III. NASTAVNI PLAN I PROGRAM OPŠTEOBRAZOVNIH PREDMETA ZA OBRAZOVNI PROFIL PRERAĐIVAČ MLEKA
Nedeljni i godišnji fond časova opšteobrazovnih predmeta za obrazovni profil: PRERAĐIVAČ MLEKA
| I RAZRED | II RAZRED | III RAZRED | UKUPNO | |||||||||||||||||||||||
nedeljno | godišnje | nedeljno | godišnje | nedeljno | godišnje | godišnje | |||||||||||||||||||||
T | V | PN | T | V | PN | B | T | V | PN | T | V | PN | B | T | V | PN | T | V | PN | B | T | V | PN | B | S | ||
A1: OBAVEZNI OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI | 11 | 2 | 0 | 385 | 70 | 0 | 0 | 8 | 0 | 0 | 272 | 0 | 0 | 0 | 9 | 0 | 0 | 270 | 0 | 0 | 0 | 927 | 70 | 0 | 0 | 997 | |
1. | Srpski jezik i književnost | 3 |
|
| 105 |
|
|
| 2 |
|
| 68 |
|
|
| 2 |
|
| 60 |
|
|
| 233 |
|
|
| 233 |
1.1. | __________ jezik i književnost |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. | Srpski jezik kao nematernji jezik |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. | Strani jezik I | 2 |
|
| 70 |
|
|
| 2 |
|
| 68 |
|
|
| 1 |
|
| 30 |
|
|
| 168 |
|
|
| 168 |
4. | Fizičko vaspitanje | 2 |
|
| 70 |
|
|
| 2 |
|
| 68 |
|
|
| 2 |
|
| 60 |
|
|
| 198 |
|
|
| 198 |
5. | Matematika | 2 |
|
| 70 |
|
|
| 2 |
|
| 68 |
|
|
| 1 |
|
| 30 |
|
|
| 168 |
|
|
| 168 |
6. | Istorija | 2 |
|
| 70 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 70 |
|
|
| 70 |
7. | Računarstvo i informatika |
| 2 |
|
| 70 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 70 |
|
| 70 |
8. | Geografija |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 1 |
|
| 30 |
|
|
| 30 |
|
|
| 30 |
9. | Ekologija i zaštita životne sredine |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 1 |
|
| 30 |
|
|
| 30 |
|
|
| 30 |
10. | Ustav i prava građana |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 1 |
|
| 30 |
|
|
| 30 |
|
|
| 30 |
B: IZBORNI PREDMETI | 1 | 0 | 0 | 35 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 34 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 99 | 0 | 0 | 0 | 99 | |
1. | Građansko vaspitanje / Verska nastava | 1 |
|
| 35 |
|
|
| 1 |
|
| 34 |
|
|
| 1 |
|
| 30 |
|
|
| 99 |
|
|
| 99 |
Ukupno A1+A2 | 12 | 2 | 0 | 420 | 70 | 0 | 0 | 9 | 0 | 0 | 306 | 0 | 0 | 0 | 10 | 0 | 0 | 300 | 0 | 0 | 0 | 1026 | 70 | 0 | 0 | 1096 | |
Ukupno | 14 | 490 | 9 | 306 | 10 | 300 | 1096 | ||||||||||||||||||||
Ukupno A1+A2+B1+B2 | 32 | 1108 | 32 | 1178 | 32 | 1080 | 3438 |
Lista izbornih predmeta prema programu obrazovnog profila
Rb | Lista izbornih predmeta | RAZRED | ||
I | II | III | ||
1. | Strani jezik |
| 1 | 1 |
2. | Izabrani sport |
| 1 | 1 |
3. | Istorija (odabrane teme) |
|
| 1 |
4. | Etika |
|
| 1 |
5. | Logika |
|
| 1 |
6. | Matematika |
|
| 1 |
7. | Geografija hrane |
| 1 | 1 |
8. | Agrarna geografija |
| 1 | 1 |
9. | Likovna kultura |
| 1 | 1 |
10. | Muzička kultura |
| 1 | 1 |
11. | Biologija |
| 1 | 1 |
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
| I RAZRED | II RAZRED | III RAZRED | UKUPNO |
Čas odeljenskog starešine | do 70 | do 68 | do 60 | do 198 |
Dodatni rad * | do 30 | do 30 | do 30 | do 120 |
Dopunski rad * | do 30 | do 30 | do 30 | do 120 |
Pripremni rad * | do 30 | do 30 | do 30 | do 120 |
Napomena: *Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada.
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
| I RAZRED | II RAZRED | III RAZRED |
Ekskurzija | 2-3 dana | 2-3 dana | 3-4 dana |
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture | 2 časa nedeljno | ||
Treći strani jezik | 2 časa nedeljno | ||
Drugi predmeti * | 1-2 časa nedeljno | ||
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo) | 30-60 časova godišnje | ||
Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge | 15-30 časova godišnje | ||
Kulturna i javna delatnost škole | 2 radna dana |
Napomena* Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
| I RAZRED | II RAZRED | III RAZRED |
Razredno-časovna nastava | 35 | 34 | 30 |
Mentorski rad (nastava u bloku, praksa) | 2 | 3 | 4 |
Obavezne vannastavne aktivnosti | 2 | 2 | 2 |
Završni ispit |
|
| 3 |
Ukupno radnih nedelja | 39 | 39 | 39 |
Podela odeljenja u grupe
razred | predmet / modul | godišnji fond časova | broj učenika u grupi - do | ||
vežbe | praktična nastava | nastava u bloku | |||
I | Računarstvo i informatika | 70 |
|
| 12 |
Godišnji fond časova: 105
Razred: prvi
Ciljevi predmeta:
• Razvijanje i negovanje jezičke kulture, poštovanje pravila standardnog književnog jezika u usmenom i pisanom izražavanju;
• Upoznavanje književne umetnosti;
• Osposobljavanje za efikasno komuniciranje;
• Unapređivanje znanja o sopstvenoj kulturi i kulturama drugih naroda;
• Razvijanje humanističkog i književnog obrazovanja na najboljim delima srpske i svetske kulturne baštine;
• Upućivanje učenika na istraživački i kritički odnos prema književnosti;
• Podsticanje učenika na usavršavanje govorenja, pisanja i čitanja, kao i negovanje kulture dijaloga;
• Obezbeđivanje funkcionalnih znanja iz teorije i istorije književnosti;
• Razvijanje trajnog interesovanja za nova saznanja.
TEMA | CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Uvod u proučavanje književnog dela | • Uvođenje učenika u svet umetničkog dela i književnost kao nauku i umetnost | • razlikuje vrste umetnosti i njihova izražajna sredstva | • Vrste umetnosti, podela umetnosti | Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
• Književnost starog veka | • Upoznavanje učenika sa mitologijom, reprezenta-tivnim delima starog veka i njihovim značajem za razvoj evropske kulture | • objasni značaj mitologije za antičku književnost i razvoj evropske kulture | • Sumersko-vavilonska književnost: Ep o Gilgamešu (analiza odlomka) | |
• Srednjovekovna književnost | • Upoznavanje sa spomenicima južnoslovenske kulture, razvojem pisma i jezika, delima srednjovekovne književnosti | • navede najznačajnije spomenike južnoslovenske kulture, njihov jezik, pismo i vek u kom su nastali | • Počeci slovenske pismenosti: Crnorizac Hrabar: "Slovo o pismenima" | |
• Narodna književnost | • Ukazivanje na narodnu književnost kao izraz kolektivnog mišljenja i osećanja, riznicu narodnih običaja, kodeks etičkih normi | • razlikuje lirske, epske i lirsko-epske pesme | • Vrste narodne književnosti | |
• Humanizam i renesansa | • Upoznavanje sa poetikom humanizma i renesanse, njenim najznačajnijim predstavnicima i književnim delima | • navede najznačajnije predstavnike i njihova dela | • Poetika humanizma i renesanse, najznačajniji predstavnici | |
• Opšti pojmovi o jeziku | • Ukazivanje na proučavanje jezika kao sistema, njegovu društvenu uslovljenost i istorijski razvoj | • objasni funkciju jezika i pojam jezičkog znaka | • Mesto jezika u ljudskom društvu, bitna svojstva jezika, jezik i komunikacija | |
• Fonetika | • Osposobljavanje učenika za primenjivanje znanja iz fonetike i fonologije u skladu sa jezičkom normom | • primeni znanja o glasovnim alternacijama u pravopisnim rešenjima | • Fonetika i fonologija | |
• Pravopis | • Osposobljavanje učenika za primenjivanje znanja iz jezika i pravopisa u skladu sa jezičkom normom | • primeni znanja o glasovnim alternacijama u skladu sa jezičkom normom | • Glavne norme pisanja velikog i malog slova (na početku rečenice, naslovi i natpisi, vlastita imena, imena naroda, geografski pojmovi, nebeska tela, praznici, ustanove i organizacije, prisvojni pridevi na -ov i -in, kurtoazna upotreba velikog slova, višečlana imena zemalja i ostala višečlana imena, pomoćne reči u imenima, nazivi serijskih i apstraktnih pojmova, zvanja, titule…) | |
• Kultura izražavanja | • Osposobljavanje učenika da primenjuju teorijska znanja iz gramatike i pravopisa u usmenom i pisanom izražavanju u skladu sa jezičkom normom | • opiše stanja, osećanja, raspoloženja, izrazi stavove, donese zaključke u usmenom i pisanom izražavanju | • Jezičke vežbe |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- Istorija
- Verska nastava
SRPSKI JEZIK KAO NEMATERNJI JEZIK
Godišnji fond časova: 64-74 (prema nastavnom planu)
Razred: prvi
Ciljevi predmeta:
• Ovladavanje srpskim jezikom kao nematernjim jezikom u okviru predviđenih sadržaja;
• Usvajanje gramatičkih sadržaja i leksike;
• Usvajanje pravilnog izgovora;
• Osposobljavanje za komunikaciju u svakodnevnim životnim situacijama;
• Osposobljavanje učenika za samostalno usmeno i pismeno izražavanje;
• Upoznavanje učenika sa značajnim karakteristikama kulture naroda koji govore srpskim jezikom;
• Upoznavanje učenika sa delima srpske književnosti;
• Razvijanje interesovanja učenika za dalje učenje srpskog jezika;
• Ovladavanje terminologijom u vezi sa obrazovnim profilom.
TEMA | CILJ | ISHODI | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Fonetika | Osposobljavanje učenika za pravilan izgovor glasova srpskog jezika i pravilno akcentovanje reči i rečenica. | • pravilno artikuliše glasove srpskog jezika, | • Vokalski i konsonantski sistem standardnog jezika; | Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama: |
Morfologija | Upoznavanje učenika sa pravilnom upotrebom oblika reči. | • razlikuje vrste reči | • Vrste reči i njihove gramatičke kategorije; | Preporuke za realizaciju sadržaja programa Nivo znanja učenika iz osnovne škole, u pogledu ovladanosti srpskim jezikom, veoma je različit. Zato nastava srpskog kao nematernjeg jezika ne može biti jednoobrazna i u njoj se moraju uvažavati različite mogućnosti i potrebe učenika različitih sredina i različitih maternjih jezika. Ona mora obezbediti individualno napredovanje učenika u savladavanju jezičkih i komunikativnih veština, što podrazumeva dostizanje različitih nivoa ishoda zavisno od konkretnih mogućnosti. Sadržaji programa iz gramatike povezani su sa sadržajima gramatike u osnovnoj školi, kojima se sada pristupa kognitivno. Time se znanja upotpunjuju i podižu na viši nivo, koriguju se eventualne greške nastale usled interferencije maternjeg jezika i nedovoljno savladanih sadržaja iz prethodnih razreda. |
Tvorba reči | Osposobljavanje učenika za primenu pravila tvorbe reči. | • pravilno gradi reči raznim tipovima tvorbe | • Izvedene i složene reči (uloga prefiksa, sufiksa i spojnih vokala u građenju reči). | |
Sintaksa
| Osposobljavanje učenika za pravilno građenje sintagmi i rečenica.
| • proširi prostu rečenicu zavisnim članovima
| • Rečenični članovi;
| |
Pravopis | Osposobljavanje učenika za primenu pravopisnih pravila srpskog jezika. | • primenjuje pravopisna pravila srpskog jezika | • Karakteristike fonetskog pravopisa; | U okviru časova književnosti obrađuju se odabrani odlomci iz srpske književnosti u skladu sa nivoom znanja i interesovanjima učenika. Pored predloženih književnih tekstova u nastavi treba koristiti tekstove i drugih funkcionalnih stilova, autentične i konstruisane, da bi učenici sticali sposobnost razlikovanja i adekvatne primene odgovarajućih formi izražavanja. Izuzetnu pažnju treba posvetiti motivaciji učenika za rad organizovanjem različitih metoda i oblika rada i raznovrsnim leksičkim, gramatičkim i komunikativnim vežbama. Učenike treba podsticati i na uočavanje sličnosti i razlika srpskog i maternjeg jezika, ali i širih, kulturoloških karakteristika. Posebne napomene za ostvarivanje pojedinih sadržaja u okviru tema. |
Kultura izražavanja | Osposobljavanje učenika za usmeno i pismeno izražavanje. | • komunicira na srpskom jeziku u skladu sa temom ili situacijom | - Tematika: | |
Književnost | Upoznavanje sa različitim književnim rodovima i vrstama i značajnim delima srpske književnosti. | • razlikuje književne rodove i vrste | - Vuk Stefanović Karadžić - sakupljač narodnih umotvorina; | - U ostvarivanju sadržaja programa koji se odnose na padeže detaljnije obraditi mesna značenja genitiva, akuzativa i lokativa. Uvežbavanje padeža povezivati sa proširivanjem rečenice sintagmama. |
Napomena: Godišnji fond časova zavisi od broja nastavnih nedelja u prvom razredu koji je definisan nastavnim planom za svaki obrazovni profil.
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- Maternji jezik i književnost
- Verska nastava
- Istorija
Cilj predmeta:
• Razvijanje saznajnih i intelektualnih sposobnosti i sticanje pozitivnog odnosa prema drugim kulturama uz uvažavanje različitosti i usvajanje znanja i umenja potrebnih u komunikaciji na stranom jeziku u usmenom i pisanom obliku.
CILJ | ISHODI NA KRAJU PRVOG RAZREDA | PREPORUČENE TEME OPŠTE I STRUČNE I GRAMATIČKI SADRŽAJI | KOMUNIKATIVNE FUNKCIJE | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Razumevanje na sluh Osposobljavanje učenika za razumevanje usmenog govora | • razume rečenice, pitanja i uputstva iz svakodnevnog govora (kratka uputstva izgovorena sporo i razgovetno) | • Svakodnevni život (organizacija vremena, poslova, slobodno vreme) STRUČNE TEME • Alati, mašine i uređaji u proizvodnji i preradi mesa ENGLESKI JEZIK I. REČENICA II. IMENIČKA GRUPA 7. Član - Obnoviti upotrebu određenog i neodređenog člana 8. Imenice - Množina imenica - obnoviti 9. Zamenički oblici a) Zamenice III GLAGOLSKA GRUPA 1. Glagoli ITALIJANSKI JEZIK Morfosintaksički i fonetski sadržaji Član Imenica Zamenice Pridevi Neodređeni pridevi ogni i qualche. Glagol Prilozi Predlozi Sintaksa Red reči u rečenici. Mesto priloga i priloških odredbi. Nel lubretto cu sono nomu deu professoru e altre unformazuonu utulu. Leksikografija NEMAČKI JEZIK Imenice Determinativi Zamenice Pridevi Brojevi Predlozi Glagoli Rečenice RUSKI JEZIK Rečenica Imenice Imenice kojima se označavaju profesije ljudi, njihova nacionalna i teritorijalna pripadnost. Promena imenica na: -ия, -иe, -мя. Imenice pluralia tantum (receptivno). Obnavljanje i sistematizacija osnovnih imeničkih promena. Zamenice Pridevi Brojevi Glagoli Glagoli kretanja: kretanje u određenom pravcu, neodređeno kretanje i kretanje jednom u oba pravca: aktiviranje do sada neobrađenih glagola kretanja (идти - ходить, ехать - ездить, бегать - бежать, плыть - плаваь, лететь - летать, нести - носить, вести - водить, везти - возить). Rekcija glagola: uočavanje razlika između ruskog i maternjeg jezika (благодарить кого за что, пожертвовать кем - чем, напоминать о ком isl). Prilozi Predlozi Veznici Rečenični modeli Subjekatsko - predikatski odnosi Это утверждение является спорным.
Objekatski odnosi Vremenski odnosi Načinski odnosi Uzročni odnosi Atributivni odnosi FRANCUSKI JEZIK Pasivne konstrukcije Poređenje prideva ŠPANSKI JEZIK Imenička grupa Tráeme algún libro de García Márquez. Glagolska grupa Pitanja sa upitnim rečima: Indirektna pitanja Negacija Hipotetičke rečenice (prvi tip) Promena značenja prideva u zavisnosti od pozicije uz imenicu Kazivanje vremena i odredbe za vreme Poređenje Odredbe za način Miguel maneja el coche cuidadosamente/con mucho cuidado. Izrazi za meru i količinu Složene rečenice sa infinitivom (sa modalnim glagolima i finalne rečenice) Ortografija | 1. Predstavljanje sebe i drugih
| NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA Komunikativna nastava stranih jezika podrazumeva poimanje jezika kao sredstva komunikacije; insistira na upotrebi ciljnog jezika u učionici u dobro osmišljenim kontekstima od interesa za učenike; pretpostavlja primenu tzv. Teacher talk, odn. prilagođavanje govorne delatnosti nastavnika interesovanjima i znanjima učenika; insistira na komunikativnom aspektu upotrebe jezika, odn. na značenju jezičke poruke, a ne toliko na gramatičnoj preciznosti iskaza; pretpostavlja da se znanja učenika mere precizno definisanim relativnim, a ne toliko apsolutnim kriterijumima tačnosti. Takozvana komunikativno - interaktivna paradigma u nastavi stranih jezika, između ostalog, uključuje i sledeće komponente: Neophodno je da stručna tematika koja se obrađuje na stranom jeziku prati ishode pojedinih stručnih predmeta i bude u korelaciji sa njima. Realizacija nastave jezika struke se mnogo više ogleda u razvijanju receptivnih veština nego produktivnih jer je svrha učenja stranog jezika, u prvoj liniji, usmerena na to da se učenici osposobe da prate određenu stručnu literaturu u cilju informisanja, praćenja inovacija i dostignuća u oblasti struke, usavršavanja i napredovanja. Produktivne veštine treba ograničiti na strogo funkcionalnu primenu realnu za zahteve struke. To podrazumeva pisanje kratkih poruka, mejlova u okviru poslovne komunikacije (porudžbenice, reklamacije, zahtevi, molbe) i vođenje usmene komunikacije koja omogućava sporazumevanje na osnovnom nivou bilo u direktnom kontaktu sa sagovornikom ili u telefonskom razgovoru. |
Razumevanje pročitanog teksta Osposobljavanje učenika za razumevanje pročitanih tekstova |
• u nepoznatom tekstu prepoznaje poznate reči, izraze i rečenice (npr. u oglasima, na plakatima) | |||
Usmena produkcija Osposobljavanje učenika za kratko monološko izlaganje i za učešće u dijalogu na stranom jeziku | • upotrebljava jednostavne izraze i rečenice da bi predstavio svakodnevne, sebi bliske ličnosti, aktivnosti, situacije i događaje | |||
Pismena produkcija Osposobljavanje učenika za pisanje kraćih tekstova različitog sadržaja | • sastavlja kratak tekst o odgovarajućoj temi | |||
Interakcija | • na jednostavan način se sporazumeva sa sagovornikom koji govori sporo i razgovetno | |||
Medijacija Osposobljavanje učenika da prevodi, sažima i prepričava sadržaj kraćih usmenih i pisanih tekstova | • Na ovom nivou nije predviđena | |||
Medijska pismenost | • prepoznaje i pravilno koristi osnovne fonološke (intonacija, prozodija, ritam) i morfosintaksičke kategorije (imenički i glagolski nastavci, osnovni red reči) • koristi sadržaje medijske produkcije namenjene učenju stranih jezika (štampani mediji, audio/video zapisi, kompakt disk, internet itd.) |
|
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- Maternji jezik
- Geografija
- Građansko vaspitanje
Godišnji fond časova: 70 časova
Razred: prvi
Opšti cilj predmeta:
Cilj fizičkog vaspitanja jeste da se raznovrsnim i sistematskim motoričkim aktivnostima, u povezanosti sa ostalim vaspitnoobrazovnim područjima, doprinese integralnom razvoju ličnosti učenika (kognitivnom, afektivnom, motoričkom), razvoju motoričkih sposobnosti, sticanju, usavršavanju i primeni motoričkih umenja, navika i neophodnih teorijskih znanja u svakodnevnim i specifičnim uslovima života i rada.
Posebni ciljevi predmeta:
• podsticanje rasta i razvoja i uticanje na pravilno držanje tela (prevencija posturalnih poremećaja);
• razvoj i usavršavanje motoričkih sposobnosti i teorijskih znanja neophodnih za samostalni rad na njima;
• sticanje motoričkih umenja (veština) i teorijskih znanja neophodnih za njihovo usvajanje;
• proširenje i produbljavanje interesovanja koje su učenici stekli u osnovnoj školi i potpunije sagledavanje sportske grane za koju pokazuju poseban interes;
• usvajanje znanja radi razumevanja značaja i suštine fizičkog vaspitanja definisanih opštim ciljem ovog predmeta (vaspitno-obrazovnog područja);
• motivacija učenika za bavljenje fizičkim aktivnostima i formiranje pozitivnih psiho-socijalnih obrazaca ponašanja;
• osposobljavanje učenika da stečena umenja, znanja i navike koriste u svakodnevnim uslovima života i rada.
TEMA | CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Zdravstvena kultura i fizička aktivnost kao osnova za realizovanje postavljenih ciljeva i ishoda; | • Unapređivanje i očuvanje zdravlja; | • Prepozna veze između fizičke aktivnosti i zdravlja; | • Vežbe oblikovanja (jačanja, labavljenje i rastezanje); | • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja; Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave • Sadržaj ciklusa je: Način ostvarivanja programa • Sadržaji programa usmereni su na: razvijanje fizičkih sposobnosti; sportsko-tehničko obrazovanje: povezivanje fizičkog vaspitanja sa životom i radom; Nastava se ne može održavati istovremeno sa dva odeljenja ni na sportskom terenu ni u fiskulturnoj sali; Praćenje, vrednovanje i ocenjivanje Minimalni obrazovni zahtevi Za učenike: nastavni sadržaji iz programa vežbi na tlu, preskoka, jedne sprave u uporu i jedne sprave u visu; Okvirni broj časova po temama • POSEBNE AKTIVNOSTI - Dva krosa: jesenji i prolećni - Škola organizuje i sprovodi sportska takmičenja, kao jedinstveni deo procesa nastave fizičkog vaspitanja, sportska takmičenja organizuju se u okviru radne subote i u drugo vreme koje odredi škola. |
• Razvoj motoričkih i funkcionalnih sposobnosti čoveka, kao osnova za realizovanje postavljenih ciljeva i ishoda; | • Razvoj i usavršavanje motoričkih sposobnosti i teorijskih znanja neophodnih za samostalni rad na njima; | • Imenuje motoričke sposobnosti koje treba razvijati, kao i osnovna sredstva i metode za njihov razvoj; | • Vežbe snage bez i sa malim tegovima (do 4 kg); | |
• Usvajanje znanja, umenja i veština iz sportskih grana i disciplina kao osnova za realizovanje postavljenih ciljeva i ishoda; | • Sticanje motoričkih umenja (veština) i teorijskih znanja neophodnih za njihovo usvajanje; | • Kratko opiše osnovne karakteristike i pravila atletike, gimnastike i sportske grane - disciplina koje se uče; | • ATLETIKA Trčanja: Usavršavanje tehnike trčanja na kratke i srednje staze: Vežbanje tehnike trčanja na srednjim stazama umerenim intenzitetom i različitim tempom u trajanju od 5 do 10 min. • SPORTSKA GIMNASTIKA: | |
• Sportska gimnastika: (Vežbe na spravama i tlu);
| • Uvođenje učenika u organizovani sistem priprema za školska takmičenja, igre, susrete i manifestacije; • Razvijanje elemenata ritma u prepoznavanju celina: rad-odmor; naprezanje relaksacija; ubrzanje - usporavanje;
| • Objasni da pokret i kretanje, bez obzira na to kojoj vrsti fizičke odnosno sportske aktivnosti pripada, ima svoju estetsku komponentu (lepota izvođenja, lepota doživljaja);
| 1. Vežbe na tlu - dva povezana premeta strance udesno i ulevo; Za naprednije učenike: sastavi iz sistema školskih sportskih takmičenja i učešće na višim nivoima školskih takmičenja. | |
• Sportska igra (po izboru); |
|
| • SPORTSKA IGRA (po izboru) | |
• Fizička, odnosno sportska aktivnost: u skladu sa mogućnostima škole. |
|
| • Aktiv nastavnika, prema programu koji sam donosi (iz programa trećeg razreda (program po izboru učenika) u skladu sa mogućnostima škole, organizuje nastavu za koju učenici pokažu posebno interesovanje. |
NAPOMENA: Godišnji fond časova zavisi od broja nastavnih nedelja u prvom razredu koji je definisan nastavnim planom za svaki obrazovni profil.
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
Svaki od obrazovnih profila ima karakteristike vezane za obavljanje konkretnih stručnih poslova, koji zahtevaju određene položaje tela, pokrete i kretanja i mogu negativno uticati na pravilno držanje (status kičmenog stuba i status stopala). Kako bi se izbegli ovi negativni uticaji, nastavnici stručnih predmeta i profesori fizičkog vaspitanja definišu moguće profesionalne poremećaje, na osnovu čega se programiraju posebni sadržaji, kojima se obezbeđuje prevencija
- Medicina
- Biologija
- Fizika
- Ishrana ljudi
- Ekologija
- Hemija
- Filozofija
- Likovna kultura
- Muzička kultura
Godišnji fond časova: 70
Razred: prvi
Ciljevi predmeta:
• Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja;
• Razvijanje sposobnosti jasnog i preciznog izražavanja i korišćenja osnovnog matematičko-logičkog jezika;
• Razvijanje sposobnosti određivanja i procene kvantitativnih veličina i njihovog odnosa;
• Razlikovanje geometrijskih figura i njihovi uzajamni odnosi i transformacije;
• Razumevanje funkcionalnih zavisnosti, njihovo predstavljanje i primena;
• Razvijanje sistematičnosti, urednosti, preciznosti, temeljnosti, istrajnosti, kritičnosti u radu; razvijanje radnih navika i sposobnosti za samostalni i grupni rad;
• Sticanje znanja i veština korisnih za transfer u stručno-teoretskim predmetima i razvijanje sposobnosti za pravilno korišćenje stručne literature;
• Formiranje svesti o univerzalnosti i primeni matematičkog načina mišljenja;
• Podsticanje stručnog razvoja i usavršavanje u skladu sa individualnim sposobnostima i potrebama društva;
• Razvoj sposobnosti potrebnih za rešavanje problema i novih situacija u procesu rada i svakodnevnom životu.
TEMA | CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
REALNI BROJEVI | Obnavljanje i proširivanje znanja o skupu realnih brojeva | • zna osnovne podskupove skupa realnih brojeva (N, Z, Q, I) i razlikuje njihove elemente na primerima | • Pregled brojeva, operacije sa realnim brojevima | • Uraditi ulazni test na početku |
PROPORCIONALNOST | • Sticanje osnovnih znanja o proporcijama i procentnom računu i njihova primena | • ume da izračuna određen deo neke veličine | • Razmera i proporcija | • Važno je da se razmera vezuje za realne i konkretne primene npr. kod planova i geografskih karata, receptura za određene prehrambene proizvode; raditi što više raznovrsnih primera (npr. račun mešanja koristi za određivanje količine komponenata u prehrambenim proizvodima) |
RACIONALNI ALGEBARSKI IZRAZI | • Sticanje osnovnih znanja i veština o polinomima i racionalnim algebarskim izrazima | • zna da sredi polinom dobijen sabiranjem, oduzimanjem i množenjem polinoma | • Polinomi | • Insistirati na preciznom izražavanju |
GEOMETRIJA | • Sticanje osnovnih znanja i veština iz geometrije | • zna šta je prava, duž, poluprava, ugao, trougao, krug | • Geometrijski pojmovi i veze između njih | • Insistirati na izvođenju precizne i uredne konstrukcije jednostavnih figura |
LINEARNE JEDNAČINE | • Usvajanje pojmova i rešavanje linearnih jednačina i nejednačina, sistema linearnih jednačina i grafički prikaz linearne funkcije | • rešava linearne jednačine | • Linearna jednačina i njene primene | • Istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza funkcije |
Napomena: za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano je 8 časova
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
- Hemija
- Fizika
- Računarstvo i informatika
- Operacije i merenja u mesarstvu
- Operacije i merenja u pekarstvu
- Operacije i merenja u mlekarstvu
- Proizvodnja sira i kajmaka
- Tržište i promet mesa
- Preduzetništvo
- Proizvodnja hleba
- Prerada mleka
Godišnji fond časova: 70 časova
Razred: prvi
Ciljevi predmeta:
• Humanističko obrazovanje i razvijanje istorijske svesti;
• Sticanje znanja i veština neophodnih za razumevanje savremenog sveta;
• Razumevanje istorijskog prostora i vremena, istorijskih događaja, pojava i procesa i uloge istaknutih ličnosti;
• Razvijanje nacionalnog identiteta;
• Unapređivanje sposobnosti za izražavanje i obrazlaganje sopstvenog mišljenja.
TEMA | CILJ | ISHODI | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Srpska država i državnost | Proširivanje znanja o nastanku moderne srpske države i najvažnijim odlikama srpske državnosti | • prepozna različite istorijske sadržaje (ličnosti, događaje, pojave i procese) i dovede ih u vezu sa odgovarajućom vremenskom odrednicom i istorijskim periodom | • Postanak, razvoj i kraj srpske državnosti u srednjem veku | Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Srpski narod u jugoslovenskoj državi
| Proširivanje znanja o nastanku i odlikama jugoslovenske države
| • obrazloži najvažnije motive za stvaranje jugoslovenske države | • Jugoslovenska ideja i konstituisanje države | Preporuke za realizaciju nastave |
Dostignuća srpske kulture
| Razumevanje pojma srpskog kulturnog prostora
| • razlikuje periode u kojima su nastala najznačajnija dela srpske kulture | • Srednjovekovna kultura Srba (jezik i pismo, verski karakter kulture, Miroslavljevo jevanđelje, književnost, najznačajnije zadužbine, pravni spomenici) | Preporuke za realizaciju nastave |
Srpski narod i Srbija u savremenom svetu | Razumevanje političkih i ekonomskih odnosa u savremenom svetu | • identifikuje najvažnije činioce u međunarodnim političkim i ekonomskim odnosima | • Najuticajnije države i organizacije u međunarodnim političkim i ekonomskim odnosima | Preporuke za realizaciju nastave |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/ MODULIMA
- Srpski jezik i književnost
- Geografija
- Građansko vaspitanje
- Verska nastava
- Ustav i prava građana
- Društveno uređenje
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku | |||
I |
| 70 |
|
|
| 70 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje znanja, veština i formiranje vrednosnih stavova informatičke pismenosti neophodnih za život i rad u savremenom društvu.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: prvi
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
V | |
Osnove računarske tehnike | 12-14 |
Obrada teksta | 14-16 |
Tabelarni proračuni | 14-16 |
Slajd prezentacije | 10-12 |
Internet i elektronska komunikacija | 14-16 |
UKUPNO: | 64 - 74 |
NAPOMENA: Godišnji fond časova zavisi od broja nastavnih nedelja u prvom razredu koji je definisan nastavnim planom za svaki obrazovni profil.
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI PO MODULIMA
Naziv modula: Osnove računarske tehnike
Trajanje modula: 12-14 časova
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za korišćenje osnovnih mogućnosti računarskog sistema | • klasifikuje faze istorijskog razvoja računara | • istorijski razvoj tehnologija za skladištenje, obradu i prenos podataka | Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: Obrada teksta
Trajanje modula: 14-16 časova
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za rad sa programima za obradu teksta
| • podešava radno okruženje programa za obradu teksta | • podešavanje radnog okruženja (palete alatki, prečice, lenjir, pogled, zum...) | Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: Tabelarni proračuni
Trajanje modula: 14-16 časova
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za rad sa programom za tabelarne proračune | • podešava radno okruženje programa za tabelarne proračune | • podešavanje radnog okruženja (palete alatki, prečice, lenjir, pogled, zum...) | Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: Slajd prezentacije
Trajanje modula: 10-12 časova
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za izradu slajd - prezentacija i njihovo prezentovanje | • podešava radno okruženje programa za izradu slajd - prezentacije | • podešavanje radnog okruženja (palete alatki, prečice, lenjir, pogled, zum...) | Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: Internet i elektronska komunikacija
Trajanje modula: 14-16 časova
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za korišćenje Interneta i elektronsku komunikaciju
| • objasni pojam i strukturu Interneta
| • istorijski razvoj Interneta i struktura | Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/ MODULIMA
- Svi predmeti i moduli
Godišnji fond časova: 35
Razred: prvi
Ciljevi predmeta:
• Podsticanje učenika na međusobno upoznavanje;
• Podsticanje učenika da sagledaju međusobne sličnosti i razlike i uvaže ih;
• Osposobljavanje učenika za komunikaciju u grupi;
• Osposobljavanje učenika za rad u grupi/timu i međusobnu saradnju;
• Podsticanje učenika da sukobe rešavaju na konstruktivan način i da izbegavaju sukobe;
• Osposobljavanje učenika da prepoznaju primere nasilja u svojoj sredini.
TEMA | CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
JA, MI I DRUGI | • Podsticanje učenika na međusobno upoznavanje | • Analizira svoje osobine i ume da ih predstavi drugima | • Izradi "lični bedž", predstavi svoje osobine i karakteristike drugima | Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave
• u realizaciji ovog programa nastavnik je izvor znanja, organizator i voditelj učeničkih aktivnosti i osoba koja daje povratnu informaciju. Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
KOMUNIKACIJA U GRUPI | • Osposobljavanje učenika za komunikaciju u grupi | • Iskaže, obrazloži i brani mišljenje argumentima | • Analizira karakteristike debate i osmišljava i organizuje debatu na izabranu temu | |
ODNOSI U GRUPI/ZAJEDNICI
| • Osposobljavanje učenika za rad u grupi/timu i međusobnu saradnju
| • Radi u grupi/timu | • Koristi priloge i radne materijale koji se nalaze u priručniku i osmišljeni su za svaku radionicu |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Srpski jezik i književnost
IV. NASTAVNI PLAN I PROGRAM OPŠTEOBRAZOVNIH PREDMETA ZA OBRAZOVNI PROFIL RUKOVALAC - MEHANIČAR POLJOPRIVREDNE TEHNIKE
Nedeljni i godišnji fond časova opšteobrazovnih predmeta za obrazovni profil: RUKOVALAC - MEHANIČAR POLJOPRIVREDNE TEHNIKE
| I RAZRED | II RAZRED | III RAZRED | UKUPNO | |||||||||||||||||||||||
nedeljno | godišnje | nedeljno | godišnje | nedeljno | godišnje | godišnje | |||||||||||||||||||||
T | V | PN | T | V | PN | B | T | V | PN | T | V | PN | B | T | V | PN | T | V | PN | B | T | V | PN | B | S | ||
A1: OBAVEZNI OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI | 11 | 2 | 0 | 352 | 64 | 0 | 0 | 8 | 0 | 0 | 256 | 0 | 0 | 0 | 9 | 0 | 0 | 288 | 0 | 0 | 0 | 896 | 64 | 0 | 0 | 960 | |
1. | Srpski jezik i književnost | 3 |
|
| 96 |
|
|
| 2 |
|
| 64 |
|
|
| 2 |
|
| 64 |
|
|
| 224 |
|
|
| 224 |
1.1. | __________ jezik i književnost |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. | Srpski jezik kao nematernji jezik |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. | Strani jezik I | 2 |
|
| 64 |
|
|
| 2 |
|
| 64 |
|
|
| 1 |
|
| 32 |
|
|
| 160 |
|
|
| 160 |
4. | Fizičko vaspitanje | 2 |
|
| 64 |
|
|
| 2 |
|
| 64 |
|
|
| 2 |
|
| 64 |
|
|
| 192 |
|
|
| 192 |
5. | Matematika | 2 |
|
| 64 |
|
|
| 2 |
|
| 64 |
|
|
| 1 |
|
| 32 |
|
|
| 160 |
|
|
| 160 |
6. | Istorija | 2 |
|
| 64 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 64 |
|
|
| 64 |
7. | Računarstvo i informatika |
| 2 |
|
| 64 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 64 |
|
| 64 |
8. | Geografija |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 1 |
|
| 32 |
|
|
| 32 |
|
|
| 32 |
9. | Ekologija i zaštita životne sredine |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 1 |
|
| 32 |
|
|
| 32 |
|
|
| 32 |
10. | Ustav i prava građana |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 1 |
|
| 32 |
|
|
| 32 |
|
|
| 32 |
B: IZBORNI PREDMETI | 1 | 0 | 0 | 32 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 32 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 32 | 0 | 0 | 0 | 96 | 0 | 0 | 0 | 96 | |
1. | Građansko vaspitanje / Verska nastava | 1 |
|
| 32 |
|
|
| 1 |
|
| 32 |
|
|
| 1 |
|
| 32 |
|
|
| 96 |
|
|
| 96 |
Ukupno A1+A2 | 12 | 2 | 0 | 384 | 64 | 0 | 10 | 9 | 0 | 0 | 288 | 0 | 0 | 0 | 10 | 0 | 0 | 320 | 0 | 0 | 0 | 992 | 64 | 0 | 0 | 1056 | |
Ukupno | 14 | 448 | 9 | 288 | 10 | 320 | 1056 | ||||||||||||||||||||
Ukupno A1+A2+B1+B2 | 32 | 1174 | 32 | 1174 | 32 | 1084 | 3432 |
Lista izbornih predmeta prema programu obrazovnog profila
Rb | Lista izbornih predmeta | RAZRED | ||
I | II | III | ||
1. | Strani jezik |
| 1 | 1 |
2. | Izabrani sport |
| 1 | 1 |
3. | Istorija (odabrane teme) |
| 1 | 1 |
4. | Etika |
|
| 1 |
5. | Logika |
|
| 1 |
6. | Matematika |
|
| 1 |
7. | Agrarna geografija |
| 1 | 1 |
8. | Likovna kultura |
| 1 | 1 |
9. | Muzička kultura |
| 1 | 1 |
10. | Biologija |
| 1 | 1 |
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
| I RAZRED | II RAZRED | III RAZRED | UKUPNO |
Čas odeljenskog starešine | do 64 | do 64 | do 64 | do 192 |
Dodatni rad * | do 30 | do 30 | do 30 | do 120 |
Dopunski rad * | do 30 | do 30 | do 30 | do 120 |
Pripremni rad * | do 30 | do 30 | do 30 | do 120 |
Napomena: *Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada.
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
| I RAZRED | II RAZRED | III RAZRED |
Ekskurzija | 2-3 dana | 2-3 dana | 3-4 dana |
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture | 2 časa nedeljno | ||
Treći strani jezik | 2 časa nedeljno | ||
Drugi predmeti * | 1-2 časa nedeljno | ||
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo) | 30-60 časova godišnje | ||
Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge | 15-30 časova godišnje | ||
Kulturna i javna delatnost škole | 2 radna dana |
Napomena: *Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
| I RAZRED | II RAZRED | III RAZRED |
Razredno-časovna nastava | 32 | 32 | 32 |
Mentorski rad (nastava u bloku, praksa) | 5 | 5 | 2 |
Obavezne vannastavne aktivnosti | 2 | 2 | 2 |
Završni ispit |
|
| 3 |
Ukupno radnih nedelja | 39 | 39 | 39 |
Podela odeljenja u grupe
razred | predmet / modul | godišnji fond časova | broj učenika u grupi - do | |||
vežbe | praktična nastava | nastava u bloku | profesionalna praksa | |||
I | Računarstvo i informatika | 64 |
|
|
| 12 |
Godišnji fond časova: 96 časova
Razred: prvi
Ciljevi predmeta:
• Razvijanje i negovanje jezičke kulture, poštovanje pravila standardnog književnog jezika u usmenom i pisanom izražavanju;
• Upoznavanje književne umetnosti;
• Osposobljavanje za efikasno komuniciranje;
• Unapređivanje znanja o sopstvenoj kulturi i kulturama drugih naroda;
• Razvijanje humanističkog i književnog obrazovanja na najboljim delima srpske i svetske kulturne baštine;
• Upućivanje učenika na istraživački i kritički odnos prema književnosti;
• Podsticanje učenika na usavršavanje govorenja, pisanja i čitanja, kao i negovanje kulture dijaloga;
• Obezbeđivanje funkcionalnih znanja iz teorije i istorije književnosti;
• Razvijanje trajnog interesovanja za nova saznanja.
TEMA | CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Uvod u proučavanje književnog dela | • Uvođenje učenika u svet umetničkog dela i književnost kao nauku i umetnost | • razlikuje vrste umetnosti i njihova izražajna sredstva | • Vrste umetnosti, podela umetnosti | Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Književnost starog veka | • Upoznavanje učenika sa mitologijom, reprezenta-tivnim delima starog veka i njihovim značajem za razvoj evropske kulture | • objasni značaj mitologije za antičku književnost i razvoj evropske kulture | • Sumersko-vavilonska književnost - Ep o Gilgamešu (analiza odlomka) | |
Srednjovekovna književnost | • Upoznavanje sa spomenicima južnoslovenske kulture, razvojem pisma i jezika, delima srednjovekovne književnosti | • navede najznačajnije spomenike južnoslovenske kulture, njihov jezik, pismo i vek u kom su nastali | • Počeci slovenske pismenosti: Crnorizac Hrabar: "Slovo o pismenima" |
|
Narodna književnost | • Ukazivanje na narodnu književnost kao izraz kolektivnog mišljenja i osećanja, riznicu narodnih običaja, kodeks etičkih normi | • razlikuje lirske, epske i lirsko-epske pesme | • Vrste narodne književnosti | |
Humanizam i renesansa | • Upoznavanje sa poetikom humanizma i renesanse, njenim najznačajnijim predstavnicima i književnim delima | • navede najznačajnije predstavnike i njihova dela | • Poetika humanizma i renesanse, najznačajniji predstavnici |
|
Opšti pojmovi o jeziku
| • Ukazivanje na proučavanje jezika kao sistema, njegovu društvenu uslovljenost i istorijski razvoj
| • objasni funkciju jezika i pojam jezičkog znaka • navede faze razvoja književnog jezika do 19. veka | • Mesto jezika u ljudskom društvu, bitna svojstva jezika, jezik i komunikacija • Književni jezik, jezička norma i standardizacija | |
Fonetika | • Osposobljavanje učenika za primenjivanje znanja iz fonetike i fonologije u skladu sa jezičkom normom | • primeni znanja o glasovnim alternacijama u pravopisnim rešenjima | • Fonetika i fonologija | |
Pravopis | • Osposobljavanje učenika za primenjivanje znanja iz jezika i pravopisa u skladu sa jezičkom normom | • primeni znanja o glasovnim alternacijama u skladu sa jezičkom normom | • Glavne norme pisanja velikog i malog slova (na početku rečenice, naslovi i natpisi, vlastita imena, imena naroda, geografski pojmovi, nebeska tela, praznici, ustanove i organizacije, prisvojni pridevi na -ov i -in, kurtoazna upotreba velikog slova, višečlana imena zemalja i ostala višečlana imena, pomoćne reči u imenima, nazivi serijskih i apstraktnih pojmova, zvanja, titule…) | |
Kultura izražavanja | • Osposobljavanje učenika da primenjuju teorijska znanja iz gramatike i pravopisa u usmenom i pisanom izražavanju u skladu sa jezičkom normom | • opiše stanja, osećanja, raspoloženja, izrazi stavove, donese zaključke u usmenom i pisanom izražavanju | • Jezičke vežbe |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- Istorija
- Verska nastava
SRPSKI JEZIK KAO NEMATERNJI JEZIK
Godišnji fond časova: 64-74 (prema nastavnom planu)
Razred: prvi
Ciljevi predmeta:
• Ovladavanje srpskim jezikom kao nematernjim jezikom u okviru predviđenih sadržaja;
• Usvajanje gramatičkih sadržaja i leksike;
• Usvajanje pravilnog izgovora;
• Osposobljavanje za komunikaciju u svakodnevnim životnim situacijama;
• Osposobljavanje učenika za samostalno usmeno i pismeno izražavanje;
• Upoznavanje učenika sa značajnim karakteristikama kulture naroda koji govore srpskim jezikom;
• Upoznavanje učenika sa delima srpske književnosti;
• Razvijanje interesovanja učenika za dalje učenje srpskog jezika;
• Ovladavanje terminologijom u vezi sa obrazovnim profilom.
TEMA | CILJ | ISHODI | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Fonetika | Osposobljavanje učenika za pravilan izgovor glasova srpskog jezika i pravilno akcentovanje reči i rečenica. | • pravilno artikuliše glasove srpskog jezika, | • Vokalski i konsonantski sistem standardnog jezika; | Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama: |
Morfologija | Upoznavanje učenika sa pravilnom upotrebom oblika reči. | • razlikuje vrste reči | • Vrste reči i njihove gramatičke kategorije; | Preporuke za realizaciju sadržaja programa Nastavni program srpskog kao nematernjeg jezika za srednju školu predstavlja produžetak programa osnovne škole i obezbeđuje kontinuitet nastave ovog predmeta. Stoga, neophodno je da se nastavnik upozna sa sadržajem programa predmeta srpski kao nematernji jezik za osnovnu školu. Nivo znanja učenika iz osnovne škole, u pogledu ovladanosti srpskim jezikom, veoma je različit. Zato nastava srpskog kao nematernjeg jezika ne može biti jednoobrazna i u njoj se moraju uvažavati različite mogućnosti i potrebe učenika različitih sredina i različitih maternjih jezika. Ona mora obezbediti individualno napredovanje učenika u savladavanju jezičkih i komunikativnih veština, što podrazumeva dostizanje različitih nivoa ishoda zavisno od konkret-nih mogućnosti. S obzirom na to da je osnovni cilj nastave ovoga predmeta produktivno ovlada-vanje srpskim jezikom i osposobljavanje učeni-ka za komunikaciju u svakodnevnim situa-cijama, organizacija ove nastave treba da se bazira na principima komunikativnog pristupa u usvajanju i učenju jezika. Sadržaji programa iz gramatike povezani su sa sadržajima gramatike u osnovnoj školi, kojima se sada pristupa kognitivno. Time se znanja upotpunjuju i podižu na viši njivo, koriguju se eventualne greške nastale usled interferencije maternjeg jezika i nedovoljno savladanih sadržaja iz prethodnih razreda. Nastavu gramatike treba organizovati kao sredstvo učenja upotrebe jezika, bez nefunkcionalnog učenja gramatičkih pravila i paradigmi. Gramatičke elemente treba prezentovati i uvežbavati u kontekstu, u realnim govornim situacijama. Nastava srpskog kao nematernjeg jezika mora biti humanistički orijentisana i bogata kako jezičkim tako i sadržajima iz kulture. Pored jezičkih, u punoj meri moraju biti zastupljeni književni, umetnički, savremeni sadržaji i sadržaji civilizacijskih tekovina. U okviru časova književnosti obrađuju se odabrani odlomci iz srpske književnosti u skladu sa nivoom znanja i interesovanjima učenika. Pored predloženih književnih tekstova u nastavi treba koristiti tekstove i drugih funkcionalnih stilova, autentične i konstruisane, da bi učenici sticali sposobnost razlikovanja i adekvatne primene odgovarajućih formi izražavanja. Izuzetnu pažnju treba posvetiti motivaciji učenika za rad organizovanjem različitih metoda i oblika rada i raznovrsnim leksičkim, gramatičkim i komunikativnim vežbama. Učenike treba podsticati i na uočavanje sličnosti i razlika srpskog i maternjeg jezika, ali i širih, kulturoloških karakteristika. Posebne napomene za ostvarivanje pojedinih sadržaja u okviru tema. |
Tvorba reči | Osposobljavanje učenika za primenu pravila tvorbe reči. | • pravilno gradi reči raznim tipovima tvorbe | • Izvedene i složene reči (uloga prefiksa, sufiksa i spojnih vokala u građenju reči). | |
Sintaksa | Osposobljavanje učenika za pravilno građenje sintagmi i rečenica. | • proširi prostu rečenicu zavisnim članovima | • Rečenični članovi; | |
Pravopis | Osposobljavanje učenika za primenu pravopisnih pravila srpskog jezika. | • primenjuje pravopisna pravila srpskog jezika | • Karakteristike fonetskog pravopisa; | |
Kultura izražavanja | Osposobljavanje učenika za usmeno i pismeno izražavanje. | • komunicira na srpskom jeziku u skladu sa temom ili situacijom | - Tematika: | |
Književnost | Upoznavanje sa različitim književnim rodovima i vrstama i značajnim delima srpske književnosti. | • razlikuje književne rodove i vrste | - Vuk Stefanović Karadžić - sakupljač narodnih umotvorina; | - U ostvarivanju sadržaja programa koji se odnose na padeže detaljnije obraditi mesna značenja genitiva, akuzativa i lokativa. Uvežbavanje padeža povezivati sa proširivanjem rečenice sintagmama. |
Napomena: Godišnji fond časova zavisi od broja nastavnih nedelja u prvom razredu koji je definisan nastavnim planom za svaki obrazovni profil.
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
- Maternji jezik i književnost
- Verska nastava
- Istorija
Cilj predmeta:
• Razvijanje saznajnih i intelektualnih sposobnosti i sticanje pozitivnog odnosa prema drugim kulturama uz uvažavanje različitosti i usvajanje znanja i umenja potrebnih u komunikaciji na stranom jeziku u usmenom i pisanom obliku.
CILJ | ISHODI NA KRAJU PRVOG RAZREDA | PREPORUČENE TEME OPŠTE I STRUČNE I GRAMATIČKI SADRŽAJI | KOMUNIKATIVNE FUNKCIJE | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Razumevanje na sluh
Razumevanje pročitanog teksta Usmena produkcija Osposobljavanje učenika za kratko monološko izlaganje i za učešće u dijalogu na stranom jeziku Pismena produkcija Osposobljavanje učenika za pisanje kraćih tekstova različitog sadržaja
Interakcija Medijacija Osposobljavanje učenika da prevodi, sažima i prepričava sadržaj kraćih usmenih i pisanih tekstova Medijska pismenost
| • razume rečenice, pitanja i uputstva iz svakodnevnog govora (kratka uputstva izgovorena sporo i razgovetno)
• u nepoznatom tekstu prepoznaje poznate reči, izraze i rečenice (npr. u oglasima, na plakatima) • upotrebljava jednostavne izraze i rečenice da bi predstavio svakodnevne, sebi bliske ličnosti, aktivnosti, situacije i događaje • sastavlja kratak tekst o odgovarajućoj temi
• na jednostavan način se sporazumeva sa sagovornikom koji govori sporo i razgovetno • Na ovom nivou nije predviđena • prepoznaje i pravilno koristi osnovne fonološke (intonacija, prozodija, ritam) i morfosintaksičke kategorije (imenički i glagolski nastavci, osnovni red reči)
• koristi sadržaje medijske produkcije namenjene učenju stranih jezika (štampani mediji, audio/video zapisi, kompakt disk, internet itd.)
| • Svakodnevni život (organizacija vremena, poslova, slobodno vreme) STRUČNE TEME • Poljoprivredna tehnika - mašine, oruđa i uređaji ENGLESKI JEZIK I. REČENICA a) izjave - bez promene glagolskog vremena (glagol glavne rečenice u jednom od sadašnjih vremena) II. IMENIČKA GRUPA 10. Član - Obnoviti upotrebu određenog i neodređenog člana 11. Imenice - Množina imenica - obnoviti 12. Zamenički oblici a) Zamenice - Lične zamenice u funkciji subjekta i objekta III GLAGOLSKA GRUPA 1. Glagoli 2. Prilozi, izvođenje priloga i upotreba, prilozi verovatnoće sa may, might i will ITALIJANSKI JEZIK Morfosintaksički i fonetski sadržaji Član Imenica Zamenice Pridevi Neodređeni pridevi ogni i qualche. Naziv boja, morfološke osobenosti prideva viola, rosa, blu, arancione. Glagol Prilozi Predlozi Sintaksa Red reči u rečenici. Mesto priloga i priloških odredbi. Nel lubretto cu sono nomu deu professoru e altre unformazuonu utulu. Leksikografija NEMAČKI JEZIK Imenice Determinativi Zamenice Pridevi Brojevi Predlozi Glagoli Rečenice RUSKI JEZIK Rečenica Imenice Imenice kojima se označavaju profesije ljudi, njihova nacionalna i teritorijalna pripadnost. Promena imenica na: -ия, -иe, -мя. Imenice pluralia tantum (receptivno). Obnavljanje i sistematizacija osnovnih imeničkih promena. Zamenice Pridevi Brojevi Glagoli Glagoli kretanja: kretanje u određenom pravcu, neodređeno kretanje i kretanje jednom u oba pravca: aktiviranje do sada ne obrađenih glagola kretanja (идти - ходить, ехать - ездить, бегать - бежать, плыть - плаваь, лететь - летать, нести - носить, вести - водить, везти - возить). Rekcija glagola: uočavanje razlika između ruskog i maternjeg jezika (благодарить кого за что, пожертвовать кем - чем, напоминать о ком isl). Prilozi Predlozi Veznici Rečenični modeli Subjekatsko - predikatski odnosi Это утверждение является спорным. Objekatski odnosi Vremenski odnosi Načinski odnosi Uzročni odnosi Atributivni odnosi FRANCUSKI JEZIK Pasivne konstrukcije Poređenje prideva ŠPANSKI JEZIK Imenička grupa Tráeme algún libro de García Márquez. Glagolska grupa Pitanja sa upitnim rečima: Indirektna pitanja Negacija Hipotetičke rečenice (prvi tip) Promena značenja prideva u zavisnosti od pozicije uz imenicu Kazivanje vremena i odredbe za vreme Poređenje Odredbe za način Miguel maneja el coche cuidadosamente/con mucho cuidado. Izrazi za meru i količinu Složene rečenice sa infinitivom (sa modalnim glagolima i finalne rečenice) Ortografija | 1. Predstavljanje sebe i drugih 16. Traženje mišljenja i izražavanje slaganja i neslaganja
| NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA Komunikativna nastava stranih jezika podrazumeva poimanje jezika kao sredstva komunikacije; insistira na upotrebi ciljnog jezika u učionici u dobro osmišljenim kontekstima od interesa za učenike; pretpostavlja primenu tzv. Teacher talk, odn. prilagođavanje govorne delatnosti nastavnika interesovanjima i znanjima učenika; insistira na komunikativnom aspektu upotrebe jezika, odn. na značenju jezičke poruke, a ne toliko na gramatičnoj preciznosti iskaza; pretpostavlja da se znanja učenika mere precizno definisanim relativnim, a ne toliko apsolutnim kriterijumima tačnosti. Takozvana komunikativno interaktivna paradigma u nastavi stranih jezika, između ostalog, uključuje i sledeće komponente:
Neophodno je da stručna tematika koja se obrađuje na stranom jeziku prati ishode pojedinih stručnih predmeta i bude u korelaciji sa njima. Realizacija nastave jezika struke se mnogo više ogleda u razvijanju receptivnih veština nego produktivnih jer je svrha učenja stranog jezika, u prvoj liniji, usmerena na to da se učenici osposobe da prate određenu stručnu literaturu u cilju informisanja, praćenja inovacija i dostignuća u oblasti struke, usavršavanja i napredovanja.
Produktivne veštine treba ograničiti na strogo funkcionalnu primenu realnu za zahteve struke. To podrazumeva pisanje kratkih poruka, mejlova u okviru poslovne komunikacije (porudžbenice, reklamacije, zahtevi, molbe) i vođenje usmene komunikacije koja omogućava sporazumevanje na osnovnom nivou bilo u direktnom kontaktu sa sagovornikom ili u telefonskom razgovoru.
|
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- Maternji jezik
- Geografija
- Građansko vaspitanje
Godišnji fond časova: 64 časa
Razred: prvi
Opšti cilj predmeta:
Cilj fizičkog vaspitanja jeste da se raznovrsnim i sistematskim motoričkim aktivnostima, u povezanosti sa ostalim vaspitno-obrazovnim područjima, doprinese integralnom razvoju ličnosti učenika (kognitivnom, afektivnom, motoričkom), razvoju motoričkih sposobnosti, sticanju, usavršavanju i primeni motoričkih umenja, navika i neophodnih teorijskih znanja u svakodnevnim i specifičnim uslovima života i rada.
Posebni ciljevi predmeta:
• Podsticanje rasta i razvoja i uticanje na pravilno držanje tela (prevencija posturalnih poremećaja);
• Razvoj i usavršavanje motoričkih sposobnosti i teorijskih znanja neophodnih za samostalni rad na njima;
• Sticanje motoričkih umenja (veština) i teorijskih znanja neophodnih za njihovo usvajanje;
• Proširenje i produbljavanje interesovanja koje su učenici stekli u osnovnoj školi i potpunije sagledavanje sportske grane za koju pokazuju poseban interes;
• Usvajanje znanja radi razumevanja značaja i suštine fizičkog vaspitanja definisanih opštim ciljem ovog predmeta (vaspitno-obrazovnog područja);
• Motivacija učenika za bavljenje fizičkim aktivnostima i formiranje pozitivnih psiho-socijalnih obrazaca ponašanja;
• Osposobljavanje učenika da stečena umenja, znanja i navike koriste u svakodnevnim uslovima života i rada.
TEMA | CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Zdravstvena kultura i fizička aktivnost kao osnova za realizovanje postavljenih ciljeva i ishoda; | • Unapređivanje i očuvanje zdravlja; | • Prepozna veze između fizičke aktivnosti i zdravlja; | • Vežbe oblikovanja (jačanja, labavljenje i rastezanje); | • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja; Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave
• Sadržaj ciklusa je: Način ostvarivanja programa • Sadržaji programa usmereni su na: razvijanje fizičkih sposobnosti; sportsko-tehničko obrazovanje: povezivanje fizičkog vaspitanja sa životom i radom; Nastava se ne može održavati istovremeno sa dva odeljenja ni na sportskom terenu ni u fiskulturnoj sali; Praćenje, vrednovanje i ocenjivanje Minimalni obrazovni zahtevi Za učenike: nastavni sadržaji iz programa vežbi na tlu, preskoka, jedne sprave u uporu i jedne sprave u visu; Okvirni broj časova po temama • POSEBNE AKTIVNOSTI - I razred do 12km (ukupno u oba pravca); - Dva krosa: jesenji i prolećni - Škola organizuje i sprovodi sportska takmičenja, kao jedinstveni deo procesa nastave fizičkog vaspitanja, sportska takmičenja organizuju se u okviru radne subote i u drugo vreme koje odredi škola. |
• Razvoj motoričkih i funkcionalnih sposobnosti čoveka, kao osnova za realizovanje postavljenih ciljeva i ishoda; | • Razvoj i usavršavanje motoričkih sposobnosti i teorijskih znanja neophodnih za samostalni rad na njima; | • Imenuje motoričke sposobnosti koje treba razvijati, kao i osnovna sredstva i metode za njihov razvoj; | • Vežbe snage bez i sa malim tegovima (do 4 kg); | |
• Usvajanje znanja, umenja i veština iz sportskih grana i disciplina kao osnova za realizovanje postavljenih ciljeva i ishoda; • Atletika;
• Sportska gimnastika: (Vežbe na spravama i tlu); | • Sticanje motoričkih umenja (veština) i teorijskih znanja neophodnih za njihovo usvajanje; • Estetsko izražavanje pokretom i doživljavanje estetskih vrednosti pokreta i kretanja; • Uvođenje učenika u organizovani sistem priprema za školska takmičenja, igre, susrete i manifestacije; • Razvijanje elemenata ritma u prepoznavanju celina: rad-odmor; naprezanje-relaksacija; ubrzanje - usporavanje; | • Kratko opiše osnovne karakteristike i pravila atletike, gimnastike i sportske grane - disciplina koje se uče; • Želi da se bavi fizičkim, odnosno sportskim aktivnostima, pošto sagledava (detektuje) pozitivne karakteristike fizičke i sportske aktivnosti - njihove pozitivne uticaje na zdravlje, druženje i dobro raspoloženje; • Objasni da pokret i kretanje, bez obzira na to kojoj vrsti fizičke odnosno sportske aktivnosti pripada, ima svoju estetsku komponentu (lepota izvođenja, lepota doživljaja); • Navodi osnovne olimpijske principe i primenjuje ih na školskim sportskim takmičenjima i u slobodnom vremenu; | • ATLETIKA Trčanja: Vežbanje tehnike trčanja na srednjim stazama umerenim intezitetom i različitim tempom u trajanju od 5 do 10 min. • SPORTSKA GIMNASTIKA: 1. Vežbe na tlu 2. Preskok 3. Krugovi 4. Razboj 5. Vratilo 6. Greda 7. Konj sa hvataljkama | |
• Sportska igra (po izboru); • Fizička, odnosno sportska aktivnost: u skladu sa mogućnostima škole | • SPORTSKA IGRA (po izboru) |
NAPOMENA: Godišnji fond časova zavisi od broja nastavnih nedelja u prvom razredu koji je definisan nastavnim planom za svaki obrazovni profil.
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
Svaki od obrazovnih profila ima karakteristike vezane za obavljanje konkretnih stručnih poslova, koji zahtevaju određene položaje tela, pokrete i kretanja i mogu negativno uticati na pravilno držanje (status kičmenog stuba i status stopala). Kako bi se izbegli ovi negativni uticaji, nastavnici stručnih predmeta i profesori fizičkog vaspitanja definišu moguće profesionalne poremećaje, na osnovu čega se programiraju posebni sadržaji, kojima se obezbeđuje prevencija
- Medicina
- Biologija
- Fizika
- Ishrana ljudi
- Ekologija
- Hemija
- Filozofija
- Likovna kultura
- Muzička kultura
Godišnji fond časova: 64
Razred: prvi
Ciljevi predmeta:
• Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja;
• Razvijanje sposobnosti jasnog i preciznog izražavanja i korišćenja osnovnog matematičko-logičkog jezika;
• Razvijanje sposobnosti određivanja i procene kvantitativnih veličina i njihovog odnosa;
• Razlikovanje geometrijskih figura i njihovi uzajamni odnosi i transformacije;
• Razumevanje funkcionalnih zavisnosti, njihovo predstavljanje i primena;
• Razvijanje sistematičnosti, urednosti, preciznosti, temeljnosti, istrajnosti, kritičnosti u radu; razvijanje radnih navika i sposobnosti za samostalni i grupni rad;
• Sticanje znanja i veština korisnih za transfer u stručno-teoretskim predmetima i razvijanje sposobnosti za pravilno korišćenje stručne literature;
• Formiranje svesti o univerzalnosti i primeni matematičkog načina mišljenja;
• Podsticanje stručnog razvoja i usavršavanje u skladu sa individualnim sposobnostima i potrebama društva;
• Razvoj sposobnosti potrebnih za rešavanje problema i novih situacija u procesu rada i svakodnevnom životu.
TEMA | CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
REALNI BROJEVI | Obnavljanje i proširivanje znanja o skupu realnih brojeva | • zna osnovne podskupove skupa realnih brojeva (N, Z, Q, I) i razlikuje njihove elemente na primerima | • Pregled brojeva, operacije sa realnim brojevima | • Uraditi ulazni test na početku |
PROPORCIONALNOST | • Sticanje osnovnih znanja o proporcijama i procentnom računu i njihova primena | • ume da izračuna određen deo neke veličine | • Razmera i proporcija | • Važno je da se razmera vezuje za realne i konkretne primene npr. kod planova i geografskih karata, receptura za određene prehrambene proizvode; raditi što više raznovrsnih primera (npr. račun mešanja koristi za određivanje količine komponenata u prehrambenim proizvodima) |
RACIONALNI ALGEBARSKI IZRAZI | • Sticanje osnovnih znanja i veština o polinomima i racionalnim algebarskim izrazima | • zna da sredi polinom dobijen sabiranjem, oduzimanjem i množenjem polinoma | • Polinomi | • Insistirati na preciznom izražavanju |
GEOMETRIJA | • Sticanje osnovnih znanja i veština iz geometrije | • zna šta je prava, duž, poluprava, ugao, trougao, krug | • Geometrijski pojmovi i veze između njih | • Insistirati na izvođenju precizne i uredne konstrukcije jednostavnih figura |
LINEARNE JEDNAČINE | • Usvajanje pojmova i rešavanje linearnih jednačina i nejednačina, sistema linearnih jednačina i grafički prikaz linearne funkcije | • rešava linearne jednačine | • Linearna jednačina i njene primene | • Istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza funkcije |
Napomena: za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano je 8 časova
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/ MODULIMA
- Fizika
- Osnovi poljoprivredne tehnike
- Računarstvo i informatika
Godišnji fond časova: 64
Razred: prvi
Ciljevi predmeta:
• Humanističko obrazovanje i razvijanje istorijske svesti;
• Sticanje znanja i veština neophodnih za razumevanje savremenog sveta;
• Razumevanje istorijskog prostora i vremena, istorijskih događaja, pojava i procesa i uloge istaknutih ličnosti;
• Razvijanje nacionalnog identiteta;
• Unapređivanje sposobnosti za izražavanje i obrazlaganje sopstvenog mišljenja.
TEMA | CILJ | ISHODI | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Srpska država i državnost | Proširivanje znanja o nastanku moderne srpske države i najvažnijim odlikama srpske državnosti | • prepozna različite istorijske sadržaje (ličnosti, događaje, pojave i procese) i dovede ih u vezu sa odgovarajućom vremenskom odrednicom i istorijskim periodom | • Postanak, razvoj i kraj srpske državnosti u srednjem veku | Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Srpski narod u jugoslovenskoj državi
| Proširivanje znanja o nastanku i odlikama jugoslovenske države
| • obrazloži najvažnije motive za stvaranje jugoslovenske države
| • Jugoslovenska ideja i konstituisanje države Kosovu i Metohiji i NATO intervencija 1999, Kosovsko pitanje, razdvajanje Srbije i Crne Gore | Preporuke za realizaciju nastave • Istorija kao narativni predmet, u kome su usmeno izlaganje, opis, razgovor, objašnjenja, tumačenja, argumentovanje nastavnika i učenika glavna aktivnost, pruža velike mogućnosti za podsticanje učeničke radoznalosti, koja je u osnovi svakog saznanja. Nastavni sadržaji treba da budu predstavljeni kao "priča" bogata informacijama i detaljima, ne zato da bi opteretili pamćenje učenika, već da bi im istorijski događaji, pojave i procesi bili predočeni jasno, detaljno, živo i dinamično. |
Dostignuća srpske kulture | Razumevanje pojma srpskog kulturnog prostora | • razlikuje periode u kojima su nastala najznačajnija dela srpske kulture | • Srednjovekovna kultura Srba (jezik i pismo, verski karakter kulture, Miroslavljevo jevanđelje, književnost, najznačajnije zadužbine, pravni spomenici) | Preporuke za realizaciju nastave |
Srpski narod i Srbija u savremenom svetu | Razumevanje političkih i ekonomskih odnosa u savremenom svetu | • identifikuje najvažnije činioce u međunarodnim političkim i ekonomskim odnosima | • Najuticajnije države i organizacije u međunarodnim političkim i ekonomskim odnosima | Preporuke za realizaciju nastave |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/ MODULIMA
- Srpski jezik i književnost
- Geografija
- Građansko vaspitanje
- Verska nastava
- Ustav i prava građana
- Društveno uređenje
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku | |||
I |
| 64 |
|
|
| 64 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje znanja, veština i formiranje vrednosnih stavova informatičke pismenosti neophodnih za život i rad u savremenom društvu.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: prvi
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
V | |
Osnove računarske tehnike | 12-14 |
Obrada teksta | 14-16 |
Tabelarni proračuni | 14-16 |
Slajd prezentacije | 10-12 |
Internet i elektronska komunikacija | 14-16 |
UKUPNO: | 64-74 |
NAPOMENA: Godišnji fond časova zavisi od broja nastavnih nedelja u prvom razredu koji je definisan nastavnim planom za svaki obrazovni profil.
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI PO MODULIMA
Naziv modula: Osnove računarske tehnike
Trajanje modula: 12-14 časova
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za korišćenje osnovnih mogućnosti računarskog sistema | • klasifikuje faze istorijskog razvoja računara | • istorijski razvoj tehnologija za skladištenje, obradu i prenos podataka | Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave • Pri podešavanju radnog okruženja posebnu pažnju obratiti na regionalna podešavanja Ocenjivanje |
Naziv modula: Obrada teksta
Trajanje modula: 14-16 časova
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za rad sa programima za obradu teksta | • podešava radno okruženje programa za obradu teksta | • podešavanje radnog okruženja (palete alatki, prečice, lenjir, pogled, zum...) | Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: Tabelarni proračuni
Trajanje modula: 14-16 časova
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za rad sa programom za tabelarne proračune
| • podešava radno okruženje programa za tabelarne proračune | • podešavanje radnog okruženja (palete alatki, prečice, lenjir, pogled, zum...) | Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: Slajd prezentacije
Trajanje modula: 10-12 časova
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za izradu slajd - prezentacija i njihovo prezentovanje | • podešava radno okruženje programa za izradu slajd - prezentacije | • podešavanje radnog okruženja (palete alatki, prečice, lenjir, pogled, zum...) | Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: Internet i elektronska komunikacija
Trajanje modula: 14-16 časova
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za korišćenje Interneta i elektronsku komunikaciju | • objasni pojam i strukturu Interneta | • istorijski razvoj Interneta i struktura | Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- Svi predmeti i moduli
Godišnji fond časova: 32
Razred: prvi
Ciljevi predmeta:
• Podsticanje učenika na međusobno upoznavanje;
• Podsticanje učenika da sagledaju međusobne sličnosti i razlike i uvaže ih;
• Osposobljavanje učenika za komunikaciju u grupi;
• Osposobljavanje učenika za rad u grupi/timu i međusobnu saradnju;
• Podsticanje učenika da sukobe rešavaju na konstruktivan način i da izbegavaju sukobe;
• Osposobljavanje učenika da prepoznaju primere nasilja u svojoj sredini.
TEMA | CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
JA, MI I DRUGI | • Podsticanje učenika na međusobno upoznavanje | • Analizira svoje osobine i ume da ih predstavi drugima | • Izradi "lični bedž", predstavi svoje osobine i karakteristike drugima | Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
KOMUNIKACIJA U GRUPI | • Osposobljavanje učenika za komunikaciju u grupi | • Iskaže, obrazloži i brani mišljenje argumentima | • Analizira karakteristike debate i osmišljava i organizuje debatu na izabranu temu |
|
ODNOSI U GRUPI/ZAJEDNICI | • Osposobljavanje učenika za rad u grupi/timu i međusobnu saradnju | • Radi u grupi/timu | • Koristi priloge i radne materijale koji se nalaze u priručniku i osmišljeni su za svaku radionicu |
|
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Srpski jezik i književnost