O NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNE
PROFILE ELEKTROTEHNIČAR ZA ELEKTRONIKU NA VOZILIMA I AUTOELEKTRIČAR
("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik",
br. 13/2004, 12/2005, 8/2006, 3/2007 i 5/2011 - dr. pravilnici)
Član 1
Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda
za obrazovne profile elektrotehničar za elektroniku na vozilima i autoelektričar,
koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Član 2
Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se u skladu
sa:
1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja
za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik
RS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br.
4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/2002, 5/2003 i 10/2003),
i to sa nastavnim planom i programom:
1) srpskog jezika i književnosti;
2) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;
3) jezika nacionalnih manjina;
4) fizičkog vaspitanja;
5) računarstva i informatike;
6) hemije;
7) biologije;
8) muzičke umetnosti;
9) likovne kulture;
10) ekologije i zaštite životne sredine;
11) sociologije;
12) filozofije;
13) građanskog vaspitanja i
2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta verska
nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", broj 6/2003).
Član 3
Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik
o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovne profile elektrotehničar za
elektroniku na vozilima i autoelektričar ("Prosvetni glasnik", broj
4/2004).
Član 4
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja
u "Prosvetnom glasniku".
NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA
Područje rada: ELEKTROTEHNIKA
Obrazovni profil: AUTOELEKTRIČAR - ogled
Trajanje obrazovanja: tri godine
Cilj ogleda:
Unapređenje kvaliteta i osavremenjivanje obrazovno-vaspitnog
rada kroz:
• uvođenje u svakodnevnu nastavnu praksu savremenih i efikasnih
metoda rada sa učenicima;
• uvođenje novog nastavnog plana i programa u cilju ostvarivanja
ishoda stručnog obrazovanja i obrazovanja uopšte;
• povećanje fonda časova vežbi i praktičnog rada, radi uspešnog
ostvarivanja ciljeva obrazovanja za ovaj obrazovni profil;
• uvođenja preduzetništva u nastavni program radi razvijanja
preduzetničkog duha kod učenika;
• izradu kriterijuma ocenjivanja i građenja standarda ocenjivanja
učenika;
• proveru novog koncepta završnog ispita.
Uvođenje organizacionih novina:
• prilagođavanje organizacije nastavnog procesa u školi, u
okviru godišnjeg fonda časova, a u skladu sa očekivanim ishodima stručnog obrazovanja
i uslovima rada u školi i na radnom mestu;
• nastavni sadržaji su organizovani modularno za sve stručne
predmete;
• uvođenje izborne nastave, kao mogućnosti da učenik samostalno
kreira deo svog obrazovanja;
Očekivani ishodi ogleda
- Brzo adaptiranje učenika na uslove rada.
- Unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:
- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima
primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;
- efikasnije usvajanje generativnih, transfernih i
funkcionalnih znanja i veština, relevantnih za buduću profesiju kao rezultat
modularnog pristupa;
- ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;
- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog
programa na nivou škole i na nivou Republike.
Trajanje ogleda
Ogled se sprovodi od 1. septembra 2003. godine kroz najmanje
tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene
rezultata, ministar prosvete i sporta.
Način ostvarivanja ogleda
Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa.
Nastaviće se sa organizovanjem obuke nastavnika za primene
novih metoda rada sa učenicima, primene novog nastavnog programa i objektivnog
ocenjivanja u svakodnevnoj obrazovnoj praksi.
Obuka za nastavnike srednjih stručnih škola u kojima se ostvaruje
program ovog ogleda, organizuje se u sledećim oblastima koje su bitne za unapređenje
kvaliteta obrazovnog rada:
- nova koncepcija obrazovanja (usmerenost na ciljeve i ishode
obrazovanja, modularni pristup u obrazovanju);
- stručno usavršavanje nastavnika za primenu novih nastavnih
metoda;
- stručno usavršavanje nastavnika u okviru matične struke.
Nastavnici srednjih stručnih škola će u okviru obrazovno-vaspitnog
rada primenjivati metode rada i ocenjivanja za koje su obučavani na seminarima.
U okviru Zavoda za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja i
stručnih aktiva zajednica stručnih škola biće izdvojene ključne teme u okviru
kojih je potrebno stručno usavršavanje nastavnika.
Stručni timovi u školama i na nivou Republike će sarađivati
na horizontalnom i vertikalnom povezivanju nastavnih sadržaja kako sa autorskim
timom, tako i sa predstavnicima privrede.
Planirana je izrada testova sa zajedničkim sadržajima i zajednički
postavljenim kriterijumima od strane stručnih timova koji će se formirati pri
Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja – Centru za stručno i umetničko
obrazovanje i Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
Način polaganja završnog ispita biće propisan posebnim podzakonskim
aktom.
Uslovi ostvarivanja programa ogleda
Ogled će se ostvarivati u uslovima svakodnevnog obrazovno-vaspitnog
rada u školama.
Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika
i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.
Vrsta stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika za ostvarivanje
oglednog programa propisana je posebnim pravilnikom.
Ministarstvo prosvete i sporta, Zavod za unapređivanje obrazovanja
i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i međunarodni programi
podrške reformi stručnog obrazovanja pružiće kadrovsku i materijalnu podršku
za realizaciju obuke nastavnika, materijal za rad, praćenje i evaluaciju ogleda.
Praćenje i vrednovanje ogleda
Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje
obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni
savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa
koje će biti naknadno publikovano.
Primena ogleda će biti praćena najmanje četiri puta u toku
školske godine.
Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja,
biće ispitani ishodi obrazovno-vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja
učenika i nastavnika.
Rezultati ogleda biće objavljeni na način dostupan široj stručnoj
javnosti.
I CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
za obrazovni profil AUTOELEKTRIČAR - ogled
CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA
ISHODI OBRAZOVANJA
Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će steći:
znanja
veštine
stručne kompetencije
Osposobljavanje učenika za evidentiranje problema
neispravnog dela - sklopa, servisiranje neispravnog dela - sklopa električnih
i elektronskih sistema i završnu kontrolu tehničke ispravnosti vozila
Osposobljavanje učenika da izvrši redovno servisno
održavanje vozila
o proceduri prijema, opravke i predaje vozila
u servisu, kroz tehničku dokumentaciju;
o osnovnim elementima tehničkih uputstava i radnih
dijagrama svih sistema na vozilu;
o osnovnim električnim i elektronskim sistemima
na vozilu;
o delovima električnih i elektronskih sistema
vozila, njihovoj konstrukciji, funkciji i načinu ispitivanja;
o organizaciji servisa
rukovanje vozilom na propisan način za vreme izvođenja
opravke
pronalaženja kataloških brojeva uređaja, sklopova
i delova u tehničkoj dokumentaciji
primene i korišćenja propisanih uređaja i opreme
za rad na električnim i elektronskim sistemima na vozilu
zamene delova - sklopova električnih i elektronskih
sistema na vozilima
opravke delova - sklopova električnih i elektronskih
sistema na vozilima
primene osnovnih pravila i uputstava za higijensko-tehničku
zaštitu, samozaštitu i zaštitu okoline za vreme rada
vođenja tehničke dokumentacije
komuniciranja sa saradnicima i klijentima;
servisiranje neispravnog dela - sklopa u električnim
sistemima vozila na osnovu naloga
servisiranje neispravnog dela - sklopa u elektronskim
sistemima vozila na osnovu naloga
II NASTAVNI PLAN
Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta
za obrazovni profil AUTOELEKTRIČAR - ogled
I RAZRED
II RAZRED
III RAZRED
UKUPNO
nedeljno
godiš.
nedeljno
godiš.
nedeljno
godiš.
nedeljno
godiš.
A: OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI
7
259
6
210
6
186
19
655
1a. Srpski jezik i književnost
3
111
2
70
2
62
7
243
1b. Srpski jezik kao nematernji jezik
2._______ jezik i književnost
3. Strani jezik
2
74
2
70
2
62
6
206
4. Fizičko vaspitanje
2
74
2
70
2
62
6
206
B: OPŠTESTRUČNI PREDMETI
7
259
2
70
4
124
11
453
1. Matematika
3
111
2
70
2
62
7
243
2. Računarstvo i informatika
2
74
2
74
3. Fizika
2
74
2
74
4. Preduzetništvo
2
62
2
62
V: STRUČNI PREDMETI
15
555
24
900
21
741
62
2184
1. Tehnički materijali
2
74
2
74
2. Tehničko crtanje
2
74
2
74
3. Osnove praktičnih veština
6
222
6
222
4. Osnove elektrotehnike
3
111
3
105
6
216
5. Motori SUS i motorna vozila
2
74
2
70
4
144
6. Elektronika
3
105
3
105
7. Električni i elektronski sistemi na vozilima
16
620
21
741
37
1361
G: IZBORNI PREDMETI
3
111
1
35
1
31
5
177
1. Izborni predmet predviđen Zakonom
1
37
1
35
1
31
3
103
2. Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda
2
74
2
74
Ukupno: A + B + V + G
32
1184
33
1215
32
1082
97
3481
Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir
časova teorije, vežbi i praktične nastave, a prema programu predmeta.
Blok nastava se prikazuje u ukupnom zbiru na godišnjem nivou
za odgovarajući predmet u okviru koga se realizuje, a prema programu predmeta.
Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima
G: IZBORNI PREDMETI
I
II
III
Izborni predmet predviđen Zakonom
1. Građansko vaspitanje / Verska nastava
1
1
1
Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda
1. Muzička umetnost
1
2. Likovna kultura
1
3. Industrijska geografija u elektrotehnici
1
4. Istorija
2
5. Hemija
2
6. Ekologija i zaštita životne sredine
1
Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz:
- Izbornog predmeta predviđenog Zakonom: Građansko vaspitanje
ili Verska nastava (1 čas nedeljno tokom školske godine)
- Dva (jedan) izborna predmeta predviđena Programom ogleda
- svaki po 1 čas (2 časa) nedeljno samo u prvom razredu
Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na
predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno odobrilo Ministarstvo
prosvete i sporta. Ostvaruje se iz onih predmeta za koji se izjasni najmanje
30% učenika oglednog odeljenja.
Ocena izbornog predmeta predviđenog programom ogleda je numerička
i ulazi u prosek ocena na kraju godine.
Ostvarivanje programa ogleda
Predviđen broj učenika u odeljenju je 20.
Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe
(V), praktičnu nastavu (PN) i nastavu u bloku (B):
razred
predmet / modul
godišnji fond časova
broj učenika u grupi
V
PN
B
I
Računarstvo i informatika
74
10
Tehničko crtanje
74
10
Osnove praktičnih veština
222
10
II
Osnove elektrotehnike
35
10
Elektronika
35
10
Električni i elektronski sistemi na vozilima
420
60
10
III
Preduzetništvo
62
10
Električni i elektronski sistemi na vozilima
372
90
10
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske
godine
I RAZRED
časova
II RAZRED
časova
III RAZRED
časova
UKUPNO
časova
Čas odeljenskog starešine
do 74
do 70
do 62
do 206
Dodatni rad*
do 30
do 30
do 30
do 90
Dopunski rad*
do 30
do 30
do 30
do 90
Pripremni rad*
do 30
do 30
do 30
do 90
Društveno korisni rad*
do 30
do 30
do 30
do 90
*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske
godine po razredima
I
II
III
Ekskurzija
2-3 dana
2-3 dana
do 5 dana
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima
nacionalne kulture
2 časa nedeljno
Drugi strani jezik
2 časa nedeljno
Drugi predmeti*
1 - 2 časa nedeljno
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije
i drugo)
30 - 60 časova godišnje
Društvene aktivnosti – đački parlament, učeničke zadruge
15 - 30 časova godišnje
Kulturna i javna delatnost škole
2 radna dana
*Pored navedenih predmeta škola može da organizuje,
u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su
utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja
rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno
doneti.
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
razred
razredno
časovna
nastava
mentorski rad
(nastava u bloku)
obavezne
vannastavne
aktivnosti
ostalo
(završni ispit)
ukupno radnih
nedelja
I
37
2
39
II
35
2
2
39
III
31
3
2
3
39
III NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)
Nastavni plan i program za obrazovni profil autoelektričar
- ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva
propisani:
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i
nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u
stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme - "Službeni
glasnik Republike Srbije – Prosvetni glasnik", broj 7/91 i
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme
i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja
za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u
stručnim školama područje rada elektrotehnika -"Službeni glasnik Republike
Srbije - Prosvetni glasnik", broj 8/91.
Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive,
grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom,
koristeći:
- publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura,
različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete i elektronske
publikacije);
- Internet.
Nastava se realizuje uz korišćenje:
- računara i projektora za Power Point prezentacije;
- skenera;
- dijaprojektora;
- grafoskopa;
- televizora i video rekordera.
Detaljna uputstva za ostvarivanje programa data su uz svaki
predmet pojedinačno.
NAPOMENE O OSTVARIVANJU PROGRAMA SRPSKOG JEZIKA
U ODELJENJIMA
OGLEDNIH OBRAZOVNIH PROFILA SREDNJIH STRUČNIH ŠKOLA U PODRUČJU
RADA ELEKTROTEHNIKA
Pošto je u nastavnim planovima oglednih obrazovnih profila:
AUTOELEKTRIČAR - ogled i
ELEKTROTEHNIČAR ZA ELEKTRONIKU NA MOTORNIM VOZILIMA - ogled,
godišnji fond časova srpskog jezika i književnosti osetnije
smanjen u odnosu na važeći nastavni plan trogodišnjih i četvorogodišnjih obrazovnih
profila, u ostvarivanju programa biće neophodno da nastavnik vrši primerena
sažimanja programskih sadržaja nastavnog predmeta Srpski jezik i književnost,
objavljenih u "Službenom glasniku RS - Prosvetnom glasniku", broj
6/90 i "Prosvetnom glasniku", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95,
3/95, 8/95, 5/96, 2/2002, 5/2003 i 10/2003.
Sažimanja treba vršiti prevashodno u programskom području KNJIŽEVNOST
jer je u ostvarivanju tih sadržaja bitniji kvalitet učenikovog čitanja
nego broj pročitanih književnih dela. Takav pristup programskim sadržajima moguć
je, na primer, u onim segmentima gde je ponuđeno više književnih dela istog
pisca. Celishodno može biti rešenje da nastavnik predvidi da na nivou interpretacije
obradi jedno delo, reprezentativno za stvaralaštvo tog pisca i pristupačno recepciji
konkretnog đačkog kolektiva, a da ostala potpuno izostavi, ili obradi na nivou
prikaza i osvrta. Sličan pristup može primeniti i u obradi pojedinih književnih
dela kao reprezentativnih za stilska razdoblja, odnosno književne pravce u istoriji
književnosti.
U okviru domaće lektire moguće je, takođe, da nastavnik
izostavi pojedina književna ostvarenja za koja je nastavna praksa potvrdila
da nisu u dovoljnoj meri pristupačna recepciji učenika određenog uzrasta i stručnog
usmerenja. Moguće je, takođe, izostavljena dela zameniti nekim ostvarenjem iz
tekuće srpske ili svetske književnosti za koje nastavnik proceni da je primerenije
mogućnostima recepcije konkretnog đačkog kolektiva sa kojim ostvaruje nastavni
program.
Eventualna sažimanja u programskom području JEZIK moraju biti
veoma obazriva jer je jezik sistem, što uvek podrazumeva celovita rešenja, odnosno
povezanost svih rešenja u okviru programa za određeni razred, ali i njihovo
vertikalno povezivanje, odnosno međusobnu povezanost programskih sadržaja predviđenih
za ostvarivanje u svim razredima srednjeg stručnog obrazovanja.
STRANI JEZIK (L2)
1. CILJEVI PREDMETA:
Nastava stranog jezika u srednjem stručnom obrazovanju predstavlja
kontinuitet nastave stranog jezika u prethodnom školovanju. Ciljevi ove nastave
su:
utvrđivanje znanja i dalje obučavanje učenika da komuniciraju
sa ljudima iz drugih zemalja o opštim temama;
razvijanje odnosa tolerancije kroz upoznavanje kulture i
načina života drugih naroda;
sticanje osnovnih jezičkih znanja i kompetencija u skladu
sa potrebama struke i zanimanja.
2. ISHODI NASTAVE STRANOG JEZIKA NA KRAJU TROGODIŠNJEG
SREDNJEG STRUČNOG OBRAZOVANJA
Jezičke aktivnosti
po završetku trogodišnjeg obrazovanja:
JEZIČKA
RECEPCIJA
SLUŠANJE
razume osnovni smisao informacija i tekstova koji
govore o poznatim temama
razume jednostavne informacije i instrukcije u
okviru svoje struke
ČITANJE
razume jednostavne natpise, etikete na proizvodima,
reklamni materijal, uputstva za upotrebu
pronalazi potrebnu informaciju u tekstu
otkriva značenje nepoznatih reči na osnovu poznatog
konteksta ili ličnog / profesionalnog iskustva
JEZIČKA
PRODUKCIJA
GOVOR
govori o bliskim temama i događajima (porodica,
hobi, posao) koristeći jednostavne reči i rečenice
govori o sebi (lični podaci, obrazovanje)
traži i daje informacije iz svoje struke
PISANJE
piše kratke jednostavne tekstove u različite svrhe
(poruke, uputstva, popunjava upitnike, formulare i sl.)
INTERAKCIJA
komunicira u svakodnevnim situacijama (pita, predlaže,
traži i daje uputstva ili obaveštenja)
prima i prenosi jednostavne poruke (prijateljima,
kolegama) koje se odnose na neposredne potrebe
ZNANJA O JEZIKU
poznaje leksiku i gramatičke sadržaje jezika koji
uči na nivou koji mu omogućava da razume, govori ili piše o temama iz
svakodnevnog života ili struke
uočava osnovne sličnosti i razlike između maternjeg
jezika i stranog jezika koji uči
MEDIJSKA PISMENOST
koristi sadržaje medijske produkcije radi zadovoljenja
ličnog interesovanja i profesionalnih potreba (knjige, časopise, prospekte,
kataloge, rečnike, audio i video zapise, kompakt disk, Internet)
3. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
postojeći odobreni udžbenici
popularna literatura
Internet
4. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
Srpski jezik i književnost
stručni predmeti
5. PREPORUČENI SADRŽAJI ZA STRANI JEZIK U SREDNJEM STRUČNOM
OBRAZOVANJU
I RAZRED
II RAZRED
III RAZRED
OPŠTE TEME 80%
OPŠTE TEME 70%
OPŠTE TEME 60%
Svakodnevni život
(organizacija vremena, poslova, slobodno vreme)
Hrana i zdravlje
(navike u ishrani, karakteristična jela i pića u zemljama sveta)
Poznati gradovi i njihove znamenitosti
Sportovi i poznata sportska takmičenja
Život i dela slavnih ljudi XX veka
(iz sveta nauke, kulture)
Mediji (štampa, televizija)
Hrabra i plemenita dela ljudi
(interesantne životne priče i događaji)
Život u gradu
(ulice, ustanove; problemi buke, zagađenosti, gužvi)
Štampa i televizija
(aktuelni i interesantni događaji i priče)
Ljudska solidarnost i podvizi
Iz sveta filma, muzike, umetnosti
Životna sredina
(uticaj nove tehnologije na biljni, životinjski svet, zdravlje ljudi)
Tekovine kulture, znamenitosti i zanimljivosti
iz sveta
Iz života mladih
(zabava, sport, obrazovanje)
Običaji i praznici naroda sveta
Značajna otkrića, pronalasci i događaji u XX
veku
Knjige, filmovi, muzika
STRUČNE TEME* 20%
STRUČNE TEME* 30%
STRUČNE TEME* 40%
izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom
rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom
rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
izbor tema u vezi sa materijalom, alatom, procesom
rada i poslovnim situacijama bitnim za struku i zanimanje
FUNKCIJE
FUNKCIJE
FUNKCIJE
Pozdravljanje i predstavljanje u susretu sa ljudima
Zahvaljivanje, izvinjavanje
Molbe, naredbe
Izražavanje dopadanja i nedopadanja
Traženje informacije
Davanje informacije (o vremenu i mestu)
Opisivanje ljudi, stvari, aktivnosti
Traženje i davanje dozvole
Traženje i davanje uputstva za pravac kretanja
Predlaganje i ubeđivanje
Odbijanje zahteva ili molbe
Izražavanje slaganja i neslaganja
Izražavanje želje, potrebe
Izražavanje interesovanja
Izražavanje preferenci
Izražavanje planova i namera u budućnosti
Izražavanje verovatnoće
Traženje i nuđenje pomoći
Izveštavanje (pripovedanje o prošlim događajima)
Izražavanje saosećanja, ohrabrenja
* IZBOR STRUČNIH TEMA IZVRŠITI U SARADNJI SA STRUČNIM VEĆEM
NASTAVNIKA STRUČNIH PREDMETA U ŠKOLI.
MATEMATIKA
1. CILJEVI:
- Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja
- Razvijanje sposobnosti jasnog i preciznog izražavanja i korišćenja
osnovnog matematičko-logičkog jezika
- Razvijanje sposobnosti određivanja i procene kvantitativnih
veličina i njihovog odnosa
- Razlikovanje geometrijskih figura i njihovi uzajamni odnosi
i transformacije
- Razumevanje funkcionalnih zavisnosti, njihovo predstavljanje
i primena
- Razvijanje sistematičnosti, urednosti, preciznosti, temeljnosti,
istrajnosti, kritičnosti u radu; razvijanje radnih navika i sposobnosti za
samostalni i grupni rad
- Sticanje znanja i veština korisnih za transfer u stručno-teoretskim
predmetima i razvijanje sposobnosti za pravilno korišćenje stručne literature
- Formiranje svesti o univerzalnosti i primeni matematičkog
načina mišljenja
- Podsticanje stručnog razvoja i usavršavanje u skladu sa individualnim
sposobnostima i potrebama društva
- Razvoj sposobnosti potrebnih za rešavanje problema i novih
situacija u procesu rada i svakodnevnom životu
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU:
- Despotović Radivoje, Tošić Ratko, Šešelja Branimir, Matematika
za prvi razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva,
Beograd
- Vojvodić Gradimir, Despotović Radivoje, Petrović Vojislav,
Tošić Ratko, Šešelja Branimir, Matematika za drugi razred srednje škole,
Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
- Milošević Vladislav, Ivović Miodrag, Nenadović Ratko, Simić
Krstomir, Matematika sa zbirkom zadataka za treći razred srednje škole,
Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
- Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike
1, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
- Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike
2, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
- Bogoslavov Vene, Zbirka rešenih zadataka iz matematike
3, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
- Kečkić Jovan, Matematika sa zbirkom zadataka za prvi razred
srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
- Kečkić Jovan, Matematika sa zbirkom zadataka za drugi
razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
- Kečkić Jovan, Matematika sa zbirkom zadataka za treći
razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Fizika
- Grupa stručnih predmeta
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO RAZREDIMA
Razred:
prvi
Godišnji fond časova:
111 časova
CILJEVI
ISHODI Po završetku prvog razreda učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA
Obnavljanje i proširivanje znanja o vektorima
i važnim geometrijskim figurama
znati da računa sa vektorima i da ih razlaže
prepoznavati vrstu izometrijske transformacije
znati osnovne osobine geometrijskih figura, razlikovati
delove kruga
razlikovati mnogouglove, posebno pravilne i znati
da izračuna obim i površinu
biti osposobljen da rukuje priborom za konstruisanje
znati konstruktivno da odredi značajne tačke
trougla
Pojam ugla, prav ugao, uglovi sa paralelnim i
normalnim kracima
Vektori i osnovne operacije sa primerima razlaganja
sila u fizici
Izometrijske transformacije (primeri)
Podudarnost duži, uglova i trouglova
Podela trouglova
Osobine strana i uglova trougla
Značajne tačke trouglova i njihovo konstruktivno
određivanje
Podela četvorouglova
Osobine paralelograma, trapeza i deltoida
Krug, periferijski i centralni ugao, delovi kruga
Konveksan mnogougao, formule za broj dijagonala
i zbir unutrašnjih i spoljašnjih uglova
Pravilan mnogougao i osobine
Obim i površine geometrijskih figura
Raditi ulazni test (npr. po zadacima iz zbirke
pripremnih zadataka za prijemni ispit, samo sa izvariranim podacima)
Sadržaj o vektorima povezati sa sadržajem iz
fizike
Izometrijske transformacije prikazati kroz primere
kretanja i povezati sa odgovarajućim sadržajima iz stručnih predmeta
Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 23
časa
Obnavljanje i proširivanje znanja o skupovima
i realnim brojevima
razlikovati: znake konstanti, promenljive, znake
operacija, izraze, znake relacija, elementarne formule (na "brojevnim" primerima)
prepoznavati iskaz i i utvrđivati njegovu istinitost
određivati vrednost skupovnog izraza i ispitivati
tačnost skupovnih relacija
izvršavati operacije sa realnim brojevima i umeti
da prilagodi rezultat traženoj tačnosti izraženoj brojem decimalnih
mesta
Matematičko-logički jezik
Osnovne logičke i skupovne operacije
Pregled brojeva i operacija na njima
Realni brojevi, operacije sa realnim brojevima
Približna vrednost realnog broja, pravila zaokruživanja
Relativna i apsolutna greška (primeri)
Posebnu pažnju obratiti na razumevanje i pravilno
korišćenje matematičkih simbola, jasno i precizno izražavanje; sadržaje
povezivati sa primerima iz govornog jezika
Naglašavati veze odgovarajućih logičkih i skupovnih
operacija
Povezivati ove sadržaje sa sadržajima bliskim
iskustvu učenika odranije, posebno na primerima iz skupa realnih brojeva
Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 7
časova
Sticanje znanja iz trigonometrije pravouglog trougla
i primena
znati šta je sinus, kosinus, tangens i kotangens
oštrog ugla u pravouglom trouglu, izračunavati ih ako su date stranice
(ili se mogu izračunati) i obrnuto - konstruisati oštar ugao ako je
poznata jedna njegova trigonometrijska funkcija
znati osnovne trigonometrijske identičnosti i
primenjivati ih u određivanju vrednosti trigonometrijskih funkcija
na osnovu poznavanja samo jedne
znati vrednosti trigonometrijskih funkcija karakterističnih
uglova (od 30°, 45°, 60°), umeti da sa kalkulatora pročita vrednosti
za ostale oštre uglove i obrnuto - umeti da odredi ugao ako je poznata
vrednost jedne trigonometrijske funkcije
"rešavati" pravougli trougao i to primenjivati
pri "rešavanju" složenijih figura
elemente trigonometrije pravouglog trougla koristiti
u rešavanju praktičnih problema
Definicije trigonometrijskih funkcija u pravouglom
trouglu
Vrednosti trigonometrijskih funkcija za uglove
od 30, 45, 60
Osnovne trigonometrijske identičnosti
Rešavanje pravouglog trougla
Naglasiti da se rezultat Talesove teoreme koristi
pri uvođenju trigonometrijskih funkcija oštrog ugla
Sadržaje povezivati sa odgovarajućim sadržajima
fizike i stručnih predmeta: nagib strme ravni, razlaganje sila (normalna
komponenta kod sile trenja ili komponenta sile u pravcu kretanja tela...),
veličina senke...
Treba insistirati na upotrebi kalkulatora, kao
pomoćnog sredstva pri rešavanju problema primenom trigonometrije
Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 9
časova
Znanja o imaginarnom i kompleksnim brojevima
shvatati kompleksne brojeve kao proširenje skupa
realnih
znati izvršiti operacije s kompleksnim brojevima
u algebarskom obliku
umeti prevesti kompleksni broj iz jednog oblika
u drugi
znati odrediti stepen kompleksnog broja u trigonometrijskom
obliku
Definicija imaginarnog i kompleksnog broja, algebarski
oblik kompleksnog broja
Operacije s kompleksnim brojevima u algebarskom
obliku
Trigonometrijski oblik kompleksnog broja, prevođenje
iz algebarskog u trigonometrijski i obrnuto
Operacije s kompleksnim brojevima u trigonometrijskom
obliku
Kompleksne brojeve povezati sa njihovom primenom
u elektrotehnici kod struja....?
Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 7
časova
Razumevanje i primena proporcionalnosti
izračunavati određen deo neke veličine znati šta
je razmera, proširivati je ili skraćivati i to primenjivati u rešavanju
problema podele
rešavati prostu i produženu proporciju
prepoznati direktnu i obrnutu proporcionalnost
dve veličine i to primenjivati u rešavanju jednostavnih problema
rešavati osnovne probleme procentnog računa (određivanja
nepoznate glavnice, procenta ili procentnog iznosa)
Razmera i proporcija
Direktna i obrnuta proporcionalnost
Prost i složen srazmerni račun
Račun podele
Račun mešanja
Procentni i promilni račun
Važno je da se razmera, pre svega, vezuje za konkretne
primene (na primer kod planova i geografskih karata) i treba raditi
što više raznovrsnih primera (na primer račun mešanja se koristi pri
određivanju količine komponenata u nekoj boji)
Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 8
časova
Obnavljanje, upotpunjavanje i primena znanja o
sličnosti figura, Talesovoj i Pitagorinoj teoremi
znati talesovu teoremu i primenjivati je (npr.
pri konstruktivnom određivanju nepoznate duži u proporciji četiri duži
ili konstrukciji podele duži u datom odnosu; u dokazima teorema o srednjoj
liniji trougla ili trapeza, dokazu svojstva težišta trougla...)
znati obrnutu talesovu teoremu; znati šta su
perspektivno-slični trouglovi, četvorouglovi,... i umeti da ih konstruiše
znati definiciju sličnih figura, razumeti šta
je koeficijent sličnosti i stavove o sličnosti trouglova i to primenjivati
Talesova i obrnuta Talesova teorema
Sličnost figura
Sličnost trouglova, stavovi sličnosti
Naglasiti analogije između stavova podudarnosti
i odgovarajućih stavova sličnosti trouglova
Navesti kao primer merenje visine Keopsove piramide,
koje se pripisuje Talesu
Kroz primenu obrnute Talesove teoreme može se
prirodno doći do pojma perspektivno-sličnih figura; u zavisnosti od
raspoloživog vremena može se, ali nije neophodno, eksplicitno obraditi
transformacija homotetije
Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 5
časova
Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o polinomima
i racionalnim algebarskim izrazima
znati šta je monom, prepoznavati slične monome,
sabirati ih i oduzimati
znati da množi i deli monome; znati kada je algebarski
razlomak definisan i kada je jednak nuli, skraćivati ga (proširivati)
i znati uslove pod kojim to važi
znati šta je polinom, njegov opšti oblik i stepen;
sređivati polinom dobijen sabiranjem, oduzimanjem, množenjem polinoma
znati formule za kvadrat i kub binoma i primenjivati
ih
rastavljati polinom na činioce primenom osnovnih
formula (distributivni zakon množenja prema sabiranju, kvadrat binoma,
razlika kvadrata, kub binoma, zbir i razlika kubova)
određivati nzs i nzd datih polinoma
transformisati racionalni algebarski izraz
Monomi, račun sa stepenima
Polinomi i operacije sa njima
Rastavljanje polinoma na činioce
Racionalni algebarski izrazi, operacije sa racionalnim
algebarskim izrazima
Rastavljanje polinoma na činioce i sređivanje
racionalnih izraza obrađivati na jako puno primera i insistirati da
učenici jednim delom rade sami ili u grupama
Ozbiljnom greškom treba smatrati previđanje ograničavajućih
uslova pri sređivanju izraza (npr. vrednost izraza x/x jeste 1, ali
samo pod uslovom da je xą0 – ne sme se "izgubiti
informacija" da izraz x/x nije ni definisan za x =0)
Zašto ne bi, ponekad, pri sređivanju izraza naglasili
i distributivnost deljenja prema sabiranju (oduzimanju) da bi se i
na taj način počelo sa eliminisanjem poznate materijalne greške?
Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 22
časa
Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o linearnim
funkcijama, jednačinama, nejednačinama, sistemima i primena
umeti da predstavi zavisnost dve veličine u stanjima,
pojavama i procesima iz realnih situacija - tabelarno i grafički
umeti da sa grafika, grafikona ili iz tabele
pročita i zapiše koliko iznosi vrednost jedne veličine ako je poznata
druga i koliko iznosi promena jedne veličine ako je poznata promena
druge
rešavati linearne jednačine primenom ekvivalentnih
transformacija rešavati praktične probleme koji se svode na linearne
jednačine
znati analitički oblik y = kx + n linearne funkcije,
znati da je grafik linearne funkcije prava i geometrijski interpretirati
parametre k i n
grafički rešavati sisteme linearnih jednačina
sa dve nepoznate
znati analitičke metode za rešavanje sistema
linearnih jednačina sa dve i tri nepoznate i primenjivati ih
razlikovati jednačine i sisteme koji imaju jedinstveno
rešenje od onih koji su protivurečni ili neodređeni
rešavati linearnu nejednačinu sa jednom nepoznatom
i grafički prikazivati skup rešenja
Osobine jednakosti
Linearna jednačina
Rešavanje linearnih jednačina sa jednom nepoznatom,
ekvivalentnost jednačina
Linearna jednačina sa parametrom
Jednačine čije se rešavanje svodi na rešavanje
linearne jednačine; apsolutna vrednost
Linearna funkcija i njen grafik
Sistem linearnih jednačina sa dve i tri nepoznate,
različite metode rešavanja
Primena linearnih jednačina na rešavanje različitih
problema
Osobine nejednakosti <,>, £, ³
Linearne nejednačine sa jednom nepoznatom, sistemi
Sadržaje povezati sa odgovarajućim sadržajima
fizike, hemije i praktične nastave; insistirati na primerima problema
iz svakodnevnog života
Insistirati na geometrijskoj interpretaciji grafika
funkcije f(x) = kx + n kao prave kroz tačku N(0,n) i pravcem koji,
za ką0 određuje duž XY gde je X(1,0),
Y(1,k), a za k=0 je paralelan x osi
Povezivanje pojmova linearne funkcije, linearne
jednačine i nejednačine, preko znaka linearne funkcije
Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 22
časa
NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA SA ISPRAVKAMA PLANIRANO
JE 8 ČASOVA.
Razred:
drugi
Godišnji fond časova:
70 časova
CILJEVI
ISHODI Po završetku drugog razreda učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA
Sticanje znanja o trigonometrijskim funkcijama
i njihova primena
znati šta je trigonometrijski krug i da je njegov
obim 2p razumeti jedinice stepen i radijan
za merenje ugla i umeti da meru ugla u jednoj od njih pretvori u meru
po drugoj
znati definicije i geometrijsku interpretaciju
četiri osnovne trigonometrijske funkcije
određivati trigonometrijske funkcije proizvoljnog
ugla, svodeći ih na trigonometrijske funkcije nenegativnog oštrog ugla
(na osnovu osobina o periodičnosti, (ne)parnosti, svođenju na prvi
kvadrant,...)
primenjivati adicione teoreme i ostale identitete
pri transformisanju izraza
znati grafike osnovnih trigonometrijskih funkcija
i umeti da sa grafika pročita osnovne osobine
znati sinusnu i kosinusnu teoremu i primenjivati
ih, "rešavati" trougao
određivati skup rešenja trigonometrijske jednačine
Stepen i radijan
Trigonometrijske funkcije proizvoljnog ugla na
trigonometrijskom krugu
Svođenje na prvi kvadrant
Periodičnost
Znak
(Ne)parnost
Monotonost
Grafici trigonometrijskih funkcija, osobine
Sinusna i kosinusna teorema sa primenom
Adicione teoreme
Transformacije zbira i razlike trigonometrijskih
funkcija u proizvod i obrnuto
Arkus funkcije, grafici, osobine
Trigonometrijske jednačine i nejednačine
Trigonometrijske jednačine i nejednačine mogu
se rešavati paralelno sa ostalim sadržajima, a ne samo na kraju oblasti,
ali na primerima kada su rešenja specijalni uglovi (dok se ne uvedu
arkus funkcije)
Ponoviti o pravilima zaokrugljivanja brojeva
i primenjivati ih
Ovi sadržaji ne mogu biti efikasno obrađivani
bez povezivanja sa ostalim
Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 22
časa
Sticanje osnovnih znanja o operacijama stepenovanja
i korenovanja
znati osobine operacija stepenovanja sa celim
eksponentom i primenjivati ih u transformacijama izraza
crtati grafike i umeti da pročita osobine funkcija
y=xn za n=2 i n=3
znati definicije drugog i trećeg korena, umeti
da nacrta grafike i uoči osobine
znati osobine operacija korenovanja i primenjivati
ih u transformacijama izraza, npr. znati da racionališe imenilac razlomka
u jednostavnim slučajevima
Stepen, operacije sa stepenima
Stepen sa celim izložiocem
Funkcija y=xn i njen
grafik (n=2, n=3)
Drugi i treći koren; funkcija y=nÖx
i njen grafik (n=2, n=3); parni i neparni koreni
Korenovanje u skupu realnih brojeva, operacije
sa korenima
Stepen sa racionalnim izložiocem
Isticati da permanentno važe osobine stepenovanja
pri proširivanju skupa iz koga je izložilac
Za realizaciju preporučuje se 8 časova
Sticanje znanja o kvadratnim funkcijama, rešavanje
kvadratnih jednačina i nejednačina i primena
rešavati nad R jednačinu x2 =a
(ako je a³0) i druge nepotpune kvadratne
jednačine
znati primer kvadratne jednačine koja nema rešenja
u skupu R i šta je imaginarna jedinica
znati šta su kompleksni brojevi i vršiti osnovne
operacije sa njima
primenjivati obrazac za rešavanje kvadratne jednačine
znati šta je diskriminanta i određivati prirodu
rešenja kvadratne jednačine
znati Vietova pravila i primenjivati ih u jednostavnim
slučajevima
rešavati bikvadratnu jednačinu
znati kanonski oblik kvadratnog trinoma i primenjivati
ga
umeti da nacrta grafik kvadratne funkcije i opiše
njene osobine
rešavati sistem linearne i kvadratne jednačine
(dve kvadratne jednačine)
razlikovati šest mogućih tipova grafika kvadratne
funkcije i primenjivati ih pri određivanju znaka kvadratnog trinoma
i rešavanju kvadratne nejednačine
rešavati formule koje se svode na rešavanje jedne
ili više kvadratnih nejednačina
umeti da za brojeve date u trigonometrijskom
obliku nađe proizvod, količnik, stepen, koren i znati geometrijsku
interpretaciju
umeti da znanja o kompleksnim brojevima primenjuje
u struci
Kvadratni trinom, kvadratna jednačina
Kompleksni brojevi, jednakost, operacije
Obrazac za rešavanje kvadratne jednačine
Diskriminanta i priroda rešenja kvadratne jednačine
Rastavljanje kvadratnog trinoma na linearne činioce
Vietova pravila
Jednačine koje se smenom svode na kvadratne
Kvadratna funkcija i njen grafik
Kvadratna nejednačina
Sistem kvadratne i linearne jednačine, sistem
dve kvadratne jednačine
Preporuka je da se kvadratne jednačine prvo rešavaju
samo nad skupom realnih brojeva, dok se ne savlada osnovno iz kvadratnih
funkcija
Ovi veoma važni sadržaji ne mogu biti efikasno
savladani bez povezivanja sa ostalim - povezivati znanja o kvadratnoj
funkciji, jednačini i nejednačini sa znanjima iz trigonometrije, kompleksnih
brojeva, ...
Pri proširivanju skupa realnih brojeva naglasiti
da više "ne važe" relacije <, >, £, ³,
a da operacije -, +, . · , : proširuju svoje dejstvo na nove
konstante, uz nastavak važenja istih zakona (tako da učenici i sami
mogu da naslute kako se npr. množe kompleksni brojevi)
Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 18
časova
Sticanje znanja o eksponencijalnim i logaritamskim
funkcijama, rešavanje jednostavnih eksponencijalnih i logaritamskih
jednačina i primena
prikazivati analitički, tabelarno i grafički eksponencijalnu
funkciju i znati njene osobine
rešavati jednostavne eksponencijalne jednačine
i nejednačine
prikazivati analitički, tabelarno i grafički
logaritamsku funkciju kao inverznu funkciju eksponencijalne i znati
njene osnovne osobine
znati šta je logaritam i pravila logaritmovanja
i primenjivati ih pri transformaciji jednostavnih izraza
rešavati jednostavne logaritamske jednačine
znati da koristi kalkulator za određivanje logaritama
vrednosti koje nisu specijalne i zaokrugljivati ih
Eksponencijalna funkcija i njen grafik, osobine
Eksponencijalne jednačine i nejednačine
Inverzna funkcija
Logaritamska funkcija i njen grafik, osobine
Pravila logaritmovanja i antilogaritmovanja i
primena
Logaritamske jednačine i nejednačine
Dekadni logaritam i upotreba digitrona
Naglašavati da osnovna svojstva operacije stepenovanja
ostaju u važnosti pri proširivanju domena za eksponente od skupa prirodnih
do skupa realnih brojeva, a osnova na kraju može biti samo pozitivan
broj, različit od 1
Posebno insistirati na razmatranju uslova da
bi neki broj bio rešenje jednačine
Za realizaciju preporučuje se 14 časova
NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA SA ISPRAVKAMA PLANIRANO
JE 8 ČASOVA
Razred:
treći
Godišnji fond časova:
62 časa
CILJEVI
ISHODI Po završetku trećeg razreda učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA
Razvijanje ideja o analitičkoj geometriji i primena
znati šta je Dekartov koordinatni sistem i kako
se u njemu predstavlja tačka, određuje rastojanje dve tačke, središte
duži, površina trougla ako su date koordinate
razlikovati implicitni, eksplicitni i segmentni
oblik jednačine prave i umeti da ih koristi
primenjivati jednačinu pramena pravih kroz jednu
tačku
primenjivati jednačinu prave kroz dve tačke
utvrđivati međusobne odnose dve prave date svojim
jednačinama (paralelnost, normalnost, ugao preseka)
znati jednačinu kruga ako je poznat centar i
poluprečnik
analitički određivati presek prave i kruga rešavajući
odgovarajući sistem jednačina
određivati jednačinu tangente kruga koja zadovoljava
određeni uslov
Tačka, duž i trougao u koordinatnom sistemu
Razni oblici jednačine prave (eksplicitni, implicitni,
segmentni, oblik, određivanje prave tačkom i pravcem, određivanje prave
dvema tačkama)
Odnos dve prave
Jednačina kruga
Prava i krug
Istaći povezanost grafičkog i analitičkog pristupa
u analitičkoj geometriji. Često naglašavati da tačka pripada liniji
ako i samo ako njene koordinate zadovoljavaju jednačinu te linije
Ukazati učenicima na primenu računanja površine
trougla u struci
Da se formule ne bi samo mehanički pamtile treba
npr. birati ponekad i neke specijalne slučajeve
Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 18
časova
Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o obimu i
površini mnogouglova, površini i zapremini poliedara i primena
razumeti šta je obim, odnosno površina mnogougla,
šta je merna jedinica i merni broj
primenjivati formule za izračunavanje obima i
površina: pravougaonika, kvadrata, paralelograma, trougla, četvorougla
sa normalnim dijagonalama, jednakostraničnog trougla, trapeza, pravilnog
šestougla
znati moguće međusobne položaje tačaka, pravih
i ravni u prostoru
znati šta je normalnost prave i ravni, normalna
projekcija tačke, ugao između prave i ravni
znati šta je poluravan, diedar, ugao diedra
crtati pomoćne slike osnovnih oblika prizme i
piramide (kvadar, kocka, pravilna trostrana, četvorostrana i šestostrana
prizma, piramida i zarubljena piramida) i znati njihove elemente
razlikovati pet pravilnih poliedara
razumeti šta je površina, odnosno zapremina poliedra,
merna jedinica i merni broj
crtati mrežu i računati površinu i zapreminu
prizme, piramide, zarubljene piramide
znati kakav je odnos površina (zapremina) dva
slična poliedra sa poznatim koeficijentom sličnosti i to primenjivati
izračunavati površinu i zapreminu složenih figura
nastalih od poliedara
određivati površinu ravnih preseka poliedara
primenjivati stečeno znanje na rešavanje problema
iz svakodnevne građevinske prakse
Metričke relacije za mnogouglove
Međusobni položaj tačaka, pravih i ravni u prostora
Normalnost prave i ravni, Košijeva teorema; normalna
projekcija tačke, ugao između prave i ravni
Poluravan, diedar, ugao diedra
Poliedri: prizma i piramida (elementi, podela,
karakteristični preseci, mreža, površina i zapremina)
Pravilni poliedri
Na početnim časovima obnavljanja i dopunjavanja
znanja o obimu, površini i zapremini tela i osnovnim mernim jedinicama,
koristiti model kocke ivice 1 dm na čijim stranama je ucrtana centimetarska
mreža i, ako je moguće, kod kojeg se iz jednog roglja može izvaditi
kocka ivice 1 cm i posle ponovo uklopiti
Insistirati da svaki učenik napravi mrežu i model
bar jednog poliedra, kao i da, pri navođenju skoro svakog zadatka,
crta pomoćnu sliku
Ako je moguće, koristiti simulacije na računaru,
npr. simulacije preseka poliedara
Insistirati na primeni Pitagorine teoreme i trigonometrije
kroz više zadataka
Neke rezultate učenici moraju automatski da znaju
i da koriste, bez izvođenja (npr. obrasci za dijagonalu kvadrata, kocke,
kvadra)
U zadacima koristiti što više primera iz prakse,
posebno stručne
Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 16
časova
Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o obimu i
površini kruga i delova kruga, površini i zapremini oblih tela i primena
znati formule za izračunavanje obima i površine
kruga i delova kruga i primenjivati ih, znati približnu vrednost broja p na
dve decimale
razumeti da valjak, kupa, zarubljena kupa nastaju
rotacijom, redom: pravougaonika oko jedne strane, pravouglog trougla
oko katete, polukruga oko prečnika i umeti da to prikaže
crtati mrežu i izračunavati površinu valjka,
kupe, zarubljene kupe
izračunavati površinu sfere
izračunavati površinu osnih preseka obrtnih tela
izračunavati zapreminu valjka, kupe i lopte
znati kakav je odnos površina (zapremina) dva
slična obla tela sa poznatim koeficijentom sličnosti i to primenjivati
izračunavati površinu i zapreminu složenih figura
primenjivati stečeno znanje na rešavanje praktičnih
problema iz svakodnevne prakse
Obim i površina kruga, broj p
Obim i površina kruga, delova kruga
Obrtna tela
Valjak, površina i zapremina
Kupa, površina i zapremina
Zarubljena kupa, površina i zapremina
Sfera i lopta
Površina i zapremina lopte
Ravni preseci obrtnih tela
Površina i zapremina složenih figura
Na početnim časovima obnavljanja i dopunjavanja
znanja o obimu i površini kruga insistirati na formulacijama: obim
bilo kog kruga je približno 3,14 puta veći od svog prečnika, površina
bilo kog kruga je približno 3,14 puta veća od kvadrata nad jednim svojim
poluprečnikom; tek posle toga taj standardni odnos označiti sa p i,
naravno, obezbediti da učenici razlikuju broj p od
svojih približnih vrednosti
Nije loše primetiti sličnost među formulama za
površinu trougla (trapeza) i kružnog isečka (isečka kružnog prstena)
Insistirati na samostalnom pravljenju modela
obrtnih tela
Ako je moguće, koristiti simulacije na računaru
Sadržaje povezati sa stručnim predmetima i problemima
iz svakodnevnog života
Insistirati na primeni Pitagorine teoreme i trigonometrije
kroz zadatke
Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 10
časova
Sticanje osnovnih znanja o aritmetičkom i geometrijskom
nizu i primena
znati šta je aritmetički niz i umeti da ga reši
znati šta je geometrijski niz i umeti da ga reši
Niz, zadavanje, monotonost, ograničenost niza
Aritmetički niz (definicija, osobine i suma prvih
članova niza), primene
Geometrijski niz (definicija, osobine i suma
prvih članova niza), primene
Matematička indukcija
Nizove zadavati kako formulom, tako i svojim članovima
i rekurzivno i u svakom od slučajeva kod učenika stvarati predstavu
o ponašanju niza
Primere nizova davati iz raznih oblasti matematike,
kao i iz svakodnevnog života (npr. neki izabrani problem složenog interesnog
računa)
Za obradu preporučenih sadržaja predlaže
se 10 časova
NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA SA ISPRAVKAMA PLANIRANO
JE 8 ČASOVA.
FIZIKA
1. CILJEVI PREDMETA:
Dobijanje temeljnih teorijskih znanja iz fizike
Dobijanje znanja potrebnih za razumevanje stručnih predmeta
Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja
Razvijanje sistematičnosti i urednosti u radu
Osposobljavanje za planiranje rada i preuzimanje odgovornosti
za sopstsveno učenje
Formiranje osnova za nastavak obrazovanja
Formiranje kulture fizičkih pojmova, koji podrazumevaju svest
o značaju fizike kao prirodne nauke
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
J. Janjić, M. Pavlov, B. Radivojević: FIZIKA za prvi razred
srednjeg obrazovanja i vaspitanja. Naučna knjiga Beograd 2000.
M. Raspopović, i dr., Fizika sa zbirkom zadataka i priručnikom
za laboratorijske vežbe, za I razred četvorogodišnjih stručnih škola, Zavod
za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd 1998.
E. Danilović, M. Raspopović, S. Božin, Fizika za prvi razred
gimnazije, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd 2000.
Kvark media, Multimedijalni edukativni programi Fizika 1
i 2 Multisoft+, Užice 1999.
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
Motori SUS i motorna vozila
Merenja na vozilu
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred:
prvi
Godišnji fond časova:
74 časa
CILJEVI
ISHODI Po završetku prvog razreda učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA
učenik treba da oformi sliku o mestu i značaju
fizike za razvoj društva, o njenim vezama sa matematikom i ostalim prirodnim
i tehničkim naukama
da shvati kinematičke pojave i veličine koje dovode
do kretanja tela
da oformi sliku o fizici kao prirodnoj nauci,
da shvati značaj fizike kao fundamentalne nauke i njenu korelaciju sa
drugim prirodnim i tehničkim naukama.
da zna šta su fizičke veličine i njihovu podelu.
Osnovne fizičke veličine i one koje se izvode.
da razume različite vrste kretanja, da zna kinematičke
veličine i njihove jedinice kao i da ume da ih izmeri i izračuna.
Kinematika
fizika-oblast i priroda naučne discipline
fizičke veličine i formule. Osnovne fizičke veličine
(međunarodni SI sistem)
podela fizičkih veličina. Skalarne i vektorske
fizičke veličine.
osnovne operacije sa vektorima, sabiranje, oduzimanje
i razlaganje vektora.
referentni sistem. Vektor položaja
kretanje. Podela kretanja.
ravnomerno kretanje
neravnomerno kretanje
brzina. Trenutna brzina i srednja brzina
kružno kretanje. Veličine koje opisuju kružno
kretanje
ugaoni pomeraj, ugaona brzina, ugaono ubrzanje
i period
istaći povezanost sa matematikom, tehničkim crtanjem.
istaći povezanost između analitičkog i grafičkog
prikaza fizičkih veličina.
formiranje slike o molekulskoj strukturi supstancije.
da shvati pojam veličine molekula, da shvati razliku
između tečnosti i čvrstih tela.
da razume kretanje tečnosti i uzajamna delovanja
između molekula tečnosti.
da shvati da je supstancija čestičnog sastava
i da se čestice (molekuli) neprekidno kreću.
znati da se molekuli sastoje od atoma i da između
molekula postoji uzajamno delovanje.
da shvati da su pojave difuzije, Braunovog kretanja
i promena oblika tečnosti zavisne od oblika suda u kome se nalaze, posledica
molekularne strukture supstancije i kretanja molekula.
Čvrsta tela, tečnosti
molekuli. Veličina molekula. Uzajamno delovanje
molekula.
Razvijanje poslovnih i preduzetničkih znanja, veština i ponašanja
(inovativnost i kreativnost, pokretanje inicijativa, preuzimanje odgovornosti,
upravljanje promenama, timski rad, veštine komunikacije, konstruktivno rešavanje
problema, kritičko mišljenje, upravljanje vremenom, liderstvo,...)
Razvijanje poslovnog i preduzetničkog načina mišljenja.
Multidisciplinarni pristup i orjentacija na praksu.
Razvijanje osnove za kontinuirano učenje.
Razvijanje svesti o sopstvenim znanjima i sposobnostima i
daljoj profesionalnoj orjentaciji
Osposobljavanje za aktivno traženje posla (zapošljavanje
i samozapošljavanje)
Razvoj odgovornog odnosa prema očuvanju prirodnih resursa
i ekološke ravnoteže.
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
Entrepreneurship in Action, Mary Coulter, Prentice
Hall, 2003
Entrepreneurship, Theory, process Practice,
Donald F. Kuratko and Richard M. Hodgetts, 2004
Inovacije i preduzetništvo, Peter F. Drucker,
Grmeč 1996.
Moj pogled na menadžment, Peter F. Drucker, 2003.
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
Stručni predmeti
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred:
treći
Godišnji fond časova:
62 časa
CILJEVI
ISHODI Po završetku programa učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA
Razumevanje pojma i značaja preduzetništva
Prepoznavanje osobenosti preduzetnika i podsticanje
preduzetničkih predispozicija
Iniciranje preduzetničkih veština i akcija
znati da objasni značenje preduzetništva i da
navede adekvatne primere iz poslovne prakse u Srbiji
moći da odgovori na pitanje šta sve podrazumeva
pojam preduzetnika i da navede njegove karakteristike
shvatiti značaj motivacionih faktora u preduzetništvu
i moći da ih prepozna
Osnovni pojmovi o preduzetništvu
Pojam, razvoj i značaj preduzetništva
Profil i karakteristike uspešnog preduzetnika
Motivi preduzetnika
Tehnike i kriterijumi za utvrđivanje preduzetničkih
predispozicija
Koristiti preporučenu literaturu
Adekvatna priprema časa u saradnji sa pedagoško-psihološkom
službom
Priprema didaktičkog materijala za realizaciju
časa
Uputiti učenike kako da vode dnevnik rada
Metod rada - radionica (primena aktivnih metoda
učenja):
- predavanje/mini lekcija
- brainstorming
Mesto održavanja
- učionica
- informatički kabinet
Koristiti primere iz poslovnog života Srbije,
naročito iz specifične stručne oblasti,
Preporučene metode ocenjivanja:
- aktivnost na času
- dnevnik rada
Temu realizovati kroz 4 časa vežbi
Razvijanje sposobnosti planiranja i procene u
svim životnim situacijama
Osposobljavanje učenika da shvate strukturu i
značaj poslovnog plana
razumeti sadržaj i značaj poslovnog plana i izdvojiti
bitne "teorijske" delove
Poslovni plan kao okvir za posao
Pojam, elementi, struktura i sadržaj poslovnog
plana
Koristiti preporučenu literaturu
Adekvatna priprema časa
Prikazati primer dobro urađenog biznis plana
Priprema didaktičkog materijala za realizaciju
časa
Pripremiti vežbe za opuštanje (uvodne i završne
igre) u saradnji sa stručnom službom
Metod rada
- radionica (primena aktivnih metoda učenja):
- predavanje/mini lekcija
- grupni oblik rada
- diskusija
Mesto održavanja
- učionica
- informatički kabinet
Nastavnik organizuje dolazak uspešnog preduzetnika
koji će učenicima prezentovati značaj poslovnog plana
Preporučene metode ocenjivanja:
- aktivnost na času
- dnevnik rada
Temu realizovati kroz 2 časa vežbi
Razvijanje sposobnosti za uočavanje i formulisanje
ideje
Razvijanje inovativnog pristupa i upućivanje na
neophodnost učenja tokom čitavog života
Razvijanje sposobnosti korišćenja ideja u kreiranju
budućih poslova
Razvijanje sposobnosti kritičkog korišćenja različitih
izvora informacija
moći da primeni kreativne tehnike razvijanja poslovnih
ideja
moći da diskutuje o poslovnim idejama
da shvati značaj inovativnog pristupa i ume da
ga koristi u realizaciji ideje i njenog pretvaranja u proizvod/uslugu
moći da prepozna različite načine otpočinjanja
posla
Razvijanje poslovnih ideja
Preduzetnička ideja i njeni izvori
Metode razvijanja poslovnih ideja
Inovacije i preduzetništvo
Načini otpočinjanja poslovanja (razvoj novog proizvoda
ili usluge, korišćenje postojećeg proizvoda/usluge, korišćenje patenata
i inovacija)
Koristiti preporučenu literaturu
Adekvatna priprema časa u saradnji sa pedagoško-psihološkom
službom i nastavnicima stručnih predmeta/prakse
Priprema didaktičkog materijala za realizaciju
časa
Pripremiti vežbe za opuštanje (uvodne i završne
igre) u saradnji sa stručnom službom
Metod rada - radionica (primena aktivnih metoda
učenja):
- predavanje/mini lekcija
- grupni oblik rada
- brainstorming
- kooperativno učenje
- diskusija
- individualni rad
- asocijacije
Mesto održavanja:
- učionica
- informatički kabinet
Organizovati dolazak uspešnog preduzetnika na
čas
Koristiti primere uspešnih ljudi iz lokalne zajednice
i šire, u okviru struke (izvor - sredstva javnog informisanja)
Preporučene metode ocenjivanja:
- aktivnost na času
- domaći zadatak
- dnevnik rada
Temu realizovati kroz 4 časa vežbi
Razvijanje sposobnosti za analiziranje ideja
Upoznavanje učenike sa značajem tržišne orjentacije
u poslovanju
Razvijanje kreativnog mišljenja i kritičkog stava
u odnosu na poslovne mogućnosti
Upoznavanje učenika sa elementima marketing plana
i marketing miksa
Razvijanje sposobnosti samoocenjivanja i procene
rada drugih
znati najvažnije faktore poslovnog okruženja (što
uključuje klijente, veličinu potencijalnog tržišta, direktne i indirektne
konkurente, trendove itd.)
moći da analizira potencijalnu veličinu tržišta
za poslovni poduhvat.
moći da analizira potrebe i preporuke klijenata.
moći da analizira sistem konkurencije.
Procena poslovnih ideja
Procena poslovnih mogućnosti za novi poslovni
poduhvat
Elementi marketing miksa (proizvod i usluga, cena,
kanali distribucije, promocija)
Opis i analiza poslovnog okruženja; potencijalni
klijenti, veličina tržišta, direktna i indirektna konkurencija, trendovi
na tržištu.
Različiti metodi istraživanja i analize tržišta:
različiti izvori informacija, kvalitativna i kvantitativna istraživanja,
obična i terenska istraživanja
Koristiti preporučenu literaturu
Adekvatna priprema časa u saradnji sa pedagoško-psihološkom
službom i nastavnicima stručnih predmeta/prakse
Priprema didaktičkog materijala za realizaciju
časa
Pripremiti vežbe za opuštanje (uvodne i završne
igre) u saradnji sa stručnom službom
Metod rada - racionica (primena aktivnih metoda
učenja):
- predavanje/mini lekcija
- grupni oblik rada
- brainstorming
- kooperativno učenje
- diskusija
- individualni rad
- SWOT analiza
Mesto održavanja:
- učionica
- informatički kabinet
Organizovati dolazak uspešnog preduzetnika na
čas
Organizovati odlazak u uspešnu marketinšku agenciju
Preporučene metode ocenjivanja:
- aktivnost na času
- domaći zadatak
- test
- dnevnik rada
Temu realizovati kroz 8 časova vežbi
Upoznavanje učenika sa finansijskim aspektima
preduzeća / radnje
znati strukturu troškova preduzeća;
znati da izračuna bilans stanja i bilans uspeha
preduzeća;
znati mogućnosti finansiranja;
znati da primenjuje osnovnu finansijsku prognozu
(rad na budžetu)
znati da izračuna tok gotovine (Cash flow) i prelomnu
tačku rentabiliteta;
Ekonomija poslovanja
Struktura troškova (fiksni i varijabilni troškovi)
Finansijske prognoze
Bilans stanja i bilans uspeha (prihodi i gubici)
Tok gotovine (Cash flow) i prelomna tačka rentabiliteta
Osnovni principi računovodstva
Finansiranje (sopstvena sredstva, fondovski i
kreditni izvori)
Adekvatna priprema časa u saradnji sa pedagoško-psihološkom
službom i nastavnicima stručnih predmeta/prakse
Priprema didaktičkog materijala za realizaciju
časa
Pripremiti vežbe za opuštanje (uvodne i završne
igre) u saradnji sa stručnom službom
Metod rada - radionica (primena aktivnih metoda
učenja):
- predavanje/mini lekcija
- grupni oblik rada
- kooperativno učenje
- simulacija
- individualni rad
Mesto održavanja
- učionica
- informatički kabinet
Organizovati odlazak u uspešno preduzeće, banku...
Preporučene metode ocenjivanja:
- aktivnost na času
- test
- dnevnik rada
- samostalni praktični rad
Temu realizovati kroz 8 časova vežbi
Usmeravanje učenika da spozna pravni okvir funkcionisanja
delatnosti (poređenje i izbor prihvatljive mogućnosti)
Davanje osnovnih uputstava gde doći do neophodnih
informacija
Upoznavanje učenika sa suštinom prava i obaveza
zaposlenih
Upoznavanje učenika sa značajem ugovornih i dužničko-poverilačkih
odnosa i njihovim posledicama
Razvijanje funkcionalne pismenosti
Razvijanje sposobnosti samoocenjivanja i procene
rada drugih
upoznati osnovne zakonske forme organizovanja
radnje, preduzeća i zadruge
znati gde može da dođe do informacija koje se
odnose na pravnu regulativu
moći da proceni koji je najbolji zakonski način
za organizovanje delatnosti
razumeti i shvatiti važnost ugovora i njegovu
sadržinu
znati sadržinu osnivačkog akta i da ga sačini
uz stručnu pomoć
biti osposobljen da sam izvrši registraciju radnje
biti osposobljen da uz stručnu pomoć registruje
preduzeće
shvatiti važnost trgovačke marke i brenda u poslovanju
znati koje su osnovne poreske obaveze i olakšice
shvatiti ulogu inspekcijskih organa
biti upućen u mogućnost partnerstva sa stranim
ulagačima i mogućim izvorima informacija za nastup na stranom tržištu
shvatiti važnost dužničko-poverilačkog odnosa
znati suštinu prava i obaveza zaposlenih
biti sposoban da samostalno sačini ili popuni
poslovnu dokumentaciju (CV, poslovna pisma, molbe, zapisnik, obrasci...)
Pravni okvir za osnivanje i funkcionisanje delatnosti
Zakonske forme organizovanja delatnosti i način
registracije (preduzetnik - radnja, preduzeće i zadruga)
Institucije za podršku preduzetništvu (nadležnost
i protok informacija)
Adekvatna priprema časa u saradnji sa pedagoško-psihološkom
službom i nastavnicima stručnih predmeta/prakse
Priprema didaktičkog materijala za realizaciju
časa
Pripremiti vežbe za opuštanje (uvodne i završne
igre) u saradnji sa stručnom službom
Metod rada - radionica (primena aktivnih metoda
učenja):
- predavanje/mini lekcija
- grupni oblik rada
- brainstorming
- igra uloga
- kooperativno učenje
- individualni rad
Mesto održavanja:
- učionica
- informatički kabinet
Poseta socijalnim partnerima na lokalnom nivou
(opština, trgovinski sud, filijale Nacionalne službe za zapošljavanje,
Regionalne agencije za razvoj malih i srednih preduzeća i preduzetništva,
banke, inspekcijski organi...)
Poseta ili dolazak uspešnog preduzetnika
Preporučene metode ocenjivanja:
- aktivnost na času
- domaći zadatak
- test
- dnevnik rada
- samostalni praktični rad
Temu realizovati kroz 8 časova vežbi
Upoznavanje učenika sa menadžment funkcijama i
menadžment stilovima
Upoznavanje učenika sa specifičnostima upravljanja
proizvodnjom/uslugama i ljudskim resursima
Upoznavanje učenika sa karakteristikama timskog
rada
Razumevanje značaja razvoja ljudskih resursa
Upoznavanje učenika sa značajem korišćenja informacionih
tehnologija za savremeno poslovanje
Razvijanje sposobnosti samoocenjivanja i procene
rada drugih
znati suštinu osnovnih menadžment funkcija
umeti da praktično demonstrira određene menadžment
veštine
znati da oceni finansijsku isplativost investicije
znati važnost i značaj kontrole i standarda kvaliteta
znati samostalno ili uz stručnu pomoć da utvrdi
profitabilnost proizvoda/usluge
shvatiti važnost informacionih tehnologija za
savremeno poslovanje i da ih koristi u svom radu
shvatiti suštinu menadžmenta usluga
znati važnost planiranja i odabira ljudskih resursa
za potrebe organizacije
shvatiti da efikasnost timskog rada zavisi od
efikasnosti svakog pojedinca u timu
shvatiti vezu između nagrađivanja i radnog učinka
zaposlenih
imati svest o potrebi doživotnog učenja i različitim
načinima ličnog usavršavanja - formalnim i neformalnim
imati odgovoran odnos prema očuvanju prirodnih
resursa
Upravljanje i organizacija
Menadžment funkcije (planiranje, organizovanje,
vođenje i kontrola)
Menadžment stilovi (preduzetnik kao menadžer)
Osnovna upravljačka znanja i veštine i razvoj
upravljačkih kompetencija;
Menadžment usluga / proizvodnje (upravljanje proizvodnim
resursima, upravljanje sirovinama i poluproizvodima, upravljanje proizvodnim
procesom)
Upravljanje ljudskim resursima (planiranje ljudskih
resursa, timski rad, liderstvo, stručno usavršavanje zaposlenih, ocenjivanje
i nagrađivanje)
Informacione tehnologije u poslovanju (poslovni
informacioni sistemi, internet, intranet i ekstranet u poslovanju, elektronsko
poslovanje, elektronska trgovina, elektronsko bankarstvo)
Koristiti preporučenu literaturu
Adekvatna priprema časa u saradnji sa pedagoško-psihološkom
službom i nastavnicima stručnih predmeta posebno prakse
Priprema didaktičkog materijala za realizaciju
časa
Pripremiti vežbe za opuštanje (uvodne i završne
igre) u saradnji sa stručnom službom
Metod rada - radionica (primena aktivnih metoda
učenja):
- predavanje/mini lekcija
- grupni oblik rada
- igra uloga
- kooperativno učenje
- simulacija
- individualni rad
- asocijacije
- prezentacija
Mesto održavanja:
- učionica
- informatički kabinet
Organizovati dolazak uspešnog menadžera na čas
Koristiti primere uspešnih ljudi iz lokalne zajednice
i šire, u okviru struke (izvor - sredstva javnog informisanja)
Preporučene metode ocenjivanja:
- aktivnost na času
- test
- dnevnik rada
- samostalni praktični rad
Temu realizovati kroz 8 časova vežbi
Osposobljavanje učenika da shvate strukturu poslovnog
plana i u određenoj meri samostalno primene stečena znanja i veštine
Osposobljavanje učenika da stečene veštine i znanja
primeni, u okviru tima, na izradi poslovnog plana
Osposobljavanje učenika veštini prezentacije poslovnog
plana
Razvijanje sposobnosti samoocenjivanja i procene
rada drugih
biti osposobljen da uz stručnu pomoć izradi sve
segmente poslovnog plana za specifičnu stručnu oblast;
biti osposobljen da stečene veštine i znanja primeni
u okviru tima, na prezentaciji poslovnog plana;
Učenički projekat-izrada i prezentacija poslovnog
plana
Opšti opis aktivnosti
Zakonske osnove za započinjanje planiranje i pravljenje
rasporeda
Analiza potencijalnih klijenata, delovi i veličina
tržišta
Analiza konkurencije
Izbor odgovarajućih kanala distribucije/prodaje
Razvoj i pozicioniranje pravih proizvoda/usluga
Opisivanje neophodnih proizvodnih kapaciteta (objekti
i oprema)
Izbor dobavljača i prevoznika
Procena prihoda i troškova
Izvođenje analize prelomne tačke rentabiliteta
Izvođenje analize protoka gotovine
Ovo je integrativna tema (upotrebiti znanja i
veštine iz predhodnih 7 tema)
Koristiti preporučenu literaturu i uputstva za
poslovni plan
Adekvatna priprema časa
Prikazati primer dobro urađenog biznis plana
Priprema didaktičkog materijala za realizaciju
časa
Pripremiti vežbe za opuštanje (uvodne i završne
igre) u saradnji sa stručnom službom
Metod rada - radionica (primena aktivnih metoda
učenja):
- predavanje/mini lekcija
- grupni oblik rada
- igra uloga
- kooperativno učenje
- diskusija
- simulacija
- individualni rad
- SWOT analiza
- prezentacija
- praktični rad
- grafički radovi
Mesto održavanja:
- učionica
- informatički kabinet
Organizovati dolazak stručnjaka za procenu biznis
plana
Preporučene metode ocenjivanja:
- aktivnost na času
- praćenje praktičnog rada
- veština prezentacije
- samostalni praktični rad
Temu realizovati kroz 20 časova vežbi
TEHNIČKI MATERIJALI
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED
NASTAVA
PRAKSA
UKUPNO
Teorijska
nastava
Vežbe
Praktična
nastava
Nastava u
bloku
I
74
74
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki
oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
Da učenici ovladaju osnovnim znanjima o strukturi materije
radi boljeg razumevanja osobina tehničkih materijala.
Sticanje osnovnih znanja o tehničkim materijalima, njihovoj
građi, osobinama, vrstama i mogućnostima praktične primene, radi osposobljavanja
učenika za dalje usavršavanje ili specijalizaciju u praksi.
Razvijanje logičkog razmišljanja i rasuđivanja pri sagledavanju
i rešavanju tehničkog problema u praksi.
Podsticaj svesnosti o životnoj sredini i neophodnosti upotrebe
samo onih materijala koji nisu štetni za okolinu i živi svet u njoj, uključujući
i čoveka.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: prvi
NAZIV MODULA
Trajanje modula
(časovi)
Struktura i osobine materijala
12
Konstrukcioni materijali
24
Elektrotehnički materijali
38
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA
MODULA
Naziv modula:
Struktura i osobine materijala
Trajanje modula:
12 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA
Sticanje osnovnih znanja o strukturi materije,
radi boljeg razumevanja osobina tehničkih materijala
biti sposoban da razume i objasni prirodu materije,
razlikuje elementarne čestice i objasni građu materije;
moći da objasni hemijsku aktivnost elemenata,
kao i razliku između metala i nemetala;
moći da objasni nastanak hemijskih veza i navede
koje osobine materijala su posledica određenog tipa veze;
znati da definiše agregatna stanja materije i
uoči razlike između kristala i fluida;
znati da definiše energetski proces, razume i
objasni uticaj veličine energetskog procesa na ponašanje materijala
u električnom polju;
znati da navede i definiše osnovne osobine tehničkih
materijala i objasni svrhu poznavanja određenih veličina materijala;
umeti da navede standardne metode ispitivanja
Osnovni pojmovi o građi materije
Periodičnost osobina elemenata
Hemijske veze i njihov uticaj na osobine materijala
Agregatna stanja materije
Osobine materijala
Osnovne fizičke i mehaničke veličine materijala
Osnovni načini ispitivanja materijala
Proširiti ranije stečena znanja o strukturi materije
(građi atoma, hemijskim vezama, agregatnim stanjima), s posebnim osvrtom
na njen uticaj na električne, magnetne, mehaničke i druge osobine materijala.
Ukazati na neophodnost ispitivanja strukture i
osobina materijala, da bi se na osnovu toga mogli dobiti i novi materijali
boljih, unapred zadatih karakteristika za određenu primenu u praksi.
Koristiti stručnu literaturu, modele, video zapise.
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost na
času
praćenje
praktičnog rada
dnevnik
rada
test praktičnih
veština
samostalni
praktični rad
grafički rad
*
*
*
Naziv modula:
Konstrukcioni materijali
Trajanje modula:
24 časa
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA
Sticanje znanja o osnovnim karakteristikama konstrukcionih
materijala i zahtevima koje oni zavisno od primene moraju da ispune.
Upoznavanje osobina različitih vrsta konstrukcionih
materijala, načinima njihove obrade, uticaju spoljašnjih faktora na
osobine ovih materijala, kao i mogućnostima njihove praktične primene.
Razvijanje logičkog razmišljanja i rasuđivanja
pri sagledavanju i rešavanju tehničkog problema u praksi.
razumeti i moći da objasni zadatak konstrukcionih
materijala, kao i da navede i razlikuje različite vrste konstrukcionih
materijala;
razumeti neophodnost usaglašavanja zahteva u pogledu
funkcije i načina obrade materijala sa osobinama materijala, koji nam
stoje na raspolaganju, pri rešavanju praktičnog tehničkog problema;
shvatiti veliki uticaj ekonomskog faktora pri
izboru materijala;
razumeti i znati da objasni uticaj legiranja,
obrade i termičke obrade na osobine materijala;
znati da definiše sastav čelika i livenog gvožđa,
moći da uoči razlike u sastavu i osobinama različitih vrsta čelika i
livenog gvožđa, kao i da prepozna razlike u njihovom označavanju;
moći da definiše sastav, navede osobine, označavanje
i primenu aluminijuma i njegovih legura, uoči razlike i navede primere
praktične primene;
znati da definiše sastav, navede osobine, označavanje
i primenu bakra i njegovih legura, uoči razlike i navede primere praktične
primene;
moći da objasni nastanak (dobijanje) polimera,
prepozna razlike u njihovoj strukturi, pa onda i razlike u osobinama
i praktičnoj primeni;
umeti da navede neke od najčešće korišćenih polimera
u praksi, kao i da uporedi njihove osobine;
moći da objasni upotrebu lepkova za sastavljanje
složenih konstrukcija;
moći da objasni nastajanje, osobine i upotrebu
gume kao konstrukcionog materijala.
Osnovni pojmovi
Pregled konstrukcionih materijala
Zahtevi od konstrukcionih materijala
Metali kao konstrukcioni materijali
Nemetalni konstrukcioni materijali
Gradivo izlagati jasno i konkretno na jednostavnijim
primerima.
Koristiti šeme, modele, video zapise, originalne
delove.
Učenike upućivati na uočavanje grubih razlika
između pojedinih materijala, samo opšte karakteristike materijala i
mogućnosti njihove primene.
Učenike uputiti da detaljnije informacije o materijalima
i veličinama koje ih opisuju potraže u literaturi.
Skrenuti pažnju učenicima da pri izučavanju stručnih
predmeta obrate pažnju na materijale koji se u određenim prilikama koriste,
jer od kvaliteta materijala zavisi i kvalitet komponenti, elemenata,
sklopova, uređaja.
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost na
času
praćenje
praktičnog rada
dnevnik
rada
test praktičnih
veština
samostalni
praktični rad
grafički rad
*
*
*
Naziv modula:
Elektrotehnički materijali
Trajanje modula:
38 časova
CILJEVI MODULA
ISHODI MODULA Po završetku modula učenik će:
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA
PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA
Sticanje osnovnih znanja o elektrotehničkim materijalima,
njihovim osobinama, vrstama i mogućnostima praktične primene.
Provodnici
znati da definiše pojam provodnika, navede i objasni
koji materijali mogu biti provodnici i da li su
jedino metali provodnici;
znati da objasni uticaj pojedinih faktora na električnu
provodnost;
moći da uporedi karakteristike najboljih provodnika
Cu, Al, Ag i Au i navede primere njihove praktične primene;
umeti da objasni gde i kako se primenjuju metali
i njihove legure koji nemaju veliku provodnost (otporni materijali);
znati da objasni koje su specifične primene provodnika
i koji materijali se koriste u te svrhe;
moći da objasni princip prenosa signala u optičkim
provodnicima, način izgradnje optičkog vlakna i navede materijale od
kojih se izrađuju;
znati da definiše superprovodnost i navede kritične
parametre za superprovodnost;
umeti da objasni razliku između provodnika i superprovodnika.
Poluprovodnici
biti sposoban da definiše poluprovodnike; razume
i objasni uticaj primesa na nastanak i način provođenja kod poluprovodnika,
kao i uticaj drugih faktora na provodnost poluprovodnika;
biti sposoban da uoči i objasni razlike između
provodnika i poluprovodnika;
razumeti koje specifične osobine poluprovodnika
omogućuju njihovu široku primenu u praksi;
moći da uoči razlike u osobinama i primeni Si,
Ge i Ga, As;
moći da navede razloge zašto se elektronika danas
zasniva na silicijumskoj tehnologiji.
Izolacioni materijali i dielektrici
znati da objasni koji se materijali u električnom
polju ponašaju kao izolacioni materijali i dielektrici;
moći da navede i objasni dielektrične osobine
koje određuju kvalitet i mogućnosti praktične primene izolacionih materijala
i dielektrika;
razumeti i moći da objasni kakve zahteve u pogledu
dielektričnih osobina treba da ispune izolacioni materijali u zavisnosti
od njihove primene u praksi, uporedi karakteristike najčešće korišćenih
izolacionih materijala i navede primere njihove primene;
razumeti i moći da objasni kakve zahteve u pogledu
dielektričnih osobina treba da ispune kondenzatorski materijali, uporedi
karakteristike najčešće korišćenih kondenzatorskih materijala i navede
primere njihove primene;
znati da navede i objasni specifične osobine dielektrika,
kao i mogućnosti praktične primene.
Magnetni materijali
moći da objasni koje su osobine najvažnije za
određivanje kvaliteta jednog magnetnog materijala
znati da navede koje su to osobine magnetnih materijala
o kojima treba voditi računa prilikom izbora za njihovu praktičnu primenu;
umeti da definiše magnetno meke i magnetno tvrde
materijale i uoči razlike između njih;
znati da uporedi karakteristike najboljih magnetno
mekih materijala i navede primere njihove praktične primene;
znati da uporedi karakteristike najboljih magnetno
tvrdih materijala i navede primere njihove praktične primene.
Podela elektrotehničkih materijala
Provodnici
Poluprovodnici
Izolacioni materijali i dielektrici
Magnetni materijali
Učenike postupno uvoditi u sadržaj modula
Prvo izvršiti podelu elektrotehničkih materijala
prema veličini specifične električne otpornosti i prema veličini energetskog
procepa.
Naglasiti da postoji veliki broj elektrotehničkih
materijala, vrlo različitih osobina. Zato ukazati samo na opšte karakteristike
pojedinih grupa mateijala, a detaljnije izložiti samo karakteristike
tipičnih predstavnika pojedinih grupa materijala i onih materijala koji
se najviše koriste u praksi.
Učenike uputiti da detaljnije informacije o materijalima,
kao i brojne vrednosti pojedinih veličina koje opisuju osobine materijala
potraže u literaturi.
Pri obradi pojedinih poglavlja modula slediti
princip: uvod - definisati materijal opšte karakteristike materijala
zahtevi od materijala pregled materijala primeri upotrebe materijala
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno
izlaganje
test
esej
domaći
zadatak
pismeni
zadatak
aktivnost na
času
praćenje
praktičnog rada
dnevnik
rada
test praktičnih
veština
samostalni
praktični rad
grafički rad
*
*
*
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
Udžbenici tehničkih materijala i elektrotehničkih materijala
Danom stupanja na snagu Pravilnika o nastavnom planu i programu opšteobrazovnih predmeta srednjeg stručnog obrazovanja u području rada elektrotehnika ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 5/2011), odnosno 15. juna 2011. godine, prestao je da važi Pravilnik o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovne profile elektrotehničar za elektroniku na vozilima i autoelektričar ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 13/2004, 12/2005, 8/2006 i 3/2007) u delu koji se odnosi na nastavni plan i nastavni program opšteobrazovnih predmeta prvog razreda za obrazovni profil autoelektričar.
Danom stupanja na snagu Pravilnika o nastavnom planu i programu stručnih predmeta srednjeg stručnog obrazovanja u području rada elektrotehnika ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 5/2011), odnosno 15. juna 2011. godine, prestao je da važi Pravilnik o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovne profile elektrotehničar za elektroniku na vozilima i autoelektričar ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 13/2004, 12/2005, 8/2006 i 3/2007) u delu koji se odnosi na nastavni plan i nastavni program stručnih predmeta prvog razreda za obrazovni profil autoelektričar.