EKOLOGIJA I ZAŠTITA ŽIVOTNE SREDINE
Naziv predmeta: |
EKOLOGIJA I ZAŠTITA ŽIVOTNE SREDINE |
Godišnji fond časova: |
32 časa |
Razred: |
drugi |
Ciljevi predmeta: |
1. Shvatanje odnosa čoveka i životne sredine; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Osnovni pojmovi ekologije |
• Shvatanje strukture ekosistema/biosfere i procesa koji se u njima odvijaju |
• definiše predmet istraživanja i značaj ekologije |
• Definicija, predmet istraživanja i značaj ekologije |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima evidentiranja i ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Životna sredina i održivi razvoj |
• Upoznavanje sa izvorima i vrstama zagađivanja životne sredine |
• navede izvore zagađivanja životne sredine |
• Izvori zagađivanja životne sredine |
|
Ekološka kultura |
• Razumevanje značaja održavanja lične higijene i higijene životnog i radnog prostora |
• objasni značaj održavanja lične higijene, higijene životnog i radnog prostora |
• Uređenje životnog i radnog prostora |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Hemija
- Geografija
- Zdravstvena kultura
Naziv predmeta: |
GEOGRAFIJA |
Godišnji fond časova: |
34 |
Razred: |
prvi |
Ciljevi predmeta: |
1. Uočavanje i shvatanje korelativnih odnosa između geografije i drugih prirodnih i društvenih nauka; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Uvod |
• Sticanje znanja o predmetu proučavanja, podeli, značaju i mestu geografije u sistemu nauka |
• definiše predmet izučavanja, značaj, razvoj i mesto geografije u sistemu nauka |
• Predmet proučavanja, podela i mesto geografije u sistemu nauka |
Na početku teme učenike treba upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Mesto realizacije nastave |
Savremene komponente geografskog položaja Srbije |
• Proširivanje znanja o položaju, mestu i ulozi Srbije na Balkanskom poluostrvu i jugoistočnoj Evropi |
• definiše pojam i funkcije državnih granica, razume državno uređenje Srbije i poznaje državna obeležja: grb, zastavu, himnu |
• Površina, granice, državno uređenje i državna obeležja Srbije |
Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama
|
Prirodni resursi Srbije i njihov ekonomsko geografski značaj |
• Sticanje novih i produbljenih znanja o prirodi Srbije i njenom uticaju na život i privredne delatnosti ljudi |
• odredi u geološkom sastavu Srbije zastupljenost stena različite starosti, sastava i porekla značajnih za pojavu ruda i minerala |
• Reljef Srbije |
|
Stanovništvo i naselja Srbije |
• Proširivanje znanja o demografskom razvoju i rasporedu stanovništva u Srbiji |
• opiše antropogeografska obeležja i istorijsko-geografski kontinuitet naseljavanja Srbije |
• Antropogeografska obeležja Istorijsko-geografski kontinuitet naseljavanja Srbije |
|
Privreda Srbije |
• Proširivanje i produbljivanje znanja o privredi Srbije i njenim osnovnim karakteristikama |
• analizira uticaj prirodnih i društvenih činioca na uslovljenost razvoja i razmeštaja privrede Srbije i grupiše grane privrede po sektorima |
• Osnovne karakteristike privrede Srbije i mesto turizma i njoj |
|
Regionalne celine Srbije |
• Sticanje i proširivanje geografskih znanja o regionalnim celinama Srbije i sagledavanje njihovih specifičnosti |
• definiše pojam regije i napravi kartografski pregled regionalnih celina Srbije |
• Vojvodina |
|
Srbija i savremeni procesi u Evropi i Svetu |
• Sticanje znanja o savremenim političkim i ekonomskim procesima u Evropi i svetu koji su uslov za napredak svih zemalja i naroda |
• definiše pojmove: proces integracije, demokratska regionalizacija, globalizacija |
• Saradnja Srbije sa drugim državama i međunarodnim organizacijama |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Srpski jezik i književnost
- Istorija
- Ekonomika turističkih i ugostiteljskih preduzeća
- Turistička geografija
- Preduzetništvo
- Građansko vaspitanje
- Verska nastava
SOCIOLOGIJA SA PRAVIMA GRAĐANA
Naziv predmeta: |
SOCIOLOGIJA SA PRAVIMA GRAĐANA |
Godišnji fond časova: |
30 |
Razred: |
treći |
Ciljevi predmeta: |
1. Osposobljava učenika za život u društvu izloženom stalnim promenama i izazovima koje donosi razvoj savremenog društva; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Struktura i organizacija društva |
Upoznavanje sa funkcionisanjem, strukturom i organizacijom društva |
• shvati strukturu i organizaciju društva |
• Pojam i elementi društva |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Država i politika |
• Upoznavanje sa Ustavom Republike Srbije, njegovim istorijskim pretečama i pravosudnim sistemom Republike Srbije |
• shvati značaj ustava kao najvišeg pravnog akta |
• Značenje Ustava Republike Srbije |
|
Građanin i njegova prava i slobode |
• Upoznavanje sa politikom kao veštinom upravljanja društvom |
• opiše ulogu politike u društvu |
• Suverenost naroda i građani |
|
Srbija kao država, autonomija i lokalna samouprava |
• Bogaćenje znanja o ljudskim pravima i slobodama i o ulozi pojedinca u društvenom i političkom životu |
• shvati ljudska prava i slobode i svoj položaj u društvu |
• Političke slobode i prava građana |
|
Ustav i pravna država u Republici Srbiji |
• Obogaćivanje znanja o državnosti Republike Srbije poređenjem tradicije i sadašnjeg stanja |
• poredi sadašnje stanje i tradiciju državnosti i ustavnosti u Srbiji |
• Srbija, njena državnost i ustavotvorna vlast (tradicija i sadašnje stanje) |
|
Kultura i društvo |
• Razvijanje znanja o kulturnim tekovinama |
• uoči razliku i sličnosti između kulture i civilizacije |
• Pojam kulture i civilizacije |
|
Društvene promene i razvoj društva |
• Osposobljavanje za život u društvu izloženom stalnim promenama i izazovima koje donosi razvoj savremenog društva |
• identifikuje društvene promene |
• Pojam i vrste društvenih promena |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Istorija
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
68 |
|
|
|
|
68 |
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje znanja o osnovnim principima savremene zaštite zdravlja, preventivnim aktivnostima koje su najefikasnije u zaštiti zdravlja stanovništva;
- Sticanje znanja o higijenskim principima na osnovu kojih učenici formiraju pozitivan stav sa ciljem da se usvoji i uvek primenjuje zdravo ponašanje - zdrav stil življenja, kao osnova za očuvanje zdravlja;
- Sticanje znanja i usvajanje veština o ukazivanju neodložne pomoći životno ugroženim licima u nepredviđenim zadesnim situacijama.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: |
prvi |
Red. br. |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
1. |
Lična higijena i higijena fizičke kulture |
19 |
2. |
Mentalna higijena |
10 |
3. |
Higijena ishrane |
9 |
4. |
Komunalna higijena |
7 |
5. |
Higijena rada |
7 |
6. |
Osnove prve pomoći |
16 |
1. CILJEVI, ISHODI, OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Lična higijena i higijena fizičke kulture |
Trajanje modula: |
19 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Usvajanje odgovornosti i doslednosti prema ličnom zdravlju i zdravlju drugih; |
• navede definiciju zdravlja SZO; |
• Definicija zdravlja, koncept zdravlja; |
Napočetku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Mentalna higijena |
Trajanje modula: |
10 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o značaju očuvanja mentalnog zdravlja i upoznavanje sa faktorima koji mogu da naruše mentalno zdravlje; |
• primeni mere kojima se prilagođava uticajima sredine i deluje kao stabilna i zrela ličnost; |
• Mentalno zdravlje, odnos telesnog i mentalnog zdravlja, faktori koji utiču na mentalno zdravlje; |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Higijena ishrane |
Trajanje modula: |
9 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o pravilnoj ishrani; |
• objasni ulogu hranljivih materija u organizmu; |
• Fiziologija ishrane; |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Komunalna higijena |
Trajanje modula: |
7 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o pozitivnim i negativnim uticajima spoljne sredine na zdravlje; |
• navede kako vlaga, atmosferski pritisak, kretanje vazduha i temperatura utiču na zdravlje; |
• Sastav atmosfere i aerozagađenje; |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Higijena rada |
Trajanje modula: |
7 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje znanja o dejstvu štetnih noksi i drugih faktora u radnoj sredini koji dovode do narušavanja zdravlja; |
• navede faktore i štetne nokse koje utiču na zdravlje u radnoj sredini; |
• Uticaj radne sredine i procesa rada na zdravlje; |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Osnove prve pomoći |
Trajanje modula: |
16 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Usvajanje veština za pružanje pomoći licima u besvesnom stanju; |
• definiše prvu pomoć i razume njen značaj; |
• Pojam, ciljevi, zadaci i značaj prve pomoći; |
Napočetku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
- Biologija;
- Hemija;
- Fizika.
OSNOVE TURIZMA I UGOSTITELJSTVA
Naziv predmeta: |
OSNOVE TURIZMA I UGOSTITELJSTVA |
Godišnji fond časova: |
68 časova |
Razred: |
prvi |
Ciljevi predmeta |
- Razumevanje teorijskih osnova, osnovnih principa i organizacije turizma; |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Pojmovne osnove turizma |
• Upoznavanje učenika sa osnovnim pojmovima iz turizma. |
• navodi definiciju pojmova: turizam, turista, poslovni putnik, turistička destinacija, turističko mesto, turistička regija; |
• Pojam, značaj i zadaci turizma; |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave: Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Oblici, funkcije i vidovi turizma |
• Upoznavanje učenika sa vidovima, oblicima i funkcijama savremenog turizma. |
• razlikuje oblike turizma; |
• Oblici turizma; |
|
Turističko tržište |
• Upoznavanje učenika sa karakteristikama turističkog tržišta |
• definiše turističko tržište; |
• Pojam i karakteristike turističkog tržišta; |
|
Novi trendovi u turizmu i ugostiteljstvu |
• Upoznavanje učenika sa savremenim turističkim kretanjima |
• Navodi nove trendove u turizmu i ugostiteljstvu |
• Karakteristike i perspektive razvoja međunarodnog turizma; |
|
Ugostiteljstvo |
• Upoznavanje učenika sa pojmom ugostiteljstvo i njegovim mestom i značajem u privrednim delatnostima |
• navede definiciju pojma ugostiteljstva; |
• Pojam ugostiteljstva; |
|
Usluge u ugostiteljstvu |
• Osposobljavanje učenika da prilagode ugostiteljske usluge željama i potrebama gostiju |
• objasni pojam ugostiteljske usluge; |
• Pojam usluge u ugostiteljstvu; |
|
Ugostiteljske poslovne jedinice |
• Osposobljavanje učenika da razlikuju ugostiteljske poslovne jedinice prema nameni i uslugama koje pružaju |
• navodi definiciju ugostiteljske poslovne jedinice; |
• Ugostiteljske poslovne jedinice; |
|
Kadrovi u ugostiteljstvu |
• Upoznavanje učenika sa značajem, ulogom i strukturom |
• objasni značaj i ulogu kadrova u ugostiteljstvu; |
• Značaj i uloga kadrova u ugostiteljstvu; |
|
Uzanse u ugostiteljstvu |
• Upoznavanje učenika sa poslovnim običajima u ugostiteljstvu |
• Definiše uzanse; |
• Uzanse u ugostiteljskim objektima za ishranu; |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Stručni predmeti (Kuvarstvo, Osnove usluživanje, Nacionalne kuhinje);
- Ekonomika turističkih i ugostiteljskih preduzeća;
- Preduzetništvo.
Naziv predmeta: |
ISHRANA |
Godišnji fond časova: |
68 |
Razred: |
prvi |
Ciljevi predmeta: |
- Sticanje znanja o hranljivim materijama i energetskoj vrednosti životnih namirnica; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Hranljive materije |
• Sticanje znanja o hranljivim materijama i energetskoj vrednosti životnih namirnica |
• razlikuje pojmove hrane i ishrane i njihove uloge; |
• Hrana; |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Realizacija nastave: Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave |
Pravilna ishrana |
• Sticanje znanja o principima pravilne ishrane i potrebama u ishrani |
• navede principe pravilne ishrane; |
• Principi pravilne ishrane; |
|
Kvarenje namirnica i konzervisanje |
• Sticanje osnovnih znanja o kvarenju namirnica i metodama konzervisanja |
• nabroje najčešće uzroke kvara namirnica; |
• Mikroorganizmi u hrani - korisna i štetna dejstva; |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA, ODNOSNO MODULIMA
- Higijenski standardu i kuvarstvu, poslastičarstvu i ugostiteljstvu;
- Zdravstvena kultura;
- Kuvarstvo i poslastičarstvo;
- Osnovi ugostiteljstva;
- Hemija.
• OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
Profesionalna praksa |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
0 |
408 |
0 |
60 |
0 |
468 |
II |
0 |
384 |
192 |
90 |
0 |
666 |
III |
0 |
300 |
180 |
120 |
0 |
600 |
2. CILJEVI PREDMETA
- Osposobljavanje učenika za primenu higijenskih standarda u poslastičarstvu;
- Osposobljavanje učenika za pripremu i primenu životnih namirnica u poslastičarstvu;
- Osposobljavanje učenika za izradu (pripremu, dekorisanje, serviranje) preliva i kremova;
- Osposobljavanje učenika za izradu (pripremu, dekorisanje, serviranje) kolača od testa;
- Osposobljavanje učenika za izradu osnovnog normativa, osnovne poslastičarske kalkulacije, ponude i porudžbine;
- Osposobljavanje učenika za primenu higijenskih standarda u poslastičarstvu;
- Osposobljavanje učenika za izradu (priprema, dekorisanje, serviranje) torti;
- Osposobljavanje učenika za izradu (priprema, dekorisanje, serviranje) čajnog peciva;
- Osposobljavanje učenika za izradu (priprema, dekorisanje, serviranje) sladoleda;
- Osposobljavanje učenika za izradu (priprema, oblikuje, dekoriše) dekoracija od voća;
- Osposobljavanje učenika za izradu (priprema, oblikuje, dekoriše) jestivih dekor, čokoladnih i ostalih jestivih masa;
- Osposobljavanje učenika za izradu (priprema, oblikuje, dekoriše) od preliva, šlaga i krema;
- Osposobljavanje učenika za izradu (priprema, oblikuje, dekoriše) marcipana i percipana;
- Osposobljavanje učenika za izradu osnovnog normativa, osnovne poslastičarske kalkulacije, ponude i porudžbine;
- Osposobljavanje učenika za primenu higijenskih standarda u poslastičarstvu;
- Osposobljavanje učenika za izradu (priprema, dekorisanje, serviranje) kolača;
- Osposobljavanje učenika za izradu (priprema, dekorisanje, serviranje) toplih poslastica;
- Osposobljavanje učenika za izradu (priprema, dekorisanje, serviranje) voćne salate, kupova i napitaka;
- Osposobljavanje učenika za izradu (priprema, dekorisanje, serviranje) hladnih i ledenih poslastica;
- Osposobljavanje učenika za topljenje, temperiranje i oblikovanje dekoracija od čokolade;
- Osposobljavanje učenika za izradu (priprema, dekorisanje, serviranje) magičnog šećera, karamela i glukoze;
- Osposobljavanje učenika za pripremu sosova i dekorisanje tanjira;
- Osposobljavanje učenika za izradu osnovnog normativa, osnovne poslastičarske kalkulacije, ponude i porudžbine;
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: |
prvi |
Red. br. |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
1. |
Osnove poslastičarstva |
114 |
2. |
Prelivi |
60 |
3. |
Kremovi |
96 |
4. |
Kolači od testa |
198 |
Razred: |
drugi |
Red. br. |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
1. |
Torte |
336 |
2. |
Čajno pecivo |
126 |
3. |
Sladoledi |
66 |
4. |
Dekoracije u poslastičarstvu |
138 |
Razred: |
treći |
Red. br. |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
1. |
Kolači |
348 |
2. |
Tople poslastice |
60 |
3. |
Voćne salate, kupovi i napici |
38 |
4. |
Hladne i ledene poslastice |
60 |
5. |
Dekoracije u poslastičarstvu |
94 |
Naziv modula: | Osnove poslastičarstva |
Trajanje modula: |
114 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Osposobljavanje učenika za opšta znanja iz istorije podele poslastičarstva i poslastica
|
• opiše istorijski razvoj poslastičarstva; |
Vežbe: |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje
|
Naziv modula: | Prelivi |
Trajanje modula: |
60 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Osposobljavanje učenika za izradu preliva |
• navede vrste preliva; |
Vežbe: |
• Na početku programa učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: | Kremovi |
Trajanje modula: |
96 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Osposobljavanje učenika za izradu kremova |
• navede vrste kremova; |
Vežbe i praktična nastava: |
• Na početku programa učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: | Kolači od testa |
Trajanje modula: |
198 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Osposobljavanje učenika za izradu kolača od testa |
• navede vrste kolača od testa; |
Vežbe: |
• Na početku programa učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: | Torte |
Trajanje modula: |
336 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Osposobljavanje učenika za izradu torti |
• navede vrste kolača od testa; |
Vežbe i praktična nastava: |
• Na početku programa učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave • nastava u bloku se realizuje u školskoj radionici ili ugostiteljskom objektu Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
• pripremi masu za dati tip torte; |
|||
Ishodi za praktičnu nastavu |
Naziv modula: | Čajno pecivo |
Trajanje modula: |
126 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Osposobljavanje učenika za izradu čajnog peciva
|
• navede vrste čajnog peciva; Ishodi za praktičnu nastavu |
Vežbe i praktična nastava: |
• Na početku programa učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: | Sladoledi |
Trajanje modula: |
66 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Osposobljavanje učenika za izradu sladoleda |
• navede vrste sladoleda; |
Vežbe i praktična nastava: |
• Na početku programa učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv predmeta: |
Dekoracije u poslastičarstvu |
Trajanje modula: |
138 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Osposobljavanje učenika za izradu dekoracija u poslastičarstvu |
• Opiše pojam i značaj dekoracija u poslastičarstvu; |
• Pojam i značaj dekoracija u poslastičarstvu, podele dekoracija na osnovu složenosti i na osnovu primene; slatko testo za oblikovanje (od ratluka): Pojam, vrste i primena, |
• Na početku programa učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje
|
|
• koristi različite tehnike uvijanja poslastica; |
||
|
Ishodi za praktičnu nastavu |
Naziv modula: | Kolači |
Trajanje modula: |
348 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Osposobljavanje učenika za izradu kolača |
• navede vrste masa; |
Vežbe i praktična nastava: |
• Na početku programa učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: | Tople poslastice |
Trajanje modula: |
60 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Osposobljavanje učenika za izradu toplih poslastica |
• navede vrste toplih poslastica; |
Vežbe i praktična nastava: |
• Na početku programa učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: | Voćne salate, kupovi i napici |
Trajanje modula: |
38 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Osposobljavanje učenika za izradu voćnih salata, kupova i napitaka
|
• navede vrste voćnih salata, kupova, napitaka; Ishodi za praktičnu nastavu |
Vežbe i praktična nastava:
|
• Na početku programa učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje
|
Naziv predmeta: |
Hladne i ledene poslastice |
Fond časova: |
60 časova |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Osposobljavanje učenika za izradu hladnih i ledenih poslastica |
• navede vrste hladnih i ledenih poslastica; • pripremi namirnice po recepturi za određeni tip poslastica; • oblikuje hladne i ledene poslastice; • čuva do serviranja; • servira hladne i ledene poslastice ucelo ili kao mono porcije; • dekoriše hladne i ledene poslastice; • izrađuje osnovni normativ, osnovnu kalkulaciju, ponudu i porudžbinu; |
Vežbe i praktična nastava: |
• Na početku programa učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: | Dekoracije u poslastičarstvu |
Trajanje modula: |
94 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Osposobljavanje učenika za izradu dekoracija u poslastičarstvu
|
• Navede vrste dekoracija; Ishodi za praktičnu nastavu |
Vežbe i praktična nastava:
|
• Na početku programa učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje
|
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Ishrana; Zdravstvena kultura; Strani jezik; Računarstvo i informatika; Poslovna informatika; Svi stručni predmeti\
Naziv predmeta: |
OSNOVE USLUŽIVANJA |
Godišnji fond časova: |
30 časova |
Razred: |
Treći |
Ciljevi predmeta |
- Upoznavanje učenika sa pojmom usluživanja; |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Pojmovne osnove usluživanja |
• Upoznavanje učenika sa predmetom, ulogom i značajem usluživanja, inventarom i opremom, nameštajem za usluživanje; |
• objasni značaj i ulogu usluživanja u ugostiteljskim objektima; |
• Pojam uloga i zadaci usluživanja; |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave: Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Dnevni obroci |
• Upoznavanje učenika sa dnevnim obrocima i dnevnim ciklusima ishrane. |
• nabroji dnevne obroke; |
• Dnevni obroci i dnevni ciklusi ishrane u ugostiteljstvu |
|
Sistemi i načini usluživanja |
• Upoznavanje učenika sa sistemima i načinima usluživanja. |
• nabroji sisteme usluživanja; |
• Organizacioni sistemi rada u usluživanju (ober, revirni, reonski, brigadni sistem rada); |
|
Instrumenti ponude u ugostiteljstvu |
• Osposobljavanje učenika da prepoznaju i navedu instrumente ponude. |
• Pravilno pisanje i sastavljanje instrumenata ponude. |
• Instrumenti ponude i dokumenti prodaje u ugostiteljskim objektima; |
|
Usluživanje hrane |
• Osposobljavanje učenika da znanja iz kuvarstva prilagode potrebama usluživanja hrane. |
• objasni način usluživanja doručka i jednostavnih jela; |
• Usluživanje doručaka, jednostavnih jela, hladnih predjela, supa, čorbi, potaža, konsomea, toplih predjela, ribe, rakova, školjki, gotovih jela, pečenja, jela po porudžbini, specijaliteta sa roštilja, variva, salata i sireva, poslastica, voća i kompota. |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Stručni predmeti
- Ishrana
- Zdravstvena kultura
EKONOMIKA TURISTIČKIH I UGOSTITELJSKIH PREDUZEĆA
Naziv predmeta: |
EKONOMIKA TURISTIČKIH I UGOSTITELJSKIH PREDUZEĆA |
Godišnji fond časova: |
32 |
Razred: |
drugi |
Ciljevi predmeta |
- Upoznavanje organizacije i poslovnih aktivnosti preduzeća; |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Pojmovno određenje ekonomike i organizacije preduzeća |
• Upoznavanje učenika sa ekonomikom i organizacijom preduzeća |
• definiše ekonomiku kao nauku; |
• Pojam ekonomike i organizacije preduzeća; |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Realizacija nastave: Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Pojam ugostiteljsko-turističkog preduzeća |
• Upoznavanje učenika sa ugostiteljsko-turističkim preduzećima |
• definiše ugostiteljsko i turističko preduzeće i njihove zadatke; |
• Pojam ugostiteljsko i turističko preduzeće; |
|
Sredstva ugostiteljskog i turističkog preduzeća |
• Upoznavanje učenika sa poslovnim sredstvima ugostiteljskog i turističkog preduzeća |
• definiše sredstva ugostiteljskog i turističkog preduzeća; |
• Pojam sredstava ugostiteljsko i turističko preduzeća; | |
Izvori sredstava |
• Upoznavanje učenika sa izvorima sredstava ugostiteljskog i turističkog preduzeća |
• definiše izvore sredstava; |
• Pojam izvora sredstava; |
|
Rashodi ugostiteljskog i turističkog preduzeća |
• Upoznavanje učenika sa rashodima preduzeća i kalkulacijom cene proizvoda i usluga u turizmu i ugostiteljstvu |
• definiše utroške, troškove i rashode preduzeća; |
• Pojam rashoda preduzeća; |
|
Rezultati rada i raspodela |
• Upoznavanje učenika sa rezultatima rada i raspodelom |
• Definiše ukupan prihod; |
• Pojam ukupnog prihoda; |
|
Merila uspešnosti poslovanja ugostiteljskog i turističkog preduzeća |
• Upoznavanje učenika sa merilima uspešnosti ugostiteljskog i turističkog preduzeća |
• Definišenje merila uspešnosti; |
• Pojam merila poslovnog uspeha; |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Stručni predmeti
- Osnove turizma i ugostiteljstva
- Preduzetništvo
Naziv predmeta: |
TURISTIČKA GEOGRAFIJA |
Godišnji fond časova: |
32 časa |
Razred: |
drugi |
Ciljevi predmeta |
- Sticanje znanja o turističko-geografskom prostoru i kretanju u njemu; |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN |
Geografski i turistički položaj Srbije |
• Proširivanje znanja o geografskom i turističkom položaju Srbije. |
• Opiše i pokaže na karti položaj Srbije u Evropi; |
• Geografski položaj; |
Na početku teme učenike treba upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Realizacija nastave: Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama
|
Prirodne turističke vrednosti Srbije |
• Proširivanje znanja o prirodnim turističkim vrednostima Srbije. |
• Klasifikuje prirodne turističke vrednosti Srbije prema genezi i funkciji; |
• Planine kao turističke vrednosti; |
|
Antropogene turističke vrednosti Srbije |
• Usvajanje znanja o antropogenim turističkim vrednostima Srbije. |
• Podeli antropogene turističke vrednosti Srbije po vrstama; |
• Arheološke turističke vrednosti; | |
Materijalna osnova turizma |
• Sticanje znanja o uticaju materijalne osnove na razvoj turizma u Srbiji. |
• Razlikuje faktore turističkog prometa; |
• Faktori turističkog prometa; |
|
Pravci turističkog kretanja u Srbiji |
• Usvajanje znanja o pravcima turističkih kretanja u Srbiji. |
• Navede i pokaže na karti najvažnije pravce kretanja turista u Srbiji. |
• Najvažniji pravci turističkih kretanja inostranih i domaćih turista. |
|
Perspektive razvoja turizma Srbije |
• Korišćenje stečenih znanja u prognoziranju perspektiva razvoja turizma Srbije. |
• Sastavi kartu prirodnih i antropogenih vrednosti zavičaja |
• Strategija razvoja turizma u Srbiji; |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Istorija
- Zdravstveno vaspitanje
- Marketing u turizmu
- Stručni predmeti
• OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
|
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
III |
|
60 |
|
|
|
60 |
2. CILJEVI PREDMETA
- Osposobljavanje učenika za primenu higijenskih standarda;
- Osposobljavanje učenika za primenu životnih namirnica;
- Osposobljavanje učenika za pripremu, dekorisanje i serviranje srpskih nacionalnih i internacionalnih poslastica;
- Osposobljavanje učenika za izradu osnovnog normativa, osnovne kalkulacije, ponude i porudžbine;
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: |
treći |
Red. br. |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
1. |
Nacionalne poslastice |
60 |
Naziv modula: |
Nacionalne poslastice |
Trajanje modula: |
60 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Osposobljavanje učenika za izradu srpskih nacionalnih i internacionalnih poslastica |
• navede potrebne namirnice za dati tip srpski nacionalnih poslastica; |
• Uvod u nacionalne poslastice Srbije; |
Na početku programa učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Podela odeljenja - Odeljenje se deli na dve grupe Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Poslastičarstvo
- Zdravstvena kultura
- Ishrana
- Strani jezik
- Turistička geografija
- Poslovna informatika
Naziv predmeta: |
PREDUZETNIŠTVO |
Godišnji fond časova: |
60 časova |
Razred: |
treći |
Ciljevi predmeta |
- Razvijanje poslovnih i preduzetničkih znanja, veština i ponašanja; |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Preduzetništvo i preduzetnik |
• Razumevanjepojma i značaja preduzetništva; |
• navede adekvatne primere preduzetništva iz lokalnog okruženja; |
• Pojam, razvoj i značaj preduzetništva; |
Na uvodnom času učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja/ obavezom učenika da u toku nastave redovno formiraju radnu svesku Realizacija nastave: Metode rada: Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Okvirni broj časova po temama Ocenjivanje Preporuke za realizaciju nastave |
Razvijanje i procena poslovnihideja, marketing plan |
• Razvijanje sposobnosti za uočavanje, formulisanje i procenu; poslovnih ideja |
• primeni kreativne tehnike izbora, selekcije i vrednovanja poslovnih ideja; |
• Traganje za poslovnim idejama; |
Razvijanje i procena poslovnih ideja, marketing plan: Koristiti oluju ideja i vođene diskusije da se učenicima pomogne u kreativnom smišljanju biznis ideja i odabiru najpovoljnije. Preporučiti učenicima da biznis ideje traže u okviru svog područja rada ali ne insistirati na tome. Učenici se dela na grupe okupljene oko jedne poslovneideje u kojima ostaju do kraja. Grupe učenika okupljene oko jedne poslovne ideje vrše istraživanje tržišta po nastavnikovim uputstvima. Poželjno je organizovati posetu malim preduzećima gde će se učenici informisati o načinu delovanja i opstanka tog preduzeća na tržištu. |
Upravljanje i organizacija, pravni okvir za osnivanje i funkcionisanje delatnosti |
• Upoznavanje učenika sa suštinom osnovnih menadžment funkcija i veština; |
• navede osobine uspešnog menadžera; |
• Menadžment funkcije (planiranje, organizovanje, vođenje i kontrola); |
Upravljanje i organizacija: |
Ekonomija poslovanja, finansijski plan |
• Razumevanje značaja bilansa stanja, bilansa uspeha i tokova gotovine kao najvažnijih finansijskih izveštaja u biznis planu; |
• sastavi bilans stanja na najjednostavnijem primeru; |
• Bilans stanja; |
Ekonomija poslovanja, finansijski plan |
Učenički projekt-prezentacija poslovnog plana |
Osposobiti učenika da razume i dovede u vezu sve delove biznis plana; |
samostalno ili uz pomoć nastavnika da poveže sve urađene delove biznis plana; |
Izrada celovitog biznis plana za sopstvenu biznis ideju; |
Učenički projekt-prezentacija poslovnog plana: Pozvati na javni čas uspešnog preduzetnika, predstavnike škole, lokalne samouprave i banaka za procenu realnosti i inovativnosti biznis plana. Prema mogućnosti nagraditi najbolje radove. U prezentaciji koristiti sva raspoloživa sredstva za vizualizaciju a posebno prezentaciju u power point -u. |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Svi stručni predmeti
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
Profesionalna praksa |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Kabinetske vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
|
|
|
|
30 |
30 |
II |
|
|
|
|
60 |
60 |
2. CILJEVI PREDMETA
- Osposobljavanje za praktičnu primenu teorijskih znanja
- Osposobljavanje za pravilno i racionalno korišćenje opreme
- Osposobljavanje za samostalno rukovanje, podešavanje i održavanje opremom
- Razvijanje radnih navika, sigurnosti, preciznosti i odgovornosti u radu
- Osposobljavanje za radnu i profesionalnu odgovornost, preciznost i sigurnost pri radu
- Osposobljavanje za korišćenje sredstava zaštite na radu i zaštite životne sredine
- Osposobljavanje za praktičnu primenu teorijskih znanja
- Osposobljavanje za pravilno i racionalno korišćenje opreme
- Osposobljavanje za samostalno rukovanje, podešavanje i održavanje opremom
- Razvijanje radnih navika, sigurnosti, preciznosti i odgovornosti u radu
- Osposobljavanje za radnu i profesionalnu odgovornost, preciznost i sigurnost pri radu
- Osposobljavanje za korišćenje sredstava zaštite na radu i zaštite životne sredine
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Red.br. |
NAZIV MODULA |
razred |
Trajanje modula (časovi) |
1. |
Tehnologija proizvodnje preliva, kremova i kolača od testa |
prvi |
30 |
2 |
Tehnologija proizvodnje torti, čajnog peciva i sladoleda |
drugi |
60 |
PROFESIONALNA PRAKSA
Naziv modula: |
Tehnologija proizvodnje preliva, kremova i kolača od testa |
Trajanje modula: |
30 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu preliva |
• pripremi namirnice za prelive |
• Prelivi: individualna priprema namirnica, inventara i izrada preliva (lajter i fondan, žele, doboš i grilijaš i čokoladni preliv). Praktična primena istih i dekorisanje poslastica i čuvanje do serviranja. Održava ličnu i radnu higijenu, primenjuje higijenske standarde, HACCP i zaštitu na radu. Izrađuje osnovnu kalkulaciju, piše ponudu i porudžbinu. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Tehnologija proizvodnje torti, čajnog peciva i sladoleda |
Trajanje modula: |
60 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika za izradu torti |
• pripremi namirnice po recepturi za torte |
• Torte: individualna priprema namirnica, inventara i izrada mase, kremova, preliva i dekoracije. Praktična primena istih i dekorisanje torti i čuvanje do serviranja. Održava ličnu i radnu higijenu, primenjuje higijenske standarde, HACCP i zaštitu na radu. Izrađuje osnovnu kalkulaciju, piše ponudu i porudžbinu. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Zdravstvena kultura
- Nauka o ishrani
- Strani jezik
- Poslovna informatika