ODLUKAO UTVRĐIVANJU STANDARDA ZA AKREDITACIJU ZDRAVSTVENIH USTANOVA("Sl. glasnik RS", br. 28/2011) |
1. Utvrđuju se standardi za akreditaciju zdravstvenih ustanova:
- Standardi za akreditaciju zdravstvenih ustanova primarnog nivoa zdravstvene zaštite;
- Standardi za akreditaciju zdravstvenih ustanova sekundarnog i tercijarnog nivoa zdravstvene zaštite.
2. Standardi za akreditaciju zdravstvenih ustanova iz tačke 1. ove odluke odštampani su uz ovu odluku i čine njen sastavni deo.
3. Ova odluka, po dobijanju saglasnosti Vlade, stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
STANDARDI ZA AKREDITACIJU ZDRAVSTVENIH USTANOVA PRIMARNOG NIVOA ZDRAVSTVENE ZAŠTITE
Zdravstvena zaštita odraslih stanovnika |
|||||
Prevencija |
|||||
|
ZZO |
Standard |
1.0 |
|
Procenjuje se zdravstveno stanje stanovništva. |
|
ZZO |
Kriterijum |
1.1 |
|
Prevencija se obavlja u skladu sa Zakonom o zdravstvenom osiguranju ("Službeni glasnik RS", br. 107/05 i 109/05 - ispravka). |
|
ZZO |
Kriterijum |
1.2 |
|
Prevencija se obavlja kroz dva tipa pregleda: |
|
ZZO |
Kriterijum |
1.3 |
|
Preventivni pregledi se planiraju, a pacijenti se unapred pismenim putem obaveštavaju o datumu pregleda. |
|
ZZO |
Kriterijum |
1.4 |
|
Istražuje se i analizira odziv pacijenata na sistematske i ciljane preglede i sprovode se mere unapređenja, u smislu povećanja odziva pacijenata. |
|
ZZO |
Kriterijum |
1.5 |
|
Sprovode se skrining programi za rano otkrivanje karcinoma debelog creva. |
Prijem pacijenta |
|||||
|
ZZO |
Standard |
2.0 |
|
Utvrđen je postupak prijema i trijaže pacijenta. |
|
ZZO |
Kriterijum |
2.1 |
|
Pregledi se zakazuju. Pacijenti kojima pregled nije zakazan primaju se nakon trijaže. |
|
ZZO |
Kriterijum |
2.2 |
|
Obavlja se trijaža pacijenta na mestu kontakta, kako bi pacijent bio zbrinut. |
|
ZZO |
Kriterijum |
2.3 |
|
Pacijenti su podeljeni u kategorije prema njihovim potrebama, a oni čije stanje zahteva hitno lečenje imaju prednost. |
|
ZZO |
Kriterijum |
2.4 |
|
Trijažu u okviru tima obavlja medicinska sestra, odnosno tehničar tima za lečenje. |
|
ZZO |
Kriterijum |
2.5 |
|
Pacijentu, odnosno porodici pacijenta pružaju se informacije o radu organizacione jedinice. |
Procena zdravstvenog stanja pacijenta i plan lečenja |
|||||
|
ZZO |
Standard |
3.0 |
|
Obavlja se procena zdravstvenog stanja pacijenta i priprema plan lečenja. |
|
ZZO |
Kriterijum |
3.1 |
|
Potrebe pacijenta u smislu primene mera prevencije, kurative, rehabilitacije i palijativnog zbrinjavanja, realizuju se prema prioritetu, a na osnovu zdravstvenog stanja pacijenta u trenutku dolaska u zdravstvenu ustanovu. |
|
ZZO |
Kriterijum |
3.2 |
|
Utvrđuje se i evidentira, u zdravstvenom kartonu, potreba za upućivanjem na dijagnostičke testove (laboratorija, dijagnostička snimanja). |
|
ZZO |
Kriterijum |
3.3 |
|
Utvrđuje se i evidentira, u zdravstvenom kartonu, potreba za upućivanjem lekaru specijalisti. |
|
ZZO |
Kriterijum |
3.4 |
|
Utvrđuje se i evidentira, u zdravstvenom kartonu, potreba za upućivanjem u druge organizacione jedinice u zdravstvenoj ustanovi i druge zdravstvene ustanove. |
|
ZZO |
Kriterijum |
3.5 |
|
Obavlja se lečenje u vidu ponovnih pregleda, kako je određeno po otpustu iz druge zdravstvene ustanove. |
|
ZZO |
Kriterijum |
3.6 |
|
Plan lečenja se jasno evidentira u zdravstvenom kartonu pacijenta. |
|
ZZO |
Kriterijum |
3.7 |
|
Plan lečenja se razmatra sa pacijentom ili porodicom pacijenta. U zdravstvenom kartonu se evidentira da je ovo razmatranje obavljeno. |
Sprovođenje lečenja |
|||||
|
ZZO |
Standard |
4.0 |
|
Lečenje se sprovodi u skladu sa planom lečenja. |
|
ZZO |
Kriterijum |
4.1 |
|
Zdravstveni radnici se određuju kao lica odgovorna za lečenje pacijenta. |
|
ZZO |
Kriterijum |
4.2 |
|
Zaposleni imaju odgovarajuće kvalifikacije i licence. |
|
ZZO |
Kriterijum |
4.3 |
|
Plan lečenja je poznat svim zdravstvenim radnicima koji učestvuju u lečenju pacijenta. |
|
ZZO |
Kriterijum |
4.4 |
|
Lečenje se sprovodi prema prethodno utvrđenim smernicama, vodičima dobre kliničke prakse i protokolima (npr. Vodiči dobre kliničke prakse, put lečenja i dr.). |
|
ZZO |
Kriterijum |
4.5 |
|
Osnovne delatnosti organizacione jedinice podržavaju misiju, viziju i vrednosti zdravstvene ustanove. |
|
ZZO |
Kriterijum |
4.6 |
|
Svi zaposleni su upoznati sa pravilima opšte usvojenog Etičkog kodeksa ponašanja i pružanja zdravstvenih usluga. |
|
ZZO |
Kriterijum |
4.7 |
|
Svi zaposleni se ponašaju u skladu sa opšte usvojenim Etičkim kodeksom ponašanja i pružanja zdravstvenih usluga. |
|
ZZO |
Kriterijum |
4.8 |
|
Poštuju se prava pacijenta na: |
|
ZZO |
Kriterijum |
4.9 |
|
Informacije u vezi sa sprovedenim lečenjem pacijenta evidentiraju se u zdravstvenom kartonu pacijenta. |
|
ZZO |
Kriterijum |
4.10 |
|
Postoji evidencija svih lekova i sanitetskog materijala koje organizaciona jedinica naruči i potroši. |
|
|
Kriterijum |
4.11 |
* |
Postoji sistem za sprečavanje nastanka grešaka prilikom rukovanja lekovima: |
|
ZZO |
Kriterijum |
4.12 |
* |
Neželjeni događaji se evidentiraju, prijavljuju i ocenjuju. |
Revizija plana lečenja i prilagođavanje ciljeva lečenja |
|||||
|
ZZO |
Standard |
5.0 |
|
Analizira se plan lečenja. |
|
ZZO |
Kriterijum |
5.1 |
|
Plan lečenja se redovno analizira. |
|
ZZO |
Kriterijum |
5.2 |
|
Promene cilja lečenja se evidentiraju u zdravstvenom kartonu. |
|
ZZO |
Kriterijum |
5.3 |
|
Promene u planu lečenja se evidentiraju u zdravstvenom kartonu. |
|
ZZO |
Kriterijum |
5.4 |
|
Zdravstveni radnici koji su deo tima koji sprovodi lečenje pacijenta obaveštavaju se o promenama u planu lečenja. |
|
ZZO |
Kriterijum |
5.5 |
|
Promene plana lečenja razmatraju se sa pacijentom, odnosno porodicom pacijenta. |
Završetak posete lekaru i priprema za upućivanje u druge zdravstvene ustanove |
|||||
|
ZZO |
Standard |
6.0 |
|
Postoji postupak za: |
|
ZZO |
Kriterijum |
6.1 |
|
U zdravstveni karton pacijenta unosi se rezime lečenja koji obuhvata: |
|
ZZO |
Kriterijum |
6.2 |
|
Obaveštenje o upućivanju ili prijemu pacijenta u drugu zdravstvenu ustanovu se na odgovarajući način i blagovremeno prenosi izabranom lekaru. |
|
ZZO |
Kriterijum |
6.3 |
|
Pacijent, odnosno porodica pacijenta unapred se obaveštavaju o upućivanju pacijenta u drugu zdravstvenu ustanovu i saopštava im se koje su mere preduzete u smislu zadovoljavanja potreba pacijenta za lečenjem. |
|
ZZO |
Kriterijum |
6.4 |
|
Kad je upućivanje neophodno, procenjuje se potreba pacijenta za transportom i isti se obavlja. |
|
ZZO |
Kriterijum |
6.5 |
|
Zdravstvena ustanova preduzima korake kako bi obezbedila prijem blagovremenih i odgovarajućih informacija o otpustima iz druge zdravstvene ustanove. |
|
ZZO |
Kriterijum |
6.6 |
|
Ponovni pregledi nakon otpusta iz druge zdravstvene ustanove obavljaju se u skladu sa potrebama pacijenta. |
Prostorije i oprema |
|||||
|
ZZO |
Standard |
7.0 |
|
Na raspolaganju su odgovarajuće prostorije i oprema. |
|
ZZO |
Kriterijum |
7.1 |
|
Prilaz zdravstvenoj ustanovi i organizacionim jedinicama je pristupačan. |
|
ZZO |
Kriterijum |
7.2 |
|
Vodi se spisak opreme, zajedno sa rasporedom održavanja za svaki deo opreme. |
|
ZZO |
Kriterijum |
7.3 |
|
Beleži se sva oprema koju treba baždariti i precizira se raspored baždarenja. |
|
ZZO |
Kriterijum |
7.4 |
|
Ukoliko u okviru organizacione jedinice postoji soba za intervencije, mora posedovati standardnu opremu. |
|
ZZO |
Kriterijum |
7.5 |
|
Postoje odgovarajuće prostorije za preglede i lečenje. |
|
ZZO |
Kriterijum |
7.6 |
|
Čekaonice se nalaze na odgovarajućim mestima i funkcionalne su. |
Kvalitet rada i bezbednost pacijenta |
|||||
|
ZZO |
Standard |
8.0 |
|
Prate se kvalitet rada i bezbednost pacijenta. |
|
ZZO |
Kriterijum |
8.1 |
|
Svi zaposleni u organizacionoj jedinici su upoznati sa strateškim planom zdravstvene ustanove, a plan unapređenja kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta je utvrđen na osnovu strateškog plana. |
|
ZZO |
Kriterijum |
8.2 |
|
Organizaciona jedinica ima svoj plan za unapređenje kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta. |
|
ZZO |
Kriterijum |
8.3 |
|
Planom za unapređenje kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta određuju se oblasti koje bi trebalo poboljšati, mere koje bi trebalo preduzeti, kao i rezultati i praćenje istih. |
|
ZZO |
Kriterijum |
8.4 |
|
Zaposleni su upoznati sa aktivnostima u vezi sa unapređenjem kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta. |
|
ZZO |
Kriterijum |
8.5 |
|
Pokazatelji kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta su utvrđeni i prate se u okviru aktivnosti na unapređenju kvaliteta. |
|
ZZO |
Kriterijum |
8.6 |
|
Svi zaposleni na odgovarajući način učestvuju u aktivnostima na unapređenju kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta. |
|
ZZO |
Kriterijum |
8.7 |
* |
Postoji jasno definisana i primenjena politika i procedure za sprečavanje infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama i zaraznih bolesti. |
|
ZZO |
Kriterijum |
8.8 |
* |
Postoji i primenjuje se strategija za higijenu ruku. |
Zdravstvena zaštita žena |
|||||
Prevencija |
|
|
|
||
|
ZZŽ |
Standard |
1.0 |
Procenjuje se zdravstveno stanje stanovništva. |
|
|
ZZŽ |
Kriterijum |
1.1 |
|
Prevencija se obavlja u skladu sa Zakonom o zdravstvenom osiguranju ("Sl. glasnik RS", br. 107/05 i 109/05 - ispravka). |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
1.2 |
|
Prevencija se obavlja kroz dva tipa pregleda: |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
1.3 |
|
Preventivni pregledi se planiraju, a pacijentkinje se unapred, pismenim putem, obaveštavaju o datumu pregleda. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
1.4 |
|
Istražuje se i analizira odziv pacijentkinja na sistematske i ciljane preglede i sprovode se mere unapređenja u smislu povećanja odziva pacijentkinja. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
1.5 |
|
Sprovode se skrining programi za rano otkrivanje karcinoma grlića materice. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
1.6 |
|
Sprovode se skrining programi za rano otkrivanje karcinoma dojke. |
Prijem pacijentkinja |
|||||
|
ZZŽ |
Standard |
2.0 |
Utvrđen je postupak prijema i trijaže pacijentkinja. |
|
|
ZZŽ |
Kriterijum |
2.1 |
|
Pregledi se zakazuju. Pacijentkinje kojima pregled nije zakazan primaju se nakon trijaže. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
2.2 |
|
Obavlja se trijaža pacijentkinja na mestu kontakta, kako bi pacijentkinja bila zbrinuta. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
2.3 |
|
Pacijentkinje su podeljene u kategorije prema njihovim potrebama, a one čije stanje zahteva hitno lečenje imaju prednost. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
2.4 |
|
Trijažu u okviru tima obavlja medicinska sestra, odnosno tehničar tima za lečenje. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
2.5 |
|
Pacijentkinji, odnosno porodici pacijentkinje pružaju se informacije o radu organizacione jedinice. |
Procena zdravstvenog stanja pacijentkinje i plan lečenja |
|||||
|
ZZŽ |
Standard |
3.0 |
Obavlja se procena zdravstvenog stanja pacijentkinje i priprema plan lečenja. |
|
|
ZZŽ |
Kriterijum |
3.1 |
|
Potrebe pacijentkinje u smislu primene mera prevencije, kurative, rehabilitacije i palijativnog zbrinjavanja, realizuju se prema prioritetu, a na osnovu zdravstvenog stanja pacijentkinje u trenutku dolaska u zdravstvenu ustanovu. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
3.2 |
|
Utvrđuje se i evidentira, u zdravstvenom kartonu, potreba za upućivanjem na dijagnostičke testove (laboratorija, dijagnostička snimanja). |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
3.3 |
|
Utvrđuje se i evidentira, u zdravstvenom kartonu, potreba za upućivanjem lekaru specijalisti. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
3.4 |
|
Utvrđuje se i evidentira, u zdravstvenom kartonu, potreba za upućivanjem u druge organizacione jedinice u zdravstvenoj ustanovi i druge zdravstvene ustanove. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
3.5 |
|
Obavlja se lečenje u vidu ponovnih pregleda, kako je određeno po otpustu iz druge zdravstvene ustanove. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
3.6 |
|
Plan lečenja se jasno evidentira u zdravstvenom kartonu pacijentkinje. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
3.7 |
|
Plan lečenja se razmatra sa pacijentkinjom, odnosno porodicom. U zdravstvenom kartonu se evidentira da je ovo razmatranje obavljeno. |
Sprovođenje lečenja |
|||||
|
ZZŽ |
Standard |
4.0 |
|
Lečenje se sprovodi u skladu sa planom lečenja. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
4.1 |
|
Zdravstveni radnici se određuju kao lica odgovorna za lečenje pacijentkinje. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
4.2 |
|
Zaposleni imaju odgovarajuće kvalifikacije i licence. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
4.3 |
|
Plan lečenja je poznat svim zdravstvenim radnicima koji učestvuju u lečenju pacijentkinje. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
4.4 |
|
Lečenje se sprovodi prema prethodno utvrđenim smernicama, vodičima dobre kliničke prakse i protokolima (npr. Vodiči dobre kliničke prakse, put lečenja i dr.). |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
4.5 |
|
Osnovne delatnosti organizacione jedinice podržavaju misiju, viziju i vrednosti zdravstvene ustanove. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
4.6 |
|
Svi zaposleni su upoznati sa pravilima opšte usvojenog Etičkog kodeksa ponašanja i pružanja zdravstvenih usluga. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
4.7 |
|
Svi zaposleni se ponašaju u skladu sa opšte usvojenim Etičkim kodeksom ponašanja i pružanja zdravstvenih usluga. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
4.8 |
|
Poštuju se prava pacijentkinje na: |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
4.9 |
|
Informacije u vezi sa sprovedenim lečenjem pacijentkinje evidentiraju se u zdravstvenom kartonu pacijentkinje. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
4.10 |
|
Postoji evidencija svih lekova i sanitetskog materijala koje organizaciona jedinica naruči i potroši. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
4.11 |
* |
Postoji sistem za sprečavanje nastanka grešaka prilikom rukovanja lekovima: |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
4.12 |
* |
Neželjeni događaji se evidentiraju, prijavljuju i ocenjuju. |
Revizija plana lečenja i prilagođavanje ciljeva lečenja |
|||||
|
ZZŽ |
Standard |
5.0 |
Analizira se plan lečenja. |
|
|
ZZŽ |
Kriterijum |
5.1 |
|
Plan lečenja se redovno analizira. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
5.2 |
|
Promene cilja lečenja se evidentiraju u zdravstvenom kartonu. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
5.3 |
|
Promene u planu lečenja se evidentiraju u zdravstvenom kartonu. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
5.4 |
|
Zdravstveni radnici koji su deo tima koji sprovodi lečenje pacijentkinje obaveštavaju se o promenama u planu lečenja. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
5.5 |
|
Promene plana lečenja razmatraju se sa pacijentkinjom, odnosno porodicom pacijentkinje. |
Završetak posete lekaru i priprema za upućivanje u druge zdravstvene ustanove |
|||||
|
ZZŽ |
Standard |
6.0 |
|
Postoji postupak za: |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
6.1 |
|
U zdravstveni karton pacijentkinje unosi se rezime lečenja koji obuhvata: |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
6.2 |
|
Obaveštenje o upućivanju ili prijemu pacijentkinje u drugu zdravstvenu ustanovu se na odgovarajući način i blagovremeno prenosi izabranom lekaru. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
6.3 |
|
Pacijentkinja i porodica pacijentkinje obaveštavaju se unapred o upućivanju pacijentkinje u drugu zdravstvenu ustanovu i saopštava im se koje su mere preduzete u smislu zadovoljavanja potreba pacijentkinje za lečenjem. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
6.4 |
|
Kad je upućivanje neophodno, procenjuje se potreba pacijentkinje za transportom i isti se obavlja. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
6.5 |
|
Zdravstvena ustanova preduzima korake kako bi obezbedila prijem blagovremenih i odgovarajućih informacija o otpustima iz druge zdravstvene ustanove. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
6.6 |
|
Ponovni pregledi nakon otpusta iz druge zdravstvene ustanove obavljaju se u skladu sa potrebama pacijentkinje. |
Prostorije i oprema |
|||||
|
ZZŽ |
Standard |
7.0 |
Na raspolaganju su odgovarajuće prostorije i oprema. |
|
|
ZZŽ |
Kriterijum |
7.1 |
|
Prilaz zdravstvenoj ustanovi i organizacionim jedinicama je pristupačan. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
7.2 |
|
Vodi se spisak opreme, zajedno sa rasporedom održavanja za svaki deo opreme. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
7.3 |
|
Beleži se sva oprema koju treba baždariti i precizira se raspored baždarenja. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
7.4 |
|
Ukoliko u okviru organizacione jedinice postoji soba za intervencije, mora posedovati standardnu opremu. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
7.5 |
|
Postoje odgovarajuće prostorije za preglede i lečenje. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
7.6 |
|
Čekaonice se nalaze na odgovarajućim mestima i funkcionalne su. |
Kvalitet rada i bezbednost pacijenta |
|||||
|
ZZŽ |
Standard |
8.0 |
|
Prate se kvalitet rada i bezbednost pacijenta. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
8.1 |
|
Svi zaposleni u organizacionoj jedinici su upoznati sa strateškim planom zdravstvene ustanove, a plan unapređenja kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta je utvrđen na osnovu strateškog plana. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
8.2 |
|
Organizaciona jedinica ima svoj plan za unapređenje kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
8.3 |
|
Planom za unapređenje kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta određuju se oblasti koje bi trebalo poboljšati, mere koje bi trebalo preduzeti, kao i rezultati i praćenje istih. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
8.4 |
|
Zaposleni su upoznati sa aktivnostima u vezi sa unapređenjem kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
8.5 |
|
Pokazatelji kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta su utvrđeni i prate se u okviru aktivnosti na unapređenju kvaliteta. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
8.6 |
|
Svi zaposleni na odgovarajući način učestvuju u aktivnostima na unapređenju kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
8.7 |
* |
Postoji jasno definisana i primenjena politika i procedure za sprečavanje infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama i zaraznih bolesti. |
|
ZZŽ |
Kriterijum |
8.8 |
* |
Postoji i primenjuje se strategija za higijenu ruku. |
Zdravstvena zaštita dece i školske dece |
|||||
Prevencija |
|||||
|
ZZD |
Standard |
1.0 |
|
Procenjuje se zdravstveno stanje stanovništva. |
|
ZZD |
Kriterijum |
1.1 |
|
Prevencija se obavlja u skladu sa Zakonom o zdravstvenom osiguranju ("Sl. glasnik RS", br. 107/05 i 109/05 - ispravka). |
|
ZZD |
Kriterijum |
1.2 |
|
Prevencija se obavlja kroz dva tipa pregleda: |
|
ZZD |
Kriterijum |
1.3 |
|
Preventivni pregledi se planiraju, a pacijenti se unapred pismenim putem obaveštavaju o datumu pregleda. |
|
ZZD |
Kriterijum |
1.4 |
|
Istražuje se i analizira odziv pacijenata na sistematske i ciljane preglede i sprovode se mere unapređenja u smislu povećanja odziva pacijenata. |
|
ZZD |
Kriterijum |
1.5 |
|
Sprovode se skrining programi za rano otkrivanje deformiteta kukova. |
Prijem pacijenta |
|||||
|
ZZD |
Standard |
2.0 |
|
Utvrđen je postupak prijema i trijaže pacijenta. |
|
ZZD |
Kriterijum |
2.1 |
|
Pregledi se zakazuju. Pacijenti kojima pregled nije zakazan primaju se nakon trijaže. |
|
ZZD |
Kriterijum |
2.2 |
|
Obavlja se trijaža pacijenta na mestu kontakta, kako bi pacijent bio zbrinut. |
|
ZZD |
Kriterijum |
2.3 |
|
Pacijenti su podeljeni u kategorije prema njihovim potrebama, a oni čije stanje zahteva hitno lečenje imaju prednost. |
|
ZZD |
Kriterijum |
2.4 |
|
Trijažu u okviru tima obavlja medicinska sestra, odnosno tehničar tima za lečenje. |
|
ZZD |
Kriterijum |
2.5 |
|
Pacijentu, odnosno porodici pacijenta pružaju se informacije o radu organizacione jedinice. |
Procena zdravstvenog stanja pacijenta i plan lečenja |
|||||
|
ZZD |
Standard |
3.0 |
|
Obavlja se procena zdravstvenog stanja pacijenta i priprema plan lečenja. |
|
ZZD |
Kriterijum |
3.1 |
|
Potrebe pacijenta u smislu primene mera prevencije, kurative, rehabilitacije i palijativnog zbrinjavanja, realizuju se prema prioritetu, a na osnovu zdravstvenog stanja pacijenta u trenutku dolaska u zdravstvenu ustanovu |
|
ZZD |
Kriterijum |
3.2 |
|
Utvrđuje se i evidentira, u zdravstvenom kartonu, potreba za upućivanjem na dijagnostičke testove (laboratorija, dijagnostička snimanja). |
|
ZZD |
Kriterijum |
3.3 |
|
Utvrđuje se i evidentira, u zdravstvenom kartonu, potreba za upućivanjem lekaru specijalisti. |
|
ZZD |
Kriterijum |
3.4 |
|
Utvrđuje se i evidentira, u zdravstvenom kartonu, potreba za upućivanjem u druge organizacione jedinice u zdravstvenoj ustanovi i druge zdravstvene ustanove. |
|
ZZD |
Kriterijum |
3.5 |
|
Obavlja se lečenje u vidu ponovnih pregleda, kako je određeno po otpustu iz druge zdravstvene ustanove. |
|
ZZD |
Kriterijum |
3.6 |
|
Plan lečenja se jasno evidentira u zdravstvenom kartonu pacijenta. |
|
ZZD |
Kriterijum |
3.7 |
|
Plan lečenja se razmatra sa pacijentom, odnosno porodicom. U zdravstvenom kartonu se evidentira da je ovo razmatranje obavljeno. |
Sprovođenje lečenja |
|||||
|
ZZD |
Standard |
4.0 |
|
Lečenje se sprovodi u skladu sa planom lečenja. |
|
ZZD |
Kriterijum |
4.1 |
|
Zdravstveni radnici se određuju kao lica odgovorna za lečenje pacijenta. |
|
ZZD |
Kriterijum |
4.2 |
|
Zaposleni imaju odgovarajuće kvalifikacije i licence. |
|
ZZD |
Kriterijum |
4.3 |
|
Plan lečenja je poznat svim zdravstvenim radnicima koji učestvuju u lečenju pacijenta. |
|
ZZD |
Kriterijum |
4.4 |
|
Lečenje se sprovodi prema prethodno utvrđenim smernicama, vodičima dobre kliničke prakse i protokolima (npr. Vodiči dobre kliničke prakse, put lečenja i dr.). |
|
ZZD |
Kriterijum |
4.5 |
|
Osnovne delatnosti organizacione jedinice podržavaju misiju, viziju i vrednosti zdravstvene ustanove. |
|
ZZD |
Kriterijum |
4.6 |
|
Svi zaposleni su upoznati sa pravilima opšte usvojenog Etičkog kodeksa ponašanja i pružanja zdravstvenih usluga. |
|
ZZD |
Kriterijum |
4.7 |
|
Svi zaposleni se ponašaju u skladu sa opšte usvojenim Etičkim kodeksom ponašanja i pružanja zdravstvenih usluga. |
|
ZZD |
Kriterijum |
4.8 |
|
Poštuju se prava pacijenta na: |
|
ZZD |
Kriterijum |
4.9 |
|
Informacije u vezi sa sprovedenim lečenjem pacijenta evidentiraju se u zdravstvenom kartonu pacijenta. |
|
ZZD |
Kriterijum |
4.10 |
|
Postoji evidencija svih lekova i sanitetskog materijala koje organizaciona jedinica naruči i potroši. |
|
ZZD |
Kriterijum |
4.11 |
* |
Postoji sistem za sprečavanje nastanka grešaka prilikom rukovanja lekovima: |
|
ZZD |
Kriterijum |
4.12 |
* |
Neželjeni događaji se evidentiraju, prijavljuju i ocenjuju. |
Revizija plana lečenja i prilagođavanje ciljeva lečenja |
|||||
|
ZZD |
Standard |
5.0 |
|
Analizira se plan lečenja. |
|
ZZD |
Kriterijum |
5.1 |
|
Plan lečenja se redovno analizira. |
|
ZZD |
Kriterijum |
5.2 |
|
Promene cilja lečenja evidentiraju se u zdravstvenom kartonu. |
|
ZZD |
Kriterijum |
5.3 |
|
Promene u planu lečenja evidentiraju se u zdravstvenom kartonu. |
|
ZZD |
Kriterijum |
5.4 |
|
Zdravstveni radnici koji su deo tima koji sprovodi lečenje pacijenta obaveštavaju se o promenama u planu lečenja. |
|
ZZD |
Kriterijum |
5.5 |
|
Promene plana lečenja razmatraju se sa pacijentom, odnosno porodicom pacijenta. |
Završetak posete lekaru i priprema za upućivanje u druge zdravstvene ustanove |
|||||
|
|
Standard |
6.0 |
|
Postoji postupak za: |
|
|
Kriterijum |
6.1 |
|
U zdravstveni karton pacijenta unosi se rezime lečenja koji obuhvata: |
|
|
Kriterijum |
6.2 |
|
Obaveštenje o upućivanju ili prijemu pacijenta u drugu zdravstvenu ustanovu se na odgovarajući način i blagovremeno prenosi izabranom lekaru. |
|
|
Kriterijum |
6.3 |
|
Pacijent i porodica pacijenta obaveštavaju se unapred o upućivanju pacijenta u drugu zdravstvenu ustanovu i saopštava im se koje su mere preduzete u smislu zadovoljavanja potreba pacijenta za lečenjem. |
|
|
Kriterijum |
6.4 |
|
Kad je upućivanje neophodno, procenjuje se potreba pacijenta za transportom i isti se obavlja. |
|
|
Kriterijum |
6.5 |
|
Zdravstvena ustanova preduzima korake kako bi obezbedila prijem blagovremenih i odgovarajućih informacija o otpustima iz druge zdravstvene ustanove. |
|
|
Kriterijum |
6.6 |
|
Ponovni pregledi nakon otpusta iz druge zdravstvene ustanove obavljaju se u skladu sa potrebama pacijenta. |
Prostorije i oprema |
|||||
|
ZZD |
Standard |
7.0 |
|
Na raspolaganju su odgovarajuće prostorije i oprema. |
|
ZZD |
Kriterijum |
7.1 |
|
Prilaz zdravstvenoj ustanovi i organizacionim jedinicama je pristupačan. |
|
ZZD |
Kriterijum |
7.2 |
|
Vodi se spisak opreme, zajedno sa rasporedom održavanja za svaki deo opreme. |
|
ZZD |
Kriterijum |
7.3 |
|
Beleži se sva oprema koju treba baždariti i precizira se raspored baždarenja. |
|
ZZD |
Kriterijum |
7.4 |
|
Ukoliko u okviru organizacione jedinice postoji soba za intervencije, mora posedovati standardnu opremu. |
|
ZZD |
Kriterijum |
7.5 |
|
Postoje odgovarajuće prostorije za preglede i lečenje. |
|
ZZD |
Kriterijum |
7.6 |
|
Čekaonice se nalaze na odgovarajućim mestima i funkcionalne su. |
Kvalitet rada i bezbednost pacijenta |
|||||
|
ZZD |
Standard |
8.0 |
|
Prate se kvalitet rada i bezbednost pacijenta. |
|
ZZD |
Kriterijum |
8.1 |
|
Svi zaposleni u organizacionoj jedinici su upoznati sa strateškim planom zdravstvene ustanove, a plan unapređenja kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta je utvrđen na osnovu strateškog plana. |
|
ZZD |
Kriterijum |
8.2 |
|
Organizaciona jedinica ima svoj plan za unapređenje kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta. |
|
ZZD |
Kriterijum |
8.3 |
|
Planom za unapređenje kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta određuju se oblasti koje bi trebalo poboljšati, mere koje bi trebalo preduzeti, kao i rezultati i praćenje istih. |
|
ZZD |
Kriterijum |
8.4 |
|
Zaposleni su upoznati sa aktivnostima u vezi sa unapređenjem kvaliteta rada i bezbednosti pacijenata. |
|
ZZD |
Kriterijum |
8.5 |
|
Pokazatelji kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta su utvrđeni i prate se u okviru aktivnosti na unapređenju kvaliteta. |
|
ZZD |
Kriterijum |
8.6 |
|
Svi zaposleni na odgovarajući način učestvuju u aktivnostima na unapređenju kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta. |
|
ZZD |
Kriterijum |
8.7 |
* |
Postoji jasno definisana i primenjena politika i procedure za sprečavanje infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama i zaraznih bolesti. |
|
ZZD |
Kriterijum |
8.8 |
* |
Postoji i primenjuje se strategija za higijenu ruku. |
Prevencija |
|
|
|
||
|
SK |
Standard |
1.0 |
Procenjuje se zdravstveno stanje stanovništva. |
|
|
SK |
Kriterijum |
1.1 |
|
Prevencija se obavlja u skladu sa Zakonom o zdravstvenom osiguranju ("Sl. glasnik RS", br. 107/05 i 109/05 - ispravka). |
|
SK |
Kriterijum |
1.2 |
|
Prevencija se obavlja kroz dva tipa pregleda: |
Prijem pacijenata |
|||||
|
SK |
Standard |
2.0 |
|
Utvrđen je postupak prijema i trijaže pacijenata. |
|
SK |
Kriterijum |
2.1 |
|
Postoje i poštuju se protokoli i procedure za prijem i trijažu pacijenata. |
|
SK |
Kriterijum |
2.2 |
|
Pregledi se zakazuju. Pacijenti kojima pregled nije zakazan primaju se nakon trijaže. |
|
SK |
Kriterijum |
2.3 |
|
Obavlja se trijaža pacijenta na mestu kontakta, kako bi pacijent bio zbrinut. |
|
SK |
Kriterijum |
2.4 |
|
Pacijenti su podeljeni u kategorije prema njihovim potrebama, a oni čije stanje zahteva hitno lečenje imaju prednost. |
|
SK |
Kriterijum |
2.5 |
|
Trijažu u okviru tima obavlja medicinska sestra, odnosno tehničar tima za lečenje. |
|
SK |
Kriterijum |
2.6 |
|
Pacijentu, odnosno porodici pacijenta pružaju se informacije o radu organizacione jedinice. |
Procena zdravstvenog stanja pacijenta i plan lečenja |
|||||
|
SK |
Standard |
3.0 |
Obavlja se procena zdravstvenog stanja pacijenta i priprema plan lečenja. |
|
|
SK |
Kriterijum |
3.1 |
|
Potrebe pacijenta u smislu primene mera prevencije, kurative, rehabilitacije i palijativnog zbrinjavanja realizuju se prema prioritetu, a na osnovu zdravstvenog stanja pacijenta u trenutku dolaska u zdravstvenu ustanovu. |
|
SK |
Kriterijum |
3.2 |
|
Utvrđuje se i u zdravstvenom kartonu, odnosno specijalističkom izveštaju evidentira potreba za upućivanjem na dijagnostičke testove (laboratorija, dijagnostička snimanja i druge). |
|
SK |
Kriterijum |
3.3 |
|
Utvrđuje se i evidentira u zdravstvenom kartonu, odnosno specijalističkom izveštaju potreba za upućivanjem u druge organizacione jedinice u zdravstvenoj ustanovi i druge zdravstvene ustanove. |
|
SK |
Kriterijum |
3.4 |
|
Obavlja se lečenje u vidu ponovnih pregleda, kako je određeno po otpustu iz druge zdravstvene ustanove. |
|
SK |
Kriterijum |
3.5 |
|
Plan lečenja se jasno evidentira u zdravstvenom kartonu odnosno specijalističkom izveštaju pacijenta. |
|
SK |
Kriterijum |
3.6 |
|
Plan lečenja se razmatra sa pacijentom, odnosno porodicom pacijenta. U zdravstvenom kartonu i specijalističkom izveštaju se evidentira da je ovo razmatranje obavljeno. |
Sprovođenje lečenja |
|||||
|
SK |
Standard |
4.0 |
|
Lečenje se sprovodi u skladu sa planom lečenja. |
|
SK |
Kriterijum |
4.1 |
|
Zdravstveni radnici se određuju kao lica odgovorna za lečenje pacijenta. |
|
SK |
Kriterijum |
4.2 |
|
Zaposleni imaju odgovarajuće kvalifikacije i licence. |
|
SK |
Kriterijum |
4.3 |
|
Plan lečenja je poznat svim zdravstvenim radnicima koji učestvuju u lečenju pacijenta. |
|
SK |
Kriterijum |
4.4 |
|
Lečenje se sprovodi prema prethodno utvrđenim smernicama, vodičima dobre kliničke prakse i protokolima (npr. Vodiči dobre kliničke prakse, put lečenja i dr.). |
|
SK |
Kriterijum |
4.5 |
|
Osnovne delatnosti organizacione jedinice podržavaju misiju, viziju i vrednosti zdravstvene ustanove. |
|
SK |
Kriterijum |
4.6 |
|
Svi zaposleni su upoznati sa pravilima opšte usvojenog Etičkog kodeksa ponašanja i pružanja zdravstvenih usluga. |
|
SK |
Kriterijum |
4.7 |
|
Svi zaposleni se ponašaju u skladu sa opšte usvojenim Etičkim kodeksom ponašanja i pružanja zdravstvenih usluga. |
|
SK |
Kriterijum |
4.8 |
|
Poštuju se prava pacijenta na: |
|
SK |
Kriterijum |
4.9 |
|
Informacije u vezi sa sprovedenim lečenjem pacijenta evidentiraju se u zdravstvenom kartonu, odnosno specijalističkom izveštaju pacijenta. |
|
SK |
Kriterijum |
4.10 |
|
Postoji evidencija svih lekova i sanitetskog materijala koje organizaciona jedinica naruči i potroši. |
|
SK |
Kriterijum |
4.11 |
* |
Postoji sistem za sprečavanje nastanka grešaka prilikom rukovanja lekovima: |
|
SK |
Kriterijum |
4.12 |
* |
Neželjeni događaji se evidentiraju, prijavljuju i ocenjuju. |
Revizija plana lečenja i prilagođavanje ciljeva lečenja |
|||||
|
SK |
Standard |
5.0 |
Analizira se plan lečenja. |
|
|
SK |
Kriterijum |
5.1 |
|
Plan lečenja se redovno analizira. |
|
SK |
Kriterijum |
5.2 |
|
Promene cilja lečenja se evidentiraju u zdravstvenom kartonu, odnosno specijalističkom izveštaju. |
|
SK |
Kriterijum |
5.3 |
|
Promene u planu lečenja se evidentiraju u zdravstvenom kartonu, odnosno specijalističkom izveštaju. |
|
SK |
Kriterijum |
5.4 |
|
Zdravstveni radnici koji su deo tima koji sprovodi lečenje pacijenta obaveštavaju se o promenama u planu lečenja. |
|
SK |
Kriterijum |
5.5 |
|
Promene plana lečenja razmatraju se sa pacijentom, odnosno porodicom pacijenta. |
Završetak posete lekaru i priprema za upućivanje u druge zdravstvene ustanove |
|||||
|
SK |
Standard |
6.0 |
|
Postoji postupak za: |
|
SK |
Kriterijum |
6.1 |
|
U zdravstveni karton, odnosno specijalistički izveštaj pacijenta unosi se rezime lečenja koji obuhvata: |
|
SK |
Kriterijum |
6.2 |
|
Obaveštenje o upućivanju ili prijemu pacijenta u drugu zdravstvenu ustanovu se na odgovarajući način i blagovremeno prenosi izabranom lekaru. |
|
SK |
Kriterijum |
6.3 |
|
Pacijent i porodica pacijenta obaveštavaju se unapred o upućivanju pacijenta u drugu zdravstvenu ustanovu i saopštava im se koje su mere preduzete u smislu zadovoljavanja potreba pacijenta za lečenjem. |
|
SK |
Kriterijum |
6.4 |
|
Kad je upućivanje neophodno, procenjuje se potreba pacijenta za transportom i isti se obavlja. |
|
SK |
Kriterijum |
6.5 |
|
Zdravstvena ustanova preduzima korake kako bi obezbedila prijem blagovremenih i odgovarajućih informacija o otpustima iz druge zdravstvene ustanove. |
|
SK |
Kriterijum |
6.6 |
|
Ponovni pregledi nakon otpusta iz druge zdravstvene ustanove obavljaju se u skladu sa potrebama pacijenta. |
Prostorije i oprema |
|||||
|
SK |
Standard |
7.0 |
Na raspolaganju su odgovarajuće prostorije i oprema. |
|
|
SK |
Kriterijum |
7.1 |
|
Prilaz zdravstvenoj ustanovi i organizacionim jedinicama je pristupačan. |
|
SK |
Kriterijum |
7.2 |
|
Vodi se spisak opreme, zajedno sa rasporedom održavanja za svaki deo opreme. |
|
SK |
Kriterijum |
7.3 |
|
Beleži se sva oprema koju treba baždariti i precizira se raspored baždarenja. |
|
SK |
Kriterijum |
7.4 |
|
Ukoliko u okviru organizacione jedinice postoji soba za intervencije, mora posedovati standardnu opremu. |
|
SK |
Kriterijum |
7.5 |
|
Postoje odgovarajuće prostorije za preglede i lečenje. |
|
SK |
Kriterijum |
7.6 |
|
Čekaonice se nalaze na odgovarajućim mestima i funkcionalne su. |
Kvalitet rada i bezbednost pacijenta |
|||||
|
SK |
Standard |
8.0 |
|
Prate se kvalitet rada i bezbednost pacijenta. |
|
SK |
Kriterijum |
8.1 |
|
Svi zaposleni u organizacionoj jedinici su upoznati sa strateškim planom zdravstvene ustanove, a plan unapređenja kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta je utvrđen na osnovu strateškog plana. |
|
SK |
Kriterijum |
8.2 |
|
Organizaciona jedinica ima svoj plan za unapređenje kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta. |
|
SK |
Kriterijum |
8.3 |
|
Planom za unapređenje kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta određuju se oblasti koje bi trebalo poboljšati, mere koje bi trebalo preduzeti, kao i rezultati i praćenje istih. |
|
SK |
Kriterijum |
8.4 |
|
Zaposleni su upoznati sa aktivnostima u vezi sa unapređenjem kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta. |
|
SK |
Kriterijum |
8.5 |
|
Pokazatelji kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta su utvrđeni i prate se u okviru aktivnosti na unapređenju kvaliteta. |
|
SK |
Kriterijum |
8.6 |
|
Svi zaposleni na odgovarajući način učestvuju u aktivnostima na unapređenju kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta. |
|
SK |
Kriterijum |
8.7 |
* |
Postoji jasno definisana i primenjena politika i procedure za sprečavanje infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama i zaraznih bolesti. |
|
SK |
Kriterijum |
8.8 |
* |
Postoji i primenjuje se strategija za higijenu ruku. |
Utvrđivanje potreba za uslugama polivalentne patronaže |
|||||
|
PP |
Standard |
1.0 |
|
Utvrđene su procedure kojima se određuje kome se pružaju usluge polivalentne patronaže. |
|
PP |
Kriterijum |
1.1 |
|
Osnovne delatnosti organizacione jedinice podržavaju misiju, viziju i vrednosti zdravstvene ustanove. |
|
PP |
Kriterijum |
1.2 |
|
Svi zaposleni su upoznati sa pravilima opšte usvojenog Etičkog kodeksa ponašanja i pružanja zdravstvenih usluga. |
|
PP |
Kriterijum |
1.3 |
|
Svi zaposleni se ponašaju u skladu sa opšte usvojenim Etičkim kodeksom ponašanja i pružanja zdravstvenih usluga. |
|
PP |
Kriterijum |
1.4 |
|
Poštuju se prava pacijenta na: |
|
PP |
Kriterijum |
1.5 |
|
Postoji procedura za utvrđivanje potrebe za patronažnim posetama trudnicama (uključujući i one sa visokorizičnom trudnoćom). |
|
PP |
Kriterijum |
1.6 |
|
Postoji procedura za utvrđivanje potrebe za patronažnim posetama porodiljama i njihovoj novorođenčadi i odojčadi. |
|
PP |
Kriterijum |
1.7 |
|
Postoji procedura za utvrđivanje potrebe za patronažnim posetama deci uzrasta 2 i 4 godine. |
|
PP |
Kriterijum |
1.8 |
|
Postoji procedura za utvrđivanje potrebe za patronažnim posetama starijima od 65 godina koje odredi lekar. |
|
PP |
Kriterijum |
1.9 |
|
Postoji procedura za utvrđivanje potrebe za patronažnim posetama licima koja spadaju u sledeće kategorije: |
|
PP |
Kriterijum |
1.10 |
|
Postoji procedura za utvrđivanje potrebe za zdravstveno-vaspitnim radom kad su u pitanju: |
|
PP |
Kriterijum |
1.11 |
|
Procedura za utvrđivanje potrebe za zdravstveno-vaspitnim programima obuhvata procenu demografskih činilaca i činilaca vezanih za zdravlje stanovništva. |
Procena potreba za patronažnim posetama i planiranje rada polivalentne patronaže |
|||||
|
PP |
Standard |
2.0 |
|
Procenjuju se potrebe pacijenta za patronažnim posetama. |
|
PP |
Kriterijum |
2.1 |
|
Postoji jasan i ustanovljen protokol za vođenje evidencije o potrebama za patronažnim posetama. |
|
PP |
Kriterijum |
2.2 |
|
Procenjuju se potrebe za patronažnim posetama i o tome se vodi evidencija. |
|
PP |
Kriterijum |
2.3 |
|
Na osnovu utvrđene potrebe, priprema se i evidentira plan lečenja za svakog pacijenta koji ima potrebu za patronažnim posetama. |
|
PP |
Kriterijum |
2.4 |
|
Plan patronažnih poseta se razmatra sa pacijentom koji ima potrebu za istim. |
|
PP |
Kriterijum |
2.5 |
|
Postoji komunikacija između patronažne sestre, odnosno tehničara i izabranog lekara (povratna informacija). |
Polivalentne patronažne posete |
|||||
|
PP |
Standard |
3.0 |
|
Polivalentne patronažne posete se obavljaju prema utvrđenim protokolima. |
|
PP |
Kriterijum |
3.1 |
|
Polivalentne patronažne posete se obavljaju u skladu sa odredbama važećih akata koji regulišu ovu oblast. |
|
PP |
Kriterijum |
3.2 |
|
Glavna sestra, odnosno tehničar organizacione jedinice polivalentne patronaže nadzire rad svih patronažnih sestara, odnosno tehničara. |
|
PP |
Kriterijum |
3.3 |
* |
Patronažna sestra, odnosno tehničar su opremljeni priborom za polivalentnu patronažnu posetu u kome se nalazi sledeće: |
|
PP |
Kriterijum |
3.4 |
|
Organizaciona jedinica polivalentne patronaže ima utvrđen postupak za upućivanje pacijenata u drugu organizacionu jedinicu u zdravstvenoj ustanovi ili drugu zdravstvenu ustanovu. |
|
PP |
Kriterijum |
3.5 |
|
Evidencija o patronažnim posetama vodi se na propisan način. |
Revizija plana lečenja odnosno pružanja usluga i prilagođavanje ciljeva lečenja |
|||||
|
PP |
Standard |
4.0 |
|
Patronažne posete se analiziraju i prilagođavaju potrebama pacijenta odnosno porodice pacijenta. |
|
PP |
Kriterijum |
4.1 |
|
Redovno se vrši revizija plana patronažnih poseta za svakog pacijenta. |
|
PP |
Kriterijum |
4.2 |
|
Promene plana patronažnih poseta i ciljeva lečenja se evidentiraju. |
|
PP |
Kriterijum |
4.3 |
|
Promene plana patronažnih poseta razmatraju se sa pacijentom, odnosno porodicom pacijenta. |
Pripreme za upućivanje pacijenta u drugu organizacionu jedinicu u okviru zdravstvene ustanove ili u drugu zdravstvenu ustanovu |
|||||
|
PP |
Standard |
5.0 |
|
Korisnici patronažnih usluga po potrebi se upućuju u druge organizacione jedinice u zdravstvenoj ustanovi ili druge zdravstvene ustanove. |
|
PP |
Kriterijum |
5.1 |
|
Potreba pacijenta za upućivanjem procenjuje se i evidentira u kartonu. |
|
PP |
Kriterijum |
5.2 |
|
Postoji utvrđena procedura za upućivanje pacijenta u drugu organizacionu jedinicu u zdravstvenoj ustanovi ili druge zdravstvene ustanove. |
|
PP |
Kriterijum |
5.3 |
|
Upućivanje se odnosi na prateće organizacione jedinice, kao i na ponovne patronažne posete. |
|
PP |
Kriterijum |
5.4 |
|
Pacijent i porodica pacijenta se obaveštavaju o upućivanju i o ponovnim patronažnim posetama. |
|
PP |
Kriterijum |
5.5 |
|
Kad je upućivanje neophodno, procenjuje se potreba pacijenta za transportom i isti se obavlja. |
Programi zdravstvene edukacije u polivalentnoj patronaži |
|||||
|
PP |
Standard |
6.0 |
|
Zdravstveno-vaspitni program organizacione jedinice polivalentne patronaže utvrđuje se na osnovu procenjenih potreba pacijenta. |
|
PP |
Kriterijum |
6.1 |
|
Na osnovu zahteva za zdravstveno-vaspitnim programima procenjuju se potrebe pacijenta. |
|
PP |
Kriterijum |
6.2 |
|
Određuju se prioriteti za zdravstveno-vaspitnim programima na osnovu iskazanih potreba lokalne zajednice i angažovanja zajedničkih resursa. |
|
PP |
Kriterijum |
6.3 |
|
Zdravstveno-vaspitni programi planiraju se na osnovu definisanih potreba i prioriteta. |
Zdravstveno-vaspitni programi sprovode se na osnovu ustanovljenih protokola |
|||||
|
PP |
Standard |
7.0 |
|
Zdravstveno vaspitni programi sprovode se na osnovu ustanovljenih protokola. |
|
PP |
Kriterijum |
7.1 |
|
Zdravstveno-vaspitni programi sprovode se prema odredbama važećih akata koji regulišu ovu oblast. |
|
PP |
Kriterijum |
7.2 |
|
Sprovode se programi iz sledećih oblasti: |
|
PP |
Kriterijum |
7.3 |
|
Programi se sprovode u zdravstvenoj ustanovi i u lokalnoj zajednici. |
|
PP |
Kriterijum |
7.4 |
|
Izrađuju se i koriste protokoli za planiranje i sprovođenje zdravstveno-vaspitnih programa. |
|
PP |
Kriterijum |
7.5 |
|
Metode za sprovođenje programa biraju se prema potrebi i obuhvataju: organizacione sastanke, planirane razgovore, rad u malim grupama, predavanja i izložbe. |
|
PP |
Kriterijum |
7.6 |
|
Zdravstveno-vaspitni programi ocenjuju se uz pomoć utvrđenih metoda, a ocenjivanje vrše: |
Prilagođavanje zdravstveno-vaspitnih programa polivalentne patronaže potrebama korisnika |
|||||
|
PP |
Standard |
8.0 |
Zdravstveno-vaspitni programi prilagođavaju se potrebama pacijenata. |
|
|
PP |
Kriterijum |
8.1 |
|
Redovno se vrši revizija i menjanje ciljeva zdravstveno-vaspitnih programa u skladu sa protokolima. |
|
PP |
Kriterijum |
8.2 |
|
Evidentiraju se izmene u zdravstveno-vaspitnim programima. |
|
PP |
Kriterijum |
8.3 |
|
O izmenama u zdravstveno-vaspitnim programima razgovara se sa polaznicima programa. U programskim informacijama koje se podnose polaznicima nalaze se objašnjenja izmena. |
Kvalitet rada i bezbednost pacijenta |
|||||
|
PP |
Standard |
9.0 |
|
Prate se kvalitet i bezbednost rada polivalentne patronaže i zdravstveno-vaspitnih programa. |
|
PP |
Kriterijum |
9.1 |
|
Svi zaposleni su upoznati sa strateškim planom zdravstvene ustanove, a plan unapređenja kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta je utvrđen na osnovu strateškog plana. |
|
PP |
Kriterijum |
9.2 |
|
Organizaciona jedinica polivalentne patronaže ima svoj plan unapređenja kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta koji se odnosi kako na patronažnu organizacionu jedinicu, tako i na zdravstveno-vaspitne programe. |
|
PP |
Kriterijum |
9.3 |
|
Planom unapređenja kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta određuju se oblasti koje bi trebalo unaprediti, mere koje bi trebalo preduzeti, kao i rezultati i praćenje procesa. |
|
PP |
Kriterijum |
9.4 |
|
Zaposleni su upoznati sa aktivnostima u vezi sa unapređenjem kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta. |
|
PP |
Kriterijum |
9.5 |
|
Pokazatelji unapređenja kvaliteta rada i bezbednosti pacijenata su prepoznati i prate se u okviru aktivnosti na unapređenju kvaliteta rada. |
|
PP |
Kriterijum |
9.6 |
|
Zaposleni u organizacionoj jedinici polivalentne patronaže kroz zdravstveno-vaspitne programe učestvuju na odgovarajući način u unapređenju kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta. |
|
PP |
Kriterijum |
9.7 |
* |
Postoji jasno definisana i primenjena politika i procedure za sprečavanje infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama i zaraznih bolesti. |
|
PP |
Kriterijum |
9.8 |
* |
Postoji i primenjuje se strategija za higijenu ruku. |
|
RD |
Standard |
1.0 |
|
Osnovne delatnosti radiološke dijagnostike su jasno definisane. |
|
RD |
Kriterijum |
1.1 |
|
Postoji dokumentovani opis osnovnih delatnosti. |
|
RD |
Kriterijum |
1.2 |
|
Radiološka dijagnostika radi u skladu sa standardima profesionalne prakse. |
|
RD |
Kriterijum |
1.3 |
|
Osnovne delatnosti organizacione jedinice u skladu su sa misijom, vizijom i vrednostima zdravstvene ustanove. |
|
RD |
Kriterijum |
1.4 |
|
Organizaciona jedinica donosi godišnji plan rada. |
|
RD |
Standard |
2.0 |
|
Pacijentu se pružaju usluge radiološke dijagnostike |
|
RD |
Kriterijum |
2.1 |
|
Zaposleni u organizacionoj jedinici učestvuju u planiranju multidisciplinarnog pristupa pri pružanju usluga pacijentu. |
|
RD |
Kriterijum |
2.2 |
|
Plan dijagnostičkih procedura i lečenje pacijenata su zasnovani na potrebama pacijenta. |
|
RD |
Kriterijum |
2.3 |
|
Zaposleni redovno revidiraju svoju ulogu u multidisciplinarnom planu lečenja. |
|
RD |
Kriterijum |
2.4 |
|
Zaposleni učestvuju u otpustu, transferu, daljem praćenju pacijenta, ukoliko je to potrebno. |
|
RD |
Kriterijum |
2.5 |
|
Poštuju se prava pacijenta na: |
|
RD |
Kriterijum |
2.6 |
* |
Neželjeni događaji se beleže, prijavljuju i ispituju. |
|
RD |
Standard |
3.0 |
|
Usluge radiološke dijagnostike pružaju lica odgovarajuće kvalifikacije. |
|
RD |
Kriterijum |
3.1 |
|
Postoji plan zaposlenih u organizacionoj jedinici. |
|
RD |
Kriterijum |
3.2 |
|
Postoji opis poslova za sva radna mesta u organizacionoj jedinici: |
|
RD |
Kriterijum |
3.3 |
|
Zaposleni imaju odgovarajuće kvalifikacije i licence. |
|
RD |
Kriterijum |
3.4 |
|
Zaposleni su upoznati sa zadacima i ciljevima rada. |
|
RD |
Kriterijum |
3.5 |
|
Postoji rukovodilac organizacione jedinice koji ima odgovarajuće kvalifikacije za to radno mesto, sposoban za profesionalne, savetodavne, organizacione, administrativne i naučne odgovornosti u organizacionoj jedinici. |
|
RD |
Kriterijum |
3.6 |
|
Svakom organizacionom jedinicom u okviru radiološke dijagnostike rukovodi lice odgovarajućih kvalifikacija. |
|
RD |
Kriterijum |
3.7 |
|
Deo tima za pružanje usluga radiološke dijagnostike je kvalifikovani radiološki tehničar. |
|
RD |
Kriterijum |
3.8 |
|
Učinak svih zaposlenih se procenjuje. |
|
RD |
Kriterijum |
3.9 |
|
Postoji plan stručnog usavršavanja, odnosno kontinuirane edukacije: |
|
RD |
Kriterijum |
3.10 |
|
Svi zaposleni se ponašaju u skladu sa opšte usvojenim Etičkim kodeksom ponašanja i pružanja zdravstvenih usluga. |
|
RD |
Kriterijum |
3.11 |
|
Postoje načini i mehanizmi za komunikaciju, rešavanje problema unutar organizacione jedinice, sa drugim organizacionim jedinicama u okviru zdravstvene ustanove, kao i sa pacijentima, odnosno njihovim porodicama. |
|
RD |
Standard |
4.0 |
|
Postoje vodiči, uputstva, protokoli i procedure za pružanje usluga u okviru radiološke dijagnostike. |
|
RD |
Kriterijum |
4.1* |
|
Vodiči, uputstva, protokoli i procedure odnose se na sledeće: |
|
|
|
|
|
- organizaciju i upravljanje organizacionom jedinicom, |
|
|
|
|
|
- unapređenje kvaliteta, |
|
|
|
|
|
- upravljanje rizikom, |
|
|
|
|
|
- pregled korišćenja i iskorišćenosti resursa, |
|
|
|
|
|
- pristup organizacionoj jedinici, |
|
|
|
|
|
- radno vreme (vreme pružanja usluga), |
|
|
|
|
|
- kontrola rada zaposlenih, |
|
|
|
|
|
- aktivnosti organizacione jedinice prilikom pružanja usluga radiološke dijagnostike, |
|
|
|
|
|
- saradnja organizacione jedinice sa pacijentom i njegovom porodicom, |
|
|
|
|
|
- rutinska dijagnostička snimanja, |
|
|
|
|
|
- terapijske i intervencijske usluge, |
|
|
|
|
|
- kontrola kvaliteta radiografije - uređaja i rada na uređaju, |
|
|
|
|
|
- nalozi lekara za ispitivanje i lečenje, |
|
|
|
|
|
- priprema pacijenta za ispitivanje, odnosno snimanje i lečenje, |
|
|
|
|
|
- liste za pacijente, |
|
|
|
|
|
- ispitivanja sprovedena izvan organizacione jedinice, |
|
|
|
|
|
- primena kontrastnih sredstava od strane adekvatnog osoblja, |
|
|
|
|
|
- usluga za pacijente sa invaliditetom, |
|
|
|
|
|
- prijem hitnih slučajeva, npr. neželjena reakcija na kontrast, |
|
|
|
|
|
- komunikacija radiologa i ordinirajućeg lekara u tumačenju rezultata pregleda, |
|
|
|
|
|
- vođenje medicinske dokumentacije: arhiviranje podataka, dupli specijalistički izveštaji, registar komplikacija (neželjenih ishoda pregleda), |
|
|
|
|
|
- zakazivanje pacijenata, |
|
|
|
|
|
- poštovanje etičkog kodeksa i rešavanje etičkih pitanja, |
|
|
|
|
|
- kontrola dokumenata i evidencije, |
|
|
|
|
|
- usluga organizacione jedinice, |
|
|
|
|
|
- baždarenje i održavanje opreme, |
|
|
|
|
|
- preventivno servisiranje opreme, |
|
|
|
|
|
- bezbednost, |
|
|
|
|
|
- bezbednost pacijenta, |
|
|
|
|
|
- bezbedno rukovanje opremom, |
|
|
|
|
|
- bezbednost i menadžment informacionih sistema za radna mesta na kojima se radi sa rizičnim materijama, |
|
|
|
|
|
- kontrola električnih, mehaničkih i rizika od radijacije, |
|
|
|
|
|
- zaštita od radijacije, |
|
|
|
|
|
- izveštavanje o incidentima, |
|
|
|
|
|
- kontrola infekcije. |
|
RD |
Kriterijum |
4.2 |
|
Vodiči, uputstva, protokoli i procedure su usvojeni i redovno se revidiraju i modifikuju i zaposleni su upoznati sa njima. |
|
RD |
Standard |
5.0 |
|
Radiološka dijagnostika raspolaže odgovarajućim prostorom. |
|
RD |
Kriterijum |
5.1 |
|
Prostorije organizacione jedinice ispunjavaju uslove za pružanje usluga. Prostorije ispunjavaju zahteve za pružanje usluga radiološke dijagnostike i obuhvataju: |
|
RD |
Kriterijum |
5.2 |
|
Postoji definisan postupak za periodičnu procenu stanja prostorija i usklađenost sa potrebama organizacione jedinice za dijagnostičku radiologiju. |
|
RD |
Standard |
6.0 |
|
Oprema ispunjava sve zahteve za pružanje usluga radiološke dijagnostike. |
|
RD |
Kriterijum |
6.1 |
|
Postoji lista opreme koja se nalazi u organizacionoj jedinici. |
|
RD |
Kriterijum |
6.2 |
|
Postoji lista opreme sa rasporedom održavanja odnosno zamene. |
|
RD |
Kriterijum |
6.3 |
|
U organizacionoj jedinici se redovno proverava i procenjuje stanje opreme. |
|
RD |
Standard |
7.0 |
|
Informacioni sistem je u funkciji efikasnog pružanja usluga radiološke dijagnostike. |
|
RD |
Kriterijum |
7.1 |
|
Informacioni sistemi kao podrška pružanju usluga obuhvataju: |
|
RD |
Kriterijum |
7.2 |
|
Rad informacionih sistema redovno se razmatra i po potrebi menja u skladu sa zahtevima organizacione jedinice. |
|
RD |
Kriterijum |
7.3 |
|
Pristup podacima iz informacionog sistema imaju samo ovlašćena lica. |
|
RD |
Kriterijum |
7.4 |
|
Podaci se čuvaju na odgovarajući način i na bezbednom mestu. |
|
RD |
Standard |
8.0 |
|
Organizaciona jedinica radiološke dijagnostike prati kvalitet rada i bezbednost pacijenta. |
|
RD |
Kriterijum |
8.1 |
|
Organizaciona jedinica ima plan za stalno unapređenje kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta. Planom se: |
|
RD |
Kriterijum |
8.2 |
|
Postoji postupak za praćenje realizacije plana za unapređenje kvaliteta rada i bezbednost pacijenta. |
|
RD |
Kriterijum |
8.3 |
|
Utvrđeni su pokazatelji kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta i prate se kao deo aktivnosti na unapređenju kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta. |
|
RD |
Kriterijum |
8.4 |
|
Zaposleni su upoznati sa aktivnostima na unapređenju kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta. |
|
RD |
Kriterijum |
8.5 |
|
Zaposleni učestvuju u aktivnostima na unapređenju kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta. |
|
RD |
Kriterijum |
8.6 |
|
Zadovoljstvo zaposlenih se prati i preduzimaju aktivnosti kako bi se stepen zadovoljstva povećao. |
|
LAB |
Standard |
1.0 |
|
Osnovne delatnosti laboratorijske dijagnostike su jasno definisane. |
|
LAB |
Kriterijum |
1.1 |
|
Postoji opis osnovnih delatnosti organizacione jedinice laboratorijske dijagnostike koji se odnosi na: |
|
LAB |
Kriterijum |
1.2 |
|
Proces rada organizacione jedinice laboratorijske dijagnostike odvija se prema principima i vodičima dobre laboratorijske prakse (DLP). |
|
LAB |
Kriterijum |
1.3 |
|
Osnovne delatnosti organizacione jedinice laboratorijske dijagnostike podržavaju misiju, viziju i vrednosti zdravstvene ustanove. |
|
LAB |
Kriterijum |
1.4 |
|
Organizaciona jedinica laboratorijske dijagnostike ima godišnji operativni plan. |
|
LAB |
Standard |
2.0 |
|
Pacijentu se pružaju usluge laboratorijske dijagnostike. |
|
LAB |
Kriterijum |
2.1 |
|
Potrebe pacijenata za laboratorijskim uslugama predstavljaju deo multidisciplinarnog plana lečenja. |
|
LAB |
Kriterijum |
2.2 |
|
Zaposleni u organizacionoj jedinici laboratorijske dijagnostike učestvuju u multidisciplinarnom lečenju pacijenta. |
|
LAB |
Kriterijum |
2.3 |
|
Zaposleni redovno revidiraju svoju ulogu u multidisciplinarnom planu lečenja. |
|
LAB |
Kriterijum |
2.4 |
|
Zaposleni učestvuju u daljem praćenju pacijenta, ukoliko je to potrebno. |
|
LAB |
Kriterijum |
2.5 |
|
Poštuju se prava pacijenta na: |
|
LAB |
Kriterijum |
2.6 |
* |
Neželjeni događaji se beleže, prijavljuju i ispituju. |
|
LAB |
Standard |
3.0 |
|
Laboratorijske usluge pružaju lica odgovarajućih kvalifikacija. |
|
LAB |
Kriterijum |
3.1 |
|
Organizaciona jedinica laboratorijske dijagnostike poseduje adekvatne ljudske resurse. |
|
LAB |
Kriterijum |
3.2 |
|
Postoji opis poslova za sva radna mesta u organizacionoj jedinici laboratorijske dijagnostike: |
|
LAB |
Kriterijum |
3.3 |
|
Zaposleni imaju odgovarajuće kvalifikacije i licence. |
|
LAB |
Kriterijum |
3.4 |
|
Zaposleni su upoznati sa zadacima i ciljevima rada. |
|
LAB |
Kriterijum |
3.5 |
|
Postoji rukovodilac organizacione jedinice laboratorijske dijagnostike koji ima odgovarajuće kvalifikacije za to radno mesto: |
|
LAB |
Kriterijum |
3.6 |
|
Svakom nižom organizacionom jedinicom u okviru laboratorijske dijagnostike rukovodi lice odgovarajućih kvalifikacija. |
|
LAB |
Kriterijum |
3.7 |
|
Učinak svih zaposlenih se procenjuje. |
|
LAB |
Kriterijum |
3.8 |
|
Postoji plan stručnog usavršavanja, odnosno kontinuirane edukacije. |
|
LAB |
Kriterijum |
3.9 |
|
Svi zaposleni se ponašaju u skladu sa opšte usvojenim Etičkim kodeksom ponašanja i pružanja zdravstvenih usluga. |
|
LAB |
Kriterijum |
3.10 |
|
Postoje načini i mehanizmi za komunikaciju, rešavanje problema unutar organizacione jedinice laboratorijske dijagnostike, sa drugim organizacionim jedinicama u okviru zdravstvene ustanove, kao i sa pacijentima, odnosno njihovim porodicama. |
|
LAB |
Standard |
4.0 |
|
Postoje procedure i uputstva za pružanje usluga u okviru laboratorijske dijagnostike. |
|
LAB |
Kriterijum |
4.1* |
|
Procedure i uputstva odnose se na: |
|
|
|
|
|
Organizaciju i upravljanje organizacionom jedinicom laboratorijske dijagnostike: |
|
|
|
|
|
- unapređenje kvaliteta, |
|
|
|
|
|
- upravljanje rizikom, |
|
|
|
|
|
- pregled korišćenja i iskorišćenosti resursa, |
|
|
|
|
|
- pristup organizacionoj jedinici, |
|
|
|
|
|
- radno vreme (vreme pružanja usluga), |
|
|
|
|
|
- kontrola rada zaposlenih. |
|
|
|
|
|
Aktivnosti organizacione jedinice laboratorijske dijagnostike prilikom pružanja laboratorijskih usluga: |
|
|
|
|
|
- sakupljanje, obeležavanje i transport primarnih uzoraka (do faze ispitivanja)*1, |
|
|
|
|
|
- izvođenje ispitivanja prema zahtevu, |
|
|
|
|
|
- izveštavanje i čuvanje rezultata ispitivanja**2, |
|
|
|
|
|
- hitno izveštavanje o kritičnim ili alarmantnim vrednostima laboratorijskih nalaza, |
|
|
|
|
|
- usmeno saopštavanje i primanje rezultata analize***3, |
|
|
|
|
|
- sprovođenje naučnog istraživanja u organizacionoj jedinici laboratorijske dijagnostike, uključujući bilo koju vrstu istraživanja i programa razvoja. |
|
|
|
|
|
Poštovanje etičkog kodeksa i rešavanje etičkih pitanja: |
|
|
|
|
|
- čuvanje poverljivosti laboratorijskih nalaza. |
|
|
|
|
|
Kontrolu dokumenata i evidenciju: |
|
|
|
|
|
- podaci o etaloniranju opreme, |
|
|
|
|
|
- arhiviranje laboratorijskih nalaza, |
|
|
|
|
|
- kontrolisan pristup podacima. |
|
|
|
|
|
Bezbednost: |
|
|
|
|
|
- bezbedno rukovanje i čuvanje uzoraka, uključujući i korišćenje adekvatne opreme i odeće, |
|
|
|
|
|
- bezbedan transport uzoraka u drugu laboratoriju, |
|
|
|
|
|
- sprečavanje i ograničavanje uticaja štetnih incidenata, |
|
|
|
|
|
- dekontaminacija laboratorijske opreme i infektivnog materijala, |
|
|
|
|
|
- dekontaminacija i odlaganje igli, špriceva, lancete i drugih oštrih instrumenata, |
|
|
|
|
|
- bezbedno skladištenje, obeležavanje, rukovanje i odlaganje opasnog materijala. |
|
LAB |
Kriterijum |
4.2 |
|
Procedure i uputstva su usvojeni i redovno se revidiraju i modifikuju a zaposleni su upoznati sa njima. |
|
LAB |
Standard |
5.0 |
|
Organizaciona jedinica laboratorijske dijagnostike raspolaže odgovarajućim prostorom. |
|
LAB |
Kriterijum |
5.1 |
|
Prostorije organizacione jedinice laboratorijske dijagnostike ispunjavaju uslove za pružanje usluga. |
|
|
|
|
|
- Prostorije se nalaze na odgovarajućim mestima i funkcionalne su. |
|
|
|
|
|
- Raspored prostorija omogućava dobru komunikaciju među zaposlenima kao i sa korisnicima usluga. |
|
|
|
|
|
- Prostor je projektovan tako da omogućava: |
|
|
|
|
|
- efikasan rad, |
|
|
|
|
|
- udobnost licima koji borave u njemu, |
|
|
|
|
|
- smanjenje rizika od povreda i profesionalnih oboljenja. |
|
|
|
|
|
- Prostor za sakupljanje primarnog uzorka prilagođen je osobama sa invaliditetom i omogućava njihovu privatnost. |
|
|
|
|
|
- U organizacionoj jedinici laboratorijske dijagnostike postoje odgovarajuće i adekvatno obeležene prostorije za prijem, otpremanje i rukovanje uzorcima, uključujući i prostor za visokorizične uzorke. |
|
|
|
|
|
- Postoje odgovarajuće prostorije za skladištenje uzoraka, reagenasa, laboratorijskog potrošnog materijala, opreme i dokumentacije, uključujući i odvojen prostor za čuvanje visokorizičnih uzoraka koji su adekvatno obeleženi. |
|
|
|
|
|
- Prostori organizacione jedinice laboratorijske dijagnostike u kojima se odvijaju nekompatibilne aktivnosti su odvojeni. |
|
|
|
|
|
- Vrši se kontrola temperature, sterilnosti, vlažnosti, buke, vibracija, električnog napajanja. |
|
LAB |
Kriterijum |
5.2 |
|
Postoji definisan postupak za periodičnu procenu stanja prostorije i usklađenosti sa potrebama organizacione jedinice. |
|
LAB |
Standard |
6.0 |
|
Oprema ispunjava sve zahteve za pružanje usluga u laboratorijskoj dijagnostici. |
|
LAB |
Kriterijum |
6.1 |
|
Organizaciona jedinica laboratorijske dijagnostike poseduje svu potrebnu opremu za pružanje usluga. |
|
LAB |
Kriterijum |
6.2 |
|
Vodi se spisak celokupne opreme zajedno sa rasporedom održavanja za svaki deo opreme. |
|
LAB |
Kriterijum |
6.3 |
|
Zdravstvena ustanova bezbedno rukuje opremom, materijalom i uređajima. |
|
LAB |
Standard |
7.0 |
|
Informacioni sistem je u funkciji efikasnog pružanja usluga laboratorijske dijagnostike. |
|
LAB |
Kriterijum |
7.1 |
|
Informacioni sistemi kao podrška pružanju usluga obuhvataju: |
|
LAB |
Kriterijum |
7.2 |
|
Rad informacionih sistema se redovno razmatra i po potrebi menja u skladu sa zahtevima organizacione jedinice. |
|
LAB |
Kriterijum |
7.3 |
|
Pristup podacima iz informacionog sistema imaju samo ovlašćena lica. |
|
LAB |
Kriterijum |
7.4 |
|
Podaci se čuvaju na odgovarajući način i na bezbednom mestu. |
|
LAB |
Standard |
8.0 |
Organizaciona jedinica laboratorijske dijagnostike prati kvalitet rada i bezbednost pacijenta. |
|
|
LAB |
Kriterijum |
8.1 |
|
Organizaciona jedinica laboratorijske dijagnostike ima plan za stalno unapređenje kvaliteta rada i bezbednost pacijenta. Planom se identifikuju: |
|
LAB |
Kriterijum |
8.2 |
|
Postoji proces za praćenje realizacije plana za unapređenje kvaliteta rada i bezbednost pacijenta. |
|
LAB |
Kriterijum |
8.3 |
|
Utvrđeni su pokazatelji kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta i prate se kao deo aktivnosti na unapređenju kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta. Uključuju sledeće: |
|
LAB |
Kriterijum |
8.4 |
|
Zaposleni su upoznati i učestvuju u aktivnostima na unapređenju kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta: |
|
LAB |
Kriterijum |
8.5 |
|
Zaposleni prisustvuju sastancima provere kvaliteta kliničko-laboratorijskog rada zajedno sa ostalim specijalnostima. |
|
LAB |
Kriterijum |
8.6 |
|
Postoje datirane, dokumentovane i prethodno definisane procedure i uputstva za obezbeđenje i kontrolu kvaliteta postupaka ispitivanja (Unutrašnja i spoljašnja kontrola kvaliteta rada). |
|
LAB |
Kriterijum |
8.7 |
|
Organizaciona jedinica laboratorijske dijagnostike učestvuje u nacionalnom, odnosno međunarodnom programu spoljašnje kontrole kvaliteta. |
|
LAB |
Kriterijum |
8.8 |
|
Zadovoljstvo zaposlenih se prati i preduzimaju aktivnosti kako bi se stepen zadovoljstva povećao. |
1 |
Napomena: |
|
Obrazac/uput uključuje najmanje: |
|
- jedinstvenu identifikaciju pacijenta (ime i prezime pacijenta, datum rođenja i pol, laboratorijski broj pacijenta), |
|
- identifikaciju lekara ili drugog lica koje zahteva analize (ime i prezime, lokacija, kontakt telefon), |
|
- tip primarnog uzorka i kliničke detalje relevantne za pacijenta i zahtevana ispitivanja (npr. prepisana terapija, hemoliza …) kao i datum i vreme uzorkovanja, ali i prijema uzorka u laboratoriju. |
2 |
Napomena: |
|
Izveštaj o ispitivanju sadrži najmanje: |
|
- identifikaciju laboratorije koja je izdala izveštaj, |
|
- jedinstvenu identifikaciju pacijenta (ime i prezime pacijenta, datum rođenja i pol, laboratorijski broj pacijenta) - odgovara podacima sa naloga/uputa, |
|
- podatke sa naloga/uputa za ispitivanje relevantne za tumačenje rezultata, |
|
- rezultate ispitivanja i biološki referentni interval (gde je primenljivo), |
|
- potpis i faksimil lica ovlašćenog da pregleda i izdaje izveštaj. |
3 |
Napomena: |
|
Procedurom bi trebalo osigurati da samo u izuzetnim slučajevima imenovano osoblje može prenositi i primati rezultate analiza putem telefona, te da postoji štampani primerak kojim se potvrđuje dostavljanje podataka, izrađen uz minimum zakašnjenja iza usmenog saopštavanja podataka. Štampani primerak nakon obavljenog saopštavanja rezultata usmenim putem bi trebalo da sadrži sledeće podatke: ime osobe koja je dala izveštaj o analizama, ime osobe koja je primila izveštaj, identitet pacijenta, rezultate analize, datum i vreme usmenog saopštavanja o rezultatu analize. |
|
APT |
Standard |
1.0 |
|
Osnovne delatnosti organizacione jedinice farmaceutske zdravstvene delatnosti su jasno definisane. |
|
APT |
Kriterijum |
1.1 |
|
Postoji opis osnovnih delatnosti organizacione jedinice farmaceutske zdravstvene delatnosti u pismenom obliku koji obuhvata: |
|
|
|
|
|
- bezbedan i efikasan sistem nabavke lekova i medicinskih sredstava, |
|
|
|
|
|
- prijem i skladištenje lekova i medicinskih sredstava, |
|
|
|
|
|
- izdavanje lekova i medicinskih sredstava, |
|
|
|
|
|
- izradu magistralnih lekova, |
|
|
|
|
|
- izradu i kontrolu galenskih lekova, |
|
|
|
|
|
- izveštavanje o neželjenim reakcijama na lekove i medicinska sredstva, |
|
|
|
|
|
- upravljanje neželjenim događajima i rizicima (propusti u propisivanju), |
|
|
|
|
|
- medicinske greške, |
|
|
|
|
|
- analizu i evaluaciju upotrebe lekova i medicinskih sredstava, |
|
|
|
|
|
- učešće u konsultacijama u vezi terapije pacijenta, |
|
|
|
|
|
- izradu protokola za pravilnu primenu lekova (važi za bolničke apoteke), |
|
|
|
|
|
- pripremu lekova visokog rizika za primenu (važi za bolničke apoteke), |
|
|
|
|
|
- praćenje farmakokinetičkih parametara i tumačenje rezultata (važi za bolničke apoteke), |
|
|
|
|
|
- rukovanje lekovima koji se ispituju (važi za bolničke apoteke), |
|
|
|
|
|
- programe edukacije i savetovanja za pacijente i porodice pacijenata, |
|
|
|
|
|
- programe edukacije i savetovanja za zaposlene, |
|
|
|
|
|
- programe edukacije i savetovanja za zdravstvene radnike i saradnike, |
|
|
|
|
|
- obezbeđivanje informacija o leku, |
|
|
|
|
|
- programe promocije zdravlja i rane detekcije faktora za razvoj bolesti, |
|
|
|
|
|
- upravljanje farmaceutskim otpadom, |
|
|
|
|
|
- povlačenje lekova i medicinskih sredstava iz prometa, |
|
|
|
|
|
- vođenje evidencije o prijemu, skladištenju i izdavanju kontrolisanih supstanci i lekova. |
|
APT |
Kriterijum |
1.2 |
|
Osnovne delatnosti organizacione jedinice farmaceutske zdravstvene delatnosti su u skladu sa profesionalnim standardima i pravilima dobre prakse: |
|
APT |
Kriterijum |
1.3 |
|
Osnovne delatnosti organizacione jedinice farmaceutske zdravstvene delatnosti podržavaju misiju, viziju i vrednosti zdravstvene ustanove. |
|
APT |
Kriterijum |
1.4 |
|
Organizaciona jedinica farmaceutske zdravstvene delatnosti ima godišnji plan rada. |
|
APT |
Standard |
2.0 |
|
Pacijentu se pružaju farmaceutske usluge. |
|
APT |
Kriterijum |
2.1 |
|
Plan lečenja pacijenta je u skladu sa potrebama pacijenta. |
|
APT |
Kriterijum |
2.2 |
|
Potrebe pacijenata za farmaceutskim uslugama su dokumentovane. |
|
APT |
Kriterijum |
2.3 |
|
Zaposleni učestvuju u multidisciplinarnom planu lečenja (važi za bolnice). |
|
APT |
Kriterijum |
2.4 |
|
Zaposleni redovno revidiraju svoju ulogu u multidisciplinarnom planu lečenja (važi za bolnice). |
|
APT |
Kriterijum |
2.5 |
|
Zaposleni učestvuju u otpustu, transferu i daljem praćenju pacijenta, ukoliko je to potrebno (važi za bolnice). |
|
APT |
Kriterijum |
2.6 |
|
Poštuju se prava pacijenta na: |
|
APT |
Kriterijum |
2.7 |
* |
Neželjeni događaji se beleže, prijavljuju i ispituju. |
|
APT |
Standard |
3.0 |
Farmaceutske usluge pružaju lica odgovarajuće kvalifikacije. |
|
|
APT |
Kriterijum |
3.1 |
|
Postoji plan zaposlenih u organizacionoj jedinici farmaceutske zdravstvene delatnosti. |
|
APT |
Kriterijum |
3.2 |
|
Postoji opis poslova za sva radna mesta u organizacionoj jedinici farmaceutske zdravstvene delatnosti koji: |
|
APT |
Kriterijum |
3.3 |
|
Zaposleni imaju odgovarajuće kvalifikacije i licence. |
|
APT |
Kriterijum |
3.4 |
|
Zaposleni su upoznati sa zadacima i ciljevima rada. |
|
APT |
Kriterijum |
3.5 |
|
Postoji rukovodilac organizacione jedinice farmaceutske zdravstvene delatnosti koji ima odgovarajuće kvalifikacije za to radno mesto: |
|
APT |
Kriterijum |
3.6 |
|
Svakim delom niže organizacione jedinice rukovodi lice odgovarajućih kvalifikacija. |
|
APT |
Kriterijum |
3.7 |
|
Učinak svih zaposlenih se procenjuje. |
|
APT |
Kriterijum |
3.8 |
|
Postoji plan stručnog usavršavanja ili kontinuirane edukacije. |
|
APT |
Kriterijum |
3.9 |
|
Svi zaposleni se ponašaju u skladu sa opšte usvojenim Etičkim kodeksom ponašanja i pružanja zdravstvenih usluga. |
|
APT |
Kriterijum |
3.10 |
|
Postoje načini i mehanizmi za komunikaciju, rešavanje problema unutar organizacione jedinice farmaceutske zdravstvene delatnosti sa drugim organizacionim jedinicama u okviru zdravstvene ustanove, kao i sa pacijentima, odnosno njihovim porodicama. |
|
APT |
Standard |
4.0 |
Postoje vodiči, uputstva, protokoli i procedure za pružanje usluga u okviru organizacione jedinice farmaceutske zdravstvene delatnosti. |
|
|
APT |
Kriterijum |
4.1* |
|
Vodiči, uputstva, protokoli i procedure odnose se na: |
|
|
|
|
|
- Organizaciju i upravljanje organizacionom jedinicom farmaceutske zdravstvene delatnosti: |
|
|
|
|
|
- unapređenje kvaliteta, |
|
|
|
|
|
- upravljanje rizikom, |
|
|
|
|
|
- pregled korišćenja i iskorišćenosti resursa, |
|
|
|
|
|
- dostupnost farmaceutskih usluga, |
|
|
|
|
|
- radno vreme (vreme pružanja usluga), |
|
|
|
|
|
- kontrolu rada zaposlenih. |
|
|
|
|
|
- Aktivnosti organizacione jedinice farmaceutske zdravstvene delatnosti prilikom pružanja farmaceutske usluge su: |
|
|
|
|
|
- nabavka lekova i medicinskih sredstava, |
|
|
|
|
|
- prijem i skladištenje lekova i medicinskih sredstava, |
|
|
|
|
|
- izdavanje lekova i medicinskih sredstava, |
|
|
|
|
|
- izrada magistralnih lekova, |
|
|
|
|
|
- izrada i kontrola galenskih lekova, |
|
|
|
|
|
- informisanje i edukacija u vezi sa lekovima i medicinskim sredstvima, |
|
|
|
|
|
- aktivnosti vezane za racionalnu primenu i pravilnu upotrebu lekova. |
|
|
|
|
|
- Poštovanje etičkog kodeksa i rešavanje etičkih pitanja. |
|
|
|
|
|
- Kontrolu dokumenata i evidenciju: |
|
|
|
|
|
- stanja zaliha i popisi |
|
|
|
|
|
- trebovanja i nabavke lekova i medicinskih sredstava |
|
|
|
|
|
- propisivanje lekova i medicinskih sredstava |
|
|
|
|
|
- izdavanja lekova i medicinskih sredstava |
|
|
|
|
|
- nabavke inventara |
|
|
|
|
|
- intervencija farmaceuta |
|
|
|
|
|
- uslova skladištenja |
|
|
|
|
|
- distribucije i izdavanja lekova koji su pod kontrolom |
|
|
|
|
|
- Bezbednost: |
|
|
|
|
|
- bezbednost pacijenta (neželjene reakcije na lek, neželjeni događaji, npr. pogrešno izdat lek), |
|
|
|
|
|
- planiranje u slučaju vanredne situacije, |
|
|
|
|
|
- bezbednost na radnim mestima koja uključuju rad sa opasnim materijama, |
|
|
|
|
|
- bezbedno rukovanje citotoksičnim lekovima, |
|
|
|
|
|
- upravljanje farmaceutskim otpadom, |
|
|
|
|
|
- prevencija krađe lekova, |
|
|
|
|
|
- kontrola pristupa podacima o pacijentu, |
|
|
|
|
|
- izveštavanje u slučaju incidenata, |
|
|
|
|
|
- povlačenje lekova i medicinskih sredstava iz prometa, |
|
|
|
|
|
- održavanje higijene. |
|
APT |
Kriterijum |
4.2 |
|
Vodiči, uputstva, protokoli i procedure su usvojeni i redovno se revidiraju i modifikuju i zaposleni su upoznati sa njima. |
|
APT |
Standard |
5.0 |
Organizaciona jedinica farmaceutske zdravstvene delatnosti raspolaže odgovarajućim prostorom. |
|
|
APT |
Kriterijum |
5.1 |
|
Prostorije organizacione jedinice farmaceutske zdravstvene delatnosti ispunjavaju uslove za pružanje usluga: |
|
|
|
|
|
- lako dostupna lokacija (omogućen pristup invalidima, omogućen pristup kolicima za prenos robe), |
|
|
|
|
|
- sigurnost od neovlašćenog pristupa službenim prostorijama, |
|
|
|
|
|
- odgovarajući sistem za prijem, skladištenje i izdavanje lekova i medicinskih sredstava (uključujući praćenje temperature prostorije za skladištenje, dobru provetrenost prostorija, uslove za skladištenje isparljivih i zapaljivih materija, pravilan raspored lekova po oblicima i farmakološkim grupama, odvojeno mesto za rashodovane lekove i praćenje temperature u frižiderima), |
|
|
|
|
|
- adekvatno čuvanje narkotika (metalni orman pod ključem), |
|
|
|
|
|
- orman za čuvanje lekova za hitnu intervenciju (na bolničkom odeljenju) za slučaj kada apoteka nije dostupna, |
|
|
|
|
|
- adekvatne prostorije i oprema za izradu magistralnih i galenskih preparata, |
|
|
|
|
|
- adekvatne prostorije i oprema za pripremu lekova za davanje (rastvaranje sirupa, parenteralnih preparata, citotoksičnih lekova), |
|
|
|
|
|
- adekvatan prostor koji omogućava diskreciju pri razgovoru sa pacijentom. |
|
APT |
Kriterijum |
5.2 |
|
Postoji definisan postupak za periodičnu procenu stanja prostorija i usklađenost sa potrebama farmaceutske zdravstvene delatnosti |
|
APT |
Standard |
6.0 |
Oprema ispunjava sve zahteve za pružanje usluga farmaceutske zdravstvene delatnosti. |
|
|
APT |
Kriterijum |
6.1 |
|
Postoji lista opreme koja se nalazu organizacionoj jedinici farmaceutske zdravstvene delatnosti. |
|
APT |
Kriterijum |
6.2 |
|
Postoji lista opreme sa rasporedom servisiranja, odnosno zamene. |
|
APT |
Kriterijum |
6.3 |
|
U organizacionoj jedinici farmaceutske zdravstvene delatnosti redovno se proverava i procenjuje stanje opreme. |
|
APT |
Standard |
7.0 |
Informacioni sistem je u funkciji efikasnog pružanja farmaceutskih usluga. |
|
|
APT |
Kriterijum |
7.1 |
|
Informacioni sistemi kao podrška pružanju usluga obuhvataju: |
|
|
|
|
|
- uputstva, |
|
|
|
|
|
- sistem za unos i obradu podataka, |
|
|
|
|
|
- sistem izveštavanja, |
|
|
|
|
|
- sistem finansijskog izveštavanja, |
|
|
|
|
|
- sistem praćenja izvršenja, |
|
|
|
|
|
- sistem upravljanja kvalitetom, |
|
|
|
|
|
- sistem spoljne kontrole. |
|
APT |
Kriterijum |
7.2 |
|
Rad informacionih sistema se redovno razmatra i po potrebi menja u skladu sa zahtevima organizacione jedinice farmaceutske zdravstvene delatnosti. |
|
APT |
Kriterijum |
7.3 |
|
Pristup podacima iz informacionog sistema imaju samo ovlašćena lica. |
|
APT |
Kriterijum |
7.4 |
|
Podaci se čuvaju na odgovarajući način i na bezbednom mestu. |
|
APT |
Standard |
8.0 |
Organizaciona jedinica farmaceutske zdravstvene delatnosti prati kvalitet rada i bezbednost pacijenta. |
|
|
APT |
Kriterijum |
8.1 |
|
Organizaciona jedinica farmaceutske zdravstvene delatnosti ima plan za stalno unapređenje kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta. Planom se identifikuju oblasti za unapređenje kvaliteta, mere koje treba preduzeti i ciljevi koje treba ostvariti. |
|
APT |
Kriterijum |
8.2 |
|
Postoji postupak za praćenje realizacije plana za unapređenje kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta. |
|
APT |
Kriterijum |
8.3 |
|
Utvrđeni su pokazatelji kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta i prate se kao deo aktivnosti na unapređenju kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta. |
|
APT |
Kriterijum |
8.4 |
|
Zaposleni su upoznati sa aktivnostima na unapređenju kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta. |
|
APT |
Kriterijum |
8.5 |
|
Zaposlenima se pruža kontinuirana edukacija iz oblasti unapređenja kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta. |
|
APT |
Kriterijum |
8.6 |
|
Zaposleni učestvuju u aktivnostima na unapređenju kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta: |
|
APT |
Kriterijum |
8.7 |
|
Zadovoljstvo zaposlenih se prati i preduzimaju se aktivnosti kako bi se stepen zadovoljstva povećao. |