Prevencija infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama i zaraznih bolesti | |||||
| ŽS | Standard | 1.0 |
| Vrši se prevencija infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama i zaraznih bolesti. |
| ŽS | Kriterijum | 1.1 |
| Redovno se primenjuju mere izolacije i predostrožnosti i o tome se vodi evidencija. |
| ŽS | Kriterijum | 1.2 | * | Postoje politika i procedure svođenja na minimum infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama i zaraznih bolesti u zdravstvenoj ustanovi. |
| ŽS | Kriterijum | 1.3 | * | Postoje mere, procedure i postupci čišćenja, dezinfekcije i sterilizacije prostora, opreme, materijala i medicinskih uređaja. |
| ŽS | Kriterijum | 1.4 |
| Opasnim materijama i zaraznim materijalom rukuje se u skladu sa Pravilnikom o upravljanju medicinskim otpadom ("Sl. glasnik RS", broj 78/10) kao i u skladu sa pravilnikom, poslovnikom i protokolima zdravstvene ustanove. |
| ŽS | Kriterijum | 1.5 |
| Promoviše se lična higijena i održava se čistoća prostorija. |
|
| Kriterijum | 1.6 |
| Zgrada se adekvatno održava, što podrazumeva i održavanje unutrašnjeg prostora i sistema ventilacije u cilju sprečavanja širenja zaraze. |
Procedure za slučaj pojave i širenja infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama i zaraznih bolesti | |||||
| ŽS | Standard | 2.0 | Postoje procedure za slučaj pojave i širenja infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama i zaraznih bolesti. | |
| ŽS | Kriterijum | 2.1 |
| Postoje i primenjuju se procedure za otkrivanje i preduzimanje odgovarajućih mera u cilju sprečavanja daljeg širenja infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama i zaraznih bolesti. |
| ŽS | Kriterijum | 2.2 |
| Postoje mere i procedure za istraživanje puteva širenja infekcije (uključujući i otkrivanje svih kontakata), kao i procedure za suzbijanje zaraze. |
| ŽS | Kriterijum | 2.3 |
| Rezultati epidemiološkog nadzora čuvaju se u propisanom roku i koriste se za sprečavanje širenja ili smanjenja rizika od ponovnog izbijanja zaraze. |
| ŽS | Kriterijum | 2.4 |
| Zarazne bolesti se prijavljuju u skladu sa zakonom. |
| ŽS | Kriterijum | 2.5 |
| Postoji postupak za utvrđivanje mera za sprečavanje i kontrolu širenja infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama i zaraznih bolesti. |
Komisija za sprečavanje i kontrolu širenja infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama i zaraznih bolesti | |||||
| ŽS | Standard | 3.0 | Komisija za sprečavanje i kontrolu širenja infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama (komisija) vrši kontrolu širenja infekcija. | |
| ŽS | Kriterijum | 3.1 |
| Komisija je formirana na odgovarajući način. Jedan od članova komisije nadležan je za upravljanje medicinskim otpadom. |
| ŽS | Kriterijum | 3.2 |
| Komisija se redovno sastaje i vodi zapisnik sa sastanka. Zvanična dokumentacija sa sastanaka čuva se tokom propisanog vremenskog perioda. |
| ŽS | Kriterijum | 3.3 |
| Komisija sarađuje sa Institutom za javno zdravlje Srbije (preko mreže zavoda), o čemu postoji dokumentacija. |
| ŽS | Kriterijum | 3.4 |
| Komisija redovno proverava i revidira sve procedure i postupke kontrole. Dokumentacija o preduzetim merama i reviziji čuva se tokom propisanog vremenskog perioda. |
| ŽS | Kriterijum | 3.5 |
| Komisija predlaže mere za sprečavanje i kontrolu infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama i zaraznih bolesti. |
| ŽS | Kriterijum | 3.6 |
| Komisija istražuje sve probleme u vezi sa pojavom infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama i zaraznih bolesti i o tome izveštava interne nadležne organe kao i institute i zavode za javno zdravlje. |
Razdvajanje medicinskog otpada | |||||
| ŽS | Standard | 4.0 | Vrši se razdvajanje medicinskog otpada u skladu sa Pravilnikom o upravljanju medicinskim otpadom, a zdravstvena ustanova ima Plan upravljanja medicinskim otpadom koji se redovno revidira. | |
| ŽS | Kriterijum | 4.1 |
| Vrši se razdvajanje medicinskog otpada prema Katalogu otpada. |
| ŽS | Kriterijum | 4.2 |
| Medicinski otpad se pakuje u adekvatne kese, kontejnere i kante. |
| ŽS | Kriterijum | 4.3 |
| Na svim deponijama za odlaganje medicinskog otpada istaknute su i jasno vidljive instrukcije za razdvajanje i obeležavanje otpada. |
Odlaganje medicinskog otpada u okviru zdravstvene ustanove | |||||
| ŽS | Standard | 5.0 | Medicinski otpad unutar zdravstvene ustanove odlaže se na adekvatan način. | |
| ŽS | Kriterijum | 5.1 |
| Vrši se dnevno sakupljanje medicinskog otpada. |
| ŽS | Kriterijum | 5.2 |
| Mesta za odlaganje medicinskog otpada locirana su strateški u okviru same zdravstvene ustanove. |
| ŽS | Kriterijum | 5.3 |
| Na mestima odlaganja otpada u okviru zdravstvene ustanove otpad se razdvaja i odlaže prema kategorijama u jasno označene kontejnere određene boje i oznake. |
| ŽS | Kriterijum | 5.4 |
| Vrši se redovno čišćenje i dezinfekcija mesta odlaganja otpada, kao i samih kontejnera. |
| ŽS | Kriterijum | 5.5 |
| Rukovanje otpadom na mestima odlaganja obavlja se uz poštovanje odgovarajućih mera zaštite (nošenje rukavica, zaštitne odeće i obuće, zaštitnih naočara). |
| ŽS | Kriterijum | 5.6 |
| Postoji fiksni raspored za odlaganje otpada na svakom mestu predviđenom za odlaganje. |
Odlaganje otpada na centralno privremeno odlagalište za otpad | |||||
| ŽS | Standard | 6.0 | Medicinski otpad se pre transporta odlaže na centralno privremeno odlagalište za otpad. | |
| ŽS | Kriterijum | 6.1 |
| Otpad se transportuje do centralnog privremenog odlagališta za otpad u zatvorenim, pokretnim, plastičnim kontejnerima. |
| ŽS | Kriterijum | 6.2 |
| Određuje se putanja i dnevni raspored transportovanja otpada, kako bi se izbegao kontakt sa dostavom čistog materijala. |
| ŽS | Kriterijum | 6.3 |
| Vreme odlaganja otpada iznosi između 24 i 48 časova. |
| ŽS | Kriterijum | 6.4 |
| Centralno privremeno odlagalište za otpad je odgovarajuće veličine za dnevno odlaganje medicinskog otpada i mora biti locirano na odgovarajućem mestu. |
| ŽS | Kriterijum | 6.5 |
| Pristup centralnom privremenom odlagalištu za otpad je dozvoljen samo ovlašćenim licima. |
Postoji lice odgovorno za upravljanje medicinskim otpadom | |||||
| ŽS | Standard | 7.0 |
| U zdravstvenoj ustanovi postoji lice odgovorno za upravljanje medicinskim otpadom. |
| ŽS | Kriterijum | 7.1 |
| Odgovorno lice je završilo odgovarajuću obuku, poseduje odgovarajuće iskustvo i stručne kvalifikacije. |
| ŽS | Kriterijum | 7.2 |
| Odgovorno lice je član Komisije za sprečavanje i kontrolu širenja infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama. |
| ŽS | Kriterijum | 7.3 |
| Odgovorno lice predlaže politiku upravljanja otpadom. |
| ŽS | Kriterijum | 7.4 |
| Odgovorno lice istražuje sve probleme u vezi sa upravljanjem otpadom i o njima izveštava direktora zdravstvene ustanove i Komisiju za sprečavanje i kontrolu širenja infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama. |
| ŽS | Kriterijum | 7.5 |
| Odgovorno lice učestvuje u radnoj grupi za zaštitu životne sredine u datom upravnom okrugu. |
Program za obavljanje sterilizacije medicinskog otpada | |||||
| ŽS | Standard | 8.0 | Postoji program za obavljanje sterilizacije medicinskog otpada. | |
| ŽS | Kriterijum | 8.1 |
| U okviru prostora predviđenog za sterilizaciju medicinskog otpada postoji zona za privremeno odlaganje, merenje otpada, beleženje, dekontaminaciju, zona predviđena za pranje i čišćenje, kao i zona za sterilizaciju, usitnjavanje i skladištenje obrađenog otpada. |
| ŽS | Kriterijum | 8.2 |
| Postoje mere i procedure za obavljanje svih pomenutih aktivnosti. |
| ŽS | Kriterijum | 8.3 |
| Na raspolaganju je posebna oprema za pranje i čišćenje, dezinfekciju, sušenje, pakovanje i sterilizaciju. |
Prostorije za obavljanje sterilizacije medicinskog otpada | |||||
| ŽS | Standard | 9.0 | Obezbeđene su odgovarajuće prostorije u kojima se obavlja sterilizacija medicinskog otpada. | |
| ŽS | Kriterijum | 9.1 |
| Protok se obavlja u smeru od zone manipulacije "prljavim" materijalom ka zoni sa "čistim" materijalom. |
| ŽS | Kriterijum | 9.2 |
| Postoje adekvatni sistemi za protok vazduha. |
| ŽS | Kriterijum | 9.3 |
| Postoje kontrolisane zone skladištenja medicinskog otpada. |
| ŽS | Kriterijum | 9.4 |
| Autoklavi i sterilizatori smešteni su u posebnu prostoriju u odnosu na zonu prijema. |
| ŽS | Kriterijum | 9.5 |
| Postoji prostor za pranje i dezinfekciju kontejnera za skladištenje i transport medicinskog otpada, koji je odgovarajuće pripremljen kako bi se izbeglo izlivanje otpada. |
| ŽS | Kriterijum | 9.6 |
| Za skladištenje i transport medicinskog otpada koriste se zatvoreni kontejneri koji se nakon upotrebe peru i dezinfikuju. |
| ŽS | Kriterijum | 9.7 |
| Postoji mesto za odlaganje dezinfikovanih transportnih kontejnera. |
Zaposleni na obradi medicinskog otpada su adekvatno edukovani i imaju odgovarajuću zaštitnu opremu | |||||
| ŽS | Standard | 10.0 | Zaposleni na obradi medicinskog otpada poseduju kvalifikacije, adekvatno su edukovani i imaju adekvatnu zaštitnu opremu. | |
| ŽS | Kriterijum | 10.1 |
| Zaposleni u zoni dekontaminacije nose zaštitnu opremu (gumene rukavice, rukavice za jednokratnu upotrebu, vodootporne kecelje, zaštitne maske sa zaklonom za lice, zaštitne naočare). |
| ŽS | Kriterijum | 10.2 |
| Zaposleni su upoznati sa protokolima i procedurama za slučaj akcidentne situacije. |
| ŽS | Kriterijum | 10.3 |
| Obezbeđen je obavezni uvodni program i obavezna obuka za rad za zaposlene na sterilizaciji medicinskog otpada, uključujući i obuku za rad na postojećoj opremi. |
| ŽS | Kriterijum | 10.4 |
| Oprema za hitne slučajeve, kompleti za saniranje izlivanja itd. dostupni su na mestu tretmana medicinskog otpada, a zaposleni su obučeni da ih koriste. |
| ŽS | Kriterijum | 10.5 |
| Zaposleni su vakcinisani protiv zaraznih bolesti (HCV, HBV itd.). |
Procedure za vršenje sterilizacije | |||||
| ŽS | Standard | 11.0 | Postoje odgovarajuće procedure za sterilizaciju medicinskog otpada. | |
| ŽS | Kriterijum | 11.1 |
| Uputstva za korišćenje i bezbedno rukovanje, za svaki sterilizator, dostupna su zaposlenima. |
| ŽS | Kriterijum | 11.2 |
| Sprovođenje postupka sterilizacije, praćenje i verifikacija evidentiraju se za sve metode sterilizacije. |
| ŽS | Kriterijum | 11.3 |
| Svakog dana se vrši provera celokupne opreme i evidentiraju rezultati. |
Tim za upravljanje medicinskim otpadom | |||||
| ŽS | Standard | 12.0 | Tim za upravljanje medicinskim otpadom nadgleda obradu medicinskog otpada. | |
| ŽS | Kriterijum | 12.1 |
| Formiran je tim za upravljanje medicinskim otpadom. (Tim obuhvata: direktora zdravstvene ustanove, načelnike odeljenja, odnosno organizacione jedinice, načelnika farmaceutske zdravstvene delatnosti, glavnu sestru, načelnika tehničke službe, šefa finansijskog odeljenja, šefa komisije za kontrolu infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama i zaraznih bolesti, lice odgovorno za upravljanje medicinskim otpadom). |
| ŽS | Kriterijum | 12.2 |
| Tim se redovno sastaje i vodi zapisnike o svom radu. |
| ŽS | Kriterijum | 12.3 |
| Tim analizira sve postupke i procedure obrade medicinskog otpada. |
| ŽS | Kriterijum | 12.4 |
| Tim preporučuje mere za obradu medicinskog otpada. |
| ŽS | Kriterijum | 12.5 |
| Tim ispituje sve probleme vezane za obradu medicinskog otpada i izveštava o njima. |
Nacionalne smernice i Tehničko uputstvo za transport medicinskog otpada | |||||
| ŽS | Standard | 13.0 | Transport medicinskog otpada izvodi se prema Pravilniku o upravljanju medicinskim otpadom. | |
| ŽS | Kriterijum | 13.1 |
| Postoji plan transporta i raspored sakupljanja otpada koji je dostupan za potrebe zaposlenih koji rade u ovoj oblasti. |
| ŽS | Kriterijum | 13.2 |
| Zdravstvena ustanova treba da ima obučenog, iskusnog vozača koji je tehnički stručan da vrši transport medicinskog otpada. Vozač mora da nosi odgovarajuću ličnu zaštitnu opremu i ima odgovarajuću dokumentaciju o transportu otpada. |
| ŽS | Kriterijum | 13.3 |
| Zdravstvena ustanova treba da ima vozilo koje je posebno namenjeno za ove svrhe, sa odgovarajućom opremom, kao što se zahteva u Tehničkom uputstvu za transport otpada, koje treba da služi za prevoz otpada prvenstveno između zdravstvene ustanove i centralnog ili lokalnog mesta za tretman. Svako premeštanje otpada na ovaj način treba da bude propraćeno odgovarajućom dokumentacijom, tj. otpremnicom za otpad. |
| ŽS | Kriterijum | 13.4 |
| U slučaju otpada iz ambulanti ili iz kućnih poseta, otpad treba da se spakuje u kontejner koji je pravilno zatvoren, a taj kontejner treba da se prevozi u prtljažniku vozila, kao što se zahteva u Tehničkom uputstvu za transport otpada. Za ovaj tip transporta otpada nije neophodna nikakva dokumentacija o transportu otpada. |
| ŽS | Kriterijum | 13.5 |
| Pre utovara, vozač treba da proveri sav otpad i pripadajuću dokumentaciju, kako bi uočio eventualne očigledne greške u dokumentaciji, pakovanju ili obeležavanju. |
Plan za slučaj masovnih nesreća i akcidentnih situacija | |||||
| ŽS | Standard | 14.0 | Postoji plan za slučaj masovnih nesreća i akcidentnih situacija. | |
| ŽS | Kriterijum | 14.1 |
| Planom su određeni rizici u slučaju nastanka masovnih nesreća i akcidentnih situacija. |
| ŽS | Kriterijum | 14.2 |
| Planom su određena lica odgovorna za upravljanje i koordinaciju u slučaju masovnih nesreća i akcidentnih situacija. |
| ŽS | Kriterijum | 14.3 |
| Planom je predviđen sistem komunikacija u slučaju masovnih nesreća i akcidentnih situacija. |
| ŽS | Kriterijum | 14.4 |
| U planu je opisana procedura obaveštavanja zaposlenih u slučaju masovnih nesreća i akcidentnih situacija. |
| ŽS | Kriterijum | 14.5 |
| Plan predviđa zbrinjavanje žrtava u slučaju masovnih nesreća na teritoriji opštine. |
Revizija plana za slučaj masovnih nesreća i akcidentnih situacija | |||||
| ŽS | Standard | 15.0 | Vrši se revizija i provera plana u praksi za slučaj masovnih nesreća i akcidentnih situacija. | |
| ŽS | Kriterijum | 15.1 |
| Vrši se periodična revizija plana za slučaj masovnih nesreća i akcidentnih situacija. |
| ŽS | Kriterijum | 15.2 |
| Redovno se obavljaju praktične vežbe i provere plana na terenu. |
Postupci i procedure za smanjenje rizika od požara | |||||
| ŽS | Standard | 16.0 | Postoje postupci i procedure za smanjenje rizika od požara. | |
| ŽS | Kriterijum | 16.1 | * | Zdravstvena ustanova se pridržava važećih zakona i propisa iz oblasti zaštite od požara. |
| ŽS | Kriterijum | 16.2 |
| Zapaljive i eksplozivne materije čuvaju se na adekvatan način. |
| ŽS | Kriterijum | 16.3 |
| Redovno se vrši provera dokumentacije, obavlja testiranje i održavanje sistema za detekciju požara, alarmnog sistema, kao i sistema za gašenje požara. |
| ŽS | Kriterijum | 16.4 |
| Mere zaštite od požara uzimaju se u obzir prilikom svake nabavke za potrebe zdravstvene ustanove. |
| ŽS | Kriterijum | 16.5 |
| Postoji tim koji je odgovoran za zaštitu od požara. |
Program sterilizacije | |||||
| ŽS | Standard | 17.0 | Postoji program za obavljanje sterilizacije. | |
| ŽS | Kriterijum | 17.1 |
| U okviru prostora predviđenog za sterilizaciju postoji zona dekontaminacije, zona predviđena za pranje i čišćenje, kao i zona za sterilizaciju. |
| ŽS | Kriterijum | 17.2 |
| Postoje mere i procedure za obavljanje svih pomenutih aktivnosti. |
| ŽS | Kriterijum | 17.3 |
| Na raspolaganju je posebna oprema za pranje i čišćenje, dezinfekciju, sušenje, pakovanje i sterilizaciju. |
Prostorije za sterilizaciju | |||||
| ŽS | Standard | 18.0 | Obezbeđene su odgovarajuće prostorije u kojima se obavlja sterilizacija. | |
| ŽS | Kriterijum | 18.1 |
| Protok se obavlja u smeru od zone manipulacije "prljavim" materijalom ka zoni sa "čistim" materijalom, uz postojanje zasebnih ulaza, odnosno izlaza za svaku zonu. |
| ŽS | Kriterijum | 18.2 |
| Postoje adekvatni sistemi za protok vazduha. |
| ŽS | Kriterijum | 18.3 |
| Postoje zone skladištenja sa ventilacijom sa pozitivnim pritiskom za sterilna pakovanja i uobičajene zalihe. |
| ŽS | Kriterijum | 18.4 |
| Autoklavi i sterilizatori smešteni su u posebnu prostoriju u odnosu na zonu obrade materijala. |
| ŽS | Kriterijum | 18.5 |
| Pakovanje sanitetskog materijala, instrumenata i posteljine vrši se odvojeno (kako bi se sprečila mogućnost kontaminacije platnom ili vlaknima). |
| ŽS | Kriterijum | 18.6 |
| Zatvorena kolica za prenos sterilisanog materijala drže se izvan odeljenja, a u blizini zone skladištenja materijala. |
Zaposleni u sterilizaciji su edukovani i imaju adekvatnu zaštitnu opremu | |||||
| ŽS | Standard | 19.0 | Kvalifikovana lica zaposlena u sterilizaciji adekvatno su edukovana i imaju adekvatnu zaštitnu opremu. | |
| ŽS | Kriterijum | 19.1 |
| Zaposleni u zoni dekontaminacije nose zaštitnu opremu (gumene rukavice, rukavice za jednokratnu upotrebu, vodootporne kecelje, zaštitne maske sa zaklonom za lice, zaštitne naočare). |
| ŽS | Kriterijum | 19.2 |
| Postoje zaposleni koji rade u zoni kontaminacije i zaposleni koji rade u zoni sterilizacije (ukoliko to nije slučaj, preduzimaju se mere predostrožnosti kako bi se izbegla kontaminacija čistih zona). |
| ŽS | Kriterijum | 19.3 |
| Postoji sistem upozorenja zaposlenih, odnosno alarmni sistem koji se aktivira u slučaju isticanja etilen oksida i koji pokreće sistem ventilacije za eliminaciju toksičnih gasova. |
| ŽS | Kriterijum | 19.4 |
| Zaposleni su upoznati sa protokolima i procedurama za slučaj akcidentne situacije (npr. isticanje gasa). |
| ŽS | Kriterijum | 19.5 |
| Postoji program i obezbeđena je obavezna obuka za zaposlene u sterilizaciji, uključujući i obuku za rad na postojećoj opremi. |
Sterilizacija se vrši prema prethodno utvrđenim procedurama | |||||
| ŽS | Standard | 20.0 | Postoje adekvatne procedure za vršenje sterilizacije. | |
| ŽS | Kriterijum | 20.1 |
| Sterilizatori su smešteni u zasebnu zonu u odnosu na zonu obrade. |
| ŽS | Kriterijum | 20.2 |
| Gasni sterilizatori sa etilen oksidom imaju izvodni sistem direktno u spoljašnju sredinu, kao i sistem za ventilaciju sa negativnim pritiskom vazduha. |
| ŽS | Kriterijum | 20.3 |
| Uputstva za korišćenje i bezbedno rukovanje za svaki sterilizator dostupna su zaposlenim licima. |
| ŽS | Kriterijum | 20.4 |
| Poštuju se parametri kao što su vreme i temperatura ciklusa sterilizacije. |
| ŽS | Kriterijum | 20.5 |
| Postoje mere i procedure koje onemogućavaju sterilizaciju materijala za jednokratnu upotrebu (prema uputstvu proizvođača). |
| ŽS | Kriterijum | 20.6 |
| Za sve metode postupka sterilizacije vodi se pismena dokumentacija. |
| ŽS | Kriterijum | 20.7 |
| Svakog dana vrši se provera celokupne opreme i evidentiraju rezultati, što podrazumeva: |
| ŽS | Kriterijum | 20.8 |
| Postoji sistem za registrovanje svakog predmeta koji se steriliše (brojem ili bar-kodom) i to: |
Tim za sterilizaciju | |||||
| ŽS | Standard | 21.0 | Tim za sterilizaciju nadgleda sterilizaciju. | |
| ŽS | Kriterijum | 21.1 |
| Tim za sterilizaciju je konstituisan na odgovarajući način. |
| ŽS | Kriterijum | 21.2 |
| Tim se redovno sastaje i vodi zapisnik o svom radu. |
|
| Kriterijum | 21.3 |
| Tim analizira sve postupke i procedure sterilizacije. |
| ŽS | Kriterijum | 21.4 |
| Tim preporučuje mere za sterilizaciju. |
| ŽS | Kriterijum | 21.5 |
| Tim ispituje sve probleme vezane za sterilizaciju i izveštava o njima. |
Bezbedno rukovanje opremom, materijalom, uređajima i prostorom | |||||
| ŽS | Standard | 22.0 | Zdravstvena ustanova bezbedno rukuje opremom, materijalom, uređajima i prostorom. | |
| ŽS | Kriterijum | 22.1 |
| Zdravstvena ustanova raspolaže opremom, materijalom i medicinskim uređajima tako što: |
| ŽS | Kriterijum | 22.2 |
| Smanjuju se rizici za pacijente i zaposlene u svim objektima. |
| ŽS | Kriterijum | 22.3 |
| Vrši se obuka zaposlenih lica za bezbedno korišćenje celokupne opreme. |
Zaposleni obuhvaćeni programom licenciranja | |||||
| LJR | Standard | 1.0 | Svi zdravstveni radnici koji podležu procesu licenciranja poseduju važeće licence. | |
| LJR | Kriterijum | 1.1 |
| Dosije svakog zaposlenog zdravstvenog radnika sadrži i važeću licencu. |
| LJR | Kriterijum | 1.2 |
| Postupak stalnog praćenja uslova za obnavljanje licenci svih zdravstvenih radnika obavlja se redovno. |
| LJR | Kriterijum | 1.3 |
| Postoje protokoli i procedure koje obezbeđuju neometan rad zdravstvene ustanove u slučaju da zdravstveni radnik izgubi licencu. |
Zaposleni koji nisu obuhvaćeni programom licenciranja | |||||
| LJR | Standard | 2.0 | Utvrđuje se profesionalna osposobljenost zaposlenih koji nisu obuhvaćeni programom licenciranja. | |
| LJR | Kriterijum | 2.1 |
| Stručnost zaposlenih, koji nisu obuhvaćeni programom licenciranja utvrđuje se prilikom zaposlenja. |
| LJR | Kriterijum | 2.2 |
| Postoje postupci za ponovno razmatranje stručnosti zaposlenih koji ne podležu licenciranju. |
| LJR | Kriterijum | 2.3 |
| Postoje protokoli i procedure za neometan rad zdravstvene ustanove u slučaju prekida rada stručnih lica koja ne podležu licenciranju. |
Jednogodišnja procena rada zaposlenih | |||||
| LJR | Standard | 3.0 | Rezultati rada svih zaposlenih procenjuju se godišnje. | |
| LJR | Kriterijum | 3.1 |
| Postoji postupak za procenjivanje rezultata rada svih zaposlenih koji se vrši godišnje. |
| LJR | Kriterijum | 3.2 |
| Svi zaposleni imaju utvrđen plan i ciljeve rada. |
| LJR | Kriterijum | 3.3 |
| Zadaci i ciljevi rada saopštavaju se svim zaposlenima. |
| LJR | Kriterijum | 3.4 |
| Pismeni izveštaji o proceni postignutih rezultata rada beleže se u radnom dosijeu zaposlenog. |
| LJR | Kriterijum | 3.5 |
| Svi zaposleni imaju pravo podnošenja komentara u pismenoj formi na procenu postignutih rezultata rada. |
Edukacija zaposlenih | |||||
| LJR | Standard | 4.0 | Planovi edukacije zaposlenih su realizovani. | |
| LJR | Kriterijum | 4.1 |
| Postoji plan edukacije za sve zaposlene u zdravstvenoj ustanovi. |
| LJR | Kriterijum | 4.2 |
| Zaposleni su upoznati sa planom edukacije. |
| LJR | Kriterijum | 4.3 |
| Redovno se prati izvršenje plana edukacije. |
|
| Kriterijum | 4.4 |
| Na nivou zdravstvene ustanove postoji program edukacije za sve zaposlene. |
| LJR | Kriterijum | 4.5 |
| Svaka organizaciona jedinica ima program za edukaciju, odnosno obuku novozaposlenih. |
| LJR | Kriterijum | 4.6 |
| Zaposlenima je omogućena neophodna edukacija, odnosno obuka koja se odnosi na kvalitet njihovog rada, u skladu sa potrebama organizacione jedinice. |
Usmeravanje i praćenje profesionalnog rada | |||||
| LJR | Standard | 5.0 | Vrši se usmeravanje i praćenje profesionalnog rada. | |
| LJR | Kriterijum | 5.1 |
| U zdravstvenoj ustanovi postoji upravljačka struktura. Upravljačka struktura određuje: |
| LJR | Kriterijum | 5.2 |
| Vodiči kliničke prakse su utvrđeni i primenjuju se u sprovođenju rada u samoj organizacionoj jedinici. |
Zdravlje i zaštita na radu za zaposlena lica | |||||
| LJR | Standard | 6.0 | Program iz oblasti zaštite zdravlja i zaštite na radu zaposlenih. | |
| LJR | Kriterijum | 6.1 |
| Postoji program za zaštitu zdravlja i zaštitu na radu zaposlenih. |
| LJR | Kriterijum | 6.2 |
| Svi zakonski zahtevi za očuvanje zdravlja i zaštite na radu zaposlenih se poštuju. |
| LJR | Kriterijum | 6.3 |
| Sprovodi se program obuke iz oblasti zaštite zdravlja i zaštite na radu zaposlenih. |
| LJR | Kriterijum | 6.4 |
| Obavlja se redovno praćenje kako bi se osiguralo sprovođenje smernica iz oblasti zaštite zdravlja i zaštite na radu zaposlenih. |
| LJR | Kriterijum | 6.5 |
| Postoji odgovorno lice zaduženo za zaštitu zdravlja i zaštitu na radu zaposlenih. |
Zadovoljstvo zaposlenih | |||||
| LJR | Standard | 7.0 | Prati se zadovoljstvo zaposlenih. | |
| LJR | Kriterijum | 7.1 |
| Obavlja se godišnje istraživanje zadovoljstva zaposlenih. |
| LJR | Kriterijum | 7.2 |
| Rezultati istraživanja su dostupni zaposlenima. |
| LJR | Kriterijum | 7.3 |
| Na osnovu rezultata istraživanja donosi se plan aktivnosti za povećanje stepena zadovoljstva zaposlenih. |
Zdravstvena dokumentacija | |||||
| UI | Standard | 1.0 | U zdravstvenoj dokumentaciji precizno se evidentiraju sve pružene zdravstvene usluge. | |
| UI | Kriterijum | 1.1 |
| Sadržaj zdravstvene dokumentacije urađen je prema važećim propisima o vođenju zdravstvene dokumentacije i evidencije. |
| UI | Kriterijum | 1.2 |
| Ukoliko je uvedena elektronska zdravstvena dokumentacija, urađena je prema Pravilniku o bližoj sadržini tehnoloških i funkcionalnih zahteva za uspostavljanje integrisanog zdravstvenog informacionog sistema ("Sl. glasnik RS", broj 95/09). |
| UI | Kriterijum | 1.3 |
| Vrši se interna provera kako bi se obezbedilo vođenje zdravstvene dokumentacije prema smernicama. |
| UI | Kriterijum | 1.4 |
| Po otpustu pacijenta zdravstvena dokumentacija se kompletira i u predviđenom roku arhivira. |
| UI | Kriterijum | 1.5 |
| Pacijentu je omogućen pristup i uvid u zdravstvenu dokumentaciju. |
Pokazatelji učinka | |||||
| UI | Standard | 2.0 | U zdravstvenoj ustanovi postoji sistem pokazatelja učinka. | |
| UI | Kriterijum | 2.1 |
| Sistem obuhvata pokazatelje u skladu sa propisima kojima se reguliše oblast kvaliteta rada zdravstvene ustanove, ali nije ograničen samo na njih. |
| UI | Kriterijum | 2.2 |
| Postoji sistem pokazatelja pomoću kojih se procenjuje učinak kako u domenu kliničke prakse, tako i u drugim oblastima rada. |
| UI | Kriterijum | 2.3 |
| Zaposlena lica su edukovana za sakupljanje, tumačenje i korišćenje podataka dobijenih pomoću pokazatelja. |
| UI | Kriterijum | 2.4 |
| Podaci dobijeni pomoću pokazatelja se: |
| UI | Kriterijum | 2.5 |
| Prati se korisnost podataka dobijenih pomoću pokazatelja, kao i kvalitet samih pokazatelja. |
Objavljivanje informacija | |||||
| UI | Standard | 3.0 | Objavljuju se informacije od značaja za zdravstvenu ustanovu i od javnog značaja. | |
| UI | Kriterijum | 3.1 |
| Postoje lica ovlašćena za davanje i objavljivanje informacija od značaja za zdravstvenu ustanovu i od javnog značaja. |
| UI | Kriterijum | 3.2 |
| Postoji procedura za davanje i objavljivanje informacija od značaja za zdravstvenu ustanovu i od javnog značaja. |
| UI | Kriterijum | 3.3 |
| Ovlašćena lica objavljuju informacije o radu zdravstvene ustanove i aktivnostima vezanim za unapređenje kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta. |
Strateško planiranje |
|
| |||
| RU | Standard | 1.0 | Rukovodstvo pomaže Upravnom odboru u pripremi strateškog plana. | |
| RU | Kriterijum | 1.1 |
| Utvrđen je ciklus strateškog planiranja. |
| RU | Kriterijum | 1.2 |
| Rukovodstvo definiše svoju ulogu u strateškom planiranju. |
| RU | Kriterijum | 1.3 |
| Rukovodstvo priprema neophodne podatke i dokumenta u vezi sa strateškim planom. |
Godišnji operativni plan | |||||
| RU | Standard | 2.0 | Postoji godišnji operativni plan. | |
| RU | Kriterijum | 2.1 |
| Operativni plan se zasniva na strateškom planu. |
| RU | Kriterijum | 2.2 |
| Plan je u pismenoj formi i njime su utvrđeni ciljevi, aktivnosti i rokovi. |
| RU | Kriterijum | 2.3 |
| U izradi plana uzimaju se u obzir izveštaji i informacije dobijeni od zaposlenih. |
| RU | Kriterijum | 2.4 |
| Plan se dostavlja svim organizacionim jedinicama. |
| RU | Kriterijum | 2.5 |
| Plan se prati i vrši se revizija plana po potrebi. |
| RU | Kriterijum | 2.6 |
| O planu i aktivnostima na realizaciji izveštava se Upravni odbor. |
Ljudski, finansijski i fizički resursi | |||||
| RU | Standard | 3.0 | Ljudski, finansijski i fizički resursi su raspoređeni u okviru zdravstvene ustanove. | |
| RU | Kriterijum | 3.1 |
| Raspoređivanje resursa zasniva se na utvrđenim prioritetima. |
| RU | Kriterijum | 3.2 |
| Postoje postupci po kojima se vrši usklađivanje postojećih resursa sa potrebama korisnika usluga. |
| RU | Kriterijum | 3.3 |
| Postoje postupci za praćenje i korišćenje svih resursa. |
| RU | Kriterijum | 3.4 |
| Vrši se procena kvaliteta i ekonomičnosti pruženih usluga. |
| RU | Kriterijum | 3.5 |
| Izveštaji o korišćenju resursa dostavljaju se Upravnom odboru. |
Plan upravljanja rizikom | |||||
| RU | Standard | 4.0 | Postoji plan upravljanja rizikom na nivou zdravstvene ustanove. | |
| RU | Kriterijum | 4.1 | * | Informacije se prikupljaju i analiziraju kako bi se identifikovali rizici. Informacije se odnose na: |
| RU | Kriterijum | 4.2 |
| Rizici se predviđaju na osnovu njihove učestalosti i stepena opasnosti, čime se umanjuje izloženost istim. |
| RU | Kriterijum | 4.3 |
| Prati se kvalitet proizvoda od dobavljača u pogledu rizika. |
| RU | Kriterijum | 4.4 |
| Postoji strategija za upravljanje rizikom unutar zdravstvene ustanove sa kojim su upoznati svi zaposleni. |
| RU | Kriterijum | 4.5 |
| U strategiji za upravljanje rizikom unutar zdravstvene ustanove jasno su određene odgovornosti menadžmenta i zaposlenih u organizacionim jedinicama. |
| RU | Kriterijum | 4.6 |
| Postoje sredstva namenjena za upravljanje rizikom. |
| RU | Kriterijum | 4.7 |
| Rukovodstvu se dostavljaju izveštaji o aktivnostima vezanim za upravljanje rizikom. |
Neželjeni događaji |
|
| |||
| RU | Standard | 5.0 |
| Postoji postupak kojim se identifikuju, procenjuju i rešavaju neželjeni događaji. |
| RU | Kriterijum | 5.1 |
| Svi zaposleni su upoznati sa definicijom neželjenih događaja. |
| RU | Kriterijum | 5.2 | * | Svi zaposleni su upoznati sa postupkom prijavljivanja neželjenih događaja. |
| RU | Kriterijum | 5.3 |
| U slučaju pojave neželjenog događaja, ispituje se uzrok nastanka. |
| RU | Kriterijum | 5.4 |
| Preduzimaju se aktivnosti otklanjanja uzroka koji su doveli do neželjenih događaja. |
Plan za unapređenje kvaliteta rada | |||||
| RU | Standard | 6.0 | Na nivou zdravstvene ustanove postoji plan za unapređenje kvaliteta rada. | |
| RU | Kriterijum | 6.1 |
| Plan za unapređenje kvaliteta rada zdravstvene ustanove donosi se godišnje u pismenoj formi. |
| RU | Kriterijum | 6.2 |
| Planom o unapređenju kvaliteta rada zdravstvene ustanove utvrđene su aktivnosti i očekivani rezultati. |
| RU | Kriterijum | 6.3 |
| Inovativna rešenja za unapređenje kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta su prepoznata i podržana od strane rukovodstva. |
| RU | Kriterijum | 6.4 |
| Sprovođenje plana se redovno prati u cilju unapređenja kvaliteta rada. |
| RU | Kriterijum | 6.5 |
| Zadovoljstvo pacijenata se istražuje godišnje i na osnovu rezultata se preduzimaju aktivnosti. |
| RU | Kriterijum | 6.6 |
| Obezbeđena su sredstva za aktivnosti na unapređenju kvaliteta rada zdravstvene ustanove. |
| RU | Kriterijum | 6.7 |
| Izveštaj o postignutom unapređenju kvaliteta rada zdravstvene ustanove se dostavlja Upravnom odboru. |
| RU | Kriterijum | 6.8 |
| Rukovodstvo informiše javnost (lokalnu zajednicu, partnere i dr.) o aktivnostima na unapređenju kvaliteta svog rada i pruženih usluga. |
Pokazatelji učinka |
|
| |||
| RU | Standard | 7.0 | Prate se pokazatelji učinka. | |
| RU | Kriterijum | 7.1 |
| Postoje utvrđeni pokazatelji za praćenje efikasnosti rada kliničkih i drugih organizacionih jedinica. |
| RU | Kriterijum | 7.2 |
| Rukovodstvo omogućava da podaci dobijeni na osnovu pokazatelja budu dostupni za potrebe praćenja. |
| RU | Kriterijum | 7.3 |
| Izveštaji o pokazateljima učinka se dostavljaju rukovodstvu. |
| RU | Kriterijum | 7.4 |
| U slučaju potrebe za poboljšanjem učinka, rukovodstvo preduzima odgovarajuće mere u cilju postizanja poboljšanja učinka, na osnovu pokazatelja. |
| RU | Kriterijum | 7.5 |
| Rukovodstvo informiše javnost (lokalnu zajednicu, partnere i dr.) o radu zdravstvene ustanove prema pokazateljima učinka. |
Procedure za rad zdravstvene ustanove | |||||
| RU | Standard | 8.0 | Rad u zdravstvenoj ustanovi odvija se prema utvrđenim procedurama. | |
| RU | Kriterijum | 8.1 |
| Utvrđene su politika i procedure rada zdravstvene ustanove. |
| RU | Kriterijum | 8.2 |
| Postoji lista procedura. |
| RU | Kriterijum | 8.3 |
| Sve procedure su usvojene od strane ovlašćenog tela, odnosno lica. |
| RU | Kriterijum | 8.4 |
| Procedure se revidiraju i menjaju u skladu sa potrebama. |
Poštuju se prava pacijenta | |||||
| RU | Standard | 9.0 | Zaposleni u zdravstvenoj ustanovi zdravstvene i druge usluge pružaju poštujući prava pacijenata. | |
| RU | Kriterijum | 9.1 |
| Poštuju se prava pacijenta na: |
| RU | Kriterijum | 9.2 |
| Postoji postupak za prijem, razmatranje i rešavanje primedaba i žalbi pacijenta, na pravilan način i blagovremeno. |
| RU | Kriterijum | 9.3 |
| Pacijent je uključen u postupak lečenja, pružanja nege i ostalih usluga. |
| RU | Kriterijum | 9.4 |
| Postupci lečenja, pružanja nege i ostalih usluga sprovode se u skladu sa poštovanjem verskih i kulturoloških opredeljenja pacijenta. |
| RU | Kriterijum | 9.5 |
| Postoje i sprovode se edukativni programi za zaposlene u vezi sa pravima pacijenata. |
Pregled sprovedenih istraživanja | |||||
| RU | Standard | 10.0 | Vrši se pregled sprovedenih istraživanja u cilju provere prihvatljivosti. | |
| RU | Kriterijum | 10.1 |
| Postoje postupci za razmatranje prihvatljivosti obavljenih medicinskih istraživanja u zdravstvenoj ustanovi, naročito onih koja se sprovode na ljudima u smislu poštovanja etičkih principa istraživanja. |
| RU | Kriterijum | 10.2 |
| Formirana je Komisija za nadzor nad sprovođenjem ovog postupka. |
| RU | Kriterijum | 10.3 |
| Kriterijumi za medicinska istraživanja su utvrđeni i primenjuju se. |
| RU | Kriterijum | 10.4 |
| Komisija vodi evidenciju i vrši evaluaciju na osnovu izveštaja o sprovedenim istraživanjima. |
Misija i vizija |
|
|
| ||
| SU | Standard | 1.0 | Usvojena je Izjava o misiji i viziji zdravstvene ustanove. | |
| SU | Kriterijum | 1.1 |
| Upravni odbor donosi Izjavu o misiji i viziji zdravstvene ustanove. |
| SU | Kriterijum | 1.2 |
| Upravni odbor se stara o tome da svi zaposleni u zdravstvenoj ustanovi i sve zainteresovane strane van zdravstvene ustanove budu upoznati sa Izjavom o misiji i viziji. |
| SU | Kriterijum | 1.3 |
| U Izjavi o misiji i viziji mora biti navedeno sledeće: |
| SU | Kriterijum | 1.4 |
| Svi zaposleni su upoznati sa pravilima opšte usvojenog Etičkog kodeksa ponašanja i pružanja zdravstvenih usluga. |
| SU | Kriterijum | 1.5 |
| Svi zaposleni se ponašaju u skladu sa opšte usvojenim Etičkim kodeksom ponašanja i pružanja zdravstvenih usluga. |
| SU | Kriterijum | 1.6 |
| Upravni odbor preispituje Izjavu o misiji i viziji najmanje jednom u tri godine i revidira je po potrebi. |
Strateški plan zdravstvene ustanove | |||||
| SU | Standard | 2.0 | Zdravstvena ustanova ima strateški plan. | |
| SU | Kriterijum | 2.1 |
| Upravni odbor ostvaruje učešće u pripremi strateškog plana zdravstvene ustanove. |
| SU | Kriterijum | 2.2 |
| Upravni odbor usvaja strateški plan zdravstvene ustanove. |
| SU | Kriterijum | 2.3 |
| Upravni odbor vrši kontrolu i reviziju strateškog plana najmanje jednom u tri godine. |
Upravni odbor radi na zakonom propisan način | |||||
| SU | Standard | 3.0 |
| Upravni odbor ispunjava svoje obaveze propisane u Zakonu o zdravstvenoj zaštiti ("Službeni glasnik RS", br. 107/05, 72/09 - dr. zakon, 88/10 i 99/10). |
| SU | Kriterijum | 3.1 |
| Upravni odbor usvaja godišnji plan rada zdravstvene ustanove. |
| SU | Kriterijum | 3.2 |
| Upravni odbor usvaja godišnji finansijski plan zdravstvene ustanove. |
| SU | Kriterijum | 3.3 |
| Upravni odbor usvaja godišnji izveštaj o radu i poslovanju zdravstvene ustanove. |
| SU | Kriterijum | 3.4 |
| Upravni odbor usmerava i ocenjuje rad direktora. Izrađeni su kriterijumi za ocenjivanje rada direktora. |
| SU | Kriterijum | 3.5 |
| Upravni odbor na zahtev Ministarstva zdravlja dostavlja izveštaje. |
Komunikacija između direktora i Upravnog odbora | |||||
| SU | Standard | 4.0 |
| Upravni odbor se informiše adekvatno i pravovremeno. |
| SU | Kriterijum | 4.1 |
| Upravni odbor se izveštava o problemima i zahtevima zdravstvene ustanove. |
| SU | Kriterijum | 4.2 |
| Upravni odbor se informiše i o drugim pitanjima od važnosti za sprovođenje zdravstvene zaštite na teritoriji za koju je osnovana zdravstvena ustanova. |
| SU | Kriterijum | 4.3 |
| Upravni odbor se izveštava o aktivnostima na unapređenju kvaliteta rada zdravstvene ustanove. |
| SU | Kriterijum | 4.4 |
| Upravni odbor postupa i donosi odluke na osnovu dobijenih informacija. |
Samoocenjivanje rada Upravnog odbora | |||||
| SU | Standard | 5.0 | Upravni odbor vrši procenu rezultata svog rada. | |
| SU | Kriterijum | 5.1 |
| Upravni odbor ocenjuje rezultate svog rada po proceduri koju donosi. |
| SU | Kriterijum | 5.2 |
| Upravni odbor vrši procenu svog rada najmanje jednom godišnje. |
| SU | Kriterijum | 5.3 |
| Upravni odbor utvrđuje mere za unapređenje svog rada. |
| SU | Kriterijum | 5.4 |
| Upravni odbor je dužan da o svom radu, kao i o planovima za unapređenje rada izveštava Nadzorni odbor. |