7. Radna snaga
7.1. Zaposlenost
7.1.1 Ukupna zaposlenost
Tabela 19. Ukupna zaposlenost
| 1995 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 |
Opština | 59.658 | 56.467 | 55.515 | 52.766 | 51.448 | 56.565 | 53.985 |
Okrug | 84.660 | 82.225 | 80.994 |
| 75.204 | 82.308 |
|
Srbija | 2.272.726 | 1.907.533 | 1.904.447 |
| 1.813.570 | 2.050.854 |
|
7.1.2 Zaposlenost po delatnostima
Tabela 20. Zaposlenost po delatnostima
| 1995 | 2000 | 2005 | Privatni | Javni i |
Poljoprivreda, šumarstvo, lov i ribolov | 516 | 392 | 454 |
|
|
Industrija | 31.850 |
|
|
|
|
- rudarstvo |
|
| 5 |
|
|
- proizvodnja |
|
|
|
|
|
- proizvodnja i distribucija energije, gasa i vode |
| 52 |
|
|
|
Građevinarstvo | 2008 | 1810 | 1667 |
|
|
Ugostiteljstvo i hotelijerstvo |
| 1042 | 306 |
|
|
Saobraćaj i telekomunikacije | 2595 | 2349 | 2.378 |
|
|
Finansijske aktivnosti | 2740 | 3090 | 550 |
|
|
Usluge u prometu nekretnina, lizing i usluge pravnim licima |
|
|
|
|
|
Obrazovanje | 3870 | 4134 | 10.061 |
|
|
Zdravstvena i socijalna zaštita | 3946 | 4651 | 4.999 |
|
|
Kolektivne, javne i lične usluge |
|
| 999 |
|
|
Domaća radinost i zanatstvo |
| 2294 |
|
|
|
Trgovina |
| 2640 |
|
|
|
Stambeno komunalna delatnost |
| 1772 |
|
|
|
Društveno političke organizacije |
| 1734 |
|
|
|
Registrovana pravna lica - total |
|
|
|
|
|
Registrovana pravna lica - indeks porasta |
|
|
|
|
|
Učešće u odnosu na Srbiju (%) |
|
|
|
|
|
Privatna preduzeća |
| 10736 |
|
|
|
Ostali oblici svojine |
| 45731 |
|
|
|
7.1.3. Prosečne zarade
Tabela 21. Prosečne mesečne bruto zarade
| 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2001/2000 | 2002/2001 | 2003/2002 | 2004/2003 | 2005/2004 |
Opština | 3440 | 10266 | 11806 | 14909 | 18594 | 22684 | 2,98 | 1,15 | 1,26 | 1,25 | 1,22 |
Okrug | 3085 | 10219 | 11313 | 14276 | 17748 | 21644 | 3,31 | 1,11 | 1,26 | 1,24 | 1,22 |
Srbija | 3848 | 12143 | 13260 | 16612 | 20555 | 25514 | 3,15 | 1,09 | 1,25 | 1,24 | 1,24 |
7.1.4 Zarade po delatnostima
Tabela 22. Zarade po granama delatnosti
| 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2001/2000 | 2002/2001 | 2003/2002 | 2004/2003 | 2005/2004 |
Poljoprivreda, šumarstvo, lov i ribolov |
|
|
| 14043 |
|
|
|
|
|
|
|
Industrija |
|
|
| 13283 |
|
|
|
|
|
|
|
- rudarstvo |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- proizvodnja |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- proizvodnja i distribucija energije, gasa i vode |
|
|
| 17057 |
|
|
|
|
|
|
|
Građevinarstvo |
|
|
| 13263 |
|
|
|
|
|
|
|
Ugostiteljstvo i hotelijerstvo |
|
|
| 8377 |
|
|
|
|
|
|
|
Saobraćaj i telekomunikacije |
|
|
| 14302 |
|
|
|
|
|
|
|
Finansijske aktivnosti |
|
|
| 23813 |
|
|
|
|
|
|
|
Usluge u prometu nekretnina, lizing i usluge pravnim licima |
|
|
| 15959 |
|
|
|
|
|
|
|
Obrazovanje |
|
|
| 8307 |
|
|
|
|
|
|
|
Zdravstvena i socijalna zaštita |
|
|
| 15753 |
|
|
|
|
|
|
|
Kolektivne, javne i lične usluge |
|
|
|
|
|
|
|
|
| 15621 |
|
Domaća radinost i zanatstvo |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7.2 Nezaposlenost
7.2.1 Stopa nezaposlenosti
Tabela 23. Stopa nezaposlenosti prema polnoj strukturi
| 1995 | 1995 | 2000 | 2000 | 2001 | 2001 | 2002 | 2002 | 2003 | 2003 | 2004 | 2004 | 2005 | 2005 |
Opština | 4364 | 9368 | 7086 | 10818 | 8012 | 11692 | 9977 | 13615 | 10982 | 14213 | 13755 | 12405 | 10102 | 13412 |
Okrug | 6870 | 13539 | 10214 | 15468 | 11861 | 17142 | 14627 | 19695 | 16258 | 20811 | 19057 | 18322 | 14977 | 19608 |
Srbija | 720336 |
| 315138 | 416182 | 345531 | 435010 | 408078 | 496416 | 431656 | 513283 | 502900 | 466988 |
|
|
Tabela 23.a Stopa nezaposlenosti prema polnoj strukturi (%)
| 1995 | 1995 | 2000 | 2000 | 2001 | 2001 | 2002 | 2002 | 2003 | 2003 | 2004 | 2004 | 2005 | 2005 |
Opština | 31.78 | 68.22 | 39.58 | 60.42 | 40.66 | 59.34 | 57.71 | 49.59 | 49.59 | 50.41 | 52.58 | 47.42 | 42.96 | 57.03 |
Okrug | 33.66 | 66.34 | 39.77 | 60.23 | 40.9 | 59.1 | 57.39 | 43.86 | 43.86 | 56.14 | 50.98 | 40.92 | 43.3 | 56.7 |
7.2.2 Nezaposlenost prema stepenu obrazovanja
Tabela 24. Stopa nezaposlenosti prema stepenu obrazovanja
Stepen | 1998 | 1998 | 2000 | 2000 | 2001 | 2001 | 2002 | 2002 | 2003 | 2003 | 2004 | 2004 | 2005 | 2005 |
1 | 3583 | 23,37 | 4133 | 23,08 | 4615 | 23,42 | 5638 | 23,9 | 6024 | 23,91 | 4449 | 20,84 | 5457 | 23,28 |
2 | 1002 | 6,54 | 1265 | 7,06 | 1438 | 7,30 | 1889 | 8,01 | 2080 | 8,26 | 1597 | 7,48 | 2194 | 9,33 |
3 | 4554 | 29,71 | 5380 | 30,05 | 5802 | 29,44 | 6803 | 28,84 | 7354 | 29,19 | 6542 | 30,64 | 6498 | 27,63 |
4 | 5310 | 34,64 | 6046 | 33,77 | 6447 | 32,72 | 7382 | 32,29 | 7701 | 30,57 | 7115 | 33,32 | 7240 | 30,79 |
5 | 87 | 0,57 | 180 | 1,00 | 294 | 1,49 | 481 | 2,04 | 567 | 2,25 | 313 | 1,47 | 510 | 2,17 |
6 | 367 | 2,39 | 451 | 2,52 | 541 | 2,74 | 694 | 2,94 | 761 | 3,02 | 659 | 3,09 | 817 | 3,47 |
6/2 | 46 | 0,3 | 3 | 0,01 | 3 | 0,01 | 6 | 0,02 | 4 | 0,01 | 2 | 0,01 | 0 | 0 |
7/1 | 373 | 2,43 | 427 | 2,38 | 553 | 2,81 | 684 | 2,90 | 696 | 2,76 | 666 | 3,12 | 789 | 3,36 |
7/2 | 6 | 0,04 | 11 | 0,06 | 10 | 0,05 | 14 | 0,06 | 6 | 0,02 | 7 | 0,03 | 7 | 0,03 |
8 | 1 | 0,04 | 1 | 0,00 | 1 | 0,00 | 1 | 0,00 | 2 | 0,00 | 1 | 0,005 | 2 | 0,00 |
UKUPNO | 15329 | 100 | 17904 | 100 | 19704 | 100 | 23592 | 100 | 25195 | 100 | 21351 | 100,00 | 23514 | 100 |
7.2.3 Nezaposlenost prema dužini čekanja
Tabela 25. Nezaposlenost prema dužini čekanja
Meseci | 1995 | 1995 | 2000 | 2000 | 2001 | 2001 | 2002 | 2002 | 2003 | 2003 | 2004 | 2004 | 2005 | 2005 |
Do 12 | 2777 | 18,12 | 3440 | 19,21 | 4635 | 23,52 | 6471 | 27,43 | 5001 | 19,85 | 4297 | 20,12 | 4383 | 28,94 |
12-24 | 2359 | 15,39 | 2341 | 13,08 | 2789 | 14,15 | 3810 | 16,15 | 5352 | 21,24 | 2940 | 13,77 | 3998 | 26,39 |
24-36 | 2091 | 13,64 | 2095 | 11,71 | 1855 | 9,41 | 2391 | 10,13 | 3080 | 12,22 | 2905 | 13,61 | 2400 | 15,85 |
Preko 36 | 8102 | 52,85 | 10021 | 55,97 | 3119 | 15,83 | 10920 | 46,29 | 12362 | 49,06 | 11209 | 52,50 | 4364 | 28,82 |
Ukupno | 15329 | 100 | 17904 | 100 | 19704 | 100 | 23592 | 100 | 25195 | 100 | 21351 | 100,00 | 15145 | 100 |
7.2.4 Nezaposlenost prema starosnoj strukturi
Tabela 26. Nezaposlenost prema starosnoj strukturi
God | 2000 | 2000 | 2001 | 2001 | 2002 | 2002 | 2003 | 2003 | 2004 | 2004 | 2005 | 2005 |
Do 18 | 23 | 0,13 | 49 | 0,25 | 49 | 0,21 | 55 | 0,22 | 41 | 0,19 | 324 | 1,38 |
19-25 | 5547 | 30,99 | 5371 | 27,26 | 5473 | 23,20 | 5441 | 21,60 | 4902 | 22,96 | 5238 | 22,28 |
26-30 | 4637 | 25,91 | 4687 | 23,79 | 5049 | 21,40 | 5034 | 19,98 | 4577 | 21,44 | 4120 | 17,52 |
31-40 | 4375 | 24,45 | 5002 | 25,39 | 5830 | 24,71 | 6263 | 24,86 | 6291 | 29,46 | 5672 | 24,12 |
41-50 | 2075 | 11,59 | 2705 | 13,73 | 4006 | 16,98 | 4439 | 17,62 | 3783 | 17,72 | 4303 | 18,30 |
preko 50 | 1240 | 6,93 | 1890 | 9,59 | 3185 | 13,50 | 3963 | 15,73 | 1757 | 8,23 | 3857 | 16,40 |
ukupno | 14582 | 100,00 | 19704 | 100,00 | 23592 | 100,00 | 25195 | 100,00 | 21351 | 100,00 | 23514 | 100,00 |
8. Javni resursi
8.1. Saobraćajna infrastruktura
Grad ima razvijenu privrednu i drugu infrastrukturu prema kojoj se svrstava odmah posle Beograda i Novog Sada. U Kragujevcu se nalazi čvorište telefonske i električne mreže.
1 Putevi
- lokalni 305 km,
- regionalni 54 km,
- magistralni 48 km,
- Auto-put Beograd-Lapovo-Batočina-Kragujevac,
- Magistralni put Kragujevac-Topola ( Beograd),
- Regionalni putevi za: Jagodinu, Raču, Gornji Milanovac i Rudnik.
2 Železnički saobraćaj
Pruga Lapovo-Kraljevo-Požega - zbog značaja planirana je njena elektrifikacija.
Železnička stanica stara je 110 godina i pod zaštitom je države kao kulturni spomenik.
3 Telefonski saobraćaj
"Telekom Srbija", radna jedinica Kragujevac zapošljava 330 radnika.
- ukupan broj telefonskih pretplatnika 61.459
- broj naselja sa telefonskom mrežom-seoskih 35
- broj pretplatnika na selu 8.338
4 Poštanski saobraćaj
U oblasti PTT saobraćaja izgrađena su 3 objekta od regionalnog značaja, novoizgrađeni objekat je najmoderniji na Balkanu. U Kragujevcu se nalazi čvorište telefonske mreže. Radna jedinica PTT saobraćaja "Kragujevac" zapošljava 359 radnika. Poštansko-telefonski saobraćaj se odvija preko:
- 30 pošta,
- 50 šalterskih mesta.
8.2. Komunalna infrastruktura
1 Vodosnabdevanje i upravljanje otpadnim vodama
• Vodosnabdevanje
Snabdevanje stanovništva pijaćom vodom vrši se iz 3 međusobno povezana vodovodna sistema. JKP "Vodovod i kanalizacija" Kragujevac raspolaže izgrađenim kapacitetima za proizvodnju vode i kapacitetima u opremi za održavanje sistema za vodosnabdevanje u funkciji, a delom za izgradnju vodovodne i kanalizacione mreže.
JKP "Vodovod i kanalizacija" obavlja delatnost proizvodnje i distribuciju vode, prikupljanja, odvođenja i prečišćavanja otpadnih voda, kontrole kvaliteta vode za piće, održavanje kanalizacione i vodovodne mreže, kao osnovnu delatnost i izgradnju vodovodne i kanalizacione mreže i dr. Zapošljava 617 radnika.
Prosečni kapaciteti izvorišta vode mogu godišnje da proizvedu oko 44,6 miliona m3 vode.
- | Moravski sistem kapaciteta | 7,9 miliona m3, |
- | Grošnički sistem kapaciteta | 5.2 miliona m3, |
- | Gružanski sistem kapaciteta 31.5 miliona m3, na čije kapacitete je priključeno više susednih opština, što mu daje regionalni značaj. |
|
- | broj naselja obuhvaćen vodovodnom mrežom | 35 |
- | broj stanovnika obuhvaćen vodovodnom mrežom | 140.000 |
- | broj naselja koji nije obuhvaćen | 22 |
- | dužina vodovodne mreže | 492 km |
- | dužina kanalizacione mreže | 288 km |
Upravljanje otpadnim vodama
U zadnjih 15 godina Grad je investirao i izgradio oko 40 km kolektora za sakupljanje i odvođenje otpadnih voda. Izgrađen je Primarni kolektor i većina sekundarnog kolektora. Centralno postrojenje za prečišćavanje otpadnih voda za grad Kragujevac - Cvetojevac završeno je 1990. godine i dato JKP "Vodovod i kanalizacija" na upravljanje. Prva faza ovog postrojenja sa kapacitetom prečišćavanja otpadne vode od 1.520 l/sec i prema razvoju (planiranom) Grada treba da zadovolje potrebe u narednih 25 godina.
Prečišćavanje otpadnih voda vrši se fekalnim kolektorima većim od 300 mm dužine 75 km.
Preostaje izgradnja još oko 20 km sekundarnih i priključnih kolektora da bi se svim naseljima omogućilo ulično priključenje, a samim tim i direktnih korisnika.
2 Javni prevoz
• Gradski prevoz poveren je AD "Autosaobraćaj" koji zapošljava 870 radnika i Vulović transport.
- | 18 linija |
|
- | 628 dnevnih polazaka |
|
- | 314 obrtaja dnevno |
|
- | broj naselja koja imaju organizovan gradski i prigradski prevoz | 45 |
- | broj naselja koja nemaju organizovan prevoz | 12 |
- | broj autobusa kojima se obavlja gradski prevoz | 48 |
- | broj vozila koja nedostaju | 40 |
• Taksi prevoz
Kvalitetu gradskog prevoza doprinosi oko 600 privatnih taksista.
3 Javne pijace
JKP "Gradske tržnice" za osnovnu delatnost imaju pružanje usluga na pijacama, a kao dopunsku pružanje ugostiteljskih usluga u restoranu "Nec" na Šarenoj pijaci. U preduzeću je zaposleno 132 radnika. Snabdevanje stanovništva svežim voćem, povrćem i drugom robom se organizuje u 2 moderna objekta i više uređenih pijaca i to:
6 zelenih - kapaciteta 820 pijačnih tezgi,
1. | "Zelena" pijaca | 454 |
2. | "Aerodrom" pijaca | 219 |
3. | "Bubanj" pijaca | 47 |
4. | "Erdoglija" pijaca | 69 |
5. | "Šarena" pijaca | 909 |
6. | "Stanovo" pijaca | 31 tezga. |
1 kvantaška,
1 stočna,
1 šarena - kapaciteta 909 pijačnih tezgi.
4 Gradska groblja
JKP "Gradska groblja" je registrovano za obavljanje sledećih delatnosti: pogrebne i prateće aktivnosti, sečenje, oblikovanje i obrada kamena u drumskom saobraćaju, proizvodnja betona za građevinske svrhe. Zapošljava 73 radnika.
Na području Grada ima 4 grobalja:
- | Varoško 17.000 grobnih mesta, |
- | Bozman 5.000 grobnih mesta, |
- | Sušičko 800 grobnih mesta, |
- | Palilulsko 3.500 grobnih mesta. |
Godišnje se prosečno na gradskim grobljima sahrani preko 700 lica, odnosno prosečno 2 lica dnevno.
5 Komunalno održavanje
Komunalno održavanje predstavlja jednu od osnovnih javnih funkcija koja omogućava nesmetano korišćenje građevinskog zemljišta i obuhvata:
- | održavanje javne higijene, |
- | održavanje kišne kanalizacije, |
- | zimska služba, |
- | održavanje ulica i trotoara, |
- | održavanje horizontalne signalizacije, |
- | održavanje vertikalne signalizacije, |
- | održavanje semafora, |
- | održavanje zelenila, |
- | održavanje drvoreda, |
- | održavanje parkova, |
- | održavanje Spomen parka, |
- | održavanje vodotokova, |
- | održavanje javne rasvete i utrošak električne energije, |
- | održavanje gradskih grobalja, |
- | održavanje putnih prelaza, |
- | estetsko uređenje Grada, |
- | ostalo komunalno održavanje. |
Pružanjem ovih usluga bave se: JKP "Niskogradnja" obavlja delatnost izgradnje saobraćajnica, ugradnje signalnih sistema na putevima, rušenje bespravno izgrađenih objekata, uklanjanje snega i leda na putevima, održavanje i upotreba parkirališta. Preduzeće zapošljava 91 radnika.
JKP "Čistoća" - delatnost preduzeća je čišćenje javnih površina, održavanje javne higijene u Gradu, iznošenje i deponovanje otpadaka. JKP "Čistoća" zapošljava 186 radnika.
JKP "Zelenilo" obavlja komunalnu delatnost održavanja i uređenja zelenih površina u Gradu i van Grada, kao i proizvodnju cveća, povrća i ostalog sadnog materijala. Zapošljava 77 radnika.
Ukupno ima 7 Javno-komunalnih preduzeća i 2 preduzeća kojima je poverena delatnost - AD "Autosaobraćaj" koji obavlja javni gradski prevoz i DOO "Zastava Energetika" koja se bavi proizvodnjom i distribucijom toplotne energije.
8.2.1. Vodovod i kanalizacija
8.2.2. Sistem daljinskog grejanja
8.2.3. Elektro infrastruktura
8.2.4. Telekomunikacioni sistem
8.3. Energetika
Table 27. Iskorišćenje energije
| 1995 |
|
| 2000 |
| 2005 |
| |
Električna energija (MWx) |
|
|
|
|
|
|
| |
- domaćinstva |
|
|
|
|
|
|
| |
- pravna lica |
|
|
|
|
|
|
| |
Stopa iskorišćenosti |
|
|
|
|
|
|
| |
Cena |
|
|
|
|
|
|
| |
Gas (1.000 m3) |
|
|
|
|
|
|
| |
Stopa iskorišćenosti |
|
|
|
|
|
|
| |
Cena |
|
|
|
|
|
|
| |
Voda (1.000 m3) |
| 21.257 |
|
| 25.736 |
| 24.409 | |
Stopa iskorišćenosti |
|
|
| 53% |
|
|
| |
Cena | Domaćinstva | 0,25 | 0,15 DEM/m3 |
|
| 0,34 EUR | ||
| DEM/m3 |
| 0,69 DEM/m3 |
|
| 0,66 EUR | ||
| Pravna lica | 1,74 |
|
|
|
|
| |
| DEM/m3 |
|
|
|
|
|
| |
Daljinsko grejanje (Gcal) |
| 565.9554 |
|
| 428.672 |
| 435.781 | |
- domaćinstva |
| 191.310 |
|
| 157.411 |
| 209.303 | |
- pravna lica |
| 296.090 |
|
| 214.076 |
| 82.978 | |
Stopa iskorišćenosti |
| 86.1% |
| 86.7% |
| 67.1% |
| |
Cena | Domaćinstva | 0,08 | 0,08 DEM/m3 |
| 0,32 EUR/m3 |
|
| |
| DEM/m3 |
| 0,34 DEM/m3 |
| 0,83 EUR/m3 |
|
| |
| Pravna lica | 0,30 |
|
|
|
|
| |
| DEM/m3 |
|
|
|
|
|
|
8.4. Zdravstvena zaštita
Tabela 28. Bolnički kapaciteti
| Broj kreveta | Broj kreveta na 100 stanovnika |
Akutni | 455 | 0,26 |
Hronični | 324 | 0,18 |
Psihijatrijski | 91 | 0,05 |
Socijalni | 387 | 0,22 |
Total | 1257 | 0,72 |
KC Kragujevac je bolnički centar regionalnog značaja koji dnevno zbrinjava 1200 bolesnika iz Kragujevca i susednih opština. Dom zdravlja Kragujevac pruža usluge primarne zdravstvene zaštite za oko 180 000 stanovnika Kragujevca i oko 110 000 iz susednih opština Šumadijskog okruga.
8.5. Obrazovni kapaciteti
Table 29. Kapaciteti obrazovnih institucija
| 1995 | 2000 | 2005 |
Pretškolske ustanove | 26, 4015 dece | 26, 4018 dece |
|
Osnovne škole | 62, 755 odeljenja, 20405 učenika | 62, 720 odeljenja, 18581 učenik |
|
Srednje škole | 9 škola, 301 odeljenje, 9233 učenika | 9, 324 odeljenja, 10276 učenika | 9, 345 odeljenja, 10261 učenik |
Visoko i više obrazovanje | 6 ustanova, 7711 studenata | 6 ustanova, 9151 studenata | 11, 12000 studenata |
9. Resursi životne sredine
9.1. Kvalitet vazduha
U mesecu maju 2006. godine koncentracije sumpor dioksida praćene su na pet, formaldehida na četiri merna mesta, a čađi i azotovih oksida na (5+4) merna mesta.
Sumpor dioksid
Srednje mesečne koncentracije sumpor dioksida, u toku ovog meseca nisu bile iznad zakonom dozvoljenih 150µg/mg3. Maksimalno izmerena koncentracija bila je 14 µg/mg3 I izmerena je u centru grada.
9.2. Kvalitet zemljišta
Šumadiju karakteriše brežuljkasto-brdovito zemljište, blago zatalasano i pitomo. Rudnik je najveća planina u Šumadiji sa najvišim vrhom 1.123 m. Ovo područje je dobilo ime jer je nekada bilo prebogato šumama, koje danas zauzimaju 1/4 ukupne površine.
Ovaj kraj ima razuđenu mrežu rečnih tokova, ali bez većih reka. Zbog nedostatka većih reka i ograničenih padavina za snabdevanje Grada vodom izgrađene su veštačke akumulacije. Tako je nastalo Grošničko, Gružansko i jezero u Šumaricama.
Najveći deo poljoprivrednog zemljišta nalazi se u privatnom vlasništvu. Produktivne površine u poljoprivredi nastavljaju da se smanjuju razvojem privrednog i urbanog dela grada. Prosečna veličina parcele (0,33 ha) je mala, rasparčanost i neuređenost zemljišnih poseda je velika, kao i međusobna udaljenost parcela koje su često i nepristupačne za sredstva mehanizacije. Setvena struktura se menja u korist žitarica i krmnog bilja. Odsustvo meliorativnih radova na visoko produktivnom zemljištu duž Lepenice, Uglješnice i drugih većih vodotokova dovelo je do toga da se ovo zemljište i dalje koristi ekstenzivno. U okviru poljoprivrednog zemljišta određen je kompleks poljoprivrednog zemljišta visokog boniteta pogodnog za gajenje specifičnih poljoprivrednih kultura na teritoriji grada u površini od 2.050 hektara i to u sledećim selima: Novi Milanovac, Desimirovac, Opornica, Gornje Jarušice, Resnik, Lužnice, Šljivovac, Dragobraća, Cvetojevac, Jovanovac, Petrovac i Korman. Uređenje poljoprivrednog zemljišta u smislu ukrupnjavanja poljoprivrednih poseda nije izvršeno.
9.3. Kvalitet voda
Kontrolu kvaliteta pijaće vode sa javnih česama na području grada Kragujevca vrši Institut za zaštitu zdravlja u Kragujevcu redovno, 2 puta mesečno u toku zimskog perioda i 4 puta u toku letnjeg.
U toku meseca maja 2006. godine je uzeto ukupno po 30 uzoraka pijaćih voda sa javnih česama za hemijsku i bakteriološku analizu.
U posmatranom periodu hemijska neispravnost je registrovana u 23 ispitivana uzorka (76.67%). Bakteriološka neispravnost je registrovana u svih 30 (100.00%), a uzročnici su bakterije indikatori fekalnog zagađenja. U toku meseca maja kompletna ispravnost nije registrovana ni u jednoj od kontrolisanih javnih česama.
9.4. Upravljanje čvrstim komunalnim otpadom
Upravljanje otpadom karakterišu sledeći problemi:
- | Nepostojanje sanitarne deponije (postojeće "smetlište pred zatvaranjem) |
- | Nepostojanje reciklaže |
- | Neadekvatno tretiranje medicinskog i hemijskog otpada |
- | Postojeće stanje zelenih površina u Gradu |
- | Niska energetska efikasnost |
Više detalja o ovoj materiji dato je u studiji "Održivi sistem odlaganja komunalnog čvrstog otpada u opštini Kragujevac", koja je prilog ovog dokumenta.
10. Turistički resursi
10.1. Broj posetilaca
Tabela 30. Broj posetilaca
| 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 |
Opština | 21.166 | 22.011 | 26.375 | 21.867 | 19.889 | 27.846 |
Okrug | 167.960 | 162.594 | 163.793 | 142.381 | 71.472 | 69.175 |
Srbija | 7.696.290 | 7.195.272 | 7.206.734 | 6.684.512 | 6.642.623 | 7.112.019 |
10.2. Smeštajni kapaciteti
Tabela 31. Smeštajni kapaciteti
Destinacija | Broj kreveta | % iskorišćenja kapaciteta |
HOTELI | 524 | 75% |
MOTELI | 32 | 81% |
Total | 556 |
|
11. Lokalni razvoj u relaciji sa regionalnim i državnim strateškim dokumentima
1. Integrativni plan društveno-ekonomskog razvoja regiona Šumadije i Pomoravlja
2. Strategija turizma Republike Srbije
PROJEKTNI FORMULARI
KLJUČNO PITANJE: UNAPREĐENJE PRIVREDNOG AMBIJENTA | ||
Cilj | Razvoj infrastrukturnih sistema u funkciji razvoja privrede | |
Podrška investicijama u infrastrukturne sisteme i sisteme za zaštitu životne sredine | ||
Zadatak | Sanacija, rekultivacija, zatvaranje i proširenje deponije komunalnog otpada "Jovanovac" u Kragujevcu | |
Opis | Gradska deponija u Jovanovcu se nalazi na severo - istočnom obodu grada oko 3 km od centra. U eksploataciji je više od 30 godina. Sastoji se od starog i novog dela ukupne neto površine od 14 ha. Prosečna visina deponije kreće se od 10 - 15 m. Procenjene godišnje količine otpada su 150.000 m3 ili oko 60.000 t. | |
Rezultati | Realizacija projekta sanacije, rekultivacije i proširenja deponije komunalnog otpada rešila bi esencijalno pitanje u smislu zaštite životne sredine i učinila grad atraktivnijim za investiranje. | |
Ekonomski | Br. radnih mesta | 20 |
Količina investicija | Budžet RS | |
PJP |
| |
Realizacija | Organizacija | Osoba |
Nadležni | Lokalna samouprava | koordinator |
Partneri | JKP Čistoća | koordinator |
Budžet (total) | cca 2.000.000 EUR |
|
Finansiranje | 100 % Budžet RS |
|
PLAN RADA - AKTIVNOSTI | |||
Aktivnost | Opis | Nadležnost | Rok |
1 | Sređivanje deponije na potezu prema reci Uglješnici |
|
|
2 | Izgradnja sanitarne kasete |
|
|
3 | Izgradnja platoa za separaciju |
|
|
4 | Konačno zatvaranje stare deponije |
|
|
KLJUČNO PITANJE: UNAPREĐENJE PRIVREDNOG AMBIJENTA | ||
Cilj | Podizanje nivoa konkurentnosti grada Kragujevca na tržištu DSI (S) | |
Poboljšanje imidža grada u cilju privlačenja direktnih investicija (S) | ||
Zadatak | Pružanje post investment podrške stranim investitorima kroz formiranje mreže usluga | |
Opis | Jedan od važnih faktora prilikom donošenja odluke o mestu investiranja svakako je i podrška investitorima u tzv. post - investment fazi. Formiranje mreže usluga za podršku stranim investitorima podrazumeva povezivanje grupe uslužnih firmi sa lokalnim iskustvom koje mogu podržati ulazak stranim investitorima u grad Kragujevac i ponuditi širok spektar profesionalnih usluga stranim investitorima posle ulaska na lokalno tržište. Glavni cilj formiranja mreže, je da pomognu stranim investitorima da njihov ulazak na lokalno tržište bude olakšan, koliko je to moguće , kako bi sa druge strane doprineo ostvarivanju strateških ciljeva LER-a. Izbor firmi bi se obavio po preciziranoj proceduri, po predviđenim, strogim kriterijumima kako bi budućim investitorima pružen visok nivo usluga. | |
Rezultati | -Selektovane firme koje mogu pružiti visok nivo kvalitetnih usluga stranim investitorima | |
Ekonomski | Br. radnih mesta | Min. 30 |
Količina investicija |
| |
PJP |
| |
Realizacija | Organizacija | Osoba |
Nadležni | GM-Konsalting | Gordana Matović |
Partneri | Agencija za promociju investicija i podršku biznisu Centralne Srbije | Predrag Lučić |
Budžet (total) | 9.200 Euro | |
Finansiranje | Donator - (70%) | |
Lokalna samouprava - (30%) |
KLJUČNO PITANJE: UNAPREĐENJE PRIVREDNOG AMBIJENTA | ||
Cilj | Razvoj mehanizama podrške privatnom sektoru (S) | |
Razvoj koncepta održivog razvoja kroz sinergijsko partnerstvo privrede, univerziteta i lokalne samouprave (S) | ||
Zadatak | Promocija preduzetničkih dostignuća i uspešnih preduzetnika kroz dodelu nagrada NAJBOLJI PREDUZETNIK KRAGUJEVCA | |
Opis | Prethodni period je bio veoma težak za poslovanje preduzetnika u Srbiji. Zato je bitno prepoznati i nagraditi uspešna preduzeća, a to će se ovim projektom i ustanovljenjem nagrada upravo i uraditi. Projektom se planira dodela nagrada jednom godišnje, za tri najbolje male firme u Kragujevcu. Pobednici bi dobili na kredibilitetu kod kupaca i dobavljača, a sigurno bi se povećao i moral i motivacija zaposlenih. Kriterijumi za firme će se precizirati u toku projekta, ali bi se odnosili na sledeće: broj zaposlenih, planovi zapošljavanja, posedovanje i uvođenje sertifikata kvaliteta, ekonomski pokazatelji (profitabilnost, likvidnost, solventnost...), učestalost slanja zaposlenih na edukacije itd. U žiriju bi bili ugledni gradski stručnjaci iz oblasti ekonomije. Mala i srednja preduzeća veoma doprinose razvoju ekonomije, kao i konkurentnosti grada, tako da treba promovisati i nagraditi napore najuspešnijih preduzetnika. | |
Rezultati | - Povećanje publiciteta preduzetništva | |
Ekonomski | Br. radnih mesta | Min. 50 |
Količina investicija |
| |
PJP |
| |
Realizacija | Organizacija | Osoba |
Nadležni | GM-Konsalting | Gordana Matović |
Partneri | Lokalna samouprava | Dragan Ranković |
Budžet (total) | 20.000 euro | |
Finansiranje | Lokalna samouprava - 25% | |
Donator - 75% |
KLJUČNO PITANJE: UNAPREĐENJE PRIVREDNOG AMBIJENTA | ||
Cilj | Razvoj mehanizama podrške privatnom sektoru (S) | |
Razvoj koncepta održivog razvoja kroz sinergijsko partnerstvo privrede, univerziteta i lokalne samouprave (S) | ||
Zadatak | PROGRAM PODRŠKE IZVOZU MSP U KRAGUJEVCU (PPI) | |
Opis | Za oporavak srpske privrede, a posebno privrede Kragujevca, koja je u periodu sankcija i tranzicije pretrpela velike promene, neophodna je njena rekonstrukcija, usmeravanje ka tržišnoj ekonomiji i povratak na svetska, a posebno zapadna tržišta. | |
Rezultati | - Porast broja izvozno orijentisanih preduzeća | |
Ekonomski | Br. radnih mesta | Min. 100 |
Količina investicija |
| |
Realizacija | Organizacija | Osoba |
Nadležni | GM-Konsalting | Gordana Matović |
Partneri | Lokalna samouprava | Dragan Ranković |
Budžet (total) | 90.000 Euro | |
Finansiranje | Lokalna samouprava - (15%) | |
Donator - (75%) | ||
Privatni biznis - (10%) |
KLJUČNO PITANJE: UNAPREĐENJE PRIVREDNOG AMBIJENTA | ||
Cilj | Podizanje nivoa konkurentnosti grada Kragujevca na tržištu stranih direktnih investicija (S) | |
Poboljšanje imidža grada u cilju privlačenja direktnih investicija (S) | ||
Zadatak | Formiranje programa Start up podsticaja stranim investitorima za započinjanje biznisa na teritoriji grada Kragujevca | |
Opis | Ideja projekta je da se formiranjem programa start-up podsticaja stranim investitorima Kragujevac predstavi i nametne kao interesantan i konkurentan grad za strana ulaganja. U tom smislu program predviđa pozivanje stranih investitora kroz aplikacionu proceduru da u Kragujevcu borave 2 dana kako bi im se predstavila ekonomija grada i investicioni podsticaji, b2b sastanci sa lokalnim firmama, kao i predstavljanje potencijalnih lokacija za započinjanje biznisa (inkubator centar, tehnološki park, industrijska zona...). Takođe, u toku boravka stranih investitora biće im pružene besplatne usluge usmenog prevođenja, prevođenja njihovih kataloga i brošura, usluge konsultanata i advokata, kao i popusta na hotelski smeštaj. Takođe bi im, ukoliko to žele, bila pružena usluga dočeka na aerodromu i prevoza do Kragujevca. | |
Rezultati | - Izrađene aplikacije za identifikovanje potencijalnih investitora | |
Ekonomski | Br. radnih mesta | min. 200 |
Količina investicija | 31.560 Euro | |
PJP |
| |
Realizacija | Organizacija | Osoba |
Nadležni | GM-Konsalting | Gordana Matović |
Partneri | Agencija za promociju investicija | Predrag Lučić |
Budžet (total) | 31.560 Euro | |
Finansiranje | Lokalna samouprava | 30% iz sredstava NIP-a i budžeta |
Donator | 70% |
KLJUČNO PITANJE: UNAPREĐENJE PRIVREDNOG AMBIJENTA | ||
Cilj | Razvoj infrastrukturnih sistema u funkciji razvoja privrede | |
Podrška investicijama u infrastrukturne sisteme i sisteme za zaštitu životne sredine | ||
Zadatak | Industrijsko kompostiranje biljnog otpadnog materijala | |
Opis | Analizom problema deponovanja otpadne bio mase, a na osnovu praćenja komunalnih obračuna, došlo se do konstatacije da se godišnje otpremi na deponiju više od 500t bio otpada. Sakupljeni bio otpad opterećuje i čini dvostruku "štetu" za komunalni sistem: Ekološku i ekonomsku | |
Rezultati | Jeftinija proizvodnja cveća i dendromaterijala zbog korišćenja sopstvenog organskog substrata, izostanak troškova za odvoz i troškova deponovanja otpadne biomase. Finansijska dobit od prodaje dela organskog substrata na tržištu. | |
Ekonomski | Br. radnih mesta 4 | osoba za nadzor: 1 |
Količina investicija | Nabavka mašina i opreme: | |
PJP | D.o.o. "RADANOV" Novi Bečej | |
Realizacija | Organizacija | Osoba |
Nadležni | JKP "Zelenilo", Kragujevac | Dobrila Desivojević - Direktor |
Partneri u saradnji | Skupština grada Kragujevca |
|
Budžet (total) | 350.000 € | |
Finansiranje |
|
KLJUČNO PITANJE: UNAPREĐENJE PRIVREDNOG AMBIJENTA | ||
Cilj Strateški | Kreiranje poslovnog ambijenta podsticajnog za osnivanje inovativnih biznisa i ubrzan rast postojećih biznisa, zasnovan na inovacijama i mreži znanja. | |
Operativni | -Podrška osnivanju nove generacije inovativnih preduzeća | |
Zadatak | Formiranje biznis inovacionog centra u Kragujevcu | |
Opis | Regionalna agencija za ekonomski razvoj Šumadije i Pomoravlja je u toku 2003. godine pokrenula inicijativu za formiranje biznis inkubator centra na teritoriji Kragujevca. U tom periodu je i osnovana Radna grupa za podršku procesima inkubacije biznisa u čiji su sastav ušli : Skupština Grada Kragujevca, Regionalna agencija za ekonomski razvoj Šumadije i Pomoravlja, Regionalna privredna komora i Univerzitet grada Kragujevca. Ispitivanjem konkurentskog okruženja kao i sektorskom analizom privrede u regionu, zaključeno je da akcenat treba staviti ne na klasičan način inkubacije već na formiranje biznis inovativnog centra koji treba da pruži podršku onim poslovima koji ne pripadaju tradicionalnim kategorijama poslovanja u regionu. Ova inicijativa je dobila saglasnost Radne grupe čiji je zadatak da pruži institucionalnu podršku i kordinira inicijative usmerene na formiranje biznis inovativnog centra | |
Rezultati | 1. Kupljena i adaptirana zgrada za rad BIC-a | |
Ekonomski | Br. radnih mesta | Osoblje BIC-a: 4 Dodatno zapošljavanje kod stanara BIC-a: 40 |
Količina investicija | Kupovina, adaptacija i opremanje zgrade BIC-a: 890.000,00 € Investicije iz privatnog sektora(stanari BIC-a): 60.000, 00 € | |
PJP | Skupština Grada Kragujevca-Regionalna Agencija za ekonomski razvoj Šumadije i Pomoravlja- | |
... |
| |
Realizacija | Organizacija | Osoba |
Nadležni | Skupština Grada Kragujevca | Dragan Ranković |
Partneri | Regionalna Agencija za ekonomski razvoj Šumadije i Pomoravlja | Jasminka Luković Jagličić |
Budžet (total) | 1.000.000,00 € | |
Finansiranje | Nacionalni investicioni program | |
Skupština Grada Kragujevca | ||
Regionalna Agencija za ekonomski razvoj Šumadije i Pomoravlja | ||
Donatorski programi |
KLJUČNO PITANJE: UNAPREĐENJE PRIVREDNOG AMBIJENTA | ||
Cilj | Opšti cilj: | |
Specifični cilj: | ||
Zadatak | Formiranje poslovne zone u Kragujevcu | |
Opis | Formiranje poslovnog distrikta podrazumeva snažno javno privatno partnerstvo između lokalne samouprave, lokalne biznis zajednice i građana. Cilj formiranja poslovnog distrikta je unapređenje poslovne klime identifikacijom delova teritorije grada koji imaju potencijala za koncentraciju biznisa, koji se u direktnoj saradnji sa vlasnicima nepokretnosti infrastrukturno i komunalno unapređuju, čime im se svrha menja od stambenog ka poslovnom prostoru. Kariku u ovom odnosu predstavljaju privatni preduzetnici koji treba da uzmu aktivno učešće u formiranju biznis distrikta putem identifikacije potreba za uslugama visokog nivoa i jasno izražene spremnosti da postanu stanari tog novog prostora. | |
Rezultati | - Unapređen ambijent za poslovanje biznis sektora | |
Ekonomski | Br. radnih mesta | Tokom projekta: 10 |
Količina investicija |
| |
PJP | Skupština Grada - poslovna zajednica- vlasnici nekretnina - Regionalna Agencija za ekonomski razvoj | |
Realizacija | Organizacija | Osoba |
Nadležni | Skupština Grada Kragujevca |
|
Partneri | Regionalna Agencija za ekonomski razvoj Šumadije i Pomoravlja |
|
Budžet (total) | 50.000,00 € | |
Finansiranje | Skupština Grada Kragujevca | |
Regionalna Agencija za ekonomski razvoj | ||
Donator |
KLJUČNO PITANJE: UNAPREĐENJE PRIVREDNOG AMBIJENTA | ||
Cilj | Opšti cilj: | |
Specifičan cilj: | ||
Zadatak | Servis centar za izvozno orijentisana preduzeća | |
Opis | Smanjenje spoljnotrgovniskog deficita i unapređenje vrednosne i robne strukture u spoljnoj trgovini je prepoznato kao jedan od osnovnih preduslova za razvoj srpske privrede i otvaranje mogućnosti za povećano investiranje koje bi usledilo kao posledica povećanog obima dohotka. | |
Rezultati | 1. Ažurirana baza podataka preduzeća Regionalne Agencije sa detaljnim informacijama o izvoznicima sa teritorije Grada Kragujevca | |
Ekonomski benefit | Br. radnih mesta | - 3 zaposlena u servis centru |
Količina investicija | S obzirom da se projekat odnosi na tehničku podršku izvozu, neće biti direktnih investicija u hardware, već u know how komponentu. | |
PJP | Regionalna Agencija za ekonomski razvoj Šumadije i Pomoravlja-Skupština Grada Kragujevca- | |
... |
| |
Realizacija | Organizacija | Osoba |
Nadležni | Regionalna Agencija za ekonomski razvoj Šumadije i Pomoravlja | Jasminka Luković Jagličić |
Partneri u | Skupština Grada Kragujevca |
|
Budžet (total) | 50.000,00 € | |
Finansiranje | Skupština Grada Kragujevca | |
| Regionalna Agencija za ekonomski razvoj Šumadije i Pomoravlja | |
| Donatorska sredstva |
KLJUČNO PITANJE: UNAPREĐENJE PRIVREDNOG AMBIJENTA | ||
Cilj | Opšti cilj: | |
Specifičan cilj: | ||
Zadatak | Biznis inkubator centar bez zidova | |
Opis
| Koncept biznis inkubacije je široko primenjivan kao oblik podrške početnicima u privatnom preduzetništvu u zemljama EU. Osnovni razlog za svojevrsno tutorstvo nad razvojem preduzeća u prvim godinama poslovanja se nalazi u potrebi da se poveća stepen preživljavanja preduzeća u periodu kada postoji veliki stepen osetljivosti na promene, a istovremeno i oskudnost materijalnih i ljudskih resursa. | |
Rezultati | 1. 300 srednjoškolaca pošlo obuku iz privatnog preduzetništva i novčano nagrađene 3 najbolje poslovne ideje | |
Ekonomski | Br. radnih mesta | 50 |
Količina investicija | 60.000,00€ za nabavku nove opreme | |
PJP | Biće ostvarena direktna saradnja između institucija, Regionalne Agencije i Skupštine Grada, s jedne, i predstavnika privatnog sektora s druge strane. | |
Realizacija | Organizacija | Osoba |
Nadležni | Regionalna Agencija za ekonomski razvoj Šumadije i Pomoravlja | Jasminka Luković Jagličić - direktor |
Partneri | Skupština Grada Kragujevca |
|
Budžet (total) | 120.000,00 € | |
Finansiranje | Skupština Grada Kragujevca | |
Regionalna Agencija za ekonomski razvoj Šumadije i Pomoravlja | ||
Donatorska sredstva |
U "Sl. listu grada Kragujevca", br. 5/2010 nisu objavljene izmene i dopune Strateškog plana lokalnog ekonomskog razvoja grada Kragujevca za period 2007-2011 ("Sl. list grada Kragujevca", br. 14/2006) u poglavlju 6 - Plan implementacije, aneksu 1 - Profil zajednice i aneksu 3 - Sastav komisije.