4. CILJEVI, ISHODI, OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Materijal, dokumentacija i propisi za izvođenje električnih instalacija |
Trajanje modula: |
72 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za |
• Prepoznaje i klasifikuje instalacione provodnike |
ELEKTROINSTALACIONI PROVODNICI, MATERIJAL I OPREMA |
• Prikazati razne instalacione materijale i opremu (kablovi, provodnici, žice, osigurači, prekidači.....) • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 30 časova |
Osposobljavanje učenika za |
• Prepozna i klasifikuje vrste i delove instalacija |
VRSTE I DELOVI ELEKTRIČNE INSTALACIJE |
• Posetiti objekat-e sa raznim vrstama instalacija • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 12 časova |
Osposobljavanje učenika za |
• Na osnovu dokumentacije pripremi potreban materijal za izradu i utvrdi potrebne veze za povezivanje instalacije |
ŠEME, PROJEKTNA I TEHNIČKA DOKUMENTACIJA ZA ELEKTRIČNE INSTALACIJE |
• Koristiti tehničke šeme, planove i projekte električnih instalacija • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 18 časova |
• Osposobljavanje učenika za korišćenje standarda, propisa i normativa za izvođenje instalacija |
• imenuje osnovne akte i pronađe izvore i značajne odredbe tehničkih normativa |
STANDARDI I PROPISI ZA IZVOĐENJE ELEKTRIČNIH INSTALACIJA |
• Koristiti važeće standarde, tehničke propise, preporuke, uputstva i zakone • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 12 časova |
Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Preporuke za realizaciju nastave • Sve zadatke, radove i sadržaje postaviti na osnovnom nivou, ali izvršiti što više ponavljanja uvođenjem varijacija na iste • Realizatori mogu izmeniti do 10% preporučenih sadržaja modula ili do 20% uz saglasnost Stručnog veća. |
Naziv modula: |
Električne instalacije stambenih jedinica i manjih objekata |
Trajanje modula: |
132 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za |
• odabere i ugradi materijal i pribor za strujne krugove na osnovu šema |
STRUJNA KOLA - MONOFAZNE I TROFAZNE INSTALACIJE |
• Demonstrirati izbor i ugradnju materijala, povezivanje elemenata u strujne krugove - svaki novi krug nova demonstracija, pronalaženje i otklanjanje kvarova u strujnim krugovima instalacija • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 42 časova |
Osposobljavanje učenika za |
• Imenuje specifičnosti instalacije kupatila i uspostavi vezu sa izborom materijala i lokacijama izvoda |
ELEKTRIČNE INSTALACIJE KUPATILA |
• Naglasiti specifičnosti prostora sa tušem i kadom i primenu zaštitnih mera instalacije • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 12 časova |
Osposobljavanje učenika za |
• Prepozna i klasifikuje vrste i delove TK instalacija i instalacija sigurnosnih sistema |
UPOZNAVANJE SA TK I INSTALACIJAMA SIGURNOSNIH SISTEMA |
• Prikazati razne vrste provodnika i kablova za TK i SS instalacije ka i druge elemente • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 18 časova |
Osposobljavanje učenika za izvođenje |
• Koristi alat i opremu za izvođenje instalacija u raznim načinima izvođenja |
ELEKTROINSTALATERSKI RADOVI I VRSTA ELEKTRIČNIH INSTALACIJA |
• Demonstrirati radne operacije iz ishoda i sadržaja • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 48 časova |
Osposobljavanje učenika za rad sa svetiljkama |
• Prepoznaje i klasifikuje razne izvore svetlosti imenujući njihove specifičnosti |
UPOZNAVANJE SA OSVETLJENJEM |
• Koristiti stručnu literaturu |
Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Preporuke za realizaciju nastave |
Naziv modula: |
Razvodne table, zaštitni sistemi, uzemljenja i gromobranska instalacija |
Trajanje modula: |
60 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za |
• Prepozna i klasifikuje vrste i osnovne delove ormana |
UPOZNAVANJE SA SKLOPOVIMA - ORMANIMA ELEKTRIČNIH INSTALACIJA |
• Posetiti objekat-e sa raznim vrstama instalacija i sklopova - ormana • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 6 časova |
Osposobljavanje učenika za |
• Razlikuje sisteme zaštite i njihove posebnosti bez ulaženja u proračune i efikasnost |
UPOZNAVANJE SA SISTEMIMA ZAŠTITE OD ELEKTRIČNOG UDARA I VISOKOG NAPONA DODIRA |
• Koristiti standarde, propise i kataloge • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 12 časova |
Osposobljavanje učenika za |
• Identifikuje vrste, materijale i elemente zaštitnog i gromobranskog uzemljivača kao i gromobranske instalacije |
IZRADA ZAŠTITNOG UZEMLJENJA I GROMOBRANSKE INSTALACIJE |
• Demonstrirati izvođenje radnih operacija iz ishoda • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 18 časova |
Osposobljavanje učenika za |
• Uz nadzor vrši montažu i povezivanje razvodnih tabli stana bez brojila (sa ili bez zaštitnih sklopki) |
MONTAŽA I POVEZIVANJE RAZVODNE TABLE STANA - SPRATA |
• Demonstrirati montažu i povezivanje razvodnih tabli stana • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 24 časa |
Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Preporuke za realizaciju nastave • Sve zadatke, radove i sadržaje postaviti na osnovnom nivou, ali izvršiti što više ponavljanja uvođenjem varijacija na iste • Predložene aktivnosti organizuje i izvodi stručno lice ili nastavnik praktične nastave u preduzeću / servisu i prilagođava ih raspoloživoj opremi i tekućim poslovima tako da pronađe najbolji način realizacije praktične nastave • Realizatori mogu izmeniti do 10% preporučenih sadržaja modula ili do 20% uz saglasnost Stručnog veća. |
Naziv modula: |
Električne mašine za jednosmernu struju sa primenom |
Trajanje modula: |
48 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje praktičnih veština i znanja o mašinama za jednosmernu struju i njihovoj primeni. |
• proveri ispravnost, izvrši potrebna merenja, prepozna vrstu kvara i otkloni jednostavniji kvar na motoru jednosmerne struje (zamena četkica, ...) |
• Vrste i uloga električnih mašina. |
• Vršiti ispitivanja i merenja u cilju iznalaženja kvara. |
Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Preporuke za realizaciju nastave • Sve zadatke, radove i sadržaje postaviti na osnovnom nivou, ali izvršiti što više ponavljanja uvođenjem varijacija na iste • Predložene aktivnosti organizuje i izvodi stručno lice ili nastavnik praktične nastave u preduzeću / servisu i prilagođava ih raspoloživoj opremi i tekućim poslovima tako da pronađe najbolji način realizacije praktične nastave. • Realizatori mogu izmeniti do 10% preporučenih sadržaja modula ili do 20% uz saglasnost Stručnog veća. |
Naziv modula: |
Elektrotermički aparati i uređaji |
Trajanje modula: |
48 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje praktičnih veština i znanja o elektrotermičkim aparatima i uređajima kao i samostalno otklanjanje kvarova |
• prepoznaje različite vrste termometara (uključujući i bezkontaktne) i očita njihova pokazivanja; |
Osnovni pojmovi: Višepopložajni prekidači: |
• U uvodnom delu zadatka realizator ističe cilj, a zatim proverava i dopunjava teorijska znanja učenika neophodna za praktičan rad. |
Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Preporuke za realizaciju nastave • Sve zadatke, radove i sadržaje postaviti na osnovnom nivou, ali izvršiti što više ponavljanja uvođenjem varijacija na iste • Predložene aktivnosti organizuje i izvodi stručno lice ili nastavnik praktične nastave u preduzeću / servisu i prilagođava ih raspoloživoj opremi i tekućim poslovima tako da pronađe najbolji način realizacije praktične nastave. • Realizatori mogu izmeniti do 10% preporučenih sadržaja modula ili do 20% uz saglasnost Stručnog veća. |
Naziv modula: |
Mašine naizmenične struje sa primenom |
Trajanje modula: |
60 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje praktičnih veština i znanja o transformatorima i njihovoj primeni. |
• proveri ispravnost, izvrši potrebna merenja, prepozna vrstu kvara i otkloni jednostavniji kvar na transformatoru |
• Transformatori. Princip rada i delovi transformatora. Veze transformatora i njihova primena |
• Vršiti ispitivanja i merenja u cilju iznalaženja kvara. |
• Sticanje praktičnih znanja o usmeračima i njihovoj primeni. |
• odredi parametre usmerača na osnovu natpisne pločice |
• Uloga usmerača |
|
• Sticanje praktičnih znanja o asinhronim motorima i njihovoj primeni |
• razlikuje vrste asinhronih motora |
• Asinhroni motori. |
|
Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Preporuke za realizaciju nastave • Sve zadatke, radove i sadržaje postaviti na osnovnom nivou, ali izvršiti što više ponavljanja uvođenjem varijacija na iste • Predložene aktivnosti organizuje i izvodi stručno lice ili nastavnik praktične nastave u preduzeću / servisu i prilagođava ih raspoloživoj opremi i tekućim poslovima tako da pronađe najbolji način realizacije praktične nastave. • Realizatori mogu izmeniti do 10% preporučenih sadržaja modula ili do 20% uz saglasnost Stručnog veća. |
Naziv modula: |
Blok praktična nastava 1 |
Trajanje modula: |
60 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za |
• Ishodi kao kod modula 1-6 (nazivi modula dati u sadržajima) |
BLOK PRAKTIČNA NASTAVA 1 |
• Posebnu pažnju obratiti na realizaciju sadržaja koji nisu realizovani tokom prethodnog perioda u navedenim modulima |
Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Preporuke za realizaciju nastave • Sve zadatke, radove i sadržaje postaviti na osnovnom nivou, ali izvršiti što više ponavljanja uvođenjem varijacija na iste • Predložene aktivnosti organizuje i izvodi stručno lice ili nastavnik praktične nastave u preduzeću / servisu i prilagođava ih raspoloživoj opremi i tekućim poslovima tako da pronađe najbolji način realizacije praktične nastave • Realizatori mogu izmeniti do 10% preporučenih sadržaja modula ili do 20% uz saglasnost Stručnog veća. |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Tehnički materijali
- Tehničko crtanje
- Osnove elektrotehnike
- Električna merenja i elektronika
- Računarstvo i informatika
- Fizika
- Matematika
- Strani jezik
- Osnove praktičnih veština
- Električne instalacije
- Električne mašine, aparati i uređaji
- Moduli praktične nastave
Naziv modula: |
Osvetljenje |
Trajanje modula: |
54 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za izradu i održavanje stepenišnog osvetljenja |
• Izvede montažne radove na instalaciji, povezivanje u razvodnim kutijama i poveže instalaciju na uređaje stepenišnog osvetljenja |
STEPENIŠNO OSVETLJENJE |
• Koristiti stručnu literaturu • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 6 časova |
Osposobljavanje učenika za |
• Prepoznaje i klasifikuje razne izvore svetlosti i svetiljki imenujući njihove osnovne specifičnosti |
ELEKTRIČNO OSVETLJENJE |
• Koristiti stručnu literaturu i kataloge raznih proizvođača svetlotehnike • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 24 časa |
Osposobljavanje učenika za |
• identifikuje elemente pribora i materijala za izradu JO |
INSTALACIJE OTVORENOG PROSTORA - JAVNO OSVETLJENJE |
• Koristiti stručnu literaturu i kataloge raznih proizvođača • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 12 časova |
Osposobljavanje učenika za |
• Poznaje specifičnosti namene i karakteristike izvora svetlosti i svetiljki za nekoliko slučajeva izvođenja reklamnog ili dekorativnog osvetljenja |
REKLAMNO I DEKORATIVNO OSVETLJENJE |
• Koristiti stručnu literaturu i kataloge raznih proizvođača • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 12 časova |
Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Preporuke za realizaciju nastave • Sve zadatke, radove i sadržaje postaviti na osnovnom nivou, ali izvršiti što više ponavljanja uvođenjem varijacija na iste • Predložene aktivnosti organizuje i izvodi stručno lice ili nastavnik praktične nastave u preduzeću / servisu i prilagođava ih raspoloživoj opremi i tekućim poslovima tako da pronađe najbolji način realizacije praktične nastave • Realizatori mogu izmeniti do 10% preporučenih sadržaja modula ili do 20% uz saglasnost Stručnog veća. |
Naziv modula: |
Električne instalacije u objektima |
Trajanje modula: |
84 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za |
• poznaje i artikuliše najznačajnije razlike i specifičnosti instalacija u pojedinim vrstama objekata |
ELEKTRIČNE INSTALACIJE U OBJEKTIMA |
• Posetiti objekte raznih tipova sa raznim vrstama instalacija • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 30 časova |
Osposobljavanje učenika za izvođenje i održavanje instalacija u industriji |
• Izvodi i održava električne instalacije u industriji (osvetljenje, utičnice, napajanje motora i jednostavnijih upravljanja - KK, GMR, PNK, sabirnički razvod... - polaže kablove, montira elektroopremu) |
ELEKTRIČNE INSTALACIJE U INDUSTRIJI |
• Posetiti objekt-e sa raznim vrstama instalacija u industriji • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 18 časova |
Osposobljavanje učenika za izvođenje i održavanje instalacija u skloništima |
• Identifikuje vrste instalacija u skloništima i njihove elemente |
ELEKTRIČNE INSTALACIJE SKLONIŠTA |
• Pokazati glavne razlike u karakteristikama pojedinih instalacija - poziv na propise • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 12 časova |
Osposobljavanje učenika za izvođenje i održavanje instalacija u sportskim objektima |
• Identifikuje specifičnost sportskog objekta i pripadajuće instalacije |
ELEKTRIČNE INSTALACIJE U SPORTSKIM OBJEKTIMA |
• Posetiti sportski objekt-e sa raznim instalacijama • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 6 časova |
Osposobljavanje učenika za izvođenje i održavanje agregatskih i sigurnosnih instalacija |
• Razlikuje osnovne od agregatskih i sigurnosnih instalacija i identifikuje njihove elemente |
AGREGATSKE I SIGURNOSNE INSTALACIJE |
• Posetiti sportski objekt-e sa raznim instalacijama • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 12 časova |
Osposobljavanje učenika za izvođenje i održavanje Ex instalacija (obim radova za radnike bez licence) |
• Prepozna Ex sredine, uređaje neposredno i zone opasnosti prema projektu objekta |
ELEKTRIČNE INSTALACIJE U PROSTORIMA UGROŽENIM OD EKSPLOZIVNIH SMEŠA |
• Posetiti objekt-e sa prostorima ugroženim od eksplozivnih smeša • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 6 časova |
Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Preporuke za realizaciju nastave • Sve zadatke, radove i sadržaje postaviti na osnovnom nivou, ali izvršiti što više ponavljanja uvođenjem varijacija na iste • Predložene aktivnosti organizuje i izvodi stručno lice ili nastavnik praktične nastave u preduzeću / servisu i prilagođava ih raspoloživoj opremi i tekućim poslovima tako da pronađe najbolji način realizacije praktične nastave • Realizatori mogu izmeniti do 10% preporučenih sadržaja modula ili do 20% uz saglasnost Stručnog veća. |
Naziv modula: |
Sistemi zaštite, kućni priključak, merne grupe i razvodni ormani |
Trajanje modula: |
78 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za |
• Razlikuje sisteme zaštite i njihove posebnosti i sprovodi proračun potrebnog otpora uzemljenja |
SISTEMI I MERE ZAŠTITE OD VISOKOG DODIRNOG NAPONA |
• Koristiti standarde, propise i kataloge • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 12 časova |
Osposobljavanje učenika za |
• Poznaje i klasifikuje vrste kućnih priključaka i većinu elemenata i opreme za njihovu izgradnju |
OBEZBEĐIVANJE USLOVA ZA KUĆNI PRIKLJUČAK |
• Posetiti objekt-e sa raznim varijantama kućnog priključka • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 30 časova |
Osposobljavanje učenika za |
• Odredi vrstu i obim poslova za svoju nadležnost - imenuje nadležno lice - ustanovu za rad na ormanu |
RADOVI NA ORMANIMA SA MERNIM GRUPAMA |
• Koristiti standarde i propise nadležnih ustanova za ovu oblast • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 24 časa |
Osposobljavanje učenika za |
• Montira opremu u razne tipove razvodnih ormana i povezuje prema šemi bez elemenata automatskog upravljanja) |
RAZVODNI ORMANI, POVEZIVANJE SA INSTALACIJOM I PUŠTANJE U RAD |
Koristiti projekte, stručnu literaturu, standarde i propise za ovu oblast • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 12 časova |
Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Preporuke za realizaciju nastave • Sve zadatke, radove i sadržaje postaviti na osnovnom nivou, ali izvršiti što više ponavljanja uvođenjem varijacija na iste • Predložene aktivnosti organizuje i izvodi stručno lice ili nastavnik praktične nastave u preduzeću / servisu i prilagođava ih raspoloživoj opremi i tekućim poslovima tako da pronađe najbolji način realizacije praktične nastave • Realizatori mogu izmeniti do 10% preporučenih sadržaja modula ili do 20% uz saglasnost Stručnog veća. |
Naziv modula: |
Propisi, merenje, ispitivanje ispravnosti i otklanjanje kvarova na električnim instalacijama |
Trajanje modula: |
30 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Osposobljavanje učenika za korišćenje standarda, propisa i normativa za izvođenje instalacija |
• Okvirno odredi akte i pronađe izvore i značajne odredbe tehničkih normativa za električne instalacije |
PRAVILNICI, STANDARDI I PROPISI ZA ELEKTRIČNE INSTALACIJE |
• Koristiti važeće standarde, tehničke propise, preporuke, uputstva i zakone • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 6 časova |
Osposobljavanje učenika za merenja, ispitivanja ispravnosti i otklanjanje kvarova na instalacijama |
• Vrši kontrolu raznih parametara instalacije (vrsta, presek i kvalitet kablova, trasa polaganja, lokacije završetaka i opreme, funkcionalnost elemenata, uređaja i instalacije, prisutnost L, N, PE i spojevi, doslednost projektu, oznake elemenata, poštivanje propisa...) |
MERENJE, ISPITIVANJE ISPRAVNOSTI I OTKLANJANJE KVAROVA NA ELEKTRIČNIM INSTALACIJAMA |
• Koristiti važeće standarde, tehničke propise, preporuke, uputstva i zakone • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 24 časa |
Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Preporuke za realizaciju nastave • Sve zadatke, radove i sadržaje postaviti na osnovnom nivou, ali izvršiti što više ponavljanja uvođenjem varijacija na iste • Predložene aktivnosti organizuje i izvodi stručno lice ili nastavnik praktične nastave u preduzeću / servisu i prilagođava ih raspoloživoj opremi i tekućim poslovima tako da pronađe najbolji način realizacije praktične nastave • Realizatori mogu izmeniti do 10% preporučenih sadržaja modula ili do 20% uz saglasnost Stručnog veća. |
Naziv modula: |
Telekomunikacione instalacije i signalni sistemi |
Trajanje modula: |
90 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
Osposobljavanje učenika za obradu, razbrajanje, povezivanje, lemljenje instalacionih kablova i provodnika i montažu instalacione opreme. |
• pripremi alat i materijal za obradu i povezivanje instalacionih kablova na reglete i konektore; |
TELEKOMUNIKACIONE INSTALACIJE (TF) I OPREMA |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. • Koristiti standarde i propise nadležnih ustanova za ovu oblast Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 12 časova |
Osposobljavanje učenika za |
• razlikuje funkcije i klasifikuje vrste interfonskih sistema prema načinu rada |
INTERFONSKI SISTEMI |
• Koristiti standarde i propise nadležnih ustanova za ovu oblast Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 18 časova |
Osposobljavanje učenika za |
• izvrši montažu jednostavne TV antene - zemaljski signal |
ANTENSKE I INSTALACIJE KABLOVSKO DISTRIBUTIVNIH SISTEMA (KDS-a) |
• Koristiti standarde i propise nadležnih ustanova za ovu oblast Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 6 časova |
• Osposobljavanje učenika za izradu instalacije mrežnih uređaja, pristup Internetu i računarskoj mreži sa udaljenih lokacija (bez konfigurisanja uređaja) |
• Locira bitne elemente iz topologije i arhitekture potrebne za izradu mrežnih instalacija |
RAD NA MREŽNIM INSTALACIJAMA ZA POVEZIVANJE RAČUNARA |
• Koristiti standarde i propise nadležnih ustanova za ovu oblast Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 6 časova |
Osposobljavanje učenika za instaliranje i održavanje sistema video nadzora |
• Identifikuje elemente sistema video nadzora |
SISTEMI VIDEO NADZORA |
• Koristiti standarde i propise nadležnih ustanova za ovu oblast Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 24 časa |
• Osposobljavanje učenika za instaliranje i održavanje protivprovalnih alarmnih sistema |
• Identifikuje elemente protivprovalnog alarmnog sistema. |
PROTIVPROVALNI ALARMNI SISTEMI |
• Koristiti standarde i propise nadležnih ustanova za ovu oblast Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 12 časova |
• Osposobljavanje učenika za instaliranje i održavanje sistema za detekciju i dojavu požara |
• Identifikuje elemente protivpožarnog sistema |
SISTEMI ZA OTKRIVANJE I DOJAVU POŽARA |
• Koristiti standarde i propise nadležnih ustanova za ovu oblast Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 12 časova |
Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Preporuke za realizaciju nastave • Sve zadatke, radove i sadržaje postaviti na osnovnom nivou, ali izvršiti što više ponavljanja uvođenjem varijacija na iste • Predložene aktivnosti organizuje i izvodi stručno lice ili nastavnik praktične nastave u preduzeću / servisu i prilagođava ih raspoloživoj opremi i tekućim poslovima tako da pronađe najbolji način realizacije praktične nastave • Realizatori mogu izmeniti do 10% preporučenih sadržaja modula ili do 20% uz saglasnost Stručnog veća. |
Naziv modula: |
Oprema i elementi elektromotornog pogona |
Trajanje modula: |
110 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje praktičnih znanja iz opreme i elemenata elektromotornog pogona. |
• Izvodi radove uz korišćenje lične zaštitne opreme sa atestiranim alatom u beznaponskom stanju u skladu s specifičnim propisima i pravilnicima pogona |
• Oprema za prekidanje i uključivanje strujnih krugova |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Preporuke za realizaciju nastave • Sve zadatke, radove i sadržaje postaviti na osnovnom nivou, ali izvršiti što više ponavljanja uvođenjem varijacija na iste • Predložene aktivnosti organizuje i izvodi stručno lice ili nastavnik praktične nastave u preduzeću / servisu i prilagođava ih raspoloživoj opremi i tekućim poslovima tako da pronađe najbolji način realizacije praktične nastave |
Naziv modula: |
Merenja u elektromotornom pogonu |
Trajanje modula: |
40 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje praktičnih znanja iz merenja u elektromotornom pogonu i elektroenergetskom postrojenju |
• Izvodi merenja uz korišćenje lične zaštitne opreme sa atestiranim alatom u beznaponskom stanju u skladu s specifičnim propisima i pravilnicima pogona |
• Vrste merenja i njihov značaj, merne metode i merni instrumenti, merenje otpora namotaja, merenje otpora izolovanosti, merenje brzine obrtanja i merenje dielektrične čvrstoće. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Preporuke za realizaciju nastave • Sve zadatke, radove i sadržaje postaviti na osnovnom nivou, ali izvršiti što više ponavljanja uvođenjem varijacija na iste • Predložene aktivnosti organizuje i izvodi stručno lice ili nastavnik praktične nastave u preduzeću / servisu i prilagođava ih raspoloživoj opremi i tekućim poslovima tako da pronađe najbolji način realizacije praktične nastave Realizatori mogu izmeniti do 10% preporučenih sadržaja modula ili do 20% uz saglasnost Stručnog veća. |
Naziv modula: |
Elektroenergetska postrojenja |
Trajanje modula: |
72 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje praktičnih znanja iz elektroenergetskih postrojenja |
• Izvodi radove uz korišćenje lične zaštitne opreme sa atestiranim alatom u beznaponskom stanju u skladu s specifičnim propisima i pravilnicima postrojenja |
• Sabirnice. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Preporuke za realizaciju nastave • Sve zadatke, radove i sadržaje postaviti na osnovnom nivou, ali izvršiti što više ponavljanja uvođenjem varijacija na iste • Predložene aktivnosti organizuje i izvodi stručno lice ili nastavnik praktične nastave u preduzeću / servisu i prilagođava ih raspoloživoj opremi i tekućim poslovima tako da pronađe najbolji način realizacije praktične nastave Realizatori mogu izmeniti do 10% preporučenih sadržaja modula ili do 20% uz saglasnost Stručnog veća. |
Naziv modula: |
Blok praktična nastava 2 |
Trajanje modula: |
60 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
|
Osposobljavanje učenika za |
• Učestvuje u radovima upoznavanja sa zadatkom na terenu, pripremanja alata, materijala i opreme, obezbeđivanja mesta rada, uklanjanja otpadnog materijala i čišćenja mesta rada |
BLOK PRAKTIČNA NASTAVA 2 |
• Posebnu pažnju obratiti na realizaciju sadržaja koji nisu realizovani u navedenim modulima • Preporučeno vreme za realizaciju ovih sadržaja: 60 časova |
|
Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Ocenjivanje Preporuke za realizaciju nastave • Sve zadatke, radove i sadržaje postaviti na osnovnom nivou, ali izvršiti što više ponavljanja uvođenjem varijacija na iste • Predložene aktivnosti organizuje i izvodi stručno lice ili nastavnik praktične nastave u preduzeću / servisu i prilagođava ih raspoloživoj opremi i tekućim poslovima tako da pronađe najbolji način realizacije praktične nastave • Realizatori mogu izmeniti do 10% preporučenih sadržaja modula ili do 20% uz saglasnost Stručnog veća. |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Tehnički materijali
- Tehničko crtanje
- Osnove elektrotehnike
- Električna merenja i elektronika
- Računarstvo i informatika
- Fizika
- Matematika
- Strani jezik
- Osnove praktičnih veština
- Električne instalacije
- Električne mašine, aparati i uređaji
- Elektrooprema u industriji
- Moduli praktične nastave
B: IZBORNI PREDMETI
B2: IZBORNI STRUČNI PREDMETI PREMA PROGRAMU OBRAZOVNOG PROFILA
NOVE TEHNOLOGIJE U TERMOTEHNICI
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
II |
35 |
|
|
|
|
35 |
2. CILJEVI PREDMETA
- Upoznavanje učenika sa savremenom tehnologijom za grejanje i hlađenje prostora, toplotne pumpe i rashladni sistemi.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
|||
T |
V |
P |
B |
|
Rashladni uređaji |
20 |
|
|
|
Toplotne pumpe |
15 |
|
|
|
UKUPNO: |
35 |
|
|
|
Naziv modula: |
Rashladni uređaji |
Trajanje modula: |
20 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje osnovnih znanja o rashladnim uređajima |
• razlikuje i razume osnovne termine u termotehnici - rashladnoj tehnici |
UVOD |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Podela odeljenja na grupe Preporuke za realizaciju teorijske nastave Ocenjivanje |
• nabroji sve elemente kućnih rashladnih uređaja |
KUĆNI RASHLADNI UREĐAJI (FRIŽIDER, ZAMRZIVAČ I KOMBINACIJA FRIŽIDER-ZAMRZIVAČ): |
||
• razume i objasni način odvijanja kružnog rashladnog ciklusa; |
RASHLADNI CIKLUS |
||
• objasni princip funkcionisanja split klima uređaja i u režimu, hlađenja i u režimu grejanja |
SPLIT KLIMA UREĐAJI |
||
• razume i objasni osnovne razlike između kućnih i komercijalnih rashladnih uređaja |
KOMERCIJALNI RASHLADNI UREĐAJI |
||
• razume i objasni osnovne razlike između kućnih i komercijalnih rashladnih uređaja |
INDUSTRIJSKI RASHLADNI SISTEMI |
||
• nabroji osnovni frigomehaničarski alat i objasni njegovu ulogu i primenu |
FRIGOMEHANIČARSKI ALAT |
||
|
• nabroji najčešće kvarove na rashladnim uređajima i načine njihovog otklanjanja; |
NAJČEŠĆI KVAROVI |
|
Naziv modula: |
Toplotne pumpe |
Trajanje modula: |
15 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje osnovnih znanja o toplotnim pumpama i prednostima njihove upotrebe i u procesu grejanja i hlađenja prostora. |
• razume princip rada, objasni tehno-ekonomske i ekološke prednosti upotrebe toplotnih pumpi i u procesu grejanja i u procesu hlađenja |
UVOD |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Podela odeljenja na grupe |
• nabroji sve elemente toplotnih pumpi |
ELEMENTI TOPLOTNE PUMPE VRSTE TOPLOTNIH PUMPI • Specifičnosti izmenjivača toplote (isparivača i kondenzatora) u zavisnosti od tipa toplotne pumpe |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Fizika
- Tehnički materijali
- Električna merenja i elektronika
- Električne instalacije
- Elektrooprema u industriji
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
II |
35 |
|
|
|
|
35 |
2. CILJEVI PREDMETA
- Razvijanje svesti o značaju obnovljivih izvora energije za razvoj elektroenergetskog sistema Srbije, zaštiti životne sredine i načinima za povećanje energetske efikasnosti.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
|||
T |
V |
P |
B |
|
Obnovljivi izvori energije |
35 |
|
|
|
UKUPNO: |
35 |
|
|
|
Naziv modula: |
Obnovljivi izvori energije |
Trajanje modula: |
(35) časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Upoznavanje učenika sa vrstama obnovljivih izvora energije |
• definiše pojam obnovljivih izvora energije |
• Istorijski pregled proizvodnje i potrošnje energije. |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju teorijske nastave Ocenjivanje |
• Upoznavanje učenika sa neobnovljivim izvorima energije. |
• definiše pojam neobnovljivih izvora energije |
• Osnovni pojmovi i razlike obnovljivih i neobnovljivih izvora energije |
|
• Upoznavanje učenika sa potencijalima hidroenergije, tradicionalnim obnovljivim izvorom energije |
• definiše pojam hidroelektrane |
• Velike HE - tradicionalni OIE |
|
• Upoznavanja učenika sa biogorivima koja su u najširoj upotrebi. |
• navede načine dobijanja biomase i podelu |
Biomasa kao izvor energije. |
|
• Geotermalna energija kao obnovljiv izvor energije |
• definiše načini dobijanja geotermalne energije |
• Šta je geotermalna energija |
|
• Upoznavanje učenika sa značajem primene Sunčeve energije |
• kolika je energija zračenja Sunca |
Energija Sunca. |
|
• Upoznavanje učenika sa principom rada fotonaponske ćelije i njenom upotrebom |
• definiše šta je svetlost |
Kratak istorijat. PN spoj. |
|
• Upoznati učenike sa vetrom kao oblikom obnovljive energije vetroagregata. |
• definiše vetar i nastanak vetra |
Istorijat korišćenja energije vetra. • Koncepcije generatora koji se primenjuju u vetroagregatima. • Ekonomski aspekti korišćenje energije vetra. |
* za obrađene aparate i uređaje
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Tehnički materijali
- Osnove elektrotehnike
- Električna merenja i elektronika
- Električne instalacije
- Elektrooprema
- Fizika
- Matematika
- Strani jezik
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
III |
31 |
|
|
|
|
31 |
2. CILJEVI PREDMETA
- Osposobiti učenika za obavljanje poslova održavanja i otklanjanja neispravnosti na elektroenergetskim vodovima.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
|||
T |
V |
P |
B |
|
Nadzemni vodovi |
16 |
|
|
|
Kablovski pribor |
15 |
|
|
|
UKUPNO: |
31 |
|
|
|
Naziv modula: |
Nadzemni vodovi |
Trajanje modula: |
16 |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje teoretskih znanja iz nadzemnih vodova |
• Poznaje pravilnike i propise o korišćenju lične zaštitne opreme, atestiranju alata i uređaja pri izvođenju radova na nadzemnim vodovima |
• Pravilnici i propisi o korišćenju lične zaštitne opreme, atestiranju alata i uređaja pri izvođenju radova na nadzemnim vodovima |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Kablovski pribor |
Trajanje modula: |
15 |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje teoretskih znanja iz kablovskog pribora i spojne tehnike postrojenja |
• Poznaje pravilnike i propise o korišćenju lične zaštitne opreme, atestiranju alata i uređaja pri izvođenju radova na nadzemnim vodovima |
• Pravilnici i propisi o korišćenju lične zaštitne opreme, atestiranju alata i uređaja pri izvođenju radova na kablovskom priboru |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Praktična nastava
- Tehnički materijali
- Osnove elektrotehnike
- Električna merenja i elektronika
- Električne instalacije
- Električne mašine, uređaji i alati
- Elektrooprema u industriji
- Fizika
- Matematika
- Strani jezik
APLIKATIVNI PROGRAMI ZA ELEKTRIČNE INSTALACIJE
1. OSTVARIVANJE OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
III |
|
31 |
|
|
|
31 |
2. CILJEVI PREDMETA
- Sticanje praktičnih znanja o primeni informacionih tehnologija u funkciji struke;
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA
NAZIV MODULA |
Trajanje modula (časovi) |
||||
T |
V |
P |
B |
||
1. |
Programi za proračun osvetljenja |
|
9 |
|
|
2. |
Programi za projektovanje električnih instalacija |
|
12 |
|
|
3 |
Programi za izbor opreme i materijala za električne instalacije |
|
6 |
|
|
4 |
Softver - programi za nadzor električne instalacije |
|
4 |
|
|
UKUPNO: |
|
31 |
|
|
4. CILJEVI, ISHODI, OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Programi za proračun osvetljenja |
Trajanje modula: |
9 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje osnovnih znanja i osposobljavanje učenika za upotrebu softvera za proračun osvetljenja. |
• koristi osnove softvera za izradu projekta |
• Programi za proračun unutrašnjeg i spoljašnjeg osvetljenja |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Predmetni nastavnik može izmeniti do 10%, a uz saglasnost Stručnog veća do 20% preporučenog sadržaja; |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- Računarstvo i informatika
- Stručni predmeti
Naziv modula: |
Programi za projektovanje instalacija |
Trajanje modula: |
12 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje osnovnih znanja i osposobljavanje učenika za upotrebu softvera za projektovanje električnih instalacija |
• koristi softver za izradu jednostavnih podloga - građevinskog plana |
• Vrste projekata • Programi za projektovanje postojećeg stanja (okruženje, merenje laserom, uvoz i izvoz podataka u druge programe, crtanje prostora tipkom, olovkom, preuzimanje mera, povezivanje referentnih tačaka , 2D crteži, 3D modeli, video i zvučni komentari, dorada prostora |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Odeljenje se deli na grupe do 10 učenika Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Predmetni nastavnik može izmeniti do 10%, a uz saglasnost Stručnog veća do 20% preporučenog sadržaja; |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- Računarstvo i informatika
- Stručni predmeti
Naziv modula: |
Programi za izbor opreme i materijala za električne instalacije |
Trajanje modula: |
30 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje osnovnih znanja i osposobljavanje učenika za upotrebu softvera za izbor i materijala za električne instalacije |
• Razume prednosti softvera za izbor opreme i materijala |
• Softveri raznih proizvođača materijala i opreme za električne instalacije |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Predmetni nastavnik može izmeniti do 10%, a uz saglasnost Stručnog veća do 20% preporučenog sadržaja; |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- Računarstvo i informatika
- Stručni predmeti
Naziv modula: |
Programi za nadzor električne instalacije |
Trajanje modula: |
4 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
OBAVEZNI I PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENE AKTIVNOSTI I NAČIN OSTVARIVANJA MODULA |
• Sticanje elementarnih znanja o softverima za nadzor električne instalacije |
• Objasni ulogu softvera za nadzor električne instalacije |
• Ulazni nivo nadzornog softvera za prikaz podataka i izveštavanje u malim sistemima |
Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Predmetni nastavnik može izmeniti do 10%, a uz saglasnost Stručnog veća do 20% preporučenog sadržaja; |
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA/MODULIMA
- Računarstvo i informatika
- Stručni predmeti
Preporuke za izradu individualnog obrazovnog plana za učenike sa smetnjama u razvoju kojima je potrebna dodatna obrazovna podrška
Za učenike kojima je usled socijalne uskraćenosti, smetnji u razvoju, invaliditeta i drugih razloga potrebna dodatna podrška u obrazovanju i vaspitanju, ustanova obezbeđuje otklanjanje fizičkih i komunikacijskih prepreka i donosi individualni obrazovni plan.
Cilj individualnog obrazovnog plana jeste postizanje optimalnog uključivanja učenika u redovan obrazovno-vaspitni rad i njegovo osamostaljivanje u vršnjačkom kolektivu.
Bliži uslovi za procenu potreba za pružanjem dodatne obrazovne, zdravstvene ili socijalne podrške učeniku regulisani su Pravilnikom o dodatnoj obrazovnoj, zdravstvenoj i socijalnoj podršci detetu i učeniku ("Službeni glasnik RS", br. 63/10).
Bliža uputstva za utvrđivanje prava na individualni obrazovni plan regulisani su Pravilnikom o bližim uputstvima za utvrđivanje prava na individualni obrazovni plan, njegovu primenu i vrednovanje ("Službeni glasnik RS", br. 76/10).