PRAVILNIK

O NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNI PROFIL MEHATRONIČAR ZA TRANSPORTNE SISTEME AERODROMA

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 22/2007 i 5/2011)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovni profil Mehatroničar za transportne sisteme aerodroma, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 2

Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika, ostvaruje se i u skladu sa:

1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03, 10/03, 24/04, 3/05, 6/05, 11/05, 6/06 i 12/06), i to sa nastavnim planom i programom:

1) srpskog jezika i književnosti;

2) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;

3) jezika nacionalnih manjina;

4) fizičkog vaspitanja;

5) istorije;

6) hemije;

7) građanskog vaspitanja;

2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta Verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", br. 6/03, 23/04 i 9/05).

Član 3

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".

 

NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA

 

Područje rada: Mašinstvo i obrada metala

 

Obrazovni profil: MEHATRONIČAR ZA TRANSPORTNE SISTEME AERODROMA - ogled

 

Trajanje obrazovanja: četiri godine

Cilj ogleda:

Uvođenje programskih novina:

- razvoj i primena oglednih programa stručnog obrazovanja koji su zasnovani na standardima zanimanja i potrebama tržišta rada za znanjima i veštinama;

- razvoj obrazovnih programa koji zadovoljavaju razvojne potrebe i potrebe za generičkim i životnim veštinama učenika;

- zasnivanje programa obrazovanja, nastave i učenja na precizno definisanim ciljevima i ishodima koji omogućuju individualan pristup učenju i koji uvažavaju razvojne potencijale i mogućnosti učenika;

- uspostavljanje funkcionalne veze između sadržaja obaveznih predmeta i užestručnih predmeta, kako bi se podržalo i omogućilo uspešno sticanje stručnih znanja i veština;

- provera stručno teorijskih znanja i radnih kompetencija u okviru stručne mature.

Uvođenje organizacionih novina:

- prilagođavanje organizacije nastave i uslova rada u školi oglednoj programskoj strukturi i uspešnom dosezanju ishoda obrazovanja;

- razvoj modela socijalnog partnerstva putem programskog i organizacionog povezivanja srednjih stručnih škola sa kompanijama, tržištem rada i lokalnom zajednicom;

- realizacija modularnih programa kroz različite organizacione oblike nastave (teorijsku nastavu, vežbe, praktičan rad i nastavu u bloku);

- razvoj kriterijuma i standarda evaluacije i ocenjivanja zasnovanih na projektovanim ishodima obrazovanja;

- unapređenje stručnih i pedagoških kompetencija nastavnika;

- modernizovanje školske infrastrukture i unapređenje uslova za rad i učenje.

Očekivani ishodi ogleda:

Unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:

- unapređene mogućnosti za zapošljavanje i uspešan nastavak obrazovanja-univerzitetsko obrazovanje i kontinuirano stručno obrazovanje i usavršavanje;

- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;

- ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;

- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole i na nivou Republike Srbije;

- proveru koncepta stručne mature.

Ovaj program ogleda omogućuje učenicima:

- sticanje kompetencija neophodnih za kvalitetan rad u zanimanju i obavljanje određenih poslova;

- sticanje uslova za nastavak školovanja i osposobljavanje za dalje celoživotno učenje;

- sticanje ključnih (generičkih) kompetencija i životnih veština neophodnih za dalje učenje i profesionalni razvoj.

Trajanje ogleda

Ogled se sprovodi od 1. septembra 2007. godine, kroz najmanje tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda donosi, nakon procene rezultata, ministar prosvete.

Način ostvarivanja ogleda

Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa u području rada Mašinstvo i obrada metala. U cilju uspešnog sprovođenja ogleda za nastavnike i direktore srednjih stručnih škola, u kojima se ostvaruje program ovog ogleda, organizuje se obuka u oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada.

Način polaganja stručne mature biće propisan posebnim podzakonskim aktom.

Uslovi ostvarivanja programa ogleda

Ogled će se ostvarivati u uslovima svakodnevnog obrazovno-vaspitnog rada u školama.

Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.

Vrsta stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika za ostvarivanje oglednog programa propisana je posebnim pravilnikom.

Ministarstvo prosvete, Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje, pružaće konsultantsku podršku direktorima i nastavnicima za realizaciju programa, razvoj materijala za rad, praćenje i vrednovanje ogleda.

Praćenje i vrednovanje ogleda

Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa koje će biti naknadno publikovano.

Primena ogleda će biti praćena kontinuirano u toku školske godine.

Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovno-vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.

Rezultati ogleda biće objavljeni na način dostupan široj stručnoj javnosti.

CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA

za ogledni obrazovni profil: MEHATRONIČAR ZA TRANSPORTNE SISTEME AERODROMA

CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA:

• Cilj stručnog obrazovanja za ogledni obrazovni profil MEHATRONIČAR ZA TRANSPORTNE SISTEME AERODROMA je osposobljavanje učenika da testira rad mehatronskog sistema, da dijagnostikuje i otkloni kvar na mehatronskom sistemu i da postavi parametre mehatronskog sistema i isprati radni ciklus. S obzirom na neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebu kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoja karijere, unapređenja mogućnosti zaposlenja, učenici će biti osposobljeni za:

• primenu teorijskih znanja u praktičnom kontekstu
• efikasan samostalni i timski rad
• preuzimanje odgovornosti za vlastito učenje i napredovanje u poslu i karijeri
• blagovremeno reagovanje na promenu u radnoj sredini
• prepoznavanje poslovnih mogućnosti u radnoj sredini i širem socijalnom okruženju
• primenu sigurnosnih i zdravstvenih mera u procesu rada
• rad u skladu sa principima održanja životne sredine
• upotrebu informatičke tehnologije u prikupljanju, organizovanju i korišćenju informacija u radu i svakodnevnom životu.

Ove multifunkcionalne veštine i sposobnosti su rezultat:

• fleksibilne i na kvalitet učeničkih postignuća usmerene školske organizacije
• zajedničkog rada nastavnika i učenika u svim modulima i predmetima
• primene strategija, metoda i tehnika aktivnog učenja i usvajanja znanja i veština u nastavi.

 

OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA

Radne kompetencije

Znanja

Veštine

Stavovi

Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će biti u stanju da:

• testira rad mehatronskog sistema
• dijagnostikuje i otklanja kvar na mehatronskom sistemu
• postavlja parametre mehatronskog sistema i ispraća radni ciklus

• razlikuje elemente mehatronskih sistema
• senzore i pretvarače aktuatore
• električne pogone
• električnu opremu
• elemente prenosa snage
• hidrauličke i pneumatske komponente
• objasni princip rada mehatronskog sistema
• razlikuje dijagnostičke metode
• utvrdi greške i kvarove
• razlikuje vrste merenja i merne uređaje
• objasni digitalne sisteme, mikroračunare
• objasni nadzor sistema

• testira i dijagnostikuje mehatronski sistem
• servisira instalacije mehatronskog sistema
• vrši montažu komponenti mehatronskog sistema
• vodi tehničku dokumentaciju
• analizira postojeću tehničku dokumentaciju

• savesno, odgovorno i uredno obavlja poverene mu poslove
• pozitivno se odnosi prema primeni zaštitnih mera na radnom mestu
• ispoljava ljubaznost, komunikativnost, preduzimljivost, nenametljivost i fleksibilnost u odnosu prema klijentima i saradnicima
• ispoljava pozitivan odnos prema značaju funkcionalne i tehničke ispravnosti opreme i sredstava za rad
• efikasno organizuje vreme
• ispoljava pozitivan odnos prema profesionalno-etičkim normama i vrednostima

Nastavni plan za ogled - MEHATRONIČAR ZA TRANSPORTNE SISTEME AERODROMA

 

I RAZRED

II RAZRED

III RAZRED

IV RAZRED

UKUPNO

nedeljno

godišnje

nedeljno

godišnje

nedeljno

godišnje

nedeljno

godišnje

godišnje

T

V

PN

T

V

PN

B

T

V

PN

T

V

PN

B

T

V

PN

T

V

PN

B

T

V

PN

T

V

PN

B

T

V

PN

B

A: OBAVEZNI PREDMETI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Srpski jezik i književnost

3

 

 

111

 

 

 

3

 

 

111

 

 

 

3

 

 

105

 

 

 

3

 

 

93

 

 

 

420

 

 

 

2. Engleski jezik

2

 

 

74

 

 

 

2

 

 

74

 

 

 

2

 

 

70

 

 

 

2

 

 

62

 

 

 

280

 

 

 

3. Fizičko vaspitanje

 

2

 

 

74

 

 

 

2

 

 

74

 

 

 

2

 

 

70

 

 

 

2

 

 

62

 

 

 

280

 

 

4. Matematika

4

 

 

148

 

 

 

4

 

 

148

 

 

 

3

 

 

105

 

 

 

3

 

 

93

 

 

 

494

 

 

 

5. Istorija

2

 

 

74

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

74

 

 

 

6. Računarstvo i informatika

 

3

 

 

111

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

111

 

 

7. Tehničko crtanje

 

3

 

 

111

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

111

 

 

8. Fizika

2

 

 

74

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

74

 

 

 

9. Mehanika

2

 

 

74

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

74

 

 

 

10. Zaštita životne sredine

2

 

 

74

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

74

 

 

 

11. Elektrotehnika sa merenjima

1

1

 

37

37

 

 

1

1

 

37

37

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

37

37

 

 

12. Elektronika

 

 

 

 

 

 

 

1

1

 

37

37

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

37

37

 

 

13. Tehnička mehanika sa mehanizmima

 

 

 

 

 

 

 

2

1

 

74

37

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

74

37

 

 

14. Programiranje

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

111

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

111

 

 

15. Preduzetništvo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

70

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

70

 

 

16. Aerodromi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

70

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

70

 

 

 

17. Modeliranje elemenata transportnih sistema

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

70

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

70

 

 

18. Metalne konstrukcije

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

62

 

 

 

64

 

 

 

B: UŽESTRUČNI PREDMETI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Priprema elektromašinskih materijala

 

 

2

 

 

74

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

74

 

2. Hidraulične i pneumatske komponente

 

 

 

 

 

 

 

2

 

1

74

 

37

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

74

 

37

 

3. Mašinski elementi

 

 

 

 

 

 

 

2

2

 

74

74

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

74

74

 

 

4. Hidraulični i pneumatski sistemi kao objekti upravljanja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

2

 

35

70

18

 

 

 

 

 

 

 

 

35

70

18

5. Električni pogon i oprema

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

2

 

35

70

18

 

 

 

 

 

 

 

 

35

70

18

6. Digitalna elektronika

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

1

2

18

18

36

 

 

 

 

 

 

 

 

18

18

36

 

7. Merni pretvarači

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

1

 

18

18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18

18

 

 

8. Mikrokontroleri

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

1

2

17

17

34

 

 

 

 

 

 

 

 

17

17

34

 

9. Sistemi upravljanja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

1

 

17

17

 

24

 

 

 

 

 

 

 

17

17

 

24

10. Modeliranje sa analizom elemenata i konstrukcija

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

93

 

 

 

93

 

 

11. Mehatronski sistemi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

93

 

 

30

93

 

 

30

12. Testiranje i dijagnostika

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

155

30

 

 

155

30

13. Održavanje i montaža

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

155

30

 

 

155

30

V: IZBORNI PREDMETI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Građansko vaspitanje / Verska nastava

1

 

 

37

 

 

 

1

 

 

37

 

 

 

1

 

 

35

 

 

 

1

 

 

31

 

 

 

141

 

 

 

2. Stručni engleski jezik / Hemija

2

 

 

74

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

74

 

 

 

3. Stručni engleski jezik / Psihologija adolescencije

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

74

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

74

 

 

 

4. Stručni engleski jezik / Koordinatna geometrija / Sociologija

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

70

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

70

 

 

 

5. Stručni engleski jezik / Integralni račun sa primenama / Motorna vozila

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

62

 

 

 

62

 

 

 

Ukupno A+B+V:

21

9

2

777

333

74

0

20

10

1

740

370

37

0

15

10

6

525

350

210

60

16

5

10

496

155

310

90

##

##

594

150

 

Σ

4527

 

Gantogram užestručnih predmeta po razredima za ogled - MEHATRONIČAR ZA TRANSPORTNE SISTEME AERODROMA

 

Predmeti / Nastavne nedelje

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

T

V

PN

B

Σ

Prvi razred

Priprema elektromašinskih materijala

T

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0

0

74

0

74

V

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PN

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

B

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Σ

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

0

0

74

0

74

 

Predmeti / Nastavne nedelje

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

T

V

PN

B

Σ

Drugi razred

Hidraulične i pneumatske komponente

T

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

74

37

0

0

111

V

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

PN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mašinski elementi

T

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

74

74

0

0

148

V

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

PN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Σ

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

148

111

0

0

259

 

Predmeti / Nastavne nedelje

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

T

V

PN

B

Σ

Treći razred

Hidraulični i pneumatski sistemi kao objekti upravljanja

T

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0

35

70

18

123

V

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

1

1

1

1

PN

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

 

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

 

2

2

2

2

B

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Električni pogon i oprema

T

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0

35

70

18

123

V

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

1

1

1

1

PN

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

 

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

 

2

2

2

2

B

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

Digitalna elektronika

T

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

1

1

1

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18

18

36

0

72

V

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

1

1

1

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PN

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

 

2

2

2

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Merni pretvarači

T

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

1

1

1

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18

18

0

0

36

V

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

1

1

1

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mikrokontroleri

T

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

1

1

1

1

17

17

34

0

68

V

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

1

1

1

1

PN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

 

2

2

2

2

B

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sistemi upravljanja

T

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

1

1

1

1

17

17

0

24

58

V

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

1

1

1

1

PN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24

 

 

 

 

 

Σ

12

12

12

12

12

12

12

12

12

12

12

12

12

12

30

12

12

12

12

12

12

12

12

12

12

12

12

12

12

12

12

12

30

12

12

12

12

70

140

210

60

480

 

Predmeti / Nastavne nedelje

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

T

V

PN

B

Σ

Četvrti razred

Modeliranje sa analizom elemenata i konstru

T

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0

93

0

0

93

V

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

 

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

 

3

3

3

3

 

3

3

 

 

 

PN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mezatronski sistemi

T

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

 

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

 

3

3

3

3

 

3

3

 

 

 

93

0

0

30

123

V

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Testiranje i dijagnostika

T

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0

0

155

30

185

V

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PN

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

 

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

 

5

5

5

5

 

5

5

 

 

 

B

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Održavanje i montaža

T

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0

0

155

30

185

V

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PN

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

 

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

 

5

5

5

5

 

5

5

 

 

 

B

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

30

 

 

 

 

 

 

Σ

16

16

16

16

16

16

16

16

16

16

16

16

16

16

16

30

16

16

16

16

16

16

16

16

16

16

16

16

16

16

16

30

16

16

0

0

0

93

93

310

90

586

 

Σ=

311

344

594

150

1399

 

Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima

G: IZBORNI PREDMETI

I

II

III

IV

Izborni predmet predviđen Zakonom

 

 

 

 

1. Građansko vaspitanje / Verska nastava

*

*

*

*

Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda

 

 

 

 

1. Stručni engleski jezik / Hemija

*

 

 

 

2. Stručni engleski jezik / Psihologija adolescencije

 

*

 

 

3. Stručni engleski jezik / Koordinatna geometrija / Sociologija

 

 

*

 

4. Stručni engleski jezik / Integralni račun sa primenama / Motorna vozila

 

 

 

*

Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz 3 (tri) časa i to:

- obavezni izborni predmet predviđen Zakonom - Građansko vaspitanje ili Verska nastava, 1 čas nedeljno tokom školske godine;

- jedan izborni predmet predviđen Programom ogleda, pri čemu su svi ponuđeni predmeti sa fondom 2 časa nedeljno.

Učenici mogu da se opredele za strani jezik kao izborni predmet samo u prvom razredu i mogu ga slušati u kontinuitetu do kraja školovanja ili kraće. Ukoliko odustanu u nekom od razreda, ne mogu ga ponovo birati u narednim.

Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno odobrilo Ministarstvo prosvete. Ostvaruje se iz onih predmeta za koji se izjasni najmanje 30 % učenika oglednog odeljenja.

Ukoliko je isti nastavni predmet ponuđen kao izborni u različitim razredima u toku školovanja, učenik može da bira ponuđeni predmet samo jedanput.

Ocena izbornih predmeta predviđenih Programom ogleda je numerička i ulazi u prosek ocena na kraju godine.

Ostvarivanje programa ogleda

Predviđen broj učenika u odeljenju je 24.

Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN) i nastavu u bloku (B):

razred

predmet

godišnji fond časova

broj učenika
u grupi

V

PN

B

I

Računarstvo i informatika

111

 

 

12

Tehničko crtanje

111

 

 

12

Elektrotehnika sa merenjima

37

 

 

12

Priprema elektromašinskih materijala

 

74

 

12

II

Elektrotehnika sa merenjima

37

 

 

12

Elektronika

37

 

 

12

Tehnička mehanika sa mehanizmima

37

 

 

12

Programiranje

111

 

 

12

Hidraulične i pneumatske komponente

 

37

 

12

Mašinski elementi

74

 

 

12

III

Modeliranje elemenata transportaih sistema

70

 

 

12

Hidraulični i pneumatski sistemi kao objekti upravljanja

35

70

18

12

Električni pogon i oprema

35

70

18

12

Digitalna elektronika

18

36

 

12

Merni pretvarači

18

 

 

12

Mikrokontroleri

17

34

 

12

Sistemi upravljanja

17

 

24

12

IV

Modeliranje sa analizom elemenata i konstrukcija

93

 

 

12

Mehatronski sistemi

 

 

30

12

Testiranje i dijagnostika

 

155

30

12

Održavanje i montaža

 

155

30

12

Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine

*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada

 

I RAZRED
časova

II RAZRED
časova

III RAZRED
časova

IV RAZRED
časova

UKUPNO
časova

Čas odeljenskog starešine

74

74

70

62

280

Dodatni rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Dopunski rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Pripremni rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Društveno korisni rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima

 

I

II

III

IV

Ekskurzija

2-3 dana

2-3 dana

do 5 dana

do 7 dana

Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture

        2 časa nedeljno

Drugi strani jezik

        2 časa nedeljno

Drugi predmeti*

        1 - 2 časa nedeljno

Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo)

        30 - 60 časova godišnje

Društvene aktivnosti - đački parlament, učeničke zadruge

        15 - 30 časova godišnje

Kulturna i javna delatnost škole

        2 radna dana

*Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.

Ostvarivanje školskog programa po nedeljama

razred

razredno
časovna nastava

mentorski rad
(nastava u bloku, praksa)

obavezne vannastavne
aktivnosti

ostalo
(matura)

ukupno radnih
nedelja

I

37

 

2

 

39

II

37

 

2

 

39

III

35

2

2

 

39

IV

31

3

2

3

39

 

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)

Nastavni plan i program za obrazovni profil MEHATRONIČAR ZA TRANSPORTNE SISTEME AERODROMA - ogled, ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:

- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme ("Prosvetni glasnik", broj 7/91) i

- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama područja rada Mašinstvo i obrada metala ("Prosvetni glasnik", br. 8/91, 6/98, 3/99, 1/01, 8/02, 9/03 i 7/05).

Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:

- publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete i elektronske publikacije);

- odgovarajuće softverske pakete;

- internet.

Nastava se realizuje uz korišćenje dostupnih nastavnih sredstava (računara i projektora, dijaprojektora, grafoskopa, televizora i video rekordera i sl).

Sledeći