostavnih predmeta od plemenitih metala pomoću tehnološke dokumentacije • Izrada šnale za kravatu od lima i žice Čišćenje, održavanje i skladištenje nakita i predmeta od plemenitih metala • Sredstva i postupci čišćenja nakita i predmeta od plemenitih metala | Preporuke za realizaciju nastave • Demonstrirati razradu tehnološkog postupka izrade, popravke čišćenja i održavanja nakita i predmeta od plemenitih metala Ocenjivanje • praćenje ostvarenosti ishoda |
Naziv modula: | Izrada i popravka nakita i predmeta od plemenitih metala |
Fond časova: | 186 časova |
Razred: | treći |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika da samostalno izradi i popravi nakit i predmete od plemenitih metala
| • razlikuje vrste prstenja
| Izrada nakita • Podela prstenja Izrada predmeta od plemenitih metala • Izrada složenih tabakera i kutija Popravka oštećenja na nakitu • Zamena štiftova na zglobnoj narukvici
| • Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave • kabinetske vežbe (75 časova) Modul se realizuje od 24. do 34. sedmice školske godine (videti gantogram). Podela odeljenja na grupe • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Kabinetske vežbe se realizuju u školskoj zlatarskoj radionici • Praktična nastava se realizuje u zlatarama Preporuke za realizaciju nastave • Demonstrirati razradu tehnološkog postupka izrade, popravke, čišćenja i održavanja nakita i predmeta od plemenitih metala • Razvijati veštine kroz samostalni rad učenika Ocenjivanje • praćenje ostvarenosti ishoda |
5. PREPORUČENA LITERATURA
- Plemeniti metali, Pavle Gertik
- Umetnička obrada metala, Pavle Gertik
- Azbuka zlatarstva, Vlada Anđelović
- Počti vse o juvelirnih izdelijah, V.P.Novikov
- Literatura preuzeta sa Interneta
- Ostala literatura po izboru nastavnika
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Izrada i popravka nakita
- Plastična prerada plemenitih metala
INDUSTRIJSKA GEOGRAFIJA
(izborni predmet)
1. CILJEVI PREDMETA:
- Razvijanje sposobnosti prikazivanja rezultata istraživanja kroz korišćenje reči, tabela i grafika, kao i jezika geografije
- Razvijanje sposobnosti korišćenja različitih izvora informacija i samostalnog i timskog učestvovanja u istraživačkim projektima
- Primenjivanje stečenih znanja iz privredne geografije u svom poslovnom okruženju
- Razvijanje vlastitih strategija uspešnog učenja (razlikuje bitno od nebitnog, analizira podatke, samostalno zaključuje,...)
- Poznavanje prirodnih resursa i njihovog razmeštaja za potrebe industrije
- Poznavanje razvoja i razmeštaja industrijske proizvodnje
- Razvijanje sposobnosti korišćenja računara za pronalaženje, obradu i prikazivanje geografskih podataka
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Lješević: Urbana ekologija
- J. Adamović: Urbana ekonomija, 2002.
- N. Carić: Opšta privredna geografija, 1974.
- N. Carić, P. Tomić: Opšta privredna geografija, 1979.
- P. Tomić, J. Romelić, L. Lazić: Ekonomska geografija sveta, 1996.
- M. Grčić: Industrijska geografija
- M. Grčić: Politička geografija, 2002.
- Vresk M. (1986): Osnovi urbane geografije, "Školska knjiga", Zagreb
- Đurić V. (1980): Ekonomska geografija, "Naučna knjiga", Beograd
- Žegarac Z. (2002): Infrastruktura
- Lješević M., Živković D. (2001): Kartografija, Geografski fakultet, Beograd
- Milićević G. (1990): Urbana ekonomika, Ekonomski fakultet, Beograd
- Petovar K. (2003): Urbana i ruralna sociologija, Institut za geografiju-PMF, Novi Sad
- Piha B. (1973): Prostorno planiranje, Službeni list SFRJ, Beograd
- Pleše J. (1979): Geografske osnove gradskih regija, Institut za geografiju-PMF, Novi Sad
- Tomić P., Romelić J., Lazić L. (1996): Ekonomska geografija sveta, Institut za geografiju-PMF, Novi Sad
- Ćurčić S. (1996): Kartografija, Institut za geografiju-PMF, Novi Sad
- Fick, J. (1998): Geography of Development
- Šećibović Refik, Đoković Emilija: Regionalna ekonomska geografija I Ekonomski fakultet, Beograd, 2002.
- Šećibović Refik: Regionalna ekonomska geografija II, Ekonomski fakultet, Beograd, 2002.
- Šećibović Refik: Regionalna ekonomska geografija III, Ekonomski fakultet, Beograd, 2002.
- Dinić Jovan: Ekonomska geografija, Ekonomski fakultet, Beograd, 1999.
- Grupa autora: Ekonomska geografija, "Vuk Karadžić", Beograd, 1972.
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- stručni predmeti
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: | drugi / treći |
Godišnji fond časova: | 37 časova / 34 časa |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA | ||
• kartografsko opismenjavanje za samostalnu izradu i primenu geografskih karata različitih po tematici, sadržaju i razmeru | • znati elemente sadržaja karte | Kartografija • elementi sadržaja karte | • korišćenje savremenih elektronskih pomagala i digitalnih mapa uz postojeće analogne geografske karte i planove Kartografija 5 / 5 časova
| ||
• razumevanje faktora lokacije industrije | • znati prirodne faktore lokacije (sirovine, vodni resursi, energetski izvori, klima) | Faktori lokacije industrije • prirodni i društveni faktori lokacije | |||
• razumevanje razvoja, razmeštaja i značaja mašinske i elektrotehničke industrije | • znati faktore razvoja mašinske i elektrotehničke industrije | Mašinska i elektrotehnička industrija • razvoj, grane i privredni značaj mašinske i elektrotehničke industrije | |||
• razumevanje razvoja, razmeštaja i značaja hemijske industrije | • znati nastanak i razvoj hemijske industrije | Hemijska industrija • razvoj, podela i značaj hemijske industrije |
| ||
• razumevanje razvoja, razmeštaja i značaja drvne i industrije celuloze i papira | • znati kriterijume razmeštaja drvne i industrije celuloze i papira | Drvna i industrija celuloze i papira • kriterijumi razmeštaja drvne i industrije celuloze i papira |
| ||
• razumevanje savremenih polarizacijskih i integracijskih procesa | • razumeti tranzicione procese u Evropi i mesto naše zemlje u njima | Naučno-tehnički progres i posledice • razvijena i nerazvijena područja u svetu |
|
1. CILJEVI PREDMETA:
- Razvijanje funkcionalne pismenosti
- Razumevanje pojava, procesa i odnosa u prirodi na osnovu fizičkih zakona
- Sticanje sposobnosti za uočavanje, formulisanje, analiziranje i rešavanje problema
- Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja i kritičkog stava u mišljenju
- Upoznavanje uloge čoveka u osvajanju i menjanju prirode i razvijanje pravilnog odnosa učenika prema zaštiti čovekove sredine
- Sticanje znanja o oscilacijama i talasima, talasnoj i geometrijskoj optici
- Razvijanje sposobnosti za primenu znanja iz fizike u stručno-teorijskim predmetima
- Razvijanje svesti o neophodnosti doživotnog učenja i usavršavanja
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- odobreni udžbenici fizike za srednje škole
- Vizuelni rečnik fizike, Džek Čeloner
- Osnove elektrotehnike, J. Nikolić i N. Babić
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Materijali u zlatarstvu
- Merenje i kontrola u zlatarstvu
- Matematika
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA
Razred: | drugi / treći |
Godišnji fond časova: | 37 časova / 34 časa |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
• sticanje znanja o složenim kretanjima | • poznavati veličine i zakone koji opisuju harmonijsko oscilovanje | Mehaničke oscilacije i talasi • harmonijsko oscilatorno kretanje, harmonijska sila, period, frekvencija, elongacija, amplituda, jednačina oscilovanja | • insistirati na primerima iz svakodnevnog života Mehaničke oscilacije i talasi 13 /13 časova
|
• Upoznavanje talasne prirode svetlosti i objašnjenja čestih optičkih pojava u našem okruženju | • znati talasnu teoriju svetlosti | Osnovi talasne optike • Interferencija svetlosti | |
• Upoznavanje učenika sa zakonitostima geometrijske optike | • znati šta su i koji su optički elementi | Osnovi geometrijske optike • Zakon refleksije, sfrena ogledala i njihova jednačina |
NEORGANSKA HEMIJA
(izborni predmet)
1. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje teorijskih znanja iz neorganske hemije
- Razvijanje samostalnosti u radu i logičkog razmišljanja
- Formiranje osnova za nastavak obrazovanja
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Odobreni udžbenici hemije za srednje škole
- Koristiti podatke iz stručnih časopisa i sa interneta
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Materijali u zlatarstvu
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: | drugi / treći - IZBORNI PREDMET |
Godišnji fond časova: | 37 časova / 34 časa |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA | |
• sticanje znanja o elementima elemenata Ia grupe PSE i njihovim jedinjenjima | • sticanje znanja o elementima elemenata Ia grupe PSE i njihovim jedinjenjima | Ia grupa periodnog sistema elemenata (PSE) • osobine Ia grupe PSE | • koristiti PSE, šeme, slike, grafofolije • Okvirni fond časova po temama: Ia grupa PSE 6 / 5 časova
| |
• sticanje znanja o elementima IIa grupe PSE i njihovim jedinjenjima | • znati opšte osobine IIa grupe PSE | IIa grupa periodnog sistema elemenata • osobine IIa grupe PSE (izuzetak kod berilijuma) | ||
• sticanje znanja o elementima IIIa agrupe PSE i njihovim jedinjenjima | • znati opšte osobine IIIa grupe PSE | IIIa i IVa grupa periodnog sistema elemenata • osobine IIIa grupe PSE | ||
• sticanje znanja o elementima Va grupe PSE i njihovim jedinjenjima | • sticanje znanja o elementima Va grupe PSE i njihovim jedinjenjima | Va grupa periodnog sistema elemenata • osobine Va grupe PSE | ||
• Sticanje znanja o elementima VIa grupe PSE i njihovim jedinjenjima | • Sticanje znanja o elementima VIa grupe PSE i njihovim jedinjenjima | VIa grupa periodnog sistema elemenata • Osobine VIa grupe PSE | ||
• sticanje znanja o elementima VII a grupe PSE i njihovim jedinjenjima | • znati opšte karakteristike VIIa grupe PSE | VIIa i VIIIa grupe periodnog sistema elemenata • osobine VIIa grupe PSE | ||
• sticanje znanja o prelaznim elementima u PSE | • znati opšte karakteristike prelaznih elemenata | Prelazni elementi u periodnom sistemu elemenata • opšte karakteristike prelaznih elemenata |
Područje rada: GEOLOGIJA, RUDARSTVO I METALURGIJA
Razred: svi razredi četvorogodišnjih i trogodišnjih oglednih obrazovnih profila
CILJEVI PREDMETA:
- Razumevanje osnovnih pojmova istorijske nauke;
- Razumevanje društva i društvenih odnosa u prošlosti;
- Razumevanje uticaja privrede na društvo i način života;
- Razumevanje pojma država i njenog razvitka u vremenu i prostoru;
- Razumevanje razvojnosti kulturnih pojava i procesa;
- Poznavanje ustanova kulture;
- Poznavanje verovanja i običaja i povezanosti vere i kulture u prošlosti i sadašnjosti;
- Razumevanje ekonomskih promena u prošlosti i sadašnjosti i posledice tih promena na društvo, državu i kulturu;
- Razumevanje uloge pojedinaca u pojavama i procesima prošlih i sadašnjih vremena
Ciljevi i ishodi nastave istorije su:
1. Razumevanje pojava i procesa u društvu i njihova povezanost u prostoru i vremenu.
Učenik će:
1.1. znati da objasni veze između prirodnih i društvenih pojava i procesa u prostoru i vremenu;
1.2. znati da objasni dejstvo različitih društvenih i kulturnih činilaca i njihove međusobne odnose u istorijskim procesima (privredni, društveni, tehnološki, politički, religijski...);
1.3. biti u stanju da objasni razvojnost društvenih i kulturnih pojava i procesa i njihovu povezanost u prostoru i vremenu;
2. Primena znanja, veština i stavova stečenih u nastavi istorije u različitim okolnostima.
Učenik će:
2.1. zauzimati stav prema lokalnim, regionalnim, nacionalnim i svetskim problemima;
2.2. odlučivati o vlastitoj profesionalnoj orijentaciji na osnovu sopstvene sposobnosti i interesovanja kao i na osnovu podataka o društvenoj i profesionalnoj pokretljivosti;
2.3. razumeti društvene i kulturne vrednosti i norme (etičke, pravne, estetske);
2.4. kritički koristiti informacije (razlikuje bitno od nebitnog, povezuje, organizuje, procenjuje sa stanovišta verodostojnosti).
Nastava istorije u oglednim u područjima rada: Poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane, Elektrotehnika, Mašinstvo i obrada metala, Zdravstvo i socijalna zaštita, Šumarstvo i obrada drveta i Geologija, rudarstvo i metalurgija, koncipirana je u velike tematske celine. Zadatak nastavnika je da učenicima na početku školske godine ponudi 6 nastavnih tema od kojih će učenici, kao grupa, prema svojim sklonostima izabrati 3 teme koje će obraditi na časovima istorije a prema nastavnom planu za svaki ogledni obrazovni profil.
TEME
1. PRIČE IZ STARINA
Ciljevi:
- Upoznavanje verovanja i običaja naroda u prošlosti i sadašnjosti
- Razumevanje mitova kao predstave sveta u određenom istorijskom vremenu
Ishodi:
Učenik će:
- poznavati verske predstave ljudi u prošlosti;
- poznavati običaje ljudi u prošlosti i sadašnjosti;
- uočiti sličnosti i razlike u običajima verskih zajednica;
- razumeti mit kao obeležje određenog kulturno-istorijskog perioda;
- razumeti biljne i životinjske predstave u mitovima, religiji, običajima, likovnim predstavama.
Sadržaji:
- Politeizam, monoteizam - judaizam, hrišćanstvo, islam
- Post, Božić, Uskrs, slava, Kurban Bajram, Jon Kipur
2. PROBLEMI SAVREMENOG SVETA
Cilj:
- Prepoznavanje problema savremenog sveta
Ishodi:
Učenik će:
- uočiti promene u svetu u drugoj polovini XX veka koje su izazvane ekonomskim i vojno-političkim pregrupisavanjem;
- biti u stanju da uoči ekološke probleme savremenog sveta
- uočiti tehnološki razvoj savremenog sveta
- uočiti suprotnosti izazvane tehnološkim razvojem savremenog sveta
Sadržaji:
- Evropske i svetske institucije
- Problem siromaštva
- Ekološki problemi
- Problemi u obrazovanju
- Nuklearni otpad
- Savremena industrija
3. ZNAMENITI SRBI
Ciljevi:
- Razumevanje međuzavisnosti pojedinca, društva i kulture u prošlosti i sadašnjosti
- Sticanje znanja o znamenitim Srbima koji su obeležili epohe u kojima su živeli
- Razvijanje kritičkog stava prema njihovoj ulozi u društvu
Ishodi:
Učenik će:
- poznavati načine na koje društvo i kultura utiču na formiranje ličnosti i ponašanja pojedinaca;
- biti u stanju da shvati uloge pojedinca za razvoj nacije, društva i kulture;
- znati čime je znamenita ličnost obeležila epohu u kojoj je živela;
- biti u stanju da kritički koristi informacije (razlikuje bitno od nebitnog, procenjuje sa stanovišta verodostojnosti)
- razlikovati naučno-istroijske od slobodnih i tendencioznih ili mitskih interpretacija
Sadržaj:
- državnici
- vladari
- pisci
- slikari.
4. MIGRACIJE
Ciljevi:
- Sticanje znanja o migracijama kao konstantnim pojavama u istoriji ljudskog društva;
- Razumevanje uzročno-posledičnih veza privredno-ekonomskog, političkog i kulturnog razvoja društva u odnosu na migracije.
Ishodi:
Učenik će:
- znati osnovne činioce migracija kao društvenih pojava;
- biti u stanju da analizira dinamiku unutar društva koja dovodi do pojačanog kretanja društva;
- razumeti uticaj migracija na svakodnevni život ljudi
Sadržaj:
- Pojam i tipovi migracija
- Najstarije ljudske migracije (praistorijske, biblijske, migracije antičkog sveta)
- Velika seoba naroda (od Huna do Mađara)
- Kolonizacija Novog sveta
- Savremene migracije (privredno-ekonomske, političke, prisilne)
- Srpske seobe (od Zakarpatja do XX veka)
5. VOJSKA, ORUŽJE, RAT
Ciljevi:
- Sticanje znanja o oružju, vojsci i ratovima
- Razvijanje kritičkog stava prema ratu kao društvenoj pojavi
Ishodi:
Učenik će:
- znati razvoj oružja, vojne organizacije i tipove rata;
- razumeti ulogu pojedinca u ratu kao društvenoj pojavi;
- razlikovati negativne i pozitivne posledice rata;
- argumentovano diskutovati o ratu kao društvenoj pojavi;
- kritički koristiti informacije u izgradnji sopstvenog stava
Sadržaj:
Pojam rata kao fenomena i tekovine ljudske civilizacije
Ovu temu obraditi kroz:
- karakteristične ratove određene epohe
- tipove rata (osvajački, odbrambeni, kolonijalni....)
- najveće vojskovođe i njihovo vreme (npr. Aleksandar Makedonski, Hanibal, Napoleon)
- karakteristične bitke određenih epoha
- ratovi XX veka (međunarodne konvencije)
6. ŽIVOT I OBIČAJI NA DVORU
Cilj:
- Sticanje znanja o životu i običajima na evropskim dvorovima
Ishodi:
Učenik će:
- biti u stanju da shvati ulogu dvora u društvenom, političkom, ekonomskom i kulturnom razvoju države;
- biti u stanju da kritički i analitički sagleda uslovljenost života na dvoru pripadnošću određenom kulturnom području;
- razlikovati pozitivne i negativne posledice života na dvoru na ukupan društveni razvoj.
Sadržaj:
- Pojam monarhije
- Zapadnoevropski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja)
- Vizantijski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja)
- Osmanlijski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja)
- Srpski dvor (odabrani primeri i opšta obeležja)
7. SRPSKA REVOLUCIJA 1804-1835
Ciljevi:
- Sticanje znanja o srpskoj revoluciji kao najznačajnijem događaju borbe za nacionalno oslobođenje
- Razumevanje aspekata srpske revolucije kao društvene pojave
Ishodi:
Učenik će:
- znati uzroke, tok i posledice srpske revolucije
- biti u stanju da sagleda srpsku revoluciju kao deo širih evropskih zbivanja
- znati najznačajnije ličnosti i njihovu ulogu u srpskoj revoluciji
- razumeti politički, sociološki i kulturni aspekt srpske revolucije
- biti u stanju da se kritički i analitički odnosi prema mestu i značaju srpske revolucije u sveukupnom nacionalnom razvoju
- biti u stanju da shvati značaj formiranja državnih institucija i kodifikovanog prava i utemeljenja novovekovnih srpskih dinastija
Sadržaji:
- Turska na prelazu iz XVIII u XIX vek
- Buna na dahije
- Ustanci
- Društvene i privredne promene u Srbiji
- Izgradnja moderne srpske države
- Srpska revolucija u kontekstu evropskih zbivanja
- Značajne ličnosti revolucije
8. KULTURA SRBA NA PRELAZU IZ XIX U XX VEK
Ciljevi:
- Sticanje znanja o kulturi Srba na prelazu iz XIX u XX vek
- Razumevanje različitih kulturnih uticaja na prostoru Srbije
- Uočavanje međuzavisnosti pojedinca, društva i kulture
Ishodi:
Učenik će:
- znati osnovne karakteristike kulturnog preobražaja kod Srba na prelazu iz XIX u XX vek biti u stanju da sagleda srpsku kulturu u kontekstu evropskih kulturnih dešavanja
- razlikovati način života stanovnika grada i sela u odnosu na regiju
- biti u stanju da razlikuje dinamiku promena, načina života pojedinca u odnosu na društvenu pripadnost
- znati da navede uslove koji određuju kulturne procese
- razumeti ulogu pojedinca za kulturni razvoj nacije
- razumeti značaj obrazovanja za opšti kulturni napredak
- razumeti način na koje društvene institucije i institucije kulture služe zadovoljenju ličnih i zajedničkih potreba
Sadržaj:
- obrazovanje kod Srba
- novi umetnički pravci u književnosti, likovnoj umetnosti, arhitekturi, muzici (romantizam, realizam, impresionizam)
- kultura života u gradu i selu
- evropeizacija Srbije
9. SRPSKE DINASTIJE
Ciljevi:
- Sticanje znanja o istorijskom periodu kojem odabrana dinastija pripada
- Sticanje znanja o ulozi i značaju dinastije za epohu kojoj pripada
Ishodi:
Učenik će:
- znati da odredi epohu kojoj dinastija pripada
- biti u stanju da odabranu dinastiju sagleda u nacionalnom i evropskom kontekstu
- biti u stanju da shvati pojedinca, pripadnika odabrane dinastije, i njegovu ulogu u nacionalnom i evropskom kontekstu
- moći da se kritički odnosi prema mestu i ulozi dinastije i pojedinca, pripadnika dinastije(vladar), u istorijskom razvitku Srba
- uočiti uticaj dinastije na politički, ekonomski i kulturni razvitak države
Sadržaj:
- Pojam dinastije i principi nasleđivanja
- Uloga dinastije i pojedinaca u političkom, privrednom i kulturnom razvitku Srbije
- Dinastički sukobi
10. GRAĐANSKE REVOLUCIJE - PUT KA MODERNOJ NACIJI
Cilj:
- Negovanje svesti o nacionalnoj pripadnosti i razvijanje duha tolerancije prema pripadnicima drugih nacija
Ishod:
Učenik će:
- razumeti pojam nacije i proces njenog razvoja
- analizirati pozitivne i negativne aspekte procesa stvaranja nacije na primeru sopstvenog naroda
- uočiti značaj građanskih revolucija za razvoj nacije
- razlikovati nacionalizam, šovinizam i patriotizam
Sadržaj:
- Pojam nacije kroz ideje Francuske građanske revolucije
- Ideje Francuske građanske revolucije u revolucionarnim pokretima evropskih nacija
- Nacionalno ujedinjenje (Nemačka, Italija.....)
- Srpsko nacionalno pitanje i nacionalna pitanja u tri velika carstva (Rusija, Austro-Ugarska, Turska)
- Nacionalizam, šovinizam, patriotizam
- Nacija danas
11. BALKAN IZMEĐU ISTOKA I ZAPADA
Cilj:
- Razumevanje prožimanja različitih kulturnih, geopolitičkih i ekonomskih uticaja i interesa na Balkanu
Ishodi:
Učenik će:
- razumeti geopolitički položaj Balkana
- uočiti i razumeti prožimanje različitih kulturnih, geopolitičkih i ekonomskih interesa na Balkanu
- razviti kritički stav prema događajima iz neposredne prošlosti
- analizirati i argumentovano diskutovati o pozitivnim i negativnim aspektima života na Balkanu
Sadržaj:
- Podela Carstva i doseljavanje Slovena
- Velika šizma
- Balkan na razmeđu različitih uticaja (Vizantija, Turska, Zapadna Evropa)
- Istočno pitanje
- Balkan u geopolitičkoj podeli XX veka
12. PROBLEMI SAVREMENOG SVETA
Cilj:
Prepoznavanje problema savremenog sveta
Ishodi:
Učenik će:
- uočiti promene u svetu u drugoj polovini XX veka koje su izazvane ekonomskim i vojno-političkim pregrupisavanjem
- biti u stanju da uoči ekološke probleme savremenog sveta
- uočiti tehnološki razvoj savremenog sveta
- uočiti suprotnosti izazvane tehnološkim razvojem savremenog sveta
Sadržaj:
- Evropske i svetske institucije
- Problem siromaštva
- Ekološki problemi
- Problemi u obrazovanju
- Nuklearni otpad
- Savremena industrija
13. IZUMI
Cilj:
- Upoznavanje učenika sa predmetima koje je čovek izumeo i sa njihovom primenom
- Uočavanje linije razvojnosti izuma
- Poznavanje ličnosti koje su svojim izumima doprinele promeni slike sveta
Ishodi:
Učenik će:
- znati izume čoveka u prošlosti i sadašnjosti
- uočavati razvojnost čovekovih izuma
- znati kako je čovek koristio izume
- poznavati ličnosti čiji izumi su doprineli promeni slike sveta
Sadržaj:
- Izumi menjaju sliku sveta
- Izumi izazivaju otpore
- Izumi unapređuju privredu i menjaju sliku društva
- Značajne ličnosti i njihovi izumi
14. INDUSTRIJSKE REVOLUCIJE
Cilj:
- Poznavanje ključnih pronalazaka za industrijske revolucije
- Razumevanje perioda industrijske revolucije
- Uočiti značaj promena u privredi i društvu koje su nastale u vreme industrijskih revolucija
Ishodi:
Učenik će:
- znati najznačajnije pronalaske u pojedinim industrijskim revolucijama
- uviđati promene u razvoju privrede zahvaljujući industrijskim revolucijama
- znati uticaj industrijskih revolucija na razvoj društva
- znati promene u odnosima u svetu u vreme industrijskih revolucija
- uočiti značaj industrijskih revolucija na promene u svakodnevnom životu ljudi
- poznavati ličnosti značajne za industrijske revolucije
Sadržaj:
- Pronalasci dovode do revolucije u privredi
- Industrijske revolucije menjaju ekonomske i političke odnose
- Promene načina života i migracije u vreme industrijskih revolucija
- Značajne ličnosti i njihovi pronalasci
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA (UPUTSTVO)
U oglednim školama, istorija pripada grupi izbornih opšteobrazovnih predmeta. Zastupljena je u četvorogodišnjim i trogodišnjim oglednim obrazovnim profilima sa jednim ili dva časa nedeljno a prema nastavnom planu i programu za svaki ogledni obrazovni profil u ovim područjima rada.
Nastava istorije u ovim školama, koncipirana je u velike tematske celine.
Zadatak nastavnika je da učenicima ponudi 6 nastavnih tema od kojih će učenici, kao grupa, prema svojim sklonostima izabrati 3 teme koje će obraditi na časovima istorije. Od te tri teme najmanje jedna mora biti iz nacionalne istorije.
Za svaku predloženu tematsku celinu dati su ciljevi, ishodi i sadržaji. Ishodi su centralno mesto ovog programa i oni treba da posluže nastavnicima da nastavni proces u ovom predmetu bude tako oblikovan da se navedeni ishodi postignu. Do ishoda možemo doći pravilnim i dobrim odabirom sadržaja. To znači da se sadržaji koji su ponuđeni mogu prilagođavati učenicima, kako bi najlakše i najbrže dostigli navedene ishode. Uspeh u realizaciji sadržaja i postizanju ishoda zavisi od metoda/aktivnosti koje se planiraju. Predlaže se stalna interakcija sa učenicima, primena radioničarskog rada, istraživačke metode/aktivnosti. Učenike treba podsticati na istraživački rad i rešavanje problemskih pitanja. Važno mesto u postizanju ishoda imaju i nastavna sredstva (karte, atlasi i sl.). Učenike treba upućivati i na ostalu literaturu.
Preporučena literatura za učenike:
- Radne sveske od prvog do četvrtog razreda gimnazije.
- Istorija privatnog života, 1-3, Beograd, Klio, 2000. - 2003.
- A. Veselinović, R. Ljušić, Srpske dinastije, Novi Sad, 2001.
- Miloš Blagojević, Dejan Medaković, Radoš Ljušić, Ljubodrag Dimić, Istorija srpske državnosti, 1-3, Novi Sad, 2000. - 2001.
- Bojan Aleksov, Uporedne hronologije, Novi Sad, 2003.
- Nebojša Jovanović, Leksikon ličnosti, Novi Sad, 2000.
Preporučena literatura za nastavnike:
- Oksfordska istorija Grčke i Helenističkog doba, Beograd, Klio, 1999.
- Oksfordska istorija Rimskog sveta, Beograd, Klio, 1999.
- Istorija privatnog života, 1-3, Beograd, Klio, 2000. -2003.
- G. Ostrogorski, Istorija Vizantije, Beograd,
- Sidni Peinter, Istorija srednjeg veka, Beograd, Klio, 1997.
- Robert Mantran, Istorija Osmanskog carstva, Beograd, Klio 2002.
- Fernan Brodel, Mediteran, 1-2, Beograd, Geopoetika, 2001.
- H. Kenigsberger,. Dž. Mouz, Dž. Bouler, Evropa u šesnaestom veku, Beograd, Klio, 2002.
- Donald H. Penington, Evropa u sedamnaestom veku, Beograd, Klio, 2002.
- Hari Herder, Evropa u devetnaestom veku, Beograd, Klio, 2003.
- Džon M. Roberts, Evropa 1880-1945, Beograd, Klio, 2002.
- Filip Longvort, Stvaranje istočne Evrope, Beograd, Klio, 2002.
- Grupa autora, Istorija srpskog naroda, Beograd,
- S. Ćirković, R. Mihaljčić, Leksikon srpskog srednjeg veka, Beograd, 1999.
- A. Veselinović, R. Ljušić, Srpske dinastije, Novi Sad, 2001.
- Miloš Blagojević, Dejan Medaković, Radoš Ljušić, Ljubodrag Dimić, Istorija srpske državnosti, 1-3, Novi Sad, 2000. - 2001.
- Ljubodrag Dimić, Kulturna politika Kraljevine Jugoslavije,
- Kenedi, Uspon i pad velikih sila, CID, Podgorica.
PROGRAM
ZAVRŠNOG ISPITA ZA OGLEDNI OBRAZOVNI PROFIL ZLATAR
CILJ ZAVRŠNOG ISPITA
Završnim ispitom proveravaju se stečene stručne kompetencije (u daljem tekstu: kompetencije) učenika po završenom obrazovanju za obrazovni profil zlatar - ogled.
Lista kompetencija, kao i znanja i veština koje ih omogućuju sastavni je deo oglednog nastavnog plana i programa za ovaj obrazovni profil. U tabeli su date stručne kompetencije za ovaj obrazovni profil.
Kompetencija | ZLATAR - ogled | |
A | Izrada nakita i predmeta od plemenitih metala, kombinovanim metodama | |
B | Prerada polazne sirovine od plemenitih metala u poluproizvod |
OPŠTI I POSEBNI USLOVI ZA POLAGANJE ZAVRŠNOG ISPITA
Učenik može da polaže završni ispit ako je uspešno završio tri razreda škole po programu ogleda za ovaj obrazovni profil.
Učenik može da polaže završni ispit u skladu sa zakonom.
ORGANIZACIJA ZAVRŠNOG ISPITA
U okviru završnog ispita za ovaj obrazovni profil učenik izvršava dva radna zadatka kojima se proveravaju dve propisane kompetencije.
Završni ispit se sprovodi u školi, proizvodnim pogonima i radionicama (školskim ili u sklopu zanatskih radnji) gde se nalaze radna mesta i uslovi za koje se učenik obrazovao u toku svog školovanja. Završni ispit za učenika može trajati najviše dva dana.
Ispitna komisija daje ocenu o stečenosti propisanih kompetencija. Komisija ima tri člana i tri zamenika. Komisiju čine:
- dva nastavnika stručnih predmeta za obrazovni profil, od kojih je jedan predsednik komisije i
- predstavnik poslodavaca - majstor u datoj oblasti.
Predstavnika poslodavaca predlaže Udruženje zlatara Srbije u saradnji sa Privrednom komorom Srbije, i Zavodom za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centrom za stručno i umetničko obrazovanje (u daljem tekstu: Centar). Bazu podataka o članovima ispitnih komisija vodi Centar.
Za svakog učenika direktor škole imenuje mentora. Mentor je nastavnik stručnih predmeta koji je obučavao učenika u toku školovanja. On pomaže učeniku u pripremama za polaganje teorijskog i praktičnog dela završnog ispita.
RADNI ZADACI
Za svaku propisanu kompetenciju utvrđuje se lista radnih zadataka.
Listu radnih zadataka za proveru kompetencija priprema Centar. Svaki radni zadatak je standardizovan.
Od standardizovanih radnih zadataka, sačinjava se odgovarajući broj kombinacija radnih zadataka za završni ispit. Broj kombinacija mora biti za 10% veći od broja učenika koji polaže završni ispit u jednoj školi.
Listu radnih zadataka i listu kombinacija za sva zanimanja, Centar dostavlja školama.
Učenik koji je završio treći razred, i koji je prijavio polaganje završnog ispita, stiče pravo da izvlači odgovarajuću kombinaciju radnih zadataka. U okviru perioda planiranog programom ogleda za pripremu i polaganje završnog ispita, škola organizuje konsultacije i dodatnu pripremu učenika za sve predviđene radne zadatke, obezbeđujući dodatne uslove u pogledu prostora, opreme i vremenskog rasporeda.
OCENJIVANJE ZAVRŠNOG ISPITA
Završni ispit se obavlja kroz dva radna zadatka. Uspeh na završnom ispitu zavisi od ukupnog broja bodova koje je učenik stekao izvršavanjem svih propisanih radnih zadataka.
Svaki radni zadatak može se oceniti sa najviše 100 bodova.
Elementi svakog radnog zadatka su:
1. Priprema za izradu radnog zadatka (pisani tekst)
2. Urednost na radu
3. Izrada radnog zadatka
3.1 Tehnološki proces izrade tj. redosled operacija
3.2 Očekivano vreme za izradu
3.3 Parametri kvaliteta
Elementi radnog zadatka i njihovo ocenjivanje
1. Priprema za izradu radnog zadatka
Po izboru kombinacije radnih zadataka za završni ispit, učenik priprema teorijski deo završnog ispita u pisanoj formi koji mora da sadrži samo:
- osnovne podatke o alatima, uređajima, materijalima i opremi neophodnim za izvođenje radnog zadatka;
- opis postupka izrade radnog zadatka.
Ovaj kratak pisani deo završnog ispita predstavlja samo osnovnu informaciju o radnom zadatku i zato učeniku donosi najviše 10 bodova. Učenik ga priprema u školi na konsultacijama, koristeći postojeće udžbenike ili materijale za učenje kao i uz pomoć instruktora odnosno majstora na radnim mestima gde je ostvarivan praktičan deo nastave. Ovaj tekst učenik predaje u tri primerka predsedniku komisije 24 sata pre praktične izrade završnog ispita i sastavni je deo zapisnika o završnom ispitu.
2. Urednost pri radu
Jedan od osnovnih zahteva svih oglednih nastavnih programa bio je razviti kod učenika svest o obavezi poštovanja higijenskih normi, mera zaštite na radu, mera protivpožarne zaštite ali i zaštite životne sredine.
U skladu sa tim, komisija na završnom ispitu ocenjuje kod učenika:
- pripremu za rad (propisana odeća i obuća, lična higijena za rad na radnom mestu);
- urednost radnog mesta - pripremu (sav pribor, alat, mašine, uređaji pripremljeni na radnom mestu i drugo) i u kom stanju ga ostavlja po završenom radnom zadatku;
- poštovanje normi higijene pri radu;
- sprovođenje mera zaštite na radu;
- poštovanje važećih propisa u oblasti zaštite životne sredine za dati delokrug rada;
- urednost radnog mesta na kraju zadatka.
Ispitna komisija ocenjuje poštovanje ovih pravila po vrstama, a u skladu sa samim radnim zadatkom.
3. Izrada radnog zadatka
U ukupnoj oceni završnog ispita sama izrada radnog zadatka nosi najviše 75 bodova, koji su strukturirani na sledeći način:
3.1. Tehnološki proces izrade (redosled operacija)
Svaki radni zadatak ima svoj redosled radnih operacija. Komisija prati sve faze u toku izvođenja radnog zadatka i ocenjuje ih.
3.2 Očekivano vreme za izradu
Potrebno je definisati najpribližnije vreme izrade radnog zadatka. Ako učenik izvede radni zadatak u tom roku može da dobije maksimum predviđenih bodova. Ukoliko je vreme izrade duže od predviđenog, broj bodova se proporcionalno smanjuje.
3.3 Parametri kvaliteta
Za svaki radni zadatak definišu se parametri kvaliteta. Komisija ocenjuje svaki od propisanih parametara.
Vođenje zapisnika
Svaki član ispitne komisije unosi svoje ocene u obrazac zapisnika koji sadrži standarde za dati radni zadatak. Obrasce zapisnika priprema Centar i dostavlja ih svim školama u kojima se sprovodi ogled.
Na osnovu pojedinačnog ocenjivanja svakog člana, komisija utvrđuje prosečan broj bodova za svaki radni zadatak i taj podatak unosi u Zbirni obrazac za ocenjivanje radnog zadatka na završnom ispitu, koji je sastavni deo Zapisnika o polaganju završnog ispita.
Ukupan broj bodova koji učenik ostvari na završnom ispitu jednak je zbiru prosečno postignutih bodova na svim radnim zadacima.
Bodovi se prevode u uspeh. Skala uspešnosti je petostepena.
UKUPAN BROJ BODOVA | USPEH | |
2 radna zadatka | ||
do 100 | nedovoljan (1) | |
101 - 126 | dovoljan (2) | |
127 - 150 | dobar (3) | |
151 - 174 | vrlo dobar (4) | |
175 - 200 | odličan (5) |
Uspeh učenika na završnom ispitu izražava se ocenom: "postigao /la ________ uspeh".
DIPLOMA I UVERENJE
Učenik koji je položio završni ispit, stiče pravo na izdavanje Diplome o stečenom srednjem obrazovanju.
Uz Diplomu škola učeniku izdaje Uverenje o položenim ispitima u okviru savladanog programa ogleda za obrazovni profil.