PRAVILNIKO NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNI PROFIL MEHATRONIČAR ZA RADARSKE SISTEME("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 8/2010) |
Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovni profil mehatroničar za radarske sisteme, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:
1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03, 10/03, 24/04, 3/05, 6/05, 11/05, 6/06, 12/06, 8/08, 1/09, 3/09, 10/09 i 5/10), i to sa nastavnim planom i programom iz sledećih predmeta:
1) Srpski jezik i književnost,
2) Srpski jezik kao nematernji jezik,
3) Jezik nacionalnih manjina,
4) Engleski jezik,
5) Fizičko vaspitanje,
6) Istorija,
7) Građansko vaspitanje,
8) Ustav i prava građana,
9) Računarstvo i informatika;
2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta Verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", br. 6/03, 23/04 i 9/05).
Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".
NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA
Područje rada: MAŠINSTVO I OBRADA METALA
Obrazovni profil: MEHATRONIČAR ZA RADARSKE SISTEME - ogled
Trajanje obrazovanja: četiri godine
Cilj ogleda:
Uvođenje programskih novina:
- razvoj i primena oglednih programa stručnog obrazovanja koji su zasnovani na standardima zanimanja i potrebama tržišta rada za znanjima i veštinama;
- razvoj obrazovnih programa koji zadovoljavaju razvojne potrebe i potrebe za generičkim i životnim veštinama učenika;
- zasnivanje programa obrazovanja, nastave i učenja na precizno definisanim ciljevima i ishodima koji omogućuju individualan pristup učenju i koji uvažavaju razvojne potencijale i mogućnosti učenika;
- uspostavljanje funkcionalne veze između sadržaja obaveznih predmeta i uže stručnih predmeta, kako bi se podržalo i omogućilo uspešno sticanje stručnih znanja i veština;
- provera stručno teorijskih znanja i radnih kompetencija u okviru stručne mature.
Uvođenje organizacionih novina:
- prilagođavanje organizacije nastave i uslova rada u školi oglednoj programskoj strukturi i uspešnom dosezanju ishoda obrazovanja;
- razvoj modela socijalnog partnerstva putem programskog i organizacionog povezivanja srednjih stručnih škola sa Vojskom Srbije, tržištem rada i lokalnom zajednicom;
- školovanje kandidata za podoficire za potrebe Vojske Srbije.
- realizacija oglednih programa kroz različite organizacione oblike nastave (teorijsku nastavu, vežbe, praktičnu nastavu i nastavu u bloku);
- razvoj kriterijuma i standarda evaluacije i ocenjivanja zasnovanih na projektovanim ishodima obrazovanja;
- unapređenje stručnih i pedagoških kompetencija nastavnika;
- modernizovanje školske infrastrukture i unapređenje uslova za rad i učenje.
Očekivani ishodi ogleda:
Unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:
- unapređene mogućnosti za zapošljavanje i uspešan nastavak obrazovanja - univerzitetsko obrazovanje i kontinuirano stručno obrazovanje i usavršavanje;
- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;
- ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;
- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole;
- proveru koncepta stručne mature.
Ovaj program ogleda omogućuje učenicima:
- sticanje kompetencija neophodnih za kvalitetan rad u zanimanju i obavljanje određenih poslova;
- sticanje uslova za nastavak školovanja i osposobljavanje za dalje celoživotno učenje;
- mogućnost zaposlenja kao profesionalnog podoficira u Vojsci Srbije;
- sticanje ključnih (generičkih) kompetencija i životnih veština neophodnih za dalje učenje i profesionalni razvoj.
Trajanje ogleda:
Ogled se sprovodi od 1. septembra 2010. godine i može da traje najduže pet godina.
Način ostvarivanja ogleda:
Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa u području rada Mašinstvo i obrada metala. Radi uspešnog sprovođenja ogleda za nastavnike i stručne saradnike škole u kojoj se ostvaruje program ovog ogleda, organizuje se obuka za:
- primenu nastavnog plana i programa ogleda;
- primenu novih metoda rada sa učenicima;
- stručno usavršavanje nastavnika.
Uslovi ostvarivanja ogleda:
Ogled se ostvaruje u uslovima svakodnevnog obrazovno - vaspitnog rada u školi.
Ostvarivanje ogleda podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.
Ministarstvo prosvete, Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja i Komanda Vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane Generalštaba Vojske Srbije pružaju konsultantsku podršku direktoru i nastavnicima za realizaciju programa, razvoj materijala za rad, praćenje i vrednovanje ogleda.
Način vrednovanja ogleda:
Primena ogleda prati se kontinuirano u toku školske godine, a u poslednjoj godini sprovodi se vrednovanje ogleda.
Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, ispituju se ishodi obrazovno-vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.
U postupku vrednovanja ogleda sprovođenje programa prati Ministarstvo prosvete preko prosvetnog savetnika u saradnji sa Komandom Vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane Generalštaba Vojske Srbije, a ocenu ostvarenog cilja i očekivanih ishoda na kraju ogleda - Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, koji daje odgovarajući predlog ministru i inicijatoru ogleda.
Izveštaj o sprovedenom ogledu i ocena ogleda objavljuje se na način koji je dostupan široj stručnoj javnosti.
I CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
za ogledni obrazovni profil: MEHATRONIČAR ZA RADARSKE SISTEME
CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA:
Cilj stručnog obrazovanja za ogledni obrazovni profil mehatroničar za radarske sisteme je osposobljavanje učenika da stekne osnove znanja za rad na radarskim sistemima koji se koriste u Vojsci Srbije kao i mogućnost zaposlenja u Vojsci Srbije kao profesionalnog podoficira. S obzirom na neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebu kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoja karijere, unapređenja mogućnosti zaposlenja, učenici se osposobljavaju za:
- primenu teorijskih znanja u praktičnom kontekstu;
- rad na sredstvima koja se koriste u Vojsci Srbije;
- efikasan samostalni i timski rad;
- preuzimanje odgovornosti za vlastito učenje i napredovanje u poslu i karijeri;
- blagovremeno reagovanje na promenu u radnoj sredini;
- prepoznavanje poslovnih mogućnosti u radnoj sredini i širem socijalnom okruženju;
- primenu sigurnosnih i zdravstvenih mera u procesu rada;
- rad u skladu sa principima održavanja životne sredine;
- upotrebu informatičke tehnologije u prikupljanju, organizovanju i korišćenju informacija u radu i svakodnevnom životu.
Ove multifunkcionalne veštine i sposobnosti su rezultat:
- fleksibilne i na kvalitet učeničkih postignuća usmerene školske organizacije;
- zajedničkog rada nastavnika i učenika u svim modulima i predmetima;
- primene strategija, metoda i tehnika aktivnog učenja i usvajanja znanja i veština u nastavi.
OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
Radne kompetencije |
Znanja |
Veštine |
Stavovi |
Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će biti u stanju da: |
|||
• rad na opsluživanju i održavanju radarskog sistema |
• razlikuje elemente radarskog sistema: |
• osposobi za rad i održava radarske sisteme |
• savesno, odgovorno i uredno obavlja poverene mu poslove |
Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta za obrazovni profil: MEHATRONIČAR ZA RADARSKE SISTEME - OGLED
|
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
IV RAZRED |
UKUPNO |
|||||||||||||||||||||||||||
nedeljno |
godišnje |
nedeljno |
godišnje |
nedeljno |
godišnje |
nedeljno |
godišnje |
godišnje |
||||||||||||||||||||||||
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
T |
V |
PN |
B |
|
A: OBAVEZNI PREDMETI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Srpski jezik i književnost |
3 |
|
|
108 |
|
|
|
3 |
|
|
108 |
|
|
|
3 |
|
|
105 |
|
|
|
3 |
|
|
93 |
|
|
|
414 |
|
|
|
2. Engleski jezik |
2 |
|
|
72 |
|
|
|
2 |
|
|
72 |
|
|
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
2 |
|
|
62 |
|
|
|
276 |
|
|
|
3. Fizičko vaspitanje |
|
2 |
|
|
72 |
|
|
|
2 |
|
|
72 |
|
|
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
2 |
|
|
62 |
|
|
|
276 |
|
|
4. Matematika |
4 |
|
|
144 |
|
|
|
4 |
|
|
144 |
|
|
|
3 |
|
|
105 |
|
|
|
3 |
|
|
93 |
|
|
|
486 |
|
|
|
5. Istorija |
2 |
|
|
72 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
72 |
|
|
|
6. Računarstvo i informatika |
|
3 |
|
|
108 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
108 |
|
|
7. Tehničko crtanje sa mašinskim elementima |
1 |
2 |
|
36 |
72 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
36 |
72 |
|
|
8. Fizika |
2 |
|
|
72 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
72 |
|
|
|
9. Stručni engleski jezik |
|
2 |
|
|
72 |
|
|
|
2 |
|
|
72 |
|
|
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
2 |
|
|
62 |
|
|
276 |
|
|
|
10. Zaštita životne sredine |
2 |
|
|
72 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
72 |
|
|
|
11. Elektrotehnika |
2 |
2 |
|
72 |
72 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
72 |
72 |
|
|
12. Tehnička mehanika sa mehanizmima |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
|
36 |
36 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
36 |
36 |
|
|
13. Elektronika |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
|
72 |
72 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
72 |
72 |
|
|
14. Istorija Vazduhoplovstva |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
72 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
72 |
|
|
|
15. Programiranje |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
72 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
72 |
|
|
16. Električna i elektronska merenja |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
|
36 |
36 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
36 |
36 |
|
|
17. Aerodromi i vojni objekti |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
72 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
72 |
|
|
|
18. Vazduhoplovni propisi i organizacija održavanja |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70 |
|
|
|
19. Modeliranje |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
105 |
|
|
|
3 |
|
|
93 |
|
|
|
198 |
|
|
20. Saobraćajni propisi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
42 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
42 |
21. Radarskoračunarski sistemi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
4 |
|
124 |
124 |
|
|
124 |
124 |
|
|
B: STRUČNI MODULI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Tehnologija elektromaterijala |
1 |
|
2 |
36 |
|
72 |
30 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
36 |
|
72 |
30 |
2. Osnovi radarske i raketne tehnike |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
1 |
|
36 |
18 |
|
30 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
36 |
18 |
|
30 |
3. Hidraulični i pneumatski sistemi kao objekti upravljanja |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
|
18 |
36 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
36 |
|
|
4. Radioradarski primopredajnici |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
2 |
|
105 |
70 |
|
18 |
|
|
|
|
|
|
|
105 |
70 |
|
18 |
5. Impulsna elektronika |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
|
18 |
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
18 |
|
|
6. Električni pogon i oprema |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
|
18 |
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
18 |
|
|
7. Digitalna elektronika |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
1 |
|
70 |
35 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70 |
35 |
|
|
8. Merni pretvarači |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
|
17 |
17 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17 |
17 |
|
|
9. Sistemi upravljanja |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
|
17 |
17 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17 |
17 |
|
|
10. Testiranje i dijagnostika |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
93 |
42 |
|
|
93 |
42 |
11. Održavanje i montaža |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
93 |
48 |
|
|
93 |
48 |
V: IZBORNI PREDMETI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Građansko vaspitanje /Verska nastava |
1 |
|
|
36 |
|
|
|
1 |
|
|
36 |
|
|
|
1 |
|
|
35 |
|
|
|
1 |
|
|
31 |
|
|
|
138 |
|
|
|
2. Koordinatna geometrija / Socijalna psihologija |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70 |
|
|
|
3. Integralni račun sa primenama /Motorna vozila |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
62 |
|
|
|
62 |
|
|
|
Ukupno A+B+V: |
20 |
11 |
2 |
720 |
396 |
72 |
30 |
21 |
13 |
0 |
702 |
414 |
0 |
30 |
22 |
14 |
0 |
700 |
420 |
0 |
60 |
15 |
11 |
6 |
465 |
341 |
186 |
90 |
2863 |
1295 |
258 |
210 |
|
Σ |
4626 |
Gantogram stručnih modula po razredima za ogled - MEHATRONIČAR ZA RUDARSKE SISTEME
Moduli / Nastavne nedelje |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
T |
V |
PN |
B |
Σ |
||
Prvi razred |
Tehnologija elektromaterijala |
T |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
36 |
0 |
72 |
30 |
138 |
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30 |
|||||||
|
Σ |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
30 |
36 |
0 |
72 |
30 |
138 |
|
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Moduli / Nastavne nedelje |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
T |
V |
PN |
B |
Σ |
||
Drugi razred |
Osnovi radarske i raketne tehnike |
T |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
36 |
18 |
0 |
30 |
84 |
V |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Hidraulični i pneumatski sistemi kao objekti upravljanja |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
18 |
36 |
0 |
0 |
54 |
|
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
Σ |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
30 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
54 |
54 |
0 |
30 |
138 |
|
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Moduli / Nastavne nedelje |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
T |
V |
PN |
B |
Σ |
||
Treći razred |
Radioradarski primopredajnici |
T |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
|
|
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
105 |
70 |
0 |
18 |
193 |
V |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Impulsna elektronika |
T |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
18 |
0 |
0 |
36 |
|
V |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Električni pogon i oprema |
T |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
18 |
0 |
0 |
36 |
|
V |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Digitalna elektronika |
T |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
70 |
35 |
0 |
0 |
105 |
|
V |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Merni pretvarači |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
17 |
17 |
0 |
0 |
34 |
|
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Sistemi upravljanja |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
17 |
17 |
0 |
0 |
34 |
|
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
Σ |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
6 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
245 |
175 |
0 |
18 |
438 |
|
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Moduli / Nastavne nedelje |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
T |
V |
PN |
B |
Σ |
||
Četvrti razred |
Testiranje i dijagnostika |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
0 |
93 |
42 |
135 |
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
|
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
12 |
|
|
|
|||||||
Održavanje i montaža |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 |
0 |
93 |
48 |
141 |
|
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
|
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
18 |
|
|
|
|||||||
|
Σ |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
30 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
6 |
30 |
30 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
186 |
90 |
276 |
|
Σ |
335 |
229 |
258 |
168 |
990 |
Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima
G: IZBORNI PREDMETI |
I |
II |
III |
IV |
Izborni predmet predviđen Zakonom |
|
|
|
|
1. Građansko vaspitanje / Verska nastava |
* |
* |
* |
* |
Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda |
|
|
|
|
1. Koordinatna geometrija / Socijalna psihologija |
|
|
* |
|
2. Integralni račun sa primenama / Motorna vozila |
|
|
|
* |
Izborna nastava se u prvom i drugom razredu sastoji iz 1 (jednog) časa, i to:
- obavezni izborni predmet predviđen Zakonom - Građansko vaspitanje ili Verska nastava, 1 čas nedeljno tokom školske godine;
Izborna nastava se u trećem i četvrtom razredu sastoji iz 3 (tri) časa, i to:
- obavezni izborni predmet predviđen Zakonom - Građansko vaspitanje ili Verska nastava, 1 čas nedeljno tokom školske godine;
- jedan izborni predmet predviđen Programom ogleda, pri čemu su svi ponuđeni predmeti sa fondom 2 časa nedeljno.
Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno odobrilo Ministarstvo prosvete. Ostvaruje se iz onih predmeta za koji se izjasni najmanje 30% učenika oglednog odeljenja.
Ocena izbornih predmeta predviđenih Programom ogleda je numerička i ulazi u prosek ocena na kraju godine.
Ostvarivanje programa ogleda
Predviđen broj učenika u odeljenju je 24.
Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN) i nastavu u bloku (B):
razred |
predmet / modul |
godišnji fond časova |
broj učenika u grupi |
||
V |
PN |
B |
|
||
I |
Računarstvo i informatika |
108 |
|
|
12 |
Tehničko crtanje sa mašinskim elementima |
72 |
|
|
12 |
|
Stručni engleski jezik |
72 |
|
|
12 |
|
Elektrotehnika |
72 |
|
|
12 |
|
Tehnologija elektromašinskih materijala |
|
72 |
30 |
12 |
|
II |
Stručni engleski jezik |
72 |
|
|
12 |
Tehnička mehanika sa mehanizmima |
36 |
|
|
12 |
|
Elektronika |
72 |
|
|
12 |
|
Programiranje |
72 |
|
|
12 |
|
Električna i elektronska merenja |
36 |
|
|
12 |
|
Osnovi radarske i raketne tehnike |
18 |
|
30 |
12 |
|
Hidraulični i pneumatski sistemi kao objekti upravljanja |
36 |
|
|
12 |
|
III |
Stručni engleski jezik |
70 |
|
|
12 |
Modeliranje |
105 |
|
|
12 |
|
Radioradarski primopredajnici |
70 |
|
18 |
12 |
|
Impulsna tehnika |
18 |
|
|
12 |
|
Električni pogon i oprema |
18 |
|
|
12 |
|
Digitalna elektronika |
35 |
|
|
12 |
|
Merni pretvarači |
17 |
|
|
12 |
|
Sistemi upravljanja |
17 |
|
|
12 |
|
IV |
Stručni engleski jezik |
62 |
|
|
12 |
Modeliranje |
93 |
|
|
12 |
|
Testiranje i dijagnostika |
|
93 |
42 |
12 |
|
Održavanje i montaža |
|
93 |
48 |
12 |
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada*
|
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
IV RAZRED |
UKUPNO |
Čas odeljenskog starešine |
72 |
72 |
70 |
62 |
274 |
Dodatni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
Dopunski rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
Pripremni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
Društveno korisni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
|
I |
II |
III |
IV |
Ekskurzija |
2-3 dana |
2-3 dana |
do 5 dana |
do 7 dana |
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture |
2 časa nedeljno |
|||
Drugi strani jezik |
2 časa nedeljno |
|||
Drugi predmeti* |
1 - 2 časa nedeljno |
|||
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo) |
30 - 60 časova godišnje |
|||
Društvene aktivnosti - đački parlament, učeničke zadruge |
15 - 30 časova godišnje |
|||
Kulturna i javna delatnost škole |
2 radna dana |
* Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
razred |
razredno |
mentorski rad |
obavezne |
ostalo |
ukupno radnih |
I |
36 |
1 |
2 |
|
39 |
II |
36 |
1 |
2 |
|
39 |
III |
35 |
2 |
2 |
|
39 |
IV |
31 |
3 |
2 |
3 |
39 |
III NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)
Nastavni plan i program za obrazovni profil mehatroničar za radarske sisteme - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme ("Službeni glasnik RS - Prosvetni glasnik", broj 7/91);
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete u trogodišnjem i četvorogodišnjem trajanju u stručnoj školi za područje rada mašinstvo i obrada metala ("Službeni glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 8/91, 6/98, 3/99, 1/01, 8/02 i 9/03).
Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:
- publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, odgovarajuće video zapise i elektronske publikacije);
- odgovarajuće softverske pakete;
- Internet.
Nastava se realizuje uz korišćenje dostupnih nastavnih sredstava (računara i projektora, televizora i CD plejera i sl).
Naziv predmeta: ENGLESKI JEZIK
Godišnji fond časova: 72 časa
Razred: prvi
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Present tenses |
• Upoznavanje učenika sa osnovama komunikacije |
• se predstavi |
• Lekcije propisanog udžbenika kroz koje se obrađuje data tema
|
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
• Osposobljavanje učenika za pravilnu upotrebu sadašnjeg vremena |
• pravilno upotrebljava u usmenom i pismenom izražavanju sadašnje prosto i trajno vreme |
|||
Past tenses |
• Osposobljavanje učenika za pravilnu upotrebu prošlih vremena |
• pravilno upotrebljava u usmenom i pismenom izražavanju prosto prošlo i trajno prošlo vreme |
||
Quantity |
• Upoznavanje sa kvantifikatorima i brojevima |
• pravilno upotrebljava kvantifikatore (some, any, much, many, a few, a little) |
||
Future intentions |
• Upoznavanje sa izrazima pomoću kojih se izražavaju želje i planovi za budućnost |
• izrazi želje i planove za budućnost (want/hope to) |
|
|
Present Perfect |
• Obnavljanje: Present Perfect Tense for & since, adverbs, short answers |
• pravilno upotrebljava u usmenom i pismenom izražavanju The Present Perfect Tense |
PREPORUČENA LITERATURA
1. New Headway, Pre-Intermediate, John and Liz Soars (student's book and work book) - poslednje važeće izdanje
2. Tech Talk, Elementary, Vicki Hollett, Oxford University Press (student's book and work book)
3. Bilo koji drugi udžbenik istog nivoa odobren od strane Ministarstva prosvete
4. Sajtovi: (http://www.tolearnenglish.com)
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
1. Stručni engleski jezik
2. Srpski jezik i književnost
3. Računarstvo i informatika
Naziv predmeta: ENGLESKI JEZIK
Godišnji fond časova: 72 časa
Razred: drugi
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Perfect Tenses |
• Obnavljanje: Present Perfect Tense, for & since, adverbs, short answers |
• pravilno upotrebljava u usmenom i pismenom izražavanju The Present Perfect Tense |
• Lekcije propisanog udžbenika kroz koje se obrađuje data tema |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
• Pravilna upotreba vremena - The Present Perfect Continuous Tense |
• pravilno upotrebljava u usmenom i pismenom izražavanju The Present Perfect Continuous Tense u potvrdnim, upitnim i negativnim rečenicama |
|||
Modals |
• Pravilna upotreba modala - have to, must, should, might |
• pravilno upotrebljava modalne glagole - have to, must, should, might |
||
Time clauses |
• Pravilna upotreba vremenskih rečenica (as soon as, when, whil, until) |
• razlikuje značenje veznika as soon as, when, whil, until i pravilno ih upotrebljava u kontekstu |
||
Conditional sentences |
• Pravilna upotreba kondiconalnih rečenica (O + I) |
• pravilno upotrebljava kondicionalne rečenice nultog i prvog tipa |
|
|
• Pravilna upotreba kondiconalnih rečenica (II) |
• pravilno upotrebljava kondicionalne rečenice drugog tipa |
|||
Passive voice |
• Pravilna upotreba pasivnih rečenica |
• pravilno upotrebljava pasivne rečenice |
PREPORUČENA LITERATURA
1. New Headway, Pre-Intermediate, John and Liz Soars (student's book and work book), poslednje važeće izdanje
2. Tech Talk, Elementary, Vicki Hollett, Oxford University Press
3. Bilo koji drugi udžbenik istog nivoa odobren od strane Ministarstva prosvete
4. Sajtovi: (http://www.tolearnenglish.com)
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
1. Stručni engleski jezik
2. Istorija vazduhoplovstva
3. Računari
Naziv predmeta: ENGLESKI JEZIK
Godišnji fond časova: 70 časova
Razred: treći
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Tenses |
• Revizija obrađenih gramatičkih oblasti |
• pravilno upotrebljava ranije obrađene gramatičke jedinice - tenses: Present Simple, Present Continuous |
• Lekcije propisanog udžbenika kroz koje se obrađuje data tema |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Past Perfect Tense |
• Pravilna upotreba vremena - The Past Perfect Tense |
• pravilno upotrebljava davno prošlo vreme u potvrdnim, odričnim i negativnim rečenicama |
||
Auxiliary verbs |
• Pravilna upotreba pomoćnih glagola - do, be, have |
• Pravilno upotrebljava pomoćne glagole do, be, have u odgovarajućem kontekstu |
||
Active and Passive voice |
• Obnavljanje: sadašnja vremena aktiva i pasiva |
• pravilno upotrebljava sadašnja vremena aktiva i pasiva |
||
Modals |
• Sticanje znanja o upotrebi modalnih glagola koji izražavaju obavezu i dozvolu |
• pravilno upotrebljava modalne glagole (have (got) to, can, be allovwed to, should, must) da izrazi obavezu ili dozvolu |
|
|
PREPORUČENA LITERATURA
1. New Headway Intermediate, Liz and John Soars (student's book and workbook) - poslednje važeće izdanje
2. Tech Talk, Pre-Intermediate, Vicki Hollett and John Sydes, Oxford University Press
3. Bilo koji drugi udžbenik istog nivoa odobren od strane Ministarstva prosvete
4. Sajtovi: (http://www.tolearnenglish.com)
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
1. Stručni engleski jezik
2. Srpski jezik i književnost
Naziv predmeta: ENGLESKI JEZIK
Godišnji fond časova: 62 časa
Razred: četvrti
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Tenses |
• Obnavljanje: Present Perfect active and passive |
• pravilno upotrebljava Present Perfect Tense aktiva i pasiva i neke frazalne glagole |
• Lekcije propisanog udžbenika kroz koje se obrađuje data tema |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Conditionals |
• Obnavljanje: kondicionalne rečenice, pridevi |
• pravilno upotrebljava nulti, prvi i drugi kondicional |
||
Modals |
• Sticanje znanja o upotrebi modalnih glagola koji izražavaju verovatnoću |
• pravilno upotrebljava modalne glagole (must, could, might, can't) da izrazi stepen verovatnoće |
||
Indirect questions |
• Pravilna upotreba indirektnih pitanja |
• Pravilno postavlja i upostrebljava indirektna pitanja |
||
Reported speech |
• Obnavljanje: Indirektan govor |
• pravilno upotrebljava indirektan govor u kontekstu |
|
|
PREPORUČENA LITERATURA
1. New Headway Intermediate, Liz and John Soars (student's book and workbook) - poslednje važeće izdanje
2. Tech Talk, Pre-Intermediate, Vicki Hollett and John Sydes, Oxford University Press
3. Bilo koji drugi udžbenik istog nivoa odobren od strane Ministarstva prosvete
4. Sajtovi: (http://www.tolearnenglish.com)
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
1. Stručni engleski jezik
2. Srpski jezik i književnost
Naziv predmeta: MATEMATIKA
Godišnji fond časova: 144 časa
Razred: prvi
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Vektori |
• osposobljavanje za izvođenje osnovnih računskih operacija sa vektorima u ravni |
• objasni šta je vektor i kada su dva vektora jednaka |
• Sabiranje, oduzimanje vektora i množenje skalarom |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Trigonometrijske funkcije |
• osposobljavanje za rešavanje pravouglog trougla, kao i za izračunavanje vrednosti osnovnih trigonometrijskih funkcija na trigonometrijskoj kružnici |
• objasni šta su sinus, kosinus, tangens i kotangens oštrog ugla u pravouglom trouglu, izračuna ih ako su date stranice (ili se mogu izračunati) i obrnuto, konstruiše oštar ugao ako je poznata jedna njegova trigonometrijska funkcija |
• Definicije trigonometrijskih funkcija oštrog ugla u pravouglom trouglu |
• Trigonometrijske funkcije (14 časova) |
Logika i skupovi |
• sticanje znanja o iskazima i obavljanju osnovnih logičkih operacija |
• određuje istinitosnu vrednost logičke formule |
• Iskazi i operacije sa njima |
|
Racionalni algebarski izrazi |
• sticanje znanja o radu sa razlomcima |
• objasni šta je monom, binom, trinom, polinom, prepozna slične monome, sabira ih i oduzima |
• Sređivanje, sabiranje i množenje polinoma |
|
Proporcionalnost i sličnost |
• sticanje osnovnih znanja iz rešavanja i primena proporcija |
• samostalno postavlja i rešava proporcije |
• Rešavanje proporcije |
|
Podudarnost |
• sticanje osnovnih znanja o mnogouglovima i kružnici uz elementarne konstrukcije |
• konstruiše i prenosi uglove |
• Osnovne osobine trougla |
|
Linearne jednačine, nejednačine i funkcija |
• obnavljanje i dopunjavanje osnovnih znanja o rešavanju jednačina, nejednačina i sistema jednačina |
• rešava linearne jednačine |
• Rešavanje linearnih jednačina |
|
PREPORUČENA LITERATURA
1. Matematika, Đorđe Dugošija i Marko Šegrt
2. Matematika za gimnazije i stručne škole sa četiri časa nedeljno, dr Pavle Miličić
3. Zbirka iz matematike za prvi razred srednje škole, Vene Bogoslavov
4. Zbirka iz matematike za prvi razred srednje škole, Srđan Ognjanović i Živorad Ivanović
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
1. Tehničko crtanje sa mašinskim elementima
2. Fizika
3. Računarstvo i informatika
4. Elektrotehnika
5. Elektronika
6. Tehnička mehanika sa mehanizmima
7. Programiranje
8. Električna i elektronska merenja
9. Modeliranje
10. Stručni moduli: Hidraulični i pneumatski sistemi kao objekti upravljanja, Digitalna elektronika, Merni pretvarači, Sistemi upravljanja.
Naziv predmeta: MATEMATIKA
Godišnji fond časova: 144 časa
Razred: drugi
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Stepenovanje i korenovanje |
• sticanje znanja o stepenima i korenima i operacijama sa njima |
• definiše stepen i operacije sa stepenima |
• Pojam stepena |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na tupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Kompleksni brojevi |
• sticanje osnovnih znanja o kompleksnim brojevima i operacijama sa njima |
• definiše kompleksan broj u algebarskom obliku i odredi realni i imaginarni deo kompleksnog broja |
• Algebarski oblik kompleksnog broja i osnovne operacije |
|
Kvadratna funkcija |
• sticanje znanja o rešavanju kvadratnih jednačina i nejednačina |
• objasni šta je diskriminanta i odredi prirodu rešenja kvadratne jednačine |
• Kvadratna jednačina |
|
Trigonometrijske funkcije |
• rešavanje trigonometrijskih jednačina i obavljanje elementarnih transformacija trigonometrijskih izraza |
• predstavi vrednosti trigonometrijskih funkcija na trigonometrijskoj kružnici |
• Trigonometrijska kružnica |
|
Eksponencijalna i logaritamska funkcija |
• sticanje znanja o rešavanju jednačina i nejednačina sa eksponencijalnim i logaritamskim izrazima |
• izvede elementarne transformacije eksponencijalnih izraza |
• Eksponencijalna funkcija i njen grafik i osobine |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Matematika za opštu gimnaziju i gimnaziju društvenog smera i četvorogodišnje stručne škole sa četiri časa nedeljno, dr Branimir Šešelja
2. Zbirka iz matematike za drugi razred srednje škole, Vene Bogoslavov
3. Zbirka iz matematike za drugi razred srednje škole, Srđan Ognjanović i Živorad Ivanović
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
1. Tehničko crtanje sa mašinskim elementima
2. Fizika
3. Računarstvo i informatika
4. Elektrotehnika
5. Elektronika
6. Tehnička mehanika sa mehanizmima
7. Programiranje
8. Električna i elektronska merenja
9. Modeliranje
10. Stručni moduli: Hidraulični i pneumatski sistemi kao objekti upravljanja, Digitalna elektronika, Merni pretvarači, Sistemi upravljanja.
Naziv predmeta: MATEMATIKA
Godišnji fond časova: 105 časova
Razred: treći
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Poliedri |
• obnavljanje i upotpunjavanje znanja o obimu i površini mnogouglova, površini i zapremini poliedara i primena |
• primeni formule za izračunavanje obima i površine: pravougaonika, kvadrata, paralelograma, trougla, četvorougla sa normalnim dijagonalama, jednakostraničnog trougla, trapeza, pravilnog šestougla |
• Površine ravnih figura |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama
|
Obla tela |
• upotpunjavanje znanja o obimu i površini kruga i delova kruga, površini i zapremini oblih tela i primena |
• napiše i primeni formule za izračunavanje obima i površine kruga i delova kruga |
• Površina kruga i delova kruga |
|
Sistem jednačina |
• sticanje znanja o rešavanju i diskusiji po parametru sistema linearnih jednačina |
• izračuna determinantu trećeg reda |
• Determinante drugog i trećeg reda |
|
Vektori |
• sistematizacija stečenog znanja o vektorima i primena |
• odredi vektor položaja tačke u prostoru |
• Osnovne računske operacije sa koordinatno zadatim vektorima u ravni i prostoru |
|
Nizovi |
• sticanje osnovnih znanja o nizovima i primena |
• izvodi lakše dokaze matematičkom indukcijom |
• Matematička indukcija |
PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
1. Matematika za četvorogodišnje stručne škole mašinsku, elektrotehničku, saobraćajnu, građevinsku, rudarsku, drvoprerađivačku i hemijsku, dr Dušan Georgijević i dr Dušan Obradović
2. Zbirka iz matematike za treći razred srednje škole, Vene Bogoslavov
3. Zbirka iz matematike za treći razred srednje škole, Srđan Ognjanović i Živorad Ivanović
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
1. Tehničko crtanje sa mašinskim elementima
2. Fizika
3. Računarstvo i informatika
4. Elektrotehnika
5. Elektronika
6. Tehnička mehanika sa mehanizmima
7. Programiranje
8. Električna i elektronska merenja
9. Modeliranje
10. Stručni moduli: Hidraulični i pneumatski sistemi kao objekti upravljanja, Digitalna elektronika, Merni pretvarači, Sistemi upravljanja.
Naziv predmeta: MATEMATIKA
Godišnji fond časova: 93 časa
Razred: četvrti
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Funkcija |
• sistematizacija znanja o funkcijama datim analitičkim izrazom |
• odredi domen, kodomen, nule, znak, parnost racionalne funkcije |
• Domen, kodomen, nule, znak, parnost |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Izvod funkcije |
• sticanje znanja o izvodu funkcije i znanja neophodnih za ispitivanje i crtanje grafika jednostavnih funkcija |
• izračuna izvod ma koje kombinacije elementarnih funkcija primenom pravila za izračunavanje izvoda |
• Izračunavanje izvoda funkcije |
|
Kombinatorika |
• sticanje osnovnih znanja o načinima prebrojavanja skupova i primeni binomnog obrasca |
• razlikuje varijacije od kombinacija |
• Permutacije, varijacije, kombinacije |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Matematika sa zbirkom zadataka za stručne škole sa tri časa nedeljno, dr Endre Pap, dr Ratko Tošić, dr Zagorka Lozanov-Crvenković
2. Matematika sa zbirkom zadataka za gimnazije i stručne škole sa četiri časa nedeljno, dr Milutin Obradović i dr Dušan Georgijević
3. Zbirka iz matematike za četvrti razred srednje škole, Vene Bogoslevov
4. Zbirka iz matematike za četvrti razred srednje škole, Srđan Ognjanović i Živorad Ivanović
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
1. Tehničko crtanje sa mašinskim elementima
2. Fizika
3
. Računarstvo i informatika
4. Elektrotehnika
5. Elektronika
6. Tehnička mehanika sa mehanizmima
7. Programiranje
8. Električna i elektronska merenja
9. Modeliranje
10. Stručni moduli: Hidraulični i pneumatski sistemi kao objekti upravljanja, Digitalna elektronika, Merni pretvarači, Sistemi upravljanja.
Naziv predmeta: RAČUNARSTVO I INFORMATIKA
Godišnji fond časova: 108 časova
Razred: prvi
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Uvod u informatiku |
• Upoznavanje učenika sa značajem i ulogom informatike u savremenom društvu |
• shvati značaj i primenu informatike |
• Predmet izučavanja informatike |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Računarski sistemi i operativni sistemi |
• Upoznavanje učenika sa osnovnim delovima računarskih sistema i njihovom funkcijom |
• razlikuje osnovne elemente računarskog sistema i njihovu ulogu |
• Računarski sistemi i njihovi elementi |
|
Aplikativni softver |
• Osposobljavanje učenika da koriste programe za obradu teksta, tabelarna izračunavanja, baze podataka i korišćenje Interneta |
• kreira željeni tekstualni dokument |
• Program za obradu teksta |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Informatika i računarstvo za gimnazije i stručne škole, Nikola Klem, Nikola Perin, Nataša Praščević
2. Kako rade računari, Ron White
3. Excel, Korak po korak, grupa autora
4. Access, Korak po korak, grupa autora
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
1. Tehničko crtanje sa mašinskim elementima
2. Programiranje
3. Modeliranje
4. Stručni moduli: Hidraulični i pneumatski sistemi kao objekti upravljanja, Digitalna elektronika, Merni pretvarači, Sistemi upravljanja.
Naziv modula: TEHNIČKO CRTANJE SA MAŠINSKIM ELEMENTIMA
Trajanje modula: 108 časova
Razred: prvi
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Tehnički crteži |
• Sticanje i primena znanja o standardima tehničkog crtanja |
• pravilno koristi pribor za tehničko crtanje |
• Materijal i pribor za tehničko crtanje |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Nacrtna geometrija |
• Sticanje znanja da prostorne figure, njihova svojstva i međusobne odnose predstave u ravni (jednoj ili više) |
• poznaje vrste projekcija |
• Normalno projektovanje na tri ravni |
|
Pravila tehničkog crtanja |
• Sticanje znanja o pravilima tehničkog crtanja |
• čita tehnički crtež |
• Sticanje znanja o pravilima tehničkog crtanja |
|
Mašinski materijali |
• Osposobljavanje učenika da razlikuje mašinske materijale i termičke obrade |
• razlikuje vrste i karakteristike osnovnih mašinskih materijala |
• Označavanje mašinskih materijala |
|
Mašinski elementi |
• Osposobljavanje učenika da razlikuje karakteristične mašinske elemente, poznaje principe njihovog funkcionisanja i namenu, da samostalno meri i kontroliše fizičke veličine i delove u oblasti mašinstva |
• razume neophodnost uvođenja tolerancija i ostvarivanja naleganja |
• Standardizacija mašinskih elemenata |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom za sve profile, Dušan Đorđevoć, mr. Željko Papić
2. Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom, S. Drapi, D. Gačić, M. Danilović, Z. Damjanac
3. Zbirka zadataka iz nacrtne geometrije, G. Dulić, M. Jevtić
4. Mašinski elementi 1, Spasoje Drapić
5. Mašinski elementi 2, Spasoje Drapić
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
1. Matematika
2. Fizika
3. Računarstvo i informatika
4. Tehnička mehanika sa mehanizmima
5. Modeliranje
6. Stručni moduli: Hidraulični i pneumatski sistemi kao objekti upravljanja, Merni pretvarači, Sistemi upravljanja
Naziv predmeta: FIZIKA
Godišnji fond časova: 72
Razred: prvi
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Osnovne fizičke veličine i vektori |
• Osposobljavanje učenika da objasni mesto i značaj fizike za razvoj društva |
• objasni značaj fizike kao fundamentalne nauke i njen uticaj na razvoj tehničkih nauka i disciplina |
• Fizika - oblast i priroda naučne discipline |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Kinematika |
• Sticanje osnovnih znanja iz kinematike |
• razlikuje vrste kretanja materijalne tačke |
• Mehaničko kretanje, referentni sistem, vektor položaja, vektor pomeraja |
|
Dinamika |
• Sticanje osnovnih znanja iz dinamike |
• navede osnovne zakone dinamike materijalne tačke |
• Sila, masa i impuls |
|
Supstancija i agregatna stanja |
• Sticanje osnovnih znanja o supstanciji i agregatnim stanjima |
• razlikuje strukturu supstancije |
• Priroda supstancije, hemijski elementi i jedinjenja |
|
Mehanika fluida |
• Sticanje osnovnih znanja iz mehanike fluida |
• objasni pojam fluida |
• Pojam fluida, potisak, pritisak, barometri |
|
Termodinamika |
• Sticanje osnovnih znanja iz termodinamike |
• objasni pojam idealnog gasa i veličine koje opisuje stanje gasa |
• Pojam idealnog gasa termodinamičke veličine |
|
Oscilacije |
• Sticanje osnovnih znanja o oscilacijama |
• objasni pojam oscilacija, njihov nastanak i karakteristične veličine oscilatornog kretanja (period, učestanost, amplituda) |
• Oscilacije u mehanici, harmonijske oscilacije |
PREPORUČENA LITERATURA
1. E. Danilović, M. Raspopović, S. Boćin, Fizika za prvi razred gimnazije, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2000.
2. J. Janjić, M. Pavlov, B. Radivojević, FIZIKA za prvi razred srednjeg obrazovanja i vaspitanja, Naučna knjiga, Beograd 2000.
3. M. Raspopović i dr, Fizika sa zbirkom zadataka i priručnikom za laboratorijske vežbe, za I razred četvorogodišnjih stručnih škola Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1998.
4. Grupa autora: FIZIKA za drugi razred srednjeg obrazovanja i vaspitanja, Naučna knjiga, Beograd, 2000.
5. Grupa autora: FIZIKA za treći razred srednjeg obrazovanja i vaspitanja, Naučna knjiga, Beograd 2000.
6. Nataša Čaluković, Fizika II, Zbirka zadataka za drugi razred gimnazije, KRUG, Beograd, 2003.
7. Nataša Čaluković, Fizika III, Zbirka zadataka za treći razred gimnazije, KRUG, Beograd, 2003.
8. Grupa autora, FIZIKA za četvrti razred srednjeg obrazovanja i vaspitanja, Naučna knjiga Beograd 2000.
9. Nataša Čaluković, Fizika, Zbirka zadataka za četvrti razred gimnazije, KRUG, Beograd, 2003.
10. Kvark media, Multimedijalni edukativni programi Fizika 1 i 2 Multisoft+, Užice 1999.
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
1. Matematika
2. Tehničko crtanje sa mašinskim elementima
3. Računarstvo i informatika
4. Elektrotehnika
5. Elektronika
6. Tehnička mehanika sa mehanizmima
7. Električna i elektronska oprema
8. Stručni moduli: Tehnologija elektromaterijala, Osnovi radarske i raketne tehnike, Hidraulični i pneumatski sistemi kao objekti upravljanja, Radioradarski primopredajnici, Impulsna elektronika, Električni pogon i oprema, Digitalna elektronika, Merni pretvarači, Sistemi upravljanja, Testiranje i dijagnostika, Održavanje i montaža