Prethodni
   |     Naziv modula:   |      Priprema instrumenta za merenje horizontalnih uglova,  metode merenja   |  
   |     Trajanje modula:   |      36 časova   |  
  
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA  Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE    MODULA   |  
      -  Sticanje veštine rukovanja i korišćenja instrumenta  
  -  Sticanje znanja o čitanju podele na limbu 
  -  Sticanje znanja o uslovima teodolita 
  -  Sticanje znanja o centrisanju teodolita 
  -  Sticanje znanja o principu merenja horizontalnih  uglova 
  -  Usvajanje metoda merenja horizontalnih uglova  
  -  Upoznavanje sa upisivanjem podataka merenja i  obradom
     |     -  umeti da kaže šta je teodolit, da nabroji njegove  delove i objasni čemu služe i kako se koriste
  -  umeti da proveri uslove teodolita 
  -  umeti da centriše instrument 
  -  moći da samostalno sprovodi postupak merenja uglova  
  -  umeti da samostalno upisuje podatke merenja i  umeti da ih obradi 
  -  znati da kontroliše merenje i računanje
     |     -  Delovi teodolita 
  -  Libele
  -  Durbin 
  -  Limb i alhidada 
  -  Sprave za čitanje podele limba 
  -  Viziranje 
  -  Uslovi za merenje horizontalnih uglova 
  -  Centrisanje teodolita
  -  Prosta metoda merenja horizontalnih uglova 
  -  Girusna metoda 
  -  Obrada podataka u T.O.1 
  -  Jednočasovni test provere znanja
     |     -  Na teodolitu pokazati i opisati sve njegove delove  i objasniti kako se koriste. 
  -  Omogućiti učenicima da samostalno obave radnje  sa kojima su upoznati. 
  -  Praktično, na teodolitu, pokazati im ispitivanje  uslova i zahtevati da samostalno ponove. 
  -  Istaći zbog čega se proveravaju uslovi i zašto  teodolit mora biti centrisan. 
  -  Objasniti obradu podataka na kraćem primeru. 
  -  Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati  učenike sa kriterijumom ocenjivanja
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
   |     usmeno   izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći   zadatak   |      pismeni  zadatak   |      aktivnost   na času   |      praćenje praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad    |  
   |     *   |      *   |          |          |          |      *   |          |          |          |          |          |  
 
   |     Naziv modula:   |      Priprema instrumenta za merenje vertikalnih uglova,  metode merenja    |  
   |     Trajanje modula:   |      20 časova   |  
  
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA  Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE    MODULA   |  
      -  Sticanje znanja o pojmu uglova u vertikalnoj ravni.
  -  Sticanje znanja o instrumentima za merenje vertikalnih  uglova.
  -  Upoznavanje sa greškama koje nastaju pri merenju  i načinu eliminisanja istih.
  -  Sticanje znanja o uslovima teodolita.
  -  Upoznavanje sa metodama merenja.
  -  Upoznavanje sa zapisivanjem i obradom podataka.
  -  Usvajanje umenja korišćenja izvora informacija.
  -  Razvijanje sposobnosti povezivanja znanja iz različitih  oblasti.
     |     -  znati da odredi greške merenja i da ih otkloni  
  -  znati da ispita instrument 
  -  znati da definiše prostu i girusnu metodu merenja  uglova
  -  moći da samostalno izmeri uglove
  -  znati da samostalno izvrši obradu podataka 
     |     -  Pojam vertikalnog ugla i zenitne daljine
  -  Instrumenti za merenje vertikalnih uglova i zenitnih  daljina
  -  Uslovi teodolita sa visinskom libelom, bez libele  na durbinu
  -  Uslovi teodolita sa kompenzatorom
  -  Prosta metoda merenja
  -  Girusna metoda merenja
  -  Računanje visinskih uglova iz rezultata merenja
  -  Jednočasovni test provere znanja
     |     -  Obnoviti uslove teodolita za merenje horizontalnih  uglova.
  -  Pokazati na teodolitu kako se ispituju uslovi  za vertikalne uglove i tražiti da svaki učenik ponovi postupak.
  -  Ukazati na povezanost durbina i vertikalnog limba.
  -  Demonstrirati naginjanje sprava za čitanje podele  vertikalnog limba.
  -  Obnoviti centrisanje teodolita
  -  Obnoviti metode merenja horizontalnih uglova.
  -  Dati za domaći primere za računanje visinskih  uglova bez obrasca
  -  Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati  učenike sa kriterijumom ocenjivanja.
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
   |     usmeno   izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći   zadatak   |      pismeni  zadatak   |      aktivnost   na času   |      praćenje praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad    |  
   |     *   |      *   |          |          |          |      *   |          |          |          |          |          |  
  
   |     Naziv modula:   |      Priprema za merenje dužina pantljikom i obrada podataka  merenih dužina    |  
   |     Trajanje modula:   |      19 časova   |  
  
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA  Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE    MODULA   |  
      -  Ovladavanje postupkom merenja dužina pantljikom.  
  -  Ovladavanje formulama za obradu podataka merenja.  
  -  Sticanje elementarnog znanja iz teorije grešaka.  
  -  Osposobljavanje za samostalan rad.
     |     -  znati da samostalno izmeri dužinu i iskontroliše  merenje. 
  -  znati da izvede formule po kojima se određuje  horizontalna vrednost dužine. 
  -  moći da objasni kakav uticaj na horizontalnu dužinu  ima visinska razlika.
  -  umeti da sračuna visinsku razliku potrebnu za  redukciju. 
  -  znati da nabroji greške koje nastaju pri merenju  dužina i objasni njihov uticaj.
     |     -  Pribor za merenje dužina i njegovo korišćenje  
  -  Merenje duži bez preloma sa upisivanjem u T.O.18  
  -  Merenje duži sa prelomom sa upisivanjem u T.O.18  
  -  Komparisanje pantljike 
  -  Popravka za redukciju koso merenih dužina 
  -  Određivanje visinske razlike potrebne za redukciju  
  -  Popravke za dužine 
  -  Kategorije terena i dozvoljeno odstupanje 
  -  Greške pri merenju dužina pantljikom 
  -  Jednočasovni test provere znanja
     |     -  Obnoviti sve u vezi pribora i postupka merenja  naučeno na GMR.
  -  Dati što više primera i insistirati na crtanju  profila duži. 
  -  Uraditi primere za redukciju. 
  -  Ukazivati na izvore grešaka, vrste grešaka i mogućnost  njihovog otklanjanja. 
  -  izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati  učenike sa kriterijumom ocenjivanja.
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
   |     usmeno   izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći   zadatak   |      pismeni  zadatak   |      aktivnost   na času   |      praćenje praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad    |  
   |     *   |      *   |          |      *   |          |          |          |          |          |          |          |  
  
   |     Naziv modula:   |      Terenski radovi u poligonskoj mreži   |  
   |     Trajanje modula:   |      21 čas   |  
  
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA  Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE    MODULA   |  
      -  Upoznavanje sa pojmom i klasifikacijom poligonske  mreže.
  -  Sticanje znanja iz projektovanja poligonske mreže.
  -  Upoznavanje sa vrstama belega i stabilizacijom  poligonskih tačaka. 
  -  Usvajanje znanja o izvorima i vrstama grešaka  pri merenju u poligonskoj mreži i o dozvoljenim odstupanjima.
  -  Sticanje znanja o principu određivanja položaja  poligonskih tačaka.
     |     -  znati da klasifikuje poligonsku mrežu i nabroji  osnovne propise koji se odnose na projektovanje poligonske mreže.
  -  znati da definiše rekognosciranje poligonske mreže.
  -  moći da stabilizuje belege poligonskih tačaka.
  -  umeti da opiše položaj poligonskih tačaka
  -  znati da definiše i nacrta elemente vlaka potrebne  za određivanje koordinata tačaka.
  -  moći da kaže po kom principu se određuje položaj  poligonskih tačaka.
  -  znati da izmeri elemente vlaka.
     |     -  Osnovni pojmovi o poligonskoj mreži
  -  Klasifikacija poligonske mreže
  -  Projektovanje i rekognosciranje poligonske mreže
  -  Vrste belega
  -  Stabilizacija belega
  -  Opis položaja poligonskih tačaka
  -  Princip određivanja položaja poligonskih tačaka
  -  Elementi slepog, umetnutog i zatvorenog vlaka
  -  Određivanje merenih elemenata vlaka
  -  Jednočasovni test provere znanja
     |     -  Pokazati poligonsku mrežu jedne K.O.
  -  Obnoviti osnovne pojmove o poligonskoj mreži.
  -  Pokazati različite tipove belega.
  -  Uraditi što više primera za opis položaja.
  -  Dati za domaći da samostalno skiciraju položaj  nekoliko tačaka u ulici gde žive.
  -  Na primeru što većeg broja vlakova definisati  elemente i zahtevati da svaki učenik ponovi.
  -  Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati  učenike sa kriterijumom ocenjivanja. 
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
   |     usmeno   izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći   zadatak   |      pismeni  zadatak   |      aktivnost   na času   |      praćenje praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad    |  
   |     *   |      *   |          |          |          |      *   |          |          |          |          |          |  
  
   |     Naziv modula:   |      Računanja u poligonskoj mreži    |  
   |     Trajanje modula:   |      80 časova   |  
  
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA  Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE    MODULA   |  
      -  Sticanje znanja iz indirektnog određivanja elemenata  poligonskog vlaka. 
  -  Sposobnost primene stečenog znanja u novim situacijama.  
  -  Formiranje umenja rešavanja problema. 
  -  Ovladavanje formulama za računanje direkcionog  ugla i dužine iz koordinata. 
  -  Ovladavanje formulama za računanje koordinata  poligonskih tačaka. 
  -  Osposobljavanje za samostalan rad i primenu znanja.  
  -  Sticanje znanja iz izravnanja čvorne tačke.
     |     -  znati da odredi indirektnim putem elemente vlaka.  
  -  znati da sračuna direkcioni ugao i dužinu iz koordinata.  
  -  umeti da izvede formule za računanje koordinata  tačaka u vlaku. 
  -  umeti da kontroliše merenja i računanja. 
  -  znati da pronađe belegu poligonske tačke.
  -  znati da izvede formule za računanje koordinata  čvorne tačke. 
  -  umeti da primeni teorijska znanja na praktičnim  vežbama.
     |     -  Indirektno određivanje elemenata poligonskog vlaka  
  -  Najčešći slučajevi vezivanja vlaka za nepristupačnu  tačku 
  -  Propisi pri indirektnom određivanju 
  -  Računanje direkcionog ugla i dužine iz koordinata
  -  Slepi poligonski vlak 
  -  Umetnuti poligonski vlak 
  -  Uglovno i dozvoljeno uglovno odstupanje 
  -  Računanje direkcionih uglova poligonskih strana  
  -  Linearna odstupanja i dozvoljeno odstupanje 
  -  Izravnanje koordinatnih razlika 
  -  Računanje koordinata poligonskih tačaka 
  -  Zatvoreni poligonski vlak 
  -  Čvorna tačka 
  -  Pronalaženje belega 
  -  Dvočasovni test provere znanja
     |     -  Obnoviti elemente poligonskog vlaka. 
  -  Obnoviti trigonometrijske funkcije. 
  -  Na što većem broju primera objasniti primenu teorema  za određivanje elemenata vlaka. 
  -  Proveriti poznavanje formula na primeru vezivanja  vlaka za nepristupačnu datu tačku.
  -  Uraditi primer računanja koordinata tačaka. 
  -  Zahtevati da učenici prihvate kontrole računanja  kao sastavni deo obrade podataka. 
  -  Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati  učenike sa kriterijumom ocenjivanja.
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
   |     usmeno   izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći   zadatak   |      pismeni  zadatak   |      aktivnost   na času   |      praćenje praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad    |  
   |     *   |      *   |          |      *   |          |      *   |          |          |          |          |          |  
  
   |     Naziv modula:   |      Teorija grešaka   |  
   |     Trajanje modula:   |      15 časova   |  
  
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA  Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE    MODULA   |  
      -  Sticanje znanja iz potrebe i svrhe izravnanja.
  -  Upoznavanje sa vrstama grešaka i njihovom uticaju  na rezultate merenja.
  -  Ovladavanje formulama za računanje proste i aritmetičke  sredine.
  -  Sticanje znanja o težinama
  -  Usvajanje umenja korišćenja izvora informacija.
     |     -  znati da nabroje vrste grešaka koje nastaju pri  merenju.
  -  znati da opišu kako greške utiču na merenja.
  -  znati da definišu težine i koriste ih prilikom  računanja
  -  znati da izvede formule za računanje proste i  opšte aritmetičke sredine.
  -  moći da primeni osnovna znanja o oceni tačnosti.
     |     -  Vrste grešaka
  -  Ocena tačnosti izvršenih merenja
  -  Prosta aritmetička sredina
  -  Pojam težina
  -  Opšta aritmetička sredina
  -  Jednočasovni test provere znanja
     |     -  Objasniti na primerima vrste grešaka.
  -  Za domaći dati zadatke iz ocene tačnosti.
  -  Obraditi teoriju grešaka pre čvorne tačke.
  -  Omogućiti da uz pomoć knjige odgovore na najvažnija  pitanja posle svakog časa na kojem je obrađen nov sadržaj i proveriti  odgovore.
  -  Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati  učenike sa kriterijumom ocenjivanja
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
   |     usmeno   izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći   zadatak   |      pismeni  zadatak   |      aktivnost   na času   |      praćenje praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad    |  
   |     *   |      *   |          |          |          |      *   |          |          |          |          |          |  
 
   |     Naziv modula:   |      Linijska mreža   |  
   |     Trajanje modula:   |      20 časova   |  
  
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA  Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE    MODULA   |  
      -  Sticanje znanja iz terenskih radova u linijskoj  mreži. 
  -  Ovladavanje formulama za računanje koordinata  linijskih tačaka.
  -  Osposobljavanje za samostalan rad i primenu znanja  na praktičnim vežbama. 
  -  Sposobnost primene stečenih znanja.
     |     -  znati da rekognoscira linijsku mrežu i obeleži  tačke na terenu. 
  -  umeti da odmeri linijske tačke. 
  -  znati da definiše različite načine određivanja  koordinata linijskih tačaka. 
  -  znati da samostalno primeni formule potrebne za  geodetska računanja.
     |     -  Cilj, značaj i klasifikacija linijske mreže 
  -  Rekognosciranje linijske mreže 
  -  Obeležavanje linijske tačke
  -  Numerisanje, odmeranje linijskih tačaka 
  -  Računanje koordinata linijskih tačaka na liniji  
  -  Računanje koordinata linijskih tačaka na produžetku  linije 
  -  Računanje koordinata linijskih tačaka na upravnoj  
  -  Računanje koordinata linijskih tačaka lučnim presekom  
  -  Registar linijske mreže
  -  Jednočasovni test provere znanja
     |     -  Obnoviti osnovne pojmove o linijskoj mreži. 
  -  Pokazati belege koje se koriste u linijskoj mreži.  
  -  Omogućiti da učenici samostalno obrade pojedine  delove novog gradiva na času za koje imaju dovoljno predznanja.
  -  Insistirati na određivanju predznaka koordinatnih  razlika sa slike. 
  -  Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati  učenike sa kriterijumom ocenjivanja.
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
   |     usmeno   izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći   zadatak   |      pismeni  zadatak   |      aktivnost   na času   |      praćenje praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad    |  
   |     *   |      *   |          |          |          |      *   |          |          |          |          |          |  
  
   |     Naziv modula:   |      Elektronsko merenje dužina - elektronske merne stanice   |  
   |     Trajanje modula:   |      33 časa   |  
  
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA  Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE    MODULA   |  
      -  Sticanje osnovnih znanja o principu rada elektromagnetnih  daljinomera. 
  -  Upoznavanje se jednim daljinomerom.
  -  Naučiti rukovanje i korišćenje instrumentima.  
  -  Upoznavanje sa delovima merne stanice. 
  -  Sticanje znanja o uslovima instrumenta. 
  -  Sticanje znanja o memorisanju podataka i procesiranju  na računar. 
  -  Razvijanje sposobnosti povezivanja znanja iz različitih  oblasti.
     |     -  znati osnovne pojmove o principu rada i podeli  daljinomera. 
  -  steći znanja potrebna za usvajanje sadržaja drugih  stručnih predmeta. 
  -  znati kako se mere i obrađuju dužine.
  -  znati kako se vrši polarno snimanje.
     |     -  Princip rada elektromagnetnih daljinomera 
  -  Opis jednog daljinomera 
  -  Elektronske merne stanice 
  -  Funkcije elektronskih mernih stanica 
  -  Delovi elektronske merne stanice 
  -  Ispitivanje i rektifikacija 
  -  Merenje uglova i dužina 
  -  Merenje i memorisanje podataka. 
  -  Organizacija memorije
  -  Transfer podataka na računar 
  -  Procesiranje podataka na računaru 
  -  Specijalna merenja 
  -  Jednočasovni test provere znanja
     |     -  Pokazati daljinomer. 
  -  Pokazati elektronsku mernu stanicu i delove instrumenta.  
  -  Demonstrirati postupak merenja dužine. 
  -  Demonstrirati ispitivanje uslova i zahtevati da  učenici ponove postupak. 
  -  Obnoviti merenje uglova. 
  -  Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati  učenike sa kriterijumom ocenjivanja.
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
   |     usmeno   izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći   zadatak   |      pismeni  zadatak   |      aktivnost   na času   |      praćenje praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad    |  
   |     *   |      *   |          |          |          |      *   |          |          |          |          |          |  
 
   |     Naziv modula:   |      Snimanje detalja   |  
   |     Trajanje modula:   |      22 časa   |  
  
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA  Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE    MODULA   |  
      -  Sticanje znanja o predmetu snimanja. 
  -  Sticanje znanja o izboru tačaka na objektima koje  treba snimiti. 
  -  Sposobnost primene stečenih znanja u novim situacijama.  
  -  Upoznavanje sa otkrivanjem postojećih vodova.  
  -  Razvijanje samostalnosti u učenju i praktičnim  vežbama.
     |     -  znati da nabroji šta se snima. 
  -  znati da izabere tačke koje treba snimiti da bi  objekti bili verno prikazani na planu. 
  -  znati da opiše kako se prikazuju podzemni vodovi  i objekti na planovima. 
  -  znati da izabere tačke za vertikalnu predstavu  terena.
     |     -  Opšti pojmovi 
  -  Predmet snimanja 
  -  Snimanje graničnih linija 
  -  Snimanje zgrada 
  -  Snimanje saobraćajnica i pratećih objekata
  -  Snimanje voda i objekata na njima 
  -  Snimanje raznih objekata (groblja, spomenici,  usamljeni grobovi...) 
  -  Snimanje reljefa 
  -  Vrste vodova i podzemnih objekata 
  -  Otkrivanje postojećih vodova 
  -  Snimanje vodova i podzemnih objekata 
  -  Jednočasovni test provere znanja
     |     -  Prikazati plan i na njemu objasniti koji su objekti  snimljeni. 
  -  Prikazati plan podzemnih vodova. 
  -  Obnoviti razmeru. 
  -  Zadati da samostalno skiciraju zgradu u kojoj  žive. 
  -  Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati  učenike sa kriterijumom ocenjivanja.
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
   |     usmeno   izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći   zadatak   |      pismeni  zadatak   |      aktivnost   na času   |      praćenje praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad    |  
   |     *   |      *   |          |          |          |      *   |          |          |          |          |          |  
 
   |     Naziv modula:   |      Ortogonalna metoda snimanja detalja   |  
   |     Trajanje modula:   |      15 časova   |  
  
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA  Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE    MODULA   |  
      -  Upoznavanje sa priborom za snimanje detalja ortogonalnom  metodom.
  -  Sticanje znanja o obeležavanju pravog ugla.
  -  Sticanje teorijskih znanja o postupku i organizaciji  potrebnih za praktične vežbe.
  -  Sticanje znanja o snimanju nepristupačnih tačaka.
  -  Ovladavanje formulama za računanje koordinata  detaljnih tačaka.
  -  Formiranje estetskog ukusa.
     |     -  znati da ispita prizmu
  -  znati da skicira detalje
  -  znati da izabere detaljne tačke koje treba snimiti
  -  znati da završi ili prekine snimanje
  -  umeti da kontroliše merenje
  -  znati da izvede formule po kojima će sračunati  koordinate tačaka
     |     -  Opšti pojmovi
  -  Dvostruka petostrana prizma
  -  Ispitivanje prizama
  -  Skiciranje detalja za snimanje
  -  Postupak i organizacija rada u toku snimanja
  -  Snimanje detalja kombinacijama
  -  Osnovni propisi za snimanje detalja
  -  Kontrolna merenja
  -  Računanje koordinata detaljnih tačaka
  -  Jednočasovni test provere znanja
     |     -  Pokazati prizmu i demonstrirati kako se koristi.
  -  Insistirati da svaki učenik obeleži prav ugao  pomoću prizme.
  -  Obnoviti pribor za merenje dužina.
  -  Upoznati učenike sa propisima za snimanje detalja.
  -  Pokazati detaljnu skicu.
  -  Zadati koordinate nekoliko tačaka da ih samostalno  nanesu u određenoj razmeri.
  -  Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati  učenike sa kriterijumom ocenjivanja.
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
   |     usmeno   izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći   zadatak   |      pismeni  zadatak   |      aktivnost   na času   |      praćenje praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad    |  
   |     *   |      *   |          |          |          |      *   |          |          |          |          |          |  
 
   |     Naziv modula:   |      Nivelmanska mreža   |  
   |     Trajanje modula:   |      28 časova   |  
  
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA  Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE    MODULA   |  
      -  Osposobljavanje za dalje učenje.
  -  Sticanje sistema pojmova o vrstama nivelmana i  njihovoj primeni.
  -  Naučiti rukovanje i korišćenje instrumenata.
  -  Sticanje znanja o ispitivanju uslova nivelira
  -  Usvajanje metoda i postupaka u geometrijskom nivelmanu  potrebnih za praktične vežbe.
  -  Ovladavanje formulama za računanje visina repera  u vlaku.
  -  Ovladavanje formulama za računanje visine čvornog  repera.
     |     -  umeti da definiše nivelmansku mrežu.
  -  znati da proveri pribor za merenje visinskih razlika.
  -  umeti da samostalno primeni postupak merenja na  praktičnim vežbama
  -  znati da upiše i obračuna podatke merenja.
  -  znati da objasni od čega zavisi tačnost visinske  razlike.
  -  znati da izvede formule za računanje visina repera.
     |     -  Pojam, cilj i značaj nivelmana
  -  Podela nivelmana
  -  Merenje visinskih razlika u geometrijskom nivelmanu
  -  Definicija nivelmanske strane, vlaka i mreže
  -  Nivelmanski reperi
  -  Pribor za nivelanje
  -  Nivelmanski instrumenti, ispitivanje i rektifikacija
  -  Postupak nivelanja kod tehničkog nivelmana
  -  Izvori grešaka pri nivelanju
  -  Težina visinske razlike
  -  Izravnanje nivelmanskog vlaka
  -  Izravnanje visine čvornog repera
  -  Jednočasovni test provere znanja
     |     -  Obnoviti osnovne pojmove o nivelmanskoj mreži.
  -  Pokazati pribor za merenje
  -  Pokazati na instrumentu sve delove i objasniti  praktično ispitivanje uslova.
  -  Omogućiti da svaki učenik samostalno pročita podelu  na letvi.
  -  Pokazati repere.
  -  Uraditi primer obrade zapisnika sa terena.
  -  Ukazivati na greške koje nastaju pri merenju.
  -  Obnoviti opštu aritmetičku sredinu.
  -  Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati  učenike sa kriterijumom ocenjivanja.
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
   |     usmeno   izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći   zadatak   |      pismeni  zadatak   |      aktivnost   na času   |      praćenje praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad    |  
   |     *   |      *   |          |          |          |      *   |          |          |          |          |          |  
  
   |     Naziv modula:   |      Detaljni nivelman   |  
   |     Trajanje modula:   |      15 časova   |  
  
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA  Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE    MODULA   |  
      -  Sticanje znanja o značaju detaljnog nivelmana.
  -  Sticanje znanja potrebnih za praktične vežbe na  terenu.
  -  Ovladavanje formulama za računanje visina detaljnih  tačaka.
  -  Usvajanje umenja korišćenja informacija.
  -  Razvijanje sposobnosti povezivanja znanja iz različitih  oblasti.
  -  Usvajanje metoda, postupaka specifičnih za detaljni  nivelman.
     |     -  znati da izabere detaljne tačke za vertikalnu  predstavu terena
  -  znati da primeni detaljni nivelman površi i detaljni  nivelman linija
  -  umeti da samostalno primeni detaljni nivelman  rasutih tačaka na praktičnim vežbama.
  -  znati da izvede formule po kojima se računaju  visine detaljnih tačaka.
     |     -  Cilj, značaj i podela detaljnog nivelmana
  -  Detaljni nivelman rasutih tačaka
  -  Metod pravilnih figura
  -  Detaljni nivelman po pravcima
  -  Nivelman podužnog i poprečnih profila
  -  Računanje visina detaljnih tačaka
  -  Jednočasovni test provere znanja
     |     -  Pokazati detaljnu skicu, fotokopiju katastarskog  plana i fotoskicu.
  -  Obnoviti postupak nivelanja u tehničkom nivelmanu.
  -  Na primeru saobraćajnice objasniti detaljni nivelman  linija.
  -  Zahtevati da svaki učenik ponovi šta je podužni  a šta poprečni profil.
  -  Uraditi primer za računanje visina detaljnih tačaka.
  -  Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati  učenike sa kriterijumom ocenjivanja.
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
   |     usmeno   izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći   zadatak   |      pismeni  zadatak   |      aktivnost   na času   |      praćenje praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad    |  
   |     *   |      *   |          |          |          |      *   |          |          |          |          |          |  
 
   |     Naziv modula:   |      Geodetska osnova - trigonometrijska mreža i referentna  mreža   |  
   |     Trajanje modula:   |      31 čas   |  
  
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA  Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE    MODULA   |  
      -  Sticanje osnovnih znanja o značaju trigonometrijske  mreže. 
  -  Upoznavanje sa signalima u nižim redovima. 
  -  Sticanje znanja o principu određivanja položaja  trigonometrijskih tačaka. 
  -  Ovladavanje formulama potrebnim za računanje približnih  koordinata. 
  -  Sticanje sistema pojmova. 
  -  Sticanje znanja o GPS mrežama (statika). 
  -  Osposobljavanje za dalje učenje. 
  -  Razvijanje sposobnosti povezivanja znanja iz različitih  oblasti.
     |     -  znati da objasni upotrebu trigonometrijske mreže  
  -  znati da nabroji i nacrta vrste i oblike trigonometrijske  mreže 
  -  znati da opiše signale koji se koriste u nižim  redovima 
  -  znati da definiše princip određivanja položaja  trigonometrijskih tačaka 
  -  umeti da izvede formule za različite načine određivanja  približnih koordinata presecanja pravaca
  -  znati da definiše referentnu mrežu 
  -  znati da definiše vezu između tačaka 
  -  znati da definiše geografske i pravougle koordinate  tačaka 
  -  znati da opiše obeležavanje tačaka
     |     -  Uopšte o trigonometrijskoj mreži 
  -  Obeležavanje, numerisanje i opis položaja 
  -  Signalisanje trigonometrijskih tačaka 
  -  Princip određivanja položaja trigonometrijskih  tačaka 
  -  Orijentisanje pravaca 
  -  Približne koordinate presecanjem napred 
  -  Presecanje pravaca nazad 
  -  GPS pozicioniranje tačaka
  -  GPS relativno pozicioniranje 
  -  GPS geodetske mreže 
  -  Mreža permanentnih stanica 
  -  Horizontalni i vertikalni datum. 
  -  Jednočasovni test provere znanja
     |     -  Pokazati belege trigonometrijskih tačaka. 
  -  Pokazati na modelima signala, kako se postavljaju  iznad tačke. 
  -  Definisati metode presecanja pravaca i tražiti  da svaki učenik ponovi uz crtanje slike. 
  -  Za presecanje napred, pre objašnjenja, tražiti  da učenici uz pomoć knjige sami dođu do jednog rešenja. 
  -  Izvesti formule i za Kasinijev i za Potenot Snelijusov  način i dozvoliti da izaberu onaj koji im je lakši. 
  -  Pokazati karte za osnovnu srpsku referentnu mrežu  (dizajn i oblik mreže). 
  -  Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati  učenike sa kriterijumom ocenjivanja.
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
   |     usmeno   izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći   zadatak   |      pismeni  zadatak   |      aktivnost   na času   |      praćenje praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad    |  
   |     *   |      *   |          |          |          |      *   |          |          |          |          |          |  
 
   |     Naziv modula:   |      Polarna metoda snimanja detalja   |  
   |     Trajanje modula:   |      36 časova   |  
  
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA  Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE    MODULA   |  
      -  Naučiti rukovanje tahimetrijskim instrumentima.
  -  Sticanje znanja potrebnog za obradu podataka merenja.
  -  Sticanje znanja iz postupka i organizacije snimanja  potrebnog za praktične vežbe.
  -  Upoznavanje sa osnovnim propisima, sticanje činjeničnog  znanja.
  -  Ovladavanje formulama za računanje koordinata  detaljnih tačaka.
  -  Sposobnost primene stečenih znanja u novim situacijama.
  -  Formiranje estetskog ukusa.
     |     -  znati da opiše običan tahimetar i da ga ispita.
  -  znati da primeni formule za računanje dužine i  visinske razlike bez izvođenja.
  -  znati da opiše na kom principu rade autoredukcioni  tahimetri.
  -  znati da koristi letve za autoredukcione tahimetre.
  -  znati da skicira detalje.
  -  znati da izabere tačke koje treba snimiti.
  -  znati da zapiše podatke merenja.
  -  znati da snimi nepristupačne tačke i da kontroliše  merenje.
  -  znati da primeni formule potrebne za računanje  koordinata.
     |     -  Osnovni pojmovi
  -  Običan tahimetar
  -  Određivanje dužine i visinske razlike pri nagnutoj  vizuri
  -  Autoredukcioni tahimetri
  -  Formule za određivanje dužine i visinske razlike
  -  Računanje visina detaljnih tačaka.
  -  Letve za autoredukcione tahimetre
  -  Postupak pri tahimetrijskom snimanju
  -  Osnovni propisi pri snimanju detalja polarnom  metodom
  -  Snimanje tačaka za vertikalnu predstavu terena  sa izraženim reljefom, prikazivanje reljefa
  -  Računanje koordinata detaljnih tačaka
  -  Jednočasovni test provere znanja
     |     -  Obnoviti osnovne pojmove o polarnoj metodi.
  -  Pokazati na tahimetrima delove i postupak ispitivanja.
  -  Zahtevati da učenici ponove postupak.
  -  Pokazati letve i demonstrirati kako se čita podela.
  -  Pokazati detaljnu skicu.
  -  Uraditi primer za računanje koordinata.
  -  Zadati da skiciraju deo ulice u kojoj žive.
  -  Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati  učenike sa kriterijumom ocenjivanja.
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
   |     usmeno   izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći   zadatak   |      pismeni  zadatak   |      aktivnost   na času   |      praćenje praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad    |  
   |     *   |      *   |          |          |          |      *   |          |          |          |          |          |  
 
   |     Naziv modula:   |      Trigonometrijski nivelman   |  
   |     Trajanje modula:   |      12 časova   |  
  
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA  Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE    MODULA   |  
      -  Sticanje znanja o primeni trigonometrijskog nivelmana.
  -  Izvođenje formula potrebnih za računanje. 
  -  Osposobljavanje za primenu teorijskog znanja potrebnog  za usvajanje sadržaja drugih stručnih predmeta. 
  -  Osposobljavanje za dalje učenje. 
  -  Sticanje činjeničnih znanja. 
  -  Razvijanje sposobnosti povezivanja znanja iz različitih  oblasti.
     |     -  znati da definiše trigonometrijski nivelman. 
  -  znati da diskutuje formule za jednostrano i obostrano  određivanje visinskih razlika. 
  -  znati da kaže od čega zavisi tačnost visinske  razlike. 
  -  znati da nabroji za koje uticaje se koriguje visinska  razlika. 
  -  znati da primeni postupak izravnanja u vlaku trigonometrijskog  nivelmana. 
  -  znati šta treba da izmeri i kako da sračuna visine  poligonskih i linijskih tačaka.
     |     -  Trigonometrijsko merenje visinskih razlika
  -  Formule za određivanje visinske razlike 
  -  Težina visinske razlike 
  -  Izravnanje vlaka trigonometrijskog nivelmana 
  -  Određivanje visina poligonskih i linijskih tačaka  
  -  Jednočasovni test provere znanja
     |     -  Obnoviti vrste nivelmana. 
  -  Obnoviti merenje visinskih uglova girusnom metodom.
  -  Ne treba tražiti izvođenje formula ali objasniti  kako se do njih dolazi.
  -  Obratiti pažnju na korekcione članove, kada se  uzimaju u obzir i od čega zavise. 
  -  Uraditi primer za određivanje visinskih razlika.  
  -  Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati  učenike sa kriterijumom ocenjivanja.
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
   |     usmeno   izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći   zadatak   |      pismeni  zadatak   |      aktivnost   na času   |      praćenje praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad    |  
   |     *   |      *   |          |          |          |      *   |          |          |          |          |          |  
 
   |     Naziv modula:   |      Globalni pozicioni sistemi (GPS)   |  
   |     Trajanje modula:   |      20 časova   |  
  
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA  Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE    MODULA   |  
      -  Sticanje činjeničnih znanja o globalnim pozicionim  sistemima. 
  -  Razvijanje samostalnosti u učenju i intelektualnom  radu.
  -  Sposobnost primene stečenih znanja u novim situacijama.  
  -  Usvajanje metoda merenja.
     |     -  znati da definiše pozicioniranje tačaka. 
  -  moći da kaže kako se obeležavaju tačke mreže.  
  -  znati da kaže primenu u premeru i katastru. 
  -  znati da nabroji metode merenja. 
  -  znati da ponovi osnovne pojmove o prijemnicima  i njihovoj tačnosti.
     |     -  GPS - kinematika 
  -  GPS geodetske mreže 
  -  Mreža permanentnih stanica 
  -  Horizontalni i vertikalni datum...
  -  GPS primena u premeru i geodeziji 
  -  GPS metode merenja, GPS prijemnici.
  -  Tačnost GPS prijemnika 
  -  Jednočasovni test provere znanja
     |     -  Pokazati instrument.
  -  Navesti primere praktične primene. 
  -  Pokazati karte za osnovnu srpsku referentnu mrežu.  
  -  Uspostaviti korelaciju sa ostalim geodetskim predmetima  
  -  Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati  učenike sa kriterijumom ocenjivanja
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
   |     usmeno   izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći   zadatak   |      pismeni  zadatak   |      aktivnost   na času   |      praćenje praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad    |  
   |     *   |      *   |          |          |          |      *   |          |          |          |          |          |  
 5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
 • Krunislav Mihajlović, Krsta Vračarić i Đorđo Lazić,  Geodezija za I razred
 • Krunislav Mihajlović, Krsta Vračarić i Đorđo Lazić,  Geodezija za II razred
 • Krunislav Mihajlović, Krsta Vračarić i Đorđo Lazić,  Geodezija za III razred
 • Krunislav Mihajlović, Krsta Vračarić i Đorđo Lazić,  Geodezija za IV razred
 • Uredba o primeni tehnologije globalnog pozicionog sistema  u okviru premera nepokretnosti
 6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
 • Matematika
 • Fizička geografija
 • Geodetska merenja i računanja
 • Geodetski planovi
 • Primenjena geodezija
 GEODETSKA MERENJA I RAČUNANJA
 1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
   |     RAZRED   |      NASTAVA   |      PRAKSA   |      UKUPNO   |  
  
   |     Teorijska nastava   |      Vežbe   |      Praktična nastava   |      Nastava u bloku   |  
   |     I   |          |      148   |          |          |          |      148   |  
   |     II   |          |      259   |          |          |          |      259   |  
   |     III   |          |      222   |          |          |          |      222   |  
   |     IV   |          |      136   |          |          |          |      136   |  
 Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki  oblik rada
 2. CILJEVI PREDMETA:
 • Sticanje potrebnih znanja iz oblasti geodezije
 • Priprema za izučavanje i uspešno usvajanje znanja iz  drugih stručnih oblasti
 • Naučiti rukovanje i korišćenje instrumenata
 • Ovladavanje formulama za obradu podataka merenja
 • Ovladavanje postupcima merenja uglovnih i linearnih  veličina
 • Osposobljavanje učenika za samostalno prikupljanje i  obradu podataka merenja
 • Osposobljavanje učenika za izradu horizontalne i vertikalne  predstave terena
 • Razvijanje samostalnosti u učenju i intelektualnom radu
 • Razvijanje sposobnosti povezivanja znanja iz različitih  oblasti
 • Spremnost za proveru znanja po modulima i u celini
 3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
 Razred:                prvi
   |     NAZIV MODULA   |      Trajanje modula (časovi)   |  
   |     Priprema za merenje dužina pantljikom i merenje dužina  na terenu pantljikom   |      20   |  
   |     Priprema za merenje horizontalnih uglova, jedinice uglovnih  mera i računske operacije sa uglovima   |      24   |  
   |     Izračunavanje horizontalnih i vertikalnih uglova i upis  u TO 1 i TO 1v   |      44   |  
   |     Računanje redukcije i redukovanih dužina   |      20   |  
   |     Merenje horizontalnih i vertikalnih uglova   |      40   |  
 Razred:                drugi
   |     NAZIV MODULA   |      Trajanje modula (časovi)   |  
   |     Merenje dužina elektronskim instrumentima   |      60   |  
   |     Radovi u poligonskoj mreži   |      68   |  
   |     Obrada podataka u poligonskoj mreži   |      98   |  
   |     Obrada podataka u linijskoj mreži   |      33   |  
 Razred:                treći
   |     NAZIV MODULA   |      Trajanje modula (časovi)   |  
   |     Snimanje detalja ortogonalnom metodom   |      54   |  
   |     Terenski radovi u geometrijskom nivelmanu   |      48   |  
   |     Obrada podataka u geometrijskom nivelmanu   |      27   |  
   |     Poligonska mreža - izrada elaborata   |      66   |  
   |     Linijska mreža - izrada elaborata   |      27   |  
 Razred:                četvrti
   |     NAZIV MODULA   |      Trajanje modula (časovi)   |  
   |     Snimanje detalja polarnom metodom   |      54   |  
   |     Primenjena geodezija   |      24   |  
   |     Globalni pozicioni sistem - GPS   |      16   |  
   |     Trigonometrijska mreža   |      24   |  
   |     Trigonometrijski nivelman   |      18   |  
 4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA  MODULA
   |     Naziv modula:   |      Priprema za merenje dužina pantljikom i merenje dužina  na terenu pantljikom    |  
   |     Trajanje modula:   |      20 časova   |  
  
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA  Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA   |  
      -  Sticanje znanja i veština potrebnih za merenje  dužina na terenu
  -  Osposobljavanje za samostalan rad
  -  Naučiti rukovanje i korišćenje pribora za merenje  dužina
     |     -  znati da definiše i koristi jedinice za merenje  dužine
  -  umeti da koristi pantljiku i pribor za merenje  dužina
  -  umeti da pomoću viska odredi vertikalnost značke
  -  umeti da obeleži pravac na terenu kada se krajnje  tačke dogledaju i kada se ne dogledaju
  -  umeti da meri dužine poligonskih strana od preloma  do preloma i neprekidno 
  -  umeti da izmerene podatke upiše u T.O. 18
     |     -  Jedinice za merenje i način merenja dužina pantljikom  
  -  Pribor za merenje dužina pantljikom 
  -  Materijalizacija pravca vertikale i dovođenje  značke u vertikalan položaj pomoću viska 
  -  Obeležavanje pravca duži na terenu kada se krajnje  tačke dogledaju i ne dogledaju 
  -  Merenje dužina poligonskih strana po ravnom terenu  sa upisom u to18 
  -  Merenje dužina poligonskih strana od preloma do  preloma
  -  Merenje dužina poligonskih strana neprekidno
  -  Tročasovni pismeni zadatak
     |     -  Insistirati na tome da svaki učenik izmeri zadatu  dužinu na terenu i unese podatke merenja u odgovarajući obrazac 
  -  Izložiti formu pismenog zadatka i upoznati učenike  sa kriterijumom ocenjivanja
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
   |     usmeno izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći zadatak   |      pismeni zadatak   |      aktivnost na času   |      praćenje   praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad   |  
   |         |          |          |          |      *   |      *   |          |          |          |      *   |          |  
  
   |     Naziv modula:   |      Priprema za merenje horizontalnih uglova, jedinice  uglovnih mera i računske operacije sa uglovima   |  
   |     Trajanje modula:   |      24 časa   |  
  
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA   Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA   |  
      -  Naučiti rukovanje i korišćenje teodolita 
  -  Ovladavanje veštinom viziranja i očitavanja podele  
  -  Sposobnost primene stečenih znanja o uglovima  i uglovnim merama u novim situacijama
  -  Razvijanje sposobnosti povezivanja znanja iz različitih  oblasti
     |     -  znati da nabroji delove teodolita i njihovu funkciju
  -  umeti da pripremi teodolit za rad i da rukuje  njime
  -  umeti da vizira tačke
  -  umeti da otkloni končaničnu paralaksu 
  -  umeti da očita vrednost pravca na limbu 
  -  umeti da izmeri zadati ugao i da ga izrazi u različitim  mernim jedinicama
     |     -  Teodolit, sastavni delovi teodolita, rukovanje  teodolitom 
  -  Viziranje, dovođenje končanice na daljinu jasnog  vida
  -  Poništavanje končanične paralakse 
  -  Očitavanje podele limba pomoću mikroskopa sa crtom  i skalom crtica 
  -  Pojam ugla 
  -  Jedinice za merenje uglova
  -  Osnovne računske operacije sa uglovima uz pretvaranje  iz seksagezimalne u centezimalnu i obrnuto
  -  Tročasovni pismeni zadatak
     |     -  Insistirati na tome da svaki učenik ume da postavi  i koristi teodolit 
  -  Proveriti da li svaki učenik zna da vizira i očitava  vrednost pravca
  -  Izložiti formu pismenog zadatka i upoznati učenike  sa kriterijumom ocenjivanja
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
    |     usmeno izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći zadatak   |      pismeni zadatak   |      aktivnost na času   |      praćenje   praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad   |  
   |         |          |          |          |      *   |      *   |          |          |          |      *   |          |  
  
   |     Naziv modula:   |      Izračunavanje horizontalnih i vertikalnih uglova  i upis u TO 1 i TO 1V   |  
   |     Trajanje modula:   |      44 časa   |  
 
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA   Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA   |  
    -  Sticanje znanja o pravilnom unošenju merenih podataka  u TO1 i T.O.1V
  -  Sticanje znanja o obradi podataka u T.O.1 i T.O.1V  
  -  Formiranje umenja rešavanja problema
     |     -  umeti da unese podatke merenja u T.O.1
  -  umeti da izračuna sredine, redukovane sredine  i da izvrši kontrolu računanja 
  -  umeti da izračuna sredinu uglova iz dva i više  girusa
  -  umeti da izvrši kontrolu računanja
  -  umeti da upiše podatke merenja u T.O.1v i sračuna  konačne vrednosti visinskih uglova
     |     -  Upis podataka merenja u zapisnik T.O.1 i pravila  upisivanja 
  -  Računanje sredina, redukovanih sredina i kontrola  računanja 
  -  Računanje sredina uglova iz dva i više girusa  
  -  Upis podataka merenja u obrazac T.O.1v i pravila  upisa 
  -  Računanje sredina iz opažanja u jednom girusu  i kontrola računanja 
  -  Računanje sredina iz opažanja u tri girusa i kontrola  računanja
  -  Tročasovni pismeni zadatak
     |     -  Uraditi kompletan ugledni primer unošenja podataka  sa izračunavanjem i predviđenim kontrolama računanja u T.O.1 i T.O.1v  
  -  Učenici samostalno i uz pomoć nastavnika obrađuju  svoje primere sa terena 
  -  Izložiti formu pismenog zadatka i upoznati učenike  sa kriterijumom ocenjivanja
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
    |     usmeno izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći zadatak   |      pismeni zadatak   |      aktivnost na času   |      praćenje   praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad   |  
   |         |          |          |          |      *   |      *   |          |          |          |      *   |          |  
  
   |     Naziv modula:   |      Računanje redukcija i redukovanih dužina    |  
   |     Trajanje modula:   |      20 časova   |  
  
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA   Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA   |  
    -  Sticanje znanja o načinu izračunavanja redukovanih  dužina i računanje redukcije
  -  Formiranje umenja rešavanja problema
  -  Osposobljavanje za dalje učenje
     |     -  znati da izračuna redukovane dužine bez preloma  sa i bez izdizanja 
  -  znati da izračuna redukovane dužine merene od  preloma do preloma 
  -  znati da izračuna redukovane dužine merene neprekidno
     |     -  Računanje redukcija i redukovanih dužina bez preloma  i izdizanja 
  -  Računanje redukcija i redukovanih dužina bez preloma  sa izdizanjem 
  -  Računanje redukcija i redukovanih dužina od preloma  do preloma
  -  Računanje redukcija i redukovanih dužina merenih  neprekidno
  -  Tročasovni pismeni zadatak
     |     -  Uraditi kompletne ugledne primere redukovanja  dužina za različite situacije na terenu (sa i bez preloma, sa i bez  izdizanja i neprekidno) 
  -  Učenici samostalno ili uz pomoć nastavnika obrađuju  svoje primere sa terena
  -  Izložiti formu pismenog zadatka i upoznati učenike  sa kriterijumom ocenjivanja
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
    |     usmeno izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći zadatak   |      pismeni zadatak   |      aktivnost na času   |      praćenje   praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad   |  
   |         |          |          |          |      *   |      *   |          |          |          |      *   |          |  
  
   |     Naziv modula:   |      Merenje horizontalnih i vertikalnih uglova    |  
   |     Trajanje modula:   |      40 časova   |  
 
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA   Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA   |  
    -  Naučiti rukovanje i korišćenje instrumenata
  -  Usvajanje metoda specifičnih za merenje uglova
  -  Usvajanje umenja korišćenja izvora informacija
     |     -  umeti da ispita i rektifikuje teodolit
  -  umeti da centriše teodolit
  -  umeti da primeni metode merenja, upiše rezultate  i izračuna konačne vrednosti
     |     -  Ispitivanje teodolita i rektifikacija prvog uslova
  -  Centrisanje teodolita običnim i optičkim viskom
  -  Opažanje pravaca prostom metodom i upisivanje  podataka
  -  Opažanje pravaca girusnom metodom, upisivanje  u zapisnik i računanje redukovanih sredina pravaca
  -  Ispitivanje uslova teodolita za merenje vertikalnih  uglova
  -  Opažanje pravaca u jednom girusu, upisivanje u  zapisnik i računanje zenitnih daljina
  -  Opažanje pravaca u tri girusa, upisivanje u zapisnik  i računanje sredina vertikalnih uglova
  -  Testiranje praktičnih veština
     |     -  Pokazati postupak ispitivanja i rektifikacije  i zahtevati da svaki učenik ponovi
  -  Zadati da svaki učenik opaža različite tačke i  samostalno obradi podatke merenja
  -  Na primeru trougla obeleženog na terenu i izmerenih  unutrašnjih uglova i zenitnih daljina na svakoj stanici, proveriti veštinu  učenika i objasniti kriterijumom ocenjivanja
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
    |     usmeno izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći zadatak   |      pismeni zadatak   |      aktivnost na času   |      praćenje   praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad   |  
   |         |          |          |          |          |      *   |          |          |      *   |      *   |          |  
  
   |     Naziv modula:   |      Merenje dužina elektronskim instrumentima   |  
   |     Trajanje modula:   |      60 časova   |  
 
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA   Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA   |  
    -  Naučiti korišćenje instrumenata
  -  Razvijanje samostalnosti u učenju i intelektualnom  radu
  -  Usvajanje umenja korišćenja izvora informacija
  -  Formiranje umenja rešavanja problema
     |     -  umeti da izmeri dužinu elektrooptičkim daljinomerom
  -  umeti da sračuna horizontalnu dužinu
  -  umeti da izmeri dužinu, horizontalni i vertikalni  ugao elektronskom mernom stanicom
  -  umeti da prenese dužinu, horizontalni i vertikalni  ugao sa elektronske merne stanice na računar
     |     -  Elektronsko merenje dužina elektrooptičkim daljinomerima  i merenje vertikalnih uglova teodolitom
  -  Izračunavanje horizontalnih dužina i visinskih  razlika iz podataka merenja
  -  Merenje dužina, horizontalnih i vertikalnih uglova  elektronskom mernom stanicom i njihova registracija
  -  Prenos podataka merenja sa elektronske merne stanice  na računar
  -  Obrada podataka merenja elektronskom mernom stanicom
     |     -  Raditi sa grupama od najviše pet učenika
  -  Svaki učenik na svakoj stanici samostalno meri,  zapisuje, obračunava i vrši kontrole merenja
  -  Svaki učenik na svakoj stanici samostalno meri  elektronskom mernom stanicom i registruje podatke
  -  Svaki učenik vrši prenos podataka sa elektronske  merne stanice na računar
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
    |     usmeno izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći zadatak   |      pismeni zadatak   |      aktivnost na času   |      praćenje   praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad   |  
   |         |          |          |          |          |      *   |      *   |          |      *   |          |          |  
 
   |     Naziv modula:   |      Radovi u poligonskoj mreži   |  
   |     Trajanje modula:   |      68 časova   |  
 
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA   Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA   |  
    -  Naučiti korišćenje instrumenata
  -  Primena metoda za merenje uglova
  -  Usvajanje umenja korišćenja izvora informacija
  -  Formiranje umenja rešavanja problema
     |     -  umeti da rekognoscira poligonsku mrežu 
  -  umeti da stabilizuje belegu poligonske tačke i  opiše njen položaj
  -  umeti da rekognoscira poligonsku mrežu
  -  umeti da izmeri dužine poligonskih strana elektrooptičkim  daljinomerom i elektronskim mernim stanicama
  -  umeti da izmeri horizontalne i vertikalne uglove  u poligonskom vlaku
     |     -  Rekognosciranje poligonskog vlaka
  -  Stabilizacija belega poligonskih tačaka
  -  Opis položaja poligonskih tačaka
  -  Merenje dužina poligonskih strana elektronskim  putem
  -  Merenje horizontalnih uglova u poligonskoj mreži
  -  Merenje vertikalnih uglova u poligonskoj mreži
  -  Merenje dužina i uglova u vlaku elektronskom mernom  stanicom sa registrovanjem podataka i prenosom na računar
     |     -  Raditi sa grupama od najviše pet učenika
  -  Za svaku grupu rekognoscirati vlak i uraditi stabilizaciju  i opis položaja poligonskih tačaka
  -  Svaki učenik na svakoj stanici samostalno meri,  zapisuje, obračunava i vrši kontrole merenja
  -  Svaki učenik na svakoj stanici samostalno meri  elektronskom mernom stanicom i registruje podatke
  -  Svaki učenik vrši prenos podataka sa elektronske  merne stanice na računar
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
    |     usmeno izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći zadatak   |      pismeni zadatak   |      aktivnost na času   |      praćenje   praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad   |  
   |         |          |          |          |          |      *   |      *   |          |      *   |      *   |          |  
 
   |     Naziv modula:   |      Obrada podataka u poligonskoj mreži   |  
   |     Trajanje modula:   |      89 časova   |  
 
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA   Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA   |  
    -  Sticanje znanja iz indirektnog određivanja el.  poligonskog vlaka.
  -  Sposobnost primene stečenog znanja u novim situacijama.
  -  Formiranje umenja rešavanja problema.
  -  Ovladavanje formulama za računanje direkcionog  ugla i dužine iz koordinata.
  -  Ovladavanje formulama za računanje koordinata  poligonskih tačaka.
  -  Osposobljavanje za samostalan rad i primenu znanja
     |     -  umeti da odredi indirektnim putem elemente vlaka.
  -  umeti da sračuna direkcioni ugao i dužinu iz koordinata.
  -  umeti da primeni formule za računanje koordinata  tačaka u vlaku.
  -  umeti da kontroliše merenja i računanja.
  -  umeti da primeni teorijska znanja na praktičnim  vežbama.
     |     -  Računanje redukovanih dužina i visinskih razlika  u T.O.18e
  -  Računanje dužina strana i direkcionog ugla iz  koordinata krajnjih tačaka u T.O. 8
  -  Tročasovna pismena provera znanja
  -  Rešavanje trougla primenom sinusne teoreme
  -  Rešavanje trougla primenog tangensne teoreme
  -  Rešavanje trougla primenom sinusne kosinusne i  tangensne teoreme (kombinovani zadatak)
  -  Tročasovna primena provera znanja
  -  Računanje koordinata poligonskih tačaka u slepom  poligonskom vlaku u T.O. 19
  -  Računanje koordinata poligonskih tačaka u umetnutom  poligonskom vlaku u T.O. 19
  -  Računanje koordinata poligonskih tačaka u zatvorenom  poligonskom vlaku u T.O. 19
  -  Tročasovna pismena provera znanja
     |     -  Na što većem broju primera objasniti primenu teorema  za rešavanje trougla
  -  Obnoviti elemente poligonskog vlaka.
  -  Obnoviti trigonometrijske funkcije i njihovu primenu.
  -  Na što većem broju primera objasniti primenu teorema  za određivanje elemenata, vlaka.
  -  Uraditi primer računanja koordinata tačaka.
  -  Zahtevati da učenici prihvate kontrole računanja  kao sastavni deo obrade podataka.
  -  Učenici samostalno rade izabrane primere, sami  vrše kontrolu računanja
  -  Dati odgovarajuće primere za rad domaćeg zadatka
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
    |     usmeno izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći zadatak   |      pismeni zadatak   |      aktivnost na času   |      praćenje   praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad   |  
   |         |          |          |      *   |      *   |      *   |      *   |          |          |          |          |  
 
   |     Naziv modula:   |      Obrada podataka u linijskoj mreži   |  
   |     Trajanje modula:   |      33 časa   |  
 
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA   Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA   |  
    -  Sticanje znanja iz terenskih radova u linijskoj  mreži.
  -  Korišćenje formula za računanje koordinata linijskih  tačaka.
  -  Osposobljavanje za samostalan rad i primenu znanja  na praktičnim vežbama.
  -  Sposobnost primene stečenih znanja.
     |     -  znati da primeni različite načine određivanja  koordinata linijskih tačaka.
     |     -  Računanje koordinata tačaka na liniji i produžetku  linije
  -  Računanje koordinata tačaka na produžetku linije
  -  Računanje koordinata tačaka na liniji i upravnoj
  -  Računanje koordinata tačaka lučnim presekom
  -  Tročasovni pismeni zadatak
     |     -  Na što većem broju primera objasniti različite  načine određivanja koordinata linijskih tačaka
  -  Obnoviti formule za računanje koordinata i njihovu  primenu
  -  Zahtevati da učenici i računskim putem i pomoću  slike određuju predznake koordinatnih razlika
  -  Učenici samostalno rade izabrane primere, sami  vrše kontrolu računanja
  -  Dati odgovarajuće primere za rad domaćeg zadatka
  -  Izložiti formu pismenog zadatka i upoznati učenike  sa kriterijumom ocenjivanja
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
    |     usmeno izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći zadatak   |      pismeni zadatak   |      aktivnost na času   |      praćenje   praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad   |  
   |         |          |          |      *   |      *   |      *   |          |          |          |          |          |  
 
   |     Naziv modula:   |      Snimanje detalja ortogonalnom metodom   |  
   |     Trajanje modula:   |      54 časa   |  
 
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA   Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA   |  
    -  Naučiti rukovanje priborom za snimanje detalja  ortogonalnom metodom.
  -  Sticanje znanja o obeležavanju pravog ugla.
  -  Sticanje znanja iz rekognosciranja i obeležavanja  linijskih tačaka
  -  Sticanje znanja o postupku i organizaciji potrebnih  za praktične vežbe.
  -  Sticanje znanja o snimanju nepristupačnih tačaka.
  -  Ovladavanje formulama za računanje koordinata  detaljnih tačaka.
  -  Formiranje estetskog ukusa.
     |     -  umeti da ispita prizmu.
  -  umeti da skicira detalje.
  -  umeti da izabere detaljne tačke koje treba snimiti,  znati da završi ili prekine snimanje.
  -  umeti da kontroliše merenje.
  -  umeti da primeni formule po kojima će sračunati  koordinate detaljnih tačaka
     |     -  Prizme: ispitivanje prizama, podizanje i spuštanje  upravnih
  -  Rekognosciranje linijske mreže, odmeranje linijskih  tačaka i računanje njihovih koordinata
  -  Podela na listove i skice detalja izabranog poligona  za snimanje, opis listova skice, nanošenje i kontrola nanošenja mreže
  -  Skiciranje terena za snimanje ortogonalnom metodom
  -  Snimanje detalja ortogonalnom metodom i kontrole  snimanja
     |     -  Rad u grupama od pet članova
  -  Pokazati ispitivanje prizama i zahtevati da svaki  učenik samostalno ispita prizmu
  -  Pokazati postupak podizanja i spuštanja upravne  i zahtevati da svaki učenik samostalno ponovi postupak
  -  Sve grupe će zajedno rekognoscirati linijsku mrežu  na terenu predviđenu za snimanje
  -  Svaka grupa će na terenu izvršiti potrebna merenja  i sračunati koordinate linijskih tačaka
  -  Svaki učenik će na skici naneti mrežu u odgovarajućoj  razmeri i samostalno skicirati detalje
  -  Sa svakom grupom obnoviti snimanje detalja i obratiti  pažnju učenicima na kontrolna merenja
  -  Podatke merenja evidentirati u zapisniku
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
    |     usmeno izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći zadatak   |      pismeni zadatak   |      aktivnost na času   |      praćenje   praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad   |  
   |         |          |          |          |          |      *   |      *   |          |          |      *   |          |  
 
   |     Naziv modula:   |      Terenski radovi u geometrijskom nivelmanu   |  
   |     Trajanje modula:   |      48 časova   |  
 
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA   Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA   |  
    -  Osposobljavanje za dalje učenje.
  -  Naučiti rukovanje i korišćenje instrumenata.
  -  Sticanje znanja o ispitivanju uslova nivelira
  -  Usvajanje metoda i postupaka u geometrijskom nivelmanu.
  -  Razvijanje sposobnosti povezivanja znanja iz različitih  oblasti
  -  Usvajanje metoda, postupaka, specifičnih za detaljni  nivelman
     |     -  umeti da proveri pribor za merenje visinskih razlika.
  -  umeti da samostalno primeni postupak merenja na  vežbama
  -  umeti da upiše i obračuna podatke merenja.
     |     -  Ispitivanje i rektifikacija centrične libele na  nivelmanskoj letvi
  -  Ispitivanje i rektifikacija nivelmanskih instrumenata  - nivelira
  -  Merenje visinskih razlika nivelmanskih strana  u tehničkom nivelmanu
  -  Detaljni nivelman rasutih tačaka na terenu snimljenom  ortogonalnom metodom
     |     -  Obnoviti osnovne pojmove o nivelmanskoj mreži.
  -  Pokazati pribor za merenje visinskih razlika
  -  Pokazati na instrumentu sve delove i ispitivanje  uslova
  -  Insistirati da svaki učenik samostalno ponovi  postupak ispitivanja
  -  Pokazati repere.
  -  Ukazivati na greške koje nastaju pri merenju.
  -  Pokazati detaljnu skicu sa već upisanim podacima  dobijenim pri sprovođenju detaljnog nivelmana
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
    |     usmeno izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći zadatak   |      pismeni zadatak   |      aktivnost na času   |      praćenje   praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad   |  
   |         |          |          |          |          |      *   |      *   |          |          |      *   |          |  
  
   |     Naziv modula:   |      Obrada podataka u geometrijskom nivelmanu   |  
   |     Trajanje modula:   |      27 časova   |  
 
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA   Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA   |  
    -  Usvajanje umenja korišćenja formula za računanje  visina repera u vlaku.
  -  Usvajanje umenja korišćenja formula za računanje  visine čvornog repera.
  -  Formiranje umenja rešavanja problema.
     |     -  umeti da izračuna visine repera.
  -  umeti da kontroliše merenje i računanje
  -  umeti da izračuna visine detaljnih tačaka
     |     -  Računanje nadmorskih visina tačaka u umetnutom  nivelmanskom vlaku
  -  Računanje nadmorske visine čvornog repera
  -  Računanje nadmorskih visina tačaka određenih detaljnim  nivelmanom
  -  Tročasovni pismeni zadatak
     |     -  Obnoviti računanje visina repera u vlaku
  -  Uraditi primer računanja visina u vlaku na osnovu  kojega će učenici samostalno obrađivati podatke svojih merenja
  -  Uraditi primer računanja visina detaljnih tačaka  na osnovu kojega će učenici samostalno obrađivati podatke svojih merenja
  -  Upoznati učenike sa temom za pismeni zadatak i  načinom ocenjivanja
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
    |     usmeno izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći zadatak   |      pismeni zadatak   |      aktivnost na času   |      praćenje   praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad   |  
   |         |          |          |      *   |      *   |      *   |          |          |          |          |          |  
  
   |     Naziv modula:   |      Poligonska mreža - izrada elaborata   |  
   |     Trajanje modula:   |      66 časova   |  
 
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA   Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA   |  
    -  Primena znanja iz indirektnog određivanja elemenata  poligonskog vlaka.
  -  Sposobnost primene stečenog znanja u novim situacijama.
  -  Formiranje umenja rešavanja problema.
  -  Korišćenje formula za računanje direkcionog ugla  i dužine iz koordinata, i računanje koordinata poligonskih tačaka
  -  Osposobljavanje za samostalan rad i primenu znanja.
     |     -  umeti da odredi indirektnim putem elemente vlaka.
  -  umeti da sračuna direkcioni ugao i dužinu iz koordinata.
  -  umeti da primeni formule za računanje koordinata  tačaka u vlaku.
  -  umeti da kontroliše merenja i računanja.
  -  umeti da sračuna koordinate čvorne tačke
     |     -  Obrada podataka u T.O. 1, 8, 13, 14, 18, 19, 21  i 25
  -  Izrada skice poligonske mreže na osnovu datih  i sračunatih tačaka
  -  Tročasovni pismeni zadatak
     |     -  Svakom učeniku dati zadatak sa različitim podacima  koji sadrži sve elemente poligonske mreže
  -  U zadatku definisati dinamiku izrade i rok završetka  izrade
  -  Učenici uz konsultacije sa nastavnikom rešavaju  zadatak primenjujući stečeno znanje i vrše sve neophodne kontrole
  -  Pre dobijanja zadatka učenike upoznati sa kriterijumom  ocenjivanja
  -  U toku rada nastavnik prati izradu, a konačnu  ocenu učenici dobijaju na završetku rada
  -  Upoznati učenike sa temom za pismeni zadatak i  načinom ocenjivanja
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
    |     usmeno izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći zadatak   |      pismeni zadatak   |      aktivnost na času   |      praćenje   praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad   |  
   |         |          |          |          |      *   |      *   |      *   |          |          |      *   |          |  
  
   |     Naziv modula:   |      Linijska mreža - izrada elaborata   |  
   |     Trajanje modula:   |      27 časova   |  
 
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA   Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA   |  
    -  Primena znanja iz terenskih radova u linijskoj  mreži.
  -  Primena formula za računanje koordinata linijskih  tačaka.
  -  Osposobljavanje za dalje učenje
  -  Sposobnost primene stečenih znanja u novim situacijama
     |     -  umeti da samostalno redukuje koso merene dužine
  -  umeti da samostalno primeni različite načine određivanja  koordinata linijskih tačaka.
     |     -  Obrada podataka u T.O. 18, 22, 23 i 25
  -  Izrada skice linijske mreže na osnovu datih i  sračunatih tačaka
  -  Tročasovni pismeni zadatak
     |     -  Svakom učeniku dati zadatak sa različitim podacima  koji sadrži sve elemente linijske mreže
  -  U zadatku definisati dinamiku izrade i rok završetka  izrade
  -  Učenici uz konsultacije sa nastavnikom rešavaju  zadatak primenjujući stečeno znanje i vrše sve neophodne kontrole
  -  Pre dobijanja zadatka učenicima se obrazlaže kriterijum  ocenjivanja
  -  U toku rada nastavnik prati izradu a konačnu ocenu  učenici dobijaju na završetku rada
  -  Upoznati učenike sa temom za pismeni zadatak i  načinom ocenjivanja
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
    |     usmeno izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći zadatak   |      pismeni zadatak   |      aktivnost na času   |      praćenje   praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad   |  
   |         |          |          |          |      *   |      *   |          |          |          |      *   |          |  
  
   |     Naziv modula:   |      Snimanje detalja polarnom metodom   |  
   |     Trajanje modula:   |      54 časa   |  
 
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA   Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA   |  
    -  Naučiti rukovanje tahimetrijskim instrumentima.
  -  Primena znanja potrebna za obradu podataka merenja.
  -  Primena znanja iz postupka i organizacije snimanja  potrebnog za praktične vežbe.
  -  Upoznavanje sa osnovnim propisima za snimanje  detalja polarnom metodom
  -  Sposobnost primene stečenih znanja u novim situacijama.
  -  Formiranje estetskog ukusa.
     |     -  umeti da koristi autoredukcioni tahimetar i da  ga ispita.
  -  umeti da primeni formule za računanje dužina i  visinskih razlika
  -  umeti da koristi letve za autoredukcione tahimetre
  -  umeti da skicira detalje.
  -  umeti da izabere tačke koje treba snimiti.
  -  umeti da zapiše podatke merenja.
  -  umeti da snimi nepristupačne tačke i da kontroliše  merenje.
  -  umeti da primeni elektronsku mernu stanicu za  potrebe snimanja polarnom metodom
     |     -  Rekognosciranje poligonske mreže za snimanje polarnom  metodom
  -  Izbor instrumenta i pribora, rukovanje sa instrumentom,  ispitivanje i rektifikacija instrumenta
  -  Podela na listove i skice detalja izabranog poligona  za snimanje, opis listova skice, nanošenje i kontrola nanošenja mreže
  -  Skiciranje terena za snimanje polarnom metodom
  -  Snimanje detalja polarnom metodom i kontrola snimanja
  -  Obrada podataka u zapisniku za autoredukcioni  tahimetar
  -  Obrada podataka zapisnika elektronske merne stanice,  štampanje zapisnika
     |     -  Rad u grupama od pet članova
  -  Pokazati ispitivanje tahimetra i zahtevati da  ga svaki učenik samostalno ispita
  -  Sve grupe će zajedno rekognoscirati poligonsku  mrežu na terenu predviđenu za snimanje
  -  Svaka grupa će na terenu izvršiti potrebna merenja  i sračunati koordinate poligonskih tačaka
  -  Svaki učenik će na skici naneti mrežu u odgovarajućoj  razmeri i samostalno skicirati detalje
  -  Sa svakom grupom obnoviti snimanje detalja i obratiti  pažnju učenicima na kontrolna merenja
  -  Podatke merenja evidentirati u zapisniku
  -  Učenici će samostalno obraditi podatke merenja
  -  Na istom terenu snimiti detalje elektronskom mernom  stanicom
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
    |     usmeno izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći zadatak   |      pismeni zadatak   |      aktivnost na času   |      praćenje   praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad   |  
   |         |          |          |          |          |      *   |      *   |          |          |      *   |          |  
  
   |     Naziv modula:   |      Primenjena geodezija   |  
   |     Trajanje modula:   |      24 časa   |  
 
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA   Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA   |  
    -  Osposobljavanje za dalje učenje
  -  Formiranje umenja rešavanja problema
  -  Razvijanje sposobnosti povezivanja znanja iz različitih  oblasti
  -  Sposobnost primene stečenih znanja u novim situacijama
     |     -  umeti da samostalno sračuna podatke za obeležavanje  tačaka: polarnom, ortogonalnom i metodom preseka pravaca
  -  umeti da samostalno obeleži tačke
     |     -  Priprema zadataka za obeležavanje projektovanog  objekta na terenu polarnom, ortogonalnom i metodom preseka pravaca
  -  Obeležavanje projektovanog objekta na terenu:  polarnom, ortogonalnom i metodom preseka pravaca
  -  Priprema podataka za obeležavanje projektovane  trase puta: polarnom, ortogonalnom i metodom preseka pravaca
  -  Obeležavanje projektovane trase puta: polarnom,  ortogonalnom i metodom preseka pravaca
  -  Dvočasovni pismeni zadatak
     |     -  Rad u grupama od pet učenika
  -  Obnoviti znanja i metode merenja uglova i dužina  kao i korišćenje instrumenata
  -  Definisati učenicima zadatak obeležavanja objekta  sa mreže geodetskih tačaka
  -  Učenici treba da uz pomoć nastavnika, koristeći  znanja iz primenjene geodezije, sračunaju podatke za obeležavanje i  urade preglednu skicu obeležavanja
  -  Upoznati učenike sa temom za pismeni zadatak i  načinom ocenjivanja
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
    |     usmeno izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći zadatak   |      pismeni zadatak   |      aktivnost na času   |      praćenje   praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad   |  
   |         |          |          |          |      *   |      *   |          |          |          |      *   |          |  
  
   |     Naziv modula:   |      Globalni pozicioni sistem - GPS   |  
   |     Trajanje modula:   |      16 časova   |  
 
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA   Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA   |  
    -  Sticanje činjeničnih znanja o globalnim pozicionim  sistemima GPS
  -  Razvijanje samostalnosti u učenju i intelektualnom  radu.
  -  Sposobnost primene stečenih znanja u novim situacijama.
  -  Usvajanje metoda merenja specifičnih za GPS
     |     -  umeti da pozicionira tačke.
  -  umeti da primeni instrument na poslovima premera  zemljišta
  -  znati da primeni metode merenja.
     |     -  Određivanje koordinata pomoću GPS sistema i snimanje  detalja
  -  Prenos podataka na računar i kartiranje tačaka
     |     -  Pokazati instrument i demonstrirati njegovu upotrebu
  -  Pokazati primere praktične primene.
  -  Pokazati karte za osnovnu srpsku referentnu mrežu.
  -  Uspostaviti korelaciju sa ostalim geodetskim predmetima
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
    |     usmeno izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći zadatak   |      pismeni zadatak   |      aktivnost na času   |      praćenje   praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad   |  
   |         |          |          |          |          |      *   |      *   |          |          |          |          |  
 
   |     Naziv modula:   |      Trigonometrijska mreža   |  
   |     Trajanje modula:   |      24 časa   |  
 
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA   Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA   |  
    -  Usvajanje umenja korišćenja znanja o principima  određivanja položaja trigonometrijskih tačaka.
  -  Usvajanje umenja korišćenja formula potrebnih  za računanje približnih koordinata.
  -  Sticanje sistema pojmova.
  -  Osposobljavanje za dalje učenje.
  -  Razvijanje sposobnosti povezivanja znanja iz različitih  oblasti.
     |     -  umeti da, samostalno na terenu, sprovede merenja  neophodna za računanje koordinata trigonometrijskih tačaka
  -  umeti da sračuna približne koordinate
     |     -  Opažanje pravaca na terenu za određivanje položaja  tačaka metodom preseka pravaca napred, nazad i u stranu
  -  Računanje koordinata tačaka metodom preseka pravaca  napred, nazad i u stranu
  -  Dvočasovni pismeni zadatak
     |     -  Na terenu obeležiti nepoznatu tačku i opažati  tri date tačke u dva girusa
  -  Na osnovu koordinata datih tačaka i redukovanih  sredina opažanih pravaca sračunati koordinate tražene tačke
  -  Uraditi primere za presecanje napred i u stranu  na osnovu kojih će učenici samostalno obraditi podatke svojih merenja
  -  Upoznati učenike sa temom za pismeni zadatak i  načinom ocenjivanja
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
    |     usmeno izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći zadatak   |      pismeni zadatak   |      aktivnost na času   |      praćenje   praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad   |  
   |         |          |          |          |      *   |      *   |          |          |          |      *   |          |  
  
   |     Naziv modula:   |      Trigonometrijski nivelman   |  
   |     Trajanje modula:   |      18 časova   |  
  
   |     CILJEVI MODULA   |      ISHODI MODULA   Po završetku modula učenik će:   |      PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA   |      PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE  MODULA   |  
      -  Sticanje znanja o primeni trigonometrijskog nivelmana.
  -  Usvajanje umenja korišćenja formula potrebnih  za računanje visinskih razlika
  -  Osposobljavanje za primenu znanja potrebnog za  usvajanje sadržaja drugih stručnih predmeta.
  -  Osposobljavanje za dalje učenje.
  -  Sticanje činjeničnih znanja.
  -  Razvijanje sposobnosti povezivanja znanja iz različitih  oblasti.
     |     -  umeti da sračuna visinske razlike između geodetskih  tačaka
  -  umeti da izračuna visine trigonometrijskih i poligonskih  tačaka u vlaku
  -  umeti da kontroliše merenje i računanje
     |     -  Računanje visinskih razlika između trigonometrijskih,  poligonskih i linijskih tačaka metodom trigonometrijskog nivelmana
  -  Izrada elaborata
  -  Dvočasovni pismeni zadatak
     |     -  Uraditi primere na osnovu kojih će učenici samostalno  raditi elaborat
  -  Pre dobijanja zadatka za izradu elaborata učenicima  obrazložiti kriterijum ocenjivanja
  -  U toku rada nastavnik prati izradu a konačnu ocenu  učenici dobijaju na završetku rada
  -  Upoznati učenike sa temom za pismeni zadatak i  načinom ocenjivanja
     |  
 Preporučeni načini ocenjivanja modula
   |     usmeno   izlaganje   |      test   |      esej   |      domaći   zadatak   |      pismeni  zadatak   |      aktivnost   na času   |      praćenje praktičnog rada   |      dnevnik rada   |      test praktičnih veština   |      samostalni praktični rad   |      grafički rad    |  
   |         |          |          |          |      *   |      *   |          |          |          |      *   |          |  
 5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
  K. Mihajlović - Praktikum iz predmeta Geodetska merenja  i računanja
  K. Mihajlović i grupa autora Geodezija za I razred  geodetske škole
  K. Mihajlović i grupa autora Geodezija za II razred  geodetske škole
  K. Mihajlović i grupa autora Geodezija za III razred  geodetske škole
  K. Mihajlović i grupa autora Geodezija za IV razred  geodetske škole
  Zbirka Pravilnika propisa za državni premer
 6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
  Geodezija
  Primena računara u geodeziji
  Matematika
  Geodetski planovi
  Primenjena geodezija
Sledeći