1. CILJEVI PREDMETA:
- Razumevanje osnovnih pojmova istorijske nauke.
- Razumevanje društva i društvenih odnosa u prošlosti i sadašnjosti.
- Razumevanje pojma država i njenog razvitka u vremenu i prostoru.
- Upoznavanje ustanova kulture.
- Razumevanje osobenosti i sličnosti srpskog naroda sa njegovim okruženjem.
- Razumevanje uloge pojedinca u istorijskim procesima.
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Udžbenik istorije za prvi razred srednje stručne škole.
- Udžbenik istorije za drugi razred srednje stručne škole.
- Istorijski atlas.
- A. Veselinović, R. Ljušić, "Srpske dinastije", N. Sad 2001.
- Miloš Blagojević, Dejan Medaković, Radoš Ljušić, Ljubodrag Dimić, "Istorija srpske državnosti" 1 - 3, N. Sad, 2000. - 2001.
- Dimitrije Bogdanović "Dušanov Zakonik"
- Smilja Marjanović-Dušanić i Danica Popović "Privatni život u srpskim zemljama srednjeg veka", Klio 2004.
- Monumenta kartografika Jugoslavije 1. knj. 1975.
- Džon Čedvik "Mikenski svet" 2004.
- Milan Stojadinović "Ni rat ni pakt", Stubovi kulture 2004.
- Radoš Ljušić "Vožd Karađorđe", "Milan Obrenović" 1995.
- Stanislav Krakov "Život čoveka na Balkanu" 2004.
- Milutin Milanković "Uspomene, doživljaji i saznanja" Zavod za udžbenike, Bgd, 1997.
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Srpski jezik i književnost
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: | prvi |
Godišnji fond časova: | 37 časova |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
• Razumevanje elemenata koji čine istoriju i istorijsku nauku (vreme, prostor, izvori, pomoćne discipline), kao i neophodnost sagledavanja istorije kao celine. | • znati elemente hronologije, znati da koristi istorijski atlas i udžbenike, znati za Lepenski vir i njegov značaj za kulturu Evrope, Podunavlja i Srbije. Biti upoznat s mogućnošću korišćenja biblioteka i muzeja. Biti u stanju da navede nekoliko disciplina koje su srodne istoriji. | • Uvod. Pojam istorije i praistorije. Pojam vremena i njegovo povezivanje s prostorom, merenje vremena (milenijum, vek, godina, mesec). Pojam pre naše ere i naša era. Pomoćne istorijske nauke - arheologija, pojam istorijske geografije. Periodi istorije. Pojam pisma i spomenika uopšte, istorijski izvori. Arheološka nalazišta u našoj zemlji najstarijeg perioda - Lepenski vir, Vinča - najstarija monumentalna kamena plastika na svetu. | • Temu realizovati kroz dva časa. Prilikom obrade ove teme koristiti postojeći udžbenik i istorijski atlas. |
• Razumevanje nastanka sedelačke poljoprivredne civilizacije i pojma države. Razumevanje strukture starih društava. Razumevanje značaja pisma. | • razumeti kako su kroz transformaciju u načinu života stvoreni uslovi za nastanak prvih država. Razlikovati regione i države u širem prostoru Mediterana. Shvatiti značaj pisma. Stvoriti predstavu o posebnostima kultura. | • Stari vek | • Temu realizovati kroz osam časova. Kod obrade ove teme koristiti udžbenik, geografski i istorijski atlas. Za nastavnike preporučuje se knjiga "Mikenski svet". U toku obrade ovog perioda bila bi poželjna organizacija radionice - "moje pismo", učenici izmišljaju svoja pisma (npr. kod slogovnog jedan znak - jedan slog). |
• Razumevanje velike društvene promene u Evroafrazijskom prostoru gde kroz opadanje Rimske države nastaju novi državni modeli. Razumevanje pojma feudalizma, poznavanje nastanka novih država u Evropi i mesto srpskih država među njima. Razumevanje osobenosti srpske kulture i spomenika. | • razumeti šta su činioci raspada najdugotrajnije države na evropskom prostoru. Razumeti elemente feudalizma, šta su to feudalna prava. Biti u stanju da uoči rasprostranjenost i poziciju slovenskih entiteta. Biti u stanju da prepozna srpski etnički i državni prostor. Uočiti i razumeti osobenosti i značaj srpskih zadužbina. | • Srednji vek. Seoba naroda, formiranje varvarskih država u Evropi i pad Rimskog carstva na zapadu, Sloveni u tom periodu. Franačka država u dodiru sa Slovenima, slovenski svet od Baltika do Egeja. Vizantija (rimska država, grčka kultura, hrišćanska vera), Justinijan i naš prostor, slovenska plemena. Srbi, najstariji period, srpske oblasti: Duklja, Travunija, Zahumlje, Paganija, Raška, Bosna. Prva poznata srpska država i njeno okruženje. Srbi pod uticajem Carigrada i Rima, krstaši i srpske države. Srbija Stefana Nemanje, Srbija kraljevina, rad Svetog Save, struktura društva u srpskim zemljama (velmože, vlastela, vlasteličići, sebri, meropsi, otroci). Rodoslov Nemanjića. Privreda srpskih zemalja (rudnici, kovanje novca). Naši spomenici srednjeg veka (Miroslavljevo Jevanđelje, Nomokanon, Dušanov Zakonik, hrisovulje). Najpoznatije zadužbine (Studenica, Hilandar, Gračanica, Resava...). Uloga i značaj crkve. Dolazak Turaka. | • Temu realizovati kroz jedanaest časova. Preporučeno uputstvo prilikom obrade ove teme koristiti postojeći udžbenik i istorijski atlas. Preporučuje se da učenici obiđu dostupne muzeje (Muzej fresaka, Etnografski, Vojni...) kako bi bolje osetili duh vremena. Preporučena literatura za nastavnike Dušanov Zakonik i Privatni život u srpskim zemljama srednjeg veka. Preporučuje se korelacija sa predmetom Srpski jezik i književnost. Poželjna video (bim) projekcija - naše najznačajnije zadužbine. |
• Razumevanje pojava koje su dovele do prestanka srednjeg veka i pojave tzv. novog veka. Uočavanje obrnute proporcionalnosti između uzdizanja Zapadne Evrope (u privrednom i političkom smislu) i pada Srbije u tursko ropstvo. Razumevanje pojave seoba i ustanaka koji su omogućili stvaranje nove srpske države. | • biti u stanju da shvati okolnosti koje su dovele do gubitka samostalnosti srpskih zemalja. Uočiti kulturne razlike u srpskom narodu koje su nastale usled uticaja različitih političkih (državnih) sredina. Shvatiti izraz "dijaspora" - rasejanje. Razumeti razliku između Karađorđa i Miloša Obrenovića. Biti u stanju uočiti brzinu razvoja oslobođene Srbije - dobre i loše strane. | • Novi vek. Velika geografska otkrića, podela sveta između evropskih pomorskih sila. Humanizam i renesansa. Reformacija. Srpske zemlje pod Turcima. Srpski narod bez države, pod vlašću tri "carstva": Venecije, Austrije i Turske. Pećka patrijaršija. Hajduci i uskoci. Ustanci Srba, ustanak Srba u Banatu, spaljivanje moštiju Svetog Save. Velika seoba Srba, privilegije. Vojna granica, crkveno-narodni sabori. Nastanak Sjedinjenih Američkih Država. Francuska buržoaska revolucija. Napoleon. Buržoaske revolucije u Evropi. Engleska i njeni posedi. Ujedinjenje Italije, Nemačke. Kultura Srba u Austriji, Fruškogorski manastiri, Sremski Karlovci. Srpska Vojvodina, stvaranje dvojne monarhije i mađarizacija. Srbi u Napoleonovo doba. Karađorđev rat (Prvi srpski ustanak). Miloševa buna (Drugi srpski ustanak), dobijanje šest nahija. Politika i ekonomija Miloša Obrenovića (Zakon o okućju), privreda Srbije. Ustavobranitelji. Povratak Obrenovića, Knez Mihailo. Vlada kneza i kralja Milana, železnica, banke, industrija. Berlinski kongres i Srbija, nezavisnost i međunarodno priznanje Srbije i Crne Gore. Vlada Aleksandra Obrenovića. | • Temu realizovati kroz deset časova. Prilikom obrade ove teme koristiti postojeće udžbenike i istorijski atlas. Nastavnicima se preporučuje R. Ljušić "Vožd Karađorđe" i "Milan Obrenović". Preporučuje se nastavnicima da obrate pažnju na srpsko rasejanje i njegov uticaj na nastanak i razvoj nove srpske države. |
• Razumevanje položaja Srbije u prošlom veku. Razumevanje uzroka i značaja balkanskih ratova. Razumevanje uzroka i posledica Prvog svetskog rata po Srbiju. Poznavanje i razumevanje veličine napora i žrtve srpskog naroda u ratovima. Razumevanje uzroka nastanka i nestanka Jugoslavije. | • uočiti i razumeti uzroke ratova i njihovu povezanost sa prilikama u svetu. Znati i razumeti potrebu srpskog naroda za jedinstvenim državnim prostorom. Biti u stanju da uoči veličinu žrtve srpskog naroda u prošlom veku. Razumeti pojam genocida. Razumeti promene u državnom i političkom ustrojstvu naše zemlje. | • Dvadeseti vek. Atentat na Aleksandra Obrenovića. Vladavina kralja Petra Karađorđevića, topovska kriza i carinski rat. Balkanski rat, Kumanovo, Bitolj, oslobađanje Stare Srbije, Kosovo i Metohija, spajanje Srbije i Crne Gore. Drugi balkanski rat, Bregalnica, pripajanje vardarske Makedonije. Statističko-demografski podaci o Srbiji pred Prvi svetski rat (broj stanovnika, pre i posle balkanskih ratova, površina i značajna naselja, socijalna struktura). Svetska i evropska pozornica pred Prvi svetski rat, blokovi velikih sila i odnos Srbije i Crne Gore prema njima. Mlada Bosna, sarajevski atentat, stavljanje ćirilice van zakona i progoni Srba u Austro-ugarskoj. Ultimatum Srbiji, glavne tačke ultimatuma, prva godina rata, Cer i Kolubara. Druga godina rata: epidemije, napad na Srbiju (Nemačka, Austrougarska, Bugarska), povlačenje srpske vojske, rasparčavanje Srbije. Treća godina rata, Mojkovačka bitka, albanska golgota, Vido, Krf, Solunski front, Kajmakčalan, oslobađanje Bitolja. Četvrta godina rata, ustanci Srba protiv okupatora, teror i genocid u austro-ugarskoj i bugarskoj okupacionoj zoni, komite - četnici, Toplički ustanak. Peta godina rata, proboj Solunskog fronta, pobedonosni nalet srpske vojske. Statistički pregled gubitaka stanovništva Srbije (38%), ekonomska devastacija od strane okupatora, posledice genocida, pljačke i razaranja. Sumarni prolaz kroz Prvi svetski rat u svetu, poraz sila osovine. Nove države u Evropi posle Prvog svetskog rata. SAD - nova svetska sila. Totalitarni sistemi između dva rata - Italija, Nemačka, SSSR. Nova država Kraljevina SHS, objašnjenje pojma "jedan narod - tri plemena". Političke i privredne prilike u Kraljevini Jugoslaviji, banovine, međunacionalna trvenja. Atentat na kralja Aleksandra u Marseju, knez Pavle namesnik, konkordat. Jačanje separatizma i stvaranje hrvatske banovine. Drugi svetski rat, polarizacija sveta. Pristupanje Jugoslavije trojnom paktu, martovske demonstracije, puč, aprilski rat, kapitulacija i komadanje Jugoslavije. Pogromi nad Srbima, hrvatske ustaše i genocid. Građanski rat u Jugoslaviji, podela na partizane i četnike. Borbe protiv okupatora, "sto za jednog". Milan Nedić srpska majka. Kapitulacija Italije i jačanje partizanskog pokreta. Saveznička bombardovanja srpskih gradova. Dolazak crvene armije, Sremski front, dolazak J. B. Tita na vlast u Jugoslaviji. Posleratna Jugoslavija, kult ličnosti, pojam: bratstvo i jedinstvo, republike postaju države. Raspad Jugoslavije, ocepljenje Slovenije, rat Hrvatske i proterivanje Srba, rat u BiH, napad NATO na Jugoslaviju. | • Temu realizovati kroz šest časova. Prilikom obrade ove teme koristiti udžbenik i istorijski atlas. Preporučuje se da učenici obiđu muzeje (automobila, vazduhoplovstva). Kao literatura za nastavnike preporučuje se "Srbija u Prvom svetskom ratu" i "Život čoveka na Balkanu". Poželjno je da učenici pogledaju neke od dokumentarnih filmova sa tematikom iz Prvog i Drugog svetskog rata. |
1. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje znanja o biodiverzitetu i ekološka i ekonomska opravdanost zaštite biodiverziteta.
- Sticanje znanja o osnovnim ekološkim pojmovima.
- Razumevanje pojava, procesa i odnosa u prirodi na osnovu znanja bioloških, odnosno ekoloških zakona i teorija.
- Sticanje sposobnosti za uočavanje, formulisanje, analiziranje i rešavanje ekoloških problema.
- Razvijanje sposobnosti za jednostavna istraživanja ekoloških procesa i pojava.
- Razvijanje ekološkog, logičkog i kritičkog mišljenja i prepoznavanje uzročno-posledičnih veza u ekološkim procesima.
- Razvijanje svesti o ekološkoj i ekonomskoj opravdanosti zaštite sredine.
- Razvijanje svesti o značaju rešavanja ekoloških problema u cilju sprečavanja daljeg zagađivanja sredine.
- Razvijanje svesti o važnosti mentalnog zdravlja, štetnosti alkohola, duvana i droge.
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Ekologija i zaštita životne sredine (mr K. Paunović, dr I. Savić) ZUNS
- Ekologija (dr Branka Stevanović)
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: | prvi |
Godišnji fond časova: | 37 časova |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
• Sticanje znanja o nastanku i razvoju života na Zemlji, i o biodiverzitetu | • pravilno koristiti usvojenu naučnu terminologiju | • Ekologija. | • Podaci sa interneta u vezi biodiverziteta. |
• Razvijanje svesti o specifičnoj ulozi čoveka u biosferi. | • razumeti da je interakcija uzrok svih pojava i promena u prirodi i uočavati koja je interakcija uzrok konkretne pojave ili promene. | • Zaštita i unapređenje životne sredine. | • Različite radionice u vezi sa odnosom čoveka prema sredini, specifičnoj ulozi čoveka u biosferi, o poremećajima izazvanim delovanjem čoveka, o degradaciji životne sredine kao posledici urbanizacije i industrijalizacije. |
• Sticanje znanja o načinima zagađivanja atmosfere, hidrosfere i litosfere | • prepoznati faktore koji utiču na kvalitet vazduha | • Zagađivanje životne sredine. | • Primeri iz prakse i podaci iz različitih ustanova za praćenje zagađenosti sredine. |
1. CILJEVI PREDMETA:
- Osposobljavanje za prihvatanje adolescencije kao jedne od razvojnih faza životnog ciklusa individue
- Razvijanje sposobnosti očuvanja i unapređivanja zdravlja
- Izgradnja pravilnog stava u odnosu na sopstveni razvoj i zdravlje
- Osposobljavanje za donošenje i primenu ispravnih odluka u oblasti očuvanja zdravlja
- Razumevanje značaja unapređivanja sopstvenog zdravlja i zdravlja osoba iz okruženja
- Osposobljavanje za primenu preventivnih mera u očuvanju zdravlja
- Upoznavanje sa osnovnim karakteristikama seksualnog zdravlja
- Sticanje bazičnih informacija o HIV / AIDS infekciji i merama prevencije.
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Priručnik za prosvetne radnike: "Obrazovanje i vaspitanje za zdravlje" - prevencija Side i polno prenosivih infekcija; priredila Komisija za borbu protiv Side R Srbije 2004. g.
- Prim. dr Petar Borović - Za lepšu stranu sveta bez cigareta, zdravstveno-vaspitni priručnik sa kompletom slajdova
- Ishrana i rak - Društvo Srbije za borbu protiv raka
- Unapređenje mentalnog zdravlja adolescenata sa akcentom na prevenciji bolesti zavisnosti, rukovodilac projekta Piger Jelena, Novi Sad 1998. g.
- Prof. dr Borivoje Karadaglić, Prof. dr Ljubica Krstić: Bolesti koje se prenose seksualnim kontaktom
- Nila Kapor-Stanulović: Na putu ka odraslosti, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1988. g.
- Vaspitanje mladih za humane odnose među ljudima i planiranje porodice; Priručnik za nastavnike, Ministarstvo prosvete i sporta i Ministarstvo za brigu o porodici R Srbije, Beograd, 1999. g.
- Snežana Bajić: Zdravlje je najveće bogatstvo - bolesti zavisnosti - narkomanija, alkoholizam, pušenje; Dositej, Gornji Milanovac
- Psihološke krizne intervencije, uredila Lidija Arambašić, Zagreb, 2000. g.
- Adolescencija - revolucija i evolucija u razvoju, priredio V. Ćurčić
- Traganje za smislom - izazovi i rizici adolescencije, priredio V. Ćurčić
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Psihologija
- Ekologija
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: | Prvi |
Godišnji fond časova: | 37 časova |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
• Upoznavanje sa osnovnim obeležjima adolescencije | • razlikovati osnovne i relevantne karakteristike adolescencije | • Adolescencija kao životna faza individue | • Temu realizovati kroz 8 časova |
• Razvijanje sposobnosti primene koncepta zdravog života | • razumeti značaj očuvanja i unapređivanja zdravlja | • Zdravlje mladih, koncept zdravog i rizičnog ponašanja | • Temu realizovati kroz 7 časova |
• Osposobljavanje za suočavanje sa sopstvenim stereotipima i predrasudama | • razumeti prirodu i dejstvo ponašanja koja nose rizik i značaj očuvanja zdravlja | • Ponašanja koja nose rizik | • Temu realizovati kroz 7 časova |
• Smanjenje rizika seksualne transmisije HIV infekcije i drugih polnih bolesti kod mladih | • uočavati mesto i značaj seksualnog zdravlja u okviru opšteg zdravlja | • Seksualno zdravlje | • Edukativna igra "Moj omiljeni cvet, moja omiljena boja" |
• Upoznavanje sa osnovnim karakteristikama HIV infekcije | • raspolagati tačnim i relevantnim informacijama o HIV infekciji | • Bazične informacije o HIV / AIDS-u | • Temu realizovati kroz 10 časova |
1. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje znanja o savremenim ekonomsko-geografskim pojavama, procesima i objektima i njihovim fundamentalnim vezama sa stanovništvom i prirodnom sredinom
- Poznavanje i razumevanje kontinuiteta, promenljivosti i razvojnosti društvenih i privrednih pojava i njihovog uticaja na životnu sredinu
- Razvijanje sposobnosti korišćenja različitih izvora informacija za pronalaženje, obradu i prikazivanje geografskih podataka
- Osposobljavanje za samostalno i timsko učestvovanje u istraživačkim projektima
- Razvijanje sposobnosti prikazivanja rezultata istraživanje kroz korišćenje reči, tabela i grafika, kao i jezika geografije
- Primenjivanje stečenih znanja i umenja iz geografije u svom poslovnom okruženju
- Razvijanje vlastitih strategija uspešnog učenja (razlikuje bitno od nebitnog, analizira podatke, samostalno zaključuje,...)
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Grčić M. (1993): Industrijska geografija, "Naučna knjiga", Beograd
- Grčić M. (2000): Politička geografija, Geografski fakultet, Univerzitet u Beogradu
- Davies L.R. (1985): Marketing Geography, Rutledge, London
- Đurić V. (1980): Ekonomska geografija, "Naučna knjiga", Beograd
- Kellerman A. (2002): The Internet on Earth - A Geography of Information, Wiley, London
- Tomić P., Romelić J., Lazić L. (1996): Ekonomska geografija sveta, Institut za geografiju - PMF, Novi Sad
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: | drugi |
Godišnji fond časova: | 37 časova |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
• Poznavanje i razumevanje savremenih integracijskih procesa u Evropi i na globalnom nivou i mesta i uloge naše zemlje u ovim procesima | • znati pojam Svetske trgovine, regionalnog tržišta i tržišta kapitala | • Svetska trgovina i regionalna tržišta - Osnivanje, razvoj i cilj Evropske unije; | • Preporučuje se korišćenje savremenih elektronskih pomagala, uz postojeće izvore literature i izrada seminarskih radova |
• Poznavanje i razumevanje kontinuiteta, promenljivosti i razvojnosti društvenih i prirodnih pojava | • znati prirodne i društvene faktore koji utiču na razvoj industrije u svetu | • Prirodni i društveni faktori i njihov uticaj na razvoj industrije u svetu • Transnacionalne kompanije: • Geografija i informatička industrija: • (SAD, Evropa i Azija) • Geografija Interneta: • Elektronska industrija: | • Preporučuje se upotreba tekstualnih izvora i elektronskih pomagala pri prikupljanju, analizi, obradi i prezentovanju geografskog materijala. |
1. CILJEVI PREDMETA:
- Razumevanje i relativno samostalno zaključivanje o različitim vrstama pojmova
- Uočavanje problema (pojam, predmet, zadatak i ciljevi)
- Razumevanje pojmova sužavanjem takozvanog opšteg pojma na njegove konstitutivne elemente (pojedinačne i posebne)
- Upoznavanje i razumevanje strukture društva i njegovih sastavnih elemenata (najznačajnije društvene grupe, zajednice, organizacije i institucije)
- Razumevanje pojma, problema, značaja, mesta i uloge i funkcije kulture u društvu
- Upoznavanje sa oplemenjujućom ulogom kulture na intelektualno uzrastanje učenika i njenim značajem za sveukupan lični i društveni život
- Uočavanje značaja pravilnog komuniciranja sa okruženjem (opšta i posebna pravila nauke o jeziku, društvena pravila i obrazovanje sa ciljem kulture vođenja dijaloga)
- Razumevanje važnosti dijaloga (kroz razgovor o identitetu i o razlikama)
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: | drugi |
Godišnji fond časova: | 37 časova |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
• Razumevanje i relativno samostalno zaključivanje o različitim vrstama pojmova | • objasniti pojam i problem kauzaliteta | • Učenje o prirodi i čoveku | • Kretati od iskustva iz svakodnevnog života i osposobljavati učenike da ih kritički i misaono razume i primenjuje |
• Razumevanjepojma, problema, značaja, mesta, uloge i funkcije kulture u društvu | • objasniti ishod, uzrok nastanka, suštinu i značaj najznačajnijih društvenih grupa | • Struktura (sastav i organizacije društva) | • Koristiti primere iz svakodnevnog života za dolaženje do određenih saznanja i zaključaka o ljudima, događajima i zbivanjima |
• Razumevanje pojmova sužavanjem obima i sadržaja istih na njegove konstituitivne elemente | • objasniti ishod, uzrok nastanka, suštinu i značaj najznačajnijih društvenih grupa | • Pojam i razvoj društva | • Koristiti primere iz života |
• Razumevanjepojma, problema, značaja, mesta, uloge i funkcije kulture u društvu | • primati, razumevati, tragati i projektovati društveno-ekonomski odnos i svoje mesto u njemu (humanistički, racionalno, renesansno i vizijski) | • Kultura društva | • Po mogućstvu uočiti sklonost učenika na interdisciplinarnom komuniciranju kao načinu izgrađivanja sopstvenog kritičkog mišljenja |
- OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska | Vežbe | Praktična | Nastava u | |||
III | 36 |
|
|
|
| 36 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada.
1. CILJEVI PREDMETA:
- Razumevanje predmeta političke ekonomije
- Razvijanje ekonomskog načina razmišljanja
- Upoznavanje bitnih obeležja robnog proizvođača i problematike njegove reprodukcije
- Upoznavanje učenika sa pojmom kapitala i značajem pojedinih oblika kapitala za razvoj savremene robne privrede
- Objašnjenje uticaja zakona krupne robne proizvodnje na karakter i strukturu dohodaka u savremenoj robnoj privredi
- Razumevanje osnovnih obeležja društveno-ekonomskog razvoja savremenog društva i karakteristikama savremenog prelaznog (tranzicionog) perioda
- Povezivanje dobijenih znanja sa stručnim predmetima i sticanje znanja neophodnih za dalje školovanje
2. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: | treći |
NAZIV MODULA | Trajanje modula |
Predmet izučavanja političke ekonomije i pojam robnog proizvođača | 15 |
Kapital u savremenoj privredi | 21 |
3. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Predmet izučavanja političke ekonomije i pojam robnog proizvođača |
Trajanje modula: | 15 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Razumevanje značaja političke ekonomije kao društvene i ekonomske nauke | • uočavati vezu između razvoja robne privrede i nastanka političke ekonomije kao nauke | • Nastanak i razvoj političke ekonomije | • Sadržaje modula obrađivati u funkciji pripreme za nastavak školovanja |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
| * |
| * |
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Kapital u savremenoj privredi |
Trajanje modula: | 21 čas |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Razumevanje različitih osnova za učešće u raspodeli nacionalnog dohotka | • znati da definiše različite svojinske oblike i dohotke u savremenoj robnoj privredi i da uoči njihov značaj u tržišnoj privredi | • Različiti svojinski oblici i dohoci u savremenoj robnoj privredi | • Sadržaje modula obrađivati u funkciji pripreme za nastavak školovanja |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * | * | * |
| * |
|
|
|
|
|
4. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Dragana Bogdanović, Gordana Ivanišević: Osnovi ekonomije za prvi razred ekonomske škole
- Dr Branko Medojević, dr Bogdan Ilić, dr Milovan Pavlović, dr Dragoljub Dragišić: Osnovi ekonomije za drugi razred ekonomske škole
- Dr Miroljub Labus: Osnovi ekonomije
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. CILJEVI PREDMETA:
- Dobijanje temeljnih teoretskih znanja
- Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja
- Razvijanje sistematičnosti i urednosti u radu
- Osposobljavanje za planiranje rada i preuzimanje odgovornosti za sopstveno učenje
- Sticanje sposobnosti za primenu znanja u stručno-teoretskim predmetima
- Formiranje osnova za nastavak obrazovanja
- Sticanje sposobnosti za primenu računara u obradi podataka
- Podsticanje stručnog razvoja i usavršavanje u skladu sa individualnim sposobnostima i potrebama društva
- Formiranje matematičke kulture koja podrazumeva svest o univerzalnosti i primeni matematike i matematičkog načina mišljenja
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Zbirke zadataka
- Udžbenici
- Priručnici
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Sticanje znanja o eksponencijalnoj i logaritamskoj funkciji
- Grafici osnovnih trigonometrijskih funkcija
- Matematika
- Grafičko prikazivanje funkcija
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: | treći |
Godišnji fond časova: | 36 časova |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
• Sticanje znanja o eksponencijalnoj i logaritamskoj funkciji | • prikazivati analitički, tabelarno i grafički eksponencijalnu funkciju | • Eksponencijalna funkcija i njen grafik | • Izgrađivati sistematičnost, preciznost, urednost i istrajnost u radu |
Razred: | četvrti |
Godišnji fond časova: | 32 časa |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
• Sticanje osnovnih znanja i veština iz aritmetičkog i geometrijskog niza | • znati osobine aritmetičkog niza i primenjivati ih u određivanju niza | • Pojam niza | - Ne insistirati isključivo na primeni obrazaca (vežbati i kombinovane zadatke) • Na razne načine rešavati sisteme i uraditi test - Insistirati da pripadnost tačke krivoj znači da njene koordinate zadovoljavaju jednačinu krive |
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska | Vežbe | Praktična | Nastava u | |||
IV | 32 |
|
|
|
| 32 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Shvatanje pojma i značaja organizacije preduzeća
- Razumevanje značaja i zadataka pojedinih poslovnih funkcija
- Sagledavanje značaja ljudskih resursa i potrebe njihovog stalnog razvoja
- Stvaranje mogućnosti za nastavak daljeg stručnog usavršavanja i sticanja viših stepena obrazovanja
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: | četvrti |
NAZIV MODULA | Trajanje modula |
Organizacija preduzeća | 5 |
Organizacija funkcija preduzeća | 27 |
Naziv modula: | Organizacija preduzeća |
Trajanje modula: | 5 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Razumevanje pojma organizacione strukture preduzeća i osnovnih parametara dizajna organizacije | • objasniti formiranje organizacione strukture | • Pojam organizacione strukture | • Pokazati različite metode organizacione strukture |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
| * |
| * |
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Organizacija funkcija preduzeća |
Trajanje modula: | 27 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Razumevanje pojma i značaja podele rada za ostvarivanje ciljeva preduzeća | • poznavati pojam poslovne funkcije i znati da objasni njihovu klasifikaciju | • Pojam i klasifikacija poslovnih funkcija istraživanje i razvoj | • Sadržaje predmeta prilagoditi pripremama za upis na fakultete i nastavak školovanja |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
| * |
| * |
|
|
|
|
|
4. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- A. Jovanović, S. Kisič i V. Božić: Poslovna ekonomija za II razred ekonomske škole
- Božidar Stavrić i Blagoje Paunović: Poslovna ekonomija za III razred ekonomske škole
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. CILJEVI PREDMETA:
- Upoznavanje sopstvenih potreba i osećanja
- Osposobljavanje učenika da proceni prioritete
- Osposobljavanje učenika da prevaziđe stresne situacije
- Razvijanje empatije i tolerancije kod omladine
- Osposobljavanje za procenjivanje osobina ličnosti
- Osposobljavanje učenika za timski rad
- Razvijanje komunikativnosti, otvorenosti za rad i saradnju, samopouzdanja i strpljivosti
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Nikola Rot - Znakovi i značenja, NOLIT, Beograd, 1982.
- S. Čizmić, R. Bojanović, I. Štajneberger, I. Petrović - Psihologija i menadžment Filozofski fakultet, Institut za psihologiju, 1995.
- Dezmod Moris - Otkrivanje čoveka kroz gestove i ponašanje, Prosveta, Beograd
- Zigert, V. Lang - Rukovođenje bez konflikata, Centar za organizaciju, razvoj i menadžment, Beograd, 1991.
- Predrag Micić - Kako voditi poslovne razgovore, Predrag i Nenad, Beograd, 1990.
- S. Kijevčanin i grupa autora - Umeće odrastanja, Psihokod, Beograd, 1998.
- Gordon R. Veinrajt - Govor tela, Alnari & Puna kuća, Beograd, 2001.
- Maršal Rozenberg - Jezik saosećanja, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2002.
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: | drugi |
Godišnji fond časova: | 37 časova |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
• Upoznavanje učenika sa jednim delom stvarnosti - psihičkog života | • definisati čime se bavi psihologija | • Podela psihičkog života: psihički procesi i psihičke osobine | • Smisaono, receptivno i verbalno učenje |
• Upoznavanje ličnosti kao organizacije procesa i osobina | • prepoznati, imenovati i opisati pojedine crte ličnosti | • Ličnost kao sistem crta: temperament, sposobnosti, karakter, fizički izgled | • Transmisivno učenje |
• Osposobljavanje za bankarski rad sa klijentima | • planirati strukturu grupe i dinamiku aktivnosti u svojoj radnoj grupi | • Pojam i vrste grupa | • Povezivanje sa sadržajima iz prethodnog modula |
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska | Vežbe | Praktična | Nastava u | |||
III |
| 36 |
|
|
| 36 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Korišćenje odgovarajućeg statističkog pokazatelja u statističkom istraživanju i analizi
- Izrada analiza i tumačenje dobijenih rezultata
- Korišćenje računara i programa Excel za prikazivanje podataka i statističku analizu
- Korišćenje različitih izvora podataka, statističkih publikacija, poslovnih knjiga i baza podataka sa interneta
- Donošenje odluka na osnovu rezultata statističke analize
- Dostavljanje statističkih informacija svim korisnicima
- Razvijanje predstave o značaju upotrebe statističkih podataka, njihovoj međusobnoj povezanosti, i ukazivanje na vezu između statistike i drugih nastavnih disciplina
- Razvijanje odgovornog odnosa prema radu i osećanja za uredan i tačan rad
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: | treći |
NAZIV MODULA | Trajanje modula |
Pojam statistike i statističkog istraživanja | 11 |
Srednje vrednosti | 11 |
Statističko istraživanje dinamike pojava | 14 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Pojam statistike i statističkog istraživanja |
Trajanje modula: | 11 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Usvajanje osnovnih pojmova o statistici kao nauci i njenom mestu u funkcionisanju privrede i društva | • razlikovati predmet, zadatak, podelu i značaj statistike | • Pojam, predmet, zadatak i značaj statistike | • Grupisati i srediti prikupljene podatke iz baza podataka formiranih na časovima banke za obuku ili dostupnih sa interneta |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
| * |
| * |
|
| * |
|
|
Naziv modula: | Srednje vrednosti |
Trajanje modula: | 11 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za prepoznavanje i izbor srednje vrednosti u analizi pojava | • izračunavati srednje vrednosti i objašnjavati karakteristike pojava na osnovu dobijenih rezultata | • Aritmetička sredina | • Koristiti primere iz poslovne statistike radi izračunavanja prosečnog broja zaposlenih, stručne spreme, godina radnog staža, zarade |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
| * |
| * |
|
| * |
|
|
Naziv modula: | Statističko istraživanje dinamike pojava |
Trajanje modula: | 14 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Razvijanje sposobnosti izbora statističke metode u istraživanju dinamike pojava | • odabrati i primenjivati različite metode u statističkom istraživanju dinamike pojava | • Apsolutni pokazatelji | • Praviti i koristiti formule u Excel-u |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
| * |
| * |
|
| * |
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Žižić dr Mileva, Lovrić dr Miodrag i Pavličić dr Dubravka: Metodi statističke analize, Ekonomski fakultet, Beograd, 1997. godina
- Žižić dr Mileva, Vidić Marija: Statistika za ekonomsku, ugostiteljsko-turističku i pravnu i birotehničku školu, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, Zavod za udžbenike Novi Sad i Zavod za školstvo, Podgorica, 1994. godina
- Republički zavod za statistiku: Statističke publikacije
- Savezni zavod za statistiku: Statističke publikacije
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska | Vežbe | Praktična | Nastava u | |||
III | 36 |
|
|
|
| 36 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Upoznavanje sa osnovnim pojmovima iz marketinga
- Uočavanje nužnosti primene marketinga
- Razvijanje marketinškog načina razmišljanja
- Uočavanje veza između pojedinih pojava i aktivnosti privrednog života
- Uočavanje različitih načina primene marketinga, naročito u bankarstvu
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: | treći |
NAZIV MODULA | Trajanje modula |
Uvod u marketing | 16 |
Marketing miks koncept i njegova primena | 20 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: | Uvod u marketing |
Trajanje modula: | 16 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje osnovnih znanja o nužnosti primene marketinga | • uočavati nužnost primene marketinga u svim sferama privrednog života | • Pojam marketinga, nužnost primene marketinga | • Polaziti od primera iz svakodnevnog života, bliskim učeniku |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Naziv modula: | Marketing miks-koncept i njegova primena |
Trajanje modula: | 20 časova |
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje osnovnih znanja o konceptu marketing miksa | • uočavati nužnost primene koncepta marketing miksa | • Marketing miks koncept | • Sastavljanje eseja o značaju marketinga konkretnog preduzeća |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno | test | esej | domaći | pismeni | aktivnost | praćenje | dnevnik | test praktičnih | samostalni | grafički |
* | * |
| * |
|
|
|
|
|
|
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. CILJEVI PREDMETA:
- Razvijanje preduzetničkih znanja, veština i ponašanja (inovativnost i kreativnost, pokretanje inicijativa, preuzimanje odgovornosti i rizika, upravljanje promenama, timski rad, veštine komunikacije, konstruktivno rešavanje problema, kritičko mišljenje, upravljanje vremenom, liderstvo, ...)
- Razvijanje preduzetničkog načina mišljenja
- Multidisciplinarni pristup i orjentacija na praksu
- Razvijanje osnove za kontinuirano učenje
- Razvijanje svesti o sopstvenim znanjima i sposobnostima i daljoj profesionalnoj orjentaciji
- Osposobljavanje za aktivno traženje posla (zapošljavanje i samozapošljavanje)
- Razvoj odgovornog odnosa prema očuvanju prirodnih resursa i ekološke ravnoteže
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Inovacije i preduzetništvo, Peter F. Drucker, Privredni pregled, Beograd, 1991.
- Moj pogled na menadžment, Peter F. Drucker, Adižas, Novi Sad, 2003.
- Kako kreirati, ovladati i dominirati tržištem, Filip Kotler, Adižas, Novi Sad, 2003.
- Osnivanje i vođenje malog biznisa, Tihomir Radovanović, Nacionalna služba za zapošljavanje, Beograd, 2003.
- Sajtovi: www.apr.sr.gov.yu, www.sme.sr.gov.yu; www.mspbg.co.yu
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Stručni predmeti
UPUTSTVO ZA NASTAVNIKE - izrada poslovnog/biznis plana
- U toku stvaranja projekta uloga nastavnika je da rukovodi i savetuje učenike u oblasti rada na projektu, daje im uputstva i osigurava da učenici mogu da upravljaju različitim zadacima
- Učenički projekti se najbolje ostvaruju u malim grupama od 4 do 5 učenika
- Nastava treba da koristi učenicima u smislu vođenja kroz proces kreiranja/razvijanja ideja, procene okoline, ekonomskim proračunima itd.
- Nastavnik treba da ohrabruje kreativnost i inovativnost u učeničkom projektu
- Projekat treba da bude napravljen kao pisani izveštaj i prezentovan usmeno u odeljenju
- Nastavnik treba da proceni oba dela, pisane projekte i usmenu prezentaciju u odeljenju
- Nastavnik treba da podstiče i ohrabruje diskusiju između učenika u odeljenju, a vezano za prezentaciju poslovnih projekata
- Pisani projekti će biti vrednovani (ocenjeni) na osnovu strukture, sadržaja i mogućnosti praktične primene
- Usmena prezentacija će biti vrednovana (ocenjena) na osnovu strukture prezentacije, vizuelnih sredstava i mogućnosti da podstakne diskusiju u odeljenju
- Kroz projektni rad, nekoliko "rokova" će biti postavljeni učenicima. "Rokovi" ili "prekretnice" će osigurati da različiti delovi poslovnog plana budu završeni na vreme
- Učenici treba da istražuju mogućnosti za poslovne aktivnosti praveći poslovni plan za njihovo polje poslovanja, ali to ne treba da ih ograničava
- Grupa učenika treba da napravi poslovni plan. Trebalo bi da izaberu proizvod ili uslugu na kojoj žele da rade
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: | četvrti |
Godišnji fond časova: | 64 časa |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
• Razumevanje pojma i značaja preduzetništva | • znati da objasni značenje preduzetništva i da navede adekvatne primere iz poslovne prakse | • Pojam, razvoj i značaj preduzetništva | • Koristiti preporučenu literaturu - predavanje/mini lekcija • Mesto održavanja - učionica • Koristiti primere iz prakse - aktivnost na času • Temu realizovati kroz 4 časa vežbi |
• Razvijanje sposobnosti za uočavanje i formulisanje ideje | • moći da primeni kreativne tehnike razvijanja poslovnih ideja | • Preduzetnička ideja i njeni izvori | • Koristiti preporučenu literaturu - predavanje/mini lekcija • Mesto održavanja: - učionica • Organizovati dolazak uspešnog preduzetnika na čas i poseta uspešnom preduzetniku - aktivnost na času • Temu realizovati kroz 4 časa vežbi |
• Razvijanje sposobnosti za analiziranje ideja | • znati najvažnije faktore poslovnog okruženja (što uključuje klijente, veličinu potencijalnog tržišta, direktne i indirektne konkurente, trendove, itd.) | • Procena poslovnih mogućnosti za novi poslovni poduhvat | • Koristiti preporučenu literaturu - predavanje/mini lekcija • Mesto održavanja: - učionica • Organizovati dolazak uspešnog preduzetnika na čas - aktivnost na času • Obraditi sadržaje na najjednostavnijim primerima iz prakse |
• Upoznavanje učenika sa finansijskim aspektima preduzeća / radnje | • znati strukturu troškova preduzeća | • Struktura troškova (fiksni i varijabilni troškovi) i prihoda | • Koristiti preporučenu literaturu i sajt www.apr.sr.gov.yu - predavanje/mini lekcija • Mesto održavanja: - učionica • Organizovati odlazak u uspešno preduzeće, banku... - aktivnost na času • Obraditi sadržaje na najjednostavnijim primerima iz prakse |
• Usmeravanje učenika da spozna pravni okvir funkcionisanja delatnosti (poređenje i izbor prihvatljive mogućnosti) | • znati da prepozna i odabere odgovarajuću zakonsku formu organizovanja delatnosti | • Zakonske forme organizovanja delatnosti | • Koristiti preporučenu literaturu - predavanje/mini lekcija • Mesto održavanja: - učionica • Poseta socijalnim partnerima na lokalnom nivou (opština, filijale Nacionalne službe za zapošljavanje, Regionalne agencije za razvoj malih i srednjih preduzeća i preduzetništva, banke, inspekcijski organi, advokatske kancelarije...) - aktivnost na času • Temu realizovati kroz 4 časa vežbi |
• Upoznavanje učenika sa menadžment funkcijama i menadžment stilovima | • znati suštinu osnovnih menadžment funkcija i veština | • Menadžment funkcije (planiranje, organizovanje, rukovođenje i kontrola) | • Koristiti preporučenu literaturu - predavanje/mini lekcija • Mesto održavanja: - učionica • Organizovati dolazak uspešnog menadžera na čas - aktivnost na času • Temu realizovati kroz 6 časova vežbi |
• Osposobljavanje učenika da shvate strukturu poslovnog plana i u određenoj meri samostalno primene stečena znanja i veštine na njegovoj izradi | • biti osposobljen da uz stručnu pomoć izradi sve segmente poslovnog plana | • Opšti opis i plan aktivnosti | • Ovo je integrativna tema (upotrebiti znanja i veštine iz prethodnih 6 tema) - predavanje/mini lekcija • Mesto održavanja: - učionica • Organizovati dolazak stručnjaka za procenu biznis plana - aktivnost na času • Temu realizovati kroz 20 časova vežbi |
PROGRAM MATURSKOG ISPITA
ZA OGLEDNI OBRAZOVNI PROFIL BANKARSKI SLUŽBENIK
CILJ MATURSKOG ISPITA
Maturskim ispitom proverava se da li je učenik, po uspešno završenom obrazovanju za odgovarajući obrazovni profil, stekao programom propisana znanja, veštine i glavne stručne kompetencije za zanimanja za koja se školovao u okviru obrazovnog profila po programu ogleda.
STRUKTURA MATURSKOG ISPITA
Maturski ispit za učenike koji su se školovali po oglednom programu za obrazovni profil bankarski službenik, sastoji se od tri nezavisna ispita:
- ispit iz srpskog jezika, odnosno jezika nacionalne manjine (u daljem tekstu: maternji jezik);
- ispit za proveru stručno-teorijskih znanja;
- maturski praktični rad.
PREDUSLOVI ZA POLAGANJE MATURSKOG ISPITA
Učenik polaže maturski ispit u skladu sa Zakonom. Maturski ispit može da polaže učenik koji je uspešno završio četiri razreda srednje škole po programu ogleda za ovaj obrazovni profil.
Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje (u daljem tekstu: Centar) u priručniku o polaganju maturskog ispita za svaki obrazovni profil (u daljem tekstu: Priručnik):
- određuje posebne preduslove za polaganje maturskog ispita;
- utvrđuje listu tema za pismeni ispit iz maternjeg jezika, sa uputstvima za organizaciju ispita i ocenjivanje;
- priprema zbirku zadataka za završni test provere stručno-teorijskih znanja sa uputstvima za strukturiranje testa i njegovo ocenjivanje;
- priprema listu standardizovanih radnih zadataka i kombinacija za maturski praktični rad i liste za ocenjivanje sa uputstvima za organizaciju i realizaciju ispita.
Za ispit iz maternjeg jezika jedinstvenu listu tema određuju nastavnici maternjeg jezika iz svih škola u kojima se ostvaruje ogled za dati obrazovni profil.
Zbirku zadataka za završni test i zadatke za maturski praktični rad pripremaju nastavnici stručnih predmeta iz svih škola u kojima se ostvaruje ogled, u saradnji sa Centrom.
Centar dostavlja priručnik svakoj školi koja ostvaruje nastavni plan i program ogleda.
Priručnik se može dopunjavati svake školske godine.
ORGANIZACIJA MATURSKOG ISPITA
Maturski ispit sprovodi se u školi i prostorima gde se nalaze radna mesta i uslovi za koje se učenik obrazovao.
Za svakog učenika direktor škole određuje mentora. Mentor je nastavnik stručnih predmeta koji je obučavao učenika u toku školovanja. On pomaže učeniku u pripremama za polaganje testa za proveru stručno - teorijskih znanja i maturskog praktičnog rada.
U okviru perioda planiranog programom ogleda za pripremu i polaganje maturskog ispita, škola organizuje konsultacije i dodatnu pripremu učenika za polaganje ispita, obezbeđujući dodatne uslove u pogledu prostora, opreme i vremenskog rasporeda.
Maturski ispit za učenika može da traje najviše pet dana. U istom danu učenik može da polaže samo jedan deo maturskog ispita.
Za ispit iz maternjeg jezika direktor škole imenuje stručnu ispitnu komisiju, koju čine tri člana i tri zamenika.
Za maturski praktični rad direktor škole imenuje stručnu ispitnu komisiju, koju čine tri člana i tri zamenika. Trećeg člana komisije i njegovog zamenika - predstavnike poslodavaca - stručnjak u datoj oblasti, na predlog škole, imenuje Privredna komora Srbije ili Unija poslodavaca Srbije.
Za ispit za proveru stručno-teorijskih znanja, direktor škole, iz redova nastavnika stručnih predmeta, imenuje jednog člana u Centralnu komisiju na nivou ogleda, a na nivou škole stručnu ispitnu komisiju za žalbeni postupak, koju čine tri člana i tri zamenika.
Svaki deo maturskog ispita se ocenjuje i na osnovu tih ocena utvrđuje se opšti uspeh na maturskom ispitu.
Ispit iz maternjeg jezika
Cilj ispita iz maternjeg jezika je provera jezičke pismenosti, poznavanja književnosti kao i opšte kulture.
Ispit se polaže pismeno i traje tri sata.
Na pismenom ispitu iz maternjeg jezika učenik obrađuje jednu od četiri ponuđene teme, koje utvrđuje ispitni odbor škole, na predlog stručnog veća nastavnika maternjeg jezika, sa jedinstvene liste tema objavljene u Priručniku.
Ocenu pisanog rada utvrđuje ispitna komisija na osnovu pojedinačnih ocena svakog člana ispitne komisije.
Ispit za proveru stručno-teorijskih znanja
Cilj ovog dela maturskog ispita je provera stručno-teorijskih znanja neophodnih za obavljanje poslova i zadataka za čije se izvršenje učenik osposobljava tokom školovanja. Za obrazovni profil Bankarski službenik ova znanja stiču se kroz sledeće predmete:
- Bankarsko poslovanje
- Finansije i računovodstvo.
Ispit se polaže pismeno, rešavanjem testa za proveru stručno-teorijskih znanja, koji sadrži do 50 zadataka, a vrednuje se sa ukupno 100 bodova. Bodovi se prevode u uspeh. Skala uspešnosti je petostepena.
Ukupan broj bodova ostvaren na testu | USPEH |
do 50 | nedovoljan (1) |
51 - 63 | dovoljan (2) |
64 - 75 | dobar (3) |
76 - 87 | vrlo dobar (4) |
88 - 100 | odličan (5) |
Test priprema Centar, na osnovu zbirke zadataka za završni test.
Centralnu komisiju na nivou ogleda, za pregled testova čine nastavnici stručnih predmeta, po jedan iz svake škole u kojoj se sprovodi ogled.
Maturski praktični rad
Cilj maturskog praktičnog rada je provera glavnih stručnih kompetencija propisanih planom i programom za obrazovni profil Bankarski službenik - ogled:
- gotovinsko i bezgotovinsko obavljanje dinarskih, deviznih i kreditnih poslova sa fizičkim licima
- gotovinsko i bezgotovinsko obavljanje dinarskih, depozitnih i kreditnih poslova sa pravnim licima.
Ocenu o stečenim propisanim kompetencijama daje ispitna komisija. Komisiju čine tri člana i tri zamenika, koje imenuje direktor škole. Komisiju čine:
- dva nastavnika stručnih predmeta za obrazovni profil, od kojih je jedan predsednik komisije i
- predstavnik poslodavaca - stručnjak u datoj oblasti koga predlaže Unija poslodavaca Srbije u saradnji sa odgovarajućim poslovnim udruženjima, Privrednom komorom Srbije i Centrom. Bazu podataka o članovima ispitnih komisija vodi Centar.
Na maturskom praktičnom radu učenik izvršava dva radna zadatka. Broj radnih zadataka odgovara broju propisanih glavnih stručnih kompetencija, a svaka kompetencija proverava se jednim radnim zadatkom.
Od standardizovanih radnih zadataka sačinjava se odgovarajući broj kombinacija radnih zadataka za maturski praktični rad. Broj kombinacija mora biti za 10% veći od broja učenika koji polažu maturski ispit u jednoj školi.
Učenik ima pravo da izvlači kombinaciju radnih zadataka.
Vreme za izradu oba radna zadatka na maturskom praktičnom radu je tri sata.
Svaki radni zadatak može da se oceni sa najviše 100 bodova. Uspeh na maturskom praktičnom radu zavisi od ukupnog broja bodova koje je učenik stekao izvršavanjem svih propisanih radnih zadataka.
Svaki član ispitne komisije unosi ocene u svoj obrazac za ocenjivanje, koji sadrži standarde za dati radni zadatak.
Na osnovu pojedinačnog ocenjivanja svih članova, komisija utvrđuje prosečan broj bodova za svaki radni zadatak i taj podatak unosi u zbirni obrazac za ocenjivanje radnih zadataka na maturskom praktičnom radu, koji je sastavni deo zapisnika o polaganju maturskog ispita.
Ukupan broj bodova koji učenik ostvari na maturskom praktičnom radu, jednak je zbiru postignutih bodova na svim radnim zadacima. Ukupan broj bodova prevodi se u uspeh. Skala uspešnosti je petostepena.
UKUPAN BROJ BODOVA | USPEH | |
2 radna zadatka | ||
do 100 | nedovoljan (1) | |
101 - 126 | dovoljan (2) | |
127 - 150 | dobar (3) | |
151 - 174 | vrlo dobar (4) | |
175 - 200 | odličan (5) |
DIPLOMA I UVERENJE
Učenik koji je položio maturski ispit, stiče pravo na izdavanje diplome o stečenom srednjem obrazovanju za odgovarajući obrazovni profil.
Uz diplomu učenik dobija i uverenje o položenim ispitima u okviru savladanog programa ogleda za obrazovni profil.