PRAVILNIKO NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNI PROFIL TEHNIČAR VAZDUŠNOG SAOBRAĆAJA ZA SPASAVANJE("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 17/2007 i 5/2011) |
Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovni profil Tehničar vazdušnog saobraćaja za spasavanje, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika, ostvaruje se i u skladu sa:
1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03, 10/03, 24/04, 3/05, 6/05, 11/05, 6/06 i 12/06), i to sa nastavnim planom i programom:
1) srpskog jezika i književnosti;
2) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;
3) jezika nacionalnih manjina;
4) fizičkog vaspitanja;
5) istorije;
6) hemije;
7) građanskog vaspitanja.
2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta Verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", br. 6/03, 23/04 i 9/05).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".
NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA
Obrazovni profil: TEHNIČAR VAZDUŠNOG SAOBRAĆAJA ZA SPASAVANJE - ogled
Trajanje obrazovanja: četiri godine
Cilj ogleda:
Uvođenje programskih novina:
• razvoj i primena oglednih programa stručnog obrazovanja koji su zasnovani na standardima zanimanja i potrebama tržišta rada za znanjima i veštinama;
• razvoj obrazovnih programa koji zadovoljavaju razvojne potrebe i potrebe za generičkim i životnim veštinama učenika;
• zasnivanje programa obrazovanja, nastave i učenja na precizno definisanim ciljevima i ishodima koji omogućuju individualan pristup učenju i koji uvažavaju razvojne potencijale i mogućnosti učenika;
• uspostavljanje funkcionalne veze između sadržaja obaveznih predmeta i užestručnih predmeta, kako bi se podržalo i omogućilo uspešno sticanje stručnih znanja i veština;
• provera stručno teorijskih znanja i radnih kompetencija u okviru stručne mature.
Uvođenje organizacionih novina:
• prilagođavanje organizacije nastave i uslova rada u školi modularnoj programskoj strukturi i uspešnom dosezanju ishoda obrazovanja;
• razvoj modela socijalnog partnerstva putem programskog i organizacionog povezivanja srednjih stručnih škola sa kompanijama, tržištem rada i lokalnom zajednicom;
• realizacija oglednih programa kroz različite organizacione oblike nastave (teorijsku nastavu, vežbe, praktičan rad i nastavu u bloku);
• razvoj kriterijuma i standarda evaluacije i ocenjivanja zasnovanih na projektovanim ishodima obrazovanja;
• unapređenje stručnih i pedagoških kompetencija nastavnika;
• modernizovanje školske infrastrukture i unapređenje uslova za rad i učenje.
Očekivani ishodi ogleda:
Unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:
• unapređene mogućnosti za zapošljavanje i uspešan nastavak obrazovanja - univerzitetsko obrazovanje i kontinuirano stručno obrazovanje i usavršavanje;
• efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;
• ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;
• razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole i na nivou Republike Srbije;
• proveru koncepta stručne mature.
Ovaj program ogleda omogućuje učenicima:
• sticanje kompetencija neophodnih za kvalitetan rad u zanimanju i obavljanje određenih poslova;
• sticanje uslova za nastavak školovanja i osposobljavanje za dalje celoživotno učenje;
• sticanje ključnih (generičkih) kompetencija i životnih veština neophodnih za dalje učenje i profesionalni razvoj.
Trajanje ogleda
Ogled se sprovodi od 1. septembra 2007. godine, kroz najmanje tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda donosi, nakon procene rezultata, ministar prosvete.
Način ostvarivanja ogleda
Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa u području rada Saobraćaj. U cilju uspešnog sprovođenja ogleda za nastavnike i direktore srednjih stručnih škola, u kojima se ostvaruje program ovog ogleda, organizuje se obuka u oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada.
Način polaganja stručne mature biće propisan posebnim podzakonskim aktom.
Uslovi ostvarivanja programa ogleda
Ogled će se ostvarivati u uslovima svakodnevnog obrazovno-vaspitnog rada u školama.
Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.
Vrsta stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika za ostvarivanje oglednog programa propisana je posebnim pravilnikom.
Ministrastvo prosvete, Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje pružiće konsultantsku podršku direktorima i nastavnicima za realizaciju programa, razvoj materijala za rad, praćenje i vrednovanje ogleda.
Praćenje i vrednovanje ogleda
Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa, koje će biti naknadno publikovano.
Primena ogleda će biti praćena kontinuirano u toku školske godine.
Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovno-vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.
Rezultati ogleda biće objavljeni na način dostupan široj stručnoj javnosti.
CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
za ogledni obrazovni profil: TEHNIČAR VAZDUŠNOG SAOBRAĆAJA ZA SPASAVANJE
CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA:
• Cilj stručnog obrazovanja za ogledni obrazovni profil TEHNIČAR VAZDUŠNOG SAOBRAĆAJA ZA SPASAVANJE je osposobljavanje učenika da preduzima mere za zaštitu od požara, da spasava putnike, članove posade vazduhoplova i druga lica i materijalna dobra, da organizuje spasilačko-vatrogasnu jedinicu na aerodromu, da obeležava kodirane karte rejona aerodroma i da kontroliše ispravnosti tehničke opreme i sredstva za gašenje požara. S obzirom na neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebu kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoj karijere, unapređenje mogućnosti zaposlenja, učenici će biti osposobljeni za:
• primenu teorijskih znanja u praktičnom kontekstu
• efikasan samostalni i timski rad
• preuzimanje odgovornosti za vlastito učenje i napredovanje u poslu i karijeri
• blagovremeno reagovanje na promenu u radnoj sredini
• prepoznavanje poslovnih mogućnosti u radnoj sredini i širem socijalnom okruženju
• primenu sigurnosnih i zdravstvenih mera u procesu rada
• rad u skladu sa principima održanja životne sredine
• upotrebu informatičke tehnologije u prikupljanju, organizovanju i korišćenju informacija u radu i svakodnevnom životu.
Ove multifunkcionalne veštine i sposobnosti su rezultat:
• fleksibilne i na kvalitet učeničkih postignuća usmerene školske organizacije
• zajedničkog rada nastavnika i učenika u svim modulima i predmetima
• primene strategija, metoda i tehnika aktivnog učenja i usvajanja znanja i veština u nastavi.
OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
Radne kompetencije |
Znanja |
Veštine |
Stavovi |
Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će biti u stanju da: |
|||
• preduzima mere za zaštitu od požara |
• objasni način funkcionisanja sistema vazdušnog saobraćaja |
• primenjuje procedure kretanja po aerodromskim površinama |
• savesno, odgovorno i uredno obavlja poverene mu poslove |
Nastavni plan za ogled - TEHNIČAR VAZDUŠNOG SAOBRAĆAJA ZA SPASAVANJE
|
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
IV RAZRED |
UKUPNO |
|||||||||||||||||||||||||||
nedeljno |
godišnje |
nedeljno |
godišnje |
nedeljno |
godišnje |
nedeljno |
godišnje |
godišnje |
||||||||||||||||||||||||
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
T |
V |
PN |
B |
|
A: OBAVEZNI PREDMETI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Srpski jezik i književnost |
3 |
|
|
105 |
|
|
|
3 |
|
|
105 |
|
|
|
3 |
|
|
105 |
|
|
|
3 |
|
|
96 |
|
|
|
411 |
|
|
|
2. Engleski jezik |
3 |
|
|
105 |
|
|
|
3 |
|
|
105 |
|
|
|
3 |
|
|
105 |
|
|
|
3 |
|
|
96 |
|
|
|
411 |
|
|
|
3. Fizičko vaspitanje |
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
2 |
|
|
64 |
|
|
|
274 |
|
|
4. Matematika |
4 |
|
|
140 |
|
|
|
4 |
|
|
140 |
|
|
|
3 |
|
|
105 |
|
|
|
3 |
|
|
96 |
|
|
|
481 |
|
|
|
5. Istorija |
2 |
|
|
70 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70 |
|
|
|
6. Računarstvo i informatika |
|
3 |
|
|
105 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
105 |
|
|
7. Sistem vazdušnog saobraćaja |
1 |
1 |
|
35 |
35 |
|
24 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
35 |
35 |
|
24 |
8. Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom |
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70 |
|
|
9. Fizika |
2 |
|
|
70 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70 |
|
|
|
10. Mehanika |
2 |
|
|
70 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70 |
|
|
|
11. Istorija vazduhoplovstva |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70 |
|
|
|
12. Zaštita životne sredine |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70 |
|
|
|
13. Računari |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70 |
|
|
14. Automatska kontrola |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70 |
|
|
15. Elektrotehnika |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
|
35 |
35 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
35 |
35 |
|
|
16. Preduzetništvo |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70 |
|
|
17. Bezbednost civilnog vazduhoplovstva |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70 |
|
|
|
18. Vazduhoplovna tehnika |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
|
35 |
35 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
35 |
35 |
|
|
19. Preventivna protivpožarna zaštita |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
|
64 |
64 |
|
|
64 |
64 |
|
|
20. Vazduhoplovni i vatrogasni propisi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
96 |
|
|
|
96 |
|
|
|
B: UŽESTRUČNI PREDMETI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Poznavanje vazduhoplova |
1 |
2 |
|
18 |
36 |
|
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
36 |
|
18 |
2. Sistemi vazduhoplova |
1 |
2 |
|
17 |
34 |
|
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17 |
34 |
|
18 |
3. Prevoz putnika i robe |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
|
35 |
70 |
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
35 |
70 |
|
12 |
4. Aerodromi |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
1 |
2 |
36 |
18 |
36 |
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
36 |
18 |
36 |
18 |
5. Poznavanje materijala |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
|
18 |
18 |
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
18 |
|
6 |
6. Aerodromski saobraćaj |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
1 |
2 |
34 |
17 |
34 |
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
34 |
17 |
34 |
18 |
7. Vazduhoplovna meteorologija |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
|
17 |
17 |
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17 |
17 |
|
6 |
8. Prva pomoć |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
1 |
1 |
36 |
18 |
18 |
24 |
|
|
|
|
|
|
|
36 |
18 |
18 |
24 |
9. Opasne materije |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
1 |
|
36 |
18 |
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
36 |
18 |
|
6 |
10. Sredstva za gašenje požara |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
1 |
1 |
34 |
17 |
17 |
12 |
|
|
|
|
|
|
|
34 |
17 |
17 |
12 |
11. Snabdevanje vazduhoplova gorivom |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
17 |
17 |
17 |
18 |
|
|
|
|
|
|
|
17 |
17 |
17 |
18 |
12. Vatrogasna tehnika |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
1 |
2 |
36 |
18 |
36 |
18 |
36 |
18 |
36 |
18 |
13. Topografija terena, traganje i spasavanje |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
1 |
2 |
36 |
18 |
36 |
12 |
36 |
18 |
36 |
12 |
14. Taktika gašenja požara |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
1 |
2 |
28 |
14 |
28 |
18 |
28 |
14 |
28 |
18 |
15. Održavanje vatrogasne opreme |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
1 |
2 |
28 |
14 |
28 |
12 |
28 |
14 |
28 |
12 |
V: IZBORNI PREDMETI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Građansko vaspitanje / Verska nastava |
1 |
|
|
35 |
|
|
|
1 |
|
|
35 |
|
|
|
1 |
|
|
35 |
|
|
|
1 |
|
|
32 |
|
|
|
137 |
|
|
|
2. Stručni engleski jezik / Hemija |
2 |
|
|
70 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Stručni engleski jezik / Psihologija |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70 |
|
|
|
4. Stručni engleski jezik / Koordinatna geometrija / Sociologija |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
70 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70 |
|
|
|
5. Stručni engleski jezik / Integralni račun sa primenama / Ljudski faktor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
64 |
|
|
|
70 |
|
|
|
Ukupno A+B+V: |
21 |
10 |
|
735 |
350 |
|
60 |
21 |
8 |
2 |
735 |
280 |
70 |
60 |
19 |
10 |
2 |
665 |
350 |
70 |
60 |
21 |
6 |
4 |
672 |
192 |
128 |
60 |
2807 |
1172 |
268 |
240 |
|
Σ |
4487 |
Gantogram užestručnih predmeta po razredima za ogled - TEHNIČAR VAZDUŠNOG SAOBRAĆAJA ZA SPASAVANJE
Predmeti / Nastavne nedelje |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
T |
V |
PN |
B |
Σ |
||
Prvi razred |
Poznavanje vazduhoplova |
T |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
36 |
0 |
18 |
72 |
V |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Sistem vazduhoplova |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
17 |
34 |
0 |
18 |
69 |
|
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
|||||||
|
Σ |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
18 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
18 |
35 |
70 |
0 |
36 |
141 |
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Predmeti / Nastavne nedelje |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
T |
V |
PN |
B |
Σ |
||
Drugi razred |
Prevoz putnika i robe |
T |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
35 |
70 |
0 |
12 |
117 |
V |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|||||||
Aerodromi |
T |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
36 |
18 |
36 |
18 |
108 |
|
V |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Poznavanje materijala |
T |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
18 |
0 |
6 |
42 |
|
V |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Aerodromski saobraćaj |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
34 |
17 |
34 |
18 |
103 |
|
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
|||||||
Vazduhoplovna meterologija |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
17 |
17 |
0 |
6 |
40 |
|
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|||||||
|
Σ |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
30 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
30 |
140 |
140 |
70 |
60 |
410 |
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Predmeti / Nastavne nedelje |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
T |
V |
PN |
B |
Σ |
||
Treći razred |
Prva pomoć |
T |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
36 |
18 |
18 |
24 |
96 |
V |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
24 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Opasne materije |
T |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
36 |
18 |
0 |
6 |
60 |
|
V |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Sredstva za gašenje požara |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
34 |
17 |
17 |
12 |
80 |
|
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
|||||||
Snabdevanje vazduhoplova griva |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
17 |
17 |
17 |
18 |
69 |
|
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
|||||||
|
Σ |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
30 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
7 |
30 |
123 |
70 |
52 |
60 |
305 |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Predmeti / Nastavne nedelje |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
T |
V |
PN |
B |
Σ |
||
Četvrti razred |
Vatrogasna tehnika |
T |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
36 |
18 |
36 |
18 |
108 |
V |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Topografija terena, traganje i spasavanje |
T |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
36 |
18 |
36 |
12 |
102 |
|
V |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
PN |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Taktika gašenja požara |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
|
28 |
14 |
28 |
18 |
88 |
|
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
|
|
|
|||||||
Održavanje vatrogasne opreme |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
|
28 |
14 |
28 |
12 |
82 |
|
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|||||||
PN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
|
|
|
|||||||
B |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|||||||
|
Σ |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
30 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
30 |
0 |
0 |
0 |
128 |
64 |
128 |
60 |
380 |
Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima
G: IZBORNI PREDMETI |
I |
II |
III |
IV |
Izborni predmet predviđen Zakonom |
|
|
|
|
1. Građansko vaspitanje / Verska nastava |
* |
* |
* |
* |
Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda |
|
|
|
|
1. Stručni engleski jezik / Hemija |
* |
|
|
|
2. Stručni engleski jezik / Psihologija adolescencije |
|
* |
|
|
3. Stručni engleski jezik / Koordinatna geometrija / Sociologija |
|
|
* |
|
4. Stručni engleski jezik / Integralni račun sa primenama / Ljudski faktor |
|
|
|
* |
Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz 3 (tri) časa i to:
• obavezni izborni predmet predviđen Zakonom - Građansko vaspitanje ili Verska nastava, 1 čas nedeljno tokom školske godine;
• jedan izborni predmet predviđen Programom ogleda, pri čemu su svi ponuđeni predmeti sa fondom 2 časa nedeljno.
Učenici mogu da se opredele za strani jezik kao izborni predmet samo u prvom razredu i mogu ga slušati u kontinuitetu do kraja školovanja ili kraće. Ukoliko odustanu u nekom od razreda, ne mogu ga ponovo birati u narednim.
Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno odobrilo Ministarstvo prosvete. Ostvaruje se iz onih predmeta za koji se izjasni najmanje 30 % učenika oglednog odeljenja.
Ukoliko je isti nastavni predmet ponuđen kao izborni u različitim razredima u toku školovanja, učenik može da bira ponuđeni predmet samo jedanput.
Ocena izbornih predmeta predviđenih Programom ogleda je numerička i ulazi u prosek ocena na kraju godine.
Predviđen broj učenika u odeljenju je 24.
Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN) i nastavu u bloku (B):
razred |
predmet |
nedeljni fond časova |
broj učenika u grupi |
||
V |
PN |
B |
|||
I |
Računarstvo i informatika |
105 |
|
|
12 |
Sistem vazdušnog saobraćaja |
35 |
|
24 |
12 |
|
Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom |
70 |
|
|
12 |
|
Poznavanje vazduhoplova |
36 |
|
18 |
12 |
|
Sistemi vazduhoplova |
34 |
|
18 |
12 |
|
II |
Računari |
70 |
|
|
12 |
Prevoz putnika i robe |
70 |
12 |
|
12 |
|
Aerodromi |
18 |
36 |
18 |
12 |
|
Poznavanje materijala |
18 |
|
6 |
12 |
|
Aerodromski saobraćaj |
17 |
34 |
18 |
12 |
|
Vazduhoplovna meteorologija |
17 |
|
6 |
12 |
|
III |
Automatska kontrola |
70 |
|
|
12 |
Elektrotehnika |
35 |
|
|
12 |
|
Vazduhoplovna tehnika |
35 |
|
|
12 |
|
Prva pomoć |
18 |
18 |
24 |
12 |
|
Opasne materije |
18 |
|
6 |
12 |
|
Sredstva za gašenje požara |
17 |
17 |
12 |
12 |
|
Snabdevanje vazduhoplova gorivom |
17 |
17 |
18 |
12 |
|
IV |
Preventivna protivpožarna zaštita |
64 |
|
|
12 |
Vatrogasna tehnika |
18 |
36 |
18 |
12 |
|
Topografija terena, traganje i spasavanje |
18 |
36 |
12 |
12 |
|
Taktika gašenja požara |
14 |
28 |
18 |
12 |
|
Održavanje vatrogasne opreme |
14 |
28 |
12 |
12 |
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
|
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
IV RAZRED |
UKUPNO |
Čas odeljenskog starešine |
70 |
70 |
70 |
64 |
274 |
Dodatni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
Dopunski rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
Pripremni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
Društveno korisni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
|
I |
II |
III |
IV |
Ekskurzija |
2-3 dana |
2-3 dana |
do 5 dana |
do 7 dana |
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture |
2 časa nedeljno |
|||
Drugi strani jezik |
2 časa nedeljno |
|||
Drugi predmeti* |
1 - 2 časa nedeljno |
|||
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo) |
30 - 60 časova godišnje |
|||
Društvene aktivnosti - đački parlament, učeničke zadruge |
15 - 30 časova godišnje |
|||
Kulturna i javna delatnost škole |
2 radna dana |
* Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
razred |
razredno |
mentorski rad |
obavezne vannastavne |
ostalo |
ukupno radnih |
I |
37 |
2 |
|
|
39 |
II |
37 |
2 |
|
|
39 |
III |
37 |
9 |
|
|
39 |
IV |
34 |
2 |
|
3 |
39 |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)
Nastavni plan i program za obrazovni profil Tehničar vazdušnog saobraćaja za spasavanje - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:
• Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme ("Prosvetni glasnik", broj 7/91) i
• Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama za područje rada saobraćaj ("Prosvetni glasnik", br. 8/91, 5/98, 8/98, 4/02 i 11/03).
Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Ponjer Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:
• publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete i elektronske publikacije);
• odgovarajuće softverske pakete;
• Internet.
Nastava se realizuje uz korišćenje dostupnih nastavnih sredstava (računara i projektora, dijaprojektora; grafoskopa, televizora i video rekordera i sl).