Prethodni

TEHNIČKO CRTANJE

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

 

74

     

74

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

• Ovladavanje potrebnim veštinama za korišćenje pribora za tehničko crtanje pri realizaciji različitih tehničkih crteža

• Ovladavanje potrebnim veštinama za korišćenje različitih programskih paketa u ostvarivanju delova sadržaja modula

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:          prvi

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Tehničko crtanje bez primene računara

36

Tehničko crtanje sa primenom računara

38

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Tehničko crtanje bez primene računara

Trajanje modula:

36 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Ovladavanje potrebnim veštinama za korišćenje pribora za tehničko crtanje pri realizaciji različitih tehničkih crteža
  • biti sposoban da koristi pribor za tehničko crtanje
  • znati da koristi različite vrste linija
  • znati vrste tehničkih crteža, kao i formate na kojima se isti rade, formira zaglavlje i sastavnicu
  • znati da uradi različite konstrukcije pravilnih poligona i krivih linija koje se najčešće koriste, skicira ravanske i prostorne oblike,
  • znati samostalno da uradi kompletan radionički crtež
  • Osnovni pojmovi o tehničkim crtežima
  • Konstrukcije i projekcije
  • Insistirati na preciznosti i urednosti u radu
  • Insistirati na raznovrsnim primerima iz područja rada
  • Insistirati na logičkom zaključivanju i kritičkom mišljenju
  • Insistirati na raznovrsnim primerima iz područja rada
  • Uraditi grafički rad na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

*

 

*

*

*

 

Naziv modula:

Tehničko crtanje sa primenom računara

Trjanje modula:

38 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Ovladavanje potrebnim veštinama za korišćenje različitih programskih paketa u ostvarivanju delova sadržaja modula
  • znati da koristi računar kao pribor u rešavanju različitih grafičkih sadataka
  • poznavaće odgovarajuće programske pakete (AutoCAD, Orcad i CorelDRAW) pri realizaciji sadržaja modula
  • znati da crta različite vrste linija i druge geometrijske oblike
  • znati da nacrta jednostavnije tehničke crteže na različitim formatima, formira zaglavlje i sastavnicu
  • znati da obavi različite konstrukcije pravilnih poligona i krivih linija koje se najčešće koriste
  • biti sposoban da rešavanjem zadataka ovlada planiranjem prostora na crtežu i stekne osećaj za sistematičnost, urednost i preglednost crteža
  • Crtanje osnovnih geometrijskih oblika
  • Konstrukcije i projekcije
  • Insistirati na preciznosti i urednosti u radu
  • Insistirati na raznovrsnim primerima iz područja rada
  • Insistirati na logičkom zaključivanju i kritičkom mišljenju
  • Insistirati na raznovrsnim primerima iz područja rada
  • Ne zahtevati ovladavanje određenim računarskim programom, nego samo korišćenje komandi koje omogućuju realizaciju vežbi
  • Uraditi grafički rad na kraju modula

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

*

 

*

*

*

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

• Udžbenik: Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom za prvi razred elektrotehničkih škola

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

• Osnove elektrotehnike

• Osnove praktičnih veština

• Matematika

• Računarstvo i informatika

OSNOVE PRAKTIČNIH VEŠTINA

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

   

222

   

222

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

• Razvijanje navika za čuvanje zdravlja i pridržavanja mera zaštite na radu

• Osposobljavanje učenika za organizovanje rada i racionalno korišćenje energije i materijala

• Osposobljavanje učenika da koriste standarde, normative, kataloge kao i tehničko tehnološku dokumentaciju

• Osposobljavanje učenika da pravilno koriste uređaje, alat, merni alat i pribor

• Osposobljavanje učenika da vrše mašinske i ručne operacije na materijalima, kao što su: obeležavanje, rezanje, turpeisanje, bušenje, urezivanje i narezivanje navoja, zavarivanje

• Sticanje osnovnih praktičnih znanja iz motora sa unutrašnjim sagorevanjem

• Osposobljavanje učenika da izvode radove u elektrotehničkoj struci (priprema krajeva provodnika, izrada kablovskih snopića, montaža i povezivanje el. tehničkog pribora, merenja i ispitivanja)

• Razvijanje odgovornosti prema rokovima, kvalitetu i preciznosti datog posla

• Sticanje osnovnih praktičnih znanja iz motora sa unutrašnjim sagorevanjem

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:          prvi

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Osnove praktičnih veština u mašinstvu

89

Sus motori - praktična nastava

22

Osnove praktičnih veština u elektrotehnici

111

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Osnove praktičnih veština u mašinstvu

Trjanje modula:

89 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Razvijanje navika za čuvanje zdravlja i pridržavanje mera zaštite na radu
  • primenjivati zaštitne mere od mehaničkih povreda
  • primenjivati zaštitne mere od požara
  • koristiti zaštitnu opremu
  • Pravilnik zaštite na radu
  • Mere zaštite od požara
  • Zaštitna oprema
  • Koristiti zakon i pravilnike zaštite na radu
  • Koristiti pravilnik o protivpožarnoj zaštiti
  • Demonstrirati upotrebu zaštitne opreme
  • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 4 časa
  • Sticanje znanja o karakteristikama materijala
  • Razvijati sposobnosti korišćenja standarda, normativa, kataloga kao i tehničko tehnološke dokumentacije
  • poznavati metale i legure, kao što su: gvožđe, čelik, bakar, aluminijum, bronza
  • prepoznavati izolacioni materijal: pertinaks, krilit, guma, prešpan
  • koristiti radioničke metode za utvrđivanje mehaničkih i tehnoloških svojstava materijala: putem savijanja, utiskivanja kuglice, brušenjem itd.
  • znati da koristi standarde, kataloge proizvoda (limova, profila, žica, ležaja)
  • Tehničke karakteristike materijala
  • Poluproizvodi i proizvodi koji se koriste u mašinstvu (ploče, limovi, trake, profili, cevi, ležajevi, itd.)
  • Koristiti stručnu literaturu
  • Koristiti standarde, propise i kataloge
  • Koristiti uzorke metala, legura i izolacionog materijala
  • Demonstrirati metode radioničkog ispitivanja mehaničkih i tehnoloških svojstava materijala
  • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 8 časova
  • Osposobljavanje za pravilnu primenu i održavanje radioničkog alata
  • koristiti uređaje za obradu materijala
  • koristiti alat za obeležavanje: obeleživače, lenjire, šestare
  • koristiti merni alat: pomično merilo, mikrometar, dubinomer, čvrsta merila (šablone)
  • koristiti ručni alat: bušilice, testere, turpije, ureznice, nareznice, čekiće, ključeve itd.
  • održavati uređaje i alat
  • se pridržavati mera zaštite na radu
  • voditi dnevnik
  • Radionički alat
  • Alat za merenje
  • Primena i održavanje alata
  • Higijena rada
  • Mere zaštite na radu
  • Koristiti stručnu literaturu
  • Koristiti kataloge proizvođača uređaja i alata
  • Demonstrirati upotrebu uređaja i alata
  • Demonstrirati postupak merenja mernim alatima
  • Demonstrirati način održavanja uređaja i alata
  • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 17 časova
  • Osposobljavanje učenika za organizovanje rada i racionalno korišćenje energije i materijala
  • Sticanje veština za vršenje operacija, kao što su: obeležavanje, rezanje, turpeisanje, bušenje, urezivanje i narezivanje navoja
  • znati da pročita tehničko tehnološko uputstvo
  • umeti da obeleži predmet rada
  • umeti da uradi sledeće mašinske operacije: sečenje, bušenje, urezivanje i narezivanje navoja, rastavljanje i satavljanje sklopova
  • se pridržavati zaštite na radu
  • Čitanje tehničko tehnološke dokumentacije
  • Obeležavanje materijala
  • Tehnološki postupak pri obradi materijala: sečenjem, turpeisanjem, bušenjem, urezivanjem i narezivanjem navoja
  • Koristiti stručnu literaturu
  • Objasniti kako se koristi tehničko tehnološka dokumentacija
  • Demonstrirati kako se pravilno obeležava predmet pri obradi
  • Demonstrirati kako se učvršćuje predmet
  • Demonstrirati pravilan položaj tela i pravilno vođenje alata pri obradi materijala
  • Objasniti kako se ostvaruje organizacija radnog mesta i značaj higijene rada
  • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 52 časa
  • Osposobljavanje učenika za vršenje radnih operacija zavarivanje, tvrdo i meko lemljenje
  • umeti da izvrši pripremu za zavarivanje i tvrdo lemljenje
  • umeti da odabere opremu i materijal
  • umeti da zavari i tvrdo zalemi predmet
  • umeti da primenjuje odgovarajuću zaštitu na radu
  • Zavarivanje
  • Tvrdo i meko lemljenje
  • Koristi stručnu literaturu
  • Demonstrira pripremu za zavarivanje
  • Demonstrira podešavanje aparata za zavarivanje
  • Demonstrira metode zavarivanja, tvrdog i mekog lemljenja
  • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 8 časova

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

         

*

*

*

*

 

*

 

Naziv modula:

SUS motori - praktična nastava

Trajanje modula:

22 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih praktičnih znanja iz motora sa unutrašnjim sagorevanjem
  • Poznavati osnovne sklopove i delove motora
  • Znati da podesi zazor ventila motora
  • Znati da podesi ugao pretpaljenja
  • Poznavati osnovne sklopove i delove kojima se reguliše ugao predubrizgranja motora
  • Osnovni delovi motora
  • Podešavanje zazora ventila
  • Podešavanje ugla pretpaljenja
  • Podešavanje ugla predubrizgavanja
  • Pokazati delove rasklopljenog motora
  • Izvršiti podešavanje zazora ventila na motoru
  • Na konkretnom motoru izvršiti podešavanje ugla pretpaljenja stroboskopskom metodom
  • Pokazati osnovne sklopove i delove kojima se reguliše ugao predubrizgavanja motora
  • Koristiti manometre za merenje propustljivosti cilindara, pritiska goriva i pritiska usisne grane
  • Praktične sadržaje uskladiti sa izvođenjem teorijske nastave

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

*

*

*

*

 

 

Naziv modula:

Osnove praktičnih veština u elektrotehnici

Trajanje modula:

111 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Razvijanje navika za čuvanje zdravlja i pridržavanja mera zaštita na radu
  • primenjivati zaštitne mere od štetnog uticaja električne energije
  • koristiti zaštitnu opremu
  • znati i umeti da pruži prvu pomoć unesređenom od udara električne energije
  • Uticaj električne energije na čoveka
  • Mere zaštite na radu
  • Pružanje prve pomoći
  • Koristiti zakon, pravilnike i stručnu literaturu o zaštiti na radu
  • Demonstrirati zaštitnu opremu
  • Demonstrirati rad zaštitne strujne sklopke
  • Demonstrirati pružanje prve pomoći
  • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 6 časova
  • Da učenik može da čita projekte i šeme
  • prepoznavati simbole u tehničko tehnološkoj dokumentaciji
  • odabrati potreban pribor na osnovu simbola
  • na osnovu pribora ucrtati simbole u datu dokumentaciju
  • Simboli i oznake u elektrotehnici
  • Koristiti stručnu literaturu, standarde i propise
  • Koristiti tehničke planove i projekte el. instalacija
  • Veći deo vremena posvetiti simbolima i šemama u automobilu
  • Preporučeno vreme za realizciju ovih sadržaja: 6 časova
  • Upoznavanje učenika sa pravilnom primenom radioničkog alata
  • Upoznavanje učenika o održavanju alata
  • umeti da odabere i pravilno koristi alat u zavisnosti od radne operacije
  • umeti da održava alat
  • pridržavati se mera zaštite na radu
  • Alati koji se koriste u elektrotehnici
  • Održavanje alata
  • Koristiti kataloge uređaja i alata
  • Demonstrirati primenu uređaja i alata
  • Demonstrirati način održavanja uređaja i alata
  • Posvetiti više vremena rada sa alatom koji se koristi u autoelektrici
  • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 6 časova
  • Da se učenici upoznaju sa provodnicima koji se koriste u elektrotehnici
  • Da se učenici upoznaju sa načinom pripreme provodnika za primenu
  • Da se učenici upoznaju sa pripremom krajeva provodnika
  • prepoznavati auto, optičke, elektroinstalacione, telekomunikacione kablove i dinamo žice
  • umeti da otvori kabel, pravilno skine plašt i izolaciju provodnika
  • umeti da nastavi (poveže) i izoluje nastavak
  • umeti da napravi okce u zavisnosti od zavrtnja
  • umeti da zalemi krajeve i postavlja kabel papučice i fastone
  • umeti da skine izolaciju, nastavi i izoluje dinamo žicu
  • Autokablovi
  • Optički kablovi
  • Elektroinstalacioni provodnici
  • Telekomunikacioni provodnici
  • Dinamo žice
  • Koristiti kataloge proizvođača kablova i dinamo žica
  • Koristiti kablove i dinamo žice
  • Demonstrirati otvaranje kablova, pripremu krajeva i nastavljanje
  • Demonstrirati šemiranje provodnika i izradu snopića
  • Intenzivnije raditi sa autokablovima
  • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 24 časa
  • Upoznavanje učenika sa osnovnim priborom koji se koristi u elektro, telekomunikacionim i auto instalacijama
  • umeti da prepozna i poveže pomoću autokabla osnovni auto pribor (osigurače, prekidače, utikače, sijalična grla)
  • umeti da prepozna i poveže pomoću provodnika osnovni elektroinstalacioni pribor (osigurače, prekidače, utičnice, sijalična grla)
  • umeti da prepozna i poveže pomoću provodnika telekomunikacioni pribor (reglete, telefonsku priključnicu, telefonski utikač)
  • Auto pribor
  • Elektroinstalacioni pribor
  • Telekomunikacioni pribor
  • Koristiti kataloge proizvođača
  • Demonstrirati montažu i povezivanje opreme u strujno kolo
  • Demonstrirati metode za utvrđivanje ispravnosti pribora
  • Napraviti vežbe na montažnim pločama
  • Vežbe raditi u ciklusu
  • Preporučeno vrme za realizaciju ovih sadržaja: 48 časova
  • Osposobljavanje učenika za rad sa instrumentom
  • umeti da podesi instrument (jednosmerna, naizmenična struja)
  • umeti da odabere područje i odredi konstantu
  • umeti da izmeri osnovne električne veličine: napon, struju i otpor
  • Univerzalni instrument
  • Demonstrirati rad sa instrumenom
  • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 12 časova
  • Da se učenici upoznaju sa izvorima el. energije
  • razlikovati sisteme naizmenične i jednosmerne struje
  • umeti da priključi potrošače na izvore el. energije
  • Izvori jednosmerne struje (akumulator, punjač akumulatora)
  • Izvori naizmenične struje (trofazni i monofazni sistem)
  • Prikazati izvore jednosmerne struje
  • Demonstrirati povezivanje potrošača na izvor
  • Demonstrirati povezivanje potrošača na sisteme naizmenične struje
  • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 3 časa
  • Da se učenici upoznaju sa pasivnim električnim elementima
  • umeti da odabere na osnovu oznake otpornik i kondenzator
  • umeti da ispita ispravnost elemenata
  • umeti da zameni i ugradi pasivne elemente u odgovarajuće strujno kolo
  • Otpornici
  • Kondenzatori
  • Koristiti kataloge proizvođača
  • Demonstrirati proveru ispravnosti pasivnih elemenata
  • Demonstrirati ugranju i povezivanje elemenata u strujno kolo
  • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 6 časova

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

         

*

*

 

*

*

*

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

• Električne instalacije

• Katalozi proizvođača

• Autoelektrika

7. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

• Osnove elektrotehnike

• Tehnički materijali

• Tehničko crtanje

• Motori SUS

OSNOVE ELEKTROTEHNIKE

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

111

       

111

II

70

35

     

105

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

- Sticanje osnovnih znanja iz teorijske elektrotehnike potrebnih za druge stručne predmete.

- Sticanje osnovnih znanja iz teorijske elektrotehnike i merenja potrebnih za druge stručne predmete.

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:          prvi

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Elektrostatika

20

Jednosmerne struje

45

Elektromagnetizam

28

Uvod u naizmenične struje

18

Razred:          drugi

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Uvod u merenja

15

Naizmenične struje

17

Redna veza elemenata u kolu naizmenične struje

10

Paralelna veza elemenata u kolu naizmenične struje

8

Složena kola i transformatori

10

Trofazni sistemi

10

Laboratorijske vežbe

35

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Razred:          prvi

Naziv modula:

Elektrostatika

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje sa veličinama kao što su elektricitet, električno polje, potencijal, rad u električnom polju, kondenzatori i sl.
  • znati da definiše osnovna i električna svojstva materije, kao i pojam elektriciteta; poznaje, preračunava i upotrebljava jedinice; objasni količinu elektriciteta, naelektrisano telo, način delovanja i jedinice
  • znati da objasni, grafički prikazuje i izračunava polje u nekoj tački polja; objasni i izračunava silu u nekoj tački polja; objasni i izračunava rad u električnom polju; objasni i izračunava elektrostatičku indukciju i polarizaciju; objasni i izračunava proboj i dielektričnu čvrstoću;
  • znati da definiše i izračunava kapacitivnost uopšte i kapacitivnost pločastog kondenzatora; objasni i izračunava kapacitivnost redne, paralelne i mešovite veze kondenzatora; radi zadatke s kondenzatorima priključenim na napon;
  • znati da rešava proste zadatke
  • Struktura materije. Osnovni pojmovi o elektricitetu i električnim svojstvima materije. Provodnici, poluprovodnici i izolatori. Pojam jedinica. Međunarodni sistem jedinica.
  • Pojam naelektrisanog tela. Količina elektriciteta, definicija i jedinice. Pojam električnog polja. Grafičko prikazivanje električnog polja. Homogeno električno polje. Vektor električnog polja. Sile u električnom polju. Kulonov zakon. Električni fluks i njegova gustina. Elektrostatička indukcija. Polarizacija dielektrika. Električni potencijal. Električni napon. Jačina homogenog električnog polja. Proboj dielektrika. Dielektrična čvrstoća. Pojam kapacitivnosti. Kapacitivnost pločastog kondenzatora. Redno, paralelno i mešovito vezivanje kondenzatora.
  • Na početku nastave dati kratak uvod u istorijat razvoja elektrotehnike. Strukturu materije obraditi kao nastavak na prethodno znanje iz fizike i hemije. Električno polje i pojave u njemu obraditi prvenstveno grafički, a zatim matematički obraditi zakone i pojave u njemu.
  • Uz obradu pojava u električnom polju uraditi veći broj prvenstveno prostih zadataka.
  • Uz obradu kondenzatora uraditi veliki broj prostih zadataka iz zbirke.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

   

*

*

         

 

Naziv modula:

Jednosmerne struje

Trajanje modula:

45 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje s veličinama kao što su električna struja, otpornost, snaga i rad, idealni i realni generatori, Kirhofovi zakoni, prosta i složena električna kola i načini njihovog rešavanja, veze otpornika i generatora i sl.
  • znati da definiše jednosmernu struju i pojmove kao što je pozitivna i negativna struja, fizički i tehnički smer struje, da izračuna jačinu struje, da objasni i izračuna gustinu struje
  • znati da objasni elemente električnog kola, definiše kolo i uslov da u kolu bude struje; objasni elektromotornu silu generatora; objasni princip rada i glavna svojstva elektrohemijskih generatora
  • znati da objasni suštinu električne otpornosti, objasni od čega i kako zavisi električna otpornost i da može da je izračuna; da objasni zavisnost otpornosti od temperature; objasni vrste otpornika; definiše, objasni električnu provodnost
  • znati da definiše Omov zakon i da može da ga primeni; definišu prvi Kirhofov zakon i da može da ga primeni; definiše i primeni drugi Kirhofov zakon; definiše i primeni Džulov zakon; objasni i izračuna električnu snagu i rad; objasni merenje struje, napona, snage i rada
  • znati da rešava prosta kola s jednim generatorom i jednim prijemnikom; objasni i rešava snagu generatora i snagu prijemnika
  • znati da objasni režime rada generatora; objasni i rešava vezivanje generatora; objasni i rešava vezivanje otpornika; objasni i rešava kola pomoću uopštenog Omovog zakona
  • znati da definiše i rešava složeno kolo pomoću prvog i drugog Kirhofovog zakona; definiše strujni
  • znati da rešava proste zadatke
  • Pojam jednosmerne električne struje. Dejstva električne struje. Jačina električne struje. Gustina struje.
  • Pojam električnog kola. Elementi električnog kola.
  • Elektromotorna sila generatora. Elektrohemijski generatori.
  • Električna otpornost. Otpornost provodnika. Zavisnost otpornosti od temperature.
  • Električna provodnost
  • Omov zakon
  • Referentni smer struje i napona
  • Prvi Kirhofov zakon. Električne sile u kolu
  • Drugi Kirhofov zakon
  • Džulov zakon. Električni rad i električna snaga
  • Merenje struje i napona. Vezivanje ampermetra i voltmetra u kolo
  • Rešavanje prostog kola sa jednim generatorom i jednim prijemnikom. Određivanje napona na krajevima realnog generatora. Snaga generatora i snaga potrošača. Režim praznog hoda i kratkog spoja; režim maksimalne snage. Redno i paralelno vezivanje generatora
  • Redno, paralelno i mešovito vezivanje otpornika
  • Uopšten Omov zakon
  • Složeno električno kolo. Drugi Kirhofov zakon za složeno kolo. Rešavanje složenih kola pomoću prvog i drugog Kirhofovog zakona
  • Strujni generator. Rešavanje složenih kola pretvaranjem naponskog generatora u strujni i obrnuto
  • Na početku ovog poglavlja objasniti fizičku suštinu struje, fizički i tehnički smer, pozitivnu i negativnu struju, itd.
  • Gustinu struje objasniti grafički i dati praktične vrednosti koje se susreću kod električnih instalacija, transformatora i sl.
  • Električno kolo uporediti sa nekim mehaničkim sistemom u kojem se vrši dvostruka konverzija energije, gde se energija nepogodna za direktnu upotrebu (na primer potencijalna energija vode) pretvara u električnu, zatim prenosi provodnicima do potrošača i tu se pretvara u energiju pogodnu za korišćenje (na primer u svetlosnu)
  • Uz standardne jedinice za specifičnu otpornost dati i vrednost sa površinom preseka izraženim u mm2
  • Kod generatora obraditi i praktičan način merenja njihove unutrašnje otpornosti
  • Uz električne sile u kolu uvek dati njihov smer u odnosu na smer struje; u ovom slučaju dati i smer napona na otporniku
  • Drugi kirhofov zakon dati kao opšti zakon ravnoteže sila i primeniti ga na električno kolo ili konturu
  • Prilikom obrade jednosmernih struja uraditi veliki broj zadataka iz zbirke

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

   

*

*

         

 

Naziv modula:

Elektromagnetizam

Trajanje modula:

28 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje s veličinama kao što su magnetno polje, magnetni fluks, magnetni histerezis, principi rada elektromotora, generatora, transformatora, itd.
  • znati da objasni pojam magneta, magnetnog polja i grafičkog predstavljanja magnetnog polja, zatim izračunavanja magnetnog polja od struje u pravom provodniku
  • znati da objasni magnetna svojstva materije i podelu magnetnih materijala, a naročito feromagnetnih materijala
  • znati da definiše magnetni fluks i da gustinu fluksa poveže s magnetnom indukcijom
  • znati da objasni magnećenje feromagnetnih materijala, kao i magnetni histerezis
  • znati da objasni i izračuna magnetnu indukciju struje u pravom provodniku i da odredi njen smer; objasni magnetnu indukciju u navojku i navoju i odredi njen smer
  • znati da objasni magnetno kolo i Kap-Hopkinsov zakon i izračunava veličine vezane za magnetno kolo
  • znati da objasni i izračuna elektromagnetnu i elektrodinamičku silu i odredi njihov smer; objasni primenu elektromagnetne sile kod elektromotora
  • znati da objasni Lencov zakon i njegovu primenu kod pravog provodnika, navojka i navoja u magnetnom polju; odredi smer indukovane elektromotorne sile; objasni princip rada generatora; objasni kontraelektromotornu silu kod elektromotora; objasni vrtložne struje
  • znati da objasni samoindukciju i koeficijent samoindukcije; izračunava induktivnost navoja
  • znati da objasni uzajamnu indukciju
  • znati da rešava proste i kombinovane zadatke
  • Pojam magnetnog polja. Grafičko predstvljanje magnetnog polja. Magnetna svojstva materije. Magnetna indukcija. Magnetna propustljivost. Fluks vektora magnetne indukcije. Mangećenje feromagnetnih materijala. Magnetni histerezis. Magnetno polje struje u provodniku. Magnetno polje struje u navojku i navoju. Magnetnomotorna sila. Magnetna otpornost. Pojam magnetnog kola. Kap-Hopkinsov zakon. Elektromagnetna sila. Elektrodinamička sila. Navojak i navoj u magnetnom polju. Princip rada elektromotora jednosmerne struje. Elektromagnetna indukcija. Lencov zakon. Indukovana elektromotorna sila u provodniku. Indukovana elektromotorna sila u navojku i navoju. Princip rada generatora jednosmerne struje. Sopstveno magnetno polje. Sopstveni fluks. Koeficijent samoindukcije (induktivnost). Elektromotorna sila samoindukcije. Međusobna indukcija. Elektromotorna sila međusobne indukcije. Vrtložne struje.
  • Pojam magnetnog polja takođe obraditi oslanjajući se na prethodno znanje iz osnovne škole. Po mogućnosti pokazati njen oblik pomoću gvozdene piljevine. Smerove veličina u magnetizmu prikazivati pomoću pravila desne i leve ruke ili desnog ili levog zavrtnja. Uz indukovanu elektromotornu silu dati i smer mehaničke sile koja potiče od indukovane struje, a uz elektromagnetnu silu objasniti indukovanu elektromotornu silu koja se u elektromotoru naziva kontaelektromotorna sila. Princip rada elektromotora i generatora jednosmerne struje obraditi na realnim primerima sa više od dva segmenta. Međusobnu indukciju, princip rada transformatora i vrtložne struje obraditi prvenstveno opisno.

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

   

*

*

         

 

Naziv modula:

Uvod u naizmenične struje

Trajanje modula:

18 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje s veličinama kao što su proizvodnja naizmenične struje, parametrima naizmeničnih veličina, operacija nad naizmeničnim veličinama
  • znati da objasni i grafički prikaže proizvodnju naizmenične elektromotorne sile kao i da objasni njen matematički oblik
  • znati da objasni, primeni i izračuna parametre naizmeničnih veličina
  • znati da objasni, grafički prikaže i primeni algebarske operacije nad naizmeničnim veličinama
  • Princip proizvodnje naizmenične elektromotorne sile. Generator naizmenične struje.
  • Osnovni parametri naizmeničnih veličina: trenutna vrednost, amplituda, faza, početna faza, učestanost, kružna učestanost, srednja vrednost, efektivna vrednost, itd. Predstavljanje naizmeničnih veličina pomoću fazora. Predstavljanje naizmeničnih veličina pomoću kompleksnih brojeva. Sabiranje i oduzimanje naizmeničnih veličina.
  • Detaljno obraditi proizvodnju i matematički oblik prostoperiodične elektromotorne sile, kao i njene parametre. Sve veličine za naizmeničnu struju obraditi za prostoperiodični oblik, a za ostale uraditi nekoliko primera izračunavanja srednje i efektivne vrednosti

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

   

*

*

         

Razred:          drugi

Naziv modula:

Uvod u merenja

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje učenika sa osnovama teorije merenja, osnovnim električnim mernim instrumentima i metodama merenja na elementima u kolu jednosmerne i naizmenične struje
  • znati da definiše merenja u elektrotehnici kao i greške pri merenju
  • znati da objasni upotrebu mernih instrumenata i pribora
  • znati da opiše i primeni merenje jednosmerne struje i napona analognim instrumentom
  • znati da opiše i primeni merenje naizmenične struje i napona analognim instrumentom
  • znati da opiše i primeni merenje otpornosti
  • znati da opiše i primeni merenje jednosmernih i naizmeničnih veličina digitalnim multimetrom
  • znati da izvrši merenja i očitava Osciloskopom
  • Definicija merenja
  • Greške pri merenju
  • Merenje jednosmernih i naizmeničnih veličina analognim instrumentom
  • Merenje otpornosti (malih i velikih); Vitstonov most
  • Osnovna merenja digitalnim multimetrom
  • Merenje jednosmernog i naizmeničnog napona, pojačanja i slabljenja osciloskopom
  • Merenje učestanosti i fazne razlike osciloskopom
  • Na početku dati osnovnu definiciju merenja i greške merenja
  • Nakon teorijske obrade tehničkih karakteristika mernih instrumenata: analognih, digitalnih i osciloskopa; učenike treba naučiti da rukuju instrumentima, povezuju ih u električna kola i pravilno ih očitavaju
  • Veliku pažnju posvetiti univerzalnom instrumentu kao najviše korišćenom meraču električnih veličina kao i osciloskopu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

   

*

*

         

 

Naziv modula:

Naizmenične struje

Trajanje modula:

17 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Utvrđivanje znanja iz uvoda naizmeničnih struja koji je obrađen u prvom razredu i upoznavanje učenika sa elementima u kolu naizmenične struje
  • znati da objasni i grafički prikaže proizvodnju naizmenične elektromotorne sile kao i da objasni njen matematički oblik
  • znati da objasni, primeni i izračuna parametre naizmeničnih veličina
  • znati da objasni, grafički prikaže i primeni algebarske operacije nad naizmeničnim veličinama
  • znati da objasni, prikaže i izračuna veličine kod otpornika u kolu naizmenične struje
  • znati da objasni, prikaže i izračuna veličine kod kalema u kolu naizmenične struje
  • znati da objasni, prikaže i izračuna veličine kod kondenzatora u kolu jednosmerne i naizmenične struje
  • znati da rešava proste zadatke
  • Princip proizvodnje naizmenične elektromotorne sile. Generator naizmenične struje.
  • Osnovni parametri naizmeničnih veličina: trenutna vrednost, amplituda, faza, početna faza, učestanost, kružna učestanost, srednja vrednost, efektivna vrednost, itd. Predstavljanje naizmeničnih veličina pomoću fazora. Predstavljanje naizmeničnih veličina pomoću kompleksnih brojeva. Sabiranje i oduzimanje naizmeničnih veličina.
  • Elementi u kolu naizmenične struje: otpornik, kalem, kondenzator. Aktivna, reaktivna snaga. Kondenzator u kolu jednosmerne struje. Punjenje i pražnjenje kondenzatora
  • Detaljno ponoviti proizvodnju i matematički oblik prostoperiodične elektromotorne sile, kao i njene parametre
  • Sve veličine za naizmeničnu struju obraditi za prostoperiodični oblik
  • Kod elemenata u kolu naizmenične struje sve veličine obraditi grafički
  • Uraditi određeni broj zadataka iz zbirke

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

   

*

*

         

 

Naziv modula:

Redna veza elemenata u kolu naizmenične struje

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje učenika sa rednim vezama elemenata, impedansama i snagama kod njih
  • znati da objasni i grafički prikaže napone i struju kod rednih veza u vremenskom, vektorskom i kompleksnom obliku
  • znati da definiše impedansu u kompleksnom obliku, njen moduo i fazni ugao
  • znati da napiše i primeni Omov zakon za kompleksne i efektivne vrednosti
  • znati da definiše snage u vremenskom, vektorskom i kompleksnom obliku
  • znati da radi proste zadatke
  • Redna veza otpornika i kalema
  • Pojam impedanse
  • Redna veza otpornika i kondenzatora
  • Redna veza otpornika, kalema i kondenzatora
  • Redna rezonansa. Tomsonov obrazac
  • Snage kod redne veze elemenata. Faktor snage
  • Objašnjenje rednih veza početi s vremenskim dijagramima struje i napona i to za RL i RC veze. Na osnovu vremenskih dijagrama nacrtati fazorske dijagrame i definisati kompleksni oblik impedansi
  • Za rednu RLC vezu dati samo vektorski dijagram
  • Kod redne rezonanse poželjno je nacrtati i vremenski dijagram da se vidi šta se stvarno dešava u kolu
  • Vremenske dijagrame snaga crtati na uobičajen način, a vektorske dijagrame snaga množeći i trougao napona sa strujom na faznoj osi
  • Objasniti na neki od načina zašto se napon množi sa konjugovanom strujom
  • Naglasiti da su vektori otpornosti i snaga nepokretni
  • Uraditi određeni broj prostih zadataka iz zbirke

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

*

*

         

 

Naziv modula:

Paralelna veza elemenata u kolu naizmenične struje

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje učenika sa paralelnim vezama elemenata, impedansama i snagama kod njih
  • znati da objasni i grafički prikaže napone i struju kod paralelnih veza u vektorskom i kompleksnom obliku
  • znati da definiše impedansu u kompleksnom obliku, njen moduo i fazni ugao
  • znati da napiše i primeni Omov zakon za kompleksne i efektivne vrednosti
  • znati da radi proste zadatke
  • Paralelna veza prijemnika
  • Pojam admitanse
  • Paralelna veza otpornika i kalema
  • Paralelna veza otpornika i kondenzatora
  • Paralelna veza otpornika, kalema i kondenzatora
  • Paralelna rezonansa
  • Paralelne veze elemenata započeti definicijom admitanse i pretvaranjem impedanse u admitansu
  • Paralelne veze obrađivati uglavnom pomoću vektorskih dijagrama i kompleksnih vrednosti
  • Uvek naglasiti o kojem se uglu radi - uglu između napona i struje ili argumentu admitanse
  • Uraditi određeni broj prostih zadataka iz zbirke

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni zadatak

aktivnost na

času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

*

*

         

 

Naziv modula:

Složena kola i transformatori

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje učenika sa metodama rešavanja složenih kola i kombinovane veze elemenata
  • Upoznavanje učenika sa transformatorima
  • znati da rešava kombinovane veze elemenata
  • znati da rešava jednostavna kola naizmenične struje
  • znati da napiše jednačine za rešavanje složenih kola primenom prvog i drugog Kirhofovog zakona
  • znati da objasni princip rada transformatora i autotransformatora, da izračuna odnos transformacije
  • znati da radi proste zadatke
  • Kombinovana veza elemenata
  • Rešavanje složenih kola pomoću prvog i drugog Kirhofovog zakona
  • Transformatori
  • Autotransformatori
  • Rešavanje kombinovanih veza elemenata
  • Pisanje jednačina za rešavanje složenih kola pomoću prvog i drugog Kirhofovog zakona obraditi oslanjajući se na gradivo iz prvog razreda
  • Princip rada transformatora obraditi pomoću induktivnih elektromotornih sila u primaru i sekundaru gde su fluksevi kroz jedan navojak isti
  • Struju naći iz jednakosti snaga na primaru i sekundaru
  • Kao primer upotrebe transformatora objasniti ekonomičan prenos električne energije na daljinu, zatim snižavanje napona za elektronske uređaje
  • Uraditi određeni broj prostih zadataka iz zbirke

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

 

*

*

*

         

 

Naziv modula:

Trofazni sistemi

Trajanje modula:

10 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje učenika sa osnovnim pojmovima o trofaznim sistemima za proizvodnju i prenos električne energije
  • znati da definiše višefazni princip rada s posebnim osvrtom na trofazni
  • znati da objasni način dobijanja trofazne elektromotorne sile, njen vremenski oblik i matematičko predstavljanje
  • znati da objasni povezivanje navoja generatora i prijemnika u trougao i zvezdu
  • Simetrični trofazni sistem
  • Veza navoja generatora u zvezdu i trougao
  • Veza prijemnika u zvezdu i trougao
  • Trofazni transformator
  • Na početku objasniti pojam višefaznog sistema i njegove prednosti nad monofaznim s posebnim osvrtom na trofazni sistem
  • Kod povezivanja generatora i prijemnika obratiti veću pažnju na povezivanje u zvezdu
  • Posebno obraditi slučaj prekida nultog provodnika u niskonaponskoj mreži. Preostali deo obraditi na informativnom nivou

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

         

 

Naziv modula:

Laboratorijske vežbe

Trajanje modula:

35 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Uvežbavanje upotrebe analognih i digitalnih instrumenata, osciloskopa, pribora i merenja osnovnih veličina u elektrotehnici
  • znati da objasni ulogu instrumenta i pribora u postupcima merenja
  • umeti da izmeri jednosmerne i naizmenične napone i struje analognim, digitalnim instrumentom i osciloskopom
  • umeti da proverava Omov zakon
  • umeti da proverava prvi i drugi Kirhofov zakon
  • umeti da meri na rednim i paralelnim vezama elemenata
  • umeti da izmeri učestanost osciloskopom
  • Instrumenti i pribor u laboratoriji
  • Merenje jednosmernih napona i struja
  • Merenje otpornosti i snage pomoću ampermetra i voltmetra
  • Osnovna merenja digitalnim multimetrom
  • Podešavanje osciloskopa
  • Merenje jednosmernih i naizmeničnih napona osciloskopom
  • Merenje učestanosti osciloskopom
  • Provera Omovog zakona
  • Provera prvog Kirhofovog zakona
  • Provera drugog Kirhofovog zakona
  • Merenje otpora Vitstonovim mostom
  • Snimanje napona i struja kod elemenata u kolu naizmenične struje
  • Vežbe organizovati tako da se odeljenje deli na dve grupe
  • Po mogućnosti, u jednom terminu raditi jednu vežbu, a najviše tri vežbe u jednom ciklusu
  • Jedna vežba se radi dva spojena - školska časa i za to vreme treba da se urade sva merenja i obrade rezultati
  • U laboratoriji treba da bude dovoljno radnih mesta da za jednim stolom budu dva do tri učenika
  • Početak vežbi se može odložiti neko vreme dok se ne pređe potrebno gradivo

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

           

*

   

*

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Opačić Ratko - Osnove elektrotehnike za prvi razred trogodišnjeg obrazovanja za elektrotehničke škole.

- R. Opačić: Osnove elektrotehnike za drugi razred elektrotehničke škole.

- D. Martinović: Električna merenja.

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Matematika

- Fizika

MOTORI SUS I MOTORNA VOZILA

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

I

74

       

74

II

70

       

70

NAPOMENA: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

• Sticanje teorijskih znanja o osnovnim sistemima na motorima SUS i motornim vozilima

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:           prvi

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Podela motornih vozila i motora SUS i njihovi glavni delovi

9

Način rada motora SUS, goriva i maziva

29

Dinamika motornog mehanizma

8

Sistemi na motoru SUS

28

Razred:           drugi

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Osnovni sistemi na motornim vozilima

5

Sistem za prenos snage

20

Kretači i sistem oslanjanja

14

Sistem upravljanja

11

Sistem za kočenje

13

Noseći sistem i specijalni uređaji na vozilima

7

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Podela motornih vozila i motora SUS i njihovi glavni delovi

Trajanje modula:

9 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih teoretskih znanja o osnovnim delovima SUS motora i primeni
  • znati primenu motora i vozila, osnovne delove motora i sisteme na motoru SUS
  • Primena i podela motornih vozila
  • Primena i podela motora SUS
  • Nepokretni delovi SUS
  • Pokretni delovi motora SUS
  • Osnovni pojmovi o sistemima na motoru SUS
  • Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže, simulacije
  • U toku izlaganja koristiti dostupne delove i preseke motora SUS
  • Nakon obrade ovog modula odraditi deo modula SUS motori - praktična nastava iz predmeta Osnovi praktičnih veština u trajanju od 5 časova u radionici

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

         

 

Naziv modula:

Način rada motora SUS, goriva i maziva

Trajanje modula:

29 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih teoretskih znanja o načinu rada motora SUS, svojstvima goriva i maziva i njihovoj primeni
  • znati principe rada OTO i DIZEL motora i primenu goriva i maziva
  • Način rada četvorotaktnog OTO i DIZEL motora
  • Način rada dvotaktnog OTO i DIZEL motora
  • Teorijski i stvarni ciklus u motoru
  • Goriva i njihova svojstva
  • Maziva i njihova svojstva
  • Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže.
  • Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada motora SUS
  • U toku izlaganja koristiti dostupne delove i rpeseke motora SUS
  • Nakon obrade ovog modula odraditi deo modula SUS motori - praktična nastava iz predmeta Osnovi praktičnih veština u trajanju od 5 časova u radionici

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

         

 

Naziv modula:

Dinamika motornog mehanizma

Trajanje modula:

8 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih teoretskih znanja o radnim procesima u motoru i načinu razvođenja radne materije
  • shvatiti procese u toku rada motora, dinamiku motornog mehanizma i principe razvođenja radne materije
  • Procesi u toku rada motora
  • Radni parametri
  • Dinamika motornog mehanizma
  • Sistemi razvoda radne materije
  • Ventilski mehanizmi
  • Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže.
  • Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i uređaja
  • Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
  • Insistirati na povezivanju prethodno stečenih znanja iz osnova mašinstva
  • Nakon obrade ovog modula odraditi deo modula SUS motori - praktična nastava iz predmeta Osnovi praktičnih veština u trajanju od 6 časova u radionici

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

         

 

Naziv modula:

Sistemi na motoru SUS

Trajanje modula:

28 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih teoretskih znanja o sistemima namotoru i njihovim konstrukcionim rešenjima
  • znati elemente sistema na motoru SUS, način rada pojedinih uređaja i konstrukciona rešenja
  • Sistem za napajanje OTO i DIZEL motora
  • Sistem za hlađenje motora SUS
  • Sistem za podmazivanje motora
  • Sistem za paljenje smeše kod OTO i Dizel motora
  • Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže.
  • Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
  • Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
  • Nakon obrade ovog modula odrediti deo modula SUS motori - praktična nastava iz predmeta Osnovi praktičnih veština u trajanju od 6 časova u radionici

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

         

 

Naziv modula:

Osnovni sistemi na motornim vozilima

Trajanje modula:

5 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih teoretskih znanja o koncepciji gradnje motornih vozila i parametrima bezbednosti
  • znati položaj ugradnje pogonskog agregata kao i ostalih agregata na vozilu
  • znati parametre koji utiču na bezbednost učesnika u saobraćaju
  • Koncepcija gradnje motornih i priključnih vozila
  • Bezbednost vozila u saobraćaju (aktivni, pasivni i katalitički parametri bezbednosti)
  • Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže, modele...
  • Nakon obrade ovog modula odraditi deo modula Motorna vozila - praktična nastava iz predmeta Električni i elektronski sistemi na vozilima u trajanju od 6 časova u radionici

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

         

 

Naziv modula:

Sistem za prenos snage

Trajanje modula:

20 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih teoretskih znanja o elementima sistema za prenos snage i njihovim konstrukcionim rešenjima
  • znati konstrukciona rešenja pojedinih prenosnika, način rada i način komandovanja pojedinim sklopovima
  • Spojnice
  • Menjački prenosnici
  • Zglobni prenosnici
  • Pogonski most
  • Hidraulični prenosnici snage
  • Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže.
  • Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
  • Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
  • Nakon obrade ovog modula odraditi deo modula Motorna vozila - praktična nastava iz predmeta Električni i elektronski sistemi na vozilima u trajanju od 6 časova u radionici

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

         

 

Naziv modula:

Kretači i sistem oslanjanja

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih teoretskih znanja o vrsti kretača i elementima sistema oslanjanja
  • znati vrste i način obeležavanja pneumatika kao i konstrukciona rešenja osnovnih elemenata sistema oslanjanja
  • Kretači motornih vozila
  • Točkovi i pneumatici
  • Mehanizam za vođenje točkova
  • Elastični oslonci
  • Elementi za prigušivanje
  • Stabilizatori
  • Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže.
  • Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
  • Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

         

 

Naziv modula:

Sistem upravljanja

Trajanje modula:

11 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih teoretskih znanja o elementima sistema upravljanja i njihovim konstrukcionim rešenjima
  • znati kako se ostvaruje upravljanje motornim vozilom kao i konstrukciona rešenja upravljačkih sistema
  • Konstrukciona rešenja upravljačkih sistema
  • Upravljački mehanizmi
  • Prenosni mehanizmi
  • Postavljanje upravljačkih točkova
  • Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica korisitit panoe, slike, crteže.
  • Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
  • Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
  • Nakon obrade ovog modula odraditi deo modula Motorna vozila - praktična nastava iz predmeta Električni i elektronski sistemi na vozilima u trajanju od 4 časa u radionici

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

         

 

Naziv modula:

Sistem za kočenje

Trajanje modula:

13 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih teoretskih znanja o elementima sistema za kočenje i njihovim konstrukcionim rešenjima
  • znati kako se vrši usporavanje kretanja i zaustavljanje motornih vozila
  • znati osnovne elemente kočnog sistema, njihov način rada i konstrukciona rešenja
  • Zadaci i elementi kočnog sistema
  • Prenosni mehanizmi
  • Kočnice
  • Komandni mehanizmi
  • Uređaji za regulaciju i ispitivanje kočnih sila
  • Usporivači
  • Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže.
  • Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
  • Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice
  • Nakon obrade ovog modula odraditi deo modula Motorna vozila - praktična nastava iz predmeta Električni i elektronski sistemi na vozilima u trajanju od 4 časa u radionici

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

         

 

Naziv modula:

Noseći sistem i specijalni uređaji na vozilima

Trajanje modula:

7 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Sticanje osnovnih teoretskih znanja o elementima nosećeg sistema i specijalnim uređajima na vozilima
  • poznavati osnovne elemente nosećeg sistema kao i pojedine specijalne uređaje
  • Karoserije
  • Ramovi (Okviri)
  • Specijalni uređaji na motornim vozilima
  • Pri obradi pojedinih nastavnih jedinica koristiti panoe, slike, crteže.
  • Koristiti multimedijalne prezentacije i simulacije rada pojedinih elemenata i sistema.
  • Prilikom teorijske obrade koristiti uređaje i opremu iz radionice

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

         

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

• Janković, Janićijević, Todorović: Konstrukcija motornih vozila

• Lenasi, Ristanović: Motorna vozila

• Janković, Janićijević: Tehnologija obrazovnog profila

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

• Osnove mašinstva

• Osnove praktičnih veština

ELEKTRONIKA

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska
nastava

Vežbe

Praktična
nastava

Nastava u
bloku

II

70

35

     

105

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

- Sticanje osnovnih znanja o diskretnim elektronskim elementima, njihovim karakteristikama i primeni u elektronskim kolima

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:          drugi

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Diode

17

Bipolarni tranzistori

19

FET-ovi

9

Oscilatori, tiristori i optoelektronika

13

Integrisana kola

12

Laboratorijske vežbe

35

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Diode

Trajanje modula:

17 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje učenika sa poluprovodnicima, PN spojem, diodama i njihovom primenom
  • znati da objasni kristalnu strukturu poluprovodnika N i P tipa
  • znati formiranje PN spoja, direktnu i inverznu polarizaciju
  • znati dobijanje diode od PN spoja, kolo za snimanje karakteristika diode, karakteristike silicijumske i germanijumske diode
  • znati princip rada jednostranog, dvostranog i Grecovog usmerača bez kondenzatora i sa njim
  • znati karakteristike stabilizatorskih dioda i njihovu primenu
  • Kristalna struktura poluprovodnika. Poluprovodnici N i P tipa
  • Obrazovanje PN spoja
  • Direktno i inverzno polarisani PN spoj
  • Karakteristika PN spoja
  • Proboj PN spoja
  • Diode. Dioda u električnom kolu. Radna prava i radna tačka
  • Vrste dioda
  • Jednostrani usmerač
  • Dvostrani usmerač
  • Grecov usmerač
  • Stabilizatorske diode i njihova primena
  • Na početku ponoviti građu atoma koja je obrađena u predmetu Osnove elektrotehnike - prvi razred
  • Strukturu atoma predstavljati u jednoj ravni, ali naglasiti da ljuske imaju oblik lopte
  • Kovalentnu vezu ponoviti na osnovu stečenih znanja iz prvog razreda
  • Takođe, atome poluprovodnika predstaviti u jednoj ravni
  • Sva objašnjenja bazirati na silicijumu kao poluprovodniku, a germanijum samo napomenuti
  • Prilikom obrade usmerača crtati vremenske dijagrame jedan ispod drugog
  • Kod stabilizatorskih dioda dati samo osnovni princip rada

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

         

 

Naziv modula:

Bipolarni tranzistori

Trajanje modula:

19 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje učenika sa principom rada bipolarnih tranzistora i njihovom primenom
  • znati da objasni princip rada bipolarnog tranzistora, struje kroz njega, faktor strujnog pojačanja sa zajedničkim emitorom i bazom, karakteristike tranzistora
  • znati da objasni pojačavač sa zajedničkim emitorom, radnu pravu i radnu tačku
  • znati koji su uzroci nestabilnosti i kako se vrši stabilizacija radne tačke
  • znati izraze za pojačanje napona, struje, ulaznu i izlaznu otpornost pojačavača sa zajedničkim emitorom
  • znati da objasni Darlingtonov spoj
  • znati da objasni tranzistor kao prekidač
  • Princip rada tranzistora na modelu sa zajedničkim emitorom
  • Osnovne komponente struja u tranzistoru. Koeficijent strujnog pojačanja
  • Načini vezivanja tranzistora
  • Karakteristike tranzistora
  • Oznake tranzistora
  • Pojačavač sa zajedničkim emitorom. Radna prava i radna tačka. Uzroci nestabilnosti radne tačke i njena stabilizacija
  • Izrazi za pojačanje struje, napona i snage, ulazne i izlazne otpornosti kod pojačavača sa zajedničkim emitorom
  • Darlingtonov spoj
  • Bipolarni tranzistor kao prekidač
  • Hlađenje poluprovodnika
  • Princip rada tranzistora obraditi na modelu sa zajedničkim emitorom. Za isti model obraditi i karakteristike tranzistora
  • Na početku pojačavača obraditi polarizaciju tranzistora u spoju sa zajedničkim emitorom i ukratko obraditi opisno princip pojačanja. Radnu pravu i radnu tačku obraditi na izlaznim karakteristikama
  • Kao glavne uzroke nestabilnosti radne tačke navesti razlike između pojedinih primeraka tranzistora istog tipa, a kao dodatne navesti promenu koeficijenta strujnog pojačanja i promenu napona između baze i emitora s promenom temperature
  • Obraditi oba načina stabilizacije radne tačke
  • Bipolarni tranzistor kao prekidač obraditi uz pogodan primer
  • Skrenuti pažnju na značaj hlađenja tranzistora

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

         

 

Naziv modula:

FET-ovi

Trajanje modula:

9 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje učenika sa vrstama, principom rada FET-ova i njihovom primenom
  • znati princip rada FET-ova
  • znati da nacrta i objasni električnu šemu pojačavača sa zajedničkim sorsom
  • znati princip rada MOSFET-a sa indukovanim kanalom
  • znati princip rada MOSFET-a sa ugrađenim kanalom
  • Princip rada FET-a na modelu sa zajedničkim sorsom
  • Karakteristike FET-a
  • Pojačavač sa zajedničkim sorsom
  • Princip rada MOSFET-a sa indukovanim kanalom
  • Princip rada MOSFET-a sa ugrađenim kanalom
  • Princip rada FET-a obraditi na modelu sa zajedničkim sorsom i to za promenljiv napon UGS i konstantan napon UDS i obrnuto
  • Pojačavač sa zajedničkim sorsom obraditi pomoću električne šeme
  • Obraditi princip rada MOSFET-ova sa indukovanim i ugrađenim kanalom

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni zadatak

ak
tivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

         

 

Naziv modula:

Oscilatori, tiristori i optoelektronika

Trajanje modula:

13 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje učenika sa principom rada oscilatora, tiristora i optoelektronskih elemenata i njihovom primenom
  • znati pozitivnu povratnu spregu i osnovni princip rada RC oscilatora
  • znati princip rada astabilnog multivibratora
  • znati princip rada triodnih tiristora, triaka, diaka i njihove primene
  • znati princip rada fotodioda, fototranzistora, fotootpornika i svetlećih dioda
  • Pojam oscilatora
  • RC oscilatori
  • Astabilni multivibrator
  • Triodni tiristor
  • Triak i diak
  • Pobuđivanje tiristora
  • Fotodiode, fototranzistori i fotootpornici
  • Svetleće poluprovodničke diode
  • Obraditi uslov oscilovanja
  • Obraditi RC oscilator
  • Obraditi astabilni multivibrator
  • Triodni tiristor obraditi na modelu sa dva tranzistora i obraditi njegovu karakteristiku
  • Nacrtati simbol i presek triaka i diaka i dati njihove karakteristike
  • Navesti načine uključivanja i isključivanja triaka i diaka
  • Obraditi osnovni princip rada optoelektronskih elemenata i navesti njihovu primenu

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

         

 

Naziv modula:

Integrisana kola

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Upoznavanje učenika sa pojmom integrisanog kola, konstrukcijom i namenom operacionog pojačavača i logičkih kola
  • znati šta su to integrisana kola i kako se mogu podeliti
  • znati karakteristike operacionog pojačavača (idealnog)
  • znati princip rada idealnog operacionog pojačavača
  • znati da objasni princip rada logičkih kola
  • Integrisana kola: pojam i podela
  • Simbol i karakteristike operacionog pojačavača (idealnog)
  • Princip rada operacionog pojačavača bez povratne sprege
  • Princip rada operacionog pojačavača sa invertujućom povratnom spregom
  • Princip rada operacionog pojačavača sa neinvertujućom povratnom spregom
  • Pojam i vrste logičkih kola
  • Obraditi podelu integrisanih kola prema tehnologiji i funkciji
  • Obraditi pojam operacionog pojačavača i njegove osnovne karakteristike u idealnom slučaju
  • Realne samo spomenuti
  • Obraditi I, ILI, NE, NI i NILI logičko kolo

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

*

*

     

*

         

 

Naziv modula:

Laboratorijske vežbe

Trajanje modula:

35 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO
ZA OSTVARIVANJE MODULA

  • Snimanje karakteristika diskretnih elemenata u elektronici i provera rada električnih kola u cilju njihovog boljeg razumevanja i sticanja praktičnih iskustava
  • umeti da snimi karakteristiku diode
  • znati princip rada usmerača i umeti da izmeri i snimi napon na njihovom izlazu
  • znati princip stabilizacije sa Cener diodom i umeti da snimi njenu karakteristiku
  • umeti da snimi karakteristike tranzistora
  • znati jednosmerni režim rada RC pojačavača
  • znati rad pojačavača sa zajedničkim emitorom, kao i njegovu karakteristiku
  • umeti da snimi karakteristike FET-a
  • znati da objasni princip rada pojačavača sa FET-om
  • umeti da sastavi RC oscilator i određuje njegovu učestanost oscilovanja
  • znati princip pobuđivanja tiristora
  • znati simbole i logiku rada logičkih kola
  • znati karakteristiku operacionog pojačavača
  • Snimanje karakteristika diode
  • Usmerači
  • Stabilizator napona sa Cener diodom
  • Snimanje ulaznih i izlaznih karakteristika bipolarnih tranzistora
  • Snimanje prenosnih karakteristika bipolarnih tranzistora
  • Jednosmerni režim rada RC pojačavača
  • Pojačavač sa zajedničkim emitorom
  • Bipolarni tranzistor kao prekidač
  • Snimanje izlaznih i prenosnih karakteristika FET-a
  • Pojačavač sa FET-om
  • RC oscilator
  • Snimanje karakteristika tiristora
  • Logička kola (NI ili NILI)
  • Operacioni pojačavač (sabirač, invertujući ili neinvertujući)
  • Početak vežbi može se odložiti dok se ne pređe potrebno gradivo
  • Organizovati ih u ciklusima od najviše tri vežbe
  • Jedna vežba treba da traje dva spojena - školska časa i za to vreme treba da se završe merenja, snimanja i da se završi elaborat

Preporučeni načini ocenjivanja modula

usmeno
izlaganje

 test 

 esej 

domaći
zadatak

pismeni
zadatak

aktivnost na
času

praćenje
praktičnog rada

dnevnik
rada

test praktičnih
veština

samostalni
praktični rad

grafički rad

           

*

*

 

*

 

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Nikola Babić: Elektronika za obrazovne profile u trogodišnjem trajanju

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Osnove elektrotehnike

Sledeći

Napomene

Danom stupanja na snagu Pravilnika o nastavnom planu i programu opšteobrazovnih predmeta srednjeg stručnog obrazovanja u području rada elektrotehnika ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 5/2011), odnosno 15. juna 2011. godine, prestao je da važi Pravilnik o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovne profile elektrotehničar za elektroniku na vozilima i autoelektričar ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 13/2004, 12/2005, 8/2006 i 3/2007) u delu koji se odnosi na nastavni plan i nastavni program opšteobrazovnih predmeta prvog razreda za obrazovni profil autoelektričar.

Danom stupanja na snagu Pravilnika o nastavnom planu i programu stručnih predmeta srednjeg stručnog obrazovanja u području rada elektrotehnika ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 5/2011), odnosno 15. juna 2011. godine, prestao je da važi Pravilnik o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovne profile elektrotehničar za elektroniku na vozilima i autoelektričar ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 13/2004, 12/2005, 8/2006 i 3/2007) u delu koji se odnosi na nastavni plan i nastavni program stručnih predmeta prvog razreda za obrazovni profil autoelektričar.