Prethodni

Naziv modula:

Priprema instrumenta za merenje horizontalnih uglova, metode merenja

Trajanje modula:

36 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA

  • Sticanje veštine rukovanja i korišćenja instrumenta
  • Sticanje znanja o čitanju podele na limbu
  • Sticanje znanja o uslovima teodolita
  • Sticanje znanja o centrisanju teodolita
  • Sticanje znanja o principu merenja horizontalnih uglova
  • Usvajanje metoda merenja horizontalnih uglova
  • Upoznavanje sa upisivanjem podataka merenja i obradom
  • umeti da kaže šta je teodolit, da nabroji njegove delove i objasni čemu služe i kako se koriste
  • umeti da proveri uslove teodolita
  • umeti da centriše instrument
  • moći da samostalno sprovodi postupak merenja uglova
  • umeti da samostalno upisuje podatke merenja i umeti da ih obradi
  • znati da kontroliše merenje i računanje
  • Delovi teodolita
  • Libele
  • Durbin
  • Limb i alhidada
  • Sprave za čitanje podele limba
  • Viziranje
  • Uslovi za merenje horizontalnih uglova
  • Centrisanje teodolita
  • Prosta metoda merenja horizontalnih uglova
  • Girusna metoda
  • Obrada podataka u T.O.1
  • Jednočasovni test provere znanja
  • Na teodolitu pokazati i opisati sve njegove delove i objasniti kako se koriste.
  • Omogućiti učenicima da samostalno obave radnje sa kojima su upoznati.
  • Praktično, na teodolitu, pokazati im ispitivanje uslova i zahtevati da samostalno ponove.
  • Istaći zbog čega se proveravaju uslovi i zašto teodolit mora biti centrisan.
  • Objasniti obradu podataka na kraćem primeru.
  • Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Priprema instrumenta za merenje vertikalnih uglova, metode merenja

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA

  • Sticanje znanja o pojmu uglova u vertikalnoj ravni.
  • Sticanje znanja o instrumentima za merenje vertikalnih uglova.
  • Upoznavanje sa greškama koje nastaju pri merenju i načinu eliminisanja istih.
  • Sticanje znanja o uslovima teodolita.
  • Upoznavanje sa metodama merenja.
  • Upoznavanje sa zapisivanjem i obradom podataka.
  • Usvajanje umenja korišćenja izvora informacija.
  • Razvijanje sposobnosti povezivanja znanja iz različitih oblasti.
  • znati da odredi greške merenja i da ih otkloni
  • znati da ispita instrument
  • znati da definiše prostu i girusnu metodu merenja uglova
  • moći da samostalno izmeri uglove
  • znati da samostalno izvrši obradu podataka
  • Pojam vertikalnog ugla i zenitne daljine
  • Instrumenti za merenje vertikalnih uglova i zenitnih daljina
  • Uslovi teodolita sa visinskom libelom, bez libele na durbinu
  • Uslovi teodolita sa kompenzatorom
  • Prosta metoda merenja
  • Girusna metoda merenja
  • Računanje visinskih uglova iz rezultata merenja
  • Jednočasovni test provere znanja
  • Obnoviti uslove teodolita za merenje horizontalnih uglova.
  • Pokazati na teodolitu kako se ispituju uslovi za vertikalne uglove i tražiti da svaki učenik ponovi postupak.
  • Ukazati na povezanost durbina i vertikalnog limba.
  • Demonstrirati naginjanje sprava za čitanje podele vertikalnog limba.
  • Obnoviti centrisanje teodolita
  • Obnoviti metode merenja horizontalnih uglova.
  • Dati za domaći primere za računanje visinskih uglova bez obrasca
  • Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Priprema za merenje dužina pantljikom i obrada podataka merenih dužina

Trajanje modula:

19 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA

  • Ovladavanje postupkom merenja dužina pantljikom.
  • Ovladavanje formulama za obradu podataka merenja.
  • Sticanje elementarnog znanja iz teorije grešaka.
  • Osposobljavanje za samostalan rad.
  • znati da samostalno izmeri dužinu i iskontroliše merenje.
  • znati da izvede formule po kojima se određuje horizontalna vrednost dužine.
  • moći da objasni kakav uticaj na horizontalnu dužinu ima visinska razlika.
  • umeti da sračuna visinsku razliku potrebnu za redukciju.
  • znati da nabroji greške koje nastaju pri merenju dužina i objasni njihov uticaj.
  • Pribor za merenje dužina i njegovo korišćenje
  • Merenje duži bez preloma sa upisivanjem u T.O.18
  • Merenje duži sa prelomom sa upisivanjem u T.O.18
  • Komparisanje pantljike
  • Popravka za redukciju koso merenih dužina
  • Određivanje visinske razlike potrebne za redukciju
  • Popravke za dužine
  • Kategorije terena i dozvoljeno odstupanje
  • Greške pri merenju dužina pantljikom
  • Jednočasovni test provere znanja
  • Obnoviti sve u vezi pribora i postupka merenja naučeno na GMR.
  • Dati što više primera i insistirati na crtanju profila duži.
  • Uraditi primere za redukciju.
  • Ukazivati na izvore grešaka, vrste grešaka i mogućnost njihovog otklanjanja.
  • izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

 

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Terenski radovi u poligonskoj mreži

Trajanje modula:

21 čas

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA

  • Upoznavanje sa pojmom i klasifikacijom poligonske mreže.
  • Sticanje znanja iz projektovanja poligonske mreže.
  • Upoznavanje sa vrstama belega i stabilizacijom poligonskih tačaka.
  • Usvajanje znanja o izvorima i vrstama grešaka pri merenju u poligonskoj mreži i o dozvoljenim odstupanjima.
  • Sticanje znanja o principu određivanja položaja poligonskih tačaka.
  • znati da klasifikuje poligonsku mrežu i nabroji osnovne propise koji se odnose na projektovanje poligonske mreže.
  • znati da definiše rekognosciranje poligonske mreže.
  • moći da stabilizuje belege poligonskih tačaka.
  • umeti da opiše položaj poligonskih tačaka
  • znati da definiše i nacrta elemente vlaka potrebne za određivanje koordinata tačaka.
  • moći da kaže po kom principu se određuje položaj poligonskih tačaka.
  • znati da izmeri elemente vlaka.
  • Osnovni pojmovi o poligonskoj mreži
  • Klasifikacija poligonske mreže
  • Projektovanje i rekognosciranje poligonske mreže
  • Vrste belega
  • Stabilizacija belega
  • Opis položaja poligonskih tačaka
  • Princip određivanja položaja poligonskih tačaka
  • Elementi slepog, umetnutog i zatvorenog vlaka
  • Određivanje merenih elemenata vlaka
  • Jednočasovni test provere znanja
  • Pokazati poligonsku mrežu jedne K.O.
  • Obnoviti osnovne pojmove o poligonskoj mreži.
  • Pokazati različite tipove belega.
  • Uraditi što više primera za opis položaja.
  • Dati za domaći da samostalno skiciraju položaj nekoliko tačaka u ulici gde žive.
  • Na primeru što većeg broja vlakova definisati elemente i zahtevati da svaki učenik ponovi.
  • Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Računanja u poligonskoj mreži

Trajanje modula:

80 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA

  • Sticanje znanja iz indirektnog određivanja elemenata poligonskog vlaka.
  • Sposobnost primene stečenog znanja u novim situacijama.
  • Formiranje umenja rešavanja problema.
  • Ovladavanje formulama za računanje direkcionog ugla i dužine iz koordinata.
  • Ovladavanje formulama za računanje koordinata poligonskih tačaka.
  • Osposobljavanje za samostalan rad i primenu znanja.
  • Sticanje znanja iz izravnanja čvorne tačke.
  • znati da odredi indirektnim putem elemente vlaka.
  • znati da sračuna direkcioni ugao i dužinu iz koordinata.
  • umeti da izvede formule za računanje koordinata tačaka u vlaku.
  • umeti da kontroliše merenja i računanja.
  • znati da pronađe belegu poligonske tačke.
  • znati da izvede formule za računanje koordinata čvorne tačke.
  • umeti da primeni teorijska znanja na praktičnim vežbama.
  • Indirektno određivanje elemenata poligonskog vlaka
  • Najčešći slučajevi vezivanja vlaka za nepristupačnu tačku
  • Propisi pri indirektnom određivanju
  • Računanje direkcionog ugla i dužine iz koordinata
  • Slepi poligonski vlak
  • Umetnuti poligonski vlak
  • Uglovno i dozvoljeno uglovno odstupanje
  • Računanje direkcionih uglova poligonskih strana
  • Linearna odstupanja i dozvoljeno odstupanje
  • Izravnanje koordinatnih razlika
  • Računanje koordinata poligonskih tačaka
  • Zatvoreni poligonski vlak
  • Čvorna tačka
  • Pronalaženje belega
  • Dvočasovni test provere znanja
  • Obnoviti elemente poligonskog vlaka.
  • Obnoviti trigonometrijske funkcije.
  • Na što većem broju primera objasniti primenu teorema za određivanje elemenata vlaka.
  • Proveriti poznavanje formula na primeru vezivanja vlaka za nepristupačnu datu tačku.
  • Uraditi primer računanja koordinata tačaka.
  • Zahtevati da učenici prihvate kontrole računanja kao sastavni deo obrade podataka.
  • Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Teorija grešaka

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA

  • Sticanje znanja iz potrebe i svrhe izravnanja.
  • Upoznavanje sa vrstama grešaka i njihovom uticaju na rezultate merenja.
  • Ovladavanje formulama za računanje proste i aritmetičke sredine.
  • Sticanje znanja o težinama
  • Usvajanje umenja korišćenja izvora informacija.
  • znati da nabroje vrste grešaka koje nastaju pri merenju.
  • znati da opišu kako greške utiču na merenja.
  • znati da definišu težine i koriste ih prilikom računanja
  • znati da izvede formule za računanje proste i opšte aritmetičke sredine.
  • moći da primeni osnovna znanja o oceni tačnosti.
  • Vrste grešaka
  • Ocena tačnosti izvršenih merenja
  • Prosta aritmetička sredina
  • Pojam težina
  • Opšta aritmetička sredina
  • Jednočasovni test provere znanja
  • Objasniti na primerima vrste grešaka.
  • Za domaći dati zadatke iz ocene tačnosti.
  • Obraditi teoriju grešaka pre čvorne tačke.
  • Omogućiti da uz pomoć knjige odgovore na najvažnija pitanja posle svakog časa na kojem je obrađen nov sadržaj i proveriti odgovore.
  • Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Linijska mreža

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA

  • Sticanje znanja iz terenskih radova u linijskoj mreži.
  • Ovladavanje formulama za računanje koordinata linijskih tačaka.
  • Osposobljavanje za samostalan rad i primenu znanja na praktičnim vežbama.
  • Sposobnost primene stečenih znanja.
  • znati da rekognoscira linijsku mrežu i obeleži tačke na terenu.
  • umeti da odmeri linijske tačke.
  • znati da definiše različite načine određivanja koordinata linijskih tačaka.
  • znati da samostalno primeni formule potrebne za geodetska računanja.
  • Cilj, značaj i klasifikacija linijske mreže
  • Rekognosciranje linijske mreže
  • Obeležavanje linijske tačke
  • Numerisanje, odmeranje linijskih tačaka
  • Računanje koordinata linijskih tačaka na liniji
  • Računanje koordinata linijskih tačaka na produžetku linije
  • Računanje koordinata linijskih tačaka na upravnoj
  • Računanje koordinata linijskih tačaka lučnim presekom
  • Registar linijske mreže
  • Jednočasovni test provere znanja
  • Obnoviti osnovne pojmove o linijskoj mreži.
  • Pokazati belege koje se koriste u linijskoj mreži.
  • Omogućiti da učenici samostalno obrade pojedine delove novog gradiva na času za koje imaju dovoljno predznanja.
  • Insistirati na određivanju predznaka koordinatnih razlika sa slike.
  • Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Elektronsko merenje dužina - elektronske merne stanice

Trajanje modula:

33 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o principu rada elektromagnetnih daljinomera.
  • Upoznavanje se jednim daljinomerom.
  • Naučiti rukovanje i korišćenje instrumentima.
  • Upoznavanje sa delovima merne stanice.
  • Sticanje znanja o uslovima instrumenta.
  • Sticanje znanja o memorisanju podataka i procesiranju na računar.
  • Razvijanje sposobnosti povezivanja znanja iz različitih oblasti.
  • znati osnovne pojmove o principu rada i podeli daljinomera.
  • steći znanja potrebna za usvajanje sadržaja drugih stručnih predmeta.
  • znati kako se mere i obrađuju dužine.
  • znati kako se vrši polarno snimanje.
  • Princip rada elektromagnetnih daljinomera
  • Opis jednog daljinomera
  • Elektronske merne stanice
  • Funkcije elektronskih mernih stanica
  • Delovi elektronske merne stanice
  • Ispitivanje i rektifikacija
  • Merenje uglova i dužina
  • Merenje i memorisanje podataka.
  • Organizacija memorije
  • Transfer podataka na računar
  • Procesiranje podataka na računaru
  • Specijalna merenja
  • Jednočasovni test provere znanja
  • Pokazati daljinomer.
  • Pokazati elektronsku mernu stanicu i delove instrumenta.
  • Demonstrirati postupak merenja dužine.
  • Demonstrirati ispitivanje uslova i zahtevati da učenici ponove postupak.
  • Obnoviti merenje uglova.
  • Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Snimanje detalja

Trajanje modula:

22 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA

  • Sticanje znanja o predmetu snimanja.
  • Sticanje znanja o izboru tačaka na objektima koje treba snimiti.
  • Sposobnost primene stečenih znanja u novim situacijama.
  • Upoznavanje sa otkrivanjem postojećih vodova.
  • Razvijanje samostalnosti u učenju i praktičnim vežbama.
  • znati da nabroji šta se snima.
  • znati da izabere tačke koje treba snimiti da bi objekti bili verno prikazani na planu.
  • znati da opiše kako se prikazuju podzemni vodovi i objekti na planovima.
  • znati da izabere tačke za vertikalnu predstavu terena.
  • Opšti pojmovi
  • Predmet snimanja
  • Snimanje graničnih linija
  • Snimanje zgrada
  • Snimanje saobraćajnica i pratećih objekata
  • Snimanje voda i objekata na njima
  • Snimanje raznih objekata (groblja, spomenici, usamljeni grobovi...)
  • Snimanje reljefa
  • Vrste vodova i podzemnih objekata
  • Otkrivanje postojećih vodova
  • Snimanje vodova i podzemnih objekata
  • Jednočasovni test provere znanja
  • Prikazati plan i na njemu objasniti koji su objekti snimljeni.
  • Prikazati plan podzemnih vodova.
  • Obnoviti razmeru.
  • Zadati da samostalno skiciraju zgradu u kojoj žive.
  • Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Ortogonalna metoda snimanja detalja

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA

  • Upoznavanje sa priborom za snimanje detalja ortogonalnom metodom.
  • Sticanje znanja o obeležavanju pravog ugla.
  • Sticanje teorijskih znanja o postupku i organizaciji potrebnih za praktične vežbe.
  • Sticanje znanja o snimanju nepristupačnih tačaka.
  • Ovladavanje formulama za računanje koordinata detaljnih tačaka.
  • Formiranje estetskog ukusa.
  • znati da ispita prizmu
  • znati da skicira detalje
  • znati da izabere detaljne tačke koje treba snimiti
  • znati da završi ili prekine snimanje
  • umeti da kontroliše merenje
  • znati da izvede formule po kojima će sračunati koordinate tačaka
  • Opšti pojmovi
  • Dvostruka petostrana prizma
  • Ispitivanje prizama
  • Skiciranje detalja za snimanje
  • Postupak i organizacija rada u toku snimanja
  • Snimanje detalja kombinacijama
  • Osnovni propisi za snimanje detalja
  • Kontrolna merenja
  • Računanje koordinata detaljnih tačaka
  • Jednočasovni test provere znanja
  • Pokazati prizmu i demonstrirati kako se koristi.
  • Insistirati da svaki učenik obeleži prav ugao pomoću prizme.
  • Obnoviti pribor za merenje dužina.
  • Upoznati učenike sa propisima za snimanje detalja.
  • Pokazati detaljnu skicu.
  • Zadati koordinate nekoliko tačaka da ih samostalno nanesu u određenoj razmeri.
  • Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Nivelmanska mreža

Trajanje modula:

28 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA

  • Osposobljavanje za dalje učenje.
  • Sticanje sistema pojmova o vrstama nivelmana i njihovoj primeni.
  • Naučiti rukovanje i korišćenje instrumenata.
  • Sticanje znanja o ispitivanju uslova nivelira
  • Usvajanje metoda i postupaka u geometrijskom nivelmanu potrebnih za praktične vežbe.
  • Ovladavanje formulama za računanje visina repera u vlaku.
  • Ovladavanje formulama za računanje visine čvornog repera.
  • umeti da definiše nivelmansku mrežu.
  • znati da proveri pribor za merenje visinskih razlika.
  • umeti da samostalno primeni postupak merenja na praktičnim vežbama
  • znati da upiše i obračuna podatke merenja.
  • znati da objasni od čega zavisi tačnost visinske razlike.
  • znati da izvede formule za računanje visina repera.
  • Pojam, cilj i značaj nivelmana
  • Podela nivelmana
  • Merenje visinskih razlika u geometrijskom nivelmanu
  • Definicija nivelmanske strane, vlaka i mreže
  • Nivelmanski reperi
  • Pribor za nivelanje
  • Nivelmanski instrumenti, ispitivanje i rektifikacija
  • Postupak nivelanja kod tehničkog nivelmana
  • Izvori grešaka pri nivelanju
  • Težina visinske razlike
  • Izravnanje nivelmanskog vlaka
  • Izravnanje visine čvornog repera
  • Jednočasovni test provere znanja
  • Obnoviti osnovne pojmove o nivelmanskoj mreži.
  • Pokazati pribor za merenje
  • Pokazati na instrumentu sve delove i objasniti praktično ispitivanje uslova.
  • Omogućiti da svaki učenik samostalno pročita podelu na letvi.
  • Pokazati repere.
  • Uraditi primer obrade zapisnika sa terena.
  • Ukazivati na greške koje nastaju pri merenju.
  • Obnoviti opštu aritmetičku sredinu.
  • Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Detaljni nivelman

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA

  • Sticanje znanja o značaju detaljnog nivelmana.
  • Sticanje znanja potrebnih za praktične vežbe na terenu.
  • Ovladavanje formulama za računanje visina detaljnih tačaka.
  • Usvajanje umenja korišćenja informacija.
  • Razvijanje sposobnosti povezivanja znanja iz različitih oblasti.
  • Usvajanje metoda, postupaka specifičnih za detaljni nivelman.
  • znati da izabere detaljne tačke za vertikalnu predstavu terena
  • znati da primeni detaljni nivelman površi i detaljni nivelman linija
  • umeti da samostalno primeni detaljni nivelman rasutih tačaka na praktičnim vežbama.
  • znati da izvede formule po kojima se računaju visine detaljnih tačaka.
  • Cilj, značaj i podela detaljnog nivelmana
  • Detaljni nivelman rasutih tačaka
  • Metod pravilnih figura
  • Detaljni nivelman po pravcima
  • Nivelman podužnog i poprečnih profila
  • Računanje visina detaljnih tačaka
  • Jednočasovni test provere znanja
  • Pokazati detaljnu skicu, fotokopiju katastarskog plana i fotoskicu.
  • Obnoviti postupak nivelanja u tehničkom nivelmanu.
  • Na primeru saobraćajnice objasniti detaljni nivelman linija.
  • Zahtevati da svaki učenik ponovi šta je podužni a šta poprečni profil.
  • Uraditi primer za računanje visina detaljnih tačaka.
  • Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Geodetska osnova - trigonometrijska mreža i referentna mreža

Trajanje modula:

31 čas

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA

  • Sticanje osnovnih znanja o značaju trigonometrijske mreže.
  • Upoznavanje sa signalima u nižim redovima.
  • Sticanje znanja o principu određivanja položaja trigonometrijskih tačaka.
  • Ovladavanje formulama potrebnim za računanje približnih koordinata.
  • Sticanje sistema pojmova.
  • Sticanje znanja o GPS mrežama (statika).
  • Osposobljavanje za dalje učenje.
  • Razvijanje sposobnosti povezivanja znanja iz različitih oblasti.
  • znati da objasni upotrebu trigonometrijske mreže
  • znati da nabroji i nacrta vrste i oblike trigonometrijske mreže
  • znati da opiše signale koji se koriste u nižim redovima
  • znati da definiše princip određivanja položaja trigonometrijskih tačaka
  • umeti da izvede formule za različite načine određivanja približnih koordinata presecanja pravaca
  • znati da definiše referentnu mrežu
  • znati da definiše vezu između tačaka
  • znati da definiše geografske i pravougle koordinate tačaka
  • znati da opiše obeležavanje tačaka
  • Uopšte o trigonometrijskoj mreži
  • Obeležavanje, numerisanje i opis položaja
  • Signalisanje trigonometrijskih tačaka
  • Princip određivanja položaja trigonometrijskih tačaka
  • Orijentisanje pravaca
  • Približne koordinate presecanjem napred
  • Presecanje pravaca nazad
  • GPS pozicioniranje tačaka
  • GPS relativno pozicioniranje
  • GPS geodetske mreže
  • Mreža permanentnih stanica
  • Horizontalni i vertikalni datum.
  • Jednočasovni test provere znanja
  • Pokazati belege trigonometrijskih tačaka.
  • Pokazati na modelima signala, kako se postavljaju iznad tačke.
  • Definisati metode presecanja pravaca i tražiti da svaki učenik ponovi uz crtanje slike.
  • Za presecanje napred, pre objašnjenja, tražiti da učenici uz pomoć knjige sami dođu do jednog rešenja.
  • Izvesti formule i za Kasinijev i za Potenot Snelijusov način i dozvoliti da izaberu onaj koji im je lakši.
  • Pokazati karte za osnovnu srpsku referentnu mrežu (dizajn i oblik mreže).
  • Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Polarna metoda snimanja detalja

Trajanje modula:

36 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA

  • Naučiti rukovanje tahimetrijskim instrumentima.
  • Sticanje znanja potrebnog za obradu podataka merenja.
  • Sticanje znanja iz postupka i organizacije snimanja potrebnog za praktične vežbe.
  • Upoznavanje sa osnovnim propisima, sticanje činjeničnog znanja.
  • Ovladavanje formulama za računanje koordinata detaljnih tačaka.
  • Sposobnost primene stečenih znanja u novim situacijama.
  • Formiranje estetskog ukusa.
  • znati da opiše običan tahimetar i da ga ispita.
  • znati da primeni formule za računanje dužine i visinske razlike bez izvođenja.
  • znati da opiše na kom principu rade autoredukcioni tahimetri.
  • znati da koristi letve za autoredukcione tahimetre.
  • znati da skicira detalje.
  • znati da izabere tačke koje treba snimiti.
  • znati da zapiše podatke merenja.
  • znati da snimi nepristupačne tačke i da kontroliše merenje.
  • znati da primeni formule potrebne za računanje koordinata.
  • Osnovni pojmovi
  • Običan tahimetar
  • Određivanje dužine i visinske razlike pri nagnutoj vizuri
  • Autoredukcioni tahimetri
  • Formule za određivanje dužine i visinske razlike
  • Računanje visina detaljnih tačaka.
  • Letve za autoredukcione tahimetre
  • Postupak pri tahimetrijskom snimanju
  • Osnovni propisi pri snimanju detalja polarnom metodom
  • Snimanje tačaka za vertikalnu predstavu terena sa izraženim reljefom, prikazivanje reljefa
  • Računanje koordinata detaljnih tačaka
  • Jednočasovni test provere znanja
  • Obnoviti osnovne pojmove o polarnoj metodi.
  • Pokazati na tahimetrima delove i postupak ispitivanja.
  • Zahtevati da učenici ponove postupak.
  • Pokazati letve i demonstrirati kako se čita podela.
  • Pokazati detaljnu skicu.
  • Uraditi primer za računanje koordinata.
  • Zadati da skiciraju deo ulice u kojoj žive.
  • Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Trigonometrijski nivelman

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA

  • Sticanje znanja o primeni trigonometrijskog nivelmana.
  • Izvođenje formula potrebnih za računanje.
  • Osposobljavanje za primenu teorijskog znanja potrebnog za usvajanje sadržaja drugih stručnih predmeta.
  • Osposobljavanje za dalje učenje.
  • Sticanje činjeničnih znanja.
  • Razvijanje sposobnosti povezivanja znanja iz različitih oblasti.
  • znati da definiše trigonometrijski nivelman.
  • znati da diskutuje formule za jednostrano i obostrano određivanje visinskih razlika.
  • znati da kaže od čega zavisi tačnost visinske razlike.
  • znati da nabroji za koje uticaje se koriguje visinska razlika.
  • znati da primeni postupak izravnanja u vlaku trigonometrijskog nivelmana.
  • znati šta treba da izmeri i kako da sračuna visine poligonskih i linijskih tačaka.
  • Trigonometrijsko merenje visinskih razlika
  • Formule za određivanje visinske razlike
  • Težina visinske razlike
  • Izravnanje vlaka trigonometrijskog nivelmana
  • Određivanje visina poligonskih i linijskih tačaka
  • Jednočasovni test provere znanja
  • Obnoviti vrste nivelmana.
  • Obnoviti merenje visinskih uglova girusnom metodom.
  • Ne treba tražiti izvođenje formula ali objasniti kako se do njih dolazi.
  • Obratiti pažnju na korekcione članove, kada se uzimaju u obzir i od čega zavise.
  • Uraditi primer za određivanje visinskih razlika.
  • Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Globalni pozicioni sistemi (GPS)

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE
MODULA

  • Sticanje činjeničnih znanja o globalnim pozicionim sistemima.
  • Razvijanje samostalnosti u učenju i intelektualnom radu.
  • Sposobnost primene stečenih znanja u novim situacijama.
  • Usvajanje metoda merenja.
  • znati da definiše pozicioniranje tačaka.
  • moći da kaže kako se obeležavaju tačke mreže.
  • znati da kaže primenu u premeru i katastru.
  • znati da nabroji metode merenja.
  • znati da ponovi osnovne pojmove o prijemnicima i njihovoj tačnosti.
  • GPS - kinematika
  • GPS geodetske mreže
  • Mreža permanentnih stanica
  • Horizontalni i vertikalni datum...
  • GPS primena u premeru i geodeziji
  • GPS metode merenja, GPS prijemnici.
  • Tačnost GPS prijemnika
  • Jednočasovni test provere znanja
  • Pokazati instrument.
  • Navesti primere praktične primene.
  • Pokazati karte za osnovnu srpsku referentnu mrežu.
  • Uspostaviti korelaciju sa ostalim geodetskim predmetima
  • Izložiti formu testa usvojenih znanja i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

*

*

 

 

 

*

 

 

 

 

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

• Krunislav Mihajlović, Krsta Vračarić i Đorđo Lazić, Geodezija za I razred

• Krunislav Mihajlović, Krsta Vračarić i Đorđo Lazić, Geodezija za II razred

• Krunislav Mihajlović, Krsta Vračarić i Đorđo Lazić, Geodezija za III razred

• Krunislav Mihajlović, Krsta Vračarić i Đorđo Lazić, Geodezija za IV razred

• Uredba o primeni tehnologije globalnog pozicionog sistema u okviru premera nepokretnosti

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

• Matematika

• Fizička geografija

• Geodetska merenja i računanja

• Geodetski planovi

• Primenjena geodezija

GEODETSKA MERENJA I RAČUNANJA

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

 

148

 

 

 

148

II

 

259

 

 

 

259

III

 

222

 

 

 

222

IV

 

136

 

 

 

136

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

• Sticanje potrebnih znanja iz oblasti geodezije

• Priprema za izučavanje i uspešno usvajanje znanja iz drugih stručnih oblasti

• Naučiti rukovanje i korišćenje instrumenata

• Ovladavanje formulama za obradu podataka merenja

• Ovladavanje postupcima merenja uglovnih i linearnih veličina

• Osposobljavanje učenika za samostalno prikupljanje i obradu podataka merenja

• Osposobljavanje učenika za izradu horizontalne i vertikalne predstave terena

• Razvijanje samostalnosti u učenju i intelektualnom radu

• Razvijanje sposobnosti povezivanja znanja iz različitih oblasti

• Spremnost za proveru znanja po modulima i u celini

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:                prvi

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Priprema za merenje dužina pantljikom i merenje dužina na terenu pantljikom

20

Priprema za merenje horizontalnih uglova, jedinice uglovnih mera i računske operacije sa uglovima

24

Izračunavanje horizontalnih i vertikalnih uglova i upis u TO 1 i TO 1v

44

Računanje redukcije i redukovanih dužina

20

Merenje horizontalnih i vertikalnih uglova

40

Razred:                drugi

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Merenje dužina elektronskim instrumentima

60

Radovi u poligonskoj mreži

68

Obrada podataka u poligonskoj mreži

98

Obrada podataka u linijskoj mreži

33

Razred:                treći

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Snimanje detalja ortogonalnom metodom

54

Terenski radovi u geometrijskom nivelmanu

48

Obrada podataka u geometrijskom nivelmanu

27

Poligonska mreža - izrada elaborata

66

Linijska mreža - izrada elaborata

27

Razred:                četvrti

NAZIV MODULA

Trajanje modula (časovi)

Snimanje detalja polarnom metodom

54

Primenjena geodezija

24

Globalni pozicioni sistem - GPS

16

Trigonometrijska mreža

24

Trigonometrijski nivelman

18

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Priprema za merenje dužina pantljikom i merenje dužina na terenu pantljikom

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja i veština potrebnih za merenje dužina na terenu
  • Osposobljavanje za samostalan rad
  • Naučiti rukovanje i korišćenje pribora za merenje dužina
  • znati da definiše i koristi jedinice za merenje dužine
  • umeti da koristi pantljiku i pribor za merenje dužina
  • umeti da pomoću viska odredi vertikalnost značke
  • umeti da obeleži pravac na terenu kada se krajnje tačke dogledaju i kada se ne dogledaju
  • umeti da meri dužine poligonskih strana od preloma do preloma i neprekidno
  • umeti da izmerene podatke upiše u T.O. 18
  • Jedinice za merenje i način merenja dužina pantljikom
  • Pribor za merenje dužina pantljikom
  • Materijalizacija pravca vertikale i dovođenje značke u vertikalan položaj pomoću viska
  • Obeležavanje pravca duži na terenu kada se krajnje tačke dogledaju i ne dogledaju
  • Merenje dužina poligonskih strana po ravnom terenu sa upisom u to18
  • Merenje dužina poligonskih strana od preloma do preloma
  • Merenje dužina poligonskih strana neprekidno
  • Tročasovni pismeni zadatak
  • Insistirati na tome da svaki učenik izmeri zadatu dužinu na terenu i unese podatke merenja u odgovarajući obrazac
  • Izložiti formu pismenog zadatka i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

*

*

 

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Priprema za merenje horizontalnih uglova, jedinice uglovnih mera i računske operacije sa uglovima

Trajanje modula:

24 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Naučiti rukovanje i korišćenje teodolita
  • Ovladavanje veštinom viziranja i očitavanja podele
  • Sposobnost primene stečenih znanja o uglovima i uglovnim merama u novim situacijama
  • Razvijanje sposobnosti povezivanja znanja iz različitih oblasti
  • znati da nabroji delove teodolita i njihovu funkciju
  • umeti da pripremi teodolit za rad i da rukuje njime
  • umeti da vizira tačke
  • umeti da otkloni končaničnu paralaksu
  • umeti da očita vrednost pravca na limbu
  • umeti da izmeri zadati ugao i da ga izrazi u različitim mernim jedinicama
  • Teodolit, sastavni delovi teodolita, rukovanje teodolitom
  • Viziranje, dovođenje končanice na daljinu jasnog vida
  • Poništavanje končanične paralakse
  • Očitavanje podele limba pomoću mikroskopa sa crtom i skalom crtica
  • Pojam ugla
  • Jedinice za merenje uglova
  • Osnovne računske operacije sa uglovima uz pretvaranje iz seksagezimalne u centezimalnu i obrnuto
  • Tročasovni pismeni zadatak
  • Insistirati na tome da svaki učenik ume da postavi i koristi teodolit
  • Proveriti da li svaki učenik zna da vizira i očitava vrednost pravca
  • Izložiti formu pismenog zadatka i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

*

*

 

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Izračunavanje horizontalnih i vertikalnih uglova i upis u TO 1 i TO 1V

Trajanje modula:

44 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o pravilnom unošenju merenih podataka u TO1 i T.O.1V
  • Sticanje znanja o obradi podataka u T.O.1 i T.O.1V
  • Formiranje umenja rešavanja problema
  • umeti da unese podatke merenja u T.O.1
  • umeti da izračuna sredine, redukovane sredine i da izvrši kontrolu računanja
  • umeti da izračuna sredinu uglova iz dva i više girusa
  • umeti da izvrši kontrolu računanja
  • umeti da upiše podatke merenja u T.O.1v i sračuna konačne vrednosti visinskih uglova
  • Upis podataka merenja u zapisnik T.O.1 i pravila upisivanja
  • Računanje sredina, redukovanih sredina i kontrola računanja
  • Računanje sredina uglova iz dva i više girusa
  • Upis podataka merenja u obrazac T.O.1v i pravila upisa
  • Računanje sredina iz opažanja u jednom girusu i kontrola računanja
  • Računanje sredina iz opažanja u tri girusa i kontrola računanja
  • Tročasovni pismeni zadatak
  • Uraditi kompletan ugledni primer unošenja podataka sa izračunavanjem i predviđenim kontrolama računanja u T.O.1 i T.O.1v
  • Učenici samostalno i uz pomoć nastavnika obrađuju svoje primere sa terena
  • Izložiti formu pismenog zadatka i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

*

*

 

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Računanje redukcija i redukovanih dužina

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o načinu izračunavanja redukovanih dužina i računanje redukcije
  • Formiranje umenja rešavanja problema
  • Osposobljavanje za dalje učenje
  • znati da izračuna redukovane dužine bez preloma sa i bez izdizanja
  • znati da izračuna redukovane dužine merene od preloma do preloma
  • znati da izračuna redukovane dužine merene neprekidno
  • Računanje redukcija i redukovanih dužina bez preloma i izdizanja
  • Računanje redukcija i redukovanih dužina bez preloma sa izdizanjem
  • Računanje redukcija i redukovanih dužina od preloma do preloma
  • Računanje redukcija i redukovanih dužina merenih neprekidno
  • Tročasovni pismeni zadatak
  • Uraditi kompletne ugledne primere redukovanja dužina za različite situacije na terenu (sa i bez preloma, sa i bez izdizanja i neprekidno)
  • Učenici samostalno ili uz pomoć nastavnika obrađuju svoje primere sa terena
  • Izložiti formu pismenog zadatka i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

*

*

 

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Merenje horizontalnih i vertikalnih uglova

Trajanje modula:

40 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Naučiti rukovanje i korišćenje instrumenata
  • Usvajanje metoda specifičnih za merenje uglova
  • Usvajanje umenja korišćenja izvora informacija
  • umeti da ispita i rektifikuje teodolit
  • umeti da centriše teodolit
  • umeti da primeni metode merenja, upiše rezultate i izračuna konačne vrednosti
  • Ispitivanje teodolita i rektifikacija prvog uslova
  • Centrisanje teodolita običnim i optičkim viskom
  • Opažanje pravaca prostom metodom i upisivanje podataka
  • Opažanje pravaca girusnom metodom, upisivanje u zapisnik i računanje redukovanih sredina pravaca
  • Ispitivanje uslova teodolita za merenje vertikalnih uglova
  • Opažanje pravaca u jednom girusu, upisivanje u zapisnik i računanje zenitnih daljina
  • Opažanje pravaca u tri girusa, upisivanje u zapisnik i računanje sredina vertikalnih uglova
  • Testiranje praktičnih veština
  • Pokazati postupak ispitivanja i rektifikacije i zahtevati da svaki učenik ponovi
  • Zadati da svaki učenik opaža različite tačke i samostalno obradi podatke merenja
  • Na primeru trougla obeleženog na terenu i izmerenih unutrašnjih uglova i zenitnih daljina na svakoj stanici, proveriti veštinu učenika i objasniti kriterijumom ocenjivanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

 

 

*

*

 

 

Naziv modula:

Merenje dužina elektronskim instrumentima

Trajanje modula:

60 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Naučiti korišćenje instrumenata
  • Razvijanje samostalnosti u učenju i intelektualnom radu
  • Usvajanje umenja korišćenja izvora informacija
  • Formiranje umenja rešavanja problema
  • umeti da izmeri dužinu elektrooptičkim daljinomerom
  • umeti da sračuna horizontalnu dužinu
  • umeti da izmeri dužinu, horizontalni i vertikalni ugao elektronskom mernom stanicom
  • umeti da prenese dužinu, horizontalni i vertikalni ugao sa elektronske merne stanice na računar
  • Elektronsko merenje dužina elektrooptičkim daljinomerima i merenje vertikalnih uglova teodolitom
  • Izračunavanje horizontalnih dužina i visinskih razlika iz podataka merenja
  • Merenje dužina, horizontalnih i vertikalnih uglova elektronskom mernom stanicom i njihova registracija
  • Prenos podataka merenja sa elektronske merne stanice na računar
  • Obrada podataka merenja elektronskom mernom stanicom
  • Raditi sa grupama od najviše pet učenika
  • Svaki učenik na svakoj stanici samostalno meri, zapisuje, obračunava i vrši kontrole merenja
  • Svaki učenik na svakoj stanici samostalno meri elektronskom mernom stanicom i registruje podatke
  • Svaki učenik vrši prenos podataka sa elektronske merne stanice na računar

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

*

 

*

 

 

 

Naziv modula:

Radovi u poligonskoj mreži

Trajanje modula:

68 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Naučiti korišćenje instrumenata
  • Primena metoda za merenje uglova
  • Usvajanje umenja korišćenja izvora informacija
  • Formiranje umenja rešavanja problema
  • umeti da rekognoscira poligonsku mrežu
  • umeti da stabilizuje belegu poligonske tačke i opiše njen položaj
  • umeti da rekognoscira poligonsku mrežu
  • umeti da izmeri dužine poligonskih strana elektrooptičkim daljinomerom i elektronskim mernim stanicama
  • umeti da izmeri horizontalne i vertikalne uglove u poligonskom vlaku
  • Rekognosciranje poligonskog vlaka
  • Stabilizacija belega poligonskih tačaka
  • Opis položaja poligonskih tačaka
  • Merenje dužina poligonskih strana elektronskim putem
  • Merenje horizontalnih uglova u poligonskoj mreži
  • Merenje vertikalnih uglova u poligonskoj mreži
  • Merenje dužina i uglova u vlaku elektronskom mernom stanicom sa registrovanjem podataka i prenosom na računar
  • Raditi sa grupama od najviše pet učenika
  • Za svaku grupu rekognoscirati vlak i uraditi stabilizaciju i opis položaja poligonskih tačaka
  • Svaki učenik na svakoj stanici samostalno meri, zapisuje, obračunava i vrši kontrole merenja
  • Svaki učenik na svakoj stanici samostalno meri elektronskom mernom stanicom i registruje podatke
  • Svaki učenik vrši prenos podataka sa elektronske merne stanice na računar

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

*

 

*

*

 

 

Naziv modula:

Obrada podataka u poligonskoj mreži

Trajanje modula:

89 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja iz indirektnog određivanja el. poligonskog vlaka.
  • Sposobnost primene stečenog znanja u novim situacijama.
  • Formiranje umenja rešavanja problema.
  • Ovladavanje formulama za računanje direkcionog ugla i dužine iz koordinata.
  • Ovladavanje formulama za računanje koordinata poligonskih tačaka.
  • Osposobljavanje za samostalan rad i primenu znanja
  • umeti da odredi indirektnim putem elemente vlaka.
  • umeti da sračuna direkcioni ugao i dužinu iz koordinata.
  • umeti da primeni formule za računanje koordinata tačaka u vlaku.
  • umeti da kontroliše merenja i računanja.
  • umeti da primeni teorijska znanja na praktičnim vežbama.
  • Računanje redukovanih dužina i visinskih razlika u T.O.18e
  • Računanje dužina strana i direkcionog ugla iz koordinata krajnjih tačaka u T.O. 8
  • Tročasovna pismena provera znanja
  • Rešavanje trougla primenom sinusne teoreme
  • Rešavanje trougla primenog tangensne teoreme
  • Rešavanje trougla primenom sinusne kosinusne i tangensne teoreme (kombinovani zadatak)
  • Tročasovna primena provera znanja
  • Računanje koordinata poligonskih tačaka u slepom poligonskom vlaku u T.O. 19
  • Računanje koordinata poligonskih tačaka u umetnutom poligonskom vlaku u T.O. 19
  • Računanje koordinata poligonskih tačaka u zatvorenom poligonskom vlaku u T.O. 19
  • Tročasovna pismena provera znanja
  • Na što većem broju primera objasniti primenu teorema za rešavanje trougla
  • Obnoviti elemente poligonskog vlaka.
  • Obnoviti trigonometrijske funkcije i njihovu primenu.
  • Na što većem broju primera objasniti primenu teorema za određivanje elemenata, vlaka.
  • Uraditi primer računanja koordinata tačaka.
  • Zahtevati da učenici prihvate kontrole računanja kao sastavni deo obrade podataka.
  • Učenici samostalno rade izabrane primere, sami vrše kontrolu računanja
  • Dati odgovarajuće primere za rad domaćeg zadatka

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

*

*

*

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Obrada podataka u linijskoj mreži

Trajanje modula:

33 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja iz terenskih radova u linijskoj mreži.
  • Korišćenje formula za računanje koordinata linijskih tačaka.
  • Osposobljavanje za samostalan rad i primenu znanja na praktičnim vežbama.
  • Sposobnost primene stečenih znanja.
  • znati da primeni različite načine određivanja koordinata linijskih tačaka.
  • Računanje koordinata tačaka na liniji i produžetku linije
  • Računanje koordinata tačaka na produžetku linije
  • Računanje koordinata tačaka na liniji i upravnoj
  • Računanje koordinata tačaka lučnim presekom
  • Tročasovni pismeni zadatak
  • Na što većem broju primera objasniti različite načine određivanja koordinata linijskih tačaka
  • Obnoviti formule za računanje koordinata i njihovu primenu
  • Zahtevati da učenici i računskim putem i pomoću slike određuju predznake koordinatnih razlika
  • Učenici samostalno rade izabrane primere, sami vrše kontrolu računanja
  • Dati odgovarajuće primere za rad domaćeg zadatka
  • Izložiti formu pismenog zadatka i upoznati učenike sa kriterijumom ocenjivanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

*

*

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Snimanje detalja ortogonalnom metodom

Trajanje modula:

54 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Naučiti rukovanje priborom za snimanje detalja ortogonalnom metodom.
  • Sticanje znanja o obeležavanju pravog ugla.
  • Sticanje znanja iz rekognosciranja i obeležavanja linijskih tačaka
  • Sticanje znanja o postupku i organizaciji potrebnih za praktične vežbe.
  • Sticanje znanja o snimanju nepristupačnih tačaka.
  • Ovladavanje formulama za računanje koordinata detaljnih tačaka.
  • Formiranje estetskog ukusa.
  • umeti da ispita prizmu.
  • umeti da skicira detalje.
  • umeti da izabere detaljne tačke koje treba snimiti, znati da završi ili prekine snimanje.
  • umeti da kontroliše merenje.
  • umeti da primeni formule po kojima će sračunati koordinate detaljnih tačaka
  • Prizme: ispitivanje prizama, podizanje i spuštanje upravnih
  • Rekognosciranje linijske mreže, odmeranje linijskih tačaka i računanje njihovih koordinata
  • Podela na listove i skice detalja izabranog poligona za snimanje, opis listova skice, nanošenje i kontrola nanošenja mreže
  • Skiciranje terena za snimanje ortogonalnom metodom
  • Snimanje detalja ortogonalnom metodom i kontrole snimanja
  • Rad u grupama od pet članova
  • Pokazati ispitivanje prizama i zahtevati da svaki učenik samostalno ispita prizmu
  • Pokazati postupak podizanja i spuštanja upravne i zahtevati da svaki učenik samostalno ponovi postupak
  • Sve grupe će zajedno rekognoscirati linijsku mrežu na terenu predviđenu za snimanje
  • Svaka grupa će na terenu izvršiti potrebna merenja i sračunati koordinate linijskih tačaka
  • Svaki učenik će na skici naneti mrežu u odgovarajućoj razmeri i samostalno skicirati detalje
  • Sa svakom grupom obnoviti snimanje detalja i obratiti pažnju učenicima na kontrolna merenja
  • Podatke merenja evidentirati u zapisniku

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

*

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Terenski radovi u geometrijskom nivelmanu

Trajanje modula:

48 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Osposobljavanje za dalje učenje.
  • Naučiti rukovanje i korišćenje instrumenata.
  • Sticanje znanja o ispitivanju uslova nivelira
  • Usvajanje metoda i postupaka u geometrijskom nivelmanu.
  • Razvijanje sposobnosti povezivanja znanja iz različitih oblasti
  • Usvajanje metoda, postupaka, specifičnih za detaljni nivelman
  • umeti da proveri pribor za merenje visinskih razlika.
  • umeti da samostalno primeni postupak merenja na vežbama
  • umeti da upiše i obračuna podatke merenja.
  • Ispitivanje i rektifikacija centrične libele na nivelmanskoj letvi
  • Ispitivanje i rektifikacija nivelmanskih instrumenata - nivelira
  • Merenje visinskih razlika nivelmanskih strana u tehničkom nivelmanu
  • Detaljni nivelman rasutih tačaka na terenu snimljenom ortogonalnom metodom
  • Obnoviti osnovne pojmove o nivelmanskoj mreži.
  • Pokazati pribor za merenje visinskih razlika
  • Pokazati na instrumentu sve delove i ispitivanje uslova
  • Insistirati da svaki učenik samostalno ponovi postupak ispitivanja
  • Pokazati repere.
  • Ukazivati na greške koje nastaju pri merenju.
  • Pokazati detaljnu skicu sa već upisanim podacima dobijenim pri sprovođenju detaljnog nivelmana

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

*

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Obrada podataka u geometrijskom nivelmanu

Trajanje modula:

27 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Usvajanje umenja korišćenja formula za računanje visina repera u vlaku.
  • Usvajanje umenja korišćenja formula za računanje visine čvornog repera.
  • Formiranje umenja rešavanja problema.
  • umeti da izračuna visine repera.
  • umeti da kontroliše merenje i računanje
  • umeti da izračuna visine detaljnih tačaka
  • Računanje nadmorskih visina tačaka u umetnutom nivelmanskom vlaku
  • Računanje nadmorske visine čvornog repera
  • Računanje nadmorskih visina tačaka određenih detaljnim nivelmanom
  • Tročasovni pismeni zadatak
  • Obnoviti računanje visina repera u vlaku
  • Uraditi primer računanja visina u vlaku na osnovu kojega će učenici samostalno obrađivati podatke svojih merenja
  • Uraditi primer računanja visina detaljnih tačaka na osnovu kojega će učenici samostalno obrađivati podatke svojih merenja
  • Upoznati učenike sa temom za pismeni zadatak i načinom ocenjivanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

*

*

*

 

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Poligonska mreža - izrada elaborata

Trajanje modula:

66 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Primena znanja iz indirektnog određivanja elemenata poligonskog vlaka.
  • Sposobnost primene stečenog znanja u novim situacijama.
  • Formiranje umenja rešavanja problema.
  • Korišćenje formula za računanje direkcionog ugla i dužine iz koordinata, i računanje koordinata poligonskih tačaka
  • Osposobljavanje za samostalan rad i primenu znanja.
  • umeti da odredi indirektnim putem elemente vlaka.
  • umeti da sračuna direkcioni ugao i dužinu iz koordinata.
  • umeti da primeni formule za računanje koordinata tačaka u vlaku.
  • umeti da kontroliše merenja i računanja.
  • umeti da sračuna koordinate čvorne tačke
  • Obrada podataka u T.O. 1, 8, 13, 14, 18, 19, 21 i 25
  • Izrada skice poligonske mreže na osnovu datih i sračunatih tačaka
  • Tročasovni pismeni zadatak
  • Svakom učeniku dati zadatak sa različitim podacima koji sadrži sve elemente poligonske mreže
  • U zadatku definisati dinamiku izrade i rok završetka izrade
  • Učenici uz konsultacije sa nastavnikom rešavaju zadatak primenjujući stečeno znanje i vrše sve neophodne kontrole
  • Pre dobijanja zadatka učenike upoznati sa kriterijumom ocenjivanja
  • U toku rada nastavnik prati izradu, a konačnu ocenu učenici dobijaju na završetku rada
  • Upoznati učenike sa temom za pismeni zadatak i načinom ocenjivanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

*

*

*

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Linijska mreža - izrada elaborata

Trajanje modula:

27 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Primena znanja iz terenskih radova u linijskoj mreži.
  • Primena formula za računanje koordinata linijskih tačaka.
  • Osposobljavanje za dalje učenje
  • Sposobnost primene stečenih znanja u novim situacijama
  • umeti da samostalno redukuje koso merene dužine
  • umeti da samostalno primeni različite načine određivanja koordinata linijskih tačaka.
  • Obrada podataka u T.O. 18, 22, 23 i 25
  • Izrada skice linijske mreže na osnovu datih i sračunatih tačaka
  • Tročasovni pismeni zadatak
  • Svakom učeniku dati zadatak sa različitim podacima koji sadrži sve elemente linijske mreže
  • U zadatku definisati dinamiku izrade i rok završetka izrade
  • Učenici uz konsultacije sa nastavnikom rešavaju zadatak primenjujući stečeno znanje i vrše sve neophodne kontrole
  • Pre dobijanja zadatka učenicima se obrazlaže kriterijum ocenjivanja
  • U toku rada nastavnik prati izradu a konačnu ocenu učenici dobijaju na završetku rada
  • Upoznati učenike sa temom za pismeni zadatak i načinom ocenjivanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

*

*

 

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Snimanje detalja polarnom metodom

Trajanje modula:

54 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Naučiti rukovanje tahimetrijskim instrumentima.
  • Primena znanja potrebna za obradu podataka merenja.
  • Primena znanja iz postupka i organizacije snimanja potrebnog za praktične vežbe.
  • Upoznavanje sa osnovnim propisima za snimanje detalja polarnom metodom
  • Sposobnost primene stečenih znanja u novim situacijama.
  • Formiranje estetskog ukusa.
  • umeti da koristi autoredukcioni tahimetar i da ga ispita.
  • umeti da primeni formule za računanje dužina i visinskih razlika
  • umeti da koristi letve za autoredukcione tahimetre
  • umeti da skicira detalje.
  • umeti da izabere tačke koje treba snimiti.
  • umeti da zapiše podatke merenja.
  • umeti da snimi nepristupačne tačke i da kontroliše merenje.
  • umeti da primeni elektronsku mernu stanicu za potrebe snimanja polarnom metodom
  • Rekognosciranje poligonske mreže za snimanje polarnom metodom
  • Izbor instrumenta i pribora, rukovanje sa instrumentom, ispitivanje i rektifikacija instrumenta
  • Podela na listove i skice detalja izabranog poligona za snimanje, opis listova skice, nanošenje i kontrola nanošenja mreže
  • Skiciranje terena za snimanje polarnom metodom
  • Snimanje detalja polarnom metodom i kontrola snimanja
  • Obrada podataka u zapisniku za autoredukcioni tahimetar
  • Obrada podataka zapisnika elektronske merne stanice, štampanje zapisnika
  • Rad u grupama od pet članova
  • Pokazati ispitivanje tahimetra i zahtevati da ga svaki učenik samostalno ispita
  • Sve grupe će zajedno rekognoscirati poligonsku mrežu na terenu predviđenu za snimanje
  • Svaka grupa će na terenu izvršiti potrebna merenja i sračunati koordinate poligonskih tačaka
  • Svaki učenik će na skici naneti mrežu u odgovarajućoj razmeri i samostalno skicirati detalje
  • Sa svakom grupom obnoviti snimanje detalja i obratiti pažnju učenicima na kontrolna merenja
  • Podatke merenja evidentirati u zapisniku
  • Učenici će samostalno obraditi podatke merenja
  • Na istom terenu snimiti detalje elektronskom mernom stanicom

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

*

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Primenjena geodezija

Trajanje modula:

24 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Osposobljavanje za dalje učenje
  • Formiranje umenja rešavanja problema
  • Razvijanje sposobnosti povezivanja znanja iz različitih oblasti
  • Sposobnost primene stečenih znanja u novim situacijama
  • umeti da samostalno sračuna podatke za obeležavanje tačaka: polarnom, ortogonalnom i metodom preseka pravaca
  • umeti da samostalno obeleži tačke
  • Priprema zadataka za obeležavanje projektovanog objekta na terenu polarnom, ortogonalnom i metodom preseka pravaca
  • Obeležavanje projektovanog objekta na terenu: polarnom, ortogonalnom i metodom preseka pravaca
  • Priprema podataka za obeležavanje projektovane trase puta: polarnom, ortogonalnom i metodom preseka pravaca
  • Obeležavanje projektovane trase puta: polarnom, ortogonalnom i metodom preseka pravaca
  • Dvočasovni pismeni zadatak
  • Rad u grupama od pet učenika
  • Obnoviti znanja i metode merenja uglova i dužina kao i korišćenje instrumenata
  • Definisati učenicima zadatak obeležavanja objekta sa mreže geodetskih tačaka
  • Učenici treba da uz pomoć nastavnika, koristeći znanja iz primenjene geodezije, sračunaju podatke za obeležavanje i urade preglednu skicu obeležavanja
  • Upoznati učenike sa temom za pismeni zadatak i načinom ocenjivanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

*

*

 

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Globalni pozicioni sistem - GPS

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje činjeničnih znanja o globalnim pozicionim sistemima GPS
  • Razvijanje samostalnosti u učenju i intelektualnom radu.
  • Sposobnost primene stečenih znanja u novim situacijama.
  • Usvajanje metoda merenja specifičnih za GPS
  • umeti da pozicionira tačke.
  • umeti da primeni instrument na poslovima premera zemljišta
  • znati da primeni metode merenja.
  • Određivanje koordinata pomoću GPS sistema i snimanje detalja
  • Prenos podataka na računar i kartiranje tačaka
  • Pokazati instrument i demonstrirati njegovu upotrebu
  • Pokazati primere praktične primene.
  • Pokazati karte za osnovnu srpsku referentnu mrežu.
  • Uspostaviti korelaciju sa ostalim geodetskim predmetima

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

 

*

*

 

 

 

 

 

Naziv modula:

Trigonometrijska mreža

Trajanje modula:

24 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Usvajanje umenja korišćenja znanja o principima određivanja položaja trigonometrijskih tačaka.
  • Usvajanje umenja korišćenja formula potrebnih za računanje približnih koordinata.
  • Sticanje sistema pojmova.
  • Osposobljavanje za dalje učenje.
  • Razvijanje sposobnosti povezivanja znanja iz različitih oblasti.
  • umeti da, samostalno na terenu, sprovede merenja neophodna za računanje koordinata trigonometrijskih tačaka
  • umeti da sračuna približne koordinate
  • Opažanje pravaca na terenu za određivanje položaja tačaka metodom preseka pravaca napred, nazad i u stranu
  • Računanje koordinata tačaka metodom preseka pravaca napred, nazad i u stranu
  • Dvočasovni pismeni zadatak
  • Na terenu obeležiti nepoznatu tačku i opažati tri date tačke u dva girusa
  • Na osnovu koordinata datih tačaka i redukovanih sredina opažanih pravaca sračunati koordinate tražene tačke
  • Uraditi primere za presecanje napred i u stranu na osnovu kojih će učenici samostalno obraditi podatke svojih merenja
  • Upoznati učenike sa temom za pismeni zadatak i načinom ocenjivanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno izlaganje

test

esej

domaći zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

*

*

 

 

 

*

 

 

Naziv modula:

Trigonometrijski nivelman

Trajanje modula:

18 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje znanja o primeni trigonometrijskog nivelmana.
  • Usvajanje umenja korišćenja formula potrebnih za računanje visinskih razlika
  • Osposobljavanje za primenu znanja potrebnog za usvajanje sadržaja drugih stručnih predmeta.
  • Osposobljavanje za dalje učenje.
  • Sticanje činjeničnih znanja.
  • Razvijanje sposobnosti povezivanja znanja iz različitih oblasti.
  • umeti da sračuna visinske razlike između geodetskih tačaka
  • umeti da izračuna visine trigonometrijskih i poligonskih tačaka u vlaku
  • umeti da kontroliše merenje i računanje
  • Računanje visinskih razlika između trigonometrijskih, poligonskih i linijskih tačaka metodom trigonometrijskog nivelmana
  • Izrada elaborata
  • Dvočasovni pismeni zadatak
  • Uraditi primere na osnovu kojih će učenici samostalno raditi elaborat
  • Pre dobijanja zadatka za izradu elaborata učenicima obrazložiti kriterijum ocenjivanja
  • U toku rada nastavnik prati izradu a konačnu ocenu učenici dobijaju na završetku rada
  • Upoznati učenike sa temom za pismeni zadatak i načinom ocenjivanja

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

test

esej

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost
na času

praćenje praktičnog rada

dnevnik rada

test praktičnih veština

samostalni praktični rad

grafički rad

 

 

 

 

*

*

 

 

 

*

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

• K. Mihajlović - Praktikum iz predmeta Geodetska merenja i računanja

• K. Mihajlović i grupa autora Geodezija za I razred geodetske škole

• K. Mihajlović i grupa autora Geodezija za II razred geodetske škole

• K. Mihajlović i grupa autora Geodezija za III razred geodetske škole

• K. Mihajlović i grupa autora Geodezija za IV razred geodetske škole

Zbirka Pravilnika propisa za državni premer

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

• Geodezija

• Primena računara u geodeziji

• Matematika

• Geodetski planovi

• Primenjena geodezija

Sledeći

Napomene

Danom stupanja na snagu Pravilnika o nastavnom planu i programu opšteobrazovnih predmeta srednjeg stručnog obrazovanja u području rada geodezija i građevinarstvo ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 5/2011), odnosno 15. juna 2011. godine, prestao je da važi Pravilnik o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovne profile geodetski tehničar - geometar i monter suve gradnje ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik" br. 12/2004, 11/2005, 8/2006 i 3/2007) delu koji se odnosi na nastavni plan i nastavni program opšteobrazovnih predmeta prvog razreda za obrazovni profil geodetski tehničar - geometar.

Danom stupanja na snagu Pravilnika o nastavnom planu i programu stručnih predmeta srednjeg stručnog obrazovanja u području rada geodezija i građevinarstvo ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 5/2011), odnosno 15. juna 2011. godine, prestao je da važi Pravilnik o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovne profile geodetski tehničar - geometar i monter suve gradnje ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik" br. 12/2004, 11/2005, 8/2006 i 3/2007) u delu koji se odnosi na nastavni plan i nastavni program stručnih predmeta prvog razreda za obrazovni profil geodetski tehničar - geometar.