PRAVILNIK

O NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNI PROFIL AVIO-TEHNIČAR

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 16/2007 i 5/2011)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovni profil Avio-tehničar, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 2

Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se i u skladu sa:

1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03, 10/03, 24/04, 3/05, 6/05, 11/05, 6/06 i 12/06), i to sa nastavnim planom i programom:

1) srpskog jezika i književnosti;

2) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;

3) jezika nacionalnih manjina;

4) fizičkog vaspitanja;

5) istorije;

6) geografije;

7) hemije;

8) građanskog vaspitanja;

2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta Verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", br. 6/03, 23/04 i 9/05).

Član 3

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".

 

NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA

 

Područje rada: MAŠINSTVO I OBRADA METALA

 

Obrazovni profil: AVIO-TEHNIČAR - ogled

 

Trajanje obrazovanja: četiri godine

Cilj ogleda:

Uvođenje programskih novina:

- razvoj i primena oglednih programa stručnog obrazovanja koji su zasnovani na standardima zanimanja i potrebama tržišta rada za znanjima i veštinama;

- razvoj obrazovnih programa koji zadovoljavaju razvojne potrebe i potrebe za generičkim i životnim veštinama učenika;

- zasnivanje programa obrazovanja, nastave i učenja na precizno definisanim ciljevima i ishodima koji omogućuju individualan pristup učenju i koji uvažavaju razvojne potencijale i mogućnosti učenika;

- uspostavljanje funkcionalne veze između sadržaja obaveznih predmeta i užestručnih predmeta kako bi se podržalo i omogućilo uspešno sticanje stručnih znanja i veština;

- provera stručno teorijskih znanja i radnih kompetencija u okviru stručne mature.

Uvođenje organizacionih novina:

- prilagođavanje organizacije nastave i uslova rada u školi oglednoj programskoj strukturi i uspešnom dosezanju ishoda obrazovanja;

- razvoj modela socijalnog partnerstva putem programskog i organizacionog povezivanja srednjih stručnih škola sa kompanijama, tržištem rada i lokalnom zajednicom;

- realizacija modularnih programa kroz različite organizacione oblike nastave (teorijsku nastavu, vežbe, praktičan rad i nastavu u bloku);

- razvoj kriterijuma i standarda evaluacije i ocenjivanja zasnovanih na projektovanim ishodima obrazovanja;

- unapređenje stručnih i pedagoških kompetencija nastavnika;

- modernizovanje školske infrastrukture i unapređenje uslova za rad i učenje.

Očekivani ishodi ogleda:

Unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:

- unapređene mogućnosti za zapošljavanje i uspešan nastavak obrazovanja - univerzitetsko obrazovanje i kontinuirano stručno obrazovanje i usavršavanje

- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;

- ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;

- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole i na nivou Republike;

- proveru koncepta stručne mature.

Ovaj program ogleda omogućuje učenicima:

- sticanje kompetencija neophodnih za kvalitetan rad u zanimanju i obavljanje određenih poslova;

- sticanje uslova za nastavak školovanja i osposobljavanje za dalje celoživotno učenje;

- sticanje ključnih (generičkih) kompetencija i životnih veština neophodnih za dalje učenje i profesionalni razvoj.

Trajanje ogleda

Ogled se sprovodi od 1. septembra 2007. godine kroz najmanje tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda donosi, nakon procene rezultata, ministar prosvete.

Način ostvarivanja ogleda

Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa u području rada Mašinstvo i obrada metala. U cilju uspešnog sprovođenja ogleda za nastavnike i direktore srednjih stručnih škola, u kojima se ostvaruje program ovog ogleda, organizuje se obuka u oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada.

Način polaganja stručne mature biće propisan posebnim podzakonskim aktom.

Uslovi ostvarivanja programa ogleda

Ogled će se ostvarivati u uslovima svakodnevnog obrazovno - vaspitnog rada u školama.

Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.

Vrsta stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika za ostvarivanje oglednog programa propisana je posebnim pravilnikom.

Ministarstvo prosvete, Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje, pružaće konsultantsku podršku direktorima i nastavnicima za: realizaciju programa, razvoj materijala za rad, praćenje i vrednovanje ogleda.

Praćenje i vrednovanje ogleda

Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa koje će biti naknadno publikovano.

Primena ogleda će biti praćena kontinuirano u toku školske godine.

Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovno - vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.

Rezultati ogleda biće objavljeni na način dostupan široj stručnoj javnosti.

CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA

za ogledni obrazovni profil: AVIO-TEHNIČAR

CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA:

• Cilj stručnog obrazovanja za ogledni obrazovni profi AVIO-TEHNIČAR je osposobljavanje učenika za obavljanje pregleda ispravnosti, analizu kvara i otklanjanje manjih neispravnosti elemenata, komponenata i sistema vazduhoplova (navedenih u JAR-145), za obavljanje montaže i demontaže osnovnih elemenata, komponenata i sistema vazduhoplova i za podešavanje elemenata, komponenata i sistema vazduhoplova. S obzirom na neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebu kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoja karijere, unapređenja mogućnosti zaposlenja, učenici će biti osposobljeni za:

  • primenu teorijskih znanja u praktičnom kontekstu
• efikasan samostalni i timski rad
• preuzimanje odgovornosti za vlastito učenje i napredovanje u poslu i karijeri
• blagovremeno reagovanje na promenu u radnoj sredini
• prepoznavanje poslovnih mogućnosti u radnoj sredini i širem socijalnom okruženju
• primenu sigurnosnih i zdravstvenih mera u procesu rada
• rad u skladu sa principima održanja životne sredine
• upotrebu informatičke tehnologije u prikupljanju, organizovanju i korišćenju informacija u radu i svakodnevnom životu.

Ove multifunkcionalne veštine i sposobnosti su rezultat:

  • fleksibilne i na kvalitet učeničkih postignuća usmerene školske organizacije
• zajedničkog rada nastavnika i učenika u svim modulima i predmetima
• primene strategija, metoda i tehnika aktivnog učenja i usvajanja znanja i veština u nastavi.

OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA

Radne kompetencije

Znanja

Veštine

Stavovi

Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će biti u stanju da:

• pregled ispravnosti, analiza kvara i otklanjanje manjih neispravnosti elemenata, komponenata i sistema vazduhoplova (navedenih u JAR-145)
• montaža i demontaža osnovnih elemenata, komponenata i sistema vazduhoplova podešavanje elemenata, komponenata i sistema vazduhoplova

• razlikuje osnovne elemente, komponente i strukturu vazduhoplova
• razlikuje karakteristike i svojstva materijala koji se upotrebljavaju u vazduhoplovstvu
• objasni performanse leta aviona u različitim režimima
• navede elemente stabilnosti i upravljivosti aviona
• razlikuje važeće standarde i propise koji se primenjuju pri održavanju vazduhoplova
• razlikuje osnovne sisteme vazduhoplova
• razlikuje osnovne pogonske grupe vazduhoplova
• objasni princip rada vazduhoplovnih pogonskih grupa
• objasni princip rada sistema vazduhoplova
• objasni način funkcionisanja i ulogu osnovnih elemenata, komponenata i strukture vazduhoplova
• navede tipove ljudskih grešaka koje neposredno utiču na bezbednost vazdušnog saobraćaja

• vrši proveru komponenata sistema vazduhoplova
• utvrdi kvar i vrstu greške
• otkloni jednostavne kvarove na vazduhoplovu (navedenih u JAR-145)
• održava i podešava elemente vazduhoplovnih sistema
• vodi tehničku dokumentaciju

• savesno, odgovorno i uredno obavlja poverene mu poslove
• pozitivno se odnosi prema primeni zaštitnih mera na radnom mestu
• ispoljava ljubaznost, komunikativnost, preduzimljivost, nenametljivost i fleksibilnost u odnosu prema klijentima i saradnicima
• ispolji pozitivan odnos prema značaju funkcionalne i tehničke ispravnosti opreme i sredstava za rad
• efikasno organizuje vreme
• ispoljava pozitivan odnos prema profesionalno-etičkim normama i vrednostima

 

Nastavni plan za ogled - AVIO-TEHNIČAR

 

 

I RAZRED

II RAZRED

III RAZRED

IV RAZRED

UKUPNO

nedeljno

godišnje

nedeljno

godišnje

nedeljno

godišnje

nedeljno

godišnje

godišnje

T

V

PN

T

V

PN

B

T

V

PN

T

V

PN

B

T

V

PN

T

V

PN

B

T

V

PN

T

V

PN

B

T

V

PN

B

A: OBRAZOVNI PREDMETI

                                                               

1. Srpski jezik i književnost

3

   

108

     

3

   

108

     

3

   

105

     

3

   

96

     

411

     

2. Engleski jezik

2

   

72

     

2

   

72

     

2

   

70

     

2

   

64

     

278

     

3. Fizičko vaspitanje

 

2

   

72

     

2

   

72

     

2

   

70

     

2

   

64

     

278

   

4. Matematika

4

   

144

     

4

   

144

     

3

   

105

     

3

   

96

     

489

     

5. Istorija

2

   

72

                                               

72

     

6. Računarstvo i informatika

 

3

   

108

                                               

108

   

7. Materijali vazduhoplova

1

1

 

36

36

                                             

36

36

   

8. Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom

 

2

   

72

                                               

72

   

9. Fizika

2

   

72

                                               

72

     

10. Mehanika

2

   

72

                                               

72

     

11. Stručni engleski jezik

 

1

   

36

     

1

   

36

     

1

   

35

     

1

   

32

     

139

   

12. Aerodinamika

             

2

   

72

                                 

72

     

13. Istorija vazduhoplovstva

             

2

   

72

                                 

72

     

14. Zaštita životne sredine

             

2

   

72

                                 

72

     

15. Računari

               

2

   

72

                                 

72

   

16. Elektrotehnika

             

1

1

 

36

36

                               

36

36

   

17. Primena računara u održavanju letelica

                             

3

   

105

     

2

   

64

     

169

   

18. Preduzetništvo

                             

2

   

70

                         

19. Aerodromi

                           

2

   

70

                   

70

     

20. Ljudski faktor

                                         

2

   

64

     

64

     

21. Vazduhoplovni propisi i organizacija održavanja

                                         

3

   

96

     

96

     

B: UŽESTRUČNI PREDMETI

                                                               

1. Alati i merenja

1

 

3

19

 

57

                                           

19

 

37

 

2. Elementi letelice

1

 

3

17

 

51

30

                                         

17

 

51

30

3. Struktura aviona

             

1

1

1

18

18

18

                             

18

18

18

 

4. Konstrukcija aviona

             

1

1

2

18

18

36

30

                           

18

18

36

30

5. Konstrukcija klipnih motora

             

1

1

2

18

18

36

                             

18

18

36

 

6. Električna i elektronska oprema

             

1

1

1

18

18

18

                             

18

18

18

 

7. Hidro-pneumatski sistemi aviona

                           

1

1

3

18

18

54

               

18

18

54

 

8. Sistemi klipnih motora i elisa

                           

1

1

3

18

18

54

30

             

18

18

54

30

9. Aerodinamika i strukutra helikoptera

                           

1

1

3

17

17

51

               

17

17

51

 

10. Konstrukcija turbomlaznih motora

                           

1

1

3

17

17

51

30

             

17

17

51

30

11. Sistemi aviona

                                         

1

1

3

18

18

54

30

18

18

54

30

12. Sistemi turbomlaznih motora

                                         

1

1

3

18

18

54

 

18

18

54

 

13. Oprema aviona

                                         

1

1

3

14

14

42

30

14

14

42

30

14. Sistemi helikoptera

                                         

1

1

3

14

14

42

 

14

14

42

 

V: IZBORNI PREDMETI

                                                               

1. Građansko vaspitanje / Verska nastava

1

   

36

     

1

   

36

     

1

   

36

     

1

   

32

     

139

     

2. Hemija / Geografija

2

   

72

                                               

72

     

3. Psihologija adolescencije / Fizika

             

2

   

72

                                 

72

     

4. Koordinatna geometrija / Elektronika / Sociologija

                           

2

   

70

                   

70

     

5. Integralni račun sa primenama / Digitalna tehnika / Čistoća aviona

                                         

2

   

64

     

70

     

Ukupno A+B+V:

20

9

3

720

324

108

30

21

8

3

756

288

108

30

15

10

6

525

350

210

60

18

7

6

576

224

192

60

# #

# #

618

180

                                                       

S

4561

 

Gantogram užestručnih predmeta po razredima za ogled - AVIO-TEHNIČAR

 

Predmeti / Nastavne nedelje

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

T

V

PN

B

Σ

Prvi razred

Alati i merenja

T

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

                                   

19

0

57

0

76

V

                                                                         

PN

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

                                   

B

                                                                         

Elementi letelice

T

                                     

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

17

0

51

30

98

V

                                                                         

PN

                                     

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

 

B

                                                                       

30

 

Σ

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

4

30

36

0

108

30

174

 

Predmeti / Nastavne nedelje

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

T

V

PN

B

Σ

Drugi razred

Struktura aviona

T

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

                                     

18

18

18

0

54

V

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

                                     

PN

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

                                     

B

                                                                         

Konstrukcija aviona

T

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

                                     

18

18

36

30

102

V

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

                                     

PN

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

                                     

B

                                   

30

                                   

Konstrukcija klipnih motora

T

                                     

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

18

18

36

0

72

V

                                     

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

PN

                                     

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

B

                                                                         

Električna i elektronska oprema

T

                                     

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

18

18

18

0

54

V

                                     

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

PN

                                     

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

B

                                                                         
 

Σ

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

30

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

72

72

108

30

282

 

Predmeti / Nastavne nedelje

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

T

V

PN

B

Σ

Treći razred

Hidro-pneumatski sistemi aviona

T

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

                                     

18

18

54

0

90

V

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

                                     

PN

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

                                     

B

                                                                         

Sistemi klipnih motora i elisa

T

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

                                     

18

18

54

30

120

V

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

                                     

PN

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

                                     

B

                                   

30

                                   

Aerodinamika i struktura helikoptera

T

                                     

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

17

17

51

0

85

V

                                     

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

PN

                                     

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

 

B

                                                                         

Konstrukcija turbomlaznih motora

T

                                     

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

17

17

51

30

115

V

                                     

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

PN

                                     

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

 

B

                                                                       

30

 

Σ

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

30

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

30

70

70

210

60

410

 

Predmeti / Nastavne nedelje

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

T

V

PN

B

Σ

Četvrti razred

Sistemi aviona

T

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

                                     

18

18

54

30

120

V

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

                                     

PN

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

                                     

B

                                   

30

                                   

Sistemi turbomlaznih motora

T

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

                                     

18

18

54

0

90

V

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

                                     

PN

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

                                     

B

                                                                         

Oprema aviona

T

                                     

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

       

14

14

42

30

100

V

                                     

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

       

PN

                                     

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

       

B

                                                                 

30

     

Sistemi helikoptera

T

                                     

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

       

14

14

42

0

70

V

                                     

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

       

PN

                                     

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

       

B

                                                                         
 

Σ

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

30

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

10

30

0

0

0

64

64

192

60

380

 

Σ=

242

206

618

180

1246

 

Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima

 

G: IZBORNI PREDMETI

I

II

III

IV

Izborni predmet predviđen Zakonom

       

1. Građansko vaspitanje / Verska nastava

*

*

*

*

Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda

       

1. Hemija / Geografija

*

     

2. Psihologija adolesceniije / Fizika

 

*

   

3. Koordinatna geometrija / Elektronika / Sociologija

   

*

 

4. Integralni račun sa primenama / Digitalna tehnika / Čvrstoća aviona

     

*

Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz 3 (tri) časa i to:

- obavezni izborni predmet predviđen Zakonom - Građansko vaspitanje ili Verska nastava, 1 čas nedeljno tokom školske godine;

- jedan izborni predmet predviđen Programom ogleda, pri čemu su svi ponuđeni predmeti sa fondom 2 časa nedeljno.

Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno odobrilo Ministarstvo prosvete. Ostvaruje se iz onih predmeta za koji se izjasni najmanje 30 % učenika oglednog odeljenja.

Ukoliko je isti nastavni predmet ponuđen kao izborni u različitim razredima u toku školovanja, učenik može da bira ponuđeni predmet samo jedanput.

Ocena izbornih predmeta predviđenih Programom ogleda je numerička i ulazi u prosek ocena na kraju godine.

Ostvarivanje Programa ogleda

Predviđen broj učenika u odeljenju je 24.

Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN) i nastavu u bloku (B):

razred

predmet

godišnji fond časova

broj učenika u grupi

V

PN

B

I

Računarstvo i informatika

108

   

12

Materijali vazduhoplova

36

   

12

Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom

72

   

12

Stručni engleski jezik

36

   

12

Alati i merenja

 

57

 

12

Elementi letelica

 

51

30

12

II

Stručni engleski jezik

36

   

12

Računari

72

   

12

Elektrotehnika

36

   

12

Struktura aviona

18

18

 

12

Konstrukcija aviona

18

36

30

12

Konstrukcija klipnih motora

18

36

 

12

Električna i elektronska oprema

18

18

 

12

III

Stručni engleski jezik

35

   

12

Primena računara u održavanju letelica

105

   

12

Hidro-pneumatski sistemi aviona

18

54

 

12

Sistemi klipnih motora i elise

18

54

30

12

Aerodinamika i struktura helikoptera

17

51

 

12

Konstrukcija turbomlaznih motora

17

51

30

12

IV

Stručni engleski jezik

32

-

 

12

Primena računara u održavanju letelica

64

-

 

12

Sistemi aviona

18

54

30

8

Sistemi turbomlaznih motora

18

54

 

12

Oprema aviona

14

42

30

8

Sistemi helikoptera

14

42

 

12

Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine

*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada

Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima

 

I RAZRED
časova

II RAZRED
časova

III RAZRED
časova

IV RAZRED
časova

UKUPNO
časova

Čas odeljenskog starešine

72

72

70

64

274

Dodatni rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Dopunski rad*

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Pripremni rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Društveno korisni rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

 

 

I

II

III

IV

Ekskurzija

2-3 dana

2-3 dana

do 5 dana

do 7 dana

Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture

2 časa nedeljno

Drugi strani jezik

2 časa nedeljno

Drugi predmeti *

1 - 2 časa nedeljno

Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo)

30 - 60 časova godišnje

Društvene aktivnosti - đački parlament, učeničke zadruge

15 - 30 časova godišnje

Kulturna i javna delatnost škole

2 radna dana

*Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.

Ostvarivanje školskog programa po nedeljama

 

razred

razredno
časovna nastava

mentorski rad
(nastava u bloku, praksa)

obavezne vannastavne
aktivnosti

ostalo
(matura)

ukupno radnih
nedelja

I

37

2

   

39

II

37

2

   

39

III

37

2

   

39

IV

34

2

 

3

39

 

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)

Nastavni plan i program za obrazovni profil AVIO-TEHNIČAR - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:

- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme ("Prosvetni glasnik", broj 7/91) i

- Pravilnik o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama za područje rada mašinstvo i obrada metala ("Prosvetni glasnik", br. 8/91, 6/98, 3/99, 1/01 i 8/02).

Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (filmove, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:

- publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, odgovarajuće elektronske publikacije);

- internet.

Nastava se realizuje uz korišćenje:

- računara i projektora za Power Point prezentacije;

- skenera;

- televizora i video rekordera;

- očiglednih nastavnih sredstava;

- školske radionice.

Detaljna uputstva za ostvarivanje programa data su uz svaki predmet pojedinačno.

Sledeći