Prethodni
  
NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA
 
Područje rada: GEODEZIJA I GRAĐEVINARSTVO
 
Obrazovni profil: GEODETSKI TEHNIČAR - GEOMETAR - ogled
 
Trajanje obrazovanja: četiri godine
 CILJ OGLEDA:
 Unapređenje kvaliteta i osavremenjivanje obrazovno-vaspitnog  rada kroz:
 - uvođenje u svakodnevnu nastavnu praksu savremenih i efikasnih  metoda rada sa učenicima;
 - uvođenje novog nastavnog plana i programa u cilju ostvarivanja  ishoda stručnog obrazovanja i obrazovanja uopšte;
 - povećanje fonda časova vežbi i praktičnog rada, radi uspešnog  ostvarivanja ciljeva obrazovanja za ovaj obrazovni profil;
 - uspostavljanje višeg nivoa korelacije nastavnih sadržaja;
 - izradu kriterijuma ocenjivanja i građenja standarda ocenjivanja  učenika;
 - proveru koncepta stručne mature.
 Uvođenje organizacionih novina:
 - prilagođavanje organizacije nastavnog procesa u školi, u  okviru godišnjeg fonda časova, a u skladu sa očekivanim ishodima stručnog obrazovanja  i uslovima rada u školi i na radnom mestu;
 - nastavni sadržaji su organizovani modularno za sve opštestručne  i stručne predmete.
 OČEKIVANI ISHODI OGLEDA
 - Brzo adaptiranje učenika na uslove rada.
 - Unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:
   - efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima  primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;
   - efikasnije usvajanje generativnih, transfernih  i funkcionalnih znanja i veština, relevantnih za buduću profesiju kao rezultat  modularnog pristupa;
   - ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;
   - razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog  programa na nivou škole i na nivou Republike.
 TRAJANJE OGLEDA
 Ogled se sprovodi od 1. septembra 2003. godine kroz najmanje  tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene  rezultata, ministar prosvete i sporta.
 NAČIN OSTVARIVANJA OGLEDA
 Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa.
 Nastaviće se sa organizovanjem obuke nastavnika za primene  novih metoda rada sa učenicima, primene novog nastavnog programa i objektivnog  ocenjivanja u svakodnevnoj obrazovnoj praksi.
 Obuka za nastavnike srednjih stručnih škola u kojima se ostvaruje  program ovog ogleda, organizuje se u sledećim oblastima koje su bitne za unapređenje  kvaliteta obrazovnog rada:
 - nova koncepcija obrazovanja (usmerenost na ciljeve i ishode  obrazovanja, modularni pristup u obrazovanju);
 - stručno usavršavanje nastavnika za primenu novih nastavnih  metoda;
 - stručno usavršavanje nastavnika u okviru matične struke.
 Nastavnici srednjih stručnih škola će u okviru obrazovno-vaspitnog  rada primenjivati metode rada i ocenjivanja za koje su obučavani na seminarima.
 U okviru Zavoda za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja i  stručnih aktiva zajednica stručnih škola biće izdvojene ključne teme u okviru  kojih je potrebno stručno usavršavanje nastavnika.
 Stručni timovi u školama i na nivou Republike će sarađivati  na horizontalnom i vertikalnom povezivanju nastavnih sadržaja kako sa autorskim  timom, tako i sa predstavnicima privrede.
 Planirana je izrada testova sa zajedničkim sadržajima i zajednički  postavljenim kriterijumima od strane stručnih timova koji će se formirati pri  Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centru za stručno i umetničko  obrazovanje i Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
 Način polaganja stručne mature biće propisan posebnim podzakonskim  aktom.
 USLOVI OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA
 Ogled će se ostvarivati u uslovima svakodnevnog obrazovno-vaspitnog  rada u školama.
 Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika  i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.
 Vrsta stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika za ostvarivanje  oglednog programa propisana je posebnim pravilnikom.
 Ministarstvo prosvete i sporta, Zavod za unapređivanje vaspitanja  i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i međunarodni programi  podrške reformi stručnog obrazovanja pružiće kadrovsku i materijalnu podršku  za realizaciju obuke nastavnika, materijal za rad, praćenje i evaluaciju ogleda.
 PRAĆENJE I VREDNOVANJE OGLEDA
 Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje  vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni  savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa  koje će biti naknadno publikovano.
 Primena ogleda će biti praćena najmanje četiri puta u toku  školske godine.
 Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja,  biće ispitani ishodi obrazovno-vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja  učenika i nastavnika.
 Rezultati ogleda biće objavljeni na način dostupan široj stručnoj  javnosti.
 I CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
 za obrazovni profil GEODETSKI TEHNIČAR - GEOMETAR -  ogled
   |     CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA   |      OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA    Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će steći:   |  
   |     znanja   |      veštine   |      radne kompetencije   |  
      -  Osposobljavanje svršenog učenika za primenu stečenih  teorijskih znanja i praktičnih veština:
   -   na premeru zemljišta i nepokretnosti;
  -   na održavanju katastra zemljišta;
  -   u inženjerskoj geodeziji.
   -  Osposobljavanje učenika za dalje stručno usavršavanje  i permanentno samoobrazovanje.
  -  Usvajanje umenja korišćenja izvora informacija.
  -  Razvijanje sposobnosti povezivanja znanja iz različitih  oblasti.
  -  Podizanje svesti o značaju preuzimanja odgovornosti  za sopstveni uspeh ili neuspeh.
  -  Napuštanje filozofije "dobiti posao"  i prihvatanje filozofije "kreirati posao sam".
     |     -  da pripremi podatke za obeležavanje tačaka različitim  metodama; 
  -  da koristi geodetske instrumente i opremu;
  -  da izvede formule i primeni kontrole merenja i  računanja;
  -  da koristi instrumente i pribor kao i potrebne  softvere za izradu plana;
  -  da prati i primeni sve važeće uredbe, pravilnike  i instrukcije u vezi sa održavanjem katastra.
     |     -  samostalnog obeležavanja tačke na terenu;
  -  da ispita instrumente i primeni metode merenja  uglovnih i linearnih veličina (merenje dužina, uglova i visinskih razlika);
  -  da izračuna koordinate i visine tačaka;
  -  da nanošenjem tačaka izradi plan koji sadrži horizontalnu  i vertikalnu predstavu terena;
  -  da prikupi i evidentira sve podatke o zemljištu  i nepokretnostima.
     |     -  za rad na prikupljanju podataka na terenu (merenje  uglova, dužina i visinskih razlika);
  -  za rad na izradi geodetskih planova i u oblasti  inženjerske geodezije; 
  -  za rad u opštinskim katastrima.
     |  
  
II NASTAVNI PLAN
 Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta
 za obrazovni profil GEODETSKI TEHNIČAR - GEOMETAR -  ogled
   |         |      I RAZRED   |      II RAZRED   |      III RAZRED   |      IV RAZRED   |      UKUPNO   |  
   |     nedeljno   |      godiš.   |      nedeljno   |      godiš.   |      nedeljno   |      godiš.   |      nedeljno   |      godiš.   |      nedeljno   |      godiš.   |  
   |     A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI   |      9   |      333   |      7   |      259   |      7   |      259   |      7   |      238   |      30   |      1089   |  
   |     1a. Srpski jezik i književnost   |      3   |      111   |      3   |      111   |      3   |      111   |      3   |      102   |      12   |      435   |  
   |     1b. Srpski jezik kao nematernji jezik   |          |          |          |          |          |          |          |          |          |          |  
   |     2.  _____ jezik i književnost   |          |          |          |          |          |          |          |          |          |          |  
   |     3. Strani jezik   |      2   |      74   |      2   |      74   |      2   |      74   |      2   |      68   |      8   |      290   |  
   |     4.   Fizičko vaspitanje   |      2   |      74   |      2   |      74   |      2   |      74   |      2   |      68   |      8   |      290   |  
   |     5.  Računarstvo i informatika   |      2   |      74   |          |          |          |          |          |          |      2   |      74   |  
   |     B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI   |      10   |      370   |      6   |      222   |      6   |      222   |      4   |      136   |      26   |      950   |  
   |     1.   Matematika   |      4   |      148   |      4   |      148   |      4   |      148   |      4   |      136   |      16   |      580   |  
   |     2.   Fizika   |      2   |      74   |      2   |      74   |      2   |      74   |          |          |      6   |      222   |  
   |     3.   Fizička geografija   |      2   |      74   |          |          |          |          |          |          |      2   |      74   |  
   |     4. Nacrtna geometrija   |      2   |      74   |          |          |          |          |          |          |      2   |      74   |  
   |     V: STRUČNI PREDMETI   |      9   |      333   |      15   |      555   |      15   |      555   |      17   |      578    |      56   |      2021   |  
   |     1.   Tehničko crtanje   |      2   |      74   |      2   |      74   |          |          |          |          |      4   |      148   |  
   |     2.   Geodezija   |      3   |      111   |      4   |      148   |      3   |      111   |      2   |      68   |      12   |      438   |  
   |     3.   Geodetska merenja i računanja   |      4   |      148   |      7   |      259   |      6   |      222   |      4   |      136   |      21   |      765   |  
   |     4.   Primena računara u geodeziji   |          |          |      2   |      74   |      2   |      74   |      2   |      68   |      6   |      216   |  
   |     5.   Primenjena geodezija   |          |          |          |          |      2   |      74   |      2   |      68   |      4   |      142   |  
   |     6.   Geodetski planovi   |          |          |          |          |      2   |      74   |      2   |      68   |      4   |      142   |  
   |     7.   Katastar nepokretnosti i uređenje        zemljišne teritorije   |          |          |          |          |          |          |      3   |      102   |      3   |      102   |  
   |     8. Fotogrametrija   |          |          |          |          |          |          |      2   |      68   |      2   |      68   |  
   |     G: IZBORNI PREDMETI   |      1   |      37   |      1   |      37   |      1   |      37   |      1   |      34   |      4   |      145   |  
   |     1. Građansko vaspitanje / Verska nastava   |      1   |      37   |      1   |      37   |      1   |      37   |      1   |      34   |      4   |      145   |  
   |     Ukupno: A + B + V + G   |      29   |      1073   |      29   |      1073   |      29   |      1073   |      29   |      986   |      116   |      4205   |  
 Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir  časova teorije, vežbi i praktične nastave, a prema programu predmeta.
 Blok nastava se prikazuje u ukupnom zbiru na godišnjem nivou  za odgovarajući predmet u okviru koga se realizuje, a prema programu predmeta.
 Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima
   |     G: IZBORNI PREDMETI   |      I   |      II   |      III   |      IV   |  
   |     Izborni predmet predviđen Zakonom   |          |          |          |          |  
   |     Građansko vaspitanje / Verska nastava   |      *   |      *   |      *   |      *   |  
 Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz:
  Izbornog predmeta predviđenog Zakonom: Građansko vaspitanje  ili Verska nastava (1 čas nedeljno tokom školske godine).
 Ostvarivanje programa ogleda
 Predviđen broj učenika u odeljenju je 20.
 Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe:
   |     razred   |      predmet/ modul   |      godišnji fond   časova vežbi   |      broj učenika u   grupi   |  
   |     I   |      Računarstvo i informatika   |      74   |      10   |  
   |     Tehničko crtanje   |      74   |      10   |  
   |     Geodetska merenja i računanja   |      148   |      10   |  
   |     II   |      Tehničko crtanje   |      74   |      10   |  
   |     Geodetska merenja i računanja   |      259   |      10   |  
   |     Primena računara u geodeziji   |      74   |      10   |  
   |     III   |      Geodetska merenja i računanja   |      222   |      10   |  
   |     Primena računara u geodeziji   |      74   |      10   |  
   |     Geodetski planovi   |      40   |      10   |  
   |     IV   |      Geodetska merenja i računanja   |      136   |      10   |  
   |     Primena računara u geodeziji   |      68   |      10   |  
   |     Geodetski planovi   |      34   |      10   |  
   |     Katastar nepokretnosti i uređenje zemljišta   |      102   |      10   |  
 Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske  godine
   |         |      I RAZRED  časova   |      II RAZRED   časova   |      III RAZRED   časova    |      IV RAZRED  časova   |      UKUPNO   časova    |  
   |     Čas odeljenskog starešine   |      do 74   |      do 74   |      do 74   |      do 68   |      do 390   |  
   |     Dodatni rad *   |      do 37   |      do 37   |      do 37   |      do 34   |      do 145   |  
   |     Dopunski rad *   |      do 37   |      do 37   |      do 37   |      do 34   |      do 145   |  
   |     Pripremni rad *   |      do 37   |      do 37   |      do 37   |      do 34   |      do 145   |  
 *Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada.
 Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske  godine po razredima
   |         |      I   |      II   |      III   |      IV   |  
   |     Ekskurzija   |      1-2 dana   |      2-3 dana   |      3-4 dana   |      do 5 dana   |  
   |     Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima  nacionalne kulture   |      2 časa nedeljno   |  
   |     Drugi strani jezik   |      2 časa nedeljno   |  
   |     Drugi predmeti *   |      1-2 časa nedeljno   |  
   |     Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije  i drugo)   |      30-60 časova godišnje   |  
   |     Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge   |      15-30 časova godišnje   |  
   |     Kulturna i javna delatnost škole   |      2 radna dana   |  
 *Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu  sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni  nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao  i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.
 Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
   |     razred   |      razredno časovna  nastava   |      obavezne vannastavne  aktivnosti   |      obavezne vannastavne   aktivnosti   |      ostalo  (matura)   |      ukupno radnih   nedelja   |  
   |     I   |      37   |      2   |      2   |          |      39   |  
   |     II   |      37   |      2   |      2   |          |      39   |  
   |     III   |      37   |      2   |      2   |          |      39   |  
   |     IV   |      34   |      2   |      2   |      3   |      39   |  
  
III NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)
 Nastavni plan i program za obrazovni profil geodetski tehničar-geometar  - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva  propisani:
  Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme  i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta  u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme - "Službeni  glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik" broj 7/91 i
  Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme  i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja  za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim  školama područje rada geodezija i građevinarstvo - "Službeni glasnik Republike  Srbije - Prosvetni glasnik" broj 8/91.
 Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive,  grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom,  koristeći:
  publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana  literatura, različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete  i elektronske publikacije);
  odgovarajuće softverske pakete za geodeziju;
  Internet.
 Nastava se realizuje uz korišćenje:
  računara i projektora za Power Point prezentacije;
  skenera;
  dijaprojektora;
  grafoskopa;
  televizora i video rekordera;
  totalne stanice;
  elektrooptičkih daljinomera;
  GPS-a.
 Detaljna uputstva za ostvarivanje programa data su uz svaki  predmet pojedinačno.
 STRANI JEZIK (L2)
 1. CILJEVI PREDMETA:
 Nastava stranog jezika u srednjem stručnom obrazovanju predstavlja  kontinuitet nastave stranog jezika u prethodnom školovanju. Ciljevi ove nastave  su:
 • utvrđivanje znanja i dalje obučavanje učenika da komuniciraju  sa ljudima iz drugih zemalja o opštim temama;
 • razvijanje odnosa tolerancije kroz upoznavanje kulture  i načina života drugih naroda;
 • sticanje osnovnih jezičkih znanja i kompetencija u skladu  sa potrebama struke i zanimanja.
 2. ISHODI NASTAVE STRANOG JEZIKA NA KRAJU ČETVOROGODIŠNJEG  SREDNJEG STRUČNOG OBRAZOVANJA
   |     Jezičke aktivnosti   |      po završetku četvorogodišnjeg obrazovanja:   |  
   |     JEZIČKA    RECEPCIJA   |      SLUŠANJE   |      · razume osnovni smisao informacija i tekstova koji  govore o poznatim temama   · razume jednostavne informacije i instrukcije u okviru svoje struke  · razume osnovne informacije u radio ili televizijskim emisijama  ako se govori o poznatim temama iz domena njegovog interesovanja ili struke   |  
   |     ČITANJE   |      · razume jednostavne natpise, etikete na proizvodima,  reklamni materijal, uputstva za upotrebu  · pronalazi potrebnu informaciju u tekstu   · otkriva značenje nepoznatih reči na osnovu poznatog konteksta ili  ličnog / profesionalnog iskustva   · razume u opštim crtama tekstove koji sadrže frekventne reči i strukture  iz svakodnevnog života i strukture   |  
   |     JEZIČKA PRODUKCIJA   |      GOVOR   |      · govori o bliskim temama i događajima (porodica,  hobi, posao) koristeći jednostavne reči i rečenice · govori o sebi  (lični podaci, obrazovanje)   · traži i daje informacije iz svoje struke   · može da opiše kako se nešto radi i da uputstva iz svoje struke   |  
   |     PISANJE   |      · piše kratke jednostavne tekstove u različite svrhe  (poruke, uputstva, popunjava upitnike, formulare, piše lična i jednostavna  poslovna pisma prema modelu)   |  
   |     INTERAKCIJA   |      · komunicira u svakodnevnim situacijama (pita, predlaže,  traži i daje uputstva ili obaveštenja)   · prima i prenosi jednostavne poruke (prijateljima, kolegama) koje  se odnose na neposredne potrebe  · piše jednostavna pisma i poruke da bi tražio ili preneo informaciju,  izrazio zahvalnost ili izvinjenje   |  
   |     MEDIJACIJA   |      · rezimira ili prepričava kraće delove teksta ili  audio vizuelnog zapisa jednostavnim jezičkim sredstvima   |  
   |     ZNANJA O JEZIKU   |      · poznaje leksiku i gramatičke sadržaje jezika koji  uči na nivou koji mu omogućava da razume, govori ili piše o temama iz  svakodnevnog života ili struke   · uočava osnovne sličnosti i razlike između maternjeg jezika i stranog  jezika koji uči   |  
   |     MEDIJSKA PISMENOST   |      · koristi sadržaje medijske produkcije radi zadovoljenja  ličnog interesovanja i profesionalnih potreba (knjige, časopise, prospekte,  kataloge, rečnike, audio i video zapise, kompakt disk, Internet)   |  
 3. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
 • postojeći odobreni udžbenici
 • popularna literatura
 • Internet
 4. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
 • Srpski jezik i književnost
 • stručni predmeti
 5. PREPORUČENI SADRŽAJI ZA STRANI JEZIK U SREDNJEM STRUČNOM  OBRAZOVANJU
   |     I RAZRED   |      II RAZRED   |      III RAZRED   |      IV RAZRED   |  
   |     OPŠTE TEME 80%   |      OPŠTE TEME 70%   |      OPŠTE TEME 60%   |      OPŠTE TEME 50%   |  
      -  Svakodnevni život
  (organizacija vremena, poslova, slobodno vreme)   -  Hrana i zdravlje 
  (navike u ishrani, karakteristična jela i pića u zemljama sveta)   -  Poznati gradovi i njihove znamenitosti  
  -  Sportovi i poznata sportska takmičenja
  -  Život i dela slavnih ljudi XX veka (iz  sveta nauke, kulture) 
  -  Mediji (štampa, televizija)
  -  Hrabra i plemenita dela ljudi (interesantne  životne priče i događaji) 
  -  Svet kompjutera 
  (rasprostranjenost i primena)     |     -  Mesta, ljudi i znamenitosti u svetu 
  -  Putovanja
  (turistička, poslovna; transport, hoteli, kupovina, obilazak znamenitosti,  zabava)  -  Prijateljstvo i druženje 
  -  Život u gradu (ulice, stanove; problemi  buke, zagađenosti, gužvi)
  -  Štampa i televizija 
  (aktuelni i interesantni događaji i priče)   -  Ljudska solidarnost i podvizi 
  -  Iz sveta filma, muzike, umetnost
     |     -  Životna sredina 
  (uticaj nove tehnologije na biljni, životinjski svet, zdravlje ljudi)    -  Tekovine kulture, znamenitosti i zanimljivosti  iz sveta 
  -  Iz života mladih 
  (zabava, sport, obrazovanje)   -  Običaji i praznici naroda sveta 
  -  Značajna otkrića, pronalasci i događaji u XX  veku
  -  Knjige, filmovi, muzika
     |     -  Države i gradovi sveta
  (savremeni život, kulturne tekovine, znamenitosti)   -  Međunarodna saradnja i međunarodne organizacije.
  -  Marketing 
  (roba i usluge karakteristične za određene gradove, regione)  -  Svet rada 
  (zanimanja, organizacija preduzeća; odnos prema radu)  -  Svet budućnosti (tehnologija, životna sredina,  stanovništvo)
     |  
   |     STRUČNE TEME* 20%   |      STRUČNE TEME* 30%   |      STRUČNE TEME* 40%   |      STRUČNE TEME* 50%   |  
      -  izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom  rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
     |     -  izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom  rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
     |     -  izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom  rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
     |     -  izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom  rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
     |  
   |     FUNKCIJE   |      FUNKCIJE   |      FUNKCIJE   |      FUNKCIJE   |  
      -  Pozdravljanje i predstavljanje u susretu sa ljudima  
  -  Zahvaljivanje, izvinjavanje 
  -  Molbe, naredbe 
  -  Izražavanje dopadanja i nedopadanja 
  -  Traženje informacije 
  -  Davanje informacije (o vremenu i mestu)
  -  Opisivanje ljudi, stvari, aktivnosti
     |     -  Traženje i davanje dozvole 
  -  Traženje i davanje uputstva za pravac kretanja  
  -  Predlaganje i ubeđivanje 
  -  Odbijanje zahteva ili molbe
  -  Izražavanje slaganja i neslaganja 
  -  Izražavanje želje, potrebe
  -  Izražavanje interesovanja
     |     -  Izražavanje preferenci 
  -  Izražavanje planova i namera u budućnosti 
  -  Izražavanje verovatnoće 
  -  Traženje i nuđenje pomoći
  -  Izveštavanje (pripovedanje o prošlim događajima)
  -  izražavanje saosećanja, ohrabrenja
     |     -  Izražavanje pretpostavke, mogućnosti, verovatnoće,  sigurnosti
  -  Traženje usluge, prigovor, izvinjavanje, zahvaljivanje  
  -  Traženje usluge, prigovor, izvinjavanje, zahvaljivanje  
  -  Davanje informacija o sebi (u razgovoru za posao)  
  -  Pisanje pisma (lična i jednostavna poslovna)
  -  Pisanje CURICULUM VITAE (CV)
     |  
 * IZBOR STRUČNIH TEMA IZVRŠITI U SARADNJI SA STRUČNIM VEĆEM  NASTAVNIKA STRUČNIH PREDMETA U ŠKOLI.
 MATEMATIKA
 1. CILJEVI:
 • Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja
 • Razvijanje sposobnosti jasnog i preciznog izražavanja  i korišćenja osnovnog matematičko-logičkog jezika
 •· Razvijanje sposobnosti određivanja i procene kvantitativnih  veličina i njihovog odnosa
 • Razvijanje osećaja za prostor, razlikovanje geometrijskih  figura i njihovi uzajamni odnosi i transformacije
 • Razumevanje funkcionalnih zavisnosti, njihovo predstavljanje  i primena
 • Razvijanje sistematičnosti, urednosti, preciznosti,  temeljnosti, istrajnosti, kritičnosti u radu; razvijanje radnih navika i sposobnosti  za samostalni i grupni rad
 • Sticanje znanja i veština korisnih za transfer u stručno-teoretskim  predmetima i razvijanje sposobnosti za pravilno korišćenje stručne literature
 • Formiranje svesti o univerzalnosti i primeni matematičkog  načina mišljenja
 • Podsticanje stručnog razvoja i usavršavanje u skladu  sa individualnim sposobnostima i potrebama društva
 • Razvoj sposobnosti potrebnih za rešavanje problema i  novih situacija u procesu rada i svakodnevnom životu
 3. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU:
 • Despotović Radivoje, Tošić Ratko, Šešelja Branimir,  Matematika za prvi razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna  sredstva, Beograd
 • Vojvodić Gradimir, Despotović Radivoje, Petrović Vojislav,  Tošić Ratko, Šešelja Branimir, Matematika za drugi razred srednje škole,  Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
 • Milošević Vladislav, Ivović Miodrag, Nenadović Ratko,  Simić Krstomir, Matematika sa zbirkom zadataka za treći razred srednje škole,  Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
 • Pap Endre, Tošić Ratko, Lozanov-Crvenković Zagorka,  Matematika sa zbirkom zadataka za četvrti razred srednje škole, Zavod  za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
 • Ivanović Živorad, Ognjanović Srđan, Matematika 1,  zbirka zadataka i testova za prvi razred gimnazija i tehnička škola, Krug,  Beograd
 • Ivanović Živorad, Ognjanović Srđan, Matematika 2,  zbirka zadataka i testova za drugi razred gimnazija i tehničkih škola, Krug,  Beograd
 • Ognjanović Srđan, Ivanović Živorad, Matematika 3,  zbirka zadataka i testova za treći razred gimnazija i tehničkih škola, Krug,  Beograd
 • Ognjanović Srđan, Ivanović Živorad, Matematika 4,  zbirka zadataka i testova za četvrti razred gimnazija i tehničkih škola,  Krug, Beograd
 • Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike  1, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
 • Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike  2, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
 • Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike  3, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
 • Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike  4, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
 • Kečkić Jovan, Matematika sa zbirkom zadataka za prvi  razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
 • Kečkić Jovan, Matematika sa zbirkom zadataka za drugi  razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
 • Kečkić Jovan, Matematika sa zbirkom zadataka za treći  razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
 • Kečkić Jovan, Matematika sa zbirkom zadataka za četvrti  razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
 • M. Obradović , D. Georgijević, Matematika za četvrti  razred, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
 4. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
 • Geodezija
 • Fizika
 • Geodetska merenja i računanja
 2. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO RAZREDIMA
   |     Razred:    |      prvi   |  
   |     Godišnji fond časova:    |      148 časova   |  
  
   |     CILJEVI    |      ISHODI   Po završetku prvog razreda učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  PROGRAMA   |  
      -  Obnavljanje i proširivanje znanja o realnim brojevima
     |     -  znati osnovne podskupove skupa realnih brojeva  (N, Z, Q, I) i razlikovati njihove elemente na primerima 
  -  određivati NZS i NZD prirodnih brojeva 
  -  znati osnovna pravila deljivosti, umeti da ih  obrazloži i primenjivati 
  -  prevoditi decimalan broj u razlomak i obrnuto;  obavljati računske operacije sa razlomcima i decimalnim brojevima 
  -  izračunavati vrednost jednostavnog racionalnog  brojevnog izraza poštujući prioritet računskih operacija i upotrebu  zagrada; znati da delilac mora biti različit od nule 
  -  znati šta je kvadratni koren; umeti da proceni  njegovu vrednost, pročita iz tablica ili odredi uz pomoć kalkulatora;  znati približne vrednosti za Ö2 i Ö3  na dve decimale 
  -  određivati apsolutnu vrednost realnog broja i  grafički interpretirati na realnoj pravoj (brojevnoj osi) 
  -  upoređivati dva realna broja; znati šta su intervali,  označavati ih i ustanovljavati da li broj pripada intervalu 
  -  znati šta je apsolutna i relativna greška, zaokrugljivati  broj, izračunavati približnu vrednost i granicu apsolutne greške na  primerima jednostavnih izraza
     |     -  Skupovi brojeva N, Z, Q, I, R i njihova struktura  
  -  Brojevna osa 
  -  Približne vrednosti realnih brojeva
     |     -  Raditi ulazni test (npr. po zadacima iz zbirke  pripremnih zadataka za prijemni ispit, samo sa izvariranim podacima)  
  -  Izračunavanja apsolutne i relativne greške povezati  sa praktičnim zadacima, konkretnim merenjima 
  -  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 11  časova
     |  
      -  Sticanje osnovnih znanja iz elemenata matematičke  logike i teorije skupova i primene
     |     -  razlikovati: znake konstanti, promenljive, znake  operacija, izraze, znake relacija, elementarne formule (na "brojevnim"  primerima) 
  -  prepoznati iskaz i utvrđivati njegovu istinitost  
  -  ispitivati tačnost iskazne formule 
  -  određivati vrednost skupovnog izraza i ispitivati  tačnost skupovnih relacija 
  -  znati šta je funkcija, prepoznavati primere funkcija  i znati analitički izraz linearne funkcije 
  -  određivati kompoziciju dve funkcije
  -  znati uslove da je neka funkcija bijekcija i određivati  inverznu funkciju 
  -  rešavati jednostavne kombinatorne probleme primenom  pravila zbira i proizvoda
     |     -  Matematičko-logički jezik 
  -  Iskazi 
  -  Osnovne logičke i skupovne operacije 
  -  Dekartov proizvod skupova, binarna relacija 
  -  Pojam funkcije, primer linearne funkcije 
  -  Bijekcija 
  -  Kompozicija funkcija 
  -  Inverzna funkcija 
  -  Pravila zbira i proizvoda u kombinatorici
     |     -  Posebnu pažnju obratiti na razumevanje i pravilno  korišćenje matematičkih simbola, jasno i precizno izražavanje; sadržaje  povezivati sa primerima iz govornog jezika 
  -  Naglašavati veze odgovarajućih logičkih i skupovnih  operacija 
  -  Povezivati ove sadržaje sa sadržajima bliskim  iskustvu učenika odranije, posebno na primerima iz skupa realnih brojeva  (npr. obraditi skupovne operacije i nad intervalima realne prave)
  -  Ne insistirati na pojmu bijekcije i inverzne funkcije  na beskonačnom skupu (jer će odgovarajući sadržaji ponovo biti zastupljeni  u četvrtom razredu) izuzev na primeru linearne funkcije 
  -  Insistirati da učenici shvate vezu kombinatornih  situacija (grananje, više mogućih slučajeva ostvarenja) i aritmetičkih  operacija (množenje, sabiranje) 
  -  Koristiti Venove dijagrame (npr. u zadacima određivanja  broja elemenata podskupova unije dva ili više skupova) 
  -  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 12  časova
     |  
      -  Razumevanje i primena proporcionalnosti
     |     -  izračunavati određen deo neke veličine 
  -  znati šta je razmera, proširivati je ili skraćivati  i to primenjivati u rešavanju problema podele 
  -  rešavati prostu i produženu proporciju 
  -  prepoznati direktnu ili obrnutu proporcionalnost  dve veličine i to primenjivati u rešavanju jednostavnih problema 
  -  rešavati problem smeše dve ili više komponenti  
  -  rešavati osnovne probleme procentnog računa (određivanja:  nepoznate glavnice, procenta ili procentnog iznosa) i složenije kombinovane  primere 
  -  rešavati probleme složenijih zavisnosti više proporcionalnih  veličina
     |     -  Razmera i proporcija 
  -  Proporcionalnost veličina, direktna i obrnuta  
  -  Račun podele
  -  Račun mešanja 
  -  Procentni račun
     |     -  Važno je da se razmera, pre svega, vezuje za konkretne  primene (npr. kod planova, topografskih i geografskih karata) i treba  raditi što više raznovrsnih primera 
  -  Kroz ove sadržaje se mogu obnoviti neka minimalna  znanja o linearnim jednačinama i funkcijama iz osnovne škole i povezati  sa novim sadržajima iz tih oblasti u ovom razredu 
  -  Insistirati na potpunom razumevanju i efikasnoj  primeni znanja o procentu (npr. treba shvatiti i upamtiti da se iznos  cene, posle promene za određeni procenat, dobija množenjem stare cene  i koeficijenta koji zavisi od tog procenta) 
  -  Izgrađivati predstavu o mogućim okvirima rešenja  
  -  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 12  časova
     |  
      -  Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o osnovnim  i izvedenim geometrijskim pojmovima, njihovom uzajamnom odnosu i transformacijama  podudarnosti
     |     -  znati da su tačka, prava i ravan osnovni pojmovi  i razlikovati njihove međusobne položaje: kolinearnost, komplanarnost  tačaka; paralelnost (pravih, ravni, prave i ravni), mimoilaznost pravih,...  
  -  rešavati jednostavne kombinatorne probleme prebrojavanja  geometrijskih objekata
  -  znati šta je duž. poluprava, ugao, trougao, poluravan,  diedar, rogalj
  -  znati šta su uglovi sa paralelnim kracima i veze  između njih
  -  znati relacije vezane za unutrašnje i spoljašnje  uglove trougla i to primenjivati u rešavanju jednostavnih problema
  -  znati osnovne stavove o podudarnosti trouglova  i primenjivati ih
  -  znati definiciju normalnosti prave i ravni i dovoljan  uslov po Košijevoj teoremi
  -  znati definicije ugla između prave i ravni i ugla  između dve ravni 
  -  znati šta su krug. kružna linija i njihovi elementi  (centar, poluprečnik, tetiva, luk), znati šta su tangenta i sečica kruga  i umeti da ih konstruiše
  -  znati šta je simetrala duži (ugla), znati njeno  svojstvo i umeti da ga dokaže; konstruisati opisani (upisani) krug datog  trougla
  -  konstruisati visine trougla i znati da se seku  u jednoj tački (ortocentru)
  -  znati šta je srednja linija trougla i njeno svojstvo
  -  znati šta je težišna duž trougla i svojstvo težišta
  -  znati osnovne relacije u jednakokrakom i jednakostraničnom  trouglu i primenjivati ih
  -  razlikovati vrste četvorouglova
  -  znati osnovne stavove o trapezu i paralelogramu,  umeti da ih dokaže i primenjivati ih 
  -  znati osobine specijalnih paralelograma, umeti  da ih dokaže i primenjivati ih
  -  izvoditi jednostavne konstrukcije trougla i četvorougla
  -  znati šta je konveksan mnogougao; umeti da dokaže  i primeni formule za: izračunavanje broja dijagonala, zbir unutrašnjih  uglova, zbir spoljašnjih uglova konveksnog mnogougla
  -  znati šta su periferijski i centralni ugao kruga  nad istim lukom i vezu između njih; znati da je ugao između tetive i  tangente u njenoj krajnjoj tački jednak periferijskom uglu nad tom tetivom
  -  znati definiciju i osobine pravilnih mnogouglova
  -  znati šta je vektor, kada su dva vektora jednaka  i izvoditi operacije sabiranja i oduzimanja vektora, množenja vektora  skalarom
  -  razumeti šta su translacija, rotacija, osna i  centralna simetrija i primenjivati ih na jednostavnim figurama
     |     -  Osnovni i izvedeni pojmovi; aksioma, teorema,  dokaz 
  -  Tačka, prava, ravan; međusobni položaj, odnosi  pripadanja
  -  Duž, ugao, diedar, rogalj,
  -  Normalnost pravih i ravni
  -  Ugao između prave i ravni, ugao između dve ravni
  -  Podudarnost figura, podudarnost trouglova, primena
  -  Četvorougao, mnogougao, krug
  -  Vektori, jednakost, operacije sa vektorima
  -  Translacija, rotacija, simetrija
  (osna, centralna, ravanska)     |     -  Insistirati na izvođenju precizne i uredne konstrukcije  jednostavnih figura 
  -  Insistirati na znanju i razumevanju dokaza najjednostavnijih  tvrđenja; (npr. o simetrali duži)
  -  Kod definisanja i obrade transformacija pomagati  se grafoskopom ili bar ilustracijama na nekim pogodnim modelima, ako  već nije moguće da se izvede simulacija na računaru
  -  Znanja o vektorima povezati sa znanjima o vektorskim  veličinama u fizici, naglašavati razliku između skalarnih i vektorskih  veličina
  -  Posebnu pažnju obratiti na definisanje ugla između  dve ravni i normalnost ravni kao važan slučaj 
  -  Za obradu preporučenih sadržaja se predlaže 33  časa
     |  
      -  Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o polinomima  i racionalnim algebarskim izrazima
     |     -  znati šta je monom, prepoznavati slične monome,  sabirati ih i oduzimati 
  -  znati da množi i deli monome; znati kada je algebarski  razlomak definisan i kada je jednak nuli, skraćivati ga (proširivati)  i znati uslove pod kojim to važi 
  -  znati šta je polinom, njegov opšti oblik i stepen:  sređivati polinom dobijen sabiranjem, oduzimanjem, množenjem polinoma
  -  znati formule za kvadrat i kub binoma i primenjivati  ih
  -  određivati količnik C(x) i ostatak q(x) pri deljenju  polinoma A(x) polinomom B(x) (B(x) ą 0)  i umeti da to zapiše  A(x) = B(x) C(x) + q(x); znati da je polinom  B(x) delilac polinoma A(x), odnosno polinom A(x) sadržalac polinoma  B(x), ako važi A(x) = B(x) C(x) za neki polinom C(x) 
  -  rastavljati polinom na činioce primenom osnovnih  formula (distributivni zakon množenja prema sabiranju, kvadrat binoma,  razlika kvadrata, kub binoma, zbir i razlika kubova) 
  -  određivati NZS i NZD datih polinoma 
  -  transformisati racionalni algebarski izraz
     |     -  Monomi, račun sa stepenima 
  -  Polinomi i operacije sa njima 
  -  Deljivost polinoma, Bezuova teorema 
  -  Rastavljanje polinoma na činioce 
  -  Racionalni algebarski izrazi, operacije sa racionalnim  algebarskim izrazima
     |     -  Rastavljanje polinoma na činioce i sređivanje  racionalnih izraza obrađivati na jako puno primera i insistirati da  učenici jednim delom rade sami ili u grupama 
  -  Ozbiljnom greškom treba smatrati previđanje ograničavajućih  uslova pri sređivanju izraza (npr. vrednost izraza x/x jeste 1, ali  samo pod uslovom da je xą0 - ne sme se  "izgubiti informacija" da izraz x/x nije ni definisan za x=0)  
  -  Zašto ne bi, ponekad, pri sređivanju izraza naglasili  i distributivnost deljenja prema sabiranju (oduzimanju) da bi se i na  taj način počelo sa eliminisanjem poznate materijalne greške ?
  -  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 20  časova
     |  
      -  Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o sličnosti  mnogouglova i primena
     |     -  znati Talesovu teoremu i primenjivati je (npr.  pri konstruktivnom određivanju nepoznate duži u proporciji četiri duži  ili konstrukciji podele duži u datom odnosu; u dokazima teorema o srednjoj  liniji trougla ili trapeza, dokazu svojstva težišta trougla...) 
  -  znati obrnutu Talesovu teoremu; znati šta su perspektivno-slični  trouglovi, četvorouglovi,... i umeti da ih konstruiše 
  -  znati definiciju sličnih figura, razumeti šta  je koeficijent sličnosti i stavove o sličnosti trouglova 
  -  primenjivati stavove o sličnosti trouglova u dokazima  sličnosti figura 
  -  znati kakav je odnos površina dve slične figure  sa poznatim koeficijentom sličnosti i to primenjivati
  -  znati Pitagorinu teoremu i primenjivati je 
  -  umeti da dokaže ili primeni sličnost figura u  kombinovanim zadacima (primene znanja o svojstvima figura, izračunavanje  površine, konstrukcijama,..)
     |     -  Razmera i proporcionalnost duži 
  -  Talesova teorema 
  -  Obrnuta Talesova teorema i perspektivna sličnost
  -  Sličnost figura 
  -  Sličnost trouglova 
  -  Primena sličnosti na pravougli trougao (Euklidovi  stavovi, Pitagorina teorema) i primena
     |     -  Naglasiti analogije između stavova podudarnosti  i odgovarajućih stavova sličnosti trouglova 
  -  Navesti kao primer merenje visine Keopsove piramide,  koje se pripisuje Talesu; osvrnuti se na istorijski značajno Eratostenovo  merenje Zemljinog meridijana 
  -  Kroz primenu obrnute Talesove teoreme može se  prirodno doći do pojma perspektivno-sličnih figura; u zavisnosti od  raspoloživog vremena može se, ali nije neophodno, eksplicitno obraditi  transformacija homotetije 
  -  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 16  časova
     |  
      -  Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o linearnim  funkcijama, jednačinama, nejednačinama, sistemima i primena
     |     -  umeti da predstavi zavisnost dve veličine u stanjima,  pojavama i procesima iz realnih situacija - tabelarno i grafički 
  -  umeti da sa grafika, grafikona ili iz tabele pročita  i zapiše koliko iznosi vrednost jedne veličine ako je poznata druga  i koliko iznosi promena jedne veličine ako je poznata promena druge
  -  rešavati linearne jednačine primenom ekvivalentnih  transformacija
  -  rešavati praktične probleme koji se svode na linearne  jednačine
  -  rešavati jednačine koje se svode na linearnu jednačinu,  uz razmatranje eventualnih uslova (primer jednačine x/x = 1, primeri  jednačina u kojima figuriše apsolutna vrednost,...)
  -  znati analitički oblik y = kx + n linearne funkcije,  znati da je grafik linearne funkcije prava i geometrijski interpretirati  parametre k i n
  -  grafički rešavati sisteme linearnih jednačina  sa dve nepoznate 
  -  znati analitičke metode za rešavanje sistema linearnih  jednačina sa dve i tri nepoznate i primenjivati ih
  -  rešavati problem ili sistem koji se svodi na rešavanje  sistema linearnih jednačina
  -  razlikovati jednačine i sisteme koji imaju jedinstveno  rešenje od onih koji su protivurečni ili neodređeni
  -  rešavati linearnu jednačinu (sistem linearnih  jednačina) sa parametrom
  -  rešavati linearnu nejednačinu, odnosno sistem  linearnih nejednačina sa jednom nepoznatom ili formule koje se na to  svode (npr. nejednačine oblika (ax +b) (cx + d)>0           pomoću ekvivalentnih transformacija i grafički prikazivati skup rešenja
     |     -  Osobine jednakosti 
  -  Linearna jednačina
  -  Rešavanje linearnih jednačina sa jednom nepoznatom,  ekvivalentnost jednačina
  -  Linearna jednačina sa parametrom
  -  Jednačine čije se rešavanje svodi na rešavanje  linearne jednačine; apsolutna vrednost
  -  Linearna funkcija i njen grafik
  -  Sistem linearnih jednačina sa dve i tri nepoznate,  različite metode rešavanja
  -  Primena linearnih jednačina na rešavanje različitih  problema
  -  Osobine nejednakosti <,>, Ł,  ³
  -  Linearne nejednačine sa jednom nepoznatom, sistemi
  -  Nejednačine oblika
  -  (ax +b) (cx + d)>0 itd.
     |     -  Sadržaje povezivati sa odgovarajućim sadržajima  fizike, hemije i praktične nastave
  -  Insistirati na geometrijskoj interpretaciji grafika  funkcije f(x) = kx + n kao prave kroz tačku N(0,n) i pravcem koji, za  ką0 određuje duž XY gde je X(1,0), Y(1,k),  a za k=0 je paralelan x osi
  -  Insistirati na povezivanju sa skupovnim i logičkim  operacijama (npr. pri rešavanju sistema dve linearne nejednačine sa  jednom nepoznatom ili npr. pri razlikovanju slučaja rešenja sistema  sa parametrom)
  -  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 20  časova
     |  
      -  Sticanje početnih znanja iz trigonometrije pravouglog  trougla i primena 
     |     -  znati šta je sinus, kosinus, tangens i kotangens  oštrog ugla u pravouglom trouglu, izračunavati ih ako su date stranice  (ili se mogu izračunati) i obrnuto - konstruisati ugao ako je poznata  jedna njegova trigonometrijska funkcija
  -  znati osnovne trigonometrijske identičnosti i  primenjivati ih u određivanju vrednosti trigonometrijskih funkcija na  osnovu poznavanja samo jedne
  -  znati vrednosti trigonometrijskih funkcija karakterističnih  uglova (od 30°, 45°, 60°), umeti da sa kalkulatora pročita  vrednosti za ostale oštre uglove i obrnuto - umeti da odredi ugao ako  je poznata vrednost jedne trigonometrijske funkcije
  -  "rešavati" pravougli trougao i to primenjivati  pri "rešavanju" složenijih figura (npr. pri približnom izračunavanju  obima i površine pravilnih n-trouglova, n=3, 4, 5,...)
  -  umeti da elemente trigonometrije pravouglog trougla  koristi u rešavanju praktičnih problema 
  -  dokazivati jednostavne trigonometrijske identičnosti
     |     -  Definicije trigonometrijskih funkcija oštrog ugla  u pravouglom trouglu
  -  Vrednosti trigonometrijskih funkcija karakterističnih  uglova (od 30°, 45°, 60°)
  -  Osnovne trigonometrijske identičnosti
  -  Rešavanje pravouglog trougla; približne formule  za obim i površinu pravilnog n-trougla. n= 3,4.5,..., poređenje sa formulama  za obim i površinu kruga
     |     -  Naglasiti da se rezultat Talesove teoreme koristi  pri uvođenju trigonometrijskih funkcija oštrog ugla
  -  Sadržaj trigonometrije su povezani sa raznim matematičkim  sadržajima - npr. kroz zadatke izračunavanja obima i površine pravilnih  n-touglova,       n= 3,4,5,.. i posmatranje  količnika obima i prečnika opisanog kruga tih n- trouglova i poređenje  sa brojem p., mogu se obnoviti i upotpuniti  prethodna znanja i povezati sa onim što se uči kasnije o obimu i površini  kruga i delova kruga.
  -  Sadržaje povezivati sa odgovarajućim sadržajima  fizike i stručnih predmeta: nagib strme ravni, razlaganje sila (normalna  komponenta kod sile trenja ili komponenta sile u pravcu kretanja tela...),  veličina senke,... 
  -  Učenici treba da urade samostalno što više primera  "rešavanja" pravouglog trougla i to bez unapred upamćenih  formula za "rešavanje"
  -  Treba insistirati na upotrebi -kalkulatora, kao  efikasnog pomoćnog sredstva pri rešavanju problema primenom trigonometrije  
  -  Za realizaciju trigonometrije pravouglog trougla  preporučuje se 12 časova
     |  
 NAPOMENA: Za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano  je 12 časova.
 Razred:                             drugi
 Godišnji fond časova:       148 časova
   |     CILJEVI    |      ISHODI   Po završetku drugog razreda učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  PROGRAMA   |  
      -  Sticanje znanja o trigonometrijskim funkcijama  i primena
     |     -  znati šta je trigonometrijski krug i da je njegov  obim 2p; razumeti jedinice stepen i radijan  za merenje ugla i umeti da meru ugla u jednoj od njih pretvori u meru  po drugoj 
  -  znati definicije i geometrijsku interpretaciju  četiri osnovne trigonometrijske funkcije 
  -  određivati trigonometrijske funkcije proizvoljnog  ugla, svodeći ih na trigonometrijske funkcije nenegativnog oštrog ugla  (na osnovu osobina o periodičnosti, (ne)parnosti, svođenju na prvi kvadrant,...)  
  -  primenjivati adicione teoreme i ostale identitete  pri transformisanju izraza 
  -  znati grafike osnovnih trigonometrijskih funkcija  i umeti da sa grafika pročita osnovne osobine
  -  znati sinusnu i kosinusnu teoremu i primenjivati  ih, "rešavati" trougao
  -  određivati skup rešenja trigonometrijske jednačine  (nejednačine)
     |     -  Stepen i radijan 
  -  Trigonometrijske funkcije proizvoljnog ugla na  trigonometrijskom krugu 
  -  Svođenje na prvi kvadrant 
  -  Periodičnost 
  -  Znak 
  -  (Ne)parnost 
  -  Monotonost 
  -  Grafici trigonometrijskih funkcija, osobine 
  -  Sinusna i kosinusna teorema sa primenom 
  -  Adicione teoreme 
  -  Transformacije zbira i razlike trigonometrijskih  funkcija u proizvod i obrnuto
  -  Arkus funkcije, grafici, osobine
  -  Trigonometrijske jednačine i nejednačine
     |     -  Trigonometrijske jednačine i nejednačine mogu  se rešavati paralelno sa ostalim sadržajima, a ne samo na kraju oblasti,  ali na primerima kada su rešenja specijalni uglovi (dok se ne uvedu  arkus funkcije) 
  -  Ponoviti o pravilima zaokrugljivanja brojeva i  primenjivati ih 
  -  Ovi sadržaji ne mogu biti efikasno obrađivani  bez povezivanja sa ostalim 
  -  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 42  časa
     |  
      -  Sticanje znanja o kvadratnim funkcijama, rešavanje  kvadratnih jednačina i nejednačina i primena
     |     -  rešavati nad R jednačinu x2  = a (ako je a³0) i druge nepotpune kvadratne  jednačine 
  -  znati primer kvadratne jednačine koja nema rešenja  u skupu R i šta je imaginarna jedinica 
  -  znati šta su kompleksni brojevi i vršiti osnovne  operacije sa njima
  -  rešavati jednostavne slučajeve kvadratne jednačine  na osnovu rastavljanja kvadratnog trinoma
  -  znati obrazac za rešavanje kvadratne jednačine,  primenjivati ga i umeti da na osnovu obrasca rastavi kvadratni trinom  
  -  znati šta je diskriminanta i određivati prirodu  rešenja kvadratne jednačine
  -  znati Vietova pravila i primenjivati ih
  -  rešavati jednačine koje se smenom svode na kvadratne
  -  rešavati kvadratne jednačine sa parametrom
  -  znati kanonski oblik kvadratnog trinoma i primenjivati  ga
  -  umeti da nacrta grafik kvadratne funkcije i opiše  njene osobine
  -  rešavati sistem linearne i kvadratne jednačine  (dve kvadratne jednačine)
  -  razlikovati šest mogućih tipova grafika kvadratne  funkcije i primenjivati ih pri određivanju znaka kvadratnog trinoma  i rešavanju kvadratne nejednačine
  -  rešavati formule koje se svode na rešavanje jedne  ili više kvadratnih nejednačina
     |     -  Kvadratni trinom, kvadratna jednačina
  -  Kompleksni brojevi, jednakost, operacije
  -  Obrazac za rešavanje kvadratne jednačine
  -  Diskriminanta i priroda rešenja kvadratne jednačine
  -  Rastavljanje kvadratnog trinoma na linearne činioce
  -  Vietova pravila
  -  Jednačine koje se smenom svode na kvadratne
  -  Kvadratna funkcija i njen grafik
  -  Kvadratna nejednačina
  -  Sistem kvadratne i linearne jednačine, sistem  dve kvadratne jednačine
     |     -  Preporuka je da se kvadratne jednačine prvo rešavaju  samo nad skupom realnih brojeva, dok se ne savlada osnovno iz kvadratnih  funkcija.
  -  Pre izvođenja i korišćenja obrasca za rešavanje  kvadratne jednačine, preporuka je da se konkretne jednačine sa "lepim  brojevima" rešavaju rastavljanjem kvadratnog trinoma (na jednom  ili dva časa) a tako nešto ne treba potpuno izbegavati ni kasnije
  -  Pre izvođenja kanonskog oblika kvadratnog trinoma,  predlaže se da se odgovarajuće rastavljanje koristi na nekoliko konkretnih  primera
  -  Razvijati ideju smene
  -  Ovi veoma važni sadržaji ne mogu biti efikasno  savladani bez povezivanja sa ostalim - povezivati znanja o kvadratnoj  funkciji, jednačini i nejednačini sa znanjima iz trigonometrije, kompleksnih  brojeva....
  -  Pri proširivanju skupa realnih brojeva naglasiti  da više ne važe" relacije <,>, Ł,  ³, a da operacije +.-.*,: proširuju svoje  dejstvo na nove konstante, i to uz nastavak važenja istih zakona (tako  da učenici i sami mogu da naslute kako se npr. množe kompleksni brojevi)  
  -  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 44  časa
     |  
      -  Sticanje znanja o stepenima i korenima i operacijama  sa njima
     |     -  znati osobine operacija stepenovanja sa celim  eksponentom i primenjivati ih u transformacijama izraza
  -  znati grafike funkcija y=xn  (n - paran broj; n - neparan broj) i umeti da sa grafika pročita osobine
  -  znati definiciju n- tog korena (n - paran broj;  n- neparan broj), znati odgovarajuće grafike i umeti da sa grafika pročita  osobine
  -  znati osobine operacija korenovanja i primenjivati  ih u transformacijama izraza
  -  racionalisati imenilac razlomka u jednostavnim  slučajevima
  -  umeti da reši iracionalnu jedinačinu (razmatrajući  i uslove za postojanje rešenja)
  -  umeti da reši iracionalnu nejednačinu (razmatrajući  i uslove za postojanje rešenja)
  -  znati osobine operacija stepenovanja sa racionalnim  izložiocem i primenjivasti ih u transformacijama jednostavnih izraza
     |     -  Stepen, operacije sa stepenima
  -  Stepen sa celim izložiocem
  -  Parni i neparni koreni
  -  Operacije sa korenima
  -  Stepen sa racionalnim izložiocem
  -  Racionisanje imenioca razlomka
  -  Iracionalne jednačine i nejednačine, uslovi
     |     -  Isticati da permanentno važe osobine stepenovanja  bez obzira na proširivanje skupa kojem pripada izložilac
  -  Posebno insistirati na razmatranju uslova da bi  neki broj mogao biti rešenje iracionalne (ne)jednačine
  -  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 22  časa
     |  
      -  Sticanje znanja o eksponencijalnim i logaritamskim  funkcijama, rešavanje jednostavnih eksponencijalnih i logaritamskih  jednačina i nejednačina i primena
     |     -  prikazivati analitički, tabelarno i grafički eksponencijalnu  funkciju i znati njene osobine
  -  rešavati jednostavne eksponencijalne jednačine  i nejednačine
  -  prikazivati analitički, tabelarno i grafički logaritamsku  funkciju kao inverznu funkciju eksponencijalne i znati njene osnovne  osobine
  -  znati šta je logaritam i pravila logaritmovanja  i primenjivati ih pri transformaciji jednostavnih izraza
  -  rešavati jednostavne logaritamske jednačine i  nejednačine
  -  znati da koristi kalkulator za određivanje logaritama  vrednosti koje nisu specijalne i zaokrugljivati ih
     |     -  Eksponencijalna funkcija i njen grafik, osobine
  -  Eksponencijalne jednačine i nejednačine
  -  Inverzna funkcija
  -  Logaritamska funkcija i njen grafik, osobine
  -  Pravila logaritmovanja i antilogaritmovanja i  primena
  -  Logaritamske jednačine i nejednačine
  -  Dekadni logaritam i upotreba kalkulatora
     |     -  Naglasiti da karakteristična svojstva stepenovanja  ostaju u važnosti pri proširivanju domena za eksponente od skupa prirodnih  do skupa realnih brojeva i da osnova na kraju može biti samo pozitivan  broj, različit od 1
  -  Posebno insistirati na razmatranju uslova za postojanje  rešenja eksponencijalne ili logaritamske (ne)jednačine
  -  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 28  časova
     |  
 NAPOMENA: Za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano  je 12 časova.
 Razred:                           treći
 Godišnji fond časova:    148 časova
   |     CILJEVI    |      ISHODI   Po završetku trećeg razreda učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  PROGRAMA   |  
      -  Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o obimu i  površini mnogouglova, površini i zapremini poliedara i primena 
     |     -  razumeti šta je obim (površina) mnogougla, merna  jedinica i merni broj 
  -  primenjivati formule za izračunavanje obima i  površina: pravougaonika, kvadrata, paralelograma, trougla, četvorougla  sa normalnim dijagonalama, jednakostraničnog trougla, trapeza, pravilnog  šestougla
  -  znati moguće međusobne položaje tačaka, pravih  i ravni u prostoru
  -  znati šta je normalnost prave i ravni, normalna  projekcija tačke, ugao između prave i ravni
  -  znati šta je poluravan, diedar, ugao diedra 
  -  crtati pomoćne slike osnovnih oblika prizme i  piramide ( kvadar, kocka, pravilna trostrana, četvorostrana i šestostrana  prizma, piramida i zarubljena piramida) i znati njihove elemente
  -  razlikovati pet pravilnih poliedara
  -  razumeti šta je površina, odnosno zapremina poliedra,  merna jedinica i merni broj
  -  crtati mrežu i računati površinu i zapreminu prizme,  piramide, zarubljene piramide
  -  izračunavati zapreminu prizme, piramide, zarubljene  piramide
  -  izračunavati zapreminu prizme, piramide, zarubljene  piramide
  -  znati kakav je odnos površina (zapremina) dva  slična poliedra sa poznatim koeficijentom sličnosti i to primenjivati
  -  izračunavati površinu i zapreminu složenih figura  nastalih od poliedara
  -  određivati površinu ravnih preseka poliedara
  -  primenjivati stečeno znanje na rešavanje praktičnih  problema iz svakodnevne građevinske prakse
     |     -  Metričke relacije za mnogouglove
  -  Međusobni položaj tačaka, pravih i ravni u prostoru
  -  Normalnost prave i ravni, Košijeva teorema; normalna  projekcija tačke, ugao između prave i ravni
  -  Poliedri, osnovni pojmovi, diedar, rogalj, zbir  ivičnih uglova roglja 
  -  Pravilni poliedri 
  -  Prizma, vrste, površina, zapremina 
  -  Piramida, vrste, površina, zapremina
  -  Zarubljena piramida, vrste, površina, zapremina
  -  Ravni preseci poliedara
  -  Površina i zapremina složenih tela
     |     -  Na početnim časovima obnavljanja i dopunjavanja  znanja o obimu, površini i zapremini tela i osnovnim mernim jedinicama,  koristiti model kocke ivice 1 dm na čijim stranama je centimetarska  mreža i, ako je moguće, kod kojeg se iz jednog roglja može izvaditi  kocka ivice 1 cm posle ponovo uklopiti 
  -  Insistirati da svaki učenik napravi mrežu i model  bar jednog poliedra, kao i da, pri navođenju skoro svakog zadatka, crta  pomoćnu sliku 
  -  Ako je moguće, koristiti simulacije na računaru,  npr. simulacije preseka poliedara 
  -  Istaći primere iz istorijata matematike, npr.  problem udvostručenja kocke 
  -  Zahtevati da pravilne poliedre učenici obrade  samostalno uz korišćenje literature 
  -  Insistirati na primeni Pitagorine teoreme i trigonometrije  kroz više zadataka
  -  Neke rezultate učenici moraju automatski da znaju  i da koriste, bez izvođenja (npr. obrasci za dijagonalu kvadrata, kocke,  kvadra)
  -  U zadacima koristiti što više primera iz prakse,  posebno stručne
  -  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 26  časova
     |  
      -  Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o obimu i  površini kruga i delova kruga, površini i zapremini oblih tela i primena
     |     -  znati formule za izračunavanje obima i površine  kruga i delova kruga i primenjivati ih, znati približnu vrednost broja  p na dve decimale 
  -  razumeti da valjak, kupa, zarubljena kupa nastaju  rotacijom, redom: pravougaonika oko jedne strane, pravouglog trougla  oko katete, polukruga oko prečnika i umeti da to prikaže 
  -  crtati mrežu i izračunavati površinu valjka, kupe,  zarubljene kupe 
  -  izračunavati površinu sfere, kalote i sfernog  pojasa
  -  znati da je između dve tačke na sferi najkraći  put onaj koji je deo velikog kruga (geodezijske linije) 
  -  izračunavati površinu osnih preseka obrtnih tela  
  -  izračunavati zapreminu valjka, kupe i lopte 
  -  znati kakav je odnos površina (zapremina) dva  slična obla tela sa poznatim koeficijentom sličnosti i to primenjivati  
  -  izračunavati površinu i zapreminu složenih figura
  -  primenjivati stečeno znanje na rešavanje praktičnih  problema iz svakodnevne građevinske prakse
     |     -  Obim i površina kruga, broj p
  -  Obim i površina delova kruga
  -  Obrtna tela
  -  Valjak, površina i zapremina 
  -  Kupa, površina i zapremina 
  -  Zarubljena kupa, površina i zapremina 
  -  Sfera i lopta, kalota i sferni pojas 
  -  Površina i zapremina lopte i njenih delova 
  -  Ravni preseci obrtnih tela 
  -  Površina i zapremina složenih figura
     |     -  Na početnim časovima obnavljanja i dopunjavanja  znanja o obimu i površini kruga insistirati na formulacijama: obim bilo  kog kruga je približno 3,14 puta veći od svog prečnika, površina bilo  kog kruga je približno 3,14 puta veća od kvadrata nad jednim svojim  poluprečnikom; tek posle toga taj standardni odnos označiti sa p  i, naravno, obezbediti da učenici razlikuju broj p od svojih približnih  vrednosti 
  -  Nije loše primetiti sličnost među formulama za  površinu trougla (trapeza) i kružnog isečka (isečka kružnog prstena)  
  -  Insistirati na samostalnom pravljenju mreža i  modela obrtnih tela. Ako je moguće, koristiti simulacije na računaru  
  -  Insistirati na primeni Pitagorine teoreme i trigonometrije  kroz zadatke 
  -  Sadržaje povezati sa stručnim predmetima i problemima  iz svakodnevnog života 
  -  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 14  časova
     |  
      -  Upoznavanje sa elementima analitičke geometrije  prave i krivih drugog rada
     |     -  znati šta je Dekartov koordinati sistem i kako  se u njemu predstavlja tačka, određuje rastojanje dve tačke, središte  date duži, površina trougla ako su date koordinate njegovih temena i  to primenjivati 
  -  razlikovati implicitni, eksplicitni i segmentni  oblik jednačine prave i primenjivati ih 
  -  primenjivati jednačinu pramena pravih kroz jednu  tačku 
  -  primenjivati jednačinu prave kroz dve tačke 
  -  utvrđivati međusobne odnose dve prave (paralelnost,  normalnost, ugao preseka) 
  -  znati jednačine krivih linija drugog reda i njihove  osnovne osobine 
  -  znati geometrijsku interpretaciju sistema od jedne  linearne i jedne kvadratne jednačine, odnosno dve kvadratne jednačine  sa dve nepoznate i određivati koordinate tačaka preseka, ako presek  postoji 
  -  znati uslove dodira prave i krivih drugog reda  i primenjivati ih u jednostavnim zadacima
     |     -  Podela duži u datoj razmeri, središte duži 
  -  Implicitni, eksplicitni, segmentni oblik jednačine  prave
  -  Jednačina pramena pravih kroz jednu tačku, jednačina  prave kroz dve tačke 
  -  Ugao između dve prave 
  -  Normalan oblik jednačine prave. rastojanje tačke  od prave 
  -  Krive linije drugog reda, jednačine, osnovna svojstva  
  -  Odnos prave i krive linije drugog reda, uslov  dodira, tangenta
     |     -  Istaći povezanost grafičkog i analitičkog pristupa  u analitičkoj geometriji. Često naglašavati da tačka pripada liniji  ako i samo ako njene koordinate zadovoljavaju jednačinu te linije 
  -  Ukazati učenicima na primenu računanja površine  trougla u struci 
  -  Da se formule ne bi samo mehanički pamtile treba  npr. birati ponekad i neke specijalne slučajeve 
  -  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 40  časova
     |  
      -  Razvijanje osnovnih znanja o vektorima i primena
     |     -  znati šta su (ne)kolinearni i (ne)komplanarni  vektori
  -  umeti da dati vektor razloži na tri komponente,  kolinearne osama koordinatnog sistema 
  -  sabirati, oduzimati i množiti skalarom vektore  date svojim koordinatama 
  -  znati definiciju skalarnog proizvoda i njegovu  vrednost u funkciji koordinata, i to primenjivati pri određivanju intenziteta  vektora, ugla između dva vektora i ispitivanju ortogonalnosti 
  -  znati definiciju vektorskog proizvoda i njegovu  vrednost u funkciji koordinata, i to primenjivati pri određivanju površine  paralelograma i ispitivanju kolinearnosti 
  -  znati definiciju mešovitog proizvoda i njegovu  vrednost u funkciji koordinata, i to primenjivati pri određivanju zapremine  prizme i ispitivanju komplanarnosti
     |     -  Vektorska baza i koordinatizacija 
  -  Sabiranje i oduzimanje vektora, množenje vektora  skalarom, intenzitet vektora (u funkciji koordinata) 
  -  Linearna (ne)zavisnost vektora, kolinearnost i  komplanarnost 
  -  Skalarni proizvod vektora i primene 
  -  Vektorski proizvod vektora i primene 
  -  Mešovitog proizvoda vektora i primene
     |     -  Pri uvođenju prostornog koordinatnog sistema naglašavati  analogije sa koordinatnim sistemom u ravni 
  -  Navoditi puno primera vektorskih veličina u matematici,  fizici, svakodnevnom životu Naglašavati razliku između skalarnih i vektorskih  veličina 
  -  Determinante, ako se koriste, koriste se isključivo  kao zgodan zapis za lakše računanje 
  -  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 20  časova
     |  
      -  Sticanje osnovnih znanja o nizovima i graničnoj  vrednosti
     |     -  određivati prvih nekoliko članova niza zadatog  formulom, tabelom ili nekim drugim opisom 
  -  znati svojstva monotonosti i ograničenosti niza  i umeti da navede primere nizova kod kojih ona (ne)važe 
  -  razumeti princip matematičke indukcije i primenjivati  ga na jednostavnijim primerima 
  -  znati definiciju i osobine aritmetičkog i geometrijskog  niza i primenjivati ih u određivanju niza i izračunavanju sume 
  -  primenjivati znanja o nizovima u rešavanju različitih  problema (npr. pri određivanju složenog interesa) 
  -  razumeti definiciju granične vrednosti niza i  primenjivati je na jednostavnijim primerima 
  -  znati šta su beskonačno male i beskonačno velike  veličine, koje su osnovne relacije među njima i to primenjivati 
  -  znati šta je beskonačni geometrijski niz i određivati  sumu beskonačnog opadajućeg geometrijskog niza (npr. kod pretvaranja  beskonačnoperiodičnog decimalnog broja u razlomak) 
  -  poznavati broj e kao graničnu vrednost odgovarajućeg  niza i znati njegovu približnu vrednost na dve decimale 
  -  izračunavati graničnu vrednost niza, primenom  osnovnih teorema
     |     -  Beskonačan niz, načini zadavanja, osnovni pojmovi  
  -  Matematička indukcija 
  -  Aritmetički niz - pojam, svojstva, primene 
  -  Geometrijski niz - pojam, svojstva, primene 
  -  Granična vrednost niza, beskonačno male i beskonačno  velike veličine 
  -  Primena
     |     -  Nizove zadavati kako formulom, tako i svojim članovima  i rekurzivno, ili nekim drugim opisom - i u svakom od tih slučajeva  kod učenika stvarati predstavu o ponašanju niza 
  -  Primere nizova uzimati iz raznih oblasti matematike,  (npr. iz geometrije) kao i iz svakodnevnog života (npr. neki izabrani  problem složenog interesnog računa) 
  -  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 20  časova
     |  
      -  Proširivanje znanja o polinomima i kompleksnim  brojevima
     |     -  znati Vietova pravila za polinome trećeg i četvrtog  stepena i primenjivati ih u jednostavnim primerima 
  -  rešavati jednostavne primere jednačina i sistema  jednačina višeg stepena 
  -  kompleksan broj u algebarskom obliku prevoditi  u trigonometrijski oblik i obrnuto 
  -  umeti da za brojeve date u trigonometrijskom obliku  nađe proizvod, količnik, stepen, koren i znati geometrijsku interpretaciju  
  -  primenjivati znanja o kompleksnim brojevima
     |     -  Osnovna teorema algebre 
  -  Vietova pravila 
  -  Geometrijska interpretacija kompleksnih brojeva,  modul i argument kompleksnog broja 
  -  Predstavljanje kompleksnog broja u algebarskom  i trigonometrijskom obliku, Ojlerov oblik 
  -  Računske operacije sa kompleksnim brojevima u  trigonometrijskom obliku (množenje, deljenje, stepenovanje, korenovanje)
     |     -  Porediti rezultate adicionih formula i Moavrove  formule 
  -  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 16  časova
     |  
 NAPOMENA: Za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano  je 12 časova.
 Razred:                            četvrti
 Godišnji fond časova:     136 časova
   |     CILJEVI    |      ISHODI   Po završetku četvrtog razreda učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  PROGRAMA   |  
      -  Upotpunjavanje znanja o pojmu, osobinama i klasifikaciji  realnih funkcija
     |     -  znati grafike elementarnih funkcija i umeti da,  čitajući sa grafika, navede njihove osobine ( nule, parnost, monotonost,  periodičnost)
  -  određivati inverznu funkciju date funkcije
  -  određivati kompoziciju dve funkcije
  -  određivati oblast definisanosti, nule i znak složene  funkcije, ispitivati parnost 
  -  određivati graničnu vrednost funkcije na jednostavnim  primerima, primenjujući odgovarajuće teoreme
  -  znati šta su beskonačno male i beskonačno velike  veličine, koje su osnovne relacije među njima i to primenjivati
  -  znati šta su leva i desna granična vrednost, leva  i desna neprekidnost funkcije, prekid u tački i umeti da to geometrijski  interpretira 
  -  ispitivati ponašanje funkcije na "krajevima"  oblasti definisanosti, ispitivati da li postoje asimptote i to grafički  prikazivati
     |     -  Realna funkcija, domen, kodomen, skup slika
  -  Nule i znak funkcije, (ne)parnost, monotonost,  ekstremne vrednosti, ograničenost, konveksnost grafika funkcije
  -  Inverzna funkcija
  -  Kompozicija funkcija
  -  Elementarne funkcije (linearna, kvadratna, eksponencijalna,  logaritamska, trigonometrijske)
  -  Granična vrednost funkcije, beskonačno male i  beskonačno velike veličine
  -  Asimptote funkcije
  -  Neprekidnost funkcije
     |     -  Insistirati na samostalnom i grupnom radu učenika  kod ponavljanja elementarnih funkcija 
  -  Napraviti paralelu između granične vrednosti funkcije  i granične vrednosti niza
  -  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 34  časa.
     |  
      -  Sticanje znanja o izvodu funkcije i znanja neophodnih  za ispitivanje i crtanje grafika jednostavnih funkcija
     |     -  znati šta je izvod funkcije i njegovu geometrijsku  i mehaničku interpretaciju
  -  izračunavati izvod funkcije po definiciji
  -  znati tablicu izvoda elementarnih funkcija
  -  izračunavati izvod zbira, razlike, proizvoda i  količnika funkcija; izračunavati izvod složene funkcije 
  -  izračunavati izvode drugog, trećeg i višeg reda  elementarnih i složenih funkcija 
  -  znati jednačine tangente i normale kroz datu tačku  sa krive na datu krivu i umeti da to primeni 
  -  ispitivati monotonost i ekstremne vrednosti funkcije,  na osnovu primene izvoda 
  -  rešavati ekstremalne geometrijske probleme primenom  izvoda 
  -  ispitivati konkavnost i konveksnost funkcije,  na osnovu primene izvoda 
  -  ispitivati i grafički prikazivati jednostavne  primere funkcija
     |     -  Priraštaj funkcije 
  -  Problem tangente i brzine 
  -  Pojam i definicija izvoda funkcije 
  -  Teoreme o izvodu funkcije i primene
  -  Izvodi elementarnih funkcija 
  -  Izvodi složenih funkcija 
  -  Izvod inverzne funkcije 
  -  Pojam ekstremne vrednosti funkcije 
  -  Drugi izvod 
  -  Konveksnost i konkavnost, prevojne tačke
  -  Izvodi višeg reda
  -  Ispitivanje funkcija i crtanje grafika
     |     -  Povezati dosadašnja znanja o jednačini prave sa  znanjem o izvodima 
  -  Staviti naglasak na geometrijsku i mehaničku interpretaciju  izvoda 
  -  Posebno izvežbati monotonost i konveksnost funkcije  primenom izvoda, pre detaljnog ispitivanja funkcije 
  -  Insistirati na što većem samostalnom radu učenika  
  -  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 34  časa
     |  
      -  Sticanje osnovnih znanja o integralima i primena
     |     -  razumeti šta je diferencijal i znati geometrijsku  interpretaciju 
  -  znati tablicu diferencijala i osnovne teoreme  o diferencijalu zbira, razlike, proizvoda, količnika funkcija, složene  funkcije i to primenjivati 
  -  razumeti pojam primitivne funkcije i neodređenog  integrala, znati tablicu neodređenih integrala, osnovne teoreme o neodređenom  integralu i to primenjivati u jednostavnim izračunavanjima 
  -  znati geometrijsku interpretaciju određenog integrala  i Njutn - Lajbnicovu formulu i to primenjivati u izračunavanjima određenog  integrala
  -  znati formulu za izračunavanje površine ravnih  figura i to primenjivati 
  -  znati formulu za izračunavanje zapremine obrtnog  tela i primenjivati je na jednostavnim primerima
     |     -  Pojam diferencijala, primitivne funkcije i neodređenog  integrala 
  -  Svojstva neodređenog integrala
  -  Metod zamene kod neodređenog integrala 
  -  Metod parcijalne integracije kod neodređenog integrala  
  -  Određeni integral 
  -  Njutn - Lajbnicova formula 
  -  Metode zamene i parcijalne integracije kod određenog  integrala 
  -  Primena određenog integrala
     |     -  Ne treba raditi neke složene primere, ali treba  insistirati na tačnosti urađenog. 
  -  "Proveriti" neke formule za površinu,  poznate od ranije, pomoću integrala 
  -  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 26  časova
     |  
      -  Produbljivanje i sticanje novih znanja iz kombinatorike  i primena
     |     -  rešavati jednostavne kombinatorne probleme koristeći  osnovna pravila o zbiru i proizvodu 
  -  razlikovati varijacije, permutacije i kombinacije,  sa ili bez ponavljanja i razumeti odgovarajuće formule 
  -  prepoznati tip (ili više tipova) kombinovanja  u postavljenom problemu i umeti da primeni odgovarajuće formule 
  -  znati binomni obrazac i primenjivati ga
     |     -  Uvod u kombinatoriku
  -  Osnovne kombinatorne konfiguracije 
  -  Binomni obrazac
     |     -  Binomni obrazac povezati sa ranijim formulama  za stepen binoma 
  -  Kroz raznovrsne zadatke u vezi binomnog obrasca  mogu se obnoviti znanja iz raznih oblasti Matematike 
  -  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 15  časova
     |  
      -  Upoznavanje sa prvim pojmovima i rezultata teorije  verovatnoće i osposobljavanje za statističku obradu podataka
     |     -  poznavati pojam i razumeti definiciju slučajnog  događaja i njemu najvažnijih srodnih pojmova (ishod opita kao elementaran  slučajan događaj, prostor događaja; slučajan, suprotan, siguran, nemoguć  događaj; presek i unija- događaja, (ne)zavisnost događaja, potpun sistem  događaja) 
  -  znati klasičnu definiciju verovatnoće slučajnog  događaja i primenjivati je na jednostavnim primerima 
  -  znati šta je slučajno promenljiva veličina diskretnog  tipa i njena funkcija raspodele verovatnoća na najjednostavnijim konkretnim  primerima 
  -  razumeti pojam slučajno promenljive veličine neprekidnog  tipa i pojam gustine raspodele, na nekom od modela (ravnomerne, eksponencijalne  ili Gausove) raspodele, zadatim grafikom 
  -  znati šta predstavljaju numeričke karakteristike  slučajno promenljive veličine: matematičko očekivanje, disperzija i  standardna devijacija 
  -  shvatiti uvodne statističke pojmove (populacija,  uzorak, statistika) 
  -  prepoznavati i primenjivati određene statistike:  uzoračka sredina, uzoračka disperzija....
  -  grafički prikazivati dobijene rezultate
     |     -  Opiti i ishodi opita, događaji 
  -  Klasična definicija verovatnoće i njene osobine  
  -  Geometrijska verovatnoća 
  -  (Ne)zavisnost događaja 
  -  Uslovna verovatnoća 
  -  Potpun sistem događaja i totalna verovatnoća 
  -  Bajesova formula
  -  Slučajno promenljiva veličina diskretnog tipa  
  -  Zakoni raspodele verovatnoća slučajno promenljive  veličine 
  -  Binomna raspodela 
  -  Funkcija raspodele verovatnoće 
  -  Gustina raspodele verovatnoće slučajno promenljive  veličine neprekidnog tipa; normalna, ravnomerna, eksponencijalna raspodela
  -  Osnovni pojmovi matematičke statistike: populacija,  uzorak, statistika 
  -  Grafički prikaz dobijenih podataka 
  -  Primeri statistika: aritmetička sredina, srednja  vrednost, disperzija uzorka
     |     -  Ne insistirati na jakoj formalizaciji jer bi strogo  deduktivno izlaganje bilo preteško na ovom nivou 
  -  Pojmove tumačiti kroz raznovrsne primere iz realnog  okruženja, bazirajući ih u dobroj meri na intuitivnim predstavama 
  -  Gustinu raspodele verovatnoća slučajno promenljivih  veličina neprekidnog tipa i njihove osobine opisivati pre svega grafički,  na posebnim primerima, bez uopštenog parametarskog prikaza 
  -  Insistirati na primeru primene Gausove raspodele  u analize slučajnih grešaka (slučajnih odstupanja od tačne vrednosti)  pri izvođenju velikog broja merenja (jer je Gausova raspodela upravo  na takvim primerima prvobitno i zasnovana) 
  -  Insistirati na primeni u drugim oblastima matematike  i ostalih nauka, ali i u praksi 
  -  Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 15  časova
     |  
 NAPOMENA: Za realizaciju 4 pismena zadatka sa ispravkama planirano  je 12 časova.
Sledeći