Naziv predmeta: | AERODROMI |
Godišnji fond: | 70 časova |
Razred: | treći |
TEMA | CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Uvod u vazdušni saobraćaj i aerodrome | • Sticanje osnovnih znanja o vazdušnom saobraćaju i aerodromima | • poznaje sistem vazdušnog saobraćaja | • Sistem vazdušnog saobraćaja | • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave • teorijska nastava (70 časova) Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama • Uvod u vazdušni saobraćaj i aerodrome (4 časa)
|
Fizičke karakteristike aerodromskih površina i elementi generalnog rešenja aerodroma | • Sticanje osnovnih znanja o fizičkim karakteristikama aerodromskih površina i elementima generalnog rešenja aerodroma | • razlikuje fizičke karakteristike aerodromskih površina | • Poletno sletna staza, rulne staze | |
Obeležavanje površina na aerodromu | • Sticanje osnovnih znanja o elementima obeležavanja aerodromskih površina | • prepoznaje oznake dnevnog obeležavanja aerodromskih površina | • Dnevno obeležavanje | |
Aerodromski saobraćaj | • Sticanje osnovnih znanja o načinima kretanja po platformi aerodroma | • razlikuje načine kretanja vazduhoplova na zemlji | • Bezbednost na manevarskim površinama i platformama aerodroma | |
Službe na aerodromima | • Sticanje osnovnih znanja o načinu funkcionisanja glavnih službi na aerodromu | • razlikuje službe na aerodromu | • Služba za prihvat i otpremu vazduhoplova, putnika i stvari | |
Aerodromska oprema | • Sticanje osnovnih znanja o vrstama aerodromske opreme | • razlikuje vrste opreme za prihvat i otpremu vazduhoplova, putnika i stvari | • Oprema za prihvat i otpremu vazduhoplova, putnika i stvari | |
Eksploatacija aerodroma | • Sticanje osnovnih znanja o eksploataciji aerodroma u letnjim i zimskim uslovima | • objasni eksploataciju aerodroma i održavanje aerodromskih površina | • Održavanje manevarskih površina i platforme |
PREPORUČENA LITERATURA
1. ICAO annex 14
2. Tasić: Aerodromi
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Preduzetništvo
2. Mehatronski sistemi
3. Testiranje i dijagnostika
4. Održavanje i montaža
MODELIRANJE ELEMENATA TRANSPORTNIH SISTEMA
Naziv predmeta: | MODELIRANJE ELEMENATA TRANSPORTNIH SISTEMA |
Godišnji fond: | 70 časova |
Razred: | treći |
TEMA | CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Osnovni principi modeliranja | • Upoznavanje učenika sa principima modeliranja | • shvati značaj i primenu programskog paketa CATIA | • Tehnologija programa CATIA | • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave • kabinetske vežbe (70 časova) Podela odeljenja na grupe • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Kabinetske vežbe se realizuju u kabinetu za računare Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama • Osnovni principi modeliranja (4 časa) |
Alati za skiciranje | • Osposobljavanje učenika za izradu skica | • razlikuje osnovne principe skiciranja | • Osnovni pojmovi | |
Alati za kreiranje delova | • Osposobljavanje učenika za izradu modela standardnih i nestandardnih mašinskih elemenata | • izrađuje profilisane i presečne modele | • Geometrijski primitivi i njihovi parametri rupe, • Složene tipske forme (skup više geometrijskih i tehnoloških tipskih formi) | |
Izrada žičanih i površinskih elemenata | • Osposobljavanje učenika za izradu i modifikovanje žičanih i površinskih elemenata | • kreira žičani tehnički element | • Skup paleta alata za kreiranje žičanih tehničkih elemenata | |
Izrada sklopova | • Osposobljavanje učenika za izradu sklopova i jednostavnih mehanizama | • kreira sklopove | • Skup paleta alata za izradu sklopova |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Fred Karam, Charles Kleismit: CATIA V5
2. Sajt www.3ds.com
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Matematika
2. Računarstvo i informatika
3. Tehničko crtanje
4. Mehanika
5. Programiranje
6. Tehnička mehanika sa mehanizmima
7. Hidraulične i pneumatske komponente
8. Mašinski elementi
9. Hidraulični i pneumatski sistemi kao objekti upravljanja
10. Mehatronski sistemi
Naziv predmeta: | METALNE KONSTRUKCIJE |
Godišnji fond: | 62 časa |
Razred: | četvrti |
TEMA | CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Osnove metalnih konstrukcija | • Osposobljavanje učenika da razume primenu, osobine, tipove i projektovanje metalnih konstrukcija | • nabroji oblasti primene metalnih konstrukcija | • Oblasti primene metalnih konstrukcija | • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave • teorijska nastava (62 časa) Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama • Osnove metalnih konstrukcija (2 časa)
|
Oblici konstruktivnih elemenata i njihova obrada | • Osposobljavanje učenika da razlikuje osnovne konstruktivne elemente, razume njihovu obradu i način obeležavanja | • navede i opiše osnovne konstruktivne elemente | • Osnovni konstruktivni elementi | |
Opterećenja nosećih konstrukcija i dopušteni naponi | • Osposobljavanje učenika da poznaje vrste opterećenja i izračuna napone | • navede vrste opterećenja | • Vrste opterećenja | |
Spojevi elemenata | • Osposobljavanje učenika da zna vrste i osobine spojeva elemenata | • definiše osobine spojeva | • Osobine spojeva | |
Vijčane veze | • Osposobljavanje učenika da zna vrste, proračun i konstrukciju nastavaka različitih preseka | • navede vrste nastavaka | • Vrste nastavaka i načini za konstruktivno izvođenje | |
Zavarene veze | • Osposobljavanje učenika da poznaje osnove zavarivanja i izvršne proračun različitih slučajeva ugaonih šavova | • poznaje osnove zavarivanja | • Zavarivanje | |
Dimenzionisanje štapova | • Osposobljavanje učenika da dimenzioniše štapove | • dimenzioniše zategnute štapove | • Dimenzionisanje zategnutih štapova | |
Dimenzionisanje i konstruisanje nosača | • Osposobljavanje učenika da dimenzioniše i konstruiše nosače | • dimenzioniše nosače pokretno opterećene | • Pokretno opterećenje |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Zoran Petković: Metalne konstrukcije 1
2. Zoran Petković: Metalne konstrukcije 2
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Matematika
2. Fizika
3. Tehničko crtanje
4. Mehanika
5. Tehnička mehanika sa mehanizmima
6. Aerodromi
7. Mašinski elementi
8. Modeliranje sa analizom elemenata i konstrukcija
9. Mehatronski sistemi
10. Testiranje i dijagnostika
11. Održavanje i montaža
PRIPREMA ELEKTROMAŠINSKIH MATERIJALA
Naziv predmeta: | PRIPREMA ELEKTROMAŠINSKIH MATERIJALA |
Trajanje predmeta: | 74 časa |
Razred: | prvi |
CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Osposobljavanje učenika da samostalno izvrši najjednostavnija merenja u oblasti mašinstva | • poznaje i primenjuje mere zaštite na radu - dužine • odabere alat i pribor za ocrtavanje i obeležavanje - sečenjem • izvrši podešavanje i uklapanje dva ili više elemenata | • Merila i merni instrumenti za Merenje dužine - merila dužine sa crtama • Merenje uglova u ravni i nagiba - uglomeri • Ocrtavanje i obeležavanje - alat i pribor • Vrste i karakteristike materijala u mašinstvu • Turpijanje - vrste turpija • Odsecanje materijala - vrste sekača i čekića • Savijanje i ispravljanje materijala - ručno savijanje i ispravljanje limova, traka žica i ostalih profila • Bušenje i upuštanje - alat i pribor • Rezanje navoja - alat i pribor | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljem / ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja • Nedeljni prikaz broja časova dat je u gantogramu Oblici nastave i trajanje • praktičan rad (38 časova) Podela odeljenja na grupe: • praktičnog rada Mesto realizacije nastave • Praktičan rad se realizuje u radionici za praktičnu nastavu Ocenjivanje |
• Osposobljavanje učenika da samostalno pripremi, poveže i postavi provodnike i kablove, i ispita ispravnost pasivnih elemenata i zalemi ih | • poznaje i primenjuje mere zaštite na radu | • Zaštita od štetnog delovanja električne energije i mere tehničke zaštite • Provodnici i kablovi - podela i označavanje • Elektroinstalacioni pribor - utikači, utičnice, prekidači, osigurači • Pasivni električni elementi i lemljenje - otpornici i potenciometri | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljem / ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja Oblici nastave i trajanje • praktičan rad (36 časova) Podela odeljenja na grupe: • praktičnog rada Mesto realizacije nastave • praktičan rad se realizuju u radionici za praktičnu nastavu Ocenjivanje |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Dr Vera Šijački-Žeravčević, dr Aleksandar Sedmak, dr Anđelka Milosavljević: Mašinski materijali
2. Vladislava Altaras: Elektrotehnički materijali
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Fizika
2. Tehničko crtanje
3. Mehanika
4. Elektrotehnika sa merenjima
5. Elektronika
6. Tehnička mehanika sa mehanizmima
7. Modeliranje elemenata transportnih sistema
8. Metalne konstrukcije
9. Hidraulične i pneumatske komponente
10. Mašinski elementi
11. Hidraulični i pneumatski sistemi kao objekti upravljanja
12. Električni pogon i oprema
13. Digitalna elektronika
14. Merni pretvarači
15. Mikrokontroleri
16. Sistemi upravljanja
17. Modeliranje sa analizom elemenata i konstrukcija
18. Mehatronski sistemi
19. Testiranje i dijagnostika
20. Održavanje i montaža
HIDRAULIČNE I PNEUMATSKE KOMPONENTE
Naziv predmeta: | HIDRAULIČNE I PNEUMATSKE KOMPONENTE |
Trajanje predmeta: | 111 časova |
Razred: | drugi |
CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Osposobljavanje učenika da prati rad hidrauličnih i pneumatskih komponenti | • razlikuje fizička svojstva fluida | • Fizička svojstva tečnosti - veličine stanja gasa • Hidrostatika: - hidrostatički pritisak • Kinematika i dinamika tečnosti: - vrste kretanja tečnosti • Komponente hidrauličnih i pneumatskih sistema: - hidraulične pumpe (zupčaste, krilne, klipne, zavojne, membranske) • Merenje karakterističnih veličina (pritisak, protok, temperatura) u hidrauličkim i pneumatskim komponentama (merni instrumenti i metode) | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljem / ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja Oblici nastave i trajanje • teorijska nastava (74 časa) • praktičan rad (37 časova) Podela odeljenja na grupe: • praktičnog rada Mesto realizacije nastave • Praktičan rad se realizuju u radionici za praktičnu nastavu Ocenjivanje |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Dr Milorad Marjanović, Miroslav Radosavljević: Termodinamika i hidraulika
2. Mr Milorad Teslić: Osnovi hidraulike i pneumatike
3. Predrag Mitrović, Zoran Radojević: Hidraulika i pneumatika
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Fizika
2. Mehanika
3. Tehnička mehanika sa mehanizmima
4. Modeliranje elemenata transportnih sistema
5. Mašinski elementi
6. Hidraulični i pneumatski sistemi kao objekti upravljanja
7. Merni pretvarači
8. Mikrokontroleri
9. Sistemi upravljanja
10. Mehatronski sistemi
11. Testiranje i dijagnostika
12. Održavanje i montaža
Naziv predmeta: | MAŠINSKI ELEMENTI |
Trajanje predmeta: | 148 časova |
Razred: | drugi |
CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Osposobljavanje učenika da razlikuje mašinske materijale i termičke obrade | • razlikuje vrste i karakteristike osnovnih mašinskih materijala - dimenzije • objasni načine spajanja dva mašinska dela od istih ili različitih materijala nerazdvojivim i razdvojivim vezama | • Označavanje mašinskih materijala - čelici • Karakteristike mašinskih materijala definisane oznakom - čelika • Standardizacija mašinskih elemenata - granična merila • Merenje i kontrolisanje oblika i položaja površina predmeta obrade - merni uređaji i metode merenja • Merenje i kontrolisanje hrapavosti i ravnosti površina - merni uređaji i metode merenja • Nerazdvojive veze - zakovani spojevi, zavareni spojevi, lemljeni spojevi, lepljeni spojevi • Razdvojive veze - vrste, podela, osiguranje spojeva • Merenje i kontrolisanje navoja - merni uređaji i metode merenja • Vratila i osovine -merni uređaji i metode merenja • Liste merenja i greške merenja | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljem / ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja Oblici nastave i trajanje • teorijska nastava (74 časa) Podela odeljenja na grupe: • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici Ocenjivanje |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Spasoje Drapić: Mašinski elementi 1
2. Spasoje Drapić: Mašinski elementi 2
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Fizika
2. Tehničko crtanje
3. Mehanika
4. Tehnička mehanika sa mehanizmima
5. Modeliranje elemenata transportnih sistema
6. Metalne konstrukcije
7. Hidraulične i pneumatske komponente
8. Hidraulični i pneumatski sistemi kao objekti upravljanja
9. Električni pogon i oprema
10. Sistemi upravljanja
11. Modeliranje sa analizom elemenata i konstrukcija
12. Mehatronski sistemi
13. Testiranje i dijagnostika
14. Održavanje i montaža
HIDRAULIČKI I PNEUMATSKI SISTEMI KAO OBJEKTI UPRAVLJANJA
Naziv predmeta: | HIDRAULIČKI I PNEUMATSKI SISTEMI KAO OBJEKTI UPRAVLJANJA |
Trajanje predmeta: | 123 časa |
Razred: | treći |
CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Osposobljavanje učenika da prati rad hidrauličnih i pneumatskih sistema | • objasni princip rada hidrauličkih sistema | • Hidraulični sistemi: - funkcija i princip rada • Pneumatski sistemi: - funkcija i princip rada • Upravljanje h i p sistemima, projektni zadaci: - snimanje karakteristika pumpi | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljem / ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja Oblici nastave i trajanje • kabinetske vežbe (35 časova) Podela odeljenja na grupe: • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Kabinetske vežbe se realizuju u kabinetu za mehatroniku Ocenjivanje |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Srećko Nikolić: Hidraulične komponente i sistemi
2. Dr Srećko Nikolić: Hidraulične, pneumatske i električne komponente
3. Dr Srećko Nikolić: Pneumatske komponente i sistemi
4. Zoran B. Ribar: Pneumoelektrični upravljački sistemi
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Fizika
2. Tehničko crtanje
3. Mehanika
4. Tehnička mehanika sa mehanizmima
5. Modeliranje elemenata transportnih sistema
6. Priprema elektro-mašinskih materijala
7. Hidraulične i pneumatske komponente
8. Mašinski elementi
9. Električni pogon i oprema
10. Digitalna elektronika
11. Merni pretvarači
12. Mikrokontroleri
13. Sistemi upravljanja
14. Mehatronski sistemi
15. Testiranje i dijagnostika
16. Održavanje i montaža
Naziv predmeta: | ELEKTRIČNI POGON I OPREMA |
Trajanje predmeta: | 123 časa |
Razred: | treći |
CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Osposobljavanje učenika da samostalno rukuje električnom opremom u mehatronici | • raspozna grafičke simbole i oznake | • Grafički simboli i oznake u električnim pogonima i opremi - energetske • Karakteristične blok i funkcionalne šeme električne opreme u mehatronskim sistemima - vrste • Električni istalacioni pribor i oprema: - energetski priključci - grejači • Snažne elektronske komponente (princip rada, primena, tipična kućišta, hlađenje, montaža, zaštita, ispitivanje ispravnosti): - diode • Energetski pretvarači (princip rada i primena): - jednofazni i trofazni ispravljači - energetski transformator • Konstrukcija, karakteristike i namena električnih mašina malih snaga: - motori sa stalnim magnetom | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljem / ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja Oblici nastave i trajanje • kabinetske vežbe (35 časova) Podela odeljenja na grupe: • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Kabinetske vežbe se realizuju u laboratoriji Preporuke za realizaciju nastave • Jedan blok (6 časova) realizovati u preduzeću, a ostala dva (12 časova) u školskoj mehatronskoj laboratoriji Ocenjivanje |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Dr Gavrilo Gojnić, Milorad Justinijanović: Električni pogon dizalica i liftova
2. Jovan Nikolić: Elektromotorni pogon
3. Mr Zoran Pendić: Električne mašine
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Fizika
2. Tehničko crtanje
3. Elektrotehnika sa merenjima
4. Elektronika
5. Priprema elektromašinskih materijala
6. Digitalna elektronika
7. Merni pretvarači
8. Mikrokontroleri
9. Sistemi upravljanja
10. Mehatronski sistemi
11. Testiranje i dijagnostika
12. Održavanje i montaža
Naziv predmeta: | DIGITALNA ELEKTRONIKA |
Trajanje predmeta: | 72 časa |
Razred: | treći |
CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Osposobljavanje učenika da razlikuje i koristi komponente digitalnih sistema | • razlikuje analogne i digitalne signale | • Pojam digitalnih signala - binarni • Bulova algebra i logička kola (relejna logika i šematski nivo) | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljem / ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja Oblici nastave i trajanje • teorijska nastava (18 časova) Podela odeljenja na grupe: • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici Ocenjivanje |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Dr Milan Topalović, Slobodan Zdravković, France Presetnik: Digitalna elektronika
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Fizika
2. Elektrotehnika sa merenjima
3. Elektronika
4. Programiranje
5. Priprema elektromašinskih materijala
6. Hidraulične
7. Električni pogon i oprema
8. Merni pretvarači
9. Mikrokontroleri
10. Sistemi upravljanja
11. Mehatronski sistemi
12. Testiranje i dijagnostika
13. Održavanje i montaža
Naziv predmeta: | MERNI PRETVARAČI |
Trajanje predmeta: | 36 časova |
Razred: | treći |
CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Osposobljavanje učenika da samostalno odabere i postavi merne pretvarače i utvrdi njihovu ispravnost | • razlikuje i postavi merne pretvarače | • Konstrukcija, karakteristike i namena mernih pretvarača: - otporni • Princip rada mernih pretvarača: - pomeraja • Provera i podešavanje parametara mernih pretvarača | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljem / ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja Oblici nastave i trajanje • teorijska nastava (18 časova) Podela odeljenja na grupe: • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici Preporuke za realizaciju nastave • Potencirati primenu računarskih sistema u merenju Ocenjivanje |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Dr Dragoljub Martinović: Elektronski pojačivači
2. Dr Veljko Brajović: Elektrotermički uređaji
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Matematika
2. Fizika
3. Tehničko crtanje
4. Mehanika
5. Elektrotehnika sa merenjima
6. Elektronika
7. Tehnička mehanika sa mehanizmima
8. Hidraulični i pneumatski sistemi kao objekti upravljanja
9. Električni pogon i oprema
10. Digitalna elektronika
11. Mikrokontroleri
12. Sistemi upravljanja
13. Mehatronski sistemi
14. Testiranje i dijagnostika
15. Održavanje i montaža
Naziv predmeta: | MIKROKONTROLERI |
Trajanje predmeta: | 68 časova |
Razred: | treći |
CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Osposobljavanje učenika da samostalno povezuje, programira, proverava, podešava i menja funkcionalne karakteristike mikrokontrolera | • objasni ulogu računara u upravljanju procesima | • Upravljanje procesom pomoću računara: - pojam procesa i upravljanja • Mikroprocesor i mikroračunar: - hardverska struktura mikroračunarskog sistema • Ulazno - izlazni uređaji i njihova sprega sa računarom: - digitalne veličine • Programiranje mikrokontrolera | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljem / ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja Oblici nastave i trajanje • teorijska nastava (17 časova) Podela odeljenja na grupe: • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Kabinetske vežbe se realizuju u laboratoriji Ocenjivanje |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Olga Đurđić: Mikroelektronika
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Računarstvo i informatika
2. Fizika
3. Elektrotehnika sa merenjima
4. Elektronika
5. Programiranje
6. Priprema elektromašinskih materijala
7. Hidraulične i pneumatske komponente
8. Hidraulični i pneumatski sistemi kao objekti upravljanja
9. Električni pogon i oprema
10. Digitalna elektronika
11. Merni pretvarači
12. Mikrokontroleri
13. Sistemi upravljanja
14. Mehatronski sistemi
15. Testiranje i dijagnostika
16. Održavanje i montaža
Naziv predmeta: | SISTEMI UPRAVLJANJA |
Trajanje predmeta: | 58 časova |
Razred: | treći |
CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Osposobljavanje učenika da prema konstrukciji i nameni razlikuje, odabira i povezuje regulatore i servosisteme | • objasni ulogu pojedinih elemenata iz sistema upravljanja | • Blok-šeme sistema automatskog upravljanja i uloga pojedinih elemenata - pozicioni • Regulacija procesnih veličina: temperature, pritiska, protoka, nivoa, vlažnosti, osvetljenosti itd. - instalacija kruga za termoregulaciju (npr. termopar, kompenzacioni vodovi, termoregulator, krug za grejanje i hlađenje) | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljem / ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja Oblici nastave i trajanje • teorijska nastava (17 časova) Podela odeljenja na grupe: • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici Ocenjivanje |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Dr Dragutin Debeljković: Automatsko upravljanje
2. Blažo Borozan: Sistemi automatskog upravljanja
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Fizika
2. Tehničko crtanje
3. Mehanika
4. Elektrotehnika sa merenjima
5. Elektronika
6. Tehnička mehanika sa mehanizmima
7. Priprema elektromašinskih materijala
8. Hidraulične i pneumatske komponente
9. Mašinski elementi
10. Hidraulični i pneumatski sistemi kao objekti upravljanja
11. Električni pogon i oprema
12. Digitalna elektronika
13. Merni pretvarači
14. Mikrokontroleri
15. Modeliranje sa analizom elemenata i konstrukcija
16. Mehatronski sistemi
17. Testiranje i dijagnostika
18. Održavanje i montaža
MODELIRANJE SA ANALIZOM ELEMENATA I KONSTRUKCIJA
Naziv predmeta: | MODELIRANJE SA ANALIZOM ELEMENATA I KONSTRUKCIJA |
Trajanje predmeta: | 93 časa |
Razred: | četvrti |
CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Osposobljavanje učenika da generiše tehničku dokumentaciju sklopa i elemenata | • u odgovarajućem programskom paketu izradi tehničku dokumentaciju elemenata | • Formiranje radioničkih i sklopnih crteža na osnovu modela: - pogledi • Analiza opterećenja pomoću programskog paketa: - karakteristični profili (kružni, pravougaoni, kvadratni, I profili, šuplji profili itd.) • Analiza kretanja karakterističkih mehanizama pomoću programskog paketa - stepeni slobode | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljem / ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja Oblici nastave i trajanje • kabinetske vežbe (93 časa) Podela odeljenja na grupe: • kabinetskih vežbi Mesto realizacije nastave • Kabinetske vežbe se realizuju u kabinetu za računare Preporuke za realizaciju nastave • Koristiti programske pakete poslednje generacije (Catia, i sl.) Ocenjivanje |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Fred Karam, Charles Kleismit: CATIA V5
2. Sajt: www.3ds.com
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Računarstvo i informatika
2. Tehničko crtanje
3. Mehanika
4. Tehnička mehanika sa mehanizmima
5. Modeliranje elemenata transportnih sistema
6. Metalne konstrukcije
7. Hidraulične i pneumatske komponente
8. Mašinski elementi
9. Hidraulični i pneumatski sistemi kao objekti upravljanja
10. Električni pogon i oprema
11. Sistemi upravljanja
12. Mehatronski sistemi
Naziv predmeta: | MEHATRONSKI SISTEMI |
Trajanje predmeta: | 123 časa |
Razred: | četvrti |
CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Osposobljavanje učenika da identifikuje mehatronske transportne sisteme u oblasti mašina i opreme i objasni njihovo funkcionisanje | • prepozna mehatronski transportni sistem na osnovu dokumentacije ili vizuelno (ukoliko dokumentacije nema ili je nekompletna) - mehanizmi za dizanje • objasni ulogu i značaj pojedinih komponenti mehatronskog sistema: - mehanizmi za dizanje • objasni princip rada svakog od navedenih mehatronskih sistema | • Osnovni tipovi mehatronskih sistema i logika funkcionisanja - dizalični mehanizmi sa ručnim i motornim pogonom • Uređaji za zahvatanje tereta: - vrste i konstrukciona izvođenja mehanizama za hvatanje tereta • Mosni kran: - karakteristike i oblast primene mosnih kranova • Dizalice - dizalice i njihova konstruktivna izvođenja • Liftovi - konstrukcione karakteristike i načini izvođenja • Utovarne i mašine za aerodromski transport - viljuškari • Transporteri - trakasti transporteri • Elevatori - osnovni tipovi i oblast primene | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljem / ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja Oblici nastave i trajanje • teorijska nastava (93 časa) Podela odeljenja na grupe: • nastave u bloku Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici Ocenjivanje |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Dr Davor Ostrić: Transportne mašine
2. Dr Slobodan Tošić: Transportni uređaji
3. Dr Davor Ostrić: Dizalice
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Tehničko crtanje
2. Mehanika
3. Elektrotehnika sa merenjima
4. Elektronika
5. Tehnička mehanika sa mehanizmima
6. Aerodromi
7. Metalne konstrukcije
8. Priprema elektromašinskih materijala
9. Hidraulične i pneumatske komponente
10. Mašinski elementi
11. Hidraulični i pneumatski sistemi kao objekti upravljanja
12. Električni pogon i oprema
13. Digitalna elektronika
14. Merni pretvarači
15. Mikrokontroleri
16. Sistemi upravljanja
17. Modeliranje sa analizom elemenata i konstrukcija
18. Testiranje i dijagnostika
19. Održavanje i montaža
Naziv predmeta: | TESTIRANJE I DIJAGNOSTIKA |
Trajanje predmeta: | 185 časova |
Razred: | četvrti |
CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Osposobljavanje učenika da samostalno testira i dijagnostikuje mehatronske sisteme | • vizuelno proveri ispravnost mašine | • Šeme karakterističnih instalacija sistema - vrste • Kvarovi: - tipični kvarovi u sistemu • Podešavanje/postavljanje parametara sistema: - karakteristični parametri • Greške u sistemima: - vrste grešaka • Sastavljanje lista i izveštaja | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljem / ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja Oblici nastave i trajanje • praktičan rad (155 časova) Podela odeljenja na grupe: • praktičnog rada Mesto realizacije nastave • Praktičan rad se realizuje u mehatronskoj laboratoriji Ocenjivanje |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Dušan Stojanović: Osnove tehnike merenja i kontrole
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Tehničko crtanje
2. Fizika
3. Mehanika
4. Zaštita životne sredine
5. Elektrotehnika sa merenjima
6. Elektronika
7. Tehnička mehanika sa mehanizmima
8. Aerodromi
9. Metalne konstrukcije
10. Priprema elektromašinskih materijala
11. Hidraulične i pneumatske komponente
12. Mašinski elementi
13. Hidraulični i pneumatski sistemi kao objekti upravljanja
14. Električni pogon i oprema
15. Digitalna elektronika
16. Merni pretvarači
17. Mikrokontroleri
18. Sistemi upravljanja
19. Modeliranje sa analizom elemenata i konstrukcija
20. Mehatronski sistemi
21. Održavanje i montaža
Naziv predmeta: | ODRŽAVANJE I MONTAŽA |
Trajanje predmeta: | 185 časova |
Razred: | četvrti |
CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Osposobljavanje učenika da samostalno održava i montira komponente mehatronskih sistema | • priprema radni prostor, alat, dokumentaciju, mernu opremu, probni sto | • Bezbednost ljudi i opreme u procesu održavanja i montaže mehatronskih sistema - postupak za otklanjanje tipičnog ili konkretnog kvara | • Na početku modula učenike upoznati sa ciljem / ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja Oblici nastave i trajanje • praktičan rad (155 časova) Podela odeljenja na grupe: • praktičnog rada Mesto realizacije nastave • Praktičan rad se realizuje u mehatronskoj laboratoriji Ocenjivanje |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Dr Srećko Nikolić, Aleksandar Nikolić: Merenje i kontrolisanje
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
1. Tehničko crtanje
2. Fizika
3. Mehanika
4. Zaštita životne sredine
5. Elektrotehnika sa merenjima
6. Elektronika
7. Tehnička mehanika sa mehanizmima
8. Aerodromi
9. Metalne konstrukcije
10. Priprema elektromašinskih materijala
11. Hidraulične i pneumatske komponente
12. Mašinski elementi
13. Hidraulični i pneumatski sistemi kao objekti upravljanja
14. Električni pogon i oprema
15. Digitalna elektronika
16. Merni pretvarači
17. Mikrokontroleri
18. Sistemi upravljanja
19. Modeliranje sa analizom elemenata i konstrukcija
20. Mehatronski sistemi
21. Testiranje i dijagnostika
Naziv predmeta: | STRUČNI ENGLESKI JEZIK |
Godišnji fond: | 74 časa |
Razred: | prvi |
TEMA | CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Avion | • Sticanje znanja o nazivima osnovnih delova aviona | • imenuje vrste i tipove vazduhoplova | • Travelling by Air | • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave • teorijska nastava (74 časa) Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama • Avion (25 časova) |
Civilno vazduhoplovstvo | • Upoznavanje sa terminologijom vezanom za civilno vazduhoplovstvo | • definiše način na koji je regulisan avio saobraćaj u svetu | • Civil Aviation | |
Aerodrom | • Upoznavanje sa terminologijom vezanom za aerodrom | • definiše aerodrom | • Airport Design |
PREPORUČENA LITERATURA
1. JAA Theoretical Training Manual - AIR LAW - Oxford Aviation Training
2. JAA Theoretical Training Manual - Aircraft General Knowledge - Airframes and Systems, Electrics and Electronics, Powerplant, Instrumentation, Navigation, Flight Performance, Human Performance and Limitations, Operational Procedures, Principles of Flight, Communications
3. Milica Zarić i Slobodanka Labudović: Engleski jezik za 1. razred srednje škole
4. IATA Airport Handling Manual
5. Thank You For Flying With Us, John G. Beech, Air Service Training Limited, Perth, Scotland
6. Sajtovi: www.bestaviationsites.com www.myaviationsearch.com www.aviationweek.com www.fligftglobal.com
Naziv predmeta: | STRUČNI ENGLESKI JEZIK |
Godišnji fond: | 74 časa |
Razred: | drugi |
TEMA | CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Istorija vazduhoplovstva | • Sticanje teoretskih znanja o istoriji vazduhoplovstva i upoznavanje sa odgovarajućom terminologijom | • navede ko su bili pioniri avijacije | • Travelling by Air | • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave • teorijska nastava (74 časa) Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama • Istorija vazduhoplovstva (10 časova) |
Aerodromi | • Upoznavanje učenika sa terminologijom vezanom za aerodrom | • razume terminologiju vezanu za aerodrome: lokaciju, klasifikaciju, osnovne karakteristike, i koristi je u usmenom i pismenom izražavanju | • ICAO ANNEX (Aerodromes) | |
Prevoz putnika u vazdušnom saobraćaju | • Upoznavanje učenika sa terminologijom vezanom za prevoz putnika u vazdušnom saobraćaju | • navede kategorije putnika u vazdušnom saobraćaju | • Reservations Unit | |
Prihvat i otprema vazduhoplova, putnika i stvari | • Upoznavanje učenika sa terminologijom vezanom za prihvat i otpremu vazduhoplova, putnika i stvari | • navede službe prihvata i otpreme vazduhoplova na aerodromu | • ICAO (Aerodromes) |
PREPORUČENA LITERATURA
1. JAA Theoretical Training Manual - AIR LAW - Oxford Aviation Training
2. JAA Theoretical Training Manual - Aircraft General Knowledge - Airframes and Systems, Electrics and Electronics, Powerplant, Instrumentation, Navigation, Flight Performance, Human Performance and Limitations, Operational Procedures, Principles of Flight, Communications
3. Milica Zarić i Slobodanka Labudović: Engleski jezik za 2. razred srednje škole
4. IATA Airport Handling Manual
5. Thank You For Flying With Us, John G. Beech, Air Service Training Limited, Perth, Scotland
6. Sajtovi: www.bestaviationsites.com www.myaviationsearch.com www.aviationweek.com www.fligftglobal.com
Naziv predmeta: | STRUČNI ENGLESKI JEZIK |
Godišnji fond: | 70 časova |
Razred: | treći |
TEMA | CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Navigacija | • Upoznavanje sa terminologijom vezanom za navigaciju | • nabroji vrste, metode i principe navigacije | • JAA Theoretical Training Manual - Aircraft General Knowledge - Navigation | • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave • teorijska nastava (70 časova) Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama • Navigacija (20 časova) |
Meteorologija | • Upoznavanje sa terminologijom vezanom za meteorologiju | • razume meteorološke podatke koji se odnose na let | • ANNEX 3 (Meteorological Service For International Air Navigation) | |
Kontrola letenja | • Upoznavanje sa terminologijom vezanom za kontrolu letenja | • opiše procedure i pravila sistema kontrole letenja | • ANNEX 4 (AERONAUTICAL CHARTS) | |
Prevoz robe | • Upoznavanje sa terminologijom vezanom za robu u vazdušnom saobraćaju | • nabroji vrste robe u vazdušnom saobraćaju | • ANNEX 9 (FACILITATION) |
PREPORUČENA LITERATURA
1. JAA Theoretical Training Manual - AIR LAW - Oxford Aviation Training
2. JAA Theoretical Training Manual - Aircraft General Knowledge - Airframes and Systems, Electrics and Electronics, Powerplant, Instrumentation, Navigation, Flight Performance, Human Performance and Limitations, Operational Procedures, Principles of Flight, Communications
3. Milica Zarić i Slobodanka Labudović: Engleski jezik za 3. razred srednje škole
4. IATA Airport Handling Manual
5. Thank You For Flying With Us, John G. Beech, Air Service Training Limited, Perth, Scotland
6. Sajtovi: www.bestaviationsites.com www.myaviationsearch.com www.aviationweek.com www.fligftglobal.com
Naziv predmeta: | STRUČNI ENGLESKI JEZIK |
Godišnji fond: | 62 časa |
Razred: | četvrti |
TEMA | CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Ljudski faktor | • Usvajanje terminologije u vezi sa temom ljudski faktor | • opiše slučajeve udesa nastalih usled ljudske greške | • Human Factor in Aviation | • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave • teorijska nastava (62 časa) Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama • Ljudski faktor (10 časova)
|
Aerodromska oprema | • Usvajanje terminologije vezane za aerodromsku opremu | • razlikuje vrste opreme za prihvat i otpremu vazduhoplova, putnika i stvari | • Aerodrome Equipment | |
Masa i centraža vazduhoplova | • Upoznavanje sa terminologijom vezanom za masu i centražu vazduhoplova | • upotrebljava terminologiju u vezi sa masom i centražom vazduhoplova | • JAR-OPS 1 (PART J - MASS AND BALANCE) | |
Putnik | • Komunikacija sa putnikom | • pruži putniku potrebne informacije u vezi sa letom (putnička karta, procedure za ukrcavanje putnika) | • Thank You For Flying With Us | |
Bezbednost na aerodromu | • Sticanje znanja o bezbednosti na aerodromima | • navede mere bezbednosti na aerodromima | • Security Rules At Airports |
PREPORUČENA LITERATURA
1. JAA Theoretical Training Manual - AIR LAW - Oxford Aviation Training
2. JAA Theoretical Training Manual - Aircraft General Knowledge - Airframes and Systems, Electrics and Electronics, Powerplant, Instrumentation, Navigation, Flight Performance, Human Performance and Limitations, Operational Procedures, Principles of Flight, Communications
3. Milica Zarić i Slobodanka Labudović: Engleski jezik za 4. razred srednje škole
4. IATA Airport Handling Manual
5. Thank You For Flying With Us, John G. Beech, Air Service Training Limited, Perth, Scotland
6. Sajtovi: www.bestaviationsites.com www.myaviationsearch.com www.aviationweek.com www.fligftglobal.com
Naziv predmeta: | PSIHOLOGIJA ADOLESCENCIJE |
Godišnji fond: | 74 časa |
Razred: | drugi |
TEMA | CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Uvod | • Upoznavanje sa psihologijom kao naukom | • objasni šta proučava psihologija kao nauka | • Psihologija kao nauka | • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave • Teorijska nastava (74 časa) Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama • Uvod (1 čas)
|
Čovek u društvu | • Upoznavanje sa pojmom socijalizacije i činiocima socijalizacije | • objasni šta je samoopažanje | • Samoopažanje | |
Učenje | • Upoznavanje sa procesom učenja, metodama učenja, vrstama socijalnog učenja i načinom kako se donosi odluka i pravi individualni plan učenja | • objasni šta je učenje i u kakvom je odnosu sa pamćenjem | • Učenje i pamćenje | |
Odrastanje | • Upoznavanje sa osobenostima adolescencije | • objasni karakteristike adolescencije | • Adolescencija kao razvojni period | |
Frustracije i konflikti | • Upoznavanje sa pojmom: frustracija i konflikt | • objasni šta su frustracije | • Frustracije | |
Komunikacija | • Upoznavanje sa procesom komunikacije | • objasni važnost učenja komunikacije | • Neophodnost učenja komunikacije | |
Mentalno zdravlje | • Upoznavanje sa pojmom stresa i traume i sa tehnikama prevladavanja stresa | • objasni šta je stres i trauma | • Stres i trauma | |
Psihološki problemi | • Upoznavanje sa najčešćim psihološkim problemima u adolescenciji i kako ih prevazići | • objasni šta je i koje su vrste agresivnosti | • Agresivnost |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Dr Nikola Rot: Osnovi socijalne psihologije
2. Tijana Mandić: Komunikologija
3. Dr Nikola Rot i Slavoljub Radonjić: Psihologija za drugi razred srednje škole
4. Dr Vera Smiljanić: Razvojna psihologija
5. Josip Berger, Mikloš Biro, Sulejman Hrnjica: Klinička psihologija
Naziv predmeta: | KOORDINATNA GEOMETRIJA |
Godišnji fond: | 70 časova |
Razred: | treći |
TEMA | CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Analitička geometrija | • Sticanje znanja o rešavanju elementarnih problema sa krivim i pravim linijama u koordinatnoj ravni | • odredi rastojanje između dve tačke | • Rastojanje između dve tačke | • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave • Teorijska nastava (70 časova) Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama • Analitička geometrija (50 časova) |
Kompleksni brojevi | • Sticanje znanja o rešavanju elementarnih problema u kompleksnoj ravni | • odredi trigonometrijski oblik datog kompleksnog broja | • Trigonometrijski oblik kompleksnog broja |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Vene Bogoslavov: Zbirka zadataka iz matematike za treći razred srednje škole
2. Srđan Ognjanović i Živorad Ivanović: Zbirka zadataka iz matematike za treći razred srednje škole
3. Dr Jovan D. Kečkić: Matematika sa zbirkom zadataka za treći razred srednje škole
Naziv predmeta: | SOCIOLOGIJA |
Godišnji fond: | 70 časova |
Razred: | treći |
TEMA | CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Sociološka perspektiva | • Upoznavanje sa sociologijom kao naučnom i praktičnom disciplinom | • primeni sociološku imaginaciju | • Sociološka imaginacija | • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave • Teorijska nastava (70 časova) Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama • Sociološka perspektiva (4 časa)
|
Socijalizacija | • Upoznavanje sa pojmom i agensima socijalizacije | • objasni pojam socijalizacije | • Pojam socijalizacije | |
Porodica | • Upoznavanje sa porodicom, oblicima porodičnog života, brakom, razvodom i porodičnom patologijom | • objasni šta je porodica | • Pojam porodice | |
Kultura | • Upoznavanje sa kulturom kao ljudskom prirodom i kulturnom fenomenologijom | • objasni značaj kulture kao čovekove prirode | • Priroda vs. kultura | |
Religija | • Upoznavanje sa religijom, magijom i mitom, tipovima i oblicima religioznosti | • objasni šta su mit i magija | • Mit i magija | |
Socijalna patologijai kriminal | • Upoznavanje sa pojmovima normalno i patološko, devijantnim ponašanjem, vrstama devijantnog ponašanja, društvenom stigmom i društvenom kontrolom | • objasni razliku između normalnog i patološkog | • Normalno i patološko u društvu | |
Društvena struktura i društvene nejednakosti | • Upoznavanje sa društvenom strukturom, društvenom stratifikacijom, oblicima i uzrocima društvenih nejednakosti | • objasni šta je društvena struktura | • Pojam društvene strukture | |
Rad i privredni život | • Upoznavanje sa pojmom rada, društveno i prirodnom podelom rada, nezaposlenošću, tendencijama i razvojem rada | • objasni šta su prirodna i društvena podela rada | • Prirodna i društvena podela rada | |
Pravo i politika | • Upoznavanje sa osnovnim pojmovima prava i politike | • razlikuje moralne i pravne norme | • Moralne i pravne norme | |
Društvene organizacije | • Upoznavanje sa društvenim organizacijama i institucijama | • objasni šta su društvene organizacije i institucije | • Društvene organizacije i institucije | |
Društvene promene | • Upoznavanje sa pojmom i načinima društvenih promena | • objasni šta je to društvena promena | • Pojam društvene promene |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Entoni Gidens: Sociologija, Ekonomski fakultet Univerziteta u Beogradu, Beograd, 2005.
2. http://www.asanet.org/cs/root/topnav/sociology_depts/an_aptype_sociology_high_school_course
Naziv predmeta: | INTEGRALNI RAČUN SA PRIMENAMA |
Godišnji fond: | 62 časa |
Razred: | četvrti |
TEMA | CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Neodređeni integral | • Sticanje znanja o rešavanju neodređenih integrala | • reši primenom tabličnih integrala i pravila integracije neodređene integrale | • Definicija primitivne funkcije, pravila integracije, tablica integrala | • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave • Teorijska nastava (62 časa) Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama • Neodređeni integral (20 časova) |
Određeni integral | • Sticanje znanja o rešavanju i primeni određenih integrala | • izračuna određene integrale primenom Njutn-Lajbnicove formule | • Izračunavanje određenog integrala (Njutn-Lajbnicova formula, osnovne osobine određenog integrala) | |
Diferencijalne jednačine | • Sticanje znanja o osnovnim tipovima diferencijalnih jednačina | • reši jednostavnije homogene diferencijalne jednačine prvog reda | • Jednačina koja razdvaja promenljive |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Dr Milutin Obradović i dr Dušan Georgijević: Matematika sa zbirkom zadataka za gimnazije i stručne škole sa četiri časa nedeljno
2. Vene Bogoslavov: Zbirka zadataka iz matematike za četvrti razred srednje škole
3. Srđan Ognjanović i Živorad Ivanović: Zbirka zadataka iz matematike za četvrti razred srednje škole
Naziv predmeta: | MOTORNA VOZILA |
Godišnji fond: | 62 časa |
Razred: | četvrti |
TEMA | CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Uvod | • Osposobljavanje učenika da zna razvoj i podelu motornih vozila | • poznaje razvoj motornih vozila | • Razvoj motornih vozila | • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave • Teorijska nastava (62 časa) Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave • Teorijska nastava se realizuje u učionici Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama • Uvod (2 časa)
|
Karoserija vozila | • Osposobljavanje učenika da zna funkciju, delove i osnovne karakteristike karoserije vozila | • poznaje osnovne karakteristike šasije | • Šasija | |
Motor sa unutrašnjim sagorevanjem | • Osposobljavanje učenika da poznaje vrste i termodinamičke osnove rada, delove, njihove funkcije i osnovne karakteristike motora sa unutrašnjim sagorevanjem | • definiše termodinamičke osnove rada oto-motora | • Termodinamičke osnove rada oto-motora | |
Razvodni mehanizam | • Osposobljavanje učenika da poznaje namenu, delove i način funkcionisanja razvodnog mehanizma | • navede funkciju, namenu i osnovne karakteristike bregaste osovine | • Bregasta osovina | |
Sistemi napajanja motora gorivom | • Osposobljavanje učenika da poznaje delove, osnovne karakteristike, način rada i održavanje sistema za napajanje motora gorivom | • navede vrste i osnovne karakteristike motornih goriva | • Motorna goriva | |
Sistem za paljenje | • Osposobljavanje učenika da poznaje delove, osnovne karakteristike, način rada i održavanje sistema za paljenje | • navede osnovne karakteristike akumulatora | • Baterija - akumulator | |
Sistem za podmazivanje | • Osposobljavanje učenika da zna delove i način funkcionisanja sistema za podmazivanje | • definiše funkciju sistema za podmazivanje | • Sistemi podmazivanja | |
Sistem za hlađenje motora | • Osposobljavanje učenika da zna delove i način funkcionisanja sistema za hlađenje motora | • poznaje način hlađenja vodom | • Hlađenje vodom | |
Transmisija | • Osposobljavanje učenika da poznaje osnovne karakteristike transmisije | • navede osnovne karakteristike spojnica | • Spojnica | |
Mehanizam za upravljanje | • Osposobljavanje učenika da poznaje delove i način rada mehanizma za upravljanje | • poznaje delove upravljačkog mehanizma | • Upravljački mehanizam | |
Kočioni sistem | • Osposobljavanje učenika da poznaje delove i način rada kočionog sistema | • objasni funkciju i osnovne karakteristike glavnog kočionog cilindra | • Glavni kočioni cilindar | |
Električna instalacija | • Osposobljavanje učenika da zna delove i način rada električnih instalacija | • definiše način rada svetlosne i zvučne signalizacije vozila | • Svetlosna i zvučna | |
Vučne karakteristike vozila | • Osposobljavanje učenika da poznaje sile koje deluju na vozilo i uticaje na vučne sile i sile otpora | • definiše značaj obrtnog momenta motora | • Obrtni moment motora |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Dr Josip Lenasi, Tomislav Ristanović: Motori i motorna vozila
2. Dr Dimitrije Janković: Motorna vozila
PROGRAM MATURSKOG ISPITA
ZA OGLEDNI OBRAZOVNI PROFIL MEHATRONIČAR ZA TRANSPORTNE SISTEME AERODROMA
CILJ MATURSKOG ISPITA
Maturskim ispitom proverava se da li je učenik, po uspešno završenom obrazovanju za odgovarajući obrazovni profil, stekao programom propisana znanja, veštine i glavne stručne kompetencije za zanimanja za koja se školovao u okviru obrazovnog profila po programu ogleda.
STRUKTURA MATURSKOG ISPITA
Maturski ispit za učenike koji su se školovali po oglednom programu za obrazovni profil mehatroničar za transportne sisteme aerodroma, sastoji se od tri nezavisna ispita:
- ispit iz srpskog jezika, odnosno jezika nacionalne manjine;
- ispit za proveru stručno-teorijskih znanja;
- maturski praktični rad.
PREDUSLOVI ZA POLAGANJE MATURSKOG ISPITA
Učenik polaže maturski ispit u skladu sa Zakonom. Maturski ispit može da polaže učenik koji je uspešno završio četiri razreda srednje škole po programu ogleda za ovaj obrazovni profil.
Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih (u daljem tekstu: Centar) u Priručniku o polaganju maturskog ispita za obrazovni profil mehatroničar za transportne sisteme aerodroma - ogled (u daljem tekstu: Priručnik):
- određuje posebne preduslove za polaganje maturskog ispita;
- utvrđuje listu tema za pismeni ispit iz srpskog jezika, odnosno jezika nacionalne manjine, sa uputstvima za organizaciju ispita i ocenjivanje;
- priprema zbirku zadataka za završni test provere stručno-teorijskih znanja sa uputstvima za strukturiranje testa i njegovo ocenjivanje;
- priprema listu standardizovanih radnih zadataka i kombinacija za maturski praktični rad i liste za ocenjivanje sa uputstvima za organizaciju i realizaciju ispita.
Jedinstvenu listu tema određuju nastavnici srpskog jezika, odnosno jezika nacionalne manjine iz svih škola u kojima se ostvaruje ogled za dati obrazovni profil.
Zbirku zadataka za završni test i praktične radne zadatke pripremaju nastavnici stručnih predmeta iz svih škola u kojima se ostvaruje ogled, u saradnji sa Centrom.
Centar dostavlja priručnik svakoj školi koja ostvaruje nastavni plan i program ogleda.
Priručnik se može dopunjavati svake školske godine.
ORGANIZACIJA MATURSKOG ISPITA
Maturski ispit sprovodi se u školi i prostorima gde se nalaze radna mesta i uslovi za koje se učenik obrazovao.
Za svakog učenika direktor škole određuje mentore. Mentori su nastavnici stručnih predmeta koji su obučavali učenika u toku školovanja. Oni pomažu učeniku u pripremama za polaganje testa za proveru stručno-teorijskih znanja i maturskog praktičnog rada.
U okviru perioda planiranog programom ogleda za pripremu i polaganje maturskog ispita, škola organizuje konsultacije i dodatnu pripremu učenika za polaganje ispita, obezbeđujući dodatne uslove u pogledu prostora, opreme i vremenskog rasporeda.
Maturski ispit za učenika može da traje najviše sedam radnih dana. U istom danu učenik može da polaže samo jedan deo maturskog ispita.
Za svaki deo maturskog ispita direktor škole određuje članove ispitne komisije, koju čine tri člana i tri zamenika.
Svaki deo maturskog ispita se ocenjuje i na osnovu tih ocena utvrđuje se opšti uspeh na maturskom ispitu.
Ispit iz srpskog jezika, odnosno jezika nacionalne manjine
Cilj ispita iz srpskog jezika, odnosno jezika nacionalne manjine je provera jezičke pismenosti, poznavanja književnosti kao i opšte kulture.
Ispit se polaže pismeno i traje tri sata.
Na pismenom ispitu iz srpskog jezika, odnosno jezika nacionalne manjine učenik obrađuje jednu od četiri ponuđene teme, koje utvrđuje ispitni odbor škole, na predlog stručnog veća nastavnika srpskog jezika, odnosno jezika nacionalne manjine, sa jedinstvene liste tema.
Ocenu pisanog rada utvrđuje ispitna komisija na osnovu pojedinačnih ocena svakog člana ispitne komisije.
Ispit za proveru stručno-teorijskih znanja
Cilj ovog dela maturskog ispita je provera stručno-teorijskih znanja neophodnih za obavljanje poslova i zadataka za čije se izvršenje učenik osposobljava tokom školovanja. Ova znanja stiču se zavisno od obrazovnog profila, kroz sledeće predmete:
- Digitalna elektronika;
- Merni pretvarači;
- Mikrokontroleri;
- Sistemi upravljanja;
- Mehatronski sistemi.
Ispit se polaže pismeno, rešavanjem testa za proveru stručno-teorijskih znanja, koji sadrži 50 zadataka, a vrednuje se sa ukupno 100 bodova. Bodovi se prevode u uspeh. Skala uspešnosti je petostepena.
Ukupan broj bodova ostvaren na testu | USPEH |
do 50 | nedovoljan (1) |
51 - 63 | dovoljan (2) |
64 -74 | dobar (3) |
75 - 87 | vrlo dobar (4) |
88 - 100 | odličan (5) |
Test priprema Centar, na osnovu zbirke zadataka za završno testiranje koja je sastavni deo Priručnika, i to tako da se iz zbirke preuzimaju zadaci koji ukupno nose 50 bodova, dok preostalih 50 bodova nose zadaci koji nisu objavljeni u zbirci.
Ispitnu komisiju za pregled testova čine tri nastavnika stručnih predmeta.
Maturski praktični rad
Cilj maturskog praktičnog rada je provera glavnih stručnih kompetencija propisanih planom i programom ogleda za obrazovni profil mehatroničar za transportne sisteme aerodroma:
- dijagnostikuje, otklanja kvar i testira rad mehatronskog sistema;
- postavlja parametre mehatronskog sistema i prati radni ciklus.
Maturski praktični rad sprovodi se u kompaniji i prostorima gde se nalaze radna mesta i uslovi za koje se učenik obrazovao.
Ocenu o stečenim propisanim kompetencijama daje ispitna komisija koju čine:
- dva nastavnika stručnih predmeta za obrazovni profil, od kojih je jedan predsednik komisije;
- predstavnik poslodavaca - stručnjak u datoj oblasti koga predlaže Unija poslodavaca Srbije u saradnji sa odgovarajućim poslovnim udruženjima, Privrednom komorom Srbije i Centrom. Bazu podataka o članovima ispitnih komisija vodi Centar.
Na maturskom praktičnom radu učenik izvršava dva radna zadatka. Broj radnih zadataka odgovara broju propisanih glavnih stručnih kompetencija, a svaka kompetencija proverava se jednim radnim zadatkom.
Od standardizovanih radnih zadataka sačinjava se odgovarajući broj kombinacija radnih zadataka za maturski praktični rad. Broj kombinacija mora biti za 10% veći od broja učenika koji polažu maturski ispit u jednoj školi. Učenik izvlači kombinaciju radnih zadataka.
Svaki radni zadatak može da se oceni sa najviše 100 bodova. Uspeh na maturskom praktičnom radu zavisi od ukupnog broja bodova koje je učenik stekao izvršavanjem svih propisanih radnih zadataka.
Svaki član ispitne komisije unosi ocene u svoj obrazac za ocenjivanje, koji sadrži standarde za dati radni zadatak.
Na osnovu pojedinačnog ocenjivanja svih članova, ispitna komisija utvrđuje prosečan broj bodova za svaki radni zadatak i taj podatak unosi u Zbirni obrazac za ocenjivanje radnih zadataka na maturskom praktičnom radu, koji je sastavni deo zapisnika o polaganju maturskog ispita, i koji je dat u Priručniku.
Ukupan broj bodova koji učenik ostvari na maturskom praktičnom radu, jednak je zbiru postignutih bodova na svim radnim zadacima. Ukupan broj bodova prevodi se u uspeh. Skala uspešnosti je petostepena.
UKUPAN BROJ BODOVA | USPEH |
2 radna zadatka | |
do 101 | nedovoljan (1) |
102 - 126 | dovoljan (2) |
127 - 150 | dobar (3) |
151 - 174 | vrlo dobar (4) |
175 - 200 | odličan (5) |
DIPLOMA I UVERENJE
Učenik koji je položio maturski ispit, stiče pravo na izdavanje Diplome o stečenom srednjem obrazovanju.
Uz Diplomu učenik dobija i Uverenje o položenim ispitima u okviru savladanog programa ogleda za obrazovni profil.