Prethodni

9. (ŽS) Životna Sredina

Prevencija infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama i zaraznih bolesti

 

ŽS

Standard

1.0

 

Vrši se prevencija infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama i zaraznih bolesti.

 

ŽS

Kriterijum

1.1

 

Redovno se primenjuju mere izolacije i predostrožnosti i o tome se vodi evidencija.

 

ŽS

Kriterijum

1.2

*

Postoje politika i procedure svođenja na minimum infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama i zaraznih bolesti u zdravstvenoj ustanovi.

 

ŽS

Kriterijum

1.3

*

Postoje mere, procedure i postupci čišćenja, dezinfekcije i sterilizacije prostora, opreme, materijala i medicinskih uređaja.
- Uvedeni su procesi dezinsekcije i deratizacije.

 

ŽS

Kriterijum

1.4

 

Opasnim materijama i zaraznim materijalom rukuje se u skladu sa Pravilnikom o upravljanju medicinskim otpadom ("Sl. glasnik RS", broj 78/10) kao i u skladu sa pravilnikom, poslovnikom i protokolima zdravstvene ustanove.

 

ŽS

Kriterijum

1.5

 

Promoviše se lična higijena i održava se čistoća prostorija.

 

 

Kriterijum

1.6

 

Zgrada se adekvatno održava, što podrazumeva i održavanje unutrašnjeg prostora i sistema ventilacije u cilju sprečavanja širenja zaraze.

Procedure za slučaj pojave i širenja infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama i zaraznih bolesti

 

ŽS

Standard

2.0

Postoje procedure za slučaj pojave i širenja infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama i zaraznih bolesti.

 

ŽS

Kriterijum

2.1

 

Postoje i primenjuju se procedure za otkrivanje i preduzimanje odgovarajućih mera u cilju sprečavanja daljeg širenja infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama i zaraznih bolesti.

 

ŽS

Kriterijum

2.2

 

Postoje mere i procedure za istraživanje puteva širenja infekcije (uključujući i otkrivanje svih kontakata), kao i procedure za suzbijanje zaraze.

 

ŽS

Kriterijum

2.3

 

Rezultati epidemiološkog nadzora čuvaju se u propisanom roku i koriste se za sprečavanje širenja ili smanjenja rizika od ponovnog izbijanja zaraze.

 

ŽS

Kriterijum

2.4

 

Zarazne bolesti se prijavljuju u skladu sa zakonom.

 

ŽS

Kriterijum

2.5

 

Postoji postupak za utvrđivanje mera za sprečavanje i kontrolu širenja infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama i zaraznih bolesti.

Komisija za sprečavanje i kontrolu širenja infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama i zaraznih bolesti

 

ŽS

Standard

3.0

Komisija za sprečavanje i kontrolu širenja infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama (komisija) vrši kontrolu širenja infekcija.

 

ŽS

Kriterijum

3.1

 

Komisija je formirana na odgovarajući način. Jedan od članova komisije nadležan je za upravljanje medicinskim otpadom.

 

ŽS

Kriterijum

3.2

 

Komisija se redovno sastaje i vodi zapisnik sa sastanka. Zvanična dokumentacija sa sastanaka čuva se tokom propisanog vremenskog perioda.

 

ŽS

Kriterijum

3.3

 

Komisija sarađuje sa Institutom za javno zdravlje Srbije (preko mreže zavoda), o čemu postoji dokumentacija.

 

ŽS

Kriterijum

3.4

 

Komisija redovno proverava i revidira sve procedure i postupke kontrole. Dokumentacija o preduzetim merama i reviziji čuva se tokom propisanog vremenskog perioda.

 

ŽS

Kriterijum

3.5

 

Komisija predlaže mere za sprečavanje i kontrolu infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama i zaraznih bolesti.

 

ŽS

Kriterijum

3.6

 

Komisija istražuje sve probleme u vezi sa pojavom infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama i zaraznih bolesti i o tome izveštava interne nadležne organe kao i institute i zavode za javno zdravlje.

Razdvajanje medicinskog otpada

 

ŽS

Standard

4.0

Vrši se razdvajanje medicinskog otpada u skladu sa Pravilnikom o upravljanju medicinskim otpadom, a zdravstvena ustanova ima Plan upravljanja medicinskim otpadom koji se redovno revidira.

 

ŽS

Kriterijum

4.1

 

Vrši se razdvajanje medicinskog otpada prema Katalogu otpada.
Razvrstani medicinski otpad se pakuje na adekvatan način.

 

ŽS

Kriterijum

4.2

 

Medicinski otpad se pakuje u adekvatne kese, kontejnere i kante.

 

ŽS

Kriterijum

4.3

 

Na svim deponijama za odlaganje medicinskog otpada istaknute su i jasno vidljive instrukcije za razdvajanje i obeležavanje otpada.

Odlaganje medicinskog otpada u okviru zdravstvene ustanove

 

ŽS

Standard

5.0

Medicinski otpad unutar zdravstvene ustanove odlaže se na adekvatan način.

 

ŽS

Kriterijum

5.1

 

Vrši se dnevno sakupljanje medicinskog otpada.

 

ŽS

Kriterijum

5.2

 

Mesta za odlaganje medicinskog otpada locirana su strateški u okviru same zdravstvene ustanove.

 

ŽS

Kriterijum

5.3

 

Na mestima odlaganja otpada u okviru zdravstvene ustanove otpad se razdvaja i odlaže prema kategorijama u jasno označene kontejnere određene boje i oznake.

 

ŽS

Kriterijum

5.4

 

Vrši se redovno čišćenje i dezinfekcija mesta odlaganja otpada, kao i samih kontejnera.

 

ŽS

Kriterijum

5.5

 

Rukovanje otpadom na mestima odlaganja obavlja se uz poštovanje odgovarajućih mera zaštite (nošenje rukavica, zaštitne odeće i obuće, zaštitnih naočara).

 

ŽS

Kriterijum

5.6

 

Postoji fiksni raspored za odlaganje otpada na svakom mestu predviđenom za odlaganje.

Odlaganje otpada na centralno privremeno odlagalište za otpad

 

ŽS

Standard

6.0

Medicinski otpad se pre transporta odlaže na centralno privremeno odlagalište za otpad.

 

ŽS

Kriterijum

6.1

 

Otpad se transportuje do centralnog privremenog odlagališta za otpad u zatvorenim, pokretnim, plastičnim kontejnerima.

 

ŽS

Kriterijum

6.2

 

Određuje se putanja i dnevni raspored transportovanja otpada, kako bi se izbegao kontakt sa dostavom čistog materijala.

 

ŽS

Kriterijum

6.3

 

Vreme odlaganja otpada iznosi između 24 i 48 časova.

 

ŽS

Kriterijum

6.4

 

Centralno privremeno odlagalište za otpad je odgovarajuće veličine za dnevno odlaganje medicinskog otpada i mora biti locirano na odgovarajućem mestu.
- Ne sme biti locirano u blizini objekata u kojima se vrši pripremanje hrane.
- Lako je dostupno za čišćenje, ima odgovarajuće osvetljenje i ventilaciju i zaštićeno je od ulaska glodara, ptica i drugih životinja.
- Pristupačno je za kamione i vozila komunalne službe higijene.

 

ŽS

Kriterijum

6.5

 

Pristup centralnom privremenom odlagalištu za otpad je dozvoljen samo ovlašćenim licima.

Postoji lice odgovorno za upravljanje medicinskim otpadom

 

ŽS

Standard

7.0

 

U zdravstvenoj ustanovi postoji lice odgovorno za upravljanje medicinskim otpadom.

 

ŽS

Kriterijum

7.1

 

Odgovorno lice je završilo odgovarajuću obuku, poseduje odgovarajuće iskustvo i stručne kvalifikacije.

 

ŽS

Kriterijum

7.2

 

Odgovorno lice je član Komisije za sprečavanje i kontrolu širenja infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama.

 

ŽS

Kriterijum

7.3

 

Odgovorno lice predlaže politiku upravljanja otpadom.

 

ŽS

Kriterijum

7.4

 

Odgovorno lice istražuje sve probleme u vezi sa upravljanjem otpadom i o njima izveštava direktora zdravstvene ustanove i Komisiju za sprečavanje i kontrolu širenja infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama.

 

ŽS

Kriterijum

7.5

 

Odgovorno lice učestvuje u radnoj grupi za zaštitu životne sredine u datom upravnom okrugu.

Program za obavljanje sterilizacije medicinskog otpada

 

ŽS

Standard

8.0

Postoji program za obavljanje sterilizacije medicinskog otpada.

 

ŽS

Kriterijum

8.1

 

U okviru prostora predviđenog za sterilizaciju medicinskog otpada postoji zona za privremeno odlaganje, merenje otpada, beleženje, dekontaminaciju, zona predviđena za pranje i čišćenje, kao i zona za sterilizaciju, usitnjavanje i skladištenje obrađenog otpada.

 

ŽS

Kriterijum

8.2

 

Postoje mere i procedure za obavljanje svih pomenutih aktivnosti.

 

ŽS

Kriterijum

8.3

 

Na raspolaganju je posebna oprema za pranje i čišćenje, dezinfekciju, sušenje, pakovanje i sterilizaciju.

Prostorije za obavljanje sterilizacije medicinskog otpada

 

ŽS

Standard

9.0

Obezbeđene su odgovarajuće prostorije u kojima se obavlja sterilizacija medicinskog otpada.

 

ŽS

Kriterijum

9.1

 

Protok se obavlja u smeru od zone manipulacije "prljavim" materijalom ka zoni sa "čistim" materijalom.

 

ŽS

Kriterijum

9.2

 

Postoje adekvatni sistemi za protok vazduha.
- Vazduh se iz zone dekontaminacije ispušta u spoljašnju sredinu.
- U zoni gde se vrši pranje i čišćenje, obezbeđen je pozitivan pritisak vazduha.
- U zoni obrade otpada postoje kanalizacioni sifoni za odgovarajuće čišćenje zone.
- Podovi, zidovi i radne površine projektovane su tako da se postignu visoki higijenski standardi.

 

ŽS

Kriterijum

9.3

 

Postoje kontrolisane zone skladištenja medicinskog otpada.

 

ŽS

Kriterijum

9.4

 

Autoklavi i sterilizatori smešteni su u posebnu prostoriju u odnosu na zonu prijema.

 

ŽS

Kriterijum

9.5

 

Postoji prostor za pranje i dezinfekciju kontejnera za skladištenje i transport medicinskog otpada, koji je odgovarajuće pripremljen kako bi se izbeglo izlivanje otpada.

 

ŽS

Kriterijum

9.6

 

Za skladištenje i transport medicinskog otpada koriste se zatvoreni kontejneri koji se nakon upotrebe peru i dezinfikuju.

 

ŽS

Kriterijum

9.7

 

Postoji mesto za odlaganje dezinfikovanih transportnih kontejnera.

Zaposleni na obradi medicinskog otpada su adekvatno edukovani i imaju odgovarajuću zaštitnu opremu

 

ŽS

Standard

10.0

Zaposleni na obradi medicinskog otpada poseduju kvalifikacije, adekvatno su edukovani i imaju adekvatnu zaštitnu opremu.

 

ŽS

Kriterijum

10.1

 

Zaposleni u zoni dekontaminacije nose zaštitnu opremu (gumene rukavice, rukavice za jednokratnu upotrebu, vodootporne kecelje, zaštitne maske sa zaklonom za lice, zaštitne naočare).

 

ŽS

Kriterijum

10.2

 

Zaposleni su upoznati sa protokolima i procedurama za slučaj akcidentne situacije.

 

ŽS

Kriterijum

10.3

 

Obezbeđen je obavezni uvodni program i obavezna obuka za rad za zaposlene na sterilizaciji medicinskog otpada, uključujući i obuku za rad na postojećoj opremi.

 

ŽS

Kriterijum

10.4

 

Oprema za hitne slučajeve, kompleti za saniranje izlivanja itd. dostupni su na mestu tretmana medicinskog otpada, a zaposleni su obučeni da ih koriste.

 

ŽS

Kriterijum

10.5

 

Zaposleni su vakcinisani protiv zaraznih bolesti (HCV, HBV itd.).

Procedure za vršenje sterilizacije

 

ŽS

Standard

11.0

Postoje odgovarajuće procedure za sterilizaciju medicinskog otpada.

 

ŽS

Kriterijum

11.1

 

Uputstva za korišćenje i bezbedno rukovanje, za svaki sterilizator, dostupna su zaposlenima.

 

ŽS

Kriterijum

11.2

 

Sprovođenje postupka sterilizacije, praćenje i verifikacija evidentiraju se za sve metode sterilizacije.

 

ŽS

Kriterijum

11.3

 

Svakog dana se vrši provera celokupne opreme i evidentiraju rezultati.

Tim za upravljanje medicinskim otpadom

 

ŽS

Standard

12.0

Tim za upravljanje medicinskim otpadom nadgleda obradu medicinskog otpada.

 

ŽS

Kriterijum

12.1

 

Formiran je tim za upravljanje medicinskim otpadom. (Tim obuhvata: direktora zdravstvene ustanove, načelnike odeljenja, odnosno organizacione jedinice, načelnika farmaceutske zdravstvene delatnosti, glavnu sestru, načelnika tehničke službe, šefa finansijskog odeljenja, šefa komisije za kontrolu infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama i zaraznih bolesti, lice odgovorno za upravljanje medicinskim otpadom).

 

ŽS

Kriterijum

12.2

 

Tim se redovno sastaje i vodi zapisnike o svom radu.

 

ŽS

Kriterijum

12.3

 

Tim analizira sve postupke i procedure obrade medicinskog otpada.

 

ŽS

Kriterijum

12.4

 

Tim preporučuje mere za obradu medicinskog otpada.

 

ŽS

Kriterijum

12.5

 

Tim ispituje sve probleme vezane za obradu medicinskog otpada i izveštava o njima.

Nacionalne smernice i Tehničko uputstvo za transport medicinskog otpada

 

ŽS

Standard

13.0

Transport medicinskog otpada izvodi se prema Pravilniku o upravljanju medicinskim otpadom.

 

ŽS

Kriterijum

13.1

 

Postoji plan transporta i raspored sakupljanja otpada koji je dostupan za potrebe zaposlenih koji rade u ovoj oblasti.

 

ŽS

Kriterijum

13.2

 

Zdravstvena ustanova treba da ima obučenog, iskusnog vozača koji je tehnički stručan da vrši transport medicinskog otpada. Vozač mora da nosi odgovarajuću ličnu zaštitnu opremu i ima odgovarajuću dokumentaciju o transportu otpada.

 

ŽS

Kriterijum

13.3

 

Zdravstvena ustanova treba da ima vozilo koje je posebno namenjeno za ove svrhe, sa odgovarajućom opremom, kao što se zahteva u Tehničkom uputstvu za transport otpada, koje treba da služi za prevoz otpada prvenstveno između zdravstvene ustanove i centralnog ili lokalnog mesta za tretman. Svako premeštanje otpada na ovaj način treba da bude propraćeno odgovarajućom dokumentacijom, tj. otpremnicom za otpad.

 

ŽS

Kriterijum

13.4

 

U slučaju otpada iz ambulanti ili iz kućnih poseta, otpad treba da se spakuje u kontejner koji je pravilno zatvoren, a taj kontejner treba da se prevozi u prtljažniku vozila, kao što se zahteva u Tehničkom uputstvu za transport otpada. Za ovaj tip transporta otpada nije neophodna nikakva dokumentacija o transportu otpada.

 

ŽS

Kriterijum

13.5

 

Pre utovara, vozač treba da proveri sav otpad i pripadajuću dokumentaciju, kako bi uočio eventualne očigledne greške u dokumentaciji, pakovanju ili obeležavanju.

Plan za slučaj masovnih nesreća i akcidentnih situacija

 

ŽS

Standard

14.0

Postoji plan za slučaj masovnih nesreća i akcidentnih situacija.

 

ŽS

Kriterijum

14.1

 

Planom su određeni rizici u slučaju nastanka masovnih nesreća i akcidentnih situacija.

 

ŽS

Kriterijum

14.2

 

Planom su određena lica odgovorna za upravljanje i koordinaciju u slučaju masovnih nesreća i akcidentnih situacija.

 

ŽS

Kriterijum

14.3

 

Planom je predviđen sistem komunikacija u slučaju masovnih nesreća i akcidentnih situacija.

 

ŽS

Kriterijum

14.4

 

U planu je opisana procedura obaveštavanja zaposlenih u slučaju masovnih nesreća i akcidentnih situacija.

 

ŽS

Kriterijum

14.5

 

Plan predviđa zbrinjavanje žrtava u slučaju masovnih nesreća na teritoriji opštine.

Revizija plana za slučaj masovnih nesreća i akcidentnih situacija

 

ŽS

Standard

15.0

Vrši se revizija i provera plana u praksi za slučaj masovnih nesreća i akcidentnih situacija.

 

ŽS

Kriterijum

15.1

 

Vrši se periodična revizija plana za slučaj masovnih nesreća i akcidentnih situacija.

 

ŽS

Kriterijum

15.2

 

Redovno se obavljaju praktične vežbe i provere plana na terenu.

Postupci i procedure za smanjenje rizika od požara

 

ŽS

Standard

16.0

Postoje postupci i procedure za smanjenje rizika od požara.

 

ŽS

Kriterijum

16.1

*

Zdravstvena ustanova se pridržava važećih zakona i propisa iz oblasti zaštite od požara.

 

ŽS

Kriterijum

16.2

 

Zapaljive i eksplozivne materije čuvaju se na adekvatan način.

 

ŽS

Kriterijum

16.3

 

Redovno se vrši provera dokumentacije, obavlja testiranje i održavanje sistema za detekciju požara, alarmnog sistema, kao i sistema za gašenje požara.

 

ŽS

Kriterijum

16.4

 

Mere zaštite od požara uzimaju se u obzir prilikom svake nabavke za potrebe zdravstvene ustanove.

 

ŽS

Kriterijum

16.5

 

Postoji tim koji je odgovoran za zaštitu od požara.

Program sterilizacije

 

ŽS

Standard

17.0

Postoji program za obavljanje sterilizacije.

 

ŽS

Kriterijum

17.1

 

U okviru prostora predviđenog za sterilizaciju postoji zona dekontaminacije, zona predviđena za pranje i čišćenje, kao i zona za sterilizaciju.

 

ŽS

Kriterijum

17.2

 

Postoje mere i procedure za obavljanje svih pomenutih aktivnosti.

 

ŽS

Kriterijum

17.3

 

Na raspolaganju je posebna oprema za pranje i čišćenje, dezinfekciju, sušenje, pakovanje i sterilizaciju.

Prostorije za sterilizaciju

 

ŽS

Standard

18.0

Obezbeđene su odgovarajuće prostorije u kojima se obavlja sterilizacija.

 

ŽS

Kriterijum

18.1

 

Protok se obavlja u smeru od zone manipulacije "prljavim" materijalom ka zoni sa "čistim" materijalom, uz postojanje zasebnih ulaza, odnosno izlaza za svaku zonu.

 

ŽS

Kriterijum

18.2

 

Postoje adekvatni sistemi za protok vazduha.
- U zoni dekontaminacije, obezbeđen je negativan pritisak vazduha.
- Vazduh se iz zone dekontaminacije ispušta u spoljašnju sredinu.
- U zoni gde se vrši pranje i čišćenje obezbeđen je pozitivan pritisak vazduha.

 

ŽS

Kriterijum

18.3

 

Postoje zone skladištenja sa ventilacijom sa pozitivnim pritiskom za sterilna pakovanja i uobičajene zalihe.

 

ŽS

Kriterijum

18.4

 

Autoklavi i sterilizatori smešteni su u posebnu prostoriju u odnosu na zonu obrade materijala.

 

ŽS

Kriterijum

18.5

 

Pakovanje sanitetskog materijala, instrumenata i posteljine vrši se odvojeno (kako bi se sprečila mogućnost kontaminacije platnom ili vlaknima).

 

ŽS

Kriterijum

18.6

 

Zatvorena kolica za prenos sterilisanog materijala drže se izvan odeljenja, a u blizini zone skladištenja materijala.

Zaposleni u sterilizaciji su edukovani i imaju adekvatnu zaštitnu opremu

 

ŽS

Standard

19.0

Kvalifikovana lica zaposlena u sterilizaciji adekvatno su edukovana i imaju adekvatnu zaštitnu opremu.

 

ŽS

Kriterijum

19.1

 

Zaposleni u zoni dekontaminacije nose zaštitnu opremu (gumene rukavice, rukavice za jednokratnu upotrebu, vodootporne kecelje, zaštitne maske sa zaklonom za lice, zaštitne naočare).

 

ŽS

Kriterijum

19.2

 

Postoje zaposleni koji rade u zoni kontaminacije i zaposleni koji rade u zoni sterilizacije (ukoliko to nije slučaj, preduzimaju se mere predostrožnosti kako bi se izbegla kontaminacija čistih zona).

 

ŽS

Kriterijum

19.3

 

Postoji sistem upozorenja zaposlenih, odnosno alarmni sistem koji se aktivira u slučaju isticanja etilen oksida i koji pokreće sistem ventilacije za eliminaciju toksičnih gasova.

 

ŽS

Kriterijum

19.4

 

Zaposleni su upoznati sa protokolima i procedurama za slučaj akcidentne situacije (npr. isticanje gasa).

 

ŽS

Kriterijum

19.5

 

Postoji program i obezbeđena je obavezna obuka za zaposlene u sterilizaciji, uključujući i obuku za rad na postojećoj opremi.

Sterilizacija se vrši prema prethodno utvrđenim procedurama

 

ŽS

Standard

20.0

Postoje adekvatne procedure za vršenje sterilizacije.

 

ŽS

Kriterijum

20.1

 

Sterilizatori su smešteni u zasebnu zonu u odnosu na zonu obrade.

 

ŽS

Kriterijum

20.2

 

Gasni sterilizatori sa etilen oksidom imaju izvodni sistem direktno u spoljašnju sredinu, kao i sistem za ventilaciju sa negativnim pritiskom vazduha.

 

ŽS

Kriterijum

20.3

 

Uputstva za korišćenje i bezbedno rukovanje za svaki sterilizator dostupna su zaposlenim licima.

 

ŽS

Kriterijum

20.4

 

Poštuju se parametri kao što su vreme i temperatura ciklusa sterilizacije.

 

ŽS

Kriterijum

20.5

 

Postoje mere i procedure koje onemogućavaju sterilizaciju materijala za jednokratnu upotrebu (prema uputstvu proizvođača).

 

ŽS

Kriterijum

20.6

 

Za sve metode postupka sterilizacije vodi se pismena dokumentacija.

 

ŽS

Kriterijum

20.7

 

Svakog dana vrši se provera celokupne opreme i evidentiraju rezultati, što podrazumeva:
- rezultate testa na prisustvo spora,
- vreme izlaganja pritisku i toploti,
- sadržaj svakog kontingenta,
- zaposleno lice koje vrši sterilizaciju kontingenta.

 

ŽS

Kriterijum

20.8

 

Postoji sistem za registrovanje svakog predmeta koji se steriliše (brojem ili bar-kodom) i to:
- tip sterilizatora,
- datum sterilizacije,
- kontingent sterilizacije.

Tim za sterilizaciju

 

ŽS

Standard

21.0

Tim za sterilizaciju nadgleda sterilizaciju.

 

ŽS

Kriterijum

21.1

 

Tim za sterilizaciju je konstituisan na odgovarajući način.
(Članovi tima mogu biti: direktor zdravstvene ustanove, načelnici, odnosno šefovi organizacionih jedinica, načelnik farmaceutske zdravstvene delatnosti, glavna sestra, načelnik tehničke službe, načelnik finansijskog odeljenja, član komisije za kontrolu infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama i zaraznih bolesti i drugi.)

 

ŽS

Kriterijum

21.2

 

Tim se redovno sastaje i vodi zapisnik o svom radu.

 

 

Kriterijum

21.3

 

Tim analizira sve postupke i procedure sterilizacije.

 

ŽS

Kriterijum

21.4

 

Tim preporučuje mere za sterilizaciju.

 

ŽS

Kriterijum

21.5

 

Tim ispituje sve probleme vezane za sterilizaciju i izveštava o njima.

Bezbedno rukovanje opremom, materijalom, uređajima i prostorom

 

ŽS

Standard

22.0

Zdravstvena ustanova bezbedno rukuje opremom, materijalom, uređajima i prostorom.

 

ŽS

Kriterijum

22.1

 

Zdravstvena ustanova raspolaže opremom, materijalom i medicinskim uređajima tako što:
- planira nabavku nove i savremene opreme,
- redovno i preventivno je održava i o tome vodi evidenciju,
- redovno baždari opremu.

 

ŽS

Kriterijum

22.2

 

Smanjuju se rizici za pacijente i zaposlene u svim objektima.

 

ŽS

Kriterijum

22.3

 

Vrši se obuka zaposlenih lica za bezbedno korišćenje celokupne opreme.
- Postoje posebni programi, a svaka sprovedena obuka se evidentira.

10. (LJR) Ljudski resursi

Zaposleni obuhvaćeni programom licenciranja

 

LJR

Standard

1.0

Svi zdravstveni radnici koji podležu procesu licenciranja poseduju važeće licence.

 

LJR

Kriterijum

1.1

 

Dosije svakog zaposlenog zdravstvenog radnika sadrži i važeću licencu.

 

LJR

Kriterijum

1.2

 

Postupak stalnog praćenja uslova za obnavljanje licenci svih zdravstvenih radnika obavlja se redovno.
(Redovno i periodično razmatranje stručnog usavršavanja u cilju održavanja licenci.)

 

LJR

Kriterijum

1.3

 

Postoje protokoli i procedure koje obezbeđuju neometan rad zdravstvene ustanove u slučaju da zdravstveni radnik izgubi licencu.

Zaposleni koji nisu obuhvaćeni programom licenciranja

 

LJR

Standard

2.0

Utvrđuje se profesionalna osposobljenost zaposlenih koji nisu obuhvaćeni programom licenciranja.

 

LJR

Kriterijum

2.1

 

Stručnost zaposlenih, koji nisu obuhvaćeni programom licenciranja utvrđuje se prilikom zaposlenja.

 

LJR

Kriterijum

2.2

 

Postoje postupci za ponovno razmatranje stručnosti zaposlenih koji ne podležu licenciranju.

 

LJR

Kriterijum

2.3

 

Postoje protokoli i procedure za neometan rad zdravstvene ustanove u slučaju prekida rada stručnih lica koja ne podležu licenciranju.

Jednogodišnja procena rada zaposlenih

 

LJR

Standard

3.0

Rezultati rada svih zaposlenih procenjuju se godišnje.

 

LJR

Kriterijum

3.1

 

Postoji postupak za procenjivanje rezultata rada svih zaposlenih koji se vrši godišnje.

 

LJR

Kriterijum

3.2

 

Svi zaposleni imaju utvrđen plan i ciljeve rada.

 

LJR

Kriterijum

3.3

 

Zadaci i ciljevi rada saopštavaju se svim zaposlenima.

 

LJR

Kriterijum

3.4

 

Pismeni izveštaji o proceni postignutih rezultata rada beleže se u radnom dosijeu zaposlenog.

 

LJR

Kriterijum

3.5

 

Svi zaposleni imaju pravo podnošenja komentara u pismenoj formi na procenu postignutih rezultata rada.

Edukacija zaposlenih

 

LJR

Standard

4.0

Planovi edukacije zaposlenih su realizovani.

 

LJR

Kriterijum

4.1

 

Postoji plan edukacije za sve zaposlene u zdravstvenoj ustanovi.

 

LJR

Kriterijum

4.2

 

Zaposleni su upoznati sa planom edukacije.

 

LJR

Kriterijum

4.3

 

Redovno se prati izvršenje plana edukacije.

 

 

Kriterijum

4.4

 

Na nivou zdravstvene ustanove postoji program edukacije za sve zaposlene.

 

LJR

Kriterijum

4.5

 

Svaka organizaciona jedinica ima program za edukaciju, odnosno obuku novozaposlenih.

 

LJR

Kriterijum

4.6

 

Zaposlenima je omogućena neophodna edukacija, odnosno obuka koja se odnosi na kvalitet njihovog rada, u skladu sa potrebama organizacione jedinice.

Usmeravanje i praćenje profesionalnog rada

 

LJR

Standard

5.0

Vrši se usmeravanje i praćenje profesionalnog rada.

 

LJR

Kriterijum

5.1

 

U zdravstvenoj ustanovi postoji upravljačka struktura. Upravljačka struktura određuje:
- lice koje upravlja i koje je odgovorno za rad organizacione jedinice, kriterijume za izbor i način izbora tog lica,
- članove Komisije organizacionih jedinica,
- način utvrđivanja i revizije protokola i vodiča kliničke prakse,
- mere održavanja radne discipline u datoj organizacionoj jedinici.

 

LJR

Kriterijum

5.2

 

Vodiči kliničke prakse su utvrđeni i primenjuju se u sprovođenju rada u samoj organizacionoj jedinici.

Zdravlje i zaštita na radu za zaposlena lica

 

LJR

Standard

6.0

Program iz oblasti zaštite zdravlja i zaštite na radu zaposlenih.

 

LJR

Kriterijum

6.1

 

Postoji program za zaštitu zdravlja i zaštitu na radu zaposlenih.

 

LJR

Kriterijum

6.2

 

Svi zakonski zahtevi za očuvanje zdravlja i zaštite na radu zaposlenih se poštuju.
- Procena rizika radnog mesta.
- Praćenje radne opterećenosti i upravljanje stresom.

 

LJR

Kriterijum

6.3

 

Sprovodi se program obuke iz oblasti zaštite zdravlja i zaštite na radu zaposlenih.
- Nošenje zaštitne odeće i opreme.
- Vakcinacija zaposlenih.
- Preventivne mere u slučaju uboda iglom ili rukovanja iglom.
- Zaštita od povreda na radnom mestu.

 

LJR

Kriterijum

6.4

 

Obavlja se redovno praćenje kako bi se osiguralo sprovođenje smernica iz oblasti zaštite zdravlja i zaštite na radu zaposlenih.

 

LJR

Kriterijum

6.5

 

Postoji odgovorno lice zaduženo za zaštitu zdravlja i zaštitu na radu zaposlenih.

Zadovoljstvo zaposlenih

 

LJR

Standard

7.0

Prati se zadovoljstvo zaposlenih.

 

LJR

Kriterijum

7.1

 

Obavlja se godišnje istraživanje zadovoljstva zaposlenih.

 

LJR

Kriterijum

7.2

 

Rezultati istraživanja su dostupni zaposlenima.

 

LJR

Kriterijum

7.3

 

Na osnovu rezultata istraživanja donosi se plan aktivnosti za povećanje stepena zadovoljstva zaposlenih.

11. (UI) Upravljanje informacijama

Zdravstvena dokumentacija

 

UI

Standard

1.0

U zdravstvenoj dokumentaciji precizno se evidentiraju sve pružene zdravstvene usluge.

 

UI

Kriterijum

1.1

 

Sadržaj zdravstvene dokumentacije urađen je prema važećim propisima o vođenju zdravstvene dokumentacije i evidencije.

 

UI

Kriterijum

1.2

 

Ukoliko je uvedena elektronska zdravstvena dokumentacija, urađena je prema Pravilniku o bližoj sadržini tehnoloških i funkcionalnih zahteva za uspostavljanje integrisanog zdravstvenog informacionog sistema ("Sl. glasnik RS", broj 95/09).

 

UI

Kriterijum

1.3

 

Vrši se interna provera kako bi se obezbedilo vođenje zdravstvene dokumentacije prema smernicama.

 

UI

Kriterijum

1.4

 

Po otpustu pacijenta zdravstvena dokumentacija se kompletira i u predviđenom roku arhivira.

 

UI

Kriterijum

1.5

 

Pacijentu je omogućen pristup i uvid u zdravstvenu dokumentaciju.

Pokazatelji učinka

 

UI

Standard

2.0

U zdravstvenoj ustanovi postoji sistem pokazatelja učinka.

 

UI

Kriterijum

2.1

 

Sistem obuhvata pokazatelje u skladu sa propisima kojima se reguliše oblast kvaliteta rada zdravstvene ustanove, ali nije ograničen samo na njih.

 

UI

Kriterijum

2.2

 

Postoji sistem pokazatelja pomoću kojih se procenjuje učinak kako u domenu kliničke prakse, tako i u drugim oblastima rada.

 

UI

Kriterijum

2.3

 

Zaposlena lica su edukovana za sakupljanje, tumačenje i korišćenje podataka dobijenih pomoću pokazatelja.

 

UI

Kriterijum

2.4

 

Podaci dobijeni pomoću pokazatelja se:
- sakupljaju,
- sumiraju,
- analiziraju i tumače,
- prezentuju po nalogu,
- koriste za unapređenje rada.

 

UI

Kriterijum

2.5

 

Prati se korisnost podataka dobijenih pomoću pokazatelja, kao i kvalitet samih pokazatelja.

Objavljivanje informacija

 

UI

Standard

3.0

Objavljuju se informacije od značaja za zdravstvenu ustanovu i od javnog značaja.

 

UI

Kriterijum

3.1

 

Postoje lica ovlašćena za davanje i objavljivanje informacija od značaja za zdravstvenu ustanovu i od javnog značaja.

 

UI

Kriterijum

3.2

 

Postoji procedura za davanje i objavljivanje informacija od značaja za zdravstvenu ustanovu i od javnog značaja.
Ovaj kriterijum se može odnositi i na tribine, stručna predavanja, pojavljivanje u medijima i slično.

 

UI

Kriterijum

3.3

 

Ovlašćena lica objavljuju informacije o radu zdravstvene ustanove i aktivnostima vezanim za unapređenje kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta.

12. (RU) Rukovođenje

Strateško planiranje

 

 

 

RU

Standard

1.0

Rukovodstvo pomaže Upravnom odboru u pripremi strateškog plana.

 

RU

Kriterijum

1.1

 

Utvrđen je ciklus strateškog planiranja.

 

RU

Kriterijum

1.2

 

Rukovodstvo definiše svoju ulogu u strateškom planiranju.

 

RU

Kriterijum

1.3

 

Rukovodstvo priprema neophodne podatke i dokumenta u vezi sa strateškim planom.

Godišnji operativni plan

 

RU

Standard

2.0

Postoji godišnji operativni plan.

 

RU

Kriterijum

2.1

 

Operativni plan se zasniva na strateškom planu.

 

RU

Kriterijum

2.2

 

Plan je u pismenoj formi i njime su utvrđeni ciljevi, aktivnosti i rokovi.

 

RU

Kriterijum

2.3

 

U izradi plana uzimaju se u obzir izveštaji i informacije dobijeni od zaposlenih.

 

RU

Kriterijum

2.4

 

Plan se dostavlja svim organizacionim jedinicama.

 

RU

Kriterijum

2.5

 

Plan se prati i vrši se revizija plana po potrebi.

 

RU

Kriterijum

2.6

 

O planu i aktivnostima na realizaciji izveštava se Upravni odbor.

Ljudski, finansijski i fizički resursi

 

RU

Standard

3.0

Ljudski, finansijski i fizički resursi su raspoređeni u okviru zdravstvene ustanove.

 

RU

Kriterijum

3.1

 

Raspoređivanje resursa zasniva se na utvrđenim prioritetima.

 

RU

Kriterijum

3.2

 

Postoje postupci po kojima se vrši usklađivanje postojećih resursa sa potrebama korisnika usluga.

 

RU

Kriterijum

3.3

 

Postoje postupci za praćenje i korišćenje svih resursa.
Postoje postupci izveštavanja o iskorišćenosti resursa za svaku organizacionu jedinicu pojedinačno.

 

RU

Kriterijum

3.4

 

Vrši se procena kvaliteta i ekonomičnosti pruženih usluga.

 

RU

Kriterijum

3.5

 

Izveštaji o korišćenju resursa dostavljaju se Upravnom odboru.

Plan upravljanja rizikom

 

RU

Standard

4.0

Postoji plan upravljanja rizikom na nivou zdravstvene ustanove.

 

RU

Kriterijum

4.1

*

Informacije se prikupljaju i analiziraju kako bi se identifikovali rizici. Informacije se odnose na:
- zdravlje i bezbednost na radu,
- kontrolu širenja zaraznih bolesti,
- bezbednost pacijenta i zaposlenih,
- neželjene događaje,
- spremnost za hitno reagovanje u slučaju vanredne situacije.

 

RU

Kriterijum

4.2

 

Rizici se predviđaju na osnovu njihove učestalosti i stepena opasnosti, čime se umanjuje izloženost istim.
- Navode se rizici vezani za upotrebu i zloupotrebu opreme.

 

RU

Kriterijum

4.3

 

Prati se kvalitet proizvoda od dobavljača u pogledu rizika.

 

RU

Kriterijum

4.4

 

Postoji strategija za upravljanje rizikom unutar zdravstvene ustanove sa kojim su upoznati svi zaposleni.

 

RU

Kriterijum

4.5

 

U strategiji za upravljanje rizikom unutar zdravstvene ustanove jasno su određene odgovornosti menadžmenta i zaposlenih u organizacionim jedinicama.

 

RU

Kriterijum

4.6

 

Postoje sredstva namenjena za upravljanje rizikom.
- Deo sredstava je namenjen za obuku zaposlenih za upravljanje rizikom.

 

RU

Kriterijum

4.7

 

Rukovodstvu se dostavljaju izveštaji o aktivnostima vezanim za upravljanje rizikom.

Neželjeni događaji

 

 

 

RU

Standard

5.0

 

Postoji postupak kojim se identifikuju, procenjuju i rešavaju neželjeni događaji.

 

RU

Kriterijum

5.1

 

Svi zaposleni su upoznati sa definicijom neželjenih događaja.

 

RU

Kriterijum

5.2

*

Svi zaposleni su upoznati sa postupkom prijavljivanja neželjenih događaja.

 

RU

Kriterijum

5.3

 

U slučaju pojave neželjenog događaja, ispituje se uzrok nastanka.

 

RU

Kriterijum

5.4

 

Preduzimaju se aktivnosti otklanjanja uzroka koji su doveli do neželjenih događaja.

Plan za unapređenje kvaliteta rada

 

RU

Standard

6.0

Na nivou zdravstvene ustanove postoji plan za unapređenje kvaliteta rada.

 

RU

Kriterijum

6.1

 

Plan za unapređenje kvaliteta rada zdravstvene ustanove donosi se godišnje u pismenoj formi.

 

RU

Kriterijum

6.2

 

Planom o unapređenju kvaliteta rada zdravstvene ustanove utvrđene su aktivnosti i očekivani rezultati.

 

RU

Kriterijum

6.3

 

Inovativna rešenja za unapređenje kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta su prepoznata i podržana od strane rukovodstva.

 

RU

Kriterijum

6.4

 

Sprovođenje plana se redovno prati u cilju unapređenja kvaliteta rada.

 

RU

Kriterijum

6.5

 

Zadovoljstvo pacijenata se istražuje godišnje i na osnovu rezultata se preduzimaju aktivnosti.

 

RU

Kriterijum

6.6

 

Obezbeđena su sredstva za aktivnosti na unapređenju kvaliteta rada zdravstvene ustanove.

 

RU

Kriterijum

6.7

 

Izveštaj o postignutom unapređenju kvaliteta rada zdravstvene ustanove se dostavlja Upravnom odboru.

 

RU

Kriterijum

6.8

 

Rukovodstvo informiše javnost (lokalnu zajednicu, partnere i dr.) o aktivnostima na unapređenju kvaliteta svog rada i pruženih usluga.

Pokazatelji učinka

 

 

 

RU

Standard

7.0

Prate se pokazatelji učinka.

 

RU

Kriterijum

7.1

 

Postoje utvrđeni pokazatelji za praćenje efikasnosti rada kliničkih i drugih organizacionih jedinica.

 

RU

Kriterijum

7.2

 

Rukovodstvo omogućava da podaci dobijeni na osnovu pokazatelja budu dostupni za potrebe praćenja.

 

RU

Kriterijum

7.3

 

Izveštaji o pokazateljima učinka se dostavljaju rukovodstvu.

 

RU

Kriterijum

7.4

 

U slučaju potrebe za poboljšanjem učinka, rukovodstvo preduzima odgovarajuće mere u cilju postizanja poboljšanja učinka, na osnovu pokazatelja.

 

RU

Kriterijum

7.5

 

Rukovodstvo informiše javnost (lokalnu zajednicu, partnere i dr.) o radu zdravstvene ustanove prema pokazateljima učinka.

Procedure za rad zdravstvene ustanove

 

RU

Standard

8.0

Rad u zdravstvenoj ustanovi odvija se prema utvrđenim procedurama.

 

RU

Kriterijum

8.1

 

Utvrđene su politika i procedure rada zdravstvene ustanove.

 

RU

Kriterijum

8.2

 

Postoji lista procedura.

 

RU

Kriterijum

8.3

 

Sve procedure su usvojene od strane ovlašćenog tela, odnosno lica.

 

RU

Kriterijum

8.4

 

Procedure se revidiraju i menjaju u skladu sa potrebama.

Poštuju se prava pacijenta

 

RU

Standard

9.0

Zaposleni u zdravstvenoj ustanovi zdravstvene i druge usluge pružaju poštujući prava pacijenata.

 

RU

Kriterijum

9.1

 

Poštuju se prava pacijenta na:
- dostojanstvo i poštovanje,
- dostupnost zdravstvene zaštite,
- informacije,
- obaveštenje,
- slobodan izbor,
- privatnost i poverljivost informacija,
- samoodlučivanje i pristanak,
- uvid u medicinsku dokumentaciju,
- tajnost podataka,
- prava pacijenta nad kojim se vrši medicinski ogled,
- prigovor,
- naknadu štete,
- sigurnost i bezbednost.

 

RU

Kriterijum

9.2

 

Postoji postupak za prijem, razmatranje i rešavanje primedaba i žalbi pacijenta, na pravilan način i blagovremeno.
- Postupak za prijem, razmatranje i rešavanje primedaba i žalbi pacijenata jasno je određen.
- Zaposleni su upoznati sa ovim postupkom.
- Postoji odgovorno lice za prijem, razmatranje i rešavanje primedaba i žalbi pacijenta.
- Sva dokumentacija u vezi sa prijemom, razmatranjem i rešavanjem primedaba i žalbi pacijenta se arhivira.

 

RU

Kriterijum

9.3

 

Pacijent je uključen u postupak lečenja, pružanja nege i ostalih usluga.
- Poštovanje opredeljenja i izbora pacijenta.
- Informisanje pacijenta o mogućnostima lečenja, pružanja nege i ostalih usluga.
- Dobijanje saglasnosti od strane pacijenta, u pismenoj formi.

 

RU

Kriterijum

9.4

 

Postupci lečenja, pružanja nege i ostalih usluga sprovode se u skladu sa poštovanjem verskih i kulturoloških opredeljenja pacijenta.

 

RU

Kriterijum

9.5

 

Postoje i sprovode se edukativni programi za zaposlene u vezi sa pravima pacijenata.

Pregled sprovedenih istraživanja

 

RU

Standard

10.0

Vrši se pregled sprovedenih istraživanja u cilju provere prihvatljivosti.

 

RU

Kriterijum

10.1

 

Postoje postupci za razmatranje prihvatljivosti obavljenih medicinskih istraživanja u zdravstvenoj ustanovi, naročito onih koja se sprovode na ljudima u smislu poštovanja etičkih principa istraživanja.

 

RU

Kriterijum

10.2

 

Formirana je Komisija za nadzor nad sprovođenjem ovog postupka.

 

RU

Kriterijum

10.3

 

Kriterijumi za medicinska istraživanja su utvrđeni i primenjuju se.

 

RU

Kriterijum

10.4

 

Komisija vodi evidenciju i vrši evaluaciju na osnovu izveštaja o sprovedenim istraživanjima.

13. (SU) Standardi upravljanja

Misija i vizija

 

 

 

 

SU

Standard

1.0

Usvojena je Izjava o misiji i viziji zdravstvene ustanove.

 

SU

Kriterijum

1.1

 

Upravni odbor donosi Izjavu o misiji i viziji zdravstvene ustanove.

 

SU

Kriterijum

1.2

 

Upravni odbor se stara o tome da svi zaposleni u zdravstvenoj ustanovi i sve zainteresovane strane van zdravstvene ustanove budu upoznati sa Izjavom o misiji i viziji.

 

SU

Kriterijum

1.3

 

U Izjavi o misiji i viziji mora biti navedeno sledeće:
1) uloga i odgovornost zdravstvene ustanove,
2) vrsta i obim usluga koje se pružaju,
3) ograničenja u smislu pružanja usluga,
4) status zdravstvene ustanove u smislu pružanja zdravstvenih usluga na primarnom, sekundarnom ili tercijarnom nivou.

 

SU

Kriterijum

1.4

 

Svi zaposleni su upoznati sa pravilima opšte usvojenog Etičkog kodeksa ponašanja i pružanja zdravstvenih usluga.

 

SU

Kriterijum

1.5

 

Svi zaposleni se ponašaju u skladu sa opšte usvojenim Etičkim kodeksom ponašanja i pružanja zdravstvenih usluga.

 

SU

Kriterijum

1.6

 

Upravni odbor preispituje Izjavu o misiji i viziji najmanje jednom u tri godine i revidira je po potrebi.

Strateški plan zdravstvene ustanove

 

SU

Standard

2.0

Zdravstvena ustanova ima strateški plan.

 

SU

Kriterijum

2.1

 

Upravni odbor ostvaruje učešće u pripremi strateškog plana zdravstvene ustanove.

 

SU

Kriterijum

2.2

 

Upravni odbor usvaja strateški plan zdravstvene ustanove.

 

SU

Kriterijum

2.3

 

Upravni odbor vrši kontrolu i reviziju strateškog plana najmanje jednom u tri godine.

Upravni odbor radi na zakonom propisan način

 

SU

Standard

3.0

 

Upravni odbor ispunjava svoje obaveze propisane u Zakonu o zdravstvenoj zaštiti ("Službeni glasnik RS", br. 107/05, 72/09 - dr. zakon, 88/10 i 99/10).

 

SU

Kriterijum

3.1

 

Upravni odbor usvaja godišnji plan rada zdravstvene ustanove.

 

SU

Kriterijum

3.2

 

Upravni odbor usvaja godišnji finansijski plan zdravstvene ustanove.

 

SU

Kriterijum

3.3

 

Upravni odbor usvaja godišnji izveštaj o radu i poslovanju zdravstvene ustanove.

 

SU

Kriterijum

3.4

 

Upravni odbor usmerava i ocenjuje rad direktora.

Izrađeni su kriterijumi za ocenjivanje rada direktora.

 

SU

Kriterijum

3.5

 

Upravni odbor na zahtev Ministarstva zdravlja dostavlja izveštaje.

Komunikacija između direktora i Upravnog odbora

 

SU

Standard

4.0

 

Upravni odbor se informiše adekvatno i pravovremeno.

 

SU

Kriterijum

4.1

 

Upravni odbor se izveštava o problemima i zahtevima zdravstvene ustanove.

 

SU

Kriterijum

4.2

 

Upravni odbor se informiše i o drugim pitanjima od važnosti za sprovođenje zdravstvene zaštite na teritoriji za koju je osnovana zdravstvena ustanova.

 

SU

Kriterijum

4.3

 

Upravni odbor se izveštava o aktivnostima na unapređenju kvaliteta rada zdravstvene ustanove.

 

SU

Kriterijum

4.4

 

Upravni odbor postupa i donosi odluke na osnovu dobijenih informacija.

Samoocenjivanje rada Upravnog odbora

 

SU

Standard

5.0

Upravni odbor vrši procenu rezultata svog rada.

 

SU

Kriterijum

5.1

 

Upravni odbor ocenjuje rezultate svog rada po proceduri koju donosi.

 

SU

Kriterijum

5.2

 

Upravni odbor vrši procenu svog rada najmanje jednom godišnje.

 

SU

Kriterijum

5.3

 

Upravni odbor utvrđuje mere za unapređenje svog rada.

 

SU

Kriterijum

5.4

 

Upravni odbor je dužan da o svom radu, kao i o planovima za unapređenje rada izveštava Nadzorni odbor.

Sledeći