Naziv predmeta: |
GRAĐANSKO VASPITANJE |
Godišnji fond časova: |
34 časa |
Razred: |
prvi |
Ciljevi predmeta: |
1. Sticanje znanja, razvijanje veština, usvajanje vrednosti i formiranje stavova koji su pretpostavka za uspešan, odgovoran i angažovan život u demokratskom društvu; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
JA, MI I DRUGI |
• Podsticanje učenika na međusobno upoznavanje |
• Analizira svoje osobine i da ih predstavi drugima |
• Lični identitet |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave: Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave |
KOMUNIKACIJA U GRUPI |
• Osposobljavanje učenika za komunikaciju u grupi |
• Iskaže, obrazloži i brani mišljenje argumentima |
• Samopouzdano reagovanje |
Preporuke za realizaciju nastave |
ODNOSI U GRUPI/ ZAJEDNICI |
• Osposobljavanje učenika za rad u grupi/timu i međusobnu saradnju |
• Radi u grupi/timu |
• Saradnja |
|
|
• Osposobljavanje učenika da prepoznaju primere nasilje u svojoj sredini i preuzmu odgovornost za sopstveno ponašanje u takvoj situaciji |
• Prepozna i objasni vrste nasilja |
• Posredovanje |
• U realizaciji ovog programa nastavnik je izvor znanja, organizator i voditelj učeničkih aktivnosti i osoba koja daje povratnu informaciju. Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Naziv predmeta: |
GRAĐANSKO VASPITANJE |
Godišnji fond časova: |
32 časa |
Razred: |
drugi |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
PRAVA I ODGOVORNOSTI |
• Upoznavanje učenika sa vrstama prava i prirodom (univerzalnost, celovitost, nedeljivost) |
• Objasni značenje i smisao ljudskih prava |
• Potrebe i prava |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave: Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave |
PLANIRANJE I IZVOĐENJE AKCIJE |
• Podsticanje učenika na aktivnu participaciju u životu škole |
• Identifikuje probleme u svojoj lokalnoj zajednici/ školi |
• Izbor problema |
• Dobar indikator uspešne nastave je sposobnost učenika da adekvatno primenjuju stečena znanja i veštine i da u praksi izražavaju stavove i vrednosti demokratskog društva. Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Naziv predmeta: |
GRAĐANSKO VASPITANJE |
Godišnji fond časova: |
30 časova |
Razred: |
treći |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
DEMOKRATIJA I POLITIKA |
• Razumevanje pojmova demokratija, politika, vlast, građanski život |
• Objasni pojmove demokratija, politika, vlast, građanski život |
• Demokratija, politika i vlast |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave: Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave |
GRAĐANIN I DRUŠTVO |
• Sagledavanje uloge građanina/građanke u demokratskom društvu |
• Razume političko određenje pojma građanin/građanka |
• Odnos države i građanskog društva |
• Dobar indikator uspešne nastave je sposobnost učenika da adekvatno primenjuju stečena znanja i veštine i da u praksi izražavaju stavove i vrednosti demokratskog društva. |
GRAĐANSKA I POLITIČKA PRAVA I PRAVO NA GRAĐANSKU INICIJATIVU |
• Upoznavanje učenika sa suštinom građanskih prava i pravom na građansku inicijativu |
• Objasni pojam ljudskih prava |
• Pravo na građansku inicijativu |
Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
PLANIRANJE KONKRETNE AKCIJE |
• Podsticanje i osposobljavanje učenika za planiranje zajedničkih akcija i projekata u lokalnoj zajednici |
• Identifikuje probleme u svojoj lokalnoj zajednici |
• Izbor problema |
|
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Srpski jezik i književnost
- Istorija
- Sociologija sa pravima građana
POSLOVNI STRANI JEZIK (peta godina učenja)
Naziv predmeta: |
POSLOVNI STRANI JEZIK (peta godina učenja) |
Godišnji fond časova: |
64 |
Razred: |
Drugi |
Ciljevi predmeta: |
Razvijanje saznajnih i intelektualnih sposobnosti i sticanje pozitivnog odnosa prema drugim kulturama uz uvažavanje različitosti i usvajanje znanja i umenja potrebnih u komunikaciji na stranom jeziku u usmenom i pisanom obliku, kako u svakodnevnom životu tako i u poslovnom okruženju. |
CILJ |
ISHODI NA KRAJU PRVOG RAZREDA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
SLUŠANJE |
• razume kraće spontane dijaloge (do 7 replika / pitanja i odgovora), tekstove sa temama predviđenim nastavnim programom, koje čuje uživo, ili sa audio-vizuelnih zapisa |
OPŠTE TEME Svakodnevni život (organizacija vremena, poslova, slobodno vreme) Hrana i zdravlje (navike u ishrani, karakteristična jela i pića u zemljama sveta) Poznati gradovi i njihove znamenitosti, regioni u matičnim zemljama Sportovi i poznata sportska takmičenja Život i dela slavnih ljudi XX veka (iz sveta nauke, kulture, sporta, muzike) Mediji (štampa, televizija, internet) Interesantne životne priče i događaji Svet kompjutera (rasprostranjenost, primena, korist i negativne strane) Osnovna terminologija koja se odnosi na poslove iz domena opštih, pravnih i kadrovskih poslova
STRUČNE TEME • Zanimanja, opisi poslova i zaduženja u domenu ugostiteljstva KOMUNIKATIVNE FUNKCIJE Predstavljanje sebe i drugih Pozdravljanje (sastajanje, rastanak; formalno, neformalno, specifično po regionima) Identifikacija i imenovanje osoba, objekata, boja, brojeva itd.) Davanje jednostavnih uputstava i komandi Izražavanje molbi i zahvalnosti Izražavanje izvinjenja Izražavanje potvrde i negiranje Izražavanje dopadanja i nedopadanja Izražavanje fizičkih senzacija i potreba Iskazivanje prostornih i vremenskih odnosa Davanje i traženje informacija i obaveštenja Opisivanje i upoređivanje lica i predmeta Izricanje zabrane i reagovanje na zabranu Izražavanje pripadanja i posedovanja Skretanje pažnje Traženje mišljenja i izražavanje slaganja i neslaganja Traženje i davanje dozvole Iskazivanje čestitki Iskazivanje preporuke Izražavanje hitnosti i obaveznosti Iskazivanje sumnje i nesigurnosti GRAMATIČKI SADRŽAJI Italijanski jezik Učenici treba da razumeju i koriste: 1. Imenice - vlastite i zajedničke, odgovarajući rod, broj, sa determinativom: Signora/Signor Rossi, Maria, Anna, Federica, Giovanni, Riccardo, Belgrado, l’Italia, la Serbia, il Tirreno, l’Adriatico, le Alpi, gli Appennini; i miei genitori, mia madre, ll loro padre, il nostro paese, i vostri figli, questo studente, questa ragazza, quell’amico, quella casa. Derivacija imenica i pravljenje složenih imenica. Ponavljanje gradiva iz prethodnih godina učenja. 2. Određeni član ispred datuma: Oggi è il 31 gennaio; ispred imena dana: La domenica non studio. Upotreba člana uz vlastita imena, geografske pojmove, imena gradova i država, prezimena. Izražavanje tačnog vremena: Che ore sono? Sono le tre e mezzo. A che ora inizia lo spettacolo? Alle venti. I negozi sono aperti dalle 9 alle 20. 4. Partitivni član: Ho comprato un’etto di prosciutto. Voglio delle mele. Non mangio pane. 5. Zamenice za direktni i indirektni objekat: Marco e Ana sono tuoi amici? Non, non li conosco. Il libro? Scusi, lo porto domani. E tu Marco, hai scritto a tua sorella? No, non le ho scritto, non ho avuto tempo. 6. Relativne zamenice, che i dove: Ho incontrato il professore di matematica che mi ha detto di portare i compiti domani. Siamo andati a casa in montagna dove abbiamo passato le vacanza l’anno scorso. Relativna zamenica cui. E’ il ragazzo di cui ti ho parlato. E’ l’amica con cui vado al cinema spesso. Prideve - odgovarajući rod, broj, mesto, poređenje: un ragazzo grande, una ragazza grande, le persone simpatiche, un piore rosso, Giovanna è più alta della sua sorella, noi siamo meno veloci di voi. Giorgio è il più grande chiacchierone di noi tutti. Alteracija prideva. Najčešći frazeološki izrazi sa pridevima (sano come un pesce, lento come una lumaca, matto da legare, ubriaco fradicio...). Komparacija prideva, komparativ izjednačavanja Marco è alto come Paolo, komparativ uvećavanja Marco è più alto di Pietro, komparativ umanjivanja Marco e meno bravo di Anna. 7. Prisvojne prideve i zamenice: Dove sono le tue scarpe? Ecco le mie! Upotreba člana uz prisvojne prideve: Mia madre parla l’italiano. La mia sorellina non va ancora a scuola. Il loro fratello fa la sesta. 8. Brojeve: osnovne preko 1000, redne do 20: E’ un libro di cento pagine! Abito al settimo piano. Faccio la sesta. 9. Pitanja: Puoi venire a casa mia domani? Conosci la mia cugina? Che cosa aspettate? Dove andate? A che ora tornate a casa? E quando torni? Abiti qui? C’è qui il tuo indirizzo? Perché? Chi torna domani? 10. Negaciju: Io non mangio frutta. Tu non lo vedi domani. 11. Zapovedni način, za sva lica: Fa’ presto! Non tornare tardi ! Non andate via senza di me.Prego Signora, entri! Mi dia un etto di prosciutto e tre tosette, per favore! Imperativ sa nenaglašenim ličnim zamenicama: Guardalo! Portami il libro! 12. Modalne glagole: dovere, potere, violere i sapere, sa modalnom vrednošću, u svim vremenima. Devi partire subito. Sai nuotare? Upotreba pomoćnih glagola sa modalnim glagolima u složenim vremenima: Ho dovuto comprare l’aspirina. Sono dovuto andare a letto tardi. Slaganje nenaglašenih zamenica sa participom: Hai il nuovo quadreno? Ho dovuto comprarlo per le ore di matematica. 13. Kondicional glagola potere, volere, dovere: Vorrei un gelato alla frutta, per piacere. Potresti portarmi domani il tuo quaderno di matematica?Dovresti tornare a casa in tempo. 14. Glagolska vremena: 15. Predloge i sažete članove: Vivo a Kragujevac, in Serbia; in luglio andiamo in vacanza a Belgrado; ieri siamo andati allo Zoo; ritorni dalla scuola a quest’ora? E’ in macchina, ariva a casa fra poco. Non faremo tardi al cinema, lo spettacolo inizia alle otto, ci aspetteranno a casa di Marco, ci andiamo tutti a piedi. 16. Priloge za vreme, mesto, način, količinu: prima, dopo, oggi, domani, sempre, qui, li, là, davanti, dietro, bene, male, poco, molto, tanro, troppo, più, meno. Položaj priloga u odnosu na glagol. Položaj priloga mai, sempre, ancora, già uz passato prossimo. |
Oblici nastave komunikativna nastava stranih jezika uz primenu tehnika rada u grupama i parovima, dodatnih sredstava u nastavi (AV materijali, IT, igre, autentični materijali, itd.), kao i uz primenu principa nastave po zadacima (task-based language teaching; enseñanza por tareas, handlungsorientierter FSU) Mesto realizacije nastave Nastava se realizuje u učionici ili odgovarajućem kabinetu Preporuke za realizaciju nastave slušanje i reagovanje na naloge i/ili zadatke u vezi sa tekstom koji čita nastavnik ili koji učenici čuju sa zvučnih zapisa rad u parovima, malim i velikim grupama (mini-dijalozi, igra po ulogama, simulacije, itd.) manualne aktivnosti (izrada panoa, prezentacija, zidnih novina, postera za učionicu ili roditelje i sl.) debate i diskusije primerene uzrastu (N.B. debate predstavljaju unapred pripremljene argumentovane monologe sa ograničenim trajanjem, dok su diskusije spontanije i nepripremljene interakcije na određenu temu) rešavanje "tekućih problema" u razredu, tj. dogovori i mini-projekti obimniji projekti koji se rade u učionici i van nje u trajanju od nekoliko nedelja do čitavog polugodišta uz konkretno vidljive i merljive proizvode i rezultate razvijanje jezičkih veština u domenu jezika struke, primenjivanjem istih strategija učenja kao i kod opšteg jezika i koristeći autentične ili adaptirane stručne tekstove (pisane ili usmene) prilagođene uzrastu, nivou znanja jezika i poznavanju struke u prvom razredu zastupljeni su gramatički sadržaji koji su već obrađivani u osnovnoj školi, posebno oni predviđeni u materijalima koji opisuju nivoe A1 i A2 na osnovu deskriptora Zajedničkog evropskog okvira za žive jezike gramatička građa predviđena Programom za prvi razred srednje škole dobija svoj smisao tek kada se dovede u vezu sa datim komunikativnim funkcijama i temama, i to u sklopu jezičkih aktivnosti razumevanja (usmenog) govora i pisanog teksta, usmenog i pismenog izražavanja i medijacije; polazište za posmatranje i uvežbavanje jezičkih zakonitosti jesu usmeni i pisani tekstovi različitih vrsta, dužine i stepena težine; koriste se, takođe, izolovani iskazi, pod uslovom da su kontekstualizovani i da imaju komunikativnu vrednost planira se izrada dva pismena zadatka.
|
PISANJE |
• napiše povezane rečenice o nekim svakodnevnim aspektima iz svog okruženja |
||
GOVOR |
• usklađuje intonaciju, ritam i visinu glasa sa sopstvenom komunikativnom namerom i sa stepenom formalnosti govorne situacije |
||
ČITANJE |
• razume kraće tekstove (do 120 reči), koji sadrže veliki procenat poznatih jezičkih elemenata, strukturalnih i leksičkih, a čiji sadržaj je u skladu sa razvojnim i saznajnim karakteristikama, iskustvom i interesovanjima učenika |
||
SOCIOKULTURNA KOMPETENCIJA |
u okviru polja svog interesovanja, znanja i iskustva, prepozna i razume sličnosti i razlike u pogledu navika (verbalna i neverbalna komunikacija), običaja, mentaliteta i institucija koje postoje između naše zemlje i zemalja čiji jezik uči prepozna i razume najčešće prisutne kulturne modele svakodnevnog života zemlje i zemalja čiji jezik uči prepozna i adekvatno reaguje na formalnost govorne situacije adekvatno koristi najfrekventnije stilove i registre u vezi sa znanjima iz stranog jezika, ali i iz ostalih oblasti školskih znanja i životnih iskustava adekvatno reaguje na pragmatičke funkcije govornih činova u ciljnom jeziku različite od onih u L1 (stepen formalnosti, ljubaznosti, kao i paralingvistička sredstva: gest, mimika, prostorni odnosi među govornicima, itd.) učestvuje u svim vidovima moderne komunikacije (elektronske poruke, SMS poruke, diskusije na blogu ili forumu, društvene mreže) koristi sve dosad navedene strategije razvoja komunikativnih kompetencija primenjujući jezik struke u skladu sa nivoom znanja jezika i potrebama |
||
Nemački jezik Učenici treba da razumeju i koriste: 1. Imenice - u nominativu, akuzativu, dativu i genitivu (za izražavanje posesivnih odnosa: das Haus meiner Eltern). 2. Član: određeni, neodređeni i nulti a) Određeni član: b) Neodređeni član u izrazima: einen Spaziergang machen, eine Frage stellen g) Nulti član: 3. Pokazne, prisvojne, upitne i najfrekventnije neodređene determinative u nominativu, genitivu, dativu i akuzativu: diese Stadt, mein Ball, welches Haus, einige Schüler, manche Lehrer. 4. Prideve u slaboj, jakoj i mešovitoj promeni (ein hübsches Kind, das hübsche Kind, hübsche Kinder) a. Izvedene prideve sa nastavcima -bar, -lich i -ig: lesbar, sommerlich, windig (receptivno). b. Prideve koji izražavaju nacionalnu pripadnost i to najfrekventnije (Serbisch, Österreichisch) v. Prideve izvedene od imena grada (Belgrader, Hamburger). 5. Lične zamenice u nominativu, akuzativu i dativu: ich, mir, mich. 6. Frekventne predloge: a) za označavanje položaja u prostoru: auf dem Tisch, unter dem Stuhl, zwischen den Bänken, hinter der Schule, vor dem Theater, dem Kino gegenüber. 7. Glagole (potvrdne, upitne i odrične oblike) u sledećim vremenima: 8. Priloge i priloške odredbe (i receptivno i produktivno) 9. Brojeve 10. Upitne rečenice: 11. Veznike za naporedne rečenice (receptivno i produktivno): und, aber, oder, denn. 12. Redosled elemenata u potvrdnim, odričnim, upitnim i složenim rečenicama: Ich fahre morgen nach Berlin. Ich fahre nicht nach Berlin. Fährst du auch nach Berlin? Wer fährt nach Berlin? Ich weiß nicht, ob ich nach Berlin fahre. Ruski jezik Učenici treba da razumeju i koriste: 1) Izgovor i beleženje akcentovanih i redukovanih samoglasnika o i a. Izgovor i beleženje suglasničkih grupa - asimilacija suglasnika po zvučnosti. Pojam fonetske reči. 2) Slaganje subjekta (imenica, zamenica) i imenskog predikata: Я уверена (уверен) в том, что…Я согласна (согласен). Это новое пальто. Francuski jezik Učenici treba da razumeju i koriste1: 1. Sredstva za naglašavanje rečeničnih delova c’est... quiic’est... que: C’est Pierre qui va le faire; c’est toi que j’aime. 2. Sredstva koja ukazuju na lice: 3. Aktualizatore imenice: 4. Modalitete rečenice: 5. Parcijalno direktno i indirektno pitanje: Quand est-ce qu’on part? Il demande quand on part; Où sont mes affaires? Elle demande où sont ses affaires. (Simultanost radnji). 6. Sredstva za iskazivanje prostornih odnosa: 7. Kvalifikaciju: 8. Sredstva za iskazivanje vremenskih odnosa: 9. Glagolske načine i vremena: 10. Sredstva za iskazivanje pogodbe: Si tu as le temps, viens à la maison; On ira voir le match si tu finis tes devoirs. Španski jezik 1. Imenice - receptivno i produktivno b. Zajedničke imenice s promenom u članu i drugim determinativima - (el libro, este libro, mi libro, los libros, estos libros, mis libros) 2. Pridevi - receptivno i produktivno a. Poređenje prideva: comparativo y superlativo relativo: más bonito que, el más bonito 3. Lične zamenice - receptivno i produktivno 4. Predlozi - receptivno i produktivno 5. Glagoli: a. Sadašnje vreme pravilnih glagola -ar, -er, -ir i najfrekventnijih glagola sa promenom u osnovi: decir, traer, poner, etc. Presente del indicativo - i receptivno i produktivno u svim glagolskim licima v. Imperativo i presente del subjuntivo gore navedenih glagola (u negiranim imperativnim konstrukcijama i u formalnom stilu obraćanja: habla/hable/hablad/hablen/no hables/no hablen/no habléis) - i receptivno i produktivno g. Prošla vremena (indikativ i subjunktiv u dole navedenim konstrukcijama): Pretérito perfecto simple (pretérito indefinido); Pretérito imperfecto; Pretérito perfecto compuesto, Pretérito pluscuamperfecto: - frekventni pravilni glagoli i određeni broj najfrekventnijih nepravilnih glagola u svim glagolskim licima (hablar, comer, beber, pensar, trabajar, escribir, leer, vivir, jugar, viajar, estudiar// ser, estar, tener, ir, traer, decir, venir, etc...) - i receptivno i produktivno El fin de semana pasado visité a mis abuelos. d. Modalni glagoli (u gore navedenim glagolskim vremenima) - i receptivno i produktivno kao kompletne fraze, u konstrukcijama sa infinitivom i sa imenskim dodacima: poder, querer, saber, tener que, gustar Me gusta este libro. đ. Bezlične konstrukcije sa subjunktivom - receptivno i produktivno Es importante que estudies lenguas extranjeras. e. Lične konstrukcije sa prezentom subjunktiva - receptivno i produktivno Te recomiendo que viajes a España. ž. Futur (i receptivno i produktivno) samo pravilnih glagola i najfrekventnijih glagola sa redukcijom osnove Este verano viajaré a España. z. Osnovni glagolski izrazi - receptivno i produktivno tener que + infinitivo/, deber + infinitivo, hay que + infinitivo, hay+ imenica (hay mucha gente aquí) i. Osnovni glagolski izrazi za uvođenje zavisnih rečenica u procesu medijacije: Pienso que, Dice que,... Pienso que le gusta esta película. j. Osnovni principi slaganja vremena (prvenstveno receptivno): Me dijo que vendría. k. Kondicionalne rečenice (prvenstveno receptivno): Si tengo mucho dinero, viajaré a España. 6. Prilozi - receptivno i produktivno 7. Brojevi: osnovni do 10000 8. Upitne rečenice - receptivno i produktivno 9. Negacija - receptivno i produktivno |
______________
1Napomena: Date kategorije, uglavnom preuzete iz semantičkih gramatika koncipiranih za učenike francuskog kao stranog jezika, namenjene su autorima udžbenika i nastavnicima i nije potrebno da ih učenici znaju; savetuje se, stoga, što manja upotreba lingvističkih termina u nastavnim materijalima i u procesu nastave. Objašnjenja treba davati u što jednostavnijoj, po mogućnosti shematizovanoj formi.
POSLOVNI STRANI JEZIK (šesta godina učenja)
Naziv predmeta: |
POSLOVNI STRANI JEZIK (šesta godina učenja) |
Godišnji fond časova: |
60 |
Razred: |
Treći |
Ciljevi predmeta: |
Razvijanje saznajnih i intelektualnih sposobnosti i sticanje pozitivnog odnosa prema drugim kulturama uz uvažavanje različitosti i usvajanje znanja i umenja potrebnih u komunikaciji na stranom jeziku u usmenom i pisanom obliku, kako u svakodnevnom životu tako i u poslovnom okruženju. |
CILJ |
ISHODI NA KRAJU DRUGOG RAZREDA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
SLUŠANJE |
• razume kraće dijaloge (do 10 replika / pitanja i odgovora), druge vrste tekstova o temama predviđenim nastavnim programom, koje čuje uživo, ili sa audio-vizuelnih zapisa; |
OPŠTE TEME • Svakodnevni život (komunikacija među mladima, generacijski konflikti i načini prevazilaženja, međuvršnjačka podrška) STRUČNE TEME • Zanimanja, opisi poslova i zaduženja u domenu ugostiteljstva KOMUNIKATIVNE FUNKCIJE Predstavljanje sebe i drugih Pozdravljanje (sastajanje, rastanak; formalno, neformalno, specifično po regionima) Identifikacija i imenovanje osoba, objekata, boja, brojeva itd.) Davanje jednostavnih uputstava i komandi Izražavanje molbi i zahvalnosti Izražavanje izvinjenja Izražavanje potvrde i negiranje Izražavanje dopadanja i nedopadanja Izražavanje fizičkih senzacija i potreba Iskazivanje prostornih i vremenskih odnosa Davanje i traženje informacija i obaveštenja Opisivanje i upoređivanje lica i predmeta Izricanje zabrane i reagovanje na zabranu Izražavanje pripadanja i posedovanja Skretanje pažnje Traženje mišljenja i izražavanje slaganja i neslaganja Traženje i davanje dozvole Iskazivanje čestitki Iskazivanje preporuke Izražavanje hitnosti i obaveznosti Iskazivanje sumnje i nesigurnosti GRAMATIČKI SADRŽAJI ITALIJANSKI JEZIK 1. Imenice - vlastite i zajedničke, odgovarajući rod, broj, sa determinativom: Signora/Signor Rossi, Maria, Anna, Federica, Giovanni, Riccardo, Belgrado, l’Italia, la Serbia, il Tirreno, l’Adriatico, le Alpi, gli Appennini; i miei genitori, mia madre, ll loro padre, il nostro paese, i vostri figli, questo studente, questa ragazza, quell’amico, quella casa. 2. Određeni član ispred datuma: Oggi è il 31 gennaio; ispred imena dana: La domenica non studio. 3. Partitivni član: Ho comprato un’etto di prosciutto. Voglio delle mele. Non mangio pane. 4. Zamenice za direktni i indirektni objekat: Marco e Ana sono tuoi amici? Non, non li conosco. Il libro? Scusi, lo porto domani. E tu Marco, hai scritto a tua sorella? No, non le ho scritto, non ho avuto tempo. 5. Prideve - odgovarajući rod, broj, mesto, poređenje: un ragazzo grande, una ragazza grande, le persone simpatiche, un piore rosso, Giovanna è più alta della sua sorella, noi siamo meno veloci di voi. Giorgio è il più grande chiacchierone di noi tutti. 6. Brojeve: osnovne preko 1000, redne do 20: E’ un libro di cento pagine! Abito al settimo piano. Faccio la quinta. 7. Pitanja: Puoi venire a casa mia domani? Conosci la mia cugina? Che cosa aspettate? Dove andate? A che ora tornate a casa? E quando torni? Abiti qui? C’è qui il tuo indirizzo? Perché? Chi torna domani? 8. Negaciju: Io non mangio frutta. Tu non lo vedi domani. 9. Zapovedni način: Fa’ presto! Non tornare tardi ! Non andate via senza di me. 10. Kondicional glagola potere i volere: Vorrei un gelato alla frutta, per piacere. Potresti portarmi domani il tuo quaderno di matematica? 11. Glagolska vremena: 12. Predloge i sažete članove: Vivo a Kragujevac, in Serbia; in luglio andiamo in vacanza a Belgrado; ieri siamo andati allo Zoo; ritorni dalla scuola a quest’ora? E’ in macchina, ariva a casa fra poco. Non faremo tardi al cinema, lo spettacolo inizia alle otto, ci aspetteranno a casa di Marco, ci andiamo tutti a piedi. 13. Priloge za vreme, mesto, način, količinu: prima, dopo, oggi, domani, sempre, qui, li, là, davanti, dietro, bene, male, poco, molto, tanro, troppo, più, meno. 14. Veznike e, o, ma. NEMAČKI JEZIK Učenici treba da razumeju i koriste: 1. Imenice - u nominativu, akuzativu, dativu i genitivu (za izražavanje posesivnih odnosa: das Haus meiner Eltern). a. vlastite imenice, posebno imena ljudi i geografski nazivi nemačkog govornog područja 2. Član: određeni, neodređeni i nulti a) Određeni član: b) Neodređeni član u izrazima: einen Spaziergang machen, eine Frage stellen g) Nulti član: 3. Pokazne, prisvojne, upitne i najfrekventnije neodređene determinative: diese Stadt, mein Ball, welches Haus, einige Schüler, manche Lehrer. 4. Prideve u slaboj, jakoj i mešovitoj promeni (ein hübsches Kind, das hübsche Kind, hübsche Kinder) a. Izvedene prideve sa nastavcima -bar, -lich i -ig: lesbar, sommerlich, windig (receptivno). b. Prideve koji izražavaju nacionalnu pripadnost i to najfrekventnije (Serbisch, Österreichisch) v. Prideve izvedene od imena grada (Belgrader, Hamburger). 3. Lične zamenice u nominativu, akuzativu i dativu: ich, mir, mich. 5. Frekventne predloge: a) za označavanje položaja u prostoru: auf dem Tisch, unter dem Stuhl, zwischen den Bänken, hinter der Schule, vor dem Theater, dem Kino gegenüber. 6. Glagole (potvrdni, upitni i odrični oblici) u sledećim vremenima: 7. Prilozi i priloške odredbe (i receptivno i produktivno) a) za vreme: gestern, vor einer Woche, letztes Jahr, morgen. Proste brojeve preko 1000. Redne brojeve do 30. Godine. 9. Upitne rečenice: 10. Veznike za naporedne rečenice (receptivno i produktivno): und, aber, oder, denn. 11. Redosled elemenata u potvrdnim, odričnim, upitnim i složenim rečenicama: Ich fahre morgen nach Berlin. Fährst du auch nach Berlin? Wer fährt nach Berlin. Ich weiß nicht, ob ich nach Berlin fahre. RUSKI JEZIK Učenici treba da razumeju i koriste: 1) Relaciju slovo-glas i razlikovanje glasova i slova u ruskom jeziku; osnovna obeležja suglasničkog i samoglasničkog sistema ruskog jezika: izgovor glasova koji se beleže slovima ж, ш, ч, щ, л; izgovor i beleženje parnih tvrdih i mekih, zvučnih i bezvučnih suglasnika; izgovor i beleženje akcentovanih i redukovanih samoglasnika; izgovor glasova u grupama чт, сч, зч, сш, зш, стн, здн. Osnovne tipove izjavne i upitne intonacione konstrukcije. 2) Slaganje subjekta (imenica) i prostog glagolskog predikata (lični glagolski oblik): Вова читает. Миша читал. Маша читала. 3) Glagol u funkciji prostog glagolskog predikata - prezent glagola prve i druge konjugacije, perfekat: я читаю, ты читаешь, я люблю, ты любишь, он говорил, она писала, они рассказывали... 4) Imenice u funkciji imenskog dela predikata: Я ученица. Мама - врач. 5) Oblike ličnih zamenica u funkciji subjekta: Меня зовут Аня. Мне одиннадцать лет. 6) Slaganje broja i imenice: один дом, два (три, четыре) дома, пять домов; одна парта, две (три, четыре) парты, пять парт; один год, два (три, четыре) года, пять лет. 6) Slaganje imenica i pridevskih reči: красный свет, Новый год, зеленая доска, большая елка, вкусное яблоко, синее пальто. 7) Iskazivanje pitanja: Кто он? Что тут? А дом? И двор ваш? 8) Iskazivanje posesivnosti: У меня есть...У меня нет... 9) Iskazivanje vremenskih odnosa: Который час? Ровно час; пять минут второго; половина второго; без пяти два. 10) Iskazivanje prostornih odnosa (pravac i mesto): куда, где, когда; к врачу, на улицу, в автобус; у парты, на кухне, в городе; налево, направо, прямо. 11) Iskazivanje imperativnosti (2. lice jednine i množine): читай, читайте; скажи, скажите; познакомьтесь! 12) Konstrukcije s osnovnim glagolima kretanja: Я иду в школу. Куда идет этот автобус? Ты едешь на автобусе. Куда едут Миша и Саша? FRANCUSKI JEZIK Učenici treba da razumeju i koriste: 2. Određeni član ispred datuma: Aujourd’hui c’est le 31 janvier; ispred imena dana: Le mardi je fais du tennis. 3. Partitivni član: J’ai acheté de la crème solaire. 4. Zamenicu on: On va au cinéma? En Suisse, on parle allemand, français et italien. 5. Zamenice za direktni i indirektni objekat: Tes amis? Je ne les connais pas! Mon livre? Et à ta soeur, tu lui as écrit? Samo receptivno: Je te le prête avec plaisir ! 6. Prideve - odgovarajući rod, broj, mesto, poređenje: un grand garçon, une grande fille, des personnes sympathiques, une fleur rouge, Sylvie est plus grande que sa soeur; nous sommes plus rapides que vous. 7. Brojeve: osnovne preko 1000, redne do 20: C’est un livre de cent pages! J’habite au sixième étage. 8. Pitanja: Est-ce que tu peux venir tout de suite? Tu connais ma cousine? Qu’est-ce que vous attendez?! Il vient quand? Tu habites où? C’est quoi ton nom / ton adresse…? Pourquoi…? 9. Negaciju: Elle ne vient pas avec nous? Je n’ai pas de frère. 10. Zapovedni način: Viens avec Pierre! Ne partez pas sans moi! 11. Kondicional glagola pouvoir i vouloir: Je voudrais un kilo de pommes, s’il vous plait. Est-ce que tu pourrais me prêter ton portable? 12. Glagolska vremena: 13. Konstrukciju il faut sa infinitivom: Il faut acheter des jus, préparer des sandwiches, décorer la salle… 15. Priloge za vreme, mesto, način, količinu: avant, après, aujourd’hui, hier, demain, toujours, ici, là, devant, derrière, bien, mal, vite, doucement, gentiment, beaucoup, moins, plus, itd. 16. Veznike et, ou, mais. ŠPANSKI JEZIK 1. Imenice - receptivno i produktivno a. Vlastite imenice, posebno imena ljudi i geografski nazivi hispanskog govornog područja b. Zajedničke imenice s promenom u članu i drugim determinativima - (el libro, este libro, mi libro, los libros, estos libros, mis libros) 2. Pridevi - receptivno i produktivno a. Poređenje prideva: comparativo y superlativo relativo: más bonito que, el más bonito 3. Lične zamenice - receptivno i produktivno 4. Predlozi (i receptivno i produktivno) 5. Glagoli: a. Sadašnje vreme pravilnih glagola -ar, -er, -ir i najfrekventnijih glagola sa promenom u osnovi: decir, traer, poner, etc. Presente del indicativo - i receptivno i produktivno u svim glagolskim licima b. Imperativo i presente del subjuntivo gore navedenih glagola (u negiranim imperativnim konstrukcijama i u formalnom stilu obraćanja: habla/hable/hablad/hablen/no hables/no hablen/no habléis) - i receptivno i produktivno v. Prošla vremena (samo u indikativu): Pretérito perfecto simple (pretérito indefinido); Pretérito imperfecto; Pretérito perfecto compuesto: - frekventni pravilni glagoli i određeni broj najfrekventnijih nepravilnih glagola u svim glagolskim licima (hablar, comer, beber, pensar, trabajar, escribir, leer, vivir, jugar, viajar, estudiar// ser, estar, tener, ir, traer, decir, venir, etc...) - i receptivno i produktivno kao kompletne fraze g. Modalni glagoli (u gore navedenim glagolskim vremenima) - i receptivno i produktivno kao kompletne fraze, u konstrukcijama sa infinitivom i sa imenskim dodacima: poder, querer, saber, tener que, gustar đ. Bezlične konstrukcije sa subjunktivom Es importante que estudies lenguas extranjeras. e. Lične konstrukcije sa prezentom subjunktiva (samo receptivno) đ. Futur (i receptivno i produktivno) Este verano viajaré a España. ž. Osnovni glagolski izrazi (i receptivno i produktivno) 6. Prilozi (i receptivno i produktivno) a. Formiranje priloga pomoću sufiksa - mente (iz osnovnog rečnika). 7. Brojevi: osnovne preko 1000, redne do 5 (primer(o(s))/primera(s), etc.) 8. Upitne rečenice (i receptivno i produktivno): 9. Negacija (i receptivno i produktivno)
|
Oblici nastave komunikativna nastava stranih jezika uz primenu tehnika rada u grupama i parovima, dodatnih sredstava u nastavi (AV materijali, IT, igre, autentični materijali, itd.), kao i uz primenu principa nastave po zadacima (task-based language teaching; enseñanza por tareas, handlungsorientierter FSU) Mesto realizacije nastave Nastava se realizuje u učionici ili odgovarajućem kabinetu Preporuke za realizaciju nastave slušanje i reagovanje na naloge i/ili zadatke u vezi sa tekstom koji čita nastavnik ili koji učenici čuju sa zvučnih zapisa rad u parovima, malim i velikim grupama (mini-dijalozi, igra po ulogama, simulacije, itd.) manualne aktivnosti (izrada panoa, prezentacija, zidnih novina, postera za učionicu ili roditelje i sl.) debate i diskusije primerene uzrastu (N.B. debate predstavljaju unapred pripremljene argumentovane monologe sa ograničenim trajanjem, dok su diskusije spontanije i nepripremljene interakcije na određenu temu) rešavanje "tekućih problema" u razredu, tj. dogovori i mini-projekti obimniji projekti koji se rade u učionici i van nje u trajanju od nekoliko nedelja do čitavog polugodišta uz konkretno vidljive i merljive proizvode i rezultate razvijanje jezičkih veština u domenu jezika struke, primenjivanjem istih strategija učenja kao i kod opšteg jezika i koristeći autentične ili adaptirane stručne tekstove (pisane ili usmene) prilagođene uzrastu, nivou znanja jezika i poznavanju struke gramatička građa dobija svoj smisao tek kada se dovede u vezu sa datim komunikativnim funkcijama i temama, i to u sklopu jezičkih aktivnosti razumevanja (usmenog) govora i pisanog teksta, usmenog i pismenog izražavanja i medijacije; polazište za posmatranje i uvežbavanje jezičkih zakonitosti jesu usmeni i pisani tekstovi različitih vrsta, dužine i stepena težine; koriste se, takođe, izolovani iskazi, pod uslovom da su kontekstualizovani i da imaju komunikativnu vrednost planira se izrada dva pismena zadatka.
|
PISANJE |
• piše rečenice i kraće tekstove (do 100 reči) čiju koherentnost i koheziju postiže koristeći poznate jezičke elemente u vezi sa poznatim pisanim tekstom ili vizuelnim podsticajem; |
||
GOVOR
|
• pored informacija o sebi i svom okruženju opisuje ili izveštava u nekoliko rečenica o događajima i aktivnostima (poznatu radnju ili situaciju) u sadašnjosti, prošlosti i budućnosti, koristeći poznate jezičke elemente (leksiku i morfosintaksičke strukture); Interakcija • u stvarnim i simuliranim govornim situacijama sa sagovornicima razmenjuje iskaze u vezi s kontekstom učionice, kao i o svim ostalim temama predviđenim nastavnim programom (uključujući i razmenu mišljenja i stavova prema stvarima, pojavama, koristeći poznate morfosintaksičke strukture i leksiku); |
||
ČITANJE |
• razume kraće tekstove (do 120-150 reči), koji sadrže veći procenat poznatih jezičkih elemenata, internacionalizama, strukturalnih i leksičkih, a čiji sadržaj je u skladu sa razvojnim i saznajnim karakteristikama, iskustvom i interesovanjima učenika; |
||
SOCIOKULTURNA KOMPETENCIJA |
u okviru polja svog interesovanja, znanja i iskustva, prepozna i razume sličnosti i razlike u pogledu navika (verbalna i neverbalna komunikacija), običaja, mentaliteta i institucija koje postoje između naše zemlje i zemalja čiji jezik uči prepozna i razume najčešće prisutne kulturne modele svakodnevnog života zemlje i zemalja čiji jezik uči prepozna i adekvatno reaguje na formalnost govorne situacije adekvatno koristi najfrekventije stilove i registre u vezi sa znanjima iz stranog jezika, ali i iz ostalih oblasti školskih znanja i životnih iskustava adekvatno reaguje na pragmatičke funkcije govornih činova u ciljnom jeziku različite od onih u L1 (stepen formalnosti, ljubaznosti, kao i paralingvistička sredstva: gest, mimika, prostorni odnosi među govornicima, itd.) učestvuje u svim vidovima moderne komunikacije (elektronske poruke, SMS poruke, diskusije na blogu ili forumu, društvene mreže) koristi sve dosad navedene strategije razvoja komunikativnih kompetencija primenjujući jezik struke u skladu sa nivoom znanja jezika i potrebama |
||
PISANJE |
• piše rečenice i kraće tekstove (do 100 reči) čiju koherentnost i koheziju postiže koristeći poznate jezičke elemente u vezi sa poznatim pisanim tekstom ili vizuelnim podsticajem |
||
GOVOR |
• usklađuje intonaciju, ritam i visinu glasa sa sopstvenom komunikativnom namerom i sa stepenom formalnosti govorne situacije Interakcija • u stvarnim i simuliranim govornim situacijama sa sagovornicima razmenjuje iskaze u vezi s kontekstom učionice, kao i o svim ostalim temama predviđenim nastavnim programom (uključujući i razmenu mišljenja i stavova prema stvarima, pojavama iz domena njihovog interesovanja, svakodnevnog života i života mladih, koristeći poznate morfosintaksičke strukture i leksiku) |
||
ČITANJE |
• razume kraće tekstove (do 200 reči), koji sadrže veći procenat poznatih jezičkih elemenata, internacionalizama, strukturalnih i leksičkih, a čiji sadržaj je u skladu sa razvojnim i saznajnim karakteristikama, iskustvom i interesovanjima učenika |
||
SOCIOKULTURNA KOMPETENCIJA |
• u okviru polja svog interesovanja, znanja i iskustva, prepozna i razume sličnosti i razlike u pogledu navika (verbalna i neverbalna komunikacija), običaja, mentaliteta i institucija koje postoje između naše zemlje i zemalja čiji jezik uči |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- maternji jezik, istorija, istorija umetnosti, sociologija sa pravima građana, filozofija, muzička i likovna kultura, računarstvo i informatika
POSLOVNA INFORMATIKA U TURIZMU I UGOSTITELJSTVU
Naziv predmeta: |
POSLOVNA INFORMATIKA U TURIZMU I UGOSTITELJSTVU |
Godišnji fond časova: |
64 časa |
Razred: |
drugi |
Ciljevi predmeta |
- Razvoj sposobnosti za primena računarstva i informatike u ugostiteljstvu i turizmu |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Tabelarni proračuni |
• Unapređenje znanja i veština učenika |
• razlikuje apsolutno i relativno adresiranje |
• Apsolutno i relativno adresiranje |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave: Podela odeljenja na grupe Ako škola nije u mogućnosti da obezbedi dovoljan broj kompleta, predvideti rad u grupama tako da najviše dva učenika rade zajedno |
Obrada crteža na računaru |
• Upoznavanje učenika sa obradom crteža na računaru |
• locira osnovne opcije programa za obradu crteža |
• Priprema i projektovanje crteža |
Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave 1. pripremanje namirnica; Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Obrada video i audio zapisa |
• Upoznavanje učenika sa obradom video i audio zapisa na računaru |
• obavlja prenos video zapisa sa digitalnog kamkordera na računar |
• Upotreba digitalnog kamkordera i prenos video zapisa sa digitalnog kamkordera na računar |
|
Obrada digitalne fotografije na računaru |
• Upoznavanje učenika sa obradom digitalne fotografije na računaru |
• koristi osnovne opcije digitalnog fotoaparata |
• Prenos fotografija sa digitalnog fotoaparata na računar |
|
Prezentacije |
• Unapređenje znanja i veština učenika u korišćenju programa za kreiranje prezentacija |
• dodaje multimedijalne sadržaje u prezentaciju |
• Dodavanje multimedijalnih sadržaja u prezentaciju (slika, zvuka, muzike, video zapisa) |
|
Internet prezentacije |
• Unapređenje znanja i veština učenika u korišćenju Internet tehnologija |
• opiše vrste Internet prezentacija |
• Vrste Internet prezentacija, izvori i sadržaji u kreiranju |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Matematika
- Računarstvo i informatika
- Marketing u turizmu i ugostiteljstvu
- Preduzetništvo
PSIHOLOGIJA U TURIZMU I UGOSTITELJSTVU
Naziv predmeta: |
PSIHOLOGIJA U TURIZMU I UGOSTITELJSTVU |
Godišnji fond časova: |
60 časova |
Razred: |
Treći |
Ciljevi predmeta |
- Sticanje osnovnih znanja o prirodi psiholoških procesa i osobina i njihovom manifestovanju u ponašanju |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Psihologija kao nauka |
• Upoznavanje sa predmetom psihologije i njenom primenom u ugostiteljstvu i turizmu |
• objasni predmet izučavanja psihologije i njenu primenu u ugostiteljstvu/turizmu |
• Predmet, značaj i oblasti primene psihologije u ugostiteljstvu i turizmu |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave: Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave • Psihički procesi i osobine i tematska celina ličnost: ove teme predstavljaju selektivan uzorak iz oblasti opšte psihologije koji treba da bude osnova za razumevanje ostalih sadržaja iz programa koji su više orijentisani na primenu psiholoških saznanja u turizmu i ugostiteljstvu. U skladu sa tim navedeni ishodi traže elementarno znanje iz ove oblasti ali ono treba da bude takvo da obezbedi učenicima razumevanje psihičkog života osobe kao celine međusobno povezanih procesa i osobina Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama
|
Psihički procesi i osobine |
• Sticanje osnovnih znanja o prirodi psihičkih procesa i osobina i razumevanje psihičkog života osobe kao celine međusobno povezanih procesa i osobina |
• opiše proces opažanja drugih osoba i faktore od kojih taj proces zavisi |
• Opažanje |
|
Ličnost |
• Sticanje opštih znanja o psihologiji ličnosti: struktura, dinamika i razvoj ličnosti |
• navede definiciju pojma ličnosti |
• Pojam ličnosti (jedinstvo, osobenost i doslednost) |
|
Međuljudski odnosi na radu |
• Upoznavanje sa principima i zakonitostima ljudskog ponašanja u grupi i u procesu rada |
• razlikuje osnovne vrste grupa i njihovu strukturu |
• Pojam, vrste i struktura grupe/tima (formalne, neformalne, kohezivne, referentne) |
|
Komunikacija |
• Sticanje opštih znanja o komunikacijskom procesu i unapređenje veštine komunikacije sa gostom/klijentom |
• navede osnovne elemente komunikacionog procesa |
• Komunikacioni proces (pošiljalac - primalac, jednosmerna i dvosmerna, sadržaj i forma poruke) |
|
Psihologija ophođenja sa gostima |
• Usvajanje znanja i razvijanje veština značajnih za ophođenje sa gostom/korisnikom usluga |
• objasni i demonstrira osobine turističkog radnika potrebne za uspešno obavljanje posla |
• Osobine ugostiteljskog radnika (sposobnosti, osobine ličnosti, znanja, veštine, motivacija, interesovanja, stavovi) iz analize i opisa posla i radnih zadataka |
|
Psihologija reklame |
• Razvijanje svesti o neophodnosti planiranja marketinških strategija u turizmu i ugostiteljstvu |
• poznaje vrste promotivnih sredstava i ume da prepozna njihove prednosti i slabosti |
• Predmet, ciljevi i uloga oglašavanja |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Zdravstvena kultura
- Preduzetništvo
- Usluživanje
- Profesionalna praksa
- Sociologija sa pravima građana
- Građansko vaspitanje
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
II |
|
64 |
|
|
|
64 |
2. CILJEVI PREDMETA
- Osposobljavanje učenika za primenu radne higijene u čokolaterstvu;
- Osposobljavanje učenika za korišćenje opreme, mašina, alata, posuđa i formi i čokolaterstvu
- Osposobljavanje učenika za primenu životnih namirnica u čokolaterstvu;
- Osposobljavanje učenika za toplotnu obradu čokolade (bele, crne i mlečne) - temperiranje;
- Osposobljavanje učenika za pripremu, primenu preliva i kremova u čokolaterstvu;
- Osposobljavanje učenika za razlivanje čokolade u kalupe, punjenje i zatvaranje;
- Osposobljavanje učenika za hlađenje čokolade, izbacivanja iz kalupa, čuvanje do serviranja;
- Osposobljavanje učenika za oblikovanje i prelivanje čokoladnih proizvoda i dekorisanje;
- Osposobljavanje učenika za izradu osnovnih normativa, osnovne kalkulacije, osnovne ponude i osnovne porudžbine;
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
Razred: |
drugi |
Red. br. |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
1. |
Čokolaterstvo |
64 |
Naziv modula: |
Čokolaterstvo |
Trajanje modula: |
64 časa |
CILJEVIMODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Osposobljavanje učenika za opšta znanja iz istorije Čokolaterstva; |
• opiše istorijski put i razvoj čokolaterstva; |
Vežbe: • Istorijski put kakovca do čokolade i proizvodi od čokolade; |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Ishrana
- Zdravstvena kultura
- Strani jezik
- Svi stručni predmeti
MARKETING U TURIZMU I UGOSTITELJSTVU
Naziv predmeta: |
MARKETING U TURIZMU I UGOSTITELJSTVU |
Godišnji fond časova: |
60 časova |
Razred: |
treći |
Ciljevi predmeta: |
- Osposobljavanje učenika za uspešne marketinške i prodajne tehnike u oblasti pružanja usluga u turizmu i ugostiteljstvu |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Uvod u marketing u turizmu |
• Upoznavanje učenika sa pojmom i etapama razvoja marketinga u turizmu |
• navodi definiciju pojma marketinga; |
• Pojam marketinga; |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Realizacija nastave: Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Turističko tržište i primena marketinga |
• Upoznavanje učenika sa turističkim tržištem (ponuda i tražnja) |
• navodi definiciju turističkog tržišta; |
• Pojam i osobine turističkog tržišta; |
|
Instrumenti marketing miksa |
• Osposobljavanje učenika za primenu instrumenata marketing miksa |
• navodi definiciju turističkog proizvoda; |
• Pojam turističkog proizvoda; | |
Ponašanje potrošača u procesu kupovine u turizmu |
• Upoznavanje učenika sa ponašanjem potrošača u kupovini |
• definiše faktore koji utiču na ponašanje ljudi kao potrošača; |
• Osnovni faktori društvenog okruženja; | |
Istraživanje turističkog tržišta i formiranje marketinške baze podataka |
• Upoznavanje učenika sa osnovnim tehnikama istraživanja tržišta i bazom podataka |
• objasni postupak istraživanja tržišta u realnom okruženju; |
• Marketing - informacioni sistemi i njegovi elementi; |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Kuvarstvo
- Osnove turizma i ugostiteljstva
- Ekonomika i organizacija turističkih i ugostiteljskih preduzeća
- Preduzetništvo
Naziv predmeta: |
OPŠTA TURISTIČKA GEOGRAFIJA |
Godišnji fond časova: |
60 časova |
Razred: |
Treći |
Ciljevi predmeta: |
- Sticanje znanja o turističko - geografskom prostoru i kretanju u njemu |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Prostor i turizam |
• Sticanje znanja o predmetu, zadatku i ciljevima turističke geografije i o elementima turističkih kretanja |
• definiše turističko geografske pojmove |
• Predmet, zadatak i povezanost turističke geografije sa drugim naukama |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave i učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Turističke vrednosti |
• Sticanje znanja o pojmu, vrstama i atraktivnostima turističkih vrednosti |
• definiše turističke vrednosti i njihova svojstva |
• Klasifikacija turističkih vrednosti (geomorfološke, hidrografske vrednosti svetskog mora, hidrografske vrednosti kopnenih voda, klimatske turističke vrednosti, biogeografske vrednosti, pejzažne turističke vrednosti, manifestacione, ambijentalne, umetničke i etnosocijalne) |
|
Saobraćaj i turizam |
• Usvajanje znanja o ulozi saobraćaja u turizmu i njihovoj uzajamnoj povezanosti |
• navede vrste saobraćaja |
• Prednosti i nedostaci pojedinih vrsta saobraćaja |
|
Faktori turističkih kretanja |
• Analiza uticaja ekonomskih i političkih, organizacionih i kulturnih faktora na razvoj turizma |
• navede podelu faktora turističkih kretanja |
• Podela faktora (ekonomski, politički, organizacioni i kulturni) |
|
Turistička kretanja i turistički pravci |
• Sticanje znanja o oblicima, vrstama i pravcima turističkih kretanja |
• definiše turističko kretanje |
• Podela turistički kretanja prema vrstama saobraćaja |
|
Turistički lokaliteti, mesta, centri i regije |
• Upoznavanje učenika sa pojmovima turistički lokalitet, mesto, centar i regija |
• navede osobenosti turističkog lokaliteta, mesta, centra i regije |
• Turistički lokaliteti, mesta, centri i regije |
|
Turističke regije Evrope |
• Sticanje znanja o prirodnim i antropogenim turističkim vrednostima Evrope |
• imenuje prirodne turističke regije Evrope i ukaže na njihov položaj |
• Primorske turističke regije Evrope, Mediteran |
|
Ostale turističke regije sveta |
• Sticanje znanja o prirodnim i antropogenim turističkim vrednostima ostalih turističkih regija sveta |
• imenuje ostale turističke regije sveta i ukaže na njihov položaj |
• Ostale primorske turističke regije sveta |
|
Savremeni trendovi i perspektive razvoja turizma |
• Razumevanje međusobnog uticaja turizma i geografske sredine |
• objasni uticaj turizma na geografsku sredinu |
• Savremeni trendovi u turizmu (eko turizam, etno turizam, sajamski turizam, kombinovanje različitih oblika turizma itd.) |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Istorija
- Zdravstvena kultura
- Marketing u turizmu i ugostiteljstvu
B: IZBORNI OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI
STRANI JEZIK I (sedma godina učenja)
Naziv predmeta: |
STRANI JEZIK I (sedma godina učenja) |
Godišnji fond časova: |
30 |
Razred: |
treći |
Ciljevi predmeta: |
Razvijanje saznajnih i intelektualnih sposobnosti i sticanje pozitivnog odnosa prema drugim kulturama uz uvažavanje različitosti i usvajanje znanja i umenja potrebnih u komunikaciji na stranom jeziku u usmenom i pisanom obliku, kako u svakodnevnom životu tako i u poslovnom okruženju. |
CILJ |
ISHODI NA KRAJU TREĆEG RAZREDA |
PREPORUČENE TEME |
KOMUNIKATIVNE FUNKCIJE |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
SLUŠANJE Osposobljavanje učenika za razumevanje usmenog govora |
• razume osnovne poruke i zahteve iskazane jasnim standardnim jezikom kada je reč o bliskim temama (škola, posao, hobi) |
• Svakodnevni život (generacijski konflikti i načini prevazilaženja) |
1. Predstavljanje sebe i drugih
|
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
ČITANJE Osposobljavanje učenika za razumevanje pročitanih tekstova |
• razume jednostavnije tekstove (standardna pisma, informacije o procesu rada u struci) koji su pisani običnim jezikom ili jezikom struke |
STRUČNE TEME • Zanimanja, opisi poslova i zaduženja u domenu ugostiteljstva GRAMATIČKI SADRŽAJI
|
Jedan od ključnih elemenata komunikativne nastave je i socijalna interakcija kroz rad u učionici. Ona se bazira na grupnom ili individualnom rešavanju problema, potrazi za informacijama i manje ili više kompleksnim zadacima. U tim zadacima uvek su jasno određeni kontekst, procedura i cilj, čime se unapređuje kvantitet jezičkog materijala koji je neophodan uslov za bilo koje učenje jezika. Važan cilj u učenju stranog jezika u srednjim stručnim školama je ovladavanje jezikom struke, i to u onolikoj meri koja je neophodna da se jezik koristi radi informisanosti i osposobljenosti za jednostavnu komunikaciju u usmenom i pisanom obliku na stranom jeziku. Taj segment nastave stranog jezika koji se progresivno uvećava od 20 do 50% tokom četvorogodišnjeg obrazovanja mora da bude jasno definisan i u skladu sa ishodima vezanim za kvalifikacije struke. Stoga je spektar tekstova koji se preporučuju veliki: šematski prikazi, uputstva o primeni aparata, instrumenata ili pak materijala, hemikalija, recepti, deklaracije, kraći stručni tekstovi čiji je sadržaj relevantan za tematske sadržaje stručnih predmeta, izveštaji, katalozi, programi sajamskih aktivnosti i sl. Veoma je bitno u radu sa takvim tekstovima odrediti dobru didaktičku podršku. Dobro osmišljeni nalozi upućuju na to da određene tekstove, u zavisnosti od težine i važnosti informacija koje oni nose, treba razumeti globalno, selektivno ili pak detaljno. Produktivne veštine treba ograničiti na strogo funkcionalnu primenu realnu za zahteve struke. To podrazumeva pisanje kratkih poruka, mejlova u okviru poslovne komunikacije (porudžbenice, reklamacije, zahtevi, molbe) i vođenje usmene komunikacije koja omogućava sporazumevanje na osnovnom nivou bilo u direktnom kontaktu sa sagovornikom ili u telefonskom razgovoru. |
|
GOVOR Osposobljavanje učenika za kratko monološko izlaganje i za učešće u dijalogu na stranom jeziku |
• jednostavnim sredstvima opiše status i obrazovanje, buduće zaposlenje |
|||
PISANJE Osposobljavanje učenika za pisanje kraćih tekstova različitog sadržaja |
• popunjava račune, priznanice i hartije od vrednosti |
|||
MEDIJACIJA Osposobljavanje učenika da prevodi, sažima i prepričava sadržaj kraćih usmenih i pisanih tekstova |
• Sažima sadržaj teksta, filma, razgovara i sl. |
|||
MEDIJSKA PISMENOST Osposobljavanje učenika da koriste medije kao izvore informacija i razvijaju kritičko mišljenje u vezi sa njima |
• identifikuje različita gledišta o istoj temi |
|||
ZNANJA O JEZIKU |
• korektno upotrebljava jednostavne strukture koristeći zavisne rečenice (uz određene sistemske elementarne greške koje globalni smisao ne dovode u pitanje) |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Srpski jezik i književnost
- Sociologija sa pravima građana
- Određeni sadržaji stručnih predmeta
Naziv predmeta: |
IZABRANI SPORT |
Godišnji fond: |
32 ili 30 |
Razred: |
drugi ili treći |
Ciljevi predmeta: |
1. Cilj nastave predmeta - izabrani sport jeste da učenici zadovolje svoja interesovanja i potrebe za sticanjem znanja, sposobnosti za bavljenje sportom kao integralnim delom fizičke kulture i nastojanje da stečena znanja primenjuju u životu (stvaranje trajne navike za bavljenje sportom i učešćem na takmičenjima); |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Predlog sportova koji se ponude učenicima kao izbor: - atletika - košarka - odbojka - mali fudbal - ples 1. sportovi |
• Upoznavanje učenika sa vrednostima sporta |
• teorijski objasni vrednosti fizičkih aktivnosti pri učestvovanju u sportskoj igri; |
• Programski sadržaji fizičkog vaspitanja - izabranog sporta čini sledeća struktura: TEORIJSKO OBRAZOVANJE • upoznavanje učenika vrednostima izabranog sporta; Minimalni obrazovni zahtevi: • Predmetni nastavnici utvrđuju minimalne obrazovne zahteve, u skladu sa usvojenim programom za svaki izabrani sport. Pod tim se podrazumeva: PROGRAM PO IZBORU UČENIKA • RITMIČKA GIMNASTIKA I NARODNI PLESOVI SPORTSKA IGRA (po izboru) - Ponavljanje i učvršćivanje ranije obučavanih elemenata igre. RUKOMET FUDBAL KOŠARKA ODBOJKA PLIVANJE BORILAČKE VEŠTINE KLIZANJE I SKIJANJE |
Nastava fizičko vaspitanje - izabrani sport je izborni predmet i realizuje se u okviru redovne nastave sa jednim ili dva časa nedeljno koji se unosi u raspored časova škole. Časovi se upisuju prema redovnom rasporedu časova u rubriku dnevnika pod nazivom - izabrani sport (npr. atletika) i posebno se numerišu; OSNOVNE KARAKTERISTIKE PROGRAMA Osnovne karakteristike programu su: Predlog sportova koji se ponude učenicima kao izbor. U prvom redu, sportovi koji se u određenom obimu obrađuju kroz nastavu fizičkog vaspitanja: Sportovi koji se nalaze u programima takmičenja "Saveza za školski sport i olimpijsko vaspitanje Srbije": Sportovi za koje je zainteresovana lokalna sredina, odnosno lokalna samouprava. Didaktičko-metodičko uputstvo za realizaciju časova izabrane sportske grane (izbornog sporta) časove izabrane sportske grane potrebno je sa metodičkog stanovišta u što većoj meri prilagoditi modelu časa fizičkog vaspitanja; II ORGANIZACIJA VASPITNO-OBRAZOVNOG RADA sadržaji nastave fizičko vaspitanje - izabrani sport mogu se realizovati u objektima škole, na odgovarajućim vežbalištima - objektima van škole, pod uslovom da se nalaze u blizini škole ili da je za učenike organizovan namenski prevoz (sportska hala, bazen, otvoreni tereni, klizalište, skijalište itd.); III PLANIRANJE VASPITNO-OBRAZOVNOG RADA planiranje obrazovno-vaspitnog rada sprovode nastavnici u skladu sa osnovnim principima planiranja nastave fizičkog vaspitanja. Godišnji plan rada je obavezni oblik nastavnog planiranja iz koga proističu mesečni i nedeljni planovi rada; IV PRAĆENJE I OCENJIVANJE Praćenje i vrednovanje postignuća učenika 1. Praćenje i vrednovanje motoričkih sposobnosti vrši se na osnovu savladanosti programskog sadržaja kojim se podstiče razvoj onih fizičkih sposobnosti za koje je ovaj uzrast kritičan period zbog njihove transformacije pod uticajem fizičkih aktivnosti - koordinacija, gipkost, ravnoteža, brzina, snaga i izdržljivost. Pedagoška dokumentacija i didaktički materijal |
Naziv predmeta: |
ISTORIJA (ODABRANE TEME) |
Godišnji fond časova: |
30 |
Razred: |
treći |
Ciljevi predmeta: |
1. Sticanje humanističkog obrazovanja i razvijanje istorijske svesti; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Selo i grad nekad i sad |
• Proširivanje znanja o promenama u načinu života gradskog i seoskog stanovništva kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja različitih tipova naselja od praistorije do savremenog doba; |
• Naselja u praistoriji (primeri Vinče i Lepenskog Vira). |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Oblici nastave: Mesto realizacije nastave: Ocenjivanje: Okvirni broj časova po temama: Preporuke za realizaciju nastave: |
Kultura odevanja i ishrane nekad i sad |
• Proširivanje znanja o promenama u načinu odevanja i ishrani kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja kulture odevanja od antike do savremenog doba; |
• Kultura odevanja od antike do danas (materijali, način obrade i bojenje, razlike u odevanju kod pripadnika različitih društvenih grupa; pojava veštačkih materijala, stilovi u odevanju, modne kuće, pojava modne industrije, svakodnevna i svečana odeća, džins kao karakteristika odevanja mladih u čitavom svetu; nakit, frizure, šminka, parfemi...). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Vojska, oružje i rat nekad i sad |
• Proširivanje znanja o razvoju vojne tehnike i promenama u načinu ratovanja kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja ratova i vojne organizacije i tehnike od antike do savremenog doba; |
• Vojska, oružje i rat kroz istoriju (vojnička oprema - odeća, oklopi, štitovi, oružje; rodovi vojske, opsadne sprave, uvežbavanje ratničkih veština, viteški turniri, megdani, pojava vatrenog oružja - od primitivnih pušaka arkebuza i musketa do razorne artiljerije; uvođenje stajaće vojske, razvoj moderne vojne strategije i taktike - pojava generalštaba, uniforme i vojna odlikovanja; vojno obrazovanje, život vojnika u ratu i miru; žene u vojsci; međunarodne konvencije o pravilima ratovanja, najveće vojskovođe). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Novac i banke kroz istoriju |
• Proširivanje znanja o ulozi novca i banaka u ekonomskim sistemima kroz istoriju. |
• uoči osnovne karakteristike i funkcije novca od antike do savremenog doba; |
• Numizmatika (kao nauka o postanku, razvoju i upotrebi kovanog novca). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Verski život i običaji kroz istoriju |
• Proširivanje znanja o verovanjima i običajima u prošlosti i sadašnjosti. |
• uoči osnovna obeležja verovanja od praistorije do savremenog doba; |
• Verovanja u starom Egiptu i Mesopotamiji (zagrobni život, balsamovanje, horoskopi, astrologija, obredi i ritualni predmeti...). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Obrazovanje i vaspitanje kroz istoriju |
• Produbljivanje znanja o razvoju obrazovanja kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja obrazovanja i vaspitanja od antike do savremenog doba; |
• Obrazovanje i vaspitanje u starom veku (Egipat, Mesopotamija, stara Grčka i Rim). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Komunikacije, putovanja i turizam nekad i sad |
• Uočavanje značaja komunikacija i njihovog razvoja u istoriji društva. |
• opiše razvoj komunikacija od praistorije do savremenog doba; |
• Komunikacije, putovanja i turizam kroz istoriju (uticaj trgovine i vojnih pohoda na razvoj komunikacija; hodočašća - sveta mesta, misionari; značajni sajmovi, razvoj poštanskog, telegrafskog, telefonskog, železničkog, automobilskog i avionskog saobraćaja; auto i avio klubovi, novine i novinarstvo, Internet, otkrivanje novih destinacija, gostionice i hoteli, banje). |
Preporuke za realizaciju nastave: D. M. Acović, Heraldika i Srbi, Beograd 2008. |
Društveni i porodični život kroz istoriju |
• Produbljivanje znanja o razvoju društvenog i porodičnog života kroz istoriju. |
• identifikuje osnovna obeležja društvenog života od antike do danas; |
• Društveni život od antike do danas (igre, gozbe, ples uz muziku, muzički instrumenti, pozorište, maskiranje, trubaduri, vlasteoske gozbe: žongleri, putujući svirači i zabavljači; balovi, pozorište u doba Šekspira i Molijera, nastanak opere, književne družine i čitališta, koncerti, bioskopi, igre na sreću, savremena popularna muzika). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Fotografija, film, radio i televizija kroz istoriju |
• Proširivanje znanja o razvoju fotografije, filma, radija i televizije kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja razvoja fotografije, filma, radija i televizije kroz istoriju; |
• Značaj fotografije, filma, radija i televizije (kao tehničkih dostignuća, načina umetničkog izražavanja, sredstava masovne komunikacije, saznavanja i obrazovanja, i kao istorijskih izvora). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Briga o telu i zdravlju kroz istoriju |
• Produbljivanje znanja o razvoju zdravstvene kulture kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja razvoja zdravstvene kulture od antike do danas; |
• Briga o telu i zdravlju od antike do danas (bolesti ljudi, higijenski uslovi, epidemije, razvoj medicine, medicinski instrumenti, lekovi i lekovito bilje, zdravstvene ustanove - manastirske bolnice, sanatorijumi, stacionari, domovi zdravlja, apoteke; načini zdravstvene zaštite i preventive, humanitarne organizacije). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Grbovi i zastave nekad i sad |
• Produbljivanje znanja o razvoju grbova i zastava i njihovom značaju u istoriji. |
• uoči osnovna obeležjarazvoja grbova i zastava kroz istoriju; |
• Uloga i značaj grbova i zastava (kao simbola države, nacije, vladara, vojske, grada, ustanove, preduzeća, političke organizacije, sportskog društva...; pojava grbova u XII veku - porodični grbovi na štitovima kao način raspoznavanja vitezova na turnirima i u ratnim pohodima; grbovi na zastavama, novcu, pečatima, poštanskim markama, spomenicima, šlemovima...; najčešći heraldički simboli; pojava prvih zastava - veksilum - zastava rimskih careva, labarum - zastava Konstantina Velikog; osnovni elementi zastava). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
Sport nekad i sad |
• Proširivanje znanja o razvoju sportskog života kroz istoriju. |
• uoči osnovna obeležja sporta od antike do savremenog doba; |
• Uloga i značaj sporta od antike do savremenog doba (sport kao deo brige o zdravlju i kao zabava; sport i Olimpijske igre u antičkoj Grčkoj kao osnov sportskih igara savremenog doba; sportska nadmetanja kroz istoriju - najpopularniji sportovi, amaterski i profesionalni sport, moderne Olimpijske igre). |
Preporuke za realizaciju nastave: |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Srpski jezik i književnost
- Geografija
- Sociologija sa pravima građana
- Građansko vaspitanje
- Verska nastava
- Likovna kultura
- Muzička kultura
Naziv predmeta: |
LIKOVNA KULTURA |
Godišnji fond časova: |
32 |
Razred: |
drugi |
Ciljevi predmeta: |
1. Razvijanje stvaralačkog mišljenja, vizuelnog opažanja, kritičkog mišljenja, individualnosti i samopouzdanja u samostalnom likovnom izražavanju, radoznalosti i maštovitosti; |
Planiranje i organizacija nastave |
1. Prilikom izrade godišnjeg plana, od 15 ponuđenih tema treba odabrati najmanje 4. Minimalno vreme za realizaciju jedne teme je pet časova. Nastavnik formira program birajući teme prema: |
TEME |
CILJEVI: |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Digitalna fotografija |
• Osposobljavanje za primenu digitalne fotografije u nastavi, svakodnevnom životu i radu; |
• fotografiše celinu i detalj pod različitim uslovima osvetljenja; |
• Primena digitalne fotografije u nastavi, svakodnevnom životu i budućoj profesiji, digitalna fotografija kao savremeni umetnički medij; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Primitivna plemenska umetnost
|
• Sticanje znanja o pojavi, značaju i funkciji umetnosti u praistoriji;
|
• navede ulogu primitivne plemenske umetnosti u praistorijsko i savremeno doba;
|
• Primitivna plemenska umetnost od praistorije do savremenog doba; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Civilizacije prošlosti |
• Upoznavanje sa značajnim spomenicima kulture; |
• objasni značaj očuvanja spomenika kulture; |
• Civilizacija - pojam; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: http://www.google.rs/images |
Ktitori, mecene i kolekcionari
|
• Sagledavanje vrednosti i značaja umetničkih dela iz ugla investitora;
|
• objasni ulogu i značaj ktitora, mecena i kolekcionara u istoriji umetnosti;
|
• Pojmovi: ktitor, mecena, kolekcionar; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Umetnost recikliranja
|
• Osposobljavanje za kreativno preoblikovanje materijala za reciklažu;
|
• objasni značaj recikliranja;
|
• Uklanjanje otpada u velikim gradovima, vreme raspadanja pojedinih materijala, značaj recikliranja, uloga i značaj umetnosti u očuvanju životne sredine i smanjenju siromaštva; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Umetnost i nauka
|
• Formiranje celovite slike o povezanosti umetnosti, nauke i različitih delatnosti;
|
• navede primere povezanosti umetnosti i nauke, nastavnih predmeta i različitih delatnosti;
|
• Povezanost nauke i umetnosti; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Umetnost XXI veka
|
• Upoznavanje sa uticajem tehnologije na umetnost XXI veka;
|
• objasni uticaj tehnologije na umetnost XXI veka;
|
• Tradicionalni i savremeni mediji u XXI veku; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Ambijent i prostor
|
• Osposobljavanje za estetsko preoblikovanje elemenata enterijera i oblikovanje prostora;
|
• opiše uticaj ambijenta na raspoloženje, ponašanje i radni učinak;
|
• Uticaj ambijenta na raspoloženje, ponašanje i radni učinak; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Strip
|
• Formiranje celovite slike o stripu kao savremenom umetničkom mediju;
|
• prepozna umetnički crtež u stripu;
|
• Pojmovi: strip, manga, čibi, grafički roman; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Znameniti srpski umetnici |
• Upoznavanje sa znamenitim srpskim umetnicima i razumevanje značaja njihovih dela; |
• navede nekoliko znamenitih srpskih umetnika; |
• Znameniti srpski umetnici, izbor nastavnika; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: |
Tragom nasleđa |
• Osposobljavanje učenika za izradu promotivnog rada; |
• prikuplja informacije iz različitih izvora; |
• Značaj kvalitetne promocije u budućoj profesiji; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: |
Neobična umetnost |
• Podsticanje inovativnosti u likovnom izražavanju; |
• predloži netradicionalni materijal za rad; |
• Vizuelni prikaz: neobične ideje, umetnička dela na neuobičajenoj podlozi ili od neuobičajenih materijala; |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
Arhitektura Srbije |
• Upoznavanje sa odlikama arhitekture na tlu Srbije; |
• navede nekoliko značajnih spomenika i građevina u Srbiji; |
• Znameniti spomenici i zgrade - obeležja svetskih gradova; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju teme: • izlaganje prilagoditi saznajnim mogućnostima i interesovanjima učenika, prikazati samo karakteristične primere; Internet: |
Ulična umetnost |
• Prepoznavanje umetničkih vrednosti u supkulturi; |
• prepozna estetske i idejne vrednosti ulične umetnosti; |
• Pojmovi: ulična umetnost, murali, grafiti, tagiranje; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju teme: Internet: |
Vremeplov |
• Formiranje opšte slike o promenama u umetnosti tokom istorije. |
• navede uzroke promena u umetnosti tokom istorije; |
• Svakodnevni život, pronalasci, otkrića, važni istorijski događaji i ličnosti, odevanje, nameštaj, arhitektura, likovna umetnost, muzika, pozorište, ples, sport, zabava... od kritsko-mikenske kulture do kraja XX veka; Posebni sadržaji: |
Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave/učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Mesto realizacije nastave: Preporuke za realizaciju nastave: Internet: |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Muzička kultura
- Srpski jezik i književnost
- Istorija
- Hemija
- Matematika
- Računarstvo i informatika
Naziv predmeta: |
MUZIČKA KULTURA |
Godišnji fond časova: |
35 |
Razred: |
drugi |
Ciljevi predmeta |
1. Osposobljavanje učenika za razlikovanje obeležja stilova različitih muzičkih žanrova; |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
|
• Osposobljavanje učenika za razlikovanje muzičkih stilova od prvobitne zajednice do 21. veka. |
• Prepoznaje i razlikuje odlike stilova u muzičkom izražavanju od prvobitne zajednice do danas. |
• Značaj muzike u životu i društvu: prvobitna zajednica, stari vek i razvoj muzike u srednjem veku (duhovna i svetovna muzika) |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Opera i balet |
• Značaj korelacije između teksta, muzičkog i scenskog izvođenja |
• Razume međusobnu povezanost teksta, muzike i pokreta. |
• opere: Bize Ž.: Karmen, Verdi Đ.: Trubadur, Rosini Đ.: Seviljski berberin, Pučini: Toska, Boemi, |
|
Tradicionalna muzika(narodne pesme, igre, plesovi) |
• Osposobljavanje učenika za prepoznavanje i razlikovanje kulture i tradicije kako svog tako i drugih naroda |
• Prepoznaje estetske vrednosti u kulturi svog i naroda drugih zemalja uočavanjem karakterističnih obeležja muzike svetske narodne baštine. |
• Izvorno pevanje tradicionalnih kompozicija sa našeg i susednih područja. Kola i narodne igre Srbije i susednih zemalja. |
|
Džez i bluz muzika Film i filmska muzika |
• Sposobnost prepoznavanja kriterijuma koji se odnose na ritmičku strogost i improvizovanje melodije kao karakteristika određene vrste muzike(džez, bluz) |
• Prepoznaje kriterijume koji se odnose na načine nastajanja melodijsko ritmičkih obrazaca različitih muzičkih žanrova. |
• Džez i bluz: |
|
Horsko pevanje |
• Osposobljavanje učenika za zajedničko izvođenje |
• Prepoznaje i realizuje elemente zajedničkog muziciranja |
• slobodan izbor kompozicija prema mogućnostima izvođača |
|
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Likovna kultura
- Fizičko vaspitanje
- Srpski jezik i književnost
- Matematika
- Ekologija i zaštita životne redine
- Geografija
- Verska nastava
- Građansko vaspitanje