PRAVILNIKO NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNI PROFIL TEHNIČAR ZA FITNES I ZAŠTITU ZDRAVLJA("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 2/2011 i 5/2011 - ispr.) |
Član 1
Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovni profil tehničar za fitnes i zaštitu zdravlja, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Član 2
Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:
1) Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03, 10/03, 24/04, 3/05, 6/05, 11/05, 6/06, 12/06, 8/08, 1/09, 3/09, 10/09, 5/10 i 8/10), i to sa nastavnim planom i programom:
(1) Srpski jezik i književnost,
(2) Srpski jezik kao nematernji jezik,
(3) Jezik nacionalnih manjina,
(4) Strani jezik,
(5) Fizičko vaspitanje,
(6) Istorija,
(7) Matematika,
(8) Geografija,
(9) Fizika,
(10) Računarstvo i informatika,
(11) Muzička umetnost,
(12) Sociologija,
(13) Filozofija,
(14) Likovna kultura,
(15) Građansko vaspitanje,
(16) Maturski ispit;
2) Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta Verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", br. 6/03, 23/04 i 9/05);
3) Pravilnikom o nastavnom planu i programu srednjeg obrazovanja i vaspitanja u Stručnoj školi za estetiku, stil i kulturu tela u Beogradu ("Prosvetni glasnik", broj 16/04), i to sa nastavnim planom i programom:
(1) Hemija;
(2) Biologija.
Član 3
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku", a primenjuje se od školske 2011/2012. godine.
NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA
Područje rada: zdravstvo i socijalna zaštita
Obrazovni profil: Tehničar za fitnes i zaštitu zdravlja
Trajanje obrazovanja: četiri godine
Cilj ogleda:
Unapređenje kvaliteta i osavremenjivanje obrazovno-vaspitnog rada kroz:
- obrazovanje stručnjaka, koji će posedovati znanja i profesionalne veštine kojima bi doprinosili unapređivanju i očuvanju zdravlja, estetskog izgleda i promovisanju zdravih stilova življenja;
- uvođenje savremenih programa obrazovanja u školsku praksu koji će mladoj populaciji obezbediti sticanje aktuelnih profesionalnih znanja i veština u domenu ličnog povećanja funkcionalnih sposobnosti redovnim vežbanjem i korekcijom telesnih deformiteta;
- programsku postavku obrazovanja, nastave i učenja obezbediti da na precizno definisanim ciljevima i ishodima učenici napreduju shodno svojim razvojnim potencijalima;
- obezbeđivanje efikasnog učenja uspostavljanjem međusobne korelacije i koordinacije između sadržaja nastavnih predmeta u ostvarivanju obrazovnih ishoda;
- konstituisanje novog obrazovnog programa za novi profil stručnjaka kojeg u obrazovnom sistemu Republika Srbija nema.
Uvođenje organizacionih novina:
- prilagođavanje organizacije nastave i uslova rada u školi modularnoj programskoj strukturi i uspešnom dosezanju ishoda obrazovanja;
- razvoj modela socijalnog partnerstva putem programskog i organizacionog povezivanja srednjih stručnih škola sa kompanijama, tržištem rada i lokalnom zajednicom;
- realizacija modularnih programa kroz različite organizacione oblike nastave (teorijsku nastavu, vežbe i nastavu u bloku);
- razvoj kriterijuma i standarda evaluacije i ocenjivanja zasnovanih na projektovanim ishodima obrazovanja;
- unapređenje stručnih i pedagoških kompetencija nastavnika;
- modernizovanje školske infrastrukture i unapređenje uslova za rad i učenje.
Očekivani ishodi ogleda:
- formiranje novog profesionalnog profila stručnjaka koji poseduje sposobnost da organizuje grupne i individualne programe vežbanja u skladu sa potrebama, stanjima, mogućnostima i interesovanjima pojedinaca i šire društvene zajednice;
- unapređenje preventivnog delovanja za nastajanje oboljenja čiji je uzrok hipokinezija;
- sticanje ključnih (generičkih) kompetencija i životnih veština neophodnih za dalje učenje i profesionalni razvoj;
- ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode.
Trajanje ogleda:
Ogled se sprovodi od 1. septembra 2011. godine i može da traje najduže pet godina.
Način ostvarivanja ogleda:
Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa.
Radi uspešnog sprovođenja ogleda za nastavnike i stručne saradnike škole u kojoj se ostvaruje program ovog ogleda, organizuje se obuka za:
- primenu nastavnog plana i programa ogleda;
- primenu novih metoda rada sa učenicima;
- stručno usavršavanje nastavnika.
Uslovi ostvarivanja ogleda:
Ogled se ostvaruje u uslovima svakodnevnog obrazovno-vaspitnog rada u školi.
Ostvarivanje ogleda podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.
Način vrednovanja ogleda:
Primena ogleda prati se kontinuirano u toku školske godine, a u poslednjoj godini sprovodi se vrednovanje ogleda.
Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, ispituju se ishodi obrazovno-vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.
U postupku vrednovanja ogleda sprovođenje programa prati Ministarstvo prosvete preko prosvetnog savetnika, a ocenu ostvarenog cilja i očekivanih ishoda na kraju ogleda - Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, koji daje odgovarajući predlog ministru i inicijatoru ogleda.
Izveštaj o sprovedenom ogledu i ocena ogleda objavljuje se na način koji je dostupan široj stručnoj javnosti.
I CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
za obrazovni profil: TEHNIČAR ZA FITNES I ZAŠTITU ZDRAVLJA - ogled
CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA:
Cilj stručnog obrazovanja za obrazovni profil tehničar za fitnes i zaštitu zdravlja jeste sticanje obrazovnih standarda i stručnih kompetencija za samostalno obavljanje profesionalnih aktivnosti iz delokruga rada tehničara za fitnes i zaštitu zdravlja. S obzirom na neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebe kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoja karijere, unapređenja mogućnosti zaposlenja, učenici se osposobljavaju za:
- primenu teorijskih znanja u praktičnom kontekstu;
- efikasan samostalni i timski rad;
- preuzimanje odgovornosti za vlastito učenje i napredovanje u poslu i karijeri;
- blagovremeno reagovanje na promenu u radnoj sredini;
- prepoznavanje poslovnih mogućnosti u radnoj sredini i širem socijalnom okruženju;
- primenu sigurnosnih i zdravstvenih mera u procesu rada;
- rad u skladu sa principima održanja životne sredine;
- upotrebu informatičke tehnologije u prikupljanju, organizovanju i korišćenju informacija u radu i svakodnevnom životu.
OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
Stručne kompetencije |
Znanja |
Veštine |
Stavovi |
Po završenom obrazovanju za ovaj profil učenik će biti osposobljen da: |
|||
• organizuje i realizuje individualne i grupne programe fitnesa u radnim, obrazovno-vaspitnim i turističkim objektima |
• organizuje različite vrste individualnih i grupnih programa za estetsko oblikovanje, u zavisnosti od potreba klijenata |
• organizuje i sprovodi individualne programe za poboljšanje kondicije, povećanje mišićne mase i programe za redukciju telesne mase |
• savesno, odgovorno i uredno obavlja svoje profesionalne obaveze |
II NASTAVNI PLAN
Nedeljni i godišnji fond časova po predmetima za obrazovni profil: tehničar za fitnes i zaštitu zdravlja - ogled
OBAVEZNI PREDMETI |
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
IV RAZRED |
UKUPNO |
||||||||||||||||||
nedeljno |
godišnje |
blok |
nedeljno |
godišnje |
blok |
nedeljno |
godišnje |
blok |
nedeljno |
godišnje |
blok |
godišnje |
|||||||||||
t |
v |
t |
v |
t |
v |
t |
v |
t |
v |
t |
v |
t |
v |
t |
v |
t |
v |
BLOK |
|||||
A. OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI |
20 |
2 |
660 |
66 |
- |
17 |
- |
561 |
- |
- |
9 |
- |
297 |
- |
- |
9 |
- |
252 |
- |
- |
1770 |
66 |
1836 |
1a. Srpski jezik i književnost |
3 |
|
99 |
|
|
3 |
|
99 |
|
|
3 |
|
99 |
|
|
3 |
|
84 |
|
|
381 |
|
|
1b. Srpski jezik kao nematernji jezik* |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- |
|
|
2. __________ jezik i književnost* |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Strani jezik |
2 |
|
66 |
|
|
2 |
|
66 |
|
|
2 |
|
66 |
|
|
2 |
|
56 |
|
|
254 |
|
|
4. Fizičko vaspitanje |
2 |
|
66 |
|
|
2 |
|
66 |
|
|
2 |
|
66 |
|
|
2 |
|
56 |
|
|
254 |
|
|
5. Istorija |
2 |
|
66 |
|
|
2 |
|
66 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
132 |
|
|
6. Matematika |
3 |
|
99 |
|
|
2 |
|
66 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
165 |
|
|
7. Hemija |
2 |
|
66 |
|
|
2 |
|
66 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
132 |
|
|
8. Biologija |
2 |
|
66 |
|
|
2 |
|
66 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
132 |
|
|
9. Geografija |
2 |
|
66 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
66 |
|
|
10. Fizika |
2 |
|
66 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
66 |
|
|
11. Likovna kultura |
|
|
|
|
|
1 |
|
33 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
33 |
|
|
12. Računarstvo i informatika |
|
2 |
|
66 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
66 |
|
13. Muzička umetnost |
|
|
|
|
|
1 |
|
33 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
33 |
|
|
14. Sociologija |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
66 |
|
|
|
|
|
|
|
66 |
|
|
15. Filozofija |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
56 |
|
|
56 |
|
|
Napomena: *Za učenike koji nastavu slušaju na jednom od jezika nacionalnih manjina.
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
VI RAZRED |
UKUPNO |
|||||||||||||||||||
nedeljno |
godišnje |
blok |
nedeljno |
godišnje |
blok |
nedeljno |
godišnje |
blok |
nedeljno |
godišnje |
blok |
godišnje |
|||||||||||
t |
v |
t |
v |
t |
v |
t |
v |
t |
v |
t |
v |
t |
v |
t |
v |
t |
v |
blok |
|||||
B. STRUČNI PREDMETI |
7 |
2 |
231 |
66 |
120 |
9 |
4 |
297 |
132 |
120 |
12 |
10 |
396 |
330 |
120 |
8 |
14 |
224 |
392 |
180 |
1148 |
920 |
540 |
1. Rekreativne aktivnosti |
1 |
2 |
33 |
66 |
120 |
1 |
2 |
33 |
66 |
120 |
1 |
2 |
33 |
66 |
|
1 |
2 |
28 |
56 |
60 |
127 |
254 |
300 |
2. Latinski jezik |
2 |
|
66 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
66 |
|
|
3. Anatomija i fiziologija |
4 |
|
132 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
132 |
|
|
4. Antropomotorika |
|
|
|
|
|
1 |
2 |
33 |
66 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
33 |
66 |
|
5. Higijena i zdravstveno vaspitanje |
|
|
|
|
|
2 |
|
66 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
66 |
|
|
6. Patologija |
|
|
|
|
|
2 |
|
66 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
66 |
|
|
7. Korektivne vežbe |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
33 |
66 |
60 |
1 |
2 |
28 |
56 |
|
61 |
122 |
60 |
8. Fitnes programi i estetsko oblikovanje |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
33 |
66 |
60 |
1 |
2 |
28 |
56 |
60 |
61 |
122 |
120 |
9. Rekreacija osoba sa invaliditetom |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
33 |
66 |
|
|
|
|
|
|
33 |
66 |
|
10. Ishrana |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
66 |
|
|
|
|
|
|
|
66 |
|
|
11. Kineziologija |
|
|
|
|
|
3 |
|
99 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
99 |
|
|
12. Preduzetništvo |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
66 |
|
|
|
|
|
|
|
66 |
|
|
13. Psihologija |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
66 |
|
|
|
|
|
|
|
66 |
|
|
14. Hronična stanja i fizička aktivnost |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
66 |
66 |
|
2 |
2 |
56 |
56 |
60 |
122 |
122 |
60 |
15. Prva pomoć |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
28 |
56 |
|
28 |
56 |
|
16. Dečji razvoj i elementarne igre |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
28 |
56 |
|
28 |
56 |
|
17. Velnes i SPA |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
28 |
56 |
|
28 |
56 |
|
1. Građansko vaspitanje/Verska nastava |
1 |
|
33 |
|
|
1 |
|
33 |
|
|
1 |
|
33 |
|
|
1 |
|
28 |
|
|
127 |
|
|
UKUPNO A+B+V |
28 |
4 |
924 |
99 |
120 |
27 |
4 |
891 |
132 |
120 |
22 |
10 |
726 |
330 |
120 |
18 |
14 |
504 |
392 |
180 |
3045 |
986 |
2376 |
|
Σ6407 |
Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir časova teorije i vežbi, a prema programu predmeta.
Blok nastava se prikazuje u ukupnom zbiru na godišnjem nivou za odgovarajući predmet u okviru koga se realizuje, a prema programu predmeta.
Fond časova izbornih predmeta po razredima
IZBORNI PREDMETI |
I razred |
II razred |
III razred |
IV razred |
UKUPNO |
||||||
Izborni predmeti predviđeni Zakonom |
|
|
|
|
|
||||||
|
nedeljno |
god. |
nedeljno |
god. |
nedeljno |
god. |
nedeljno |
god. |
nedeljno |
god. |
|
1. |
Verska nastava/Građansko vaspitanje |
1 |
33 |
1 |
33 |
1 |
33 |
1 |
28 |
4 |
127 |
Izborna nastava se sastoji svake školske godine iz jednog izbornog predmeta. Učenik koji se opredeli za jedan od navedenih predmeta - versku nastavu ili građansko vaspitanje, ima pravo da tokom obrazovnog ciklusa menja izborni predmet.
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
|
I razred |
II razred |
III razred |
IV razred |
UKUPNO |
|
|
godišnje časova |
godišnje časova |
godišnje časova |
godišnje časova |
godišnje časova |
|
1 |
Čas odeljenskog starešine /zajednice |
do 66 |
do 66 |
66 |
56 |
254 |
2 |
Dodatni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
3 |
Dopunski rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
4 |
Pripremni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
Napomena: * Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada.
Ostvarivanje programa ogleda
Razred |
Predmet |
godišnji fond časova |
broj učenika u grupi |
|
vežbe |
nastava u bloku |
|||
I |
Računarstvo i informatika |
66 |
- |
10 |
Rekreativne aktivnosti |
66 |
120 |
10 |
|
II |
Antropomotorika |
66 |
- |
10 |
Rekreativne aktivnosti |
99 |
120 |
10 |
|
III |
Rekreativne aktivnosti |
66 |
- |
10 |
Korektivne vežbe |
66 |
60 |
10 |
|
Fitnes programi i estetsko oblikovanje |
66 |
60 |
10 |
|
Rekreacija osoba sa invaliditetom |
66 |
- |
10 |
|
Hronična stanja i fizička aktivnost |
66 |
- |
10 |
|
IV |
Rekreativne aktivnosti |
56 |
60 |
10 |
Korektivne vežbe |
56 |
- |
10 |
|
Fitnes programi i estetsko oblikovanje |
56 |
60 |
10 |
|
Hronična stanja i fizička aktivnost |
56 |
60 |
10 |
|
Prva pomoć |
56 |
- |
10 |
|
Dečiji razvoj i elementarne igre |
56 |
- |
10 |
|
Velnes i SPA |
56 |
- |
10 |
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
|
I |
II |
III |
IV |
Ekskurzija |
do 3 dana |
do 3 dana |
do 4 dana |
do 5 dana |
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture |
do 2 časa nedeljno |
|||
Drugi strani jezik |
do 2 časa nedeljno |
|||
Drugi predmeti * |
do 2 časa nedeljno |
|||
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo) |
30-60 časova godišnje |
|||
Društvene aktivnosti učenika (učenički parlament, učeničke zadruge |
15-30 časova godišnje |
|||
Kulturna i javna delatnost škole |
2 radna dana |
NAPOMENA: * |
Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili nekog drugog područja rada, kao i nastavnim planovima gimnazije. |
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
Razred |
Razredno-časovna nastava |
Nastava u bloku |
Obavezne i fak. vannastavne aktivnosti |
Ostali radni dani (maturski ispit) |
Ukupno radnih nedelja |
I |
33 nedelje |
4 nedelje |
2 nedelje |
|
39 |
II |
33 nedelje |
4 nedelje |
2 nedelje |
|
39 |
III |
33 nedelje |
4 nedelje |
2 nedelje |
|
39 |
IV |
28 nedelja |
6 nedelja |
2 nedelje |
3 nedelje |
39 |
III NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA (UPUTSTVO)
Nastavni program obrazovanja i vaspitanja za sticanje profesionalnih kompetencija za obrazovni profil tehničar za fitnes i zaštitu zdravlja je u skladu sa savremenim dostignućima u oblasti fitnesa i rekreacije i potrebama savremenog društva za stvaranjem optimalnih uslova za uspešan profesionalni rad. Radi se o obrazovnom profilu, čija je svrha, pružanje stručnih usluga na polju obezbeđivanja kvalitetnih stilova življenja, unapređivanja zdravlja, podizanje estetske kulture i preveniranje poremećaja.
Nastavni plan i program obrazovanja struktuiran je tako, da učenicima obezbeđuju sticanje širokih znanja iz nauke o zdravlju, anatomskim i fiziološkim karakteristikama ljudskog organizma, metodama unapređivanja zdravlja putem izučavanja i usvajanja znanja o programima prilagođenim za pojedine rekreativne aktivnosti i korektivne vežbe.
Stručna znanja koja učenici treba da steknu u toku četvorogodišnjeg obrazovnog ciklusa zasnivaju se na dostignućima nauke o zdravlju, posebno fiziologije i uticaja fizičkih aktivnosti na zdravlje, kao i stručnih dostignuća u oblasti fitnesa i korektivnih vežbi. Otuda, posebnu pažnju treba posvetiti sadržajima: anatomije, fiziologije, kineziologije, uticaju doziranih i dobro osmišljenih fizičkih aktivnosti na zdravlje kod starijih populacionih grupa, hroničnih stanja, posebno kod dece i osoba sa invaliditetom.
Učenici treba da upoznaju principe pravilne ishrane i uticaj ishrane na zdravlje svih starosnih grupa. Znanja i veštine stiču se realizacijom programskih sadržaja stručnih predmeta na časovima teorijske nastave i nastave vežbi, i to:
- savladavanjem tehnika kondicionih vežbi i programa kondicionih treninga;
- izučavanjem programa vežbi za razvijanje koordinacije pokreta kod dece i osoba sa posebnim potrebama;
- izučavanjem programa vežbi za prevenciju i zbrinjavanje deformiteta kod dece;
- izučavanjem vežbi disanja za relaksaciju kod različitih populacionih grupa;
- izučavanjem programa vežbi za estetsko oblikovanje;
- izučavanjem programa vežbi za redukciju telesne mase;
- izučavanjem programa vežbi za održavanje ili povećavanje mišićne mase;
- izučavanjem programa različitih vrsta aerobika, pilatesa, istezanja i fitnesa u vodi;
- izučavanjem programa za rad u teretani, sportsko-rekreativnom centru ili u drugim objektima adekvatne namene.
Učenici, istovremeno stiču znanja o dostignućima na planu fitnesa i korektivnih vežbi, koje ove oblasti nude u prevenciji i usporavanju procesa postojećih deformiteta ili drugih specifičnih stanja organizma.
Struktura nastavnih programa i nastavni sadržaji nalažu korišćenje savremene nastavne tehnologije iz oblasti fitnesa, rekreacije i korektivnih vežbi, koje obuhvataju softverske fitnes programe, kao i fitnes sprave i rekvizite koji se koriste prilikom vežbanja.
Posebnu pažnju treba posvetiti vežbama i praktičnoj nastavi u bloku. Deo praktične nastave koji se ostvaruje u fitnes i sportsko-rekreativnim centrima, treba pri operativnom planiranju detaljno razraditi, radi pravilnog usvajanja potrebnih sadržaja i ovladavanja svim elementima umeća i veština, koje, prema svojim profesionalnim kompetencijama, ima tehničar za fitnes i zaštitu zdravlja, a s ciljem osmišljavanja i sprovođenja aktivnosti potrebnih za prevenciju, održavanje ili poboljšanje psihofizičkog stanja, zdravlja i kvaliteta života.
U toku školovanja treba organizovati stručne ekskurzije za učenike putem realizacije kampova i osmišljenih boravaka u prirodi, radi usvajanja praktičnih veština rekreativnih aktivnosti u realističnom, prirodnom ambijentu.
REKREATIVNE AKTIVNOSTI
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
33 |
66 |
|
120 |
|
219 |
II |
33 |
66 |
|
120 |
|
219 |
III |
33 |
66 |
|
|
|
99 |
IV |
28 |
56 |
|
60 |
|
144 |
|
|
|||||
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada |
|
2. CILJEVI PREDMETA
- Upoznavanje učenika sa značajem rekreacije u očuvanju i unapređenju zdravlja, razvoj pozitivnih stavova i navika o redovnoj rekreaciji kao komponente zdravog načina života
- Upoznavanje učenika sa sprovođenjem različitih vrsta rekreativnih aktivnosti u raznovrsnim ambijentima - na otvorenom i zatvorenom prostoru
- Upoznavanje učenika sa pravilnim izborom i realizacijom rekreativnih aktivnosti različitih populacionih grupa
- Razvijanje svesti kod učenika o zdravom načinu života kroz bavljenje fizičkim aktivnostima
- Upoznavanje učenika sa principima i osposobljavanje za promociju zdravog načina života
- Upoznavanje učenika sa učestvovanjem i organizacijom masovnih rekreativnih događaja
- Razvijanje kreativnosti kod učenika
- Upoznavanje učenika za rekreacijom u radnim i vaspitno - obrazovnim organizacijama rekreacijom studenata i osoba trećeg doba
- Sticanje znanja o sprovođenju rekreativnih aktivnosti u prirodi: šumi, pored vode, na snegu
- Osposobljavanje učenika za organizaciju kampa
- Razvijanje svesti o ekologiji i očuvanju i unapređenju životne sredine
- Razvijanje svesti o važnosti rekreativnih sadržaja za turističku ponudu
- Osposobljavanje učenika za uspešno realizovanje različitih vrsta rekreativnih aktivnosti u raznim turističkim objektima
- Osposobljavanje učenika da uspešno realizuju rekreativne aktivnosti za različite populacione grupe turista
- Osposobljavanje učenika za sprovođenje animacije gostiju u turističkim objektima
- Razvijanje osećaja za ritam i kretanje kod učenika
- Razvijanje motoričkih sposobnosti kroz ritmička kretanja
- Razvijanje elegancije i estetski oblikovanih kretanja
- Ovladavanje i primena narodnih plesova - kola i društvenih plesova
- Usvajanje osnovnih elemenata tehnike plesa i njihovo povezivanje u celinu
- Primenjivanje stečenih znanja u praksi
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: prvi
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Rekreacija i zdravlje |
27 |
Država i rekreacija građana |
33 |
Rekreacija kao životni stil |
6 |
Osnovni elementi tehnike plesa |
6 |
Složeni elementi tehnike plesa |
6 |
Narodni plesovi |
21 |
Nastava u bloku |
120 |
Razred: drugi
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Igra u službi rekreacije |
36 |
Rekreacija učenika |
32 |
Rekreacija studenata |
7 |
Rekreacija zaposlenih |
12 |
Rekreacija trećeg doba |
9 |
Rekreacija osoba sa hendikepom |
3 |
Društveni plesovi |
30 |
Plesne igre u službi rekreacije |
3 |
Nastava u bloku |
120 |
Razred: treći
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Rekreacija u prirodi |
43 |
Aktivnosti na vodi i pored vode |
34 |
Aktivnosti na snegu |
22 |
Razred: četvrti
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Rekreacija u funkciji turizma |
31 |
Rekreacija u planinskom turizmu |
22 |
Rekreacija i animacija u hotelu |
31 |
Nastava u bloku |
60 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Razred: prvi
Naziv modula: Rekreacija i zdravlje
Trajanje modula: 27 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja o rekreativnim aktivnostima i njihovom značaju za očuvanje i unapređivanje zdravlja |
• promoviše zdrav način života kroz rekreaciju |
• Pojam rekreacije |
• na početku modula učenike upoznati sa ciljem, odnosno ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje |
Razred: prvi
Naziv modula: Država i rekreacija građana
Trajanje modula: 33 časa
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Razumevanje interesa države da investira u rekreaciju građana |
• razume i objasni koji je interes države da investira u rekreaciju građana |
• Interes države za investiranju u rekreaciju |
• okvirni broj časova za realizaciju modula iznosi 33 časa (18 časova teorije i 15 časova praktičnih vežbi) Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje |
Razred: prvi
Naziv modula: Rekreacija kao životni stil
Trajanje modula: 6 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja o neophodnosti rekreacije kao potrebe savremenog čoveka |
• obrazloži potrebu čoveka savremenog doba za rekreacijom |
• Rekreacija kao deo kulture savremenog čoveka |
• okvirni broj časova za realizaciju modula iznosi 6 časova Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje |
Razred: prvi
Naziv modula: Osnovni elementi tehnike plesa
Trajanje modula: 6 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Usvajanje osnovnih elemenata tehnike plesa i njihovo povezivanje u celine |
• samostalno izvodi osnovne elemente tehnike plesa u muzikom zadatom ritmu |
• Usvajanje prostih elementi tehnike plesa: običan korak, korak zgibom počučnjem, korak sa poigravanjem korak usponom |
• na početku modula učenike upoznati sa ciljem, odnosno ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje |
Razred: prvi
Naziv modula: Složeni elementi tehnike plesa
Trajanje modula: 6 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Usvajanje složenih elemenata tehnike plesa i njihovo povezivanje u celine međusobno i u kombinaciji sa prostim elementima |
• samostalno izvodi složene elemente tehnike plesa u muzikom zadatom ritmu i povezuje ih u celine |
• Usvajanje složeni elementi tehnike plesa: korak sa ukrštanjem, korak sa izbacivanjem i zabacivanjem; korak sa privlačenjem i treperenjem menjajući korak, trokorak trčećim koracima, poskok sa udarcem slobodne noge u stajnu nogu, poskok sa dotakom tla suprotnom nogom |
• okvirni broj časova za realizaciju modula iznosi 6 časova Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje |
Razred: prvi
Naziv modula: Narodni plesovi
Trajanje modula: 21 čas
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Usvajanje metodskog postupka i tehnike kola Moravac |
• prepoznaje melodiju, samostalno i u grupi izvodi korake kola Moravac, vlada metodskim postupkom učenja ovog kola |
• Metodski postupak učenja kola Moravac |
• na početku modula učenike upoznati sa ciljem, odnosno ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje |
Razred: prvi
Naziv modula: Nastava u bloku
Trajanje modula: 120 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Usavršavanje stečenih znanja do nivoa veština |
• uspešno primenjuje stečena znanja i veštine u sprovođenju vežbi oblikovanju okviru rekreativnih i fitnes programa |
• Obilazak ustanova za rekreaciju |
• utvrđeni broj časova za realizaciju nastave iznosi 120 časova |
Razred: drugi
Naziv modula: Igra u službi rekreacije
Trajanje modula: 36 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Razumevanje pojma igra, vrste igara i mesta igre u rekreaciji |
• sprovodi takmičenja u različitim sportskim igrama |
• Pojam igre i vrste igara |
• na početku modula učenike upoznati sa ciljem, odnosno ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje |
Razred: drugi
Naziv modula: Rekreacija učenika
Trajanje modula: 32 časa
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja o pozitivnim efektima rekreacije na zdravlje i uspeh u školi učenika različitih uzrasta |
• realizuje rekreativne aktivnosti u vaspitno-obrazovnim ustanovama za učenike predškolskog uzrasta |
• Rekreacija predškolaca |
• okvirni broj časova za realizaciju modula iznosi 32 časa (10 časova teorije i 22 časa vežbi) Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje |
Razred: drugi
Naziv modula: Rekreacija studenata
Trajanje modula: 7 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za sprovođenje rekreativnih aktivnosti studenata |
• sprovodi rekreativne programe za studente u zavisnosti od njihovih potreba i interesovanja |
• Rekreacija studenata: interesovanja studenata i oblici rekreacije |
• okvirni broj časova za realizaciju modula iznosi 7 časova (3 časa teorije i 4 časa praktičnih vežbi) Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje |
Razred: drugi
Naziv modula: Rekreacija zaposlenih
Trajanje modula: 12 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Razumevanje uloge rekreacije zaposlenih na radnom mestu radi postizanja bolje produktivnosti |
• sprovodi rekreativne programe kratkog trajanja tokom pauze uz korišćenje dostupnih rekvizita (stolica, sto) |
• Značaj aktivne pauze za radne sposobnosti zaposlenih |
• okvirni broj časova za realizaciju modula iznosi 12 časova (6 časova teorije i 6 časova vežbi) Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje |
Razred: drugi
Naziv modula: Rekreacija trećeg doba
Trajanje modula: 9 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Razumevanje potrebe za rekreacijom osoba trećeg doba |
• sprovodi rekreativno vežbanje za osobe trećeg doba uz pravilno doziranje intenziteta |
• Značaj rekreacije za osobe trećeg doba |
• okvirni broj časova za realizaciju modula iznosi 9 časova (5 časova teorije i 4 časa praktičnih vežbi) Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje |
Razred: drugi
Naziv modula: Rekreacija osoba sa hendikepom
Trajanje modula: 3 časa
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Razumevanje potrebe za rekreacijom osoba sa hendikepom |
• objasni potrebu osoba sa hendikepom za rekreacijom |
• Značaj rekreativnih aktivnosti za osoba sa hendikepom |
• okvirni broj časova za realizaciju modula iznosi 3 časa Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje |
Razred: drugi
Naziv modula: Društveni plesovi
Trajanje modula: 30 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Usvajanje metodskog postupka učenja bečkog valcera i izvođenje u paru |
• prepoznaje melodiju, samostalno i u paru izvodi korake bečkog valcera, vlada metodskim postupkom učenja ovog plesa |
• Metodski postupak učenja bečkog valcera |
• na početku modula učenike upoznati sa ciljem, odnosno ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje |
Razred: drugi
Naziv modula: Plesne igre u službi rekreacije
Trajanje modula: 3 časa
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Upoznavanje učenika sa primenom plesnih igara u rekreaciji |
• realizuje rekreativne aktivnosti u obliku plesnih igara za različite starosne populacije |
• Uvežbavanje plesnih igara |
• okvirni broj časova za realizaciju modula iznosi 3 časa Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje |
Razred: drugi
Naziv modula: Nastava u bloku
Trajanje modula: 120 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Usavršavanje stečenih znanja do nivoa veština |
• uspešno primenjuje znanja i veštine u realizaciji rekreativnih aktivnosti među decom predškolskog uzrasta, učenicima osnovnoškolskog i srednjoškolskog uzrasta, studentima, zaposlenima i osobama trećeg doba |
• Obilazak vrtića i rekreacija sa decom |
• utvrđeni broj časova za realizaciju nastave iznosi 120 časova |
Razred: treći
Naziv modula: Rekreacija u prirodi
Trajanje modula: 43 časa
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja o pojmu aktivnosti u prirodi i njihov pozitivan uticaj na zdravlje |
• samostalno postavi šator i koristi kamp opremu |
• Pojam aktivnosti u prirodi |
• okvirni broj časova za realizaciju modula iznosi 43 časa (15 časova teorije i 28 časova vežbi) Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje |
Razred: treći
Naziv modula: Aktivnosti na vodi i pored vode
Trajanje modula: 34 časa
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja o blagotvornom uticaju vodene sredine i sunca na skladni razvoj tela i zdravlje |
• koristi tehniku održavanja na površini i plivanja na otvorenim vodama |
• Plivanje na otvorenim vodama - stilovi i tehnike |
• okvirni broj časova za realizaciju modula iznosi 34 časa (10 časova teorije i 24 časa vežbi) Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje |
Razred: treći
Naziv modula: Aktivnosti na snegu
Trajanje modula: 22 časa
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja o osnovnim principima moderne tehnike skijanja |
• objasni principe moderne tehnike skijanja i karakteristike opreme |
• Skijanje - istorijat i razvoj |
• okvirni broj časova za realizaciju modula iznosi 22 časa (8 časova teorije i 14 časova vežbi) Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje |
Razred: četvrti
Naziv modula: Rekreacija u funkciji turizma
Trajanje modula: 31 čas
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja o važnosti rekreativnih aktivnosti za unapređenje turističke ponude |
• promoviše važnost rekreacije za turističku ponudu |
• Važnost rekreacije za turističku ponudu Banjski turizam Seoski turizam Gradski turizam Primorski turizam |
• na početku modula učenike upoznati sa ciljem, odnosno ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje |
Razred: četvrti
Naziv modula: Rekreacija u planinskom turizmu
Trajanje modula: 22 časa
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja o pozitivnom uticaju planinske klime na zdravlje |
• definiše pozitivne uticaje planinske klime na zdravlje |
• Pozitivni uticaji planinske klime na zdravlje |
• okvirni broj časova za realizaciju modula iznosi 22 časa (12 časova teorije i 10 časova vežbi) Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje |
Razred: četvrti
Naziv modula: Rekreacija i animacija u hotelu
Trajanje modula: 31 čas
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Definisanje pojma animacije |
• definiše pojam animacije i razume prednosti hotela koji ima animaciju u svojoj ponudi |
• Pojam animacije |
• okvirni broj časova za realizaciju modula iznosi 31 čas (7 časova teorije i 24 časa vežbi) Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje |
Razred: četvrti
Naziv modula: Nastava u bloku
Trajanje modula: 60 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Usavršavanje znanja do nivoa veština |
• uspešno primenjuje znanja i veštine iz oblasti rekreativnih sadržaja turističkih ponuda |
• Mauntin bajking |
• utvrđeni broj časova za realizaciju nastave iznosi 60 časova |
5. PREPORUČENA LITERATURA:
- Kukolj, M. (1996), Opšta antropomotorika, Beograd, Finegraf
- Mitić, D. (2001), Rekreacija, Fakultet sporta i fizičkog vaspitanja, Beograd
- Stoiljković, S. (2005), Fitnes, Fakultet sporta i fizičkog vaspitanja, Beograd
- Jocić, D. (1999), Plesovi, Fakultet sporta i fizičkog vaspitanja, Beograd
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
- Fitnes programi i estetsko oblikovanje
- Fizičko vaspitanje
LATINSKI JEZIK
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
66 |
|
|
|
|
66 |
|
|
|||||
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada |
|
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje osnovnih gramatičkih znanja, kako bi učenici mogli da pravilno čitaju, pišu i prevode stručne termine, skraćenice iz oblasti medicine, farmacije i stomatologije i latinske rečenice
- Korišćenje osnovnog fonda internacionalnih reči poreklom iz klasičnih jezika
- Proširivanje već stečenih znanja o antičkoj kulturi
- Sticanje lingvističke osnove za dalje izučavanje jezika
- Upoznavanje sa osnovnim farmakološkim oznakama - recepturom
- Korišćenje termina iz date oblasti
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: prvi
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Upoznavanje sa osnovnim pojmovima u latinskom jeziku |
3 |
Imenice |
20 |
Glagoli |
15 |
Pridevi |
10 |
Brojevi |
4 |
Zamenice |
10 |
Prilozi i predlozi |
4 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Razred: prvi
Naziv modula: Upoznavanje sa osnovnim pojmovima u latinskom jeziku
Trajanje modula: 3 časa
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje osnovnih znanja o latinskoj kulturi, poreklu, jeziku, pismu, glasovima, vrstama reči i promenama |
• čita i piše latinski jezik |
• Uvod u latinsku kulturu kroz tekstove i latinske citate |
• na početku modula učenike upoznati sa ciljem i ishodima, planom i načinom ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije Ocenjivanje |
Razred: prvi
Naziv modula: Imenice
Trajanje modula: 20 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Savladavanje promene imenica latinskog porekla po pet deklinacija |
• prevede stručne termine u oblastima ostalih stručnih predmeta |
• Imenice I, II, III i IV deklinacije |
Oblici nastave Mesto realizacije Ocenjivanje |
Razred: prvi
Naziv modula: Glagoli
Trajanje modula: 15 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Savladavanje pravila verbalne promene |
• upotrebljava glagolske oblike pri prevođenju u oba smera |
• Indikativ prezenta aktiva i pasiva glagola svih konjugacija i glagola na -io, -ere |
Oblici nastave Mesto realizacije Ocenjivanje |
Razred: prvi
Naziv modula: Pridevi
Trajanje modula: 10 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja o vrstama i promenama prideva u latinskom jeziku |
• upotrebljava prideve pri prevođenju stručnih termina i rečenica u oba smera |
• Pridevi I, II i III deklinacije |
Oblici nastave Mesto realizacije Ocenjivanje |
Razred: prvi
Naziv modula: Brojevi
Trajanje modula: 4 časa
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja o vrstama i promenama brojeva u latinskom obliku |
• upotrebljava brojeve pri prevođenju u oba smera |
• Osnovni brojevi |
Oblici nastave Mesto realizacije Ocenjivanje |
Razred: prvi
Naziv modula: Zamenice
Trajanje modula: 10 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja o vrstama i promenama zamenica u latinskom jeziku |
• upotrebljava zamenice u stručnoj terminologiji i prevođenju u oba smera |
• Lične zamenice i povratna zamenica |
Oblici nastave Mesto realizacije Ocenjivanje |
Razred: prvi
Naziv modula: Prilozi i predlozi
Trajanje modula: 4 časa
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja o prilozima i predlozima u latinskom jeziku |
• koristi priloge i predloge u stručnoj terminologiji i prevođenju u oba smera |
• Prilozi (tvorba i komparacija) |
Oblici nastave Mesto realizacije Ocenjivanje |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Udžbenik: Latinski jezik za prvi razred medicinske, veterinarske i poljoprivredne škole, Radmila Popović
- Latinska gramatika, Gorski, Gortan, Pauš
- Latinsko - srpski rečnik, Čolić
- Latinski jezik za prvi razred medicinske, veterinarske i poljoprivredne škole, Olivera Gemaljević, Zavod za udžbenike, Beograd, 2008.
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
- Svi stručni predmeti
ANATOMIJA I FIZIOLOGIJA
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
132 |
|
|
|
|
132 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje neophodnih stručnih znanja o anatomskoj građi, položaju i funkciji organa i organizma kao celine
- Razumevanje značaja poznavanja anatomske građe i fizioloških procesa u organizmu za izučavanje drugih stručnih nastavnih predmeta
- Sticanje znanja o vrstama i građi tkiva
- Sticanje znanja o postanku, razvoju, građi i podeli kostiju
- Sticanje znanja o građi i vrstama zglobova
- Sticanje stručnih znanja o građi, obliku i podeli mišića
- Shvatanje mesta i uloge mišića u izgradnji lokomotornog sistema
- Sticanje znanja o topografiji srca, veličini i osnovnoj histološkoj strukturi
- Sticanje znanja o morfološkim karakteristikama vaskularnog sistema: arterija, vena i kapilara
- Sticanje znanja o položaju i građi organa za disanje
- Razumevanje podele disajnih organa na organe koji sprovode vazduh i one u kojima se vrši razmena gasova
- Sticanje znanja o položaju, obliku i građi organa koji čine sistem za varenje
- Sticanje stručnih znanja o građi žlezda pridodati sistemu za varenje
- Sticanje neophodnih stručnih znanja o građi mokraćnih organa
- Sticanje stručnih znanja o polnim organima
- Razumevanje anatomske povezanosti mokraćnog i polnog sistema
- Sticanje stručnih znanja o položaju i građi žlezdi sa unutrašnjim lučenjem
- Sticanje znanja o podeli i građi organa koji čine nervni sistem čoveka
- Sticanje stručnih znanja o moždanim ovojnicama i sastavu likvora
- Sticanje neophodnih stručnih znanja o čulnim organima - vrste čula i građa
- Sticanje znanja o građi kože kao organu u kome su smešteni receptori senzibiliteta
- Sticanje stručnih znanja o funkcionalnim karakteristikama tkiva
- Shvatanje da čovečiji organizam poseduje sposobnost održavanja stabilnosti svoje unutrašnje sredine uprkos promenama u spoljašnjoj sredini
- Razumevanje uloga krvi i pojava karakterističnih za krv
- Sticanje stručnih znanja o ulogama organa koji čine lokomotorni aparat - uloge kostiju, zglobova i mišića
- Shvatanje funkcionalne povezanosti kostiju, zglobova i mišića u jedinstvenu celinu - lokomotorni sistem
- Sticanje stručnih znanja o funkciji srca i krvnih sudova
- Shvatanje važne uloge ovog sistema u povezivanju svih životnih procesa u organizmu
- Sticanje stručnih znanja o funkcijama organa za disanje
- Razvijanje saznanja o funkcionalnoj povezanosti sistema organa za disanje sa kardiovaskularnim i ostalim sistemima organizma
- Sticanje stručnih znanja o sekretornim procesima, varenju hranljivih materija u pojedinim delovima digestivnog sistema i motornim aktivnostima organa ovog sistema
- Sticanje osnovnih znanja o prometu materija i energije u organizmu
- Saznanje da organizam čoveka poseduje sposobnost održavanja svoje telesne temperature uprkos temperaturnim promenama spoljašnje sredine
- Sticanje neophodnih stručnih znanja o funkcijama organa urinarnog sistema
- Sticanje stručnih znanja o funkciji organa polnog sistema
- Sticanje osnovnih stručnih znanja o ulogama endokrinih žlezda i njihovih hormona
- Shvatanje da hormoni kao proizvodi endokrinih žlezda imaju izuzetno važnu ulogu u regulaciji svih životnih procesa
- Sticanje neophodnih stručnih znanja o funkcijama nervnih organa
- Saznanje da je nervni sistem regulator funkcija svih organskih sistema
- Shvatanje da je znanje stečeno na kraju ovog programa neophodan preduslov za izučavanje stručnih predmeta kao što su: psihologija, neuropsihijatrija, pedijatrija
- Sticanje znanja o vrstama draži i načinima prijema draži, kao i funkcijama čula vida, sluha i ravnoteže
- Shvatanje da je normalno funkcionisanje čulnih organa neophodno za opstanak organizma u uslovima spoljašnje sredine
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: prvi
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Tkiva |
6 |
Anatomija koštano-zglobnog sistema |
10 |
Miologija |
6 |
Anatomija kardiovaskularnog sistema |
8 |
Anatomija respiratornog sistema |
8 |
Anatomija digestivnog trakta |
8 |
Anatomija urogenitalnog sistema |
8 |
Anatomija sistema endokrinih žlezda |
8 |
Anatomija nervnog sistema |
8 |
Anatomija čulnih organa |
6 |
Fiziologija tkiva i krvi |
6 |
Fiziologija lokomotornog aparata |
6 |
Fiziologija kardiovaskularnog sistema |
6 |
Fiziologija respiratornog sistema |
5 |
Fiziologija digestivnog trakta |
5 |
Metabolizam i termoregulacija |
4 |
Fiziologija urogenitalnog sistema |
6 |
Fiziologija endokrinog sistema |
6 |
Fiziologija nervnog sistema |
6 |
Fiziologija čula |
6 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Razred: prvi
Naziv modula: Tkiva
Trajanje modula: 6 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja o vrstama i građi tkiva |
• definiše i navede pojedine vrsta tkiva |
• Definicija tkiva |
• na početku modula učenike upoznati sa ciljem i ishodima, planom i načinom ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije Ocenjivanje |
Razred: prvi
Naziv modula: Anatomija koštano-zglobnog sistema
Trajanje modula: 10 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja o postanku, razvoju, građi i podeli kostiju |
• opiše osnove građe, način i postanak kostiju, sastav koštane srži |
• Građa i podela kostiju prema obliku i anatomskoj lokalizaciji |
• na početku modula učenike upoznati sa ciljem i ishodima, planom i načinom ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije Ocenjivanje |
Razred: prvi
Naziv modula: Miologija
Trajanje modula: 6 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje stručnih znanja o građi, obliku i podeli mišića |
• opiše osnove građe mišića |
• Građa i podela mišića |
• na početku modula učenike upoznati sa ciljem i ishodima, planom i načinom ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije Ocenjivanje |
Razred: prvi
Naziv modula: Anatomija kardiovaskularnog sistema
Trajanje modula: 8 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja o topografiji srca, veličini i osnovnoj histološkoj strukturi |
• navede topografiju srca, oblik, veličinu i histološku građu |
• Građa srca i srčane kese |
• na početku modula učenike upoznati sa ciljem i ishodima, planom i načinom ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije Ocenjivanje |
Razred: prvi
Naziv modula: Anatomija respiratornog sistema
Trajanje modula: 8 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja o položaju i građi organa za disanje |
• definiše anatomsku lokalizaciju, građu i stručne nazive gornjih disajnih puteva (nos, ždrelo) |
• Građa gornjih disajnih puteva |
• okvirni broj časova za realizaciju modula iznosi 8 časova. Oblici nastave Mesto realizacije Ocenjivanje |
Razred: prvi
Naziv modula: Anatomija digestivnog trakta
Trajanje modula: 8 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja o položaju, obliku i građi organa koji čine sistem za varenje |
• definiše položaj, oblik i građu usne duplje, ždrela i jednjaka |
• Građa usne duplje, pljuvačnih žlezda, ždrela i jednjaka |
• okvirni broj časova za realizaciju modula iznosi 8 časova Oblici nastave Mesto realizacije Ocenjivanje |
Razred: prvi
Naziv modula: Anatomija urogenitalnog sistema
Trajanje modula: 8 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje neophodnih stručnih znanja o građi mokraćnih organa |
• identifikuje položaj, oblik, veličinu i građu bubrega, uključujući sve njegove strukturne delove |
• Građa bubrega |
• okvirni broj časova za realizaciju modula iznosi 8 časova Oblici nastave Mesto realizacije Ocenjivanje |
Razred: prvi
Naziv modula: Anatomija sistema endokrinih žlezda
Trajanje modula: 8 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje stručnih znanja o položaju i građi žlezdi sa unutrašnjim lučenjem |
• identifikuje na slici i modelu čoveka i stručno imenuje žlezde sa unutrašnjim lučenjem: hipofiza, štitna žlezda, paraštitna žlezda, gušterača, nadbubrežne žlezde, polne žlezde |
• Građa hipofize, štitne i paraštitne žlezde |
• okvirni broj časova za realizaciju modula iznosi 8 časova Oblici nastave Mesto realizacije Ocenjivanje |
Razred: prvi
Naziv modula: Anatomija nervnog sistema
Trajanje modula: 8 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja o podeli i građi organa koji čine nervni sistem čoveka |
• definiše kriterijume za podelu nervnog sistema u morfološkom i funkcionalnom smislu |
• Podela nervnog sistema na centralni i periferni; somatski i vegetativni |
• okvirni broj časova za realizaciju modula iznosi 8 časova Oblici nastave Mesto realizacije Ocenjivanje |
Razred: prvi
Naziv modula: Anatomija čulnih organa
Trajanje modula: 6 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje neophodnih stručnih znanja o čulnim organima - vrste čula i građa |
• definiše vrste i lokalizaciju receptora (receptori za dodir, bol, toplo, hladno, visceroreceptori, kinestetički receptori, receptori za miris i ukus) |
• Vrste receptora (receptori za bol, toplo, hladno, visceroreceptori, kinestatički receptori, receptori za ukus i miris) |
• okvirni broj časova za realizaciju modula iznosi 6 časova Oblici nastave Mesto realizacije Ocenjivanje |
Razred: prvi
Naziv modula: Fiziologija tkiva i krvi
Trajanje modula: 6 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje stručnih znanja o funkcionalnim karakteristikama tkiva |
• definiše funkcionalne karakteristike tkiva: epitelno, mišićno, nervno, kostno, hrskavičavo, vezivno, krvno, limfno |
• Uloga tkiva |
• na početku modula učenike upoznati sa ciljem i ishodima, planom i načinom ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije Ocenjivanje |
Razred: prvi
Naziv modula: Fiziologija lokomotornog aparata
Trajanje modula: 6 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje stručnih znanja o ulogama organa koji čine lokomotorni aparat - uloge kostiju, zglobova i mišića |
• definiše uloge koštane srži, dugih, kratkih i pljosnatih kostiju |
• Uloge kostiju, koštane srži i pokreti u zglobovima |
• na početku modula učenike upoznati sa ciljem i ishodima, planom i načinom ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije Ocenjivanje |
Razred: prvi
Naziv modula: Fiziologija kardiovaskularnog sistema
Trajanje modula: 6 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje stručnih znanja o funkciji srca i krvnih sudova |
• identifikuje pojam srčane pumpe i definiše principe rada iste |
• Srce kao pumpa: veliki i mali krvotok |
• na početku modula učenike upoznati sa ciljem i ishodima, planom i načinom ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije Ocenjivanje |
Razred: prvi
Naziv modula: Fiziologija respiratornog sistema
Trajanje modula: 5 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje stručnih znanja o funkcijama organa za disanje |
• definiše uloge organa koji čine disajne puteve i mehanizam ostvarivanja disajnih pokreta |
• Uloge disajnih puteva |
• okvirni broj časova za realizaciju modula iznosi 5 časova Oblici nastave Mesto realizacije Ocenjivanje |
Razred: prvi
Naziv modula: Fiziologija digestivnog trakta
Trajanje modula: 5 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje stručnih znanja o sekretornim procesima, varenju hranljivih materija u pojedinim delovima digestivnog sistema i motornim aktivnostima organa ovog sistema |
• utvrdi da u usnoj duplji započinje proces varenja hrane |
• Varenje u usnoj duplji, sastav, uloge i regulacija lučenja pljuvačke |
• na početku modula učenike upoznati sa ciljem i ishodima, planom i načinom ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije Ocenjivanje |
Razred: prvi
Naziv modula: Metabolizam i termoregulacija
Trajanje modula: 4 časa
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje osnovnih znanja o prometu materija i energije u organizmu |
• definiše metabolizam, katabolizam i anabolizam |
• Pojam metabolizma, izvori energije |
• na početku modula učenike upoznati sa ciljem i ishodima, planom i načinom ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije Ocenjivanje |
Razred: prvi
Naziv modula: Fiziologija urogenitalnog sistema
Trajanje modula: 6 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje neophodnih stručnih znanja o građi i funkcijama organa urinarnog sistema |
• definiše osnovne funkcije bubrega: u izlučivanju, održavanju vodenosonog balansa, acidobazne ravnoteže, sekretornu i endokrinu ulogu |
• Opšti pregled funkcije bubrega |
• okvirni broj časova za realizaciju modula iznosi 6 časova Oblici nastave Mesto realizacije Ocenjivanje |
Razred: prvi
Naziv modula: Fiziologija endokrinog sistema
Trajanje modula: 6 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje osnovnih stručnih znanja o ulogama endokrinih žlezda i njihovih hormona |
• navede opšte osobine hormona i način uticanja na zdravlje čoveka |
• Opšte osobine hormona |
• okvirni broj časova za realizaciju modula iznosi 6 časova Oblici nastave Mesto realizacije Ocenjivanje |
Razred: prvi
Naziv modula: Fiziologija nervnog sistema
Trajanje modula: 6 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje neophodnih stručnih znanja o funkcijama nervnih organa |
• definiše funkcionalne karakteristike CNS-a |
• Opšte funkcionalne osobine CNS-a |
• na početku modula učenike upoznati sa ciljem i ishodima, planom i načinom ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije Ocenjivanje |
Razred: prvi
Naziv modula: Fiziologija čula
Trajanje modula: 6 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje znanja o vrstama draži i načinima prijema draži, kao i funkcijama čula vida, sluha i ravnoteže |
• definiše receptore, načine ostvarivanja recepcije (viscerorecepcija, recepcija bola, taktilna i toplotna recepcija) |
• Recepcija bola |
• okvirni broj časova za realizaciju modula iznosi 6 časova Oblici nastave Mesto realizacije Ocenjivanje |
5. PREPORUČENA LITERATURA
- I. Anđelković, A. Stajkovac, A. Ilić, Anatomijai fiziologija za prvi razred medicinske i zubotehničke škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1997.
- M. Bošković, Anatomija, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1998.
- Boteri J, Atlas of anatomi, 1998.
- A. Gajton, Medicinska fiziologija
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
- Hemija
- Fizika
- Patologija
- Medicinska biohemija
ANTROPOMOTORIKA
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
II |
33 |
66 |
|
|
|
99 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje znanja o antropomotoričkim dimenzijama ljudskog tela kao osnove za dalje proučavanje i nadogradnju znanja iz oblasti fizičke pripreme
- Razumevanje značaja integralne fizičke pripreme
- Usvajanje i primena metoda za razvoj antropomotoričkih sposobnosti
- Usvajanje znanja o senzitivnim periodima za određene sposobnosti i njihovo korišćenje u praksi
- Primena stečenih znanja u praksi
- Razumevanje pojma kretanje i podela telesnih kretanja
- Razumevanje mehanizma mišićne kontrakcije
- Razumevanje i usvajanje strukture antropomotoričkih sposobnosti
- Ovladavanje terminologijom procesa vežbanja
- Razumevanje i uočavanje razlike između pojmova sile i snage
- Razumevanje i razlikovanje režima rada određenih mišića u različitim položajima
- Ovladavanje primenom metoda za razvoj sile i snage
- Razumevanje karakteristika programa za razvoj sile i snage
- Razumevanje pojma senzitivnih perioda
- Razumevanje pojma brzina i podela brzine
- Ovladati primenom metoda za razvoj brzine
- Razumevanje karakteristika programa za razvoj brzine
- Razumevanje pojma izdržljivosti i podela izdržljivosti
- Ovladati primenom metoda za razvoj izdržljivosti
- Razumevanje karakteristike programa za razvoj izdržljivosti
- Razumevanje pojma koordinacije
- Delovanje na razvoj koordinacije ciljanjem senzitivnih perioda
- Razumevanje pojma agilnost
- Razumevanje pojma propriocepcija
- Razumevanje pojma gipkosti i vrsta gipkosti
- Ovladavanje primenom metoda za razvoj gipkosti
- Razumevanje karakteristika programa za razvoj gipkosti
- Razumevanje pojma preciznost
- Ovladavanje primenom metoda za razvoj preciznosti
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: drugi
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
Osnove telesnog kretanja |
5 |
Razvoj sile i snage |
38 |
Razvoj brzine |
10 |
Razvoj izdržljivosti |
14 |
Razvoj koordinacije |
23 |
Razvoj gipkosti |
5 |
Razvoj preciznosti |
4 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Razred: drugi
Naziv modula: Osnove telesnog kretanja
Trajanje modula: 5 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Razumevanje pojma kretanje i podela telesnih kretanja |
• pravilno izvede različite prirodne oblike kretanja |
• Telesno kretanje |
• na početku modula učenike upoznati sa ciljem, odnosno ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje |
Razred: drugi
Naziv modula: Razvoj sile i snage
Trajanje modula: 38 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Razumevanje i uočavanje razlike između pojmova sile i snage |
• pravilno demonstrira vežbe snage bez i sa rekvizitima i na trenažerima |
• Pojam sile i pojam snage |
• na početku modula učenike upoznati sa ciljem, odnosno ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje |
Razred: drugi
Naziv modula: Razvoj brzine
Trajanje modula: 10 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Razumevanje pojma brzina i podela brzine |
• pravilno demonstrira vežbe za razvoj brzine |
• Pojam i podela brzine (brzina reakcije, brzina pokreta i frekvencija pokreta) |
• na početku modula učenike upoznati sa ciljem, odnosno ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje |
Razred: drugi
Naziv modula: Razvoj izdržljivosti
Trajanje modula: 14 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Razumevanje pojma izdržljivosti i podela izdržljivosti |
• pravilno demonstrira tehniku kretanja koja se koristi za razvoj izdržljivost |
• Pojam i podela izdržljivosti |
• na početku modula učenike upoznati sa ciljem, odnosno ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje |
Razred: drugi
Naziv modula: Razvoj koordinacije
Trajanje modula: 23 časa
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Razumevanje pojma koordinacije |
• demonstrira vežbe za razvoj koordinacije gornjih, donjih ekstremiteta i tela u celini |
• Pojam koordinacije |
• na početku modula učenike upoznati sa ciljem, odnosno ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje |
Razred: drugi
Naziv modula: Razvoj gipkosti
Trajanje modula: 5 časova
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Razumevanje pojma gipkosti i vrsta gipkosti |
• pravilno demonstrira vežbe za razvoj gipkosti |
• Pojam i vrste gipkosti |
• na početku modula učenike upoznati sa ciljem, odnosno ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje |
Razred: drugi
Naziv modula: Razvoj preciznosti
Trajanje modula: 4 časa
CILJEVI MODULA |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Razumevanje pojma preciznost |
• pravilno demonstrira vežbe za razvoj preciznosti ciljanjem i navođenjem |
• Pojam i vrste preciznosti |
• na početku modula teme učenike upoznati sa ciljem, odnosno ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje |
5. PREPORUČENA LITERATURA
- Zaciorski, V. M. (1975), Fizička svojstva sportista, NIP, "Partizan", Beograd
- Kukolj, M. (1996), Opšta antropomotorika, Beograd, Finegraf
- Nićin, Đ. (2003), Fitnes, Beograd, Fakultet za menadžment u sportu Univerziteta "Braća Karić" i Viša škola za sportske trenere
- Stoiljković, S. (2005), Fitnes, Fakultet sporta i fizičkog vaspitanja, Beograd
- Cotton, R. (1996), Personal Trainer Manual, American Council on Exercise, San Diego, California
- Delavier, F. (2006) Anatomija treninga snage, Data status, Beograd
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
- Fitnes programi i estetsko oblikovanje
- Anatomija i fiziologija
- Fizičko vaspitanje