V. NASTAVNI PLAN I PROGRAM OPŠTEOBRAZOVNIH PREDMETA ZA OBRAZOVNI PROFIL POLJOPRIVREDNI TEHNIČAR
Nedeljni i godišnji fond časova opšteobrazovnih predmeta za obrazovni profil: POLJOPRIVREDNI TEHNIČAR
| I RAZRED | II RAZRED | III RAZRED | IV RAZRED | UKUPNO | |||||||||||||||||||||||||||||
nedeljno | godišnje | nedeljno | godišnje | nedeljno | godišnje | nedeljno | godišnje | godišnje | ||||||||||||||||||||||||||
T | V | PN | T | V | PN | B | T | V | PN | T | V | PN | B | T | V | PN | T | V | PN | B | T | V | PN | T | V | PN | B | T | V | PN | B | å | ||
A1: OBAVEZNI OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI | 22 | 2 | 0 | 704 | 64 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 352 | 0 | 0 | 0 | 9 | 0 | 0 | 288 | 0 | 0 | 0 | 11 | 0 | 0 | 352 | 0 | 0 | 0 | 1696 | 64 | 0 | 0 | 1760 | |
1. | Srpski jezik i književnost | 3 |
|
| 96 |
|
|
| 3 |
|
| 96 |
|
|
| 3 |
|
| 96 |
|
|
| 3 |
|
| 96 |
|
|
| 384 |
|
|
| 384 |
1.1. | __________ jezik i književnost |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. | Srpski jezik kao nematernji jezik |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. | Strani jezik I | 2 |
|
| 64 |
|
|
| 2 |
|
| 64 |
|
|
| 2 |
|
| 64 |
|
|
| 2 |
|
| 64 |
|
|
| 256 |
|
|
| 256 |
4. | Fizičko vaspitanje | 2 |
|
| 64 |
|
|
| 2 |
|
| 64 |
|
|
| 2 |
|
| 64 |
|
|
| 2 |
|
| 64 |
|
|
| 256 |
|
|
| 256 |
5. | Matematika | 2 |
|
| 64 |
|
|
| 2 |
|
| 64 |
|
|
| 2 |
|
| 64 |
|
|
| 2 |
|
| 64 |
|
|
| 256 |
|
|
| 256 |
6. | Računarstvo i informatika |
| 2 |
|
| 64 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 64 |
|
| 64 |
7. | Istorija | 2 |
|
| 64 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 64 |
|
|
| 64 |
8. | Ekologija i zaštita životne sredine | 1 |
|
| 32 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 32 |
|
|
| 32 |
9 | Latinski jezik | 1 |
|
| 32 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 32 |
|
|
| 32 |
10. | Fizika | 2 |
|
| 64 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 64 |
|
|
| 64 |
11. | Geografija | 2 |
|
| 64 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 64 |
|
|
| 64 |
12. | Biologija |
|
|
| 64 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 64 |
|
|
| 64 |
13. | Hemija | 3 |
|
| 96 |
|
|
| 2 |
|
| 64 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 160 |
|
|
| 160 |
14. | Društveno uređenje |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 2 |
|
| 64 |
|
|
| 64 |
|
|
| 64 |
A2: IZBORNI PREDMETI | 1 | 0 | 0 | 32 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 32 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 32 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 32 | 0 | 0 | 0 | 128 | 0 | 0 | 0 | 128 | |
1. | Građansko vaspitanje / Verska nastava | 1 |
|
| 32 |
|
|
| 1 |
|
| 32 |
|
|
| 1 |
|
| 32 |
|
|
| 1 |
|
| 32 |
|
|
| 128 |
|
|
| 128 |
Ukupno A1+A2 | 23 | 2 | 0 | 736 | 64 | 0 | 0 | 12 | 0 | 0 | 384 | 0 | 0 | 0 | 10 | 0 | 0 | 320 | 0 | 0 | 0 | 12 | 0 | 0 | 384 | 0 | 0 | 0 | 1824 | 64 | 0 | 0 | 1888 | |
Ukupno | 25 | 800 | 12 | 384 | 10 | 320 | 32 | 384 | 1888 | |||||||||||||||||||||||||
Ukupno A1+A2+B1+B2 | 32 | 1174 | 32 | 1174 | 32 | 1174 | 32 | 1084 | 4606 |
Lista izbornih predmeta prema programu obrazovnog profila
Rb | Lista izbornih predmeta | RAZRED | |||
|
| I | II | III | IV |
1. | Drugi strani jezik |
| 2 | 2 | 2 |
2. | Izabrani sport |
| 2 |
| 2 |
3. | Istorija (odabrane teme) |
| 2 | 2 | 2 |
4. | Filozofija |
|
|
| 2 |
5. | Logika sa etikom |
|
| 2 |
|
6 | Biohemija |
|
| 2 |
|
7. | Hemija |
|
|
| 2 |
8. | Fizika |
|
| 2 | 2 |
9. | Biologija |
|
| 2 | 2 |
10. | Likovna kultura |
|
| 2 | 2 |
11. | Muzička kultura |
| 2 | 2 | 2 |
12. | Geografija u poljoprivredi |
| 2 | 2 |
|
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
| I RAZRED | II RAZRED | III RAZRED | IV RAZRED | UKUPNO |
Čas odeljenskog starešine | do 64 | do 64 | do 64 | do 64 | do 256 |
Dodatni rad * | do 30 | do 30 | do 30 | do 30 | do 120 |
Dopunski rad | do 30 | do 30 | do 30 | do 30 | do 120 |
Pripremni rad * | do 30 | do 30 | do 30 | do 30 | do 120 |
Napomena: *Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada.
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
| I RAZRED | II RAZRED | III RAZRED | IV RAZRED |
Ekskurzija | 2-3 dana | 2-3 dana | 3-4 dana | do 5 dana |
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture | 2 časa nedeljno | |||
Treći strani jezik | 2 časa nedeljno | |||
Drugi predmeti * | 1-2 časa nedeljno | |||
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo) | 30-60 časova godišnje | |||
Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge | 15-30 časova godišnje | |||
Kulturna i javna delatnost škole | 2 radna dana |
Napomena: *Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
| I RAZRED | II RAZRED | III RAZRED | IV RAZRED |
Razredno-časovna nastava | 32 | 32 | 32 | 32 |
Mentorski rad (nastava u bloku, praksa) | 5 | 5 | 5 | 2 |
Obavezne vannastavne aktivnosti | 2 | 2 | 2 | 2 |
Maturski ispit |
|
|
| 3 |
Ukupno radnih nedelja | 3 | 39 | 39 | 39 |
Podela odeljenja u grupe
razred | predmet / modul | godišnji fond časova | broj učenika u grupi | |||
vežbe | praktična nastava | nastava u bloku | profesionalna praksa | |||
I | Računarstvo i informatika | 64 |
|
|
| 12 |
Godišnji fond časova: 96 časova
Razred: prvi
Ciljevi predmeta:
• Razvijanje i negovanje jezičke kulture, poštovanje pravila standardnog književnog jezika u usmenom i pisanom izražavanju;
• Upoznavanje književne umetnosti;
• Osposobljavanje za efikasno komuniciranje;
• Unapređivanje znanja o sopstvenoj kulturi i kulturama drugih naroda;
• Razvijanje humanističkog i književnog obrazovanja na najboljim delima srpske i svetske kulturne baštine;
• Upućivanje učenika na istraživački i kritički odnos prema književnosti;
• Podsticanje učenika na usavršavanje govorenja, pisanja i čitanja, kao i negovanje kulture dijaloga;
• Obezbeđivanje funkcionalnih znanja iz teorije i istorije književnosti;
• Razvijanje trajnog interesovanja za nova saznanja.
TEMA | CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Uvod u proučavanje književnog dela | • Uvođenje učenika u svet umetničkog dela i književnost kao nauku i umetnost | • razlikuje vrste umetnosti i njihova izražajna sredstva | • Vrste umetnosti, podela umetnosti | Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Književnost starog veka | • Upoznavanje učenika sa mitologijom, reprezentativnim delima starog veka i njihovim značajem za razvoj evropske kulture | • objasni značaj mitologije za antičku književnost i razvoj evropske kulture | • Sumersko-vavilonska književnost: Ep o Gilgamešu (analiza odlomka) | • Književnost starog veka (11 časova) |
Srednjovekovna književnost | • Upoznavanje sa spomenicima južnoslovenske kulture, razvojem pisma i jezika, delima srednjovekovne književnosti | • navede najznačajnije spomenike južnoslovenske kulture, njihov jezik, pismo i vek u kom su nastali | • Počeci slovenske pismenosti: Crnorizac Hrabar: "Slovo o pismenima" | |
Narodna književnost | • Ukazivanje na narodnu književnost kao izraz kolektivnog mišljenja i osećanja, riznicu narodnih običaja, kodeks etičkih normi | • razlikuje lirske, epske i lirsko-epske pesme | • Vrste narodne književnosti | |
Humanizam i renesansa | • Upoznavanje sa poetikom humanizma i renesanse, njenim najznačajnijim predstavnicima i književnim delima | • navede najznačajnije predstavnike i njihova dela | • Poetika humanizma i renesanse, najznačajniji predstavnici |
|
Opšti pojmovi o jeziku | • Ukazivanje na proučavanje jezika kao sistema, njegovu društvenu uslovljenost i istorijski razvoj | • objasni funkciju jezika i pojam jezičkog znaka | • Mesto jezika u ljudskom društvu, bitna svojstva jezika, jezik i komunikacija |
|
Fonetika | • Osposobljavanje učenika za primenjivanje znanja iz fonetike i fonologije u skladu sa jezičkom normom | • primeni znanja o glasovnim alternacijama u pravopisnim rešenjima | • Fonetika i fonologija |
|
Pravopis | • Osposobljavanje učenika za primenjivanje znanja iz jezika i pravopisa u skladu sa jezičkom normom | • primeni znanja o glasovnim alternacijama u skladu sa jezičkom normom | • Glavne norme pisanja velikog i malog slova (na početku rečenice, naslovi i natpisi, vlastita imena, imena naroda, geografski pojmovi, nebeska tela, praznici, ustanove i organizacije, prisvojni pridevi na -ov i -in, kurtoazna upotreba velikog slova, višečlana imena zemalja i ostala višečlana imena, pomoćne reči u imenima, nazivi serijskih i apstraktnih pojmova, zvanja, titule…) |
|
Kultura izražavanja | • Osposobljavanje učenika da primenjuju teorijska znanja iz gramatike i pravopisa u usmenom i pisanom izražavanju u skladu sa jezičkom normom | • opiše stanja, osećanja, raspoloženja, izrazi stavove, donese zaključke u usmenom i pisanom izražavanju | • Jezičke vežbe |
|
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- Istorija
- Verska nastava
SRPSKI JEZIK KAO NEMATERNJI JEZIK
Godišnji fond časova: 64-74 (prema nastavnom planu)
Razred: prvi
Ciljevi predmeta:
• Ovladavanje srpskim jezikom kao nematernjim jezikom u okviru predviđenih sadržaja;
• Usvajanje gramatičkih sadržaja i leksike;
• Usvajanje pravilnog izgovora;
• Osposobljavanje za komunikaciju u svakodnevnim životnim situacijama;
• Osposobljavanje učenika za samostalno usmeno i pismeno izražavanje;
• Upoznavanje učenika sa značajnim karakteristikama kulture naroda koji govore srpskim jezikom;
• Upoznavanje učenika sa delima srpske književnosti;
• Razvijanje interesovanja učenika za dalje učenje srpskog jezika;
• Ovladavanje terminologijom u vezi sa obrazovnim profilom.
TEMA | CILJ | ISHODI | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Fonetika | Osposobljavanje učenika za pravilan izgovor glasova srpskog jezika i pravilno akcentovanje reči i rečenica. | • pravilno artikuliše glasove srpskog jezika, | • Vokalski i konsonantski sistem standardnog jezika; | Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama: |
Morfologija | Upoznavanje učenika sa pravilnom upotrebom oblika reči. | • razlikuje vrste reči | • Vrste reči i njihove gramatičke kategorije; | Preporuke za realizaciju sadržaja programa |
Tvorba reči | Osposobljavanje učenika za primenu pravila tvorbe reči. | • pravilno gradi reči raznim tipovima tvorbe | • Izvedene i složene reči (uloga prefiksa, sufiksa i spojnih vokala u građenju reči). | |
Sintaksa
| Osposobljavanje učenika za pravilno građenje sintagmi i rečenica.
| • proširi prostu rečenicu zavisnim članovima
| • Rečenični članovi;
| |
Nivo znanja učenika iz osnovne škole, u pogledu ovladanosti srpskim jezikom, veoma je različit. Zato nastava srpskog kao nematernjeg jezika ne može biti jednoobrazna i u njoj se moraju uvažavati različite mogućnosti i potrebe učenika različitih sredina i različitih maternjih jezika. Ona mora obezbediti individualno napredovanje učenika u savladavanju jezičkih i komunikativnih veština, što podrazumeva dostizanje različitih nivoa ishoda zavisno od konkret-nih mogućnosti. S obzirom na to da je osnovni cilj nastave ovoga predmeta produktivno ovladavanje srpskim jezikom i osposobljavanje učenika za komunikaciju u svakodnevnim situa-cijama, organizacija ove nastave treba da se bazira na principima komunikativnog pristupa u usvajanju i učenju jezika. | ||||
Pravopis | Osposobljavanje učenika za primenu pravopisnih pravila srpskog jezika. | • primenjuje pravopisna pravila srpskog jezika | • Karakteristike fonetskog pravopisa; | U okviru časova književnosti obrađuju se odabrani odlomci iz srpske književnosti u skladu sa nivoom znanja i interesovanjima učenika. Pored predloženih književnih tekstova u nastavi treba koristiti tekstove i drugih funkcionalnih stilova, autentične i konstruisane, da bi učenici sticali sposobnost razlikovanja i adekvatne primene odgovarajućih formi izražavanja. Izuzetnu pažnju treba posvetiti motivaciji učenika za rad organizovanjem različitih metoda i oblika rada i raznovrsnim leksičkim, gramatičkim i komunikativnim vežbama. Učenike treba podsticati i na uočavanje sličnosti i razlika srpskog i maternjeg jezika, ali i širih, kulturoloških karakteristika. |
Kultura izražavanja | Osposobljavanje učenika za usmeno i pismeno izražavanje. | • komunicira na srpskom jeziku u skladu sa temom ili situacijom | - Tematika: | |
Književnost | Upoznavanje sa različitim književnim rodovima i vrstama i značajnim delima srpske književnosti. | • razlikuje književne rodove i vrste | - Vuk Stefanović Karadžić - sakupljač narodnih umotvorina; | - U ostvarivanju sadržaja programa koji se odnose na padeže detaljnije obraditi mesna značenja genitiva, akuzativa i lokativa. Uvežbavanje padeža povezivati sa proširivanjem rečenice sintagmama. |
Napomena: Godišnji fond časova zavisi od broja nastavnih nedelja u prvom razredu koji je definisan nastavnim planom za svaki obrazovni profil.
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
- Maternji jezik i književnost
- Verska nastava
- Istorija
Godišnji fond časova: 64 časa
Razred: prvi
Cilj predmeta:
• Razvijanje saznajnih i intelektualnih sposobnosti i sticanje pozitivnog odnosa prema drugim kulturama uz uvažavanje različitosti i usvajanje znanja i umenja potrebnih u komunikaciji na stranom jeziku u usmenom i pisanom obliku.
CILJ | ISHODI NA KRAJU PRVOG RAZREDA | PREPORUČENE TEME OPŠTE I STRUČNE I GRAMATIČKI SADRŽAJI | KOMUNIKATIVNE FUNKCIJE | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Razumevanje na sluh Osposobljavanje učenika za razumevanje usmenog govora | • razume rečenice, pitanja i uputstva iz svakodnevnog govora (kratka uputstva izgovorena sporo i razgovetno) | • Svakodnevni život (organizacija vremena, poslova, slobodno vreme) STRUČNE TEME • Materijal, sredstva, sirovine i proizvodi u pekarskoj proizvodnji ENGLESKI JEZIK I. REČENICA II. IMENIČKA GRUPA 13. Član 14. Imenice 15. Zamenički oblici 4. Pridevi 5. Brojevi III. GLAGOLSKA GRUPA 1. Glagoli - Modalni glagoli: may can, must 2. Prilozi, izvođenje priloga i upotreba, prilozi verovatnoće sa may, might i will ITALIJANSKI JEZIK Morfosintaksički i fonetski sadržaji Član Član spojen s predlozima: di, a, da, in, su i con. Imenica Zamenice Pridevi Glagol Prilozi Predlozi Sintaksa Red reči u rečenici. Mesto priloga i priloških odredbi. Nel libretto cu sono nomu deu professoru e altre unformazuonu utulu. Leksikografija NEMAČKI JEZIK Imenice Determinativi Zamenice Pridevi Brojevi Predlozi Glagoli Rečenice RUSKI JEZIK Rečenica Imenice Zamenice Pridevi Brojevi Glagoli Glagoli kretanja: kretanje u određenom pravcu, neodređeno kretanje i kretanje jednom u oba pravca: aktiviranje do sada ne obrađenih glagola kretanja (идти - ходить, ехать - ездить, бегать - бежать, плыть - плавать, лететь - летать, нести - носить, вести - водить, везти - возить). Rekcija glagola: uočavanje razlika između ruskog i maternjeg jezika (благодарить кого за что, пожертвовать кем - чем, напоминать о ком isl). Prilozi Predlozi Veznici Rečenični modeli Subjekatsko - predikatski odnosi Это утверждение является спорным. Objekatski odnosi Я не получил ответа. Vremenski odnosi Načinski odnosi Uzročni odnosi Atributivni odnosi FRANCUSKI JEZIK Pasivne konstrukcije Poređenje prideva ŠPANSKI JEZIK Imenička grupa Tráeme algún libro de García Márquez. Glagolska grupa Pitanja sa upitnim rečima: Indirektna pitanja Negacija Hipotetičke rečenice (prvi tip) Promena značenja prideva u zavisnosti od pozicije uz imenicu Kazivanje vremena i odredbe za vreme Poređenje Odredbe za način | 1. Predstavljanje sebe i drugih
| NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA Komunikativna nastava stranih jezika podrazumeva poimanje jezika kao sredstva komunikacije; insistira na upotrebi ciljnog jezika u učionici u dobro osmišljenim kontekstima od interesa za učenike; pretpostavlja primenu tzv. Teacher talk, odn. prilagođavanje govorne delatnosti nastavnika interesovanjima i znanjima učenika; insistira na komunikativnom aspektu upotrebe jezika, odn. na značenju jezičke poruke, a ne toliko na gramatičnoj preciznosti iskaza; pretpostavlja da se znanja učenika mere precizno definisanim relativnim, a ne toliko apsolutnim kriterijumima tačnosti. Takozvana komunikativno-interaktivna paradigma u nastavi stranih jezika, između ostalog, uključuje i sledeće komponente:
|
Razumevanje pročitanog Teksta Osposobljavanje učenika za razumevanje pročitanih tekstova | • u nepoznatom tekstu prepoznaje poznate reči, izraze i rečenice (npr. u oglasima, na plakatima) | |||
Usmena produkcija Osposobljavanje učenika za kratko monološko izlaganje i za učešće u dijalogu na stranom jeziku | • upotrebljava jednostavne izraze i rečenice da bi predstavio svakodnevne, sebi bliske ličnosti, aktivnosti, situacije i događaje | |||
Pismena produkcija Osposobljavanje učenika za pisanje kraćih tekstova različitog sadržaja | • sastavlja kratak tekst o odgovarajućoj temi | |||
Interakcija | • na jednostavan način se sporazumeva sa sagovornikom koji govori sporo i razgovetno | |||
Medijacija Osposobljavanje učenika da prevodi, sažima i prepričava sadržaj kraćih usmenih i pisanih tekstova | • Na ovom nivou nije predviđena | |||
Medijska pismenost | • prepoznaje i pravilno koristi osnovne fonološke (intonacija, prozodija, ritam) i morfosintaksičke kategorije (imenički i glagolski nastavci, osnovni red reči) | |||
• koristi sadržaje medijske produkcije namenjene učenju stranih jezika (štampani mediji, audio/video zapisi, kompakt disk, internet itd.) |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Maternji jezik
- Geografija
- Građansko vaspitanje
Godišnji fond časova: 64 časa
Razred: prvi
Opšti cilj predmeta:
Cilj fizičkog vaspitanja jeste da se raznovrsnim i sistematskim motoričkim aktivnostima, u povezanosti sa ostalim vaspitno-obrazovnim područjima, doprinese integralnom razvoju ličnosti učenika (kognitivnom, afektivnom, motoričkom), razvoju motoričkih sposobnosti, sticanju, usavršavanju i primeni motoričkih umenja, navika i neophodnih teorijskih znanja u svakodnevnim i specifičnim uslovima života i rada.
Posebni ciljevi predmeta:
• Podsticanje rasta i razvoja i uticanje na pravilno držanje tela (prevencija posturalnih poremećaja);
• Razvoj i usavršavanje motoričkih sposobnosti i teorijskih znanja neophodnih za samostalni rad na njima;
• Sticanje motoričkih umenja (veština) i teorijskih znanja neophodnih za njihovo usvajanje;
• Proširenje i produbljavanje interesovanja koje su učenici stekli u osnovnoj školi i potpunije sagledavanje sportske grane za koju pokazuju poseban interes;
• Usvajanje znanja radi razumevanja značaja i suštine fizičkog vaspitanja definisanih opštim ciljem ovog predmeta (vaspitno-obrazovnog područja);
• Motivacija učenika za bavljenje fizičkim aktivnostima i formiranje pozitivnih psiho-socijalnih obrazaca ponašanja;
• Osposobljavanje učenika da stečena umenja, znanja i navike koriste u svakodnevnim uslovima života i rada.
TEMA | CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Zdravstvena kultura i fizička aktivnost kao osnova za realizovanje postavljenih ciljeva i ishoda; | • Unapređivanje i očuvanje zdravlja; | • Prepozna veze između fizičke aktivnosti i zdravlja; | • Vežbe oblikovanja (jačanja, labavljenje i rastezanje); | • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja; Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave • Sadržaj ciklusa je: Način ostvarivanja programa • Sadržaji programa usmereni su na: razvijanje fizičkih sposobnosti; sportsko-tehničko obrazovanje: povezivanje fizičkog vaspitanja sa životom i radom; • U svim razredima nastava fizičkog vaspitanja se realizuje odvojeno za učenike i odvojeno za učenice, a samo u školama koje imaju po dva paralelna objekta za fizičko vaspitanje dozvoljena je istovremena realizacija časa; Praćenje, vrednovanje i ocenjivanje Minimalni obrazovni zahtevi Okvirni broj časova po temama • POSEBNE AKTIVNOSTI - I razred do 12 km (ukupno u oba pravca); - Dva krosa: jesenji i prolećni - Škola organizuje i sprovodi sportska takmičenja, kao jedinstveni deo procesa nastave fizičkog vaspitanja, sportska takmičenja organizuju se u okviru radne subote i u drugo vreme koje odredi škola. |
• Razvoj motoričkih i funkcionalnih sposobnosti čoveka, kao osnova za realizovanje postavljenih ciljeva i ishoda; | • Razvoj i usavršavanje motoričkih sposobnosti i teorijskih znanja neophodnih za samostalni rad na njima; | • Imenuje motoričke sposobnosti koje treba razvijati, kao i osnovna sredstva i metode za njihov razvoj; | • Vežbe snage bez i sa malim tegovima (do 4 kg); | |
• Usvajanje znanja, umenja i veština iz sportskih grana i disciplina kao osnova za realizovanje postavljenih ciljeva i ishoda; | • Sticanje motoričkih umenja (veština) i teorijskih znanja neophodnih za njihovo usvajanje; | • Kratko opiše osnovne karakteristike i pravila atletike, gimnastike i sportske grane - disciplina koje se uče; • Sagleda negativne uticaje savremenog načina života (pušenje, droga, nasilje, delikventno ponašanje) i bude svestan da je fizičkim/ sportskim aktivnostima moguće preduprediti negativne uticaje; • Objasni da pokret i kretanje, bez obzira na to kojoj vrsti fizičke odnosno sportske aktivnosti pripada, ima svoju estetsku komponentu (lepota izvođenja, lepota doživljaja);
| • ATLETIKA Trčanja: Vežbanje tehnike trčanja na srednjim stazama umerenim intezitetom i različitim tempom u trajanju od 5 do 10 min. Bacanja: • SPORTSKA GIMNASTIKA: 1. Vežbe na tlu 2. Preskok 3. Krugovi 4. Razboj Za učenice/dvovisinski razboj ili jedna pritka vratila/: 5. Vratilo 6. Greda 7. Konj sa hvataljkama • SPORTSKA IGRA (po izboru) • Aktiv nastavnika, prema programu koji sam donosi (iz programa trećeg razreda (program po izboru učenika) u skladu sa mogućnostima škole, organizuje nastavu za koju učenici pokažu posebno interesovanje. | |
• Sportska gimnastika: (Vežbe na spravama i tlu); | • Usvajanje etičkih vrednosti i podsticanje voljnih osobina učenika; | |||
• Sportska igra (po izboru); | • Uvođenje učenika u organizovani sistem priprema za školska takmičenja, igre, susrete i manifestacije;
| |||
• Fizička, odnosno sportska aktivnost: u skladu sa mogućnostima škole. |
NAPOMENA: Godišnji fond časova zavisi od broja nastavnih nedelja u prvom razredu koji je definisan nastavnim planom za svaki obrazovni profil.
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
Svaki od obrazovnih profila ima karakteristike vezane za obavljanje konkretnih stručnih poslova, koji zahtevaju određene položaje tela, pokrete i kretanja i mogu negativno uticati na pravilno držanje (status kičmenog stuba i status stopala). Kako bi se izbegli ovi negativni uticaji, nastavnici stručnih predmeta i profesori fizičkog vaspitanja definišu moguće profesionalne poremećaje, na osnovu čega se programiraju se posebni sadržaji, kojima se obezbeđuje prevencija
- Medicina
- Biologija
- Fizika
- Ishrana ljudi
- Ekologija
- Hemija
- Filozofija
- Likovna kultura
- Muzička kultura
Godišnji fond časova: 64
Razred: prvi
Ciljevi predmeta:
• Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja;
• Razvijanje sposobnosti jasnog i preciznog izražavanja i korišćenja osnovnog matematičko-logičkog jezika;
• Razvijanje sposobnosti određivanja i procene kvantitativnih veličina i njihovog odnosa;
• Razlikovanje geometrijskih figura i njihovi uzajamni odnosi i transformacije;
• Razumevanje funkcionalnih zavisnosti, njihovo predstavljanje i primena;
• Razvijanje sistematičnosti, urednosti, preciznosti, temeljnosti, istrajnosti, kritičnosti u radu; razvijanje radnih navika i sposobnosti za samostalni i grupni rad;
• Sticanje znanja i veština korisnih za transfer u stručnoteoretskim predmetima i razvijanje sposobnosti za pravilno korišćenje stručne literature;
• Formiranje svesti o univerzalnosti i primeni matematičkog načina mišljenja;
• Podsticanje stručnog razvoja i usavršavanje u skladu sa individualnim sposobnostima i potrebama društva;
• Razvoj sposobnosti potrebnih za rešavanje problema i novih situacija u procesu rada i svakodnevnom životu.
TEMA | CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
REALNI BROJEVI | Obnavljanje i proširivanje znanja o skupu realnih brojeva | • zna osnovne podskupove skupa realnih brojeva (N, Z, Q, I) i razlikuje njihove elemente na primerima | • Pregled brojeva, operacije sa realnim brojevima | • Uraditi ulazni test na početku |
PROPORCIONALNOST | • Sticanje osnovnih znanja o proporcijama i procentnom računu i njihova primena | • ume da izračuna određen deo neke veličine | • Razmera i proporcija | • Važno je da se razmera vezuje za realne i konkretne primene npr. kod planova i geografskih karata, receptura za određene prehrambene proizvode; raditi što više raznovrsnih primera (npr. račun mešanja koristi za određivanje količine komponenata u prehrambenim proizvodima) |
RACIONALNI ALGEBARSKI IZRAZI | • Sticanje osnovnih znanja i veština o polinomima i racionalnim algebarskim izrazima | • zna da sredi polinom dobijen sabiranjem, oduzimanjem i množenjem polinoma | • Polinomi | • Insistirati na preciznom izražavanju |
GEOMETRIJA | • Sticanje osnovnih znanja i veština iz geometrije | • zna šta je prava, duž, poluprava, ugao, trougao, krug | • Geometrijski pojmovi i veze između njih | • Insistirati na izvođenju precizne i uredne konstrukcije jednostavnih figura |
LINEARNE JEDNAČINE | • Usvajanje pojmova i rešavanje linearnih jednačina i nejednačina, sistema linearnih jednačina i grafički prikaz linearne funkcije | • rešava linearne jednačine | • Linearna jednačina i njene primene | • Istaći povezanost između analitičkog i grafičkog prikaza funkcije |
Napomena: za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano je 8 časova
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/ MODULIMA
- Hemija
- Fizika
- Računarstvo i informatika
- Stručni predmeti
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED | NASTAVA | PRAKSA | UKUPNO | |||
Teorijska nastava | Vežbe | Praktična nastava | Nastava u bloku | |||
I |
| 64 |
|
|
| 64 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje znanja, veština i formiranje vrednosnih stavova informatičke pismenosti neophodnih za život i rad u savremenom društvu.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: prvi
NAZIV MODULA | Trajanje modula (časovi) |
V | |
Osnove računarske tehnike | 12-14 |
Obrada teksta | 14-16 |
Tabelarni proračuni | 14-16 |
Slajd-prezentacije | 10-12 |
Internet i elektronska komunikacija | 14-16 |
UKUPNO: | 64-74 |
NAPOMENA: Godišnji fond časova zavisi od broja nastavnih nedelja u prvom razredu koji je definisan nastavnim planom za svaki obrazovni profil.
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI PO MODULIMA
Naziv modula: Osnove računarske tehnike
Trajanje modula: 12-14 časova
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za korišćenje osnovnih mogućnosti računarskog sistema | • klasifikuje faze istorijskog razvoja računara | • istorijski razvoj tehnologija za skladištenje, obradu i prenos podataka | Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: Obrada teksta
Trajanje modula: 14-16 časova
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za rad sa programima za obradu teksta | • podešava radno okruženje programa za obradu teksta | • podešavanje radnog okruženja (palete alatki, prečice, lenjir, pogled, zum...) | Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. |
| • podešava parametre izgleda stranice tekstualnog dokumenta | • formatiranje teksta (slova, oblikovanje, indeksiranje, eksponiranje, boja, promena veličine slova) | Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: Tabelarni proračuni
Trajanje modula: 14-16 časova
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za rad sa programom za tabelarne proračune | • podešava radno okruženje programa za tabelarne proračune | • podešavanje radnog okruženja (palete alatki, prečice, lenjir, pogled, zum...) | Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: Slajd prezentacije
Trajanje modula: 10-12 časa
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za izradu slajd - prezentacija i njihovo prezentovanje | • podešava radno okruženje programa za izradu slajd - prezentacije | • podešavanje radnog okruženja (palete alatki, prečice, lenjir, pogled, zum...) | Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: Internet i elektronska komunikacija
Trajanje modula: 14-16 časova
CILJEVI MODULA | ISHODI MODULA | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA | PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za korišćenje Interneta i elektronsku komunikaciju | • objasni pojam i strukturu Interneta
| • istorijski razvoj Interneta i struktura | Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- Svi predmeti i moduli
Godišnji fond časova: 64
Razred: prvi
Ciljevi predmeta:
• Humanističko obrazovanje i razvijanje istorijske svesti;
• Sticanje znanja i veština neophodnih za razumevanje savremenog sveta;
• Razumevanje istorijskog prostora i vremena, istorijskih događaja, pojava i procesa i uloge istaknutih ličnosti;
• Razvijanje nacionalnog identiteta;
• Unapređivanje sposobnosti za izražavanje i obrazlaganje sopstvenog mišljenja.
TEMA | CILJ | ISHODI | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Srpska država i državnost
| Proširivanje znanja o nastanku moderne srpske države i najvažnijim odlikama srpske državnosti
| • prepozna različite istorijske sadržaje (ličnosti, događaje, pojave i procese) i dovede ih u vezu sa odgovarajućom vremenskom odrednicom i istorijskim periodom | • Postanak, razvoj i kraj srpske državnosti u srednjem veku | Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Srpski narod u jugoslovenskoj državi | Proširivanje znanja o nastanku i odlikama jugoslovenske države | • obrazloži najvažnije motive za stvaranje jugoslovenske države | • Jugoslovenska ideja i konstituisanje države | Preporuke za realizaciju nastave |
Dostignuća srpske kulture
| Razumevanje pojma srpskog kulturnog prostora
| • razlikuje periode u kojima su nastala najznačajnija dela srpske kulture | • Srednjovekovna kultura Srba (jezik i pismo, verski karakter kulture, Miroslavljevo jevanđelje, književnost, najznačajnije zadužbine, pravni spomenici) | Preporuke za realizaciju nastave |
Srpski narod i Srbija u savremenom svetu | Razumevanje političkih i ekonomskih odnosa u savremenom svetu | • identifikuje najvažnije činioce u međunarodnim političkim i ekonomskim odnosima | • Najuticajnije države i organizacije u međunarodnim političkim i ekonomskim odnosima | Preporuke za realizaciju nastave |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- Srpski jezik i književnost
- Geografija
- Građansko vaspitanje
- Verska nastava
- Ustav i prava građana
- Društveno uređenje
EKOLOGIJA I ZAŠTITA ŽIVOTNE SREDINE
Godišnji fond časova: 32
Razred: prvi
Ciljevi predmeta:
• Razumevanje odnosa čoveka i životne sredine;
• Povezivanje i primena stečenih znanja o zaštiti životne sredine u svakodnevnom životu;
• Razvijanje potreba i mogućnosti ličnog angažovanja u zaštiti životne sredine;
• Usvajanje i primena principa održivosti, etičnosti i prava budućih generacija na očuvanu životnu sredinu;
• Formiranje ekološke kulture koja podrazumeva svest o univerzalnosti potrebe zaštite životne sredine.
TEMA | CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Osnovni principi ekologije | Osposobljavanje za razumevanje funkcionisanja ekosistema | • navede strukturu ekosistema | • Definicija, predmet istraživanja i značaj ekologije | Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave |
Životna sredina i održivi razvoj | Osposobljavanje za očuvanje i unapređivanje životne sredine | • navede izvore zagađivanja životne sredine | • Izvori zagađivanja životne sredine | Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Ekološka kultura | Razvijanje ekološke kulture | • razume značaj održavanja lične higijene na radnom mestu | • Uređenje životnog i radnog prostora |
NAPOMENA Ovaj predmet se nadovezuje na nastavni predmet Biologija, sa sadržajima ekologije, koji se realizuje u 8. razredu osnovne škole
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
- Hemija
- Biohemija
- Mikrobiologija
- Prehrambena tehnologija
- Hrana i ishrana
- Zdravstvena bezbednost hrane
- Osnovi poljoprivredne proizvodnje
- Eksploatacija poljoprivrednih mašina
Godišnji fond časova: 32
Razred: prvi
Ciljevi predmeta:
• osposobljavanje učenika za razumevanje i primenu stručne terminologije i frazeologije, formulisane na klasičnim jezicima;
• upoznavanje učenika sa bitnim elementima savremenog jezika struke koji se zasniva na klasičnim jezicima;
• bolje razumevanje gramatičkih i drugih modela u maternjem i stranim jezicima
Jezička recepcija | slušanje | • razume stručne termine i kraće rečenice pročitane naglas |
čitanje | • ume da tečno, tačno i sa razumevanjem pročita latinske rečenice i jednostavnije, prilagođene stručne tekstove | |
Jezička produkcija | govor | • ima pravilan izgovor i intonaciju |
pisanje | • zapisuje i formuliše stručne termine i kratke rečenice u skladu s ortografskom normom | |
Interakcija | • usmeno i pismeno odgovara na jednostavna pitanja | |
Medijacija | • pokazuje svoje razumevanje neposrednim (usmenim) prevođenjem stručnog izraza ili poruke sa klasičnog na maternji jezik ili njihovim parafraziranjem; | |
Znanja o jeziku | • ima sistematsku predstavu gramatičke strukture klasičnih jezika koje je učio; | |
Medijska pismenost | • služi se medijima masovne komunikacije radi sticanja i produbljivanja znanja o klasičnim jezicima i kulturama |
CILJEVI | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME | PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
• osposobljavanje učenika da čita i piše latinski jezik i da to znanje primenjuje u stručnim predmetima | • se upoznati sa osnovnim pojmovima o latinskom jeziku; | • latinsko pismo, izgovor i naglasak; | • poređenje sa srpskom abecedom i abecedama u drugim jezicima; |
• savladavanje imenske promene; | • znati pravilno navođenje imenica; | • imenice I, II, III, IV i V deklinacije. | • utvrđivanje padežnog sistema u srpskom jeziku; rod; broj; |
• savladavanje glagolske promene; | • razlikovati kojoj konjugaciji glagol pripada | • indikativ prezenta aktiva i pasiva glagola svih konjugacija i glagola na -io III konjugacije; | • vežbanja u pisanom obliku koja podrazumevaju i prevođenje jednostavnijih rečenica sa latinskog na srpski; |
• savladavanje pridevske promene ukazivanjem na podudarnost sa imenskom promenom | • moći da usklađuje pridev sa imenicom u rodu, broju i padežu; | • pridevi I, II i III deklinacije; | • različite vrste vežbanja u pisanom obliku (povezivanje imenice sa pridevom). |
• sticanje znanja o vrstama i promeni zamenica u latinskom jeziku | • zamenice za 1. i 2. lice u jednini i množini; povratna zamenica; prisvojne u okviru promene prideva I i II deklinacije (nivo prepoznavanja); ostale samo u nominativu jednine, odnosno prevedene po potrebi. | • lične zamenice, prisvojne i povratne zamenice; | • različite vrste vežbanja u pisanom obliku; |
• sticanje znanja o vrstama i promeni brojeva u latinskom jeziku | • znati osnovne brojeve 1-10, 100, 1000 (bez promene 1-3i 1000 u množini); redne brojeve u okviru promene prideva I i II deklinacije (nivo prepoznavanja). | • osnovni brojevi; | • različite vrste vežbanja u pisanom obliku; |
• sticanje znanja o prilozima i predlozima u latinskom jeziku | • prepoznavati pozitiv priloga uz pomoć rečnika, a komparaciju priloga na osnovu komparacije prideva; prepoznavati predloge uz pomoć rečnika; | • prilozi (tvorba i komparacija); | • različite vrste vežbanja u pisanom obliku; |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/ MODULIMA
- stručni predmeti
- maternji i strani jezici
Godišnji fond časova: 64
Razred: prvi
Ciljevi predmeta:
• Sticanje znanja o fizičkim pojavama i procesima
• Razumevanje pojava, procesa i odnosa u prirodi na osnovu fizičkih zakona
• Sticanje osnovne naučne pismenosti i razvijanje funkcionalne pismenosti
• Razvijanje radoznalosti, samostalnosti i sposobnosti primene znanja
• Razvijanje logičkog zaključivanja i kritičkog mišljenja
• Formiranje materijalističke slike sveta
• Razvijanje radnih navika i tehničke kulture
• Formiranje osnove za dalje obrazovanje
• Razvijanje pravilnog odnosa učenika prema zaštiti životne okoline
TEMA | CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Osnovne fizičke veličine i zakoni mehanike čvrstih tela | • Unapređivanje znanja o osnovnim zakonima kinematike i dinamike translatornog kretanja | • koristi osnovne kinematičke veličine | • Put, putanja, pomeraj, brzina | Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama
|
Tečnosti | • Razvijanje znanja o svojstvima tečnosti i pojavama u tečnosti | • opiše osnovna svojstva tečnosti | • Svojstva tečnosti | |
Jednosmerna i naizmenična struja | • Unapređivanje znanja o jednosmernoj struji | • objasni osnovne veličine: elektromotorna sila, napon jednosmerne struje, električni otpor, jačina i gustina struje | • Električni potencijal, napon i elektromotorna sila |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Matematika
- Ekologija
- Stručni predmeti
Godišnji fond časova: 64
Razred: prvi
Ciljevi predmeta:
• Uočavanje i shvatanje korelativnih odnosa između geografije i drugih prirodnih i društvenih nauka;
• Sticanje novih aktuelnih znanja o položaju, mestu i ulozi Srbije na Balkanskom poluostrvu i Jugoistočnoj Evropi;
• Sticanje novih i produbljenih znanja o prirodi Srbije i njenom uticaju na život i privredne delatnosti ljudi;
• Sticanje novih aktuelnih znanja o porastu, kretanjima, strukturnim promenama i teritorijalnom razmeštaju stanovništva;
• Sticanje znanja o problemima demografskih razlika i značaju njihovog prevazilaženja za sveukupni društveno-ekonomski razvitak naše zemlje;
• Formiranje svesti o planiranju porodice sa stanovišta stvaranja mogućnosti za postizanje ekonomske stabilnosti porodice i društva kao celine;
• Razumevanje aktuelne geografske stvarnosti naše zemlje i savremenog sveta;
• Razvijanja sposobnosti učenja istraživanja i kritičkog mišljenja;
• Sticanje znanja o savremenim društveno-geografskim tokovima u svetskoj privredi i njenim fundamentalnim vezama sa stanovništvom i prirodnom sredinom;
• Sticanje znanja o savremenim društveno-geografskim karakteristikama Srbije;
• Stvaranje realne slike o Srbiji i njenom položaju u globalnim integracijskim procesima;
• Razvijanje osećanja pripadnosti svojoj naciji kao delu integralnog sveta, izgradnja i negovanje nacionalnog i kulturnog identiteta u multietničkoj, multikulturalnoj i multijezičkom svetu;
• Osposobljavanje učenika za posmatranje, klasifikaciju, sistematizaciju, rešavanje problema i zaključivanje;
• Osposobljavanje učenika da primenjuju geografsko znanje i veštine u daljem obrazovnom i profesionalnom razvoju;
• Osposobljavanje učenika da koriste pisane, grafičke i likovne izvore informacija, da ih analiziraju i primenjuju u procesu učenja i istraživanja;
• Osposobljavanje učenika za odgovorno ophođenje prema sebi i okruženju i za aktivno učestvovanje u zaštiti, obnovi i unapređivanju životne sredine.
TEMA | CILJ | ISHODI | OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Uvod | Sticanje znanja o predmetu proučavanja, podeli, značaju i mestu geografije u sistemu nauka | • definiše predmet izučavanja, značaj, razvoj i mesto geografije u sistemu nauka | • Predmet proučavanja, podela i značaj | Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave |
Savremene komponente geografskog položaja Srbije | Proširivanje znanja o položaju, mestu i ulozi Srbije na Balkanskom poluostrvu i Jugoistočnoj Evropi | • definiše pojam i funkcije državnih granica, razume državno uređenje Srbije i poznaje državna obeležja: grb, zastava, himna. | • Površina, granice, državno uređenje i državna obeležja Srbije | Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Prirodni resursi Srbije i njihov ekonomsko geografski značaj | Sticanje novih i produbljenih znanja o prirodi Srbije i njenom uticaju na život i privredne delatnosti ljudi Sagledavanje fizičko-geografskih komponenata prostora Srbije i razumevanje njihovog značaja za život ljudi i mogućnosti razvoja privrede | • odredi u geološkom sastavu Srbije zastupljenost stena različite starosti, sastava i porekla značajnih za pojavu ruda i minerala | • Geološki sastav i postanak osnovnih geotektonskih celina |
|
Stanovništvo Srbije | Proširivanje znanja o demografskom razvoju i rasporedu stanovništva u Srbiji
| • opiše antropogeografska obeležja i istorijsko-geografski kontinuitet naseljavanja Srbije • definiše pojam migracije i razlikuje tipove i vidove migracija | • Antropogeografska obeležja. Istorijsko-geografski kontinuitet naseljavanja Srbije. • Srbi i naše stanovništvo u Evropi i vanevropskim kontinentima. Odnos dijaspore i Srbije |
|
Naselja Srbije | Proširivanje znanja o naseljima i faktorima njihovog razvoja | • definiše pojam naselja | • Postanak, razvoj i razmeštaj naselja Srbije |
|
Privreda Srbije | Proširivanje i produbljivanje znanja o privredi Srbije i njenim osnovnim karakteristikama
| • analizira uticaj prirodnih i društvenih činioca na uslovljenost razvoja i razmeštaja privrede Srbije i grupiše grane privrede po sektorima • definiše značaj Energetike i Rudarstva; navede energetske resurse i mineralne sirovine i napravi njihov kartografski pregled na teritoriji Srbije | • Razvoj, razmeštaj i osnovne karakteristike privrede Srbije.
|
|
Regionalne celine Srbije | Sticanje i proširivanje geografskih znanja o regionalnim celinama Srbije i sagledavanje njihovih specifičnosti | • definiše pojam regije i napravi kartografski pregled regionalnih celina Srbije | • Vojvodina |
|
Srbija i savremeni procesi u Evropi i Svetu | Sticanje znanja o savremenim političkim i ekonomskim procesima u Evropi i Svetu kao uslova napretka svih zemalja i naroda | • definiše pojmove: proces integracije, demokratska regionalizacija, globalizacija | • Saradnja Srbije sa drugim državama i međunarodnim organizacijama |
|
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- Srpski jezik i književnost
- Istorija
- Stručni predmeti u zavisnosti od obrazovnog profila
- Građansko vaspitanje
- Verska nastava
- Ustav i prava građana
Godišnji fond časova: 64
Razred: prvi
Ciljevi predmeta:
• Upoznavanje sa građom ćelije i procesima koji se odvijaju u ćeliji u periodu njene deobe;
• Upoznavanje sa individualnim razvićem životinja i čoveka;
• Upoznavanje sa strukturom i ulogom informacionih molekula, prenosom nasledne informacije i mogućnostima njene izmene.
TEMA | CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Biologija ćelije | • Upoznavanje sa hemijskim sastavom ćelije | • nabroji neorganske i organske materije koje ulaze u sastav ćelije | • Hemijski sastav ćelije | Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Biologija razvića | • Upoznavanje sa individualnim razvićem životinja i čoveka | • objasni pojam individualnog razvića (embrionalni i postembrionalnii razvoj) | • Individualno razviće organizma (embrionalni razvoj, postembrionalni razvoj: direktan i indirektan) |
|
|
| • objasni pojmove: oviparitet, viviparitet i partenogeneza |
|
|
Osnovi molekularne biologije | • Upoznavanje sa strukturom i ulogom informacionih molekula | • navede predmet istraživanja i značaj molekularne biologije | • Predmet istraživanja i značaj molekularne biologije |
|
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/ MODULIMA
- Biohemija
- Ekologija
- Mikrobiologija
- Anatomija i fiziologija
- Higijena i nega
- Epizootiologija
- Praktična nastava
Godišnji fond časova: 96
Razred: prvi
Ciljevi predmeta:
• Sticanje znanja o neorganskim i organskim jedinjenjima, njihovim svojstvima i primeni;
• Razvijanje logičkog mišljenja;
• Razvijanje sistematičnosti;
• Osposobljavanje učenika da primenjuju stečena znanja u području struke;
• Razvijanje pravilnog odnosa prema zaštiti životne okoline.
TEMA | CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Uvod u hemiju | • Produbljivanje znanja o svojstvima supstanci i zavisnosti svojstava elemenata od njihovog položaja u PSE
| • shvati pojam materije, čiste supstance i smeše
| • materija, čiste supstance i smeše, elementi i jedinjenja.
| Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave |
• povezati svojstva elemenata sa njihovim položajem u PSE Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama | ||||
Hemijske reakcije i izračunavanja | • Primena znanja o osnovnim hemijskim pojmovima i zakonima u hemijskim izračunavanjima | • shvati pojmove: relativna atomska masa, relativna molekulska masa, mol, molarna masa i molarna zapremina, Avogadrov broj | • kvantitativno značenje simbola i formula | • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Hemijska kinetika | • Razvijanje znanja o brzini hemijske reakcije i hemijskoj ravnoteži
| * objasni pojmove: entalpija (endotermne i egzotermne reakcije), reakciona toplota, (entalpija reakcije), toplota stvaranja jedinjenja, energija aktivacije, Hesov zakon, entropija i slobodna energija * objasni uticaj pojedinih faktora na brzinu hemijske reakcije | • Entalpija, reakciona toplota i toplota stvaranja jedinjenja, energija aktivacije, Hesov zakon, entropija i slobodna energija
|
|
Oksido-redukcioni procesi | • Razvijanje sposobnosti za primenu teorijskog znanja iz oblasti oksido-redukcionih procesa | • Definiše pojmove: oksidacioni broj, oksidacija i redukcija, oksidaciono i redukciono sredstvo | • osnovni pojmovi redoks - reakcija |
|
Rastvori | • Razvijanje znanja o svojstvima i dobijanju rastvora određene koncentracije | • izvrši podelu i objasni svojstva različitih rastvora | • pojam rastvora i njihova podela | • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Vrste neorganskih jedinjenja | • Razvijanje znanja o oksidima, kiselinama, bazama (hidroksidima) i solima, njihovoj međusobnoj povezanosti | • objasni pojam, podelu, dobijanje i nomenklaturu oksida | • oksidi, podela i svojstva | • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Opšte karakteristike elemenata u PSE | Proširivanje znanja o svojstvima hemijskih elemenata i jedinjenja | • na osnovu elektronske konfiguracije tumači fizička i hemijska svojstva za celu grupu | • opšta svojstva elemenata Ia (prve) grupe, natrijum i kalijum, svojstva i najvažnija jedinjenja | • Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- Biologija
- Fizika
- Matematika
- Agrohemija i pedologija
- Zaštita bilja
Godišnji fond časova: 32
Razred: prvi
Ciljevi predmeta:
• Podsticanje učenika na međusobno upoznavanje;
• Podsticanje učenika da sagledaju međusobne sličnosti i razlike i uvaže ih;
• Osposobljavanje učenika za komunikaciju u grupi;
• Osposobljavanje učenika za rad u grupi/timu i međusobnu saradnju;
• Podsticanje učenika da sukobe rešavaju na konstruktivan način i da izbegavaju sukobe;
• Osposobljavanje učenika da prepoznaju primere nasilja u svojoj sredini.
TEMA | CILJ | ISHODI | PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA | NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
JA, MI I DRUGI | • Podsticanje učenika na međusobno upoznavanje | • Analizira svoje osobine i ume da ih predstavi drugima | • Izradi "lični bedž", predstavi svoje osobine i karakteristike drugima | Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave • povratna informacija je od velikog značaja ne samo za proces sticanja saznanja, već i za podsticanje samopouzdanja, učešća u radu grupe i motivacije za predmet Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama
|
KOMUNIKACIJA U GRUPI | • Osposobljavanje učenika za komunikaciju u grupi | • Iskaže, obrazloži i brani mišljenje argumentima | • Analizira karakteristike debate i osmišljava i organizuje debatu na izabranu temu | |
ODNOSI U GRUPI/ZAJEDNICI
| • Osposobljavanje učenika za rad u grupi/timu i međusobnu saradnju
| • Radi u grupi/timu | • Koristi priloge i radne materijale koji se nalaze u priručniku i osmišljeni su za svaku radionicu
|
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Srpski jezik i književnost